Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 207.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 12 Iyun 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

orazaliyeva shaxnoza

Ro'yxatga olish sanasi 15 Fevral 2024

34 Sotish

2-sinf o’quvchilarida yasashga doir masalalarni yechishga o’rgatish metodikasi

Sotib olish
Otanazarova Sevinchning
“2-sinf o’quvchilarida yasashga doir masalalarni yechishga
o’rgatish metodikasi”   mavzusidagi
KURS ISHI
                                           
                                                    
1                                                           REJA :
KIRISH ..................................................................................................................... 3
I.BOB.  BOSHLANG’ICH SINF MATEMATIKA TA’LIMIDA YASASHGA 
DOIR MASALALARNING O’RNI ....................................................................... 5
1.1.  Boshlang’ich sinflarda matematik ta’limning mazmuni va vazifalari ............... 5
1.2.  Yasashga doir masalalarning didaktik ahamiyati va ularni o’qitish ................. 12
II.BOB.  2-SINFDA YASASHGA DOIR MASALALARNI O’RGATISHNING
METODIK ASOSLARI ........................................................................................ 21
2.1.   2-sinf matematika darslaridagi yasashga doir masalalar tahliili ....................... 21
2.2.  Yasashga  oid masalalarni o’rgatish metodikasi ............................................... 25
XULOSA ................................................................................................................ 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI ......................................... 31
                                                     
                                                          
                                                    
2                                                             KIRISH
                              Bugungi   kunda  ta’lim   tizimida   olib   borilayotgan   islohotlar   zamirida
bolalarning mustaqil fikrlash, amaliy faoliyatga tayyorlanish va ijodiy salohiyatini
rivojlantirishga   qaratilgan   yondashuvlar   yotadi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   ta’lim
bosqichida beriladigan bilimlar kelajakdagi ta’lim jarayonining poydevorini tashkil
qiladi.   Shu   bois,   boshlang‘ich   sinflarda   matematika   fanini   o‘qitish   metodikasiga
alohida   e’tibor   qaratilishi   zarur.   Matematika   –   bu   nafaqat   raqamlar   va   amallar
yig‘indisi,   balki   bolalarni   mantiqiy   va   tizimli   fikrlashga   o‘rgatuvchi,   hayotiy
muammolarni   tahlil   qilishga   yo‘naltiruvchi   fandir.   Ayniqsa,   yasashga   doir
masalalar   bolalarda   mustaqil   ishlash,   grafik   ma’lumotlarni   tahlil   qilish,   yangi
obyektlar yaratish orqali amaliy ko‘nikmalarni shakllantiradi. Bu turdagi masalalar
orqali   o‘quvchilar   nafaqat   hisob-kitoblarni   o‘rganadi,   balki   berilgan   shartlar
asosida fikrlab, yechim yo‘llarini izlashni, natija yaratishni o‘rganadi. Mazkur kurs
ishida   2-sinf   matematika   darsligidagi   yasashga   doir   masalalarning   didaktik
ahamiyati,   ularni   o‘qitishning   samarali   metod   va   vositalari,   shuningdek,
innovatsion   yondashuvlar   tahlil   qilinadi.   Shuningdek,   real   dars   jarayonlarida
qanday   metodik   ishlar   amalga   oshirilishi   mumkinligi   bo‘yicha   amaliy   tavsiyalar
beriladi.   Kurs   ishi   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   matematik   savodxonlikni
chuqurlashtirish,   dars   samaradorligini   oshirish   hamda   o‘qituvchilarning   kasbiy
mahoratini yuksaltirishga xizmat qilishi ko‘zda tutilgan.
                            Kurs   ishining   dolzarbligi .   Boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilarning
mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini   shakllantirishda   matematika   fani   yetakchi   o‘rin
tutadi.   Ayniqsa,   yasashga   doir   masalalar   o‘quvchilarni   mustaqil   qaror   qabul
qilishga,   axborotni   tahlil   qilish   va   grafik   ko‘rinishda   ifodalay   olishga   o‘rgatadi.
Yasashga   doir   masalalar   o‘quvchilarda   nafaqat   matematik   bilimlarni
mustahkamlash,   balki   tafakkur   faoliyatini   rivojlantirish,   shuningdek,   ijodiy
yondashuvni   shakllantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   masalalar   orqali
o‘quvchilar   real   hayotda   duch   keladigan   vaziyatlarni   modellashtirish,   grafikalar
tuzish,   ma’lumotlar   asosida   natija   chiqarish   kabi   muhim   ko‘nikmalarni
3 egallaydilar.   Hozirgi   kunda   umumiy   o‘rta   ta’lim   tizimida   STEM   yondashuvi,
kompetensiyaviy yondashuv  va zamonaviy pedagogik texnologiyalarni joriy etish
dolzarb   vazifa   hisoblanadi.   Ayniqsa,   2-sinf   o‘quvchilarida   yasashga   doir
masalalarni to‘g‘ri va samarali o‘rgatish orqali ularning matematik savodxonligini
oshirish   mumkin.   Shu   bois   mazkur   kurs   ishi   mavzusi   bugungi   ta’lim   islohotlari,
pedagogik   jarayonni   takomillashtirish   va   boshlang‘ich   ta’limda   innovatsion
yondashuvlarni joriy etish nuqtayi nazaridan dolzarb hisoblanadi
                        Kurs   ishining   predmeti :   Ushbu   kurs   ishining   predmeti   —   2-sinf
o‘quvchilariga yasashga doir masalalarni yechish bo‘yicha ta’lim berish jarayonida
qo‘llaniladigan metodik usullar, vositalar va o‘qitish texnologiyalari hisoblanadi.
                        Kurs   ishining   maqsadi:   Mazkur   kurs   ishining   maqsadi   —   2-sinf
o‘quvchilarida   yasashga   doir   masalalarni   yechish   ko‘nikmalarini   mustahkamlash
va   rivojlantirishga   qaratilgan   samarali   metodik   yondashuvlar   hamda   vositalarni
aniqlash, tizimlashtirish va amaliy tavsiyalar ishlab chiqishdir.
                        Kurs   ishining   vazifalari :   Boshlang‘ich   ta’limda   matematik   ta’lim   va
yasashga doir masalalar bo‘yicha adabiyotlarni o‘rganish va tizimlashtirish, 2-sinf
matematika darsliklari hamda metodik qo‘llanmalardagi mavjud masalalarni tahlil
qilish,   yasashga   doir   masalalarning   didaktik   vazifalari   va   o‘quvchi   faoliyatidagi
o‘rni,   2-sinf   o‘quvchilariga   mo‘ljallangan   interaktiv,   o‘yin   va   loyiha   usullarini
tadbiq   etish   modelini   ishlab   chiqish,   zarur   ko‘rgazmali   va   multimediya   vositalar
to‘plamini aniqlash va namunalarini tayyorlash hisoblanadi.
        
  
4                                       I.BOB.   BOSHLANG’ICH SINF MATEMATIKA TA’LIMIDA
YASASHGA DOIR MASALALARNING O’RNI
                                      1.1.   Boshlang’ich sinflarda matematik ta’limning mazmuni va
vazifalari
                                    Boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limida   yasashga   doir   masalalar
o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini,   ijodiy   yondashuvini,   mustaqil   ishlash
ko‘nikmalarini rivojlantirishda muhim o‘rin tutadi. Bu turdagi masalalar bolalarni
berilgan   shartlardan   kelib   chiqib   yangi   matematik   obyektlar   tuzishga   undaydi.
Yasashga doir masalalar orqali o‘quvchilar sonlar ustida amallar bajarish, shakllar
yasash,   nisbat   va   munosabatlarni   aniqlash   kabi   ko‘nikmalarni   egallaydi.   Ushbu
masalalar   bolaning   fikrlash   faoliyatini   faollashtiradi,   matematik   bilimlarni
amaliyotda  qo‘llash   imkonini   yaratadi.   Boshlang‘ich   sinflarda   bu   masalalar   o‘yin
tarzida   tashkil   etilib,   darsga   qiziqishni   oshiradi.   Shuningdek,   yasashga   doir
masalalar darslarda differensial yondashuvni amalga oshirish, har bir o‘quvchining
individual imkoniyatlarini aniqlash va rivojlantirishga yordam beradi. Masalalarni
yechishda   bir   nechta   yechim   yo‘llari   mavjud   bo‘lishi   bolalarda   ijodkorlik   va
tanqidiy   fikrlashni   shakllantiradi.   Yasashga   doir   masalalar   o‘quv   dasturining
barcha   bo‘limlariga   bog‘liq   holda   tanlanadi   va   bosqichma-bosqich
murakkablashtirib   boriladi.   Bu   esa   bilimlarning   izchillik   bilan   rivojlanishini
ta’minlaydi.   Boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limida   yasashga   doir   masalalar
o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini   rivojlantirishga   xizmat   qiladigan   mashqlar
tizimi   hisoblanadi   bu   masalalar   orqali   o‘quvchilar   berilgan   shartlar   asosida   yangi
matematik   obyektlar   yaratadi   bu   esa   ularning   mantiqiy   tafakkuri   tafsilotlarga
e’tibori   ijodiy   yondashuvi   va   qaror   qabul   qilish   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.
Yasashga   doir   masalalarda   aniq   javobdan   ko‘ra   yechim   topish   yo‘li   muhim
hisoblanadi   o‘quvchi   masalani   tahlil   qiladi   taxmin  qiladi   sinaydi   va   yakunda  eng
maqbul yechimni tanlaydi. Bu jarayon o‘z-o‘zini nazorat qilish mustaqil ishlash va
fikrini   asoslash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Yasashga   doir   masalalar   bolaning
qiziqishini   uyg‘otadi   sababi   ular   klassik   hisoblash   masalalaridan   farqli   o‘laroq
5 topish yaratish moslashtirish kabi faoliyatlarni talab qiladi va   o‘quvchi shunchaki
misolni emas balki butun bir yechim yo‘li tizimini o‘ylab topadi. Bu esa uni faol
bilim   oluvchiga   aylantiradi.Bunday   masalalar   fanlararo   bog‘liqlikni
mustahkamlaydi ya’ni tasviriy san’at mehnat texnologiya ona tili tabiiy fanlar bilan
integratsiyalashgan   holda   taqdim   etilishi   mumkin   masalan   geometrik   shakllardan
kompozitsiya   yasash   matematik   terminlardan   foydalanib   hikoya   tuzish   yoki
tabiatdagi jismlarni o‘lchamiga ko‘ra taqqoslab grafik shaklida ifodalash mumkin.
Yasashga doir masalalar o‘quvchilarni real hayotiy vaziyatlarga tayyorlaydi chunki
bunda   bolalar   o‘zlari   qaror   qabul   qiladi   tanlov   qiladi   baholaydi   bu   esa   keyingi
bosqichlardagi murakkab topshiriqlarni mustaqil bajarish salohiyatini oshiradi ular
ko‘p   hollarda   darsning   izchil   qismlarida   yoki   mustahkamlash   bosqichlarida
qo‘llaniladi shuningdek o‘quvchilarning bilimini aniqlash differensial yondashuvni
amalga   oshirish   va   diagnostika   qilishda   ham   juda   foydalidir.   Yasashga   doir
masalalar   bir   necha   toifadagi   fikrlash   jarayonlarini   rag‘batlantiradi   ya’ni   tahlil
qilish   umumlashtirish   qiyoslash   tasavvur   qilish   tasniflash   ketma-ketlikni   aniqlash
kombinatsiyalash   kabi   ko‘nikmalarni   shakllantiradi   ayniqsa   boshlang‘ich   sinf
davrida bu ko‘nikmalarni shakllantirish muhim chunki bu yoshdagi bolalar ongida
ko‘rish   bilan   eslab   qolish   harakat   bilan   o‘rganish   va   vizual   ta’sir   asosiy   rol
o‘ynaydi.Yasashga   doir   masalalarni   ko‘rgazmali   vositalar   bilan   bajarish   bolaning
mavzuga   nisbatan   qiziqishini   oshiradi   o‘zlashtirishni   yengillashtiradi.
O‘qituvchilar   uchun   bunday   masalalarni   tuzish   metodik   yondashuvni   talab   qiladi
ya’ni   masala   soddami   yoki   murakkabmi   bolaning   yoshi   bilimi   va   psixologik
tayyorgarligiga   mosmi   degan   savollar   asosida   tanlanadi   masalalar   shunday
tuziladiki   o‘quvchi   ularni   tushunsin   lekin   darhol   yecha   olmasin   ya’ni   aqliy
zo‘riqishni   boshdan   kechirib   yechimni   o‘zi   izlasin   bunday   yondashuv   bolaning
bilim olish jarayonini faol qiladi uni passiv eslab qoluvchi emas balki faol biluvchi
ishtirokchiga   aylantiradi.   Boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limida   yasashga   doir
masalalarning o‘rni o‘quv jarayonining markaziy qismlaridan biri bo‘lib u nafaqat
bilimlarni   o‘zlashtirish   balki   ulardan   amalda   foydalanishni   ham   o‘rgatadi   bu
6 turdagi  masalalar  orqali  o‘quvchilarda matematik tafakkur  shakllanadi  ular sonlar
ustida   amallarni   bajarishdan   tashqari   berilgan   shartlarga   mos   misol   yaratish
mavjud   elementlardan   yangi   tuzilma   yasash   tenglama   tuzish   va   uni   yechish
ko‘nikmalariga   ega   bo‘ladilar   yasashga   doir   masalalar   bolalarda   matematik
obrazlarni   tasavvur   qilish   qobiliyatini   shakllantiradi   bu   esa   abstrakt   fikrlashni
rivojlantirish uchun asosiy omil hisoblanadi.
                                    Bu turdagi masalalarni yechishda o‘quvchi faol bilim oluvchi rolini
bajaradi ya’ni u tayyor ma’lumotni yodlash emas balki mavjud ma’lumotdan kelib
chiqib   yangi   natija   hosil   qilishni   o‘rganadi   bu   orqali   u   sabab   oqibat
munosabatlarini   tahlil   qiladi   mantiqiy   bog‘liqlikni   aniqlaydi   asosli   qaror   qabul
qilishni   mashq   qiladi   masalan   o‘quvchiga   biror   natijani   berib   unga   mos   amallar
ketma   ketligini   tuzish   topshiriladi   yoki   muayyan   shaklni   yasash   uchun   kerakli
elementlarni   tanlash   va   joylashtirish   talab   qilinadi   bunday   topshiriqlar   nafaqat
matematik balki umumiy intellektual salohiyatni ham rivojlantiradi.  Yasashga doir
masalalar   orqali   bolalar   kombinatorika   elementlari   bilan   tanishadi   ular   qanday
qilib   berilgan   elementlardan   turli   variantlar   yasash   mumkinligini   o‘rganadilar   bu
esa   fikrning   keng   qamrovda   rivojlanishiga   sabab   bo‘ladi   bunda   har   bir   bola   o‘z
tasavvuri xayoli tajribasi asosida har xil yechim variantlarini taklif qilishi mumkin
bu esa bolalarda tanlov qilish mustaqil qaror chiqarish va o‘z qarorini asoslash kabi
ko‘nikmalarni   rivojlantiradi   o‘qituvchi   bu   jarayonda   faqat   yo‘l   ko‘rsatadi
muammoning yechimini berib qo‘ymaydi aksincha o‘quvchiga yo‘nalish beradi va
unga   fikr   yuritish   uchun   imkon   yaratadi.   Bunday   masalalarning   yana   bir   muhim
jihati   shundaki   ular   orqali   o‘quvchilarda   sistemali   fikrlash   rivojlanadi   ya’ni
o‘quvchi   biror   natijaga   erishish   uchun   ketma   ketlikni   tartib   bilan   tuzadi   o‘z
harakatlarini rejalashtiradi natijani oldindan taxmin qiladi va yechimni bosqichma
bosqich   amalga   oshiradi   bu   yondashuv   kelajakda   har   qanday   fan   bo‘yicha   o‘quv
faoliyatini   muvaffaqiyatli   olib   borish   uchun   zamin   yaratadi   bolalar   matematik
model yaratishga yaqinlashadi bu esa ularni real hayotiy vaziyatlarda ham tez fikr
yuritish va to‘g‘ri qaror qabul qilishga o‘rgatadi. Masalan o‘quvchilarga bir nechta
7 shakllar beriladi va ular bu shakllardan kvadrat hosil qilishlari kerak yoki berilgan
sonlar   orasidan   muayyan   qoida   asosida   yangi   sonlar   ketma   ketligini   tuzish
topshiriladi   bu   kabi   topshiriqlar   o‘quvchilarning   vizual   fikrlashini
mustahkamlashga yordam beradi shuningdek ular grafikalar bilan ishlash sxemalar
tuzish   va  o‘qish   mahoratini   ham   rivojlantiradi   bosqichma   bosqich   bu   topshiriqlar
murakkablashtiriladi   va   natijada   bolalar   murakkab   muammolarni   yechishga
tayyorlanadi.
                                Yasashga  doir  masalalarning metodik asoslari  shundan  iboratki  ular
oddiydan   murakkabga   tamoyili   asosida   tuziladi   dastlab   soddalashtirilgan   vizual
topshiriqlar   taklif   qilinadi   keyinchalik   og‘zaki   so‘z   bilan   ifodalangan   shartlarga
asoslangan   masalalar   tuziladi   undan   keyin   o‘quvchilarning   o‘zlari   shartni   o‘ylab
topadi va unga masala tuzadi bu esa ularda mustaqil fikr yuritish va matematik tilni
o‘rganish malakasini shakllantiradi bu topshiriqlarda ifoda tuzish tenglama yozish
matematik munosabatlarni  ko‘rsatish amaliyotga aylantiriladi.   Dars davomida bu
turdagi   masalalardan   foydalanish   o‘quvchilarning   bilim   darajasini   sinash
differensial   yondashuv   asosida   ularning   individual   qobiliyatlarini   rivojlantirish
uchun keng imkoniyat yaratadi masalan kuchli o‘quvchilarga ko‘proq variantli va
noan’anaviy topshiriqlar taklif qilinadi o‘rta va sust o‘zlashtiruvchi o‘quvchilar esa
ko‘proq   ko‘makchi   savollar   bilan   harakatlantiriladi   bunday   yondashuvda   har   bir
o‘quvchining   o‘z   qobiliyati   doirasida   rivojlanishiga   erishiladi   darsda   umumiy
faollik oshadi o‘quvchilar o‘z ustida ishlashni o‘rganadi.Yasashga doir masalalarni
turli   shakllarda   qo‘llash   mumkin   masalan   grafik   asosida   shakllar   yasash   misollar
tuzish va tahlil qilish sanash va solishtirish asosida sonlar topish sxematik modellar
asosida masalalar ishlab chiqish guruh bilan ishlashda muqobil yechimlarni taqdim
etish va baholash bu jarayonda o‘qituvchi vositachilik qiladi o‘quvchilar mustaqil
faoliyatni   amalga   oshiradi.   Bu   masalalar   darsdan   tashqari   mashg‘ulotlarda
olimpiada   topshiriqlarida   ijodiy   ishlar   tanlovlarida   ham   keng   qo‘llaniladi   ular
bolaning qiziqishini kuchaytiradi fan bo‘yicha ijobiy munosabatni shakllantiradi va
o‘z   ustida   ishlash   ko‘nikmasini   mustahkamlaydi.   Boshlang‘ich   sinf   matematika
8 ta’limida   yasashga   doir   masalalar   o‘quvchilarning   faolligini   oshiruvchi   ijodiy
tafakkurni   shakllantiruvchi   noan’anaviy   fikrlashga   undovchi   hamda   amaliy
faoliyatga   asoslangan   topshiriqlar   tizimini   tashkil   etadi   bunday   masalalar
yordamida   o‘quvchi   nafaqat   berilgan   ma’lumotlarni   qayta   ishlaydi   balki   ular
asosida   yangi   matematik   obyektlar   tuzadi   mavjud   faktlar   va   holatlarni
umumlashtiradi farqlaydi va mantiqiy tahlil asosida yangi yechim ishlab chiqadi bu
jarayonda   o‘quvchi   oldiga   vazifa   sifatida   tayyor   misollar   emas   balki   ochiq
tuzilishga ega topshiriqlar qo‘yiladi u bu topshiriqlarni o‘z bilimiga tayangan holda
bir   nechta   yo‘nalishda   bajara   oladi   bu   esa   o‘z   navbatida   har   bir   o‘quvchining
shaxsiy   fikrlash   salohiyatini   rivojlantirish   imkonini   beradi.   Yasashga   doir
masalalar   ko‘p   hollarda   darsning   izchil   tuzilmasiga   mos   holda   qo‘llanadi   ya’ni
yangi   mavzuni   tushuntirishdan   oldin   bolani   mavzuga   tayyorlash   uchun   dars
jarayonida  mashq qilish  bosqichida bilimlarni  chuqurlashtirish  va umumlashtirish
maqsadida yoki mustaqil ish topshiriqlari sifatida tavsiya etiladi bunday masalalar
yordamida   o‘quvchi   o‘z   bilimlarini   real   hayotiy   holatlarga   tatbiq   etadi   masalan
o‘lchov birliklari mavzusi doirasida berilgan uzunliklardan turli shakl yasash yoki
sonli ifodalar orqali biror shartga mos misol tuzish orqali o‘z bilimini amaliyotda
sinab   ko‘radi.   Yasashga   doir   masalalar   matematik   savodxonlikni   rivojlantirishda
ham muhim vositadir chunki bu masalalar orqali o‘quvchi matematik tushunchalar
orasidagi   bog‘liqlikni   ko‘radi   ular   orasidagi   munosabatlarni   tushunadi   ularning
vazifasini   anglaydi   va   turli   yo‘llar   bilan   yechim   topadi   bu   esa   bola   ongida
bilimlarning   izchil   va   tarmoqli   tarzda   shakllanishiga   olib   keladi   bu   turdagi
masalalar   ayniqsa   zamonaviy   kompetensiyaviy   yondashuv   asosida   o‘quv
dasturlarining   mazmunini   amalga   oshirishda   samarali   bo‘ladi   ya’ni   o‘quvchining
nafaqat bilim olish balki bu bilimni qanday foydalanishini bilish hamda o‘rgangan
asosida yangi bilim hosil qilish ko‘nikmasi shakllanadi.
                Bunday masalalar bolaning nutq madaniyatini ham rivojlantiradi chunki u
topshiriqni   bajarish   jarayonida   o‘z   fikrini   izohlashi   isbotlashi   mantiqiy   ketma
ketlik   asosida   bayon   qilishi   talab   etiladi   bu   esa   o‘quvchini   og‘zaki   va   yozma
9 nutqining   aniqligi   mantiqiyligi   va   asoslanganligini   oshiradi   u   o‘z   fikrini   dalillar
bilan ifodalaydi misollar bilan isbotlaydi va xulosaga keladi bunda matematik tilda
fikr yuritish ko‘nikmalari ham shakllanadi bu ayniqsa yoshi kichik o‘quvchilarning
kognitiv   salohiyatini   oshirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Yasashga   doir   masalalar
turli   metodlar   asosida   o‘rgatiladi   masalan   konstruktorli   metod   modellashtirish
metodi   loyiha   asosida   ishlash   metodi   muammoli   vaziyat   asosida   o‘qitish   metodi
vizual   metodlar   ko‘rgazmali   vositalar   asosida   tushuntirish   hamda   guruhli   va
juftlikda   ishlash   orqali   interaktiv   yondashuvlar   orqali   o‘qitiladi   bunday   metodlar
o‘quvchining   fikrini   faollashtiradi   uni   dars   jarayonida   faol   ishtirokchi   sifatida
shakllantiradi   va   o‘z   fikriga   ega   bo‘lgan   ongli   subyekt   sifatida   rivojlanishini
ta’minlaydi.   Masalalarning   shakli   va   mazmuni   yosh   xususiyatlari   va   sinf
bosqichlariga   qarab   tanlanadi   masalan   1   sinfda   sonlar   va   shakllar   bilan   bog‘liq
sodda   yasash   topshiriqlari   qo‘llanilsa   2   sinfda   bir   nechta   amalni   birlashtirgan
masalalar   tuzishga   e’tibor   beriladi   3   sinfda   tenglamalar   va   murakkab   arifmetik
ifodalar   asosida   misollar   tuzish   hamda   ularni   asoslash   topshiriqlari   beriladi   4
sinfda esa real hayotiy vaziyatlardan olingan ma’lumotlar asosida masala tuzish va
uni   grafik   model   asosida   tushuntirish   kabilar   ustida   ishlanadi   bu   yondashuv
bolaning   bilimini   bosqichma   bosqich   chuqurlashtirishga   xizmat   qiladi.   Yasashga
doir   masalalarning   eng   muhim   ijobiy   jihatlaridan   biri   bu   ularning   o‘z-o‘zini
rivojlantiruvchi   va   o‘z-o‘zini   tekshiruvchi   xarakterga   ega   bo‘lishidir   bola
topshiriqni   bajarayotganda   o‘zining   oldingi   bilimlarini   eslaydi   yangi   bilim   bilan
taqqoslaydi   xatoni   ko‘radi   va   uni   tuzatishga   harakat   qiladi   bu   esa   o‘z   navbatida
o‘quvchi   uchun   reflektiv   faoliyatni   shakllantiradi   bu   faoliyat   orqali   o‘quvchi   o‘z
bilimini   baholash   uni   tahlil   qilish   va   o‘z   ustida   ishlashga   tayyor   bo‘ladi.   Bu
masalalarni   baholashda   ham   an’anaviy   yondashuvdan   ko‘ra   jarayon   va   natijani
birgalikda   e’tiborga   olish   tavsiya   etiladi   ya’ni   o‘quvchining   to‘g‘ri   javob   bergani
emas   balki   unga   qanday   yo‘l   bilan   erishgani   qanchalik   izchil   va   mantiqiy   fikr
yuritgani   asosida   baholash   lozim   bunday   baholash   usuli   bolaning   fikrini
qadrlashga   va   uni   rag‘batlantirishga   xizmat   qiladi.   O‘quv   dasturi   milliy
10 standartlarga   muvofiq   tuziladi.   Kompetensiyaviy   yondashuv   asosida   o‘quv
natijalari  belgilanadi. O‘qitishda manipulyativ materiallar  va raqamli resurslardan
foydalanish  rag‘batlantiriladi.  Differensial  yondashuv  yordamida  har   bir  bolaning
malaka darajasi inobatga olinadi. Formativ baholash usullari doimiy fikr-mulohaza
va tahlil uchun qo‘llaniladi. Summativ baholash orqali yil yakuni natijalari tizimli
tarzda   aniqlandi.   Uyga   vazifa   ortiqcha   yuklamasdan   mustaqil   fikrlashni
mustahkamlashga xizmat qiladi. Ota-ona bilan hamkorlik o‘quv jarayonini qo‘llab-
quvvatlashni   ta’minlaydi.   Matematika   jurnal   va   portfellar   bolalarning   ijodiy
izlanishlarini aks ettiradi. Muammoli vaziyatlar va real hayot misollari asosida dars
materiallari boyitiladi. Raqamli texnologiyalar yordamida interaktiv mashg‘ulotlar
tashkil   etiladi.   Masofaviy   va   aralash   ta’lim   sharoitida   ham   samarali   metodik
usullar   qo‘llanadi.   O‘qituvchilar   malakasini   oshirish   uchun   doimiy   professional
treninglar   o‘tkaziladi.   Mashg‘ulotlarda   o‘yin   elementlari   va   jamoaviy   loyihalar
bilan   motivatsiya   kuchaytiriladi.   Natijalarni   tahlil   qilish   va   o‘quv   jarayonini
doimiy takomillashtirish asosiy vazifa sanaladi.
                      
11      1.2.   Yasashga doir masalalarning didaktik ahamiyati va ularni o’qitish 
                          Yasashga doir masalalar o‘quvchilarda mustaqil fikrlash va o‘z yechim
yo‘lini   izlash   ko‘nikmasini   rivojlantiradi.   Bu   masalalar   orqali   bolalar   mantiqiy
bog‘liqlikni   tahlil   qilish   va   bosqichma-bosqich   yechimga   erishish   malakasini
egallaydi.   Ijodiy   yondashuvni   rag‘batlantiradi   va   har   bir   o‘quvchiga   o‘ziga   xos
yechim   variantlarini   taklif   etish   imkonini   yaratadi.   O‘quv   jarayonida  ko‘rgazmali
materiallar   bilan   ishlashni   mustahkamlaydi   va   vizual   tafakkurini   boyitadi.
Differensial   yondashuv   asosida   har   bir   bolaning   imkoniyatidan   kelib   chiqib
murakkablik   darajasini   sozlashga   xizmat   qiladi.   Formativ   baholash   usullari   bilan
birgalikda   o‘quvchilarning   fikrlash   jarayonini   va   yechim   yo‘llarini   tahlil   qilish
imkonini beradi. Guruh va juftlikda ishlash metodlari orqali ijtimoiy ko‘nikmalarni
ham   rivojlantiradi.   Matematik   tilni   o‘rganish   va   fikrini   og‘zaki   hamda   yozma
bayon   etish   mahoratini   oshiradi.   Muammoli   vaziyatlar   yaratish   metodikasi   orqali
real hayot misollari bilan bog‘lash ko‘nikmasini mustahkamlaydi. Konstruktorli va
loyihaviy   yondashuvlar   yordamida   yanada   chuqur   va   amaliy   mashg‘ulotlarni
tashkil   etadi.   Topshiriqlarni   oddiydan   murakkabga   bosqichma-bosqich   o‘tkazish
metodikasi   o‘quvchilarni   asta-sekin   yetaklaydi.   Yo‘l-yo‘riqli   topshiriqlar   bilan
birgalikda   ochiq   tuzilishdagi   masalalar   o‘quvchining   mustaqil   tadqiqotiga   turtki
bo‘ladi.   O‘qituvchi   vositachilik   qiluvchi   rolida   bo‘lib,   yo‘nalish   ko‘rsatib,
o‘quvchingagina   yechimni   izlash   imkonini   beradi.   Yasashga   doir   masalalarning
baholash   mezonlari   jarayon   va   yechim   bosqichlarini   birdek   o‘rganishni   nazarda
tutadi.   Teskari   aloqa   va   refleksiya   usullari   orqali   o‘quvchi   o‘z   xatolarini   tahlil
qiladi va takomillashadi. Integratsiyalashgan  darslar shaklida berilganda fanlararo
bog‘liqlik ko‘nikmalarini mustahkamlaydi.
                              Yasashga doir masalalarning didaktik ahamiyati quyidagilardan iborat.
Ular   o‘quvchilarda   muammoni   aniqlash   va   unga   yechim   izlash   jarayonida   faol
tafakkur   yuritish,   sabab-oqibat   munosabatlarini   tushunish,   qaror   qabul   qilish   va
natijani   baholash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Bunday   masalalar   orqali   o‘quvchi
o‘z   bilimlarini   amaliy   faoliyatga   tatbiq   etishni   o‘rganadi,   bu   esa   nazariy   bilimni
12 mustahkamlaydi va mustaqil o‘qish salohiyatini oshiradi. Yasashga doir masalalar
ijodiy   salohiyatni   rag‘batlantiradi,   chunki   ular   bir   nechta   yechim   yo‘llarini   taklif
etadi va har bir o‘quvchi o‘ziga mos strategiya tanlashi mumkin. Shu bilan birga,
masalalarni   tahlil   qilish   va   yechim   jarayonini   og‘zaki   hamda   yozma   ifodalash
o‘quvchilarning matematik tilini,mantiqiy bayon etish mahoratini mustahkamlaydi.
Didaktik   jihatdan   bunday   masalalar   o‘quv   dasturidagi   asosiy   kompetensiyalar   –
mantiqiy, ijodiy, tahliliy fikrlash va amaliy faoliyat ko‘nikmalarini birlashtiruvchi
vosita hisoblanadi. Masalalar o‘quv jarayonini problemaga yo‘naltirilgan akademik
faoliyatga   aylantiradi,   bu   esa   Vygotskiy   nazariyasidagi   “yaqin   rivojlanish
zonasi”ni   inobatga   olgan   holda   o‘quvchi   salohiyatini   kengaytiradi.   Shu   tariqa
o‘qituvchi   yo‘llanma  ko‘rsatuvchi  emas,   balki  yordamchi  va  yo‘l-yo‘riq  beruvchi
sifatida   faol   rol   o‘ynaydi.   O‘qitish   metodikasida   quyidagi   tamoyillarga   e’tibor
qaratiladi.   Birinchidan,   masalalar   ochiq   tuzilishga   ega   bo‘lib,   o‘quvchiga   erkin
tanlov   va   turli   yo‘llar   sinash   imkonini   berishi   kerak.   Ikkinchidan,   topshiriqlarni
oddiydan murakkabga bosqichma-bosqich o‘tkazish orqali kognitiv yukni  nazorat
qilish   va   o‘quvchining   muvaffaqiyatli   yechimga   erishishini   ta’minlash   mumkin.
Uchinchi,   vizual   va   manipulyativ   materiallardan   keng   foydalanish   –   plastilin,
gugurt   tayoqchalari,   geoplani   kabi   vositalar   o‘quvchilarning   tasavvurini
kuchaytiradi.   Metodik   jarayon   quyidagi   bosqichlardan   tashkil   topadi.   Dastlab
o‘quvchilarni mavzu bilan tanishtirish va ularning ilgari o‘rgangan bilimlarini esga
tushirish   uchun   motivatsion   savollar   yoki   oddiy   misollar   bilan   kirish   qismi
o‘tkaziladi. Keyin o‘qituvchi masalaning shartini ochiq muammo shaklida taqdim
etadi,   o‘quvchilar   guruhi   yoki   juftlikda   muhokama   qilib,   ehtimoliy   yechim
yo‘llarini   ilgari   suradi.   Shu   paytda   o‘qituvchi   faqat   yo‘nalish   ko‘rsatib,   yanglish
yo‘lga boshlanmasligi uchun lozim bo‘lsa savollar bilan rag‘batlantiradi. Uchinchi
bosqich   –   mustaqil   ishlash,   bu   yerda   har   bir   o‘quvchi   tanlagan   strategiyasini
realizatsiya.   Keyingi   bosqich   –   yechimlarni   taqqoslash   va   umumlashtirish,
o‘quvchilar o‘z yechimlarini sinfdoshlariga taqdim etadi, muhokama qiladi va eng
samarali yondashuvlarni aniqlaydi. Yakuniy bosqich – refleksiya, bunda o‘quvchi
13 o‘z   xatolarini   tahlil   qiladi,   erishgan   natijasini   baholaydi   va   kelgusi   ishlash   uchun
tavsiyalar oladi. O‘qitishda guruh va juftlikda ishlash metodlarini qo‘llash muhim.
Bu   muloqot   orqali   o‘quvchilar   bir-biriga   savol   berish,   fikrini   asoslashi   va
hamkorlikda   yechim   topishni   o‘rganadi.   Shu   bilan   birga,   individual   topshiriqlar
ham   berilib,   bu   davomida   o‘qituvchi   differensial   yondashuv   asosida   har   bir
o‘quvchiga   mos   murakkablik   darajasini   belgilaydi.   Bunday   kombinatsiyalangan
yondashuv   o‘quvchilarni   faollashtiradi   va   har   birining   o‘z   salohiyatini   ochishga
yordam   beradi.   Qisqasi,   yasashga   doir   masalalarning   didaktik   ahamiyati   ularning
mantiqiy,   ijodiy   va   amaliy   kompetensiyalarni   shakllantirishida,   metodikasi   esa
ochiq   tuzilish,   bosqichma-bosqich   murakkablashtirish,   vizual-manipulyativ
vositalardan   foydalanish,   hamkorlik   va   reflektiv   faoliyat   usullarini
uyg‘unlashtirishdan   iborat.   Yasashga   doir   masalalar   o‘quvchilarda   matematik
bilimlarni   amaliy   faoliyat   orqali   o‘zlashtirish   ko‘nikmasini   shakllantiradi.   Bu
turdagi   masalalar   orqali   o‘quvchilar   real   shakllarni   ko‘rish   va   ularni   yaratish
asosida   fazoviy   tafakkurni   rivojlantiradi.   O‘quvchilar   geometrik   shakllarni
birlashtirish, ajratish va qayta tuzish jarayonida mantiqiy bog‘lanishlarni anglaydi.
Har   bir   yasashga   doir   topshiriq   o‘quvchilarning   mustaqil   qaror   qabul   qilish
qobiliyatini oshiradi. Bunday masalalar orqali bolalar muammoni ko‘rish, uni tahlil
qilish   va   yechim   yo‘lini   izlashda   faol   ishtirok   etadi.   Darslarda   qo‘llaniladigan
manipulyativ   materiallar   –   gugurt   tayoqchalari,   qog‘ozlar,   karton,   plastilin   kabi
vositalar orqali bolalar vizual va kinestetik o‘rganishga faol jalb qilinadi.
                 Yasashga doir masalalar bolaning o‘ylash sur’atini hisobga olgan holda
individual   tarzda   bajariladi.Bu   masalalar   o‘quvchilarni   aniq   maqsadga
yo‘naltirilgan   faoliyatga   tayyorlaydi.   Ular   orqali   bolalar   o‘z   fikrlarini   og‘zaki   va
yozma shaklda bayon qilishga o‘rganadi. Metodik yondashuvda muammoli vaziyat
yaratish asosiy o‘rinni egallaydi. Masalaning ochiq tuzilishi har bir o‘quvchiga o‘z
yondashuvini   sinab   ko‘rishga   imkon   yaratadi.   Dars   davomida   o‘qituvchi
yo‘naltiruvchi   savollar   orqali   bolani   izlanishga   undaydi.   Topshiriqlar   soddadan
murakkabga   tomon   bosqichma-bosqich   o‘rgatiladi.   Vizual   yondashuv   orqali
14 shakllar,   nisbatlar   va   simmetriya   haqida   chuqurroq   tushunchalar   hosil   qilinadi.
O‘quvchilar   guruh   bo‘lib   ishlash   orqali   fikr   almashadi   va   ijtimoiy   faoliyat
ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Baholash jarayonida jarayonni kuzatish, fikr yuritish
va natijani taqdim etish asosida umumiy baho beriladi. Refleksiya orqali o‘quvchi
o‘z faoliyatini tahlil qiladi va o‘zini baholashga o‘rganadi. Yasashga doir masalalar
bolaning   ijodiy   salohiyatini   ochish   va   mustaqil   fikrlashini   kuchaytirishga   xizmat
qiladi. Bu masalalar darsni jonli va interaktiv tashkil etish imkonini beradi. Bunday
topshiriqlar   bolalarda   aniqlik,   sinchkovlik,   estetik   did   kabi   sifatlarni   tarbiyalaydi.
Yasashga doir masalalar boshlang‘ich sinf o‘quvchisining fikrlash darajasi va yosh
xususiyatlariga   mos   bo‘lishi   kerak.   Bu   masalalar   orqali   o‘quvchilarni   atrof-
muhitdagi   shakl   va   buyumlarni   kuzatishga   va   ularni   modellashtirishga   o‘rgatish
mumkin.   Yasash   faoliyati   orqali   bolalarda   konstruktiv   fikrlash   rivojlanadi   bu   esa
keyinchalik texnik va amaliy faoliyatga asos bo‘lib xizmat qiladi. O‘quvchi shakl
yasash   jarayonida   ketma-ketlikka   rioya   qilishni   va   o‘lchamlarni   aniqlik   bilan
saqlashni   o‘rganadi.   Har   bir   shaklni   yaratish   uchun   zarur   elementlar   soni   va
ularning   joylashuvi   haqida   o‘ylash   o‘quvchida   rejalashtirish   ko‘nikmasini   hosil
qiladi.   Bunday   topshiriqlar   o‘quvchilarda   sabr-toqat   puxtalik   va   mustahkamlikka
intilish   hissini   shakllantiradi.   Masalaning   yechimini   bir   necha   bosqichda   bajarish
esa   bolalarda   rejali   ish   yuritish   odatini   rivojlantiradi.   Yasashga   doir   masalalar
o‘quvchilarning   matematik   tushunchalarini   –   masalan   uzunlik   kenglik   balandlik
nisbiy   o‘lcham   va   burchak   kabi   tushunchalarni   konkret   holatda   o‘zlashtirishiga
yordam   beradi.   Ushbu   masalalar   yordamida   o‘quvchilarda   sabab-oqibat
bog‘liqliklarini   anglash   va   taxmin   qilish   ko‘nikmasi   hosil   bo‘ladi.   O‘quvchilar
biror   shaklni   yasab   bo‘lgach   unga   turli   nomlar   berish   orqali   lug‘at   boyligini
oshiradi.   Yasash   jarayonida   o‘qituvchi   bolalarni   erkin   izlanishga   undaydi   bu   esa
ularning o‘z fikrini  mustaqil  ifoda etishiga  zamin yaratadi. O‘qituvchi  tomonidan
beriladigan   ochiq   savollar   o‘quvchilarda   muammoni   turli   yo‘llar   bilan   hal   qilish
imkoniyatini kengaytiradi. Shakllarni birlashtirish ajratish aylantirish va qiyoslash
orqali   bolalar   mantiqiy   amallarni   amalda   bajarishni   o‘rganadi.   Bunday   darslar
15 ko‘pincha kichik guruhlarda tashkil etiladi bu esa hamkorlikda ishlash va jamoaviy
fikrlashni rivojlantiradi. Har bir guruh o‘z shaklini yaratgach uni sinf oldida taqdim
etadi   bu   esa   nutq   faolligini   va   o‘z   fikrini   bayon   qilish   qobiliyatini   oshiradi.Dars
yakunida o‘quvchilar o‘z ishlari ustida fikr yuritib qayta baholaydi bu esa ularning
reflektiv tafakkurini rivojlantiradi. Yasashga doir masalalarni fanlararo integratsiya
asosida   tashkil   etish   mumkin   masalan   matematika   va   mehnat   darslarini
birlashtirish orqali. Masalalarning didaktik vazifalaridan biri o‘quvchilarni qurilish
geometriya   dizayn   va   texnologiyaga   qiziqtirishdir.   Yasashga   doir   topshiriqlar
differensial   yondashuv   asosida   har   bir   o‘quvchining   qobiliyatiga   qarab   berilishi
kerak.   Bu   turdagi   masalalar   ko‘proq   o‘quvchi   faolligi   ijodiy   fikrlash   va   amaliy
faoliyatga   tayyorlashga   xizmat   qiladi.   Yasashga   doir   masalalar   o‘quvchilarning
mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantiradi   bu   ularni   murakkabroq   matematik
tushunchalarni   o‘zlashtirishga   tayyorlaydi.   Masalalar   o‘quvchilarga   o‘z   fikrini
izchil va aniq ifoda etish ko‘nikmasini  beradi bu esa kelajakda yozma va og‘zaki
nutqni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Yasash   jarayoni   orqali   bolalar   fazoviy
fikrlashni   o‘zlashtiradi   ular   shakllar   orasidagi   munosabatlarni   anglaydi   va
obyektlarni  uch o‘lchamda tasavvur  qiladi. Bunday masalalar  o‘quvchilarda sabr-
toqat va diqqatni jamlash qobiliyatini oshiradi chunki yasashda aniqlik va ketma-
ketlik   talab   qilinadi.   Masalalarni   hal   qilish   jarayonida   bolalar   mustaqil   qarorlar
qabul   qilishni   o‘rganadi   bu   esa   ularning   mustaqil   fikrlash   salohiyatini   oshiradi.
O‘qituvchi   muammoni   yechishda   yo‘l-yo‘riq   ko‘rsatib   yordam   beradi   ammo
yakuniy   yechimni   o‘quvchi   o‘z   izlanishlari   asosida   topadi.   Yasashga   doir
masalalar   o‘quvchilarni   jamoaviy   ishga   jalb   qiladi   bu   esa   ularning   hamkorlik   va
muloqot   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Masalalarni   yechishda   turli   materiallar   va
vositalardan   foydalanish   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshiradi   va   o‘rganish
jarayonini   interaktiv   qiladi.   Darslarda   qo‘llaniladigan   manipulyativ   materiallar
bolalar   uchun   yanada   tushunarli   va   yaqin   bo‘lib   ular   o‘rganayotgan   mavzuga
qiziqishni   oshiradi.   Yasashga   doir   masalalar   yordamida   o‘quvchilar   matematik
terminologiyani   mustahkam   o‘zlashtiradi   va   uni   amalda   qo‘llashni   o‘rganadi.
16 Masalalar   yordamida   bolalar   geometrik   shakllarning   xossalari   va   ularning   o‘zaro
bog‘liqligini   chuqurroq   anglaydi.   O‘quvchilar   shakllarni   yaratishda   o‘lchovlar   va
nisbatlarga  e’tibor  beradi   bu esa  ularda  aniq va  mantiqiy fikrlashni  rivojlantiradi.
Yasashga   doir   topshiriqlar   o‘quvchilarning  ijodkorligini  rivojlantiradi   chunki  ular
turli   yechimlar   va   variantlarni   sinab   ko‘rish   imkoniga   ega   bo‘ladi.   O‘qituvchilar
masalalarni individual yondashuv asosida tashkil etib o‘quvchilarning qobiliyat va
ehtiyojlarini   inobatga   oladi.   Yasash   jarayonida   bolalar   o‘z   ishlarini   taqdim   etib
baho olishadi  bu esa  ularning o‘zini  baholash  ko‘nikmalarini  oshiradi. Refleksiya
o‘quvchilarning   xatolaridan   o‘rganish   va   o‘z   ustida   ishlashga   yordam   beradi.
Yasashga   doir   masalalar   o‘quvchilarni   fanlararo   bog‘liqlikni   anglashga   undaydi,
masalan   matematika   va   san’at   yoki   texnologiya   fanlari   mavjud.   Darslarda
masalalarni   hal   qilish   jarayoni   o‘quvchilarga   mustaqil   va   ijodiy   fikrlash
ko‘nikmalarini   beradi.   Ushbu   masalalar   o‘quvchilarning   ta’lim   jarayonida   faol
ishtirokini   ta’minlaydi   va   ularni   qiziqtiradi.   Yasashga   doir   topshiriqlar   orqali
o‘quvchilar   o‘zaro   hamkorlik   va   do‘stona   munosabatlarni   mustahkamlaydi.
Bunday   masalalar   o‘quvchilarda   matematikani   amaliy   fan   sifatida   qabul   qilish
hissini shakllantiradi. Ularning yechimi uchun zarur bo‘lgan ko‘nikmalar kelajakda
fan   va   texnologiya   sohalarida   o‘qishda   foydali   bo‘ladi.   Yasashga   doir   masalalar
ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarni   rag‘batlantiradi   va   ularning   o‘z-o‘zini
rivojlantirishga bo‘lgan intilishlarini kuchaytiradi. Bu masalalar bolalarga mustaqil
faoliyat yuritish va o‘z natijalarini baholash imkonini beradi.O‘qituvchilar bunday
masalalar   yordamida   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   inobatga   olib
ta’limni   moslashtiradi.   Yasashga   doir   masalalar   boshlang‘ich   sinf   matematika
dasturida   ajralmas   qism   sifatida   qabul   qilinadi   chunki   ular   asosiy   ko‘nikmalarni
shakllantiradi.   Ular   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   matematik   bilimlarni   o‘zlashtiradi
balki mustaqil fikrlash, ijodiy yondashuv va amaliy ko‘nikmalarni ham egallaydi.
Shu   tariqa   yasashga   doir   masalalar   ta’lim   jarayonining   samarali   va   qiziqarli
bo‘lishiga   xizmat   qiladi.   Yasashga   doir   masalalar   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarining   matematik   fikrlashini   rivojlantirishda   asosiy   vositadir.   Bu
17 masalalar   bolalarga   amaliy   faoliyat   orqali   matematik   tushunchalarni
mustahkamlash   imkonini   beradi.   Ular   o‘quvchilarni   muammoli   vaziyatlarda
mustaqil   fikrlashga   va   ijodiy   yechimlar   topishga   o‘rgatadi.   Yasash   jarayonida
o‘quvchilar   shakllar   orasidagi   o‘lcham,   nisbat   va   joylashuv   munosabatlarini
chuqurroq   tushunadi.Bunday   masalalar   o‘quvchilarda   diqqat   va   xotira   faoliyatini
oshiradi   chunki   yasashda   qat’iyat   va   izchillik   talab   qilinadi.   O‘quvchilar   turli
materiallardan foydalanib konstruktiv faoliyat  bilan  shug‘ullanganda qo‘l  va ko‘z
muvozanatini   rivojlantiradi.   Yasashga   doir   topshiriqlar   ko‘pincha   o‘yinga
asoslangan   bo‘lib   bu   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi.   Bu
masalalar   bolalarning   muloqot   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi   chunki   ular   guruhda
hamkorlikda   ishlashadi.   O‘qituvchi   masalalarni   berishda   har   bir   o‘quvchining
individual   imkoniyatlarini   hisobga   olishi   lozim.   Yasashga   doir   masalalar
o‘quvchilarning   rejalashtirish   va   tartib   bilan   ishlash   ko‘nikmalarini
mustahkamlaydi.   Bu   masalalar   yordamida   o‘quvchilar   matematik   terminlarni
amaliy   vaziyatda   qo‘llashni   o‘rganadi.   Masalalarni   yechishda   o‘quvchilar   o‘zaro
fikr   almashadi   va   turli   yechim   variantlarini   muhokama   qiladi.   Yasash   jarayonida
o‘quvchilar   o‘z   ishlarini   sinf   oldida  taqdim   etib  nutq   madaniyatini   oshiradi.   Dars
davomida   o‘qituvchi   faol   tinglash   va   o‘quvchilarning   fikrlarini   tinglash
ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Yasashga doir masalalar o‘quvchilarda muammolarni
bosqichma-bosqich   yechish   qobiliyatini   oshiradi.   Bu   masalalar   bolalarda
matematikani   amaliy   fan   sifatida   tushunish   hissini   mustahkamlaydi.   Yasash
topshiriqlari   orqali   o‘quvchilar   ijodiy   yondashuvni   o‘rganadi   va   yangi   g‘oyalarni
sinab   ko‘radi.   O‘quvchilarga   beriladigan   topshiriqlar   aniq   va   tushunarli   bo‘lishi
kerak.
                                Yasashga   doir   masalalar   o‘quvchilarning   o‘z-o‘zini   baholash   va
refleksiya qilish ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Bu masalalar yordamida o‘quvchilar
fanlararo   integratsiya   imkoniyatlarini   anglaydi.   Darslarda   qo‘llanadigan
manipulyativ materiallar o‘quvchilarning diqqatini jamlash va qiziqishini oshiradi.
Yasashga doir masalalar matematikani hayot bilan bog‘lashga yordam beradi. Ular
18 o‘quvchilarga   nazariy   bilimlarni   amaliy   ko‘nikmaga   aylantirish   imkonini   beradi.
Yasash   faoliyati   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini   rag‘batlantiradi   va   ularni
intellektual jihatdan rivojlantiradi. Masalalarni  yechishda o‘quvchilar o‘z ishlarini
boshqalar   bilan   solishtiradi   va   yaxshilash   yo‘llarini   topadi.   Yasashga   doir
masalalar   bolalarning   tafakkur   doirasini   kengaytiradi   va   ularni   yangi   bilimlarni
o‘zlashtirishga   tayyorlaydi.   Bu   masalalar   o‘quvchilarni   matematikani   qiziqarli   va
tushunarli qilishga yordam beradi.Yasash topshiriqlari o‘quvchilarning o‘rganishga
bo‘lgan   motivatsiyasini   oshiradi   va   ularni   faoliyatga   jalb   qiladi.   O‘qituvchilar
bunday   masalalarni   samarali   o‘qitish   uchun   metodik   qo‘llanmalar   va   didaktik
materiallardan   foydalanadi.   Yasashga   doir   masalalar   o‘quvchilarning   muloqot
madaniyatini   va   jamoaviy   ish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Bu   masalalar   ta’lim
jarayonini interaktiv va qiziqarli qiladi. Yasashga doir masalalar boshlang‘ich sinf
o‘quvchilarining   matematik   fikrlashini   yanada   rivojlantiradi.   Bu   masalalar
bolalarda   geometrik   tushunchalarni   chuqurroq   anglash   va   amalda   qo‘llash
ko‘nikmasini   shakllantiradi.   O‘quvchilar   shakllarni   yasash   jarayonida   aniq
o‘lchovlar   va   nisbatlarga   e’tibor   beradi   bu   mantiqiy   tafakkurni   oshiradi.   Yasash
orqali   bolalar   fazoviy   tasavvurni   rivojlantiradi   ular   shakllar   o‘rtasidagi   joylashuv
munosabatlarini   anglaydi.   Masalalar   bolalarda   diqqatni   jamlash   va   davomiy
mehnat qilish qobiliyatini mustahkamlaydi. Ular orqali o‘quvchilar mustaqil qaror
qabul   qilish   va   muammoli   vaziyatlarni   hal   etish   ko‘nikmalarini   o‘zlashtiradi.
Yasashga   doir   masalalar   o‘quvchilarni   ijodiy   faoliyatga   jalb   qiladi   ular   turli
yechimlar   izlashga   undaydi.     O‘quvchilar   guruhlarda   ishlaganda   hamkorlik
ko‘nikmalari   rivojlanadi   bu   jamoaviy   ishni   o‘rganishga   yordam   beradi.
Masalalarni yechishda o‘qituvchi o‘quvchilarni yo‘naltirib ular fikrini ochiq ifoda
etishiga   yordam   beradi.   Yasash   jarayonida   o‘quvchilar   o‘z   ishlarini   taqdim   etish
orqali nutq madaniyatini oshiradi. Darsda qo‘llaniladigan manipulyativ materiallar
bolalarning   qiziqishini   oshiradi   va   o‘rganishni   yanada   samarali   qiladi.   Yasashga
doir   masalalar   o‘quvchilarda   sabab-oqibat   munosabatlarini   anglash   ko‘nikmasini
shakllantiradi.   Bu   masalalar   yordamida   o‘quvchilar   matematik   terminlarni
19 amaliyotda   qo‘llashni   o‘rganadi.     Masalalar   murakkablik   darajasiga   ko‘ra
bosqichma-bosqich   beriladi   bu   o‘quvchilarni   qiyinchiliklarga   tayyorlaydi.
O‘quvchilar o‘z ishlarini boshqalar bilan solishtirib yaxshilash imkoniyatini topadi.
Yasashga doir masalalar o‘quvchilarning tafakkur doirasini kengaytiradi va ularni
yangi   bilimlarni   o‘zlashtirishga   tayyorlaydi.   Bu   masalalar   o‘quvchilarni
matematikani   qiziqarli   va   tushunarli   qilishga   undaydi.   Yasash   topshiriqlari
o‘quvchilarning   o‘rganishga   bo‘lgan   motivatsiyasini   oshiradi   va   faol   ishtirokini
ta’minlaydi.   O‘qituvchilar   bunday   masalalarni   samarali   o‘qitish   uchun   didaktik
qo‘llanmalar   va   o‘yin   usullaridan   foydalanadi.   Yasashga   doir   masalalar
o‘quvchilarning   jamoaviy   ish   ko‘nikmalarini   va   muloqot   madaniyatini
rivojlantiradi.   Bu   masalalar   ta’lim   jarayonini   interaktiv   va   qiziqarli   qiladi.
Yasashga doir masalalar yordamida o‘quvchilar nafaqat matematik bilimlarni balki
mustaqil   fikrlash   va   ijodkorlikni   ham   rivojlantiradi.   Bunday   masalalar
o‘quvchilarning   o‘z-o‘zini   baholash   va   refleksiya   qilish   ko‘nikmalarini
mustahkamlaydi.   Masalalar   fanlararo   integratsiya   imkonini   beradi   masalan
matematika,   texnologiya   va   san’at   darslarini   bog‘lash   mumkin.   Yasashga   doir
masalalar   o‘quvchilarning   diqqatini   jamlash   va   faoliyatga   bo‘lgan   qiziqishini
oshiradi.   Ular   matematikani   hayot   bilan   bog‘lashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Yasash
jarayonida   o‘quvchilar   turli   fikrlarni   sinab   ko‘radi   va   yangi   yechimlar   topadi.
Masalalar   o‘quvchilarning   rejalashtirish   va   mantiqiy   fikrlash   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.   O‘quvchilar   o‘z   ishlarini   sinf   oldida   taqdim   etish   orqali   nutq
madaniyatini   oshiradi.   Yasashga   doir   masalalar   o‘quvchilarning   muloqot   va
hamkorlik ko‘nikmalarini rivojlantiradi.. Bu masalalar ta’limni yanada samarali va
qiziqarli qiladi.
 
20   II.BOB.   2-SINFDA   YASASHGA   DOIR   MASALALARNI
O’RGATISHNING METODIK ASOSLARI
                 2.1.   2-sinf matematika darslaridagi yasashga doir masalalar tahlili
                      2-sinfda   yasashga   doir   masalalarni   o‘rgatishda   avvalo   masala   shartini
yaxshi tushunishni o‘rgatish kerak. O‘quvchilar masalada nima berilganini va nima
so‘ralayotganini   aniq   bilishlari   zarur.   Masalani   rasm   yoki   diagramma   yordamida
tushuntirish   osonroq   bo‘ladi,   shuning   uchun   vizual   vositalardan   foydalanish
foydali.   Masalalarni   yechishda   qo‘shish,   ayirish   kabi   oddiy   amallarni   to‘g‘ri
qo‘llash   muhim.   Murakkab   bo‘lgan   masalalarni   kichik   qismalarga   bo‘lib,
bosqichma-bosqich yechishni o‘rgatish kerak. O‘quvchilar bilan birga masalalarni
muhokama   qilib,   ularning   fikrlarini   tinglash   yaxshi   natija   beradi.   Mustaqil   va
guruh   bo‘lib   ishlash   mashqlari   o‘quvchilarning   qobiliyatini   oshiradi.   O‘rgangan
bilimlarni   mustahkamlash   uchun   takrorlash   va   nazorat   ishlari   muntazam
o‘tkazilishi   lozim.   Masalalarni   hayotiy   misollar   bilan   bog‘lab,   o‘quvchilar   uchun
qiziqarli qilish o‘rganishni yengillashtiradi. Har doim o‘quvchilar darajasiga mos,
soddadan  murakkabga  qarab  masalalar  berish  zarur.  Shuningdek,  o‘quvchilarning
kichik   yutuqlari   e’tiborga   olinib,   rag‘batlantirilishi   kerak.   Shu   tarzda,   2-sinf
o‘quvchilari yasashga doir masalalarni yaxshi o‘rganadi va mustaqil yecha oladi.   2-
sinfda   yasashga   doir   masalalarni   o‘rgatishda   eng   muhimi   o‘quvchilarga   masala
shartini   to‘liq   tushunishni   o‘rgatishdir.   Masalada   berilgan   ma’lumotlar   va
so‘ralayotgan   narsalar   aniq   bo‘lishi   kerak.   Shuning   uchun   o‘qituvchi   masalani
oddiy, tushunarli tilda tushuntirishi lozim. Masalani o‘quvchilar hayotidan olingan
misollar bilan bog‘lash ularni qiziqtiradi va mavzuni yaxshiroq anglashga yordam
beradi.   Masalani   yechish   uchun   asosiy   arifmetik   amallarni,   xususan,   qo‘shish   va
ayirishni   yaxshi   bilish   kerak.   O‘quvchilar   avval   oddiy   amallarni
mustahkamlashlari   zarur.   Masalalarni   yechishda   qaysi   amalni   qachon   qo‘llashni
o‘rgatish muhim. Masalan, agar masalada sonlar yig‘ilishi haqida so‘z borayotgan
bo‘lsa,   qo‘shish   amalidan   foydalanish   kerakligini   tushuntirish   kerak.   Yana   bir
21 muhim   jihat   —   masalani   bosqichlarga   ajratish.   Katta   yoki   murakkab   ko‘ringan
masalani   kichik   qismlarga   bo‘lib,   har   bir   bosqichni   alohida   yechishni   o‘rgatish
orqali   o‘quvchilar   yechimni   osonroq   topadilar.   Bunda   o‘qituvchi   bosqichma-
bosqich   masala   yechimini   ko‘rsatib   borishi,   o‘quvchilar   bilan   birga   har   bir
qadamni tahlil qilishi lozim.
                              Masalani   rasm,   sxema   yoki   diagramma   orqali   ifodalash   ham   juda
samarali.   Bu   o‘quvchilarga   masalani   yaxshiroq   tushunishga   yordam   beradi,
ayniqsa   so‘zli   masalalarda.   Masalan,   meva   yoki   o‘yinchoqlar   tasvirlangan   rasm
yordamida masalaning sharti aniq ko‘rsatiladi. Shuningdek, o‘quvchilarni mustaqil
ishlashga va guruhda ishlashga o‘rgatish kerak. Mustaqil ish o‘quvchining bilimini
mustahkamlaydi,   guruhda   ishlash   esa   bir-biridan   o‘rganish   imkonini   beradi.
Guruhda   masala   yechish   vaqtida   o‘quvchilar   fikr   almashadi,   muammolarni   birga
hal   qiladi.   O‘rgangan   bilimlarni   mustahkamlash   uchun   takrorlash   mashqlari
muntazam   o‘tkazilishi   kerak.   Shuningdek,   o‘quvchilarning   bilim   darajasini
aniqlash   uchun   testlar   va   kichik  nazorat   ishlarini   qo‘llash   muhim.  O‘qituvchi   har
bir   o‘quvchining   yutuqlarini   e’tiborga   olib,   ularni   rag‘batlantirishi   lozim.   Bu
o‘quvchilarda   o‘rganishga   qiziqish   uyg‘otadi.   Masalalarni   har   doim
o‘quvchilarning darajasiga moslab berish, asta-sekin murakkablashuvchi masalalar
bilan   ishlash   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatli   o‘rganishiga   yordam   beradi.   Shu
bilan   birga,   o‘quvchilarni   tanqidiy   fikrlashga,   mulohaza   yuritishga   va   mantiqiy
fikrlashga   o‘rgatish   ham   muhim.   Masalan,   o‘quvchilardan   masalani   boshqa   usul
bilan yechishni so‘rash yoki masalani boshqa holatlarga qo‘llashni talab qilish ular
fikrlash   qobiliyatini   rivojlantiradi.   Umuman   olganda,   2-sinfda   yasashga   doir
masalalarni o‘rgatishda o‘quvchilarning tushunish darajasini hisobga olgan holda,
amaliy,   qiziqarli   va   bosqichma-bosqich   yondashuv   zarur.   Bu   yondashuv
o‘quvchilarga   matematikani   qiziqarli   va   oson   o‘rganishga   imkon   beradi.   2-sinfda
yasashga  doir   masalalarni  o‘rgatishda  avvalo  o‘quvchilarning  matematik  asoslari,
ya’ni sonlar, ularning o‘zaro munosabatlari va arifmetik amallarni yaxshi bilishlari
zarur. Masalalarni yechish uchun qo‘shish, ayirishni o‘rganish, bu amallarni tez va
22 to‘g‘ri   bajarishga   odatlanish   muhimdir.   O‘qituvchi   avvalo   ushbu   ko‘nikmalarni
mustahkamlashi lozim.
Yasashga   doir   masalalar   ko‘pincha   hayotiy   vaziyatlarga   asoslangan   bo‘ladi.
Masalan,   mevalar   soni,   o‘yinchoqlar   taqsimoti,   yoki   pul   bilan   bog‘liq   vaziyatlar.
Shuning uchun o‘quvchilarni masalalarning shartlarini hayotiy misollar yordamida
tushuntirish,   ularning   matematikani   atrofdagi   olam   bilan   bog‘lashlariga   yordam
beradi. Bu esa qiziqishni oshiradi va tushunishni osonlashtiradi.
                  Masalalarni bosqichma-bosqich yechish metodikasini joriy etish kerak.
Masala shartini tahlil qilish, asosiy ma’lumotlarni ajratib olish, keyin esa hisoblash
amallarini  qo‘llash   ketma-ketligi  o‘quvchilarni  mantiqiy  fikrlashga  o‘rgatadi.  Har
bir   qadamni   alohida   tushuntirish   va   sinfda   birgalikda   yechish   tavsiya   etiladi.
Vizual   yordamlardan   faol   foydalanish   lozim.   Rasm,   diagramma,   grafik   yoki
ko‘rgazmali   materiallar   masalani   yaxshiroq   tushunishga   yordam   beradi.   Bu
ayniqsa   yosh   o‘quvchilar   uchun   juda   muhim.   Masalalarni   taqdim   etishda   so‘zli
tushuntirish   bilan   birga,   vizual   materiallar   bo‘lishi   o‘quvchilarning   e’tiborini   jalb
qiladi va tushunishni yaxshilaydi.
                O‘quvchilarga   masalalarni   turli   usullar   bilan   yechishni   ko‘rsatish   foydali.
Masalan,   ba’zi   masalalarni   rasm   asosida,   boshqalarini   formulalar   yordamida
yechish   mumkinligini   namoyish   qilish   kerak.   Bu   ularning   matematik
qobiliyatlarini rivojlantiradi va turli yechim usullarini tushunishga yordam beradi.
Guruhda   ishlash   usuli   ham   samarali.   O‘quvchilar   kichik   guruhlarda   birgalikda
masalalarni   yechish   orqali   fikr   almashadi,   bir-biridan   o‘rganadi,   muloqot
ko‘nikmalarini   oshiradi.   Guruh   ishlarida   o‘qituvchi   faqat   yo‘nalish   beradi,   asosiy
ish   o‘quvchilarga   yuklanadi.   Muntazam   ravishda   takrorlash   va   mustahkamlash
mashqlari   tashkil   etilishi   kerak.   Bu   o‘quvchilarning   o‘zlashtirgan   bilimlarini
mustahkamlash,   yangi   ma’lumotlarni   yaxshiroq   qabul   qilishiga   yordam   beradi.
Test   va   nazorat   ishlari   yordamida   o‘quvchilarning   bilim   darajasi   aniqlanadi   va
kamchiliklar   aniqlanib,   to‘g‘rilanadi.   O‘quvchilarning   yutuqlarini   e’tirof   etish   va
rag‘batlantirish   muhim.   Har   bir   kichik   muvaffaqiyat   ularni   o‘rganishga   undaydi,
23 motivatsiyasini   oshiradi.   O‘qituvchi   har   doim   ijobiy   munosabatda   bo‘lishi,
o‘quvchilarni   qo‘llab-quvvatlashi   kerak.   Shuningdek,   o‘quvchilarni   mantiqiy
fikrlashga   o‘rgatish   uchun   muammoli   vaziyatlar   yaratish   ham   foydali.   Masalan,
masalani biroz o‘zgartirish yoki shartlarini qo‘shimcha savollar bilan kengaytirish
ularning   fikrlash   doirasini   kengaytiradi.   Umuman,   2-sinfda   yasashga   doir
masalalarni   o‘rgatishda   asosiy   tamoyil   —   o‘quvchilar   uchun   mavzuni   sodda,
tushunarli   va   qiziqarli   qilishdir.   Mavzu   asta-sekin   murakkablashtiriladi,   har   bir
bosqichda   o‘quvchilarni   qo‘llab-quvvatlash   ta’minlanadi.   2-sinf   matematika
darslaridagi   yasashga   doir   masalalar   o‘quvchilarning   arifmetik   amallarni   qo‘llash
va   mantiqiy   fikrlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Masalalar   hayotiy   vaziyatlarga
asoslangan   bo‘lib,   oson   va   tushunarli   qilib   beriladi.   Bu   masalalarda   asosan
qo‘shish   va   ayirish   amallari   ishlatiladi.   O‘quvchilar   masala   shartini   diqqat   bilan
o‘qib,   undagi   ma’lumotlarni   ajratib   oladi   va   nima   so‘ralayotganini   tushunadi.
Keyin   amallarni   ketma-ket   bajarib,   yechim   topadi.   Masalalarni   rasm   yoki
diagramma   yordamida   tushuntirish   o‘quvchilarga   mavzuni   yaxshiroq   anglashga
yordam beradi. Masalalar osondan murakkabga qarab bosqichma-bosqich beriladi.
Bu   o‘quvchilarning   fikrlash   qobiliyatini   bosqichma-bosqich   rivojlantiradi.
O‘qituvchi   sinfda   masalalarni   birga   muhokama   qilib,   o‘quvchilarni   faol   ishtirok
etishga   undaydi.   Shu   tariqa   o‘quvchilar   mustaqil   va   guruhda   ishlashni   o‘rganadi.
O‘rganilgan   bilimlarni   takrorlash   va   mustahkamlash   uchun   muntazam   mashqlar
beriladi.   O‘quvchilarni   rag‘batlantirish   va   muvaffaqiyatlarini   e’tirof   etish
o‘rganishni  yanada qiziqarli qiladi. Bu usullar orqali 2-sinf  o‘quvchilari  yasashga
doir masalalarni yaxshi o‘zlashtiradi va matematikani sevib o‘rganadi.
                
24     2.2.   Yasashga oid masalalarni o’rgatish metodikasi
                              Yasashga oid masalalarni boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga o‘rgatishda
asosiy   e’tibor   bolalarning   mantiqiy   tafakkurini   rivojlantirishga   qaratiladi.Bunda
o‘quvchilar   masalaning   shartini   tahlil   qiladi   undagi   berilganlarni   ajratadi   va   ular
asosida   yangi   obyekt   yoki   chizma   yaratishga   harakat   qiladi   bu   jarayonda
o‘quvchilarning nafaqat hisoblash balki tasavvur qilish ijodiy fikrlash va o‘z fikrini
asoslab berish ko‘nikmalari shakllanadi. Yasashga oid masalalar o‘quvchiga faqat
tayyor   raqamlar   asosida   ishlash  emas  balki   mavjud bo‘lgan  ma’lumotlarni  to‘g‘ri
tahlil   qilish   ularni   moslashtirish   va   yechim   topish   uchun   mantiqiy   bog‘lanishlar
o‘rnatish  imkonini  beradi  bu  esa  har   bir   o‘quvchida  ijodiy fikrlash  va  muammoli
vaziyatda   to‘g‘ri   qaror   qabul   qilish   ko‘nikmasini   mustahkamlaydi.   Bu   turdagi
masalalarni   o‘rganishda   birinchi   navbatda   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   masalaning
mazmunini   tushuntirib   beradi   chizma   yoki   predmet   asosida   masala   tuzish
usullarini ko‘rsatadi so‘ng o‘quvchilar mustaqil tarzda masalani chizishga qurishga
yoki yasashga kirishadilar bu yerda o‘quvchilarning faolligi ularning fantaziyasi va
tasavvuri   asosiy   omil   hisoblanadi.   Darsda   turli   xil   didaktik   materiallar   ya’ni
geometrik   shakllar   magnitli   taxtalar   qog‘oz   bo‘laklari   kubiklar   yoki   onlayn
ilovalardan   foydalanish   orqali   bolalarning   faol   ishtiroki   ta’minlanadi   shuningdek
har  bir  bosqichda  bolalarning fikrini   tinglash  ularga  savollar   berish  va o‘z fikrini
asoslab   aytishga   undash   juda   muhimdir   bu   jarayonda   o‘qituvchi   kuzatuvchi
yo‘naltiruvchi   va   rag‘batlantiruvchi   rolini   bajaradi.   Masalaning   mantiqiy   tuzilishi
quyidagi   tartibda   amalga   oshiriladi   birinchidan   masalaning   asosiy   shartlari
aniqlanadi   ikkinchidan   masala   modeli   quriladi   uchinchidan   bu   model   asosida
amaliy   harakat   bajariladi   to‘rtinchidan   o‘quvchi   bu   amaliyot   asosida   mustaqil
masala   tuzadi   va   uni   yechishga   harakat   qiladi   bunday   tartib   orqali   o‘quvchi
bilimlarni   nafaqat   yodlaydi   balki   o‘zi   bilganini   amalda   qo‘llashni   o‘rganadi.
Yasashga   oid   masalalarni   o‘rgatishda   quyidagi   metodlar   samarali   hisoblanadi
klaster   usuli   bunda   o‘quvchilar   masaladagi   asosiy   tushunchalarni   guruhlarga
ajratadi va ularni o‘zaro bog‘laydi ko‘rgazmali usul orqali o‘quvchining tasavvuri
25 mustahkamlanadi   muammoli   ta’lim   orqali   o‘quvchi   o‘zi   savol   beradi   va   yechim
izlaydi   o‘yin   metodlari   orqali   o‘rganish   jarayoni   o‘quvchi   uchun   maroqli   bo‘ladi
bu   esa   bilimni   tezroq   egallashiga   xizmat   qiladi.   Masalan   o‘quvchiga   berilgan
geometrik   shakllardan   uydan   rasm   chizish   topshiriladi   bolalar   bu   shakllarni
birlashtirib   oynalar   eshik   tom   qismini   joylashtirishadi   so‘ng   ular   bu   uyga   oid
masala   tuzib   beradilar   bu   usul   orqali   bolalar   nafaqat   rasm   chizish   balki   masala
tuzish   yechish   va   izohlash   jarayonida   faol   ishtirok   etadilar   bu   ularda   tizimli
fikrlash   va   og‘zaki   ifodalash   qobiliyatini   kuchaytiradi.   Bundan   tashqari
masalalarni guruhlarda bajarish orqali o‘quvchilar bir-biri bilan muloqotda bo‘lish
o‘rtoqlari   fikrini   eshitish   va   baholash   ko‘nikmalarini   egallaydilar   bu   esa   faqat
matematika   emas   balki   nutqiy   rivojlanish   va   ijtimoiy   kompetensiyalarning
shakllanishiga   ham   xizmat   qiladi.   Yasashga   oid   masalalar   o‘quvchilar   tomonidan
oson qabul qilinadi chunki ular amaliy faoliyatga yaqin o‘quvchilar masala yechish
jarayonini ijodiy tarzda bajaradilar masalan shakllardan daraxt rasm chizish chizma
asosida   topshiriq   tuzish   yoki   raqamli   chizmalarni   to‘ldirish   orqali   ular   mustaqil
fikrlash   va   tahlil   qilishni   o‘rganadilar.   Shu   bois   o‘qituvchi   har   bir   darsda
bolalarning   qiziqishini   inobatga   olgan   holda   topshiriqlarni   bosqichma   bosqich
murakkablashtirishi   kerak   darslar   davomida   texnologik   vositalardan   foydalanish
masalalarni   ko‘rgazmali   tarzda   ifodalash   topshiriqlarni   grafik   va   modellashtirish
ko‘rinishida   berish   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi   va   ularni
faollikka undaydi.  
                                      Biz   odatda   yasashga   doir   geometrik   masalalarni   yechishda   masala
yechilishini   osonlashtirish   va   to‘la   yechimni   yechishda   masala   yechilishini
osonlashtirish   va   to‘la   yechimni   ta’minlash   maqsadida   yuritiladigan   muhokama
aniq   bir   umumiy   sxemada   olib   boriladi.   Bu   sxema   quyidagi   to‘rtta   bosqichdan
iborat.
Analiz.   Analiz   konstruktiv   masalani   yechishning   dastlabki   tayyorlov   bosqichidir.
Bu   bosqichning   asosiy   vazifasi   masalani   yechilishi   oldindan   ma’lum   bo‘lgan
masalalarga   ajratish   va   ularning   yechilish   tartibini   aniqlashdan   iborat.   Bundan
26 tashqari,   masala   yechildi,  deb   faraz   qilinib,  izlangan   va   berilgan  figuralar   masala
talabiga   javob   beradigan   tarzda   taxminan   chizilib   qo‘yiladi.   So‘ngra   kerakli
geometrik   faktlardan   foydalanib,   so‘ralgan   va   berilgan   figura   orasidagi
bog‘lanishlar   aniqlanadi   va   figuraning   qaysi   elementini   qay   tartibda   yasash
mumkinligi   belgilanadi.   Shunday   qilib   izlangan   figuraning   yasash   rejasi   tuziladi.
So‘ngra   so‘ralgan   va   berilgan   elementlari   orasidagi   bog‘lanishni   osonlashtirish
uchun   odatda   yordamchi   figuradan   foydalaniladi.   Yordamchi   figura   shunday
bo‘lishi kerakki, uni berilganlarga asosan yasash va undan izlangan figuraga o‘tish
mumkin bo‘lsin.
Yasash.   Masalada  berilgan  figurani  yasash   uchun  kerak  bo‘lgan  asosiy  yasashlar
ketma-  ketligi  analiz  bosqichida  tuzilgan  reja asosida,  chizg‘ich va  sirkul   asosida
(yordamida) hosil qilinadi.  
Isbot.   Bu   bosqichda   yasalgan   figura   masalada   izlangan   figura   ekaligi   isbot
qilinadi,   ya’ni   shu   masalada   berilgan   barcha   shartlarga   javob   berishi   isbotlanadi.
Isbotlash   yasashda   bajarilgan   ishlarga   va   tegishli   geometriya   teoremalariga
asoslanadi.
Tekshirish.   Yasashga   doir   masalalarni   to‘la   yechish   uchun   quyidagi   savollarni
oydinlashtirish kerak:
1. Masalada  berilgan elementlarni ixtiyoriy tanlab olganda ham masala yechimga
ega   bo‘ladimi?   Berilgan   elementlar   ixtiyoriy   tanlab   olinganda   masala   yechimga
ega bo‘lsa, qanday hollarda yechimga ega bo`la o‘lmaydi?
2.   Berilgan   elementlar   imkoniyati   barchasi   tanlab   olinganda   nechta   yehimga   ega
bo‘ladi?
Tekislikdagi geometrik yasashlarni turli metodlari:
Yasashga   doir   masalalarni   yechishda   turli   metodlar   mavjud   bo‘lib,   quyidagi
bularning asosiylari bilan tanishib o‘tamiz.
1. To‘g‘rilash metodi.
2. Geometrik o‘rinlash metodi.
3. Geometrik almashtirishlar metodi.
27 4. Algebraik metod.
1. To‘grilash metodi. Siniq chiziq bo‘g‘inlarining yig‘indisidan yasalgan  kesmani
yasash siniq chiziqni to‘g‘rilash deyiladi.
1-masala.   Balandligi,   perimetri,   asosiga   yopishgan   bitta   burchagi   berilgan
uchburchak yasang.
Yechish.   Analiz.   Masala   yechildi   deb   faraz   qilib   izlangan   ABC   uchburchakni
taxminan chizib qo‘yamiz 
Masala shartiga ko‘ra:
1. AB+BC+CA=P
2.CH=h
c
3.BAC=a
AB to‘g‘ri  chiziq A nuqtadan chap tomoniga AD=AC   kesmani,B nuqtadan o‘ng
tomonga   BF=BC   kesmani   qo‘yamiz.   D,F,   nuqtalarni   C   nuqta   bilan   tutashtirsak,
teng yonli ikkita ADC va BCF  uchburchak hosil  bo‘ladi. Asosi  DF=P, balandligi
CH=h
c   va   CDA=a/2   burchagiga   ko‘ra   DCF   uchburchakni,   ya’ni   yordamchi
figurani   yasash   mumkin.   Bu   yordamchi   figuradan   izlangan   figuraga   o‘tish   uchun
CD va CF  kesmaning o‘rtasidan  mos  ravishda  ularga MN, M
1 N
1    perpendikulyar
to‘g‘ri   chiziqlar   o‘tkazib,   MN   DF=A,     M
1 N
1     DF=B     nuqtalarni   topish   mumkin.
Shunday qilib masalaning yechish yo‘li aniqlanadi.
1-chizma.   Balanligi   h
c ,   perimetri   P   va   asosiga   yopishgan   bitta   burchagi   berilgan
uchburchak chizmasi.
                                                 
28                                              XULOSA
                                Mazkur   kurs   ishida   2-sinf   o‘quvchilarini   yasashga   doir   masalalarni
yechishga   o‘rgatishning   nazariy   asoslari,   amaliy   metodik   yondashuvlari   hamda
samarali   usullari   tahlil   qilindi.   Tadqiqot   jarayonida   aniqlanishicha,   boshlang‘ich
sinf   o‘quvchilari   uchun   yasashga   oid   masalalar   orqali   matematik   tafakkurni
shakllantirish,   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish   va   amaliy   bilimlarni
chuqurlashtirish mumkin bo‘ladi. Ayniqsa, 2-sinf bosqichida bolalarning kognitiv
imkoniyatlari   va   ijodiy   fikrlash   ehtiyoji   yuqori   bo‘ladi,   shu   sababli   ularga
tushunarli,   qiziqarli   va   hayotiy   vaziyatlarga   asoslangan   masalalar   bilan   ishlash
tavsiya   etiladi.   Yasashga   doir   masalalarni   yechishda   quyidagi   metodik
yondashuvlar   samarali   deb   topildi:   vizual   vositalardan   foydalanish,   interfaol
metodlardan   foydalanish,   guruhli   ishlar   tashkil   etish,   o‘yin   texnologiyalarini
qo‘llash,   bosqichma-bosqich   izohli   mashqlar   orqali   mustahkamlash.   Ushbu
metodlar   o‘quvchilarda   qiziqish   uyg‘otadi,   darsni   jonlantiradi   hamda   o‘rganilgan
bilimlarning   mustahkam   o‘zlashtirilishiga   yordam   beradi.   Kurs   ishi   natijalariga
ko‘ra,   yasashga   oid   masalalar   orqali   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash,   kuzatish,
solishtirish,   taxmin   qilish   kabi   ko‘nikmalari   shakllanadi.   Shu   bilan   birga,   bu
jarayon   boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limining   mazmuni   va   maqsadlariga
hamohang   holda   olib   borilsa,   o‘quvchilarda   matematikaga   nisbatan   ijobiy
munosabat   shakllanadi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilan   ishlashda   ularning
yoshiga   xos   psixologik   va   pedagogik   xususiyatlarini   hisobga   olish   alohida
ahamiyatga   ega.   Ayniqsa,   2-sinf   bosqichida   bolalarda   kuzatish,   solishtirish,
o‘xshatish va taxmin qilish kabi tafakkur elementlari shakllana boshlaydi. Shu bois
yasashga   doir   masalalarni   yechishga   o‘rgatish   bu   ko‘nikmalarni   rivojlantirish
uchun qulay metodik vosita bo‘lib xizmat qiladi. Ushbu kurs ishida yasashga doir
masalalarning turlari, ularning tuzilmasi, didaktik imkoniyatlari va ularni o‘rgatish
jarayonida qo‘llaniladigan samarali  usullar tahlil qilindi. Amaliy kuzatuvlar shuni
ko‘rsatdiki, o‘quvchilarni masalalar yechishga o‘rgatishda an’anaviy yondashuvlar
bilan   bir   qatorda   interfaol   metodlardan   foydalanish   dars   sifatini   oshiradi.
29 Jumladan, rasmli masalalar, predmetlar asosida tashkil etilgan topshiriqlar, qurish,
yasash,   chizish   elementlari   bilan   boyitilgan   masalalar   bolalarning   darsga   bo‘lgan
qiziqishini   orttiradi,   ularni   faol   fikrlashga   undaydi.   Shu   bilan   birga   guruhlarda
ishlash,   mantiqiy   o‘yinlar,   didaktik   kartochkalar,   ko‘rgazmali   qurollar   va
texnologik   vositalardan   foydalanish   bolalarda   mustaqil   qaror   qabul   qilish,   izchil
fikr   yuritish,   oddiydan   murakkabga   o‘tish   kabi   malakalarni   shakllantiradi.
Tadqiqot   davomida   aniqlanishicha,   yasashga   doir   masalalarni   o‘rganish   faqat
matematik   ko‘nikmalarni   emas,   balki   o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlashini,
tasavvurini,   nutqini   ham   rivojlantiradi.   Bunday   masalalar   orqali   o‘quvchi   nafaqat
yechim topadi, balki bu yechim qanday topilganini izohlaydi, o‘z fikrini asoslaydi,
bu   esa   nutqiy   va   mantiqiy   faoliyatni   kuchaytiradi.   Xulosa   sifatida   aytish
mumkinki,   2-sinf   o‘quvchilarida   yasashga   doir   masalalarni   yechishga
o‘rgatishning zamonaviy va interfaol metodlarini joriy etish ta’lim samaradorligini
oshirishga xizmat qiladi va bolalarda hayotiy bilimlarni shakllantiradi.
                    
                                     
30                           FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI:
Siyosiy adabiyotlar:
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2023-
yilgi Murojaatnomasi.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Ta’lim   to‘g‘risidagi   Qonuni.   –   Toshkent,
2020.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2022-yil   7-
fevraldagi “Boshlang‘ich ta’limni rivojlantirish to‘g‘risida”gi qarori.
Asosiy adabiyotlar:
1. 2-sinf   matematika   darsligi   (Mualliflar:   R.   Karimov,   A.   Soliyeva).   –
Toshkent: Yangiyol nashriyoti, 2023.
2. Matematika   fanidan   o‘qituvchi   uchun   metodik   qo‘llanma.   –   XTV
nashri, 2023.
3. Mirobidov   A.   Boshlang‘ich   ta’lim   metodikasi   asoslari .   –   Toshkent:
TDPU nashriyoti, 2021.
4. Qodirova N.   O‘quvchilarning ijodiy fikrlashini  rivojlantirish yo‘llari .
– Toshkent: Ilm ziyo, 2020.
5.   Jo‘rayev   N.,   Raximova   Z.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish
metodikasi. – Toshkent: “Fan va texnologiya”, 2018.
6. O‘zbekiston Respublikasi umumiy o‘rta ta’lim maktablarining 2-sinf uchun
Matematika   darsligi   /   A.   Jo‘rayev,   B.   Qodirov,   N.   Jo‘rayev.   –   Toshkent:
“O‘qituvchi”, 2022.
7. Diyorova  S.  Boshlang‘ich  ta’limda  masalalar  ustida  ishlash   metodikasi.  //
“Boshlang‘ich ta’lim” ilmiy-uslubiy jurnal, 2021, 
8.   To‘xtayeva   D.   Matematika   darslarida   kreativ   fikrlashni   rivojlantirish
metodlari. // “Ta’lim va innovatsion tadqiqotlar” jurnali, 2020, 
  9.   Nizamov   R.   Boshlang‘ich   ta’limda   o‘yinli   metodlardan   foydalanish.   –
Andijon: Pedagogika nashriyoti, 2017.
31 10.   Mahmudova   D.   O‘quvchilarda   mustaqil   fikrlashni   shakllantirishda
yasashga oid masalalarning o‘rni. // “Xalq ta’limi” jurnali, 2020, 
    11.   Karimov   R.   va   boshqalar.   Boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limi
metodikasi . – Toshkent: O‘qituvchi, 2020.
12. Axmedova   D.   A.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematikani   o‘qitish
usullari . – Toshkent: Fan va texnologiya, 2019.
13. Ismoilova   G.   Matematikadan   masalalar   tahlili   va   metodikasi .   –
Toshkent: O‘qituvchi, 2021.
14. O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi.   Boshlang‘ich   ta’lim
standarti va o‘quv dasturi . – Toshkent, 2022.
Internet saytlar:
1. www.lex.uz      
2. www.ziyonet.uz      
3. www.pedagog.uz      
4. www.eduportal.uz      
 
32

  yasashga doir masalalarni yechishga o’rgatish metodikasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “1-2 sinfda Ot turkumini o‘rgatish metodikasi”
  • Bоshlаng‘ich sinf о‘quvchilаridа xаlq оg‘zаki ijоdi оrqаli krеаtiv qоbiliyаtni rivоjlаntirish
  • Bolalarning mustaqil tasviriy faoliyatlari burchagining jihozlari va materiallari
  • Aplikatsiya uchun materiallar
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский