Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 19900UZS
Размер 258.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 12 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Bahrom

Дата регистрации 05 Декабрь 2024

228 Продаж

Boshlang‘ich sinflarda darslik va qo‘llanmalar bilan ishlashning o‘ziga xos xususiyatlari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
  Mavzu:  B oshlang‘ich sinflarda darslik va qo‘llanmalar bilan ishlashning
o‘ziga xos xususiyatlari .
Mundarija
Kirish ............................................................................................................................................... 3
I Bob. Boshlang‘ich sinflarda darslik va qo‘llanmalar, ularning o‘ziga xos xususiyati va 
ahamiyati .......................................................................................................................................... 5
1.1. Boshlang‘ich sinf darsliklari va unga qo‘yiladigan talablar, darslik tushunchasi .................... 5
1.2. Boshlang‘ich sinflarda eski va yangi darsliklarni qiyosiy tahlili .............................................. 6
1.3. Boshlang‘ich sinflarni o‘qitishda multimediyali elektron darsliklardan foydalanishning 
o‘ziga xos xususiyatlari. ................................................................................................................ 11
II Bob. Boshlang‘ich sinflarda darslik va qo‘llanmalar bilan ishlashning o‘ziga xos xususiyatlari.
....................................................................................................................................................... 15
2.1. Boshlang‘ich sinf darslarida darslik va o‘quv qo‘llanmalar bilan ishlash usullari ................. 15
2.2. Boshlang‘ich sinf matematika darsliklari va ulardan foydalanish usullari ............................. 17
2.3. Boshlang‘ich sinflarda dars jarayonida zamonaviy texnologiyalardan foydalanish .............. 22
Xulosa ............................................................................................................................................ 27
Foydalanilgan adabiyotlar .............................................................................................................. 29
  Kirish
                          Mavzuni   dolzarbli:   Jahon   hamjamiyati   shunday   qilgani   uchun,
mamlakatimiz ham bu sohani rivojlantirishga harakat qilyapti desak, masalaga bir
yoqlama   qaragan   bo‘lib   qolamiz.   Chunki,   mavzuning   dolzarbligini   keltirib
chiqargan asosiy omillar bu – yillar davomida darslik fodalanuvchilari tomonidan
amaldagi   darsliklardan   qoniqmaslik   bayon   etilgan   arznomalar-u,   sifatsiz
darsliklarga to‘lib ketgan ta‘lim tizimimizning taraqqiyot sari ildam qadam tashlay
olmayotganidir.  
                  Bugun   darsliklarni   isloh   qilish   masalasi   har   bir   mamlakat   oldidagi   har
narsadan   va   har   qachongidan   muhim   va   amalga   oshirilishi   kechiktirib
bo‘lmaydigan eng ustuvor vazifadir.  
                 Yangi yaratilayotgan darsliklardagi berilgan lug‘at so‘zlar asosida biror bir
qo‘llanmaning yaratilmaganligi. 
Axborot texnalogiyalari ekranida bayon qilinayotgan ma'lumot mazmunining
o‘quvchilarga loyiq bo‘lishi va kompyuter talab qiladigan topshiriqlarni bajarishda
ma'lum   tirishqoqlik   talab   qilinishi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   tushunarliligi   prinsipiga
ham   alohida   e'tibor   qaratish   lozim."Ta'limning   tushunarliligi   deganda,   o‘quv
materiali   mazmuni,   xarakteri   va  hajmining   o‘quvchilar   tayyorgarlik  darajasiga   va
ularning bilish imkoniyatlari rivojlanganligiga mos kelishi tushuniladi". 
Tushunarlilik prinsipi kompyuterli ta'limda bajarilishi shart. Bunday noto‘g‘ri
tushunish   va   o‘quv   materiali   mazmuni,   unga   mos   topshiriq   va   savollarni   yengil,
yuzaki   qilib   tuzish   hamda   ta'limga   tatbiq   etish   juda   salviy   natijalarga   olib   kelishi
mumkin.   Bola   hamma   narsani   osongina   uddalayversa,   unda   asta-sekin   tafakkur
tanballigi hosil bo‘lib, odamni yo‘ldan chiqaradi, turmushga yengiltak munosabatni
shakllantiradi. 
Ajablanarlisi shundaki, tafakkur tanballigi ko‘pincha qobiliyatli bolalarda ham
uchraydi:   ta'lim   jarayonidagi   tanballik   bolalarning   kuchi   yetadigan   darajadagi
qiyinchiliklarga   rioya   qilib   ta'lim   tashkil   etilmaganda   rivojlana   boshlaydi.
O‘quvchilarning kuchi  yetadigan qiyinchilik ularni tarbiyalash,  yashash,  kurashga
o‘rgatishning yetakchi omillaridan hisoblanadi. 
  Zero,   qiyinlik   sub'ektiv   hodisa   bo‘lib,   uni   yengish,   bartaraf   etishga   intilish
o‘quvchida   chidam,   sabr-toqat,   mashaqqatlardan   qo‘rqmaslik   kabi   shaxsiy
sifatlarni tarbiyalash, kamol toptirishda hal qiluvchi ahamiyatga ega.  
         Kurs ishining  maqsadi.  Boshlang‘ich sinflarda darslik va qo‘llanmalar bilan
ishlashning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   o‘rganish,   tahlil   qilish   va   bartaraf   etish
usullarini chuqur tahlil qilish.
Kurs   ishningi   predmeti .   Umumta’lim   fanlaridan   o‘quv-metodik
majmualarning   yangi   avlodini   ishlab   chiqishga   qo‘yiladigan   umumiy   talablar.
Boshlang‘ich   sinf   darslarida   darslik   va   o‘quv   qo‘llanmalar   bilan   ishlash   usullari
Kurs ishining  vazifalari  quyidagilardan iborat:
1.   Boshlang‘ich   sinf   darsliklari   va   unga   qo‘yiladigan   talablar,   darslik
tushunchasi  
2.   Boshlang‘ich   sinf   darslarida   darslik   va   o‘quv   qo‘llanmalar   bilan   ishlash
usullari
3.   Boshlang‘ich   sinflarda   dars   jarayonida   zamonaviy   texnologiyalardan
foydalanish
Kurs   ishining   metodlari .   Mavzuga   oid   pedagogik,   psixologik,   metodik
adabiyotlarni o‘rganib tahlil qilish, suhbat, kuzatish, anketa- so‘rovnomalar, ilg‘or
o‘qituvchilarning ish tajribalarini o‘rganish, pedagogik  tajriba, taqqoslash.
                      Kurs   ishi   tuzilishi:   Bajarilgan   kurs   ishi   kirish   qismi,   ikkita   bobdan   va
qilingan   xulosalardan   iborat.   Ishda   o‘rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar
tushunarli   ravishda   ifodalash   uchun   chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga
qo‘yilgan maqsadga erishishi  uchun to‘plangan adabiyotlar manbalarning nomlari
va elektron manzillari keltirildi.
  I Bob. B oshlang‘ich sinflarda darslik va qo‘llanmalar, ularning o‘ziga xos
xususiyati va ahamiyati
1.1.   Boshlang‘ich sinf darsliklari va unga qo‘yiladigan talablar, darslik
tushunchasi
Darslikning   xarakterli   xususiyati,-   bu   uning   mazmunining   o‘quv   dasturi
mazmuniga mos kelishidir. 
Darslikda material bo‘limlar bo‘yicha taqsimlanadi. Har bir mavzu muayyan
bob,   uning   tarkibida   bo‘lgan   bandlar   asosida   ochib   beriladi.   O‘quv   darsligi   bir
qator talablarga  muvofiq yaratiladi. 
Ushbu talablar quyidagilardan iboratdir: 
O‘quv   darsligida   ilmiy   bilimlar   tizimi   va   hajmi   o‘quv   dasturi   talablariga
tegishli hajmda sinf talabalarining yosh va psixologik xususiyatlariga mos bo‘lishi
kerak.   Darslikda   bayon   qilingan   ilmiy   bilimlarning   nazariy   asoslari   hamda
g‘oyaviy   yo‘nalishi   tizimli   va   izchil   bo‘lishi,   keltirilgan   ma'lumot   va   dalillarning
asosli,   ishonchli   bo‘lishi,   ular   to‘g‘ri   tahlil,   aniq   ta'rif   etilishi,   tegishli   xulosalar
chiqarilishi   lozim.   Nazariy   bilimlarning   amaliyot   bilan   bog‘liqligi   ta'minlanishi
lozim. 
Darslik   fanda   hisobot   qilinmagan,   ma'lum   ta'rif   va   qoidalarga   ega
bo‘lmagan,   mavjud   masalalardan   holi   bo‘lishi   kerak.   Bayon   qilinayotgan
materialning xususiyatiga bog‘liq holda tegishli qoida va ta'riflar berilishi, dalillar
keltirilishi   va  ba'zi   materiallar   rasm,  surat,  jadval,  diagramma  va  boshqa  tasvirlar
bilan   boyitilishi   talab   etiladi.   Bayon   qilinayotgan   material   o‘quvchilarga
tushunarli, pishiq, puxta va ixcham jumlalardan iborat bo‘lishi lozim. 
Darslikning tashqi ko‘rinishi, bezagi muayyan bosqich talabalarining estetik
didlariga   mos   keladigan   bo‘lishi   katta   tarbiyaviy   ahamiyat   kasb   etadi.Darslik
muayyan   bosqich   talabalari   uchun   joriy   qilingan   gigiena   qoidalariga   muvofiq
bo‘lishi maqsadga muvofiqdir 1
.
1
 Mukammallik, yutuqlar qamrovi – darsliklar va o’quv qo’llanmalarning asosiy shartidir // Xalq ta‘limi. – 
Toshkent, 2018. – №3. B.4.
  Mavzulardagi   fikrlar   aniq   va   qisqa   bo‘lishi,   ilmiylikka   asoslangan   bo‘lishi
kerak.  Darsliklar   o‘quv  materialini   to‘laroq  va  chuqurroq  egallab   olishga  yordam
beruvchi o‘quv qo‘llanmalari bilan to‘ldirilish lozim.
Yo‘nalishi   va   hal   qilinadigan   vazifalarga   ko‘ra   o‘quv   qo‘llanmalarni
quyidagicha bo‘lish mumkin: 
a)o‘quv   materialini   chuqurlashtiruvchi   va   uni   eslab   qolinishiga   yordam
beruvchi qo‘llanmalarentsklopediya, mashqlar to‘plami, o‘qish kitobi, kartalar: 
b)o‘rganiladigan   masalalarni   tasvirlovchi   va   bu   bilan   aniq   tasavvur   hosil
bo‘lishiga   yordam   beruvchi   qo‘llanmalar-rasmlar,   ko‘rgazmali   qurollar   siklli,
plakatlar, diagrammalar, diapozitivlar, atlaslar. 
v)ko‘nikma   va   malakalarni   hosil   qilishga   yordam   beruvchi   qo‘llanma-   lar,
topshiriqlar kartochkasi. 
g)ma'noni   tushunishni   yengillashtiruvchi   qo‘llanmalar   lug‘atlar,
ma'lumotnomalar. 
d)   ko‘p   maqsadga   xizmat   qiluvchi   qo‘llanmalar-kinofil`mlar,
entsiklopediyalar va boshqalar. 
O‘quv   dasturi   va   darslikning   uyg‘unligidan   kelib   chiqib   o‘quv
muassasalarida ta'lim va  aniq darslar olib boriladi. 
Ta'lim   maqsadi   –   mustaqil   jamiyatimiz   ravnaqiga   nazariy   va   amaliy   hissa
qo‘sha oladigan "Barkamol avlod" ni tarbiyalash. Ta'limning vazifasi-yosh avlodni
ilmiy bilimlar, ko‘nikma va malakalar tizimi bilan qurollantirishdan iborat.
1.2.  Boshlang‘ich sinflarda eski va yangi darsliklarni qiyosiy   tahlili
So‘ngi   yillarda   ta’lim   sohasining   barcha   bosqichlarini   zamonaviy   talablar
asosida   tashkil   etish   bo‘yicha   farmon   va   qarorlar   qabul   qilindi   va   bunga   asosan
deyarli barcha dastur hamda darsliklar asosiga o‘zgartirishlar kiritildi. Bunga sabab
bo‘lgan   eng   katta   omil   shunda   ediki,   bizning   milliy   o‘quv   dasturimiz   xalqaro
talablarga   hamda   chet   elning   ko‘zga   ko‘ringan   ta’lim   jarayonlari   natijalariga
tenglasha olmasligi edi. 
  1-rasm       
Yuqorida  tasvirlangan  diagrammadan shuni  ko‘rishimiz  mumkinki, bizning
Milliy O‘quv Dasturimiz   (MO‘D) va Janubiy Koreyaning standartlariga 30, 34%
larinigina tashkil qilishini ko‘rishimiz mumkin. 
Bu   albatta   ta’limda   oqsoqlik   borligini   bildiradi.     Janubiy   Koreuyada
boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilarga   ta’lim   berishda   zamonaviy   raqamli
texnologiyalar   qo‘llaniladi.     Bizda   ham   ta’lim   olishda   raqamli   textologiyalni
qo‘llash   borasida   qaror   va   farmonlar   amalda   qo‘llanilmoqda.   Bu   farmonlarda
ta’lim   sohasida   raqamli   ko‘nikmalarni   oshirish   maqsadida   quyidagi   tadbirlar
amalga   oshiriladi:     ta’lim   pog‘onasining   boshlang‘ich   bosqichida   o‘quvchilarga
raqamli   texnologiyalarni   taqdim   etish   orqali   raqamli   ko‘nikmalarni   o‘zlashtirish
uchun imkoniyatlar yaratish, tahliliy va tanqidiy fikrlashni rivojlantirish, kelajakda
zarur bo‘ladigan keng ko‘lamli raqamli transformatsiya sharoitida yoshlarga bilim
va ko‘nikmalar berish. 2
 
  O‘quvchilarning raqamli savodxonligini rivojlantirishda o‘qituvchilar ta’lim
berishda   raqamli   texnologiyalardan   maqsadli,     samarali   foydalanishi,   individual
yondashishni  zaruratini oshirishi  va raqamli  bilim, ko‘nikmalarni  amalga oshirish
muhim omil hisoblanadi. 3
 
2
 Akramjon O’ktamjonovich Mirzayev.  Mamlakatimiz ta’lim tizimida raqamlashtirish va raqamli dunyoda o’qitish
va   o’rganishning   mavjud   imkoniyatlari.   Academic   Research   in   Educational   Sciences.   VOLUME   2   |   ISSUE   12   |
2021 
3
  Akramjon     O’ktamjonovich   Mirzayev.   O’quvchilarning   raqamli   dunyoda   o’rganish   konsepsiyasi   bo’yicha
savodxonligini rivojlantirish. Scientific Progress. Volume 2. ISSUE 8   ǀ 2021.  
  2-rasm       
Bunda   sinflar   kesimida   ko‘rishimiz   mumkinki   bu   dasturlarning   qiyosiy
tahlilida asosiy muammo talablarning noaniq qo‘yilganligi hisoblanadi. Vaholanki
noaniqlik fanlarni tushinmaslikka, fikrlar chalkashligiga mantiqni o‘zgarishiga olib
keladi. 
3-rasm
   Ta‘limdagi   islohatlardan   so‘ng   Milliy   O‘quv   Dasturimizni   Xalqaro   dastur
bilan   qiyoslanganda   dasturda   ancha   siljish   borligini   ko‘rishimiz   mumkin.   Eski
dasturlardagi darsliklarni misol tariqasida oladigan bo‘lsak, avvalgi darsliklar qiyin
akademik   tilda   yozilgan   bo‘lib   bu   o‘quvchilarni   fandan   bezdirish   va   ularni
tushunmaslikka olib kelar edi. Lekin bugungi kunda ta’lim butun dunyo o‘rganish
natijalariga   asoslangan.   Ya’ni   o‘quvchi   darslikdagi,   dasturdagi   biror   mavzuni
o‘rganolmadimi, ya'na o‘sha mavzuni o‘qiydi. Avvalgiga o‘xshab soatlarga bo‘lib
berilmadi. O‘quvchi o‘rgansa-o‘rganmasa, keyingisiga o‘tib ketaverar edi. Natijada
bola tushunmagani sayin darsni yomon ko‘ra boshlardi. O‘z-o‘ziga nisbatan bahosi
pasayib ketardi. Eng katta muammo ham shunda edi. Endi faqat yod olishga emas,
  balki   o‘quvchilarning   ertangi   hayotga   ham   tayyor   bo‘lishiga   turtki   berishga
qaratilgan.   Ya’ni   u   sinfxonada   tanqidiy   fikrini   bildira   olsa,   ijodiy   fikrlasa,   jamoa
bo‘lib   ishlashni   o‘rgansa,   muammoga   yechim   topolsa,   unda   to‘g‘ri   qaror   qabul
qilish,   yangi   g‘oyani   ilgari   surish,   fan   nuqtai   nazaridan   dunyoni   o‘z   ko‘zi   bilan
anglash   ko‘nikmalari   shakllanadi.   Muammolarni   bartaraf   etish   yuzasidan   so‘ngi
yillarda barcha dastur va darsliklarga o‘zgartirish kiritildi. Bunday darliklardan biri
boshlang‘ich   sinflar   uchun   “Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi”   darsligidir.   ’qish
savodxonligi   nafaqat   ta’lim   tizimida,   balki   boshqa   sohalarda   ham   yutuqlarga
erishish uchun asos hisoblanadi. 4
  
Eng asosan Xalqaro dasturlar PISA, PIRLS. TIMSS, TAILS kabi tadqiqotlar
talabiga   javob   beradigan   va   ular   asosiga   qurilgan   dastur   va   darsliklar   yaratildi.
Matematika   fani   boshlang‘ich   sinflardan   boshlab   inson   hayotining   mazmuni
ekanligi ko‘rsatib boriladi. Mat е matika haqiqiy olamning miqdoriy munosabatlari
va   fazoviy   formalari   haqidagi   fandir.   Matematikadan   masalalar   yechish
o‘quvchilarning fikrlash qobiliyatlarini  rivojlantiradi. To‘rtinchi sinf bitiruvchilari
uchun   TIMSS   masallaridan   namuna   keltiramiz.   Masala.   Tohir   nonning   1
2 qismini
yedi   ,  ukasi  esa  qolgan  nonning   1
4   qismini   yedi.  Ular   ikkalasi  jami  qancha   nonni
yedi? 5
 
            Darsliklar   kesimida   boshlang‘ich   sinflar   matematika   darsligini   oladigan
bo‘lsak,   avvalgi   darsliklardan   tubdan   farq   qiladi   desak   mubolag a   bo lmaydi.ʻ ʻ
Boisi,   darslikda   berilgan   topshiriqlar   o quvchini   nafaqat   hisob-kitobga,   balki,	
ʻ
mavzularni   oson   anglashga,   mantiqiy   va   tanqidiy   fikrlashga   undaydi.   Darslikda
berilgan   rasmlar,   chizmalar   va   jadvallar   juda   ham   qiziqarli,   shu   bilan   birgalikda
o quvchining tushunishi uchun sodda va aniq shaklda berilganligi o‘quvchi hamda	
ʻ
pedagoglar uchun qulaylik tug‘diradi. 
4
  Akramjon O’ktamjonovich Mirzayev, Odina Davronbek Qizi Pozilova .   Boshlang’ich sinf o’quvchilarning o’qish
savodxonligini     oshirishda   pirls   tadqiqotining   ahamiyati.   .   Scientific   Progress.   Volume   3   .   ISSUE   3   ǀ
2022.ISSN:2181-1601. 
P.140 
5
 Akramjon O’ktamjonovich Mirzayev, Odina Davronbek Qizi Pozilova. Matematika fanini o’qitish samaradorligini
oshirishda timss xalqaro tadqiqotining o’rni. SCIENTIFIC PROGRESS. VOLUME 3   ISSUE 4   2022. P 77.	
ǀ ǀ  
  Masalan matematika darsining yetakchi mavzusi  hisoblangan “Ko paytirishʻ
jadvali”   mavzusini   ko‘radigan   bo‘lsak,   o quvchiga   to liq   tushuntirishga   harakat	
ʻ ʻ
qilinadi.   Boisi,   bu   mavzuni   yaxshi   o zlashtirgan   o quvchi   juda   ko p   mavzularni	
ʻ ʻ ʻ
o zlashtirishda,   turli   misol   va   masalalarga   yechim   topishda   hech   qanday	
ʻ
qiyinchiliklarga   duch   kelmaydi.   Bu   darslikda   “Sonlarni   ko paytirish”   mavzusi	
ʻ
uchun   berilgan   topshiriqlar   orqali   o quvchilarga   kerakli   bilim,   ko nikma   va	
ʻ ʻ
malakalarni   berilishi   mumkin.   Bunda   bizga   darslikda   berilgan   rasmli
ko rgazmalarning turli shaklda sifatli va mazmunli qilib ifodalanishi katta yordam	
ʻ
beradi.   Ayniqsa,   karraning   son   nurida   ifodalanishi   yoki   narsalarning   guruhlar
shaklida   ko rinishi   o quvchilarning   karrani   shunchaki   yod   olishi   uchun   emas,	
ʻ ʻ
balki, ongli tushunishiga asos bo lib xizmat qildi. 	
ʻ
Tadqiqotlarga   ko ra,   hisob-kitobni   yaxshi   o zlashtirgan   o quvchidan   ko ra,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
matematik   mushohada   hamda   mantiqiy   fikrlash   ko nikmasiga   ega   o quvchi	
ʻ ʻ
hayotda ko‘proq muvaffaqiyat qozonar ekan. Bu ko‘nikma orqali odam matematik
bilimlarini hayotda qo‘llaydi, turli vaziyat va muammolarga tez yechim topadi. 
Shuni hisobga olib, Finlyandiya, Singapur, Janubiy Koreya, Buyuk Britaniya
va   milliy   tajriba   asosida   tayyorlangan   Milliy   o quv   dasturida   ham   o‘quvchining	
ʻ
matematik tafakkurini rivojlantirishga e'tiborni qaratilgan.  
Shuningdek,   ilg‘or   o‘quv   dasturi   asosida   yaratilgan   1-sinf   Matematika
darsligida   ham   ilk   bor   farzandlarimizni   matematik   mushohadaga   chorlaydigan
mashg‘ulot va topshiriqlarga keng o‘rin berildi. 
1-sinf matematika darsligining I bob, 5-darsida narsalarning miqdori haqida
tushuncha berilgan bunda oldingi darslik asosidan ko‘ra yuqori pog‘onada darslik
tuzilganini ko‘rishimiz mumkin. Endi bunda o‘quvchilar miqdorlarni sanab 
taqqoslashdan foydalanmay, ko‘rib fikirlab sifatlar orqali yechim topadi. Masalan
kattakichik,   keng-tor,   baland-past,   qisqa-uzun,   og‘ir-   yengil   kabi   javoblar   berishi
mumkin. 
Tabiiy   fan   kesimida   ham   ko‘radigan   bo‘lsak   ham,   bu   darsliklardagi
mavzular avvalgiga qaraganda biroz murakkab berilgan bo lsa-da, lekin, juda ham	
ʻ
qiziqarli,   tushunarli   berilgani   va   amaliy   mashg ulotlarning   ko p   berilganligi	
ʻ ʻ
  o qituvchi   uchun   ham   ,   o quvchi   uchun   ham   zavqli   bo ladi.   XXI   asr   bolalari   buʻ ʻ ʻ
mavzularni   hech   qanday   qiyinchiliklarsiz,   balki,   katta  qiziqish   bilan   o rganadilar.	
ʻ
Darslikda   berilgan   mavzular   o quvchilarni   real   hayotni   o rganishga,   anglashga	
ʻ ʻ
undaydi. 
Darslikning   2-bobidagi   “O simlik   organlari”   mavzusi   uchun   berilgan	
ʻ
“O simlik qanday oziqlanadi?”, “Olmaning hayot sikli”, “Qoqio tning hayot sikli”	
ʻ ʻ
kabi   rasmli   ko rgazmalar   o quvchilarning   oson   o zlashtirishi   uchun   manba	
ʻ ʻ ʻ
bo lmoqda.   Ayniqsa,   “Urug ning   unib   chiqish   jarayonini   o rganish”   mavzusida	
ʻ ʻ ʻ
berilgan amaliy mashg ulot barcha o quvchilarda yorqin taassurot qoldirdi	
ʻ ʻ 6
. 
Bu ma'lumotlardan shuni xulosa qilishimiz mumkinki, avvalo o‘quvchilarga
faqatgin   bilim   beribgina   qolmay,   ularni   olgan   bilimlari   asosida   yuksaltirish   va
ularni mantiqiy, tanqidiy fikrlashga chorlash, o‘rgangan narsalarini hayotda tadbiq
qila   olish   qobiliyatiga   ega   qilib   tarbiyalash,   ularda   yetuk   va   barkamol   shaxsni
tarbiyalash asosiy maqsad qilib qo‘yilgan. 
1.3.  Boshlang‘ich sinflarni o‘qitishda multimediyali elektron darsliklardan
foydalanishning  o‘ziga xos xususiyatlari.
Hozirgi   kunda   ko‘plab   oliy   ta’lim   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   muassasalarida
turli xil kompyuter texnologiyalaridan seminarlar, biznes uchrashuvlari, treninglar
va   boshqa   tadbirlarni   o‘tkazish   uchun   foydalanadilar.   Ma'lumotlar   yanada   boy
bo‘lishi   uchun   esda   qolarli   va   vizual,   multimedia   texnologiyalaridan   ko‘proq
foydalaniladi. Bular  ikkalasi  ham apparat, multimediya va dastur paketlari  bo‘lib,
ular matn, grafika va ovoz kabi har xil ma'lumotlarga ishlov bera oladilar. Odatda,
multimediya deganda matn, tovush, grafika, animatsiya, video tasvirlar va fazoviy
modellashtirish   kabi   axborot   taqdim   etish   vositalarining   kompyuter   tizimiga
qo‘shilishi   tushuniladi.   Bunday   vositalarning   kombinatsiyasi   axborotni   idrok
etishning   sifat   jihatdan   yangi   darajasini   ta'minlaydi:   odam   shunchaki   passiv   fikr
yuritmaydi, balki sodir bo‘layotgan narsalarda faol ishtirok etadi.  
6
 Inoyatov U. Zamonaviy darsliklar, o’quv-metodik majmualar, elektron didaktik vositalarni ishlab chiqishga 
innovatsion yondashuv dolzarb ijtimoiy-p е dagogik muammo // Xalq ta‘limi. – Toshkent, 2018. -№3. B.12-13.
  Multimediyali   kitoblar   yaartishga   oid   bir   necha   minglab   maqolalar   chop
etildi. Shulardan    birida  quyidagi  fikrlar   berilgan:   B.  A’zamov  va  A. Kamolovlar
Multimediali   kitoblarni   yaratishda   eng   kata   e’tiborni   sifati   va   asosoiy
ko‘rsatkichlariga   alohida   urg‘u   berib   o‘tadilar,shuningdek   o‘z   maqolalarida
mustaqil izlanish olib boruvchi o‘quvchilarlar uchun juda muhim deb hisoblaydilar.
Respublikamizda   1-4-sinf   darsliklariga   nazar   tashlasak   “Kid’s   English”   deb
nomlangan   kitobda   mavzular   ketma-ketligi   juda   izchil   tartibda   keltirilgan,   ammo
ayrim   mavzularni   o‘quvchilar   uchun   qiyinlik   qilishiga   e’tiboe   berish   lozim   deb
o‘ylayman. Mualliflar M. Irisqulov, S. Xan. L. Kamalov, L. Jo‘rayevlar tomonidan
2018-yilda   yaratilgan   darslik   har   tomonlama   Davlat   ta’lim   standartlariga   mos
ravishda, ammo bizor milliylik borasida kam to‘xtalib o‘tilgan. Kitoblarda rasmlar,
matnlar, audio to‘plamlar imkon qadar milliylikka asoslangan.  
Multimedia   vositalaridan   foydalanadigan   dasturlar   multimodaldir,   ya’ni   ular
bir vaqtning o‘zida bir nechta hislarga ta'sir qiladi va shuning uchun o‘quvchilarda
katta   qiziqish   va   e’tiborni   uyg‘otadi.   Rangli   multimedia   ilovasi,   unda   rasmlar,
jadvallar   va   diagrammalar   mavjudligi   animatsiya   elementlari   va   tovushlari   bilan
birgalikda   o‘rganilayotgan   materialni   idrok   etishni   osonlashtiradi,   tushunish   va
yodlashga yordam beradi, ob'ektlar, hodisalar, vaziyatlar to‘g‘risida yanada aniqroq
va sig‘imli fikr beradi, o‘quvchilarning bilim faolligini rag‘batlantiradi. 
Ingliz   tili   darslarida   kompyuter   o‘quv   dasturlari   bilan   ishlash   shakllariga
quyidagilar   kiradi:   lug‘atni   o‘rganish;   talaffuzni   mashq   qilish;   dialogik   va
monologik   nutqni   o‘rgatish;   yozishni   o‘rgatish;   grammatik   hodisalarni   ishlab
chiqish.   Internet   resurslaridan   foydalanish   imkoniyatlari   juda   katta.   Internet
dunyoning   istalgan   nuqtasida   joylashgan   talabalar   va   o‘qituvchilar   uchun   zarur
bo‘lgan   har   qanday   ma'lumotni   olish   uchun   sharoit   yaratadi:   maktab
o‘quvchilarining   yozish   ko‘nikmalarini   oshirish;   talabalarning   so‘z   boyligini
to‘ldirish; talabalarning ingliz tilini o‘rganish motivatsiyasini shakllantirish. 
  Shuningdek,   ish   maktab   o‘quvchilarining   dunyoqarashini   kengaytirish,
ingliz   tilida   so‘zlashuvchi   mamlakatlardagi   tengdoshlari   bilan   ishbilarmonlik
  aloqalari   va   aloqalarni   o‘rnatish   va   qo‘llab-quvvatlash   uchun   internet
texnologiyalari imkoniyatlarini o‘rganishga qaratilgan.  
Kompyuterning   bir   o‘ziga   xos   xususiyati   borki,   u   boshqalarga   o‘rgatish
qurilmasi   sifatida,   bilimlarni   o‘zlashtirishda   yordamchi   sifatida   foydalanishda
namoyon   bo‘ladi,   u   jonsizdir.   Mashina   foydalanuvchi   bilan   "do‘stona"   muloqot
qilishi va ba'zi daqiqalarda uni "qo‘llab-quvvatlashi" mumkin, lekin u hech qachon
asabiylashish   belgilarini   ko‘rsatmaydi   va   sizni   zeriktirmaydi.   Shu   ma'noda,
kompyuterdan   foydalanish,   ehtimol,   o‘qitishning   ayrim   jihatlarini
individuallashtirishda eng foydalidir. 
Maktabda   Ingliz   tilini   o‘rganishning   asosiy   maqsadi   kommunikativ
kompetentsiyani   shakllantirish   bo‘lib,   boshqa   barcha   maqsadlar   (tarbiya,   ta'lim,
rivojlanish)   ushbu   asosiy   maqsadni   amalga   oshirish   jarayonida   amalga   oshiriladi.
Kommunikativ   yondashuv   muloqotni   o‘rgatish   va   madaniyatlararo   o‘zaro   ta'sir
qilish   qobiliyatini   shakllantirishni   nazarda   tutadi,   bu   Internetning   yangi   faoliyati
haqida. Muloqotdan tashqari, Internetning ma'nosi yo‘q - bu xalqaro ko‘p millatli,
madaniyatlararo jamiyat bo‘lib, uning hayoti dunyo bo‘ylab 2 tilda so‘zlashadigan
millionlab odamlarning elektron aloqasiga asoslangan. 
Ingliz   tili   darsida   u   bilan   shug‘ullanib,   biz   haqiqiy   muloqot   modelini
yaratamiz.   Hozirgi   vaqtda   muloqot,   interaktivlik,   muloqotning   haqiqiyligi,
madaniy   kontekstda   til   o‘rganish,   avtonomiya   va   o‘rganishga   ustuvor   ahamiyat
beriladi.   Ushbu   tamoyillar   kommunikativ   qobiliyatning   tarkibiy   qismi   sifatida
madaniyatlararo   kompetentsiyani   rivojlantirishga   imkon   beradi.   Kommunikativ
yondashuv - bu muloqotga psixologik va lingvistik tayyorgarlikni shakllantirishga,
materialni   va   u   bilan   ishlash   usullarini   ongli   ravishda   tushunishga   qaratilgan
muloqotni   simulyatsiya   qiluvchi   strategiya.   Foydalanuvchi   uchun   Internetda
kommunikativ   yondashuvni   amalga   oshirish   ayniqsa   qiyin   emas.   Kommunikativ
topshiriq   talabalarga   muhokama   qilish   uchun   muammo   yoki   savolni   taklif   qilishi
kerak   va   talabalar   nafaqat   ma’lumot   almashishadi,   balki   uni   baholaydilar.   Ushbu
yondashuvni   o‘quv   faoliyatining   boshqa   turlaridan   ajratish   imkonini   beradigan
asosiy   mezon   talabalar   o‘z   fikrlarini   shakllantirish   uchun   lingvistik   birliklarni
  mustaqil   ravishda   tanlashlaridir.   Bugungi   zamonaviy   dunyoda   electron   darsliklar
endi muhim ahamiyatga ega bo‘lib qoldi va har sohada keng qo‘llanishi odat tusiga
ayalanib bormoqda. 
Ingliz tilini o‘rgatish jarayoni murakkab, doimo rivojlanib boruvchi tizimdir. Chet
tilini   o‘qitishni   kompyuterlashtirish   ma'lumotlarga   kirishni   osonlashtiradi   va   tilni
o‘rganish   vaqtini   qisqartiradi.   Ayni   paytda   multimedia   mahsulotlarining   katta
tanlovi,   chet   tilini   o‘rganish   uchun   zarur   bo‘lgan   ma'lumotlarni   o‘z   ichiga   olgan
Internet   sahifalari,   elektron   darsliklar,   tematik   matnlar   va   mashqlardan   iborat
ma'lumotlar bazalari mavjud. 
Hozirgi   vaqtda   chet   tilini   o‘rgatishda   kompyuterdan   foydalanish   kerakmi
yoki   yo‘qmi   degan   ko‘plab   fikrlar   mavjud.   Ba'zilar   kompyuter   o‘qituvchining
o‘rnini   bosa   oladi,   deb   hisoblashadi,   boshqalari   esa   kompyuter   o‘qituvchi   kabi
materialni taqdim eta olmaydi. 
Shuningdek,   mavjud   darsliklardan   qanchalik   to‘g‘ri   foydalanyapmiz   bu
muammoligicha   qolmoqda.Eng   avvalo   multimedia   sifatida   videolarni   oladigan
bo‘lsak   avvalo   ,undagi   so‘zlarning   talaffuzi   va   tarjimasiga   to‘xtalib   o‘tilsa   natija
biz kutgandan ko‘ra samarali bo‘ladi. Keyingi bosqichda esa video namoyish etilsa
tushunish   darajasi   yuqori   bo‘ladi.   Qolaversa,   Ingliz   tili   darslariga   har   bir   sinfga
mos   holda   1-sinflar   uchun   Abdulla   Avloniyning   “Aqlli   qarg‘a”   yoki   “Taqsim”,
3sinflar   Xudoyberdi   To‘xtaboyevning   “Hassa”   va   4-sinflar   uchun   Xudoyberdi
To‘xtaboyevning   “Do‘stlik”     hikoyalarini   audiolarini   va   matnlarini   tayyorlab
darslikka   qo‘shilsa,   o‘quvchilarda   o‘z   adabiyotimizga   qiziqishlarini,   hattoki,   chet
tilini o‘rganish davomida ham saqlab qolishga erishamiz deb o‘ylayman.  
Xulosa   o‘rnida   shuni   ta’kidlash   lozimki,   multimedia   sifatida   har   qanday
darslik   ham   ta’lim   jarayoniga   to‘g‘ri   kelavermaydi.   O‘qituvchi   o‘z   salohiyatidan
kelib   chiqib   tanlashi   lozim.   Shunigdek,   darslarni   yanada   qiziqarli   olib   boorish
shuningdek,   samarali   natija   erishishda   multimedyaning   har   turi   foydali   va   bu
albatta   o‘z   natijasini   asta-sekin   namoyish   qiladi.   Ta’lim   jarayonida   audio,   video,
rasmli materiallar keng qo‘llanilsa o‘quvchilarning qiziqishi yanada ortadi. 
  II Bob. B oshlang‘ich sinflarda darslik va qo‘llanmalar bilan ishlashning
o‘ziga xos xususiyatlari.
2.1.   Boshlang‘ich sinf darslarida darslik va o‘quv qo‘llanmalar bilan ishlash
usullari
Mamlakatimizda   mustaqillik   yillarida   amalga   oshirilgan   keng   ko‘lamli
islohotlar milliy davlatchilik va suverenitetni mustahkamlash, xavfsizlik va huquq-
tartibotni,   jamiyatda   qonun   ustuvorligini,   inson   huquq   va   erkinliklarini,
millatlararo   totuvlik   va   diniy   bag‘rikenglik   muhitini   ta’minlash   uchun   muhim
poydevor bo‘ldi, xalqimizning munosib hayot kechirishi, jahon talablari darajasida
ta’lim   olishi   va   kasb   egallashi,   fuqarolarimizning   bunyodkorlik   salohiyatini
ro‘yobga chiqarish uchun zarur shart-sharoitlar yaratdi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2017-yil   6-apreldagi
“Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limining davlat ta’lim standartlarini
tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   187-sonli   qaroriga   muvofiq,   ta’lim   bosqichlarining
uzluksizligi   va   izchilligini   ta’minlash,   ta’limning   zamonaviy   metodologiyasini
yaratish,   davlat   ta’lim   standartlarini   kompetentsiyaviy   yondashuv   asosida
takomillashtirish,   o‘quv-metodik   majmualarning   yangi   avlodini   ishlab   chiqish   va
amaliyotga joriy etish bugungi kunda dolzarb ahamiyatga ega.
Boshlang‘Ich sinflarda darslik va o‘quv qo‘llanmalar bilan ishlash o‘rgatish
bir   kunda   yoki   bir   soatlik   dars   davomida   amalga   oshirilmasdan,   balki   yillar
davomida   bosqichma–bosqich   turli   omillar   ta’sirida   amalga   oshiriladigan   jarayon
bo‘lib, muammoli metodlardan foydalanish yaxshi samara beradi.
Olib   borilgan   kuzatishlarga   qaraganda   ta’lim   metodlarining   barchasi   ham
o‘quvchilarni   darslik   va   o‘quv–qo‘llanmalar   bilan   ishlashda   mustaqil   fikrlashga
o‘rgatish   vositasi   bo‘la   olmaydi.   Ammo   darsda   turli   metodlarni   qo‘llash   orqali
darslik   va   o‘quv–qo‘llanmalar   bilan   ishlashda   ta’lim   samaradorligini   oshirishga,
bilimlarni egallash jarayonining zerikarli bo‘lmasligiga erishish mumkin.
Ta’lim metodlari xilma–xil bo‘lib, o‘xshash xususiyatlariga ko‘ra guruhlarga
birlashtiriladi.   Ta’lim   metodlarining   tasnifiga   oid   turli   qarashlar   mavjud:   ba’zi
mutaxassislar ta’lim metodlarini tasnif etishda darslik va o‘quv–qo‘llanmalar bilan
  ishlashda   bilim   manbalarini   hisobga   olishsa,   ayrim   olimlar   o‘qituvchi   faoliyati
xususiyatlaridan   kelib   chiqishadi,   uchinchi   bir   guruh   olimlar   esa   o‘quvchilar
faoliyatini   e’tiborga   olishadi.   Ta’lim   metodlariga   bunday   qarashlarning   ko‘p   va
rang–barang bo‘lishi tabiiy. chunki ta’lim metodlari mazmunan boy hodisa bo‘lib,
ular   ma’lumot   mazmuni   bilan   ham,   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   faoliyati   bilan   ham,
bilim   va   malakalar   bilan   ham,   shuningdek,   ijodiy   qobiliyatlarni,   munosabatlarni
rivojlantirish bilan ham chambarchas bog‘liqdir.
Masalan,   Yu.k.babanskiy   darslik   va   o‘quv–qo‘llanmalar   bilan   ishlashda
samara   beruvchi   ta’lim   metodlarini   o‘quvchilarning   faoliyati   nuqtai   nazaridan
tasnif etadi. U ta’lim metodlarini uch guruhga ajratadi:
– o‘quv–biluv faoliyatini uyushtirish va amalga oshirish metodlari; 
– o‘quv–biluv faoliyatini rag‘batlantirish va asoslash metodlari; 
– o‘quv–biluv faoliyati samaradorligini nazorat qilish metodlari.
Boshlang‘ich   sinf   o‘qish   darslarida   darslik   va   o‘quv–qo‘llanmalar   bilan
ishlash   orqali   har   bir   guruh,   o‘z   navbatida,   yana   kichikroq   guruxlarga   ajratiladi.
Masalan,   birinchi   guruh   metodlariga   quyidagilar   kiradi:   og‘zaki   bayon   qilish,
ko‘rgazmali   metodlar,   amaliy   metodlar,   induktiv   va   deduktiv   metodlar,
muammoli–izlanish metodlari, mustaqil ishlash metodlari.
Darslik va o‘quv–qo‘llanmalar bilan ishlashda, darslik bilan mustaqil ishlay
olgan   o‘quvchilar   baholashda   rag‘batlantirish   va   nazorat   qilish   metodlaridan
foydalanishda ham o‘z tarkibida guruxlarga ajratiladi.
O‘quvchini   mustaqil   darslik   va   o‘quv–qo‘llanmalar   bilan   ishlashda
ta’limning   muammoli   metodi   faqat   o‘qituvchini   bilimlarni   bayon   etishga   emas,
balki o‘quvchilarni mustaqil ravishda izlanishga, fikr yuritishga yo‘naltirishi lozim.
A.G‘ulomov   va   M.Qodirovlar   xususiy   metodlar,   ya’ni   o‘qish   ta’limi
jarayonida   qo‘llaniladigan   metodlar   borasida   to‘xtalib   o‘tadilar.   Ular   ta’limni
ikkiyoqlama jarayon ekanligini hisobga olib, ta’lim metodlarini ikki katta guruhga
ajratadilar:
1. O‘qituvchi faoliyati bilan bog‘liq metodlar.
2. O‘quvchi faoliyati bilan bog‘liq metodlar
  3. O‘qituvchi faoliyati bilan bog‘liq metodlar bilimlarni tayyor holda bayon
etish va muammoli bayon qilish metodlariga ajratilgan.
O‘quvchi   faoliyati   bilan   bog‘liq   metodlar   guruhiga   qayta   xotirlash,   qisman
izlanuvchanlik  va  izlanishga  asoslangan  metodlar  kiradi   Ta’lim   metodlarini  tahlil
qilib chiqar ekanmiz, ulardan unumli va o‘rnida foydalanish o‘quvchilarni mustaqil
fikrlashga   o‘rgatishda   juda   qo‘l   kelishini   ko‘ramiz.   Ammo   ta’lim   metodlarining
barchasi   ham   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini
shakllantirishga   xizmat   qilmaydi.   binobarin,   reproduktiv   metod   o‘quvchilarda
mustaqil fikrlashni shakllantirishga ta’sir etmasa, muammoli izlanish metodi orqali
bu borada yuqori natijalarga erishish mumkin. 
Darslik   va   o‘quv   qo‘llanmalar   bilan   ishlashda   topshiriqlarni   bajarishda
muammolar   qo‘yiladi,   bu   muammo   –   mohiyatiga   ko‘ra,   zudlik   bilan   hal   etilishi
lozim bo‘lgan masaladir. 7
O‘qituvchi   o‘quvchi   oldiga   muammo   qo‘yar   ekan,   uni   hal   qilish   yo‘lidagi
harakat   davomida   o‘quvchi   darslik   bilan   ishlaydi,   izlanadi,   ijod   qilishga   intiladi,
muammo ustida avvalgi tajriba va bilimga tayangan holda fikr yuritadi.
Xulosa qilib aytganda, boshlang‘ich sinf ta’lim–tarbiya jarayonida darslik va
qo‘llanmalar bilan ishlash adabiyotlarni o‘rganish bilan birgalikda, turli usul, uslub
va   omillar   ta’sir   etadi–ki,   bu   usul,   uslub   va   omillar   ta’siri   natijasida   darslik   va
o‘quv qo‘llanmalar orqali ta’limda ko‘zlangan natijaga erishish mumkin.
2.2.  Boshlang‘ich sinf matematika darsliklari va ulardan foydalanish usullari
Zamonaviy o‘qituvchining asosiy vazifasi o‘quvchilarda tashabbuskorlik va
mustaqillilik   hissini   hosil   qilish,   ularning   har   biri   uchun   o‘zining   iqtidori   va
qiziqishini amalga oshira oladigan rivojlantiruvchi muhitni yaratishdan iborat. 
Shuning uchun ham, o‘qituvchilarini qayta tayyorlash va malakasini oshirish
kurslari,   pedagogika   ta’lim   muassasalaridagi   ta’lim   mazmunini   qayta   ko‘rib
chiqilishi   hamda   zamonaviy   metodik   qo‘llanmalarni   yaratish   tavsiya   etiladi.
7
 G’ofurov A. Umumiy o`rta ta`lim maktablari akad е mik, litsey hamda kasb hunar koll е ji o`quvchilari uchun 
yaratilgan darsliklarga qo`yilgan talablar va muammolar  
  Matematika   fanidan  egallagan   kompetensiyalari  darajalariga  qo‘yiladigan   talablar
ta’lim   mazmuniga   muvofiq   ishlab   chiqilgan,   umumiy   o‘rta   ta’lim,   o‘rta   maxsus,
kasb-hunar   ta’lim   bo‘yicha   uzviy   bo‘lib,   Xalqaro   standartlarga   moslashtirish
maqsadida   ta’lim   mazmuni   va   matematik   kompetensiya   deskriptorlari   (Trends   in
international   matematis   and   siene   studi   enter   (TIMSS))   baholash   standartlariga
o‘zaro bog‘liq holda olindi hamda ular sodda va tushunarli shaklda berildi.  
  Egallangan bilim, ko‘nikma va malaka darajalariga qo‘yiladigan talablardan
kelib   chiqib,   deskriptorlar:   –   har   bir   darajani   to‘liq   egallanganlikni   ta’minlash
uchun   ta’limning   barcha   bosqichlarida   o‘quv   dasturlari   va   darsliklarni   ishlab
chiqishda   tuzuvchilar   tomonidan   inobatga   olinishi,   –   O‘zbekiston   Respublikasida
uzluksiz   majburiy   ta’limning   barcha   bosqichlari   bitiruvchilarining   davlat
attestatsiyasi uchun baholash mezonlarini ishlab chiqishda nazarda tutiladi.  
Davlat standartlarining aniq o‘quv fani bo‘yicha emas, balki ta’lim sohalari
bo‘yicha   ishlab   chiqilishi   o‘quv   fanlarini   varianti   tanlash   asosida   o‘quv-metodik
majmualar   (dastur,   o‘quv   rejasi,   darsliklar)ni   yaratish   uchun   keng   imkoniyatlar
ochib   beradi,   shuningdek,   o‘quv   fanlararo   bog‘lanish   va   bilimlarini
muvofiqlashtirish   tamoyili   asosida   o‘quv   fanlarinig   ichki   bog‘liqligi   va   o‘quv
fanlararo aloqasini ta’minlashga xizmat qiladi. 
Boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisining   metodik-matematik   tayyorgarligi
deyilganda,   biz   uni   ilmiy   dunyoqarash   asosida   matematikani   o‘qitish   metodikasi
bo‘yicha   umumiy   psixologik-pedagogik   va   matematik   tayyorgarlik   bilan   uzviy
bog‘lanishda   tayyorlanishni   tushunamiz.   Bunday   tayyorlanish   vazifasiga
matematikadan   boshlang‘ich   ta’lim   sohasida   ma’lum   bilim   va   uquvlarni   egallash
va   bolalarni   o‘qitish   orqali   tarbiyalashni   o‘zlashtirishi   kiradi.   Metodik-matematik
tayyorgarlik   boshlang‘ich   sinflar   o‘qituvchisini   tayyorlashning   tarkibiy   qismi
bo‘lib,   uning   ta’limiy-tarbiyaviy   faoliyatidan   ajralgan   holda   qaralishi   mumkin
emas.   Ikkinchi   tomondan,   boshlang‘ich   sinflarda   matematikani   o‘qitish   birinchi
bosqichdir,   ya’ni   bolalarni   navbatdagi   maktab   matematika   kursini   o‘zlashtirishga
tayyorlash bosqichidir, yoki matematikadan tayyorligidir.  
  Matematikadan   boshlang‘ich   ta’limning   bu   ikki   jihati   (aspekti)
(boshlang‘ich   ta’limning   tarkibiy   qismi   va   matematika   oldi   tayyorgarligi)
metodikada o‘zining munosib aksini topishi lozim. Boshlang‘ich matematika kursi,
bir   tomondan,   bilimlarning   boshqa   sohalarida   foydalaniladi   va   bolalarning
rivojlanishiga   yordam   beradi.   Shu   bilan   boshlang‘ich   bilimlar   yagona   majmuini
yaratadi,   ikkinchi   tomondan   zaruriy   metodologik   tasavvurlarni   va   fikrlashning
mantiqiy tuzilishlarini shakllantirishga yo‘naltirilgan.  
6-10   yoshli   davr   bolalarining   eng   muhim   fikrlash   tuzilmalarining
shakllanishida   mas’ul   davr   ekanligini   psixologlar   isbot   qilishgan.   Mana   shu
bolalikda   shakllantirilmagan   narsalarni   keyinchalik   to‘ldirish   juda   qiyin.   Shu
sababli boshlang‘ich ta’lim metodikasining, xususan, matematikadan boshlang‘ich
ta’lim   metodikasining   markaziy   vazifalaridan   biri   o‘qitishning   yetarlicha   yuqori
rivojlantiruvchi   samaradorligini   oshirishni   ta’minlashda   o‘qitishning   bolalarning
aqliy rivojlanishlariga ta’sirlarini jadallashtirishdan iborat. 8
 
Matematikadan   boshlang‘ich   ta’lim   –   tarbiyaviy   vazifalari   nazariy   bilimlar
tizimi asosidagina hal etishi mumkin. Bu o‘zicha ilmiy dunyoqarash, psixologiya,
didaktika,   matematikani   va   matematika   fani   xususiyatini   o‘z   ichiga   metodologik
o‘qitish   nazariyasini   (matematika   didaktikasi)   oldi.   Biroq,   birgina   nazariy
bilimlarning o‘zi, har qanday boshqa faoliyatga tayyorlanishdagi kabi yetarli emas.
O‘qitishning   ma’lum   mazmuni   va   o‘qituvchilarning   aqliy   faoliyati   saviyasi
bilan   ta’sirlanadigan   u   yoki   bu   o‘quv   yo‘nalishi   uchun   eng   yaroqli   usullarini
tiklash   va   qo‘llanishini   bilish   darsga   tayyorlanishda   yoki   darsning   o‘zida   yuzaga
keladigan   aniq   metodik   vazifalarni   hal   etishni   bilishi   zarurdir.   Ayni   shu
boshlang‘ich   sinflarda   bolalarning   aqliy   rivojlanishlariga   asos   solinishi   sababli
boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisi   uchun   o‘quvchilarning   aqliy   faoliyatlari   darajasini
va imkoniyatlarini bilish va hisobga olish, ayniqsa muhimdir.  
Kelgusidagi amaliy faoliyat uchun xususiy, amaliy, o‘quvchilar mustaqil ish
natijasida xususan, seminar, amaliy va laboratoriya ishlarida matematikani o‘qitish
metodikasida   bajariladigan   ishlar   orqali   egallanadi.   Nazariy   bilimlarni   amaliy
8
 Hasanboyev J., To’raqulov X., Haydarov M., Hasanboyeva O., Usmanov N. Pedagogika fanidan izohli lug’at. – T.:
Fan va texnologiya. 2009. – 672 b. Inoyatov U. Zamonaviy darsliklar, o’quv-metodik majmualar
  mashg‘ulotlarga   tayyorlanishda   va   mashg‘ulotlarning   o‘zida   o‘qitish   amaliyotida
foydalanish jarayonida yuzaga keladigan turli-tuman metodik masalalar hal etilishi
lozim. Metodik masalalar har bir darsda yuzaga keladi, shu bilan birga, odatda ular
bir   qiymatli   yechimga   ega   emas.   Darsda   yuzaga   kelgan   metodik   masalaning
mazkur   o‘quv   vaziyati   uchun   eng   yaroqli   yechimining   o‘qituvchi   tez   topa   olishi
uchun   bu   sohada   yetarlicha   keng   tayyorgarlikka   ega   bo‘lish   talab   etiladi.
Boshlang‘ich ta’lim  metodikasi  bu xususiyatni  hisobga olmaydi. O‘yinda o‘qitish
vositasi sifatida mutlaqo foydalanilmaydi. Mavjud didaktik o‘yinlar mantiq ilmi va
matematika   nuqtai   nazaridan   mazmunan   yetarli   emasligi   tufayli   ulardan   kam
foydalaniladi,   shu   bilan   birga   boshqacha   yo‘l   bilan   o‘rganilgan   materialni   faqat
mustahkamlash vositasi sifatida ishlatiladi.  
Bolalarni   6-7   yoshdan   o‘qitishning   mazmuni   va   usullarida   muammolar
yuzaga   keladi.   Sanoqni   o‘rganish,   qo‘shish   va   ko‘paytirishni   birinchi   bosqichda
o‘rgatish (yigirma ichida) boshlang‘ich ta’limning markaziy vazifasi bo‘lib kelgan
va   shundoq   bo‘lib   qoladi.   Biroq,   bu   vazifa   yagona   bo‘lib   qolmasdan,   balki   u
bolalarni matematikani  o‘rganishga yanada kengroq va har tomonlama tayyorlash
ishining tarkibiy qismi bo‘lib qoladi va ushbu ikkita asosiy yo‘l bilan belgilanadi:
pedagogik yo‘l, ya’ni bolalar fikrlashini qo‘llaniladigan matematik mulohazalarga
tayyorlash   va   matematika   yo‘li.   ya’ni   bolalarni   eng   muhim   matematik
tushunchalarni   va   eng   avvalo   natural   son   va   geometrik   shakl   tushunchalarini
o‘rganishga tayyorlash.  
Bolalarni   matematikani   o‘rganishga   tayyorlashda   ishni   nimadan   boshlash
yangicha yechimni taqozo etadi. Matematikani “jiddiy” o‘rganish uchun bolalarni
partaga o‘tqazishdan oldin, balki, ular bilan “matematik o‘yin” o‘tkazish lozimdir.
Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish   metodikasining   fan   sifatida
shakllanishi   Zamonaviy   boshlang‘ich   ta’limning   o‘zi   nimadan   iborat   bo‘lishi
kerak?   Bola   1-4-sinflarda   qanday   bilimga   ega   bo‘lishi   lozim?   Bolalarimizga
qachondan boshlab, qanday qilib, qanday usulda va uslubda milliy qadriyatlarimiz,
urf   -   odatlarimizni   o‘rgatishimiz,   chuqur   anglatishimiz   kerak?»   degan   savollar
boshlang‘ich   ta’lim   oldida   asosiy   masala   bo‘lib   kelmoqda.   So‘nggi   yillarda
  mamlakatimizda o‘rta maktabda matematika o‘qitish, ayniqsa, boshlang‘ich ta’lim
tizimida o‘z ko‘lami va ahamiyati jihatidan nihoyatda katta bo‘lgan o‘zgarishlarni
amalga oshirdi va oshirmoqda. Ayniqsa, respublikamizning mustaqilligi, maktablar
to‘g‘risidagi Qonun va farmonlarning chiqarilishi buning yaqqol isbotidir. Hozirgi
ijtimoiy   –   iqtisodiy   munosabatlarning   shakllanish   jarayoni,   bozor
munosabatlarining   raqobatlashuvi   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”,   “Ta’lim
to‘g‘risida”gi   Qonun   talablari   matematikani   turmush   bilan   bog‘lash   va   uni
mustahkamlashga o‘z ta’sirini o‘tkazmasdan qo‘ymaydi, balki muhim o‘zgarishlar
talab etib, har bir boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi oldiga ulkan vazifa qo‘yadi 9
.
  Matematika   so‘zi  qadimgi   grekcha  so‘zidan  olingan  bo‘lib,  uning  ma’nosi
― “fanlarni bilish” demakdir. Matematika fanining o‘rganadigan narsasi (ob’yekti)
fazoviy   formalar   va   ular   orasidagi   miqdoriy   munosabatlardan   iboratdir.   Maktab
matematika   kursining   maqsadi   o‘quvchilarga   ularning   psixologik   xususiyatlarini
hisobga   olgan   holda   matematik   bilimlar   tizimini   shakllantirishdan   iboratdir.   Bu
matematik   bilimlar   sistemasi   ma’lum   usullar   (metodika)   orqali   o‘quvchilarga
yetkaziladi. 
“Metodika”   grekcha   so‘z   bo‘lib,   “metod”   degani   “yo‘l”   demakdir.
Matematika   metodikasi   pedagogika   fanlari   sistemasiga   kiruvchi   pedagogika
fanining   tarmog‘i   bo‘lib,   jamiyat   tomonidan   qo‘yilgan   o‘qitish   maqsadlariga
muvofiq,   matematikani   o‘qitish   qonuniyatlarini   matematika   rivojining   ma’lum
bosqichida   tatbiq   qiladi.   Maktab   oldiga   hozirgi   zamon   talabalari   va   ta’lim
maqsadlarning   qo‘yilishi   matematika   o‘qitish   mazmunining   tubdan   o‘zgarishiga
olib   keldi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   matematikadan   samarali   ta’lim
berilishi   uchun   o‘qituvchi   boshlang‘ich   sinflar   uchun   o‘qitish   metodlarini
mukammal egallab, chuqur o‘zlashtirib olmog‘i zarur. 
9
 Sayidahmedov N. Noan‘anaviy dars. Yangi pedagogik texnologiyalar. – Toshkent: Moliya, 2003. – 98 b.
  2.3. Boshlang‘ich sinflarda dars jarayonida zamonaviy texnologiyalardan
foydalanish
Ta’limda   ijobiy   natijalarga   erishish,   eng   avvalo,   yosh   avlodga   ilmiy   bilim
asoslarini   puxta   o‘rgatish,   ularda   dunyoqarash   hamda   tafakkur   ko‘lamini
kengaytirish,   ma’naviy-axloqiy   sifatlarini   shakllantirish   borasidagi
ta’limiytarbiyaviy   ishlarni   samarali   tashkil   etish   bilan   belgilanadi.   Bu   borada
ta’lim-tarbiya   jarayoniga   ko‘plab   o‘zgartirishlar   kiritilmoqda,   yangicha
yondoshuvlar   tadbiq   etilmoqda.   Shulardan   birisi,   axborot-kommunikatsion
texnologiyalardan   foydalanib   dars   o‘tishda   mashg‘ulotlar   samaradorligini
oshirishga erishish hisoblanadi. 
O‘zbekiston   Respublikasi   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»da   ta’lim
muassasalarining moddiy texnik va axborot bazasini mustahkamlash, o‘quv-tarbiya
jarayonini   yuqori   sifatli   o‘quv   adabiyotlari   va   ilg‘or   pedagogik   texnologiyalar
bilan   ta’minlash   uzluksiz   ta’lim   tizimini   axborotlashtirish   masalasi   alohida   qayd
etilgan.   Bundan   kelib   chiqqan   holda   ta’lim   jarayoniga   axborot-kommunikatsion
texnologiyalarini   joriy   etish   davr   talabi   hisoblanadi.   O‘quvchilarning   fanlarga
bo‘lgan   qiziqishini   oshirish,   ularning   aqliy   va   ijodiy   tafakkurini,   intellektual
qobiliyatlarini   rivojlantirish,   fanlararo   bog‘liqlikni   ta’minlash,   bugungi
pedagogikaning   muhim   vazifalaridan.   Darslarni   ilg‘or   pedagogik   texnologiyalar
asosida   tashkil   etish,   o‘quvchilarni   mustaqil   ravishda   faoliyat   ko‘rsata   olishga,
axborot   texnologiyalari   imkoniyatlaridan   oqilona   foydalanishga   o‘rgatish,
o‘qitilayotgan   fanni   o‘zlashtirish   sifatini   oshirish   ustuvor   vazifa   hisoblanadi.   Bu
borada   boshlang‘ich   ta’limni   o‘qitishda   ham   turlicha   uslublar   qo‘llanilmoqda.
Shulardan biri zamonaviy axborot texnologiyalaridan foydalanishdir. 10
 
Zamonaviy   axborot   texnologiyalarning   jadal   taraqqiy   etib,   ta’lim   sohasiga
jadal   kirib   kelishi,   hayotimizda   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib   borayotgani   bu
boradagi bilim va malakalarimizni ham mos ravishda shakllantirishni taqozo etadi.
Shuning   uchun,   boshlang‘ich   sinflarda   kompyuterdan   foydalanib   dars   o‘tish
tavsiya   qilindi.   Dars   jarayonining   muhim   yutuqlaridan   biri   kompyuter
10
 Sikorova, Z. 2002. Evaluating Textbooks as Teacher´s Activity. In Mikk, J., Meisalo, V., Kukemelk, H., Horsley, 
M. Learning and Educational Media Tartu: University of Tartu, 84-92.
  texnologiyalari   komponentlaridan   foydalanishni   ta’minlovchi   dasturiy
vositalarning yaratilishi bo‘ldi.[1] Ayniqsa, o‘quv jarayonining tashkil qilishda bu
dasturiy   vositalar   alohida   ahamiyatga   ega.   Elektron   qo‘llanmalarning
“Macromedia   Flash”,   “GIF   Animation”,   “Microsoft   Front   Page”,   “Abobe
Fotoshop”,   “3D   Max”,   “Micros о ft   Power   Point”   kabi   dasturiy   vositalardan
foydalanib   yaratilganligi   qulaylik   tug‘dirmoqda.   Chunki   ular   harakatli,   rangli,
ovozli tasvirlar yaratish imkonini beradi. Bu esa boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining
mavzuni   tez   tushunib   olishga,   o‘zlashtirish   sifatini   oshishiga   yordam   beradi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   yaratilgan   elektron   darslik,   qo‘llanma   va
taqdimotlardan o‘quv jarayonida keng foydalanilmoqda. 
O‘qish,   ona   tili,   matematika   va   tabiatshunoslik   fanlarini   o‘qitishda   axborot
texnologiyalari   yordamida   turli   xil   ko‘rgazmali   slaydlardan   dars   jarayonlarida
foydalanish mumkin. Masalan: o‘qish va ona tili fanlarida katta ekranda harflarni,
so‘zlarni   bir-biriga   qo‘shib   o‘qish,   so‘ngra   kichik   ertak   va   hikoyalarni   o‘qish,
harflarni   to‘g‘ri   va   chiroyli   yozish;   matematika   fanida   oddiy   amallardan
foydalanib,   slaydlar   yordamida   masalalar   yechish,   turli   xil   hisob-kitobli   o‘yinlar
tashkil qilish; tabiatshunoslik fanidan tabiatdagi hodisalar haqidagi sodda slaydlar
yordamida   tushunchalar   berish   mumkin.   Ushbu   usullardan   foydalanish   yosh   va
bilimga   chanqoq   o‘quvchining   og‘zaki   nutqini   rivojlanishiga,   og‘zaki   hisoblash
malakasini   oshishiga,   ijodkorlik,   izlanish   va   fikrlash   qobilyatini   rivojlanishiga
turtki   bo‘ladi.Elektron   taqdimotlardan   darsda   namoyish   va   ko‘rgazmali   material
sifatida foydalanish o‘qituvchiga katta yordam beradi. 
O‘quv   materialining   elektron   taqdimotda   animatsiyalar   shaklida   berilishi
o‘tilayotgan mavzuni tushunishni yengillashtiradi va ko‘rgazmalilikni oshiradi. 
Namoyish   slaydlarini   o‘quvchilarga   tarqatma   material   sifatida   ham   berish
mumkin. Bunga misol qilib, 4-sinf ona tili darslarida foydalanish uchun yaratilgan
“Kelishiklar” mavzusidagi elektron taqdimotni aytish mumkin.Elektron darslikdan
mustaqil   ta’lim   olishda   va   o‘quv   materiallarini   har   tomonlama   samarali
o‘zlashtirishda foydalanish mumkin. Elektron darslikda fanning o‘quv materiallari
o‘quvchiga   interfaol   usullar   bilan,   psixologik   va   pedagogik   jihatlar,   zamonaviy
  axborot   texnologiyalari,   audio   va   video   animatsiyalar   imkoniyatlaridan   o‘rinli
foydalaniladi. 
Kitob.   uz   saytida   1-4   sinf   o‘quvchilari   uchun   deyarli   barcha   fanlarning
elektron darsliklari mavjud. Ammo ular matn va ovoz shaklida taqdim etilmagan.
Elektron   darsliklarni   matn   va   ovoz   shaklida,   slayd-shou   ko‘rinishda   berish
maqsadga   muvofiq.   Audio   va   video   axborotlarning   o‘zaro   birgalikda   qo‘llanishi
o‘qitish samaradorligini keskin yuksaltiradi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun
RTM   tomonidan   yaratilgan   “Sanashni   o‘rganamiz”,   “Alifbo   saboqlari”,   “Aljabr”,
“5x5” , kabi elektron dasturlar o‘zining qiziqarliligi, o‘quvchilar yoshiga mosligi,
foydalanish   uchun   soddaligi,   intellektual   salohiyatni   rivojlantirish,   mantiqiy
mushohada yuritishga chorlashi bilan ahamiyatlidir. 
“Sanashni   o‘rganamiz”   –   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matematika
fanidan elektron o‘quv vositasi. Mazkur elektron dars ishlanma orqali boshlang‘ich
sinf   o‘quvchilari   4   amalni   bajarish   ko‘nikmasini   hosil   qilish   bilan   birgalikda
kompyuterning   “sichqoncha”   qurilmasidan   foydalanish   ko‘nikmasi
shakllantiriladi.“Alifbo saboqlari” - 1-sinf o‘quvchilari uchun mo‘ljallangan bo‘lib,
Alifbeni   o‘rgatuvchi   dastur   hisoblanadi.   Dasturning   afzallik   tomoni   shundaki,
o‘quvchilarning og‘zaki va yozma nutqini o‘stirish (harfni talaffuz qilish va yozish,
o‘sha harf bilan boshlanuvchi narsalarning nomlarini o‘rganish)ga yordam beradi.
Shuningdek,   harflar   o‘rganilgandan   so‘ng,   mustahkamlash   maqsadida   rasm
beriladi. Berilgan katakchaga rasmdagi narsaning nomini to‘ib yozish to‘shiriladi.
Shu yerda 
o‘quvchining kompyuter orqali yozuv malakalari shakllantirilib boriladi, test bilan
ishlashga ham o‘rgatiladi.  
“Aljabr”   -   1-sinf   matematika   darslarida   foydalanish   uchun   mo‘ljallangan
dastur   hisoblanadi.   Dastur   orqali   o‘quvchilar   10   ichida   raqamlashni,   tartiblashni,
qo‘shish   va   ayirish   amallarini   bajarishni,   taqqoslashni   o‘rganadilar.   Dastur
o‘quvchiga   og‘zaki   misol   yechishning   avtomatik   darajada   o‘zlashtirish   imkonini
beradi. Shuningdek, mustaqil ishlash ko‘nikmalarini rivojlantirishga xizmat qiladi.
[3] 
  “5x5” - 2-sinf matematika darslarida foydalanish uchun mo‘ljallangan bo‘lib,
karrali   jadvalni   o‘rgatuvchi   dastur   hisoblanadi.   Dasturning   takrorlash   qismida
kompyuterning   o‘zi   tartib   bilan   2   dan   boshlab   9   gacha   karrali   jadvalni   o‘rgatadi.
Imtihon   qismida   esa   o‘quvchi   mustaqil   ravishda   jadvalni   ishlab   chiqadi.   Shunisi
e’tiborliki,   bir   xonani   bajarmasdan   turib,   ikkinchisiga   o‘tmasligi   o‘quvchini   o‘z
ustida ishlashiga majbur etadi. Dasturni o‘qituvchi uchun haqiqiy yordamchi desak
bo‘ladi. 
Chunki,   sinfning   30-40%   o‘quvchisi   karrali   jadvalni   o‘rganishida
qiyinchilikka duch keladi. Dastur o‘sha o‘quvchilarga karrali jadvalning avtomatik
darajada   o‘rganishlarini   kafolatlaydi.   Bugungi   kun   o‘qituvchisiga   qo‘yilayotgan
talab,   dars   jarayonida   axborot   texnologiyalarni   qo‘llay   olishi,   o‘quvchilarni
komyuterdan erkin foydalanishga, zamonaviy bilimlarni puxta egallashga, ma’nan
yetuk   shaxs   bo‘lib   yetishiga   o‘rgatishdan   iborat.   O‘qish   darslarini   tashkil   etishda
pedagogik   texnologiyalardan   foydalanishning   shakllari.   Yurtimizda   ta‘lim
mazmuniga   alohida   e‘tibor   qaratilib,   DTS   o‘quv   dasturlarining   yangi   tahrirdagi
variantlari tajriba sinovdan o‘tkazilmoqda, pedogogik texnologiyalar asosida o‘quv
jarayonining   samaradorligi   oshirish   maqsadida   pedagogik   texnologiyalardan,
axborot   komminikatsiya   vositalaridan   foydalanilmoqda.   Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarini   o‘qitishda   o‘quvchilarning   dunyoqarashini   kengaytirish,   bilimlarni
keng va oson o‘zlashtirish maqsadida pedagogik texnologiyalarning usul, vosita va
shakllarini   to‘g‘ri   tanlab,   ulardan   foydalanish   muhim   sanaladi.   O‘qish   darslarini
tashkil etishda pedagogik texnologiyalarning ko‘pgina metodlaridan foydalaniladi.
Bola   hayotida   bog‘chadan   so‘ng   maktabning   dastlabki   davrlari   muhim   o‘rin
tutadi. 11
Shu   bois   boshlang‘ich   ta‘lim   davri   ta‘lim   jarayonidagi   eng   mas‘uliyatli
davrdir.   Bu   paytda   bolaning   savodi   chiqishi   bilan   birga,   uning   dunyoqarashi
shakllanadi,   tafakkur   qilish   malakasi   rivojlanadi.   Bu   davrda   bolaning   zehnini
o‘stirishga   qaratilgan   har   bir   mashg‘ulot   bola   aqlining   tarkib   topishi   va
rivojlanishiga katta ta‘sir ko‘rsatadi. Shuning uchun ham bu davrda, avvalo, ta‘lim
11
 Yadgarov Q.M, Xidirov O. -Dts asosida maktab darsliklari bilan ishlash  fanidan ma‘ruza matni. –Jizzax, 2015. – ‖
124 b.
  jarayonini   qiziqarli,   ta‘sirli   qilib   tashkil   etishga,   motiv   hosil   qilish   va   uni
rivojlantirishga   e‘tibor   qaratish   lozim.   Chunki   bu   muddat   bolaning   o‘yin
faoliyatidan   aqliy   faoliyatga,   ya‘ni   o‘quv   faoliyatiga   o‘tganligi   bilan
xarakterlanadi. 
Bolaning o‘quv faoliyatini rivojlantirishda turli o‘yinlardan foydalanish katta
ahamiyat kasb etadi. Bolalar o‘yin orqali o‘z bilimlarini mukammallashtiradilar va
uni   chuqur   o‘zlashtiradilar.   Shu   jihatdan   qaraganda,   ta’lim   jarayonida
qo‘llanadigan   didaktik   o‘yinlaming   roli   beqiyosdir.   Didaktik   o‘yinlar   ta’lim
jarayoni   samaradorligini   oshiradi,   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilar   faolligini,   o‘qish
motivlarini   rivojlantiradi.   O‘qish   motivlari   ta‘lim   jarayonini   pedagogik
texnologiyalar   asosida   tashkil   etishda   ham   muhim   o‘rin   tutadi.   Didaktik   o‘yinlar
boshlang‘ich   sinflarda   ta‘limning   samarali   borishiga   o‘quvchilarning   o‘quv-bilish
faoliyatini   muvaffaqiyatli   boshqarishga   ham   katta   yordam   beradi,   ya‘ni   didaktik
o‘yinlar vositasida nazariy bilimlar oson egallanadi, o‘quvchilarning bilim olishga
qiziqishlari   ortadi.   Didaktik   o‘yinlar   nafaqat   boshlang‘ich   sinflarda,   balki
ta‘limning keyingi bosqichlarida ham o‘quvchilarning bilimga bo‘lgan ishtiyoqlari
rivojiga   katta   turtki   bo‘lishi   mumkin.   Ayniqsa   qiyin   o‘zlashtiruvchi
o‘quvchilarning   bilish   imkoniyatlarini   oshirishga   bunday   o‘yinlar   samarali   ta‘sir
ko‘rsatadi. 12
  
Shuni   alohida   ta‘kidlash   lozimki,   boshlang‘ich   sinflar   uchun   yaratilayotgan
o‘quv qo‘llanmalarida shu sohaga oid materiallar tanqisligi ko‘zga tashlanib turadi.
Hozirgi   davrda   pedagogik   texnologiyalar   asosida   ta‘limni   tashkil   etishga   katta
e‘tibor qaratilmoqda. Pedagogik texnologiya o‘quvchilar qobiliyati, imkoniyati va
ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda,   ta‘lim   shakllarini   amalga   oshirish   uchun
ko‘zlangan natijaga erishishda eng qulay yo‘l va usullami tanlash va ishlab chiqish
mahorati   ekan,   u   haqiqatdan   ham   ta‘lim   jarayoni   unumdorligini   oshiradi,
o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash   jarayonini   shakllantiradi,  o‘quvchilarda  bilimga
ishtiyoq   va   qiziqishni   oshiradi,   bilimlarni   mustahkam   o‘zlashtirish,   ulardan
12
 Ziyodova T. O’quvchilarni mustaqil fikrlashga o’rgatish/ Toshkent: O’qituvchi, 2001. – 80 b. 29.  Климанова Л. 
Ф., Горецкий В. Г., Голованова М. В. и др.
  amaliyotda   erkin   foydalanish   ko‘nikma   va   malakalarini   shakllantiradi.   Shuning
uchun ham ta‘lim ishiga texnologik yondashuv katta ahamiyatga ega.  
Xulosa
Darsliklar     bugungi   kunga   kelib     Milliy   O`quv   Dasturi,   uslubiyoti   va
didaktik talablari asosida belgilangan, milliy istiqlol g`oyasi singdirilgan, muayyan
o`quv   fanining   mavzulari   to`liq   yoritilgan,   tegishli   fan   asoslarini   mukammal
o`zlashtirishga   qaratilgan   hamda   turdosh   ta`lim     yo`nalishlaridan   foydalanish
imkoniyatlari   hisobga   olingan   nashr.   Sir   emaski,   oxiri   ikki   yilda   darsliklar
sifatining   o`zgarishi,   ularning     mavzulari   turlichaligi   va   rang-barangligi     bilan
avvalgi     darsliklardan   tubdan     farq     qiladi.   Masalan,   boshlang`ich     sinf
o`quvchilariga mo`ljallangan     Ona tili   va   o`qish   savodxonligi    fani va darsligi
avvalgi  darsliklardan nafaqat    fanning o`zi, darslikning shaklidan    tortib, dizayni,
ichki   tuzilishi,   mavzularning   turfa   xilligi,   dolzarbligi,   hayotiy   mohiyatga   ega
ekanligi     bilan   tubdan       farq   qiladi.     Avvalgi     ona   tili     darsliklarda   faqat   mashq
shartlari     “…ko`chiring.       …tagiga   chizing,         …belgilang”   shu   kabi   shartlardan
iborat   bo`lgan.     Va     buning     natijasida     o`quvchilarda     og`zaki       nutqning
rivojlanmasligi,   o`quvchi   o`z   fikrini   to`liq, ravon   va burro   ifoda eta olmasligi
kelib   chiqdi.       45   daqiqada     faqat     ikkita   mashqni     ko`chirish     bilan     vaqtning
o`tganligi  bois bu  darsliklarda  kamchiliklar  yaqqol ko`rinib  qoldi.   
Bugungi   kunda   yangi avlod   darsliklari   o`quvchining   fikrini   o`stirishda,
uning   og`zaki     va     yozma     nutqini     rivojlantirishda     muhim   o`rin   egallamoqda.
Yangi   darsliklar   yangicha     metodlar,   yangidan-yangi   didaktik   materiallar     bilan
ishlashda   qo`l   kelmoqda.     Bu   degani     yangi     darsliklar   o`qituvchining   ham   o`z
ustida   ko`proq   ishlashga   sabab   bo`lmoqda.     Darslik   bilan   o`quv   jarayoni   o`zaro
bog`liq   bo`lib,   unda   savollar,topshiriqlar,   jadvallardan,   statistik,   xronologik
ma`lumotlar va hakozolardan o`z o`rnida foydalanish lozim.  Darsliklarda  berilgan
ko`plab   materiallar   hozirgi     kun     talabiga   to`liq     javob     bera     oladi.
QRkodlashtirilgan     darsliklarda       audimatnlar       ham     mavjud     bo`lib,   bunda
bolaning  eshtish  qobilyatini ham rivojlantirishga sabab  bo`ladi.   
  Yangi   darsliklarning   yana   bir o`ziga   xosligi,   ushbu   darslikning   mashq
daftarlari  ham  mavjudligidadir.  O`rganilgan  har  qanday  material  mashq  qilish
orqali   mashq     daftarlarda   mustahkamlanadi.   Mashq   daftarlarda   ham   didaktik
materiallar  bola  yoshi  va  psixikasiga katta e`tabor  qaratilgan  holda  yaratilgan
bo`lib,     bu     mashqlarni   80-90   foiz     o`quvchi   ishtiyoq     bilan     bajaradi.   Ayniqsa
kichik maktab yoshidagi  1-2-sinf    o`quvchilariga   berilgan   topshiriqlar  xilma-xil
va rang-barang.    
  Foydalanilgan adabiyotlar
1. O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  2020-yil   16-martdagi   Noshirlik   va
matbaa   mahsulotlarini   yanada   rivojlantirishga   oid   qo‘shimcha   chora-   tadbirlar
to‘g‘risida  4640-son qarori. ‖
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining     1999-   yil   16-   avgustdagi-
Umumiy o‘rta ta‘limning davlat ta‘lim standartlarini tasdiqlash to‘g‘risida gi  390-	
‖
sonli qarori. 
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining     2017-   yil   15-   martdagi   -
Umumiy o‘rta ta‘lim to‘g‘risidagi Nizomni tasdiqlash haqida gi 140sonli qarori. 	
‖
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2017-   yil   6-   apreldagi   -
Umumiy   o‘rta   ta‘lim   va   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar   ta‘limining   davlat   ta‘lim
standartlarini tasdiqlash to‘g‘risida gi 187-son qarori. 	
‖
5. G‘ofurov A. Umumiy o`rta ta`lim  maktablari  akad е mik, litsey  hamda kasb  hunar
koll е ji o`quvchilari uchun yaratilgan darsliklarga qo`yilgan talablar va muammolar
6. Hasanboyev   J.,   To‘raqulov   X.,   Haydarov   M.,   Hasanboyeva   O.,   Usmanov   N.
Pedagogika fanidan izohli lug‘at. – T.: Fan va texnologiya.  2009. – 672 b. 
7. Inoyatov   U.   Zamonaviy   darsliklar,   o‘quv-metodik   majmualar,   elektron   didaktik
vositalarni   ishlab   chiqishga   innovatsion   yondashuv   dolzarb   ijtimoiy-pеdagogik
muammo // Xalq ta‘limi. – Toshkent, 2018. -№3. B.12-13. 
8. Jesús   Rodríguez   Rodríguez,   Tânia   Braga   Garcia,   Eric   Bruillard.   IARTEM
(International   Association   for   Research   on   Textbooks   and   Educational   Media)
1991-2016.  25 years developing textbook and educational media research. France -
2019. -410. 
9. Matchonov   S.,   Shojalilov   A.   va   boshq.   O‘qish   kitobi.   4-sinf     uchun   darslik.   –
Toshkent: Yangiyo‘l poligraph service, 2017. – 216 b. 
10. Mavlonova R.A. va b. Umumiy pedagogika. – T.: Fan va texnologiya, 2018, 528
bet. б . 
  11. Mukammallik,   yutuqlar   qamrovi   –   darsliklar   va   o‘quv   qo‘llanmalarning   asosiy
shartidir // Xalq ta‘limi. – Toshkent, 2018. – №3.  B.4. 
12. O‘zbek tilining imlo lug‘ati. – Toshkent: O‘qituvchi, 1995. – 288 b. 
13. O‘zbek tilining izohli lug‘ati. – Toshkent: O‘ME, 2006-2008. – 5 tomli. 
14. Peter Menck Looking Into Classrooms:  Papers on Didactics.  2010-y. 
15. Qosimova K., Matchonov S., G‘ulomova X., Yo‘ldosheva Sh., Sariyev Sh. Ona tili
o‘qitish metodikasi. – Toshkent: Noshir, 2009. – 352 b. 
16. Rahmatullayev   Sh.   O‘zbek   tilining   etimologik   lug‘ati.   1-tom.   –   Toshkent:
Universitet, 2000. – 600 b. 
17. Sayidahmedov N. Noan‘anaviy dars. Yangi pedagogik texnologiyalar. – Toshkent:
Moliya, 2003. – 98 b. 
18. Sikorova,   Z.   2002.   Evaluating   Textbooks   as   Teacher´s   Activity.   In   Mikk,   J.,
Meisalo, V., Kukemelk, H., Horsley, M.   Learning and Educational Media   Tartu:
University of Tartu, 84-92. 
19. Umarova M., Hamroqulova X., Tojiboyeva R. O‘qish kitobi. 3-sinf uchun darslik.
– Toshkent: O‘qituvchi, 2018. – 224 b. 
20. UNESCO   2016.   Every   Child   Should   Have   A   Textbook   Policy   Paper   23.   Global
Education Monitoring Report. Paris, France. 
21. XXIInd international conference on public education.  Geneva -1959.  
22. Yadgarov Q.M,  Xidirov O.  -Dts  asosida  maktab  darsliklari  bilan  ishlash  fanidan‖
ma‘ruza matni. –Jizzax, 2015. – 124 b. 
23. Yo‘ldoshev   J.,   Usmonov   S.   Pedagogik   texnologiya   asoslari.   –   Toshkent:
O‘qituvchi, 2004. 
24. Ziyodova   T.   O‘quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatish/   Toshkent:   O‘qituvchi,
2001. – 80 b. 29.   Климанова Л. Ф., Горецкий В. Г., Голованова М. В. и др. 
25. Литературное чтение. 1 класс. В 2 ч. Ч. 1. – Москва: Просвещение, 2012. – 80 
с.

Boshlang‘ich sinflarda darslik va qo‘llanmalar bilan ishlashning o‘ziga xos xususiyatlari

Mundarija

Kirish. 2

I Bob. Boshlang‘ich sinflarda darslik va qo‘llanmalar, ularning o‘ziga xos  xususiyati va ahamiyati 4

1.1. Boshlang‘ich sinf darsliklari va unga qo‘yiladigan talablar, darslik tushunchasi 4

1.2. Boshlang‘ich sinflarda eski va yangi darsliklarni qiyosiy tahlili 5

1.3. Boshlang‘ich sinflarni o‘qitishda multimediyali elektron darsliklardan foydalanishning o‘ziga xos xususiyatlari. 10

II Bob. Boshlang‘ich sinflarda darslik va qo‘llanmalar bilan ishlashning o‘ziga xos xususiyatlari. 14

2.1. Boshlang‘ich sinf darslarida darslik va o‘quv qo‘llanmalar bilan ishlash usullari 14

2.2. Boshlang‘ich sinf matematika darsliklari va ulardan foydalanish usullari 16

2.3. Boshlang‘ich sinflarda dars jarayonida zamonaviy texnologiyalardan foydalanish  21

Xulosa. 26

Foydalanilgan adabiyotlar 28

 

Купить
  • Похожие документы

  • “1-2 sinfda Ot turkumini o‘rgatish metodikasi”
  • Tarbiyachining jamiyatda tutgan o'rni
  • Bоshlаng‘ich sinf о‘quvchilаridа xаlq оg‘zаki ijоdi оrqаli krеаtiv qоbiliyаtni rivоjlаntirish
  • Bolalarning mustaqil tasviriy faoliyatlari burchagining jihozlari va materiallari
  • Aplikatsiya uchun materiallar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha