Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 1.7MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 02 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Telzor Uchun

Ro'yxatga olish sanasi 21 Aprel 2025

9 Sotish

Boshlang’ich sinf o’quvchilarida sog’lom turmush tarzini rivojlantirish

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………………..……...............3
I.BOB. BOSHLANG‘ICH   SINF    O‘QUVCHILARIDA  SOG‘LOM  
TURMUSH  TARZINI RIVOJLANTIRISH……………………………............8
1.1.    Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida sog‘lom turmush tarzini shakllantirishning
nazariy jihatlari ……………………………………………………………………..8
1.2.    Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida sog‘lom turmush tarzini  shakllantirishning 
pedagogik   asoslari ……………………………………………………..…...……10
1.3.     Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida sog‘lom turmush tarzini shakllantirishning 
pedagogik jihatlari …………………………………………………………...……15
II.BOB. O‘QUVCHILAR GIGIYENASIGA RIOYA QILISH SOG‘LOM 
TURMUSH TARZINING ASOSI……………………………………….…..…17
2.1.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida sog‘lom turmush tarzini shakllantirish 
usullari va vositalari ………………………………………………………………17
2.2.  O‘quvchilarni turli xil kasalliklar, zararli odat va ta’sirlardan himoya qilish 
usullari …………………………………………………………………………….23
2.3.  Jismoniy tarbiya va sport bilan shug‘ullanish ,  sog‘lom turmush tarzini 
shakllantirishda asosiy vositadir …………………………………………….…….25
XULOSA…………………………………………………………………..……..29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………….….……34
ILOVALAR………………………………………………………………….…..36 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O‘zbekiston       Respublikasi       mustaqillikka
erishgandan  keyin  demakratik   va erkin  huquqiy   jamiyat   barpo   etish   yo‘lida
mustaqil     fikrlovchi,     aqliy, ma’naviy-axloqiy   va     jismoniy     jihatdan     yetuk ,
barkamol   avlodni  tarbiyalash   zaruriyati   kun  tartibiga  qo‘yildi.   O’zbekiston
Respublikasining   “Ta’lim     to‘g‘risida   ”   gi   qonuni,“Kadrlar       tayyorlash     milliy
dasturi ” ,  “Sog‘lom  avlod”   Davlat  dasturi  mazmunida  insonni   intelektual   va
ma’naviy   –   axloqiy       jihatdan       tarbiyalash,   o‘quvchilarda       sog‘lom     turmush
tarzini     shakllantirishni taqozo     etmoqda. Insonning     hayoti     va     salomatligini
ta’minlash, o’sib   kelayotgan  yosh avlodni   jismonan  baquvvat  qilib  tarbiyalash
bugungi     kunda       dolzarb     ijtimoiy   masala       darajasiga     ko’tarilmoqda.   Sog‘lom
turmush tarzini shakllantirish dolzarb ijtimoiy buyurtma ekanligi; keyingi yillarda
ekologiyaning     keskin     o’zgarishi,   turli   yuqumli     kasalliklarning     kelib   chiqishi;
O‘rta     ummum   ta’lim     maktablarida,     xususan     boshlang‘ich     sinflarda     sog‘lom
turmush tarzi ko’nikmalarini shakllantirish muhim bosqich ekanligi 1
;
Mamlakatimiz     ravnaqi     uchun     har     tomonlama     kamol     topgan   (   ham
ma’nan,   ham   jismonan   yetuk)   insonlarni   voyaga   yetkazish   talab   va   ehtiyojining
kuchayganligi bilan belgilanadi. Sog‘lom   avlodni   tarbiyalash,   sog‘lom turmush
tarzi   qaror   toptirish,   insonning   salomatligini     har     tamonlama     muhofaza     qilish
ajdodlarimiz  merosida to shu kungacha  o‘z  aksini  topib  kelmoqda.Boshlang‘ich
sinf  o‘quvchilarida  sog’lom  turmush  tarzini  shakllantirishning pedagogik shart-
sharoitlarini  aniqlash; 
Sog‘lom     turmush     tarzi     asoslarining     boshlang‘ich     sinflardagi     usul     va
vositalarining     samaradorligini     aniqlash;     dars     va     darsdan     tashqari     jarayonda
boshlang‘ich     sinf     o‘quvchilarida     sog‘lom     turmush     tarzini     shakllantirishga
ta’sir etuvchi omillar.
Salomatlik   -   har     bir     inson     uchun     bebaho     boylik     sifatida     jamiyatning
ijtimoiy-iqtisodiy     rivojlanishining     muhim     shartlaridan     biri     bo‘lib     kelmoqda.
Inson   mustahkam     salomatlikka     ega     bo‘lgandagina     baxtli   bo‘lib     yashashi
1
 Afanasyev.Yu. Salomatlik alifbosi. T ”Ibn Sino” n. 1995-y. 104-b.
3 mumkin. Har  bir  millatga,  har  bir  mamlakat  uchun  muqaddas  bo‘lgan  tarixiy,
madaniy,   milliy     qadriyatlarning     barchasini     jismoniy     va     ruhiy     sog‘lom
insongina   yarata oladi.   Shunday ekan    salomatlik     mavjud   barcha   qadriyatlar
orasida  eng  oliysi sifatida  qadrlanmog‘i  lozim.  Inson  salomatligini  har  qancha
moddiy     boylik     va   mablag‘       evaziga     sotib     olib     bo‘lmaydi.     Har     bir     shaxs
o   ‘zining     yurish-turishi     uchun     mas   ’ul     deb     qabul     qilingan     demokratik
jamiyatda,     inson     salomatligi   muhim     ahamiyatga     ega     bo‘lgan     oliy     qadriyat
darajasiga     ko‘tariladi,     har     bir     kishi     o‘z     salomatligining     quruvchisi   bo'lib
maydonga chiqadi,  uni  shunday qurish  kerakki,  u  hech  qachon buzilmasin,  har
qanday     zararli     ta’sirlarga     bardosh   bera   olsin.   Buning   uchun   har   bir   kishi
mustahkam   salomatlikka   qanday   erishish   yo‘lini,   salomatlikning     sir   asrorlarini
chuqur     bilishi   va   to‘laqonli   salomatlikning   yagona   yo'li   sog‘lom   turmush   tarzi
ekanligini   anglab   yetishi   lozim.   Bir   qator   rivojlangan mamlakatlar, jumladan,
G‘arbiy     Yevropa,   AQSh,   Yaponiyada   o‘tgan   asrning   70-yillaridayoq,     aholi
salomatligining  keskin  yomonlashuvi  sababli  vujudga  kelgan  jiddiy  vaziyatdan
chiqish   uchun   aholining   turmush   tarzini    o‘zgartirish   lozim    degan    xulosaga
kelinib,   aholi   o‘rtasida   ommaviy   sog‘lomlashtirish   ishlarini   rivojlantirishga
kirishiladi.  Ommaviy  ravishda  tamaki  chekish,  olkagolli ichimliklar ichish kabi
zararli odatlardan voz kecha boshlandi. AQSh da esa sigaret, aroq va boshqa spirtli
mahsulotlarni   reklama   qilish   taqiqlandi.   Bu   mamlakatlarda   tana   tuzilishi
go‘zalligi, mustahkam sog‘liq, sport bilan shug‘ullanish va shu kabilarga  kundalik
hayot     me’yori,   madaniylik     belgisi   deb   qaraladi.   Sog‘lom   turmush   tarzini
shakllantirishning     tashabbuskorlari   (vrachlar,   siyosatdorlarning)     irodasi     yagona
shiorga:     “Agarda     biz     jismoniy       mashg‘ulotlar       bilan     shug‘ullanmasak,     o‘z
organizmimizni     chiniqtirmasak,   ovqat   sifatida   kerakli   va   tabiiy   xossaga   ega
mahsulotlarni   iste’mol   qilmasak,   barchamiz   infarkt,     insult,     diabet,     ruhiy
xastaliklar,     allergiya     kabi   kasalliklarning   qurboni   bo‘lamiz”     degan     chaqiriqqa
yo‘naltirildi.     Buning     natijasida     AQSh     va     boshqa   rivojlangan     Yevropa
mamlakatlarida     millionlab     aholining     yugurish,     piyoda   yurish     kabi
mashg'ulotlarga     jalb     etilganligini     ko‘rsatib   o‘tishning   o‘zi   kifoya.
4 Keyingi   yillarda   bizning   respublikamizda   ham   bu   sohaga   jiddiy   e’tibor
berilayotganligi  kishini  quvontiradi. Qator zamonaviy sport  inshoatlari, stadionlar
xalqaro standartlar talabiga mos qilib qurilmoqda. Biroq aholining barcha qismini
ommaviy   sport   mashg‘ulotlariga   jalb   qilishlik   bo‘yicha hali   anchagina   ishlar
oldimizda  turibdi .  O‘zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasining  2003-yil
4-noyabr  “Ommaviy  sport   targ‘ibotini   yanada   kuchaytirish    chora tadbirlari
to‘g‘risida” gi  qarori  bu  sohada  muhim  qadam  bordi.  
Aholi   o‘rtasida   so‘g‘lom turmush tarzini shakllantirish   ishlari   zamonaviy
kuchaytirish   chora   tadbirlari  to‘g ‘risida” gi    qarori   bu   sohada   muhim  qadam
bo‘ldi. 
  Aholi   o‘rtasida   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirish   ishlari   zamonaviy
talablar darajasida bo‘lishi uchun, bu sohani boshqarish borasida olib borilayotgan
ishlarni tubdan yaxshilash  lozim. Bu   sport    mashg‘ulotlariga   ommaviy ravishda
kirishmasdan   turib     amalga     oshirib     bo‘lmaydi 2
.     Mamlakatimizning     har     bir
fuqarosi     o‘z   salomatligini   ko‘z   qorachig‘iday   asrashga   erishishi   kerak.   Buning
uchun har   bir   kishi:  o‘z  salomatligini  bosqichma-bosqich  mustahkamlab   borishi;
o‘z   organizmining   imkoniyatlarini   avaylab asrashi,   uzoq   umr   ko‘rishni   niyat
qilishi     va     shunga     intilishi;     nafsini     tiyishi,   nopok   va   nojoiz   ishlardan   voz
kechishi;   o   ‘z   salomatligi   haqida   doimo   qayg‘urishi   va   uni   davlatning   yoki
vrachlarning   vazifasi   deb   qaramay,   o‘z   salomatligi   eng   avvalo,   uning   o‘zining
qo‘lida   ekanligini   anglab   olishi   va   shunga   yarasha   harakat   qilishi   lozim.   Inson
salomatligi  uning baxtli  va farovon turmush kechirishi  uchun asosiy  zamin bo'lib
xizmat qilishini esdan chiqarmasligi kerak. Aholi o‘rtasida sog‘lom turmush tarzini
shakllantirish   tadbirlari   orasida   barcha   aholi   qatlamlarini   ommaviy   ravishda
gigiyenik   bilimlar   bilan     qurollantirish     va     gigiyenik   ko‘nikmalarni   o‘zlashtirish
uchun  o‘qilish  muhim  o ‘rinni  egallaydi.  Gigiyenik  bilimlarni  targ‘ib  qilishda
e   ’tiborni   nafaqat   jismoniy,     balki,     insonning     axloqiy     va   ma’naviy
barkamolligini  muslahkamlashga  ham  qaratish  kerak.  Insonning        ma’naviy
barkamolligi  deganda  –  uning  sog‘om  fikrlash  qobiliyati,  madaniyati, yurish-
2
 Zuparova X. ”Boshlang‘ich sinflarda salomatlik soatlarini olib borish”. Bosh.t.jur. T.2005-y. № 5 7-b.
5 turishi va axloqi  tushuniladi  va  u  insonda  jismoniy,  ruhiy,  ijtimoiy  va biologik
uyg‘unlikni  yaratadi.  Ma’lumki,  hozirgi  vaqtda  respublikamiz ijtimoiy-iqtisodiy
hayotining   barcha   jabhalarida   keng   qamrovli   islohotlar   o‘tkazilmoqda. Undan
asosiy     maqsad,     respublika     iqtisodiyotida     bozor   munosabatini     tezroq
shakllantirish,   kishilarimizning   farovon   turmush darajasini ta ’minlash ,   barcha
hamyurtlarimizning     tibbiy     xizmatning     hamma     turlaridan   baravar     bahramand
bo‘shini   ta’minlash,  siyosiy  sohada  esa  huquqiy     demokratik  davlatni  qurish
va   fuqarolik   jamiyatini   shakllantirishdan   iboratdir. Mustaqillik   yillarida   aholi
salomatligini  mustahkamlash  borasida  sezilarli   yutuqlarga  erishildi.  Sog‘liqni
saqlash   tizimining   moddiy-texnikaviy   negizini   mustahkamlash   borasida   yirik
ishlar     amalga     oshirila     boshlandi.     Bu     sohadagi       ishlar       ayniqsa     0‘zbekiston
Respublikasi     Prezidentining     1998-yil     10-   noyabrdagi       PF-2107-   sonli
“O‘zbekiston   Respublikasida   sog‘liqni   saqlash   tizimini   isloh   qilish   davlat   dasturi
haqida” gi Farmoni  qabul  qilingandan  keyin  yangi  bosqichga   ko‘tarildi.  Qisqa
vaqt     ichida   respublikada     shoshilinch     va     tez     tibbiy     yordam   tizimi     yaratildi.
Qishloq   aholisiga     malakali     vrachlik     yordamini     ko'rsatishni         ta’m   inlash
maqsadida   mutlaqo   yangi   tipdagi   birlamchi   davolash-profilaktika muassasasi -
QVP (qishloq vrachlik punkti) lar tarmog‘i  yaratildi.
Ijtimoiy   kuchaytirish   chora   tadbirlari     to‘g‘risida   ‘‘   gi     qarori     bu   sohada
muhim   qadam       bo‘ldi.     Aholi   o   ‘rtasida     sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirish
ishlari   zamonaviy   talablar     darajasida     bo‘lishi     uchun,     bu     sohani     boshqarish
borasida   olib   borilayotgan     ishlarni     tubdan     yaxshilash     lozim.     Bu     sport
mashg‘ulotlariga   ommaviy     ravishda     kirishmasdan     turib       amalga       oshirib
bo‘lmaydi.   Mamlakatimizning     har     bir     fuqarosi     o‘z     salomatligini     ko‘z
qorachig‘iday asrashga  erishishi  kerak.  
Kurs   ishining   maqsadi:   Bolalarda     sog‘lom         turmush         tarzini
rivojlantirishda   ijtimoiy-pedagogik     muammolarida     ishlatiladigan     metodlarni
o‘rganish  va  tahlil  qilish
Kurs ishining vazifalari :
1. Bolalarni sog‘lom  turmush  tarzi  haqida  umumiy  tushunchalarni;
6 2. Bolalarni sog‘lom  turmush  tarziga oid  ko‘nikmalarni;
3. Bolalarga sog‘lom  turmush  tarzini  rivolantirishni;
4. Bolalarni sog‘lom  turmush tarzini  o‘rganish.
Kurs   ishini  obyekti:    Bolalarda  sog‘lom    turmush    tarzini       rivojlantirishda
ijtimoiy-pedagogik  muammolarda  ishlatiladigan  metodlarni  o‘rganish  va  tahlil
qilish  jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Bolalarda   sog‘lom     turmush     tarzini
rivojlantirishda     ijtimoiy-pedagogik   muammolarda     ishlatiladigan     metodlarni
o‘rganish     va     tahlil   qilishda     qo‘llaniladigan     didaktik     o‘yinlar     va     ulardan
foydalanib  yaratilgan   mashg‘ulot  ishlanmalari.
Kurs   ishining   metodlari:   Bolalarda   sog‘lom     turmush     tarzini
rivojlantirish-da         ijtimoiy-pedagogik       muammolarda     qo‘llaniladigan     didaktik
o‘yinlar,  usullar  va  metodlar. 
Kurs ishining tuzilishi:   Kirish , asosiy  qism, 2 bob, xulosa,  foydalanilgan
adabiyotlar  ro‘yxati,  ilovadan  iborat.                                                              
7 I BOB.  BOSHLANG‘ICH  SINF  O‘QUVCHILARDA  SOG‘LOM
TURMUSH  TARZINI SHAKLLANTIRISHNING  NAZARIY  JIHATLARI
1.1 Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarda sog‘lom turmush tarzini
shakllantirishning  pedagogik  asoslari.
Mamlakatimiz     mustaqillikka     erishgandan     buyon     jamiyatimizda
kelajagimiz   bunyodkori     bo‘lgan     yoshlarga     e’tibor     yana     kuchaydi.   Ayniqsa
yoshlarni     sog‘ligini   saqlash     sohasidagi     ijobiy     o‘zgarishlarni     har     qadamda
sezish   mumkin. Bugungi     kunda   xalq   ta’limi   tizimiga   qarashli   qaysi   turdagi
muassasani   olmaylik,     ularda     shifokorlar     va     malakali     hamshiralar     xizmat
ko‘rsatishmoqda.     Umum     ta’lim     maktablari     o‘quvchilari     salomatligini
muhofaza  qilish, ularga malakali  tibbiy  xizmat  ko‘rsatish,  kasal   o‘quvchilarni
o‘z   vaqtida   aniqlash, ularni   sog‘lomlashtirish,   turli   kasalliklarni   oldini   olish
ishlari       keng     yo‘lga       qo‘yilgan.[1]   Bugungi     kunda     sog‘lom     turmush     tarzini
shakllantirish  ham  o‘tgan davrlardagidek  muhim   hisoblanadi   va   bu   muammo
ham  o‘tgan  davrlardagidek  ijtimoiy   muammo  sifatida  o‘rganilgan.  Bu  borada
bir     qator   pedagog     olimlarimiz     tadqiqot     ishlarini     olib     borib     tavsiyalar
berganlar.     Boshlang‘ich       o‘quvchilarda       sog‘lom     turmush     tarzini
shakllantirishga     salbiy   ta’sir     ko’rsatuvchi     omillar     zararli     odatlar     va     ularni
bartaraf     etish     yo‘llari     pedagog     olimlar       M.Abdulaziz,       M.Axmedov,
M.Axmatov,     M.   Ikromova,   O.Najmiddinov,     I.Nasritdinov,     X.Raxmatov,
T.Uzoqov   va   boshqalar   ishlarida   o‘rganilgan.Fiziolog     olim       B.Chumakov
o‘quvchilarda     sport     bilan     shug‘ullanish,     to‘g‘ri   ovqatlanish   qoidalari,   kun
tartibiga   rioya   qilish,   zararli   oqibatlarga   berilmaslik   va   to‘g‘ri       dam         olish
haqidagi  tavsiyalarni  ishlab  chiqdi.
Sog‘lom   turmush  tarzini   shakllantirishga  ekologik  muammolar  yechimi
muhim  ahamiyat  kasb  etadi.  Bu  borada  I.Alibekov,  P.Baratov,  E.Turdiqulov,
Sh.   Qurbonov,   A.Ikromov,   B.Xolliyev,   A.To‘xtayev,   Yu.   Shodimetov   va
boshqalar   tadqiqotlari   ibratlidir.     Xususan,   respublikamiz   olimlari   pedagogika
fanlari   doktori,   professor   E.O.Turdiqulov,   biologiya   fanlari   nomzodi,   dotsent
J.T.   Siddiqov     taqrizlari     ostida     mualliflar:     K.Roziqov,     A.To’xtayev,
8 A.Nigmatov ,  R.Sultonov  tomonidan  “ Ekologiya  va  atrof – muhit  muhofazasi
haqida   yeti   saboq   ”     ekologiyadan     o’quv     qo‘llanma     taqdim     etilgan.   “Hozirgi
davrda,  xususan,  ilm-fan  va  texnika,  turli  xil  texnologik  jarayonlarga  ehtiyoj
nihoyatda     ortgan     sharoitda,     o‘sib     kelayotgan     yosh     avlodga     ekologiya     va
atrof-muhitning  muhofazasi  asoslaridan  nazariy  hamda  amaliy  bilim  berishga
mo‘ljallangan     adabiyotlarni     tayyorlab,     chop     etib     va     iste’molchilarga     o‘z
vaqtida  yetkazish  davr  talabi” 3
. 
3
  Zuparova X. ”Boshlang‘ich sinflarda salomatlik soatlarini olib borish”. Bosh.t.jur. T.2005-y. № 5 7-b.
9 1.2 Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarda  sog‘lom  turmush  tarzini
shakllantirishning   pedagogik  jihatlari.
Kunning     ko‘p     qismini     (   70%)     o‘quvchilar     ta’lim     muassasalarida
o‘tkazadilar.   Ta’lim     muasssasalarida     o‘qish     vaqti     bolaning     o‘sish     va
rivojlanishiga     to‘ri     keladi.   [2]   Respublika     bo‘yicha     ta’lim     muassasalaridagi
boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari 2923809  nafarni  tashkil  qiladi.  Tibbiy  ko’rikdan
2883931     nafar,     ya’ni       98,6%   o’tgan   bo’lib,   shundan   sog’lom   bolalar   1057826
nafar, ya’ni 36,6% ni, kasal bolalar  esa  1826105  nafar  ya’ni  63% ni   ko‘rsatadi.
Ushbu     raqamlardan     ko‘rinib     turibdiki     sog‘lom     bolalarga     qaraganda     kasal
bolalarning     ko‘rsatkichi       yuqori.   Hozirgi     kunda     o‘qitishning     samaradorligi
o   ‘quvchilarning     aqliy     faoliyatini     oshirish     xisobiga     erishiladi.     Ko‘pchilik
o‘quv   muassasalarida,   ayniqsa   fanlarni   chuqurlashtirib   o‘qitilayotgan   maktablar
uchun  doimiy  psixoemotsional  diqqatlilik,  uyquning   kamayishi,  uzoq  muddat
o‘tirish,  harakat  va  toza  havoda  bo‘lish  vaqtining  kamayishi  holatlari  xosdir.
O‘quv  jarayoni  salbiy  omillarning  ta’siri  o‘sayotgan  organizmni  asab,  immun
va   boshqa   tizimlarning   moslashuv   rezervlarining   yomonlashuviga,   funksional
o‘zgarishlar   va   surunkali   o‘choqlarning   shakllanishiga     olib     keladi.     O‘qitish
omillarining     bolalar     sog‘ligiga     salbiy     ta’siri     o‘quvchilarga     tibbiy     xizmat
ko‘rsatishni   takomillashtirishni   talab   qiladi.Ta’lim   muassasalarida,   ayniqsa
maktablarda   bolalar   haftada   5-6   kun   davomida   4   soatdan   6   soatgacha   bo’ladilar.
Bolalarni   jamoa   sifatida   tashkillashtirish   va   ularni   o‘quv   muassasasida   uzoq
muddat   bo‘lishi,   butun   o‘qish   davomida   maqsadga   yo‘naltirilgan   ommaviy
profilaktik   va   sog‘lomlashtirish   dasturlarini   samarali   amalga   oshirish   imkonini
beradi.  
Bolalarni   chuqurlashtirilgan  tibbiy  ko‘rikdan  o‘tkazishning  maqsadi  ular
sog‘ligidagi  nuqsonlarning  ilk  asoratlarini  aniqlashdir.
Ko‘rikning     ketma- ket   va   bosqichlari,   tadqiqotning   hajmi   va   usullari,
xulosalar     shakllari     Sog’liqni     Saqlash     Vazirligi,     Xalq     ta’limi     Vazirligi
buyruqlari   va   qo‘shma   buyruqlari     bilan     tasdiqlangan.     Ta’lim     muassasalarida
tibbiy  ko‘rik  va  sog‘lomlashtirish  jarayonlarini  amalga   oshirish  ma’muriyatni,
10 tibbiy     xodimlarni,     pedagoglarni,     ota   –   onalarning     hamkorlikdagi     faoliyatini
nazarda  tutadi.  Umum  ta’lim  maktabning  birinchi  sinfida  o‘qitish  rejimining
o‘ziga       xos       tomoni     shundaki   ,     bola     maktab     ostonasiga     qadam     qo‘ygunga
qadar     fiziologik     sistemalari   ,     jismoniy     va     ruhiy     holati     ma’lum     darajada
rivojlangan     bo’lishi     kerak.   Bu     bolaga     maktab     zimmasiga     qo‘yayotgan
talablarni    uddalashga   yordam    beradi.   Maktabga    yetarlicha tayyor    bo‘lmaslik
ko‘pincha    organizm    rivojlanishining   orqada   qolishiga   emas  , o‘quv   faoliyati
jarayonida     zo‘riqishga   ,   uchraydigan     funksiya     va     sistemalarning     yetarlicha
rivojlanmaganligiga     bog‘liq.     Sog‘lom     bola     organizmi     6   -7     yoshdan     asosan
morfologik  hamda  funksional  jihatdan  maktab  ta’limiga  tayyor  bo‘ladi. 
Chuqurlashtirilgan     tibbiy     ko‘rikda     o‘quvchilarda     aniqlanayotgan
nuqsonlar   orasida     yetakchi     o‘rinni     tayanch   –   harakat     apparatida     va     oyoq
gumbazini shakllanishida  nuqsoni  borlar  egallaydi.
Zamonaviy     qarashga     muvofiq     gavdani     tutish     organizm     holatining
integral   tavsifidir     va     nasldan   –   naslga       o‘tuvchi     hamda     ijtimoiy     gigiyenik
omillarning kompleks   ta’siri  natijalarini  yoritadi. 
Bu     omillar     ichida     o‘tadigan     o‘quv     tarbiyaviy     jarayon     va     muhit
omillarining   o‘rganilayotgan     salbiy     ta’siridan     ko‘proq     tahlil     qilinayotgani
quyidagilardir:
1. gavdani  to‘g‘ri  shakllanishiga  maktab  mebelining  mos kelmasligi. 
2. Darsliklar  bilan  to‘la  papkani  o‘ta  og‘irligi 
3. Jismoniy  kam  harakat  va  ko‘p  o‘tirishdir. 
Tayanch   –   harakatda     nuqsoni     bor     bolalar     va     o‘smirlarning     tibbiy
ko‘rigini   o‘tkazish     va     sog‘lomlashtirish     uchun     ta’lim     muassasasining     tibbiy
xodimlari, pedagoglar ,  ota – onalar  bilan  doimiy  hamkorlikda  ishlasi  zarur.  
Pedagoglar       o‘quvchilar       o‘rtasida     sog‘lomlashtirish       ishlarini       tashkil
qilishlari,   ota   –   onalarga       o‘quvchilarning     kun     tartiblarini       to‘g‘ri     tashkil
qilishlarini   nazorat    qilishlari  zarurligi   tushuntiriladi.
Ta’lim       muassasalarida       o‘quvchilarning       tayanch       harakat       apparatida
ko‘p uchraydigan   nuqsonlardan   biri   oyoq   tagining   deformatsiyasi. 
11 Bolalar      va     o‘smirlar      orasida      asosan      bo‘yiga      ketgan     yassi    oyoq
keng   tarqalgan   ,     eniga       ketgan     va         boshqa       turdagi       yassi     oyoq     kamroq
uchraydi   .   Yassi     oyoq       rivojlanishining       asosiy     sababi       mushaklar     va
bog‘lovchi apparatning   bo‘shlig‘idir. 
An’anaviy   shakllangan   ta’lim-tarbiya   jarayonida   o‘quvchilarning   ko‘p
vaqti     o‘tirgan     holatda     bo‘ladi .   Shuning     uchun     pedagoglar     o‘quvchilarni
dars       vaqtida       o‘tirish       holatlarini       nazorat     qilishlari   ,       darslarda       jismoniy
tarbiya   daqiqalarini  o‘tkazishlari ,  ijobiy   ta’sir   qiladigan   harakatlar   tartibini
tashkil   qilishlari ,     jismoniy     tarbiya     mashqlariga     gavdani     to‘g‘ri     tutishga
yo‘naltirilgan       mashqlarni     kiritishlari       zarur.       Mashqlarni       musiqa       ijrosida
bajarish       yanada       ko‘proq     ijobiy       samara       beradi   .     Maktabda     o‘qishning
birinchi      kunidan   boshlaboq      birinchi    sinf    o‘quvchilarida     to‘g‘ri      o‘tirishni
shakllantirishga   e’tibor  qaratish  zarur .  Bolalarni  maktabda  va   uyda  o‘tirish
holatini     nazorat       qilishning       oddiy    usullarini     pedagoglar     o‘rgatishlari     zarur.
Pedagoglar       bolaning       o‘tirishini       sabr       bilan       boshlang‘ich       sinflarda
kuzatishlari       kerak   .     Yozma     ishlarni     bajarish       uchun     zarur     bo‘lgan       egilib
o‘tirish  holatida  orqa  mushaklarga  og‘irlik  tushadi ,  yurak  urushi  tezlashadi ,
nafas   olish  harakatining  amplitudasi  kamayadi .  
 Bunday  holatda  tenglikni saqlash  uchun   o‘quvchilar  stol  ustiga  ko‘krak
bilan  suyanadilar ,  bu  esa  ichki  organlar  ishini  yanada  og‘irlashadi .  Shuning
uchun     boshlang‘ich     sinf   o‘qituvchilarining     nazorati     bolalarning     sog‘lom
bo‘lishlari  uchun   katta  ahamiyatga  ega 4
.
   Darslarda  jismoniy  tarbiya  daqiqalarini  o‘tkazish o‘quvchilarning  ishga
layoqatliligini  ushlab  turish  uchun   samarali  vositadir.[3] 
Rus     olimasi     Kuindji     N.N     darslarida     jismoniy     tarbiya     daqiqalarini
albatta o‘tkazish   zarurligini   uqtiradi ,   chunki  bunda  o‘quvchilarning  markaziy
nerv  tizimini  hamda  partada  uzoq  o‘tirishi  sababli  statik   taranglashgan  skelet
mushaklar  dam  olishi  ta’minlanadi.  
4
  Zuparova X. ”Boshlang‘ich sinflarda salomatlik soatlarini olib borish”. Bosh.t.jur. T.2005-y. № 5 7-b.
12 Jismoniy       tarbiya     daqiqalarini     uni     versal     profilaktik       samara     berishi
uchun   turli       guruhdagi   mushaklar     va     miyada     qon     aylanishini     yaxshilashga
mo‘ljallangan  mashqlarni  o‘z   ichiga   olishi  kerak. 
Jismoniy     tarbiya       daqiqalarini       o‘tkazish     uchun     3-4     mashqdan     iborat
maxsus mashqlar   majmuasidan  foydalanish   mumkin.   Ta’lim   muassasalarida
alohida   o’rganlarga,     tizimga     va     butun     organizmga     ruhiy     va     statik     og’irlik
qiluvchi     mashqlar   ,     darsda     umumiy     toliqishni     oldini     olish     uchun     jismoniy
tarbiya     daqiqasi     va     dars     davomida     taranglashganini     xisobga       olgan     holda
turli   guruh mushaqlari   uchun   to‘plangan   mashqlardan   iborat     umumiy   ta’sir
qiluvchi  mashqlar   o‘tkazishni   talab  qiladi .  Mashqlar  1,5  –  2  daqiqa   davom
etadi. Mashqlarni  tuzishga   jismoniy  tarbiya o‘qituvchisi  yordam  beradi.  Yozuv
darslarida  mashqlar  ikki  marotaba  15  va  25 – daqiqalarda  o‘tkazilishi  kerak,
panjalari  toliqishini  yumshatish  uchun   mashqlar  bajariladi.
Maktabda  o‘quvchilarni  harakatga   bo‘lgan   biologik   talabini  qondirish
uchun sharoit  yaratish  lozim .  Bu  talab  2  soatdan   ko‘p  hajmdagi   bolalar  va
o‘smirlarni   kunlik  harakat  faolligini   qondirishi  mumkin. 
Harakat     faolligining       bunday     hajmi     har     qaysi   o‘quvchi     har     kuni
bajarilishi zarur bo‘lgan   ertalabki   gimnastikadan,  tanaffusdagi  harakatlanuvchi
o‘yinlardan ,  uzaytirilgan  kun  tartibidagi  sport  soati ,  jismoniy  tarbiya  darslari
va  maktab  musobaqalari ,  salomatlik  kunlari  hamda  ochiq  havodagi o‘yinlar ,
jismoniy     tarbiya     bilan       mustaqil     shug‘ullanish     va     sport     seksiyalaridagi
mashg‘ulotlardan  jamlanadi.
Hozirgi     kunda     yoshlarimizning       salomatligini       ko‘ngildagidek     deb
bo‘lmaydi.   Bolalarda     ovqat     hazm     qilish     va       qon     hosil     qilish       a’zolari
kasalliklari,     asab   kasalliklari   ,       yuqumli       teri     kasalliklari     yetakchi     o‘rin
egallaydi. 
Aynan       shuning       uchun       ham       ta’lim   –   tarbiya       ishlarini       yoshlar
organizmining   fiziologik     xususiyatlariga       asoslangan     ,      gigiyena       qoidalariga
to‘liq     rioya   qilingan     holda       ta’lim     tizimini     faoliyat     ko‘rsatishni     ta’minlash
bugungi   kundagi muhim pedagogik muammolardandir.  ‘
13 Pedagoglar    yoshlarning    o‘sish  va  rivojlanishi    qonuniyatlarini  bilishi ,
o‘quvchi - yoshlarni  yosh  xususiyatlariga  qarab  aqliy   va  jismoniy  ish  bajara
olishi ,   tibbiy – gigenik   qoidalariga   rioya   qilgan   holda   o‘quv   maskanlaridagi
ta’lim – tarbiya  ishlarini   to‘ri   yo‘lga  qo‘yishlari  kerak. 
Bolalar       salomatligini       muhofaza       qilish   ,   sog‘lom       turmush       tarzini
shakllantirish     va     natijada     sog‘lom     avlodni     yaratish     uchun     albatta
o‘quvchilarga  tibbiy – gigiyenik   bilmlar  berish  juda  ham  zarur.
Xulosa     qilib     aytganda     ta’lim   –   tarbiya     muassasalarida     o‘quvchilarning
kasalliklarga       chalinishining       oldini     olish     va     sog‘lom     turmush     tarzini
shakllantirishda  quyidagi  asosiy  omillarni   ko‘rsatib   o‘tamiz: 
˗ o‘quvchilarni   sog‘ligini     ekologik     va   iqlim   sharoitlarini   hisobga
olgan holda   chuqurlashtirilgan   tibbiy   ko‘rik     va   sog‘lomlashtirish   tadbirlarini
o‘tkazish;
˗ kasallikka   qarshi  va  sog‘lomlashtirish  tadbirlarini  uzviy  va  izchil
holda o‘tkazish; 
˗ sog‘lomlashtirishga       muxtoj       o‘quvchilarni     sog‘lomlashtirish
muassasalariga yuborish;
˗ boshlang‘ich       sinf       o‘quvchilarda       sog‘lom         turmush       tarzini
shakllantirishda     pedagog   va   tarbiyachilarning       tibbiy   –   gigiyenik       bilimlarini
yetarli   bo‘lishini ta’minlash; 
˗ sog‘lomlashtirish     dasturini       amalga     oshirishda   tibbiyot   xodimlari,
ota – onalar bilan  hamkorlikda  ish   olib   borish;
˗ ota – onalar va pedagoglar tomonidan  o‘quvchilarning  kun   tartibini
to‘g‘ri   tashkil etishni nazorat qilish. 
14 1.3 O‘quvchilar  gigiyenasiga  rioya  qilish  sog‘lom  turmush  tarzining
asosi.
Gigiyenaga       amal     qilish     sog‘lom     turmush     tarzining     asoslaridan     biri
hisoblanadi.     Bu     borada     ko‘pgina     olimlar     tadqiqot     ishlari     olib     borganlar.
Shaxsiy   gigiyena   va   ularni   saqlash   shartlari ,   o‘smirlar   o‘rtasidagi   gigiyenik
tarbiya   mohiyati,   o‘smirlarning   shaxsiy   gigiyenasini    tashkil   etishning   o‘ziga
xos  jihatlari  batafsil  o’rganilgan.
Gigiyenaning  bu  jihatlari  M.V. Antropova,  M.I. Ismoilov,  D.V. Kolesov,
S.E.Mansurova,   S.S. Solixo‘jayev,   D.J. Sharipova     kabi   olimlar   tadqiqotlarida
aks   etgan.   Boshlang‘ich     sinflarda   gigiyena   bo‘yicha     ko‘pgina   olimlar    ish
olib  borganlar . Bulardan  S. Solixo‘jayevning  ” Birinchi  sinfga  olti  yoshdan” ,
Sh.I.   Karimovning     ”Sog‘lom     avlod     uchun”     risolasi     Ibn     Sino     nomidagi
nashriyot     tomonidan     1993-   yilda     nashr     etilgan.   ”   Bolalarga     gigiyenik
ko‘nikmalarni     ularni     maktab     ostonasiga     qadam     qo‘ygan     kunidan     boshlab
singdirish   uchun   oilada   va   maktabda   qulay   shart- sharoitlar   yaratish   zarur”.
Bugungi     kunda     1-4   sinflar     uchun     tarbiya,         manaviyat   soatlari     darslari
o‘tilmoqda.  Darsliklarni  maktab   o‘quvchilariga   o‘qitishdan   maqsad  sog‘lom
turmush     tarzini     shakllantirish     sog‘lom     avlodni     voyaga     yetkazish     omillari,
shaxsiy   va   jamoat   gigiyenalariga   rioya   etishni   ularning   ongiga   singdirishda
iboratdir 5
. 
Shaxsiy   gigiyena  deganda  nima tushuniladi?
Bu  avvalo  kun  tartibi ,  ularda  harakat  faolligi,  teri  va  tanani  parvarish
qilish,   me’yorida     dam     olib     uxlash,     vaqtida     to‘g‘ri     ovqatlanish,     zarali
odatlardan   o‘zini tiyish,  o‘rganilgan  bo‘lsa  voz  kechish ,  kiyim – kechaklarini
toza     tutish,   zaruriy     talab     va     shartlarga     rioya   qilishdan     iborat   .   Kun   tartibi
nimani  bildiradi? 
Har   bir     o‘quvchi   kun   tartibida   xilma- xil   unumli   faoliyat   bilan   band
qiladi. Maktabga   boradi,   uy   ishlarini   bajarishda   ota – onasiga   ko‘maklashadi,
o‘rtoqlari   bilan   turli   jismoniy   mashqlar   bajaradi,   harakatli   o‘yinlar   o‘naydi,
5
  Zuparova X. ”Boshlang‘ich sinflarda salomatlik soatlarini olib borish”. Bosh.t.jur. T.2005-y. № 5 7-b.
15 dars     tayyorlaydi     va     hakozo.     Buning     uchun     o‘quvchi     o‘zi     bajaradigan
kundalik hamma asosiy  ishlarini  rejalashi  lozim.
O‘quvchilarning  shaxsiy   gigiyenasi  va  kun  tartibi. 
O‘quvchilarning   shaxsiy    gigiyenasi    rotsional    kun   tartibi    bilan   bog‘liq
bo‘lgan ko‘pgina  masalalarni  o‘z  ichiga  oladi.  Gavdani  va  og‘iz   bo‘shlig‘ini
o‘z     vaqtida     yuvib,     tozalab     turish   ,     salomatlik     va   mashq     qilishga     putur
yetkazadigan     yomon     odatlarni     tashlash     va     boshqalar     shular       jumlasidandir.
Maktab     o‘quvchisining     kun    tartibida      quyidagilar    bo‘lishi    nazarda   tutiladi   :
uyqu,   ovqatlanish,   maktabda o‘qish,  uyda  dars  tayyorlash,  toza  havoda  sayr
qilish,  uy  ishi,  yaxshi  ko‘rgan  ish   bilan  shug‘ullanish,  sinfdan  va  maktabdan
tashqari     o‘ykazilgan     har     xil     tadbirlarda     qatnashish,     shaxsiy     gigiyena
qoidalarini     bajarish.     Kun     tartibiga     ertalabki     badantarbiya,     ko‘ngil     ochuvchi
sport   o‘yinlari     kabi     mashg‘ulotlarning     faol     turlari     rejalashtirilgan     bo‘lishi
shart.  Shuning  uchun  kun  tartibiga  rioya  qilish,  sog‘liqni  saqlash  va  darsda
muvaffaqiyatga erishish muhim omildir. 
16 II BOB. BOSHLANG‘ICH  SINF   O‘QUVCHILARIDA  SOG‘LOM
TURMUSH  TARZINI SHAKLLANTIRISH  USULLARI  VA
VOSITALARI.
Buyuk mutaffakkirimiz tabobat olamining  bilimdoni  donishmand  Abu Ali
Ibn  Sino  o‘z davrida ayni  zamonamizga taalluqli bo‘lgan fikrlarni  ibratli va biz
pedagoglar,mutaxassislar     amal   qilishimiz   kerak     bo‘lgan   tavsiyalarni   aytib
o‘tganlar. Ulardan sog‘lom   bo‘lish   sog‘lom fikrlash   uchun avvalo badantarbiya
bilan,  tana salomatligini   yaxshilash , mustahkamlash ,  kasallikning   oldini olish
va undan   forig‘ bo‘lish va boshqa   kerakli tavsiyalarni   aytib o‘tganlar.   Bugungi
jadal   suratlar     bilan     rivojlangan     jamiyatimizda     bolalarni     zamon     talablari
asosida     o‘qitish     ta’lim-tarbiya     berish     haqida   tinmay     aytayapmiz       o‘zimiz
amaliyotda     qo‘iiagan   texnologiyalar     metodika   va   tavsiyalar     bermoqdamiz   ,
ammo savol  tug‘uladi!.
Nima uchun  natijasi kafolatlangan  texnologiyalar  ham natijani  amaliyotga
qo‘llash jarayonlarida  kutulgan  natijani  bermayapti ?
Buyuk  mutafakkirimiz Abu  Ali  ibn  Sino o‘z asarlarida tana salomatligini
insonni     sog‘lom   fikirlashiga   va   jamiyat   salomatligiga   ham   katta     ta’sir   qilishiga
doir   masalasini   ko‘p   marta   uqtirgan   hamda     asarlarida     ifodalagan.Demak
pedago‘glar   dars jarayonida natijaga erishish   va kafolatlangan   ta’lim jarayonini
tashkil     qilishlarida   avvalo   o‘quvchilar     o‘rtasida     sog‘lomlashtirish     ishlarini
tashkil   qilishlari   ,   ota   -     onalarga     ham   bu   haqida     ya’ni   o‘quvchilarning   kun
tartibini   to‘g‘ri     tashkil   qilishlarida     befarq   bo‘lmasliklarini     nazorat     qilishlari
zarurligi     tushuntirilai.     Pedagoglar     tashkil     qilayotgan     dars   jarayonlarida
kafolatlangan     natijaga     erishmoqchi     bo‘lishsa   demak   sinf   xonasida     va
auditoriyada     o‘tirgan   o‘quvchi   va   talabalarning     salomatligiga   ham   javob
berishadi.   Bugungi   kunda   davlatimiz   raxbari   tomonidan   o‘quvchi     va   talabalar
uchun     maktab   va   oliy   ta’lim     muassasalarida   ham     sharoitlar   yetarli     qilib
berilmoqda   ,   ammo   shunday   sharoitlarda     ham     bolaga     sog‘lom   turmush   tarsi
salomatlik     haqida     bilimlar     berilmasa     biz     malakali   ,   bilimli   va   saloxiyatli
kadrlar     yetishtira     olamiz.     Misol     keltiradigan   bo‘lsak     an’anaviy     shakllngan
17 ta’lim   –   tarbiya     jarayonida     o‘quvchilarning   o‘tirgan   holatda   mashg‘ulotlarda
ishtirok     etishadi.   Bu   jarayonni   bir   necha   satrlarni     tashkil.   Boshlang‘ich     sinf
o‘quvchilarida     harakatli     tanaffus     daqiqalari   mavjud     ammo     bu   yetarli     emas.
Chunki   o‘sib   kelayotgan   organizmni   kuch   bilan bir   maqomda   ushlab   turish
ko‘p kuch talab  qiladi.
 Pedagoglarda savol tug‘uladi  unda biz bolalarga  qachon  ta’lim beramiz?
Biz   majburlash   orqali   ta’imda   natijaga     erisha     olmaymiz   biz   o‘quvchida
iqtidorni   ,   qobilyatni   o‘z     ixtiyoriga   o‘z     layoqati   bilan     erkin   chiqara   olishmiz
lozim.   Buning   uchun   esa     dars   mashg‘ulotlarida     foydalana   olishimiz     lozim.
Buning     uchun   pedagoglar     o‘quvchilarni     dars     vaqtida   o‘tirish,   mashg‘ulotga
ishtirok     etish   ,   sog‘ligidagi   o‘zgarish   holatlarini   nazorat   qilishlari,   darslarda
jismoniy tarbiya daqiqalarini o‘tkazishlari,ijobiy ta’sir qiladiga  harakatlar tartibini
tashkil   qilishlari,   jismoniy   tarbiya   mashqlariga   gavdani   to‘g‘ri     tutishga
yo‘naltirilgan   mashqlarni   va   bundan     tashqari     bola   ruxan   dam   oladigan
mashg‘ulotlarni   ham   kiritishlari   zarur.     Mashqlarni   turli   musiqalar     ijrosida
bajarish     yana     ko‘proq     ijobiy   natijalarni     samaradorligini   oshiradi.   Maktabda
asosan     boshlang‘ich   ta’lim   tizimida     o‘qishning     birinchi       kunidan
mashg‘ulotlarni       boshlaboq     birinchi       sinf     o‘quvchilarini     sog‘lom     turmush
tarziga  o‘rgatib  borishimiz  lozim 6
.  
6
  Afanasyev.Yu. Salomatlik alifbosi. T ”Ibn Sino” n. 1995-y.  104-b.
18 2.1 O‘quvchilarni    turli   xil   kasalliklar,   zararli   odat  va  ta’sirlardan
himoya qilish usullari.
”   Sog‘loom     avlod     deganda     shaxsan     men     avvalo       sog‘lom       naslni,
nafaqat   jismonan       baquvvat       shu     bilan     birga     ruhi,     fikri   sog‘lom,   iymon   –
e’tiqodi   butun,   bilimli,       ma’naviyati       yuksak,       mard     va     jasur,     vatanparvar
avlodni     tushunaman   ”.     Aslida     olloh     taolo     inson     zotini     tabiatan     sog‘lom,
mukammal       yaratadi.   Lekin   afsuski   odam   bolasining   o‘zi,   qolaversa   nosog‘lom
muhit   bu   mukammallikni   buzadi.   Odamzod   tassufki   nafs,   kibr-u   havo,   jaholatga
berilib   o‘zini   –   o‘zi,   turli   ofatlarga     giriftor     qiladi.   O‘zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasining   2000-yil   15-   fevraldagi   46-sonli   qarori   bilan   ”Sog‘lom
avlod’’ Davlat dasturi tasdiqlandi. Mazkur dastur 2000-yildan boshlab ko‘p yillar
davom   etadigan   tadbirlarni   o‘z   ichiga   oladi.   [5]   Boshlang‘ich   sinf   tarbiya   faniga
sog‘lom   turmush   tarziga   oid   turli   mavzular   kiritilgan.   Bulardan   1-sinf   tarbiya
darsligiga “ Sog‘liqni  saqla”,  “ O‘quvchining “kun” tartibi”, “ Mening  dam  olish
kunim”, “ Ovqatlanish qoidalari”, ” Yashil dorixona” mavzulari kiritilgan.
3 – sinf tarbiya darsligiga ”Odam kim”,   ”Teri”, ”Muskullar”,   ”Skelet”,   ”
Yurak va qon”,   ” O‘pka va nafas olish”,   ”Ovqat hazm qilish organlari”, ” Zararli
moddalarning organizmdan chiqib ketishi”, ” Ovqatlar va ovqatlanish qoidalari”, ”
Nerv sistemasi”, ” Sezgi organlari”, ” Chekishdan o‘zingizni tiying!”, ” Kasallikni
davolashdan ko‘ra oldini olgan oson!’’ mavzulari kiritilgan. 
4-   sinf   darsligida   ”Toza   havo,   toza   suv   –   salomatlik   garovi”   mavzusi
kiritilgan.   Ushbu   mavzularni   o‘tish   davrida   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   spirtli
ichimliklar ichuvchi, nos, sigaretlar chekuvchi giyohvand moddalar qabul qiluvchi
bolalarning   qanday   holatga   tushganlarini   batafsil   tushuntiradi.       Odam   va   uning
salomatligini muhofaza qilishda qadimgi ajdodlarimizning qo‘shgan hissalari bilan
tanishtiriladi.   Bulardan   X   asrda   yashagan   Abu   Bakr   ibn   Ahaviy,   Abu   Mansur
Buxoriy, Abu Saxl Masix Jurjoniy, Abu Rayhon Beruniy o‘z asarlarida odamlarda
uchraydigan ko’pgina kasalliklar va ularni davolashda ishlatiladigan dorilar haqida
ma’lumotlar keltirilgan.         Ibn Sino turli yuqumli kasalliklarning kelib chiqish va
19 tarqalishida ifloslangan suv va havoning ro‘li katta ekanini uqtirib, suvni qaynatib
keyin iste’mol qilishni   tavsiya etgan. 
U tashqi muhitdagi turli  omillar  havo ,  suv  orqali   kasallik   tarqatuvchi,
ko‘zga   ko‘rinmaydigan   ”mayda   hayvonlar”,   ya’ni   mikroblar   haqidagi   bilimga
asoslanib   fikrlar     bildirgan.   U   kasalliklarning   oldini   olishda   tashqi   muhitni
muhofaza   qilish,   shaxsiy   va   umumiy   gigiyena   qoidalariga   amal   qilish   zarurligi
haqidagi   fikrlarni   bundan   1000   yil   ilgari   aytgan   edi.   Hozirgi   paytda   o‘quvchi   –
yoshlarimiz   orasida   nos,   sigaret,   hatto   nasha   chekish   bilan   shug‘ullanayotganlar
ham bor.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchisi kattalarning har bir ishiga taqlid qiladi. Shu
davrda   nos,   papiros,   hatto   nashani   tatib   yoki   chekib   ko‘rishga   intilish   paydo
bo‘ladi.
O‘quvchilarni   turli   xil   kasalliklardan,   zarali   ta’sirlardan   himoya   qilish
usullaridan   yana   biri   odobnoma,   tabiat,   jismoniy   tarbiya   darslarida,   tarbiyaviy
soatlarda   o‘quvchilarga   odam   tanasining   a’zolari   va   uning   bajaradigan   vazifalari,
tanani chiniqtirish, gigiyena qoidalari haqida ma’lumot berib borishdir. 
Masalan: 4- sinf tarbiya darsligidagi ” Salomatlik kushandalari”, ” Ichkilik”,
”   Zararli   xulq   va   odatlar”   mavzulari,   boshlang‘ich   sinf   tarbiyaviy   soatlarida   ”
Narkotik moddalar haqida tushuncha”, ” Bo‘sh vaqtlarni qanday o‘tkazish kerak”,
”   Zararli   odatlar   nima?”   Ular   nimalarga   olib   boradi?”,   ”   Yer   yuzida   yomon
odatlarga   o‘rin   yo‘q”   kabi   mavzular   o’tiladi.   Odam   tanasining   tuzulishi   haqida
boshlang‘ich sinfdan boshlab 3- sinf tarbiya  darsligida ” Sog‘ligimizni saqlaymiz”
bo‘limida     ”   Odam   kim?’’,   ”   Teri”,   ”   Skelet”,   ”   Muskullar”,   ”   Yurak   va   qon”,   ”
O‘pka va nafas olish”, ” Ovqat hazm qilish organlari” va boshqa mavzular o‘tiladi.
Muskullar,   yurak   va   o‘pkalar,   ovqat   hazm   qilish   organlari   bilan   tanishish
jarayonida o‘quvchilar o’z tana organlari ish faoliyati bir – biri bilan chambarchas
bog‘liqligini   bilib   oladilar.   Bunday   bog‘liq   holdagi   faoliyat   nerv   sistemasi   orqali
boshqariladi.   Nerv   sistemasi   sxema   orqali   tushuntiriladi.     Nerv   sistemasi   doimo
sog‘lom   bo‘lib,   me’yorda   ishlashi   uchun   nimani   bilishi   kerak?   Buning   uchun,
birinchi navbatta, kundalik rejimga rioya qilish lozim. Qachonki siz ma’lum vaqtda
ishlab,   dam   olsangiz,   ovqatlansangiz   nerv   sistemasi   charchamaydi,   me’yorida
20 ishlaydi.   Nerv   sistemasini   mustahkamlash   uchun   mehnat   turlarini   almashtirib
turish,   badantarbiya   va   sport   mashg‘ulotlari   bilan   shug‘ullanish,   ertalabki
gimnastika mashqlaridan keyin ho‘l sochiq bilan har kuni artinish, ertalabki dush
qabul qilish ham foydali.
O‘quvchilarda   eng   ko‘p   uchraydigan   kasalliklardan   biri   nafas   a’zolarining
kasallanishidir. Nafas a’zolari bolalarda tuzulish jihatdan bir qator xususiyatga ega.
Ularning   burun   bo‘shlig‘i,   bronx   yo‘llarining   shilliq   qavatlari   kattalarnikiga
qaraganda changlarga, havoga, tutunlarga juda sezgir bo’ladi. Shuning uchun sinf
xonasining   havosi   tez-   tez   almashtirilib   turiladi.   O‘quvchilar   og‘iz   orqali   nafas
olmasdan,   burun   orqali   nafas   olish   kerakligini,   chunki   burun   havoni   ilitib,
changlarni   ushlab   qolish   xususiyatlari   borligini   bilishlari   kerak.   Hazm   qilish
a’zolari bolalarda tuzulishi jihatdan bir qancha xususiyatlarga ega. Qizilo‘ngach va
oshqazon   bolalarda   ingichka   va   yupqa   bo‘lib,  issiq   ovqatlar   is’temol   qilganlarida
kuyish ehtimoli bor. huning uchun ular iliq, yengil hazm bo‘ladigan, vitaminlarga
boy   ovqatlarni   iste’mol   qilishlari   kerak.     Ovqatlanishdan   oldin   qo‘llar   toza
yuvilgan   bo‘lishi   shart.   Iste’mol   qilinayotgan   ovqat   og‘iz   orqali   oshqozonga
so‘rilish   jarayonlari   kechishini   sxema   orqali   bolalarga   ko‘rsatiladi   va   ovqatlanish
gigiyenasi haqida bolalarga tushuntiriladi 7
.
Tishlarning   vazifasini,   tuzilishini,   uni   asrashni,   tishning   yorig‘i   natijasida
tish emali yemirilib, tishni buzilishiga, kuchli og‘riq paydo bo‘lishiga olib kelishi
haqida   tushuntiriladi.   Tishning   vazifasi   haqida   4-sinf   tarbiyavy   soat   darslarida
o‘tkaziladigan  ”Sog‘ligimiz  o’z qo’limizda ”  mavzusidagi  reja  asosida  bir  soatlik
dars ishlanmasini e’tiboringizga havola qilamiz. Tadbir quyidagicha tahkil etildi va
o‘tkazildi: 
( Bu ilovada berilgan).
Xulosa   qilib   aytganda   tadqiqotimiz   davomida   zararli   odatlar   xususida
quyidagi to‘xtamga keldik. 
˗ zararli   odatlar   nos,   sigaret,   nasha   chekish,   spirtli   ichimliklarni   totib
ko‘rishga qiziqish maktab davrida boshlanadi;
7
  Zuparova X. ”Boshlang‘ich sinflarda salomatlik soatlarini olib borish”. Bosh.t.jur. T.2005-y. № 5 7-b.
21 ˗ zararli   odatlar   nafaqat   o‘quvchining   o‘zini,   balki   atrofdagilarni   ham
sog‘ligiga ta’sir qiladi; 
˗ zararli odatlarga o‘rganish jamiyatga zid harakatlarga undaydi;
˗ turli xil jarohatlanishlar sodir bo’lishiga olib keladi. 
˗ Ushbu mulohazalarga tayanib, quyidagi xulosaga keldik:
˗ inson salomatligiga  havf  soluvchi  zararli  odatlarga o‘rganishni  oldini
olishda boshlang‘ich sinflar muhim bosqich hisoblanadi; 
˗ salomatlikni   asrash   xususida   ajdodlarimiz   merosidan   foydalanish
yaxshi natija beradi;
˗ zararli odatlarni bartaraf qilishda shaxsiy namuna muhim o‘rin tutadi; 
˗ o‘quvchilarda salomatlikka salbiy ta’sir etuvchi omillarni oldini olish
ko’nikmasi hosil qilinadi;
˗ shaxsiy va atrofdagilar salomatligini qadriga yetish hissi tarbiyalanadi.
22 2.2. Jismoniy tarbiya va sport bilan shug‘ullanish – sog‘lom turmush
tarzini shakllantirishda asosiy vositadir.
Boshlang‘ich   sinflarda   sinfdan   tashqari   ma’lumot   shakllariga   quyidagilarni
belgiladik: gigiyena gimnastikasi, chiniqtirish, salomatlik daqiqalari, harakat uchun
tanaffus, sayr qilish kuni uzaytirilgan guruhlar uchun jismoniy tarbiya soati, sport
to‘garaklari,   salomatlik   va   sport   kunlari,   jismoniy   tarbiya   bayramlari,
sog‘lomlashtirish lagerlari, sport turlari bo‘yicha maktab seksiyalari va boshqalar.
Hozirgi   paytda   eng   muhim   jarayon   milliy   an’analarimiz   va   O’zbekiston
jug‘rofiya   –   iqlim   xususiyatlarini   o‘z   ichiga   olgan   mazmunan   boy   sinfdan   va
maktabdan tashqari ishlarni amalga oshirishdir. 
Agarda shu muntazam ravishda o‘tkazilib turilsa, kutilgan natijalarni beradi.
O‘zaro o‘rganish yoki bilim olishni tashkil etishda jismoniy tarbiya mashg‘ulotlar
foydali   va   zarur   degan   e’tiqodga   aylanadi,   e’tiqod   esa   barqaror   axloqiy
me’yorlarga   aylanadi.   O‘zbekiston   Respublikasining   Xalq   ta’limi   haqidagi   va
Jismoniy   tarbiya   va   sport   haqidagi   qonunida   O‘zkekiston   Respublikasi   fuqarolari
va   salomatliklarini   yaxshilash   va   mustahkamlash   uchun   jismoniy   jihatdan
chiniqishlari   to‘g‘risida   qayg‘urishlari   shart,   degan   fikr   ta’kidlanadi.   Bu   qonun
to‘la   ma’noda   maktabdagi   jismoniy   tarbiya   ishiga   ham   taalluqlidir.   Ayniqsa
O’zbekistonning sportdagi iftixorlari bilan tanishtirib borish maqsadga muvofiqdir.
Biz   tadqiqotimiz   davomida   quyidagi   sportchilar   bilan   tanishtirishni   tavsiya
qilamiz:
Bulardan 1998-yilda ”O‘bekiston iftixori” faxriy unvonini olgan sportchilar: 
Muhammadqodir   Abdullayev,   Lazizbek   Zokirov,   Artur   Grigoryan,   Temur
To’laganov,   Ruslan   Chagayev   va   boshqalar.   1999-yilda   ”O‘zbekiston   iftixori   ”
faxriy unvonini olgan sportchilar:  
Akobir   Qurbonov   milliy   kurash   bo’yicha   1-   jahon   chempioni,   Erkin
Qutiboyev kikbokschi – muayyan- taych turi bo‘yicha 3 karra jahon chempioni. 
2000   –   yilda   Maxtumquli   Maxmudov   –   milliy   kurash   bo‘yich   2-   jahon
chempioni,   Sambo   bo‘yicha   jahon   va   Yevropa   chempioni   Sobir   Qurbanov   va
boshqalar . O‘quvchilarga bu sportchilarni tanishtira ekanmiz ularning ongida 
23 1. Vatanimiz sportchilariga nisbatan faxr tuyg‘usi kuchayadi, 
2. Sportga mehrlari ortadi, 
3. O‘quvchilar ularga o‘xshashga intiladilar, 
4. Yangi g‘alabalarga erishishga undaydi. 
24 2.3.   Jismoniy. Tarbiya va sportbilan shug‘ullashish sogplom turmush
tarzini shakllantirishdagiasosiy vositadir .
  Jismoniy   sog‘lomlashtirish   mashg‘ulotlarining   asosiy   mavzu   sifatida
shakilanishiga   tor   ma’noda     qaramaslik   lozim.Chunki   u   turmush-tarzining   asosiy
qismi,millat salomatligi ta’minlovchi tizimdir. 
Shuni   unutmaslik   kerakki,   o‘quvlarning   o‘zlariga   ma’qul   bo‘lgan   sport
seksiyalariga   doimo   qatnashishi,   musobaqalarda   ishtirok   etishi,   sportning   barcha
turlarini  o‘zlashtirishi  spotrning yuqori  pog‘onalari  sari  qo‘yiladigan ilk maqsadli
qadamdir.   Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   jismoniy   tarbiya   va   sportga   doir
ishlarning   sifati   qanday   darajada   bo‘lishi   bolalar   va   o‘smirlar   sport   maktabiga
o‘quvchilarni ko‘proq jalb qilishga bog‘liqdir.
G‘olib   chiqqan   komandalar   rag‘batlantiriladi.So‘ngra   keyingi
musobaqalarga   yo‘lanma   oladilar.   Bundan   tashqari   shashka,
shaxmat,basketbol,qo‘l   tennisi   kabi   sport   musobaqalarning   yakka   g‘oliblari   ham
aniqlanib boriladi. Bu esa Respublikamiz sportining kelajagini ham belgilaydi. 
Sinfdan va maktabdan tashqari jismoniy sog‘lomlashtirish faoliyatining yana
bir jihati maktab, oila, jamoat tashkilotlari va tarbiyaviy jarayonga aloqasi bo‘lgan
barcha shaxslarning o‘zaro hamjihatlikda ishlash tizimini tashkil etishdir.
Bu   sohada   ”Sog‘lomjon-polvonjon”   sport   festivali,   ”Quvnoq   startlar”
o‘yini ,”O‘quvchilar spartakiadasi” ga keng o‘rin berilagan. 
Maktab,   oila,   pedagoglar,   o‘quvchilar   va   ota-onalarning   o‘zaro   hamkorligi
ish   sifatini   yanada   yaxshilaydigan   jismoniy   tarbiyani,   sog‘lom   hayot   tarzini
o‘quvchilarning   kundalik   hayotiga   tatbiq   atadigan   muhim   vositadir   deb
hisoblaymiz.   Bola   sog‘lom   va   har   tomonlama   barkamol   shakllanishi   uchun
jismoniy   tarbiya   va   sport   bilan   shug‘ullanishi   muhimdir.   Kishi   salomatligini
mustahkamlashda   jismoniy   tarbiya   qanday   ahamiyatga   ega   ekanligini   mashg‘ulot
davomida o‘quvchilarga tushuntirib boriladi. Jismoniy tarbiya bilan shug‘ullangan
kishi   kuchli,   chaqqon,   chidamli,   irodali,   bardam,   jasur,   go‘zal   va   harakatchan
bo‘ladi.   Shuning uchun har bir harakatni mustaqil, yaxshi va kam kuch sarflagan
holda   bajarishga   harakat   qiladi.Tarixiy   manbalarga   qaraganda   ,   o‘zbek   xalqining
25 milliy sport va milliy o‘yinlari aholini yashash sharoitiga qarab xilma-xil bo’lgan
va kishilarni faol, sermahsul ishlashga tayyorlagan. 
Bunday   milliy   o‘zbek   o‘yinlarining   umumiy   miqdori   3-5   mingdan   kam
emas.   Bu   o‘yinlarni   izlab   topish,   o‘rganish   va   xalq   orasida   o‘quvchilarga
mashg‘ulot   davomida   yangidan   targ‘ib   qilish   ma’naviyatimizni   yangi   bosqichga
ko‘tarishga,   sog‘lom turmush tarzini shakllantirishga xizmat qiladi, tarbiyaviy ish
mazmunini chuqurlashtiradi 8
.
“Kelajak   avlod   haqida   qayg‘urish   sog‘lom,   barkamol   naslni   tarbiyalab
yetishtirishga   intilish   bizning   milliy   xususiyatimizdir”[6].   Sog‘lom   avlodni
shakllantirish   va   tarbiyalashning   turli   yo‘l-yo‘riqlari,   usullari   mavjuddir.Ayniqsa,
bolalarning   bo‘sh   vaqtlarini   to‘g‘ri   tashkil   etish,   turli   milliy   harakatli   o‘yinlar
o‘rgatish   muhimdir.Bola   tarbiyasining   bu   tomoni   ham   davlat   va   jamiyat
ahamiyatiga  moyil   masaladir.Yurtboshimiz  bu muammoni   davr   talabi  asosida  hal
qilishga alohida e’tibor berib, o‘quvchilarning bo‘sh vaqtini tashkil etishning, shu
jumladan, ommaviy sport va jismoniy tarbiya shakllarini tiklash hamda amaliyotga
joriy   etish,   ayniqsa,   milliy   sport   o‘yinlari   haqida   ma’lumotlar   yig‘ish,   ularni
boyitish   va   ular   asosida   yoshlarimiz   o‘rtasida   keng   tashviqot   olib   borish   kun
tartibidagi  dolzarb  masalalardan   biri  ekani  haqidagi   fikrni   ilgari  suradi.  [6]    Zero
milliy harakatli o‘yinlar, sport turlari ham xalq qadriyatlariga dahldor bo‘lib, ularni
yig‘ish, boyitish va bolalarga taqdim etish sog‘lom avlodni tarbiyalashning muhim
vazifalardan   biridir.  Xalq  harakatli   o‘yinlari   ,  milliy  sport  turlari  asrlar  davomida
davrlarga mos ravishda takomillashib kelgan.
1. Xuddi   shunibgdek   ”Oq   terakmi   ko‘k   terak”,”Mushuk   va
sichqon”,”Chillak”,”Tosh   o‘yini”,”Ot   o‘yini”,”O‘ningni   top”,”Quvnoq   g‘ozlar”
kabi milliy o‘yinlar     o‘quvchilarni  chaqqon, epchil, dovyurak bo‘lib yetishishiga
xizmat qiladi . 
2. Shuni   ham   aytish   kerakki,   o‘yinning   boshqa   tarbiya   usullaridan
ustunligi bolalarning hamkorligini oshiradi. 
8
  Zuparova X. ”Boshlang‘ich sinflarda salomatlik soatlarini olib borish”. Bosh.t.jur. T.2005-y. № 5 7-b.
26 Ijodiy tafakkurini rivojlantirib, shijoatli, qiyinchiliklarga chidamli   bo‘lishini
ta’minlaydi
Chiniqib borishga har bir mashg‘ulotda o‘z oldiga maqsad qo‘yish va mashq
qilish jarayonida unga yetish uchun harakat qilishni o‘quvchilar o‘rganib boradilar.
Masalan,   ”Arqon   tortish”     o‘yini.Bu   o‘yinda   bolalar   o‘zlarining   kuchini   sinab
ko‘rib, naqadar sog‘lomligini sinab ko‘rishadi,shuningdek, ularning g‘alaba qilish
uchun   qat’iy   harakat   qilishga   rag‘bati   oshadi.   Tortishuv   jarayonida   sabr-chidamli
bo‘lish   ko‘nikmalari   ortadi.   Qolaversa   o‘yi   vaqtida   bolalar   fikrlashadi.
Yengilayotgan guruh a’zolari oyoqlarini tirab, kuchlarini to‘plab olish va birdamlik
bilan harakat qilishga o’rganadilar. 
˗ sabr chidamga o‘rgatish;
˗ o‘z-o‘zini boshqarishga o‘rgatish; 
˗ bolalarni fikrlashga o‘rgatish;
˗ hozirjavob bo‘lishga tayyorlash; 
˗ o‘yin davomida birdamlik va hamdardlikka o‘rgatish;
˗ jamoa bo‘lib harakat qilishga o’rgatish va shu kabilar va shu kabilar. 
Buyuk   mutaffakkir   Abu   Ali   ibn   Sino   o‘z   davrida   badantarbiya   bilan   tana
salomatligini   yaxshilash   va   mustahkamlash,   kasallikning   oldini   olish   va   undan
forig‘ bo‘lish va boshqa hollarda keng foydalanish masalasini ko‘p marta uqtirgan
hamda asarlarida ifodalagan.
Shuning   uchun   Abu   Ali   ibn   Sino   ”   Kishi   salomaligida   yugurmasa,
kasalligida   albatta   yuguradi”   yoki   mashqlar   bilan   mo‘tadil   shug‘ullangan   kishi
hech qachon dori – darmon ichishiga hojat qolmaydi” – deb bejiz aytmagan. Yoki
”   Men   qoldirib   ketayotgan   zo‘r   tabiblardan   biri   -   tozalik,   ikkinchisi   –   parxez,
uchinchisi   –   badantarbiya,   qolganlari   –mijoz   bilan   kayfiyatdir”.-deydi.Jismoniy
tarbiya sog‘liqni mustahkamlash, yuqori ish qobiliyatga erishishga, hayotiy muhim
harakat   uquv   va   malakalarni   egallashga   yo‘llangan.     U     odamni   unumli   mehnat
qilishga tayyorlashda muhim  ahamiyatga ega.   Jismoniy hususiyatlardan tashqari,
bu   vaqtda   qimmatli   ruhiy   xususiyatlar   ham   rivojlanadi.   Turli   xil   jismoniy
mashqlar,harakatli o‘yinlar, sport  jismoniy tarbisining vositalari hisoblanadi. Ular
27 bilan   uy   sharoitida,   maktabda,   bolalar   sport   maktsblarida   shug‘ullanadilar.   Turli
yoshda jismoniy tarbiya turli xil vazifalarga ega. 
1-4 sinf o’quvchilari muskul sezgilarini harakat tempi va harakat ko‘lamini,
muskullar   taranglashishva   bo‘shashish   darajasini   farq   qilish   qobiliyatini
takommillashtiradilar. 
  Ular   harakatning   to‘g‘ri   texnikasini   egallaydilar,   ya’ni   kerakli
yo‘nalishlarda,   ritmda,   tempda,   tegishli   muskullar   taranglashishi   bilan   mashqlar
bajaradilar.
Agar maktab o‘quchilari harakatlarning asosiy elementlarni to‘g‘ri bajarishni
o‘rganmagan   bo’lsalar,   harakatni   oxirigacha   yetkazishga   intilmasalar   ular   yetarli
natijalarga   erisholmaydilar.   Harakat   texnikasini   takomillashtirish   odam   shaxsini
shakllantirish   bilan   bog‘liq.   Jismoniy   tarbiya   organizmga   rivojlantiruvchi,
tuzatuvchi ta’sir etadi. 
  Jismoniy   mashqlar   yordamida   qomatdagi   ayrim   kamchiliklarni,   ya’ni
ko‘krak   botiqligi,   yelka   kichikligi   va   muskullar   yaxshi   rivojlanmaganligini   ham
to‘g‘irlashi mumkin. 
Qiz   bolalar   va   og‘il   bolalar   uchun   maxsus   mashqlar   kopmleksi   mavjud.
Ularda   organizmning   xususiyatlari   o‘g‘il   bolalar   va   qiz   bolalar   qomatiga   bo‘lgan
estetik   talablar   hisobga   olinadi.   Bundan   tashqari   jismoniy   mashqlar   odamning
psixik   holatini,   tashqi   ko’rinishini   va   kayfiyatini   yaxshilaydi,   umumiy   hayotiy
tonusni oshiradi. 
Buyuk   hakim   Abu   Ali   ibn   Sino   ”   bola   xotirasini   mustahkamlashda   tongi
badantarbiyani   muntazam   ravishda   bajarish,   chopish,   suzish,   tabiat   manzarasini
to‘yib tamosha qilish va musiqa tinglash samarali natija beradi”[7], deb uqtirgan. 
Xulosa qilib aytganda, buyuk kelajagimiz vorislari bo‘lgan yosh avlodni har
tamonlama kamolatga yetishida  jismoniy tarbiya va sport  bilan shug‘ullanishning
ahamiyati kattadir. Maktab o‘qituvchi xodimlari o‘quvchilarga nosog‘lom turmush
tarzining kasalliklarga, azob – uqubatlarga yetaklashini, sog’lom turmush tarzi esa
salomatlikka, baxtli umrga yetaklashini targ‘ibot qilishlari lozim 9
.
9
  Afanasyev.Yu. Salomatlik alifbosi. T ”Ibn Sino” n. 1995-y.  104-b.
28 29 XULOSA
Har bir davlatning taraqqiyoti, mustahkamligi ko‘p jihatdan yosh avlodning
ham jismonan, ham ma’nan sog‘lomligiga bog‘liq. 
2005-yilni   ’’Sihat   –   salomatlik   yili”   deb   e’lon   qilinishi   munosabati   bilan
Vazirlar Mahkamasining 2005-yil 25- yanvardagi ”Sihat – salomatlik yili” Davlat
dasturi   to‘g‘risidagi   qarori   qabul   qilindi.   Mazkur   qarorga   binoan   Xalq   ta’limi
Vazirligining   31-   yanvardagi   19-   sonli   buyrug’i   chiqarilgan.   Shu   buyruq   asosida
Respublika ta’lim markazining 16- fevraldagi 6- sonli buyrug‘i ishlab chiqildi.
Sihat   –   salomatlik   yili   ”   Davlat   dasturidagi   belgilangan   tadbirlarni
amaliyotda   tadbiq   etish   fidokorona   mehnatni   talab   etadi.   Chunonchi,   o‘sib
kelayotgan yosh avlodning har tamonlama sog‘lom bo‘lishi uchun o‘quvchilardan
sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirish,   ekologik   va   gigiyenik   tarbiya   berish   juda
muhim   vazifalaridan   biri   sanaladi.   Bu   borada   sog‘lom   turmush   tarzini,   yashash
tarzini targ‘ib etish bo‘yicha umumiy o‘rta ta’lim maktablarida salomatlik darslari
kiritilgan   bo‘lib,   unda   ekologik   va   gigiyenik   tarbiya   berib   boriladi.
O‘quvchilarning shaxsiy salomatligi xususida bilimlar berish, uni muhofaza etish,
ularda gigiyenik bilimlarga nisbatan ijobiy munosabatda bo‘lish, bolalar sog‘ligini
saqlash   va   ularni   kundalik   turmushda   hayotga   joriy   etish   maqsadida   olib
boriladigan darslar o‘quv yili davomida har bir sinfda 18 soatga mo’ljallangan. Bu
darslarni o‘qitishdan maqsad o‘quvchilarga ruhiy, ma’naviy barkamollikka erishish
yo‘llarini,   sog‘lom   avlodni   sog‘lom   turmushga   tayyorlash   kabi   masalalarni
o‘rgatish,   ongiga   singdirishdan   iborat.   Davlat   ta’lim   standarti   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarining   o‘z   salomatligi   va   jismoniy   kamolotiga   oid   egallashi   lozim
bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalariga quyidagi talablarni belgilab beradi.
1. Inson salomatligi va jismoniy kamolotiga oid gigiyena va me’yorlari,
o’z   sog‘ligini   muhofaza   qilish,   o‘zi   uchun   bo‘lgan   xavf   –   xatarni   oldini   olish,
tozalikka   rioya   qilish,   to‘g‘ri   ovqatlanish,   jismoniy   chiniqish,   badan   tarbiyasi,
jismonan go‘zal bo‘lishga intilish, jismoniy nafosatni his etish va undan zavqlnish
kabi tushunchalarni bilish; 
30 2. Chiniqish, muntazam badantarbiya qilish, yuvinish, jismoniy mashqlar
bajarishning mohiyatini anglash; 
3. Ertalabki gimnastika mashqlarini bajarish; 
4. Shaxsiy gigiyena me’yorlarini bilish, unga amal qilish; 
5. Birinchi tibbiy yordam ko‘rsatishni bilish; 
6. Kun tartibiga rioya qilish; 
7. Tishlarni parvarish qilish. Tishlarni kasallanishi va undan saqlanish; 
8. Ovqatlanish gigiyenasiga rioya qilish; 
9. ’’Salomatlik – tuman boylik” tushunchasi va unga amal qilish; 
10. Inson salomatligi uchun zararli bo‘lgan odatlarni bilish. 
Har   bir   o‘quvchi   ko‘rsatmalarga   erishishi   davlat   tomonidan   talab   qilinadi.
Olib   boriladiga   ishlar,   avvalo,   har   bir   insonda   sihat   –   salomatlik   madaniyatini
shakllantirish, jamiyatda sog‘lom muhitni yuzaga keltirish, ona tabiatni muhofaza
qilish   ko‘nikmalarini   tarbiyalaydi.   Boshlang‘ich   sinf   metod   birlashma
yig‘ilishlarida   o‘qituvchilar   sog‘lom   –   turmush   tarzini   targ‘ibot   etish   bo‘yicha
taklif   etilgan   yangiliklar,   ilg‘or   texnologiyalar   bo‘yicha   fikr   yuritishlari,   tajriba
almashishlari lozim. 
Boshlang‘ich   sinflarda   tarbiyaviy   soat   darslarini   quyidagi   mavzular   bilan
o‘tkazish tavsiya etiladi:
”Salomatligingiz o‘z qo‘lingizda” ; 
”Reproduktiv salomatlik va sog‘lom oila”;
”Giyohvandlikka qarshi kurashish va uni oldini olish”; 
”Tez tibbiy yordam ko‘rsatish”;
”Atrof – muhitni muhofaza qilsh”; 
”Suv – hayot manbai”;
” Salomatlik kushandalari”; 
” Salomatlik – tuman boylik”;
” Tabiatga g‘amxo‘r bo‘ling”; 
” Salomatlikni mustahkamlashda jismoniy mashqlarning ahamiyati”;
” O‘quvchilarning kun tartibi”; 
31 Mamlakatimiz   rahbarining   ”2004-2009-   yillarda   maktab   ta’limini
rivojlantirish   Davlat   umum   milliy   dasturi   to‘g‘risida”gi   farmonning   beshinchi
yo‘nalishi   aynan   bolalar   sportining   rivojlantirish   xususida   ekanligi   bejiz   emas.
Chunki, bolalarni jismoniy mashqlar bilan shug‘ullantirish ularni kuchli, chaqqon,
chidamli, irodali, bardam, jasur, go‘zal va harakatchan qiladi. Natijada bolalarning
ish qobiliyati yuqori bo‘ladi. Yuksak ish qobiliyatiga ega bo‘lish – sog‘lomlikning
birinchi   belgisi.   Shuningdek,   jisminiy   mashqlar   bilan   muntazam   shug‘ullunish
o‘pka, ovqat hazm qilish va bola tanasidagi boshqa a’zolarning ishini yaxshilaydi.
Eng   asosiysi   organizmning   tashqi   muhitning   salbiy   ta’sirlariga   hamda   kasallik
qo‘zg‘atuvchi mikroblarga chidamliligini oshiradi. 
Yaxshi   jismoniy   tayyorgarlikka   ega   odam   kam   kasal   bo‘ladi,   agar   kasal
bo‘lib qolsa, xastalikni oson va to‘liq yengadi, ish qobiliyatini esa tez tiklaydi..
Demak,   jismoniy   mashqlar   bilan   muntazam   shug‘ullanish   inson
salomatligiga   ijobiy   ta’sir   etib,   uni   jismonan   rivojlantiradi,   baquvvat   qiladi,
salomatligini   mustahkamlaydi,   hayotining   yangi   qirralarini   ochishga   imkon
yaratadi. Har qanday jamiyatning farzandlari barkamol, sog‘lom rivojlanishi uchun
tabiiy   muhit   yuqori   darajada   ekologik   sifat   va   miqdor   ko‘rsatkichlariga   ega
bo‘lmog‘i   darkor.   Shu   bilan   birgalikda,   har   bir   jamiyat   a’zosi   ekologik   ong   va
tafakkur   sohibi   bo‘lishi,   o‘zining   yashash   joyi   makonini   e’zozlashi   va   sevishi
kerak. 
Yuqoridagilardan kelib chiqib, mamlakatimizda ekologik ta’lim – tarbiyaga
alohida   e’tibor   qaratilgan.   Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarning   boshlang‘ich
1-4-   sinflarida   o‘qitilayotgan   ”Atrofimizdagi   olam”,   ”   Tabiatshunoslik”   fanlar
dasturlarida   o‘quvchilarga   ekologik   saboq   berishga   keng   e’tibor   qaratilgan.   Bu
bejiz  emas   albatta.  Barkamol   avlodni   shakllantirishda   ekologik  muammolarni   hal
etish   borgan   sari   dolzarb   bo‘lib   bormoqda.   ”   Xalqaro   hamjamiyat   insonning
nafaqat yashash huquqi, balki to‘laqonli va sog‘lom turmush kechirish uchun zarur
mo‘tadil   atrof   –   muhit   sharoitlariga   ham   bo‘lgan   huquqlarining   muqaddas   va
daxlsizligini allaqachon e’tirof etgan”,- deb yozadi muhtaram sobiq Prezidentimiz
I.A.Karimov   ”   O’zbekiston   XXI   asr   bo‘sag‘asida   ”   asarida   .   Hozirgi   davrda,
32 xususan   ilm-   fan   va   texnika,   turli   xil   texnologik   jarayonlarga   ehtiyoj   nihoyatda
ortgan   sharoitda,   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodga   ekologiya   va   atrof   –   muhitning
muhofazasi asoslaridan nazariy va amaliy bilim berish uchun darslarda va darsdan
tashqari tadbirlarda quyidagi mavzularni o‘tish tavsiya etiladi.
”   Tabiatni   asrab   –   avaylash”,   ”   Atrofimizdagi   havo   va   suvni   muhofaza
qilish”, ”Suvni ehtiyot qiling”, ” Tabiat va inson – bir butun”, ”Ekologiya nima?” ,
”Ekologik tabiat” , ” Havo muhitining ifloslanishi”, ”Ekologik javobgarlik”. Ushbu
mavzular   orqali   tabiatga   va   uning   boyliklariga   shavqatsizlarcha   munosabatda
bo‘lish   oqibatlari,   Orol   bo‘yidagi   achinarli   yuzaga   kelishi,   hozirgi   vaqtda
bolalarning   nimjon   bo’lishi,   ko’p   kasalga   chalinishining   bosh   sababi   atrof   –
muhitning, ekologiyaning buzulishi ekanligini tushuntirib berish. 
O‘tiladigan   mavzularning   tarbiyaviy   vazifasi   –   o‘quvchilarda   har   bir
kishining   salomatligi   uni   o‘rab   turgan   tashqi   sharoitga   ekanligi   haqida   tushuncha
hosil   qilib,   ularga   ekologik   tarbiya   berish,   ajdodlarimizning   tibbiyot   faniga
qo‘shgan   ulkan   hissalarini   o‘rganib,   ularga   nisbatan   hurmat,   ilmiy   meroslariga
qiziqish uyg‘otishdan iborat.
Mavzularni  rivojlantiruvchi  maqsadi-o‘quvchilarga tabiatshunoslik,  jimoniy
tarbiya,   odobnoma,   salomatlik   fanlarini   o‘zaro   boylab   o‘rganishi   va   fan   haqida
mantiqiy fikrlarni takomillashtirishdan iborat.
  O‘qituvchi   mavzularni   o‘tish   jarayonida   mavzuning   maqsadiga   muvofiq
holda   turli   xil   ko‘rsatmali   qurollar,   o‘quv   vositarida:   jadvallar,odam   a’zolari
tushirilgan rasmlardan foydalansa maqsadga muvofiq bo‘ladi.
Mavzularni o‘tishning tarbiyaviy maqsadi: 
O‘quvchilarga   insonlarning   sog‘lig‘ini   muhofaza   qilishga,   yosh   avlodni
sog‘lomlashtirishga qaratilgan tadbirlari, inson salomatligigia atalgan asarlari bilan
ulkan hissa  qo‘shgan vatandoshlarimiz  haqida keyingi  yillarda Prezidentimiz I.A.
Karimov   tashabbusi   va   odil   siyosat   orqali   odam   va   uning   salomatligi   haqida
erishilayotgan   yutuqlarimiz   to‘g‘risida   tushuncha   beriladi.Sihat-salomatlik  har   bir
kishi   uchun   baxt-saodatdir.Insonning   mehnat   unumi   ,mamlakatning   iqtisodiy
qudrati, xalq farovonligi kishilarning salomatligiga bog‘liqdir.Har bir salomatligini
33 saqlash   va   mustahkamlash   uchun   avvalo   o‘zining   tana   tuzilishini,   har   qaysi
a’zolarini   ish   faoliyatini   va   ularning   normal   o‘sishi   va   rivojlanishi   uchun   zarur
bo‘lgan   gigiyenani   bilishi   kerak.   Inson   tanasi   barcha   a’zolarini   ishi   bir-biri   va
tashqi muhit bilan bog‘liq. 
Ba’zi   maktablarda   bola   organizimi   uchun   mos   sharoit   yaratilmasligi   yoki
gigiyena   qoidalariga   amal   qilmaslik   oqibatida   maktab   o‘quvchilari   talaygina
qismining   tayanch-harakatlanish,   yurak-qon,   nafas   olish   a’zolari   kasalliklari
ko‘rish   o‘tkirligini   pasayishi   kuzatilmoqda.   Masalan:   sinf   partalari   o‘quvchining
gavdasiga   mos   kelmaganda   tayanch   –harakatlanish   a’zolarini,   yorug‘lik   kuchi
kamligidan ko‘z o‘tkirligining, sinf xonalari yetarli isitilmaganligi oqibatida nafas
olish organlarining ish faoliyati buziladi. 
O‘quvchilar  salomatligini  muhofaza  qilish   va  ular   ongida   sog‘lom   turmush
shaklini rivojlantirish borasidagi xalq ta’limi xodimlarining tibbiy gigiyenik bilim
darajasi   yetarli   bo‘lishi   kerak.   Negaki,   yoshlikdan   o‘rganilgan   bilim,   hayotiy
ko‘nikma inson hayoti davomida bir umr unga yo‘ldosh bo‘ladi va an’ana sifatida
avloddan- avlodga o‘tib boradi. 
Shu   bois,   barch   ta’lim   muasasalarida   o‘quvchilarga   tibbiy   bilamlar   berish
ularda o‘z sog‘ligini himoyalash ko‘nikmasini hosil etish ishiga aholi salomatligini
kafolatlaydigan asosiy omil sifatida qaralib kerilmoqda. 
Ta’lim   dasturlariga   yangidan   kiritilgan   ”Tarbiya”   ,     ”Inson   va   uning
salomatligi” predmetlari bu borada eng muhim vosita vazifasini o‘tab kelmoqda. 
Ozod va obod yurtimizda Vatan, millat, or-nomus kabi muqaddas tuyg‘ular
kabi   sog‘lom   avlod   yaratish   tuyg‘usi   ham   xalqimiz   qalbidan   chuqur   joy   oldi   va
olmoqda.   Keng   miqiyosida   olib   borilayotgan   harakatlar   ijobiy   samara   berishi
shubhasiz.
                                
34 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati.
1. I.A.Karimov   ”   Barkkamol   avlod   O‘zbekiston   taraqqiyotining
poydevori”. Toshkent ”Sharq” nashriyoti 1998-yil. 27-bet. 
2. I.A.Karimov   ”Kelajakni   jasoratli   odamlar   quradi”.   Toshkent.1999-y.
12-bet. 
3. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. Toshkent. ”O‘zbekiston” n.
2001-yil. 14-15-betlar. 
4. Alibekov.   Tabiatni   muhofaza   qilish   va   tabiat   resruslaridan   oqilona
foydalanish.  T.1983-yil. 273-bet. 
5. Atoyev   A .   O ‘ smir   va   yoshlarni   kurashga   o ‘ rgatishning   metod   va
vositalari .  T .1987- y . 318- b . 
6. Abu   Abdulloh   ibn   Ismoil   al-   Buxoriy.   Hadis.   3-4-tom.   Toshkent.
1992-y. 558-b. 
7. Abu   Ali   ibn   Sino   ”Tib   qonunlari”   Tuzuvchilar   Karimov   I,
Xikmatullayev X. T.1993-y. 304-b. 
8. Afanasyev.Yu. Salomatlik alifbosi. T ”Ibn Sino” n. 1995-y.  104-b. 
9. Bagdanov G. Школъникам здоровый образ жизни. М.1989-г.189 л.
10. Baratov. P. Tabiatni muhofaza qilish.  T.1991-y.256-b. 
11. Hoshimov   K   va   bosh .   Pedagogika   tarixi . T .   ” O ‘ qituvchi   ”   n .1996-
y .488- b . 
12. Hasanboyeva   O .  Tarbiya  3- sinf   uchun   qo ‘ llanma .  T .2002- y . 10- b . 
13. Ikromova   M .  Giyohvandlik  –  ijtimoiy   ofat . T . 1990- y .50- b . 
14. Irgashev   Sh.   Giyohvandlik   profilaktikasi   bo‘yicha   o‘quv   qo‘llanma.
”Ibn Sino” nashriyoti. 2003-y.14-b. 
15. Karimov U. Navoiy davri tabobati. Toshkent.1991-y. 7-b. 
16. Mahmudov .”Avesto” haqida . T. “Sharq” 2000-y. 
17. Nishonova S. Komil inson tarbiyasi. T.2003-y.185-b. 
18. Rasulov M. ”Suv – hayot manbai”. 2002-y. 60-b. 
19. Roziqov   K.X.   Ekologiya   va   atrof   –   muhit   muhofazasi   haqida   yetti
saboq. T. 2004-y. 3-b. 
35 20. Solixo‘jayev   S.   ”   Bolalarda   shaxsiy   gigiyena   ko’nikmalarining
shakllanishi”. T. ”Ibn Sino”. 1993-y. 76-b. 
21. To‘xtayev A.S . ”Rang – barang tabiat”.T. ”Yozuvchi”.2002-y.64-b. 
22. To‘xtayev A.S, Haydarova, Siddiqov. ”Ekologiya alifbosi”T.2004-y. 
23. Xo‘jayev F.”Boshlang‘ich sinflarda jismoniy tarbiya darslari”.T.1996-
y.72-bet. 
24. Zuparova   X.   ”Boshlang‘ich   sinflarda   salomatlik   soatlarini   olib
borish”. Bosh.t.jur. T.2005-y. № 5 7-b. 
                                                      
                                                       
36 ILOVA
37

Boshlang’ich sinf o’quvchilarida sog’lom turmush tarzini rivojlantirish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский