Boshlang'ich sinf ona tili va o'qish savodxonligi darslarida undosh tovushlarni o'tish usullari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___ Mavzu:   Boshlang'ich sinf ona tili va o'qish savodxonligi darslarida undosh
tovushlarni o'tish usullari
Mundarija
Kirish 
I   BOB. Boshlang'ich   sinf   ona   tili   va   o'qish   savodxonligi   darslarini   tashkil   etish
usullari 
1.1. Boshlang‘ich   sinf   “ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi”   darslarini   yangicha
yondashuv asosida tashkil etish usullar  
1.2. O’quvchilarni   unli   va   undosh   tovushlarni   to’g’ri   talaffuz   qilish   va   o’qishga
o’rgatishning muhim nazariy asoslar
1.3.Savod   o’rgatish   davrida   “Alifbe“   darsligi   va   o’quvchilarning   o’qishiga
qo’yiladigan dastur talablari 
II   BOB. Undosh   tovushlarni   to’g’ri   talaffuz   qilish   va   o’qishga   o’rgatish   darslarini
tashkil etishning  metodik asoslari
2.1. Savod o’rgatish tayyorlov davrida to’g’ri o’qish va yozishga o’rgatish   ishlarini
amalga oshirish usullari
2.2. O’quvchilarga     undosh   tovushlarni   o’rgatishda   kesma   harflar   va   jadvallardan
foydalanish
2.3. Boshlang'ich   sinf   ona   tili   va   o'qish   savodxonligi   darslarida   undosh   tovushlar
mavzusidagi namunaviy dars ishlanmasi 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar
1 Kirish
         Mavzuning dolzarbligi:
                Kurs   ishining   maqsadi .   O'smir   shaxsining   jamoa   bilan   o’zaro
munosabatining xususiyatlariga oid ilmiy ma’lumotlarni chuqur tahlil qilish , uning
xususiyatlarini   tushuntirish,   tahlilida   hayot   bilan   naqadar   chambarchas   aloqasini
bayon   etish,   uning   inson   ruhiyatidagi   holatini   boshqa   detallarga   ko‘chirishdagi
mahoratini yoritib berishdan iborat. 
            Kurs ishining obyekti .   O ‘ smir shaxsining jamoa bilan o’zaro munosabati .   
    Kurs   ishining   vazifalari .   O ‘ smir   shaxsining   jamoa   bilan   o’zaro
munosabatining xususiyatlariga  oid ilmiy ma’lumotlarni   chuqur tahlil qilish , uning
xususiyatlarini tushuntirish.
                      Kurs ishining nazariy va   amaliy ahamiyati.   Kurs ishida   b a y on   etilg a n
il m iy-naza r iy   xulos a la r dan   o liy   o ‘ q uv   y ur t la r in i ng   t a l a balari,   o ‘ r t a   m a x s u s   t a ’ l im
ti zi m i u c hun   m a xs u s ku r s l a r   va   s e m ina r la r da   foyda l a n ish   m u m k i n.  
                  Kurs   ishi   tuzilishi:   Bajarilgan   kurs     ishi   kirish   qismi,   ikkita   bobdan   va
qilingan   xulosalardan   iborat.   Ishda   o’rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar
tushunarli   ravishda   ifodalash   uchun     chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga
qo’yilgan maqsadga erishishi  uchun to’plangan adabiyotlar manbalarning nomlari
va elektron manzillari keltirildi.
2 I BOB. Boshlang'ich sinf ona tili va o'qish savodxonligi darslarini tashkil etish
usullari
1.1. Boshlang‘ich sinf “ona tili va o‘qish savodxonligi” darslarini   yangicha
yondashuv asosida tashkil etish usullar
       
                    «Ona   tili   va   o‘qish   svodxonligi»   darsligi   matnlarning   bolalarbopligi,
qiziqarliligi,   integratsyaviyligi   va   hayot   bilan   bog‘langanligi   bilan   oldingi
draslardan ahamiyatli hisoblanadi. 
          Agar   har   bir   o‘qituvchi   kichik   o‘quvchilarni   matn   ustida   uzluksiz   ravishda
namunadagidek   ishlata   bilsa,   bolalar   ham   bunga   asta-sekinlik   bilan   o‘rganib
boradilar   va   ularda   badiiy   asarlar   bilan   ishlash   borasida   istalgan   ko‘nikma   hosil
bo‘ladi.   Natijada   bola   shaxsida   fikr   kishisi   shakllanadi.   Fikr   kishisi   hech   qachon
o‘zgalarga   ko‘r-ko‘rona   ergashmaydi,   munosabat   bildirish   kerak   bo‘lganda   jim
turmaydi.   O‘qituvchi   bolalarda   shunday   sifatlarni   shakllantirishga   da’vat   etilgan
shaxsdir.   Buning   uchun,   avval,   uning   o‘zi   shunday   sifatlarni   egallagan   bo‘lishi
lozim. 
          O‘qituvchi o‘zida yo‘q narsani o‘quvchisiga berolmaydi. 
             O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish
konsepsiyasi   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   5   sentyabrdagi
"Xalq   ta’limini   boshqarish   tizimini   takomillashtirish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-
tadbirlar   to‘g‘risida"gi   PF-5538-son   Farmoni         ijrosi   yuzasidan   ishlab   chiqilgan
umumiy   doidalarda   mavjud   darsliklarning   eskirganligi,   yangi   avlod   darsliklarini
yaratish lozimligi borasida ko‘rsatma beriladi. Darsliklarni yaratish tizimida xilma-
xillikning yo‘qligi ularni yaratish va nashr qilishni monopollashtirishga omil bo‘lib
qolmoqda   hamda   ularning   mazmuni,   metodikasi   va   nashr   sifatiga   salbiy   ta’sir
etayotganligi,   davlat   ta’lim   standartlari   kompetensiyaviy   yondashuvga
asoslanganligiga   qaramasdan,   o‘qitish   va   baholash   metodlari,   shuningdek
darsliklar   va   boshqa   o‘quv   materiallarini   asosan   axborotni   yodlash   va   bayon
qilishga   qaratilgan   bo‘lib,   tanqidiy   fikrlash,   axborotni   mustaqil   izlash   va   tahlil
qilish ko‘nikmalari va boshqa malakalarni rivojlantirishga to‘sqinlik qilayotganligi
3 ta’kidlab o‘tiladi. Shuningdek, foydalanilayotgan darsliklar sifatini oshirish, xorijiy
o‘quv qo‘llanmalarini qo‘shimcha yoki muqobil o‘quv materiallari sifatida qo‘llash
amaliyotini yo‘lga qo‘yish fursati kelganligi ham ta’kidlab o‘tiladi. 
2021-yil sentabrdan birinchi va ikkinchi sinflariga qo‘llanilishi boshlangan Ona tili
va o‘qish savodxonligi darsligi ushbu talabni bajarish uchun tashlangan qadamdan
biri bo‘ldi. 
                    Ona tili va o‘qish savodxonligi fanini o‘qitishda asosiy e’tibor o‘quvchida
tilga   doir   to rt   ko nikma:   o qib   tushunish,   tinglab   tushunish,   nutq   so zlash   vaʻ ʻ ʻ ʻ
yozish   hamda   grammatik   savodxonlikni   shakllantirishga   qaratiladi.   Ta’lim
jarayonida   o‘quvchilar   voqea-hodisalarni   kuzatish,   anglash,   qiyoslash,   analiz   va
sintez   qilishga   o‘rgatish   orqali   ijodiy   va   tanqidiy   tafakkurini,   fikrlash   doirasini
rivojlantirish   muhim   ahamiyatga   ega.   Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   fani   ushbu
maqsadlarni amalga oshirishga xizmat qiladi.  
                O‘qish   savodxonligini   o‘rgatishda   kommunikativ   yondashuv,   ya’ni   tilning
muloqot   vazifasi   birlamchi   hisoblanib,   integrativ,   faoliyatga   yo‘naltirilgan,
onglilik,   kashfiyotchilik,   farqli   va   tanqidiy   yondashuvlar   e’tiborda   bo‘lishi
lozimligi ta’kidlanadi.  
                    Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   fanini   o‘qitishda   tamoyillar   belgilangan
bo‘lib,   4-tamoyilda   o‘qish   savodxonligi   doirasida   o‘quvchida   to‘g‘ri,   tez,   ongli,
ifodali   o‘qish   malakalarini   shakllantirish,   ularni   oddiy   kitob   o quvchidan   chuqur	
ʻ
mulohaza yurituvchi, ijodkor kitobxon darajasiga ko‘tarish;  o‘qish orqali tevarak-
atrof,   borliq   haqidagi   bilimlarini   kengaytirish,   ularning   dunyoqarashini   boyitish;
tafakkurida   elementar   adabiy   tushunchalarni   shakllantirish;   har   qanday   uslubdagi
matnni   o‘qish   va   uni   anglash,   tanqidiy   va   kreativ   fikrlash   ko‘nikmasini   oshirish
nazarda tutilganligi ko‘rsatib o‘tilgan. 
                  O‘qish   savodxonligi   –   jamiyat   tomonidan   talab   qilinadigan   va   inson
tomonidan   qadrlanadigan   yozma   tilning   shakllarini   idrok   etish   va   amaliyotda
qo‘llay olish qobiliyatidir. 
4                           O‘qish   savodxonligi   jamiyat   tomonidan   talab   qilinadigan   va   inson
tomonidan   qadrlanadigan   yozma   til   shakllarini   tushunish   va   ulardan   foydalanish,
shuningdek, matnlardan turli shakllarda ma’no hosil qila olish qobiliyati hamdir.  
                        Ushbu nuqtayi nazar o‘quvchilarning o‘qishdan olingan ma’lumotlardan
foydalanish   qobiliyatiga   tobora   ko‘proq   e’tibor   qaratadigan   zamonaviy   jamiyatda
dolzarb   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Asosiy   e’tibor   tushunishni   namoyon   qilishdan
o‘zlashtirilgan ma’lumotlarni qanday qilib yangi loyihalar  va vaziyatlarda qo‘llay
olish qobiliyatlarini namoyon qilishga qaratilmoqda. 
           O‘qish savodxonligiga o‘rgatishda konstruktiv va interaktiv jarayon sifatida
ko‘plab   o‘qish   nazariyalarini   aks   ettiradi.   O‘quvchining   matn   bilan   ishlashi
jarayonida   o‘quvchi   va   matn   orasidagi   muloqot   orqali   (shuning   uchun   ham   bu
jarayon   interaktiv   deyiladi)   o‘quvchi   ma’noni   yaratadi   (shuning   uchun   ham   bu
jarayon konstruktiv inglizcha «construct» – yaratmoq deyiladi). 
                    O‘quvchi bu jarayonning faol qatnashuvchisi bo‘lib, ma’no yaratadi, matn
ustida mushohada yuritadi va samarali o‘qish strategiyalarini ongli ravishda tanlab
qo‘llaydi.   Har   bir   matn   turi   odatiy   shakl   va   qoidalarga   amal   qilgan   holda
o‘quvchiga matnni sharhlashga yordam beradi. Har qanday matn turli shaklga ega
bo‘lishi   mumkin.   Bular   an’anaviy   kitoblar,   jurnallar,   hujjatlar   va   gazetalar,
shuningdek, raqamli ko‘rinishdagi yozma shakllarni ham o‘z ichiga oladi. 
                  Odatda   o‘quvchi   nima   sabadan   matnga   murojaat   qiladi?   Aslida,   o‘qish
savodxonligining   rivoji   odamlarning   nima   sababdan   o‘qishlari   bilan   bevosita
bog‘liq.   Umuman   olganda,   bu   sabablar   zavqlanish   va   shaxsiy   qiziqish   uchun
o‘qishni   yoki   ta’lim   va   jamiyat   hayotida   munosib   ishtirok   etish   uchun   axborotga
ehtiyojmandlikni o‘z ichiga oladi. 
5  
                    Odatda   barcha   bolalar   uchun   atrof-olamni   bilishga   bo‘lgan   qiziish
hammavaqt   ham  yuqori  darajada  bo‘ladi.   Ular  har  bir  narsani  ushlab  ko‘rishni,  u
haqda   ma’lumotga   ega   bo‘ishni   istashadi.   Yon-atrof   bilan   bog‘liq   ma’luotlarni
egallashga harakat qilishadi. 
                Matn  (hikoya,  ertak, she’r,  xabar, ma’lumot)   ga bo‘lgan qiziqish  ham   jajji
bolaljonlarning tabiiy qiziqishidan kelib chiqadi. Ular  kitobdagi  rasmni, unda aks
etgan   voqealarni   anglashga,   bilishga,   ma’lumotlarni   egallashga   urinishadi.
Faqatgina   bu   jarayon   to‘g‘ri   tashkillashtirilishi   yoki   tashkillashtira   ololmaslik
ishning samaradorligini belgilab berishi mumkin. 
Bolaning matnni to‘liq tushunmasligining sabablaridan biri ularda yaratish jarayoni
uchun   muhim   mexanizmlarning   kamligi   ham   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,
o‘qituvchi o‘quvchlarga 
              “Zumrad  va Qimmat”  ertagini  aytib  berayotganda,  o‘rmon  haqida  gapirgan
paytda o‘quvchi bu so‘z bilan bog‘liq ma’no umumlashmalarini anglab olish uchun
o‘rmon haqida tushuncha mavjud bo‘lishi lozim bo‘ladi. Shu yerda o‘qituvchining
mahorati   shundan   iborat   bo‘lishi   kerakki,   u   bir   vaqtning   o‘zida   o‘quvchilarning
tasavvuri bilan ham birdek ishlay olishi lozim. 
          Ya’ni,   o‘quvchilarning   yosh   xusuiyatlaridan   kelib   chiqqan   holda   nutqini,
talaffuzini, bayon usulini moslashtira olishi lozim. 
             “Har bir matn turi odatiy shakl va qoidalarga amal qilgan holda o‘quvchiga
matnni   sharhlashga   yordam   beradi”   deganda   ko‘proq   o‘quvchining   o‘qish
strategiyasini   nazarda   tutmoq   muhim.   Matn   turiga   hikoya,   ertak,   she’r,   maqolni
kiritsak,   shakli   kitob,   gazeta,   jurnal,   telefon   va   boshqa   narsalarni   hisoblash
6 mumkin. Demak, o‘quvchilarning individual xususiyatlaridan kelib chiqqan holda
ehtiyojlari, qiziqishlari, o‘rgangan narsalari muhim ahamiyat kasb etib qolaveradi. 
        Xalqaro tadqiqotlarda matnni tushunish to‘rtta jarayonga asoslanib baholanadi.
Bular: 
    diqqatni jamlash va aniq ma’lumotni topish, to‘g‘ridan to‘g‘ri xulosalar chiqarish,
g‘oyalar   va   axborotni   talqin   qilish,   uyg‘unlashtirish,   kontekst   va   matn
elementlarini baholash hamda tanqid qilish jarayonlaridir. 
Shunday   qilib,   tushunish   jarayoni   bir   etap   bilan   cheklanib   qolmasdan,   bir   necha
sathlar  bilan ishlash  jarayoni  hamdir. O‘quvchi  matn ichidagi  aniq ma’lumotlarni
ko‘ra   olsagina   xulosa   chiqara   olishi,   xulosa   natijasida   ma’lumotlarni   talqin   qila
olishi va e’tirof etish yoki tanqid qilish hukmini ham o‘zida paydo qilishu mumkin
bo‘ladi.  Ushbu   nazariy  qoidani   1-sinf   “O‘qish   kitobi”dagi   “Rostgo‘y  bola”   matni
misolida tahlil qilamiz. 
Rostgo‘y bola
(ertak) 
“Qadim   zamonda   bir   podshoh   bo‘lgan   ekan.   Podshohning   farzandi   yo‘q
ekan.   Shuning   uchun   u   doimo   xomush   bo‘lib   yurar   ekan.   Podshoh   vazirning
7 
  maslahati   bilan   bolalarga   gul   urug‘i   tarqattiribdi.   Kimning   guli   chiroyli   bo‘lsa,
o‘shani podshoh farzand qilib olmoqchiligini aytishibdi.  
Oradan birmuncha  vaqt  o‘tibdi. Podshoh gul  o‘stirganlarni  ko‘rish  niyatida
shahar   aylanibdi.   Ko‘p   bolalar   va   ular   o‘stirgan   gullarni   ko‘rib   o‘taveribdi.   Bir
ko‘chaga   yetganda   podshohning   ko‘zi   gulsiz   tuvak   ushlab,   yig‘lab   o‘tirgan
bolakayga tushibdi. Bolakayning oldiga borib:  
— Sen o‘stirgan gul qani? — deya so‘rabdi.  
Shunda bolakay gul urug‘i o‘sib chiqmaganligini aytibdi.  Podshoh:  
— Men farzandlikka olish niyatida axtargan bola mana shu bo‘ladi, — debdi.
Chunki podshoh gul urug‘larini qaynattirgan ekan.  
Ushbu ertak-matnda 103 ta so‘z ishlatilgan  bo‘lib, 14 ta gapdan  iborat. O‘quvchi
matnni o‘qib chiqqach, uning tushunish darajasini to‘rtta jarayon bo‘yicha ketma-
ketlikda tahlil qilamiz: 
1. Diqqatni   jamlash   va   aniq   ma’lumotni   topish.   Matndagi   shaxslar   va
narsalar,   harakatlar   tushuniladi.   Podshoning   harakatlari,   xohish-istagi,   maqsad-
rejasi va uni amalga oshirish jarayoni qabul qilinadi. 
2. To‘g‘ridan   to‘g‘ri   xulosa   chiqarish.   Bo‘lib   o‘tgan,   sodir   bo‘lgan
voqeaning   hayot   haqiqatiga   yaqinligi,   shunday   bo‘lish   ehtimoli   mavjudligi,
harakatlarning o‘rinliligi anglanadi. 
Podshohning   farzand   tanlashi   uchun   juda   ko‘p   sinov   va   imtihonlari   bo‘ishi
mumkin, biroq aynan shu usulni qo‘llaganligining mohiyati aniqlashtiriladi. 
3. G‘oyalar   va   axborotni   talqin   qilish,   uyg‘unlashtirish.   Insondagi
tuyg‘ular,   fazilatlarning   qiymati   tushuniladi.   Podshohning   shaxsiy   va   boshqa
qilishi lozim bo‘lgan ishlari salgina chetga surilib, muhim qadriyat ulug‘langanligi
tushuniladi.  
4. Kontekst   va   matn   elementlarini   baholash   va   tanqid   qilish.   Voqealar
bayonidagi   ortiqcha   harakatlar,   bo‘rttirish,   tasvirlash,   mubolag‘alar   o‘rinli   qabul
qilinadi.   Agar   e’tirozli   o‘rinlar   mavjud   bo‘lsa   aytiladi.   Masalan,   podshohning
bittagina   oddiy   sinov   orqali   farzandlikka   qabul   qilib   olishligi,   bolaning   mavjud
8 kamchiliklari ham bo‘lishligi tanqidga sabab bo‘lishi ham mumkin.   Bu anglashlar
asosida to‘ldiriladi.  
          To‘rt bosqichli jarayon o‘quvchining matnni tushunish, qabul qilish, anglash
holatini   ko‘rsatib   beradi.   Aslida   “tushunish”   so‘zi   “anglash”   so‘zi   bilan
uyg‘unlashib, matn mazmunini butunlay qabul qilishlik, ongga joylashtira olishlik,
keyingi   harakatlar   jarayonida   bu   ma’lumotni   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   qo‘llash
imkoniyatiga ega bo‘lishlik kabi ma’noni ham anglatadi.  
Rostgo‘y bola matni to‘liq tushunilganligining belgisi shu bilan o‘lchanadiki,  endi
o‘sha o‘quvchining hayotda hech qachon yolg‘on gapirmasligi, uning tushunganlik
darajasi bilan proporsional bo‘ishi kerak bo‘ladi.  
                        Ushbu matnni tushunishning  konstruktiv tomoni shundaki, o‘quvchi bu
jarayonning   faol   qatnashchisi   bo‘lib,   ma’no   yarata   olishligi   muhim   hisoblanadi.
Buni oddiyroq izohlasak, hayotda yolg‘on gapirib pushaymon bo‘lgan odam yoki
yolg‘onchilik   qurboni   bo‘lgan   odamning   ushbu   matndan   boshqalardan   ko‘ra
ko‘proq   ta’sirlanishining   sababi   u   faol   ishtirokchi   bo‘la   olishligi   va   oldingi
qarashlariga   nisbatan   ma’no   yarata   olishligi   yordam   beradi.   Birinchi   sinf
o‘quvchilari uchun bu holat ancha uzoq bo‘lganligi bois ham bu vazifani uddalash
o‘qituvchining   zimmasiga   tushadi.   O‘qituvchi   matnni   o‘rganishdan   oldingi   kirish
suhbatida bu holatni ifodalab bera olishi mumkin. Ya’ni yolg‘onchilikning yomon
oqibatlari   haqida,   rostgo‘ylikning   fazilatlari   haqida   gapirishi   maqsadga   muvofiq
bo‘ladi. 
9 1.2. O’quvchilarni unli va undosh tovushlarni to’g’ri talaffuz qilish va
o’qishga   o’rgatishning muhim nazariy asoslar
                      Endigina   maktabga   qadam   qo’ygan   bolaga   savod   o’rgatish   judayam
murakkab va mas’uliyatli jarayon. Savod o’rgatishda asosiy o’quv quroli “Alifbe”
darsligi hisoblanadi. Dastlab maktabga qadam qo’ygan bolaning uzoq   davom
etadigan mashg’ulotlarga ko’nikishi qiyin bo’lib, tez toliqadi. Chunki, u kechagina
o’ynab yurgan bola edi. O’yinqaroq   bolalarni   ilm   olamiga   olib   kirishda   asosiy
manbaa   “Alifbe”   darsligidir.   “Alifbe"   darsligi   barcha   millatlarda   mavjud   bo’lib,
turlicha nomlanadi. Masalan, ruslarda “Bukvar”, qirg’izlarda “Alippe” kabi.
                    Grafikadagi harf-tovushlar soni, murakkablik jihatlariga qarab darsliklarda
soatlar   belgilanadi.   Masalan,   rus   tilida   33   ta   harf   borligi   uchun   1,2,3-chorak
davomida   “Bukvar”   ,   o’zbek   tili   alfabitida   29   ta   harf   borligi   uchun   2   chorak
davomida   “Alifbe"   darsligi   o’rganiladi.   Bu   davr   savod   o’rgatish   jarayoni
xisoblanadi. Savod o’rgatish davrida asosiy darslik “Alifbe" kitobidir.
         “Alifbe" darsligini pedagogik-psixologik   jihatdan   ahamiyatini   o’rganib
chiqsak.
         “Alifbe" darsligi 6-7 yoshli bolalarning fiziologik va ruhiy holatlarini hisobga
olgan holda tuziladi.
Darsliklarni,   jumladan,   savod   o’rgatishning   asosi   bo’lgan   “Alifbe"   darsligini
takomillashtirish davr talabidir. Takomillashtirish darslikning metodik qurilishiga,
mazmuniga, g’oyaviy yo’nalishiga birdek   aloqador   bo’lib,   bunda   avvalo
didaktikaning umumiy hamda xususiy mezonlariga asoslaniladi.
Umimiy mezonlariga: 
 g’oyaviylik;
 bayonning ilmiyligi, tushunarliligi;
 ko’rsatmalilik;
 onglilik;
10  o’quv materialining hayot bilan bevosita aloqadorligi;
 bolalar yoshi va dunyoqarashi, o’ziga xos ruhiy xususiyatlari bilan bog’liq
qator didaktik talablar kabi.
          O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   1995-   yil   6,7-   mayda   o’tgan
majlisida   «Lotin   yozuviga   asoslangan   o’zbek   alifbosi»   hamda   uni   hayotga   joriy
qilish   to’g’risidagi   qonun   va   qarorga   o’zgarishlar   kiritildi.   Bu   esa   savod
chiqarishda   ya’ni   o’qish-yozishga   o’rgatishda   ancha   qulayliklarga   olib   keldi.
Chunki kirilldagi 35 harf o’rniga 26 harf, 3 nutq tovushi (ng, ch, sh) harf birikmasi,
hammasi bo’lib 29 ta harf va “tutuq” belgisi qabul qilindi. Shu harflarning 6 tasi
unli tovushni, 24 tasi undosh tovushlarni bildiradi. Kirilldagi 10 ta unli harf 6 taga
keltirildi.
            Dastur talablarini to’liq bajarish va amalga oshirish uchun, birinchi navbatda,
o’qish   ko’nikmalarini   to’g’ri   va   puxta   egallash   va   takomillashtirib   borish   zarur.
O’qish   ko’nikmalari   savod   o’rgatish   jarayonida   shakllanadi,   o’qitishning   keyingi
bosqichlarida takomillashtiriladi.
          O’qish   malakalarining   sifatlariga   badiiy   asar   matnini   to’g’ri,   tez,   ongli   va
ifodali   o’qish   kiradi.   O’qish   darslarida   o’quvchilarning   o’qish   malakalari
shakllantiriladi va takomillashtiriladi.
        O’qish malakasining sifatlari o’zaro bog’liq bo’lib, ularning asosi ongli o’qish
hisoblanadi. O’quvchi matnni tez va to’g’ri o’qisa-yu, anglab o’qimasa yoki uning
tez   o’qishi   natijasida   o’zi   va   boshqalar   matn   mazmunini   tushunmasa,   to’g’ri
o’qisa-yu,   o’ta   sekin   o’qisa,   nutq   birliklari   orasida   to’xtamlarga   e'tibor   bermasa,
matnda   ifoda   etilayotgan   fikr   tushunilmaydi.   Muayyan   tezlikda   va   to’g’ri   o’qish
ongli o’qishga xizmat qiladi, to’g’ri, tez va ongli o’qish esa ifodali o’qishning asosi
hisoblanadi.
                O’qish   malakalarini   egallash   maktabda   o’qitiladigan   barcha   predmetlarni
muvaffaqiyatli   o’zlashtirishning   muhim   sharti   hisoblanadi.   O’qish   o’quv
faoliyatning asosiy turi bo’lib, o’quvchilarni g’oyaviy - siyosiy, aqliy, estetik va
 
nutqiy tomondan rivojlantirish uchun juda katta imkoniyat yaratadi. Bu jarayon esa
11 o’qish   malakalarini   o’stirish   va   takomillashtirish   ustida   tizimli   va   maqsadga
muvofiq ishlashni talab qiladi.
          O’qish   malakasini   egallash   ancha   murakkab   bo’lib,   uni   shakllantirish   uzoq
vaqtni   talab   etadi.   Ruxshunos   olim   T.   G.   Yegorov   o’zining   «Ocherki   psixologi
obucheniya   detey   chteniyu»   nomli   asarida   o’qish   malakalarini   shakllantirish
jarayonini   uch   bosqichga   ajratadi:   analitik   bosqich,   sintetik   bosqich   va
avtomatlashgan   bosqich.   Analitik   bosqich   savod   o’rgatish   davriga   to’g’ri   keladi,
bunda so’zni  bo’g’in  -  harf   tomonidan  tahlil  qilish  va  bo’g’inlab o’qish  malakasi
shakllantiriladi. Sintetik bosqich   uchun so’zni   sidirg’a  o’qish  xarakterlidir;   bunda
so’zni   ko’rish   orqali   idrok   qilish   va   uning   talaffuzi   so’z   ma'nosini   anglash   bilan
asosan mos keladi. O’qish so’z ma'nosini idrok qilish bilan amalga oshadi.        
            O’quvchilar   sintetik   bosqichga   3-sinfda   o’tadilar.   Bundan   keyingi   yillarda
o’qish avtomatlasha boradi.
          O’qish   darslarida   asar   ustida   ishlashni   shunday   tashkil   etish   kerakki,   asar
mazmunini   tahlil   qilish   o’qish   malakalarini   takomillashtirishga   yo’naltirilgan
bo’lsin.
                  O’qish ko’nikmalaridan biri to’g’ri  o’qishdir. To’g’ri o’qish deganda xato
qilmasdan, yanglishmasdan o’qish tushuniladi, ya'ni to’g’ri o’qish so’zning tovush-
harf   tarkibini,   grammatik   shakllarni   buzmasdan,   so’zdagi   tovush   yoki   bo’g’inni
tushirib qoldirmay, boshqa tovushni  qo’shmay, harflar o’rnini almashtirmay, aniq
talaffuz   qilib,   so’zga   urg’uni   to’g’ri   qo’yib   o’qish   hisoblanadi.   M.   Odilova   va   T.
Ashrapovalar   «Adabiy   talaffuz   me'yorlariga   qo’yilgan   barcha   talablar   to’g’ri
o’qish   ko’nikmasiga   ham   taalluqlidir»,   -   deb   ta'kidlaydilar.   Rus   metodisti
Yakovleva   to’g’ri   o’qishga   quyidagicha   ta'rif   bergan:   «To’g’ri   o’qish   -   bu
materialni   tovush   tomondan   xatosiz   va   bir   tekisda   ravon   nusxa   ko’chirishdir».
Demak,   to’g’ri   o’qish   so’zning   tovush   tarkibini,   grammatik   shaklini   buzmasdan
adabiy - orfoepik me'yorlar asosida o’qishdir.
12  
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   idrok   etish,   talaffuz   qilish   va   matn   mazmunini
tushunish   o’rtasida   puxta   sintez   yo’q   bo’lgani   uchun   ular   o’qishda   xatoga   yo’l
qo’yadilar. Bu esa matn mazmunini tushunishni qiyinlashtiradi.
            To’g’ri o’qish so’zning uzun -qisqaligiga, o’quvchining so’z boyligiga, ya'ni
so’zning leksik ma'nosini qanchalik bilishiga hamda so’zning bo’g’in va morfemik
tarkibiga   bog’liq.   O’quvchilar   ko’pincha   quyidagi   sabablarga   ko’ra   xatoga   yo’l
qo’yadilar:
          1. So’zni talaffuz qilish bilan uning ma'nosini tushunish o’rtasida puxta sintez
bo’lmagani   uchun   bola   so’zning   oldin   tovush   tomonini   ko’radi,   uni   talaffuz
qilishga oshiqadi. So’zning ma'nosini esa e'tibordan chetda qoldiradi.
        2.   So’z   ko’p   bo’g’inli   bo’lib,   bola   uni   oldin   eshitmagan   bo’lsa,   xatoga   yo’l
qo’yadi.
    3. So’zning ma'nosini bilmaslik tufayli xatoga yo’l qo’yadi. 4. Tez o’qiyman deb
xatoga yo’l qo’yadi.
   5. To’g’ri o’qish yorug’likka va yorug’likning tushishiga ham bog’liq.
    6. Undosh tovush  so’zning o’rtasida  va oxirida  kelgan yopiq bo’g’inli  so’zlarni
o’qishda qiynaladilar.
Xato o’qishning oldini olish uchun quyidagilar e'tiborga olinadi:
            1.   Matnni   o’qitishdan   oldin   undagi   o’qilishi   qiyin   so’z,   birikma   va   gaplarni
aniqlash   va   ular   ustida   ishlash   usullarini   belgilab   olish.   Tuzilishi   murakkab
so’zlarni bo’g’inlab o’qilishini mashq qildirish.
          2.   Matnni   o’qishdan   oldin   uning   mazmunini   tushunishni   qiyinlashtiradigan
so’zlarning   lug’aviy   ma'nosini   tushuntirish.   So’z   ma'nosini   izohlash   usullarini
aniqlash.
     3. Vazifalarni aniq va tushunarli qilib berish.
     4. Matnni diqqat - e'tibor bilan o’qishlari uchun sharoit yaratish. 
     5. Oldin ichda o’qitish, so’ng ovoz chiqarib o’qitish.
13         6.   O’qitishda   o’quvchilarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olish,   ya'ni
matnni oson, o’rtacha qiyinlikda va qiyin o’qiladigan o’rinlarini belgilab olib, unga
kuchi yetadigan o’quvchilarga oldindan taqsimlab berish. 
     7. O’quvchilarning o’qishini muntazam tekshirib turish.
          8.  Xatoning   xarakteriga   qarab,  uni   metodik  tomondan   to’g’ri   tuzatish   yo’lini
aniqlash.
       9. O’quvchilarni xato qilish mumkin bo’lgan o’rindan ogohlantirib turish. 
      10. Xat cho’pdan foydalanish.
      11. Xato o’qish o’quvchining shaxsiy ko’ruv sezgisiga bog’liq bo’lsa, bu jihatni
ham hisobga olish.
O’qituvchining   tuzilishi   murakkab   so’zlarni   oldindan   xattaxtaga   yoki   kartonga
bo’g’inlarga bo’lib yozib  qo’yib,  o’quvchilarga  ovoz chiqarib  birgalikda  o’qitishi
yaxshi natija beradi.
O’quvchilar yo’l qo’ygan xato ikki xil yo’l bilan tuzatiladi:
       1. O’quvchi so’z oxiridagi qo’shimchani noto’g’ri o’qisa, o’quvchini o’qishdan
to’xtatmasdan xatoni to’g’rilash mumkin.
              2.   Xato   o’qish   bilan   gaplarning   mazmuni   buzilsa,   qayta   o’qitish   usulidan
foydalaniladi.   Bunda  o’quvchiga  o’qigan   matni   yuzasidan  savol  berilsa,  o’quvchi
e'tiborli bo’lib qayta o’qiydi.
                      O’qish   ko’nikmalaridan   biri   tez   o’qishdir.   Tez   o’qish   me'yoriy   tezlikda
o’qish   bo’lib,   bunda   o’qish   sur'ati   matnning   mazmunini   tushunishdan   ajralib
qolmasligi   kerak.   O’qish   tezligi   matnni   tushunish   tezligi   bilan   muvofiq   ravishda
o’sib borishi lozim. O’qilayotgan asar mazmunini o’zlashtirishni, matn mazmunini
ongli idrok etishni ta'minlaydigan o’qish tez o’qish deyiladi.
                  O’qish sifatlarini  yaxshi  o’zlashtirgan holda o’quvchilarning o’qish sur'ati
bir-biridan   farq   qiladi.   Bu   dastur   talablarini   bajarmadi,   degan   gap   emas.   Og’zaki
nutq tempiga to’g’ri keladigan o’qish sur'ati normal tezlik hisoblanadi. Chunki o’ta
tez ham, o’ta sekin o’qish ham matn mazmunini o’zlashtirishni qiyinlashtiradi.
           O’qish tezligi bir daqiqada o’qiladigan so’zlar soni bilan belgilanadi. O’qish
dasturida   1-sinfning   2-yarim   yilligida   o’qish   sur'ati   20-25   so’z   (notanish   matnni
14 o’qish   tezligi   ham   20-25   so’z);   o’quv   yili   oxirida   25-30   so’z;   2-sinfning   1-yarim
yilligida matnni o’qish tezligi 30-35 so’z; 2-yarim yilligida 40-50 so’z; 3-sinfning
1-yarim   yilligida   60-70   so’z;   2-yarim   yilligida   70-80   so’z;   4-sinfning   1-   yarim
yilligida ichda ovozsiz 110-130 so’z, ovozli o’qishda 90-100 so’z deb belgilangan.
                Tajribalar   shuni   ko’rsatadiki,   bir   daqiqada   bola   250   so’zli   matnni   o’qisa,
undagi 200 ta so’zni eslab qolar ekan. Agar harflab, bo’g’inlab o’qisa, uning diqqat
markazida so’z emas, bo’g’in bo’ladi. Natijada u so’zlarni eslab qola olmaydi. Bu
4-sinf o’quvchilarining o’qish tezligiga tatbiq etilsa, 125 so’zdan 100 so’zni eslab
qoladi.   Bu   esa   yuqori   ko’rsatkichlarga   erishish   imkonini   beradi.   4-sinfda   bir
daqiqada 170-180 ta so’z o’qiydigan o’quvchilar ham bor.
             O’qish tezligi to’rt yil davomida to’g’ri va ongli o’qish bilan bog’liq holda
asta ortib boradi. O’qish tezligini tekshirganda o’qituvchi o’qiladigan materialning
xarakterini,   ya'ni   g’oyaviy-mavzuviy   murakkabligini,   so’z   va   gaplarning
tuzilishini,   ularning   bolalar   nutqida   qay   darajada   ishlatilishini,   o’qishning   to’g’ri
va   ongli   bo’lishini   hisobga   oladi.   O’quvchilarning   o’qish   tezligi   har   xil   bo’ladi,
albatta.   O’qituvchining   vazifasi   barcha   o’quvchilarning   o’qish   tezligini,   iloji
boricha   bir   xillikka   keltirishdan   iborat.   O’qish   sur'atini   oshirishda   tez   aytishlarni,
maqollarni   yod   oldirish   va   matnni   ovoz   chiqarib   o’qishni   mashq   qilish   kabilar
samarali usullardan hisoblanadi.
            O’qish   ko’nikmalaridan   biri   ongli   o’qishdir.   Ongli   o’qish   yaxshi   o’qishning
asosiy sifati hisoblanadi. Ongli o’qish o’qilgan matnning aniq mazmunini, asarning
g’oyaviy   yo’nalishini,   obrazlarini   va   badiiy   vositalarining   rolini   tushunib   o’qish,
shuningdek,   asarda   tasvirlangan   voqea   -   hodisalarga   o’z   munosabatini   ifodalay
olishdir.   Ongli   o’qish   o’z   navbatida,   o’quvchilarning   zarur   hayotiy   tajribasiga,
so’zning leksik ma'nosini, gapda so’zlarning bog’lanishini tushunishga va bir qator
metodik shartlarga bog’liq. Hozirda ongli o’qish atamasi adabiyotlarda va maktab
tajribasida ikki ma'noda: birinchidan, o’qish jarayonini egallashga nisbatan o’qish
texnikasi   ma'nosida,   ikkinchidan,   keng   ma'nodagi   o’qishga   nisbatan   o’qish
sifatlaridan biri ma'nosida qo’llanadi.
15 Matnni   ongli   o’qish   uchun   o’quvchilar   to’g’ri,   me'yorida   o’qishni   egallagan
bo’lishlari   va   o’qish   jarayonida   qiynalmasligi   talab   etiladi.   O’quvchilar   matnni
ongli o’qishlari uchun matn mazmuni va badiiy vositalari jihatidan tahlil qilinadi. 
                  Ongli   o’qishning   muhim   sharti   asar   qurilishi   va   mazmunini   tushunish
hisoblanadi. O’qituvchi ongli o’qishni matnni ifodali o’qishga (agar ovoz chiqarib
o’qilsa)   va   asar   mazmuni   yuzasidan   berilgan   savollarga   javobning   to’g’riligiga,
asar   voqealari   va   qahramonlarning   xatti-harakatiga   bildirgan   munosabatiga   qarab
baholaydi. Ongli o’qish va ifodali o’qish bir-birini taqozo qiladi, ammo bir-biriga
aynan o’xshamaydigan o’qish sifatlaridir.
                      O’qish ko’nikmalaridan biri ifodali o’qishdir. Ifodali o’qish intonatsiya –
ohang   yordamida   asarning   g’oyasi   va   jozibasini   to’g’ri,   aniq,   yozuvchi   niyatiga
mos   ravishda   ifodalay   bilishdir.   «Ifodali   o’qish   adabiyotni   aniq   va   ko’rgazmali
o’qitishning dastlabki   va   asosiy   shaklidir»,   deb   ta'kidlaydi   metodist   olima
M.A.Ro’bnikova. Demak, «Ifodali o’qishning asosiy vazifasi asarning mazmunini
va emotsionalligini intonatsiya orqali o’quvchilarga   ko’rgazmali   qilib
ko’rsatishdir. Ifodali o’qishning asosiy tamoyili o’qiladigan asar g’oyasi va badiiy
qimmatini chuqur tushuntirishdir».
             Intonatsiya og’zaki nutqning birgalikda harakat qiluvchi elementlari: urg’u,
nutq   tempi   va   ritmi,   pauza,   ovozning   past-balandligining   yig’indisidir.   Bu
elementlar   bir-biriga   ta’sir   etadi   va   hammasi   birgalikda   asarning   mazmunini,
g’oyasini, qahramonlarning turli kayfiyatini, ichki kechinmalarini ifodalaydi.
                  O’quvchilar   ifodali   nutq   asoslarini   egallashlari   uchun   muhim   shartlar
quyidagilardan iborat:
      1. Nutq jarayonida nafasni to’g’ri olish va to’g’ri taqsimlay bilish.
          2. Har bir tovushning to’g’ri artikulyatsiyasi  va aniq diktsiya (burro gapirish)
malakasini egallash.
      3. Adabiy talaffuz me'yorlarini egallash.
16          Bu shartlar faqat ifodali o’qishgagina emas, balki ifodali nutqqa, ya'ni hikoya
qilishga   ham   taalluqlidir.   O’quvchining   har   qanday   og’zaki   hikoyasi   ifodali
bo’lishi zarur.
            Ifodali   o’qishning   asosiy   vositalaridan   biri   ovozdir.   Ovoz   nafas   bilan   uzviy
bog’lanadi.   Shuning   uchun   o’qituvchi   bolalarning   ifodali   nutqi   ustida   ishlashni
talaffuz qilayotganda o’z nafasini boshqara olish va ovozdan to’g’ri foydalanishga
o’rgatishdan   boshlaydi.   Ovoz   kuchi   baland-pastlik,   uzun-qisqalik,   tezlik   (temp),
yoqimli-yoqimsizlik   xususiyatlari   bilan   xarakterlanadi.O’quvchilar   matn
mazmuniga qarab, baland yoki past ovozda o’qish(gapirish)ga, nutqda tez, o’rtacha
yoki   sekin   tempni   tanlashga,   biror   tuyg’uni   ifodalashga   o’rganadilar.   Ifodali
o’qishga o’rgatishda o’quvchilar pauza va logik urg’u bilan ham tanishtiriladi.
Ifodali o’qishga tayyorlanish shartli ravishda uch bosqichga bo’linadi:
          1.   Asarning   aniq   mazmunini   tushunish,   unda   qatnashgan   shaxslarning   xatti-
harakatini   tahlil   qilish,   asarning   g’oyasini   belgilash,   ya'ni   asarning   g’oyaviy-
mavzuviy asosini, uning obrazlarini badiiy vositalari bilan yaxlit holda tushunish.
          2. Matnning qaysi joyida to’xtam (pauza) qilishni, mantiqiy urg’uning o’rnini,
o’qish tempini belgilab olish.
        3. O’qishni mashq qilish, muallif fikrini, uning tasvirlangan voqea-hodisalarga
va qatnashuvchi   shaxslarga  munosabatini  ovoz  bilan ifodalay  olish  uchun matnni
qayta o’qish.
              Asarning   mazmuni   va   g’oyaviy   yo’nalishini   tahlil   qilish   ifodali   o’qishga
o’rgatish bilan bog’lab olib boriladi. Ifodali o’qishga o’rgatishda matn mazmunini
tushunish,   muallif   hikoya   qilgan   voqealarga   o’z   munosabatini   bildirish   asosiy
vazifa   hisoblanadi.   O’quvchilarda   ifodali   o’qish   malakasini   shakllantirish   uchun
asarni o’qituvchining ifodali o’qishi muhim ahamiyatga ega.
17 1.3.Savod o’rgatish davrida “Alifbe“ darsligi va o’quvchilarning o’qishiga
qo’yiladigan dastur talablari
              Tarixga   nazar   tashlasak,   O’rta   Osiyoda   ma’naviyat-ma’rifat,   madaniyatni
rivojlantirish,   milliy   qadriyatlar   hamda   an’analarni   saqlab   qolishda   jadidchilik
harakatining   ahamiyati   katta   bo’lgan.   "Jadid"   arabcha   so’z   bo’lib,   "yangi   usul"
ma’nosini anglatadi.
       Turkistonda ochilgan rus-tuzem maktablari savod o’rgatishda ma’lum darajada
ijobiy rol o’ynadi. Jadidlar “hijo” usulidan voz kechib, "tovushli usul"ni
qo’llashdi.   Bunda   alifboning   har   bir   harfiga   muayyan   tovush   muvofiq   kelgan
bo’lib, shu tufavli o’zlashtirish tezligi ancha oshar edi.
         Rus-tuzem maktablarinnng o’zbekcha sinflarida o’zbekcha xat-savod o’rgatish
metodi 1900- yildan boshlab asta-sekin isloh qilindi.Hijo   metodidan   tovush
metodiga   o’tildi.   1900-   yillardan   rus-tuzem   maktabi   o’zbekcha   sinflarining
peshqadam   muallimlari   tovush   metodi   asosida   tuzilgan   tatarcha   alifbedan
foydalanganlar. Bu kitobning tili va mazmuni o’zbekcha sinflarga mos kelmasdi.
              Birinchi marta tovush metodi asosida toshkentlik Saidrasul Saidazizov 1902
yilda "Ustodi avval"ni yaratdi4. "Ustodi avval" nashr qilingandan keyin
o’zbekcha xat- savod o’rgatishda   yangi   davr   boshlandi.   Tovush   metodi   savod
o’rgatishning   eski   usulidan   tamomila   farq     qilib,o’qitishni   osonlashtirdi,   ta’limni
bola tushunadigan, anglaydigan ta’limga, faol ta’limga aylantirdi.
              "Ustodi   avval"   3   bo’limdan   iborat:   1-bo’lim,   hozirgi   atama   bilan
ataganimizda, alifbe davridir.
       Muallif bu bo’limda arab alfavitidagi harflarni alfavit tartibida emas, balki harf
orqali ifodalangan tovushning talaffuzi oson-qiyinligini,harflarning yozilishi sodda
yoki murakkabligini e’tiborga olgan. Muallif har bir harfning yozuvda bir necha xil
shaklda   kelishi   xat-savod   o’rgatishni   qiyinlashtirishini   hisobga   olgan.   Alifbe
davrining boshida deyarli har doim bir xil shaklda qo’llanadigan harflarni bergan.
Shakli   yozilish   o’rniga   qarab   turlicha   bo’ladigan   harflarning   so’z   boshida,   so’z
o’rtasida,   so’z   oxirida   va   alohida   yozilish   shaklini   berib,   ularga   mos   misollar
18 keltirilgan. Masalan, “q” harfini tanitish uchun qor, uyqu, oq so’zlarni, “g “harfini
tanitish uchun g’or, uyg’oq, tog’ so’zlarini tanlagan. Muallif soddadan murakkabga
tamoyiliga   amal   qilib,   alifbe   davrini   asta-sekin   murakkablashtira   borgan.
Kitobning alifbe qismiga, asosan, o’zbek tilining lug’at   qismidagi   so’zlardan
tanlab olgan..
          "Ustodi avval"ning 2-bo’limi alifbedan keyingi davrdir. Bu bo’limda hikoya,
masal va 50 maqola berilgan. Ularning ayrimlarida bilim targ’ib qilinsa, boshqalari
tarbiyaviy mazmunda.  S. Saidazizov kitobining 3-bo’limini  "Alifboi  Qur’on" deb
atagan   va   o’z   oldiga   bolalarga   "Qur’on"ni   tushunib   olishga   o’rgatishni   maqsad
qilib   qo’ygan.Buyuk   mutafakkir   Mahmudxo’ja   Behbudiy   ham   yangi   maktablar
uchun”   Risolayi   asbobi   savod”(   “   Savod   chiqarish   kitobi”.1904y)   darsligini
yaratgan.
                    Bundan   tashqari   Abdulla   Avloniy   «Usuli   jadid»   maktablari   uchun   to’rt
qismdan   iborat   «Adabiyot   yoxud   milliy   she’rlar»   hamda   «Birinchi   muallim»
(1912),   «Turkiy   guliston   yoxud   axloq»   (1913),   «Ikkinchi   muallim»   (1915),
«Maktab   gulistoni»   (1917)   kabi   darslik   va   o’qish   kitoblari   yaratdi.   Asrimiz
boshlarida yuqoridagilar yangi maktablar uchun yozilgan alifbelar vazifasini o’tar
edi.   Shular   orasida   Abdulla   Avloniyning   «Birinchi   muallim»   i   ham   o’ziga   xos
o’ringa   ega.   «Birinchi   muallim»   1917-   yil   4   marta   nashr   etilgan.   Avloniy   uni
yozishda   mavjud   darsliklarga,   birinchi   navbatda   Saidrasul   Aziziyning   «Ustozi
avval»   iga   suyanadi   (dars   berish   jarayonida   orttirgan   tajribalaridan   samarali
foydalanadi).
                    Abdulla   Avloniyning   «Ikkinchi   muallim»   kitobi   «Birinchi   muallim»
kitobining   uzviy   davomidir.   Biz   birinchi   kitobini   shartli   ravishda   alifbe   deb,
ikkinchi kitobini xrestomatiya deb atasak bo’ladi.
Kitob maktabni olqishlovchi she’r bilan boshlanadi. Maktab sizni inson qilur,
                    Maktab   hayot   ehson   qilur.   Maktab   g’amini   vayron   qilur,   G’ayrat   qilib
o’qing,   o’g’lon!   Maktabdadur   ilmu   kamol,   Maktabdadur   husnu   jamol.
Maktabdadur milliy hayol, G’ayrat qilib o’qing, o’g’lon!
 
19 Bu she’rda Avloniy maktabni insonning najot yo’li, hayotning gulshani, kishilarni
kamolot sari safarbar qiluvchi kuch, deb maqtaydi.
        Yuqoridagi ma’lumotlardan ko’rinib turibdiki, buyuk shaxslar  doimo o’z
xalqini   ilmli   bo’lishida   asosiy   manbaa   “Alifbe”   ekanligini   anglab,   savod
o’rgatishga doir kitoblarni sifatini oshirishga harakat qilishgan.
Boshlang’ich ona tili ta’limining davlat ta’lim   standrti   va   o’quv   dasturining
“Boshlang’ich   ta’lim   sohalarining   maqsad   va   vazifalari”da   quyidagilar   belgilab
berilgan: ”Ona tili ta’limi bolalarning tafakkur qilish faoliyatlarini kengaytirishga,
erkin   fikrlay   olishi,   o’zgalar   fikrini   anglashi,   o’z   fikrlarini   og’zaki   va   yozma
ravishda ravon bayon qila olishi, jamiyat a’zolari bilan erkin muloqotda bo’la olish
ko’nikma   va   malakalarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Bu   o’rinda   ona   tili
ta’limiga   o’quv   fani   emas,   balki,   butun   ta’lim   tizimini   uyushtiruvchi   ta’lim
jarayoni sifatida qaraladi”
           O’quvchilar o’zlashtirishi zarur bo’lgan bilim, ko’nikma va malakalari”da 1-
sinfda   quyidagilar   belgilangan:   “hikoya,   she’r,   ertak,   topishmoq,   maqol,   rivoyat,
tez   aytish   janrlarini   farqlash;   she’riy   va   nasriy   asarlarni   farqlash;badiiy   asar
mavzusini   anglash”   bilimi,   “o’qilgan   matndagi   so’zlarning   ma’nolarini   izohlay
olish;   o’qilgan   matn   mazmunini   ko’rgazmalar   vositasida   to’liq   qayta   hikoyalash;
tayyor reja asosida asarni to’liq qayta hikoyalay olish; asar qahramonlarining xatti-
harakatlarini   aniqlash   va   elementar   baholay   olish”ko’nikmalari,   so’z   tarkibida
tovushlarni to’g’ri talaffuz qilish; so’zlarni bo’g’inlab to’g’ri o’qish; hikoya, she’r,
ertak,   topishmoq,   maqol,   rivoyat,   tez   aytish   janrlaridagi   asarlarni   ifodali   o’qish;
minutiga   25-30   so’zni   o’qish;   o’qigan   asari   yuzasidan   o’z   fikr-mulohazalarini
elementar   bildira   olish;   o’quv   yili   yakunida   5   ta   she’rni   yoddan   aytib   bera
olish”malakalari” .
                  Savod o’rgatish jarayoni ikki davrni: alifbogacha tayyorlov davri va alifbo
(asosiy)   davrga   ajratiladi.Bu   ikki   davr   ichida   bolalarning   fonematik   eshitish
qobiliyatlari o’stiriladi,     o’quvchilarning atrof-muhit haqidagi tasavvurlari
boyitiladi, nutqi o’stiriladi.
  
20          Savod o’rgatish darslari o’quvchilarning umumiy kamolotiga, ularda do’stlik,
o’rtoqlik   kabi   milliy   qadriyatlarni   shakllantirish,   jamoa   ichida   o’zini   boshqarish,
mehnatsevarlik,   halollik,   rostgo’ylik,   o’qishga   ongli   munosabatda   bo’lish   kabi
ijobiy xususiyatlarni tarbiyalashga ko’maklashuvi lozim.
                  Savod   chiqarish   takomillashgan   hozirgi   zamon   analitik-sintetik   tovush
metodi   vositasida   amalga   oshiriladi   hamda   o’quvchilar   nutqini   rivojlantirishni
nazarda  tutadi.  Darsda  o’quvchilar   gapni  so’zlarga,  so’zni   bo’g’inlarga,  bo’g’inni
tovushlarga   ajratadilar,   so’zdagi   tovushlarni   tartibi   bilan   aytishni   o’rganadilar,
o’rganilgan   tovushlarni   o’zaro   bog’lab   so’z   tuzish   va   o’qish   yuzasidan   mashq
qiladilar.   Bolalar   tovushlarni   yozuvda   harf   bilan   ifodalash,   harflardan   bo’g’in   va
so’z   tuzishga,   ularni   o’qishga   o’rganadilar.   Gap   va   bog’lanishli   matnni   ongli,
to’g’ri,   bo’g’inlab   ravon   o’qish,   so’ngra   so’zni   butunicha   sidirg’a   o’qish
malakasini egallaydilar.
         O’qish va yozishga o’rgatish darslarida bolalar ruhiyatini hisobga olgan holda
ish   turlarini   mukammallashtirish   talab   etiladi,   “Alifbe”,   tarqatma   material   va
metodik   qo’llanmalarda   berilgan   didaktik   o’yinlardan   foydalanib,   o’qishga
o’rgatiladi.
                  Alifbe   davrida   o’qishga   o’rgatish   tahlil-tarkib   (analitik-sintetik)   tovush
usulida   amalga   oshiriladi.   Savodga   o’rgatishning   tahlil-tarkib   usuliga   ko’ra
matndan   gap,   gapdan   so’z,   so’zdan   bo’g’in   va   tovush,   yoki   aksincha,   tovush   →
bo’g’in   →   so’z   →   gap   →   matn   uzviy   aloqada   butundan   bo’lakka,   bo’lakdan
butunga qarab tahlil va tarkib qilinadi. Tarkib o’qish demakdir.
              “Alifbe”   darsligida   berilgan   yangi   so’zlar   matn,   hikoyacha   va   she’rlardan
foydalanib,   o’quvchilarni   so’z   ma’nosi   bilan   atroflicha   tanishtirish,   she’riy   va
nasriy matnlarni yodlatish, qayta hikoyalashga e’tibor beriladi.
Savod   o’rgatish   dasturi   talabiga   ko’ra   bu   davrda   o’quvchilar,   asosan,   quyidagi
tushuncha, malaka va ko’nikmalarni egallaydilar:
 o’quv   predmeti   mazmuni   asosida   tashkil   etiladigan   dars   haqidagi   amaliy
ko’nikma;   darsning   muayyan   vaqt   oralig’ida   davom   etishi;   dars   jarayonida
o’quvchining tutgan pozitsiyasi haqida tushuncha;
21  rasm mazmunini anglash, rasm mazmuni asosida mantiqiy izchillikka ega
 bo’lgan matn tuzish;
 darslik bilan ishlash, og’zaki nutq haqida tushuncha; yozma nutq, gap haqida
tushuncha;
 so’z va bo’g’in haqida tushuncha;
 unli va undosh tovush haqida tushuncha; 
 maktab partasida to’g’ri o’tirish;
 darslikdan foydalanishga oid ilk o’quv ko’nikmalarini shakllantirish.
Alifbe davri  o’qishga o’rgatish unli va undosh tovushlar, ularning talaffuziga xos
farqlanish haqida ma’lumot berish, harf va tovush munosabatiga oid tushunchalar
bilan o’quvchilarni tanishtirish, kesma harf va bo’g’inlar asosida so’z hosil qilish,
tuzilgan   so’zlarni   to’g’ri   o’qish,   so’zlarni   avval   bo’g’inlab,   so’ngra   bo’g’inlab
ravon   o’qishga   o’rgatish,   tinish   belgilariga   rioya   qilib,   ifodali   o’qishga   o’rgatish,
o’qish jarayonida amal qilinishi lozim bo’lgan gigiyena qoidalariga rioya qilishga
o’rgatish orqali amalgam oshiriladi.
22 II BOB. Undosh tovushlarni to’g’ri talaffuz qilish va o’qishga o’rgatish
darslarini tashkil etishning  metodik asoslari
2.1. Savod o’rgatish tayyorlov davrida to’g’ri o’qish va yozishga o’rgatish
ishlarini amalga oshirish usullari
                Savod   o’rgatish   davri   sentabrdan   dekabrgacha   4   oy   davom   etadi.   Savod
o’rgatish   jarayoni   ikki   davrni:   alifbogacha   tayyorlov   davri   va   alifbo   (asosiy)
davrga ajratiladi.
      Tayyorlov davri ikki bosqichga bo’linadi:
     Nutq, gap, so’z, bo’g’in amaliy o’rganiladigan bosqich;
     Tovush, unli va undosh tovushlarni amaliy farqlashga o’rgatiladigan bosqich5.
          Savod   o’rgatish   tayyorlov   darslari   o’quvchilar   matnni   gaplardan   tuzilishini,
gapni so’zlardan tuzilishini, so’zning bo’g’inlarga bo’linishini, bo’g’in va so’zning
tovushlarning   muayyan   tartibidan   hosil   bo’lishini,   tovushlarni   talaffuziga   ko’ra
farqlash bo’yicha mashqlar bajaradilar.
                Alifbegacha   tayyorgarlik   davridagi   mashqlar   alifbe   davrida   darsni   yanada
samarali   olib   borish   uchun   zamin   yaratadi.   Tayyorgarlik   davridanoq   o’quvchilar
o’qish   ko’nikmalarini   egallashga   tayyorlab   boriladi.   Bu   davrda   o’quvchilar
ko’rganlari,   eshitganlari   haqida   so’zlab   beradilar.   Masalan,   “Mutsaqil
O’zbekitson“   mavzusida   o’qituvchi   bergan   savollar   asosda   gaplar   tuzib,   o’z
fikrlarini   bayon   etadilar.   Bu   o’quvchilarning   nutqiy   ko’nikmalarini   o’rganish   va
undagi   xato-kamchiliklarni   barataraf   etish   bo’yicha   ishlarni   tashkillash   imkonini
beradi. O’quvchilar nutqida tovushlarni buzib talaffuz qilish holatlari, sheva ta’siri,
ovozini   boshqara   olmaslik,   nafasni   to’g’ri   olish   va   to’g’ri   sarflay   olmaslik   kabi
nuqsonlar,   bu   nuqsonlar   tufayli   bolada   yuzaga   kelgan   tortinchoqlik   kabilar
ularning o’qish ko’nikmalarini egallashlariga to’sqinlik qiladi.
“Mutsaqillik   bayrami“,   “Bilimlar   kuni“iga   bag`ishlangan   darsdayoq   sintetik
mashqlar amalga oshriladi. O`qituvchi rasm asosida o`quvchilarga savollar beradi
va   savollarga   olgan   javoblari   bir   butun   hikoyani   hosil   qilishini   o`quvchilarga
tushuntiradi. Masalan:
23 - Vatanimizda qanday kunni nishonlayapmiz?
- Mustaqillik bayramida bolalar nima qildilar?
- Vatan haqida she`rlardan aytib bering.
Vatan mavzusida o`quvchilarga she'rlar ayttiriladi.
 Masalan:
Shodligim ko`kka sig`mas,
Bitmas baxtim bor manim.
Meni baxtiyor qilgan,
Shu yengilmas Vatanim. (Zafar Diyor)
Vatanim - quyosh,Boshimni silar.
U menga ko`z-qosh, Iqbolim tilar.
Quvnab erkin-shod, Bo`laman katta.
Baxt bor umrbod, Tinch mamlakatda. (Obid Rasul)
Maqollar o`rgatiladi. Masalan:
Bulbul chamanni sevar,
Odam Vatanni sevar.
Vatani borning - baxti bor.
Mehnati borning – taxti
Darsni qiziqarli tashkil etish uchun topishmoqlar toptiriladi:
 Sirti tayoq,
Ichi bo`yoq. 
O`quvchilar eshitgan va ko`rgan ertaklar so`zlatiladi.
24 Ikkinchi darsda maktab, maktab hovlisi tasvirlangan rasmlar asosida o`quvchilarga
gaplar tuzdiriladi. Yoki kun tartibi tasvirlangan rasm asosida suhbat uyushtiriladi.
O`quvchilar  tuzgan gaplar  to`plami  nutq ekani  va nutq gaplardan tuzilishi  haqida
elementar ma’lumot beriladi. Bunda gapning nusxalaridan foydalaniladi. Masalan:
-Siz soat nechada uyqudan uyg`onasiz? - ____________________________ ? 
-Men soat 7-00 da uyqudan uyg`onaman. - ________________________. 
-Soat 7-00 da nima ish qilasiz? - ________________________________?
- Soat 7-00 da o`rnimni yig`aman. - ________________________________. 
-Soat 7-05 da nima ish qilasiz? - ________________________________? 
-Soat 7-05 da jismoniy tarbiya bilan shug`ullanaman. - ______________. 
-Soat 7-15 da nima ish qilasiz? - ________________________________?
 -Soat 7-15 da nonushta qilaman. ________________________________ .
 -Soat 7-30 da nima ish qilasiz? - ________________________________? 
-Soat 7-30 da maktabga otlanaman. - _____________________________ . 
-Soat 5 daqiqasi 8 da sinfda o`tiraman. -__________________________.
O`quvchilarga   “Nutq   nimalardan   tuzilar   ekan?“,   “Nutqni   nimalarga   ajratsak
bo`ladi?“ savollari beriladi.
Shundan   so`ng   gap   haqida   amaliy   ma’lumot   beriladi:   Gapning   boshlanishini
burchakli chiziq bilan belgilaymiz. Burchak gapning boshlanishini bildiradi. 
Tayyorlov   davrida   o`quvchilarning   bog`lanishli   nutqini   o`stirishga   oid   ta’limiy
ishlar   amalga   oshiriladi,   ya'ni   o`quvchilar   rasmlar   asosida   hikoya   tuzadilar,   rasm
mazmuniga   mos   sarlavha   topadilar.   O`quvchilarga   topishmoq,   maqol,   hikmatli
so`zlar yodlatiladi. Ular asosida gap haqida ma’lumot mustahkamlanadi.
Tayyorlov   davrida   o`quvchilarga   so`z   haqida   amaliy   tushuncha   beriladi.
O`quvchilarga   “Darsda   nimalardan   foydalanamiz?“   savoli   beriladi.   Ularga   o`quv
qurollari rasmi ko`rsatiladi.  Quyidagi savollar beriladi:
-Bu – nima?
-Bu – kitob.
-Siz nima aytdingiz?
25 O`quvchi   bu   savolga   javob  bera   olmaydi.  Shunda   o`qituvchi   “Siz  so`z   aytdingiz.
Kitob – bu so`z“ deb yangi ma lumotni tushuntiradi.‟
-Bu – nima?
-Bu – daftar.
-Siz nima aytdingiz?
-Men so`z aytdim.
-Kitob, daftar nima ekan?
-So`z ekan.
Doskaga so`zning nusxasi chizib ko`rsatiladi: _________
-Kitob, daftar – nima?
-Kitob, daftar –o`quv qurollari.
-Siz nima aytdingiz?
-Biz gap aytdik.
-hozir   men   siz   aytgan   gapning   nushasini   doskada   chizaman:   ______,   _____   -
_______ _______.
- Gapda nechta chiziq bor? Ular nimani bildiryapti?
- Gapda to`rtta chiziq bor. Ular so`zlar.
- Gap nimadan tuzilar ekan?
- Gap so`zlardan tuzilar ekan.
- Gapni nimalarga ajratish mumkin ekan?
- Gapni so`zlarga ajratish mumkin ekan.
Doskaga men gap yozdim. Aniqlang, gapda nechta so`z bor?
 Kuzating, nechta so`zli gap aytishingiz kerak?
 O`quv quroli haqida bitta gap ayting. Doskaga o`shanisini chizing.
Shu tarzda so`z haqida ma'lumot beriladi.
               Tayyorlov davrida o`quvchilarga bo`g’in haqida amaliy tushuncha beriladi.
Bu   tushuncha   amaliy   bo`lishidan   qat'iy   nazar   bola   uni   egallamasa,   o`qishni
o`zlashtirishi   juda   qiyin   va   uzoq   vaqtni   oladi.   Bola   bo`g`in,   bo`g`inga   bo`lishni
bilmasa,   so`zda   bo`g`inlar   chegarasini   aniqlay   olmasa,   so`zni   bo`g`inlab   o`qiy
olmaydi.   Shuning   uchun   bo`g`in   haqida   tushuncha   hosil   qilish   usularidan
26 o`qituvchi   to`g`ri   foydalanishi   kerak.   Tayyorlov   davrida   va   alifbo   davrida   ham
darslik sahifasida uchragan, tuzilishi bola uchun biroz bo`lsa-da, qiyinlik qiladigan
so`zlarni albatta bo`g`inga bo`ldirish va bo`g`inlab o`qishni mashq qildirish kerak.
Bu   bo`g`in   chegarasini   bilmaydigan   bolalar   uchun   namuna   va   bilish   vositasi
sanaladi.
          Masalan,   tayyorlaov   darsida   rasmlar   berilgan.   Bolalaga   shu   rasm   nomi
ayttiriladi. Shu paytda uning nomi bo`g`inga bo`ldirilishi kerak.
    Bo`g`inga bo`ldirishda so`zning bo`g`inga bo`lish nusxasidan foydalanish lozim.
Bu ko`rgazmalilik demakdir. Masalan, olma: ________, olxo`ri:__________
          Tayyorlov   davrida   o`quvchilarga   tovush,   unli   va   undosh   tovushlar   haqida
amaliy   tushuncha   beriladi.   Tovushlar   uchun   qabul   qilingan   katakchalardan
foydalaniladi: Olma
            Tayyorlov   davrida   tovush,   unli   va   undosh   tovushlarni   farqlash   ko`nikmasi
ustida ishlash so`zni bo`g„inga bo`lishdan boshlanadi. Bu mashq so`z tarkibida va
so`zdan   tashqari   tovushlarni   to`g`ri   talaffuz   qilishga   o`rgatadi.   Bu   ham   o`z
navbatida   o`qishni   egallashga   o`z   ta'sirini   ko`rsatadi.   Tovush   utsida   ishlash
mashqlarida ularning to`g`ri artikultsiyasi utsida ishlash muhim sanaladi.
       Tayyorlov davrining tovush va harf o`rganiladigan bosqichida faqat Oo tovush
va harfi bilan tanishtiriladi. Bunda quyidagicha analitik mashq tashkil qilinadi:
1. O o tovushi bilan tanishtirish.
Oy   rasmi   ko`rsatiladi   va   nomi   so`raladi.   Oy   so`zida   o   tovushi   cho`zib   talaffuz
qilinadi.  O-o-o-o-o---y
Qaysi tovush cho`zib aytilayotgani so`raladi. Doskaga bir katak chiziladi. Ichi qizil
bilan bo`yaladi.
O`qituvchi   o   tovushini   yana   cho`zib   talaffuz   qiladi   va   og`iz   bo`shlig`ini
o`quvchilarga kuzatishlarini aytadi.
27 So`ng   o`quvchilarga   o   tovushi   cho`zib   talaffuz   qildiriladi.   O   tovushining
xususiyatlarini   aytadi:   Og`izda   to`siqqa   uchramaydi.   Cho`zib   talaffuz   qilinadi.
Shuning uchun o tovushi unli tovush sanaladi.
Keyin   ikkinchi   tovush   ustida   ishlanadi,   uning   talaffuzi   o   tovushi   bilan
taqqoslanadi. Doskaga so`zning sxemasi chiziladi.
o tovushining so`zdagi o`rni aniqlanadi.
O tovushining talaffuzi ustida yana mashq o`tkaziladi.
3. O tovushli so`z topish.
4. O o harflari bilan tanishtirish. Kesma harf ichidan O o harflari olib ko`rsatiladi.
Tayyorlov   davrida   o`rganiladigan   har   bir   mavzu   va   o`tkaziladigan   har   bir   mashq
turi o`quvchilarni o`qishga tayyorlab boradi.
28

Boshlang'ich sinf ona tili va o'qish savodxonligi darslarida undosh tovushlarni o'tish usullari

Kirish 

I BOB.Boshlang'ich sinf ona tili va o'qish savodxonligi darslarini tashkil etish usullari 

1.1.Boshlang‘ich sinf “ona tili va o‘qish savodxonligi” darslarini yangicha yondashuv asosida tashkil etish usullar 

1.2.O’quvchilarni unli va undosh tovushlarni to’g’ri talaffuz qilish va o’qishga
o’rgatishning muhim nazariy asoslar

1.3.Savod o’rgatish davrida “Alifbe“ darsligi va o’quvchilarning o’qishiga qo’yiladigan dastur talablari 

II BOB.Undosh tovushlarni to’g’ri talaffuz qilish va o’qishga o’rgatishdarslarini tashkil etishning  metodik asoslari

2.1.Savod o’rgatish tayyorlov davrida to’g’ri o’qish va yozishga o’rgatish ishlarini amalga oshirish usullari

2.2.O’quvchilarga undosh tovushlarni o’rgatishda kesma harflar va jadvallardan foydalanish

2.3.Boshlang'ich sinf ona tili va o'qish savodxonligi darslarida undosh tovushlar mavzusidagi namunaviy dars ishlanmasi 

Xulosa 

Foydalanilgan adabiyotlar