Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 76.7KB
Покупки 9
Дата загрузки 26 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Asadbek Mamarizayev

Дата регистрации 09 Апрель 2024

135 Продаж

Boshlang‘ich sinflarda gap mavzusini o‘rgatish metodikasi

Купить
1О‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA О‘RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI 
T oshkent amaliy fanlar universiteti
O‘zbek  tili va adabiyot kafedrasi
Sirtqi ta’lim О‘zbek tili va adabiyoti ta’lim yо‘nalishi 
“Boshlang‘ich sinflarda gap mavzusini o‘rgatish metodikasi” mavzusidagi
Kurs ishi
Ilmiy Rahbar:   “Pedagogika” kafedrasi
_______________________________                                                                                                                                                                               
(imzo)
Toshkent 2024 2Kurs ishi Toshkent amaliy fanlar universiteti   O‘zbek  tili va adabiyot 
Kafedrasida bajarilgan.
Ilmiy rahbar: 
Himoya 2024-yil ___________________oyining __________kuni soat________
da   Toshkent   amaliy   fanlar   universiteti   O‘zbek     tili   va   adabiyot   kafedrasida   kurs
ishlari himoyasi yig‘ilishida o‘tkazildi.
Manzil: Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko‘chasi 1-uy
Kurs ishi 2024_____________oyining _______kunida kafedraga topshirildi.
Kurs ishi bilan Toshkent amaliy fanlar universiteti   O‘zbek  tili va adabiyot 
kafedrasida tanishish mumkin.
Manzil: Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko‘chasi 1-uy
Yig‘ilish kotibi:      _________________________________
MUNDARIJA 3Kirish ........................................................................................................................ 4
I.BOB.   O‘ZBEK   TILSHUNOSLIGIDA   GAPNING   IFODA   MAQSADIGA
KO‘RA TURLARI
1.1    Gapning ifoda maqsadiga ko‘ra turlari haqida tushuncha .................................. 7
1.2   Gapning badiiy matndagi sintaktik tahlili........................................................ 12
II. BOB.   BOSHLANG‘ICH SINFLARDA “GAP” MAVZUSINI O‘RGANISH-
DAGI IZCHILLIK
2.1     “Boshlang‘ich   sinfda   o‘qitishning   zamonaviy   texnologiyalaridan   foydalanish
usullari..................................................................................................................... 18
2.2     Ona   tili”   darsligida   “Gap”   mavzusining   yoritilishi   va   mavzuni   o‘rganishda
foydalanishga mo‘ljallangan ijodiy topshiriqlar...................................................... 21
Xulosa ..................................................................................................................... 28
Foydalanilgan adabiyotlar .................................................................................... 31
KIRISH 4Kurs   ishining   dolzarbligi:   Mustaqillik   davrida   yuzaga   kelgan   ijtimoiy   muhit
o‘zbek   tilshunosligi   taraqqiyoti   uchun   ham   yetarli   sharoit   yaratdi.   Ushbu   fan
ijtimoiy   va   madaniy   hayotning   turli   sohalarini   rivojlantirishga   tadbiq   etiladigan
o‘ziga   xos   amaliy   ko‘rsatmalar   yaratish   mas’uliyatini   oladi.   O‘zbekiston
Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   Islom   Karimovning   “Alisher   Navoiy
nomidagi   Toshkent   davlat   o‘zbek   tili   va   adabiyoti   universitetini   tashkil   etish
to‘g‘risida”gi   farmoni   mazmun-mohiyatidan   kelib   chiqqan   holda   kelajakda   bu
sohadagi tadqiqotlarni yangi bosqichga ko‘tarishni davrning o‘zi talab qilmoqda.
Kurs   ishini   о‘rganganlik   darajasi:   O‘zbek   tilshunosligida   bu   masalalar
Abdurauf Fitrat, Ayub G‘ulomov, S. Nurmonov, N. Mahmudov, B. Ahmedov, X.
Ismatullayevlar tomonidan tadqiq qilingan. Ritorik so‘roq gaplarning lingvopoetik
xususiyatlari   M.   Qurbonova,   M.Yo‘ldoshevlar   tomonidan   o‘rganilgan.   Ona   tilini
o‘qitish   sohasiga   salmoqli   hissa   qo‘shgan   M.Asqarova,   A.G‘ulomov,
Y.Abdullaev,   M.Omilxonova,   K.Qosimova,   H.Zahirov,   A.Po‘latov,   A.Mirzaev,
O.Roziqov,   A.Sayfullaev,   O.Yoqubjonova,   N.Shukrullayev,   R.Abdulahatova,
R.Inog‘omova,   B.Mirzaahmedov,   M.Abduraimova,   R.Qayumova,   T.G‘aniyev,
M.Sobirova,   Sh.Yusupova,   N.Sattorova,   T.   Yusupova,   T.Ziyodova,
A.Bobomurodova,   M.Saidov,   O.Oxunjonova   kabi   metodist   olimlarning   yaratgan
tadqiqot   ishlari,   metodik   qo‘llanmalari,   ilmiy   maqolalarida   uzluksiz   ta’lim   tizimi
bosqichlarida   ona   tilini   o‘qitish   yuzasidan   yo‘l-yo‘riqlar   bayon   qilingan.   Mazkur
ishlardagi   tavsiyalardan   bugungi   kunda   ham   maktab,   akademik   litsey   va   kasb-
hunar   kollejlari   ona   tili   darslarini   tashkil   etishda   zaruriy   dasturulamal   sifatida
unumli   qo‘llanilmoqda.   Jumladan,   o‘zbek   tili   o‘qitish   nazariyasi   va   metodikasi
fanida   olmosh   so‘z   turkumini   o‘rganish   masalalari   metodist   olimlar   tomonidan
chuqur   o‘rganilgan.   Ular   tomonidan   yaratilgan   dissertatsiyalarda,
monografiyalarda,   o‘quv-uslubiy   qo‘llanma   va   tavsiyalarda,   davriy   nashrlarda
chop   etilgan   maqola   va   tezislarda   bu   masalaga   juda   ko‘p   marotaba   qo‘l   urilgan.
Ularni o‘rganish va   tahlil   qilish   natijalari   shuni   ko‘rsatadiki,   bu   bo‘lim   mavzularini
o‘qitish   masalasiga   nafaqat   bugungi   kunda,   balki   uzoq   davrlardan   buyon   dolzarb 5mavzu   sifatida   e’tibor   qaratilib   kelinayotganligini   guvohi   bo‘lamiz,   chunki   bu
bo‘limni   o‘rganishda   grammatik   bilim   berishgina   emas,   balki   tilimizning   so‘z
boyliklari   orqali   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   nutqini   o‘stirish,   ularda
mustaqil   fikrlash,   o‘z   fikrini   erkin   va   ravon   bayon   qila   olish   malakalarini
shakllantirish   muammolari   birinchi   planga   chiqadi.Ana   shunday   mazmundagi
ishlarga   A.G‘ulomov   va   B.Qobilovaning   “Nutq   o‘stirish   mashg‘ulotlari:
O‘qituvchilar   uchun   metodik   qo‘llanma”   kitobini 1
,   Sh.Yusupovaning   “Ona   tili
ta’limi   samaradorligini   oshirishda   ilg‘or   pedagogik   texnologiyalarni   joriy   etish
(noan’anaviy   usullar   va   komputerdan   foydalanish)”   mavzusidagi   nomzodlik 2
 
va
“Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tili   darslarida   o‘quvchilar   tafakkurini   o‘stirishning   ilmiy-
metodik   asoslari” 3
 
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi:   Bu   kurs   ishida   umumta’lim   maktablarining
ona   tili   va   akademik   litseylarning   hozirgi   o‘zbek   adabiy   tili   darslarida   gaplarning
ifoda maqsadiga  ko‘ra turlari   mavzularini   o‘qitishning   mazmuni   shakli,   vositalari
va   metodlarini,   shu   jarayonda   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   nutqini
o‘stirishga   va   ularda   nutq   madaniyatini   shakllantirishga   qaratilgan   mashq   va
topshiriqlar tizimini ishlab   chiqishdan   iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari:   mazkur   kurs   ishining   vazifalari
quyidagilardan iborat: 
-o‘zbek tilida  gaplarning ifoda maqsadiga ko‘ra turlari ni  o‘rganish; 
- badiiy matnda gaplarning qo‘llanilishini belgilash; 
- she’riy matnda gaplarning qo‘llanilishini belgilash; 
1
  Ғуломов А., Қобилова Б. Нутқ ўстириш  машғулотлари: Ўқитувчилар  учун методик қўлланма. –   Тошкент:
Ўқитувчи, 1995.   –   160   б.
2
   Юсупова  Ш.Ж. Она тили таълими самарадорлигини оширишда илғор педагогик технологияларни   жорий
этиш (ноанъанавий усуллар ва компьютердан ойдаланиш): Пед. фан.номзоди ... дисс. – Тошкент,   1998.   –   26
б.
3
  Ғуломов А.,  Қобилова  Б.  Нутқ  ўстириш   машғулотлари:   Ўқитувчилар   учун  методик  қўлланма.  –  Тошкент:  Ўқитувчи,
1995. – 160 б 6- nasriy matnda gaplarning qo‘llanilishini belgilash.
Kurs   ishi   obyekti .   Ta’lim   bosqichlari   ona   tili   darslarining   gaplarning   ifoda
maqsadiga ko‘ra turlari ni  o‘qitish jarayoni.  
Kurs ishi mavzusining predmeti.  Ta’lim bosqichlari ona tili darslarida  o‘zbek
tilidagi badiiy matnlar bo‘lsa, o‘zbek tilidagi badiiy matnlarda  qo‘llanilgan gaplar
ishning predmetini tashkil qiladi.
 Kurs ishining tuzilish va hajmi . Kurs ishi kirish, asosiy qism 2 bob ya’ni 4 ta
reja, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar rо‘yxatidan iborat.
I.BOB. O‘ZBEK TILSHUNOSLIGIDA GAPNING IFODA MAQSADIGA
KO‘RA TURLARI
1.1   Gapning ifoda maqsadiga ko‘ra turlari haqida tushuncha 7Gap-   fikr,   tuyg‘u   va   istakni   boshqalarga   bildirish   uchun   ishlatiladigan   asosiy
sintaktik   birlik   bo‘lib,   fikr   bayon   qilishning   eng   sodda   shaklidir.   Gapning   fikrni
shakllantirish   va   ifodalash,   bayon   qilish   vositasi   bo‘lishi   haqida   gapirilganda,
so‘zlovchi   nazarda   tutiladi,   tinglovchiga   nisbatan   esa   gap   bayon   qilingan   fikrni
qabul  qilish,  tushunish  vositasidir.  Nutq  gaplardan iborat  bo‘ladi.  Gap -  nutqning
nisbiy tugallangan fikr ifodalaydigan bo‘lagi: Paxta terimi qizg‘in davom etayapti.
Oltin kuz qanday go‘zal!
Gaplar, kuzatilgan maqsadning har xilligiga — maqsadning yo‘nalishiga qarab,
quyidagi turlarga bo‘linadi:
1. Darak gaplar : Derazamning oldida bir tup o‘rik oppoq bo‘lib gulladi. (H.O.)
Paxtaning birinchi terimi boshlandi. (“S. Uzb.”)
2. So‘roq gaplar:  Hoy, qiz! Qayga? Maktabga borasanmi? (U.) Bolani doktorga
ko‘rsatmadingizmi? ( Q.)
3.   Buyruq   gaplar :   Bir   daqiqadan   keyin   hamma   joyida   bo‘lsin.   Gapning   bu
turlari   kuchli   emotsionallikka,   shuni   ko‘rsatuvchi   undov   intonatsiyasiga   ega
bo‘lish bilan undov gap bo‘ladi. Misollar:  Ko‘klam  keldi  (darak gap).— ko‘klam
keldi!   (undov   gap).   Havo   qanday?   (so‘roq   gap).—   havo   qanday!   (undov   gap).
Yana chog‘ishtiring: Kecha o‘zingizning oldingizda aytgan emasmi? gapi  (so‘roq
gap)   undov   intonatsiyasi   bilan   aytilganda,   “kecha   o‘zingizning   oldingizda   aytgan
edi-ku!”   degan   mazmunni   beradi. 4
  Yuqoridagi   uch   turning   undov   gapga   xos
intonatsiya   olib,   keyingi   turga   o‘tishi,   buning   emotsionallikni   bildirish   bilan
bog‘lanishi   undov   gapning   tasnifi   biroz   boshqacharoq   ekanligini   ko‘rsatadi
(“kuchli   emotsionallik   tusida   bo‘lish   —   bunday   tusga   ega   bo‘lmaslik”   tamoyili),
lekin   shunday   bo‘lsa   ham,   ularning   yaqinlik,   o‘xshash   tomonlari   bor.   Masalan,
buyruq gap ko‘pincha emotsionallik tusiga ega bo‘ladi: Yoz keldi! kabi gaplarning
xususiyati   (darak   berish+bu   bilan   o‘zining   juda   se   -   vinganligini,   emotsiyani
ifodalash)   ham   shu   yaqinlikni   ko‘rsatadi.   Undov   gaplarga   misollar:   May   tongi.
Havo  qanday  yoqimli!..  Eh,  totli   soz  chalib   o‘tdingiz!   (U.)   Yuqoridagi   turlarning
4
 Ғуломов А., Аскарова М., Ҳозирги ўзбек адабий тили.- Т.: Ўқитувчи, 1987, 55-б 8har biri o‘z ichida modallik jihatidan har xil bo‘lishi mumkin. Masalan: U boradi.
U borar (borsa kerak). U bormoqchi.   U borsa. Terak — daraxt. Bularning hammasi
darak   gap   bo‘lsa   ham,   lekin   birinchisi   xabarni,   darakni,   hodisaning   realligini
bildiradi,   ikkinchisi   gumon   ottenkasiga   ega;   uchinchisi   maqsadni   ifodalaydi;
to‘rtinchisi   istak,   orzu   bildiradi;   beshinchisi   tasviriy   xarakterga   ega   (terak   jins
jihatidan   daraxtdir   —   daraxtga   kiradi).   Sen   bording.   Sen   bor   gaplarini   ham
solishtiraylik. Birinchisi — darak gap (kesimi — aniqlik maylidagi fe’l), ikkinchisi
— buyruq gap (kesimi-— buyruq maylidagi fe’l). Demak, gapning turini aniqlash
so‘zlovchining   voqelikka   munosabati,   kesimning   qanday   so‘zdan   bo‘lishi,   kesim
vazifasidagi   fe’lning   formasi,   qaysi   maylda   bo‘lishi   kabi   hodisalarga   bog‘liq.
Gapning   yuqorida   ko‘rsatilgan   turlari,   maqsadning   har   xil   bo‘lishi   jihatidan   bir-
biridan   farq   qilishi   bilan   birga,   o‘z   ayrim   ohang   strukturasiga,   grammatik
xususiyatlariga ham ega: har bir turning o‘ziga mos keladigan formalari bor. Bular
gapdagi   elementlarning   tartibi,   tarkibidagi   so‘zlarning   turi   jihatidan   ham   farq
qiladi:   so‘roq   gaplarda   ko‘pincha   so‘roq,   bildiradigan   elementlarning   bo‘lishi,
darak   gaplarda   kesimning,   odatda,   shunga   mos   xarakterdagi   fe’llar   bilan
ifodalanishi  va b. Demak, bu turlar  mazmundagi farq bilangina chegaralanmaydi,
bular   logik-grammatik   hodisadir.   Xullas,   gapning   yuqoridagi   turlari   bir-biridan
maqsad, ohang, o‘z tarkibidagi so‘zlarning turi va tartibi bilan ajralib turadi. Biroq
bundagi   uchinchi   va   to‘rtinchi   farqlar   (gap   tarkibidagi   so‘zlarning   turi   va   tartibi)
qat’iy,   doimiy   belgilar   emas.   Yuqoridagi   misollardan   bilinadiki,   gapning   bu
turlarida fikr materiali boshqa bo‘lib ketmaydi (sen kitobni o‘qiding.— sen kitobni
o‘qidingmi?—   sen   kitobni   o‘qi!)   Hammasida   ham   material   bir   xil:   bajaruvchi
shaxs — predmet — harakat (subyekt— obyekt — predikat), lekin maqsad har xil
bo‘ladi.   Gapning   kuzatilgan   maqsadga   ko‘ra   turlarini,   har   bir   turning   ayrim
ottenkalarini   va   boshqa   xususiyatlarini   ko‘rsatishda   ohangning   roli   katta 5
.
Gap,odatda,   nutq   ichida,   kontekstda,   boshqa   gaplar   bilan   birgalikda   qo‘llanadi.
Gapning   qanday   maqsad   ifodasi   uchun   ishlatilganligi   umumiy   mundarijaga,
5
 Ғуломов А., Аскарова М., Ҳозирги ўзбек адабий тили.- Т.: Ўқитувчи, 1987, 56-б 9vaziyatga,   ohangga   qarab   konkretlashadi.   Bunda   so‘zlovchi   bilan   tinglovchining
birligi,   ayniqsa,   yaqqol   ko‘rinadi 6
.   Bir   bola   ikkinchisini   turtgandek   bo‘ldi,   Salim
buni aniqlash uchun bir boladan so‘radi: kim turtdi? ...boshqa bir bolaning oldiga
borib: “sen turtgansan!”— dedi. U bola biroz xafalanib javob berdi:— kim turtdi!?
(birinchisi   so‘roq   bildiradi,   ikkinchisi   “hech   kim   turtgani   yo‘q-ku!   Turtgan   men
emasman!”   mazmunini   ifodalaydi.)   Qarzdor   dehqonga   boyning   kuz   keldi   deb
qichqirgani   oddiy   xabar   uchun   emas,   balki   “qarzingni   to‘la!”   mazmuni   uchun
ishlatilgan   gapdir.   Yuqoridagi   misollardan   ko‘rinib   turibdiki,   har   bir   gapning   har
bir   turning   o‘z   tipik   strukturasi   bor,   lekin   nutqda   bir   turning   shu   turga   xos
modelning   boshqa   tur   uchun   ishlatilishi   ham   uchraydi:   buyruq   mazmuni   uchun
so‘roq   gap   formasini,   so‘roq   mazmuni   uchun   —   darak   gap   formasini,   darak
mazmuni   uchun   —   so‘roq   gap   formasini   ishlatish   va   b.   Bu   hodisa   sintaktik
transpozitsiyadir.   Bunday   qo‘llashlar   stilistik   xususiyat,   turli   ottenkalarni   berish
kabi   holatlar   bilan   xarakterlanadi.   Darak   gap   biror   hodisa   haqida   xabar   berish,
biror faktni, belgini konstatatsiya qilish, tasdiqlash xususiyati bilan xarakterlanadi.
Misollar: Shakar qovunlarning mayin hidlari sabo bilan tarqalar sekin. (U.) Darak
gap   bir   qancha   modallik   xususiyatlariga   ega   bo‘la   oladi:   ba’zan   faqat   darakni,
hodisaning   bo‘lish-bo‘lmasligi   konkret,   aniq   ekanligini   bildiradi   (poezd
qo‘zg‘aldi.)   Ba’zan   taxmin,   tusmol   ottenkasini   ifodalaydi   (ertaga   majlis
bo‘lar.-   ...bo‘lsa   kerak).   Ba’zan   tilak-maqsad,   orzu   ottenkasiga   (bugun   muzeyga
borsam.—...bormoqchiman.), ba’zan gumon ottenkasiga ega bo‘ladi (u ertaga kelar
emish.).   Ko‘rinadiki,   bunday   harxillikda   kesimning   formasi   katta   rol   o‘ynaydi.
Darak   gapning   leksik-morfologik   xususiyatlari   gapning   boshqa   turlaridagiga
qaraganda uncha xarakterli emas, bunda intonatsion, sintaktik belgilar bo‘ladi.
Darak gapning grammatik, intonatsion xususiyatlari:
1.Gapning bu turi darak intonatsiyasiga ega bo‘ladi: bunda tinch ohang gapning
birinchi   —   bosh   qismida   ko‘tarilib,   ikkinchi   —   keyingi   qismida   pasayadi;   eng
keyingi   element,   ayniqsa,   uning   so‘nggi   bo‘g‘ini,   past   ohangga   ega   bo‘ladi.   Bu
6
 Ғуломов А., Аскарова М., Ҳозирги ўзбек адабий тили.-  Т.: Ўқитувчи, 1987, 57-б. 10darak   intonatsiyasi   sanaladi.   Darak   gapda   tovush   tempi   o‘rtacha   bo‘ladi.   Bunda
mantiqiy   urg‘uli   bo‘lak   hamma   bo‘lakka   nisbatan   yuqori   ohang   bilan   aytiladi,   u
ko‘pincha boshqa bo‘laklarga qaraganda tezroq aytiladi va undan oldin qisqa pauza
bo‘ladi. Darak gaplar bir-biridan to‘la pauza bilan ajralib turadi.
2.   Darak   gapning   bo‘laklari   normal   tartibda   o‘rinlashgan   bo‘ladi   (gapdagi
bo‘laklarning   odatdagi   tartibini   va   uning   o‘zgarishini   —   inversiyani   belgilashda
asosiy tayanch darak gapdagi holatdir).
3.   Darak   gapning   kesimi   ham   ayrim   xususiyatga   ega   (bu   kesim   buyruq
maylidagi   fe’ldan   bo‘lmaydi):   u   ko‘pincha   darak   xarakteridagi   fe’llar   bilan
ifodalanadi,   so‘roq,   undov   va   buyruq   belgilaridan   xalos   bo‘ladi.   Masalan:   bugun
uchrashuv kechasi bo‘ladi. Biz ham boramiz. Kecha miting bo‘ldi. Kesim fe’ldan
boshqa   so‘z   bilan   ifodalanganda,   gap   tasviriy   xarakterda   bo‘ladi   (biror   narsaning
xarakteristikasini   anglatadi.   Masalan,   egadan   anglashilgan   predmetning   nima
ekanligini,   biror   predmetga,   belgiga   egaligi,   predmet,   belgining   bor-yo‘qligini
ko‘rsatadi):   charos   —   uzum.   Temir   —   metall.   Tol   —   daraxt.   Xachir   —   hayvon.
Chumchuq — parranda. Shu kichik ariqchada ham baliq bor kabi. 7
  Darak gap o‘z
xususiyatlari   bilan,   ayniqsa,   ilmiy   uslub,   hikoya   qilish   tusidagi   asarlar   uchun
xarakterlidirSo‘roq   gapning   xususiyatlari   esa   quyidagicha:   ba’zan   faqat   so‘roqni
(Karima   uydami?),   ba’zan   ham   so‘roq,   ham   hayratlanishni,   so‘roq   yo‘li   bilan
ifodalangan   taajjubni   bildiradi   (Shunday   issiq   kunda   ham   yomg‘ir   yog‘adimi?).
Ba’zan   so‘roq   bilan   birga,   turli   hayajonlar,   tuyg‘ular   ifodalanadi   (Kino
boshlandimi? Opam mukofotlandimi?!), ba’zan so‘roq yo‘li bilan berilgan buyruq
ifodalanadi   (Tezroq   bormaysanmi?!).   So‘roq   gap   shubha,   gumon   ottenkasini
bildirishi   ham   mumkin   (Soat   yetti   bo‘lib   qoldi.   Kino   boshlanguncha   yetib
borarmikanmiz?— “yetib borishimiz gumon”). Ba’zan so‘roq yo‘li bilan taxminni
bildiradi.   Bu   gap   so‘roq-gumon   gapga   ancha   o‘xshasa   ham,   lekin   ayrim
xususiyatlari   bilan   undan   ajralib   turadi   (hoy   qizcha,   sen   nazarovning   qizi
emasmisan?)   Ba’zan   darak   gapga   juda   yaqinlashgan   bo‘ladi.   Bunday   gaplardan
7
 Ғуломов А., Аскарова М., Ҳозирги ўзбек адабий тили.- Т.: Ўқитувчи, 1987, 57-б 11biror  hodisa  haqida  so‘roq yo‘li  bilan  ifodalangan  xabar,  hukm  anglashilib  turadi
(musobaqada   mendan  kim   o‘za  oladi?!—  so‘roq  bilan birga, javob  — “hech  kim
o‘za   olmaydi”   mazmunidagi   darak,   qat’iy   hukm   ifodalangan).   Xulosa   qilib   shuni
aytish   mumkinki,   Gaplar,   kuzatilgan   maqsadning   har   xilligiga   —   maqsadning
yo‘nalishiga   qarab,   darak,   so‘roq,   buyruq   va   undov   gaplarga   bo‘linadi.   Darak
gapning   leksik-morfologik   xususiyatlari   gapning   boshqa   turlaridagiga   qaraganda
uncha   xarakterli   emas,   bunda   intonatsion,   sintaktik   belgilar   bo‘ladi.   So‘roq   gap
ba’zan  faqat   so‘roqni  (Karima  uydami?),  ba’zan   ham   so‘roq,  ham  hayratlanishni,
so‘roq yo‘li bilan ifodalangan taajjubni bildiradi.
1.2  Gapning badiiy matndagi sintaktik tahlili
Gapning badiiy matndagi   sintaktik tahlilda sintaktik parallеlizm, emotsional gap,
ritorik   so‘roq   gap,   invеrsiya,   ellipsis,   sukut,   gradatsiya,   antitеza,   farqlash,
o‘xshatish   kabi   hodisalar   o‘rganiladi.   “Badiiy   nutqning   ta’sirchanligini
ta’minlashda   sintaktik   usuldan   kеng   foydalaniladi.   Eksprеssivlikning   namoyon
bo‘lish   shakllarini   tеran   tadqiq   qilgan   tilshunos   Adham   Abdullayеv   sintaktik
gradatsiya,   sintaktik   sinonimiya,   bog‘lovchilarning   maxsus   qo‘llanishi,   antitеza,
monolog,   sukut,   invеrsiya,   takroriy   gaplar,   ritorik   so‘roq   kabi   uslubiy   figuralar 12fikrning   o‘ta   ta’sirchan   ifodalanishi”ga   xizmat   qilishini   ta’kidlaydi.   “Badiiy
tеkstning   lingvistik   tahlili”   kitobi   mualliflari   sintaktik   figuralarning   quyidagi
asosiy ko‘rinishlari mavjudligini bayon qilishadi: Anafora, epifora, takror, antitеza,
gradatsiya,   ellipsis,   allitеratsiya,   ritorik   so‘roq   kabilar.   Bu   uslubiy   vositalar
mavzuga   aloqador   bo‘lgan   dеyarli   barcha   adabiyotlarda   uchraydi.   Sintaktik
parallеlizm.   Badiiy   matnda   sintaktik   jihatdan   bir   xil   shakllangan   gaplar   ko‘p
qo‘llaniladi.   Tilshunoslikda   bunday   qurilmalar   parallеlizm   atamasi   ostida
o‘rganiladi.  Parallеlizm   (yun.  Parallelos-yonma-yon  boruvchi)  yonma-yon  gaplar,
sintagmalarning   bir   xil   sintaktik   qurilishga   ega   bo‘lishi.   Parallеl   birliklarning
asosiy vazifasi fikrga izoh bеrish va eng muhimi, unga tinglovchini to‘la ishontira
olishdan   iborat.   Ular   til   uslubiy   vositalarining   boyishi   manbalaridan   biri   bo‘lib,
poetik   nutqda   ko‘p   qo‘llanadigan,   eng   mahsuldor   va   ta’sirchan   sintaktik   birlik
hisoblanadi.   Bir   xil   shakllangan   gaplar   badiiy   nutq   ta’sirchanligini   boyitish   bilan
birga ma’noni kuchaytirishga va fikrning batafsil - atroflicha ifodalanishiga, tasvir
obyеkti   bilan   bog‘liq   ma’lumotlar   fondining   kеngayib   borishiga   xizmat   qiladi.
Emotsional   gaplar.   So‘zlovсhining   o‘ta   xursandlik   yoki   o‘ta   xafalik   holatlarini
yoki   qahramonning   his-hayajonini,   voqеa-hodisaga   emotsional   munosabatini
ifodalovсhi   gaplar   emotsional   gaplar   hisoblanadi.   Emotsional   gaplar   tarkibida
maxsus ijobiy va salbiy bo‘yoqdor so‘zlar (сhеhra, o‘ktam, tabassum / turq, qo‘pol,
tirjaymoq   kabi)   mavjud   bo‘ladi.   O‘sha   so‘zlar   orqali   qahramon   ruhiyatida
kесhayotgan   sеvinish,   qo‘rquv,   g‘azab   kabi   psixologik   jarayonlarni   hamda
yozuvсhining   tasvir   obyеktiga   nisbatan   subyеktiv   munosabatini   bilib   olamiz.
Emotsional   gaplar   tarkibida   ijobiy   yoki   salbiy   bo‘yoqdor   so‘z   va   iboralar,   his-
tuyg‘u   ifodalovсhi   undovlar   (oh,   voy   sho‘rim,   eh   attang,   bay-bay-bay   kabi),
munosabat   ifodalovсhi   undalmalar   qatnashadi   va   ular   nutqning   eksprеssivligini
ta’minlashga xizmat qiladi. Ritorik so‘roq gaplar ham badiiy matnning emotsional-
eksprеssivligini   ta’minlovсhi   uslubiy   vositalardan   hisoblanadi.   Tasdiq   va   inkor
mazmuniga   ega   bo‘lgan,   tinglovсhidan   javob   talab   qilmaydigan   gaplar   ritorik
so‘roq   gap   dеyiladi.   Ko‘pinсha   ritorik   so‘roq   gaplar   tarkibida   nahotki,   axir   kabi 13ta’kidni  kuсhaytiruvсhi  so‘zlar  kеladi.  Ular   nutqqa  ko‘tarinki  ruh  bag‘ishlaydi   va
tasdiqning   kuсhli   emotsiya   bilan   ta’kidlanishi   uchun   xizmat   qiladi.   Bunday   gap
shakllari   qahramonning   hayratlanishini,   quvonсhini,   ajablanishini,   shubha   va
gumonsirashini,   g‘azab   va   nafratini   ifodalashda   juda   qo‘l   kеladi.   Iсhki   va   tashqi
nutqda,   monologik   va   dialogik   nutqlarda   kеng   qo‘llaniladi.   Invеrsiya   dеb   gap
bo‘laklarining o‘rin almashinishi, yoki gap bo‘laklari joylashish tartibining ma’lum
bir   maqsad   bilan   o‘zgarishi   hodisasiga   aytiladi.   Invеrsiya   og‘zaki   nutqqa   xos
xususiyat.   Badiiy   matnda   qahramonlar   nutqini   jonli   nutqqa   yaqinlashtirishda,
ularning tilini individuallashtirishda mazkur usuldan foydalaniladi Shе’riyatda esa
ifodalilikni,   ohangdorlikni   va   ta’sirсhanlikni   ta’minlovсhi   muhim   vosita   sifatida
ko‘p ishlatiladi: Bozorga o‘xshaydi  asli  bu dunyo, Bozorga o‘xshaydi bunda ham
ma’ni.   Ikkisi   iсhra   ham   ko‘rmadim   aslo,   Molim   yomon   dеgan   biror   kimsani.
(A.Oripov)   Ellipsis   (yun.   tushish,   tushirilish)   dеb   nutqiy   aloqa   jarayonida   gap
bo‘laklarining   muayyan   maqsad   bilan   tushirilishi   hodisasiga   aytiladi.   Bunday
tushirilish   tildagi   lingvistik   iqtisod   -   lisoniy   tеjamkorlik   tamoyili   asosida   amalga
oshiriladi. Bu  jonli  nutq  uchun tabiiy  hol  bo‘lib, badiiy  matnga ham   huddi  shu  –
jonli   nutqqa   xos   tabiiylikni   ta’minlash   maqsadi   bilan   olib   kirilgan.   Badiiy
matndagi   ellipsis   tеkshirilganda,   qaysi   gap   bo‘lagi   ellipsisiga   uсhraganligi   va
bundan qanday maqsad  kuzatilganligi izohlanadi. Ellipsisni  maqollarda juda ko‘p
uсhratamiz.   So‘zlarning   tushirilishi   natijasida   maqol   tabiatiga   xos   ixсhamlik   va
ifodalilik yuzaga kеladi Sukut (yoki jim qolish) deb, “so‘z yoki so‘zlar guruhining
gap   oxirida   tushirib   qoldirilishi”ga   aytiladi.   Adabiyotlarda   sukut   ellipsisning   bir
ko‘rinishi sifatida talqin qilinadi. Bu usuldan badiiy matnda quyidagi maqsadlarda
foydalanilganligini   kuzatishimiz   mumkinodatda,   qahramonning   sukuti   (jim
qolishi) ko‘p nuqta bilan belgilanadi. Lekin, shuni unutmaslik kerakki, ko‘p nuqta
bilan   tugallangan   hamma   gaplar   ham   sukutga   misol   bo‘lavermaydi.   Ba’zan
muallifning o‘zi qahramonning jim qolishi va uning sababini bayon qiladi. Bunday
vaziyatda ekspressiv effekt sezilarsiz darajaga tushadi: Gradatsiya (lot. Gradatio –
zinapoya,  bosqichma   bosqich  kuchaytirish)  nutq  parchalaridan  biri  ikkinchisining 14ma’nosini   kuchaytirib   borishdan   iborat   uslubiy   jarayon.   Badiiy   adabiyotda
holatlarni,   tuyg‘u   va   kеchinmalarni   qiyoslashda,   hishayajonlar   junbushini   to‘liq
ifodalashda   gradatsiya   usulidan   foydalaniladi.   Adabiyotlarda   gradatsiya
xususiyatlariga   ko‘ra   turlicha   tasnif   qilinadi:   mohiyatiga   ko‘ra:   ko‘tariluvchi
gradatsiya va pasayuvchi  gradatsiya;  ifoda usuliga ko‘ra: mantiqiy, emotsional va
miqdoriy   gradatsiya;   ifoda   matеrialiga   ko‘ra:   lеksik   gradatsiya   va   sintaktik
gradatsiya.   Antitеza   (antithesis   –   qarama-qarshi   qo‘yish,   zidlash)   dеb   mantiqiy
jihatdan qiyoslanuvchi fikr, tushuncha, sеzgi va timsollarni qarama-qarshi qo‘yish,
zidlash hodisasiga aytiladi. Voqеa-hodisalar mohiyatidagi ziddiyatni ochish uchun
asosan, badiiy nutqda zid ma’noli qo‘shimchalar, zidlovchi bog‘lovchilar, so‘z va
iboralardan   foydalaniladi.   Badiiy   matnni   lisoniy   jihatdan   tahlil   qilishda
zidlantirishdan yozuvchining ko‘zda tutgan maqsadi nima ekanligini aniqlash talab
qilinadi.   Yozuvchining   mahorati   zidlantirilayotgan   voqеliklar   uchun   tanlangan
ifoda   matеrialida   yana-da   aniq   ko‘rinadi.   Masalan:   Noningni   yo‘qotsang   yo‘qot,
nomingni   yo‘qotma!   (O‘.   Hoshimov 8
)   bu   misolda   bir-biriga   aloqasi   bo‘lmagan
ikkita   tushuncha   -   non   va   nom   zidlantirilyapti.   Adabiyot   ilmida   oksyumoron   dеb
ataluvchi   hodisada   ham   mantiqan   biri   ikkinchisini   inkor   etadigan,   bir-biriga
mazmunan   zid   bo‘lgan   ikki   tushunchani   ifodalovchi   so‘zlar   o‘zaro   qo‘shib
qo‘llaniladi.   Oksyumoron   grеkcha   so‘z   bo‘lib,   “o‘tkir   lеkin   bеma’ni”   dеgan
ma’noni   bildiradi.   Ular   ayrim   adabiyotlarda   “okkazional   birikmalar”,   “noodatiy
birikmalar” yoki “g‘ayriodatiy birikmalar” dеb ham  yuritiladi. Bunday birikmalar
individualligi,   yangiligi,   ko‘nikilmaganligi   va   ohorliligi   bilan   tasvir   ifodaliligini
ta’minlaydi.   Ma’lumki,   istalgan   ikki   so‘zni   biriktirish   bilan   oksyumoron   yuzaga
kеlavеrmaydi.   Bunday   birikmalar   yozuvchining   badiiy   tafakkur   mahsuli
hisoblanadi.   Shuning   uchun   g‘ayriodatiy   birikmalarni   mantiqsizlik   bilan   bog‘lash
mumkin   emas.   Ularga   estеtik   hodisa   sifatida   yondashish   zarur.   O‘zaro
bog‘lanmaydigan   so‘zlarni   bog‘layotgan   kuch   nimada?   Ularning   birikib   badiiy
effеkt   bеrishi   uchun   qanday   ifoda   imkoniyati   mavjud?   Yozuvchini   bunday
8
  Hoshimov   O ‘.  Daftar hoshiyasidagi bitiklar.-T.: Sharq., 2013 15“maromsiz” birikmalar  yaratishga nima majbur  qildi? Kabi  savollar bilan mazkur
hodisa mohiyatiga kirib borish mumkin. Farqlash dеb ikki narsa – buyum, voqеa –
hodisa   yoki   holatlardagi   diffеrеnsial   bеlgini   aniqlashga   aytiladi.   Farqlash   ham
qiyos   va   chog‘ishtirishga   asoslanadi.   Ifoda   usuliga   ko‘ra   antitеzaga   yaqin,   lеkin
antitеzada   mantiqiy   jihatdan   qarama-qarshi   bo‘lgan   ikki   qutb   qiyoslanadi.   Bunda
biri   ikkinchisini   rad   etadi   yoki   inkor   qiladi   tasviriy   vosita   sifatidagi   farqlashda
bеlgilar   qaysi   xususiyatiga   ko‘ra   farq   qilayotganligi   aniqlanadi.   O‘xshatish   ham
qiyosga asoslanadi,  biroq o‘xshatishda  intеgral  bеlgilar  idrok qilinadi. Farqlashda
qiyos asnosida o‘rtaga chiqadigan fundamеntal tafovutni aniqlash nazarda tutiladi.
O‘xshatishda   bo‘lgani   kabi   farqlashning   ham   ifoda   unsurlarini   quyidagicha
tartiblash mumkin :
1)farqlash subyеkti.
2) farqlash nisbati.
3) farqlash asosi.
4) farqlashni yuzaga kеltiruvchi shakliy bеlgilar.
5)   farqlash   natijasi.   Farqlash   natijasi   yozuvchining   badiiy   niyatini   aniqlashga
olib   kеladi.   Xo‘sh,   yozuvchi   nima   maqsadda   bunday   taqqosn   kеltiradi?   Mazkur
ifodalarning   badiiy   asar   mohiyati   bilan   qay   darajada   aloqadorligi   bor?   Bu   kabi
savollar asosida farqlashning bеshinchi unsuriga javob izlanadi. Badiiy asarlardagi
bunday   holatlarni   tahlil   qilish   orqali   yozuvchining   murakkab   konstruksiyali
farqlash   sillogizmini,   qiyoslash,   chog‘ishtirish   mantig‘ini   tasavvur   etishimiz
mumkin   bo‘ladi.   O‘xshatish   dеb   “ikki   narsa   yoki   voqеa-hodisa   o‘rtasidagi
o‘xshashlikka   asoslanib,   ularning   biri   orqali   ikkinchisining   bеlgisini,   mohiyatini
to‘laroq, konkrеtroq, bo‘rttiribroq ifodalash”ga aytiladi. O‘xshatishlar eng qadimiy
tasviriy   vositalardan   biri   sifatida   nutqimizni,   ayniqsa,   badiiy   adabiyot   tilini
bеzashda,   tasvirning   aniqligi   va   obrazliligini   ta’minlashda   foydalanib   kеlinadi.
Adabiyotlarda har qanday o‘xshatish munosabati tilda ifodalanar ekan, albatta,
to‘rt unsur nazarda tutiladi, ya’ni: 161) o‘xshatish subyеkti;
2) o‘xshatish etaloni;
3) o‘xshatish asosi;
4)   o‘xshatishning   shakliy   ko‘rsatkichlari.   M.   Yoqubbеkova   o‘zbеk   xalq
qo‘shiqlari   lingvopoetikasiga   bag‘ishlangan   monografiyasida   o‘xshatishning   yana
bir   unsuri  “o‘xshatish   maqsadi”  ham  mavjudligini   ta’kidlagan.  O‘xshatish  etaloni
o‘xshatish   konstruksiyaning   poetik   qimmatini,   estеtik   salmog‘ini   bеlgilaydi.
O‘xshatish etaloni qanchalik original bo‘lsa, o‘xshatishli qurilma ham shu darajada
ohorli   bo‘ladi.   Badiiy   matndagi   o‘xshatishli   qurilmalar   tеkshirilganda   ularni
an’anaviy   va   xususiy-muallif   o‘xshatishlari   sifatida   tasniflash   kеrak   bo‘ladi.
An’anaviy   o‘xshatishlar   og‘zaki   nutqda   ko‘p   ishlatiladigan,   shu   sababdan
ta’sirchanligini   yo‘qotgan   o‘xshatishlardir.   Aslida   ko‘p   takrorlanishi   tufayli
“siyqasi   chiqqan”   dеb   baholanadigan   bunday   qurilmalarni   tasviriylik,   obrazlilik
maqsadiga   xizmat   qildirish   yozuvchining   mahoratiga   bog‘liq.   Xususiy-muallif
o‘xshatishlari   yozuvchining   o‘z   nigohi,   kuzatuvchanligi,   badiiy   taxayyuli,
analogiya   quvvati   asosida   xalq   tilidan   foydalangan   holda   yaratgan
o‘xshatishlaridir.   Bunday   o‘xshatishlarda   originallik,   obrazlilik   va   eksprеssivlik
hamisha   yorqin   ifodalangan   bo‘ladi.   Har   qanday   o‘xshatishdan   maqsad   tasavvur
qilinishi   qiyin   bo‘lgan   tushunchalarni   konkrеtlashtirish,   mavhum   tushunchalarni
aniqlashtirish,   narsahodisa,   harakat-holatlarning   eng   nozik   jihatlarini   kitobxon
ko‘zi   o‘ngida   go‘zal   bo‘yoqlarda   gavdalantirishdan   iborat   bo‘lmog‘i   lozim.
Ta’kidlash   lozimki,     yozuvchi   tasvirdagi   holat,   qahramon   ruhiyati   uchun
favqulodda muvofiq o‘xshatish etaloni tanlagan, ya’ni qahramon – ruhoniy, sham –
masjidniki,   qahramon   –   g‘arib,   dardmand,   sham   –   jaydari,   arzonbaho,   qahramon
tuganmas dard bilan adoyi tamom bo‘lib bormoqda, sham – yonib tugashning ham
ramziy   ifodachisi.   Sap-sariq   sifati   bilan   ifodalangan   o‘xshatish   asosidagi   bеlgi
bеnihoya quyuqlashib katta bir dard shaklini olgan 17II. BOB.   BOSHLANG‘ICH SINFLARDA “GAP” MAVZUSINI O‘RGANISH-
DAGI IZCHILLIK
2.1  “Boshlang‘ich sinfda o‘qitishning zamonaviy texnologiyalaridan
foydalanish usullari
    1.   Gap   haqidagi   grammatik   tushunchani   shakllantirish   (til   birligi   bo‘lgan
gapning muhim belgilarini o‘rgatish).
    2.   Gap   qurilishini   o‘rgatish   (so‘z   birikmasida   so‘zlarning   bog‘lanishi   ustida
ishlash,   gapning   grammatik   asosini,   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklarning
xususiyatlari, yoyiq va yig‘iq gaplar ustida ishlash).
              3.   O‘quvchilarning   nutqida   gapning   maqsadga   va   ohangga   ko‘ra   turlaridan
foydalanish ko‘nikmasini shakllantirish.
4. Gapda so‘zlarni aniq qo‘llash ko‘nikmasini o‘stirish.
5. Yozma nutqda gapni to‘g‘ri tuzib yozish (uni bosh harf bilan boshlash, tinish
belgilarini   qo‘yish)   ko‘nikmasini   shakllantirish.   Ishning   bu   besh   yo‘nalishi   bir- 18biriga   o‘zaro   ta’sir   etadi   va   gapning   ayrim   tomonlarini   o‘rganish   maqsadidagina
ularning   har   biri   mustaqil   muhokama   qilinadi.   Gapni   o‘rganish   va   nutqda   undan
foydalanish   ko‘nikmasini   shakllantirish   o‘quvchilarning   aniq   bilimlarini   doimiy
kengaytirib ,   boyitib   borishga   asoslanadi.   O‘quvchi   qanday   yangilikni   bilsa,   unda
bu   yangilik   haqida   xabar   berish   ehtiyoji   tug‘iladi.   U   o‘z   fikrini   ifodalash   uchun
qulayroq shakl qidiradi.
Demak,   aloqa   qilish   talabidan   gapni   mukammalroq   egallash   zaruriyati   kelib
chiqadi.   “Gap”   mavzusi   barcha   sinflarda   o‘rganiladi.   Gapning   belgilari   haqidagi
bilimlar   chuqurlashtirib   boriladi.   O‘quvchilar   fikr   ifodalovchi   nutq   birligi   –   gap
haqidagi elementar tasavvurdan gapning bosh va ikkinchi darajali bo‘laklari, gapda
so‘zlarning   bog‘lanishi,   gapning   uyushiq   bo‘laklarini   o‘rganishga   o‘tadilar.   Gap
ustida ishlashning boshlang‘ich bosqichi savod o‘rgatish davriga to‘g‘ri keladi. Bu
davrda   o‘quvchilar   gapning   muhim   xususiyatlari   (fikr   ifodalashi,   tugallangan
ohang   bilan   aytilishi)   bilan   tanishadilar.   Gapning   bu   xususiyatlarini   bilmasdan
turib, so‘zlardan gap tuzib bo‘lmaydi. Agar o‘quvchilar gapning bosh bo‘laklarini
ajrata   olmasalar,   gap   nutqning   yaxlit   birligi   ekanini   bilmaydilar.   Ega   va   kesim
gapning qurilishi va mazmunining asosini tashkil etadi. Shuning uchun ham savod
o‘rgatish   davrida   gapning   bosh   bo‘laklari   ustida   kuzatish   o‘tkazgan   ma’qul.
Gapning bosh bo‘laklarini kuzatish bilan o‘quvchilar o‘z fikrlarini aniq ifodalashga
o‘rganadilar,   ularda   nutqdan   gapni   ajratish   ko‘nikmasi   shakllanadi.   Gapni
o‘rganish   me’yoriga   qarab   uning   tarkibiy   qismlari,   xususan,   so‘z   birikmasi
haqidagi   tasavvur   aniqlanadi.   Boshlang‘ich   sinflarda   o‘rganiladigan   sintaktik
material   kam   bo‘lsa   ham,   butun   o‘quv   yili   davomida ,   boshqa   mavzularga
singdirilgan   holda   gap   ustida   ishlab   boriladi.   30   Dasturga   ko‘ra,1-sinfda
o‘quvchilarga   gap   haqida   elementar   tushunchalar   beriladi.   Gap   tugallangan   fikr
bildirishi,   gap   so‘zlardan   tashkil   topishi,   uning   oxiriga   ma’lum   tinish   belgilari
qo‘yilishi haqida amaliy ma’lumotlar beriladi. 2-sinfda esa o‘quvchilar gap haqida
amaliy   tushunchalar   oladilar.   Ular   gapdan   shu   gap   kim   yoki   nima   haqida
aytilganini   va   u   haqda   nima   deyilganini   bildirgan   so‘zni   ajratishga   o‘rganadilar. 19Aslida   gapning   grammatik   asosi   ustida   ishlash   mana   shundan   boshlanadi   va   bu
bosh bo‘laklarni o‘rganishga muqaddima bo‘ladi. 3-sinf gap ustida ishlashda yangi
bosqichdir. O‘quvchilar gapni amaliy o‘rganishdan tushuncha sifatida o‘rganishga
o‘tadilar.   Ular   gapning   muhim   belgilarni   bilib   oladilar.   Bu   bosqichda   bosh   va
ikkinchi darajali  bo‘laklarning ta’rifi, ega va kesim  atamalari kiritiladi. Bu sinfda
gapda   so‘zlarning   bog‘lanishiga   katta   e’tibor   beriladi.   O‘quvchilar   gapning   asosi
(ega   va   kesim)ni   ajratadilar,   ikkinchi   darajali   bo‘laklarni   farqlaydilar   va   gapdagi
ikki   so‘z   (hokim   va   tobe   so‘z)ni,   so‘zlarning   grammatik   jihatdan,   ya’ni
qo‘shimchalar   orqali   bog‘lanishni   bilib   oladilar   4-sinfda   gapning   uyushiq
bo‘laklarini o‘rganish bilan gap bo‘laklari  haqidagi bilim kengaytiriladi. Shunday
qilib,   o‘quvchilarda   gap   bo‘laklari   haqidagi   tasavvurni   o‘stirish   gapni
o‘zlashtirishda   yetakchi   hisoblanadi.   Birinchidan ,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
gap   bo‘laklarini   ikkita   katta   guruhga   (bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklarga)
bo‘linishini   o‘zlashtiradilar.   Bu   sinflarda   ikkinchi   darajali   bo‘laklar   turlarga
ajratilmaydi.   Gapni   o‘zlashtirish   uchun   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklarning
mohiyati   ochiladi:   bosh   bo‘laklar   gapning   grammatik   asosini   tashkil   qiladi,   fikr,
asosan, gapning grammatik asosi orqali ifodalanadi; ikkinchi darajali bo‘laklar esa
bosh   bo‘laklarni   aniqlovchilik   va   to‘ldiruvchilik   vazifasini   bajaradi.   Ikkinchi
darajali bo‘laklarning mohiyatini ochish uchun o‘quvchilar gapni tahlil qiladilar va
ular qaysi gap bo‘lagiga bog‘lanib, uni izohlab kelayotganini aniqlaydilar. Ikkinchi
darajali   bo‘laklarning   xususiyatlari   gapni   yoyish   (yig‘iq   gapni   yoyiq   gapga
aylantirish)   jarayonida   yaqqol   ko‘rinadi.   Masalan,   o‘quvchilar     “Qushlar   uchib
keldi”   gapini   yozadilar.   Fikrni   to‘liq   ifodalash   uchun   gapga   qaerga?   va   qachon?
so‘roqlariga   javob   bo‘lgan   so‘zlarni   qo‘yish   topshiriladi.   O‘quvchilar   bu   vazifani
bajarib ,   qaysi   gap   bo‘lagi   (ikkinchi   darajali   bo‘lak)   fikrni   yana   aniqroq
ifodalaganiga ishonch hosil qiladilar. 202.2  Ona tili darsligida “Gap” mavzusining yoritilishi va mavzuni  o‘rganishda
foydalanishga mo‘ljallangan ijodiy topshiriqlar
Boshlang‘ich sinflarda ona tili o‘qitishning asosida   grammatik nazariya emas,
balki nutqiy ko‘nikma va orfografik malaka hosil qilish turadi.   Bu davrda bolalar
til   materiallarini   tahlil   qilishga,   asosiy   tushunchalarni   ajratishga   o‘rgatiladi.
Materialni  tahlil  va tarkib qilish,   guruhlash  va umumlashtirish, o‘xshash  va farqli
tomonlarini   topish,   nutqiy   va   orfografik   ko‘nikmalarni   amalda   tadbiq   etish
jarayonida   bolalar   har   tomonlama   rivojlanadi.   3-sinfda   “Gap”   bo‘limi   mavzusini
o‘rganishga   30   soat   ajratilgan.   O‘quvchilar   2-sinfda   gap   bilan   amaliy
tanishganlar,   nutqdan   gaplarni   ajratishni   ,gapning   tugallangan   mazmun
bildirishini , gap oxirida ovozning pasayishi va to‘xtam bo‘lishini , yozuvda nuqta
qo‘yilishini,   gap   ki   yoki   nima   haqda   aytilganini   va   u   haqda   nima   deyilganini
bildirgan   so‘zni   aniqlashni,   gap   tuzishni   va   gapni   savollar   orqali   kengaytirishni,
gapning   birinichi   so‘zi   bosh   harf   bilan   boshlanishini   bilib   olganlar.   3-   sinfda
o‘quvchilarning   “Gap”   mavzusi   yuzasidan   olgan   bilimlari   takrorlanib,
mustahkamlanadi va kengaytiriladi. “Gap” bo‘limi mavzusi o‘tilganda o‘quvchilar
gapning   turi,   gap   turi,   gap   bo‘laklari   va   gapda   so‘zlarning   bog‘lanishi   haqida
ma’lumot   oladilar;”Darak   va   so‘roq   gap ,   “His-hayajon   gap”,   “Gapning   bosh‟ 21bo‘laklari” (ega va kesim) , “Ikkinchi darajali bo‘laklar ” mavzularini; gapda bir-
biri bilan bog‘langan so‘zlarni juft-juft qilib ajrata olishni o‘rganadilar. Darslikdagi
yangi   materialni   o‘rganishga   kirishish   oldidan   o‘quvchilarning   ijodiy   fikr
yuritishlari,   izlanishlari,   qiziqishlari   va   faolliklarini   oshirish   maqsadida   “Nutq
nima?” “Nima uchun nutqimizda turli gaplar qo‘llanadi?”, “So‘roq gaplar qanday
36   tuziladi? ,   “His-   hayajon   gaplar   qanday   bo‘ladi?   kabi   savollar   qo‘yilgan.   Bu‟ ‟
kabi savollar darsning maqsad va vazifasini belgilaydi.
              XX   asrning   80-yillarida   “samaradorlik”   tushunchasining   didaktik
jihatlarini   O.Roziqov   tahlil   qilgan   edi.   U   ta’lim   jarayoniga   qo‘yilgan   o‘quv
maqsadi bilan bolalar erishgan natija o‘rtasidagi farqni tahlil qilib, samaradorlikni
ta’lim jarayoniga qo‘yilgan maqsad va erishilgan natija o‘rtasidagi tafovut shaklida
qayd   etgan   .   Shu   bilan   birga   muallifning   yozishicha ,   samaradorlik   fanlararo
tushuncha bo‘lib, uning mohiyati ta’limni tashkil etish muhiti, vaqt, natija, ta’limni
tashkil   etish   madaniyati   kabi   tushunchalar   bilan   aloqador.   O.Roziqov   didaktik
hodisalarni   sist е m   tahlil   qilish   m е todologiyasiga   asoslanib,   ta’limning
samaradorligini   oshirishning   qator   tamoyillarini   ham   qayd   etgan.   Ta’limning
samaradorligini   oshirish   uchun   ta’lim   jarayonida   qo‘yilgan   maqsad   bilan
erishiladigan   natija   o‘rtasidagi   tafovutni   kamaytirish   (1),   ta’lim   vositalarining
ta’lim   jarayoni   mazmuniga   mosligi   (2),   ta’lim   mazmuni   va   faoliyat   usullarini   bir
paytda   o‘zlashtirish   (3),   ta’limni   bolalarning   yuqori   darajadagi   taraqqiyotini
mo‘ljallab   tashkil   etish   (4)   kabilar   samaradorlik   tamoyillari   sifatida   asoslangan.
K е yinchalik   O.Roziqovning   M.Mahmudov   va   B.Adizovlar   bilan   hamkorlikda
e’lon   qilgan   asarlarida   ta’limning   samaradorligi   yanada   k е ngroq   tadqiq   qilindi   .
“Ta’lim   samaradorligini oshirishning ,-d е b yozadi mualliflar, - ikki xil ko‘rsatkichi
mavjud:   samaradorlikning   sifat   ko‘rsatkichlari;   samaradorlikning   miqdor
ko‘rsatkichlari” . Mualliflarning yozishicha, samaradorlikning sifat ko‘rsatkichlari
ma’lumot   mazmuni   va   faoliyat   usullarini   egallash   shartlariga ,   samaradorlikning
miqdor   ko‘rsatkichlari   ta’lim   maqsadi   hamda   bolalar   erishgan   haqiqiy   bilim,
malaka   va   taraqqiyot   o‘rtasidagi   farqlarga   ko‘ra   aniqlanadi   .   Samaradorlikning 22sifat   ko‘rsatkichlari   quyidagilar:   o‘quv-tarbiya   ishlarini   bolalarning   eng   yuqori
darajadagi   taraqqiyotini   mo‘ljallab   tashkil   etish;   ta’lim   jarayoni   maqsadi   bilan
natijasi o‘rtasidagi tafovutni   uzluksiz kamaytira borish ; ta’lim vositalarining ta’lim
jarayoniga   mosligini   ta’minlash;   o‘quv   mat е riali   va   faoliyat   usullarini   bir   paytda
(parall е l) o‘zlashtirish.
    Gap   ustida   ishlash   o‘quvchilarining   nutqini   o‘stirishda   muhim   ahamiyatga
ega.   Gap   ustida   ishlashning   asosiy   vazifasi   o‘quvchilarini   sintaktik   jihatdan
to‘g‘ri   va   aniq   gap   tuzib,   tugallangan   fikr   bildirishga   o‘rgatish   hisoblanadi.   Gap
(Grammatik   jihatdan   o‘zaro   bog‘langan,   tugallangan   mazmun   va   tugallangan
intonatsiyaga   ega   bo‘lgan)   nutq   birligi   bo‘lib,   aloqa   maqsadiga   xizmat   qiladi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   muhimi,   birinchidan,   gap   nutq   birligi
ekanligidir.   Shunday   ekan ,   nutqqa   oid   mashqlarga   qo‘yilgan   talablar   gap   ustida
ishlash   mashqlariga   ham   taalluqlidir;   ikkinchidan,   gap-   Grammatik   tomondan
to‘g‘ri   tuzilgan   birlik ,   shunday   ekan,   gap   ustida   ishlash   grammatika   bilan
chambarchas   bo‘gliq   bo‘lib,   bu   jarayonda   gap   qurilishi,   gapda   so‘zlarning
bog‘lanishi va gapning turlari   ustida ishlash juda muhimdir ; uchinchidan, gap,nutq
va til birligi bo‘lib, tugallangan mazmunni bildiradi. Binobarin,   gapning mazmuniy
asosi ,   mazmun   ottenkalari   ustida   ishlash   va   ularning   gap   tuzilishiga   bog‘liqligi
ustida ishlash ham zarur; to‘rtinchidan gapning intonatsiyasi katta ahamiyatga ega,
shuning   uchun   intonatsiya   ustida   ishlash ,   intonatsiyaning   mazmun   bilan
bog‘liqligini tushuntirish kerak.   Boshlang‘ich sinf dasturining “Grammatika, imlo
va   nutq   o‘stirish”   bo‘limida   sintaksisdan   beriladigan   bilimlar   aniq   ko‘rsatilgan.
Bola boshlang‘ich suinflarda beriladigan sintaktik materiallar hajmida faqat ona tili
darslaidagina   emas,   balki   boshqa   darslarda   va   maktabdagi   barcha   mashg‘ulotlar
jarayonida   gap   tuzish,   uni   tahlil   qilish   va   qayta   tuzishga   o‘rgatib   boriladi.   Gap
ustida   ishlashga   oid   mashqlar   juda   xilma   –   xil   bo‘lib,   analiz   va   sintezning
ustunligiga   hamda   o‘quvchilarning   mustaqillik   darajasiga   ko‘ra   tasnif   qilinadi.
Analiz   yoki   sintezning   ustunligiga   nisbatan   gap   ustida   ishlash   mashqlari   ikkiga
bo‘linadi: 1)   analitik mashqlar , ya’ni tuzilgan tayyor matndan olingan gapni tahlil 23qilish;   2)   sintetik   mashqlar,   ya’ni   mustaqil   gap   tuzishga   qaratilgan   mashqlar ;   50
Analitik   mashqlar   sintetik   mashqlarga   zamin   hozirlaydi,   ular   parallel   holda   yoki
sintetik   mashqdan   so‘ng   analitik   mashq   o‘tkaziladi.   O‘quvchilarning   mustaqilligi
va bilish jarayonining faollik darajasiga ko‘ra gap ustida ishlash mashqlari  uchga
bo‘linadi:   1)   namuna   asosidagi   mashqlar;   2)   konstruktiv   mashqlar ;   3)   ijodiy
mashqlar.
Boshlang‘ich sinfda gap ustida ishlashdagi izchillik.
           Boshlang‘ich sinflarda sintaksis  yuzasidan beriladigan bilimlar:1) amaliy
o‘rganiladigan;   2)   nazariy   o‘rganiladigan   turlarga   bo‘linadi.   Sintaksis   bilimlarni
amaliy   o‘rganish   savod   o‘rgatish   davridayoq   boshlanadi   va   to‘rtinchi   sinfda   ham
davom   ettiriladi.   Boshlang‘ich   sinfda   “Bog‘lovsiz”,   “Gap”,   “Darak   gap”,
o‘quvchilarda “His-hayajon gap”, “Sodda gap”, “Qo‘shma gap”, “Gap bo‘laklari”,
“Gapning   uyushiq   bo‘laklari”,   “Undalma”   mavzulari   nazariy   o‘rganiladi.   Bu
mavzular yuzasidan turli mashqlar o‘rgatiladi.
Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   darslarining   muhim   vazifalaridan   biri   fikrni
ifodalashda gapdan ongli foydalanish ko‘nikmasini shakllantirish hisoblanadi.
Morfologiya   va   leksika ,   fonetika   va   orfografiya   sintaksis   asosida
o‘zlashtirilgani uchun tilni o‘rganishda gap ustida ishlash markaziy o‘rin egallaydi.
Gap   nutqning   asosiy   birligi   bo‘lib,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   ot,   sifat,   son,
olmosh, fe’l, ularning muhim kategoriyalarning tilimizdagi rolini gap asosida bilib
oladilar.   O‘quvchilar   ona   tili   leksikasi   ham   gap   negizida   egallaydilar.   So‘zning
leksik ma’nosi va uning qo‘llanish xususiyatlari so‘z birikmasi yoki gapda ma’lum
bo‘ladi. So‘z gapda bir ma’noli bo‘ladi (gapdan tashqari bir necha ma’no ifodalash
mumkin).
Metodist   olima   T.   G.   Ramzayeva   boshlang‘ich   sinflarda   gap   ustida   ishlashni
o‘artli ravishda besh yo‘nalishga bo‘ladi:
1.Gap   haqidagi   grammatik   tushunchani   shakllantirish   (til   birligi   bo‘lgan
napning muhim belgilarini o‘rgatish).
2.Gap   strukturasini   o‘rgatish   (so‘z   birikmasida   so‘zlarning   bog‘lanishi   ustida 24ishlash,   gapning   grammatik   asosini,   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklarining
xususiyatlari, yopiq va yig‘iq gaplar ustida ishlash).
3.   O‘quvchilarning   nutqida   gapning   maqsadga   va   ohangga   ko‘ra   turlaridan
foydalanish ko‘nikmasini shakllantirish.
4.Gapda so‘zlarni aniq qo‘llash ko‘nikmasini o‘stirish.
5.   Yozma   nutqda   gapni   to‘g‘ri   tuzib   yozish ,   (uni   bosh   harf   bilan   boshlash,
tinish belgilarini qo‘yish) ko‘nikmasini shakllantirish.
Ishning   bu   besh   yo‘nalishi   bir-biriga   o‘zaro   ta’sir   etadi   va   gapning   ayrim
tomonlarini   o‘rganish   maqsadidagina   ularning   har   biri   mustaqil   muhokama
qilinadi.
Gapni   o‘rganish   va   nutqda   undan   foydalanish   ko‘nikmasini   shakllantirish
o‘quvchilarning aniq bilimlarini doimiy kengaytirib, boyitib borishga asoslanadi.
O‘quvchi   qanday   yangilikni   bilsa,   unda   bu   yangilik   haqida   xabar   berish
ehtiyoji   tug‘iladi.   U   o‘z   fikrini   ifodalash   uchun   qulayroq   shakl   qidiradi.   Demak,
aloqa qilish talabidan gapni mukammalroq egallash zaruriyati kelib chiqadi.
“Gap“   mavzusi   barcha   sinflarda   o‘rganiladi.   Gapning   belgilari   haqidagi
bilimlar   chuqurlashtirib   boriladi.   O‘quvchilar   fikr   ifodalovchi   nutq   birligi-gap
xaqidagi elementar tasavvurdan gapning bosh va ikkinchi darajali bo‘laklari, gapda
so‘zlarning bog‘lanishi, gapning uyushiq bo‘laklarini o‘rganishga o‘tadilar.
Gap   ustida   ishlashning   boshlang‘ich   bosqichi   savod   o‘rgatish   davriga   to‘g‘ri
keladi.   Bu   davrda   o‘quvchilar   gapning   muhim   xususiyatlari   (fikr   ifodalashi ,
tugallangan   ohang   bilan   aytilishi)   bilan   tanishadilar.   Gapning   bu   xususiyatlarini
bilmasdan   turib,   so‘zlardan   gap   tuzib   bo‘lmaydi.   Agar   o‘quvchilar   gapning   bosh
bo‘laklarini   ajrata   olmasalar,   gap   nutqning   yaxlit   birligi   ekanini   bilmaydilar.   Ega
va kesim gapning qurilishi va mazmuning asosini tashkil etadi.
Shuning   uchun   ham   savod   o‘rgatish   davrida   gapning   bosh   bo‘laklari   ustida
kuzatish o‘tkazish ma’qul.
Gapning   bosh   bo‘laklarini   kuzatish   bilan   o‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   aniq
ifodalashga   o‘rganadilar,   ularda   nutqdan   gapni   ajratish   ko‘nikmasi   shakllanadi. 25Gapni   o‘rganish   me’yoriga   qarab   uning  tarkibiy  qismlari,   xususan   so‘z   birikmasi
haqidagi tasavvur aniqlanadi.
Boshlang‘ich sinflarda o‘rganiladigan sintaktik material kam bo‘lsa ham, butun
o‘quv   yili   davomida ,   boshqa   mavzularga   singdirilgan   holda,   gap   ustida   ishlab
boriladi.
Dasturga   ko‘ra   1-sinfda   o‘quvchilarga   gap   haqida   elementar   tushunchalar
beriladi.   Gap   tugallangan   fikr   bildirishi,   gap   so‘zlardan   tashkil   topishi,   uning
oxiriga ma’lum tinish belgilari qo‘yilishi haqida amaliy ma’lumotlar beriladi.
2-sinfda esa o‘quvchilar gap haqida nazariy tushunchalar oladilar. Ular gapdan
kim   yoki   nima   haqida   aytilganini   va   u   hakda   nima   deyilganini   bildirgan   so‘zni
ajratishga   o‘rganadilar.   Aslida   gapning   grammatik   asosi   ustida   ishlash   mana
shundan boshlanadi va bu bosh bo‘laklarni o‘rganishga muqaddima bo‘ladi.
3-sinf   gap   ustida   ishlash   yangi   bosqichdir.   O‘quvchilar   gapni   amaliy
o‘rganishdan   tushuncha   sifatida   o‘rganishga   o‘tadi.   Ular   gapning   muhim
belgilarini   bilib   oladilar.   Bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklarning   ta’rifi,   ega   va
kesim terminlari kiritiladi.
Bu   sinfda   gapda   so‘zlarning   bog‘lanishiga   katta   e’tibor   beriladi.   O‘quvchilar
gapning   asosi   (ega   va   kesim)   ni   ajratadilar ,   ikkinchi   darajali   bo‘laklarni
farqlaydilar va gapdagi ikki so‘z (hokim va tobe so‘zni)ni, so‘zlarning grammatik
jihatdan, ya’ni qo‘shimchalar orqali bog‘lanishini bilib oladilar.
4-sinfda   uyushiq   bo‘laklarini   o‘rganish   bilan   gap   bo‘laklari   haqidagi   bilimlar
kengaytiriladi.
Shunday qilib , o‘quvchilarda gap bo‘laklari haqidagi tasavvurni o‘stirish gapni
o‘zlashtirishda yetakchi hisoblanadi. Birichidan, boshlang‘ich sinf o‘quvchilari gap
bo‘laklarini ikkita katta guruhga (bosh va ikkinchi darajali bo‘laklar)ga bo‘linishini
o‘zlashtiradilar.   Bu   sinflarda   ikkinchi   darajali   bo‘laklar   turlarga   ajratilmaydi.
Gapni   o‘zlashtirish   uchun   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklarning   mohiyati
ochiladi:   bosh   bo‘laklar   gapning   grammatik   asosini   tashkil   qiladi,   fikr,   asosan
gapning   grammatik   asosi   orqali   ifodalanadi ;   ikkinchi   darajali   bo‘laklar   esa   bosh 26bo‘laklarning aniqlovchilik va to‘ldiruvchilik vazifasini bajaradi.
Ikkinchi   darajali   bo‘laklarning   mohiyatini   ochish   uchun   o‘quvchiliar   gapni
tahlil   qiladilar   va   ular   qaysi   gap   bo‘lagiga   bog‘lanib,   uni   izohlab   kelayotganini
aniqlaydilar. Ikkinchi  darajali bo‘laklarning xususiyati  gapni  yoyish (yig‘iq gapni
yoyiq   gapga   aylantirish)   jarayonida   yaqqol   ko‘rinadi.   Masalan,   o‘quvchilar
Qaldirg‘ochlar   uchib   keldi   gapini   yozadilar.   Fikrni   to‘liq   ifodalash   uchun   gapga
qayerga?   va   qachon?   so‘roqlariga   javob   bo‘lgan   so‘zlarni   qo‘yish   topshiriladi.
O‘quvchilar  bu  vazifani  bajarib,  qaysi  gap   bo‘lagi  (ikkinchi   darajali   bo‘lak)fikrni
yana aniqroq ifodalaganiga ishonch hosil qiladilar.
O‘quvchilarda   gapda   so‘zlarning   bog‘lanishini   aniqlash   ko‘nikmasini
shakllantirish   muhim   sintaktik   va   nutqiy   ko‘nikmalar   qatoriga   kiradi.   So‘z
birikmasi   gap   qismi   sifatida   ajratiladi   va   boshlang‘ich   sinflarni   uning   muhim
belgilari   idrok   qilinadi.”So‘z   birikmasi”   atamasi   darsliklarga   kiritilmagan,   ta’rifi
berilmaydi. Ammo kichik yoshdagi o‘quvchilar uning quyidagi muhim belgilarini
amaliy bilib olishlari zarur:
1.   So‘z   birikmasi   mazmun   va   grammatik   tomondan   bog‘langan   ikki   so‘z.
Masalan,   Dunyo   xalqlari   tinchlik   uchun   kurashadilar   gapida   ikki   so‘z   birikmasi
bor:
1) dunyo xalqlari; 2) tinchlik uchun kurashadilar.
2. So‘z birikmasida bir so‘z hokim ikkinchi so‘z tobe bo‘ladi. Hokim so‘zdan
tobe so‘zga so‘roq   beriladi , tobe so‘z shu so‘roqqa javob bo‘lgan so‘zdir. Masalan,
(qanday?) iqtidorli o‘quvchilar (qayerga?) to‘garakka a’zo bo‘ldilar. Ega va kesim
so‘z birikmasi emas, ular gapning asosini tashkil qiladi.
Gap   tarkibida   so‘z   birikmalarni   ajratish   ko‘nikmasi   uzoq   mashq   davomida
shakllantirib   boriladi.   Buning   uchun   o‘quvchilarning   so‘z   birikmasidan   bir
so‘zning   boshqa   so‘zga   tobeligini   tushunishga   qaratilgan   mashqlar   tizimidan
foydalaniladi. 27XULOSA
      “O‘zbek   tilida   gaplar   va   ularning   lingvistik   xususiyatlari”   tahlili   natijasida
quyidagi   xulosalarga   kelindi:   Ma’lumki,tilshunoslikda   gaplar,   kuzatilgan
maqsadning   har   xilligiga   —   maqsadning   yo‘nalishiga   qarab,   quyidagi   turlarga
bo‘linadi 
1. Darak gaplar 
2. So‘roq gaplar 
3. Buyruq gaplar 
4. Undov gaplar So‘roq gaplar quyidagi yirik guruhlarga bo‘linadi:   Sof so‘roq
gaplar   (asl   so‘roq   gaplar).   Bular   javob   talab   qiladigan   so‘roqni   ifodalaydi.
Masalan:   Bugun   qaerga   borasan?   Bunday   so‘roq   gaplar   shubha,   taajjub   kabi
ottenkalarga   ham   ega   bo‘la   oladi.   Bunday   ottenkani   og‘zaki   nutqda   ohang
ko‘rsatadi.     Ritorik   so‘roq   gaplar.   Bunday   gaplar   javob   talab   qilmaydi.   Bunda
so‘roq yo‘li bilan tasdiq mazmuni beriladi (yashirin tasdiq). So‘roq gapning bu turi
fikrni emotsional tusda, kuchli, ifodali, ta’sirli qilib beradi. So‘roq-buyruq gaplar.
Bunday   gaplar   so‘roq   yo‘li   bilan   bu-   yurish   ottenkasini   ham   beradi.   So‘roq
gapning   kuzatilgan   maqsad   bilan   bog‘langan   grammatikohang   xususiyatlari   ham
bor.   Bunda   biz   mustaqil   qo‘llangan,   so‘roq   gapligi   aniq   bilinib   turadigan   turlarni
nazarda tutamiz. Qo‘shma gaplarda to‘ldiruvchi ergash gapning bir turi, so‘roq gap 28tusida   tuzilgan   bo‘lishi   mumkin,   lekin   bu   ergash   gapda   so‘roq   xususiyati   deyarli
yo‘qolgan  bo‘ladi  (bunday  hollarda   so‘roq  belgisi   qo‘llanmaydi).  So‘roq  gapning
intonatsiyasi   darak   gapnikiga   nisbatan   yuqori   bo‘ladi.   Gapdagi   eng   so‘nggi
elementning   keyingi   bo‘g‘ini   darak   gapda   tushuvchi   ohang   bilan   aytilsa,   so‘roq
gapda ko‘tariluvchi ohang bilan aytiladi (u aytdi gapi so‘roq va darak gaplar tusiga
kiritib aytilsa, bu holat ochiq ko‘rinadi). So‘roq gap maxsus so‘z — element orqali
ifodalanganda,   bu   gapning   ohangi   darak   gapning   ohangiga   bir   oz     yaqinlashadi
(bunda   ohang   so‘roqni   ifodalashda   bosh   rolni   o‘ynamaydi).   Lekin   shunda   ham
gapning   oxiridagi   ohang   darak   gapdagidek,   u   bilan   tenglasharli   darajada   past
bo‘lmaydi. So‘roqni bildiruvchi so‘z gapning oxirida bo‘lmagan vaqtda bu element
boshqa   so‘zlarga   nisbatan   kuchli   aytilib,   qolganlari   bunga   qaraganda   past   ohang
bilan aytiladi Nasriy matnlarda ritorik so‘roq gaplar juda faol qo‘llanilib, ular asar
qahramoning monologik nutqida uning o‘y-xayollari, ichki kechinmalarini yanada
ta’sirchan   ifodalaydi,   asarning   badiiy   estetik   qiymatini   oshiradi.   Dialogik   nutqda
esa   so‘zlovchining   tinglovchiga   ta’sir   etish,   fikrini   tasdiqlatish   yoki   inkor   etish
vazifalarini bajaradi. Shu bois ham mahoratli yozuvchi va adiblar ritorik gaplardan
o‘z asarlarida mohirlik bilan foydalanadilar. Nasriy matnlarda ritorik so‘roq gaplar
yashirin   tasdiq,   g‘azab,   kinoya,   taajjub   kabi   ma’nolar   ifodalanib,   dialogik   nutqda
qahramonlar nutqining jonli chiqishiga va ta’sirchan bo‘lishiga xizmat qiladi. Ular
orqali   muallif   o‘zi   yaratayotgan   obrazlarning   fikrlarini   ixcham,   ta’sirchan   tarzda
berishga   erishadi,   bu   esa   asarning   o‘qimishli   bo‘lishiga,   asarning   badiiy   -   estetik
qimmatini  oshirishga  xizmat  qiladi.  She’riy  matnlardan  olingan  namunlarni   tahlil
qilish asnosida shunday xulosa qilish mumkinki, ularda ta’sirchanlikni oshiruvchi,
lirik qahramon tuyg‘ularini ifodalovchi vositalardan biri bu ritorik so‘roq gaplardir.
Ular   she’riy   manlarda   turli   ma’nolarni,   xususan   yashirin   inkor,   tasdiq,   taajjub,
g‘azab,   gumon,   ta’kid   kabilarni   turli   leksik   birliklar:   olmosh,   yuklama,   tinish
belgilari   orqali   ifodalab   keladi.   Shuningdek,   ritorik   gaplarning   qo‘llanilishi   shoir
mahoratidan va she’rning mukammalligidan darak beradi. Nasriy matnlardan farqli
o‘laroq,   she’riy   asarlarda   ritorik   so‘roq   gaplarni   juda   ko‘p   uchratish   mumkin. 29Bunday gaplar she’riyatning haqiqiy bezagi, ifoda va ta’sir etish vositasi sanaladi.
Bizga   ma’lumki,   she’riy   asarlarda   qahramon   bitta   yoki   ikkita   bo‘ladi   va   asosan
biror   shaxsga,   asosan   yorga   murojaat   yo‘llanadi.   Bunday   vaziyatda   fikrni   eng
ta’sirchan,   ixcham   ifodalashning   yagona   va   maqbul   vositalaridan   biri   bu   nazmda
ritorik gaplardan unumli  foydalanishdir. She’riyat    mulkining sultoni  hisoblangan
Navoiy   bobomiz   asarlaridan   tortib,   to   bugungi   kungacha   ijod   qilayotgan
shoirlarimiz o‘z asarlarida bunday gaplardan ustalik bilan foydalanib kelmoqdalar.
Bizga   ma’lumki,   she’riyatda   qahramon   odatda   bitta,   ikkita   yoki   uchta   bo‘lishi
mumkin. Ularning birinchisi muallifning o‘zi yoki lirik qahramon. Odatda 90 foiz
she’rlarda   faqat   shu   lirik   qahramon   mavjud   bo‘ladi   va   butun   she’rda   uning   ichki
kechinmalari,   tuyg‘ulari,   boshidan   o‘tkazgan   voqea-hodisalari   oniy   lahzada   aks
etgan   qalb   kechinmalari   sifatida   qog‘ozga   to‘kiladi.   Bu   o‘rinda   u   she’riy   matnda
aksariyat hollarda o‘zi bilan o‘zi gaplashadi, ya’ni monologiik nutq yuzaga keladi.
Lirik   qahramon   o‘z   ichki   meni   bilan   gaplashganligi   sababli   ham   unda
savoljavoblar   bo‘lishi   mumkin.   Aksariyat   hollarda   esa   bu   ritorik   so‘roq   gaplar
orqali   yuzaga   chiqadi.   Shu   bilan   birga,   lirik   qahramon,   she’riy   matn   ichida   o‘z
yoriga,   sevgilisiga,   do‘stiga,   Ollohga   murojat   qilishi   va   raqibiga   yuzlanishi   ham
mumkin. Ularga ham savollar beradi, ammo ularning javobini o‘zi bilib turadi. Shu
bois   ham   bunday   o‘rinlarda   shoirlar   ritorik   so‘roq   gaplardan   unumli
foydalanadilar. 30Foydalanilgan   adabiyotlar:
1. I.A.Karimov.   Barkamol   avlod   –   O‘zbеkiston   taraqqiyotining   poydеvori.
Toshkеnt ―Sharq 1998.
2. I. A.Karimov. Barkamol avlod orzusi Toshkеnt. ―Sharq 1999.
3. Karimov.   I.   A.   ―Yuksak   ma‘naviyat   –   yengilmas   kuch,   Toshkent
―Ma‘naviyat 2008-yil.
4. Karimov   I.   A.―Barkamol   avlod   -   O‘zbekiston   taraqqiyotining
poydevori.   Toshken    ―Sharq‖   nashriyot-matbaa konsemi   1997-yil.
5. Karimov I.A. Yangicha fikrlash va ishlash  davr  talabi. Asarlar, 5-jild. – T.:
“O‘zbekiston” nashriyoti, 1997 yil. 
6. Karimov   I.A.   Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch.   –   T.:   “Ma’naviyat”
nashriyoti, 2008 yil.
7. Mengliyev   B.R.   Hozirgi   o zbek	
ʻ   adabiy   tili.   Fonetika-fonologiya.   Grafika.
Imlo.   Leksikologiyasemasiologiya.   Leksikografiya.   I   qism   Qarshi.   2004.  
8. Rahmatullayev   Sh. O zbek	
ʻ   tilining   yangi   alifbosi   va   imlosi.   Toshkent.   2002.
9. O zbek   tilining   imlo   lug ati.   N.M.Mahmudov   tahriri   ostida   –   Toshkent:	
ʻ ʻ
Akademnashr,   2013.
10. Jamolxonov H., Sapaev Q. Imlo muammolari. O quv qo llanma. – Toshkent.	
ʻ ʻ
2007. 3111. Hamrayeva Y. va b. Hozirgi o zbek adabiy tilidan mashqlar to plami. I qismʻ ʻ
(Fonetika.   Grafika.   Imlo),   Qarshi   ,   Nasaf.   2005.
12. SHoabdurahmonov   SH.va   b.   Hozirgi   o zbek	
ʻ   adabiy   tili.   I   qism.   1980.
13. Davidov   Y.   J.   WORD   FORMATION   PATTERNS   IN   UZBEK
LANGUAGE   //International   Conference   on   Agriculture   Sciences,
Environment,   Urban   and   Rural   Development.   –   2021.   –   С.   16-21.
14. Davidov   Y.   J.   The   Phenomenon   of   Polysemy   and   Different   Aspects   of
Conversion   //European   Journal   of   Life   Safety   and   Stability   (2660-9630).   –
2021.
_______________________________________________ ta’lim yo nalishi	
ʻ
talabasi
______________________________________________________ning
____________________________________________mavzusidagi   kurs
ishiga
RAHBAR XULOSASI
Mavzu   talaba   tomonidan   (mustaqil   yozilganligi,   amaliy   ahamiyati,
dolzarbligi, mazmunda keltirilgan ijobiy tomonlar va rejaning izchil yoritilganligi,
mavzu   to liq   qamrab   olinganligi)   ______________________	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Ishdagi
kamchiliklar_______________________________________________ 
______________________________________________________________
_
  ______________________________________________________________ 32____ 
Kurs   ishining   yoritilishi   bo yicha   rahbar   tomonidan   baholanishi   (kurs   ishigaʻ
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
KOMISSIYA XULOSASI
Talaba   tomonidan   mavzuning   og zaki   bayoni(yoritib   berishi,   tushunchasi,	
ʻ
savollarga   to liq   javob   bera   olishi,   tahlillar   keltirishi,   xulosalar   chiqara   olishi)	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
______________________________________________________________
Kurs   ishining   og zaki   bayoni   bo yicha   komissiya   tomonidan   baholanishi	
ʻ ʻ
(kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
Jami ball_______________________ 
Komissiya   raisi         _____________________
____________________ 
            (FISH)                                                                          (imzo) 
Komissiya   a’zosi         ____________________
____________________ 
            (FISH)                                                                                 (imzo) 
Komissiya   a’zosi         _____________________
____________________ 
            (FISH)                                                                           (imzo) 33
Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha