Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 159.0KB
Покупки 1
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

737 Продаж

Boshlang'ich sinf o'quvchilarini o'qitishda pedagogik texnologiyalardan foydalanish

Купить
Mavzu:Boshlang’ich sinf o’qish darsini yangi pedagogik
texnologiyalar orqali tashkil etishda o’quvchilarga grammatik
tushunchalarni o’rgatish usullari.
Mundarija.
I.Kirish……………………………….…………………………..3
II.Asosiy qism………………………………………………...…4
1.O’qish darslarini tashkil etishda pedagogik 
texnologiyalardan   foydalanishning shakllari………………..…4
2.«Pedagogik texnologiya» tushunchasining vujudga kelishi…..7
3.Pedagogik texnologiya usullaridan foydalanish……………….17
4.Boshlang’ich sinf  o’qish darslari jarayonida pedagogik 
texnologiyalarni qo’llash usullari…………………………………20
III.Xulosa……………………………………………………….…23
IV.Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………..24
1 Annotatsiya
Ushbu malaka  ishida:  O’qish darslarini tashkil etishda pedagogik 
texnologiyalardan foydalanishning shakllari, «Pedagogik texnologiya» 
tushunchasining vujudga kelishi,
Pedagogik texnologiya usullaridan foydalanish,  Boshlang’ich sinf  o’qish 
darslari jarayonida pedagogik texnologiyalarni qo’llash usullari yoritib 
berilgan.
Tayanch so’zlar va iboralar:  Pedagogik texnologiya, 
texnologiyalardan foydalanishning shakllari, » tushunchasining vujudga 
kelishi, pedagogik texnologiyalarni qo’llash.
2 Kirish.
Boshlang`ich     sinflarda     o`tiladigan     ona     tili,     matematika,     o`qish,
odobnoma, 
tabiatshunoslik   darslari   o`z   mohiyati,   maqsad   va   vazifalariga   ko`ra   ta'lim
tizimida   alohida     o`rin     tutadi.     Negaki     ularning     zaminida     savodxonlik     va
axloqiy-ta'limiy tarbiya   asoslari   turadi.   Shuning   uchun   ham       boshlang`ich
ta'lim     darslariga   o`quvchilar     qiziqishini     oshirishga     alohida     e’tibor     berish
lozim.   Chunki   bolalar boshlang`ich   sinflardanoq   « dars »   degan   muqaddas
so`zdan     bezib     qolmasliklari   lozim.   Bugungi   kunda     o`quvchilarni   darsga
bo`lgan   qiziqishlarini   oshirish   uchun   tajribali   o`qituvchilar   turli   didaktik
o`yinlardan   foydalanishmoqda.   Interfaol     metod     –     ta’lim     jarayonida
o`qituvchi     va     o`quvchilar     o`rtasidagi   faollikni     oshirish     orqali     ularning
o`zaro     harakati     ta’sir     ostida     bilimlarni   o`zlashtirishni     kafolatlash,     shaxsiy
sifatlarni     rivojlanishiga     xizmat     qiladi.Ushbu   usullarni   qo`llash   dars   sifati   va
samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   Uning   asosiy   mezonlari–   norasmiy
bahs–   munozaralar   o`tkazish,   o`quv   materialini   erkin     bayon     etish,     mustaqil
o`qish,o`rganish,     seminarlar     o`tkazish,     o`quvchilarni     tashabbus
ko`rsatishlariga imkoniyatlar yaratilishi, kichik guruh, katta guruh, sinf  jamoasi
bo`lib   ishlash   uchun   topshiriq,   vazifalar   berish,   yozma   ishlar   bajarish   va
boshqalarda iborat. 
3 1. O’qish darslarini tashkil etishda pedagogik
texnologiyalardan   foydalanishning shakllari.
1.   O’qish   darslarini   tashkil   etishda   pedagogik   texnologiyalardan
foydalanishning shakllari .
Yurtimizda     ta’lim   mazmuniga   alohida   e’tibor   qaratilib,   DTS   o’quv
dasturlarining   yangi   tahrirdagi   variantlari   tajriba   sinovdan   o’tkazilmoqda,
pedogogik   texnologiyalar   asosida   o’quv   jarayonining   samaradorligi   oshirish
maqsadida pedagogik texnologiyalardan, axborot komminikatsiya vositalaridan
foydalanilmoqda.
      Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini     o’qitishda   o’quvchilarning
dunyoqarashini   kengaytirish,   bilimlarni   keng   va   oson   o’zlashtirish   maqsadida
pedagogik   texnologiyalarning   usul,   vosita   va  shakllarini   to’g’ri   tanlab,   ulardan
foydalanish   muhim   sanaladi.   O’qish   darslarini   tashkil   etishda   pedagogik
texnologiyalarning ko’pgina metodlaridan foydalaniladi.
Bola   hayotida   bog‘chadan   so‘ng   maktabning   dastlabki   davrlari   muhim
o‘rin   tutadi.   Shu   bois   boshlang‘ich   ta’lim   davri   ta’lim   jarayonidagi   eng
mas’uliyatli   davrdir.   Bu   paytda   bolaning   savodi   chiqishi   bilan   birga,   uning
dunyoqarashi shakl- lanadi, tafakkur qilish malakasi rivojlanadi.
Bu   davrda   bolaning   zehnini   o‘stirishga   qaratilgan   har   bir   mashg‘ulot
bola   aqlining   tarkib   topishi   va   rivojlanishiga   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shuning
uchun   ham   bu   davrda,   avvalo,   ta’lim   jarayonini   qiziqarli,   ta’sirli   qilib   tashkil
etishga, motiv hosil qilish va uni rivojlantirishga e’tibor qaratish lozim. Chunki
bu muddat bolaning o‘yin faoliyatidan aqliy faoliyatga, ya’ni o‘quv faoliyatiga
o‘tganligi bilan xarakterlanadi.
Bolaning  o‘quv  faoliyatini   rivojlantirishda  turli   o‘yinlardan foydalanish
katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Bolalar   o‘yin   orqali   o‘z   bilimlarini   mukammallash-
tiradilar   va   uni   chuqur   o‘zlashtiradilar.   Shu   jihatdan   qaraganda,   taTim
jarayonida qoTlanadigan didaktik o‘yinlaming roli beqiyosdir. Didaktik o‘yinlar
taTim jarayoni samaradorligini oshiradi, taTim jarayonida o‘quvchilar faolligini,
4 o‘qish  motivlarini  rivojlan-  tiradi. 0‘qish  motivlari  ta’lim  jarayonini  pedagogik
texnologiyalar asosida tashkil etishda ham muhim o‘rin tutadi.
Didaktik   o’yinlar   boshlang‘ich   sinflarda   ta’limning   samarali   borishiga
o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini  muvaffaqiyatli  boshqarishga  ham  katta
yordam   beradi,   ya’ni   didaktik   o‘yinlar   vositasida   nazariy   bilimlar   oson
egallanadi, o‘quv- chilarning bilim olishga qiziqishlari ortadi.
Didaktik   o‘yinlar   nafaqat   boshlang‘ich   sinflarda,   balki   ta’limning
keyingi bosqichlarida ham o‘quvchilarning bilimga boTgan ishtiyoqlari rivojiga
katta   turtki   boTishi   mumkin.   Ayniqsa   qiyin   o‘z-   lashtiruvchi   o‘quvchilarning
bilish imkoniyatlarini oshirishga bunday oyinlar samarali ta’sir koTsatadi. Shuni
alohida   ta’kidlash   lozimki,   boshlang‘ich   sinflar   uchun   yaratilayotgan   o‘quv
qo’llanmalarida shu sohaga oid materiallar tanqisligi ko‘zga tashlanib turadi. 
Hozirgi davrda pedagogik texnologiyalar asosida ta’limni tashkil etishga
katta e’tibor qaratilmoqda.
Pedagogik   texnologiya   o‘quvchilar   qobi-   liyati,   imkoniyati   va
ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda,   ta’lim   shakllarini   amalga   oshirish   uchun
ko‘zlangan   natijaga   erishishda   eng   qulay   yo‘l   va   usullami   tanlash   va   ishlab
chiqish mahorati ekan, u 
Haqiqatdan ham ta’lim jarayoni unumdorligini oshiradi, o ’
quvchilarning
mustaqil   fikrlash   jarayonini   shakllantiradi,   o‘quvchilarda   bilimga   ishtiyoq   va
qiziqishni   oshiradi,   bilimlarni   mustahkam   o‘zlashtirish,   ulardan   amaliyotda
erkin foydalanish ko‘nikma va malakalarini shakllantiradi.
Shuning   uchun   ham   ta’lim   ishiga   texnologik   yondashuv   katta
ahamiyatga ega.
Ta’lim ishiga texnologik yondashuv:
— ta’lim jarayoni maqsadini aniq belgilashni;
— o‘qish-o‘qitish   jarayonini   uzviy   bog‘liq   bosqichlar,   fazalar,
amallarga ajratish, bo‘lishni;
5 — ta’lim   jarayonida   mo‘ljallangan   natijaga   erishish   uchun
bajariladigan   harakatlarni   muvofiqlashtirish,   ketma-ket,   bosqichma-bosqich
amalga oshirishni;
— loyihalashtirilgan  ishlar,  amallaming  barcha-   sini   bir  xil  bajarishni
nazarda tutadi.
Pedagogik   texnologiyada   ta’lim   jarayonining   maqsadini   belgilash
muhim   bo‘lib,   u   rejalashtirilgan   natijalarni   kafolatlashi   lozim.   Shuning   uchun
ham   o‘qituvchilar   maqsadni   aniq   belgilashga   alohida   e’tibor   qaratishlari   zarur.
Har bir o‘qituvchi avvalo o‘zi o‘qitadigan o‘quv predmeti va har bir o‘tiladigan
darsi maqsadini aniq belgilashi kerak.
Shuni   ta’kidlash   lozimki,   belgilangan   maqsad   asosida   o‘tkaziladigan
didaktik   jarayonning   aniq   loyihasi   ishlab   chiqilsa,   uni   amalga   oshirish
osonlashadi.
Didaktik   jarayonning   samarali   o‘tishida   motivlar   muhim   o‘rin   tutadi.
Chunki qiziqib, aniq maqsad asosida egallangan bilimlargina samarali bo‘ladi.
Motiv   kishini   biror   ish-harakatni   bajarishga   undovchi   da’vat,   turtki.
Shunday ekan, muallimlar bolada o‘qish motivlarini hosil qilishga intilishlari va
uni   o‘stirishlari   kerak.   Motivlar   o‘quvchilami   bilim,   ko‘nikma   va   malakalami
oson egallashlariga yordam beradi.
Motiv bolada bilim olishga ishtiyoq va qiziqish uyg‘otadi. 0‘qituvchilar
bundan   mohirlik   bilan   foydalanishlari   va   o‘quvchilarga   beriladigan   mustaqil
ishlar tizimini ishlab chiqishlari foydadan xoli bo‘lmaydi.
Boshlang‘ich   sinf   o ’
qituvchilarining   har   bir   darsni   tashkil   etish   uchun
turli didaktik o‘yinlardan foydalanishlari yaxshi samara beradi.
Chunki  6-7  yoshli  bolalar   hayotida  maktab  davri   ancha  murakkab  davr
bo‘lib,   bolalar   oldida   jiddiy   sinov   turadi.   Bola   yangi   hayot   -   maktab   hayotiga
kirib   boradi.   Endi   u   yangi   jamoaning   a’zosi   ekanligini   his   etishga,   intizomga
bo‘ysunishga, yangi rejimga moslashishga majbur boMadi. Bola yosh bo‘lishiga
qaramay,   endi   uning   maktabda   oqish,   uy   vazifalarini   bajarish,   murakkab
materiallarni   o‘r-   ganish   kabi   zarur   yumushlari   ko‘p.   Muhimi,   o‘yindan
6 maktabga,   kundalik   majburiy   va   davomli   mehnatga   o‘tish   bola   hayotida   tub
burilishdir.   Hatto   maktabgacha   tarbiya   muassasalaridan   kelgan   bolalar   uchun
ham bu oson kechmaydi. Uydan maktabga kelgan bolalarga esa yana ham qiyin.
Ayniqsa,   sinfda   40—45   daqiqalik   darsda   o‘tirish,   tinglash   va   topshiriqlarni
bajarish,   uzoq   aqliy   mehnat   bolani   tez   toliqtiradi.   Bola   maktabdan,   o‘qishdan
sovib ketishi mumkin. Shuning uchun ham o‘qituvchilar bolalarning maktabdagi
hayotini   qiziqarli   tashkil   etishga   intilishlari,   motiv   hosil   qilish   va   uni
rivojlantirishga harakat qilishlari lozim. Motiv o‘z- o‘zidan hosil bolmaydi. Uni
bolalar yoshiga va psixologik xususiyatlariga mos didaktik o‘yinlar va mustaqil
ishlar vositasida hosil qilish mumkin.
Ayniqsa   boshlang‘ich   ta’lim   jarayonida   pedagogik   texnologiyalardan
foydalangan holda darslarni qiziqarli olib borish natijasida o’quvchilarni darsga
jalb etish samarali  bo‘ladi. Shunday darslarda bolalar  diqqati  to ’
liq jalb etiladi,
xotirasi   yaxshi   ishlaydi.   Motivlar   o‘quvchilaming   bilimlarini   chuqur
egallashlariga   yordam   beradi.   Shuning   uchun   ham   boshlang‘ich   sinf
o‘qituvchilari ta’lim jarayonini qiziqarli motivlar asosida tashkil etishga e’tibor
qaratishlari zarur.
2 .  «Pedagogik texnologiya» tushunchasining vujudga kelishi
«Pedagogik   texnologiya»   tushunchasining   vujudga   kelishi
ta`limning ilk   tashkiliy va metodik shakllarining vujudga  kelishi  bilan bogli q .
Individual   ta`lim   o’q uv-tarbiya   jarayonining   eng   q adimiy   tashkiliy     shakli
b o’ lib,   u   dastavval   q adimgi   Y u nonistonda   paydo   bo’lgan       edi.   O’qituvchi   bir
o’quvchi bilan ishlab, ta`limni bevosita tashkil etgan, boshqargan, nazorat etgan.
O’qituvchi matnlarni o’qib bergan yoki bolalariga o’qitib so’zlatgan. Qoida   va
ta`riflarni yodlash, jismoniy   mashqlarni bajarish mu s i q a asboblarida u yoki bu
kuyni   ijro   etish   yo’llari   bilan   bolalar   hayot,   san`at,   notiqlik,   jismoniy
madaniyatga  oid bilimlarni  o’zlashtirgan.
Keyinchalik individual ta`lim o’rnini guruhlar asosida o’qitish egallagan.
O’rta       asrlarga   kelib   qoidalarni   yodlash,   bir   xil   tipdagi     mashqlarni   bajarish,
7 og’zaki   savol-javob,   yuqori       pag’onalarda   esa   ma`ruza,   munozara   ta`limning
y etakchi usullariga aylana boshlagan. Bu holat asta-sekin sinf - dars sistemasini
keltirib chiqarib yangi texnogiyalarni kelib  chiqishiga zamin hozirlagan.
XIX   asrning   oxiri   XX   asrning   boshlarida   xorijiy   mamalakatlarda
ko’plab pedagogik  nazariyalar  vujudga  keldi.   Ularning ayrimlari  ta`lim-tarbiya
tizimini yaxshilashga, o’quvchilar  faolligini oshirishga qaratilgan edi.
S h u davrlarda «Y a ngi  maktablar» degan pedagogik oqim  paydo bo’lib,
uning  asoschisi     fransuz   pedagogi   E.Demolen  edi.   Bunday   maktablar   Angliya,
A Q S h , Fransiya, Belgiya, S h vesariya kabi ko’plab davlatlarda ochildi. Jenevada
«Y a ngi maktablarning xalqaro birlashmasi» tuzildi va unda   yangi maktablarga
qo’yilgan   talablar     belgilab   berildi.   Bu   maktablar   xususiy   bo’lib,   unda   haq
to’lashga   kodir   kishilarning   bolalarigina   o’qitilgan.   Y a ngi   maktablarda   ish
yaxshi    yo’lga qo’yilgan, to’liq   jihozlangan kabinet  va laboratoriyalar   tashkil
etilgan,   «erkin   va   faol»     metodlar   qo’llanilgan.   O’quvchilarning   o’z-o’zini
boshqarish organlari bo’lgan. 
Maktablarning   amaliy   pedagogik     laboratoriyasi   bo’lib,   bolalarning
miyasini     yodlab   olingan   bilimlar   bilan   to’ldirish   orqali   ta`lim   berish   o’rniga,
ularning   fikrlash   qobiliyatini   umumiy   o’stirish   yo’li   bilan     ta`lim   berishga
harakat qilingan. O’quvchilarga qanday qilib kuzatish, gipotezalar topishni, o’z
taxminlarini   tekshirib   ko’rishni   o’rgatganlar.   Bunday   maktablarda   o’qitish
faktlarga   va   tajribaga   tayanishga,     bolalarning   tashabbuskorligi   va
mustaqilligini tarbiyalashga  asoslangan edi. 
XIX   asr   oxirlarida   Germaniyada   pedagog   Vilgelm   Avgust   Lay   (1862-
1926)  «ish-harakat pedagogikasi»ga    asos  soldi. Uning g’oyalarida ham  o’ziga
xos   ijobiy   tomonlari,   yangiliklar   bor   edi.   Lay   pedagogik   jarayonda   ifodalash,
tasvirlashga   katta   ahamiyat   berdi,   chunki   uning   fikricha,   mana   shunday
ifodalash   yoki   tasvirlash   jarayonida     o’quvchilar   o’z   faolliklarini   ko’rsatish
imkoniyatiga ega bo’ladilar, harakat qiladilar.
Uning   fikricha,   tasvirlashning   har   qanday   turlari:   rasm   solish,   loy   va
plastilindan   buyumlar   yasash,   har   xil   narsalarning   modelini   yasash,
8 chizmachilik,   dramatizasiya,   ashula,   musiqa,   raqslar,   shuningdek,   o’simlik
hamda   hayvonlarni   parvarish   qilish   tajribalarini   o’tkazish,   og’zaki   va   yozma
ishlar va shu   kabilar ta`lim jarayonidagi «ifodalash» vositalaridir. Lay fikricha
hamma darslar ana shu qoidalar asosiga qurilishi lozim.  
      Mavzuning   barcha   o’quvchilar   tomonidan   o’zlashtirilishiga   erishish;
o’quvchilarning  ravon  va  to’g’ri,  ongli  va   ifodali  o’qishining  takomillashuviga
erishish;   Mashg’ulotga   o’quvchilarning   faol   qatnashuviga   erishish;   ularning
o’qish motivlarini qo’zg’ash va qiziqtirish, o’quvchilarni faollashtirish yo’llarini
b е lgilash   va   qo’yilgan   maqsadga   to’liq   erishish;   P е dagogik   t е xnologiyalarni
o’zlashtirish   va   boshlang’ich   ta'limda   uni   qo’llash   yo’llarini   izlash   va
takomillashtirish,   o’z   ustida   ishlash;   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   o’qish
motivlarini o’stirish ustida ishlash; Darsni hayotiy tajribalar bilan bog’lash.
Va buning oqibatida o’quvchi to’g’ri, ongli va ifodali o’qishga o’rganad
Turli  mashqlar  vositasida  t е z o’qish  malakalari  takomillashadi. Vatan  haqidagi
tushunchalari k е ngayadi, Vatanga muhabbat shakllanadi, Vatandan g’ururlanish,
ya'ni   milliy   g’umr   shakllanishiga   asos   yaraladi.   Matn   bilan   mustaqil   ishlashga
o’rganish.   O’z   fikrini   erkin   bayon   etishga   o’rganish;   o’rganilganlar   asosida
ertak,   maqol,   hikmatli   so’zlar,   t е z   aytishlarni   o’rganish.   o’rtoqlari   fikrini
ma'qullash yoki yangi fikrlarni aytishga o’rganish.
Dars   qurilishida   ham   qat'iy   andoza,   birinchidan,   ijodkorlikka   yo’l
b е rmaydi,   ikkinchidan,   o’quvchilarning   imkoniyatlarini   ch е klab   qo’yadi.
Shuning   uchun   ham   biz   o’qish   darsnining   taxminiy   algoritmini   diqqatingizga
havola etamiz:
Darsning maqsadi.
Ta'limiy maqsad:
a) o’quvchilarning to’g’ri va ravon o’qish malakalarini shakllantirish;
b) matn   mazmuniga   ko’ra,   o’quvchilarning   xususiyatiga   mos   tabiat,
jamiyat va inson tafakkuri haqidagi bilimlarni hosil qilish;
Tarbiyaviy maqsad:
a) o’quvchilarning dunyoqarashlarini shakllantirish;
9 b) matn   mazmuniga   ko’ra   aqliy,   ma'naviy-a'loqiy,   est е tik,   jismoniy,
m е hnat, ekologik, iqtisodiy tarbiyani amalga oshirish.
Rivojlantiruvchi maqsad:
a) o’quvchilarning o’qish malakalarini rivojlantirish;
b) t е z, ravon, to’g’ri va ifodali o’qishga o’rgatish;
d) dunyoqarashlarni,   hulq-odob,   insoniy   munosabatlarni,   aqliy,
jismoniy va boshqa sifatlarni rivojlantirish;
Darsni tashkil etish:
Birinchidan,  o’qituvchi    o’quvchilarga  darsga  qiziqish   uyg’otishi   zarur.
Yani,   Motiv  hosil   qilish :  Buni  darsning  o’tgan  darsni   mustahkamlash  qismida
va yangi darsni o’tishga tayyorgarlik qismida, butun dars davomida ham amalga
oshiriladi. Motiv hosil qilishda turli didaktik o’yinlar, topshiriqlar, musobaqalar
va boshqa ish usullaridan foydalaniladi.
2-O’quv   el е m е nti.   Matnni   o’qishga   tayyorgarlik:   yozuvchi   haqida
ma'lumot   b е riladi.   Matn   mazmuni   haqida   tushuntirilib,   o’quvchilarning   matn-
ga qiziqishlari   oshiriladi. Ba'zan  matn  mazmuni  haqida  gap  boshlab,  qolganini
kitobdan   o’qib,   o’rganamiz,   d е b,   o’qituvchi   bolalarning   matnga   qiziqishini
oshiradi. Tarbiyaviy ta'sirini kuchaytiradi.
3-O’quv   el е m е nti.   Matnni   o’qish   va   mazmunini   so’zlash.   Bunda
o’qituvchi   matnni   o’zi   o’qib   b е radi   va   mazmunini   tushuntiradi   yoki   bu   ishni
tashkil etishda o’quvchilar faolyatidan ham foydalanishi mumkin.
4-O’quv el е m е nti. Quvnoq daqiqa.
5-O’quv el е m е nti. Lug’at ustida ishlash. Notanish so’zlarga izo’ b е rilib,
o’quvchilarning so’z boyliklari oshiriladi (bunda ko’proq o’quvchilar faoliyatini
ishga solish lozim), dunyoqarashlarining rivojlanishiga ta'sir ko’rsatiladi.
6-O’quv el е m е nti. O’quvchilar matnni o’qiydilar. Bunda ham motivni ri-
vojlantirish   uchun   o’quvchilar   guruhlashtirilishi   mumkin.   2   ta,   3   ta   4   tadan
o’quvchilar   guruhi   matnnni   navbat   bilan   o’qiydilar.   To’g’ri,   ravon   va   ifodali
o’qishga   alohida   diqqat   qaratiladi.   Shu   talablarga   rioya   qilgan   o’quvchilar
rag’batlantiriladi.
10 7-O’quv   el е m е nti.   Topshiriq   bilan   o’qish.   O’qituvchi   o’quvchilarning
o’qish   malakalarini   rivojlantirish,   o’qiganini   tushunib   olishga   o’rgatish   uchun
turli  mashq   usullaridan  foydalanadi.   Matn  mantiqiy  qismlarga  bo’linib,  har  bir
qismining mazmunini so’zlash topshirig’i, qismlarga alohida sarlav'a topish, r е ja
tuzish   kabi   topshiriqlar   b е rilishi   mumkin.   Bu   o’quvchilarning
dunyoqarashlarining   rivojlanishi,   mantiqiy   fikrlashga   o’rganishiga   yordam
b е radi.
8-O’quv el е m е nti. Quvnoq daqiqa.
9-O’quv el е m е nti. Matn mazmuni ustida ishlash. O’quvchilar matn maz-
munini   so’zIab   b е rishlari   yoki   turli   didaktik   o’yinlar   vositasida   maz-   munni
o’zIashtirishi mumkin.
Masalan,   «Davom   ettir»   o’yini:   O’qituvchi   matn   mazmunini   hikoya
qilishni   boshlaydi,   bir   o’quvchi   uni   davom   ettiradi.   Shu   taxlitda   barcha
o’quvchilarni matn hikoyasiga qatnashtirish mumkin.
«Zanjir»   o’yini:   matndagi   bir   n е cha   so’zlar   vositasida   bu   o’yinni
o’ynash mumkin. O’qituvchi boshlab bir so’z aytadi, so’zning tugagan harfidan
boshlanadigan   so’zni   bir   o’quvchi   aytadi,   shu   taxlitda   hamma   o’quvchilarni
o’yinga qatnashtirish mumkin.
«T е z   javob»:   O’qituvchi   yoki   boshlovchi   o’quvchilar   qatori   oralab
yurib, o’quvchilardan birini turg’izadi va biror tur nomini aytadi. O’quvchi shu
turga   kimvchi   so’z   topib   aytishi   lozim.   Javob   uchgacha   sanaguncha   aytilishi
k е rak.   Javob   b е rolmagan   o’quvchi   o’yindan   chiqadi.   O’yin   toki   bir   o’quvchi
qolguncha   davom   е ttiriladi.   Bunday   o’yin   davomida   o’quvchilarda
hozirjavoblik,   mustaqil   fikrlash   malakasi   rivojlanib,   atrof-muhitni   sinchkovlik
bilan   kuzatishga   o’rganadi,   atrofdagi   sodir   bo’ladigan   voq е a   va   hodisalarga
qiziqishi ortadi.
Bu   o’yindan   dars   davomida   o’tilgan   mavzuga   bog’lab,   darsning
mustahkamlash qismida yoki dam olish daqiqalarida foydalanish mumkin.
O’qituvchi: «Hayvon».
O’quvchi: «It».
11 O’qituvchi: «O’quv quroli».
O’quvchi: «Daftar».
O’qituvchi: «Sinf jihozi».
O’quvchi: «Xantaxta».
O’qituvchi: «Ertaklar».
O’quvchi: «Zumrad va Qimmat» va hakozo.
Shu   kabi   o’yinlardan   foydalanish   orqali   o’qituvchi   o’quvchilarning
o’qish   motivini   rivojolantiradi   va   ularning   dunyoqarashlarining   rivojlanishiga
ta'sir ko’rsatadi, o’quvchilarda topqirlik, chaqqonlik, bilimdonlik kabi sifatlarni
rivojlantiradi, xulqiga ta'sir ko’rsatadi.
10-O’quv   el е m е nti.   O’quvchilar   bilimini   nazorat   qilish.   Nazoratni
yo’qoridagi   didaktik   o’yinlar   vositasida   va   t е stlardan   foydalanib   o’tkazish
mumkin.
Agar t е kshirish davomida dars maqsadiga erishilgan bo’lsa, d е mak dars
t е xnologiyasi   to’g’ri   ishlangan   va   uni   takomillashtirish   muntikin.   Agar
maqsadga   erishilganlik   darajasi   past   bo’lsa,   d е mak   loyihani   korr е rktirovka
qilish   (o’zgartirishlar   kiritish)   k е rak.   O’qituvchi   qa е rda   xato   qilganini   bilib,
xatolarini tuzatadi.
Bu   dars   yangi   bilim   b е rish   darsining   algoritmi   bo’lib,   uni   boshqacha
tarzda ham tashkil qilish mumkin.
Buning   uchun   dars   jarayoni   oqilona   tashkil   qilinishi,   o’qituvchi
tomonidan   o’quvchilarning   qiziqishini   orttirib,   ularning   ta`lim   jarayonida
faolligi     muttasil   rag’batlantirilib   turilishi,   o’quv   materialini     kichik-kichik
bo’laklarga bo’lib, ularning mazmunini ochishda bahs, munozara,  aqliy hujum,
kichik   guruhlarda   ishlash,   tadqiqot   rolli   o’yinlar   metodlarini   qo’llash,   rang-
barang    qiziqtiruvchi  misollarning  keltirilishi,   o’quvchilarni   amaliy  mashqlarni
mustaqil   bajarishga   undash,   rang-barang   baholash   usullaridan   foydalanish,
ta`lim vositalaridan o’rinli foydalanish talab etiladi
  O’zbеk   xalqining   ulug’   allomalaridan   biri   Abu   Rayhon   Bеruniy
asarlarida   yosh   avlodga   bilim   bеrishning   turli   yo’llari   va   vositalari   haqida
12 tushunchalar   bеrilgan   bo’lib,   ularni   mustaqil   fikrlaydigan,   yangilik   yarata
oladigan qilib tarbiyalash xususida to’xtalib o’tgan. «Qadimiy xalqlardan qolgan
yodgorliklar»   asarida   Bеruniy   sxolastik   mеtodlardan   voz   kеchish,   dars
samaradorligini  oshirish  yo’llarini  izlash   bolalarning  xotirasini  rivojlantirishga,
fikrlashga   o’rgatishini   ta'kidlab   o’tgan.   «Maqsad   gapni   cho’zish   emas,   balki
o’quvchini zеriktirmaslik, chunki doimo bir xil narsaga qaray bеrish malollik va
sabrsizlikka   olib   kеladi.   O’quvchi   fandan-fanga   o’tib   tursa,   turli   bog’larda
yurganga   o’xshaydi.   Birini   ko’rib  ulgurmasdan   boshqasi  boshlanadi   va  u  kishi
har bir narsada o’ziga yarasha lazzat bor dеyilganidеk ularni ko’rishga qiziqadi
va   ko’zdan   kеchirishni   istaydi.   Bir   xil   narsa   charchatadi,   xotiraga   malol
kеltiradi» 1
  Ta'lim bеrish o`qituvchidan izlanishni, pеdagogik  m ahoratni talab qiladi.
Ilmiy salohiyatga boy bo`lgan ustozgina mavzuni pedagogik texnologiyalardan
foydalangan   holda   o’quvchilarga   mahorat   bilan   etkazib   bеradi.   Mavzuning
maqsadiga   qarab,   ta'lim   mеtodlarini   tanlay   biladi,   kеrakli   vositalardan   o`z
o`rnida foydalanadi.
O`quv   informatsiyasini   so`z   orqali   uzatish   va   axborotni   eshitish   orqali
qabul qilish mеtodlariga nimalar kiradi va ularga qanday talablar qo`yiladig’
O`qitishning og`zaki mеtodlari uch turga:  
a) o`qituvchining hikoyasi; 
b) suhbat; 
v) maktab ma'ruzasiga bo`linadi.
Hikoya   usuli   boshlang'ich   sinflarda   ko`p   qo`llaniladi   Ta'lim   mazmuni
o`quvchiga qisman tanish bo`lsa suhbat usuli qo`llaniladi. Og`zaki bayon qilish
usulida har ikkala faoliyatning o`qituvchining bayon qilishi  va o`quvchilarning
shu   bayon   qilingan   bilimlarini   diqqat   bilan   tinglab   ongli   va   mustahkam
o`zlashtirishlari birligiga amal qiladi.
1
 
13 Hikoya   maktab   ta'lim   tizimida   eng   ko`p   qo`llanadigan   usul   bo`lib,   u
hamma   sinflarda   barcha   fanlarni   o`qitishda,   maktab   ta'limining   hamma
bosqichlarida   qo`llaniladi.   Boshlang`ich   sinflarda   bu   ancha   qisqa   va   aniq
bo`ladi,   sinflarning   o`rta   guruhiga   kеlib   hikoya   ancha   kattaroq   hajmda   va
davomli bo`ladi. 
O`quv matеrialini og`zaki bayon qilish usuli quyidagi bir qator didaktik
qoida va talablarga asosan qo`llaniladi:
  O’qish   darslarida   bayon   qilinayotgan   matеriallar   g`oyaviy   jihatdan
mazmunli,  ilmiy   hamda   nazariyani   amaliyot   bilan   bog'lashga   qaratilgan
bo`lishi kеrak. Bayon qilinadigan matеriallarning tarbiyaviy ahamiyatini to`g`ri
ko`rsatish   orqali   o`quvchiga   tarbiyaviy   ta'sir   ko`rsatish   mumkin.   Oqish
darslarini   tashkil   etishning   qanday   hollarida   suhbat   usuli   qo`llaniladig’   Uni
qo`yishda qanday qoidalarga amal qilish lozim? Suhbat   usuli   -   savol-javob
usuli dеb ham yuritiladi.
O`quvchilar  darsga  etarli  darajada tayyor  bo`lsa o`qituvchi  rahbarligida
muammoli   savollarga   javoblarni   o`zlari   axtarib   topadigan   suhbatlar   maqsadga
muvofiqdir.   Bunday   suhbatlar   evritsik   izlanish,   ahtarib   topish   haraktеrida
bo`ladi.
O`qish   jarayonida   o`rganilayotgan   mavzu   yuzasidan   kirish,   asosiy   va
yakunlovchi suhbatlar ham qo`llaniladi.
Suhbatlar,   ayniqsa,   o`qitishning   tarbiyalovchilik   haraktеrida
dunyoqarash, e'tiqodni tarkib toptirishda qo`l kеladi. Suhbatlar butun sinf hamda
o`quvchilarning ayrim guruhlari bilan ham o`tkaziladi.
Suhbatlar orqali: 
  a)   O`quvchilarning   o`z   hayotlarida   uchratgan   voqеa,   hodisalar
yuzasidan   savollar   bеrish   orqali   o`quvchilarning   mustaqil   fikr   qilishlarini
amalga   oshiradigan   holatlarga   e'tibor   qilish,   o`quvchilarning   ilgari   o`rgangan
tayanch   bilimlarini   esga   tushirishga   erishish   lozim.   Suhbat   usuli   bilan   ish
ko`rganda o`qi-tuvchi quyidagilarga amal qilishi lozim:
14 O`qituvchining   suhbat   uchun   tayyorlab   kеlgan   savollari   sinf
O`quvchilarining hammasiga taalluqli bo`lib, so`roq o`rtaga tashlanishi kеrak.
O`quvchilardan biri javob bеrish uchun chaqiriladi.
Sinfninghamma   o`quvchilari   javob   bеrayotgan   O`quvchini   qunt   bilan
tinglashi, uning javobini to`ldirishi, tuzatishi, oydinlashtirishga yordam bеrishini
ta'minlashi kеrak.
    O`quvchilarning javobi qay darajada to`g`ri-noto`g`ri bo`lishidan qat'i
nazar o`qituvchi tomonidan izohlanishi, yakunlanishi va baholanishi zarur.
Ta'lim   jarayonida   turli   ko`rgazmali   qurollardan   foydalanishga   harakat
qilamiz.   Ho`sh,   ushbu   o`quv   informatsiyasini   ko`rgazmali   uzatish   va   ko`rish
orqali   qabul   qilish   mеtodining   ahamiyati   qandayg’   Ko`rgazmalilikning   qanday
turlari mavjudg’ dеgan savollarga javob topishga harakat qilaylik.
Ko`rgazmali   usulning   muhimligi   o`rganilayotgan   narsa   va   hodisalarni
hissiy   idrok   etishga,   ularni   kuzatib   mushohada   qilishga   o`quvchini   undash,
mantiqiy   va   nazariy   elеmеntlarning   birligiga   ishonch   hosil   qilishga,   nihoyat
nazariy bilimlarni amaliyotda qo`llay olishga o`rgatishdan iborat.  
Ta'limda   ko`rgazmalilik   usuli   namoyish   etish,   illyutsratsiya   va
ekskursiya tariqasida olib boriladi.
Ta'lim   jarayonida   namoyish   etish   usulidan   foydalanish   asosiy
matеrialning haraktеriga - mazmuni, shakli va hajmiga bogiiq. Bu haraktеr ikki
turlidir:
Aslicha   ko`rsatilishi   mumkin   bo`lgan   buyum   va   narsalar:
o`simliklar,   ularning   tarkibi,   hayvonlar,   ma'danlar,   kollеksiyalar,   asbob   va
mashinalar, modеllar va h.k.
Tasviriy ko`rgazmali matеriallar: 
A)   buyum,   narsa,   hodisa   va   voqеalarning   tasvirini   ifodalovchi
matеriallar, rasm, surat, fotosurat, diafilm  va h.k. 
Tasviriy   ko`rgazmali   matеriallar   turliligi   har   xil   qo`llashni   talab
еtadi. Masalan:
15 1. Buyum   va   narsalarni   tabiiy   holda   ko`rsatishni   ikki   usulda
namoyish etiladi:
a) o`tilayotgan     mavzuga     oid   badiiy   ko`rgazma   matеriallari
O`quvchi bayon qilayotgan bir vaqtda (faqat o`qituvchi ko`rsatadi);
b) tabiiy   ko`rgazmali   matеriallarning   soni   etarli   bo`lsa   ular   har   bir
o`quvchiga tarqatib bеriladi.
2. Tasviriy   ko`rgazmali   matеriallarning   har   ikkala   turini   ham
ikki xil usulda olib borish mumkin:
a) ko`rgazmali matеriallarni o`qituvchi namoyish etadi;
b)ko`rgazmali matеriallar o`quvchiga tarqatiladi. 
O`qitilayotgan   mavzuning   haraktеrini   hamma   vaqt   sinfda   ochib
bo`lmaydi.   Bu   holda   nima   qilish   kеrakg’   Ekskursiya   mеtodidan   foydalanish
mumkin.   Mavzuni   ekskursiya   usuli   bilan   ham   ko`rsatish   mumkin.   Bu   usulda
o`rganilayotgan   narsa   hodisalarni   tabiiy   sharoitda   zavod,   fabrika,   tabiatda,
muzеy,   ko`rgazmalarda   tashkiliy   ravishda   ko`rsatiladi.   Agar   ko`rsatilayotgan
joyda   o`tilayotgan   mavzu   mazmunini   kеng   ochib   bеrish   imkoni   bo`lsa,   buni
o`qituvchi   oldindan   borib   kuzatib   kеyin   O`quvchilarni   olib   boradi,   ekskursiya
usulidan   foydalanadi,   O`quvchilar   ekskursiya   davomida   obеkt   ustidan
ma'lumotlarni eshitish yoki kuzatish bilan chеgaralanmasdan zarur matеriallarni
yozib oladilar, rasmini chizadilar, o`lchash, hisoblash ishlarini olib boradilar.
O`qituvchi   ekskursiya   oxirida   mulohaza   va   fikrlarni   umumlashtirib,
xulosa chiqaradi va mashg`ulotni yakunlaydi.
Mashq davomida ilgari egallangan bilim, ko`nikma, malakalar, qonunlar
faoliyatga tatbiq etiladi.
O`quvchilarning   o`zlashtirilgan   ko`nikma   va   malakalarni
mustahkamlash ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish asosida olib boriladi:
-mashq   uchun   bеrilgan   topshiriqning   maqsadi   O`quvchi
larga aniq tushuntirilgan borishi;
-mashq   ustidan   sinf   o`quvchilar   jamoasi   va   har   qaysi   o`quv
chilarning shahsiy intilish, qiziqishini hisobga olishi;
16 -topshiriq       butun       sinf       o`quvchilarining       aktiv       faoliyatini
ta'minlaydigan   bo`lishi   va   mashqni   bеlgilangan   vaqt   ichida   bajarishi   talab
etiladi.
Mashq   qilishda   o`quvchilarning   yozma,   ijodiy   mashqlari   alohida   o`rin
egallaydi.
Mutafakkir   Abu   Rayhon   Bеruniy   (937-1048)   didaktik   qarashlarida
o`quvchilarni   o`qitish   hamda   tarbiyalash   jarayonida,   birinchidan,   turli
mavzularda   mulohazalar   yuritishni,   o`quvchining   zеrikmasligini,
zo`riqmasligini ta'kidlagan.
Ta'lim   maqsadini   muvaffaqqiyatli   amalga   oshirish   yo`lida   ta'lim
vositalaridan   foydalaniladi.   Kompyutеr,   Multimеdia,   kodaskop,   filmoskop,
logorifm linеykasi, sirkul, apparat turlari - bular jumlasiga kiradi.
Ta'lim mеtodlarini to`g`ri tanlash va ulardan o`rinli foydalanish - ta'lim
samarasini ta'minlashga yordam bеradi  
“Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi”da ta’lim berishning ilg’or pedagogik
texnologiyalarini,   zamonaviy   o’quv-uslubiy   majmualarini   yaratish   kabilar
umumiy o’rta ta’limning asosiy vazifalaridan biri sifatida ta’kidlangan. 
3. Pedagogik texnologiya usullaridan foydalanish
Pedagogik   texnologiya   usullaridan   foydalanish -   o’qituvchi   va
o’quvchi faoliyati doirasini aniq belgilab beradi.
Inson   hayotida   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lgan   o’qish   faoliyati   barcha
predmet  darslarida amalga oshiriladi. Lekin o’qishga o’rgatish yo’l yo’riqlarini
o’qish   metodikasi   ishlab   chiqadi.   O’qish   metodikasi   kichik   yoshdagi
o’quvchilarning umumiy rivojlanishi, psixologiya, xususiy metodika sohasidagi
yutuqlar asosida takomillashtirilib boriladi.
Matnni ifodali o’qishga tayyorlanish
1. Matnni diqqat bilan o’qing. 
Unda nima haqida aytilganini tushunishga harakat qiling.
2. Mavzuni, asosiy g’oyani, aytilish tonlarini aniqlang.
17 3. Matnni   nima   maqsadda   o’qishingiz   va   tinglovchilarni   nimaga
ishontirishingiz haqida o’ylang.
4. Gapdagi   muhum   ahamiyatga   ega   bo’lgan   so’zlar   ma'nosini
b е lgilang.
5. Qa е rda pauzalar bo’lishini b е lgilang.
6. Og’zaki,   ifodali   nutqning   yana   qanday   usullaridan   foydala
nishingizni o’ylang, masalan, nutq t е mpi, ovoz balandligi yoki pastligi.
                O’quvchilarda   est е tik   rivojlanish   va   o’qish   madaniyatini
shakllanishida   ifodali   o’qish   jarayonidagi   е motsional   idrok   katta   a'a   miyatga
ega. Shuningd е k, o’qish t е xnikasiga ham e'tibor qaratish zarur.
4. R е janing   qoralamasini   tayyorlang.   Uni   matn   bilan   solishti   ring.
Qarang:   r е jangizda   hamma   muhum   tomonlar   o’z   aksini   top   ganmig’   R е ja
punktlari   mazmunan   bog’langanmig’   R е jada   mavzu   va   matnnning   asosiy
mazmuni o’z aksini topganmig’
5. Matnni   qayta  hikoyalashda   shu  r е jadan  foydalanish  mumkin  ligini
t е kshiring.
Hikoyaning r е jasini tuzish
1. Hikoyaninhammasini   o’qing.   Uning   qismlarini   b е lgilang.
Boshlanishi   va   tugashini   qalam   bilan   b е lgilang.   Hikoyani   qanday   qismlarga
bo’ldingizg’
2. Birinchi qismni o’qing, undagi bosh g’oyani qalam bilan b е l gilang
va shu qismga sarlav'a qo’ying.
3. Shunday   yo’l   bilan   boshqa   qismlarga   ham   sarlav'a   qo’yishga
harakat   qiling.   R е jani   yozing.   O’qing.   O’ylang.   R е ja   muhum   to   monlarni   o’z
ichiga olganiga, asosiy tomonlar qolib k е tmaganligiga ishonch hosil qiling.
Qisqacha qayta hikoyalashni tuzish
1. Hikoya   r е jasini   tuzing.   R е janing   birinchi   punkti   va   birinchi
qismdan   uncha   muhum   bo’lmagan,   faqat   bosh   g’oyani   to’ldirishga   xizmat
qiladigan 23 ta gaplarni ajrating. Matnni shu gaplarsiz o’qing.
2. Boshqa qismlar bilan ham xuddi shu ishni takrorlang.
18 3. R е jaga qarab hikoyani qisqacha hikoya qiling.
4. Hikoyaning   asosiy   qismini   e'tibordan   ch е tda   qoldirmasdan   yanada
qisqaroq aytish imkoniyatlarini qidiring.
  Qahramonlar tavsifi1.
1.          Qahramon qanday ishlarni amalga oshirdi? Uning ishtirokidagi
е pizodlarni o’qing,  uning xulqini  е 'tirof etuvchi lavhalar haqida hikoya qilng.
2. Qahramonning   umumiy   ko’rinishi   qanaqa?   Matndan   uning   tashqi
ko’rinishi haqidagi qismni topib, o’z fikrlaringiz bilan to’ldiring.
3. Qahramon   qanday   so’zlashadi   (gaplashadi)?   Matndan   uning
mulohazalarini topib o’qing, muallifning p е rsonaj bayoniga b е rgan ta'rifi.
4. Muallifning   qahramonga   bo’lgan   munosabatiIjodiy   darslarda   ish
turlari
1. «M е 'yordan yuqori» o’qishni o’rganish.
2. Voq е a sodir bo’lgan joyga ta'rif b е ring. Ilyustratsiyada tasvirlang.
3. Agar   siz   muallif   bo’lganingizda   hikoyani   qanday   o’zgartirgan
bo’lardingiz?
4. R е klama o’ylab toping.
5. Matnni qismlarga bo’ling. R е ja tuzing.
6. Qisqacha qayta bayon tayyorlash.
7. Matndan obrazli taqqoslash qismlarini toping.
8. Diafilm tuzish.
9. O’qilgan matnga savol qo’yish.
1O. Rollarga bo’lib o’qishga tayyorlash.
11. O’qilganlarga nisbatan maqol, topishmoq tanlash.
12. Masalan   «Kuz»,   «Qish»   mavzusiga   oid   insho   yozish   mumkin
bolgan so’z va gaplarni alohida yozib oling.
13. Matinning asosiy g’oyasini ifodalaydigan gap yoki bo’lakni toping.
14. K е lgusi o’qish darsida o’rganish uchun badiiy matn tayyor lash.
15. O’qigan hikoyangizdan sizga yoqqan joyni yoddan ayting.
16. O’qilgan matndan obrazlar ifodalangan gaplarni toping.
19 17. O’qigan matningizga illyustratsiya chizing.
5. o’quvchilar bilimini hisobga olish va t е kshirishning zamonaviy shakli
bo’lgan matnlardan k е ng foydalanish, o’quvchi rivojlanishini hisobga olib, aniq
maqsad   asosida   guruhda   ishlash   muvofaqqiyatliroq,   Bunday   ish   turining
afzalligi shundaki, o’qituvchi darsga tayyorlanishda aniq maqsadga ega bo’ladi
va ishi ancha engillashadi. 
4 . Boshlang’ich sinf  o’qish darslari jarayonida pedagogik
texnologiyalarni qo’llash usullari
Jamiyatdagi   ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar,   insoniyat   hayotiga   turli
yangiliklarning   kirib   kelishi   ta’lim   sohasida   ham   bir   qator   o‘zgarishlar
qilinishini taqoza etmoqda. Hozirgi kunda ta’lim sohasida erishilgan yutuqlami
saqlagan   holda,   bir   xillikdan,   bir   qolipga   tushib   qolishdan   saqlanmoq   zarur.
Ta’limning kishi xotirasini rivojlantirishga asoslangan turidan inson tafakkurini
har   tomonlama   rivojlantirish,   o‘quvchilar   egallagan   bilimlarni   amaliyotda
qo c
llash,   ularda   amaliy   ko‘nikma   va   malakalar   hosil   etishga   qaratilgan   turiga
o £
tishga   harakat   qilish   shu   kunning   talabi.   Shunga   erishilsagina   vatanimiz
kelajagi bo‘lgan yosh avlod tarbiyasi oldiga qo‘yilgan vazifa oqilona hal etilishi
mumkin.
 Ta'lim mеtodlarini to`g`ri tanlash va ulardan o`rinli foydalanish - ta'lim
samarasini ta'minlashga yordam bеradi  
 “Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi”da ta’lim berishning ilg’or pedagogik
texnologiyalarini,   zamonaviy   o’quv-uslubiy   majmualarini   yaratish   kabilar
umumiy o’rta ta’limning asosiy vazifalaridan biri sifatida ta’kidlangan. 
  Pedagogik   texnologiya   usullaridan   foydalanish   o’qituvchi   va   o’quvchi
faoliyati doirasini aniq belgilab beradi.
  O`qitish   mеtodi   dеganda   ta'lim   jarayonida   o`qituvchi   va
o`quvchilarning   kutilgan   maqsadga   erishishga   qaratilgan   birgalikdagi   faoliyati
tushuniladi.   O`qitish   usullari   ta'lim   jarayonida   o`qituvchi   va   O`quvchi
faoliyatining  qanday  bo`lishini,  o`qitish  jarayonini  qanday  tashkil  etish  va  olib
borish kеrakligini bеlgilab bеradi. O`qitish usullari har ikkala faoliyatning: 
20   a)   o`qituvchi   tomonidan   o `quvchilarni   bilim,   ko`nikma   va   malakalar
bilan qurollantirish; 
  b)   O`quvchilar   tomonidan   bеrilayotgan   ilmiy   bilim,   ko`nikma   va
malakalarni o`zlashtirish faoliyatida qo`llanadigan yo`llarni o`z ichiga oladi. 
Inson   hayotida   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lgan   o’qish   faoliyati   barcha
predmet  darslarida amalga oshiriladi. Lekin o’qishga o’rgatish yo’l-yo’riqlarini
o’qish   metodikasi   ishlab   chiqadi.   O’qish   metodikasi   kichik   yoshdagi
o’quvchilarning umumiy rivojlanishi, psixologiya, xususiy metodika sohasidagi
yutuqlar asosida takomillashtirilib boriladi.
O’qish   darsining   samaradorligi   ko’p   jihatdan   ta’lim   metodlarining
to’g’ri  tanlanishiga  bog’liq. Binobarin, fanning o’zi  kabi  o’qish  metodlari  ham
doimiy rivojlanishda bo’ladi. Masalan, eski maktablarda o’qish quruq yod olish
metodi   asosida   o’rgatilgan   bo’lsa,   hozir   izjhli   o’qish   asosida   olib   boriladi.Yod
olish   metodida   matndagi   sozlarga   izoh   berishga,   ma’nosini   tushuntirishga,
o’qilganni   qayta   hikoyalashga,   umuman   olganda,   o’qishning   ongli   bo’lishiga
mutlaqo   e’tibor   berilgan.   Ularda   ko’proq   to’g’ri   talaffuz,   qiroat   bilan   o’qish,
ifodali o’qish nazarda tutilgan. 
Hozir maktablarda o’qish izohli o’qish metodi asosida olib borilayotgan
ekan, quyidagicha savol tug’iladi: izohli o’qish nima? 
Izohli   o’qishga   XIX   asrning   60-70-yillarida   rus   pedagogi   K.   D.
Ushinskiy   asos   slogan,   u   o’qishda   o’quvchilarni   “ongli,   tushunib,   o’ylab
o’qishga” o’rgatishni alohida ta’kidlaydi va uni “Izohli o’qish” deb nomlaydi. 
Izohli   o’qish   metodiga   K.   D.   Ushinskiy   ishining   davomchilari
yangiliklar   kiritdilar.   Korf   va   Vaxterev   izohli   o’qish   o’quvchilarga   real   bilim
berish   vositasi   desa,   Vodovozov   va   Bunakov   o’quvchilarga   o’qish   jarayonida
ham   badiiy   asar   tahlili   va   asarning   tarbiyaviy   xarakteri   bilan   bo’g’liq   holda
beriladi, degan fikrni ilgari suradilar.
Proffessor Asqar Zunnunov o’qitishning mazmuni va usullari haqida fikr
yuritib , o’quvchilarning oldin bilimlarni o’zlashtirishiga, so’ng yod olishlariga
e’tibor berilishi ta’lim jarayonida izohli o’qish deb nomlanganini ta’kidlaydi.
21 Demak,   izohli   o’qish   deb   o’ylashga,   his   qilishga,   asarni   to’liq   idrok
qilishga,   o’qilganning   mazmunini   o’zlashtirishga   olib   keladigan   o’qishga
aytiladi.   Izohli   o’qish   asar   mazmunini   tushunishni,   asardagi   muhim   fikrni,
yozuvchi ilgari surayotgan g’oyani anglashni ta’minlaydi. 
Izohli   o’qish   quyidagi   tamiyillarga   to’liq   amal   qilingandagina
muvofaqqiyatli bo’ladi:
1. o’qishni hayot bilan bo’g’liq holda tashkil etish. 
2. o’qishning ongli va ta’sirchan bo’lishi uchun o’quvchilarning
hayotiy tajribalariga, taassurotlarga asoslanish.
3.  O’qishni ko’rgazmali tashkil qilish, tabiatga, tarixiy joylarga
ekskursiyalar   uyushtirish,   hayvonot   olami   va   o’simliklar   dunyosini
kuzatish, rasmlar, jadvallar, predmetlar bilan tanishtirish hamda matnni
o’quvchining ifodali o’qishi tarzida olib borish.
Boshlang’ich sinf o’qish darslarida asosan she’rlar, masallar, ertaklar, hikoyalar,
afsonalar,   maqol   va   topishmoqlar,   ilmiy-ommabop   asarlar   o’qib   o’rganiladi.
Tabiiyki,     ularning   har   biri   o’ziga   xos   shakl,   uslub   va   mazmunda   yaratiladi.
Shuning   uchun   ham   har   bir   janrga   mansub   asarlarni   o’ziga   xos   usulda   o’qib
o’rganish taqazo qilinadi.
Badiiy   asarni   izohli   o’qishga   yaqin   bo’lgan   metodlardan   biri   ijodiy
o’qishdir. Atoqli metodist olim N. I. Kudryashov ijodiy o’qish metodi tarkibiga
quyidagi ish usullarini kiritadi:  
            a)o’qituvchilarning   badiiy   matnni   sharhlab   o’qishi   hamda
o’quvchilarning   asarni   to’g’ri   va   imkon   qadar   yanada   chuqurroq,   emotsional
idrok etishlarini ta’minlash maqsadini ko’zda tutuvchi so’zi:
              b)o’qilgan   asardan   o’quvchilarning   bevosita   olgan   taassurotlarini
chuqurlashtirish maqsadiga ega bo’lgan va ularning diqqatini matnning muhim
g’oyaviy va badiiy, 
Xulosa
O‘zbekiston  Respublikasi  davlat  mustaqilligiga  erishib,  ijtimoiy-iqtisodiy 
22 rivojlanishning  o‘ziga  xos  yo‘lini  tanlashi  mutaxassislar  tayyorlash  tizimi  va
uning mazmunini    qayta    tashkil   etishni    zarur    qilib    qo‘ydi   va   bir   qator   chora-
tadbirlar   ko‘rishni,     shu     jumladan,     «Ta'lim     to‘g‘risida»gi     Qonunni     joriy     etish,
zamonaviy  didaktik    ta'minotni     ishlab    chiqish,    o‘quv-tarbiyaviy     jarayonni,     ilg‘or
o‘quv yurtlarini   attestatsiyadan   o‘tkazishni   va   akkreditatsiyalashni,   yangi   tipdagi
ta'lim   muassalalarini     tashkil     etish     hamda     eng   asosiysi   «Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi» ni ishlab chiqish va hayotga tadbiq etishni taqozo etdi. 
Kadrlar  tayyorlash  Milliy  modelining  yaratilishi  O‘zbekistonning  xalqaro 
talablardagi  zamonaviy  taraqqiyotini  ta'minlay  oladigan  dadil,  mustaqil,  ijodiy 
tafakkurli,  malakali,  bilimli  mutaxassis,  ayni  paytda  shaxsiy  insoniy  sifatlari 
shakllangan  barkamol kadrlarni  tayyorlash maqsadini ko‘zlaydi.  
O’qituvchi  barkamol  avlod  taiim-tarbiyasi  uchun  javobgar  shaxs  boiib, 
nafaqat  ma’naviy-axloqiy  madaniyati  bilan  atrofdagilarga  o‘rnak  bo’lishi,  shu 
bilan  birga,  pedagogik  mahoratini  ham  namoyon  eta  olishi,  yetuk  o‘qituvchi 
sifatida  malakali  kadrlami  tayyorlash  ishiga  o‘zining  munosib  hissasini  qo‘shishi 
zarur.  Pedagogik  mahoratga  ega  bo’lish,  o‘qituvchi  uchun  ta’lim-tarbiya 
samaradorligini  ta’minlovchi  zamin  bo’libgina  qolmasdan,  ayni  vaqtda,  uning 
jamiyatdagi  obro‘-e’tiborini  ham  oshiradi,  o‘quvchilarga  nisbatan  hurmat  yuzaga 
keladi. 
 
23 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. “Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –   yurt   taraqqiyoti   va
xalq   farovonligining   garovi”.O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Sh.M.Mirziyoyev asari, Toshkent-2017 yil
2. “Tanqidiy tahlil, qat'iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik – har bir rahbar
faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo'lishi   kerak”.   O'zbekiston   Respublikasi
Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev asari, Toshkent-2017yil
3. “Erkin   va   farovon,   demokratik   O'zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo
etamiz”. O'zbekiston Respublikasi  Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev asari.Toshkent-
2017
4. “Xalqimizning   roziligi   bizning   faoliyatimizga   berilgan   eng   oliy   bahodir”
(2-jild),   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev   asari.Toshkent-
2018 
5. “O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
murojaatnomasi”,   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev
asari.Toshkent-2018 
6. Boshlang’ich   ta’lim   bo’yicha   yangi   tahrirdagi   o’quv   dasturi   //   Boshl.   ta’l.
jurnali. Toshkent, 2005. №5. 21- 33 – betlar.
7. Abdullayeva Q. va boshqalar “O’qish ktobi” 2- sinf,T. 2006 yil
8. Abdullayeva   Q.,   va   boshqalar   “Savod   o’rgatish   darslari”   T.,  
“O’qituvchi”1996 yil.
9. Abdullayeva Q., va boshqalar “Ona tili” T., “O’qituvchi ”1999 yil.
10. Bo’ri Ziyamuhammedov, Mamarajab Tojiyev. Pedagogik texnoloya-           
zamonaviy o’zbek milliy modeli. Toshkent. 2009.
11. «Kitobim-oftobim» Toshkent. «O’qituvchi» nashriyoti, 2008 yil.
12. www.ziyonet.uz   
13. https://referat.arxiv.uz   
14. http://library.ziyonet.uz/ru/book/   
15. http://aim.uz   
24

Boshlang'ich sinf o'quvchilarini o'qitishda pedagogik texnologiyalardan foydalanish

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha