Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 271.3KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 28 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Boshlang’ich sinf o’quvchilarida ijodiy tafakkurni shakllantirish

Sotib olish
 
Boshlang’ich sinf o’quvchilarida ijodiy
tafakkurni shakllantirish  
 
 
 
    
  Mundarija  Kirish. 
 
I-bob. Tushunish va tafakkur qilishning ijtimoiy mohiyati 
1. 1.Tafakkurning turlari. 
1.2. Mustaqil fikrlash - sog lom ma naviyatning mezoni sifatida. ‟ ‟
II–bob.O’quvchilarda mustaqil tafakkurni shakllantirishning psixologik 
omillari. 
2.1. Boshlang’ich sinf o’quvchilarda tafakkuri. 
2.2. Boshlang’ich sinf o’quvchilarda ijodiy tafakkurni rivojlanishi. 
 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar. 
 
  Kirish 
 
Biz   haqiqatdan   ham   o’z   farzandlarimiz   va
nabiralarimiz   bilan   faxrlanishni   istasak   ular
zamonaviy   bilim   va   tajribaga   ega,   iymonli
e’tiqodli   bo’lishlariga,   Vatanimiz   tarixida
o’chmas   iz   qoldirgan   buyuk   ajdodlarimizning
ishlarini davom ettirishlariga erishishmiz lozim.
I.A. Karimov 
 
Mavzuning dolzarbligi:   Mamlakatimizda mustaqillik tantana qilgan kundan
buyon   yoshlar   masalasiga   alohida   e tibor   berilib   kelmoqda.   Bugungi   kunda‟
mustaqil va erkin fikrlaydigan har tomonlama rivojlangan yoshlarni tarbiyalash har
bir   tarbyachi   va   murabbiyning   emas   balki   har   bir   ota-   onaning   ham   muqaddas
burchidir.  Buni   Prezidentimiz  I.A.Karimovning  «Yuksak  ma naviyat  –  yengilmas	
‟
kuch» nomli kitobilarida keltirilgan quyidagi jumlalardan ham bilishimiz mumkin. 
Ushbu kitobda   «Biz xalqimizning dunyoda hech kimdan kam bo’lmasligi,
farzandlarimizning bizdan ko’ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli bo’lib
yashashi   uchun   bor   kuch   va   imkoniyatlarimizni   safarbar   etayotgan   jonmiz,
bu borada ma’naviy tarbiya masalasi, hech shubhasiz, beqiyos ahamiyat kasb
etadi.   Agar   biz   bu   masalada   xushyorlik   va   sezgirligimizni,   qat’iyat   va
mas’uliyatimizni yo’qotsak, bu o’ta muhim ishni o’z holiga, o’zi bo’larchilikka
tashlab   qo’yadigan   bo’lsak,   muqaddas   qadriyatlarimizga   yo’g’ringan   va
ulardan   oziqlanib   ma’naviyatimizdan,   tarixiy   xotiramizdan   ayrib,   oxir-
oqibatda o’zimiz intilgan umumbashariy taraqqiyot yo’lida chetda qolishimiz
mumkin.   O’z   tarixini   bilmagan,   kechagi   kunini   unutgan   millatning   kelajagi
yo’q»  ligini alohida ta kidlab o tgan.	
‟ ‟ 1
 
1  I. A. Karimov. Yuksak ma naviyat – yengilmas kuch. 
‟ T . 
2008 yil.   
  Mavzuning   maqsadi:   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarni   mustaqil   fikrlash
qobiliyatini   o’stirish   va   erkin   fikrlashni   tarbiyalash   tamoyillari   asosida
rivojlantirishni nazarda tutadi. 
Mavzuning   vazifalari :  Yoshlarimizni   mustaqil   fikrlaydigan   har   tomonlama
etuk   qilib   tarbiyalash   har   bir   yosh   bosqichida   amalga   oshirilishi   va   mana   shu
yoshlarda   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini   o’stirish   va   erkin   fikrlashni   tarbiyalash,
milliy   istiqlol   g’oyasini   yoshlar   ongiga   har   tamonlama   singdirish   va   ularni   ona
vatanga   mehr   –   muhabbat   ruhida   tarbiyalash   ichki   dunyosi   boy,   irodasi   kuchli
yoshlarni tarbiyalash ko zda tutilgan. Mavzuning yana bir muhim vazifasi uzluksiz‟
ta lim   tizimidagi   barcha   ta lim   tarbiya   muassasalaridagi   yoshlarimizni   mustaqil	
‟ ‟
fikrlash   qobiliyatini   o’stirish   va   erkin   fikrlashni   tarbiyalash   jarayonida   milliy
istiqlol   g oyalari   bilan   ma naviy,   ruhiy   jihatdan   ongini   boyitish,   ular   ruhiyatida	
‟ ‟
bo shliqni   faqat   yaxshilik   uchun,   ezgu  maqsadlarini   amalga   oshirish   uchun   zarur	
‟
bo lgan   bilim,   ko nikma,   malakalar   bilan   qurollantirishdir.   Mavzuning   amaliy
‟ ‟
vazifasi shundaki yoshlar ongini ma naviy jihatdan boyitishda va mustaqil fikrlash	
‟
qobiliyatini o’stirish va erkin fikrlashni tarbiyalashda oila, mahalla, umumiy o rta	
‟
ta lim,   uzluksiz   qonuniyatga   asoslangan   ta lim   tizimi   jarayonida   yoshlar   ongida	
‟ ‟
yuksak ma naviyatga oid qarashlarni va mustaqil erkin fikrlashni shakllantirishdan	
‟
iboratdir. 
Mavzuning   ob’ekti :   Mustaqil,   erkin   fikrlaydigan   yoshlarimizni   milliy
qadriyatlarga asoslangan boy ma naviyatimizning serqirrali yo nalishlarini ongida	
‟ ‟
shakllantira olishga xizmat qiladigan adabiyotlar. 
Mavzuning   predmeti:   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   mustaqil   fikrlash
qobiliyatini   o’stirish   va   erkin   fikrlashni   tarbiyalash   tamoyillarini   pedagogik,
psixologik   uslubiy   va   ijtimoiy   sohalar   bilan   bog liq   bo lgan   psixologiya   va	
‟ ‟
pedagogika nuqtai nazaridan o rganishdir. 	
‟
Mavzuning metodologiyasi:  BMIning nazariy, amaliy hamda o z oldiga qo ygan	
‟ ‟
maqsad   va   vazifalarini   ilmiy   jihatdan   to g ri   hal   etishda   turli   yoshdagi   bolalar	
‟ ‟
faoliyatini   to g ri   tashkil   etish   va   boshqarish   borasidagi   boshlang’ich   sinf	
‟ ‟
o’quvchilarida mustaqil tafakkurni shakllantirish o z aksini topgan. Milliy istiqlol	
‟ g oyasi   shu   bilan   birga   ajdodlarimiz   tomonidan   ishlab   chiqilgan,   istiqbolga‟
qaratilgan   tarixiy   jarayonda   o zini   oqlagan   ilg or   fikrlar   majmuasi   tashkil   etadi.	
‟ ‟
BMIda xalq pedagogikasi, xalq psixologiyasi vakillarining o’quvchilsrni mustaqil
fikrlash   tutgan   o rni   xaqidagi   nazariy   va   amaliy   qarashlari   ishning   metodologik	
‟
asosini tashkil etadi. 
Ishining tadqiqot metodlari : Ishning tadqiqot metodlari o ziga xos kuzatish,	
‟
tajriba   sinov,   bolalarning   mustaqil   va   erkin   fikrlaydigan   yoshlarni   tarbiyalash
tamoyillari taxlil va talqin qilish, suhbat, anketa va savol – javoblar asosida olingan
ma lumotlarni o zining pedagogik faoliyatida tekshirishdan o tkazgan materiallar	
‟ ‟ ‟
asosida talqin qilinadi. Shu bilan birga turli  xildagi  test  variantlari, savolnomalar,
faoliyat  natijalarini tekshirish orqali ilmiy xulosalar  va tavsiyalar  ishlab chiqishni
nazarda tutadi. 
Ishning tarkibiy tuzilishi:  Kirish, 2 bob, birinchi bob ikki banddan, ikkinchi
bob   ham   ikki   banddan   iborat   bo lib   xulosa,   foydalanilgan   adabiyotlar   tavsiya	
‟
etilgan. 
  I-bob.   Tushunish va tafakkur qilishning ijtimoiy mohiyati. 
Inson   idrok   qilgan,   xotirasida   saqlab   qolgan   narsalarning   barchasi   uning
uchun ma lum ma no va mohiyatga ega bo ladi. Aks holda u eslab qolmaydi ham,‟ ‟ ‟
keyingi safar analogik ob ekt bilan to qnash kelganda, unga diqqatini qaratmaydi	
‟ ‟
ham,   figura   fonga   aylanib   qolaveradi.   Ya ni,   biz   ko rgan,   eshitgan,   his   qilgan	
‟ ‟
narsalarimizning barchasi   ma’noli   bo lishini  xohlaymiz. Shunisi  xarakterliki, ana	
‟
shunday   narsa   va   hodisalarga   biz   tomondan   beriladigan   ma no   har   bir   alohida	
‟
shaxs   tomonidan  turlicha   idrok  qilinadi.  Masalan,  olim  uchun  har   qanday  kitob  -
hayotining   ma nosi   bo lsa,   dexqon   uchun   yer   va   undan   olinadigan   hosil   -	
‟ ‟
ahamiyatli   hisoblanadi.   hattoki,   bitta   narsaning   o zi   turli   odamlar   uchun   turli   xil	
‟
ma no   va   mazmun   kasb   etadi.   O sha   kitob   misolini   oladigan   bo lsak,   kitob	
‟ ‟ ‟
industriyasi   bilan   shug ullanuvchi   muhandis   uchun   -   ishlab   chiqarish   mahsuloti,	
‟
kitob do koni sotuvchisi uchun - tovar - mahsulot, o quvchi uchun - ilm manbai,	
‟ ‟
muallif   olim   uchun   -   ijodining   mevasi,   eng   qimmatli   narsadir.   Har   bir   alohida
narsaga   bo lgan   munosabatimiz   uning   biz   uchun   qadr-qimmatiga   bevosita   ta sir	
‟ ‟
etadi,   u   gox   ijobiy,   gox   salbiy   bo lishi   mumkin.   SHu   nuqtai   nazardan   ham   biz	
‟
narsa   va   hodisalarga   tanlab   munosabatda   bo lamiz.   Tilshunoslikni   kasb   etib	
‟
tanlagan   talaba   uchun   kibernetik   modellashtirishga   bag ishlangan   ma ruza	
‟ ‟
qanchalik   zerikarliday   tuyulsa,   iqtisodchilik   kasbini   egallamoqchi   bo lganlar	
‟
uchun   pul,   foyda   va   daromad   olish   yo llari   haqidagi   ma lumotlar   shunchalik	
‟ ‟
ahamiyatli,   oddiy   so zning   morfologik   tahlili   -   shunchalik   befarqlik   holatini	
‟
keltirib chiqaradi. Demak, bizning dunyoni, uning sir-asrorlarini tushunishimizning
zaminida narsa va hodisalarning biz uchun shaxsiy aloqasi, ahamiyatliligi darajasi
yotadi.   Ana   shunday   dunyoni   tushunishimiz,   anglashimiz   va   unga   ongli
munosabatimizni   bildirib,   izxor   qilishimizga   aloqador   bilish   jarayoni
psixologiyada  tafakkur, fikrlash  deb ataladi. 
Tafakkur   -   inson   ongining   bilish   ob’ektlari   hisoblanmish   narsa   va
hodisalar   o’rtasida   murakkab,   har   tomonlama   aloqalarning   bo’lishini
ta’minlovchi   umumlashgan   va   mavxumlashgan   aks   ettirish   shaklidir.   Tafakkur muammolari   uzoq   vaqtgacha   o zining   murakkabligi   bilan   psixologlar   nazaridan‟
chetda   bo lgan,   u   asosan   faylasuflar   va   mantiqshunoslar   fikr   yuritadigan   masala	
‟
hisoblangan.   Psixologiya   ilmining   otaxoni   hisoblanmish   nemis   olimi   Vilgelm
Vundt   ham   psixologiyani   ikkiga   bo lib   -   fiziologik   psixologiya   (eksperimental	
‟
yo l bilan bilish jarayonlarini o rganuvchi fan) va halklar psixologiyasi kismlariga	
‟ ‟
bo lib,   oxirgi   psixologiyaning   tarkibiga   nutq   va   tafakkur   psixologiyasini   ham
‟
kiritgan   va   uni   eksperimental   tarzda   o rganib   bo lmaydi,   ularni   tushuntirish	
‟ ‟
mumkin   xolos   deb   hisoblagan.   Bu   xulosalar   aslida   tafakkur   va   fikrlash
jarayonlarining   naqadar   murakkab   tabiatga   ega   ekanligidan   dalolat   beradi.   Lekin
shunday   bo lsa   ham   shuni   ta qildash   joizki,   birinchidan,   tafakkur   va   fikrlash	
‟ ‟
jarayonlari - bu bilish jarayonlari; 
* ikkinchidan,   ular   ham   shaxs   tomonidan   borliqni   aks   ettirish   shakli,
umumlashtirib, bilvosita aks ettirish shakli; 
* uchinchidan,   bu   jarayonlar   ham   eksperimental   psixologiya   tomonidan
o rganiladi; 	
‟
* to rtinchidan, tafakkur bilishning eng oliy va yuqori darajadagi shaklidir. 
‟
Tafakkur   predmetini   belgilash   uchun   mukammal   ta rif   O.K.Tixomirovning	
‟
darsligida kuzatiladi: “ Tafakkur- bu o z mahsuloti bilan voqelikni umumlashtirib,	
‟
bavosita aks ettirishni xarakterlaydigan, umumlashtirish darajasi va foydalanadigan
vositalariga   hamda   umumlashmalar   yangiligiga   bog liq   ravishda   turlarga	
‟
ajratishdan   iborat   jarayon,   bilish   faoliyatidir”.   Hozirgi   davrda   tafakkurning
predmeti   yuzasidan   turli-tuman   qarash   va   ta riflar   mavjuddir.   S.L.Rubinshteyn	
‟
fikriga   ko ra   tafakkurni   psixologik   jihatdan   o rganishning   asosiy   predmeti-	
‟ ‟
jarayon,   faoliyat   tariqasida   namoyon   bo lishdir,   ya ni   u   sub ekt   faolligini	
‟ ‟ ‟
ta kidlaydi.  A.N.Leontev   esa   tafakkurni   turli   ko rinishlarga   ajratib,   fikr   yuritish	
‟ ‟
faoliyati ekanligini uqtiradi, lekin uni predmetli amaliy faoliyat deb nomlaydi. 
P.YA.Galperin   fikriga   ko ra,   tafakkur   -   bu   oriyentirlash   tadqiqot   faoliyatidir.	
‟
A.V.Brushlinskiy   tafakkurning   muhim   yangilikni   qidirish   va   ochish,   gipoteza   va
nazariyalarni   bashorat   qilish,   oldindan   payqash   xususiyatlari   kabi   jihatlarini ko rsatib   o tadi.   U   tafakkurni   umumlashtirib,   unda   yangilikni   izlash   va   ochish‟ ‟
xususiyati mavjudligini isbotlab bergan olimdir. 
Tafakkurning oliyligi va murakkabligi shundaki, u idrokdan farqli, bevosita
aks   ettirish   bo lmay,   narsalar   va   ularning   xossalarini   ular   yo q   paytda   ham   aks	
‟ ‟
ettirishga   imkon   beradi.   Masalan,  Afrikaning   subtropik   xududlari   to g risida   gap	
‟ ‟
ketganda, umrida biror marta Afrikaga bormagan odam ham subtropiklik xossasini
b   i   l   g   a   n   i   uchun   ham   ushbu   axborotni   tushunib,   uni   qabul   qila   oladi.   Sinov
paytida   talaba   kecha   o qigan,   laboratoriya   sharoitida   sinab   ko rgan   qonuniyatlar	
‟ ‟
xususida xuddi ro parasida namoyon bo layotganday, obrazli qilib gapirib berishi,	
‟ ‟
ro y bergan hodisalarni yana formulalar va statistik hisob-kitoblar vositasida isbot	
‟
qilib   berishi   ham   mumkin.   Bu   operatsiyalarning   asosida   tafakkur   jarayonlari
yotadi. 
Tafakkur   qilishimizni   ta minlovchi   organ   -   bu   bizning   miyamiz.   Barcha	
‟
hisob-kitob ishlari  - eng elementar  harakatlarni  rejalashtirishdan tortib, murakkab
mavxum teoremalarni isbot qilishga qaratilgan operatsiyalar miyada sodir bo ladi.	
‟
SHuning uchun ham juda charchab turgan paytda odamdan biror qiyinrok masala
xususida   fikr   bildirishini   so rasangiz,   «hozir   boshim   og rib   turibdi,   juda	
‟ ‟
charchaganman, biroz o zimga kelay, keyin fikrlashamiz», deb javob beradi. 	
‟
Demak,   miya   faoliyati   bilan   fikrlash   faoliyati   o zaro   uzviy   bog liq   ekan.	
‟ ‟
Miyamizning   fikrlash   qobiliyati   va   imkoniyatlari   shunchalik   salmoqliki,   ayrim
olimlarning fikricha, uning ishlash qonunlari hozir biz ishlatayotgan kompyuterlar
emas,   yana   100-200   yillardan   keyin   paydo   bo ladigan   murakkab,   o ta   «aqlli»	
‟ ‟
kompyuterlar faoliyatiga yaqin ekan. 
Kallamizga   kelgan   barcha   uy   -   xayollar   -   bu   fikrlardir .   Normal   insonni
fikrsiz   tasavvur   qilib   bo lmaydi,   har   on,   har   dakikada   odam   miyasi   kandaydir	
‟
fikrlar bilan band bo ladi. Ularni tartibga solish, keragiga diqqatni qaratish, ichki	
‟
yoki tashqi nutq vositasida uni yechish -  fikrlash  jarayonidir. 
Fikr yuritishning umumlashtirish operatsiyasi ushbu turlarga bo linadi: 1. 	
‟
Mazmuniga ko ra: elementar; empirik; tushunchali; nazariy. 	
‟ Fikrning   yo nalishiga   ko ra:   xususiydan   umumiyga;   umumiydan   xususiyga;‟ ‟
yakkadan   umumiyga   va   undan   xususiyga;   umumiydan   xususiyga   va   o sha	
‟
umumiydan   yanada   umumiyga;   kamroq   umumiydan   yanada   umumiyga;   yagona
umumiy holatdan yanada umumiyroqqa. 
Fikrlash   jarayoni   aslida   ma lum   bir   masala,   muammo,   jumboqni   hal   qilish	
‟
kerak   bo lganda   paydo   bo ladi.   Fikrlash   doimo   bir   narsa   xususida   kamida   bitta	
‟ ‟
yechimni berishi shart, aks holda u boshqa jarayonga - xayol, fantaziyaga aylanib
ketishi   mumkin.   Fikr,   g oya,   aniq   yechim   bo lmaganda,   inson   miyasining	
‟ ‟
borlikdagi   narsa   va   hodisalar   mohiyatini   aks   ettirishi   xayol   deb   ataladi.   Shuning
uchun   ham   do stlar   davrasida   ba zan   muammo   xususida   tortishuv   bo lib	
‟ ‟ ‟
qolganda, aniq bilimi yoki g oyasi yo qligi tufayli kallasiga kelgan narsani aytgan	
‟ ‟
bolaga qarab «Juda olib qochishga ustasan-da, xayolparast» deyishadi. 
Srunday qilib, muammo yoki jumboqlar bizni fikrlashga majbur etadi. 
Masalan,   shunday   masalani   olib   ko raylik.   Sizga   mixlar   solingan   bir   karton	
‟
quticha va ikkita sham, bolg acha berilgan. Vazifa: eshikka shamni o rnatib, yoqib	
‟ ‟
qo yish   kerak.   Kim   qanday   yechadi?  Albatta,   birdaniga   to g ri   yechimga   kelish	
‟ ‟ ‟
qiyin.   Agar   kutichani   bo shatish   mumkinligi   va   uni   shamdon   sifatida   eshikka	
‟
kokish   mumkinligi   to g risida   fikr   kallaga   kelmaguncha,   yechimni   topish   qiyin.	
‟ ‟
Ayni   shu   masala   ikki   xil   shart   bilan   berilgan:   bittasida   kuticha   mixlar   bilan   tula
deyilgan, ikkinchisida  quticha  bo sh  deb  berilgan. Ikkinchi  holatda  bolalar  uning	
‟
yechimiga tezroq kelishgan. 
Psixologlarning   fikricha,   har   qanday   masalani   yechish   mobaynida   odam
uning shartlarini bir necha variantlarda tasavvur qilsagina yechimga kelarkan. Agar
idrok bilan bog laydigan bo lsak, figura fonga, fon esa figuraga aylanadi, ularning	
‟ ‟
o rinlari   almashadi   va   hakozo.   Bundagi   individual   farq   shundaki,   ba zi   bolalar	
‟ ‟
yechimga   to g ridan-to g ri   figura   asosida   keladi,   boshqalar   esa   bir   necha	
‟ ‟ ‟ ‟
yechimning variantlarini ko zoldiga keltirib, so ngbir qarorga keladi. Kimdir juda	
‟ ‟
tez   fikrlaydi,   kimdir   juda   sekin.   Shuning   uchun   ham   test   yechish   jarayonida
yonma-yon   o tirgan   ikki   bola   bir   xil   yechimni   belgilaydi,   lekin   o sha   yechimga	
‟ ‟
kelish   yo llari   har   birida   o ziga   xos   bo ladi.   Aynan   shu   jarayonning   qanday	
‟ ‟ ‟ kechishini  tafakkur psixologiyasi  o rganadi. Muammoning yechimi ba zan birdan,‟ ‟
yorkin yulduzday yark etib paydo bo ladi. Bunday psixologik holat psixologiyada	
‟
insayt   -   oydinlashuv   deb   ataladi.   Odam   qachon   ana   shunday   fikrlarda   tiniklik,
insayt   paydo   bo lganini   o zi   ham   bilmaydi.   Eng   iqtidorli,   zukko   olimlar   ham	
‟ ‟
o zfikr   yuritish   qonuniyatlariga   e tibor   berib,   yangi   g oya   qachon,   qanday   yo l	
‟ ‟ ‟ ‟
bilan paydo bo lganiga javob topolmaganlar. Hattoki, ba zan shunday ham 	
‟ ‟
bo ladiki, yangilik kashf  etgan olim  o zining fikri  naqadar  noyob ekanligini  ham	
‟ ‟
anglash imkoniyatiga ega bo lmaydi, qolaversa, kashfiyot go yoki uniki emasday,	
‟ ‟
qayerdan   kelib   qolganini   ham   tushunmaydi.   Shuning   uchun   ham   ko plab   genial	
‟
kashfiyotlarning   haqiqiy   qadr   -   qimmati   muallif   o tib   ketgandan   keyin   tarix	
‟
tomonidan baholanadi. Xuddi shunday qadrga ega bo lgan kashfiyotlar yurtimizda
‟
yashab   o tgan   yuzlab   allomalar   ijodiga   taalluqli.   Masalan,   Ibn   Sino,   Alisher	
‟
Navoiy,  Abu   Nasr   Farobiy,  Al-Farg oniy,   Xorazmiy,   Zamashhariy   kabi   allomalar	
‟
o zlari   ijod   qilgan   paytlarida   yaratgan   g oyalari   va   kashfiyotlarining   qanchalik	
‟ ‟
ahamiyatli   va   o lmas   ekanligini   keyingi   avlod,   butun   bir   insoniyat   tarixi   isbot	
‟
qilib,   tan   oldi.   R.   Dekartning   kallasiga   analitik   geometriya   g oyasi   kelganda,	
‟
o zida   yo q   xursand   bo lgan   va   cho kkalab,   yig lab   shu   fikrni   unga   ato   etgan	
‟ ‟ ‟ ‟ ‟
Xudoga   sajda   qilgan   ekan.   Darhaqiqat,   miyadagi   tiniqlik,   oydinlashuv   avvalo
Olloxning   inoyati,   qolaversa,   o sha   fikr   egasining   mashaqqatli   mehnati,   tinimsiz	
‟
ilmlar   dunyosida   to kkan   zaxmatli   terlari   evaziga   ro y   beradi.   Umuman	
‟ ‟
yangiliklar ochish, ijod qilishga aloqador tafakkur turi uning eng ahamiyatli va shu
bilan   birga   eng   qiyin   turidir.   Crunki   ijodkor,   yoki   kashfiyotchi   nimanidir   kashf
qilishni   xohlaydi,   tinimsiz   izlanadi,   lekin   qachon,   qanday   sharoitda,   qanday   yo l	
‟
bilan   uni   ochishi   mumkinligini   o zi   ham   bilmaydi.   SHu   o rinda   akademik	
‟ ‟
Kedrovning   Mendeleyev   davriy   jadvalini   kashf   qilganligi   xususidagi   esdaliklari
juda   o rinli.   Olim   uzoq   vaqt   mobaynida   barcha   kimyoviy   elementlarni   ma lum	
‟ ‟
qonuniyat asosida jadvalga tushirishni o ylab yurgan. «Kallamga kelyapti-yu, uni	
‟
ko rolmayapman»,   deb   tashvishlanardi   olim.   Kunlardan   bir   kun   u   juda   toliqib,	
‟
yozuv   stoli   ustida   uxlab   qolganda,   tushida   davriy   jadvalni   «ko rgan».   Xursand	
‟
bo lib   ketib,   uyg ongan   zaxoti   moddalarni   jadvalga   joylashtira   boshlagan.	
‟ ‟ Tushdagi   ishi   bilan   o ngidagi   ishining   farqi   shu   bo lganki,   tushida   yengil‟ ‟
moddalar pastda joylashgan bo lgan, 	
‟
Mendeleyev   ularni   o ngida   «to g rilab»   chiqqan.   Bu   ham   o sha   insaytga   bir	
‟ ‟ ‟ ‟
misol.  
  1.1.Tafakkurning turlari. 
Insonning   fikrlash   jarayoni   tahlil   qilinganda,   uning   qanday   shakllarda
kechishi   ahamiyatli   bo lib,   bu   uning   turlari   va   shunga   ko ra   fikrlashdagi	
‟ ‟
individuallik   masalasidir.   5-jadvalda   tafakkurning   turli   mezonlar   asosidagi
klassifikatsiyasi keltirilgan. 
Hayot mobaynida uqiganlarimiz, ma lum shart-sharoitlarda konkret dalillar	
‟
va   nazariy   bilimlar   asosida   mushohada   qilgan   bilim   va   g oyalarimiz   asosida	
‟
yuritgan   fikrlash   jarayoni   nazariy   tafakkurdir .   Undan   farqli   amaliy   tafakkur
bevosita   hayotda   va   harakatlarimiz   mobaynida   hosil   bo lgan   fikrlarimizga
‟
asoslanadigan tafakkurimizdir. 
 
     Tafakkur turlari 
Shakliga ko ra 	
‟ Ko rgazmali harakat 	‟
Ko rgazmali obrazli 
‟
Mantiqiy 
Ko riladigan masalaning 	
‟
xarakteriga ko ra 	
‟ Nazariy 
Amaliy 
Ijodiylik elementiga ko ra 	
‟ Konvergent 
Divergent 
Yangiligi va noyobligiga ko ra 	
‟ Reproduktiv 
Produktiv (ijodiy) 
 
Ko’rgazmali - harakat tafakkurining  xususiyati shundaki, u ham odamning
real predmetlar bilan ish qilayotgan paytdagi fikrlash jarayonini nazarda tutadi. 
Ko’rgazmali   -   obrazli   tafakkur   esa   ko rgan-kechirgan   narsalar   va	
‟
hodisalarning   konkret   obrazlari   ko z   oldimizda   gavdalangan   chog da   ularning	
‟ ‟ mohiyatini   umumlashtirib,   bilvosita   aks   ettirishimizdir.   Mantiqiy   tafakkur   -   bu
mavxum   tafakkur   bo lib,   so zlar,   so zda   ifodalangan   bilim,   g oya   va‟ ‟ ‟ ‟
tushunchalarga   tayangan   holda   bevosita   idrokimiz   doirasida   bo lmagan   narsalar	
‟
yuzasidan   chiqargan   xukmlarimiz,   mulohazalarimiz   bu   tafakkurga   misol   bo la	
‟
oladi.   Masalan,   olam,   uning   noyob   va   murakkab   hodisalarini   falsafiy   o rganish	
‟
faqat mavxum, abstrakt tafakkur yordamida mumkin bo ladi. 	
‟
  Fikrlashimizning   yana   bir   turi   reproduktiv   bo lib,   uning   mohiyati   -	
‟
ko rganbilgan   narsamizni   aynan   qanday   bo lsa,   shundayligicha,   o zgarishsiz	
‟ ‟ ‟
qaytarish va shu asosda fikrlashga asoslanadi. Undan farqli   produktiv yoki ijodiy
tafakkur  - fikrlash elementlariga yangilik, noyoblik, qaytarilmaslik qo shilgandagi	
‟
tafakkurni nazarda tutadi. Shunga bog liq bo lgan 	
‟ ‟ konvergent  fikrlash masalaning
yechimi   faqat   bitta   bo lgandagi   fikrlashni   nazarda   tutsa,  	
‟ divergent   tafakkur   -
fikrning shunday turiki, u shaxsga bir  muammo yoki  masala yuzasidan birdaniga
bir   nechta   yechimlar   paydo   bo lishini   taqozo   etadi.   Aynan   ana   shunday   ijodiy	
‟
tafakkur divergent shaklda bo lsa, u ijodiy parvoz, yangiliklarni kashf etishga asos	
‟
bo ladi. Fikrning kashf etish, yangilik yaratishga qaratilgan faoliyati ba zan uning	
‟ ‟
kreaktivlik   sifati   bilan   bog lab   tushuntiriladi.   Kreaktivlilik   -   shunday   hislatki,   u	
‟
guyoki   yo q   joyda   bor   qiladi,   ya ni   oddiygina,   jo ngina   narsalarga   boshqacha,	
‟ ‟ ‟
birovlarnikiga   o xshamagan   yondashuvlarni   talab   qiladi.   Masalan,   uchta   so z	
‟ ‟
berilgan   -   «qalam»,   «ko l»,   «ayiq».   Uchalasini   qo shib,   yangi   jumlalar   tuzish	
‟ ‟
kerak.   Har   kim   o zidagi   kreaktivlik   darajasiga   ko ra   turli   xil   jumlalar   tuzsa	
‟ ‟
bo ladi, masalan, «Bola qalamni olib, ko lda cho milayotgan ayiq rasmini chizdi».	
‟ ‟ ‟
Yoki   «Terak   qalamchalari   ekib   chiqilgan   ko l   yokasida   bir   ayiq   bolasini	
‟
cho miltirardi». Shunga o xshash ko plab jumlalar tuzish mumkin. 	
‟ ‟ ‟
  Mashxur   olim   K.  Yung   insonlarni   fikrlashlariga   ko ra   asosan   ikki   toifaga	
‟
bo lgan edi: 	
‟
1. Intuitiv   tiplilar.   Bu   shunday   toifali   kishilarki,   ularda   ko pincha	
‟
hissiyotlar  mantiqdan ustun  keladi  va miya faoliyati  bo yicha ham  o ng yarim	
‟ ‟
sharlar   faoliyati   chapnikidan   ustunroq   bo ladi.   Ko rib,   his   qilib,   yorqin	
‟ ‟ emotsional   munosabat   shakllantirilmaguncha,   bunday   odamlar   biror   xususda
fikrlarini bayon eta olmaydilar.  
2. Fikrlovchi   tiplar.   Bunday   kishilarda   doimo   mantiq,   mulohaza
hissiyotlardan   ustun   bo ladi   va   miyasining   chap   tomoni   o ngiga   nisbatan‟ ‟
dominanta(ustun)   hisoblanadi.   Bundaylar   gapira   boshlashsa,   ko pincha,	
‟
«Faylasuf bo lib ket-e», deb ham qo yishadi. Crunki ular o zlarigacha bo lgan	
‟ ‟ ‟ ‟
bilimlar,   mantiqiy   fikrlash   borasidagi   yutuqlarga   tayanib,   doimo   to g ri	
‟ ‟
gapirishga, doimo fikrlarini mantiqan asoslash - argumentatsiya qilishga harakat
qiladilar.  Aniq   va   texnika,   tibbiyot   fanlari   bilan   shug ullanuvchilarda   ana   shu	
‟
tafakkur tipiga moyillik va psixologik hozirlik bo lsa, ular o z kasblari borasida	
‟ ‟
juda   yaxshi   natijalarga   erishadilar.   Ulardan   farqli   birinchi   toifa   vakillaridan
yaxshi yozuvchilar, shoirlar, tilshunoslar, psixologlar yetishib chiqadi. 
1.2. Mustaqil fikrlash - sog’lom ma’naviyatning mezoni sifatida. 
  Biz   yuqorida   tafakkurni   individual   xususiyatlari   va   ushbu   jarayonga   xos
bo lgan umumiy qonuniyatlarni o rgandik. Lekin aslida maqsad shundayki, har bir	
‟ ‟
shaxs   o zidagi   tafakkur   va   fikrlash   jarayonlarining   o ziga   xos   tomonini   bilgan	
‟ ‟
holda   uni   o stirish   yo llarini   bilishi   kerak.   Oxirgi   yillarda   psixologlarning	
‟ ‟
o tkazgan   tadqiqotlari   va   kuzatishlari   shuni   ko rsatdiki,   fikrlash   jarayonlarini	
‟ ‟
guruh sharoitida, dars paytida ham o stirish va bunga qisqa yo llar bilan erishish	
‟ ‟
mumkin   ekan.   Ularning   fikricha,   guruhdagi   hamkorlikdagi   faoliyat   idrok   va
xotiraning   o sishiga   ijobiy   ta sir   ko rsatib,   fikrlash   jarayonini   tezlashtiradi   va	
‟ ‟ ‟
faoliyatni   samaraliroq   qiladi.   Ayrim   juda   jiddiy   va   murakkab   ijod   daqiqalarini
inobatga   olmaganda,   yaxshi   tashkil   etilgan   dars   jarayoni,   undagi   faoliyat   shakli
individual tafakkurning ham rivojlanishiga ijobiy ta sir ko rsatadi. SHu narsa isbot	
‟ ‟
qilinganki,   jamoada   ishlash   ko plab   nostandart   fikrlarning   tug ilishi,   ularning	
‟ ‟
ichidan   eng   yaxshilarining   saralanishi   va   yangidan   yangi   g oyalarning   paydo	
‟
bo lishiga sabab bo larkan. 	
‟ ‟
Ana   shunday   samara   beruvchi   metodikalardan   biri   «breynstorming»   deb
atalib, uning lug aviy ma nosi «miyani zabt etish»dir («mozgovaya ataka» ruscha	
‟ ‟
- «brain storming» ingl.). Uni o tkazish quyidagi tamoyillarga asoslangan: 	
‟ Ba zi   intellektual   masalalarni   yechishda   bitta   yechim   bilan   cheklanib‟
bo lmaydi   va   shu   maqsadda   ijodiy   fikrlovchilar   guruhi   tashkil   etiladi   va   bu	
‟
jarayonda «gruppaviy effekt» bo lishi kutiladi. Guruh ishi tez va optimal qarorlar	
‟
qabul   qilishga   qaratilgan   bo ladi   va   bunda   alohida   ayrim   individual   qarorlarga	
‟
ta sirlanishga yo l qo yilmaydi. 	
‟ ‟ ‟
Guruhga   shunday   kimsalar   kiritiladiki,   ular   bir-birlaridan   fikrlash
uslublarining noyobligi  bilan  farq  qiladilar. Masalan,  kimdadir  mantiqiylik ustun,
kimdir kreaktiv, kimdir tanqidchi va shunga o xshash. 	
‟
Guruhda   shunday   ijodiylik   ruhi   bo lishi   kerakki,   har   kim   xoxlagan   fikrini	
‟
bemalol   aytaveradi,   u   yoki   bu   fikr   tanqid   qilinishi   mumkin,   lekin   uning   egasi
tanqid   qilinmaydi.   Bunday   sharoitda   o rtacha   intellektual   darajaga   ega   bo lgan	
‟ ‟
shaxs ham shunday fikrlar izxor qila boshlaydiki, ular alohida qolgan paytida sira
ham miyaga kelmagan bo lardi. 	
‟
Bu jarayon oliy o kuv yurtlarida darslarda ham qo llanilishi mumkin, faqat
‟ ‟
uning   yuqoridagi   tamoyillari   inobatga   olinishi   va   guruhda   o zaro   hamjihatlik	
‟
muhiti bo lishi kerak. 	
‟
 
Qisqacha xulosa
  Shaxs   o z   fikrini   bayon   etishi,   boshqalarni   tushunishida   tafakkur   muhim	
‟
ahamiyat kasb etadi. Shuning uchun tafakkurning turlari: mantiqiy, nazariy. amaliy,
konvergent,   divergent,   produktiv,   reproduktiv,   ko rgazmali   harakat,   ko rgazmali	
‟ ‟
obrazlini   bilish,   tafakkur   shakllari:   tushuncha,   hukm,   xulosalarni   bilish,   tafakkur
operatsiyalari:   analiz,   sintez,   taqqoslash,   umumlashtirish,   mavhumlashtirishni
bilish   zarur.   Mustaqil   fikrlash   –   talaba-yoshlarda   atrof-borliq   to g risida   xolis   va	
‟ ‟
ob ektiv   tasavvurlarning   shakllanishi   uchun   psixologik   shartsharoit   bo lib,	
‟ ‟
yoshlarda   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini   o stirish   va   erkin   fikrlashni   tarbiyalash	
‟
muhimdir.  II –bob. O’quvchilarda mustaqil tafakkurni shakllantirishning 
psixologik omillari. 
2.1. Boshlang’ich sinf o’quvchilar tafakkuri . 
 Kichik maktab davri 6-7 yoshdan boshlanib to 9-10 yoshgacha davom etadi.
Bu   davrda   bola   u   maktab   o quvchilariga   kuyiladigan   har   xil   talablar   bilan‟
tanishadi,   fan   asoslarini   o rganish   uchun   biologik   va   psixologik   jihatdan	
‟
tayyorlanadi.   Uning   psixikasi   bilim   olishga   yetadigan   darajada   rivojlanadi.   SHu
yoshdagi   bola   idrokining   o tkirligi,   ravshvnligi,   sofligi,   anikligi,   o zining
‟ ‟
qiziquvchanligi,   ishonuvchanligi,   xayolining   yorqinligi,   xotirasining   kuchliligi,
tafakkurning   yaqqolligi   bilan   boshqa   yoshdagi   bolalardan   ajralib   turadi.   Maktab
tahlimiga   tayyorlanyotgan   bolada   diqqat   nisbatan   o zok   muddatli   va   shartli	
‟
barqaror   bo ladi.   Kichik   maktab   yoshidagi   bolalarning   asosiy   faoliyati   o qish	
‟ ‟
hisoblanadi. Bolaning maktabga borishi uning psixologik rivojlanishi va shaxsning
shakllanishidagi   o rni   nihoyatda   katta.   Bola   o quv   faoliyatida   o qituvchi	
‟ ‟ ‟
raxbarligi   ostida   inson   ongining   turli   asosiy   shakllari   mazmunini   egallaydi   va
insoniy   anhanalar   asosida   harakat   kilishni   urganadi.   O quv   faoliyatida   bola   o z	
‟ ‟
irodasini   o quv   maksadlariga   erishish   uchun   mashk   kildiradi.   O quv   faoliyati	
‟ ‟
boladan nutq, diqqat, xotira, tasavvur va tafakkurini kerakli darajada rivojlanishini
talab   etgan   xolda,   bola   shaxsi   rivojlanishi   uchun   yangi   sharoitlarni   yaratadi.
Birinchi bor maktabga kelgan bola o z atrofidagilar bilan psixologik jixatdan yangi	
‟
munosabat   tizimiga   utadi.   U   o zining   hayoti   tubdan   o zgarganini,   unga   yangi	
‟ ‟
majburiyatlar   nafaqat   har   kuni   maktabga   borish,   balki   o quv   faoliyati   talablariga	
‟
buysunish   ham   yuklatilganligini   his   eta   boshlaydi.   Oila   ahzolarining   bola   o quv	
‟
faoliyati,   yutuqlari   bilan   qizikayotganligi,   shuningdek,   uni   nazorat   qilayotganligi,
unga qilinayotgan yangi shakllaridagi muomala munosabat uning ijtimoiy mavqei
o zgarganligini   to la   his   etishiga,   o ziga   nisbatan   munosabatining   o zgarishiga	
‟ ‟ ‟ ‟
asos   bo ladi.   Kattalar   bolalarni   amaliy   jihatdan   o z   vaqtlarini   to g ri   taqsimlash	
‟ ‟ ‟ ‟
borasida   yaxshi   o qish,   uynash,   sayr   qilish   va   boshqa   narsalar   bilan	
‟
shug ullanishga   o rgatadilar.   Demak,   oilada   bola   u   bilan   hisoblashishadigan,	
‟ ‟ maslahatlashishadigan   yangi   bir   o rinni   egallaydi.   O quvchining   maktabdagi‟ ‟
muvafaqqiyati   uning   keyingi   psixik   rivoji   va   shaxsining   shakllanishida   to liq	
‟
ijobiy asos bo ladi. 	
‟
Bola insoniy munosabatlar tizimida ham alohida o rin egallayotganini, ota-	
‟
onasi,   yaqinlari,   atrofdagilar   unga   yosh   boladek   emas.   balkio   vazifalari,	
‟
majburiyatlari bor bo lgan, o z faoliyat natijasiga ko ra hurmatga cazovor bo lishi	
‟ ‟ ‟ ‟
mumkin   bo lgan   alohida   shaxs   deb   munosabatda   bo ladilar.   Buning   natijasida	
‟ ‟
bolaning   o z-o zidan   oilasi,   sinfi   va   boshqa   jamoalardagi   o z   o rnini   anglay
‟ ‟ ‟ ‟
boshlaganini   ko rish   mumkin.   Bu   davrda   bolaning   "Men   shuni   xoxlayman"	
‟
motividan "Men shuni bajarishim kerak" motivi ustunlik qila boshlaydi. Maktabda
birinchi   sinfga kelgan  har  bir  o quvchida  psixik  zo riqish  kuchayadi.  Bu  nafaqat	
‟ ‟
uning   jismoniy   salomatligida   balki   xatti-harakatida   ham   yahni   mahlum   darajada
qo rquvni kuchayishi, irodaviy faollikningsusayishida namoyon bo ladi. 	
‟ ‟
Bu   davrga   kelib   bola   atrofidagilar   bilan   o zaro   munosabatda   mahlum   bir	
‟
natijalarga erishgan, o zi xoxlayotgan narsalarni hamda, o z oilasida o z egallagan	
‟ ‟ ‟
o rnini  aniq  biladigan   bo ladi..  SHuningdek  u  o zini   o zi  boshqarish   malakasiga	
‟ ‟ ‟ ‟
ega bo ladi, vaziyat va holatga qarab ish yurita oladi. Bu yoshdagi bolalar ularning	
‟
xatti-harakatlari va motivlari  ularning o zlariga beradigan baholariga qarab "Men	
‟
yaxshi   bolaman"   emas,   balki   bu   xatti   harakatlar   o zgalar   ko z   o ngida   qanday	
‟ ‟ ‟
namoyon bo lishiga qarab baholanishini tushuna boshlaydilar. 	
‟
Bola maktab tahlimiga bog chada tarbiyalanyotganida tayyorlanadi. 	
‟
 
  Psixolog   Piaje   tadqiqotlarida   6-7   yoshli   bolalardan   turli   xil   balandlikdagi
idishlardagi   suv   miqdorini   belgilash   soralgan.   Va   bolalar   suv   miqdorini   bir-biri
bilan   teng   bo lgan   idishlarda   ko rganlaridan   so nggina   o z   javoblari	
‟ ‟ ‟ ‟
noto g riligni   bilganlar.   Kichik   maktab   davrida   tasavvur   asosan   bolalar   rasm	
‟ ‟
chizishda,   shuningdek   ertak   va   hikoyalar   to qiyotganlarida   rivojlanadi.   Kichik	
‟
maktab   yoshidagi   bolalar   tasavvuri   juda   keng   va   xilma-xil   bo ladi.   Ayrim	
‟
o quvchilar   asosan   real   borlikni   tasavvur   etsalar   boshqalari   fantastik   obraz   va	
‟ vaziyatlarni   tasavvur   etadilar.   Shunga   bog liq   kichik   maktab   yoshidagi   bolalarni‟
realistlar va fantazyorlarga ajratish mumkin. Bolalar ko pincha o zlariga mahlum	
‟ ‟
obrazlar,   shyujetlardan   foydalangan   holda   yangi   obrazlarni   tasavvur   etadilar,
yaratadilar.   Bu   tasavvurlar   asosida   ularning   qo rquvni   yengish,   do st   topish,	
‟ ‟
xursandchilik   hislari   yotadi.   Bundan   tashqari   tasavvur   terapevtik   natija   olib
keluvchi   faoliyat   sifatida   ham   namoyon   bo lishi   mumkin.   Bola   real   hayotda	
‟
qiyinchiliklarga   duch   kelib,   ulardan   chiqib   keta   olmagan   holatda   ko pincha	
‟
xayolga   beriladi.   Masalan,   mehribonlik   uyida   tarbiyalanayotgan   bola   o zining
‟
hamma   havas   qiladigan   oilasi,   uyi   bo lishini,   bu   uyga   o g rilar   kelib   qolsa,   u	
‟ ‟ ‟
qaxramonlik qilishini tasavvur qiladi. Tasavvur bolani vaqtinchalik bo shashiga va	
‟
bu   bo shashish   vaqtida   ota-onasiz   yashashini   davom   ettirish   uchun   kuch	
‟
to plashga   imkoniyat   yaratadi.   O z   bolasiga   doimiy   baqiradigan   asabiy   ona   o z	
‟ ‟ ‟
farzandining tasavvurida mehribon farishta, o z onasini katta, qo rqinchli xavfdan	
‟ ‟
qutqarayotgan   qaxramonlik   yoki   bolaga   doimiy   ravishda   ozor   berganligi   uchun
ham o lib yotgan ona sifatida tasavvur etishi mumkin. O z tasavvurida yaxshi yoki	
‟ ‟
yomon   holatlarni   boshidan   kechirgan   bola   o zining   kelgusi   xatti-harakatlar	
‟
motivatsiyasini   tayyorlaydi.   Kattalarga   nisbatan   tasavvurning   bolalar   hayotida
ahamiyati   juda   katta.   Bola   tasavvur   qilib   atrofhayotni   chuqurroq   bila   boshlaydi,
o z-o zining   shaxsiy   tajribasidan   tasavvur   yordamida   chetga   chiqa   oladi,   ijodiy	
‟ ‟
layoqati rivojlanadi, shaxsiy xususiyatlarining rivojlanishiga xizmat qiladi. 
O quv faoliyati xususiyatlari. 	
‟
Kichik   maktab   yoshidagi   bola   o qituvchisi   bilan   mustahkam   emotsional	
‟
bog liq   bo ladi.   Shu   davrgacha   bevosita   kattalar   rahbarligida   u   yoki   bu	
‟ ‟
axborotlarni   o zlashtirib   kelgan   bo lsa   ,endi   o z   xoxish   irodasi   bilan   zarur	
‟ ‟ ‟
mahlumotlar   to plashga,   o z   oldiga   aniq   maqsad   va   vazifa   qo yishga   harakat
‟ ‟ ‟
qiladi.Bolaning   ana   shu   faolligi   xotirasining   muayayn   darajada   rivojlanishini
bildiradi.   Oqilona   tashkil   qilingan   tahlim   jarayoni   mazkur   yoshdagi   bolalarning
tafakkurini   jadal   rivojlantiradi.   Shu   yoshdagi   bola   boshqa   davrlarga   qaraganda
ko proq   narsani   o zlashtiradi.   Maktab   tahlimi   o quvchining   turmush   tarzini	
‟ ‟ ‟ ijtimoiy   mavqeini   sinf   jamoasi   va   oila   muhitidagi   ahvolni   o zgartiradi,   uning‟
vazifasi   o qishdan,   bilim   olish,   ko nikma   va   malakalarini   egallash,	
‟ ‟
o zlashtirishdan iborat bo lib qoladi. 	
‟ ‟
Kichik maktab yoshidagi bolaning muhim xususiyatlaridan biri unda o ziga	
‟
xos ehtiyojlarning mavjudligidir. Bu ehtiyojlar o z mohiyati bilan muayyan bilim,	
‟
ko nikma   va   malakalarni   egallashga   qaratilmay,   balki   faqat   o quvchilik   istagini	
‟ ‟
aks ettirishdan ham iboratdir. Shu ehtiyojlar asosida o z portfeliga, shaxsiy o quv	
‟ ‟
qurollariga   dars   tayyorlash   burchagiga,   kitob   qo yish   javoniga   ega	
‟
bo lish ,kattalardek har kuni maktabga borish istagi yotadi. 	
‟
Kichik maktab yoshidagi  bola o zining tub mohiyati va vazifasini  tushunib	
‟
yetmaydi,   balki   hamma   maktabga   borishi   kerak   deb   tushunadi.   Ammo   u
kattalarning ko rsatmalariga amal qilib tirishqoqlik bilan mashg ulotlarga kirishib	
‟ ‟
ketadi. Oradan mahlum vaqt o tgach shodiyona lahzalarning taassuroti kamayishi	
‟
bilan maktabning tashqi belgilari o z ahamiyatini yo qota boradi va bola o qishni	
‟ ‟ ‟
kundalik   aqliy   mehnat   ekanligini   anglaydi.   Shunda   bola   aqliy   mehnat
ko nikmasiga   ega   bo lmasa   uning   o qishdan   ko ngli   soviydi,   unda   umidsizlik	
‟ ‟ ‟ ‟
hissi   vujudga   keladi.   O qituvchi   esa   bunday   holning   oldini   olish   uchun   bolaga	
‟
tahlimning   uyindan   farqi,   qiziqarliligi   haqida   mahlumotlar   berishi   va   uni   shu
faoliyatga   tayyorlashi   kerak.   Tahlimning   mazmuni   o quvchining   bilimlarni	
‟
egallashga   qiziqishi  o z  aqliy  mehnati   natijasidan  qanoatlanish   hissi   bilan  o zviy	
‟ ‟
bog liqdir.   Bu   his   o qituvchining   rag batlantirish   bilan   amalga   oshiriladi   va	
‟ ‟ ‟
o quvchida samaraliroq ishlash moyili, istagi va ishtiyoqini shakllantiradi. Bolada	
‟
paydo   bo lgan   faxrlanish   o z   kuchiga   ishonish   hislari   bilimlarni   o zlashtirish   va	
‟ ‟ ‟
malakalarni   rivojlanishiga   xizmat   qiladi.   Kichik   maktab   yoshidagi   bolalarni
o qitish jarayoni o quv faoliyatining asosiy komponetlari o quv vaziyatlari, o quv	
‟ ‟ ‟ ‟
harakatlari,   nazorat   etish   va   baholash   bilan   (V.V.Davidov   buyicha)tanishtirishdan
boshlanadi.   Bu   borada   barcha   predmetli   harakatlar   aqliy   rivojlantirishga   qulay
bo lgan   sharoitda   amalga   oshirilishi   juda   muhim.  Agar   bola   o quv   harakatlarini
‟ ‟
noto g ri   bajarsa   bu   uning   o quv   harakatlarini   yo   nazorat   va   baholash   bilan	
‟ ‟ ‟
bog liq   harakatlarni   bilmasligi   yoki   ularni   yaxshi   egallamaganligidan   bo lishi
‟ ‟ mumkin.   Bolaning   mustaqil   ravishda   bajarilgan   harakatlar   natijalarini   o z   xatti-‟
harakatlari   xususiyatlari   bilan   taqqoslay   olishlari   unda   o z   o zini   nazorat   etish	
‟ ‟
xususiyatlarini   mahlum   darajada   shakllanganidan   dalolat   beradi   O quv	
‟
vaziyatlarida bolalar ayrim turdagi masalalarni yechish yullari bilan tanishadilar va
ularni   egallagan   zahoti   aniq   bir   masalalarni   yechishda   amaliy   foydalanadilar.
Pedagogik   psixologiyaning   asosiy   talablarida   boshlang ich   sinf   tahlimi	
‟
dasturlaridagi   ko pgina   mavzu   va   bo limlarni   o rgatish   bolalarni   mahlum   bir	
‟ ‟ ‟
sinfga taalluqli namunalarini o zlashtirishga yunaltirish orqali tashkil etilishi kerak	
‟
deb tahkidlanadi. 
Tadqiqotlarning   ko rsatishicha,   boshlangich   sinf   o quvchilarining	
‟ ‟
masalalarni yechishdagi ayrim yul va tushunchalarni yetarlicha egallamaganligi bu
tushuncha   va   yullarni   shakllantirishda   bolalar   barcha   kerakli   o quv   harakatlarini	
‟
bajarishga o rgatilinmaganligi natijasidir. O quv faoliyatida nazorat va o z o zini	
‟ ‟ ‟ ‟
nazorat etish kichik maktab yoshidagi o quvchilarda o quv harakatlarini mustaqil	
‟ ‟
rejalashtirishi   va   bajarishni   shakllanishida   juda   muhimdir.   Bolalar   taffakuri   va
nutqining   rivojlanishida   ovoz   chiqarib   mulohaza   yuritishning   va   bu   uslubdan
o quv   jarayonida   foydalanishning   ahamiyati   katta.   Ovoz   chiqarib   mulohaza	
‟
yuritish   va   o z   yechimini   asoslab   berish   aqliy   sifatlarni   o sishiga   xizmat   qilib,	
‟ ‟
kishi o z mulohazalari va xatti - harakatini tahlil etishi va anglashini rivojlantiradi. 	
‟
Kichik   maktab   yoshidagi   o quvchilar   aqliy   va   o quv   materialini	
‟ ‟
o zlashtirish   imkoniyatlari   ancha   yuqori   hisoblanadi.   To g ri   tashkil   etilgan	
‟ ‟ ‟
tahlimda   bu   yoshdagi   bolalar   o rta   maktablar   dasturida   ko rsatilgan   bilimlarga	
‟ ‟
nisbatan   ko proq   bilimlarni   tushunishlari   va   o zlashtirishlari   mumkin.   Kichik	
‟ ‟
maktab yoshidagi bolalarning o ziga xos xususiyatlaridan yana biri  shundaki  shu	
‟
davrdan boshlab o quv materialini o zlashtirmaslikning dastlabki belgilari ko zga	
‟ ‟ ‟
tashlanadi.   O zlashtirmaslikning   asosiy   sabablari   bu   aqliy   rivojlanganlik   va	
‟
o quvchanlikning   birmuncha   orqada   qolishidir.   N.S.Leytes   mulohazalariga   ko ra	
‟ ‟
inson   yoshi   kattalashgan   sari   aqliy   rivojlanish   darajasi   birmuncha   ko tariladi,	
‟
o quvchanlik   esa   birmuncha   pasayadi.   Kichik   maktab   yoshidagi   bolalarning	
‟
o quvchanligi   albatta   o smir   va   o spirinlarga   nisbatan   yuqori,   lekin   o smir   va
‟ ‟ ‟ ‟ o spirinlarning   aqliy   rivojlanganligi   boshlangich   sinf   o quvchilariga   nisbatan‟ ‟
yuqoridir.   O qituvchining   muomala   va   munosabat   uslubi   o quvchining   xatti	
‟ ‟
harakatiga   tahsir   ko rsatadi.   O qituvchining   dars   jarayonida   har   bir   o quvchiga	
‟ ‟ ‟
tahsir   ko rsatishi   uchun   imkoniyati   bor.   O quv   faoliyatining   boshlanishi	
‟ ‟
jarayonida   bolaning   kattalar   va   tengdoshlari   bilan   qiladigan   muomala
munosabatlari yangicha tus ola boshlaydi. "Bola-katta" munosabati "bola-ota-ona"
munosabatidan   tashqarida   yuzaga   keladi.   Chunki,   o qituvchi   bolaga   ota-onaga	
‟
nisbatan   ko proq   ravishda   normativ   talablar   qo yadi.   Birinchi   bor   maktabga	
‟ ‟
kelgan bola hali o zini to liq anglashi va o zi xatti harakatlarini aniq bilishi qiyin.	
‟ ‟ ‟
Faqat o qituvchigina bolaga normativ talablar qo yishi, ularning xatti harakatlarini	
‟ ‟
baholash   mumkin.  O z   xatti   harakatlarini   boshqalar   bilan   moslashtirishga   sharoit	
‟
yaratishi mumkin. 
Boshlang ich   sinfda   o quvchilar   o qituvchi   tomonidan   qo yiladigan   yangi	
‟ ‟ ‟ ‟
shartlarni   qabul   qiladilar   va   ularning   qoidalariga   to la   amal   qilishga   harakat	
‟
qiladilar. Bola uchun o qituvchi uning psixologik holatini belgilab beruvchi asosiy	
‟
figura hisoblanib, bu holat uning nafaqat sinfdagi balki umuman tengdoshlari bilan
bo ladigan   munosabatiga   bu   munosabat   esa   o z-o zidan   oilasidagi	
‟ ‟ ‟
munosabatlariga   tahsir   ko rsatadi.   Shuningdek,   bu   munosabatlar   uning   o quv	
‟ ‟
faoliyati   muvaffaqiyatini   ham   belgilab   beradi.   O qituvchining   o quvchilariga	
‟ ‟
tahsir   ko rsatishi   va   munosabatining   quyidagi   uslublari   mavjud.   Imperativ	
‟
(avtoritar)   uslub   bu   qattiqqo llik   bo lib,   bunda   o qituvchi   o quvchilarini   so zsiz	
‟ ‟ ‟ ‟ ‟
o ziga   buysinishlarini   talab   etadi.   Lekin   nima   uchun   qattiqqo llik   qilayotganini	
‟ ‟
yoki o quvchilariga nima uchun o zlarini shunday tutishlari lozimligini tushuntirib	
‟ ‟
bermaydi,   shuningdek   o quvchilarini   o z   xatti-   harakatlarini   mustaqil	
‟ ‟
boshqarishga ham o rgatmaydi. 	
‟
O qituvchi dars davomida o quvchilaridan jim o tirishini, savollarga doimo	
‟ ‟ ‟
qo l   ko tarib   o qituvchining   ruxsati   bilan   javob   berishni,   o qituvchining	
‟ ‟ ‟ ‟
ko rsatmalarini so zsiz bajarishini talab etadi. 
‟ ‟ Bunday pedagoglar  o quvchilarning qiziqishlari  asosida emas, balki  asosan‟
o quv   rejasi   asosida   dars   o tadilar.   Dars   davomida   ham   bahs   -munozara   uchun	
‟ ‟
deyarli imkoniyat yaratilmagan holda asosan o qituvchining fikri singdiriladi. 	
‟
O quvchilari   bilan   muomala   munosabatda   ham   ularning   individual	
‟
psixologik   xususiyatlari,   jumladan,   nerv   sistemasining   qo zg aluvchanlik	
‟ ‟
darajasini   ham  ehtiborga  olmaydilar. Bu  uslub  o qituvchini   sinfdan, o quvchidan	
‟ ‟
o zoqlashtiradi.   Emotsional   sovuqlik   sinfda   intizomni   lekin   o quvchida	
‟ ‟
yakkalanish,   xavotirlik,   himoya   qilinmaganlik   hissini   ham   yuzaga   keltiradi.   Bu
uslub   sinfda   yuqori   o zlashtirish   ko rsatgichini   berishi,   lekin   bu   o zlashtirish	
‟ ‟ ‟
asosan   faqat   xotira   evaziga   bo lib,   lekin   mustaqil   tafakkur,   ijodkorlik,	
‟
hozirjavoblik   kabi   xususiyatlarni   rivojlanishdan   orqada   qolishiga   sabab   bo ladi,	
‟
unda doimiy xavotirlik o ziga nisbatan ishonchsizlini keltirib chiqaradi. 	
‟
  Imperativ   uslubdagi   o qituvchining   o quvchilari   o qituvchi   sinfda	
‟ ‟ ‟
bo lmagan   vaqtlarda   o z   o zini   boshqarish   malakasi   bo lmaganligi   uchun   ham	
‟ ‟ ‟ ‟
intizomga   mutlaqo   buysunmaydilar.   Bu   asosan   to polonda   namoyon   bo ladi.   Bu	
‟ ‟
uslub o qituvchining mustahkam irodasini ko rsatadi, lekin bu irodada o quvchiga	
‟ ‟ ‟
nisbatan muhabbat hamda o quvchining "ustozim meni yaxshi ko radi" degan fikri	
‟ ‟
emas, balki qo rquv hissi mavjuddir. ' 	
‟
Demokratik   uslub   o qituvchi   bilan   o quvchi   o rtasida   do stona   munosabat	
‟ ‟ ‟ ‟
o rnatilishiga   asos   bo ladi.   Bu   borada   darsdagi   intizom   bu   majburiy   emas,   balki	
‟ ‟
muvafaqqiyatga   erishishi   garovi   sifatida   tushuniladi.   Bu   uslub   bolalarda   ijobiy
emotsiyani,   o ziga   ishonch,   o z   muvafaqqiyati,   yutuqlaridan   quvonishi,   do stlari	
‟ ‟ ‟
bilan faoliyatda hamkorlik hissini beradi. Demokratik uslub bolalarni birlashtiradi. 
Shu bilan birga o zining faoliyati natijalariga qiziqish uyg otgan holda o zi	
‟ ‟ ‟
uchun   o zi   harakat   qilishi   lozimligini   anglatadi.   O zini   o zi   boshqarishga,   o z	
‟ ‟ ‟ ‟
xatti-   harakatini   o zi   nazorat   qilishga   o rgatadi.   Har   bir   ishga   mahsuliyat   bilan	
‟ ‟
yondoshish   hissi   o qituvchining   shu   yoshdagi   bolalar   bilan   demokratik   muomala
‟
munosabati asosidagina shakllanadi.  Liberal   uslub   kasbiy   layokati   yo q   bo lgan   o qituvchilarga   xos   bo lgan‟ ‟ ‟ ‟
uslubdir.   Bunday   o qituvchi   dars   jarayonini   yaxshi   tashkil   eta   olmaydi.   Bunday	
‟
darslarda har bir bola o z tarbiyalanganlik darajasiga qarab o zini tutadi. Bola o z	
‟ ‟ ‟
majburiyatlarini   yaxshi   his   kilmaydi.   Muomala   munosabatdagi   liberal   uslub
psixologiya va pedagogika fanlari mutlaqo qarshi bo lgan uslub hisoblanib, bolalar	
‟
shaxsini   shakllantirish   va   tarbiyalash   jarayonida   mutlaqo   qo llab   bo lmaydi.	
‟ ‟
Shunday   qilib   boshlangich   sinf   o quvchilari   bilan   muomala   munosabatdagi	
‟
imperativ   uslub   asosan   maolum   bir   chegaralarga   asoslangan   xolda   bola   shaxsi
rivojiga   salbiy   taosir   ko rsatadi.   Demokratik   uslub   o qituvchidan   muomala	
‟ ‟
munosabatda juda katta kasbiy maxoratni talab etgan xolda bola shaxsining ijobiy
tomonlarini   rivojlantiruvchi   yagona   uslub   hisoblanadi.   Liberal   uslub   esa
o quvchini   emotsional   zeriktirmaydi,   lekin   uning   shaxsi   rivojiga   ham   samarali	
‟
tahsir   ko rsatmaydi.   O qituvchining   munosabat   uslubi   o quvchining   faolligiga	
‟ ‟ ‟
bevosita tahsir ko rsatadi. 	
‟
  Kichik maktab yoshidagi  o quvchi faolligini asosan uch xil ko rinishi bor.	
‟ ‟
Bu jismoniy, psixik va ijtimoiy faollikdir. 
Jismoniy   faollik   -   sog lom   organizmning   harakat   qilishga   bo lgan   turli	
‟ ‟
mavjud   to siqlarni   yengishga   tabiiy   ehtiyojidir.   Bu   yoshdagi   bolalar   nihoyatda	
‟
serharakat   bo ladilar.   Bu   jismoniy   harakat   bolaning   atrofdagi   narsalarga   qiziqish	
‟
bilan qarayotganligi, ularni  o rganishga harakat  qilayotgani  bilan ham  bog likdir.	
‟ ‟
Bolaning jismoniy va psixik faolligi o zaro juda bog liqdir. CHunki psixik soglom	
‟ ‟
bola   harakatchan   buladi,   charchagan,   sikilgan   bola   esa   deyarli   xech   narsa   bilan
qiziqmaydi.   Psixik   faollik   bu   normal   rivojlanayotgan   bolaning   atrof   olamdagi
predmetlarni,   insoniy   munosabatlarni   bilishga   nisbatan   qiziqishdir.   Psixik   faollik
deganda   bolani   o zini   bilishga   nisbatan   ehtiyoji   ham   tushuniladi.   Maktabga	
‟
birinchi bor kelgan bolada bir qancha qiyinchiliklar yuzaga keladi. Ularga avvalo
bir qancha maktab koidalariga buysunish qiyin. Boshlangich sinf o quvchisi uchun	
‟
eng   qiyin   koida   bu   dars   vaqtida   jim   o tirishdir.   O qituvchilar   o quvchilarning	
‟ ‟ ‟
doimo   jim   o tirishiga   harakat   qilishadi,   lekin   kamharakatli,   passiv,   quvvati   kam	
‟
bo lgan   o quvchigina   dars   jarayonida   uzoq   vao t   jim   o tira   oladi.   O quvchini	
‟ ‟ ‟ ‟ ‟ qanday   qilib   maktab   qoidalariga   buysunishga   o rgatish   mumkin?   Bu   borada‟
o qituvchining   o quvchilari   bilan   qiladigan   muomala   munosabat   uslubining	
‟ ‟
ahamiyati   juda   katta.   Kichik   maktab   yoshidagi   o quvchilarning   muhim	
‟
xususiyatlaridan   biri   ulardagi   o qituvchiga   ishonch   hissi   bo lib   bunda	
‟ ‟
o qituvchining   o quvchiga   tahsir   ko rsatish   imkoniyati   juda   kattadir.   Bola	
‟ ‟ ‟
o qituvchini aql sohibi, ziyrak, sezgir, mehribon inson deb biladi. O qituvchining
‟ ‟
obro si   oldida   ota-onalar,   oilaning   boshqa   ahzolari,   qarindosh   urug larining	
‟ ‟
nufo zi   keskin   kamayadi.   SHu   sababli,   bolalar   o qituvchining   har   bir   so zini
‟ ‟ ‟
qonun   sifatida   qabul   qiladilar.   Demak   kichik   maktab   yoshidagi   o quvchilar	
‟
rivojida   yetakchi   bo lgan   o quv   faoliyati   o qituvchi   shaxsi   va   o quvchi   bilan	
‟ ‟ ‟ ‟
munosabat uslubining ahamiyati juda katta. 
2.2  Kichik maktab yoshidagi o’quvchilarda ijodiy tafakkur. 
 
  Maktab   ta limiga   tayyorlanyotgan   bolada   diqqat   nisbatan   o zok   muddatli	
‟ ‟
va   shartli   barqaror   bo ladi.   Kichik   maktab   yoshidagi   bolalarning   asosiy   faoliyati	
‟
o qish   hisoblanadi.   Bolaning   maktabga   borishi   uning   psixologik   rivojlanishi   va	
‟
shaxsning   shakllanishidagi   o rni   nihoyatda   katta.   Bola   o quv   faoliyatida	
‟ ‟
o qituvchi   raxbarligi   ostida   inson   ongining   turli   asosiy   shakllari   mazmunini	
‟
egallaydi va insoniy anhanalar asosida harakat kilishni urganadi. O quv faoliyatida	
‟
bola   o z   irodasini   o quv   maksadlariga   erishish   uchun   mashk   kildiradi.   O quv	
‟ ‟ ‟
faoliyati   boladan   nutq,   diqqat,   xotira,   tasavvur   va   tafakkurini   kerakli   darajada
rivojlanishini   talab   etgan   xolda,   bola   shaxsi   rivojlanishi   uchun   yangi   sharoitlarni
yaratadi.Birinchi   bor   maktabga   kelgan   bola   o z   atrofidagilar   bilan   psixologik	
‟
jixatdan   yangi   munosabat   tizimiga   utadi.   U   o zining   hayoti   tubdan   o zgarganini,	
‟ ‟
unga yangi  majburiyatlar  nafaqat  har  kuni maktabga borish, balki  o quv faoliyati	
‟
talablariga   buysunish   ham   yuklatilganligini   his   eta   boshlaydi.   Oila   ahzolarining
bola   o quv   faoliyati,   yutuqlari   bilan   qizikayotganligi,   shuningdek,   uni   nazorat	
‟
qilayotganligi,   unga   qilinayotgan   yangi   shakllaridagi   muomala   munosabat   uning
ijtimoiy mavqei o zgarganligini to la his etishiga, o ziga nisbatan munosabatining	
‟ ‟ ‟
o zgarishiga asos bo ladi. Kattalar bolalarni amaliy jihatdan o z vaqtlarini to g ri	
‟ ‟ ‟ ‟ ‟ taqsimlash   borasida   yaxshi   o qish,   uynash,   sayr   qilish   va   boshqa   narsalar   bilan‟
shug ullanishga   o rgatadilar.   Demak,   oilada   bola   u   bilan   hisoblashishadigan,	
‟ ‟
maslahatlashishadigan   yangi   bir   o rinni   egallaydi.   O quvchining   maktabdagi	
‟ ‟
muvafaqqiyati   uning   keyingi   psixik   rivoji   va   shaxsining   shakllanishida   to liq	
‟
ijobiy asos bo ladi. 	
‟
Bola  insoniy  munosabatlar  tizimida  ham  alohida  o rin egallayotganini,  ota-onasi,	
‟
yaqinlari,   atrofdagilar   unga   yosh   boladek   emas.   balkio   vazifalari,   majburiyatlari	
‟
bor   bo lgan,   o z   faoliyat   natijasiga   ko ra   hurmatga   cazovor   bo lishi   mumkin	
‟ ‟ ‟ ‟
bo lgan   alohida   shaxs   deb   munosabatda   bo ladilar.   Buning   natijasida   bolaning	
‟ ‟
o z-o zidan   oilasi,   sinfi   va   boshqa   jamoalardagi   o z   o rnini   anglay   boshlaganini
‟ ‟ ‟ ‟
ko rish   mumkin.   Bu   davrda   bolaning   "Men   shuni   xoxlayman"   motividan   "Men
‟
shuni   bajarishim   kerak"   motivi   ustunlik   qila   boshlaydi.   Maktabda   birinchi   sinfga
kelgan har bir o quvchida psixik zo riqish kuchayadi. Bu nafaqat uning jismoniy	
‟ ‟
salomatligida   balki   xatti-harakatida   ham   yahni   mahlum   darajada   qo rquvni	
‟
kuchayishi, irodaviy faollikningsusayishida namoyon bo ladi. 	
‟
Bu   davrga   kelib   bola   atrofidagilar   bilan   o zaro   munosabatda   mahlum   bir	
‟
natijalarga erishgan, o zi xoxlayotgan narsalarni hamda, o z oilasida o z egallagan	
‟ ‟ ‟
o rnini aniq biladigan bo ladi.Shuningdek u o zini o zi boshqarish malakasiga ega	
‟ ‟ ‟ ‟
bo ladi,   vaziyat   va   holatga   qarab   ish   yurita   oladi.   Bu   yoshdagi   bolalar   ularning
‟
xatti-harakatlari va motivlari  ularning o zlariga beradigan baholariga qarab "Men	
‟
yaxshi   bolaman"   emas,   balki   bu   xatti   harakatlar   o zgalar   ko z   o ngida   qanday	
‟ ‟ ‟
namoyon bo lishiga qarab baholanishini tushuna boshlaydilar. 	
‟ Xulosa. 
 
Shaxs o z fikrini bayon etishi, boshqalarni tushunishida tafakkur muhim ahamiyat‟
kasb   etadi.   Shuning   uchun   tafakkurning   turlari:   mantiqiy,   nazariy.   amaliy,
konvergent,   divergent,   produktiv,   reproduktiv,   ko rgazmali   harakat,   ko rgazmali	
‟ ‟
obrazlini   bilish,   tafakkur   shakllari:   tushuncha,   hukm,   xulosalarni   bilish,   tafakkur
operatsiyalari:   analiz,   sintez,   taqqoslash,   umumlashtirish,   mavhumlashtirishni
bilish   zarur.   Mustaqil   fikrlash   –   talaba-yoshlarda   atrof-borliq   to g risida   xolis   va	
‟ ‟
ob ektiv   tasavvurlarning   shakllanishi   uchun   psixologik   shart-sharoit   bo lib,	
‟ ‟
yoshlarda   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini   o stirish   va   erkin   fikrlashni   tarbiyalash	
‟
muhimdir. 
Psixologik   manbalardan   yana   shu   narsa   ma lumki,   o’quvchlar   mustaqil	
‟
fikrlashlari   uchun   ta lim   jarayoninig   o’zida   joriy   etilgan   tartiblarda	
‟
biyrokratiyaniminimallashtirilishiga   erishish   kerak.   Chunki   eski   ta lim   tizimi	
‟
o’qituvchining   aytganini,   u   yozganma ruza   matnini   aynan   ko’chirib   yozib   olish,	
‟
aytib   berishni   talab   qilardi.   Bu   holat   miyani   avtomatik   holatda   ishlashga,   zombi
kabi o’ziga xis vacuum hosil bo’ladiki, bu vakuumga keyinchalik boshqa yot g’oya
va   tushunchalar   juda   tez   singadi,   chunki   miya   deyarli   tormizlangan,   har   qanday
boshqacha xabar uning miyasiga oson kirib oladi. 
Demak,   davrimiz   rahbardan,   pedagogdan   o’z   ish   uslublarini   o’zgartirish,
muloqot qobiliyatlarini takomillashtirishni talab qilmoqda. Bu uning ta sir ko’rsata	
‟
olish   xislatlarini   samarali   bo’lishioni   talab   qiladi.   Bu   esa   bevosita   yoshlarda
mustaqil, erkin tafakkurni rivojlanishi uchun real zamin bo’ladi. 
Barcha ta lim tizimi pedagoglari yoshlarni turli yomon ta sirlardan asrashda	
‟ ‟
axloqiy   qadriyatlardan   foydalanishi   va   bunda   axloqiy   ta sir   ko’rsatish	
‟
texnologiyasidan   oqilona   o’z   faoliyatida   joriy   eta   olishi   lozim.   Axloqiylikka
o’rgatish,   axloqan   va   ma nan   yuksak   bo’lish,   umuman   tazyiqni,   kuch   ishlatishni	
‟
rad   etadi.   Ma muriy   tazyiq   yoshlarni   yot   ta sirlardan   asrab   qololmaydi.   Buning	
‟ ‟
yagona yo’li – talaba yoshlar bilan munosabatda bo’lishda gumanistik tamoyillarni
joriy   etish,   erkin   fikr   almashinishmyhitining   yaratilishidir.   Zero,   mamlakatimizda qyrilayotgan   erkin   fuqarilik   jamiyatining   asoschisi   prezidentimiz   Islom   Karimov
bu   ezgu   ishlarni   amalga   oshirishda   hamihsa   yoshlarga,   ularning   mustaqil   fikrli,
iqtidorlilariga ishonadilar. 
  
 
 
  Foydalaniladigan adabiyotlar 
 
1. 2.I.A. Karimov. Ma„naviy yuksalish yo„lida T, 1998 yil. 
2. 3.Karimov I.A. Barkamol avlod - O zbekiston taraqqiyotining poydevori T.,‟
1998 yil 
3. Karimov   I.A.   Milliy   istiqlol   mafkurasi   –   xalq   e„tiqodi   va   buyuk   kelajakka
ishonchdir T., 2000 yil 
4. Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat-yengilmas kuch. T.2008 y.  
5. Karimov I.A. Jahon moliyaviy iqtisodiy inqirozi, O zbekiston sharoitida uni	
‟
bartaraf   etishning   yo llari   va   choralari.   Toshkent,   O zbekiston   nashriyoti,	
‟ ‟
2010. 
6. Karimov   I.A.   O’zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida.   Toshkent,
O zbekiston nashriyoti, 2011 y. 	
‟
7. 1.Davletshin M. G. Umumiy psixologiya.  T., TDPU, 2002. 
8. Davletshin   M.G.,   Do stmuxamedova   Sh.A.,   Mavlonov   M.M,To ychieva	
‟ ‟
S.M., «Yosh va pedagogik psixologiya». T. TDPU, 2004. 
9. 3.Ivanov I., Zufarova M. Umumiy psixologiya.  O z.FMJ., 2008. 	
‟
10. 4.Немов Р.С. Психология. M.: Владос, 2003. 1-2-т. 
11. 5.G’oziev E. G’. Umumiy psixologiya.  1-2 tom. T., Fan, 2002. 
12. 6.Xaydarov F.I., Xalilova N. “Umumiy psixologiya”. T.: 2009. 
13. 7.Гамезо A. «Aтлас по психологии». Moсква, Питер, 2001. 
14. 8.Радугина A.A. Педагогика и психология. M., 2007. 
15. 9.Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб: Питер, 2007. 
16. 11.G’ozievE.G’. Ontogenez psixologiyasi.-T.: Noshir. 2010. 
17. 13.  Maxsudova M.A. Muloqot psixologiyasi. T., 2006 
18. 14. Nishanova Z. Psixik taraqqiyot diagnostikasi.  T., TDPU, 2004 
19. 15.Nishanova   Z.T.,   Tulyaganova   Sh.T.,   Ubaydullaev   A.X.   «O smirlik	
‟
davrida qo rquv holatining namoyon bo lishi».  	
‟ ‟ TDPU, 2009. 
20. G oziev E. Umumiy psixologiya. 	
‟ 1-kitob. T.: Universitet, 2002. 
21. G oziev E. Psixologiya metodologiyasi. 
‟ T. Universitet, 2002. 
22. G oziev E. Umumiy psixologiya.T.: Universitet, 2010. 
‟
23. . G oziev E. Pedagogik psixologiya. 
‟ 1-kitob. T.: Universitet, 1997. 
24. G oziev E.Ontogenez psixologiyasi. 1-kitob. T.: Universitet, 2010. 
‟
 25.G oziyev E.E.Tafakkur psixologiyasi T; «O qituvchi» 1996 y 	
‟ ‟
 
Elektron ta’lim resurslari 
1. www.childpsy.ru     
2. www.edu.uz     
3. www.psychology.uz     
4 . www.   p sychology.net.ru

Boshlang’ich sinf o’quvchilarida ijodiy tafakkurni shakllantirish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский