Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 60.2KB
Xaridlar 9
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

Boshlang’ich sinf o’quvchilarini sonli ifodalar ustida ishlashga o’rgatish metodlari

Sotib olish
Mavzu: Boshlang’ich sinf o’quvchilarini sonli ifodalar ustida
ishlashga o’rgatish metodlari.
Reja:
Kirish
1.Asosiy qism    « Boshlang’ich sinf o’quvchilarini sonli ifodalar 
ustida ishlashga o’rgatish metodlari »
1.1 Sonli tengsizliklar
1.2. O'zgaruvchili ifodalar umumiy tushunchasi
2. Sonli ifodalar va ularni taqqoslashni o’rgatish metodikasi 
2.1 2-sinf matematika darslarida sonli ifodalar va ularni 
taqqoslashni o’rgatish metodikasi
2.2 Boshlang'ich sinf matematika darslarida “tenglik” va 
“tehgsizlik”  t u s h u n c h a l a r i n i  shakllantirish  m e t o d i k a s i
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish.
Boshlang'ich sinf matematika kursiga algebraik elementlarni kiritishning
maqsadi,   o'quvchilarni   son   haqidagi,   arifmetik   amal   haqidagi,   matematik
munosabat haqidagi ma'lumotlarni bolalar tasavvurida uyg'otish va ularga algebra
elementlarini o'ganish uchun asos hosil qilishdir. Boshlang'ich sinflarda matematik
ifodalar   ya'ni   sonli   ifoda   va   o'zgaruvchili   ifodalar   haqidagi   tushunchalarni
shakllantirish   bo'yicha   reja   asosida   ish   olib   boriladi.   Harfdan   o'zgaruvchini
ifodalovchi   belgi   sifatida   foydalanish   boshlang'ich   sinf   matematika   kursida
qaraladigan   arifmetika   nazariyasi   masalalarini   ongli,   chuqur   va   umumlashgan
holda   o'zlashtirish   maqsadlariga   hizmat   qiladi,   keyinchalik   o'quvchilarga
o'zgaruvchi   funksiya   tushunchalari   bilan   tanishtirish   uchun   yaxshi   tayorgarlik
bo'ladi. 
Boshlang'ich sinflarda algebraik misollarni yechish uchun algebra qonun va
qonuniyatlariga emas balki arifmetik qoidalarga asoslanadi. 1.Asosiy qism    « Boshlang’ich sinf o’quvchilarini sonli ifodalar
ustida ishlashga o’rgatish metodlari »
1.1 Sonli tengsizliklar
Tartib   munosabatiga   asosiy   misol   qilib   haqiqiy   sonlar   to'plamidagi   «kichik»
munosabati   olinadi,   bu   munosabat   (<)   kabi   belgilanadi.   Bu   munosabat   qat'iy
chiziqli tartib munosabati ekanligini, ya'ni bu munosabat nosimmetrik va tranzitiv
ekanligini, shu bilan birga har qanday ikkita turli haqiqiy  x  va  у  sonlar uchun  x <  у
yoki   у   <   x   munosabatlardan  faqat   va faqat   bittasi  bajarilishini   isbotlash  mumkin.
So'ngra  у  - x > 0 bo'lgan holdagina x  <y  bo'lishini isbotlash mumkin.  Bunda  a >  0
va  b >  0 lardan  a + b > 0  va  ab> 0  tengsizliklar kelib chiqadi.
Sonli tengsizliklarning qaralgan xossalaridan uning qolgan hamma xossalarini
chiqarish mumkin.
1°.   x<y   tengsizlikning   ikkala   qismiga   bir   xil   sonni   qo'shish   bilan   x   <y
munosabat   o'zgarmaydi   (bu   xossa   qo'shishga   nisbatan   tartib   munosabatining
monotonligidir). Boshqacha aytganda, agar x< y bo'lsa, har qanday  a  son uchun x
+  a <  у  + a  tengsizlik bajariladi.
Haqiqatan, x <  у  dan  у  — x > 0 kelib chiqadi.  Ammo  (y + a)  — (x +  a) =  y —
x > 0, shuning uchun
x + a <  у  + a
x - a = x + (- а ),   у   - a = y+  (-a)   bo'lgani  uchun x <   у   dan x -   a <   у   - a   kelib
chiqadi.
2°. Agar x <  у  va  a < b  bo'lsa, x +  a <  у  + a  bo'ladi.
Haqiqatan, u holda  у  - x>  0 va  b - a >  0, shuning uchun  (y+b) -(x+ a)=(y-x) +
(b- a)>  0.
3°. x <  у  tengsizlikning ikkala qismini bir xil musbat songa ko'paytirish bilan
x<y   munosabat   o'zgarmaydi,   ya'ni   x<y   va   a   >   о   dan   ax<   a   tengsizlik   kelib
chiqadi. Haqiqatan, x <  у  dan  e - x >  0 kelib chiqadi.  Ikkita musbat sonning ko'paytmasi
musbat bo'lgani uchun  a(y - x) >  0 bo'ladi.  A(y  —  x) = ay  —  ax  bo'lgani uchun  ax
< ay  tengsizlik kelib chiqadi.
4°.  Agar x 1  y 1  a 1  b  —  musbat sonlar bo 'Isa, x <  у  va a < b tengsizJiklardan
ax < by tengsizlik kelib chiqadi.
Haqiqatan, x <  у  va  a ning musbatligidan ax<ay, a<b va y  ning musbatligidan
ay < by  kelib chiqadi. U holda tengsizlik munosabati tranzitiv bo’lgani uchun  ax <
ay va ax<by kelib chiqadi.
у   >   x   tengsizlik   x   <   у   tengsizlikka   ekvivalent.   Ikkala   tengsizlik   bir   vaqtning
o'zida   rost   yoki   yolg'on.   Tengsizlikning   <   va   >   belgilari   (ishoralari)   o'zaro
teskaridir.
5°.   Tengsizlikdagi   sonning   ishorasi   o'zgarishi   bilan   bu   tengsizlik   teskari
ma'nodagi tengsizlikka almashadi: agar x<y bo'lsa,   —x >   —y bo ’ladi.
Haqiqatan, x <  у  tengsizlik  у  — x > 0 ekani anglatadi. Ammo  у  - x = (-x) -  (y),
shuning uchun (-x) -  (-y) >  0, ya'ni  —y <  — x  bo'ladi.
6°.   Tengsizlikning  ikkala qismini  manfiy songa ko'paytirish  bilan tengsizlik
ishorasi (belgisi) teskari ma 'nodagi ishoraga (belgiga) almashinadi: agar x <  у
va a manfiy bo 'lsa, ax> ay bo 'ladi.
Haqiqatan,   a   manfiy   songa   ko'paytirishni   |   a|   musbat   songa   ko'paytirish   bilan
(bunda   tengsizlik   belgisi   saqlanadi)   va   (—1)   ga   ko'paytirish   bilan   almashtirish
mumkin, bunda bu belgi teskari ma'nodagi belgiga almashadi.
7°.   x <   у   va x >   у   munosabatlar bilan bir qatorda x <   у   va x >   у   munosabatlar
qaraladi.   x   <   у   tengsizlik   x   <   у   va   x   =   у   tengsizliklarning   dizyunksiyasidir   va
shuning uchun ulardan bittasi rost bo'lsa, x <   у   rost bo'ladi. Masalan, 4 < 10 rost,
chunki 4 < 10 rostdir. Xuddi shuningdek, 4 < 4 tengsizlik yolg’on, chunki 4 = 4
rostdir. 4 < 3 tengsizlik yolg'ondir, chunki 4 <3 va 4 = 3 laming ikkalasi yolg'on.
x   <   у   <   z   qo'sh   tengsizlik   x   <   у   va   у   <   z   tengsizliklarning   konyunksiyasidir,
tengsizliklarning ikkalasi rost bo'lsa, qo'sh tengsizlik ham rost bo'ladi.  Masalan, 4
< x < 10 qo'sh 'tengsizlik rostdir, chunki 4 < 8 va 8 < 10 tengsizliklarning ikkalasi
ham   rost;   4   <   10   <   8   qo'sh   tengsizlik   esa   yolg'on,   chunki   4   <   10   tengsizlik   rost bo'lsa ham tengsizlik yolg'ondir.
Ikkita sonli ifoda  A  va  В  berilgan bo'lsin. Bu ifodalardan  A =  В  tenglik va  A >
B,   A<   В   va   shunga   o'xshash   tengsizliklarni   tuzishimiz   mumkin.   Bu   tenglik   va
tengsizliklar   jumlalar   bo'lib,   ular   rost   yoki   yolg'on   bo'lishi   mumkin.   A   va   В
ifodalar bir xil sonli qiymatga ega bo'lsa,  A =  В  rost hisoblanadi. Masalan, 2 + 7 =
3 • 3 tenglik rost, chunki bu tenglikning chap va o'ng qismlari 9 ga teng.  7 + 5 = 4
• 5 tenglik esa yolg'on, chunki uning chap qismi 12 ga, o'ng qismi 20 ga teng.  6 :
(2 - 2) = 5 tenglik ham yolg'on, chunki 6 : (2 - 2) ifoda sonli qiymatga ega emas.
Shuni eslatib o'tamizki, agar faqat natural sonlar to'plamini qarasak, 4-8+ 10 =
2-3  tenglik  yolg'on,  chunki   N   to'plamda  4-8  ifodaning  qiymati  aniq  emas.   Biroq
natural   sonlar   to'plamini   kengaytirib   va   manfiy   sonlarni   kiritgandan   keyin   bu
tenglik rost bo'ladi, chunki uning ikkalasi qiymati 6 ga teng.
Sonli ifodalarning tenglik munosabati refleksivUk, simmetfiklik va tranizitivlik
xossalariga   esa,   ya'ni   bu   munosabat   ekvivalent   munosabatdir.   Shuning   uchun
barcha   sonli   ifodalar   to'plami   ekvivalentlik   guruhlariga   bo'linadi,   bu   guruhlarga
bir xil qiymatga ega bo'lgan ifodalar kiradi. Masalan, bitta ekvivalentlik guruhiga
5  +  1,  9  -  3,  2  •  3,  12  :  2  va  boshqa  ifodalar  (ulardan  har   birining  qiymati   6  ga
teng) kiradi.
Yuqorida berilgan ta'rifdan, agar  A =  В  va  C = D  tengliklar rost bo'lsa (bunda,
A, B, C, D   — sonli ifodalar), u hold a tegishli amallarni bajarish natijasida hosil
bo'lgan
(A) + (C) =  (B)  + (D);  (A)  - (C) =  (B) - (D);
(A)  •  (C)  =  (B)  • (D);  (A):  (C) =  (B): (D)
tengliklar ham rost bo'ladi.
A <  В  tengsizlikni (bunda,  A  va  В  — sonli ifodalar) biz rost deymiz, agar  A  va
В  ifodalar sonli qiymatlarga ega bo'lib, shu bilan birga  A  ifodaning sonli qiymati
В   ifodaning sonli qiymatidan kichik bo'lsa. Masalan,  ( 1 8 - 3 ) : 5 < 3  + 4 tengsizlik
rost, chunki (18 - 3): 5 ning qiymati 3 ga, 3 + 4 ning qiymati 7 ga teng, 3 < 7.
A   =   B,   C<   D   ko'rinishdagi   yozuvlar   (bunda,   A,   B,   C,   D   —   sonli   ifodalar) mulohaza   (jumla)   bo'lgani   uchun   biz   ular   ustida   konyunksiya,   dizyunksiya,
implikatsiya va boshqa mantiqiy amallarni bajarishimiz mumkin. Masalan,  A <  В
tengsizlik  A <  В  tengsizlik va  A -  В  tenglikning dizyunksiyasidir:
A  <  В  = (A < B)  U  (A = B).
A <   В   tengsizlik   A <   В ,   А   =   В   mulohazalardan aqalli  bittasi  rost  bo'lsa  ham
rost bo'ladi. Masalan, (2 • 4 + 15) • 2 < 35 + 19 tengsizlik rost, chunki (2 - 4 + 15)
•   2   ifodaning   qiymati   46   ga   teng,   35+19   ning   qiymati   esa   54   ga   teng,   46   <   54
tengsizlik rost.
Boshlang’ich sinflar matematika predmetining o’quv dasturi o’z oldiga
o’quvchilarni sonlar va matematik ifodalarni taqqoslash, uning natijalarini
— < — , — > — , — = — belgilar yordamida yozish va hosil bo’lgan tengliklar
va tengsizliklarni o’qishga o’rgatishni vazifa qilib qo’yadi.
Tengliklar,   tengsizliklar   va   tenglamalar   haqidagi   tushunchalar   o’zaro
bog’lanishda   olib   boriladi.   Ular   ustidagi   ish   1   -   sinfdan   boshlab,   arifmetik
materialni   o’rganish   bilan   uzviy   holda   olib   boriladi.   3   -   sinfda   sonli   tenglik   va
tengsizlik haqida boshlang’ich tasavvurlar shakllantiriladi.
2x   +   4(19   -   x)   =   62,   ya'ni   76   -   2x   =   62.   Tenglama   bajarilishi   kcrak.   Bu
tenglamani yechamiz: 2x = 76 - 62 = 14, shuning uchun x = 7. Demak, qafasda 7
ta tustovuq va 12 ta quyon bo'lgan.
Agar   masala   shartida   quyon   va   tustovuqlarning   oyoqlari   soni   61   ta   bo'lganda
edi   2x   +   4(19   -   x)   =   61   tenglamani   hosil   qilgan   bo'lar   edik,   bundan   x   =   7.   Bu
masala shartiga zid, chunki x - natural son. Biz masalani yechib, unda oyoqlar soni
80   ta   ekanligini   topish   bilan   ham   ziddiyatga   kelar   edik.   2x   +   4(19   -   x)   =   80
tenglamaning ildizi x = - 2, lekin tustovuqlar soni manfiy bo'la olmaydi. Umuman,
x soni 18 dan katta bo'lmagan natural sonlardan iborat bo'lishi kerak (qafasda hech
bo'lmaganda bitta quyon bor deb hisoblansa), ya'ni x soni x = {1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8;
9; 10; 11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18} to'plamga tegishli bo'lishi kerak.
Tenglamalarni  yechishda ba'zi  shakl  almashtirishlarni  kiritamiz. Masalan,  76 -
2x =  62 tenglamani   yechishda  tenglamaning  ikkala  qismiga  2x ni  qo'shib,   ikkala qismidan 62 ni ayirdik. Natijada 2x = 14 tenglama hosil bo'ldi. Uni yechish uchun
tenglamaning   ikkala   qismini   2   ga   bo'ldik.   Bu   o'zgarishlarning   har   biridan   keyin
yangi   tenglama   hosil   bo'ldi,   ammo   hosil   bo'lgan   tenglamalar   76   —   2x   =   62
tenglama   ham,   2x   =   14   tenglama   ham,   x   =   7   tenglama   ham   (bu   ham   tenglama)
bitta yechimga, aynan 7 soniga ega bo'ldi.
Endi nimaga asoslanib tenglamalarni bunday o'zgartirganimizni va nima uchun
bunday   o'zgarishlar   kiritganimizda   yechilayotgan   tenglamaning   ildizlari
o'zgarmatyotganligini   aniqlaymiz.   Ba'zan   bunday   tushuntiriladi:   tenglamaning
yechimlaridan   biri   x   bo'lsin.   U   holda   x   ning   bu   qiymatida   tenglama   to'g'ri   sonli
tcnglikka aylanadi. Agar sonli tenglikning ikkala qismiga bir xil son qo'shilsa yoki
ikkala   qismdan   bir   xil   son   ayirilsa,   sonli   tenglik   o'zgarmasligi   uchun   yuqoridagi
o'zgarishlarni kiritib, oxirida x soni nimaga tengligi topiladi. Bunday yondoshishda
x  ni   son   deb  qabul   qilinadi.  Biroq   yechimga   ega  bo'lmagan   tenglamalar   mavjud,
masalan,   2x   =   2x   +   6.   Bund   an   yuqoridagi   o'zgarishlarni   bajarib   0   =   6   yolg'on
tenglikka kelamiz. Bu esa tenglamaning yechimi ni «x son tenglamaning yechimi
bo'lsin» degan ibora bilan boshlash mumkin emasligini bildiradi.
Undan   tashqari,   tenglamani   bunday   usulda   yechish   ortiqcha   ildizlarga   olib
keldi,   bu   iidizlar   o'zgartirishlar   kiritilganda   hosil   boigan   tenglamalami
qanoatlantiradi,   ammo   dastlab   berilgan   tenglamani   qanoatlantirmaydi.   Shunday
qilib,   tenglamalami   ko'rsatilgan   usulda   yechishda   har   bir   topilgan   ildizni
tenglamaga qo'yib tekshirish kerak, buni har doim ham bajarib bo'lmaydi.
Shuning   uchun   tenglama   va   uning   ildizlariga   aniqroq   ta'rif   beramiz:   x
o'zgaruvchili  fi  (x)  va f
2 (x)  ikki ifoda berilgan bo'lsin, bunda x o'zgaruvchi birorta
to'plamning   qiymatlarini   birin-ketin   qabul   qiladi.   Bir   o'rinli   f
i   (x)   va   f
2 (x)   xe   X
predikatni  tenglama deymiz. Tenglamani  yechish x o’zgaruvchining qiymatlarini
topish,   ya'ni   berilgan   predikatning   rostlik   to'plamini   topish   demakdir,   bu
qiymatlarni tenglamaga qo'yganda tenglik hosil bo'ladi.
Kelgusida   fi(x)   =   f
2 (x),   xe   X   predikatning   rostlik   to'plamini   tenglamalar
yechimining   to'plami,   bu   to'plamga   kiruvchi   sonlarni   tenglamalarning   iidizlari
deymiz. Masalan,   (x   -   1   -   (x   -   3)   =0   tenglama   ikkita   ildizga   ega:   1   va   3,   demak,   bu
tenglamaning   yechimlari   to'plami   T=   {1;   3}   ko'rinishga   ega.   Cheksiz   ko'p
yechimga ega bo'lgan tenglamalar ham mavjud. Masalan, x =  XV.  tenglamani har
qanday nomanfiy son qanoatlantiradi. Bunda yechimlar to'plami barcha nomanfiy
sonlardan iborat.
Shunday  bo'lishi   ham   mumkinki,   fi   (x)   =   f
2 (x)   ifoda  x   to'plamdan   olingan
birorta a da qiymatga ega emas. U hold a  fi (x) = f
2 (x)  tenglik yolg'on hisoblanadi
va shuning uchun  a  son  fi (x) = f
2 (x)  tenglamaning ildizi bo'la olmaydi.
1- ta’rif.  fi(x) = f
2 (x) va Fi(x)  =  F
2 (x) ikki tenglamaning yechimlari
to plami teng bo 'lsa, teng kuchli deyiladi, ular,  у ^ ш  birinchi tenglamaning har
bir   yechimi   ikkinchi   tenglamaning   yechimi   bo   ’lsa   va   aksincha,   ikkinchi
tenglamaning   har   qanday   yechimi   birinchi   tenglamani   qanoatlantirsa,   bu
tenglamalar teng kuchlidir.
Bunda   biz   ikkala   tenglama   bitta   X   aniqlanish   sohasiga   ega   deymiz.
Boshqacha   aytganda,   agar   fi(x)   =   f
2 (x)   va   F
i (x)   =   F
2 (x)   predikatlar   ekvivalent
bo’lsa, tenglamalar teng kuchli bo 'ladi.
2- ta’rif.  Agar f1(x) = f
2 (x) tenglamaning yechimlar to'plami Fj(x)
=   F
2 (x)   tenglamaning   yechimlar   to'plamining   qism   to'plami   bo'lsa,   F
1 (x)   =
F
2 (x) tenglama f1 (x) = f
2 (x) tenglamaning natijasi deyiladi.
Boshqacha aytganda,   agar f1(x) = f
2 (x)   tenglamaning har bir ildizi   F
1 (x)   =
F
2 (x)   tenglamani   qanoatlantirsa,   F
1 (x)   =   F
2 (x)   tenglama   f1(x)   =   f
2 (x)
tenglamaning natijasidir.
Masalan,  (x  + l) =16 tenglama x + 1 =4 tenglamaning natijasidir. Haqiqatan,
x   +   1   -   4   tenglama   bitta   x   =   3   ildizga   ega.   Bu   iidizni   (x   +   l)   =   16   tenglamaga
qo'yib,  (x  +1) = 16 rost tenglikni hosil qilamiz.  Bu tenglik 3 soni (x +
1) = 16 tenglamani ham qanoatlantirishini ko'rsatadi.
Agar   ikki   tenglamaning   har   biri   ikkinchisining   natijasi   bo'lsa,   bu   ikki
tenglama  teng kuchli  deyiladi.
Ba'zan   tenglama   ikki   yoki   undan   ortiq   tenglamalar   dizyunksiyasiga   teng
kuchli   bo'ladi.   Masalan,   (x   -   1)(x   -   3)   =   0   tenglamani   va   ikki   tenglama dizyunksiyasi  (2x - 1=  0) ^  (7x -  21) = 0 ni olaylik.  (x - 1)(x  - 3) = 0 tenglamaning
yechimlar to'plami {1; 3}. Agar ikki son ko'paytmasida ko'paytiruvchilardan aqalli
bittasi nolga teng bo'lsa, ko'paytma nolga teng bo'ladi, u holda  (2x - 2 =  0) U  (7x  -
21)   =   0   tenglamaning   dizyunksiyasi   x   ning   barcha   qiymatlarida   rost   mulohaza
bo'ladi. x ning bu qiymatlari  uchun   2x - 2   = 0 yoki  7x - 21 = 0 mulohazalardan
aqalli bittasi rost bo'ladi.  Agar x = 1 bo'lsa,  2x - 2  = 0 rost, x — 3 bo'lsa, 7x— 21
=0 ham rost. Demak, {1; 3} dizyunksiyasi rost to'plami bo'ladi. Bu esa   (x   - l)(x -
3) =
0 tenglamaning  (2x -2 =  0)U (7x-21) = 0 dizyunksiyaga teng kuchliligini bildiradi.
x =   a   tenglamaning yechimini  topish juda oson,  uning yechimlari  to'plami
bitta a sondan iborat,   T= {a}.   Shuning uchun tenglamalarni yechishda ular sodda
ko'rinishga   ega   bo'lgan   teng   kuchli   tenglamalar   bilan   almashtiriladi,   bu
almashtirish  x=a  tenglamaga yoki shunday tenglamalar dizyunksiyasi x =  a
1  U x =
a
2  U ................... Ux = a
n   ga kelguncha davom ettiriladi. U holda berilgan tengla -
maning   yechimlari   to'plami   T   =   {a
1 ;   a
2 ;   ...;   a
n }   bo'ladi.   Ba'zan   berilgan
tenglamadan   unga   teng   kuchli   tenglamaga   emas,   uning   natijasiga   o'tishga   to'g'ri
keladi.   Bunda   yechimlar   to'plami   kengayadi,   shuning   uchun   oxirida   topilgan
hamma   ildizlarni   berilgan   tenglamaga   qo'yib,   tekshiriladi.   A   <   В   <   С   qo'sh
tengsizlik  A <  В  va  В  <  С  tengsizliklarning konyunksiyasidir. Bu qo'sh tengsizlik
A <   В   va   В   <   С   tengsizliklarning ikkalasi ham  rost  bo'lsa, rost bo'ladi. Masalan,
16 +  4 < 1 2 5 : 5 < 3 - 1 0  tengsizlik rost. Haqiqatan, 16 + 4 ning qiymati 20 ga, 125 :
5 ning qiymati 25 ga, 3 • 10 ning qiymati 30 ga teng. 20 < 25 va 25 < 30 bo'lgani
uchun qo'sh tengsizlik rost bo'ladi. Ba'zan
masala   sharti   sonlar   bilan   emas,   balki   harflar   bilan   belgilangan  bo'ladi.   Masalan,
3.1-band-dagi   masalada   shaharlar   orasidagi   masofa   a   km   bo'lsa,   javob   bun-day
bo'ladi: 
(a-   3-20):   (20   +   70).   (1)   Agar   masofa   a   km   ga,   velosipedchi   va   avtomobilning
tezliklari, mos ravishda,  b  va  с  ga teng bo'lsa, javob bunday bo'ladi:
(a-3b):(b + c). (2)
Biz   o'zgaruvchi   qatnashgan   ifodalar   hosil   qildik.   (1)   ifodada   a   o'zgaruvchi,   (2) ifodada   uchta   —   a,   b   va   с   o'zgaruvchi   qatnashgan.   Bu   harflarga   turli   qiymatlar
berib, turli masalalarni hosil qilamiz. Bu masalalarning har birining javobini topish
uchun   (1)   yoki   (2)   ifodalardagi   harflarga   tegishli   qiymatlami   qo'shish   kerak.
Masalan, shaharlar orasidagi masofa 240 km, velosiped-chining tezligi 15km/soat,
avtomobilning tezligi 50km/soat bo'lsa, (2) ifodada  a  ni 240 ga,  b  ni 15 ga,  с  ni 50
ga almashtirish  kerak.  Natijada  qiymati  3  bo'lgan (240 -   3 •  15):   (15  + 50)  sonli
ifoda hosil bo'ladi. Bu holda avtomobil yo'lga chiqqandan 3 soat keyin uchrashuv
sodir bo'ladi.
1.2. O'zgaruvchili ifodalar umumiy tushunchasi
O'zgaruvchili   ifodalar   umumiy   tushunchasining   ta'rifi   sonli   ifodalar
tushunchasining   ta'rifi   kabi   ifodalanadi,   bund   a   faqat   o'zgaruvchi   ifodalarda
sonlardan   tashqari   harflar   ham   qatnashadi.   Biz   o'quvchiga   bunday   ifodalar
yozuvining   qoidasi   tanish   deb   o'ylaymiz.   Masalan,   agar   x   va   у   o'zgaruvchilar
qatnashgan ifodalar berilgan bo'lsa, sonlardan iborat  (a; b)  kortejlarning har biriga
sonli ifoda mos keladi. Bu sonli ifoda harfiy ifodada x harfini  a  son bilan, v harfini
b   son   bilan   almashtirish   orqali   hosil   bo'ladi.   Agar   hosil   bo'lgan   sonli   ifoda
qiymatga ega bo'lsa, bu qiymat x =  a, y= b  bo'lganda  ifodaning qiymati  deyiladi.
O'zgaruvchili ifoda bunday belgilanadi:  A(x), B(x; y)  va h.k. Agar  B(x;  y) ifodada
x   ni   15   bilan,   y   ni   4   bilan   almashtirsak   hosil   bo'lgan   sonli   ifoda   В   (15;   4)   kabi
belgilanadi.
O'zgaruvchili   ifodalar   predikat   bo'lmaydi,   chunki   harf   o'rniga   sonli   qiymat
qo'yilsa,   mulohaza   emas,   sonli   ifoda   hosil   bo'ladi.   Bu   sonli   ifodaning   qiymati
«rost» yoki «yolg'on» bo'Imay, balki birorta son bo'ladi.
Bitta   x   harfi   qatnashgan   har   bir   ifodaga   bu   ifodaga   qo'yish   mumkin   bo'lgan
sonlardan,   ya'ni   bu   ifoda   aniq   qiymatga   ega   bo'ladigan   sonlardan   iborat   to'plam
mos   keladi.   Bu   sonlar   to'plami   berilgan   ifodaning   aniqlanish   sohasi   deyiladi.
Ba'zi hollarda x qiymatiarning X sohasi oldindan ba'zi shartlar bilan chegaralangan
bo'ladi. Masalan, x — natural son bo'lishi mumkin. U holda o'zgaruvchili ifodaga
to'plamga   (masalan,   natural   sonlar   to'plamiga)   tegishli   qiyma A
larnigina   qo'yish
mumkin. Agar ifodada bir nechta harf, masalan, x va v harflari boisa, bu ifodaning aniqlanish sohasi deyilganda shunday  (a; b)  sonlar juftlari to'plami tushuniladiki, x
ni   a   ga,   у   ni   6   ga   almashtirganda   qiymatga   ega   bo'lgan   sonli   ifoda   hosil   bo'ladi.
Harfiy   ifodalarda   o'zgaruvchilarni   nafaqat   sonlar   bilan,   balki   boshqa   harfiy
ifodalar bilan ham almashtirish mumkin. Masalan, agar 3x + 2y ifodada x ni 5a -
2b  ga,  у  ni 6a + 4b ga almashtirilsa, harfiy ifoda hosil bo'ladi:
3(5a   -   2b)   +   2(6a   +   4b).   a   va   b   ning   berilgan
qiymatlarida  bu  ifodaning  qiymatlarini  hisoblash  mumkin,  buning  uchun  avval   x
va   у   ning   qiymatlari   topiladi,   keyin   bu   qiymatlami   berilgan   ifodaga   qo'yiladi.
Masalan, a =12, 6=10 bo'lsa, avval x = 5 • 12 - 2 • 10 =40,
y = 6-12 + 4-10= 112 topiladi, keyin 3x + 2y = 3 • 40 + + 2-112 = 344 topiladi.
O'zgaruvchili   A(x)   va   B(x)   ifodalarga   kiruvchi   harflarning   joiz   qiymatlarida
ular
bir xil qiymatlar qabul qilsa, bu ifodalar aynan teng deyiladi.  Masalan, (x + 3) va
x + 6x + 9 ifodalar aynan teng.
Ammo noldan farqli sonlar sohasida bu ikkala ifoda ay nan teng. O'zgaruvchiii
ikki ifodaning aynan tengligi haqidagi tasdiq mulohazadir. Masalan, (x + 3) ifoda
x + 6x + 9 ifodaga aynan tengligi haqidagi tasdiqni bunday yozish mumkin:
(Vx)((x + 3) 2
 =x 2
  +6x + 9).
Odatda,   qisqalik   uchun   Vx   kvantor   tushirib   qoldiriladi   va   qisqacha   bunday
yoziladi:   (x   +   3)   =   x   +   6x   +   9.   Ammo   bunday   yozuv   uncha   aniq   emas   —   bu
tenglikni tcnglama deb ham qarash mumkin.
Masala qaraymiz:  «Qafasda tustovuq va quyonlar bor.   Ularning boshlari 19 ta,
oyoqlari   62   ta.   Qafasda   nechta   tustovuq   va   nechta   quyon   bor?»   Bu   masalani
arifmetik   yechish   mumkin.   Ammo   eng   sodda   yechish   usuli   tenglama   tuzib
yechishdir.   Tustovuqlar   sonini   x   harfi   bilan   belgilay-miz.   U   holda   tustovuqlar
oyoqlari   2x   ta.   Quyonlar   soni   19   -   x   ta,   ularda   oyoqlar   soni   4(19   -   x)   ta.
Algebraik   materialni   o’rganishning   boshlangich   kursiga   algebra   elemeitlarini
kiritishning   maqsadi   o’quvchilarning   son   haqidagi,   arifmetik   amal   haqidagi,
matematik   munosabat   haqidagi   umumlashtirishlarini   yuksakroq   darajaga
ko’tarishdan,   bundan   keyin   algebra   elementlarini   muvaffaqiyatli   o’rganish uchun   asos   hosil   qilishdan   iborat.   Bu   tushunchalarning   hammasi   o’zaro   uzviy
bog’langandir.
2.Boshlang'ich sinf matematika darslarida sonli ifodalar va ularni
taqqoslashni o’rgatish metodikasi .
2. Sonli ifodalar va ularni taqqoslashni o’rgatish metodikasi
Boshlang'ich   sinf   matematika   kursiga   algebraik   elementlarni   kiritishning
maqsadi, o'quvchilarni son haqidagi, teng, katta, kichik, amal haqidagi, matematik
munosabat   haqidagi   ma'lumotlarni   tasavvurida   uyg'otish   va   ularga   algebra
elementlarini o'ganish uchun asos hosil qilishdir.
Boshlang'ich   matematika   darsligi   o’z   oldiga   bolalarni   sonlar   bilan
matematik   ifodalarni   taqqoslash,   natijalarini   ">",   "<",   "="   belgilari   yordamida
yozish   va   hosil   bo'lgan   tenglik   va   tengsizliklarni   o'qishga   o'rgatishni   vazifa   qilib
qo'yadi.
Ikkita teng son yoki ikkita ifodaning qiymatlari teng bo'lsa, ular orasiga teng
belgi   qo'yiladi.   Shuningdek,   ikki   son   teng   bo'lmasa,   yoki   ikki   ifoda   va   ularning
qiymatlari teng bo'lmasa, bular orasiga tengsizlik belgisi qo'yiladi. Shuning uchun
eng avvalo o'quvchilarga ishonchli tenglik va tengsizliklar haqida tushuncha berish
kerak.
Tenglik va tengsizlik tushunchalarini hosil qilishning boshlang’ich bosqichi
narsalar   to'plamlarini   ularning   miqdorlari   bo’yicha   taqqoslash   va   katta   (ortiq),
kichik   (kam),   shuncha   (teng)   munosabatlarini   o'rganishdan   iborat   "Katta",
"kichik",   "teng"   munosabatlarining   mazmunini   o'quvchilar   ongiga   yetkazishning
eng yaxshi usuli sonlarni taqqoslashga doir turli mashqlarni bajarishdan iborat.
Misol:   47   >   13   deganda,   4   ta   o'nlik   1   ta   o'nlikdan   katta   degan   mazmunda
tushuntiriladi.
"Katta",   "kichik",   "teng"   munosabatlarining   mazmunini   tushuntirishdagi
muhim   qadam   taqqoslanayotgan   narsalar   soni   ikkinchisiga   nisbatan   nechta
ortiqligini, kamligini aniqlashga o’rgatish va shu asosida narsalar sonini ikki usul
bilan tenglashtirishga doir mashqlarni bajarishdan iborat.
O'qitishning boshidanoq aniq misollarda tenglik va tengsizlik munosabatlari orasidagi  bog'lanishni  arifmetik amallar  orqali  ochib berish  muhimdir:  kvadratlar
va uchburchaklar soni teng bo'lsa u holda uchburchaklar ortiq bo'lishi uchun yoki
bir nechta uchburchak qo'shish kerak; agar doirachalar kvadratlardan ko'p bo’lsa u
holda doirachalarni olish, yoki yetishmayotgan kvadratlarni qo’shish kerak.
Keyinchalik   sonlarni   taqqoslashda   o'quvchilar   bu   sonlarning   natural
qatoridagi   o'rinlarini   bilishlariga   asoslanishi   mumkin:   "olti   soni   yettidan   kichik,
chunki olti  sanoqda yettidan oldin aytiladi" yoki  "yetti  oltidan katta, chunki yetti
sanoqda   oltidan   keyin   aytiladi".   100   ichida   sonlarni   nomerlashni   o'rganishda
sonlarni   taqqoslash   yoki   ularning   natural   qatoridagi   o'rinlari   asosida,   yoki
sonlarning   tarkibini   bilish   asosida   va   tegishli   xona   sonlarini   yuqori   xonasidan
boshlab taqqoslash asosida amalga oshiriladi.
Masalan, 87 > 65, chunki 8 o'nlik 5 o'nlikdan katta ; 27 > 21, o'nliklari teng
lekin, birinchi sonnnig birligi ikkinchi son birligidan katta.
Sonlani   taqqoslash   bilan   birga   o'quvchilarni   uzunlik   o'lchovlarida
ifodalangan ismli sonlarni taqqoslashga ham o'rgatish kerak bo'ladi. Ismli sonlarni
taqqoslshda oldin kesmalarni taqqoslashga o'rgatiladi. O'quvchilar, masalan, 1 dm
va   6   sm   sonlarini   taqqoslash   uchun,   oldin   tegishli   kesmalarni   chizishadi   va   bu
kesmalarni   taqqoslab,   qaysi   son   katta,   qaysi   son   kichik   ekanligi   haqida   xulosa
chiqarishadi (1dm > 6sm).
Ba'zan   taqqoslash   ishoralarining   to'g'ri   qo'yilganligini   natijalarni   hisoblash
va ularni taqqoslash yo'li bilan tekshirish foydalidir.
O'quvchilarda   katta   kesmaga   katta   son,   teng   kesmalarga   teng   sonlar   mos
kelishi   haqida   yaqqol   tasavvur   hosil   bo'lgunicha   ismli   sonlarni   taqqoslash
kesmalarni   taqqoslashga   asoslanib   o'rgatiladi.   Shundan   keyin   ismli   sonlarni
taqqoslashga   o'tish   mumkin,   buning   uchun   berilgan   ismli   sonlar   bir   xil   o'lchov
birliklarida ifodalanadi.
O'qitishning ikkinchi yili boshida "tenglik", "tengsizlik" terminlarining o'zi
kiritiladi.   Buni   o'qituvchi   quyidagidek   tushuntiradi:   agar   sonlar   orasida   yoki
ifodalar   orasida   "tenglik"   belgisi   tursa,   bu   tenglik,   agar   "katta"   yoki   "kichik"
belgi turgan bo'lsa, bu tengsizlik bo'ladi. Keyinchalik mashqlar murakkablashadi va   ulardan   munosabatlar,   bog'lanishlar,   arifmetik   amallar   xossalari   haqidagi
bilimlarni   mustahkamlash   va   qo'llash,   hisoblash   ko'nikmalarini   tarkib   toptirish
maqsadlarida   foydalaniladi.   Tenglik   va   tengsizliklar   haqidagi   boshlang’ich
tasavvurlarni   bolalar   tayyorgarlik   davridayoq   oladilar.   Ikkita   to’plam   orasida
o’zaro   bir   qiymatli   moslik   o’rnatish,   bir   xil   miqdorda   bo’lmagan   narsalar
guruhlarini bir xil miqdordagi narsalar guruhlariga ( ikki usul bilan ) aylantirish
va , bir xil miqdordagi narsalar guruhlarini bir xil miqdorda bo’lmagan narsalar
guruhlariga ( ikki usul bilan ) aylantirish bilan — katta —, —kichik —, — kam
—,   —teng   —   tushunchalari   mustahkamlanadi.   Ish   bunday   olib   boriladi.
O’qituvchi katakli taxtachada 5 ta doiracha tayyorlab qo’yadi.
O’   q   i   t   u   v   c   h   i   .   —   Men   hozir   doirachalar   tagiga   kvadratchalar
qo’yaman, men kvadratchalardan ko’p qo’yamanmi yoki kam qo’yamanmi ?” ( 3 -
rasm ). Degan savol bilan o’quvchilarga murojaat qiladi. Bolalar ko’zlari bilan har
bir  kvadratchaga doirachani  mos qo’yadilar  va kvadratchalar  doirachalardan kam
ekanligini   aniqlaydilar   (   —   Katta   —,   —   teng   —   tushunchalari   han   shunga
o’xshash shakllantiriladi ).
- Doirachalar   qancha   bo’lsa,   kvadratchalar   ham   shuncha   bo’lishi   uchun
nima qilish kerak ( Birinchi usulni bolalar tez topadilar ) ?
- Yana   kvadratchalar   qo’yish   kerak.   Har   bir   doirachaning   tagida
kvadratcha turibdi, demak, ular teng.
- Doirachalar   va   kvadratchalarni   yana   qanday   tenglashtirish   mumkin
O’qituvchi   bolalarni   ortiqcha   doirachalarni   olib   tashlash   kerak   degan   fikrga   olib
keladi.
Keyingi   topshiriqda   shakllar   ixtiyoriy   tartibda   terilgan   (   4   -   rasm   ).
O’quvchilar shakllarni surib, bir - birining tagiga keltirish mumkinligini topadilar
va xulosa chiqaradilar.
O’qituvchi   gullar   solingan   ikkita   vaza   (   guldon   )   qo’yadi.   Bir   vazada   oq
gullar,   ikkincni   vazada   qizil   gullar   bor.   Qaysi   vazadagi   gullar   ko’p   ?   O’quvchi
vazalardan   bittalab   gul   olib   ,   ularni   juftlab   qo’yadi,   qaysi   vazada   gullar   qolgan
bo’lsa, o’sha vazada gullar ko’p. Nihoyat,   shakllarni   ko’chirish   mumkin   bo’lmagan   holat   yaratiladi.
Plakatning   turli   qismlarida   qizil   uchburchaklar   va   ko’k   doirachalar   joylash-
tirilgan ( 5 - rasm ). Qaysi shakllar ko’p ? Bolalar uchlariga plastilin yopishtirilgan
ipchalar yordamida shakllarni titashtirib, bunday xulosa qiladilar : — shakllar teng
“.   Bu   bosqichda   to’plamlarni   taqqoslash   sanoq   bilan   olib   borilmasligini
o’qituvchiga aytib o’tamiz.  Narsalarni ko’rib qabul qilish
— katta   —,   —   kichik   —,   —   teng   —   tushunchalarni   chuqurroq
tushunishga yordam beradi.
— chapdagi   pallasiga   bitta   sharcha   qo’shish   kerak   yoki   tarozining
o’ngdagi   pallasidan   bitta   sharchani   olish   kerak   )   ?   So’ngra   pallalar   olinadi.
Shayinga   6   va   7   raqamlari   ilinadi.   7   raqami   6   ni   bosib   ketadi.   6   raqamiga   1   ni
qo’shib, tarozini muvozanatga keltiramiz. Majmuada raqamlar massalari shunday
tanlanganki, sonlar yigindisi massalar yig’indisiga tehg.
— Keyinchalik,   100,   1000   ichida   sonlarnu   nomerlashni   o’rganishda,
shuningdek, ko’p xonali sonlarni nomerlashda sonlarni taqqoslash ularning natural
qatordagi   o’rnini   taqqoslash   asosida,   yoki   sonni   xona   qo’shiluvchilari   yig’indisi
bilan almashtirish asosida, yoki sonlarni tegishli xona bo’yicha taqqoslash asosida
amalga oshiriladi : masalan, 857 > 785, chunki 8 yuzlik 7 yuzlikdan katta.
— Abstrakt   sonlarni   taqqoslash   bilan   birga   o’quvchilarni   uzunlik
o’lchovlarida ifodalangan ismli sonlsrni taqqoslashga ham o’rgatish kerak.
— Ismli   sonlarni   taqqoslashda   oldin   kecmalarni   taqqoslashga
asoslaniladi. O’quvchilar , masalan, 1 dm va 6 sm sonlarni taqqoslar ekanlar, oldin
tegishli   kesmalarni   chizishadi   va   bu   kesmalarni   taqqoslab,   qaysi   son   katta,   qaysi
son kichik ekanligi haqida xulosa chiqaradilar ( 1 dm > 6 sm ) .
— O’quvchilarga   katta   kesmaga   katta   son,   teng   kesmalara   teng   sonlar   mos
kelishi   haqida   yaqqol   tasavvur   hosil   bo’lgunicha   ismli   sonlarni   taqqoslash
kesmalarni   taqqoslashga   asoslanib   olib   boriladi.   Shundan   keyin   ismli   sonlarni
taqqoslashga   o’tish   mumkin,   buning   uchun   beilgan   ismli   sonlar   bir   xil   o’lchov
birliklarida ifodalanadi.  Masalan :  
— Fazoviy   tasavvurlarning   rivojlanishi,   narsalarning   xossalarining mustahkamlanishi   bilan   bir   vaqtda   —   katta   —,   —   kichik   —,   —   teng   —
munosabatlarining shakllanishida Piaje shakllari bilan ishlash katta yordam beradi.
Plakatlarda   rasmlar   tayyorlangan   (   6   -   7   rasmlar   ).   Yakka   tartibda   ishlash   uchun
topshiriqlar paketda tarqatiladi. O’zaro bir qiymatli moslik o’rnatib, bolalar to’g’ri
javobni topadilar.
Birinchi o’nlik sonlarini nomerlashda > , < , = belgilari kiritiladi. O’qituvchi
bolalarga bunday o’rgatadi : — > — belgisining uchi doimo kam sondagi narsalar
tomonga qarab turadi  — Narsalarni  sanashni  o’rganilayotgan bir  vaqtda sonlarni
taqqoslash   ishi   ham   bajariladi   (   Beshta   doiracha   to’rtta   uchburchakdan   ko’p,
demak,  5  >  4  ).  Natural  sonlar   qatorining  hosil  bo’lishini  o’rganish   vaqtida  ham
bunday qonuniyat ahiqlanadi : natural qatorda son qancha uzoqda tursa, u shuncha
katta bo’ladi. Keyinchalik sonlarni taqqoslashda bolalar shu xossaga tayanadilar. 5
< 7, chunki sanoqda 5 soni 7 sonidan oldin aytiladi, 9 > 8, chunki sanoqda 9 soni
8 sonidan keyin aytiladi.
Munosabatlarni — > — , — < — , — = — belgilari yordamida yozib, bolalar
tengliklar va tengsizliklarni o’qish va yozishni mashq qiladilar.
Bunday qo’shimcha savollarni berish foydalidir: 6 < 7 .
1. 6 < 7 tengsizlikning chap tomonini, o’ng tomonini aytib ber.
2. 6 < 7 yozvni o’ngdan chapga, chapdan o’ngga o’qi.
3. Noto’g’ri yozuvlarni o’chir. Ular nima uchun noto’g’ri ?
9 > 7, 4 > 3, 8 < 9, 7 < 5, 5 > 3, 0 > 4.
4. 7   >   5   da   to’g’ri   yozuv   hosil   bo’lishi   uchun   7   ning   o’rniga   qanday
sonlatni yozish mumkin ?
5. T   o’g’ri   yozuv   hosil   bo’lishi   uchun   □   <   7   darchaga   qanday   sonlatni
yozish mumkin ?
Bu   bosqichda   —   Arifmetik   tarozi   —   foydalidir.   Richagli   tarozining   zap
pallasiga   6   ta   bir   xil   sharcha,   o’ng   pallasiga   esa   7   ta   shunday   sharca   qo’yamiz.
Nechta   sharchaning   massasi   og’irroq,   engilroq   ?   Tarozining   pallalaridagi
sharchalarning massalari teng bolishi uchun nima qilish kerak ( tarozining 
1 dm 3 sm * 15 sm 2 dm * 1 dm 7 sm 12 sm < 15 sm 20 sm > 17 sm
Keltirilgan almashirishlar yozma ravishda ham, ozaki ravishda ham ajarilishi
mumkin.
Arifmetik   amallarni   (   qo’shish   va   ayirishni   )   o’rganishda   tenglik   va
tengsizlikiar bilan bajariladigan mashqlar murakkablashadi. Dastlab, ifodalarni va
sonlarni ( yoki sonlar va ifodalarni ) taqqoslashga doir topshiriqlar kiritiladi.
M i q d o r l a r n i t a q q o s l a s h avval narsalarning o’zlarini berilgan
xossasi   bo’yicha   taqqoslashga   tayanib   bajariladi,   keyin   esa   miqdorlarning   son
qiymatlarini taqqoslash asosida amalga osiriladi, buning uchun berilgan miqdorlar
bir   xil   o’lchovlarda   ifodalab   olinadi.   Miqdorlarni   taqqoslash   o’quvchilarda
qiyinchilik   tug’diradi,   shuning   uchun   2   -   4   sinflarda   rang   barang   masqlarni
muntazam taklif qilish kerak :
1. Tengliklar to’g’rimi yoki noto’g’rimi, tekshirib ko’r :
2 m 5 sm = 25 sm, 1 t 800 kg = 4800 kg, 100 min = 1 soat.
2. Teng miqdorni tanlab qo’y :
7 km 500 m =  .............  m , 3080 kg =  . . . t   . . .  kg .
3. Son qiymatlarni shunday tanlab qo’yki, yozuv to’g’ri bo’lsin :
□ soat < □ min, □ sm = □ dm, □ kg □ g > □ kg .
4. Miqdorlarning   ismlarini   yozuv   to’g’ri   bo’ladigan   qilib   qo’y   :   35   km   =
35000 ... , 16 min > 16 ... , 17 t 500 st < 17500 ...
Bunga   o’xshash   masqlar   bolalarning   teng   va   thengmas   miqdorlar   haqidagi
tushunchalarning   o’zlarinigina   emas,   balki   o’lchov   birliklari   orasidagi
munosabatlarni ham o’zlashtirishlariga yordam beradi.
Shuni   ham   aytib   o’tish   kerakki,   bu   davrda,   son   va   ifodalarni   taqqoslashlar
vaqtida o’quvchilar mulohazalarga ham asoslanishlari ham mumkin. Masalan, 10 -
2   *   10   ifodani   taqqoslashda   ba’zi   o’quvchilar   natijani   hisoblashlari   va   chiqqan
sonlarni   taqqoslashlari   (   8   <   10   )   mumkin,   ba’zi   o’quvchilar   esa   ushbu
ko’rinishdagi   mulohazalarga   asoslanishlari   ham   mumkin   :   10   =   10   edi.
Tenglikning o’ng tomoni o’zgarmadi, ya’ni 10 ligicha qoldi. Uning chap tomoni - 10 ni 2 taga kamaytirdik. Demak, chapda
o’ngdagidan kam qoldi.  Shuning uchun — < — belgisini qo’yaman.
Agar taqqoslash hatijasi mulohazalarga asoslangan bo’lsa, u holda javobning
to’g’riligini hisoblash yordamida tekshirish foydali ( 10 - 2 = 8,
8 < 10 ).
Navbatdagi qadam - o’quvchilarni ifodalarni taqqoslashga o’rgatishda ishni
ko’rsatmali qo’llanmalani qo’llashdan boshlash kerak.
Dastlab, ifodalarni va sonlarni ( yoki sonlar va ifodalarni ) taqqoslashga doir
topshiriqlar   kiritiladi.   3   +   1   >   3   ,   3   -   1   <   3   kabi   dastlabki   ifodalarni   3   =   3
tenglikdan   to’plamlar   ustida   tegishli   amallarni   bajarish   bilan   hosil   qilinadi.
Katakli taxtada ko’k va qizil rangdagi 3 tadan doiracha qator qilib qo’yiladi.  3 = 3
tenglik   tuziladi   .   Chapga   uana   bitta   yashil   doirasha   qo’yiladi.   Ifoda   tuziladi.
Dourachalar   nechta   bo’ldi   ?   3   +   1.   O’ngdagi   doirachalar   miqdori   o’zgardimi   ?
Qaerdagi doirachalar ko’p ? Belgi qo’yamiz. Yozuvni o’qishadi: uch qo’shuv bir
uchdan katta. 
2.1 Boshlang'ich sinf matematika darslarida “tenglik” va
“tehgsizlik”  t u s h u n c h a l a r i n i  shakllantirish  m e t o d i k a s i
Tenglik   va   tengsizlik   bilan   tanishtirish   sonlarni   raqamlash   va   arifmetik
arhallar bilan bog'langan. Sonlarni taqqoslash eng avvalo, to'plamlarni taqqoslash
bilan, ya'ni  to'plamlarning bir  qiymatli  mosligiga bog'lab  tushuntiriladi.  10, 100,
1000   ichida   sonlarni   raqamlash   va   taqqoslash   orqali   quyi   sinflarda   tenglik   va
tengsizlik tushunchalari keltirib chiqariladi.
Misol.   75   >   48   deganda   7   ta   o'nlik   4   ta   o'nlikdan   katta   degan   mazmunda
tushutiriladi.
Sonli ifodalar mazmuniga ko'ra sonlardan tuzilgan bo'ladi. Sonlardan, amal
belgilaridan va qavslardan tuzilgan ifodaga sonli ifoda deyiladi.
Ya'ni 3+7, 21:7, 5- 2-6, (20+5) • 4 -15 shunday misollarga sonli ifodalar deb
aytamiz.
Ifodada   ko'rsatilgan   har   bir   amalni   ketma-ket   bajarish   natijasida   hosil bo'lgan   son   sonli   ifodaning   qiymati   deyiladi   Umuman   olganda,   sonli   ifodani
quyidagicha ta'riflashimiz mumkin.
a) Har bir son sonli ifodadir,
b) Agar A va B ni sonli ifodalar deb olsak, u holda(A+B), (A-B), (A- B) va
(A:B) ham sonli ifoda bo'ladi.
Ko'rsatilgan amallar orqali, sonli ifodaning qiymatini topamiz.O'quvchilarda
matematik   ifoda   tushunchasini   tarkib   toptirishda   sonlar   orasiga   qo'yilgan   amal
belgisi   ham   ma'noga   ega   ekanini   hisobga   olish   kerak:   bir   tomondan,   u   sonlar
ustida   bajarilishi   kerak   bo'lgan   amalni   bildiradi.   Masalan,   7+3   -   yettiga   uchni
qo'shish   kerak.   Ikkinchi   tomondan,   amal   ishorasi   ifodani   aniqlash   uchun   hizmat
qiladi.(7+3
- bu 7 va 3 sonlarning yig'indisi).
Boshlang'ich   sinf   o'quvchilari   ifodalarni   o'qishni   va   yozishni   o'rganib
olishlari   kerak,   ikki   va   undan   ortiq   amallarni   o'z   ichiga   olgan   ifodalardagi
amallarni   bajarish   qoidalarini   o'zlashtirishlari,   arifmetik  amallarning   hossalaridan
foydalangan   holda   ifodalarni   almashtirishlar   bilafi   tanishishlari   kerak.
Boshlang'ich  sinfda o'quvchilar  birinchi sinfda eng sodda sonli  ifodalar  -  yig'indi
va   ayirma   bilan   tanishadilar.   Ikkinchi   sinfda   esa   ular   yana   ikkita   eng   sodda
ifodalar   -   ko'paytma   va   bo'linma   bilan   tanishadilar.   4;   5   sonini   o'rganishdayoq
bolalarninig   yig'indi   va   ayirmaning   aniq   mazmunini   o'zlashtirishga   doir   bar   xil
amaliy   mashqlarni   bajarish   orqali,   bolalar   amal   ishoralari   (+,-)   "qo'shish",
"ayirish" ishoralarini belgilashni tushunib oladilar. Masalan, o'qituvchi bolalarga 3
ta   cho'p   olishni   va   shu   cho'plarga   yana   bitta   yoki   ikta   cho'p   qo'shsak   cho'plar
nechta bo'ladi degan savollar bilan taklif qiladi.Shu misolga yakun yasagan holda
o'qituvchi   "uchga   birni   qo'shsak   to'rt   va   uchga   ikkini   qo'shsak   besh   bo'ladi"   deb
misolga   yakun   yasaladi.Bolalar   o'rgatilgan   amallarni   eslab   qolishi   uchun
plakatlardan foydalanish foydalidir.
Misol;   7+3=10   7-qo'shiluvchi,   3-qo'shiluvchi   va   10-   esa   yig'indi
hisoblanadi.   Ayirma   tushunchasini   kiritishda   darslikda   bu   terminning   ikki   xil
ma'uosi   ochib   beriladi.Bir   tomondan   u   ifoda   qiymatini   bildiradi,   ikkinchi tomondan esa ifodaning o'zini bildiradi.
Misol: 10-7=3 10-kamayuvchi, 7- ayiriluvchi va 3- ayirmadir,
Ko'paytma va bo'linma ifodalari ham shunday o'rgatiladi.Sunday ifodalarni
o'rgatish   metodikasi   bir   xil   bo'lishi   mumkin.   Bolalar   berilgan   ifodalarni   darhol
o'qlishi,   ularning   qiymatni   topishi   o'qituvchining   o'qitish   metodikasiga   ham
bog'liq.  Agar   o'qituvchi   har   bir  narsani  o'zidek   tushuntirsa,  bola   o'z  ustida  ishlab
keta oladi. Bola eng asosiy tushunchani ya'ni bo'lish va ko'paytirishda eng muhim
quyidagi qoidalarga amal qilishi kerak bo'ladi.
a) Har qanday sonni nolga ko'paytirsak nolni o'zi bo'ladi.
b) Har   qanday   sonni   nolga   bo'lish'mumkin   emas   degan   qoidalarni   bola   esdan
chiqarmasligi kerak bo'ladi.
Ikkinchi   sinfda   yig'indini   yig'indiga,   qo'shish   va   yig'indini   yig'indidan
ayirish   xossalarini   o'zlashtirishga   tayorgarlik   munosabati   bilan   ikkita   sodda
ifodalardan iborat ifodalar paydo bo'ladi; (6+4) - (4+2); (5+3) + (3+2);
Keyinroq   esa   ikki   sonning   ko'paytmasi   va   bo'linmasini   o'z   ichiga   olgan   ifodalar
ham paydo bo'ladi. 3- 5-7; 12:4 + 3 va hokozolar.
Amallar tartibi qoidalarni o'rganish II sinfda boshlanadi va quyidagi tartibda
amalga oshiriladi:
a) Oldin   qavslarsiz   ifodalarga   qaraladi.   Sonlar   ustida   birinchi   bosqich   amallari
(qo'shish va ayirish) yoki ikkinchi bosqich amali (ko'paytirish va bo'lish) amallari
bajariladi.
70 - 20 + 6; 12 • 4 : 3; ko'rinishdagi ifodalar nazarda tutiladi. O'quvchilar bu
vaqtga   kelib   bunday   ifodalarni   o'qiy   oladigan,   yoza   oladigan   va   ularning
qiymatlarini topa oladigan bo'lishadi.
b) Shu   sababli   bir   qancha   shunday   ifodalar   muhokamasidan   keyin   o'quvchilar
ushbu   qoida   bilan   tanishadilar:   agar   qavslarsiz   ifodalarda   faqat   qo'shish   yoki
ayirish   amallari   ko'rsatilgan   bo'lsa,   shu   tartibda,   ya'ni   chapdan   o'ngga   qarab
bajariladi.
v)   Bir   qancha   shunday   Ifodalardan   so'ng   o'quvchilarning   o'zlari   tegishli   qoidani
ifodalay oladilar. Ifodani   almashtirish   bu   berilgan   ifodani,   boshqa   qiymati   berilgan   ifoda
qiymatiga   teng   bo'lgan   ifoda   bilan   almashtirish   deganidir.   Boshlang'ich   sinflarda
ifodalarni almashtirishda quyidagilar asosida bajariladi:
a) Bir xil qo'shiluvchilar yig'indisini ko'paytma bilan almashtiriladi. 
;
3+3+3+3=3- 4 yoki aksincha 6- 5=5+5+5+5+5+5
b) Hisoblash   usullarini   asoslash   uchun   amallar   xossalariga   doir   bilimlarni
qo'llanib, o'quvchilar ushbu ko'rinishdagi ifodalarni almashtiradilar.
36 + 40= ( 30+6) + 40 = (30+40) +6 = 70 + 6  =76  108:4= (100+8) : 4 =100:4 +8:4
= 25+2=27
1 -   sinfda   o'quvchilarni   tenglama   yechishga   o'rgatish   murakkab   jarayon
hisoblanadi va o'qituvchidan katta mehnat talab etadi.
Boshlang’ich   sinf   o'quvchilariga   tenglamalarni   yechishga   o’rgatishda,
ulardagi   tenglama   haqidagi   tushunchalarini   shakllantirish;   ularning   tenglama
yechish   usullari   haqidagi   bilim   va   ko'nikmalarini   rivojlantirish;   matematika
darslarini   hayot   bilan   bog'lagan   holda   ularning   o'qishdagi   faolligini   oshirish   va
fikrlash qobiliyotini charxlash. Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda , boshlang ’ ich   sinflarda   algebraik   materiallarni   o ’ rganishni
nazariy   asoslari   o ’ quvchilarni   kelajakda   ziyrak ,   topqir   va   o ’ z   ustida   ishlash
ko ’ nikmalarini   berib ,   ularni   katta   sinflarga   chiqqanlarida   misol ,   masalalarni
qiynalmasdan   ishlashga   poydevor   bo ’ lib ,   xizmat   qiladi   va   oldiga   qo ’ ygan   maqsadlari
yo ’ lida   olg ’ a   intiladilar .
I - IV   sinflarda   algebraik   materialni   o ’ rgatishning   asosiy   vazifasi   o ’ quvchilarda   sonli
va   harfiy   ifoda ,   tenglama ,   tengsizlik ,   tenglama   tuzish   bilan   masalalarni   yechish ,
to ’ g ’ risidagi   boshlang ’ ich   tushunchalar   va   tasavvurlarni   puxta   shakllantirishdan
iboratdir .   Bu   shakllantirilgan   tushuncha   va   tasavvurlar   ta ’ limning   keyingi   bosqichlarida ,
umuman ,  yoshlarning   keyingi   faoliyatida   asos   bo ’ lib   xizmat   qiladi .
Birinchi   bobda   boshlang ’ ich   sinflarda   algebraik   materiallarni   o ’ rganishni
nazariy   asoslari   ya ’ ni   sonli   ifodalar ,   sonli   tengsizliklar ,   sonli   ifodalarning   tengligi   va
tengsizligi ,   o ’ zgaruvchili   ifodalar ,   bir   o ’ zgaruvchili   tenglamalar   to ’ g ’ isidagi   nazariy
tushunchalar   bbayon   etilgan .
Ikkinchi   bobda   biz   boshlang ’ ich   sinflarda   algebraik   materiallarni   o ’ rgatish
metodikasi ,   ya ’ ni   tenglik   va   tengsizliklarni   o ’ rgatish   metodikasi , sonli   ifodalarni
o ’ rgatish   metodikasi , tenglamalarni   o ’ rgatish   metodikasi ,   tenglamalar   tuzib   masalalar
yechishni   o ’ rgatish   metodikasi , tajriba   sinov   ishlarida   o ’ tkazilgan   dars   ishlanmalari
bayon   etilgan .   Boshlang ’ ich   sinflarida   algebraik   materiallarni   o ’ rgatishda   asosiy
amaliy   maqsadlar   ko ’ zda   tutiladi ,   chunki   tenglamalar ,   sonli   va   harfiy   ifodalar
xossalarini   o ’ rgatish ,   kerakli   tasavvurlarni   barpo   etish ,   o ’ quvchilarni   misol   va
tenglamalarni   hisoblashga   doir   amaliy   masalalarni   yechish   uchun   zarur   bo ’ lgan   amaliy
o ’ quv   va   malakalar   bilan   qurollantirishga   qaratilgan   bo ’ lishi   lozim .   Ko ’ p   uchrab
turadigan   algebraik   atamalar   bilan   tanishtirish   yuqori   sinflarda   o ’ qishni   muvaffaqiyatli
davom   ettirish   uchun   zarurdir . Foydalanilgan adabiyotlar
1. Ahmedov   M.,   Ibragimov   P.,   Abdurahmonova   N.,   Jumayev   M.  E.   —Birinchi   sinf
matematika darsligi.” - T.: ”Sharq”, 160-bet.
2. A’zamov   A.   ”Yosh   matematika   qomusiy   lug’at”-   Toshkent.:   Qomuslar   bosh
tahririyati, 1991, 478 bet.
3. Bikbayeva   N.U   va   boshqalar   ”Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish
metodikasi ”- Toshkent.: O’qituvchi, 2007, 208 bet.
4. Bikbayeva N.U va boshqalar Matematika 2 - Toshkent.: O’qituvchi, 2010, 208 bet.
5. Bikbayeva N.U va boshqalar Matematika 3 - Toshkent.: O’qituvchi, 2010, 206 bet.
6. Boltayev   J,   Qodirov   A   ”Boshlang’ich   sinflarda   matematikadan   sinfdan   tashqari
ishlar ” Toshkent, 2002, 52 bet.
7. Bikbayeva   N.U,   Yangabayeva   E,   K.Girfanova   ”Kichik   yoshdagi   maktab
o’quvchilarini   boshlang’ich   matematik   ta’limning   Davlat   ta’lim   standartlari
asosida o’qitish” Toshkent.: - 2008, ”Turon - Iqbol”, 8 bet.
8. Jumayev M.E. va boshqalar. Matematika o’qitish metodikasi (kasb-hunar kollejlari
o’quvchilari uchun o’quv qo’llanma) - T.: ”Ilm-Ziyo”, 2003, 240-bet
9. Jumayev   M.E.,   „Matematika   o’qitish   metodikasidan   praktikum“-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2004, 328 bet.
10. Jumayev   M.E.,   Tadjiyeva   Z   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish
metodikasi“ Toshkent.: Fan va texnologiya, 2005, 312 bet.
11. Jumayev   M.E.   Bolalarda   matematika   tushunchalarni   shakllantirish   nazariyasi.-T.:
”Ilm-Ziyo”, 2005, 240-bet
12. Jumayev M.E. va boshqalar 1-sinf daftari- Toshkent.: Sharq, 2006, 64 bet.
13. Jumayev   M.   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasidan
labaratoriya mashg’ulotlari “ Toshkent.: Yangi asr avlodi, 2006, 256- bet.
14. Jumayev   M.E.   ”O’quchining   ijodiy   shaxs   sifatida   rivojlanishida   bo’lajak
boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarining   metodik   -   matematik   tayyorgarligi”   -
Toshkent.: Fan, 2009, - 240 b. Annotatsiya
Ushbu   malaka     ishida:   Boshlang’ich   sinf   o'quvchilariga   tenglamalarni
yechishga   o’rgatishda,   ulardagi   tenglama   haqidagi   tushunchalarini   shakllantirish;
ularning tenglama yechish usullari haqidagi bilim va ko'nikmalarini rivojlantirish;
matematika   darslarini   hayot   bilan   bog'lagan   holda   ularning   o'qishdagi   faolligini
oshirish va fikrlash qobiliyotini charxlash.
Tayanch   so’zlar   va   iboralar: .   Sonli   tengsizliklar.Boshlang'ich
matematika   darsligi ,   Boshlang'ich   sinf   matematika   darslarida   “tenglik”   va
“tehgsizlik”.

Boshlang’ich sinf o’quvchilarini sonli ifodalar ustida ishlashga o’rgatish metodlari.

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский