Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 70000UZS
Размер 91.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 26 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Xonzodabegim Abduraufova

Дата регистрации 17 Март 2024

16 Продаж

Boshlang’ich sinf o’qish savodxonligi darslarida xalq og’zaki ijodini o’rganish

Купить
Mavzu: Boshlang’ich sinf o’qish savodxonligi darslarida xalq
og’zaki ijodini o’rganish
Mundarija:
KIRISH .......................................................................................................................................................... 2
 I BOB. XALQ OG‘ZAKI IJODI – BEBAHO XAZINA ........................................................................................... 5
1.1. Xalq og‘zaki ijodi – kuchli tarbiya vositasi sifatida. ................................................................................ 5
1.2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarda xalq og‘zaki ijodini o‘rgatishda qo‘llanadigan interfaol metodlar ..... 10
II BOB. XALQ OG‘ZAKI IJODIDAGIKICHIK JANRLARNI O‘RGANISHNING AHAMIYATI ................................... 18
2.1. O‘zbek xalq ertaklari – yosh avlod ruhiyatida umuminsoniy fazilatlarni kamol toptirishda muhim 
vosita ......................................................................................................................................................... 18
2.2. O‘quvchilarda fikrlash qobiliyatini shakllantirishda maqollarning o‘rni .............................................. 22
2.3. Topishmoqlar o‘quvchilarda tezkor fikrlash va hozirjavoblik qobiliyatini shakllantirishdagi ahamiyati
................................................................................................................................................................... 26
XULOSA ...................................................................................................................................................... 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI ................................................................................................ 30
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Azal-azalda   o‘zbek   xalqi   farzand   tarbiyasiga,
axloqiy   fazilatlariga   alohida   e’tibor   bilan   qarab   kelgan.   Ota-   bobolarimizning
noyob   qadriyatlari,   umuminsoniy   fazilatlari   avloddan   avlodga   o‘tib,   bugungi
zamon   yoshlarini   tarbiyalashda   muhim   ma’naviy   vosita   bsifatida   e’tirof   qilinadi.
Ma’lumki,   yurtimizda   mustaqillik   davrida   yoshlar   tarbiyasi   uchun,   ularning
qobiliyat   va   iste’dodlarini   ro‘yobga   chiqarish   uchun,   zamonaviy   binolar   qad
rostladi, barcha sharoitlar yaratildi. 
Folklor   hamma   zamonlarda   ham   ijod   sarchashmasi   hisoblanib   keladi.   S
huning   uchun   ham   insoniyat   alla,   qo‘shiqlar,   afsonalar,   ertak   va   dostonlarda
o‘zining   yuksak   orzu-umidlari,   zavqshavqi-yu   kurashlarini   ifodalagan.   Xalq
og‘zaki   ijodi   o‘zining   mazmunan   rang-barangligi,   yuksak   g‘oyalar   bilan
yo‘g‘rilganIigi,   xalq   turmushi,   mehnati,   xullas,   xalq   hayotining   barcha   tomonlari
bilan  uzviy  bog‘liqligi  bilan  ham  g‘oyatda  e’tiborlidir.  Bolalar   folklori   ko‘pincha
kattalar   tomonidan   ijod   qilinadi   (alla),   ba’zi   hollarda   bolalar   o‘z   o‘yinchoqlari
asosida o‘zlari ham alla, qo‘shiq va ovutmachoqlar to‘qiydilar. Bularning hammasi
bir bo‘lib faqat yaxshi tarbiyani targ‘ib qiladi.
Qonunchilik   palatasi   tomonidan   2020-yil   19-mayda   qabul   qilingan
Senat tomonidan 2020- yil 7 - avgustda ma’qullangan “ Ta’lim to‘g‘risidagi qonun”
ning yangi tahririda  yoshlarni jismonan baquvvat, ma’naviy jihatdan yuksak, aqliy
jihatdan   barkamol,   ruhiy   jihatdan   qobilyatli,   zamonaviy   ilm   va   kasb-hunarni
mukammal   egallagan,   o‘zining   shaxsiy   fikriga   ega   vatanparvar,   insonparvar   va
mehnatsevar shaxs qilib tarbiyalash ko‘zda tutilgan.[1]
Yurboshimizning   fikrlari   ham   yosh   avlodni   boshlang‘ich   sinflardayoq
ma’naviy barkamol inson qilib tarbiyalashni taqozo etadi. Ma’lumki,  boshlang‘ich
ta’lim insonning bilim va tarbiya olishida poydevor vazifani o‘taydi. Boshlang‘ich
siniflardagi   ona   tili   ta’limi   sohasining   asosiy   maqsadi   bolalarning   yosh
xususiyatlarini e’tiborga olgan holda og‘zaki va yozma nutqini hamda tafakkurini
o‘stirish,   ularni   shaxs   sifatida   shakllantira   borishni   amalga   oshirish,   ularda   bilim
2 olishga   bo‘lgan   qiziqishni   o‘stirish,   faollik,   mustaqillik,   mehnatsevarlik,
qiyinchiliklarni yenga olish qobilyatlarini o‘stirish hisoblanadi. Bolararni aqliy va
nutqiy   qobilyatlarini   muvaffaqiyatli   o‘stirish   kelgusida   fanlarni   puxta
o‘zlashtirishga   imkonyat   yaratadi.   Ayniqsa,   “O‘qish   va   nutq   o‘stirish”   dasturi
asosida   tashkil   qilinadigan   Boshlang‘ich   sinif   o‘qish   darslari   o‘quvchilarni   har
tomonlama rivojlangan ma’naviyatli inson qilib tarbiyalashda alohida o‘rin tutadi.
[1]
Boshlang‘ich sinif  “Ona tili va o‘qish savodxonligi“ darslarida turli badiiy va
ilmiy   ommabop   asarlardan   hamda   xalq   og‘zaki   ijodidan   namunalar   berilgan.
Jumladan,   darsliklar   orqali   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   A.   Obidjon,   A.
Oripov ,X. Nazir, A.Avloniy, M. A’zam, X. To‘xtaboyev, M. Raxnon, G‘ayratiy,
S.   Anorboyev,   S.   Jo‘ra,   G‘.   G‘ulom,   Oybek,   Safo   Ochil,   M.   Murodov   kabi   bir
qator   o‘zbek   adabiyoti   vakillari,   shoir   va   yozuvchilarining   asarlari   bilan   hamda
xalq   og‘zaki   ijodiga   mansub   asarlar:     ertak,   maqol,   topishmoq,   latifa,   dastonlar
bilan yaqindan  tanishdilar.
Boshlang‘ich sinf   “Ona tili va o‘qish savodxonligi” darsligida berilgan xalq
og‘zaki ijodiga mansub materiallarni o‘qish jarayonida o‘quvchilar nafaqat o‘zbek
xalqining o‘lmas ma’naviyat buloqlaridan bahramand bo‘ladilar, balki o‘zlari ham
sevib   o‘qigan   ertak-   dastonlardagi   qahramonlar   kabi   vatanparvar,   mard,   jasur,
to‘g‘riso‘z,   mehnatsevar,   kamtar   va   mehribon   insonlar   bo‘lib   yetishishni   orzu
qiladilar. Ana shunday kishilar haqida tasavvur hosil qiladilar; ezgulikni hayotdagi
o‘rnini   bilib   oladilar.   Bularning   hammasi   bola   shaxsining   shakllanishiga   yordam
beradi. [2]
Ona tili va o‘qish savodxonligi darslarida bolalarni xalq og‘zaki ijodi asarlari
vositasida estetik tarbiyalashga ham alohida ahamyat beriladi. O‘qitilayotgan matn
va   uni   o‘rgatish   metodlari   bolaning   estetik   qabul   qilish   qobilyatini,   tabiyat   va
jamiyatdagi   haqiqiy     go‘zallikni   ajrata   olish,   kishilar   hayoti   va   san’atdagi
go‘zallikni   his   qilish   kabi   estetik   fazilatlarni   rivojlantirish   uchun   xizmat   qilishi
lozim.     Bularning   hammasi   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   tarbiyalashda   hamda
ularning ma’naviy dunyosini boyitishda xalq og‘zaki ijodi materiallarining alohida
3 o‘rni   borligini   ko‘rsatadi.   Boshlang‘ich   sinif   o‘quvchilarini   ma’naviy   barkamol
inson   qilib   tarbiyalashda   xalq   og‘zaki   ijodi   namunalaridan   unumli   foydalanish
yo‘llarini   ochib   berish   masalasi   hozirgi   metodika   va   pedagogikaning   muhim
vazifalaridan biri hisoblanadi.
Kurs ishining maqsadi.    Boshlang‘ich   sinf   ona tili va o‘qish savodxonligi
darsliklarida   berilgan   xalq   og‘zaki   ijodi   asarlarining   mazmun-mundarijasini
ko‘rsatish hamda boshlang‘ich sinflarda xalq og‘azaki ijodi asarlarini o‘rgatishning
ilmiy-metodik asoslarini yoritish. 
Kurs   ishi   obyekti :     Boshlang‘ich   sinf   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi
darsliklarida   berilgan   xalq   og‘zaki   ijodi   asarlarini   o‘rganish   orqali   o‘quvchilarni
ma’naviy barkamol inson ruhida tarbiyalash yo‘llari hisoblanadi. 
Kurs     predmeti:   Boshlang‘ich   sinflarda   o‘qtiladigan   xalq   og‘zakli   ijodi
asarlari.
Kurs  vazifalari.
-Xalq og‘zaki ijodi – kuchli tarbiya vositasi sifatida:
-Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   xalq   og‘zaki   ijodini   o‘rgatishda
qo‘llaniladigan intrerfaol metodlar:
-O‘zbek   xalq   ertaklari   –   yosh   avlod   ruhiyatida   umuminsoniy   fazilarlarni
kamol toptirishda muhim vosita:
-O‘quvchilarda fikrlash qobiliyatini shakllantirishda maqollarning o‘rni:
-Topishmoqlar   o‘quvchilarda   tezkor   fikrlash   va   hozirjavoblik   qobiliyatini
shakllantirishdagi ahamiyati.
Kurs   ishining   tuzilishi .   Kirish,   asosiy   qism,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxati.
                  
4         I  BOB. XALQ OG‘ZAKI IJODI – BEBAHO XAZINA
1.1. Xalq og‘zaki ijodi – kuchli tarbiya vositasi sifatida.
Bugungi     kunda     mamlakatimizda     ijtimoiy-siyosiy     sohada     amalga
oshirilayotgan   keng   islohotlar   vatan   taqdiri,   xalq   ravnaqi,   mustaqil   yurtning
kelajakdagi boshqaruvchilari-yangi  avlod  tarbiyasiga   qaratilmoqda.  Yurtimizda
azal-azaldan     umuminsoniy     va     o‘zbekona       qadriyatlarni,milliy     urf-odat     va
an’analarni       ulug‘lash,   ularga     chuqurroq     nazar     tashlab     kelajak     avlodga
yetkazish uchun  e’tibor  qaratib  kelingan. Mustaqil  Vatanimizga  har  tomonlama
yetuk, mukammal, axloqiy pok, yuksak ma’naviy hislatlarga ega, iymon -e’tiqodi
butun,o‘z     xalqi,   o‘z     ona-     Vataniga     fidoiy,     barkamol     insonlarni     tarbiyalash
davlat siyosatida ustuvor masalalardan biri sifatida qaralmoqda. 
Prezidentimiz     Sh.Mirziyoyev     kelajak     yosh     avlod     tarbiyasiga     katta
ahamiyat berib:  “Yoshlarimizning    mustaqil  fikrlaydigan,yuksak  intelektual  va
ma’naviy   salohiyatga     ega     bo‘lib,dunyo     miqyosida     o‘z     tengdoshlariga     hech
qaysi     sohada   bo‘sh   kelmaydigan   insonlar   bo‘lib   kamol   topishi,   baxtli   bo‘lishi
uchun   davlatimiz   va     jamiyatimizning     bor     kuch     va     imkoniyatlarini     safarbar
etamiz  ”[1] deb takidlaydilar.
Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   fani     O‘zbekiston     Respublikasi
Prezidentining   tashabbusi    bilan umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida  2020-2021-
o‘quv yilidan boshlab joriy qilindi. 
Ushbu  fan  uzluksiz  ma’naviy  tarbiya  konsepsiyasining  bir  qismi  sifatida
o‘quvchilarda     “Milliy     tiklanishdan     –     milliy     yuksalish     sari”     g‘oyasini
singdirish,   ularni     ijtimoiy     muvaffaqiyatli     hayotga     tayyorlash,     faol     fuqarolik
pozitsiyasi,   mas’uliyat,     majburiyat,     huquqiy     ong     va     madaniyat,     teran
dunyoqarash,     sog‘lom   e’tiqodlilik,     ma’rifatparvarlik,     bag‘rikenglik     kabi
fazilatlarni  shakllantirishni maqsad qilib qo‘ygan.
O‘quvchilarning     qiziqishlari,     qobiliyati     mos     ravishda     o‘zgarishlarning
tavsifiga  ko‘ra,  ko‘lamiga  ko‘ra,  kelib  chiqish  manbaiga  ko‘ra  turkumlanishi
asosida     Interfaol     metodlar:     “Case     study”     (yoki     “O‘quv     keyslari”),
5 “Modellashtirish”,     “Ijodiy     ish”,     “Munosabat”;     Strategiyalar:     “Galereya”,
“Rotatsiya”,  “Yumaloqlangan  qor”;  Grafik  organayzerlar:  “Konseptual  jadval”,
“Insert”,   “Nima   uchun   jadvali”   kabilardan   samarali   foydalanish   mumkin.   Albatta
bunda,  shakl  va  mohiyatiga  ko‘ra  turkumlangan  metodlarni  tanlashda  o‘qitish
maqsadi     bilan     o‘qituvchilarning     kuchli     bilimi     va     salohiyati,     dunyoqarashi
keng,   insonparvarlik,     vatanparvar,     tashabbuskor,     ijodkor,     madaniyatli     va
savodli   nutq, kasbiy mahorati, o‘z kasbini sevish – o‘ziga ishonch yotadi. Ta’lim
maqsadlari     o‘quvchini     faqat     tayyor     bilimlarni     o‘zlashtirib     olishga   emas,
aksincha,     bola     bilimni     qidirib     topishiga     erishish,     o‘z     xulosasini     chiqara
olishga  o‘rgatish,  tanqidiy  munosabat  bildira  olishiga  erishish  bugungi  kunda
innovatsion     ta’lim     texnologiyalaridan     foydalanishning     bosh     maqsadiga
aylanmoqda.
Maktabda  o‘qitiladigan  har  bir  fan,  asosan  ona tili va o‘qish savodxonligi
fanining     har     bir     mavzu   o‘quvchi     ma’naviy     qiyofasining     boyishiga     hissa
qo‘shib     boradi.Ayniqsa,     xalq   og‘zaki     ijodi     namunalari     bolalarga     kuchli
ma’naviy     ta’sir     ko‘rsatish     imkoniga   ega.Tez     aytish,     maqollar,     ertaklar
tajribada     sinalgan,     minglab     yillar     davomida   jamiyat     a’zolarini     eng     yaxshi
fazilatlar     sohibiga     aylantirgan     tarbiya     vositalari   hisoblanadi.Tez     aytish,
maqollar,     xalq     ertaklari     mazmun     jihatidan     boy,     shakl   jihatidan     xilma-
xildir.Ularning     paydo     bo‘lishi     ham     uzoq     o‘tmishdan     boshlanib,   hozirgi
kungacha davom etib kelmoqda.Xalqning umumiy dahosi mahsuli bo‘lgan folklor
materiallari  aynan  bir  xalq,  bir  millat  tomonidan   yaratilsa  ham, umuminsoniy
qiymati kuchli hisoblanadi.
Shuning   uchun   ham   tez   aytishda,   maqollarda,   ertaklarda   turli   xalqlarda
yaratilgan,  mazmun  jihatidan  bir  xil,  yoki  bir-biriga  yaqin  bo‘lgan  materiallar
uchrab   turadi.Bu   hol     xalq   og‘zaki   ijodini   umumbashariy     ta’siriga     ega
ekanligidan dalolat  beradi.  Tez  aytishlar,  maqollar,  ertaklar  mazmuniga  qarab,
yoshlarni   tarbiyalashni     turli     yo‘nalishlarini,     aqliy,     axloqiy,     jismoniy,     ruhiy,
estetik,   mehnatsevarlik   va   boshqa   xususiyatlarni   tarkib   toptirishga   qaratilgan
bo‘ladi.
6 Inson     kamolotining     biror     sohasi     yo‘qki,     unga     tez     aytish,     maqollar,
ertaklar  ta’sir    etmagan   bo‘lsin. Ona tili va o‘qish savodxonligi    fanidagi    ayrim
materiallar  yoshlarni  tarbiyalashni qonun-qoidalari,  printsiplari,  metodlarini  aks
ettirish   bilan   ajralib   turadi.Shunday imkoniyatlarga   ega   bo‘lgan   xalq   og‘zaki
ijodi     boshlang‘ich     sinflarda     ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   fanining     asosiy
mazmuni  tarkibiga  kiritilgan  holda  o‘rganib  kelinmoqda. [1]
Folklorshunos     olimlarning     tadqiqotlarida     xalq     og‘zaki     ijodi     janr
xususiyatlari, badiiy  qiymati,  paydo  bo‘lishi  va  taraqqiyoti  haqidagi  qarashlari
katta     ilmiy   ahamiyatga     ega     ekanligini     tan     olish     zarur.     Ma’lumki,     inson
barkamolligi     uning   ma’naviy   qadriyatlar   haqidagi   xalq   og‘zaki   ijodi   yoshlarda
milliy   va   umuminsoniy   fazilatlarni     tarkib     toptirishda,     kundalik     faoliyatlarida
doim  amalga  oshirib borishlari  uchun  eng  qulay  vositadir.  Zero,  xalq  og‘zaki
ijodi  bolalar  hayotida alohida o‘rin tutadi. Ular o‘quvchilarga samarali tarbiyaviy
ta’sir qilib, ma’naviy va axloqiy shakllanishlarida katta yordam ko‘rsatadi.
Xalq   og‘zaki   ijodi   milliy   o‘zlikni   saqlashda,   yoshlarni   tarbiyalashda,
muayyan g‘oyalarni    ruhiyatga   singdirish   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Tarbiya
va   ta`limning milliy  xususiyatlari   ham  xalq  og‘zaki   ijodida   o‘z   o‘rniga   ega.
Xalqning     kelajagi   yoshlarga     bog‘liq     ekanligi     qanchalik     haqiqat     bo‘lsa,
o‘quvchilarni     milliy     ruhda   tarbiyalash     zarurati     bugungi     kunning     dolzarb
muammolaridan  biridir.  Milliy axloqiy  tarbiya  xalqning  o‘z-o‘zini  saqlash  va
istiqbolini  ta`minlash  omili  bo‘lib hisoblanadi. 
Boshlang‘ich ta’limda darsning noan’anaviy tarzda tashkil qilinishi o‘qituvchi
va     o‘quvchining     samimiy     munosabati,     kichik     guruh     a’zolarining     faolligi,
jamoa   bo‘lib   ishlashga   o‘rgatish,   bolada   guruh   ishtirokchisi   sifatida
tashabbuskorlik,   aniq   maqsadga     intilish,     ijodkorlik,     o‘z     fikrini     bayon     qilish
madaniyati,     bunyodkorlik   sifatlarini   shakllantiradi.     Bu   jarayon,   albatta,
o‘qituvchidan   darsni   rejalashtirish   va   loyihalashtirish     mahoratini,     barcha
o‘quvchilarning     bir     xil     ishlashlariga     erishish,   kreativlik,     kommunikativlik,
tashkilotchilik,  perseptivlik  qobiliyatlarini rivojlantirishni talab etadi. 
7 Boshlang‘ich     sinf     tarbiya     darsalarida     xalq     og‘zaki     ijodidan     bolalarga
topishmoq   aytish,   uning   javobini   topish   va   xulosalar   chiqarish,   o‘quvchilarni
faqatgina   o‘sha   aytilayotgan     topishmoqning     javobini     topish     uchun     harakat
qilishidagina     emas,   balki   bolalar   o‘rtasida   bir-biriga   mehr,   do‘stlik,   o‘rtoqlik,
hamjihat   bo‘lib   harakat   qilish     kerakligi     haqida     fikrlar     bildirilgan.     Ona   tili   va
o‘qish   savodxonligi   darslarida     xalq     og‘zaki     ijodi   namunalari     vositasida
tarbiyalashga     yo‘naltirilgan     pedagogik     jarayonlarni   takomillashtirishda
boshlang‘ich     sinf     pedagog   -tarbiyachilari     tomonidan     bolalarni   tarbiyasida
amalga     oshiriladigan     ishlarning     mazmun   -   mohiyati     va     yo‘nalishiga   ko‘ra
rejalashtirish     va     tashkil     qilish     funksiyalari     quyidagi     jarayonlarda     amalga
oshiriladi:
-       maqsadi,     vazifasi     va     shakliga     ko‘ra     xalq     og‘zaki     ijodi     turlaridan
foydalanish  uchun  mashg‘ulot  va  uchrashuv,  suhbat  jarayonlarini rejalashtirish
va loyihalashtirish;
-   modellashtirish,   ya’ni   tashkil   qilinadigan   pedagogik   jarayonlarda   xalq
og‘zaki     ijodidan     foydalanishda     o‘quvchilar     uchun     zaruriy     shartsharoitlarni
yaratish  va  ularning  imkoniyatlarini  inobatga  olgan  holda faolligini ta’minlash
bo‘yicha vazifalarni oldindan belgilash;
-     yaratilgan shart-sharoitlar  va mavjud vaziyatlarga ko‘ra tarbiya darslarini
tashkil   etilishini   nazorat   qilish,   ibrat,   namuna   ko‘rsatish,   tahlil   qilish   va   ob’ektiv
baholash asosida rag‘batlantirish.[6]
Boshlang‘ich   sinf       tarbiya    darslarida     xalq    og‘zaki     ijodi    namunalaridan
foydalanish   jarayonining   ishlab     chiqilgan   pedagogik-tashkiliy   tuzilmasi
(modeli)ni amaliyotda   to‘liq   joriy   etish   orqali   boshlang‘ich   sinflarda   tashkil
qilingan   tarbiyaviy     tadbir,     mashg‘ulotlar,     oilaviy     marosimlar     natijasida
pedagogik   samaradorlikka   erishiladi.   Ushbu   modelning   amaliyotga   tatbiq   etilishi
boshlang‘ich sinf  tarbiya  darslarini  xalq  og‘zaki  ijodidan  foydalanish  tizimini
takomillashtirishdagi ustuvor masalalarni ijobiy hal etishga olib keldi: 
8 -   xalq   og‘zaki   ijodidan   foydalanib   tarbiya   darslarini   takomillashtirishda
falsafiy,     psixologik,     pedagogik,     ijtimoiy     yondashuvning     mazmun   mohiyatini
anglashga erishiladi;
-       boshlang‘ich   sinf   tarbiya   darslarni   takomillashtirishda   xalq   og‘zaki   ijodi
namunalariga tayanish zarurligi asoslandi; 
-     boshlang‘ich     sinf     tarbiya     darslarni     takomillashtirishda     xalq     og‘zaki
ijodidan     foydalanishda     Sinkveyn,Art-texnologiya,Event   texnologiyalarini
qo‘llash orqali yuqori samardorlikka erishiladi.[7] 
9 1.2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarda xalq og‘zaki ijodini o‘rgatishda
qo‘llanadigan interfaol metodlar
Hozirgi   vaqtda   ta’lim   jarayonida   o‘qitishning   zamonaviy     metodlari   keng
qo‘llanilmoqda.   O‘qitishning   zamonaviy   metodlarini   qo‘llash   o‘qitish   jarayonida
yuqori samaradorlikka erishishga olib keladi. Ta’lim metodlarini tanlashda har bir
darsning didaktik vazifasidan kelib chiqib tanlash maqsadga muvofiq sanaladi.
An’anaviy   dars   shaklini   saqlab   qolgan   holda,   unga   turli-tuman   ta’lim
oluvchilar   faoliyatini   faollashtiradigan   metodlar   bilan   boyitish   ta’lim
oluvchilarning   o‘zlashtirish   darajasining   ko‘tarilishiga   olib   keladi.   Buning   uchun
dars   jarayoni   oqilona   tashkil   qilinishi,   ta’lim   beruvchi   tomonidan   ta’lim
oluvchilarning   qiziqishini   orttirib,   ularning   ta’lim   jarayonida   faolligi   muttasil
rag‘batlantirilib   turilishi,   o‘quv   materialini   kichik-kichik   bo‘laklarga   bo‘lib,
ularning   mazmunini   ochishda   aqliy   hujum,   kichik   guruhlarda   ishlash,   bahs-
munozara,   muammoli   vaziyat,   yo‘naltiruvchi   matn,   loyiha,   rolli   o‘yinlar   kabi
metodlarni   qo‘llash   va   ta’lim   oluvchilarni   amaliy   mashqlarni   mustaqil   bajarishga
undash talab etiladi. 
Bu  metodlarni   interfaol   yoki   interaktiv metodlar  deb  ham  atashadi.   Interfaol
metodlar   deganda-ta’lim   oluvchilarni   faollashtiruvchi   va   mustaqil   fikrlashga
undovchi,   ta’lim   jarayonining   markazida   ta’lim   oluvchi   bo‘lgan     metodlar
tushuniladi.   Bu   metodlar   qo‘llanilganda   ta’lim   beruvchi   ta’lim   oluvchini   faol
ishtirok   etishga   chorlaydi.   Ta’lim   oluvchi   butun   jarayon   davomida   ishtirok   etadi.
Ta’lim   oluvchi   markazda   bo‘lgan   yondashuvning   foydali   jihatlari   quyidagilarda
namoyon bo‘ladi:
- ta’lim samarasi yuqoriroq bo‘lgan o‘qish-o‘rganish;
- ta’lim oluvchining yuqori darajada rag‘batlantirilishi;
- ilgari orttirilgan bilimning ham e’tiborga olinishi;
- o‘qish shiddatini ta’lim oluvchining ehtiyojiga muvofiqlashtirilishi;
-ta’lim   oluvchining   tashabbuskorligi   va   mas’uliyatining   qo‘llab-
quvvatlanishi;
10 - amalda bajarish orqali o‘rganilishi;
- ikki taraflama fikr-mulohazalarga sharoit yaratilishi.
“Aqliy hujum” metodi
“Aqliy hujum” metodi - biror muammo bo‘yicha ta’lim oluvchilar tomonidan
bildirilgan   erkin   fikr   va   mulohazalarni   to‘plab,   ular   orqali   ma’lum   bir   yechimga
kelinadigan   metoddir.   “Aqliy   hujum”   metodining   yozma   va   og‘zaki   shakllari
mavjud.   Og‘zaki   shaklida   ta’lim   beruvchi   tomonidan   berilgan   savolga   ta’lim
oluvchilarning   har   biri   o‘z   fikrini   og‘zaki   bildiradi.   Ta’lim   oluvchilar   o‘z
javoblarini   aniq   va   qisqa   tarzda   bayon   etadilar.   Yozma   shaklida   esa   berilgan
savolga ta’lim oluvchilar o‘z javoblarini  qog‘oz kartochkalarga qisqa va barchaga
ko‘rinarli tarzda yozadilar. Javoblar doskaga (magnitlar yordamida) yoki “pinbord”
doskasiga   (ignalar   yordamida)   mahkamlanadi.   “Aqliy   hujum”   metodining   yozma
shaklida   javoblarni   ma’lum   belgilar   bo‘yicha   guruhlab   chiqish   imkoniyati
mavjuddir.     Ushbu metod to‘g‘ri va ijobiy qo‘llanilganda shaxsni erkin, ijodiy va
nostandart fikrlashga o‘rgatadi. 
“Aqliy   hujum”   metodidan   foydalanilganda   ta’lim   oluvchilarning   barchasini
jalb  etish   imkoniyati   bo‘ladi,   shu   jumladan   ta’lim   oluvchilarda  muloqot   qilish   va
munozara   olib   borish   madaniyati   shakllanadi.   Ta’lim   oluvchilar   o‘z   fikrini   faqat
og‘zaki emas, balki yozma ravishda bayon etish mahorati, mantiqiy va tizimli fikr
yuritish   ko‘nikmasi   rivojlanadi.   Bildirilgan   fikrlar   baholanmasligi   ta’lim
oluvchilarda turli g‘oyalar shakllanishiga olib keladi. Bu metod ta’lim oluvchilarda
ijodiy tafakkurni rivojlantirish uchun xizmat qiladi. 
“Aqliy hujum” metodi ta’lim beruvchi tomonidan qo‘yilgan maqsadga qarab
amalga oshiriladi:
1.   Ta’lim   oluvchilarning   boshlang‘ich   bilimlarini   aniqlash   maqsad   qilib
qo‘yilganda, bu metod darsning mavzuga kirish qismida amalga oshiriladi.
2.   Mavzuni   takrorlash   yoki   bir   mavzuni   keyingi   mavzu   bilan   bog‘lash
maqsad qilib qo‘yilganda –yangi mavzuga o‘tish qismida amalga oshiriladi.
3.   O‘tilgan   mavzuni   mustahkamlash   maqsad   qilib   qo‘yilganda-mavzudan
so‘ng, darsning mustahkamlash qismida amalga oshiriladi.
11 Har bir ta’lim oluvchi qatnashishi shart.
 “Aqliy hujum” metodining tuzilmasi keltirilgan.
Muammoli savol beriladi
Fikr va g‘oyalar eshitiladi va jamlab boriladi
Fikr va g‘oyalar guruhlanadi
Aniq va to‘g‘ri javob tanlab olinadi
“Aqliy hujum”  metodining bosqichlari quyidagilardan iborat:
Ta’lim   oluvchilarga   savol   tashlanadi   va   ularga   shu   savol   bo‘yicha   o‘z
javoblarini (fikr, g‘oya va mulohaza) bildirishlarini so‘raladi;
Ta’lim oluvchilar savol bo‘yicha o‘z fikr-mulohazalarini bildirishadi;
Ta’lim   oluvchilarning   fikr-g‘oyalari   (magnitafonga,   videotasmaga,   rangli
qog‘ozlarga yoki doskaga)  to‘planadi;
Fikr-g‘oyalar ma’lum belgilar bo‘yicha guruhlanadi;
Yuqorida qo‘yilgan savolga aniq va to‘g‘ri javob tanlab olinadi.
 “Aqliy hujum” metodining afzalliklari:
natijalar   baholanmasligi   ta’lim   oluvchilarda   turli   fikr-g‘oyalarning
shakllanishiga olib keladi;
ta’lim oluvchilarning barchasi ishtirok etadi;
fikr-g‘oyalar vizuallashtirilib boriladi;
ta’lim   oluvchilarning   boshlang‘ich   bilimlarini   tekshirib   ko‘rish   imkoniyati
mavjud;
ta’lim oluvchilarda mavzuga qiziqish uyg‘otadi.
“Aqliy hujum” metodining kamchiliklari:
ta’lim beruvchi tomonidan savolni to‘g‘ri qo‘ya olmaslik;
ta’lim beruvchidan yuqori darajada eshitish qobiliyatining talab yetilishi.[10]
“Davra suhbati” metodi
“Davra suhbati” metodi – aylana stol atrofida berilgan muammo yoki savollar
yuzasidan ta’lim oluvchilar  tomonidan o‘z fikr-mulohazalarini bildirish orqali olib
boriladigan o‘qitish metodidir.
12 “Davra   suhbati”   metodi   qo‘llanilganda   stol-stullarni   doira   shaklida
joylashtirish   kerak.   Bu   har   bir   ta’lim   oluvchining   bir-biri   bilan   “ko‘z   aloqasi”ni
o‘rnatib   turishiga   yordam   beradi.   Davra   suhbatining   og‘zaki   va   yozma   shakllari
mavjuddir.   Og‘zaki   davra   suhbatida     ta’lim   beruvchi   mavzuni   boshlab   beradi   va
ta’lim   oluvchilardan   ushbu   savol   bo‘yicha   o‘z   fikr-mulohazalarini   bildirishlarini
so‘raydi va   aylana bo‘ylab har bir  ta’lim oluvchi o‘z fikr-mulohazalarini og‘zaki
bayon   etadilar.   So‘zlayotgan   ta’lim   oluvchini   barcha   diqqat   bilan   tinglaydi,   agar
muhokama   qilish   lozim   bo‘lsa,   barcha   fikr-mulohazalar   tinglanib   bo‘lingandan
so‘ng     muhokama   qilinadi.   Bu   esa   ta’lim   oluvchilarning   mustaqil   fikrlashiga   va
nutq madaniyatining rivojlanishiga yordam beradi.
1- ta’lim oluvchilar; 2 – aylana stol:
 Davra stolining tuzilmasi
Yozma davra suhbatida  ham stol-stullar aylana shaklida joylashtirilib, har bir
ta’lim   oluvchiga   konvert   qog‘ozi   beriladi.   Har   bir   ta’lim   oluvchi   konvert   ustiga
ma’lum bir mavzu bo‘yicha o‘z savolini beradi va “Javob varaqasi”ning biriga o‘z
javobini   yozib,   konvert   ichiga   solib   qo‘yadi.   Shundan   so‘ng   konvertni   soat
yo‘nalishi   bo‘yicha   yonidagi   ta’lim   oluvchiga   uzatadi.   Konvertni   olgan   ta’lim
oluvchi   o‘z   javobini   “Javoblar   varaqasi”ning   biriga   yozib,   konvert   ichiga   solib
qo‘yadi   va   yonidagi   ta’lim   oluvchiga   uzatadi.   Barcha   konvertlar   aylana   bo‘ylab
harakatlanadi.   Yakuniy   qismda   barcha   konvertlar   yig‘ib   olinib,   tahlil   qilinadi.
Quyida “Davra suhbati” metodining tuzilmasi keltirilgan.
13 “Davra suhbati” metodining tuzilmasi keltirilgan.
Suhbat o‘tkazish shartlari bilan tanishtirish
Konvertlar va javob varaqasini tarqatish
Konvertlarga savollar yozish
Konvertlarni yonidagi o‘quvchiga uzatish 
Savollarga javob yozish
Baholash va tahlil qilish
“Davra suhbati”  metodining bosqichlari quyidagilardan iborat:
Mashg‘ulot mavzusi e’lon qilinadi.
Ta’lim   beruvchi   ta’lim   oluvchilarni   mashg‘ulotni   o‘tkazish   tartibi   bilan
tanishtiradi.
Har   bir   ta’lim   oluvchiga   bittadan   konvert   va   javoblar   yozish   uchun   guruhda
necha ta’lim oluvchi bo‘lsa, shunchadan “Javoblar varaqalari”ni tarqatilib, har bir
javobni yozish uchun ajratilgan vaqt belgilab qo‘yiladi. Ta’lim oluvchi konvertga
va  “Javoblar varaqalari”ga o‘z ismi-sharifini yozadi.Ta’lim oluvchi konvert ustiga
mavzu   bo‘yicha   o‘z   savolini   yozadi   va  “Javoblar   varaqasi”ga   o‘z   javobini   yozib,
konvert ichiga solib qo‘yadi. Konvertga savol yozgan ta’lim oluvchi konvertni soat
yo‘nalishi   bo‘yicha   yonidagi   ta’lim   oluvchiga   uzatadi.Konvertni   olgan   ta’lim
oluvchi   konvert   ustidagi   savolga   “Javoblar   varaqalari”dan   biriga  javob   yozadi   va
konvert   ichiga   solib   qo‘yadi   hamda   yonidagi   ta’lim   oluvchiga   uzatadi.   Konvert
davra   stoli   bo‘ylab   aylanib,   yana   savol   yozgan   ta’lim   oluvchining   o‘ziga   qaytib
keladi. Savol yozgan ta’lim oluvchi konvertdagi “Javoblar varaqalari”ni baholaydi.
Barcha konvertlar yig‘ib olinadi va tahlil qilinadi.
Ushbu   metod   orqali   ta’lim   oluvchilar   berilgan   mavzu   bo‘yicha   o‘zlarining
bilimlarini   qisqa   va   aniq     ifoda   eta   oladilar.   Bundan   tashqari   ushbu   metod   orqali
ta’lim   oluvchilarni   muayyan   mavzu   bo‘yicha   baholash   imkoniyati   yaratiladi.
Bunda   ta’lim   oluvchilar   o‘zlari   bergan   savollariga   guruhdagi   boshqa   ta’lim
oluvchilar   bergan   javoblarini   baholashlari   va   ta’lim   beruvchi   ham   ta’lim
oluvchilarni ob’yektiv baholashi mumkin.
“Davra suhbati”  metodining afzalliklari:
14 o‘tilgan materialining yaxshi esda qolishiga yordam beradi;
barcha ta’lim oluvchilar ishtirok etadilar;
har bir ta’lim oluvchi o‘zining baholanishi mas’uliyatini his etadi;
 “Davra suhbati”  metodining kamchiliklari:
ko‘p vaqt talab etiladi;
ta’lim   beruvchining   o‘zi   ham   rivojlangan   fikrlash   qobiliyatiga   ega   bo‘lishi
talab  etiladi;
ta’lim oluvchilarning bilim darajasiga mos  va qiziqarli bo‘lgan mavzu tanlash
talab etiladi.[8]
“Rolli o‘yinlar” metodi
“Rolli o‘yin” metodi - ta’lim oluvchilar tomonidan hayotiy vaziyatning har xil
shart-sharoitlarini   sahnalashtirish   orqali   ko‘rsatib   beruvchi   metoddir.   Rolli
o‘yinlarning ishbop o‘yinlardan farqli tomoni baholashning olib borilmasligidadir.
Shu   bilan   birga   “Rolli   o‘yin”   metodida   ta’lim   oluvchilar   ta’lim   beruvchi
tomonidan   ishlab   chiqilgan   ssenariydagi   rollarni   ijro   etish   bilan   kifoyalanishsa,
“Ishbop   o‘yin”   metodida   rol   ijro   etuvchilar   ma’lum   vaziyatda   qanday   vazifalarni
bajarish   lozimligini   mustaqil   ravishda   o‘zlari   hal   etadilar.   Rolli   o‘yinda   ham
ishbop   o‘yin   kabi   muammoni   yechish   bo‘yicha   ishtirokchilarning   birgalikda   faol
ish olib borishlari yo‘lga qo‘yilgan. Rolli  o‘yinlar  ta’lim oluvchilarda shaxslararo
muomala malakasini shakllantiradi.
“Rolli   o‘yin”   metodida   ta’lim   beruvchi   ta’lim   oluvchilar   haqida   oldindan
ma’lumotga   ega   bo‘lishi   lozim.   Chunki   rollarni   o‘ynashda   har   bir   ta’lim
oluvchining   individual   xarakteri,   xulq-atvori   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Tanlangan   mavzular   ta’lim   oluvchilarning   o‘zlashtirish   darajasiga   mos   kelishi
kerak.   Rolli   o‘yinlar   o‘quv   jarayonida   ta’lim   oluvchilarda   motivasiyani
shakllantirishga yordam beradi. Quyida 
“Rolli o‘yin” metodining tuzilmasi keltirilgan.
Ssenariy ishlab chiqiladi
O‘yinning maqsadi va vazifalari tushuntiriladi
Rollar taqsimlanadi
15 Rollar ijro etiladi
Yakuniy xulosaga kelinadi
“Rolli o‘yin”  metodining bosqichlari quyidagilardan iborat: 
Ta’lim beruvchi  mavzu bo‘yicha o‘yinning maqsad va natijalarini  belgilaydi
hamda rolli o‘yin ssenariysini ishlab chiqadi.
O‘yinning maqsad va vazifalari tushuntiriladi.
O‘yinning maqsadidan kelib chiqib, rollarni taqsimlaydi.
Ta’lim   oluvchilar   o‘z   rollarini   ijro   etadilar.   Boshqa   ta’lim   oluvchilar   ularni
kuzatib turadilar.
O‘yin   yakunida   ta’lim   oluvchilardan   ular   ijro   etgan   rolni   yana   qanday   ijro
etish   mumkinligini   izohlashga   imkoniyat   beriladi.   Kuzatuvchi   bo‘lgan   ta’lim
oluvchilar o‘z yakuniy mulohazalarini bildiradilar va o‘yinga xulosa qilinadi.
  Ushbu   metodni   qo‘llash   uchun   ssenariy   ta’lim   beruvchi   tomonidan   ishlab
chiqiladi.   Ba’zi   hollarda   ta’lim   oluvchilarni   ham   ssenariy   ishlab   chiqishga   jalb
etish mumkin. Bu ta’lim oluvchilarning motivasiyasini va ijodiy izlanuvchanligini
oshirishga   yordam   beradi.   Ssenariy   maxsus   fan   bo‘yicha   o‘tilayotgan   mavzuga
mos   ravishda,   hayotda   yuz   beradigan   ba’zi   bir   holatlarni   yoritishi   kerak.   Ta’lim
oluvchilar   ushbu   rolli   o‘yin   ko‘rinishidan   so‘ng   o‘z   fikr-mulohazalarini   bildirib,
kerakli xulosa chiqarishlari  lozim. 
“Rolli o‘yin”  metodining afzallik tomonlari:
o‘quv jarayonida ta’lim  oluvchilarda  motivasiya  (qiziqish)ni  shakllantirishga
yordam beradi;
ta’lim oluvchilarda shaxslararo muomala malakasini shakllantiradi;
nazariy bilimlarni amaliyotda qo‘llay olishni o‘rgatadi;
ta’lim oluvchilarda berilgan vaziyatni tahlil qilish malakasi shakllanadi.
     “Rolli o‘yin”  metodining kamchilik tomonlari:
ko‘p vaqt talab etiladi;
ta’lim beruvchidan katta tayyorgarlikni talab etadi;
ta’lim oluvchilarning o‘yinga tayyorgarligi turlicha bo‘lishi mumkin;
barcha ta’lim oluvchilarga rollar taqsimlanmay qolishi mumkin.[8]
16 “Baliq skeleti” metodi
Ta’rif:   Muammoni   qo‘yish   va   hal   qilishning   mazkur   modeli   bir   qator
muammolarni ta’riflash va yechib ko‘rishga imkon beradi.
Strategiyasi:   Bir   varaq   oq   qog‘ozda   baliq   skeleti   chiziladi   (boshi,
kemirchagi,   qovurg‘alari).   Yuqoridagi   suyagiga   savollar   joylashtiriladi,   past
tomoniga   ushbu   savollarga   javoblar   yozib   qo‘yiladi,   yuqori   va   pastgi
qovurg‘alariga   shu   tovushlar   ishtirok   etgan   rasmlar   ajratib   qo‘yiladi.   Bunga
logopediya o‘z ijodkorligiga tayanib, boshqacha yondashish ham mumkin.
Foydalanish   doiralari:   Tovushlar   talaffuzini   tuzatishda,   lug‘at   boyligini
oshirishda, matn tuzishda.
Afzalliklari:   Ushbu   sxema   muammolarning   o‘zaro   bog‘liqligi,   ularning
kompleks xususiyatlarini aks ettiradi.
Qiyinchiliklar:   Muammolarni   ifodalashda   qiyinchiliklarga   duch   kelishi
mumkin.[12]
17 II BOB. XALQ OG‘ZAKI IJODIDAGIKICHIK JANRLARNI
O‘RGANISHNING AHAMIYATI
2.1. O‘zbek xalq ertaklari – yosh avlod ruhiyatida umuminsoniy
fazilatlarni kamol toptirishda muhim vosita
Xalq   og‘zaki   ijodida   ertak   janrining   bolalar   tomonidan   yaxshi   qabul   qilinib,
qiziqib   o‘qilishining   sabablaridan   biri   ertak   tilining   tasirchanligi,   o‘tkirligi,
ma’nodorligi   va   xalq   tiliga   yaqinligidir.   Ertaklarning   ko‘pchiligida   real   hayot
tasviri sarguzasht elementlar bilan qo‘shilib ketadi.
Ertakning o‘tkir  maroqli  syujeti, voqea rivojidagi  favqulodda, ajoyib vaziyat
bolalarni   maftun   qiladi;   undagi   mard,   kuchli,   topqir,   dovyurak,   chaqqon
qahramonlar, ertakning g‘oyaviy yo‘nalishi, undagi ezgu kuchning   yaxshilikning
doimo g‘alaba qilishi bolalarni o‘ziga tortadi. Ertakda qabul qilingan hikoya qilish
formasi,  bir   xil   so‘z  va  iboralarning  qayta-qayta   takrorlanib  turishi,   ohangdorligi,
tilining ta’sirchanligi, ifodali vositalarining jonliligi bolalar uchun juda qiziqarlidir.
Ertakda   qatnashuvchilar   ko‘pincha   rahmdil,   saxiy,   adolatli   hamda   ularning   aksi
bo‘lgan yovuz, baxil, ochko‘z obrazlarga bo‘linadi.
Ertakning   pedagogik   qimmati   shundan   iboratki,   bolalar   unda   to‘g‘rilik,
halollik   g‘alaba   qilganidan,   kishilar   qiyinchilikdan   qutulganidan,   yani   yaxshilik,
ezgulik   ro‘yobga   chiqqanidan   va   yomonlik,   yozuvlik   mahkumlikka   uchraganidan
quvonadilar. Ular hayotda ham doim shunday bo‘lishini istaydilar. Ertak bolalarda
personajlarning   xatti-harakatini   muhokama   qilib   baholash   ko‘nikmasini   o‘stiradi.
O‘quvchilar   ertakni   tahlil   qilish   jarayonida   kishilardagi   qanday   sifatlar   sizga
yoqadi?   Nima   uchun?   ...nima   uchun   jazolanadi   (yoki   rag‘batlantiriladi)?   Nima
uchun   ertakdagi   bazi   qahramonlarga   hatto   tabiat   kuchlari   ham   yordam   beradi,
ba’zilaridan   esa,   aksincha,   yuz   o‘giradi?   kabi   savollarga   javob   berish   uchun
o‘ylaydilar,   ertak   qahramonlarining   xatti-harakatini   muhokama   qilib,   uni
baholashga  o‘rganadilar. Masalan,  Ur  to‘qmoq ertagidagi  asosiy  fikr  yaxshilikka-
yaxshilik qaytishi, yovuzlik qoralanishini  ifodalashdan iborat bo‘lsa, Donishmand
ertagida   ahillikka   undashdan   iborat.   Ertakda   xalq   o‘z   hayotini   o‘zi   hikoya   qiladi,
18 shuning   uchun   o‘quvchilar   ertakni   o‘qish   bilan   ma’lum   davrdagi   xalq   hayotini,
o‘ylari va orzu-istaklarini bilib oladilar. Ertak o‘quvchilar nutqini o‘stirishda ham
katta   ahamiyatga   ega.   Ertak   matni   bog‘lanishli   nutqni   o‘stirish   uchun   zarur
material beradi. Kichik yoshdagi o‘quvchilar ertakni juda qiziqib, obrazli ifodalarni
va  tasviriy  vositalarni,  shuningdek,   ertakning  o‘ziga  xos   sintaktik  qurilishini,   gap
tuzilishini saqlagan holda jonli aytib beradilar.
Boshlang‘ich  sinflarda hayvonlar   haqidagi  ertaklar  ko‘proq  o‘qitiladi.  Anvar
Obidjonning   Borining   tabib   bolgani   haqida   ertak,   Ko‘zacha   bilan   Tulki,   Olapar,
Mosh,   Musicha   kabi   ertaklar   aniq-hayotiy   hikoyalar   tarzida   oqitiladi   va   tahlil
qilinadi.   Matn   bilan   ishlashda   tanlab   o‘qish,   savollarga   javob   berish,
o‘quvchilarning o‘zlari savol tuzib, javob berishlari, so‘z bilan grafik rasm chizish,
plan   tuzish,   qayta   hikoyalash,   ertak   aytish   kabi   ish   turlaridan   foydalaniladi.   Bu
ertaklarda   hayvonlarning  odatlari   tahlil   qilinadi,   ammo   ularni   kishilar   xarakteriga
taqqoslash   tavsiya   qilinmaydi.   Maktab   tajribasidan   ma’lumki,   kichik   yoshdagi
o‘quvchilar ertakdagi hayvonlar gapirmasligini, tulki va turna bir-biriga mehmonga
bormasligini yaxshi biladilar, ammo ertaklar dunyosini hayotiy hikoya kabi qabul
qiladilar.   Ertakni   o‘qib,   tahlil   qilganda,   barcha   ishlar   uning   mazmunini   yaxshi
idrok   etishga,   syujet   rivojini   qatnashuvchi   personajlarning   xatti-harakati,   o‘zaro
munosabatlarini   to‘g‘ri   tasavvur   etishga   yo‘naltiriladi.   Ertak   ustida   ishlashning
oxirgi bosqichida Ertakda sizga juda yoqqan joyini o‘qing, nima uchun yoqqanini
ayting.   Hayotingizda   mana   shu   ertakdagiga   o‘xshash   voqealar   bo‘lganmi?   kabi
savol-topshiriqlar   yordamida   o‘quvchilarning   ertak   xulosasini   tushunishlariga
erishiladi.   Ertak   o‘quvchilar   uchun   ertakligicha   qolishi   va   bolalar   hayotidagi
hodisalarga avtordek yondoshishga o‘rganishlari kerak.  
Ertak   ustida   ishlashda   bolalarni   ertakni   o‘qishgagina   emas,   balki   uni   aytib
berishga   o‘rgatish   ham   muhimdir.   Ertak   aytish   og‘zaki   nutqni   o‘stiradi,   bolalar
nutqini yangi so‘z va iboralar bilan boyitadi, ona tiliga muhabbatni tarbiyalaydi.
1-sinfdayoq   ertak   tilidan   erkin   foydalanishga   o‘rgatish   uchun   ertak   bilan
birinchi tanishtirishda uni (agar ertak hajmi katta bo‘lmasa) o‘qituvchi aytib berishi
mumkin.
19 Yuqoridagilarni   hisobga   olganda,   ertakni   izohli   o‘qish   darsining   qurilishi
quyidagicha bo‘lishi mumkin: 
1) o‘quvchilarni ertakni idrok etishga tayyorlash; 
2) o‘qituvchining ertakni ifodali oqishi, yod aytib berishi; 
3)   ertakni   o‘quvchilar   qanchalik   idrok   etganliklarini   aniqlash   maqsadida
qisqacha suhbat o‘tkazish; 
4)   ertakni   qismlarga   bo‘lib   o‘qish   va   tahlil   qilish,   undan   ayrim   tasviriy
vositalar, sinonim so‘zlarni topish, ayrim so‘zlar ma’nosini tushuntirish; 
5) ertakni aytib berishga tayyorlanish (ichda o‘qish); 
6) ertakni aytish; 
7) umumlashtiruvchi suhbat (ertak g‘oyasini ochish); 
8) ma’lum vazifa bilan ertakni qayta o‘qish; 
9) vazifani tekshirish va yakunlash; (Nima uchun ertakni qiziqib o‘qidik?) 
10)   uyda   boshqalarni   ham   qiziqtiradigan   qilib   ertakni   o‘qib   (yoki   aytib)
berishga tayyorlanish. 
Bоshlang‘ich sinf o‘quvchilari xalq og‘zaki ijodi  namunalaridan dastlab ertak
bilan tanishadilar. Boshlang‘ich sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsliklarining
barchasiga   ko‘plab   ertaklar   kiritilgan.   Jumladan,1-sinf   Ona   tili   va   o‘qish
savodxonligi darsligida  Zumrad va Qimmat, Serkaboboning hiylasi, Jonli savatcha
kabi ertaklar berilgan.
2-sinf   Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darsligida   11ta   bo‘lim   bоr   bo‘lib,
ularning har birida ertaklar mavjud. “Ertaklar-yaхshilikka yеtaklar” bo‘limida 13 ta
ertak   bеrilgan.   O‘quvchilar   bo‘limda     “Maqtanchоq   ayiq”,   “Nima   tоtli?”,   “Baxtli
bo‘lish   osonmas”,   “O‘tinchi   yigit   bilan   sher”,   “Urto‘qmoq”,   “Oltin  tuyoqli   kiyik,
“Oqko‘ngil chol va xasis boy”, “Snog‘idan adashmadi”, “O‘ktam, O‘jar baliqcha”,
“Quyoncha va ayyor tulki” kabi ertaklar bilan tanishadilar.
3- sinf Ona tili va o‘qish savodxonligi darsligida 13 bo‘lim bo‘lib, Ertaklar –
yaxshilikka   yetaklar   bo‘limida   2   ta   ertak:   “Oltin   tarvuz”,   “Tulki   va   sher”.
Birovning mulki bo‘limida – “O‘g‘rining qismati” kabi ertaklar berilgan.
20 4-sinf   O‘qish   kitobi   darsligida   14   bo‘lim   bo‘lib,   “Xalq   og‘zaki   ijodi”
bo‘limining   “Ertaklar   mamlakatida”   7   ta,   “Adabiy   ertaklar”   qismida   3ta   ertak,
boshqa   bo‘limlarda   2   ta   ertak   berilgan.   Jumladan,   “Chaqimchiga   mukofot”,
“Omonatga xiyonat”, kabi ertaklar mavjud.   
Bоshlang‘ich   sinflarda   ertaklarni   o‘rganishda   quyidagicha   maqsadlar   ko‘zda
tutiladi:
1.     Bоlalarni barkamоl insоn ruhida     tarbiyalash,   ularda   Vatan,   jamiyatga
muhabbat hissini tarbiyalash.
2.     O‘quvchilarga     хalq   ertaklari     matеriallari     bo‘yicha   davlat   ta’lim
standartlari asоsida bilim bеrish.
3.   O‘quvchilarda  ertak  matеriallarini o‘qishga  havas uyg‘оtish.
4.   O‘quvchilarning o‘qish, оg‘zaki nutq malakalarini rivоjlantirish.
5.  Tехnika vоsitalaridan fоydalanishga o‘rgatish.
Ertaklarni   o‘qish   darslarida   asosiy   tarbiyaviy   vazifa   ularni   barkamol   inson
ruhida shakllantirishga qaratiladi. Shuning uchun  boshlang‘ich sinflarda ertaklarni
oq`ish orqali o‘quvchilarning umumiy kamоlоtiga, ularda vatanparvarlik,  do‘stlik,
o‘rtоqlik   qadriyatlarini   shakllantirish,   jamоa   ichida   o‘zini   bоshqarish,
mеhnatsеvarlik,   halоllik,   rоstgo‘ylik,   o‘qishga   оngli   munоsabatda   bo‘lish   kabi
ijоbiy хususiyatlarni tarbiyalashga  alohida e’tibor berish  lоzim.[11]
21 2.2. O‘quvchilarda fikrlash qobiliyatini shakllantirishda
maqollarning o‘rni
Maqollarning   yosh   avlodni     avlodni   g‘oyaviy,   ma’naviy-ma’rifiy,   badiiy-
estetik   jihatdan   tarbiyalashdagi   o‘rni   va   ahamiyati   juda   katta.   Zero,   folklor
insoniyat   ushun     manaviyatning     buyuk   olami   va   omilidir.   Shuning   uchun     ham
ularni   ifodali   o‘qishga,   shu   tarzda   ularning   asosiy     mazmun   va   mohiyatini
o‘quvchilar   ongiga   singdirish,     o‘quvchilar   qalbida   unga   nisbatan   mehr-
muhabbatni  oshirish alohida ahamiyat kasb etadi.
Maqollarning ayrim namunalari qadimgi   yozma   yodgorliklarda, jumladan,
O‘rxun-Enasoy   biriktoshlarida     mujassamlashgan.   Bazi   yozma   badiiy   asarlarda:
Yusuf   Xos   Hojibning   “Qutadg‘u   bilig”,   Ahmad     Yugnakiyaning   “Hibat   ul
haqoyiq”   ,   Rabg‘uziy,   Atoiy,   Sakkokiy,   Lutfiylarning   g‘azallari,   Navoiyning
ulkan     merosida,     boshqa   shoir   va   yozuvchilarimizning   asarlarida   ham     xalq
maqollarining   ajoyib   namunalari   saqlanib     qolgan.   Gulxaniy   esa   xalq
maqollarining go‘zal guldastasini  jamlangan.
Mahmud   Qoshg‘ariy   XI   asrda   xalq     og‘zida     ancha   faol     qo‘llanadigan
maqollarning bir qismini saqlab qolgan. Ular adibning “Devonu lug‘ot it-turk”iga
kiritilgani uchun bizgacha yetib kelgan.
Maqollar eskirmaydi. Ular faqat o‘tmishnigina eslatish bilan kifoyalanmaydi.
Ularda xalq, kuchi, qudrati mujassamlashgan. Ular xalqning o‘z tajribalari tufayli
yaxlitlashgan   aql   idraki,   bevosita   tajribalarda   to‘plangan   tafakkur   qaymoqlaridir.
Albatta,   maqol   xalq   tafakkurining   xotirasi.   Ammo   xotirada   keraksiz   narsalar
saqlanmaydi,   baki   bugungi,   ertangi   kunga   xizmat   qiladigan,   asqotadigan
narsalargina   saqlanib   qolladi.   Demak,   maqollar   bizning     bugunimiz   uchun   ham,
ertamiz uchun ham zarur bo‘lgan hikmatlardir.
Maqollarni   o‘rganishning   shakl   va   usullari   ko‘p.   Jumladan,   ularni
mashg‘ulotlar   jarayonida   ham   o‘rganish   ko‘zda   tutilgan.   Bunda   guruhlarga
bo‘linish   talab   etiladi.   Guruhlarga   bo‘linshning   o‘zida   ham   maqollardan
foydalarish   mumkin.   Buning   uchun   ikki   komponentli,   yoki   uch   komponentli
22 maqollar tanlab olinadi va ular qismlarga  bo‘lingan holda kartochkalarga yoziladi.
Maqolning boshlanishini  o‘qigan o‘quvchiga uning davomini qo‘lda tutib   turgan
bola o‘qiydi va ular bir  guruhga  birlashadi. Shu tarzda  guruhga ajralishning o‘zi
ham maqollarni o‘qish jarayoniga  aylanadi.
Ikkinchi   usul   maqoldagi   so‘zlar   alohida-alohida   kartochkalarga   yozilgan
bo‘ladi.   Ammo   katochkalar   umumiy   katondan   qirqib   olingan   bo‘ladi.   Ularning
qirqilgan joylari bir-birlariga mos bo‘lgan holda maqol to‘la holda  tiklanadi. Qaysi
guruh   o‘z   maqolini   oldin   tiklasa   shu   guruh   o‘z   maqolini   ovoz   chiqargan   holda,
xo‘r bo‘lib o‘qiydi.
Ko‘rik-tanlovda     butun   guruh   ishtirok   etishi   yoki   alohida     juftliklar
musobaqasini tashkil etish mumkin. Uning shakllari ko‘p. Biz ularning ayrimlarini
eslatib o‘tamiz:
“Kim ko‘p maqol biladi?” o‘yini
Tomonlar   galma-galdan   maqollarni   aytishadi.   Qaysi   guruh   yoki   tomon
tutilmasda, aniq,  muntazam   javob   berib   borsa,   o‘sha   tomon   yoki   guruh   yutadi.
Maqollarning     ifodali   o‘qilishiga   alohida   e’tibor   beriladi.   Navbatdagi   maqolni
topishda   taraddudlanib   qolgan,   ikkilangan   yoki   topolmay   qolgan   (jarima   ballini
olgan) tomon yengilgan hisoblanadi. Bir tomon aytgan maqolni boshqa tomonning
takroran aytishiga yo‘l qo‘yilmaydi.
“ Maqollarni sharhlaymiz” o‘yini
Bunda   o‘quvchilar   guruhlarga   bo‘linishadi.   Bir   guruh   tegishli   maqolni
aytadi. Boshqalar uni izohlab, sharhlab  berishga harakat qilishadi. Bunda nisbatan
aniqroq,   kengroq,   tushunarliroq   hamda   ta’sirchanroq   tarzda   sharhlab   berishga
alohida e’tibor qaratiladi. Bu usulda maqollarning mazmuni, uning qanday hayotiy
vaziyatlarda qo‘llanishini idrok etish uchun real sharoit yaratiladi.
“Maqollar zanjiri” o‘yini 
Bu  o‘yin bayt-baraklar asosida yuzaga kelgan. Undagi asosiy talab bir guruh
(tomon ) aytgan  maqol qaysi harf (tovush) bilan tugasa, keyingi tomon ayni mana
shu harf (tovush) bilan boshlanadigan maqolni aytishi kerak bo‘ladi:
Aytar so‘zni ayt, Aytmas so‘zdan qayt. 
23 Til- aql bezagi. It egasiga hurmas. 
Sabrning tagi sariq oltin.
Albatta,  bu   o‘yinlar     faqat   o‘yin  uchungina   tashkil   etilmaydi.   Ularning   bosh
vazifasi   o‘quvchilarning   o‘qish     jarayonlariga   nisbatan   ongli   va   faol
munosabatlarini     shakllantirish   va   rivojlantirishdan   iborat.   Ayni   paytda,     mazkur
jarayonlarda o‘quvchining nutqi tabiiy ravishda   rivojlanib, boyib boradi. Bunday
o‘yinlar   maktabgacha     tarbiya   muassasalarida,   boshlangich   sinflarda,   umumiy
o‘rta   ta’lim   maktablarining   beshinchi,   oltinchi   sinflarida   qo‘llanishi   maqsadga
muvofiq   boladi.   Ayni   paytda   maqollar   o‘yinlariga   yog‘rilgan   jiddiy   mushohada
jarayonlari     bolalarning   tafakkurini   ham   rivojlantiradi,   ularning   ona   tili
imkoniyatlari, kuchi va qudrati haqidagi tasavvurlarini kengaytiradi. Eng muhimi,
ularning  nutqiy madaniyati   o‘sib  boradi,  xalq donishmandligi   durdonalarining  asl
mohiyatini anglab yetishlariga imkon beradi.
Xuddi   shuning   uchun   ham   ulardan   dars   jarayonlarida,     sinfdan   tashqari
mashg‘ulotlarda   unumli   foydalanish   ko‘plab   pedagogik   hamda   didaktik
vazifalarning   ancha   qulay   va   samarali   tarzda   yechilishi   uchun   munosib   omil
vazifasini ado etadi.
Maqollardan   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslaridagi   deyarli   barcha
mavzularni   o‘rganishda   foydalanish   imkoniyatlari   mavjud.     Jumladan,   alohida
olingan     maqollar   yuzasidan   ixcham,   qisqa   insholar   yozish   mumkin.   Bu
o‘quvchilar   uchun   juda   qiziqarli   mashg‘ulot   bo‘la   oladi.   Buning   uchun   ularning
yoshi   va   umumiy   dunyoqarshlari,   qiziqishlariga   mos   va     munosib   bo‘lgan
maqollardan foydalanish mumkin. Ko‘p o‘qigan ko‘p biladi, Aql adldan kuch olar.
Bulbul chamanni sevar, Odam  vatanni.
O‘quvchining vazifasi mana shu maqolda  mujassamlashgan asosiy fikrni o‘z
tasavvur va bilimiga asoslangan holda izohlab berishdan   iborat. Shu jarayonda   u
yangi fakt va misollarga murojat qiladi,  ularni asoslaydi, umumlashtirib, xulosalar
chiqaradi. Albatta, ular og‘zaki shaklda ham, yozma shaklda ham   amalga oshishi
mumkin.   Odatda,   og‘zaki   shaklga   oldindan     maxsus   tayyorlanmasdan   ham
kirishish mumkin. Yozma   shaklda esa o‘quvchilar oldindan tayyorlanishi, mavzu
24 sinfda   muhokama     etilishi   shart.Maqol   sarlavha   vazifasini   ado   etadi.   Maqolning
sarlavhada   bo‘lishi   mulohaza   yo‘nalishini   ham   belgilab   beradi.   Uning   maqsadga
muvofiq   tarzda   davom     etishi   uchun   mayoq   vazifasini   bajaradi.   Maqollarga
murojaatning   ikkinchi   shakli   tavsiya   etilgan     mavzularda   maqollardan   unumli
foydalanishga   da’vat   bo‘lishi   mumkin.   Buning   uchun   alohida   mavzular   olinadi.
Undagi   asosiy   talablardan   biri   insho   matnida,   albatta,   maqollardan   foydalanish
bo‘ladi.  Jumladan,  Bahor  mavzusida  bahorga  oid  maqollardan  foydalangan   holda
insho   yoziladi.   Bizning   oilamiz,   Jasorat   haqida   oylar,   Yil   fasllari,   Rostgo‘ylik
fazilati,  Tabiat- boyligimiz, Yaxshilik va yomonlik, O‘zbekiston  Vatanim manim
singari mavzular bu yo‘nalishda qizqarli mulohazalarga boy bo‘ladi.
Bunday mashg‘ulotlar o‘quvchilarning maqollarning  mazmun va mohiyatini
teran   anglashlari,   ularning   mavzuviy   guruhlarga   ajratish   va   tahlil   etish,   yaxlit
umumlashma   va     xulosalar   chiqarishga   oid   ko‘nikma   va   malakalarining   rivoji
uchun   mustahkam,   zamin   hozirlaydi.   Shu   jarayonlarda   ularning   nutqlari   boyib
boradi, estetik didlari ham tarbiyalanib,  kamol  topadi. Eng  muhimi, ularda  mana
shunday go‘zal va bebaho tafakkur durdonalarini  yaratgan ona xalqlariga nisbatan
mehr  muhabbatni hosil qiladi.[11]
25 2.3. Topishmoqlar o‘quvchilarda tezkor fikrlash va hozirjavoblik
qobiliyatini shakllantirishdagi ahamiyati
Tоpishmоqlar   narsa   yoki   hоdisalarning   ataylab   yashirilgan   bеlgisi,   shakli,
хatti-harakati, hоlati va vazifasini bоshqa narsa yoki hоdisalarga qiyoslash asоsida
tоpishga   asоslangan   shе’riy   yoki   nasriy   tuzilishdagi   savоl   va   tоpshiriqlardir.
Tоpishmоqlar хalq turmushi bilan chambarchas bоg‘liq hоlda yaratiladi. Ularning
zaminida   kishilarning   qadimiy   e’tiqоd   va   tasavvurlari,   оlamni   bilish   va   idrоk
etishga bo‘lgan intilishlari yotadi. Tоpishmоqda yashirilgan narsalar  uning javоbi
hisоblanadi.   Tоpishmоqning   javоbini   tоpish   uchun   tоpishmоq   matnini   yaхshilab
o‘qish, nimaga ishоra qilinayotganligini fahmlash, tоpishmоqning asоsiy хususiyat
va bеlgilari aynan nimaga qaratilganligini taхmin qilish bilan ham tоpishga harakat
qilish kеrak.
Tоpishmоq   o‘quvchilarni   tоpqirlik   va  hоzirjavоblikka   o‘rgatadi.  Shu   sababli
хalq оg‘zaki ijоdining bu janridan darsliklarda ham kеng qo‘llanilgan. 1-2-sinf Ona
tili va o‘qish savodxonligida tоpishmоqlar ko‘prоq har bir matn оstida kеltirilgan.
Bundan   ko‘zlangan   maqsad   matn   mazmunini   tоpishmоqlar   asоsida   ham
o‘zlashtirilishiga   erishishdir.   Masalan,   1-sinf   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligida
“Kitоbga   mеhr”   matni   оstida   “Qat-qat   qatlama,   aqling   bo‘lsa   tashlama”
tоpishmоg‘i kеltirilgan va mavzuga juda mоs tanlangan. 
Tоpishmоqlar  bunday  shaklda  bеrilganda  ularning  javоbi   оsоn  tоpiladi.  1-4-
sinf   ona   tili   va   o‘qish     savodxonligi   darsliklarida   “tоpishmоqlar”   mavzusi   оstida
har хil tоpishmоqlar ham bеrilgan bo‘lib, ular o‘quvchilarning tоpqirligini yanada
оshiradi,   tafakkurini   o‘stiradi.   Darsliklarda   tоpishmоq   javоblari   оstiga   yozib
qo‘yilgan   yoki   rasmlar   оrqali   bеrilgan.   3-4-sinflarga   o‘tgach   esa   javоblar   qayd
etilmagan. Buning sababi  sho‘qi, bu davrga kеlib o‘quvchilar tоpishmоqlar ustida
ishlash ko‘nikmalarini hоsil qilgan bo‘ladi. 
Tоpishmоqlar bоlalar shоirlari tоmоnidan ham yaratilib kеlinmоqda. Bunday
tоpishmоqlar sho‘х, qiziqarli bo‘ladi. Masalan, 4-sinf “O‘qish kitоbi” da “Quvnоq
26 tоpishmоqlar”   (A.   Akbar),   “Buni   tоping,   qizlarim”   (G‘.   G‘ulоm)   kabi
tоpishmоqlar kеltirilgan.   
Tоpishmоqlarni   o‘rganish   bоshlang‘ich   sinflarda   dastlab   har   bir   darsda
amalga оshirilib bоriladi. Alоhida dars  sifatida o‘rganishda  esa  o‘qituvchilar  turli
usullardan fоydalanishlari mumkin.[17]
27 XULOSA
Bugun ta’lim  tizimida hayotga tadbiq etilayotgan islohotlarning barchasi  tub
mazmun-mohiyati   bilan   yoshlarimizning   yurt   ravnaqi   uchun   fidoiy,   izlanuvchan
bo‘lib yetishmog‘iga qaratilgan. 
Boshlang‘ich   ta’lim   uzluksiz   ta’limnimg   murakkab,   o‘ziga   xos,   shu   bilan
birga,   mustaqil   va   majburiy   tarkibiy   qismi   hisoblanadi.   Boshlang‘ich   talim   DTS
ta’lim   mazmuni   negizini   o‘quvchilar   egallashi   lozim   bo‘lgan   bilim,   ko‘nikma   va
malakalarini   hamda   o‘quvchilar   tayyorgarlik   darajasiga   qo‘yiladigan   talablarni
o‘zida   ifodalaydi.     Boshlang‘ich   sinf   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslariga
qo‘yiladigan talablardan biri-o‘quvchilarni ma’naviy yetuk inson qilib tarbiyalash,
ularda   insoniy   fazilatlarni   shakllantirishdir.   Shu   tufayli     ona   tili   va   o‘qish
savodxonligi   darslarida   o‘qib   o‘rganiladigan   har   qanday   asar   ana   shu   vazifani
amalga  oshirishga  qaratilmog‘i  zarur. Shu  nuqtai  nazardan  boshlang‘ich  sinflarda
o‘qitiladigan   xalq   og‘zaki   ijodi   asarlari   o‘quvchilarda   turli   insoniy   fazilatlarni
shakllantirishga, ularda axloqiy sifatlarni tarkib topdirishda alohida o‘rin tutadi.
 Boshlang‘ich sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darslaridan o‘rin olgan xalq
og‘zaki   ijodi   asarlarining   har   bir   janrida   ma’lum   bir   tarbiyaviy   jihat   o‘z   aksini
topgan   bo‘ladi.   Mana   shu   jihatlarga   e’tibor   berish,   ularni   o‘quvchilar   ongiga
yetkazib   berish   o‘qituvchidan   zo‘r   mahorat   talab   etadi.   Ko‘rinadiki,   boshlang‘ich
sinflarda ertak, doston, maqollarni o‘qitishdan maqsad, o‘quvchilarning tez, ongli,
ifodali   va   ravon   o‘qish   malakalarini   takomillashtiribgina   qolmasdan,   yana   ularda
xalq   og‘zaki   ijodi   asarlari   mazmuni   asosida   xulosalar   chiqarishga,   insoniy
fazilatlarni shakllantirishga o‘rgatish ham hisoblanadi. Xususan, o‘quvchilar ertak,
doston,   maqollar   o‘qish   davomida   mehnatsevarlik,   kamtarlik,   ahillik,
vatanparvarlik,   ilm   olishga   intilish,   jonli   va   jonsiz   tabiatga   muhabbat,   o‘zidan
kichiklarga   g‘amxo‘rlik,   kattalarga   hurmat,   mehr-oqibatlilik   va   shu   kabi   boshqa
insoniy   fazilatlar   xususida   tushunchaga   ega   bo‘ladilar.   Bu   turli   mavzudagi
asarlarni   o‘qish   jarayonida   ularning   dunyoqarashlari   kengayadi,   idroklari
chuqurlashib boradi. 
28 Xususan,   ertaklarni   o‘qish   orqali   o‘quvchilarda   o‘zaro   ahillik,   ilm   olishga
intilish,   savob   ish   qilish   tuyg‘ulari   tarbiyalanadi,   bir-birlarini   hurmat   qilishga,
haqqiga   xiyonat   qilmaslikka,   hamjihat   bo‘lishga   o‘rgatiladi.   Shu   o‘rinda
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   ma’naviy   barkamol   inson   ruhida   tarbiyalashda
maqollar ham alohida o‘rin tutadi. 
  Maqollarda   o‘z   ifodasini   topgan   xalq   tajribasi   va   xulosalarini   o‘quvchilar
ongiga yetkazishda turli usullardan foydalanadi.
Boshlang‘ich   sinflarda   xalq   og‘zaki   ijodi   asarlarini   o‘qitish   orqali
o‘quvchilarda   insoniy   fazilatlarni   shakllantirish   yo‘llaridan   biri   ular   matni   ustida
ishlash   jarayoni   hisoblanadi.   Bu   matn   ustida   bajariladigan   turli,   reja   tuzib   shu
asosda qayta hikoyalash, lug‘at ustida ishlash, turli topshiriqlar bilan tanlab o‘qish
kabilar bu vazifani amalga oshirishda muhim vositalardan biri bo‘lib xizmat qiladi.
Shuningdek,    xalq  og‘zaki   ijodi   asarlarini   o‘qish   darslarida  turli   yangi   pedagogik
texnologiyalarga asoslanib, interfaol metodlarni qo‘llash orqali ham o‘quvchilarda
insoniy   fazilatlarni   shakllantirish   mumkin.   Xususan,   bu   asarlarni   o‘rganish
jarayonida   “Klaster”,   “Aqliy   hujum”,   “Ven   diagrammasi”,   “Guruhlar   bilan
ishlash” kabi metodlar bu o‘rinda alohida ahamiyatga egadir.
Ta’lim   sohasidagi   o‘zgarishlar   tufayli   darsning   shakli   va   mazmuni
ta’sirchanligi,   samaradorligi,   baholash   mezonlari   ham   o‘zgardi.   Dars
samaradorligini oshirish mezonlaridan biri-darslarda interfaol usullarni qo‘llashdan
iborat.
Bugungi   kun   o‘qituvchisi   yangilikka   intiluvchan,   uni   to‘g‘ri   qabul   qilib   o‘z
o‘quvchisiga   yuksak   darajada   yetkaza   olish   zarurdir.   Darslarni   yuqori   darajada
tashkil   qilish   va   o‘tkazishuchun   avvalo   o‘qituvchining   o‘zi   pedagogik   jihatdan
mahoratga   ega   bo‘lishi   zarur.   Shundagina   bunday   o‘qituvchi   yosh   avlodni   har
jihatdan   yetuk   va   barkamol   inson   qilib   tarbiyalay   oladi   va   unda   eng   oliy   insoniy
fazilatlarga ega yosh avlod buyuk kelajagimiz egalari hisoblanadi.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1.   O‘zbekiston Respublikasining ta’lim to‘g‘risidagi qonuni – 2020
2.Shavkat   Mirziyoyev   “Yangi   O‘zbekiston     taraqqiyoti   va   strategiyasi”
Toshkent- 2022
3.Shavkat Mirziyoyev – “ Erkin va farovon demakratik O‘zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz” – Toshkent 2021
4.   Mirziyoyev     Sh.M.     “Erkin     va     farovon,     demokratik     O‘zbekiston
davlatini birgalikda barpo etamiz”, O‘zbekiston-2017.
5.   Mirziyoyev   Sh.M.     “Ta’lim   sohasidagi   muammolar,     ularni   hal   etish   va
ta’lim sifatini oshirishga bag‘ishlangan videoselektor mavzusida”, 30.10.2020.
6. Haydarov   M.   “Xalq   og‘zaki   ijodi   na’munalarida   tarbiya   masalalari”,
Fan, 2004.
7.  Madayev O., Sobitova T. “Xalq og‘zaki poetik ijodi”, Sharq, 2010.
8. Tafakkur ziyosi 54- tom ( Ilmiy ommabop maqolalar to‘plami ) Urganch -
2019   9.   D.   Abdurazzoqova   “   Interfaol   metodlar:   nazariya   va   amaliyot   tajribasi”
Toshkent 2013
10.  
Xalil   To‘rayev,   Qozim   Eshquvvatova,   Fayzulla   Boynazarova   “   Yangi
pedagogik   texnologiyalar”   –   Falsafa   va   huquq   instituti   nashriyoti   –   Toshkent   –
2007 (12- 13- bet)
  11.   M.   Tilavova,   B.   Sapayeva,   G.   Sharipova   “Ona   tili   o‘qitish   metodikasi
fanidan o‘quv - uslubiy majmua” – Urganch – 2021
12.   F.   E.Yuldasheva   “   Logopedik   mashg‘ulotlarda   innovatsion
texnalogiyalardan foydalanish” Toshkent “ Turon – iqbol” nashriyoti – 2019
13. 1-sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsligi – Toshkent – 2020
14. 2 – sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsligi – Toshkent – 2021
15. 3 – sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darsligi – Toshkent – 2022
16. 4- sing o‘qish kitobi – Toshkent – 2019 
30 17.   Karima   Qosimova,   Safo   Matchonov,   Xolida   G‘ulomova,   Sharofat
Yo‘ldasheva, Sharofshon Sariyev “ Ona tili o‘qitish metodikasi” Toshkent “Nosir”
nashriyoti – 2022.
31

boshlangich sinf yonalishida oqiydigan talabalar uchun tayyor kurs ishi

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish kurs ishi
  • Boshlang‘ich sinflarda matematika kursini yangi pedagogik texnologiyalar asosida o‘qitish kurs ishi
  • Vaqt o‘lchovlari mavzusini ko‘rgazmali qurollar orqali o‘rganish
  • Matematika darslarida differensial yondashuvning ahamiyati kurs ishi
  • O‘nlik ichida sonlarni nomerlashdagi asosiy masalasi kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha