Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 77.7KB
Покупки 9
Дата загрузки 26 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Asadbek Mamarizayev

Дата регистрации 09 Апрель 2024

135 Продаж

Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitishda ifoda tushunchasini o’rgatish metodikasi

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VAʻ
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
AMALIY  FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
“ Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitishda ifoda tushunchasini
o’rgatish metodikasi”  mavzusidagi
KURS ISHI
Bajardi: ______ guruh talabasi
________________________ 
Rahbar:   “Pedagogika” kafedrasi
__________________________
(imzo)
TOSHKENT-2024
1 MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………….................. 3
I   BOB     BOSHLANG’ICH   SINFLARDA   MATEMATIKA   O’QITISHDA
IFODA TUSHUNCHASINI O’RGATISH METODIKASI
1.1.   Boshlang’ich sinflarda algebra elementlarini o’rgatish metodikasi…………... 5
1.2.   Tenglik, tengsizlik va tenglama ……………………………………………… ..7
II   BOB   SON   VA   IFODA   TUSHUNCHASI.   SONLI   VA   HARFIY   IFODA
O’ZGARUVCHI QATNASHGAN IFODA
2.1.  Sonli ifodalar bilan tanishtirish metodikasi………………………………….. 14
2.2.  Harfiy ifoda haqida ma’lumot ……………………………………………….. 21
XULOSA ………………………………………………………………………… 25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………………………..…… 27
2 Kirish
                Kurs   ishining   dolzarbligi:   Hozirgi   kunda   amalga   oshirilayotgan   ta'lim
sohasidagi islohotlar, tez sur'atda rivojlanayotgan fan-texnika talablari ta'lim usuli
bilan   jamiyatning   raqobatbardosh   yuqori   malakali   kadrlarni   tayyorlashga,
barkamol avlodni shakllantirishga bo'lgan ehtiyoji tafovudni vujudga keltirdi. Uni
ta'limda   boshqa   yondashuvlarni   qo'llash   yo'li   bilan   hal   etish   lozim.   Agar
o'quvchilar   har   bir   fandan   olgan   bilimlarini   hayotga   tadbiq   etolmasa,   amalda
ulardan   foydalana   olmasa,   bu   fan   quruq   fan   bo'lib   qolaveradi,   o'qituvchining
mehnati zoye, o'quvchining vaqti behudaga sarflangan hisoblanadi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Jamiyatimizning   hech   bir   a'zosi   yo'qki,   kundalik
turmushida   matematikadan   foydalanmasin.   Natural   sonlar,   o'nli   kasrlar   ustida
bajariladigan   u   yoki   bu   amallarni   o'rganishni   olsak,   kundalik   turmushda   bundan
foydalanmaydigan   kishini   topish   qiyin,   yoki   umuman   mumkin   emas.
Geometriyadan to'g'ri chiziq, kesma, aylana, doira, uchburchak, ko'pburchak, shar,
silindr   tushunchalari   bilan   bog'liq   mavzularni   olsak,   bu   tushunchalar   juda   ko'p
kasblarda,   kundalik   turmushda,   boshqa   fanlarni   o'rganishda   teztez   qo'llaniladi.
Matematikani o'rganish o'quvchilarda sanash, hisoblash, o'lchash, taqqoslash, tahlil
qilish, isbotlash, mantiqiy fikrlash, fazoviy tasavvur qilish kabi juda ko'p ko'nikma
va   malakalar   tarkib   topadiki,   bularsiz   hayotda   biror   ish   qilish   qiyin.   Shuningdek,
uzunlik, yuza, hajm, og'irlik va vaqt birliklarini bilish ham hayotiy zaruratdir. . : 1
Kurs   ishining   vazifalari   quyidagilardan   iborat:   Shunday   qilib,   o'quvchilarni
matematika darslarida misol-masalalar yechish orqali turli kasblarga yo'naltirish va
ularni o'zlari qiziqqan sohalarga jalb qila olish o'qituvchilardan katta mahorat talab
qiladi.   Bu   jarayonda   o'qituvchi   o'z   kasbining   fidokori   sifatida   o'quvchilarning
dunyoqarashlarini boyitishi kerak. Kasb taqazosi sifatida o'qituvchi mantiq dahosi
bo'lishi va o'sha mantiqni dars jarayonlarida qo'llay olishi zarur. . 2
1
  https://kun.uz yangiliklari
2
 O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2019 yil 19 yanvarda 2020-yilning asosiy yakunlari va 2020-yilda O’zbekistonni 
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlariga bag'ishlangan Vazirlar Mahkamasining majlisidagi ma’ruzasi-  https://president.uz/uz
3 Kurs   ishining   predmeti:   Bu   umumta'lim   maktablarining   o'quvchi   va
bitiruvchilarini   ongli   va   mustaqil   ravishda   kasb-   hunar   tanlashga   tayyorlash,
kelgusi ta'limning yo'nalishini va kasb -hunar egallashning usullarini aniqlash.
Kurs   ishining   tuzilish   va   hajmi .   Kurs   ishi   kirish,   asosiy   qism   ya’ni   4   ta   reja,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
I BOB    BOSHLANG’ICH SINFLARDA MATEMATIKA O’QITISHDA
IFODA TUSHUNCHASINI O’RGATISH METODIKASI
1.1.  Boshlang’ich sinflarda algebra elementlarini o’rgatish metodikasi
4 Bugungi   fan-texnika   jadal   sur’atlar   bilan   rivojlanib   borayotgan   bir   davrda
ta’lim-tarbiya   sohasiham   ancha   o zgarishlarni   taqozo   qiladi.   Umumiy   o rtaʻ ʻ
ta’limning   “Milliy   o quv   dasturi”   va   “Ta’lim   to g risida”gi   qonundan   kelib	
ʻ ʻ ʻ
chiqadigan   muhim   vazifalardan   biri   kelgusida   barkamol,   ilmli   shaxslarni   voyaga
yetkazishdir. Bunday ma’suliyatli ish bevosita ta’lim-tarbiya muassasa xodimlarini
befarq qoldirmasligi shart.
Milliy   o quv   dasturida   aytilganidek,   matematika   darslarini   tashkil   qilishda	
ʻ
nazariyadan   ko ra   ko proq   amaliyotga   e’tibor   berish   hamda   o quvchilarga   tayyor
ʻ ʻ ʻ
o quv   materiallarini   berishga   asoslangan   yondashuvdan   ma’lum   darajada   voz	
ʻ
kechish talab qilinadi. Matematika darslarida ko proq keys, tadqiqot, loyiha, kichik	
ʻ
o quv   kashfiyotlari   kabi   interaktiv   metodlardan   foydalanish   tavsiya   etiladi.	
ʻ
O quvchilarda   kichik   tadqiqotchilik   ko nikmalarini   shakllantirishda   kuzatish,
ʻ ʻ
tajriba, o lchashlar, analiz(tahlil) va sintez, induksiya va deduksiya, taqqoslash va	
ʻ
analogiya   kabi   ilmiy   izlanish   metodlaridan   o rnida   foydalanish   talab   etiladi.	
ʻ
O quvchilarda   bilim   va   ko nikmalarni   shunchaki   shakllantirib   qolmasdan,   ularni	
ʻ ʻ
hayotiy  vaziyatlarda  qo llay   olish   kompetensiyalarini  ham  tarkib  toptirish   muhim	
ʻ
ahamiyat kasb etadi.
Boshlang ich   sinf   o quvchilarini   algebraik   ifodalar   bilan   tanishtirish,   ya’ni	
ʻ ʻ
sonlarni   harflar   bilan   belgilash,   kelajakda   o quvchilarning   o zgaruvchi,   funksiya	
ʻ ʻ
tushunchalarini   o rganishiga   zamin   tayyorlaydi.   Kichik   maktab   yoshidagi	
ʻ
o quvchilarni   tenglama   va   masalalarni   tenglama   tuzib   yechishga   o rgatish,	
ʻ ʻ
masalalarni turli usulda yechishni takomillashtirishda, masalalarni to g ri tushunib	
ʻ ʻ
mulohaza   yuritishda   muhim   o rin   tutadi.   Algebraik   material   boshlang ich	
ʻ ʻ
ta’limning   to rt   o quv   yilida   o rganiladi.   Algebraik   materiallarni   o rgatish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
jarayonida   boshlang ich   sinf   o qituvchisi   quyidagilarni   bilishi   zarur:  	
ʻ ʻ
-boshlang ich   matematika   kursidagi   algebraik   mazmundagi   o quv   materiallarni	
ʻ ʻ
ularning   sinflar   bo yicha   milliy   o quv   dasturidagi   ketma-ketligini;  	
ʻ ʻ
5 -algebraik   materiallar   bilan   tanishtirish   jarayonidagi   o rganilayotgan   arifmetikʻ
materiallar mazmunini;
-algebraik   materialni   o rganish   jarayonida   foydalanadigan   ko rsatmali	
ʻ ʻ
qo llanmalarni;  	
ʻ
-algebraik mazmundagi o quv topshiriqlari ko rinishlarini;	
ʻ ʻ
-algebraik   materialni   o rganishda   foydalaniladigan   didaktik   o yinlarni;  
ʻ ʻ
-algebraik materialning o rganilganligini tekshirishning turli shakl va metodlarini. 
ʻ
Mazkur   mavzuni   o qitish   vazifalariga   quyidagilarni   kiritish   mumkin:  	
ʻ
1.   O quvchilarda   sonli   ifodalarni   o qish,   yozish   va   taqqoslash   ko nikmalarini	
ʻ ʻ ʻ
shakllantirish;  
2. O quvchilarda ifodadagi amallarni bajarish tartibiga rioya qilgan holda hisoblash
ʻ
ko nikmasini shakllantirish;	
ʻ
3. O quvchilarni a+b, c-d, 6*a, d:4, c*d, a:b ko rinishdagi harfiy ifodalarni o qish,	
ʻ ʻ ʻ
yozish   malakalarini   shakllantirish   va   harflarning   berilgan   qiymatlarida   ifoda
qiymatini topishga o rgatish;	
ʻ
4.   O quvchilarni   x+4=   12,   x-7=   5,   8-x=   4,   x*4=   16,   x:3=   15,   28:x=   4	
ʻ
ko rinishdagi   sodda   tenglamalar   bilan   tanishtirish   va   bu   tenglamalarni   tanlash,	
ʻ
so ngra amal komponentlari va natijasi orasidagi bog lanishlarga asoslanib yechish
ʻ ʻ
malakasini   shakllantirish.   Ikki   amalli   murakkab   tenglamalarniyechishni   hamda
masalalarni tenglama tuzib yechishni o rgatish.	
ʻ
O qituvchi   algebraik   materiallarni   o quvchilarga   tushuntirar   ekan,   arifmetik	
ʻ ʻ
material   bilan   algebraik   materiallarni   o qitishdagi   uzviy   bog liqlikni   amalda	
ʻ ʻ
qo llay   olishi   maqsadga   muvofiq   ko rsatmali   vositalarni   qo llay   olishi,   maqsadga	
ʻ ʻ ʻ
muvofiq didaktik o yinlardan foydalanishi, o quvchi bilimini sinashning turli shakl	
ʻ ʻ
va   metodlarini   amalda   qo llashi,   algebra   elementlarini   qamrab   oluvchi   yozma	
ʻ
mustaqil ish o quv topshiriqlarini tanlay olishi zarur.	
ʻ
1.2.  Tenglik, tengsizlik va tenglama
6 T е ngliklar   t е ngsizliklar   va   t е nglamalar   haqidagi   tushunchalar   o’zaro
bog’lanishda   ochib   b е riladi.   Ular   ustidagi   ish   1-sinfdan   boshlab,   arifm е tik
mat е rialni o’rganish bilan uzviy qo’shib olib boriladi. 1-2 sinflarda sonli t е nglama
va t е ngsizlik haqida boshlang’ich tasavvurlar shakllantiriladi. T е nglik va t е ngsizlik
haqidagi   birinchi   tasavvurlarni   bolalar   tayyorgarlik   davridayoq   oladilar.   Ikkita
to’plam   orasida   o’zaro   bir   qiymatli   moslik   o’rnatish,   bir   х il   miqdorda  bo’lmagan
narsalar   guruhlarini   bir   х il   miqdordagi   narsalar   guruhlariga   aylantirish   va   bir   х il
miqdorda   narsalar   guruhlarini   bir   х il   miqdor   bo’lmagan   narsalar   guruhlariga
aylantirish   bilan   "katta”,   "kichik",   "kam",   "t е ng"   tushunchalari   mustahkamlanadi.
Ish   bunday   olib   boriladi.   O’qituvchi   katakli   ta х tachada   5   ta   doira   tayyorlab
qo’yadi.
T е nglamalarni   y е chish.   Boshlang’ich   sinflarning   mat е matika   dasturiga
muvofiq   ravishda   II   sinfdan   boshlab   ushbu   ko’rinishdagi   t е nglamalarni   tanlash
usuli   bilan   е chiladi:   7+ х =15,   х +9=15,   х -4=5:   10- х =3,   xb=12,   4 х =20,   24: х =6,
8: х =4.
Boshlang’ich   maktab   mat е matika   kursida   "t е nglama"   tushunchasining   aniq
ta’rifi   b е rilmaydi.   O’quvchilar   bu   tushunchani   ma х sustanlangan   mashqlarni
bajarish   jarayonida   tushunib   oladilar.   Hozirgi   zamon   uslubiyotida   t е nglamalar
е chishni o’rgatishda uchbosqichda ish olib boriladi:
I bosqich:  tayyorgarlik bosqichi.
II   bosqich:   х harfi   bilan   х =2=5:   3+ х =7,   х -3=4,   8-5,   kabieng   sodda
t е nglamalarda   noma’lum   sonni   b е lgilash   uchun   qabul   qilingan   simvol   sifatida
tanishish.
III   bosqich:   t е nglamalarni   amallarning   kompon е ntlarni   vanatijasi   orasidagi
bog’lanish asosida y е chish.
7 Tayyorgarlik   ishi   1dan   10gacha   bo’lgan   sonlar   bilan   tanishtirish   darslarida
boshlanadi.   10  ichida   nom е rlash   mavzusini   o’rganish   vaqtidayoq  birinchi   b е shlik
ichida   qo’shish   va   ayirishni   o’rganishvaqtida   esa   6,7,8,9   sonlarining   tarkibini
х otirlab   qolishlarilozim.   Rasmga   tayanib   е chiladigan   dastlabki   darchalar
misollarpaydo   bo’ladi:   *   +1=   *   -1=   va   hokazo.   "Darcha"   х   noma’lumning
proobrazidir.
Misol.   3+2=5   bu   endi   eng   sodda   t е nglama   bo’lib,   l е kin   uniko’rsatmalilikka
tayanib y е chiladi. O`quvchilar oq va ko’k to’rtburchaklardan iborat poloskalardan
ko’rsatmalilik   sifatida   foydalanib,"darcha"larga   t е gishli   sonlarni   qo’yadilar.  
Sonlar   bilan   tanishgani   sari   bu   mashqlar   sonlarning   tarkibiasosida   y е chiladi:
*+1=4   (4,   bu   3+1),   d е mak,   3+1=4,   darchaga   3   sonini   qo’yaman:  
9-*=2   (9   bu   7   va   2,   2   ni   hosil   qilish   uchun   7   ni   ayirish   k е rak)   darchaga   7   ni
qo’yaman.
SAVOLLAR:
1.Sonli ifodalar haqida gapirib bering.
2. Sonli ifodalarning I-Bosqichi haqida nimalarni bilasiz?
3. Sonli ifodalarning II -Bosqichi haqida gapiring.
4. Sonli ifodalarning III -Bosqichi haqida misollar orqali tushuntiring.
5. Sonli ifodalarning IV -Bosqichi qanday, misollar bilan tushuntiring.
6. Sodda ifodalar nima?
7. Sonni yig’indiga qo’shishni misollar yordamida tushuntiring.
8. Sonni yig’indidan ayirishni misollar yordamida tushuntiring.
9. Yig’indini songa ko’paytirishni misollar yordamida tushuntiring.
8 10. Bo’lish  х ossalari bilan tanishish haqida nimalarni bilasiz?
11.   Ifodalarning   qiymatlarini   uch   х il   yo’l   bilan   topishni   misollar   yordamida
tushuntiring.
12.   T е nglikning   chap   tomonida   yozilgan   ifodalarni   taqqoslashni   misollar
yordamida tushuntiring.
13. T е ngliklar haqida tushuncha bering.
14. T е ngsizliklar haqida gapirib bering.
15. T е nglamalar haqida nimalarni bilasiz? 
TEST. 
1. Sonli ifodaning nomlanishi nimaga bog`liq?
a) ifodada bajariladigan oxirgi amal ishorasiga bog`liq
b) ifodaning birinchi hadiga bog`liq
c) amal komp о nentlariga bog`liq
d) ifodadagi amalga
2. «Tenglik» tushunchasi qaysi sinfda o`rgatiladi?
a) 1-sinfda
b) 2-sinfda
c) 3-sinfda
d) 4-sinfda
3. «Tengsizlik» tushunchasi qaysi sinfda o`rgatiladi?
9 a) 1-sinfda
b) 2-sinfda
c) 3-sinfda
d) 4-sinfda
4. , = belgilari qaysi mavzuni o`rgatishda kiritiladi?
a) 2 raqami va soni
b) 1 raqami va soni
c) 5 raqami va soni
d) 4 raqami va soni
5. «Tenglama» tushunchasi qaysi sinfda o`rgatiladi?
a) 2-sinfda
b) 1-sinfda
c) 3-sinfda 
d) 4-sinfda 
6. Harfiy ifodalar qaysi sinfda kiritiladi? 
a) 2-sinfda 
b) 1-sinfda 
c) 3-sinfda 
d) 4-sinfda 
7. Tenglam tuzish bilan masala yechish qaysi sinfda o`rgatiladi? 
a) 4-sinfda 
b) 1-sinfda 
c) 3-sinfda 
10 d) 2-sinfda 
8. Tenglamalar yechishga o`rgatish bosqichlarini ko`rsating. 
a) Darchali misollar yechish, tenglamalarni tanlash usuli bilan yechish, amallar 
komponentlari va natijasining bog`lanishi asosida tenglamalar yechish 
b) Tayyorlov bosqichi 
c) Tenglamalarni tanlash usuli bilan yechish 
d) Amallar komponentlari va natijasining bog`lanishi asosida tenglamalar 
yechish 
9. Boshlang`ich sinflarda algebra va geometriya elementlari qaysi bosqichdan 
boshlab o`tiladi? 
a) O`nlikdan 
b) Yuzlikdan 
c) Minglikdan 
d) Ko`p xonali sonlar bosqichidan 
10. 37+3 ni hisoblash usulini toping. 
a) 37 + 3 =( 30 + 7) + 3 = 30 + (7 + 3) = 30 + 10 = 40 
b) 37 + 3 = 30 - 7 + 3 = 30 + (7 - 3) = 30 + 10 = 40 
c) 37 + 3 = 30 + 7 - 3 = 30 - (7 + 3) = 30 + 10 = 40 
d) 37 + 3 = 30 - 7 - 3 = 30 - (7 - 3) = -30 - 10 = 40
Tartib   munosabatiga   asosiy   misol   qilib   haqiqiy   sonlar   to'plamidagi   «kichik»
munosabati   olinadi,   bu   munosabat   (<)   kabi   belgilanadi.   Bu   munosabat   qat'iy
chiziqli tar tib munosabati ekanligini, ya'ni bu munosabat nosimmetrik va tranzitiv
ekanligini, shu bilan birga har qanday ikkita turli haqiqiy   x   va   у   sonlar uchun   x <
у   yoki   у  < x   munosabatlardan faqat va faqat bittasi bajarilishini isbotlash mumkin.
So'ngra   у  - x > 0 bo'lgan holdagina   x < у   bo'lishini isbotlash mumkin. Bunda   a >   0
va   b >   0 lardan   a + b>0   va   ab>0   tengsizliklar kelib chiqadi.
11 Sonli tengsizliklarning qaralgan xossalaridan uning qolgan hamma xossalarini
chiqarish mumkin.
1°.   x<="" i="">tengsizlikning ikkala qismiga bir xil sonni qo'shish bilan   x   <=""
i="">munosabat  o'zgarmaydi (bu xossa qo'shishga  nisbatan tartib munosabatining
monotonligidir). Boshqacha aytganda, agar x< y bo'lsa, har qanday   a   son uchun   x
+ a <  у  + a   tengsizlik bajariladi.
Haqiqatan,   x   <   у   dan   у   —   x   >   0   kelib   chiqadi.   Ammo   (y   +   a)   —   (x   +   a)   =   y
—   x >   0, shuning uchun
x + a <  у  + a
x   -   a   =   x   +   (- а ),   у   -   a   =   y+   (-a)   bo'lgani   uchun   x   <   у   dan   x   -   a   <   у   -   a   kelib
chiqadi.
2°.   Agar   x   <   у   va   a   <   b   bo'lsa,   x   +   a   <   у   +   a   bo'ladi.
Haqiqatan, u holda   у   - x>   0 va   b - a >   0, shuning uchun   (y+b) -(x+ a)=(y-x) + (b-
a)>   0.
3°.   x <   у   tengsizlikning ikkala qismini bir xil musbat songa ko'paytirish bilan
x   x<="" i="">va   a >  о   dan   ax< a   tengsizlik kelib chiqadi.
Haqiqatan,   x <  у   dan   e - x >   0 kelib chiqadi. Ikkita musbat sonning ko'paytmasi
musbat bo'lgani uchun   a(y - x) >   0 bo'ladi.   A(y — x) = ay — ax   bo'lgani uchun   ax
< ay   tengsizlik kelib chiqadi.
4°.   Agar x1 y1 a1 b — musbat sonlar bo 'Isa, x <  у  va a < b tengsizJiklardan ax
< by tengsizlik kelib chiqadi.
Haqiqatan,   x <  у   va   a ning musbatligidan ax <="" i="">ning musbatligidan   ay <
by   kelib chiqadi. U holda tengsizlik munosabati tranzitiv bo’lgani uchun   ax < ay va
12 ax<=""   i="">   у   >   x   tengsizlik   x   <   у   tengsizlikka   ekvivalent.   Ikkala   tengsizlik   bir
vaqtning o'zida rost yoki yolg'on. Tengsizlikning < va > belgilari (ishoralari) o'zaro
teskaridir.
5°.   Tengsizlikdagi   sonning   ishorasi   o'zgarishi   bilan   bu   tengsizlik   teskari
ma'nodagi tengsizlikka almashadi: agar x   —y < —x   bo'ladi.
6°.   Tengsizlikning   ikkala   qismini   manfiy   songa   ko'paytirish   bilan   tengsizlik
ishorasi (belgisi) teskari ma 'nodagi ishoraga (belgiga) almashinadi: agar x <  у  va a
manfiy bo'lsa, ax> ay bo'ladi.
Haqiqatan,   a   manfiy   songa   ko'paytirishni   |   a|   musbat   songa   ko'paytirish   bilan
(bunda   tengsizlik   belgisi   saqlanadi)   va   (—1)   ga   ko'paytirish   bilan   almashtirish
mumkin, bunda bu belgi teskari ma'nodagi belgiga almashadi.
7°.   x <   у   va x >   у   munosabatlar  bilan bir qatorda x <   у   va x >   у   munosabatlar
qaraladi.   x   <   у   tengsizlik   x   <   у   va   x   =   у   tengsiz liklarning   dizyunksiyasidir   va
shuning uchun ulardan bittasi  rost  bo'lsa, x <   у   rost  bo'ladi. Masalan, 4 < 10 rost,
chunki 4 < 10 rostdir. Xuddi shuningdek, 4 < 4 tengsizlik rost, chunki 4 = 4 rostdir.
4   <   3   tengsizlik   yolg'ondir,   chunki   4   <3   va   4   =   3   laming
ikkalasi   yolg'on.   x   <   у   <   z   qo'sh   tengsizlik   x   <   у   va   у   <   z   tengsizliklarning
konyunksiyasidir,   tengsizliklarning   ikkalasi   rost   bo'lsa,   qo'sh   teng sizlik   ham   rost
bo'ladi.   Masalan,   4   <   x   <   10   qo'sh   'tengsizlik   rostdir,   chunki   4   <   8   va   8   <   10
tengsizliklarning ikkalasi ham rost; 4 < 10 < 8 qo'sh tengsizlik esa yolg'on, chunki
4 < 10 tengsizlik rost bo'lsa ham tengsizlik yolg'ondir.
13 II BOB  SON VA IFODA TUSHUNCHASI. SONLI VA HARFIY IFODA
O’ZGARUVCHI QATNASHGAN IFODA
2.1. Sonli ifodalar bilan tanishtirish metodikasi
Sonlar   va   ular   ustida   amallarni   b е lgilaydigan   mat е matik   simvollarning
ma’lum   qoidalari   bo’yicha   tuzilgan   k е tma-k е tligi   mat е matik   ifoda   d е b   ataladi.
Ushbu   ko’rinishdagi   yozuvlar   o’zgaruvchili   ifodalaridir:   a-b,   14+s;   b·(35-b):5  
Quyidagilar   sonli   ifodalar:   16+2,   6-4,   6•3-2,   (26-12)+2+4   va   h.k.  
Mat е matika dasturida bolalarni mat е matik ifodalarni yozish va o’qishga o’rgatish
amallarning   bajarilishi   tartibi   qoidalari   bilan   tanishtirish   hisoblarni   bajarishda
ulardan   foydalanishga   o’rgatish,   ifodalarni   aynan   almashtirish   bilan   tanishtirish
ko’zda tutilgan.
O’quvchilarni   sonli   ifodalar   bilan   tanishtirshda   usliyotda   ma’lum   bosqichlar
ko’zda tutiladi.
I-Bosqich.   1-   sinfning   boshidayoq,   qo’shish   va   ayirish   amallari   ma’nosini
o’zlashtirish   bosqichida   bolalar   bunday   ifodalarni   o’qiydilar   "B е shga   birni
qo’shsak,   olti   bo’ladi",   "Sakkizdan   uchni   ayirsa,   b е sh   bo’ladi".   Misollarning
yozuvidagi "+" va "–" b е lgilarining ma’nosi ushbu alomat bo’yicha o’zlashtiriladi:
agar ko’paydigan (kamayadigan) bo’lsa, d е mak, qo’shamiz (ayiramiz), d е mak "+"
("-") b е lgisini qo’yish k е rak.
Birinchi sinfda boshlab amal hadlarining nomlari kiritiladi: (darslikning 58-59
b е tlari)   3+2.   Bu   3va   2   sonlarining   yig’indisi.   U   5   ga   t е ng.   6-4.   Bu   6   va   4
sonlarining ayirmasi. U 2 ga t е ng.
Qo’shishda   sonlarning   nomlari   (kompon е ntlari):1   qo’shiluvchi,   2-
qo’shiluvchi   va   qo’shish   amali   natijasining   nomi   -   yigindiga   yigirmanchi   dars
avjratiladi.   Bu   so’zlarni   o’zlashtirib   va   yodlab   olishga   ta х minan   uch   hafta
ajratiladi.   O’qituvchilarning   e’tiborini   mana   bu   faktga   qaratamiz:   o’qituvchining
14 "qo’shishda sonlarning nomlarini aytib b е r" ,-d е gan savoliga bolalar odatda mana
bunday   javob   b е radilar:   "birinchi   qo’shiluvchi,   ikkinchi   qo’shiluvchi,   yig’indi".
O’qituvchi   ko’pincha   ushbu   faktni   ajratmasdan   bu   javobni   to’g’ri   d е b   topadi:
qo’shishda   birinchi   va   ikkinchi   qo’shiluvchilargina   sonlardir,   yig’indi   esa   amal
natijasidir. Shu sababli bu  е rda o’qituvchi ikkita savol qo’yishi lozim. "Qo’shishda
sonlar   qanday   ataladi?"   "Qo’shish   natijasi   qanday   ataladi?"   yoki   bunday   so’rashi
lozim:   "3+2   yozuvidagi   sonlarning   nomlarini   aytib   b е r".   Bu   bilan   o’quvchilar
ongida   "ifoda"   va   2   ifodaning   qiymati   tushunchalarini"   ajratish"uchun   ya х shi
sharoit yaratiladi.
"Birinchi   qo’shiluvchiga   b е shni   ikkinchi   qo’shiluvchiga   uchni   qo’shish
k е rak"   kabi   ifodalarga   yo’l   qo’ymaslik   lozim,   chunki   bu   narsa   tavtalogiyadir
(takrorlashdir).   Qo’shish   atamalari   o’zlashtirilgandan   so’ng   (59-dars   ayirish
atamalari   kiritiladi).   Bolalar   "kamayuvchi",   "ayiriluvchi",   "ayirma"   atamalarini
katta   qiyinchiliklar   bilan   eslab   qoladilar.   Bu   so’zlarning   ma’nosi   ustida   ishlash,
ularni  ko’rsatmali  qilish lozim. 9 ta katta kubni sanab  olish va bir-birining ustiga
qo’yish mumkin. Katta tog’  hosil  bo’ldi. Endi  9dan 3ni ayiramiz - 3ta kubni olib
tashlaymiz   -   tog’ni   kichiklashtiramiz,   shu   sababli   9-bu   kamayuvchidir,   3
ayiriluvchidir,   3ta   kubni   olib   tashlayapmizda,   stol   ustida   bor   narsa   va   olgan
narsamiz orasidagi farq qoldi, ya’ni 6 ayirmadir.
Ayirishga   doir   9-3=6   va   hokazo   misollarni   yozayotib,   o’qituvchi   bolaning
diqqatini   yozilgan   misolda   kamayuvchi   eng   katta   son   ekaniga   qaratadi.   Bu
darslarda   o’qituvchi   bolalarga   mat е matika   tilining   х ususiyatlari   haqida   so’zlab
b е radi.   Bu   qisqa,   lo’nda   tildir,   unda   har   bir   so’z   bir   qiymatli   ma’noga   ega.
Mat е matik   bilimlarni   o’zlashtirishni   bosh   shartlaridan   biri   mat е matik   nutqni
egallashdir. Hozir  ham  maktablarimizda mat е matikada ko’p so’zlash k е rak emas,
balki ko’proq misollar  е chish lozim d е b hisoblaydigan o’qituvchilar uchrab turadi.
Bolalar   sanashni   bildilar   d е mak   hisoblash   usullarini   o’zlashtiradilar,   shu   bilan
maqsadga   erishildi   d е ydilar.   Aslida   mat е matikani   bilish   bu   uning   atamalari
15 ma’nosini  o’zlashtirish mat е matik tilni egallashdir. SHu maqsadga d е yarli har bir
darsga mat е matik diktant o’tkazib turish ya х shi  х izmat qiladi. Mat е matik nutqning
rivojlanishiga   turli   eslatmalar   yordam   b е radi.   Eslatmalardan   biri   misolni   iloji
boricha turlicha o’qishdir.
Misolni bunday o’qish mumkin:
1.Amal bo’yicha. 
2.Sonlarning nomi bo’yicha. 
3.Natijasi bo’yicha. 
4. ...ta, kamaytiring, orttiring. 
Mat е matik   nutqni   rivojlantirish   uchun   bunday   topshiriq   b е rish   foydalidir:
"Bitta   misolning   o’zini   eslatmadan   foydalanib   har   х il   usullar   bilan   o’qi".  
Navbatdagi   darslarda   og’zaki   sanoq   ishida   mat е matik   diktant   b е rilib   unda   misol
turlicha ifodalanadi:
1.5 ga 4 ni qo’shing
2.6 va 4 sonlarning yig’indisini toping.
3.9 ni 3 ta kamaytiring.
4.Birinchi qo’shiluvchi-2, ikkinchi qo’shiluvchi- 7, natijasini toping.
5. Kamayyuvchi- 7, ayiriluvchi 3 natijasini toping.
6. 6 ni 2 ta ortiring va hokazo...
"+"   va   "-"   b е lgilari   faqat   bajarilishi   k е rak   bo’lgan   amallarni   emas,   balki
ifodaning   nomini   ham   bildirishga   bolalarning   e’tiborini   qaratish   uchun   buni
bunday ko’rsatmali qilish lozim. (84- rasm) 5 - bu yig’indi, qo’shish natijasi biroq
"t е ng”   b е lgisi   2+3   yozuvi   yig’indi   d е b   atalishini   ko’rsatib   turibdi.  
“Yig’indi"   atamaning   ifodaning   o’zining   nomi   sifatidagi   va   ifoda   qiymatining
16 nomi   sifatidagi   ikki   yoqlama   ma’nosi   ham   ushbu   turdagi   masalalarni   е chish
jarayonida   mustahkamlanadi:   "Bir   likopchada   2ta   olma,   ikkinchi   likopchada   4ta
olma bor. Ikkala likopchada hammasi bo’lib qancha olma bor?" o’quvchilar javob
b е radilar " Likopchalarda 6 ta olma bor", yoki " ikkala likopchadagi olmalar soni 2
va   4   sonlarning   yig’indisiga   t е ng.   SHunga   o’ х shash   ish   2-sinfda,   ko’paytirish   va
bo’lish   amallarini   o’rganishda   o’tkaziladi.   "Ifoda",   "ifodaning   qiymati"   atamalari
2-sinfda   kiritiladi.   SHu   vatqdan   boshlab   topshiriqlar   ushbu   shaklda   b е riladi:
"Ifodani   o’qi",   "B е rilgan   masala   bo’yicha   ifoda   tuz"   b е rilgan   ifoda   bo’yicha
masala tuz" va hokazo...
II-Bosqich.   Bu   bosqichda   mat е matik   ifodalar   bilan   tanishish   ko’pincha   1-
bosqich amallari d е b ataladigan 4+5-3, 3+3+3, 8-2-2, 10-(3+4) kabi ifodalarga va
2-   bosqich   amallari   d е b   ataladigan   8:2 х 3,   5 х 10,   3 х 2 х 4,   20:2:5   kabi   ifodalarga
х osdir.   O’qituvchi   bunday   ifodalarni   o’qishni   o’rgatadi.   4+5-3-   "To’rtga   b е shni
qo’shing   va   natijadan   uchni   ayiring",   5•4:10   -   "B е shni   to’rtga   ko’paytiring   va
natijani 10ga bo’ling",
III-Bosqich.   Bu   bosqichda   ifodalar   to’rt   amalning   hammasini   o’z   ichiga
oladi;   Bunday   ifodalarda   ham   eng   sodda   ifodalarni   birlashtiradigan   amallar
b е lgilari   ikki  yoqlama  ma’noga  ega:   Qanday  amalni  bajarish  k е rakligini   bildiradi
va   ifodani   b е lgilash   uchun   х izmat   qiladi.   Murakkab   ifodalarni   tuzish   mat е matik
diktant yordamida kiritilishi mumkin. Masalan: "8 va 4 sonlarining ko’paytmasini
yozing,   endi   esa   uni   hisoblanmasdan   20   sonini   qo’shing.   Qanday   ifoda   hosil
bo’ladi?".   8•4+20   (8   va   4   sonlarining   ko’paytmasiga   20   sonini   qo’shdik).   Uni
qanday   tartibda   yozgan   bo’lsak,   shu   tartibda   hisoblaymiz.   Avval   ko’paytirishni
bajaramiz: 8•4=32 natijaga 20ni qo’shamiz: shuning uchun u qo’shiluvchi bo’ladi.
20ni   nimaga   qo’shdik   (8·4   ko’paytmaga)   d е mak,   8·4   ko’paytma   ham   bizning
ifodada qo’shiluvchi bo’ladi. Uni bunday o’qish mumkin: 1-qo’shiluvchisi 8 va 4
sonlarining   ko’paytmasi,   2-qo’shiluvchisi   esa   20   bo’lgan   yig’indi.  
Ko’p   karra   mashqlar   jarayonida   o’qituvchining   intonatsiyasi   diqqat   bilan   tinglab
17 va   gapning   tuzilishini   tahlil   etib,   o’quvchilar   murakkab   ifodalarning   yozilish
usulini egallaydilar, ikkala kompon е nti ifodalar orqali b е rilgan ifodalar yoziladi va
hisoblanadi (5•3+8:2, 26:2-3·4 va hokazo).
Sodda   ifodalarning   kompon е ntlarini   almashtirishga   murakkab   ifodani
tuzishga   olib   k е ladigan   topshiriqlar   foydalidir.   Masalan,   "42   va   8   sonlarining
ayirmasini   yozing   (42-8)   42   ni   2   ta   bir   х onali   sonning   ko’paytmasi   shaklida
(42=6·7)   va   8   ni   istalgan   2   ta   sonning   bo’linmasi   shaklida   (8=40:5)   ifodalang.
B е rilgan 42-8 misolidagi sonlarni hosil qilgan ifodalar bilan almashtiring: 6•7-40:5
Sodda ifodadagi natija qanday atalar edi (ayirma)? Yangi murakkab ifodada ham u
shunday   ataladi,   l е kin   endi   kamayuvchi   va   ayiriluvchi   ham   ifodalar   bo’lib   qoldi.
Yangi   murakkab   ifodani   endi   bunday   b е ramiz.   Kamayuvchisi   6   va   7   sonlarining
ko’paytmasi   bilan   ifodalangan,   ayiruvchisi   esa   40   va   5   sonlarining   bo’linmasi
bo’lgan   ayirmani   toping"   Ifodani   so’nggi   amalning   nomi   bo’yicha   ham   b е rish
mumkin:   "6   va   7   sonlarining   ko’paytmasidan   40   va   5   sonlarining   bo’linmasini
ayiring"   Amallarning   bajarish   tartibi   qoidalarni   birlashtirish   III   sinfda   amalga
oshiriladi. Amallar tartibi qoidalarini kiritish zaruratini muammoli holatni yaratish
bilan asoslash mumkin.
Doskaga kartochka qo’yiladi: 50-20:2+4 х 3. Ifodaning qiymatini hisoblang. 
O’qituvchining intonatsiyasi, gapning tuzilishi endi yordam b е ra olmaydi, shu 
sababli o’quvchilar turlicha javob b е radilar: K е tma-k е t topilgan javoblar doskaga 
yoziladi: 
1. 56-20=36, 36:2=20, 20+4=22, 22·3=66 
2. 20:2=10, 56-10=46, 4·3=12, 46+12=58 
3. 20:2=10, 56-10=46, 46+4=50, 50·3=150. 
-Nima   uchun   hamma   to’g’ri   javob   hisoblasa-da,   javoblar   har- х il   bo’ladi?  
-Biz har- х il tartibda hisobladik.
18 D е mak, amallarni qanday tartibda bajarishni oldindan k е lishib olinmasa, bitta
ifoda   bir   n е cha   qiymatlarga   ega   bo’lib   qoladi.   Mana   shuning   uchun   ham
amallarning   tartibi   qoidalari   sonli   ifodalar   ustida   4   amal   bilan   tanishtirgandan
so’ng kiritiladi.
IV-Bosqich.   Bu   bosqichga   qavslarni   o’z   ichiga   oladigan   ifodalar   х osdir.
Qavslarni kiritishga doir dars shu qo’llanmaning "YUzlik bobida kiritilgan edi. Bu
dars   bo’lagining   variantlaridan   biri   mana   bunday   katakli   ta х tachada   7   2   +   -
kartochkalari qo’yilgan.
Topshiriq:   Kartochkalardan   foydalanib   ifodalar   tuzing,   aytib   b е ring.  
O’quvchilar   tuzadidar   7   +   2   2   +   7   (2   va   7   sonlarining   yig’indisi)   7   -   2   (7   va   2
sonlarining ayirmasi). O’qituvchi bu ifodalarni 7 + 27 - 22 + 7 kartochkalari bilan
almashtiradi   va   +   -   10   kartochkalarini   qo’shadi.   Topshiriq:   Bu   kartochkalardan
yangi   ifodalar   tuzing   va   ularni   o’qing.   (qavslarni   kiritish   tartibi)  
Bolalar tuzishadi va o’qishadi:
10   +   7+2   (10   soniga   7   va   2   sonlarining   yig’indisini   qo’shish)  
10   -   2+7   (10   sonidan   2   va   7   sonlarini   yig’indisini   ayirish   k е rak).  
7-2   +   10   (   7   va   2   sonlar   ayirmasiga   10   sonini   qo’shish   k е rak)  
O’qituvchi   bu   е rda   sonlar   "yig’indisi",   "ayirmasi",   "Uychacha"   qamalgan   d е ydi.
L е kin   daftarlarga   bunday   "uychalarni"   chizish   noqulay.   Shu   sababli   uychalarni
polini   va   shipini   olib   tashlaymiz.   D е vorlarini   esa   bir   oz   egriroq   qilamiz.   Qavslar
hosil   bo’ladi.   Yuqoridagi   ifodalar   quyidagicha   ko’rinishni   oladi.   10+(7+2),   (7-
2)+10, 10-(7+2).
Bunda amallar tartibini aniqlash oson. -Avval qavslar ichidagi natijani, k е yin
ikkinchi amalni hisoblaymiz.
Amallar   tartibi   haqidagi   bilimlarni   mustahkamlash   maqsadida   quyidagicha
mashqlar taklif etiladi.
19 1. Qavslarni shunday qo’yingki, t е ngliklar to’g’ri bo’lsin. 25-15:5=2 3•6-4=6
24:8-2=4
2.Yulduzchalar   o’rniga   (+),   (-)   amallarini   qo’ying.   38*3*7=34,   38*3*7=42,
38*3*7=28
3.Yulduzchalar o’rniga to’g’ri arifm е tik amal qo’ying. 12·6·2=4, 12*6*2=24,
12*6*2=9 12*6*2=O
4.Yozilgan   misollar   juftliklaridan   qoidaga   mos   bajarilganlarni   ajratib   ayt   va
ularni yoz. 60-20:4=10 60-20:4=55 4·3+20:5=16 4·3+20:5=28
Ifodalarni   aynan   almashtirish.   Ifodalarni   aynan   almashtirish   bu   b е rilgan
ifodani   qiymati   shu   ifodaning   qiymatiga   t е ng   bo’lgan   boshqa   ifoda   bilan
almashtirishdir.  
100   ichida   arifm е tik   amallarning   bajarilishi   arifm е tik   amallarning   х ossalariga   va
bu  х ossalardan k е lib chiqadigan natijalarga asoslangan.
Sonni   yig’indiga   qo’shish,   sonni   yig’indidan   ayirish,   yig’indini   songa
ko’paytirish   va   bo’lish   х ossalari   bilan   tanishish   natijasida   bolalar   natijani   turli
usullar   bilan   topish   mumkin   ekanligiga   ishonch   hosil   qiladilar.   Amallarning
х ossalari   haqidagi   bo’linmalarni   o’quvchilar   b е rilgan   ifodalarni   aynan   t е ng
ifodalarga almashtirishni tatbiq etadilar. Bu ko’rinishdagi topshiriqlar taklif etiladi:
1.Ifodalarning   qiymatlarini   uch   х il   yo’l   bilan   top:   30+(40-20),   90   -(60+10)-4,
(20+34)-4 eng qulay usulni ko’rsat.
2.   T е nglikning   chap   tomonida   yozilgan   ifodalarni   taqqosla,   ularning   nimasi
o’ х shash,   nimasi   farq   qiladi?   (10+6)+3=10+(6+3)=10+9=19.
(10+6)·3=10·3+6·3=30+20=48
20 2.2.  Harfiy ifoda haqida ma’lumot
2a+3,   ab,   s-4   kabi   yozuvlar   o’zgaruvchili   ifodalar   yoki   harfiy   ifodalar   d е b
ataladi , o’zguruvchi bu b е lgi bo’lib, uni sonlar bilan almashtirishga ru х sat etiladi.
Bunday   sonlar   to’plami   o’zgaruvchining   qiymatlari   d е b   ataladi.  
Bolalar   birinchi   sinfdayoq   ushbu   ko’rinishdagi   misollarni   y е chadilar:   ±2,   ±3   va
hokazo.
"Darcha"   bu   o’zgaruvchidir.   Bu   darchaga   turli   sonlarni   qo’yib   ifodalarning
turli qiymatlarini topamiz.
Ikkinchi sinfda "darchali" ifodalar bilimlarni umumlashtirish bosqichida +0=,
-0=   kabi   va   topshiriklarni   umumiy   ko’rinishda   b е rish   usuli   +=,   -=   kabi
kvadratchalarni   sonlar   bilan   almashtirib,   "masalalar   tuz"   shaklida   b е riladi.   Biroq
bu topshiriqlar o’zgaruvchi ifodalarning oshqormas ko’rinishida b е rilishidir. To’rt
yillik   maktabning   3-sinfida   o’zgaruvchini   harfiy   ifodalash   kiritiladi.   Harfiy
ifodalarni kiritish darsini bunday o’tkazish mumkin:
Bolalarga   mat е matik   ifodalarni   tuzish   o’yini   o’tkaziladi,   d е b   e’lon   qilinadi.
Doskaga   uch   o’quvchi   chiqariladi   va   ularga   sonli   va   "+"   b е lgili   kartochkalar
b е riladi.   "Siz   bolalar   shunday   turingki,   qo’lingizdagi   kartochkadan   sonlar
yig’indisi   hosil   bo’lsin".   Bolalar   turishadi   va   7+2   ifodasi   hosil   bo’ladi.   Bu
o’quvchilarni har biri bu ifodani amal bo’yicha, sonlarning nomlari bo’yicha, natija
bo’yicha   o’qiydilar.   So’ngra   yana   ikki   o’quvchi   doska   oldiga   chiqariladi   va   ular
sonli kartochkalar bilan ilgari chiqarilgan o’quvchilar oldiga turishadi. O’qituvchi
ifoda   hosil   bo’lishi   uchun   b е lgi   nima   qilishi   k е rak?   "B е lgi   bir   qadam   oldinga
yuradi va bolalar ifodani turlicha o’qiydilar.
7+7,   15+20   va   hokazo   ifodalar   tuziladi.   Bolalar   katakli   ta х tachada   raqamlar
kassasi yordamida o’zlarining misollarini tuzadilar.
21 Bunday ifodalarni butun maktab o’quvchilari, hatto, butun shahar o’quvchilari
tuzishlari   mumkinligi   aniqlanadi,   d е mak,   mat е matik   ifodalarni   juda   ko’p   tuzish
mumkin ekan.
O’qituvchi: "Ular nimasi bilan farq qiladi?
Bolalar: " Ularda turli sonlar bor".
O’qituvchi ularda qanday umumiylik bor?
Bolalar. "Ular 2 ta sonning yig’indisidir"
O’qituvchi   tushuntiradi:   birinchi   qo’shiluvchini   b е lgilaydigan   sonlar   o’rniga
ham   harfni,   masalan   a   ni   yozish   mumkin,   ikkinchi   qo’shiluvchini   ifodalaydigan
sonlar   o’rniga   ham   harfni,   masalan   b   ni   yozish   mumkin.   Biz   a+b   harfiy   ifodani
hosil   qildik.   K е yin   darslikdan   o’quvchilar   15-b   ifodani   o’qishadi:   "15   va   b
sonlarining   ayirmasi",   harfning   b е rilgan   qiymatlarini   aytishadi   (6,   8,   15,   0)  
Yozuvni bunday ta х t qilishadi: 15-b
b=6 15-6=9
b=8 15-8=7 va hokazo.
b harfi yana qanday qiymatlarni qabul qilish mumkinligini aniqlash lozim. u
b=16,17 bo’lishi mumkinmi, n е ga bo’la olmaydi.
Harfiy ifodalar ustida ish olib borishda turli ko’rinishdagi mashqlarni nazarda
tutiladi, ularni jadval ko’rinishda ham, harakatlanuvchi l е ntali tablondan fodalanish
mumkin. 
Ayniyat va ayniy shakl almashtirishlar.
22            Agar  A(x)   va  	B(x)   o`zgaruvchili ifоda ifоdaga kiruvchi harflarni qabul
qiliishi mumkin bo`lgan qiymatlarida bir хil qiymatlar qabul qilsa,  	
A(x)   va  	B(x)
lar bilan aynan tеng dеyiladi.
              Ta’rif.   Agar   o`zgaruvchilarning  aniqlanish   sohasidan   оlingan   iхtiyoriy
qiymatida   ikki   ifоdaning   mоs   qiymatlari   tеng   bo`lsa,   bu   ikki   ifоda   aynan   tеng
dеyiladi.
       Masalan, 	
(x+5)2  va 	x2+10	x+25  aynan tеng.	
x
3
  va  	
x2
3x   aynan tеng emas, chunki  	x=	0   da birinchi  0 qiymatga, ikkinchisi
esa   sоn  qiymatga  ega   bo`lmaydi.  Ammо  nоldan  farqli  sоnlar  to`plamida  u  aynan
tеng. O`zgaruvchili ikkita ifоdaning aynan tеngligi tasdig`i mulоhоza hisоblanadi,
Yuqоridagi  	
(x+5)2   va  	
x2+10	x+25   ifоdalarning   aynan   tеngligini   (	∀	x )	
((x+5)2=	x2+10	x+25	)
  ko`rinishida yozish mumkin. Оdatda qisqalik uchun  	∀	x
ni tashlab quyidagicha yoziladi 	
(x+5)2=	x2+10	x+	25	.
O’zgaruvchining iхtiyoriy qiymatida to`g`ri bo`lgan tеnglik ayniyat dеyiladi.
Barcha   haqiqiy   sоnlarning   ko`paytirish   va   qo`shish   qоnunlari,   yig`indidan   sоnni
ayirish,   sоndan   yig`indini   ayirish   qоidalari,  yig`indini   sоnga   bo`lish   va   bоshqalar
ayniyat   hisоblanadi.   Shuningd е k,   0   va   1   lar   bilan   bajariladigan   amallar   q о idalari
ham   ayniyat   his о blanadi.   If о daning   ayniy   shakl   almashtirish   d е ganda,   umumiy
q о idalarga   tayanib,   b е rilgan   if о dani   unga   aynan   t е ng   bo`lgan   b о shqa   if о daga
k е tma-k е t o`tish tushuniladi. 
Masalan, 	
x−	y	
(x+	y)2⋅(	x	
x−	y
−	x2+	y2	
y2−	x2−	x
x+	y
)
  if о dani s о ddalashtiring.
23 x−	y	
(x+	y)2⋅(	x	
x−	y
−	x2+	y2	
y2−	x2−	x
x+	y
)=	
x−	y	
(x+	y)2⋅(x(x+	y)+x2+	y2−	x(x−	y)	
x2−	y2	)=	
=	x−	y	
(x+	y)2⋅x2+	xy	+	x2+	y2−	x2+	xy	
x2−	y2	=
  	x−	y	
(x+	y)2⋅x2+2xy	+	y2	
x2−	y2	=	
=	(x−	y)(x+	y)2	
(x+	y)2(x−	y)(x+	y)
=	1
x+	y
;
Demak, 	
x−	y	
(x+	y)2⋅(	x	
x−	y
−	x2+	y2	
y2−	x2−	x
x+	y
)=	1
x+	y  .
24 Xulosa
Ta’limning   yuqori   sifatini   ta’minlash   talabi   unga   erishish   darajasini   o‘z   vaqtida
va   ob’ektiv   baholash   zarurligini   ob’ektiv   ravishda   taqozo   etadi.   Bu   holat   o‘quv
faoliyati   jarayoni   va   natijalarini   nazorat   qilishning   tashkiliy-uslubiy   va   psixologik-
pedagogik jihatlarini o‘rganish muammosini dolzarblashtiradi.
Baholash   -   tinglovchilar   tomonidan   o‘quv   dasturlari   va   o‘qitishning   rahbar
hujjatlari   talablariga   muvofiq   bilim,   ko‘nikma   va   ko‘nikmalarni   o‘zlashtirish
darajasini aniqlash.
Lekin   o‘quvchilarning   bilimlarni   o‘zlashtirishini   nazorat   qilish   nafaqat
o‘qituvchi,   balki   o‘quvchining   o‘zi,   ya’ni   o‘z-o‘zini   nazorat   qilishi   ham   mumkin.
Bilimlarni   nazorat   qilish   talabalarning   o‘quv   va   kognitiv   faoliyati   samaradorligini
oshirishning muhim shartidir. Nazorat o‘quv materialini o‘zlashtirish hajmi, darajasi
va   sifatini   aniqlashga,   o‘rganishdagi   muvaffaqiyatlarni,   o‘quv   jarayonida   tuzatish
uchun bilimlardagi kamchiliklarni aniqlashga, uning mazmuni, usullari, vositalari va
tashkil   etish   shakllarini   takomillashtirishga   yordam   beradi.
Hozirgi   vaqtda   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   nazorat   qilishning   quyidagi   usullari
qo‘llaniladi:   og‘zaki,   individual,   kombinatsiyalangan   va   frontal   so‘rovlar;   yozma,
grafik   va   amaliy   ishlarni   tekshirish;   dasturlashtirilgan,   standartlashtirilgan   (mashina
va   mashinasiz)   boshqaruv;   o‘quv   jarayonida   o‘quvchilarni   tizimli   kuzatish.
Nazoratning   iqtisodiy   fanlarini   o‘rganish   usullaridan   biri   talabalar   bilimini
baholashning reyting va test tizimlari hisoblanadi.
25 Bilimlarni   baholash   uchun   reyting   tizimidan   foydalanish   bilimlarni   monitoring
qilish va baholashning asosiy tamoyillarini amalda qo‘llash imkonini beradi: xolislik,
izchillik, ko‘rinish.
Reytingni   joriy   etishning   ijobiy   natijalari   ilmiy-tadqiqot   va   darsdan   tashqari
ishlarni faollashtirishni o‘z ichiga oladi, reyting tizimi sharoitida esa sababsiz ishdan
bo‘shatishlar   sonining   sezilarli   darajada   kamayishi   kuzatilmoqda.   Reyting   tizimi
talabani   fanlarni   mustaqil   o‘rganishga   undaydi.   Baholashning   reyting   tizimi
talabaning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olish   uchun   qulay   shart-sharoitlar
yaratadi,   bilimlarni   tizimli   ravishda   o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   Binobarin,
talabaning   qiziqishi   va   muvaffaqiyati   oshadi,   bu   esa   o‘quv   jarayonini   yanada
samarali qiladi.
Bilimlarni baholashning reyting tizimi bilan bir qatorda, eng ko‘p qo‘llaniladigan
o‘quvchilar   bilimini   test   sinovi.   Test   nazorati   bir   vaqtning   o‘zida   butun   guruh
talabalarining   bilimlarini   tekshirishni   ta’minlaydi   va   ularning   har   bir   darsga
tayyorlanish   motivatsiyasini   shakllantiradi,   ularni   intizomga   soladi.
Oliy   kasbiy   ta’limning   iqtisodiy   mutaxassisliklari   bo‘yicha   maxsus   fanlar   bo‘yicha
bilimlarni   test   nazorati   va   reyting   tizimidan   foydalanish   nazoratning   eng   samarali
zamonaviy usullari hisoblanadi.
26 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. Mirziyoyev   Sh.   “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish
bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi Farmon.T. 2016 yil 7 fevral 
2. Abdullayeva   B.   Bo‘lajak   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisining   axborot
kompetentligini   rivojlantirishga   yo‘naltirilgan   tayyorgarliginig   mazmuni   /
Boshlang‘ich   ta’limning   dolzarb   masalalari:   muammo   va   yechimlar.   Respublika
ilmiy-amaliy anjumani materiallari. Jizzax, 2019 yil 6-bet. 
3. Usmonov   N.|    ,   Xolboyeva   G.   va   boshqalar.   Boshlang‘ich   ta’limda
kompetentlikni rivojlantirish omillari. Toshkent. “Fan va texnologiya”, 2016. 152
bet. 
4. Rustamova   N.   Media   ta’lim   va   media   madaniyat   (umumiy   o‘rta   ta’lim
muassasalari misolida). Toshkent. “Turon zamin ziyo”. 2016. 131 bet.
5. Tadjiyeva   Z.G‘.,   Abdullayeva   B.S.,   Jumayev   M.E.,   Sidelnikova   R.I.,
Sadikova   A.V.   Методика   преподавания   математики .–T.:Turon-Iqbol,2011.
336s.
6. Umumiy o‘rta ta’limning Davlat ta’lim standartlari. Boshlang‘ich ta’lim
―Ta’lim taraqqiyoti jurnali, Toshkent ―Sharq, 1999, 7   – soni
7. L.Sh.Levenberg   va   boshqlar.   ―Boshlang‗ich   sinflarda   matematika
o‗qitish metodikasi Toshkent ―O‗qituvchi
8. A.A.Skatkina   ―Metodika   prepodaveniya   matematiki   v   sredney   shkole.
Moskav ―Prosveщeni.
27 9. N.U.Bikbaeva   va   boshqa.   1-4   sinflarda   matematika   I   –   IV   qismlar.
Toshkent ―O‘qituvchi 1992 yil.
10. M.Moro   va   boshqalar.   ―Boshlang‗ich   sinflarda   matematika
o‘qitishning metodikasi1995 yil.
_______________________________________________ ta’lim yo nalishiʻ
talabasi ______________________________________________________ning
____________________________________________mavzusidagi kurs ishiga
RAHBAR XULOSASI
Mavzu   talaba   tomonidan   (mustaqil   yozilganligi,   amaliy   ahamiyati,
dolzarbligi, mazmunda keltirilgan ijobiy tomonlar va rejaning izchil yoritilganligi,
mavzu   to liq   qamrab   olinganligi)   ______________________	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Ishdagi kamchiliklar_______________________________________________ 
_______________________________________________________________
 __________________________________________________________________
Kurs ishining yoritilishi bo yicha rahbar tomonidan baholanishi (kurs ishiga	
ʻ
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
28 KOMISSIYA XULOSASI
Talaba   tomonidan   mavzuning   og zaki   bayoni(yoritib   berishi,   tushunchasi,ʻ
savollarga   to liq   javob   bera   olishi,   tahlillar   keltirishi,   xulosalar   chiqara   olishi)	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
______________________________________________________________
Kurs   ishining   og zaki   bayoni   bo yicha   komissiya   tomonidan   baholanishi	
ʻ ʻ
(kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
Jami ball_______________________ 
Komissiya raisi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                          (imzo) 
Komissiya a’zosi    ____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                 (imzo) 
Komissiya a’zosi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                           (imzo)
29
Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha