Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 13000UZS
Hajmi 44.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 23 Sentyabr 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Taʼlimda tarbiyasi oʻgʻishgan bolalar bilan ishlash usullari

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA ‘LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
O ZBEKISTON - FINLANDIYA PEDAGOGIKA INSTITUTI	
ʻ
 MAKTABGACHA VA BOSHLANG’ICH TA’LIM 
FAKULTETI
Ta limda tarbiyasi o g ishgan bolalar bilan
ʼ ʻ ʻ
ishlash usullari
MAVZUSIDAGI
Bajaruvchi:                  4-bosqich talabasi _____________
Ilmiy rahbar:                 o’qituvchi  _______________
Kurs ishi pedagogika  kafedrasida bajarildi.
Kafedra mudiri :                  _______________________
Kurs ishi kafedraning  2024- yil  ___  dagi majlisida himoya qilindi va  
______  foizga baholandi .
Komissiya raisi:                    _________________________
A’zolari:                          _________________________
                                  _________________________
SAMAR Q AND – 2025
1KURS ISHIKURS ISHI  MUNDARIJA 
I BOB. TARBIYASI OGʻISHLGAN BOLALARNI O’RGANISHNING NAZARIY ASOSLARI ................................ 5
1.1. Tarbiyasi ogʻishgan bolalar tushunchasi va ularning asosiy toifalari ............................................... 5
1.2. Tarbiyasi ogʻishgan bolalarda uchraydigan muammolar va ularning sabablari ............................... 8
II BOB. TARBIYASI OGʻISHGAN BOLALAR BILAN ISHLASHNING PEDAGOGIK-ASOSIY YO’NALISHLARI . . 14
2.1. Tarbiyasi ogʻishgan bolalar bilan ishlashda psixologik-pedagogik yondashuvlar ........................... 14
2.2. Tarbiyasi ogʻishgan bolalar bilan ishlashda oila va jamiyatning roli .............................................. 16
Tarbiyasi ogʻishgan bolalar bilan yakka tartibda va guruhli ishlash metodikasi ................................... 19
III BOB. TARBIYASI OGʻISHGAN BOLALAR BILAN INDIVIDUAL VA GURUHLI ISHLASHNING SAMARALI 
YO’LLARI ............................................................................................................................................... 23
3.1. Tarbiyasi ogʻishgan bolalar bilan individual ishlashning psixologik-pedagogik asoslari ................. 23
3.2. Tarbiyasi ogʻishgan bolalar bilan guruhli ishlash jarayonining oʻziga xos jihatlari ......................... 24
XULOSA ................................................................................................................................................ 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ROʻYXATI .......................................................................................... 30
 
2 KIRISH
Yosh   avlodni   har   tomonlama   rivojlantirish,   ularni   jamiyatga   foydali,
bilimli   va   axloqli   inson   qilib   tarbiyalash   har   qanday   davlatning   ustuvor
maqsadlaridan   biridir.   Biroq   bu   jarayonda   barcha   o’quvchilarning   ijtimoiy
moslashuvi bir xil bo’lmasligi mumkin. Ayni paytda tarbiyasi og ishgan bolalarʻ
sonining ortib borayotgani, ularning ta’lim-tarbiya jarayonida turli muammolar
keltirib chiqarayotgani o’ziga xos pedagogik va psixologik yondashuvlarni talab
etadi. Shu jihatdan olib qaralganda, maktabgacha va maktab ta’lim tizimida bu
kabi   bolalarga   nisbatan   individual   yondashuv,   to’g’ri   diagnostika   va   maqsadli
korreksion chora-tadbirlar muhim ahamiyat kasb etadi.
Mazkur kurs ishi aynan shu muammoni yoritishga qaratilgan bo’lib, unda
tarbiyasi   og ishgan   bolalarning   psixik   rivojlanishiga   ta’sir   etuvchi   omillar,	
ʻ
ularni   aniqlash   yo’llari   hamda   ta’lim   muassasalarida   ularga   nisbatan   qanday
pedagogik yondashuvlar samarali bo’lishi mumkinligi tahlil qilinadi.
Kurs   ishining   dolzarbligi   shundaki,   tarbiyasi   og ishgan   bolalarni   o’z	
ʻ
vaqtida   aniqlash   va   ularning   ta’lim-tarbiyasini   to’g’ri   yo’lga   qo’yish   orqali
nafaqat maktabdagi muhit yaxshilanadi, balki bunday o’quvchilarning kelajakda
jamiyatda to’laqonli ishtirok etishi ta’minlanadi.
Kurs ishining maqsadi – ta’lim muassasalarida tarbiyasi og ishgan bolalar	
ʻ
bilan   ishlash   metodlarini   chuqur   o’rganish,   mavjud   muammolarni   aniqlash   va
ularni bartaraf etishga qaratilgan samarali usullarni tavsiya etishdir.
Kurs ishining vazifalari quyidagilardan iborat: tarbiyasi og ishgan bolalar
ʻ
tushunchasiga   ta’rif   berish   va   ularning   asosiy   toifalarini   belgilash;   ularni
aniqlashda   foydalaniladigan   diagnostik   vositalarni   ko’rib   chiqish;   ta’lim
jarayonida ularning ijtimoiylashuvi uchun samarali metodlar va vositalarni tahlil
qilish; ilg’or  xorijiy va mahalliy tajribalarni  solishtirish asosida  takliflar ishlab
chiqish.
Kurs   ishining   obyekti   –   umumiy   o’rta   ta’lim   muassasalaridagi   ta’lim-
tarbiyaviy jarayondir.
3 Kurs   ishining   predmeti   –   tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   pedagogikʻ
faoliyatda qo’llaniladigan usullar va yondashuvlardir.
Kurs   ishi   uch   bobdan   iborat   bo’lib,   birinchi   bobda   tarbiyasi   og ishgan	
ʻ
bolalar   muammosining   nazariy   asoslari,   ikkinchi   bobda   ularning   ta’limda
yuzaga keladigan qiyinchiliklari va ularni yengib o’tish yo’llari, uchinchi bobda
esa amaliy misollar asosida samarali ishlash tajribalari yoritiladi.
Kurs   ishi   yakunida   xulosa   va   takliflar,   shuningdek,   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxati keltirilgan.
4 I BOB. TARBIYASI OG ISHLGAN BOLALARNI O’RGANISHNINGʻ
NAZARIY ASOSLARI
1.1. Tarbiyasi og ishgan bolalar tushunchasi va ularning asosiy toifalari	
ʻ
Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   tushunchasi   pedagogik   va   psixologik
ʻ
adabiyotlarda turlicha izohlanadi. Odatda, bu guruhga o’zining xatti-harakatlari,
o’qishga   va   jamoa   qoidalariga   munosabati,   kattalar   va   tengdoshlari   bilan
muloqoti   bilan   me’yordan   chetga   chiqqan,   ya’ni   ijtimoiy   moslashuvi   buzilgan
bolalar   kiradi.   Bunday   bolalar   odatda   o’qituvchi   va   ota-onalarning   diqqat
markazida   bo’lib,   ular   bilan   alohida   yondashuv   asosida   ishlash   zarur   bo’ladi.
Tarbiyasi   og ishgan   bolalarning   harakteri,   xulq-atvori   va   ijtimoiy   psixologik	
ʻ
holati ularning rivojlanishiga ta’sir etuvchi muhim omillardandir.
Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   odatda   maktab   jamoasiga   moslashishda	
ʻ
muammolarga   duch   keladilar.   Ular   o’qituvchining   topshiriqlarini   bajarmaslik,
darsga   tayyorgarlik   ko’rmaslik,   sinfdoshlariga   nisbatan   qo’pollik   ko’rsatish,
o’g’irlik qilish, yolg’on gapirish, o’z-o’ziga zarar yetkazish, hatto zo’ravonlikka
moyillik kabi xatti-harakatlar bilan ajralib turadi. Ushbu harakatlar bolalarning
oiladagi muhitiga, atrof-muhitdagi sharoitlarga, ommaviy axborot vositalarining
salbiy ta’siriga va shaxsiy psixologik holatlariga bog’liq bo’lishi mumkin.
Tarbiyasi og ishgan bolalarni quyidagi asosiy toifalarga ajratish mumkin:
ʻ
Ijtimoiy   moslashuvda   muammolari   bor   bolalar   –   bu   bolalar   jamoaviy
qoidalarga bo’ysunishni istamaydi, o’zini mustaqil tutishga harakat qiladi.
Psixik   yoki   hissiy-irodaviy   muammolari   mavjud   bolalar   –   bu   toifadagi
bolalarda   asabiylik,   tajovuzkorlik,   shubha,   xavotir,   depressiya   yoki   qo’rqinch
hissiyotlari ko’proq bo’ladi.
Jinoyat   sodir   etgan   yoki   jinoyatga   moyilligi   bor   bolalar   –   bunday
bolalarda qonunbuzarlik va ijtimoiy xavfli harakatlarga moyillik kuzatiladi.
O’qishga bo’lgan qiziqishi past, befarq bolalar – bu guruhdagi  bolalarda
darslarga   nisbatan   e’tibor   sust,   bilim   olishga   nisbatan   irodasizlik   mavjud
bo’ladi.
5 Tarbiyasi   og ishgan   bolalarni   o’z   vaqtida   aniqlashda   psixologikʻ
diagnostika   usullari,   ijtimoiy-pedagogik   kuzatish,   suhbat,   testlar,   ota-onalar
bilan   muloqot,   sinf   rahbarlari   va   psixologlar   hamkorligida   olib   borilgan
kompleks yondashuv muhim ahamiyatga ega
Shuningdek,   bunday   bolalarning   tarbiyasiga   oid   yondashuvlar   jamiyat,
maktab va oila o’rtasidagi hamkorlikka tayanmog’i lozim. Bu hamkorlik orqali
bolalarning   shaxsiy   xususiyatlarini   inobatga   olgan   holda,   ularni   jamiyatga
moslashtirish,   ta’limga   bo’lgan   qiziqishini   orttirish,   ijtimoiy   va   axloqiy
qadriyatlarni singdirish, salbiy ta’sirlardan himoyalash maqsadida individual va
guruhiy ishlash shakllari yo’lga qo’yiladi.
Bundan   tashqari,   pedagogning   bunday   bolalar   bilan   ishlashdagi
pozitsiyasi muhim ahamiyat kasb etadi. O’qituvchi faqat nazorat qiluvchi emas,
balki   yo’naltiruvchi,   qo’llab-quvvatlovchi,   tushunishga   harakat   qiluvchi   shaxs
bo’lishi   lozim.   Tarbiyasi   og ishgan   bolalarga   individual   yondashuvni   qo’llash	
ʻ
orqali ularning salbiy holatini ijobiy tomonga o’zgartirish mumkin.
Demak,   tarbiyasi   og ishgan   bolalarni   tushunish,   ularning   ichki
ʻ
kechinmalariga e’tiborli bo’lish, individual shaxs sifatida ularga yo’l topa bilish,
ta’limdagi   muhim   vazifalardan   biri   hisoblanadi.   Bu   esa   pedagog   va
psixologlarning muntazam hamkorligini, ota-onalarning mas’uliyatini oshirishni
taqozo etadi.
Tarbiyasi  og ishgan bolalar bilan ishlashda  ularning har birining alohida	
ʻ
shaxsiy xususiyatlarini, o’ziga xos ehtiyojlarini va psixologik holatini e’tiborga
olish talab etiladi. Bunday bolalarning o’ziga xos jihatlaridan biri — ular odatda
o’zini tasdiqlashga intiladi, ammo bu tasdiqlash salbiy harakatlar orqali amalga
oshirilishi   mumkin.   Bu   holat   esa   nafaqat   o’zlari,   balki   atrofdagilar   —
sinfdoshlari,   o’qituvchilar   va   hatto   oilaviy   a’zolarining   ham   ruhiy   holatiga
salbiy ta’sir ko’rsatadi.
Tarbiyasi   og ishgan   bolalarning   xulqidagi   og ishishlar   ko’p   hollarda
ʻ ʻ
oiladagi   muhit   bilan   bevosita   bog’liq   bo’ladi.   Masalan,   oiladagi   tarbiyaviy
6 yetishmovchilik,   ota-onalar   o’rtasidagi   ziddiyatlar,   befarqlik,   bolaga   nisbatan
haddan   tashqari   qat’iy   yoki   loqayd   munosabat,   moddiy   yetishmovchilik,
nazoratsiz qolish va boshqa ijtimoiy-iqtisodiy omillar bola xulq-atvorida salbiy
natijalar keltirib chiqaradi. Bundan tashqari, ko’p hollarda ota-onalarning o’zlari
ham   pedagogik   bilimlardan   yiroq   bo’lib,   boladagi   muammoni   chuqur
tushunmaydi yoki uni inkor etadi. Bu esa vaziyatni yanada og’irlashtiradi.
Psixologik   jihatdan   olganda,   tarbiyasi   og ishgan   bolalarda   ko’pinchaʻ
o’ziga ishonchsizlik, xavfsizlik hissining yetishmasligi, ichki ziddiyatlar mavjud
bo’ladi.   Bu   holatlarda   ular   tashqi   dunyoga   nisbatan   agressiv   munosabatda
bo’ladi   yoki   o’zini   himoya   qilish   maqsadida   har   qanday   ijtimoiy   muloqotdan
qochishga harakat qiladi. Bunday bolalarning psixik muvozanatini tiklash uchun
psixologik   qo’llab-quvvatlash,   dildan   suhbat,   ijobiy   munosabat   yaratish   juda
muhim.
Shuningdek, tarbiyasi og ishgan bolalarning muammolari nafaqat axloqiy	
ʻ
yoki   xulqiy   darajadagi   muammolar   bilan   cheklanib   qolmaydi,   balki   ularning
o’quv   faoliyatiga   ham   bevosita   ta’sir   qiladi.   Ular   ko’pincha   o’quv   jarayoniga
qiziqmaydi,   darslarni   tushunmaydi   yoki   ongli   ravishda   unga   qarshilik
ko’rsatadi.   Bu   holatda   o’qituvchi   nafaqat   bilim   beruvchi,   balki   ijtimoiy-
pedagogik yordam ko’rsatuvchi shaxs sifatida maydonga chiqadi.
Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlashda   eng   samarali   usullardan   biri	
ʻ
bu   —   individual   yondashuvni   tashkil   etishdir.   Bu   esa   quyidagilarni   o’z   ichiga
oladi:   har   bir   bola   haqida   aniq   psixologik   va   pedagogik   tahlilga   ega   bo’lish;
bolaning   xulqidagi   ijobiy   tomonlarni   aniqlab,   ularni   rivojlantirish;   bolaning
yutuqlarini   e’tirof   etish   va   uni   rag’batlantirish;   bolaning   oilasi   bilan   doimiy
aloqada   bo’lish;   bolaning   ichki   dunyosini   tushunishga   harakat   qilish   va   unga
ijtimoiy moslashuvga yordam berish.
Shuningdek,   ijtimoiy-pedagogik   ishlar   doirasida   bunday   bolalarning
sinfdoshlariga   ham   tarbiyaviy   ta’sir   ko’rsatish,   ularni   bag’rikenglik,   mehr-
muruvvat,   o’zaro   hurmat   ruhida   tarbiyalash   zarur.   Chunki   sinf   jamoasi
7 muhitining salbiy yoki ijobiyligi tarbiyasi og ishgan bolaning xatti-harakatlarigaʻ
sezilarli darajada ta’sir qiladi.
Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlashda   o’qituvchilar,   psixologlar   va	
ʻ
ijtimoiy   pedagoglar   o’zaro   hamkorlikda   ish   olib   borishi   muhimdir.   Bu   uch
tomonlama hamkorlik orqali bola muammosini har tomonlama o’rganish, unga
mos yondashuvni tanlash va ijobiy natijalarga erishish imkoniyati oshadi.
Xulosa  qilib  aytganda,   tarbiyasi   og ishgan   bolalarni   to’g’ri  tushunish  va	
ʻ
ularga   ijobiy   pedagogik-psixologik   yondashuv   orqali   yordam   ko’rsatish   —
zamonaviy   ta’lim   tizimining   eng   dolzarb   muammolaridan   biridir.   Bunday
yondashuv   orqali   bolani   sog’lom,   ijtimoiy   faol   shaxs   sifatida   shakllantirish
mumkin bo’ladi.
1.2. Tarbiyasi og ishgan bolalarda uchraydigan muammolar va ularning	
ʻ
sabablari
Tarbiyasi   og ishgan   bolalarda   ko’plab   muammolar   yuzaga   keladi.   Ular
ʻ
orasida   ijtimoiy   muhitga   moslasha   olmaslik,   ta’limga   befarqlik,   tajovuzkorlik,
o’zini   tutib   tura   olmaslik,   ruhan   beqarorlik,   oilaviy   va   maktab   muhitida
muammolar mavjudligi ajralib turadi. Bunday bolalarda ko’pincha ota-onaning
yetarli e’tiborsizligi, oiladagi nizolar, nazoratsizlik, mehr va tarbiya etishmasligi
kabi   omillar   asosiy   sabab   bo’ladi.   Shuningdek,   do’stlar   davrasining   yomon
ta’siri, internet yoki ommaviy axborot vositalaridagi salbiy kontent, maktabdagi
pedagogik yondashuvdagi kamchiliklar ham bu holatga sabab bo’lishi mumkin.
Bunday bolalar ko’pincha o’z tengdoshlari bilan muomala qilishda qiynaladilar,
o’z   fikrini   to’g’ri   ifodalashda   muammolarga   duch   keladilar,   o’ziga
ishonchsizlik,   qo’rquv,   izolyatsiya   yoki   aksincha,   haddan   ortiq   faol   va
tajovuzkor bo’lish holatlari kuzatiladi. Ularning aksariyatida ijtimoiy me’yor va
qoidalarga   bo’lgan   e’tibor   susaygan   bo’ladi.   Bu   holat   bola   ruhiyatida
noturg’unlik,   beqarorlik   va   o’zini   jamiyatdan   yiroqlashgan   deb   his   qilish
hissiyotlarini kuchaytiradi. Pedagoglar, psixologlar va ota-onalar bu kabi bolalar
8 bilan   alohida   va   tizimli   yondashuvda   ishlashlari,   har   tomonlama   tahlil   qilinib,
har bir bolaga individual tarzda yondashilishini ta’minlashlari zarur. Chunki har
bir   bolaning   tarbiyasidagi   og’ish   sabablari   turlicha   bo’lib,   ularning   bartaraf
etilishi   ham   turli   uslublarni   talab   qiladi.   Shu   sababli,   zamonaviy   pedagogik
yondashuvlar,   tarbiyaviy   texnologiyalar   va   oilaviy   muhitni   sog’lomlashtirish
yo’llari bu muammolarni hal etishda muhim ahamiyatga ega.
Tarbiyasi og ishgan bolalarning muammolarini chuqur tahlil qilish shuniʻ
ko’rsatadiki,   bu   holat   bir   necha   bosqichda   rivojlanadi.   Avvaliga   bola   kichik
noto’g’ri   harakatlar   qiladi   —   bu  o’qituvchi   yoki   ota-onaning  nazaridan   chetda
qoladi   yoki   befarqlik   bilan   qaraladi.   Vaqt   o’tgan   sari   bu   xatti-harakatlar   odat
tusini oladi va bola atrofdagi tartib-qoidalarga qarshi turishni boshlaydi. Bu esa
uni   avvalo   maktab   jamoasidan,   keyin   jamiyatdan   begonalashtiradi.   Tarbiyasi
og ishgan   bolalarda   ko’pincha   o’zini   namoyon   qilishga   bo’lgan   ehtiyoj	
ʻ
noto’g’ri   yo’nalishga   kiradi:   ular   tajovuzkorlik,   boshqalarga   hurmatsizlik,
o’zlarini muhim shaxs sifatida ko’rsatishga urinib, yomon xatti-harakatlar bilan
e’tibor tortishga harakat qiladilar.
Bunday   holatlarda,   ko’pincha   ota-onalar   bolani   jazolash   yoki   undan
uzoqlashish   yo’lini   tanlaydilar,   bu   esa   bolaning   ruhiyatida   qo’shimcha
tushkunlik, e’tiborsizlik hissini kuchaytiradi. Shuning uchun tarbiyasi og ishgan	
ʻ
bolalar   bilan   ishlashda   avvalo   ularning   holati   va   kechinmalarini   tushunish
muhim.   Ular   uchun   ijobiy   muhit   yaratish,   kuchli   tomonlarini   aniqlash   va
rivojlantirish, mehr-muhabbat bilan yondashish, sog’lom muomala madaniyatini
shakllantirish zarur bo’ladi.
Pedagogik   nuqtai   nazardan   qaralganda,   bu   kabi   bolalar   bilan   ishlashda
individual   yondashuv   eng   muhim   mezonlardan   biridir.   Har   bir   bolaning   xatti-
harakatidagi   og’ish   sabablari,   uning   ruhiy   holati,   oilaviy   sharoiti,   maktabdagi
muammolari   chuqur   tahlil   qilinishi   zarur.   Shuningdek,   maktab   psixologi,   sinf
rahbari,  ijtimoiy  pedagog  va  ota-onalar   birgalikda  harakat  qilganlaridagina,  bu
9 bolalarning   ijtimoiylashuvi,   o’qishga   bo’lgan   qiziqishining   ortishi,   to’g’ri   va
ijobiy xulq me’yorlarini o’zlashtirishi mumkin bo’ladi.
Shuningdek,   bugungi   kunda   zamonaviy   texnologiyalar   va   ta’lim
metodlaridan   foydalanib,   tarbiyasi   og ishgan   bolalarni   ijtimoiy   faol,   o’zigaʻ
ishonadigan,   bilimga   intiluvchi   shaxs   qilib   shakllantirish   yo’llari   mavjud.
Interfaol   metodlar,   noan’anaviy   dars   uslublari,   rolli   o’yinlar,   dramalar,
muhokamalar orqali bunday bolalarda ijtimoiy va kommunikativ ko’nikmalarni
rivojlantirish mumkin. Bu esa ularning jamiyatga integratsiyasini tezlashtirishga
xizmat qiladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlash   oddiy	
ʻ
tarbiyaviy   jarayon   emas,   balki   pedagogik-psixologik   murakkab   faoliyatdir.   Bu
faoliyatda faqatgina jazoga asoslangan yondashuv emas, balki mehr, tushunish,
qo’llab-quvvatlash   asosiy   vosita   sifatida   qaralishi   lozim.   Ana   shundagina
bunday bolalar qayta ijtimoiylashadi, ijobiy o’zgarishlarga yuz tutadi va to’g’ri
hayot yo’liga qaytish imkoniyatiga ega bo’ladilar.
Tarbiyasi og ishgan bolalarni ijtimoiy muhitda moslashtirishning	
ʻ
dolzarb muammolari
Tarbiyasi   og ishgan   bolalarni   ijtimoiy   muhitda   moslashtirish   masalasi	
ʻ
ta lim  tizimining eng muhim  yo nalishlaridan  biri  hisoblanadi.  Bunday bolalar	
ʼ ʻ
odatda   me yoriy   ijtimoiy   qoidalarni   buzish,   muomala   madaniyatining	
ʼ
yetishmasligi,   emotsional   beqarorlik,   ijtimoiy   ong   va   tafakkurdagi
nomuvofiqliklar bilan ajralib turadi. Bu holat ularning maktabdagi tengdoshlari,
o qituvchilar   hamda   oilaviy   muhit   bilan   to g ri   munosabatlar   o rnatishida	
ʻ ʻ ʻ ʻ
sezilarli   darajada   to siqlarga   sabab   bo ladi.   Tarbiyasi   og ishgan   bolalarni	
ʻ ʻ ʻ
jamiyatga   qaytarish,   ularda   ijobiy   xulq-atvor   me yorlarini   shakllantirish,	
ʼ
huquqbuzarlikning   oldini   olish,   salbiy   ko’nikmalarni   ijobiyga   yo’naltirish
muhim   vazifadir.   Shu   maqsadda   ijtimoiy-psixologik   xizmat,   pedagogik
yondashuvlar,  maktab va  oilaning uzviy  hamkorligi   katta  ahamiyat  kasb  etadi.
Ta lim   muassasalari   bu   borada   maxsus   metodikalar,   korektsion   dasturlar,	
ʼ
10 individual   reabilitatsiya   yo nalishlarini   amalga   oshirishi   lozim.   Ko pchilikʻ ʻ
holatlarda,   bunday   bolalar   oilaviy   muhitda   yetarlicha   e tibor   ko’rmagani   yoki	
ʼ
salbiy   tarbiya   uslublarining   qurboni   bo lgani   aniqlanadi.   Shu   sababli,	
ʻ
psixologik-pedagogik muolajalar  oilaning ishtirokini ham  qamrab olishi  kerak.
Bundan   tashqari,   ijtimoiy   institutlar,   masalan,   mahalla,   bolalar   inspektori,
psixolog, sinf rahbari kabi shaxslar o rtasida hamkorlikni yo lga qo yish dolzarb	
ʻ ʻ ʻ
masala   hisoblanadi.   Ayni   paytda   ta lim   muassasalarida   ijtimoiy   moslashuvni
ʼ
ta minlash   uchun   faqat   jazolovchi   yondashuv   emas,   balki   rag batlantiruvchi,	
ʼ ʻ
motivatsion   va   empatik   uslublar   qo llanilishi   zarur.   Tarbiyasi   og ishgan	
ʻ ʻ
bolalarning   ehtiyojlari   va   qiziqishlariga   asoslangan   yondashuv   ularning
jamiyatga   bo’lgan   ishonchini   oshiradi.   Ularni   ijtimoiy   foydali   faoliyatga
yo’naltirish,   to’garaklar,   sport,   san’at,   teatr   kabi   faoliyatlarda   ishtirokini
ta minlash,   ular   orasida   ijobiy   namunalarni   yaratadi.   Bugungi   globallashuv   va	
ʼ
axborot   oqimi   kuchaygan   davrda   bu   bolalarning   noto’g’ri   yo’nalishlarga   kirib
qolish   xavfi   yuqori   bo’lib,   bu   holat   ularning   jamiyatdan   ajralib   qolishiga   olib
keladi.   Shu   bois   ularni   ijtimoiy   muhitga   moslashtirishda   zamonaviy
texnologiyalar,   masofaviy   psixologik   yondashuvlar,   interaktiv   o’yin   va
mashg’ulotlardan   ham   foydalanish   samarali   bo’ladi.   Bularning   barchasi
tarbiyasi   og ishgan   bolalarni   sog lom,   faol,   mas uliyatli   shaxs   sifatida	
ʻ ʻ ʼ
shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Ijtimoiy   moslashuv   jarayonida   tizimli
monitoring,   individual   rejalashtirish   va   baholash   mexanizmlari   joriy   etilishi
lozim.   Zero,   bunday   bolalarning   ijtimoiy   muhitda   to’g’ri   moslashuvi   nafaqat
ularning kelajak hayotini, balki jamiyatdagi ijtimoiy barqarorlikni ta minlashga	
ʼ
xizmat qiladi.
Tarbiyasi   og ishgan   bolalarni   ijtimoiy   muhitga   moslashtirishda   birinchi	
ʻ
navbatda ularning psixologik holati, hissiy ehtiyojlari, o’ziga nisbatan ishonchi
va ijtimoiy tajribasi hisobga olinishi kerak. Ularning ko’pchiligi maktabda yoki
oilada   rad   etilganlik   hissini   boshdan   kechirgan   bo’ladi,   bu   esa   ularda   o’ziga
nisbatan   salbiy   qarashlar   va   ishonchsizlikni   shakllantiradi.   Shu   sababli,
11 pedagoglar   va   psixologlarning   asosiy   vazifalaridan   biri   —   bolaga   o’z   qadrini
anglash,   jamiyatda   o’z   o’rnini   topishiga   yordam   berishdir.   Bu   borada
«insonparvar   yondashuv»,   ya’ni   bolaning   harakatlariga   emas,   balki   uning
shaxsiy   imkoniyatlari   va   salohiyatiga   yo’naltirilgan   tarzda   ishlash   samarali
hisoblanadi.
Shuningdek,   tarbiyasi   og’ishgan   bolalar   bilan   ishlashda   individual
yondashuv   ustuvor   ahamiyatga   ega.   Har   bir   bolaning   tarbiyasidagi   buzilish
sabablari   har   xil   bo’lishi   mumkin:   oiladagi   nizolar,   zo’ravonlik,   e’tiborsizlik,
atrof-muhitdagi   salbiy   omillar,   do’stlarining   noto’g’ri   ta’siri   va   hokazo.   Shu
sababli,   pedagogik   reabilitatsiya   jarayonida   umumiy   sxema   emas,   balki   bola
shaxsiga mos, holatga qarab tuzilgan dasturlar asosida ishlash zarur bo’ladi. Bu
dasturlar   pedagogik,   psixologik   va   ijtimoiy   yo’nalishdagi   kompleks   chora-
tadbirlarni o’z ichiga oladi.
Tarbiyasi   og’ishgan   bolalar   ko’pincha   an’anaviy   ta’lim   usullariga
qiziqmaydi,   ular   uchun   mustaqil   qaror   qabul   qilish,   fikr   bildirish,   tengdoshlar
bilan   muloqot   qilish   imkoniyatlari   muhim   ahamiyatga   ega.   Shu   bois
noan’anaviy   ta’lim   metodlaridan,   interaktiv   darslardan,   rolli   o’yinlar,
muammoli   vaziyatlar,   loyihaviy   ishlar,   munozarali   suhbatlardan   keng
foydalanish   kerak   bo’ladi.   Bu   nafaqat   bolalarning   bilim   olishga   bo’lgan
motivatsiyasini   oshiradi,   balki   ularning   ijtimoiy   ko’nikmalarini   ham
rivojlantiradi.
Ijtimoiy   moslashuvda   hamkorlik   tamoyili   muhim   o’rin   tutadi.   Pedagog,
ota-ona, psixolog, maktab rahbariyati va ijtimoiy xizmatlar birgalikda ishlagan
taqdirda,   bolaning   shaxsiy   muammolari   chuqurroq   o’rganilib,   aniqroq   va
maqsadli   reabilitatsiya   amalga   oshiriladi.   Maktabda   muntazam   profilaktika
suhbatlari,   ijtimoiy-psixologik   treninglar,   ota-onalar   bilan   davra   suhbatlari,
metodik qo’llanmalar va maxsus mashg’ulotlar tashkil etilishi shart.
Bundan   tashqari,   tarbiyasi   og’ishgan   bolalarni   jamiyatga
integratsiyalashda   «pozitiv   ijtimoiy   model»ni   yaratish   muhimdir.   Ular   o’z
12 tengdoshlaridan,   ustozlaridan,   hatto   mashhur   shaxslar,   san’atkorlar,   sportchilar
kabi   ijobiy   namunalardan   ta’sirlanishadi.   Shunday   ijobiy   modellar   asosida
ularda ijtimoiy mas’uliyat, irodaviy sifatlar, o’z ustida ishlash, kelajakka intilish
kabi fazilatlarni uyg’otish mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   tarbiyasi   og ishgan   bolalarni   ijtimoiy   muhitgaʻ
moslashtirish   ko’p   bosqichli,   murakkab   va   izchil   yondashuvni   talab   etadigan
jarayondir.   Bu   jarayonda   muhim   narsa   —   bolani   jazolash   emas,   balki   uni
tushunish,   qabul   qilish   va   ijtimoiy   muhitda   o’z   o’rnini   topishga
ko’maklashishdir.   Shu   maqsadda   davlat   siyosatida   va   ta’lim   tizimida   bu
masalaga e’tibor kuchaytirilmoqda. Kelgusida har bir bolani jamiyatning faol va
foydali   a’zosi   sifatida   shakllantirish   yo’lida   bunday   ishlar   yanada
rivojlantirilishi kerak.
13 II BOB. TARBIYASI OG ISHGAN BOLALAR BILAN ISHLASHNINGʻ
PEDAGOGIK-ASOSIY YO’NALISHLARI
2.1. Tarbiyasi og ishgan bolalar bilan ishlashda psixologik-pedagogik	
ʻ
yondashuvlar
Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   samarali   ishlashda   psixologik-
ʻ
pedagogik   yondashuvlar   muhim   o’rin   tutadi.   Ushbu   yondashuvlar   bolaning
ruhiy   holatini,   shaxsiy   ehtiyojlarini,   ijtimoiy   tajribasini   va   atrof-muhit   bilan
o’zaro munosabatini chuqur tahlil qilishga asoslanadi. Pedagogik yondashuvlar
bolaga   nisbatan   shaxsga   yo’naltirilgan   individual   yondashuvni   nazarda   tutadi.
Psixologik   yondashuv   esa   bolaning   emotsional-irodaviy   sohasiga   ta’sir   etib,
uning ichki   dunyosini   tushunishga,  muammolarni  aniqlab,  ularni   bartaraf  etish
yo’llarini  topishga qaratiladi. Shuningdek, ushbu yondashuvlar  orqali  bolaning
ijtimoiy   moslashuvi,   o’zini   boshqarish   ko’nikmalari,   o’ziga   bo’lgan   ishonchi
rivojlanadi. Bu jarayonda o’qituvchi, psixolog, ijtimoiy pedagog, ota-onalar va
boshqa ijtimoiy institutlar o’zaro hamkorlikda faoliyat yuritishi zarur. Tarbiyasi
og ishgan bolalarda ko’pincha motivatsiya pastligi, o’ziga bo’lgan ishonchning	
ʻ
yetishmasligi,   ijtimoiy   izolyatsiya,   tajovuzkorlik,   befarqlik   kabi   holatlar
kuzatiladi. Shuning uchun ularni  qo’llab-quvvatlovchi, tushunuvchi, mehribon,
sabrli   va   ayni   paytda   qat’iyatli   pedagogik   yondashuv   muhimdir.   Ijobiy   ruhda
olib   borilgan   ta’lim   va   tarbiya   jarayoni   bolalarning   o’zini   ijobiy   baholashga,
ijtimoiy   moslashuvga   va   jamiyatga   foydali   bo’lishiga   imkon   yaratadi.   Shu
sababli   ta’lim   jarayonida   individual   ta’lim   rejalari,   maxsus   mashg’ulotlar,
ijtimoiy   muvofiqlashtiruvchi   dasturlar,   terapevtik   o’yinlar,   ijodiy   faoliyatlar,
jamoaviy   treninglar   keng   qo’llanilishi   kerak.   Yondashuvlar   kompleks   tarzda
olib borilgandagina ijobiy natijalarga erishish mumkin.
Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlashda   psixologik-pedagogik	
ʻ
yondashuvlar ularning ijtimoiy-psixologik xususiyatlarini chuqur tahlil qilishga
asoslangan bo’lishi zarur. Bunday bolalar bilan ishlovchi pedagog, eng avvalo,
bolaning ijtimoiy muhitida, oila sharoitida va shaxsiy tajribasida yuzaga kelgan
14 muammolarni   aniqlab   olishga   harakat   qilishi   lozim.   Tarbiyada   yuzaga   kelgan
og ishishlar   ko’pincha   oilaviy   befarqlik,   e’tiborsizlik,   qat’iyatsiz   yoki   haddanʻ
tashqari   qat’iy   tarbiya,   maktabdagi   muvaffaqiyatsizliklar,   jismoniy   yoki   ruhiy
zo’ravonlik,   ijtimoiy   tengsizlik,   ko’chadagi   salbiy   muhit   natijasida   vujudga
keladi.
Psixologik   yondashuv   bunday   bolalar   bilan   muloqotda   ularning   ichki
olamini   tushunishga,   ularning   his-tuyg’ularini   hurmat   qilishga,   ularni   erkin
ifoda   etishga   imkon   beruvchi   muhitni   yaratishga   yo’naltiriladi.   Shuningdek,
bolaning   o’zini   anglash   darajasini   oshirish,   o’ziga   bo’lgan   ishonchni
mustahkamlash,   emotsional   barqarorlikni   tiklash   orqali   unga   ijobiy   ta’sir
ko’rsatish   mumkin.   Bu   borada   art-terapiya,   biblioterapiya,   musiqaterapiya,
psixodrama   va   boshqa   zamonaviy   psixokorreksion   metodlardan   foydalanish
yaxshi samara beradi.
Pedagogik   yondashuv   esa   ta’lim   jarayonida   bola   uchun   mos   keluvchi
metodlar   va   strategiyalarni   tanlashni   taqozo   etadi.   Masalan,   faollashtiruvchi
o’yinlar,   rolli   o’yinlar,   mustaqil   ijodiy   topshiriqlar,   kichik   guruhda   ishlash,
muammoli vaziyatlarni hal qilish mashqlari, bolalarning mustaqil fikrlashini va
muammoni hal etish ko’nikmalarini shakllantirishga xizmat qiladi. Har bir bola
uchun   alohida   yondashuv   ishlab   chiqilishi,   uning   o’ziga   xos   ehtiyojlari,
qiziqishlari va rivojlanish sur’atlari hisobga olinishi kerak.
Tarbiyasi og ishgan bolalar bilan ishlashda ijtimoiy-pedagogik xizmatlar	
ʻ
ham  muhim   o’rin tutadi.  Ijtimoiy pedagoglar   oila bilan  ishlash,  ota-onalarning
tarbiyaviy   bilimini   oshirish,   bolani   ijtimoiy   muhitga   qayta   moslashtirish
bo’yicha   muhim   vazifalarni   bajaradilar.   Maktab   psixologi   esa   bola   bilan
individual   suhbatlar,   diagnostika   va   korrektsion   mashg’ulotlar   o’tkazib,   uning
rivojlanish holatiga doimiy monitoring olib boradi.
Shuningdek,   bunday   bolalar   uchun   ijtimoiy   moslashuvni   kuchaytiruvchi
maxsus   dasturlar   ishlab   chiqilishi,   maktab   va   mahalla   hamkorligida   bolani
ijtimoiy   faoliyatlarga   jalb   qilish,   sport,   san’at,   texnik   to’garaklar   orqali   ularni
15 foydali ishlar bilan band qilish orqali salbiy harakatlardan chalg’itish maqsadga
muvofiq   bo’ladi.   Ushbu   faoliyatlarda   bolaning   erishgan   har   qanday   ijobiy
natijasi rag’batlantirilib, o’zini qadrlashi ta’minlanadi.
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib   aytish   mumkinki,   tarbiyasi   og ishganʻ
bolalar   bilan   ishlashda   psixologik-pedagogik   yondashuvlar   o’zaro   uyg’unlikda
olib   borilsa,   bu   bolalarning   ijtimoiylashuvi,   shaxsiy   barqarorligi   va   ijobiy
rivojlanishiga   erishish   mumkin.   Eng   muhimi,   har   bir   bola   o’z   imkoniyatlariga
ishonib, hayotda o’z o’rnini topishiga yo’l ochiladi.
2.2. Tarbiyasi og ishgan bolalar bilan ishlashda oila va jamiyatning roli	
ʻ
Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlashda   oila   va   jamiyatning   roli
ʻ
nihoyatda   muhimdir.   Har   qanday   bolaning   shakllanishida,   u   qanday   axloqiy
tamoyillar   asosida   ulg’ayishida,   ijtimoiy   muhit   bilan   qanday   munosabatda
bo’lishida   oila   birlamchi   va   eng   asosiy   ijtimoiy   institut   hisoblanadi.   Afsuski,
ko’p   hollarda   tarbiyasi   og’ishgan   bolalarning   ortida   beqaror   yoki   nosog’lom
oilaviy   muhit   turadi.   Ota-onaning   bolasiga   e’tiborsizligi,   o’zaro   nizolar,
zo’ravonlik, moddiy muammolar yoki haddan tashqari erkalatish ham bolaning
tarbiyasiga salbiy ta’sir ko’rsatadi.
Oila   ichidagi   noto’g’ri   muhit   bola   psixologiyasida   stress,   xavotir,
ishonchsizlik,   o’ziga   past   baho   kabi   holatlarni   keltirib   chiqaradi.   Natijada,
bunday   bolalar   maktabda   va   jamiyatda   o’zini   tutib   qila   olmaydi,   salbiy
guruhlarga   qo’shilib   qolishi,   jinoyatga   qo’l   urishi   ehtimoli   ortadi.   Shu   bois,
og’ishgan   tarbiyali   bolalarni   ijobiy   tomonga   yo’naltirishda,   avvalo,   oila   bilan
ishlashga   alohida   e’tibor   qaratilishi   kerak.   Ota-onalar   psixologik-pedagogik
jihatdan ma’lumotli, tarbiya borasida mas’uliyatli bo’lishi zarur.
Pedagog   va   psixologlar   oilalarga   individual   maslahatlar,   tarbiyaviy
treninglar,   suhbatlar   orqali   yordam   ko’rsatishi   lozim.   Ayniqsa,   ijtimoiy   xavfli
oilalar   bilan   doimiy   hamkorlik,   ularning   ijtimoiy   himoyasi,   bolalarni   sog’lom
oilaviy   muhitda   tarbiyalash   uchun   imkoniyatlar   yaratish   katta   ahamiyat   kasb
16 etadi.   Shu   bilan   birga,   oila   ichidagi   muammolarni   hal   qilishda   mahalla,
fuqarolar   yig’ini,   nodavlat   tashkilotlar,   ijtimoiy   xizmatlar   ham   faol   ishtirok
etishi kerak.
Jamiyat   esa   bunday   bolalarni   chetlashtirmasligi,   ularni   rad   etmasligi
kerak.   Aksincha,   har   bir   bola   —   ijtimoiy   taraqqiyotning   muhim   ishtirokchisi
ekani,   unga   imkon   yaratish   har   bir   jamiyat   a’zosi   burchi   ekanini   anglash
muhim. Tarbiyasi og ishgan bolalar uchun jamiyatda ijtimoiy-madaniy muhitniʻ
yaxshilash,   ularni   foydali   faoliyatlarga   jalb   etish,   ijtimoiy   moslashuvga
ko’maklashish orqali salbiy holatlarning oldini olish mumkin.
Masalan,   sport   to’garaklari,   kasb-hunar   markazlari,   yoshlar   markazlari,
ko’ngillilar   harakatlari   bunday   bolalarni   jamiyat   hayotiga   faol   jalb   qilish
vositasi   bo’lib   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   jamiyatdagi   ommaviy   axborot
vositalari,   internet,   ijtimoiy   tarmoqlarning   ham   yoshlar   ongiga   ta’siri   katta
bo’lganligi   sababli,   ular   orqali   tarbiyaviy,   motivatsion   va   ijtimoiy   foydali
kontentlar berilishi lozim.
Xulosa qilib aytganda, tarbiyasi og ishgan bolalar bilan ishlashda oila va	
ʻ
jamiyat   o’zaro   uzviy   hamkorlikda   bo’lishi   kerak.   Bu   ikki   omilning   birlashgan
harakati   orqali   bola   qayta   ijtimoiylashtirilishi,   uni   jamiyatga   foydali   shaxs
sifatida   tarbiyalash   mumkin   bo’ladi.   Eng   muhimi,   bu   yondashuvda   bola   shaxs
sifatida qabul qilinadi va unga ishonch bilan yondashiladi.
Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlashda   oila   va   jamiyatning   tutgan	
ʻ
o rni chuqur tahlil etilsa, bu jarayonning faqat pedagogik yoki psixologik emas,	
ʻ
balki   sotsial,   ma naviy,   madaniy   jihatlari   ham   mavjudligini   ko’rish   mumkin.	
ʼ
Bunday   bolalar   bilan   ishlashda   yondashuvning   markazida   bolaning   shaxsiyati,
uning   ichki   dunyosi   va   ehtiyojlari   turishi   lozim.   O’z   vaqtida   e’tibor   berilsa,
aynan   oila   va   jamiyat   resurslari   orqali   bolani   normal   rivojlanish   yo’liga
qaytarish imkoniyati mavjud.
Bugungi   kunda   ko’plab   rivojlangan   mamlakatlar   bolalarni   og’ishgan
tarbiyadan   saqlash   uchun   maxsus   ijtimoiy   xizmatlar   tarmog’ini   yaratgan.   Bu
17 xizmatlar   nafaqat   oilalarga   yordam   beradi,   balki   bola   bilan   individual   ishlash,
ularni kuzatish, diagnostika qilish, muammo ildizlarini aniqlash va eng maqbul
yechimlarni   topish   bilan   shug’ullanadi.   Bunday   tajribalarni   O zbekistonʻ
sharoitiga moslashtirish orqali ijobiy natijalarga erishish mumkin. Misol uchun,
mahalliy sharoitda mahalla va maktab o rtasidagi hamkorlikni kuchaytirish, ota-	
ʻ
onalar   maktablari,   psixologik   seminarlar   tashkil   etish   dolzarb   masalalardan
biridir.
Bundan   tashqari,   jamiyat   tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlashda	
ʻ
ularni   noto’g’ri   yo’ldan   qaytarish,   salbiy   oqibatlarning   oldini   olish   uchun   turli
ijtimoiy   loyihalar,   profilaktik   chora-tadbirlar,   huquqiy   savodxonlik   tadbirlari
o’tkazishi   kerak.   Ommaviy   axborot   vositalari   orqali   tarqatilayotgan   kontentlar
yoshlar   ruhiyatiga   bevosita   ta’sir   qilayotganligi   sababli,   ijtimoiy   tarmoqlarda
ham   tarbiyaviy   ruhdagi   materiallar   sonini   ko’paytirish   maqsadga   muvofiqdir.
Bu jarayonda blogerlar, jamoatchilik faollari, taniqli shaxslarning ham ishtiroki
muhim ahamiyat kasb etadi.
Bundan   tashqari,   bolalarni   ijtimoiy   faollikka   undash,   ularga   javobgarlik
va   ongli   tanlov   qilish   ko’nikmalarini   shakllantirish   ham   oila   va   jamiyat
zimmasidagi muhim vazifadir. Masalan, yoshlar o’rtasida "tarbiyasi og’ishgan"
deb   ta’riflangan   bolalarni   sport,   san at,   texnika,   innovatsion   yo’nalishlardagi	
ʼ
to’garaklarga   jalb   etish,   ularni   rag’batlantirish   orqali   ularning   ijtimoiy
moslashuvini yengillashtirish mumkin.
Shuningdek,   tarbiyasi   og’ishgan   bolalar   bilan   ishlashda   jamiyatda   sabr,
bag’rikenglik,   empatiya,   tushunish   kabi   ma naviy   qadriyatlarni   kuchaytirish	
ʼ
ham   muhimdir.   Chunki   bu   toifa   bolalar   ko’pincha   kamsitishga,   rad   etishga
uchraydi.   Bu   esa   ularni   jamiyatdan   butunlay   begonalashtirib   qo’yadi.   Shu
sababli har bir jamiyat a’zosi, har bir pedagog, ota-ona va jamoatchilik vakili bu
bolalarga nisbatan mehr bilan yondashishi, ularning ichki dunyosini tushunishga
intilishi lozim.
18 Xulosa   qilib   aytganda,   oila   va   jamiyat   –   bu   ikki   asosiy   institut   bolani
tarbiyalash   va   ijtimoiylashtirishda   bir-birini   to’ldiruvchi,   muhim   vazifalarni
bajaruvchi   kuchlardir.   Ularning   uzviy   hamkorligi   va   mas’uliyatli   yondashuvi
orqali   og ishgan   tarbiyali   bolalarni   jamiyatga   foydali,   axloqiy   barkamol   shaxsʻ
sifatida qayta tarbiyalash, rivojlantirish va yo’lga solish mumkin.
Tarbiyasi og ishgan bolalar bilan yakka tartibda va guruhli ishlash	
ʻ
metodikasi
Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   samarali   ishlashda   pedagogik	
ʻ
yondashuvning   markazida   individual   yondashuv   tamoyili   turadi.   Har   bir   bola
o’ziga   xos   psixologik,   ijtimoiy,   emotsional   va   aqliy   xususiyatlarga   ega
bo’lganligi sababli, tarbiya jarayoni ham har bir bolaga moslashtirilgan bo’lishi
lozim.   Shu   nuqtai   nazardan,   tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlashda   ikki	
ʻ
asosiy yo nalish — yakka tartibdagi va guruhli ish usullari qo’llaniladi.	
ʻ
Yakka   tartibdagi   ish   usuli,   eng   avvalo,   bola   shaxsiyatini   chuqur
o’rganish,   uning   ichki   kechinmalari,   muammolari,   shaxsiy   tajribalari,   ijtimoiy
muhitdagi   o’rni   va   o’z-o’zini   anglash   darajasini   aniqlashdan   boshlanadi.   Bu
jarayonda   pedagog   yoki   psixolog   bolaga   ishonchli   muhit   yaratib,   samimiy
muloqot orqali uning ichki dunyosiga kirishga harakat qiladi. Shaxsiy suhbatlar,
maxsus diagnostik testlar, hayotiy voqealarni tahlil qilish va refleksiya uslublari
orqali   bola   o’z   xatti-harakatlarining   sabablari   va   oqibatlarini   tushunishga
boshlaydi.
Yakka   tartibdagi   ishning   eng   muhim   jihatlaridan   biri   bu   –   individual
tarbiya   rejasini   tuzishdir.   Bu   reja   bolaning   muammolarini   aniqlash,   ularni
bosqichma-bosqich   hal   qilish   yo’llarini   belgilash,   maqsad   va   vazifalarni   aniq
ko’rsatish,   pedagogik   vositalarni   tanlashdan   iborat.   Masalan,   bola   agressiv
bo’lsa – unda o’zini tuta bilish, sabr-toqat, emotsiyalarni nazorat qilish bo’yicha
mashqlar   qo’llanadi.   Bola   ijtimoiy   faollikdan   chetda   qolayotgan   bo’lsa   –
ijtimoiy   ko’nikmalarni   rivojlantiruvchi   rolli   o’yinlar,   kichik   topshiriqlar,
jamoaviy mashg’ulotlar tavsiya etiladi.
19 Guruhli   ish   usullari   esa   bolalarni   jamoadorlikka,   o’zaro   muloqot   va
hamkorlikka   o’rgatish,   ijtimoiy  moslashuvga   yordam   berish   maqsadida   tashkil
etiladi.   Bu   jarayonda   rolli   o’yinlar,   muammoli   vaziyatli   topshiriqlar,   ijodiy
mashg’ulotlar,   bahs-munozaralar,   psixodrama,   treninglar   kabi   interaktiv
uslublar   qo’llaniladi.   Guruhli   mashg’ulotlar   bolaga   tengdoshlari   bilan   tenglik
asosida   fikr   almashish,   o’z   fikrini   erkin   ifoda   etish,   tanqid   va   mulohazalarni
to’g’ri qabul qilish, jamoa qoidalariga rioya qilishni o’rgatadi.
Bunday   uslublar   orqali   bolalar   o’zlarining   ichki   ehtiyojlarini,
qiziqishlarini,   tashvishlarini   ifoda   etishga   imkon   topadilar.   Guruhli   ishda
ayniqsa   “do’stona   muhit”   yaratish   muhim   bo’lib,   unda   ishtirokchilarning   bir-
biriga   bo’lgan   ishonchi,   o’zaro   hurmat   va   tushunish   muhitini   shakllantirish
asosiy shart hisoblanadi.
Har ikki usulda ham, bolaga ijobiy ta sir ko’rsatishning asosiy omili bu –ʼ
pedagogning   shaxsiy   fazilatlari:   mehribonlik,   sabr-toqat,   adolat,   halollik   va
qat iyatdir.  Pedagog  bola  bilan  munosabatda  doimiy  ravishda  ijobiy  namunani	
ʼ
ko’rsatishi, bolada ishonch va xavfsizlik hissini uyg’otishi kerak.
Shuningdek,   yakka   tartibdagi   va   guruhli   ishlar   natijalari   muntazam
kuzatilib borilishi, baholanishi va kerakli hollarda qayta ko’rib chiqilishi lozim.
Bu   jarayonda   pedagogik   kengashlar,   psixologik   xizmatlar,   ota-onalar   bilan
maslahatlashuvlar   orqali   bolaga   nisbatan   yanada   samarali   strategiyalar   ishlab
chiqilishi mumkin.
Xulosa  qilib  aytganda,   tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan  ishlashda   yakka	
ʻ
tartibda   va   guruhda   olib   boriladigan   ishlar   bir-birini   to’ldiruvchi   va   birgalikda
qo’llanilganda  kuchli  natija  beruvchi  vositalardir. Bu  yondashuvlar  orqali  bola
ijtimoiy   muhitga   moslasha   oladi,   o’zini   anglaydi,   muammolarini   yechishga
harakat qiladi hamda jamiyatda o’z o’rnini topishga intiladi.
Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlashda   pedagog   va   psixologlarning	
ʻ
o’zaro hamkorlikdagi faoliyati muhim ahamiyat kasb etadi. Ular bolaning ruhiy-
psixologik   holatini   to’g’ri   tahlil   qilib,   individual   xatti-harakatlar   sabablarini
20 aniqlash asosida o’zaro kelishilgan rejada ishlashlari lozim. Bu kabi bolalarning
aksariyatida   o’ziga   bo’lgan   ishonchsizlik,   atrofdagilarga   nisbatan   salbiy
munosabat, muammoli muloqot va ijtimoiy rollarni to’g’ri bajarmaslik holatlari
uchraydi. Shu sababli ularga har tomonlama ijtimoiy-psixologik ko’mak zarur.
Bundan tashqari, tarbiyasi og ishgan bolalar bilan ishlashda o’qituvchi vaʻ
sinf   rahbarining   roli   beqiyosdir.   Ular   o’zining   sinfdagi   kundalik   kuzatishlari
orqali boladagi o’zgarishlarni payqab, kerakli vaqtda choralar ko’rish imkoniga
ega bo’ladi. Masalan, bola dars jarayonida doimiy ravishda boshqa o’quvchilar
bilan janjallashayotgan, o’z his-tuyg’ularini nazorat qila olmayotgan bo’lsa, bu
holatlarni befarq qoldirmaslik, balki bolani alohida suhbatga chorlab, sabr bilan
tushuntirish va kerak bo’lsa mutaxassis psixologga yo’naltirish lozim.
Tarbiyaviy   ishlar   davomida   ota-onalar   bilan   ham   faol   hamkorlik   zarur.
Ota-onalar   bolaning   tarbiyasi   jarayonining   ajralmas   bo’lagi   bo’lib,   ular
pedagogik   jarayonni   qo’llab-quvvatlovchi   muhim   ijtimoiy   kuch   hisoblanadi.
Shu sababli pedagoglar ota-onalar bilan muntazam muloqotda bo’lishi, boladagi
muammolar va ularni hal qilish yo’llarini birgalikda muhokama etishlari lozim.
Bu orqali bola uchun yagona tarbiyaviy muhit yaratiladi va bolaning harakatlari
izchil nazorat ostida bo’ladi.
Bundan   tashqari,   tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlashda   madaniy-
ʻ
ma rifiy tadbirlarning o’rni katta. Teatrga borish, tarixiy joylarga sayohat qilish,	
ʼ
ijtimoiy loyihalarda ishtirok etish, ixtiyoriy mehnat faoliyatlari, sport tadbirlari
bolaning   ijtimoiy   faolligini   oshirishga,   jamoaga   moslashuvini   osonlashtirishga
xizmat   qiladi.   Bunday   tadbirlar   orqali   bola   ijobiy   ijtimoiy   rolni   his   eta
boshlaydi,   jamiyat   tomonidan   qabul   qilingan   qadriyatlarga   hurmat   bilan
qarashni o’rganadi.
Ayniqsa,   bolaga   motivatsiya   berish,   uni   rag’batlantirish,   kichik   bo’lsa
ham   yutuqlarini   e tirof   etish   uning   o’ziga   bo’lgan   ishonchini   tiklaydi.	
ʼ
Rag’batlantirish og’zaki maqtov, kichik sovrinlar, jamoat oldida alohida e tirof	
ʼ
etish   kabi   usullar   orqali   amalga   oshiriladi.   Biroq   bu   jarayonda   muvozanatni
21 saqlash muhim: haddan tashqari ko’p yoki noo’rin maqtov bolada sun iy o’ziniʼ
ulug’lashga olib kelishi mumkin.
Umuman   olganda,   tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlash   tizimli,	
ʻ
uzluksiz, izchil bo’lishi zarur. Ishning muvaffaqiyati ko’p jihatdan pedagogning
yurakdan   berilganligi,   kasbiga   sadoqati,   bolaning   ichki   dunyosini   his   eta   olish
darajasiga   bog’liq.   To’g’ri   yondashuv,   mehr   va   sabr   bilan   olib   borilgan
pedagogik   faoliyat   hatto   eng   og’ir   tarbiyada   bo’lgan   bolada   ham   ijobiy
o’zgarishlarga   sabab   bo’lishi   mumkin.   Shu   bois   bu   yo’nalishda   faoliyat
yuritayotgan har bir pedagogning sa’y-harakati alohida qadrlanishi lozim.
22 III BOB. TARBIYASI OG ISHGAN BOLALAR BILAN INDIVIDUAL VAʻ
GURUHLI ISHLASHNING SAMARALI YO’LLARI
3.1. Tarbiyasi og ishgan bolalar bilan individual ishlashning psixologik-	
ʻ
pedagogik asoslari
Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlashda   individual   yondashuv   hal
ʻ
qiluvchi ahamiyatga ega. Chunki har bir bolaning shaxsiy xususiyatlari, oilaviy
muhiti, o’ziga xos tarbiya tarixi va xatti-harakat sabablari mavjud. Shu sababli
barcha bolalarga bir xil metodlar bilan murojaat qilish, odatda, kutilgan natijani
bermaydi. Individual yondashuv – bu har bir bolani alohida tahlil qilish, uning
ichki   dunyosiga   kirib   borish,   qiziqishlari,   muammolari   va   ehtiyojlariga   qarab
moslashgan pedagogik strategiyalarni ishlab chiqishni anglatadi.
Bunday yondashuvda pedagog avvalo bolaning shaxsiy portretini tuzadi.
Bu   portret   bolaning   intellektual,   ijtimoiy,   hissiy   va   xulqiy   holatini   ifodalovchi
ko’rsatkichlarni   o’z   ichiga   oladi.   Pedagoglar   va   psixologlar   bunday   tahlilni
o’tkazishda   suhbat,   kuzatuv,   diagnostik   testlar,   ota-onalar   va   sinfdoshlar
fikrlarini   hisobga   oladilar.   Bu   ma’lumotlar   asosida   bolaning   ehtiyojlari
aniqlanadi va individual tarbiyaviy reja ishlab chiqiladi.
Individual   ishlashda   muhim   jihatlardan   biri   –   bu   pedagog   va   bolaning
o’zaro   ishonchli,   do’stona   munosabat   o’rnatishidir.   Bolaning   ochilishi,   o’z
muammolarini aytib bera olishi, pedagogni tinglashi va unga ishonishi, samarali
pedagogik   ta’sir   uchun   asosdir.   Bu   munosabatlarni   shakllantirishda   pedagog
samimiy,   sabrli,   tushunuvchan   bo’lishi,   bolaning   fikriga   hurmat   bilan   qarashi
kerak.
Bola   bilan   individual   ishlash   davomida   quyidagi   usullar   samarali
hisoblanadi:
Suhbat   va   psixologik   maslahatlar:   Bolaning   dardi,   ichki   kechinmalari,
o’ziga   xos   muammolarini   aniqlash   va   unga   eng   yaqin,   tushunarli   tilda   yo’l-
yo’riq ko’rsatish.
23 Motivatsion   yondashuv:   Bolaning   ijobiy   harakatlarini   alohida   e’tirof
etish,   kichik   yutuqlarini   rag’batlantirish   orqali   unga   bo’lgan   ishonchni
kuchaytirish.
Ijodiy   faoliyatni   rag’batlantirish:   Rasm   chizish,   hikoya   yozish,
sahnalashtirish, sport mashg’ulotlari orqali bolaning ichki salohiyatini ochish.
Mas’uliyatli   topshiriqlar   berish:   Bolaga   ishonch   bildirish   orqali   unga
muhim vazifalar topshirish va shu orqali ijtimoiy faol pozitsiyani shakllantirish.
Shuni ta’kidlash kerakki, individual ishda natijadorlikni kutishdan oldin,
bolaning xatti-harakatlariga sabab bo’lgan omillarni tahlil qilish zarur. Tarbiyasi
og ishganlik   ko’pincha   oiladagi   muammolar,   ijtimoiy   muhit   ta’siri,   psixologikʻ
travmalar   natijasida   yuzaga   keladi.   Shuning   uchun   pedagog   faqat   maktab
doirasidagina   emas,   balki   bolaning   atrofidagi   ijtimoiy   muhitni   ham   inobatga
olgan holda harakat qilishi lozim.
Yuqoridagilardan   ko’rinib   turibdiki,   individual   yondashuv   faqatgina
bolani   «tuzatish»   emas,   balki   uni   tinglash,   tushunish   va   yordam   berishga
asoslangan   insoniy   yondashuvdir.   Bu   esa   zamonaviy   pedagogik   faoliyatning
muhim tamoyillaridan biri hisoblanadi.
3.2. Tarbiyasi og ishgan bolalar bilan guruhli ishlash jarayonining o ziga	
ʻ ʻ
xos jihatlari
Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlashda   faqat   individual   emas,   balki
ʻ
guruhli   yondashuv   ham   muhim   rol   o’ynaydi.   Guruhli   ishlar   bolaning   ijtimoiy
moslashuvini   ta’minlash,   jamoadagi   xulq-atvorini   shakllantirish,   do’stlik   va
o’zaro yordam ko’nikmalarini rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega. Ayniqsa,
ijtimoiy   chetlashgan,   do’stlari   yo’q   yoki   sinfda   o’zini   begona   his   qiladigan
bolalar uchun guruhli  mashg’ulotlar orqali  moslashuv  jarayoni  samarali  yo’lga
qo’yilishi mumkin.
Guruhli ishlarning asosiy maqsadi – bolani jamoa muhitida ijtimoiy faol
qilish,   o’z   fikrini   bildirishga,   boshqalarni   eshitishga   va   hurmat   qilishga
24 o’rgatishdir.   Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   ko’pincha   jamoada   o’z   o’rnini   topaʻ
olmaydi,   jizzaki,   agressiv   yoki   befarq   bo’lib   qoladilar.   Shu   sababli   guruhli
ishlar   ularning   muomalasini   yumshatish,   hissiy-intellektual   faoliyatini
rag’batlantirish uchun xizmat qiladi.
Guruhli ishlarda quyidagi shakllar qo’llanilishi mumkin:
Treninglar:   Aloqa   o’rnatish,   ishonchli   muloqot,   o’zini   tutish   qoidalari
bo’yicha psixologik treninglar  bolalarning o’ziga va boshqalarga munosabatini
ijobiy tomonga o’zgartiradi.
Rolli   o’yinlar:   Hayotiy   holatlarni   sahnalashtirish   orqali   bola   o’zini
boshqalarning o’rniga qo’yib ko’rish imkoniyatiga ega bo’ladi, bu esa empatiya
tuyg’usini kuchaytiradi.
Muammoli   vaziyatlar   yechimi:   Guruh   bilan   muhokama   qilish   orqali
bolalar   o’z   fikrini   bildiradilar,   mantiqiy   fikrlashni   o’rganadilar   va   ijtimoiy
mas’uliyatni anglay boshlaydilar.
Sport   va  ijodiy   musobaqalar:   Musobaqa   va   jamoaviy  tadbirlar   bolalarda
sog’lom   raqobat,   o’zini   ko’rsatish   va   boshqalarni   qo’llab-quvvatlash   kabi
fazilatlarni rivojlantiradi.
Guruhli   ishlarda   pedagog   muhim   tashkilotchilik   vazifasini   bajaradi.   U
bolalar   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlarni   boshqaradi,   nizolarni   yumshatadi   va
har   bir   bolaning   guruhdagi   faol   ishtirokini   ta’minlashga   harakat   qiladi.
Shuningdek,   guruhli   mashg’ulotlar   yakunida   bolaning   xatti-harakatlarida
kuzatilgan o’zgarishlar muntazam tahlil qilinib boriladi.
Guruhli   ishlar   jarayonida   bolalarning   o’zaro   hurmati,   hamjihatligi,
murosaga   kelish   ko’nikmalari   rivojlanadi.   Bu   esa   nafaqat   maktabda,   balki
kelajakdagi jamiyatda faol ishtirok etishi uchun mustahkam  asos bo’lib xizmat
qiladi.   Shu   bois,   tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlashda   guruhli	
ʻ
metodlarning   o’rni   beqiyos   bo’lib,   ularni   to’g’ri   tashkil   etish   va   olib   borish
pedagogik faoliyatda muhim o’rin egallaydi.
25 Tarbiyasi   og ishgan   bolalarni   ijtimoiy   moslashtirishda   oila   va   maktabʻ
hamkorligi
Tarbiyasi   og ishgan   bolalarni   ijtimoiy   hayotga   muvaffaqiyatli	
ʻ
moslashtirishda   oila   va   maktab   o’rtasidagi   uzviy   hamkorlik   hal   qiluvchi
ahamiyat   kasb   etadi.   Bola   shaxsining   shakllanishida   eng   muhim   ijtimoiy
institutlar   –   bu   uning   oilasi   va   ta’lim   muassasasi   hisoblanadi.   Tarbiyaviy
muammolarga   ega   bo’lgan   bolalar   bilan   ishlashda   pedagog   va   psixologlarning
sa’y-harakatlari   faqatgina   ota-onalar   bilan   yaqin   aloqada   bo’lgandagina   to’liq
samara beradi.
Ota-onalar ko’pincha bolaning maktabdagi xatti-harakati, o’zgarishlari va
psixologik   holati   haqida   yetarlicha   xabardor   bo’lmaydilar.   Bu   esa   bolaning
muammolarini erta aniqlash va hal qilish imkoniyatini kamaytiradi. Shu sababli,
maktab   pedagogik   jamoasi   ota-onalarni   faol   hamkorlikka   chorlab,   bolaning
tarbiyasi bo’yicha yagona strategiya ishlab chiqishlari zarur.
Maktab va oila hamkorligining asosiy yo’nalishlari quyidagilardan iborat:
Yig’ilish   va   suhbatlar:   Maktabda   ota-onalar   bilan   rejalashtirilgan
uchrashuvlar, psixologik suhbatlar tashkil etilib, bola xatti-harakatlarining sabab
va oqibatlari tahlil qilinadi.
Psixologik   maslahatlar:   Psixologlar   tomonidan   ota-onalarga   bolani
ijtimoiy   va   hissiy   jihatdan   qo’llab-quvvatlash,   munosabatni   yaxshilash,
muammoli vaziyatlarda to’g’ri yondashuv ko’nikmalari beriladi.
Uy   vazifalarini   nazorat   qilish:   Maktabdagi   topshiriqlar,   odob-axloq
qoidalarini uyda ham qo’llab-quvvatlash ota-onalarning mas’uliyatiga kiradi.
Ijtimoiy   tadbirlar:   Bayramlar,   sport   musobaqalari,   guruh   mashg’ulotlari,
ota-onalar   ishtirokidagi   seminarlarda   bolalar   jamoadagi   o’z   o’rnini   anglay
boshlaydi, bu esa ularning ijtimoiy faolligini oshiradi.
Oila va maktabning hamkorlikda olib boradigan faoliyati bolaning atrof-
muhitga   moslashuvi,   o’z-o’zini   tutishi,   o’z   qadrini   anglashiga   xizmat   qiladi.
Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   ko’pincha   e’tiborga,   tushunishga   va  ruhiy  qo’llab-	
ʻ
26 quvvatlashga   muhtoj   bo’lishadi.   Agar   bu   jarayonda   oila   va   maktab   yagona
maqsad sari  harakat  qilsa, bola salbiy xulqlardan voz kechib, sog’lom  ijtimoiy
muhitda shakllanish imkoniga ega bo’ladi.
Demak,   tarbiyasi   og ishgan   bolalarni   ijtimoiy   muhitga   moslashtirishdaʻ
eng   asosiy   omillardan   biri   bu   oila   va   maktab   o’rtasidagi   hamkorlikning
samaradorligini   oshirishdir.   Bu   hamkorlik   orqali   bolaning   individual
xususiyatlarini chuqur o’rganish, ijobiy ijtimoiy ko’nikmalarni shakllantirish va
uni jamiyatning to’laqonli a’zosi qilib tarbiyalash mumkin.
27 XULOSA
Mazkur   kurs   ishida   ta lim   jarayonida   tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilanʼ ʻ
ishlashning   muhim   jihatlari   atroflicha   yoritildi.   Bugungi   kunda   maktablarda
bunday bolalarning soni ortib borayotganligi sababli, pedagoglar, psixologlar va
ota-onalarning   bu   boradagi   mas’uliyati   ham   keskin   oshmoqda.   Tarbiyasi
og ishgan bolalarning xatti-harakatidagi og ishlar bejizga sodir bo’lmaydi — bu	
ʻ ʻ
muammolar   ko’pincha   oiladagi   ijtimoiy   muhit,   e’tiborsizlik,   psixologik   bosim
yoki noto’g’ri tarbiya uslublari bilan chambarchas bog’liqdir.
Kurs ishining birinchi bobida tarbiyasi og ishgan bolalarning psixologik-	
ʻ
pedagogik   xususiyatlari,   ularning   xatti-harakatidagi   asosiy   og ish   turlari   va	
ʻ
kelib   chiqish   sabablari   o’rganildi.   Ushbu   bolalarda   kuzatiladigan   salbiy   xulq-
atvor, ijtimoiy izolyatsiya, tajovuzkorlik, befarqlik kabi  belgilar  ularga alohida
yondashuvni talab qilishini ko’rsatdi.
Ikkinchi bobda ta lim tizimida bunday bolalar bilan ishlashning samarali	
ʼ
usullari,   metod   va   texnologiyalari   yoritildi.   Jumladan,   individual   yondashuv,
qiziqishlarga   mos   faoliyat   turlari,   psixologik   qo’llab-quvvatlash,   ijtimoiy
loyihalarda   ishtirok   etishini   ta’minlash   kabi   usullar   tarbiyada   muhim   rol
o’ynashi   qayd   etildi.   Pedagog   va   psixologlar   o’z   faoliyatida   tolerantlik,   mehr-
oqibat   va   sabr-toqat   bilan   yondashsalar,   bu   bolalarda   o’zgarishlarga   zamin
yaratadi.
Uchinchi   bobda   esa   oila   va   maktab   hamkorligining   ahamiyati   keng
yoritildi. Shuni alohida ta’kidlash kerakki, bola shaxsining shakllanishida asosiy
ijtimoiy  institut  bo’lgan  oila  bilan  ta’lim  muassasasi   o’rtasida   uzviy  bog’liqlik
bo’lmasa, tarbiyaviy faoliyat natijasi sust bo’ladi. Ota-onalarning faol ishtiroki,
o’z farzandi holatidan doimiy xabardor bo’lishi va pedagoglar bilan muntazam
aloqa   olib   borishi   bunday   bolalarni   jamiyatga   moslashtirishda   hal   qiluvchi
omildir.
Yuqoridagilardan kelib chiqib, quyidagi xulosalarni chiqarish mumkin:
28 Tarbiyasi   og ishgan   bolalar   bilan   ishlash   tizimi   kompleks,   ya’niʻ
psixologik, pedagogik va ijtimoiy yondashuv asosida olib borilishi zarur.
Har   bir   bola   alohida   o’rganilishi,   uning   shaxsiy   psixologik   xususiyatlari
inobatga olinishi kerak.
Oila   va   maktab   o’rtasidagi   muntazam   hamkorlik   bu   boradagi   ishlarning
samaradorligini oshiradi.
Tarbiyaviy metodlar bolalarning yosh xususiyatlari va qiziqishlariga mos
ravishda tanlanishi lozim.
Pedagogik   faoliyatda   innovatsion   va   noan’anaviy   yondashuvlar   bunday
bolalarning ijtimoiylashuvi va shaxsiy rivojiga katta hissa qo’shadi.
Xulosa qilib aytganda, tarbiyasi  og ishgan bolalar bilan ishlash bo’yicha	
ʻ
to’g’ri yo’l tanlash, o’z vaqtida ijtimoiy va psixologik ko’mak ko’rsatish orqali
ularni   jamiyatning   faol,   ijobiy   fikrlovchi   a’zolari   sifatida   voyaga   yetkazish
mumkin.   Bu   esa   nafaqat   pedagoglarning,   balki   butun   jamiyatning   muhim
vazifasidir.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1.   Abdullayeva   G’.R.   Pedagogik   mahorat   asoslari.   –   Toshkent:   TDPU,
2019.
2.   Abduraxmanova   N.S.   Tarbiyaviy   jarayonda   shaxsga   yo’naltirilgan
yondashuv. – Toshkent: “Fan va texnologiya”, 2020.
3.   Axmedov   A.A.   Pedagogik   psixologiya.   –   Toshkent:   O’zbekiston,
2018.
4.   Aliqulov   N.X.   Bola   tarbiyasi   va   oilaning   roli.   –   Toshkent:
“Ma’naviyat”, 2017.
5. Egamberdiyev O.S. Zamonaviy pedagogik texnologiyalar. – Toshkent:
TDPU, 2021.
6.  G’ofurova   M.S.   Tarbiyaviy  faoliyatda   shaxsga   yondashuv.   –  Buxoro:
BuxDU, 2022.
7. Jo’rayev N. Psixologik-pedagogik diagnostika. – Toshkent: “Yangi asr
avlodi”, 2020.
8.   Karimova   N.   O’ziga   xos   xulqli   bolalar   psixologiyasi.   –   Toshkent:
“Fan”, 2019.
9.   Mahmudov   A.A.   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat.   –
Toshkent: O’qituvchi, 2020.
10.   Nurmatov   Sh.   Pedagogik   jarayonda   muloqot   va   kommunikativ
kompetensiya. – Samarqand, 2021.
11.   Po’latov   I.   Ijtimoiy   pedagogika   asoslari.   –   Toshkent:   “Ilm   ziyo”,
2018.
12.   Qodirov   M.   Pedagogik   muammolarni   hal   etish   yo’llari.   –   Farg’ona:
FDU nashriyoti, 2021.
13. Rasulova G’. Psixologik xizmat va tarbiyada monitoring. – Toshkent:
TDPU, 2019.
14.   Tursunov   Z.   Shaxs   va   jamiyat:   psixologik   yondashuv.   –   Toshkent:
“Fan va taraqqiyot”, 2017.
30 15.   Xolbo’tayev   A.   Noan’anaviy   bolalar   bilan   ishlash   metodikasi.   –
Qarshi: QDPI, 2020.
Qo’shimcha adabiyotlar:
Vygotskiy   L.S.   Pedagogik   psixologiya.   –   Moskva:   Prosveshcheniye,
1991.
Ushinskiy   K.D.   Inson   –   tarbiyaning   predmeti.   –   Moskva:   Pedagogika,
1983.
Makarenko A.S. Ota-onalar uchun kitob. – Toshkent: O’zbekiston, 1985.
Internet manbalari:
1. www.ziyonet.uz – O’zbekiston Respublikasi ta’lim portali
2. www.eduportal.uz – Elektron ta’lim resurslari portali
3.   www.psychologytoday.com   –   Xulq-atvor   va   psixologik   muammolar
yuzasidan maqolalar
4.   www.unicef.org   –   Bolalar   huquqlari   va   ijtimoiy   muammolar   haqida
global ma’lumotlar
5.   www.researchgate.net   –   Pedagogika   va   psixologiya   bo’yicha   ilmiy
maqolalar platformasi
31

Taʼlimda tarbiyasi oʻgʻishgan bolalar bilan ishlash usullari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Pedagogik faoliyatda ta’limning no’ananaviy metodlari
  • Demokratik jamiyatda o'qituvchi va o'quvchi munosabati
  • O’z-o’zini baholash va o’quvchilarni rag’batlantirish
  • Bo’lajak o’qituvchilar pedagogik mahoratining nazariy va metodologik asoslari
  • Yevropa olimlari oʻqituvchilarning kasbiy mahoratini takomillashtirish to'g'risida

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский