Boshlang’ich sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida qo’shimchalarni o’rgatishda klaster metodidan foydalanish.

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM ,  FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
T ERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM
KAFEDRASI (SIRTQI) “BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT
TARBIYAVIY ISH” YO’NALISHI
4-KURS 406-GURUH TALABASI
NIYOZOVA MAHLIYONING
“ONA TILI O’QITISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
KURS ISHI
MAVZU: Boshlang’ich sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida
qo’shimchalarni o’rgatishda klaster metodidan foydalanish.
  Bajardi :___________________________
  Ilmiy rahbar:_______________________                                                       
                                                             
TERMIZ 2023
Mavzu:Boshlang’ich sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida
q o’shimchalarni o’rgatishda klaster metodidan foydalanish.
1 REJA:
Kirish ............................................................................................................3
I.Bob.Boshlang’ich   sinflarda ona  tili ni   o’ rgatish ning  mazmuni  va vazifalari
1.1 Boshlang’ich   sinflarda ona  tili ni   o’ rgatish ning  
mazmuni  va vazifalari ....................................................................................4
1.2  Savod o’rgatish metodikasining ilmiy, 
psixologik va lingvistik asoslari .....................................................................7
II.Bob. Boshlang’ich   sinf   ona   tili   va   o’qish   darslarida   klaster   metodidan
foydalanish.
2.1 O'qish malakalari va ularni takomillashtirish usullari.  .........................10
2. 2 . Yangi pedagogik texnologiya metodlarining turlari . 
BBB va klaster metodi ....................................................................................16
Xulosa ............................................................................................................24
Foydalanilgan adabiyotlar ...........................................................................25
2 Kirish
Maktablarda   ona   tili   o’rgatishning   mazmuni   jamiyat   rivojlanishining   hozirgi
bosqichida   davlatimizning   maktab   oldiga   qo’ygan   vazifasiga   moslangan.   Bu
vazifalar   qo’p   qirrali   bo’lib,   ularni   bajarish   o’quvchilar   ongini   o’stirishga,   ularga
g’oyaviy-siyosiy,   axloqiy,   estetik   va   mehnat   tarbiyasini   berishga   yo’naltirilgan.
Ona tilini o’rgatish natijasida o’quvchilarda o’z fikrini grammatik to’g’ri, uslubiy
aniq,   mazmunli,   ohangga   rioya   qilib   ifodalay   olish   va   uni   imloviy   to’g’ri   yoza
olish   ko’nikmalari   shakllantiriladi.   Bu   vazifa   o’quv   predmeti   sifatida   o’zbek
tilining   o’ziga   xos   xususiyati   bo’lib,   o’quvchini   shaxs   sifatida   shakllantirishga
yo’naltirilgan umumta’lim vazifalari bilan bog’liq holda amalga oshiriladi.
Ona   tili   kursida   beriladigan   bilimlar   mazmunini   o’zbek   tilining   tovush
tuzilishi   va   yozma   nutqda   tovushlarni   ifodalash   usullari   haqidagi   (fonetik   va
grafik);   so’zlarning   o’zgarishi   va   gapda   so’zlarning   bog’lanishi   haqidagi
(grammatik,   ya’ni   morfologik   va   sintaktik);   so’zning   morfemik   tarkibi   va   so’z
yasalish   usullari   haqidagi   (so’z   yasalishiga   doir);   so’zlarning   leksik-semantik
guruhi haqidagi (leksikologik); o’zbek tilining to’g’ri yozuv   tamoyillari va tinish
belgilarining   ishlatilishi   haqidagi   (orfografik   va   punktuatsion)   bilimlar   tashkil
etadi.   Bu   bilimlar,   birinchidan,   grammatik,   fonetik,   so’z   yasalishiga   oid
tushunchalarda, ikkinchidan, grafik, orfografik, punktuatsion qoidalarda namoyon
bo’ladi. Bundan tashqari, o’zbek tili kursi fonetik, gra fik, morfologik, sintaktik va
boshqa ko’nikma va malakalarni ham o’z ichiga oladi.
3 I.Bob.Boshlang’ich   sinflarda ona  tili ni   o’ rgatish ning  mazmuni  va vazifalari
1.1 Boshlang’ich   sinflarda ona  tili ni   o’ rgatish ning  mazmuni  va vazifalari
Tilni   o’rganish   jarayonida   o’quvchilarda   boshqa   ko’pgina   o’quv   predmetlari
uchun   umumiy   bo’lgan   ko’nikmalar   (predmetlararo   ko’nikmalar)ni   hosil   qilish
ustida ham ish olib boriladi. Pedagogikada bunday predmetlararo     ko’nikmalarga
analiz,   sintez,   abstraktlashtirish   (til   hodisalarini   fikran   tasavvur   etish),
umumlashtirish,   guruhlash,   taqqoslash   kabilar   kiradi.   Ushbu   ko’nikmalarni
o’quvchilarda   shakllantirish   ustida   maqsadga   muvofiq   ishlash   ularning   o’quv
faoliyatini   faollashtirishga,   bilimlarini   muvaffaqiyatli         egallashlariga   imkoniyat
yaratadi.   Ona   tili   kursidan   hosil   qilinadigan   maxsus   ko’nik malar   bilan
predmetlararo   ko’nikmalar,   bir-biridan       ajratilmagan   holda   o’quv-tarbiyaviy
jarayonda shakllantiriladi. 1
Beriladigan   bilim   va   o’quvchilarda   hosil   qilinadigan   maxsus   ko’nikmalar
maktab dasturlari va davlat ta’lim standartida qayd etilgan.  
Boshlang’ich   sinflarda   o’rganish   uchun   tilni   ongli   egallashga   va
o’quvchilarda   grafik   va   imloviy   malakalarni   shakllantirishga   zamin   bo’ladigan
bilimlar   tanlangan.   Fonetika   va   grafika   sohasida   o’quvchilar   so’zning   tovush
tarkibini,   unli   va   undosh   tovushlarning   o’ziga   xos   xususiyatlarini,   so’zda
tovushning ma’noni farqlashdagi ahamiyatini to’g’ri tushunishga imkon beradigan
bilimlarni   o’zlashtiradilar,   shuningdek,   ularga   so’zning   tovush   va   gra fik   shakli
o’rtasidagi   nisbat   (bog’lanish)ni   ongli   aniqlash,   so’zni   to’g’ri   yozish   imkoniyati
yaratiladi.   Morfologiya   sohasidan   ham   so’zni   ongli   o’zlashtirish,   uni   to’g’ri
ishlatish   uchun   katta   amaliy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   bilimlar   tanlangan.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   I   sinfdan   boshlab   so’z   turkumlari     (ot,   sifat,   son,
olmosh, fe’l)ni har xil saviyada o’rganadilar.
Sintaksisdan   dasturga   nutq   birligi   sifatida   gap   haqidagi,   gapda   so’zlarning
bog’lanishi,   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo’laklar   haqidagi   bilimlar   kiritilgan.
1
  Mirziyoyev Sh.M. “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik- har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak”.T.:
O’zbekiston 2020. y
4 So’zning   morfemik   tarkibi   yuzasidan   har   bir   morfemaning       muhim   belgilarini,
ularning   ahamiyati   va   so’zda   bir-biriga   ta’sirini     boshlang’ich   sinf   o’quvchilari
tushunadigan   va   so’zlarni   to’g’ri   yozishda   foydalanishlari   uchun   zarur   bo’lgan
hajmda ma’lumot berilgan. 
Dasturda   “Leksika”   bo’limi   alohida   berilmagan,   ammo   o’quvchilar
so’zlarning leksik-semantik   guruhlari (sinonimlar, antonimlar) haqida,     ularning
leksik   ma’nolari   haqida   so’z   turkumlari   va   so’z   tarkibini   o’rganish   jarayonida
ma’lumot oladilar.
Boshlang’ich   sinflar   ona   tili   kursi   1-4-sinflarda   tilning   hamma       tomonlari
o’zaro   bog’liq   holda   o’rganilishi   hisobga   olinib   tuzilgan,   har   bir   sinfda   fonetika,
leksika, grammatika va so’z yasalishi  haqida   elementar     bilim beriladi. Kursning
bunday   qurilishi   tilning   barcha   tomonlarini   bir-biriga   o’zaro   ta’sir   etadigan   bir
butun   hodisa   sifatida   o’rganishni   taqozo   etadi.   Tilni   o’rganishga   bunday
yondashish   ta’lim   jaryonini   o’quvchilar     nutqini     o’stirish     vazifasini   hal   etishga
yo’naltirish imkonini beradi.
Dasturning   “Grammatika,   imlo   va   nutq   o’stirish”   bo’limi   har   bir   sinfda
quyidagicha   qismlarni   o’z   ichiga   oladi:   “Tovushlar   va   harflar”,   “So’z”,   “Gap”,
“Bog’lanishli nutq”. Asosiy mavzular bosqichli izchillik tamoyiliga   asoslanib, har
to’rt   sinfda   o’rganiladi.   Har   bir   sinfda   yetakchi   mavzular   ajratiladi.     1-sinfda
fonetika   va   grafikaga   oid   mavzularni   o’rganishga   katta   o’rin   beriladi,   chunki
o’quvchilar o’qish va yozish jarayonini egallaydilar. 3-  sinfda so’zning morfemik
tarkibi   va   gapni   o’rganish   muhim   hisoblanadi.   So’z   yasalishiga   doir   bilimlar
asosida   o’quvchilarda   so’zning   leksik   ma’nosiga,   undan   nutqda   foydalanishga
ongli   munosabat   o’sadi.   4-sinfda   so’z   turkumlarini   o’rganish   birinchi   o’ringa
qo’yiladi   (morfologik   bilim       chuqurlashtiriladi,   otlarning   egalik   va   kelishik
qo’shimchalarini,   fe’llarning   tuslovchi   qo’shimchalarini   to’g’ri   yozish   malakalari
shakllantiriladi).
Bog’lanishli   nutq   ustida   to’rt   yil   davomida   grammatik   va   orfografik
materiallarni o’rganish bilan bog’liq holda reja asosida ish olib boriladi.
5 Ona   tili   darslarida   til   hodisalari   ma’nosi   (semantikasi) ,   qurilishi,   vazifasi
jihat idan  o’rganiladi.
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgan   kundan   boshlab   jamiyatni
isloh qilish siyosatini kun tartibiga qo’ydi. Barcha sohalardagi kabi ta’lim sohasini
isloh qilish siyosati ham izchillik bilan amalga oshirila boshlandi. 
Boshlang’ich   ta’lim   bo’yicha   Yangi   tahrirdagi   Davlat   ta’lim   standarti   ham
mustaqillik   davridagi   tajribalar   natijasi   sifatida   maydonga   keldi.   U   boshlang’ich
ta’lim   darsliklari   va   metodik   qo’llanmalarining   yangi   avlodini   yaratishda
dasturulamal vazifasini o’tamoqda.
Boshlang’ich   ta’lim   Davlat   ta’lim   standartining   “Kirish”   qismida
“Boshlang’ich   ta’lim   jarayoni   bolaning   mantiqiy   tafakkur   qila   olish   salohiyati,
aqliy rivojlanishi, dunyoqarashi, kommunikativ savodxonligi va o’z-o’zini anglash
salohiyatini   shakllantirishga,   jismonan   sog’lom   bo’lishga,   moddiy   borliq
go’zalliklarini   his   eta   olishga,   go’zallik   va   nafosatdan   zavqlana   olish,   milliy  urf-
odatlarni o’zida singdirish va ardoqlash, ularga rioya qilishga o’rgatadi”,   − deb
alohida ta’kidlangan.
Boshlang’ich ta’lim oldiga qo’yilgan bu kabi talablarni amalga oshirish ta’lim
mazmunini aniq belgilab olishni, o’qitishga yangicha yondashuvni taqozo etadi.
Davlat   ta’lim   standartida   ta’kidlanganidek,   “Boshlang’ich   ta’lim   bosqichida
davlat va jamiyat tomonidan qo’yiladigan talab”da ta’lim sohalari bo’yicha o’zaro
muvofiqlik,   mutanosiblik,   uyg’unlik   to’la   ta’minlangan   bo’lmog’i   kerak.   SHu
jihatdan   boshlang’ich   ta’lim   standartini   belgilash   ta’lim   jarayonining   tarkibini   va
xuddi   shu  tarkib  komponentlarining  mazmunini  modernizatsiyalash,  boshlang’ich
ta’lim   jarayonida   yangi,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyani   qo’llash   imkonini
beradi. 
Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   ta’limi   mazmuni   ta’lim   mazkur   bosqichiga
qo’yilgan talablardan kelib chiqib belgilanadi.
6 1.2  Savod o’rgatish metodikasining ilmiy, psixologik va lingvistik asoslari
O’qish   va   yozish     nutq   faoliyatining   turi .   Maktabda   o’qitish   elementar
o’qish   va   yozishga   o’rgatishdan   boshlanadi.   “Alifbe”ga   asoslangan   holda   qisqa
vaqt   ichida   o’quvchilar   o’qish   va   yozishga   o’rgatiladi,   ya’ni   o’qish   va   yozish
ko’nikmasini egallaydilar. 
Savod   o’rgatish   davrida   o’qish   va   yozish   harakatini   maqsadga   muvofiq
ravishda bajara olish   o’qish va yozish ko’nikmasi   deyiladi. Bu ko’nikma bilimni
talab   qiladi,   chunki   har   qanday   ko’nikma   bilimsiz   shakllanmaydi.   Bilim
ko’nikmaga   aylanmagan   bo’lishi   mumkin.   Masalan,   bola   v     harfining
elementlarini, yozuv chiziqlari orasiga qanday joylashtirilishini bilib, uni daftarda
yoza   olmasligi   yoki   o’quvchi   harflarni   tanib,   ularni   o’qiy   olmasligi   mumkin.
Yozish   ko’nikmasini   hosil   qilish   uchun   boshqa   faoliyat   turlari,   ya’ni   yozish
jarayonida   partada   to’g’ri   o’tirish,   ruchkani   barmoqlar   orasida   tutish,   daftarni
qiyalikda qo’yish kabilar ham o’rgatiladi. 
O’qish   va   yozish   ko’nikmasi   takomillashtirila   borib,   malakaga   aylantiriladi.
Malakaning   shakllanishi   uchun   bir   faoliyat   bir   necha   bora   takrorlanishi   lozim.
Yozish   malakasida   o’quvchi   ruchkani   qanday   ushlash,   qanday   yurgizish   haqida
o’ylab   o’tirmay,   so’z   va   gaplarni   yoza   boshlaydi.   Demak,   o’qish   va   yozish
malakasi   harakatning   o’ylab   o’tirmay   amalga   oshirilish   jarayonidir.   Malaka
o’qitishning   keyingi   bosqichlarida   mustahkamlanib,   avtomatlashish   darajasiga
yetkaziladi. 
O’qish va yozish malakasi biri ikkinchisining muvaffaqiyatli amalga oshuvini
ta’minlaydi.   SHuning   uchun   ham   o’qishga   o’rgatish   bilan   yozuvga   o’rgatish
parallel olib boriladi va bu faoliyat muntazam ravishda mashq qildiriladi. SHunday
ekan, savod o’rgatish jarayonida bola juda ko’p o’qishi va yozishi zarur. 
O’zbek   tili   yozuvi   tovush   yozuvi,   ya’ni   fonematik   yozuvdir.   Har   bir   tovush
uchun, har bir  fonema uchun maxsus  grafik shakl  (harf) olingan. O’qishda grafik
shakllar tovushga aylantirilsa, yozuvda aksincha, tovushlar harflarga aylantiriladi. 
7 O’zbek tilining tovush t izim i va  yozuvi . O’zbek tili yozuvi fonematik yozuv
hisoblanadi . 1993 yil dan boshlab   o’ zbek tili yozuvi   uchun lotin grafikasi   asos qilib
olindi. Nutqning har bir tovushi uchun unga mos  grafik  shakl qabul qilindi.
O’qituvchi   savod   o’rgatish   jarayonida   o’quvchilarni   tovush   va   harflar   bilan
tanishtirishda,   ularni   sintezlab   o’qishga   o’rgatishda   o’zbek   tilining     fonetik
xususiyatlarini  hisobga olishi zarur.
Savod   o’rgatish   analitik-sintetik   tovush   metodi ga   asosan   olib   boriladi.   So’z
bo’ g’ inga   bo’lin adi, bo’g’indan kerakli      o’rganilayotgan   tovush   ajratilib olinadi,
tahlil   qilinadi,   o’rganiladigan   harf   bilan   sintezlanadi,   shu   asosda       harf   va   butun
o’qish jarayoni   o’zlashtir il ad i .  Bunda o’zbek tili grafik tizimi, tovushlarni yozuvda
belgilash   xususiyatlari   hisobga   olinadi.   Savod   o’rgatishda   o’zbek   tili   grafik
tizimining quyidagi xususiyatlarini hisobga olish muhim ahamiyatga ega.
Tutuq   belgisi   (’)   unli   tovushdan   so’ng   kelsa,   uni   cho’zib   talaffuz   qilishga,
undosh   tovushdan   so’ng   kelsa,   undoshni   unlidan   ajratib   talaffuz   qilishga   xizmat
qilishi haqida ham tushunchalar berilib, asta-sekin uni qo’llashga doir ko’nikma va
malakalar shakllantiriladi.  
O’qishning   dactlabki   bosqichida   orfografik   o’qishdan   foydalaniladi,   asta-
sekin   orfoepik   o’qish   ko’nikmalari   shakllantiriladi.   Talaffuzi   yozilishiga   mos
kelmaydigan   tovushlar   ishtirok   etgan   so’zlar   oldin   orfografik,   so’ngra   orfoepik
o’qib   beriladi   va   ularning   o’qilishi   bilan   yozilishi   taqqoslanadi.   O’quvchilar
muayyan   darajada   tushunchaga   ega   bo’lganlaridan   so’ng   orfoepik   o’qish   mashq
qilinadi.
O’qish   va   yozish   jarayonining   psixofiziologik   tavsifi.   O’qish   ham,   yozish
ham   murakkab   nutq   faoliyati   hisoblanadi.   Bu   jarayonlar   kichik   yoshdagi
o’quvchidan iroda, aql, hatto jismoniy harakatni ham talab qiladi.
Kichik yoshdagi o’quvchini  o’qish ga o’rgatishda quyidagilar kuzatiladi:
1.   Bola   o’qish   paytida   bitta   harfni   ko’radi,   uni   bilish   uchun   rasmlarni   ko’z
oldiga   keltiradi,   rasmlarni   yoki   boshqa   harflarni   eslaydi,   esga   tushirgach,   uni
aytishga   oshiqadi,   biroq   o’qituvchi   aytishga   yo’l   qo’ymaydi,   undan   bo’g’inni
8 aytishni   talab   qiladi.   O’quvchi   ikkinchi   harfni   eslab   olguncha,   birinchisi   esdan
chiqib qoladi yoki ularni qo’shib bo’g’in, bo’g’indan so’z hosil qilguncha,   o’qish
jarayoni sustlashadi.
2.   Ko’pincha   bola   o’qiyotgan   qatorni   yo’qotib   qo’yadi,   harfni,   bo’g’inni,
so’zni qayta o’qishiga to’g’ri keladi. O’quvchining diqqati kengaygan sari bo’g’in
va so’zni butunligicha idrok eta boshlaydi.
O’qishni   muvaffaqiyatli   egallashlari   uchun   o’quvchilarning   idroki,   xotirasi,
tafakkuri va nutqini o’stirishga katta e’tibor berish kerak. 
Fonematik   eshitish   imloviy   malakani   hosil   qilishning   muhim   shartidir.   SHu
bois savod o’rgatish davrida eshitish idrokini o’stirish uchun ham maxsus xilma-xil
mashqlar o’tkazib borish maqsadga muvofiqdir.
Yozuv   jarayonida   o’quvchilar   ruchkani   to’g’ri   ushlashni,   daftarni   to’g’ri
qo’yishni,   harfni   yozishda   yozuv   chiziqlari,   ular   bo’ylab   qo’lni   harakatlantirishni
esda   saqlashi,   harfni   harfga   qanday   ulash,   qatorga   sig’ish-sig’masligini
mo’ljallashi lozim. 
Yozuv jarayonida o’quvchi ruchkani qog’oz ustida sekin, ishonchsizlik bilan
qimirlatadi,   bir   harfni   yozib   to’xtaydi   va   namuna   bilan   solishtiradi,   ba’zan
chiziqdan chiqib ketadi, noto’g’rilarini bo’yab, to’g’rilaydi. 
9 II.Bob. Boshlang’ich sinf ona tili va o’qish darslarida klaster metodidan
foydalanish.
2.1 O'qish malakalari va ularni takomillashtirish usullari.
Dastur   talablarini   to'liq   bajarish   va   amalga   oshirish   uchun,   birinchi   navbatda,
o'qish   ko'nikmalarini   to'g'ri   va   puxta   egallash   va   takomlllashtirib   borish   zarur.
O'qish   ko'nikmalari   savod   o'rgatish   jarayonida   shakllanadi,   o'qitishning   keyingi
bosqichlarida takomillashadi. 2
O'qish   malakalari   deganda   badiiy   asar   matnini   to'g'ri,   tez,   ongli   va   ifodali
o'qish   tushuniladi.   O'qish   darslarida   o'quvchilarning   o'qish   malakalari
shakllantiriladi va takomillashtiriladi.
O'qish   malakasining   sifatlari   o'zaro   bogiiq   boiib,   ularning   asosi   ongli   o'qish
hisoblanadi.   O'quvchi   matnni   tez   va   to'g'ri   o'qisa-yu,   anglab   o'qimasa   yoki   uning
tez o'qishi natijasida boshqalar matn mazmunini tushunmasa, to'g'ri o'qisa-yu, o'ta
sekin   o'qisa,   nutq   bir-liklari   orasida   to'xtamlarga   e'tibor   bermasa,   matnda   ifoda
etilayotgan   fikr   tushunilmaydi.   Muayyan   tezlikda   va   to'g'ri   o'qish   ongli   o'qishga
xizmat qiladi, to'g'ri, tez va ongli o'qish esa ifodali o'qishning asosi hisoblanadi.
O'qish   malakalarini   egallash   maktabda   o'qitiiadigan   barcha   pred-metlarni
muvaffaqiyatli   o'zlashtirishning   muhim   sharti   hisoblanadi.   O'qish   faoliyatning
asosiy turi bo'lib, o'quvchilarni g'oyaviy-siyosiy, aqliy, estetik va nutqiy tomondan
rivojlantirish   uchun   juda   katta   imkoniyat   yaratadi.   Bu   jarayon   esa   o'qish
malakalarini   o'stirish   va   takomillashtirish   ustida   tizimli   va   maqsadga   muvofiq
ishlashni talab qiladi.
O'qish malakasini egallash ancha murakkab bo'lib, uni shakllan tirish uzoq vaqtni
talab etadi. Ruhshunos olim T. G.Yegorov o'zining ,,O черки   психологии   обучени
детей   чтению "   nomli   asarida   o'qish   malakalarini   shakllantirish   jarayonini   uch
bosqichga   ajratadi:   analitik   bosqich,   sintetik   bosqich   va   avtomatlashgan   bosqich.
Analitik   bosqich   savod   o'rgatish   davriga   to'g'ri   keladi,   bunda   so'zni   bo'g'in-harf
2
  Mirziyoyev Sh.M “ Harakatlar strategiyasi 2017-2021 y” T.: Ma’naviyat, 2017
10 tomonidan   tahlil   qilish   va   bo'g'inlab   o'qish   malakasi   shakllantiriladi.   Sintetik
bosqich  uchun so'zni sidirg'a o'qish xarakterlidir; bunda so'zni ko'rish orqali idrok
qilish va uning talaffuzi so'z ma'nosini anglash bilan asosan mos keladi. O'qish so'z
ma'nosini idrok qilish bilan amalga oshadi. O'quvchilar sintetik bosqichga 3-sinfda
o'tadilar. Bundan keyingt yillarda o'qish  avtomatlasha  boradi.
O'qish   darslarida   asar   ustida   ishlashni   shunday   tashkil   etish   kerakki,   asar
mazmunini   tahlil   qilish   o'qish   malakalarini   takomillashtirishga   yo'naltirilgan
bo'lsin.
To'g'ri   o'qish.   To'g'ri   o'qish   deganda   xato   qilmasdan,   yanglishmasdan   o'qish
tushuniladi, ya'ni to'g'ri o'qish so'zning tovush-harf tarkibini, grammatik shakllarini
buzmasdan,   so'zdagi   tovush   yoki   bo'g'inni   tushirib   qoldirmay,   boshqa   tovushni
qo'shmay,   harflar   o'r-nini   almashtirmay,   aniq   talaffuz   qilib,   so'zga   urg'uni   to'g'ri
qo'yib   o'qish   hisoblanadi.   M.Odilova   va   T.Ashrapovalar   ,,Adabiy   talaffuz
me'yorlariga qo'yilgan barcha talablar to'g'ri o'qish ko'nikmasiga ham taalluqlidir",
—   deb   ta'kidlaydilar.   Rus   metodisti   Yakovleva   to'g'ri   o`qishga   quyidagicha   ta'rif
bergan: ,,To'g'ri o'qish  —  bu materialning tovush tomonidan xatosiz va bir tekisda
ravon   nusxa   ko'chirishdir".   Demak,   to'g'ri   o'qish   so'zning   tovush   tarkibini,
grammatik shaklini buzmasdan adabiy-orfoepik me'yorlar asosida o'qishdir.
Boshlang'ich sinf o'quvchilarida idrok etish, talaffuz qilish va matn mazmunini
tushunish   o'rtasida   puxta   sintez   yo'q   bo'lgani   uchun   ular   o'qishda   xatoga   yo'l
qo'yadilar. Bu esa matn mazmunini tushunishni qiyinlashtiradi.
To'g'ri   o'qish   so'zning   uzun-qisqaligiga,   o'quvchining   so'z   boyligiga,   ya'ni
so'zning leksik ma'nosini  qanchalik bilishiga hamda so'zning bo'g'in va morfemik
tarkibiga   bog'liq.   O'quvchilar   ko'pincha   quyidagi   sabablarga   ko'ra   xatoga   yo'l
qo'yadilar: 
1.   So'zni   talaffuz   qilish   bilan   uning   ma'nosini   tushunish   o'rta
sida   puxta   sintez   bo'lmagani   uchun   bola   so'zning   oldin   tovush   to-
monini   ko'radi,   uni   talaffuz   qilishga   oshiqadi.   So'zning   ma'nosini   esa
c'tibordan chetda qoldiradi.
11 2. So'z   ko'p   bo'g'inli   bo'lib,   bola   uni   oldin   eshitmagan   bo'lsa,
xatoga yoi qo'yadi.
 3. So'zning ma'nosini bilmaslik tufayli xatoga yo'l qo'yadi.
 4.Tez o'qiyman deb xatoga yo'l qo'yadi.
 5.To'g'ri  o'qish  yorug'likka va yorug'likning tushishiga ham bog'liq.
  6.Undosh   tovush   so'zning   o'rtasida   va   oxirida   kelgan   yopiq
bo'g'inli so'zlarni o'qishda qiynaladilar.
Xato o'qishning  oldini olish uchun quyidagilar e'tiborga olinadi:
1. Matnni   o'qitishdan   oldin   undagi   o'qilishi   qiyin   so'z,   birikma
va   gaplarni   aniqlash   va   ular   ustida   ishlash   usullarini   belgilab   olish.
Tuzilishi murakkab so'zlarni bo'g'inlab o'qilishini mashq qildirish.
2. Matnni   o'qishdan     oldin   uning   mazmunini   tushunishni   qi-
yinlashtiradigan       so'zlarning       lug'aviy     ma'nosini       tushuntirish.       So'z
ma'nosini izohlash usullarini aniqlash.
3. Vazifalarni aniq va tushunarli qilib berish.
4. Matnni diqqat-e'tibor bilan o'qishlari uchun sharoit yaratish.
5. Oldin ichda o'qitish, so'ng ovoz chiqarib o'qitish.
6. O'qitishda   o'quvchilarning   individual   xususiyatlarini   hisobga
olish, ya'ni matnni oson, o'rtacha qiyinlikda va qiyin o'qiladigan o'rinlarini belgilab
olib, unga kuchi yetadigan o'quvchilarga oldindan taqsimlab berish.
7. O'quvchilarning o'qishini muntazam tekshirib turish.
8.   Xatoning   xarakteriga   qarab,     uni   metodik   tomondan   to'g'ri   tuzatish   yo'lini
aniqiash.
9. O'quvchilarni xato qilish mumkin bo'lgan o'rindan ogohlantirib turish.
10. Xatcho'pdan foydalanish.
11. Xato   o'qish   o'quvchining   shaxsiy   ko'ruv   sezgisiga   bog'liq   bo'l-
sa, bu jihatni ham hisobga olish.
12 O'qituvchining   tuzilishi   murakkab   so'zlarni   oldindan   xattaxtaga   yoki   kartonga
bo'g'inlarga   bo'lib   yozib   qo'yib,   o'quvchilarga   ovoz   chiqarib   birgalikda   o'qitishi
yaxshi natija beradi.
O'quvchilar yo'l qo'ygan xato ikki xil yo'l bilan tuzatiladi:
1. O'quvchi     so'z     oxiridagi     qo'shimchani     noto'g'ri     o'qisa,     uni
o'qishdan to'xtatmasdan xatoni to'g'rilash mumkin.
2. Xato   o'qish   bilan   gaplarning   mazmuni   buzilsa,   qayta   o"qitish
usulidan   foydalaniladi.     Bunda   o'quvchiga   o'qigan   matni   yuzasidan
savol berilsa, o'quvchi e'tiborli bo'lib qayta o'qiydi.
Tez   o'qish.   Tez   o'qish   rne'yoriy   tezlikda   o'qish   bo'lib,   bunda   o'qish   sur'ati
matnning mazmunini tushunishdan ajralib qolmasligi  kerak. O'qish tezligi  matnni
tushunish   tezligi   bilan   rnuvofiq   ravishda   o'sib   borishi   lozirn.   O'qilayotgan   asar
mazmunini   o'zlashtirishni,   matn   maz munini   ongli   idrok   etishni   ta'minlaydigan
o'qish  tez o'qish  deyiladi.
O'qish   sifatlarini   yaxshi   o'zlashtirgan   holda   o'quvchilarning   o'qish   sur'ati   bir-
biridan farq qiladi. Bu dastur talablarini bajarmadi, degan gap emas. Og'zaki nutq
tempiga   to'g'ri   keladigan   o'qish   sur'ati   normal   tezlik   hisoblanadi.   Chunki   o'ta   tez
ham, o'ta sekin o'qish ham matn mazmunini o'zlashtirishni qiyinlashtiradi.
O'qish   tezligi   birdaqiqada   o'qiladigan   so'zlarsoni   bilan   belgilanadi.   2005-yilda
e'lon   qilingan   o'qish   dasturida   1-sinfning   2-yarim   yilligida   o'qish   sur'ati   20—25
so'z   (notanish   matnni   o'qish   tezligi   ham   20—25   so'z);   o'quv   yili   oxirida   25—30
so'z;   2-sinfning   i-yarim   yiiiigida   mat nni   o'qish   tezligi   30—35   so'z;   2-yarim
yilligida   40—50   so'z;   3-sinfning   1-yarim   yilligida   60—70   so'z;   2-yarim   yilligida
70—80   so'z;   4-sinfning   1-yarim   yilligida   ichda   ovozsiz   110—130   so'z,   ovozli
o'qishda 90—100 so'z deb belgilangan.
Tajribalar shuni ko'rsatadiki, bir daqiqada bola 250 so'zli matnni o'qisa, undagi
200   ta   so'zni   eslab   qolar   ekan.   Agar   harflab,   bo'g'inlab   o'qisa,   uning   diqqat
markazida so'z emas, bo'g'in bo'ladi. Natijada u so'zlarni eslab qola olmaydi 9
. Bu 4-
sinf   o'quvchilarining   o'qish   tezligiga   tatbiq   etilsa,   125   so'zdan   100   so'zni   eslab
13 qoladi.   Bu   esa   yuqori   ko'rsatkichlarga   erishish   imkonini   beradi.   4-sinfda   bir
daqiqada 170—180 ta so'z o'qiydigan o'quvchilar ham bor.
O'qish   tezligi   to'rt   yil   davomida   to'g'ri   va   ongli   o'qish   bilan   bog'liq   holda   asta
ortib   boradi.   O'qish   tezligini   tekshirganda   o'qituvchi   o'qi-ladigan   materialning
xarakterini,   ya'ni   g'oyaviy-mavzuviy   murakkabligini,   so'z   va   gaplarning
tuzUishini,   ularning   bolalar   nutqida   qay   dara-jada   ishlatilishini,   o'qishning   to'g'ri
va   ongli   boiishini   hisobga   oladi.   O'quvchilarning   o'qish   tezligi   har   xil   bo'ladi,
albatta. O'qituvchining vazifasi barcha o'quvchilarning o'qish tezligini, iloji boricha
bir   xil-likka   keltirishdan   iborat.   O'qish   sur'atini   oshirishda   tez   aytishlarni,
maqollarni   yod   oldirish   va   matnni   ovoz   chiqarib   o'qishni   mashq   qilish   kabilar
samarali usullardan hisoblanadi.
Ongli   o'qish.   Ongli   o'qish   yaxshi   o'qishning   asosiy   sifati   hisoblanadi.   Ongli
o'qish   o'qilgan   matnning   aniq   mazmunini,   asarning   g'oyaviy   yo'nalishini,
obrazlarini   va   badiiy   vositalarining   rolini   tushunib   o'qish,   shuningdek,   asarda
tasvirlangan voqea-hodisalarga o'z munosabatini ifodalay olishdir. Ongli o'qish o'z
navbatida,   o'quvchilarning   zarur   hayotiy   tajribasiga,   so'zning   leksik   ma'nosini,
gapda so'zlarning bog'lanishini tushunishga va bir qator metodik shartlarga bog'liq.
Hozirda   ongli   o'qish   atamasi   adabiyotlarda   va   maktab   tajribasida   ikki   ma'noda:
birinchidan,   o'qish   jarayonini   egallashga   nisbatan   o'qish   texnikasi   ma'nosida,
ikkinchidan,   keng   ma'nodagi   o'qishga   nisbatan   o'qish   sifatlaridan   biri   ma'nosida
qo'llanadi.
Matnni   ongli   o'qish   uchun   o'quvchilar   to'g'ri,   me'yorida   o'qishni   egallagan
bo'lishlari va o'qish jarayonida qiynalmasligi taiab etiladi. O'quvchilar matnni ongli
o'qishlari uchun matn mazmuni va badiiy vositalari jihatidan tahiil qilinadi.
Ongli   o'qishning   muhim   sharti   asar   qurilishi   va   mazmunini   tushunish
hisoblanadi.  O'qituvchi   ongli  o'qishni  matnni   ifodali  o'qishga  (agar   ovoz  chiqarib
o'qilsa) va asar mazmuni yuzasidan berilgan savollarga javobning to'g'riligiga, asar
voqealari   va   qahramonlarning   xatti-harakatiga   bildirgan   munosabatiga   qarab
14 baholaydi.  Ongli   o'qish   va   ifodali   o'qish   bir-birini   taqozo   qiladi,   ammo  bir-biriga
aynan o'xshamaydigan o'qish sifatlaridir.
Ifodali o'qish.  Ifodali o'qish intonatsiya — ohang yordamida asarning g'oyasi va
jozibasini  to'g'ri, aniq, yozuvchi  niyatiga mos ravishda ifodalay bilishdir. „Ifodali
o'qish   adabiyotni   aniq   va   ko'rgazmali   o'qitishning   dastlabki   va   asosiy   shaklidir",
deb ta'kidlaydi metodist olima M.A.Ribnikova. Demak, ,,Ifodali o'qishning asosiy
vazifasi   asarning   mazmunini   va   emotsionalligini   intonatsiya   orqali   o'quvchilarga
ko'rgazmali   qilib   ko'rsatishdir.   Ifodali   o'qishning   aso siy   tamoyili   o'qiladigan   asar
g'oyasi va badiiy qimmatini chuqur tushuntirishdir".
Intonatsiya   (ohang).   Intonatsiya   og'zaki   nutqning   birgalikda   harakat   qiluvchi
elementlari:   urg'u,   nutq   tempi   va   ritmi,   pauza,   ovozning   past-balandligining
yig'indisidir.   Bu   elementlar   bir-biriga   ta'sir   etadi   va   hammasi   birgalikda   asarning
mazmunini,   g'oyasini,   qahramonlarning   turli   kayfiyatini,   ichki   kechinmalarini
ifodalaydi.
O'quvchilar   ifodali   nutq   asoslarini   egallashlari   uchun   muhim   shartlar
quyidagilardan iborat:
1. Nutq jarayonida nafasni to'g'ri olish va to'g'ri taqsimlay bilish.
2. Har   bir   tovushning   to'g'ri   artikulatsiyasi   va   aniq   diksiya   (burro
gapirish) malakasini egallash.
3. Adabiy talaffuz me'yorlarini egallash 12
.
Bu   shartlar   faqat   ifodali   o'qishgagina   emas,   balki   ifodali   nutq-qa,   ya'ni   hikoya
qilishga ham taalluqlidir. O'quvchining har qanday og'zaki hikoyasi ifodali bo'lishi
zarur.
Ifodali   o'qishning   asosiy   vositalaridan   bin   ovozdir.   Ovoz   nafas   bilan   uzviy
bog'lanadi.   Shuning   uchun   o'qituvchi   bolalarning   ifodali   nutqi   ustida   ishlashni
talaffuz qilayotganda  o'z nafasini  boshqara  olish  va ovozdan to'g'ri  foydalanishga
o'rgatishdan   boshlaydi.   Ovoz   kuchi   baland-pastlik,   uzun-qisqalik,   tezlik   (temp),
yoqimli-yoqimsizlik   xususiyatlari   bilan   xarakterlanadi.   O'quvchilar   matn
mazmuniga qarab, baland yoki past ovozda o'qish (gapirish)ga, nutqda tez, o'rtacha
15 yoki   sekin   tempni   tanlashga,   biror   tuyg'uni   ifodalashga   o'rganadilar.   Ifodali
o'qishga o'rgatishda o'quvchilar pauza va logik urg'u bilan ham tanishtiriladi.
Ifodali o'qishga tayyorlanish shartli ravishda uch bosqichga bo'linadi:
1. Asarning   aniq   mazmunini   tushunish,   unda   qatnashgan   shaxs-
larning   xatti-harakatini   tahlil   qilish,   asarning   g'oyasini   belgilash,   ya'ni
asarning   g'oyaviy-mavzuviy   asosini,   uning   obrazlarini   badiiy   vositalari
bilan yaxlit holda tushunish.
2. Matnning   qaysi   joyida   to'xtam   (pauza)   qilishni,   mantiqiy   ur-
g’uning o'rnini, o'qish tempini belgilab olish.
3. O'qishni   mashq   qilish,   muallif   fikrini,   uning   tasvirlangan   voqea-
hodisalarga     va     qatnashuvchi     shaxslarga     munosabatini     ovoz     bilan
ifodalay olish uchun matnni qayta o'qish.
Asarning mazmuni va g'oyaviy yo'nalishini tahlil qilish ifodali o'qishga o'rgatish
bilan bog'lab olib boriladi. Ifodali o'qishga o'rgatishda matn mazmunini tushunish,
muallif   hikoya   qilgan   voqealarga   o'z   munosabatini   bildirish   asosiy   vazifa
hisoblanadi.   O'quvchilarda   ifodali   o'qish   malakasini   shakllantirish   uchun   asarni
o'qituvchining ifodali o'qishi muhim ahamiyatga ega.
2. 2 . Yangi pedagogik texnologiya metodlarining turlari .  BBB va klaster metodi
                      Jamiyatning   xar   bir   fukarosi   XX1   asr   bo`sag`asida   turar   ekan,   o`tgan
yillarni   baholashga   va   kelajak   xayotining   turli   qirralarini   belgilab   olishga
urinishlari   tabiiydir.   Ta`lim   sohalaridagilar   ham   bundan   mustasno   emas.   Ilmiy-
texnikaviy   taraqqiyot   nafaqat   ishlab   chiqarishning   ko`p   sonli   tarmoqlariga   balki
madaniyat   sohasiga,   ijtimoiy   gumonitar   bilimlar   doirasiga   ham   yangi
texnologiyalarni joriy etishni taqazo etmoqda. Shu boisdan keyingi o`n yilliklarda
pedagogik   olimlar   dikkatini   jalb   qilgan   dolzarb   masalalardan   biri   pedagogik
texnologiya (PT) hisodlanadi.
Bu muammoga qiziqish ortganligini quyidagicha izohlash mumkin :
16 - ba`zi   olimlarning   pedagogikadagi   «Zamonaviy   yo`nalish»   deb   an`anaviy
yondoshishlari   va   o`z   imkoniyatlari   doirasida   muammoga   ilk   bor   qo`l   urishlari
(X.Addukarimov, K.Zaripov, T.Nazarov, U.Nishonaliev)
- boshka   guruh   tarafdorlari   ta`limning   bugungi   ahvoliga   qayguradilar   va   uni
inqirozdan   qutqaruvchi   kuch   texnologiyalashtirish   deb   qaraydilar   (I.YA.Lerner,
F.Fradkin va doshkalar).
- uchinchi   guruh   olimlari   texnologiyalashtirishni   ob`ektiv   jarayon   deb,   yangicha
sifatiy   muammolarni   echish   uchun   ta`limni   evolyutsion   bosqichga   ko`tarish
shartlaridan biri ekanligini e`tirof etadilar (M.V.Klarin, M.K.larrik, T.A.Il`ina).
Biz   ham   keyingi   fikrga   kushilgan   holda   PT   ga   taraqqiyot   o`lidan   borayotgan
davlatlarning     ta`lim   sohasidagi   siyosatining   bosh   vazifasida   qarab   kelinganligini
ta`kidlaymiz.
Pedagogik   texnologiyaning   tub   mohiyati,   o`qitishning   an`anaviy   og`zaki
bayon   qilish   usullaridan   voz   kechib,   test,   mustaqil   izlanish,   o`z   fikrini   bayonlash
asosida   komp`yuter   yordamida   o`qitishdan   o`quvchilarni   ko`proq   mustaqil   ta`lim
olishga   undashdan   idorat.   Bunda   o`qituvchi   o`quvchilar   bilim   faoliyatini
boshqaruvchisi, maslahatchi, yakuniy xulosa chiqaruvchi vazifasini bajaradi.
O`quv   jarayonini   pedagogik   texnologiya   asosida   tashkil   etish   sxemasi   1-
rasmda berilgan.
Tuzatishlar kiritish
Umumpeda
gogik
maqsad-lar Xususiy
aniqlashtir
ilgan
pedagogik
maqsadlar Topshiriqlar
(testlar,
kichik
ma`ruzalar,
savollar) O`quv
jara-yoni Yaku-niy
baho-lash
Tuzatishlar kiritish.
17 Ta`lim
 standarti fan (kurs) dasturi va bilim
lari	
darajasida aniqlanadi	
H
ar dir m
avzu bo`yicha talabaning m
utaxassislik	
(fan) uchun birliklarga oid bilim
, ko`nikm
a va	
m
alakalari
 
tashqaridan
 
kuzatiladigan,
 
ish	
Joriy va oraliq baholash uchun	
Talabaning m
ustaqil ta`lim
i uchun	
Y
A
kuniy baxolash uchun	
Taladaning
 bilish
 kobiliyatini faollashtiruvchi	
SH
axsi sifatlariga oid talablar	
M
utaxassislikka oid  talablar1-rasm. Pedagogik texnologiyaning blok – sxemasi.
Bu   sxemada   ham   an`anaviy   o`qitishga   xos   bo`lmagan   belgini   o`quv
maqsadlarini   aniqlashtirilishi,   o`quv   jarayoniga   va   maqsadlariga   uning   natijasiga
karab   tuzatishlar   kiritish   va   izchil   qaytuvchan   aloqani   mavjud   ekanini   ko`rish
mumkin. Quyida pedagogik texnologiya turlarini keltiramiz.
                
BBB metodi
            B  –  bilaman,  B   –  bilib  oldim,  B   –  bilishni  istayman.  Bunda  o`quvchilar
jadvalning   ustunlarini   to`ldiradi.   O`qituvchi   o`quvchilarning   yozganlari
bo`yicha ularnining nimalarni bilishini, Yangi mavzu bo`yicha nimalarni bilib
olganliklarini   va   nimalarni   bilishni   hoqlashini   bilib   ularning   bergan
savollariga javob beradilar.
                                     Guruh bilan ishlash qoidalari
Guruh a`zolarining har biri
  - o’z sheriklariningfikrlarini xurmatg’ilishlari lozim;
18     -   berilgantopshiriqlar   bo’yicha   faol,   ham   korlikda   va   mas`uliyat   bilan
ishlashlari lozim;
  - o’zlariga yordam kerak bo’lganda so’rashlari mumkin;
  - yordam so’raganlarga ko’mak berishlari lozim;
  - guruhni baholash jarayonida ishtirok etishlari lozim;
   - “Biz bir kemadamiz, birga cho’kamiz yoki birga qutilamiz” qoidasini yaxshi
bilishlari lozim.
1-guru h
B/B/B jadvali
Bilaman Bilishni xohlayman Bilib oldim
2 -guru h
B/B/B jadvali
Bilaman Bilishni xohlayman Bilib oldim
19Muxandistlik grafikasi  deganda  nimani
tushunasiz?  3 -guru h
B/B/B jadvali
Bilaman Bilishni xohlayman Bilib oldim
20«Akliy  h ujum» metodi       Aqliy   hujum   hayotda,   ishlab   chiqarishda   qo`llanayotgan   ish   usuli
hisoblanadi. Undan ta`lim jarayonida ham keng foydalanish mumkin. Aqliy hujum
usulidan   da`vat   boshqichida   ham,   anglash   va   fikrlash   boshqichlarida   ham
foydalaniladi.  “Aqliy hujumda”  muhakama uchun biror  muammali  vaziyat,  yangi
tushincha, yangi o`urganilaetgan mavzu olinadi. Tanlangan sohxani oydinlashtirish
uchun   ishtirokchilarning   barchasi   o`z   fikri   muloxazasi,   taklifini   bayon   etadi.
Barcha aytilgan informatsiya qayd etilib, keyin eng maqbuli tanlab olinadi.
         Aqliy hujumni o`tkazganda guruxning barcha katnashchisi  faol ishtirok etishi
kerak. Xech kanday fikr sheklanmaydi va tankid etilmaydi. Notugri bilririlgan fikr
ustidan   kulish   eki   tankid   etish   mumkin   emas.   Akliy   xujum   guruxning   barcha
a`zolarini   ayniksa,   passiv   tartinchok   a`zolarini   faollashtirishi   bilan   foydalidir.
Akliy xujumni tashkil etganda ma`lum me`erga rioya etish kerak. Juda kup kullash
uning   ximmatiga   futur   etkazadi.   Temaga   oid   tushunchalarni   izoxlashda,   mavzuni
yakunlashda   foydalanish   mumkin.   “Aqliy   xujumni”   utkazishda   ma`lum   bir
muammo   eki   tushincha   guruxga   ma`lum   kilindi   va   unda   doir   fikr   va
muloxazalarni,   bilimlarni   baen   etish   taklif   etiladi.   Biror   kishi   fikrlarni   kayd   etib
boradi.  Masalan “Talabaning muvaffakiyatli ukishi uchun ta`sir etuvchi faktorlar”
muxokama   etilsa:   talabaning   faolligi,   bilim   darajasi,   kizikishi,   ta`limning
uyushtirilishi,   texnik   vositalarni   kullashi,   komp`yuterdan   foydalanishi,   darslik   va
kullanmalar   mavjudligi,   ta`lim   jaraenini   rejalashtirilishi,   ta`lim   mazmuni   anik
bulishi,   talabaning   ixtisodiy   ta`minoti,   tarbiyaviy   ishlarning   kuyilishi   va   xakoza
fikrlar   bildirilishi   mumkin.   Keng   va   atroflisha   fikr   baen   eilishiga   erishish
foydalidir.   Barcha   fikrlar   kayd   etiladi.   Sungra   ularning   axamiyati   muxokama
kilinadi. Fikrlarning axamiyatiga karab urnini belgilash xam mumkin.
        Xar   bir   fan   ukituvchisi   “Akliy   xujum”   uchun   tavsiya   etiladigan   temalarni
aniklashi   kerak.   “Akliy   xujum”   kichik   va   katta   guruxlarda   xam   utkazilishi
mumkin. “Akliy xujum” guruxni faollashtiradi, darsni jonlantiradi. “Akliy xujum”
chogida   baen  etilgan   fikrlar   va   takliflarni   urganish   va   eng  makbulini   tanlab  olish
zarur.
21 Asosiy koidalari kuydagilar:
1. Aytilaetgan barcha goyalar bir-biriga nisbatan muhimlikda tengdir.
2. Kiritilayotgan goyalarga nisbatan tanqidning mavjud emasligi.
3. Goyani taqdim etayotgan paytda so`zlovchining gapini bo`lmaslik.
4. So`zlovchiga nisbatan baholovchi komponent mavjud emas.
Metodni ishlatishga kirishmoq…
1-metod-guruhning barcha ishtirokchilariga bir mavzu va bir savol qo`yiladi.
1.   O`qituvchi   o`quv   jarayonida   tashabbusni   o`z   qo`liga   shunday   tarzda   oladi:   u
auditoriyadagi   barcha   talabalarga   savol   beradi   va   qandaydir   maxsus   mavzuga   dahldor
barcha mumkin bo`lgan fikrlarni aytishga so`raydi.
2.   Barcha   hatto,   ahmoqana   goyalarni   ham   aytishga   ruxsat   beriladi.   Aytilayotgan   fikrlar
ichida birgina asosiy mavzu saqlanib qolishi shart.
3. Birortasining ham fikri sharxlanmaydi, tanqid qilinmaydi, baholanmaydi.
4. Asosiy fikrlarni o`qituvchi flip-karta, doskaga yozib oladi yoki ekranda ko`rsatadi.
5.Aqliy   hujum   tugagach,   barcha   goyalar   to`planishi,   guruhlarga   ajratilishi   yoki
kategoriyalarga bo`linishi mumkin.
2-Metod   -   barcha   mavzu   va   savollar   umumiy   yo`nalishi   saqlangan   holda   katta   guruh
tarkibidagi guruhchalarga taqdim etiladi.
1.O`qituvchi umumiy mavzu bo`yicha bir necha, balki 4-6 ta savol tayyorlashi mumkin.
2   Katta   guruh   kichik   guruhchalarga   ajratiladi   va   har   bir   guruhchaga   aqliy   hujum
o`tkazish uchun alohida savol beriladi.
3.   Har   bir   guruhcha   aqliy   hujum   maxsulotini   yozib   olish   uchun   bittadan   kishi   ajratadi,
keyinchalik, jarayon tugashi bilan uni guruhning barcha a`zolariga taqdim etadi.
4.   Goyalar   har   bir   guruhcha   tomonidan   katta   sahifaga   markerdan   foydalanib   yozib
22 olinishi   mumkin.   Shunday   sahifa-plakatning   yuqorisiga   tayyorlangan   savollar   yozib
qo`yiladi.   Sahifa-plakat   jarayonning   oqirida   har   bir   hoqlovchi   nima   yozilgan   va
jamlanganligini ko`rishi uchun ko`yiladi.
5.  Aqliy  hujumning  bu  metodi  vaqtning  qisqacha  dovrida  bir  savolning   bir  necha   jihati
ishlab chiqilishi zarur bo`lgan joyda, ayniqsa, foydalidir.
6. O`qituvchi rahbar-yordamchi sifatida harakat qiladi va bir guruhdan ikkinchi guruhga
aqliy hujum amalga oshirilayotgan paytda o`tib turadi.
23 Xulosa
Dunyoqarashning   shakllanishida   jamiyatda   ustuvor   o‘rin   tutgan   mafkuraviy
g‘oyalar   va   ularning   mohiyatidan   to‘laqonli   xabardor   bo‘lish   o‘ziga   xos
ahamiyatga   ega.   Shu   bois   ta'lim   muassasalarida   yo‘lga   qo‘yilayotgan   ta'lim-
tarbiya,   xususan,   ijtimoiy-gumanitar   va   tabiiy   fanlar   asoslari   mohiyati   bilan
o‘quvchilarni   tanishtirish   jarayonida   O‘zbekiston   Respublikasining   ijtimoiy
hayotida   bosh   mezon   sifatida   e'tirof   etilgan   milliy   istiqlol   g‘oyasi   va   mafkura
mazmunida   ilgari   surilgan   qarashlar   xususida   batafsil   ma'lumotlar   berib   borish,
ularga   nisbatan   o‘quvchilarda   muayyan   munosabatni   shakllantirish   pedagogik
jihatdan samarali yo‘l hisoblanadi.
Dunyoqarash   kishilarning   olam   va   uning   o`zgarishi,   rivojlanishi   haqidagi   ilmiy,
falsafiy,   siyosiy,   huquqiy,   axloqiy,   estetik,     diniy   tasavvurlarning   yig`indisidan
iboratdir. Dunyoqarash ayrim kishilarning, ijtimoiy g`ururning, sinf yoki umuman
jamiyatning     faoliyati   yo`nalishini   va   voqelikka   munosabatini   belgilaydi.     Ilmiy
bilimlar   dunyoqarash   tarkibiga   qo`shilgach,   insonning   yoki   g`ururning   tevarak
atrofidagi   ijtimoiy   va   tabiiy   borliqqa   bevosita     amaliy     yo`l     tutish   maqsadiga
xizmat qiladi.
       Dunyoqarash ijtimoiy   borliqning   in`ikosidir.   Unda   ijtimoiy turmush aks
etadi   va   u   muayyan   tarixiy   davrda   insoniyat   erishgan     bilimlar   darajasiga   hamda
ijtimoiy tuzumga bog`liq bo`ladi.
24 Foydalanilgan adabiyotlar 
1. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. T.: O’zbekiston,1992.
2. Mirziyoyev   Sh.M.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik-   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.T.:
O’zbekiston 2020. y
3. Mirziyoyev   Sh.M   “   Harakatlar   strategiyasi   2017-2021   y”   T.:   Ma’naviyat,
2017
4. Mirziyoyev  Sh.M  “  Buyuk  kelajagimizni   mard  va oliyjanob  xalqimiz bilan
birga quramiz.T.:O’zbekiston, 2017
5. O’zbekiston   Respublikasining   “   Ta’lim   to’g’risida”gi   Qonun.   Barkamol
avlod – O’zbekiston taraqqiyotining poydevor. T.:Sharq,1997
6. Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi.   Barkamol   avlod   –   O’zbekiston
taraqqiyotining poydevor. T.:Sharq,1997
7. Shovkat   Mirziyoyev   erkin   va   farovon,   demoktratik   o’zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz T.: 2020 y.
8.  Shovkat Mirziyoyev buyuk kelajagimizni mart va oliy janob halqimiz bilan
qulaylik T.: 2019 y.
9. Shovkat   Mirziyoyev   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfatlarini   taminlash   –
yurt taraqqiyoti va halq farovonligi garovi T.:2019 y. 
10. Qosimova   K.,   Matjonov   S.,   G’ulomova   X.,   Yo’ldosheva   Sh.,   Sariyev   Sh.
“Ona tili o’qitish “ T.:  2009 – 100 -163 b
11. Uzviylashtirilgan   o’quv   dasturi.   T.   Yangi   yo’l   oliy   graf   servisi    
2017 y 40-68 b
Elektron ta’lim resurslari:
www.pedagog.uz
www.ziyonet.uz
www.edu.uz
www.kasu.uz
25