Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 13000UZS
Hajmi 42.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Sentyabr 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Bo’lajak o’qituvchilar pedagogik mahoratining nazariy va metodologik asoslari

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA ‘LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
O ZBEKISTON - FINLANDIYA PEDAGOGIKA INSTITUTI	
ʻ
 MAKTABGACHA VA BOSHLANG’ICH TA’LIM 
FAKULTETI
Bo’lajak o’qituvchilar pedagogik
mahoratining nazariy va metodologik
asoslari 
MAVZUSIDAGI
1KURS ISHIKURS ISHI  MUNDARIJA 
KIRISH .................................................................................................................................................... 3
I BOB. BOBUR SHAXSIYATINING PEDAGOGIK QARASHLARI ................................................................... 5
1.1. Zahiriddin Muhammad Bobur hayoti va ijodiga umumiy nazar ...................................................... 5
1.2. Boburning ma’rifatparvarlik g’oyalari va ularning tarbiyaviy mohiyati ........................................... 6
1.3. Bobur asarlarida axloqiy va estetik tarbiya masalalari .................................................................... 8
II BOB. BOBUR ASARLARIDA PEDAGOGIK MAHORAT UNSURLARI ....................................................... 11
2.1. “Boburnoma”da ta’lim va tarbiya haqidagi fikrlar ........................................................................ 11
2.2. Bobur poetikasida yosh avlodga murojaat va tarbiyaviy yo’nalishlar ........................................... 14
2.3. Boburning o’qituvchi shaxsiga bergan bahosi va ideallari ............................................................. 15
XULOSA ................................................................................................................................................ 25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ROʻYXATI .......................................................................................... 27
2 KIRISH
Zahiriddin   Muhammad   Bobur   –   o’z   davrining   buyuk   siymolaridan   biri,
tarixda   sarkarda,   shoir,   adib,   mutafakkir   sifatida   tanilgan   yuksak   shaxs   bo’lib,
uning serqirra ijodi bugungi kun ilm-fani, ayniqsa, pedagogika sohasida chuqur
o’rganilishi   muhimdir.   Boburning   asarlarida   nafaqat   tarixiy   va   adabiy,   balki
tarbiyaviy, axloqiy, ma’naviy jihatlar chuqur o’z aksini topgan.
  Aynan   shuning   uchun   ham   Bobur   ijodi   pedagogik   qarashlar   nuqtayi
nazaridan   tahlil   qilinib,   bugungi   zamonaviy   ta’lim   tizimiga   mos   holda   tadbiq
etilishi dolzarb masalalardan biridir. Bobur o’z asarlarida yosh avlodga bo’lgan
mehr-muhabbatini, ularni ilmga, halollikka, vatanparvarlikka, mehnatsevarlikka
da’vat etuvchi g’oyalarini ifoda etadi. 
U   hayoti   davomida   bilimli,   aql-zakovatli,   ezgulik   timsoli   bo’lgan
shaxslarni   qadrlagan   va   ularning   ta’siri   orqali   jamiyat   taraqqiy   etadi,   degan
fikrni ilgari surgan. Shunday yuksak fazilatlarni singdirgan 
Bobur merosi pedagogik nuqtayi nazardan qanchalik muhim ekani uning
asarlariga   chuqur   yondashilganda   yanada   yaqqol   namoyon   bo’ladi.   Ayniqsa,
“Boburnoma”   kabi   tarixiy   va   badiiy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   asarda   ta’lim-
tarbiyaviy   qarashlarning   to’la   ifodasi   mavjud   bo’lib,   zamonaviy   o’qituvchi
uchun  boy  manba  vazifasini   o’taydi.  Shu  bilan  birga,   Boburning  shaxsiyati   va
fikrlari nafaqat tarixiy shaxs sifatida, balki pedagogik namuna sifatida ham yosh
avlodga o’rnak bo’lishi mumkin. 
Kurs   ishining   dolzarbligi   Bobur   merosining   tarbiyaviy   va   didaktik
qirralarini   o’rganish   orqali   bugungi   ta’lim-tarbiya   jarayoniga   moslashtirish
imkoniyatlarini tahlil qilishdan iborat.
Mazkur   kurs   ishining   maqsadi   –   Zahiriddin   Muhammad   Boburning
pedagogik   qarashlarini   o’rganish,   ularning   mazmun-mohiyatini   aniqlash   va
zamonaviy   ta’limda   qo’llash   imkoniyatlarini   ochib   berishdan   iborat.   Shu
maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalar belgilab olindi:
3  1) Bobur hayoti va ijodini tarixiy-pedagogik nuqtayi nazardan o’rganish; 
2) uning asarlaridagi ta’limiy va tarbiyaviy g’oyalarni tahlil qilish; 
3) Boburning pedagogik qarashlarini zamonaviy pedagogik mahorat bilan
bog’lash; 
4)   Bobur   ijodidan   dars   jarayonlarida   foydalanish   usullarini   taklif   etish.
Kurs ishining obyekti – Bobur hayoti va ijodi, predmeti esa – uning asarlarida
ifodalangan   pedagogik   fikrlar,   ularning   zamonaviy   ta’lim-tarbiya   tizimidagi
o’rni va ahamiyatidir.
Kurs   ishi   tarkibiy   jihatdan   uch   bobdan   iborat.   Birinchi   bobda   Bobur
shaxsiyatining pedagogik qarashlari, hayoti va ma’rifatparvarlik g’oyalari tahlil
qilinadi. 
Ikkinchi   bobda   esa   Bobur   asarlaridagi   pedagogik   mahorat   unsurlari,
xususan,   “Boburnoma”da   ta’lim-tarbiya   bilan   bog’liq   fikrlar,   o’qituvchilik
ideallari ko’rib chiqiladi.
  Uchinchi bobda Bobur ta’limotining zamonaviy pedagogik mahoratdagi
ahamiyati, uni ta’lim jarayoniga integratsiya qilish imkoniyatlari yoritiladi. Har
bir   bobda   Bobur   qarashlarini   zamonaviylik   bilan   bog’lovchi   muhim   jihatlar
keng   tahlil   etilib,   kurs   ishi   umumiy   pedagogik   jarayonga   ilmiy-amaliy   hissa
qo’shadi.
4 I BOB. BOBUR SHAXSIYATINING PEDAGOGIK QARASHLARI
1.1. Zahiriddin Muhammad Bobur hayoti va ijodiga umumiy nazar
Zahiriddin   Muhammad   Bobur   o’zbek   xalqining   tarixidagi   eng   mashhur
shaxslardan   biri   bo’lib,   u   buyuk   sarkarda,   iste’dodli   adib   va   chuqur   tafakkur
sohibi   sifatida   tanilgan.   U   1483-yil   14-fevralda   Andijonda   tug’ilgan.   Bobur
Temuriylar   sulolasining   vakili   bo’lib,   u   buyuk   ajdodi   Amir   Temurning
vatanparvarlik,   harbiy   mahorat   va   ilmga   intilish   an’analarini   davom   ettirgan.
Bobur   yoshlik   chog’laridanoq   ilm-fanga,   adabiyotga,   tarixga,   san’atga   katta
qiziqish   bilan   qaragan.   Uning   ilmga   bo’lgan   qiziqishi   faqat   nazariy   bilimlar
bilan   cheklanmay,   amaliy   hayotda   ham   namoyon   bo’lgan.   U   bolaligidan   arab,
fors,   turkiy   tillarni   puxta   egallagan,   Sharq   adabiyoti   va   madaniyatining   yirik
namoyandalari   ijodini   o’rganishga   katta   e’tibor   qaratgan.   Boburning   hayoti   va
faoliyati   ko’p   jihatdan   siyosiy   kurashlar   bilan   bog’liq   bo’lsa-da,   u   o’zining
badiiy   va   ilmiy   asarlari   orqali   ham   insoniyat   taraqqiyotiga   beqiyos   hissa
qo’shgan.   Bobur   12   yoshida   Farg’ona   taxtiga   chiqqanida,   u   yosh   bo’lishiga
qaramay,   boshqaruvda   donolik   va   qat’iyat   ko’rsatgan.   Uning   hayoti   davomida
olib borgan siyosiy harakatlari, yurishlari, davlat qurishdagi harakatlari bilan bir
qatorda, madaniy-ma’naviy merosi ham juda boy. U “Boburnoma” asarida o’z
hayoti,   o’z   davrining   siyosiy,   ijtimoiy,   madaniy   va   ma’naviy   holati   haqida
muhim   tarixiy   ma’lumotlarni   qoldirgan.   Bu   asar   nafaqat   tarixiy   yodgorlik
sifatida, balki pedagogik jihatdan ham ahamiyatlidir. Unda Boburning bilimga,
axloqqa, insoniylikka bo’lgan munosabati yaqqol ko’zga tashlanadi. Boburning
badiiy   ijodi   ham   pedagogik   g’oyalar   bilan   boyitilgan.   Uning   she’riy   asarlari,
gazallari,   ruboiylari   insonning   ichki   dunyosini,   ma’naviy   poklikni,   sabr-
qanoatni,   mehr-shafqatni   ulug’laydi.   Ayniqsa,   yoshlarni   axloqiy   yetuklikka,
sabrli,   mehnatsevar,   bilimli   bo’lishga   undovchi   she’rlarida   ko’plab   tarbiyaviy
jihatlar   mavjud.   Bobur   ijodi   orqali   u   o’z   zamonida   insonni   kamolot   sari
yetaklovchi vosita sifatida ta’lim va tarbiyani eng muhim omil deb bilgan. Shu
nuqtai nazardan olib qaralganda, Bobur ijodini o’rganish nafaqat adabiy-estetik
5 qadriyat sifatida, balki tarbiyaviy ahamiyat kasb etuvchi boy pedagogik manba
sifatida ham muhimdir.
1.2. Boburning ma’rifatparvarlik g’oyalari va ularning tarbiyaviy mohiyati
Zahiriddin   Muhammad   Bobur   o’z   davrining   eng   yirik   madaniyat   va
ma’rifat   namoyandalaridan   biri   sifatida   nafaqat   siyosiy   arbob,   shoir   va   harbiy
sarkarda,   balki   ziyoli   inson,   komil   shaxs   namunasi   ham   bo’lgan.   Uning
ma’rifatparvarlik   qarashlari   “Boburnoma”,   g’azallari   va   boshqa   asarlarida
chuqur   ifoda   etilgan   bo’lib,   bu   qarashlar   o’sha   davr   jamiyati   uchun   ham,
bugungi kun uchun ham muhim tarbiyaviy manba sifatida xizmat qiladi. Bobur
ilm-fan va ma’rifatni inson hayotining mazmuni deb bilgan, bu esa uning hayoti
va   ijodida   ko’plab   misollar   bilan   isbotlangan.   U   o’z   davrida   fan,   madaniyat,
adabiyot,   san’at   va   me’morchilikni   rivojlantirishga   katta   e’tibor   bergan.
Ayniqsa,   Bobur   yosh   avlodni   tarbiyalashda   ularning   qalbida   yuksak   axloqiy
fazilatlarni   shakllantirish,   ijtimoiy   ong   va   tafakkur   darajasini   yuksaltirishga
alohida urg’u bergan.
Bobur   o’z   asarlarida   ta’lim   va   tarbiyaning   jamiyatdagi   o’rni   haqida
chuqur mulohazalar yuritgan. Uning fikricha, jamiyat taraqqiyotining asosi – bu
ilmli,   ma’naviyatli   va   axloqiy   yetuk   insondir.   Shu   bois,   u   yoshlarni   aql-idrok,
tafakkur   va   bilim   olishga   undab,   ularni   kitob   o’qishga,   mustaqil   fikrlashga,
odob-axloqqa   intilishga   da’vat   etgan.   Uning   g’azallarida   ma’rifat,   sabr-toqat,
kamtarlik, haqiqatparastlik kabi fazilatlar kuylangan bo’lib, bu fazilatlar har bir
shaxsning   tarbiyaviy   poydevoriga   aylanishi   kerakligi   ta’kidlangan.   Bobur
hayotida ilm olish faqat shaxsiy kamolot uchun emas, balki ijtimoiy mas’uliyat,
xalq oldidagi burch sifatida ham qaralgan.
Bobur   o’zining   siyosiy   faoliyatida   ham   ma’rifatparvarlik   g’oyalariga
asoslangan   boshqaruv   siyosatini   yuritgan.   U   o’z   davlatida   maktablar,
kutubxonalar, madaniyat va ilm maskanlarini barpo etishga katta e’tibor bergan.
Bu orqali u aholining savodxonligini oshirish, bilimli va madaniyatli jamiyatni
6 shakllantirishga intilgan. Uning hukmronligi davrida adabiyot va san’at ravnaq
topgan, shoirlar, olimlar va san’atkorlar qo’llab-quvvatlangan. 
Aynan   mana   shu   jarayonlar   orqali   Bobur   shaxsan   o’zi   namuna   bo’lib,
ilm-fan va madaniyatga bo’lgan hurmatini amaliy faoliyati bilan isbotlagan.
Tarbiyaviy   nuqtai   nazardan   qaraganda,   Boburning   g’oyalari   yoshlar
qalbida   vatanparvarlik,   insonparvarlik,   rostgo’ylik,   halollik,   saxovat,   hurmat,
mehnatsevarlik   kabi   yuksak   fazilatlarni   shakllantirishda   katta   rol   o’ynaydi.
Ayniqsa, bugungi zamon talablariga mos holda yoshlarda ma’naviy immunitetni
kuchaytirish,  g’arazli  mafkuralardan saqlash,  ularni  yurtga, millatga, ona tiliga
sadoqatli   etib   tarbiyalashda   Bobur   merosi   katta   pedagogik   ahamiyatga   ega.
Uning ijodi orqali o’quvchilarda fikrlash, tahlil qilish, ijobiy namunalarni qabul
qilish va ulardan hayotda foydalana olish ko’nikmalari shakllanadi.
Shuni   ham   alohida   ta’kidlash   kerakki,   Boburning   ma’rifatparvarlik
g’oyalari   bugungi   ta’lim-tarbiya   tizimi   uchun   juda   muhim   g’oyaviy   resurs
hisoblanadi. U yoshlarga faqat bilim berish emas, balki ularni tarbiyalash, komil
inson   sifatida   shakllantirish,   ularning   axloqiy-ma’naviy   olamiga   ijobiy   ta’sir
ko’rsatish   uchun   boy   tajriba   va   mazmunga   ega.   Ayniqsa,   zamonaviy
pedagoglar,   o’qituvchilar,   tarbiyachilar   Bobur   asarlaridagi   fikr-mulohazalarni
o’z   kasbiy   faoliyatida   qo’llash   orqali   ta’lim-tarbiyani   chuqurroq,   mazmunan
boyroq va natijador qilishlari mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   Bobur   ma’rifatparvarlik   qarashlari   o’z   davrining
pedagogik   tafakkuriga   yangicha   yo’sinda   yondashgan,   bugungi   zamonda   esa
yoshlar   tarbiyasi   uchun   ulkan   ma’naviy   zamin   vazifasini   bajaradi.   Uning
g’oyalari   har   qanday   davr   uchun   dolzarb   bo’lib   qoladi,   chunki   ular   insonning
komillikka   intilishi,   jamiyat   taraqqiyotiga   hissa   qo’shishi   kabi   abadiy
qadriyatlarni o’zida mujassam etgan.
7 1.3. Bobur asarlarida axloqiy va estetik tarbiya masalalari
Zahiriddin   Muhammad   Bobur   o’zining   boy   ijodiy   merosi   orqali   faqat
tarixiy   va   badiiy   asarlar   yaratibgina   qolmay,   balki   axloqiy   va   estetik   tarbiya
masalalariga   ham   alohida   e’tibor   qaratgan.   Uning   asarlarida   insoniy   fazilatlar,
odob-axloq, go’zallikka muhabbat, kamtarlik, halollik, saxovat va ilmga intilish
kabi   oliy   qadriyatlar   targ’ib   etiladi.   Bobur   uchun   axloqiy   poklik   va   go’zallik
nafaqat inson shaxsiyatini shakllantirishda, balki jamiyat taraqqiyotining muhim
omili sifatida qaralgan. 
U   “Boburnoma”   asarida   do’stlik,   vafodorlik,   sadoqat   kabi   qadriyatlarni
real   voqealar   orqali   tasvirlab,   o’quvchiga   bevosita   ta’sir   ko’rsatuvchi   uslubda
yondashadi.   Boburning   axloqiy   qarashlari   uning   adabiy   tilida   ham   aks   etgan
bo’lib,   har   bir   bayt   yoki   nasriy   parchada   o’zbek   xalqining   urf-odatlari,   milliy
an’analari   va   tarbiyaviy   qarashlari   mujassam.   Shuningdek,   Boburning   she’riy
merosida insonning ichki dunyosi, qalb kechinmalari, estetik sezgilarining nozik
tasviri   orqali   go’zallik   va   san’atni   qadrlash   g’oyasi   ilgari   suriladi.   U   san’atni
inson ma’naviyatini boyituvchi vosita deb bilgan va o’z ijodiy faoliyatida buni
amalda ko’rsatgan. Bobur asarlaridagi estetik tarbiya tushunchasi keng qamrovli
bo’lib,   u   nafaqat   badiiy   go’zallikni   tushunishga,   balki   hayotni,   atrof-muhitni,
insonni,   har   bir   voqelikni   estetik   idrok   qilishga   chorlaydi.   Shuningdek,   Bobur
musiqaga,   tabiatga,   me’morchilikka   bo’lgan   yuksak   e’tibori   orqali   estetik
tarbiya vositalarini keng ochib beradi. 
U   tabiat   go’zalligini   tasvirlab,   insonni   bu   go’zallikdan   zavqlanishga,
undan ilhom olishga undaydi. Bu orqali Bobur nafaqat axloqiy, balki estetik did,
tasavvur va zavqni shakllantirishga xizmat qilgan. 
Bugungi   kunda   Boburning   axloqiy-estetik   g’oyalari   yosh   avlodni
tarbiyalashda muhim manba sifatida o’rganilmoqda. Ularning asosida tarbiyaviy
darslar,  ochiq  mashg’ulotlar,  adabiyot   va  tarix  saboqlari   tashkil  etilishi  ta’lim-
tarbiya samaradorligini oshirishda katta ahamiyat kasb etmoqda. Boburning bu
boradagi  merosi  nafaqat  o’z davri  uchun, balki  zamonaviy ta’lim  tizimi  uchun
8 ham dolzarb ahamiyatga ega. Shunday qilib, Bobur asarlarida axloqiy va estetik
tarbiya   masalalari   nafaqat   adabiy,   balki   pedagogik   ahamiyatga   ega   bo’lib,
yoshlarning barkamol shaxs bo’lib kamol topishida muhim rol o’ynaydi.
Shuningdek,   Bobur   o’zining   asarlarida   axloqiy   va   estetik   tarbiya
masalalarini   ko’tarar   ekan,   bu   borada   o’ziga   xos   uslub   va   yondashuvlarni
qo’llagan.   U   axloqiy   fazilatlarni   targ’ib   qilishda   faqatgina   nasihat   berish   yoki
an’anaviy   tushunchalarni   takrorlash   bilan   cheklanmay,   balki   ularni   hayotiy
voqealar,   tarixiy   shaxslar   timsolida,   real   obrazlar   orqali   yoritishga   harakat
qilgan.   Masalan,   “Boburnoma”da   keltirilgan   voqealar,   jang   maydonidagi
voqeliklar,   do’stlik   va   xiyonat,   sabr-toqat   va   jur’atli   qarorlar   orqali   Bobur
axloqiy   tanlov   va   hayotiy   pozitsiya   masalalariga   e’tibor   qaratadi.   Bu   orqali
o’quvchi   nafaqat   voqealardan   xabardor   bo’ladi,   balki   o’zida   muayyan   axloqiy
mezonlarni shakllantirish imkoniga ega bo’ladi.
Estetik tarbiya nuqtayi nazaridan esa Bobur asarlaridagi tilning nafisligi,
tasviriy vositalarning boyligi, musiqiy ohangdorligi, rang-barang obrazlar orqali
go’zallikni   his   qilishga   undashi   alohida   ahamiyatga   ega.   Bobur   tabiat
manzaralarini   juda   nozik,   g’oyat   estetik   did   bilan   tasvirlagan.   U   tog’lar,
daryolar, bog’lar, gullar, qushlar tasvirida tabiat va inson o’rtasidagi uyg’unlikni
ko’rsatadi.   Bu   esa   estetik   tarbiya   vositasi   sifatida   yosh   kitobxonda   go’zallikni
anglash,   uni   qadrlash   va   asrash   tuyg’usini   uyg’otadi.   Ayniqsa,
“Boburnoma”dagi geografik tasvirlar, iqlim va landshaft tavsiflari orqali Bobur
san’atga bo’lgan e’tiborini, tabiatga bo’lgan mehrini ifoda etgan.
Bobur   estetik   tarbiyani   ma’naviy   yuksalish,   ruhiy   kamolot   va   hayot
go’zalligini   his   qilish   bilan   bog’lab   talqin   etgan.   Uningcha,   haqiqiy   go’zallik
faqat tashqi ko’rinishda emas, balki ichki dunyo, qalb pokligi, niyat halolligi va
ruhiy   barqarorlikda   mujassam   bo’ladi.   Shu   bois   ham   u   o’z   asarlarida   ichki
kechinmalar, nozik tuyg’ular, muhabbat, vatanparvarlik, fidoyilik, do’stlik kabi
insoniy  hissiyotlarni  go’zal,  nafis  va   chuqur  ma’noli   ifodalar  bilan  tasvirlaydi.
9 Bu   jihatlar   orqali   u   zamonaviy   tarbiyaviy   adabiyot   uchun   ham   o’rnak
bo’ladigan muhim meros qoldirgan.
Zamonaviy   pedagogika   nuqtayi   nazaridan   olib   qaraganda,   Boburning
asarlaridagi   axloqiy   va   estetik   tarbiya   g’oyalari   o’quvchilarni   nafaqat   bilimli,
balki   axloqli,   badiiy   didga   ega,   ma’naviy   yetuk   inson   sifatida   tarbiyalashga
xizmat   qiladi.   Bu   esa   uni   nafaqat   tarixiy   shaxs,   balki   pedagogik   meros   egasi
sifatida   ham   qadrli   qiladi.   Shu   ma’noda,   Bobur   asarlaridagi   axloqiy   va   estetik
tarbiya   masalalarini   o’rganish   va   amaliyotga  tatbiq   etish   hozirgi   ta’lim-tarbiya
tizimi oldida turgan muhim vazifalardan biridir.
10 II BOB. BOBUR ASARLARIDA PEDAGOGIK MAHORAT UNSURLARI
2.1. “Boburnoma”da ta’lim va tarbiya haqidagi fikrlar
“Boburnoma”   —   bu   faqat   tarixiy   manba   emas,   balki   pedagogik
ahamiyatga   ega   bo’lgan,   axloqiy   va   ma’naviy   qadriyatlar   bilan   boyitilgan
bebaho   asardir.   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   o’z   hayot   yo’lini,   boshidan
kechirgan   voqealarini,   qiyinchilik   va   yutuqlarini   tasvirlar   ekan,   ular   orqali
o’quvchi-yosh   avlodni   sabr-toqat,   iroda,   vatanparvarlik,   halollik,   adolat   kabi
yuksak insoniy fazilatlarga undaydi. “Boburnoma” sahifalarida ta’lim va tarbiya
masalalariga bevosita to’xtalib o’tilmagan bo’lsa-da, har bir voqeaning tafsiloti,
har bir qahramonning xatti-harakati orqali pedagogik g’oyalar ilgari suriladi.
Bobur,   o’zining   bolalik   yillari,   maktabdagi   ta’limi,   murabbiylari   bilan
bo’lgan   munosabatlarini   qayd   etarkan,   ularning   bilimli,   kamtar   va   namunali
inson   bo’lishi   muhimligini   ta’kidlaydi.   U   o’z   o’qituvchilaridan   olgan   saboqni
nafaqat   ilmiy,   balki   tarbiyaviy   mezonlar   asosida   qadrlagan.   Ayniqsa,   bilimga
chanqoqlik, hayotga real nigoh, mustaqil fikrlash, murakkab vaziyatlarda to’g’ri
qaror   qabul   qilish   kabi   jihatlar   Bobur   tafakkurining   asosiy   tamoyillaridan   biri
bo’lgan.
“Boburnoma”da   keltirilgan   tarixiy   voqealar   orqali   Bobur   yosh   avlodga
hayot   saboqlarini   beradi.   Masalan,   janglarda   qabul   qilgan   qarorlarining
oqibatlari,   sodiq   do’stlarining   xizmatlari   yoki   xiyonatkorlarning   qilgan   ishlari
tasvirida muayyan axloqiy xulosa chiqarishga undaydi.
  Bu   xulosalar   bevosita   aytilmasa-da,   o’quvchida   hayotiy   qarashlar,
axloqiy   mezonlar   shakllanishiga   turtki   bo’ladi.   Shu   jihatdan,   “Boburnoma”
tarbiyaviy   kuchga   ega   bo’lgan   adabiy-tarixiy   manba   sifatida   pedagogik
faoliyatda keng foydalanilishi mumkin.
Bundan   tashqari,   Bobur   o’z   asarida   ilm-ma’rifatning   jamiyatdagi   o’rni,
ulamolarga   bo’lgan   ehtirom,   ilmli   kishining   qadri   haqida   fikr   yuritadi.   U   ilm
egalarini   yuksak   qadrlaydi   va   ularni   jamiyatning   eng   zarur   qatlamlaridan   biri
deb   biladi.   “Boburnoma”da   olimlar,   shoirlar,   adiblar   bilan   bo’lgan   suhbatlari,
11 ularga   ko’rsatgan   hurmati   hamda   ilmli   inson   bo’lish   zarurati   haqidagi   fikrlari
ta’limning ruhiy-ma’naviy poydevorini tashkil qiladi.
Asarda   bolalik   va   o’smirlik   davrining   o’ziga   xos   psixologiyasi,
yoshlarning orzu-umidlari, idealga intilishi va kamolotga bo’lgan ehtiyoji nozik
tarzda   ifodalangan.   Bu   esa   pedagoglar   uchun   ham   qimmatli   tajriba   bo’lib
xizmat qiladi. Chunki  pedagogik nuqtayi  nazardan, yosh avlodni tarbiyalashda
ularning   psixologik   holatini,   ichki   kechinmalarini   anglash   muhim   ahamiyat
kasb etadi.
Shunday   qilib,   “Boburnoma”da   Bobur   ta’lim   va   tarbiyaga   oid   fikrlarni
hayotiy   voqealar,   obrazlar,   qarorlar   va   xatti-harakatlar   orqali   berib,   uni
zamonaviy o’quvchilarga tushunarli, hayotga yaqin va qiziqarli shaklda taqdim
etgan.   Asar,   pedagogik   jihatdan   olib   qaralganda,   ko’plab   tarbiyaviy   metod   va
usullarga   boy   bo’lib,   ayniqsa   bugungi   ta’lim   jarayonida   tarbiyaviy   material
sifatida   katta   ahamiyatga   ega.   Shu   sababli,   “Boburnoma”ning   tarbiyaviy
g’oyalari   va   undagi   pedagogik   uslublarni   zamonaviy   ta’limga   tadbiq   etish
dolzarb vazifalardan biri hisoblanadi.
Bobur o’z asarida inson kamoloti yo’lida doimiy intilishni, bilim olish va
uni   amaliyotda   qo’llash   zaruratini   ta’kidlaydi.   U   ilmning   nafaqat   shaxsiy
yuksalish,   balki   butun   jamiyat   taraqqiyoti   uchun   muhim   omil   ekanligini
anglagan.   Shu   sababli   ham   “Boburnoma”da   keltirilgan   ilm-fan   va   ta’lim   bilan
bog’liq   fikrlar,   bevosita   har   bir   o’qituvchi   va   tarbiyachi   uchun   dolzarb
ahamiyatga   ega   bo’lishi   mumkin.   Bobur   hayotining   turli   bosqichlarida   duch
kelgan   sinovlar,   ularni   yengib   o’tish   yo’llari,   o’z   ustida   ishlashga   bo’lgan
qat’iyati bugungi yoshlar uchun o’rnak bo’lishi kerak. Ayniqsa, mustaqil qaror
qabul   qilish,   liderlik  qobiliyatlari,   boshqaruvda   adolat   va  halollikka   asoslanish
kabi   jihatlar   zamonaviy   pedagogik   yetakchilar   uchun   foydali   metodik   yo’riq
sifatida talqin qilinadi.
Boburning   “Boburnoma”si   xalqni   sevish,   unga   xizmat   qilish   g’oyalari
bilan   ham   to’yingan.   U   biror   voqeani   bayon   etar   ekan,   unda   xalq   manfaati,
12 adolatli boshqaruv, zolimlikka qarshi kurashish kabi qadriyatlarni ilgari suradi.
Bu fikrlar bevosita shaxsga ta’sir qiluvchi kuchga ega bo’lib, o’quvchi qalbida
Vatanga   sadoqat,   mehnatsevarlik   va   burchni   anglash   tuyg’ularini   uyg’otadi.
Shuningdek, asarda shoir sifatidagi Bobur poetik tasvirlar orqali hayotni chuqur
tahlil   qiladi,   fikr   va   his-tuyg’ularni   aniq   ifodalab,   o’quvchiga   nafaqat   bilim,
balki estetik zavq ham baxsh etadi.
Shu   bilan   birga,   Bobur   ilmli   shaxslarni   qadrlash,   ularning   fikrlariga
hurmat  bilan  yondashish,  tajribadan  foydalanish   zarurati  haqida  ko’p  bora   fikr
yuritadi.   U   o’zining   davlat   boshqaruvida,   harbiy   yurishlarda,   ijtimoiy   hayotda
duch kelgan vaziyatlarda olimlar maslahatiga tayanadi. Bu holat Bobur shaxsida
bilimga,   maslahatga   ochiqlik,   tafakkur   kengligi,   mantiqiy   fikrlash   kabi
pedagogik   fazilatlarni   ko’rsatadi.   Bu   fazilatlar   o’qituvchi   shaxsida   bo’lishi
lozim bo’lgan muhim jihatlardir.
“Boburnoma”dagi   pedagogik   yondashuvlar   bevosita   zamonaviy   dars
jarayonida qo’llanilishi mumkin. Masalan, o’quvchilarga mustaqil fikr yuritish,
tarixiy   shaxslar   faoliyatini   baholash,   axloqiy   xulosalar   chiqarish,   o’z   hayotiga
tegishli   xulosa   yasash   kabi   topshiriqlar   asosida   Bobur   fikrlari   o’quv   dasturiga
integratsiya qilinishi mumkin. Bu nafaqat darsni jonlantiradi, balki yoshlarning
mustaqil   fikrlovchi,   ongli   va   ma’naviyatli   shaxs   sifatida   shakllanishiga   hissa
qo’shadi.
Shunday   qilib,   “Boburnoma”   —   bu   shunchaki   tarixiy   yodnoma   emas,
balki o’zbek pedagogikasining bebaho durdonasidir. Undagi  har bir voqea, har
bir   iqtibos,   har   bir   xotira   hayotiy   saboqlarga   boy   bo’lib,   ular   orqali   yoshlarda
hayotga   nisbatan   mas’uliyat,   ilmga   bo’lgan   ehtiyoj,   axloqiy   me’yorlarga   amal
qilish   zarurati   shakllanadi.   Bu   esa   bugungi   kunda   ta’lim   muassasalarida   olib
borilayotgan tarbiyaviy ishlarda ushbu asardan foydalanish zaruriyatini  yanada
oshiradi.   Bobur   merosi,   ayniqsa   “Boburnoma”,   o’zbek   ta’lim   tizimining
ma’naviy-axloqiy tayanchlaridan biri sifatida baholanishi kerak.
13 2.2. Bobur poetikasida yosh avlodga murojaat va tarbiyaviy yo’nalishlar
Zahiriddin   Muhammad   Bobur   ijodini   tahlil   qilganimizda,   unda   yosh
avlodga   murojaat,   ularni   to’g’ri   yo’lga   boshlovchi   tarbiyaviy   g’oyalar   alohida
o’rin   tutishini   ko’ramiz.   Bobur   asarlarining   poetik   mazmuni   bevosita   didaktik
xarakterga   ega   bo’lib,   u   insonning   ichki   olamini   tarbiyalashga,   to’g’ri   yo’lni
tanlashga,   ma’naviy   yetuklikka   da’vat   etadi.   Uning   she’riyati   chuqur   falsafiy
mushohadalarga   boy,   axloqiy   me’yorlar,   ma’rifat,   insof,   adolat,   sabr-toqat,
halollik va vatanparvarlik kabi fazilatlarni yuksak qadrlaydi. Aynan shu jihatlar
orqali   Bobur   poetik   merosini   yoshlar   tarbiyasida   qulay   vosita   sifatida   ko’rish
mumkin.
Bobur o’z g’azallarida yoshlikka xos g’aflat, nafsga berilish, vaqtni bekor
o’tkazish holatlarini tanqid qiladi. U bunday illatlarga qarshi ilm va ma’rifatni,
tafakkur   va   taqvoni   qarshi   qo’yadi.   Bu   orqali   Bobur   yoshlar   ongida   o’zini
anglash,   hayotga   ma’suliyat   bilan   yondashish,   ezgulik   yo’lidan   yurishga
undovchi   qarashlarni   singdiradi.   Shoir   g’azallarida   axloqiy   saboqlar,   ruhiy
poklik,   ichki   intizom   haqida   fikrlar   ilgari   suriladi.   U   she’riy   vositalar   orqali
yoshlarni   hayotdagi   maqsadiga   sadoqatli   bo’lishga,   mehnat   va   halollikka
asoslangan yashash tarzini shakllantirishga da’vat etadi.
Bobur  poetikasida  yoshlarga qaratilgan pand-nasihat,  o’git  va hikmatlar,
ayniqsa, hayot tajribasini aks ettirgan obrazlar orqali kuchli ta’sirga ega bo’lgan.
Bu jihat uning asarlarini nafaqat adabiy-badiiy manba, balki pedagogik jihatdan
ham   bebaho   manba   sifatida   o’rganishga   asos   yaratadi.   Shoir   o’z   g’azallari,
ruboiylari   va  dostonlarida  faqatgina  hayot  haqiqatlarini   bayon  etib  qolmasdan,
balki   bu   haqiqatlar   orqali   kelajak   avlodga   yo’l   ko’rsatadi,   ularni   ijobiy
fazilatlarni   egallashga   undaydi.   Boburning   bu   boradagi   yondashuvlari   o’z
davrida ham, hozirgi kunda ham yoshlarni tarbiyalashda muhim manba sifatida
o’z ahamiyatini saqlab qolmoqda.
Bobur poetikasida yosh avlodga murojaat qilish, tarbiyaviy yo’nalishlarni
aniq   va   ta’sirli   ifodalashda   shoirning   uslubi   juda   boy   va   xilma-xildir.   Uning
14 she’riyati   o’zida   madaniy,   ma’rifiy   va   axloqiy   qadriyatlarni   mujassam   etgan
bo’lib,   u   yoshlarning   qalbiga   chuqur   ta’sir   etadi.   Bobur   yoshlarni   hayotdagi
qiyinchiliklarga tayyorlash,  ularni  iroda va sabr-toqatga chaqirish, shuningdek,
ma’naviy kamolotga erishish yo’llarini ko’rsatishda o’ziga xos uslubga ega. Bu
jihatdan uning asarlari pedagogik mahorat namunasidir.
Bobur   poetikasida   tarbiyaviy   yo’nalishlarning   yana   bir   muhim   jihati
yoshlarni milliy madaniyat, urf-odat va an’analarni hurmat qilishga chaqirishdir.
Shoirning   asarlarida   ona   tili,   ota-bobolardan   meros   bo’lib   qolgan   qadriyatlar,
vatanparvarlik   mavzulari   ko’p   uchraydi.   Bu   esa   yoshlarning   milliy   o’zligini
anglashiga, ma’naviy barkamollikka erishishiga xizmat qiladi. Bobur yoshlarni
bugungi   kun   voqeliklari   bilan   tanishtirgan   holda,   ularni   o’z   maqsad   va
orzulariga   sadoqatli   bo’lishga,   shu   bilan   birga   o’z   xalqining   tarixiy   ildizlariga
hurmat bilan qarashga chaqiradi.
Shuningdek,   Boburning   poetik   g’oyalari   shaxsiy   ma’naviy   kamolotga
erishish,   insonning   ichki   dunyosini   tozalash,   axloqiy   yuksalishga   intilish   kabi
muhim   tarbiyaviy   yo’nalishlarni   ham   o’z   ichiga   oladi.   Shoir   asarlarida
odamlarni halollik, mehr-shafqat, sabr-toqat, adolat kabi fazilatlarni egallashga
chaqiruvchi ko’plab o’git va nasihatlar mavjud. Bu o’gitlar yosh avlodni nafaqat
tashqi muhitga moslashishga,  balki o’zining ichki olamini ham rivojlantirishga
undaydi.
Shu   tarzda,   Bobur   poetik   merosi   yoshlar   tarbiyasida   muhim   o’rin   tutadi
va   ularning   ma’naviy,   axloqiy   rivojlanishiga   katta   hissa   qo’shadi.   Boburiy
poetikaning   tarbiyaviy   yo’nalishlari   bugungi   ta’lim-tarbiya   jarayonlarida   ham
o’zining   dolzarbligini   yo’qotmaydi   hamda   yoshlarni   to’g’ri   yo’lga   boshlashda
muhim vosita bo’lib xizmat qiladi.
2.3. Boburning o’qituvchi shaxsiga bergan bahosi va ideallari
Bobur   o’z   asarlarida   o’qituvchi   va   tarbiyachining   shaxsiy   fazilatlari,
ularning   jamiyatda   tutgan   o’rni   haqida   chuqur   fikrlarni   bildirgan.   Uning
fikricha,   o’qituvchi   nafaqat   bilim   beruvchi,   balki   tarbiyaviy  va   ma’naviy  yo’l-
15 yo’riq   ko’rsatuvchi   muhim   shaxsdir.   Bobur   o’qituvchining   bilimdonligi,
halolligi,   sabr-toqati,   mehribonligi   va   adolatparvarligi   kabi   sifatlarni   yuqori
qadrlagan.   U   ta’kidlaganidek,   haqiqiy   o’qituvchi   o’z   shogirdlari   qalbiga
bilimdan   tashqari,   insoniylik   va   axloqiy   qadriyatlarni   singdirishi   lozim.   Bobur
o’qituvchi   idealini   yaratishda   shaxsning   ma’naviy   kamoloti   va   pedagogik
mahoratini birlashtirishga katta ahamiyat bergan. Uning fikricha, o’qituvchi o’z
shaxsiy   fazilatlari  bilan  shogirdlarga  namuna  bo’lishi  kerak,  chunki  o’qituvchi
shaxsiyati ta’lim-tarbiya jarayonining muvaffaqiyatida muhim omil hisoblanadi.
Boburiy   qarashlarda   o’qituvchi   doimo   o’zini   takomillashtirishga   intilishi,
yangiliklarni   o’rganishi,   zamonaviy   bilim   va   metodlarni   qo’llashi   zarur.
Shuningdek,   Bobur   o’qituvchini   jamiyat   taraqqiyotining   asosiy
harakatlantiruvchi   kuchi   sifatida   ko’radi.   Unga   ko’ra,   o’qituvchilar   o’z
bilimlarini shogirdlarga yetkazish bilan birga, ularning ongini ochish, ijodkorlik
va mustaqil  fikrlash qobiliyatini rivojlantirishga  xizmat  qilishi  lozim. Shu bois
Bobur   pedagogik   mahoratni   o’qituvchining   shaxsiy   va   kasbiy   rivojlanishining
ajralmas   qismi   sifatida   ko’radi   va   uning   o’rganilishi,   takomillashuvi   ta’lim
jarayonining   sifatini   oshirishga   xizmat   qilishini   ta’kidlaydi.   Boburning   bu
qarashlari zamonaviy pedagogik nazariyalar bilan hamohang bo’lib, o’qituvchi
shaxsining   o’zaro   ta’sir   va   muloqotdagi   o’rni   hamda   ta’lim   jarayonidagi   roli
haqida   chuqur   tushuncha   beradi.   Boburiy   pedagogika   o’qituvchining   shaxs
sifatida   kamoloti,   uning   bilim   va   tarbiya   jarayonlarida   samarali   faoliyat
ko’rsatishi   uchun   muhim   nazariy   asoslarni   shakllantiradi.   Shu   sababdan,
Boburning   pedagogik   qarashlari   bugungi   ta’lim   tizimida   o’qituvchi   sifatida
shakllanish,   pedagogik   mahoratni   rivojlantirish   va   samarali   pedagogik  faoliyat
ko’rsatishda dolzarb ahamiyatga ega bo’lib qolmoqda.
Bobur   o’zining   hayotiy   tajribasi,   davlat   boshqaruvi   va   adabiy   faoliyati
davomida ustoz-shogird munosabatlariga alohida e’tibor qaratgan. U shogirdga
faqat bilim emas, balki to’g’ri yo’lni ko’rsatuvchi, ma’naviy va axloqiy jihatdan
to’g’ri   shakllanishiga   xizmat   qiluvchi   inson   sifatida   o’qituvchining   rolini
16 yuksak   darajada   qadrlagan.   “Boburnoma”da   keltirilgan   ayrim   holatlar   ham
Boburning   hayotida   ustozlarining   ta’siri,   ularning   maslahatlariga   amal   qilgani
va o’z navbatida, o’z atrofidagi yosh avlodni tarbiyalashga bo’lgan intilishlarini
aks ettiradi. U jamiyatda axloqiy inqirozning oldini olish, yoshlarni vatanparvar,
bilimli,   halol   va   vijdonli   qilib   voyaga   yetkazish   uchun   avvalo,   o’qituvchi
shaxsini yetuk bo’lishi lozimligini ta’kidlaydi.
Bobur   pedagogik   yondashuvda   o’qituvchining  nafaqat   dars   berish,   balki
tarbiyaviy   rolini   ham   asosiy   deb   hisoblaydi.   Ustoz   –   bu   jamiyat   taraqqiyotiga
zamin   yaratadigan   muhim   kuch,   shuning   uchun   ham   o’qituvchi   o’z   kasbini
chuqur   anglagan,  mas’uliyatli,  halol   va  fidokor  bo’lishi   lozim.  Bobur   nazarida
ustozlar   –   bu   shunchaki   kasb   egasi   emas,   balki   ma’naviy   yo’l   ko’rsatuvchi
murabbiylardir.   Ustozning   so’zlari,   yurish-turishi,   hatto   kundalik   muomalalari
ham   shogirdlar   tarbiyasiga   ta’sir   ko’rsatadi.   Shu   sababli,   Bobur   shaxsiy
namunali   hayot   kechirgan   o’qituvchilarni   yuksak   baholaydi   va   ular   jamiyatda
o’ziga xos hurmat-e’tibor bilan qaralishga loyiq ekanini ta’kidlaydi.
Zamonaviy   ta’lim   nazariyalarida   ham   o’qituvchining   ijtimoiy   va
ma’naviy   roli   muhim   o’rinda   turadi.   Bu   jihatdan   qaraganda,   Boburning
qarashlari   XXI   asr   talim   strategiyasi   uchun   juda   dolzarb   hisoblanadi.   Bobur
merosida   ifodalangan   pedagogik   ideallar   asosida   zamonaviy   o’qituvchining
shaxsiy   portretini   yaratish  mumkin:   bu  inson  har   doim   izlanishda   bo’lgan,  o’z
ustida   ishlovchi,   shogirdiga   chuqur   mehr   bilan   yondashuvchi,   adolatli   va
ijtimoiy mas’uliyatni his qiluvchi shaxs bo’lishi kerak.
Shunday   qilib,   Boburning   o’qituvchi   shaxsiga   bergan   yuksak   baholari,
ustozlikka   bo’lgan   chuqur   hurmati   va   u   bilan   bog’liq   idealistik   qarashlari
bugungi kunda ham o’z ahamiyatini yo’qotmagan. Aksincha, ular hozirgi ta’lim
jarayonida o’qituvchining ma’naviy qiyofasini shakllantirishda, kasbiy yetuklik
darajasini   belgilashda,   yosh   avlod   tarbiyasida   barqaror   tamoyillarni   belgilab
berishda muhim nazariy asos bo’lib xizmat qilmoqda. Boburiy qarashlar hozirgi
17 pedagogik   fikrlar   va   amaliyot   bilan   uyg’unlashib,   zamonaviy   o’qituvchilar
uchun bebaho ilhom manbaiga aylanmoqda.
Bobur g’oyalarining bugungi ta’lim tizimida qo’llanishi
Boburning   ilm-fan,   ma’naviyat,   axloq,   odob-axloq   me’yorlari   haqidagi
qarashlari zamonaviy ta’lim tizimida keng tatbiq etilayotgan muhim pedagogik
mezonlar   bilan   uyg’unlashadi.   Bugungi   kunda   jamiyatda   yuz   berayotgan
ma’naviy   va   axloqiy   inqiroz   holatlari,   yoshlar   orasidagi   hayotga   befarqlik,
tarbiyadagi bo’shliqlar pedagogik yondashuvlarga yangicha qarashni talab etadi.
Shu   jihatdan   qaralganda,   Bobur   merosidagi   yuksak   g’oyalar   zamonaviy
ta’limda  maqsadli,  samarali   yo’nalishlardan  biri  bo’lib xizmat   qilishi  mumkin.
Xususan,  Boburning ma’rifatparvarlik qarashlari, yosh avlodni barkamol  inson
qilib tarbiyalashga qaratilgan asarlari, axloqiy-pedagogik yondashuvlari hozirgi
o’quv   jarayonida   asos   bo’lishi   mumkin   bo’lgan   pedagogik   modelni   taqdim
etadi.
Zamonaviy o’quv dasturlarida kompetensiyaviy yondashuvga katta urg’u
beriladi. Bu yondashuv shaxsning nafaqat bilim darajasini, balki uning hayotda
mustaqil harakat qilish, axloqiy baho berish, ijtimoiy munosabatlarga kirishish,
atrof-muhitni   anglash   qobiliyatini   rivojlantirishga   qaratilgani   bilan   e’tiborga
loyiqdir. Aynan Bobur asarlarida ham bu yondashuvlarning ilk manbalari, ya’ni
amaliy   va   nazariy   jihatdan   o’z   ifodasini   topgan   namunalar   ko’p   uchraydi.
Masalan,   “Boburnoma”da   keltirilgan   tarixiy   voqealar   orqali   Bobur   yoshlarga
sabr-toqatli   bo’lish,   vatanparvarlik,   do’stlik   va   halollikni   targ’ib   etadi.   Bu
qadriyatlar   esa   bugungi   kunda   yoshlarni   tarbiyalashning   asosiy   tarkibiy
qismlaridan biri sifatida qaralmoqda.
Shuningdek,   Bobur   o’z   asarlarida   inson   shaxsining   kamol   topishida
ta’lim va tarbiyaning o’rnini chuqur anglatadi. Uning qarashlariga ko’ra, har bir
inson   ilm   olishga,   o’z   ustida   ishlashga,   axloqiy   kamolotga   intilishi   lozim.   Bu
fikr   zamonaviy   pedagogikada   o’quvchi   shaxsiga   yo’naltirilgan   ta’lim
kontseptsiyasi   bilan   to’laqonli   uyg’unlashadi.   Chunki   hozirgi   davrda   ta’lim
18 faqat bilim berish emas, balki shaxsni shakllantirish, uning qobiliyatini ochish,
o’z   yo’lini   topishga   ko’maklashish   vositasi   sifatida   qaralmoqda.   Bobur
asarlaridagi   bu   yondashuvlar   zamonaviy   pedagogik   faoliyatga   aniq   konseptual
asos bera oladi.
Boburning   qarashlari   shuningdek,   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi
munosabatlar   masalasida   ham   dolzarbdir.   Ustoz-shogird   munosabatlariga
bo’lgan   yondashuvi   orqali   Bobur   pedagogik   jarayonda   ijtimoiy-psixologik
muvozanat,   o’zaro   hurmat,   shaxsiyatga   bo’lgan   e’tibor   va   intizomiy   muhitga
alohida   e’tibor   qaratadi.   Bugungi   ta’lim   tizimida   o’qituvchi   va   o’quvchi
o’rtasidagi   ochiq,   samimiy   va   ijobiy   muloqotga   asoslangan   pedagogik   iqlim
yaratish   zarurati   ayni   vaqtda   yanada   dolzarb   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Bobur
ushbu ijtimoiy muammolar yechimini hali o’z davridayoq ilgari surgan edi.
Xulosa qilib aytganda, Bobur g’oyalarini zamonaviy ta’limga tadbiq etish
nafaqat   ta’lim   sifatini   oshiradi,   balki   ma’naviy   sog’lom,   barkamol   shaxsni
voyaga yetkazishga  zamin yaratadi. Uning merosi  bugungi  ta’lim  islohotlarida
asosiy   tayanchlardan   biri   sifatida   o’rganilishi   va   o’quv   jarayoniga
integratsiyalashuvi   zarurdir.   Shu   yo’sinda,   Bobur   qarashlari   zamonaviy
pedagogik faoliyatda yangi imkoniyatlarni ochib beradi va bu orqali biz ta’lim
tizimini rivojlantirishga munosib hissa qo’sha olamiz.
Bobur merosidan dars jarayonida foydalanish imkoniyatlari
Zahiriddin   Muhammad   Bobur   qoldirgan   boy   adabiy   va   tarixiy   meros
hozirgi ta’lim jarayonlarida yuksak ahamiyat kasb etadi. Uning asarlarida bayon
etilgan   g’oyalar,   tarixiy   tasvirlar,   hayotiy   kuzatuvlar   va   axloqiy-me’yoriy
qadriyatlar   hozirgi   kunda   o’quvchilarda   ma’naviyat   va   vatanparvarlikni
shakllantirishda qudratli vosita bo’lib xizmat qilmoqda. Ayniqsa, umumiy o’rta
ta’lim   maktablarida   adabiyot,   tarix,   ona   tili,   ma’naviyat   asoslari,
huquqshunoslik   kabi   fanlarda   Bobur   merosi   asosida   darslar   olib   borish
o’quvchilarda milliy o’zlikni anglash, tarixiy xotirani tiklash, til va madaniyatga
hurmat   tuyg’usini   shakllantirishda   muhim   omildir.   Masalan,   “Boburnoma”dan
19 parchalar   o’quvchilarga   hikoya   qilinib,   bu   orqali   yurtparvarlik,   ilmga   intilish,
pok   axloq   kabi   tushunchalar   tahlil   qilinadi.   Shuningdek,   Boburning   adabiy
uslubi,   she’riy   didi,   obraz   yaratish   mahorati   adabiyot   darslarida   talabalarga
namunali   matn   sifatida   taklif   qilinadi.   Bobur   siymosi   tarixiy   shaxs   sifatida
muhokama   qilinib,   undagi   rahbarlik   fazilatlari,   xalqparvarlik   pozitsiyasi,
halollik   va   adolatparvarlik   kabi   jihatlar   tarix   darslarida   tahlil   qilinadi.   Bundan
tashqari, ma’naviyat darslarida Boburning axloqiy g’oyalari, hayotiy shiori, din
va   ma’rifatga   bo’lgan   munosabati   asosida   dars   mazmuni   boyitiladi.   Bobur
ijodidan   foydalanish   o’quvchilarning   mantiqiy   fikrlash,   mustaqil   tahlil   qilish,
baholash   va   xulosa   chiqarish   ko’nikmalarini   ham   rivojlantiradi.   Bu   esa
zamonaviy ta’lim standartlari talablariga to’la mos keladi. Shu jihatdan, Bobur
merosi   nafaqat   o’tmish   yodgorligi,   balki   bugungi   ta’limning   faol   didaktik
manbai sifatida ham dolzarbligini yo’qotmayapti.
Bobur   merosidan   dars   jarayonida   foydalanish   imkoniyatlari   yana   bir
muhim   jihat   —   uning   asarlari   orqali   talabalarda   tanqidiy   fikrlashni
shakllantirish   imkoniyatidir.   “Boburnoma”da   voqealar   ketma-ketligi,   sabab-
oqibat   munosabatlari,   tarixiy   voqealarga   shaxsiy   munosabatning   ochiq-oydin
ifodalanishi,   o’quvchilarni   voqealarga   faqat   tayyor   ma’lumot   sifatida   emas,
balki   ularni   tahlil   qilish,   muqoyasa   qilish,   baholash   ko’nikmasini
shakllantirishga   olib   keladi.   Bu   esa   zamonaviy   ta’limda   talab   qilinadigan   eng
muhim   ko’nikmalardan   biridir.   Bundan   tashqari,   Boburning   adabiy   tilni
mukammal bilishi, she’riy shakllardagi mohirona ifodasi, obrazlar orqali fikrni
estetik tarzda yetkazishi adabiyot fanida namunaviy matnlar sifatida o’rganiladi.
O’qituvchilar   Bobur  ijodini  tanishtirishda  didaktik  o’yinlar, rol  o’ynash,  sahna
ko’rinishlari,   prezentatsiyalar   kabi   faol   metodlardan   foydalansa,   bu   dars
jarayonini jonlantiradi, o’quvchilarda qatnashuvchanlikni oshiradi. Shuningdek,
yozma   va   og’zaki   nutqni   rivojlantirishda   Bobur   g’azallari,   ruboiylari,   tarixiy
lavhalari   matn   tahlili   vositasida   ishlatilsa,   til   o’rganish   jarayoni   samarador
bo’ladi.
20 O’zbek adabiyoti va pedagogik merosini rivojlantirishda Bobur asarlarini
ta’lim tizimiga tatbiq qilish, ularni chuqur tahlil qilish orqali milliy qadriyatlar,
tarixiy   xotira,   axloqiy   me’yorlar   singdiriladi.   Ayniqsa,   darslarda   zamonaviy
axborot texnologiyalarini, vizual materiallarni qo’llash bilan Bobur asarlaridagi
mazmunni   yanada   tushunarli   va   jozibador   qilish   mumkin.   Interaktiv   elektron
darsliklar,   multimedia   vositalari,   Bobur   haqida   hujjatli   filmlar,   virtual
ekskursiyalar va muqobil manbalar orqali o’quvchilarni faol ishtirokchi sifatida
jalb   etish   —   bu   Bobur   merosini   o’qitishda   muhim   strategik   yo’nalish
hisoblanadi. Shu tariqa Bobur asarlari faqatgina tarixiy va adabiy obida sifatida
emas, balki zamonaviy ta’lim metodikasida muhim resursga aylanishi mumkin.
Ularning   didaktik,   tarbiyaviy   va   estetik   qimmati   nafaqat   o’quvchilarni,   balki
o’qituvchilarning ham kasbiy mahoratini oshirishda xizmat qiladi.
Boburiy pedagogikaning yoshlarni tarbiyalashdagi ahamiyati
Zahiriddin   Muhammad   Bobur   asarlarida   aks   etgan   pedagogik   qarashlar
bugungi   kunda   yoshlar   tarbiyasida   beqiyos   ahamiyat   kasb   etadi.   U   yaratgan
asarlar,   ayniqsa   “Boburnoma”,   uning   she’riyati   va   nasriy   merosida
insonparvarlik,   vatanparvarlik,   adolatparvarlik,   halollik,   tafakkur,
mehnatsevarlik,   ilmga   hurmat   kabi   umuminsoniy   qadriyatlar   chuqur   ifoda
etilgan.   Aynan   shu   jihatlar   Boburiy   pedagogikaning   zamonaviy   ta’limda
qo’llanish imkoniyatini kengaytiradi. Uning fikrlarida aks etgan ijtimoiy adolat,
shaxs   erkinligi,   bilimga   intilish,   sog’lom   fikr   yuritish   va   yetuk   inson   sifatida
shakllanish   tamoyillari   bugungi   yoshlarga   ta’sirchan   pedagogik   vosita   bo’lib
xizmat qiladi.
Bugungi   yosh   avlodda   axloqiy-ruhiy   tarbiyani   mustahkamlash,   ularning
dunyoqarashini shakllantirish, tarixiy xotiraga sadoqatli bo’lish, milliy g’urur va
iftixorni   uyg’otishda   Boburiy   meros   asosiy   manba   bo’lishi   mumkin.   Masalan,
“Boburnoma”dagi   har   bir   sahifa   yosh   o’quvchiga   nafaqat   tarixiy   bilim   beradi,
balki   hayotiy   saboq,   ma’naviy   ozuqa   ham   bo’lib   xizmat   qiladi.   Bobur
hayotidagi   sabr,   bardavomlik,   o’zlikni   anglash   va   halollik   kabi   fazilatlar   dars
21 jarayonlarida   tarbiyaviy   yondashuv   sifatida   foydalanilishi   mumkin.   Uning
ta’limotidagi   axloqiy   g’oyalar   yoshlarga   real   hayotdagi   muammolarni   qanday
hal qilish, qanday to’g’ri yo’lni tanlash, qanday maqsad sari intilish kerakligini
ko’rsatadi.
Shuningdek,   Bobur   ijodi   orqali   yoshlarning   estetik   didini,   badiiy
tafakkurini   shakllantirish   ham   mumkin.   Uning   g’azallaridagi   go’zallik,   tabiat
manzaralari, insoniy tuyg’ular ifodasi yoshlar ongida san’at va badiiyatga mehr
uyg’otadi. Bu esa o’z navbatida, ularning qalban pok, ma’naviy boy va irodali
shaxs   bo’lib   yetishishiga   xizmat   qiladi.   Bobur   ijodidagi   jasorat,   donolik   va
mardlik   kabi   fazilatlar   yoshlarni   faol   fuqarolik   pozitsiyasiga   ega   bo’lgan,
vatanparvar,   ongli,   intellektual   shaxs   bo’lib   shakllanishiga   xizmat   qiladi.
Bugungi   globallashuv   davrida   milliy   o’zlikni   saqlash,   ajdodlar   merosiga
sodiqlik ruhida tarbiyalash orqali yoshlar ma’naviy immunitetga ega bo’ladi.
Xulosa qilib aytganda,  Boburiy pedagogika bugungi  ta’lim  tizimi  uchun
boy   metodik   manba   bo’lib,   uning   g’oyaviy   va   tarbiyaviy   qudrati   zamonaviy
o’quvchilarning ongini va ruhiyatini boyitishda nihoyatda muhim vositadir. Shu
bois, Bobur asarlarini yoshlar tarbiyasida faol qo’llash, ularni o’quv dasturlariga
chuqur   kiritish   pedagogik   jarayon   samaradorligini   oshirish   bilan   birga,   milliy
istiqlol g’oyalarini yoshlar ongiga chuqur singdirish imkonini beradi.
Shuningdek,   Boburiy   pedagogik   merosning   bugungi   zamonaviy   tarbiya
jarayonidagi   dolzarbligi   shundaki,   u   faqat   nazariy   g’oyalargagina   asoslanmay,
balki amaliy hayotiy tajribalar bilan mustahkamlangan. Zahiriddin Muhammad
Bobur   o’z   hayot   yo’lida   duch   kelgan   qiyinchiliklar,   siyosiy   sinovlar,   ilm   va
adabiyotga   bo’lgan   mehr-muhabbati   orqali   yosh   avlodga   hayotda   qat’iyatli
bo’lish, maqsad sari intilish va har qanday holatda ham o’zligini yo’qotmaslikni
o’rgatadi.   Ayniqsa,   “Boburnoma”da   tasvirlangan   voqealar   orqali   u   inson
sifatida qanday yetuklikka erishganini, qanday fidoyilik bilan el-yurt manfaatini
himoya qilganini ko’rsatib beradi. Bu jihatlar, o’z navbatida, yoshlarda liderlik
22 fazilatlarini shakllantirish, ularni mustaqil qaror qabul qilishga o’rgatish uchun
eng qudratli vosita hisoblanadi.
Boburiy   pedagogikaning   yana   bir   muhim   jihati   —   bu   ilm-fanga,
kitobxonlikka bo’lgan intilishdir. Bobur o’z asarlarida ilmni hayotning ajralmas
qismi sifatida ko’rsatadi. U bilimni har qanday boylikdan ustun qo’yadi. Bu esa
bugungi   kunda   yoshlarni   bilim   olishga,   o’rganishga,   doimiy   izlanishga
undaydigan   muhim   ruhiy   zamin   yaratadi.   Ayniqsa,   o’qituvchilar   ushbu
qadriyatlarni Bobur merosi asosida o’quvchilarga singdirsa, ular o’z bilimlarini
hayotda   qo’llay   oladigan,   tafakkurga   ega,   ijtimoiy   faol   shaxslar   sifatida
shakllanadilar.
Zamonaviy   pedagogikada   shaxsga   yo’naltirilgan   yondashuv   asosiy
o’rinni   egallagan   bir   vaqtda,   Boburiy   pedagogika   aynan   shu   tamoyilga   to’liq
mos   keladi.   Chunki   Bobur   o’z   asarlarida   insonni   asosiy   qadriyat   sifatida
ko’radi.   U   inson   qalbining   nozik   jihatlarini,   uning   tarbiyasidagi   murakkab
psixologik   holatlarni   chuqur   anglagan.   Bu   esa   pedagogika   va   psixologiya
o’rtasidagi   uzviy   aloqani   ko’rsatadi.   Aynan   shu   tamoyillar   asosida   pedagoglar
o’quvchilarning   ichki   dunyosiga   kirib   borishlari,   ularning   individual
qobiliyatlarini to’g’ri baholashlari va ularga mos yondashuv tanlashlari mumkin
bo’ladi.   Bobur   o’z   asarlarida   mehr-shafqat,   kechirimlilik,   rostgo’ylik,   sadoqat
kabi   fazilatlarni   alohida   ta’kidlagan.   Bu   jihatlar   esa   hozirgi   yosh   avlodni
ma’naviy   va   axloqiy   jihatdan   yetuk   shaxs   sifatida   tarbiyalashda   ayni   muddao
hisoblanadi.
Bundan tashqari, Boburiy merosda tabiatni sevish, uni asrash, go’zallikni
qadrlash g’oyalari ham mavjud. Bu g’oyalar yoshlarning ekologik madaniyatini
shakllantirishda,   ularda   atrof-muhitga   nisbatan   mas’uliyatli   munosabatni
tarbiyalashda keng qo’llanilishi mumkin. Boburning she’riyati orqali esa estetik
tarbiyani yo’lga qo’yish, badiiy didni shakllantirish, so’z go’zalligini anglash va
uni qadrlash madaniyatini rivojlantirish mumkin.
23 Yuqoridagilardan   kelib   chiqib   aytish   mumkinki,   Boburiy   pedagogika
zamonaviy   ta’lim   tizimi   uchun   boy   g’oya   va   tajriba   manbai   bo’lib,   yoshlar
tarbiyasining   barcha   bosqichlarida   –   maktabgacha   ta’limdan   oliy   ta’limgacha
bo’lgan   bosqichlarda   samarali   foydalanilishi   mumkin.   Shu   bois,   ta’lim
muassasalarida   Bobur   asarlaridan   keng   foydalanish,   ularni   sinf   darslarida,   fan
olimpiadalarida,   adabiyotiy   va   tarbiyaviy   tadbirlarda   tatbiq   qilish   yoshlarning
har   tomonlama   yetuk   shaxs   bo’lib   shakllanishlariga   xizmat   qiladi.   Boburiy
g’oyalar asosida shakllangan yoshlar faqatgina bilimli emas, balki vatanparvar,
ma’naviy barkamol, ongli fuqarolar sifatida jamiyat taraqqiyotiga munosib hissa
qo’shadilar.
24 XULOSA
Zahiriddin   Muhammad   Bobur   —   o’z   davrining   benazir   davlat   arbobi,
mohir   sarkarda,   yirik   adib   va   serqirra   mutafakkir   sifatida   nafaqat   tarix,   balki
pedagogika fanida ham chuqur iz qoldirgan siymodir. Uning boy adabiy merosi,
ayniqsa   “Boburnoma”,   she’riy   asarlari,   tarixiy   va   estetik   qarashlari   bugungi
kunda ham  o’z dolzarbligini  yo’qotmagan.  Boburning  pedagogik  qarashlari  va
tarbiyaviy   g’oyalari   yosh   avlodni   komil   inson   sifatida   shakllantirishda   muhim
omil bo’lib xizmat qilmoqda.
Bobur   asarlarida   insonparvarlik,   halollik,   rostgo’ylik,   yurtga   sadoqat,
adolat,   mehr-shafqat   kabi   insoniy   fazilatlar   ustuvor   bo’lib,   bular   yoshlarning
axloqiy-ruhiy   olamiga   bevosita   ta’sir   ko’rsatadi.   U   o’z   she’rlarida   va   nasriy
bitiklarida   doim   yoshlarni   ilmga,   ma’rifatga,   komillikka   undaydi.   Boburning
shaxsiyatida   mujassam  bo’lgan fazilatlar  —  dono yetakchi,  bilimdon muallim,
iste’dodli   shoir   va   vatanparvar   inson   sifatida   har   bir   pedagog   uchun   ibrat
manbai bo’lib xizmat qiladi.
“Boburnoma”da   aks   etgan   hayotiy   voqealar   va   kuzatuvlar   orqali   u
yoshlarni   faqat   ilm-fan   asosida   emas,   balki   hayotiy   tajriba   va   axloqiy
qadriyatlar   orqali   tarbiyalash   mumkinligini   isbotlagan.   Ayniqsa,   u   o’qituvchi
shaxsiga yuqori baho bergani, unga nisbatan chuqur ehtirom bilan yondashgani
zamonaviy   ta’lim   jarayonida   pedagog   obro’sini   oshirishda   muhim   asos   bo’lib
xizmat qiladi.
Zamonaviy ta’lim tizimida shaxsga yo’naltirilgan yondashuv, innovatsion
metodikalar   va   ta’lim-tarbiya   sifatining   oshirilishi   bo’yicha   olib   borilayotgan
islohotlarda   Boburiy   pedagogika   yondashuvlarining   qo’llanishi   dolzarb   va
samarali yechimlar taqdim etadi. Boburning merosi bugungi yoshlar tarbiyasiga
integratsiyalashgan holda kiritilsa, bu ularning intellektual, ma’naviy va estetik
kamolotini yuksaltirishga beqiyos hissa qo’shadi.
Shuningdek,   Bobur   o’z   asarlarida   tabiatga   mehr,   tinchlik,   go’zallikka
oshno bo’lish, milliy qadriyatlarni asrab-avaylash g’oyalarini targ’ib qilgan. Bu
25 jihatlar yoshlar ongiga atrof-muhitga nisbatan mas’uliyat, ona Vatanga sadoqat,
tarixiy xotiraga hurmat, madaniy merosga sodiqlik kabi fazilatlarni singdirishda
katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Bobur   shaxsiyati   va   ijodi   orqali   o’zbek
pedagogikasining   boyligi,   qadimiy   milliy   tarbiya   an’analarining   zamonaviylik
bilan uyg’unlashgan modeli shakllanganini anglash mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   Boburning   pedagogik   qarashlari   va   tarbiyaviy
g’oyalari nafaqat o’z zamoni uchun, balki hozirgi va kelajak avlodlar tarbiyasi
uchun   ham   muhim   manba   bo’lib   qolmoqda.   Uni   o’rganish,   yoshlar   ongiga
singdirish   va   amaliyotga   tatbiq   etish   —   har   bir   pedagog   va   tarbiyachi
zimmasidagi   dolzarb   vazifa   sanaladi.   Boburiy   pedagogika   —   bu   o’zbek
ma’naviyatining   ildizlari,   buguni   va   kelajagini   bog’laydigan   mustahkam
ko’prikdir.
26 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1.   Abdullaeva   M.   Pedagogik   texnologiyalar.   –   Toshkent:   O’zbekiston
faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti, 2020.
2.   Asqarova   M.   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   va   pedagogik   meros.   –
Samarqand: SamDU nashriyoti, 2018.
3.   Bobur   Z.M.   “Boburnoma”.   –   Toshkent:   G’afur   G’ulom   nomidagi
Adabiyot va san’at nashriyoti, 2012.
4. Boburiylar davri tarixi. – Toshkent: O’qituvchi, 1999.
5. Ergashev S. Pedagogik mahorat asoslari. – Toshkent: Ilm Ziyo, 2021.
6. G’ofurov N. Pedagogik muloqot asoslari. – Toshkent: Yangi asr avlodi,
2020.
7.   Jo’rayev   A.   Bobur   –   buyuk   pedagogik   shaxs.   –   Andijon:   Andijon
nashriyoti, 2019.
8.   Karimov   I.A.   Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch.   –   Toshkent:
Ma’naviyat, 2008.
9.   Madrahimov   A.   Pedagogik   mahorat   va   psixologiya.   –   Toshkent:
O’zbekiston, 2017.
10.   Maxkamova   D.   Pedagogik   faoliyat   asoslari.   –   Toshkent:   TDPU
nashriyoti, 2020.
27 11. Ne’matova M. Ta’lim tarbiya tarixidan. – Buxoro: BuxDU nashriyoti,
2015.
12.   Nosirov   M.   Bobur   asarlarida   tarbiyaviy   g’oyalar.   –   Toshkent:   Ilm
Ziyo, 2016.
13. Rasulov A. Ma’naviyat va ma’rifat asoslari. – Toshkent: Ma’naviyat,
2012.
14. Sharipova O. Pedagogik meros va qadriyatlar. – Toshkent: Yangi asr
avlodi, 2021.
15.   Yo’ldoshev   Q.   Bobur   ijodida   axloqiy   tarbiya.   –   Andijon:   Ilm   va
taraqqiyot, 2022.
Qo’shimcha adabiyotlar:
– ZiyoNet elektron kutubxonasi: www.ziyonet.uz
– “O’zbek adabiyoti tarixi” – akademik nashr, O’zR FA
– “Pedagogik mahorat” – darslik, TDPU
– www.pedagog.uz – Pedagogik metodlar portali
–   www.adabiyot.uz   –   Bobur   va   o’zbek   adabiyoti   haqidagi   maqolalar
bazasi
– www.kitob.uz – Bobur asarlari elektron nusxalari
– www.edu.uz – O’zbek ta’lim portali
– Google Scholar – Bobur pedagogik qarashlari bo’yicha ilmiy maqolalar
–   National   Library   of   Uzbekistan   –   Boburga   oid   tarixiy-pedagogik
materiallar
28 – www.fanvaolim.uz – ilmiy-pedagogik maqolalar sayti
29

Bo’lajak o’qituvchilar pedagogik mahoratining nazariy va metodologik asoslari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Demokratik jamiyatda o'qituvchi va o'quvchi munosabati
  • O’z-o’zini baholash va o’quvchilarni rag’batlantirish
  • Yevropa olimlari oʻqituvchilarning kasbiy mahoratini takomillashtirish to'g'risida
  • Maktabgacha yoshdagi bolalarga har xil turdagi matnlarni tuzishni o’rgatishga doir ishlar shakllari va metodlari
  • Bolalarda ekologik tafakkurni rivojlantirishda ko’rgazmali qurollarda foydalanish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский