Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 265.5KB
Покупки 2
Дата загрузки 25 Август 2023
Расширение doc
Раздел Дипломные работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

Boshlang’ich sinflarda asosiy miqdorlar

Купить
Boshlang’ich sinflarda asosiy miqdorlar
Reja:
Kirish………………………………………………………………………. 6
I .   Bob.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   miqdoriy   o’lchovlarni   o’rganishning
nazariy asoslari……………………………………..…………
1.1. Uzunlik o’lchov birliklari bilan tanishtirish…………………………...
 1.2. 3-sinflarda miqdorlarni o’qitishning joriy holati ……………………
II.   Bob.   Boshlang’ich   ta’lim   3   sinf   o’quvchilariga   miqdorlarni   o’rgatish
imkoniyatlari…………………………………………………..............……
  2.1. Xajm haqida tasavvurlarni shakllantirish…………………………
 2. 2 . Miqdorlarga oid masalalar yechish ……………………..………
Xulosalar ………………….…………………………………………..…..
Foydalanilgan adabiyotlar ruyxati  ……………………………………...
1 Kirish
Mavzun    ing     dolzarbligi.      O’zbekiston Respublikasida yosh avlodlarning o’qish
faoliyati  mazmuni, maqsad  va vazifasi,  vositalari, metodlari  tashkil  etish shakllarini
va   ilmiy   pedagogik   asoslarga   tayangan   holda   takomillashtirishni   taqozo   etmoqda.
Buning   ahamiyatini   Prezidentimiz   I.A.Karimovning   “Xalqimizning   ma’naviy
boyliklarini,   jahon   sivilizatsiyasi   eng   yaxshi   yutuqlarini   o’zida   mujassamlashtirgan
yangi   avlodni   shakllantirish   bugunning   eng   muhim   vazifasidir ” 1
  degan   dasturiy
fikrlaridan ham bilib olish mumkin. Ushbu vazifaning samaradorligi  miqdorlarga oid
masal a lar   ularning   bilim   egallashdagi   faolligini,   mustaqil   bilish   faoliyatini
shakllantirish ga   taqaladi.   Bunda   o’quvchilarning   matematik   tayyorgarligi   jarayonini
shakllantirishni 3-sinf o’quvchilarida dolzarbligi yaqqol namoyon bo’ladi.
Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasini   takomillashtirishga
bag’ishlangan   ilmiy   adabiyotlar   tahlili   psixologik-pedagogik   tadqiqotlarda
boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish samaradorligini oshirishning ilmiy taxlili
birinchidan, axborotlarni boyitib borish orqali ta’lim mazmunini o’zgartirish, didaktik
elementlarni  q at n ashtirib o’zlashtirish, (B.P.Erdniyev, P.M.Erdniyev), har bir fanning
asosiy   g’oyasini   ajratish   (I.D.Zverev,   V.N.Maksimova,   R.A.   Mavlonova,
A.Abduqodirov,   A.M.Markushevich)   nazariy   bilimlarning   rolini   oshirish   (V.V.
Davidov,   A.K.   Markova,   J..   Ikromov,   A.M.   Pishkalo,   L.SH.Levenberg,
N.U.Bikbayeva, E.Yangibayeva, M.Axmedov) yo’nalishlarida amalga oshirilgan. 
Boshlang’ich   sinf   uchun   darslik   va   o’quv   qo’llanmalari   (K. Q osimova,   R.A.
Mavlonova,  L.SH.  Levenberg),  o’qituvchilar  uchun  qo’llanmalar   (M.I.  Mopo,  A.M.
Pishkalo,   L.SH.Levenberg,   N.U.Bikbayeva)   va   o’quvchilar   uchun,   tajriba-sinov
qo’llanmalari  (M.Ahmedov, N.Abduraxmonova, R.Ibragimov, Y.M. Kolyagin, P.M.
Erdniyev)   mualliflari   mashqlar   to’plami   (o’quv   materiallari)   orqali   boshlang’ich
maktab   o’quvchilarining   bilish   faoliyatini   shakllantirish   mumkinligiga   to’xtalib
o’tishgan.   Didaktika   va   ta’lim   metodikasi ga   bag’ishlangan   ishlarda   (P.M.Erdniyev,
1    Karimov I.A. O’zbekiston XXI asr bo’sa’asida: xavfsizlikka taµdid, bar³arorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari. –
T.: O’zbekiston, 1997. 215-bet.
  
2 N.U.Bikbayeva,   L.SH.   Levenberg,   R.A.   Mavlonova,   K. Q osimova   va   boshqalar)   bu
muammo   umumiy   holatda   ko’zda   tutiladi,   biroq   maxsus   tadqiqot   predmeti   sifatida
ajratib olinmagan. 
Shuningdek, Boshlang’ich sinflarda   miqdoriy  masalalar yechishni tashkil etish
vositasi   sifatida   ta’lim   texnologiyasi,   mustaqil   ishlash,   o’yin   elementlaridan
foydalanish  yetarli   darajada   o’rganilmagan.  Boshlang’ich   ta’lim  nazariyasida  kichik
yoshdagi   o’quvchilarning   mustaqil   bilish   faoliyatining   mohiyati   va   uni   tashkil   etish
uslubiyati   masalalar   yechish   texnologiyasining   ilmiy   asoslangani   bilan   birga
“Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasi”ni   ma’lum   darajada
takomillashtirib   borish,   bitiruv   malakaviy   ishimizning   mavzusini   “
BOSHLANG ’ ICH   sinflarda   miqdorlarni   o ’ qitish   metodikasi  ” deb nomladik.
Tadqiqot   maqsadi    .   :   BOSHLANG ’ ICH   sinflarda   miqdorlarni   o ’ qitish
metodikasi   bо’yicha   dars   samaradorligini   oshirishning   mazmuni,   shakl   va
metodlarini ishlab chiqish, uning bir butun tizimini о’rganib chiqish.
Tadqiqot obyekti :  BOSHLANG’ICH   sinflarda   miqdorlarni   o ’ qitish   jarayoni.
Tadqiqot   predmeti :   BOSHLANG’ICH   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish ning
metod, usul va vositalari .
  Tadqiqot farazi :   BOSHLANG’ICH sinflarda miqdorlarni o’qitish metodikasi ni
takomillashtirish mumkin  agar :
-BOSHLANG’ICH sinflarda miqdorlarni o’rganish zaruriyati nazariy asoslansa;
- о’quvchilarning   olgan   bilimlari   qiziqarli,   ongli   va   aniq   bо’lishi
ta’minlansa;
- BOSHLANG’ICH   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi   о’rganish
mazmuni, shakl va metodlari takomillashtirilib borilsa;
- BOSHLANG’ICH   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi   о’ qitishda
matematikadan   olgan   bilimlarining   sifat   kо’rsatkichi   yuqori   bо’lishi   e’tiborga
olinsa ;.
Tadqiqot vazifalar:
m atematika darslarida miqdorlar  t u shunchasini  psixologik-pedagogik jihatlarini
о’rganish.
3 3-sinflarda   miqdorlarni   o’rganishning   eng   maqbul   usul,   vosita   va   shakllarini
tanlash.
BOSHLANG’ICH   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi   o ’rganish
mustahkamlash   orqali   о’qitishning   eng   maqbul   yо’llarini   ishlab   chiqish   va   uni
tajriba - sinov vositasida tekshirish.
Tadqiqot usullari:
1. Muammoga doir adabiyotlarni (psixologiya, pedagogika) tahlil qilish.
2.   BOSHLANG’ICH   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi   о’rganish ,
darsdan   va   maktabdan   tashqari   mashg’ulotlarda   metodist   о’qituvchilarning   ish
tajribalarini о’rganish, tahlil qilish va umumlashtirish.
3. О’tkazilgan tajriba-sinov natijalarini tahlil qilish va umumlashtirish.
Tadqiqot bosqichlari:
Birinchi bosqich  mavzuga doir adabiyotlar о’rganilib, tahlil qilish.
Bu   davrda   Boshlang’ich   sinf   fan   dasturlari,   darsliklari,   tarbiyaviy   ishlarni
о’rganish asosida matematikaga oid tajribalarni tahlil qilish.
Tadqiqot yuzasidan tajriba-sinov ishlarining rejasi ishlab chiqiladi. 
Ikkinchi   bosqich   ishni   bajarish   davrida   boshlang’ich   sinflarda   tajriba-sinov
о’tkazildi.
Tadqiqot natijalari matematik-statistik jihatdan tahlil qilindi va boshlan g’ ich sinf
amaliyotiga joriy etishga oid bir qator ishlar amalga oshirildi.
Tadqiqotning ilmiy yangiligi  quyidagilardan iborat:
- BOSHLANG’ICH   sinfda   miqdorlarni   o’qitish   dars   ishlanmalarini   ishlab
chiqildi.
- BOSHLANG’ICH   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi   о’rganish
bilimlarni о’zlashtirish darajasini belgilovchi mezon ishlab chiqildi.
Tadqiqotning        nazariy        ahamiyati    :  
- BOSHLANG’ICH   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi   о’rganish   bilan
bog’lab о’qitish asosida tarbiyalashga yangicha yondashuv aniqlandi;
4 - BOSHLANG’ICH   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi   о’rganish   va
bilimini mustahkamlashga doir tadbirlar mazmuni ishlab chiqiladi.
Tadqiqotning amaliy ahamiyati:
- Ishlab   chiqilgan   tavsiyalar   tо’rtinchi   sinf   matematika   darslarining
samaradorligini oshirish imkoniga ega.
- BOSHLANG’ICH   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi   о’rganish
о’quvchilarni   bilimli   va   komil   inson   qilib   tarbiyalashda,   ota-onalar,   о’qituvchi   va
jamoatchilikda foydalanishlari mumkin.
Tadqiqotning metodologik asoslari   О’zbekiston  Respublikasi  Oliy Majlisining
milliy   mafkurani   mustahkamlash   tо’g’risidagi   qaror   va   kо’rsatmalari,   О’zbekiston
Respublikasining   “Ta’lim   tо’g’risida”gi   Qonuni,   “   Kadrlar   tayyorlash   Milliy
dasturi”   va   I.   A.   Karimov   asarlari   va   boshqa   ilmiy   adabiyotlar   metodologik   asos
qilib olindi.
Tadqiqotning   asosiy   metodi   sifatida   psixologik,   pedagogik   va   yо’naltiruvchi
adabiyotlardan,   amaldagi   dasturlar,   darsliklar   va   matematikaga   oid   о’quv
qо’llanmalar tahlilidan, pedagogik kuzatuv va tajribalar, suhbatlardan foydalandik.
Bitiruv   malakaviy   ish   ikki   bob,   xulosa,foydalanilgan   adabiyotlar   rо’yxatidan
iborat.
5 BOB. BOSHLANG’ICH SINF O’QUVCHILARIGA MIQDORIY
O’LCHOVLARNI O’RGANISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1.Uzunlik o’lchov birliklari bilan tanishtirish
Mamlakatimiz   mustaqillikka   erishgan   dastlabki   yillardanoq   yoshlarimizning
ta’lim-tarbiyasida alohida e’tibor berib kelinmoqda.
Xususan mamlakatimizda ta’lim muassasalaridan tortib, o’rta umumta’lim, kasb-
hunar ta’limi va oliy ta’lim sohalarida ham tub islohotlar olib borilmoqda.
Respublikamizning biz yoshlarga ko’rsatayotgan g’amxo’rliklaridan biri biz kabi
o’rta maxsus ta’limotli boshlang’ich sinf o’qituvchilariga oliy ma’lumot olish uchun
yaratilgan maxsus sirtqi ta’limdir.
Shuningdek   biz   yoshlarga   berilayotgan   imkoniyatlardan   to’g’ri   foydalanish
maqsadga   muvofiqdir.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   maktab   ostonasidanoq
Respublikamizning   sovg’asi   berilishi,   yosh   bolajonlarimizning   qalbiga   Vatanimga,
Halqimga, Prezidentimga sodiqlik tuyg’ularini uyg’otmoqda.
Prezidentimiz aytganlaridek “Vatanimizning kelajagi, xalqimizning ertangi kuni,
mamlakatimizning   jahon   hamjamiyatidagi   obro’   e’tibori   avvalambor
farzandlarimizning  unib-o’sib,  ulg’ayib   qanday  inson   bo’lib  hayotga   kirib   borishiga
bog’liqdir.
Biz   bunday   o’tkir   haqiqatni   hech   qachon   unutmasligimiz   kerak.   (Yuksak
ma’naviyat yengilmas kuch asaridan).
Shu   sababli   maktablarda   avvalo   kelajakda   o’quvchilarning   barkamol   inson
bo’lishiga ta’limda alohida e’tibor berib kelinmoqda.
Biz   uchun   yaratib   berilgan   va   berilayotgan   shart-sharoitlar   dunyoning   birorta
davlatida   uchramaydi.   Biz   yoshlar   mana   shu   sharoitlardan   foydalanib   shunday
kadrlarni   tayyorlashimiz   kerakki,   kelajakda   ular   Elim   deb,   yurtim   deb   yonib
yashaydigan   insonlar   bo’lib   yetishsin.   Yoshlarning   barkamolligi   bizning
kelajagimizdir.
Barkamol   avlod   Vatanning   baxti.   Shunday   kashfiyotlarning   ijodkori   komil
insondir.   Inson   komillikka   bilim   va   tarbiya   bilan   erishadi.   Ilm   fan   kishilarning
hayotiy ehtiyojlarini qondirish zaruriyatidan paydo bo’ladi.
6 (Abu Rayxon Beruniy)
Umuman men fanni ilg’or progressiv degan so’zlar bilan yonma-yon qo’yaman.
Fanning   vazifasi   kelajagimizning   shakl-tamoyilini,   tabiiy   qonuniyatlarini,
ularning qanday bo’lishini  ko’rsatib berishdan iborat, deb tushunamiz. Odamlarning
mustaqillikning abzalligini mustaqil bo’lmagan millati kelajagi yo’qligi bu tabiiy bir
qonuniyat ekanligini isbotlab tushuntirib berishdir.
Fan jamiyat taraqqiyotini olg’a siljituvchi kuch vosita bo’lmog’i lozimdir.
(I.A.Karimov Biz kelajagimizni o’z qo’limiz bilan quramiz).
Mamlatimizda   boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   va   matematika
kursining   boshlang’ich   bosqichi   sifatida   qaraladigan   so’z   bo’lib   “ilm-fan”   degan
ma’noni anglatadi.
Matematik   g’oyalar   barcha   fanlarga   kirib   borib   tadqiqot   sohalarini   shunchalik
kengaytirib yuboradiki natijada bilimlarni yangi sohalariga asos soladi. 
“Sof   matematikaning   obyekti   boqiy   dunyoning   fazoviy   belgilari   va   miqdoriy
nisbatlari degan tamoyil materialdir”. (F.E’ngliz).
Boshlang’ich sinflarda matematika darslarida o’tiladigan har bir mavzu bolaning
yosh jismoniy ruhiyatiga va aqliy rivojiga ta’sir ko’rsatishi lozim. 
Boshlang’ich sinflarda matematika fanidan o’rin olgan mavzulardan biri miqdor
o’lchovlarini o’rganish usulidir. Bu mavzu juda katta mavzu hisoblanib boshlang’ich
maktabning   hamma   sinflarida   ya’ni   1-2-3-4-sinflar   matematika   kursidan   keng   o’rin
olgan.   1-sinfda   miqdor   o’lchovlarini   oddiy   elementlarini,   2-sinfda   uzunlik
o’lchovlariga   oid   dissemetr,   santimetr,   metr,   vaqt   o’lchovlariga   oid   soat,   minut,
sekund. Og’irlik o’lchovlariga oid gramm, kilogramm bilan tanishadilar. 
3-sinflarda   esa   bular   mustahkamlanadi:   Kattaliklar   usulida   ishlashda
o’quvchilarning   olgan   bilimlari   rasmiy   bo’lib   qolmasligi   kerak.   Buning   uchun
o’quvchilarining   mustaqil   ishidan   maksimal   foydalanish   kerak.   Ularning   hayotiy
tajribalariga kuzatishlariga amaliyotda olgan bilimlariga tayanish kerak. 
Boshlang’ich   sinflarda   uzunlik   jismning   massasi,   hajmi,   figuralarning   yuzi
o’rganiladi. 
7 Jumladan   o’lchamni   o’rganish   sohani   o’rganish   bilan   boshlanadi.   O’lchov
birliklari,   tegishli   sanoq   birliklari   o’rganilgandan   so’ngina   o’rganiladi.   Jismli   sonlar
ustidan arifmetik amallar bajariladi. 
1. Qadimgi va hozirgi o’lchov birliklari orasidagi bog’liqlik.
Respublikamiz mustaqillikka erishgandan so’ng, o’zbek tilida davlat tili maqomi
berilib,   milliy   qadriyatlarimiz   tiklanayotgan   biz   ota-bobolarimiz   hayotida
foydalangan   miqdor   o’lchov   birliklarini   maktab   boshlang’ich   sinf   matematika
kursidan boshlab o’rganishni hozirgi zamon talabi deb bilamiz.
Masalan:   O’rganilayotgan   uzunlik   birliklarini   takrorlashda   ular   moddalarini
qaytadan   tayyorlash   lozim   kilometr   bilan   tanishtirishda   shu   masalani   piyoda   o’tish,
masalalarni   ko’z  bilan chamalashni   mashq  qilib amaliy  jihatdan muhim   ahamiyatga
ega bo’lgan ba’zi buyumlarni uzunligini va masofa haqidagi ma’lumotlarni. Ya’ni o’z
qadami   uzunligini   o’z   bo’yini   stol-stul   balan d ligini,   sinfxonaning   bo’yi   uzunligini
eslab qolish shart. 
Masalan,   o’rganishda   darslik   rasmlarini   o’rganish   bilan   bir   qatorda   narsalarini
taroziga tortishga doir bir necha mashq o’tkazish kerak, sayohat paytida har xil tarozi
turlari bilan tanishtirish kerak.
Ba’zi   narsalarni   (1   obi   non)   bir   banka   qatiq,   bir   chelak   suv   massasi,   5   kg
olmadan nechta olma ketadi va hakozo).
Taroziga   tortishda   idishni   og’irligini   hisobga   olish   kerak.   Vaqtga   doir
hodisalarning  vaqti   (oldin,  keyin),  ularning  davomiyligi  (qisqa,   uzoq,  yaqin)  har  xil
vaqt birliklari haqida tasavvurga ega bo’lish uchun masalalardan foydalanish muhim
ahamiyatga ega.
Bolalarni yil haqidagi, oy haqidagi tasavvurlarini aniqlashtiradi. Vaqtni 24 soat
bilan   hisoblash   bolalar   uchun   yangilik   hisoblanadi.   Bolalar   sutka   davomida
hodisalarni   boshlanishi   tugashiga   doir   masalalar   yechganlarida   shunday   vaqt
o’lchovlaridan foydalanadilar.
Bunday   masalalar   3-sinfda   qo’shish-ayirish   amallarida   yechishlari   oy   va   yil
haqidagi masalalar taqvimga doir yechiladi.
8 Sekund-vaqt   o’lchovlarining   eng   kichik   birligi.   Asr   eng   yirik   vaqt   o’lchovi.
Miqdor   tushunchalari   nafaqat   boshlang’ich   sinflarda   qo’llanadi   balki   bu   tushuncha
matematikada   keng   o’rganilayotgan   asosiy   tushunchadir.   Ana   shuning   uchun   ham
malakaviy  ish  mavzuni   BOSHLANG’ICH-sinflarda  miqdorlarni   o’qitish   metodikasi
dolzarb mavzu hisoblanadi.
Malakaviy ishda tuzilgan ilmiy faraz hozirgi  va eski  nomlar bilan yuritiladigan
miqdor o’lchovlari orasidagi bog’lanish o’quvchilarga beriladigan matematik bilimlar
sifati chuqurligi qay darajada ekanligini aniqlashda asos soladi.
Fikrimizning isboti sifatida o’lchov birliklaridan namunalar keltiramiz.
1 do’l-90 gr
1 qarich-20 sm
1 quloch-1 metr 40 sm
1 gar- 1 metr
1 qadam- 170 sm
1 chaqirim- 1 km
1 tosh- 8 km
1 suyash-15,16 sm
1 pud- 16 kg
1 misqol- 500 gr
1 chorak- 4 kg
1 daqiqa-1 minut
1 soniya- 1 sekund
1 tanob- 90 kv metr
1   akr-   1   kunda   1   juft   qo’sh   haydagach   yer   yuzi   o’lchagichi   bu   o’lchov   eski
nomlari  desakda,  lekin xalqimiz undan xo’jalikda, savdo  sotiqda, qurilish yo’llarida
foydalanib kelmoqda. Birliklarni hisoblash dastlab insonlarning qo’l, oyog’i bo’lgan.
Dastlab   1-2   sinflarda   uzunlik   o’lchov   birliklari   bilan   tanishtirish   o’rganiladi.
Masalan:  qadam, qarich, yasash  va hakozo. Bular  bilan uzunlik, buyum o’lchamlari
masofalar o’lchangan. Bu birliklardan hozirgi davrda ham foydalanib kelinmoqda.
9 Zamonaviy   matematika   bu   birliklardan   foydalanib   eski   va   hozirgi   miqdor
o’lchov   birliklari   o’rtasidagi   farq   dars   mobaynida   tushuntirib   borilsa   maqsadga
muvofiq bo’lardi. Chunki bu bilan ishlatilmay yo’qolib kelayotgan birliklarni saqlab
qolishimiz lozim.
Uzunlik   o’lchov   birliklari   1-sinf   o’quvchilariga   2-chorak   oxiriga   detsimetr
haqidagi   ma’lumot   bilan   boshlanadi.   Detsimetr   moduli   yordamida   ba’zi   mashqlarni
bajarish mumkin. Bu mashqlarning hammasi bolalarni sonlarni yaxshi o’zlashtirishda
yordam   beradi.   Oldin   ulardan   gugurt   qutisini   cho’plarini,   qalamning   uzunligini
o’rganiladi. Buning uchun oldin aniq santimetrdan foydalanish aytib o’tiladi.
Santimetr   uchun   bir   qancha   modellarni   tayyorlashlari   mumkin   buning   uchun
katakli   qog’oz   varag’idan   eng   bir   katakka   teng   bo’lgan   uzun   palaska   va   so’ngra
undan 1 sm-li paloska qirqishlari kerak.
Paloskalarni ustma-ust qilib bolalar o’zaro teng ekanligiga ishora hosil qiladilar.
Bunday paloskaning har biri satimetrning moduli ekanligini o’qituvchi aytadi.
Santimetrning modeli yordamida:
1) Berilgan kesmani o’lchash
2) Berilgan uzunlikdagi kesmani yasash.
  Chizish   masalalarni   o’rganib   oladilar.   Santimetrda   oid   BOSHLANG’ICH-sinf
matematikasida turli masalalar berilgan.
Masalan BOSHLANG’ICH-sinf darsligi : 221-masala. Bir tomoni 6 sm, ikkinchi
tomoni   2   marta   kichik   to’g’ri   to’rtburchak   chizing   va   uning   perimetrini   toping.
Bolalarda to’g’ri to’rtburchak haqida ma’lumot beriladi, chizib ko’rsatiladi .
Р = ?
3
 
2 marta kichik
Rasmda qarab perimetr qoidasi eslatiladi. 
10 Noma’lum tomoni topiladi. 
6:2=3 (6*2)+ (3*2)=12+6=18 cm
Javob qisqa yozib oladi 18 sm qilib yoziladi. 3-sinflarda millimetr o’lchov birligi
haqida tushuntiriladi. Millimetr bilan tanishtirish eng qiyin usulidir.
Mashtabli   chizg’ichdagi   bo’linmalarni   qarab   chizg’ichning   bitta   mayda
bo’linishi   chizg’ichning   ikkita   chizg’ichchasi   orasidagi   kesma   millimetr   deb
atalishini aytamiz. Bolalar esa 10 mm bor ekanligini bilib oladilar.
Millimetr   qisqa   yozuvda   “mm”   deb   yoziladi.   Eng   muhimi   shuki   o’quvchilar
sanash   vaqtida   chizg’ichda   ko’rmog’i   to’g’ri   joylashtirish   malakalarini   o’zlashtirib
olishlari zarur.
10   ichida   nomerlash   o’rganilayotganda,   3-chorak   boshida   yangi   chiziqli   birlik
,, metr ’’   o’rganiladi.   Bu   mavzuni   o’qishdan   oldin   o’qituvchi   oldindan   tayyorlab
qo’yilgan   bir   necha   predmetni   oladi.   Bolalar   bilan   birga   o’lchab   birliklarini   ular
orasidagi munosabatlarini esga oladi.
Amaliy masalani yechayotib: Masalan: sinfxonani bo’yini santimetr va detsimetr
bilan   o’lchash   mumkinmi?   Deb   savol   qo’yadi   “Yo’q”   mumkin   emas   degan   javobni
beradilar. Shundan so’ng metr o’lchovi haqida tushuntiriladi. Metr haqida gapirganda
yog’och   chizg’ichni   ko’rsatib   ,   u   bilan   uzun   narsalarni,   gazlamalarni,   daraxtlarni
bo’yini   o’lchash   mumkinligini   aytiladi   va   unga   doir   masalalar   mumkinligi
ko’rsatiladi va bajariladi.
  192-masala. Bolalar choyshabiga 2m surp, ko’rpa jildiga undan ikki marta ortiq surp
ketadi. 8ta shunday ko’rpa jildiga qancha surp ketadi?
   Yechish
1)2*2=4 m (ko’rpa jild)
    2)8*4=32         Javob 32metr
Metr so’zi qisqa yozuvda “M” deb yoziladi.
640-masala.  Tikuvchi qizlar 6 ta ko’ylak va 6 ta xalat tikishdi . Har bir ko’ylakka 3 m
dan,   xalatga   2   m   dan   gazlama   ishlatildi.Hammasi   bo’lib   necha   metr   gazlama
ishlatilgan?
11 Yechish:
1)6*3=18 m
2)6*2= 12 m
3)18+12=30m   Javob:30m
668-masala.1 to’p gazlama 28m bo’lsa, 10 to’p gazlama necha metrni tashkil etadi?
Yechish:  10*28=280m       Javob:280m
Metr asosida lenta sanoq simlar ,  sinfxona pollari o’lchanadi.
303-masala.   6   ta   bir   xil   ko’ylakka   12   m   gazlama   ketadi.   18   m   matodan   necha
shunday ko’ylak tikish mumkin?
Yechilishi: 12:6=2 m    18:2=9
Javob 9 ta   ko’ylak tikish
Bu masalalar bilan birga bolalar masofani ko’zda chamalash bilan birga metrni
ham ishlatishni o’rganib oladilar.
Uzunlik   o’lchovining   so’nggi   yangi   birligi   bu   kilometr.   Bu   birlik   haqida
tasavvurga   ega   bo’lish   uchun   kilometr   ustida   amaliy   mashg’ulot   o’tkaziladi.   1   km
masofani   o’qituvchi   bolalar   bilan   pioda   bosib   o’tadi.   Har   bir   qadam   metr   bilan
o’lchanadi;  natijada  1 km-1000 m   ekanligiga  ishonch  hosil  qilinadi.  1 km   masofani
bosib o’tishda qancha vaqt ketganini ham hisobga olishadi. 3-sinfda o’lchov birliklari
orasidagi masofaga oid masofalar yechiladi.
769-masala.Tezyurar   poyezd   1   soatda   122   km   masofani   bosib   o’tdi.   Poyezd   shu
tarzda yursa, 3 soatdan keyin uning bosib o’tgan jami masofasi qancha bo’ladi?
Yechish:
1)122*3=366 km bo’ladi.
858-masala.1 soatda piyoda 5 km, velosiped 20 km, motosikl 60 km, avtomobil 120
km   masofani   bosib   o’tadi.240   km   masofani   piyoda,   velosiped,   motosikl,   avtomobil
necha soatda bosib o’tishi mumkin?
Yechish:
1)240:5=48 soatda piyoda
2)240:20=12 soatda velosiped
3)240:60=4 soatda motosikl
12 4)240:120=2 soatda avtomobil
H ar   bir   masofa   matni   mazmunini   tushunish,   ongli   o’qish,   masala   ustida   fi k r
yuritish   bu   o’quvchini   og’zaki   nutqini   o’stirishda   katta   yordam   beradi.   Masaladagi
notanish so’zlar ustida ishlash doskada yoki lug’at daftarga yozib olishlari mumkin.
Masalaga   doir   og’zaki   savol-javob   o’tkazib   undagi   noma’lum   songa   diqqat
e’tibor qaratiladi.
9)  Avtomobilda bir shahardan ikkinchi shahar tomon yo’l oldi. Bir soatda 94 km yana
bir   soatda   85   km   masofa   bosib   o’tdi.Agar   bu   ikki   shahar   orasidagi   masofa   268   km
bo’lsa,manzilga yetib boorish uchun yana qancha masofa qoldi?
Yechish:
1)94+85=179 km
2)268-179=89 km     Javob:89 km
O’quvchilarga   o’lchov   birliklari   o’rgatilgandan   so’ng   uzunlik   o’lchovi   jadvali
keltiriladi.
1m=100sm
1dm=10sm
1sm=10mm
1 m=10dm
1 km=1000m
Bu   jadvalni   bolalar   eslab   qolishlari   kerak.   Bu   jadval   orqali   har   xil   mashqlar
bajariladi.
1) 1dm1sm dan necha marta katta
2) 1mm santimetrdan qanday qismini tashkil etadi.
3) Sonlarni metr va kilometrda ifodalang.
36   647 m 3896m va hakozo masalani tenglamalar usulida ham topish mumkin.
271-masala.  Haydovchi  3 kunda 798 km  yo’l  yurdi.U 1-kuni  323 km,2-kuni  20 km
kam yo’l yuradi.Haydovchi 3-kuni necha kilometr yo’l yurgan?
Yechish:
1)323-20=303 km
2)798-(323+303)=798-626=172 km
13 Javob:3- kuni 172 km
Avvalari   o’zbek   x alqimizda   juda   ko’p   uzunlik   o’lchovlari   ishlatilgan   .   Undan
xalqimiz to’liq foydalangan .
Hozirgi   kunda   kelib   ular   o’z   kuchini   yo’qotib   bormoqda.   Ularning   o’rniga
yuqorida ko’rib o’tilgan uzunlik o’lchovlari qo’llanilmoqda. 
Biroq ularning hammasini ham o’z kuchini yo’qotgan deb bo’lmaydi. Gaz, enli,
qarich,   quloch,   tosh,   qadam,   chaqirim,   manzil,   yog’och,   farsang,   odim,   mayin   va
boshqa so’zlardir.
  Mana   shu   so’zlar   o’sha   vaqtda   ma’lum   bir   o’lchov   birligi   hisoblangan.   Ular
guruhlarga ajratilgan. 
1) narsa uzunligiga nisbatan
2) masofa uzunligiga nisbatan
qarich so’zi asrlar davomida xalq o’rtasida barcha muomilada ishlatib kelingan.
Hozir ham bu o’lchovdan foydalanamiz.
         1 qarich =20 sm.
Quloch so’zi narsa buyumning uzunligini o’lchaganida ishlatilgan. Bu ikki qo’l
orasidagi miqdorni bildiradi. 
Masalan:   ikki   quloch   arqon,   besh   quloch.   Qulochlar   har   xil   bo’lavermaydi.
Manzil   so’zi   ham   noaniq   o’lchovda   ifodalangan   ikki   joy   orasidagi   masofa
ifodalangan. Masalan: yarim manzil yurganimizdan so’ng dengiz bo’yiga yetdik.
Tosh so’zi uzoq yillardan buyon yo’l o’lchovida foydalaniladi. Masalan bir tosh
emas ikki tosh bo’lsa ham ishni bitirib kelaman. 
Yog’och so’zi ham qadim zamonlardan beri ishlatilib kelinadi. 
Mag’ribdan mashriqqa dunyoning yuzi. 
Aytmang bizga noma’lum dunyo
Obodi, xabari, dunyosi, dunyo tuzi,
Yuz ming qirq olti yog’och yo’ldir bu dunyo
1 yog’och -8km dan ortiq (taxminan)
Farsang   so’zi   ham   qadimdan   ishlatilgan   so’zlardan   biridir.   Bu   so’zlar   hozirda
muomilada ishlatilmaydi. Ularning o’rniga km so’zi qo’llaniladi.
14 1.2. 3-SINFLARDA MIQDORLARNI O’QITISHNING JORIY
HOLATI
Og’irlik o’lchov birliklari.
Maktabgacha   bo’lgan   yoshdayoq   bolalarning   his   tuyg’ulari   asosida   jismlarning
og’irliklari haqida dastlabki tasavvurlarni olgan.
Ular   shu   sharoitda   biror   narsani   ko’rsatib   ko’rib   og’ir,   yengil,   biroz   og’irroq,
biroz yengilroq kabi so’zlarni gapirganlar.
 Jismning massasi og’irlik kuchi bilan chambarchas bog’liq. Bu kuch bilan jism
yerga   tortiladi.   Shuning   uchun   jism   massasi   jismning   o’ziga   bog’liq   emas.   Jism
og’irligini taqqoslaganda bu xossa massa deb ataladi.
Matematik   nuqtai   nazardan   massa   quyidagi   xossalarga   ega   bo’lgan   musbat
kattalik. 
1.  T arozida bir-birini muvozanatlashtiruvchi jismlarning massasi bir xil.
2.   Bir   necha   jismning   massalari   ularning   yig’indisiga   teng.   Jismning   massasi
qancha   katta   bo’lsa   uning   og’irlik   kuchi   ham   shuncha   katta   bo’ladi.   Boshlang’ich
sinflarda bolalar kilogramm bilan tanishadilar.
1 kg og’irlik haqida tasavvur qilishlari uchun amaliyot bajarishlar lozim
Bolalar   bu  narsa  1  kg  ekan   deb  aniq  ishonch   hosil   qiladilar.  O’qituvchi  darsda
og’irlik o’lchovlari moslama tarozini ko’rsatadi. Tarozi pallasi undagi yuklar pallasi
baravarlashtirish kerakligini aytadi. Dars mobaynida tarozini tarbiyaviy ahamiyatlari
ham tushuntiriladi.
15 Tarozini   tortish   paytidagi   har   xil   holatlari   kuzatiladi.   Masalan,   tarozining   bir
pallasida   biror   buyumni   kitoblar   yoki   sumkani   qo’yib   tarozini,   ikkinchi   pallasiga
toshlar   qo’yiladi.   Lekin   toshlar   bu   buyumlardan   og’ir   yoki   ortiqcha   buni   qanday
bilishimiz mumkin tarozini qaysi pallasi og’ir bo’lsa o’sha palla pastga turadi.
Yengil   pallaga   kerakli   toshlarni   qo’yamiz   va   tarozi   tenglashadi.   Bundan   biz
tarozi pallasini tenglashganini ko’ramiz.
Shundan keyin o’quvchilar o’qituvchi yordamida 1 kg, 2 kg, 3kg, 5kgli toshlar
bilan   tuz,   shakar,   guruch   kabi   narsalarni   navbat   bilan   o’lchab   ko’rishlari   mumkin.
To r tish   davomida   natijalarni   doskaga   yozib   ketaveradilar.   Daftarga   son   orqasiga   kg
so’zi  “kg”  deb  yozib  quyiladi.  Keyin  esa  o’quvchilar   bilan qiziqarli  masalalar  tuzib
yechiladi.
490-masala.   Do’kondan   400g   qora   choy   va   undan   150g   kam   ko’k   choy   xarid
qilindi.Hammasi bo’lib necha gramm choy xarid qilingan?
Yechish:
1)400-150=350g
  2)400+350=750g
Javob: 750g choy xarid qilingan.
494-masala. Do’kondan 400g sariyog’ va undan 50g ortiq pishloq xarid qilindi.
Hammasi bo’lib necha gramm mahsulot xarid qilindi?
Yechish:
16 1)400+50=450g
   2)400+450=850g
Javob:850g mahsulot xarid qilingan.
496-misol.1) Sentnerda ifodalang:200kg;500kg;700kg;900;3t;48t;10t;85t.
2)Tonnada ifodalang:30sr;50sr;560sr;840sr;1000sr.
Yechish:
1)200kg=2sr        3t=30sr
 500kg=5sr         10t=100sr
700kg=7sr         48t=480sr
900kg=9sr         85t=850sr
2)30sr=3t          840sr=84t
50sr=5t           1000sr=100t
560sr=56t
501-masala.   Bozorda   10   qop   guruch   keltirildi.   Har   bir   qop   guruch   70kg   dan
bo’lsa, bozorga necha sentner guruch keltirilgan?
Yechish:
1)70*10=700kg
1sr=100kg
2)700kg=7sr Javob:7sr guruch keltirilgan.
Dars davomida bolalarga mantiqiy qiziqarli masalalar berib boriladi
Masalan.
1. Xo’roz bir oyoqda tursa og’ir bo’ladimi, yoki ikkala oyoqda turgandami?
Bu jumboqli masalalar o’quvchilarni  o’ ylantiradi.
Bir kg tosh og’irmi? Yoki bir kg paxtami?
O’quvchilar o’z fikrlarini aytadilar. O’qituvchidan yordam olishlari mumkin.
Navbatdagi   da r sda   o’quvchilar   gramm   bilan   tanishadilar.   O’quvchilarda   gramm
haqidagi   tassavurni   uyg’otish   uchun   bolalarda   1   grammlik   toshni   ko’rsatib   uni
chamalab ko’rishadi.
S h unda gr yengil o’lchov birligi ekanligiga ishora hosil qilishadi. U bilan yengil
narsalar urug’lar, dorilar tangalar o’lchanadi degan firkni tushuntirish lozim.
17 Masalan 1 tiyinlik tanga 2 g ekanligini aytish kerak.
Biz   sinfxonada   dorixona   tarozisini   olib   kelamiz.   Unda   dorilar   tortilishini
tushuntiramiz. Dorilarni o’lchash uchun 1g, 2 g, 3g, 5 g, 10 g, 100 g mayda toshlar
kerakligi aytiladi.
Shundan keyin tortish grammga doir amaliy mashg’ulotlar o’tkaziladi.
525-masala.Do’kondan   1kg   200g   konfet   va   undan   300g   ortiq   pecheniy   xarid
qilindi.Do’kondan jami qancha konfet va pecheniy xarid qilindi?
Yechish:
1) 1kg 200g=1200g
2) 1200+300=1500g
3) 1200+1500=2700g=2kg 700g
Javob:2kg 700g
O’quvchilarga   tarozida   o’zlari   tortib   ko’rishlari   uchun   sharoit   yaratamiz,   yo’l
qo’ygan xatolarini ko’rsatib boramiz.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   savdo   tarozisi   haqida   kengroq   tushuntirish   katta
ahamiyatga   ega.   Buning   uchun   bolalarni   yaqin   joylashgan   savdo   do’konlariga   olib
borib u yerda tarozidan qanday foydalanish tushuntiriladi. 500 g tuz olmoqchi bo’lsak
bu yarim kgni tashkil etishini tushuntiramiz.
1 kg -1000 gramm
0,5 kg-500 gramm
 Masalalar orqali mustahkamlaymiz.
529-masala. Bozorda sotuvchi 1-kuni 312 kg, 2-kuni undan 43 kg ortiq piyoz
sotdi. Sotuvchi 2 kunda necha kg piyoz sotgan?
Yechish:
1)312+43=355kg
2)312+355=667kg    Javob:667 kg piyoz sotgan.
521-masala.   Birinchi   xirmondagi   bug’doy   12   ta   qopga,   ikkinchi   xirmondagi
bug’doy   8   ta   qopga   solindi.   Har   bir   qop   50kg   dan   bo’lsa,   hamma   bug’doy   necha
sentner? Tonnaga aylantirganda-chi?
18 Yechish:
1)8+12=20 ta qop
2)20*50=1000kg    Javob:1)10sr  2)1t
541-masala.   Bozorga   768   kg   sabzi   keltirildi.1-kuni   232   kg,   2-kuni
324kg sabzi sotildi. Qancha sabzi qoldi?
Yechish:
1)768-232=536kg
2)536-324=212kg
II usul
768-(324+232) =768-556=212    Javob:212 kg
Boshlang’ich   sinflarda   og’irlik   o’lchovlarini   tushuntirishda   davom   etamiz.
O’quvchilar o’zlari uchun notanish bo’lgan yangi o’lchov birliklari bilan tanishadilar.
Bu   tonna   va   sentner.   Shu   o’lchov   birliklari   orqali   og’irlik   o’lchovi   jadvali   yuzaga
keladi.
 1kg=1000 gr
 1 gr=1000mgr
 1 sen=100 kg
 1 tonna=1000 kg
  
Savol-javob orqali og’irlik o’lchov birliklari mustahkamlanadi.
1) 1 kg da necha gramm bo ’ladi ?
2) 1 tonna qancha kg ni tashkil etadi?
O’quvchilar   1   tonna   yoki   1   sentner   og’irlikdagi   massani   qo’lga   ko’tarib
bo’lmasligini  tushinib  yetadilar. Qum, shag’al, tuproq, ko’mir, sement  kabi  narsalar
ushbu o’lchov birligi yordamida o’lchashni tushuntiriladi. Shartda 1 qop kartoshka 2
sentner:   “Moskvich”   avtomobilining   og’irligi   taxminan   bir   tonna:   30-35   ta
o’quvchilarning   og’irligi   taxminan   1   tonnaga   teng   ekanligini   tushuntirish   katta
ahamiyatga   egadir.   Og’irlik   o’lchovi g a   doir   masalalar   ularni   tassavurini   yanada
boyi t adi.
19 Masalan:  64kg=g
      702s=s  kg
      3642 tonna= t = kg
563-masala.Tomorqadan 194kg piyoz, undan 76kg ortiq sabzi, sabzidan 158kg ortiq
kartoshka kovlab olindi.Necha kilogram kartoshka kovlab olingan?
Yechish:
1)194+76=170kg sabzi
2)170+158=328kg kartoshka     Javob:328 kg 
564-masala.   Bozorga   378   kg   pomidor   va   undan   76   kg   ortiq   bodiring   keltirildi.
Bozorga hammasi bo’lib qancha pomidor va bodiring keltirilgan?
Yechish:
1)387+76=463 kg bodiring
2)387+463=850 kg        Javob:850 kg
O’tmishda xalqimiz ko’pgina og’irlik o’lchovi birliklaridan foydalangan.
Masalan:   Misqol,   pud,   do’l,   payza,   botmon,   daxlar,   chorak,   nimcha   va   boshqa
og’irlik birliklaridir.
Og’irlik o’lchov birliklarini ikki guruhga bo’lish mumkin.
1) Aniq miqdorni ifodalashi birliklar
2) Noaniq miqdorni ifodalovchi birliklar.
Aniq miqdorni ifodalovchi birliklar pud, keli, dol va boshqalar.
Pud-   so’zi   qadimdan   og’irlik   o’lchovi   sifatida   qo’llanilgan,   hozirdan   “don”
maxsulotlarini o’lchashda ishlatiladi. 
1 pud-16kg
 Do’l esa taxminan 90-100 kg   ni bildiradi.
Keli-esa taxminan 3-4 kg   ni bildiradi.
Bundan tashqari og’irligi aniq bo’lmagan miqdorni ifodalovchi o’lchov birliklari
ham bor.
Paysa, botmon, chorak.
Paysa, miqdor- so’zlari ham miqdorli o’lchovlarda ishlatiladi.
20 Misqol-500 gr
C h orak-4kg
Nilaa-500 gr
Garbek-125 kg
Nimchorak-2kg
Masalan   1 qadoq  olma, sakkiz   qadoq tosh,  uch  chorak g’isht,  bir   chorak  qand,
bir choksa lashba mayi, 50 botmon bug’doy kabi so’zlar.
594-masala.Do’konga   keltirilgan   10   qop   shakar   3   kg   li   xaltachalarga   solib
chiqildi.   Agar   bir   qop   shakar   45   kg   bo’lsa,   keltirilgan   hamma   shakar   necha
xaltachaga solingan?
Yechish:
1)45:3=15 kg
2)10*15=150 ta xaltacha      javob:150 ta 
623-masala.   Supermarketdan   502   kg   qo’y   go’shti   va   mol   go’shti   keltirildi.
Birinchi kuni qo’y go’shtidan 138 kg, mol go’shtidan 154 kg sotildi. Supermarketda
qancha go’sht qoldi?
Yechish:
1)138+154=292 kg
2)502-292=210 kg
Javob: 210 kg
21 I. BOB. BOSHLANG’ICH TA’LIM 3 SINF O’QUVCHILARIGA
MIQDORLARNI O’RGATISH IMKONIYATLARI
2.1. XAJM HAQIDA TASAVVURLARNI SHAKLLANTIRISH
Navbatdagi darsda o’quvchilar hajm o’lchov birligi bilan tanishadilar. Buning
uchun litrning har xil ko’rinishlari: didon, banka, chelak kabi idishlar bo’lishi kerak.
“Idishning sig’imi” yoki litr tushunchasi o’quvchilarga fazoviy tushunchalarni
uyg’otadi.
Bolalarda   litr   haqida   tushuncha   hosil   qilishda,   o’qituvchi   darsini   suhbatdan
boshlashi kerak.
Masalan. Kim sut yoki yog’ sotib olgani sotuvchi uni nima bilan o’lchaganini
qancha idishda solgani haqida savol berib o’tkazadi.
Ana   shunday   litrni   ko’rsatish   va   litr   yordamida   har   xil   idishning   sig’imini
o’lchashda ortsa bo’ladi.
C h unki bolalar savol-javob orqali litr haqida tasavvurga ega bo’ladilar.
Litrga doir masalalar yechish mumkin.
Sherternada 850 l sut bor edi. Undan har birida 30l dan qilib 7 ta bedonga sut
qo’yildi. She rter nada necha litr sut qoldi?
Yechilishi:
1) 30 * 7 = 210
2) 840-210 = 630       javob 630 litr.
925-masala.
36 l uzum sharbatini har biri 3 litrli shisha bankalarga 28 litrli olxo’ri sharbatini
har biri 2 litrli shisha bankalarga qo’yishdi. Hamma bankalar nechta bo’ladi?
Yechilishi:
1) 36:3 = 12
2) 28:2 = 14
3) 12+14 = 26     javob 26 ta. (1 usul)
22 36: 3+28:2=14+12=26    (2 usul)
926-masala.
69   l   sutdan   3   kg   sariyog’   olish   mumkin.   92   l   sutdan   qancha   sariyog’   olish
mumkin?
Yechilishi:
1) 69:3 = 23
2) 92:23 = 4
Javob: 4 kg
Litr bilan suyuq narsalar o’lchanadi.
Agar   litr   sonlar   bilan   birga   kelganda   albatta   qisqa   yozuvda   “l”   deb   yozib
quyiladi. O’qituvchi buni misollar bilan doska yordamida yozib tushuntiradi. 
1litr=1000gramm
1litr sut=1   l sut
1 litr suv=1 l suv
684-masala.
Bir sigirdan bir kunda 24 litr, ikkinchi sigirdan 3 marta kam sut sog’ib olindi.
Bu ikki sigirdan bir kunda qancha sut sotib olish mumkin?
Yechilishi:
1) 24:3 = 8
2) 24+8 = 32
Javob: 32 litr.
Bunday masalalardan bir nechtasini keltirish mumkin.
Geometrik figuralarning yuzi.
  Boshlang’ich   sinflarda   miqdorlar   tushunchasi   materialni   o’rganish
quyidagicha sistemalardan iborat.
1.   Geometrik   figuralardan   sanash   obyektlari   sifatida   foydalaniladigan
masalalarni yechishda asosan zarur atamalar o’zlashtiriladi.
2.   Miqdorlar   tushunchasi   kattaliklarni   tasavvur   etish   va   figuralar   yuzini
o’lchash haqidagi ko’nikmalarni shakllantirish, hal etish.
23 3. Ko’p burchaklarni premetrini va to’g’ri to’rtburchaklarni yuzini topish.
4. Parametrlar bilan berilgan figuralar elementlarini yasash.
5.Miqdorlar   tushunchasi   figuralarni   katak-katak   qog’ozga,   silliq   qog’ozga
chizg’ich cho’pi yordamida o’lchamlarini hisobga olmay elementlar yasash.
6.Figuralarni sinflarga ajrata olish.
7. Figuralarni qismlarga bo’lish.
8. Harfiy figuralardan foydalanib miqdorlar tushunchasi chizmalarni o’qish.
Predmet   yoki   ularning   qismlarini   miqdorlar   tushunchasi   shakllarini   aniqlash
bilan bog’liq masalalarni hal etish.
Masalalarni   bir   qismi   rivojlantiruvchi   funksiyalardan   iborat.   Boshlang’ich
sinflarda kattaliklar asosida figuralar yasash, qirqish, ustiga qo’yish usuli bilan ularni
taqqoslashga doir mashqlar bajariladi. O’quvchilarda quyidagi tartibda figuralar yuzi
o’rgatiladi.
1. Taqqoslash qaysi figuralarni qaysi tekislikdan o’rin olganini aniqlash orqali
o’quvchilarda tasavvur hosil qila olish.
2. Birlik, kvadrat haqidagi tasavvurlarni o’rgatish.
3. Har xil figuralarning yuzini sant i metrda o’lchash orqali topish.
4. To’g’ri to’rtburchak yuzini kvadrat santimetr orqali topa olishga o’rgatish.
5. Kvadrat de t simetr bilan to’g’ri to’rtburchak yuzini topa olish.
To’g’ri to’rtburchak yuzini kvadrat metr bilan topa olish.
Endi har qaysi bosqichlarni alohida ko’rib chiqamiz.
To’g’ri to’rtburchak yuzini kvadrat metr bilan topa olish.
Endi har qaysi bosqichlarni alohida ko’rib chiqamiz.
Figuralarning   umumiy   yuzi   haqidagi   umumiy   tasavvurlarni   shakllantirishdan
oldin   o’quvchilarga   kesmalarni   taqqoslash,   kesma   uzunliklariga   nisbatan   “katta”,
“kichik”,   “uzun”,   “qisqa”,   munosabatlar   haqidagi   o’quvchilarga   to’plangan
ma’lumotlarni umumlashtirish mumkindir.
Figuralarni yuzi tushunchasini shakllantirishda amaliy mashg’ulotlarda alohida
ahamiyat berish lozim.
24 Bu mashg’ulotlar o’quvchilarga mavzuni yaxshi o’zlashtira olishlariga yordam
beradi.
O’quvchilarga bunday amaliy mashg’ulotlar berish mumkin bo’ladi.
Kataklar   qog’ozga   berilgan   figuralarni   chizing   va   qirqing.   Shu   figuralarni
taqqoslang.
Topshiriq   bajarishdan   oldin   o’quvchilar   A,V,O,E,F,G   figuralarni   chizib
olishadi, so’ngra ularni qirqishadi. Shundan keyin figuralarni taqqoslashga kirishiladi.
Masalan, Uchburchakni (V figurani) kvadrat (A figura) ustiga q o’ yiladi.
Ma’lumot ikki figurani bir biriga taqqoslaganda ularning qaysi biri katta-kichik
ekanini   yoki   o’zaro   teng   ekanini   aniqlash   mumkin   bo’ladi.   Uchburchak   kvadratni
ustida   butunicha   joylashganini   ko’ramiz.   Bu   holda   bir   uchburchakni   yuzini
kvadratdan kichik deymiz.
Endi  doirani  to’rtburchak  yuzini  qo’yamiz va  doira to’rtburchak yuziga to’liq
joylashganini ko’ramiz.
Demak, doira yuzini to’rtburchak yuzidan katta ekanini ko’ramiz.
Ma’lum   bo’ladiki,   ikki   figurani   bir–biriga   taqqoslaganda   ularni   katta-kichik
yoki teng ekanini ko’ramiz.
273- masala.         
        F       A
    V
  G        E
  O
25 Har bir shaklni yuzini toping
287-masala. Bir yuzaga ega bo’lgan shakllarni nomlarini ayting
    1       2        3        4
659-masala. Shakl qismlarni yuzlarini hisoblang.
Buni o’quvchilarga ko’rsatish uchun berilgan figuralarni taqqoslash tahlil qilish
mumkin bo’ladi. Bu figuralar o’qituvchi tomonidan doskaga chizib qo’yiladi.
O’quvchilar oldin 4 ta to’g’ri burchakli poloskalardan tashqari  to’pdan to’g’ri
to’rtburchak   tuzadi.   Bu   poloskalarni   har   birida   6   tadan   katak   bor.   So’ngra   3   ta
uchburchakli poloskalardan tashkil topgan.
To’g’ri   to’rtburchakni   chizishdan   oldin,   poloskalarni   har   birida   9   tadan   katak
borligini ko’ramiz.
26 O’quvchilar   har   biridagi   kataklar  sonini  sanab   qaysi   b i rida  kataklar  soni  ko’p
ekanini bilishlari kerak. O’quvchilar bu masalani grafik usulida yechishda yuzalarni
taqqoslashni yangi usulini egallab oladilar.
672-masala.
    1        2        3       4
Ko’z bilan chamalab teng uzunlikdagi yuzaga ega bo’lgan shakllarni toping.
Yuzi   har   xil   bo’lgan   shakllarning   nomlarini   ayting.   Yuzi   eng   katta   bo’lgan
shakllarni toping.
 
     1         2          3
27 Masala
Rasmda nechta ko’pburchak bor.
28 1.3. Miqdorlarga  oid   m asalalar  y echish
Matematik   masala   deb,   ikki   yoki   undan   ortiq   son   ifoda   ustida   amal   bajarib
yangi bir sonni ifodani topish g a aytiladi.
Miqdoriy   masalalar   asosan   sonlar,   miqdorlar   munosabatlar   va   ularga   mos
bo’lgan qisqa hayotiy voqeallarni, qamrab olib, ularni so’z bilan ifodalaydi.
Arslar   davomida   bunday  masalalarni   yechish   o’quvchilarni   diqqatini   jalb  etib
kelgan.
Matematik   olimlar   masala   va   uning   mohiyati   haqida   ajoyib   fikrlarni   aytib
qoldirganlar.
Masalani  tushunishnigina yetarli deb bo’lmaydi, uni yechish uchun istak ham
zarur.
Kuchli   istaksiz   qiyin   masalani   yechib   bo’lmaydi,   u   bo’lganda   esa   mumkin.
Istak bo’lsa yo’li topiladi. 
Biz   mana   shu   istakni   avvalo   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   shakllantirib
borishimiz zarur.
Miqdor o’lchoviga asoslangan masalalarni yechish bu masala shartiga berilgan
sonlar va izlanayotgan sonlar orasidagi bog’lanishlarini ochib beradi. 
Ana shu masaladagi noma’lumni topish uchun boshlang’ich sinf o’quvchilarida
avvalo   sodda   masalalarni   yechish   malakasi   hosil   qilinadi.   So’ngra   o’quvchilar
masalalarni quyidagicha yechia boshlaydilar.
Masala 
To’g’ri   to’rtburchakning   tomonlari   uzunligi   a)   30   sm   v)   20   sm   bo’lsa   uning
premetrini toping
Yechilishi.
30.2+20.2=60+40=100 sm 1 usul
(30+20).2=50 .2=100 sm 2 usul
30+30+20=60+40=100 sm 3 usul
Matematik   omillar   birligiga   ko’ra   beshta   masalani   20   xil   usulda   yechish
afzaldir.
29 Odamda   yoshligidanoq   miqdorlarni   o’lchash   masalalarini   egallashlari,   ularni
turli   birliklarda   ifodalashni   o’rgatish   lozimdir.   Miqdorlarga   doir   masalalarni
yechishda   biz   o’quvchilarga   hayotiy   misollar   keltirib,   ularni   taklif   qilib   tushuntirib
berishimiz zarur.
5.   Bog’ga   60   tur   ko’chat   o’tkazildi.   Bulardan   20   tupi   olma   30   tupi   xurmo
qolganlari esa jiyda. Bog’ga necha to’p jiyda o’tkazilgan.
Yechilishi: 1) 20+30=50
     2) 60-50=10
Javob 10 tup
6) 20+10+60=30+60=90    60-(10+40) =10
70-20-20=30         60-40-10=10
80-60+40=60
80-(60+10) =10
7. 30 va 20 sonlarining yig’indisi 50 ga teng.  Yig’indi birinchi qo’shiluvchidan
necha marta ortiq? Ikkinchi qo’shiluvchidanchi?
Yechish. 50-30=20 birinchi qo’shiluvchidan 20 ta ortiq.
50-20=30 ikkinchi qo’shiluvchidan 30 ta ortiq .
8) 80-20 = 60   60-10 = 50
90+10 = 100    10+30 = 40
50+30 = 80
100-50 = 50
40+50 = 90
9) 3 ta molxonada 100 ta sigir bor birinchi molxonada 30 ta, ikkinchida 50 ta
sigir bor. Ushbu ifodalarni hisoblab nimani bilish mumkin.
Yechilishi: 3-sida 20 ta sigir bo’lishini bilish mumkin.
10)  3 ta o’quvchi  11 kg makalatura to’pladi. Birinchi  o’quvchi  4 kg, ikkinchi
esa 3 kg to’pladi. Uchinchi o’quvchi qancha makalatura to’pladi.
Yechilishi. 1) 3+4 = 7
30 3) 10-7 = 3
Javob 3 kg
11) 11-2+3 = 12     12-9+8 = 11
11-4+5 = 12       12-5+4 = 11
12) o’quvchi ruchka va daftarlardan hammasi bo’lib 12 ta sotib oldi. Daftar 9
ta, ruchkalar daftarlardan necha kam.
Yechish: 12-9 = 3      javob 6 ta kam
    9-3=6
13)   20   m   chit   bor   edi.   7   m   chitdan   ko’ylaklar   tikildi   va   ya’na   shuncha   chit
yostiq jilti tikish uchun olindi. Necha metr chit qoldi?
7+7 = 14    20-14 = 6     javob 6m
Yechish rejasi
1. Ko’ylaklar tikilgandan keyin necha metr chit qoldi?
2. Yostiq jiltlari tikilganidan keyin necha metr chit qoldi?
Masalani boshqa usul bilan yeching .
1) 7+7=14    2) 20-14=6
Masalalar yechilishini tushuntiring bunda 7m chit ko’ylakka 7m yostiqqa ketdi.
506-masala.   To’g’ri   to’rtburchak   shaklidagi   futbol   maydonining
tomonlari100m va 60m. Futbol maydonining perimetri necha metrga teng?
Yechish:                     100m
P=2(a+b)
P=2(60+100) = 320m 60m
  
 II usul
1)60+100=160    2) 2*160=320
546-masala.   Tomonlari   2sm   7mm   va   3sm   6mm   bo’lgan   to’g’ri   to’rtburchak
chizing. Uning perimetrini toping?
31 Yechish: 1sm=10mm
             2sm 7mm=27mm        
27mm           3sm 6mm=36mm
         36mm
P=2(a+b) = 2*(27+36) = 126mm
Javob:126mm=12sm 6mm.
588-masala.   Bir   shahar   bilan   ikkinchi   shahar   orasidagi   masofa   248   km,   2-
shahar   bilan   uchinchi   shahar   orasidagi   masofa   esa   undan   64   km   ortiq.   Birinchi   va
uchinchi shahar orasidagi masofa qancha?
Yechish:
1)248+64=312 km
2)248+312=560 km
Javob:560 km
637-masala. Bozorga 360 kg sholg’om va 245 kg turp keltirildi. Bir kunda 457
kg sholg’om va turp sotildi. Jami necha kg sholg’om va turp qoldi?
Yechish:
1)360+245=605 kg
2)605-457=148 kg
Javob:148 kg
674-masala.1   qop   guruch   60   kg   ga   teng.   Birinchi   va   ikkinchi   kuni   5   qopdan
guruch sotildi. Ikki kunda necha kg guruch sotilgan?
Yechish:
1)5+5=10 qop
2)10*60=600 kg
Javob:600 kg
675-masala.   Radiusi   2sm   4mm   bo’lgan   aylana   chizildi.   Uning   radiusi   necha
mm ga teng?
Javob:20+4=24 mm
32 678-masala.   Do’konda   1   ta   qalamning   narxi   100   so’m   ,   1ta   ruchkaning   narxi
esa 200 so’m.Lobar do’kondan 3 ta qalam va 2 ta ruchka sotib oldi.Lobar jami necha
so’m sarfladi?
 Yechish:
1)3*100=300 so’m qalam
2)2*200= 400 so’m ruchka 
3)300+400=700 so’m
Javob:700 so’m
685-masala.1   ta   daftarning   narxi   300   so’m   ,   1000   so’mga   nechta   daftar   olish
mumkin?Necha so’m ortib qoladi?
Yechish:
1)300*3=900 so’m
2)1000-900=100 so’m
Javob:3 ta,100 ortib qoladi
688-masala.   Bahodir   va   Botir   do’kondan   daftar   sotib   olmoqchi   bo’lishdi.
Bahodir   sotuvchiga   900   so’m   berib,   3   ta   daftar   oldi.   Botir   2   ta   daftar   olishi   uchun
sotuvchiga necha so’m berishi kerak?
Yechish:
1)900:3=300 so’m (1 ta daftar)
2)2*300=600 so’m
Javob:600 so’m berishi kerak
692-masala.   Neksiya’’   Toshkentdan   Samarqandga   4   soatga   yetib   bordi.   Agar
Toshkentdan Samarqandgacha masofa 320 km bo’lsa, Nek siya har bir soatda necha
km yo’l bosgan?
Yechish:
320:4=80 km dan
705-masala.   Do’konga   120   kg   konfet   keltirildi.   Ularning   hammasi   6   kunda
sotib bo’lindi. Bir kunda necha kilogrammdan konfet sotilgan?
Yechish:
120:5=20 kg dan
33 710-masala.   Go’sht   do’konida   bir   kunda   140   kg   qo’y   go’shti   va   180   kg   mol
go’shti   sotildi.   Kuniga   shunday   miqdorda   go’sht   sotilsa   3   kunda   hammasi   bo’lib
qancha go’sht sotiladi?
Yechish:
1)140+180=320 kg
2)320*3= 960 kg 
Javob:960 kg 
717-masala.8   ta gugurt  800  so’m  turadi.500 so’mga  nechta  gugurt   sotib  olish
mumkin?
Yechish:
1)800:8=100 so’m (1 ta)
2)500:100=5 ta
724-masala.   Do’konga   keltirilgan   4   qop   un   80   ta   xaltachaga   solib   chiqildi.
Agar   har   bir   qop   60   kg   dan   bo’lsa,   har   bir   xaltachaga   necha   kilogrammdan   un
solingan?
Yechish:
1)4*60=240 kg
2)240:80=3 kg dan
Javob:3kg dan
755-masala.4   ta   qopdagi   guruch   40   ta   xaltachaga   solib   chiqildi.   Agar   har   bir
qopdagi guruch 50 kg dan bo’lsa, xaltachalarga necha kilogramdan guruch solingan?
Yechish:
1)4*50=200 kg
2)200:40=5 kg 
759-masala. Ikki shahar orasidagi masofa 240 km bo’lib, avtobus 1 soatda 60
km   masofani   bosib   o’tadi.   Agar   avtobus   shu   tarzda   yursa,   manzilga   yetib   borishi
uchun yana necha soat yo’l yurishi kerak?
Yechish: 240:60=4 soat  javob:4 soat yo’l yurishi kerak
34 766-masala. Do’konga 528 kg yog’ keltirildi. Agar har kuni 132 kg dan sotilsa,
3 kunda necha kilogramm yog’ sotiladi? Do’konda yana qancha yog’ qoladi? Qolgan
yog’ yana necha kunda sotiladi?
Yechish:
1)132*3= 396 kg yog’ sotiladi
2)528-396=132 kg yog’ qoladi
3)1 kunda sotiladi.
772-masala.   Nargiza   bir   haftada   kitobning   132   sahifasini   o’qidi.   U   shu
maromda o’qisa, 3 haftada kitobning yana necha sahifasini o’qiydi?
Yechish:132*3=396 sahifasini o’qiydi.
776-masala.   Kvadrat   shaklidagi   bog’   devor   bilan   o’ralgan.   Devorning   bir
tomoni   121   m   ga   teng.   Bog’ning   boshqa   bir   tomonida   kirish   uchun   darvoza   bo’lib
uning eni 4 m ga teng. Bog’ni o’rab turgan devorning jami uzunligi qancha?
Yechish:
S=(a+b) *2
(121+4) *2=250 m
779-masala.   Korxonada   1   kunda   312   ta   ayiqcha   o’yinchog’i   tayyorlandi.   Har
kuni shunchadan tayyorlansa, 3 kunda tayyorlangan o’yinchoqlar nechta bo’ladi?
Yechish:
312*3=936 ta o’yinchon bo’ladi.
783-masala.   Do’konga   400   ta   muzqaymoq   keltirildi.1-kuni   128   ta,   ertasiga
undan 34 ta ortiq muzqaymoq sotildi? Yana qancha muzqaymoq qolgan?
Yechish:
1)128+34=162 ta 2 kunda sotildi
2)400-162=238 ta qoldi.
791-masala. Gulchehrada 1000 so’m pul bor edi. U do’kondan 3 ta o’chirg’ich
va 2 ta chizg’ich sotib oldi. Agar 1 ta o’chirg’ich 100 so’m, 1 ta chizg’ich 300 so’m
tursa Gulchehrada necha so’m qoldi?
Yechish:
1)3*100=300 so’m o’chirgich
35 2)2*300=600 so’m chizg’ich
3)1000-(300+600) =1000-900=100 so’m
Javob:100 so’m qolgan.
702-masala.   Bir   shahardan   ikkinchi   shaharga   tomon  avtomobil   (to’xtamasdan
shunday   yursa)   yo’lga   chiqdi.   Avtomobil   1   soatda   70   km   masofani   bosib   o’tdi.
Avtomobil   to’xtamasdan   shunday   yursa,   yana   2   soatdan   keyin   bosib   o’tgan   jami
masofa qancha bo’ladi?
Yechish:
2*70=140 km     javob:140 km
1) 5 ta bir xil yashikka 30kg pecheniy joylandi. 54kg pecheyni joylash uchun
shunday yashikdan nechta kerak?
   Yechish
   30:2=6kg (1ta yashikka)
   54:6=9 ta yashik
   Javob 9 ta yashik
2)27   kg   asalni   9ta   shisha   bonkaga   baravar   qilib   va   40   kg   asalni   8ta   bidonga
baravar qilib quyildi. Bidonning sig’imi bonkaning sig’imidan necha kg ortiq
   Yechish: 1) 27:9=3 kg 2) 40:8=5kg 3) 5-3=2 kg 
   Javob: 2 kg
3)Uchburchakning   bir   tomoni   34sm,   ikkinchi   tomoni   26sm,   uchunchi   tomoni
birinchi tomonidan 2 marta qisqa. Uchburchakning premetrini toping.
 Yechish: 1) 34:2=17 sm 2) 34+26+17=77 sm Javob:  77 sm
4)Otga bir kunda beriladigan tuz miqdori 32 g, sigirga undan ikki marta ortiq,
qo’yga esa ot va sigirga birgalikda qancha tuz berilishi kerak bo’lsa, shundan 8 marta
kam tuz berish kerak. Qo’yning bir kunlik iste’mol qiladigan tuz miqdorini toping.
    Yechish: 1) 32*2=64g 2) (32+64):8=12g
36     Javob:12g
 
    
5)   Bog’bon   60   kg   olxo’ri   terdi.   U   6   ta   yashikni   baravar   qilib   to’ldirganidan
keyin   yana   12   kg   olxo’ri   qoldi.   Bog’bon   har   bir   yashikka   necha   kilogrammdan
olxo’ri solgan?
Yechish: 1)60-12=48 kg 2) 48:6=8 kg
 Javob: 8kg
6)Tarvuz   ekilib   yig’ib   olguniga   qadar   150   kun   o’tadi,   qovunga   tarvuzga
qaraganda   10   kun   kam,   kartoshkaga   qovunga   qaraganda   20   kun   kam   vaqt   ketadi.
Kartoshka ekilib yig’ilib olinguniga qadar necha kun o’tadi?
Yechish:
1)150-10=140 kun
2)140-20=120 kun
Javob:120 kun
7) Buvi 14 kalava tivit ipdan paypoqlar to’qidi.  Har juft paypoqqa 2 kalavadan
ip ketdi. U 5 juft paypoqni nevaralariga sovg’a qildi.Buvida necha juft paypoq qoldi?
Yechish: 1) 14:2=7 juft paypoq 2)7-5=2 juft paypoq
8)   Birinchi   kitob   120   betli,   ikkinchi   kitob   115   betli,   uchunchi   kitob   1-   va   2-
kitolar necha bet bo’lsa, shundan 100 bet kam. 3-kitob necha betli?
Yechish:
1) 120+115=235 bet
2) 235-100=135 bet  
Javob:135 bet
9) Do’konda bir kunda 215 kg un sotildi. Shundan keyin do’konda sotilganiga
qaraganda101 kg ortiq un qoldi. Ertalab do’konda qancha un bo’lgan?
Yechish: 1) 215+101=316 kg 2)215+316=531 kg 
 Javob: 531 kg un bo’lgan.
37 10) 30 so’mdan 6 ta daftar va 4 ta bir xil rasm daftari sotib olindi. Hammasiga
420 so’m to’landi. Rasm daftarinig narxini toping.
Yechish: 
1) 30*6=180 so’m
2) 30*4=120 so’m
Javob: 120 so’m
11)   Ikki   shaharda   bir-biriga   qarab   ikki   poyezd   yo’lga   chiqdi.   Biri
uchrashguncha   279   km,   ikkinchisi   3   marta   kam   yo’l   yurdi.   Shaharlar   orasidagi
masofa qancha?
Yechish: 
1) 279:3=91 km
2) 279+91=370 km
Javob: 370 km
207)   Sabzi   xaltaning   og’irligi   2   kg,   kartoshka   xaltaning   masasi   1   kg   ortiq
bo’lsa 9 ta kartoshkali xaltaning massasini toping.
Yechish: 
 (2+1) * 9=3 * 9=27    javob 27 kg
208) To’pda 20 m chit bor edi. 5 m chit ishlatildi. Qolganiga qaraganda necha
metr kam chit ishlatilgan?  
Yechish: 
20+5=25     15:5=3  javob 3 marta kam
209)   Daftar   36   so’m.   Chizg’ich   undan   4   marta   arzon.   Daftar   necha   so’m
qimmat. Yechish: 
 1)36:4=9   2) 36-9=27   javob 27 so’m qimmat
201) Buvi 1 kalava tilit ipdan paypoqlar to’qidi. Har juft paypoqqa 2 kalavadan
ip ketdi. 5 juft paypoqqa nevaralariga sovg’a qildi. Necha juft paypoq qoldi?
Yechilishi: 
38 1) 14:2=7       2) 7-5=2
Javob 2 ta paypoq qoldi.
210) 600-90=510    740-(90+30) =620
370+30=400      360-(480-370) =250
18+16:8=20       (  93-3 ) :3+7=37
211)   Olxo’ri   solingan   1   ta   yashik   12   kg.   Uzum   solingan   3   ta   yashik   27   kg
keldi. Olxo’ri solingan 1 ta yashik, uzum solingan bitta yashikdan necha kg og’ir?
 1) 27:3=9  2) 12-9=3 javob 3 kg og’ir
212) Ayirmaning ixtiyoriy usul bilan hisoblash usulini toping?
 730-90=640  610-70=540   810-30=780
213)   Odam   yurganda   bir   minutda   9   l   yugurganda   5   marta   ortiq   havo   yutadi
odam 2 minutda necha l havo yutadi?  
Yechish:
 1) 9.5=45  2) 45.2=90             javob 90 l
214) Duradgor 7 soatda 63 ta bir xil yog’och qoshiq yasadi. Shunday mehnat
unumdorligida 54 ta qoshiq yasash uchun necha soat kerak?
 1) 63:7=9  2) 54:9=6   javob 6 soat kerak.
215) 780-(530-60) =310     (330-280)-440=170
910-(840-730) =800      (450+70)-360=160
216) Polizda uch jo’yakda baravarida 24 tup bodring va 4 ta bir xil jo’yakda 24
tup pomidor bor. Har bir jo’yakda bodringga qaraganda nechta kam pomidor bor?  
Yechish: 
 1) 24:3=8    2) 24:4=6 3) 8-6=2  javob 2 ta
217) 18 l itr   o’rik sharbati 2 litrda shisha bankalarda, shuncha shaftoli sharbati
esa 3 litrli shisha bankalarda quyildi. Hammasi bo’lib necha bankada qo’yilgan?
Yechish: 
 1) 18:2=9   2) 18:3=6  3) 9+6=15 javob 15 ta
39 218) Chelakda 10 litr suv bor. Bankaga chelakdagi suvning beshdan bir qismi
ketadi. Bankaga necha l itr  suv ketadi?
Yechish: 
 10:5=2    javob 2 litr
219)  X onada har birida 6 kgdan 3 chelak va har birida 9 kgdan 2 savat pomidor
terib olindi. Necha kg pomidor terib olingan?
 1) 6*3=18  2) 9*2=18  3) 18+18=36   javob 36 kg
220) Uzunlik 19 m bo’lgan bir bo’lak simdan 7m qirqib olindi. Qolgan sim 4 ta
teng bo’lakka bo’lindi. Har bir bo’lak necha metrga teng?
Yechish: 
 19-7=12  12:4=3 javob 3m.
133) Traktor 6 soatda 42 l yonilg’i sarflaydi. 56 l yonilg’i necha soatda yetadi?
Yechish: 
 1)42:6=7    2) 56:7=8  javob 8 soatga yetadi.
134) Bolalar bog’chasiga nok olib kelindi. 5 kun mobaynida har kuni bolalarga
9 kg dan nok berildi. 29 kg nok qoldi. Necha kg nok olib kelingan?
Yechish: 
 1) 5*9=45  2) 45+29=74    javob 74 kg
135)   Har   qaysi   ustidagi   sonlarni   o’qing   bu   sonlardan   har   birining   yozuvda
uchraydigan raqamlarini ayting bu raqamlar nimani bildiradi.
  
   126   47  895    451
   904   500  37     700
   378   703  109    514
40 136) Shunday sonlarni yozingki ularga 4 ta yuzlik 2 ta o’nlik, 7 ta birlik; 9 ta
o’nlik, 3 ta birlik, 5 ta yuzlik; 8 ta yuzlik 1 ta birlik bo’lsin. 427, 593, 801.
 
137) 3*8+76=100    3*4+2 * 9=30
  7 * 7+51=100    18:6+24:3=11
138) Valining 98 so’m puli bor edi. U har biri 9 so’mdan 2 ta qalam va qolgan
puliga 8 ta bir xil daftar oldi. Har bir daftarga necha so’m to’ladi.
Yechish: 
1)9*2=18    2) 98-18=80   3)80:8=10  javob 10 so’m
223)   631   litr   pomidor   sharbati   shisha   bankalarning   har   biriga   9   l   dan
qo’yildi.15 l sharbat har bir shisha bankada 3,5 l dan quyildi Necha shisha bankadan
sharbat quyilgan?
 1) 631:9=70 (1 q)   2) 15:3,5=4 (1 q)
224) 650-310=340   780+120=900   300-170=130 
  230-180=50    700-200=500   250+750=1000
225) Uchburchakning bir tomonining uzunligi 18sm, 2 chi tomonining uzunligi
undan 3 marta qisqa. 3 chi tomonining uzunligi esa 14 sm. Uchburchak tomonining
uzunliklarining yig’indisi toping?
Yechish: 
1) 18:3=6    2) 18+6+14=38     javob 38 sm.
226) 650-310=230
  230-180=50
227) Bitta qopda 50 kg guruch sig’adi. 100 kg guruch solish uchun nechta qop
kerak?  100:50=2   javob 2 ta.
41 228)   Uchburchakning   perimetri   37   sm.   Uning   bir   tomoni   11   sm   bo’lsa,
ikkinchi tomoni 10 sm. Uchinchi tomonini toping?
Yechish: 
 1) 10+11=21   2)37-21=16   javob 16 sm
 
   Agar hozir tungi soat bo’lsa, sutka boshidan boshlab qancha vaqt o’tgan erta
soat sakkiz; kunduzi soat 3; kechqurin soat 7 bo’lsachi?
   3da 3 soat, erta 8 da 8soat, kunduzi 3 da 15 soat , kech yettida 19 soat vaqt
o’tgan.
   Do’konda 6 kgli yashshiklarda 48 kg olxo’ri va 5 kg li yashiklarda shuncha
yashik nok olib kelindi. Do’konga qancha yashik nok keltirilgan?
  48:6=8     8.5=40  javob 40 kg
Po’latda   har   birida   5   tadan   7   paket   marka   bor   edi.   U   4   ta   markani   do’stida
sovg’a qildi. Po’latda necha marka qoldi? 
 5 *7  =35    35-4=31    javob
Ko’chada har bir qatorda 19 tadan 20 qator uy bor edi. Yana 18 ta uy qilindi.
Bu ko’chadagi uylar nechta bo’ldi. 
 (19*2)+18=38+18=56   javob 56 ta uy
340+20=360   560+300=860   720-60=660
680+40=720   520+30=550    780-80=700
2   ta   matorli   qayiq   bir   manzildan   qarama-qarshi   tomonga   qarab   jo’nashdi.
Shulardan   biri   38   kg   2   chisi   undan   5   km   ortiq   yo’l   bosdi.   Shu   vaqtda   qayiqlar   bir-
biridan qancha masofada bo’lgan.
 38+5=43  43+38=81 javob 81 km.
Sinfda 4 ta guruh bor edi. Har qaysi guruhda 5 tadan o’g’il bola va 3 tadan qiz
bola bor. Sinfda kim ko’p qizlarmi o’g’il bolalarmi?
42   5*4=20   3*4= 12   20-12=8
Javob: o’g’il bolalar 8 ta ko’p
Uch g’ildirakli vilosepedlarni yig’ishda usta 27 ta g’ildirakdan, shogirt esa 18
ta g’ildirakdan foydalandi. Usta shogirtidan nechta ortiq vilosiped yig’gan?
 27:3=9   18:3=6   9-6=3    javob 3 ta ko’p
To’g’ri to’rtburchakning bo’yi 8 sm eni va bo’yining 1/4 qismini tashkil qiladi.
To’g’ri to’rtburchakning enini aniqlang. Tomonlari uzunliklari yig’indisini toping?
 eni  r=2+2+8+8=20 jami 20 sm.
Hisoblashlarni tugating.
70:5=(50+20):5=50:5+20:5=10+4=14
90:6=(60+30):6=60:6+30:6=10+5=15
56:4=(40+16):4=40:4+16:4=10+4=14
84:7=(78+14):7=70:7+14:7=10+2=12
         
43  Xulosalar .
O’zbekiston Respublikasining istiqboli xalq xo’jaligining hamma tarmoqlarida
bo’lganidek, xalq ta’limi oldida ham muhim vazifalarni qo’ymoqda. Zero yosh avlod
tarbiyasi O’zbekiston istiqbolini mustahkamlashning muhim zamini deb hisoblanadi. 
“Yoshlari   bilimdon,   yurtning   kelajagi   buyukdir”.(I.A.Karimov   “Barkamol
avlod orzusi”). 
Biz   shunday   farzandlarimizni   tarbiyalashimizda   boshlang’ich   sinflarda
matematika fanini ahamiyati juda katta ekanligini aytib o’tishimiz lozim hisoblanadi. 
Bugungi   kunda   har   bir   kishi   ishbilarmonlikni,   iqtisodiy   hisob-kitobni   bilishi
zarur. 
   Matematika kerak
   Har bir o’g’il qizga 
   Aqlini va fikrini 
   Soladi yaxshi izga 
Shuning uchun boshlang’ich sinflarda ta’lim jarayonini tubdan yaxshilash davr
talabi   hisoblanadi.   Bu   esa   har   bir   o’qituvchidan   yuksak   tajribani   puxta   bilimni,
malakani talab qiladi. 
Boshlang’ich   sinflarda   miqdor   va   birliklarni   juda   keng   o’rganilmoqda.
Boshlang’ich sinf matematikasida uzunlik o’lchovi, vaqt o’lchovi, yuzani o’lchash va
topishga doir misol va masalalar berilgan. 
Bu sinflarda miqdor o’lchovlari o’zgarmas birligidan foydalanib bilib boriladi.
Masalan: uzunlik o’lchovi, millimetr, santimetr, detsimetr, metr, kilometr.
 Og’irlik o’lchovi: gramm, kilogramm, sentiner, tonna.
Vaqt o’lchovi: sekund, minut, soat, yil, asr, oy, kun sutka, hafta.
  O’lchov birliklarini tarkib toptirishda qadimgi nomlardan ham foydalanilgan.
Masalan:   qarich,   quloch,   gaz,   qadam,   chaqirim,   tosh,   pud,   misqol,   chorak,   daqiqa,
tanob, asr, qadam, olchin, ongli, manzil, yog’och, farzand va shular kabilar.
Bundan   tashqari   miqdorlar   tushunchasi   figuralarning   yuzini   o’lchashda   ham
ma’lum birliklardan foydalaniladi.
44 Kvadrat   sant i metr   (kv   sm)   kvadrat   detsimetr   (kv   dm)   kvadrat   metr   (kv   m)
lardir. 
Hozirgi   vaqtda   minutni   daqiqa,   sekuntni   soniya   deb   atash   odat   tusiga   kirib
qolgan.
Maktab matematika darsligida o’qituvchi uchun shunchaki ko’rsatma berilgan.
Darsni qiziqarli va mazmunli o’tish uchun esa o’qituvchining mahoratiga bog’liq.
Shuning uchun ham men malakaviy bitiruv ishimda qiziqarli savollar, miqdor
birliklarini kelib chiqish tarixi, eskicha nomlanishini ham keltirib o’tdim.
Shu   bilan   birga   dars   jarayonini   o’yin   va   qiziqarli   didaktik   tarzda   olib   borish
maqsadga muvofiqdir. 
Darsni   she’riy   usulda   olib   borish   ham   darsni   qiziqarli   o’tib   mavzuni   yaxshi
tushunib olishga yordam beradi. 
Har bir masalalarni yechayotganda 4 ta masala berishni eslatib o’tiladi. 
“Ta ortiq”-bu qo’shish
“Ta kam”-esa ayirish
“Marta ko’p”-ko’paytirish
 “Marta kam”-esa bo’lish
Buni derla:
  Matematik hisob
  Masala yechilar
  Aytilar javob
Matematikada   didaktik   she’rlar   o’quvchini   fikrlashga,   izlanishga
dunyoqarashini   kengaytirishga   olib   keladi.   Har   bir   dars   ko’rgazmali   va   ko’rsatmali
bo’lmog’i   lozim.   Chunki:“Sinfga   surat   olib   kirsang   soqov   ham   tilga   kiradi”   deb
bejizga   aytilmagan.   Dars   mobaynida   o’quvchilar   bilan   qiziqarli   suhbatlar   o’tkazish,
ular   bilan   birga   sahna,   badiiy   ko’rinish   va   savol-javoblar   o’tkazish   har   bir   miqdor
birliklariga   doir   test   kartochkalaridan   foydalanish   ham   ko’zda   tutilgan.   Biz   tajriba-
sinov ishimizni Qarshi shahridagi 10-umumiy o’rta ta’lim maktabida olib bordik.
Tajriba sinov-ishlarini o’tkazish natijalariga ko’ra quyidagi xulosalarga keldik.
45 1. 3-sinf o’quvchilari miqdorlarni o’rganish natijasida hayotiy hisob–
kitoblarni bajarishga qulaylik yaratadi.
2. 3-   sinf   o’quvchilariga   miqdorlarni   hayotiy   masala   va   misollar
orqali o’rgatish maqsadga muvofiq bo’ladi.
3. 3-sinf   o’quvchilariga   miqdorlarni   o’rgatishda   interfaol
metodlardan foydalanish maqsadga muvofiqdir.
4. 3- sinf o’quvchilari interfaol metodlar asosida o’rganish natijasida
miqdorlarga doir  bilimlari oshadi  va iqtisodiy bilim, ko’nikmalari  shakllanadi
hamda 4-5-6 sinflarda miqdorlarni yechishga zamin yaratiladi.
46 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
1.   “Barkamol   avlod   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori”   Toshkent   Sharq
nashriyoti matbaa konserni.
2. M.Axmedov, B.Ibragimov, M.Jumaev, “Matematika o’qituvchisi kitobi”. Toshkent.
O’zinkomsentr. 2003y.
3.   N.U.Bikboeva,   R.M.   Sedelnikova.   T.A.Adanbekova   “Boshlang’ich   sinflarda
matematika o’qitish metodikasi” Toshkent O’qituvchi 1996y
4.   N.U.Bikboeva,   E.Yangiboeva   “Matematika   3-sinflar   uchun   darslik”   Toshkent
O’qituvchi 2008yil.
5. “Boshlang’ich ta’lim” jurnali 2007yil 3-son (28-29 betlar) Toshkent .
6.   M.Jumaev   va   boshqalar   “1-sinf   uchun   matematika   daftari”   Toshkent   O’qituvchi
nashriyoti.
7.   N.U.Bekboeva   va   boshqalar   “Matematika   2-sinflar   uchun   darslik”   Toshkent
O’qituvchi 2003 yil 
8. B.Omonov “Yuz bilan yuzma-yuz” Toshkent O’qituvchi 1995 yil
9.   “Ta’lim   taraqiyoti   O’zbekiston   Respublikasi   halq   ta’limi   vazirligining
axborotnomasi” 7 maxsus soni. Toshkent Sharq nashriyoti 1999 yil.
10. M.Jumaev “Matematika o’qitish metodikasidan praktikum” Toshkent  O’qituvchi
2004 yil.
47

Boshlang’ich sinflarda asosiy miqdorlar

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha