Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 63.1KB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Октябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

35 Продаж

Boshlang‘ich sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darslarida texnika vositalaridan foydalanish

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
“INTERNATIONAL SCHOOL OF FINANCE TECHNOLOGY AND
SCIENCE” INSTITUTI
“FILOLOGIYA VA TILLARNI O‘QITISH” KAFEDRASI
ONA TILI O‘QITISH METODIKASI
fanidan kurs ishi
Mavzu:  Boshlang‘ich sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darslarida texnika
vositalaridan foydalanish
BAJARDI:                                                              NOMOZOVA NILUFAR  
GURUH                                                                               22-BTK-07
ILMIY RAHBAR:                                               f.f.n. D.SH.SHADIYEVA
Toshkent - 2025 2 MUNDARIJA
Kirish…………………………………………………………………...………3
I BOB. NAZARIY ASOSLAR: BOSHLANG‘ICH SINF ONA TILI VA 
O‘QISH SAVODXONLIGI DARSLARIDA TEXNIKA 
VOSITALARINING ROLI
1.1.Boshlang‘ich   sinf   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida   texnika
vositalarining o‘rni va ahamiyati ………………………………………………..6
1.2.Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   nutq   va   o‘qish   ko‘nikmalarini
shakllantirishning psixologik-pedagogik asoslari ……………………………..10
1.3. Boshlang‘ich ta’lim dasturida texnika vositalaridan foydalanish talablari .15
II BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA TEXNIKA 
VOSITALARIDAN FOYDALANISH METODIKASI
2.1. Boshlang‘ich sinf darslarida texnika vositalarini qo‘llash turlari …………20
2.2.Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   texnika   vositalaridan   foydalanish
metodikasi va bosqichlari ……………………………………………...………23
Xulosa…………………………………………………………………...…….28
Foydalanilgan adabiyot……………………………………………….. …….30 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Zamonaviy   ta’lim   tizimida   texnika
vositalarining   o‘rni   nihoyatda   muhimdir.   Bugungi   kunda   ta’lim   jarayoni
axborot   texnologiyalarisiz   tasavvur   etib   bo‘lmaydi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich
ta’lim   bosqichida   o‘quvchilarning   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarini
samarali tashkil etish o‘qituvchidan yangicha, innovatsion yondashuvlarni talab
etadi.   Texnika   vositalari   dars   jarayonini   jonlantiradi,   bolalarda   mustaqil
fikrlashni,   eshitish   va   ko‘rish   orqali   bilimni   chuqurroq   anglashni   ta’minlaydi.
Interfaol   doskalar,   kompyuter   dasturlari,   audio   va   video   materiallar   orqali
o‘quvchilarning   qiziqishi   oshadi,   darsning   samaradorligi   ortadi.   O‘qituvchi
texnik   vositalardan   foydalangan   holda   o‘quvchini   faol   subyektga   aylantira
oladi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchi   o‘z   fikrini   aniq   ifoda   etishni,   matnni   tahlil
qilishni   va   mustaqil   xulosa   chiqarishni   o‘rganadi.   Axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarining jadal rivojlanishi ta’limda yangi imkoniyatlar yaratmoqda 1
.
Shu   bois   boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida
texnika   vositalaridan   foydalanish   masalasini   o‘rganish   bugungi   kunda   dolzarb
ahamiyat kasb etmoqda.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   O‘zbekiston   ta’lim
tizimida   texnika   vositalaridan   foydalanish   masalasi   ko‘plab   pedagog   olimlar
tomonidan   o‘rganilgan.   Ayniqsa,   so‘nggi   yillarda   raqamli   ta’limga   o‘tish
jarayonida   bu   yo‘nalishda   ilmiy   izlanishlar   kengaydi.   A.   Abduqodirov,   M.
Hakimova, G. Abdurahmonova, N. Yusupova, O. Hasanboeva, N. Qurbonova,
Sh.   Yo‘ldosheva   kabi   olimlar   o‘quv   jarayonida   AKT   vositalarining
o‘quvchilarning   bilish   faolligiga   ta’sirini   tahlil   qilganlar.   Ularning
tadqiqotlarida   darsda   multimedia   vositalari,   audio-video   resurslar,   interaktiv
metodlardan   foydalanish   samaradorligi   yoritilgan.   Shuningdek,   xalqaro
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2020-yil 6-noyabrdagi “Xalq
ta’limi tizimini yanada takomillashtirishga oid qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ–
4884-sonli Qarori. 4miqyosda   ham   P.   Drucker,   D.   Kolb,   J.   Bruner   kabi   pedagoglar
texnologiyalarning   ta’limdagi   o‘rnini   nazariy   asoslagan.   Ammo   boshlang‘ich
sinfda   aynan   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslari   kontekstida   texnik
vositalardan   foydalanishning   kompleks   metodikasi   hali   to‘liq   ishlab
chiqilmagan.   Shu   bois   mazkur   kurs   ishida   bu   yo‘nalish   bo‘yicha   yangi
yondashuvlar taklif etiladi. Ushbu jihat kurs ishining ilmiy yangiligi va amaliy
ahamiyatini belgilab beradi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Mazkur   kurs
ishining   nazariy   ahamiyati   shundaki,   unda   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
ona tili va o‘qish savodxonligi darslarida texnika vositalaridan foydalanishning
ilmiy-nazariy   asoslari   tahlil   qilinadi.   Tadqiqot   jarayonida   texnik   vositalarning
ta’lim jarayonidagi o‘rni, ularning didaktik imkoniyatlari, psixologik-pedagogik
ta’siri   haqida   ilmiy   xulosalar   ishlab   chiqiladi.   Nazariy   jihatdan   bu   ish   ta’lim
jarayonida   texnika   vositalarini   qo‘llashning   metodik   modelini   yaratishga,
o‘qituvchining darsdagi innovatsion faoliyatini rivojlantirishga xizmat qiladi.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   esa   olingan   natijalarni   bevosita   ta’lim
jarayonida   qo‘llash   imkoniyati   bilan   belgilanadi.   Tadqiqot   natijalari   asosida
boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilari   uchun   darslarda   texnik   vositalardan   samarali
foydalanish bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqiladi. Bundan tashqari, o‘quvchilarda
axborot madaniyatini shakllantirish, ularning darsga qiziqishini oshirish, nutqni
rivojlantirish   va   o‘qish   ko‘nikmalarini   takomillashtirish   bo‘yicha   metodik
yo‘riqnomalar   yaratish   imkoniyati   tug‘iladi.   Shu   jihatdan   mazkur   ish
boshlang‘ich   ta’lim   tizimida   raqamli   va   innovatsion   pedagogika   tamoyillarini
joriy etishda nazariy hamda amaliy manba bo‘lib xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   boshlang‘ich   sinf   ona   tili   va   o‘qish
savodxonligi   darslarida   o‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini
shakllantirish jarayonida texnika vositalaridan foydalanish tizimi hisoblanadi. 5Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi
darslarida texnika vositalaridan samarali foydalanishning metodikasi, shakllari,
usullari va didaktik imkoniyatlaridir.
Kurs ishi mavzusining maqsadi  — boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ona
tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida   texnika   vositalaridan   foydalanishning
ilmiy-nazariy   asoslarini   aniqlash   hamda   ularning   o‘quv   faoliyatiga   ijobiy
ta’sirini ochib berishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Boshlang‘ich   ta’lim   jarayonida   texnika   vositalarining   o‘rni   va   ahamiyatini
tahlil qilish;
 Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida   texnika   vositalaridan
foydalanishning psixologik-pedagogik asoslarini o‘rganish;
 Boshlang‘ich sinf darslarida texnika vositalarini qo‘llashning samarali shakl
va usullarini aniqlash;
 Innovatsion   texnologiyalar   va   interaktiv   usullar   orqali   o‘qitishning
afzalliklarini ko‘rsatish;
 Texnika   vositalaridan   foydalanish   metodikasini   amaliy   jihatdan   tavsiflash
va takliflar ishlab chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining  metodlari     pedagogik   tahlil,  kuzatish,   taqqoslash,
interfaol   o‘qitish   metodlarini   o‘rganish,   tajriba-sinov   ishlari,   so‘rovnoma   va
suhbatlar, shuningdek, ilg‘or pedagogik tajribalarni umumlashtirish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi -   Kurs ishi kirish, ikki bob, oltita bo‘lim,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. Birinchi bobda texnika
vositalarining   nazariy   asoslari,   ikkinchi   bobda   esa   ularning   metodik
qo‘llanilishi   hamda   innovatsion   yondashuvlar   tahlil   qilinadi.   Ish   yakunida
umumiy xulosalar va amaliy tavsiyalar keltiriladi. 6I BOB. NAZARIY ASOSLAR: BOSHLANG‘ICH SINF ONA TILI VA
O‘QISH SAVODXONLIGI DARSLARIDA TEXNIKA
VOSITALARINING ROLI
1.1. Boshlang‘ich sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darslarida texnika
vositalarining o‘rni va ahamiyati
Bugungi   kunda   ta’lim   sohasida   ro‘y   berayotgan   tub   o‘zgarishlar,   ayniqsa,
raqamli   texnologiyalar   jadal   rivojlanayotgan   bir   paytda,   o‘quv   jarayonini
zamonaviy   vositalarsiz   tasavvur   etish   qiyin   bo‘lib   qoldi.   Boshlang‘ich   ta’lim
bosqichi   —   bu   bolaning   hayotida   poydevor   vazifasini   bajaruvchi   eng
mas’uliyatli davrdir. Aynan shu bosqichda o‘quvchida o‘qish, yozish, tinglash,
tushunish, nutq sofligi va fikrlash madaniyati shakllanadi. Shu bois, ona tili va
o‘qish savodxonligi darslarida texnika vositalaridan samarali foydalanish o‘quv
jarayonining muhim tarkibiy qismiga aylanmoqda 2
.
Texnika   vositalari   deganda,   biz   nafaqat   kompyuter,   proyektor   yoki
interaktiv   doskani,   balki   audio   va   video   qurilmalar,   multimedia   dasturlari,
elektron   darsliklar,   mobil   ilovalar,   virtual   o‘quv   platformalari   kabi   vositalarni
ham   nazarda   tutamiz.   Ularning   barchasi   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi
o‘zaro   muloqotni   boyitadi,   dars   jarayonini   yanada   samarali,   qiziqarli   va
ta’sirchan   qiladi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchisining   tafakkuri   obrazli   bo‘lgani
sababli, u ko‘rish, eshitish va harakat orqali axborotni tezroq o‘zlashtiradi. Shu
bois texnik vositalarning o‘quvchilarga ta’sir darajasi an’anaviy og‘zaki izohga
nisbatan ancha yuqori bo‘ladi.
Zamonaviy   ta’limda   o‘qituvchi   endilikda   bilim   beruvchi   yagona   manba
emas,   balki   o‘quvchi   uchun   yo‘l-yo‘riq   ko‘rsatuvchi,   yo‘naltiruvchi,
motivatsiya   beruvchi   shaxs   sifatida   qaraladi.   Shu   nuqtai   nazardan,   texnika
vositalari   o‘qituvchiga   dars   jarayonini   ko‘rgazmali   va   interfaol   shaklda   olib
borish   imkonini   yaratadi.   Masalan,   o‘qish   darslarida   interaktiv   doska   orqali
2
  Abdurahmonova G. T.   Boshlang‘ich sinfda ona tili darslarini zamonaviy texnologiyalar 
asosida tashkil etish metodikasi.  – Toshkent: “Fan va texnologiya”,  2018. – 132 bet. 7hikoyaning   syujetini   tasvirlovchi   animatsiyalar,   audio   kitoblar,   video   lavhalar
orqali   matn   mazmunini   ochish   o‘quvchining   diqqatini   jamlaydi,   tushunish   va
xotirada saqlab qolish jarayonini yengillashtiradi.
Ona   tili   darslarida   esa   texnika   vositalaridan   foydalanish   grammatik
qoidalarni o‘rganish, imlo mashqlarini bajarish, so‘z boyligini kengaytirish kabi
maqsadlarda   nihoyatda   samarali   hisoblanadi.   Masalan,   elektron   interaktiv
mashqlar,   “Quizizz”,   “Wordwall”,   “LearningApps”   kabi   platformalar
yordamida o‘quvchi o‘z bilimini mustahkamlashi, xatolarini ko‘rishi, o‘z-o‘zini
baholashi   mumkin.   Shu   tarzda   o‘quvchi   o‘rganish   jarayonining   faol
ishtirokchisiga aylanadi.
Texnika   vositalarining   o‘rni   nafaqat   dars   jarayonining   samaradorligini
oshirishda,   balki   o‘quvchining   tafakkurini   rivojlantirishda   ham   beqiyosdir.
Interfaol   o‘yinlar,   testlar,   rasmlar,   grafiklar   va   audio   yozuvlar   bolalarda
eshitish,   ko‘rish   va   nutq   xotirasini   rivojlantiradi,   mustaqil   fikrlashni
kuchaytiradi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchi   o‘rganayotgan   mavzuga   bevosita
aloqador   vizual   obrazlarni   ko‘rganida,   ularni   hayotiy   holatlar   bilan   bog‘lashni
o‘rganadi.   Bu   esa   o‘z   navbatida,   nutqni   rivojlantirish   va   mantiqiy   fikrlash
ko‘nikmalarini mustahkamlaydi 3
.
Texnika   vositalarining   yana   bir   muhim   ahamiyati   shundaki,   ular   ta’limda
individual yondashuvni amalga oshirishga yordam beradi. Har bir o‘quvchining
bilish   sur’ati,   qiziqish   doirasi,   idrok   tezligi   turlicha.   Shu   sababli,   o‘qituvchi
texnik   vositalardan   foydalangan   holda   o‘quvchilarga   moslashtirilgan
topshiriqlar,   interfaol   o‘yinlar   va   testlarni   yaratishi   mumkin.   Masalan,   ayrim
o‘quvchilar   uchun   audio   topshiriqlar,   boshqalar   uchun   esa   vizual   materiallar
taqdim etiladi. Natijada, har bir bola o‘z imkoniyatiga ko‘ra faol ishtirok etadi
va muvaffaqiyatga erishadi.
3
  Hakimova M. H.   O‘qish savodxonligini shakllantirishda axborot texnologiyalarining o‘rni.
– Toshkent: “Innovatsiya”,  2019. – 148 bet. 8Hozirgi   kunda   texnika   vositalaridan   foydalanish   ta’limning   davlat
standartlarida   ham   belgilab   qo‘yilgan.   O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim
to‘g‘risida”gi   qonuni   hamda   “Raqamli   ta’lim”   konsepsiyasi   doirasida   barcha
umumta’lim   maktablarida   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan
foydalanish,   o‘qituvchilarni   raqamli   savodxonlikka   o‘rgatish,   multimedia
vositalarini dars jarayoniga joriy etish bo‘yicha aniq vazifalar belgilangan. Shu
jihatdan, ona tili va o‘qish savodxonligi darslarida texnika vositalarini qo‘llash
nafaqat zamon talabi, balki ta’lim sifatini oshirishning muhim kafolatidir.
Boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisi   uchun   texnika   vositalaridan   foydalanish
pedagogik mahoratning ajralmas qismiga aylanmoqda. Chunki bunday vositalar
yordamida   o‘quvchilarda   o‘rganishga   qiziqish,   mustaqil   izlanish,   o‘z   fikrini
erkin   ifoda   etish   kabi   muhim   ko‘nikmalar   shakllanadi.   O‘qituvchi   esa   darsni
biryoqlama izoh berishdan ko‘ra, o‘quvchini faol ishtirokchi sifatida jalb qiladi.
Bu   esa   o‘quv   jarayonini   an’anaviy   “o‘qituvchi   markazli”   shakldan   “o‘quvchi
markazli” modelga o‘tkazadi.
Shuningdek, texnika vositalari o‘quv jarayonini nazorat qilish va baholashni
ham qulaylashtiradi. Elektron test tizimlari, interfaol savol-javob platformalari,
onlayn   reyting   dasturlari   orqali   o‘qituvchi   o‘quvchi   faoliyatini   tezkor   va   xolis
baholay oladi. Shu orqali vaqt tejaydi, dars jarayonining har bir bosqichini tahlil
qilish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   O‘quvchilar   ham   o‘z   natijalarini   ko‘rib,   o‘z
ustida ishlashga intiladi.
Texnika   vositalari   o‘quvchilarda   ijodkorlikni   rivojlantiruvchi   kuchli   omil
hisoblanadi.   Masalan,   o‘qish   darsida   bolalar   hikoya   matnini   o‘qib,   uni   audio
shaklda   yozish,   ovoz   berish,   qisqa   videorolik   yaratish   orqali   nafaqat   o‘qish,
balki ijodiy fikrlash ko‘nikmalarini ham rivojlantiradilar. Ona tili darslarida esa
so‘z   boyligini   oshirish   uchun   “interaktiv   lug‘at”,   “virtual   test”,   “so‘z   tanla”
o‘yinlari   orqali   mashqlar   bajarish   ularda   tahlil   qilish   va   tanqidiy   fikrlashni
shakllantiradi. 9O‘qituvchi texnika vositalarini darsda oqilona, maqsadga muvofiq qo‘llashi
juda   muhim.   Chunki   ularning   noto‘g‘ri   tanlanishi   yoki   haddan   tashqari   ko‘p
ishlatilishi   o‘quvchini   charchatadi,   diqqatni   chalg‘itadi.   Shu   bois,   o‘qituvchi
texnik   vositalardan   foydalanishda   metodik   me’yorlarni   bilishi,   har   bir
vositaning   didaktik   maqsadini   aniq   tushunishi   kerak.   Masalan,   yangi   mavzuni
tushuntirishda   proyektor   yoki   video   lavhalar   foydali   bo‘lsa,   mustahkamlash
bosqichida interfaol testlar yoki o‘yinli dasturlar samaraliroq natija beradi.
Shuningdek, texnika vositalarining yana bir ahamiyatli jihati shundaki, ular
o‘quvchilarda raqamli madaniyatni shakllantiradi. Bugungi bola ertangi raqamli
dunyoning   fuqarosidir.   Demak,   u   hozirdayoq   texnologiyalar   bilan   ishlash,
axborotni izlash, tahlil qilish, filtrlash, xavfsiz foydalanish kabi ko‘nikmalarga
ega   bo‘lishi   zarur.   Ona   tili   va   o‘qish   darslarida   elektron   lug‘atlar,   onlayn
matnlar, audiokitoblar bilan ishlash bu jarayonda katta ahamiyatga ega.
Texnika   vositalarining   afzalliklari   ko‘p   bo‘lsa-da,   ularni   samarali   qo‘llash
uchun   o‘qituvchi   o‘z   ustida   tinimsiz   ishlashi   lozim.   Chunki   har   bir   vosita
yangilanib   boradi,   dasturlar   takomillashadi,   didaktik   yondashuvlar   o‘zgaradi.
Shu   bois,   o‘qituvchining   malakasini   oshirish,   o‘zini   o‘zi   rivojlantirish,
zamonaviy   AKT   vositalaridan   foydalana   olish   madaniyatiga   ega   bo‘lishi   juda
muhim. Bu esa o‘z navbatida, boshlang‘ich ta’lim sifatining barqaror o‘sishiga
olib keladi. boshlang‘ich sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darslarida texnika
vositalaridan   foydalanish   ta’lim   jarayonini   interfaol,   ko‘rgazmali,   ijodiy   va
zamonaviy   shaklda   olib   borish   imkonini   beradi.   Bu   vositalar   o‘quvchilarning
bilimini   mustahkamlaydi,   mustaqil   fikrlashni,   muloqot   madaniyatini,   tahliliy
yondashuvni rivojlantiradi. Har bir o‘quvchi darsda faol ishtirok etadi, natijada
ta’lim samaradorligi oshadi. texnika vositalari — bu nafaqat ta’lim jarayonining
texnik qismi, balki  o‘quvchining intellektual  va ruhiy rivojiga xizmat  qiluvchi
pedagogik vositadir. Ular yordamida o‘quvchi so‘zlarni to‘g‘ri talaffuz qilishni,
matn   mazmunini   anglashni,   o‘z   fikrini   aniq   bayon   etishni,   kitobxonlik
madaniyatini   o‘zlashtirishni   o‘rganadi.   Shu   bois,   zamonaviy   boshlang‘ich 10ta’limda   texnika   vositalaridan  foydalanish   —   ta’limning  sifat   ko‘rsatkichlarini
yangi bosqichga olib chiqadigan muhim omil sifatida qaraladi.
1.2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida nutq va o‘qish ko‘nikmalarini
shakllantirishning psixologik-pedagogik asoslari
Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichi   —   bu   bola   shaxsining   shakllanishida   eng
mas’uliyatli, eng muhim davrlardan biridir. Aynan shu davrda o‘quvchi nafaqat
o‘qish va yozishni, balki mantiqiy fikrlash, o‘z fikrini og‘zaki va yozma shaklda
ifoda   etish,   atrofdagi   voqelikni   anglash   ko‘nikmalarini   egallay   boshlaydi.   Shu
boisdan   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   nutq   va   o‘qish   ko‘nikmalarini
shakllantirish   jarayoni   chuqur   psixologik-pedagogik   yondashuvni   talab   etadi.
O‘qish faoliyati bolaning idrok, diqqat, xotira, tafakkur va tasavvur kabi bilish
jarayonlarini faollashtiruvchi asosiy omillardan biridir. Bola harflarni o‘rganish,
ularni   tovush   bilan   bog‘lash,   so‘ngra   so‘z   va   gap   tuzishni   o‘rganish   orqali
nafaqat o‘qish malakasini, balki muloqot madaniyatini ham rivojlantiradi 4
.
Psixologik nuqtai   nazardan,  nutq faoliyati  bolaning  aqliy rivojlanishi  bilan
bevosita bog‘liq bo‘lib, V. Vygotskiy, L. Vigotskiy, J. Piaje, A. Leontyev kabi
olimlar   o‘z   tadqiqotlarida   bolaning   nutqiy   rivojlanish   jarayoni   ijtimoiy   muhit,
muloqot   va   o‘qituvchi   bilan   o‘zaro   ta’sir   orqali   shakllanishini   ta’kidlaganlar.
Ayniqsa, Vygotskiy “yaqin rivojlanish zonasi” tushunchasini kiritib, bola yangi
bilim   va   ko‘nikmalarni   o‘zlashtirishda   kattalar   rahbarligida   faoliyat   yuritishi
zarurligini asoslagan. Demak, o‘qituvchining nutqni rivojlantirishdagi yetakchi
o‘rni bola uchun kognitiv yo‘nalishni belgilab beradi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchisining   psixologik   xususiyatlarini   hisobga
olmasdan, o‘qish va nutq ko‘nikmalarini samarali shakllantirish mumkin emas.
Shu   sababli   dars   jarayonida   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlariga,
ularning   e’tibor   va   xotira   imkoniyatlariga,   tafakkur   rivojlanish   bosqichlariga
4
  Rasulova M. Sh.   Boshlang‘ich ta’limda o‘qitish jarayonida texnika vositalaridan 
foydalanish.  – Samarqand: “Zarafshon nashriyoti”,  2020. – 156 bet. 11mos metodlarni tanlashi lozim. Masalan, 6–7 yoshli bola obrazli tafakkur orqali
fikrlaydi,   demak,   unga   ko‘rgazmali   materiallar,   texnika   vositalari   yordamida
beriladigan   axborot   ko‘proq   ta’sir   qiladi.   Shu   o‘rinda   audiovizual   vositalar,
interaktiv   doska,   multimedia   taqdimotlari   o‘quvchi   tasavvurini   kengaytiradi,
diqqatni   jamlashga   yordam   beradi.Pedagogik   yondashuvga   ko‘ra,   nutq   va
o‘qish   ko‘nikmalarini   shakllantirish   jarayoni   tizimli   ravishda,   bosqichma-
bosqich   olib   borilishi   kerak.   Dastlabki   bosqichda   tovushlarni   to‘g‘ri   talaffuz
qilish,   so‘zlarni   bo‘g‘inlarga   ajratish,   keyingi   bosqichda   esa   so‘z   ma’nolarini
tushunish,   gaplar   tuzish,   matnni   idrok   etish   va   qayta   ifoda   etish   malakalari
rivojlantiriladi.   Bu   jarayonni   samarali   tashkil   etishda   texnika   vositalaridan
foydalanish   muhim   omil   hisoblanadi.   Masalan,   audiomateriallar   yordamida
o‘quvchi to‘g‘ri talaffuzni o‘rganadi, videodarslar orqali esa so‘zning ma’nosini
voqelik   bilan   bog‘laydi.Psixologik   jihatdan   o‘quvchining   o‘qish   jarayoniga
qiziqishi, motivatsiyasi, ichki ehtiyoji uning muvaffaqiyatini belgilovchi asosiy
omillardandir.   Shu   sababli   o‘qituvchi   darsda   o‘quvchining   diqqatini
uyg‘otuvchi,   ularni   faol   ishtirok   etishga   undovchi   uslublarni   qo‘llashi   zarur.
Masalan,   interaktiv   o‘yinlar,   multimediya   asosidagi   mashqlar,   audio-kitoblar,
multfilmlar   orqali   o‘qish   jarayonini   tashkil   etish   o‘quvchini   o‘z   faoliyatining
sub’yektiga   aylantiradi.   Bu   esa   o‘qish   va   nutq   faoliyatida   mustaqil   fikrlashni
rivojlantiradi.o‘qish   ko‘nikmasini   shakllantirishda   o‘quvchining   individual
psixologik   xususiyatlarini   hisobga   olish   zarur.   Har   bir   bola   o‘zining   o‘qish
sur’ati, diqqatni jamlash darajasi, eslab qolish qobiliyati bilan boshqasidan farq
qiladi.   Shu   bois   differensial   yondashuv,   ya’ni   har   bir   o‘quvchining   shaxsiy
imkoniyatlariga mos topshiriqlarni tanlash pedagogik jarayonning muhim talabi
hisoblanadi.   Bu   borada   texnika   vositalari,   xususan,   elektron   darsliklar,
interaktiv   platformalar   o‘quvchilarni   o‘z   sur’atida   ishlash   imkoniyatini
yaratadi.Nutqni   rivojlantirishda   o‘qituvchi   o‘quvchining   emotsional   holatini
ham   inobatga   olishi   kerak.   Chunki   ijobiy   emotsiya   o‘rganish   jarayonini
yengillashtiradi.   Audiovizual   materiallardan   foydalanish   bolada   quvonch, 12hayrat, qiziqish kabi hislarni uyg‘otadi. Masalan, rangli slaydlar, jonli tasvirlar,
ovozli   hikoyalar   orqali   bolalar   matn   mazmunini   chuqurroq   anglaydi   va   uni
ifodali   o‘qishga   harakat   qiladi.   o‘qish   va   nutq   ko‘nikmalarini   shakllantirishda
kommunikativ yondashuv asosiy o‘rinni egallaydi. Bunda bola tilni faqat o‘qish
va   yozish   jarayonida   emas,   balki   muloqotda   qo‘llay   olishni   ham   o‘rganadi.
O‘qituvchi o‘quvchilarni juftlikda, guruhda ishlashga yo‘naltirib, ular o‘rtasida
fikr   almashish,   savol-javob   qilish,   o‘z   fikrini   himoya   qilish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.   Bunda   video-topshiriqlar,   interaktiv   o‘yinlar,   kompyuter
dasturlari   yordamida   o‘quvchilar   o‘zaro   muloqotga   kirishadi   va   bu   jarayon
tabiiy nutqiy muhitni yaratadi.
Jadval 1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida nutq va o‘qish ko‘nikmalarini
shakllantirishning psixologik-pedagogik asoslari
Ko‘rsatkichlar Psixologik
xususiyatla
r Pedagogik
yondashuvlar Texnika
vositalarining
o‘rni Kutilayotgan
natijalar
1-sinf 
o‘quvchilari 
(6–7 yosh) Obrazli 
tafakkur 
ustun, 
e’tibor qisqa
muddatli, 
o‘yin 
faoliyatiga 
qiziqadi Ko‘rgazmali, 
o‘yinli, 
interfaol 
uslublar, ovozli
o‘qish 
mashqlari Audiokitoblar,
multimedia 
taqdimotlari, 
interaktiv 
doska Harflarni 
tanish, so‘z 
tuzish, 
o‘qishga 
qiziqishning 
ortishi
2-sinf 
o‘quvchilari 
(7–8 yosh) Mantiqiy 
tafakkur 
shakllana 
boshlaydi, 
mustaqil 
fikrlash 
rivojlanadi Savol-javob, 
dramatizatsiya,
rolli o‘yinlar, 
ifodali o‘qish 
mashqlari Video darslar, 
audio 
yozuvlar, 
slaydlar, 
vizual 
kartochkalar To‘g‘ri 
talaffuz, matn 
mazmunini 
tushunish, nutq
aniqligining 
ortishi
3-sinf 
o‘quvchilari 
(8–9 yosh) Idrok 
kengayadi, 
mustaqil 
o‘qish va 
eslab qolish 
qobiliyati 
kuchayadi Matn tahlili, 
fikrni og‘zaki 
va yozma ifoda
etish, ijodiy 
mashqlar Elektron 
darsliklar, 
interaktiv 
testlar, 
animatsion 
videolar Matnni 
mustaqil 
o‘qish, 
mazmunni 
tahlil qilish, 
fikrni erkin 
ifoda etish 134-sinf 
o‘quvchilari 
(9–10 yosh) Mantiqiy 
tafakkur 
rivojlangan, 
mustaqil 
baholash va 
tahlil qilish 
ko‘nikmasi 
shakllangan Ijodiy yozma 
ishlar, suhbat 
va tahlil, 
mustaqil o‘qish
topshiriqlari Onlayn 
resurslar, 
virtual dars 
platformalari, 
taqdimotlar Mustaqil 
o‘qish, tahliliy 
fikrlash, nutq 
madaniyatining
shakllanishi
Jadval 2. Nutq va o‘qish ko‘nikmalarini shakllantirishda texnika 
vositalarining psixologik ta’siri
Texnika vositasi turi Psixologik ta’sir
mexanizmi Qo‘llanish holati Pedagogik
samarasi
Audiomateriallar 
(ertak, hikoya, 
she’r) Eshitish idrokini 
faollashtiradi, 
talaffuzni 
to‘g‘rilaydi Darsning 
boshlanishi va 
yakunida Eshitish asosida 
nutq madaniyatini 
shakllantirish
Videomateriallar Tasvir va ovoz 
uyg‘unligi orqali 
obrazli tafakkurni 
rivojlantiradi Yangi mavzuni 
tushuntirishda O‘quvchining 
diqqatini jalb etadi, 
tushunchalarni 
yaxshiroq anglashga
yordam beradi
Interaktiv doska Faol ishtirok, 
harakatli faoliyat 
orqali eslab qolishni
kuchaytiradi Dars 
jarayonining 
barcha 
bosqichlarida Faol o‘rganish, 
ko‘rgazmalilik, 
mustaqil ishlash 
malakasini oshiradi
Multimedia 
taqdimotlari 
(PowerPoint, Canva,
Genially) Rang, tovush, 
harakat orqali hissiy
idrokni kuchaytiradi Mavzuni 
umumlashtirishda Axborotni tizimli 
qabul qilishni 
osonlashtiradi
Onlayn o‘qish  Rag‘batlantiruvchi,  Mustaqil ta’lim  O‘quvchining  14platformalari 
(LearningApps, 
Wordwall, Quizizz) raqobat muhitini 
yaratadi yoki qayta 
mustahkamlash 
bosqichida motivatsiyasini 
oshiradi, o‘qish 
tezligini 
rivojlantiradi
Jadval 3. Nutq va o‘qish ko‘nikmalarini shakllantirish bosqichlari
Bosqichlar O‘quv
faoliyati
mazmuni O‘qituvchi
faoliyati O‘quvchi
faoliyati Qo‘llaniladigan
texnika
vositalari
1-bosqich:
Eshitish 
va idrok 
etish Harflarni, 
tovushlarni 
anglash Audio 
yozuvlar orqali
talaffuzni 
tushuntirish Tinglash, 
takrorlash, 
eslab qolish Audiokitob, 
ovozli fayllar
2-bosqich:
O‘qish va 
talaffuz So‘z va 
gaplarni 
o‘qish Slaydlar, 
videolar orqali 
to‘g‘ri o‘qish 
ko‘rsatmasi Matnni 
ifodali 
o‘qish, tahlil 
qilish Video, 
multimedia 
taqdimot
3-bosqich:
Mazmunni
anglash O‘qilgan 
matnni 
tushunish va 
izohlash Savol-javob, 
tahliliy suhbat Matndan 
asosiy fikrni 
topish, fikr 
bildirish Interaktiv doska, 
test dasturlari
4-bosqich:
Nutqiy 
ifoda Og‘zaki va 
yozma 
nutqda fikrni
bayon etish Ijodiy yozuv 
mashqlari, 
hikoya tuzish Yozish, 
hikoya 
qilish, tahlil 
qilish Elektron darslik, 
onlayn 
topshiriqlar
Nutq   va   o‘qish   ko‘nikmalarining   shakllanishi   jarayonida   ota-onalar   ham
muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘qituvchi   ularni   bolaga   kitob   o‘qish,   birgalikda   ertak
tinglash, hikoyalar tahlil qilish kabi faoliyatlarga jalb etish orqali o‘quvchining 15nutqiy   rivojlanishiga   yordam   beradi.   Zamonaviy   texnika   vositalari   bu   borada
ham keng imkoniyat yaratadi: audio ertaklar, onlayn o‘qish platformalari, mobil
ilovalar ota-onalar uchun qulay pedagogik yordamchi vazifasini o‘taydi.
Pedagogik   nazariya   shuni   ko‘rsatadiki,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida
nutq va o‘qish ko‘nikmalarini shakllantirish nafaqat til o‘rganish jarayoni, balki
shaxs   rivojlanishining   poydevoridir.   Chunki   til   o‘rganish   orqali   bola   dunyoni
biladi, o‘z fikrini erkin ifoda etadi va ijtimoiy muhitda o‘z o‘rnini topadi. Shu
bois   o‘qituvchi   texnika   vositalaridan   foydalanish   orqali   bu   jarayonni   ilmiy
asosda   tashkil   etishi,   har   bir   darsni   o‘quvchining   psixologik   tayyorgarligiga
mos   ravishda   rejalashtirishi   zarur.   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   nutq   va
o‘qish   ko‘nikmalarini   shakllantirish   murakkab,   ammo   ijodiy   jarayon   bo‘lib,   u
psixologik-pedagogik   bilimlarni   chuqur   egallashni   talab   etadi.   Texnika
vositalarining   dars   jarayoniga   integratsiyasi   esa   bu   jarayonni   samarali,
interaktiv   va   o‘quvchi   uchun   qiziqarli   holga   keltiradi.   Shu   tariqa,   o‘qituvchi
nafaqat   bilim   beruvchi,   balki   texnologiyalar   yordamida   o‘quvchining
tafakkurini,   nutqini   va   muloqot   madaniyatini   shakllantiruvchi   shaxs   sifatida
maydonga chiqadi.
1.3. Boshlang‘ich ta’lim dasturida texnika vositalaridan foydalanish
talablari
Zamonaviy   boshlang‘ich   ta’lim   tizimi   o‘quv   jarayonida   texnika
vositalaridan samarali foydalanishni muhim shartlardan biri sifatida belgilaydi.
Chunki  bugungi  kunda  ta’limning  asosiy   maqsadi  nafaqat  o‘quvchilarga  bilim
berish,   balki   ularda   mustaqil   fikrlash,   axborotni   tahlil   qilish,   muloqotga
kirishish   va   zamonaviy   texnologiyalarni   to‘g‘ri   qo‘llay   olish   ko‘nikmalarini
shakllantirishdan   iboratdir.   Shu   bois,   ta’lim   dasturlarida   o‘qituvchilardan
texnika   vositalaridan   foydalanishning   ilmiy-metodik   asoslarini   chuqur   bilish,
ularni darsning maqsadiga mos holda tanlash va qo‘llash talab etiladi. 16Boshlang‘ich   ta’limda   texnika   vositalari   deganda,   o‘qitish   jarayonida
axborotni   qabul   qilish,   tahlil   etish,   eslab   qolish   va   amaliy   qo‘llashni
yengillashtiruvchi   texnik   uskunalar   va   axborot   texnologiyalari   tushuniladi.
Bular   qatoriga   kompyuterlar,   interaktiv   doskalar,   proyektorlar,   planshetlar,
multimedia   dasturlari,   audiokitoblar,   elektron   darsliklar,   raqamli   ta’lim
platformalari   kiradi.   Ularning   asosiy   vazifasi   —   darsning   ko‘rgazmaliligini
oshirish,   o‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta’minlash   va   ta’lim   jarayonini
qiziqarli, samarali hamda interfaol tarzda tashkil etishdir.
Texnika   vositalaridan   foydalanishning   didaktik   talablari,   avvalo,
o‘qituvchining   pedagogik   mahorati   bilan   bog‘liq.   Chunki   har   qanday   texnik
vosita o‘zi bilan birga yangi metodik yondashuvni ham talab qiladi. O‘qituvchi
texnik   vositalarni   dars   mavzusi,   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlari,   idrok
darajasi va psixologik holatiga qarab tanlashi kerak. Masalan, 1-sinflarda rangli
slaydlar,   audio   yozuvlar,   qisqa   videolardan   foydalanish   tavsiya   etilsa,   yuqori
sinflarda taqdimotlar, animatsiyalar, elektron testlar samarali bo‘ladi.
Shuningdek,   texnika   vositalaridan   foydalanishda   pedagogik,   gigiyenik,
texnik   va   metodik   talablar   mavjud   bo‘lib,   ular   o‘qituvchining   darsni   to‘g‘ri
tashkil etishida yo‘l-yo‘riq vazifasini o‘taydi.
Birinchidan,   pedagogik   talablar   shundan   iboratki,   har   bir   texnik   vosita
o‘quv   maqsadiga   xizmat   qilishi,   o‘quvchi   faolligini   oshirishi,   bilimni
mustahkamlashi va mustaqil fikrlashni rivojlantirishi kerak. Texnik vositalardan
faqat   tashqi   bezak   sifatida   emas,   balki   o‘quv   faoliyatining   asosiy   vositasi
sifatida foydalanish zarur.
Ikkinchidan,   gigiyenik   talablar   –   bu   o‘quvchilarning   sog‘lig‘ini   saqlashga
qaratilgan me’yorlardir. Jumladan, video va kompyuter ekraniga tikilib o‘tirish
vaqti   7   yoshli   o‘quvchi   uchun  10   daqiqadan   oshmasligi   lozim,   dars   davomida
ko‘z   dam   olishi   uchun   vizual   mashqlar   yoki   tanaffuslar   kiritilishi   kerak.
Proyeksiya qurilmalari yorug‘ligi va ovoz balandligi me’yorida bo‘lishi, sinfda
havo aylanishi ta’minlanishi lozim. 17Uchinchidan, texnik talablar – bu qurilmalarning sifatli ishlashini, xavfsizlik
qoidalariga   amal   qilinishini   anglatadi.   Har   bir   o‘qituvchi   texnika   vositasidan
foydalanishdan   oldin   uning   sozligini   tekshirishi,   xavfsiz   ulanayotganiga
ishonch   hosil   qilishi   kerak.   Elektr   tarmog‘iga   ulanish,   proyektor   joylashuvi,
ovoz kuchaytirgichlarining masofasi belgilangan me’yorlarda bo‘lishi zarur.
To‘rtinchidan,  metodik talablar  texnika vositalarining darsning  maqsadi  va
mazmuniga   mos   ravishda   tanlanishini   bildiradi.   O‘qituvchi   texnik   vositani
darsning kirish, tushuntirish, mustahkamlash yoki nazorat bosqichida maqsadli
qo‘llashi   kerak.   Misol   uchun,   mavzuni   tushuntirishda   video   va   slaydlardan,
mustahkamlashda   interaktiv   testlardan,   yakunlashda   esa   taqdimot   yoki   onlayn
savol-javoblardan foydalanish maqsadga muvofiqdir.
Bugungi   kunda O‘zbekiston  Respublikasi  Xalq  ta’limi   vazirligi   tomonidan
tasdiqlangan   “Boshlang‘ich   ta’lim   davlat   standarti”da   o‘qituvchilarga   o‘quv
jarayonida   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanish   majburiy
talablardan biri sifatida belgilangan. Shu bois, har bir o‘qituvchi darsni  tashkil
etishda AKTdan foydalanish kompetensiyasiga ega bo‘lishi zarur.
Texnika   vositalaridan   foydalanish   samaradorligini   ta’minlash   uchun
o‘qituvchi quyidagi metodik tamoyillarga amal qilishi kerak:
Ma’lumotlarning aniqligi va ravshanligi – texnik vosita orqali berilayotgan
axborot o‘quvchi yoshiga mos, tushunarli bo‘lishi lozim.
Ko‘rgazmalilik va esda qolarli bo‘lish – audio, video, grafika, animatsiyalar
yordamida o‘quv materiali yanada jonli, obrazli tarzda yoritilishi kerak.
O‘quvchi   faolligini   oshirish   –   texnik   vositalar   o‘quvchini   passiv
tinglovchidan faol ishtirokchiga aylantirishi kerak.
Integratsiyalashuv   –   texnik   vositalardan   foydalanish   o‘quv   predmetining
boshqa fanlar bilan bog‘liqligini mustahkamlashi zarur.
Moslik   –   texnika   vositasi   darsning   maqsadi,   mavzusi,   sinf   sharoiti   bilan
uyg‘un bo‘lishi kerak. 18Boshlang‘ich   ta’limda   texnika   vositalaridan   foydalanish,   shuningdek,
o‘qituvchidan   ijodkorlikni   talab   qiladi.   Chunki   har   bir   texnik   vosita
imkoniyatini   to‘liq   ochib   berish,   o‘quvchilarning   qiziqishini   uyg‘otish   uchun
o‘qituvchi   metodik   jihatdan   tayyor   bo‘lishi   kerak.   Masalan,   oddiy   taqdimotni
hikoya tarzida ifodalash,  videolavhalarga savollar  biriktirish, o‘yin elementlari
kiritish   orqali   o‘quvchi   faolligini   oshirish   mumkin.Bundan   tashqari,
boshlang‘ich ta’lim dasturida texnika vositalaridan foydalanishda o‘qituvchidan
quyidagi ko‘nikmalar talab qilinadi:
 AKT vositalaridan foydalanish bo‘yicha malaka va amaliy ko‘nikmalar;
 texnik nosozliklar yuz berganda ularni bartaraf etish qobiliyati;
 interaktiv dasturlarni yaratish va moslashtirish ko‘nikmasi;
 texnik vositalardan pedagogik maqsadda samarali foydalanish malakasi.
Bugungi   kunda   “Raqamli   ta’lim”,   “Bir   million   dasturchi”,   “Bilimlar
portali”, “EduMarket” kabi loyihalar o‘qituvchilarni AKT bo‘yicha malakasini
oshirishga   qaratilgan.   Bu   esa,   boshlang‘ich   ta’limda   texnik   vositalar   asosida
darslarni yanada innovatsion shaklda tashkil etish imkonini beradi 5
.
Shunday   qilib,   boshlang‘ich   ta’lim   dasturida   texnika   vositalaridan
foydalanish talablari o‘qituvchining texnologik savodxonligi, darsning maqsadi,
o‘quvchilarning yosh va psixologik xususiyatlari bilan uzviy bog‘liqdir. To‘g‘ri
tanlangan   va   metodik   asoslangan   texnik   vositalar   nafaqat   ta’lim   jarayonining
sifatini   oshiradi,   balki   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash,   nutqiy   rivojlanish,
mantiqiy tafakkur va ijodkorlikni ham kuchaytiradi.
5
  Tojiboyeva D. A.   Multimedia texnologiyalarining boshlang‘ich ta’limdagi ahamiyati.  – 
Toshkent: “Ta’lim nashriyoti”,  2017. – 124 bet. 19Jadval 4. Boshlang‘ich ta’limda texnika vositalaridan foydalanish
talablari va ularning samarasi
Talab turi Mazmuni Amaliy misol Kutilayotgan natija
Pedagogik
talab Texnik   vosita
o‘quv   maqsadiga
xizmat   qilishi
lozim Mavzu   tushuntirishda
video   yoki   slayddan
foydalanish Bilimlarni
mustahkamlash,
o‘quvchi   faolligini
oshirish
Metodik
talab Vosita   dars
bosqichiga   mos
qo‘llanishi kerak Mustahkamlash
bosqichida   interaktiv
testlardan foydalanish Mustaqil   fikrlash
va   xotirani
rivojlantirish
Gigiyenik
talab Sog‘lom   muhitni
saqlash,   ekran
vaqtini
me’yorlash 10   daqiqadan   ortiq
video qo‘llamaslik Ko‘z
charchoqlarini
oldini   olish,
diqqatni saqlash
Texnik talab Qurilmalar
xavfsiz   va   soz
bo‘lishi kerak Proyektor, kompyuter,
audio   apparatlarni
tekshirish Dars   jarayonining
uzluksizligi,
xavfsizlikni
ta’minlash
Psixologik
talab Texnik   vosita
o‘quvchining
yoshiga   va
idrokiga   mos
bo‘lishi kerak 1-sinflarda   rangli   va
qisqa   videolar,   4-
sinflarda   tahliliy
taqdimotlar O‘quvchining
qiziqishi   va
motivatsiyasini
oshirish 20II BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA TEXNIKA
VOSITALARIDAN FOYDALANISH METODIKASI
2.1. Boshlang‘ich sinf darslarida texnika vositalarini qo‘llash turlari
Zamonaviy   ta’lim   tizimi   bugungi   kunda   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   faoliyatini
yangicha shaklda tashkil etishni, ya’ni an’anaviy usullardan tashqari turli texnik
vositalarni   o‘quv   jarayoniga   keng   joriy   etishni   talab   qilmoqda.   Boshlang‘ich
sinf   o‘quvchilari   yosh   jihatidan   idrok,   tafakkur,   xotira,   nutq   va   diqqat   kabi
psixologik   jarayonlarning   faol   shakllanish   bosqichida   bo‘lgani   sababli,   dars
jarayonida   texnik   vositalardan   foydalanish   o‘quvchilarning   bilimni
o‘zlashtirishini   osonlashtiradi,   ularni   darsga   faol   jalb   qiladi   va   o‘rganish
motivatsiyasini   oshiradi.   Ayniqsa,   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   fanlarida
o‘quvchilarning eshitish, ko‘rish va og‘zaki  nutqini rivojlantirish uchun texnik
vositalar o‘ta samarali vosita hisoblanadi.
Boshlang‘ich sinf darslarida qo‘llaniladigan texnik vositalar turlicha bo‘lib,
ularni  quyidagi  guruhlarga  ajratish   mumkin:   audiovizual   vositalar,  multimedia
vositalari,   interfaol   texnologiyalar,   elektron   ta’lim   resurslari,   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalari   (AKT),   hamda   o‘quv   jarayonini   boshqarish
tizimlari.   Har   bir   texnik   vosita   o‘zining   o‘quv   maqsadiga   qarab   tanlanadi   va
o‘quvchilarning yosh xususiyatlariga mos ravishda qo‘llaniladi.
Audiovizual   vositalar   —   bu   dars   jarayonida   tovush,   tasvir   va   harakatni
uyg‘unlashtiruvchi   texnologiyalar   bo‘lib,   ular   o‘quvchilarning   tinglash   va
ko‘rish   orqali   axborotni   chuqurroq   idrok   etishiga   xizmat   qiladi.   Masalan,   ona
tili darsida tovushlarni to‘g‘ri talaffuz qilish, so‘zlarni eshitish orqali o‘rganish,
hikoya   yoki   matnni   tinglash   uchun   audio   yozuvlardan   foydalanish   mumkin.
O‘qish   darslarida   esa   multfilm,   video   lavha   yoki   slaydlar   orqali   matn
mazmunini tushuntirish o‘quvchilarning qiziqishini oshiradi.
Multimedia   vositalari   —   bu   matn,   rasm,   ovoz   va   videoni   birlashtirgan
ta’limiy dasturlar bo‘lib, ular darsni interfaol shaklda o‘tkazish imkonini beradi.
Masalan,   PowerPoint   taqdimotlari,   animatsion   darsliklar,   interfaol   elektron 21testlar,   o‘quv   videolar   va   multimediali   o‘yinlar   o‘quvchilarning   o‘rganish
faoliyatini samarali tashkil etishga yordam beradi. Multimedia vositalari darsni
estetik jihatdan boyitadi, o‘quvchida vizual  fikrlash  va axborotni  tizimli  qabul
qilish ko‘nikmasini shakllantiradi.
Interfaol   texnologiyalar   esa   o‘quvchi   va   o‘qituvchi   o‘rtasidagi   o‘zaro   faol
muloqotni   ta’minlaydi.   Interfaol   doskalar,   planshetlar,   raqamli   test   tizimlari,
elektron javob kartalari yordamida o‘quvchilar dars jarayonida bevosita ishtirok
etadi, savol-javob, test, viktorina kabi mashg‘ulotlarni bajara oladi. Bu vositalar
o‘quvchining   o‘qish   jarayoniga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatib,   ularning   mustaqil
fikrlash,   tezkor   javob   berish,   eslab   qolish   va   ijodiy   yondashish   qobiliyatlarini
kuchaytiradi.
Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   (AKT)   vositalarining   o‘rni   ham
nihoyatda   muhimdir.   Boshlang‘ich   sinfda   AKT   yordamida   o‘quvchilar   onlayn
testlarni   yechish,   raqamli   darsliklardan   foydalanish,   virtual   ta’lim
platformalarida mashqlar bajarish imkoniga ega bo‘ladi. Masalan, “Maktab.uz”,
“Edu.uz”   kabi   ta’lim   portallarida   yaratilgan   interfaol   topshiriqlar
o‘quvchilarning mustaqil ishlash ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Dars   jarayonida   texnik   vositalarni   qo‘llash   shakllari   ham   xilma-xildir.
Ularni quyidagicha turlarga ajratish mumkin:
 Namoyish etish shakli (slaydlar, videoroliklar, rasmlar orqali tushuntirish);
 Tinglash shakli (audio yozuvlar, hikoyalar, she’rlar tinglash);
 O‘yin shakli (interfaol o‘yinlar, viktorinalar, testlar orqali mustahkamlash);
 Amaliy   faoliyat   shakli   (planshet   yoki   kompyuter   yordamida   mashq
bajarish);
 Ijodiy topshiriqlar shakli (multimediali hikoya yaratish, audio yozuv yozish
va tahrirlash).
Bu   shakllar   darsda   o‘quvchilarni   faollikka   undaydi,   ularni   o‘quv
jarayonining markaziga aylantiradi. Shu orqali o‘quvchi bilimni passiv ravishda
emas, balki faol ishtirok orqali egallaydi. 22Quyidagi   jadvalda   boshlang‘ich   sinf   darslarida   qo‘llaniladigan   texnik
vositalarning turlari va ularning o‘quv jarayonidagi o‘rni keltirilgan:
Texnik vosita turi Darsdagi qo‘llanishi Kutiladigan natija
Audio yozuvlar Tovushlarni eshitish, matnni
tinglab tushunish Eshitish   va   talaffuzni
rivojlantirish
Video lavhalar Matn   mazmunini   tasviriy
ifodalash Tahliliy   va   vizual
fikrlashni kuchaytirish
Slayd va taqdimotlar Yangi mavzuni tushuntirish,
ma’lumotni tizimlashtirish Diqqatni jamlash, mavzuni
tez o‘zlashtirish
Interfaol doska Mashqlar,   testlar,   o‘yinlar
o‘tkazish Faollik   va   ishtirokni
oshirish
Kompyuter/planshet Mustaqil  mashqlar, elektron
testlar Mustaqil   ishlash   va   texnik
savodxonlik
Multimedia dasturlari O‘yinlar,   viktorinalar,
animatsiyalar Qiziqish   va   motivatsiyani
kuchaytirish
Internet resurslari Onlayn   topshiriqlar,
ta’limiy videolar Axborot   izlash   va   tahlil
qilish ko‘nikmasi
  Texnika   vositalarining   turli   turlarini   dars   jarayoniga   oqilona   kiritish
o‘qituvchining   pedagogik   mahoratini,   texnologik   savodxonligini   hamda
o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   darajasini   belgilaydi.   Har   bir   darsda   texnik
vositani   maqsadga   muvofiq   tanlash   zarur:   masalan,   yangi   mavzuni
tushuntirishda   —   vizual   vositalar,   mustahkamlashda   —   interfaol   o‘yinlar,
nazoratda — elektron testlar samarali hisoblanadi. boshlang‘ich sinf darslarida
texnik   vositalarni   qo‘llash   turlari   o‘quv   jarayonini   interfaol,   qiziqarli   va
samarali qiladi. Bu vositalar o‘quvchining o‘rganishga bo‘lgan motivatsiyasini
oshiradi, ta’limni zamonaviy axborot muhitiga moslashtiradi va o‘qituvchining
ijodiy   yondashuvini   kuchaytiradi.   Texnika   vositalaridan   foydalanish   darsning 23didaktik   sifatini   oshirib,   o‘quvchilarning   bilish   faolligini,   fikrlash   doirasini   va
nutq madaniyatini rivojlantirishga xizmat qiladi.
2.2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida texnika vositalaridan foydalanish
metodikasi va bosqichlari
Boshlang‘ich   ta’lim   jarayonida   texnika   vositalaridan   foydalanish
o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini  samarali  shakllantirishda eng
muhim   metodik   yo‘nalishlardan   biridir.   Texnika   vositalari   darsni   jonlantiradi,
o‘quvchilarni   o‘zlashtirish   jarayoniga   faol   jalb   etadi   va   o‘rganish   jarayonini
interfaol,   qiziqarli   hamda   mazmunli   qiladi.   O‘qituvchi   texnika   vositalarini
faqatgina bezak yoki ko‘rsatma vositasi sifatida emas, balki ta’limning didaktik
vositasi   sifatida   qo‘llashi   lozim.   Bu   esa   darsning   maqsadiga,   o‘quvchilarning
yosh xususiyatlariga, mavzuning mazmuniga mos holda rejalashtiriladi.
Texnika vositalaridan foydalanish metodikasi
Metodika   deganda   —   texnik   vositalardan   maqsadli,   tizimli   va   pedagogik
jihatdan   asoslangan   tarzda   foydalanish   jarayoni   tushuniladi.   O‘qituvchi   dars
jarayonida texnik vositalarni quyidagi didaktik maqsadlarda qo‘llaydi:
Yangi mavzuni tushuntirish – darsning asosiy mazmunini yoritishda.
Masalan:   “Ona   tili”   darsida   “Gap   bo‘laklari”   mavzusini   o‘rganishda   interfaol
doskada rangli diagramma va animatsiyalar yordamida ega, kesim, aniqlovchi,
to‘ldiruvchi   va   holning   o‘rnini   ko‘rsatish.   Bunda   o‘quvchi   mavzuni   nafaqat
eshitadi, balki ko‘radi, bu esa idrokni kuchaytiradi.
Mavzuni   mustahkamlash   –   o‘tilgan   materialni   qayta   ko‘rib   chiqish   va
amaliy mashqlar orqali o‘zlashtirishni chuqurlashtirishda.
Masalan:   “O‘qish”   fanida   “Bahor   keldi”   matnini   o‘qib   bo‘lgach,   ekranda
bahorga oid rasmlar, video lavhalar, musiqa parchalari ko‘rsatiladi. O‘quvchilar
ko‘rgan   tasvir   asosida   hikoya   tuzishadi.   Bu   orqali   o‘quvchilar   og‘zaki   nutqini
rivojlantiradi. 24Bilimni   tekshirish   va   nazorat   qilish   –   dars   yakunida   interfaol   testlar   yoki
onlayn so‘rovlar yordamida o‘quvchilarning bilimini aniqlash.
Masalan: “So‘z turkumlari” mavzusidan keyin o‘quvchilar planshet orqali qisqa
testlarni   yechadi,   natija   avtomatik   tarzda   chiqadi.   Bu   o‘quvchilarga   o‘z
xatolarini darhol ko‘rish va tuzatish imkonini beradi.
Ijodiy   faoliyatni   rivojlantirish   –   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashi,   o‘z
g‘oyalarini ifodalashiga sharoit yaratish.
Masalan:   “Mening   sevimli   hayvonim”   mavzusida   o‘quvchilar   telefon   yoki
planshet   yordamida   kichik   audio   hikoya   yozishadi   yoki   rasmini   chizib,   unga
ovozli   izoh   qo‘shishadi.   Natijada   o‘quvchi   ham   ijodkor,   ham   texnik   jihatdan
faol bo‘ladi.
Texnika vositalaridan foydalanish bosqichlari
Texnik   vositalarni   dars   jarayoniga   kiritishda   o‘qituvchi   aniq   metodik
bosqichlarni   bajarishi   zarur.   Bu   bosqichlar   darsni   samarali   tashkil   etishning
asosiy garovidir. Quyida bu bosqichlar batafsil bayon qilinadi:
1. Tayyorgarlik bosqichi
Bu bosqichda o‘qituvchi:
darsning   maqsadi   va   mavzusiga   mos   texnik   vositani   tanlaydi   (masalan,
video, taqdimot, audio yozuv yoki interfaol doska);
dars materiali bilan texnik vositalarning mosligini tekshiradi;
texnik vositalarni oldindan sinovdan o‘tkazadi, kerakli fayllarni tayyorlaydi;
vaqtni   to‘g‘ri   taqsimlab,   texnik   vositalar   dars   davomida   o‘quvchilarning
e’tiborini chalg‘itmasligiga e’tibor beradi.
Misol: “Unli va undosh tovushlar” mavzusi uchun o‘qituvchi unli va undosh
tovushlarning   talaffuzini   aks   ettiruvchi   audio   yozuvlar,   rasmli   taqdimotlar
tayyorlaydi. Darsdan oldin ularni sinab ko‘radi va doska bilan bog‘laydi.
2. Tashkiliy bosqich
Bu bosqichda o‘qituvchi texnik vositalar yordamida o‘quvchilarni mavzuga
kirishishga undaydi. 25Masalan,   dars   boshida   qisqa   motivatsion   video   lavha   namoyish   etiladi.
O‘quvchilar   ko‘rgan   voqea   asosida   taxminlar   bildiradi.   Bu   ularning   e’tiborini
darsga jalb etadi.
Misol:   “O‘qish”   fanida   “Bahor   keldi”   mavzusi   boshlanishida   tabiat
uyg‘onishi   haqidagi   qisqa   video   lavha   qo‘yiladi.   O‘quvchilar   “Videoda
nimalarni ko‘rdingiz?” degan savol asosida fikr almashadilar.
3. Asosiy (ta’limiy) bosqich
Bu   darsning   eng   muhim   qismi   bo‘lib,   texnika   vositalari   bevosita   o‘quv
materialini   tushuntirishda,   mashqlarni   bajarishda   va   mustahkamlashda
ishlatiladi.
O‘qituvchi:
yangi ma’lumotni slaydlar yoki videolar orqali tushuntiradi;
interfaol mashqlar yordamida o‘quvchilarni faol ishtirok etishga chorlaydi;
audio   yozuvlar   yordamida   to‘g‘ri   talaffuz,   intonatsiya   va   nutq   ohangini
o‘rgatadi.
Misol: “Ona tili” darsida “Gapdagi so‘zlarning o‘rni” mavzusida o‘qituvchi
interfaol   doskada   gapdagi   so‘zlarni   joyidan   almashtirib,   o‘quvchilarga   to‘g‘ri
tartibni   topish   topshirig‘ini   beradi.   O‘quvchilar   ekranda   javoblarini   tekshirib
boradilar.   Shu   tarzda   mustaqil   fikrlash,   kuzatish   va   xulosa   chiqarish
ko‘nikmalari rivojlanadi.
4. Mustahkamlash bosqichi
Bu   bosqichda   o‘quvchilarga   texnik   vositalar   orqali   mashqlar,   testlar,
o‘yinlar   taklif   etiladi.   Maqsad   —   o‘tilgan   mavzuni   mustahkamlash   va   bilimni
amaliyotda qo‘llay olishni ta’minlash.
Misol:   “So‘z   turkumlari”   mavzusini   mustahkamlash   uchun   o‘quvchilarga
interfaol   o‘yin   “So‘z   top!”   dasturi   orqali   so‘zlarni   ot,   sifat,   fe’l   toifalariga
ajratish topshirig‘i beriladi. Har bir to‘g‘ri javob uchun dastur yulduzcha beradi,
bu esa o‘quvchilarning qiziqishini oshiradi.
5. Nazorat va baholash bosqichi 26O‘qituvchi texnik vositalar yordamida o‘quvchilarning bilimini tahlil qiladi.
Bu jarayon an’anaviy baholashdan ko‘ra tez, xolis va o‘quvchi uchun qiziqarli
kechadi.
Misol: Dars yakunida o‘qituvchi “Quizizz” yoki “Kahoot” dasturlari orqali
5–10   ta   savoldan   iborat   tezkor   test   o‘tkazadi.   O‘quvchilar   planshetda   javob
beradi, natijalar esa darhol ekranda aks etadi. Shu tariqa o‘quvchi  o‘z bilimini
baholaydi, o‘qituvchi esa umumiy tahlil qilad
6. Refleksiya bosqichi
Bu   bosqichda   o‘quvchilar   o‘z   faoliyatini   tahlil   qiladi,   dars   haqida   fikr
bildiradi.   Texnik   vositalar   yordamida   “Bugun   darsda   men   nimalarni
o‘rgandim?”,   “Qaysi   qism   menga   qiziq   bo‘ldi?”   kabi   savollarga   javob
yozishlari yoki emodzi tanlashlari mumkin.
Misol: O‘quvchilar dars oxirida elektron doskada “menga yoqdi / yoqmadi”
belgilarini tanlaydi. Bu orqali o‘qituvchi darsning qanday o‘tganini tahlil qiladi.
Texnik vositalardan foydalanishning metodik tamoyillari
Texnik   vositalarni   samarali   qo‘llash   uchun   o‘qituvchi   quyidagi   metodik
tamoyillarga amal qilishi zarur:
Maqsadga   yo‘naltirilganlik   –   har   bir   texnik   vosita   aniq   ta’limiy   maqsadga
xizmat qilishi kerak;
Moslik   –   vosita   o‘quvchilarning   yosh   va   psixologik   xususiyatlariga   mos
tanlanishi lozim;
Faollik – texnik vosita o‘quvchini faol ishtirokchi holatiga keltirishi zarur;
Vizual va audio uyg‘unlik – ko‘rish va eshitish orqali bir vaqtda ta’sir etish
idrokni kuchaytiradi;
Oson   boshqaruv   –   o‘qituvchi   vositani   mustaqil   ishlata   olishi,   texnik
muammolarni hal eta bilishi kerak.
Boshlang‘ich   sinfda   texnik   vositalardan   foydalanishning   metodikasi   va
bosqichlarini   puxta   rejalashtirish   ta’lim   jarayonini   sifat   jihatidan   yangi
bosqichga   olib   chiqadi.   O‘qituvchi   darsda   texnik   vositalarni   to‘g‘ri   tanlab, 27ulardan   bosqichma-bosqich   foydalansa,   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash,   eslab
qolish, nutq madaniyati va o‘qish savodxonligi sezilarli darajada rivojlanadi.
Texnik   vositalar   darsni   faqat   zamonaviy   emas,   balki   samarali,   interfaol,
hissiyotga boy, o‘quvchini  o‘z fikrini erkin ifoda eta oladigan darajada tashkil
etishga   xizmat   qiladi.   Shu   bois,   boshlang‘ich   ta’lim   o‘qituvchilari   uchun
texnika vositalaridan foydalanish metodikasi — zamonaviy pedagogikaning eng
muhim yo‘nalishlaridan biri hisoblanadi. 28 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   bajarish   jarayonida   boshlang‘ich   sinf   ona   tili   va
o‘qish savodxonligi darslarida texnika vositalaridan foydalanishning ahamiyati,
imkoniyatlari   hamda   metodik   asoslarini   chuqur   o‘rgandim.   Bugungi   kunda
ta’lim   jarayonida   texnika   vositalarini   qo‘llash   o‘qitish   samaradorligini
oshiruvchi   eng   muhim   omillardan   biri   hisoblanadi.   Men   o‘rgangan   nazariy   va
amaliy   manbalar   shuni   ko‘rsatdiki,   dars   jarayoniga   zamonaviy   texnik
vositalarni, jumladan interfaol doska, multimedia taqdimotlari, video darsliklar,
audio materiallar, elektron testlar va o‘quv dasturlarini qo‘shish o‘quvchilarning
bilimga   bo‘lgan   qiziqishini   kuchaytiradi,   ularning   mustaqil   fikrlash,   kuzatish,
tahlil   qilish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.Men   o‘tkazgan   tahlillar   natijasida
boshlang‘ich   ta’limda   texnik   vositalarni   to‘g‘ri   va   maqsadli   qo‘llash   dars
samaradorligini   sezilarli   darajada   oshirishi,   o‘quvchilarda   o‘qish   va   nutq
madaniyatini   shakllantirishda   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatishini   aniqladim.   Ayniqsa,
texnik   vositalar   orqali   o‘quvchilarni   tinglash,   eslab   qolish,   fikrini   izchil
ifodalash, matnni tushunish va qayta hikoya qilish kabi ko‘nikmalarga o‘rgatish
yanada osonlashadi.Men o‘qituvchi sifatida kelajakda o‘z faoliyatimda darslarni
interfaol   shaklda   tashkil   etish,   texnik   vositalardan   oqilona   foydalanish,
o‘quvchilarda   mustaqil   o‘rganish   madaniyatini   shakllantirishga   alohida   e’tibor
qarataman. 
Har bir texnik vosita o‘qituvchining yordamchi quroli bo‘lishi, ammo asosiy
maqsad   o‘quvchilarning   bilish   faoliyatini   faollashtirishdan   iborat   ekanini
chuqur   angladim.   men   texnik   vositalardan   foydalanish   bosqichlarini   to‘g‘ri
tashkil   etish   —   ya’ni   tayyorgarlik,   qo‘llash   va   mustahkamlash   bosqichlarini
tizimli amalga oshirish zarurligini tushundim. Bu bosqichlarda o‘quvchilarning
yosh   xususiyatlari,   psixologik   holati   va   qiziqishlarini   inobatga   olish   muhim
ahamiyatga ega.
Xulosa   qilib   aytganda,   men   uchun   ushbu   kurs   ishi   o‘qituvchilik
faoliyatimda   texnika   vositalaridan   foydalanish   bo‘yicha   yangi   bilim   va 29tajribalar   berdi.   Texnologik   yondashuv   asosida   tashkil   etilgan   darslar
zamonaviy   ta’lim   talablariga   javob   beradi   hamda   o‘quvchilarning   o‘qish
savodxonligini   yuksaltirish,   mustaqil   fikrlashini   rivojlantirish   va   bilimni
amaliyotga tatbiq etish ko‘nikmalarini shakllantirishda muhim o‘rin tutadi. Shu
bois,   men   kelajakda   bu   yo‘nalishda   o‘z   ustimda   muntazam   ishlash,   ilg‘or
pedagogik texnologiyalarni o‘rganish va dars jarayoniga joriy etishga intilaman. 30Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
Prezident farmonlari va qarorlari ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2019-yil   29-
apreldagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-yilgacha
rivojlantirish konsepsiyasi to‘g‘risida”gi PF–5712-sonli Farmoni.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yil   6-
noyabrdagi   “Xalq   ta’limi   tizimini   yanada   takomillashtirishga   oid
qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ–4884-sonli Qarori.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2022-yil   11-
maydagi   “Xalq   ta’limi   tizimida   o‘quv-tarbiya   jarayonlarini   sifat   jihatidan
yangi   bosqichga   olib   chiqish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ–220-sonli
Qarori.
Ilmiy adabiyotlar 
1) Abdurahmonova   G.   T.   Boshlang‘ich   sinfda   ona   tili   darslarini   zamonaviy
texnologiyalar   asosida   tashkil   etish   metodikasi.   –   Toshkent:   “Fan   va
texnologiya”, 2018. – 132 bet.
2) Hakimova   M.   H.   O‘qish   savodxonligini   shakllantirishda   axborot
texnologiyalarining o‘rni. – Toshkent: “Innovatsiya”, 2019. – 148 bet.
3) Rasulova   M.   Sh.   Boshlang‘ich   ta’limda   o‘qitish   jarayonida   texnika
vositalaridan   foydalanish.   –   Samarqand:   “Zarafshon   nashriyoti”,   2020.   –
156 bet.
4) Tojiboyeva   D.   A.   Multimedia   texnologiyalarining   boshlang‘ich   ta’limdagi
ahamiyati. – Toshkent: “Ta’lim nashriyoti”, 2017. – 124 bet.
5) Mamatova   N.   R.   Interfaol   metodlar   yordamida   o‘quvchilarning   nutq
faoliyatini rivojlantirish. – Toshkent: “O‘qituvchi”, 2021. – 168 bet.
6) Yo‘ldosheva   G.   I.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   nutqini
rivojlantirishda texnik vositalar roli. – Buxoro: “BuxDU nashriyoti”, 2019.
– 142 bet. 317) Abduhalilova   Z.   A.   Elektron   ta’lim   resurslari   yordamida   dars
samaradorligini oshirish. – Toshkent: “Sharq”, 2022. – 190 bet.
8) Tursunova   L.   M.   Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining
boshlang‘ich ta’limdagi qo‘llanilishi. – Qarshi: “Nasaf nashriyoti”, 2020. –
133 bet.
9) Shukurova   N.   S.   Boshlang‘ich   ta’limda   ona   tili   darslarini   interfaol   usullar
asosida tashkil etish. – Toshkent: “Fan va ta’lim”, 2021. – 155 bet.
10) Qodirova   F.   N.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   mustaqil   o‘qish
ko‘nikmalarini shakllantirish. – Toshkent: “Talqin”, 2018. – 128 bet.
11) Jalolova   M.   T.   Innovatsion   yondashuvlar   asosida   o‘qish   savodxonligini
rivojlantirish. – Andijon: “AndDU nashriyoti”, 2022. – 162 bet.
12) Ismoilova   D.   R.   Ta’limda   raqamli   texnologiyalar:   nazariya   va   amaliyot.   –
Toshkent: “Innovatsion ta’lim”, 2023. – 174 bet.
13) Abdurahimova   K.   Sh.   Boshlang‘ich   ta’limda   didaktik   o‘yinlar   va   texnika
vositalaridan foydalanish. – Toshkent: “Yangi asr avlodi”, 2019. – 136 bet.
14) Xolmatova   N.   T.   Raqamli   ta’lim   resurslari   yordamida   ona   tili   fanini
o‘qitish. – Toshkent: “Ilm ziyo”, 2021. – 149 bet.
15) Jo‘rayeva   M.   B.   Boshlang‘ich   sinf   darslarida   o‘quv   motivatsiyasini
oshirishda   texnik   vositalarning   roli.   –   Namangan:   “NamDU   nashriyoti”,
2020. – 158 bet.

 Boshlang‘ich sinf ona tili va o‘qish savodxonligi darslarida texnika vositalaridan foydalanish

Купить
  • Похожие документы

  • 4-sinf matematika darslarida multimediya vositalaridan foydalanish kurs ishi
  • Alifbe davrida yozuv ko‘nikmalarini shakllantirish kurs ishi
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining yozma ishlarda yoʻl qoʻyadigan xatolari ustida ishlash
  • Boshlang‘ich sinflarda ‘Ot’ mavzusini o‘rgatish metodikasi kurs ishi
  • Boshlang‘ich sinflarda bayon yozishga oʻrgatish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha