Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 47.4KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Октябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

Boshlang’ich sinf musiqa darslari jarayonida axloqiy madaniyatni shakllantirish

Купить
Boshlang’ich sinf musiqa darslari jarayonida
axloqiy madaniyatni shakllantirish
 
 
R e j a: 
 
 K i r i sh 
 
 1-§. Boshlang’ich sinf o’quvchilarni ma’naviy – axloqiy 
dunyoqarashini shakllantirish yo’llari 
 2-§. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining axloqiy va ma’naviy 
madaniyatini shakllantirishda musiqa tarbiyasining tutgan o’rni 
 3-§. Boshlang’ich sinf musiqa darslarida o’quvchi yoshlarni odob 
va axloqiy sifatlarini shakllantirishning forma va mazmuni 
4-§. Musiqiy mashg’ulotlar orqali yosh avlodning axloqiy 
tarbiyasiga oid repertuarlarni tanlash 
 
X u l o s a 
 
 
 Fodalanilgan adabiyotlar 
 
  Kirish 
O’zbekiston   Respublikasida   keyingi   yillarda   barcha   sohalarda   siyosiy   –
iqtisodiy   o’zgarishlar   bo’lgani   kabi   halq   ta’limi   sohasida   ham   katta   o’zgarishlar
ro’y   berdi.   «Ta’lim   to’g’risidagi»   qonun,   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»   ni
ro’yobga   chiqarish   sifat   ko’rsatgichi   bosqichiga   kirdi.   Davlat   ta’lim   standarti,
o’quv   dasturi,   yangi   avlod   darsliklarini   yaratilishi   hamda   madaniy   rivojlanishni
yuqori   bosqichlarga   ko’tarish,   jahon   hamjamiyati   safidan   munosib   o’rin   olishga
yo’naltirilgan ezgu maqsadlarni amalga oshirishga xizmat qiladi. 
  Musiqa   o’qituvchisi   nafaqat   o’quvchi   yoshlarga   musiqa   va   qo’shiq
o’rgatuvchi muallim, balki yosh qalblarni musiqa olamiga yetaklovchi, go’zallikka
undovchi, hissiyot olamini boyituvchi, estetik didini yuksaltiruvchi, ma’naviyatiga
katta mazmun baxsh etuvchi mohir ustoz va murabbiydir. 
Ma’lumki,   "Ta’lim   to’g’risidagi   qonun   va   milliy   dastur"   talablarida   ham,
yoshlarni   tarbiyalashda   milliy   qadriyatlardan   keng   foydalanish,   milliy   mafkurani
yoshlarda shakllantirish ma’naviy va ma’rifiy sohadagi  ishlarni takomillashtirish,
uzluksiz ta’lim muammolarini hal etish masalalari alohida e’tiborga ega. 
Mavzumizning   dolzarbligi   -   O’rta   maktab   boshlang’ich   sinf   musiqa
madaniyati   darslari   jarayonida   o’quvchilarning   axloqiy   madaniyatini
shakllantirishda,   avvalambor   o’qituvchi   o’z   oldiga   bir   qancha   vazifalar   qo’yadi.
O’rta   maktab   sinf   o’quvchilarni   axloqiy   sifatlarini   shakllantirish,   bu   –   barkamol
avlodni ma’naviy dunyoqarashni oshirish va kamol toptirish hozirgi vaqtning eng
dolzarb   masalasi   bo’lib   kelmoqda.   Shu   bilan   birga   Davlat   ahamiyatiga   ega
bo’lganligi,   ozod   va   obod   Vatan   barpo   etishdek   ulug’   va   olijanob   maqsadga
erishish uchun jasurlik va fidoyilik ro’hida tarbiyalash demakdir. 
Ta’lim   –   tarbiya,   san’at   va   axloqning   birligi,   shu   qadriyatlarini   baholash
nazariyasiga,   milliy   o’zligini   anglash   orqali   yuksak   yo’lni   bosib   o’tgan   ilg’or
davlatlarning   tajribasidan   iboratdir,   shu   bilan   birga   o’quvchilarimizni
raqobatbardosh   mutaxasislar   bo’lib   yetishishlari   uchun   ma’naviy   va   axloqiy
sifatlarni shakllantirish eng asosiy dolzarb muammolardan biri ekanligi qayd 
etilgan.  Mavzuning   maqsadi   -   O’rta   maktab   boshlang’ich   sinf   musiqa   madaniyati
darslari jarayonida o’quvchilarning axloqiy madaniyatini shakllantirish. Maktabda
musiqa   madaniyati   darslari   orqali   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarni   axloqiy
sifatlarini shakllantirishning nazariy asoslarini va amaliy yo’l – yo’riqlarini ishlab
chiqish. 
"Musiqa   tarbiyasi   metodikasi"   fanining   hozirgi   maqsadi   ham
o’quvchilarning   bilim   doirasini   kengaytirish,   barcha   fanlardan   olgan   bilim   va
malakalarini amalda qo’llash uslublarini o’rganish, musiqa mashg’ulotlarga ijodiy
yondoshish   o’quvchilarning   diqqat   –   e’tiborini   jalb   qilish,   shuningdek,   texnika
vositalari   va   ko’rgazmali   qurollardan   foydalanish   malakalarini,   musiqa   o’qitish
uslublarini puxta o’rganishga va o’quv jarayonida qo’llashga qaratilgan. 
1. O’rta maktab boshlang’ich sinf musiqa madaniyati darslari jarayonida
o’quvchilarning   axloqiy   madaniyatini   shakllantirishning   uslubiy   asoslarini   ishlab
chiqish va albatta, musiqiy ijro sifatlarini shakllantirish, ansambl shaklida ishtirok
etish,   sinf   o’quvchilarni   axloqiy   sifatlarini   shakllantirishda   musiqa   darslarining
imkoniyatlarini aniqlash. 
2. Musiqa darslarida o’quvchilar tomonidan musiqani emosional– hissiy
qabul qilishini pedagogik – psixologik tahlil qilish. 
3. O’rta maktab boshlang’ich sinf musiqa madaniyati darslari jarayonida
o’quvchilarning   axloqiy   madaniyatini   shakllantirish   uslubining   rivojlanish
sifatlarini   oshrish   jarayonida   ularda   ma’naviyatni   shakllantirishning   faol
shakllarini aniqlash. 
4. Respublikamizda hozirgi vaqtda musiqa darslarini va axlorqiy 
madaniyatni   dars   jarayonida   va   to’garaklarni   tashkil   qilinishining   holatini
aniqlash. 
5. Musiqa   madaniyati   darslari   jarayonida   o’quvchilarda   axloqiy
sifatlarlarini   hamda   ma’naviyatni   shakllantirish   va   takomillashtirish   bo’yicha
ilmiy – amaliy tavsiyalar ishlab chiqish. 
Umumta’lim   maktablarida   boshlang’ich   sinf   musiqa   madaniyati   darslarida
o’quvchilarni   axloqiy   sifatlarini   shakllantirish   jarayoni.   Dars   o’tish   jarayonida albatta,   o’qituvchi   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarga   odob   –   axloq   to’g’risida
so’hbatlar ham o’tkazib turishi lozim. 
O’rta   maktab   o ’ quvchilarda   axloqiy   madaniyatni   shakllantirishda   musiqa
fanlarini o’rganish bo’yicha ta’lim – tarbiya jarayoni hisoblanadi. 
Mavzuning   uslubiy   ko’rsatmalari   -   O’rta   maktab   boshlang’ich   sinf   musiqa
madaniyati   darslari   jarayonida   o’quvchilarning   axloqiy   madaniyatini
shakllantirishda,  o’qituvchilar   quyidagi   optimal  uslublardan   foydalanishni   taqozo
etadi; 
1. Boshlagg’ich   sinf   o’quvchilarni   axloqiy   sifatlarini   shakllantirish
maqsadida   har   bir   musiqa   asarlarini   o’qituvchini   o’zi   chuqur   tahlil   qilgan   holda
o’quvchilarga o’rgatish; 
2. Har   bir   musiqa   madaniyati   darslarini   asosiy   maqsadining   aniqligini
ta’minlash; 
3. Musiqa   madaniyati   darslarida   ta’lim   va   tarbiyaviy   vositalarning
chambarchasligi; 
4. Har bir tarbiyaviy maqsad va vazifaning izchilligi; 
5. Musiqa   darslarining   bar   bir   bo’limi   uchun   mazkur   musiqa   asariga
ta’luqli o’quv materiallarini to’g’ri tanlash; 
6. Musiqa   darslarida   o’quvchilarning   axloqiy   madaniyatini
tarbiyalashda uning samarali natija beradigan uslublarni tanlash; 
7. Har bir musiqa asarining o’quvchilarda emosional hissiy qabul qilish
jarayonida individual xususiyatlarni hisobga olish; 
8. Musiqa darslarini tashkiliy qismini aniqligi; 
9. Boshlang’ich   sinf   musiqa   darslarida   o’quvchilarni   individual   va
jamoa bilan ish olib borishni to’g’ri yo’lga qo’yish; 
10. Har bir o’quvchining individual holatini yaxshi bilish; 
11. Olib   boriladigan   axloqiy   tarbiyaviy   ishlarning   uslublarini   turlicha
bo’lishi, mazmundorligi, emosionalligi va teranligini aniqlash; 
12. Musiqa darslarining tashkiliy qismiga alohida e’tibor berish; (xonaga
kirish, chiqish, joy – joyiga o’tirish)  13. Musiqa darslariga oid jihozlar bilan ta’minlanganlik darajasi; (musiqa
asboblari, ko’rgazmali vositalar, darsliklar, texnik vositalar, audio, vedio tasmalar,
DVD, VCD,CD, Mp 3.  Mp 4 disklar) va hokazolar. 
Mavzuning   ilmiy   yangiliginit   ochib   berishda   -   Pedagogika   fanlari   nomzdi
Ibodullo   Razzoqovning   "Umumta’lim   maktablari   4–7   sinf   musiqa   darslarida
o’quvchilarni   axloqiy   sifatlarini   shakllantirish"   bo’yicha   dissertasiyasidan
foydalanish,   ko’p   jihatdan   foyda   berdi.   Unda   o’quvchilarning   axloqiy   sifatlarini
oshirish bo’yicha bir qancha ilmiy maqolalar ko’rsatmalar va uslubiy ko’llanmalar
yaratilib, musiqa darslarini o’quvchilarni axloqiy sifatini shakllantinrishning yo’l –
yo’riqlari belgilab berilgan. 
Hozirgi   davrda   boshlang’ich   sinf   musiqa   darslarida   o’quvchilarni   axloqiy
sifatlarini shakllantirish ularning ma’naviy dunyosini boyitish siyosiy ahamiyatga
ega   bo’lgan   jarayon   bo’lib,   bu   borada   qilinishi   kerak   bo’lgan   bir   qancha
muammolar mavjud. 
  O’quvchilarning   axloqiy   sifatlarini   oshirish   ishlari   o’quvchilarning   aynan
shu   davrida   (9–10   yoshlaridan   14–16   yoshli)   hayotga   bo’lgan   munosobatlari
shakllanayotgan,   dunyoqarashlari   o’zgarayotgan,   atrof   muhitga,   odamlarga
bo’lgan munosobatlari shakllanayotgan bo’ladi, shuning uchun ham ushbu davrda
musiqa o’qituvchilardan katta mas’uliyat talab qilinadi. 
 Ayniqsa musiqa darslari o’quvchilarning axloqiy sifatlarini oshirishda katta
axmiyat   kasb   etadi.   Bu   esa   sinf   o’quvchilarni   axloqiy   sifatlarini   shakllantirish
imkoniyatlarini  oshiradikim,  yoshlikda   olgan   to’g’ri  tarbiya  insonning  bir   umrlik
yo’ldoshi bo’lishi mumkin. 
  
  1-§. Boshlang’ich sinf o’quvchilarni ma’naviy – axloqiy
dunyoqarashini shakllantirish yo’llari 
 
Xalq ta’limi tizimidagi, musiqa talim – tarbiyasining mazmunii qayta tiklash
jarayonida   milliy   musiqamiz   tarixini,   madaniy   merosimizni,   boy   an’analarimizni
har   tomonlama   o’rganib   yosh   avlodni   ma’naviy,   estetik   va   axloqiy   fazilatlarini
tarbiyalab shakllantirish, vazifasini musiqa – o’qituvchisi zimmasiga yuklaydi.  Ushbu   ma’naviy   –   axloqiy   tarbiyaning   mazkur   shaklida   o’quvchilarning
dunyoqarashini   tekshirish   qiziqishi,   musiqiy   asarlarni   qabul   qilishi,
qahramonlarning   obrazlarining   ijobiy   salbiy   tomonlarini   tahlil   qilish   kabi
xususiyatlarni   oshirib,   ijobiy   fazilatlarini   shakllantiradi.   Hozirgi   davr   talabidan
kelib chiqqan holda, musiqa rahbarining yangi musiqa mashg’ulotlari mazmunini
milliy   musiqa   merosi   ustivorligida   qayta   ishlab   chiqqan   holda   ijodiy   yondoshib,
yangi dastur asosida mashg’ulotni o’tishi lozimdir. 
  Musiqa darslari muayyan mavzu asosida o’tiladi. Musiqa mashg’ulotlarida
o’quvchilarni   ma’naviy   –   axloqiy   hissiy   yo’larini,   fazilatlarini   tarkib   toptirish
asosiy maqsad qilib qo’yilishi lozim. 
"Musiqa   o’qitish   nazariyasi   va   metodikasi"   fanining   hozirgi   maqsadi   ham
boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   bilim   doirasini   kengaytirish,   barcha   fanlardan
olgan   bilim   va   malakalarini   amalda   qo’llash   uslublarini   o’rganish,   musiqa
mashg’ulotlarga ijodiy yondoshish  o’quvchilarning diqqat  – e’tiborini jalb qilish,
shuningdek,   texnika   vositalari   va   ko’rgazmali   qurollardan   foydalanish
malakalarini,   musiqa   o’qitish   uslublarini   puxta   o’rganishga   va   o’quv   jarayonida
qo’llashga qaratilgan. 
Musiqa   tarbiyasi   badiiy   estetik   tarbiyaning   eng   asosiy   va   ancha   murakkab
muammolaridan biri bo’lib, bolalarning musiqa san’ati asarlarini tushunishga, ijro
etishga   o’rgatish   ishlarini   kichik   yoshdan   boshlashni   taqozo   etadi.   Jumladan,
musiqay   mashg’ulotlar   musiqa   tarbiyasi   tizimida   yetakchi   omil   hisoblanadi.
Musiqa mashg’ulotlarini badiiyligi, bolalarda ijodiy zavq, hissiy tuyg’ular, obrazli
kechinmalar uyg’otish bilan birga spesifik xususiyatlari bilan farq qiladi. 
Har bir mashg’ulot o’zining tuzilishi va mazmuni bilan ilmiy asosda tashkil
topishi   lozim.   Musiqa   haqidagi   bilimlar   doirasi   musiqa   ta’limi   va   tarbiyasida
asosiy omildir. 
Musiqiy   mashg’ulotlar   jarayonida   o’quv   materialining   boshlang’ich   sinf
o’quvchilarni   bilim   va   tajribasiga   mosligi,   ularni   ovozining   rivojlanish
qonuniyatlarini   hisobga   olish,   nota   qonuniyatlarini   to’g’ri   o’rgatish,   asarlarni bolalarning   fikriy   qobiliyatiga   mos   tahlil   etish   va   boshqalar,   mashg’ulotlarning
ilmiylik prinsiplarini tashkil etadi. 
Kuylash   uchun   asarlarni   bolalar   bilimi   va   malakalari,   ovoz   va   kuylash
malakalari   darajasiga   xos   tanlash   hamda   ularni   soddadan   murakkabga   va
ma’lumdan   noma’lumga   qarab   o’zlashtirib   borish   prinsiplari   asosida   tartibga
solish – sistemalilik demakdir. 
Musiqa  idroki  kishining  hayotiy tajribasini  boyitadi, real  voqyelikni  badiiy
his   etib,   bilish   qobiliyatini   o’stiradi,   fikrlash   xususiyatini   rivojlantiradi.   Ammo
mazkur   malaka   va   ko’nikmaning   shakllanishi   bola   ongining   uzoq   rivojlanishi
prosessini  talab  etadi.  Chunki   kichik  raqs  pyesasini  idrok etishga   ko’nikkan  bola
birdan simfoniya asarini idrok eta olmaydi. 
Demak,   bolaning   musiqa   idroki   qobiliyatini   bu   darajaga   yetishi   uchun
musiqa asarini eshitib bilishga lozim bo’lgan bilim, malaka va ko’nikmalarni ongli
ravishda   aktiv   o’zlashtirishi   lozim.   Ammo   bu   o’z   o’zidan   vujudga   kelmaydi.   Bu
uchun   musiqa   tarbiyasida   sistemalilik   va   davomiylik   prinsipini   qo’llagan   holda
bolaning o’quv materialini ongli bilib o’zlashtirishi, bilish jarayonining aktivligini
vujudga keltirish lozim. 
Ma’lum musiqa asarini kuylab yoki tinglab o’zlashtirish va undan badiiy –
estetik   zavqlanib,   g’oyaviy   boyish   uchun   mazkur   asarni   idrok   etishga   bolaning,
eng avvalo, diqqat e’tiborini jalb eta bilish va unda qiziqish o’yg’ota bilish shart.
Aks holda onglilik va aktivlik vujudga kelmaydi. 
Ammo   musiqa   esa   bunday   imkoniyatdan   istisnodir.   Musiqa   darslarida
o’quvchilar   ijrosida   musiqa   tinglovchisi   ham,   kuylovchisi   ham,   ijrochisi   ham
kompozitor   belgilagan   tempga   sozlanishi,   shu   tempda   kuylashi   yoki   tinglashi
shart. 
Aks   holda   jaranglayotgan   musiqa   va   tinglovchi   o’rtasida   o’zilish   hosil   bo’lib,
idrok buziladi. Ana shuning uchun ham musiqa mashg’ulotlarida ayniqsa, onglilik
va   uning   aktivligi   nihoyatda   muhim   rol   o’ynaydi.   Shuning   uchun   osondan
murakkabga  va  ma’lumdan  noma’lumga o’tish  prinsipi  asosida   bolalarning  ongli musiqa   idroki   va   aktivligini   rivojlantirish   yo’li   bilangina   ularning   musiqa
madaniyatini shakllantirish mumkin. 
Har   bir   musiqa   mashg’ulotida   musiqa   materialini   ongli   ravishda
o’zlashtirishda ilmiylik muhim rol o’ynaydi, chunki u musiqa asarlarining nazariy
asoslarini ifoda vositalarini bilib olishga asosiy mezon hisoblanadi. 
Bu uchun o’qituvchining tushuntirish vositalarining maqsadga muvofiqligi,
aniq va ravshanligi, bolalarning so’z fondi boyligiga mosligi, cholg’uda mashqlari,
qo’shiqlar esa ularning ovozi va kuylash malakalariga mos tushishi shart. 
Musiqa tarbiyasida musiqaning o’zi o’ziga ko’rgazmali vositadir. Chunki u
ko’z   bilan   emas,   balki   quloq   bilan   idrok   etiladi.   Masalan,   o’qituvchi   musiqa
mashg’ulotida mashq yoki qo’shiq ohangini chalib kuylab ko’rsatganida, ohang va
so’z   asosan   quloq   bilan   "ko’rib"   qabul   etiladi.   Musiqa   tinglashda   ham,   asar
tahlilida ham ohang ko’rgazma sifatida chalib ko’rsatiladi. 
Maktab   musiqa   madaniyati   mashg’ulotida   musiqa   rahbarini   vazifasi,
tanlangan   asarning   chalishdagi   qo’l   harakatlari,   yuz   ifodasi,   doskaga   ilingan
qo’shiq plakati, mashq yozuvi ham ko’rgazmali vositadir, ammo u musiqa sadosi
ko’rgazmaligiga   yordamchi,   ikkinchi   darajali   vositadir.   Buni   shu   bilan   isbotlash
mumkinki,   musiqani   ko’r   kishi   idrok   etadi,   ammo   u   tasviriy   san’atni   idrok
etolmaydi,   tabiat   go’zalligini   ko’rolmaydi.   U   ularni   musiqa   tasvirida   tasavvur
qilishi mumkin. 
Ammo   boshlang’ich   vaqtlarda   asar   syujetiga   xos   audio   va   vedio   tasmalar,
arning   badiiy   mazmunini   konkret   tasavvur   etib   idrok   etilishiga   yordam   beradi.
Mazkur prinsip asosan dasturdan mashg’ulot materiallarini va mazkur materiallar
asosida   mashg’ulot   mazmunini   tuzish   jarayonida   qo’llaniladi.   Bunda   har   bir
guruhning umumiy bilim va malaka darajasi hisobga olinishi shart. 
Umuman olganda, mazkur didaktik prinsip barcha guruhlarda mashg’ulotga
tayyorgarlik   ko’rish   jarayoni   va   uni   maxsus   jihozlangan   xonalarda   olib   borish
davrida keng qo’llanib boriladi. 
Mazkur   prinsipni   amalga   oshirishning   eng   asosiy   sharti   yuqorida   bayon
etilgan   4   ta   prinsipga   jiddiy   amal   qilishdan   iboratdir.   Bilim   va   malakalarning chuqurligi,   mustahkamligi   va   turg’unligiga   erishish   uchun   ularning   hayotiyligini
ta’min   etish   lozim,  ya’ni   mazkur   asar   va  uning   ijro   uslublari   madaniy   hayotimiz
uchun   zarur   ekanligi   haqida   bolalarda   ishonch   hosil   etish   lozim.   Ikkinchidan,
asarlar tanlashda quyidagilarga amal qilish lozim: 
a) asarning o’quvchilarning ma’naviy va axloqiy tarbiyasi uchun mosligi. 
b) Musiqa talimi, ya’ni bilim berilishiga bo’lgan xususiyati. 
v) guruhdagi barcha qatnashuvchilarni mazkur asarga qiziqtira olish va 
to’la o’zlashtirishga erishish. 
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   musiqa   mashg’ulotlarida   olinadigan   barcha
bilimlar doirasi va malakalar kompleksi uchun musiqa mashg’uloti amaliyotidagi
takrorlanish   va   qaytarish   xususiyati   muhim   rol   o’ynaydi.   Shu   bois   musiqiy
mashg’uloti   boshqa   mashg’ulotlardan   farq   qiladi   va   bu   didaktikaning   eng   asosiy
maqsadidir. 
Bizga   ma’lumki,   musiqa   madaniyati   darslari   o’quvchilarning   musiqiy
qobiliyatlari,   xususan,   ritm   –   usul   tuyg’usi   va   qo’shiq   kuylash   qobiliyatini
rivojlantirish   bilan   birga,   ularning   jismoniy   rivojlantirish   uchun   ham   muhimdir.
Boshlang’ich sinf musiqa darslari o’quvchilarning estetik va axloqiy tarbiyalashda
ijobiy   ta’sir   etadi,   ulardagi   go’zallikka   bo’lgan   hissiyotlarini   rivojlantirishga
yordam beradi. 
 
2-§.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   axloqiy   va   ma’naviy
madaniyatini   shakllantirishda   musiqa   tarbiyasining
tutgan o’rni 
 
  Respublikamizning   madaniy   taraqqiyoti   bevosita   uning   ma’naviy   –   axloqiy
negizlarining rivojlanishi bilan chambarchas bog’liqdir. O’zbekiston Respublikasi
Prezidenti I.A.Karimov qayd qilganidek, bu negizlar: milliy qadriyatlarga sodiqlik,
ma’naviy   merosni   qadrlash   va   rivojlantirish,   insonni   o’z   imkoniyatlarini   erkin
namoyon   qilish   vatanparvarlikdan   iboratdir.   Umuminsoniy   va   milliy   qadriyatlar
mushtarakligi   respublikamiz   hududida   asrlar   osha   yashab   ijod   etib   kelayotgan barcha fuqarolarning ma’naviy madaniyatlarini shakllantirishga erishishdan iborat
maqsadlar yotadi. 
  Mamlakatimiz rivojiga hissa qo’shadigan, kelajagimiz poydevori – yoshlarni har
jihatdan   komil   inson,   ma’naviy   madaniy   shakllangan   barkamol   shaxs   qilib
tarbiyalashda   barcha   fanlar   qatori   musiqa   fanining   ham   o’rni   benihoyadir.   Bu
jihatlarni   tarkib   toptirish   ushun   avvalo,   ma’naviy   madaniyatning   asl   mohiyatini
tushunib yetmog’imiz lozim. 
  Aslini   olganda,   ma’naviyat   va   madaniyat   bir   –   biriga   yaqin   tushunchalardir.
Ammo   ular   bitta   narsa   emas,   biri   ikkinchisidan   farq   qiladi.   Shuning   bilan   birga
ular bir – birini to’ldirib turadilar. 
 Shunday ekan, ma’naviyat nima? Madaniyatchi? degan savollarga javob berishga
harakat qilamiz. 
  Ma’naviyat  atamasining o’zagini  “ma’no”, “ma’ni” so’zlari  tashkil  etishi  haqida
bir   qancha   adabiyotlarda   to’xtalib   o’tilgan.   Mutaxassislarning   fikricha,
“ma’naviyat”   atamasi,   bir   tomonidan,   arabcha   “ma’ni”   o’zagidan   hosil   bo’lgan.
Tilshunoslikka   oid   lug’atlarda   ham   “ma’naviyat”–   axloqiylik,   kishining   ichki   va
ruhiy olami bilan bog’liq ma’nolarni anglatishi aytiladi. 
  Ma’naviy   boyliklar   siyosiy   va   huquqiy   mafkura,   falsafa,   axloq,   san’at   ahli,
musavvirlar,   bastakorlar,   shoir   va   yozuvchilar,   nazariyotchilar,   xullas,   xalq
ommasi   tomonidan   yaratiladi   va   ommalashadi.   Ma’naviy   boyliklar   avloddan   –
avlodga,   bir   tuzumdan   ikkinchi   tuzumga   meros   sifatida   o’tadi   va   jamiyat
taraqqiyotiga katta ta’sir ko’rsatadi. 
  V.A.Suxamlinskiy   aytganidek,   xalq   musiqa   merosi   bitmas   –   tuganmas   hazina
bo’lib,   yoshlarni   ma’naviy   kamolotga   yetqazuvchi   badiiy   –   estetik   manba
hisoblanadi. 
  Musiqa   qadim   zamonlardan   boshlab   kuchli   tarbiya   vositasi   sifatida   ta’lim   –
tarbiyaning   barcha   tizimlarida   keng   qo’llanilgan.   Ko’zga   ko’ringan   davlat
arboblari,   olimlar,   pedagoglar   san’atining   barcha   turlariga,   jumladan   musiqa
san’atiga   ham   insonlarning   ongi   va   ruhiyatiga   chuqur   ta’sir   qilib,   ularda   yuksak ma’naviy   madaniyatni   shakllantirish   hamda   rivojlantirish   vositasi   sifatida
qarashganlar va bunga katta e’tibor berganlar. 
  Musiqa   san’atining  har   bir   janri   shunday  mavzular  majmuini   o’z  ichiga  oladiki,
unda mamlakatning boshidan kechirgan u yoki bu davri xalqning yoki millatning
ma’aviy ruhi hamda madaniyati ifodalanadi. 
  Musiqa   san’ati   mustaqil   Respublikamiz   fuqarolari   ma’naviy   dunyosini   boyitish,
ularni   go’zal   narsalarning   hammasidan   bahramand   qilish   kabi   ijobiy
xususiyatlarga   ega.   Ma’naviy   g’oyasi   yuksak,   badiiy   jozibali   musiqa   asarlari
kishilar  qalbiga tezroq yo’l  topish,  estetik hissiyotiga  kuchli  ta’sir  qilish,  hayotiy
voqyea   –   hodisalarni   chuqur   mushohada   qilishga   da’vat   etishi   kabi   xususiyatlari
bilan ajralib turadi. 
  Shuning   uchun   asarlarining   kishilarni   yuksak   ma’naviy   –   madaniy   ruhda
tarbiyalashdagi   badiiy   ta’sir   etishdek   vositali   xususiyatidan   imkoni   boricha
kengroq foydalanish muhim ahamiyatga egadir. 
 Musiqa asarlarning kuchi uning xalqchil va tushunarliligida, kishilar ichki – ruhiy
dunyosiga   emosional   ta’sir   ko’rsata   olishidadir.   Ma’naviy   barkamol   avlodni
tarbiyalashda musiqa san’atining ana shu xususiyatini hisobga olish muhimdir. 
  Ma’naviy tarbiyada o’zbek xalqining boy ma’naviy merosidan keng foydalanish
uning ta’sirchanligi va samaradorligini oshirishda muhim omil bo’la oladi 
  Kundalik  hayotimizda  jamiyat  madaniyatini   vujudga keltirishda  uning ma’naviy
hayotida,   davrimizga   munosib   har   tomonlama   barkamol   badiiy   didli,   sog’lom
fikrli yoshlarni tarbiyalab voyaga yetkazishda musiqa san’atining o’rni ahamiyatli
bo’lib qolmoqda. 
  Jumladan   o’zbek   musiqa   madaniyatining   poydevorini   vujudga   keltirishda
mehnatkash xalq tomonidan yaratilgan kuy va qo’shiqlar kishi qalbini o’ziga rom
qilib,   asarlar   o’sha   xalq   uchun   ilhom   manbai   bo’lgan.   Inson   qalbi   go’zallikka
tashnalik sezish bilan bir vaqtda, go’zallik muhitidan ozuqa oladi. 
 Musiqa – san’atning ifodali turi tizimiga kiradi. Musiqa ham voqyea – hodisalarni
ifodali ettiradi. Ammo u me’morchilikdagi kabi fazo va moddiy ashyo o’lchovlari
bilan   belgilanmaydi.   Musiqa   ko’rish   orqali   emas,   balki   eshitish   vositasida   idrok etiladi.   Musiqa   mavzui   o’z   xususiyatiga   ega   bo’lib,   inson   va   voqyelikdai   barcha
tomonlarni   qamrab   ololmagani   uchun,   eng   avvalo,   inson   ichki   ma’naviy
dunyosini,   uning   tuyg’u   va   kayfiyatini   ifodalaydi,   musiqa   musavvirlik   va
haykaltaroshlikdan farqli tarzda dunyo haqida tasavvurlar emas, balki tuyg’ular va
kayfiyatlar   hosil   qiladi.   Musiqa   voqyelikning   his   –   tuyg’uli   qiyofasini   yaratadi.
Musiqada tuyg’ular hayotiy tuyg’ularning aynan o’zi bo’lmay, ular tanlab olingan,
tasodifiy   lahzalardan   tozalangan,   muayyan   orzular   nuqtai   nazaridan   anglangan
bo’ladi. Musiqa inson hissiyotlari holatiing barcha rango – rang tovlanishlarini aks
ettirishga   qodir.   U   eng   murakkab   tuyg’ular,   eng   nozik   kechinmalar   va   kayfiyat
holatlarini ham ifoda eta oladi. 
 Musiqa murakkab ijtimoiy tuyg’ularni, eng avvalo, hayotdagi nutq ohanglari yoki
harakat   vazinlari   aks   etadigan   axloqiy   (   sevgi,   nafrat,   g’urur,   qo’rquv),   estetik
(san’at yoki tabiat nafosati, ulug’vorlik, fojiali, kulguli) tuyg’ularni ifodalaydi. 
  Musiqa   kayfiyat   holatini   ifodalashda   keng   imkoniyatlarga   ega.   Inson   kayfiyati
murakkab   hissiyot   bo’lib,   u   hyech   narsa   bilan   bog’lanmagan.   Kayfiyat
umumlashgan   hususiyatlarga   ega   bo’lib,   undan   ikkilamchi   tomonlar   chiqarib
tashlanadi   va   insonning   voqyelikka   bo’lgan   tuyg’u   munosabatini   belgilaydigan
eng muhim tomonlari ajratib olinadi. 
  Musiqaning   kuch   –   qudrati   shundaki,   u   shodlanish,   qayg’urish,   hayol   surish,
bardamlik,   tushkunlik   va   shunga   o’xshash   inson   ruhiy   holatlarini   hususiy   va
umumiy   tarzda   o’zaro   bog’liqlikda,   bir   –   biriga   singib   ketishida   namoyish   qila
oladi. 
 Musiqa inson ichki dunyosining hissiyotli tomonlari bilan birga ma’naviy olamini
butunligicha   ifoda   etib,   uning   aqliy   va   iroda   qudratini,   yaxlit   qiyofasini   yarata
oladi.   U   ruhiy   tizim   hususiyatlarini   ifodalash,   milliy   ruh   holatlarini   vujudga
keltirish imkoniyatiga ham ega. 
 Musiqa madaniyatining yangi mazmuni yosh avlodni milliy musiqiy merosimizga
vorislik   qila   oladigan,   umumbashariy   musiqa   boyligini   idrok   eta   oladigan
madaniyatli   inson   darajasida   voyaga   yetkazishni   nazarda   tutadi.   Bunda
o’quvchilar   musiqa   san’atini   butun   nafosati   bilan   o’rganishlari   asosiy   maqsad hisoblanadi.   Shuningdek   o’quvchilar   musiqiy   iqtidorini   rivojlantirish,   musiqa
san’atiga mehr va ishtiyoqni oshirish, musiqa san’atiga qiziquvchi o’quvchilarning
iqtidorini   rivojlantirish   uchun   zaruriy   shart   –   sharoitlar   yaratib   berish,   ularning
badiiy   ehtiyojlarini   qondirish   musiqa   ta’lim   –   tarbiyasining   asosiy   vazifasini
tashkil etadi. 
 Musiqa ta’lim – tarbiyasini rivojlantirish bo’yicha davlat ta’lim standartlari asosiy
mezon bo’lib hisoblanadi. 
  Musiqa   madaniyati   darslari   o’quvchilarning   ma’naviy   madaniyatini
shakllantirishga,   milliy   g’urur   va   vatanparvarlik   tarbiyasini   amalga   oshirishga,
ijodiy   mahorat,   nafosat   va   badiiy   didni   o’stirishga,   fikr   doirasini   kengaytirishga,
mustaqillik va tashabbuskorlikni tarbiyalashga xizmat qiladi. 
Barcha   o’quv   fanlari   qatori   musiqiy   ta’limda   ham   davlat   at’lim
standartlarining   joriy   etilishi   milliy   musiqiy   meroslardan   to’laqonli   foydalanish
imkonini   beradi.   Bular   ommaviy   xalq   kuy   va   qo’shiqlarida,   honanda   va
sozandalarning   ijodiy   faoliyatlari,   maqom,   shashmaqom,   dostonlar   va   bugungi
zamonaviy musiqiy faoliyatda o’z aksini topdi. 
  Musiqa san’atining bu kabi imkoniyatlarini yangi avlodni tarbiyalashda ularning
barkamol   bo’lib   yetishtirishda   o’ziga   hos   va   takrorlanmas   manba   bo’lib   hizmat
qiladi. 
 Musiqiy san’at inson munosabatlari go’zalligini – fidoiylik, oliyjanoblik, ezgulik,
yaxshilik,   adolat,   jasorat,   vatanparvarlik   kabi   tushuncha   shaklidagi   holatlarni
badiiy ifodalash orqali aks ettiradi. 
Musiqa san’atining beqiyos va o’lmas an’analarini o’zlarida mujassam qilib,
ularni   zamonaga   mos   tarzda   rivojlantirish   zabardast   va   ulkan   qalb   egalariga
xosdir.   Ularning   ijodi,   ijro   yo’llari   va   talqin   uslublarini   o’rganish,   musiqaning
cheksiz sir sinoatlaridan voqif bo’lish, madaniy boyligimizni qadrlash bilan birga
yosh   avlodni   ona   –   Vatanga   muhabbat,   sadoqat   ruhida   tarbiyalashda   ham   keng
imkoniyatlarni   ochib   beradi.   Musiqiy   san’atning   yana   bir   eng   asosiy   muhim
tomonlaridan   yana   biri   ko’ngilda   ezgu   his   –   tuyg’ularni   kamol   toptirib,   insonni hayotni   sevishga,   ardoqlashga   undashidir.   Shu   boisdan   sozandalar,   xonandalar
azal – azaldan ma’naviyat kuchlari sifatida e’zozlanib kelingan. 
 Ayni mahalda san’at ijtimoiy yovuzliklarni, razillik va munofiqlik, 
pastkashlik va riyo, tubanlik va yolg’onchilik kabi hunuk hodisalar vositasida ham
insonning tuyg’ulariga ta’sir etib uni tarbiyalaydi. San’atda go’zallik, ko’pincha 
fojia, ulug’vorlik kulgi orqali qaror topadi. Fojiyaviylik, ulug’vorlik va kulgilik 
tushunchalari san’atda alohida qimmatga ega. Bizga ma’lumki, u yoki bu musiqa 
asarini ijro etishda ijrochilar va cholg’uchilardan mohirlik va ustalik talab qilinadi.
 
3-§. Boshlang’ich sinf musiqa darslarida o’quvchi yoshlarni odob va axloqiy
sifatlarini shakllantirishning forma va mazmuni
 
Ma’lumki   axloqiy   tarbiya   ijtimoiy   ong   shakllaridan   biri   bo’lib,   muayyan
jamiyatda yashovchi kishilar amal qilishi zarur bo’lgan xatti – harakatlar 
yig’indisidir. 
Boshlang’ich  sinf  o’quvchilarni  axloqiy  sifatlarini   shakllantirish  to’g’risida
so’z borar ekan, avvalo biz axloq haqida keng to’shinchaga ega bo’lishimiz lozim.
Axloq nima? U insonda qanday ko’rinishda bo’ladi? Axloqiy sifatlarni insondagi
qanday kriteriyalarda aniqlaymiz? 
Axloq  (lotincha mores – odat) – jamiyatdagi kishilar xulq atvorini boshqarib
turish vazifasini bajaruvchi tartib qoidadir. Mustaqil Respublikamizda axloq – bu
talab   normalari   ifoda   etilgan,   hamda   kishinig   jamiyat   va   boshqa   odamlar   bilan
o’zaro   munosabatini   aks   ettiruvchi   qadriyatlardan   iborat   bo’lgan   jamiyat   va
insonning   xulq   –atvoriga,   ma’naviy   hayot   hodisalariga   baho   beradi.   Axloq
tushunchasiga   kishilarning   axloq   talablariga   munosabatlari,   ya’ni   axloqiy
qarashlar   tasavvurlar,   axloqiy   his   –   tuyg’ular   va   sifatlar   kiradi.   Nihoyat,   axloqni
belgilashda   insonniy   munosabatlar   ulkan   sohasi   –   axloq   talablarining   amalga
oshirishi  bilan bevosita  yoki  bilvosita bog’lik bo’lgan faoliyat  natijasida vujudga
keltiriladigan axloqiy munosabatlar majmuasidir.  Odob   odamning jamoat el – yurt orasida o’zini tutishi. boshqalar bilan qay
usulda   muomila   qilishi,   o’z   turmushi   va   bo’sh   vaqtlarini   qanday   tashkil   etishi,
xullas,   shaxsning   kundalik   xulq   –   atvor,   yurish   –   turishi   xatti   –   harakati   qanday
bo’lishi  lozim  va ma’qul ekanligi  xususida bahs  etadi. Aniqrog’i  axloq kishining
ichki   axloqi,   e’tiqodi,   fazilatlari   sifatida   mavjud   bo’lsa   odob   shaxsning   ko’zga
tashlanadigan mulozimati, xulq – atvori, muomila munosabatlari tarzida namoyon
bo’ladi. 
Adolat   –   axloqiy   ong   tushunchasi   bo’lib,   u   narsalarning   shunday   holatini
ifodalaydiki, bu holat talab etilgan inson huquqlarini ma’lum darajaga tushunish, u
bir   necha   hodisalar   nisbatini   kishilar   orasida   yaxshilik   va   yomonlik   qanday
taqsimlanishini   nuqtai   nazardan   xarakterlab   beradi.   Xususan   adolat   qilmish   va
uning jazosi  o’rtasidagi  kichiklarning qadr  qimmati va uning taqdirlash, ularning
huquqlari va burchlari o’rtasidagi nisbatni o’z ichiga oladi. 
Aql  – idrok qudrati tufayli yuzaga keladigan hamma sohadagi bilim, tajriba,
kashfiyot   inson   kamolotiga   va   jamiyat   taraqqiyoti,   undagi   barcha   munosabatlar
insoniy   tus   olishga   xizmat   qilishi   kerak   edi.   Ammo   ba’zan   inson   faoliyatining
natijalari   uning   o’ziga   qarshi   turibdi.   chunonchi,   pichoq   oshpaz   qo’lida   taom
tayyorlash vositasi, ma’naviy tuban odam ixtiyorida u qotillik vositasiga aylandi.
Zahar   bemorni   davolashi   yoki   odamni   o’ldirishga   xizmat   qilishi   mumkin.   Atom
parchalanishining   ixtiro   qilinishi   natijasida   texnika   va   texnologiyada,   ishlab
chiqarish va jamiyatni boshqarishda misli ko’rilmagan yangi imkoniyatlar vujudga
keldi.   Ayni   chog’da   olimlar   ixtirosi   bo’lgan   atom   energiyasi   siyosatchilar   va
harbiylar ixtiyoriga o’tib ketgach, odamzodning o’zini tur sifatida saqlanib qolishi
xavfi paydo qildi. 
Nomus   –   axloqiy   sifatlardan   biri   bo’lib,   kishining   o’ziga   bo’lgan
munosabatini, qadr – qimmatini, jamiyatdagi kishilar oldidagi vijdoniy burchidir.
Nomus   bilan   vijdon   bir   –   birini   mustahkamlaydigan   sifatlardan   biri   bo’lib,
jamiyatdagi   mutanosiblikni  saqlaydigan   kategoriyadir.  Nomussiz  kishilar  jamiyat
uchun ham, vatan uchun ham, kishilar uchun ham xavli insonlar hisoblanadilar.  Qadr   –   qimmat   –   har   qanday   insonning   kishilar   olidida   shaxs   sifatidagi
qimmati   haqida   tasavvurni   ifoda   etuvchi   axloqiy   sifatlardan   biri   bo’lib,   bir
tomondan, inson o’z qadrini anglashi shaxsning o’zligini anglashi va o’z – o’zini
nazorat   qilish   formasi   bo’lib,   inson   o’ziga   bo’lgan   talabchanligi   mana   shunga
tayanadi  hamda o’z qadrini  bilish  va qo’llab quvvatlash hamda  o’z mas’uliyatini
idrok   etish   kabi   sifatlarni   o’z   ichiga   oladi.   Qadr   –   qimmat   inson   shaxsining
axloqiy qimatini, ahamiyatliligini bildirib, o’z – o’zini hurmat qilish, shaxs sifatida
o’z qadrini anglashdir, 
Burch   –   axloqiy   sifatlardan   asosiysi   bo’lib,   insonni   jamiyat   va   vatan   va
kishilar oldidagi vazifasini belgilaydigan bo’limlaridan biridir. Burch kategoriyasi
shaxsning mas’uliyat, o’z – o’zini anglash, vijdon, sabab singari axloqiy fazilatlar
bilan  uzviy   bog’liqdir.  O’z   burchini   his   qilgan   inson   doimo  hurmatda   va  izzatda
bo’ladi. 
Vijdon   –   shaxsning   o’z   –   o’zini   ma’naviy   nazorat   qilish,   o’zida   mustaqil
ravishda axloqiy burchni shakllantirish, shularni bajarishni o’zidan talab qilish va
qilinayotgan   hatti   –   harakatlariga   va   o’ziga   –   o’zi   baho   bera   olish   qobiliyatini
ifoda etadi. 
Mas’uliyat   –   axloqiy   sifatlardan   biri   bo’lib,   u   shaxsni   jamiyat   tomonidan
q’yilgan   axloqiy   talablarni   bajarish   nuqtaiy   nazardan   shaxsni   axloqiy
takomillashuvida  muxim  o’rin  egallaydigan,  ma’naviy  talablarni  idrok etish,  o’zi
turgan   aniq   vaziyatga   shu   talablarni   tadbiq   qilish   va   amalda   bajarishdan   iborat
bo’lsa,  bu vazifaning qanday bajarilayotganini  yoki  uni  bajarilmasligida  o’zining
aybini sezsa, bu shaxsning mas’uliyat masalasidir. 
Vatan   mehri   –   oliy   qadriyatdir.   O’z   Vatanini   sevmagan,   millatini   qadriga
yetmagan,   o’zganing   ham,   bashariyatni   ham   kurrai   zamin   obodonligini   ham
qadriga   yetmaydi.   Bu   ham   –   haqiqat.   Demak,   Vatanga   sadoqat   –   haqiqatga
sadoqatning,   millatga   mehr,   ahli   bashar   mehrining   ibtidosidir.   Busiz   na   adolat
g’alaba   qiladi,   na   haqiqat   yuzaga   chiqadi,   na   insonning   o’z   shaxsiga   e’htiromi
shakllanadi,  chunki   Vatan mehrini  yo’qotgan  shaxs  oyog’i  ostidagi  zaminni   ham
yo’qotadi, go’yo tayanchsiz muallaq qoladi.  Ziyoli   – teran aql va hassos qalb egasi – ma’naviyat, ma’rifat va muhabbat
yog’dularining sarchashm’alaridir. Ziyoli haqiqatni sevish, yoniq dil bilan tinimsiz
unga talpinish, uning xayoli bilan yashamog’i lozim. Ziyoli  bu – vrach pedagog,
muxandis, muallim, tadqiqotchi, yer ilimining bilmdoni. Agar uning qalbigan Haq
joy   olmagan   bo’lsa,   haqiqatga   mehr   tovlanib   turmasa,   bemorga   shifo   ato   eta
olmaydi, murg’ak aqlga bilim ziyosini singdira olmaydi, odob bera olmaydi. 
Ziyoli – ma’naviyatli insondir. Shu nuqtai nazardan har qanday kasb egasi,
barcha toifa vakillari   ziyo egasi  bo’lishi   mumkin.  Hatto  xat  –savodi  bor  yu’qligi
ham   muhim   emas.   Ma’naviy   kamolot   yo’li   hyech   bir   odam   bolasiga,   hyech   bir
toifa   namoyondasiga   qatog’on   etilgan   emas,   shunday   ekan,   ma’naviyat   ziyosi
bilan   qalbi   nurlangan   har   bir   insonni   ziyoli   deyish   mumkinday   ko’rinadi.
Insonlarning   tabiati,   ma’naviy   qiyofasi   va   kasbi   doim   ham   o’zaro   muvofiq
kelavermasligi mumkin. Ziyoli – olim, orif, ustoz muallimdir. 
Haqiqat   –   avvalo,   ma’naviyat   insonni   jamiki   boshqa   mavjudodlardan
ajratib   turuvchi   mohiyat   bo’lib,   inson   –   tabiatning,   barcha   tirik   mavjudodning
gultoji, deyilganda uning ushbu xislati, ya’ni yuksak ma’naviyat egasi bo’la olish
imkoni   nazarda   tutilgandir.   Ma’naviyat   inson   qalbidagi   ilohiy   nur,   oliy   haqiqat
nuri bo’lib, shu sababdan buyuk bobokonlarimiz inson qalbini "Haqiqat insonning
ganjasi deb" ataganlar. 
Muloqot madaniyati   – insonning muomila quroli, til bo’lib, odamlar bir –
biri   bilan   bo’ladigan   barcha   muomila   va   muloqotlarini   so’zlashish   yordamida
amalga oshirish. Dono xalq so’zlash qoidasi, tilga ehtiyot bo’lish, har bir so’z, har
bir   jumlani   o’ylab   gapirish.   Har   bir   insonning   ko’ngliga,   dunyoqarashiga,
munosabatga va psixik jarayoniga qarab muloqot qilish madaniyatidir. 
So’zlash   odobi   –   inson   avvalo   insoniyligini   so’zlashish   odobi   bilan
namoyish   etadi.   Buning   uchun   avvalo   u   quyidagi   axloqiy   elementlarga   e’tibor
berishi lozim: 
• Avvalo bemavrit gapirmaslik: 
• Lutf ila yumshoqlik bilan so’zlashish; 
  « Ochiq chehra bilan gapirib, aftni, yuzni burishtirmaslik;  • Eshtuvchiga malol kelmaydigan ohangda so’zlash; 
• Faqat foydali gaplarni gapirish; 
• O’ylab, andisha bilan so’zlash, o’ylamay aytilgan gap pushaymon ketiradi; 
• Ko’p gapirmaslik kerak, zero bu fozillar ishi emas; 
• Kishilar manfaatiga zarar keltiradigan so’zlarni mutloqo gapirmaslik kerak. 
Inson o’zini nimalardan tiyishi  kerak?   Insonga  zarar keltiradigan barcha
bemani qiliqlardan, odobsizlikdan va odamlar ko’nglini ranjitadigan barcha 
sifatlardan inson o’zini tiya bilishi kerak. 
Ayniqsa:  
• Yolg’on gapirish, zero yolg’onchilik dushmandir. 
• Va’daga   xilof   ish   qilishdan   saqlanish,   chunki   bu   ikki   yuzlamachilik
nishonasidir; 
• G’ibayt va bo’htondan, sababi – bu fosiqlar ishidir; 
• Janjaldan, xusumatdan, hasaddan, ig’vodan va har xil zino ishlardan. 
Shafqat   –   chin   insonni   boshqalarga   hyech   bir   ozor   yetkazmaydigan,
takaburlik   qilmaydigan,   hyech   kimga   haqorat   ko’zi   bilan   qaramaydigan,   yolg’on
so’zlamaydigan,   rostgo’y,   o’zidan   kattalarga   hurmat,   kichiklarga   shafqatli   va
marhamatli,  ochiq   yuzli,  shirin  so’zli,   xushmuomila  bo’lish   kabi   axloqiy  sifatlar,
shafqatli   kishi   ig’vo,   g’iybat,   yaramas   ishlardan,   nojo’ya   haraktlardan   o’zini
saqlaydigan,   ota   –   onasiga,   do’stlariga   hurmatni   bajo   keltiradigan,   o’zida   go’zal
hislatlarni mukammal tarbiyalaydigan inson bo’ladi. 
Oqibat.   Oqibatli  kishi  o’zining amaliga,  boyligiga ishonib,  aka  –ukalarini,
opa   –   singillarini,   qarindosh   urug’larini   va   do’stlarini   esidan   chiqarmaydigan
insonlardir. Bunday odamlarning aqli farosatiga, axloqiy odobiga odamlar hamdu
sanolar   o’qib,   doimo   duo   qiladilar.   Inson   hamma   ishlarda   kishilarga   va
hamyurtlariga   yaxshilik   qilmog’i   lozim.   Imkoniyati   bo’lmagan   taqdirda   yaxshi
niyat   va   so’z   bilan,   imkoniyati   bo’lganda   esa   amaliy   yordam   bilan   yaxshilik
qilmog’i   lozim.   Agar   kishi   yaxshilik   qilmoq   qo’lidan   kelmasa,   yomonlik
qilmasligi bundan ham yaxshi ishdir.  Nifoq –  kishilarning oldida bir xil, orqasida boshqa xil so’zlaydigan kishilar
toifasiga aytiladi. Bunday so’zlarni so’zlovchi ikki yuzlamachi kishilarni munofiq
deyish   mumkin.   Ishi   tushganda   oldingizda   izhori   do’stlik   va   minnatdorlik   qilib,
orqangizdan   sirru   asrorlaringizni   sizning   dushmanlaringizda   g’iybat   va   shikoyat
qilib turuvchilar ham munofiq hisoblanadi 
Tama –  deb birovdan bir narsa umidvor bo’imoqqa aytiladi. Birovga ozmi –
ko’pmi   xizmat   yevaziga   minnat   qilib,   biror   bir   narsa   umidvor   bo’lgan   kishilar
ta’magir   deyiladi.   Tama   balosiga   giriftor   bo’lgan   kishilar,   nonius   va   hayo   degan
yaxshi   sifatlardan   yiroq   bo’ladi.   Bular   o’zining   nafsini   deb   har   qanday
andeshasizlik va hurmasizlik qilishlari mumkin. 
Himmat   –   bu   muruvatlilik,   oliyjanoblik,   mardlik,   tantilik,   saxiylik,   qo’li
ochiqlik,   saxovatlilik,   ulug’vorlik.   bag’ri   kenglik.   buyuklik,   dangallik   kabi
tushunchalarni o’z ichga oladi. 
Himmatli   kishilar   ayni   chog’da   olijanob,   saxovatli   va   hotamtoylik
sanalganlar, ularning maslahatlari, yo’l – yo’rig’i hamma uchun ma’qul va manzur
sanalgan. Himmatli kishilar himmatliligi tufayli mislsiz qiynchiliklar, g’avg’olarni
yenggan,   muammolarni   hal   qilgan,   hatto   o’limdan   saqlanib   qolib,   maqsadiga
erishgan.   Xalq   nazdida   himmatli   kishilar   mard   va   tanti   hisoblanganlar,   obro’   –
e’tiborlari baland, so’zi oltinga teng bo’lgan, nufuzi el orasida kuchli bo’lgan, 
Do’st.   Donolarning   aytishicha,   uch   guruh   kishilar   bilan   do’stlik   yo’lini
tutish   maqsadga   muvofiqdir.   Do’st   –   ilm   ahli   bo’lib,   ular   o’z   hayotlarini   ilmu   –
odob bilan o’tkazadigan va hayotni barcha achchiq – chuchugini tortgan 
bo’ladilar.   Do’st   –   baxtiyor   tabiatli   saodatman   kishilar   bo’lib,   ular   o’z
do’stlarining   ayblarini   odamlardan   yashiradilar   va   hyech   qachon   oshkor
qilmaydilar.   Xilvatda   do’stlari   sodir   etgan   xatolarini   yuzlariga   aytib,   ulardan
hyech bir nasihatlarni ayamaydilar. 
Do’st   –   beg’araz   va   beta’ma   kishilar   bo’lib,   ularning   do’stliklari   haqiqiy
bo’ladi, do’stlikni biror foyda topish evaziga qilmaydilar. 
Donolar aytishicha do’st uch xil bo’ladi.  Birinchisi –  " Jon do’st"  bo’lib, bunday do’st haqiqiy hisoblanadi. Ular o’z
do’sti uchun jonini ham fido qiladilar. 
Ikkinchi   –   "Til   do’st"   bo’lib,   u   rasman   tilda   do’stlik   izhor   qiladi,   ammo
boshga biror kulfat tushsa, o’zini ko’rsatmaydi. 
Uchinchisi –  "Mol do’st"  bo’lib, bunday do’st yeb – ichish uchingina do’st
bo’ladi.   Boshinga   biror   ish   tushganda,   mansabingdan   tushganda   va   puling
tugaganda qorasini ham ko’rsatmaydi. 
Haqiqiy   do’st   mehnatda   sinaladi.   Ayniqsa,   boshingga   mushkul   ish
tushganda   sen   bilan   hamkor   bo’la   olgan   kishidir.   Quyidagi   xususiyatga   ega
bo’lgan insonlar bilan do’stlashish lozim: 
• Do’st   aqlli   bo’lish   kerak,   zero   aqlsizlik   yaxshilik   belgisi   emas.   Donolar:
"Aqlsiz do’stdan aqlli dushman yaxshi" deganlar. 
• Do’st xushfe’l bo’lishi lozim, chunki badqahrlar bilan til topishish qiyin. 
• Do’st badfe’l bo’lmasligi lozim. 
• U beg’araz bo’lmasligi darkor. 
• Do’st   aldoqchi,   riyokor,   qallob   bo’lmasligi   kerak,   chunki   bundaylarning
do’stligiga ishonib bo’lmaydi. 
Agar sen haqiqiy do’st topsang quyidagilarga amal qilishing shart: 
• Do’stingdan hyech narsani ayama. 
• Uning gaplariga diqqat bilan quloq tut va aytganlarini bajar. 
• Uning sirlarini qalbingda saqla, hyech kimga oshkora qilma. 
• Do’stingni o’zi yo’qligida uni doimo yaxshi so’zlar bilan esla. 
• Odamlardan   uni   nuqsonlarini   yashir,   kamchiliklarini   faqat   o’ziga   ayt,   toki
ularni tuzatsin. 
• Undan achchiqlanma, shuningdek, uning gaplaridan nuqson izlama. 
• Do’sting bilan ot chopma. 
• Unga doimo hurmat bilan munosabatda bo’l. 
• Uni xushfe’lligi uchun minnatdorchilik izhor et. 
• Do’stingga zinhor – bazinhor xiyonat qilma. 
• O’zinga lozim topmagan narsani do’stingga ham lozim ko’rmagin.  Iffat   –   deb   nafsimizni   va   buzuq   ishlardan   saqlanmoqlik   darkorligiga
aytiladi.   Insonlarni   gunoh   (gunoh   va   isyon)   saqlaguvchi,   harom   –   harishdan
nafsimizni asraguvchi faqat iffatimizdir. Axloqli insonlar vijdonlarini poklab, tilini
yolg’on g’iybat, bo’hton kabi yomon so’zlardan saqlaydilar. 
Iffat   xotin   –   qizlar   uchun   olmosdan   qimmat,   injudan   qadrli   ziynat   va
fazilatdir.   Iffatli   kishilar   hamma   vaqt   ibratli   bo’ladi   va   iffatini   hamma   narsadan,
hattoki   hayotidan   ham   ustun   qo’yadi.   Ayniqsa   so’zida   fe’lida   sodiq   bo’lib,
vijdoniga   ters,   insoniyatga   kelishmagan   muomilalardan   hazar   qiladi.   Ular   iffat
nomusning   eng   muhim   suyanchig’idir   deb   biladilar   va   shunga   doimo   amal
qiladilar. 
Hayo   –   deb   ishda   ham,   so’zda   ham,   odobda   ham   rioya   qiladigan   axloqiy
sifatlarga   aytiladi.   Hayo   dilni   ravshan   qiladigan   bir   nurdirki,   inson   har   vaqt   shu
ma’naviy   –   axloqiy   nurning   ziyosiga   mo’htojdir,   shariyat   buyurmagan,   odamlar
suymagan   ishlarni   qilmoq   –   g’iybat,   hajv,   masxara,   safsata,   so’kuv   kabi
odamlarning nafsiga, iffatiga tegadigan axloqsiz so’zlarni so’zlash – hayosizlikdir.
Abu   Ali   ibn   Sino:   "Insonni   doimo   turadurg’on   husn   va   latofat   hayo   ila   iffatdur.
Hayosiz yuz jonsiz jasad kabidur" deb bashorat qilgan edilar. 
Bundan   tashqari,   Suqrot   hakim:   "Xotunlarning   eng   go’zali   hayo   va   iffat
pardasiga o’ralganidur" deganlar. 
Kiyinish   odobi.   Ayrim   yoshlar   yasama,   sun’iy   go’zallik   bilan   o’zlarini
badbashara qilib qo’yadilar. Ular haqiqiy go’zallik yuzning tabiy latofatida, ichki
go’zalligida, oddiy va xushbichim kiyimda ekanligini unutib qo’yadilar. Insonning
tashqi   go’zalligi   kiyim   ranglarining   bir   –   biriga   mos   kelishida,   tabiiylik   va
soddalikda   juda   yaqqol   ko’rinadi.   Ko’zga   tashlangan   holda   kishininig   husiniga
tabiy   latofat   va   nafosat   beradigan,   uning   ayrim   kamchiliklarini   bilintirmay
ketadigan   ust   –   bosh   kiygani   ma’qul.   To’ylarda,   turli   xil   kechalarda,   o’qish   va
ishda   hamda   uy   sharoitida   o’ziga   xos   kiyinish   lozim.   Eng   muhimi   inson   tashqi
kiyinishi bilan ham ichki go’zalligi bilan ham namoyon bo’lishi kerak. 
Farosat.  Insonning farosati, hayotiy harakatlarida, axloqiy sifatlarida, o’zini
tuta   billshlarida,   did   farosat   bilan   tanlangan   kiyim   boshida   ko’zga   tashlanadi. Samimiy oq – ko’ngil, o’ziga talabchan, umuman tarbiyalangan kishi ko’rinishida
sun’iylikka   yo’l   qo’ymaydigan,   o’ziga,   o’zgalarga   va   atrof   muhitga   sinchikov
bo’lib, o’ziga xos munosabatlar  bildirgan kishilar, farosatli kishilar deb qaralgan.
Didli,   farosatli   kishi   o’zida   hamisha   ana   shu   qiyofasini   saqlab   qoladi.   Tashqi
qiyofaga   hamda   ichki   go’zallikni   o’z   xati   –   harakatlarida   ifoda   etib,   o’zining
axloqiy sifatlarni doimo mujjasam etishi lozim. 
Yaxshi   did   –   avvalo   orastalikda   namoyon   bo’ladi.   Orastalik   birinchi
navbatda ansamblning, kiyim bilan poyafzal, bosh kiyimi, sumka, qo’lqoplar rangi
va   shakllarining   uyg’unligi   demakdir.   Kishi   kiyinishda   orastalikning   teskari
ko’rinishi, didsizlik belgisi sifatida namoyon bo’luvchi bachkanalikdir. O’qish va
ish   joyida   katta   sirg’a,   serxasham   taqinchoqlar   taqish,   bashang   kiyinish,   bir   –
biriga   rangi   nomunosib   kiyimlar   kiyish,   tor   yoki   o’ta   keng   yubka,   shim   kiyish
bachkanalikdir, hamda modani buzish demakdir, agar buni moda deb davo qilinsa,
bu   didsizlikdir.   Yaxshi   did   bilan   kiyinish   kishining   o’ziga   tanqid   bilan   qaray
olishini   ham   ifodalaydi.   Kishi   o’z   tabiy   nuqsonlarini   sezib,   uni   boshqalarga
sezilmaydigan qilib, yaxshi did bilan kiyinishi lozim. 
 
 
4-§.   Musiqiy   mashg’ulotlar   orqali   yosh   avlodning   axloqiy
tarbiyasiga oid repertuarlarni tanlash 
 
O’sib kelayotgan yosh avlodni musiqa madaniyati darslari jarayonida kuy –
qo’shiq  repertuarini   tanlashdagi  vazifasi   ham   juda  mas’uliyatlidir. O’rgatiladigan
qo’shiqlar   g’oyaviy   badiiy   jihatdan   yuksak,   mazmunan   qiziqarli   va   xilma   –   xil
bo’lishi kerak. 
Yosh   avlodni   musiqa   madaniyati   darslari   jarayonida   bolalarga   musiqiy
axloqiy – estetik tarbiyalash madaniyatini shakllantirishda, o’rganilayotgan kuy –
qo’shiqlarimizning naqadar serqirra ekanlini tushuntirish. Hayotda ro’y beradigan
hodisalar,   jumladan,   gullab   yashnayotgan   jonajon   Vatanimizni   ta’riflab,
kuylanayotgan qo’shiqlarimizni ahamiyati, kuylarimizni jozibaligi atrof – muhitni
go’zalligi to’g’risida tasavvur hosil qilishga qaratilgandir.  Repertuar ustida ishlash 
Bu   tadbir   nihoyatda   keng   tarqalgan   badiiy   –   tarbiyaviy   ish   shakllaridan
biridir.   O’quvchilariga   o’rganilayotgan   asarning   g’oyaviy   –   badiiy   mazmunini
chuqurroq tushunishga va uning uslubini ilg’ab olishga yordam beradi. 
Unda asarning mazmuni, u yaratilgan davr va uning muallifi haqidagi asosiy
ma’lumotlar   beriladi.   Shuningdek,   repertuar   bilan   bog’liq.   bo’lgan   so’hbatlarda
axloq-odob,   san’at,   musiqa   va   ijrochilik   tarixiga   oid   ayrim   muammolar   ham
yoritilishi mumkin. 
1996   –   yildan   joriy   etilgan   «O’zbekiston   Vatanim   manim»,   «O’zbekiston
qo’shiq   bayrami»,   «Alla»,   «Folklor»   va   bir   qancha   musiqiy   ko’rik   –  tanlovlarini
tashkil   etilishi,   yosh   avlodni   madaniy   –   ma’rifiy,   musiqiy   sifatlarini
rivojlantirishda muhim ahamiyat kasb etadi. 
Payg’ambarimiz   Muhammad   (s.a.v)   hazratlari   aytganlaridek   «Vatanni
sevmoq iymondandir» (hadisdan). Ona – Vatanni sevishga, uni asrashga va kuy –
qo’shiqlar orqali bu maskanni yanada go’zalroq qilishga, ardoqlashga har bir inson
harakat qilishi zarur. 
Masalan:   O’zbekiston   xalq   shoiri   Abdulla   Oripovning   «O’zbekiston
madhiyasi»,   «O’zbekiston   Vatanim   manim»,   Hamid   Olimjonning   «Vodiylarni
yayov   kezganda»,   Erkin   Vohidovning   «O’zbegim»,   Akmal   Po’latning   «Go’zal
O’zbekistonsan», «Xorazm lazgisi», «Andijon polkasi» va shunga o’xshash kuy –
qo’shiqlardan ko’plab misollar keltirish mumkin. 
Bundan   tashqari   Sharof   Rashidovning   «Olamda   gullar   yashar»,   Hamid
Olimjonning   «O’rik   gullaganda»,   Pulat   Mo’minning   «Namanganning   olmasi»va
boshqalar.   Bolalarga   yengil   bo’lishi   uchun   ular   sevib   kuylayotgan
qo’shiqlarimizdan   ayrimlari:   «Oq   qayin»,   «Archa   qo’shig’i»,   «Paxtaoy»,
«Oqterakmi – ko’k terak», «Gilos», «Kishmishim», «Anori dona – dona», «Kunga
boqar», «Olmacha anoringga balli», «Olmani otdim» va shunga o’xshash bir talay
kuy – qo’shiqlardan ko’plab misollar keltirish mumkin. 
Masalan:   «G’ildiragim»,   «Samolyot»,   «Varragim»,   «Koptokcham»,
«Mashinam», «Qayiqcham», «Kitobim», «Ey qalam», «Zangori kema» va  boshqalar. 
Cholg’u asboblar to’g’risida ham bir nechta misollar keltirish mumkin: 
«Dutorim»,   «Yangra   doira   jarangla»,   «Tanbur»,   «Dumbiram»,   «Nay   sehri»,
«Setor»,   «Rubobim   tori   ikkidur»   kabi   kuy   –   qo’shiqlarni   ko’plab   keltirish
mumkin. 
Masalan:   «Oh   atir   gul»,   «Nastarin»,   «Rayhon»,   «Binafsha»,   «Boy
chechak»,   «Gulg’uncha»,   «Qizg’aldog’im»,   «Lola»   va   shunga   o’xshash   bir
qancha   kuy   –   qo’shiqlardan   ko’plab   misollar   keltirib,   ularni   musiqiy
mashg’ulotlarda qo’llash mumkin. 
Masalan : "Mayda", "Yozi","Yer g’ichoq" va hokazolarni ko’rish mumkin. 
Yuqoridagi misolda kuzatilayotganidek, ishq hayvonini sifatlovchi misralar
bilan   bir   qatorda   lirik   mazmunli   to’rtliklar,   odatda   sigirlar,   quylar,   echkilarni
sog’ayotganda   ijro   etiladigan,   ya’ni   aytiladigan   «Xo’sh   –   xo’sh»,   "To’ray   –
to’ray",   "chiray   –   chiray",   deb   nomlanuvchi   afsunli   erkalash   qo’shiqlari   uchun
ham xarakterlidir. 
Bundan   tashqari   bayram   ertaliklarida   hayvonot   olami   haqidagi   kuy   –
qo’shiqlani ham repertuarga kiritish maqsadga muvofiq bo’ladi. 
«Qarg’alar uchsa qaraylik», «Bulbulim», «Kakku», «Saman ot», 
«Quyoncha», «Sayra bedana», «Quvnoq g’ozlar», «Uloqcham», «Ayiq polvon», 
«Kakligim»,   «Erka   serka   –   sirkda»,   «Nortuya»,   «Toychog’im»,   «Bolarilar»,
«Tulkivoy»,   «Mushukcham»,   «Jayron   nega   ko’zlaringda   yosh»   va   shunga
o’xshash kuy – qo’shiqlardan ko’plab misollar keltirish mumkin. 
Tabiat   to’g’risida   quyidagi   qo’shiqlarni   misol   keltirish   mumkin:   «So’lim
bahor»,   «Chaman   ichra»,   «Xazon   yaprog’i»,   «Bog’imizga   marhamat»,
«Momaqaldiroq»,   «Sabo»,   «Ko’klam»,   «Shamol»,   «Shabnam»,   «Kuz»,   «Oppoq
qor»,   «Bahor   valsi»,   «Cho’li   Iroq»,   «Yangi   yilim,   yaxshi   yilim»,   «Oftob   chiqdi
olamga» va boshqalari shular jumlasidandir. 
Musiqiy   tarbiya   jarayonida   kuy   –   qo’shiq   mavzusini   tanlash   va   ijrochilik
masuliyatini   shakllantirish   degan   bobda   biz   –   yoshlarga   musiqiy   mashg’ulotlar orqali   tabiat   va   jamiyatni   bir   –   biriga   mutanosibligini   tushuntirishimiz   nazarda
tutiladi. 
 Jamoa bo’lib ko’rilgan teatr, tinglangan konsertlarni o’zaro muxokama va 
tahlil qilish xor to’garagi a’zolari saviyasining o’sishiga katta yordam beradi. 
Ma’lumki, Vatanimizda ko’zga ko’ringan bolalar xor to’garakalari o’zining
yaxshi tanlangan rang – barang repertuari, yuksak ijrochilik mahorati bilan o’z 
muxlislarini xursand qilib kelmoqda. Bularga Toshkent Davlat 
Konservatoriyasining   o’qituvchisi   M;   Subayeva   rahbarligidagi   «Bahor   ovozlari»
nomli Toshkent shahar 146 maktab xorini aytib o’tish joizdir. 
Ayniqsa,   Shermat   Yormatov   rahbarligidagi,   O’zbekiston   radiosi   qoshidagi
bolalar «Bulbulcha»xori va yana bir necha shu kabi ajoyib xor to’garaklari misol
bo’la oladi. Shunday xor to’garaklari jamoa va a’zolari bilan uchrashuvlar tashkil
qilish yoki ular bilan yozishmalar orqali mustahkam aloqa o’rnatib, o’zaro tajriba
almashish ishlari xor to’garagi faoliyatining har tomonlama rivojlanishida muhim
ahamiyat kashf etadi. 
 
 
  Xulosa 
 
Mustaqil   Respublikamiz   milliy   istiqloliy   o’zgarishlarni   boshidan
kechirayotgan hozirgi davrda yoshlarning oldida ulkan vazifalar qo’yadi. Ayniksa,
milliy   mafkura,   milliy   istiqlol   g’oyasi,   manaviy   shakllanish,   madaniy   meros   va
umuniinsoniy   qadriyatlar   sohasida   kuchli   izlanishlar   zarurdir.   O’zgarish   va
yangilanish   ma’naviy   barkamolikka   erishish   uchun   avvalo   axloqiy,   ma’naviy   va
nafosat tarbiyalarini rivojlantirish eng dolzarb masala hisoblanadi. 
Xalk   ta’limi   tizimidagi,   musiqa   ta’lim   –   tarbiyasining   mazmunini   qayta
tiklash   jarayonida   milliy   musiqamiz   tarixini,   madaniy   merosimizni,   boy
an’analarimizni har tomonlama o’rganib yosh avlodni ma’naviy, estetik va axloqiy
fazilatlarini   tarbiyalab   shakllantirish   vazifasini   musiqa   rahbarini   zimmasiga
muhim vazifa qilib yuklaydi. 
  Demak, rahbar musiqa san’atining nazariy va amaliy sohalaridan bilim va
malakalarga   ega   bo’lish   bilan   birga   milliy   musiqamiz,   madaniyatimiz   va
ma’naviyatimiz haqida ham puxta bilimga ega bo’lishi kerak. 
Hozirgi   davrda   boshlang’ich   sinf   musiqa   darslarida   o’quvchilarni   axloqiy
sifatlarini shakllantirish ularning ma’naviy dunyosini boyitish siyosiy ahamiyatga
ega   bo’lgan   jarayon   bo’lib,   bu   borada   qilinishi   kerak   bo’lgan   bir   qancha
muammolar mavjud. 
  O’quvchilarning   axloqiy   sifatlarini   oshirish   ishlari   o’quvchilarning   aynan
shu   davrida   (9–10   yoshlaridan   14–16   yoshli)   hayotga   bo’lgan   munosobatlari
shakllanayotgan,   dunyoqarashlari   o’zgarayotgan,   atrof   muhitga,   odamlarga
bo’lgan munosobatlari shakllanayotgan bo’ladi, shuning uchun ham ushbu davrda
musiqa o’qituvchilardan katta mas’uliyat talab qilinadi. 
 Ayniqsa musiqa darslari o’quvchilarning axloqiy sifatlarini oshirishda katta
axmiyat   kasb   etadi.   Bu   esa   sinf   o’quvchilarni   axloqiy   sifatlarini   shakllantirish
imkoniyatlarini  oshiradikim,  yoshlikda   olgan   to’g’ri  tarbiya  insonning  bir   umrlik
yo’ldoshi bo’lishi mumkin. 
Xulosa   qilib   shuni   qayd   etish   kerakki,   musiqa   darsining   tuzilishi   barqaror
tematik sxemada emas, balki tematik plandagi asararni o’zlashtirish uchun musiqa faoliyatining qaysi turi bilan tugatilsa ham bolalarni musiqaga va dars mazmuniga
ko’proq   qiziqtira   olish   va   pedagogik   maqsadga   samaraliroq   erishish   mumkinligi
muhimdir.   Bunda   darsning   ham   tarkibiy,   ham   mazmun   jihatdan   mantiqiy   bir
butunligiga   erishiladi.   Demak,   darsda   qo’llaniladigan   har   bir   musiqaviy   faoliyat
turi   darsning   ajralmas   mantiqiy   bo’lagi   bo’lib,   aniq   pedagogik   maqsadga
qaratilmog’i lozim. 
Shunday qilib,  darsda  bir  necha  pedagogik  maqsad,  belgilanadiki,  ularning
har biri yoki bir necha musiqaviy faoliyat turlari orqali amalga oshiriladi. 
Ular quyidagicha bo’lishi mumkin: 
– musiqaviy qobiliyatni rivojlantirish; 
– musiqani idrok etish malakalarini o’stirish; 
– kuylash malakalarini o’stirish; 
– musiqaga ritmik jo’r bo’lish, unga muvofiq harakatlar qilish bilan ijrochilik
qobiliyatlarini o’stirish; 
Binobarin   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   ma’naviy   –   axloqiy   sifatlarini
shakllantirmasdan turib, ularni psixologiyasi va tafakkurida, kayfiyatida o’zgarish
qilmasdan turib, mamlakatni rivojlantirish qiyin kechadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foydalanilgan adabiyotlar 
  1. Karimov I.A Ozod va Obod Vatan, erkin va farovon hayot – pirovard 
maqsadimiz.-T.:   «O’zbekiston», 2000.-112 b 
2. Karimov I. A «O’zbekiston XXI asrga intilmoqda».  Toshkent.; 1999 
3. Karimov I.A «Milliy istiqlol mafkurasi – xalq e’tiqodini va buyuk kelajakka 
ishonchdir» Toshkent.; 2000 4.   Karimov I.A   Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir. 3 
tom, Toshkent 
 "O’zbekiston", 1996 
5. Azizxo’jayeva N. «Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat» 
  Toshkent:, «O’qituvchi» 2006 
6. Akbarov. I. " Musiqa lug’ati " Toshkent – « O’qituvchi », 1987 
7. Apraksina O.A. "Metodika muzikalnogo vospitaniya v shkole" M., 1980 
islohatlar yo’lidir.  Toshkent,. "O’zbekiston", 1996 
8. Vafoyev O. "Ma’naviyat – taraqqiyot omili", "Istiqlol va ma’naviyat", 
 Muloqot jurnali, 1996 
9. Gudneva Ye.A. Vasileva A. «Maktabda musiqa tarbiyasi » T .,1973 
10. Zunnunov S «Donishmandlar odob – axloq to’g’risida» Toshkent., 1999 
11. Ishmuxammedov R.J. «Innavasion texnoldogiyalar yordamida ta’lim 
 samaradorligini oshirish yo’llari» TDPU, T..  2004 
12. Mavlyanova va boshqalar. «Pedagogika», Toshkent ., «O’qituvchi», 2001 13. 
Omonullayev D. Maktabda musiqa tarbiyasi metodikasidan 
 leksiyalar kursi. Toshkent., 1990 
14. Omonullayev D «Umumta’lim maktablarida musiqa dasturlari. 
  Toshkent.,O’qituvchi 1992 
 
 
 
 
 
 
Mundarija
   
 
 K i r i sh . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 
 
1. Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarni   ma’naviy   –   axloqiy
dunyoqarashini shakllantirish yo’llari . . . . . . . . . .  9 
  
2. Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   axloqiy   va   ma’naviy
madaniyatini   shakllantirishda   musiqa   tarbiyasining   tutgan
o’rni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13 
 
3. Boshlang’ich   sinf   musiqa   darslarida   o’quvchi   yoshlarni   odob
va axloqiy sifatlarini shakllantirishning forma va mazmuni . . .
. . . . . . . . . . 18 
 
4. Musiqiy   mashg’ulotlar   orqali   yosh   avlodning   axloqiy
tarbiyasiga oid repertuarlarni tanlash . . . . . . . . . . .27 
 
 
 X u l o s a …………………………………………………..…30 
 
 
 Fodalanilgan adabiyotlar ……………………………………32

Boshlang’ich sinf musiqa darslari jarayonida axloqiy madaniyatni shakllantirish

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha