Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 625.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Shavkat

Дата регистрации 04 Апрель 2024

69 Продаж

Boshlang‘ich sinflarda matematik krossvordlar yordamida bilimlarni mustahkamlash

Купить
1O ZBEKISTON RESPUBLIKASI MAKTABGACHA VA MAKTABʻ
TA’LIMI VAZIRLIGI      
FARG’ONA DAVLAT UNIVERSITETI SIRTQI BO’LIMI
BOSHLANG’ICH TA’LIM YO’NALISHI
IV-KURS 21/10-GURUH TALABASI 
KARIMOVA OZODANING 
“ BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIK KROSSVORDLAR
YORDAMIDA BILIMLARNI MUSTAHKAMLASH ”
 MAVZUSIDA TAYYORLAGAN
  KURS ISHI
Bajardi:                                                                KARIMOVA OZODA  
Teks h irdi:                                                                __________________________
Mundarija 2KIRISH…………………………………………………………………………3
I BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIK BILIMLARNI 
MUSTAHKAMLASHNING NAZARIY 
ASOSLARI ………………………………………………………….………......5
1.1.     Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   fanining   mazmuni   va
vazifalari……………………………….……………………………………..….5
1.2.  Bilimlarni mustahkamlashda o‘quvchilarning faolligini oshirishning 
usullar …………………………………………………………………………….9
1.3.  Mustahkamlash jarayonida didaktik vositalarning o‘rni………………12
II BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIK KROSSVORDLAR 
ORQALI BILIMLARNI MUSTAHKAMLASH TAJRIBASI………………17
2.1.  Matematik krossvordlarning mazmuni, turlari va ularni tuzish 
bosqichlari ………………………………………………………………………..17
2.2. Matematik darslarda krossvordlardan foydalanish usullari ……………19
2.3.  Tajriba-sinov ishlari va natijalarni tahlil qilish ………………………….22
Xulosa…………………………………………………………………………….26
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………28
KIRISH 3Bugungi   kunda   mamlakatimizda   ta’lim   tizimini   zamon   talablari   asosida   isloh
qilish,   har   bir   o‘quvchining   bilim   olishi   uchun   teng   sharoit   yaratish,   ularning
intellektual salohiyatini yuksaltirish borasida keng ko‘lamli ishlar olib borilmoqda.
Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev ta’kidlaganlaridek: 
“Yangi O‘zbekistonni barpo etish uchun eng avvalo yangi fikrlaydigan, zamonaviy
bilim va ko‘nikmalarga ega bo‘lgan avlodni tarbiyalashimiz zarur.”
Boshlang‘ich   ta’lim   —   bu   har   bir   shaxsning   bilim   olish   jarayonidagi   birinchi
poydevori bo‘lib, aynan shu bosqichda o‘quvchilarda mustahkam bilim, malaka va
ko‘nikmalar shakllanadi.   Xususan, matematika fani mantiqiy fikrlash, tahlil qilish,
muammolarni   yechish   kabi   ko‘nikmalarni   shakllantiradi.   Shu   bois,   bu   fanni
o‘zlashtirishda   faqat   nazariy   bilimlar   emas,   balki   o‘quvchilarning   qiziqishini
uyg‘otadigan   interaktiv   metodlar,   innovatsion   yondashuvlar,   jumladan,
krossvordlardan foydalanish muhim ahamiyat kasb etadi.
Matematik   krossvordlar   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish,
bilimlarini   mustahkamlash,   erkin   fikrlashga   yo‘naltirishda   samarali   vosita   bo‘lib
xizmat   qiladi.   Krossvordlar   orqali   matematika   darslarini   o‘yin   shaklida   tashkil
qilish,   mavzularni   takrorlash   yoki   umumlashtirishda   o‘quvchilarning   faolligini
oshiradi.
Kurs ishining dolzarbligi:
Hozirgi   kunda   ta’limda   innovatsion   yondashuvlarga   ehtiyoj   ortib   borayotgani,
shuningdek,   dars   jarayonini   interaktiv,   qiziqarli   va   samarali   tashkil   etish   dolzarb
masalalardan biri hisoblanadi. Krossvordlardan foydalanish orqali o‘quvchilarning
faolligini   oshirish,   ularni   mustaqil   fikrlashga   yo‘naltirish,   bilimlarni
mustahkamlashda samarali yondashuv sifatida o‘rganish dolzarbdir.
Kurs ishining maqsadi:
Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   krossvordlardan   foydalanish   orqali
o‘quvchilarning   bilimlarini   mustahkamlash,   dars   jarayonini   qiziqarli   va   samarali 4tashkil   etish   yo‘llarini   o‘rganish   hamda   ularning   matematik   savodxonligini
oshirish.
Kurs ishining obyekti:
Boshlang‘ich sinf matematika darslari jarayoni.
Kurs ishining predmeti:
Matematika   darslarida   krossvordlardan   foydalanish   orqali   o‘quvchilarning
bilimlarini mustahkamlashga oid metodik usullar.
Kurs ishining vazifalari:
1.   Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   fanining   mazmuni   va   o‘ziga   xos
xususiyatlarini tahlil qilish;
2.   O‘quvchilarda   matematik   tushunchalarni   shakllantirishda   krossvordlarning
imkoniyatlarini o‘rganish;
3. Matematik krossvordlarning turlari va ularni tuzish usullarini yoritish;
4. Dars jarayonida krossvordlardan foydalanishning metodikasini ishlab chiqish;
5. Tajriba-sinov asosida krossvordlarning samaradorligini baholash;
6. Pedagogik amaliyotda foydalanish uchun tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishining tuzilishi. Kirish, 2  ta bob, 6 ta reja, xulosa va foydalanilgan 
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat bo‘lib,  27 sahifadan iborat. 5I BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIK BILIMLARNI
MUSTAHKAMLASHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Boshlang‘ich ta’limda matematika fanining mazmuni va vazifalari
boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish   umuman   maktab   matematika   kursini
o‘zlashtirishning   dastlabki   bosqichi   sifatida   qaraladi.   Shu   sababli   boshlang‘ich
sinflarda   ishlashda   o‘rta   maktabda   matematika   o‘qitishda   ko‘zda   tutiladigan
umumiy   masalalarni   hisobga   olish   va   bu   masalalarni   hal   etishda   boshlang‘ich
ta'limning   ahamiyatini   to‘g‘ri   baholash   kerak.   O‘rta   maktab   matematk.   dasturiga
taalluqli   ko‘pgina   masalalar   boshlang‘ich   sinflardayoq   shu   darajada   mustahkam
o‘zlashtirilishi  kerakki, bunda ular o‘quvchilar ongida butun umr saqlanib qolsin,
boshqa masalalar esa o‘qitishning dastlabki bosqichida keyingi sinflarda mufassal
qarab chiqishga tayyorgarlik ko‘rish maqsadidagina kiritiladi yoki biror malaka va
ko‘nikmalarni   shakllantirish   jarayonida   fikrlash   qobiliyati   darajasini   oshirish
imkoniyatiga   ega   bo‘lish   uchun   kiritiladi.   Maktabning   boshlang‘ich   sinflarida
bolalar   matematika   sohasida   dasturda   nazarda   tutilgan   bilimlar,   uquvlar   va
ko‘nikmalarning   ma'lum   hajmini   ongli   ravishda   va   mustahkam   egallab   olishlari
haqida   gap   borganda   yuqorida   aytib   o‘tilgan   mulohazalarni   hisobga   olish   kerak.
Boshlang‘ich   ta'limning   muhim   masalalaridan   biri   o‘quvchilarda   ongli   va
mustahkam   hisoblash   (ko‘pincha   avtomatizmga   yetkazilgan)   malakalarini
shakllantirish   edi   va   shunday   bo‘lib   qoladi.   Matematika   kursi   o‘quvchilar   kuchi
yetadigan darajada o‘quv materialini umumlashtirishni, o‘rganilayotgan matematik
faktlar   asosida   yotuvchi   umumiy   prinsip   va   qonuniyatlarni   tushunishni,   qarab
chiqilayotgan   hodisalar   orasida   mavjud   bo‘lgan   bog‘lanishlarni   tushunishni
nazarda   tutadi.   Bu,   asosan,   amallarning   xossalarini,   ular   orasidagi   mavjud
bog‘lanishlarni   o‘rganishga,   bolalarda   shakllanayotgan   amaliy   uquv   va
ko‘nikmalarning   asosi   bo‘lgan   matematik   munosabatlar   va   bog‘lanishlarga
taalluqlidir. Nazariya amaliy o’quv va ko‘nikmalarni egallashga yordam beribgina 6qolmay,   nazariya   va   amaliyotning   qarab   chiqilayotgan   masalalari   orasida
matematik   munosabatlarni   o‘rnatishga,   matematika   o‘qitish   samaradorligini
oshirishga o‘qituvchiga yordam beruvchi asosiy vositalardan biridir. O‘quvchilarga
egallangan   bilim,   uquv   va   malakalarini   turli   xil   sharoitlarda   qo‘llanishga
o‘rgatishni   o‘qitishning   maxsus   masalasi   sifatida   qarash   kerak.   Bolalarning
maktabda   boshlang‘ich   sinflardan   keyingi   sinfga   o‘tishida   albatta   vujudga
keladigan   qiyinchiliklar   ko‘p   darajada   aynan   ana   shu   asosda   bartaraf   etilishi
mumkin.   Va   aksincha,   agar   o‘qituvchi   har   tomonlama   bilimlarga   maxsus   e'tibor
bermasa   va   bolalarni   bir   xil   turdagi   savollarga,   topshiriklarga,   ifodalarga,
masalalarga   o‘rgatib   qo‘ysa,   bu   5-   sinfda   fanlar   bo‘yicha   o‘qitishga   o‘tishdagi
murakkablikni   yanada   orttiradi.   By   masala   bolalar   bilim   qobiliyatlarini
o‘stirishning   ancha   umumiy   masalasi   bilan   uzviy   bog‘langan.   Boshlang‘ich
maktabdayoq   bolalarda   kuzatish   va   taqqoslash,   solishtirilayotgan   hodisalardagi
o‘xshashlik   va   farq   qiladigan   belgilarni   ajratish,   tahlil,   sintez,   umumlashtirish,
abstraksiyalash,   aniqlashtirish   kabi   amallarni   bajarish   uchun   ko‘p   ish   qilingan
bo‘lishi   kerak.   Bolalar   mantiqiy  fikrlash  qobiliyatini   shakllantirish  masalasi   bilan
ularda   to‘g‘ri,   aniq,   qisqa   matematik   nutqni   o‘stirish   masalasi   uzviy   ravishda
bog‘langandir.   Bu   boshlang‘ich   ta'limning   muhim   vazifalaridan   biridir.
Rivojlanayotgan   ta'lim   haqida   gapirganda   ish   faqat   bilish   qobiliyatlarini   (idrok,
xotira,   tafakkur,   tasavvur.   nutq)   rivojlantirishdangina   iborat.   deb   o‘ylash   xato
fikrdir.   Matematika   bilan   shug‘ullanish   faqat   xotira   va   tafakkurni   shakllantirib
qolmay,   balki   bolalarning   mehnat   tarbiyasi   maktabi   ham   bo‘ladi.   Darsdagi   ongni
oshirishga   oid   vazifalar   bolalarning   aqliy   va   bilish   qobiliyatlarini   rivojlantirishga
qaratilgan.   To‘rt   yillik   maktabning   yangi   darsliklarida   o‘quvchilarning   diqqatini,
kuzatuvchanligini,   xotirasini   rivojlantirishga,   ob'ektlarni   tahlil   qilish,   taqqoslash,
yashirin   qonuniyatni   fahmlash   ga   qaratilgan   mash   qlar   soni   ko‘paytirilgan.
Darslarda   bolalarning   matematikaga   qiziqishlarini   rivojlantirishga   alohida   e'tibor
beriladi.   Dars   qiziqarli   bo‘lsa,   bolalar   faol   qatnashadilar   va   mustaqil   bo‘ladilar. 7Bolalarning   aqliy   qobiliyatlarini   va   matematikaga   qiziqishlarini   rivojlantirishda
o‘qitish   usullarining   to‘g‘ri   tanlanishi   katta   ahamiyatga   ega.   O‘qituvchi   darsda
foydalanadsgan   usullarni   misolda   batafsilroq   ko‘rib   chiqamiz.   Mavzu:   68   :   4
ko‘rinishidagi   bo‘Lishni   tushuntirish.   Bu   jadvaldan   tashqari   bo‘lish   holidir.
Nazariyasi: 6 8 : 4 = (40 + 28) : 4 = 4 0 : 4 + 2 8 : 4 = 10 + 7 = 1 7 . 
Tushuntirish: I v a r i a n t. 68 ni 4 ga bo‘lish uchun 68 sonini har biri 4 ga oson
bo‘linadigan   qo‘shiluvchilarning   yig‘indisi   bilan   almashtirish   foydali,   keyin   esa
yig‘indini   songa   bo‘lishning   ma'lum   qoidasidan   foydalanish   mumkin.
Hisoblashlarni osonlashtirish uchun bu holda 68 ni eng yaxshisi 4 0 + 2 8 yig‘indi
ko‘rinishida   ifodalash   kerak.   Haqiqatan   ham,   40   :   4   =   1   0   ,   28   :   4   =   7   (siz   buni
ko‘paytirish jadvalidan bilasiz). Endi qanday mulohazalar yuritganimizni yozamiz:
6   8:   4   =   (4   0   +   2   8   )   :   4   =   4   0   :   4   +   2   8   :   4   =   1   0   +   7   =   1   7   .   .   O‘qituvchi
tushuntirganidan so‘ng, odatda shu misolning o‘zini takrorlashni so‘raydi, keyin 
mustahkamlanadi. 
II v a r i a n t. Siz ikki xonali sonni bir xonali songa bo‘lishning bo‘linuvchi xona
qo‘shiluvchilarining   har   biri   bo‘luvchiga   bo‘linadigan   hollari   bilan   tanishgansiz:
46 : 2 = (40 + 6) : 2 = . .. . Bunda biz nima qilar edik: sonni xona qo‘shiluvchilari
yig‘indisi   bilan   almashtirardik,   keyin   yig‘indini   songa   bo‘lar   edik.   Endi   qiyinroq
misolni ko‘raylik: 42 : 3. Bizga ma'lum bo‘lgan (40 + 2) : 3 usuli ish bermaydi. 42
soni 3 ga umuman bo‘linmasligi ham mumkin, hozircha shoshilmaylik. Cho‘plarga
murojaat qilamiz. 42— bu 4 ta o‘nlik dasta va 2 ta alohida cho‘p. 3 ga bo‘linadigan
o‘nliklar   dastasini   ajrating.   Bizda   12   ta   cho‘p   qoldi,   3   ga   bo‘linadi,   4   chiqadi.
Demak, 42 ni 3 ga bo‘lish mumkin. Yuqoridagi mulohazalarimizni takrorlaymiz va
yozamiz: 42 : 3 = (3 0 + 1 2 ) : 3 = 3 0 : 3 + 12 : 3 = 1 0 + 4 = 1 4 . 
III v a r i a n t. Ikkinchi holdagi kabi xona ko‘shiluvchilari yigiidisi bilan  8almashtirish hech narsa bermasligidan boshlaymiz. 42 ni 3 ga bo‘linadigan boshqa 
qo‘shiluvchilar   yig‘indisi   ko‘rinishida   yozish   mumkin   bo‘lmasmikan?   Shunga
urinib   ko‘ramiz.   3   ga   ko‘paytirish   jadvaldan   3   X   5   =   1   5   ni   olamiz,   u   holda
ikkinchi qo‘shiluvchi 42— 15=27 bo‘ladi, u ham 3 ga bo‘linadi, demak, (1 5 + 2
Boshqa sonlarni ham sinab ko‘rish mumkin: 
1) dogmatik usul. 
2) evristik usul. 
3) tadqiqot usuli (muammoli usul). 
Boshlang‘ich sinflarda hozirgi zamon matematik darsining asosiy xususiyatlaridan
biri,   uning   maqsadi,   ko‘p   rejaliligidir.   Ayni   bir   darsda   o‘qituvchi   odatda,   birorta
aniq   masalanigina   hal   qilib   qolmay,   balki   bir   qator   masalalarni   yechishga   to‘g‘ri
keladi. Bu yerda gap tabiiyki, bu usullarni birga qo‘shib olib borish haqida boradi.
Bunda   turli   hollar   uchrashi   mumkin.   Dars   materiali   bilish   faoliyati   xarakteri
bo‘yicha   turli   o‘qitish   usullaridan   foydalanishni   talab   qilishi   mumkin.   Masalan,
yig‘indini   songa   ko‘paytirish   qoidasi   kiritiladigan   dars   haqida   gap   borayotgan
bo‘lsin.   Bu   darsda,   tabiiyki,   dastlab   o‘quvchilar   xotirasida   jadvalda
ko‘paytirishning turli usullarini, sonni yig‘indi ko‘rinishida ifodalash ko‘nikmasini
tiklash   lozim.   Bu   aniq   vazifa   faoliyatning   reproduktiv   shakllari   bilan   bog‘liq.
Yangi masalani qarab chiqish uchun o‘quvchilar faoliyatining qisman izlanuvchan,
ya'ni samarali shakli tashkil etilishi mumkin. Shu darsning o‘zida o‘rganilayotgan
masala bilan bog‘liq matnli masalalarni hal qilish ham ko‘zda tutilishi mumkin. Bu
ish ham reproduktiv, ham samarali faoliyatni talab qiladi. Darsda yechiladigan aniq
masalalarning   bunchalik   xilma-xilligi   tufayli   o‘qituvchining   tegishli   usullarni
tanlashi oson va ularning shunday birlashishini ta'minlash mumkinki, bunda o‘quv
faoliyatini   tashkil   etish   shaklining   zarur   turliligi,   o‘qitishning   turli   vositalaridan
foydalanish   ta'minlangan   bo‘ladi.   Butun   dars   reproduktiv   faoliyatdan   foydalanish 9zarurligi bilan bog‘liq bo‘lgan holda, u mazmuni bo‘yicha turlicha o‘quv materiali
asosida   qurilgan   bo‘lsa-da,   ish   ancha   qiyin  bo‘ladi.  Yuqorida   ko‘rsatilgandek,   bu
holda   usullar   soni   bir   oz   cheklangan   va   o‘qitish   jarayonining   samaradorligini
oshyrishning   bosh   vazifasi   o‘quvchilarning   darsda   zarur   har   xillikni   ta'minlovchi
ishlarining turlarini   tanlashdan  iborat  bo‘ladi. Tashkiliy  shakllarning xilma-xilligi
nazarda tutiladi: o‘yin elementlaridan foydalanish, o‘quvchilarning yozm a ishlari,
matematik diktant, og‘zaki suhbat o‘tkazish, o‘quvchilar bilan frontal, guruh bo‘lib
va yakkama-yakka ishlarni qo‘shib o‘tkazish. Suhbat, diktantlar, o‘yinlar o‘tkazish
da   teskari   bog‘lanishni   amalga   oshirishning   turli   usullaridan   muvaffaqiyatli
foydalaniladi,   ular   o‘qituvchiga   hamma   o‘quvchilar   topshiriqni   uddalay
olisholmasliklarini   darhol   ko‘rishga   imkon   beradi   (signal   kartochkalar,   raqamli
kartochkalar   va   bosh   qalar).   Xilma-xillik   f   aqat   tash   killashtirish   uchungina
taalluqli   bo‘lmasdan,   balki   o‘quvchilarning   ishi   mazmuniga   ham   tegishli   bo‘lishi
mumkin.   Bunda   o‘qituvchi   darsda   turli   mashqlarni   tanlash   va   joylashish
sistemasini   ayniqsa   sinchkovlik   bilan   tanlashi   kerak.   Bu   holda   darsliklarning
darslar bo‘yicha tuzilishi o‘qituvchiga katta yordam beradi, shu tufayli darslikning 
o‘zida dars uchun shunday material tanlanadiki, unda turli xil o‘qitish usullaridan
foydalanishga imkoniyatlar ochiladi. Misol uchun quyidagi darsni qarab chiqamiz,
uning   yangi   materiali   ko‘paytirishning   komponentlari   va   natijasining   nomi,   eski
materiali   tenglama   yechish   malakasini   mustahkamlash,   o‘lchovlar   bilan   shakl
almashtirishlar bajarish, matnli masalalar yechish va hokazo.
Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   fani   o‘quvchilarda   mantiqiy   fikrlash,
muammoli   vaziyatlarni   hal   qilish,   hisoblash   va   o‘lchash   malakalarini
shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Fan   orqali   o‘quvchilar   atrof-muhitdagi   sonli   va
shaklli   munosabatlarni   anglaydi,   kundalik   hayotda   matematik   bilimlardan
foydalanishni o‘rganadi. Matematika shuningdek, izchillik, diqqat, sabr-toqat kabi 10ijobiy   fazilatlarni   rivojlantiradi   va   boshqa   fanlarni   o‘rganish   uchun   poydevor
vazifasini bajaradi.
1.2.   Bilimlarni   mustahkamlashda   o‘quvchilarning   faolligini   oshirishning
usullari.
Bilimlarni mustahkamlashda o‘quvchilar faolligini oshirish usullari
№ Usul nomi Tavsifi Misollar / 
Amaliyotlar
1 O‘yinli metodlar Darsda o‘yin 
elementlarini 
qo‘llash orqali 
bilimlarni 
mustahkamlash “Kim topqir?”, 
“So‘z top”, 
matematik 
o‘yinlar
2 Savol-javob 
metodi Savollar orqali 
o‘quvchilarni 
fikrlashga 
undash “To‘g‘rimi?”, 
“Nima uchun?” 
kabi savollar
3 Guruhli ishlar Kichik 
guruhlarda 
ishlash orqali 
hamkorlikni 
rivojlantirish Jamoaviy 
topshiriqlar, 
rolga kirish 
o‘yinlari
4 Interaktiv 
metodlar Fikr almashish, 
muammo 
yechishga 
yo‘naltirilgan 
faol metodlar “Aqliy hujum”, 
“Insert”, 
“Klaster”
5 Vizual vositalar Ko‘rgazmali 
materiallar 
orqali 
tushunishni va 
eslab qolishni  Rasm, video, 
slayd, 
ko‘rgazmali 
vositalar 11 osonlashtirish
6 Rag‘batlantiruvchi
baholash Faollikni oshirish
uchun ijobiy 
baholash 
shakllaridan 
foydalanish “A’lo”, 
“Barakalla”, 
yulduzchalar, 
tabriknomalar
7 Hayotiy 
misollardan 
foydalanish Amaliy, hayot 
bilan bog‘liq 
vaziyatlar orqali 
bilimlarni 
mustahkamlash Do‘kon, uy, 
maktabdagi 
holatlar asosida 
masalalar
O’quvchilarning   bilish   faolligini   taraqqiy   ettirishda   sinf   rahbarining   vazifasi
quyidagilardan   iborat:   1.   Bilimga   qiziqish   va   muhabbat   uyg’otish.   Bola   bilimga
qiziqmasdan turib, o’qishga  intilmaydi, muvaffaqiyatli  o’qiy olmaydi. Bolada o’z
kuchiga va qobiliyatiga ishonch hosil etish, o’qishga jalb etish, ilk yutuqlari uchun
rag’batlantirish   ayniqsa   ahamiyatlidir.   Boladagi   o’qishga   qiziquvchanlik
qiyinchiliklarni   yengishga,   faolligini   oshirishga,   ishonch   uyg’otishga   va
mustaqilligi   kamol   topishiga   olib   keladi.   2.O’quv   mehnatiga   ongli   munosabatda
bo’lish va unga mas’uliyat bilan yondashish. O’quv mehnatiga ongli munosabatda
bo’lishlik ta’limning ijtimoiy, o’qishning shaxsiy ahamiyatini tushunish demakdir.
Sinf rahbarlari o’quvchilarga ularning bosh vazifasi -o’qish ekanligini tushuntirishi
kerak.   O’qishga   mas’uliyat   hissi,   faqat   Vatan   oldidagi   burchgagina   emas,   keng
ijtimoiy   qamrovli   -jamoa,   o’qituvchilar,   ota-onalar   va   o’z   oldidagi   mas’uliyat,
ularning   fikrlari,   ma’qullashlarini   eshitishga   intilish,   sinf,   o’quv   jamoasida
munosib   o’rinni   egallashga   ham   tegishlidir.   3.   O’quv   madaniyatini   oshirish.
O’zlashtirishning   past   bo’lishi   aksariyat   hollarda,   o’quvni   tizimli   va   rejali   olib
borish   iqtidori   va   ko’nikmasining   bolalarda   shakllanmaganligidan   kelib   chiqadi.
Sinf   rahbarining   va   fan   o’qituvchilarining   asosiy   vazifasi   har   bir   o’quvchining
faoliyatini quyidagi shartlar asosiga qurish bilan bog’liq: 1.  Faoliyatni reja asosiga 12qurish.   2.   Qunt   bilan   ishlash.   3.   Pala-partishlikka   yo’l   qo’ymaslik,   saranjomlikka
o’rganish.   4.   Bilim   sifatini   oshirish.   5.   Qiyinchiliklarni   yengish.   6.   O’quv
mehnatida muayyan rejimga itoat etish. Bu degani  o’quv mehnatini o’quvchining
dam   olishi   bilan   to’g’ri   almashtirib   borilishidir.7.   O’qishda   o’rtoqlarcha   o’zaro
yordam uyushtirish. O’rtoqlarcha o’zaro yordam sinfda ulgurmovchilikning oldini
oladi,   sinf   jipsligini   oshiradi,   jamoatchilik   ruhining   shakllanishiga   olib   keladi.   8.
Sinf   o’qituvchilari   bilan   hamkorlik.   Sinf   rahbari   ta’lim-tarbiyaviy   ishlarni   yakka
o’zi  emas,  balki  shu  sinfda dars beruvchi  boshqa  o’qituvchilar  bilan hamkorlikda
olib   boradi.   Endi   bevosita   ana   shu   ishlar   mazmuni   bilan   tanishib   chiqamiz.   Sinf
rahbari   tarbiyaviy  ishlarni  amalga  oshirish  jarayonida  o’qish  nafaqat   har   kimning
shaxsiy   ishi,   balki   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   ish   ekanligini   o’quvchilarga
tushuntirib boradi. Mustaqil davlatimiz, butun xalqimiz maktab dargohidan chuqur
bilimli,   hayotga   har   tomonlama   tayyorlangan   kishilarning   yetishib   chiqishini
kutmoqda.   Bular   haqida   sinf   majlislarida,   har   bir   o’quvchi   bilan   alohida   yoki   bir
sinf   o’quvchilar   bilan   o’tkaziladigan   suhbatlarda,   turli   tarbiyaviy   tadbirlarda   sinf
rahbari   batafsil   gapirib   beradi.   O’qish   bu   jiddiy   mehnat   ekanligini   va   bunga
astoydil   yondashish,   katta   mas’uliyat   bilan   qarash   kerakligi   bolalarga   tushuntirib
boriladi. «Bilim -takrorlash mevasidir», - degan edi Abu Rayhon Beruniy. Sinfda
va   uyda   ko’p   va   jiddiy   ishlaydigan   bolalar,   odatda   o’qishda   va   mehnatda   katta
muvaffaqiyatlarga   erishadilar.   Har   qanday   muvaffaqiyatning   zamirida   tinimsiz
mehnat yotadi. Bolalarni o’qishga mas’uliyat bilan qarash ruhida, ko’chirib olishga
qarshi   nafrat   ruhida   tarbiyalash   kerak.   Sinf   majlislarida   vaqti-vaqti   bilan   mazkur
masalalar   butun   mazmun-   mohiyati   bilan   muhokama   qilinishi,   shu   orqali   o’quv
mashg’ulotlariga loqaydlik bilan qaraydigan o’quvchilarga sezilarli ta’sir o’tkazish
kerak. Sinfning o’zlashtirish masalasi  atrofida jamoatchilik fikrining shakllanishi,
bu   borada   sinf   devoriy   gazetasi   imkoniyatlaridan   foydalanish   yaxshi   natijalar
beradi.   O’quvchilarni   bilimga   bo’lgan   qiziqishlarini   oshirishda   ularning   nazariy 13bilimlarini   mustaqil  ravishda   qo’llay  bilishlarini   hisobga   olish   ayniqsa   muhimdir.
Bu tajriba juda ko’p maktablarda muvaffaqiyatli qo’llanilib kelinmoqda.
1.3. Mustahkamlash jarayonida didaktik vositalarning o‘rni
Boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilarning   bilimlarini   mustahkamlash   —   bu   nafaqat
yangi   o‘rganilgan   mavzuni   eslab   qolish,   balki   uni   amalda   qo‘llash,   chuqur
tushunish   va   doimiy   bilimga   aylantirish   jarayonidir.   Ushbu   jarayonda   didaktik
vositalar muhim  rol  o‘ynaydi. Didaktik vositalar  — bu o‘quv jarayonini samarali
tashkil   qilish,   o‘quvchilarning   faolligini   oshirish   va   o‘rganilgan   bilimlarni
mustahkamlashga xizmat qiluvchi yordamchi vositalardir.
Didaktik   vositalardan   foydalanish   bilimlarni   chuqur   o‘zlashtirishga,   mavzuni
jonlantirishga,   darsni   qiziqarli   qilishga   xizmat   qiladi.   Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari ko‘proq vizual va kinestetik usulda bilimni qabul qiladilar. Shu bois,
ko‘rgazmali va amaliy vositalar, texnologik imkoniyatlar orqali ularning e’tiborini
jalb etish va mustahkamlash osonlashadi.
Didaktik vositalar quyidagi jihatlari bilan ajralib turadi:
- Ko‘rish, eshitish, amaliy harakat orqali bilimlarni bir necha kanalda o‘zlashtirish
imkonini beradi;
- Darsni jonli, faol va interaktiv qiladi;
-   O‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash,   kuzatish   va   mulohaza   yuritish   ko‘nikmalarini
shakllantiradi;
- Bilimlarni xotirada uzoq muddat saqlanishiga yordam beradi.
Didaktik vositalarning asosiy turlari va ularning o‘rni:
Turi Tavsifi Qo‘llanishi misollari
Ko‘rgazmali vositalar Rasm,   plakat,   maket,
sxema,   kartinalar. "To‘rt   fasl"   mavzusida
fasllarga   oid   rasmlar, 14O‘quvchilarda   obrazli
tafakkurni
rivojlantiradi. shakllar maketi.
Texnik vositalar Kompyuter,   proyektor,
audio-video   vositalar,
slaydlar.   Vizual   va
eshitish   xotirasini
kuchaytiradi. Matematika   darsida
multimediali   amallarni
tushuntirish.
Didaktik o‘yinlar O‘quv   jarayoniga   o‘yin
elementlarini   kiritish
orqali   o‘zlashtirishni
kuchaytiradi. “So‘z   top”,   “Raqamlar
domino”  o‘yini, “Juftini
top”.
Interaktiv vositalar Smart doska, interaktiv
dasturlar,   test
platformalari.
O‘quvchini   faol
ishtirokchi qiladi. Online   testlar,
“Quizizz”   yoki
“LearningApps”
platformalarida
mashqlar.
Bosma materiallar Kartochkalar,   test
varaqalari,   jadval,
sxemalar.   Mustaqil
ishlash   va   nazorat
uchun qulay. Topshiriqlar   to‘plami,
o‘zini   sinab   ko‘rish
uchun savollar.
Tabiiy vositalar Atrof-muhitdagi   real
obyektlar   (o‘simlik,
hayvonot,   toshlar).
Tirik   tabiat   bilan Tabiatshunoslik
darsida jonli gullar yoki
urug‘lar bilan ishlash. 15bog‘lovchi vosita.
Didaktik   vositalar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   bilishga   bo‘lgan
ishtiyoqini   uyg‘otadi,   bilimlarni   aniq,   sodda   va   ravshan   yetkazadi.   Shuningdek,
o‘quv   jarayonida   ularning   faol   ishtirokini   ta’minlaydi   va   bilimlarni
mustahkamlashni   samarali   amalga   oshiradi.   Shu   bois,   har   bir   darsni
rejalashtirishda   didaktik   vositalardan   foydalanish   o‘qituvchining   asosiy   metodik
yondashuvlaridan biri bo‘lishi kerak.
Ta’lim   jarayonida   o‘yin   texnologiyasining   o‘rni   va   ahamiyati   ko‘p   jihatdan
o‘qituvchining o‘yin tushunchasi, vazifasi va mazmunini to‘liq yorita olish, uning
mohiyatini   ta’lim   oluvchilarga   aniq   etkaza   berish,   shu   bilan   birga   uni   o‘tkazish
mahoratiga bog‘liq. Shuning uchun biz avvalom bor “o‘yin” 
tushunchasini   tahlil   qilamiz .   O ‘ yin   olimlar   tadqiqotlariga   ko ‘ ra   mehnat ,   ta ’ lim
olish   kabi   faoliyatning   asosiy   turlaridan   biri   hisoblanadi .  O ‘ yin   ijtimoiy   tajribalarni
o ‘ zlashtirish   va   qayta   yaratishga   yo ‘ nalgan   vaziyatlarda ,   faoliyat   turi   sifatida
belgilanadi   hamda   unda   shaxsning   o ‘ z   hulqini   boshqarishi   shakllanadi   va
takomillashadi .1 O ‘ yinlar   hayotdagi   turli   xil   vaziyatlarni   modellashtirishga ,
hayotda   mavjud   narsalarni   idrok   qilishda   his - tuyg ‘ ularning   xilma - xil   bo ‘ lishiga  
o‘rgatadi.   Bu   o‘yinning   asosiy   vazifalaridan   biridir.   O‘yinning   mohiyati,   uning
aniq   ma’nosi   bo‘yicha   turli   xil   adabiyotlarda   unga   nisbatan   turlicha   fikrlar   va
qarashlar mavjud. Ushbu fikr yoki qarashlarning turlicha bo‘lish sabablaridan biri
insonning   barcha   harakatlari   o‘yin   elementlarida   ko‘rinishi,   ikkinchisi   esa
jamiyatning va inson hayot faoliyatining barcha pog‘onalari o‘yin, uning mantig‘i
hamda   falsafasi   bilan   qoplanganligidir.   O‘yin   ta’lim   olish   vositasidan   tashqari,
hordiq   chiqarish,   o‘yin-kulgu,   san’at   va   boshqa   ko‘rinishlarda   ham   namoyon
bo‘ladi.  16“O‘yin – bu o‘z-o‘zidan sodir bo‘ladigan jarayon emas. U faqat ma’lum 
sharoitlardagina yuzaga kelishi va muvaffaqiyatli amalga oshirilishi hamda 
ma’lum darajada o‘quv materialining muammoli bo‘lishligini nazarda tutadi”O‘yin
ilmiy   adabiyotlarda   borliq   fenomeni   (yun.phainomenon   -   yuz   beruvchi   noyob
hodisa)   sifatida   ko‘rilib,   mehnat   faoliyati   va   o‘rganish   bilan   bir   qatorda   turadi.
O‘yin   nafaqat   bolalar   va   kattalarni,   balki   insoniyat   turmushida   muayyan   hodisa
sifatida   hamda   psixologiya   va   pedagogikada   esa   maxsus   o‘rganilayotgan   muhim
muammolardan   biri   bo‘lib  hisoblanadi.   Pedagogik  adabiyotlarda  o‘yinga  berilgan
ta’riflarni   ko‘plab   uchratish   mumkin,   masalan   L.S.   Vigotskiy   o‘yinni   bolaning
ichki   ijtimoiy   dunyosi   va   ijtimoiy   buyurtmalarni   o‘zlashtirish   vositasi   sifatida
ta’riflaydi. 
Boshlang‘ich  ta’limda  bilimlarni   mustahkamlash  jarayonida  didaktik vositalar
muhim o‘rin tutadi. Ular darsni jonlantiradi, o‘quvchilarning faolligini oshiradi va
mavzuni chuqurroq tushunishga yordam beradi. Ko‘rgazmali, texnik, interaktiv va
o‘yinli vositalar orqali bilimlar nafaqat esda qoladi, balki amalda qo‘llash malakasi
ham   shakllanadi.   Shu   bois,   samarali   dars   tashkil   etishda   didaktik   vositalardan
to‘g‘ri foydalanish o‘qituvchining muhim vazifasidir. 17II BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIK
KROSSVORDLAR ORQALI BILIMLARNI MUSTAHKAMLASH
TAJRIBASI
2.1.     Matematik   krossvordlarning   mazmuni,   turlari   va   ularni   tuzish
bosqichlari
Boshlang‘ich   ta’limda   o‘quvchilarning   matematik   bilimlarini   mustahkamlashda
krossvordlardan   foydalanish   samarali   usullardan   biri   hisoblanadi.   Matematik
krossvordlar — bu o‘quvchilar tomonidan har xil matematik topshiriqlarni bajarish
orqali   to‘g‘ri   javoblarni   aniqlab,   ularni   krossvord   jadvaliga   joylashtirishga
asoslangan   didaktik   o‘yin   shaklidir.   Ular   o‘quvchilarda   mantiqiy   fikrlash,
topqirlik,   mustaqil   ishlash   va   bilimlarni   eslab   qolish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.Mazmunan   bunday   topshiriqlar   matematika   fanining   turli
mavzulariga asoslangan bo‘lishi mumkin. Masalan, qo‘shish-ayirish, ko‘paytirish-
bo‘lish amallari, sonlar ustida ishlash, figuralar, o‘lchov birliklari, vaqt va masofa
bilan   bog‘liq   masalalar   yoki   matematik   atamalardan   iborat   bo‘lishi   mumkin.   Bu
esa   krossvordlarni   o‘quvchilarning   yoshi,   bilim   darajasi   va   mavzuga   qarab
moslashtirish imkonini beradi. Shuningdek, krossvordlar o‘quvchilarning diqqatini 18jamlashga,   mustaqil   ishlash   malakasini   shakllantirishga,   noto‘g‘ri   javoblar   ustida
ishlashga   ham   yordam   beradi.   O‘yin   orqali   ta’lim   berish   usuli   bolalarning
qiziqishini orttiradi va darsni jonli, interaktiv o‘tkazishga imkon yaratadi.
Turlari
Matematik   krossvordlar   mazmuni   va   shakliga   ko‘ra   bir   nechta   turlarga   bo‘linadi.
Ulardan   eng   keng   tarqalgani   bu   oddiy   sonli   krossvordlardir.   Bunday
krossvordlarda   har   bir   hujayraga   matematik   ifoda   natijasi   yoziladi.   Masalan,
“5+7=12”   bo‘lsa,   o‘quvchi   12   sonini   krossvordga   joylashtiradi.   Bu   turdagi
mashqlar   1–2-sinf   o‘quvchilari   uchun   juda   mos   keladi.Yana   bir   turi   —   atamali
krossvordlar   bo‘lib,   unda   o‘quvchilar   mavzuga   oid   matematik   tushunchalar,
formulalar   yoki   atamalarni   topishlari   kerak   bo‘ladi.   Masalan,   “To‘g‘ri   burchakli
uchburchakning   eng   uzun   tomoni   nima   deb   ataladi?”   —   javob:   “Gipotenuza”.
Bunday krossvordlar yuqori sinflar uchun ham foydalidir.
Aralash   krossvordlar   esa   ikki   yoki   undan   ortiq   turdagi   topshiriqlardan   tashkil
topadi:   sonlar   ham,   atamalar   ham   krossvordda   uchraydi.   Bunday   turlar   mavzuni
chuqurroq o‘zlashtirishda yordam beradi.Bundan tashqari, mantiqiy bog‘liqliklarga
asoslangan   raqamli   krossvordlar   va   geometrik   shakllar   asosida   tuzilgan   vizual
krossvordlar   ham   mavjud.   Bu   turdagi   topshiriqlar   o‘quvchilarning   tasavvurini
rivojlantiradi va mantiqiy fikrlashni faollashtiradi.
Tuzish bosqichlari
Matematik krossvordni tuzish ijodiy yondashuvni, o‘quvchilarni yaxshi tanishni va
dars   mavzusini   puxta   bilishni   talab   qiladi.   Krossvord   tuzish   jarayoni   bir   necha
asosiy bosqichlardan iborat.
Birinchi bosqich — bu mavzuni tanlash. O‘quvchilarning hozirgi bilim darajasiga
qarab, aynan qaysi mavzu yoki bo‘lim mustahkamlanishini aniqlab olish lozim. Bu
'Qo‘shish   va   ayirish',   'Ko‘paytirish   va   bo‘lish',   'Geometrik   figuralar',   'O‘lchov 19birliklari' kabi mavzular bo‘lishi mumkin.
Ikkinchi bosqich — savollarni tuzish.   Savollar sodda, aniq va bitta to‘g‘ri javobga
ega   bo‘lishi   kerak.   Ular   og‘zaki,   yozma   yoki   rasm   asosida   bo‘lishi   mumkin.
Savollar qiziqarli va o‘quvchini fikrlashga undovchi bo‘lishi lozim.
Uchinchi   bosqich   —   krossvord   shaklini   chizish   va   javoblarni   joylashtirish.   Bu
bosqichda krossvord tarmog‘i tuziladi: gorizontal va vertikal satrlar ajratiladi, har
bir   savolga   tartib   raqami   beriladi.   Javoblar   bir-biriga   bog‘liq   bo‘lishi,   ya’ni
kesishgan joylarda mos harflar yoki raqamlar tushishi kerak.
To‘rtinchi bosqich — savollar va javoblarning to‘g‘ri joylashganini tekshirish.   Bu
bosqichda   krossvord   qayta   ko‘rib   chiqiladi   va   barcha   savollarning   ketma-ketligi,
javoblarning   to‘g‘riligi   tekshiriladi.   Zarur   bo‘lsa,   savollar   o‘zgartiriladi   yoki
krossvord shakli qayta tuziladi.
So‘nggi   bosqich   —   bezatish   va   darsga   tayyorlash.   Krossvord   jadvali   chiroyli,
tushunarli   va   o‘quvchiga   qulay   tarzda   tayyorlanadi.   Zarur   bo‘lsa,   grafik   belgilar,
rasmlar   yoki   ranglardan   ham   foydalanish   mumkin.   Matematik   krossvordlar
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   bilimlarni   mustahkamlash,   mantiqiy   va   ijodiy
fikrlashni   rivojlantirishda   muhim   vositadir.   Ular   darsni   qiziqarli,   interaktiv   va
samarali   o‘tkazishga   yordam   beradi.   O‘qituvchining   vazifasi   esa   bunday
vositalarni o‘z o‘rnida va to‘g‘ri tanlay bilishdan iboratdir.
2.2  Matematik darslarda krossvordlardan foydalanish usullari
Boshlang’ich   sinflardan   boshlab   o’quvchilarni   matematika   faniga   bo’lgan
qiziqishini   oshirishda,   matematik   tafakkurini   rivojlantirishda,   dunyoqarashini
kengaytirishda   va   mantiqiy   fikrlashini   shakllantirishda   multimediali   interfaol
krossvord didaktik-dasturidan foydalanish maqsadga muvofiqdir (1-rasm). 20Krossvord  –  inglizcha   so ’ z   bo ’ lib , “ so ’ z   kesishmasi ”  ma ’ nosini   anglatadi . 
Krossvord   –   dunyoning   ko ’ pgina   mamlakatlarida   insonning   fikrlash   qobilyatini
rivojlantirishda ,   dunyoqaarashini   kengaytirishda ,   xotirasini   mustahkamlashda ,
grammatik   savodxonlikni   shakllantirishda   ommabop   intellektual   so ’ z   o ’ yinlardan
biri   bo ’ lib   hisoblanadi .   Ushbu   didaktik - dasturiy   vosita   o ’ quvchilarga   mavzu ,
bo ’ lim   yoki   butun   kurs   bo ’ yicha   qiyinlik   darajasini ,   savollar   sonini   va   individual
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   cheklanmagan   miqdorda   matnli   va   sonli
krossvordlarni   ikki   xil   usulda   shakllantirib   beradi : 
1) kompyuterli variantda; 
2) qog’oz variantida; 
1) Agar kompyuterli variantda krossvordni shakllantirganda, krossvordni 
tekshirish va baholash kompyuter tomonidan amalga oshiriladi. O’quvchining 
noto’g’ri urinishlari soni kompyuter tomonidan avtomatik ravishda hisobga  21olinib boriladi. Natijada, o’quvchining to’plagan balidan jarima ball chegirilib, 
o’quvchining bilimi baholash mezonlari asosida baholanadi. (2-rasm)
2) Agar krossvordni qog’oz varianti tanlansa, o’quvchining individual 
xususiyatlarini inobatga olgan holda, har bir o’quvchiga cheklanmagan miqdor
da krossvordlarni shakllantirib qog’ozga chop qilib beradi.(3-rasm) 
Krossvord № 1 
1.Grafik yasagich yoki kompyuterning chiqarish qurilmasi.(Plotter) 
2.Faqat bosh harflar holatida yozish klavishasi. 
3.Kompyuterning kiritish qurilmalaridan biri. 
4.EHMning ikkinchi avlodini asosiy elementi hisoblanadi. 
5.Eng oddiy matn muharrir.  226.Klaviaturadagi asosiy klavishlardan birining nomi. 
7.Tushurib qoldirilgan harf yoki belgini kiritish klavishasi. 
8.Kompyuterning “sichqoncha” qurilmasining nomi.
Krossvord natijasida o’quvchininmg olgan bilimi quyidagi baholash mezonlari 
asosida amalga oshirish mumkin. 23O ’ quvchilarga   taqdim   etilayotgan   krossvordlarni   topish   samaradorligi   asosan   ikki
ko ' rsatkich   bo ' yicha   baholanadi : 
a) o'quvchilar krossvordli jumboqni hal qilishlariga sarflagan vaqt; 
b) hal qilish jarayonida yo'l qo'ygan xatolar soni (shu jumladan imlo)
2.3. Tajriba-sinov ishlari va natijalarni tahlil qilish
Pedagoglarning   muvaffaqiyatli   faoliyati   –   o‘quvchilarga   ta‘lim   berishlari   va
ta‘lim   jarayoniga   yangiliklarni   tadbiq   etish   uchun   zamonaviy   axborot
texnologiyalardan   va   didaktik-dasturiy   vositalardan   oqilona   foydalana   olishlari
lozim.   Shuning   uchun   innovatsiya   –   yangilik   atamasi   ko‘pchilikning   e‘tiborini
beixtiyor   tortadi.   Innovatsiyani   ta‘lim-tarbiya   jarayonida   to‘g’ri   va   samarali
qo‘llash uchun uning mazmun, mohiyatini tushunish va amalyotda keng tadbiq qila
olish   darkor.   Innovatsiya   orqali   o‘qitish   jarayoni,   o‘qituvchi   va   o‘quvchining
o‘zaro   munosabatlari   optimallashadi   hamda   o’qituvchining   mashaqqatli   mehnati
yengillashadi.   O’qituvchi   va   o’quvchining   faol   ishtirokchiga   aylanishi,   natijasida
ta’limning   sifat   va   samaradorligini   oshirish   ko‘zda   tutiladi.   Chunki,   ta’limning
sifat   va   samaradorligi   –   jamiyat   taraqqiyotini,   xalq   faravonligini,   mamlakatning
mustahkamligini   va   jahon   hamjamiyatdagi   o’rnini   belgilab   berishda   asosiy   omil
hisoblanadi.
Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   fanidan   bilimlarni   mustahkamlashda
zamonaviy   o‘qitish   metodlarini   qo‘llash,   ayniqsa,   didaktik   o‘yinlar   va
krossvordlardan   foydalanish   o‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini
chuqurlashtirishda   samarali   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Tajriba-sinov   ishlarining
asosiy   maqsadi   —   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   matematik   bilimlarini
mustahkamlashda krossvordlar vositasining samaradorligini aniqlash, shuningdek,
ularning   tafakkurini,   mustaqil   ishlash   qobiliyatini   va   mantiqiy   fikrlashini
rivojlantirishdan iborat bo‘ldi. 24Tajriba ishlarida ishtirok etgan o‘quvchilar ikki guruhga bo‘lindi:   nazorat guruhi
va  tajriba guruhi . Nazorat guruhida darslar an’anaviy metodlar asosida o‘tkazildi,
tajriba guruhida esa har bir mavzuga oid matematik krossvordlardan foydalanildi.
Krossvordlar yordamida mashg‘ulotlar interaktiv tarzda tashkil qilindi, o‘quvchilar
jamoaviy va individual shaklda ishlashdi.
Krossvordlar quyidagi mavzularni qamrab oldi:
Ikki xonali sonlar ustida amallar bajarish
Ko‘paytirish va bo‘lish amallari
Geometrik figuralar nomlari va ularning xossalari
O‘lchov birliklari va ularning qo‘llanishi
Soatlar, vaqt va masofa haqida tushunchalar
Oddiy matematik atamalar va ularning ma’nosi
Krossvordlar   tuzilishida  bolalarning  yosh  xususiyatlari   va  bilim   darajasi  inobatga
olindi. Har bir topshiriq orqali o‘quvchi berilgan savolga mos javobni topib, ularni
krossvord   jadvalidagi   mos   joyga   joylashtirdi.   Ushbu   topshiriqlar   orqali   nafaqat
bilimlarni   mustahkamlash,   balki   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlash   malakasi   va
mantiqiy fikrlash darajasi ham shakllantirildi.
Tajriba-sinov ishlari ikki bosqichda olib borildi:
Dastlabki   bosqichda   o‘quvchilarning   mavzuga   doir   bilim   darajasi   aniqlandi
(diagnostika ishlari).
Tajriba jarayonidan so‘ng  yakuniy baholash ishlari o‘tkazildi (nazorat ishlari).
Natijalar tahlili:
Tajriba guruhi o‘quvchilari matematik topshiriqlarni bajarishda aniqroq, tezroq va
ishonchliroq   bo‘lishdi.   Krossvordlar   yordamida   o‘tilgan   darslar   bolalarda   darsga 25bo‘lgan   qiziqishni   kuchaytirdi,   ularni   mustaqil   fikrlashga   undadi   va   birgalikda
ishlash   ko‘nikmasini   shakllantirdi.   Ayniqsa,   kamroq   faollik   ko‘rsatadigan
o‘quvchilarning ishtiroki sezilarli darajada ortdi.
Yakuniy baholash natijalari quyidagicha bo‘ldi:
Tajriba guruhida o‘quvchilarning  85% dan ortig‘i  yuqori baholarga ega bo‘ldi;
Nazorat guruhida bu ko‘rsatkich  65%  atrofida bo‘ldi;
Tajriba guruhi o‘quvchilarining mantiqiy fikrlash va xatolarsiz ishlash ko‘rsatkichi
ancha yuqori bo‘ldi.
Matematik   krossvordlardan   foydalanish   boshlang‘ich   sinflarda   ta’lim   jarayonini
jonlantiradi,   o‘quvchilarda   darsga   nisbatan   ijobiy   munosabatni   shakllantiradi   va
bilimlarni mustahkamlashni osonlashtiradi. Bu kabi didaktik vositalar bilan ishlash
darslarni   samarali,   interaktiv   va   qiziqarli   qiladi.   Krossvordlar   orqali   bilimlarni
mustahkamlash usuli nafaqat o‘quvchilarni darsga jalb etadi, balki ularni mantiqiy,
ijodiy va mustaqil fikrlashga o‘rgatadi. 26XULOSA
Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   darslarini   samarali   tashkil   etish
o‘quvchilarning dastlabki bilim, ko‘nikma va malakalarini shakllantirishda muhim
ahamiyatga   ega.   Ushbu   jarayonda   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini
uyg‘otish, ularni faol ishtirok etishga undash va bilimlarini mustahkamlash uchun
turli innovatsion usullardan foydalanish lozim. Shunday samarali vositalardan biri
— bu matematik krossvordlardan foydalanishdir.
Matematik   krossvordlar   —   o‘quvchilarning   bilimlarini   nazorat   qilish,
mustahkamlash  va chuqurlashtirishda ijodiy yondashuvni  talab qiladigan didaktik
vositadir.   Ular   orqali   o‘quvchilar   o‘rganilgan   mavzular   asosida   savollarga   javob
topadilar,   mantiqiy   fikrlash   va   tahlil   qilishga   o‘rganadilar.   Bunday   mashg‘ulotlar
dars   jarayoniga   zavq   bag‘ishlab,   bolalarning   fikrlash   doirasini   kengaytiradi,
ularning mustaqil ishlashga bo‘lgan qobiliyatini rivojlantiradi.
Tajriba-sinov   ishlari   natijalari   shuni   ko‘rsatadiki,   matematik   krossvordlar
yordamida   tashkil   etilgan   darslarda   o‘quvchilarning   faolligi   oshadi,   mavzuni
o‘zlashtirish darajasi yuqori bo‘ladi, darsga nisbatan ijobiy munosabat shakllanadi. 27Ayniqsa,   past   baho   oluvchi   yoki   darsda   kam   ishtirok   etuvchi   o‘quvchilar   ham
bunday   topshiriqlar   orqali   o‘zining   faolligini   oshiradi   va   ishonch   bilan   ishlay
boshlaydi.
Shu   bois,   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilari   uchun   matematik   krossvordlar   dars
jarayonida nafaqat mustahkamlash, balki bilimlarni differensial yondashuv asosida
berish,   individual   yondashuvni   amalga   oshirish   va   ijodiy   fikrlovchi   shaxsni
shakllantirishda   samarali   metod   hisoblanadi.   Bunday   vositalar   yordamida
o‘quvchilarni faollikka, izlanishga va erkin fikrlashga yo‘naltirish mumkin.
Xulosa qilib aytganda, matematik krossvordlardan foydalanish boshlang‘ich sinf
o‘quvchilarining   bilimlarini   mustahkamlashda,   darsni   qiziqarli   tashkil   etishda   va
ta’lim   sifati   hamda   samaradorligini   oshirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Ularni   darsga
joriy   etish   orqali   bolalarda   mustaqil   o‘rganish,   mantiqiy   fikrlash   va   muammoli
vaziyatlarni hal qilish ko‘nikmalari shakllanadi. 28Foydalanilgan adabiyotlar
1. Mirziyoyev, Sh. M.   (2017).   Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz . Toshkent: O‘zbekiston.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.   M.   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi   (2020).   Ta’lim   sifatini   oshirish   va   ilm-fanni   rivojlantirish
masalalari . Toshkent: O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti matbuot xizmati.
3. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. M. Mirziyoyevning 2017–2021-yillarda
ta’lim   sohasini   rivojlantirish   bo‘yicha   qaror   va   farmonlari   to‘plami .   (2021).
Toshkent: Adolat.
4. Toxtasinova   M.X.   Boshlang‘ich   ta’lim   metodikasi.   –   Toshkent:   «O‘qituvchi»,
2021.
5.   Nishonova   S.N.   Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   o‘qitish   metodikasi.   –
Toshkent: TDPU, 2020.
6. G‘ofurov N.G., Axmedov R.T. Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat.
– Toshkent: Fan va texnologiya, 2019.
7. Turg‘unboyeva M. Ta’limda baholash tizimi: nazariya va amaliyot. – Toshkent:
Iste’dod, 2022. 298.   Sharipova   D.   Boshlang‘ich   ta’limda   innovatsion   o‘qitish   texnologiyalari.   –
Andijon: AndMI nashriyoti, 2020.
9.   Abduqodirov   A.A.   Matematika   darslarida   baholashning   zamonaviy
yondashuvlari. // «Ta’lim va rivojlanish», 2021, №4.
10.  To‘xtasinov A., Axmedova N.  Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish 
metodikasi . — Toshkent: O‘qituvchi, 2021.
11.  Mahkamova M. R.  Didaktik o‘yinlar orqali matematik bilimlarni 
mustahkamlash . — Samarqand: Samarqand VDU nashriyoti, 2020.
12.  Shamsiyeva Z. N.  Boshlang‘ich ta’limda innovatsion texnologiyalar . — 
Toshkent: Fan va texnologiya, 2019.
13.  Xamidova G.  Matematika fanidan krossvordlar tuzish metodikasi . — Buxoro: 
BuxDU nashriyoti, 2022.
                                          INTERNET SAYTLARI
https://edu.uz/
https://pedagoglar.uz/
https://ziyonet.uz/
https://journal.fondedu.uz/ 30
Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha