Boshlang’ich sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida so’z turkumlarini o’rgatish metodikasi.

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM ,  FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
T ERMIZ DAVLA T UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM
KAFEDRASI (SIRTQI) “BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT
TARBIYAVIY ISH” YO’NALISHI
4-KURS 406-GURUH TALABASI
NORMO’MINOVA SHALOLA G’AYRAT QIZINING
“ONA TILI O’QITISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
KURS ISHI
                                  
Mavzu:  Boshlang’ich sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida so’z
turkumlarini o’rgatish metodikasi.
Bajardi:         _______________________
Qabul qildi:    _______________________
TERMIZ-2023 
1 Mavzu:Boshlang’ich sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida so’z
turkumlarini o’rgatish metodikasi.
REJA:
Kirish ........................................................................ .................. ....................3
I.Bob.  Boshlang’ich sinf darslarida so’z turkumlarini o’rgatish metodikasi.
1.1. Ona tili boshlang’ich sinflarda asosiy fanlardan biridir.  ..................................5
1.2 Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’l so’z 
turkumini o’rgatish  metodikasi.  ........................................................................14
II.Bob. Boshlang’ich sinf ona tili darslarida ot va son so’z turkumini o’rgatish
metodikasi
2.1  Boshlang’ich sinf ona tili darslarida ot so’z 
turkumini o’rgatish metodikasi ..........................................................................20
2.1 Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida  son – so‘z turkumini o‘rganish bosqichlari va 
o‘rganish bo‘yicha  dars ishlanma ......................................................................23
Xulosa .............................................................................................................31
Foydalanilgan adabiyotlar ..............................................................................33
2 Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi:   Maktabda o‘quv predmeti sifatida tilni
o‘rganish tizimi tilning barcha tomonlarini, yani fonetikasi, leksikasi, so‘z yasalishi
va   grammatikasi   (morfologiya   va   sintaksis)ning   o‘zaro   ichki   bog‘lanishlariga
asoslanadi.
                    Tilning   barcha   tomonlari   o‘zaro   bog‘lanishining   ko‘p   qirraliligi   va
murakkabligi, ularning dialektik birligi, avvalo, uning aloqa vositasidagi vazifasida
namoyon  boiadi.   Aloqa   vositaligi   tilning  muhim   xususiyati,   asosidir.   Bu   vazifani
tilning   har   bir   qismi   boshqa   qismlar   bilan   o‘zaro   bog‘lanishda   bajaradi.   Har   bir
so‘zga   xos   bo‘lgan   tovush   shakli   kishilarga   aloqa   uchun   imkoniyat   yaratadi.
Ammo   so‘zning   to vush   qurilishi,   shakli   mazmunsiz,   aqlga   to‘g‘ri   kelmaganidek,
o‘zicha   yashamaydi.   Istalgan   tovushlar   yig‘indisi   emas,   balki   ma’lum   ma’no
bildiradigan   tovushlar   yig‘indisigina   aloqa   maqsadiga   xizmat   qilishi   mumkin.
Tilning   har   bir   tomonining   xususiyati   undagi   til   birliklarining   o‘ziga   xosligida
namoyon   bo‘ladi.   Fonetika   uchun   bunday   til   birligi   nutq   tovushlari,   fonemalar;
leksikologiya   uchun   ma’nosi   va   qo‘llanishi   nuqtai   nazardan   so‘z;   grammatika
uchun   so‘z   shakllari,   shuningdek,   so‘z   birikmasi   va   gap;   so‘z   yasalishi   uchun
morfema, tuzilishi va yasalishi jihatdan so‘z hisoblanadi.
1.Tilning   barcha   (leksik,   fonetik,   so‘z   yasash,   grammatik)   tomonlari   o‘zaro
bog‘liqligini   va   ularning   har   biri   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega   ekanini   hisobga
olib,   o‘quvchilar   tilni   ongli   o‘zlashtirishlari   uchun   tilning   har   bir   tomoni
xususiyatlarini   va   ular   o‘rtasidagi   bog‘lanishni   o‘zlashtirishlari   zarur.   Shularni
hisobga   olib,   kichik   yoshdagi   o‘quvchilar   tilning   talaffuzi,   grafik,   leksik,   so‘z
yasalishi  va grammatik tomonlarining o‘zaro bog‘lanishi  mohiyatini  tushunishlari
uchun dastur materialini o‘rganishda tilning aloqa vazifasi yetakchi ekani nazarda
tutiladi,   ya’ni   kishilar   bilan   aloqa   jarayonida   tilning   barcha   tomonlari   birgalikda
foydalanilishi hisobga olinadi. Shu maqsadda tilning fonetik tomonini o‘rganishda
so‘zning   ma’no   va   talaffuz   jihatdan   biriik   hosil   qilishini,   tovushning   so‘z
ma’nosini farqlashdagi o‘rnini tushuntirishga katta ahamiyat qaratiladi.
3      ,,So‘z“ mavzusi o‘tilayotganda o‘quvchilar tomonidan so‘zning talaffuzi, leksik
ma’nosi,   morfologik   tarkibi,   grammatik   belgilari,   yasalishi,   nutqda   ishlatilishi   va
yozilishini   yaxlit   tushunishga   asosiy   diqqat   qaratiladi.   Bunda   o‘qituvchi   so‘zning
nom bo‘lib xizmat qilishini ham, morfemik tarkibi va leksik ma’nosining bir-biriga
ta’sirini ham o‘quvchilaming tushunib olishlariga erishishi lozim.
          ,,Gap“   mavzusini   o‘rganish   vaqtida   esa   ishning   asosiy   yo‘nalishi   nutqda
gapning   til   birligi   sifatidagi   vazifasini   tushuntirish   va   o‘quvchilarda   og‘zaki   va
yozma   nutqlarida   gapdan   oson   foydalanish   ko‘nikmasini   shakllantirish
hisoblanadi.
      Kurs   ishining     maqsadi:               Ma’lumki,   ma’no   bildiradigan   tovushlar
yig‘indisi   so‘zdir.   Tilning   lug‘at   boyligi,   leksikasi   fikr   ifodalash   uchun   xizmat
qiladigan o‘ziga xos qurilish materialidir.
Kurs ishining vazifasi: Tilning lug‘ati qanchalik boy bo‘lsa ham grammatikasiz
u o‘lik hisoblanadi. Tilning lug‘at boyligi o‘z-o‘zicha aloqa vazifasini bajarmaydi.
Aloqa   maqsadida   xizmat   qilish   uchun   lug‘at   boyligidagi   so‘zlar   bir-biri   bilan
grammatik   jihatdan   o‘zaro   bog‘lanib,   gap   tuziladi.   Mana   shu   tuzilgan   gap   orqali
fikr ifodalanadi.
Kurs   ishining   ob’ekti         1-4-sinflarda   ona   tilini   o‘rganish   tizimi   fonetika,
leksikologiya,   so‘z   yasalishi   va   grammatikaning   o‘zaro   bog‘lanishi   mohiyatini
hisobga   olgan   holda   tuziladi.   Bu   hoi   dastur   materiallarini   o‘rganish   tartibini
belgilashda   ham,   ta’lim   mazmunini   (dastur   bo‘limlari   o‘rtasidagi   uzviy
bog‘lanishni) aniqlashda ham hisobga olinadi.
Kurs   ishining   predmeti: .Tilning   barcha   jihatlarining   bir-biriga   ta’siri   uning
aloqa   quroli   vazifasida   namoyon   bo‘ladi.   Tilning   asosiy   birligi   sifatida   aloqa
maqsadida so‘zni to‘g‘ri talaffuz qilish yoki yozish, shu tilda so‘zlashuvchi barcha
kishilarga   bir   xilda   tushunarli   bo‘lishi,   gapda   grammatik   jihat dan   to‘g‘ri   tuzilishi
kerak.
       Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:  Kurs ishi kiris qismi, ikkita bob, to’rta reja,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat
4 I.Bob.  Boshlang’ich sinf darslarida so’z turkumlarini o’rgatish metodikasi.
1.1. Ona tili boshlang’ich sinflarda asosiy fanlardan biridir.
Ona   tili   boshlang’ich   sinfda   asosiy   o’rinni   egallar   ekan,   har   bir   o’quvchida
ona tiliga qiziqish va muhabbatni tarbiyalash zarur.
Boshlang’ich  sinflarda  ona  tili  mashg’ulotlari   turi  va  mazmuni  quyidagilarni
o’z ichiga oladi:
1. O’qish,   yozuv,   grammatik   materialni   o’rganish,   kuzatishlar   hamda
o’quvchilarning ijtimoiy faoliyatlari bilan bog’liq holda ularning og’zaki va yozma
nutqini o’stirish.
2. Birinchi   sinfga   kelgan   bolalarga   savod   o’rgatish,   ya’ni   ularni   elementar
o’qish va yozishga o’rgatish, bu kamchiliklarni malakaga aylantirish.
3. Adabiy   til   normalarini,   ya’ni   imloviy   va   punktuasiyasi   savodli   yozuvni,
orfoepik to’g’ri talaffuzni o’rganish nutq va uslubiy elementlarni egallash.
4. Grammatika,   fonetika,   leksikadan   nazariy   materiallarni   o’rganish,   tildan
ilmiy tushunchalarni shakllantirish.
5. O’quvchilarni o’qish va grammatika darslari orqali badiiy, ilmiy-ommabop
va boshqa adabiyotlar namunasi bilan tanishtirish, ularda adabiy asarni idrok etish
ko’nikmasini hosil qilish.
Bu   vazifalarning   hammasini   boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   fani   hal   etadi   va
boshlang’ich sinflar ona tili dasturida aks etadi. 1
Dastur   davlat   hujjati   bo’lib,   unda   o’quv   fanining   mazmuni   va   hajmini
shuningdek, shu fandan bilim, ko’nikma va malakalar darajasiga qo’yilgan asosiy
talablarni   belgilaydigan   bo’ladi.   Dastur   talablarini   o’qituvchi   va   o’quvchilar
bajarishlari shart, uni kengaytirish va qisqartirishga yo’l qo’yilmaydi.
Boshlang’ich sinflarning ona tili dasturi ikki qismdan iborat:
1. Uqtirish xati.
2. Asosiy qismi.
1
  Sh.M. Mirziyoyev “Erkin va farovon demokratik O’zbekiston Davlatini birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y 56-b.
5 Uqtirish   xatida   ona   tili   fanining   tutgan   o’rni,   uning   vazifalari   ko’rsatilib,
metodik   yo’l-yo’riqlar   beriladi.   Dasturning   asosiy    qismi 
3   bo’lim,   u   har   bir   sinfda   o’quvchilar   o’zlashtirishi   lozim   bo’lgan   bilim   va
ko’nikmalar   hajmi   ko’rsatilgan.   Dasturning   bo’limlari:   “Savod   o’rgatish   va   nutq
o’stirish”,   “O’qish   va   nutq   o’stirish”,   “Grammatika,   imlo   va   nutq   o’stirish”dan
iborat.   Har   bir   bo’lim   bir   necha   qismlardan   iborat.   Masalan,   “O’qish   va   nutq
o’stirish” bo’limi, “Sinfda o’qish” va “Sinfdan tashqari o’qish”ni; sinfda o’qish 
o’z   navbatida   “O’qish   mashg’ulotlarini”,   “Matn   ustida   ishlash”   qismlarini   o’z
ichiga oladi va h.
6 Tekshirish uchun savol va topshiriqlar:
1. Ona   tilini   o’qitish   tarixiga   tavsif   bering.   Kamchiliklarning   sabablari
nimada edi?
2. 50-90-yillarda   boshlang’ich   sinflarda   ona   tilini   o’qitishda   qanday   ijobiy
siljishlar bo’ldi?
3. Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   mashg’ulotlarining   turi   va   mazmunini
sharhlang.
4. Boshlang’ich sinf ona tili dasturi tuzilishi va mazmunini tushuntiring.
5. Boshlang’ich sinflar ona tili dasturiga o’z munosabatingizni bildirib, taqriz
yozing.
6. “Ona tili – boshlang’ich sinflarda o’quv fani” mavzusida qisqacha ma’ruza
tayyorlang.
7. Dasturning “Savod o’rgatish va nutq o’stirish” bo’limini sharhlang.
8. Dasturning “O’qish va nutq o’stirish” bo’limini izohlang.
9. Dasturning “Grammatika va imlo o’stirish” bo’limini izohlang.
Tayanch   atamalar:   yaxlit   so’z   metodi,   analitik-sintetik   ishlar,   aqliy   faollik,
o’qitishning   istiqboli,   dastur,   davlat   hujjati,   dastur   talablari,   uqtirish   xati,   dastur
qismi,   bilim,   ko’nikma,   malaka,   o’qish,   yozuv,   ona   tili,   bog’lanishli   nutq,   ta’lim,
tarbiya.
7 Grammatika   ikki   qismdan:   morfologiya   va   sintaksisdan   iborat.   Morfologiya
so'zlarning   tuzilishi   va   o'zgarishi,   so'z   turkumlarini   o'rganuvchi   sohadir.   So'z
turkumlari   va   ularning   xususiyatlarini   tekshirish   morfologiyaning   muhim
vazifalaridandir.   Ma'lumki,   so'zlar   turli   grammatik   ma'nolarni   ifodalaydi.
Grammatik ma'no ifodalashiga  ko'ra so'zlar  har xil  shakllarda bo'ladi. So'zlardagi
bunday   shakllarni   ham.morfologiya   o'rganadi.   Morfologiya   atamasining   morfo   -
shakl,   logos   -   so'z   ekanligi   ham   uning   so'z   shakllari   haqidagi   ta'limot   ekanligini
ko'rsatadi. 2
Til   sathi   sifatida   morfologiya   nisbatan   qamrovdor   bo'lib,   so'z   shakllari.
so'zlarning   tuzilishi   va   o'zgarishi,   so'z   turkumlari,   ulaming   qonuniyatlanni
o'rganuvchi ta'limotdir.
So'z   shakllari.   So'z   shakllari   hodisasi   tilshunoslikdagi   o'ziga   xos   hodisalardan
biridir.   Unda   ma'lum   so'zning   o'z   lug'aviy   ma'nosini   saqlagan   holda   turli
shakllarda qo'llanilishi tushuniladi. Masalan, kitob, kitobi, kitobdan, kitobimiz.
So'z   shakllarining   o'zgarishi   dastlab   shu   so'zning   lug'aviy   ma'nosiga   daxldor
bo'lib.   uni   qaysi   turkumga   mansubligini   belgilaydi   va   shu   turkumga   xos
qo'shimchalar asosida o'z shaklini o'zgartiradi.
  Masalan, daraxt, odam, gul so'zlari  ot turkumiga xos bo'lib o'z shaklini otga xos
bo'lgan   kelishik,   egalik,   ko'plik   qo'shimchalarini   olgan   holda   o'zgartiradi:
daraxtim, daraxtlar, daraxtning. Sifat turkumiga xos so'zlar esa shu turkumga xos
daraja   hosil   qiluvchi   vositalarni   qabul   qilgan   holda   o'z   shaklini   o'zgartiradi.
Masalan,   qizil,   qizg'ish,   qizilroq.   So'z   shakllarini   o'zgarishidagi   bu   holat
belgilangan,   turg'un   holat   emas.   So'z   shakllarini   o'zgarishi   uchun   asos   bo'ladigan
qo'shimchalar,   so'zlaming   muayyan   turkumga   taalluqli   ekanligini   belgilashda
muhim   bo'lsa-da,   boshqa   turkumga   xos   qo'shimchalarni   ayniqsa,   otlardagi
kelishik,   egalik   ba'zan   ko'plik   qo'shimchalarini   boshqa   turkunidagi   so'zlar   olgan
holda   o'z   shaklini   o'zgartadi.   Masalan,   kattaning,   kattalar,   mening,   ko'pdan   va
boshqalar.
2
 Sh.M. Mirziyoyev “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak”.
–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -104-b.
8 So'z   shakllarining   o'zgarishi   ikki   holatni   yuzaga   keltiradi.   Birinchidan,   so'z
shakli o'zgarganda, so'zdagi asosiy ma'noga qo'shimcha ravishda grammatik ma'no
ifodalanadi. Masalan. bolalar so'zidagi  -lar qo'shimchasi  orqali ifodalangan ma'no
ko'plik ma'nosidir. Ikkinchidan, so'z shaklining o'zgarishi gapda so'zlaming o'zaro
birikishini   ta'minlaydi:   ishdan   kelmoq   birikmasidagi   qo'shimcha   ushbu   so'zlarni
biriktirgan.
Ko'rinadiki,   so'z   shakllarini   o'zgarishi   natijasida   morfologik   shakl   va   sintaktik
shakl   vujudga   keladi.   Morfologik   shakl   yasovchi   qo'shimchalar   yordamida,
sintaktik   shakl   esa   so'z   o'zgartiruvchi   qo'shimchalar   orqali   hosil   bo'ladi.   Bundan
tashqari   tilda   so'z   yasalishi   uchun   xizmat   qiladigan   so'z   yasovchi   qo'shimchalar
mavjud bo'lib, ular bir butun holda so'zning morfologik tuzilishini belgilaydi.
9 Grammatika va uning vazifalari
Grammatika   tilshunoslik   fanining   nazariy   bo'limlaridan   biri   bo'lib,   gapda
so'zlaming   o'zgarishi   va   birikishi   haqidagi   qoidalarni   o'rgatadi.   Grammatika
atamasining   ikki   ma'nosi   mavjud,   Birinchidan   grammatika   tilning   muayyan
tarkibiy   qismi   grammatik   qurilishini   ifodalasa,   ikkinchidan   shu   grammatik
qurilishga   xos   qoidalarni   umumlashtirib,   uni   ilmiy   asosda   o'rganuvchi   fanni
bildiradi.
Tilning   grammatik   qurilishi   grammatikaning   tekshirish   obyektidir.   Ma'lumki,
har   qanday   tilning   o'ziga   xos   grammatik   qurilishi   mavjud   bo'ladi.   Tilning
grammatik   qurilishi   muayyan   tilning   boshqa   tillardan   farqlovchi   o'ziga   xos
belgilaridan   biridir.   Shu   boisdan   grammatika   tilning   eng   yuqori,   oliy   shaklidir.
Binobarin grammatikasiz fikr ifodalab bo'Imaydi.'Tilning grammatik qurilishi o'z-
10 o'zidan vujudga kelmaydi. U nutq jarayonida tilning fonetik ya lug'aviy tomonlari
bilan bog'liq holda borliqdagi narsa va hodisalarni umumlashtirish asosida vujudga
keladi.   Biroq   grammatika   tilning   boshqa   sohalariga,   chunonchi,   lug'at   tarkibiga
ko'ra ham keng qamrovlidir.
Chunki   grammatikada   faqat   so'zlar   emas,   balki   ular   orasidagi   munosabatlar
ham ifodasini topadi ya'ni  tildagi har bir so'z lug'aviy ma'no ifodalaydi. Biroq bu
ma'nolarning o'zi  bilan  fikr  ifodalanmaydi. Ko'rinadiki,  so'zlar   nutqda grammatik
jihatdan shakllangan bo'lsa o'zaro bir-biri bilan bog'lansagina fikr ifodalash uchun
xizmat qiladi. Shunday ekan har qanday so'z birikmalari va nutqning asosida so'z
votadi.   Shu   jihatdan   tilning   grammatik   qurilishi   lug'at   tarkibi   bilan   chambarchas
bog'langandir.
Grammatika   tilning   eng   oliy   ko'rinishi   sifatida   yakka   birliklar   asosida   emas
umumlashmalar   asosida   vujudga   keladi.   Masalan,   kitob,   daraxt,   bola,   talaba.   gul
sp'zlari turli predmetlaming nomini bildiruvchi so'zlardir. Biroq ular grammatikada
bir   grammatik   kategoriya   -   ot   turkumidir.   Bu   holat   grammatik   umumlashmadir.
Shu   asosida   grammatika   tildagi   so'zlar   uchun   umumiy   bo'lgan   hodisalarni
o'rganish   asosida   ularni   muayyan   tizimda   birlashtiradi.   Ikkinchidan
grammatikadan   tashqarida   so'zlar   til   uchun   oddiy   material,   ular   grammatik
munosabatlar   asosida   birikadi.   Demak,   grammatika   tildagi   lug'aviy   materiallami
ma'lum maqsadlarga ko'ra ishlatish vazifasini ham bajaradi.
Tilning   grammatik   qurilishining   muhim   xususiyatlaridan   biri   uning
takomillashib   o'zgarib   borishidir.   Bunday   o'zgarishlar   jamiyat   taraqqiyotidagi
obyektiv   qonunlar   asosida   vujudga   keladi.   Ammo   tilning   grammatik   qurilishi   til
uchun   umumiy   bo'lgan   normalarga   qoidalarga   bo'ysinadi.   Masalan,   adabiy   tilda
ega gapning birinchi qismida kelishi yoki aniqlovchi aniqlanmishdan oldin kelishi:
keng   dala,   moviy   ko'l,   ulkan   tog';   qaratqich   bilan   qaratmishning   shaxs   va   sonda
moslashib kelishi: mening do'stim, uyning eshigi, kitobining varag'i -til normalari
asosidagi   hodisalardir. Bu normalar grammatikada ham grammatik qurilishga xos
qonun-qoidalar asosida o'z ifodasini topadi.
11 So'zning lug'aviy va grammatik ma'nolari
So'zlar   obyektiv   bog'liq   bo'lgan   narsa   va   hodisalar   haqidagi   tushunchalarni
ifodalaydi.   Bunday   tushunchalarning   ifodalanishi   so'zning   lug'aviy   ma'nosidir.
Masalan,   paxta   so'zi   asosida   oppoq,   yumshoq   predmetni   tushunilishi   shu   so'zda
mavjud bo'lgan lug'aviy ma'nodir.
So'zlar   lug'aviy   ma'no   ifodalashiga   ko'ra   tilda   o'ziga   xos   mustaqillikka   ega
bo'lgan,   lug'aviy   jihatdan   shakllangan   birliklardir.   Lug'aviy   ma'no   so'zlaraning
birlamchi,   asosiy,   nutqdan   tashqaridagi   ma'nosi   bo'lib,   shu   ma'no   orqali   so'zlar
narsa   -hodisalar   haqidagi   tushunchalarni   ifodalaydi.   Tushuncha   esa   narsa-
hodisalaming   kishi   ongida   aks   etishidir.   So'zlar   lug'aviy   ma'nosiga   ko'ra
leksikalogiyaning tekshirish obyektidir.
Nutqda   so'zlar   faqat   lug'aviy   birlik   bo'lib   qolmaydi,   balki   nutq   vositasiga
aylanadi,   ya'ni   o'zaro   birikadi,   bog'lanadi.   Bu   jarayonda   so'zlar   turli   qo'shimcha
ma'nolarni   ifodalaydi.   Turli   munosabatlarni   bildiruvchi   bunday   ma'nolar   lug'aviy
ma'nodan tashqaridagi qo'shimcha grammatik ma'nodir.
12 Grammatik   ma'no   so'zning   shakliy   ma'nosidir.   Masalan.   kitoblar   so'zida
grammatik   ko'plik   ma'nosi   mavjud   bo'lsa,   kitobning   so'zida   kelishik   ma'nosi
mavjud.   Grammatik   ma'no   o'zaro   munosabatlarni   ifodalashi   bilan   birga   so'zlar
uchun umumiy bo'lgan ma'nolarni ham o'zida birlashtiradi. Masalan, biz a'lo o'qish
uchun harakat qilamiz gapidagi egalik, shaxs-son va zamon ma'nolari munosabatni
anglatsa,kitobning,   uyga,   darsdan   so'zlaridagi   qo'shimchalar   ushbu   so'zlar   uchun
umumiy   ma'no-kelishik   ma'nosidir.   Lug'aviy   ma'noga   qo'shimcha   ravishda   bu
xildagi turli ma'nolarni ifodalanishi grammatik ma'no deyiladi. 3
Grammatik   ma'no   umumiydir.   Jumladan,   otlardagi   egalik,   kelishik,   ko'plik
ma'nolari grammatik ma'nolardir. Grammatik ma'nolarni hosil qiluvchi turli usullar
mavjud:
l.Qo'shimchalar.   So'zlarning   o'zak   va   negiziga   turli   qo'shimchalar   qo'shilishi
orqali   grammatik   ma'no   hosil   bo'ladi.   Masalan,   kitoblar,   bolalar,   uydan,   ishdan,
ishga, oq,  yozish  kabi.
2. Yordamchi so'zlar.  Yordamchi so'zlar, asosan, ko'mak-chilar mustaqil so'zlar 
bilan birikib grammatik ma'no ifodalaydi.Masalan:  Otabek Rahmatning bu so'zini 
samimiyat bilanqarshi oldi.  (A. Qod.)
3. So'z tartibi.  So'zlarning gapda o'rin almashuvi grammatikma'no ifodalashga 
xizmat qiladi. Masalan,  uzoqdan katta uyko'rindi, -uy uzoqdan katta ko'rindi.
4. So'zlarni takrorlash.  Nutqda so'zlarni takror holda ishlatishorqali grammatik 
ma'no hosil bo'ladi.  Olcha va shaftolilar g'ij -g'ij, shoxlarining boshlari yerda .(O.)
5. Ohang.  Gap yoki so'zlarni turli ohanglarda aytilishi hamgrammatik ma'no 
ifodalashga xizmat qiladi. Masalan, Fotima keldi.(darak gap), Fotima keldimi? 
(so'roq gap), Fotima keldi ! (his -hayajon gap).
6. So'zlarni juftlash.  So'zlarni juftlash ham grammatik ma'nohosil qiladigan 
vositalardandir. Masalan,  katta -kichik, yaxshi -yomon  kabi So'zlarning juftlanishi 
natijasida  kattalar hamkichiklar ham, yaxshilar,  yomonlar ham, xullas, 
hammaningifodalanishi ham grammatik ma'nodir.
3
  Adizov B. R. Boshlanqich ta'limni ijodiy tashkil etishning nazariy asoslari. 13.00.01. — pеdagogika nazariyasi va tarixi. — T.:2003 y, 44 b.
13 1.2 Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’l so’z turkumini o’rgatish
metodikasi.
                Fe’l   ustida   ishlashda   izchillik,   bo’limlar   orasidagi   bog’lanish,   dastur
materialining   hajmi,   uni   har   bir   sinfda   o’rganish   usullari   va   vositalari   shu   so’z
turkumini   o’rganish   vazifasi,   uning   lingvistik   xususiyatlari   va   kichik   yoshdagi
o’quvchilarning   bilish   imkoniyatlariga   qiziqishlariga,tasavvuriga   qarab
belgilanadi.,,Fe’l"   mavzusini   o’rganishda   asosiy   vazifalar:   so’z   turkumi   sifatida
fe’l   haqida   dastlabki   tushunchani   shakllantirish,   o’quvchilar   nutqini   fe’llar   bilan
boyitish hamda og’zaki va yozma nutqda fe’ldan to’g’ri foydalanish ko’nikmasini
o’stirish,   o’quvchilarning   aqliy   faoliyatini   rivojlantirish,   grammatik   mavzu   bilan
bog’liq   holda   ayrim   imloviy   qoidalarni   o’zlashtirish   hisoblanadi.   Bu   vazifalar
birbiri   bilan   bog’liq   holda   hal   etiladi.   Fe’lning   lingvistik   xususiyatlari   xiyla
murakkab,   shuning   uchun   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   faqat   lining   muhim
nazariyalari bilan tanishtiriladi  Material tanlashda shu materialning nutq va imloga
oid vazifalarni hal qilishda qanchalik zarurligi hisobga  olinadi.
      Fe’lni o’rganishda izchillik.  1-sinfda fe’l ustida ishlash.  Fe’l ustida ishlashga
tayyorgarlik   savodga   o’rgatish   davrida   boshlanadi.   Bu   davrda
o’quvchilarning   diqqati   fe’lning   leksik   ma’nosiga   qaratiladi;   fe’l   tichun   tipik
hisoblangan   leksik   ma’nosiga   qaratiladi;   fe’l   uchun   tipik   hisoblangan
leksikgrammatik ma’noni, ya’ni predmetning harakatini bildirishni umumlashtirish
imkonini   beradigan   aniq   material   yig’iladi.   Fe’l   ustida   ishlash   mashqlarini
,,Alifbe"dagi   so’z   va   mashqlarni   o’qish,   rasmga   qarab   gap   tuzish   bilan   bog’lab
o’tkaziladi.   Bunda   o’qituvchi   o’quvchilar   gap   tuzishda   mazmunga   mos   fe’lni
topishga,   so’z   nimani   bildirishini   va   qanday   so’roqqa   javob  bo’lishini   aniqlashga
yordam beradigan sharoit yaratadi. Masalan, bolalar kuzda meva va sabzavotlarni, 
daraxtlarni   kuzatib   yoki   rasmlarni   ko’rib,   gapni   mazmunga   mos   so’zlar   bilan
to’ldiradilar:   Kuzda   mevalarmma   qiladi?...   (pishadi),   sabzavotlar   nima   qiladi?...
(yetiladi),   daraxl barglari   nima qiladi?... (sarg’ayadi).   Bolalar   nima qilyaptilar?...
(dam   olyaptilar),   ...(o’ynayaptilar),   (ishlayaptilar).   Fe’lni   o’rganishda   maqsadga
14 qaratilgan ishlar harakatni bildirgan so’zlarmavzusini o’rganishdan boshlanadi (1-
sinf o’quv yilining 2-yarmi).  Fe’l leksik (nima qilyapti?)  yugurayapti, arralayapti,
sakrayapti,   (nima   qildi?)   yugurdi,   arraladi,   sakradi,   (nima   qiiadi?)   yuguradi,
arralaydi,   sakraydi   kabi   misollardan   foydalanish   bilan,   o’quvchilar   o’zlari
bajargan harakatlarni aytishni so’rab, ular bergan javobini (fe’lni) so’roqlari bilan
xattaxtaga yozib, suhbat o’tkazish bilan tushuntiriladi. O’quvchilarni so’roq berish
bilan   holat   bildiradigan   uxlayapti,   o’ynayapti,   faxrlanadi   kabi   fe’llarni   ham
tanlashga   o’rgatib   borish   muhim   ahamiyatga   ega.Bunday   mashqlar   o’quvchilarda
predmet   harakatini   keng   ma’noda   tushunish   ko’nikmasining   shakllana   borishiga
yordam   beradi.   Dastur   o’quvchilarda   so’zlarga   so’roq   berib,   ularni   bir-biridan
farqlash   ko’nikmasini   shakllantirishni   talab   etadi.   Buning   uchun   o’qituvchi
fe’lning     har   xil   shakllaridan   foydalanib,   maxsus   mashqlar   o’tkazadi.   Narsa
so’rog’iga   javob   bo’lgan   so’z   bilan   nima   qildi?   (nima   qilyapti?,   nima   qiladi?)
so’rog’iga   javob   bo’lgan   so’zlar   taqqoslanadi:   nima?   so’rog’iga   javob   bo’lgan
so’zlar guruhi predmetni bildirishi, nima qildi? so’rog’iga javob bo’lgan so’zlar esa
predmet   harakatini   bildirishi   aniqlanadi.   Taqqoslash   ot   va   fe’lni   ajratishga
o’rgatadi, ularning nutqda bir-biriga ta’sir etishini aniqlashga imkon beradi.Fe’lga
so’roq   berishga   o’rgatish   yuzaki   bo’lmasligi,   o’quvchilar   harakat   bir   kishi
tomonidan bajarilsa,  nima qildi?, nima qilyapti?, nima   qilmoqchi?so’roqg’iga  ikki
va undan  ortiq kishi   tomonidan bajarilsa,   nima   qildilar?,  nima  qilyaptilar?,  nima
qilmoqchilar?   so’roqlarini   berishni   bilishlari   zarur.   Bunday   so’roqlarga   javob
berishga   o’rgatish   o’z   navbatida,   fe’l   zamonlarini   o’rganishga   tayyorlash
demakdir. 1-sinfda morfologik so’roq so’z nimani bildirishini aniqlash maqsadida
beriladi. O’quvchilarni so’zga so’roq berishga, o’qituvchi bergan so’rog’iga javob 
bo’ladigan   so’zlarni   tanlashga,   so’zni   so’roqlarga     mos   ravishda   o’zgartirishga
(nima   qildi?   —   o’qidi,   nima   qilamiz?   o’qiymiz,   nima   qilmoqchi?   o’qimoqchi
kabi)o’rgatiladi.
          2-3-sinflarda   fe’lni   o’rganish.   Bu   bosqichning   asosiy   vazifasi   Fe’l   -
so’z   turkumi   degan   tushunchani   shakllantirish,   bo’lishli   va   bo’lishsiz   fe’llarning
ma’nosi   va   shakliga   qarab   farqlash   ko’nikmasini   hosil   qilish,   bo’lishsizlik
15 qo’shimchasi   (-ma)   ning   talaffuzi   va   imlosini   o’rgatish   hisoblanadi.
Fe’lning   harakat   bildirishi   yuzasidan   o’quvchilarda   aniq   tasavvur   hosil   qilish
uchun   o’qituvchi   ularga   shu   darsdagi   mehnat   jarayonini   tasvirlashni,   ya’ni
o’quvchilarning   o’zlari   bajarayotgan   ish-harakatni   aytishni   so’raydi,   suhbat
o’tkazadi.   Suhbatda   ,,O’qituvchi   nima   qildi?   O’quvchilar   nima   qildilar?   Hozir
o’qituvchi   nima   qilyapti?   O’quvchilar   nima   qilyaptilar?   Endi   o’quvchilar   nima
qiladilar?   O’qituvchi   nima   qiladi?"   kabi   savollardan   ham   foydalanadi.   Suhbat
jarayonida   o’quvchilar   o’qituvchi   rahbarligida   fe’llarni   so’rog’i   bilan   yozib
boradilar. Masalan,   nima qildi? -  so’zladi, tushuntirdi;   nima qildilar? -   tingladilar,
yozdilar;  nima qilyapti? -  tushuntirayapti, so’rayapti, tinglayapti;  nima qilyaptilar?
-   •   javob   berayaptilar,   yozayaptilar,   tinglayaptilar;   nima   qiladi?   -   tekshiradi,
ko’radi;   nima   qiladilar?   ishlaydilar,   bajaradilar,   yozadilar.
Suhbatdagi   yoki   o’quvchilar   aytgan   gaplardan   birini   gap   bo’lagi   jihatdan   tahlil
qilish   asosida   xulosa   chiqariladi:   nima   qildi?   nima   qilyapti?   nima   qiladi?   kabi
so’roqlarga   javob   bo’lib,   predmet   harakatini   bildirgan   so’zlar   fe’l   deyiladi.   Fe’l
gapda   kesim   vazifasida   keladi.Mavzu   yuzasidan   o’quvchilarda   ko’nikma   hosil
qilish   uchun   so’roq   berib   fe’lni   aniqlash,     gap   mazmuniga   mos   fe’lni   tanlab
qo’yish,   aralash   berilgan   so’zlardan,   shuningdek,   rasmga   qarab   gap   tuzish   kabi
mashqlardan   foydalaniladi.Dasturga   ko’ra   3-sinfda   bo’lishli   va   bo’lishsiz   fe’llar
o’rganiladi. 
Mavzu suhbat asosida tushuntiriladi. Suhbat uchun ,,O’qish darsida kimlar o’qidi?
Shokir   ham   o’qidimi?   Kim   so’zladi?   Alisher   so’zladimi?   Barno   kutubxonaga
boradimi?   Abdulla-chi?, U qachon bormoqchi? Hozir kim tushuntirayapti? Hozir
Tohir gapiryaptimi?" kabi savollardan ham foydalaniladi. O’quvchilar so’roq berib
fe’llarni   topadilar,   ma’nosini   qiyoslaydilar   va   o’qituvchi   rahbarligida
tushuntiradilar.   Xulosa   chiqariladi:   fe’l   harakatning   yuzaga   chiqqanini,   ya’ni
bajarilganligini   (o’qidi,   so’zladi),   hozir   bajarilayotganini   (tushuntiryapti),   endi
bajarilishini  (boradi, o ‘qiydi)  bildiradi. Bu fe’llar  bo’lishli fe’llar  deyiladi. Ayrim
fe’llar   harakatning   bajarilmaganligini   (o’qimadi,   so’zlamadi),   hozir
bajarilmayotganini   (o’qimayapti),   keyin   ham   bajarilmasligini   (bormaydi)
16 bildiradi.Bunday   fe’llar   bo’lishsiz   fe’llar   deyiladi.O’quvchilar   bo’lishli   va
bo’lishsiz   fe’llarni   so’roqlari   bilan   ikki   ustun   shaklida   yozadilar   va   so’roqlarini
bo’lishsiz fe’l qanday hosil bo’lganini aytadilar. O’quvchilar bilimi mashqlar bilan
mustahkam-lanadi,   bo’lishsizlik   qo’shimchasi   -ma   -mi   shaklida   talaffuz   qilinsa
ham, doim aslicha  -ma  shaklida yozilishi tushuntiriladi. O’quvchilarda bo’lishli va
bo’lishsiz   fe’llarni   ma’nolariga   qarab   farqlash   ko’nikmasini   o’stirish   uchun
bo’lishli   fe’ldan   bo’lishsiz   fe’l   hosil   qilish,   bo’lishsiz   fe’llarning   talaffuzi   va
yozilishini qiyoslash, bo’lishsiz fe’llar bilan tuzish mashqlaridan foydalaniladi.
          4-sinfda   fe’lni   o’rganish.   Bu   sinfda   fe’lni   o’rganishning   vazifalari
                                                                                                                                  quyidagilar:
1.   Fe’lning   shaxs-son   qo’shimchalari   bilan   tuslanishi,   zamon
qo’shimchasi  bilan o’zgarishi haqidagi tushunchani  berish va dast-labki ko’nikma
hosil   qilish;   fe’lning   leksik   ma’nolari,   bo’lishli   va   bo’lishsizligi,   gapdagi   vazifasi
haqidagi  bilimni  chuqurlashtirish.  2. Nutqda fe’ldan ongli  foydalanish malakasini
rivojlantirish.   Shu   maqsadda   nutqda   ma’nodosh   va   zid   ma’noli   fe’llardan   matn
bilan   bog’liq   holda   o’z   va   ko’chma   ma’noda   ishlatilgan   fe’llar   bilan   tanishtirib
borishga   qaratilgan   mashqlardan   foydalanish.3.   Zamon   qo’shimchalarining
talaffuzi   va   yozilishi   haqidagi   ko’nik-manihosil   qilish.   4.   Qo’shma   fe’llar   va
ularning   doim   alohida   yozilishi   haqidagi   tushunchani   berish   va   dastlabki
ko’nikmani   hosil   qilish   hisoblanadi.Fe’l   zamoni   shaklining   mohiyati   ish-harakat
qachon   bajarilishini,   ya’ni   ish-harakatning   nutq   so’zlanib   turgan   paytda,   undan
oldin   va   keyin   bajarilishini   taqqoslash   asosida   ochiladi.   O’quvchilar   o’zlari   ba-
jargan   yoki   bajarayotgan   harakatlarini   kuzatadilar,   shuningdek,   keyin   nima
qilishlarini muhokama qiladilar. 
Xuddi   shunga   o’xshash   kuzatishni   tabiatda   bo’layotgan   o’zgarishlar   yuzasidan
ham o’tkazadilar. Bu mavzu bahorda o’tiladi. Shuning uchun o’quvchilar kuzatish
asosida   ,,Bahor   keldi.  O’rik,  olcha  gulladi.  Gullar  ochilyapti.  Endi   gilos  pishadi.
Bahordan   so   ‘ng   yoz   keladi.   Yozda   bolalar   oromgohga   bormoqchi"   kabi   gaplar
tuzadilar.   Gapdagi   fe’llarga   so’roq   berib,   ish-harakatning   bajarish   payti,   ya’ni
ish-harakat   bajarilayotganini   (nima   qilyapti?   - o’qiyapti,   ochilyapti),   oldin
17 bajarilganini   (nima   qildi?   ~   o’qidi,   keldi,   gulladi)   va   keyin   bajarilishi   (nima
qilmoqchi?—   yodlamoqchi,   bormoqchi)   aniqlanadi.   Aniq   kuzatish   asosida
yig’ilgan bu leksik materiallar  o’qituvchi rahbarligida umumlashtiriladi va xulosa
chiqariladi:
1.   Fe’llar   zamon   bilan   o’zgaradi.   Fe’l   uch   zamonni   bildiradi:   hozirgi   zamon,
o’tgan zamon, kelasi zamon.
2.   Hozirgi   zamon   fe’llari   nima   qilyapti?   so’rog’iga   javob.   bo’ladi,   hozirning
o’zida, ya’ni nutq so’zlanayotgan vaqtda bajarilayotgan harakatni bildiradi
.3.   O’tgan   zamon   fe’li   nima   qildi?   so’rog’iga   javob   bo’ladi,   harakatning
oldin,   ya’ni   nutq   so’zlanayotgan   vaqtdan   oldin   bajarilganini   bildiradi.
4.   Kelasi   zamon   fe’li   nima   qilmoqchi?   so’rog’iga   javob   bo’ladi,
harakatning keyin, ya’ni nutq so’zlanayotgan vaqtdan keyin bajarilishini bildiradi.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   fe’l   zamonlarini   unga   beriladigan   savoldan   bilib
oladilar.   So’roqdan   uning   leksik   ma’nosi   ham   bilinib   turadi.
Fe’lning   zamon   shaklini   yasash   va   bilib   olish   uchun   o’quvchilarni
so’roqlardan to’g’ri foydalanishga o’rgatish muhim ahamiyatga ega. Bu maqsadga
erishish   uchun   avval   jamoaviy   ravishda   ishlanadi   va   o’quvchilar   e’tibori   so’roq
bilan   fe’l   zamonining   bog’lanishini   aniqlashga   qaratiladi.   Zamon   shaklini   hosil  
qilish   uchun   fe’lning   II   shaxs   birlik   shakli   asos   qilib   olinadi   (Boshlang’ich
sinflarda   fe’lning   bosh   shakli   o’rganilmaydi).   Fe’lga   so’roq   berish   bilan   fe’l
zamoni hosil qilinadi.Bir fe’ldan uch zamonni hosil qilib, ularni taqqoslash mashqi
fe’lning   zamon   kategoriyasining   mohiyatini   tushunishga   yordam   beradi.   Shuning
uchun   ,,Fe’l"mavzusini   o’rganish   jarayonida   fe’lni   zamon   qo’shimchasi   bilan
o’zgartirish   mashqi   muntazam   o’tkazib   boriladi.O’quvchilarni   fe’l   zamonlarini
ongli   qo’llashga   o’rgatish   maqsadida   matnlardan   foydalaniladi.   Bunda   fe’l
zamonini aniqlash va biror fe’l shaklidan foydalanishni asoslash, shuningdek, fe’l
zamonini   o’zgartirish,   fe’llarni   muayyan       bir   zamonda   ishlatib   hikoya   tuzish
topshiriladi.
Dasturga   ko’ra,   bu   sinfda   fe’llarda   shaxs-son   haqida   tushuncha   beriladi.
O’quvchilarda   o’zbek   tilida   III   shaxs:   so’zlovchi   (I   shaxs),   tinglovchi   (II   shaxs),
18 o’zga   (III   shaxs)   mavjudligi   haqidagi   dastlabki   ko’nikma   ,,Otlarning   egalik
qo’shimchalari   bilan   o’zgarishi"   va   ,,Kishilik   olmoshlari"   mavzulari
o’rganilayotganda   hosil   qilingan.   „Fe’llarda   shaxs-son"   mavzusi   shu   ko’nikmaga
asoslangan   holda   tushuntiriladi.   Suhbat   asosida   kishilik   olmoshlari   III   shaxsni,
birlik va ko’plikni bildirishi eslatilgach, o’quvchilarga men olmoshini qatnashtirib
gap tuzish topshiriladi. Ular tuzgan gap o’qituvchi rahbarligida tahlil qilinadi 
O’quvchilar   men   I   shaxs   birlikdagi   kishilik   olmoshi   ekanini   aytadilar;   o’qidim
fe’lini   so’z   tarkibiga   ko’ra   tahlil   qilib,   o’qi   —   o’zak,   -di   —   o’tgan   zamon
qo’shimchasi,   -m   ham   qo’shimcha   ekanini   aniqlaydilar.   O’qituvchi   quyidagi
mazmunda   tushuntiradi:   ish-harakat   so’zlovchi   (I   shaxs),   tinglovchi   (II   shaxs),
o’zga   (III   shaxs)   tomonidan   bajarilishi   mumkin;   ikkinchidan,   ish-harakat   yakka
(bir) yoki bir necha shaxs tomonidan bajarilishi ham mumkin. Fe’llarga qo’shilib,
ish-harakatni   bajargan   shaxsni   va   sonni   (ko’plik   va   birlikni)   ham   bildiradigan
qo’shimchalar   bor.   Masalan,   o’qidim   fe’lidagi   -m   qo’shimchasi   shunday   ma’noni
bildiradi,   u   shaxs-son   qo’shimchasidir.   Chunki   -m   o’qish   harakatini   bajargan
shaxsni (I shaxsni) va sonini (bir kishi bajarganini) bildiryapti, ya’ni ham shaxsni
ham   sonni   ifodalayapti.   O’qituvchi   (xattaxtaga   yozilgan   gaplarni   ko’rsatib)
,,Nuqtalar   o’rniga   gapning   mazmuniga   mos   bo’lgan   fe’llarning   shaxs-son
qo’shimchasini  topib qo’yib, gaplarni o’qish" vazifasini beradi. Mashq o’qituvchi
rahbarligida birgalikda bajariladi.Suhbat  asosida xulosa chiqariladi: Fe’llar shaxs-
son   qo’shimchalari   bilan   o’zgaradi.   Shaxs-son   qo’shimchalari   zamon
qo’shimchalaridan   keyin   qo’shiladi.Fe’llarda   shaxs-son   haqidagi   ko’nikmani
shakllantirish uchun mazmunga mos shaxs-son qo’shimchalarini qo’yish, berilgan
fe’llarni   hozirgi,   o’tgan,   kelasi   zamonda   shaxs-son   qo’shimchasi   bilan   tuslash,
fe’llarni   so’z   turkumi   jihatdan   tahlil   qilish   mashqlaridan   foydalaniladi.
          Bu   sinfda   fe’llarning   yozilishi   haqida   ham   ko’nikma   hosil   qilinadi.   Mavzuni
tushuntirish   uchun   fe’llar   ko’proq   bo’lgan   matn   tanlanib,   matnni   o’qish,   so’roq
berib   fe’llarni   topish   va   qanday   yozilganini   aytish   topshiriladi.   O’quvchilar
o’qituvchi rahbarligida vazifani bajaradilar.  
19 II.Bob. Boshlang’ich sinf ona tili darslarida ot va son so’z turkumini o’rgatish
metodikasi
 2.1  Boshlang’ich sinf ona tili darslarida ot so’z turkumini o’rgatish
metodikasi
So'z   turkumlari   ustida   ishlash   metodikasining   lingvistik   asosi   so'zlarning
leksik-grammatik,   morfologik   va   sintaktik   belgilariga   ko'ra   turli   guruhlarga
ajratilishi, ya'ni so'z turkumlari haqidagi ilm hisoblanadi.
Boshlang'ich   sinflar   dasturi   o'quvchilarni   so'z   turkumlari   mustaqil   va
yordamchi so'z turkumlariga bo'linishi bilan maxsus tanishtirishni ko'zda tutmaydi,
ammo o'qituvchi bolalarni so'z turkumlarining belgilari bilan amaliy tanishtiradi.
So'z   turkumlarini   o'rganishdagi   asosiy   vazifa   o'quvchilarning   og'zaki   va
yozma   nutqini   o'stirish,   lug'atini   yangi   ot,   sifat,   son,   fe'l-lar   bilan   boyitish,
o'quvchilar   shu   vaqtgacha   foydalanib   kelayotgan   so'zlarning   ma'nosini   aniq
tushunishiga   erishish,   bog'lanishli   nutqda   u   yoki   bu   so'zdan   o'rinli   foydalanish
malakasini   o'stirish   hisoblanadi.   Bu   vazifalarni   muvaffaqiyatli   hal   qilish   uchun
so'z   turkumlarini   o'rganish   jarayonida   sinonim,   antonimlar   (atamalar   berilmaydi)
ustida muntazam ish olib boriladi, o'quvchilar ko'p ma'noli so'zlar, ularning o'z va
ko'chma   ma'noda   ishlatilishi   bilan   tanishtiriladi.   Bunda   ta'limni   o'quvchilarning
shaxsiy   tajribalari,   bevosita   ko'rganlari,   radiodan   eshitganlari,   kitobdan   bilib
olganlari bilan bog'lash muhim ahamiyatga ega.
O'quvchilarda   kuzatish,   muhim   narsalarni   sezish   ko'nikmalarini
shakllantirish,   atrof-muhit   haqidagi   bilimlarini   boyitish   bilan   bir   vaqtda   ularning
nutqini o'stirish vazifasi ham amalga oshiriladi.
“Ot"   mavzusini   o'rganish   tizimi   maqsadga   yo'naltirilgan   jarayon   bo'lib,
bunda shu so'z turkumining umumlashtirilgan ma'nosi va grammatik belgilari aniq
izchillikda,   bir-biri   bilan   ilmiy   asoslangan   bog'liqlikda   o'rganiladi,   shuningdek,
otdan   nutqda   to'g'ri   foydalanish   va   to'g'ri   yozish   malakasini   shakllantirish
maqsadida bajariladigan mashqlar asta murakkablashtira boriladi.
Til   hodisasi   sifatida   otning   xususiyatlari,   uni   o'rganish   vazifalari,
o'quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda,   har   bir   sinf   uchun
20 material hajmi, ularni o'rganish izchilligi belgilangan.
Boshlang'ich sinflarda otni o'rganish vazifalari quyidagilar:
1) ,,Ot" haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish;
2) kim?   so'rog'iga javob bo'lgan (shaxs bildirgan) otlardan so'rog'iga javob
bo'lgan   (narsa,   hayvon,   jonivor   va  boshqalarni   gan)   otlarni   farqlash   ko'nikmasini
hosil qilish;
3) kishilarning familiyasi, ismi, otasining ismi, hayvonlarga qo'yilgan ornlar
va geografik nomlarni bosh harf bilan yozish ko'nikmasini shakllantirish;
4) otlarda son (otning birlik va ko'plikda qo'llanishi) bilan tanishtirish;
5) otlarni   egalik   qo'shimchalari   bilan   to'g'ri   qo'llash   ko'nikmasini
shakllantirish;
6) otlarning   kelishiklar   bilan   turlanishi   va   kelishik   qo'shimchalarining
yozilishi haqida malaka hosil qilish;
7) o'quvchilar   lug'atini   yangi   otlar   bilan   boyitish   va   ulardan   nutqda   aniq,
o'rinli foydalanish malakasini o'stirish;
8) so'zlarni tahlil qilish, taqqoslash, umumlashtirishni bilish.
Bu   vazifalarning   har   biri   alohida   etnas,   balki   bir-biri   bilan   o'zaro   bog'liq
holda   hal   etiladi.   Shu   bilan   birga,   ,,Ot"   mavzusini   o'rganishning   muayyan
bosqichida   bajarish   lozim   bo'lgan   bir   vazifani   hal   qilishga   ko'proq   ahamiyat
beriladi.
Masalan,   1-2-sinflarda   so'z   turkumi   sifatida   otning   belgilari   (nimani
bildirishi,   so'roqlari)   o'rganiladi,   3-sinfda   esa   otga   atama   beriladi,   birlik   va
ko'plikda   qo'llanishini   o'zlashtirishga   ahamiyat   beriladi.   4-sinfda   otning   egalik
qo'shimchalari   bilan   qo'llanishi,   kelishiklar   bilan   turlanishi   va   kelishik
qo'shimchalarining yozilishini o'rganishga e'tibor qaratiladi. O'quvchilarning nutqi
va tafakkurini o'stirish vazifasi esa mavzuni o'rganishning barcha bosqichlarida hal
qilinadi.   Grammatik   materialni   o'rganish   va   orfografik   malaka   hosil   qilishning
butun   jarayoni   o'quvchilar   lug'atini   boyitishga,   bog'lanishli   nutq   malakalari   va
fikrlash qobiliyatlarini o'stirishga qaratiladi.
So'z   turkumi   sifatida   ot   muayyan   leksik   ma'nolari   va   grammatik   belgilari
21 bilan   ajralib   turadi.   Barcha   otlarning   umumiy   leksik   ma'nosi   shaxs   va   narsani
ifodalash  hisoblanadi.   Ot   jonli  mavjudotlar   (kishi,   (lush,   hayvon,  asalari),   yer   va
osmonga oid narsalar   (quyosh, yulduz, daryo, tog'),   o'simliklar   (paxta, beda, gul),
voqealar   (yig'in,   majlis),   tabiat   hodisalari   (shamol,   bo'ron,   yomg'ir,
momaqaldiroq),   belgi-xususiyat   (ahillik,   kuchlilik,   samimiyat),   harakat-holat
(uyqu, sevinch, kurash), o'rin  va vaqt  (yoz, bahor, joy)  nomlarini bildiradi.
Otlarning grammatik belgilari :
otlar   birlik   va   ko'plikda   qo'llanadi,   egalik   qo'shimchalari   bilan   o'zgaradi,
kelishiklar bilan turlanadi, gapda ko'proq ega, to'ldiruvchi, aniqlovchi, shuningdek,
hol vazifasida keladi. Ot nutqda sifat, son, olmosh, fe'l bilan birika oladi.
Otning   ma'nolari   va   grammatik   belgilari   xiyla   murakkab,   shuning   uchun
ham   ot   haqidagi   bilim   o'quvchilarda   amaliy   vazifalarni   bajarish   jarayonida   asta
shakllantira boriladi.
Otni   o'rganishda   izchillik.   Otni   o'rganishga   tayyorlov   bosqichi   savod
o'rgatish   davriga   to'g'ri   keladi.   Bu   bosqichda   o'quvchilar   shaxs-narsalarni   va
ularning nomi bo'lgan so'zlarni  farqlashga  o'rganadiiar, so'zning leksik ma'nosiga
e'tibor ko'proq qaratiladi ma'nolarini hisobga oigan holda so'zlar (qushlar, meva va
sabzavot-lar,   kiyimlar   va   hokazolarni   bildirgan   otlar)ni   guruhlash   ko'nikmasi
shakllantiriladi.   So'zlarni   leksik   ma'nosi   asosida   guruhlash   mashqlari   otiarni
taqqoslash, o'xshash tomonlarini aniqlash, umumlashtirish ko'nikmasini o'stiradi.
Shunga   qaramay,   grammatik   tushunchani   shakllantirish   uchun   o'quvchilar
so'zning  aniq  rna'nosini   yetarli   bilmaydilar,  so'zning  leksik  ma'nosini  bilish  bilan
birgalikda uning grammatik belgilarini ham o'zlashtirish zarur.
Keyingi   bosqichda   otning   leksik   ma'nolari   va   grammatik   belgilari   ustida
maxsus   ishlanadi   (kim?   yoki   nima?   so'rog'iga   javob   bo'lishi   shaxs,   narsani
bildirishi   tushuntiriladi).   O'quvchilar   kim?   so'rog'iga   javob   bo'lgan   otiarni   nima?
so'rog'iga   javob   bo'lgan   otlardan   farqlashni,   ularni   so'roq   berish   bilan   ajratishni
o'rganadiiar, o'quvchilarda mavhum grammatik tafakkur o'sa boradi, ularda atoqli
otlarni bosh harf bilan yozish ko'nikmasi shakllana boradi.
2- sinfda   otlarning   leksik   ma'nosi,   atoqli   va   turdosh   otlar   (atamasiz)
22 haqidagi bilim chuqurlashtiriladi.
,,Ot" tushunchasini shakllantirish uchun shu so'z turkumiga kiradigan otiarni
asosiy   leksik   guruhlarga   ajratish,   barcha   otlarga   xos   bo'lgan   belgilarni,   ularning
nutqimizdagi   o'rnini   ko'rsatish   muhim   ahamiyatga   ega.   Shu   maqsadda   mavzuni
o'rganishga   bag'ishlangan   birinchi   darslardayoq   shaxs   va   narsani   bildiradigan
so'zlar   bir   tizimga   solinadi,   kishilarni,   buyum,   o'simliklar   va   hayvonlarni,   tabiat
hodisalarini,   voqealarni   bildiradigan   so'zlar   guruhlarga   ajratiladi.   Shu   so'zlarning
hammasi   uchun   umumiy   bo'lgan   belgilar   aniqlanadi:   bu   so'zlar   shaxs,   narsalarni
bildirib  kim?yoki nima? so'rog'iga javob bo'ladi.
Dasturga   ko'ra,   boshlang'ich   sinf   o'quvchilarini   sifat   va   boshqa   so'z
turkumlaridan   yasalgan   mavhum   ma'nodagi   (yaxshilik,   go   'zciG'lik.   ishonch,
sevinch,   o'kinch,   qo'rqinch,   tayanch   kabi)   otlar   bilan   tanishtirish   talab   etilmaydi.
Ammo matnda uchrasa va o'quvchilar qiziqib so'rasalar, otning bolalar o'rgangan
belgilari   asosida   (nima?   so'rog'iga   javob   bo'lishi,   shaxs   yoki   narsa   nomini
bildirishi) tushuntiriladi. Otlarning nutqda katta ahamiyatga ega ekanini ko'rsatish
uchun   o'qituvchi   o'qish   kitobidan   matn   tanlab,   o'quvchilarga   matndagi   otlarni
topishni,   so'ngra   matnni   shu   so'zlarsiz   o'qishni   topshiradi.   O'quvchilar   matndagi
otlarni   tushirib   qoldirib   o'qiganda,   matn   mazmunini   tushunib   bo'lmasligini
anglaydilar.   Xulosa   chiqariladi:   ot   atrofimizni   o'rab   olgan   shaxs   va   narsalarning
nomi, bu so'zlarsiz bir-birimizga o'z fikrimizni tushuntira olmaymiz.
2.1 Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida  son – so‘z turkumini o‘rganish
bosqichlari va o‘rganish bo‘yicha  dars ishlanma
                          Son – so‘z turkumini o‘rganish bosqichlari   „Son" ustida ishlash dastur
talabiga ko‘ra 1-sinfdan boshlansa ham, uni o‘rganish jarayoni, metodik jihatdan 4
bosqichga bo‘linadi.
          Son"   boshlang‘ich   ta’limda   elementar   nazariy   tushunchalar   asosida   amaliy
o‘rganiladi.     
            Lekin     1-bosqichni   to‘liq   ma’noda   sonni   amaliy   o‘rganish   bosqichi   deb
nomlaymiz. Chunki  bu bosqichda umuman nazariyasiz son ustida ishlanadi  va bu 1-
23 sinfning   savod   o‘rgatish   va   1-sinfning   2-yarmiga   to‘g‘ri   keladi.   Bu   bosqich   sonni
o‘rganuvchi keyingi bosqichlarga zamin tayyorlaydi.
    Ma’lumki,   savod   o‘rgatish   davrida   o‘quvchilar   bilan   kundalik   ishlar,   rasmlar,
predmetlar,   mavzular   yuzasidan   og‘zaki   savol-javoblar   o‘tkaziladi.   Masalan:
„Bugun nechanchi sana? Biz nechanchi asrda yashayapmiz? Bu yil nechanchi yil?
Darsga nechta o‘quvchi  kelmadi? Bir yil necha faslga bo‘linadi? Yilning birinchi
fasli   qaysi?"   yoki   man-   tiqiy   mashqlar   ishlash   bilan   bog‘liq   holda:
„Xonadoningizda nechta uy hayvoni bor? Nechta yovvoyi hayvon nomini bilasiz?"
kabi.
              Mavzular bilan bog‘liq holda, „Oila" mavzusida: „Oilangizda nechta kishi
yashaydi?   Nechta   akangiz   (yo   ukangiz,   yoki   opa-singlingiz)   bor?   Siz   oilada
nechanchi   farzandsiz?   Nechanchi   yilda   tug‘ilgansiz?   Hozir   nechanchi   sinfda
o‘qiyapsiz?" yoki О tovushi va О о harfi bilan tanishtirishda: Osmonda nechta oy
bor?,   Nechta   yulduz   bor?   (Bolani   o‘ylashga   majbur   qiladi),   Nechta   yulduzning
nomini bilasiz?" kabi.
1-sinfning   ikkinchi   yarmida   mashq   ishlash   paytida   „Gapda   nechta   kim?
so‘rog‘iga javob bo‘lgan so‘z bor? Nechta unli bor? Nechta un dosh bor? Berilgan
so‘z nechta bo‘g‘inga bo‘linadi?" kabi savollarga javob olinadi.
Bu   bosqichda   aralash   berilgan   so‘zlardan   gap   tuzdirish,   mashq   matnidan   gaplar
sonini, gapda so‘zlar sonini, so‘zdagi bo‘g‘in yoki tovush sonini aniqlatish, ba’zan
tahlilni yozma tarzda bajarish (5ta unli bor, beshta bo‘g‘in bor) kabi mashq turlari
qo‘llaniladi.   Bunda   „Predmet   (nomi)ga   bog‘lanib   kelgan   so‘zga   so‘roq   berib
ko‘rchi? U nimani bildiryapti?" kabi savollardan foydalaniladi.
                        2-bosqich   2-sinfga   to‘g‘ri   keladi.   Bu   bosqichda   asosan   ikki   vazifa
bajariladi:
                                                 1.Nechta?, qancha?so‘roqlariga javob bo‘lib, shaxs  va narsalarning
sanog‘ini: nechanchi?  so‘rog‘iga javob bo‘lib, shaxs va narsalar tartibini bildirgan
so‘zlar haqida elementar nazariy tushunchani shakllantirish;
                            2.  Sonlarga  so‘roq  bera  olish,  ularning  nimani   bildirishini  ayta   olish,
ulardan foydalanib o‘z fikrini aniq ifodalash, mazmunga mos holda sonlarni o‘rinli
24 qo‘llash   (o‘nta   o‘quvchi,   о‘ntacha   o‘quvchi   kabi)   ko‘nikmasini   o‘stirish,
lug‘atlardan foydalana olish qobiliyatini shakllantirish.
               Bu bilim va ko‘nikmalar mashqlar bajarish bilan mustahkamlab boriladi.
Dastlabki   mashqlar   tayyor   materialdan   sonni   aniqlashga   va   izohlashga   qaratiladi,
keyingi mashqlar esa fikrni va izlanishni talab etadi. Mashqlar muayyan izchillikda
bir tizimni tashkil etishi lozim: 
1.Ajratib ko‘rsatilgan so‘zlarga nechta?, qancha? so‘roqlaridan birini bering,
shu so‘z nimani bildirayotganini ayting.
2. Ajratib ko‘rsatilgan so‘zga so‘roq bering, nimani bildirishini ayting.
3. Sanoq   (yoki   tartib)   bildirgan   so‘zlarni   nechta?,   qancha?   so‘roqlari
yordamida aniqlang.
4. Sanoq bildirgan so‘zlarni so‘roqlar yordamida aniqlang.
5. Tartib bildirgan sonlami nechanchi? so‘rog‘i yordamida aniqlang.
6. Nuqtalar o‘rniga so‘roqiarga mos so‘n qo‘yib o‘qing.
7. Rasm asosida (matnni qayta hikoyalash asosida) bog‘lanishli nutq tuzing.
Unda sanoq, tartib bildiruvchi so‘zlardan foydalaning.
                        Mashqda   qo‘llanilgan   sonlarning   talaffuzi,   imlosi   va   ma’nosi   ustida
ishlanadi. Ko‘rinib         turibdiki, mashq shartlari soddadan murakkabga tamoyiliga
asoslangan.
       3-bosqichda (3-sinf) ,,Son“ tushunchasini shakllantirish hamda o‘quvchilar
nutqini yangi sonlar bilan boyitib borish, fikrini aniq ifodalash uchun gap va matn
mazmuniga mos sonlar tanlash, ularni o‘rinli qo‘llash ko‘nikmasi o‘stiriladi.
          „Son”   tushunchasini   shakllantirish   o‘quvchilarning   shaxs   va   narsalarning
sanog‘ini, tartibini bildirgan so‘zlar kategoriyalarini o‘zlashtirish sifatiga bog‘liq.
O‘quvchilar   bilimini   yetarli   darajaga   keltirish   maqsadida   sonlar   ishtirok   etgan
gaplar   asosida   kuzatish,   aniqlash,   guruhlash   va   umum-   lashtirish   faoliyati   ishga
solinadi.   Masalan:   „Ma’rifat   xonasiga   o‘quv chilar   keldilar.   Ikkita   o‘quvchi   2-
sinfda o‘qiydi. 4 ta o‘quvchi 3-sinfda o‘qiydi".
O‘quvchilar   o‘qituvchining   topshirig‘i   asosida   ikkita   (nechta?),   to‘rtta   (nechta?)
so‘zlari   sanoq,   ikkinchi,   uchinchi   (nechanchi?)   so‘zlari   tartib   bildirayotganini
25 aniqlaydilar   va   ularni   guruhlaydilar   (sanoq   bildiruvchi   so‘zlar,   tartib   bildiruvchi
so‘zlar).   Shuning   ichida   iimumlashtirish   ham   amalga   oshiriladi.   Sonning   leksik
ma’nolari   bilan   uning   grammatik   xususiyatlari   ham   qayd   etiladi:   narsa,   shaxs
bildirgan   so‘zlarga   bog‘lanib   keladi,   tartib   bildirgan   so‘z   -nchi,   -inchi
qo‘sliimchasini oladi va hokazo.
„Son — so‘z turkumi" sifatida unga xos bo‘lgan quyidagi xususiyatlar   ajratiladi:
a)   shaxs;   b)   narsalarning   sanog‘ini,   tartibini   bildiradi   va   nechta?,   qancha?,
nechanchi?   so‘roqlariga   javob   bo‘ladi;   d)   gapda   otga   bog‘lanib   keladi;   e)   gapda
ikkinchi darajali bo‘lak vazifasida keladi.
Bu bosqichda og‘zaki va yozma shakldagi ijodiy yozma ishlar (ta-biat, yil fasllari,
qushlar,   hayvonlar,   o‘simliklar   haqida   kichik   hikoya   tuzish)   o‘tkaziladi,
o‘quvchilarning   sonlardan   o‘rinli   va   savodli   foydalanishlariga   diqqat   qaratiladi.
Son   bilan   shakldosh   so‘zlar   o‘quvchilarga   aniqlatiladi,   ma’nosi   izohlatiladi:   uch-
uch, yuz-уuz, qirq-qirq kabi.
4-bosqichda   eng   asosiy   e’tibor   sonlarning   imlosiga   qaratiladi,   ya’ni
sonlarning   har   bir   qismini   alohida   yozish   (yetti,   yigirma   yetti),   chiziqchasiz   va
chiziqcha   bilan   yozish   (7   o‘quvchi,   7-sinf,   X   sessiya,   8-dekabr,   1992-yil),
qo‘shimcha   qo‘shilgandan   keyin   son   o‘zagidagi   o‘zgarishlarni   yozuvda   to‘g‘ri
ifodalash   (ikki+ov=ikkov,   yetti+ov=yettov,   ikki+ala=ikkala),   qo‘sh   undoshli
sonlarning   yozilishi   (ikki,   yetti,   sakkiz,   o‘ttiz),   sonlarning   gramm,   kilogramm,
metr, litr so‘zlari bilan qo‘llanishi yangi bilim sifatida o‘rgatiladi. Sonning
3-bosqichda   o‘rganilgan   grammatik   xususiyatlari   bu   bosqichda   asosan
mustahkamlanadi.
             Metodik ishlar mazmuni shu vazifalarni bajarishga qarab belgilanadi. Gap
yoki   matnni   o‘rganishda,   chiziqchalar   o‘rniga   mos   sonlarni   qo‘yib   o‘qish,   gap
tuzishda   maqollar,   topishmoq;   matn   tuzishda   ertak-   lardan   foydalanish   tavsiya
etiladi. Masalan:
____________о ‘lchab, _____________kes.
____________yigitga____________qirq hunar oz.
________ketib, _______________qoldi.
26              Bir mayizni_______________bo ‘lib yemoq
            Pak-pakana bo ‘yi bor,____________qavat to ‘ni bor va hokazo.
          Sonlarni miqdor bildiruvchi so‘zlar bilan almashtirish: 100 ta — ancha ko‘p,
2 ta — kam, oz. Ularni ifodalashdagi  farqni aniqlatish: ikki raqam bilan yoziladi,
kam, oz so‘zlarini raqam bilan yozib bo‘lmaydi.
          Sonlarning imlosiga doir mashqlarda raqamlarni harflar bilan ifodalash (2, 7,
8,  9,  11  —  ikki...:   2+ov,  7+ala,   6+ov;  10  gramm,  100  so‘m,  o‘n  so‘m...),  harflar
bilan   yozilgan   sonlarni   raqamlar   bilan   (arab   va   rim)   ifodalash   (yetti   o‘quvchi,
beshinchi   sinf,   ikki   ming   birinchi   yil,   o‘n   to‘rtinchi   yanvar,   5-sinf,   V   sinf,   7
o‘quvchi...)   kabi   topshiriqlardan   foydalaniladi.   Mashqlar   asta-sekin
murakkablashtirib boriladi.
                  Boshlang‘ich   sinflarda   sonni   o‘rgatish   ot   bilan   bog‘liq   holda   amalga
oshiriladi.   Sonning   ot   bilan   bog‘lanishi   asosida   o‘quvchilar   ko‘p   ma’lumotlarni
ham egallaydilar.
                  Sonni   o‘rganish   yakunida   o‘quvchilar   quyidagi   bilim,   ko‘nikma   va
malakalarni egallashlari lozim:
1. Sonning sanoq va tartib ma’nolarini bildirishini.
2. Son nechta?, qancha?, nechanchi? so‘roqlariga javob bo‘lishini.
3. Son otga bog‘lanib kelishini.
4. Son gapda ikkinchi darajali bo‘lak vazifasida kelishini.
5. Sonlarni imlo jihatdan to‘g‘ri yozishni.
6. Og‘zaki va yozma nutqda sonlardan to‘g‘ri va o‘rinli foydalana olishni.
7. Sonlarga shakldosh so‘zlar topishni.
8. Matndagi   sonlarni   boshqa   miqdor   bildiruvchi   so‘zlar   bilan
almashtirishni.
                     Har bir grammatik mavzu bir necha darsda o‘rganiladi. Shuning o‘ziyoq
o‘qituvchilardan har bir darsda o‘rganiladigan grammatik material tabiatidan kelib
chiqib   metod,   usul   va   ish   tiirlarini   belgilab   olishni,   muayyan   darslikdan   kelib
chiqib, darsning texnologik xaritasini ishlab chiqishni taqozo etadi.
27                      Yangi grammatik materialni o‘rganish darsining qurilishi 2-sinfda „Sanoq
va tartib bildirgan so‘zlar" mavzusi misolida quyidagicha bo‘lishi mumkin:
             II. Yangi grammatik materialni o‘zlashtirishni ta'minlash, o‘quv chilarning
oldingi bilimlarini aniqlash. Masalan, sanoq va tartib bildir gan so‘zlarni o‘rganish
uchun   „Biz   qaysi   so‘zlarga   so‘roq   berishni   o‘rgandik?"   (shaxs   va   narsa,   belgi
bildirgan so‘zlarga), „Kim?, nima? so‘roqlari qaysi so‘zlarga beriladi?", „Qanday?,
qanaqa? so‘roqlari-chi?" kabi savollardan foydalanish mumkin.
            Sinf xattaxtasiga „ Ток ко‘chati о‘tqazilgandan keyin uchinchi yili hosilga
kiradi"   gapi   yoziladi.   O‘quvchilar   yuqoridagi   savollar   asosida   narsa   bildiruvchi
so‘zlarni belgilaydilar:
Nima? — tok Nima? — ko‘chat Nima? — hosil Nima? — yil
Bu savol-javob yangi materialni ongli o‘zlashtirishga o‘quv- chini tayyorlaydi
II. O‘quvchilarga bajariladigan ishlarning maqsadi e’lon qilinadi:
                       - Biz siz bilan gapdagi so‘zlarga so‘roq berishni va shu so‘zning nimani
bildirishini   bilib   oldik.   Biz   tahlil   qilgan   gaplarda   ba'zi   so‘zlar   qolib   ketdi.   Bu
darsda   biz   shu   so‘zlarga   so‘roq   berib,   nimani   bildirishini   aniqlaymiz   (,,uchinchi“
so‘zining   tagiga   chizib   ko‘rsatiladi,   qolgan   so‘zlarni   ham   keyin   o‘rganishlari
aytiladi).
III.Yangi   grammatik   materialni   tushuntirish.   Yangi   material   tanlangan
gaplami   grammatik   tahlil   qilish   va   xulosa   chiqarish   yo‘li   bilan   tu shuntiriladi.
Tushuntirish izchil olib boriladigan ikkita ishdan iborat:
a)   matn   (ichki)   tahlili:   agar   mavzu   keng   tushuntirishni   taqozo   etmasa,
birinchi   misolni   tahlil   qilish   bilanoq   xulosa   aytib   qo‘ya   qolinadi.   Sanoq   va   tartib
bildirgan so‘zlar xuddi shunga to‘g‘ri keladi.
                         Keng va bir qancha muhim belgilarga ega bo‘lgan grammatik material
tushuntirilsa,   unda   bir   nechta   misol   tahlil   qilingach,   xulosa   chiqariladi   (so‘z
o‘zgartiruvchi qo‘shimchalar, o‘zakdosh so‘zlar).
             Sinf xattaxtasidagi misol yoniga yana gaplar yoziladi: „Ekilgan tokdan yuz
kilogrammgacha uzum hosili olinadi ".
28              O‘qituvchi:-Birinchi gapda yil so‘zi orqali uchinchi so‘ziga so‘roq bering
(nechanchi   yili?).   Uchinchi   so‘zi   qaysi   so‘roqqa   javob   bo‘lyapti?   (nechanchi?)
Yilning nimasini bildiryapti? Belgisini bildiryaptimi? (yo‘q).
            Bolalar javob berolmaydi.
O‘qituvchi sinf xattaxtasiga quyidagi birikmalami yozadi: 
               birinchi yili 
              uchinchi yili
              ikkinchi yili
-Tartib   bo‘yicha   qaysi   oldin   turadi?   (1)   birinchi   yili;   2)   ikkinchi   yili;   3)
uchinchi   yili)   Ко   ‘rdingizmi,   1-,   2~,   3-   yilning,   narsaning   (pred metning)
tartibini bildiryapti.
-Siz nechanchi sinfda o‘qiysiz? (2-sinfda)
-Siz qaysi sinf dan keyin turasiz? (1-sinfdan)
              Bu jarayonda stol ustiga predmetlami qo‘yib, ularning tartibini aniqlatish
mumkin.
                             Bu so‘zlar narsalarning tartibini bildirib, nechanchi? so‘rog‘iga javob
bo‘ladi, narsa, shaxs bildirgan so‘zlarga bog‘lanib keladi:
Strelka   bilan   ko‘rsatiladi:   uchinchi   yili   ikkinchi   yili   Ikkinchi   gap   tahlili   orqali
sanoq   bildirayotgan   so‘zning   so‘roqlari,   u   bog‘lanib   kelayotgan   so‘z   aniqlanadi:
qancha? yuz kilogramm uzum Yuz so‘zi  sanoq bildiryapti, kilogramm so‘zi bilan
birga   qancha?   so‘rog‘iga   javob   bo‘lyapti,   uzum   so‘ziga,   ya’ni   narsa   bildirgan
so‘zga bog‘lanyapti.
b)   xulosani   shakllantirish:   xulosa   ba’zan   o‘quvchilar   tomonidan,   ba’zan
o‘qituvchi   tomonidan   shakllantiriladi.   Uzoq   muddatli   tahlil   va   tushuntirishdan
so‘ng xulosani ta’rifini ko‘pincha o‘quvchilar shakllantiradi, yasaydi. Bu mavzuda
o‘qituvchi quyidagicha xulosa yasaydi: Nechta?, qancha? so‘rog‘iga javob bo‘lgan
so‘zlar sanoqni, nechanchi? so‘rog‘iga javob bo‘lgan so‘zlar tartibni bildiradi.
29 Xulosa
                          Maktablarda   ona   tili   o‘rgatishning   mazmuni   jamiyat   rivojlanishining
hozirgi   bosqichida   davlatimizning   maktab   oldiga   qo‘ygan   vazifasiga   moslangan.
Bu   vazifalar   ko‘p   qirrali   bo‘lib,   ularni   bajarish   o‘quvchilar   ongini   o‘stirishga,
ularga   g‘oyaviy-siyosiy,   axloqiy,   estetik   va   mehnat   tarbiyasini   berishga
yo‘naltirilgan. {Ona tilini o‘rgatish natijasida o‘quvchilarda o‘z fikrini grammatik
to‘g‘ri, uslubiy aniq, mazmunli, ohangga rioya qilib ifodalay olish va uni imloviy
to‘g‘ri  yoza  olish ko‘nikmalari  shakllantiriladi. Bu  vazifa  o‘quv predmeti  sifatida
o‘zbek   tilining   o‘ziga   xos   xususiyati   bo‘lib,   o‘quvchini   shaxs   sifatida
shakllantirishga   yo‘na!tirilgan   umumta’lim   vazifalari   bilan   bog‘liq   holda   amalga
oshiriladi.
Ona tili kursida beriladigan bilimlar mazmunini o‘zbek tilining tovush tuzilishi
va   yozma   nutqda   tovushlarni   ifodalash   usullari   haqi dagi   (fonetik   va   grafik);
so‘zlarning o‘zgarishi va gapda so‘zlarning bog‘lanishi haqidagi (grammatik, ya’ni
morfologik   va   sintaktik),   so‘zning   morfemik   tarkibi   va   so‘z   yasalish   usullari
haqidagi   (so‘z   yasalishiga   doir);   so‘zlarning   leksik-semantik   guruhi   haqidagi
(leksikologik);   o‘zbek   tilining   to‘g‘ri   yozuv   tamoyillari   va   tinish   belgilarining
ishlatilishi haqidagi (orfografik va punktuatsion) bilimlar tashkil etadi. 
Shunday qilib, sonning leksik-semantik va grammatik xususiyati  uni  leksik va
grammatik   aspektda   o‘rganishni   taqozo   etadi.   Son   gram-   matika   va   imlo
o‘qitishdagi suhbat metodida, yarim izlanishli muam moli metodda, analitik (tahlil),
sintetik   (tarkib),   induktiv   metodlarda   o‘rganiladi.   Bu   metodlar   son   yuzasidan
beriladigan   tushunchalarning   mohiyatiga,   o‘quvchilarning   tayyorgarlik   darajasiga
bog‘liq holda tan- lanadi. Agar o‘quvchi son haqida ma’lum darajada bilimga ega
bo‘lsa,   yarim   izlanishli   muammoli   metod   yoki   suhbat   metodidan;   agar   bola   son
haqida   umuman   tushunchaga   ega   bo‘lmasa,   induktiv   va   analiz   mctodlaridan
foydalaniladi.
Son"   boshlang‘ich   ta’limda   elementar   nazariy   tushunchalar   asosida   amaliy
o‘rganiladi.     
30             Lekin     1-bosqichni   to‘liq   ma’noda   sonni   amaliy   o‘rganish   bosqichi   deb
nomlaymiz. Chunki bu bosqichda umuman nazariyasiz son ustida ishlanadi va bu
1-sinfning savod o‘rgatish va 1-sinfning 2-yarmiga to‘g‘ri keladi. Bu bosqich sonni
o‘rganuvchi keyingi bosqichlarga zamin tayyorlaydi.
Ma’lumki,   savod   o‘rgatish   davrida   o‘quvchilar   bilan   kundalik   ishlar,   rasmlar,
predmetlar, mavzular yuzasidan og‘zaki savol-javoblar o‘tkaziladi. 
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Sh.M.   Mirziyoyev   “Erkin   va   farovon   demokratik   O’zbekiston   Davlatini
birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y 56-b.
2. Sh.M.   Mirziyoyev   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.     –T.:
“O‘zbekiston” 2017 y. -104-b.
3. Sh.M.   Mirziyoyev   “Qonun   usutuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –
yurt taraqqiyoti va xalq farovoniligining garovi”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -48-
4. Sh.M.   Mirziyoyev   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b.
5. Sh.M. Mirziyoyev “Milliy taraqqiyot yo’limizni qat’iyat bilan davom ettirib,
yangi bosqichga ko’taramiz”. –T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -592 b.
6.Abdullayeva   Q.   Va   b.   O’qish   axborot   vositalarii.   (Bilim   bog’i)   2-sinf.   –   T.:
O’qituvchi, 2003 y., 192
7. Adizov   B.   R.   Boshlanqich   ta'limni   ijodiy   tashkil   etishning   nazariy   asoslari.
13.00.01. — pеdagogika nazariyasi va tarixi. — T.:2003 y, 44 b. 
Internet saytlari
1. www.natlib.uz      internet kutubxona
2. www.ziyonet.uz      materiallari
3. www.kitob.uz   
4. www.tdpu.uz   
5. www.referat.arxiv.uz   
6. www.testing.uz   
7. www.math.com   
32