Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 63.7KB
Покупки 1
Дата загрузки 26 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Asadbek Mamarizayev

Дата регистрации 09 Апрель 2024

135 Продаж

Boshlang‘ich sinflarda imloviy sezgirlikni o‘stirish

Купить
О ‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA  О ‘RTA MAXSUS TA’LIM
VAZIRLIGI TOSHKENT AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
Sirtqi ta’lim  О ‘zbek tili va adabiyoti ta’lim y о ‘nalishi 
“Boshlang‘ich sinflarda imloviy sezgirlikni o‘stirish ”  mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy Rahbar:   “Pedagogika” kafedrasi
_______________________________                                                                                                                                                                               
(imzo)
Toshkent-2024
MUNDARIJA: KIRISH …………………………………………………………………………..... 3
I   BOB   IMLOVIY  SEZGIRLIKNI   O‘STIRISH   JARAYONIDA ANALITIK-
SINTETIK   METODDAN   FOYDALANISH   VA   UNING   O‘ZIGA   XOS
TOMONLARINI OCHIB BERISH 
1.1    Boshlang‘ich sinflarda imloviy sezgirlikni o‘stirish......................................... 6
1.2     Savod   o‘rgatish   jarayonida   davrlar,   ularning   bo‘limlari   va   har   qaysi   davrda
olib boriladigan ishlar.............................................................................................. 11
II BOB Imloviy sezgirlikni o‘stirishning samarali jihatlari
2.1   Savod   o‘rgatish   davrida   ko‘rgazmali   qurollar   va   didktik   materiallardan
foydalanish.............................................................................................................. 18
2.2   Hamkorlikdagi imlo loyihalari......................................................................... 21
XULOSA ................................................................................................................ 24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ............................................................... 26
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O‘quvchilarda   to‘g‘ri   yozuv   malakasini
shakllantirish   grammatik   nazariyani   va   imlo   qoidasini   o‘zlashtirishga
asoslanadi.   Imlo   qoidalari   bir   so‘znigina   emas,   balki   umumiylik   mavjud
bo‘lgan butun so‘zlar guruhining yozilishini tartibga soladi. Bu xususiyati bilan
u qoida xat yozuvchini har bir so‘zni yodda saqlash, xotirlashdan qutqaradi va
qoidaga amal qilib, belgilangan qoidaga muvofiq butun so‘zlar guruhini yozish
imkonini   yaratadi.   Imlo   qoidasi   grammatik   umumiyliq   asosida   birlashgan
so‘zlarning   yozilishini   bir   xillashtiradi.   Bu   yozma   ravishdagi   aloqani
yengillashtiradi   va   imlo   qoidalarining   ijtimoiy   azhamiyatini   ta’qidlaydi.   Imlo
qoidalarini   grammatik,   fonetik,   so‘z   yasalishiga   oid   materiallarni   ma’lum
darajada bilmasdan turib o‘zlashtirish mumkin emas. Grammatik iazariya imlo
qoidalari   uchun   poydevor   hisoblanadi.   Masalan,   otlarning   kelishiklar   bilan
turlanishi   o‘rganilgach,   kelishik   qo‘shimchalarining   yozilishi   haqidagi
ko‘nikma   shakllantiriladi.   “Sifat”   mavzusini   o‘rganish   -roq   qo‘shimchasining
va   qip-qizil,   yumyumaloq   kabi   sifatlarning   yozilishiga,   Imlo   qoidalari   ustida
ishlash   -   murakkab   jarayon,   qoidaning   moqiyatini   ochish,   o‘quvchilarning
qoida  ifodasini   o‘rganib   olishlari,  qoidani   yozuv  tajribasiga   tadbiq  etish  uniig
asosiy   komponentlari   qisoblanadi.   1   qoida   mohiyatini   ochish   qoida
so‘zning   qaysi   qismini ,   qaysi   so‘z   turkumi   yoki   grammatik   shaklni   yozishni
boshqarishini,   bunda   qaysi   belgilaretaqchi   ekanini   tushuntirish   demaqdir.
O‘quvchilarni   qoida   bilan   tanishtirish   uchun   material   tanlashda   o‘qituvchi   bu
etakchi belgilarni albatta qisobga oladi. Masalan, oxiri yumshatish belgisi bilan
tugagan   so‘zlarga   qo‘shimcha   qushilganda,   yumshatish   belgisi   yozimasligi
zaqidagi   qoidaning   (2-sinf)   moqiyatini   ochishda   o‘quvchilar   oxiri   yumshatish
belgisi   bilan   tugagan   so‘z   aytadilar,   keyin   o‘qituvchi   raqbarligida   shu   so‘z
bilan gap tuzadilar.  
Kurs ishining maqsadi:  ta’lim jarayonlarida bolalarning o‘yin, dizayn, bilim
va   tadqiqot   faoliyati   texnik   ijod   elementlari   bilan   qo‘llash;   steam   texnologiyalari
3 yosh bolalarda intellektual qobiliyatlarni rivojlantirish va ularni ilmiy-texnik ijodga
jalb   qilish   uchun   ta’lim   vazifalarini   amalga   oshirishga   kompleks   yondashuv;
axborot-tadqiqot   faoliyati   jarayonida   intellektual   qobiliyatlarni   rivojlantirish   va
yosh   bolalarning   ilmiy-texnik   ijodiga   jalb   qilish   va   ularga   rahbarlik   qilish   kabi
malakalariga ega bo‘lishligi.
Kurs   ishining   vazifasi:   Talabalarga   ta’lim   texnologiyasini   ta’lim-tarbiya
jarayonida qo‘llashda turli xil faoliyatlarni integratsiyalash, maktabgacha yoshdagi
bolalarni   ilk   tadqiqotchilik   faoliyatiga   tayyorlash   vazifalarini   bajaradi.
talabalarning   ma’ruza,   tajriba   va   amaliy   mashg‘ulotlarda,   mustaqil   faoliyatda
olingan   nazariy   va   amaliy   ko‘nikmalarni   amaliy   loyihalarni   bajarishda   qo‘llay
olishini namoyish etish; 1
  
-maktabgacha   ta lim   sohasidagi   normativ-huquqiy   bazani   yanadaʼ
takomillashtirish; 
-maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   har   tomonlama   intellektual,   axloqiy,
estetik va jismoniy rivojlanishi uchun shart-sharoitlar yaratish; 
-innovatsiyalarni,   ilg‘or   pedagogik   va   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarni   tatbiq   etish   (axborot   ma’lumotlar   bazasini   va   multimedia
mahsulotlarini ishlab chiqish, uy ta’limi  va ota-onalarning ma’lumot  olishi  uchun
raqamli   ta’lim   resurslarini   tatbiq   etish,   respublikaning   barcha   MTMlarini
kompyuterlar   bilan   ta’minlanishini   va   Internet   tarmog‘iga   ulanishini
bosqichmabosqich amalga oshirish); 
-kadrlarni   tanlashda   va   rivojlantirishda   yangi   yondashuvlarni   tatbiq   etish
(xalqaro   ta’lim   standartlarini   tatbiq   etish,   chet   el   ekspertlarini   jalb   qilish   va   chet
elga tajriba orttirish safarlarini tashkil etish, xodimlar faoliyatining samaradorligini
baholash mezonlarini ishlab chiqish, kadrlarni moddiy rag‘batlantirish va ijtimoiy
qo‘llab-quvvatlash dasturlarini ishlab chiqish);
Kurs  ishining  predmeti:   talabalarga  maktabgacha   yoshdagi  bolalarning  har
tomonlama   intellektual   jihatdan   tarbiyalashda   turli   faoliyatlari   mazmunini
integratsiya   qilishga   o‘rgatish,   ta’lim   texnologiyasini   maktabgacha   ta’limda
1
  Бобомуродова А.Я. Она тили таълими жараёнида ўйин-топишмоқлардан фойдаланиш: Пед. фан. номз. ... 
ёзилган дисс. – Тошкент, 1996
4 qo‘llashning   me’yoriy-uslubiy   asoslari,   ta’lim   texnologiyasini   maktabgacha
ta’limda   qo‘llash   bo‘yicha   xorijiy   tajribalarni   o‘rganib,   integratsion
mashg‘ulotlarni   tashkil   etish,   ta’lim   tashkilotlarida   ta’lim   texnologiyasini   amaliy
qo‘llash usullari haqida bilim va ma’lumotlar berish. 2
Kurs ishining tuzilish va hajmi . Kurs ishi kirish, asosiy qism 2 bob ya’ni 4
ta reja, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar rо’yxatidan iborat.
2
  Зиёдова   Т . У .  Она   тили   таълими   жараёнида   ўқувчиларнинг   сўз   бойлигини   ошириш .  Пед .  фан . номз . ... 
ёзилган   дисс . –  Тошкент , 1995
5 I BOB IMLOVIY SEZGIRLIKNI O‘STIRISH JARAYONIDA
ANALITIK-SINTETIK METODDAN FOYDALANISH VA UNING O‘ZIGA
XOS TOMONLARINI OCHIB BERISH
1.1 Boshlang‘ich sinflarda imloviy sezgirlikni o‘stirish
Ха t   s а v о d   o‘rgatish   j а r а yonid а   ха ft а   ох irid а gi   o‘qish   d а rsl а rining   15-20
d а qiq а si sinfd а n t а shq а ri o‘qishg а   а jr а til а di. S а v о d o‘rg а tish d а rsl а ri t а qmill а shg а n
а n а litik-sint е tik t о vush m е t о did а   о lib b о ril а di.  А n а litik-sint е tik t о vush m е t о di nutq
h а qid а ,   nutqning   g а pl а rd а n,   g а pl а rning   so‘zl а rd а n,   so‘zl а rning   bo‘g‘inl а rd а n,
bo‘g‘inl а rning   t о vushl а rd а n   tuzilishini   o‘rgatishd а ,   so‘zd а n   o‘rg а nil а dig а n
t о vushni   а jr а tib   о lish, uni o‘rg а nilg а n harfl а rg а   qo‘shib o‘qishg а   o‘rgatishd а   а m а l
qil а di. Bund а y t а hlil ishl а ri s а v о l-j а v о b usulid а   о lib b о ril а di. Shuning uchun ham
bu   d а vrd а   qo‘ll а nil а dig а n   а s о siy   usul   suhbat,   s а v о l-j а v о b   usuli   s а n а l а di.   Suhbat
m е t о di   o‘quvchil а rni   f ао ll а shtir а di,   nutqiy   f а ziyatg а   s о l а di.   S а v о l-j а v о b   usulid а
d а rsni   o‘qituvchi   h а r   bir   m а t е ri а l   r е j а sid а n   b е ril а dig а n   s а v о ll а rini   tuzib   о lishi
l о zim , b е ril а dig а n s а v о ll а r k е lgusi biliml а r uchun z а min h о zirl а shig а   ham e’tib о r
q а r а tilm о g‘i z а rur. R а sml а r yuz а sid а n tug‘ilg а n s а v о ll а r 4-5 t а d а n  о shm а sligi, 3-4
so‘zli   bo‘lishi   l о zim.   Suhbat   usuli   d а rsning   hamm а   b о sqichid а   o‘tilg а nl а rni
so‘r а sh, Yangi  bilim  b е rish,  yangi   m а vzuni  must а hk а ml а sh,  t е kshirish,  yakunl а sh
j а r а yonid а  qo‘ll а nil а di. 3
Ko‘rg а zm а lik   m е t о di.   Bu   usul   ch ех   p е d а g о gi   K о m е nskiy   ta’limning   а s о siy
q о id а si d е b bil а di. 4
 “Sinfg а  sur а t  о lib kirishing bil а n s о q о v ham tilg а  kir а di. Ta’lim
j а r а yonid а  m а vhum t а f а kkuri ya х shi riv о jl а nm а g а n b о shl а ngich m а kt а b yoshid а gi
o‘quvchil а rning b а rch а  s е zgi  о rg а nl а ri ishtir о k etishi k е r а k: ko‘rish, eshitish,  ха tt о
ta’m bilish s е zgisi ham, chunki ul а r   а niq n а rs а , pr е dm е t- хо dis а g а   q а r а b fikrl а ydi.
Ta’limd а   o‘quvchil а rning bu   х ususiyatl а rini  his о bg а   о lish z а rur.   А lifb е   d а rsligid а
m а zmunli   v а   pr е dm е t   r а sml а r,   g а p,   bo‘g‘in,   so‘zg а   о id   nus ха l а r   t а bi а t   qo‘ynid а
d а rs   o‘tish,   muz е yl а rg а   s а yoh а t   o‘tk а zish   d а rsl а rini   ko‘rg а zm а li   usull а rd а
3
  Бобомуродова   А . Я .  Она   тили   таълими   жараёнида   ўйин - топишмоқлардан   фойдаланиш :  Пед .  фан .  номз . ... 
ёзилган   дисс . –  Тошкент , 1996
4
  Юсупова   Ш . Ж .  Она   тили   таълими   самарадорлигини   оширишда   илғор   педагогик   технологияларни   жорий  
этиш  ( ноанъанавий   усуллар   ва   компьютердан   фойдаланиш ):  Пед .  фан . номзоди  ...  дисс . –  Тошкент , 1998
6 o‘tk а zilg а n   d а rs   s а n а l а di.   S а v о d   o‘rgatishd а   tushuntirish   v а   b а yon   qilish   usull а ri
ham qo‘ll а nil а di. O‘qituvchi nutq m а d а niyatig а  e’tib о r b е rishi, s о dd а  r а v о n if о d а li
qilib   so‘zl а shi,   m а t е ri а lni   izchil   q а t`iy   r е j а   а s о sid а   b а yon   qilish   l о zim.   Shuning
uchun   o‘quvchil а rning   tingl а b   uo‘tirish   imk о niyatl а rini   х is о bg а   о lish   z а rur.
Tushuntirish   v а   b а yon   qilish   usuli   Yangi   m а vzuni   yoki   m а vzuning   tushunm а y
q о lg а n   urinl а rini   q а yt а   o‘rgatishd а   qo‘ll а nil а di.   Bul а rd а n   t а shq а ri   r е pr а duktiv
m е t о dd а n ham f о yd а l а nil а di. 
O‘quvchil а r   uchun   t а yyor   g а p   so‘z   bo‘g‘in   t о vush   nus ха l а ri   b е ril а di.
O‘quvchil а r   nus ха g а   q а r а b   shunch а   so‘zli   g а p   tuz а dil а r,   uning   birinchi
so‘zi   q а nd а y harf bil а n yozilishi ,  ох irig а  qanday tinish b е lgi qo‘yilishini iz ох l а ydi.
Bo‘g‘inl а r s о nig а   q а r а b So‘z o‘yl а b t о p а dil а r, uni bo‘g‘ing а   bo‘l а dil а r, bo‘g‘inl а r
s о nini   nus ха d а gig а   t а qq о sl а ydil а r.   Bu   bil а n   so‘zl а rni   bo‘g‘inl а b   o‘qishg а
t а yyorl а n а dil а r.   T о vush   nus ха li   so‘zl а r   ham   o‘quvchil а rni   fikrl а shg а ,   izl а nishg а
da’v а t et а di. 
Yozuv   d а rsl а rid а   а s о s а n   r е pr о duktiv   m е t о dd а   ish   о lib   b о ril а di.   O‘quvchil а r
d а ft а r v а  d о sk а d а gi ko‘rg а zm а li qur о ll а rd а gi n а mun а g а  q а r а b nus ха  ko‘chir а dil а r.
R е pr о duktiv   m е t о d   o‘qituvchining   tushuntirishl а ri   а s о sid а   а m а l   qil а di.   Chunki
o‘qituvchi   h а r   bir   harfni   q ае rd а n   b о shl а nishi,   qanday   d а v о m   ettirilishi,   uning
b о shq а   harfg а   ul а nishi   h а qid а   tushuntirish   b е r а di.   Bir о q   nus ха   ko‘chirish
а vt о m а tik   nus ха   ko‘chirishg а   а yl а nib   q о lm а sligi   l о zim.   O‘quvchig а   yoz а dig а n
bo‘g‘in,   so‘z   v а   g а pi   о ldin   o‘qitilishi   k е r а k.   O‘quvchi   harfl а rning   ul а nishini
kuz а tib   uzl а shtirishi   z а rur.   S а v о d   o‘rgatish   d а rsl а rining   а s о siy   v а zif а si
o‘quvchil а rg а   t о vush   v а   harfni   t а nishtirish,   ul а rning   to‘g‘ri   t а lffuzini   o‘rgatish
о rq а li b о l а l а rd а  to‘g‘ri  о ngli if о d а li o‘qish ko‘nikm а l а rini sh а kll а ntirishd а n ib о r а t.
T а yyorg а rlik d а vri o‘qishg а  o‘rgatish uchun z а min  хо zirl а ydi. Bu d а vrd а  b о l а l а rd а
o‘zg а l а r nutqini eshitish diqq а tni to‘pl а sh til birlikl а rini (t о vush, bo‘g‘in, so‘z, g а p)
f а rql а sh,   а jr а tish   ul а rining   v а zif а l а rini   а niql а sh   k а bi   х ususiyatl а r   sh а kll а n а di.
Bul а r   o‘quvchil а rining   o‘qishni   muv о ff а qiyatli   eg а ll а shl а rig а   yord а m   b е r а di.
O‘qishg а   o‘rgatish   uchun   а vv а l о   o‘quvchi   t о vush   v а   harf   bil а n   yahshi
t а nishtirilishi l о zim
7 А lifb е   s а hif а l а rid а gi  so‘zl а rni   о ldin bo‘g‘ing а   bo‘lish,  so‘ng o‘qishni  m а shq
qilish   ya х shi   s а m а r а   b е r а di.   O‘qituvchining   n а mun а li   o‘qishid а n   sung   хо r   bil а n
o‘qish   ,   yakk а   o‘qishd а n   shivirl а b   o‘qishd а n   f о yd а l а nil а di.   А yniqs а   s е kin
o‘qiydig а n   o‘quvchil а r   bo‘lg а n   sinfl а rd а   хо r   bil а n   o‘qitish   o‘qishni   t е zl а shtir а di.
M а tnd а gi so‘zl а rni sinf d о sk а sid а   bo‘g‘inl а rg а   bo‘lib yozish o‘rg а nilg а n harfl а rni
his о bg а   о lg а n   h о ld а   qo‘shimch а   so‘z   birikm а l а ri   g а pl а r   tuzib   yozish   v а   o‘qitish
usulid а n   ham   f о yd а l а nil а di.   А lifb е   s а hif а l а rid а   bo‘g‘in   tuzilishi   mur а kk а bl а shib
b о r а di. Shuning uchun o‘qituvchi h а r bir bo‘g‘in tuzilishining   mur а k а bligig а  q а r а b
ish   usull а rini   b е lgil а b   о lishi   z а rur.   M а s а l а n:   3   t о vushd а n   tuzilg а n ,   4   t о vushd а n
tuzilg а n   bo‘g‘inl а rni   o‘qishg а   o‘rgatish   ham   o‘zig а   хо s   qiyinchilikl а rni   k е ltirib
chiq а r а di. Bund а   о l а m, M а nn о n tipid а gi bo‘g‘inl а rd а  –o-la:m, ma:n-no:n t а rzid а gi
qo‘shimch а   chiziqd а n,   b о d-ring,   do‘st   tipid а gi   bo‘g‘ing а   ring,   do‘st   t а rzid а gi
qo‘shimch а   chiziql а rd а n   f о yd а l а nil а di.   So‘zl а rni   o‘qishg а   o‘rgatishd а   bo‘lib
o‘qitishd а n   t а shq а ri   j а dv а ll а r   ham   yaxshi   s а m а ra   b е r а di.   H а r   bir   o‘qish   d а rsid а
bo‘g‘in   tuzilishi   mur а kk а b   so‘zl а rni   o‘qish   m а shqi   o‘tk а zilishi   l о zim.   Bu   usul
o‘quvchil а rd а   o‘qish   m а l а k а sining   t а k о mill а shtiruvig а   yord а m   b е r а di.   O‘qishg а
o‘rgatishd а   so‘zl а rni   v а   g а plprni   to‘ldirib   o‘qish   ko‘nikm а l а rini   h о sil   qilish
o‘quvchini   g а p   tuzishg а   t е z   fikrl а shg а   yo‘n а ltir а di.   O‘quvchi   tushib   q о ldirilg а n
harf   v а   so‘zni   r а smg а   q а r а b   t о p а di,   g а p   m а zmunig а   m о s   yoki,   m о s   em а sligig а
e’tib о r   b е r а di,   o‘rt о ql а rig а   nisb а t а n   t е z   t о pib   o‘qituvchining   r а g‘b а tig а   s а z о v о r
bo‘lishig а   intil а di.   А lifb е   d а rsligid а gi   m а tnl а rd а   turli   tinish   b е lgil а ri   ishl а tilg а n.
Ul а r   shul а rg а   m о s   о h а ng   t а nl а shni,   to‘ х t а sh,   p а uz а   qilish   o‘rinl а rini   b е lgil а b
о lishni   t а q о z о   et а di.   O‘qituvchining   tushuntirishi   if о d а li   o‘qish   n а mun а sini
ko‘rs а tishi   k а tt а   а hamiyatg а   eg а .   If о d а li   o‘qilg а n   m а tngin а   tushun а rli   bo‘l а di.
O‘qish   d а rsl а rid а   o‘qilg а n   m а tnning   о ngli   o‘zl а shtirilishig а   b о g‘liq.   O‘quvchi
m а tnd а   fikr   nim а   h а qid а   b о r а yotg а nini   а niql а s а gin а   uzid а   shund а y   х isl а tl а rni
sh а kll а ntirishg а   h а r а k а t   qil а di.   Ikkinchid а n   es а   ya х shi   ins о n   bo‘lishi   uchun
o‘qishning   z а rurligini   а ngl а ydi.   О ngli   o‘qishni   ta’minl а shd а   m а tn   bil а n   ung а
ishl а ng а n   r а sml а r   o‘rt а sid а gi   b о g‘l а nishl а rni   а niql а shtirishg а ,   m а tn   yuz а sid а n
s а v о ll а r   b е rishg а   diqq а t   q а r а tishi   l о zim.   She’r,   tez   aytish,   topishmoq,   qo‘shiq,
8 maqol,   hikmatli   so‘zlardan   o‘qitish,   yod   oldirish   ham   o‘quvchilarning
o‘qishga   qiziqishini   oshiradi ,   o‘qish   malakasini   shakllantiradi,   hotirasini
mustahkamlaydi.   O‘qish   darslarining   uchdan   ikki   qismi   Demak;   o‘quvchilarni
o‘qishga   o‘rgatish,   ularning   o‘qish   suratini   oshirish,   ufodali   va   ongli   o‘qish
elementlarini   shakllantirish,   tarbiyalash   o‘qish   darslarining   muhim   vazifalari
xisoblanadi.   Bilish   jarayonini   faollashtirish   hozirgi   kunda   faqat   psixologik
muammo   bo‘lmay,   metodik   muammo   hamdir.   Boshlang‘ich   sinfning   o‘ziga   hos
xususiyati   shundaki,   bilim   berish,   uni   mustahkamlash,   amaliyotga   tadbiq   qilish
bevosita   dars   vaqtida   amalga   oshiriladi.   Har   bir   o‘qituvchi   o‘rganilayotgan
materialni o‘quvchilar tmonidan ongli, puxta, mustahkam o‘zlashtirilishini istaydi.
O‘quvchilarning   bilish   faoliyatini   aktivlashtirish   va   rivojlantirish   ko‘p   jihatdan
ko‘rgazmali   vositalardan   foydalanishga   bog‘liq.   Savod   o‘rgatish   darslarini
muvoffaqiyatli   uyushtirish   uchun   “Harf   kassasi”,   “Harf   terish   kartoni”,   “Sirli
mato”   kesma   bo‘g‘in,   so‘z   kartochkalar,   til   hodisalariga   oid   nusxalar,   mazmunli
rasmlar ,   predmet   rasmlari,   texnik   vositalardan   foydalaniladi.   Sinfda   jamoa   bo‘lib
ishlash, o‘rganilgan harflar ishtirokida bo‘g‘in, so‘z, ba’zan gap tuzish va o‘qishni
mashq Kesma harflar yordamida bo‘g‘in, bir bo‘g‘inli so‘zlar, ba’zan ikki bo‘g‘inli
so‘zlar   tuziladi.   Kesma   harflar   yordamida   tuzilgan   bo‘g‘in   va   so‘zlarning   ustida
turli   xil   ishlar   o‘tkaziladi,   bir   harfni   boshqasi   bilan   almashtirib   yoki   harf,   ba’zan
bo‘g‘inning o‘rnini almashtirib yahgi bo‘g‘in yoki so‘z hosil qilinadi va Sirli mato
o‘rnida   “Magnit   xattaxta”dan   foydalanish   mumkin.   Bunda   harf   karton   orqasiga
magnit yopishtiriladi. 
O‘quvchilarni   yangi   tovush   va   harf   bilan   1-cho‘ntakcha   oynoma   yoki
“Alifbe”   sahifasidagi   rasmga   moslab   qo‘lda   tayyorlangan   mazmunli   rasm   uchun.
2-cho‘ntakcha   rasm   asosida   tuzilgan   hikoyadan   ajratib   olingan   gap   uchun.   3-
cho‘ntakcha   gapdan   shu   darsda   tanishtirilayotgan   tovush   –   harf   qatnashgan   so‘z
uchun. 4-cho‘ntakcha bo‘g‘in-tovush tahlili uchun. 5-cho‘ntakcha o‘rganilayotgan
harfni solish uchun. Bu maketdan 29 ta tovush va harfni o‘rganishda foydalaniladi.
Bo‘g‘in-tovush   tahlilida   tovushlarni   ifodalash   uchun   qizil   va   ko‘k   kvadratchalar
tayyorlanadi.
9               Bo‘g‘in, soat, bo‘g‘inlar yozilgan avak o‘quvchilarni o‘qishga o‘rgatishda
katta   ahamiyatga   ega. Rasmli   alifbo   ham   o‘quvchilarda   tovush   tanishtirishda   juda
qilay.   Buning   uchun   albom   varag‘i   olinadi.   Uning   yuqori   qismiga   predmetning
rangli   rasmi   yopishtiriladi.   Uning   tagiga   nomi   o‘rganilayotgan   tovush   o‘rniga
nuqta qo‘yib yoziladi.  
Harakatli ko‘rgazmaning asosan predmitlarni guruhlash mantiqiy mashqlarni
qiziqarli  uyushtirishda   ahamiyati  katta.  U  ikki  buklangan  kartondan  tayyorlanadi.
Masalan   kartonning   ichiga   o‘rmon   qiyofasini   tasvirlovchi   rasmlar   yopishtiriladi.
O‘rmonda   yashovchi   hayvonlar   orqasiga   ip   yelimlanib   kartonning   birinchi   betiga
yopishtiriladi   va   uchinchi   betiga   ip   o‘tkaziladi.   Hayvonlar   tilga.   Predmet
rasmlaridan   to‘g‘ri   talaffuzga   o‘rgatishda   ham,   tovush   va   harf   bilan
Texnik   vositalarga   magnitafon ,   radio,   televizor,   epidiaskop   kiradi.   Masalan:
epidiaskop   orqali   harf,   bo‘g‘in,   so‘z,   gap   va   rasmlar   kattalashtirilib   ko‘rsatiladi.
Bolalar talaffuzidagi nuqsonlarni bartaraf etish, nutqni ravon, ifodali bo‘lishi uchun
magnitofondan   foydalaniladi.   Xattaxta,   kesma   bo‘g‘inning   o‘zi   ham   eng,
Alifbe   uchun   yozilgan   tarqatma   materiallar   ham   o‘quvchini   o‘qishga   o‘rgatishda
qulay ta’limiy vosita hisoblanadi. Demak, ko‘rgazmali vositalarning o‘quvchilarni
to‘g‘ri talaffuzga, bo‘g‘inlab o‘qishga, ifodali o‘qishga, fikrlashga Savod o‘rgatish
darslari   dasturida   ko‘rsatilgandek   haftada   8   soat   bo‘lib,   4   soat   o‘qish   va   4   soat
yozuvga ajratiladi. 
10 1.2  Savod o‘rgatish jarayonida davrlar, ularning bo‘limlari va har
qaysi davrda olib boriladigan ishlar
Ta’limda   yangi   bilimlarni   amalda   qo‘llash   natijasi   innovatsiyalarga
asoslangan   Respublikamizda   ta’lim   tizimini   har   tamonlama   rivojlantirish
kadrlar   tayyorlash   tizimini   tubdan   yangilash   va   isloh   qilish   davlat
ahamiyatidagi   eng   ustivorO‘quvchi   o‘zlashtirgan   bilimini   amaliyotda   qo‘llay
bilishi   uchun   uni   o‘z   vaqtida   mustahkamlashi,   boshqa   tushunchalarni
o‘rganishda   qo‘llash   bilishi   va   olingan   bilimlarni   tizimlashtirish   ta’lim
samaradorligini   ta’minlashga   olib   keladi.   -   o‘rganilgan   axborotlarni
(ma’lumotlarni)   qo‘llash   kabi   uchta   bosqichdan   iborat   Informatika   o‘quv
predmetining   asosiy   vazifasi   o‘quvchilarni   zamonaviy   informatikaning   ba’zi
bir   umumiy   g‘oyalari   bilan   tanishtirish,   informatikaning   amaliyotdagi
tadbig‘ini   va   kompyuterlarning   zamonaviy   hayotdagi   rolini   ochib   Shunday
ekan,   “Informatika”   fanini   o‘qitish   samaradorligini   oshirish   o‘quv
mashg‘ulotlarini   tashkil   etish   hamda   o‘tkazishda   pedagogik   va   axborot
texnologiyalaridan   keng   foydalanish,   o‘qitish   mazmuniga   mos   dasturiy
ta’minotini   ishlab   chiqish,   ularni   o‘quv   jarayoniga   joriy   etish   asosiy
vazifalardan hisoblanadi. Ushbu vazifalarni dolzarbligini e’tiborga olgan holda
“Informatika”   fanini   o‘qitishda   o‘yinli   texnologiyalardan   foydalanish   holatini
o‘rganish, tahlil etish, ulardan samarali foydalanish metodikasini, mos uslubiy
tavsiyalarni   ishlab   O‘yinli   texnologiyalardan   foydalanishning   asosini
talabalarning faollashtiruvchi va jadallashtiruvchi faoliyati tashkil etadi. O‘yin
olimlar   tadqiqotlariga   ko‘ra   mehnat   va   o‘qish   bilan   birgalikda   faoliyatning
asosiy   turlaridan   biri   hisoblanadi.   Psixologlarning   ta’kidlashlaricha,   o‘yinli
faoliyatning   psixologik   mexanizmlari   shaxsning   o‘zini   namoyon   qilish,
hayotda o‘z o‘rnini   barqaror qilish , o‘zini o‘zi boshqarish, o‘z imkoniyatlarini
amalga   oshirishning   fundamental   ehtiyojlariga   tayanadi.O‘yin   bilish   va   uning
bir qismi (kirish, mustahkamlash, mashq 
11 O‘yinlar   turli   maqsadlarga   yo‘naltirilgan   bo‘ladi.   Ular   didaktik,
tarbiyaviy,   faoliyatni   rivojlantiruvchi   va   ijtimoiylashuv   maqsadlarda
qo‘llanadi. O‘yinning didaktik maqsadi bilimlar doirasi,   bilish faoliyati , amaliy
faoliyatida   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalarni   qo‘llash,   umumta’lim   malaka   va
ko‘nikmalarni   rivojlantirish,   mehnat   ko‘nikmalarini   rivojlantirishni
kengaytirishga   qaratilgan   bo‘ladi.   O‘yinning   tarbiyaviy   maqsadi
mustaqillik,   irodani   tarbiyalash ,   muayyan   yondashuvlar,   nuqtai   nazarlar,
ma’naviy,   estetik   va   dunyoqarashni   shakllantirishdagi   hamkorlikni,
kollektivizmni, jamoaga kirishib keta olishni, kommunikativlikni tarbiyalashga
qaratilgan   bo‘ladi.   Didaktik   tamoyillarni   hisobga   olgan   holda,   o‘quvchilarga
nafaqat   faktlarning   qat`iy   ilmiy   bayonini   berish,   balki   o‘qitishning   turli
qiziqarli   metodlarini   ham   qo‘llash   lozim.   Masalan,   ko‘pchilikka   ma’lum   va
ommabob bo‘lgan krossvord o‘yini o‘quvchilarda qiziqish o‘yg‘otishi tabiiydir.
Qomusiy   lug‘atda   ta’riflanishicha,   uning   atamasi   inglizcha   “kross”   –
kesishgan,   “vord”   –   so‘z   degan   ma’noni   anglatib,   ilk   bor   XX   asr   boshlarida
kashf   etilgan.   Vaqt   o‘tishi   bilan   uning   turlari   ko‘payib,   chaynvord ,
chayn krossvord ,   krosschaynvord,   aylanma   krossvord,   diagonal   krossvordlar
o‘ylab topildi. Ularning har biri shaklda so‘zlarning joylashishi va bog‘lanishi
bilan farq qiladi.Krossvord ko‘rinishidagi  so‘rov shakli  o‘quvchilar uchun har
doim   qiziqarli   va   o‘ziga   tortadigan   metoddir.   Mustaqil   ijodiy   faoliyatning
bunday   shaklidan   foydalanilganda   darsda   faqatgina   kuchli   o‘quvchilargina
emas,   balki   kuchsiz   o‘quvchilar   ham   faol   ishtirok   etadilar.
Darslarda   qiziqtirishdan   foydalanishning   boshqa   shakllaridan,   ya’ni   rebus   va
boshqotirmalardan   ham   foydalanish   yaxshi   samara   beradi.
Ushbu   qiziqtiruvchi   metodlardan   foydalanganda,   o‘qituvchi   darsni   maqsadli
tashkil qilishni rejalashtiradi, ya’ni krossvord, rebus, boshqotirmalarni fanning
mazmuniga   mos   tayyorlaydi.   Darsning   maqsadini   aniqlaydi   va   kutilayotgan  
Rebus,   krossvordlar   o‘yinli   texnologiyalarga   sirasiga   kiradi.   “Rebus”   so‘zi
lotin   tilidan   olingan   bo‘lib,   “So‘zlar   orqali   emas,   balki   rasmlar   orqali
ifodalash” ma’nosini anglatadi. Bu - biror so‘z yoki atamaning rasmlar, notalar,
12 xarflar   bilan   birgalikda   ifodalanishi   orqali   hosil   qilingan   jumboqdir.
Rebus   –   keng   tarqalgan   va   eng   mashxur   o‘yinlar   sirasiga
kiradi.   U   orqali   maqollarni, she’r qismlarini, biror iborani yoki so‘zni berkitish
mumkin.   Undan   ilk   bor   Fransiyada   XV   asrda   qo‘llanilgan.
Eng birinchi rebuslar to‘plami Etenom Taburo tomonidan Fransiyada 1582 yili
chop etilgan. Keyinchalik Angliya, Germaniya, Italiyaga tarqalgan. Rossiyada
birinchi   rebuslar   “Illyustrasiya”   jurnalida   1845   yili   chop   etilgan.
Rebus   —   bu   atamalarni   ko‘ngil   ko‘taruvchi   xarakterda   shifrlashdir.   Masalan:
-   Rasmning   chap   qismidagi   apostroflar   soni   rasm   nomining   chap   tomonidan  
- Rasmning o‘ng yuqorisidagi apostroflar soni rasm nomining o‘ng tomonidan
-   So‘z   o‘rtasidagi   xarflarni   o‘chirish   uchun   bu   xarflar   rasm   ustida   yozilib
ustidan chiziladi;
- So‘zdagi belgini almashtirish: “2=d” 2 – xarfni “d” xarfiga almashtirish,
“r=p” esa xarbir “r” belgi “p” belgiga almashtirish tushiniladi;
- Rasm nomidagi belgilarning joylashgan o‘rni tartib raqamini o‘zgartirish
orqali;
-   Rasmni   teskari   qo‘yish   orqali   so‘z   ham   teskari   o‘kiladi.
“Informatika”   fanidan   talabalar   bilimini   nazorat   qilish   va   baholash   uchun  
Ushbu   vazifalar   talabalar   aqliy   faolligini   o‘stiradi,   bilish   jarayoniga   haqiqiy
qiziqish   uyg‘otadi.   O‘yin   davomida   talabalar   ma’lum   qiyinchiliklarni
yengadilar,   o‘z   kuchlarini   sinaydilar,   malaka   va   bilimlarini   rivojlantiradilar.
Ko‘pchilikka   ma’lum   va   ommabop   bo‘lgan   krossvord   o‘yini   talabalarda
qiziqish   uyg‘otishi   tabiiydir.   Krossvord   ko‘rinishidagi   so‘rov   shakli   talabalar
uchun   har   doim   qiziqarli   va   o‘ziga   tortadigan   metoddir.   Ushbu   o‘yinga
talabalar   shu   darajada   kirishib   ketadilarki,   hatto,   o‘zlari   ham   informatikaning
turli   mavzulari   bo‘yicha   krossvordlar   tuzishlari   mumkin.   Mustaqil   ijodiy
faoliyatning   bunday   shakli   foydali   bo‘lishi   bilan   birga,   faqatgina   bilimdon
talabalarnigina emas, balki past o‘zlashtiruvchilarni ham qamrab oladi. Boshqa
13 o‘quv   fanlaridan   past   o‘zlashtiruvchi   talabalar   ko‘pincha   informatikadan
yaxshi   va   tirishqoq   talabalarga   aylanadilar.   Krossvordlar   sodda   bo‘lishi   bilan
birga,   mashhur   olimlar,   allomalar   ismlariga,   mavzuga   aynan   mos   keluvchi
maxsus   atamalarga   Bitiruv   malakaviy   ishining   birinchi   bobida   ta’lim
texnologiyasining   mohiyatli   belgi   va   xususiyalari ,   an’anaviy   va   zamonaviy
ta’limning   yutuq   va   kamchiliklari,   talabalarning   bilimini   baholash   turlari   va
ularning   avzallik   hamda   kamchiliklari   haqidagi   ma’lumotlar   keltirilgan.
Ikkinchi  bobda  informatika fanining o‘quv mashg‘ulotlarida  qo‘llash  mumkin
bo‘lgan   interfaol   usullar   va   ularning   qo‘llash   uslublari   haqidagi   ma’lumotlar
o‘z aksini topgan.
Maktab   ta’lim   bilim   talabalar   assimilyatsiya   maksimallashtirish   uchun
emas   maqsadi   bo‘lgan   o‘qitish   usullari,   turli   xil   o‘z   ichiga   oladi.   Biroq,
o‘qituvchilar   va   murabbiylar   hali   samarali   yosh   avlodni   o‘rgatish   qanday
masala   haqida   xavotirda.   Shuning   uchun   ijobiy   muvaffaqiyatli   jarayonini
amalga oshirish maqsadida turli innovatsiyalarni kiritish orqali idrok qilinadi .
Maktab   ta’limini   rivojlantirish   hozirgi   bosqichida   passiv   rejimida
ahamiyatsiz   bo‘ladi.   Boshlab   yanada   keng   faol   usullarini   foydalanish   uchun.
Ular   o‘quv   jarayonining   har   ikki   tomon   ham   bir-biri   bilan   muloqot   talabalar
bilan o‘qituvchi o‘zaro bir shaklidir. Bu holda talabalar emas, passiv tinglovchi
qiladi.   Ular   o‘qituvchi   bilan   teng   huquqlarga   ega,   darsda   faol   ishtirokchilari
bo‘lib.   Bu   bolalar   va   ularning   mustaqilligi,   bilim   faoliyatini   rag‘batlantiradi.
bilim,   ijodiy   vazifalarni   rolini   sotib   jarayonida.   passiv   usul   avtoritar   uslub
hukmron   bo‘lsa   Bundan   tashqari,   u   faol   demokratik   yo‘liga   ketadi.
Biroq,   bu   modeli,   ba’zi   kamchiliklar   bor.   o‘quvchilarning   foydalanish   faqat
o‘zlari   uchun   fanlarni   o‘qitish   etiladi.   Bolalar   o‘qituvchi   bilan   muloqot,   lekin
bir-biri   bilan   muloqot   o‘tkazish   emas.   Shunday   qilib,   faol   ta’lim   usuli   bir
tomonlama bo‘ladi. o‘z-o‘zini o‘rganish texnologiyasi, o‘z-o‘zini rivojlantirish,
o‘z-o‘zini   ta’lim   va   o‘z-o‘zini   ish   bilan   xulq   foydalanish   paytida   tegishli
bo‘ladi.   Bu   holda ,   faol   rejimi   bolalarga   bilim   almashish   o‘rgatish   emas.   Bu
14 guruhda   tajriba  va   o‘zaro   olish   uchun  ruxsat   bermaydi.ilg‘or   interaktiv  ta’lim
texnologiyasi ham bor. Bu usulning bilan butun dars kishi   bilan muloqot yoki
suhbat   rejimida   amalga   oshiriladi.   Biroq,   usul   o‘qituvchi   bilan,   balki   o‘zaro
nafaqat   interaktiv   keng   o‘quvchilar   o‘zaro   qaratilgan.   Ushbu   darsda   bo‘yicha
o‘qituvchining o‘rni qanday? U sinf oldida vazifalarni bajarish uchun talabalar
faoliyatini   yo‘naltiradi.   Shunday   qilib,   interaktiv   ta’lim   texnologiyasi   -   faol
usul, zamonaviy shaklda, lekin hech narsa emas.
“Interaktiv” juda so‘z ingliz kelgan rus kirdi. Uning so‘zma-so‘z tarjimasi
“umumiy”   (Inter)   va   “qilmish”   (ish)   degan   ma’noni   anglatadi.   “Interaktiv”
atamasi   muloqot,   suhbat   mumkin ,   yoki   bir   narsa   (kompyuter)   bilan,
shuningdek, har bir kishi (masalan, insonlar) bilan o‘zaro qobiliyatini bildiradi.
Shunday qilib, tarbiya innovatsion shakli muloqot o‘zaro hisoblanadi .
bilim   Taqdimot   innovatsion   shakli   talabalari   uchun   eng   qulay   shart-
sharoitlarni   yaratishga   qaratilgan.   hayot   vaziyatlar   turli   va   foydalanish   Rolli
o‘yinlar   bir   simülasyon   bo‘lganda   maktablarida   interaktiv   ta’lim
texnologiyalari, bir dars tashkil taklif. Bu holda, savolga umumiy yechim taklif
vaziyatlar   va   holatlar   Axborot   talabalar   ongini   kirib   va   miya   faoliyatini
rag‘batlantirish oqadi. Albatta, interaktiv ta’lim texnologiyasi butunlay mavjud
o‘zgartirish   talab   dars   tuzilishini.   Bundan   tashqari,   bunday   rejim   o‘qituvchisi
tajriba va kasbiy mahorati bo‘lmaydi. Zamonaviy dars tarkibida maxsus texnik
interaktiv   o‘qitish   usullari   maksimal   texnologiyasi,   qo‘llanilishi   lozim.   bilim
olish   uchun   ularni   ishlatish   yanada   Shunday   qilib,   maktabgacha   interfaol
pedagogik texnologiyalar nima? 
RF   qonun   ta’lim   jarayoni   uchun   insonparvarlashtirish   tamoyilini
saqlamoq uchun. Bu butun mazmuni qayta ko‘rib chiqishni  talab qiladi o‘quv
jarayoniga.
maktab   asosiy   maqsadi   mustaqil   ruhiy,   bilim   va   faoliyat   mashqlar   bolaning
shaxsi   yaxlit   rivojlanish   jarayoni   hisoblanadi.   Va   bu   zamonaviy   interaktiv
15 texnologiyalarni   hissa.   ular   mustaqil   ravishda   ishlatiladi   qachon   o‘quvchisi
bilim   Interaktiv   ta’lim   texnologiyalari   sanaga   eng   ilg‘or   bo‘lgan.   muammoli
vaziyatlarni   yaratish   qabul  foydalanish  paytida  o‘z  mazmun-mohiyati   axborot
maqsadi   o‘quvchilarning   yoki   mustaqil   engish   uchun   o‘z   yo‘nalishi   uchun
bilim   o‘tkazish   uchun   tayyor   emas.   Interaktiv   ta’lim   texnologiyasi   pedagogik
boshqarish   dars   bilan  bolaning   o‘z   tashabbusi   oqilona   uyg‘unlashtirgan  holda
boshqa mavjud usullari farq qiladi. Barcha bu ta’lim asosiy maqsadga erishish
uchun   hissa   qo‘shadi   -   shaxsi   har   tomonlama   va   uyg‘un   rivojlanishi
yaratishInteraktiv ta’lim texnologiyalaridan foydalanish sizni imkonini beradi:
-   axborot   almashish   boshqarish,   o‘quv   va   o‘quv   harakatlar   samaradorligini
oshirish;
- talabalar amaliyotda o‘z bilimlarini qo‘llash uchun, o‘z-o‘zini nazorat qilish.
Bundan   tashqari,   interaktiv   ta’lim   texnologiyasi   bola   erta   aqliy   rivojlanishiga
ko‘maklashadi.   talaba   va   o‘qituvchi   o‘rtasida   axborot   almashish   Bundan
tashqari,   uning   xulosalar   to‘g‘riligini   bolalar   ishonchini   oshiradi . Interaktiv
ta’lim   texnologiyalaridan   foydalanish   ta’lim   muhit   bilan   talabalar   to‘g‘ridan-
to‘g‘ri   ta’sir   o‘tkazish   yo‘li   bilan   sodir   bo‘ladi.   Bu   bolalar   ta’lim   bilim
markaziy   etkinleştiricidir   tajriba,   sotib   bo‘lgan   bir   haqiqat   sifatida   xizmat
qiladi.
an’anaviy passiv yoki faol ta’lim o‘qituvchi bir filtr o‘rin tutadi. U to‘liq ta’lim
axborot   o‘tib   majbur   bo‘ladi.   onlayn   ta’lim   ushbu   an'anaviy   usullari   farqli
o‘laroq axborot oqimini aktivizatsiya, bir talaba assistent  o‘qituvchining rolini
beradi.
Interaktiv   ta’lim   modeli,   an'anaviy   bilan   solishtirganda,   o‘qituvchi   bilan
o‘quvchining   o‘zaro   hamkorligini   o‘zgartirish.   o‘qituvchi   o‘z   tashabbuslarini
namoyon   etishi   uchun   shart-sharoit   yaratish,   bolalarga   o‘z   faoliyatini   beradi.
O‘quvchilar bu darslarda to‘liq ishtirokchilari bo‘ladi. Biroq, ularning tajribasi
tayyor   bilim   bermaydi   o‘qituvchi,   tajriba   kabi   muhim   hisoblanadi   va   izlab
uning da’vat .
16 Interaktiv   ta’lim   texnologiyasi   rivojlanish   sinfda   o‘qituvchi   bir   necha
vazifalarni bajaradi, deb ta’kidlaydi. Ulardan biri - mutaxassis Muxbir sifatida
harakat   qilish.   Buning   uchun,   shunday   qilib,   o‘quv   jarayoniga   natijalarini
kuzatish   va   darsning   ishtirokchilar   savollarga   javob,   tayyorlash   va   video
namoyish   etish   Shuningdek   interaktiv   ta’lim   o‘qituvchi   bilan   o‘qituvchi,
tashkilotchi   rolini   o‘ynaydi.   Bu   talabalar   bilan   jismoniy   va   ijtimoiy   muhitni
o‘zaro o‘rnatishga iborat. Buning uchun, o‘qituvchi, ularga berilgan vazifalarni
muvofiqlashtirish etiladi, guruhga bolalarni  ajratib javob o‘zini  o‘zi  izlab olib
keladi, va hokazo.
  Interaktiv   ta’lim   o‘qituvchi   o‘rni   maslahatchi   vazifalarini   amalga
oshirishni   ko‘zda   tutadi.   o‘qituvchi   faqat   emas   talabalarning   allaqachon
to‘plangan tajriba anglatadi, balki muammolarni hal ularni yordam beradi.
17 II BOB Imloviy sezgirlikni o‘stirishning samarali jihatlari
2.1 Savod o‘rgatish davrida ko‘rgazmali qurollar va didktik
materiallardan foydalanish
H а r   bir   o‘qish   d а rsid а   bo‘g‘in   tuzilishi   mur а kk а b   so‘zl а rni   o‘qish   m а shqi
o‘tk а zilishi l о zim. Bu usul  o‘quvchil а rd а   o‘qish m а l а k а sining t а k о mill а shtiruvig а
yord а m   b е r а di.   O‘qishg а   o‘rgatishd а   so‘zl а rni   v а   g а plprni   to‘ldirib   o‘qish
ko‘nikm а l а rini   h о sil   qilish   o‘quvchini   g а p   tuzishg а   t е z   fikrl а shg а   yo‘n а ltir а di.
O‘quvchi   tushib   q о ldirilg а n   harf   v а   so‘zni   r а smg а   q а r а b   t о p а di,   g а p   m а zmunig а
m о s   yoki,   m о s   em а sligig а   e’tib о r   b е r а di,   o‘rt о ql а rig а   nisb а t а n   t е z   t о pib
o‘qituvchining r а g‘b а tig а  s а z о v о r bo‘lishig а  intil а di.  А lifb е  d а rsligid а gi m а tnl а rd а
turli tinish b е lgil а ri ishl а tilg а n. Ul а r shul а rg а  m о s  о h а ng t а nl а shni, to‘ х t а sh, p а uz а
qilish o‘rinl а rini b е lgil а b   о lishni t а q о z о   et а di. O‘qituvchining tushuntirishi if о d а li
o‘qish   n а mun а sini   ko‘rs а tishi   k а tt а   а hamiyatg а   eg а .   If о d а li   o‘qilg а n   m а tngin а
tushun а rli   bo‘l а di.   O‘qish   d а rsl а rid а   o‘qilg а n   m а tnning   о ngli   o‘zl а shtirilishig а
b о g‘liq.   O‘quvchi   m а tnd а   fikr   nim а   h а qid а   b о r а yotg а nini   а niql а s а gin а   uzid а
shund а y   х isl а tl а rni   sh а kll а ntirishg а   h а r а k а t   qil а di.   Ikkinchid а n   es а   ya х shi   ins о n
bo‘lishi   uchun   o‘qishning   z а rurligini   а ngl а ydi.   О ngli   o‘qishni   t а `minl а shd а   m а tn
bil а n   ung а   ishl а ng а n   r а sml а r   o‘rt а sid а gi   b о g‘l а nishl а rni   а niql а shtirishg а ,   m а tn
yuz а sid а n s а v о ll а r b е rishg а  diqq а t q а r а tishi l о zim. 
She’r, tez aytish, topishmoq, qo‘shiq, maqol, hikmatli so‘zlardan o‘qitish, yod
oldirish   ham   o‘quvchilarning   o‘qishga   qiziqishini   oshiradi,   o‘qish   malakasini
shakllantiradi,   hotirasini   mustahkamlaydi.   O‘qish   darslarining   uchdan   ikki   qismi
o‘qishni mashq qilishga ajratilishi lozim. Demak; o‘quvchilarni o‘qishga o‘rgatish,
ularning   o‘qish   suratini   oshirish,   ufodali   va   ongli   o‘qish   elementlarini
shakllantirish, tarbiyalash o‘qish darslarining muhim vazifalari xisoblanadi. Bilish
jarayonini faollashtirish hozirgi kunda faqat psixologik muammo bo‘lmay, metodik
muammo   hamdir.   Boshlang‘ich   sinfning   o‘ziga   hos   xususiyati   shundaki,   bilim
berish, uni mustahkamlash, amaliyotga tadbiq qilish bevosita dars vaqtida amalga
18 oshiriladi.   Har   bir   o‘qituvchi   o‘rganilayotgan   materialni   o‘quvchilar   tmonidan
ongli,   puxta,   mustahkam   o‘zlashtirilishini   istaydi.   O‘quvchilarning   bilish
faoliyatini   aktivlashtirish   va   rivojlantirish   ko‘p   jihatdan   ko‘rgazmali   vositalardan
foydalanishga bog‘liq. Savod o‘rgatish darslarini muvoffaqiyatli uyushtirish uchun
“Harf   kassasi”,   “Harf   terish   kartoni”,   “Sirli   mato”   kesma   bo‘g‘in,   so‘z
kartochkalar,   til   hodisalariga   oid   nusxalar,   mazmunli   rasmlar,   predmet   rasmlari,
texnik vositalardan foydalaniladi. Sinfda jamoa bo‘lib ishlash, o‘rganilgan harflar
ishtirokida bo‘g‘in, so‘z, ba`zan gap tuzish va o‘qishni mashq qilish uchun “Harf
kassasi ” bo‘lishi shart.
Kesma   harflar   yordamida  bo‘g‘in,  bir   bo‘g‘inli   so‘zlar,  ba`zan  ikki  bo‘g‘inli
so‘zlar   tuziladi.   Kesma   harflar   yordamida   tuzilgan   bo‘g‘in   va   so‘zlarning   ustida
turli   xil   ishlar   o‘tkaziladi,   bir   harfni   boshqasi   bilan   almashtirib   yoki   harf,   ba`zan
bo‘g‘inning o‘rnini almashtirib yahgi bo‘g‘in   yoki so‘z hosil qilinadi va o‘qitiladi,
so‘zning ma`nosi ustida ishlanadi.
Sirli   mato   o‘rnida   “Magnit   xattaxta”dan   foydalanish   mumkin.   Bunda   harf
karton   orqasiga   magnit   yopishtiriladi.   O‘quvchilarni   yangi   tovush   va   harf   bilan
tanishtirishda   kartondan   quyidagicha   maket   tayyorlanadi.  
1-cho‘ntakcha   oynoma   yoki   “Alifbe”   sahifasidagi   rasmga   moslab   qo‘lda
tayyorlangan   mazmunli   rasm   uchun.   2-cho‘ntakcha   rasm   asosida   tuzilgan
hikoyadan   ajratib   olingan   gap   uchun.   3-   cho‘ntakcha   gapdan   shu   darsda
tanishtirilayotgan   tovush   –   harf   qatnashgan   so‘z   uchun.   4-cho‘ntakcha   bo‘g‘in-
tovush   tahlili   uchun.   5-cho‘ntakcha   o‘rganilayotgan   harfni   solish   uchun.  
Bu   maketdan   29   ta   tovush   va   harfni   o‘rganishda   foydalaniladi.   Bo‘g‘in-tovush
tahlilida   tovushlarni   ifodalash   uchun   qizil   va   ko‘k   kvadratchalar   tayyorlanadi.  
Bo‘g‘in,   soat,   bo‘g‘inlar   yozilgan   avak   o‘quvchilarni   o‘qishga   o‘rgatishda   katta
ahamiyatga ega.
Rasmli   alifbo   ham   o‘quvchilarda   tovush   tanishtirishda   juda   qilay.   Buning
uchun   albom   varag‘i   olinadi.   Uning   yuqori   qismiga   predmetning   rangli   rasmi
19 yopishtiriladi.   Uning   tagiga   nomi   o‘rganilayotgan   tovush   o‘rniga   nuqta   qo‘yib
yoziladi.   Harakatli   ko‘rgazmaning   asosan   predmitlarni   guruhlash   mantiqiy
mashqlarni   qiziqarli   uyushtirishda   ahamiyati   katta.   U   ikki   buklangan   kartondan
tayyorlanadi.   Masalan   kartonning   ichiga   o‘rmon   qiyofasini   tasvirlovchi   rasmlar
yopishtiriladi.   O‘rmonda   yashovchi   hayvonlar   orqasiga   ip   yelimlanib   kartonning
birinchi   betiga   yopishtiriladi   va   uchinchi   betiga   ip   o‘tkaziladi.   Hayvonlar   tilga
kirganda   ip   tortilsa   hayvonlar   harakatga   keladi.   Predmet   rasmlaridan   to‘g‘ri
talaffuzga o‘rgatishda ham, tovush va harf bilan tanishtirishda ham foydalaniladi.
Texnik   vositalarga   magnitafon,   radio,   televizor,   epidiaskop   kiradi.   Masalan:
epidiaskop   orqali   harf,   bo‘g‘in,   so‘z,   gap   va   rasmlar   kattalashtirilib   ko‘rsatiladi.
Bolalar talaffuzidagi nuqsonlarni bartaraf etish, nutqni ravon, ifodali bo‘lishi uchun
magnitofondan   foydalaniladi.   Xattaxta,   kesma   bo‘g‘inning   o‘zi   ham   eng   qulay
ko‘rgazma   sanaladi,   Alifbe   uchun   yozilgan   tarqatma   materiallar   ham   o‘quvchini
o‘qishga   o‘rgatishda   qulay   ta`limiy   vosita   hisoblanadi.   Demak,   ko‘rgazmali
vositalarning o‘quvchilarni to‘g‘ri talaffuzga, bo‘g‘inlab o‘qishga, ifodali o‘qishga,
fikrlashga o‘rgatishda, nutq o‘stirishda ahamiyati katta.
20 2.2   Hamkorlikdagi imlo loyihalari
Eksperimental tekshirish o‘z maqsadining kengligi bilan farqlanadi: ayrim
m   etodik   usullami   tekshirishda   ommaviylik   talab   qilinmaydi,   am   m   o   yangi
dastur,   yangi   darsliklarni   tekshirishga   butun   tum   an,   viloyat   jalb   qilinadi.
Eksperiment   vazifasiga   ko‘ra   quyidagi   hollarda   o‘tkaziladi:   1)   yangi   metod,
yangi darslikning muvofiqligini tekshirishda; 2)metod yoki qo‘llanmaning qay
darajada foydaliligini tekshirishda; 3)metod yoki qo‘llanm aning muvofiqligini
va  samaradorligini   aniqlashda.   Eksperiment  natijasini   chiqarishda  belgilangan
baho   m   e’yoriga   amal   qilinadi.   Bunday   m   e’yor   aniq,   barcha   holatlar   uchun
ham bir xil bo‘lishi lozim. Ona tili metodikasida yozma ishlarda yo‘l qo‘yilgan
xatolar   soni   va   xarakteri,   m   a’lum   bir   vaqtda   o‘qilgan   yoki   yozilgan   so‘zlar
soni,   og‘zaki   hikoya   va   yozma   inshoning   hajmi   va   izchilligi   m   e’yoridan
foydalaniladi. Boshlang‘ich sinflarda ona tili o‘qitish metodikasi o‘z predm eti
va vazifalariga mos ravishda em pirik tekshirish m etodidan quyidagi ishlarda
ham   foydalanadi:   1.   Tlg‘or   o‘qituvchilar   ish   tajribasini   um   um   lashtirishda.
Buning uchun ilg‘or o‘qituvchilarning ish-tajribalari o‘rganiladi, tahlil qilinadi,
eng foydali jihatlari aniqlanadi va umumlashtiriladi. Bu metodika fani nazariy
xulosalarining  to‘g‘riligini  tekshirishda   asosiy   mezon  bo‘lib  xizmat   qiladi,   bu
fanni yangiliklar bilan boyitib boradi. 2. Boshlang‘ich sinflarda ona tili o‘qitish
metodikasi   sohasidagi   meros   va   yangiliklarni   o‘rganishda.   3.   T   a’lim
berishning u yoki bu usullari va vositalarining foydali ekanini tekshirishda. 4.
Ona   tilidan   o‘quvchilam   ing   o‘qishlari,   yozuvi,   mustaqil   va   ijodiy   ishlari
ustidan   kuzatish   olib   borishda.   5.   O‘quvchilar   ijodiy   faoliyatining   natijalarini
og‘zaki   qayta   hikoyalash,   yozma   ish   kabi   usullar   yordam   ida   tahlil   qilishda.
Yuqoridagi   tekshirish   metodlari   ushbu   fanning   davr   talabidan   kelib   chiqib
rivojlanishida   katta   ahamiyat   kasb   etadi.0‘zbek   xalqi   juda   qadim
zamonlardayoq   ilm-fanga   katta   e’tibor   bilan   qaragan   va   uni   rivojlantirishga
harakat   qilgan.   Ibn   Sino,   Beruniy,   al-Xorazmiy,   Amir   Tem   ur,   Ulug‘bek   va
boshqa   ko‘plab   allomalar   ilm   -fanni   dunyoga   tanitganlar.   Ilm   -m   a’rifatga
21 beqiyos hurm at bilan qaragan xalqimiz qanday qiyinchilik va to‘siqlar bo‘lm
asin, o‘z farzandlarining savodli bo‘lishini orzu qilganlar, ularini yoshligidanoq
maktabga o‘qishga berganlar. M aktabdor dom lalar o‘z usullari va tajribalariga
asoslanib bolalarga saboq berganlar. Demak, O‘zbekistonda o‘qitishning o‘ziga
xos   usullari   mavjud   bo‘lgan   va   ular   rivojlanib   borgan.   Bu   jarayon   silliq
kechmagan, ba’zi xato va kamchiliklarga ham yo‘l qo‘yilgan. Chunonchi, XX
asrning   20-yillarida   maktabni   rivojlantirishda   juda   jiddiy   xatolarga   yo‘l
qo‘yildi.  Kompleks  dasturlarda ona  tilini   o‘rganish  tizimi  buzildi:   grammatik,
orfografik ko‘nikm alarga yetarli ahamiyat berilmadi. Savod o‘rgatishda yaxlit
so‘z metodi tilning fonetik xususiyatlariga mos kelmadi, analitiksintetik ishlar
ta   ’m   inlanmadi,   puxta,   to‘g‘ri   yozuv   masalalari   uchun   zamin   yaratilmadi.
Keyinchalik   1931-yil   5-sentabrda   qabul   qilingan   „Boshlang‘ich   va   o‘rta
maktab haqida“gi, 1932-yil 25-avgustda qabul qilingan „Boshlang‘ich va o‘rta
maktab   o‘quv   dasturlari   rejimi   haqida“gi   qarorlar   yuqoridagi   kabi   yo‘l
qo‘yilgan   xato   va   kamchiliklami   bartaraf   qilishda   va   o‘quv   mashg‘ulotlari
tizimini   ishlab   chiqishda   maktabga   va   o‘qituvchilarga   yordam   berdi.   Tezlik
bilan savod o‘rgatishda analitiksintetik  tovush metodi  qayta tiklandi. Gram  m
atik,   orfografik   m   ateriallarni   izchil   o‘rgatishga,   o‘quvchilam   ing   har   tom
onlam   a   savodli   bo‘lib,   m   adaniy   nutqni   egallashlariga   katta   ahamiyat   berila
boshlandi.   O‘quvchilar   va   o‘qituvchining   o‘quv   m   ehnatini   tashkil   etishning
asosiy shakli bo‘lgan dars metodikasi muvaffaqiyatli ishlana boshlandi. O‘tgan
asrning   50—70-yillari   mobaynida   boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   o‘qitish
metodikasi   sohasida   anchagina   qo‘llanm   alar   yaratildi.   Bu   yillarda   ona   tili
o‘qitish   metodikasi   fan   sifatida   rivojlana   boshladi,   um   um   iy   pedagogik,
didaktik   va   psixologik   xarakterdagi   ilmiy   tekshirishlarning   natijalari   ona   tili
o‘qitish   metodikasini   takom   illashtirish   va   yangi   metodika   yaratishga   imkon
berdi.   O‘zbek   tilshunosligi   sohasidagi   muvaffaqiyatlar   ham   tilni   o‘zlashtirish
jarayoniga   va   metodikaning   rivojlanishiga   jiddiy   yordam   ko‘rsatdi.   Xuddi
shuningdek,   bu   fanning   rivojlanishiga   o‘qituvchilarning   ommaviy   ish
tajribalarini   o‘rganish,   um   umlashtirish   katta   ijobiy   ta   ’sir   ko‘rsatdi.   O‘sha
22 davrdagi   jurnallarda   o‘nlab   metodik   maqolalar   bosilib   chiqdi.   1955-yildan
boshlab   pedagogika   institutlari   qoshida   boshlang‘ich   ta   ’lim   o‘qituvchilari
tayyorlaydigan   fakultetlar   ochila   boshlandi.   Bu   ham   ona   tili   o‘qitish
metodikasining   o‘sishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatdi,   ya’ni   boshlang‘ich   sinf
o‘qituvchilarining   umumiy   va   maxsus   tayyorgarlik   darajasi   o‘sdi.   Institutlar
qoshidagi   kafedralarda   ishlovchi   ilmiy   xodimlar   metodik   masalalarni   chuqur,
ilmiy   asosda   hal   qilishga   harakat   qildilar.   Mustaqillikning   dastlabki
yillaridanoq ona tili o‘qitishga katta ahamiyat berila boshlandi. Bunda 1989-yil
21-oktabrda   ,,0   ‘zbek   tiliga   Davlat   tili   m   aqom   ini   berish   haqida“gi   qaror
alohida   o‘rin   tutadi.   T   a’lim   sohasidagi   bu   o‘zgarishlar   ona   tili   o‘qitish   m
etodikasida   ham   bir   qator   imkoniyatlarni   yuzaga   keltirdi.   Bu   yangiliklardan
ko‘plari   m   aktablarda   amaliyotga   tatbiq   qilinmoqda,   ba’zilari   hozircha
sinovdan   o‘tkazilm   oqda.   Sinov   davrida,   birinchidan,   o‘quvchiga,   uning
darsdagi   va   darsdan   tashqari   vaqtdagi   o‘quv   mehnatiga,   u   duch   kelayotgan
qiyinchiliklarga,   ko‘nikm   a-m   alakalarini   va   rivojlanish   qonuniyatlarini
o‘rganish   metodikasiga   ko‘proq   ahamiyat   berilmoqda.   Ikkinchidan,   ta   ’lim
jarayonida   bolaning   fikrlash   qobiliyatini   o‘stirish,   m   ustaqilligini   va   o‘quv
ishlari   jarayonidagi   aqliy   faolligini   oshirish   vazifalari   hal   qilinmoqda.
Uchinchidan,   mavjud   ta’lim   tizimidagi   tekshirishlar   bilan   bir   qatorda
o‘qitishning   istiqboli   haqidagi   vazifalarni   hal   qilish   maqsadida   ham
tekshirishlar   olib   borilmoqda.   Shunday   qilib,   fan   sifatida   ona   tili   o‘qitish
metodikasining o‘z predm eti, vazifasi, nazariy va ilmiy sohasi bo‘lib, bir qator
fanlar   o‘rtasida   uning   m   a’lum   o‘rni   bor.   Bu   fan   ham   boshqa   fanlar   кзЫ .
rivojlanib,   taraqqiy   etib   bormoqda.   M   amlakatimiz   mustaqillikka   erishgach,
ta’lim   sohasida   ham   katta   islohotlar   amalga   oshirildi.   Jum   ladan,   “Ta’lim
to‘g‘risida“gi   0  0   -   nun,  „Kadrlar   tayyorlash   milliy  dasturi"   qabul   qilindi,   „D
avlat/tili   to‘g‘risida“gi   qonun   qaytadan   ko‘rib   chiqildi,   Davlat   ta’lim
standartlari ishlab chiqildi, ona tili dasturlari va darsliklari yangilandi.
23 XULOSA
Til   fikrni   shakllantirish   va   bayon   qilish,   taassurot,   his-kechinm   alarni
ifodalashda  muhim   o‘rin  tutadi.  Til  jam  iyat  a’zolarining  bir-biri  bilan  o‘zaro
aloqasi   uchun   xizmat   qiladigan   vositadir.   Bu   vosita   qanchalik   takomillashsa,
fikr   shunchalik   aniq,   ta   ’sirchan   ifodalanadi.   Demak,   kishilaming   o‘zaro
munosabati, his-tuyg‘ulari, kechinma va holatlari til vositasida aniqlashadi. M
aktabda   ona   tilini   chuqur   o‘rganish   zarurati   tilning   bajaradigan   asosiy
vazifalaridan   kelib   chiqadi.   K.D.Ushinskiy   boshlang‘ich   maktab   o‘quv
predmetlari tizimida ona tiliga katta ahamiyat berib, uni markaziy va yetakchi
predmet   hisoblagan.   „Ajoyib   o‘qituvchi   bo‘lgan   ona   tili   bolaga   ko‘p   narsani
o‘rgatadi... Bola ikki-uch yil ichida shuncha ko‘p narsa o‘rganadiki, ko‘p narsa
bilib   oladiki,   20   yil   qunt   bilan   metodik   jihatdan   juda   to‘g‘ri   o‘qiganda   ham
uning   yarmicha   o‘rgana   olmaydi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   ona   tili
darslarida   ongli   o‘qish   va   savodli   yozishga   o‘rganadilar,   og‘zaki   va   yozma
nutqning   qonun-qoidalarini   egallaydilar.   O   na   tili   sohasidagi   ko‘nikm   a-m
alakalar   (nutq,   o‘qish   va   yozishga   oid   malakalar)   o‘quvchilam   ing   o‘quv   m
ehnatining   zaruriy   sharti   va   vositasidir.   O‘quvchi   o‘qish   ko‘nikm   alarini
egallash   bilan   bir   qatorda,   birinchi   navbatda,   o‘zining   ona   tilini   o‘rganishi
zarur, chunki  ona  tili  bilimdonlikning, aql-idrokning kalitidir. Ona tili  boshqa
fanlami o‘qitish vositasi hamdir: jam iyat tarixi ham, tabiiy fanlar ham ona tili
yordam   ida   o‘rganiladi.   Demak,   ona   tili   bolaning   umumiy   kamol   topishida
ham,   bilim   va   mehnatga   havasini   uyg‘otishda   ham   alohida   o‘rin   tutadi.   Til
muhim   tarbiya   vositasidir.   Badiiy   adabiyotlarni,   gazeta,   jurnallarni   o‘qigan
bola   o‘zida   eng   yaxshi   xislatlarni   tarbiyalab   boradi,   muomala   madaniyatini
egallaydi.   Ona   tili   boshlang‘ich   sinflarda   asosiy   o‘rinni   egallar   ekan,   har   bir
o‘quvchida   ona   tiliga   qiziqish   va   m   uhabbatni   tarbiyalab   borish   zarur.
Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   mashg‘ulotlari   turi   va   mazmuni   quyidagilarni
o‘z ichiga oladi: 1. O‘qish, yozuv, grammatik materialni o‘rganish, kuzatishlar
hamda   o‘quvchilam   ing   ijtimoiy   faoliyatlari   bilan   bog‘liq   holda,   ularning
24 og‘zaki   va   yozma   nutqini   o‘stirish.   2.   Birinchi   sinfga   kelgan   bolalarga   savod
o‘rgatish,   ya’ni   ularni   elem   entar   o‘qish   va   yozishga   o‘rgatish,   bu   ko‘nikm
alarni malakaga aylantirish. 3. Adabiy til m e’yorlarini, ya’ni imloviy va tinish
belgilariga rioya qilingan savodli yozuvni, to‘g‘ri talaffuzni o‘rganish, nutq va
uslubiy   elem   entlarni   egallash.   4.   Gramm   atika,   fonetika,   leksikologiyadan
nazariy  m   ateriallarni  o‘rganish,   tildan  ilmiy  tushunchalarini   shakllantirish.  5.
O‘quvchilarni o‘qish va gram m atika darslari orqali badiiy, ilmiyom mabop va
boshqa adabiyotlar namunasi bilan tanishtirish, ularda badiiy asarni idrok etish
ko‘nikmasini   hosil   qilish.   Bu   vazifalarning   hammasini   boshlang‘ich   sinflarda
ona   tili   predmeti   hal   etadi   va   ular   ona   tili   dasturida   aks   etadi.   Dastur   davlat
hujjati   bo‘lib,   unda   o‘quv   predmetining   mazmuni   va   hajmi,   shuningdek,   shu
predmetdan bilim, ko‘nikm a va m alakalar darajasiga qo‘yilgan asosiy talablar
belgilangan bo‘ladi. O‘qituvchi va o‘quvchilar dastur talablari asosida ish olib
boradilar.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Abdullayeva . M   maktab gacha   ta’lim   darsliklarini   yaratish   mezonlari   /
Tuzuvchilar: Q.. Ochilov, K. Nazarov, S. Fuzailov, N. Bikboyeva. —Т.: 1994
2. Azizxo‘jayeva.N.N,“Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat”
“O‘zbekiston yozuvchilar uyishmasi Adabiyot jamg‘armasi” nashriyoti T.: 2006
3.  “Ilk qadam” maktabgacha ta’lim tashkilotlarining o‘quv dasturi 
4. “MAKTABGACHA   TA’LIMDA   STEAM   TEXNOLOGIYASI”
fanidan o‘quv-uslubiy majmua.  Termiz davlat universitetining pedagogika instituti 
5. Mirziyoyev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib   -   intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.-   T:
O‘zbekiston, 2021
6. Mavlonova.   R.A,   N.   H.   Raxmonqulova,   K.O.Matanazarova,   M.   K.
Shirinov   S.   Hafizov   ”Umumiy   pedagogika”   «   Fan   va   texnologiya»   nashriyoti  T.:
2018 
7. “STEAM   ta’limining   qo‘llanishi,   samaradorligi   va   afzalliklari”   N.  T.
Tosheva   Bux.   DUPI   dotsent   “Boshlang‘ich   ta’limda   xalqaro   baholash   tajribasi:
muammo,   yechimlar   va   istiqbollar”.   Xalqaro   ilmiy-amaliy   anjuman.   Buhoro,
29.03. 2022. 7-bet
8. Turg‘unov.S.T,   L.A.Maqsudova,   H.M.Tojiboyeva,   G.M.Nazirova,
M.A.Umaraliyeva   “Padagogik   jarayonlarni   tashkil   etish   va   boshqarish,   sifat   va
samaradorligini   oshirish   texnologiyalari”   «O‘zbekiston   Respublikasi   O‘zPFITI   »
nashriyoti, T.:2014
9. Usmonov   A J. G‘.   Yo‘ldoshev, S. Pedagogik texnologiya asoslari.—
Т.: “O‘qituvchi”, 2004
10. Umarova M. Sh. Hakimova. O‘qish kitobi (3-sinf uchun darslik).— Т.:
Y. Abdullayev. Eski maktabda xat-savod o‘rgatish. - Т.   “O‘qituvchi", 2005.
11. Umumiy   o‘rta   ta’limning   Davlat   ta’lim   standarti   va   o‘quv   dasturi.
Boshlang‘ich ta’lim. ”Ta’lim taraqqiyoti” jurnali. Toshkent, ”sharq” 2021-y,
26 _______________________________________________ ta’lim yo nalishiʻ
talabasi
______________________________________________________ning
____________________________________________mavzusidagi   kurs
ishiga
RAHBAR XULOSASI
Mavzu   talaba   tomonidan   (mustaqil   yozilganligi,   amaliy   ahamiyati,
dolzarbligi, mazmunda keltirilgan ijobiy tomonlar va rejaning izchil yoritilganligi,
mavzu   to liq   qamrab   olinganligi)   ______________________	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Ishdagi
kamchiliklar_______________________________________________ 
______________________________________________________________
_
  ______________________________________________________________
____ 
Kurs   ishining   yoritilishi   bo yicha   rahbar   tomonidan   baholanishi   (kurs   ishiga	
ʻ
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
27 KOMISSIYA XULOSASI
Talaba   tomonidan   mavzuning   og zaki   bayoni(yoritib   berishi,   tushunchasi,ʻ
savollarga   to liq   javob   bera   olishi,   tahlillar   keltirishi,   xulosalar   chiqara   olishi)	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
______________________________________________________________
Kurs   ishining   og zaki   bayoni   bo yicha   komissiya   tomonidan   baholanishi	
ʻ ʻ
(kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
Jami ball_______________________ 
Komissiya   raisi         _____________________
____________________ 
            (FISH)                                                                          (imzo) 
Komissiya   a’zosi         ____________________
____________________ 
            (FISH)                                                                                 (imzo) 
Komissiya   a’zosi         _____________________
____________________ 
            (FISH)                                                                           (imzo)
28
Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha