Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 142.3KB
Xaridlar 15
Yuklab olingan sana 30 Aprel 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Boshlangʼich sinflarda integratsiyalashgan darslarni tashkil etishning pedagogik shart sharoitlari

Sotib olish
2O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
URGANCH  INNOVATSION  UNIVERSITETI
___________________ fakulteti ___________________yo‘nalishi
_____________________________________ning
______________________________________ fanidan
K URS ISHI
M avzu:  Boshlang ich sinflarda integratsiyalashgan darslarniʼ
tashkil etishning pedagogik shart sharoitlari
Bajardi:                                                               ____________________  
Qabul qildi:                                                       _____________________
 
______________ 2024
MUNDARIJA: 2KIRISH.....................................................................................................................3
I BOB. BOSHLANG`ICH SINF DARSLARINI INTEGRATSIYALASHGAN
HOLDA TASHKIL ETISH ………………………………………………………7
1.1.   Boshlang’ich   sinflarda   integratsiyalashgan   dars   berishning   zamonaviy
metodlari ……………………………………………………………………………7
1.2. Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan darslarni tashkil etish …………...14
II   BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINFLARDA   INTEGRATSIYALASHGAN
DARSLARNING   MAQSAD   VA   VAZIFALARI   HAMDA   FANLARARO
ALOQALARNING AHAMIYATI ……………………………………………..21
2.1.   Boshlang‘ich   sinflarda   integratsiya lashgan   darslarni   hosil   qilishda   hoz i rgi
zamon muammolari ……………………………………………………………….27
2.2.   Boshlang ’i ch   maktabni   integratsiya   qilish   bo’yicha   amalga   oshirilgan
islohotlar tahlili……………………………………………………………………27
XULOSA................................................................................................................3 1
FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR.............................................................3 2 2Kirish.
Mavzuning dolzarbligi.  Hozirgi kunda jamiyatimizning har bir sohasida eng
ko’p   qo’llanilayotgan   atama   bu   –   integratsiyadir.   Shu   qatorida   ta’limni
integratsiylashga   oid   ko’plab   ishlar   amalga   oshirildi   va   oshirilmoqda.   Bu
tushunchani   boshlang’ich   ta’limga   kiritilishi   endigina   jamiyatni   tushunishga   va
uning   haqiqiy,   jonkuyar   a’zosi   bo’lib   yetishishga   xizmat   qiladigan   murg’ak   qalb
sohiblariga   atrof   muhit   haqidagi   bilimlarni   to’liq   va   aniq   qilib   berishga   sharoit
yaratadi.   Integratsiya   jarayoni   orqali   kichik   maktab   o’quvchilari   olamni   bir
butunligicha   qabul   qilish   bilan   xarakterlanadi.   Ularning   aqliy   salohiyati,
dunyoqarashini   boshlang’ich   ta’limdanoq   kelajakka   raqobatbardosh,   o’tkir   zehnli
qilib   tarbiyalash   integratsiyaning   asosiy   funksiyasi   hisoblanadi.   Yurtimizda
yoshlarning   bilim   olishlariga   keng   imkoniyatlar   yaratilgan   va   bular   qonuniy
asoslarga ega. Muhtaram Prezidentimizning 2018-yil 5- sentyabrdagi “Xalq ta’limi
tizimiga   boshqaruvning   yangi   tamoyillarini   joriy   etish   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi   PQ-3931   sonli   qarori   intelektual,   yuksak   ma’naviyatli   barkamol
avlodni tarbiyalashga qaratilgan.
Boshlang’ich   ta’limda   integratsiyalashgan   darslarning   asosi   keng   qamrovli
tushunchalarni   o’quvchilarga   o’rgatilishidir.   Tushunchalarning   turli   jabhalarda
qo’llanilishi   o’quvchilarning   qiziqishini   ortiradi.   Qiziqish   bu-   olingan   bilimlarni
xotirada uzoq muddatga saqlanilishini kafolatlaydi. Qiziqish-shaxsning o zi uchunʻ
qimmatli   va   yoqimli   bo lgan   muayyan   narsa   va   hodisaga   munosabati.   Bunda	
ʻ
insonning   o ziga   xos   xususiyati   bevosita   mujassamlashadi.   Qiziqish   bilimlarni	
ʻ
ongli,   puxta,   barqaror,   anglagan   holda   o zlashtirishda,   ko nikma   va   malakalarni	
ʻ ʻ
shakllantirishda   qo l   keladi,   shaxs   qobiliyati,   zehni,   uquvchanligini	
ʻ
rivojlantirishga,   olamni   mukammalroq   tushunishiga   yordam   beradi.   Qiziqish
insonda intilish, faollik, ichki turtki, ehtiyojni ro yobga chiqarish manbai vazifasini	
ʻ
bajaradi.   Qiziqish   shaxsning   borliqqa   tanlab   munosabatda   bo lishida,   o ziga   xos	
ʻ ʻ
qaror qabul qilishida, o zini o zi nazorat eta bilishida, maqsadga intiluvchanligida,	
ʻ ʻ
yuzaga   kelgan   to siqlarni   yengishida   ifodalanadi.  	
ʻ Qiziqishlar   shaxsiy   va   ijtimoiy, 2bevosita   va   bilvosita,   keng   va   tor,   beqaror   va   barqaror   bo ladi.   Qiziqishʻ
sinchkovlik,   qiziquvchanlik,   bilishni   o z   ichiga   oladi.   Odamlarni   shaxsiy	
ʻ
qiziqishini   idora   qilishga   o rgatish,   bu   yo nalishda   mashqlantirish,   treninglar,	
ʻ ʻ
testlardan   foydalanish   intiluvchan,   to’liqmas   xislatlarni   shakllantirishga   yordam
beradi.   Shaxsning   individual   xususiyati   bo’lgan   qiziqish-havaslar   uning   hamma
psixik   jarayonlariga   ta’sir   ko’rsatadi.   Kishining   qobiliyatlarining   o’sishi   ham
ma’lum   darajada   undagi   qiziqishlar   bilan   belgilanadi.   Bizdagi   idrok   etish,   esda
qoldirish,   esga   tushurish,   xayol,   tafakkur   va   iroda   jarayonlari   qiziqish   orqali
faollashadi. Qiziqish kishi diqqatining kuchli va barqaror bo’lishiga yordam qiladi,
bizning tuyg’u-hissiyotlarimizning, shuningdek, qiziqishlarimizning ham kuchli va
barqaror   bo’lishiga   yordam   beradi.   Integratsiyalashgan   darslarda   o’quvchilarning
psixik   jarayonlari   haqida   ko’plab   olimlar   izlanishgan.   Maktab   ta’limini
integratsiyalash   jarayonining   psixologik   asosi   sifatida   olim   Y.A.   Samarinning
assotsiativ tafakkur to’g’risidagi fikrlari olinishi mumkin. Bu fikrlarning mazmuni
shundaki,   har   qanday   bilim   bu   o’xshatish,   bilimlar   tizimi   esa   o’xshatishlar
tizimidir.
Y.A. Samarin o’xshatishlarning quyidagi turlarini ajratadi: 	

 lokal (mahalliy, ma’lum bir joy, narsa bilan chegaralangan);  

 biror tizimga tegishli bo’lgan;  tizim ichidagi;  	
 
 tizimlar orasidagi;  	

 aqliy   faoliyat   darajalarini   o’xshatishlarining   mos   keladigan   darajasiga
birlashtirish xususiyatiga qarab tasniflaydi. 
Y.A.Samarin   g’oyalariga   ko’ra   bu   punktlar   asosida   darslar   olib   borilsa,
o’quvchilar   ma’lumotlarni   xotirada   tezroq   va   uzoq   muddatga   saqlab   qolishini
takidlagan.   Ya’niki,   berilayotgan   integratsion   bilimlar   bolaning   atrofidagi   tabiat
muhit   bilan   bog’liq   bo’lgan,   murakkablikni   o’z   ichiga   olmagan   va   bola   har   kuni
duch kelayotgan tushunchalar majmui mahalliy tasavvuridir. 2Kurs   ishning   maqsadi.   Birinchi   navbatda,   fanlararo   aloqadorlikni   yo’lga
qo’yish   uchun   qaysi   darslarning   bir   biriga   mos   kelishini   aniqlash   lozim.
Tushunchalarning,   ma’lumotlarning   mazmuni   o’zaro   yaqinligi   va   mantiqiy
aloqalariga   qarab   integratsiyalash   jarayoni   amalga   oshiriladi.   Integratsiyalash
jarayonida   dars   va   darsliklar   orasida   vertikal   va   gorizontal   yo’nalishlarda   mos
tushushini   aniqlash   juda   muhim   hisoblanadi.   Aloqaga   kirishayotgan   tushunchalar
bir-biriga   mos   bo’lishi,   birbirini   to’ldirishi   ahamiyatlidir.   Darsliklar   asosida
integratsiyalashning   vertikal   uslubi   o’quvchi   bir   tushuncha   o’rganib   bo’ldi,
keyinroq   boshqa   fanda   shu   tushunchaga   mos   bo’lgan   atamaga   duch   kelsa,
ma’lumot sifatida oldin o’rganilgan tushuncha yodga olinadi va bu tushuncha bilan
birlashtiriladi.
Kurs ishning vazifalari:
–   Boshlang ich   sinflarda   integratsiyalashgan   darslarni   tashkil   etishningʼ
pedagogik shart sharoitlari haqida ma’lumotlar yig‘ish;
–   Boshlang ich   sinflarda   integratsiyalashgan   darslarni   tashkil   etishning
ʼ
pedagogik shart sharoitlari   bilan tanishish;
–   Boshlang ich   sinflarda   integratsiyalashgan   darslarni   tashkil   etishning	
ʼ
pedagogik shart sharoitlarini  o ‘rganishdagi samaradorligini  o ‘rganish.
Kurs   ishining   ob’ekti:   Boshlang ich sinflarda integratsiyalashgan darslarni	
ʼ
tashkil   etishning   pedagogik   shart   sharoitlari haqida   umumiy   tushuncha   va   bilim
hosil qilish hisoblanadi.
Kurs ishning predmedi:
–   Boshlang ich   sinflarda   integratsiyalashgan   darslarni   tashkil	
ʼ
etishning   pedagogik   shart   sharoitlari   haqida   maqolalar   mavjud   bo‘lgan
ta’lim jurnallari va maqolalari;
–Maktabgacha ta'lim adabiyotlari;
–Ta’limiy o‘quv saytlar; 2–Ishga oid ilmiy ishlar va dissertatsiyalar.
Kurs ishi tuzilishi:
1.  Kirish;
2. I.BOB.( Ilovalar);
3. I.BOB. boyicha  xulosa;
4. II.BOB. (Ilovalar );
5.  Xulosa;
6.  Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati;
7.  Rejadagi  savollar  mantiqan  bir- birlari  bilan  bog‘langan  bo‘lishi,  
har   bir  keyingi  savol  o‘zidan  oldingi  savolning  mantiqan  davomi   bo‘lib,
bir  butunni  tashkil  etishi  kerak.      2I BOB. BOSHLANG`ICH SINF DARSLARINI INTEGRATSIYALASHGAN
HOLDA TASHKIL ETISH
1.1. Boshlang’ich sinflarda integratsiyalashgan dars berishning zamonaviy
metodlari
Respublikamizda   mustaqillik   yillarida   kadrlar   tayyorlash   va   ta’limni   tashkil
etishning jahon standartlariga javob beradigan samarali tizimi yaratildi va bugungi
kunda   ham   oliy   ta’limni   modernizatsiyalashga   davlat   siyosatining   ustuvor
yo`nalishi   sifatida   e’tibor   qaratilmoqda.   Xususan,   O`zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2017   yil   20-   apreldagi   “Oliy   ta’lim   tizimida   yanada   rivojlanish
chora-tadbirlari   to`g`risida“gi   PQ-2909-son   qarori,   2017   yil   27-iyuldagi   “Oliy
ma’lumotli mutaxassislar tayyorlash sifatini yanada kengaytirish choratadbirlarlari
to`g`risida”gi   PQ-3151-son   qarori,   2017   yil   9   avgustdagi   “Oliy   ta’lim
muassasalarida   ta’lim   sifatini   oshirish   va   ularning   mamlakatda   amalga
oshirilayotgan   keng   qamrovli   islohotlarda   faol   ishtirokini   ta’minlash   bo`yicha
qo`shimcha chora-tadbirlar to`g`risida“gi PQ-3775-son qarori qabul qilindi.
Davlatimiz   rahbari   bolalar   tarbiyasi   jarayonida   o`z   ishini   puxta   biladigan,
malakali   va   har   bir   bolaga   individual   yondasha   oladigan   pedagog-kadrlarni   jalb
qilgan holda, ularni go`daklardan fikr va tafakkurni to`g`ri shakllantirib bormasak,
kelajakda   yuksak   saviya,   bilim   va   ma’naviyatga   ega   bo`lgan   barkamol   avlodni
tarbiyalash,   yosh   avlodni   tarbiyalashning   asosiy   bo`g`ini   bo`lgan   boshlang`ich
ta’lim tizimini rivojlantirishga alohida e’tibor qaratiliщi lozimligini ta’kidlaganlar.
Zamonaviy   boshlang`ich   sinf   o`qituvchilari   ushbu   vazifalarni   hal   etish   uchun
tashkiliy jihatdan ham, mazmuniy jihatdan ham boshlang`ich ta’limning integrativ
xarakterini,   o`zining   bo`lajak   kasbiy   faoliyatining   integrativ   yo`nalganligini   aniq
his   qila   olishi   zarur.   Bo`lajak   boshlang`ich   sinf   o`qituvchilarining   kasbiy
tayyorgarligida integratsiyalash zarurati unda kasbiy kompetentlikni shakllantirish
samaradorligini   belgilab   beruvchi   asosiy   shartlardan   biri   hisoblanadi.   Boshqacha
aytganda,   integrativ   yondashuv   nuqtai   nazaridan   ko`rib   chiqilgandagina   bo`lajak
boshlang`ich sinf o`qituvchilarining metodik tayyorgarligi samarali bo`ladi.  2I.G.Pestalossi   katta   didaktik   material   asosida   o`quv   fanlarining   turli
yo`nalishdagi  o`zaro bog`liqliklarini yoritib berdi. Bunda u quyidagi tamoyillarga
amal qildi: shaxsning o`z qadrqimmatini anglashi; bolani tabiat ato etgan qobiliyat
va imkoniyat asosida tarbiyalash; bolani har tomonlama tarbiya etishga qaratilgan
ko`rgazmalilik.  U  bir   fanning  ikkinchi  fandan  ajratib  olinishidagi  alohida  noo`rin
jihatlarini   ham   asoslab   berdi.   O`z   davrida   Y.A.Komenskiy,   K.D.Ushinskiy   kabi
mashhur G`arb ilg`or pedagoglari ma’lum muddat ta’lim tizimida ustuvor o`ringa
ega bo`lgan suhbatga asoslangan metodlarni keskin qoraladilar va bu metodlarning
mutlaqligini inkor etdilar. Ular o`z qarashlari hamda tajribalari bilan bu metodlarni
amaliy   va   ko`rgazmali   metodlar   bilan   to`ldirish   shartligini   isbotlashga   harakat
qildilar.
  Bugungi   kunga   kelib,   an’anaviy   o`qitish   o`rnini   shaxsga   yo`naltirilgan
yondashuvlar   egallamoqda.   Shu   nuqtai   nazardan   qayd   etish   lozimki,   XX   asrning
yakuni texnokratik taraqqiyotga nuqta qo`yib, gumanitar madaniyatning ibtidosiga
yo`l   ochdi.   Kuch   va   qo`rquv   mantig`ining   ong   va   muhabbat   falsafasiga
almashingani XXI asrning o`ziga xos strategiyasidir. Demak, ta’lim-tarbiyada ham
amalga   oshiriluvchi   islohotlar   mana   shu   mantiqqa   mos   tarzda,   jamiyatga   xizmat
ko`rsatishi   lozim.   Bu   o`rinda   noan’anaviy   o`qitish   shakli   –   integratsiyaning
ahamiyati   yanada   oshib   boradi.   Negaki,   integratsiyaning   darajasiga   qarab,   uning
qo`llanilish   texnikasiga   ko`ra,   amalga   oshirilgan   texnologiyaning   istiqbolini
belgilash mumkin bo`ladi. 
Zero, integratsiya yetarlicha namoyon bo`la olgan, turli xarakterli mazmunning
singdirilishi   natijasida   yangi   sifatiy   holatga   o`tishda   asosiy   omil   bo`lib   yuzaga
chiqa   oluvchi   faktor   hisoblanadi.   Integratsiya   chuqur,   noan’anaviy   ta’lim   bilan
tavsiflana   oluvchi,   turfa   xarakterdagi   katta   hajmli   o`quv   materialining
uyg`unlashuvini o`zida namoyon etadi. Integrativ ta’limni yo`lga qo`yishdan oldin,
uning   tasnifi   –   integrativ   ta’limning   sinflarga   bo`linishi   (klassifikatsiya)   borasida
ma’lum tushuncha hosil qilish lozim bo`ladi. Pedagogika fanlari doktori, professor
R.A.Mavlonovada  bu tasnif  quyidagicha  ifoda etiladi:  chegaradosh  fanlar  asosida
tuzilgan   kurslar;   –   asosiy   fanlar   asosida   tuzilgan   kurslar;   –   umumiy   ilmiy 2tushunchalar, qonuniyatlar, nazariyalar asosidagi  kurslar;  – fan evolyusiyasi  bilan
bog`liq muammolarni, tabiatni ilmiy nuqtai nazardan o`rganish uslublari, olamning
ilmiy ko`rinishini o`rganish asosidagi kurslar; – kompleks ob’ektlar asosida; – turli
muammolar asosida; – faoliyat asosida.
  Binobarin,   mazkur   tadqiqotda   urg`u   berib   qaralayotgan   boshlang`ich
ta’limdagi   integratsiya   o`z   atrofida:   o`qish,   matematika,   tabiatshunoslik,   rasm,
mehnat   singari   o`quv   fanlari   hamda   ingliz   tilini   jamlaydi.   O`z   darsini
integratsiyalashgan   usulda   tashkil   etayotgan   o`qituvchi   boshlang`ich   sinf
o`quvchisining   yoshi,   aqliy   rivojlanish   darajasi   va   albatta   qiziqishlari   doirasiga
mos   tarzda   vosita   va   usullar   tanlaydi.   Integratsion   dars   loyihasining   tematikasi
o`quv   dasturining   qaysidir   masalasiga   tegishli   bo`lishi   mumkin,   bunda   alohida
qaralgan   iqtidorli   o`quvchilar   va   umuman,   sinf   o`quvchilaridagi   mazkur   mavzu
yuzasidan   o`zlashtirish   darajasini   belgilovchi   bilimni   chuqurlashtirish,   o`rganish
jarayonini   differensiallashtirish   maqsad   qilib   olinadi.   Integratsiya   tushunchasi
quyidagi ikki xil jarayon sifatida talqin etiladi: 
 birinchidan,   tizim,   organizmning   alohida   tabaqalashtirilgan   qism   va
vazifalarning   bog`liqlik   holatini   bildiruvchi   tushuncha   va   shu   holatga   olib
boruvchi jarayon; 
 ikkinchidan,   tabaqalashtirish   jarayonlari   bilan   birga   amalga   oshirilayotgan
fanlarni yaqinlashtirish jarayoni. 
Genetik   jihatdan   integratsiya-uzviylik,   predmetlararo   aloqadorlik,   o`zaro
aloqadorlik   va   nihoyat   o`zaro   bir-birini   to`ldiruvchi,   kengaytiruvchi   hamda
chuqurlashtiruvchi,   o`quv   predmetlari   mazmunini   eng   kamida   ta’lim   standartlari
darajasida   sintezlab,   mantiqan   tugallangan   mazmun   shakli   va   oliy   darajasidir.
Chunki   predmetlararo   aloqadorlikning   har   qaysi   quyi   darajasi,   o`rganilayotgan
o`quv   predmetlari   doirasida   ma’lum   didaktik   birliklar   orasida   o`rnatilib,   ularni
o`rganish   mazmunini   va   muddatlarini   muvofiqlashtirishni   ko`zda   tutadi,   bundan
farqli   o`laroq   integrativ   aloqadorlik   asosida   tashkil   etilgan   o`quv   predmeti   yoki
integratsiyalab   o`rganilayotgan   predmet,   hodisa   yoki   jarayonlarni   yaxlit   tizim
shaklida   har   tomonlama   aloqadorlik   va   munosabatlar   nuqtai   nazaridan   talqin 2etishni talab etadi. Bu o`z navbatida hozirgi va istiqbol talablariga javob beradigan,
mustaqil   fikr   yurituvchi   va   ijodiy   faoliyat   ko`rsatuvchi,   etuk   shaxsni
shakllantirishga imkon beradi. Zero u tahsil oluvchilardan faqatgina tahlil qilish va
sintezlash   operatsiyalarini   talab   qilish   bilan   chegaralanib   qolmasdan,   balki
mavhumlashtirish,   algoritmlashtirish,   turkumlash,   shartli   belgilar   yordamida
ifodalash,   sabab   oqibatli   aloqadorlikni   aniqlash,   tahlil   etish,   sintezlash,
tizimlashtirish,   modellashtirish   kabi   yuksak   darajali   tafakkurlash   operatsiyalarini
talab etadi. 
Bu   operatsiyalar   o`rganilayotgan   ob’ektni   barcha   muhim   jihat   va
xususiyatlarini   ajratib   olib   (tabaqalashtirib),   mohiyati   va   mazmunini   anglab   etish
va   ularni   umumlashtirish   orqali   amalga   oshiriladi.   Demak,   integratsiya   har   doim
ham   uning   ikkinchi   tomoni   bo`lgan   tabaqalashtirish   (differensiatsiya)ga   tayangan
holda   rivojlanib   boradi   yoki   aksincha.   Boshlang`ich   sinf   o`quvchilarida   fikrlash
qobiliyatining   har   xil   turlarini   shakllantirish   integratsiyaning   negizi   hisoblanadi.
Asosiy fanlarni o`zlashtirish va olamdagi bor narsalar qonuniyatlarini tushunishda
predmetlar   ichidag   va   predmetlararo   aloqalarini   o`rnatish   ta’limni
integratsiyalashga   yondashuvning   metodik   asosidir.   Bunda   turli   darslar
tushunchalariga ko`p marta qaytish, ularni chuqurlashtirish va boyitish, shu yoshga
tushunarli   bo`lgan   muhim   belgilarni   aniqlash   orqali   erishish   mumkin.   Shunday
qilib,   tarkibiga   shu   o`quv   predmetiga   tegishli   bo`lgan   tushunchalar   guruhi
kiritilgan har qanday dars integratsiyaga asos qilib olinishi mumkin. 
  Demak,   darslarni   integratsion   shaklda   tashkil   etish   nafaqat   darsning   maroqli
va   sermazmun   o`tishini,   balki   o`quvchilar   dunyoqarashining   har   tomonlama
rivojlanishini   kafolatlaydi.   Fanlararo   bog`liqlik,   fanlararo   falsafiy   masalalarni
shaxsan   his   etmay   turib,   o`quvchiga   integratsion   mashg`ulotni   taqdim   etmaslik
to`g`ri bo`ladi, zero, anglanmagan integratsiya o`quvchi ongidagi bilish jarayonini
mavhum holatga, u orqali chalkash xulosalarga taqab qo`yadi. [7. 120-128-betlar]
Inson va butun jamiyatning shakllanish, rivojlanish sharti doimo ta’lim bo‘lgan
va   shunday   bo‘lib   qoladi.   Bugungi   kunda   21-asr   ta’lim   tizimi   ancha
murakkablashgan   va   texnologiyalar   rivojlangan   asri   desak   mubolag‘a   bo‘lmaydi. 2Ayni   damda   istalgan   sohamizda   yangilik,   imkoniyat,   qulayliklarni   ko‘rishimiz
mumkin.   Shuningdek   O‘zbekistonda   ham   ta’lim   sohasida   islohat,   innovatsiyalar
amalga   oshirilmoqda   va   qonun   bilan   jinsi,   irqi,   millati,   tili,   dini,   ijtimoiy   kelib
chiqishi,   e tiqodi,   shaxsiy   va   ijtimoiy   mavqeidan   qat iy   nazar,   har   kimga   ta limʼ ʼ ʼ
olish uchun teng huquqlar kafolatlanadi.
  2021-2022   -o‘quv   yilida   ishlab   chiqilgan   milliy   dasturda   joriy   etilgan
qo‘llanma pedagok xodimlar uchun bir qancha qulayliklar yaratdi. Unga ko‘ra, 1-
va 2- sinflarda o‘qish savodxonligi va ona tili fanlarining birlashtirilishi fikrimizga
dalil bo‘la oladi. Fanlarni o‘zaro integratsiyalashdan asosiy maqsad o‘quvchilarga
berilayotgan   bilimlar   takrorlanishining   oldini   olish,   bir   xillikka   barham   berishdir.
Ta’lim   integratsiyasi   chuqur   ildizi   klassik   pedagogikaga   borib   taqaladi   va   o‘zaro
fanlararo   bog‘liqlik,   umumiylikni   g‘oyasini   ilgari   suradi,   o‘quv   materiali
mazmunini   tahlil   qilish,   shuningdek   tabiat   bilan   uzviy   bog‘liq   holda   yaxlit
o‘rganish tushunilanadi. 
Integratsiya   darslari   bugungi   o‘quvchilar   uchun   ayni   muddao   bo‘lib,   ularni
zamon   bilan   birgalikda   darslar   orqali   rivojlanishiga   olib   keladi.   Ya’ni
integratsiyaga   oid,   milliy   dasturimiz   asosida   tuzilgan   qo‘llanma   kitoblardagi   har
bitta  mashqlar,   rasmlar,  turli   qizaqarli   savollar   o‘quvchilarni   har   tomonloma   chet
mamlakatlar   yoshlari   bilan   ayni   boshlang‘ich   sinfdan   boshlab
raqobatlashaoladigan darajaga olib keladigan darsliklar tuzilgan. Yondosh fanlarni
uyg‘unlashtirish   asosida   tuzilgan   kurslar   yangi   tabiiy   fanlar   va   ilmiy   yo‘nalishlar
hosil bo‘lishiga olib keldi. 
Yuqoridagi   fikrlarga   tayanib,   integratsiyani   o‘qituvchilarning   turli   fanlar
bo‘yicha kuzatishlari va xulosalarini tasdiqlab yoki chuqurlashtirib beruvchi yangi
dalillarni   topib   berish   manbai   deb   baholash   mumkin.   Integratsiya   fanlarning
mexanik   birlashishi   bo‘lmay,   balki   fanlararo   sintez   bo‘lib,   alohida   tizimlarning
yaqinlashishi, bog‘lanishi va yagona bir yangi narsaning yaratilishidir. Integratsiya
ta’lim maqsadi sifatida olam tizimining alohida qismlari bog‘liqligini ko‘rsatuvchi
bilimlarni   berish   emas,   bolani   barcha   elementlari   bir-biriga   bog‘lik   yaxlit   olamni
tasavvur qilishga birinchi qadamlarida o‘rgatish kerak. Bu maqsadni boshlang‘ich 2maktab   amalga   oshirishi   kerak.   Integratsiya-predmetli   bilimlar   chegarasida   yangi
tasavvurlarni qabul qilish vositasi. Birinchi navbatda tabaqalashni bilimlar orasida
bilmagan joylarni to‘ldirish, ular orasidagi aloqalarni o‘rganish lozim. 
Integratsiya   -   “butun”   degan   ma’noni   bildiradi,   demak,   u   tafakkurning   o‘sish
jarayonlari   turli   qism   va   elementlarini   bitta   butunga   birlashtirish,   alohida
tizimlarning   yaqinlashishi   bog‘lanishi   va   yagona   narsaning   yaratilishilidir.
Maktabda   o‘qitiladigan   barcha   fanlarda   integratsiyalashning   ma’lum   bir
imkoniyatlari   aks   etib,   darsni   integratsiyalashgan   holda   tashkil   etish   bir   qator
shartlarga   bog‘liq.   Shuning   uchun   pedagog   va   metodistlar   yangi   dasturni
yaratishdan avval, ana shu holatlarning barchasini e’tiborga olishlari lozim. Buning
uchun   eng   avvalo   o‘qituvchi   sinfning   tayyorgarlik   darajasini,   o‘quvchilarning
psixologik xususiyatlarini, qiziqishlarini hisobga olishi zarur. Jahon ta’lim tizimini
o‘rgangan   holda,   O‘zbekistonda   integratsiyalashgan   ta’lim   2022-   yildan
boshlang‘ich   sinflarga   joriy   etildi.   Bu   jarayon   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida
ijobiy natijalar ko‘rsatdi. 
Boshlang‘ich   sinflarda   tasavvur   olamlari   kengaya   boshladi,   ko‘proq
ma’lumotlar   va   bilim   ola   boshlashdi.   Boshlang‘ich   sinflarda   integratsiyalashgan
ta’lim   berishning   zamonaviy   metodlarining   o‘rni   va   ulardan   foydalanishda
quyidagi tavsiyalarni beramiz: 
1. Vaqtdan unumli foydalanish kerak; 
2. Fanlarning o‘zaro bir -biri bilan bog‘ligiga ahamiyat berish zarur; 
3.   Integratsiya   darslari   aynan   o‘quvchilarda   o‘z   natijasini   ko‘rsatyotganligini
tahlil qilish lozim; 
4. O‘qituvchining o‘z ustida ishlashi(rivojlanishi); 
5. O‘quvchilarning psixologik xususiyatlarini inobatga olish zarurligi; 
6. Yosh hususiyatlariga alohida e’tibor berishi lozim; 
7. O‘quvchilarning qiziqishlariga o‘qituvchi ahamiyat berishi kerak; 
8.   O‘qituvchi   fikrlash   qobilyatini   rivojlantirishi,   yangilik   yaratishga   moyil
bo‘lishi kerak; 
9. Har bir dars muayyan yo‘naltirilgan maqsadga ega bo‘lishi lozim;  210.O‘qituvchi darsga bir kun oldindan tayyorgarlik ko‘rishi kerak; 
11.O‘qituvchi integratsiya darslarida metodlardan foydalanishni bilishi shart; 
12.Darsni qiziqarli qilib tashkillashtirish zarur; 
13.Sinfdagi   o‘quvchilar   faolligini   oshirish   uchun   har   bitta   o‘quvchining   dars
jarayoniga qatnashishini inobatga olish kerak; 
O‘qituvchilar   integratsiyalashgan   darslarni   o‘tishda   yuqoridagi   takliflarni
inobatga olsa, shuningdek dars o‘tish jarayoni va o‘quvchilarning darsni tushunishi
murakkab  bo‘lmaydi, hamda darsning  samaradorlik darajasi  ko‘tariladi. [ 9 . 20-28-
betlar] 21.2. Boshlang‘ich ta’limda integratsiyalashgan darslarni tashkil etish
Jahonda   globallashuv   jarayonining   jadal   sur'atlarda   rivojlanib   borish   sharoitida
ta'limtarbiya   oldiga   qo'yiladigan   vazifalar   sifat   jihatidan   yangilanishni,   kam   vaqt
sarflab,   ko'p   va   kerakli   bilimlar   berish   imkoniyatlarini   izlab   topishni   va   ularni
ilmiy   jihatdan   ishlab   chiqishni   nazarda   tutadi.   Qo'yilgan   bu   savollarga   darslarni,
bilimlarni integratsiyalash orqali erishish mumkin. Hozirgi vaqtda dunyoning eng
rivojlangan   davlatlaridan   Buyuk   Britaniya,   Koreya   va   Shveysariya,   Avstraliya
Yaponiya,   Shimoliy   Irlandiya,   Uels,   Gong-Kong   va   Germaniya,   Vengriyada   turli
fanlarni   integrativ   shaklda   o'qitish   yo'lga   qo'yilgan.   Ta`lim   sohasida   integratsiya
masalalari   bilan bir  qator  chet  el   va o'zbek  olimlari  T. Kun  va  V.S.  Stopin, N.N.
Skatkin,   I.Y.   Lemer,   Y.K.   AJeksyut,   Y.K.   Babanskiy,   R   Mavlayanova,   M,
Shomaxmudova   tadqiqot   ishlari   olib   borganlar.   Davlat   ta'lim   standartlari   qabul
qilingach,   ta'lim   mazmuni   qisman   yangilandi.   Davlat   ta'lim   standarti   talablari
asosida yangi o'quv dasturlari va darsliklar ish lab chiqildi. 
Lekin   kuzatishlar   shuni   ko'rsatadiki,   o'quv   rejasida   o'quv   predmetlarning   soni
ortib   ketgan.   Chunonchi,   1992-yilga   qadar   o'quv   rejasida   fanlarning   soni   21   tani
tashkil   etgan   bo'lsa,   bugungi   kunda   esa   o'quv   rejasida   27   ta   o'quv   fani   mavjud.
O'quv fanlari miqdorini ko'paytirishi o'quvchining bilim darajasini oshirishga asos
bo'la olmaydi. Chunki: 
 o ' quv   fanlari   ko ' paygan   sari   o ' quvchilarga   taqdim   etiladigan   bilimlar
maydalashib bormoqda; 
 o'quv   darsliklarda   takror   materi-allarning   miqdori   ortmoqda;   o'quvchining
ijtimoiy tajribasiga kirmay qolayotgan bilim va tushunchalar ko'paymoqda; 
 DTSlari bilan o'quv dasturlari orasida nomuvofiqlik vujudga kelmoqda. 
Hukumat tomonidan qabul qilingan boshlang'ich ta'lim Davlat ta'lim standartida
4   ta   ta'lim   sohasi,   ya'ni   “Ona   tili”   ,   "Matematika”,   “Tabiat”   ,   «Inson   va   jamiyat
ta'tim   sohalari   berilgan   holda   bugungi   kunda   o'quv   rejasida   10   ta   o'quv   predmeti
mavjud.  2Bu sohada jahon tajribasiga nazar tashlaydigan bo'lsak, Singapur ta'lim tizimida
boshlang'ich   sinflar   uchun   boryog'i   4   ta   o'quv   predmeti   mavjud   ekan.   Ular   "Ona
tili”, “Matematika” , "Estetika hamda dismoniy tarbiya. Ma'lumki, ta'limjarayonida
muayyan o'quv fani “Ona tili”, ”Tarix”, ”Adabiyot” kabilarga oid bilimlar bilan bir
qatorda   xalqning   ijtimoiy   tajribasi,   til   boyligi,   ma'naviy,   madaniy   qadriyatlari,
axloqiy me'yorlari bilim va tushunchalar shaklida o'rgatilishi lozim. 
Amaldagi   ta'lim   jarayonini   tahlil   qilish   natijalari   shuni   ko'rsatadiki,   u   yoki   bu
o'quv   fani   mazmunida   o'quvchining   ijtimoiy   tajribasiga   kirmay   qolgan   bilim   va
tushunchalar   mavjud.   Buning   asosiy   sababi   o'quv   fanining   mazmunini   o'ta
murakkab   yoki   haddan   tashqari   sodda   ekanligidadir.   Agar   o'quv   materiali   o'ta
murakkab bo'lsa, o'quvchi uni to'iq o'zlashtirishga qiynaladi. Agar sodda va takror
holda   ifodalangan   bo ' lsa,   bunday   o ' quv   materialini   o ' zlashtirishga   ehtiyoj
sezmaydi, undan bezadi. 
  Bugungi   kunga   kelib,   jahondagi   mamlakatlarning   70   foizi   ta   'lim   tizimida
integrativ xarakterdagi o'quv dasturlari va darsliklardan foydalanib kelmoqda. Har
bir   mamlakat   ayni   shu   davlatning   ta'lim   tizimiga   qo'yilgan   buyurt-maning
tabiatidan kelib chiqqan holda integratsiyaning turli darajalarini ishlab chiqqan va
joriy qilib kelmoqda. 
Masalan, Buyuk Britaniya ta'lim tizimida asosan integrativ fanlar joriy qilingan
bo'lsa,   Koreya   va   Shveysariyada   integratsiyalashgan   fanlar   yoki   alohida   o'quv
predmetlari,   Avstraliyada   integratsiyalashtirilgan   fanlar,   Yaponiya,   Shimoliy
Irlandiya,   Uels,   Gong-Kong   va   Germaniyada   ham   alohida   fanlar,   Vengriyada
madaniyat   yo'nalishidagi   o'quv   predmetlari,   inson   va   tabiat,   integrativ   fanlar,
Niderlandiyada   alohida   o'quv   predmetlari,   lrlandiyada   fan   va   texnika   kabi
bloklarda barcha o'quv fanlari mujassamlashtirilgan holda o'qitiladi. O'zbekistonda
bu sohada dastlabki qadamlar qo'yilmoqda. 
Jumladan,   boshlang'ich   ta'lim   Davlat   ta'hm   standartlarida   “Ona   tili”,   "O'qish”,
“Matematika”, “Tabiat” hamda “Inson vajamiyat” ta'lim sohalari belgilab berilgan.
"Inson   va   jamiyat   “ta'lim   sohasi   o ' zida   bir   qator   o ' quv   predmetlariga   oid
tushunchalarini  mujassamlashtirgan.  Axloq, nafosat  tarbiyasi,  iqtisodiy bilimlarga 2oid   tushunchalar,   jismoniy   tarbiya,   badiiy   ta'lim,   huquqiy   bilimlar   va   h.k.   Ta'lim
jarayonini integrativ dasturlar va darsliklar asosida  tashkil etish orqali o'quvbilish
jarayoni   natijasida   sama-radorlikka   erishish   nazarda   tutilar   ekan,   bunda
integratsiyaning turli darajalaridan foydalanish maqsadga muvofiqdir. Masalan: 
Mavzularni   ketma-ket   taqdim   etish   asosidagi   integratsiya,   bunda   o'quv
materiallarini   bayon   qilishda   konsentrizm   prinsipiga   amal   qilinadi,   ya'ni   oldingi
o'quv  materiali   keyingisini   to'ldiradi.  Lekin  hech  qachon bir-birini  takrorlamaydi.
Bunday integrativ natijasida o'quvchilaming bilim, ko'nikma va malakalari hamda
ijodiy faoliyatlari  muntazam  ravishda rivojlanib, boyib boradi. O'quv dasturlarida
o'zaro uyg'unlashgan nuqtalarni vujudga keltirishga asoslangan integratsiya, bunda
ham   takror   tarzda   beriladigan   taftalogiya   asosidagi   o'quv   materiallarining   oldini
olish   uchun   dasturlarda   mavzulararo   uyg'unlikni   ta'minlash   muhim   ahamiyatga
ega. 
Masalan, 1-sinfda oqish fasli haqida (“Atrofimizdagi olam” , "O'qish” , Ona tli
darsliklarida   turli   xildagi,   ammo   mohiyati   va   ma'lumot   berish   darajasi   bir   xiI
bo'lgan   matnlar   o'niga   faqat   “O'qish   kitobi”ning   o'zida   qishning   barcha
xususiyatlarini   ochib   bera   oladigan   badiiy   matn   va   rasmlami   berish   maqsadga
muvofiqdir.   Buning   afzalligi   shundaki,   o'quvchining   vaqti   va   kuchi   tejaladi,
darsliklaming   hajmi   ixchamlashadi   va   tannarxi   arzonlashadi.   Modullashgan
integratsiya,   bunday   integratsiya   doirasida   turdosh   o ' quv   fanlariga   oid   bilim   va
tushunchalar bir tizimga solingan holda, uzviy tarzda o ' quvchilarga taqdim etiladi. 
Chunonchi,   aniq   fanlar   blokida   "Matematika”,   "Algebra”,   "Geometriya”   va
"Chizmachilik”ka oid bilim va tushunchalar muayyan bir tizimga solinadi va ayni
bir mavzu mazkur tizim doirasida o'quvchiga bir marta, ammo uzviy tarzda taqdim
etiladi. Integrativ dasturlar, ushbu turdagi dasturlar bir necha o'quv predmeti yoki
o'quv fanlariga oid mavzulami uyg'unlashgan holda taqdim etishni nazarda tutadi.
Bugungi   kunga   kelib,   o'quv   rejasida   o'quv   predmetlarining   soni   maksimum
ko'payib ketganligini hisobga oladigan bo'lsak, bunday turdagi dasturlar yaratishga
kuchli ehtiyoj sezilmoqda.  2Dastur   va   darsliklami   o'rganish,   tahlil   qilish   natijalari   shuni   ko'rsatadiki,
boshlang'ich sinflardagi yo'l harakati qoidalari, odobnoma, konstitut-siya saboqlari,
salomatlik   darsliklariga   oid   tushunchalami   yagona   holda   “Ona   tili”,   “O'qish”
dasturlariga   uyg'unlashtirish   lozim.   Bunday   tadbirni   amalga   oshirish   ayni   bir
vaqtning   o'zida   ham   pedagogik,   ham   iqtisodiy   nuqtayi   nazaridan   samaralidir.
Mavzulararo   integratsiya,   bunda   ayni   bir   kurs   doirasida   beriladigan   o'quv
materiallari boshqa bir kurs doirasidagi mohiyatan yaqin bo'lgan o'quv materiallari
bilan uyg'unlashtiriladi. 
Masalan, matematik muloqot madaniyatini shakllantirishga oid mashqlarni “Ona
tili”   darsliklarida   iqtisodiy   bilim   va   ko'nikmalarini   rivojlan-tirishga   yo'naltirilgan
masalalar,   mashqlar   va   matnlami   “Matematika”   va   “Ona   tili”,   “O'qish”
darsliklarida berish mumkin. XULOSA Xulosa sifatida aytish mumkinki, ta'limda
integratsiyani amalga oshirish ham iqtisodiy jihatdan, ham pedagogik, gigiyenik va
fiziologik jihatdan muhim ahamiyatga ega. Masalan, “Atrofimizdagi olam” hamda
“Odobnoma”   kabi   o'quv   pred-metlarini   “O'qish”   va   “Ona   tili”   mazmuni   bilan
uyg'unlashtirish natijasida faqatgina 1-sinfda 63 soat iqtisod qilinadi. Shuningdek,
o'quvchini vaqti va kuchi tejaladi, ortiqcha zo'riqishning oldi olinadi. O'quv-bilish
jarayonining   samaradorlik   darajasi   ortadi.   Dasturda   o'quv   fani   mazmunining
maksimum darajasi hamda sinfma-sinf belgilab berilgan DTS asosida o'quvchining
bilim   hamda   tayyorgarlik   darajasiga   qo'yiladigan   minimum   talablar   o'z   ifodasini
topmog'i lozim.    [13. 13-16-betlar]
Qiziqishlar   shaxsiy   va   ijtimoiy,   bevosita   va   bilvosita,   keng   va   tor,   beqaror   va
barqaror   bo ladi.   Qiziqish   sinchkovlik,   qiziquvchanlik,   bilishni   o z   ichiga   oladi.ʻ ʻ
Odamlarni   shaxsiy   qiziqishini   idora   qilishga   o rgatish,   bu   yo nalishda	
ʻ ʻ
mashqlantirish, treninglar, testlardan foydalanish intiluvchan, to’liqmas xislatlarni
shakllantirishga yordam beradi. Shaxsning individual  xususiyati  bo’lgan qiziqish-
havaslar   uning   hamma   psixik   jarayonlariga   ta’sir   ko’rsatadi.   Kishining
qobiliyatlarining o’sishi ham ma’lum darajada undagi qiziqishlar bilan belgilanadi.
Bizdagi   idrok   etish,   esda   qoldirish,   esga   tushurish,   xayol,   tafakkur   va   iroda
jarayonlari   qiziqish   orqali   faollashadi.   Qiziqish   kishi   diqqatining   kuchli   va 2barqaror bo’lishiga yordam qiladi, bizning tuyg’u-hissiyotlarimizning, shuningdek,
qiziqishlarimizning ham kuchli va barqaror bo’lishiga yordam beradi. 
Integratsiyalashgan  darslarda o’quvchilarning psixik jarayonlari haqida ko’plab
olimlar   izlanishgan.   Maktab   ta’limini   integratsiyalash   jarayonining   psixologik
asosi   sifatida   olim   Y.A.   Samarinning   assotsiativ   tafakkur   to’g’risidagi   fikrlari
olinishi   mumkin.   Bu   fikrlarning   mazmuni   shundaki,   har   qanday   bilim   bu
o’xshatish,   bilimlar   tizimi   esa   o’xshatishlar   tizimidir.   Y.A.   Samarin
o’xshatishlarning quyidagi turlarini ajratadi:  lokal (mahalliy, ma’lum bir joy, narsa
bilan   chegaralangan);     biror   tizimga   tegishli   bo’lgan;     tizim   ichidagi;     tizimlar	
  
orasidagi;     aqliy   faoliyat   darajalarini   o’xshatishlarining   mos   keladigan   darajasiga	

birlashtirish xususiyatiga qarab tasniflaydi. 
Y.A.Samarin   g’oyalariga   ko’ra   bu   punktlar   asosida   darslar   olib   borilsa,
o’quvchilar   ma’lumotlarni   xotirada   tezroq   va   uzoq   muddatga   saqlab   qolishini
takidlagan.   Ya’niki,   berilayotgan   integratsion   bilimlar   bolaning   atrofidagi   tabiat
muhit   bilan   bog’liq   bo’lgan,   murakkablikni   o’z   ichiga   olmagan   va   bola   har   kuni
duch   kelayotgan   tushunchalar   majmui   mahalliy   tasavvuridir.   Bu   mahalliy
tasavvurlarni bola anglagani sayin, ularni biror tizimga taqsimlab boradi, bu orqali
u   tushunchalarni   tez   yodda   saqlash   va   tez   yodga   tushirishni   amalga   oshiradi.
Xotirada saqlangan bilimlarni endi tizim ichida va tizimlar orasida farqlarga ajrata
boshlaydi.   Ma’lumotlarni   tahlil   qiladi   va   umumlashtiradi.   Buning   natijasida
olingan   bilimlar   aqliy   faoliyat   darajalarini   o’xshatishlarining   mos   keladigan
darajasiga   birlashtirish   xususiyatiga   qarab   integratsiyalash   jarayonini   ongda
amalga   oshiradi.   Bu   ilmiy   asoslangan   manbalar   asosida   kichik   maktab   yoshidagi
o’quvchilarga   integratsiyalashgan   bilimlarni   berishga,   ta’lim   sifatini   yaxshilashga
yordam beradi. 
Birinchi   navbatda,   fanlararo   aloqadorlikni   yo’lga   qo’yish   uchun   qaysi
darslarning   bir   biriga   mos   kelishini   aniqlash   lozim.   Tushunchalarning,
ma’lumotlarning   mazmuni   o’zaro   yaqinligi   va   mantiqiy   aloqalariga   qarab
integratsiyalash   jarayoni   amalga   oshiriladi.   Integratsiyalash   jarayonida   dars   va
darsliklar   orasida   vertikal   va   gorizontal   yo’nalishlarda   mos   tushushini   aniqlash 2juda   muhim   hisoblanadi.   Aloqaga   kirishayotgan   tushunchalar   bir-biriga   mos
bo’lishi,   birbirini   to’ldirishi   ahamiyatlidir.   Darsliklar   asosida   integratsiyalashning
vertikal uslubi o’quvchi bir tushuncha o’rganib bo’ldi, keyinroq boshqa fanda shu
tushunchaga mos bo’lgan atamaga duch kelsa, ma’lumot sifatida oldin o’rganilgan
tushuncha   yodga   olinadi   va   bu   tushuncha   bilan   birlashtiriladi.   Natijada,
ma’lumotlar   bazasi   kengayadi,   o’quvchilar   bilimlarni   aniqroq   va   puxtaroq
egallaydi.   Gorizontal   yo’nalishda   integratsiyalash   ma’lum   bir   kichik   davr
oralig’ida bir tushunchaning ko’plab variantlari bilan ishlash jarayoni tushuniladi.
Vertikal bog’lanishda oldinroq olingan bilim to’liq holda yodda saqlanmay qolishi
mumkin,   gorizontal   yo’nalishda   bir   vaqtning   o’zida   bir   necha   ma’lumotlar   bilan
ishlanadi. 
Bugungi kunda ta’limning rivojlanayotganini o’quvchilarning intelektidan bilish
qiyin   emas.   Endilikda   sodda,   odatdagidek   darslar   o’quvchilarni   qoniqtirmaydi.
Ta’lim   ham   zamon   bilan   hamnafaslikda   o’sib   bormoqda,   o’quv   jarayonini
mukammal va sifatli bo’lishi uchun kerakli barcha jihozlar bor. Faqatgina metodist
ulardan   to’gri   foydalanib,   mavzuga   mos   bo’lgan   metodlarni   tanlab,   bilim   berish
jarayonida to’g’ri qo’llay olsa bo’lgani. 
Ta’lim   berish   jarayonida   integratsiyalashgan   bilimlardan   foydalanish,
odatdagidan   ko’proq   ma’lumotlar   olish   mumkinligi   hammaga   ayon.
Integratsiyalashgan   darsda   o’quvchi   o’rganayotgan   tushunchasini   bir   tomondan
emas,   balki   boshqa   sohalarda   ham   shu   tushunchani   qo’llanilishini   va   olayotgan
bilimlari   to’liq   va   asosli   bo’lishini   ta’minlaydi.   Integratsiyalashgan   darslar
o’quvchilarning   hayotida   barcha   narsalar   uzviyligini   tabiatan   tushunib   yetishga
o’rgatadi.   Kichik   maktab   yoshidagilar   uchun   fanlararo   aloqadorlik   kam   ishlab
chiqilgan.   Integratsiyalash   asosida   o’rganilayotgan   obyektning   butunligi   tartibga
solinadi   va   o’quv   fanlari   mazmunini   tizimli   yondashish   asosida   soddalashtiriladi
va aniqlashtiriladi. 
Zamonaviy   metodikada   o’quvchilarning   bilimlarni   o’zlashtirishga
ko’maklashuvchi  eng sodda va eng samarador yo’li tanlab olinadi. Ma’lumotlarni
integratsiyash zamonaviy metodikaning asosiy bo’g’ini hisoblanadi.  2O’qituvchi darslarni integratsiyalash orqali turli fanlarni kuzatishlari mumkin va
olingan xulosalar  asosida  ma’lumotlarni kengaytirib, tasdiqlab  olish imkoniyatiga
ega.   Ammo   ma’lumotlar   bazasini   o’quvchilarning   yosh   xususiyatiga   moslab
jamlagan ma’qul. Negaki, haddan tashqari  ko’p ma’lumotlar  va bolaning yoshiga
mos   bo’lmagan   tushunchalarning   dars   davomida   qo’llanilishi   o’quv   faoliyatining
inqiroziga olib kelishi aniq. 
Bu   jarayonda   o’quvchiga   mavzu   qiziq   tuyilmaydi.   Haddan   tashqari   ko’p
ma’lumotlar uni charchatadi, zeriktiradi, asabiylashtiradi. Eng asosiysi, bola asosiy
negizidagi   sodda   tushunchani   farqlamaydi   va   o’zlashtira   olmaydi.   Buning   oldini
olish uchun o’qituvchi yuqorida keltirilgan ilmiy asoslangan manbalar va berilgan
takliflarni   inobatga   olishi   kerak.   Bayon   qilingan   pedagogik   va   psixologik   dalillar
ta’limning   barcha   bosqichlarida   integratsiyalashning   mazmunini   yoritib   bera
olishga xizmat qiladi.  [ 10 . 13-16-betlar] 2II BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA INTEGRATSIYALASHGAN
DARSLARNING MAQSAD VA VAZIFALARI HAMDA FANLARARO
ALOQALARNING AHAMIYATI
2.1. Boshlang‘ich sinflarda integratsiyalashgan darslarni hosil qilishda hozirgi
zamon muammolari
Ta’limni   integratsiyalash   fikri   xalq   ta’limida   tabaqalashtirish   va
individuallashtirish   bilan   birga   muhokama   qilina   boshlandi.   Agar   kichik   maktab
ta’limini   tabaqalashtirish   asosida   kitob,   darslik   va   boshqa   adabiyotlar   bilan
mustaqil ishlashga tayyorgarlik darajasi hamda kichik maktab yoshida qiziqishlarni
faol   shakllantirishni   taqozo   etsa,   integratsiyaning   asosi   qilib,   turli   fanlarni
o‘rganish   obyektlari   bo‘lgan   ba’zi   umumiy   tushunchalarni   chuqurlashtirish,
aniqlashtirish va kengaytirish mumkin. 
Ta’limni   integratsiyalashtirishdan   ko‘zlangan   asosiy   maqsad   boshlang‘ich
maktabdayoq   tabiat   va   jamiyat   haqidagi   tasavvurni   yaxshi   shakllantirish   va
ularning   rivojlanishi   qonunlariga   o‘z   munosabatini   bildirishga   yo‘naltirishdan
iboratdir.   Shuning   uchun   ham   kichik   maktab   o‘quvchisi   predmet   yoki
voqeahodisalarni   bir   necha   tomondan   ko‘rishi   muhimdir.   Asosiy   fanlarni
o‘zlashtirish   va   olamdagi   bor   narsalar   qonuniyatlarini   tushunishda   predmetlar
ichidagi   va   predmetlararo   aloqalarini   o‘rgatish   ta’limni   integratsiyalashga
yondashuvning metodik asosidir. 
Bunga turli darslar tushunchalariga ko‘p marta qaytish, ularni chuqurlashtirish
va   boyitish,   shu   yoshga   tushunarli   bo‘lgan   muhim   belgilarni   aniqlash   orqali
erishish  mumkin. Shunday qilib, yaxshi  shakllangan,  tuzish  va o‘tkazish  tartibiga
ega  bo‘lgan,  tarkibiga  shu   o‘quv  predmetiga  tegishli   bo‘lgan  tushunchalar   guruhi
kiritilgan   har   qanday   dars   integratsiyaga   asos   qilib   olinishi   mumkin.   Biroq,
integratsiyalangan   darsga   boshqa   fanlar,   boshqa   o‘quv   predmetlari   bilan   bog‘liq
tushunchalar   tahlil   qilinishining   natijalari   kiritiladi.   Masalan,   "qish",   "sovuq",
"bo‘ron", kabi tushunchalar o‘qish, rus tili, tabiatshunoslik, musiqa, tasviriy san’at
darslarida   ko‘rib   chiqiladi.   Tushunchalarning   tahlil   qilinishi   boshqa   o‘quv 2darslarida   o‘zlashtirilgan   bilimlarga   murojaat   qilinadigan   darslar
integratsiyalangan hisoblanadi. 
Dars  ijodiy,  erkin  bo‘lishi  bilan  birga,  yaxlit,  mantiqan  ketma-ket,  o‘ziga   xos
o‘tish   metodologiyasiga  ega   bo‘ladi.  Umumiy  ta’limning  poydevorini   qo‘yadigan
boshlang‘ich   maklabdagi   ko‘p   tushunchalar   tabiatshunoslik,   rus   tili,   musiqa,
tasviriy   san’at   va   boshqalar   uchun   umumiydir.   Hozirgi   kunda   bir   qator   o‘quv
predmetlari   uchun   umumiy   bo‘lgan   tushunchalar   orasidagi   aloqalarni   o‘rnatish
psixologik   va   metodik   asos   bo‘lgan   integratsiyalangan   darslar   tizimini   ishlab
chiqish   va   sinovdan   o‘lkazish   lozim.   Shu   bilan   birga   predmetlararo   aloqalar   dars
tarkibi darajasida o‘rgatilishi va zarur o‘qitish vositalari bilan ta’minlanishi kerak.
Integratsiyalashgan   darslar   –   interaktiv   ta’lim   tizimi   bo‘lib,   integrativ   bilimlarni
chuqurlashtirish   va   kengaytirish   asosida   ko‘rgazmali   mahoratni   vujudga   keltirish
sirlarini o‘rganadi. 
Ko‘rgazmali   ta’lim   tizimi   turli   xildagi   turlar,   shakllar,   usullar,   obyektlar
asosida   qurilgan.   Integratsion   kursning   maqsad   va   vazifalari   maktab   tabiiy-ilmiy
ta’lim   tizimida   tavsiflanadi.   Bilimning   integratsiyalashgan   (ko‘rgazmali)
tarmog‘ida integratsiyalashning usul va vositalari: ta’lim rejasidagi o‘qitish joyida
vaqtning   hajmiga   qarab,   shu   kursni   to‘la   o‘zlashtrish   vaqti   o‘quvchilarning
o‘zlashtirish darajasi ko‘p maqsadli va rang-barangliligi bilan tavsiflanadi. Har bir
o‘quv   predmetini   o‘qiyotgan   paytda   o‘quvchilarga   to‘g‘ri   keladigan   psixik
qo‘zg‘alish   hosil   qilishi,   bu   materialni   o‘zlashtirilishiga   katta   yordam   beradi,   uni
tez yodda saqlashga, emotsional anglashga, fikrlash qobiliyatining o‘sishi, nutq va
tasavvurning   rivojlanishiga   olib   keladi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   fikrlash
qobiliyatining har xil turlarini shakllantirish integratsiyaning negizi hisoblanadi. 
Asosiy   fanlarni   o‘zlashtirish   va   olamdagi   bor   narsalar   qonuniyatlarini
tushunishda   predmetlar   ichidag   va   predmetlararo   aloqalarini   o‘rnatish   ta’limni
integratsiyalashga   yondashuvning   metodik   asosidir.   Bunda   turli   darslar
tushunchalariga ko‘p marta qaytish, ularni chuqurlashtirish va boyitish, shu yoshga
tushunarli   bo‘lgan   muhim   belgilarni   aniqlash   orqali   erishish   mumkin.   Shunday
qilib,   tarkibiga   shu   o‘quv   predmetiga   tegishli   bo‘lgan   tushunchalar   guruhi 2kiritilgan   har   qanday   dars   integratsiyaga   asos   qilib   olinishi   mumkin.   Bugungi
kunda   fan   rivoji   va   ishlab   chiqarishdagi   ulkan   o‘zgarishlar   tufayli   kelib
chiqayotgan   talablar   maktab   ta’limi   oldiga   yangi   vazifalarni   qo‘ymoqda.   Buni
muhtaram prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyevning ta’lim to‘g‘risida qabul qilayotgan
qaror va farmonlarida ham ko‘rib turibmiz. 2017-yil 7-fevralda qabul qilingan.
Harakatlar   strategiyasining   4-yo‘nalishida   ham   ta’lim   tizimi   to‘g‘risida   fikr
yuritilgan.   vazifasini   o‘qituvchining   o‘zi   amalga   oshiradi.   U   bolalarning
arifmetikaga,  yozishga,  tabiat  va  ko‘pgina  boshlang‘ich  tushunchalarga   o‘rgatadi.
O‘z   kuch   va   imkoniyatlari   darajasida   bu   ishni   amalga   oshiradi.   Boshlang‘ich
ta’limda   integratsiyani   bir-biriga   nisbatan   yaqin   fanlarni   birlashtirish   asosida
ko‘rish maqsadga muvofiq. 
Ta`limning   keyingi   pog‘onalarida   u   asosiy   fanlarning   chegaralarini
birlashtirishga   harakat   qiladi.   Boshlang‘ich   ta`lim-tarbiyani   integratsiyalashda
ijobiy   va   salbiy   omillar   mavjudligini   hisobga   olish   kerak.   Bu   omillar
integratsiyaning   usullarini   belgilab   beradi.   Maktablarda   o‘rgatiladigan   fanlarning
tarqoqligi maktab bitiruvchisida bir ko‘rinishli (fragmentar) dunyoqarashni keltirib
chiqaradi.   Maktab   umumta’lim   fanlarining   tarqoq   holda   o‘rgatilishi,   ularni   bir-
biriga   uzviy   bog‘liqlikda   o‘rgatilmasligi   o‘quvchilar   bilimini   to‘la   bo‘lishi   va
butun   borliqni   bir   butun   holda   anglashlariga   to‘sqinlik   qilib,   o‘quvchilarda
qiyinchilik uyg‘otadi. 
Olimlarimizning   fikricha,   integratsiya   didaktik   prinsiplar   qatoriga   kiradi   va
ular   orasida   yetakchi   o‘rin   egallaydi   .Bunday   tushuncha   ta’lim   tizimida
integratsiya   masalasini,   fanlararo   uzviylik   va   bog‘liqlik   masalasini   yana   bir   bor
ko‘rib chiqish zaruratini yuzaga keltiradi. Ta’lim sistemasiga integrasiyani kiritish
maktab   va   jamoatchilik   o‘rtasida   turgan   ta’lim   va   tarbiyaga   oid   vazifalarni   hal
etishda asosiy vositalardan biridir. 
Integrasiyalashtirilgan   darslar   bolalar   dunyoqarashida   bir   butunlikni,   voqealar
uzviyligini   tushunishini   tabiatan   anglab   yetishga   o‘rgatadi.   Integratsiya-   bu
fanlarning   differensial   jarayon   davomida   yaqinlashuvi   va   bog‘liqligidir.
Integratsiya   jarayoni   fanlar   orasidagi   aloqani   yangi,   yuqori   sifatda   birbiriga 2bog‘lash   bosqichi   bo‘lib,  o‘zini   yuqori   ko‘rinishda   namoyon  etadi.   Shuni   alohida
qayd   etish   kerakki,   integratsiya   jarayoni   asoslari   uzoq   o‘tmishdagi   xalq
pedagogikasi   va   ilmiy   pedagogikaga   asoslangan.   Integrasiya   fanlararo
bog‘liqlikdir.   Fanlararo   bog‘liqlik   asoslari   tabiatni   to‘la   holda   o‘quv   darsliklarda
ko‘rsatish va tushuntirish zaruratidan paydo bo‘lgan. 
Ulug‘   didaktik   Yan   Amos   Komenskiy   ta’kidlashicha:   "Birbiri   bilan   bog‘liq
bo‘lgan   hamma   narsa,   xuddi   shunday   holda   o‘rganilishi   kerak".   Fanlararo
bog‘liqlik g‘oyasiga keyinchalik juda ko‘p pedagoglar yondoshib, uni rivojlanishi
va   umumlashtirilishiga   hissa   qo‘shdilar.   D.Lokk   g‘oyasiga   ko‘ra:   "Ta’lim
mazmunining   aniqlanishida   bir   fan   boshqa   fanlar   elementlari   va   faktlari   bilan
to‘ldirilishi   kerak".   Pestalossi   bir   fanning   boshqa   bir   fandan   uzoqlashuvi   hatto
xavfliligini   ta’kidlaydi.   Bolgariyalik   olimlar   tabiiy-ilmiy   bilimlarni   o‘z   ichiga
olgan,   10-12   yoshli   bolalarga   mo‘ljallangan   integratsiyalangan   kurs   yaratishdi.
AQSH   o‘rta   maktablarining   katta   sinflarida   o‘z   ichiga   fizika,   kimyo,   geografiya,
geologiya,   kristallografiya,   tuproqshunoslik,   poletalogiya   va   shu   kabilarni   o‘z
ichiga   oluvchi   "Yerni   o‘rganish"   fani   kiritilgan.   Chexoslovakiyada   ham   shunday
umumlashtiruvchi integratsiyalangan "Fuqaro tarbiyasi" deb nomlangan kurs katta
sinflarda kiritilgan.
Boshlang‘ich   ta’limda   integratsiyani   amalga   oshiruvchi   bo‘g‘in   vazifasini
o‘qituvchining   o‘zi   amalga   oshiradi.   U   bolalarning   arifmetikaga,   yozishga,   tabiat
va   ko‘pgina   boshlang‘ich   tushunchalarga   o‘rgatadi.   O‘z   kuch   va   imkoniyatlari
darajasida bu ishni amalga oshiradi. Boshlang‘ich ta’limda integratsiyani bir-biriga
nisbatan yaqin fanlarni birlashtirish asosida ko‘rish maqsadga muvofiq. Ta`limning
keyingi   pog‘onalarida   u   asosiy   fanlarning   chegaralarini   birlashtirishga   harakat
qiladi.   Boshlang‘ich   ta`lim-tarbiyani   integratsiyalashda   ijobiy   va   salbiy   omillar
mavjudligini hisobga olish kerak. 
Bu   omillar   integratsiyaning   usullarini   belgilab   beradi.   Y.M.Kolegin   va
O.L.Aleksenko   integratsiyaning   salbiy   omillarini   ko‘rsatib   beradilar:   o‘quv
predmetlarining   chegaralangan   soni   -   olinayotgan   katta   hajmdagi   bilimlarning
mazmuni   olamning   haqiqiy   ko‘rinishini,   qismlarining   o‘zaro   bog‘liqligini   aks 2ettirish   bilan   to‘ldirish   mumkin.   Juda   muhim   bo‘lgan   o‘qish,   yozish   va   sanoq
ko‘nikmalarini   shakllantirish   zarurati.   Bu   narsalar   xuddi   fanlarga   bo‘linib
o‘qitishni  talab qiladiganga o‘xshaydi. Lekin o‘qish va matematikani  o‘qitishning
an`anaviy   tajribasi   ham   keng   integratsion   imkoniyatlar   haqida   dalolat   beradi.
Bunda   o‘qish   fan   sifatida   o‘z   ichiga   faqat   badiiy   matnlarni   emas,   tarix,
tabiatshunoslik bo‘yicha materiallarni oladi. Matematika, arifmetika, algebraik va
geometrik materiallarni o‘z ichiga oladi. 
Bunday   integratsiya   muhim   ko‘nikmalar   hosil   qilishga   halaqit   bermaslik,
aksincha,   ularni   shakllantirishga   kafolat   beradi.   Ta’limni   integratsiyalashning
asosiy   maqsadi   boshlang‘ich   maktabdayoq   tabiat   va   jamiyat   haqidagi   yaxshi
tasavvur   asoslarini   qo‘yishi   va   ularning   rivojlanishi   qonunlariga   o‘z
munosabatlarini   shakllantirishdir.Mana   shuning   uchun   kichik   maktab   o‘quvchisi
predmet   yoki   voqelik   hodisalarining   bir   necha   tomondan   ko‘rish
muhimdir:mantiqiy   va   ematsional   tomondan,badiiy   asarda   va   ilmiy   ommabop
maqolada,biolog,so‘z ustasi, rassom, musiqachi nuqtai nazaridan va boshqalar. 
Asosiy   fanlarni   o‘zlashtirish   va   olamdagi   bor   narsalarning   qonuniyatlarini
tushinishda   predmetlar   ichidagi   va   predmetlararo   aloqalarni   o‘rnatish   ta’limga
integratsiyalashga   yondashuvning   metodik   asosidir.Bunga   turli   darslarga
tushunchalarga   ko‘p   marotaba   qaytishi,ularni   chuqurlashtirish   va   boyitish,shu
yoshga tushunarli bo‘lgan muhim belgilarni aniqlash orqali erishish mumkin.
Shunday   qilib,yaxshi   shakllangan   tuzilish   va   o‘tkazish   tartibiga   ega
bo‘lgan,tarkibiga   shu   o‘quv   predmetiga   tegishli   bo‘lgan   tushunchalar   guruhi
kiritilgan   har   qanday   dars   integratsiyasiga   asos   qilib   olinishi   mumkin.Lekin
integratsiyalashgan   darsga   boshqa   fanlar,boshqa   o‘quv   predmetlari   bilan   bog‘liq
tushunchalar   tahlil   qilishning   natijalari   kiritiladi.   Masalan,   “qish”,   “sovuq”,
“bo‘ron” kabi tushunchalar o‘qish, rus tili, tabiatshunoslik, musiqa, tasviriy san’at
darslarida ko‘rib chiqiladi. Tushunchalarning tahlil qilish boshqa o‘quv darslarida
o‘zlashtirilgan   bilimlarga   murojaat   qilinadigan   darslar   integratsiyalashgan
hisoblanadi.   Dars   ijodiy,   erkin   bo‘lishi   bilan   birga,yaxlit,mantiqan   ketma-ket,
o‘ziga xos o‘tishi metodikasiga ega bo‘ladi. 2Umumiy  ta’limning  poydevorining  qo‘yadigan  boshlang‘ich   maktabdagi   ko‘p
tushunchalar   tabiatshunoslik,   rus   tili,   musiqa,tasviriy   san’at   va   boshqalar   uchun
umumiydir.   Hozirgi   kunda   bir   qator   predmetlari   uchun   umumiy   bo‘lgan
tushunchalar   orasidagi   aloqalarni   o‘rnatish   psixologik   va   metodik   asosiy   bo‘lgan
integratsiyalangan darslar tizimini ishlab chiqish va sinovdan o‘tkazish lozim.Shu
bilan   birga   predmetlararo   aloqalar   dars   tarkibi   darajasida   o‘rgatilishi   va   zarur
o‘qitishning vositalari bilan ta’minlanishi kerak. [8. 15-21-betlar] 22.2. Boshlang’ich maktabni integratsiya qilish bo’yicha amalga oshirilgan
islohotlar tahlili
Boshlang’ich   sinflarda   integratsiyalangan   ta`limni   amalga   oshirish   metodikasi
Integratsiya,integratsiyalash   jarayonlari   zamonaviy   maktabga   kirib   kelib,faqat
uning   mazmunini   emas,balki   kichik   maktab   o‘quvchilarini   ekologik   ta`limining
tashkiliy   shakl   va   uslublariga   ham   faol   kirib   boryapti.   O‘qituvchi   bilim   olish
jarayonini   shunday   tashkil   etish   kerakki,   unda   öquvchilar   köproq   mustaqil
izlanishlari,   o‘z   harakat   va   faoliyatlarining   oqibatlarini   oldindan   bilishga
örganishlari,   bahsmunozaralarda   ishtirok   etishlari,   tabiiy   va   ijtimoiy   muhitni
yakunlashlari   kerak.Shuning   uchun   öqish   vaqtining   yarmini   öquvchilar   tabiat   va
ijtimoiy   muhitda   ötkazishlari,   amaliy-ijodiy   va   tekshirish   ishlari   olib   borishlari
kerak. Bu vazifani ta`limning turli shakllarida bajarish mumkin:kuzatishlar, tajriba
va   sinovlar   ötkazish,san`at   asarlarini   qayta   tiklash,modellashtirish,   ijtimoiy
muhitdagi   öz   harakat   va   faoliyatlarini   natijasini   köra   bilish,   kitob   bilan   ishlash.
O‘qituvchi   dars   samaradorligini   oshiruvchi,   matematika,   rus   tili,öqish,
tabiatshunoslik   fanlarini   öqitishning   turli-tuman   shakllariga   ega   har   bir   dars
o‘quvchiga   ilmiy   bilim,   tasavvur   va   tushunchalarning   ma’lum   bir   yig’indisini
berishi, hamda tarbiyalash va rivojlantirishi kerak. Dasturdagi materialni ular dars
davomida   o‘zlashtirishlari   kerak.   Bu   o‘quvchilarning   o‘quv   mashg’ulotlari   bilan
ortiqcha yuklanmasligining muhim shartidir, chunki yaxshi o‘zlashtirilgan dars uy
vazifasini   bajarish   uchun   ketadigan   vaqtni   ancha   qisqartiradi.   Bu   holatda   asosiy
prinsip : kichik maktab o‘quvchilarining eng muhim vazifasi – o‘qish, mustahkam
bilim   olish,   darsdagi   vazifa   esa   o‘qituvchi   boshchiligidagi   mehnat.   Darsga
tayyorlanar   ekan,o‘qituvchi   birinchi   navbatda   uning   maqsadini   anglaydi   va   shu
asosida darsning mazmuni tanlanadi, asosiy savollar belgilanadi. Bunda o‘qituvchi
faqat   darslik   matnini   gapirib   berish   bilan   cheklanmasligi   kerak.   O‘quvchilarni
qo‘shimcha   material   bilan   ko‘mib   tashlamagan   holda,   ularga   kitobda   yo‘q
misollarni   ham   berib   borishi   kerak:   turli   she’rlar,   badiiy   asarlardan   parchalar,
maqollar,   topishmoqlar   va   boshqa   materiallar   o‘quvchilarda   jonli   qiziqish 2uyg’otadi   va   ta’sirlantiradi.Har   bir   dars   mazmuni   belgilanayotganda   predmet
ichidagi   va   predmetlararo   aloqalar   hisobga   olinadi.   Darsning   mazmuni
belgilangach   o‘qituvchi   qanday   tasavvur   va   tushunchalar   unda   o‘z   rivojini
topishini,   o‘quvchi   qanday   bilim   va   ko‘nikmalarga   ega   bo‘lishini   aniqlaydi.
Darsning   maqsadi   va   mazmuniga   mos   ravishda   o‘qituvchi   ta’lim   metodlarini
tanlaydi. Darsda o‘qituvchi va o‘quvchining faoliyatlari bir-biri bilan uzviy bog’liq
bo‘lganligi   sababli,   bu   faoliyatlarning   aniq   bosqichlarini   belgilab   olish   kerak.
Butun   dars   davomida   sinfning   faol   ishlashi   uchun   usul   va   vositalarning   to‘g’ri
almashinuvini   aniqlab   olish   kerak.   Boshlang’ich   sinflarda   integratsiyalashgan
darslarni   amaliyotda   qo‘llash.   3-sinfda   integratsiyalashgan
dars(   matematika+tabiatshunoslik)   fragmenti   Darsning   mavzusi:   Harakatga   doir
masala.   O‘qituvchi:-   keling,ko‘phadli   sonlarni   eslaylik.   Daftaringizga   quyidagi
sonlarni   yozing:   40204506,326925,150000000,32482.   Sonlarni   ortib   borish
tartibida   o‘qing.   Eng   katta   sonni   o‘qing.Bunday   katta   son   nimani   bildirish
mumkin(bolalar   o‘z   taxminlarini   aytadilar).   O‘qituvchi:-   bu   son   yerdan-
quyoshgacha   bo‘lgan   masofani   bildiradi.Bu   juda   katta   km   lar   soni,uni   tasavvur
qilish   qiyin.   Agar   biz   quyoshga   aravada   boradigan   bo‘lsak,bizga   500   yil   kerak
bo‘lar   edi.   Bu   necha   asrga   teng?   Bolalar:-   5   asrga.   O‘qituvchi:   -   odamlar
avtomabilni   ixtiro   qildilar.   Endi   bu   yo‘lni   bosib   o‘tish   uchun   5   marta   kam   vaqt
kerak bo‘ladi. Bu qancha? B: 100 yil. O‘: - samolyotda esa 10 yil uchishi kerak.Bu
necha oy? B:-120 oy. O‘- raketa esa, bu yo‘ni 1 yilda bosib o‘tadi.Agar yilni kun
hisobida   o‘lchasak,   bu   necha   kun?   B:-   366   kun   Og’zaki   ish.Yer   yaqinidagi
orbitaga   chiqish   uchun   bir   kosmik   tezlikda   harakat   qilish   kerak.U   8km/s   ga
teng.Hisoblab ko‘ringchi,bu bir  minutdan keyin bizning kemamiz Yerdan qanday
masofada bo‘ladi? B: - 60*8=480 km O‘: - biz hayot sharoitlari bo‘yicha Marsga
Yerdagi   hayot   sharoitlariga   yaqinligi   haqida   gapirgan   edik.Kemamiz   Marsga
yetishi  uchun  kema   ikkinchi   tezlikda  harakat   qilishi   lozim.Ikkinchi  kosmik   tezlik
birinchisiga   qaraganda   3km/s   ga   ko‘p.Raketa   3   minut   ichida   qancha   masofani
bosib o‘tadi? B: - 3 min.180sek,demak masofa 1980km ga teng. O‘: - biz Yerdan
Marsgacha   bo‘lgan   masofaning   qanchaligini,kema   qanday   tezlik   bilan   harakat 2qilishini   bilamiz.Marsga   yetib   borish   uchun   qancha   vaqt   talab   etilishini   uyda
mustaqil   ravishda   hisoblab   chiqishga   urinib   ko‘ring.   Bugungi   zamonaviy
darsliklarimizda   ham   turli   xil   fanlar   integratsiyasini   ko‘rishimiz   mumkin.   Bu
darsliklarimiz   o‘quvchilarni   har   tomonlama   yetuk,dunyoqarashi   keng   inson   qilib
tarbiyalashga yordam beradi. [12. 5-7-betlar]
Integratsiya  bir  o'quv  predmetida chegaradosh   fanlarni, yirik. g'oyalar,  omillar,
xulosalarni   cheklab   birlashtirishdir.   Masalan,   tarix   kursining   mtegrativligi
arxeologiya, etnografiya, san'atshunoslikka tegishli dalil va nazariy xulosalarni okz
ichiga   oladi.   Umumiy   o'rta   ta’lim   mazmunini   shakilantirish   barcha   maktab
predmetlarini   o'qitishni   insoniylashtirish,   ijtimoiyiqtisodiy   jihatlarini
kuchaytirishni   ta’mmlashga   qaratilgan.   Jamiyatshunoslik,   tarix,   o‘qish,   sinfdan
tashqari   o'qish,   musiqa,   tasviriy   san’at   jamiyatimizning   chuqur   insonparvarlik
tabiatini   yorqin   aks   ettirishga   qaratilgan.   O'quvchilarni   insonparvarlik   ruhida
tarbiyalashda   tabiiy-matematik   fanlar   sikli   muhim   rol   oVnaydL   Umumiy   taiim
mazmuni   o'quvchilarni   har   tomonlama   ruhiy   rivojlanishga.   ularda   turli   xil
tafakkurni rivojlantirishga qaratilgan. Har bir o’quv predmetini o'rganish bolaning
mavzuni   anglash   jarayonini,   uni   eslab   qolishni,   ta’sirchanlikni   faollashtiruvchi
tafakkurni,   nutq   va   tasavvurni   rivojlantiruvchi   ruhiy   diqqatni   yaratishga   imkon
beradi. Ayniqsa.  bilish  jarayonida bir-biri  bilan  uzviv  bogiiq  boigan tafakkurning
turlarini   rivojlantirish   juda   muhimdir.   Tajribaga   asoslangan   tafakkur
umumlashtirish va xulosalar uchun tirik mushohada. dastlabki maiumotlarni yigish
vazifasini   bajaradi.   U   bolalarni   real   voqealarni,   hodisalarni   o'qishga,   ularni   qavd
qilish   va   yigishga   oi'gatadi.   Abstrakt   tafakkur   ajratib   olingan   voqea.   hodisalarda
ularning   mohiyatini   koura   bilishga.   aniqlashga   imkon   beradi.   O‘quv   predmeti
mazmunini.   tuzish   pedagog   amaliyoti   shu   fanning   asosiy   kategoriya.
tushunehalarming rivojlanish  mantiqini  hisobga oladi. Shu bilan birga, o’qituvchi
va   psixologlar   o’quvchilar   tomonidan   mavzuni   o'zlashtirishning   yosh
xususiyatlarini   hisobga   oladilar.   San'at   sohasidagi   umumiy   o'rta   taiim   mazmuni
g’oyaviy tomoni va to'kis badiiy shakli birligini hosil qiluvchi asarlarni o'z ichiga
oladi. 2Badiiy   jihatdan   bo'sh,   g'oyaviy   jihatdan   haqiqatga   to'g^ri   kelmaydigan   asarlar
bolalarning ruhiyatiga ta'sir qila olmaydi, tasavvur va tafakkurni rivojlantirmaydi,
go’zallik   va   badbasharalik   to4g;risidagi   tasavvurni   shakllantira   olmaydi.   Bolalar
bilan   ishlashda   sairat   asarlarining   chin   badiiyiigini   hisobga   olish.   shakl   va
mazmunning   birligi,   maiiaviyat   va   haqchillik   prinsiplarini   amalga   oshirish
muhimdir.   [ 8 . 5-7-betlar] 2XULOSA
Xulosa   qilib   shuni   aytish   lozimki,   O’qituvchi   darslarni   integratsiyalash   orqali
turli   fanlarni   kuzatishlari   mumkin   va   olingan   xulosalar   asosida   ma’lumotlarni
kengaytirib,   tasdiqlab   olish   imkoniyatiga   ega.   Ammo   ma’lumotlar   bazasini
o’quvchilarning   yosh   xususiyatiga   moslab   jamlagan   ma’qul.   Negaki,   haddan
tashqari   ko’p   ma’lumotlar   va   bolaning   yoshiga   mos   bo’lmagan   tushunchalarning
dars   davomida   qo’llanilishi   o’quv   faoliyatining   inqiroziga   olib   kelishi   aniq.   Bu
jarayonda o’quvchiga mavzu qiziq tuyilmaydi. 
Haddan tashqari ko’p ma’lumotlar uni charchatadi, zeriktiradi, asabiylashtiradi.
Eng asosiysi, bola asosiy negizidagi sodda tushunchani farqlamaydi va o’zlashtira
olmaydi.   Buning   oldini   olish   uchun   o’qituvchi   yuqorida   keltirilgan   ilmiy
asoslangan  manbalar  va berilgan takliflarni  inobatga olishi  kerak. Bayon  qilingan
pedagogik   va   psixologik   dalillar   ta’limning   barcha   bosqichlarida
integratsiyalashning mazmunini yoritib bera olishga xizmat qiladi .
Demak, darslarni integratsion shaklda tashkil etish nafaqat darsning maroqli va
sermazmun   o`tishini,   balki   o`quvchilar   dunyoqarashining   har   tomonlama
rivojlanishini   kafolatlaydi.   Fanlararo   bog`liqlik,   fanlararo   falsafiy   masalalarni
shaxsan   his   etmay   turib,   o`quvchiga   integratsion   mashg`ulotni   taqdim   etmaslik
to`g`ri bo`ladi, zero, anglanmagan integratsiya o`quvchi ongidagi bilish jarayonini
mavhum holatga, u orqali chalkash xulosalarga taqab qo`yadi. 2FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI:
1. Boshlang ' ich   sinflarning   takomillashtirilgan   davlat   ta'lim   standarti.
Boshlang ' ich ta'lim. 2005-yil, 5- son. 
2. K. Qosimova, S. Matchonov, X. G ' ulomova, SH. Yo ' ldosheva, Sh. Sariyev.
Ona tili o ' qitish metodikasi. -T.: Noshir ,2009. 
3.   T.   G ' afforova,   E.   Shodmonov   ,   X.   G ' ulomova,   Ona   tili,   1-sinf   uchun.-T.:
2019-yil 
4.  K. Qosimova, S.Fuzailov, A.Ne matova, Ona tili, 2-sinf uchun. -T,:2018 5‟
5. S. Fuzailov, M. Xudoyberganova, Sh. Yo ' ldosheva, Ona tili,3-sinf.- T.:2019 
6.  R. Ikromova, X. Gulomova, Sh. Yo ' ldosheva, D. Shodmonqulova, Ona tili,
4-sinf uchun, T.,2020 
7. J.   G ' .   Yo ' ldoshev,   S.   A.   Usmonov.   Pedagogik   texnologiya   asoslari.   —
Т.:2010 
8. R.Mavlyanova,   N.Raxmankulova.   "Boshlang'ich   ta'lim   pedagogikasi,
innovatsiya va integratsiyasi, Toshkent "Voris nashriyot", 2013.
9.   R.A.Mavlonova,   N.H.Rahmonqulova.   "Boshlang'ich   ta'limning
integratsiyalashgan pedagogikasi", Toshkent "Ilm ziyo", 2009.
10. T.G'afforova, E.Shodmonov, G.Eshturdiyeva. 1-sinf "O'qish kitobi", "Sharq"
Nashriyot-matbaa aksiyadorlik kompaniyasi bosh tahririyati, Toshkent-2018. 
11. T.G'afforova,   E.Shodmonov,   X.G'ulomova.   1-sinf   "Ona   tili",   "Sharq"
Nashriyot-matbaa aksiyadorlik kompaniyasi bosh tahririyati, Toshkent-2018. 
12. ZiyoNet.uz 8. Saloydinov, S. Q. (2021). Paxta tozalash zavodlarida energiya
sarfini kamaytirishning texnik-iqtisodiy mexanizmini yaratish. “Academic research
in educational sciences”, 2(9), 886-889. https://doi.org/10.24412/2181-1385-2021-
9- 886-889 
13.   Saloydinov,   S.   Q.   (2021).   Creation   of   feasibility   studies   to   reduce   energy
costs in ginneries. "Экономика и социум", 9(88), 147-149. 
14. Caлойдинов,   C.   К.   (2021).   Образовательные   кредиты   в   Узбекистане.
"Экономика и социум", 12(91), 470-472.  215.   Caлойдинов,   C.   К.   (2021).   Спрос   на   рынке   дифференцированных
продуBов. "Экономика и социум", 12(91), 473-476. 
16. Салойдинов,   С.   К.   (2022).   С   паровой   турбиной   471   МВт   на
Талимарджанской   ТЭЦ   расчет   элеBрических   режимов   при   максимальной
зимней   нагрузке.   “Central   Asian   Research   Journal   for   Interdisciplinary   Studies
(CARJIS)”, Special issue, 116-121. 
17. Сaрдoржoн   Кoдиржoн   Yгли   Сaлoйдинoв.   (2022).   Иннoвaциoннoе
решение   для   пoлyчения   биoгaзa.   “Central   Asian   Research   Journal   for
Interdisciplinary Studies (CARJIS)”, 2(3), 280-285. https://doi.org/10.24412/2181-
2454-2022-3-280-285
Qo‘shimcha adabiyotlar:
18. R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova   “Pedagogik   mahorat”   O‘quv   qo‘llanma.
T. Fan va texnologiya. 2012 yil 
19. R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova.   Pedagogik   mahorat.   O‘quv   qo‘llanma
T:. Fan va texnologiya 2012- yil
20. R.A.Mavlonova,   N.H.Vohidova,   Ijtimoiy   pedagogika.   O‘quv   qoilanma.
Т.:Noshir 2009-yil 
21. R.A.Mavlonova, N.H.Vohidova, N.H.Raxmonqulova. Pedagogika nazariyasi
va tarixi. Darslik T:. Fan va texnologiyalar. 2010-yil
22. R.A.Mavlonova, O.To‘rayeva, K.M.Xoliqberdiyev. Pedagogika. Darslik. T:.
O‘qituvchi 2008-yil
23. R.A.Mavlonova,B.Normurotova.   Tarbiyaviy   ishlar   metodikasi.   O‘quv
qo‘llanma.Toshkent. “Fan” 2008 y. 
24. S.Nishonova,   M.Imomova,   R.Hasanov.   Pedagogika   tarixi.   Darslik.   T.
O‘qituvchi. 1996 yil. 
25. S.Nishonova,   M.Imomova,   R.Xasanov.   Pedagogika   tarixi.   Darslik   Т.:
O‘qituvchi 1996-yil
26. S.Nishonova.   M.Imomova,   R.Hasanov.   Pedagogika   tarixi.   Do‘stlik   T.
O‘qituvchi 1996 yil.  227. TARBIYA   JARAYONINING   ASOSIY   QONUNIYATLARI   Gulruh
Zaynitdinovna   Mirzayeva   Navoiy   viloyati   Navbahor   tumani   27-umumiy   o‘rta
ta’lim   maktabining   boshlang ich   sinf   o‘qituvchisiʻ
https://doi.org/10.5281/zenodo.6954504
28. TEACHING AND LEARNING Pedagogy, Curriculum and Culture by Alex
Moore 2012.
29. Xalq pedagogikasi. O‘quv qo‘llanma. M.Mutalipova. –Toshkent, 2015
30.  Z. K. Ismailova. Pedagogikadan amaliy mashg‘ulotlar. — T.: “Fan”, 2001. 
31.   www.ziyouz.com  
32. www.tdpu.uz    . 
33. www.pedagog.uz    . 
34. www.Ziyonet.uz    . 
35. www.arxiv.uz     
36. www.zamin.uz

Boshlangʼich sinflarda integratsiyalashgan darslarni tashkil etishning pedagogik shart sharoitlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Grammatik kategoriyalar va ularning uslubiy xususiyatlari
  • Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalardan foydalanish
  • Zamonaviy ta’limda innovatsion pedagogik texnologiyalarning roli
  • O'quvchi yoshlarni umummilliy qadriyatlar asosida tarbiyalash texnologiyasi
  • Ta’limni o‘zlashtirilishi va rivojlanishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский