Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 138.5KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

Bolalarning nutq madaniyatini o’sishida oilaning o’rni

Sotib olish
BOLALARNING NUTQ MADNIYATINI O'SISHIDA OILANING
O’RNI
Mundarija:
Kirish………………………………………………………………………3
1-Bob Bolalarning nutq madniyatini o'sishida oilaning o’rni………….7
1.1 Matabgacha   ta’lim   muassasalari   va   oilada   metodik   ishlarning   olib
borilishi………………………………………………………………7
1.2 Maktabgacha   ta’lim   muassasasining   ota-onalar   bilan   hamkorlikdagi
ishlar tizimi……………………………………………………………8
1.3 Ota-onalar bilan o’tkaziladidan pedagogik kengash…………………13
2-Bob  Bolalarni maktabga tayyorlashda ota-onalarning о‘rni …………17
2.1      Bolalar nutq madaniyatinihg о‘sishida oilaning о‘rni… ……………17  
2.2        Ota-onalar va maktabgacha ta’lim muassasalari hamkorlikda bolalarni
tarbiyalash.  …………………………………………………………………17
2.3     Ota-onalar bilan treninglar o‘tkazish usullari. ………………………21
Xulosa …………………………………………………………………...…31
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………...…32
1 Reja:
Kirish 
1-Bob Bolalarning nutq madniyatini o'sishida oilaning o’rni
1.4 Matabgacha   ta’lim   muassasalari   va   oilada   metodik   ishlarning   olib
borilishi.
1.5 Maktabgacha   ta’lim   muassasasining   ota-onalar   bilan   hamkorlikdagi
ishlar tizimi
1.6 Ota-onalar bilan o’tkaziladidan pedagogik kengash.
2-Bob  Bolalarni maktabga tayyorlashda ota-onalarning о‘rni
2.1      Bolalar nutq madaniyatinihg о‘sishida oilaning о‘rni. 
2.2        Ota-onalar va maktabgacha ta’lim muassasalari hamkorlikda bolalarni
tarbiyalash. 
2.3     Ota-onalar bilan treninglar o‘tkazish usullari. 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar.
2   Kirish.
Mavzuning    dolzarbligi.    Barkamol    shaxsni    tarbiyalash    barcha
davrlarda   muhim     ijtimoiy     talablardan     biri     bo’lib     kelgan,     ammo
bugungi  sifat  o’zgarishlar ro’y  berayotgan  bir  davrda  bu  masalaning
dolzarbligi     yanada     kuchayib     talab   ortib   bormoqda.   Respublikamiz
mustaqillikka     erishgach     ta’lim-tarbiya     jarayon   qayta     ko’rib   chiqilib
uni     rivojlantirish     uchun     bir     qancha     yangi     asoslar     yuzaga     keldi.
Jumladan “Ta’lim  to’g’risidagi”  Qonunning  yaratilishi ta’limni  tubdan
isloh     qilish,     uni     o’tmishdan     qolgan     mafkuraviy     qarashlar     va
sarqitlardan     to’l   halos     etish,     rivojlangan     demokratik     davlatlar
darajasida,     yuksak   ma’naviy     va     axloqiy     talablarga     javob     beruvchi
yuqori     malakali     kadrlar     tayyorlash   imkoniyatini   berdi.   O‘zbekiston
Respublikasi   prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   raisligida   19   oktabr   kuni
Maktabgacha   ta'lim   tizimini   tubdan   takomillashtirish   masalalariga
bag‘ishlangan   yig‘ilish   o‘tkazildi.   Bu   haqda   davlat   rahbari   rasmiy
sayti   xabar   berdi .   Ma’lumki,   vatan   beshikdan   boshlangani   kabi,   ta’lim-
tarbiya   ham   beshikdanoq,   xattoki,   bola   tug’ilmasidanoq   berila
boshlanishi kelajakdagi ijobiy natijalarga sabab bo‘ladi.
Oilada biror-bir yutuqqa erishish tarbiyaga bog’liq. Shuning uchun
ham   oilada   tarbiya,   madaniy   xulq-atvor   odatlarini   shakllantirishga
muayyan darajada e’tibor berish, ularda yaxshilik, kamtarlik, adolatlilik,
vijdonlilik   to‘g’risidagi   axloqiy   tasavvurlarini   tarkib   toptirish   va   shu
xildagi sifatning didiga nisbatan salbiy munosabatni tarbiyalash kerak.
Oilada   farzandlar   nutq   madaniyatini   shakllantirish,   mamlakatimiz
ravnaqiga   hissa   qo‘shadigan,   barkamol   avlodni   voyaga   yetkazishda   o‘z
samarasini berishi shubhasizdir.
H ozirgi   paytda   maktabgacha   katta   yoshdagi   bolalar   nutqini
rivojlantirishga   yanada   yuqoriroq   talablar   qo‘yilmoqda.   Bunda
3 rasimlarga   qarab   hikoya   tuzish   ham   nutqini   rivojlantirishda   samarali
usuldir   Bu   talablarga   javob   berish   nutqni   rivojlantirishga   oid   yangi
izlanishlarni   taqozo   etadi.   Shunday   qilib,   pedagogika   ilmining   hozirgi
bosqichida   maktabgacha   katta   yoshdagi   bolalar   nutqini   rivojlantirishga
nisbatan   qo‘yiladigan   talablar   bilan   ushbu   talablar   ijrosi   o‘rtasida
ziddiyatlar   namoyon   bo‘lmoqda.   Unda   O‘zbekiston   Respublikasi   Bosh
vaziri, Prezidentning Davlat maslahatchilari, tegishli vazirlik va idoralar
rahbarlari   ishtirok   etdi.     Mamlakatda   milliy   genofondni   mustahkamlash,
yosh   avlodni   yetuk   kadrlar   etib   tarbiyalash   masalalariga   doimiy   e'tibor
qaratib   kelinmoqda.   2017   yil   16   avgust   kuni   bo‘lib   o‘tgan   yig‘ilishda
ta'lim   tizimini   rivojlantirishning   ko‘plab   yo‘nalishlari   belgilab   berildi.
Xususan,   Maktabgacha   ta'lim   tizimini   tarkibiy   jihatdan   tubdan   isloh
qilish,   mazkur   muassasalarga   bolalarni   to‘la   qamrab   olish   bo‘yicha
muhim vazifalar qo‘yilgan edi.  
O‘zbekiston Respublikasi ta’lim tizimining birinchi – maktabgacha
ta’lim   rivojining   zamonaviy   bosqichi   qator   o‘zgarishlar   bilan
tavsiflanadi: maktabgacha ta’lim ochiq turdagi ta’lim muassasasi sifatida
shakllandi;   maktabgacha   ta’lim   muassasalarining   eng   muhim   funksiyasi
bolalarning   hayotiy   faoliyatini   muhofaza   qilish   va   salomatligini
mustahkamlash;   tarbiyalanuvchilarni   maktab   ta’limiga   muvafaqqiyatli
tayyorlash   va   boshqalar.   Shuningdek,   bugungi   kunda   Respublikamizda
xilma-xil   (yasli,   bolalar   bog’chasi,   bolalar   bog’chasi-boshlang’ich
maktab,   davlatga   qarashli   va   xususiy)   turdagi   maktabgacha   ta’lim
muassasalari   ham   faoliyat   yuritmoqda.   Prezidentning   2017-   yil   30
sentabrdagi   “Maktabgacha   ta'lim   tizimi   boshqaruvini   tubdan
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   farmoni   hamda
“O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta'lim   vazirligi   faoliyatini
4 tashkil   etish   to‘g‘risida”gi   qaroriga   muvofiq   bu   sohada   yangi   tizim
yaratildi.    
Yangi   vazirlik   oldiga   maktabgacha   ta'lim   sohasida   yagona   davlat
siyosatini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish,   Maktabgacha   ta'lim
muassasalari   davlat   va   nodavlat   tarmog‘ini   kengaytirish   va   moddiy-
texnik   bazasini   mustahkamlash,   ularni   malakali   pedagog   kadrlar   bilan
ta'minlash,   Maktabgacha   ta'lim   muassasalariga   bolalarni   qamrab   olishni
keskin   oshirish,   ta'lim-tarbiya   jarayonlariga   zamonaviy   ta'lim   dasturlari
va   texnologiyalarini   tatbiq   etish   orqali   bolalarni   har   tomonlama
intellektual,   ma'naviy-estetik,   jismoniy   rivojlantirish   hamda   ularni   MTT
ga tayyorlash sifatini tubdan yaxshilash vazifalari qo‘yildi.  
Yuqoridagi   fikrlarga   asoslanib,   biz   mazkur   kitobda   maktabgacha
katta  yoshdagi  bolalar  nutqini rivojlantirishning samarali  yo‘llari  hamda
vositalarini   ishlab   chiqishda   tayanch   bo‘ladigan   nazariy,   metodik
usullarni yoritishga qaror qildik.
Kurs   ishining   maqsadi   –   MTT   da   O‘yinchoq   va   predmetlarga   qarab
hikoya qilishga o‘rgatish   va amaliyotga joriy etish .
       Kurs ishing vazifalari: 
– Bolalarning nutqini o’stirishda oila bilan ishlash.
– Bolalarning ota ona bilan munosabatini mustaxkamlash
– Og’izaki nutqini shakillantirish ota ona ko’magi.
– Bolalardagi eslab qolish qobilyatini rivojlantirish 
Kurs ishi ob’ekti   Sho’rchi tumani MTB bo’limiga qarashli 18-MTT
Kurs ishining predmeti :   Bolalarning nutq madniyatini o'sishida oilaning
o’rni  
Kurs   ishining   metodologik   asoslari:   O‘zbekiston   Respublikasining
Birinchi   Prezidenti   Islom   Karimovning   milliy   g‘oya,   ma’naviy
5 qadriyatlarga   munosabat   va   ilm-fan   taraqqiyoti   bilan   bog‘liq
qarashlari,Shavkat Mirziyoyev ning qarorlari   . 
        Kurs ishi metodlari:   kuzatish, tajriba, suhbat,qayta tahlil qilish.
            Kurs ishining tuzilishi va hajmi . Kurs   ishi kirish,   ikki bob, oltita
paragraf, xulosa va, foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
6     1-Bob Bolalarning nutq madniyatini o'sishida oilaning o’rni
1.1 Matabgacha ta’lim muassasalari va oilada metodik
ishlarning olib borilishi.
                  Maktabgacha ta’lim muassasasi tarbiyachilarining oila bilan olib
boradigan ish mazmuniga quyidagilar kiradi:
 bola   tarbiyasi,   oilani   mustahkamlash,   onalik   va   bolalikni
ximoya   qilish   bo‘yicha   maktabgacha   ta’lim   muassasasida   amalga
oshirilayotgan ishlarning mazmuni bilan tanishtirib borish;
 ota-onalarga   o‘z   farzandlarining   tarbiyasi   uchun   davlat   va
jamiyat oldida javobgar ekanliklarini tushuntirib borish;
 ota-onalarni   bola   tarbiyasi   uchun   zarur   bo‘lgan   bilim,
malakalardan xabardor qilish (bolalarning yosh, anatomik-fiziologik va
ruxiy   xususiyatlari,   ularni   oilada   tarbiyalashning   mazmuni,   metodi,
shart-sharoitlari bilan tanishtirish); 
 bola   tarbiyasida   oila   bilan   hamjixatlik,   bolani   to‘g’ri
tarbiyalashni   nazorat   qilib   borish,   oila   tarbiyasining   eng   yaxshi
namunalarini o‘rganish va ommalashtirish.
Bola   maktabgacha   ta’lim   muassasasida   egallagan   eng   yaxshi
fazilatlarni   oila   sharoitida   davom   ettirib,   oilada   egallagan   eng   yaxshi
fazilatlarni   esa   maktabgacha   ta’lim   muassasasida   qo‘llansa,   istalgan
ijobiy natijalarga erishish mumkin.
Tarbiyachilar   oila   tarbiyasiga   doir   tajribalaridagi   ijobiy   ishlarni
ko‘ribgina qolmay, balki uni qo‘llab-quvvatlash va shu asosida ota-onalar
e’tiborini   bola   tarbiyasida   xali   xal   etilmagan   vazifalarga   qaratishlari
lozim.
Yuqoridagi   ishlarni   rejalashtirish,   tashkil   etish   va   ularga   raxbarlik
qilishda mudira javobgar shaxs hisoblanadi.
Ota-onalar   bilan   ishlash   bo‘yicha   yillik   reja   tuziladi.   Bu   reja
7 pedagogik   kengashda   muhokama   qilinadi.   Rejada   umumiy   va   guruxiy
majlislar,   ota-onalar   uchun   ochiq   eshiklar   kuni,   suhbat   va   maslahatlar,
otaliq   tashkilotlarida   ko‘rgazmalar   tashkil   etish   va   konsertlar   qo‘yib
berish,   shuningdek,   bu   tadbirlarni   o‘tkazish   vaqtlari   va   unga   mas’ul
bo‘lgan shaxslar belgilanadi.
Ota-onalar bilan olib boriladigan ishlarning mavzulari va mazmuni
tarbiyachi-metodistning   rejasida   va   tarbiyachining   kalendar   rejasida   aks
etadi.
Ota-onalar   bilan   ishlash   bo‘yicha   juda   ko‘p   ishlarni   tarbiyachi   –
pedagog   amalga   oshiradi,   chunki   u   bola   tarbiyasida   yuz   berayotgan
o‘zgarishlarni   hammadan   ko‘proq   ko‘radi   va   bolalar   hayoti   bilan
yaqindan   tanish   bo‘ladi.   U   ota-onalarga   bolalar   tarbiyasida   ko‘proq
nimalarga   e’tibor   berish   kerakligi,   ularni   maktab   ta’limiga   tayyorlash,
sog’lig’ini   saqlash,   ovqati   va   kun   tartibini   to‘g’ri   tashkil   etish   va
boshqalar sohasida tavsiyalar berib boradi.
1.2.  Maktabgacha ta’lim muassasasi hing  ota- onalar bilan
hamkorlikdagi ish lar  mazmuni.
Ta’lim   muassasalari   va   oila   o‘rtasida   hamkorlik   o‘rnatishda
mudira, pedagoglar jamoasi va ota-onalar birgalikda faol ishtirok etishlari
lozim. Shundagina bola tarbiyasida kutilgan natijalarga erishish mumkin.
Ota-onalar   bilan   ishlashda   quyidagi   alohida   ish   shakllaridan
foydalaniladi: suhbatlar, maslahatlar, oilalarga borish, ayrim ota-onalarni
maktabgacha   ta’lim   muassasasi ga   taklif   etish,   alohida   esdaliklar   va
ko‘chma papkalardan foydalanish.
Bolaning   uyiga   borishdan   ko‘zlangan   maqsad   oila   sharoiti,
bolaning   oiladagi   hulqi   qiziqishlari,   ota-onasi   va   oila   a’zolari   bilan
tanishish,   shuningdek,   ota-onalarni   bola   tarbiyasining   samarali   usullari
bilan   tanishtirish   va   oilaning   bola   tarbiyasidagi   ijobiy   tajribalarni
8 o‘rganib, ommalashtirishdir.
Tarbiyachi   bolaning   uyiga   tekshiruvchi   sifatida   emas,   balki   do‘st,
bola  tarbiyasidek  murakkab  ishda  yordam  beruvchi  sifatida  borishi,  oila
a’zolari   bilan   nazokat   va   xushmuomalalik   bilan   munosabatda   bo‘lishi
kerak. Tarbiyachi har bir oilaga har gall borishidan avval o‘z oldiga aniq
maqsad qo‘yishi, qaysi mavzuda suhbatlashishini oldindan belgilab olishi
lozim. Ota-onalarga beriladigan savollar puxta o‘ylangan bo‘lishi kerak.
Suhbat   shunday   tuzilishi   kerakki,   tarbiyachi   bilan   ota-ona   bir-
birlarini   yaxshi   tushunishlari,   ular   o‘rtasida   ishonchli   aloqa   o‘rnatilishi
darkor.   Oilaga   borishdan   oldin   tarbiyachi   shu   oila   to‘g’risida   (ota-
onalarning   fe’l-atvori,   oilaviy   munosabatlar,   bolaning   rivojlanish
darajasi) to‘g’risida ma’lum tasavvurlarga ega bo‘lishi kerak. Tarbiyachi
ota-onalar   hurmati   va   ishonchini   qozonmoq   uchun   avval   ota-onalarning
bolaning   ijobiy   fazilatlari   to‘g’risida   fikr,   mulohazalarini   bilib   oladi   va
bolaning uyidagi hayotini qanday tashkil etish  kerakligi, unga nimalarni
o‘qib,   hikoya   qilib   berish   mumkinligi,   bolaning   kun   tartibi,   uni   oila
mehnatida qatnashtirish, kattalarga xurmat ruhida tarbiyalash kabi ta’lim-
tarbiya ishlari mazmuni va usullari bo‘yicha tavsiyalar beradi. 
Albatta,   tarbiyachining   oila   bilan   olib   boradigan   ishida   bolaning
yoshi, imkoniyatlari, o‘ziga xos xususiyatlari e’tiborga olinadi.
Oilaga   borishning   maqsad   va   mazmuni   tarbiyachining   rejasi   va
hisobotida,   kundalik   daftarida   aks   ettirilishi   kerak.   Tarbiyachi   har   bir
bolaning oilasiga yiligi kamida 2 marta borishi kerak.
Ota-onalar   bilan   olib   boriladigan   ishlarning   mazmuni   rang-barang
bo‘lib,   unda   ayrim   masalalar   birgalikda   muhokama   qilinishi   taqozo
etiladi.  Masalan: 
 bolalarni   tarbiyalashda   oilaning   roli,   ota-onalarning
vazifasi, bolalarni maktabga tayyorlash to‘g’risidagi qonunlar,; 
9  maktabgacha   tarbiya   muassasalarining   yillik   ish   rejasi
to‘g’risida; 
 ota-onalar   jamoatchiligining   ishi   haqidagi   masalalar   shular
jumlasidandir. 
Bu   masalalarni   jamoa   bo‘lib   muhokama   qilish   uchun   ota-
onalarning   guruxi   va   umumiy   majlislari,   maslahatlar,   konferensiyalar,
ota-onalar kechalari kabi ish shakllari jamoa ish shakllariga kiradi.
Ota-onalar   majlisi.   Ota-onalar   majlisiga   Maktabgacha   ta’lim
muassasasi dagi   hamma   gurux   bolalarining   ota-onalari,   parallel   guruxlar
ota-onalari va bitta gurux bolalarining ota-onalari taklif etilishi mumkin.
Umumiy   majlisda   ota-onalarni   maktabgacha   ta’lim   yoshidagi
bolalarni har tomonlama rivojlantirish va tarbiyalash vazifalari, shu yilgi
rejalar,   ota-onalar   qo‘mitasining   faoliyati,   oila   tarbiyasidagi   ilg’or
tajribalar   bilan   tanishtiriladi.   Bunda   majlisda   mudira   yoki   metodist-
tarbiyachi   ma’ruza   qiladi,   ota-onalar   so‘zga   chiqishadi,   bolalar
gapirishadi. Bular ta’lim-tarbiya ishidagi yutuq va kamchiliklarni aniqlab
olishga   imkon   beradi,   oila   va   jamoatchilik   aloqasini   mustahkamlaydi,
ota-onalarning   o‘z   bolasining   tarbiyasi   uchun   javobgarligini   oshiradi,
ularda m aktabgacha ta’lim muassasasi ga qiziqish uyg’onadi.
Guruxdagi   ota-onalar   majlisida   mazkur   yoshdagi   bolalarning   ota-
onalari uchun dolzarb bo‘lgan masalalar muhokama qilinadi.
Masalan,   umumiy   majlis   mavzusi   «Bolalarga   axloqiy   tarbiya
berishda   oilaning   roli»   bo‘lsa,   o‘rta   guruxda   o‘tkaziladigan   majlisda   bu
mavzu   murakkablashtirilib,   «Bolalarda   mexnatsevarlikni   tarbiyalashda
ta’lim   muassasalari   va   oilaning   birgalikdagi   ishlari»,   «Bolalarda
kattalarga hurmatni tarbiyalash» va xakazo bo‘lishi mumkin.
Ota-onalar   uchun tayyorlangan ma’ruzani,   bolalar ishini, tegishli
mavzudagi   kinofilm,   diapozitivlar   ko‘rish   bilan   qo‘shib   olib   borish
10 mumkin.   Bolalar   hayoti,   faoliyati   to‘g’risidagi   misollardan
foydalanganda   ijobiy   materiallar   ko‘proq   bo‘lishi   kerak,   salbiy   faktlarni
gapirishda   ehtiyotkorlik   va   odob   doirasidan   chetga   chiqmaslik,   tanqid
qilinuvchilarning   nomlari   ko‘rsatilmasligi   lozim.   Tanqidiy   mulohazalar
majlisdan keyin yakka tartibdagi suhbat orqali ota-onalarga yetkazilishi,
bola   tarbiyasidagi   xato   va   kamchiliklarni   bartaraf   etish   bo‘yicha   aniq
tavsiyalar taklif etilishi mumkin.
Yilning oxirida o‘tkaziladigan gurux majlisida ota-onalarga bir yil
mobaynida   amalga   oshirilgan   ta’lim-tarbiya   ishlari   va   kelgusi   yilning
rejalari, haqida gapirib beriladi. Bu majlisda faol ota-onalar ham hisobot
beradilar va faollarning yangi tarkibi saylanadi.
            Ota-onalar burchagi va ko‘rgazma tashkil etish .
Ota-onalar   burchagi   ularni   tarbiyaga   oid   yangiliklar   va   pedagogik
masalalar   bilan   tanishtirish   maqsadida   tashkil   etiladi.   Ularga   kitoblar,
jurnallar, rasmlar, bolalarning ishlari, bolalar ovqatining xillari, bolarning
uyidagi   va   oiladagi   kun   tartibi,   ota-onalar   uchun   eslatmalar,   e’lonlar
joylashtiriladi.   Burchak   vaqti-vaqti   bilan   tarbiya   vazifasiga   qarab
o‘zgartirib turiladi.
Pedagogik   bilimlarni   targ’ib   qilish   bo‘yicha   tashkil   etiladigan
ko‘rgazmalar   ko‘pincha   ota-onalar   konferensiyalari,   majlislari,
konsultatsiyalar   oldidan   tashkil   etiladi.   Unda   xalq   ta’limi   to‘g’risidagi
qonun va qarorlar, maktabgacha ta’lim muassasalari tarmoqlari va undagi
tarbiyalanuvchilar   sonining   o‘sishini   ko‘rsatuvchi   diagrammalar,   bolalar
bilan   olib   boriladigan   ta’lim   -   tarbiya   jarayonlari,   bolalar   hayotini   aks
ettiruvchi tasvirlar, kitob va o‘yinchoqlar, bolalarning ishlari o‘rin oladi.
Ota-onalar burchagi oila bilan olib boriladigan ishning ko‘rgazmali usuli,
uning   did   bilan   bezatilishiga   alohida   e’tibor   berilishi   kerak.   Bundan
tashqari, ota-onalarga tarbiya to‘g’risidagi filmlar namoyish etiladi, bular
11 ko‘pincha   ota-onalarni   qiziqtiradigan   baxslar   boshlanishiga   sababchi
bo‘ladi.
Ota-onalar   uchun   ochiq   eshiklar   kunining   tashkil   etilishi   ham
maktabgacha   ta’lim   muassasalari   ishida   muhim   o‘rin   egallaydi.   Bunday
kunlarda   ota-onalarga   bolalarning   mashg’ulotlari,   mexnat,   o‘yin
faoliyatlari,   sayrlar   va   bolalarning   jamoada   o‘larining   qanday   tutushlari
va shunga o‘xshashlar ko‘satiladi.
Ota-onalar   qo‘mitasi.   Ota-onalar   qo‘mitasi   «Maktabgacha   ta’lim
muassasasining   Ustavi»ga   binoan   mudiraga   yordam   berish   uchun
tuziladi. U ota-onalarning umumiy majlisida bir yil muddatga saylanadi.
Bu   qo‘mitaga   har   bir   yosh   gurux   ota-onalaridan   1-2   vakil   saylanadi.
Qo‘mitaning asosiy vazifasi mudiraga maktabgacha ta’lii muassasasining
xo‘jalik   va   ta’lim-tarbiya   ishlarida   yordam  berish,   qo‘mita   a’zolari,   ota-
onalar   majlisi   va   kechalarni   tayyorlash,   o‘tkazish   va   boshqa   ishlarda
tarbiyachilarga ko‘maklashishdir.
Ota-onalar   qo‘mitasi   bolalarning   ota-onalari   bilan   tanishadi,
bolalarni  tayyorlash bo‘yicha ular bilan ish olib boradi. Qo‘mita a’zolari
har   ikki   oyda   bir   marta   yig’ilish   o‘tkazadi.   Ota-onalar   qo‘mitasi
mudiraning   ish   rejalari   va   ishning   axvoli   to‘g’risidagi   o’larini
qiziqtiruvchi   ba’zi   masalalar   haqidagi   ma’ruza   va   hisobotni   eshitishga
haqlidir.
Ota-onalar   qo‘mitasining   faoliyati   haqidagi   hujjatlar   maktabgacha
ta’lim muassasasida saqlanadi.
Munozara   shaklidagi   ota-onalar   bilan   o‘tkaziladigan   pedagogik
kengash.
Maqsad:   Ota-onalarga   bolalarining   maktabning   ilk   bosqichiga
moslashuvini silliqlik bilan o‘tishida yordam berish. Bolalarni maktabga
tayyorlashda ota-onalarning vaziyatlarini aniqlash.
12 Ishtirokchilar:
- maktabgacha ta’lim muassasasi  metodisti;
- katta gurux tarbiyachilari;
- maktabga   tayyorlov   guruhi   tarbiyalanuvchilarining
ota-onalari; 1-sinf o‘quvchilarining ota-onalari.
1.3.  Ota-onalar bilan o‘tkaziladidan pedagogik kengash.
       Pedagogik kengashga tayyorgarlik:
1.   Ota-onalar   bilan   bolalar   maktabga   tayyorgarligi   to‘risida   suhbat
uyushtirish.
2.   Tarbiyachilar   bilan   bolalarni   maktabga   tayyorgarligi   yuzasidan
mavzuli nazorat olib borish.
3.   Ota-onalar   majlislarida   ular   bilan   bolaning   maktabga   tayyoligi
bo‘yicha baxs- munozara o‘tkazish.
4.    1-sinf o‘qituvchilari bilan uchrashuv o‘tkazish.
Kun tartibi  :
1.   “Bola   maktab   bo‘sag’asida”     mavzusida   1-sinf   o‘qituvchilari,
ota-onalari va tayyorlov guruhi tarbiyachilari bilan mavzusida savolnoma
o‘tkazish;
2. Bolalarning maktabga tayyorligini aniqlash (munozara asosida);
3. Bolalarni maktabga tayyorligini savolnoma orqali aniqlash.
4. Uyga vazifa. Bolalarni maktabga tayyorlash borasida ota-onalar
uchun ko‘rgazma tayyorlash. 
1- qism. So‘rovnoma
Hurmatli ota-onalar!
Sizning   bolangiz   yaqinda   7   yoshga   to‘ladi.   Bolalik   o‘tib   tartibli,
rejaga asoslangan ta’lim boshlanib, u bolangizning uni tomonlama shaxs
sifatida   shakllanishiga   yordam   beradigan   yangi   muhim   bosqich
13 boshlanadi.   Birinchi   sentyabrda   sizning   bolangiz   o‘zining   birinchi
qadamini   o‘zinin   tengdoshlari,   o‘qituvchisi   bilan   birgalikda   maktabning
ostonasiga qo‘yadi.
Sizdan   bir   necha   savollarga   yozma   ravishda   javob   berishingizni
iltimos qilamiz.
1.   Shaxsan   siz   uchun   «maktabda   o‘qiy   bilish»   jumlasi   nima
ma’noni bildiradi?  Kerakli javobni chizib qo‘ying.
- yaxshi baholar olish;
- ustozining gapiga quloq solish va to‘polon qilmaslik;
- maktab hayotidagi barcha qonun-qoidalarni bilish va ularga
amal qilish.
2. Sizningcha bola maktabga tayyorgarlikni oilada ola oladimi? Uni
siz qanday tushunasiz?   Fikringizni yozma ravishda berishingiz mumkin.
3. Maktab boladan yangi mas’uliyat va yangi majburiyatlarni talab
qilishi munosabati bilan siz bolangizga nisbatan qanday munosabatdasiz?
Kerakli javobning tagiga chizing, to‘ldiring.
- bolaga nisbatan qattiqqo‘llikni va nazoratni kuchaytiraman;
- bolani oiladagi barcha majburiyatlardan ozod etaman.
- boshqacha yo‘l tutaman.  Q anday? Ko‘rsating.
4.   Sizning   bolangizda   o‘qishga   moyillik   bormi?   Siz   nima   deb
o‘ylaysiz?
5.   Bolangizni   maktabga   tayyorlash   bo‘yicha   sizni   qiziqtirgan
kitoblarni qaerdan olasiz? Keraklisining tagiga chizing.
- tasodifan sotib oldim;
- tanishlarim tavsiya qilishdi;
- pedagogikaga aloqasi bor kishi menga tavsiya qildi;
- bizning kutubxonada mavjud.
14 1-masala yuzasidan berilgan  t avsiyalar asosida kengash
quyidagicha qaror chiqaradi:
1.   Ota-onalarni   bolalarining   silliqlik   bilan   maktab   ta’limiga
moslashuvini ta’minlash  uchun  ular  bilan  hamkorlik  ishlarini  muntazam
olib borilsin.  Muddat doimiy. Mas’ul. Tarbiyachilar.
2.   Bolalarni   maktabga   tayyorlash   borasida   ota-onalar   bilimlarini
muntazam oshirib borilsin. Mas’ul ….. Muddat…...
3.  Bolalarni maktabga tayyorlash borasida ota-onalarga adabiyotlar
tavsiya qilinsin. Mas’ul…... Muddat…….
2-qism. Munozara
Biz   ushbu   pedagogik   kengash   asosida   o‘zaro   fikr   almashinuvga,
tajriba almashinuvga, xis-tuyg’ularimizni ifodalashga harakat qilamiz.
Hurmatli ota-onalar !
Hozir   biz   Sizning   bolangiz   maktabga   chiqish   arafasida   hissiy
tuyg’ularingiz   qay   darajada   ekanligini   aniqlashga   harakat   qilamiz.   Har
bir   stolda   rangli   kartochkalar   qo‘yilgan.   Sizning   bolangizni   maktab
bo‘sag’asiga   qadam   qo‘yishi   munosabati   bilan   bog’liq   hayajoningiz
darajasini ko‘rsatadigan rangni tanlang.
- qora - kuchli;
- ko‘k - me’yorida;
- yashil - sezmayapman.
Maktabga   baradigan   va   maktabga   qatnayotgan   bolalar   ota-
onalarining hayajoni taqqoslanadi.
Qora   rang   ko‘targan   bolaning   ota-onasidan   «Sizningcha,   bu   his-
hayajon kimga yoki nimaga boliq deb o‘ylaysiz?» deb so‘raladi.
Suhbatimiz aniq va ravshan bo‘lishligi uchun har birimiz bu sabab
kimga yoki nimaga boliq ekanligini aniqlab olishimiz kerak.
                              
15 2-Bob  Bolalarni maktabga tayyorlashda ota-onalarning о‘rni
2.1 Bolalar nutq madaniyatinihg о‘sishida oilaning о‘rni.
Birinchi   Prezidentimiz   I.A.   Karimov   tomonidan   2016   yil   –
«Sog’lom   ona   va   bola   yili»   deb   nomlanishidan   maqsad   sog’lom   nasl,
sog’lom   muhit,   sog’lom   oila,   sog’lom   bola   kelajagini   ta’minlash,   ota-
onalar   va   maktabgacha   ta’lim   muassasalarining   hamkorligi   hamda   bir-
birlariga bo‘lgan munosabatlarini yaxshilashdir. 
O‘zbek   oilasining   o‘ziga   xos,   betakrorligi   -   nutq   etiket
qoidalarignutq   etiket   qoidalarignutq   etiket   qoidalarignutq   etiket
qoidalarigka intilish kabilarning barhayotligidadir.
Bolalarning   ta’lim-tarbiyasiga,   bilim   olishiga   asosiy   zamin
yaratuvchi maskon oiladir. Bolalarda insoniylik, avvalambor, oilada, ota-
onalardan ibrat olgan holda shakllanadi. Ota-ona bolaga boshidan ta’lim-
tarbiyani,   nutq   madaniyatini,   odamiylik   hislatlarini   qunt   bilan   singdirib
borsalar,   yetuk,   barkamol,   sog’lom,   mustaqil   fikrlovchi,   eng   asosiysi,
odobli shaxs bo‘lib yetishadilar.
Inson   hayotda   bilim   olishga   intilishni,   Vatanni   sevishni,
ardoqlashni,   kattalarni   hurmat   qilishni,   muomala   madaniyatini   ota-
onadan   o‘rganadi.   Oila   birinchi   navbatda   ta’lim-tarbiya   maskani
hisoblanadi. Yosh avlodga ma’naviy, axloqiy-madaniy tarbiya berishning
yo‘llari   va   vositalari   xilma-xil   bo‘lib,   bular   ichida   bolalarning   nutqi,
muomalasi   alohida   o‘rin   tutadi.   Farzand   ota-onaning   baxti   va   boyligi
hisoblanadi,   ota-onalarning   bolalarni   sevishi,   o‘z   navbatida   bolalarning
ota-onalaridan   o‘rgangan,   eshitgan   muomalalari,   so‘zlashish   madaniyati
bolalarning   ota-onalarini   astoydil   hurmat   qilishi   oila   ko‘rki   bo‘lib
hisoblangan.
Ota-onaning   shaxsiy   namunasi   bola   tarbiyasining   eng   muhim
metodlaridan   biri   hisoblangan.   Ota-onalarning   o‘zaro   bir-birlari   bilan
16 suhbatlashishi,   ovozlarining   past-balandligi,   sizlab   gaplashishlari,   bir-
birlarini   tinglashlari,   yurish-turishlari,   munosabatlarining   ta’siri   ostida
o‘sib-ulg’ayishlari shular jumlasidandir. 
Ota-onaning   shaxsiy   namunasi   bola   tarbiyasining   eng   muhim
metodlaridan   biri   hisoblanadi.   Bolalarni   yuksak   axloqli   va   odobli   qilib
tarbiyalash qadim zamonlardanoq, barcha xalqlarning orzusi, istagi bo‘lib
kelgan. Ota-ona o‘z bolalarida mehnatsevarlik, kattalarga hurmat, o‘zidan
kichiklarga shafqatli bo‘lish va g’amxo‘rlik qilish, yovuzlikka nafrat kabi
ijobiy xislatlarni shakllantirishga harakat qilganlar.
Ba’zi   oilalarda   ota-onalarning   o‘zaro   kilishmovchiliklari   sababli
bolalar   hayotda   juda   qiynaladilar.   Bunday   oilalarda   bo‘lib   turadigan
janjal-to‘palonlar,   xaqoratli   so‘zlar   oilada   o‘sib   kilayotgan   farzandlarga
katta   ta’sir   etadi.   Bolalarda   ota-onasiga   bo‘lgan   hurmat   yo‘qoladi.   Bola
yurish   turish   va   o‘zaro   munosabat   qoidalari,   yoshlarning   ota-ona   va
kattalar oldidagi burchi, mehnati, kasb-kori va ularning inson hayotidagi
roli   haqidagi   dastlabki   tushuncha   va   tasavvurlarni   oilada   oladilar,   odob
hamda   ma’naviy   hayot   oilada   uyg’onadi.   Shuning   uchun   ota-onaning
jamiyat oldidagi eng katta va birinchi vazifasi farzandlarning qobiliyatlari
va   qiziqishlariga   e’tibor   bergan   holda   ularga   to‘g’ri   ta’lim-tarbiya
berishlaridir. 
2.2. Ota-onalar va maktabgacha ta’lim muassasalari
hamkorligida bolalarni tarbiyalash.
Bugungi   kunda   farzandlarining   ehtiyoj   va   intilishlari   asosida
yuksak darajada ta’lim-tarbiya berayotgan oilalar juda ko‘p.
Bola har qadamda, har daqiqada kattalardan ta’sirlanadi, o‘rganadi,
eshitgan   ko‘rganlarini   takrorlaydilar.   Ota-onalaridan   muloqotga   kirish
madaniyatini   o‘rganadilar,   bu   narga   keyinchalik   ularning   hayoti
mazmunini   begilaydi.   Ota-onalar   bolalariga   nutq   madaniyatiga   muvofiq
17 nimani   qanday   gapirish   mumkin,   nimani   aytmaslik   kerakligini   yaxshi
biladilar.
Nutq   madaniyati   inson   ma’naviy   madaniyatining   tarkibiy   qismi
hisoblanadi. Nutq madaniyati bu avvalo fikrlash madaniyatidir.
Ota-onalar avvalambor bolalarining nutq madaniyatini nazorat qilib
borishlari, bolalari nutqiga jiddiy e’tibor berishlari, muloqotda nutq etiket
qoidalariga rioya qilishlari, bola nutqini takomillashtirishni to‘g’ri yo‘lga
qo‘yishlari kerak.
Har   bir   oila   umumjamiyat   talablari   asosida   faoliyat   yuritadi.
Jamiyat   taraqqiyotining   rivoji   esa   uning   bag’rida   mavjud   bo‘lgan
oilalarning   ijtimoiy-iqtisodiy   va   ma’naviy   qiyofasining   shakllanganlik
darajasiga bevosita bog’liqdir.
Oila   bola   uchun   eng   muhim   tarbiyaviy   muhit   bo‘lib,   bu   muhitda
shaxs kamolotida  eng  muhim hisoblangan  hulq-atvor,  iroda,  xarakter va
dunyoqarash shakllanadi.
Oilaviy   munosabatlar   farzandlarning   aqliy,   ruhiy   kamolotini
ta’minlabgina   qolmasdan,   ota-onalarda   o‘ziga   xos   faollikni   ham   yuzaga
keltiradi.   Oilada   qaror   topgan   sog’lom   ma’naviy-ruhiy   muhit
farzandlarning yetuk, barkamol bo‘lib voyaga yetishishlari uchun beqiyos
ahamiyatga egadir.
Ota-onalar   o‘z   ijtimoiy   burchini   bajarar   ekanlar,   farzandlarning
mehnatga,   uni   tashkil   etuvchilarga   nisbatan   mehr-muhabbat,   hurmat
tuyg’usini   shakllantirish,   ularni   ijtimoiy   foydali   mehnatga   tayyorlash,
turli   ko‘rinishdagi   munosabatlarini   me’yorlarga   og’ishmay   rioya   etish,
sog’lom turmush tarzini yaratish, ko‘zda tutiladi.
Oila jismoniy va psixologik jihatdan sog’lom, ma’naviy barkamol,
ijtimoiy   mehnat   hamda   oilaviy   hayotga   tayyor,   nutq   madaniyati
shakllangan,   so‘zga   boy   shaxsni   o‘sib   ulg’aytirib   beradi.   Ota-onalar
18 bolalarining   yetuk,   barkamol   va   sog’lom   o‘sishlarida   ularning   kundalik
hayotiy rejimiga amal qilishlari nihoyatda muhimdir.
Oilada   uyushtirilayotgan   suhbatlar   alohida   diqqatga   sazovordir.
Odob-axloq   mavzusida   uyushtirilgan   muloqotlar   farzandlarning   til
vositalarini   mustaqil   tarzda   qo‘llashlariga   erishish   zarurligini   ko‘rsatadi.
Bunday   oilaviy   suhbatlar   farzandlarning   kundalik   faoliyatida,   sayru
sayohatlarda samarali natija berishi shubhasizdir.
Hozirgi zamon talablariga muvofiq oilada bolalar ona tilini, adabiy
talaffuz   me’yorlariga   binoan   barcha   tovush   va   so‘zlarni   aniq   va   tiniq
talaffuz   etib,   so‘z   boyligini   rivojlantirmog’i   lozim.   Bolalar   shaxsini
shakllantirish,   nutqini   rivojlantirish   borasida   yo‘l   qo‘yiladigan
kamchiliklar   hali-hanuz   oilalarda   yetarli   darajada   emas.   Ota-onalarning
bolalarga   beparvoliklari,   so‘zlashganda   nutq   madaniyatiga   ahamiyat
bermasliklari oilada bola nutqining buzilishiga olib kelmoqda. 
Oilada   bolalar   o‘rtasidagi   o‘zaro   munosabatlar   tizimi   birgalikda
uyushtiriladigan   o‘yinlarda,   sayrlarda   yuqori   darajada   shakllanadi.
Bolalarning   nutq   madaniyatini   shakllantirishda   oiladagi   katta-kichiklar,
tengdoshlari bilan qilinadigan muomalalari ko‘proq rol o‘ynaydi.
Farzandlarning   o‘z   harakatlari   va   xulqini   boshqara   bilishi   diqqat,
fikr va xotira sifatini oshirishga ta’sir ko‘rsatadi.
Oila   va   oilada   bola   tarbiyasi   doimo   dolzarb   muammolardan   biri
bo‘lib kelgan va bundan buyon ham shunday bo‘lib qoladi. Tarbiya ishi
qanchalik   erta   boshlansa,   hosil   ham   shuncha   erta   ko‘zga   tashlanadi.
Shuning   uchun   ota-onalar   va   ta’lim   muassasalari   tarbiyachilari   hamda
pedagoglarning   vazifasi   yosh   avlodni   aqlan   yetuk,   jismonan   sog’lom,
axloqan pok, barkamol inson qilib tarbiyalashdan iboratdir. Sog’lom bola
avvalo   sog’lom   va   mustahkam   oilada   dunyoga   kelishi,   muqaddas
dargoxda o‘sib, ulg’ayib, tarbiyalanib voyaga yetishi hammaga ma’lum.
19 Oilada farzand tarbiyasida qo‘yilgan har bir xato va kamchilik insonning
kelajagiga   o‘z   ta’sirini   o‘tkazmasdan   qolmaydi   va   aksincha   to‘g’ri   va
sog’lom bola tarbiyasi kelajak poydevori bo‘lib xizmat qiladi. 
  Bola   tarbiyasi   bilan   shug’ullangan   oilalarning   bolalari   ta’lim
muassasasida   o‘z   imkoniyatlarini   mashg’ulot   jarayonida   qiynalmasdan
ko‘rsata   oladilar.   Oila   va   talim   muassasaslarining   uzluksizligi   bolani
nafaqat   jismoniy   va   aqliy   jihatdan   rivojlantiradi,   balki   uni   ma’naviy
shakllanishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Oila   va   ta’lim   muassasalari
tomonidan   bolalarga   berilayotgan   ta’lim-tarbiya,   pandu   nasihatlari
haqiqat yo‘lida xizmat qilishga da’vat etishidan iborat bo‘lishi lozimdir. 
Oila   va   maktabgacha   ta’lim   muassasalarining   eng   dolzarb
vazifalaridan biri sog’lom bola tarbiyasi ekan, demak maktabgacha ta’lim
muassasalarida   hozirgi   zamon   talablariga   mos   ravishda,   har   tomonlama
mukammal tarzda singdirilgan bilim, tarbiya yosh go‘dak qalbida, ongida
muxrlanib   qoladi.   Bolalarni   jismonan   barkamol   etib   tarbiyalash,   yetuk,
yuqori ahloqli shaxsni shakllantirishning hamma tarkibiy qismlari, ya’ni
aqliy   tarbiya,   ahloqiy   tarbiya,   mehnat   tarbiyasi,   jismoniy   tarbiya   va
nafosat   tarbiyasiga   xos   bo‘lsa,   oilada   ota-onalarimizning   zimmasida
sog’lom   nasl,   sog’lom   bola   tarbiyasi   mas’uliyati,   bolalarni   sharqona
uslubda   tarbiyalash,   milliy   qadriyatlarimizni   kundalik   hayotga   tatbiq
etish,   yoshlar   qalbida   Vatanga   muhabbat   ruxida   tarbiyalash,   imonu
e’tiqod,   insofu   diyonat   haqida   ma’lumotlarni   to‘liq   bilish   bilan   birga
bolalardagi   mehr   oqibat,   kattalarga   bo‘lgan   hurmat   kabi   xislatlarni
shakllantirish vazifalari turibdi.
20 2.3. Ota-onalar bilan treninglar o‘tkazish usullari. 
Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   ota-onalar   uchun   treninglar,
munozaralar, testlar, topshiriqlar, savol nomalar, interfaol metodlar vaqti-
vaqti   bilan   o‘tkazilib   turilsa,   ayniqsa ,   maktab   yosh i dagi   6-7   yoshli
bolalarni   maktabga   tayyorgarligini   aniqlashda   ota-onalarning   ishtirokida
olib   boriladigan   har   bir   mashg’ulotlar   farzandlarining   nimaga   qodir
ekanli g ini   anglab   olishlariga   yaqindan   yordam   beradi   va   bolalarni
maktabga tayyorlashda oila a’zolarining mas’uliyati oshardi.
Ta’lim   muassasalarida   ota-onalar   va   tarbiyachilar   bilan
o‘tkaziladigan   har   bir   munozaralar   bolalarni   maktabning   ilk   bosqichiga
qadam   qo‘yishlarini   silliqlik   bilan   o‘tishida   yordam   beradi   hamda
sog’lom   bola   va   mustahkam   sog’lom   muhit   sharoitini   yaratishga   imkon
beradi.
Treninglar   maktabgacha   ta’lim   muassasa   uslubchisi,   maktabgacha
tayyorlov   gurux   tarbiyachisi   va   tarbiyalanuvchilari   hamda   ularning   ota-
onalari,   boshlang’ich   sinif   o‘qituvchilari   ishtirokida   o‘tkazilishi   bola
rivojlanishida to‘g’ri tashxis qo‘yishga yordam beradi.
Ota-onalarga:   «Sizning   bolangiz   yaqinda   yetti   yoshga   to‘ladi .
Uning   hayotida   yangi   tartibli,   rejaga   asoslangan   ta’lim   boshlanib,   u
bolangizni har tomonlama sog’lom, tetik, mustaqil shaxs sifatida voyaga
yetishida   zamin   yaratish   bosqichlariga   aylanadi»   deb   murojat   etiladi .
Maktab   ostonasiga   birinchi   qadamini   qo‘yar   ekan   sizning   bolangiz
hayotida   o‘chmas,   esda   qoluvchi   damlar   boshlanadi,   deb   savolnomalar
tarqatiladi va yozma ravishda javob berilishini iltimos qilinadi.
1. Sizning bolangizda maktabda o‘qishga moyillik bormi?.........
2. Sizningcha   bola   maktabga   tayyorgarlikni   oilada
oladimi?.................... 
3. Maktabda muvaffaqiyatli o‘qib ketishi uchun nima zarur?..............
21 4. Jismoniy   sog’lom   bo‘lishi   uchun   nimalarga   e’tibor   qaratilishi
lozim?.........................
5. Shaxsan  sizning   bolangiz   maktabgacha   ta’lim  muassasasidan   so‘ng
maktab   sharoitiga   moslashishi   uchun   nimalarga   etibor   qaratar
edingiz?...........................
6.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   va   maktab   ta’limi   o‘rtasidagi
farqlarni bolangiz ongiga singdira olasizmi?....
7. Maktab   hayotidagi   qonun-qoidalarni   bilishi   va   unga   amal   qilishiga
yordam bera olasizmi?.................................
8. Maktabgacha   ta’lim   muassasalaridan   qanday   talab   va   istaklaringiz
bor ?
kabi savollarga javoblar olingandan so‘ng munozarani olib borish uchun
ota-onalarga topshiriqlar beriladi: 
- ota-onalarning   maktab   bo‘sag’asidagi   tashvishlari   qay   darajada
ekanligini aniqlash,
- maktabga   bolalarni   har   tomonlama   tayyorlash   uchun   ota-onalarni
qiziqtirgan kitoblarning mavjudligi,
- bolani   sog’lom   muhitda   tengdoshlari   bilan   o‘rtoqlashishga
ko‘maklashishi.
- o‘qish va sanashni bilish darajalarini aniqlashga yordam berish.
- bolalarni intizomli, tartibli, chidamli va mustaqil fikirlashga undash. 
Ota-onalar   topshiriqlar   yuzasidan   o‘zaro   munozara   qilganlaridan
so‘ng ularning fikr va mulohazalarini tinglash hamda maktabgacha ta’lim
muassasalari   tarbiyachilari   va   boshlang’ich   ta’lim   o‘qituvchilariga
bolalarni maktab ta’limiga tayyorlashda ularni sog’lomligiga katta e’tibor
qaratish,   jismonan   va   aqlan   rivojlantirish   mas’uliyatini   yuklash,
muassasalar   bilan   hamkorlikda   ish   olib   borish   vazifalarini   bajarishdan
iboratligi   tushuntiriladi   hamda   ta’limning   keyingi   turi   -   boshlang’ich
22 sinflarda   muvaffaqiyatli   ta’lim   olishga   yo‘naltiriladi.   Xususan,
mustahkam   oilada   sog’lom   bola   tarbiyasi   bolalarni   ma’rifatli,
ishbilarmon,   tadbirkor,   bugungi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitiga   o‘tishning
ma’naviy-axloqiy   asoslarini   to‘g’ri   tushuna   oladigan,   halol,   to‘g’ri,
birovlar haqqiga xiyonat  qilmaydigan,  hayr-ehson,  sahovat  va  muruvvat
kabi fazilatlarning asl ma’nosini yaxshi anglaydigan jamiyat a’zosi qilib
tarbiyalashda   maktabgacha   ta’lim   muassasalari   va   ota-ona   avvalo,   o‘zi,
qolaversa, farzandlarini ham o‘rgatib bormog’I, har biri o‘z mas’uliyatini
anglab   yetmog’i,   ota-ona   va   tarbiyachi   farzand   tarbiyasida   mohirona
bo‘lishi bugungi kun talablaridan biri hisoblanadi.
Ota-onalarga topshiriq.
Muloqotni,   munozarani   vujudga   keltirish   uchun   ota-onalarga   ko‘p
uchraydigan   jumlalarni   tavsiya   qilish   mumkin.   Ularni   o‘qib   ko‘ring   va
ular bolalarga qanday ta’sir etishini izohlab bering.
«Maktabga borsang, o‘shanda ko‘rasan.»
«Bilasanmi, sen a’lochi bo‘lsang biz seni juda yaxshi ko‘ramiz.»
«Sen shunday o‘qiki, sen uchun biz qizarmaylik”
Natijasi:
Bu   jumlalarning   hammasi   bolada   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchni,
maktabga borishga xohishini so‘ndiradi.
Boshqacha   qilib   aytganda,   ota-onalarning   o‘z-o‘zlariga   bergan
bahosi   bolasiga   berilgan   bahodan   ustun   bo‘ladi.   Shuni   esda   tutingki,
bolalarni o‘zi bajara olmaydigan topshiriqlar bilan band qilib qo‘ymang.
Bu   ularni   yolg’on   gapirishiga   olib   keladi.   «Agar   diktantda   xato   qilsang
ko‘rasan» kabi. Bu jazolashga taqlid hisoblanadi. Jazolangan bolada ota-
onasiga nisbatan dushmanlik paydo bo‘lishiga olib keladi.
Nutqni   rivojlantirish   metodikasining   nazariy   asoslari:   til,   nutq,
nutqiy   faoliyat.   Til   –   bu   ijtimoiy   hodisadir.   O‘zbekiston   Respublikasi
23 hududida yashayotgan har bir xalqning ona tili uning milliy o‘ziga xosligi va
ma’naviy madaniyatining yorqin ko‘rsatkichidir.
Til tafakkur bilan monand bog’langani holda ongni shakllantiradi. Nutq
va   tafakkur   o‘rtasidagi   bog’liqlik   nafaqat   psixologik   jarayonlarning   chuqur
bosqichlarida,   balki   ijtimoiy   hodisalar   darajasida   ham   namoyon   bo‘ladi.
So‘zning   insonga,   uning   xulq-atvoriga   ko‘rsatadigan   ta’siri   barchaga   yaxshi
ma’lum.  «Garchi  til   bilan  tafakkur  bir-birisiz  yashay  olmasa   ham  ular   o‘zida
aynan   bir   hodisani   ifodalamaydi.   Tafakkur   –   ob’ektiv   borliqning   intihosi,   til
esa   –   ifoda   usuli,   fikrni   boshqa   kishilarga   berish   va   mustahkamlash   vositasi.
So‘z bilan tushuncha dialogik tarzda bir-birini taqozo etadi 1
. 
Hozirgi paytda mamlakatimizda tillar o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarda
ikki   tamoyil   mavjud:   bir   tomondan,   milliy   tillarning   yanada   rivojlanishi   va
takomillashuvi,   o‘zga   tomondan   esa   –   o‘zbek   tilining   davlat   tili   sifatidagi
ahamiyatining oshishi ro‘y bermoqda.
O‘zbekiston Respublikasining mustaqillikka erishishi  va yuzaga kelgan
iqtisodiy ehtiyojlar mamlakatdagi ko‘p sonli aholining ona tili bo‘lgan o‘zbek
tilini   davlat   tili   sifatida   o‘rganishni   shart   qilib   qo‘ydi,   bu   esa   ko‘p   millatli
jamiyat sharoitida katta ijtimoiy ahamiyat kasb etadi.
Tildan   foydalanish   –   bu   ijtimoiy   faoliyatning   muayyan   turi   sohasida
kishilarning o‘zaro muloqotidir. Hozirgi davr nuqtai nazaridan olib qaralganda
quyidagilar eng muhim sohalar hisoblanadi:
- xo‘jalik faoliyat sohasi;
- ijtimoiy-siyosiy faoliyat sohasi;
- maishiy soha;
- uyushtirilgan muloqot sohasi;
- badiiy adabiyot sohasi;
- ommaviy kommunikatsiya sohasi;
- estetik ta’sir ko‘rsatish sohasi;
- xalq og’zaki ijodiyoti sohasi;
1
 Бородич A.M. Методика развития речи детей: Учеб. пособ. для студ. пед. инс. 2-е изд. –М.: Просвещение,
1981. –С. 101-255. 
24 -  ilm- fan sohasi;
- ish yuritishning barcha turlari sohasi;
- shaxsiy istiqbol sohasi;
- diniy soha.
Biz ko‘rib chiqayotgan jihatdan olinganda esa eng dolzarbi maishiy soha
va uyushtirilgan ta’lim sohasidir.
Ko‘p yillik amaliyot shuni ko‘rsatdiki, bolalikda bilingvizm (ikki tillilik)
bola   hayotida   har   bir   tilning   tutgan   o‘rniga,   uning   ikki   tillilikdan   qaysi
vaziyatlarda   va   qay   darajada   foydalanishiga   bog’liq   holda   shakllanadi.
Maktabgacha   yoshda   ikki   tillilik   shakllanishining   quyidagi   o‘ziga   xos
holatlarini ko‘rsatib o‘tish mumkin:
-   bola   tug’ilgan   paytidan   boshlab   ikki   tilli   oilada   bir   tildan   o‘zga   tilga
o‘tib muomala qilish sharoitida tarbiyalanadi;
-   bola   oilada   ona   tilida   so‘zlashadi,   undan   tashqarida   esa   (qo‘shnilar,
qarindoshlar va boshqa shaxslar bilan) o‘zga tilni o‘zlashtiradi;
-   bola   o‘zga   tilni   aniq   maqsadga   yo‘naltirilgan   mashg’ulotlarda   va
ulardan tashqari vaqtlarda maktabgacha ta ’lim  muassasasida egallaydi.
Psixolingvistik   adabiyotlarda   yozilishicha,   haqiqiy   ikki   tillilik   faqat
odam   hech   bo‘lmaganda   bitta   tilda   har   qanday   fikrni   mos   tarzda   ifodalashga
qodir   bo‘lgan   taqdirdagina   rivojlanadi.   Agarda   nutq   bironta   tilda   ham
to‘laqonli shakllanmagan bo‘lsa, bu holda fikr tuzilmasi buzilib ketadi va o‘z
fikrini   ifodalashga   bo‘lgan   intilish   muvaffaqiyatsizlikka   uchraydi,   bu   esa
nafaqat  psixologik  ezilishlarga, balki muloqot sifatidagi chuqur yo‘qotishlarga
va   inson   shaxsiga   ziyon   yetishiga   olib   keladi.   Yarim   tillilik   deb   ataladigan
bunday hodisa, umuman olganda, jamiyat uchun ham ancha xavflidir, chunki
bunda   uning   a’zolarining   muayyan   qismi   hissiyotlarini   boshqara   olmaydi
hamda   o‘z   hissiyotlari,   ehtiyojlari,   istak-xohishlarini   tegishli   tarzda   so‘z
shakliga   keltira   olmaydi.   Agarda   inson   xohlagan   narsasini   ayta   olmasa,   u
boshqalar bilan teng ravishda raqobatlashishga, kommunikatsiyaning odatdagi
shakllaridan   foydalanishga   qodir   bo‘lmay   qoladi   hamda   u   o‘z-o‘zini
25 boshqarishning   qandaydir   boshqa   shakllariga   murojaat   qilishga,   ba’zan   esa
zo‘ravonlik   qilish,   kuch   ishlatishga   majbur   bo‘ladi.   Shundan   kelib   chiqqan
holda, ilk yoshdan boshlab individning nutqiy rivojlanishini  tuzatishni  to‘g’ri
tashkil   etish   zarurdir.   «Ilk   start»   ona   tilini   qabul   qilishga   va   keyinchalik   har
qanday   boshqa   tilni   o‘zlashtirib   olishga   ham   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi».   Til
qanchalik   oldin   egallab   olinsa,   bilimlar   ham   shunchalik   oson   va   to‘liqroq
o‘zlashtiriladi» (N.I.Jinkin) 2
.
Bola tug’ilgan paytidan boshlab ijtimoiy mavjudot hisosblanadi. Uning
har   bir   yosh   bosqichidagi   ijtimoiy   rivojlanishi   o‘z   xususiyatlariga,   vazifa   va
mazmuniga ega bo‘lib, bularni  amalga  oshirish uchun pedagogika  sohasidagi
ishlarga tegishli shart-sharoitlarni yaratish darkor.
            Ilk   yoshdagi   bolalar   nutqini   rivojlantirish.   Bola   hayoti   kattalarning
hayoti va faoliyatiga qo‘shilib ketgan. Lekin shunga qaramasdan, ayni paytda
bola  ularga   ta’sir   ko‘rsatishning   o‘ziga   xos   insoniy   vositalarining  birontasiga
ham   ega   emas.   Bu   esa   rivojlanishning   ushbu   bosqichidagi   asosiy   irsiy
(genetik)   vazifani,   ya’ni   kichkintoylarda   kattalar   bilan   muloqot   qilishning
metod   va   vositalarini   shakllantirish   vazifasini   belgilab   beradi.   Emotsional-
vositasiz muloqot ushbu yoshdagi asosiy faoliyat turi hisoblanadi.
Bolani   ajratib   qo‘yish,   kattalar   bilan   emotsional   aloqalarning   kamligi
bola   hayotining   birinchi   oylaridan   boshlaboq   uning   yetarli   darajada
rivojlanmasligiga olib kelishi mumkin.
Go‘daklik   yoshida   bolaning   ayniqsa   kattalar   bilan   muloqoti   jadal
rivojlanadi,   dastlabki   mehr   qo‘yish   shakllanadi,   ijtimoiy   kutishlar   vujudga
keladi   (bola   kattalardan   muayyan   hayotiy   vaziyatlarga   mos   keluvchi
harakatlarni   kutadi),   bola   bilan   kattalar   o‘rtasidagi   sherikchilikning   ilk
ko‘rinishlari   shakllana   boshlaydi.   Bola   o‘zining   qo‘lidan   hali   hech   narsa
kelmasa-da,   biroq   kattalarning   harakatlarini   boshqarishni   o‘rganadi.   Bu   hol
unda   nutqning   hali   mavjud   emasligidan   qat’iy   nazar,   ro‘y   beradi.   Uning
ixtiyorida faqat ovoz munosabatlari va imo-ishoralargina mavjud.
2
 Жинкин Н.И. Механизмы речи. – М. АПН, 1958. – С. 38.
26 Dastlabki   so‘zlar   emotsional   ifodaliligi,   vaziyatga   mosligi   va
kommunikativ   yo‘naltirilganligi   bilan   ajralib   turadi.   Bunday   nutq   avtonom
yoki vaziyatga oid nutq deb ataladi, u faqat bola atrofidagi muhit bilan yaxshi
tanish   bo‘lgan   yaqinlarigagina   tushunarlidir.   So‘zni   dastlabki   tushunish
muayyan   vaziyatni   qabul   qilish   bilan   uyg’unlashgandir.   Ilk   so‘zlar   muayyan
narsalarga   taalluqli   bo‘lib,   umumlashtiruvchi   xususiyatga   ega   emas   (soat
deganda   faqat   devorda   osilib   turadigan   soatlar   tushuniladi).   So‘z   bola
xulqining   umumiy   ko‘rinishidan   joy   oladi   va   u   imo-ishora,   qo‘l   harakatlari,
qarash-nigohlar,   ifodali   vositalar   bilan   birgalikda   bir   so‘zli   fikrni   bildirishga
olib keladi («Xayr», «Ber», «Ol»).
Ilk so‘zlarning paydo bo‘lishi bolani rivojlantirishning ijtimoiy vaziyati
o‘zgarganidan dalolat beradi. Endi bolaning o‘zi o‘z istak-xohishlarini ma’lum
qilishi   mumkin,   kattalar   esa   og’zaki   ko‘rsatmalar   yordamida   uning   xulq-
atvorini yo‘naltirish imkoniga ega bo‘ladilar. 
Bolaning   bu   yoshda   o‘zini-o‘zi   anglab   yetishini   unga   nisbatan
kattalarning   munosabati   in’ikosi   deyish   mumkin.   O‘ziga   nisbatan   ijobiy
munosabat   –   shahsning   normal   rivojlanishi   uchun   asos   hisoblanadi.   O‘ziga
nisbatan salbiy munosabat esa – bolaning ilk yoshda kattalar bilan emotsional-
ijobiy muloqoti kam bo‘lganligi natijasidir.
Bola   bilan   muloqot   u   bilan   hamkorlik   asosiga   qurilishi   lozim.   Doimo
kattalarning   biron   narsani   majburlashlari   bolada   faol   tadqiq   etish   va   bilishga
intilishni   emas,   balki   sustlik,   faqat   atrof-muhitga   moslashish   istagini
shakllantiradi.
Ilk bolalikdagi nutq rivojlanishining ikki davri.   Ilk yosh (1-3 yosh).
Bir   yoshdan   uch   yoshgacha   bo‘lgan   davrda   bola   rivojlanishiga   oid   ijtimoiy
vaziyat   sezilarli   darajada   o‘zgaradi.   O‘z   yaqinlari   bo‘lmish   kattalar   bilan
birgalikda   bolaning   muloqot   doirasiga   birinchi   navbatda   kichkintoyning
diqqat-e’tibor   va   g’amxo‘rlikka   bo‘lgan   ehtiyojini   qondirishi   lozim   bo‘lgan
boshqa   kattalar   (maktabgacha   ta’lim   muassasalari   xodimlari,   tarbiyachi
yordamchisi)   ham   kirib   kela   boshlaydilar.   Bunday   sharoitda   ilk   yoshdagi
27 bolalarda   kattalar   bilan   narsalar,   o‘yinchoqlar   va   ular   bilan   bajarilishi   lozim
bo‘lgan harakatlar xususida muloqot qilishga ehtiyoj oshadi.
Bu   yoshdagi   bolada   kattalar   bilan   emotsional   va   amaliy   aloqalar
o‘rnatish   qobiliyati   rivojlanadi,   bu   unga   yangi   hayotiy   shart-sharoitlarga
moslashishga: so‘zlar, iltimoslarni baholovchi fikrlarni va boshqa kishilarning
emotsional munosabatlarini to‘g’ri qabul qilishga yordam beradi. 
Bolaning maktabgacha ta’lim  muassasasiga  kelishi  bilan uning «bola –
katta   yoshli   odam»   munosabatlar   tizimidagi   emotsional   aloqalariga   «bola   -
tengdoshlar» munosabati ham qo‘shiladi. 
Bola   hayotining   uchinchi   yilida   kichkintoylar   bir-birlariga   faol   taqlid
qila   boshlaydilar,   o‘zlarini   ko‘rsatishga   intiladilar   va   shu   bilan   birga   o‘ziga
nisbatan   munosabatni   his   qila   boshlaydilar,   dastlabki   nutqiy   dialoglar   paydo
bo‘ladi.
Ilk   yoshdagi   bolalarda   bolalar   jamiyati   endigina   shakllana   boshlaydi.
Ular   bo‘sh   vaqtlarining  ko‘p  qismini   bir-birlariga  yaqin  turgani   holda  asosan
yolg’iz   o‘yinlarda   o‘tkazadilar.   Bolalar   tashabbusi   bilan   vujudga   keladigan
o‘yin jamiyatlari – diadalar (ikkitadan bo‘lib o‘ynash) barqaror emas.
Bolaning   o‘ziga-o‘zi   baho   berishi   emotsional   jihatdan   yorqin
buyoqlarga   bo‘yalgan   bo‘lib,   u   yaxshi   bola   bo‘lish,   kattalarning   talablariga
javob berish, ularning ma’qullashlariga erishishga intilish bilan bog’liqdir.
Bola hayotining o‘zga yili nihoyasida bolalar o‘zlariga nisbatan umumiy
baholarni beradi: «yaxshi», «katta» va boshq.
Uch   yoshga   kelib   «men»   tizimi   vujudga   keladi.   U   bolaning   o‘z   ismi
orqali   («men   Yulduzxonman»,   «men  Kamronbekman»)   o‘zining   qaysi   jinsga
mansubligi   haqidagi   tasavvurlarini   (o‘g’il   bola,   qiz   bola),   ma’qullash,   tan
olishlariga («men yaxshiman») va mustaqillikka ehtiyojini («men o‘zim») o‘z
ichiga oladi.
Maktabgacha   ta’lim   muassasasida   moslashish   davrining   yaxshi   o‘tishi
uchun   tarbiyachi   guruhda   bolalar   uchun   emotsional   jihatdan   qulay   muhitni
ta’minlashi  zarur. Katta yoshli odam o‘z hissiyotlarini ochiq va ishonib ifoda
28 qilar  ekan,   u  bu  bilan  bolani   yaxshi  ko‘rishini   va  uning  uchun  qayg’urishini,
uning   tashvishlariga   sherik   bo‘lishga   tayyor   ekanligini   tushunishga   undaydi.
Bolaning   ham   ijobiy   (quvonch,   zavq-shavq   va   boshq.),   ham   salbiy   (qo‘rquv,
tashvish,   arazlash   va   boshq.)   his-tuyg’ularini   erkin   ifoda   qilishiga
ko‘maklashadi.
Ijtimoiy xulq-atvor va muloqotning ahloqiy negizi bolaning emotsional
sohasi orqali shakllanadi.
Tabiiy ravishda vujudga keladigan va ataylab yaratiladigan, katta yoshli
odam   bolaning   yordami,   g’amxo‘rligi   va   diqqat-e’tiboriga   muhtoj   bo‘ladigan
turli   vaziyatlardan   foydalanish   zarur.   Bunday   vaziyatlarda   katta   yoshli   odam
o‘z his-tuyg’ularini samimiy ravishda namoyon qiladi, bolaga ham ijobiy, ham
salbiy emotsiyalarni ifodalash yo‘llarini ko‘rsatib beradi.
Uyushtirilgan   birgalikdagi   harakatlarda   pedagog   har   bir   bolaga
erishilgan   muvaffaqiyatlardan   xursand   bo‘lish,   zavqlanish   imkonini   beradi,
bolaning   har   bir   mustaqil   sa’y-harakatlarini   qo‘llab-quvvatlaydi   va
rag’batlantiradi,   bola   qiynalib   qolsa   unga   sezdirmasdan   yordam   beradi,   ayni
paytda unga salbiy baho berishdan o‘zini tiyadi.
Salbiy   baholar   bolaning   boshqa   bolalar   bilan   o‘zaro   munosabatlariga
ta’sir   qiladi   va   bu   hol   guruhda   emotsional   jihatdan   noqulay   muhitni   yuzaga
keltirishi mumkin.
Tarbiyachi   doimo   boshqa   bolalar   oldida   bolaning   har   qanday   yaxshi
harakatlariga ijobiy baho berib borishi darkor.
Katta   yoshli   odam   bolada   o‘ziga   nisbatan   qiziqish,   birgalikdagi
faoliyatda,   o‘yinlarda   ishtirok   etish   istagini   hosil   qilishi   zarur.   Ushbu
maqsadda u sevimli ertaklar, badiiy adabiyotlar, she’rlardan olingan holatlarni
o‘yin vaziyatlariga qo‘shadi.
Bolalar   bilan   bunday   mazmunli   muloqotda   ular   bilan   tarbiyachi
o‘rtasida ishonchga asoslangan munosabatlar shakllana boshlaydi va bolalarda
unga taqlid qilish istagi vujudga keladi.
29 Uch   yoshga   kelib   bola   ijtimoiy   rivojlanishning   quyidagi
ko‘rsatkichlariga ega bo‘ladi:
- vaziyatli-amaliy muloqot va kattalar bilan oddiy hamkorlikni egallay boshlaydi;
- kattalar va tengdoshlari bilan muloqotga muhtoj lik ;
- tengdoshlar bilan nutqiy muloqot emotsional-amaliy muloqot shakliga ega;
- eng oddiy shaklda tashabbuskorlik, mustaqillikkni namoyish qila boshlaydi;
- o‘z imkoniyatlariga ishona boshlaydi.
Uch   yoshli   bolalardagi   markaziy   yangilik   –   «MEN»   tizimining   paydo
bo‘lganligidir,   u   o‘z   navbatida   bolada   o‘zi   harakat   qilishga   ehtiyojni,   irodali
xulq-atvor elementlarinii vujudga keltiradi. «MEN» tizimining shakllanganligi
o‘ziga-o‘zi   baho   berish   va   u   bilan   bog’liq   kattalar   talablariga   mos   bo‘lishga
intilish paydo bo‘ladi.
1   yoshdan   3   yoshgacha   bo‘lgan   bolalar   nutqini   rivojlantirishga   doir
mashg’ulotlarni didaktik o‘yinlar, ermak o‘yinlar, sahna ko‘rinishlari shaklida
o‘tkazish tavsiya qilinadi. Ular nafaqat ko‘ngilochar tusga, balki albatta ta’lim
tusiga ega bo‘lishi lozim.
Xulosa:
  Xulosa qilib aytganda Oilada biror-bir yutuqqa erishish  tarbiyaga
bog’liq. Shuning uchun ham oilada tarbiya, madaniy xulq-atvor odatlarini
30 shakllantirishga   muayyan   darajada   e’tibor   berish,   ularda   yaxshilik,
kamtarlik,   adolatlilik,   vijdonlilik   to‘g’risidagi   axloqiy   tasavvurlarini
tarkib   toptirish   va   shu   xildagi   sifatning   didiga   nisbatan   salbiy
munosabatni tarbiyalash kerak.
Oilada   farzandlar   nutq   madaniyatini   shakllantirish,   mamlakatimiz
ravnaqiga   hissa   qo‘shadigan,   barkamol   avlodni   voyaga   yetkazishda   o‘z
samarasini berishi shubhasizdir.
Bola   uchun   maktabgacha   ta’lim   muassasasiga   qatnay   boshlagan
dastlabki   kunlar   va   oylar   juda   murakkabdir   –   chunki   bolaning   onasi
o‘rniga   boshqa   notanish   kattalarning   paydo   bo‘lishi,   u   o‘rganib   qolgan
odatiy   turmush-tarzini   izdan   chiqaradi.   Bu   ko‘pchilik   bolalarda   salbiy
emotsiyalar,   qo‘rquvni   vujudga   keltirib,   ushbu   holat   butun   organizmni
qamrab   olishi   va   uning   rivojlanishini   anchagacha   susaytirib   qo‘yishi
mumkin.   Bunday   paytda   uyquning,   ishtahaning   buzilishi,   tozalik
ko‘nikmalarini   vaqtincha   esdan   chiqarish,   emotsional   kechinmalar
(yig’loqilik,   qo‘rquv,   hujumkorlik,   o‘jarlik   va   boshq.),   sustlik,   o‘zi
mustaqil ravishda ovqatlanishdan bosh tortish holatlari kuzatiladi. Agarda
pedagog   xushmuomalali   va   sabr-toqatli   bo‘lsa,   bu   holatlar   3-6   haftada
o‘tib   ketadi,   ayrim   bolalarda   esa,   bundan   uzoqroqqa   ham   cho‘zilishi
mumkin.
Foydalanilgan adabiyotlar 
31 1. Mirziyoyev   Sh.M.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik-   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.T.:
O’zbekiston 2020. y
2. Mirziyoyev   Sh.M   “   Harakatlar   strategiyasi   2017-2021   y”   T.:   Ma’naviyat,
2017
3. O’zbekiston   Respublikasining   “   Ta’lim   to’g’risida”gi   Qonun.   Barkamol
avlod – O’zbekiston taraqqiyotining poydevor. T.:Sharq,2020y
4. Shavkat Mirziyoyev buyuk kelajagimizni mart va oliy janob halqimiz bilan
qulaylik T.: 2019 y.
5. Qosimova   K.,   Matjonov   S.,   G’ulomova   X.,   Yo’ldosheva   Sh.,   Sariyev   Sh.
“Nutq  o’qitish “ T.:  2009 – 100 -163 b
6. G’ulomova X ., Yo’ldosheva Sh., Mamatova G’., Boqiyeva H. husnixat   va
uni o’qitish mettodikasi  T. D.T.U, 2009 y 70 b
7. “Sog‘lom ona va bola yili” Davlat dasturi T.: -2016 yil.
8.   “Xalq bilan   muloqot   va inson manfaatlari yili ”   Davlat  dasturi  T.: -2017
yil.
9.       O‘zbekiston   Respublikasida   maktabgacha   ta’lim   to‘g’risidagi   Nizom.   //
Maktabgacha tarbiya. -T.: 2000, 1-son.
10.   Maktabgacha ta’lim Konsepsiyasi. –T. :  2011. 
11.  Arushanova A.G. Razvitie rechi doshkolnika (grammatika). Metodicheskoe
posobie dlya vospitateley. –M.: 1997.
12.  Anna Freyd. Detskiy psixoanaliz. –SPb.: Piter, 2003. (Seriya «Xristomatiya
po psixologii»).
13.     Asqarova   M.   va   boshqalar   Kichik   yoshdagi   bolalar   nutqini   o`stirish.   -T.:
2001. 
14.     Abduazimov O. Multimedia - noyob ne'mat. «Xalq so‘zi» gazetasi, 2002,
28-fevral.
15.       Begmatova N.X., Aripov M. Multimediya texn о logiyasidan foydalanish.
- Т .: 2012 .
16.     Bekmatova O.A. va boshqalar «Quvnoq harflar». -T.; ”O‘qituvchi” 2000.
32 17.       Vaxobova   F.N.,   Rasulova   M.   Sh.   va   boshqalar   «Maktabgacha   yoshdagi
bolalar ta’lim-tarbiyasiga qo‘yiladigan davlat talablari».–T.; 2008. 
18.       Гербова В. Планирование работы п o  развитие речи и ознакомление с
художественной   литературой   //   Дошкольное   воспитание.  1999.   №3.  С.
19-22.
19.           Jalolova   G . « Bolalarni   maktabga   tayyorlashda   noan ’ anaviy   o ‘ yinlardan
foydalanish ».-  T -.:2004.
20.    Jumaboev M. Bolalar adabiyoti. –T.: 1996.
21.     Ismailova R. Idrok jarayoni – еtakchi omil: 6-7 yoshli bolalarga tarbiya //
Boshlang’ich ta’lim. 1999. №3. 36-37 b.
22.     Ismoilova   M.   Noan’anaviy   ish   uslublari   orqali   bolalarning   ijodiy
qobiliyatlarini   o‘stirish   yo‘llarini   axtaryapmiz:   Tajriba   minbari   //
Maktabgacha tarbiya.  1992. №2. 44-46  b .
23.       Ka дырова Р.   M .   Teo рия и методика развитие речи   ( T екс лекции ). –
T .: Уз. ПФИТИ, 2000. 
24.       Kadirova   R.M.   Maktabgacha   katta   yoshdagi   bolalarda   dialogik   nutqni
rivojlantirishning omillari (o’quv qo‘llanma). –T.: TDPU, 2002.
25.       Lyublinskaya   A.A.   Tarbiyagacha   bolalarning   rivojlanishi   haqida.   –T.:
O‘qituvchi, 1997. -279 b.
26.         Maktabgacha   ta’lim   muassasasida   pedagogik   kengash.V.Belaya.   -M.:
2009. 
27.     Mo‘minova   L.   R.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   savodga   o‘rgatish
dasturi. –T.: 1996.
Elektron ta’lim resurslari:
www.pedagog.uz
www.ziyonet.uz
www.edu.uz
www.kasu.u  
33

BOLALARNING NUTQ MADNIYATINI O'SISHIDA OILANING O’RNI

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский