Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 72.1KB
Покупки 0
Дата загрузки 09 Октябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

35 Продаж

Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining yozma ishlarda yoʻl qoʻyadigan xatolari ustida ishlash

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
“INTERNATIONAL SCHOOL OF FINANCE TECHNOLOGY AND
SCIENCE” INSTITUTI
“FILOLOGIYA VA TILLARNI O‘QITISH” KAFEDRASI
ONA TILI O‘QITISH METODIKASI
fanidan kurs ishi
Mavzu:   Boshlang ich sinf o quvchilarining yozma ishlarda yo l qo yadiganʻ ʻ ʻ ʻ
xatolari ustida ishlash
BAJARDI:                 MEHRIDDINOVA TURSUNOY  TUROPOVNA
GURUH                              22-BTK-07
ILMIY RAHBAR:             f.f.n. D.SH.SHADIYEVA
Toshkent - 2025 2 MUNDARIJA
Kirish ……………………………………………………………………
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARINING YOZMA NUTQI
VA XATOLARNING PEDAGOGIK-ASOSIY TAHLILI
1.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yozma nutqini shakllantirishning nazariy
asoslari ……………………………………………………………………..
1.2.  Yozma ish turlari va ularni o‘rgatishning didaktik imkoniyatlari ……..
1.3.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   yozma   ishlarda   yo‘l   qo‘yadigan   xatolar
turlari va sabablari ………………………………………………………..
II   BOB.   YOZMA   ISHLARDA   YO‘L   QO‘YILADIGAN   XATOLAR
USTIDA ISHLASH METODIKASI VA TAKLIFLAR
2.1.   O‘quvchilarning   yozma   ishlardagi   xatolarini   aniqlash   va   tahlil   qilish
metodikasi ………………………………………………………………….
2.2.   Yozma   ishlarda   yo‘l   qo‘yilgan   xatolarni   tuzatish   va   bartaraf   etish
metodikasi ……………………………………………………………………
2.3.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yozma savodxonligini oshirish bo‘yicha
tavsiyalar va amaliy mashg‘ulotlar ……………………………………………..
Xulosa ……………………………………………………………………..
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati ………………………………………. 3 Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi   Hozirgi globallashuv va raqamli ta’lim
sharoitida   o‘quvchilarning   yozma   savodxonligi   ta’lim   sifatining   muhim
ko‘rsatkichi   hisoblanadi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinf   bosqichi   o‘quvchilarning
savod   o‘rganish,   yozish   va   o‘z   fikrini   mustaqil   ifodalash   ko‘nikmalari
shakllanadigan   poydevor   davridir.   Shu   bosqichda   yo‘l   qo‘yilgan   xatolar
keyinchalik   o‘quvchilarning   yozma   nutq   madaniyatiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.
Shuning   uchun   o‘qituvchilar   yozma   ishlarni   tashkil   etish,   tahlil   qilish   va
xatolarni   to‘g‘rilash   bo‘yicha   ilmiy   asoslangan   metodik   yondashuvga   ega
bo‘lishlari   zarur.   Bugungi   kunda   yozma   nutqda   imloviy,   grammatik,   sintaktik
va   uslubiy   xatolarning   kamaytirilishi   faqat   o‘quv   jarayonining   emas,   balki
o‘quvchilarning   umumiy   tafakkur   madaniyatini   rivojlantirishning   ham   asosiy
omilidir. Yozma nutqdagi aniqlik va izchillik o‘quvchining mantiqiy fikrlashini,
tahlil   qilish   qobiliyatini   oshiradi.   Shu   bois   mazkur   mavzuning   dolzarbligi
o‘quvchilar   savodxonligini   rivojlantirish   orqali   ularning   kelgusidagi   ta’lim
bosqichlarida   muvaffaqiyatli   o‘qishiga   zamin   yaratishda   namoyon   bo‘ladi.
Mavzuning   amaliy   qiymati   shundaki,   u   o‘qituvchilarga   yozma   ishlar   ustida
tizimli   ishlash,   xatolarni   aniqlash,   ularni   bartaraf   etish   va   yozma   nutqni
mukammallashtirishda samarali yo‘llarni taklif etadi 1
.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Boshlang‘ich   ta’limda
yozma   nutqni   rivojlantirish   masalasi   O‘zbekiston   va   xorijiy   mamlakatlar
olimlari   tomonidan   ko‘p   marotaba   o‘rganilgan.   A.   G‘ulomov,   N.   Mahmudov,
R. Safarova, M. Qodirov, X. Yo‘ldosheva kabi olimlar o‘quvchilarning yozma
nutqini o‘stirishning nazariy asoslari, imloviy malakalarni shakllantirish usullari
va   metodikasini   ilmiy   asosda   tahlil   qilganlar.   Shuningdek,   rus   tilshunosligida
L.V.   Shcherba,   A.A.   Leontyev,   I.R.   Galperinlarning   asarlari   yozma   nutq
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. M. Mirziyoyev.  “Mamlakatni qudratli, millatni 
buyuk qiladigan kuch bu – ilm-fan, ta’lim va tarbiyadir.”  –  Daryo.uz , 2023 yil 9 dekabr. 
https://daryo.uz/2023/12/09/mamlakatni-qudratli-millatni-buyuk-qiladigan-kuch-bu-ilm-fan-
talim-va-tarbiyadir-shavkat-mirziyoyev 4nazariyasiga   katta   hissa   qo‘shgan.   So‘nggi   yillarda   innovatsion   pedagogik
texnologiyalar, interfaol metodlar va axborot-kommunikatsion vositalar asosida
yozma nutqni o‘qitish masalalariga alohida e’tibor berilmoqda. Shu bilan birga,
ayrim   tadqiqotlarda   o‘quvchilarning   yozma   ishlarda   yo‘l   qo‘yadigan   xatolari
to‘liq   tahlil   qilinmagan,   ularning   psixologik   va   lingvistik   omillari   yetarlicha
yoritilmagan.   Shu   sababli   ushbu   mavzu   yangi   metodik   yondashuvlar   asosida
qayta ko‘rib chiqishni talab etadi. Kurs ishida ana shu kamchiliklarni to‘ldirish
va  o‘quvchilarning  yozma   xatolarini   bartaraf   etishning   amaliy  mexanizmlarini
ishlab chiqish maqsad qilingan.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati
Ushbu   kurs   ishining   nazariy   ahamiyati   shundaki,   u   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarining yozma nutqini shakllantirish, yozma ishlarda yo‘l qo‘yiladigan
xatolarni   tahlil   qilish   va   ularni   tuzatish   jarayonini   ilmiy-nazariy   jihatdan
asoslaydi.   Ishda   o‘quvchilarning   yozma   faoliyatida   uchraydigan   xatolarning
sabablari psixologik, lingvistik hamda metodik nuqtayi nazardan yoritiladi. Shu
orqali boshlang‘ich ta’limda yozma nutqni rivojlantirish nazariyasini boyituvchi
ilmiy g‘oyalar ishlab chiqiladi.
Kurs ishining amaliy ahamiyati esa o‘qituvchilarning o‘quvchilarda yozma
savodxonlikni oshirish, xatolarni aniqlash va tuzatish bo‘yicha konkret metodik
tavsiyalarni   qo‘llay   olish   imkoniyatini   yaratishida   namoyon   bo‘ladi.   Tadqiqot
natijalari   o‘qituvchilarning   amaliy   faoliyatida   yozma   ishlarni   tashkil   etish,
baholash va tahlil qilish tizimini takomillashtirishga xizmat qiladi. Shuningdek,
kurs   ishida   ishlab   chiqilgan   uslubiy   tavsiyalar   pedagogika   oliygohlarining
talabalariga   ham   o‘quv-uslubiy   material   sifatida   foydali   bo‘ladi.   Mavzuning
amaliy   qiymati   shundaki,   u   yozma   nutqni   rivojlantirish   bo‘yicha   interfaol
metodlar,   individual   yondashuv   va   differensial   ta’lim   elementlarini   amalda
qo‘llash imkonini beradi. Shu bois, mazkur ish nazariya va amaliyot o‘rtasidagi
bog‘liqlikni mustahkamlovchi muhim metodik manba sifatida e’tirof etiladi. 5Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   yozma
ishlari,   ularning   yozma   nutq   ko‘nikmalari   va   o‘qituvchi   tomonidan   olib
boriladigan tuzatish jarayoni tashkil etadi.
Kurs  ishi  mavzusining  predmeti   —  o‘quvchilarning  yozma  ishlarda   yo‘l
qo‘yadigan   xatolari   va   ularni   bartaraf   etish   bo‘yicha   qo‘llaniladigan   metodik
usullar, mashqlar hamda didaktik yondashuvlardir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
yozma   ishlarda   yo‘l   qo‘yadigan   xatolarini   aniqlash,   ularning   kelib   chiqish
sabablarini tahlil qilish hamda xatolarni kamaytirishning samarali metodikasini
ishlab chiqishdir.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   yozma   nutqini   shakllantirish   nazariy
asoslarini o‘rganish;
 Yozma   ish   turlarini   tahlil   qilish   va   ularni   o‘rgatishning   didaktik
imkoniyatlarini aniqlash;
 O‘quvchilarning yozma ishlarda yo‘l qo‘yadigan xatolarini turlarga ajratish
va ularning sabablari bo‘yicha tahlil o‘tkazish;
 Xatolarni tuzatish va oldini olishning samarali metodikasini ishlab chiqish;
 O‘quvchilarning   yozma   savodxonligini   oshirish   uchun   amaliy   tavsiyalar
ishlab chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Tadqiqotda   kuzatish,   taqqoslash,   tahlil
va   sintez,   pedagogik   tajriba,   test   va   suhbat   metodlaridan   foydalaniladi.
Shuningdek, amaliy mashg‘ulotlar orqali olingan natijalar tahlil qilinadi.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va
foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxatidan   iborat.   Har   bir   bob   uchta   bo‘limni   o‘z
ichiga oladi va mavzuning nazariy hamda amaliy jihatlarini bosqichma-bosqich
yoritadi. 6I BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARINING YOZMA
NUTQI VA XATOLARNING PEDAGOGIK-ASOSIY TAHLILI
1.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yozma nutqini
shakllantirishning nazariy asoslari
Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichi   –   bu   bola   shaxsining   shakllanishida   eng
muhim   davrlardan   biri   bo‘lib,   o‘quvchining   tafakkuri,   nutq   madaniyati   va
yozma ifoda qilish ko‘nikmalari aynan shu bosqichda shakllanadi. Yozma nutq
bolaning  og‘zaki   nutqiga   nisbatan  murakkabroq  jarayon   bo‘lib,  u  nafaqat   so‘z
boyligi va grammatik bilimni, balki tafakkur, mantiq, izchillik, eslab qolish va
o‘z   fikrini   aniq   ifodalash   qobiliyatini   ham   talab   etadi.   Shu   bois,   boshlang‘ich
sinfda   yozma   nutqni   shakllantirish   ta’lim   jarayonining   markaziy
yo‘nalishlaridan biridir.
Yozma   nutq   deganda   insonning   fikr,   his-tuyg‘u   va   qarashlarini   yozma
shaklda,   ya’ni   grafik   belgilar   orqali   ifodalash   qobiliyati   tushuniladi.   Yozma
nutqning asosiy maqsadi – fikrni mantiqan izchil, grammatik jihatdan to‘g‘ri va
usluban   aniq   ifodalashdir.   Yozma   nutqning   og‘zaki   nutqdan   farqi   shundaki,   u
oldindan   o‘ylab,   mantiqiy   izchillik   bilan   tashkil   etiladi,   o‘quvchi   o‘z   fikrini
yozish jarayonida uni qayta tahlil qiladi, tuzatadi va takomillashtiradi. Shuning
uchun ham yozma nutq tafakkur madaniyatining eng muhim ko‘rsatkichlaridan
biri hisoblanadi.
Boshlang‘ich  sinfda   yozma  nutqni   shakllantirishda  o‘qituvchining  metodik
yondashuvi   hal   qiluvchi   ahamiyat   kasb   etadi.   O‘quvchilarga   yozma   nutqni
o‘rgatishda   eng  avvalo  ularning  til  materialini   to‘g‘ri   o‘zlashtirishlari,  fonetik,
leksik   va   grammatik   bilimlarni   amalda   qo‘llashlari   zarur.   Bu   jarayon
o‘quvchining   eshitish,   ko‘rish   va   mantiqiy   fikrlash   faoliyatining
uyg‘unlashuvini   talab   etadi.   Chunki   yozma   ifoda   faqat   so‘zlarni   yozish   emas,
balki ularning ma’no, tuzilma va bog‘lanish qonuniyatlarini anglashni ham o‘z
ichiga oladi. 7Yozma nutqni shakllantirish jarayoni bosqichma-bosqich amalga oshiriladi.
Dastlab o‘quvchilar harflarni, so‘zlarni, gaplarni yozishga o‘rganadilar; keyingi
bosqichda esa mustaqil  matn tuzish, bayon va insho yozish ko‘nikmalari hosil
qilinadi.   Ushbu   bosqichlarda   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   tafakkur   faoliyatini
rivojlantirish,   so‘z   boyligini   kengaytirish   va   grammatik   jihatdan   to‘g‘ri   gap
tuzish malakalariga alohida e’tibor qaratadi.
Pedagogik adabiyotlarda yozma nutqni shakllantirishning bir nechta asosiy
tamoyillari   ko‘rsatilgan:   izchillik,   tizimlilik,   individuallashtirish,   o‘quvchining
faol   ishtiroki,   ko‘rgazmalilik   va   interfaollik   tamoyillari.   Izchillik   tamoyili
o‘quvchilarni   oddiydan   murakkabga   qarab   yozma   faoliyatga   jalb   etishni
nazarda   tutadi.   Tizimlilik   esa   o‘quv   jarayonining   rejalilik   asosida   olib
borilishini,   ya’ni   har   bir   dars   oldingi   bilimlarga   tayanib,   keyingi   bosqichga
o‘tishni ta’minlashini anglatadi. 2
Individuallashtirish   tamoyili   o‘quvchilarning   shaxsiy   imkoniyatlari,   yosh
xususiyatlari   va   o‘rganish   sur’atlarini   hisobga   olgan   holda   yozma   ishlarni
tashkil etish zarurligini bildiradi. Bu tamoyil orqali har bir o‘quvchining kuchli
va  zaif   tomonlari   aniqlanib,  individual   topshiriqlar,   mashqlar   va   tahliliy  ishlar
belgilanadi.   O‘quvchining   faol   ishtiroki   tamoyili   esa   dars   jarayonida   mustaqil
fikrlash,   o‘z   fikrini   yozma   shaklda   ifodalash   va   o‘qituvchi   bilan   hamkorlikda
tahlil qilish imkonini beradi.
Ko‘rgazmalilik   tamoyili   yozma   nutqni   o‘rganishda   vizual   materiallar,
sxemalar,   jadval   va   namunaviy   matnlardan   foydalanish   zarurligini   ta’kidlaydi.
Interfaollik   tamoyili   esa   dars   jarayonida   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar,
o‘yin   va   muammoli   topshiriqlar   orqali   o‘quvchilarning   faolligini   oshirishni
nazarda tutadi. Bu tamoyillar birgalikda yozma nutqni shakllantirish jarayonini
samarali tashkil etish imkonini beradi.
2
 Qodirova Mohira, Yuldasheva Malika. “Boshlang‘ich ta’limda o‘qitish metodikasi.” – 
Toshkent: Fan va texnologiya, 2019. – B. 23–67. 8Yozma   nutqni   shakllantirish   jarayonida   tilning   asosiy   sathlari   —   fonetika,
morfologiya,   sintaksis   va   leksikologiya   —   o‘quvchilarga   izchil   tarzda
o‘rgatiladi. Masalan, fonetik sathda tovush va harf, urg‘u, bo‘g‘in haqida bilim
beriladi;   morfologiyada   so‘z   turkumlari,   ularning   o‘zgarish   shakllari
tushuntiriladi;   sintaksisda   esa   gap   tuzilishi,   so‘zlarning   bog‘lanish   usullari
o‘rganiladi.   Shu   bilimlar   asosida   o‘quvchi   o‘z   fikrini   yozma   shaklda   to‘g‘ri
ifodalash imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Psixologik   jihatdan   yozma   nutqni   o‘zlashtirish   boladan   e’tibor,   xotira,
mantiqiy tafakkur va ijodiy fikrlashni talab etadi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchisi
og‘zaki  nutqdan yozma nutqqa o‘tishda  bir  qator  qiyinchiliklarga duch keladi:
so‘zlarni to‘g‘ri yozish, fikrni izchil ifodalash, tinish belgilarini joyida qo‘llash
va matn tuzilmasini saqlash. Shu sababli o‘qituvchi o‘quvchilarning individual
xususiyatlarini inobatga olgan holda, o‘qitish jarayonida rag‘batlantirish, yengil
va   bosqichli   topshiriqlar   berish   orqali   ularni   yozma   faoliyatga   tayyorlashi
kerak.
Yozma nutqni rivojlantirishda o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi hamkorlik
muhim o‘rin tutadi. O‘qituvchi o‘quvchini yozma fikr bildirishga undaydi, unga
o‘z   fikrini   ifoda   etishda   yo‘l-yo‘riq   beradi,   yozilgan   matnni   tahlil   qilib,
xatolarni to‘g‘ri tuzatishga o‘rgatadi. O‘quvchining o‘z yozma ishini baholash,
tahlil   qilish   va   takomillashtirish   qobiliyatini   shakllantirish   esa   yozma
madaniyatni rivojlantirishning muhim bosqichidir.
Yozma   nutqni   shakllantirish   jarayonida   turli   mashq   turlari   —   diktant,
ko‘chirma yozuv, bayon, insho, ijodiy yozuv, xat yozish kabi ish turlari muhim
rol   o‘ynaydi.   Diktant   o‘quvchilarning   eshitish,   ko‘rish   va   yozish   faoliyatini
uyg‘unlashtiradi,   imlo   qoidalarini   mustahkamlaydi.   Bayon   o‘quvchidan
eshitilgan   yoki   o‘qilgan   matnni   qayta   ifodalashni   talab   etadi,   bu   esa   mantiqiy
izchillik   va   tahliliy   fikrlashni   rivojlantiradi.   Insho   yozish   esa   o‘quvchining
mustaqil   fikrlashini,   ijodiy   tasavvurini   va   so‘z   boyligini   namoyon   etish
imkonini beradi. 9Yozma   nutqni   shakllantirishda   o‘qituvchi   tomonidan   o‘quvchilarning
xatolarini   to‘g‘rilash,   ularga   izoh   berish   va   kelgusida   bunday   xatolarga   yo‘l
qo‘ymaslikni   o‘rgatish   muhimdir.   Xatolarni   tahlil   qilish   va   tuzatish   jarayoni
o‘quvchilarning  bilimini   yanada  mustahkamlaydi,   diqqatini  oshiradi   va  yozma
faoliyatga mas’uliyatli yondashuvni shakllantiradi. 3
O‘zbekiston   Respublikasi   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonuni   va   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”da   ta’lim   sifatini   oshirish,   o‘quvchilarning
savodxonligini rivojlantirish, zamonaviy pedagogik texnologiyalarni joriy etish
masalalariga  alohida  e’tibor  qaratilgan.  Shu  bois  boshlang‘ich  ta’limda  yozma
nutqni shakllantirish zamonaviy didaktik yondashuvlar bilan uyg‘un holda olib
borilishi lozim. Interfaol metodlar — “Aqliy hujum”, “Klaster”, “Tushunchalar
tahlili”,   “T-jadval”   kabi   usullar   o‘quvchilarning   fikrlash   faoliyatini
faollashtiradi,   ularni   mustaqil   yozishga   o‘rgatadi.Shuningdek,   raqamli
texnologiyalar,   ta’limiy   dasturlar   va   onlayn   platformalardan   foydalanish
o‘quvchilarning   yozma   malakalarini   mustahkamlashda   qo‘shimcha   imkoniyat
yaratadi.   Masalan,   interaktiv   mashqlar,   elektron   diktantlar   va   yozma
topshiriqlar o‘quvchining o‘qish va yozish faoliyatini integratsiyalashga yordam
beradi.
Yozma   nutqni   shakllantirishning   samaradorligi,   shuningdek,   oilaviy   va
ijtimoiy muhitga ham bog‘liq. Ota-onalarning o‘quv jarayoniga bevosita e’tibor
qaratishi,   bolani   kitob   o‘qishga,   o‘z   fikrini   yozma   tarzda   ifodalashga   undashi
o‘quvchining   yozma   madaniyatini   oshiradi.   Shu   sababli   o‘qituvchi,   oila   va
maktab   o‘rtasidagi   hamkorlik   o‘quvchining   yozma   ko‘nikmalarini
rivojlantirishda   muhim   o‘rin   tutadi.Yozma   nutqni   shakllantirish   –   bu
o‘quvchining   fikrlash   madaniyati,   tafakkur   doirasi   va   kommunikativ
salohiyatini   rivojlantiruvchi   murakkab,   ammo   zarur   pedagogik   jarayondir.   Bu
jarayonni   samarali   tashkil   etish   uchun   o‘qituvchidan   chuqur   metodik   bilim,
3
 Mirziyoyeva . “Zamonaviy ta’limda innovatsion yondashuvlar.” – Toshkent: Yangi asr 
avlodi, 2021. – B. 8–34. 10zamonaviy   yondashuv,   sabr-toqat   va   ijodkorlik   talab   etiladi.   Har   bir
o‘quvchining yozma faoliyatini individual yondashuv asosida rivojlantirish esa
ta’limning poydevorini mustahkamlashga xizmat qiladi.
1.2. Yozma ish turlari va ularni o‘rgatishning didaktik imkoniyatlari
Boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilarning   yozma   nutqini   shakllantirish
jarayoni o‘ziga xos murakkab va ko‘p bosqichli pedagogik faoliyat hisoblanadi.
Bu   jarayon   o‘quvchining   og‘zaki   nutqdagi   ko‘nikmalarini   yozma   shaklda
ifodalash, fikrni grammatik jihatdan to‘g‘ri, mantiqan izchil va estetik jihatdan
ravon   ifodalashga   o‘rgatishni   nazarda   tutadi.   Yozma   ishlar   orqali   o‘quvchi
nafaqat   savodxonlik  malakasini   oshiradi,  balki  tafakkur,  kuzatuvchanlik,   tahlil
qilish,  umumlashtirish,  xulosa   chiqarish  qobiliyatlarini  ham   rivojlantiradi.   Shu
bois   yozma   ishlar   boshlang‘ich   ta’lim   jarayonining   ajralmas   va   eng   muhim
tarkibiy qismi hisoblanadi.
Boshlang‘ich sinfda o‘tkaziladigan yozma ishlar o‘z mazmuni va maqsadiga
ko‘ra   bir   necha   turlarga   bo‘linadi.   Jumladan,   imlo   ishlari,   ko‘chirib   yozish,
diktant,   mustaqil   yozma   ishlar,   insho   va   ijodiy   yozuv   mashqlari   kabi   shakllar
mavjud.   Har   bir   tur   o‘quvchining   yozma   nutqni   rivojlantirishdagi   ma’lum   bir
bosqichni ifodalaydi va o‘ziga xos didaktik vazifalarni bajaradi. O‘qituvchi bu
jarayonda har bir yozma ish turining maqsadi, o‘tkazilish tartibi va metodikasini
puxta bilishi zarur.
Imlo ishlari — bu o‘quvchilarning orfografik va punktuatsion malakalarini
shakllantirishga   xizmat   qiluvchi   mashg‘ulotlardir.   Imlo   mashqlarida   o‘quvchi
so‘zlarni to‘g‘ri yozish, so‘z tuzilishini tahlil qilish, bo‘g‘inlab yozish va tinish
belgilaridan   to‘g‘ri   foydalanish   ko‘nikmalarini   mustahkamlaydi.   Imlo   ishlari
muntazam   ravishda   o‘tkazilganda   o‘quvchilarning   yozuvdagi   xatolari
kamayadi,   ularning   e’tibor,   eslab   qolish   va   o‘z   fikrini   grammatik   jihatdan
to‘g‘ri ifodalash qobiliyati ortadi.
Ko‘chirib yozish — boshlang‘ich bosqichda yozma nutqni rivojlantirishning
eng muhim usullaridan biridir. Bu turdagi mashq orqali o‘quvchi matnni to‘g‘ri 11ko‘rish,   yozish,   so‘zlarning   grafik   shaklini   eslab   qolish,   orfografik   qoidalarni
amalda   qo‘llashni   o‘rganadi.   Ko‘chirib   yozish   jarayonida   o‘quvchi   e’tiborini
so‘zlarning   tuzilishiga,   tinish   belgilariga,   yozuv   chizig‘ining   aniqligiga
qaratadi.   Shu   sababli   ko‘chirib   yozish   mashqlari   nafaqat   yozuv   texnikasini,
balki estetik didni ham rivojlantiradi.
Diktant   —   o‘quvchilarning   eshitish,   eslab   qolish   va   yozuv   faoliyatini
birgalikda   faollashtiruvchi   yozma   ish   turidir.   Diktant   o‘quvchilarning   fonetik
idrokini,   grammatik   bilimini   va   imloviy   malakasini   mustahkamlaydi.
O‘qituvchi   tomonidan   o‘qilgan   matnni   o‘quvchi   eshitadi,   tushunadi   va   to‘g‘ri
yozadi.   Diktantlarning   turlari   (ogohlantiruvchi,   nazorat,   ijodiy,   tanlov
diktantlari)   o‘quvchilarning   yozma   savodxonligini   oshirishda   muhim   o‘rin
tutadi.   Ayniqsa,   ijodiy   diktantlar   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini   va   so‘z
boyligini rivojlantiradi.
Mustaqil   yozma   ishlar   o‘quvchilarning   individual   qobiliyatlarini   aniqlash,
bilim, ko‘nikma va malakalarini baholash maqsadida o‘tkaziladi. Bu jarayonda
o‘quvchi   o‘qituvchining   yordamidan   tashqari,   o‘z   fikrini   mustaqil   ifodalashga
intiladi.   Mustaqil   ishlar   orqali   o‘quvchilarda   javobgarlik   hissi,   o‘z-o‘zini
nazorat qilish, xatolarni topish va tuzatish madaniyati shakllanadi.
Insho   —   bu   o‘quvchining   ijodiy   fikrlashini,   so‘z   boyligini,   grammatik
savodxonligini  namoyon etuvchi  eng  yuqori  yozma ish  turi  hisoblanadi.  Insho
yozish   jarayonida   o‘quvchi   hayotiy   tajriba,   kuzatuv,   o‘qilgan   asar   yoki
ko‘rilgan voqeani tahlil qiladi, o‘z fikrini mantiqan asoslaydi. Boshlang‘ich sinf
o‘quvchilari   uchun   insholar   oddiy   shakllarda   –   rasm   asosida,   hikoya   shaklida
yoki   “mening   oilam”,   “maktabim”,   “tabiat”   kabi   mavzularda   yoziladi.   Insho
o‘quvchilarning   til   boyligini   kengaytirish,   emotsional   ifoda   qilish,   mustaqil
tafakkur yuritish qobiliyatini rivojlantiradi.
Ijodiy   yozuv   mashqlari   o‘quvchilarning   erkin   fikrlashini,   ijodkorlik
salohiyatini   va   nutq   madaniyatini   o‘stirishga   yo‘naltirilgan.   Bu   turdagi
mashqlarda  o‘quvchilar   so‘zlardan   yangi   gaplar   tuzish,  matnni   davom  ettirish, 12hikoya   yozish   yoki   berilgan   voqeani   boshqa   shaklda   ifodalash   kabi
topshiriqlarni   bajaradilar.   Ijodiy   yozuv   mashqlarining   didaktik   ahamiyati
shundaki,   ular   o‘quvchilarni   o‘ylashga,   tahlil   qilishga   va   o‘z   nuqtai   nazarini
erkin ifodalashga o‘rgatadi. 4
Yozma   ishlarning   samaradorligini   ta’minlashda   didaktik   imkoniyatlarning
to‘g‘ri   qo‘llanishi   muhimdir.   Didaktika   nuqtayi   nazaridan   yozma   ishlar
o‘quvchida   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   shakllantirishning   faol   metodik
vositasi   sifatida   qaraladi.   Har   bir   yozma   mashq   o‘quvchini   amaliy   faoliyatga
jalb   etadi,   uni   faollashtiradi,   mustaqil   fikrlashga   undaydi.   Bu   jarayonda
o‘qituvchi metodik yondashuvlarni shaxsiylashtirilgan tarzda qo‘llashi lozim.
Didaktik   imkoniyatlarning   eng   muhim   jihatlaridan   biri   —   ta’limning
bosqichma-bosqichligidir.   Yozma   ishlarni   o‘rgatish   dastlab   oddiy   ko‘chirib
yozish mashqlaridan boshlanib, asta-sekin murakkabroq – insho va ijodiy yozuv
ishlari   tomon   rivojlanadi.   Bu   bosqichlilik   o‘quvchilarning   individual
tayyorgarligi   va   bilim   darajasiga   mos   kelishi   zarur.   Shuningdek,   yozma   ishlar
o‘quvchining psixologik holati, yosh xususiyati va qiziqishlari inobatga olingan
holda tashkil etilsa, o‘quv samaradorligi yuqori bo‘ladi.
Yozma ishlarning didaktik imkoniyatlari quyidagilarda o‘z ifodasini topadi:
O‘quvchilarda nutq madaniyatini shakllantirish;
Til qoidalarini amaliy qo‘llash malakasini rivojlantirish;
Fikrni   mantiqan   ifodalash   va   uni   yozma   shaklga   keltirish   qobiliyatini
oshirish;
Ijodiy tafakkurni rivojlantirish;
Mustaqil o‘qish va yozish ko‘nikmalarini shakllantirish;
O‘z-o‘zini nazorat qilish madaniyatini rivojlantirish.
4
 Qodirov Bakhtiyor. “Grammatika va imlo o‘qitishning samarali usullari.” – Samarqand: 
SamDU nashriyoti, 2017. – B. 30–72. 13Yozma   ishlarni   o‘rgatishda   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalaridan
foydalanish   ham   o‘ta   muhim.   Masalan,   “Aqliy   hujum”,   “Klaster”,   “Insert”,
“Sinkveyn”,   “Rolli   o‘yinlar”,   “Matnni   tahlil   qilish”   kabi   interfaol   metodlar
yozma mashqlarni o‘tkazishda samarali  natija beradi. Bu usullar o‘quvchilarni
dars   jarayoniga   faol   jalb   etadi,   ularning   motivatsiyasini   oshiradi   va   yozuvga
bo‘lgan   qiziqishni   kuchaytiradi.Shuningdek,   axborot   texnologiyalaridan
foydalanish   ham   yozma   ishlarda   xatolarni   kamaytirish   va   o‘quvchining   o‘z
yozgan   matniga   tanqidiy   qarashini   shakllantirishda   yordam   beradi.   Masalan,
matn   tahlil   dasturlari,   elektron   lug‘atlar,   onlayn   diktant   platformalari   orqali
o‘quvchilar o‘z xatolarini ko‘rish, tuzatish va sabablari ustida ishlash imkoniga
ega   bo‘ladilar.   Bu   o‘quv   jarayonini   yanada   qiziqarli,   samarali   va   zamonaviy
qiladi.
Yozma   ish   turlarini   o‘rgatishning   didaktik   imkoniyatlari   o‘qituvchining
tashkilotchilik   mahorati   va   pedagogik   yondashuviga   ham   bevosita   bog‘liq.
O‘qituvchi  yozma   ishlarni   faqat  nazorat  shakli   sifatida  emas,   balki   o‘quvchini
rivojlantiruvchi   jarayon   sifatida   tashkil   etishi   zarur.   Dars   jarayonida
o‘quvchilarga   xatolarni   o‘zi   topish,   sababini   tushuntirish   va   to‘g‘ri   shaklni
mustaqil   aniqlash   imkonini   berish   kerak.   Bu   esa   ularda   tahliliy   fikrlash   va
o‘zini baholash ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Yozma   ishlarni   o‘rgatish   jarayonida   differensial   yondashuv   ham   muhim
o‘rin   tutadi.   Har   bir   o‘quvchining   bilim   darajasi,   o‘zlashtirish   sur’ati   va   til
imkoniyatlari   turlicha   bo‘lganligi   uchun,   topshiriqlar   murakkablik   darajasiga
ko‘ra   tabaqalashtirilgan   holda   berilishi   lozim.   Bu   o‘quvchilarning   o‘ziga
ishonchini mustahkamlaydi va muvaffaqiyat hissini uyg‘otadi.
1.3. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari yozma ishlarda yo‘l qo‘yadigan
xatolar turlari va sabablari
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tomonidan yozma ishlarda yo‘l qo‘yiladigan
xatolarni   o‘rganish   ularning   til   madaniyatini   shakllantirish,   savodxonlik
darajasini  aniqlash   va  ta’lim  samaradorligini  oshirishda   muhim  ahamiyat   kasb 14etadi. Chunki o‘quvchining yozma nutqi — bu uning fikrlash darajasi, og‘zaki
nutq   madaniyati,   til   qonuniyatlarini   o‘zlashtirish   darajasining   ko‘zgusidir.
Yozma   ishlar   tahlili   orqali   o‘qituvchi   o‘quvchining   grammatik,   orfografik,
uslubiy,   punktuatsion   va   leksik   bilimlaridagi   kamchiliklarni   aniqlashi,   ularni
bartaraf etish yo‘llarini ishlab chiqishi mumkin.
O‘quvchilarning   yozma   ishlarda   yo‘l   qo‘yadigan   xatolarini   tahlil   qilish
ularning   tabiatiga,   kelib   chiqish   sabablariga   va   ta’sir   doirasiga   ko‘ra
turkumlarga   ajratishni   talab   etadi.   Metodik   adabiyotlarda   xatolar   odatda
quyidagi turlarga bo‘linadi: orfografik xatolar, grammatik xatolar, punktuatsion
xatolar,   uslubiy   xatolar,   grafik   (yozuv)   xatolari,   leksik   xatolar,   va   mantiqiy
xatolar. Har bir tur o‘ziga xos sabablarga ega bo‘lib, ularni to‘g‘ri aniqlash va
tahlil qilish o‘qituvchining metodik mahoratiga bog‘liqdir.
1. Orfografik xatolar
Orfografik   xatolar   o‘quvchining   imlo   qoidalarini   yetarli
o‘zlashtirmaganidan,   tovush   va   harflar   o‘rtasidagi   bog‘lanishni   to‘liq
anglamaganidan   kelib   chiqadi.   Bu   turdagi   xatolarga   so‘z   tarkibidagi   tovushlar
o‘rnini   almashtirish   (“kitob”   o‘rniga   “kitap”),   harflarni   tushirib   qoldirish   yoki
ortiqcha qo‘shish (“gul” o‘rniga “gull”), qo‘shib yozilishi yoki ajratib yozilishi
kerak   bo‘lgan   so‘zlarda   xato   qilish   (“hamma   narsa”   o‘rniga   “hammanarsa”)
kiradi.   Orfografik   xatolar   ko‘pincha   o‘quvchining   eshitish   idroki,   fonematik
eshitish, e’tibor, xotira va vizual idrok darajasi bilan bog‘liq bo‘ladi.
Ba’zi   o‘quvchilar   so‘zning   talaffuz   shaklini   yozma   shakl   bilan   aralashtirib
yuboradilar,   bu   esa   fonetik   xatolarga   olib   keladi.   Masalan,   “quyosh”   so‘zini
“quyos”   shaklida   yozish,   yoki   “kecha”   so‘zini   “kechcha”   tarzida   ifodalash.
Bunday xatolarni bartaraf etish uchun fonetik tahlil mashqlari, so‘zlarni tovush
va bo‘g‘inlarga ajratish, so‘z ustida og‘zaki ishlash muhim ahamiyatga ega.
2. Grammatik xatolar
Grammatik   xatolar   so‘zlarning   shakllanishi,   gapda   to‘g‘ri   bog‘lanishi,   ot,
sifat,   fe’l,   son   kabi   so‘z   turkumlarining   grammatik   kategoriyalarini   noto‘g‘ri 15qo‘llash   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Masalan,   “bola   yugurdi”   o‘rniga   “bola
yuguraman”   yoki   “men   bordi”   kabi   xatolar   o‘quvchining   fe’l   zamonlari   va
shaxs-son   qo‘shimchalarini   to‘g‘ri   qo‘llay   olmaganidan   dalolat   beradi.
Shuningdek,   egalik   qo‘shimchalari   bilan   fe’lning   mos   kelmasligi   (“mening
kitobim   yo‘qdirlar”)   yoki   so‘z   turkumlari   orasidagi   moslik   buzilishi   (“yashil
yugurdi”) ham grammatik xatolardir.
Bu xatolarni bartaraf etish uchun o‘quvchilarga grammatik tahlil mashqlari,
so‘z   turkumlarini   ajratish,   gap   bo‘laklarini   aniqlash,   so‘z   birikmalari   ustida
ishlash   topshiriqlari   muntazam   berilishi   lozim.   Grammatik   xatolarni
kamaytirish   jarayoni   o‘quvchilarning   til   tuzilishini   mantiqan   tushunishga
o‘rgatadi.
3. Punktuatsion xatolar
Punktuatsion   xatolar   tinish   belgilarini   qo‘llashdagi   noto‘g‘riliklar   bilan
bog‘liq. Boshlang‘ich sinflarda eng ko‘p uchraydigan holatlar — vergul, nuqta,
so‘roq   va   undov  belgilarining  tushirib  qoldirilishi   yoki   ortiqcha   qo‘llanishidir.
Masalan, o‘quvchi “Men uyga ketdim” o‘rniga “Men, uyga ketdim.” deb yozadi
yoki “Bu nima?” o‘rniga “Bu nima” deb yozib, so‘roq belgisini qo‘ymaydi. Bu
xatolar   o‘quvchining   gapning   mazmuniy   tuzilishini   to‘liq   anglamasligidan,
sintaktik birliklarni farqlay olmasligidan kelib chiqadi.
Tinish  belgilarini  o‘rgatishda  ifodali  o‘qish mashqlari,  gaplarni  intonatsion
bo‘lishga o‘rgatish, yozilgan matnni  o‘qish orqali tinish belgilari bilan bog‘liq
o‘quv mashqlarini tashkil etish samarali natija beradi.
4. Uslubiy xatolar
Uslubiy xatolar o‘quvchining fikrni bayon etishda mantiqan nomuvofiq so‘z
yoki   iboralarni   ishlatishi,   matnning   umumiy   ohangi   va   uslubini   buzishi   bilan
xarakterlanadi.   Masalan,   “Bugun   men   maktabga   bordim   va   uxladim”   kabi
gaplarda   mantiqiy   ketma-ketlik   buziladi.   Shuningdek,   rasmiy,   badiiy   yoki
og‘zaki   nutq   uslublarini   aralashtirib   yuborish   ham   uslubiy   xatolardandir. 16Bunday   holatlar   o‘quvchilarda   so‘z   boyligi   yetarli   emasligidan,   so‘z   tanlash
madaniyatining pastligidan dalolat beradi.
Uslubiy   xatolarni   tuzatishda   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   namunali   matnlarni
tahlil   qilishni,   sinonim,   antonim,   maqol   va   iboralardan   to‘g‘ri   foydalanishni
o‘rgatishi zarur. Shu orqali o‘quvchi fikrni estetik jihatdan ifodalash, mantiqan
izchil yozish ko‘nikmasini hosil qiladi.
5. Grafik (yozuv) xatolari
Grafik   xatolar   yozuvning   texnik   jihatlaridagi   kamchiliklar   —   harflarni
noto‘g‘ri yozish, so‘zlar orasidagi masofani saqlamaslik, chiziqdan chiqish yoki
harf  shaklini  o‘zgartirib yuborish bilan bog‘liq. Masalan,  “d” va “b” harflarini
aralashtirish, “sh”  tovushini  “s”  yoki  “ch” shaklida  yozish,  yozuv chizig‘ining
tik yoki egri bo‘lishi kabi holatlar grafik xatolar sirasiga kiradi.
Bu xatolar o‘quvchining qo‘l motorikasi, diqqat markazi va yozuv texnikasi
rivojlanmaganligini   ko‘rsatadi.   Shu   sababli   yozuv   darslarida   chiroyli   yozuv
mashqlari, harf shakllarini chizish, yozuv tezligini bosqichma-bosqich oshirish
mashqlari o‘tkazilishi zarur.
6. Leksik xatolar
Leksik xatolar so‘z ma’nosini to‘g‘ri anglamaslik, sinonim va antonimlarni
noto‘g‘ri   ishlatish,   ortiqcha   yoki   mos   bo‘lmagan   so‘zlardan   foydalanish   bilan
bog‘liq. Masalan, “Bugun havo issiq, men sovuq kiyindim” kabi gapda so‘zlar
ma’nosi   o‘zaro   zid.   Yoki   “O‘qituvchi   o‘quvchilarni   yaxshi   o‘qitdi”   kabi
takroriy iboralar leksik xatolar sanaladi.
Bunday   xatolarni   kamaytirish   uchun   o‘quvchilarning   so‘z   boyligini
kengaytirish,   lug‘at   ishlari,   matn   asosida   so‘z   tanlash   mashqlari,   o‘qish
darslaridagi   til   o‘rganish   mashqlarini   yozuv   darslari   bilan   integratsiyalash
tavsiya etiladi.
7. Mantiqiy xatolar
Mantiqiy   xatolar   o‘quvchining   fikrlash   jarayonida   izchillik,   sabab-natija
bog‘lanishlarini   to‘g‘ri   aniqlay   olmasligi   natijasida   yuzaga   keladi.   Masalan, 17“Quyosh   botdi,   shuning   uchun   ertalab   bo‘ldi”   kabi   gaplarda   voqealar   ketma-
ketligi   noto‘g‘ri   ifodalangan.   Mantiqiy   xatolar   o‘quvchilarning   dunyoqarashi
torligi, hodisalar orasidagi aloqani to‘liq anglamasligi bilan izohlanadi.
Mantiqiy   xatolarni   bartaraf   etish   uchun   o‘quvchilar   bilan   suhbat   asosida
matn   mazmunini   tahlil   qilish,   sabab-natija   bog‘lanishlarini   aniqlash,   hikoya
tuzish, matnni davom ettirish kabi mashqlar bajariladi.
Xatolarning yuzaga kelish sabablari
O‘quvchilarning   yozma   ishlarda   yo‘l   qo‘yadigan   xatolari   ko‘plab   omillar
ta’sirida   vujudga   keladi.   Ularni   shartli   ravishda   ichki   (psixologik,   fiziologik,
individual)   va   tashqi   (pedagogik,   metodik,   ijtimoiy)   sabablarga   ajratish
mumkin.
Ichki sabablarga quyidagilar kiradi:
o‘quvchining e’tiborsizligi, diqqatning tez chalg‘ishi;
fonematik eshitish va nutq apparati rivojlanishidagi sustlik;
yozuvga nisbatan qiziqishning pastligi;
xotiraning zaifligi;
nutqiy tafakkurning to‘liq shakllanmaganligi.
Tashqi sabablarga esa quyidagilarni kiritish mumkin:
o‘qituvchining noto‘g‘ri metodik yondashuvi;
yozma ishlarni yetarli mashq sifatida tashkil etmaslik;
o‘quv dasturida yozma nutqni rivojlantirishga ajratilgan vaqtning kamligi;
oila va ijtimoiy muhitda savodli yozuv madaniyatiga e’tiborning sustligi;
o‘quvchilarning darsdan tashqari o‘qish faoliyatining sustligi.
Ba’zan xatolarning kelib chiqishiga psixologik zo‘riqish, imtihon qo‘rquvi,
yoki  tez yozishga  intilish  kabi  holatlar  ham  sabab bo‘ladi. O‘quvchilar  yozma
ishni   vaqt   cheklovida   bajarishga   harakat   qilganlarida,   e’tibor   va   aniqlik
pasayadi, natijada xatolar soni ortadi.
Xatolarni tahlil qilishning ahamiyati 18O‘quvchilarning   yozma   ishlardagi   xatolarini   tizimli   tahlil   qilish
o‘qituvchiga   har   bir   o‘quvchining   bilim   darajasi,   fikrlash   ko‘lami   va   tilni
o‘zlashtirish darajasini aniqlash imkonini beradi. Bu jarayon asosida o‘qituvchi
individual   yondashuv,   korreksion   mashqlar   va   metodik   tavsiyalar   ishlab
chiqadi.   Xatolarni   tahlil   qilishning   samarali   usullaridan   biri   –   xatolarni
toifalarga ajratish va ularni doimiy monitoring qilishdir.
O‘qituvchi har bir o‘quvchining xatolari bo‘yicha maxsus “xato kartotekasi”
tuzib   borsa,   bu   individual   ishni   samarali   tashkil   etishda   juda   foydali   bo‘ladi.
Masalan,  orfografik xatolarga ko‘p yo‘l qo‘yadigan o‘quvchiga har kuni qisqa
imlo mashqlari berish, punktuatsion xatolarga ega o‘quvchi bilan ifodali o‘qish
asosida ishlash tavsiya etiladi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yozma ishlarda yo‘l qo‘yadigan xatolari
o‘quv   jarayonining   tabiiy   qismi   bo‘lib,   ularni   aniqlash   va   tahlil   qilish
o‘quvchilarning   savodxonligini   oshirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Har   bir   xato
o‘quvchining   fikrlash   jarayoni,   e’tibori   va   tilni   o‘zlashtirish   darajasi   haqida
ma’lumot  beradi. Shuning uchun o‘qituvchi  xatolarni jazolash vositasi  sifatida
emas,   balki   ta’limiy   tahlil   predmeti   sifatida   ko‘rishi   lozim.   Yozma   ishlarni
muntazam tahlil qilish, xatolarni sabablari bilan birgalikda o‘rganish va bartaraf
etish   bo‘yicha   individual   metodik   yondashuvni   qo‘llash   orqali   o‘quvchilarda
savodli, mantiqan izchil va estetik yozma nutqni shakllantirish mumkin. 19II BOB. YOZMA ISHLARDA YO‘L QO‘YILADIGAN XATOLAR
USTIDA ISHLASH METODIKASI VA TAKLIFLAR
2.1.  O‘quvchilarning yozma ishlardagi xatolarini aniqlash va tahlil
qilish metodikasi
Boshlang‘ich sinf  o‘quvchilari  yozma nutqni  o‘zlashtirish  jarayonida imlo,
grammatik, uslubiy va mantiqiy xatolarga yo‘l qo‘yishi tabiiy hodisadir. Chunki
bu   bosqichda   ularning   til   sezgisi,   grammatik   tahlil   qilish   ko‘nikmalari   hamda
so‘z   boyligi   hali   shakllanib   borayotgan   bo‘ladi.   Shunday   ekan,   yozma
ishlardagi   xatolarni   o‘z   vaqtida   aniqlash,   ularni   ilmiy   asosda   tahlil   qilish   va
maqsadli tuzatish ishlari o‘quvchilarning yozma savodxonligini  oshirishda eng
muhim metodik bosqichlardan biri sanaladi.
Yozma   xatolarni   aniqlash   metodikasi   avvalo   o‘qituvchining   didaktik
tayyorgarligi,  metodik   bilimlari   va  kuzatuvchanligiga   bog‘liq.  Har   bir   xato  —
bu   o‘quvchi   tafakkurida   yuz   berayotgan   muayyan   til   hodisasining   noto‘g‘ri
shakllanishidan   dalolat   beradi.   Shu   sababli   o‘qituvchi   xatoni   faqat   grammatik
nuqtayi   nazardan   emas,   balki   psixologik,   lingvistik   va   metodik   jihatdan   ham
baholay olishi lozim.
Yozma   ishlarni   tahlil   qilishdan   avval   o‘qituvchi   ularni   xatolarni   aniqlash
mezonlariga   ko‘ra   guruhlab   chiqadi.   Bunda   asosan   quyidagi   mezonlardan
foydalaniladi:
Imlo   xatolari   –   so‘z   tarkibini,   unli   va   undosh   harflarni   noto‘g‘ri   yozish,
qo‘shib yoki ajratib yozish, bosh harflarni noto‘g‘ri ishlatish.
Grammatik   xatolar   –   so‘z   turkumlarini,   kelishik   va   sonlarni   noto‘g‘ri
qo‘llash, fe’l zamonlari va shaxs qo‘shimchalarini aralashtirib yuborish.
Uslubiy   xatolar   –   fikrni   ifodalashda   mantiqsizlik,   gap   tuzilishida   tildagi
normaga rioya qilmaslik. 20Punktuatsion xatolar – tinish belgilarini noto‘g‘ri ishlatish, gap bo‘laklarini
noto‘g‘ri ajratish.
Mantiqiy xatolar – fikrlar orasidagi  bog‘lanishning yo‘qolishi, sabab-natija
munosabatining to‘g‘ri aks etmasligi.
Xatolarni aniqlashning samaradorligi o‘qituvchining ularni sistematik tarzda
qayd   etish,   tahlil   qilish   va   xulosalar   chiqarish   malakasiga   bog‘liq.   Shu
maqsadda   o‘qituvchilar   “xato   tahlil   daftari”dan   foydalanishlari   tavsiya   etiladi.
Bu daftar har bir o‘quvchining yozma ishlarida takrorlanayotgan xatolarni qayd
etish, ularni tahlil qilish va individual tavsiyalar berishda muhim rol o‘ynaydi.
O‘quvchilarning   yozma   ishlari   o‘qituvchi   tomonidan   muntazam   ravishda
diagnostik tahlil qilinishi kerak. Diagnostik tahlil o‘quvchining umumiy savod
darajasi,   tildan   bilimni   amalda   qo‘llash   qobiliyati   va   nutqni   ifodalash
ko‘nikmasini aniqlash imkonini beradi. Bu jarayonda o‘qituvchi yozma ishning
tahlilini   faqat   “xato-topish”   tamoyiliga   emas,   balki   “tuzatish   va   o‘rgatish”
tamoyiliga asoslash lozim.
Yozma   ishlardagi   xatolarni   tahlil   qilish   jarayonida   o‘qituvchi   quyidagi
metodik bosqichlarni bajaradi:
Xatolarni   aniqlash.   Har   bir   o‘quvchining   yozma   ishini   sinchiklab   o‘qib
chiqish va xatolarni belgilash.
Xatolarni tasniflash. Xatolarni yuqorida keltirilgan toifalarga ajratish.
Xatolarni  sababiy tahlil  qilish. Nega  aynan shunday  xato yuz berdi? Bilim
yetishmasligi, e’tiborsizlik yoki talaffuzdagi farq natijasimi?
Xatoni   tuzatish   yo‘lini   aniqlash.   Har   bir   xatoga   individual   yondashuv
asosida izoh berish.
Xulosa   va   takliflarni   ishlab   chiqish.   O‘quvchilarning   keyingi   yozma
ishlarida bu xatoni takrorlamaslik uchun amaliy tavsiyalar ishlab chiqish.
Tahlil jarayonida o‘qituvchi nafaqat o‘quvchi xatolarini, balki sinf bo‘yicha
umumiy   tendensiyalarni   ham   aniqlaydi.   Masalan,   bir   sinfda   ko‘pchilik 21“yozishdagi ortiqcha harflar” yoki “tinsh belgilarini qo‘llashdagi noto‘g‘rilik”ni
qayta-qayta   takrorlayotgan   bo‘lsa,   bu   o‘quvchilar   umumiy   bilim   darajasida
muayyan kamchilik mavjudligidan dalolat beradi.
Bunday   holatda   o‘qituvchi   umumlashtirilgan   xato   tahlil   jadvali   tuzadi.
Jadvalda xatolarning turlari, ularni sodir etgan o‘quvchilar soni, asosiy sabablar
va   tuzatish   choralari   ko‘rsatiladi.   Quyida   shunday   jadvalning   namunasi
keltiriladi:
Xato turi O‘quvchilar
soni Xatoning sababi Tuzatish usuli
Imlo xatosi 8 nafar E’tiborsizlik,   fonetik
farqlar Yozma   diktantlar,
lug‘at ishi
Grammatik
xato 5 nafar Qoidani   noto‘g‘ri
qo‘llash Grammatik
mashqlar
Punktuatsion
xato 7 nafar Gap   tuzilishini
noto‘g‘ri anglash Sintaktik   tahlil
ishlari
Uslubiy xato 4 nafar Fikrni   mantiqan
bog‘lay olmaslik Insho   yozish
mashqlari
Mantiqiy xato 3 nafar Tafakkurning sustligi Og‘zaki   suhbat
mashg‘ulotlari
Bu   tahlil   asosida   o‘qituvchi   har   bir   o‘quvchiga   individual   yo‘l   xaritasi
tuzadi. Ya’ni, kimda imlo xatolari ko‘p — lug‘at ishlari bilan, kimda grammatik
xatolar ko‘p — qoida asosidagi mashg‘ulotlar bilan ko‘proq shug‘ullanadi. Shu
orqali ta’lim jarayoni shaxsga yo‘naltirilgan yondashuv asosida tashkil etiladi.
Xatolarni tahlil  qilish metodikasida psixolingvistik yondashuv ham  muhim
o‘rin   tutadi.   Chunki   har   bir   xato   o‘quvchining   ichki   nutq   jarayoni,   tafakkur
mexanizmlari va eslab qolish xususiyatlari bilan bog‘liq. O‘quvchining yozma
faoliyatidagi   xatolarni   aniqlashda   uning   og‘zaki   nutqi,   so‘z   boyligi,   talaffuzi
ham   inobatga   olinadi.   Masalan,   talaffuzda   “yo‘q”   o‘rniga   “yo”   deb   aytadigan 22bola   yozma   ishda   ham   shu   shaklni   qo‘llashi   mumkin.Shuningdek,   yozma
ishlarni tahlil qilishda o‘qituvchi o‘quvchilarning xatolarini ularni tanqid qilish
maqsadida emas, balki o‘rgatish, yo‘l-yo‘riq ko‘rsatish maqsadida tahlil qilishi
kerak. O‘qituvchining ijobiy, rag‘batlantiruvchi munosabati o‘quvchilarning o‘z
xatolaridan to‘g‘ri xulosa chiqarishiga yordam beradi.
Xatolarni   tahlil   qilishning   yana   bir   muhim   bosqichi   –   kollektiv   tahlil
ishlaridir. O‘quvchilar yozma ishlarini sinfda birgalikda tahlil qiladilar, xatolar
ustida   muhokama   yuritadilar,   to‘g‘ri   variantni   izlaydilar.   Bu   jarayon   ularning
fikrlash   doirasini   kengaytiradi,   o‘z   fikrini   asoslash   va   tildan   ongli   foydalanish
malakasini rivojlantiradi.
Metodik   jihatdan,   yozma   ish   tahlilini   dars   jarayonida   quyidagi   shakllarda
tashkil etish maqsadga muvofiq:
Individual tahlil – har bir o‘quvchining xatolari bilan yakka tartibda ishlash;
Guruhli   tahlil   –   bir   xil   xatolarni   qilgan   o‘quvchilar   bilan   kichik   guruhlar
tashkil etish;
Jamoaviy tahlil – sinf bo‘yicha umumiy xatolarni muhokama qilish, to‘g‘ri
variantlarni izlash;
Taqqoslama   tahlil   –   o‘quvchining   oldingi   va   hozirgi   yozma   ishlari
o‘rtasidagi farqlarni solishtirish.
Ushbu metodlarning kombinatsiyasi o‘quvchilarda o‘z-o‘zini nazorat qilish,
yozuvdagi e’tibor, aniqlik va mas’uliyat hissini shakllantiradi.
O‘quvchilar   xatolarini   aniqlash   va   tahlil   qilish   metodikasining   asosiy
natijasi   —   bu   o‘quvchi   tomonidan   yozuvdagi   xatolarni   mustaqil   aniqlash   va
tuzatish   malakasining   shakllanishidir.   Shuning   uchun   o‘qituvchi   o‘quvchini
faqat   to‘g‘rilangan   variant   bilan   tanishtiribgina   qolmasdan,   “Nima   uchun   bu
xato?”,   “Qanday   qilib   bunday   bo‘ldi?”,   “To‘g‘ri   variant   nima   bo‘ladi?”   kabi
savollar orqali tahlilga jalb etishi lozim.
Bundan   tashqari,   o‘qituvchi   har   chorakda   sinf   bo‘yicha   yozma   ishlar
tahlilini umumlashtirib, statistik ma’lumotlarni tuzadi. Bu ma’lumotlar keyingi 23rejalashtirishda,   darslarni   tashkil   etishda   va   qo‘shimcha   mashg‘ulotlarni
belgilashda metodik asos bo‘lib xizmat qiladi.
Jadval 1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yozma ishlardagi xatolarini
tahlil qilish natijalari
№ Xato turi Xatoning sababi Tavsiya etilgan tuzatish
usuli
1 Imlo xatolari E’tiborsizlik, tovush-harf 
munosabatini yetarli 
anglamaslik Lug‘at ishi, diktant 
mashqlari, harf o‘yinlari
2 Grammatik 
xatolar Qoidalarni mustahkam 
o‘zlashtirmaslik, tahlil qilish 
ko‘nikmasining sustligi Grammatik tahlil 
mashqlari, qoida 
asosidagi topshiriqlar
3 Punktuatsion
xatolar Tinish belgilarining vazifasini 
anglamaslik Gap tuzish va tinish 
belgilari bo‘yicha 
interfaol mashg‘ulotlar
4 Uslubiy 
xatolar Fikrni mantiqan bog‘lay 
olmaslik, nutqni 
rejalashtirishda qiynalish Insho yozish, matn 
tahlili, og‘zaki nutq 
mashqlari
5 Mantiqiy 
xatolar Fikrni izchil ifoda eta olmaslik,
tafakkurning sustligi Suhbat, mantiqiy savollar
asosidagi mashg‘ulotlar
6 Grafik 
xatolar Harf shakllarini noto‘g‘ri 
yozish, qo‘l yozuvining sust 
rivojlanishi Chiroyli yozuv daftari, 
grafik diktantlar, harf 
chizish mashqlari
2.2. Yozma ishlarda yo‘l qo‘yilgan xatolarni tuzatish va bartaraf etish
metodikasi 24Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   tomonidan   yozma   ishlar   jarayonida   yo‘l
qo‘yiladigan   xatolarni   tuzatish   —   bu   nafaqat   imloviy   yoki   grammatik
me’yorlarni o‘rgatish, balki o‘quvchining tafakkurini, nutq madaniyatini va o‘z
fikrini to‘g‘ri ifoda etish ko‘nikmasini shakllantirish jarayonidir. Har bir xato —
bu  o‘quvchining  o‘zlashtirishdagi   muayyan  bo‘shliqlari,  diqqat  yoki  bilimdagi
kamchiliklar   natijasidir.   Shu   bois   xatoni   tuzatish   jarayoni   faqat   “to‘g‘rilash”
emas,   balki   “o‘rgatish”,   “anglatish”   va   “mustahkamlash”   faoliyatini   ham   o‘z
ichiga oladi.
O‘quvchilarning   yozma   ishlardagi   xatolarini   bartaraf   etishning
samaradorligi   o‘qituvchining   metodik   yondashuviga   bevosita   bog‘liqdir.
O‘qituvchi   bu   jarayonda   har   bir   o‘quvchining   individual   xususiyatini,
o‘zlashtirish sur’atini, til sezgisi darajasini va tafakkur faoliyatini hisobga olishi
kerak.
Xatolarni tuzatish metodikasining asosiy maqsadi — o‘quvchilarda mustaqil
xato   topish   va   uni   tahlil   qilib   tuzatish   malakasini   shakllantirishdan   iborat.
Chunki   o‘quvchi   xatoni   o‘qituvchi   ko‘rsatmasidan   mustaqil   aniqlay   olgan
taqdirdagina, u bilimini amalda qo‘llay olish bosqichiga o‘tadi.
Tajriba   ko‘rsatadiki,   xatolarni   bartaraf   etish   ikki   bosqichda   amalga
oshiriladi:
Xatoni aniqlash va izohlash bosqichi.
Xatoni tuzatish va mustahkamlash bosqichi.
1. Xatoni aniqlash va izohlash bosqichi
Bu   bosqichda   o‘qituvchi   o‘quvchining   yozma   ishida   xato   qilingan   joyni
belgilaydi,   ammo   darhol   to‘g‘ri   variantni   aytmaydi.   U   o‘quvchini   mustaqil
fikrlashga undovchi savollar beradi, masalan:
“Bu so‘zni qanday eshitding?”
“Qoidaga ko‘ra bu so‘z qanday yozilishi kerak?”
“Shunga o‘xshash so‘zlarni bilasanmi?” 25Bu   yondashuv   o‘quvchining   tafakkurini   faollashtiradi   va   eslab   qolish
jarayonini   mustahkamlaydi.   Shu   tarzda   xato   ustida   o‘qituvchi   va   o‘quvchi
o‘rtasida ijodiy muloqot yuzaga keladi.
2. Xatoni tuzatish va mustahkamlash bosqichi
Bu   bosqichda   o‘quvchi   xatoni   mustaqil   to‘g‘rilaydi,   o‘qituvchi   esa   unga
metodik   yordam   beradi.   Xatolar   ustida   ishlash   jarayonida   quyidagi   metodik
shakllardan foydalanish samarali hisoblanadi:
Individual   tuzatish  ishlari. Har   bir   o‘quvchi   bilan alohida  ishlash,   u qilgan
xatolarning sababini tahlil qilish, qo‘shimcha mashqlar berish.
Guruhli mashg‘ulotlar. O‘xshash xatolarni qilgan o‘quvchilarni bir guruhga
ajratib, birgalikda ishlash.
Kollektiv tahlil. Sinf bo‘yicha yozma ishlarni birgalikda muhokama qilish,
umumiy xatolarni topish va to‘g‘ri variantni aniqlash.
O‘z-o‘zini  tahlil   qilish.  O‘quvchining  o‘z  yozma  ishini  qayta  o‘qib chiqib,
xatolarni topishga o‘rgatish
Xatolarni   bartaraf   etishda   ko‘rgazmali   metodlar   ham   juda   samaralidir.
Masalan,   xato   yozilgan   so‘zlarni   taxtaga   yozib,   yoniga   to‘g‘ri   variantini
keltirish;   rangli   belgilar   yordamida   tahlil   qilish;   plakatlar,   kartochkalar   va
interfaol slaydlar orqali o‘quvchilarning e’tiborini jamlash mumkin.
Bundan   tashqari,   didaktik   o‘yinlar   ham   xatolarni   tuzatishning   eng   qulay
shakllaridan   biridir.   “To‘g‘ri   yoz   –   yut!”,   “Imlo   poygasi”,   “Kim   tez
to‘g‘rilaydi?”,   “Xato   topuvchi”   kabi   o‘yinlar   o‘quvchilarning   diqqatini
faollashtiradi, raqobat ruhini kuchaytiradi va jarayonni qiziqarli qiladi.
O‘quvchilar  xatolarini bartaraf etish jarayonida o‘qituvchi har bir  xatoning
sababini   aniqlashga   alohida   e’tibor   qaratishi   kerak.   Chunki   faqat   sababni
tushunib,   uni   yo‘qotish   orqali   xatolarning   takrorlanishining   oldi   olinadi.
Masalan, “yozuvni eshitilganiga qarab yozish” odati fonetik xatolarni, “qoidani
yod bilmaslik” esa grammatik xatolarni keltirib chiqaradi. 26Xatolar   ustida   ishlashda   diktantlar   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Diktantlar
turli maqsadlarda o‘tkaziladi:
Nazorat diktanti – o‘quvchining umumiy savod darajasini aniqlash;
Tahliliy diktant – xatolarni tahlil qilib yozish, izoh berish;
Og‘zaki diktant – so‘zlarni eshitib to‘g‘ri yozishga o‘rgatish;
Lug‘at diktanti – murakkab so‘zlar imlosini mustahkamlash.
Xatolarni   bartaraf   etish   jarayonida   tuzatish   belgilaridan   (kodi)   foydalanish
ham samarali hisoblanadi. Masalan:
“im.” – imlo xatosi,
“gr.” – grammatik xato,
“us.” – uslubiy xato,
“m.” – mantiqiy xato,
“p.” – punktuatsion xato.
Bu   belgilar   yordamida   o‘quvchi   o‘z   xatolarini   mustaqil   aniqlash   va
to‘g‘rilashni o‘rganadi.
Xatolarni   bartaraf   etishda   mustahkamlash   mashqlari   muhim   o‘rin   tutadi.
Ular quyidagicha bo‘lishi mumkin:
xato so‘z bilan yangi gap tuzish;
noto‘g‘ri yozilgan so‘zning to‘g‘risini yozish;
xato so‘zlarni lug‘atdan topish;
rasm asosida to‘g‘ri yozuv mashqlari bajarish.
Xatolar   ustida   ishlash   davomida   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   psixologik
holatini inobatga olishi zarur. O‘quvchini xatosi uchun tanqid qilish emas, balki
rag‘batlantirish   kerak.   O‘qituvchining   iliq   munosabati   o‘quvchini   o‘z   ustida
ishlashga undaydi, bu esa yozma savodxonlikni oshiradi.
Tahlil   natijalariga   ko‘ra,   o‘qituvchi   sinf   bo‘yicha   xatolar   dinamikasini
kuzatib   boradi.   Masalan,   o‘tgan   oyda   imlo   xatolari   40%,   grammatika   xatolari
25%   bo‘lgan   bo‘lsa,   keyingi   oyda   bu   ko‘rsatkichlar   15–20%   gacha   kamaygan
bo‘lishi mumkin. Bu o‘qituvchi metodikasining samaradorligini ko‘rsatadi. 27Shuningdek, xatolarni bartaraf etish bo‘yicha ko‘rgazmali jadvallar va “xato
kartotekasi”ni   yuritish   tavsiya   etiladi.   Kartotekada   har   bir   o‘quvchining   xato
turlari, takrorlanish holatlari, tuzatish usullari va yakuniy natijalari qayd etiladi.
Bu material o‘qituvchiga har bir o‘quvchining individual rivojlanishini kuzatish
imkonini beradi.
Xatolarni   bartaraf   etish   jarayonida   texnologik   yondashuv   ham   samarali
natija beradi. Interfaol taxtalardan, elektron imlo dasturlaridan, audio va video
diktantlardan   foydalanish   o‘quvchilarning   e’tiborini   oshiradi   va   o‘zlashtirishni
yengillashtiradi.
O‘qituvchi   xatolarni   bartaraf   etish   jarayonini   yakunlagach,   refleksiya
bosqichini   tashkil   etishi   muhim.   Unda   o‘quvchilar   o‘z   yozma   ishlarini   tahlil
qiladi,   “men   bugun   nimani   to‘g‘ri   bajardim,   nimani   xato   yozdim?”   kabi
savollarga   javob   beradi.   Bu   o‘z-o‘zini   nazorat   qilish   madaniyatini
shakllantiradi.
Xatolarni tuzatish jarayonining metodik bosqichlari
Bosqich Amalga oshiriladigan ishlar Metodik vositalar
1. Diagnostika Xatolarni   aniqlash   va   qayd
etish Yozma   ishlar,   diktantlar,
kuzatuv daftari
2. Tahlil Xatolarning   sabablarini
o‘rganish Jadval,   xato   kartotekasi,
suhbat
3. Tuzatish Xatolarni   to‘g‘rilash,   izoh
berish Belgilar   tizimi,   mashq
daftarlari
4.Mustahkamlas
h To‘g‘ri   yozuvni   mashq
qilish Lug‘at   ishi,   o‘yinlar,
ko‘rgazmali vositalar
5. Refleksiya Natijalarni   tahlil   qilish,
xulosa chiqarish So‘rovnoma,   suhbat,   yozma
tahlil
  Yozma   ishlarda   yo‘l   qo‘yilgan   xatolarni   tuzatish   va   bartaraf   etish
metodikasi  o‘quvchilarning yozma savodxonligini  oshirish, mustaqil  fikrlashni 28rivojlantirish   va   til   me’yorlariga   ongli   munosabatni   shakllantirishga   xizmat
qiladi.   Bu   jarayon   izchil,   tizimli   va   o‘quvchiga   yo‘naltirilgan   yondashuv
asosida tashkil etilgandagina kutilgan natijani beradi.
2.3. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yozma savodxonligini oshirish
bo‘yicha tavsiyalar va amaliy mashg‘ulotlar
Boshlang‘ich   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   yozma   savodxonligini
oshirish   –   bu   nafaqat   o‘qituvchining,   balki   butun   ta’lim   tizimining   asosiy
vazifalaridan   biridir.   Yozma   savodxonlik   o‘quvchining   umumiy   tafakkuri,
mantiqiy   fikrlashi,   nutq   madaniyati   va   tilga   bo‘lgan   munosabatini   belgilovchi
muhim   ko‘rsatkich   hisoblanadi.   O‘quvchi   to‘g‘ri   yozish,   fikrini   izchil   ifoda
etish   va   o‘qiganini   yozma   shaklda   qayta   bayon   qila   olish   ko‘nikmasiga   ega
bo‘lishi uchun muntazam mashg‘ulotlar tashkil etilishi zarur.
Yozma savodxonlikni rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlari quyidagilardan
iborat:   imlo   savodxonligini   shakllantirish,   grammatik   bilimlarni
mustahkamlash,   tinish   belgilarini   to‘g‘ri   qo‘llash,   yozma   nutq   madaniyatini
tarbiyalash   hamda   mustaqil   yozma   fikrlashni   rivojlantirish.   Har   bir   yo‘nalish
o‘ziga xos metod va mashg‘ulot turlarini talab etadi.
1. Imlo savodxonligini oshirish bo‘yicha tavsiyalar
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari orasida eng ko‘p uchraydigan xatolardan biri
–   imlo   xatolaridir.   Bu   holat,   odatda,   tovush-harf   munosabatini   to‘liq
o‘zlashtirmaslik,   talaffuz   bilan   yozuv   o‘rtasidagi   farqni   anglamaslik   natijasida
kelib   chiqadi.   Shu   bois   o‘qituvchi   imlo   qoidalarini   o‘rganishda   quyidagi
metodlardan foydalanishi tavsiya etiladi:
Imlo   diktantlari   —   o‘quvchining   e’tiborini   yozma   shaklga   qaratadi,
xatolarni aniqlash va tuzatish imkonini beradi.
Ko‘ruv   diktantlari   —   so‘zlarni   ko‘rib,   eslab   yozish   orqali   imlo   xotirasini
mustahkamlaydi. 29Orfografik   o‘yinlar   (“To‘g‘ri   yoz!”,   “Xatoni   top!”,   “So‘z   zanjiri”)   –
o‘quvchilarda musobaqa orqali imlo qoidalariga qiziqishni oshiradi.
Lug‘at   daftari   yuritish   –   o‘quvchilar   yangi   o‘rganilgan   so‘zlarni   to‘g‘ri
yozib, ularni muntazam takrorlashadi.
Imlo   mashg‘ulotlarini   tashkil   etishda   o‘qituvchi   individual   yondashuvni
qo‘llashi   zarur.   Har   bir   o‘quvchining   xato   turi,   uning   sababi   va   tez   tuzatish
imkoniyati   alohida   tahlil   qilinadi.   Shu   asosda   darsdan   tashqari   mashg‘ulotlar,
“imlo   burchagi”   yoki   “to‘g‘ri   yozuv”   daftarlari   tashkil   etish   samarali   natija
beradi.
2. Grammatik va uslubiy savodxonlikni oshirish bo‘yicha tavsiyalar
Grammatik   savodxonlik   –   bu   o‘quvchining   so‘zlarning   turlari,   ularning
shakllanishi   va   gap   tarkibidagi   vazifasini   to‘g‘ri   aniqlay   olish   qobiliyatidir.
Grammatik   xatolar   o‘quvchining   nutq   tizimini   buzadi,   shuning   uchun
o‘qituvchi   ularni   erta   bosqichda   bartaraf   etishi   lozim.   Quyidagi   mashg‘ulot
turlari grammatik savodxonlikni oshirishda yordam beradi:
So‘z turkumlarini aniqlash o‘yinlari (“Kim tez?”, “To‘g‘ri top!”).
Gap   tuzish   mashqlari   —   o‘quvchi   so‘zlardan   grammatik   jihatdan   to‘g‘ri
gaplar tuzadi.
Qoidani   davom   ettir   metodi   —   o‘quvchi   misol   orqali   qoida   mohiyatini
tushunadi.
O‘qituvchi   tomonidan   matn   asosida   tahlil   –   o‘quvchilar   matndan   so‘zlarni
ajratadi, ularning grammatik vazifasini aniqlaydi.   Uslubiy xatolarni kamaytirish
uchun  esa   o‘qituvchi   yozma   nutqni   rejalashtirish,   fikrni   izchil   bayon  qilish   va
mantiqiy   bog‘lanishni   ta’minlash   mashqlarini   o‘tkazishi   kerak.   Misol   uchun,
“Gapni   davom   ettir”,   “Matnga   sarlavha   top”,   “Berilgan   so‘zlardan   mazmunli
matn tuz” kabi topshiriqlar o‘quvchilar tafakkurini faollashtiradi.
3. Yozma madaniyatni rivojlantirish uchun amaliy mashg‘ulotlar 30Yozma madaniyat deganda faqat to‘g‘ri yozish emas, balki chiroyli yozuv,
matnni   izchil   joylashtirish,   tinish   belgilari   va   uslubiy   uyg‘unlikni   ta’minlash
ham tushuniladi. Buning uchun quyidagi amaliy mashg‘ulotlar tavsiya etiladi:
Grafik mashqlar – harflar, so‘zlar, gaplarni to‘g‘ri shaklda yozish.
“Chiroyli yozuv kuni” tadbirlari – estetik yozuvni targ‘ib qiladi.
Diktant   va   bayonlar   tahlili   –   yozilgan   ishlar   asosida   xatolarni   birgalikda
tuzatish.
“Eng   toza   daftar”   tanlovi   –   o‘quvchilarni   daftarda   tozalik   va   aniqlikka
o‘rgatadi.
Ko‘rgazmali   burchaklar   –   “To‘g‘ri   yoz”,   “Xato   topildi”   kabi   didaktik
stendlar orqali doimiy takrorni ta’minlaydi.
4.   Yozma   savodxonlikni   oshirishda   interfaol   metodlar   Interfaol   metodlar
o‘quvchilarda   yozma   jarayonga   qiziqish   uyg‘otadi,   ularni   faol   fikrlashga
undaydi. Quyidagi metodlar ayniqsa samaralidir:
“Aqliy   hujum”   –   o‘quvchilar   fikrlarini   erkin   ifoda   etib,   yozma   shaklga
keltiradi.
“Klaster”   metodi   –   so‘zlar   yoki   fikrlarni   tarmoqlab   yozish   orqali   mantiqiy
bog‘lanish hosil qiladi.
“Insert”   metodi   –   o‘quvchi   matn   bilan   ishlashda   belgilar   orqali   o‘z   fikrini
belgilaydi.
“Bahs-munozara”   –   o‘quvchi   og‘zaki   fikrni   yozma   shaklda   ifodalashni
o‘rganadi.
Bu   metodlar   orqali   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash,   o‘z   yozuvini   baholash
va xatolarini tahlil qilish malakalari shakllanadi.
5. O‘quvchilarning yozma savodxonligini oshirishda o‘qituvchining roli
O‘qituvchi   bu   jarayonda   yo‘l-yo‘riq   beruvchi,   yo‘naltiruvchi   va   tahlil
qiluvchi   shaxs   sifatida   qatnashadi.   U   har   bir   o‘quvchining   individual
xususiyatini   hisobga   olib,   yozma   topshiriqlarni   moslashtiradi.   Misol   uchun,
yozma   xatolarga   ko‘p   yo‘l   qo‘yadigan   o‘quvchilar   bilan   individual   ishlash 31uchun   maxsus   “yozma   nazorat   daftari”   yuritish   tavsiya   etiladi.Shuningdek,
o‘qituvchi ota-onalar bilan hamkorlikda bolalarning yozuv madaniyatiga e’tibor
qaratishi lozim. Uy sharoitida ham bolaga yozuv mashqlari uchun vaqt ajratish,
o‘qilgan   matnni   qisqa   yozma   qayd   etish   yoki   kundalik   yuritish   odatini
singdirish foydalidir.
6. Amaliy mashg‘ulot namunasi
Quyidagi   jadvalda   o‘quvchilar   yozma   savodxonligini   oshirish   bo‘yicha
amaliy mashg‘ulot namunasi keltirilgan:
Jadval 2. Yozma savodxonlikni rivojlantirish mashg‘uloti namunasi
Mashg‘ulot
bosqichi Faoliyat mazmuni O‘qituvchi roli Kutilayotgan natija
1.
Tayyorgarlik “Xato   top!”
o‘yini   orqali   imlo
xatolarni aniqlash Nazorat   va
yo‘naltirish Xatolarga   e’tibor
oshadi
2. Asosiy qism Matndan
grammatik
xatolarni   topish   va
tuzatish Tahlil   qilish,
misollar keltirish Grammatik   fikrlash
rivojlanadi
3.Mustahkaml
ash “Eng   to‘g‘ri
yozuvchi” tanlovi Rag‘batlantirish Yozma   aniqlik   va
ishonch ortadi
4.Yakuniy
bosqich Xatolar   tahlili   va
umumiy xulosa Tavsiya   va
mulohaza O‘quvchi   o‘z
xatosini anglay oladi
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yozma savodxonligini oshirishda tizimli
yondashuv   muhim.   O‘qituvchi   dars   jarayonida   ham,   darsdan   tashqarida   ham
o‘quvchilarni   yozma   faoliyatga   jalb   qilishi   kerak.   Bu   jarayon   uzluksiz
mashg‘ulotlar,   amaliy   tahlillar   va   ijodiy   topshiriqlar   orqali   amalga
oshirilgandagina   yuqori   natija   beradi.Amaliyot   shuni   ko‘rsatadiki,   yozma
savodxonlikni   oshirish   uchun   qo‘llanilgan   interfaol   metodlar,   o‘yinli 32mashg‘ulotlar va individual yondashuvlar o‘quvchilarning nafaqat yozma, balki
og‘zaki   nutqini   ham   rivojlantiradi.   Shu   sababli,   o‘qituvchi   o‘z   faoliyatida
didaktik   innovatsiyalar,   axborot   texnologiyalari   va   ijodiy   metodlarni   uyg‘un
qo‘llashi lozim.
Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   tayyorlar   ekanman,   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarining   yozma   ishlarda   yo‘l   qo‘yadigan   xatolarini   o‘rganish,   ularni
tahlil   qilish   va   samarali   bartaraf   etish   metodlarini   chuqur   o‘rganishga   harakat
qildim.   Tadqiqot   jarayonida   yozma   nutq   —   o‘quvchining   tafakkuri,   mantiqiy
fikrlashi   va   til   madaniyatining   ko‘zgusi   ekanligini   yana   bir   bor   angladim.
Yozma savodxonlikning shakllanishi o‘quvchining shaxs sifatida rivojlanishida,
mustaqil   fikr   bildira   olishida   va   keyingi   bosqichdagi   ta’lim   samaradorligida
muhim o‘rin tutishini isbotlovchi ko‘plab ilmiy manbalarni o‘rgandim.
Men   uchun   eng   muhim   jihatlardan   biri   shuki,   har   bir   yozma   ish   —   bu
o‘quvchi   tafakkurining   ifodasidir.   Shuning   uchun   unda   uchraydigan   imlo,
grammatik   yoki   uslubiy   xatolarni   faqat   texnik   nuqson   sifatida   emas,   balki
o‘quvchining fikrlash, idrok va nutq madaniyati bilan bog‘liq murakkab jarayon
sifatida tahlil qilish zarurligini tushundim. Bu yondashuv o‘qituvchidan nafaqat
bilim, balki metodik yondashuv, psixologik sezgirlik va sabr talab etadi.
Kurs   ishida   men   yozma   xatolarning   turlarini   —   imlo,   grammatik,
punktuatsion,   mantiqiy   va   uslubiy   xatolarni   chuqur   tahlil   qilib,   ularning   kelib
chiqish   sabablari   va   tuzatish   yo‘llarini   o‘rgandim.   Shuningdek,   xatolarni
aniqlash   va   bartaraf   etish   jarayonida   o‘qituvchining   individual   yondashuvi,
o‘quvchining   psixologik   holati,   nutq   madaniyatini   shakllantirish   usullari   katta
ahamiyatga ega ekanligini aniqladim.
Tadqiqot   davomida   men   shunday   xulosaga   keldimki,   yozma   xatolarni
kamaytirishning   eng   samarali   yo‘li   —   muntazam   amaliy   mashg‘ulotlar,
interfaol   o‘yinlar,   diktantlar,   matn   tahlili   va   mustaqil   yozma   ishlar   orqali 33o‘quvchini   faol   ishtirokchiga   aylantirishdir.   Shuningdek,   individual   tahlil
daftarlari,   “Xato   top!”   kabi   o‘yinli   mashqlar   va   lug‘at   daftari   yuritish   yozma
savodxonlikni mustahkamlaydi.
Men   o‘z   kurs   ishida   o‘quvchilarning   yozma   nutqini   rivojlantirishda
o‘qituvchining   yetakchi   rolini   alohida   ta’kidladim.   Chunki   aynan   o‘qituvchi
o‘quvchining   yozma   madaniyatini   shakllantiruvchi,   xatolarni   to‘g‘ri   tahlil
qiluvchi   va   tuzatishga   yo‘naltiruvchi   asosiy   shaxsdir.   O‘qituvchi   nafaqat
nazorat   qiluvchi,   balki   o‘quvchini   rag‘batlantiruvchi,   unga   ishonch
bag‘ishlovchi   shaxs   bo‘lishi   kerak.Shuningdek,   men   bu   mavzuni   o‘rganish
davomida   shunday   xulosaga   keldimki,   yozma   xatolarni   bartaraf   etish   jarayoni
faqat dars bilan cheklanmasligi kerak. O‘qituvchi ota-onalar bilan hamkorlikda
bolalarning yozuv madaniyatiga e’tibor qaratishi, uy sharoitida ham o‘quvchini
yozma   faoliyatga   jalb   etish   uchun   sharoit   yaratishi   zarur.Shu   tariqa,   men
tayyorlagan   kurs   ishim   nafaqat   nazariy   jihatdan,   balki   amaliy   ahamiyat   kasb
etadi.   Uning   tavsiyalari   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilariga   yozma   ishlarni
samarali   tashkil   etishda,   o‘quvchilarning   xatolarini   tahlil   qilishda   va   ularning
yozma nutqini rivojlantirishda amaliy qo‘llanma bo‘lib xizmat qiladi.
Men  shaxsan   bu kurs  ishini   yozish  davomida o‘z  pedagogik qarashlarimni
boyitdim,   metodik   tajribamni   kengaytirdim   va   o‘quvchilarda   yozma
madaniyatni   shakllantirishning   naqadar   muhimligini   chuqur   angladim.   Ishim
yakunida   shuni   ishonch   bilan   ayta   olamanki,   yozma   nutqni   o‘rgatish   va
xatolarni   bartaraf   etish   —   bu   uzluksiz,   izchil   va   sabr   talab   etuvchi   jarayon
bo‘lib, u nafaqat o‘quvchi, balki o‘qituvchi shaxsining ham mahoratini oshiradi. 34Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
Prezident farmonlari va qarorlari ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2019-yil   29-
apreldagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-yilgacha
rivojlantirish konsepsiyasi to‘g‘risida”gi PF–5712-sonli Farmoni.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yil   6-
noyabrdagi   “Xalq   ta’limi   tizimini   yanada   takomillashtirishga   oid
qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ–4884-sonli Qarori.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2022-yil   11-
maydagi   “Xalq   ta’limi   tizimida   o‘quv-tarbiya   jarayonlarini   sifat   jihatidan
yangi   bosqichga   olib   chiqish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ–220-sonli
Qarori.
Ilmiy adabiyotlar
1) Mahmudov   Nodirbek,   G‘ulomov   Abdurahmon.   “Ona   tili   o‘qitish
metodikasi.” – Toshkent: O‘qituvchi, 2018. – B. 12–45.
2) Qodirova   Mohira,   Yuldasheva   Malika.   “Boshlang‘ich   ta’limda   o‘qitish
metodikasi.” – Toshkent: Fan va texnologiya, 2019. – B. 23–67.
3) Xudoyberganova   Dildora.   “Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   nutqini
rivojlantirishda innovatsion metodlar.” – Toshkent: Ilm ziyo, 2020. – B. 15–
50.
4) Mirziyoyeva Shahrizoda. “Zamonaviy ta’limda innovatsion yondashuvlar.”
– Toshkent: Yangi asr avlodi, 2021. – B. 8–34.
5) Qodirov Bakhtiyor. “Grammatika va imlo o‘qitishning samarali usullari.” –
Samarqand: SamDU nashriyoti, 2017. – B. 30–72. 356) Tursunova   Sevara.   “Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilan   nutq   o‘stirish
mashg‘ulotlari.” – Toshkent: Noshir, 2019. – B. 10–42.
7) Karimova   Zulfiya.   “Ko‘rgazmali   qurollar   va   o‘quv   jarayonida   ularning
ahamiyati.” – Toshkent: Fan, 2020. – B. 20–55.
8) Jo‘rayev   Anvar.   “Boshlang‘ich   ta’limda   pedagogik   texnologiyalarni
qo‘llash.” – Toshkent: Universitet, 2021. – B. 17–60.
9) Mirzaahmedov Habib. “Ta’lim jarayonida vizuallik tamoyilining pedagogik
asoslari.” – Toshkent: Ilm Ziyo Nashriyoti, 2018. – B. 25–48.
10) Xolmatova   Malohat.   “Ona   tili   darslarida   interfaol   metodlardan
foydalanish.” – Toshkent: Barkamol avlod, 2022. – B. 14–39.
11) Shirinov   Akmal.   “Boshlang‘ich   ta’limda   o‘quvchilarning   nutqiy
kompetensiyasini shakllantirish.” – Namangan: NamDU nashriyoti, 2023. –
B. 12–44.
12) Abdullayeva   Nilufar.   “Innovatsion   ta’lim   va   ko‘rgazmali   vositalarning
o‘rni.” – Toshkent: Innovatsiya, 2021. – B. 18–50.
13) Toshpo‘latova   Dildora.   “Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   psixologik
xususiyatlari va o‘qitish metodikasi.” – Toshkent: Noshir, 2020. – B. 22–57.
14) Jo‘raboyeva   Lobar.   “O‘qitishda   didaktik   materiallardan   foydalanish
asoslari.” – Toshkent: Ziyo, 2018. – B. 9–36.
15) Saidova   Gulnora.   “Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   fanini   o‘qitishda
ko‘rgazmalilik   va   interfaollik.”   –   Buxoro:   BuxDU   nashriyoti,   2023.   –   B.
11–48.
Foydalanilgan internet manbalar
www.ziyonet.uz
www.pedagog.uz
https://uzedu.uz
https://president.uz 36https://kitob.uz
https://eduportal.uz
https://school-edu.uz

Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining yozma ishlarda yoʻl qoʻyadigan xatolari ustida ishlash

Купить
  • Похожие документы

  • 4-sinf matematika darslarida multimediya vositalaridan foydalanish kurs ishi
  • Alifbe davrida yozuv ko‘nikmalarini shakllantirish kurs ishi
  • Boshlang‘ich sinflarda ‘Ot’ mavzusini o‘rgatish metodikasi kurs ishi
  • Taʼlimda tarbiyasi oʻgʻishgan bolalar bilan ishlash usullari
  • Pedagogik faoliyatda ta’limning no’ananaviy metodlari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha