Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 48.7KB
Покупки 5
Дата загрузки 26 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Asadbek Mamarizayev

Дата регистрации 09 Апрель 2024

135 Продаж

Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitishda kompetensiyaviy yondashuv o‘quv dasturi tahlili

Купить
О ’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA  О ’RTA MAXSUS TA’LIM
VAZIRLIGI TOSHKENT AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
Sirtqi ta’lim  О ’zbek tili va adabiyoti ta’lim y о ’nalishi 
“ Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitishda kompetensiyaviy yondashuv  o‘quv
dasturi tahlili ”  mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy Rahbar:   “Pedagogika” kafedrasi
________________________________                                                                                                                                                                               
(imzo)
Toshkent-2024
MUNDARIJA
1 KIRISH ..................................................................................................................... 3
I BOB  BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA O‘QITISHDA 
KOMPETENSIYAVIY YONDASHUV  O‘QUV DASTURI TAHLILI
1.1 .   Boshlang‘ich sinflarda matematika  fanidan   kompetensiyaviy yondashuv ning
maqsadi va vazifalari................................................................................................. 5
1.2.    Matematika o‘qitishda kompetensiyaviy yondashuv...................................... 10
II BOB BOSHLANG‘ICH SINFLARDA M А T Е M А TIK А NI  O‘QITISHNI 
ILMIY JIHATLARI
2.1.    Umumta’lim  maktablari   kompetensiyaviy yondashuv   o‘quv  rejasining  
tahlili........................................................................................................................ 17
2.2.   Umumta’lim fanlari bo‘yicha Davlat Ta’lim Standartlari............................... 23
XULOSA ................................................................................................................ 26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR .............................................................. 27
Kirish
2                 Kurs   ishining   dolzarbligi:   Bugungi   z amonaviy   ta’limda   ta’lim
muassasalardagi o‘qitish sifatini ta’minlashga qaratilgan tizimli islohotlar zamirida
bo‘lajak   o‘qituvchilarning   kasbiy   mahorati,   ularning   zamonaviy   ta’lim   va
innovatsion   texnologiyalar,   ilg‘or   xorijiy   tajribalarni   o‘zlashtirish   borasidagi
zamonaviy   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini   rivojlantirish   dolzarb   vazifalardan
sanaladi.   Mamlakatimizda   pedagog   kadrlarni   tayyorlash   jarayonini
modernizatsiyalash,   sohadagi   zamonaviy   rivojlanish   tendentsiyalari,   ilg‘or   xorijiy
tajribalar va innovatsion yondashuvlar asosida ta’lim mazmuni va o‘qitish sifatini
takomillashtirish muhimligi sababli u davlat siyosati darajasiga ko‘tarilgan. 1
Kurs   ishining   maqsadi:   Uzoq   vaqt   va   vaqt   o‘tgach,   matematikaning   roli   faqat
akademik   sohaga   ishlab   chiqildi.   Ammo   hozirgi   vaqtdamatematikaning   roli   faqat
akademik soha bilan cheklanmasdan,balki texnologiya va sanoat maydoniga kirdi.  
Kurs ishining vazifalari quyidagilardan iborat:  
a) o‘quvchilarga ma’lum bir dastur asosida matematik bilimlar tizimini berish. Bu
bilimlar tizimi matematika fani to‘g‘risida o‘quvchilarga yetarli darajada ma’lumot
berishi,   ularni   matematika   fanining   yuqori   bo‘limlarini   o‘rganishga   tayyorlashi
kerak.   Bundan   tashqari,   dastur   asosida   o‘quvchilar   o‘qish   jarayonida   olgan
bilimlarining ishonchli ekanligini tekshira bilishga o‘rganishlari, ya’ni isbotlash va
nazorat qilishning asosiy metodlarini egallashlari kerak
b)   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   matematik   bilimlarini   tarkib   toptirish.
Matematikani   o‘rganish   o‘quvchilarning   o‘z   ona   tillarida   xatosiz   so‘zlash,   o‘z
fikrini   aniq,   ravshan   va   lo‘nda   qilib   bayon   eta   bilish   malakalarini
o‘zlashtirishlariga   yordam   berishi   kerak.   Bu   degan   so‘z   o‘quvchilarning   har   bir
matematik qoidani o‘z ona tillarida to‘g‘ri gapira olishlariga erishish hamda ularni
ana   shu   qoidaning   matematik   ifodasini   formulalar   yordamida   to‘g‘ri   yoza   olish
qobiliyatlarini atroflicha shakllantirish demakdir; 
1
  Umumiy o‘rta ta‘limning Davlat ta‘lim standartlari. Boshlang‘ich ta‘lim ―Ta‘lim taraqqiyoti jurnali, Toshkent 
―Sharq, 1999, 7   – soni
3 d)   o‘quvchilarni   matematik   qonuniyatlar   asosida   real   haqiqatlarni   bilishga
o‘rgatish.   Bu   yerda   o‘quvchilarga   real   olamda   yuz   beradigan   eng   sodda
hodisalardan tortib to murakkab hodisalargacha hammasining fazoviy formalari va
ular   orasidagi   miqdoriy   munosabatlarni   tushunishga   imkon   beradigan   hajmda
bilimlar berish ko‘zda tutiladi.  
Kurs   ishining   predmeti:   Maktab   o‘quvchilari   matematikasiga   oid   o‘quv
materialini o‘rganishda texnologik yondashuvga asoslangan usullarini topish. 2
Kurs   ishining   tuzilish   va   hajmi .   Kurs   ishi   kirish,   asosiy   qism   ya’ni   4   ta   reja,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
I BOB  BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA O‘QITISHDA
KOMPETENSIYAVIY YONDASHUV  O‘QUV DASTURI TAHLILI
2
  Umumiy o‘rta ta‘limning Davlat ta‘lim standartlari. Boshlang‘ich ta‘lim ―Ta‘lim taraqqiyoti jurnali, Toshkent 
―Sharq, 1999, 7   – son
4 1.1.   Boshlang‘ich sinflarda matematika  fanidan   kompetensiyaviy
yondashuv ning maqsadi va vazifalari
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Umumiy   o‘rta   va   o‘rta
maxsus,   kasb-hunar   ta’limining   davlat   ta’lim   standartlarini   tasdiqlash   to‘g‘risida”
gi qarori bilan bugungi kunda amalda foydalanilayotgan “Umumiy o‘rta ta’limning
davlat   ta’lim   standarti   va   o‘quv   dasturi   (boshlang‘ich   ta’lim:ona   tili,   o‘qish,
matematika,   tabiiyot   (1-4-sinf)”   2017   yil   6-aprelda   187-son   qaror   bilan   ijroga
kiritildi.   Unga   ko‘ra   davlat   ta’lim   standartining   maqsadi   va   vazifalari   sifatida
quyidagilar belgilangan: 
Davlat   ta’lim   standartining   maqsadi   -   umumiy   o‘rta   ta’lim   tizimini
mamlakatda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar, rivojlangan xorijiy
mamlakatlarning   ilg‘or   tajribalari   hamda   ilm-fan   va   zamonaviy   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalariga   asoslangan   holda   tashkil   etish,   ma’naviy
barkamol va intellektual rivojlangan shaxsni tarbiyalashdan iborat.
Ko‘rinadiki,   ushbu   maqsad   va   vazifalarni   amalga   oshirish   uchun   tayanch
kompetensiyalarni shakllantirishimiz zarur. 
Kompetensiya   nima?   Kompetensiyaviy   yondoshuv   deganda   nimani
tushunamiz? Dastlab shu savollarga javob berishimiz maqsadga muvofiqdir.
Kompetensiya   (lot.   compete   -   erishayapman,   munosibman,   loyiqman)   -   1)
muayyan   davlat   organi   (mahalliy   o‘zini   o‘zi   boshqarish   organi)   yoki   mansabdor
shaxsning qonun, ustav yoki boshqa hujjat bilan belgilangan vakolatlari, huquq va
burchlari doirasi; 2) u yoki bu sohadagi bilimlar, tajriba. 
Biz   bu   ta’riflarning   ikkinchisiga   to‘xtalamiz   va   kompetensiya
tushunchasining   avvaldan   bizga   ma’lum   bo‘lgan   bilim,   ko‘nikma   va   malakaga
yaqin tushuncha ekanligini anglaymiz.
5 Ta’limda   kompetensiyaviy   yondoshuv   deyilganda,   o‘quvchilarning   shaxsiy,
kasbiy   va   ijtimoiy   hayotlarida   uchraydigan   vaziyatlarda   egallagan   turli   xildagi
malakalarini samarali  ravishda qo‘llashga  o‘rgatish tusuniladi. Inson o‘z hayotida
shaxsiy,   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   kasbiy   munosabatlarga   kirishishi,   jamiyatda   o‘z
o‘r nini  egallashi, duch keladigan muammolarning yechimini hal etishi,eng muhimi
o‘z   sohasi,   kasbi   bo‘yicha   raqobatbardosh   kadr   bo‘lishi   uchun   zarur   bo‘lgan
tayanch kompetensiyalarga ega bo‘lishi lozim. 
Tayanch   kompetensiyalarga   esa   axborotlar   bilan   ishlash   kompetensiyasi,
o‘ zini   o‘zi   rivojlantirish   kompetensiyasi,   ijtimoiy   faol   fuqarolik   kompetensiyasi,
milliy   va   umummadaniy   kompetensiyasi,   matematik   savodxonlik,   fan   va   texnika
yangiliklaridan xabardor bo‘lish hamda foydalanish kompetensiyalari kiradi.
Kommunikativ   kompetensiyani   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida
shakllantirish juda muhimdir.   Ma’lumki, mafkuraviy tarbiyaning eng ta’sirchan
vositalaridan   biri   muloqot   hisoblanadi.   Chunki   inson   qalbida   va   ongida
shakllanadigan   dunyoqarash,   e’tiqod,   iymon,   vijdon,   mas’uliyat   kabi   fazilatlar
tarbiyasida   radio-televideniya,   gazeta-jurnallar,   badiiy   hamda   ilmiy   adabiyotning
o‘rnini   e’tirof   etgan   holda   shuni   aytish   mumkinki,   yuzma-yuz   kechadigan   fikr
almashuv,   insonning   yuzi   va   ko‘ziga   qarab   turib   aytiladigan   bama’ni   so‘z   va
hissiyotlarning o‘rni beqiyos. Shuning uchun ham ota-ona bir gapni aytishi  lozim
bo‘lsa,   bolasining   yuzini   o‘ziga   qaratib   olib,   zarur   yuz   qiyofasi   va   ko‘zidagi
samimiyat   bilan   fikrini   uqtira   boshlaydi.   Va   bunday   muloqot,   albatta,   samarali
bo‘ladi.   Shu   bois   o‘qituvchi-o‘quvchi,   o‘quvchi-o‘quvchi   va   ota-ona   -   o‘quvchi
o‘rtasidagi muloqot ta’lim-tarbiya jarayonida katta ahamiyatga egadir. 3
 
Bolalar   nutqining   rivojlanishi   ularning   faoliyati,   muloqoti   bilan   uzviy   bog‘
liqdir.   Bola   jumlalarining   mazmuni   va   shaklidagi   o‘zgarish   uning   muloqot
3
  Umumiy o‘rta ta‘limning Davlat ta‘lim standartlari. Boshlang‘ich ta‘lim ―Ta‘lim taraqqiyoti jurnali, Toshkent 
―Sharq, 1999, 7   – son
6 shakllari   o‘zgarishi   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Ilk   bolalik   davriga   xos   situativ   nutq
ishchan muloqot  shaklidan nosituativ bilishga yo‘naltirilgan va nosituativ-shaxsiy
muloqot   shakliga   o‘tilishi   bolalar   nutqiga   ma’lum   bir   talablarni   qo‘yadi.   Bu
talablar   bola   nutqining   yangi-yangi   tomonlarini,   turli   kommunikativ   masalalarni
hal   qilishi   uchun   zarur   bo‘lgan   xususiyatlarni   tarkib   toptiradi.   Bolaning   nutqi
sotsial   kontaktlarni   o‘rnatish   funktsiyasini   bajara   boshlaydi.   Buning   uchun   esa
bolada   ichki   nutq   tarkib   topishi,   monologik   xususiyat   kasb   etib   borishi   lozim
bo‘ladi. Bola nutqining rivojlanishidagi muhim xususiyat - nutq tafakkur quroliga
aylanishidan   iborat.   Bola   so‘z-lug‘at   boyligining   o‘sishida   2   muhim   tomon   —
miqdor   va   sifat   tomonlari   mavjud.   Lug‘at   boyligining   miqdoriy   o‘sishi   D.B.
Elkoninning   ko‘rsatishicha,   bevosita   bolaning   hayot   sharoitlari   va   tarbiyalanish
xususiyatlariga   bog‘liq.   So‘nggi   yillarda   u   yoki   bu   yoshdagi   bolalar   nutqining
lug‘at   tarkibini   o‘rganishga   bag‘ishlangan   tadqiqotlarda   avvalgi   tadqiqotlarga
nisbatan yuqoriroq miqdoriy ko‘rsatkichlar aniqlandi.
Milliy   va   umummadaniy   kompetensiya   —   vatanga   sadoqatli,   insonlarga
mehr-oqibatli hamda umuminsoniy va milliy qadriyatlarga e’tiqodli bo‘lish, badiiy
va   san’at   asarlarini   tushunish,   orasta   kiyinish,   madaniy   qoidalarga   va   sog‘lom
turmush tarziga amal qilish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi. Matematik
savodxonlik,   fan   va   texnika   yangiliklaridan   xabardor   bo‘lish   hamda   foydalanish
kompetensiyasi — aniq hisob-kitoblarga asoslangan holda shaxsiy, oilaviy, kasbiy
va   iqtisodiy   rejalarni   tuza   olish,   kundalik   faoliyatda   turli   diagramma,   chizma   va
modellarni o‘qiy olish, inson mehnatini yengillashtiradigan, mehnat unumdorligini
oshiradigan,   qulay   shart-sharoitga   olib   keladigan   fan   va   texnika   yangiliklaridan
foydalana   olish   layoqatlarini   shakllantirishni   nazarda   tutadi.   Mazkur
kompetensiyalar   umumta’lim   fanlari   orqali   o‘quvchilarda   shakllantiriladi.
Shuningdek,   har   bir   umumta’lim   fanining   mazmunidan   kelib   chiqqan   holda
o‘quvchilarda   fanga   oid   umumiy   kompetensiyalar   ham   shakllantiriladi.
Matematika   fani   insonning   intellektini,   diqqatini   rivojlantiradi,   ko‘zlangan
7 maqsadga   erishish   uchun   qat’iyat   va   irodani   tarbiyalaydi,   algoritmik   tarzdagi
tartib-intizomlilikni   ta’minlaydi   va   tafakkurini   kengaytiradi.   Matematika   olamni
bilishning   asosi   bo‘lib,   tevarak-atrofdagi   voqea   va   hodisalarning   o‘ziga   xos
qonuniyatlarini   ochib   berish,   ishlab   chiqarish,   fan-texnika   va   texnologiyaning
rivojlanishida   muhim   ahamiyatga   ega.   Boshlang‘ich   ta’limning   Matematika   fani
o‘quv   dasturi   o‘quvchilarda   kompetensiyalarni   shakllantirishga   yo‘naltirilgan
Davlat   ta’lim   standarti   talablaridan   kelib   chiqib   tuzildi.   Boshlang‘ich   ta’limda
matematika fanini o‘qitishning asosiy  maqsadi:  o‘quvchilarda kundalik faoliyatda
qo‘llash,   fanlarni   o‘rganish   va   ta’lim   olishni   davom   ettirish   uchun   zarur   bo‘lgan
matematik   bilim   va   ko‘nikmalar   tizimini   shakllantirish   va   rivojlantirish;   jadal
taraqqiy   etayotgan   jamiyatda   muvaffaqiyatli   faoliyat   yurita   oladigan,   aniq   va
ravshan,   tanqidiy   hamda   mantiqiy   fikrlay   oladigan   shaxsni   shakllantirish;   milliy,
ma’naviy   va   madaniy   merosni   qadrlash,   tabiiy-moddiy   resurslardan   oqilona
foydalanish   va   asrab-avaylash,   matematik   madaniyatni   umumbashariy
madaniyatning tarkibiy qismi sifatida tarbiyalashdan iborat. Boshlang‘ich ta’limda
matematika fanini o‘qitishning asosiy vazifalari: o‘quvchilar tomonidan matematik
tushunchalar, xossalar, shakllar, usullar va algoritmlar haqidagi bilim, ko‘nikmalar
egallanishini  ta’minlash;  inson kamoloti va jamiyat taraqqiyotida matematikaning
ahamiyatini anglash, ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar, kundalik hayotda matematik
bilim   va   ko‘nikmalarni   muvaffaqiyatli   qo‘llashga   o‘rgatish;   o‘quvchilarning
individual xususiyatlarini rivojlantirgan holda, mustaqil ta’lim olish ko‘nikmalarini
shakllantirish; fanlar integratsiyasini inobatga olgan holda o‘quvchilarda, milliy va
umuminsoniy   qadriyatlarni,   kreativlikni   shakllantirish   hamda   ongli   ravishda   kasb
tanlashga yo‘naltirishdan iborat. Amaliy-tajriba va sinov mashqlarida matematika
darslarda kundalik faoliyatda shaxsiy, oilaviy va iqtisodiy vaziyatlarga, jumladan,
tejamkorlikka,   mehnatni   yengillashtirishga   va   unumdorligini   oshirishga,   savdo-
sotiq bilan bog‘liq bo‘lgan masalalar yechilishi lozim. 
8 1.2.   Matematika o‘qitishda kompetensiyaviy yondashuv
Ushbu   o‘quv   dasturida   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   shakllantiriladigan
tayanch va fanga oid kompetensiyalar kiritilgan. Shuningdek, me’yoriy hujjatlarni
9 yuritishda   tayanch   va   fanga   oid   kompetensiyalar   quyidagicha   yozilishi   tavsiya
qilinadi: 4
 
TK - tayanch kompetensiyalar 
1. TK1 - kommunikativ kompetensiya 
2. TK2 - axborotlar bilan ishlash kompetensiyasi 
3. TK3 - o‘zini o‘zi rivojlantirish kompetensiyasi 
4. TK4 - ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasi 
5. TK5 - milliy va umummadaniy kompetensiya 
6.   TK6   -   matematik   savodxonlik,   fan   va   texnika   yangiliklaridan   xabardor
bo‘lish hamda foydalanish kompetensiyasi 
FK - fanga oid kompetensiyalar 
1. FK1 - matematika mazmuniga oid umumiy kompetensiya 
2.   FK2-   kognetiv   kompetensiya   O‘quvchilarda   shakllantiriladigan   tayanch
kompetensiya elementlari: 
Kommunikativ kompetensiya: 
A1   matematikaga   oid   atamalarning   ma’nosini   tushunib,   to‘g‘ri   o‘qiy   olish;
so‘z va gaplarni bog‘lagan holda o‘z fikrini aniq va ravshan ifodalay olish; fikrni
mantiqiy izchillikda ifodalay olish;  matematik matn ma’nosini  qayta so‘zlab bera
olish;   matematik   qoidalarni   yoddan   ayta   olish.   matematikaga   oid   audiomatn,
videotasvirlarni   tinglab   tushuna   olish,   tegishli   munosabat   bildira   olish.   A1+
matematikaga   oid   audiomatn,   videotasvirlarni   tinglab   tushuna   olish,   mazmunini
aytib bera olish. Axborotlar bilan ishlash kompetensiyasi: A1 tavsiya etilgan media
manbalardan   axborotni   izlab   topa   olish,   zarur   bo‘lsa   uni   boshqa   ko‘rinishlarga
(matn,   jadval,   sxema   va   h.k.)   o‘tkaza   olish;   diagrammalar,   jadvallar,   chizmalar
ko‘rinishida berilgan statistik ma’lumotlarga asoslanib, turli obyekt va hodisalarni
taqqoslay   olish.   uchta   sonning   o‘rta   arifmetigini   topa   olish.   axborotlarni   statistik
ma’lumotlar ko‘rinishlarning bir turidan boshqa ko‘rinishga o‘tkaza olish. 
4
  Umumiy o‘rta ta‘limning Davlat ta‘lim standartlari. Boshlang‘ich ta‘lim ―Ta‘lim taraqqiyoti jurnali, Toshkent 
―Sharq, 1999, 7   – son
10 A1+   media   manbalardan   axborotni   izlab   topa   olish,   zarur   bo‘lsa   uni   boshqa
ko‘rinishlarga (matn, jadval, sxema va h.k.) o‘tkaza olish. O‘zini o‘zi rivojlantirish
kompetensiyasi: 
A1   o‘quv   masalasini   (maqsadini)   topa   olish   va   ifodalay   olish,   qismlarga
ajratish; masala yechimiga yaqinlashish darajasini baholay olish va zarur hollarda
o‘z faoliyatini to‘g‘rilay olish; 
sodda kundalik vaziyatlarda mavjud bilim va ko‘nikmalarni qo‘llay olish;
 o‘qishga va yangi bilimlarni egallashga qiziqtirish; 
yo‘l qo‘yilgan xato va noaniqliklarni topa olish, ularni tuzatish hamda olingan
natijalarni boshqalar foydalanishi uchun oson ko‘rinishda taqdim etish; 
A1+   masala   yechish   orqali   real   dunyodagi   vaziyatlarga   nisbatan   o‘zining
ijobiy   estetik-emotsional   munosabatini   shakllantirish.   Ijtimoiy   faol   fuqarolik
kompetensiyasi: 
A1   atrofdagilar   bilan   o‘zaro   muloqot   chog‘ida   odob-axloq   qoidalariga   rioya
qilish   va   guruhda   ishlash;   muammo   va   tushunmovchiliklar   ro‘y   bergan   paytlarda
o‘zini tutishi to‘g‘risida to‘g‘ri qaror qabul qilish. A1+ matematik qobiliyatini har
bir   insonning   kundalik   hayotda   uchraydigan   muammolarni   hal   qilish   uchun
ishlatish. Milliy va umuminsoniy kompetensiya: 
A1 zaminimizda yashab o‘tgan buyuk allomalarimizning matematikaga qo‘sh
gan   hissalarini   tasvirlab   berish;   milliy   bayramlarimizga   oid   sana   va   vaqtlarni
bilish, ularni kundalik hayotda qo‘llash; jamoat joylaridagi odob-axloq qoidalari va
an’analarni   o‘zlashtirish.   A1+   elementar   hodisalarni   matematik   tilda   ifodalash
usullaridan   foydalanish   va   bu   usullar   samarali   ekanligini   tushunish.   Matematik
savodxonlik,   fan   va   texnika   yangiliklaridan   xabardor   bo‘lish   hamda   foydalanish
kompetensiyasi: 
A1 aniq hisob-kitoblarga asoslangan holda shaxsiy rejalarni tuzish; 
murakkab   bo‘lmagan   hisoblashlarda   hisoblash   vositalardan   va   tayyor
kompyuter   dasturlardan   foydalanish.   A1+   kundalik   hayotda   sodda   iqtisodiy   va
amaliy   masalalarni   yechish.Kommunikativ   kompetensiyada   o‘quvchining
11 muloqotda   muomala   madaniyatiga   amal   qilishni,   hamkorlikda   jamoada   samarali
ishlay   olish   layoqatlarini   shakllantirish   ham   o‘z   o‘rniga   ega.   Umuman   maktab
o‘quvchisining   asosiy   natijalari   bu   ish   qanchalik   muvaffaqiyatli   o‘tishiga   bog‘liq
bo‘ladi.   Ulg‘ayayotgan   kishining   hayotdagi   mavqeyini   shakllantirishda,   uning
hayot   yo‘lini   belgilashda,   o‘z   vazifasini   anglatishda   o‘qituvchining   bolalar
jamoasini   barpo   etish   yuzasidan   olib   boriladigan   faol   va   qat’iy   faoliyati   zarur
hisoblanadi.   Demak,   bola   kommunikativ   kompetensiyani   egallashi   orqali   uning
nutqi, muomala-munosabat va bilish darajasi oshib boradi. 
Axborotlar   bilan   ishlash   kompetensiyasida   ta’lim   samaradorligini   oshirishda
zamonaviy  axborot   texnologiyalari,  kompyuter  va  kompyuter   tarmoqlari   negizida
ta’lim   jarayonini   axborotlar   bilan   ta’minlashni   rivojlantirish   uchun   texnika   va
texnologiyani   bilish   va   ulardan   foydalana   olish,   funksiyalari   va   strukturasini
bilishi, texnologiyalarini joriy eta olishi talab qilinadi.
Zamonaviy sharoitda shaxs tomonidan ozlashtiriladigan axborotlarning asosiy
manbalari   -   davriy   matbuot   (gazeta,   jurnal   va   b.),   audiovisual   ommaviy   axborot
vositalari (radio, televideniya), ovozli va video yozuvlar, axborot-kommunikatsion
vositalar   (kompyuter   tizimi,   internet),   reklama   va   hokazolar   sanaladi.   Ushbu
axborot   manbalari   bilan   to‘g‘ri   ishlashni   o‘rganish   uchun   ham   axborotlar   bilan
ishlash kompetensiyasini shakllantirishimiz lozim. Zero, bugungi taraqqiyot asrida
bolalarni   bu   kabi   vositalardan   cheklashning   imkoni   yo‘q.   Shuni   ham   unutmaslik
kerakki, global axborotlashuv sharoitida haddan tashqari katta hajmdagi axborotga
egalik   shaxsga   ta’lim   berish   jarayonini   qiyinlashtiradi.   Bu   qiyinchilik   shu   bilan
bog‘likki, birinchidan, yosh avlod katta hajmdagi “axborot maydoni” - rang-barang
ma’lumotlarga duch keladi. Yosh xususiyatiga ko‘ra esa voyaga etgunga, ma’lum
darajada dunyoqarashga ega bo‘lgunga qadar  shaxs  uchun mavjud axborotlarning
barchasi qiziqarli hisoblanadi. Biroq shuni alohida qayd etib o‘tish zarurki, barcha
qiziqarli   axborotlarning   hammasi   ham   foydali,   shaxs   kamolotini   ta’minlashga
xizmat   qiluvchi   ma’lumotlar   bo‘lavermaydi.   Ikkinchidan,   axborotlashgan
12 jamiyatda   to‘plangan   ma’lumotlar   yosh,   psixologik   xususiyatiga   ko‘ra
qiziquvchan, har qanday holat, voqelik, hodisa, jarayonning mohiyatini anglashga
intiluvchi   yoshlar   tomonidan   tinimsiz   ravishda   o‘zlashtiriladi.   O‘z   mohiyatiga
ko‘ra tizimsiz ravishda o‘zlashtirilgan ma’lumotlar shunchaki  axborot bo‘lib, ular
bilim   sanalmaydi.   Uchinchidan,   yoshlarning   hali   xayotiy   tajribaga,   barqaror
ma’naviy-axloqiy tamoyillarga ega bo‘lmay turib, haddan tashqari katta hajmdagi
“axborot   maydoni”dan   uzluksiz   ravishda   ma’lumotlarni   o‘zlashtirishlari   ortiqcha
yuklamalarga   ega   bo‘lishlariga   olib   keladi.   Katta   miqdordagi   yuklama   esa   o‘z-
o‘zidan   inson   miya   faoliyatida   ma’lumotlarni   qabul   qilish,   ularni   o‘zlashtirish,
qayta   ishlashda   zo‘riqishni   yuzaga   keltiradi.   Ruhiy   zo‘riqish   o‘z   navbatida
tushkunlikni keltirib chiqaradi. Tushkunlikning doimiy rivojlanishi esa asab tizimi
kasalliklarining yuzaga kelishiga sabab bo‘ladi I
. 
O‘zini   o‘zi   rivojlantirish   kompetensiyasini   egallash   ham   boshlang‘ich
sinflarda   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘zini-o‘zi   anglashning   rivojlanishi   har   bir
bolada o‘ziga xos tarzda kechadi. Dunyoning rivojlangan davlatlaridan biri bo‘lgan
AQSH pedagogikasidagi ta’limotda ham quyidagilarni ko‘rish mumkin:
-bolani o‘z kuchi, imkoniyatiga ishonch ruhida tarbiyalash; 
-o‘quvchining   eng   kichik   shaxsiy   imkoniyatlarini   ro‘yobga   chiqarish   uchun
kurash;
-bolani   kamsitmaslik,   insoniy   qadriyatlarni   va   g‘ururini   erga   urmaslik;   -
o‘quvchining   ilk   davridanoq   kasb-korga   yo‘naltirish,   Vataniga   faxr   va   iftixor
ruhida   tarbiyalash.   Shuningdek,   o‘qituvchi   yo‘naltiruvchi   rol   o‘ynaydi   va   asosiy
maqsad intellektni mashq qildirish va mantiqiy fikrlashga o‘rgatishdir. 
Ma’lumki,   bola   bilimga   qiziqmasdan   turib,   o‘qishga   intilmaydi,
muvaffaqiyatli   o‘qiy   olmaydi.   Bolada   o‘z   kuchiga   va   qobiliyatiga   ishonch   hosil
etish,   o‘qishga   jalb   etish,   ilk   yutuqlari   uchun   rag‘batlantirish,   ayniqsa,
13 ahamiyatlidir.   Boladagi   o‘qishga   qiziquvchanlik   qiyinchiliklarni   yengishga,
faolligini   oshirishga,   ishonch   uyg‘otishga   va   mustaqilligi   kamol   topishiga   olib
keladi.
Sinf   rahbarlarining   madaniyat   darajasining   kengligi,   pedagogik   odob
talablariga   rioya   qilishi,   har   bir   bola   shaxsini   inson   sifatida   hurmat   qilishi   bilan
unga nisbatan talabchanlikni unutmaslik, tashkilotchilik malakalariga ega bo‘lishi,
o‘z malakasini tinimsiz oshirib borish bilan ishga ijodiy yondashish talab qilinadi. 
O‘zini-o‘zi   anglashning   rivojlanishi   bolaning   bilish   va   motivatsion   sohalari
shakllanishi   bilan   uzviy   bog‘liq   bo‘ladi.   Mana   shu   sohalarning   rivojlanib   borishi
natijasida bola ham o‘zini, ham o‘zi egallab turgan vaziyatni anglashga qodir bo‘la
boshlaydi,   ya’ni   unda   o‘zining   ijtimoiy   "men"ini   anglash   shakllanadi.   Bu   hodisa
bolaning keyingi yosh bosqichiga o‘tishida muhim rol o‘ynaydi.
Bu   davrda   bolalarda   ixtiyoriy   harakatlar   rivojlanishi   bilan   birga   irodaviy
jarayonlar ham ko‘rina boshlaydi  (maqsad qo‘yish, yo‘1-yo‘riq hamda vositalarni
belgilash,   qarorga   kelish   va   qarorni   ijro   etish).   Bolalar   irodaviy   harakatlarini
o‘stirish va mustahkamlashda  ularni mehnat mashg‘ulotlariga jalb qilishning ham
ahamiyati kattadir. Bolalarga biron mehnat topshirig‘i berilsa, ular ayni chog‘dagi
o‘zlarining mayl-xohishlarini yengib, mehnat topshiriqlarini o‘z vaqtida bajarishga
intiladilar.   Bolalardagi   irodaviy   harakatlami   rivojlantirish   maqsadida   ularni   o‘z-
o‘ziga   xizmat   qilish,   sinfda   navbatchilik   qilish,   gullarni   parvarish   qilish   va  tabiat
burchaklarida   navbatchilik   qilish   kabi   mehnat   turlariga   jalb   qilish   zarur.   Bunda
faqat mehnat topshiriqlari berish bilangina cheklanib qolmay, balki bolalarning bu
topshiriqlarni qanday bajarayotganliklarini ham  tizimli ravishda tekshirib, nazorat
qilib   turish   lozim.   Ana   shunday   qilgandagina   bolalarda   javobgarlik   hissi   yuzaga
keladi. 
Bundan   tashqari   bolalarda   ijtimoiy   motivlarning   ta’siri   bilan   bir   qator
irodaviy sifatlar, ya’ni qat’iylik, mustaqillik, tashabbuskorlik, dadillik kabi sifatlar
14 tarkib   topa   boshlaydi.   Lekin   bolalar   irodasining   bunday   sifatlari   katta
odamlarnikidek   mustahkam,   ya’ni   xarakter   xislatlariga   aylanib   ketgan   darajada
bo‘lmaydi. Bolalarda ko‘rinadigan ba’zi iroda sifatlari (qat’iylik, mustaqillik kabi)
ko‘pincha epizodik xarakter kasb etadi. Bu yoshdagi bolalar bajarayotgan ishlarida
biron to‘sqinlik uchrab qolsa, o‘zlari mustaqil ravishda bartaraf qilishga urinadilar.
Ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasi  
Jamoa   rivojlanish   darajasidan   dalolat   beradigan   muhim   belgilaridan   biri   -
o‘quvchilarning   birgalikdagi   faoliyatiga   ishtiyoqi   hisoblanadi.   Kechaga
tayyorgarlik   ko‘rish,   shanbaliklarda   ishtirok   etish   kabi   maktab   tajribasida
muntazam   uchrab   turadigan   ishlarda   ko‘zga   tashlanadi.   Ijtimoiy   faol   fuqarolik
kompetensiyasini rivojlantirishda o‘quvchilarning faqat sinfdan tashqari faoliyatida
namoyon   bo‘ladigan   munosabatilarni   tahlil   etish   bilangina   cheklanib   bo‘lmaydi.
Sinf   rahbari   ishining   o‘ziga   xos   xususiyati   shundan   iboratki,   u   oddiy   bolalar
jamoasini emas, balki o‘quvchilar jamoasini shakllantiradi. O‘quvchilarning asosiy
vazifasi   o‘qishdan   iborat.   Shuning   uchun   sinf   rahbari   dastavval   bolalarning
o‘qishda   o‘quvchilarning   o‘zaro   ga   qanday   munosabatda   ekanliklarini,   o‘zlarini
darsda  qanday  tutishlarini,  bir-biriga  sidqidildan  yordam   berish  yoki  bermasligini
kuzatadi va kerakli tadbirlarni qo‘llaydi.
Maktab   o‘quvchilarining   bilimga   qiziqishi   ularning   hayotiy   ehtiyojlariga
bevosita   bog‘liqdir.   Maktab   hovlisidagi   bog‘,   tokzor,   issiqxonada   o‘tkaziladigan
amaliy   jarayon   -   daraxtlarni   butash,   ularga   payvand   solish,   tok   kesish,   daraxt
o‘tqazish, issiqxonalarda pomidor, sabzavotlar yetishtirish qoidalari o‘quvchilarda
katta   qiziqish   uyg‘otadi.   Bilimga   bo‘lgan   qiziqishni   shakllantirish   va   o‘stirishda
sinflarni,  o‘quv  xonalarini  va  maktab binosini  jihozlash  ham   katta  ahamiyat  kasb
etadi. O‘quvchilarda bu jarayon turli qarashlar, did, dunyoqarashni  shakllantiradi,
estetik   zavq   uyg‘otadi,   tegishli   ma’lum   sohalarga   havas   uyg‘otadi.   Shuningdek,
tadbirlar yoki sayohatlar orqali ham ijtimoiy faol fuqarolikni tarbiyalash mumkin. 
15 Milliy va umummadaniy kompetensiyani  shakllantirishda boshlang‘ich sinf
o‘qituvchisining   axloqiy   obro‘si   g‘oyat   darajada   yuqori   bo‘lishi   muhim   ahamiyat
kasb etadi. O‘qituvchi ana shundagina tarbiyaviy ta’sir ko‘rsatishga ega bo‘ladi. 
O‘qituvchining shaxsiy fazilatlari, ma’naviy qiyofasi o‘quvchilar ongining va
xulqining   shakllanishiga   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   O‘qituvchi   uchun   malaka   va
ko‘nikmalarga   ega   bo‘lishning   o‘zi   yetarli   emas.   U   o‘z   tarbiyaviy   faoliyatida
yuksak   darajadagi   insonparvarlik   fazilatlari,   o‘z   ishiga   sadoqati,   intizomi,
odamiyligi,   axloqiy   sifatlari   bilan   ham   ta’sir   kuchiga   ega.   Chunki,   o‘qituvchilik
qobilyati juda ko‘p sifatlarni: chuqur bilim, keng fikrlilik, ishga jon dildan ko‘ngil
qo‘yish, bolalarga bo‘lgan cheksiz muhabbat, muomala, nazokatlilik, qalb yoshligi,
serzavq   temperament,   oqil   va   adolatlilik   namunasi,   alohida   nazokat,   sipolik   va
vazminlik kabi fazilatlarning bo‘lishini taqozo qiladi.
II BOB BOSHLANG‘ICH SINFLARDA M А T Е M А TIK А NI  O‘QITISHNI
ILMIY JIHATLARI
2.1.   Umumta’lim  maktablari   kompetensiyaviy yondashuv   o‘quv
rejasining  tahlili
16 Matematik   savodxonlik,   fan   va   texnika   yangiliklaridan   xabardor   bo‘lish
hamda   foydalanish   kompetensiyasida   o‘quv   mehnatiga   ongli   munosabatda
bo‘lishlik ta’limning ijtimoiy, o‘qishning shaxsiy ahamiyatini tushunish demakdir. 
Odatda   muammoli   vaziyat   vujudga   kelganda   odam   favqulodda   hech
kutilmagan, notanish, tushunilishi murakkab bo‘lgan, noma’lum narsa va hodisalar
bilan   uchrashadi.   Aqliy   zo‘r   berish   natijasida   iroda   sifatlarini   ishga   solish   orqali
munozarali   vaziyat   anglashilgan   masalaga   aylanadi.   Har   bir   darsdan   turli   xil
didaktik maqsadlar ko‘zlanadi. Ular orasida bittasi bosh maqsad bo‘lib hisoblanadi
va uni darsning asosiy didaktik maqsadi deyiladi. Har bir alohida darsning maqsadi
darslar   tizimining   maqsadini   aniqlab,   uning   yordamida   o‘qitilayotgan   mavzuning
mazmunini   o‘quvchilarga   ochib   beradi.   Bu   holda   yangi   tushunchalar   bilan
o‘quvchilami   tanishtirish   bo‘lsa,   ikkinchi   holda   tanishtirilgan   tushunchani
kengaytirish va chuqurlashtirish, uchinchisida, biror malaka va ko‘nikmalami hosil
qilish,  to‘rtinchisida,   bilim,  malaka  va ko‘nikmalami  tekshirish  va  h.k. bajariladi.
Har   bir   darsda   yuqorida   aytilganlaming   bir   nechtasi   yoritilishi   mumkin.
O‘tilganiami   takrorlash   oidin   o‘tilgan   darslami   yangi   tizimga   solish,   shu   bilan
bilimlami   tekshirishni   o‘z   ichiga   oladi.   Yangi   materialni   bayon   qiliih   har   doim
mashqlar   bajarish   bilan   davom   ettiriladi.   Maktablar   tajribasi   darsning   ma’lum
tizimini   yaratdiki,   ko‘pchitik   o‘qituvchilar   bu   tizimga   rioya   qilib,   ma’lum   yaxshi
natijalarga   erishmoqda.   Odatda   darsning   boshida   uy   vazifasi   tekshiriladi   yoki
o‘tgan   mavzu   takrorlanadi,   so‘ngra   o‘tgan   mavzu   yuzasidan   savol-javob
o‘tkaziladi.   Shundan   keyin   yangi   material   bayon   etiladi   va   uni   mustahkamlash
uchun   o‘quvchilarga   misol   va   masalalar   yechdiriladi   yoki   nazorat   savollari
beriladi.   Dars   oxirida   uyga   vazifa   to‘g‘risida   ko‘rsatrnalar   beriladi.   Ba’zan,   bu
rnaqsadlardan   bittasiga   bag‘ishlanishi   mumkin.   Ana   shu   bitta   rnaqsadni   darsning
asosiy   didaktik   maqsadi   deyiladi   va   boshqalar   unga   bo‘ysinadi.   Boshlang‘ich
sinflarda   matematikadan   quyidagi   dars   turlarini   ko‘rsatish   rnumkin.   a)
o‘quvchilami   yangi   tushunchalar   bilan   tanishtirish,   yangi   bilim   va   ko‘nikmalami
17 hosil   qilish   darslari   (Bu  darslarda   hisoblash,   grafik  yoki   masala   yechish   bilimlari
hosil qilinadi); b) turli xil mashqlar yordamida yangi bilim, malaka, ko‘nikmalami
mustahkamlash   darslari;   d)   o‘tilganlami   takrorlash,   umumlashtirish   darslari;   e)
keyingi   bosqichda   xatolaming   oldini   olish   maqsadida   mustaqil   bilim,   malaka   va
ko‘nikmalami   tekshirish   darslari.   Har   bir   darsda   turti   xildagi   didaktik   maqsadlar
amalga   oshirilishi   mumkin:   uy   vazifasini   tekshirish;   darsning   va   mavzuning
maqsadini   bayon   qilish;   oldin   o‘tilganlami   takrorlash   bilan   o‘quvchilarni   yangi
materialni   o‘zlashtirishga   tayyorlash;   og‘zaki   hisoblash   uchun   maxsus   mashqlar,
yangi   materialni   o‘rganish   (darsning   asosiy   bo‘limi);   bolalaming   oldin
o‘zlashtirilgan   bilim   va   ko‘nikmalarini   mustahkamlash;   o‘rganilgan   bilimlami
hisoblash;   mashq,   bilim   va   malakalarni   qo‘llash   (darsning   asosiy   bo‘timi);
o‘quvchilarni   mustaqil   ishlatish   va   uni   tekshirish;   oldin   o‘zlashtirilgan
materiallami   takrorlash;   uyga   vazifa   berish;   darsni   xulosalash.   Darsning   asosiy
qismlarini   turti   xilda   va   turli   metodlar   bilan   birga   qo‘shib   olib   borish   mumkin.
O‘qituvchi dars rejasini tuzishda quyidagilarni e’tiborga olishi kerak. Dars qanday
qismlardan   iborat   bo‘lishi,   ularni   qanday   ketma-ketlikda   joylashtirish,   ular
o‘rtasida   o‘quv   materialini   qanday   taqsimlash,   bu   qismlar   bir-biriga   qanday
bog‘lanishda,   ular   darsning   asosiy   didaktik   maqsadini   amalga   oshirishda   yetarli
miqdorda yordam  berishini  hisobga  olishi  kerak. Boshlang‘ich sinfda matematika
darsining har bir qismi umumiy didaktik masalalarni bajarishga qaratilrnog‘i kerak.
Darsning   qismlari   asosiy   didaktik   maqsadga   qarab   o‘zaro   bog‘langan   bo‘lishi
kerak.   Alohida   dars   turlarining   tarkibini   qarab   chiqamiz.   Masalan:   o‘quvchilarni
yangi   tushunchalar   bilan   tanishtirish,   yangi   bilim   va   ko‘nikmalarni   hosil   qilish
darslari.   Darsning   boris   hi.   Darsni   maqsadga   rnuvofiq   shunday   boshlash   kerakki,
barcha  o‘quvchilarni,  o‘quv  vazifalarini  faol   bajarishga  darhoI   tortadigan  bo‘lsin.
Shu   maqsadda   uncha   katta   bo‘lmagan   mustaqil   ishlarni   kartochkalarga   yozib
borish   kerak,   bu   esa   o‘quvchilardan   masala   shartini   yozmasdan   hisoblash
natijalarinigina   yozishni   talab   qiladi.   Bunday   mustaqil   ishlar   o‘quvchilarni   yangi
materialni   o‘zlashtirishga  tayyorlaydi.  Darsning  birinchi   qisrnida agar   uy vazifasi
18 mazmun   jihatdan   yangi   materialga   bog‘liq   bo‘lsa,   uni   tekshirish   ham   rnumkin.
Agar   uy   vazifasi   yangi   mavzuga   bog‘liq   bo‘lmasa,   yangi   mavzuni   o‘tishda
o‘quvchilar   uni   qo‘llamasa,   u   holda   yangi   bilimlarni   bayon   qilish   darsida   uy
vazifasini   tekshirish   shart   emas.   Shunday   qilib   darsning   birinchi   qisrni
o‘quvchilarning   faolligini   va   diqqatini   yo‘naltirishga   qaratilmog‘i   lozim,   bu
bosqichga uncha ko‘p vaqt sarf qilmaslik kerak. O‘quvchilar diqqatini yo‘naltirish
usullaridan   yana   biri   darsning   mavzusi   va   maqsadini   aniq   tushunarli   e’lon
qilishdir. Bunda albatta o‘quvchilarning qiziqishini orttirish va muammoli vaziyat
yaratish zarur. Masalan: o‘quvchilar faqat hisoblashning og‘zaki usuli bilan tanish
bo‘lsalar, ularga ikkita uch xonali sonlarni qo‘shish tavsiya qilinsa, bunday holatda
o‘quvchilar   o‘zlarining   ortiqcha   bilim   va   malakalarini   qo‘llaydilar.   O‘quvchilar
rna’lum qiyinchiliklardan o‘tadilar. Shunday qilib, oldindan o‘rganilgan hisoblash
jarayonlari bilan bu misolni bajarish qiyin emasligiga ishonch hosil qiladi. Ta’lim
tizimini   modernizatsiyalashning   hozirgi   bosqichi   o‘qituvchining   kasbiy
tayyorgarligi, uning pedagogik mahorati, kompetentligi, eridusiyasi, intellektualligi
va   umumiy   pedagogik   mahoratiga   yuqori   talablarni   qo‘ymoqda.   Bu   holatning
yuzaga   kelishi   esa,   respublika   ta’lim   tizimida   insonparvarlik,   shaxsga
yo‘naltirilgan   o‘qitish,   kasbiy   tayyorgarlikda   kompetentli   yondoshuv   g‘oyalariga
o‘tishdan   kelib   chiqmoqda.   Ta’limda   asosiy   ustuvorlik   ta’lim   oluvchi   shaxsi,
shaxslararo   munosabatlarni   o‘zgartirib,   zamonaviy   o‘qitish   va   pedagogik
texnologiyalarni   qo‘llagan   holda   jarayonni   shunday   boshqarish   kerakki,   ta’lim
oluvchi   nafaqat   o‘qitish   ob’yekti,   balki   sub’yekti   ham   bo‘lishiga   asoslangan
shaxsning   shakllanishiga   beriladi.   Shu   bois,   bo‘lajak   o‘qituvchining   kasbiy   va
shaxsiy   shakllanishiga   yordam   beruvchi   pedagogik   vositalarni   aniqlash   muhim
ahamiyatga   ega   bo‘lmoqda.   Olingan   bilimlar,   texnika   va   texnologiyalarning   tez
eskirishi va yangilanishi o‘qituvchi oldiga doimiy ravishda o‘z malakasini oshirish,
fan,  texnika,  madaniyat   va  ilg‘or  pedagogik  tajribalarning  zamonaviy  yutuqlariga
ega   bo‘lish   masalasini   qo‘ymoqda.   Amaliyotning   ko‘rsatishicha,   o‘quv   reja   va
dasturlarni   takomillashtirish   har   doim   ham   o‘quv   jarayonining   samarasini
19 oshirishga yordam beravermaydi. Real amaliy faoliyat talablaridan ajralgan holda,
o‘quv jarayoniga rasmiy yondoshuv bo‘lajak o‘qituvchi  kasbiy kompetentligining
rivojlanishiga   xalaqit   beradi.   I.G.   Lipatnikovaning   ta’kidlashicha,   hozirgi   zamon
maktabi   pedagogika   oliy   ta’lim   muassasasidan   paydo   bo‘lgan   muammolarni   hal
etish   yo‘llarini   tanqidiy   baholash   va   topish,   holatni   tahlil   qilish,   o‘z   faoliyatini
adeakvat   o‘zgartirish,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   vositalarini
qo‘llash,   axborotlarni   topish,   qo‘llash   va   tanlashni   bilishga   qodir   matematika
o‘qituvchisini   kutmoqda.   Qayd   etilgan   muammolarni   hal   etish   usullaridan   biri
sifatida   bo‘lajak   matematika   o‘qituvchilarida   kasbiy   yo‘nalganlikni   oshirishni
taklif   etamiz.   U   quyidagilardan   iborat:   -   talabalarning   bo‘lajak   kasbiy   faoliyatini
anglash   uchun   sharoitlar   yaratish;   -   bo‘lajak   kasbga   muvaffaqiyatli   ega   bo‘lish
uchun   zarur   shaxsiy   sifatlarni   rivojlantirishga   alohida   e’tibor   berish;   -   har   bir
talabada   mavjud   kasbiy   ahamiyatli   sifatlarning   rivojlanish   darajasini   aniqlash   va
individual   ta’lim   trayektoriyalarini   qurish.   Oliy   ta’limning   zamonaviy   tizimda
bitiruvchining   ma’lumoti   sifatining   asosiy   ko‘rsatkichi   uning   kasbiy
kompetentligidan iboratligi bilan tavsiflanadi. Psixologik lug‘atlarda pedagogning
kasbiy   kompetentligi   muvaffaqiyatli   kasbiy   faoliyat,   uning   ahamiyati   va   uni
amalga oshirishda qo‘llaniladigan bilim va ko‘nikmalar to‘plami bilan aniq maxsus
masalalarga   munosabat   sifatida   ta’riflanadi.   Matematika   o‘qituvchisining   kasbiy
kompetentligi   quyidagi   komponentlardan   iborat:   mazmunli   (maxsus   matematik
bilimlarga   egalik),   texnologik   (matematika   o‘qitish   usullariga   egalik),   shaxsiy
(shaxsning   ayrim   xususiyatlariga   egalik).   Matematika   o‘qituvchisi   kasbiy
tayyorgarligining   yangi   sifatiga   ega   bo‘lish   uchun   matematika   o‘qitish   nazariyasi
va metodikasi kursining nazariy asoslari va uni qurishning qo‘shimcha tadqiqotlari
zarur.   Ular   bo‘lajak   matematika   o‘qituvchisi   mahoratining   shakllanishiga   va
umumiy   pedagogik   madaniyatini   takomillashtirishga   yordam   beradi.   Predmetli
tayyorgarlikning kasbiy yo‘naltirilganligini oshirish asosida kasbiy kompetentlikni
shakllantirish   masalasini   amalga   oshirish   ta’lim   jarayoniga   kasbiy   faoliyat
elementlari, kasbiy tajribalarni  kiritish, o‘qitish usullari  va shakllarini  o‘zgartirish
20 yo‘li   bilan   hal   etilishi   mumkin.   Matematika   o‘qitish   nazariyasi   va   metodikasi
kursining bo‘lajak o‘qituvchilarda refleksiv predmetli faoliyat asosida reproduktiv
va   lokal   modellashtiruvchi   xarakterli   amaliy   bilimlarini   shakllantirish,
rivojlantirish,   o‘quv   va   kasbiy   faoliyat   motivlarini   shakllantirish   kabi   maqsadlari
bo‘lajak   pedagogning   kompetentligiga   bevosita   dahldor   hisoblanadi.   Bu
maqsadlardan esa, kursning quyidagi vazifalari kelib chiqadi: 
- bo‘lajak matematika o‘qituvchisida kasbiy sifatlarni tarkib toptirish; 
-   talabalarda   matematika   o‘qitish   nazariyasi   va   metodikasi   kursining   asosiy
tushunchalari haqida tasavvurni shakllantirish; 
- talabalarda o‘quv materialini bayon qilish usullari va o‘quv mashg‘ulotlarini
tashkil etish shakllarini mustaqil ajratish va tahlil qilish qobiliyatini shakllantirish;
-   talabalarning   o‘quv   materialini   o‘qitishning   turli   usullari   orqali   taqdim   etishni
bilishni rivojlantirish; 
-   bo‘lajak   pedagogning   tadqiqotchilik   qobiliyatlarini   ta’lim   jarayoniga   faol
kiritish yo‘li bilan rivojlantirish.
O‘zlashtirishning   past   bo‘lishi,   aksariyat   hollarda,   o‘quvni   tizimli   va   rejali
olib   borish   iqtidori   va   ko‘nikmasining   bolalarda   shakllanmaganligidan   kelib
chiqadi.   Sinf   rahbarining   va   fan   o‘qituvchilarining   asosiy   vazifasi   har   bir
o‘quvchining faoliyatini quyidagi shartlar asosiga qurish bilan bog‘liq: 
1. Faoliyatni reja asosiga qurish. 
2. Qunt bilan ishlash. 
3. Pala-partishlikka yo‘l qo‘ymaslik, saranjomlikka o‘rganish. 
4. Bilim sifatini oshirish. 
5. Qiyinchiliklarni yengish. 
21 6. O‘quv   mehnatida   muayyan   rejimga   itoat   etish.   Bu   o‘quv   mehnatini
o‘quvchining dam olishi bilan to‘g‘ri almashtirib borilishidir. 
7. O‘qishda o‘rtoqlarcha o‘zaro yordam uyushtirish. O‘rtoqlarcha o‘zaro
yordam   sinfda   ulgurmovchilikning   oldini   oladi,   sinf   jipsligini   oshiradi,
jamoatchilik ruhining shakllanishiga olib keladi. 
8. Sinf   o‘qituvchilari   bilan   hamkorlik.   Sinf   rahbari   ta’lim-tarbiyaviy
ishlarni yakka o‘zi emas, balki shu sinfda dars beruvchi boshqa o‘qituvchilar bilan
hamkorlikda olib boradi. 
Sinf   o‘qituvchisining   asosiy   vazifasi   har   bir   o‘quvchini   mantiqiy   fikrlashga
o‘rgatishdan   iboratdir.   Ayniqsa,   bolalarda   o‘qish   qiyinchiliklarini   yengish,
tushunib   o‘qish   va   kitob   bilan   mustaqil   ishlash,   uy   vazifalarini   bajarishda   rioya
qilishi   lozim   bo‘lgan   intizom,   olgan   bilimlarini   amalda   qo‘llash   kabi   zarur
sifatlarni   shakllantirish   katta   ahamiyatga   egadir.   O‘quvchilarni   o‘quv   mehnatida
muayyan   rejaga   itoat   etishga   o‘rgatish   orqali   ham   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarining o‘zlashtirish sifatini os hirish mumkin. 
2.2.  Umumta’lim fanlari bo‘yicha Davlat Ta’lim Standartlari
kompetensiya  — mavjud bilim, ko‘nikma va malakalarni kundalik faoliyatda
qo‘llay olish qobiliyati.
22   Baholash   tizimi   —   davlat   ta’lim   standarti   bo‘yicha   umumiy   o‘rta   ta’limning
malaka talablarini o‘quvchilar tomonidan o‘zlashtirilishi darajasini hamda umumiy
o‘rta   ta’lim   muassasasining   faoliyati   samaradorligini   aniqlaydigan   mezonlar
majmuidan iborat.
O‘zbekiston   Respublikasida   davlat   ta’lim   standartini   joriy   etish,
muvofiqlashtirish,   unga   metodik   rahbarlik   qilish   O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq
ta’limi vazirligi tomonidan amalga oshiriladi.
Davlat   ta’lim   standartini   joriy   etish,   shu   jumladan,   umumta’lim   fanlari
bo‘yicha ta’lim mazmuni va sifatiga qo‘yiladigan minimal talablarni, umumiy o‘rta
ta’lim   muassasalari   bitiruvchilariga   qo‘yiladigan   malaka   talablarini   tasdiqlash
pedagogik   tajriba-sinov   ishlari   muvaffaqiyatli   yakunlanib,   ularga   ekspert   baho
berilgach amalga oshiriladi.
Pedagog   kadrlar   salohiyati   hamda   moddiy-texnika   bazasi   yetarli   bo‘lgan
umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasalarida   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Xalq   ta’limi
vazirligi, Toshkent shahar xalq ta’limi bosh boshqarmasi va viloyatlar xalq ta’limi
boshqarmalarining  ruxsati   bilan  umumiy  o‘rta  ta’lim   muassasalarining   pedagogik
kengashlariga   dars   jadvalini   tuzishda   tayanch   o‘quv   rejadagi   umumiy   soatlar
hajmidan oshmagan holda, ma’lum bir fanlarni chuqurlashtirib o‘qitish maqsadida
15 %gacha o‘zgartirish kiritish huquqi beriladi. 5
  Umumiy o‘rta ta’limning o‘quv dasturi (keyingi o‘rinlarda — o‘quv dasturi
deb   ataladi)   tayanch   o‘quv   rejaga   muvofiq   o‘quv   fanlarining   sinflar   va   mavzular
bo‘yicha   hajmi,   mazmuni,   o‘rganish   ketma-ketligi   va   shakllantiriladigan
kompetensiyalari belgilangan hujjat hisoblanadi.
O‘quv   dasturi   O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi   tomonidan
ishlab chiqiladi va tasdiqlanadi.
  Umumiy   o‘rta   ta’limning   malaka   talablari   umumta’lim   fanlari   bo‘yicha
ta’lim   mazmunining   majburiy   minimumi   va   yakuniy   maqsadlariga,   o‘quv
5
  Jumay е v M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang‘ichsinflarda mat е matika o‘qitish m е todikasi. (O O‘Y uchun darslik.) 
Toshk е nt. “Fan va texnologiya”, 2005 yil.
23 yuklamalari hajmiga hamda ta’lim sifatiga qo‘yiladigan talablardan iborat bo‘lib, u
quyidagilardan tashkil topadi: 
Davlat   ta’lim   standarti   talablariga   rioya   qilish   ustidan   nazoratni   amalga
oshirishning   maqsadi   —   davlat   ta’lim   standarti   talablarini   bajarish   darajasini
aniqlash,   zarur   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish   asosida   ta’lim   sifatini
ta’minlashdan iborat. 6
Davlat   ta’lim   standarti   talablariga   rioya   qilish   ustidan   nazorat   O‘zbekiston
Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi   tomonidan   quyidagi   ko‘rinishlarda   amalga
oshiriladi:
davlat   ta’lim   standarti   talablari   asosida   barcha   umumiy   o‘rta   ta’lim
muassasalarida o‘quvchilar egallashi lozim bo‘lgan malaka talablariga baho berish;
tayanch o‘quv reja va o‘quv dasturlarining bajarilishini tahlil qilish;
umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasasida   davlat   ta’lim   standartlari   talablari
bajarilishi   va   ta’lim   sifatiga   ta’sir   etuvchi   omillarni,   foydalanilgan   pedagogik   va
axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining natijaviyligini tahlil qilish.
Umumiy o‘rta ta’lim sifatini nazorat qilishning turlari quyidagilardan iborat:
ichki nazorat   — O‘zbekiston Respublikasi  Xalq ta’limi vazirligi tomonidan
tasdiqlangan tartib asosida umumiy o‘rta ta’lim muassasasining monitoring guruhi
tomonidan amalga oshiriladi;
tashqi  nazorat   — ta’lim  sohasidagi  vakolatli  davlat  organlari, hududiy xalq
ta’limi boshqaruvi organlari tomonidan amalga oshiriladi;
davlat-jamoatchilik   nazorati   —   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda
hududiy   xalq   ta’limi   boshqaruvi   organlari   va   nodavlat   notijorat   tashkilotlar
hamkorligida amalga oshiriladi;
milliy va xalqaro darajada baholash  — Hukumatning tegishli qarori hamda
xalqaro shartnomalar asosida xalq ta’limi boshqaruvi organlari, nodavlat notijorat
tashkilotlar va xalqaro tashkilotlar hamkorligida amalga oshiriladi.
6
  Jumay е v M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang‘ichsinflarda mat е matika o‘qitish m е todikasi. (O O‘Y uchun darslik.) 
Toshk е nt. “Fan va texnologiya”, 2005 yil.
24 Umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasasi   o‘quvchilarining   bilimi   sifatini   nazorat
qilishning   reyting   tizimi   tartibi   O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi
hamda   Vazirlar   Mahkamasi   huzuridagi   Davlat   test   markazi   tomonidan
tasdiqlanadi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   matematikani   muvaffiqiyat   bilan   o‘qitish
uchun   mehnat   faoliyatini   boshlovchi   o‘qituvchi   matematika   o‘qitishning   ishlab
chiqilgan   tizimini,   ya’ni   boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish   metodikasini
egallagan   bo‘lishi   va   shu   asosda   mustaqil   ravishda   ijodiy   ishga   kirishishi   kerak.
«Metodika»   grekcha   so‘z   bo‘lib,   «metod»   degani   yo‘l   demakdir.   Matematika
metodikasi   pedagogika   fanlari   tizimsiga   kiruvchi   pedagogika   fanining   tarmog‘i
bo‘lib,   jamiyat   tomonidan   qo‘yilgan   o‘qitish   maqsadlariga   muvofiq   matematika
qonuniyatlarini matematika rivojining ma’lum bosqichida tadqiq qiladi. 
Xulosa
Ta’limning   yuqori   sifatini   ta’minlash   talabi   unga   erishish   darajasini   o‘z   vaqtida
va   ob’ektiv   baholash   zarurligini   ob’ektiv   ravishda   taqozo   etadi.   Bu   holat   o‘quv
faoliyati   jarayoni   va   natijalarini   nazorat   qilishning   tashkiliy-uslubiy   va   psixologik-
pedagogik jihatlarini o‘rganish muammosini dolzarblashtiradi.
25 Baholash   -   tinglovchilar   tomonidan   o‘quv   dasturlari   va   o‘qitishning   rahbar
hujjatlari   talablariga   muvofiq   bilim,   ko‘nikma   va   ko‘nikmalarni   o‘zlashtirish
darajasini aniqlash.
Lekin   o‘quvchilarning   bilimlarni   o‘zlashtirishini   nazorat   qilish   nafaqat
o‘qituvchi,   balki   o‘quvchining   o‘zi,   ya’ni   o‘z-o‘zini   nazorat   qilishi   ham   mumkin.
Bilimlarni   nazorat   qilish   talabalarning   o‘quv   va   kognitiv   faoliyati   samaradorligini
oshirishning muhim shartidir. Nazorat o‘quv materialini o‘zlashtirish hajmi, darajasi
va   sifatini   aniqlashga,   o‘rganishdagi   muvaffaqiyatlarni,   o‘quv   jarayonida   tuzatish
uchun bilimlardagi kamchiliklarni aniqlashga, uning mazmuni, usullari, vositalari va
tashkil   etish   shakllarini   takomillashtirishga   yordam   beradi.
Hozirgi   vaqtda   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   nazorat   qilishning   quyidagi   usullari
qo‘llaniladi:   og‘zaki,   individual,   kombinatsiyalangan   va   frontal   so‘rovlar;   yozma,
grafik   va   amaliy   ishlarni   tekshirish;   dasturlashtirilgan,   standartlashtirilgan   (mashina
va   mashinasiz)   boshqaruv;   o‘quv   jarayonida   o‘quvchilarni   tizimli   kuzatish.
Nazoratning   iqtisodiy   fanlarini   o‘rganish   usullaridan   biri   talabalar   bilimini
baholashning reyting va test tizimlari hisoblanadi.
Bilimlarni   baholash   uchun   reyting   tizimidan   foydalanish   bilimlarni   monitoring
qilish va baholashning asosiy tamoyillarini amalda qo‘llash imkonini beradi: xolislik,
izchillik, ko‘rinish.
Reytingni   joriy   etishning   ijobiy   natijalari   ilmiy-tadqiqot   va   darsdan   tashqari
ishlarni faollashtirishni o‘z ichiga oladi, reyting tizimi sharoitida esa sababsiz ishdan
bo‘shatishlar   sonining   sezilarli   darajada   kamayishi   kuzatilmoqda.   Reyting   tizimi
talabani   fanlarni   mustaqil   o‘rganishga   undaydi.   Baholashning   reyting   tizimi
talabaning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olish   uchun   qulay   shart-sharoitlar
yaratadi,   bilimlarni   tizimli   ravishda   o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   Binobarin,
talabaning   qiziqishi   va   muvaffaqiyati   oshadi,   bu   esa   o‘quv   jarayonini   yanada
samarali qiladi.
26 Bilimlarni baholashning reyting tizimi bilan bir qatorda, eng ko‘p qo‘llaniladigan
o‘quvchilar   bilimini   test   sinovi.   Test   nazorati   bir   vaqtning   o‘zida   butun   guruh
talabalarining   bilimlarini   tekshirishni   ta’minlaydi   va   ularning   har   bir   darsga
tayyorlanish   motivatsiyasini   shakllantiradi,   ularni   intizomga   soladi.
Oliy   kasbiy   ta’limning   iqtisodiy   mutaxassisliklari   bo‘yicha   maxsus   fanlar   bo‘yicha
bilimlarni   test   nazorati   va   reyting   tizimidan   foydalanish   nazoratning   eng   samarali
zamonaviy usullari hisoblanadi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. Mirziyoyev   Sh.   “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish
bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi Farmon.T. 2016 yil 7 fevral 
2. Abdullayeva   B.   Bo‘lajak   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisining   axborot
kompetentligini   rivojlantirishga   yo‘naltirilgan   tayyorgarliginig   mazmuni   /
27 Boshlang‘ich   ta’limning   dolzarb   masalalari:   muammo   va   yechimlar.   Respublika
ilmiy-amaliy anjumani materiallari. Jizzax, 2019 yil 6-bet. 
3. Usmonov   N.|    ,   Xolboyeva   G.   va   boshqalar.   Boshlang‘ich   ta’limda
kompetentlikni rivojlantirish omillari. Toshkent. “Fan va texnologiya”, 2016. 152
bet. 
4. Rustamova   N.   Media   ta’lim   va   media   madaniyat   (umumiy   o‘rta   ta’lim
muassasalari misolida). Toshkent. “Turon zamin ziyo”. 2016. 131 bet.
5. Tadjiyeva   Z.G‘.,   Abdullayeva   B.S.,   Jumayev   M.E.,   Sidelnikova   R.I.,
Sadikova   A.V.   Методика   преподавания   математики .–T.:Turon-Iqbol,2011.
336s.
6. Umumiy o‘rta ta’limning Davlat ta’lim standartlari. Boshlang‘ich ta’lim
―Ta’lim taraqqiyoti jurnali, Toshkent ―Sharq, 1999, 7   – soni
7. L.Sh.Levenberg   va   boshqlar.   ―Boshlang‗ich   sinflarda   matematika
o‗qitish metodikasi Toshkent ―O‗qituvchi
8. A.A.Skatkina   ―Metodika   prepodaveniya   matematiki   v   sredney   shkole.
Moskav ―Prosveщeni.
9. N.U.Bikbaeva   va   boshqa.   1-4   sinflarda   matematika   I   –   IV   qismlar.
Toshkent ―O‘qituvchi 1992 yil.
10. M.Moro   va   boshqalar.   ―Boshlang‗ich   sinflarda   matematika
o‘qitishning metodikasi1995 yil.
_______________________________________________ ta’lim yo nalishiʻ
talabasi ______________________________________________________ning
____________________________________________mavzusidagi kurs ishiga
RAHBAR XULOSASI
28 Mavzu   talaba   tomonidan   (mustaqil   yozilganligi,   amaliy   ahamiyati,
dolzarbligi, mazmunda keltirilgan ijobiy tomonlar va rejaning izchil yoritilganligi,
mavzu   to liq   qamrab   olinganligi)   ______________________ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Ishdagi kamchiliklar_______________________________________________ 
_______________________________________________________________
 __________________________________________________________________
Kurs ishining yoritilishi bo yicha rahbar tomonidan baholanishi (kurs ishiga	
ʻ
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
KOMISSIYA XULOSASI
Talaba   tomonidan   mavzuning   og zaki   bayoni(yoritib   berishi,   tushunchasi,	
ʻ
savollarga   to liq   javob   bera   olishi,   tahlillar   keltirishi,   xulosalar   chiqara   olishi)	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
______________________________________________________________
29 Kurs   ishining   og zaki   bayoni   bo yicha   komissiya   tomonidan   baholanishiʻ ʻ
(kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
Jami ball_______________________ 
Komissiya raisi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                          (imzo) 
Komissiya a’zosi    ____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                 (imzo) 
Komissiya a’zosi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                           (imzo)
30
Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha