Boshlangʻich sinf matematikalarda darslarida didaktik oʻyinlaran foydalanish metodikasi

KURS ISHI
BOSHLANG ICH SINF MATEMATIKALARDA DARSLARIDAʻ
DIDAKTIK O YINLARAN FOYDALANISH METODIKASI	
ʻ
REJA :
KIRISH
I.   BOB.   BOSHLANG’ICH   SINF   DARSLARIDA   O YIN   VA   DIDAKTIK	
ʻ
O YINLARDAN FOYDALANISHNING NAZARIY-PEDAGOGIK ASOSLARI.	
ʻ
1.1.Boshlang’ich sinf darslarida didaktik o yinlarning ahamiyati	
ʻ
1.2. Darsdan tashqari vaziyatlarda o tkaziladigan didaktik o yinlar mazmuni	
ʻ ʻ
1.3.Didaktik o yinlar ta’lim metodi sifatida	
ʻ
II.BOB.   BOSHLANG ICH   SINF   MATEMATIKA   DARSLARIDA   DIDAKTIK	
ʻ
O YINLARDAN FOYDALANISH YO LLARI	
ʻ ʻ
2.1   Boshlang ich   sinf   matematika   darslarida   didaktik   o yinlardan   foydalanish	
ʻ ʻ
usullari 
2.2. Darsda didaktik o yinlardan foydalanish	
ʻ
XULOSA 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
“Yoshlarimizning   ma`naviy   salohiyatga   ega   bo lib,   dunyo   miqyosida   o zʻ ʻ
tengdoshlariga hech qaysi sohada bo sh kelmaydigan insonlar bo lib kamol topishi,	
ʻ ʻ
mustaqil  fikrlaydigan, yuksak intellektual  va baxtli bo lishi uchun davlatimizning	
ʻ
va jamiyatimizning bor kuch va imkoniyatlarini safarbar etamiz”
Sh.M.Mirziyoyev.
O zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 19-martdagi “Matematika	
ʻ
sohasidagi   ta’lim   sifatini   oshirish   va   ilmiy   tadqiqotlarni   rivojlantirish   chora-
tadbirlari   to g‘risida”   gi   PQ-5032-son   qarorida   matematika   faniga   alohida   e’tibor	
ʻ
qaratilgan bo lib, bugungi kunda ta’lim muassasalarida matematika fanini o qitish
ʻ ʻ
sifatini   oshirish,   ta’lim   jarayoniga   zamonaviy   o qitish   uslublarini   joriy   qilish,	
ʻ
iqtidorli   o quvchilarni   saralash,   mehnat   bozoriga   raqobatbardosh   mutaxassislarni	
ʻ
tayyorlash,   ilmiy   tadqiqot   va   innovatsiyalarni   rivojlantirish   hamda   amaliy
natijadorlikka yo naltirishga katta e’tibor qaratilmoqda.	
ʻ
Shu   bilan   birga,   sohada   yechimini   topmagan   qator   masalalar   matematika
sohasidagi   ta’lim   sifati   va   ilmiy   tadqiqot   samaradorligini   oshirishga   qaratilgan
chora-tadbirlarni amalga oshirish zaruratini ko rsatmoqda.	
ʻ
Mavzuning   dolzarbligi:   O zbekiston   Respublikasida   shakllangan   uzluksiz	
ʻ
ta’lim   tizimi   barkamol   shaxs   va   malakali   mutaxassisni   tayyorlash   jarayonining
samarali   tashkil   etilishini   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Uzluksiz   ta’lim   tizimi
doirasida   faoliyat   olib   boruvchi   ta’lim   muassasalari   ilg’or,   demokratik   hamda
insonparvar   g’oyalarga   tayangan,   hamda   yangicha   mazmunga   ega   bulgan   ta’lim
jarayonini   tashkil   etishda   muhim   o rin   tutadi.   Uzluksiz   ta’lim   tizimini	
ʻ
shakllantirish,   shuningdek,   tag’lim   mazmunini   yangilash   ta’lim   sohasida   olib
borilayotgan islohotlarning bosh g’oyasi sanaladi.
«Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»da   ta’kidlanganidek,   ta’limning   yangi
tizimi   va   mazmunini   shakllantirish   uchun   «ilg’or   texnologiyalarni   hamda   o quv-	
ʻ
tarbiyaviy   jarayonning   didaktik   ta’minotini   yaratish»   talab   etiladi.   Bu   muhim vazifaning   ijobiy   hal   etilishi   ta’lim   jarayonini   tashkil   etishga   nisbatan   yangicha
yondashuvni   taqozo   qiladi.   O zbekiston   Respublikasining   mustaqilligi   sharoitidaʻ
uzluksiz ta’lim tizimining barcha bosqichlarida ta’lim jarayonining samaradorligini
oshirishga xizmat qiluvchi omillarni izlab topish, bu borada eng maqbul omil deb
topilgan   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   umumiy   o rta   ta’lim   kasb-hunar	
ʻ
kollejlari, akademik litseylari va oliy o quv yurti faoliyatlariga tatbiq etish borasida	
ʻ
amaliy   harakatlarni   olib   borish   maqsadga   muvofiq   deb   hisoblanmoqda.   Ushbu
nazariy   xulosaning   amaliy   tadbiqi   sifatida   bir   qator   tadqiqot   ishlari   amalga
oshirilmoqda.   Ta’lim   jarayoniga   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   tatbiq   etish
borasida   umumiy   o rta   ta’lim   tizimida   ham   izlanisharning   tashkil   etilayotganligi	
ʻ
alohida   e’tiborga   molikdir.   Zero,   oliy   ta’lim   tizimi   ijtimoiy   zaruriyat   sifatida
namoyon   bo layotgan   malakali   mutaxassisni   tarbiyalash   jarayonida   o ziga   xos	
ʻ ʻ
o rin   tutadi.   Umumiy   o rta   ta’lim   kasb-hunar   kollejlari,   akademik   litsey   va   oliy	
ʻ ʻ
o quv   yurtlarida   turli   o nalishlarda   malakali   kadrlarni   tayyorlash   davrning   o ta
ʻ ʻ ʻ
muhim   talabi   bo lib,   bu   borada   barcha   imkoniyatlarni   ishga   solish   alohida	
ʻ
dolzarblik kasb etadi.
Oliy   ta’lim   mazmunini   yangilash   jarayonida   bo lajak   mutaxassislarning	
ʻ
umumiy   mehnat   va   kasbiy   ko nikma   hamda   malakalarga   ega   bo lishlarini	
ʻ ʻ
ta’minlash masalasining samarali hal etilishiga alohida ahamiyat qaratilishi zarur.
Bozor   iqtisodiyotiga   o tish   sharoitida   o qituvchilarning   mehnat   bozoriga	
ʻ ʻ
moslashuvini   ta’minlash   alohida   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Shu   o rinda   alohida	
ʻ
ta’kidlash   joizki,   oliy   ta’lim   muassasalarida   bo lajak   mutaxassislarni   tayyorlash	
ʻ
jarayoni   talabalarda   zaruriy   ishlab   chiqarish   iqtisodiy   mazmunga   ega   faoliyat,
ko nikma   va   malakalari   sifatini   shakllantirishga   e’tiborni   qaratish   talab   etiladi.	
ʻ
Biroq,   ta’lim   jarayonlarini   takomillashtirishga   qo yilayotgan   yangi,   yanada	
ʻ
yuqoriroq   talablar,   shuningdek,   talabalarning   kasbiy   ko nikma   va   malakalarini,	
ʻ
yangi   pedagogik   texnologiyalarni   rivojlantirish   bilan   yangicha   fikrlovchi
mutaxassisni shakllantirish imkonini beruvchi sharoitlarning ishlab chiqilmaganligi
o rtasida ob’ektiv qarama-qarshilik mavjud.	
ʻ Har tomonlama barkamol insonni shakllantirish bugungi jamiyatimiz oldida
turgan   dolzarb   masalalardan   biri   bo lib   qolmoqda.   Hozirgi   maktab   o rindiqlaridaʻ ʻ
o tirgan   yosh   avlod   ertaga   bizning   qo limizdan   ishimizni   oladigan,   hayotimizni	
ʻ ʻ
davom   ettirib,   o zidan   keyingi   avlodga   yetkazuvchi   vorislarimiz,   O zbekiston	
ʻ ʻ
buyuk   kelajagining   egalaridir!   Shu   sababli   Prezidentimiz   Islom   Karimov   butun
mamlakatimiz diqqat e’tiborini barkamol avlod tarbiyasiga qaratmoqda.
Ta’lim   –   tarbiya   jarayoni   sifati   va   samaradorligini   oshirish   kelgusi
taraqqiyotimizning   asosi   ekanligi   ma’lum.   Bu   haqda   Prezidenttimizning   quyidagi
so zlari ibratlidir:	
ʻ
“Shuni   unutmasligimiz   kerakki,   kelajagimiz   poydevori   bilim   dargohlarida
yaratiladi,   boshqacha   aytganda,   xalqimizning   ertangi   kuni   qanday   bo lishi	
ʻ
farzandlarimizning bugun qanday ta’lim va tarbiya olishiga bog’liq.
Buning uchun har qaysi ota –ona, ustoz va murabbiy har bir bola timsolida
avvalo   shaxsni   ko rishi   zarur.   Ana   shu   oddiy   talabdan   kelib   chiqqan   holda,	
ʻ
farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega   bo lgan,   ongli	
ʻ
yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   yetkazish   –   ta’lim-tarbiya   sohasining
asosiy   maqsadi   va   vazifasi   bo lishi   lozim,   deb   qabul   qilishimiz   kerak.   Bu   esa	
ʻ
ta’lim va tarbiya ishini uyg’un holda olib borishni talab etadi”
Ta’lim   jarayoniga   pedagogik   texnologiyalarni   olib   kirish   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”ning   ikkinchi   bosqich   vazifalaridan   biridir.   Ta’lim   –
kelajakdagi   muvaffaqiyatlar   kaliti   ekan,   uning   mahsuli   sifatida   bugungi   o quvchi	
ʻ
kelajakda   huquqiy-demokratik   jamiyat   a’zosi   sifatida   bu   jamiyat   hayotida
to laqonli ishtirok eta olishi, zamonning bozor iqtisodiyoti qo yayotgan talablariga	
ʻ ʻ
to la   javob   bera   olishi   kerak.   Axborot   oqimi   keskin   ortgan,turli   yangiliklar
ʻ
hayotimizga   shitob   bilan   kirib   kelayotgan   davrda   mustaqil   tanqidiy   fikrlash
ko nikmalariga   ega   bo lgan,yangilikni   o rganishga   doim   tayyor   bo lgan,
ʻ ʻ ʻ ʻ
hamkorlikdan   cho chimaydigan   ,   muloqotga   erkin   kirisha   oladigan   shaxsni	
ʻ
tarbiyalash ta’lim-tarbiya jarayonining asosiy maqsadi bo lishi kerak va bu borada	
ʻ
ta’limda   yangi   texnologiyalarning   qo llanishiga   yo l   ochilishi   maqsadga   erishish	
ʻ ʻ yo lidagi   to g’ri   qadamdir.   Hozirgi   kunda   yangi   texnologiya   elementi   bo lganʻ ʻ ʻ
interfaol usullardan keng foydalanilmoqda.
Boshlang’ich   sinfda   o yin   va   didaktik   o yinlardan   ilg’or   pedagogik	
ʻ ʻ
texnologiyadan foydalanib dars o tilsa, o qitish jarayoni takomillashadi. Kurs ishi	
ʻ ʻ
dolzarbligi ana shu bilan asoslanadi.
Kurs ishining maqsadi.   Boshlang’ich sinf  darslarida didaktik o yinlarning	
ʻ
ahamiyati   ,   darsdan   tashqari   vaziyatlarda   o tkaziladigan   didaktik   o yinlar	
ʻ ʻ
mazmuni,   didaktik   o yinlar   ta’lim   metodi   sifatida,boshlang ich   sinf   matematika	
ʻ ʻ
darslarida   didaktik   o yinlardan   foydalanish   usullari   ,darsda   didaktik   o yinlardan
ʻ ʻ
foydalanish.
Kurs   ishining   vazifalari.   Boshlang’ich   sinf   darslarida   o yin   va   didaktik	
ʻ
o yinlardan foydalanishning nazariy-pedagogik asoslari.	
ʻ
Boshlang’ich sinf darslarida didaktik o yinlarning ahamiyati.	
ʻ
Darsdan tashqari vaziyatlarda o tkaziladigan didaktik o yinlar mazmuni.	
ʻ ʻ
Didaktik o yinlar ta’lim metodi sifatida.	
ʻ
Boshlang ich   sinf   matematika   darslarida   didaktik   o yinlardan   foydalanish
ʻ ʻ
usullari.
Darsda didaktik o yinlardan foydalanish.	
ʻ
Kurs   ishining   predmeti.   Mavzuga   oid   bir   nechta   adabiyotlardan
ma’lumotlar to plash, tahlil qilish va misollarga tadbiq qilishdan iborat.	
ʻ
Kurs   ishining   obekti.   “BOSHLANG ICH   SINF   MATEMATIKA	
ʻ
DARSLARIDA  DIDAKTIK   O YINLARAN   FOYDALANISH   METODIKASI   “	
ʻ
mavzusini o rganish va	
ʻ
Tahlil qilish.
Kurs   ishining   tuzilmasi:   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat. I   bob.   Boshlang’ich   sinf   darslarida   o yin   va   didaktik   o yinlardanʻ ʻ
foydalanishning nazariy-pedagogik asoslari
1.1. Boshlang’ich   sinf   darslarida   didaktik   o yinlarning	
ʻ
ahamiyati.
Bola hayotida bog chadan so ng maktabning dastlabki davrlari muhim o rin	
ʻ ʻ ʻ
tutadi.   Shu   bois   boshlang ich   ta’lim   davri   ta’lim   jarayonidagi   eng   mas`uliyatli	
ʻ
davrdir.   Bu   paytda   bolaning   savodi   chiqishi   bilan   birga,   uning   dunyoqarashi
shakllanadi, tafakkur qilish malakasi rivojlanadi.
Bolaning   o quv   faoliyatini   rivojlantirishda   turli   o yinlardan   foydalanish	
ʻ ʻ
katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Bolalar   o yin   orqali   o z   bilimlarini	
ʻ ʻ
mukammallashtiradilar   va   uni   chuqur   o zlashtiradilar.   Shu   jihatdan   qaraganda,	
ʻ
ta’lim   jarayonida   qo llanadigan   didaktik   o yinlarning   ro li   beqiyosdir.   Didaktik	
ʻ ʻ ʻ
o yinlar   ta’lim   jarayoni   samaradorligini   oshiradi,   ta’lim   jarayonida   o quvchilar	
ʻ ʻ
faolligini,   o qish   motivlarini   rivojlantiradi.   O qish   motivlari   ta’lim   jarayonini	
ʻ ʻ
pedagogik texnologiyalar asosida tashkil etishda ham muhim o rin tutadi. Didaktik	
ʻ
oyinlar   boshlang ich   sinflarda   ta’	
ʻ limning   samarali   bo lishiga   o quvchilarning	ʻ ʻ
o quv-bilish   faoliyatini   muvaffaqiyatli   boshqarishga   ham   katta   yordam   beradi,	
ʻ
ya’ni didaktik o yinlar vositasida nazariy bilimlar oson egallanadi, o quv	
ʻ ʻ chilarning
bilim   olishga   qiziqishlari   ortadi.Didaktik   o yinlar   nafaqat   boshlang ich   sinflarda,	
ʻ ʻ
balki   ta’limning   keyingi   bosqichlarida   ham   o quvchilarning   bilimga   bo lgan	
ʻ ʻ
ishtiyoqlari   rivojiga   katta   turtki   bo lishi   mumkin.  Ayniqsa   qiyin   o zlashtiruvchi	
ʻ ʻ
o quvchilarning   bilish   imkoniyatlarini   oshirishga   bunday   oyinlar   samarali   ta’sir	
ʻ
ko rsatadi.«Hammamizga   juda   yaxshi   malumki,   boshlang’ich   sinflardagi   barcha
ʻ
fanlar bola qalbining oppoq daftari» ga yani bosh miya yarim sharlar po stlog’iga	
ʻ
o chmas iz bo lib yozilib qoladi» ( O tkir Hoshimov. ). Mustaqil O zbekistonning	
ʻ ʻ ʻ ʻ kelajagi   ko p   jihatdan   barkamol,   intellektual   salohiyatli   avlod   va   unga   talim   –ʻ
tarbiya   berish   sifatiga   bog’liq.O zbekiston   Respublikasida   yosh   avlodning   bilish	
ʻ
faoliyatini   shakllantirish   va   uzluksiz   rivojlantirib   borishning   maqsad-vazifalari,
mazmuni   va   metodlarini   o rganib   borish,   ilmiy   pedagogik   asoslarga   tayangan	
ʻ
holda   olib   borilishi,   muammoning   yeshilishi,   o quvchilarning   ijodiy   fikrlashi,	
ʻ
ularda   bilimni   egallash   faolligi,   mustaqil   bilish   faoliyatini   shakllantirish
masalalariga   bog liq.   Bunda   kichik   yoshdagi   maktab   o quvchilari   bilan   ularning	
ʻ ʻ
bilish   faoliyatini   rivojlantirib   borish,   amaliy   ko nikma   hosil   etish   vazifalari	
ʻ
bugungi   kunning   dolzarb   masalalaridan   biri   bo lib   hisoblanadi.   Boshlang’ish
ʻ
sinflarda   o quvchilarning   bilish   faoliyatini   shakllantirib,   rivojlantirib   borishda	
ʻ
o qituvchilarimiz   ta’limning   innovatsion   texnologiyalaridan   foydalanib,   o z	
ʻ ʻ
darslarini qiziqarli etib tashkillashtirib o tishlari zarur. Yosh avlodning shakllanish	
ʻ
jarayonini   ularning   aqliy   rivojlanishi,   tarbiyalanganlik   darajasi   va   tafakkur
qobiliyatini   bilmasdan   turib,   ta’   lim-   tarbiya   jarayonini   samarali   tashkil   etish
mushkul.
«Abdulla  Avloniy`»  Agar   pedagogika   insonni   har   tomonlama   tarbiyalashni
hohlar ekan, unda insonni har tomonlama o rganishi zarur» - deb bejiz aytmagan.	
ʻ
O yinlar ta’limning ko rgazmaliligini, o qituvchining nutqini va bolalar harakatini	
ʻ ʻ ʻ
o z   ichiga   oladi,   buning   natijasida   idrokda   (ko rish,   eshitish,   teri   sezgisi
ʻ ʻ
belgilarida)  birlik tug iladi. Bu esa o qituvchining aytganlarini  bolalarning o ylab	
ʻ ʻ ʻ
olishiga   va   o sha   aytilganlarni   ifodalab   berishlariga,   ya’ni   didaktik   o yinlar	
ʻ ʻ
qoidalarini   o quvchilarning   o zlari   bajarishlariga   imkon   beradi.O yinlar   bolaning
ʻ ʻ ʻ
his-tuyg usiga   ta’sir   etib,   unda   o qishga   ijobiy   munosabat   va   qiziqish   xislatini	
ʻ ʻ
tarkib   toptiradi.   Bolalar   o yinni   zo r   mamnuniyat   bilan   ijro   etadi.   O yin	
ʻ ʻ ʻ
boshlanishini esa sabrsizlik bilan kutadilar, ularning ongida beixtiyor ertangi o quv	
ʻ
kunining quvonchli manzarasi gavdalanadi.
Har   bir   o yinda   ko pchilik   bolalar   yoki   butun   bir   sinf   o quvchilari   ishtirok	
ʻ ʻ ʻ
qiladi.   Masalan,   «Doiraviy   misollar»   o yinida   hamma   bolalar   masala   yechadi,	
ʻ «Zanjircha»da 10, «Do koncha»da 8—12 bola, «Narvoncha» da esa qariyb hammaʻ
o quvchilar masala yechadilar va hokazo.	
ʻ
Bundan   tashqari,   o yin   jarayonida   hatto   bolalardan   ba’zi   birlari   bevosita	
ʻ
ishtirok etmasa ham, ular o yinda imo -ishoralar vositasida bevosita qatnashadilar.
ʻ
Masalan,   ko zlarini   yumib,   kim   necha   marta   taqillatganini   tinglaydilar,   «Eng	
ʻ
yaxshi   hisobchi»,   «Kim   aniqroq   va   tezroq»   kabi   o yinlarda   o z   o rtoqlarining	
ʻ ʻ ʻ
misolni qanchalik to g ri-noto g ri yechayotganlarini kuzatib boradilar.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Bu esa o qituvchiga o quvchilar faoliyatiga individual munosabatda bo lish	
ʻ ʻ ʻ
imkonini beradi.
Biz   bilamizki,   bolalar   o qishning   o zidagina   o smaydilar,   balki   ular   o yin	
ʻ ʻ ʻ ʻ
jarayonida ham hamjihat bo lishga, hayotni bilishga o rganadilar.	
ʻ ʻ
Bu   o yinlarda   bolalarning   o z-o zlarini   boshqara,   tuta   bilishga	
ʻ ʻ ʻ
o rganishlarini ta’kidlab o tish lozim. Bu o yinlar bolalarni intizomli qiladi.	
ʻ ʻ ʻ
1.2. Darsdan   tashqari   vaziyatlarda   o tkaziladigan   didaktik	
ʻ
o yinlar mazmuni.	
ʻ
Bolalarga   o yinni   o rgatishdan   muayyan   ta’limiy   maqsad   nazarda   tutiladi.	
ʻ ʻ
O yinning eng muhim ahamiyati ham ana shundadir. O yin o tkazilish shakllari va	
ʻ ʻ ʻ
usullari bilan ta’limning boshqa turlaridan farq qiladi.
Didaktik o yinlar o yin usullarini cheksiz takrorlash va o zgartirish, o yinga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
turli   narsalar   kiritish   imkonini   beradi.   Masalan,   biz   «Jimjitlik»   o yinining   5—7	
ʻ
xilini   butun   sinf   bilan   hamda   ayrim   bolalar   bilan   10   martadan   ko proq   takrorlab
ʻ
o tkazdik;   «Nima   o zgardi?»   tipidagi   o yin   5   xil   turli   ko rsatmali   material   bilan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o tkazildi   va   hokazo.   Natijada   o yin   malakalarining   bir   xilda   va   mustahkam
ʻ ʻ
bo lishiga   hamda   o yinning   har   bir   qoidasini   tinglay   bilish   va   unga   rioya
ʻ ʻ
qilinishiga   erishish   imkonini   berdi.   Didaktik   o yinlar   o zining   shakli   jihatidan	
ʻ ʻ
asosan   bog’chada   o ynaladigan   ijodiy   o yinlardan   ham,   o qituvchi   o zi   hikoya	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qilib   berish   yo li   bilan   tushuntiradigan   va   o quvchilarni   birma-bir   so rab   chiqish	
ʻ ʻ ʻ
natijasida   mustahkamlanadigan   o yinlardan   ham   har   tamonlama   farq   qiladi.	
ʻ Didaktik o yinlar o qitish vazifasiga xizmat qiladi va qiziqarli, maroqli, tushunarliʻ ʻ
darajada   olib   boriladi.   Bolalar   g’olib   chiqish   maqsadida   jonu   dili   bilan   mashq
qiladilar, berilgan har bir topshiriqni albatta bajarishga odatlanib qoladilar, natijada
ularda   didaktik   topshiriqlarni   bajarishga   bo lgan   qiziqish   orta   boradi.   Didaktik	
ʻ
o yinlar   har   bir   darsning   maqsadini,   har   bir   mashqning   maqsad   va   vazifalarini	
ʻ
yaxshiroq tushunib olishga yordam beradi.
Didaktik   o yinlar   ta’limning   ko rgazmaliligini,   o qituvchining   nutqini   va	
ʻ ʻ ʻ
bolalar harakatini o z ichiga oladi, buning natijasida idrokda (ko rish, eshitish, teri	
ʻ ʻ
sezgisi belgilarida) birlik tug’iladi. Bu esa o qituvchining aytganlarini bolalarning	
ʻ
o ylab olishiga va o sha aytilganlarni ifodalab berishlariga, ya’ni didaktik o yinlar	
ʻ ʻ ʻ
qoidalarini   o quvchilarning   o zlari   bajarishlariga   imkon   beradi.   Didaktik	
ʻ ʻ
o yinlarning   bo   tarzda   tuzilish   xususiyatlari   o quvchilar   faoliyatini   tahlil   qilish	
ʻ ʻ ʻ
imkoniyatini   beradi.   Shuning   uchun   ham   barcha   bolalar   o yin   vaqtida   qiziqish	
ʻ
bilan harakat qiladilar.
Didaktik   o yinlar   bolaning   his-tuyg’usiga   ta’sir   etib,   unda   o qishga   ijobiy	
ʻ ʻ
munosabat   va   qiziqish   xislatini   tarkib   toptiradi.   Bolalar   o yinni   zo r   mamnuniyat	
ʻ ʻ
bilan ijro etadi. O yin boshlanishini esa sabrsizlik bilan kutadilar, ularning ongida	
ʻ
beixtiyor ertangi o quv kunining quvonchli manzarasi gavdalanadi.
ʻ
Har bir  didaktik o yinda ko pchilik bolalar yoki butun bir  sinf  o quvchilari	
ʻ ʻ ʻ
ishtirok   qiladi.   Masalan,   «Doiraviy   misollar»   o yinida   hamma   bolalar   masala	
ʻ
yechadi,   «Zanjircha»da   10,   «Do koncha»da   8—12   bola,   «Narvoncha»   da   esa	
ʻ
qariyb hamma o quvchilar masala yechadilar va hokazo.	
ʻ
Bundan   tashqari,   o yin   jarayonida   hatto   bolalardan   ba’zi   birlari   bevosita	
ʻ
ishtirok etmasa ham, ular o yinda imo -ishoralar vositasida bevosita qatnashadilar.
ʻ
Masalan,   ko zlarini   yumib,   kim   necha   marta   taqillatganini   tinglaydilar,   «Eng	
ʻ
yaxshi   hisobchi»,   «Kim   aniqroq   va   tezroq»   kabi   o yinlarda   o z   o rtoqlarining	
ʻ ʻ ʻ
misolni qanchalik to g’ri-noto g’ri yechayotganlarini kuzatib boradilar.	
ʻ ʻ Bu esa o qituvchiga o quvchilar faoliyatiga individual munosabatda bo lishʻ ʻ ʻ
imkonini beradi.
Biz   bilamizki,   bolalar   o qishning   o zidagina   o smaydilar,   balki   ular   o yin	
ʻ ʻ ʻ ʻ
jarayonida ham hamjihat bo lishga, hayotni bilishga o rganadilar.	
ʻ ʻ
Bu   o yinlarda   bolalarning   o z-o zlarini   boshqara,   tuta   bilishga	
ʻ ʻ ʻ
o rganishlarini ta’kidlab o tish lozim. Bu o yinlar bolalarni intizomli qiladi.	
ʻ ʻ ʻ
Didaktik o yinlarning tarbiyaviy ahamiyati nimalardan iborat?	
ʻ
Tajriba   shuni   ko rsatadiki,   didaktik   o yinlar   hamjihatlik   va   intizomlilikni	
ʻ ʻ
tarbiyalashga yordam beradi, chunki har bir o yin g’alaba qozonishga intilish bilan	
ʻ
bog’liq   bo lib,   o yin   shartlari   va   qoidalariga   qat’iy   va   izchil   rioya   qilishni   talab	
ʻ ʻ
etadi.   «Kim   aniqroq   va   tezroq»,   «Bo sh   kelma»,   «Eng   yaxshi   hisobchi»,	
ʻ
«Ko rganni   eslab  qolish   diktanti»  singari   o yinlarni   o tkazish   paytida  o quvchilar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
sinf   xonasida   jimjitlik   bo lishiga   o quvchilarning   o zlarini   tuta   bilishlariga,	
ʻ ʻ ʻ
partadan tovush chiqarmay turib, oyoq uchida doskaga chiqa olishlariga, joylariga
osoyishtalik   bilan   qaytib   kelib   o tirishlariga,   tovushlarni   diqqat   bilan	
ʻ
tinglashlariga, raqamlarga zehn bilan qarashlariga erishadilar.
1.3.Didaktik o yinlar ta’lim metodi sifatida.	
ʻ
Ta’lim   va   o qitish   mazmunining   nazariy   masalalarini,   uning   shakli   va
ʻ
uslublarini   pedagogikaning   bir   qismi   bo lgan   didaktika   o rganadi.Umuman	
ʻ ʻ
pedagogika   singari   didaktika   hm   rivojlanadi.   Uning   rivorlanishiga   Yan   Amos
Kamenskiy hissa qo shdi. Uning “Buyuk didaktika” asari o qitishni rivojlanishiga	
ʻ ʻ
katta ta’sir ko rsatdi.	
ʻ
Boshlang ich   ta’lim   didaktikaning   asoslari   Shvetsariya   pedagogi	
ʻ
I.G.Pestolotsi   asarlarida   ishlab   chiqilgan.   Bulardan   tashqari   rus   didaktikasining
atoqli   namoyondasi   K.D.Ushinskiy   bo lgan.   U   ham   o qitish   masalalarini   chuqur	
ʻ ʻ
psixologik asosini yaratdi. O zbek xalqi orasida ham H.H.Niyoziy, A.Avloniy kabi	
ʻ
pedagoglar   yetishib   chiqdi.Ular   ham   o zbek   xalq   maktablarini   ochish,	
ʻ
o quvchilarga   darsliklar   yozish   kabi   ishlarni   davom   ettirdilar.Didaktikaga	
ʻ asoslangan   holda   biz   o quvchilarga   bilim   beramiz.   Ta’lim   jarayonida   turliʻ
usullardan foydalanamiz. Dars turini to g ri va muvaffaqiyatli o tish uslubini ham	
ʻ ʻ ʻ
to g ri   tanlasak   dars   yaxshi   natija   beradi.   Har   bir   darsni   ko rgazmali   va   texnika	
ʻ ʻ ʻ
vositalari   bilan   o tkazish   joizdir.   Shundagina   dars   bilimga   boy   o tadi.   O qituvchi	
ʻ ʻ ʻ
izlanuvchan   bo lishi,   darslarni   rang-barang   usulda   o tishi   kerak.Dars   qiziqarli
ʻ ʻ
o tishi   uchun   faqat   ko rgazma   qurollardan   foydalanib   qolmay,   o yin	
ʻ ʻ ʻ
elementlaridan,   dars   davomida   harakatli   daqiqalardan   foydalanish   lozim.O yin	
ʻ
elementlaridan   nafaqat   darsda,   balki   darsdan   tashqari   ishlarda   konferensiya
darslarida   foydalanish   mumkin.   Bu   albatta   boshlang ich   sinf   o quvchilariga	
ʻ ʻ
mo ljallangan. Ular bu yoshda o yinqaroq, tez zerikuvchan, diqqati tarqoq bo ladi.	
ʻ ʻ ʻ
O yin orqali ularni darsga, mavzuga jalb qila olishimiz mumkin.
ʻ
Boshlang ich   sinf   o quvchilari   yosh   bo lgani   uchun   ularga   sodda   tilda	
ʻ ʻ ʻ
tushunarli holda bilim berish va darslarda o yin elementlaridan foydalanish lozim.	
ʻ
Bola   hayotining   asosiy   qismi   o yin   bilan   o tadi.   O yinlar   faqat   didaktik   vosita	
ʻ ʻ ʻ
bo lmay,   bola   hayotining   asosiy   shaklidir.   Shuning   uchun   biz   o yinning   nozik	
ʻ ʻ
tomonlarini   egallamay   turib,   o yin   faoliyatini   boshqarishini   o rganmay   turib	
ʻ ʻ
oldimizda   turgan   mas’uliyatli   vositalarni   hal   qila   olmaymiz.Tilni   o rganish	
ʻ
o quvcilar  zehni, aqli, ongi, madaniy darajasini  oshiradi va tilni puxta o rganmay	
ʻ ʻ
turib,   boshqa   fanlarni   o zlashtirish   qiyin.   Chunki   har   bir   predmetni   ifodalash,	
ʻ
bolaga   o rgatish   hamisha   so zlar   vositasida   amalga   oshadi.O yin   orqali   bola	
ʻ ʻ ʻ
faoliyati   mukammallashadi,   ularni   jismonan   rivojlanishiga   yordam   beradi.   O yin	
ʻ
jarayonida   qiyinchiliklarni,   to siqlarni   yengishga   o rgatib   boradi.O yin   bolalar	
ʻ ʻ ʻ
faoliyatining   asosiy   turi.   Bola   o yin   orqali   materiallarning   ko rinishi,   rangi,	
ʻ ʻ
tuzilishi turli o simlik va hayvonot olamidagi o zgarishlarni anglaydilar.O yin- bu	
ʻ ʻ ʻ
bolalar uchun o qish, mehnat qilish va tarbiya vositalaridir. Biroq, darsning asosiy
ʻ
qismini   o yin   darsiga   aylantirib   qo ymaslik   lozim.Bola   hayotining   asosiy   turi	
ʻ ʻ
o yindir.   “Bola   uchun   o yin   voqelik”-   deb   yozgan   edi   K.D.Ushinskiy,   binobarin,	
ʻ ʻ
tevarak atrofdagi voqelikdir. U bolaga xususan tushunarli bo lgani uchun qiziqdir,	
ʻ
o yin bolaga shuning uchun tushunarliki, unda qisman bolaning o zi yaratgan narsa	
ʻ ʻ
bor. Bolalarning   o yin   faoliyati   maktabgacha   yoshda   paydo   bo lib,   o zʻ ʻ ʻ
taraqqiyotida   oddiy   taqlid   qilishdan   murakkab   rolli   o yinga   qadar   bo lgan   yo lni	
ʻ ʻ ʻ
bosib   o tadi,   bu   o yin   dastlab   kishilarning   predmetlar   bilan   bog liq   faoliyatini,	
ʻ ʻ ʻ
so ngra   o ziga   xos   xususiyatlarni   aks   ettiradi.O yin   o sib   borayotgan   bola	
ʻ ʻ ʻ ʻ
organizmining zaruriy ehtiyojidir va u orqali bolalarda tashkilotchilik ko nikmalari	
ʻ
tarbiyalanadi.  Ammo   o yin   har   qanday   sharoitda   ham   o yindir.   Shunday   o yinlar	
ʻ ʻ ʻ
ham   borki,   ular   bolalarga   mustaqillikni,   oddiylikni,   bir-   biriga   yordam   berish
hissini   tarbiyalaydi.Yan   Amos   Kamenskiy   Grammatik   o yinlardan   sistemali	
ʻ
foydalanishning   ahamiyati   xususida   gapirib,   bunday   deb   yozgan   edi:   “Bola
sog lom   bo lishi   uchun   u   doimiy   harakatda   bo lishi   zarur,   shundagina   o yin	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qiziqarli   o tadi.   O yinga   rahbarlik   qilish   va   bolalarning   hatti-harakatlarini   doimo	
ʻ ʻ
kuzatib   turishi   kerak.   Chunki   bolalar   o yin   jarayonida   har   tomonlama	
ʻ
tarbiyalanadilar.
Darsda didaktik o yinlardan foydalanish. 	
ʻ
II.BOB.   BOSHLANG ICH   SINF   MATEMATIKA   DARSLARIDA	
ʻ
DIDAKTIK O YINLARDAN FOYDALANISH YO LLARI	
ʻ ʻ
2.1.Boshlang ich   sinf   matematika   darslarida   didaktik   o yinlardan	
ʻ ʻ
foydalanish usullari.
O yin   kichik   maktab   yoshidagi   o quvchilar   faoliyatida   asosiy   o rinni	
ʻ ʻ ʻ
egallaydi.   O quvchilarning   yosh   va   psixologik   xususiyatidan   kelib   chiqadigan	
ʻ
bo lsak,   o yin   dunyoni   va   o zligini   anglashda,   qiziqishlarini   qondirishda   asosiy	
ʻ ʻ ʻ
vosita hisoblanadi. Ta’limiy o yinlar bilimlarni o zlashtirish jarayonini yengillatish	
ʻ ʻ
va o yin orqali bilim berish maqsadida yaratilgan.	
ʻ
«Ta’limiy o yinlar o quvchilarni ijodiy faoliyat ko rsatishga, o rganilayotgan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
til   hodisalarining   mohiyatini   anglab,   mustaqil   ravishda   hukm   va   xulosalar
chiqarishga,   har   bir   o quvchiga   o zligini   namoyish   etish   va   mulohazalarini   erkin	
ʻ ʻ bayon etib, o z nuqtai nazarini himoya qilishga keng imkoniyat yaratadi. Tezkorlik,ʻ
sezgirlik,   topqirlik,   qat’iylik,   o quv   qiyinchiliklarini   mustaqil   yengish   kabi	
ʻ
fazilatlarni tarkib toptirish, ko pincha, ta’limiy o yinlar orqali amalga oshiriladi»	
ʻ ʻ
Ta’limiy o yinlar maktab o qituvchilari tomonidan ijod qilingan. Bu o yinlar	
ʻ ʻ ʻ
maktab   o quvchilariga   mo ljallanadi.   O yin   orqali   bola   jamoani   tushunadi.   O zi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bajarayotgan   mashg ulotga   nisbatan   ongli   munosabatda   bo ladi.   Har   bir	
ʻ ʻ
mashg ulot jarayonida ixtiyoriy diqqatini ishga soladi. O yinda ilg orlikka, g alaba	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qozonishga intiladi. Maktab bola hayotida juda muhim o rin tutadi. Shu davrda u	
ʻ
atrof-muhit,   jamiyat   va   kishilar   mehnati,   maktab-maorif   haqidagi   bilimlarni
egallaydi. Kecha o yin bilan band bo lib, erkin faoliyat ko rsatib yurgan bolaning	
ʻ ʻ ʻ
birdan maktabning ichki qonun-qoidalariga moslashishi, belgilangan tartib asosida
mashg ulotlarga   o z   vaqtida   qatnashishi   oson   kechmaydi.   Shu   tufayli   kichik	
ʻ ʻ
maktab   yoshidagi   bolalar   o yin   bilan   bog liq   darslarda   juda   faol   qatnashadi.   Biz	
ʻ ʻ
o qituvchilar buni hisobga olib, darslarga o yin elementlarini kiritishimiz va undan	
ʻ ʻ
ta’lim-tarbiyaviy   maqsadlarda   samarali   foydalanishimiz   lozim.   Bugun   maktabga
ilk   bor   qadam   qo ygan   o quvchining   kechagi   mashg uloti   o yin   edi.   Bolada	
ʻ ʻ ʻ ʻ
boshlang ich   sinflarda   o rganiladigan   materiallarni   o zlashtirib   olishga   yordam	
ʻ ʻ ʻ
beradigan   epchillik,   hozirjavoblik,   voqealarni   bir-biriga   taqqoslash,   sinchkovlik
kabi ijobiy xislatlarning shakllanish davri bo ladi. Boshlang ich sinf o quvchilariga	
ʻ ʻ ʻ
mo ljallangan   bilimlarning   o zlashtirib   olinishiga   erishish   uchun   ana   shularga	
ʻ ʻ
tayanish va uni parvarish qila borish lozim.
Tasavvur   qiling,   o quvchi   ma’lum   amaliy   va   ruhiy   tayyorgarlikdan   keyin	
ʻ
maktab o quvchisi bo ladi. Uning vazifasi o zgaradi. Bir kecha- kunduzda o rtacha	
ʻ ʻ ʻ ʻ
4   soat   ta’lim   oladi.   Kechagi   o yinqaroq   bola   bugun   40-45   daqiqa   davomida	
ʻ
diqqatini   bir   joyga   joylab   o qituvchi   bilan   muloqatda   bo ladi.   O quv   axborotini	
ʻ ʻ ʻ
qabul   qiladi   va   idrok   etadi.  Ana   shu   vaqtda   o qituvchi   loqayd,   mas’uliyatsizlik	
ʻ
qilsa,   uning   bu   holati   ota-onalarning   holati   bilan   hamohang   bo lib   qolsa,   ota-ona	
ʻ
ham yordam berishdan ojiz, nazorat qilishga “vaqti yo q” bo lsa, o sha o quvchilar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo sh   o zlashtiruvchi,   tartibsiz   yomon   o quvchilarga   aylanadilar.   O z   kasbining	
ʻ ʻ ʻ ʻ mohir ustasi bo lgan fidokor o qituvchi ana shu paytda o quvchilarni qo lga oladi,ʻ ʻ ʻ ʻ
ularning mehrini, ishonchini qozonadi: o quv mashg ulotlariga qiziqish uyg otadi.	
ʻ ʻ ʻ
Chunki kichik maktab yoshidagi o quvchilar o yinlarni juda berilib bajaradi
ʻ ʻ
va   o zi   bajarayotgan   ishidan   katta   qoniqish   hosil   qiladi.   Dars   jarayoniga   o yin	
ʻ ʻ
elementlarining   kiritilishi   bolaning   kundalik   hayotida   orttirgan   ko nikma   va	
ʻ
malakalarining   ishga   tushishi   natijasida   bola   o zini   juda   yengil   sezadi,   erkin	
ʻ
harakat   qiladi,   bir   oz   dam   ham   oladi.   Ilg or   o qituvchilar   bolalarga   bu
ʻ ʻ
xususiyatlaridan   kelib   chiquvchi   darslarni   tashkil   qilib   ana   shu   imkoniyatdan
samarali   foydalanadi.   Natija,   albatta   yomon   bo lmaydi.   Negaki   o quvchi   qiziqish
ʻ ʻ
bilan  ongli   ravishda   darslarga   qatnashsa,   mashqlarni  bajarishga   faol  ishtirok  etsa,
berilayotgan   bilimni   to la   o zlashtirib   oladi.   Keyingi   darslarda   o rganiladigan	
ʻ ʻ ʻ
bilimlarni   egallashda   ham   o quvchilarning   imkoniyatlari   hisobga   olinmay,	
ʻ
darslarni   bir   xil   uyushtirish   mashg ulotlarning   zerikarli   bo lishiga   olib   keladi.	
ʻ ʻ
Bunday   darslar   o quvchilarda   hech   qanday   qiziqish   uyg otmaydi.   Pirovardida   bu	
ʻ ʻ
o quvchilar faolligining susayishiga olib keladi.	
ʻ
O yinga   bir-ikki   nafar   bolaning   faol   qatnashishi   bilan   chegaralanib	
ʻ
qolmaslik   zarur.   Unga   o quvchilarning   aksariyat   qismi,   iloji   bo lsa   hammasi   faol	
ʻ ʻ
qatnashishi   kerak.   Chunki   o yin   bolalarni   jamoatchilik   ruhida   tarbiyalaydi.	
ʻ
O yinlarni   bolalar   jamoa   bo lib   bajarar   ekan,   uning   barcha   a’zolari   faol	
ʻ ʻ
qatnashgandagina ko zlangan maqsadga erishish mumkin. Bu mashg ulotda barcha	
ʻ ʻ
o quvchi   bir   maqsad   yo lida   harakat   qiladi.   Hamma   g olib   bo lishga   intiladi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Bunday holat har bir o quvchining ma’suliyatini oshiradi.	
ʻ
Javob   berayotgan   o quvchi   o z   guruhining   ishonchini   oqlashga   harakat	
ʻ ʻ
qiladi. Noto g ri javob bersa, bolalar oldida o zini noqulay sezadi, ayrim hollarda	
ʻ ʻ ʻ
o zini-o zi   koyiydi.   Keyingi   o yinlarga   puxta   hozirlik   ko radi.   Bunday	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mashg ulotlar   bolalarni   ko proq   o qishga   chorlaydi.   G oliblik   nashidasini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
birgalashib surishga undaydi.
“Qo shningni top” o yini	
ʻ ʻ «Qo shningni top» o yinida birinchi sinf o quvchilari «O nlik» mavzusidagiʻ ʻ ʻ ʻ
bir xonali sonlar ketma – ketligida har bir (1 va undan boshqa) sonning har ikkala
qo shnisini   topish   bo yicha   amaliy   ishlarni   bajaradilar.   O qituvchi   sonlar	
ʻ ʻ ʻ
kassasidan biror (masalan, 5) sonni olib, o quvchilarga ko rsatib, o quvchilarga bu	
ʻ ʻ ʻ
(5)   sonining   o ng   va   chap   qo shnisi   qanday   sonlardan   iborat   bo lishini   so rab,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ularni   topib,   sonlar   qatoriga   qo yish   kerakligini   so raydi.   Bu   o yinni   sinf	
ʻ ʻ ʻ
o quvchilarining har biri bilan alohida yoki sinf o quvchilarini ikki guruhga bo lib	
ʻ ʻ ʻ
xam o tkazishi mumkin. Bu o yindan ko zlangan asosiy ta’limiy maqsad, birinchi	
ʻ ʻ ʻ
sinf   o quvchilariga   bir   xonali   sonlar   xaqidagi   tasavvurlarini   mustaxkamlash   va
ʻ
ularni   o ngdan   chapga   va   chapdan   o ngga   qarab  sanash   ko nikmalarini   malakaga
ʻ ʻ ʻ
aylantirishdan iboratdir.
“Do konda” o yini	
ʻ ʻ
«Do konda»   o yini   ikkinchi   sinf   o quvchilari   uchun   mo ljallangan   bo lib,
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
ularning   «100   lik»   ichida   hisoblash   ko nikma   va   malakalarini   mustahkamlash	
ʻ
ta’limiy va iqtisodiy tarbiyasini amalga oshirishga mo ljallangan didaktik o yindir.	
ʻ ʻ
O yindan   ko zlangan   asosiy   maqsad,   ikkinchi   sinf   o quvchilari   bilan   100   sonini	
ʻ ʻ ʻ
tashkil   etuvchilari   haqida   umumiy   tushunchalarni   aniq   tanlab   olingan   sonlar
misolida tanlash usullari bilan tanishtirishdan iborat.
O yin davomida o quvchilar do kondan bir nechta o yinchoqlar sotib olishi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
va   ularning   jami   bahosi   100   dan   oshib   ketmasligi   kerak.   Bu   o yinning   yechimi	
ʻ
ko p bo lganligi uchun ham o yin yanada hayajonli va qiziqarli bo ladi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
“O xshashlarini nomma-nom ayt”	
ʻ
«O xshashlarini nomma-nom ayt», degan o yinda to rtinchi sinf o quvchilari
ʻ ʻ ʻ ʻ
tekis   geometrik   figuralar   ichida   o xshashlarini   ajratib,   ularning   nomlarini   aytish	
ʻ
orqali   geometrik   figuralar   haqidagi   bilimlarning   qanchalik   to g’ri   va   mustahkam	
ʻ
ekanligini   ko rsatadilar.   Masalan,   stol   ustidagi   uchburchaklar,   to rtburchaklar,	
ʻ ʻ
doiralar,   yarim   doira   aylanalar   (yarim   aylana),   fazoviy   figuralar   va   boshqa
figuralar. O quvchilar masalan, bu turtburchaklar qanday rangda va qanday kattalikdaʻ
bo lishidan   qat’iy   nazar,   to rtburchak,   deb   atalishini   va   ularning   har   biri   o z	
ʻ ʻ ʻ
nomiga   ega   (kvadrat,   rom,   trapetsiya,   parallelogramm,   to g’ri   to rtburchak),   deb	
ʻ ʻ
atalishini   birgalikda   topishadilar.   O yin   davomida   bolalarning   yuzidan   tabassum	
ʻ
arimaydi va xar biri faol qatnashadi.
“Doiraviy misollar” o yini	
ʻ
«Doiraviy   misollar»   o yinida   hamma   bolalar   misollarni   javobini   topishadi,
ʻ
keyingi   misol   shu   son   bilan   boshlanadi.Oxridagi   javob   birinchi   yozilgan   songa
mos kelishi kerak.O yin shu tariqa davom etadi.	
ʻ
”Tez ishla ham yanglishma”o yini	
ʻ
”Tez ishla ham yanglishma”o yinining maqsadi o quvchilarda tez hisoblash
ʻ ʻ
malakalarini   shakllantirishdan   iborat.   O ynovchilar   soni   cheklanmaydi.O yin	
ʻ ʻ
uchun  sinf   xattaxtasi,   bo r,  har   bir  o ynovchiga  bir   varaqdan  qog oz-qalam  kerak	
ʻ ʻ ʻ
bo ladi.O yin   boshqaruvchisi   xattaxtaga   o ynovchilar   ishlay   oladigan   misolni	
ʻ ʻ ʻ
shoshilmasdan ravshan qilib yozadi.
Masalan   ;   2+3   ni   yozib   bo lgach,   taxminan   3   soniya   ketma-ket   3   marta	
ʻ
xattaxtani taqillatadi.O ynovchilar boshqaruvchilarning oxirgi taqillatishidan kech	
ʻ
qolmay,   faqat   javoblarini   o z   qog ozlariga   yozib   qo yadilar.Kimki   yozishga	
ʻ ʻ ʻ
ulgurmasa,   chizib   qo yadi.Har   qanday   misolni   shunday   usulda   yozadilar   va	
ʻ
yechadilar.Gaplashgan o quvchi o yinda yutqizgan bo ladi.
ʻ ʻ ʻ
“Zinama – zina” o yini
ʻ
“Zinama   –   zina”   o yinida   o quvchilarga   misol   yozilgan   kartochkalar	
ʻ ʻ
tarqatiladi.Bolalar   kartochkalarni   zina   ko rinishida   doskaga	
ʻ
yopishtirishadi.Misollarni   javobiga   qarab   ikkinchi   misol   boshlanadi,uni   keyingi
zinaga shu tariqa joylash kerak bo ladi.Bolalar shu tariqa misolli kartochkalardan	
ʻ
zina hosil qilishadi.
589- 272 317+441
758-514
244+715
959-836
123+456
579-214
365
“Tez javob o yini”ʻ
- Kechadan keyin nima keladi ? ( Bugun )
-Tezyurar poyezdning nomi ? ( Afrosiyob )
-Tabobat ilmi asoschisi . . . ( Abu Ali Ibn Sino )
-Bilim manbayi . . . ( Kitob )
-Milliy boyligimiz- . . . ( Paxta )
-Eng ayyor hayvon qaysi ? ( Tulki )
-Oltindan qimmat narsa ? ( vaqt )
-Bir sutka necha soat ? ( 24 soat )
-Eng kichik uch xonali son … ( 100 )
- Sonlar ustida 4 amalni tushuntirib bergan olim kim ? (Al-Xorazmiy )
Zanjir “o yini	
ʻ
Zanjir o yinini shunday o ynash kerakki zanjircha uzilmasin.Koptok kimga
ʻ ʻ
otilsa o sha o quvchi to g ri javobni aytish kerak	
ʻ ʻ ʻ ʻ
“Zanjir   “o yini   bu   o yin   orqali   o quvchilar   bir-birlariga   koptok   irg itish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
orqali   vaqt   o lchov   birliklari   mavzusini   mustahkamlaydi:   1   minut   =   60   sekund,1	
ʻ soat = 60 minut,1 sutka = 24 soat,1 hafta = 7kun,1 oy = 30,31 kun,1 fasl = 3 oy,1
yil = 365,366 kun,1 asr = 100 yil
“O yla – mulohaza qil – o rtoqlash – qiyosla” metodiʻ ʻ
(Daftar haqida suhbat)
-Daftar   nima?   -O quv   quroli.   -U   nimadan   tayyorlanadi?   -Qog’ozdan.   -	
ʻ
Qog’ozning   necha  turi  bor?  -600dan  ortiq  turi   bor.  -Qog’oz  nima  uchun  kerak?  -
Kitob,   jurnal   va   gazetalar   uchungina   zarur   emas,   undan   paket   va   gulqog’ozlar,
karton   va   muzqaymoq   idishlari,   arqon   qilinadi,   hatto   mashinalarning   kichik
shesternalari   ham   ba’zan   qog’ozdan   yasaladi.-Qog’oz   fabrikasini   yog’och   bilan
ta’minlash uchun har kuni o rmonda qancha daraxt kesish kerakligini bir tasavvur	
ʻ
qilaylikchi?   -Mana   shuning   uchun   ham   daftarlarimiz,   kitoblarimizdan   oqilona
foydalanishimiz   kerak.   Biz   3-sinf   o quvchisimiz.   3-sinfning   eng   faoli   1   yilda	
ʻ
o rtacha 40ta daftar tutadi. Daftardan to g’ri foydalanishni bilmagan o quvchi 55ta	
ʻ ʻ ʻ
daftar tutadi. 1ta o quvchi daftari 1 yilda 10000 so m bo lsa, 2-o quvchiniki 13750	
ʻ ʻ ʻ ʻ
so mni   tashkil   qilyapti.   Bu   bilan   2-o quvchi   o z   oila   byudjetiga   3750   so m   zarar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
keltiryayti.   Ikkinchi   o quvchi   15ta   ortiq   daftar   tutadi.   Agar   bir   daftarga	
ʻ
40grammdan qog’oz ketsa 55ta daftarga 2200 gramm qog’oz ketadi. Agar 30 nafar
o quvchi   shunday   kamchilikga   yo l   qo ysa   66kg   qog’ozni   isrof   qilgan   bo ladi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Agar   har   bir   o quvchi   tejamkorlikka   amal   qilib,   daftarlardan   oqilona   foydalansa,	
ʻ
qog’ozlarni isrof qilmasa qancha o rmonlarni saqlab qolishga erishamiz. Shu bilan	
ʻ
birga   maktab   tomonidan   beriladigan   topshiriqlardan   biri   MAKALATURA
topshirish.   Bunda   ham   har   bir   o quvchi   eski   gazetalar,   daftarlar,   o rov   qog’ozlari	
ʻ ʻ
va   boshqa   qog’oz   chiqindilarini   to plab   topshirish   butun   bir   boshli   o rmonlarni	
ʻ ʻ
saqlab qoladi. Biz shunday tadbirlarda faol bo lishimiz kerak.	
ʻ
Kimki bo lsa tejamkor,	
ʻ
Qut baraka unga yor.
“Boshqotirma” o yini	
ʻ “Boshqotirma” o yini orqali o quvchilar tez va hushyor holda sonlarni o sishʻ ʻ ʻ
tartibida harflar bilan almashtirib berilgan so zni topadilar.	
ʻ
O yla, izla ‚top“ o yini	
ʻ ʻ
„O yla,   izla   ‚top“   o yini   orqali   yechiladi.Misollarni   birinchi   bo lib   yechib
ʻ ʻ ʻ
ko rsatgan o quvchi „mohir hisobchi“ rag bat kartochkasi bilah taqdirlanadi.	
ʻ ʻ ʻ
8 +5 -7+9 -7 =?
Hisoblab toping.
Javob: 8+5-7+9-7=8
2.2. Darsda didaktik o yinlardan foydalanish.	
ʻ
Psixologik olimlar o yinlarni to rt guruhga bo ladilar:	
ʻ ʻ ʻ
Funksional o yinlar.	
ʻ
Bu   o yinlar   bola   organizmining   har   tomonlama   rivojlanishida   muhim   rol	
ʻ
o ynaydi.   Bu   kichik   yoshdagi   bolalar   uchun   harakterli   bo lib,   unda   bolalar   nima	
ʻ ʻ
bilandir shug ullanadilar, turli predmetlar bilan tanishadilar.	
ʻ
Qoidali o yinlar.	
ʻ
Bu   o yinlarda   bolalar   tevarak-atrof   va   muhitdagi   voqealardan   habar   topib,	
ʻ
idrok   etish   bilan   kifoyalanadi.Bunda   ko rish,   eshitish,   his   qilish   kabi   sezgi	
ʻ
organlari idrok qiladi.
Rolli o yinlar.	
ʻ
Bu   o yinda   bolalar   o zlarini   ma’lum   bir   rolini,   qandaydir   kasb   egasi
ʻ ʻ
(shifokor,   o qituvchi,   quruvchi   kabi)   vazifasini   bajarayotgandek   his   etadilar.   Har
ʻ
bir bola o ziga tegishli rolni muvofaqiyatli bajarishga harakat qiladilar.	
ʻ
Konstruktorli o yinlar.	
ʻ Bu   o yinning   asosiy   mazmuni   qurilishi   komplekslari,   taxta,   qum,   qog ozʻ ʻ
materiallarining   parchalarini   qirqish,   taxlash   singari   mehnat   ko nikmalarini   hosil	
ʻ
qilish kabilardan iboratdir.Konstruktorli o yinlar asosan ikkiga bo linadi.	
ʻ ʻ
Ijodiy   o yinlar-   bolalar   o zlari   o yinning   mazmunini,   maqsadini,   qoidasini	
ʻ ʻ ʻ
topadilar. Ijodiy o yinlarning asosiy qismini  syujetli rasmli o yinlar tashkil qiladi.	
ʻ ʻ
Ijodiy   o yinlardan   yana   biri   dramatik   o yindir.   O yinning   mohiyati   hikoya   va	
ʻ ʻ ʻ
ertaklardagi   voqealarning   mazmunini   tasvirlashdan   iborat   bo lib,   ularda   badiiy	
ʻ
adabiyotlardagi persanajlar tasvirlanadi.
Qoidali   o yin.   Huddi   xalq   o yinlari   singari   qiziqarli   bo lib,   unda   bolalar	
ʻ ʻ ʻ
hayoti,   o z   tengqurlari   va   kattalarning   mehnat   faoliyatini   tasvirlashga   harakat	
ʻ
qiladilar.Demak,   barcha   turdagi   o yinlar   bolalarning   kattalar   faoliyatiga	
ʻ
qiziqishlariga,   ularga   taqlid   qilishiga   intilishlarining   mehnati   va   oilaviy   hayotini,
uchuvchilar,   kosmonaftlar,   dengizchilar   hamda   boshqalarning   qahramonliklarini
aks   ettiradi.Ko pchilik   o yinlarda   didaktik   o yinchoqlar   va   bunga   bevosita	
ʻ ʻ ʻ
a’loqador bo lgan boshqa qo llanmalar foydalaniladi.	
ʻ ʻ
Didaktik   o yin   jarayonida   shunday   holatlar   ham   tez-tez   bo lib   turadiki	
ʻ ʻ
bolalardagi   eng   yaxshi   kayfiyat   birdan   sho xlik,   notinchlik   va   intizomsizlik   bilan	
ʻ
ham almashib qoladi. Bunday paytlarda o qituvchi ayrim bolalarga tanbex berishga	
ʻ
majbur   bo ladi   va   bu   boshqarning   o yin   kayfiyatini   shubhasiz   tushiradi.   Agar	
ʻ ʻ
shunday   vaziyat   sodir   bo lsa   ham   o yin   qoidasi   bilan   birga   qo shib   tushuntirsa	
ʻ ʻ ʻ
metodik jihatdan to g ri bo ladi.Individual didaktik o yin o qituvchi bilan o quvchi	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
o rtasida  bevosita munosabat  yaratishga va  bolalarning orqada qolishi  sabablarini	
ʻ
chuqurroq anglashga yordam beradi. Bunda o ituvchining quyidagi  kabi mantiqiy	
ʻ
topishiriqli   o yin   mashqlarini   o tkazishi   maqsadga   muvofiqdir.O qituvchi   yoki	
ʻ ʻ ʻ
o quvchilardan birontasi bir so z aytadi, bolalar ana shu so zga yaqin yoki qarama-	
ʻ ʻ ʻ
qarshi   ma’noli   so z   topib   aytadilar.Masalan:   osh-mosh,   tosh,   bosh…o qituvchi	
ʻ ʻ
yoki   tarbiyachi   bolalarga   kaptok   otadi.   Kaptok   otayotganda,   o qituvchi   masalan:	
ʻ
“anor”-,   deydi.   O quvchilar   esa   sholi-poli,   uy-o y,   rom-pom,   uch-o ch   degan	
ʻ ʻ ʻ
so zlarni topib aytishlari kerak.	
ʻ Har   bir   o quvchiga   stol   ustida   turgan   rasmlardagi   bir-biriga   nomlari   yaqinʻ
bo lganlarini   topib   aytishi   topsiriladi.   Grammatik   o yinlar   til   o rgatishdagi	
ʻ ʻ ʻ
qiyinchiliklarni yengishga, ona tilidan olgan bilimlarini mustahkamlashga yordam
beradi.Ayniqsa   birinchi   sinfga   kelgn   bolalarning   ancha   kamchilikari   bo ladi.	
ʻ
Masalan:Ular   r,z,s,t,sh   kabi   tovushlarni   to g ri   talaffuz   eta   olmaydilar.   Shuning	
ʻ ʻ
uchun   ham   boshlang ich   sinf   o yin   mashqlari   ovoz,   havo   yo lining   ishlashini	
ʻ ʻ ʻ
normallashtiradi, tovushlarni to g ri talaffuz qilib, eslab qolishga yordam beradi.	
ʻ ʻ
1-sinfda   talaffuz   etilishi   qiyin   bo lgan   so zlar   ishtirokida   turli   o yinlar	
ʻ ʻ ʻ
o tkaziladi.	
ʻ
O qituvchi bir necha so zni (olma, shahar, gulzor) aniq, lekin juda tez aytadi.	
ʻ ʻ
O quvchilar   bu   so zarni   yaxshilab   eshitib   olishga   va   uni   takrorlashga   harakat	
ʻ ʻ
qiladilar.   Bu   o yin   bolalarning   eshitush   qobiliyatini   mustaxkamlashga   yordam	
ʻ
beradi,   ularni   intizomli   bo lishga   o rgatadi.O yin   jarayonida   bola   xarakteridagi	
ʻ ʻ ʻ
o ziga   xos   tomonlari   oydinlashib   boradi,   tarbiyachi   ularning   har   biriga   mos	
ʻ
muomila   qilishiga   o rgatadi.   Ularning   salbiy   tomonini   ochadi   o qituvchi   esa   o z	
ʻ ʻ ʻ
navbatida   uni   to g irlashga   harakat   qiladi.O yin   orqali   bola   ko rgan   bilganini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tasvirlaydi.   Masalan:   “Maktab-maktab”,   “Magazin”,   “Sotuvchi”   kabi   o yinlar	
ʻ
shular   jumlasidandir.A.S.Makarenko   bola   qanday   o ynasa   ishni   ham   shunday	
ʻ
bajaradi,   deb   juda   to g ri   ta’kidlaydi   va   o yinni   tarbiyaning   muhim   vositalaridan	
ʻ ʻ ʻ
biri   deb   hisoblaydi.O qituvchi   didaktik   o yinlarni   rejalashtirayotganda   quyidagi
ʻ ʻ
muayyan   talablarga   amal   qilishi   muhimdir.O yin   o rganilayotgan   material   uchun	
ʻ ʻ
dalil va uni mustahkamlovchi omil bo lib hizmat qilishi, ammo uning o rnini to liq	
ʻ ʻ ʻ
egallab   olmasligi,   shuningdek   qolgan   vaqtda   to ldiruvchi   vosita	
ʻ
bo lmasligi;O ynaladigan   o yinning   maqsadini   aniq   bilishi   va   shu   maqsdga	
ʻ ʻ ʻ
erishishi uchun harakat qilishi;
O yin   qoidalarini,   vazifalarini   bolalarga   ravshan   va   qiziqarli   qilib	
ʻ
tushuntirishi,   ularda   o yinga   bo lgan   qiziqishni   oshirish   hamda   uni   mashq   bilan	
ʻ ʻ
almashtirib yubormasligi;O yinning qanday o ynalayotganini tez, to g ri, tushunish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
va   uni   o quvchilar   qanday   bajarayotganini   kuzatib   turishi;O yin   natijalariga	
ʻ ʻ mohirlik   bilan   yakun   yasash   va   ularni   erishilgan   natijalar   bilan   bog lash;O ynniʻ ʻ
qizqarli o tkazish kerak.	
ʻ
O yin   paytida   o quvchilar   har   doim   o zlariga   tanish   bo lgan   manbaalarga
ʻ ʻ ʻ ʻ
asoslangan   holda   ish   tutadilar,   natijada   bu   material   ularning   xotirasiga   yana   ham
mustakam   o rnashib   qoladi.O yin   elementlari   bolalarni   bilim   saviyasini,   nutqini,	
ʻ ʻ
o qishini o stiradi.	
ʻ ʻ
“Xarflarni esda saqlash” o yini	
ʻ
O yinning  maqsadi:   o quvchilar  tovushlarni  to g ri   talaffuz   etishga   va  esda	
ʻ ʻ ʻ ʻ
saqlab qolishga o rgatish.	
ʻ
Qo llanmalar: o quvchilarga tanish bo lgan turli predmetlarning rasmlari shu	
ʻ ʻ ʻ
predmetlarning nomlari bilan boshlanadigan unli xarf na’munalari (kartochkalar)
O yinning   borishi:   O yinda   sinf   o quvchilarining   bir   guruhi   qatnashadi.
ʻ ʻ ʻ
O yin   boshqaruvchi   o yinning   o tkazilishi   haqida   tushuncha   beradi   va   u   oldingi	
ʻ ʻ ʻ
darsda o rganilgan o, a, l, n xarflar yozilgan kartochkalarni olib qoladi.	
ʻ
Bir   guruh   o quvchilarga   oy,   olma,   olxo ri,   olcha,   ot,   ari,   anor,   ayiq,   archa,	
ʻ ʻ
lola   kabi   predmetlarni   rasmlari   tasvirlangan   kartochkalar   tarqatiladi.O yin	
ʻ
boshqaruvchi   o   xarfi   va   predmet   rasmi   tasvirlangan   kartochkalarni   olib   qo yadi.
ʻ
So ng   boshqa   a   xarfi   yozilgan   boshqa   bir   kartochkani   stol   ustiga   qo yadi.   O yin	
ʻ ʻ ʻ
ishtirokchilari esa shunga mos rasmli kartochkalarni ko rsatadilar.	
ʻ
O yin   ana   shu   xolda   davom   etadi.Agar   o quvchi   berilgan   xarfni   rasmli	
ʻ ʻ
kartochkadan topa olmasa, u o z rasmli kartochkasini ochib qo yadi.	
ʻ ʻ
O yin   ishtirokchilaridan   kimda   kim   xarf   bo yicha   rasm   kartochkani   topib	
ʻ ʻ
ayta   olsa,   shu   o quvchi   kartochkasini   hammaga   ko rsatb,   keyin   uni   to ntarib	
ʻ ʻ ʻ
qo yadi.	
ʻ
“Pochtachi o yini”	
ʻ
O yinning   borishi:   O quvchilardan   biri   pochtachi   qilib   tayinlanadi.	
ʻ ʻ
Pochtachi sumkasida kartochkalar bo ladi. Ular quyidagicha tuziladi:	
ʻ So zlardagi unli xarflar yoki bo g in tushib qoldiriladi: …+ta, …+na, bo+…,ʻ ʻ ʻ
sho+… .
Tushirilgan   xarflarni   qo yib   so z   hosil   qilish,   ya’ni   bo g inlarga   xarflarni	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qo shish: lim…n, tom…n, …lim.	
ʻ
Ikki,   uch  so zdan   tuzilgan   gaplar   yozilgan   kartochkalar.  Bu   gaplarda,   biror	
ʻ
so z tushurib qoldiriladi.	
ʻ
O quvchilar nuqtalar o rniga shu so zlarni topib yozadilar:	
ʻ ʻ ʻ
Lola mana…
Nabi ana…
Iqbol… ol
Dono… o ynadi	
ʻ
“Quruvchilar” o yini	
ʻ
Bu o yinda berilgan so zlarni o z o rniga qo yib, chiroyli va to g ri gap tuza	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
olgan o quvchi g olib hisoblanadi. Masalan: otdi, tong, sakkiz, soat, ketdi, Ravshan	
ʻ ʻ
kabi gaplardan to g ri gap tuzdiriladi. Kim chiroyli va to g ri gaplar ko p tuzsa, u	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
yaxshi quruvchi hisoblanadi.
“Bu qanday so z” o yini	
ʻ ʻ
So z uch xarfdan iborat. Birinchi xarf alfavitda o n 16-o rinda, keyingisi 15-	
ʻ ʻ ʻ
o rinda va oxirgisi 1-chi o rinda turadi. Bu so zni topib daftarga yozish. O yin shu	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tariqa davom etadi.
“Estafeta” o yini	
ʻ
Bu   o yin   2-sinfda   “Urg u”   mavzusi   o tilgandan   keyin  o tkaziladi.   Doskaga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
uchta qatorga alohida so zlar beriladi. Har bir qatordan bittadan o quvchi doskaga	
ʻ ʻ
chiqadi. Ular so zlarga urg u qo yadilar:	
ʻ ʻ ʻ
I II III Ro znoma oynaijahon jaridaʻ
Do kon oynoma daftar
ʻ
Xona bog cha sumka	
ʻ
Kim urg u belgisini doskadagi so zlarga birinchi bo lib, tez va to g ri qo yib
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
ulgursa,   shu   qator   o quvchilari   o yinda   g olib   hisoblanadi.   Estafeta   g oliblariga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bayroqcha topshiriladi va sinfga osib qo yiladi. Bu o yinni tutuq belgisini o tganda	
ʻ ʻ ʻ
ham qo llasa bo ladi. Bunda so zlarning tutuq belgisi tushib qoladi va o quvchilar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o ylab shu so zlarga belgilarni qo yadilar:	
ʻ ʻ ʻ
Ra…no a…lo san…at
Tal…at ma…no e…tibor
“Harflarni qo shish bilan yangi so z hosil qiling”	
ʻ ʻ
Doskaga   so zlardan   namuna   yoziladi.   O quvchilar   so zlarni   bironta   harfini
ʻ ʻ ʻ
o zgartirib boshqa nom yoki ism hosil qiladilar:	
ʻ
Ra’no-ma’no Zafar-Zufar
Kiyik-kiyim ayiq-qayiq
Kimni ismi doskaga yozilgan bo lsa, o sha o quvchi joyidan turib, o z ismini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
va  familiyasini   hammaga  eshittirib  to liq  aytadilar.Yuqorida  berilgan   o yinlarning
ʻ ʻ
barchasi ona tili, o qish darslariga oid. Shu fanlarda dars o tishda shu o yinlardan	
ʻ ʻ ʻ
foydalanish   mumkin.O yin   elementlaridan   darslarda,   sindan   tashqari	
ʻ
mashg ulotlarda   foydalanish   mumkin.Matematika   fanida   quyidagicha   o yinlardan	
ʻ ʻ
foydalanish   mumkin.“Eng   yaxshi   hisobchi”O quvchilar   biri   oldinga   chiqib	
ʻ
hisobchi bo ladi. O quvchilar “hisobchi”ga misollar beradilar. U misollarni og zaki	
ʻ ʻ ʻ
yechadi.   Agar   hisobchi   bironta   misolni   yecha   olmasa   yoki   noto g ri   hisoblasa	
ʻ ʻ
unung   o rniga   bu   misolni   bergan   bola   turadi.   O quvchilardan   qaysi   biri   hamma	
ʻ ʻ
misolni yechsa shu o quvchi “eng yaxshi hisobchi” bo ladi.“Zinacha” o yini	
ʻ ʻ ʻ O qituvchi doskaga yoki kartonga zina ko rinishida bir necha misol yozadi.ʻ ʻ
Misollar pastdan yuqoriga qarab ishlanadi.
70-20
67+13 54+12
Doskaga   ikki   o quvchi   chiqadi.   Zinani   ikki   chetidan   turib,   misollarni	
ʻ
yechadilar. Kim zinaning cho qqisiga birinchi chiqsa u g’olib hisoblanadi.	
ʻ
“Xato qilma “ o yini	
ʻ
16-3= 120-20=
56-44= 60-25=
300-150= 800-20=
900-100= 900-400=
Singari   misollar   doskaga   yozib   qo yiladi.   Bu   o yinda   hamma   o quvchilar	
ʻ ʻ ʻ
qatnashadilar.   O quvchilar   daftarlariga   misollarni   faqat   javobini   yozadilar.   Kim	
ʻ
xatosiz bajargan bo lsa, o sha o quvchilar qatnashadilar va rag batlantiriladi, 1,2,3-	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o rinni   olgan   o quvchilar   g olib   deb   topiladi.O qituvchi   ishlash   yo llarini	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
ko rsatadi.   O quvchilar   ovoz   chiqarmay   daftarga   ishlaydilar,   so ng   qo l
ʻ ʻ ʻ ʻ
ko taradilar.“Misol ishlash” o yini
ʻ ʻ
O yin mazmuni: doskaga ushbu misollar yozib qo yiladi:	
ʻ ʻ
24-6 16+14 32-21
7+8 5+4 44+6
6+6 8+9 7+9
O quvchilar   bular   orasidan   bir   xonali   sonlarni   qo shish   jadvaliga   tegishli
ʻ ʻ
misollarni topishlari, ularni o qishlari va javobini aytishlari kerak.	
ʻ XULOSA
Pedagogik texnologiyalarni o quv jarayoniga qo llab boorish maktabimizdaʻ ʻ
ta’lim-   tarbiya   jarayonini   tashkil   etishda   muhim   asosiy   rolni   o ynamoqda,Bu	
ʻ
ishlarni   amalgam   oshirishda   asosiy   e’tiborni   quyidagilarga   qaratish   lozom   deb
hisoblaynan;
1.Kuchli ma’muriy rahbarlik.
2.Ichki muhitning yaxshiligi.
3.Tasyanch pedagogik yangiliklarga yonalganlik.
4.O qituvchilarning   o quvchilardan   yiqoriroq   natijalarni   kutishi   uchun	
ʻ ʻ
asoslar mavjudligi.
5.O quvchilaro zlashtirishini nazorat qilish tizimini yaxshilashdan iborat.
ʻ ʻ
Olib   borayotgan   ishlarimizda   asosiy   ishtirokchilar   o quvchilar   va   o qituv-	
ʻ ʻ
chilar   hisoblanib   ,ular   o rtasida   qobiliyatlarni   shakllantirish   ,istedodlarni   royobga	
ʻ
chiqarish   uchun   imkoniyatlarni   choralari   topiladi.Maktabimizda   ta’lim   –tarbiya
jarayonning   samaradorliginioshirish   uchun   quyidagi   masalalarni   hal   qilishda
pedagogik   texnologiyalarni   qo llashda   quyidagilarga   e’tiborga   olish   kerak   deb	
ʻ
hisoblaymiz;
-Maktabda ishlarni to g’ri tashkil qilish va boshqarish.	
ʻ
-O quv rejalarining turli sharoitlarga moslashganligi.	
ʻ
-Yo riqnomalarning bevosita berilishi.
ʻ
-Maktabda   o quvchilarning   ta’lim-   tarbiya   olish   imkoniyatini   hamda	
ʻ
o quvchilatning ijodiy ishlash imkoniyatlarini kengaytirib boorish;	
ʻ -Maktabda rag’batlantiruvchan o quv muhitini ta’minlash;ʻ
-Amaliyotda   yiqori   ko rsarkichlarga   erishish   natijalarida   tasdiqlangan	
ʻ
yangiliklarni tezkor tatbiq etish;
Kutilayotgan   natijalatga   mos   bo lgan   pedagogik   texnologiyalarni	
ʻ
tanlash ,ta;lim –tarbiya jarayonini amalgam oshirish va muntazam takomillashtirib
borishdan   iborat   deb   hisoblaymiz.Biz   o z   pedagogik   faoliyatimizda   pedagogik	
ʻ
texnologiyalarni   quyidagi   ko rinishlarda   foydalanamiz;Seminar,trening.individual	
ʻ
maslahat   berish,korgazmali   darslar   tashkil   etish.Bir-birimizning   ishlarimizni
nazorat   qilish,kuzatuv,   tahlil   qilish,metodik   yordam   berish   aspsiy   maqsadimiz
hisoblanadi.O”quv   yili   davomida   yaxsi   ishlkagan   pedagoglarningishlarini
metodina   kengashlarda,pedagogika   kengashlarida   ommalashtirib   boramiz.O”quv
yilining   yaxshi   yakunlashimizda   o zvaqtida   yo lqo ygan   kamchiliklarimizni	
ʻ ʻ ʻ
o zvaqtida tuzatamiz,tegishli chora tabbirlarni qo llaymiz.	
ʻ ʻ FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Sh.   M.   Mirziyoyev.   “Erkin   va   farovon   demokratik   O zbekiston   Davlatiniʻ
birgalikda barpo etamiz” –T.: “O zbekiston” 2016-y -56-b.	
ʻ
2. Sh.   M.   Mirziyoyev.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo lishi kerak”. –	
ʻ
T.: “O zbekiston” 2017 y. -104-b.	
ʻ
3. O zME. Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil	
ʻ
4. Jumayev   M.E.   Matematika   o qitish   metodikasi   (OO Y   uchun	
ʻ ʻ
darslik)Toshkent. . “Turon-Iqbol” 2016 yil 426b.
5. Jumayеv   M.E,  Tadjiyeva   Z.G .   Boshlang ich   sinflarda   matеmatika   o qitish	
ʻ ʻ ʻ
mеtodikasi. (OO Y uchun darslik.) Toshkеnt. “Fan va texnologiya” 2005 yil.	
ʻ
6. Jumayеv   M.E,   Boshlang ich   sinflarda   matеmatika   o qitish   mеtodikasidan	
ʻ ʻ
praktikum. (O O Y uchun ) Toshkеnt. “O qituvchi” 2004 yil.	
ʻ ʻ
7. Jumayеv   M.E,   Boshlang ich   sinflarda   matеmatikadan   laboratoriya	
ʻ
mashg’ulotlarini tashkil etish mеtodikasi. Toshkеnt. “Yangi asr avlodi” 2006
yil. 20 b/t.
8. Tadjiyeva   Z.G.,Abdullayeva   B.S.,Jumayev   M.E.,Sidelnikova   R.I.,Sadikova
A.V.Metodika prepodavaniya matematiki.-T. “Turon-Iqbol” 2011. 336s.
9. Jumayev   M.E.   Matematika   o qitish   metodikasi   (OO Y   uchun	
ʻ ʻ
darslik)Toshkent. . “Turon-Iqbol” 2016 yil 426b.
10. ”Pedagogik   texnologiya   asoslari”.   J.G’.Yoldoshev,S.A.Usmonov.Toshkent-
2004y
11. ”Uzluksiz ta’lim” jurnali.
12. ”Xalq ta’limi” jurnali. 13. Ta’lim menejmenti lurnali.
14. .Boshlang’ich ta’lim jurnali.
15. ”Практические пособие”. С.Б.Кульнеевич, Т.П.Локосенина
16. Barkamol avlod orzusi. I .A.Karimov.
17. “Ma’rifat” gazetasi.
18. “Учителъ Узбекистана” газетаси
19. Eektron ta’lim resurslari:
20. w.w.w.tdpu.uz
21. w.w.w.pedagog.uz
22. w.w.w.ziyonet.uz
23. w.w.w edu.uz
24. tdpu-INTRANET.Ped

Boshlangʻich sinf matematikalarda darslarida didaktik oʻyinlaran foydalanish metodikasi


KIRISH

I. BOB. BOSHLANG’ICH SINF DARSLARIDA OʻYIN VA DIDAKTIK OʻYINLARDAN FOYDALANISHNING NAZARIY-PEDAGOGIK ASOSLARI.

1.1.Boshlang’ich sinf darslarida didaktik oʻyinlarning ahamiyati

1.2. Darsdan tashqari vaziyatlarda oʻtkaziladigan didaktik oʻyinlar mazmuni

1.3.Didaktik oʻyinlar ta’lim metodi sifatida

II.BOB. BOSHLANGʻICH SINF MATEMATIKA DARSLARIDA DIDAKTIK OʻYINLARDAN FOYDALANISH YOʻLLARI

2.1 Boshlangʻich sinf matematika darslarida didaktik oʻyinlardan foydalanish usullari 

2.2. Darsda didaktik oʻyinlardan foydalanish

XULOSA 

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR