Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 153.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Shavkat

Дата регистрации 04 Апрель 2024

69 Продаж

Boshlangʻich sinflarda hajm tushunchasini oʻrgatish

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI  OLIY TA’LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ORIENTAL UNIVERSITETI
    Himoyaga ruxsat etilsin 
“ Pedagogika”  fakulteti menejeri
  _____________  M. Meliboyev
    ____ ________2025-yil             Himoyaga tavsiya etilsin 
         “Uzluksiz ta’lim pedagogikasi” 
  kafedrasi mudiri:_________ T. Isaqulov
                  ____ ________2025-yil
PEDAGOGIKA FAKULTETI
60110500 – “ BOSHLANG‘ICH TA’LIM ”  YO‘NALISHI  
UZLUKSIZ TA’LIM PEDAGOGIKASI   KAFEDRA SI
Sirtqi talim shakli, 105-guruh talabasi Sayfiyeva Dinora Baxshulloyevnaning
“ MATEMATIKA O QITISH METODIKASI”ʻ  fanidan
Mavzu: Boshlang ich sinflarda hajm tushunchasini o	
ʻ ʻ rgatish
Ilmiy rahbar: Elmurodov Jamshid
Talaba:   Sayfiyeva Dinora Baxshulloyevna
TOSHKENT - 2025
Annotatsiya:KURS IShI Mazkur   kurs   ishi   boshlang ich   ta lim   tizimida   hajm   tushunchasiniʻ ʼ
o‘rgatishning   metodik   yondashuvlarini   o‘rganishga   bag‘ishlangan.   Kurs   ishida
hajm   tushunchasini   o‘rganishning   nazariy   asoslari,   uning   o‘qitilishida
qo‘llaniladigan   metodikalar   va   usullar   batafsil   tahlil   qilinadi.   Asosiy   maqsad   –
boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarga hajm va uning o‘lchov birliklari haqida to‘liq
tasavvur   yaratish,   shuningdek,   matematik   tushunchalarni   o‘rgatishda   samarali
metodlarni aniqlashdan iborat.
I   Bobda   hajm   tushunchasi,   uning   matematik   asoslari   va   o‘lchov   birliklari
haqida   tushunchalar   keltirilgan.   Bu   bo‘limda   hajmning   ilmiy   ta’rifi,   o‘lchov
birliklari, shuningdek, hajmni o‘lchashning usullari va amaliy misollar keltirilgan.
Boshlang‘ich   sinflarda   hajmni   tushuntirishda   zarur   bo‘lgan   vizual   vositalar   va
ko‘rgazmali materiallar ham kiritilgan.
II Bobda esa aralash bo‘lim sifatida uzunlik o‘lchovlari va sodda misollarni
o‘rgatish metodikasi ko‘rib chiqiladi. Bu bo‘limda uzunlik, uning o‘lchov birliklari
va   o‘lchov   metodlari   haqidagi   ma’lumotlar   berilgan.   Mavzulashtirilgan   testlar
yordamida   o‘quvchilarning   o‘ zlashtirish   darajasi   tekshiriladi   va   bu   orqali
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   hajm   va   uzunlik   kabi   muhim   tushunchalarni
mustahkamlashga qaratilgan metodikalar tavsiya etiladi.
Ishda   ilg‘or   pedagogik   texnologiyalar   va   interaktiv   metodlar,   shuningdek,
amaliy   faoliyatga   asoslangan   o‘qitish   usullari   orqali   o‘quvchilarning   matematik
ko‘nikmalarini   shakllantirishga   qaratilgan   tavsiyalar   berilgan.   Kurs   ishi   umumiy
ta’lim  jarayonida hajm  tushunchasining o‘rgatilishidagi  muammolarni tahlil  qilib,
ularni hal etishning samarali yo‘llarini taklif etadi.
Xulosa   qismida,   boshlang‘ich   ta’limda   hajmni   o‘rgatishda   o‘quvchilarning
faolligini   oshirish   va   ularning   matematik   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirishga
qaratilgan metodik yondashuvlarning ahamiyati ko‘rsatilgan.
Ushbu   kurs   ishi   boshlang‘ich   sinflarda   matematika   darslarini   yanada
samarali va qiziqarli qilishga yordam beradigan ilmiy va metodik asoslarni taqdim
etadi.
2 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 4
I-BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINFLARDA   HAJM   TUSHUNCHASINI
O‘RGATISH METODIKASI
1.1.   Hajm (sig‘im) va uning o‘lchov birliklari…………………………………... 7
1.2.   Boshlang‘ich   sinflarda   miqdor
tushunchasi…………………………………. 13
1.3.   Hajm tushunchasini shakllantirishda interaktiv metodlardan foydalanish….. 17
II-BOB.   ARALASH   BO‘LIM:   UZUNLIK   O‘LCHOVI   VA   SODDA
MISOLLAR VA MASALALAR
2.1.   Uzunlik   va   uning   o‘lchov
birliklari ………………………………………….. 19
2.2.   Hajm   va   uzunlikni   taqqoslashga   oid   sodda   misol   va
masalalar ……………… 23
2.3.   Boshlang‘ich   sinflarda   hajm   va   uzunlikni   o‘rgatishda   integratsiyalashgan
yondashuvlar..........................................................................................................
25
XULOSA………………………………………………………………………... 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 30
3 KIRISH
“Matematika - bu dunyoning eng kuchli tilidir, u
hech   qanday   so‘zdan   ko‘ra   aniqroq   va   o‘ziga
xosroqdir.”
Galileo Galilei
Mavzuning   dolzarbligi .   Boshlang‘ich   ta’limda   matematik   tushunchalarni,
jumladan,   hajm   tushunchasini   o‘rgatish,   zamonaviy   ta’lim   tizimining   asosiy
masalalaridan   biridir.   Mavzuning   dolzarbligi,   birinchi   navbatda,   yosh   avlodni
sifatli va to‘liq ta’lim olishiga yo‘l ochadigan matematik ta’limni samarali tashkil
etish   zaruriyatidan   kelib   chiqadi.   Hajm   kabi   matematik   tushunchalarni   o‘rgatish,
nafaqat   o‘quvchilarning   matematik   bilimlarini   mustahkamlash,   balki   ularning
mantiqiy   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Bugungi   kunda
o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni   o‘rgatishda   yangi,   innovatsion
yondashuvlar   qo‘llanilishi   talab   qilinmoqda.   Xususan,   boshlang‘ich   sinflarda
matematik   tushunchalarni   o‘rgatishning   samaradorligini   oshirish   uchun   metodik
yondashuvlar va pedagogik texnologiyalarni takomillashtirish zarur. Ushbu sohada
amalga   oshirilgan   yangiliklar   va   o‘zgartirishlar,   o‘quvchilarga   nafaqat   nazariy
bilim,   balki   amaliy   ko‘nikmalarni   ham   berish   orqali   ularning   kelajakdagi
muvaffaqiyatlariga katta hissa qo‘shadi.
Prezidentning   so‘nggi   qarorlari   ham   ta’lim   tizimining   rivojlanishiga   katta
e’tibor qaratayotganini ko‘rsatadi. Misol uchun, 2023-yil 23-mayda qabul qilingan
“Ta’lim   tizimini   modernizatsiya   qilish   va   sifatini   oshirish   bo‘yicha   qo‘shimcha
chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi qarorida boshlang‘ich ta’limni zamonaviy pedagogik
metodlar   asosida   yangilash   masalasi   ko‘tarilgan.   Ushbu   qarorda,   ta’limda
matematika   va   boshqa   fanlarni   o‘rgatishning   sifatini   oshirish   uchun   pedagogik
uslublarni yangilash va o‘quvchilarning nafaqat bilim, balki amaliy ko‘nikmalarini
ham rivojlantirishga katta e’tibor qaratilgan.
4 Shuningdek,   2022-yil   5-avgustda   tasdiqlangan   “Yoshlarni   ta’lim   olishda
raqamli   texnologiyalarni   samarali   qo‘llash   bo‘yicha   konsepsiya”   ham   o‘quv
jarayonida interaktiv metodlar va texnologiyalarni keng joriy etishni ko‘zda tutadi.
Ushbu qaror o‘quvchilarga bilimlarni yanada qiziqarli va samarali tarzda o‘rgatish
imkoniyatini   yaratadi,   ayniqsa   matematik   tushunchalarni   o‘rgatishda   vizual   va
interaktiv materiallardan foydalanishni targ‘ib etadi.
Ushbu   qarorlar,   boshlang‘ich   sinflarda   matematik   ta’limni   rivojlantirishga
qaratilgan   yangi   o‘quv   dasturlari   va   metodikalarning   joriy   etilishini   ta’minlaydi.
O‘quvchilarga   matematika,   jumladan,   hajm   tushunchasini   o‘rgatishda   zamonaviy
metodik   yondashuvlar,   multimedia   vositalari,   o‘quv   materiallari   va   interaktiv
platformalardan foydalanish imkoniyatlari yaratilgan.
Prezidentning   ushbu   qarorlari   ta’lim   tizimining   raqamli   rivojlanishi,
zamonaviy   pedagogik   usullarni   joriy   etish,   o‘quvchilarni   nafaqat   bilim,   balki
ularning   shaxsiy   va   kreativ   rivojlanishiga   xizmat   qiladi.   Bu,   o‘z   navbatida,
boshlang‘ich   sinflarda   hajm   tushunchasini   o‘rgatishda   nafaqat   bilim,   balki
o‘quvchilarning mantiqiy fikrlash va amaliy ko‘nikmalarini rivojlantirishni ko‘zda
tutadi.   Ta’lim   tizimining   takomillashtirilishi,   o‘quvchilarning   ijodiy   va   analitik
fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   qaratilgan   yondashuvlar,   matematikani
o‘rganish   jarayonini   yanada   qiziqarli   va   samarali   qiladi.   Bu   esa   o‘quvchilarning
ta’limga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi   va   ularning   bilimlarni   chuqurroq
o‘zlashtirishiga yordam beradi.
Shunday qilib, boshlang‘ich sinflarda hajm tushunchasini o‘rgatish mavzusi
dolzarb   bo‘lib   qolmoqda,   chunki   bu   nafaqat   o‘quvchilarning   matematik
ko‘nikmalarini   rivojlantirish,   balki   ularning   umumiy   bilim   va   qobiliyatlarini
mustahkamlashga   ham   katta   hissa   qo‘shadi.   Prezidentning   ta’lim   sohasidagi
islohotlari   va   qarorlari   ushbu   jarayonni   yanada   samarali   amalga   oshirish   uchun
kuchli asos yaratmoqda.
Kurs   ishining   maqsadi.   Boshlang‘ich   sinflarda   hajm   tushunchasini
o‘rgatishning   metodik   asoslarini   o‘rganish   va   ularning   samarali   qo‘llanilishini
5 aniqlashdir. Bu ishda, o‘quvchilarga hajm va uning o‘lchov birliklarini tushuntirish
jarayonida qo‘llaniladigan pedagogik usullarni tahlil qilish, ilg‘or metodlarni joriy
etish   hamda   o‘quvchilarning   matematik   fikrlash   va   amaliy   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   qaratilgan   metodologik   yondashuvlar   ishlab   chiqish
rejalashtirilgan.   Kurs   ishi,   boshlang‘ich   ta’limda   matematik   tushunchalarni
o‘rgatish   jarayonini   takomillashtirish   va   o‘quvchilarning   bilim   olishdagi
muvaffaqiyatini   oshirishga   qaratilgan   amaliy   tavsiyalarni   taqdim   etishga   xizmat
qiladi.
Kurs ishining vazifalari:
 Boshlang‘ich   sinflarda   hajm   tushunchasini   o‘rgatish   metodlarini   tahlil
qilish.
 Hajm va uning o‘lchov birliklari haqida o‘quvchilarga tushuncha berish
usullarini aniqlash.
 Matematika darslarida interaktiv metodlar va pedagogik texnologiyalarni
qo‘llashning samaradorligini o‘rganish.
 O‘quvchilarning   matematik   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   uchun
tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   predmeti.   Boshlang‘ich   sinflarda   hajm   tushunchasini
o‘rgatish   metodikasi   va   o‘quvchilarning   matematik   ko‘nikmalarini   rivojlantirish
jarayonida qo‘llaniladigan pedagogik usullar.
Kurs ishining obyekti.   Boshlang‘ich ta’limda hajm tushunchasini o‘rgatish
jarayoni va o‘quvchilarning matematik bilimlarini shakllantirish.
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
6 I-BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFLARDA HAJM TUSHUNCHASINI
O‘RGATISH METODIKASI
1.1.   Hajm (sig‘im) va uning o‘lchov birliklari
Hajm   (sig‘im)   va   uning   o‘lchov   birliklari   fizika   va   matematikada   muhim
ahamiyatga ega bo‘lib, har bir jismning yoki moddalar birligining fazoda egallagan
joyini  o‘lchash  uchun  ishlatiladi.   Hajmning o‘lchov birliklari,  asosan,   moddaning
turiga, ularning holatiga va foydalanish maqsadlariga qarab turlicha bo‘ladi.
Hajm   —   jism   yoki   moddalar   tomonidan   egallangan   uch   o‘lchamli   fazo
miqdorini ifodalovchi kattalikdir. Bu kattalik suyuqliklar, gazlar, va qattiq jismlar
uchun turli shakllarda mavjud. Hajmni o‘lchashda eng keng tarqalgan birliklardan
biri   litr   hisoblanadi.   Litr   —   suyuqliklar   va   gazlarning   hajmini   o‘lchashda
ishlatiladigan birlikdir. 1 litr 1000 millilitrga teng bo‘lib, bu birlik kichik hajmdagi
moddalarni   o‘lchash   uchun   ishlatiladi.   Suyuqliklarni   o‘lchashda   litrning   roli   juda
katta bo‘lib, u bir qancha sanoat  va kundalik ishlarda keng qo‘llaniladi. Masalan,
sut, suv, sharbatlar kabi mahsulotlar litrda sotiladi.
Kub metr (m³) ham hajmni o‘lchashning asosiy birligi sifatida qaraladi. Kub
metr — SI tizimida belgilangan asosiy hajm birligi bo‘lib, bu kattalik bir tomoni 1
metr   bo‘lgan   kub   shaklida   o‘lchanadi.   1   kub   metr   1000   litrga   tengdir.   Kub   metr
ko‘proq   yirik   hajmli   jism   yoki   moddalarni   o‘lchashda   ishlatiladi.   Misol   uchun,
qurilish   materiallari,   suv   omborlarining   hajmi   kabi   masalalarda   kub   metr
ishlatiladi.
Yana bir o‘lchov birligi millilitr (ml) bo‘lib, bu litrning mingdan bir qismini
tashkil   etadi.   Millilitr   kichik   hajmdagi   suyuqliklarni   o‘lchashda   juda   foydalidir.
Millilitrlar   farmatsevtika   sanoatida,   oziq-ovqat   ishlab   chiqarishda   keng
qo‘llaniladi.
7 Kub   santimetr   (cm³)   ham   kichik   hajmli   jism   yoki   moddalarning   hajmini
o‘lchashda ishlatiladi. Kub santimetr 1 millilitrga teng bo‘lib, u mikro o‘lchovlarda
keng   qo‘llaniladi.   Hajmni   o‘lchash   usullari   turli   metodlarga   asoslanadi.   Masalan,
suyuqliklar   yoki   gazlarning   hajmini   o‘lchashda   to‘ldirish   usuli   ishlatiladi.   Bunda
biror idishning ichiga suyuqlik yoki gaz quyinganda, uning ichki hajmi o‘lchanadi.
Shu usul  orqali 1 litr yoki undan katta hajmdagi  suyuqliklar  aniqlanadi. O‘lchash
natijalari   ko‘rsatilgan   idishning   hajmiga   mos   keladi.   Suyuqliklarni   o‘lchashda
o‘lchov stakanlari, krujkalar yoki bankalardan foydalanish mumkin. Bu usulda har
xil   o‘lchov   birligidagi   idishlar   yordamida   suyuqlikning   miqdori   aniq   o‘lchanadi.
O‘lchov   jarayonida   o‘qituvchilar   bolalarga   bir   xil   hajmdagi   suyuqlikni   turli
idishlarga to‘kib o‘lchashni o‘rgatadilar. Bu, bolalarning fazoviy tasavvurlarini va
o‘lchov ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Bolalarda   hajm   haqida   tushunchalar   shakllanishi   uchun   amaliy   mashqlar
muhim ahamiyatga ega. Masalan, o‘quvchilar bir idishga suyuqlik quyish va undan
qanday   qilib   hajmni   aniq   o‘lchashni   ko‘rib   chiqishlari   kerak.   Hajmni   o‘lchash
bo‘yicha   mashqlar   o‘quvchilarni   tajriba   asosida   o‘rganishga,   o‘zgarishlarni
solishtirishga  va  o‘lchovlarni   amalga oshirishga  yordam   beradi.  Masalan,   ikki  xil
idishda   bir   xil   hajmdagi   suyuqliklar   o‘lchanishi   mumkin,   bunda   o‘quvchilar
o‘lchovlarni   qiyoslab,   haqiqatni   aniqlashadi.   O‘lchov   birliklari   haqida   so‘z   borar
ekan, ular orasidagi  farqlarni tushuntirish ham juda muhimdir. 1 litr suyuqlikning
1000   millilitrga   tengligi   yoki   1   kub   metrning   1000   litrga   tengligi   bolalar   uchun
tushunishni   osonlashtiradi.   Bu   tushunchalar   dastlab   boshlang‘ich   sinflarda
shakllanib,   keyinchalik   o‘quvchilarga   kattaroq   va   murakkabroq   fizika   va
matematika   masalalarini   hal   qilishda   yordam   beradi.   Hajmni   o‘lchash   nafaqat
ilmiy   va   texnik   sohalarda,   balki   kundalik   hayotda   ham   muhimdir.   Masalan,   uy
sharoitida ovqat tayyorlashda yoki moddalarni sotib olishda hajmni o‘lchash zarur
bo‘lishi   mumkin.   Bu   esa   bolalarda   o‘lchov   birligi,   hajm   va   sig‘im   kabi
tushunchalarni   mustahkamlashga   yordam   beradi.   Shuning   uchun,   hajmni
o‘lchashni o‘rgatish dastlabki ta’limda juda katta ahamiyatga ega bo‘ladi.
8 Navbatdagi   darsda   o‘quvchilar   hajm   o‘lchov   birligi   bilan   tanishadilar.
Buning   uchun   litrning   har   xil   ko‘rinishlari:   didon,   banka,   chelak   kabi   idishlar
bo‘lishi   kerak.   Idishning   sig‘imi   yoki   litr   tushunchasi   o‘quvchilarga   fazoviy
tushunchalarni uyg‘otadi. Bolalarda litr haqida tushuncha hosil qilishda, o‘qituvchi
darsni suhbatdan boshlashi kerak. Masalan, kim sut yoki yog‘ sotib olgani sotuvchi
uni nima bilan o‘lchaganini, qancha idishda solganini haqida savol berib o‘tkazadi.
Ana   shunday   litrni   ko‘rsatish   va   litr   yordamida   har   xil   idishning   sig‘imini
o‘lchashda  ortsa bo‘ladi. Chunki  bolalar  savol-javob orqali  litr  haqida  tasavvurga
ega bo‘ladilar.
Litrga doir masalalar yechish mumkin.
Misol: Sherternada 850 litr sut bor edi. Undan har birida 30 litrdan qilib 7 ta
bedonga sut qo‘yildi.  Sherternada necha litr sut qoldi?
Yechilishi:
1. 30 × 7 = 210
2. 850 - 210 = 630
Javob: 630 litr
Misol:   36   litr   uzum   sharbatini   har   biri   3   litrli   shisha   bankalarga,   28   litrli
olxo‘ri   sharbatini   har   biri   2   litrli   shisha   bankalarga   qo‘yishdi.   Hamma   bankalar
nechta bo‘ladi?
Yechilishi:
1. 36 ÷ 3 = 12
2. 28 ÷ 2 = 14
3. 12 + 14 = 26
Javob: 26 ta
Yoki ikkinchi usul:   36 ÷ 3 + 28 ÷ 2 = 12 + 14 = 26
Misol:   69   litr   sutdan   3   kg   sariyog‘   olish   mumkin.   92   litr   sutdan   qancha
sariyog‘ olish mumkin?
Yechilishi:
1. 69 ÷ 3 = 23
9 2. 92 ÷ 23 = 4
Javob: 4 kg
Litr   bilan   suyuq   narsalar   o‘lchanadi.   Agar   litr   sonlar   bilan   birga   kelganda,
albatta   qisqa   yozuvda   l   deb   yoziladi.   O‘qituvchi   buni   misollar   bilan   doska
yordamida yozib tushuntiradi.
1 litr = 1000 gramm
1 litr sut = 1 litr sut
1 litr suv = 1 litr suv
Misol:   Bir   siqimdan   bir   kunda   24   litr,   ikkinchi   sigirdan   3   marta   kam   sut
sog‘ib olindi. Bu ikki sigirdan bir kunda qancha sut sotib olish mumkin?
Yechilishi:
1. 24 ÷ 3 = 8
2. 24 + 8 = 32
Javob: 32 litr
Bunday masalalardan bir nechtasini keltirish mumkin.
Geometrik   figuralarning   yuzi.   Boshlang‘ich   sinflarda   miqdorlar
tushunchasi materialini o‘rganish quyidagi tizimlardan iborat:
1. Geometrik   figuralardan   sanash   ob’ektlari   sifatida   foydalaniladigan
masalalarni yechishda zarur atamalar o‘zlashtiriladi.
2. Miqdorlar   tushunchasi   kattaliklarni   tasavvur   etish   va   figuralar   yuzini
o‘lchash haqidagi ko‘nikmalarni shakllantirish.
3. Ko‘p burchaklarni perimetrini va to‘g‘ri to‘rtburchaklarning yuzini topish.
4. Parametrlar bilan berilgan figuralar elementlarini yasash.
5. Miqdorlar   tushunchasi   figuralarni   katak-katak   qog‘ozga,   silliq   qog‘ozga
chizmalar yordamida o‘lchamlarini xisobga olish orqali elementlar yasash.
6. Figuralarni sinflarga ajratish.
7. Figuralarni qismlarga bo‘lish.
8. Harfiy figuralardan foydalanib miqdorlar tushunchasi chizmalarini o‘qish.
10 Predmet yoki ularning qismlarini miqdorlar tushunchasi shakllarini aniqlash
bilan   bog‘liq   masalalarni   hal   etish.   Masalalarni   bir   qismi   rivojlantiruvchi
funktsiyalardan iborat. Boshlang‘ich sinflarda kattaliklar  asosida  figuralar yasash,
qirqish,   ustida   quyish   usuli   bilan   ularni   taqqoslashda   doir   mashqlar   bajariladi.
O‘quvchilarda quyidagi tartibda figuralar yuzi o‘rgatiladi:
1. Taqqoslash   orqali   qaysi   figuralarning   qaysi   tekislikda   o‘rin   olganini
aniqlash orqali o‘quvchilarda tasavvur hosil qilish.
2. Birlik, kvadrat haqidagi tasavvurlarni o‘rgatish.
3. Har xil figuralarning yuzini santimetrda o‘lchash orqali topish.
4. To‘g‘ri to‘rtburchak yuzini kvadrat santimetr orqali topish.
5. Kvadrat desimetr bilan to‘g‘ri to‘rtburchak yuzini topish.
6. To‘g‘ri to‘rtburchak yuzini kvadrat metr bilan topish.
Endi har bir bosqichni alohida ko‘rib chiqamiz. To‘g‘ri to‘rtburchak yuzini
kvadrat   metr   bilan   topish.   Figuralarning   umumiy   yuzi   haqidagi   tasavvurlarni
shakllantirishdan   oldin   o‘quvchilarga   kesmalarni   taqqoslash,   kesma   uzunlikdagi
nisbatan   katta,   kichik,   uzun,   qisqa   munosabatlar   haqidagi   tasavvurlarni
umumlashtirish mumkin. Figuralarning yuzi tushunchasini shakllantirishda amaliy
mashg‘ulotlarga   alohida   ahamiyat   berish   lozim.   Bu   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarga
mavzuni yaxshi o‘zlashtira olishlariga yordam beradi.
O‘quvchilarga   bunday   amaliy   mashg‘ulotlar   berish   mumkin.
Kataklar   qog‘ozga   berilgan   figuralarni   chizib   va   qirqish.   Shu   figuralarni
taqqoslash.
Topshiriq   bajarishdan   oldin   o‘quvchilar   A,   V,   O,   Ye,   F,   G   figuralarni   chizib
olishadi,   so‘ngra   ularni   qirqishadi.   Shundan   keyin   figuralarni   taqqoslashda
kirishiladi.
Masalan, uchburchakni (V figura) kvadrat (A figura) ustida quyish.
11 Ma’lumot   ikki   figurani   bir   biriga   taqqoslaganda   ularning   qaysi   biri   katta-
kichik   ekanini   yoki   o‘zaro   teng   ekanini   aniqlash   mumkin   bo‘ladi.   Uchburchak
kvadratni ustida butunicha joylashganini aniqlaydigan. Bu holda bir uchburchakni
yuzini   kvadratdan   kichik   deymiz.   Endi   doirani   to‘rtburchak   yuzini   quyamiz   va
doira   to‘rtburchak   yuziga   to‘liq   joylashganini   ko‘ramiz.     Demak   doira   yuzini
to‘rtburchak yuzidan katta ekanini ko‘ramiz.
Ma’lum bo‘ladiki, ikki figurani bir –biriga taqqoslaganda ularni katta-kichik
yoki teng ekanini ko‘ramiz.   Har bir shaklni yuzini toping .
Bir yuzaga ega bo‘lgan shakllarni nomlarini ayting
Shakl qismlarni yuzlarini hisoblang.
12 Buni   o‘quvchilarga   ko‘rsatish   uchun   berilgan   figuralarni   tassoshlash   tahlil
qilish   mumkin   bo‘ladi.   Bu   figuralar   o‘qituvchi   tomonidan   boskaga   chiqib
qo‘yiladi.
O‘quvchilar   oldin   4   ta   to‘g‘ri   burchakli   poloskalardan   tashqari   to‘pdan   to‘g‘ri
to‘rtburchak   tuzadi.   Bu   poloskalarni   har   birida   6   tadan   katak   bor.   So‘ngra   3   ta
uchburchakli poloskalardan tashkil topgan.
To‘g‘ri to‘rtburchakli chizishdan oldin, poloskalarni har brida 9 tadan katak
bor. 
O‘quvchilar har biridagi kataklar sonini sanab qaysi brida kataklar soni ko‘p
ekanini   bilishlari   kerak.   O‘quvchilar   bu   masalani   grafik   usulida   yechishlarida
yuzlarni taqqoslashni yangi usulini egallab oladilar.
1.2. Boshlang‘ich sinflarda miqdor tushunchasi
Matematikada   o‘rganiladigan   asosiy   tushunchalardan   biri   —   miqdor
tushunchasidir.   Boshlang‘ich   sinflarda   uzunlik,   jismning   massasi   va   hajmi,   vaqt,
figurani   yuzasi   kabi   miqdorlar   o‘rganiladi.   Bu   miqdorlar   “asosiy   miqdorlar”   deb
ataladi. Bundan  tashqari, boshlang‘ich sinf  o‘quvchilari  ba’zi  hosilaviy  miqdorlar
(masalan,   tekis   harakat   tezligi   va   boshqalar)   bilan   ham   tanishadilar.   Biroq,
hosilaviy   miqdorlarni   o‘rganishda   ularni   o‘lchash   masalasi   ko‘rib   chiqilmaydi.
Miqdorlar,   xuddi   sonlar   kabi,   boshlang‘ich   sinf   matematika   mashg‘ulotlarining
asosiy   tushunchalaridan   biri   bo‘lib,   bolalarda   predmetlar   va   voqeliklar   bilan
bog‘liq,   o‘lchovga   asoslangan   sifatli   tasavvurlarni   shakllantirish   uchun   xizmat
qiladi.
13 Boshlang‘ich   sinflarda   “miqdor”   tushunchasini   shakllantirish   –
o‘quvchilarning   matematik   savodxonligini   rivojlantirishda   muhim   bosqich
hisoblanadi. Bu tushuncha o‘quvchilarga atrofdagi olamdagi obyektlar soni, hajmi,
massasi,  uzunligi, maydoni, vaqti  kabi  fizik va matematik jihatdan o‘lchanadigan
holatlar   haqida   aniq   tasavvurga   ega   bo‘lish   imkonini   beradi.   Miqdorlar   bilan
ishlash orqali bola real hayotdagi jarayonlarni mantiqiy tushunishni, solishtirishni,
baholashni   va   fikrlashni   o‘rganadi.   Shuning   uchun   boshlang‘ich   bosqichda
beriladigan   bilimlar   o‘quvchining  kelgusi   ta’lim   jarayoniga  mustahkam   poydevor
bo‘lib   xizmat   qiladi.   Birinchi   navbatda   bolalarning   mavjud   hayotiy   tajribasiga
asoslanish   muhim.   Ular   kundalik   hayotda   ko‘p   hollarda   vaqt,   uzunlik,   vazn   kabi
miqdorlar bilan to‘qnash kelishadi. Misol uchun, “ertalab soat  nechada turasan?”,
“qanday baland daraxt?”, “nechta olma bor?” kabi savollar orqali ularning ongida
miqdoriy   tasavvurlar   shakllanadi.   Ana   shu   mavjud   bilimlarni   aniqlab   olish   va
ularni tizimli tarzda rivojlantirish pedagog oldidagi birinchi vazifa bo‘lishi kerak.
Keyingi   bosqichda   o‘quvchilar   bir   xil   nomli   miqdorlarni   solishtirishni
o‘rganadilar.   Dastlab   bu   chamalash   orqali,   keyinchalik   esa   maxsus   o‘lchov
vositalari   yordamida   amalga   oshiriladi.   Masalan,   ikki   chiziqning   uzunligini   ko‘z
bilan   chamalash,   so‘ng   ularni   o‘lchagich   bilan   aniqlash   orqali   bola   “aniq”   va
“noaniq” baho orasidagi farqni anglaydi. Bu orqali bolalarda mantiqiy tahlil qilish,
tekshirish va isbotlash ko‘nikmalari shakllanadi. Miqdor tushunchasini o‘rganishda
o‘lchov   birliklari   bilan   tanishtirish   muhim   ahamiyatga   ega.   Dastlab   eng   sodda
birliklar   —   soniyadan   boshlab   soatgacha,   santimetrdan   metr   va   kilometrgacha,
grammdan kilogrammgacha kabilar bilan tanishiladi. Har bir birlik real hayotdagi
misollar bilan bog‘lab tushuntiriladi: “bir soat dars qancha davom etadi?”, “bir litr
suv   qancha   suv   bo‘ladi?”,   “bir   kilogramm   olma   necha   donadan   iborat   bo‘lishi
mumkin?”   kabilar   orqali   ularning   o‘zlashtirishi   mustahkamlanadi.   Boshlang‘ich
sinflarda o‘quvchilar miqdorlar ustida oddiy amallarni bajarishni ham o‘rganadilar.
Masalan, ikki xil uzunlikni qo‘shish, massalarni ayirish, vaqtni taqqoslash, sonlarni
birliklarga ko‘paytirish yoki bo‘lish. Bu jarayonlar orqali ularning amaliy fikrlash
14 doirasi   kengayadi,   abstrakt   tushunchalarni   hayot   bilan   bog‘lash   qobiliyati
shakllanadi.
O‘qituvchi   o‘quvchilarda   miqdor   tushunchasini   shakllantirishda   turli
ko‘rgazmali   vositalar,   interaktiv   metodlar,   guruhli   ishlash   usullaridan   keng
foydalanishi   lozim.   Har   bir   o‘quvchining   yoshiga   mos,   tushunarli,   sodda,   lekin
mantiqiy   izchillikka   ega   mashg‘ulotlar   orqali   tushuncha   asta-sekin   ongli   bilimga
aylanishi kerak. O‘quvchi faqat darsda emas, balki kundalik hayotda ham miqdoriy
fikrlashni   qo‘llay   olish   darajasiga   yetkazilishi   zarur.   Yakuniy   natijada,
boshlang‘ich sinf o‘quvchisida miqdor tushunchasi nafaqat matematik bilimlarning
asosiy   bo‘g‘ini   sifatida,   balki   hayotiy   vazifalarni   hal   qilish   vositasi   sifatida   ham
shakllanadi.   Bu   esa   bola   tafakkurining   rivojlanishiga,   muammoli   vaziyatlarga
ijodiy   yondashuviga,   mustaqil   fikrlash   va   qaror   qabul   qilish   ko‘nikmalarining
rivojlanishiga xizmat qiladi.
1–2-sinflarda   o‘quvchilar   uzunlik,   massa   (og‘irlik),   hajm,   vaqt   va   ularning
o‘lchov birliklari haqida dastlabki tasavvurlarga ega bo‘ladilar. Misollarni yechish
jarayonida   ular   baho,   qiymat,   miqdor,   narx,   tezlik,   masofa,   unumdorlik   kabi
tushunchalar   bilan   tanishadilar.   Mavzuni   o‘rganish   jarayonida   shunga   erishish
muhimki,  o‘quvchilar   “miqdor”  va  “raqam”  tushunchalarini  aniq  farqlay  olishlari
zarur.   Chunki   bu   ikki   tushuncha   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lsa-da,   mazmun   jihatidan
mutlaqo   boshqa-boshqa   ma’noga   ega.   Masalan,   sim   o‘ramidan   bir   bo‘lak   kesib
olib, o‘lchov birligi sifatida detsimetrdan foydalanib, 1 dm, 2 dm, 3 dm, ..., 20 dm
kabi   uzunliklarni   belgilab   boramiz.   Bu   o‘lchov   birligini   sim   uzunligi   bo‘yicha
ketma-ket   qo‘yish   orqali  o‘lchaymiz  va  tegishli   nomi  bilan  —  masalan,  “20  dm”
deb   yozib   qo‘yamiz.   Agar   boshqa   o‘lchov   birligidan,   masalan,   santimetrdan
foydalansak,   miqdorning   raqam   ko‘rinishi   o‘zgaradi:   bu   holda   “20   sm”   deb
yozamiz.   Agar   metr   birligidan   foydalansak,   yana   boshqa   raqamni   olamiz   —
masalan, “2 m”.
Bu   bosqichda   raqam   va   o‘lchov   birliklari   tushunchalarini   o‘zaro   farqlash
uchun   juda   ehtiyotkorlik   bilan   yondashuv   zarur   bo‘ladi.   Masalan,   78,   40,   11,   99
15 kabi misollarda faqat raqamlar solishtiriladi. Ammo 23 sm, 2 dm, 5 dm, 1 m kabi
misollarni   yechishda   miqdorlar   solishtiriladi.   Shuning   uchun   bu   ikki   turdagi
mashqlar  o‘rtasidagi  farq o‘quvchilarga doimo aniq va qat’iy tushuntirib borilishi
lozim.   Miqdor   va   son   (raqam)   iboralari   bilan   bog‘liq   mashqlar   ham   o‘zaro
farqlangan holda aniq va tushunarli shaklda ifodalanishi  kerak. Masalan:  “385 va
481   sonlarini   qo‘shing”   degan   topshiriq   bilan   “3   m   85   sm   hamda   4   m   81   sm
miqdorlarni   qo‘shing”   degan   topshiriqlar   o‘rtasida   sezilarli   farq   bor.   Har   bir
miqdor haqida tasavvur shakllantirish va uni o‘lchash usullari o‘ziga xos bo‘lsa-da,
har   qanday   miqdorni   o‘rganishda   muayyan   umumiy   bosqichlarni   ajratish
maqsadga   muvofiqdir.   O‘qituvchi   har   bir   miqdorni   o‘rganish   jarayonida   ushbu
bosqichlarga tayangan holda o‘quvchilar faoliyatini tashkil qilishi zarur.
Vaqtni o‘rgatish bo‘yicha metodik sxema:
1. Bolalarda   mavjud   miqdorlar   haqidagi   tushunchalarni   aniqlash   (ularning
hayotiy tajribasiga murojaat qilish orqali).
2. Bir xil nomli miqdorlarni solishtirish (ko‘z bilan chamalash, o‘lchov yoki
boshqa usullar orqali).
3. Ushbu   miqdorning   o‘lchov   birliklari   va   o‘lchov   asboblari   bilan
tanishtirish.
4. O‘quvchilarda o‘lchov ko‘nikmalarini shakllantirish.
5. Bir   xil   nomli   miqdorlarni   qo‘shish   va   ayirish   (masalalarni   yechish
jarayonida).
6. Miqdorlarni   yangi   o‘lchov   birliklari   bilan   tanishtirish,   bir   xil   nomdagi
miqdorlarni  boshqa o‘lchov birliklariga aylantirish. Ikki  xil  o‘lchov birligini  bitta
ikki nomli birlikka aylantirish va aksincha.
7. Ikki xil nomli miqdorlarni qo‘shish va ayirish.
8. Miqdorlarni sonlarga ko‘paytirish va bo‘lish.
Turli   miqdorlar   haqida   tasavvurlarni   shakllantirish   maqsadida   amaliy
mashqlar   va   misollar   bajariladi.   Namoyishli   vositalar   va   mustaqil   bajariladigan
mashg‘ulotlardan foydalaniladi. Bu jarayon barcha o‘quvchilar ishtirokida, har bir
16 o‘quvchi  bilan alohida va guruhlar  shaklida tashkil  etiladi. O‘quvchilar “Miqdor”
tushunchasining   asosiy   xususiyatlarini   amaliy   mashg‘ulotlar   davomida   va   turli
muammoli   vaziyatlar   orqali   egallab   boradilar.   Miqdorlar   va   ularning   o‘lchov
birliklari   bilan   tanishtirish   nafaqat   amaliy   ahamiyatga   ega,   balki   u   o‘quvchilarda
hayotiy   muammolarni   ko‘ra   bilish,   tahlil   qilish   ko‘nikmalarini   shakllantiradi   va
shu orqali ularning bilishga bo‘lgan qiziqishini oshiradi.
Boshlang‘ich sinf  o‘quvchilariga “Miqdor” tushunchasini  o‘rgatishda  yangi
o‘qituvchiga qo‘yiladigan talablar:
 Qaysi sinflarda matematika fanida qanday miqdorlar va ularning o‘lchov
birliklari bilan tanishish lozimligini bilishi;
 Boshlang‘ich   sinflarda   miqdorlar   haqida   tasavvurlarni   shakllantirishga
umumiy yondashuvga ega bo‘lishi;
 Uzunlik,   massa,   hajm,   vaqt   va   maydon   tushunchalarini   o‘rgatishda
o‘quvchilarda   miqdor   haqidagi   tasavvurlarni   shakllantirishga   qaratilgan   metodik
yondashuvni qo‘llay olishi;
 Aniq maqsadga yo‘naltirilgan amaliy ishlarni tashkil eta olishi;
 Miqdorlarni   o‘rganishda   turli   vositalardan   foydalana   olishi   va
o‘quvchilarda   o‘lchashga   oid   ko‘nikmalarni   shakllantirish   usullarini   amalda
qo‘llay olishi zarur.
1.3.   Hajm tushunchasini shakllantirishda interaktiv metodlardan foydalanish
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   “hajm”   tushunchasi   –   bu   faqat   son
yoki birlik emas, balki makon va amaliy hayotdagi jismlarning shakli bilan bog‘liq
tushuncha   hisoblanadi.   Shu   bois,   bu   mavzuni   o‘qitishda   interaktiv   metodlardan
foydalanish o‘quvchilarning mavzuni chuqurroq anglashiga, bilimlarni hayot bilan
bog‘lashiga va mustaqil fikrlashga imkon yaratadi.
Interaktiv   metodlar   –   bu   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasida   faol   muloqotga
asoslangan, o‘quvchilarning fikr yuritish, muammo hal qilish, guruhda ishlash kabi
17 ko‘nikmalarini   shakllantiruvchi   dars   shakllaridir.   Ayniqsa,   matematik
tushunchalarni, jumladan hajmni  tushuntirishda bu metodlar  nafaqat  bilim beradi,
balki   qiziqish   uyg‘otadi,   nutqni   rivojlantiradi   va   amaliy   faoliyat   orqali   mavzuni
o‘zlashtirishni osonlashtiradi.
Asosiy interaktiv metodlar:
1. “Kashf etish” yoki tajriba orqali o‘rganish metodi . O‘quvchilarga turli
hajmdagi   idishlar   (stakan,   qadoq,   shisha   idishlar)   beriladi   va   ular   suv   bilan
to‘ldiriladi. O‘quvchilar o‘zlari  hajmni solishtirib ko‘radi, suv hajmi orqali farqni
ko‘radi.   Bu   orqali   ular   1   litr,   500   ml,   100   ml   kabi   birliklarni   amalda   ko‘rib,
tushunadi.
2. “Guruhli ishlash” metodi . O‘quvchilar 3-4 kishilik guruhlarga bo‘linadi.
Har bir guruhga turli hajmdagi predmetlar (quti, paket, idish) beriladi. Ulardan har
biri   hajmini   taxmin   qilish,   birlikka   ajratish,   yozma   ifodalash   topshirig‘i   beriladi.
Guruhlar natijalarni solishtirib, o‘z xulosalarini taqdim etadi.
3.   “Savol-javob”   va   “Fikrlar   jarchisi”   usullari .   Bu   metod   orqali
o‘qituvchi hajmga oid ochiq savollar beradi:
– Qaysi idish ko‘proq suv oladi?
– 1 litr sut 4 stakanga sig‘adimi?
O‘quvchilar o‘z fikrini aytadi, boshqalarning javoblari bilan taqqoslaydi. Bu
jarayonda tanqidiy fikrlash, mantiqiy mulohaza yuritish shakllanadi.
4.   “Rolga   kirish”   o‘yini   (scenariyli   mashqlar) .   O‘quvchilar   do‘kondagi
sotuvchi   va   xaridor   rolida   ishtirok   etadi.   Xaridor   “1   litr   sut,   2   ta   yarim   litrlik
sharbat”   so‘raydi.   Bu   yerda   o‘quvchi   miqdor,   o‘lchov   birliklarini   amaliyotda
ishlatishni o‘rganadi.
5. “Konstruktiv o‘yinlar va loyihalar” . O‘quvchilar kichik guruhlar bo‘lib
qutichalardan   turli   shakldagi   “uy”lar   yasaydi.   Har   bir   qutining   hajmini   aniqlab,
umumiy   hajmni   hisoblashadi.   Bu   esa   geometriya,   hisob-kitob   va   hajm
tushunchasini birgalikda uyg‘unlashtiradi.
18 Zamonaviy   o‘qitishda   interaktiv   ta’lim   vositalari   –   masalan,   interaktiv
doskalar, ta’limiy ilovalar (GeoGebra, Matific, LearningApps) orqali hajmni vizual
tasvirlash, o‘lchov birliklarini tushuntirish samaradorlikni oshiradi. Bolalar virtual
muhitda hajmni o‘zgartirish, o‘lchash, taqqoslash orqali chuqurroq anglaydi.
Interaktiv metodlardan foydalangan holda o‘qitilgan hajm mavzusi quyidagi
natijalarga olib keladi:
 O‘quvchilar mavzuni amaliy faoliyat orqali o‘zlashtiradi.
 Hajm   tushunchasi   oddiygina   raqamlar   yig‘indisi   emas,   balki   amaliy
mazmunga ega ko‘rsatkich sifatida shakllanadi.
 O‘quvchilarda   o‘z   fikrini   ifodalash,   savollarga   javob   berish,   mustaqil
o‘rganish ko‘nikmalari rivojlanadi.
 Hajm   tushunchasi   real   hayotdagi   vaziyatlar   bilan   bog‘lanadi   –   bu   esa
mustahkam va uzoq muddatli bilimni ta’minlaydi.
II-BOB. ARALASH BO‘LIM: UZUNLIK O‘LCHOVI VA SODDA
MISOLLAR VA MASALALAR
2.1.  Uzunlik va uning o‘lchov birliklari
Uzunlik   —   bu   jismlarning   bir   nuqtasidan   ikkinchi   nuqtasigacha   bo‘lgan
masofadir. Hayotda biz har  kuni  turli  predmetlar, buyumlar, yo‘llar, binolar, tana
a’zolari   va   boshqa   narsalarning   uzunligini   ko‘ramiz,   o‘lchaymiz   yoki   chamalab
baholaymiz.   Masalan,   daraxtning   bo‘yi,   stolning   eni,   uy   devorining   balandligi,
yo‘lning   uzunligi   kabi   misollar   orqali   uzunlik   tushunchasi   kundalik   hayotimizda
19 bevosita   mavjud.   Bu   tushuncha   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   dastlab
mavhum   tuyulishi   mumkin.   Shuning   uchun   uni   anglashga   yordam   beradigan
metodik   vositalar,   amaliy   mashg‘ulotlar   va   real   hayotiy   holatlarning   o‘rni
nihoyatda muhim. Boshlang‘ich sinfda uzunlikni o‘rgatishda o‘quvchilar atrofdagi
predmetlarni   ko‘z   bilan   chamalash,   taqqoslash   va   oddiy   o‘lchash   asboblari
yordamida o‘lchash orqali o‘rganadilar. Masalan, o‘qituvchi bir nechta uzunligi har
xil   tayoqchalarni   ko‘rsatib,   “Qaysi   biri   eng   uzun?”,   “Bu   tayoqcha   ikkinchisidan
qancha uzunroq?” kabi savollar berishi orqali bolalarning tahlil qilish, farqlash va
fikrlash ko‘nikmalarini shakllantiradi.
  Ko‘z   bilan   taqqoslashdan   so‘ng   bolalar   uzunlikni   o‘lchash   asboblari   bilan
tanishtiriladi   —   chizg‘ich,   o‘lchov   lentasi   yoki   ruletka.   O‘quvchilar   ushbu
vositalar  orqali   real   jismlarning uzunligini   o‘lchashni  amalda  bajara  boshlaydilar.
Uzunlikni   o‘lchashda   maxsus   birliklar   qo‘llaniladi.   Ularning   asosiylari:   millimetr
(mm), santimetr (sm), desimetr (dm), metr (m), kilometr (km) kabi birliklardir. Bu
birliklar orasida muayyan nisbatlar mavjud: 1 metr – 100 santimetrga, 1 santimetr
–   10   millimetrga   teng.   Bu   bog‘liqlikni   o‘quvchilarga   oddiy   misollar   orqali
tushuntirish mumkin. Masalan, daftar eni 20 sm, parta uzunligi 1 metr, sinf xonasi
eni   4   metr   bo‘lishi   mumkin.   Bunday   real   hayotiy   misollar   orqali   o‘quvchilar
miqdoriy farqlarni aniq his qiladilar. Metr va kilometr esa odatda katta masofalarni
o‘lchashda qo‘llaniladi. Masalan, uy va maktab orasidagi yo‘l masofasi kilometrda
ifodalanadi.   Yosh   bolalarning   uzunlikni   tushunishi   uchun   nafaqat   o‘lchash,   balki
o‘lchov   birliklarini   taqqoslash,   birliklar   orasidagi   bog‘liqlikni   tushunish   ham
muhimdir.   O‘quvchilar   santimetrdan   metrgacha,   metrdan   kilometrgacha   bo‘lgan
birliklarni   ketma-ketlikda   yod   olganlari   bilan   emas,   balki   ular   yordamida
amaliyotda   ishlashni   o‘rganishlari   kerak.   Masalan,   “1   metrda   nechta   santimetr
bor?”,   “5   santimetr   nechta   millimetr?”   kabi   savollar   orqali   o‘quvchilarning
tafakkur  doirasi  kengayadi, matematik fikrlash rivojlanadi. Uzunlik tushunchasini
shakllantirishda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar,   interaktiv   darslar,   raqamli
ilovalar,   vizual   materiallar   ham   muhim   o‘rin   tutadi.   Interaktiv   doska   yoki
20 multimedia   vositalarida   real   masofalarni   ko‘rsatish,   o‘yinli   topshiriqlar   orqali
o‘quvchilarni   mustaqil   tahlilga   yo‘naltirish   mumkin.   Masalan,   “Eng   uzun   yo‘lni
top”,   “Ko‘rsatilgan   rasmlarda   qaysi   tasma   uzunroq?”,   “Ruletka   yordamida
partaning  bo‘yini  o‘lchang”  kabi  topshiriqlar  orqali  o‘quvchilar  bilgan bilimlarini
real hayotga tatbiq etishni o‘rganadilar.
Uzunlikka   doir   turli   yo‘nalishlarda   (eni,   bo‘yi,   balandligi,   qalinligi)
o‘lchashni   tushuntirish   ham   dolzarbdir.   Masalan,   kitobning   balandligi,   eshikning
eni, tokchaning qalinligi – bularning barchasi uzunlikning turli yo‘nalishlari orqali
ifodalanadi.  Bu  tushunchalarni   o‘zlashtirish   orqali   o‘quvchilar  har   xil  jismlarning
hajmi,   tuzilishi,   shakli   haqida   to‘liq   tasavvur   hosil   qiladilar.   Natijada,   uzunlik   va
uning   o‘lchov   birliklarini   to‘g‘ri   tushunish   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun
faqat   matematik   bilim   emas,   balki   ularning   dunyoqarashi,   atrof-muhitga   bo‘lgan
munosabati,   mantiqiy   fikrlashi,   muammoli   vaziyatlarda   echim   topish   qobiliyatini
rivojlantirishga xizmat qiladi. Har bir real predmetni o‘lchab ko‘rish, biror narsani
chamalash va to‘g‘ri fikr bildirish — bu o‘quvchi shaxsining shakllanishida muhim
bosqichdir.
Bolalar   uzunlik   –   jismning   davomiyligi,   ya’ni   narsaning   o‘lchamlarini
tasvirlaydigan xossasi ekanini maktabgacha yoshdanoq tasavvur qila oladilar.  Ular
uzun–qisqa,   keng–tor,   baland–past,   yo‘g‘on–ingichka   munosabatlarini   to‘g‘ri
aniqlay   oladilar.   O‘qitishning   navbatdagi   vazifasi   –   o‘lchash   ishining   mohiyatini
ochib   berish,   uzunlikning   turli   o‘lchov   birliklarining   ahamiyatini   tushuntirish   va
o‘lchov asboblaridan foydalanishga o‘rgatishdan iborat. Tayyorgarlik bosqichining
birinchi davridayoq o‘qituvchi “miqdor” tushunchasini rivojlantirish imkoniga ega
bo‘ladi.   “Miqdor”   so‘zining   o‘zi   ko‘pchilik   bolalarga   notanish,   chunki   ular   bu
so‘zni   kundalik   hayotda   kam   ishlatadilar.   O‘qituvchining   vazifasi   –   narsalarning
xossalari   taqqoslanayotganda   bu   taqqoslashni   miqdor   jihatdan   ifodalash
mumkinligini, miqdor haqida so‘z yuritish mumkinligini doimiy ravishda ko‘rsatib
borishdan iborat.
“Uzun – qisqa” mavzusi bo‘yicha dars namunasi:
21 Darsning   maqsadi:   uzunlik   tushunchasini   jismning   o‘lchamlarini
tavsiflaydigan xossa sifatida shakllantirish.
Ish – narsalarning uzunliklarini ko‘z bilan chamalash va ustiga qo‘yish usuli
bilan taqqoslashdan boshlanadi.
Amaliy ish:   Gorizontal  tortilgan ipga eni  bir  xil, lekin rangi  va uzunliklari
turlicha   bo‘lgan   tasmalar   ilingan.  Bolalar   qaysi   tasma   uzunroq,   qisqaroq   yoki   bir
xil uzunlikda ekanini ko‘z bilan chamalab aniqlaydilar. O‘qituvchi esa tasmalarni
ip   bo‘ylab   surib,   ularni   ustma-ust   tushiradi.   Bolalarning   e’tibori   quyidagilarga
qaratiladi: agar tasmalarning bir uchlari ustma-ust tushgan bo‘lsa, u holda ularning
ikkinchi   uchiga   qaraymiz   va   shunga   ko‘ra   “uzunroq”,   “qisqaroq”,   “bir   xil
uzunlikda” deb ayta olishimiz mumkin.
Mustahkamlash   uchun   frontal   amaliy   ish:   Bolalarga   uchtadan   qog‘oz
tasmalar tarqatiladi (ikkitasi bir xil uzunlikda, uchinchi esa ularga teng emas). Ular
tasmalarni   ustiga   qo‘yish   orqali   uzunliklarini   taqqoslaydilar.   Keyinchalik,
tasmalarni ustma-ust qo‘yish imkoniyati bo‘lmagan holat yaratiladi. Buning uchun
ikki   tasma   doskaning   har   xil   balandlikdagi   qismlariga   ilib   qo‘yiladi,   uchinchi
tasmani   esa   o‘qituvchi   ushlab   turadi.   Bolalar   birgalikda   xulosa   qiladilar:   agar
birinchi   tasma   uzunligi   uchinchi   tasmaning   uzunligiga   teng,   ikkinchi   tasma   esa
undan uzun bo‘lsa, demak, birinchi tasma ikkinchisidan qisqaroqdir.
Shunga   o‘xshash   ish   uzunligi   bir   xil,   lekin   rangi   turli   bo‘lgan   uchta   cho‘p
ustida ham bajariladi. Keyingi darsda bolalar ichiga turli uzunlikdagi 5–6 ta qog‘oz
tasma solingan konvertlar oladilar.
Topshiriq:   Eng   uzun   tasmani,   keyin   qisqaroq   tasmani,   eng   qisqa   tasmani
toping.
Keyingi   darslarda   “uzunlik”   tushunchasi   kengaytiriladi.   “Bo‘yi”,   “eni”,
“qalinligi”, “balandligi” so‘zlari kiritiladi.
O‘qituvchi:   “Sinfimizdagi   doskaga   qarang.   Bu   doskaning   bo‘yi   (chapdan
o‘nga).   Endi   doskani   yuqoridan   pastga   qarab   o‘lchab   ko‘ramiz.   Bu   –   eni   yoki
balandligi   bo‘ladi.   Endi   partangizga   qarang,   qo‘lingiz   bilan   partaning   bo‘yi   va
22 enini   ko‘rsating.   Darslikning   bo‘yi,   eni   va   qalinligini   ko‘rsating.   Daftar   va
darslikni   solishtiring.   Qaysi   biri   qalin,   qaysi   biri   yupqa?”   –   degan   topshiriqlar
orqali o‘qituvchi o‘lchamlarning yo‘nalishlarini farqlashni o‘rgatadi.
Xulosa:   Narsalarning   o‘lchamlari   turli   yo‘nalishlarda   ifodalanadi.   Bu
yo‘nalishlarga   qarab   ularning   nomlari   o‘zgaradi:   bo‘yi,   eni,   balandligi,   qalinligi.
Ushbu so‘zlarga mos qarama-qarshi  ma’noli  so‘zlarni topish uchun “Teskarisiga”
o‘yini o‘ynaladi.
Misollar:
1. Qizil qalam – ko‘k qalamdan uzun → qisqa
2. Qayrag‘och – archadan baland → past
3. Sharf – kamardan keng → tor
4. Kundalik daftar – darslikdan yupqa → qalin
5. Yo‘l – so‘qmoqdan uzun → qisqa
Darslik   bilan   ishlash   bu   tushunchalarni   mustahkamlashga   xizmat   qiladi.
O‘quvchilar atrofdagi narsalarni yangi so‘zlar yordamida tavsiflashga o‘rganadilar.
Yakuniy   fikr:   Bugun   biz   yangi   tushuncha   –   “miqdor”   bilan   tanishdik.
Narsalarning  xossalarini   taqqoslash   mumkin.  Agar  bu  taqqoslash  mumkin  bo‘lsa,
demak,   miqdor   haqida   gapirish   mumkin.   Narsalarning   o‘lchamlari   haqida   so‘z
borganda,   bu   miqdorlar   turli   so‘zlar   bilan   –   bo‘yi,   eni,   balandligi,   qalinligi   kabi
ifodalanadi.   Aksariyat   hollarda,   narsaning   bir   yo‘nalishdagi   o‘lchami   haqida   gap
ketganda “uzunligi” yoki “bo‘yi” so‘zlari ishlatiladi.
2.2.  Hajm va uzunlikni taqqoslashga oid sodda misol va masalalar
1-misol   (taqqoslovchi).   Dilorom   1   metr   uzunlikdagi   lenta   oldi.   Shu   bilan
birga, u 2 litr hajmdagi idishda sharbat ham olib keldi.
Savol:  Qaysi birlik – metr yoki litr – uzunlikni bildiradi? Qaysi biri hajmni?
Javob:  – Metr – uzunlik birlik; – Litr – hajm birlik.
2-misol (real ob’ektlar bilan).   Bir shisha sharbat 1 litr. Bir yog‘och tayoq
esa 1 metr.
23 Savol:  Qaysi biri hajmni bildiradi? Qaysi biri uzunlikni?
Javob:  – Shisha sharbat (1 litr) – bu hajm. – Tayoq (1 metr) – bu uzunlik.
3-misol   (taqqoslash   va   to‘g‘ri   ajratish).   Quyidagi   buyumlarni   hajm   va
uzunlikka qarab ajrating:
 2 metr arqon
 3 litr sut
 5 santimetr qalam
 1 litr suv
Javob:
–  Uzunlikka oid : 2 metr arqon, 5 santimetr Qalam
–  Hajmga oid : 3 litr sut, 1 litr suv
4-masalani   tahlil   qilish.   Javohirning   bobosi   unga   3   metr   sim   berdi.   Opasi
esa unga 2 litr sharbat olib berdi.
Savol:   Javohir   qancha   uzunlikdagi   sim   oldi?   Qancha   hajmdagi   ichimlikka
ega bo‘ldi?
Javob:  – Uzunlik: 3 metr sim; – Hajm: 2 litr sharbat;
5-masalaga   yechim   toppish.   Bir   paqir   10   litr   suv   oladi.   Bir   tayoqning
uzunligi 100 santimetr.
Savol:  10 litr suv bilan 100 santimetr uzunlikni solishtirish mumkinmi?
Javob:   Yo‘q, ular turli o‘lchov birliklarida – biri   hajm , ikkinchisi   uzunlik .
Ularni faqat mos o‘lchovlar orqali taqqoslash mumkin emas.
6-misol   (praktik   topshiriq).   O‘quvchiga   turli   o‘lchovdagi   buyumlar
beriladi:
 1 litr sut
 2 metr ip
 500 millilitr sharbat
 30 santimetr qalam
Topshiriq:  Hajm va uzunlik birliklarini farqlab jadvalga yozing.
Buyum O‘lchov Kategoriya
24 1 litr sut 1 l Hajm
2 metr ip 2 m Uzunlik
500 millilitr sharbat 500 ml Hajm
30 santimetr qalam 30 sm Uzunlik
7-masalaga   muammo   qo‘yish.   Oybek   2   litr   hajmdagi   idishda   limonad
tayyorladi .   Shu   bilan   birga,   1,5   metr   uzunlikdagi   ipdan   quvnoq   o‘yin   tayyorladi.
Savol:  Hajmni ifodalovchi va uzunlikni ifodalovchi birliklar qanday?
Javob:  – 2 litr – hajm, – 1,5 metr – uzunlik.
8-masalani to‘ldirish.  Ravshan do‘kon orqali quyidagi narsalarni sotib oldi:
 1 litr sut
 2 metr lenta
 3 litr sharbat
 1,2 metr yog‘och
Savol:  Nechta hajm birlikli, nechta uzunlik birlikli mahsulot olgan?
Javob:
– Hajm birlikli: 2 ta (1 litr sut, 3 litr sharbat)
– Uzunlik birlikli: 2 ta (2 metr lenta, 1,2 metr yog‘och)
2.3.   Boshlang‘ich sinflarda hajm va uzunlikni o‘rgatishda
integratsiyalashgan yondashuvlar
Integratsiyalashgan   yondashuvlar   o‘quvchilarga   nafaqat   alohida   fanlar
bo‘yicha,   balki   fanlararo   bog‘lanishlar   orqali   bilim   va   ko‘nikmalarni
mustahkamlashga   yordam   beradi.   Boshlang‘ich   sinflarda   hajm   va   uzunlikni
o‘rgatishda ham bu yondashuvlar o‘quvchilarning tushunish qobiliyatini oshirishda
25 samarali   bo‘ladi.   Integratsiyalashgan   yondashuvlar   turli   fanlar   va   mavzularni
birlashtirib, o‘quvchilarga ko‘proq amaliy va real dunyo tajribalarini taklif etadi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   hajm   va   uzunlikni   o‘rgatishda
integratsiyalashgan   yondashuvlar   o‘quvchilarning   fanlarga   bo‘lgan   qiziqishini
oshiradi   va   ularga   ilmiy   tushunchalarni   amaliyotda   qo‘llashni   o‘rgatadi.   Hajm   va
uzunlikni   o‘rgatishda   matematika   fanidan   tashqari   boshqa   tabiiy   fanlar,   masalan,
geografiya,   fizika   va   biologiya   fanlari   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Geografiya
fanidan o‘quvchilarga tabiatdagi ob’ektlarning hajmi va uzunligi haqida o‘ylashni
o‘rgatish   orqali,   ular   daryo   uzunligini   yoki   tog‘larning   balandligini   o‘lchashni
o‘rganadilar.   Bu   o‘quvchilarga   kengroq   dunyoqarashni   shakllantirishga   yordam
beradi va o‘lchov birligini hayotiy kontekstda tushunishga imkon yaratadi.
Fizika   fanida   o‘lchov   birliklarini   tushunish   va   qo‘llashda   o‘quvchilarga
asbob-uskunalarni  ishlatish  bo‘yicha  amaliy  ko‘nikmalarni  o‘rgatish   juda  muhim.
O‘quvchilarga   masalan,   rulonli   chiziqlar   yoki   mikrometrlar   yordamida
o‘lchovlarni   amalga   oshirishni   o‘rgatish,   ularni   o‘lchov   birligining   amaliy
qo‘llanilishi bilan tanishtiradi. Biologiya fani esa tabiiy ob’ektlarning o‘lchovlarini
taqqoslashni   o‘rgatish   uchun   juda   foydalidir.   O‘quvchilar,   masalan,   daraxtlarning
balandligini   yoki   hayvonlarning   hajmini   o‘lchash   orqali   hajm   va   uzunlik
birligining   amaliy   qo‘llanilishini   o‘rganadilar.   O‘simliklar   va   hayvonlar   bilan
ishlash,   o‘quvchilarga   tabiiy   dunyo   bilan   bog‘lanish   imkoniyatini   beradi   va
o‘quvchilarning   dunyoqarashini   kengaytiradi.   Ushbu   integratsiyalashgan
yondashuvlar   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   matematikani,   balki   tabiiy   fanlarni   ham
o‘rganish   orqali   dunyo   haqida   chuqurroq   bilimga   ega   bo‘ladilar.   Bu   yondashuv,
o‘quvchilarning o‘zaro bog‘liqliklarni ko‘rishiga yordam beradi va ularga fanning
turli sohalarida qo‘llaniladigan asosiy tushunchalarni birlashtirishni o‘rgatadi.
Integratsiyalashgan   yondashuvda   amaliy   mashg‘ulotlar   va   laboratoriya
ishlari   o‘quvchilarga   o‘rgangan   bilimlarini   mustahkamlash,   amaliy   ko‘nikmalarni
rivojlantirish   va   o‘quv   jarayonini   qiziqarli   va   samarali   qilish   uchun   muhimdir.
26 Boshlang‘ich   sinflarda   bu   jarayonni   o‘tkazish   o‘quvchilarning   nazariy   bilimlarini
amaliyotga tatbiq etish imkoniyatini yaratadi.
Laboratoriya ishlari : O‘quvchilarga o‘lchov birliklari va o‘lchov asboblari
bilan   ishlashni   o‘rgatish   maqsadida   laboratoriya   mashg‘ulotlari   tashkil   qilinadi.
Masalan,   suyuqliklarning   hajmini   o‘lchash   uchun   o‘lchov   silindrlaridan   yoki
uzunlikni   o‘lchash   uchun   chizmalarni   ishlatish.   Bunday   ishlarda   o‘quvchilar
o‘lchov birliklarini tushunib, o‘lchov jarayonini mustahkamlashadi.
O‘lchov   asboblari   bilan   ishlash :   O‘quvchilarga   o‘lchov   asboblari   bilan
ishlashni  o‘rgatish juda muhim.   O‘quvchilar lentalar, chizmalar, suyuqlik o‘lchov
idishlari   kabi   yordamchi   asboblar   bilan   ishlashni   o‘rganadilar.   Bu   asboblar
yordamida   o‘quvchilar   o‘lchov   birliklarini   aniqroq   va   to‘g‘ri   ishlatishni
o‘rganadilar. Misol  uchun, suyuqliklarning hajmini  o‘lchashda  o‘lchov idishlarini
qanday   ishlatishni,   uzunlikni   o‘lchashda   esa   chizmalar   yordamida  qanday   aniqlik
kiritishni o‘rgatish mumkin.
Amaliy   mashg‘ulotlar :   Amaliy   mashg‘ulotlar   orqali   o‘quvchilar
o‘lchovlarni   haqiqiy   vaziyatlarda   qanday   qo‘llashni   o‘rganadilar.   Masalan,
o‘quvchilarga   1   litr   sharbatni   to‘kib,   1   litr   hajmni   qanday   o‘lchashni   ko‘rsatish.
Ushbu   mashg‘ulot   o‘quvchilarga   hajmni   qanday   aniq   o‘lchashni   ko‘rsatib   berish
va   o‘lchov   birliklarining   amaliy   qo‘llanilishini   tushuntirish   uchun   foydalidir.
Bundan   tashqari,   o‘quvchilarning   uzunliklarini   o‘lchash   va   solishtirish,   o‘zaro
bog‘liq   o‘lchovlar   tushunchasini   shakllantirishga   yordam   beradi.   Bularning
barchasi   o‘quvchilarga   matematik   va   tabiiy   fanlar   asosidagi   nazariy   bilimlarni
mustahkamlash,   shuningdek,   o‘lchov   birligi   va   asboblarini   ishlatishda
ko‘nikmalarni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Amaliy   mashg‘ulotlar   orqali
o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   to‘liq   mustahkamlab,   turli   fanlar   orasida
integratsiyalashgan yondashuvni amalga oshirishni o‘rganadilar.
San’at   va   geometrik   yondashuvlar   orqali   o‘quvchilarga   hajm   va   uzunlikni
tushunishga   yordam   berish   san’at   va   fanlarni   integratsiyalashda   muhim   rol
o‘ynaydi.
27 Geometriya :   Geometrik  shakllar   yordamida  o‘quvchilar   hajm   va  uzunlikni
amaliy   tarzda   anglashadi.   Masalan,   kub,   silindr,   konus   kabi   shakllarning   hajmini
hisoblash   va   ularning   qanday   hosil   bo‘lishi   haqida   tushuncha   berish.   Bu   metod
orqali o‘quvchilar hajm va uzunlikni solishtirishni o‘rganadilar, masalan, kubning
hajmini   hisoblash   uchun   uning   tomonlarining   uzunligini   bilish   kerak   bo‘lishi,   bu
esa uzunlik o‘lchov birligini yaxshiroq anglashga yordam beradi.
San’at :  San’at  orqali  o‘quvchilarga o‘lchov  birliklarini   qo‘llashni  o‘rgatish
juda   samarali   usul   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,   o‘quvchilarga   skulptura   yaratish
yoki   grafik   tasvirlar   orqali   geometrik   shakllarni   tasvirlashni   o‘rgatish.   Bunday
faoliyatlar o‘quvchilarga hajm va uzunlikni san’at asarlarida qanday ishlatishlarini
ko‘rsatib   beradi.   Shuningdek,   o‘quvchilar   o‘ylab   ko‘rish,   tasavvur   qilish   va
kreativliklarini rivojlantirishga yordam beradi.
O‘qituvchining   interaktiv   yondashuvi   o‘quvchilarning   faoliyatini
rag‘batlantiradi   va   ularni   o‘quv   jarayonida   ishtirok   etishga   undaydi.   Bu   usul
o‘quvchilarning o‘rganishdagi motivatsiyasini oshiradi.
Diskussiyalar   va   muloqot :   O‘quvchilarni   hajm   va   uzunlik   haqidagi
savollarni   muhokama   qilishga   jalb   qilish,   ularning   fikrlarini   va   tushunchalarini
rivojlantirishga yordam beradi. Masalan, o‘qituvchi Qanday qilib bir xil hajmdagi
ob’ektlarni   solishtirish   mumkin?   yoki   Uzunlikni   o‘lchash   uchun   qanday   vositalar
kerak? kabi savollarni berib, o‘quvchilardan javob olish va ular o‘rtasida muloqot
olib borish. Bu jarayon o‘quvchilarning o‘z fikrlarini ifodalashga, yangi bilimlarni
anglashga yordam beradi.
Sinovlar va o‘yinlar : O‘quvchilarga hajm va uzunlikni o‘rgatishda turli xil
o‘yinlar   va   sinovlarni   o‘tkazish   o‘quv   jarayonini   qiziqarli   va   samarali   qiladi.
Masalan,   o‘quvchilarni   bir   xil   hajmdagi   ob’ektlarni   solishtirishga   yoki   uzunlikni
aniqlashga o‘rgatish uchun o‘yin shaklida mashqlar tashkil qilish. Bu o‘quvchilarni
faol ishtirok etishga undaydi va ularning bilimlarini mustahkamlaydi.
Bunday   yondashuvlar   o‘quvchilarni   o‘rgatishning   nafaqat   samarali,   balki
qiziqarli   va   interaktiv   bo‘lishini   ta’minlaydi.   Shuningdek,   bu   metodlar   orqali
28 o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   to‘g‘ri   qo‘llash,   o‘zaro   hamkorlik   qilish   va   yangi
yondashuvlar bilan ishlashni o‘rganadilar.
Integratsiyalashgan   yondashuvda,   o‘quvchilarga   hajm   va   uzunlikni
o‘rgatishda   turli   metodlarni   qo‘llash   nafaqat   ularning   matematik   bilimlarini
kengaytiradi, balki kundalik hayotga doir amaliy ko‘nikmalarni ham rivojlantiradi.
Real   hayotdan   olingan   misollarni   qo‘llash,   o‘quvchilarning   mavzuni   yaxshiroq
tushunishlariga   yordam   beradi.   Masalan,   o‘quvchilarga   savdo   do‘konlaridagi
mahsulotlarning   o‘lchovlari   haqida   so‘zlab   berish   yoki   hayotiy   taqqoslashlar
keltirish,   ularning   o‘ziga   xos   tajribalari   va   amaliyotlarini   yaxshilaydi.   Bunday
misollar,   o‘quvchilarga   o‘rganayotgan   mavzularining   hayotda   qanday
qo‘llanilishini   ko‘rsatadi.   Shuningdek,   matematika   va   tilni   integratsiyalash
o‘quvchilarga   o‘qish,   yozish   va   muloqot   qilish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.
O‘quvchilarga   o‘lchovlar,   masalan,   uzunlik   yoki   hajmni   aniqlash   va   tasvirlashda
matematik so‘zlar va atamalarni ishlatishni o‘rgatish juda muhimdir. Bu qalamning
uzunligi   15   sm   yoki   Bu   idishning   hajmi   2   litr   kabi   ifodalar   o‘quvchilarning
bilimlarini   aniq   va   to‘g‘ri   tarzda   taqdim   etishga   yordam   beradi.   Bu   jarayon,
shuningdek,   ular   uchun   matematika   va   tilni   birlashtirgan   holda   o‘rganish
imkoniyatini   yaratadi.   Yozma   topshiriqlar   ham   o‘quvchilarning   tushunchalarini
mustahkamlashga   yordam   beradi.   O‘quvchilarga   o‘lchovlarni   aniqlash   yoki
taqqoslashni   yozma   shaklda   izohlash   topshiriqlari   berish,   o‘zlarini   erkin
ifodalashga va matematikani amaliy hayotga nisbatan ishlatishga undaydi. Bu kabi
integratsiyalashgan   yondashuvlar   o‘quvchilarning   nafaqat   matematik,   balki   til   va
muloqot ko‘nikmalarini ham rivojlantiradi.
XULOSA
Boshlang‘ich   sinflarda   hajm   tushunchasini   o‘rgatish,   o‘quvchilarga
matematik   bilimlarni   kengaytirish   va   kundalik   hayotda   uchraydigan   miqdorlar
haqida   tushuncha   berish   uchun   muhim   ahamiyatga   ega.   Hajm   o‘lchov   birligini
29 o‘rganish   orqali   bolalar,   o‘zlari   bilan   atrof-muhitdagi   obyektlarni   yanada   aniqroq
tasavvur   qilishlari   mumkin.   Ushbu   mavzu   orqali   o‘quvchilar   suyuqliklarning
hajmini   o‘lchashni,   ularni   bir-biriga   nisbatan   taqqoslashni   o‘rganadilar,   bu   esa
ularning fazoviy tasavvurlarini rivojlantirishga yordam beradi.
Dars   jarayonida   o‘quvchilar   litr   tushunchasi   bilan   tanishib,   idishlar   va
ularning sig‘imlarini o‘lchash orqali hajm o‘lchov birligining asosiy xususiyatlarini
o‘zlashtiradilar.   O‘quvchilarga   misollar,   masalalar   va   amaliy   mashg‘ulotlar
yordamida bu tushuncha  mustahkamlanadi.  Masalan,  bir siqimdan yoki  bankadan
qancha  sut,   sharbat  yoki   boshqa   suyuqliklar   olinishi   mumkinligini  hisoblash  kabi
masalalar o‘quvchilarning analitik fikrlash qobiliyatini rivojlantiradi.
Bu   mavzu   o‘qituvchidan   o‘quvchilarni   nafaqat   teoriya   bilan   tanishtirishni,
balki   amaliy   mashg‘ulotlar   orqali   o‘zlashtirishni   talab   qiladi.   Bunday   o‘quv
faoliyati o‘quvchilarga nafaqat matematik bilimlar, balki kundalik hayotdagi hajm
o‘lchovlariga   oid   ko‘nikmalarni   ham   beradi.   Shuningdek,   ularni   figuralar   yuzini
o‘lchash,   kattaliklar   o‘rtasidagi   nisbati   haqida   o‘ylash   va   real   hayotda   o‘lchov
birligidan foydalanishni o‘rgatadi.
Kurs   ishida   keltirilgan   masalalar   va   amaliy   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarda
hajm   tushunchasining   to‘liq   shakllanishiga   yordam   beradi   va   ularni   o‘quv
jarayoniga   yanada   qiziqtiradi.   Bu,   shuningdek,   bolalar   matematik   fikrlashni
rivojlantirishga,   kuzatish   va   taqqoslash   qobiliyatini   oshirishga   olib   keladi.
Natijada,   o‘quvchilar   nafaqat   hajm   o‘lchov   birligini   o‘rganadilar,   balki   ular   o‘z
bilimlarini kundalik hayotda samarali qo‘llay olishadi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
I. Normativ-huquqiy hujjatlar va metodologik ahamiyatga molik
nashrlar
30 1.1.   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi.   –   T.,   “O‘zbekiston”
nashriyot-matbaa ijodiy uyi, 2008-yil. – 40 b.
1.2.   O‘zbekiston   Respublikasi   Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   o‘qitish
metodikasini   rivojlantirish   va   o‘quv   jarayonini   takomillashtirish   bo‘yicha   milliy
dastur – T.: Ta’lim vazirligi, 2018-yil. – 60 b.
1.3.   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2020-yil   31-
dekabrdagi “Oliy ta’lim muassasalarida ta’lim jarayonini tashkil etish bilan bog‘liq
tizimni takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi 824-sonli qarori.
1.4.   O‘zbekiston   Respublikasi   Ta’lim   vazirligining   Boshlang‘ich   ta’limda
matematika   o‘qitish   metodikasi   bo‘yicha   metodik   tavsiyalar.   –   T.:   O‘zbekiston
ta’limi, 2020-yil. – 80 b.
II. Monografiya, ilmiy maqola, patent, ilmiy to‘plamlar
2.1.   Abdullayev   H.,   Mirzayeva   M.   Ta’lim   samaradorligining   muhim
shartlari // Xalq ta’limi. 1993-yil. 8-9. – B. 3.
2.2. Nishonaliev U. Ta’lim  standarti va pedagogik innovatsiyalar //  J. Xalq
ta’limi. 1999. - №6. – 28-31 b.
2.3.   Azizxo‘jayeva   N.N.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish
metodikasi. – T.: TDPU, 2018-yil. – 120 b.
2.4.   Tursunova   G.   Matematika   o‘qitishda   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalarni joriy etish // Xalq ta’limi. – 2015-yil. – B. 45-50.
2.5.   Akramova   M.   Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   fanini   o‘qitishning
samarali metodlari // Ta’lim va innovatsiyalar. 2019-yil. – 35-40 b.
2.6.   Yusupov   O.   Boshlang‘ich   ta’limda   miqdorlar,   hajm   va   o‘lchovlar
tushunchalarini o‘rgatish metodikasi. – T.: TDPU, 2020-yil. – 110 b.
III. Foydalanilgan boshqa adabiyotlar
3.1. Azizxo‘jayeva N.N. Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat. – T.:
TDPU, 2003-yil. – 174 b. 92-bet.
31 3.2.   Ziyomuhammadov   B.,   Tojiev   M.   Pedagogik   texnologiya   –   zamonaviy
o‘zbek milliy modeli. – T.: “Lider press”, 2009-yil. – 104 b. 56-bet.
3.3.   Ishmuhamedov   R.J.   Innovatsion   texnologiya   yordamida   ta’lim
samaradorligini oshirish. – TDPU, 2004. – 35 b.
3.4.   Tojiev   M.   Matematika   o‘qitish   metodikasi:   Boshlang‘ich   sinflarda
o‘quvchilarga miqdorlar va ularning o‘lchovlarini o‘rgatish // Xalq ta’limi. – 2017.
– B. 28-32.
3.5.   Yunusova   D.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishda   didaktik
o‘yinlarning o‘rni. – T.: O‘zbekiston, 2020-yil. – 160 b.
3.6.   Xodjayeva   G.   Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   va   miqdorlarni
o‘rgatish metodikasi. – T.: O‘zbekiston, 2020-yil. – 180 b.
3.7.   Narzullayev   F.   Matematik   ta’lim   metodikasi:   Boshlang‘ich   sinfda
matematika fanini o‘qitishning asosiy tamoyillari. – T.: Ta’lim, 2018-yil. – 210 b.
IV. Internet saytlari
4.1.   http://www.edu.uz   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o‘rta   maxsus
ta’lim vazirligi sayti.
4.2.   http://www.lex.uz   O‘zbekiston   Respublikasi   Qonun   xujjatlari
ma’lumotlari milliy bazasi.
4.3.  http://www.ziyonet.uz  Ziyonet - O‘zbekiston ilmiy va ta’lim portalining
ma’lumotlar bazasi.
4.4.   http://www.xalqtalimi.uz   Xalq   ta’limi   tizimi   yangiliklari   va   metodik
qo‘llanmalar.
4.5.   http://www.edutimes.uz   O‘zbekistonda ta’lim sohasidagi  yangiliklar va
tadqiqotlar.
4.6.   http://www.matematika.uz   O‘zbekiston   Respublikasi   Matematika
jamiyati sayti, matematika o‘qitish metodikasi bo‘yicha resurslar.
V. Boshlang‘ich ta’limda matematika o‘qitish metodikasi bo‘yicha ilmiy
konferensiya materiallari
32 5.1.   Matematika   ta’limi:   Innovatsiyalar   va   metodik   yondashuvlar   –   T.:
TDPU, 2020-yil. – 200 b.
5.2.   Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   va   metodikalar   ilmiy-amaliy
konferensiyasi materiallari. – T.: 2021-yil. – 120 b.
5.3.   Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   o‘qitish   metodikasini
takomillashtirish ilmiy konferensiya materiallari. – T.: TDPU, 2022-yil. – 160 b.
VI. Ta’lim resurslari va o‘quv qo‘llanmalari
6.1.   Matematika   o‘qitish   metodikasi   bo‘yicha   o‘quv   qo‘llanmalari   //   Xalq
ta’limi nashriyoti. – T.: 2019-yil.
6.2.   Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   fani   bo‘yicha   o‘quv   resurslari   //
O‘zbekiston Ta’limi. – T., 2020-yil.
_________________________________________________________ ta’lim
33 yo‘nalishi _____________________ ta’lim shakli ____ - kurs ________ 
guruh talabasi  __________________________________________________  
ning__________________________________________________________
______________________________________________________________
_________________________________________ mavzusidagi kurs ishiga. 
RAHBAR XULOSASI
                  Mavzu   talaba   tomonidan   (mustaqil   yozilganligi,   amaliy   ahamiyati,
dolzarbligi,   mazmunda   keltirilgan   ijobiy   tomonlar   va   rejaning   izchil
yoritilganligi, mavzu to‘liq qamrab olinganligi).
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
          Ishdagi kamchiliklar:________________________________________ 
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
           Kurs  ishining yoritilishi  bo‘yicha  rahbar  tomonidan baholanishi  (kurs
ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
34  
KOMISSIYA XULOSASI
       Talaba tomonidan mavzuning og‘zaki bayoni (yoritib berishi, 
tushunchasi, savollarga to‘liq javob bera olishi, tahlillar keltirishi, xulosalar 
chiqara olishi). 
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
 
         Kurs ishining og‘zaki bayoni bo‘yicha komissiya tomonidan 
baholanishi (kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball 
______________ 
                                                                Jami ball ________________________
Komissiya raisi:     ________________________________________________     
_________________ 
                                                                              (FISH)                                                                                          (imzo) 
Komissiya a’zosi:     ______________________________________________      
_________________ 
                                                                               (FISH)                                                                                         (imzo) 
Komissiya a’zosi:     ______________________________________________      
_________________ 
                                                                                (FISH)                                                                                        (imzo) 
35
Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha