Boshlang’ich sinf o’quvchilariga savod o’rgatish davrida sinfdan tashqari ishlar, xususan “Savodxonlik bayrami” va shu kabi tadbirlarni uyushtirish

13O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
URGANCH  INNOVATSION  UNIVERSITETI
K URS ISHI
M avzu:   Boshlang’ich sinf o’quvchilariga savod o’rgatish davrida
sinfdan tashqari ishlar, xususan “Savodxonlik bayrami” va shu kabi
tadbirlarni uyushtirish .
Bajardi:                                                             
Qabul qildi:                                                       _____________________
  13MUNDARIJA:
KIRISH.....................................................................................................................3
I BOB. SAVOD O’RGATISH DAVRINING MAZMUNI VA AHAMIYATI
1.1.   Boshlang’ich sinfda savod o’rgatishning asosiy maqsadlari va vazifalari …….
5
1.2.   O’quvchilarda   o’qish   va   yozish   ko’nikmalarini   shakllantirishning
bosqichlar. 11
1.3   Sinfdan   tashqari   ishlar   va   tadbirlarning   o’quv   jarayonidagi
o’rni......................15
II   BOB.   SINFDAN   TASHQARI   ISHLAR   ORQALI   O’QUVCHILARDA
O’QISHGA QIZIQISH UYG’OTISH
2.1.   Tashkil  etiladigan tadbirlarning ta’limiy va tarbiyaviy ahamiyati   ……………
19
2.2.   “Savodxonlik   bayrami”   tadbirining   mazmuni   va   uni   uyushtirish
usullari …….23
XULOSA................................................................................................................
30
FOYDALANILGAN
ADABIYOTLAR..............................................................32
ILOVALAR………………………………………………………………………35 13KIRISH.
Mavzuning   dolzarbligi.   Ijtimoiy   jamiyat   taraqqiyoti,   xususan,   milliy
istiqlol g oyalarining hayotimizga tobora chuqur ildiz otib borishi ta’lim tizimidagiʻ
islohotlarning   ham   mazmunini   boyitmoqda.   Ta’lim   jarayonida   o qitishning	
ʻ
tajribada   sinovlardan   o tgan   shakl   va   usullari   boyitilib,   zarurat   bo lganda,	
ʻ ʻ
yangilanib   amaliyotga   tadbiq   qilinmoqda.   Bu   boradagi   davlat   siyosati   ham
uzluksiz   ta’lim   vositasida   ma’naviy   –   axloqiy   jihatdan   tarbiyalangan   har
tomonlama   barkamol   shaxsni   shakllantirishni   nazarda   tutadi.   Uning   nechog li	
ʻ
to g ri   amalga   oshirilishi   ko p   jihatdan   boshlang ich   ta’lim   tizimining	
ʻ ʻ ʻ ʻ
samaradorligiga   bog liq.   Boshlang ich   ta lim   uzluksiz   ta’limning   eng   muhim	
ʻ ʻ ‟
bo g inidir.   “O zbekiston   Respublikasida   umumiy   o rta   ta lim   to g risida“   gi	
ʻ ʻ ʻ ʻ ‟ ʻ ʻ
Nizomda   ta’’kidlanganidek:   “Boshlang ich   ta lim   o qish,   yozish,   sanash,   o quv	
ʻ ‟ ʻ ʻ
faoliyatining   asosiy   malaka   va   ko nikmalari,   ijodiy   fikrlash,   o zini-o zi   nazorat	
ʻ ʻ ʻ
qilish   uquvi,   nutq  va   xulq-atvor   madaniyati,  shaxsiy   gigiena   va  sog lom   turmush	
ʻ
tarzi   asoslarining   egallab   olinishi   ta minlashga   da’vat   etilgan”[1].   Shu   asosga	
‟
ko ra,   boshlang ich   sinflarda   o quvchilarning   umummadaniy   va   axloqiy	
ʻ ʻ ʻ
ko nikmalari,   dastlabki   savodxonlik   malakalari   shakllantirilishi   lozim.
ʻ
Boshlang ich ta lim jarayoni bolaning mantiqiy tafakkur qila olish salohiyati, aqliy	
ʻ ‟
rivojlanishi,   dunyoqarashi,   kommunikativ   savodxonligi   va   o z-o zini   anglash	
ʻ ʻ
salohiyatini   shakllantirishga,   jismonan   sog lom   bo lishga   moddiy   borliq	
ʻ ʻ
go zalliklarini   his   eta   olishga,   go zallik   va   nafosatdan   zavqlana   olish,   milliy   urf-	
ʻ ʻ
odatlarni   o zida   singdirish   va   ardoqlash,   ularga   rioya   qilishga   o rgatadi.  	
ʻ ʻ Bunda
boshlang ich   sinflardagi   sinfdan   tashqari   darslarning   ham   alohida   o rni   bor.	
ʻ ʻ
Boshlang ich   ta limda   sinfdan   tashqari   o qish   ham   sinfda   o qish   kabi
ʻ ‟ ʻ ʻ
o quvchilarni erkin fikrlashga o rgatish va mustaqil mutolaaga rag bat uyg otishga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ko ra   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Respublikamizda   joriy   yilda   O zbekiston
ʻ ʻ
Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoev   tashabbusi   bilan   yoshlarga   e”tiborni
kuchaytirish,   yosh   avlodni   madaniyat,   san’’at,   jismoniy   tarbiya   va   sportga   keng
jalb   etish,   ularda   axborot   texnologiyalaridan   to g ri   foydalanish   ko nikmasini	
ʻ ʻ ʻ 13shakllantirish, yoshlar o rtasida kitobxonlikni targ ib qilish, xotin-qizlar bandliginiʻ ʻ
ta minlash   yuzasidan   5   ta   muhim   tashabbus   ilgari   surildi   [2].   Shu   ma’noda   ana	
‟
besh   muhim   tashabbuslardan   biri   -   yoshlar   o rtasida   kitobxonlikni   targ ib   qilish,	
ʻ ʻ
ularda   kitobxonlik   madaniyatini   shakllantirishda   sinfdan   tashqari   o qish   darslari	
ʻ
ham muhim vosita bo lib xizmat qiladi.	
ʻ   Ta’lim tarbiya tizimining bugungi kundagi
vazifasi   o’sib-ulg’ayib   kelayotgan   yoshlarni   vatanparvar,   zamonaviy   bilim,
ko’nikma va malakalarini o’zlashtirgan kelajakda jamiyatda o’z o’rnini egalashga
erishgan-komillikka   intiladigan   barkamol   avlodni   voyaga   yetkazishdir.
Mamlakatimizda   ta’lim   sohasida   olib   borilayotgan   islohatlarda   umumta’lim
maktablari   hal   qilivchi   kuchga   aylangani   ayni   haqiqatdir.   Maktablarda   kelajak
avlod vorislarini tarbiyalashga yo’naltirilgan imkoniyatlar o’z navbatida, pedagog
xodimlardan   sifatli   ta’lim-tarbiya   berishni,   o’quvchi   yoshlardan   esa   puxta   bilim
olishni talab etadi. Bu o’z navbatida har bir o’qituvchi zimmasiga yanada yuksak
mas’uliyat va vazifalarni yuklaydi.
Kurs   ishning   maqsadi.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   savod   o’rgatish
davrida   sinfdan   tashqari   ishlar,   xususan   “Savodxonlik   bayrami”   va   shu   kabi
tadbirlarni uyushtirish hamda to’liq tasavvurni shakllantirish.
Kurs ishning vazifalari:
–  Bolalarda o’qish va yozishga bo’lgan qiziqishini uyg’otish 
–  Bolalarni   yozish, o’qish   ko’nikmalarini   shakllantirishni   ifodala sh .
  –  Mashhulotlar  jarayonida bolalarni savodga o’rgatish
Kurs   ishining   ob’ekti:   Boshlang’ich sinflarda 1-4-sinf O’qish darsliklari.
Kurs   ishning   predmedi: Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   savod   o’rgatish
jarayonida tayyorlov darslarini tashkil qilish jarayoni.
Kurs   ishi   tuzilishi :   Kirish,   ikkita   bob,   rejalar,   xulosa,   foydalanilgan   adabiyotlar
ro’yxati va ilovadan iborat.    13I BOB. Savod o’rgatish davrining mazmuni va ahamiyati
1.1. Boshlang’ich sinfda savod o’rgatishning asosiy maqsadlari va
vazifalari  
Ta’lim   tarbiya   tizimining   bugungi   kundagi   vazifasi   o’sib-ulg’ayib
kelayotgan yoshlarni vatanparvar, zamonaviy bilim, ko’nikma va malakalarini
o’zlashtirgan   kelajakda   jamiyatda   o’z   o’rnini   egalashga   erishgan-komillikka
intiladigan   barkamol   avlodni   voyaga   yetkazishdir.   Mamlakatimizda   ta’lim
sohasida   olib   borilayotgan   islohatlarda   umumta’lim   maktablari   hal   qilivchi
kuchga   aylangani   ayni   haqiqatdir.   Maktablarda   kelajak   avlod   vorislarini
tarbiyalashga  yo’naltirilgan imkoniyatlar  o’z  navbatida, pedagog xodimlardan
sifatli ta’lim-tarbiya berishni, o’quvchi yoshlardan esa puxta bilim olishni talab
etadi. Bu o’z navbatida har bir o’qituvchi zimmasiga yanada yuksak mas’uliyat
va   vazifalarni   yuklaydi.     bosqichlarida   hech   qiynalmasdan   yanada   yuksak
natijalarga   erisha   oladi.   Boshlang’ich   ta’lim   ta’lim-tarbiyaning   poydevoridir.
Poydevor   qanchalik   mustahkam   bo’lsa   imorat   shunchalik   chidamli
bo’lganidek, mukammal boshlang’ich ta’lim olgan o’quvchilar yuqori sinflarda
va   ta’limning   keyingi   bosqichlarida   hech   qiynalmasdan   yanada   yuksak
natijalarga   erisha   oladi.   Savod   o’rgatish   metodikasi   kichik   yoshdagi
o’quvchilarni   elementar   o’qish   va   yozishga   o’rgatish   metod   va   usullarini
aniqlash va ularni ta’lim jarayoniga tatbiq etish masalalari bilan shug’ullanadi.
Bolalarga savod o’rgatish pedagogika fanidagina emas, balki ijtimoiy hayotda
ham   juda   jiddiy   masalalardan   hisoblanadi.   Chunki   xalqning   savodxonligi
milliy   istiqlol   g’oyalaridan   oziqlanish   uchun,   siyosiy   onglilik   uchun,   yuksak
ma’naviy   madaniyat   uchun   kurash   qurolidir.   Hozirgi   globallashuv   sharoitida
Respublikada   har   bir   kishining   savodxon   bo’lishiga   alohida   e’tibor   berilishi
huquqiy   demokratik   davlat   qurilishi   talablariga   muvofiqdir.   Savod   o’rgatish
metodikasining maqsadi - bolalarni boshlang’ich o’qish va yozishga o’rgatish.
O’zbek   alifbosiga   asoslangan   holda   qisqa   vaqt   ichida   o’quvchilar   o’qish   va
yozish ko’nikmasini  egallaydilar. Savod o’rgatish davrida til ta’limi mazmuni 13o’quvchilarga   beriladigan   til   va   nutq   sohasidagi   bilim   va   ko’nikmalar   bilan
belgilanadi.   Savod   o’rgatish   davrida   o’qish   va   yozish   harakatinimaqsadga
muvofiq   ravishda   bajara   olish   o’qish   va   yozish   ko’nikmasi   deyiladi.   Bu
ko’nikma bilimni talab qiladi, chunki ko’nikma bilimsiz shakllanmaydi. Bilim
ko’nikmaga   aylanmagan   bo’lishi   mumkin.   Masalan,   bola   v   harfining
elementlarini,   yozuv   chiziqlari   orasiga   qanday   joylashtirilishini   bilib,   uni
daftarda   yoza   olmasligi   yoki   harflarni   tanib,   ular   ishtirok   etgan   so’zni   o’qiy
olmasligi   mumkin.   Yozish   ko’nikmasini   hosil   qilish   uchun   boshqa   faoliyat
turlari,   ya’ni   yozish   jarayonida   partada   to’g’ri   o’tirish,   ruchkani   barmoqlar
orasida   tutish,   daftarni   qiyalikda   qo’yish   kabilar   ham   o’rgatiladi.   O’qish   va
yozish  ko’nikmasi  takomillashtirila  borib,  malakaga  aylantiriladi.  Malakaning
shakllanishi   uchun   bir   faoliyat   bir   necha   bora   takrorlanishi   lozim.   Yozish
malakasida o’quvchi ruchkani qanday ushlash, qanday yurgizish haqida o’ylab
o’tirmay, so’z va gaplarni  yoza boshlaydi.  Demak, o’qish va yozish  malakasi
harakatning o’ylab o’tirmay amalga oshirilish jarayonidir. Malaka o’qitishning
keyingi bosqichlarida mustahkamlanib, avtomatlashish darajasiga yetkaziladi.
Savod o’rgatish metodikasi kichik yoshdagi o’quvchilarni elementar o’qish
va yozishga o’rgatish metod va usullarini aniqlash va ularni ta’lim jarayoniga
tatbiq   etish   masalalari   bilan   shug’ullanadi.   Bolalarga   savod   o’rgatish
pedagogika   fanidagina   emas,   balki   ijtimoiy   hayotda   ham   juda   jiddiy
masalalardan   hisoblanadi.   Chunki   xalqning   savodxonligi   milliy   istiqlol
g’oyalaridan   oziqlanish   uchun,   siyosiy   onglilik   uchun,   yuksak   ma’naviy
madaniyat uchun kurash qurolidir. 
Hozirgi   globallashuv   sharoitida   Respublikada   har   bir   kishining   savodxon
bo’lishiga   alohida   e’tibor   berilishi   huquqiy   demokratik   davlat   qurilishi
talablariga   muvofiqdir.   Savod   o’rgatish   metodikasining   maqsadi   -   bolalarni
boshlang’ich o’qish va yozishga o’rgatish. O’zbek alifbosiga asoslangan holda
qisqa vaqt ichida o’quvchilar o’qish va yozish ko’nikmasini egallaydilar.   13          Savod o’rgatish davrida til ta’limi mazmuni o’quvchilarga beriladigan til va
nutq   sohasidagi   bilim   va   ko’nikmalar   bilan   belgilanadi.   Savod   o’rgatish   davrida
o’qish   va   yozish   harakatinimaqsadga   muvofiq   ravishda   bajara   olish   o’qish   va
yozish   ko’nikmasi   deyiladi.   Bu   ko’nikma   bilimni   talab   qiladi,   chunki   ko’nikma
bilimsiz shakllanmaydi. Bilim ko’nikmaga aylanmagan bo’lishi mumkin. Masalan,
bola   v   harfining   elementlarini,   yozuv   chiziqlari   orasiga   qanday   joylashtirilishini
bilib,   uni   daftarda   yoza   olmasligi   yoki   harflarni   tanib,   ular   ishtirok   etgan   so’zni
o’qiy olmasligi mumkin. 
Yozish ko’nikmasini hosil qilish uchun boshqa faoliyat turlari, ya’ni yozish
jarayonida   partada   to’g’ri   o’tirish,   ruchkani   barmoqlar   orasida   tutish,   daftarni
qiyalikda   qo’yish   kabilar   ham   o’rgatiladi.   O’qish   va   yozish   ko’nikmasi
takomillashtirila  borib, malakaga  aylantiriladi. Malakaning  shakllanishi  uchun bir
faoliyat  bir  necha bora takrorlanishi  lozim. Yozish malakasida  o’quvchi  ruchkani
qanday   ushlash,   qanday   yurgizish   haqida   o’ylab   o’tirmay,   so’z   va   gaplarni   yoza
boshlaydi. Demak, o’qish va yozish malakasi harakatning o’ylab o’tirmay amalga
oshirilish jarayonidir. Malaka o’qitishning keyingi bosqichlarida mustahkamlanib,
avtomatlashish darajasiga yetkaziladi.
                      O’quvchini   savod   o’rgatish   jarayonida   o’qish   va   yozishga   o’rgatishda
o’quvchilarning   faoliyat   ko’rsatishi   va   nutq   faoliyatiga   kirishishlari   uchun   talab
qo’yilishi,   o’z   fikrini   og’zaki   yoki   yozma   ifodalashi   uchun   zaruriyat   va   ehtiyojni
yuzaga   keltiruvchi   vaziyat   yaratilishi   lozim.   O’qish   va   yozish   malakasi   biri
ikkinchisining   muvaffaqiyatli   amalga   oshuvini   ta’minlaydi.   Shuning   uchun   ham
o’qishga   o’rgatish   bilan   yozuvga   o’rgatish   parallel   olib   boriladi   va   bu   faoliyat
muntazam   ravishda   mashq   qildiriladi.   SHunday   ekan,   savod   o’rgatish   jarayonida
bola juda ko’p o’qishi va yozishi zarur. 
O’qish uchun ham, yozish uchun ham yangi matn olinadi, chunki bir matnni
bir   necha   bor   qayta   o’qish   bilan   maqsadga   erishish   qiyin.   Bu   ko’pincha   o’qilgan
matnni   yuzaki   yodlab   olishga   olib   keladi.   Takroriy   faoliyatda   vaziyat   va
mazmunning  almashinishi   malakani   mustahkamlashga   yordam   beradi,   qobiliyatni 13o’stiradi.   O’quvchi   oldida   uzoq   muddatda   amalga   oshadigan   maqsad   -   o’qish   va
yozishni   o’rganish   hamda   hozirda   bajarishi   shart   bo’lgan   kundalik   maqsad   -
topishmoqni   o’qish   va   javobini   topish,   so’z   va   gaplarni   o’qish,   rasm   asosida
so’zlab berish kabilar turadi. 
            O’zbek   tili   yozuvi   tovush   yozuvi,   ya’ni   fonematik   yozuvdir.  Har   bir   tovush
uchun, har  bir  fonema uchun maxsus grafik shakl  (harf) olingan. O’qishda grafik
shakllar  tovushga aylantirilsa, yozuvda aksincha,  tovushlar  harflarga aylantiriladi.
Bu o’qish va yozish faoliyatida o’quvchi uchun qiyinchilik tug’dirgandek tuyulsa-
da, aslida o’qish va yozish jarayonini soddalashtiradi, chunki tilimizdagi tovushni
ifodalovchi  harflar  soni   uncha  ko’p  emas.   O’qish   va  yozishni  o’zlashtirish  uchun
tovush   va   harflarning   o’zaro   munosabatiga   oid   qoidalarni   o’zlashtirish   kifoya.
Savod o’rgatish metodikasida o’zbek tili tovushlar va harflar tizimining o’ziga xos
xususiyatlarini hisobga olish talab etiladi. 
Savod   o’rgatish   jarayonidagi   o’qish   darslarining   asosiy   vazifasi   o’quvchilarga
tovush va harfni tanishtirish, ularning to’g’ri talaffuzini  o’rgatish orqali bolalarda
to’g’ri,   ongli,   ifodali   o’qish   ko’nikmalarini   shakllantirishdan   iborat.   SHuningdek,
o’quvchilar   lug’atini   boyitish,   bog’lanishli   nutqini   o’stirish,   bilimini   boyitish,
tafakkurini   shakllantirish,   eshitish,   qabul   qilish   sezgisini   o’stirishda   ham   bu   davr
mas’uliyatliligi   bilan   alohida   o’rin   tutadi.Tayyorgarlik   davri   o’qishga   o’rgatish
uchun   zamin   hozirlaydi.   Bu   davrda   bolalarda   o’zgalar   nutqini   eshitish,   diqqatni
to’plash,   til   birliklarini   (tovush,   bo’g’in,   so’z,   gap)   farqlash,   ajratish,   ularning
vazifalarini   anglash   kabi   xususiyatlar   shakllantiriladi.   Bular   o’quvchilarning
o’qishni   muvaffaqiyatli   egallashlariga   yordam   beradi.       Savodga     tayyorlash
bo’yicha o’tkaziladigan mashg’ulotlarda savodga o’rgatish ikki davrga  ajratiladi.
1. Tayyorgarlik davri
2. Asosiy davr (Savodga tayyorlash)
Savodga   o’rgatishning   tayyorgarlik   davri   vazifalari   sentyabr,   oktyabr   oylarida
rejalashtiriladi. Bu davrda quyidagi  ishlar olib boriladi:
1. T ovushlarni   to’g’ri   talaffuz   etish   va   so’zning   tovush   tarkibi   haqidagi
tasavvurlarini aniqlash va shakllantirish 132. Unli va undosh tovushlar haqida tushuncha berish.
3. Jarangli va jarangsiz tovushlarni ajratishga o’rgatish asosida fonematik idrokni
va tasavvurni rivojlantirish
4.  Oddiy tahlil va sintez qilish ko’nikmalarini rivojlantirish:
A ) Gapni so’zlarga bo’lish, so’zlarni bo’g’inlarga bo’lish;
b ) ma’lum tovushlarni o’rnini aniqlash (so’zning boshida, o’ rtasida va oxirida);
v )  so’zda tovushlar ketma-ketligini va sonini aniqlash;
g )  tovushlardan bo’g’inlar, so’zlar tuzishga o’rgatish; 
d )  tovushlarni eshitishda farqlashga o’rgatish;
      Tayyorlov guruhida nutq, o’qish va savodga tayyorlash yo’nalishining savodga
o’rgatish  bo’limining  2- bosqichi - asosiy davrida  (oktyabr- may) quyidagi  ishlar
olib boriladi:
1. Berilgan tovushni  harf belgisi bilan tanishtirish
  2.Kesma   harflar   yordamida   tovush-harf   tahlil   va   sintezi
bo’yicha mashqlarni bajarishga o’rgatib borish;
  3.   Bo’g’in o’qish;
  4 .   Kesma   harflar   yordamida   bo’g’in   va   so’zlarni   tuzish   va   ularni   bo’g’inlab
o’qishga  o’rgatish.
        Tayyorlov   guruhlarida   yil   davomida   o’tkaziladigan   mashg’ulotlar     bolalar
yoshiga mos bo’lishi va ketma—ketlikda olib borilishi kerak.
                Mashg’ulotlar     ishlanmasida     mavzuning   maqsad-vazifalari,   kutilayotgan
natijalar,   kerakli   jihozlar,   mashg’ulotning   borishi   to’liq   yoritiladi.   Mashg’ulot
mavzulari  bolalar uchun tushunarli, amaliy ishlar va turli interfaol o’yinlar bolalar
yoshiga   mos,   qiziqarli   va   turli     bo’lishi   lozim.   Mashg’ulotlar   davomida   bolalar
barmoq mashqlarini tetiklashtiruvchi daqiqalarda bajaradilar, harflar bilan  maxsus
o’yinlar, (yig’ish, terish),  amaliy ishlarni  bajarib, alifbeni bilib, bo’g’inlarni o’qiy
olish   ko’nikmalari   mustahkamlanib   boradi.   Har   bir   mashg’ulotning   oxirida
bolalarning   bilimlarini   aniqlash   va   mustahkamlash   uchun   savollar   berilgan.
O’zbekiston  o’z mustaqilligini qo’lga kiritgan dastlabki  kunlardanoq yangi, 13rivojlangan   jamiyat   qurish   yo’liga   kirdi.   Zahmatkash   halqimiz   o’zining   fidoiy
mehnati   va   tinch   hayoti   bilan   dunyodagi   taraqqiy   topgan   mamlakatlar   qatoridan
mustahkam o’rin egallash maqsadida barcha sohalarda chuqur islohotlarni amalga
oshira boshladi. Kelajagi buyuk davlat barpo etish borasida amalga oshirilayotgan
barcha   tarixiy   o’zgarish   va   yangilanishlar   yurtdoshlarimiz   qalbi,   ongiga   ulkan
ta’sir   ko’rsatmoqda.       O’quvchini   savod   o’rgatish   jarayonida   o’qish   va   yozishga
o’rgatishda   o’quvchilarning   faoliyat   ko’rsatishi   va   nutq   faoliyatiga   kirishishlari
uchun talab qo’yilishi, o’z fikrini og’zaki yoki yozma ifodalashi uchun zaruriyat va
ehtiyojni   yuzaga   keltiruvchi   vaziyat   yaratilishi   lozim.   O’qish   va   yozish   malakasi
biri   ikkinchisining   muvaffaqiyatli   amalga   oshuvini   ta’minlaydi.   Shuning   uchun
ham o’qishga o’rgatish bilan yozuvga o’rgatish parallel olib boriladi va bu faoliyat
muntazam   ravishda   mashq   qildiriladi.   SHunday   ekan,   savod   o’rgatish   jarayonida
bola   juda   ko’p   o’qishi   va   yozishi   zarur.   O’qish   uchun   ham,   yozish   uchun   ham
yangi matn olinadi, chunki bir matnni bir necha bor qayta o’qish bilan maqsadga
erishish   qiyin.   Bu   ko’pincha   o’qilgan   matnni   yuzaki   yodlab   olishga   olib   keladi.
Takroriy   faoliyatda   vaziyat   va   mazmunning   almashinishi   malakani
mustahkamlashga   yordam   beradi,   qobiliyatni   o’stiradi.   O’quvchi   oldida   uzoq
muddatda amalga oshadigan maqsad - o’qish va yozishni o’rganish hamda hozirda
bajarishi   shart   bo’lgan   kundalik   maqsad   -   topishmoqni   o’qish   va   javobini   topish,
so’z   va   gaplarni   o’qish,   rasm   asosida   so’zlab   berish   kabilar   turadi.   O’zbek   tili
yozuvi   tovush   yozuvi,   ya’ni   fonematik   yozuvdir.   Har   bir   tovush   uchun,   har   bir
fonema   uchun   maxsus   grafik   shakl   (harf)   olingan.   O’qishda   grafik   shakllar
tovushga   aylantirilsa,   yozuvda   aksincha,   tovushlar   harflarga   aylantiriladi.   Bu
o’qish va yozish faoliyatida o’quvchi uchun qiyinchilik tug’dirgandek tuyulsa-da,
aslida   o’qish   va   yozish   jarayonini   soddalashtiradi,   chunki   tilimizdagi   tovushni
ifodalovchi   harflar  soni  uncha  ko’p emas.   O’qish  va  yozishni   o’zlashtirish  uchun
tovush   va   harflarning   o’zaro   munosabatiga   oid   qoidalarni   o’zlashtirish   kifoya.
Savod o’rgatish metodikasida o’zbek tili tovushlar va harflar tizimining o’ziga xos
xususiyatlarini hisobga olish talab etiladi. 13             
1.2. O’quvchilarda o’qish va yozish ko’nikmalarini shakllantirishning
bosqichlar       
    Dunyoda   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   o’qish   madaniyatini
rivojlantirishning   innovatsion   modellarini   ishlab   chiqish,   didaktik   ta’minotni
globallashuv   davri   pedagogikasi   talabalariga   muvofiq   holda   takomillashtirish,
kommunikativ   ko’nikmalarni   tarkib   toptirishga   yo’naltirilgan   konstrukiv
mashqlar   tuzish,   izohli   va   ideografik   lug’atlar   bilan   ishlash,   obrazli   tafakkur   va
so’z-mantiq   xotirasini   mustahkamlashga   qaratilgan   qator   ilmiy   izlanishlar   olib
borilmoqda. 
  Badiiy matn ustida ishlash orqali ijodiy va nutqiy salohiyatni tarkib toptirish,
kommunikativlik va nutqning emotsionalligi hamda ta’sirchanligini ta’minlashda
mnemik   faoliyatga   asoslanilgan   kontseptual   yondashuvlar   o’quvchilarning   nutq
va   tafakkuri   integratsiyasiga   muvofiq   tarzda   belgilanmoqda.   Mamlakatimizda
o’quvchilarning   o’qish   savodxonligini   xalqaro   baholash   dasturlari   orqali
rivojlantirish,   kitobxonlik   va   mutolaa   madaniyatini   rivojlantirishga   katta   e’tibor
qaratilmoqda.   “O’quvchilarga   kitob   mutolaasi   jarayonida   “oddiydan
murakkabga”   tamoyili   asosida   badiiy   asarlarni   tanlash   va   sinchiklab   o’qish
malakasini hosil qilish bo’yicha uslubiy tavsiyalar ishlab chiqish, o’quvchilarning
mustaqil   fikrini   og’zaki   va   yozma   ravishda   bayon   etish   malakasini   oshirish
maqsadida   ular   o’qigan   kitoblari   bo’yicha   “Notiq   o’quvchi”   hamda   insholar
tanlovlarini   o’tkazish,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   “Jajji   akademik”
to’garaklariga jalb  etish  hamda  ularga  mutolaa  sirlari   va kitobxonlik  madaniyati
bo’yicha   tushunchalar   berib   borish”[3.]   o’quvchilarda   kitob   mutolaasi   va
kitobxonlik   madaniyatini   oshirishning   ustuvor   yo’nalishlari   sifatida   belgilab
berilgan. 
  Bu esa, boshlang’ich sinf ona tili va o’qish darslarida produktiv o’qish orqali
o’quvchilarning   kommunikativ   kompetentsiyasini   shakllantirish   mazmunini
yoritib   berish,   produktiv   o’qish   orqali   o’quvchilarning   kommunikativ
kompetentsiyasini   shakllantirishning   didaktik   modelini   ishlab   chiqish, 13boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   kommunikativ   kompetentsiyasini
shakllantirishning   produktiv   o’qish   texnologiyasini   takomillashtirishni   taqozo
etadi.  
    SHaxs ijodiy individualligi va intellektual-axloqiy erkinligining rivojlanishini
namoyon   etuvchi   instrument   sifatida   belgilangan   kommunikativ   kompetentlik
mamlakatimiz   umumta’lim   maktablarida   joriy   etilgan   DTSning   tayanch
vakolatlari  doirasida  yetakchi  hisoblanadi.  Bu kabi  yondashuv  esa,  boshlang’ich
sinf   o’quvchilarida   kommunikativ   kompetentsiyani   shakllantirish   tuzilmasi,
komponentlari,   mezonlari   va   ko’rsatkichlarini   aniqlashtirish,   o’quvchilarida
kommunikativ   kompetentsiyani   shakllantirish   modeli   va   didaktik   ta’minotini
takomillashtirishni taqozo etdi. 
“Kommunikativ   kompetentsiya”ni   o’rganish   jarayonida   sinergetik
yondashuvning   o’ziga   xosligi   shundaki,   unda   o’zaro   bog’liqlik   va   hamkorlik
asosida   masalaga   munosabat   bildiriladi.   Chunki   bu   tushuncha   bugungi   kunga
kelib   turlicha   qarashlar,   qarama–qarshi   fikrlar,   g’oyalar   ta’sirida   qolayotganini
guvohi bo’lib turibmiz.   Tartibga kelish uchun esa, albatta, bu bosqichlarni bosib
o’tish   tabiiy   holat   hisoblanadi.   Bu   jarayonda   sinergetik   metolologiyaga   xos
bo’lgan   nochiziqli   tafakkur   tarzi   samarali   natijaga   olib   keladi.   Dars
mashg’ulotlari   ijtimoiy   tavsifga   ega   bo’lib,   ta’lim   maqsadi   ham   ijtimoiy,   ham
akademik   ahamiyatga   ega.   Hissiy   jihat   ham   o’quvchilarning   o’qishga   bo’lgan
qiziqishini rag’batlantirishda muhim ahamiyatga ega. 
Xalq   ta’limi   vazirligi   va   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Bolalar
jamg’armasi   (YUNISEF)   bilan   birgalikda   “O’zbekistonda   darsliklar
tayyorlanishi,   chop   etilishi   va   qo’llanilishi   sohasini   tartibga   soluvchi   siyosat
tahlili”   qo’llanmasida   “Ijtimoiy   va   hissiy   tarkibiy   qism   muvaffaqiyatli
pedagogikada   muhim   rol   o’ynaydi”   5   ,   –   deb   ta’kidlangan.   “Darsliklar
o’qituvchilarga o’quvchilarning nafaqat amaliy bilimlarni olishlarini, balki talqin
qilish,   fikrlash,   hissiy   ta’sir,   samarali   muloqot   va   ijodkorlik   qobiliyatlarini
rivojlantirishini   ta’minlash   uchun   keng   imkoniyatlar   yaratish”   [6.128bet].da
yordam berishi kerak. 13B.Umarov   “Biz   bolalarga   nimani   emas,   qanday   o’ylash,   fikr   yuritishni
o’rgatishimiz   lozim.   Vazifamiz   bilim   beribgina   qolmay,   ularga   oqillikni   ham
o’rgatishdir.   Oqillik   esa,   faqat   bilimlar   majmui   emas,   balki   ulardan   samarali
foydalanish   hamdir.   SHu   nuqtai   nazardan,   bolalarga   dunyoni   kashf   qilishga   va
unda o’z nuqtai nazaridagi haqiqatni izlashga halaqit bermaslik kerak. Tasavvurni
takomillashtirish,   vijdonlilik   va   mas’uliyatni   shakllantirish,   mehr   asosida
tarbiyalash  – XXI asr  ta’lim tizimining asosiy  masalalaridan. Umuman olganda,
insoniyatning kelajakdagi mohiyati ham shunda”   , – deb ta’kidlaydi [0]. XX asr
oxirida   o’tgan   ta’lim   bo’yicha   xalqaro   kongressda   pedagog-olim   J.Delorf
“Ta’lim–   yashirin   xazina”   nomli   ma’ruzasida   “ta’lim   tayanadigan   to’rt   jihatni
ta’riflab berildi: – bu bilishni o’rganish, bajarishni o’rganish, birgalikda yashashni
o’rganish,   yashashni   o’rganish”   [8.22bet].   Uning   fikriga   ko’ra,   bajarishni
o’rganish   deyilganda,   nafaqat   kasbiy   malakaga   ega   bo’lish,   balki   keng   ma’noda
kompetentli   bo’lish   guruhlarda   ishlay   olish   va   ish   paytida   yuzaga   keladigan
ko’plab   murakkab   vaziyatlardan   muvaffaqiyatli   chiqib   keta   olishi   nazarda
tutiladi. 
Ingliz   olimi   J.K.Raven   shaxsning   ijtimoiy   jihatdan   “samarali   xulq-atvori
xususiyatlari   ro’yxati”ni   keltirib,   kompetentlik   asoslarini   yaratdi.   Uning   fikriga
binoan   umumta’lim   tizimi   o’quv   jarayoni   o’quvchilarning   bilimdonlik,   ijtimoiy
harakatchanlik, iqtisodiy va madaniy moslashuviga har tomonlama yo’naltirilishi
zarur.   “Davlat   maktablari   mukammal   ta’lim   bera   olishlari   uchun   turli   xil
qadriyatlar   va   tanlov   erkinligini   hisobga   olib,   o’z   o’quvchilariga   bu
imkoniyatlarni yaratib berishiga to’g’ri keladi” 9 . Rus olimi M.I.Rojkov ijtimoiy
faol shaxsni tarbiyalash texnologiyasida ijtimoiy moslashuvchan va ekzistentsial-
rivojlanayotgan yondashuvining o’zaro bog’liqligini quyidagicha bayon etilgan: 
– Shaxs bo’lish ehtiyojini tarbiyalash; 
–   ijtimoiy   yetuklikni   va   bozor   sharoitida   faol   faoliyatga   tayyorlikni
shakllantirish; 13– atrof–muhitning   salbiy   ta’siriga   qarshi   immunitetni   shakllantirish;
ijtimoiy   foydali   va   muhim   faoliyatning   turli   sohalarida   shaxsan   o’zini
ko’rsatishga tayyor, harakatdagi odamni tarbiyalash[10] . 
M.I.Rojkov   tadqiqot   ishida   ijtimoiy   faollikning   sub’ekti   –   bu   “axborotning
to’liqligi va tanlash erkinligi sharoitida o’z foydasini maksimal darajada oshirishga
intiladigan   –   oqil   shaxs.   U   quyidagilar   bilan   ajralib   turadi:   “sub’ektiv   faollik,
kompetentlik,   ehtiyotkorlik,   ishbilarmonlik,   tavakkal   qilishga   tayyorlik,   o’z
xattiharakatlari   uchun   shaxsan   javobgar   bo’lish”[11]   .   XX   asrning   oxirlarida
ijtimoiylashtirish   va   o’z   yo’lini   belgilash   masalalari   bilan   shug’ullanuvchi
ko’pgina   rus   olimlari   ijtimoiylashuvning   potentsial   moslashuvchan   jarayonlari
boshlanganda individual-shaxsiy integratsiya g’oyalariga moyil edilar. Hatto o’sha
paytda ham ushbu tushunchalar bir xil deb talqin qilinmagan. Aksincha, o’z yo’lini
belgilash   axloqiy   (L.I.Bojovich,   A.A.Guseynov,   O.G.Drobnitskaya),   ma’naviy
(D.J.Valeev),   oilaviy   (N.N.Obozov),   A.G.Xarchev),   kasbiy   (V.A.Krutetskiy),
P.A.SHavir),   siyosiy   (A.M.CHern ы sh]),   fuqaroviy   (I.S.Kon)   b.)   kabi   qismlarga
bo’lingan.
            O’z   yo’lini   belgilash   va   ijtimoiylashuv   sharoitida   faoliyatga   oid
kommunikatsiyalarni   qidirish   shunday   bir   tushunchaga   olib   keldiki,   unda
“shaxsning   o’z   yo’lini   belgilash   jarayoni   hayot   faoliyatining   barcha   jabhalarida
yuzaga keladi va u shaxsning mustaqil ijodiy faoliyatga tayyorligiga mos ravishda
shakllanishiga yo’naltirilgan” [11] . Shu nuqtai nazardan o’quvchi rivojlanishning
tashuvchisi   bo’lib,   keyin   uning   tashkilotchisiga   aylanadi   va   o’quvchining   o’z
yo’lini   belgilashi,   o’zini   anglashini,   o’zini   rivojlantirishini   hayotning   o’zi   talab
qiladi.   Ko’rib   turganimizdek,   kompetentsiyaviy   yondashuv   ijtimoiy   o’z   yo’lini
belgilash   nazariyasi   va   amaliyotida   ko’pqirrali   faoliyat   jabhalarini   o’zida
mujassamlashtiradi.   Maktab   o’quvchilariga   kelsak,   biz   ijtimoiy   o’z   yo’lini
belgilash   masalalarini   shaxsni   ijtimoiylashtirish   vositasi   nuqtai   nazaridan   ko’rib
chiqamiz,   bu   yerda   yetakchi   o’rinni   kommunikativ   kompetentlik   egallaydi.
Xalqaro   iqtisodiy   hamkorlik   va   taraqqiyot   tashkilotining   PISA   xalqaro   baholash
dasturlari   mazmunida,   asosan,   odamning   harakatchanligi,   hurmatga   asoslangan 13holda boshqalar bilan ochiq va samarali o’zaro munosabatlarda erkin ishtirok etish
qobiliyatini   aniqlash   ekan,   tom   ma’noda   bir–biriga   bog’liq   bo’lib   borayotgan
dunyoda   munosib   o’qish,   ishlash   va   yashash   uchun   asosan   kommunikativ
kompetentlik   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.   Tadqiqot   ishimiz   mavzusiga   ko’ra,
kompetentsiyaviy   yondashuv   strategiyasini   kichik   maktab   yoshining   o’ziga   xos
xususiyatlari   bilan   o’zaro   bog’lab,   yangilanayotgan   ta’lim   kontekstiga   mos
keladigan   innovatsion   mazmunini   aniqlaymiz.   “Insonning   o’z–o’zini
tashkillashtirishi   uchun   esa,   u   birinchi   navbatda   erkinlikka   ega   bo’lishi,   erkin
jamiyatda,   qadr-qimmati   qadriyat   darajasida   baholanadigan   jamiyatda   yashashi
lozim”   [11]   ,   –   deydi   O.Mo’minova.   SHundagina,   inson   o’z-o’zini
tashkillashtirishi,   o’z-o’zini   boshqarishi,   jamiyat   o’z–o’zini   tashkillashtirishi,   o’z-
o’zini boshqarishi darajasiga ko’tariladi. Kompetentsiyaviy ta’lim yondashuvining
asosiy   g’oyasi   ta’lim   jarayonida   o’quvchilarga   ko’proq   erkinlik   va   mustaqillikni
taqdim   etuvchi   sharoitlarni   yaratishdan   iborat   .   Ma’lumki,   shaxsga   yo’naltirilgan
ta’lim   o’qitish   muhitining   o’quvchi   imkoniyatlariga   moslashtirilishi   ta’lim   turi
sifatida   o’quvchining   “fikrlash   va   harakat   strategiyasini   inobatga   olgan   holda,
uning shaxsi, o’ziga xos xususiyatlari, qobiliyatini rivojlantirish” ni nazarda tutadi.
1.3 Sinfdan tashqari ishlar va tadbirlarning o’quv jarayonidagi o’rni. 
  Maktabning o’quvchilar bilan olib boradigan o’quv mashg`ulotlaridan
tashqari   xilma-xil   ta’lim-tarbiya   ishlari   sinfan   tashqari   ishlar   nomini   olgan.
Sinfdan   tashqari   ishlar   maktab   ta’lim-tarbiya   jarayonining   tarkibiy   qismi
o’quvchilarning   bo’sh   vaqtlarini   yo’lga   qo’yish   shakllaridan   biridir.   Sinfdan
tashqari ishlar shaxsni har tomonlama kamol toptirish va uni hayotga faoliyatga
tayyorlash   uchun   keng   imkoniyatga   ega.   Bu   ishlar   bolalarning   qiziqishlariga
muvofiq   tarzda   ko’ngillilik   asosida   tashkil   qilinadi.   O’quvchilar   sinfdan   va
maktabdan   tashqari   ishlarda   o’zlarini   qiziqtiradigan   mashg`ulotlarni   tanlab
olishadi ularda mustaqil tashabbuskorona ishtirok etishadi. 
       Maktab va sinfdan tashqari muassasalarning tashkiliy ishlarini, mazmuni
va maqsadini belgilash bugungi kunimizning barcha qirralarini hisobga olishni
talab   etmoqda.   Sinfdan   tashqari   mazkur   tarbiyaviy   ishlar   shaxs   kamoloti 13bosqichlarini   belgilab   olishga   qaratilganligi   bilan   tavsiflanadi.   Mazkur
muammoni   ijobiy   hal   etish   uchun   sinfdan   tashqari,   tarbiyaviy   ishlar   tizimida
quyidagilar   bo’lishi  lozim:   pedagoglar  va  o’quvchilar   o’rtasida  o’zaro  hurmat
munosabatlarini   shakllanganlikning   o’ziga   xos   an’ana   vositalariga   tayanish;
ulg`ayayotgan inson shaxsini tarbiyada oliy ijtimoiy qadriyat deb tan olish, har
bir   bola,   o’smir   va   yosh   yigitning   betakror   va   o’ziga   xosligini   hurmatlash,
ijtimoiy huquqini e’tiborda tutish zarur.   Sinfdan tashqari ishlarni to’la qamrab
olgan to’garaklar bir necha xilda bo’lishi mumkin: 
a) fan to’garaklari;
 b) mohir qo’llar to’garaklari; 
v) duradgorlik to’garaklari;
 g) sport to’garagi; 
d) badiiy havaskorlik to’garagi. 
O’rta   umumta’lim   maktablarida   bu   ishlarni   sinf   rahbari   va   tarbiyaviy
ishlar tashkilotchisi uyushtiradi. Sinf rahbari to’garak rahbarlariga yaqindan
yordam   beradi.   Qiziqishlari,   intilishlari   bir   xil   bo’lgan   o’z   o’quvchilarini
biror   to’garakka   a’zo   bo’lishga   chorlaydi.   Sinfdan   tashqari   tashkil   qilingan
ishlar   o’quvchilar   hayotidagi   tarbiyaviy   faoliyatni   to’ldiradi.   Ularni   dunyo
qarashini   to’g`ri   shakllanishiga,   axloqiy   kamol   topishiga   ko’maklashadi.
Nazariy   bilimlarni   amaliyot,   ishlab   chiqarish   bilan   chambarchas
bog`lanishiga   zamin   yaratadi.   Sinfdan   tashqari   ishlarga   rahbarlik   qiluvchi
tashkilotchilarning vazifalari ham ko’p qirralidir. 
Sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlar tashkilotchisining vazifalariga quyidagilar
kiradi: 
darsdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlarni   rejalashtirish   va   amalga   oshirishni
nazorat qilish; 
o’quvchilarning   sinfdan   tashqari   ko’p   qirrali   ishlarni   pedagogik   jamoa,
o’quvchilar tashkilotlari sinf faollari yordamida yo’lga qo’yish;  13sinfdan   tashqari   ishlar   yo’nalishiga   bevosita   rahbarlik   qilgan   holda,
o’qituvchilar, sinf rahbarlari, ota-onalar, o’quvchilar tashkilotlari, sinf faollariga
uslubiy yordam ko’rsatish; 
umummaktab   va   maktablararo   o’tkaziladigan   eng   muhim   tarbiyaviy
tadbirlarda qatnashish; 
o’quvchilarning   bo’sh   vaqtlarini   tashkil   qilishda   tarbiya   va   madaniyat
muassasalari hamda jamoatchilik kuchidan keng foydalanish; 
Bu  borada  tashkilotchilar  faolligini   uchta  asosiy   tomonini   ko’rish  mumkin:
tashkilotchilik,  uslubiy va  ma’muriy.  Bular  ko’pincha  o’zaro  uzviy bog`langan
holda namoyon bo’ladi. Tashkilotchining tashkilotchilik faoliyatiga quyidagi bir
qator ishlarni kiritish mumkin:  
tarbiyaviy   ishlar   sohasida   erishilgan   yutuq   va   kamchliklarni   tahlil   qilish;
tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalarini aniqlash; 
tarbiyaviy,   ommaviy-siyosiy   ishlarni   rejalashtirish   va   ularning   mazmuni,
shakl va usullarini aniqlash; 
sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni guruhlashtirish, boshqaruvchi shaxslarni
aniqlash. 
Maktabda   tarbiyaviy   ishlarni   aniq   rejalashtirmasdan   uning   mazmuni,   shakl   va
usullarini   aniqlamasdan,   ma’lum   bir   tizimga   solmasdan   turib   ko’zda   tutilgan
maqsadga   erishish   qiyin.   Sinfdan   tashqari   ishlarning   tarbiyaviy   ta’siri   ko’p
darajada   o’quv   jarayonini   tashkil   etish   saviyasiga   hamda   o’quvchilar
jamoachining   xilma-xil   ishlarni   qanday   yo’lga   qo’yishga   bog`liqdir.   Sinfdan
tashqari   faoliyat   majburiy   dastur   bilan   chegaralanmaydi,   balki   yoshlari   har   xil
o’quvchilarni   ihtiyoriy   ravishda   birlashtiradi.   Ularning   tashabbusi   asosida
ishlarni   amalga   oshiradi,   fanga   qiziqtiradi,   ularni   xalqning   madaniy   hayoti
muhitiga olib kiradi. Sinfdan tashqari ishlar shaxsdagi  ijtimoiy faollik, ijtimoiy
ong   hamda   axloqiy   odatlarni   tarkib   toptirishning   eng   muhim   omilidir.   Bu
faoliyat   ilmiy   jamoa,   adabiy   va   maktab   teatrlarining   ishlari,   turli   mavzularda
o’tkaziladigan   kitobxonlar   konferensiyasi   va   munozaralar,   siyosiy,   axloqiy,
ilmiy-ommabop va mehnat mavzularidagi ma’ruza va suhbatlar, ijtimoiy-foydali 13mehnat,   siyosiy   axborot,   bayram   kechlari   va   ertaliklari,   to’garak
mashg`ulotlarini o’z ichiga oladi.   
                     O’quvchilarning sinfdan tashqari ishlari o’z mazmuniga ko’ra tafakkur
faoliyati   va   munosabat   vositasi   hisoblanadi.   Chunki   sinfdan   tashqari   ishlarda
olingan axborot idrok etiladi, qayta ishlanadi va shu asosda yangi bilimlar hosil
qilinadi.   O’quvchilar   sinfdan   tashqari   ishlarda   qatnashib,   turli   kishilar   bilan
muayyan   munosabatga   kirishadi,   turli   vazifatlarga   duch   keladilar.   Shuning
uchun   ham   o’quvchilarning   sinfdan   tashqari   faoliyatlari   qanchalik   xilma-xil
bo’lsa,   ularning   munosabatlari   shunchalik   boy,   munosabat   doirasi   keng   va
ma’naviy   o’sishi   samarali   bo’ladi.   Sinfdan   tashqaridagi   tarbiyaviy   ishlarda
o’quvchilar   jamoada   ishlashni   o’rganadilar   ijtimoiy   mehnat   quvonchini   his
qiladilar,   ishlab   chiqarish   mehnatiga   qo’shiladilar,   jamoatchilik   fikriga
bo’ysunishga,   jamoa   sharafi   uchun   kurashishga   odatlanadilar.   Sinfdan   tashqari
faoliyat   unda   qatnashuvchilarning   ma’naviy   va   jismoniy   rivojlanishi   hamda
yosh   xususiyatlariga   ko’ra   belgilanadi.   Bu   jarayonga   ular   ta’lim   olayotgan
maktabning   sharoiti   ham   ta’sir   etadi.   Garchand   mamlakatimizdagi   barcha
maktablarning   vazifalari   bir   bo’lsa-da,   o’sha   maktablarning   o’ziga   xos
xususiyatlari   bor   va   bu   xususiyatlr   madaniy   va   milliy   sharoitlarda   yaqqol
ko’rinadi. 13II BOB.  Sinfdan tashqari ishlar orqali o’quvchilarda o’qishga qiziqish
uyg’otish
2.1. Tashkil etiladigan tadbirlarning ta’limiy va tarbiyaviy ahamiyati
          Sinfdan   tashqari   o qish   darslari   yosh   avlod   qalbida   ezgulikka   muhabbat,ʻ
yovuzlikka   nafrat   tuyg ularini   uyg otish,   matn   mazmunini   qayta   hikoyalash,
ʻ ʻ
ma’lum   reja   asosida   qisqartirib   yoki   shaxsini   o zgartirib   hikoyalash,   badiiy	
ʻ
tasvir vositalarini aniqlash, asar qahramonlarining fe’l-atvorini, xatti–harakatini
baholash   orqali   ularning   bog lanishli   nutqini   o stirish,   qisqa   qilib   aytganda,	
ʻ ʻ
kitobxonlik madaniyatini kamol toptirishda katta imkoniyatlarga ega. 
               Komil insonni tarbiyalashda sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni amalga
oshirishning   nazariy   va   amaliy   g’oyalarining   asoslash,   sharhlash   hamda
sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   kasbiy   mahoratni
oshirishga   xizmat   qiluvchi   samarali   shakl,   metod   va   vositalarning
aniqlanganligi,   shuningdek,   komil   insonni   tarbiyalashda   tarbiyaviy   ishlarning
amalga   oshirish   texnologiyasining   ishlab   chiqish.   O’quvchilarning   erishgan
yutuqlarini   o’rganishda   barcha   o’quvchilardan   emas,   balki   ushbu   qatlamning
vakillari   sifatida   tanlab   olingan   o„quvchilardan   obyektiv   testlarni   o’tkazish
orqali baholanadi. Shuningdek, maktab direktorlari, o’qituvchilar, o’quvchilar,
hattoki   ota-onalardan   so’rovnomalar   o’tkazilib,   maktabdagi   ta’lim   sifatiga
ta’sir ko’rsatuvchi omillar, jumladan, maktab resurslari, o’quvchilarning ta’lim 13olishga   oid   qarashlari,   o’qitish   usullari   hamda   uy   sharoitida   o’quvchilarning
bilim   olishi   qanchalik   darajada   qo’llab-quvvatlanayotganligiga   doir   qimmatli
ma’lumotlar to’planadi.
      Nutq va uni o’stirish tushunchasi. Nutq-kishi faoliyatining turi, titl vositalari
(so’z, so’z birikmasi, gap) asosida tafakkurni ishga solishdir. Nutq o’zaro aloqa
va xabar funktsiyasini, o’zaro fikrni his-hayajon bilan ifodalash va boshqalarga
ta’sir   etish   vazifasini   bajaradi.   Yaxshi   rivojlangan   nutq   jamiyatda   kishining
aktiv   faoliyatining   muhim   vositalaridan   biri   sifatida   xizmat   qiladi.   O’quvchi
uchun   esa   nutq   maktabda   muvafaqqiyatli   ta’limolish   qurolidir.   Nutq   –ustirish
nima?Agar   o’quvchi   va   uning   tildan   bajargan   ishlari   ko’zda   tutilsa,   nutq
o’stirish   deganda   tilni   har   tomonlama   (talaffuzi,   lug’ati,   sintaktik   qurilishi,
bog’lanishli   nutqni)   aktiv   amaliy   o’zlashtirish   tushuniladi.   Agar   o’qituvchi
ko’zda   tutilsa,   nutq   o’stirish   deganda,   o’quvchilar   tilning   talaffuzi,   lug’ati,
sintaktik qurilishi va bog’lanishli nutqni aktiv egallashlariga yordam beradigan
metod va priyomlarni qo’llash tushuniladi. 
             Nutq faoliyati uchun, shuningdek, o’quvchilar nutqini o’stirish uchun bir
necha shartga rioya qilish zarur: 
1.   Kishi   nutqining   yuzaga   chiqishi   uchun   talab   bo’lishi   kerak.   O’quvchilar
nutqini o’stirishning metodik talabi  o’quvchi  o’z fikrini, nimanidir  og’zaki va
yozma   bayon   xohishi   va   zaruriyatni   yuzaga   keltiradigan   vaziyat   yaratish
hisoblanadi. 
2.   Har   qanday   nutqning   mazmuni,   materiali   bo’lishi   lozim.   Bu   material
qanchalik   to’liq,   boy,   qimmatli   bo’lsa,   uning   bayoni   shunchalik   mazmunli
bo’ladi. 
3.   Fikr   tinglovchi   tushunadigan   so’z,   so’z   birikmasi,   gap,   nutq   oborotlari
yordamida   ifodalasagina   tushunarli   bo’ladi.   Shuning   uchun   nutqni
muvaffaqiyatli   o’stirishning   uchinchi   sharti   –nutqni   til   vositalari   bilan
qurollantirish hisoblanadi. Nutqni egallashning qator aspektlari mavjud. Bular:
1. Adabiy til normalarini o’zlashtirish.  132.   Jamiyatimizning   har   bir   a’zosi   uchun   zarur   bo’lgan   muhim   nutq
malakalarini, ya’ni o’qish va yozish malakalarini o’zlashtirish. 
3. O’quvchilar nutq madaniyatini takomillashtirish.
       Nutq o’stirishda uch yunalish aniq ajraladi: 
1) so’z ustida ishlash; 
2)so’z birikmasi va gap ustida ishlash; 
3)   bog’lanishli   nutq   ustida   ishlash.   So’z,  so’z   birikmasi   va   gap   ustida   ishlash
uchun   lingvistik   baza   bo’lib   leksikalogiya   (frazealogiya   va   stilistika   bilan
birgalikda),   morfologiya,   sintaksis   xizmat   qiladi;   bog’lanishli   nutq   esa
mantiqqa,   adabiyotshunoslik   va   murakkab   sintaktik   butunlik   lingvistikaga
asoslanadi. 
                Nutq  o’stirishda   izchyaillik  to’rt   shartni,   ya’ni   mashqlarning  izchilligi,
istiqboli,   xilma-xilligi,   xilma-xil   mashq   turlarini   umumiy   maqsadga
bo’ysundirish   ko’nikmasini   amalga   oshirish   bilan   ta’minlanadi.   Nutq   turlari.
Kishilar   tildan   fikr   bayon   qilish   quroli   sifatida   foydalanadilar.   Ular   o’z
fikrlarini ovoz bilan eshittirib bayon qilishdan oldin u haqda o’ylab oladilar. Bu
ichki   nutq   hisoblanadi.   Ichki   nutq   eshittirilmagan   va   yozilmagan   “o’ylangan”
(fikrlangan)   nutqdir.   Tashqi   nutq   tovushlar   yordamida   eshittirilib   yoki   grafik
belgilar   bilan   yozilib,   boshqalarga   qaratilgan   nutqdir.   Ichki   nutq   materialni
tushunish va yodda saqlashga yordam beradi. 
Fikrni ifodalash usuliga ko’ra nutq og’zaki va yozma bo’ladi. Og’zaki nutq
ko’pincha dialog tarzida, yozma nutq esa monolog tarzida bo’ladi. O’quvchilar
nutqiga qo’yilgan talablar. 
O’quvchilar   nutqini   o’stirishda   aniq   belgilangan   bir   qator   talablarga   rioya
qilinadi.
 1. O’quvchilar nutqi mazmundor bo’lsin. 
2. Nutqda mantiqiylik bo’lsin. 
3. Nutq aniq bo’lsin. 
4. Nutq til vositalariga boy bo’lsin. 
5. Nutq tushunarli bo’lsin.  136. Nutq ifodali bo’lsin. 
7. Nutq to’g’ri bo’lsin. 
          Nutq   o’quvchilar   tafakkurini   o’stirishda   muhim   vositadir.   Nutq   fikrini
bayon   etish   vositasigina   bo’libgina   qolmay,   uni   shakllantirish   quroli   hamdir.
Fikr nutqning psixologik asosi vazifasini bajaradi, uni o’stirish sharti esa fikrni
boyitish   hisoblanadi.   Aqliy   faoliyat   sistemasini   egallash   asosidagina   nutqni
muvafaqqiyatli   o’stirish   mumkin.   Shuning   uchun   o’quvchilar   nutqini
o’stirishda   materialni   tayyorlash,   takomillashtirish,   mavzuga   oidini   tanlash,
joylashtirish, mantiqiy operatsiyalarga katta ahamiyat beriladi. 
Tafakur   til   materiali   yordamida   nutqiy   shakllantirilsa   va   bayon   etilsagina
muvafaqqiyatli   o’sadi.   Tushuncha   so’zlar   yoki   so’z   birikmalari   bilan
ifodalanadi, shunday ekan, tushuncha til vositasi  bo’lgan so’zda muhim aloqa
materialiga   aylanadi.   Kishi   tushuncha   ifodalaydigan   so’z   (so’z   birikmasi)ni
bilsagina,  shu  tushunchaga  asoslangan  holda,  tashqi   nutqda fikrlash   imkoniga
ega bo’ladi.   Nutqda fikr shakllantiriladi, shu bilan birga, fikr nutqni yaratadi.”
Nutq tafakkur bilan chambarchas bog’langandir. Nutq bo’lmasa, tafakkur ham
bo’lmaydi,   til   materiali   bo’lmasa,   fikrni   ifodalab   berib   bo’lmaydi”.   Fikrni
nutqiy   shakllantirish   uning   aniq,   tushunarli,   sof,   izchil,   mantiqiy   bo’lishini
ta’minlaydi. Tilni egallash shu tilning fonetikasini, lug’at sostavini, grammatik
qurilishini bilib olish, fikrni takomillashtirish uchun, tafakkurni o’stirish uchun
shart-sharoit hozirlaydi. 
Bilimlar,   faktlar,   har   xil   axborotlar   tafakkurning   ham,   nutqning   ham
materialidir.   Nutq   tafakkur   jarayonini   o’rganishning   muhim   vositasi   bo’lib
xizmat qiladi. Nutqdan o’quvchining fikriy rivojining asosiy o’lchovlaridan biri
sifatida   foydalaniladi.   O’quvchilarning   barcha   predmetlaridan   materialni
o’zlashtirishi   va   umumiy   aqliy   rivojlanishi   haqida   fikr   yuritganda,   u   yoki   bu
mavzuni   bola   o’z   nutqida   (yozgan   inshosida,   axborotida,   qayta   hikoyalashda,
savollarga bergan javobida) qanday bayon eta olishiga qaratiladi. Shunday qilib,
nutqni tafakkurdan ajratib bo’lmaydi, nutq tafakkur asosida rivojlanadi; fikr nutq
yordamida pishib yetiladi, yuzaga chiqadi. Ikkinchi tomondan, nutqning o’sishi 13fikrni   shaklantirishga   yordam   beradi,   takomillashtiradi.   O’quvchilar   nutqini
o’stirishning   mashg’ulotning   boshqa   turlari   bilan   bog’liqligi.   O’quvchilar
nutqini o’stirish boshqa o’quv predmetlaridan o’tkaziladigan mashg’ulotlar bilan
ham uzviy ravishda bog’lanadi.
 Ona tili darslarida o’quvchilar til yordamida tabiat va kishilar hayoti haqida
bilim oladilar: ular kuzatishni, o’ylashni va ko’rganlari, eshitganlari, o’qiganlari
haqida   to’g’ri   bayon   qilishni   o’rganadilar.   Ona   tili   darslari   bolalar   lug’atini
boyitishga   samarali   yordam   beradi,   nutqni   to’g’ri   tuzishni   o’rgatadi.   O’qish
darsi   va   u   bilan   bog’liq   holda   olib   boriladigan   kuzatish,   ekskursiya
o’quvchilarga   tabiat   hodisalari,   kishilar   hayoti   va   mehnati   haqida,   axloq
qoidalari,   boshqa   kishilar   bilan   muomala   normalari   haqida   bilim   beradi;   bu
darsda bolalar nutqiga, uni shakllantirish va o’stirishga keng imkoniyat mavjud. 
Grammatika va to’g’ri yozuv darslarida tilni maxsus o’rganish bilan bolalar
alohida   tovush,   bo’g’in,   so’z   va   gaplarni   eshitishga   va   aytishga   o’rganadilar.
Ular   predmet,   harakat,   belgi   bildiradigan   ko’pgina   so’zlarni,   shuningdek,
tovush,   harf,   bo’g’in,   o’zak,   so’z,   so’z   yasovchi,   forma   yasovchi,   qo’shimcha,
so’z   turkumi,   ot,   sifat,   son,   fe’l,   olmosh,   bog’lovchi,   gap,   gap   bo’lagi,   bosh
bo’lak,   ikkinchi   darajali   bo’lak,   darak   gap,   so’roq   gap,   undov   gap;   turlanish,
bosh   kelishik   singari   juda   ko’p   yangi   terminlarni   bilib   oladilar.   Boshlang’ich
sinfdagi   boshqa   darslarda   ham   o’quvchilar   nutqi   xilma-xil   so’zlar   bilan
boyitiladi. 
Matematika darslarida bolalar yangi tasavvur va tushunchalar, juda ko’p so’z
va terminlar bilan o’z nutqlarini boyitadilar.   O’quvchilar tabiatshunoslik darslarida
va   ekskursiya   vaqtida   ko’rgan   predmetlarini   o’qituvchi   yordamida   guruhlaydilar,
ularni   o’zaro  taqqoslab,  o’xshash  va  farqli   tomonlarini  topib  aytadilar. Bular,  o’z
navbatida,   tabiatga   oid   ayrim   tushunchalarni   aniq   bilib   olishga   imkon   beradi   va
tafakkurini   o’stiradi.   Mehnat   va   rasm   darslari   ham,   jismoniy   tarbiya,   ashula
darslari ham, shuningdek, darsdan tashqari mashg’ulotlar ham o’quvchilar nutqi va
tafakkurini o’stirishga imkon beradi.  13O’qituvchi barcha darslarda, sinfdan va maktabdan tashqari mashg’ulotlarda
faqat   orfoepik   talaffuz   va   adabiy   til   normalariga   rioya   qilgan   holda   ifodali,
ta’sirli   so’zlashi,   shuningdek,   ham   doim   o’quvchi   daftariga   barcha   hujjatlarga
husnixat va imlo qoidalariga rioya qilgan holda yozishi zarur.[3.105b]
2.2. “Savodxonlik bayrami” tadbirining mazmuni va uni uyushtirish
usullari
“Savodxonlik   bayrami”   tadbiri   odatda   bilim   olish,   kitobxonlikni
targ’ib   qilish,   savodxonlikni   oshirish   va   o’quvchilarning   ijodiy
salohiyatini   rivojlantirishga   qaratilgan   madaniy-ma'rifiy   tadbir
hisoblanadi.   Ushbu   tadbir   maktablarda,   kutubxonalarda,   madaniyat
markazlarida yoki jamoatchilik joylarida o’tkazilishi mumkin.  Quyida
tadbirning   mazmuni   va   uni   uyushtirish   usullari   haqida   batafsil
ma'lumot   beriladi.   Tadbirning   maqsadi : O’quvchilarni   kitob   o’qishga
rag’batlantirish;
Savodxonlik darajasini oshirish va ijodkorlikni rivojlantirish;
Yoshlarni   bilim   olishning   ahamiyatiga   oid   tushunchalar   bilan
tanishtirish;
Milliy va jahon adabiyotiga qiziqishni shakllantirish.
Savodxonlik t adbirning mazmuni :
1. Tadbirni ochilish marosimi:
o Tantanali   ochilish   so’zlari   (masalan,   maktab   direktori,   kutubxona
mudiri yoki boshqa rasmiy shaxslar).
o Savodxonlik   va   kitobning   ahamiyati   haqida   qisqa   ma’ruza   yoki
video namoyish.
2. Ijodiy chiqishlar:
o O’quvchilar tomonidan she’r, hikoya yoki drama parchalari ijrosi.
o Mashhur adiblar hayoti va ijodiga bag’ishlangan qisqa chiqishlar.
3. Tanlovlar va viktorinalar:
o Kitobxonlik bo’yicha savol-javob tanlovi. 13o Eng yaxshi insho yozish yoki kitob taqrizi tayyorlash tanlovi.
o "Eng   yaxshi   o’quvchi"   yoki   "Eng   ko’p   kitob   o’qigan   o’quvchi"
nominatsiyalarini e’lon qilish.
4. Interaktiv mashg’ulotlar:
o Kitob yarmarkalari yoki kitob almashish tadbirlari.
o "Sevimli   kitob   qahramonini   yarat"   nomli   badiiy   ishlanmalar
ko’rgazmasi.
5. Ma’rifiy dasturlar:
o Mutaxassislar   (adiblar,   yozuvchilar,   pedagoglar)   bilan
uchrashuvlar.
o Zamonaviy   texnologiyalarning   ta’lim   va   savodxonlikka   ta’siri
haqida suhbatlar.
  Ona   tilidan   olib   boriladigan   ishlarning   hammasi,   shu   jumladan   savod
o’rgatish ham, o’quvchilar nutqi va tafakkurini o’stirish bilan bog’liq holda
uyushtiriladi.   Savod   o’rgatish   davridagi   ishlarning   miqyosi   k е ng   bo’lib,
ekskursiyalar,   bolalarning   kuzatishlari,   pr е dm е t   darslar,   rasm   yuzasidan
suhbat   va   boshqalar   bilan   bog’lanadi.   Bu   davrda   o’quvchilar   nutqini
o’stirishning vazifalari:
 1) bolalar nutqidagi kamchiliklarni to’g’rilash;  
2)   ularning   tasavvur   va   tushuncha   doirasini   k е ngaytirish   bilan   bog’liq
holda lug’atini boyitish;
3) o’quvchilar nutqidagi ayrim so’zlarning ma’nosiga aniqlik kiritish; 
4)   gap   va   uch—to’rt   gapli   kichik   hikoyacha   (bog’lanishli   nutq)ni
og’zaki turli tuzish ko’nikmasini o’stirishdan iborat. 
Bolalar   bu   davrda,   birinchidan,   kiyim-k е chak,   ish   qurollari,   m е valar   kabi
pr е dm е tlar bilan tanishish yordamida so’zni ongli ishlatishga; ikkinchidan, turli 13tipdagi   sodda   yig’iq   gap   (Bolalar   yuguryaptilar),   sodda   yoyiq   gap   (Lola
magazinga bordi), uyushiq bo’lakli gap (Anvar oyisiga yordamlashadi, ukasiga
qaraydi),   qo’shma   gap   (o’g’il   bolalar   qushlarga   in   yasashyapti,   qizlar   don
b е rishyapti)   tuzadilar.   Ular   bu   ko’nikmalarni   amaliy—mashqlar   yordamida
egallaydilar.   Bolalarning   shaxsiy   tajribalari,   kishilar   hayoti   va   tabiati,
kuzatishlari   nutq   o’stirish   uchun   asosiy   manba   hisoblanadi.   Pr е dm е tlar,   uy—
ro’zg’or asboblari, o’simliklar, hayvonlar qiziqarli suhbat uchun mavzu bo’lib
xizmat qiladi. Suhbat jarayonida bolalarda hosil qilingan tasavvur asosida aniq
tushunchalar shakllanadi. 
Birinchi   sinf   o’quvchilari   nutqini   o’stirishda   bolalarning   o’yin   va
ertaklari, rasm ko’rish va Bu nima? Bu kim? Bu qanday pr е dm е t? Kim nima
qilyapti? kabi savollar asosida suhbatdan ham foydalaniladi. Savod o’rgatish
davrida   nutq   o’stirishga   oid   ish   turlariga   atrofdagi   jonli   pr е dm е tlarning
nomini,   ularning   b е lgilarini   aytish,   pr е dm е tlarni   ma’lum   b е lgilari   asosida
gruppalash   kabi   mashqlar   kiradi.Masalan,   o’qituvchining   topshirig’iga
muvofiq, ma’lum bir t е mada (kuz, m е vali bor, sila, sinf, maktab haqida) ikki
so’zdan   iborat   gap   tuzadilar;   k е yinroq   esa   shunday   yirik   gaplar   tuzib,   uni
savollar yordamida yoyiq gapga aylantiradilar. Urgangan harflaridan so’zlar
va kichik gaplar tuzib yozadilar.
Daftar   tutishda   bolalarni   hoshiya   qoldirishga,   daftar   chiziqlariga   rioya
qilishga, harflarni bir xil hajmda yozishga, sarlavhani aniq va to’g’ri ajratishga,
xat   boshidan   yozishda   joy   qoldirishni   unutmaslikka   o’rgatib   borish   ularda
saranjom-sarishtalikni tarbiyalaydi. Yozuv darsida o’quvchilar “Yozuv daftari”
bilan   ishlaydilar.   Sinfda   o’rganilgan   harfni   uyda   mashq   qilish   uchun   alohida
daftar bo’lishi kerak. O’qituvchi yozish vaqtida 65˚ qiyalikda yozishni, buning
uchun daftar parta ustiga 25˚ qiyalikda qo’yilishini ta’kidlab turadi.
Hozirgi   vaqtda   yozuvga   o’rgatish   uchun   ikki   chiziqli   daftar   tavsiya
etiladi.Yozuv   daftari   bilan   ishlash.   Savod   o’rgatish   jarayonida   o’quvchilar
o’qishga   o’rganish   bilan   parallel   ravishda   yozuvdan   ham   elementar   malaka 13hosil   qiladilar.   Dasturga   muvofiq   o’quvchilar   yozuvdan   quyidagi   malakalarni
egallashlari lozim:
  1.   Partada   to’g’ri   o’tirish,   daftarni   to’g’ri   qo’yish,   chiziqlarni   chamalash,
yozayotganda ruchkadan to’g’ri foydalanish, hoshiyaga rioya qilish (1-rasm). 
2.   Ish   daftari   yoki   alifbe   asosida   o’zbek   alifbosidagi   barcha   katta   va   kichik
harflarni   yozish,   shuningdek,   harflarni   so’zda   bir-biriga   bog’lab   yoza   olish:
bosma matnni yozma matnga aylantirib yozish. 
3. Tahlil qilingan so’z va ikki-uch so’zli gaplarni o’qituvchi yordamida yozish. 
4.   Talaffuzi   bilan   yozilishida   farq   qilmaydigan   so’zlarni   ko’chirib   yozish   va
eshitib   yozish:   yozganlarini   matnga   qarab,   shuningdek,   izohlab   o’qish   bilan
tekshirish. 
5.   Og’zaki   tuzilgan   hikoyadan   olingan   gapni   yozish.   Analitik-sintetik   tovush
metodi   (tovush-tarkib   metodi)   tamoyiliga   muvofiq,   o’qish   va   yozuv   birligi
saqlanadi.   Harflarni   yozishda   o’qishga   o’rgatishdagi   tarkib   asos   qilib   olinadi,
ya’ni   o’qish   darsida   o’quvchilar   harfni   o’zlashtiradilar,   matnni   o’qiydilar,
yozuv   darsida   esa   shu   harfli   so’zni   yozadilar.   Yozuvga   o’rgatish,   birinchi
navbatda,   grafik   malaka   hosil   qilishdir.   Har   bir   malaka   ham   ta’lim   berish,
ko’nikmani   shakllantirish   va   shu   asosda   qator   mashqlarni   bajarish   natijasida
hosil qilinadi.
                      Grafik   malaka,   birinchidan,   qo’l-harakat   malakasidir,   bu   harakat
birinchi   qarashda   muskul   kuchiga   asoslanadi.   Ikkinchidan,   yozuv   jarayonida
nutqning   o’zlashtirilgan   birligi   bo’lgan   tovush   grafik   belgilarga,   ya’ni   harfga
tarjima qilinadi. Bu yozuvga ongli faoliyat tusini  beradi. Yozuvning ongliligi,
birinchidan, tovush va harfning to’g’ri nisbatini, ikkinchidan, bir qancha grafik
va   imloviy   qoidalarga   rioya   qilishni,   uchinchidan,   o’z   fikrini,   taassurotini,
istaklarini   ifodalashda   yozuv   malakasidan   foydalanishni   talab   qiladi.
Yozishdan   birdan-bir   maqsad   fikrni   ifodalashda   yozuv   malakalaridan
foydalanish   hisoblanadi.   Bu   maqsadni   bolalar   tez   anglab   yetsalar,   ularda 13yozma  nutq  malakasi   shunchalik  muvaffaqiyatli   va  to’g’ri  shakllanadi.  Savod
o’rgatish   jarayonida   bolalar   juda   sekin   yozadilar.   Yozuv   malakasi   o’qish
malakasi bilan uzviy bog’liqdir. 
Bola yomon o’qisa, yozuvni egallashi  ham qiyin bo’ladi, chunki bo’g’inlab
o’qish   malakasidan   so’ng,   bo’g’inlab   yozish   malakasi   shakllanadi.   Yozish   va
o’qish   uchun   bolaning   umumiy   nutqiy   rivojlanishi   katta   ahamiyatga   ega.
Keyinroq,   bolalarda   o’z   fikrini   yozma   ifodalash   malakasi   bir   oz
barqarorlashganda,   bu   malaka   nutqqa,   fikrni   ifodalash   jarayoniga   ham   ijobiy
ta’sir qiladi. Yozuv daftarida o’quvchilar “Alifbe”da o’rganilgan harfni yozma
shakllantiradilar. Suhbat  uchun daftarning yuqori qismida predmet rasmi  yoki
biror   mazmunli   rasm   keltirilishi,   ayrim   predmet   nomlarini   ifodalovchi   so’z
chizmasi   katakchalarga   ajratib   berilishi,   gap   nusxalarining   keltirilishi
maqsadga   muvofiqdir.   Ba’zi   o’rinlarda   o’quvchilar   berilgan   gap   yoki   so’z
chizmasini o’zlari mustaqil tasvirlaydilar. 
Predmet  rasmi berilgan o’rinlarda shu predmet nomi  so’z bo’g’in-tovush
jihatdan tahlil qilinadi, so’zdagi tovushlar soni suhbat yo’li bilan aniqlanadi
va   katakchalarda   ranglar   bilan   belgilanadi.   Mazmunli   rasm   asosida   gap
chizmasiga   mos   gap   tuziladi,   keyin   o’sha   gapning   tahlili   ustida   ish   olib
boriladi.Harflarning   yozma   shakli   ularning   bosma   shakli   bilan   taqqoslash
orqali tanishtiriladi. Yozuv daftarida turli belgilar qo’llangan. Ular shu belgi
uchragan o’rinlarda tanishtirib boriladi. 
Yozuvga   o’rgatishda   o’quvchilarning   ko’ruv,   eshituv,   qo’l   harakati
sezgilarini   ishga   solish   lozim.   Shunda   yozuv   quruq   yozuv   bo’lmay,   ongli
yozuvga aylanadi. 
Yozuv   darslarida   ham   o’quvçhilar   ,nutqini   o’stirish,   fikrlashga   o’rgatish
asosiy vazifalardan hisoblanadi. Yozuvga o’rgatishning dastlabki kunlaridanoq
bolalarning   o’z   fikrini   yozma   ifodalashi   muhim   ekanligini,   u   insonlarning
aloqaga kirishuvida muhim vositaligini tushunishlariga erishish lozim. Buning
ııchun o’quvchilar yozadigan birinchi so’z ularning jonli nutqidan yoki o’z1ari 13tuzgan gapdan olinishi  kerak. Bu jarayonda ko’chirib yozish va diktant ijodiy
yozuvdan so’ng o’tkaziladi. Bu yozma mashq turlari- n’ıng ongli bajarilishini,
o’quvchilarning   bilish   faolligini   ta’minlaydi.   Masal   an,   bolalar   o’qish   darsida
„Alifbe“ da berilgan rasmga qarab gap yoki hikoya tuzadilar, yozuv darsida esa
o’sha   gap yoki   hikoyadagi  ma’lum  bir  so’zni   yozadilar. Bu  ular  uchun  ijodiy
yozuv   —   inshodir.   Keyinchalik   o’quvchilar   alohida   so’z   yozishdan   kichik-
kichik gaplarni yozishga o’tadilar.
O’quvchilar   gap   yoki   hikoyani   og’zaki   ravishda   erkin   tuza   oladilar,   lekin
yozish uchun o’rganilmagan harf bo’lmagan so’zni tanlashda qi- ynaladilar. Bu
jarayonda   o’qituvchi   yordam   berishi   va   yozuvni   kuzatib   borishi   lozim.   Ijodiy
yozuv   mashqini   doimo   izchil   ravishda   o’tkazib,   asta-sekin   murakkablashtiri6
borish   kerak.   8unday   mashqlar   o’quvchitarni   insho   va   bayon   yozishga
tayyorlaydi, o’z fıkrlarini mustaqil ravishda yozma bayon qilishga o’rgatadi.
Yozuv   darslarida   yuqoridagi   kabi   mashqlar   o’quvchilarning   yozma   nutqini
og’zaki nutqi bilan bog’liq holda o’stirishni ta’minlaydi. Dars ta’limning asosiy
shakli   hisoblanadi.   Analitik-sintetik   tovush   metodi   asosida   olib   boriladigan
savod   o’rgatish   darslari   xilma-xil   bo’lishi,   o’quvchilarni   zeriktirmasligi   va
charchatib qo’ymas1igi kerak.
Savod   o’rgatish   davridagi   o’qish   yoki   yozuv   darslari   va   ularning   ayrim
turlari uchun umumiy bo’lgan asosiy talablar mavjud:
1.  Umumdidaktik talablar:
il)   har   bir   darsning   tarbiyaviy   maqsadi   bo’lib,   unda   bironta   axloqiy   sifat
o’stiri1ishi lozim
b)   darsning   ta’limiy   maqsadi,   ya’ni   o’quvchilar   darsda   qanday   yangilikni
bilishi,   nimani   o’rganishi,   qanday   ko’nikma   va   malakalar   o’stirilishi,
o’quvchilarning mustaqil fıkrlashi va faolligining qanday bo’lishi aniq belgilab
olinishi kerak; 13d)     darsning   izchilligi   va   istiqboli,   uning   oldingi   va   keyingi   darslar   bilan
bog’liqligi aniq belgilab olinishi zarur;
e)     o’tiladigan   materialning   xarakteri   va   ta’lim   maqsadidan   kelib   chiqib   dars
uchun xilma-xil va qiziqarli metodik usullar va vositalar tanlanishi lozim;
f)   dars davomida o’quvchi1arga differensial va individual yon- dashish, ishni
barcha   o’quvchilarning   imkoniyati,   bilimi,   ko’nikma   va   malakasi   hamda
fikrlash faoliyatini hisobga olgan holda uyushtirish kerak;
g)     o’qtıvchilarni   aqliy  mehnat   (o’qish)   tıstıllariga   o’rgatish,   ularda   maktabda
o’qish uchun kerakli ko’nikmalarni hosil qilish zarur;
i)   beriladigan   material   ilmiy,   o’quvchilar   yoshiga   mos   va   muvofıq   bo’lsin   va
hokazo.
2.  Maxsus metodik talablar:
a)     o’qtıvchilar   nutqi   uchun   qayg’tirish,   darsda   adabiy   til   nuqtai   nazaridan
to’g’ri, ifodali, obrazli, aniq nutqqa erishish lozim;
b)     o’qish   darsida   ham,   yozuv   darsida   ham   o’quvchilar   nutqini   o’stirishga,
lug’atini boyitishga, gap tuzish va uni tahlil qilishga, og’zaki hikoyalash va shu
kabi ish turlariga alohida ahamiyat qaratish kerak;
d)    maktab va sinf devorlariga osilgan, xattaxtaga yozilgan har qanday yozuv
mazmtınan va imlo jihatdan savodli bo’lishi zarur;
XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   savod   o’rgatishda
o’qituvchi e'tiborli bo’lishi lozim.   Chunki boshlang’ich sinflarda olingan bilimlari
bilan   o’quvchi   shakllanadi.             Tayyorlov   darslari   bolalarning   o’quv   jarayoniga
moslashishiga,   o’qish   va   yozishga   oid   boshlang’ich   bilim   va   ko’nikmalarni
shakllantirishga xizmat qiladi. Bu bosqichda to’g’ri metodlar va interaktiv usullar 13qo’llanilganda,   o’quvchilarning   qiziqishi   ortadi   va   o’zlashtirish   darajasi
oshadi.O’qitishning   uslub   va   metodlari:   Savod   o’rgatishda   qo’llanilgan   o’yinli
mashg’ulotlar,   vizual   materiallar   va   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish
o’quvchilarda   o’qish   va   yozishga   nisbatan   ijobiy   munosabatni   shakllantiradi.   Bu
esa ularning mustaqil o’qish va yozishni o’rganish jarayonini tezlashtiradi.Tajriba
va kuzatishlar  natijasi:  O’tkazilgan tajriba va kuzatishlar  orqali tayyorlov darslari
samaradorligini   o’lchash   imkoniyati   yuzaga   keladi.   Natijalar   shuni   ko’rsatadiki,
tayyorlov   bosqichida   o’quvchilar   bilan   muloqotga   kirishish,   ularning   yosh   va
psixologik xususiyatlarini hisobga olish jarayonni yengillashtiradi va yaxshilaydi.
Tavsiyalar: Savod o’rgatish tayyorlov darslarini tashkil etishda o’qituvchilar
uchun   samarali   metod   va   usullarni   tanlash   tavsiya   etiladi.   Shuningdek,   darslarni
qiziqarli va o’yinli tarzda tashkil etish orqali o’quvchilarni faol ishtirok etishga jalb
qilish   lozim.       Xulosa   sifatida   aytish   mumkinki,   savod   o’rgatish   tayyorlov
darslarini tashkil etish, to’g’ri yondashuv va usullardan foydalangan holda amalga
oshirilsa,   bolalarda   o’qish   va   yozish   ko’nikmalari   shakllanishi   samarali   kechadi.
Shu   bilan   birga,   o’quvchilarni   tayyorlov   bosqichidan   muvaffaqiyatli   o’tkazish
uchun metodik materiallarni boyitish va interaktiv usullarni joriy etish zarur. 
  
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1. 1   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2022   yil   3   oktyabrdagi
558-son   “Umumiy   o’rta   ta’lim   muassasalarida   ma’naviy-ma’rifiy   hamda
tarbiyaviy   ishlar   samaradorligini   oshirish   kontseptsiyasini   tasdiqlash
to’g’risida”gi Qarori // Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.10.2022 y.,
09/22/558/0887-son.
2. .O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   29-apreldagi   «O’zbekiston
Respublikasi  Xalq ta limi  tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini‟
tasdiqlash to’g’risida»gi PF-5712-sonli farmoni. 133. Mirziyoyev   Sh.M   “Qonun   ustuvorligi-inson   manfaatlarini   ta’minlash
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi” “O’zbekiston”. 2017 
4. Mirziyoyev   Sh.M.   Tanqid   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy   javobgarlik
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2016   yil   yakunlari   va   2017   yil
istiqbollariga   bag’ishllangan   majlisidagi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
nutqi. Xalq so’zi gazetasi.2017 yil yanvar; 11-son. 
5. Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik
-   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2016   yil   yakunlari   va   2017   yil
istiqbollariga   bag’ishlangan   majlisidagi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
nutqi. // Xalq so’zi gazetasi, 2017.16 yanvar, №11
6. Mirziyoyev Sh.M.Buyuk kelajgimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz “O’zbekiston” 2017 
7. Xalq   ta’limi   vazirligi   va   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Bolalar
jamg’armasi   (YUNISEF)   bilan   birgalikda   “O’zbekistonda   darsliklar
tayyorlanishi,   chop   etilishi   va   qo’llanilishi   sohasini   tartibga   soluvchi   siyosat
tahlili”. – Toshkent; 2020.
8. O’zbekiston  Respublikasi  Davlat  ta'lim  standartlari. O’zbekiston  Respublikasi
uzluksiz   ta'lim   standartlarining   davlat   tizimi.   Oliy   ta'lim.   5141600   -
Boshlang’ich ta'lim va sport-tarbiyaviy ish yunalishi. - Toshkent: 2006 
9. Uzviylashtirilgan   Davlat   ta’lim   standarti   vao’quv   dasturi   –T.:   Yangiyo’l
poligraf service, 2017. –1-160. b.
10.  "O'qish madaniyatini oshirish" ilmiy-amaliy seminari materiallari. 2018 
11. Ona   tili   va   o'qish   savodxonligi.   1-qism   [Matn]:   darslik   2-sinf   uchun   /K.
Mavlonova [va boshq.]. -Toshkent: Respublika ta'lim markazi, 2021. 
12. Nodira Egamberdiyeva "Ijtimoiy pedagogika"  F. Qodirova, Sh. Toshpo latova,ʻ
M. A’zamova "Maktabgacha pedagogika"
13. .Azimov   Y.   Y.,   Qo’ldoshevR.   A.   Husnixatga   o’rgatishning   amaliy   asos-
lari   (metodik qo’llanma). Buxoro, 2020.-130bet. 1314. Safarova   R.,Inoyatova   M.,   Shokirova   M.,   Shermamatova   L.   Alifbekitobi   (1-
sinf uchun darslik). –T.:O’qituvchi, 2024. –80 b.
15. .Sh., Sariyev Sh. Ona tili o’qitish metodikasi. –T.: Noshir, 2009. –163 b.
16. Qosimova  K.,  Matjonov  S.,  G’ulomova  X.,  Yo’ldosheva  Sh.,  Sariyev  Sh.
Ona  tili  o’qitish metodikasi. –T.: Noshir, 2009. –163 b.
17. Qo’ldoshev   R.   К макиӯ   педагог	ӣ   ба   к дакони	ӯ   чапдаст   дар   соли   якуми
хониш . –GlobeEdit, 2020.
18. Qo’ldoshev   R.   A.   Left-handed   children   and   the   learning   process   EPRA
International Journal of Research and Development (IJRD) Volume. – Т . 5. – С .
277-281.
19. Avezmurodovich       Q.       R.       Psychological       aspects       of       left-handedness:
Concept,       causes,       and   peculiarities   Academicia:   an   international
multidisciplinary research journal. –2021. – Т . 11. –No. 1. – С . 623-631.
20. Azimov   Y.   Y.,   Qo’ldoshev   R.   A.   Husnixatga   o’rgatishning   amaliy   asoslari
(metodik qollanma). GlobeEdit, 2020.-141bet.
21. Qo’ldoshev   A.   R.   G’aforovna   Habiba   Jumayeva.(2021).   Forming   Writing
Skills in Left-Handed Students. Middle European Scientific Bulletin, 10 (1).
22. Qo’ldoshev   A.   R.   G'aforovna   Habiba   Jumayeva.(2021)   //Forming   Writing
Skills in Left-Handed Students. Middle European Scientific Bulletin. – Т . 10. –
No. 1.
23. QO’LDOSHEV.   Chapaqay   bolalarni   maktabga   qanday   tayyorlash   kerak.   – С .
145-147.
24. Qo ’ ldoshev   R .   A .   Cognitive   activity   of   left - handed   children .«НАЧАЛЬНОЕ
ОБРАЗОВАНИЕ:   ПРОБЛЕМЫ   И   ПЕРСПЕКТИВЫ»   III -Международная
научнопрактическая конференция. –2020.
25. Rustambek   Q .   O .   L .   Birinchi   sinf   chapaqay   o   ‘ quvchilarining   maktabga
moslashishi ,   maktabgamoslashishi       davridagi       pedagogik       yordamning
mazmuni    ЦЕНТР   НАУЧНЫХ ПУБЛИКАЦИЙ ( buxdu .  uz ). –2020. –Т. 1.
– No .  1326. Qo ’ ldoshev     R .     CHAPAQAY     O ’ QUVCHILARDA     YOZUV
KO ’ NIKMALARINI   SHAKLLANTIRISH     ЦЕНТР   НАУЧНЫХ
ПУБЛИКАЦИЙ ( buxdu .  uz ). –2021. –Т. 7. – No . 
27. Qo ’ ldoshev   R .   BIRINCHI   SINF   CHAPAQAY   O ’ QUVCHILARNI
YOZISHGA   O   ‘ RGATISH   ЦЕНТР   НАУЧНЫХ   ПУБЛИКАЦИЙ   ( buxdu .
uz ). –2021. –Т. 7. – No . 7.
28. Qo ’ ldoshev     R .     ЧАПАҚАЙ     ЎҚУВЧИЛАРНИ     ЁЗУВГА
ЎРГАТИШНИНГ  ИЛМИЙ АМАЛИЙ АСОСЛАРИ //ЦЕНТР НАУЧНЫХ
ПУБЛИКАЦИЙ ( buxdu .  uz ). –2021.–Т. 7. – No . 
29. Qo ’ ldoshev       R .       ЎҚУВЧИЛАРНИНГ       ЧАПАҚАЙЛИГИНИНГ
ФИЗИОЛОГИК,   ПСИХОЛОГИК       ВА       ПЕДАГОГИК
ХУСУСИЯТЛАРИ     ЦЕНТР     НАУЧНЫХ ПУБЛИКАЦИЙ ( buxdu .   uz ). –
2021. –Т. 7. – No . 
30. ҚўлдошевР.     А.     БОШЛАНҒИЧ     СИНФ     Ч A П A Қ A Й     ЎҚУВЧИЛ A РНИ
ЁЗУВГ A   ЎРГ A ТИШНИНГ   ИЛМИЙ-Н A З A РИЙ A С O СЛ A РИ   Scientific
progress . –2021. –Т. 2. – No . 6. –С. 1120-1129.
31. Habiba   G.     BIRINCHI     SINF     O’QUVCHILARIDA     YOZUV
MALAKALARINI   SHAKLLANTIRISH   Scientific   progress.   –2021.   – Т .   2.   –
No. 7. – С . 983-989.
Internet saytlar
  www.ziyouz.com   .
www.tdpu.uz .  13ILOVA 13