Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 2.5MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 14 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Lola Mamurova

Ro'yxatga olish sanasi 25 Sentyabr 2024

12 Sotish

Bolalarning mustaqil tasviriy faoliyatlari burchagining jihozlari va materiallari

Sotib olish
MUNDARIJA:
I   BOB.   TASVIRIY     FAOLIYATGA   O’RGATISHNING   MAQSADI   VA
DASTUR TAMOYILLARI
1.1. Tasviriy faoliyat – bolalarga estetik tarbiya berish  vositasi …………………….8
1.2.Maktabgacha     ta'lim     muassasasida     tasviriy   faoliyat     mashg'ulotlarini
rejalashtirish………………………………………………………………………15
II   BOB.   BOLALARNING   MUSTAQIL   TASVIRIY   FAOLIYATLARI
BURCHAGI   -     IJODIY   QOBILIYATLARNI   RIVOJLANTIRISH   VA
SHAXSIY RIVOJLANISH UCHUN MUHIM VOSITA
  2.1. Tasviriy faoliyat mashg‘ulotlari uchun materiallar va uskunalar…………….20
2.2.Bolalarning   mustaqil   tasviriy   faoliyatlari   burchagining   jihozlari   va   ashyolari
…………………………………………………………………………………….26
XULOSA…………………………………………………………………………..30
FOYDALANAILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI…………………………32
                                      
1 KIRISH
Tasviriy faoliyat - bolalar bilan olib boriladigan ta’lim-tarbiyaviy ishning qismi
sifatida.   Ta’lim   tashkilotida   tasviriy   faoliyat   bolalar   bilan   olib   boriladigan   butun
ta’lim-tarbiyaviy ishning bir  qismi  hisoblanadi.  Shu sababli  u xilma-xil faoliyat va
mashg’ulotlar  turlari bilan bog’liq bo’lishi  muhimdir. Bunga bola tasviriy faoliyati
bilan xarakterining o’zi imkoniyat yaratadi. Rasm, loy, qirqib yopishtirish ishlarida
bolalar   o’zlarining   tevarak-atrofidagi   narsa   hodisalar,   badiiy   asarlar,   qo’shiqlardan
olgan   tassurotini   aks   ettiradilar.   Rasm,   loy,   qirqib   yopishtirish   va   qurish   -   yasash
ishlarining   boshqa   mashg’ulotlari   va   faoliyat   turlari   bilan   bog’liqligi   bolalar   bilan
olib   boriladigan   ta’lim-tarbiyaviy   ishning   samarasini,   bolalarning   turli
mashg’ulotlarga qiziqishni oshiradi. 
Maktabdagi tarbiyaviy ish bolalarning har tomonlama rivojlanishi, ularda turli
qobiliyatlarning   shakllanishi   uchun   xizmat   qiladi.   Barcha   faoliyat   turlarining
bog’liqligi   bolalarda   kuzatuvchanlik,   qiziquvchanlik,   fikrlash,   xayol,   estetik   his-
tuyg’u,   badiiy   did,   shu   bilan   birga,   axloqiy   sifatlar,   mehnat   qilish   xohishi   va
ko’nikmasi,   boshlangan   ishni   oxiriga   yctkazish,   qiyinchiliklarni   yengish   hissining
rivojlanishiga   imkoniyat   yaratadi.   Bolalar   bilan   tasviriy   san’at   mashg’ulotlarida
o’tkaziladigan suhbat  ularda rasm  chizishga, loydan buyum yasashga qiziqishlarini
uyg’otishi   zarur.   O’tayotgan   jarayon   bilan   bog’liq   bo’lmagan   yuzaki   talablar
bolalarning   ijodiy   emotsiyalarini   so’ndiradi.   Tasviriy   faoliyat   mashg’ulotlari   jonli,
emotsional,   ertakli   surprizli   elementlar   bilan   o’tilishi   lozim.   Ta’lim   jarayonini
bolalar   sezmaydigan,   yengil   qilib   o’tkazish   maqsadga   muvofiqdir.   Tasviriy
faoliyatning   boshqa   faoliyatlar   -   o’yin,   badiiy   o’qish   va   hikoya   qilish,   musiqa   va
hokazo   bilan   bog’liqligini   sistemali   olib   borish   kerak.   Dastavval   rasm,   loy   qirqib
yopishtirish mashg’ulotlarining o’zaro bog’liqligini taminlash zarur. Bu bolalarning
estetik tarbiyasiga katta ta’sir ko’rsatadi.
Kurs   ishining   dolzarbligi: Tasviriy   fa о liyatning   har   bir   turi   yoshlarga   est е tik
tasiridan   tashqari   oziga   хо s   tasir   qilish   х ususiyatiga   ham   ega.   Applikatsiya
maktabgacha  yoshdagi     bolgan  b о lalarni   oqitish  va tarbiyalashda  katta  ahamiyatga
ega. U koplab sha х siy sifatlarning shakllanishiga, ruhiy va est е tik imk о niyatlarining
2 riv о jlanishiga   komaklashadi.   Zam о naviy   p е dag о gik   va   psi хо l о gik   tadqiq о tlarda
b о lalarning   aqliy,   est е tik   riv о jlanishi   uchun   maktabgacha   bolgan   yoshdan   b о shlab
shug`ullanish   zarurligi   isb о tlab   b е rilgan.   Tasviriy   fa о liyat   bilan,   jumladan
applikatsiyalar   bajarish   bilan   ham   maktabgacha   talim   tashkilotlarida   orinli
f о ydalanish   imk о niyatlari   juda   kop.   Applikatsiyalardan   tarbiyachilar   mashgulot
fa о liyatlarida   f о ydalanishlari,   ayniqsa,   n о ananaviy   applikatsiya   turlaridan
f о ydalanishi bolalarni   ij о dk о rlik q о biliyalarini riv о jlantirib, est е tik didlarini yuq о ri
darajaga kotaradi.
Bolalarning   mustaqil   tasviriy   faoliyatlari   burchagi   –   bu   bolalarning   o'z   ijodiy
qobiliyatlarini   erkin   namoyon   etishlari,   tasavvurlarini   rivojlantirishlari   va   estetik
didlarini   shakllantirishlari   uchun   mo'ljallangan   maxsus   tashkil   etilgan   joydir.
Burchakning   asosiy   maqsadi   bolalarni   tasviriy   san'atga   qiziqtirish,   ularning   ijodiy
faolligini oshirish va mustaqil ravishda ijodiy ishlar yaratishga o'rgatishdan iborat.
Kurs ishining maqsadi :   Maktabgacha bo‘lgan yoshda bolada har tomonlama
uyg‘un   rivojlanish   kuzatiladi.   Psixologlar   va   pedagoglar   shunday   xulosaga
kelishdiki, maktabgacha yoshdagi bolada ijodga bo‘lgan layoqatni erta rivojlantirish
kelajagidagi   omadga   qo‘yilgan   garovdir.   Estetik   tarbiya   –   bu   davomli   hamda
murakkab   jarayon   bo‘lib,   bunda   bolalar   san’atga   bo‘lgan   ilk   taassurotlarini   xosil
qiladilar,   ijodiyot   bilan   to‘qnashadilar,   ijodiy   faoliyatning   turlari   bilan
shug‘ullanadilar.   Bundan   ijod   faoliyat   turlari   orasida   tasviriy   san’at,   ganch,
applikatsiya,   loyixalash   yetakchi   o‘rinni   egallaydi.   Erta   yoshdan   bolada   ajoyibot
xissi,   estetik   zavq   rivojlanishi   muxim,   san’at   asarlarini,   ona   tabiyatning
go‘zalliklarini   tushunish   hamda   baxolay   olishi   lozim.   Bu   esa   o‘z   navbatida   xar
tomonlama rivojlangan boy ruxiy shaxsni shakllantirishga yordam beradi.  
Kurs ishining vazifalari: 
- Bolalarda ranglar, shakllar, kompozitsiya haqida tushuncha hosil qilishni;
- Tasviriy san'at texnikalari (rasm chizish, haykaltaroshlik, applikatsiya va 
boshqalar) bilan tanishtirishni;
- Ijodiy tasavvurni, fantaziyani va mustaqil fikrlashni rivojlantirishni;
- Qo'l motorikasini va ko'z-qo'l koordinatsiyasini yaxshilashni;
3 - Estetik didni shakllantirish va san'at asarlarini tushunish qobiliyatini 
rivojlantirishni;
- Ijodiy faoliyat orqali bolalarning o'zini ifoda etish imkoniyatini yaratishni;
- Guruhda ishlash, o'zaro yordam va hamkorlik ko'nikmalarini rivojlantirishni 
o’rganish.
Kurs   ishining   obyekti:   Fanning   dolzarb   mavzusi   va   muammolari   chuqur
organiladi.   Kurs   ishi   ustida   ishlash   jarayonida   talaba   tanlagan   mavzuni   chuqur
organib tahlil qiladi. 
Kurs   ishning   tuzilishi:   mazkur   kurs   ishi   kirish,   2   bob,   4   fasl,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar majmuasidan iborat.
4 I BOB.  TASVIRIY  FAOLIYATGA O’RGATISHNING MAQSADI VA
DASTUR TAMOYILLARI
1.1.  Tasviriy faoliyat – bolalarga estetik tarbiya berish  vositasi
Tasviriy   faoliyat   –   bolalarga   estetik   tarbiya   berishning   asosiy,   vositasi
hisoblanadi.   Har   bir   predmetning   katta-kichikligini,   rangini,   shaklini,   fazoda
joylashishini   ajratish   bu   estetik   sezgini   bo‘laklari   hisoblanadi.   Bolalarda   estetik
sezgining   rivojlanishi   –   bu   rangi,   ritmi,   proporsiyani   chuqurroq   sezish   bilan
bog‘liqdir.   Bolalar   rangni,   shaklni,   uning   xilma-xilligini   sezsa,   yoki   aks   etsa,   u
shunchalik ranglar aralashmasining xilma-xilligidan zavq oladi, bahramand bo‘ladi.
Bolalarda estetik sezgining rivojlanishi, ularda predmetga va uning ba’zi sifatlariga
nisbatan   estetik   baho   berishga   o‘rganadilar.   Ularda   tasviriy   san’at   asarlarini
tushunishga, ularga nisbatan his-tuyg‘uni, munosabatni tarbiyalaydi. 
Tasviriy   faoliyat   bolalarni   badiiy   ijodiy   o‘stirishda   muhim   rol   egallaydi.
Bolaning   badiiy   ijodiy   o‘sishi   –   bu   obrazli   fikr   yuritish,   estetik   idrok   etishni   va
obraz   yaratishda   zarur   bo‘lgan   malaka,   ko‘nikmalarni   egallash   hisoblanadi.
Masalan:   tabiatga   yoki   istirohat   bog‘iga   sayr,   kuz   faslida   ekskursiya   uyushtirish.
Tarbiyachi   bolalarni   predmet   yoki   tevarak-atrofni   kuzatishdan   kelib   chiquvchi
estetik   his-tuyg‘u   orqali,   tevarak-atrofga,   kishilar   mehnatiga   to‘g‘ri   baho   berish,
vatanga nisbatan muhabbat kabi sifatlarni tarbiyalashi mumkin. Bolalarni o‘z ishini
yana   ham   chiroyli   va   yaxshi   bajarish,   boshqalarga   yoqadigan,   ular   ko‘rganda
quvonadigan   qilib   yaratish   –   bu   badiiy-axloqiy   tarbiyalashning   asosiy   vazifasi
hisoblanadi. 1
Maktabga   bolalarni   tayyorlashda   tasviriy   faoliyat   katta   ahamiyat   kasb   etadi.
Rasm,   loy,   qurish   materialllari   bo‘yicha   bilim,   malakalarini   egallash   maktabda
tasviriy   san’at   darslari   va   mehnat   darslarini   muvaffaqiyatli   egallashlariga   asos
bo‘ladi.   Ularni   o‘quv   faoliyatiga   tayyorlaydi:   pedagogni   tinglashga,   uning
ko‘rsatmalarini   bajarishga   o‘rgatadi.   Oldiga   qo‘yilgan   vazifani   hal   etishda,   uning
asosiy   va   muhim   hal   etish   yo’llarini-izlab   topish   bu   o‘quv   faoliyatning   asosiy
sababchilaridan   biridir.  Tasviriy  faoliyat   jarayonida   o‘z  ishini   nazorat   qilib   borish,
1
  Qodirova F., Toshpo‘latova Sh., A’zamova M. Maktabgacha pedagogika. – T.: Ma’naviyat, 2013.
5 maktabda vazifalarni bajarishda ham rol o‘ynaydi. Shuningdek bola tasviriy faoliyat
jarayonida psixologik jihatdan ham tayyorlanib boradi. Maktabda: o’qishga hohish,
yangiliklarni   bilishga   intilish,   maqsad   sari   intilish,   tartibli   holda   shug‘ullanish   va
shu   kabilar.   Shunday   qilib,   tasviriy   faoliyat   jarayonida   olgan   malakalar   bolalarni
maktab hayotiga tezda kirishib ketishiga asos bo‘ladi.
Birorta predmetni chizish yoki yasash uchun albatta u bilan oldindan tanishish
yoki   kuzatib   chiqish,   uni   shakli,   katta-kichikligini,   qismlarning   joylanishi,   rangini
bilish   kerak   bo‘ladi.   Bu   jarayonida   ko‘rish,   sezish,   qo‘l   harakatlari   ishtirok   etmay
qolmaydi.   Bolalar   predmet   va   hodisalarni   kuzatish   va   ko‘rib   chiqish   jarayonida
bolalar  predmetni  katta-kichik guruhlarga bo‘lish, uni  shaklini  o‘zgartirish,  rangini
turli-tumanligi   bilan tasvirlaydilar.  Shuningdek,  tasviriy  faoliyat   jarayonida  bolalar
turli   xil   material   (qog‘oz,   mel,   bo‘yoqlar)   bilan   ularning   o‘ziga   hos   xususiyatlari,
ular bilan ishlash texnikasi bilan tanishadilar, bu esa bolalarni aqlan o‘sishiga sabab
bo‘ladi.   Tasviriy   faoliyat   jarayonida   bolalardda   fikr   yuritish   operatsiyalari   (tahlil,
sintez,   taqqoslash   umumlashtirish)ni   rivojlanishga   imkon   beradi,   bu   o‘z   navbatida
bolalarni oqilona o‘sishiga olib keladi. Bu jarayonida bolalarning nutqi rivojlanadi.
Sensor   tarbiyani   amalga   oshirishda   tasviriy   faoliyatining   ahamiyati   katta.   Chunki
bolalar   predmetlar   bilan   uzviy   bog‘lanadilar,   ularning   o‘ziga   hos   sifatlari,   shakli,
rangi   bilan,   katta-kichikligi   bilan   tanishadilar,   ularni   farqini,   o‘xshashligini
aniqlaydilar,   bu   esa   bolalarni   sensor   tarbiyalashga,   ko‘rgazmali,   obrazli   fikr
yuritishga   imkon   beradi.   Tasviriy   faoliyat   bolalarni   ahloqiy   tarbiyalaydi.   Chunki,
6 bolalar o‘z ishlarida bizning hayotimizda, jamiyatda bo‘layotgan voqea-hodisalarni
aks ettiradilar, ulardan mamnun bo‘ladilar, hayajonlanadilar.
Tasviriy   faoliyat   jarayonida   bolalarda   irodaning   sifatlari   –   boshlagan   ishini
oxiriga   yetkazish,   oldiga   maqsad   qo‘yib,   o‘shani   bajarishga   tomon   intilish,
qiyinchiliklarni yengish, o‘rtoqlariga yordamlashish kabi xususiyatlar tarbiyalanadi.
Jamoa   ishini   yaratish   jarayonida   bolalarda   bir-biriga   yordam,   kelishib   ishlash   kabi
sifatlar   tarbiyalanadi.   Bolalar,   ishni   baholash   jarayonida,   bolalarni   o‘rtoqlarining
ishga   nisbatan   xaqqoniy   munosabatda   bo‘lish,   to‘g‘ri   baholash,   o‘z   ishidan   va
o‘rtoqlarining   ishidan   xursand   bo‘lish   kabi   axloqiy   sifatlar   tarbiyalanadi.   Tasviriy
faoliyat  –  bu bolalarni o‘z oldiga qo‘ygan maqsadlarini bajarishda da tinmay mehnat
qilishga   undovchi   faoliyat   hisoblanadi.   Har   bir   bolada   mehnat   ko‘nikmalarini
o‘stirish, tarbiyalash kerak. 
Bolalarning   badiiy   jihatdan   tarbiya   olishi   faqatgina   mashg‘ulot   jarayonida
emas,   balki   kundalik   hayotda   yuzaga   keladi. 2
  Bu   o‘rinda   bolaning   o‘z   faolligi
jarayonida   yuzaga   keluvchi   mustaqil   tasviriy   faoliyat   muhim   rol’   o‘ynaydi.   U   bu
jarayonida   mashg‘ulotlarda   olgan   badiiy   tajribasidan   foydalanadi.   Mashg‘ulotdan
tashqari   vaqtlarda   bolada   o‘zi   sevgan   mavzularga   tasviriy   faoliyatning   biror   bir
turlariga   nisbatan   layoqat   yoki   hohish   seziladi.   Bunga   bolalarning   o‘z   ixtiyorlari,
hohishlari   bo‘yicha   ishlagan   loy,   applikatsiya,   rasm   va   qurish-yasash   ishlari   misol
bo‘ladi.   Shuningdek   tasviriy   sanat   va   uning   turlari,   musiqa,   adabiyot,   bolalar
mustaqil   tasviriy   faoliyatining   asosiy   sababchisi   hisoblanib,   bolalarning
kechinmalarini boyitadi. 
Teatr,   kino,   sirk   yoki   televizion   eshittirishlarini   ko‘rish   bolalarda   obrazlarni
ifodali, mazmundor qilinishini yanada boyitadi. Bolalar tasviriy faoliyat bilan o‘zlari
shug‘ullanishlari   jarayonida   ularda   chizish,   yopishtirish,   loydan   yoki   qurilish
materiallaridan   o‘yinchoqlar   yasashga   nisbatan   xohish   uyg‘onadi.   Ular   o‘z
o‘yinchoqlarini   o‘rtoqlariga,   tarbiyachisiga   8-martga   o‘z   buvilari,   opalari   uchun
sovg‘alar   tayyorlab,   ularga   sovg‘a   qiladilar.   Ba’zida   bolalar   zalni,   guruh   xonasini
bezatish   uchun   o‘yinchoqlar   yasaydilar   yoki   mashg‘ulotlar   uchun   ko‘rgazma
2
  Bolangiz maktabga tayyormi? Metodik qo‘llanma. – T., 2001.
7 materiallari   tayyorlaydilar.   Masalan,   sanash   uchun   shablonlar,   ularni   solib   qo‘yish
uchun   qutilar   va   hokazo.   Bolalar   guruhda   yoki   o‘rtoqlarida   paydo   bo‘lgan   yangi
narsalar   bilan   qiziqib,   uni   chizishga   yoki   applikatsiya   qilishlari   mumkin.   Masalan,
birorta   bola   bog‘chaga   yangi   qo‘lqopda   keladi,   bolalarga   u   yoqib   qoldi   va   bolalar
uni tasvirlashga o‘tishlari mumkin. Bolalar albatta o‘zlariga yaqin bo‘lgan narsalarni
chizadilar.   Masalan,   shimolda   yashovchi   bug‘uni,   O‘rta   Osiyoda   esa   tog‘lar,
qumliklar va tuyalarni tasvirlaydi. 
Bolalar   ayniqsa   ko‘proq   dekorativ   va   ertak   hikoya   asosida   rasm   chizadilar.
Qizil gilam va naqshlarni chizadilar, qo‘g‘irchoqni bezaydilar. Tayyorlov guruhida
esa   ko‘proq   bolalarning   naturaga   qarab   gullar,   vazalar   chizishlarini   kuzatish
mumkin.   Shuningdek   guruh   xonasini,   zalni   bezatish   uchun   dekorativ   bezaklar
chizadilar.   Bu   jarayonda   bolalar   asosan   akvarel’,   guash,   rangli   bo’rlar,   ko‘mirli
tayoqchalardan foydalanadilar. Bolalar bo‘sh vaqtlarida loydan, plastilindan narsalar
yasashni   yaxshi   ko‘radilar.   Ular   odamlar,   hayvonlar,   ertak   qaxramonlarini   loydan
yasaydilar.   Ayniqsa,   jamoa   bo‘lib   narsalar   yasash   katta   o‘rin   tutadi.   Bolalar
guruhlarga   birlashib   mavzular   asosida   o‘yinchoqlar   yasaydilar.   Bolalar   geometrik
shakllarni qirqib yopishtiradilar, qor parchalari, qog‘ozdan qirqilgan qo‘g‘irchoqlar
uchun kuylaklar   va hokazo.  Bolalar   jamoa  bo‘lib applikatsiya   ishlarini  bajaradilar.
Masalan: qo‘g‘irchoq uchun gilamcha. 
Bolalar   ishlarining   mazmuni,   maktabgacha   ta’lim   muassasasi   hayotidan   yoki
yaqin ularni o‘rab turgan hayotdan, atrofdan olinishi mumkin. Qurish-yasashda esa
bolalar  katta  va mayda  qurilish  detallaridan  foydalanadilar   garaj, uylar, paraxodlar
quradilar.   Qog‘ozdan   archa   va   guruh   xonasi   uchun   o‘yinchoqlar   yasaladi.   Tabiat
materiallaridan,   gugurt   cho‘pi,   plastilin   yordamida   qayiqchalar   yasaydilar.   Kuzda
turli   tuman   barglardan   piramida   yoki   shapkachalar   yasaydilar.   Mashg‘ulotdan
tashqari   bolalar   kitoblardagi   rangli   rasmlarni   va   rasmli   albomchalarni   tomosha
qiladilar. Bu esa bolalarni badiiy didlarini, idrok qilishlarini o‘stiradi. Rangli shaklni
sezishni   o‘stirish   maqsadida   didaktik   o‘yinlar   uyushtiriladi.   Shuningdek   bolalar
mustaqil   tasviriy   faoliyat   bilan   bino   ichida   ochiq   havoda   ham   shug‘ullanishlari
mumkin.   Buning   uchun   bolalarga,   masalan   asfaltda   chizish   uchun   rangli   bo‘rlar,
8 loydan yoki qumdan turli hil shakllar yasash, toshlarni terib turli ko‘rinishlarni hosil
qilish,   somondan   turli   xil   narsalar   yasashlarini,   qishda   esa   qordan   turli   narsalar
yasab,   ularni   rangli   muzchalar   bilan   bezatishni   taklif   etish   mumkin.   Shuningdek
bolalarning mustaqil tasviriy faoliyatlari o‘zaro ya’ni rasm, loy, applikatsiya, qurish-
yasash bilan chambarchas bog‘liqdir.  3
Bolalarning   bu   faoliyatlari   ularni   tashkil   etishadigan   rolli   o‘yinlar   bilan   ham
bog‘liqdir.   Yirik   qurilish   detallaridan   jamoa   fermasi,   kino,   magazin   quradilar,   bu
o‘yin uchun loydan sabzavot  va mevalar  yasaydilar. Har  bir  bola mustaqil  tasviriy
faoliyat jarayonida tarbiyachi oldiga kelib, o‘ziga kerakli zarur narsani so‘rab olishi,
tushintirib   berishi   va   u   bilan   nima   ish   qilmoqchi   ekanligi   haqida   so‘zlab   berishi
mumkin. Bu jarayonda bolalar o‘z oldiga aniq maqsad qo‘yib uni bajarish usullarini,
yo‘llarini o‘zlari mustaqil axtarib topishga harakat qiladilar.
Bolalarning   faolligi   jarayonida   vujudga   keluvchi   mustaqil   tasviriy   faoliyati
tarbiyachining   shu   ishga   rahbarlik   qilishida   bir   oz   qiyinchilik   tug‘diradi.   Chunki
tarbiyachi   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   rahbarlik   qilmay,   balki   ikkinchi   darajali   holatni
egallaydi. Bola tevarak-atrof haqidagi taassurotlarini mustaqil ravishda tasvirlashlari
uchun ular tasvirlash vositalaridan keng va erkin foydalanishni bilishlari lozim. Bu
esa   mashg‘ulotlar   jarayonida   tarbiyachi   tomondan   berilib,   bolalar   tomondan
egallangan bilim va malakalar hamda taassurotlarning ko‘payib, boyib borishi bilan
belgilanadi.   Masalan;   naturaga   qarab   gul   rasmini   chizish   uchun   bolalar   bilan
gulzordagi yoki maydonchadagi gullarni, rasmlardagi turli gullarni ko‘rib chiqishlari
lozim. Shundagina bolalar o‘z mustaqil faoliyatlarida gullardan chiroyli guldastalar
va dekorativ kompazitsiyalar tuza oladilar.
Tarbiyachi   bolalarga   ular   nimalarni   tasvirlashni   xohlashsa   o‘sha   predmetlarni
ko‘rib   kuzatib   chiqishni   taklif   etadi.   Agarda   bola   samolyot   yoki   mashina
chizmoqchi   bo‘lsa,   tarbiyachi   undan   chizishni   bilasanmi   deb   so‘rashi   va   yordam
sifatida   bolalarga   transport   turlarini   rangli   rasmini   ko‘rib   chiqishini   va   bunda
ularning   har   bir   o‘ziga   hos   xususiyatlariga   bola   diqqatini   tortishi   lozim.   Bolalar
3
  Nurmatova M.Sh., Xasanova Sh.T. Rasm buyum yasash va bolalarni tasviriy faoliyatga o‘rgatish metodikasi. – T.:
Cho‘lpon, 2010.
9 diqqatini   ko‘proq   uncha   murakkab   bo‘lmagan   dekorativ   kompozitsiyalar   tortadi.
Masalan;   gilamcha,   salfetka   va   hokazo...   Shuning   uchun   tarbiyachi   bolalar   ishini
boyitish maqsadida, mashg‘ulotlardan tashqari tasviriy faoliyat jarayonida bolalarga
dekorativ   naqshlarni   ko‘rib   chiqish   uchun   tavsiya   etishi   mumkin.   Agarda   bolalar
mashg‘ulotdan tashqari mazmunli kompozitsiya tasvirlamoqchi bo‘lsalar tarbiyachi
qog‘oz   varag‘idan   predmetlar   qanday   yasalishi,   ish   tartibini   eslatib   o‘tishi   zarur.
Bolalar   bo‘sh   vaqtlarida   o‘zlari   sevgan   ranglar   bilan   bo‘yoqdan,   qalamdan,
shug‘ullanishni   sevadilar,   tarbiyachi   materialning   xillarini   rango-rang   qilib,
bolalarning   bu   qiziqishlarini   xohishlarini   o‘stirishi   lozim.   Bolalarga   chizayotgan
ishlarni   toza,   chiroyli   qilib   bajarishlarini   eslatib   borishi   lozim.   Tarbiyachi
bolalarning   bu   ishlarda   ularga   maslahat   berib   turishi   kerak.   U   bola   qanday   qilish
lozimligini  aytmaydi,  balki  bola   bilan   ishning  borishini   tahlil   qilib,  bolaga   ishning
sifatli bo‘lishi uchun yordam beradi. 
Mustaqil   tasviriy   faoliyat   jarayonida   faollik   yoki   xohish,   bolalar   tomondan
kelib chiqishi  kerak. Agarda tarbiyachi bu jarayon davomida kichik va o‘rta guruh
bolalariga   ko‘proq   maslahat   berib,   faolligini   oshirsa,   katta   tayyorlov   guruhlarida
bolalarga   ko‘proq   mustaqillik   berishlari   lozim.   Tasviriy   faoliyatida   bolalar   faolligi
asosida do‘stona munosabatlar tarkib topadi, bolalar bir-birlariga maslahatlar beradi,
yordam beradilar ya’ni jamoa bo‘lib ijod qilishni o‘rganadilar. Bolalarning mustaqil
tasviriy   faoliyat   bilan   shug‘ullanishi   uchun   ashyolar   yetarli   darajada   bo‘lishi,   loy
yetarli va qulay bo‘lishi, ashyolarni saqlash uchun joylashgan shkaflar, bolalar olishi
uchun   qulay   bo‘lishi,   tasviriy   san’at   asarlari,   shuningdek   dekorativ   san’at
10 namunalari,   naqshlar,   «Xamro   buvi»   o‘yinchoqlari   bo‘lishi   zarur.   Bular   tasviriy
faoliyat burchagini bezashi mumkin. Shuningdek tasviriy faoliyat ga ajratilgan joy da
doska   bo‘lishi   lozim,   chunki   bolalar   unga   rangli   bo’rlar   bilan   rasmlar   chizadilar.
Turli tuman ashyolarning bo‘lishi, bolalar mustaqil tasviriy faoliyatlarini yana ham
boyitadi.   Tasviriy   faoliyat   burchagidagi   ashyolarni   tarbiyachi   vaqti-vaqti   bilan
almashtirib,   to‘ldirib   boradi.   Illyustrativ   rasmlar   to‘plami   bo‘yicha   «Xamro   buvi»
o‘yinchoqlarini   stol   ustiga   terib   joylashtiriladi.   Bolalar   ularni   ko‘rib   chiqadilar.
Bolalar   o‘yin   jarayonida   rasm   chizishdan   tashqari   loydan   o‘yinchoqlar   yasashni
yaxshi   ko‘radilar.   Qurilish   ashyolaridan   bolalar   keng   foydalanib   o‘yinlar   tashkil
qiladilar.   Ammo   tarbiyachi   oldindan   qurilish   burchagini   tashkil   etish   to‘g‘risida
o‘ylab   ko‘rishi   kerak.   Bu   burchakda   tarbiyachi   yirik   va   mayda   qurilish   detallarini
plastmassa, rezinadan qilingan o‘yinchoqlarni, odam va hayvon obrazini, transport,
o‘simliklarni   tasvirlovchi   mayda   o‘yinchoqlarni   ham   joylashtiradi.   Katta   va
tayyorlov   guruh   qurilish   burchagiga   qurilmalar   tasviri   aks   ettirilgan   albomlar
fotosuratlarni   ham   joylashtirish   lozim.   Albomda   yig‘ilgan   fotosuratlar   turli   tuman
binolarning ko‘rinishini tasvirlash mumkin. Masalan; ko‘prik, transport, binolar.
  Bolalar   qurilmalar   qurish   jarayonida   o‘z   qurilmalarini   boshqatdan   ko‘rib,
o‘zgartirib turli xil detallar bilan boyitib boradilar, shuning uchun bolalarning juda
qiziqib   qurayotgan   ishlari   bir   necha   kun   mobaynida   saqlanishi   zarur.   Kichik
guruhlarda   esa   tarbiyachi   bolalarga   nimalar   qurishga   o‘rganganligini   o‘zi   eslatadi,
o‘zi   bolalar   o‘rnida   ishtirok   etadi   va   qurilmalarni   qurish   jarayonida   birgalikda
yordamlashadi   va   o‘z   vaqtida   maydonchaga   qurilish   ashyolarining   to‘plamini   olib
chiqadi, bolalar stol ustida turli xil qurilmalar quradilar, ular bilan o‘yin o‘ynaydilar.
Qo‘l mehnati burchagida xilma xil ashyolardan karton, yelim, qog‘oz, qutichalar va
tabiat   ashyolaridan   saqlanadi.   Katta   yoshdagi   bolalar   tarbiyachining   rahbarligi
ostida   mashg‘ulotda   olgan   bilim   va   malakalari   yordamida,   o‘yin   uchun   kerakli
o‘yinchoqlar   yasaydilar.   Tarbiyachi   bolalarga   maslahatlar   beradi,   qiynalishsa
ko‘rsatib   beradi.   Ba’zida   tarbiyachining   o‘zi   o‘yinchoq   yasaydi,   ammo   albatta
bularni   bu   ishga   jalb   etadi.   Masalan:   qaysidir   qismini   yopishtirishni   yoki   kerakli
qismlarni tanlab olishni taklif etishi mumkin. Ba’zida tarbiyachi mashg‘ulotdan ikki
11 uch kun oldin, bolalar yasashi lozim bo‘lgan bolalar ishtirokida yasab, ikki uch kun
burchakda   saqlashi   mumkin.   Tabiat   ashyolari   bilan   ham   barglar,   shoxlar,   o‘simlik
urug‘lari   bilan   ishlashadi.   So‘ng   ularni   sayr   yoki   ekskursiyada   kuzatadi,   bolalar
ularni   yig‘adilar   va   tarbiyachi   ulardan   qanday   qilib   o‘yinchoq   yasash   kerakligini
ko‘rsatib   beradi.   Misol:   archa   mevasidan   tipratikan,   baliq   va   boshqalar   yasaydilar.
Tarbiyachi   bolalardan   bu   ashyolardan   nimalar   qilish   mumkinligini   so‘rab,   ulardan
fantaziya faolligini o‘stirib boradi.
Kichik   va   o‘rta   guruh   bolalari   ham   mashg‘ulotlardan   tashqari   vaqtlarda   rasm
chizish,   loydan   buyumlar   yasashga   qiziqishi   uyg‘onib   boradi.   Ular   turli   xil   sodda
ko‘rinishdagi   rasmlar   chizishga   o‘rganadilar,   o‘rta   guruh   esa   turli   xil   figuralarni
rangli   kog‘ozdan   qirqadilar.   Tarbiyachi   ularni   qiziqishlarini   o‘stirib,   rangli
qog‘ozdan   chiptalar,   cheklar   qirqishni   tavsiya   etish   mumkin.   Tasviriy   faoliyatga
pedagogik rahbarlik qilish mashg‘ulotdan tashqari vaqtda asta-sekin o‘zgarib boradi.
Ya’ni,   harakatlarni   ko‘rsatib   berishdan   mustaqillikka   o‘tish,   ashyo   tanlashda   yoki
o‘z   rejasini   o‘ylagan   maqsadini   tasvirlashda   ham.   Mashg‘ulotdan   tashqari   vaqtda
tasviriy   faoliyatni   ishning   yordamchi   shaklga   aylantirib   yuborish   kerak   emas.
Shuningdek, tarbiyachi shuni esda tutmog‘i lozimki, mashg‘ulotdan tashqari tasviriy
faoliyat   bilan   shug‘ullanish   hamma   uchun   majburiy   emas,   u   bilan   kim   chizishini,
loydan   narsa   yasashni,   qirqishni   yaxshi   ko‘rgan   bolalar   shug‘ullanishi   mumkin.
Bolalar   tasviriy   faoliyat   bilan   mashg‘ulotdan   tashqari   vaqtda   10-15   daqiqa
davomida shug‘ullanib, o‘z rasmlarini, loy va applikatsiyalarini tugatishlari yoki uni
keyingi   kunda   ham   davom   ettirib,   tugatishlari   mumkin.   Bu   faoliyatga   rahbarlik
qilish   tarbiyachidan   juda   katta   sezgirlikni,   diqqatni   va   bolalarning   ijodiy
qobiliyatlarini o‘sishi uchun sharoit yaratib berishni talab etadi. 
1.2.Maktabgacha  ta'lim  muassasasida  tasviriy faoliyat  mashg'ulotlarini
rejalashtirish 
Maktabgacha   ta'lim   muassasasida   tasviriy   faoliyat   bo'yicha   ishlarni
rejalashtirishda   asosiy   printsip,   bu   tasviriy   faoliyatni   ta'lim-tarbiyaviy   ishning   eng
muhim bo'limlaridan biri sifatida qarash hisoblanadi. Tasviriy faoliyat bo'yicha ishni
ma'lum   bir   vaqtga   rejalashtirishda,   shu   davrda   faoliyatning   boshqa   turlari   bo'yicha
12 amalga oshiriladigan ta'lim-tarbiyaviy ishlarni ham nazarda tutmoq lozim. Tasviriy
faoliyat   bo'yicha   mashg'ulotlarni   rejalashtirishda,   albatta   tasviriy   faoliyat
mashg'ulotlari   o'rtasida   o'zaro   bog'liqlikni   ham   hisobga   olmoq   zarurdir.   Tasviriy
faoliyatning   har   bir   turi   o'ziga   xos   vazifalarni   hal   etadi,   ammo   qanday   bo'lsa-da,
ularni bir yo'nalish, maqsad bo'yicha (tevarak-atrof, hayotning xilma-xil, o'ziga xos
ko'rinishlardagi   tasviri)   birlashadilar.   Tasviriy   faoliyat   turlari   -   rasm   chizish,   loy
bilan   ishlash,   applikatsiya   o'ziga   xos   tasviriy   texnikaga   egadir.   Tasviriy   faoliyat
bo'yicha ishni rejalashtirishda tarbiyachi, albatta har bir turdagi mashg'ulotlar soniga
qat'iy   rioya   qilishi   lozim.   Tasviriy   faoliyat   bo'yicha   mashg'ulotlarni   rejalashtirish,
yuqoridagilardan tashqari, mashg'ulot qanday materiallar bilan o'tkazilsa, maqsadga
muvofiq   bo'lishini   ham   tarbiyachi   nazarda   tutmog'i   lozim.   Masalan,   loy   bilan
ishlashda   -   loy   yoki   plastilin,   rasm   chizishda   -   guash,   rangli   qalam,   ko'mir
tayoqchasi   va   hokazo. 4
  Shuningdek,   tarbiyachi   mashg’ulotning   dastur   mazmunini
tanlashda,   bolalarga   qanday   predmetlarni   chizdirish   haqida   emas,   balki   shu
predmetni chizdirish yoki loydan yasattirish orqali qanday bilim va ko'nikma berish
yoki   o'rgatish   haqida   ko'proq   o'ylashi   lozim.   Ixtiyoriy   mashg'ulotlarni
rejalashtirishda   esa   tarbiyachi   bolalarning   mustaqilligini,   ijodiy   qobiliyatlarini
rivojlantirishga yordam  beruvchi o'rgatish usullari  to'g'risida o'ylab olishi  kerakdir.
Tarbiyachi   ishlarni   rejalashtirishda   u   yoki   bu   guruh   bo'yicha   dastur   qo'ygan
vazifalarning   barchasini   e'tiborda   tutgan   holda   ish   rejasini   tuzadi.   Shuningdek,
tasviriy   faoliyatlari   bo'yicha   bir   oyga   mo'ljallangan   istiqlol   reja   tuzish   ham
maqsadga   muvofiqdir.   Bunda   tarbiyachi   tasviriy   faoliyat   mashg'ulotlari   o'rtasidagi
o'zaro bog'lanishni ham nazarda tutadi. Shunday qilgan taqdirdagina, bolalar ma'lum
bilim,   malaka   va   ko'nikmaga   ega   bo'lishlari   mumkin   bo'ladi.   Bundan   tashqari,
tasviriy faoliyat turlari o'rtasidagi o'zaro bog'lanish natijasida tevarak-atrofni badiiy
jihatdan o'zlashtirishlarning  yangi-yangi   yo'llari   vujudga keladi  va  bolalar   tevarak-
atrofni   obrazli   qilib   tasvirlashning   turli   xil   usullari   bilan   tanishadilar.   Demak,
tasviriy   faoliyat   turlari   o'rtasidagi   o'zaro   aloqa   ishlarini   rejalashtirishda   katta
ahamiyatga ega ekan. Bu o'zaro bog'lanish qaysilar ekan?
4
  Sodiqova Sh.A. Maktabgacha pedagogika. – T.: Tafakkur bo‘stoni,  2013.
13 1. Tasviriy   faoliyatga   ta'lim-tarbiya   ishining   muhim   bo'lagi,   deb
qarash   hamda   rasm   chizish,   loy   bilan   ishlash,   applikatsiya
mashg'ulotlarini   rejalashtirishda   dasturning   barcha   bo'limlari
o'rtasidagi   o'zaro   aloqa,   bog'lanishni   doimo   diqqat-e'tiborda   tutish
lozim.   Ya'ni   tevarak-atrof   bilan   tanishtirish,   musiqa   mashg'ulotlari
va   hokazo.   Bular   tasviriy   faoliyat   uchun   qiziqarli   hodisalar   va   voqealarni
tanlashga yordam beradi.
2. Tasviriy   faoliyatning   barcha   turlari   tevarak-atrof,   hayotni
obrazlarda   tasvirlaydi,   ammo   har   biri   o'ziga   xos   xususiyatga   ega
ekanligini   hisobga   olmoq   zarur.   Ya'ni   rasm   chizish   -   predmet   va
voqealarni   rangda   tekis   yuzada   tasvirlaydi,   loy   hajmlarda,   applikatsiya
-   rangda,   siluet   ravishda.   Shuningdek,   har   biri   o'ziga   xos   tasvir
texnikasiga   ega:   rasm   chizish   chiziqli   grafik   ravishda,   rangtasvir
usulida,   loy   plastik   ravishda,   applikatsiya   -   qog'ozdan   qirqish   va
alohida qismlardan tuzish.
3. Dasturda   tasviriy   faoliyat   turlari   oldiga   qo'yilgan   vazifalardan
biri   ularning   o'zaro   aloqada   ekanligidir.   Masalan,   bolalar   rang   bilan
rasm   chizish   bilan   bir   vaqtda,   applikatsiya   bilan   ham   tanishib
boradilar.
4. Tasviriy   faoliyati   turlari   o'rtasidagi   bog'lanish   tarbiyachiga   rasm
chizish,   loy,   applikatsiya   bo'yicha   vazifalarni   aniqlashga   yordam   beradi.
Masalan,   kichik   guruhga   doiraviy   shakllarni   o'rgatishda,   oldin   tayyor
doira   shakllarini   applikatsiyada   bergan   ma'qul,   so'ng   esa   rasm   chizish
mashg'ulotlarida bergan ma'qul.
5. Tasviriy   faoliyat   turlari   o'rtasidagi   bog'lanish   ma'lum   bir
mavzudagi   mashg'ulotlar   asosida   ham   bolishi   mumkin.   Masalan,   rus
xalq   eftagi   «Bo'g'irsoq»ni   bolalar   ham   chizishi,   ham   applikatsiya,
ham   loydan   yasashi   mumkin.   Bu   turdagi   takrorlanish  
mavzuga   nisbatan   qiziqishlarini   pasaytirmaydi,   chunki   har   bir   faoliyat
turi   jarayonida   bolalar   ertak   qahramonlarining   xilma-xil   tasvirining
14 yangi usul va yo'llari bilan tanishadilar.
6. Tasviriy   faoliyat   mashg'ulotlarini   to'g'ri   rejalashtirishda,
mashg'ulotlar   o'rtasida   ularning   dastur   vazifalari,   mavzular   o'rtasida
bog'lanish   vujudga   keladiki,   buning   natijasida     yangi   malaka
va   ko'nikmalarini   va   bilimlarni   egallashlarida   ma'lum   ketma-ketlik   va
bog'lanish   vujudga   keladi.   Masalan,   «Qushlar»   rnavzusi   asosida   olib
borilgan   mashg'ulotlar   jarayonida   bolalar   don   cho'qiyotgan   qushni
loydan   yasashni,   shoxda   o'tirgan   qushni   rasmini   chizishni,   afsonaviy
qushni qanday qilib qog'ozdan qirqib olishni bilib oladilar.
7. Shuningdek,   tasviriy   faoliyati   bo'yicha   ishni   rejalashtirishda
faqatgina   ularning   turlari   o'rtasidagi   ketma-ketlikni   nazarda   tutmay,
balki   har   bir   turdagi   mashg'ulotlar   o'rtasida   ham   bog'lanish   o'rnatish
va   ularni   diqqatda   tutish   lozim.   Masalan,   predmetli   rasm   chizish   loy
ishlaridan keyin mazmunli ishlarni rejalashtirish lozim.
Tasviriy   faoliyat   bo'yicha   ishni   rejalashtirishda   tarbiyachi   bolalar   bilan
ishlashda   foydalanadigan   metod   va   usullariga   ham   ahamiyat   bermog'imiz   lozim.
Bular ko'rsatmali va og'zaki metod hisoblanadi. Ko'rsatmali va og'zaki metod o'zaro
birgalikda olib borilishi lozim. Demak, tarbiyachi tasviriy faoliyat bo'yicha ishlarni
rejalashtirishga   juda   katta   ahamiyat   bermog'i   lozim   ekan.   Tarbiyachi   ishni
rejalashtirishga qanday ahamiyat bergan bo'lsa, ishni hisobga olishga ham shunday
e'tibor   bermog'i   lozim   bo'ladi. 5
  Chunki   bu   narsa   -tarbiyachiga   tasviriy   faoliyatga
o'rgatish   bo'yicha   dastur   vazifalari   talablari   qanday   bajarilganligini   aniqlashga   va
mashg'ulotlarnmg   sifatli   chiqishi   uchun   qanday   tayyorgarlik   ishlarini   ko'proq   olib
borish   lozimligi   hamda   o'rgatishlarning   yangi   xilma-xil   metod   va   usullari   ustida
ko'proq   ishlash   lozimligini   aniqlab   olishga   va   keyinchalik   ulardan   bolalar   bilan
ishlashda foydalanish uchun yangi-yangi imkoniyat yaratib beradi. Tasviriy faoliyat
bo'yicha bolalar ishini tahlil qilish ikki shaklda olib borilishi mumkin.
1.   Matn   shaklida:   har   kungi   hisobot   va   alohida     bolalarni   kuzatish   bo'yicha
olib borilgan kuzatishlar matni.
5
  Komarova T.S. Metodika obucheniya izobrazitelnoy deyatelnosti i konstruirovaniyu. – M.: Prosveщenie, 1991.
15 2.   Ko'rgazmali:   Bolalar   ishlarini   saqlash,   tasviriy   faoliyat   bo'yicha   bolalar
ishlarini   saqlash   tarbiyachiga   guruhdagi   u   yoki   bu   bolaga   tasviriy   malaka   va
ko'nikmalarni   egalladimi,   yo'qmi,   tevarak-atrof   go'zalligini,   rang   va   shaklni
ko'rishga   o'rgandimi,   yo'qmi?   Shu   masalalarni   hal   etishga   yordam   beradi.   Har   bir
bolaning   ishi   belgilangan   bo'lishi   lozim.   Bola   chizgan   yoki   yopishtirgan   ishining
orqa   tomonida   uning   ismi-familiyasi,   mashg'ulot   o'tkazilgan   sanani   ham   yozish
kerak.   Bolalarning   chizgan   ishlarini   alohida   papkalarga   solish   yoki   ularni   albom
holiga   keltirib   qo'yish   mumkin.   Eng   qulayi   ishlarni   tikib   qo'yish,   ya'ni   hamma
mashg'ulotlarni   yig'ib,   o'rtasidan   uzun   tasmasimon   qog'oz   bilan   bog'lab   qo'yishdir.
Bu   tasmaning   kengligiga,     yoshi,   mashg'ulot   nomi,   familiyasi,   tarbiyachining
o'tkazgan   sanasi   sig'ishi   lozim.   Shunga   qarab,     loy   ishlarini   (har   bir   bolaning   3   ta
ishi   1   yil   saqlanishi   lozim)   saqlashda   ham   o'quv   yilining   boshi,   o'rtasi   va   oxiri
bo'yicha   ajratish   maqsadga   muvofiqdir.   Bu   esa     malaka   va   bilimini   tahlil   qilishga
yordam beradi.
II BOB.  BOLALARNING MUSTAQIL TASVIRIY FAOLIYATLARI
BURCHAGI -  IJODIY QOBILIYATLARNI RIVOJLANTIRISH VA
SHAXSIY RIVOJLANISH UCHUN MUHIM VOSITA
  2.1. Tasviriy faoliyat mashg‘ulotlari uchun materiallar va uskunalar
16 Bolalarning mashg‘ulotlardan tashqari vaqtlarda tasviriy faoliyat bilan mustaqil
shug‘ullanishlari   uchun   sharoit   yaratilgan   bo‘lishi   kerak.   Bu   maqsadda   guruh
xonasining yaxshi yoritilgan va o‘yin burchagidan mumkin qadar uzoqroq biron bir
joyni   ajratish   kerak.   Xonaning   deraza   oldini   ajratish   maqsadga   muvofiq,   u   yerga
ikki-uch   stol   qo‘yiladi.   Agar   deraza   tokchalari   past   bo‘lsa,   ularga   taxtalar
mustahkamlanadi,   bolalar   shug‘ullanmayotgan   paytda   ularni   tushurib   qo‘yish
mumkin.   Rasm   solish,   narsalar   yasash,   applikatsiyalar   uchun   mo‘ljallangan
buyumlar yaqin turgan shkafning ochiq tokchalarida, stollarda turishi kerak. Kichik
guruhda bolalarga erkin foydalanishlari  uchun faqat  rangli qalamlar beriladi. Katta
guruh bolalariga (ayrim cheklanishlar bilan) barcha ashyolar berilishi mumkin: Loy
o‘rniga   plastilin   tavsiya   qilindi.   Bolalar   o‘z   rasmlarini   “Xalq   ertaklari”,   “Odamlar
mehnati”, “Manzarali naqshlar”, “Tabiat haqida” va shu kabi mavzudagi papkalarga
joylashtiradilar.   Tasviriy   faoliyat   “zonasida”   bolalar   o‘z   ishlarida   ijodiy
foydalanishlari uchun tabiiy ashyolar solingan quti va ko‘rgazmali qurollar bo‘lishi
kerak. 6
Tasviriy   faoliyat   mashg‘ulotlari   pedagogik   o‘ylangan   moddiy   jihozlanishni:
maxsus   uskunalar,   asboblar   va   tasviriy   materiallari   talab   qilinadi.   Mashg‘ulot
o‘tkazish  uchun  sharoit  yaratuvchi  barcha  predmetlar   taxtalar,  molbertlar,  tagliklar
va   hakozolar;   asboblar:   tasviriy   jarayonida   kerak   bo‘ladigan   qalamlar,
mo‘yqalamlar, qaychilar va boshqa narsalar: tasvir yaratishda ishlatiladigan tasviriy
materiallari   –   jihozlash   uskunalariga   kiradi.   Mudira   tarbiyachi-metodist   bilan
birgalikda   tasviriy   faoliyat   mashg‘ulotlarini   muvaffaqiyatli   o‘tkazish   va   bolalar
ijodiyotini o‘stirish uchun olingan borcha kerakli narsalarini ko‘rib chiqadi, material
hamda   uskunalardan   qanday   foydalanilayotganligini,   bolalarda   ularga   nisbatan
ehtiyotkorona   munosabat   tarbiyalanayotganligini   tekshirib   chiqadi.   Tasviriy
faoliyatning har xil turlari turlicha jihozlanadi.
Rasm   –   predmetli,   mazmunli,   dekorativ,   o‘ylangan   fikr   bo‘yicha   solish
mashg‘ulotlari   uchun   doskalar;   bolalar   chizgan   rasmlarni   namoyish   qilish   uchun
6
  Nurmatova M.Sh., Xasanova Sh.T. D.Azimova. Ustaxonada amaliy mashg‘ulot. – T.: Musiqa, 2010.
17 uchta   reykali   doskalar;   natura   uchun   taglik;   stolga   qo‘yiladigan   doskalar-yig‘ma
molbertlar (katta guruhlar uchun) va boshqalar kerak bo‘ladi. 
Bolalarning   ko‘rish   faoliyatini   saqlash   maqsadida   katta   guruhlarda   sathi   qiya
turadigan   individual   taxtalardan   foydalanish   maqbuldir,   chunki   bunday   taxtalar
nurning   ko‘zga   burchak   ostida   emas,   balki   perpendikulyar   yo‘nalishda   tushishni
ta’minlaydi.
Qalamlar.   Rasm   solish   uchun
bolalarga rangli qalamlar to‘plami kerak:
kichik   guruhda   beshta   qalamdan   (qizil,
ko‘k,   yashil,   sariq,   va   qora);   o‘rta
guruhda-oltita   qalamdan   (qizil,   ko‘k,
yashil,   sariq,   qora   va   jigar   rang)
foydalaniladi;   katta   guruhlarda   yuqorida   aytilganlardan   tashqari-qizg‘ish,   binafsha
rang,   to‘q   qizil,   pushti   zangori,   och   yashil   ranglar   qo‘shiladi.   Kichik   guruhlarda
qalamlar   dumaloq   bo‘lishi   kerak.   Katta   guruhlarning   bolalariga   yumshoq   grafitli
qalamlar  tavsiya  qilinadi.  Qalamni  ishlatishga   tayyorlashda   yog‘och  qatlami  25-30
mm olinib, grafiti 8-10 mm ochiladi (rangli qalamlarning yog‘ochi kamroq olinishi
kerak,   chunki   ularning   o‘zaklari   yo‘g‘onroq,   qattiqroq   bosganda   uvalanib,   sinib
ketadi). 
Mo‘yqalamlar .   Bo‘yoq   bilan   rasm   chizish   uchun   tuki   yumshoq   va   elastik,
olmaxon   va   shu   kabilarning   qilidan   qilingan   dumaloq   mo‘yqalamlar   kerak.
Mo‘yqalamlar   nomerlariga   ko‘ra   farqlanadi:   1-8   ingichka,   8-16   yo‘g‘on.   Kichik
guruh   bolalariga   12-14   nomerli   mo‘yqalamlarni   berish   tavsiya   qilinadi.   Bunday
mo‘yqalam   qog‘ozga   bosilganda   yorqin,   yaxshi   seziladigan   iz   qoldiradi,
predmetning shaklini berishni osonlashtiradi. O‘rta va katta guruhlar bolalariga ham
ingichka, ham yo‘g‘on mo‘yqalamlarni berish mumkin.
Bolalarning mo‘yqalamlardan foydalanishlarini kuzatilar ekan, eng avvalo, ular
uni   to‘g‘ri   ushlashni   bilishlariga,   tarbiyachi   buni   eslatishi   va   ko‘rsatishiga:
mashg‘ulot vaqtida va tugagandan so‘ng bolalar mo‘yqalamni taglikka qo‘yishlariga
(tarbiyachi   tagliklarni   qalin   kartondan   yoki   uzunasiga   ikkiga   qirqilgan   g‘altakdan
18 tayyorlashi   mumkin)   e’tibor   berish   kerak.   Bolalarga   mo‘yqalamni   suvli   bankada
qoldirishga   ruxsat   bermaslik   kerak,   bundan   qilinganda   uning   tuki   egiladi,   har
tomonga   tarqab,   shaklini   yo‘qotadi.   Agar   tukli   mo‘yqalamlarga   tejamkorlik   bilan
munosabatda   bo‘linsa,   ular   uzoq   muddat   xizmat   qiladi.   Mashg‘ulot   uchun   bo‘yoq
tayyorlashda   uni   mo‘yqalam   bilan   aralashtirmaslik   kerak,   buni   cho‘p   bilan   qilish
ancha   qulay.   Akvarel   bo‘yog‘i   bilan   rasm   solishda   mo‘yqalamning   tuklari
yelpig‘ich   singari   tarqab   ketmasligi   uchun   uni   bosmasdan,   bo‘yoq   yengil   yarim
aylana   harakat   bilan   olinadi.   Ish   tugagandan   keyin,   bo‘yoq   qurib   qolmasdanoq,
mo‘yqalam   yaxshilab   yuviladi.   Mo‘yqalamlarni   stakanda   mo‘yini   yuqoriga   qilib
saqlash   tavsiya   qilindi.   Mudira   mashg‘ulot   boshlanishidan   oldin,   qog‘oz   qanday
tayyorlanganligini ko‘radi. Rasm solish uchun anchagina qalin, bir oz g‘adir budur
qog‘oz   (yaxshisi   yarim   vatman)   kerak.   Qalin   yozuv   qog‘ozi   uning   o‘rnini   bosishi
mumkin. Rasm solish uchun ustiga qalam deyarli iz qoldirmay sirpanadigan yaltiroq
va   qalam   kuchliroq   bosilganda   yirtilib   ketadigan   yupqa   qog‘ozlar   yaramaydi.   Ish
vaqtida   qog‘oz   qimirlamay,   bir   tekis   turishi   kerak   (bolalar   qog‘oz   holatini
o‘zgartirishlari mumkin bo‘lgan manzarali rasmlar solish bundan mustasno). 
Kichik   guruh   bolalariga   rasm   solish   uchun   yozuv   qog‘ozi   kattaligidagi
qog‘ozni   berish   tavsiya   qilinadi   u   bolakay   qo‘lini   yozgandagi   kenglikka   muvofiq
keladi.   O‘rta   va   katta   guruh   bolalariga   alohida   predmetlarni   tasvirlashlari   uchun
yozuv   qog‘ozining   yarmini   (butun   qog‘ozdan   ham   foydalanish   mumkin)   berish
tavsiya   qilinadi:   mazmunli   rasmlar   uchun   kattaroq   formatdagi   qog‘ozni   berish
kerak.   Rasm   solish   uchun   qog‘oz   tayyorlar   ekan,   tarbiyachi   tasvirlanadigan
predmetning tuzilishini va bichimini hisobga olishi kerak.
Guash   bo‘yoqlar   bilan   rasm   solishda   to‘yingan   va   yumshoq   tondagi   rangli
qog‘ozlardan   foydalaniladi.   Katta   guruh   bolalari   kerakli   rangdagi   qog‘ozlarni
mustaqil   tayyorlay   oladilar   (qog‘ozga   tus   berishda   guash   va   akvarel   bo‘yoqlardan
hamda   yo‘g‘on,   yumshoq   mo‘yqalamlardan   foydalanadilar:   bichimi   unchalik   katta
bo‘lmagan   yassi   bo‘yoq   mo‘yqalamlari   –   fleyslar   qulaydir.   Bo‘yoq   oldin
gorizontaliga, so‘ngra uning ustidan vertikaliga beriladi).
19 Bo‘yoqlar.   Rasm   solishda   suvli
bo‘yoqning   ikki   turi   –   guash   va   akvareldan
foydalaniladi.   Maktabgacha   tarbiya
yoshidagi   bolalar   uchun   pastasimon,   shaffof
bo‘lmagan bo‘yoqlar – guash qulaydir.
Bo‘yoqni   mo‘yqalamda   turadigan,
undan   tomib   tushmaydigan,   suyuqroq   qaymoq   quyuqligiday   qilib   aralashtirilishi
kerak.   Bo‘yoqlarni   bolalar   rangni   ko‘rib   turishlari   uchun   qirralari   past   shaffof
bankachalarga quygan ma’qul.
Yopiq qopqoqchali polietilen bankachalardagi guash bo‘yoqlaridan foydalanish
qulay: tarbiyachilar bo‘yoqni ularning o‘zida tayyorlaydilar va mashg‘ulotdan so‘ng
ularni   boshqa   narsaga   qo‘ymay   qoldiraveradilar.   Bunda   bo‘yoq   tejam   bilan
sarflanadi   va   uni   tayyorlashga   ko‘p   vaqt   ketmaydi.   Tarbiyachi   bo‘yoqning   kerakli
rangini   chiqarishni   bilishi   kerak.   Akvarel   bo‘yoqlar   katta   va   maktabga   tayyorlov
guruhlari   bolalariga   tavsiya   qilinadi.  Akvarel   bo‘yoqlarining  farqlovchi   xususiyati,
bularning   kukun   qilib   maydalangan   pigment   va   ko‘p   miqdordagi   yopishtiruvchi
moddalardan (bog‘lovchi sifatida) iboratligidir. Kukun qilib foydalanganligi tufayli
akvarel   bo‘yoqlar   o‘zlarining   asosiy   fazilatlari   –   shaffoflik   kasb   etadilar.   Hozirga
kunda akvarel har xil ko‘rinishlarda ishlab chiqarilmoqda. 
Maktabgacha   ta’lim   muassasasi   sharoitlarida   yarim   yumshoq   akvareldan
foydalanish   ma’qulroq.   Bolalarning   akvarel   bo‘yoqlaridan   xuddi   guash   bo‘yoqlari
bilan   rasm   solganidek   foydalanishlariga   yo‘l   qo‘yib   bo‘lmaydi.   Bolalar   akvarel
bo‘yoqlari   bilan   rasm   solar   ekanlar,   predmetlar   konturini   oldin   qog‘ozga   oddiy
qalam bilan tushiradilar. 
Mashg‘ulotlar va bolalarning mustaqil badiiy va ijodiy faoliyatlari uchun pastel
– turli  rangdagi yo‘g‘on sterjenchalar  tavsiya  etiladi. Pastel  yig‘masida har  biri bir
nechta   tusga   ega   bo‘lgan   beshta   rang   bo‘ladi,   buning   o‘zi   ish   uchun   tayyor
palitradir.   Pastel   qattiq,   yumshoq   va   o‘rtacha   turlarga   bo‘linadi.   Bolalar   uchun
yumshoq pastel tavsiya etiladi. Bu bo‘yoq ehtiyotkorlik bilan munosabatda bo‘lishni
talab etadi, chunki  u oson uvalanadi, sinadi. Shuning uchun pastel  sterjenining har
20 birini zar qog‘ozga o‘rash kerak bo‘ladi. Rangli mum bo‘rlar sterjen ko‘rinishida 12
dan 36 tagacha rangda bo’ladi. Uning bilan ham huddi pastel singari rasm chiziladi.
Rangli   mum   bo‘rlarning   afzalligi   shundaki,   ular   bilan   qalam   chizig‘i   qalinligidagi
chiziqni   chizish   mumkin.   Shuning   uchun   mum   bo‘rlar   bilan   rasm   chizishda   oddiy
qalamdan   foydalanilmaydi.   Rangli   bo‘rlardan   mashg‘ulotlardan   bo‘sh   vaqtlarda
rasm chizishda foydalaniladi. O‘chirish uchun ikkita – quruq va ozgina namlangan
latta kerak: qurug‘i bilan xatolar yo‘qotiladi, rasmga bo‘r changi (kukuni) tushurilib,
ayrim   joylari   xiralashtiriladi:   xo‘li   bilan   eng   to‘q   joylari   oqartiriladi,   oxirida   esa
rasm doskadan o‘chiriladi. 7
 
Rasm   chizishga   mo‘ljallangan   ko‘mir   uzunligi   10-12   sm   va  diametri   5-8   mm
bo‘lgan   yirik   sterjendan   iborat   bo‘ladi.   U   yumshoq,   sinuvchan,   uqalanuvchan
material   bo‘lganligi   uchun   zar   qog‘ozga   o‘ralishi   kerak.   Ko‘mir   to‘q   xira-qora   iz
qoldiradi. Ko‘mir bilan ishlashda uning changini saqlab qoladigan tukli qog‘ozlar –
gulqog‘oz, o‘rash uchun ishlatiladigan va rasm chizish qog‘ozlari ishlatiladi.   Agar
ko‘mir   bilan   ishlangan   rasm   ustidan   paxta   tamponi   ozgina   ho‘llab,   rasm   solingan
qog‘oz sathidan vertikaliga yengil surib chiqilsa, bo‘yoq yanada mustahkamlanadi. 
Loy   va   plastilindan   narsalar   yasash   uchun   maxsus   uskunalar:   aylanadigan
doirali   dastgoh   (katta   guruhlar   uchun),   suv   solinadigan   idishlar,   latta;   bolalar
yasagan   narsalarni   bo‘yash   uchun   –   gruntovka;   bundan   tashqari,   bo‘yashda
ishlatiladigan   maxsus   bo‘yoqlar   –   angoblar   kerak   bo‘ladi.   Natura   yoki   namunani
namoyish qilish uchun natura uchun mo‘ljallangan tagliklardan foydalansa bo‘ladi.
Karkaslar   –   turli   uzunlik   va   kenglikdagi   oddiy   taxtalar   ham   uskunalarga   kiritiladi.
Karkaslardan   foydalanish   bolalarga   jonivorlarning   oyoqlarini   mukammalroq
tasvirlashda va ularning figuralarini barqaror qilishga imkon beradi.
Narsalar yasash  mashg‘ulotlari uchun plastik materiallar – loy, plastilin kerak
bo‘ladi,   bunda   asosiy   yasash   uchun   eng   maqbul   material,   bu   loydir.   Kichik
guruhlarda faqat loydan foydalaniladi, chunki bu yoshdagi bolalar plastilindan narsa
yasashda qiynaladilar. O‘rta guruhda ham bolalar asosan loydan narsalar yasaydilar.
Rangli plastilindan katta guruhlarda mazmunli narsalar yasashda foydalaniladi.
7
  Shodmonova Sh. Maktabgacha ta’lim pedagogikasi. – T.: Fan va texnologiya, 2008.
21 Narsalar yasash uchun loy qanday tayyorlanadi?
Turli   joylardan   olingan   loy   rangi   bilan   farqlanadi;   u   sarg‘ish,   jigar   rang,
qizg‘ish,   kul   rang,   oq,   yashil-ko‘kish,   qo‘ng‘ir   rang   bo‘lishi   mumkin.   Loy,   uning
tarkibida qum kam bo‘lsa, kuchli bo‘ladi, qum aralishmasi uni sochiluvchan qiladi.
Loyni bevosita yerning o‘zidan tanlash mumkin. 
Plastilin   –   loy,   mum,   yog‘,   bo‘yoq   va
boshqa   qo‘shilmalardan   tayyorlangan   sun’iy
plastik massa. U yumshoq va qayishqoq, u uzoq
qotmaydi,   ammo   temperatura   oshganda
yumshaydi   va   eriydi.   Narsalar   yasashda
plastilinni   qo‘lda   uzoq   muddat   ezish   tavsiya
qilinadi.   Plastilin   bilan   ishlashdan   oldin   uni
qutisi   bilan   issiqroq   joyga   yaqin   qo‘yib,   bir   oz
isitiladi. Katta guruhlar tarbiyalanuvchilarida plastilinning yakka tayyor to‘plamlari
bo‘lishi   kerak.   Ular   plastilinning   holatini   o‘zlari   nazorat   qilib,   qolgan   plastilinni
rangiga ko‘ra joylab qo‘yadilar. 
Applikatsiya   mashg‘ulotlari   uchun   qog‘oz,   mo‘yqalamlar   uchun   taglik;
to‘mtoq   uchli   qaychilar   kerak   bo‘ladi.   Applikatsiya   ishlarida   oq   va   rangli
qog‘ozlardan   foydalaniladi.   Asos   uchun   oq   qalin   qog‘oz:   rasm   albomlarning
varaqlari   yoki   rangli   qog‘oz,   yupqa   karton   ishlatiladi.   Maktabgacha   katta
yoshdagilar  har  xil  rang va  tusdagi  jilosiz rangli  qog‘ozlardan  ham  foydalanadilar.
Katta guruhlarda har bir bola uchun turli rang va tusdagi qog‘ozlar yig‘masiga ega
bo‘lish   maqsadga   muvofiqdir.   Tasviriy   faoliyatga   mo‘ljallangan   barcha   ashyolar
turlarga   ajratilgan   va   ma’lum   tartib   bilan   har   qaysisi   joy-joyiga   qo‘yilgan   bo‘lishi
kerak.   Qaychilar   qutichada   saqlanadi.   Tartibli   joylashtirilgan   ashyo   kam   joyni
egallaydi, yaxshi saqlanadi, ulardan foydalanish ham qulay bo‘ladi.  8
2.2.Bolalarning mustaqil tasviriy faoliyatlari burchagining jihozlari va
ashyolari
8
  Yusupova P. Maktabgacha tarbiya pedagogikasi. – T.: O‘qituvchi ,  1993.
22 Bolalarning mashg‘ulotlardan tashqari vaqtlarda tasviriy faoliyat bilan mustaqil
shug‘ullanishlari   uchun   sharoit   yaratilgan   bo‘lishi   kerak.   Bu   maqsadda   guruh
xonasining yaxshi yoritilgan va o‘yin burchagidan mumkin qadar uzoqroq biron bir
joyni   ajratish   kerak.   Xonaning   deraza   oldini   ajratish   maqsadga   muvofiq,   u   yerga
ikki-uch   stol   qo‘yiladi.   Agar   deraza   tokchalari   past   bo‘lsa,   ularga   taxtalar
mustahkamlanadi,   bolalar   shug‘ullanmayotgan   paytda   ularni   tushurib   qo‘yish
mumkin.   Rasm   solish,   narsalar   yasash,   applikatsiyalar   uchun   mo‘ljallangan
buyumlar yaqin turgan shkafning ochiq tokchalarida, stollarda turishi kerak. Kichik
guruhda bolalarga erkin foydalanishlari  uchun faqat  rangli qalamlar beriladi. Katta
guruh bolalariga (ayrim cheklanishlar bilan) barcha ashyolar berilishi mumkin: Loy
o‘rniga   plastilin   tavsiya   qilindi.   Bolalar   o‘z   rasmlarini   “Xalq   ertaklari”,   “Odamlar
mehnati”, “Manzarali naqshlar”, “Tabiat haqida” va shu kabi mavzudagi papkalarga
joylashtiradilar.   Tasviriy   faoliyat   “zonasida”   bolalar   o‘z   ishlarida   ijodiy
foydalanishlari uchun tabiiy ashyolar solingan quti va ko‘rgazmali qurollar bo‘lishi
kerak.
Bolalarning   mustaqil   tasviriy   faoliyati   bilan   shug‘ullanishi   uchun   materiallar
yetarli   darajada   bo‘lishi,   loy   yetarli   va   qulay   bo‘lishi,   materiallarni   saqlash   uchun
joylashgan   jovonlar   bolalar   olishi   uchun   qulay   bo‘lishi,   tasviriy   san’at   asarlari,
shuningdek,   dekorativ   san’at   namunalari,   naqshlar,   xoxloma   va   Dimkov
o‘yinchoqlari   bo‘lishi   zarur.   Bular   tasviriy   faoliyat   burchagini   bezashi   mumkin.
Shuningdek,   tasviriy   faoliyat   zonasida   doska   bo‘lishi   lozim,   chunki   bolalar   unga
rangli bo‘rlar bilan rasmlar chizadilar. Turli-tuman materiallarning bo‘lishi, bolalar
mustaqil   tasviriy   faoliyatlarini   yana   ham   boyitadi.   Tasviriy   faoliyat   burchagidagi
materiallarni   tarbiyachi   vaqti-vaqti   bilan   almashtirib,   to‘ldirib   boradi.   Illustrativ
rasmlar   to‘plami   bo‘yicha   xoxloma,   dimkovo   o'yinchoqlari   stol   ustiga   terib
joylashtiriladi.   Bolalar   ularni   ko‘rib   chiqadilar.   Bolalar   o‘yin   jarayonida   rasm
chizishdan   tashqari,   loydan   o‘yinchoqlar   yasashni   yaxshi   ko‘radilar.   Qurilish
materialardan   bolalar   keng   foydalanib,   o‘yinlar   tashkil   qiladilar.   Ammo   tarbiyachi
oldindan   qurilish   burchagini   tashkil   etish   to   ‘g‘risida   o‘ylab   ko‘rishi   kerak.
Bu   burchakda   tarbiyachi   yirik   va   mayda   qurilish   detallarini   plastmassa,   rezinadan
23 qilingan   o‘yinchoqlarni,   odam   va   hayvon   obrazlarini,   transport,   o‘simliklarni
tasvirlovchi   mayda   o‘yinchoqlami   ham   joylashtiradi.   Katta   va   tayyorlov   guruh
qurilish   burchagiga   qurilmalar   tasviri   aks   ettirilgan   albomlar ,   fotosuratlarni   ham
joylashtirish   lozim.   Albomda   yig‘ilgan   fotosuratlar   turli-tuman
binolarning   ko‘rinishini   tasvirlash   mumkin.   Masalan,   ko‘prik,   transport,   binolar
kabi.   Bolalar   qurilmalar   qurish   jarayonida   o   ‘z   qurilmalarini   boshqatdan   ko‘rib,
o‘zgartirib, turli xil detallar bilan boradilar, shuning uchun bolalarning juda qiziqib
qurayotgan ishlari bir necha kun mobaynida saqlanishi zarur. Kichik guruhlarda esa
tarbiyachi   bolalarga   nimalar   qurishga   o‘rganganligini   o‘zi   eslatadi,   o‘zi
bolalar   o‘rnida   ishtirok   etadi   va   qurilmalarni   qurish   jarayonida
birgalikda   yordamlashadi   va   o‘z   vaqtida   maydonchaga   qurilish
materiallarining   to'plamini   olib   chiqadi,   bolalar   stol   ustida   turli   xil   qurilmalar
quradilar,   ular   bilan   o'yin   o‘ynaydilar.   Qo‘l   mehnati   burchagida   xilma-xil
materiallardan karton, yelim, qog'oz, qutichalar va tabiat materiallaridan saqlanadi.
Katta   yoshdagi   bolalar   tarbiyachining   rahbarligida   mashg‘ulotda   olgan   bilim   va
malakalari   asosida,   o   ‘yin   uchun   kerakli   o‘yinchoqlar   yasaydilar.   Tarbiyachi
bolalarga   maslahatlar   beradi,   qiynalishsa,   ko‘rsatib   beradi.   Ba’zida   tarbiyachining
o‘zi o‘yinchoq yasaydi, ammo albatta bularni bu ishga jalb etadi.   Masalan, qaysidir
qismini   yopishtirishni   yoki   kerakli   qismlarni   tanlab   olishni   taklif   etishi   mumkin.
Ba’zida tarbiyachi mashg‘ulotdan ikki-uch kun oldin, bolalar yasashi lozim bo‘lgan
buyumni   bolalar   ishtirokida   yasab,   ikki-uch   kun   burchakda   saqlashi   mumkin.
Tabiat   materiallari bilan ham barglar , shoxlar, o‘simlik urug‘lari, joludlar ishlashadi.
So‘ng ularni sayr yoki ekskursiyada kuzatadi, bolalar ularni yig‘adilar va tarbiyachi
ulardan   qanday   qilib   o‘yinchoq   yasash   kerakligini   ko‘rsatib   beradi.   Masalan,
shishkalardan   tipratikan,   baliq   va   boshqalar   yasaydilar.   Tarbiyachi   bolalardan
bu   materiallardan nimalar qilish mumkinligini so‘rab, ularda fantaziyaning faolligini
o‘stirib boradi. 9
 
Kichik   va   o‘rta   guruh   bolalari   ham   mashg‘ulotlardan   tashqari   vaqtlarda   rasm
chizish,   loydan   buyumlar   yasashga   qiziqishi   uyg‘onib   boradi.   Ular   turli   xil   sodda
9
  Flerina Ye. A. Esteticheskoe vospitanie doshkolnikov.  – M.,  1970.
24 ko‘rinishdagi rasmlar chizishga va o ‘rta guruh turli xil figuralarni rangli qog‘ozdan
qirqadilar.   Tarbiyachi   ularning   qiziqishlarini   o   ‘stirib,   rangli   qog‘ozdan   chiptalar,
cheklar   qirqishni   tavsiya   etishi   mumkin.   Tasviriy   faoliyatga   pedagogik   rahbarlik
qilish mashg‘ulotdan tashqari vaqtda asta-sekin o ‘zgarib boradi. Ya’ni harakatlarni
ko‘rsatib   berishdan   mustaqillikka   o   ‘tish,   m   aterial   tanlashda   yoki   o   ‘z   rejasini   o
‘ylagan   maqsadini   tasvirlashda   ham.   Mashg‘ulotdan   tashqari   vaqtda   tasviriy
faoliyatni ishning yordamchi shakliga aylantirib yuborish kerak emas. Shuningdek,
tarbiyachi   shuni   esda   tutmog‘i   lozimki,   mashg‘ulotdan   tashqari   tasviriy   faoliyat
bilan   shug‘ullanish   hamma   uchun   majburiy   emas,   u   bilan   kim   chizishini,   loydan
narsa   yasashni,   qirqishni   yaxshi   ko‘rgan   bolalar   shug‘ullanishi   mumkin.   Bolalar
tasviriy   faoliyat   bilan   mashg‘ulotdan   tashqari   vaqtda   10—15   daqiqa   davomida
shug‘ullanib,   o‘z   rasm   larini ,   loy   va   applikatsiyani   tugatishlarini   yoki   uni   keyingi
kunda   ham   davom   ettirib,   tugatishlari   mumkin.   Bu   faoliyatga   rahbarlik   qilish
tarbiyachidan juda katta sezgirlikni, diqqatni va bolalarning ijodiy qobiliyatlarining
o'sishi   uchun   sharoit   yaratib   berishni   talab   etadi.   Bolalarning   mustaqil   tasviriy
faoliyatlari   burchagining   jihozlari   va   materiallari.   Bolalarning   mashg‘ulotlardan
tashqari   vaqtlarda   tasviriy   faoliyat   bilan   mustaqil   shug‘ullanishlari   uchun   sharoit
yaratilgan bo‘lishi kerak. Bu maqsadda guruh xonasining   yaxshi yoritilgan va o‘yin
burchagidan mumkin qadar uzoqroq   biron bir joyi ajratilishi kerak. Xonaning deraza
oldi   ajratilishi   maqsadga   muvofiq,   u   ycrda   ikki-uch   stol   qo‘yiladi.   Agar   deraza
tokchalari past bo‘lsa, ularga taxtalar mustahkamlanadi, bolalar shug'ullanmayotgan
paytda ularni tushirib qo‘yish mumkin.
Rasm   solish,   narsalar   yasash,   applikatsiyalar   uchun   mo‘ljallangan   buyumlar
yaqin  turgan   javonning  ochiq   tokchalarida,   stollarda   turishi   kerak.   Kichik  guruhda
bolalarga   erkin   foydalanishlari   uchun   faqat   rangli   qalamlar   beriladi.   Katta   guruh
bolalariga   (ayrim   cheklanishlar   bilan)   barcha   materiallar   berilishi   mumkin:   Loy
o‘rniga plastilin tavsiya qilinadi. Bolalar o‘z rasmlarini «Xalq ertaklari», «Odamlar
mehnati», «Manzarali naqshlar», «Tabiat haqida» va shu kabi mavzulik papkalarga
joylashtiradilar.   Tasviriy   faoliyat   «zonasida»   bolalar   o‘z   ishlarida   ijodiy
25 foydalanadigan   tabiiy   materiallar   solingan   quti   va   ko‘rgazmali   qurollar   bo‘lishi
kerak. 10
XULOSA
Bolalarning   badiiy   jihatdan   tarbiya   olishi   faqatgina   mashg'ulot   jarayonida
emas,   balki   kundalik   hayotda   yuzaga   keladi.   Bu   o'rinda   bolaning   o'z   faolligi
jarayonida   yuzaga   keluvchi   mustaqil   tasviriy   faoliyat   muhim   rol   o'ynaydi.   U   bu
jarayonda   mashg'ulotlarda   olgan   badiiy   tajribasidan   foydalanadi.   Mashg'ulotdan
tashqari   vaqtlarda   bolada   o'zi   sevgan   mavzularga   tasviriy   faoliyatning   biror   bir
turlariga   nisbatan   layoqat   yoki   xohish   seziladi.   Bunga   bolalarning   o'z   ixtiyorlari,
10
  Xasanboeva O.U. va boshq. Maktabgacha ta’lim pedagogikasi. – T.: Ilm ziyo, 2006. 
26 xohishlari bo'yicha ishlagan loy, applikatsiya, rasm va qurish yasash ishlari misol
bo'ladi.   Shuningdek,   tasviriy   san'at   va   uning   turlari,   musiqa,   adabiyot,   bolalar
mustaqil   tasviriy   faoliyatining   asosiy   sababchisi   hisoblanib,   bolalarning
kechinmalariniboyitadi.   Teatr,   kino,   sirk   yoki   televizion   eshittirishlami   ko'rish
bolalarda   obrazlarni   ifodali,   mazmundor   bo'lishini   yanada   oshiradi.   Bolalarda
tasviriy   faoliyat   bilan   o'zlari   shug'ullanishlari   jarayonida   ularda   chizish,
yopishtirish,   loydan   yoki   qurilish   materiallaridan   o'yinchoqlar   yasashga   nisbatan
xohish uyg'onadi. Ular o'z o'yinchoqlarini o'rtoqlariga, tarbiyachisiga 8-martga o'z
buvilari, onalari uchun sovg'alar  tayyorlab, ularga hadya qiladilar. Ba'zida bolalar
zalni,   guruh   xonasini   bezatish   uchun   o'yinchoqlar   yasaydilar   yoki   mashg'ulotlar
uchun   ko'rgazma   materiallari   tayyorlaydilar.   Masalan,   sanash   uchun   shablonlar,
solib   qo'yish   uchun   qutilar   va   hokazo.   Bolalar   guruhda   yoki   o'rtoqlarida   paydo
bo'lgan   yangi   narsalar   bilan   qiziqib,   uni   chizishga   yoki   applikatsiya   qilishlari
mumkin.   Masalan,   birorta   bola   bog'chaga   yangi   qo'lqopda   keladi,   bolalarga   u
yoqib qoldi va bolalar uni tasvirlashga o'tishlari mumkin. Bolalar albatta, o'zlariga
yaqin   bo'lgan   narsalarni   chizadilar.   Masalan,   shimolda   yashovchibug'uni,   O'rta
Osiyoda   esa   tog'lar,   qumliklar   va   tuyalarni   tasvirlaydi.   Bolalar,   ayniqsa,   ko'proq
dekorativ   va   ertak   hikoya   asosida   rasm   chizadilar.   Qizil   gilam   va   naqshlarni
chizadilar,   qo'g'irchoqni     bezaydilar.   Tayyorlov   guruhida   esa   ko'proq   bolalarning
naturaga   qarab   gullar,   vazalar   chizishlarini   kuzatish   mumkin.   Shuningdek,   guruh
xonasini, zalni bezatish uchun dekorativ bezaklar chizadilar. Bu jarayonda bolalar,
asosan,   akvarel,   guash,   rangli   bo'rlar,   ko'mirlitayoqchalardanfoydalanadilar.
Bolalar   bo'sh   vaqtlarida   loydan,   plastilindan   narsalar   yasashni   yaxshi   ko'radilar.
Ular odarnlar, hayvonlar, ertak qahramonlarini loydan yasaydilar. Ayniqsa, jamoa
bo'lib   narsalar   yasash   katta   o'rin   tutadi.   Bolalar   guruhlarga   birlashib,   mavzular
asosida  o'yinchoqlar  yasaydilar. Masalan,  «Mazay bobo va quyonlar», turli  idish-
tovoqlar.   Bolalar   geometrik   shakllarni   qirqib   yopishtixadilar,   qor   parchalari,
qog'ozdan   qirqilgan   qo'g'irchoqlar   uchun   ko'ylaklar   va   hokazo.   Bolalar   jamoa
bo'lib   applikatsiya   ishlarini   bajaradilar.   Masalan,   qo'g'irchoq   uchun   gilamcha,
bolalar ishlarining mazmuni, maktabgacha ta'lim muassasasi hayotidan yoki yaqin
27 ularni o'rab turgan hayotdan, atrofdan olishi mumkin. Qurish yasashda esa bolalar
katta   va   mayda   qurilish   detallaridan   foydalanadilar,   garaj,   uylar,   paroxodlar
quradilar.   Qog'ozdan   archa   uchun,   guruh   xonasi   uchun   o'yinchoqlar   yasaladi.
Tabiat  materiallaridan,  gugurt  cho'pi,   plastilin  yordamida,  qayiqchalar   yasaydilar.
Kuzda   turli-tuman   barglardan   piramida   yoki   shapkachalar   yasaydilar.
Mashg'ulotdan tashqari, bolalar kitoblardagi rangli rasmlarni rasmli albomchalarni
tomosha   qiladilar.   Bu   esa   bolalarning   badiiy   didlarini,   idrok   qilishlarini   o'stiradi.
Rangli   shaklni   sezishni   o'stirish   maqsadida   didaqtik   o'yinlar   uyushtiriladi.
Shuningdek, bolalar mustaqil tasviriy faoliyat bilan bino ichida ochiq havoda ham
shug'ullanishlari   mumkin.   Buning   uchun   bolalarga,   masalan,   asfaltda   chizish
uchun rangli bo'rlar, loydan yoki qumdan turli xil figuralar yasash, toshlarni terib,
turli ko'rinishlarni hosil qilish, somondan turli xil narsalar yasashlarini, qishda esa
qordan   turli   narsalar   yasab,   ularni   rangli   muzchalar   biln   bezatishni   taklif   etish
mumkin. Shuningdek, bolalarning mustaqil tasviriy faoliyatlari o'zaro, ya'ni rasm,
loy, applikatsiya, qurish yasash bilan chambarchas bog'liqdir.
FOYDALANAILGAN ADABIYOTLAR ROYXATI
1. Mirziyoev SH.M.   Erkin va farovon , demokratik Ozbekiston davlatini birgalikda
barpo etamiz. – T.: “Ozbekiston”, 2016. – 56 b.
2. 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor
yo‘nalishlari bo‘yicha Harakatlar strategiyasi. – T.: O‘zbekiston, 2017.
3. Bolangiz maktabga tayyormi? Metodik qo‘llanma. – T., 2001.
4. Dubrovskaya   Ye.A.,   Kazakova   T.G.,   Yurina   N.N.   i   dr.   Eticheskoe   vospita nie   i
razvitie detey doshkolnogo vozrasta .  – M.,  2002.
28 5. Komarova   T.S.   Metodika   obucheniya   izobrazitelnoy   deyatelnosti   i
konstruirovaniyu. – M.: Prosveщenie, 1991.
6. Kosminskaya   V.B.   i   dr.   Teoriya   i   metodika   izobrazitelnoy   deyatelnosti   v
detskom sadu. – M.: Prosveщenie, 1977.
7. Qodirova   F.,  Toshpo‘latova   Sh.,   A’zamova   M.   Maktabgacha   pedagogika.   –   T.:
Ma’naviyat, 2013.
8. Lyublinskaya A.A. Detskaya psixologiya. – M.: Prosve щ enie, 1971. 
9. Montessori M.  Pomogi mne sdelat eto samomu.   –  M.: Karapuz, 2000.
10. Nurmatova M.Sh., Xasanova Sh.T. D.Azimova. Ustaxonada amaliy mashg‘ulot.
– T.: Musiqa, 2010.
11. Nurmatova   M.Sh.,   Xasanova   Sh.T.   Rasm   buyum   yasash   va   bolalarni   tasviriy
faoliyatga o‘rgatish metodikasi. – T.: Cho‘lpon, 2010.
12. Pchelinseva   Ye.V.,   Teoriya   i   metodika   razvitiya   detskogo   izobrazitelnogo
tvorchestva.  – Velikiy Novgorod, 2006.
13. Sodiqova Sh.A. Maktabgacha pedagogika. – T.: Tafakkur bo‘stoni,  2013.
14. Flerina Ye. A. Esteticheskoe vospitanie doshkolnikov.  – M.,  1970.
15. Xa sanbo e va O. va boshq .  Oila pedagogikasi .  – T.: Aloqachi, 2007.
16. Xasanboeva   O.U.   va   boshq.   Maktabgacha   ta’lim   pedagogikasi.   –   T.:   Ilm   ziyo,
2006. 
17. Xasanboeva   O.U.   va   boshq.   Oilada   barkamol   avlod   tarbiyasi.   –   T.:   Fan   va
texnologiya, 2010.
18. Shodmonova   Sh.   Maktabgacha   ta’lim   pedagogikasi.   –   T.:   Fan   va   texnologiya,
2008.
19. Yusupova P. Maktabgacha tarbiya pedagogikasi. – T.: O‘qituvchi ,  1993.
INTERNET MANBALARI:
1. www.ijodkortarbiyachi.uz
2. www.pedagog.uz
3. www.arxiv.uz
29 30

Bolalarning mustaqil tasviriy faoliyatlari burchagining jihozlari va materiallari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “1-2 sinfda Ot turkumini o‘rgatish metodikasi”
  • Bоshlаng‘ich sinf о‘quvchilаridа xаlq оg‘zаki ijоdi оrqаli krеаtiv qоbiliyаtni rivоjlаntirish
  • Aplikatsiya uchun materiallar
  • 2-sinf o’quvchilarida yasashga doir masalalarni yechishga o’rgatish metodikasi
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский