Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 226.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Shavkat

Дата регистрации 04 Апрель 2024

69 Продаж

Boshlang‘ich sinflarda “Fonetika” bo‘limi darslarida foydalaniladigan samarali metodlar va didaktik vositalarni tahlil qilish

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT FAN VA TEXNOLOGIYALAR UNIVERSITETI 
 
Boshlang‘ich ta’lim yo‘nalishi 
303-guruh talabasi
Hasanboyeva Xilola Jahongir qizining
Ona tili - o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi fanidan
KURS ISHI
Mavzu:   Boshlang‘ich sinflarda “Fonetika” bo‘limi darslarida
foydalaniladigan samarali metodlar va didaktik vositalarni tahlil
qilish.
Kurs ishi rahbari: Aminova M.
TOSHKENT-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINFLARDA   FONETIKA   O‘QITISH
METODLARI
1.1.   An’anaviy va innovatsion o‘qitish metodlari……………………………….. 5
1.2. O‘quvchilarga talaffuzni o‘rgatishning samarali metodlari………………… 10
1.3.   Boshlang‘ich   sinfda   fonetikani   o‘rgatishda   pedagogik
yondashuvlar………. 14
II-BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINFLARDA   FONETIKA   BO‘LIMI
DARSLARIDA FOYDALANILADIGAN DIDAKTIK VOSITALAR
2.1.   Didaktik   vositalar   va   o‘quv
materiali ………………………………………... 18
2.2.   Didaktik   vositalarning   o‘quvchilarga
ta’siri………………………………… 23
2.3.   Texnologiyalar   va   o‘quv   jarayoniga   innovatsiyalar
kiritish............................. 26
XULOSA……………………………………………………………………….. 30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 32
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida   boshlang‘ich
sinflarda   ona   tili   va   adabiyot   darslarining   samaradorligini   oshirish,   ayniqsa,
fonetika bo‘limini to‘g‘ri va samarali o‘rgatish dolzarb masala hisoblanadi. Chunki
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   nutq   madaniyati,   to‘g‘ri   talaffuz   va   fonetik
bilimlar   keyingi   ta’lim   bosqichlarida   o‘z   fikrini   aniq   va   ravon   ifodalashda
poydevor   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Fonetika   bo‘limi   darslarida   o‘quvchilarga   harflar
tovushi   va   harf   shaklining   farqlanishi,   nutq   tovushlarining   xususiyatlari,   ularning
talaffuzi   va   o‘zaro   bog‘liqligi   kabi   muhim   bilimlar   beriladi.   Shu   jihatdan,
boshlang‘ich   sinflarda   fonetika   darslarini   tashkil   etishda   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar va didaktik vositalardan foydalanish ta’lim sifati va samaradorligini
oshirishda muhim rol o‘ynaydi. O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2022-yil
28-yanvardagi   “2022–2026-yillarda   yangi   O‘zbekistonni   barpo   etish   va
taraqqiyotning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi”ni
tasdiqlash   to‘g‘risidagi   PF-60-sonli   farmonida   ta’lim   tizimining   barcha
bosqichlarida   zamonaviy   o‘qitish   metodlari   va   innovatsion   texnologiyalarni   joriy
etish   vazifalari   belgilab   berilgan.   Aynan   boshlang‘ich   ta’limda,   xususan   fonetika
darslarida,   bu   vazifalarning   amalga   oshirilishi   bolalarning   tafakkurini
shakllantirish,   nutq   malakasini   rivojlantirish   va   mustaqil   fikrlash   ko‘nikmalarini
mustahkamlash imkonini beradi.
Fonetika   bo‘limi   darslarida   foydalaniladigan   samarali   metodlar
o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   darajasini   oshiradi,   darsni   qiziqarli   va   interaktiv
shaklda o‘tishga yordam  beradi. Masalan,  rol  o‘ynash metodlari, fonetik o‘yinlar,
tinglab   tushunish   mashqlari,   grafik   va   audio   materiallardan   foydalanish
o‘quvchilarning faol  ishtirokini  ta’minlaydi  va ularning nutqiy faolligini  oshiradi.
3 Shuningdek,   didaktik   vositalar   –   audio   yozuvlar,   interaktiv   taxtalar,   vizual
materiallar   va   elektron   resurslar   –   fonetika   bilimlarini   mustahkamlashda   va
talaffuzni   to‘g‘rilashda   beqiyos   yordam   beradi.   Bundan   tashqari,   pedagogning
individual yondashuvi, o‘quvchilarning yosh va psixologik xususiyatlarini hisobga
olgan holda metod va vositalarni tanlashi, darsda fonetika bilimlarini o‘zlashtirish
jarayonini   yengillashtiradi.   Shuning   uchun,   fonetika   darslarida   ishlatiladigan
metodlar   va   didaktik   vositalarni   chuqur   tahlil   qilish,   ularning   samaradorlik
darajasini   aniqlash   va   ilg‘or   tajribalarni   amaliyotga   joriy   etish   hozirgi   ta’lim
tizimining eng dolzarb vazifalaridan biri hisoblanadi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Boshlang‘ich   sinflarda   “Fonetika”   bo‘limi
darslarini   o‘qitishda   foydalaniladigan   samarali   metodlar   va   didaktik   vositalarni
ilmiy   asosda   tahlil   qilish   va   ularning   o‘quvchilarning   fonetik   bilimlarini
shakllantirishdagi   o‘rnini   aniqlashdan   iborat.   Tadqiqot   davomida   fonetika
bo‘limini   o‘qitishda   an’anaviy   va   innovatsion   metodlarning   ta’siri,   didaktik
materiallar   va   texnologik   vositalarning   o‘quvchilarning   talaffuz   malakasini
rivojlantirishdagi   roli   o‘rganiladi.  Shuningdek,   amaliy  tajribalar   asosida   darslarda
foydalanish uchun eng samarali metod va vositalarni tavsiya etish va ularni ta’lim
jarayoniga   tatbiq   etish   bo‘yicha   ilmiy   asoslangan   xulosalar   chiqarish   ham   kurs
ishining   muhim   vazifalaridan   biridir.   Mavzuni   yoritishda   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar,   milliy   ta’lim   tajribasi   va   ilg‘or   xorijiy   tajribalar   tahlil   qilinadi
hamda fonetika darslarining samaradorligini oshirish yo‘llari aniqlanadi.
Kurs ishining vazifalari:
 Boshlang‘ich sinflarda fonetika darslarini o‘qitish metodlarini o‘rganish.
 Fonetika darslarida qo‘llaniladigan didaktik vositalarni tahlil qilish.
 Samarali metod va vositalarning ta’limdagi ahamiyatini aniqlash.
 Fonetika   darslarini   samarali   tashkil   etish   bo‘yicha   tavsiyalar   ishlab
chiqish .
4 Kurs   ishining   predmeti.   Boshlang‘ich   sinflarda   “Fonetika”   bo‘limi
darslarida   foydalaniladigan   metodlar   va   didaktik   vositalarning   o‘quvchilarning
fonetik bilimlari va talaffuz ko‘nikmalarini shakllantirishdagi o‘rni va ta’siri.
Kurs ishining obyekti.   Boshlang‘ich sinflarda ona tili fanining “Fonetika”
bo‘limi darslarini tashkil etish jarayoni.
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
I-BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFLARDA FONETIKA O‘QITISH
METODLARI
1.1.   An’anaviy va innovatsion o‘qitish metodlari
Boshlang‘ich   ta’limda,   xususan   fonetika   darslarida   o‘qitish   metodlarining
to‘g‘ri   tanlanishi   o‘quvchilarning   bilim   olish   sifati   va   nutq   madaniyatining
shakllanishida   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Bugungi   kunda   pedagogik   jarayonda
an’anaviy   va   innovatsion   metodlarning   o‘zaro   uyg‘un   holda   qo‘llanilishi   o‘qitish
samaradorligini oshirishga xizmat qilmoqda.
An’anaviy   metodlar   ta’lim   tizimida   uzoq   yillardan   buyon   qo‘llanilib
kelinayotgan,  o‘zining  samaradorligini   isbotlagan,  o‘quvchilarga  bilim  berishning
asosiy   vositalaridan   biri   sifatida   e’tirof   etiladi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   ta’lim
bosqichida, jumladan, fonetika bo‘limi darslarida bu metodlarning o‘rni muhimdir.
An’anaviy   metodlar   asosan   o‘qituvchi   markazlashgan   ta’limni   nazarda   tutadi.
Bunda o‘qituvchi bilim manbai, rahbar va tashkilotchi rolini bajaradi, o‘quvchilar
esa   ko‘proq   bilimlarni   eshituvchi,   qabul   qiluvchi   va   yodlovchi   sifatida   ishtirok
etadi.   Boshlang‘ich   sinflarda   fonetika   bo‘limini   o‘qitishda   an’anaviy   metodlar,
ya’ni   eslatma   berish,   so‘z   orqali   o‘rgatish   va   talaffuz   mashqlari   ko‘plab
afzalliklarga   ega.   Eslatma   berish   metodida   o‘qituvchi   yangi   mavzuni   qisqacha,
aniq   va   tushunarli   tarzda   ifodalaydi.   Masalan,   “Tovush   va   harf   nima?”,   “O‘zbek
tilida nechta unli tovush bor?” kabi  savollar  asosida eslatmalar  kiritiladi. Eslatma
o‘quvchilar   uchun   yangi   bilimlarni   qabul   qilishda   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi   va
5 keyingi o‘rganiladigan materiallarga tayanch nuqta yaratadi. Bu usul o‘quvchilarda
qisqa vaqt  ichida  ko‘p ma’lumot  olish  imkonini  beradi  va  eslab qolish  jarayonini
yengillashtiradi.   Ayniqsa,   fonetika   kabi   ilmiy-texnik   atamalarga   boy   bo‘lgan
bo‘limlarni   o‘zlashtirishda   eslatmalar   o‘quvchilarning   bilimlarini
mustahkamlashda muhim rol o‘ynaydi.
So‘z   orqali   o‘rgatish   metodida   o‘qituvchi   tovushlarning   xususiyatlari,
ularning talaffuzdagi o‘rni va farqlarini og‘zaki izohlaydi. Masalan, unli va undosh
tovushlar   farqini   tushuntirishda   so‘z   orqali   o‘rgatish   samarali   natija   beradi.
O‘quvchilar   yangi   bilimlarni   o‘qituvchining   nutqidan   eshitish   orqali   qabul   qiladi
va   ular   uchun   axborot   eshitish   kanali   orqali   tezroq   yetib   boradi.   Bu   metod
bolalarda   eshitish,   tushunish   va   eslab   qolish   qobiliyatini   rivojlantiradi.
Shuningdek, o‘quvchilarning savollarga javob berish ko‘nikmasi  ham rivojlanadi,
chunki   o‘qituvchi   so‘z   orqali   bergan   ma’lumotlar   asosida   ulardan   fikr   bildirish,
misol keltirish yoki o‘zlashtirganlarini ifodalashni talab qiladi. Fonetika darslarida
tovushlarning talaffuzini tushuntirishda, tovushlar turini aniqlashda va so‘zlarning
fonetik   tahlilini   o‘rgatishda   so‘z   orqali   o‘rgatish   usuli   keng   qo‘llaniladi.   Talaffuz
mashqlari   esa   fonetika   darslarining   ajralmas   qismidir.   Talaffuz   mashqlari   orqali
o‘quvchilar   o‘rganilgan   tovushlar   va   harflarni   to‘g‘ri   aytishni   mashq   qiladilar.
Masalan,   undosh   va   unli   tovushlarni   farqlash,   so‘z   ichida   ular   qanday   talaffuz
qilinishini   o‘rganish   uchun   maxsus   mashqlar   tashkil   etiladi.   Talaffuz   mashqlari
o‘quvchilarning   nafaqat   so‘zlarni   to‘g‘ri   aytishiga,   balki   ularning   nutqining
aniqligi   va   ravonligini   oshirishga   ham   xizmat   qiladi.   Bu   mashqlar   orqali
o‘quvchilar   o‘z   nutqidagi   xatolarni   sezadi,   ularni   to‘g‘rilashga   harakat   qiladi   va
og‘zaki  ifoda madaniyatini rivojlantiradi. Masalan,  o‘qituvchi tomonidan berilgan
maxsus   so‘zlar   va   gaplarni   takrorlash,   ovoz   chiqarib   o‘qish,   tovush   va   harflarni
ajratib ko‘rsatish kabi topshiriqlar talaffuz mashqlarining asosini tashkil qiladi.
An’anaviy   metodlarning   afzalliklari   shundan   iboratki,   ular   o‘quvchilarga
asosiy   nazariy   bilimlarni   tez   va   aniq   yetkazishga   imkon   beradi.   O‘quvchilarning
eshitish   va   yod   olish   qobiliyatini   kuchaytiradi,   dars   jarayonida   tartib-intizomni
6 saqlaydi   va   ta’lim   jarayonining   ma’lum   bir   tizim   asosida   olib   borilishini
ta’minlaydi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   hali   mustaqil   fikrlash   va
mustaqil   bilim   olish   qobiliyatlari   to‘liq   shakllanmaganligi   sababli,   an’anaviy
metodlar   ular   uchun   qulay   va   samarali   hisoblanadi.   Fonetika   kabi   murakkab   va
nozik bo‘limni o‘rganishda nazariy asoslarning mustahkam bo‘lishi kelgusida imlo
va   nutqiy   faoliyatda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Biroq,   an’anaviy   metodlar
o‘zining   ayrim   cheklovlariga   ham   ega.   Ular   ko‘pincha   o‘quvchilarning   passiv
tinglovchi sifatida ishtirok etishiga sabab bo‘lishi mumkin. Faol fikrlash, mustaqil
xulosa chiqarish, o‘z g‘oyasini erkin ifodalash kabi ko‘nikmalarni rivojlantirishda
an’anaviy   metodlar   ba’zida   yetarli   darajada   samarali   bo‘lmaydi.   Shuningdek,
o‘quvchilarning darsga qiziqishi pasayishi, faqat eslab qolishga qaratilgan faoliyat
natijasida   bilimlarning   qisqa   muddatli   bo‘lib   qolishi   ehtimoli   mavjud.   Shuning
uchun   hozirgi   zamon   ta’lim   tizimi   an’anaviy   metodlardan   tashqari   innovatsion
yondashuvlarni   ham   o‘quv   jarayoniga   tatbiq   qilishni   talab   etadi.   An’anaviy
metodlar boshlang‘ich sinflarda fonetika bo‘limini o‘qitishda muhim rol o‘ynaydi.
Eslatma   berish,   so‘z   orqali   o‘rgatish   va   talaffuz   mashqlari   kabi   usullar
o‘quvchilarda fonetik bilimlarning mustahkamlanishini ta’minlaydi, to‘g‘ri talaffuz
ko‘nikmalarini   shakllantiradi   va   nazariy   bilim   bazasini   boyitadi.   Shu   bilan   birga,
zamonaviy   ta’lim   talablari   asosida   bu   metodlarni   innovatsion   yondashuvlar   bilan
uyg‘unlashtirish o‘quv jarayonining yanada samarali va qiziqarli bo‘lishiga xizmat
qiladi.
Innovatsion metodlar zamonaviy ta’lim jarayonining ajralmas qismi sifatida
fonetika   darslarida   keng   qo‘llanilmoqda.   Bu   metodlar   o‘quvchilarning   o‘quv
jarayonidagi  faolligini   oshirish,  mustaqil   fikrlash  qobiliyatini  rivojlantirish  va  o‘z
bilimlarini   mustahkamlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Innovatsion   metodlar   asosida
tashkil etilgan darslar an’anaviy usullarga nisbatan ko‘proq interaktivlik, qiziqarli
mashg‘ulotlar   va   texnik   vositalardan   samarali   foydalanishni   talab   etadi.   Fonetika
darslarida   innovatsion   metodlarni   qo‘llash   o‘quvchilarga   nafaqat   tovush   va   harf
o‘rtasidagi   farqlarni   tushunishda,   balki   ularni   to‘g‘ri   talaffuz   qilishda   ham   katta
7 yordam beradi. Multimediali vositalardan foydalanish orqali o‘quvchilarga har bir
tovushning   eshitilishi,   talaffuzi   va   ishlatilishi   haqida   jonli   ma’lumot   beriladi.
Interaktiv   taxtalarda   tovushlarni   ko‘rish,   audio   qurilmalardan   eshitish   va   video
materiallardan   tomosha   qilish   orqali   o‘quvchilar   tovushlar   olamiga   qiziqish   bilan
kirib boradilar.
Masalan,   fonetik   o‘yin   dasturlari   orqali   o‘quvchilar   “Qaysi   tovush?”   kabi
interaktiv topshiriqlarni bajarishadi. Bu esa ularda diqqatni jamlash, eslab qolish va
tezkor   javob   berish   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Interaktiv   metodlar   orqali
o‘tkaziladigan mashg‘ulotlar o‘quvchilarning o‘zaro muloqot qilish, fikr bildirish,
savol berish va javob topishga bo‘lgan qobiliyatlarini rivojlantiradi. Rolli o‘yinlar
yordamida   o‘quvchilar   har   xil   nutqiy   vaziyatlarga   kirishadi   va   o‘z   bilimlarini
amaliyotda   sinab   ko‘rish   imkoniga   ega   bo‘ladilar.   Masalan,   “Telefon   orqali
gaplashish” yoki “Do‘konda xarid qilish” kabi sahna ko‘rinishlarida ishtirok etish
orqali   ular   nafaqat   fonetik   bilimlarini,   balki   muloqot   madaniyatini   ham
rivojlantiradilar.   Aqliy   hujum   usuli   yordamida   esa   o‘qituvchi   o‘quvchilarga
muayyan fonetik hodisaga oid savol berib, ular tomonidan tezkor va ijodiy javoblar
olishga   erishadi.   Bu  metod   o‘quvchilarda   erkin  fikrlash,   tahlil   qilish   va   xulosalar
chiqarish   ko‘nikmalarini   kuchaytiradi.   Klaster   tuzish   metodida   esa   o‘quvchilar
biror   tovush   yoki   harf   haqida   o‘z   bilimlarini   tizimlashtiradilar.   Masalan,   “O
tovushi”   bo‘yicha   klaster   yaratib,   bu   tovush   bilan   boshlanuvchi,   tugovchi   yoki
o‘rtasida keluvchi so‘zlar ro‘yxatini tuzadilar.
Jamoaviy   mashg‘ulotlar   orqali   esa   o‘quvchilar   kichik   guruhlarga   bo‘linib,
birgalikda topshiriqlarni bajaradilar. Bu esa ularda jamoada ishlash, o‘z fikrini aniq
ifodalash va boshqalarni tinglash madaniyatini shakllantiradi. Innovatsion metodlar
o‘quvchilarni   faol   fikrlashga,   savol   berishga   va   javob   izlashga   rag‘batlantiradi.
Dars   jarayonida   o‘quvchilarning   faolligi   oshgani   sari,   ularning   fonetik   bilimlari
mustahkamlanib boradi. Innovatsion metodlarning yana bir afzalligi shundaki, ular
darslarni   hayotiy   vaziyatlarga   yaqinlashtiradi.   O‘quvchilar   o‘rgangan   fonetik
qoidalarni   real   hayotda   qo‘llash   imkoniga   ega   bo‘ladilar.   Masalan,   ular   ko‘cha
8 belgilarini o‘qish, reklama matnlarini talaffuz qilish yoki kundalik suhbatlarda aniq
va   to‘g‘ri   talaffuzdan   foydalanish   kabi   ko‘nikmalarni   egallaydilar.   Multimediali
materiallar   yordamida   esa   o‘quvchilar   darsda   o‘rganilgan   tovushlarning   turli
kontekstlarda   qanday   eshitilishini   va   talaffuz   qilinishini   kuzatadilar.   Bu   esa
ularning   fonetik   tafakkurini   shakllantiradi   va   tovushlar   o‘zlashtirilishini
tezlashtiradi.
Innovatsion metodlar darsda emotsional fonni ham yaxshilaydi, o‘quvchilar
darsga   qiziqish   bilan   qatnashadilar,   o‘z   fikrlarini   erkin   ifoda   etadilar.
O‘quvchilarda mustaqil ish ko‘nikmalari, kreativlik va ijodkorlik rivojlanadi. Ular
faqat   o‘qituvchining   gaplarini   eshitibgina   qolmay,   balki   o‘zlari   faol   ishtirok   etib,
bilib   olganlarini   amalda   qo‘llash   imkoniga   ega   bo‘ladilar.   Shu   bilan   birga,
innovatsion   metodlar   orqali   o‘tkazilgan   fonetika   darslari   an’anaviy   darslarga
qaraganda   ko‘proq   natija   beradi.   O‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   mustahkamroq
o‘zlashtiradilar   va   ularni   uzoq   vaqt   eslab   qoladilar.   Bugungi   kunda   fonetika
darslarida   innovatsion   metodlarni   qo‘llash   o‘qituvchilardan   zamonaviy
texnologiyalarni yaxshi bilishni, interaktiv yondashuvlarni o‘zlashtirishni va darsni
qiziqarli tashkil etish ko‘nikmalarini talab qiladi. Har bir darsni interaktiv, qiziqarli
va   samarali   qilish   uchun   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   yosh   va   individual
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   innovatsion   metodlarni   tanlaydi   va   ularni
moslashtiradi.   Fonetika   darslarida   innovatsion   metodlardan   foydalanish
o‘quvchilarning   fonetik   bilimlarini   rivojlantirish,   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini
oshirish,   ijodkorlik   va   nutq   madaniyatini   shakllantirishda   beqiyos   ahamiyat   kasb
etadi.   Innovatsion   yondashuvlar   darslarni   jonlantiradi,   o‘quvchilarning   darsdagi
ishtirokini faollashtiradi va ta’lim jarayonini samaradorligini oshiradi.
9 1.2. O‘quvchilarga talaffuzni o‘rgatishning samarali metodlari
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   to‘g‘ri   va   ravon   talaffuz   qilish
ko‘nikmalarini   shakllantirish   ta’lim   jarayonining   muhim   vazifalaridan   biridir.
Fonetika   bo‘limi   darslarida   o‘quvchilarga   to‘g‘ri   talaffuzni   o‘rgatish   uchun   turli
metodlardan foydalaniladi. Bu metodlar o‘quvchilarning nutqiy faolligini oshirish,
eshitish   va   aytish   ko‘nikmalarini   mustahkamlash,   tovush   va   so‘zlarni   to‘g‘ri
talaffuz   qilish   malakasini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Amaliy   tajriba   shuni
ko‘rsatadiki,   talaffuzni   rivojlantirish   uchun   o‘yin   shaklidagi   mashg‘ulotlar,
dialoglar va tinglash mashqlari eng samarali usullardan hisoblanadi.
Talaffuzni   rivojlantirish   uchun   praktika   mashqlari   va   o‘yinlar   dars
jarayonining   ajralmas   qismi   hisoblanadi.   Talaffuzni   shakllantirishda   doimiy
ravishda   mashq   qilish   va   takrorlash   o‘quvchilarning   fonetik   ko‘nikmalarini
mustahkamlashda   muhim   ahamiyatga   ega.   Amaliy   mashqlar   yordamida
o‘quvchilar tovushlarni to‘g‘ri aytishni o‘rganadilar, so‘z va gaplarni aniq talaffuz
qilish   malakasini   rivojlantiradilar.   Mashqlar   oson   tovushlar   va   qisqa   so‘zlardan
boshlanadi  va asta-sekin murakkabroq so‘zlar va gaplarga o‘tiladi. O‘quvchilarga
ma’lum tovushlar qatnashgan so‘zlar ketma-ketligi beriladi va ular to‘g‘ri va aniq
talaffuz   qilishlari   talab   qilinadi.   Misol   uchun,   “ o ”   tovushini   o‘rganish   uchun
10 “ olma ” ,   “ ota ” ,   “ ota-onalar ” ,   “ o‘rtoq ”   kabi   so‘zlar   ustida   ishlanadi.   Mashg‘ulot
davomida   o‘qituvchi   har   bir   so‘zning   talaffuziga   alohida   e’tibor   qaratadi,
o‘quvchilar   esa   takrorlab,   tovushlarni   to‘g‘ri   ifodalashga   harakat   qiladilar.
Shuningdek,   maxsus   tayyorlangan   so‘z   o‘yinlari   yordamida   o‘quvchilarning
diqqatini   jalb   qilish   va   ularni   faol   ishtirok   etishga   undash   mumkin.   Tovushni
topish,   so‘zdagi   tovushni   aniqlash,   ma’lum   bir   tovush   ishtirok   etgan   so‘zlarni
aytish kabi o‘yinlar o‘quvchilarning fonetik sezgirligini oshiradi. Masalan, “Qaysi
so‘zda   ‘sh’   tovushi   bor?”   kabi   savollar   orqali   o‘quvchilar   tovushlarni   eshitib
tanlaydilar   va   talaffuzda   aniq   ishlatishga   harakat   qiladilar.   Shuningdek,   “Telefon
o‘yini” deb ataluvchi o‘yin ham talaffuz mashqlarida keng qo‘llaniladi. Bu o‘yinda
o‘quvchilar   navbat   bilan   bir-biriga   shivirlab   ma’lum   bir   so‘z   yoki   gapni
yetkazadilar   va   oxirgi   o‘quvchi   uni   baland   ovozda   aytadi.   Shu   tarzda   so‘zning
talaffuzida   xatolar   aniqlanadi   va   to‘g‘ri   shakli   o‘rgatiladi.   Telefon   o‘yini
o‘quvchilarda   diqqatni   jamlash   va   to‘g‘ri   eshitish   malakasini   rivojlantiradi.
Mashqlarni   qiziqarli   shaklda   tashkil   etish   orqali   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan
qiziqishi   ortadi,   ular   o‘zlarini   erkin   tutadilar   va   tabiiy   ravishda   talaffuz
ko‘nikmalarini   mustahkamlab   boradilar.   Shuningdek,   rasmli   kartochkalar
yordamida   tovushli   o‘yinlar   o‘tkazish   ham   samarali   natija   beradi.   Masalan,
o‘qituvchi   har   bir   kartochkada   rasm   tushirilgan   so‘zni   ko‘rsatadi   va   o‘quvchilar
rasmga   qarab   so‘z   aytadilar.   Shu   bilan   birga,   to‘g‘ri   talaffuzga   urg‘u   beriladi.
Tovushlarni   mashq   qilish   uchun   she’rlar   va   tez   aytish   mashqlari   ham   keng
qo‘llaniladi.   O‘quvchilar   she’r   satrlarini   to‘g‘ri   va   ravon   talaffuz   qilishga
o‘rgatiladi,   bu   esa   ularning   artikulyatsiya   a’zolarini   mustahkamlashga   yordam
beradi.   Misol   uchun,   “Sho‘x   shalola   shivirlaydi,   shabada   shamol   esadi”   kabi   tez
aytish mashqlari orqali “sh” tovushining to‘g‘ri aytilishiga e’tibor qaratiladi. Dars
jarayonida   har   bir   o‘quvchining   individual   o‘ziga   xos   talaffuz   xatolarini   aniqlash
va ularni tuzatishga alohida vaqt ajratiladi. 
O‘quvchilarning   talaffuzdagi   xatolarini   to‘g‘ri   va   muloyim   tarzda   tuzatish,
ularni   rag‘batlantirish,   ishonchlarini   oshirish   o‘qituvchining   asosiy   vazifasidir.
11 Mashqlarda   o‘qituvchi   avvalo   o‘zi   namunali   talaffuz   bilan   so‘zlarni   aytib   beradi,
so‘ng   o‘quvchilardan   takrorlash   talab   etiladi.   Bunday   amaliy   yondashuv
o‘quvchilarda   eshitish   va   talaffuz   qilish   ko‘nikmalarining   uyg‘un   rivojlanishini
ta’minlaydi.   Ba’zan,   tovushlarni   o‘rganishda   og‘zaki   va   jismoniy   mashqlar
birgalikda   olib   boriladi.   Misol   uchun,   o‘quvchilardan   ma’lum   tovushni   aytganda
lab va til harakatlarini nazorat qilish, to‘g‘ri nafas olish va nafas chiqarishga e’tibor
qaratiladi. Mashqlarning bosqichma-bosqich murakkablashtirilishi o‘quvchilarning
talaffuz   mahoratini   rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Dastlab   oddiy   so‘zlar
bilan   boshlanadi,   keyinchalik   murakkab   gaplar   va   qisqa   matnlar   ustida   ishlanadi.
Har   bir   mashg‘ulotdan   so‘ng   o‘quvchilarning   erishgan   yutuqlari   baholanadi   va
keyingi darslar uchun moslashtirilgan mashq shakllari tanlanadi. Darsdan tashqari
mashg‘ulotlarda   ham   talaffuz   mashqlarini   davom   ettirish   uchun   uyga   topshiriqlar
beriladi.   Masalan,   o‘quvchilarga   o‘zlari   sevgan   ertakni   o‘qib,   muhim   so‘zlarni
to‘g‘ri   talaffuz   qilishga   e’tibor   qaratish   topshiriladi.   Shuningdek,   oilaviy
mashg‘ulotlarda   ota-onalarning   ham   ishtirok   etishi   tavsiya   qilinadi,   bu   esa
o‘quvchilarning motivatsiyasini oshiradi. Talaffuzni rivojlantirishda motivatsiya va
ijobiy   rag‘batlantirish   muhim   o‘rin   tutadi.   Har   bir   o‘quvchi   erishgan   kichik
yutuqlari   uchun   maqtovga   sazovor   bo‘lishi   kerak.   Shu   tarzda   ular   o‘zlarining
talaffuz   ko‘nikmalarini   tobora   ishonch   bilan   rivojlantirib   boradilar.   Umuman
olganda, talaffuzni shakllantirish o‘qituvchidan puxta rejalashtirish, doimiy nazorat
va   ijobiy   muhit   yaratishni   talab   qiladi.   Har   bir   mashq   va   o‘yin   orqali
o‘quvchilarning   fonetik   sezgirligi,   eshitish   va   so‘zlash   qobiliyati,   aniq   va   ravon
talaffuz qilish mahorati oshiriladi.
Qisqa   dialoglar   va   tinglash   mashqlari   yordamida   talaffuzni   mustahkamlash
jarayoni,   o‘quvchilarning   til   va   nutq   mahoratini   rivojlantirishda   samarali   vosita
hisoblanadi. Qisqa va sodda dialoglar yordamida talaffuzni to‘g‘ri shakllantirishda
o‘quvchilar   o‘rtasidagi   muloqot   va   amaliy   mashqlar   ko‘nikmalarini   tezda
o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   Dialoglar   o‘quvchilarga   yangi   so‘zlarni,   so‘z
birikmalarini   o‘rganish   va   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   imkonini   yaratadi.   Misol   uchun,
12 “Salom,   isming   nima?”   va   “Mening   ismim   Dilshod”   kabi   qisqa   savol-javoblar
yordamida   o‘quvchilar   tovushlarni   aniq   talaffuz   qilishni   o‘rganadilar.   Bunday
mashqlar o‘quvchilarga tovushlar va so‘zlar orasidagi farqlarni anglashga yordam
beradi,   bu   esa   to‘g‘ri   talaffuz   qilishni   mustahkamlaydi.   O‘quvchilar   har   bir
dialogni   individual   tarzda   o‘qib,   o‘z   talaffuzlarini   o‘qituvchidan   tekshirishadi,
shunda   ularning   xatolari   to‘g‘rilanadi   va   bu   ularni   yanada   ishonchli   va   ravon
gapirishga   undaydi.   Bunda   o‘qituvchining   rolini   tushunish   va   ko‘rsatmalari   juda
muhim.   O‘quvchilarning   talaffuzidagi   xatolarni   tuzatish   va   doimiy   takrorlash
jarayonida ularning to‘g‘ri talaffuz qilish qobiliyati yaxshilanadi. Har bir o‘quvchi
o‘z   navbatida   dialogni   o‘qigach,   o‘qituvchi   ularning   talaffuzidagi   kamchiliklarni
aniqlab,   ularni   to‘g‘rilash   uchun   maxsus   mashqlar   o‘tkazadi.   Bunday   metodika
orqali   o‘quvchilar   so‘zning   to‘g‘ri   talaffuzini   o‘zlashtirish   bilan   birga,   nutqdagi
tabiiylikni   ham   saqlashadi.   Tinglash   mashqlari   esa   o‘quvchilarda   eshitish   va
talaffuz   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   mustahkamlashga   yordam   beradi.   O‘quvchilar
uchun   maxsus   audio   materiallar   tayyorlanadi.   Bu   materiallar   she’rlar,   hikoyalar
yoki   qisqa   matnlar   bo‘lishi   mumkin.   O‘quvchilarga   tinglatilgan   matnni   tinglab,
undagi tovushlar va so‘zlarning talaffuziga e’tibor berish tavsiya etiladi. Masalan,
“sh”   tovushi   qatnashgan   so‘zlar   “Shirin”,   “shamol”,   “shahrimiz”   kabi   so‘zlar
tinglatilishi   va   o‘quvchilardan   bu   tovushni   to‘g‘ri   talaffuz   qilishlari   talab   etiladi.
Bunday mashqlar  nafaqat  talaffuzni  rivojlantiradi, balki o‘quvchilarning diqqatini
tovushlarning   to‘g‘ri   eshitilishiga   qaratadi.   O‘quvchilar   bu   metod   orqali
tovushlarni   aniq   farqlashga,   so‘zlar   orasidagi   talaffuzdagi   farqlarni   tushunishga
o‘rganadilar.
Tinglash   mashqlari   yordamida   o‘quvchilarning   tilni   tushunish   va   talaffuz
qilishdagi ko‘nikmalarini yaxshilash mumkin. Masalan, o‘quvchilar o‘qituvchidan
yoki   audio   materialdan   eshitganlarini   takrorlab   aytish   orqali   nutqiy   faoliyatlarini
rivojlantiradilar.   Shuningdek,   tinglash   mashqlari   yordamida   o‘quvchilarning
tinglash   qobiliyati,   nutqning   aniq   talaffuz   qilish   imkoniyatlari   mustahkamlanadi.
O‘quvchilar   bu   mashqlarni   bajarishda   so‘zlarning   talaffuziga   to‘liq   e’tibor
13 qaratadilar,   bu   esa   ularning   nutq   madaniyatini   yaxshilashga   olib   keladi.
O‘qituvchilar,   o‘quvchilarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilishga   o‘rgatishda,   tinglash
mashqlarini   ham   muhim   vosita   sifatida   qo‘llab,   so‘z   va   tovushlarning   to‘g‘ri
shaklini   o‘rgatishda   samarali   natijalarga   erishadilar.   Bu   metodlar   o‘quvchilarning
fonetik   bilimlarini   kuchaytiradi   va   talaffuzdagi   xatolarni   kamaytiradi.
O‘quvchilarning   tilni   tushunishi   va   talaffuzini   rivojlantirishda   bu   usullar   muhim
rol   o‘ynaydi.   Tinglash   va   dialog   mashqlari   orqali   o‘quvchilar   talaffuzni
o‘rganishda   ko‘nikmalarini   rivojlantirib   boradilar,   bu   esa   ularning   nutq
madaniyatini va tilni bilish darajasini oshiradi. Natijada, o‘quvchilarning talaffuzi
yanada   aniq,   ravon   va   tabiiy   bo‘lib,   nutqiy   faoliyatlari   kuchayadi.
O‘qituvchilarning   vazifasi   —   bu   mashqlarni   o‘quvchilarga   qiziqarli   va   samarali
tarzda yetkazish, ularni muntazam ravishda takrorlashga undash va talab darajasida
talaffuzni shakllantirishdir.
1.3. Boshlang‘ich sinfda fonetikani o‘rgatishda pedagogik yondashuvlar
Boshlang‘ich   sinfda   fonetikani   o‘rgatishda   pedagogning   roli   juda   katta.
O‘qituvchi faqat bilim beruvchi emas, balki o‘quvchilarning til va nutq faoliyatini
shakllantiruvchi   muhim   shaxsdir.   U   o‘quvchilarning   talaffuzini   to‘g‘ri   tashkil
etish, ularni nutqiy madaniyatga o‘rgatish va darsni qiziqarli va samarali o‘tkazish
uchun   turli   pedagogik   yondashuvlarni   qo‘llaydi.   Pedagogik   yondashuvlar
o‘quvchilarning   ehtiyojlari,   qiziqishlari,   xususiyatlari   va   rivojlanish   bosqichlariga
mos ravishda ishlab chiqiladi.
1.   O‘quvchilarning   individual   xususiyatlariga   moslashgan
yondashuvlar.   Boshlang‘ich   sinfda   o‘quvchilarning   fikrlash   va   tilni   o‘zlashtirish
uslubi   juda   farq   qiladi.   Har   bir   o‘quvchi   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo‘lib,
ularning   o‘rganish   jarayoni,   ehtiyojlari   va   qiziqishlari   har   xil   bo‘ladi.   Shuning
uchun pedagogik yondashuvlar o‘quvchilarning individual xususiyatlarini inobatga
olgan   holda   amalga   oshirilishi   kerak.   Bu   yondashuvlar   o‘quvchilarning   nutq,
talaffuz va til o‘rganishdagi muammolarini hal qilishga, shuningdek, ularni yanada
14 samarali o‘qitishga yordam beradi. Pedagogik yondashuvlarning samarali bo‘lishi
uchun o‘qituvchi o‘quvchilarning individual xususiyatlarini aniqlash va ularga mos
metodlarni  tanlashga majburdir. Bu jarayonda quyidagi  muhim  nuqtalarga e’tibor
qaratish zarur:
 Dastlabki   tahlil :   Dars   boshlanishida   o‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining
talaffuzdagi   xatolarini   va   qiyinchiliklarini   tahlil   qilishi   kerak.   Bu   tahlil
o‘quvchilarning   nutqidagi   xatolarni   aniqlashga   yordam   beradi   va   keyingi
mashqlarni tashkil qilishda asos bo‘ladi. O‘quvchilarning nutqida qaysi tovushlarni
ajratishda   qiyinchiliklar   borligini   va   qaysi   so‘zlarda   xatolar   ko‘proq
uchrashayotganini   aniqlash,   individual   mashqlarni   tayyorlashda   yordam   beradi.
O‘qituvchi  bu tahlil  asosida  o‘quvchilarga turli  darajadagi  mashqlarni  tanlaydi va
ular bilan ishlashda muayyan fokusni belgilaydi.
 Maxsus   mashqlar :   Ba’zi   o‘quvchilarni   faqat   “r”   yoki   “sh”   tovushlarini
to‘g‘ri   talaffuz   qilishda   qiyinchiliklar   bo‘lishi   mumkin.   Shunda   o‘qituvchi
o‘quvchilarning   bu   muammolariga   e’tibor   berib,   ularga   maxsus   mashqlar
tayyorlashi kerak. Masalan, “r” tovushi uchun maxsus talaffuz mashqlari yoki “sh”
tovushini mustahkamlash uchun so‘zlar va iboralar bilan ishlash. Maxsus mashqlar
orqali   o‘quvchilarning   talaffuzidagi   xatolarni   tuzatish   va   to‘g‘ri   talaffuzga
o‘rgatish mumkin.
 Ko‘nikmalarni mustahkamlash : O‘quvchilarning talaffuzidagi xatolarni
to‘g‘rilash   va   ko‘nikmalarini   mustahkamlash   uchun   takrorlash   mashqlari   va
eslatmalarni   qo‘llash   zarur.   Bu,   ayniqsa,   o‘qish   va   yozish   qobiliyatlari   kamroq
rivojlangan   o‘quvchilarga   yordam   beradi.   Doimiy   ravishda   takrorlash   va   mashq
qilish   o‘quvchilarning   talaffuzini   yanada   aniqroq   va   to‘g‘riroq   qiladi.   Har   bir
o‘quvchining   ehtiyojiga   qarab   mashqlarni   individual   tarzda   o‘tkazish   zarur.
O‘qituvchi   dars   davomida   o‘quvchining   xatolarini   tuzatish   va   ularni   o‘rganishga
rag‘batlantirishi kerak.
 Interaktiv   yondashuv :   Har   bir   o‘quvchining   o‘rganish   uslubi   turlicha
bo‘lishi   mumkin.   Ba’zi   o‘quvchilar   vizual   materiallarni   yaxshi   o‘zlashtirsa,
15 boshqalari   tinglash   mashqlarini   afzal   ko‘radi.  Shuning   uchun  o‘qituvchi   darslarni
vizual,   tinglash   va   amaliy   mashqlar   bilan   boyitish   orqali   har   bir   o‘quvchining
o‘rganish   uslubiga   moslashtirishi   zarur.   Masalan,   videolar,   audiolavhalar,   yoki
so‘zlarni   talaffuz   qilishda   yordam   beruvchi   interaktiv   o‘yinlar   tashkil   etish
mumkin.
 O‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   muloqot :   O‘qituvchining
o‘quvchilar   bilan   doimiy   muloqoti   ularning   individual   ehtiyojlarini   aniqlash   va
muammolarni hal qilishda muhimdir. O‘quvchilarning talaffuzidagi noaniqliklarni
tuzatish   uchun   ularning   bilan   bevosita   ishlash   zarur.   O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchi
bilan   alohida   ishlashi,   ularning   qiyinchiliklarini   tushunishi   va   ularga   mos
metodlarni   tanlashi   kerak.   Bu,   o‘quvchining   o‘rganish   jarayonida   muvaffaqiyatli
rivojlanishiga yordam beradi.
 Differensial   yondashuv :   O‘quvchilar   turli   tezlikda   o‘rganadilar.   Ba’zi
o‘quvchilar tezda yangi materialni o‘zlashtirishadi, boshqalar esa ko‘proq vaqt va
mashq   qilishni   talab   qiladi.   Shuning   uchun   o‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining
o‘rganish   tezligi   va   qobiliyatini   hisobga   olib,   individual   yondashuvni   tanlashi
kerak.   Masalan,   o‘qituvchi   ba’zi   o‘quvchilarga   tez-tez   mashq   qilishi   uchun
qo‘shimcha topshiriqlar berishi mumkin, boshqalarga esa har bir bosqichni chuqur
o‘zlashtirish   uchun   vaqt   ajratadi.   Bu   yondashuv   individual   rivojlanishning   eng
yuqori   samaradorligini   ta’minlaydi   va   har   bir   o‘quvchining   ehtiyojlariga
moslashtirilgan yondashuvni yaratadi.
Boshlang‘ich   sinfda   fonetikani   o‘rgatishda   pedagogning   individual
yondashuvlari   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatli   o‘rganishiga   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.
O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   talaffuzidagi   muammolarni   aniqlab,   maxsus
mashqlar,   interaktiv   metodlar   va   doimiy   muloqot   orqali   ularning   nutqini
shakllantiradi.   Shunday   qilib,   o‘quvchilarni   fonetik   bilimlar   bilan   to‘g‘ri   va
samarali tarzda ta’minlash mumkin bo‘ladi.
2.   Pedagogik   metodlar   va   metodologik   yondashuvlar.   Boshlang‘ich
sinfda   fonetikani   o‘rgatish   jarayonida   pedagogik   metodlar   va   metodologik
16 yondashuvlarning   roli   nihoyatda   muhimdir.   To‘g‘ri   metodlarni   qo‘llash
o‘quvchilarga   talaffuzni   o‘rganishda   samarali   yordam   beradi,   til   madaniyatini
rivojlantiradi   va   tilni   o‘zlashtirishni   osonlashtiradi.   Pedagogik   metodlar   va
metodologik   yondashuvlar   o‘qituvchining   ish   uslubini   shakllantirib,
o‘quvchilarning o‘rganish jarayonini maksimal darajada samarali qilishga yordam
beradi.   Pedagogik   metodlar   o‘qituvchining   o‘quvchilarga   talaffuzni   o‘rgatish
jarayonida   qo‘llaydigan   uslublar,   amaliyotlar   va   strategiyalarni   o‘z   ichiga   oladi.
Metodologik   yondashuvlar   esa   pedagogik   faoliyatning   asosiy   tamoyillari,
printsiplari   va   nazariy   asoslarini   tashkil   qiladi.   Bu   ikki   omil   birgalikda
o‘quvchilarning fonetik bilimlarini mustahkamlashda  va tilni o‘zlashtirishda katta
ahamiyatga   ega.   Quyidagi   pedagogik   metodlar   va   metodologik   yondashuvlar
fonetikani o‘rgatishda eng samarali bo‘lishi mumkin:
 O‘rganish   va   takrorlash   metodlari :   Bu   metod   talabalarga   yangi
materialni o‘rganish va mustahkamlashda yordam beradi. O‘quvchilar o‘rganilgan
materiallarni   va   talaffuzni   doimiy   ravishda   takrorlash   orqali   to‘g‘ri   talaffuzni
o‘rgatishadi. O‘qituvchi mashqlarni turli darajalarda tashkil etib, o‘quvchilarga har
bir  talaffuzdagi  xatolarni  aniqlash va ularni  tuzatish  imkonini  yaratadi.   Bu metod
yordamida o‘quvchilarning talaffuzlari sifatli shakllanadi.
 Interaktiv   metodlar :   Bu   metodda   o‘quvchilar   bir-biri   bilan   muloqotda
bo‘lib, talaffuzni o‘rgatishda faol ishtirok etadilar. Rolli o‘yinlar, guruhli ishlar, va
jamoaviy   mashg‘ulotlar   orqali   o‘quvchilar   o‘zaro   fikr   almashadilar   va   talaffuzni
amaliyotda   mustahkamlashadi.   Interaktiv   metodlar   o‘quvchilarni   o‘zaro   baham
ko‘rishga,   nutq   madaniyatini   rivojlantirishga   va   o‘rganilgan   talaffuzni   yanada
yaxshi o‘zlashtirishga yordam beradi.
 Praktik metodlar : Amaliy mashqlar orqali  o‘quvchilar real  vaziyatlarda
talaffuzni to‘g‘ri o‘rganadilar. O‘qituvchi o‘quvchilarga real hayotdagi misollar va
mashqlarni   taklif   qilib,   ularni   amalda   qo‘llash   imkoniyatini   yaratadi.   Bu   metod
o‘quvchilarning talaffuzini yanada tabiiy va samarali shakllantiradi.
17  Pedagogik yondashuvlar : Pedagogik yondashuvlarning to‘g‘ri tanlanishi
va qo‘llanilishi o‘quvchilarning o‘rganish jarayonida muvaffaqiyatga erishishlariga
yordam   beradi.   O‘qituvchi   o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlarini   inobatga   olib,
ular uchun eng samarali metodlarni tanlashi zarur. Bu yondashuvlar o‘quvchilarni
maksimal darajada rag‘batlantiradi va ularning talaffuzini sifatli shakllantiradi.
 Metodologik   yondashuvlar :   O‘qituvchi   pedagogik   faoliyatni   samarali
tashkil   qilishda   metodologik   yondashuvlarni   qo‘llashi   zarur.   Bu,   o‘z   navbatida,
o‘qituvchining   o‘quvchilarga   qanday   yondashishni,   qanday   metodlarni   qo‘llashni
va qanday tamoyillarni amalga oshirishni belgilab beradi. O‘qituvchi metodologik
asoslarni hisobga olib, o‘quvchilarga mos yondashuvni tanlashi kerak.
Pedagogik   metodlar   va   metodologik   yondashuvlar   fonetikani   o‘rgatish
jarayonida   o‘quvchilarga   to‘g‘ri   talaffuzni   shakllantirishda   va   tilni   samarali
o‘zlashtirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.  O‘qituvchilar   turli   metodlarni   qo‘llash  orqali
o‘quvchilarning   talaffuzini   to‘g‘ri   shakllantirishga   va   nutq   madaniyatini
rivojlantirishga yordam beradi. Shunday qilib, pedagogik metodlar va metodologik
yondashuvlar orqali o‘quvchilarning fonetik bilimlari samarali rivojlanadi.
II-BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA FONETIKA BO‘LIMI
DARSLARIDA FOYDALANILADIGAN DIDAKTIK VOSITALAR
2.1.  Didaktik vositalar va o‘quv materiali
Fonetikani   o‘rgatishda   didaktik   vositalar   va   o‘quv   materiallari   muhim   rol
o‘ynaydi.   To‘g‘ri   tanlangan   materiallar   o‘quvchilarning   talaffuzini   yaxshilashga,
nutq madaniyatini rivojlantirishga va tilni samarali o‘zlashtirishga yordam beradi.
Fonetikaga oid o‘quv materiallari o‘quvchilarga nazariy bilimlarni taqdim etish va
amaliy mashqlar orqali talaffuzni shakllantirishga imkon yaratadi.
Fonetikaga oid o‘quv materiallari.   Fonetikani o‘rgatish jarayonida to‘g‘ri
talaffuz   va   nutq   madaniyatini   shakllantirish   uchun   turli   o‘quv   materiallari
qo‘llaniladi.   Bu   materiallar   o‘quvchilarga   fonetik   bilimlarni   puxta   o‘zlashtirishga
yordam  beradi  va amaliy  mashqlar  orqali  talaffuzni  yaxshilashga  imkon yaratadi.
Quyidagi o‘quv materiallari fonetikani o‘rgatishda keng qo‘llaniladi:
18 1.   Kitoblar.   Fonetika   bo‘yicha   o‘quv   kitoblari   talaffuz   qoidalarini,
so‘zlarning   to‘g‘ri   talaffuzini,   va   fonetikaga   oid   amaliyotlarni   o‘z   ichiga   oladi.
Ushbu   kitoblar   o‘quvchilarga   nazariy   bilimlarni   o‘rganish   bilan   birga,   ularni
amaliy   mashqlar   orqali   mustahkamlash   imkoniyatini   taqdim   etadi.   O‘quv
kitoblarining tarkibida quyidagi bo‘limlar bo‘lishi mumkin:
 Kitoblar   talaffuzning   asosiy   qoidalarini   tushuntiradi.   O‘quvchilar
so‘zlarning   to‘g‘ri   talaffuzini   o‘rganishadi,   jumladan,   tovushlarning   bir-biriga
ta’siri, stress va intonatsiya kabi masalalar.
 Har   bir   talaffuz   qoidasi   bo‘yicha   misollar   va   mashqlar   keltiriladi.   Bu
mashqlar   o‘quvchilarga   fonetik   qoidalarni   amaliyotda   qo‘llashga   yordam   beradi.
Masalan,   o‘quvchilarga   turli   so‘zlar   orasidagi   talaffuz   farqlarini   ko‘rsatish   va
ularni amalda o‘rgatish uchun misollar taqdim etiladi.
 Kitoblarda   o‘quvchilarga   talaffuzni   yaxshilash   uchun   o‘qish   va   tinglash
mashqlari   mavjud.   Bu   mashqlar   orqali   o‘quvchilar   talaffuzni   eshitib,   o‘zlari
takrorlash orqali o‘rganadilar.
2.   Mashq   kitoblari.   Fonetika   bo‘yicha   mashq   kitoblari   o‘quvchilarga
talaffuzni   amaliy   ravishda   o‘rganish   va   uni   yaxshilash   uchun   turli   mashqlarni
bajarishga imkon beradi. Mashq kitoblarida quyidagi materiallar mavjud:
 Mashq   kitoblarida   har   xil   tovushlarni   va   fonemalarni   o‘rgatishga
qaratilgan   mashqlar   mavjud.   Bu   mashqlar   o‘quvchilarga   har   bir   tovushni   to‘g‘ri
talaffuz   qilishni   o‘rgatadi.   O‘quvchilar   tovushlarni   aniqlik   bilan   talaffuz   qilishni
o‘rganadilar.
 Mashq   kitoblarida   so‘zlar   va   frazalar   yordamida   talaffuzni   takrorlashga
mo‘ljallangan   mashqlar   keltiriladi.   Bu   mashqlar   o‘quvchilarni   talaffuzdagi
qiyinchiliklar ustida ishlashga undaydi.
 Mashq   kitoblarida   nutqning   umumiy   sifatini   yaxshilash   uchun   mashqlar
taqdim   etiladi.   Masalan,   stress,   intonatsiya   va   boshqa   fonetik   xususiyatlarni
yaxshilashga qaratilgan mashqlar.
19  O‘quvchilarning talaffuzidagi xatolarni aniqlash va tuzatish uchun maxsus
mashqlar mavjud. O‘quvchilar o‘z talaffuzini baholab, xatolarni tuzatish bo‘yicha
ishlashadi.
Fonetikaga   oid   o‘quv   materiallari   o‘quvchilarga   talaffuzni   to‘g‘ri   o‘rgatish
va   nutq   madaniyatini   rivojlantirishda   samarali   vositalar   hisoblanadi.   Kitoblar   va
mashq kitoblari orqali o‘quvchilar nazariy bilimlarni o‘rganish bilan birga, amaliy
mashqlar   orqali   talaffuzlarini   takomillashtirishadi.   O‘qituvchilar   bu   materiallarni
o‘quvchilarning individual ehtiyojlariga mos ravishda tanlab, darslarni qiziqarli va
samarali qilishlari mumkin.
Visual va eshittirish vositalari.   Fonetikani o‘rgatishda vizual va eshittirish
vositalari   o‘quvchilarning   o‘rganish   jarayonini   jonlantiradi   va   talaffuzni
yaxshilashda   samarali   yordam   beradi.   Ushbu   vositalar   o‘quvchilarga   materialni
yaxshiroq   tushunishga,   eshitishga   va   amaliyotda   qo‘llashga   imkon   yaratadi.
Quyidagi vositalar fonetikani o‘rgatishda keng qo‘llaniladi:
1.   Kartochkalar.   Kartochkalar   fonetika   o‘rgatishda   samarali   vizual   vosita
hisoblanadi.   Ular   o‘quvchilarga   tovushlarni,   so‘zlarni   yoki   tovushli
kombinatsiyalarni   ko‘rsatib,   talaffuzni   o‘rgatishda   yordam   beradi.   Kartochkalar
orqali   o‘quvchilar   fonetikani   vizual   tarzda   o‘rganadilar.   O‘qituvchilar
quyidagilarni amalga oshirishi mumkin:
 O‘quvchilar   uchun   alohida   tovushlar   yoki   tovushlar   kombinatsiyalarini
aks   ettiruvchi   kartochkalar   tayyorlanadi.   Bu   kartochkalar   o‘quvchilarga   tovushlar
orasidagi farqlarni tushunishga yordam beradi.
 So‘zlarni   kartochkalar   orqali   ko‘rsatib,   talaffuzni   mustahkamlash.   Misol
uchun, so‘zlar orasidagi stress va intonatsiya farqlarini ko‘rsatish mumkin.
 Kartochkalar   yordamida   o‘quvchilar   uchun   turli   mashqlarni   bajarish
mumkin, masalan,  kartochkalar   orqali   so‘zlarni   yoki  tovushlarni   o‘qish  va  to‘g‘ri
talaffuz qilish.
Kartochkalar ayniqsa vizual o‘rganish uslubi bilan o‘rganadigan o‘quvchilar
uchun juda samarali vosita bo‘lishi mumkin.
20 2.   Videomateriallar.   Videomateriallar   fonetikani   o‘rgatishda   qulay   va
samarali vosita bo‘lib, o‘quvchilarga talaffuzni ko‘rish va eshitish imkonini beradi.
Videolarni tomosha  qilish orqali o‘quvchilar  fonetik qoidalarni  amalda ko‘rishadi
va ularni o‘zlashtirishadi.  O‘qituvchilar quyidagi usullarni qo‘llashlari mumkin:
 Videolarda to‘g‘ri talaffuz, stress va intonatsiya kabi fonetik xususiyatlar
ko‘rsatiladi.   O‘quvchilar   videolarni   tomosha   qilib,   bu   xususiyatlarni   o‘z
talaffuzlarida qo‘llashni o‘rganadilar.
 Videolarni   o‘quvchilar   bilan   birga   tomosha   qilish   va   videolarda
ko‘rsatilgan   talaffuzni   takrorlash   o‘quvchilarning   talaffuzini   mustahkamlashga
yordam   beradi.   Videolarni   tomosha   qilishdan   keyin   o‘quvchilar   tomonidan   qayta
takrorlanishi kerak bo‘lgan talaffuzlarni ajratib ko‘rsatish mumkin.
 Videomateriallar   fonetik   qoidalarni   turli   shakllarda   ko‘rsatadi,   masalan,
animatsiyalar, dialoglar va rolli o‘yinlar orqali talaffuzni yaxshilash.
3.   Interaktiv   doskalar.   Interaktiv   doskalar   pedagogik   jarayonni   yanada
samarali qilish uchun ishlatiladi. Bu vosita yordamida o‘qituvchilar o‘quvchilarga
fonetikani   o‘rgatishda   turli   interaktiv   mashqlarni   bajarishga   imkon   beradi.
Interaktiv doskalarning afzalliklari:
 O‘quvchilar   interaktiv  doska  yordamida so‘zlarni   to‘g‘ri   talaffuz  qilishni
o‘rganadilar.   Bu   usul   o‘quvchilarga   tovushlarni   ajratish   va   ularni   aniq   talaffuz
qilishni o‘rgatadi.
 Interaktiv   doskalar   yordamida   o‘quvchilar   fonetik   bilimlarni   amaliyotda
qo‘llashadi.   Masalan,   o‘quvchilar   tovushlarni   ajratish,   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   va
so‘zlarni yozishda foydalanish bo‘yicha mashqlarni bajaradilar.
 Interaktiv   doskada   o‘quvchilar   o‘z   talaffuzlarini   baholash   va   uni
to‘g‘rilash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   O‘qituvchi   doskada   ko‘rsatilgan   to‘g‘ri
talaffuzni o‘quvchilarga takrorlashni taklif qiladi.
Fonetikani   o‘rgatishda   vizual   va   eshittirish   vositalari   o‘quvchilarning
o‘rganish   jarayonini   yanada   qiziqarli   va   samarali   qiladi.   Kartochkalar,
videomateriallar va interaktiv doskalar yordamida o‘quvchilar talaffuzni yaxshilash
21 va fonetik bilimlarni amaliyotda qo‘llash imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Bu vositalar
o‘qituvchilarga   darslarni   qiziqarli   va   interaktiv   tarzda   tashkil   etish   imkoniyatini
beradi.
3.   Eshitish   vositalari.   Eshitish   vositalari   fonetika   darslarida   talaffuzni
mustahkamlash   va   o‘quvchilarning   tinglab   tushunish   qobiliyatini   rivojlantirishda
hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.   Audio   yozuvlar   va   podkastlar   orqali   o‘quvchilar
nafaqat tovushlarni eshitadilar, balki ularni ongli ravishda ajratish, taqlid qilish va
so‘zlashda qo‘llash bo‘yicha amaliy mashqlarni bajarish imkoniga ega bo‘ladilar.
Audio   yozuvlar   fonetika   o‘rgatishda   birinchi   navbatda   to‘g‘ri   talaffuz
namunalarini   yetkazish   uchun   ishlatiladi.   Ular   quyidagi   shakllarda   bo‘lishi
mumkin:   o‘qituvchi   tomonidan   yaratilgan   ovozli   namuna,   ona   tilida   professional
nutqchilar   ijrosidagi   parcha,   minimal   juftliklar   (masalan,   “shamol   –   samol”,
“qarshi – farshi”) va she’r yoki tez aytish mashqlari. O‘quvchilar audio yozuvlarni
tinglab, so‘ng o‘qituvchining talaffuziga iloji boricha yaqin nusxada takrorlaydilar.
Bu   jarayonda   ovoz   yozish   qurilmalari   yoki   smartfon   ilovalari   yordamida
o‘zlarining talaffuzini qayd etib, keyinroq tahlil qilish mumkin. Audio yozuvlarni
sekinlatilgan rejimda eshitish — tovushlarni chuqur anglash imkonini beradi, so‘ng
ularni   asl   tezlikda   takrorlash   mashqlari   bilan   uyg‘unlashtiriladi.   Shuningdek,
interval   takrorlash   usuli   (spaced   repetition)   orqali   muayyan   tovush   yoki   so‘zlar
oralig‘ida qisqa pauzalar bilan qayta eshitish va qayta takrorlash, o‘quvchilarning
eslab   qolish   darajasini   oshiradi.   Podkastlar   va   tayyor   eshitish   materiallari   esa   til
muhitini   kengaytiradi   va   real   nutqga   yaqinlashtiradi.   Masalan,   “Til   va   Talaffuz”
yoki   “Nutq   Madaniyati”   kabi   podkastlarda   o‘qituvchilar   talaffuz   misollarini
tinglatib,   tushuntirishlar   beradi,   so‘ngra   o‘quvchilardan   tinglaganlarini   qisqa
varaqalarda yozib olishlari yoki og‘zaki  qayta hikoya qilishlari so‘raladi. Podkast
epizodlari   mavzu   bo‘yicha   bo‘limlarga   bo‘lingan   bo‘lib,   har   bir   bo‘limda
o‘quvchilarga   yangi   tovush,   so‘z   birikmasi   yoki   intonatsiya   qoidasi   tanishtiriladi.
Tinglash   mashqlari   oldidan   yangi   lug‘at   va   fonetik   xususiyatlar   muhokama
qilinadi,   tinglash   paytida   esa   o‘quvchilarga   maxsus   topshiriqlar   beriladi:   “Har
22 uchinchi   so‘zni   yozib   oling”,   “‘sh’   tovushini   ajrating”,   “gapning   intonatsiyasini
aniqlang”.   Tinglashdan   so‘ng   esa   o‘quvchilar   suhbatda   yoki   yozma   ishda   o‘z
javoblarini   taqdim   etadi.   Podkast   yoki   audio   darslardan   olingan   matnlar   ustida
ishlash   ham   samarali:   o‘quvchilar   tinglab   bo‘lgach,   matnni   guruhlarga   bo‘lingan
holda   qayta   tiklashlari,   tovushlarni   aks   ettiruvchi   fonetik   transkripsiyani
to‘ldirishlari   yoki   ovoz   yozishni   davom   ettirishlari   mumkin.   Ushbu   metodlar
o‘quvchilarning   mustaqil   ishlash   qobiliyatini   oshiradi   hamda   ular   real   hayot
nutqiga tayyor bo‘lib yetishadi. Eshitish vositalarini  muntazam va rejalashtirilgan
tarzda qo‘llash fonetika darslarining interaktivligini oshiradi, o‘quvchilarning nutq
madaniyati va talaffuz malakasini sezilarli darajada yaxshilaydi.
2.2.   Didaktik vositalarning o‘quvchilarga ta’siri
Didaktik   vositalar   o‘quvchilarning   diqqatini   jalb   qilish   va   mavzuni
mustahkamlashda   beqiyos   yordam   beradi.   Rangli   kartochkalar   darsni   ilk
lahzalardan jonlantiradi: masalan, harflar va tovushlar bilan bog‘liq kartochkalarni
turli ranglarga bo‘lib tayyorlash orqali o‘quvchilar har bir tovush turini ko‘z bilan
tez   aniqlashlari   mumkin.   O‘qituvchi   kartochkani   ko‘rsatganda   o‘quvchilar   birdek
e’tibor   bilan   qarab,   baland   ovozda   to‘g‘ri   talaffuzni   takrorlaydilar,   bu   esa   ularda
diqqatni jamlash hissini  uyg‘otadi. Diagramma va jadvallar esa murakkab fonetik
qoidalarni   oddiy   shaklda   tasvirlashga   imkon   beradi:   tovushlarning   joylashuvi,
og‘iz bo‘shlig‘idagi harakatlar va tovushlar o‘rtasidagi farqlarni grafik ko‘rinishda
ko‘rsatish   o‘quvchilar   uchun   ancha   tushunarli   bo‘ladi.   Masalan,   unli   va   undosh
tovushlarning ajralishini  rangli  doiralar yoki nuqtalar  yordamida ko‘rsatish  darsni
esa nafaqat tushunarli, balki esda qolarli qiladi.
23 Animatsion videolar darsni har taraflama boyitadi: og‘iz va til harakatlarini,
tovush paydo bo‘lish bosqichlarini harakatli tasvirda namoyish etish o‘quvchilarni
hayratda   qoldiradi.   Ushbu   videolarda   tovush   shakllanishi   jarayonini   istalgan
burchakdan   ko‘rish   mumkin,   bu   esa   o‘quvchilarning   fonetik   jarayonlarni
vizualizatsiya qilish qobiliyatini oshiradi. Videomateriallarda intonatsiya va stress
o‘zgarishini grafik lentalar yoki rangli chiziqlar bilan ko‘rsatish esa o‘quvchilarga
talaffuzning ritm va urg‘u tomonlarini ham chuqur anglashga yordam beradi.
Interaktiv   taxtalarda   tashkil   etiladigan   mashqlar   o‘quvchilarni   faollikka
chorlaydi:   “drag-and-drop”   usuli   orqali   so‘z   va   talaffuz   qoidalarini   biriktirish,
tovush   va   grafik   belgilarni   juftlash,   minimal   juftliklarni   mos   keltirish   mashqlari
darsni   o‘yin   ko‘rinishiga   aylantiradi.   Masalan,   ekranda   “bot”   va   “vot”   so‘zlarini
aralashtirib   berish,   so‘ngra   o‘quvchilardan   to‘g‘ri   juftlikni   tanlashni   so‘rash
paytida,   ularning   ham   ko‘z,   ham   barmoq   bilan   ishtiroki   talab   etiladi,   bu   esa   dars
davomida  diqqatni   yuqori  darajada   ushlab  turadi.  Shuningdek,   interaktiv  doskada
ovoz yozib, uni darhol ekran orqali ko‘rsatib tinglash imkoniyati o‘quvchilarni o‘z
talaffuzlarini sukut bo‘yicha tekshirishga va tuzatishga o‘rgatadi.
O‘rganganlarni mustahkamlash maqsadida uyga vazifa sifatida guruh bo‘lib
tayyorlanadigan   loyihalar   ham   samarali   hisoblanadi.   Masalan,   har   bir   guruhga
fonetika   mavzusiga   oid   kichik   teatr   sahnasini   yaratish,   unda   ma’lum   tovushlar
ustiga urg‘u berilgan matnni ifodali o‘qish yoki dramatizatsiya qilish topshiriladi.
Keyingi darsda guruhlar sahnani namoyish etib, sinfdoshlarning ovoz mulohazalari
va   o‘qituvchi   tomonidan   berilgan   baho   orqali   umumiy   xulosa   chiqariladi,   bu   esa
mavzuni chuqur o‘zlashtirish imkonini yaratadi.
Audiovizual   materiallar   —   audio   lavhalar,   multimediali   prezentatsiyalar,
podkast   epizodlari   —   nutqni   eshitish   va   takrorlash   mashqlarini   birlashtiradi.
O‘quvchilar   avvalo   audio   lavhalarni   tinglab,   talaffuzni   ona   tilida   mukammal
o‘rgangan   nutqiy   namunalar   bilan   solishtiradi,   so‘ng   badiiy   dialog   yoki   she’r
satrlarini   baland   ovozda   takrorlaydi.   Prezentatsiyalarda   esa   fonetik   qoidalarni   bir
vaqtning   o‘zida   matn,   musiqiy   fon   va   animatsiya   yordamida   ko‘rsatish
24 o‘quvchilarning   matnni   tahlil   qilish   va   talaffuzni   mustahkamlash   jarayonini   bir
necha eshikda kengaytiradi. Shu tarzda, didaktik vositalar yordamida darsni ko‘zga
va   quloqqa   yoqimli,   turli   his-tuyg‘ularni   uyg‘otuvchi   holatga   aylantirish,
o‘quvchilarning   o‘zlarini   erkin   his   etishini,   mavzu   bilan   faol   muloqotga
kirishishini   ta’minlash   mumkin.   Bu   vositalar   o‘quvchilarning   diqqatini   jarayon
bo‘ylab   ushlab   turadi,   esda   saqlash   muddatini   uzaytiradi   va   mustaqil   ijodkor
faoliyatga undaydi. Natijada, o‘quvchilarning talaffuz va nutq ko‘nikmalari chuqur
rivojlanib,   ularning   ona   tilidagi   nutq   madaniyati   va   tilga   bo‘lgan   sevgisi   yanada
ortadi.
O‘quvchilarning   talaffuz   va   nutq   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   didaktik
vositalar   o‘zining   samarali   ta’sirini   ko‘rsatadi.   Interaktiv   kartalar   yoki   doskalar
yordamida   har   bir   tovushning   to‘g‘ri   artikulyatsiyasini   ko‘rsatish,   o‘quvchilarga
tovushlarning   talaffuzini   aniq   va   to‘g‘ri   o‘rganishga   yordam   beradi.   Masalan,
og‘zaki   rasm   va   animatsiyalar   yordamida   o‘tkir   „sh“   yoki   yumaloq   „o“   kabi
tovushlarni   tushuntirish,   o‘quvchilarga   ularning   tovush   shakllanishi   va   og‘iz
bo‘shlig‘idagi   holatlarini   vizual   ravishda   ko‘rsatadi,   bu   esa   o‘rganish   jarayonini
sezilarli darajada yengillashtiradi.
Audio   yozuvlar   orqali   o‘quvchilar   professional   nutqchilar   tomonidan
aytilgan talaffuzni eshitib, o‘z talaffuzlarini tekshirish va to‘g‘rilash imkoniyatiga
ega   bo‘ladilar.   O‘quvchilar   ovoz   yozib,   o‘z   talaffuzlarini   tahlil   qilib,   qaysi
tovushlarni   yaxshilash   zarurligini   aniqlaydilar.   Bu   jarayon   o‘quvchilarda
talaffuzdagi noaniqliklarni bartaraf etishga yordam beradi. Shu bilan birga, fonetik
o‘yinlar   ham   foydali   vosita   bo‘lib,   ular   yordamida   minimal   juftliklar   (masalan,
„bot–vot“,   „sar–shar“)   bo‘yicha   guruhda   bellashish,   tovushlarning   aniqligini
oshirishga   imkon   yaratadi.   „Tovush   poligoni“   kabi   o‘yinlar   esa   o‘quvchilarni
tovushni to‘g‘ri aytishga rag‘batlantiradi, har bir to‘g‘ri talaffuz uchun ball to‘plash
orqali o‘quvchilar o‘z mahoratlarini muntazam ravishda tekshirishadi.
Rol   o‘yinlari   va   qisqa   dialog   mashqlari   esa   o‘quvchilarga   talaffuzni
amaliyotga   o‘tkazishda   yordam   beradi.   Masalan,   o‘quvchilar   „bozor“   yoki
25 „mehmonxona“ kabi sahnalar bo‘yicha suhbatlar qurishadi, bu esa talaffuzni tabiiy
tarzda   mustahkamlashga   imkon   beradi.   Real   muloqot   sharoitida   o‘quvchilar   tilni
qanday   ishlatish   va   talaffuzni   qanday   yaxshilashni   amalda   o‘rganadilar.   Bu
o‘yinlar   o‘quvchilarda   o‘z   nutqi   haqida   ishonch   hosil   qilishga   yordam   beradi.
Umuman   olganda,   didaktik   vositalar   o‘quvchilarning   talaffuz   va   nutq
ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   kompleks   yondashuvni   ta’minlaydi.   Bu   vositalar
o‘quvchilarda tilga bo‘lgan motivatsiyani oshiradi, diqqatni jalb qiladi va mavzuni
eslab   qolish   imkoniyatini   oshiradi.   Didaktik   vositalar   yordamida   o‘quvchilar
nafaqat o‘z talaffuzini to‘g‘rilashadi, balki nutq madaniyatini ham rivojlantiradilar.
2.3.   Texnologiyalar va o‘quv jarayoniga innovatsiyalar kiritish
Zamonaviy   ta’limda   texnologiyalarning   integratsiyasi   o‘quv   jarayonini
yanada   samarali   va   interaktiv   qilishga   yordam   beradi.   Fonetika   o‘rgatishda
kompyuter   va   internet   resurslari,   shuningdek,   mobil   ilovalar   va   o‘quv   dasturlari
o‘quvchilarning   talaffuz   va   nutq   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   muhim
ahamiyatga   ega.   Kompyuter   texnologiyalari   va   internet   resurslari   fonetika
o‘rgatishda   keng   qo‘llanilmoqda.   Onlayn   platformalar,   veb-saytlar   va   elektron
lug‘atlar   o‘quvchilarga   talaffuzni   to‘g‘ri   o‘rganish   imkoniyatini   yaratadi.
Talaffuzdagi   keng   tarqalgan   xatolarni   tahlil   qilish,   fonetik   transkripsiyadan
foydalanish   va   urg‘u,   bog‘langan   nutq   xususiyatlarini   o‘rganish   uchun   maxsus
internet   resurslari   mavjud.   Masalan,   talaffuzni   yaxshilashga   qaratilgan   video
26 darslar   va   onlayn   kurslar,   o‘quvchilarga   kerakli   materialni   mustaqil   ravishda
o‘rganish imkoniyatini beradi.
Kompyuter   lingvistikasi   sohasida   avtomatik   tarjima   tizimlari   ham   fonetika
o‘rgatishda foydali bo‘lishi mumkin. Tilni o‘rgatish jarayonini kompyuterlashtirish
(ATO‘)   texnologiyalari   yordamida   o‘quvchilar   so‘zlarni   va   jumlalarni   to‘g‘ri
talaffuz   qilishni   o‘rganishadi.   Bu   texnologiyalar   orqali   talaffuzni   va   grammatika
xatolarini   tuzatish,   shuningdek,   so‘zlarni   fonetik   transkripsiyada   ko‘rish
imkoniyatlari   taqdim   etiladi.   O‘quvchilarga   individual   dasturlar   yordamida   o‘z
talaffuzini   yozib  tahlil   qilish   va   xatolarni   to‘g‘rilash   imkoniyati   beriladi.   Bu   kabi
resurslar talaffuzning to‘g‘ri shakllanishi uchun katta yordam beradi.
Mobil ilovalar va o‘quv dasturlari ham fonetika o‘rgatishda samarali vosita
sifatida   xizmat   qiladi.   Ushbu   ilovalar   orqali   o‘quvchilar   talaffuzni   yaxshilash
uchun   turli   interaktiv   mashqlarni   bajarishlari   mumkin.   Masalan,   talaffuzni
yaxshilashga   mo‘ljallangan   mobil   ilovalar   o‘quvchilarga   o‘z   talaffuzini   audiodan
eshitib,   uni   takrorlash   va   tahlil   qilish   imkonini   beradi.   Bu   esa   o‘quvchilarning
mustaqil o‘rganish jarayonini qo‘llab-quvvatlashga yordam beradi. Mobil ilovalar
orqali   mashqlarni   o‘quvchilarga   qulay   tarzda,   istalgan   vaqtda   amalga   oshirish
imkoniyati yaratadi. Mobil  ilovalar o‘quvchilarga talaffuzni tezda mustahkamlash
uchun real   vaqt  rejimida treninglar  o‘tkazishga  yordam  beradi.  Har   xil  so‘zlar   va
jumlalar   bo‘yicha   audio   va   video   materiallarni   tinglab,   o‘quvchilar   talaffuzda
xatolarni   tezda   aniqlash   va   tuzatishlari   mumkin.   Bu   o‘quvchilarga   fonetik
ko‘nikmalarni oshirishda qo‘shimcha yordam beradi. Shunday qilib, kompyuter va
internet   texnologiyalari,   shuningdek,   mobil   ilovalar   fonetika   o‘rgatish   jarayonida
o‘quvchilarga   samarali   yordam   beradi.   Ular   o‘quvchilarning   talaffuzini
rivojlantirish,   ularni   o‘z   nutqlarini   tahlil   qilish   va   mustahkamlash   imkoniyatini
yaratadi.   Bu   texnologiyalar   o‘quvchilarga   o‘rganish   jarayonini   qulaylashtiradi   va
natijada talaffuzni yaxshilashga erishiladi.
Mobil   ilovalar   va   o‘quv   dasturlari   fonetika   o‘rgatishda   o‘quvchilarga
interaktiv   va   qiziqarli   imkoniyatlar   yaratadi.   Ushbu   ilovalar,   o‘quvchilarga
27 talaffuzni   to‘g‘ri   o‘rganish,   minimal   juftliklar   bo‘yicha   mashqlarni   bajarish,
so‘zlarning   to‘g‘ri   talaffuzini   o‘rganish   va   o‘z   talaffuzlarini   tahlil   qilish
imkoniyatini   beradi.   Mobil   ilovalar   o‘quvchilarning   o‘rganish   jarayonini
interaktivlashtiradi,   ya’ni   ular   faqatgina   o‘qish   bilan   cheklanmay,   balki   tajriba
o‘tkazib,   o‘zlari   faol   ishtirok   etishadi.   Bu   esa   o‘quvchilarda   talaffuzni   o‘rganish
jarayoniga   qiziqishni   oshiradi.   Masalan,   “Orfo”   ilovasi   rus   tilidagi   imlo   va
punktuatsiya bo‘yicha mashqlarni taqdim etadi, bunda o‘quvchilar so‘zlarni to‘g‘ri
talaffuz qilishda qo‘llaniladigan qoidalarni amaliyotda o‘rganadilar. Ushbu ilovalar
foydalanuvchilarga   talaffuzni   tizimli   ravishda   va   doimiy   ravishda   yaxshilash
imkoniyatini beradi. Bu jarayonda ilovalar o‘quvchilarga to‘g‘ri talaffuzni eshitish
va   o‘zlari   qayta   talaffuz   qilishni   taklif   etadi,   bu   esa   o‘quvchilarning   talaffuziga
aniqlik   kiritadi.   O‘quvchilar   ilova   yordamida   o‘z   talaffuzlarini   tinglab,   kerakli
o‘zgarishlarni   amalga   oshiradilar,   bu   esa   til   o‘rganish   jarayonini   yanada   samarali
qiladi. Shuningdek, mobil ilovalar yordamida o‘quvchilar o‘z talaffuzlarini yozib,
tahlil   qilish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Ko‘plab   ilovalar   o‘quvchilarning
talaffuzini tahlil qilish va xatolarni bartaraf etish imkoniyatini taqdim etadi. Mobil
ilovalar, odatda, o‘quvchilarning talaffuzini tinglab, uni tahlil qiladi va ular uchun
xatolarni   ko‘rsatib   beradi.   Buning   natijasida,   o‘quvchilar   to‘g‘ri   talaffuzni
o‘rganish   uchun   kerakli   o‘zgarishlarni   amalga   oshirishadi.   Bu   jarayon   talaffuzni
takrorlashni   osonlashtiradi   va   o‘quvchilarga   o‘z   xatolarini   tezda   bartaraf   etish
imkonini beradi.
Ilovalar   foydalanuvchilarga   talaffuzni   doimiy   ravishda   mashq   qilish
imkoniyatini   yaratadi.   O‘quvchilar   istalgan   vaqtda   va   istalgan   joyda   o‘quv
materiallarini   o‘rganishi   mumkin,   bu   esa   ular   uchun   juda   qulay   bo‘ladi.   Ilovalar,
shuningdek,   interaktiv   mashqlar   orqali   o‘quvchilarning   diqqatini   jalb  qilishadi   va
ularni   o‘rganish   jarayoniga   faollikka   undaydi.   Bunday   dasturlarni   ishlatish
o‘quvchilarda   talaffuzni   o‘rganish   uchun   motivatsiyani   oshiradi,   chunki   ular   o‘z
progressini   ko‘rib   borishadi   va   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   harakat   qilishadi.
Mobil   ilovalar,   shuningdek,   turli   motivatsion   tizimlarni   qo‘llash   orqali
28 o‘quvchilarning   o‘rganish   jarayonini   yanada   qiziqarli   va   samarali   qiladi.   Bunday
tizimlar,   masalan,   ball   yig‘ish,   reyting   tizimi   yoki   mukofotlar   bilan   birgalikda
o‘quvchilarni   o‘rganishga   rag‘batlantiradi.   Bu   usullar   o‘quvchilarning   o‘z
nutqlarida   ishonch   hosil   qilishlarini   ta’minlaydi,   chunki   ular   talaffuzdagi
noaniqliklarni bartaraf etishga yordam beradigan o‘zgarishlarni ko‘rishadi.
Mobil   ilovalar   yordamida   talaffuzdagi   muammolarni   tezda   aniqlash   va
ularni   bartaraf   etish   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   samarali   tarzda   mustahkamlash
imkoniyatini yaratadi. Shu tarzda, ilovalar o‘quvchilarga talaffuzda yanada yuqori
aniqlikka erishishga yordam beradi. O‘quvchilar, o‘z talaffuzlarini doimiy ravishda
tekshirib   borishlari,   to‘g‘ri   talaffuzni   eshitib,   o‘zlarini   aniqroq   ifodalashga
erishadilar.   Mobil   ilovalar   yordamida   o‘quvchilar   fonetikani   o‘rganishda
yangiliklar   va   yondashuvlarni   qo‘llab-quvvatlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.
Ilovalar, o‘quvchilarga talaffuzni o‘rganishdagi ilg‘or texnologiyalarni taqdim etib,
ular   uchun   an’anaviy   usullardan   tashqari   yangi   metodlar   bilan   o‘rganishni
osonlashtiradi.   O‘quvchilar   interaktiv   mashqlar,   video   materiallar,   talaffuzni
o‘rganish   uchun   maxsus   audio   resurslar   bilan   ta’minlanadi.   Mobil   ilovalar
o‘quvchilarga individual ravishda o‘rganish imkoniyatini yaratadi. O‘quvchilar o‘z
vaqtlarida   va   o‘ziga   qulay   vaqtda   o‘rganishni   davom   ettirishlari   mumkin.   Bu   esa
talaffuzni   o‘rganish   jarayonini   uzluksiz   va   samarali   qilmoqda.   Bunday   ilovalar
o‘quvchilarning   mustaqil   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi,   bu   esa   o‘z
navbatida   o‘quvchilarga   talaffuzdagi   xatolarni   tuzatishda   va   so‘zlarni   to‘g‘ri
aytishda   yordam   beradi.   Shuning   uchun   mobil   ilovalar   fonetikani   o‘rganishda
yuqori   samaradorlikka   erishish   uchun   juda   foydalidir.   Mobil   ilovalar   va   o‘quv
dasturlarini   qo‘llash   fonetikani   o‘rganishda   yuqori   natijalarga   erishishga   yordam
beradi.   O‘quvchilarning   talaffuz   va   nutq   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   uchun   bu
vositalar juda samarali va foydalidir.
29 XULOSA
Boshlang‘ich sinflarda fonetika bo‘limi darslarida qo‘llaniladigan an’anaviy
va   innovatsion   metodlar   hamda   didaktik   vositalar   o‘quvchilarning   til   va   nutq
ko‘nikmalarini   chuqur   rivojlantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   An’anaviy
metodlar   –   eslatma   berish,   so‘z   orqali   tushuntirish   va   talaffuz   mashqlari   –
o‘quvchilarga nazariy asoslarni  mustahkamlash,  tovushlarning xossalarini  aniqlab
olish   va   o‘z   nutqida   to‘g‘ri   qo‘llashga   tayanch   yaratadi.   Ushbu   usullar   dars
jarayonida   tartib-intizom   saqlaydi,   o‘quvchilarga   tinch   muhitda   bilim   olish
imkoniyatini   taqdim   etadi   hamda   ular   uchun   tilga   bo‘lgan   hurmat   va
30 ehtiyotkorlikni   oshiradi.   Bundan   tashqari,   interaktiv   metodlar   va   multimediali
vositalar darsni jonlantiradi, o‘quvchilarning diqqatini faol jalb qiladi va mustaqil
fikrlash   hamda   ijodiy   yondashuvlarni   rag‘batlantiradi.   Vizual   kartochkalar,
animatsion   videolar,   interaktiv   doskalar   orqali   artikulyatsiya   jarayonini   ko‘rish,
audio   yozuvlar   va   podkastlar   yordamida   professional   talaffuzni   eshitish   va   taqlid
qilish o‘quvchilarning eshitish-ixtisoslashuv qobiliyatini oshiradi. Fonetik o‘yinlar,
minimal   juftliklar   bellashuvi,   rol   o‘yinlari   va   qisqa   dialoglar   esa   amaliyotga
yo‘naltirilgan   mashg‘ulotlarda   nutq   aniqligi   va   ravonligini   sezilarli   darajada
yaxshilaydi.
Didaktik   vositalarning   yana   bir   muhim   yo‘nalishi   –   o‘quvchilarning
individual   xususiyatlariga   moslashgan   yondashuvlar.   Har   bir   o‘quvchining
talaffuzdagi zaif tomonlari tahlil qilinib, ularga mos maxsus mashqlar, differensial
yondashuv   va   interaktiv   mashg‘ulotlar   tanlanadi.   Bu   individual   yondashuv
o‘quvchilarning   zaif   jihatlarini   yumshatib,   ularning   o‘ziga   xos   o‘rganish
uslublariga mos dars olib borishga imkon beradi. Kompyuter va internet resurslari,
mobil   ilovalar   va   o‘quv   dasturlari   fonetika   bo‘limi   darslarini   yanada   boyitadi.
Onlayn  platformalar   orqali   fonetik  transkripsiyani   o‘rganish,   urg‘u   va  intonatsiya
mashqlarini  mustaqil  bajarish,  talaffuzni   yozib tahlil   qilish  o‘quvchilarga  istalgan
vaqtda,   istalgan   joyda   o‘qish   imkonini   beradi.   Bu   vositalar   o‘quvchilarning   til
o‘rganishga   bo‘lgan   motivatsiyasini   oshiradi   hamda   darsdagi   samaradorlikni
sezilarli darajada kuchaytiradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   boshlang‘ich   sinf   fonetika   darslarida   an’anaviy
metodlar bilan birgalikda innovatsion yondashuvlar va didaktik vositalarni uyg‘un
qo‘llash   samarali   natijaga   olib   keladi.   O‘qituvchilar   mazkur   metod   va   vositalarni
o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlari,   sinf   muhiti   va   zamonaviy   texnologiyalar
imkoniyatlarini   inobatga   olgan   holda   tanlab,   darslarni   interaktiv,   qiziqarli   va
amaliy   tarzda   tashkil   etishlari   lozim.   Natijada,   o‘quvchilar   til   va   nutq   malakasini
yuqori   darajada   egallab,   ona   tilida   aniq,   ravon   va   madaniyatli   so‘zlash
ko‘nikmalarini rivojlantiradilar.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Abdurahmonov,   G‘anijon.   O‘zbek   tilining   tarixiy   grammatikasi .
Toshkent: O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi, 2008. 528 bet.
2. Akhmedova,   M.   E.   va   Rasulova,   G.   K.   Pedagogik   asoslar   va   filologik
ta’lim metodikasi . Toshkent: O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi, 2022. 340 bet.
3. Bakiyeva,   G.   H.   va   Rustamova,   A.   E.   O‘zbek   tilida   talaffuz   va   nutq
ko‘nikmalarini rivojlantirish . Toshkent: O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi, 2020.
280 bet.
4. Buzhayev, H.   Fonetika o‘qitish metodikasi: interfaol usullar va o‘yinlar .
Toshkent: O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi, 2025. 350 bet.
32 5. Hojiyeva, A.  Hozirgi O‘zbek adabiy tili fonetikasi . Toshkent: O‘zbekiston
milliy ensiklopediyasi, 2023. 400 bet.
6. Karimova,   D.   O‘zbek   tilida   talaffuzni   o‘rgatish   metodikasi .   Toshkent:
O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi, 2022. 320 bet.
7. Mahmudov,   Q.   O‘zbek   tilining   tarixiy   fonetikasi .   Toshkent:   O‘zbekiston
milliy ensiklopediyasi, 2023. 360 bet.
8. Matkarimov, M. va Tursunov, K.   Ona tili o‘qitish metodikasi . Toshkent:
O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi, 2020. 280 bet.
9. Norboyeva,   S.   Kurs   ishi:   Maktabda   “Fonetika”   kursining   mazmuni   va
uni   o‘qitish   metodlari .   Toshkent:   O‘zbekiston   milliy   ensiklopediyasi,   2023.   220
bet.
10. O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi.   O‘zbek   tili   o‘qitish
metodikasi: interfaol usullar . Jizzax: Jizzax Davlat Pedagogika Instituti, 2017. 180
bet.
11. Sodiqov,   Q.   S.   Ko‘k   turk   bitiglari .   Toshkent:   O‘zbekiston   milliy
ensiklopediyasi, 2015. 250 bet.
12. Tursunov, K. va Matkarimov, M.  Ona tili o‘qitish metodikasi . Toshkent:
O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi, 2020. 280 bet.
13. Usmonova, L.  Zamonaviy ta’limda interfaol metodlar va texnologiyalar .
Toshkent: O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi, 2023. 300 bet.
14. Vohidov,   Rahim   va   Eshonqulov,   Husniddin.   O‘zbek   mumtoz   adabiyoti
tarixi . Toshkent: O‘zbekiston yozuvchilar uyushmasi Adabiyot jamg‘armasi, 2006.
450 bet.
15. Xondamir.   Makorim   ul-axloq .   Qo‘lyozma:   O‘zFASHI,   №   742.
Toshkent: O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi, 2024. 150 bet.
16. Yusupova,   F.   va   Safarova,   R.   Ona   tili   o‘qitish   metodikasi .   Toshkent:
Fan, 2005. 220 bet.
17. Zohidov,   T.   Birinci   kitob .   Toshkent:   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisi Qonunchilik Palatasi, 2018. 180 bet.
33 18. Shodimetov,   Yusuf.   Ekologik   huquq .   Toshkent:   O‘zbekiston   milliy
ensiklopediyasi, 2015. 200 bet.
19. Komilov, Muzaffar Murodxon o‘g‘li.  Hanafiy fiqhidan zarur masalalar .
Toshkent: Shamsuddinxon Boboxonov NMIU, 2021. 250 bet.
20. Hoshimov, O‘tkir.  Daftar hoshiyasidagi bitiklar . Toshkent: Nurli dunyo,
2024. 220 bet.
21. Rahmonqulova,   Z.   Xronologiya .   Namangan:   Namangan   davlat
universiteti, 2013. 180 bet.
22. Rafiyev,   A.   Deloproizvodstvo   na   gosudarstvennom   yazyke .   Toshkent:
Namangan davlat universiteti, 2010. 200 bet.
23. Ashurov, A.  Yozma nutq va savodxonlik asoslari . Namangan: Namangan
davlat universiteti, 2019. 240 bet.
24. Abdullayeva,   Q.   Savod   o‘rgatish   darslari .   Toshkent:   O‘qituvchi,   1996.
200 bet.
25. Abdullayeva,   Q.   va   Rahmonbekova,   S.   Ona   tili   darslari   (1-sinf
o‘qituvchilari uchun qo‘llanma) . Toshkent: O‘qituvchi, 1999. 220 bet.
26. Abdullayeva,   Q.   va   boshqalar.   O‘qish   kitobi   (2-sinf   uchun   darslik) .
Toshkent: O‘qituvchi, 2007. 240 bet.
27. Abdullayeva,   Q.   va   boshqalar.   2-sinfda   o‘qish   darslari .   Toshkent:
O‘qituvchi, 2004. 220 bet.
28. Sodiqov,   Q.   S.   Turkiy   yozma   yodgorliklar   tili .   Toshkent:   O‘zbekiston
milliy ensiklopediyasi, 2016. 250 bet.
29. Sodiqov,   Q.   S.   Ko‘k   turk   bitiglari .   Toshkent:   O‘zbekiston   milliy
ensiklopediyasi, 2015. 250 bet.
30. Suvanova,   O.   va   Mamatkulova,   N.   Xorijiy   tillarni   o‘qitishda   interfaol
metodlar va ularning ahamiyati .   Obrazovanie nauka i innovatsionnye idei v mire ,
49(3), 84–87, 2024. 10 bet.
34

Boshlang‘ich sinflarda “Fonetika” bo‘limi darslarida foydalaniladigan samarali metodlar va didaktik vositalarni tahlil qilish

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha