Boshlangʻich sinflarda matematika oqitish metodlari. Boshlangʻich sinflarda matematika oʻqitishda tadqiqot metodlaridan foydalanish

O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
AMALIY  FANLAR  UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
 
“Boshlang ich sinflarda matematika oqitish metodlari. Boshlang ich sinflarda	
ʻ ʻ
matematika o qitishda tadqiqot metodlaridan foydalanish” mavzusidagi	
ʻ
 
 
KURS ISHI
Bajardi:   ______  guruh talabasi 
__________________________ 
Rahbar:    “Pedagogika”   kafedrasi 
__________________________                                                                                                                                                                                          
                                       
                                           TOSHKENT-2024 MUNDARIJA:
Kirish …………………………………………………………………………...2
I.BOB. O zbekistonda matematika fanini o qitish metodikasi tarixi vaʻ ʻ
rivojlanishi
1.1. XX asrgacha O rta Osiyo madrasalarida matematika	
ʻ
fanining o qitilishi	
ʻ ……………………………………………………………..7
1.2. O zbekistonda matematika fanini o qitish metodikasini takomil- 	
ʻ ʻ
lashtirish – davr talabi .......................................................................................9
1.3. Predmet sifatidagi matematika va uning metodikasi ...........................12
II.BOB.Matematika o qitish metodikalari va ularni o quv jarayoniga tatbiq	
ʻ ʻ
etilishi
2.1. Hozirgi kunda matematika o qitishning umumiy metodikasi	
ʻ ................20
2.2. Matematika o qitishning xususiy metodikasi	
ʻ ...........................................25
Xulosa .................................................................................................................30
Foydalanilgan  adabiyotlar................................................................................ 32
2 Kirish
                            Mamlakatimizda   xozirgi   paygda   yoshlarga   ta’lim   va   tarbiya   berishga
alohida   e’tibor  qaratilmoqda.  Ta’lim-tarbiya  hamisha  jamiyat  taraqqiyotining asosi
bo lgan.ʻ   Chunki,   inson   jamiyatdagi   barcha   munosabatlar,   aloqalarning   markazida
turadi.   Fan-texnika   va   axborotdagi   revolyutsiya   inson   va   uning   ilmiy-ma’rifny
poten-   tsialini   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotning   hal   qiluvchi   omiliga   aylantirdi.
Barqaror   iqtisodiy   o sishni   ta’minlash,   xalqaro   mexnat   taqsimotida   munosib	
ʻ   o rin	ʻ
egallash,   milliy   iqtisodiyotning   raqobat-   bardoshligini   ta’minlash   muammolari
ko p   jihatdan   ish   kuchining   bilimi,   malakasi,   vaziyatga   qarab   ish   tuta	
ʻ   olishiga
bog liq.   Kelajakda   erishishimiz   lozim   bo lgan   buyuk   maqsadlarga   erishish
ʻ ʻ   uchun
eng   avvalo   yuqori   malakali,   zamon   talabiga   javob   beradigan   mutaxassis   kadrlar
tayyorlashimiz   kerak.   Matematika   fanini   rivojlanishini   asoslari,   boshqa   fanlarini
rivojlanishi kabi,   insoniyat faoliyatining amaliy ehtiyojlaridan  kelib chiqadi. Fanning
rivojlanishi   bu   ishlab   chiqarishning   shakllanishi   bilan   asoslanadi.   Matematika,	
‖
boshqa   fanlar   kabi,   odamlarning   amaliy   ehtiyojlari   natijasida   vujudga   keldilar:   er
maydonining   yuzalarini   ulchash,   idishlarning   sig imini	
ʻ   o lchash,	ʻ   vaqtni   o lchash	ʻ   va
mexanikaning   elementlaridir .	
‖   F.Engels.Andi   -   Dyuring.
              Haqiqatan   ham   matematikaning   turli   bulimlari   real   dunyoning   fazoviy
formalarini   va   miqdoriy   munosabatlarini   o rganishda   o zining   metodlarining   turli	
ʻ ʻ
tumanligi   bilan   ajralib   tursada,   yagonaligi   va   umumiyligi   bilan   yaxlit   birlashtirib
turadi.   Matematika   fanining   mazmuni   quyidagicha;
1) uning   rivojlanish   jarayonida   yig iladigan	
ʻ   -   faktlar;
2) faktlar   asosida   ilmiy   tasavvurning   shakllanishi   -   gipoteza.   O z	
ʻ   o rnida	ʻ   bu
tajriba   orqali   tekshiriladi;
3) faktlar   va   tajribalar   natijalarini   umumlashtirish   hamda   ularni   nazariya   va
qonunlar   ko rinishiga	
ʻ   keltirish;
4) nazariya va qonunlarni o rganish,	
ʻ matematikani
o rganishni	
ʻ  
3                              Bu   elementlar   doimo   o zaroʻ   aloqadorlikda   va   rivojlanishdadir.Ana   shu
aloqadorlikni   va   rivojlanishni   o rganish   bizlar   qanday   tarixiy   davrga   olib   borishni	
ʻ
aniqlash   ro yobga	
ʻ   kelish   sabablarini   aniqlash   -   aynan   mana   shu   matematika
tarixining   predmetini   ifodalaydi.   Shuning   uchun   matematika   tarixi   -   matematikaning
rivojlanishining   qonunlarini   o rganuvchi	
ʻ   fandir.
Yuqoridagi  aytilganlarga  asosan   matematika  tarixi  quyidagi  masalalarni   hal   qilishi
kerak.
Birinchidan   -   matematikani   fan   sifatida   rivojlanishining   haqiqiy   mazmuni
yoritilishini.   Bularda   matematikaning   metodlari,   tushunchalari   va   fikrlari   qanday
paydo   bo lganligi,   ayrim   matematik   nazariyalar   tarixan   qanday   dunyoga   kelgani	
ʻ
yoritilishini.   Xalqlarda   ma’lum   tarixiy   davrlarda   matematikani   rivojlanishini
xarakteri   va   xususiyatlarini   aniqlashni   barcha   zamondagi   ulug	
ʻ   olimlarning
qo shgan	
ʻ   hissalarini   yoritishni   hal qilish.
Ikkinchidan   -   matematika   tarixi   matematikani   turli-tuman   aloqalarini   ochishi;
jumladan;   matematikani   odamlarning   amaliy   ehtiyojlari   va   faoliyatlari   bilan
aloqasini,   boshqa   fanlar   rivojlanishi   bilan   aloqasini   ochish,   jamiyatning   sotsial   va
iqtisodiy   strukturasiga   va   sinfiy   kurashlarga   ta’sirini   ochish,   xalqlarning   olim
individining,   olimlar   kollektivining   rolini   ochishdan   iborat.
Uchinchidan   -   matematika   tarixini   o rganish   hozirgi   zamon   matematikasini	
ʻ
mantiqiy   mazmunini,   rivojlanish   dialektikasini   va   kelajagini   to g ri   tushunishga	
ʻ ʻ
yordam   berishi kerak.
Matematika   juda   qadimgi   fanlardan   biri   bo lib   dastlabki   bosqichlarda   o zaro	
ʻ ʻ
muomala  va   mehnat   faoliyatlari   asosida   shakllana   boshladi.   U  asta-sekin   rivojlana
boshladi,   ya’ni   faktlar   yig a	
ʻ   boshladi.
Matematika   mustaqil   fan   sifatida   vujudga   kela   boshlaganda   uning   bundan   keyingi
rivojlanishiga   matematik   bilimlarning   o zi	
ʻ   ham   ta’sir   eta   boshladi.   Shulardan
ba’zilarini   qayd   etib   o taylik.	
ʻ
1) N’yutonning   (differentsial   va   integral   xisobining   ilk   kadamlari)
flyuksiyalarni   hisoblash   usuli   darhol   mexanikani   masalalarini   hal   qilishni   umumiy
metodi   darajasigacha   ko tarildi.
ʻ
4 2) Lagranj   algebraik   tenglamalarni   radikallarda   hal   qilish   problemasiniizlaganda
   	teng	lam	a    	ildizlarini    	―grupp	alash          	m	asalalarini‖    	qaragan    	edi.	
K	eyinroq  
esa   E.Galua   gruppalar   nazariyasini   rivojlantirib,   yuqoridagi   problemani
hal etdi.   So ng	
ʻ   XIX   asrda   A.Keli   gruppaga   ta’rif   berdi.   S.Li   esa   uzluksiz   gruppalar
nazariyasini  yaratdi.1890 yilda E.S.Fedorov gruppalar  nazariyasi  kristollografiyaga
tatbik   etdi.   Hozirda   esa   gruppalar   nazariyasi   kvant   fizikasining   ilmiy   quroliga
aylangan.
Bulardan   ko rinadiki
ʻ   matematika   nafaqat   o z-o zini	ʻ ʻ   rivojlantiradi,   balki   boshqa
fanlarning   rivojlanishiga   va   aksincha   boshqa   fan   yutuqlari   asosida   o zi   ham	
ʻ
rivojlanadi.
Matematika   metodlarini   tabiiy   fanlarga   tatbiki;
1) U   yoki   bu   hodisani   mazmuniga   mos   keluvchi   matematik   masalani   bayon
etish,   ya’ni   matematik   modelini   vujudga   keltirish   va   uni   echishning   metodini
topish;
2) Matematik modelni echish va uning forma va   metodlarini takomillashtirish
va   mantiqiy   kamolotga   intilish;
So ngi	
ʻ   yillarda   fan   va   texnikaning   jadal   rivojlanishi   (kibernetika,   hisoblash
texnikasi,...)   ekonomika,   boshqarish   sistemasi,   psixologiya   sohalarda
matematikaning   roli   yanada   kuchayib   ketdi.   Matematika   tarixi   matematikaning
rivojlanish   jarayonida   ko pdan   –   ko p   yorqin   dalillar   bilan   bir   qatorda   qorong u	
ʻ ʻ ʻ
zulmat   davrlarini   boshidan   kechirganligidan   dalolat   beradi.   Haqiqatdan,   ham   din
peshvolari   din   ta’limotiga   mos   kelmagan   har   qanday   yangilikning   yo q	
ʻ   qilishga
yoki   bo g ishga   intilganlar.   Faqat   ayrim   olimlarning   katta   jasoratigina   fanni   ilgari	
ʻ ʻ
siljishi   uchun   imkoniyatlar   yaratib   bergan.
Qadim   davrda   fan   boylarning   ermagi   bo lgan.	
ʻ
O rta   asrlarda   esa   fan   ko p   jihatdan   boy-feodallarning   manfaatiga,   dinga	
ʻ ʻ
buysundirilgan.   (Savdo   ishlari,   hosil   bo lish,   meros   bo lish,   o zga   yerlarni   bosib	
ʻ ʻ ʻ
olish,   ta’sir   doiralarni   kengaytirish).
5                       Kapitalistik   jamiyatda   esa   ilmiy-tekshirish   institutlari,   markazlari,
laboratoriyalar  
ularning   ishlari   ko pʻ   jihatdan   ularga   xizmat   qiladi   (ko proq	ʻ   foyda,   ...)   va   bir
tomonlama   rivojlangan   bo ladi.	
ʻ   (XX   -   asrning   2-yarmigacha).   Sotsializm
mamlakatlarida   repressiya   yillarida   va   turg unlik	
ʻ   davrida   bir   tomonlikka
ekonomikani   ilmiy   planlashtirmaslikka   ogishlash   kup   problemalarni   keltirib
chiqardi.
Matematika fanida ilg or va reaksion kuchlarning kurashi har doim sinfiy	
ʻ   xarakterga
ega bo lib kelgan. Ayniqsa tarixiy va filosofik masalalarda bu yaqqol	
ʻ   ko rinib	ʻ   turadi
.Demak, matematika tarixini bilish fanni mantiqan va tarixan rivojlanishining   asosiy
faktlarini   va   qonunlarini   to g ri	
ʻ ʻ   bilish   va   talqin   qilish imkonini beradi,   sxolostikani
bartaraf   etadi,   ilmiy   dunyoqarashni   shakllantiradi.
Mazkur   bitiruv   malakaviy   ishi   ikkita   paragraf,   to rtta	
ʻ   bo lim,	ʻ   xulosa va   adabiyotlar
to plamidan	
ʻ   tashkil   topgan.
Bitiruv   ishining   birinchi   paragrafi   O zbekistonda   matematika   fanini   o qitish	
ʻ ʻ
metodikasi   tarixi   va   rivojlanishi   deb   nomlanib,   unda   XX   asrgacha   O rta   Osiyo	
ʻ
madrasalarida   matematika   fanining   o qitilishi  	
ʻ hamda   O zbekistonda   matematika	ʻ
fanini   o qitish	
ʻ   metodikasini   takomillashtirish   –   davr   talabi   mavzusida   fikr
yuritildi.
Bitiruv  ishining   ikkinchi   paragrafi   esa   Matematika   o qitish   metodikalari   va	
ʻ   ularni
o quv   jarayoniga   tatbiq	
ʻ   etilishi   deb   nomlangan   bo lib,   unda  	ʻ Hozirgi   kunda
matematika              o qitishning	
ʻ              umumiy              metodika    si   hamda   Matematika              o qitishning	ʻ   
xususiy        metodikasi      mavzularida   fikrlar   keltirildi.
Bitiruv   ishining   so ngida   mavzu   yuzasidan	
ʻ   xulosa   qilindi   va   adabiyotlar   ro yxati	ʻ
keltirildi.
6 I.BOB. O ZBEKISTONDAʻ   MATEMATIKA   FANINI   O QITISH	ʻ
METODIKASI   TARIXI   VA   RIVOJLANISHI
1.1. XX   asrgacha   O rta	
ʻ   Osiyo   madrasalarida   matematika   fanining
o qitilishi	
ʻ
         Matematika   fani   qadimiy   va   doimiy   navqiron   fandir.   U   kishilik   jamiyati paydo
bo lgandan boshlab rivojlanib, taraqqiy etib kelmoqda. Hozirgi	
ʻ   kunda   biron   bir   soha
yo qki,
ʻ   unga   matematika   kirib   bormagan   bo lsin.	ʻ   Matematikaning   bu   darajada
yuksalib   borayotganligida,   albatta,   o tmish	
ʻ   ajdodlarimizning,   shu   jumladan   Al-
Xorazmiy,   Beruniy,   Al-Farg oniy,	
ʻ   Ali   Qushchi, Al-Koshiy,  Ibn Sino, Ulug bek  va	ʻ
x.k. larning ham xizmatlari buyuk   ekanli1’ini   e’tirof   etamiz.
Ota-bobolarimiz   tomonidan   asrlar   davomida   yaratilgan   ilmiy   boyliklar,   ular  
tomonidan   yaratilgan   asarlar   xalqimiz,   davlatimiz   tomonidan   asrab   avaylanib,  
saqlanib   o rganilib	
ʻ   kelinayotganligini kelajagimiz   vorislari bo lgan	ʻ  
o quvchilarimizga	
ʻ ham aytish, allomalarning ilmiy meroslari bilan ularni
muntazam tanishtirib   borishimiz shartdir.   Zero,  A.  Kasiriy aytganidek,  -“Moziyga  
qaytib   ish   ko rishlik	
‟   xayrlikdir”.	
Matematika fanining paydo bo lish 	ʻ	tarixi qanchalik uzoq davrlarga borib	 qadalsa,	
ushbu   fanni   o rganish,   uni   o qitilish   tarixi   ham   shu   qadar   uzoqdir.   XV	ʻ ʻ	 asrdan	
XX   asrgacha   O rta   Osiyo  	ʻ	hududi   madrasalarida   matematikani   o qitish	ʻ	 qanday	
am	alga
     	oshirilgan?      	Bu      	savolga      	S.A	.A	xm	edo	vn	ing      	―O	ʻrta      	O	siyod	a	
m	atem	atika
   	tarakk	iyoti    	va    	un	i    	o qʻ	itish    	tarixidan‖(―O	ʻqituv	chi‖-    	197	7    	y)	
nom	li  	kitobida   ma’lum   darajada  	javob   berilgan.   Unda   keltirilishicha   Madrasa	
o shaʻ	 davrning   oliy   diniy   maktabi   hisoblangan.  	Madrasada   diniy   bilimlar   bilan	
birga	  dunyoviy   bilimlar   ham   berilgan   ekan.   Madrasada,  	qatiy   dastur   va   o quv	ʻ	
rejasi	 bo lmasada,	ʻ	 mavzular	 uzoq	 yillik	 tartib	 asosida	 o qitilgan.ʻ	 Unda	 arab	 tili	
grammatikasi,	 arab	 tilidagi	 diniy	 kitoblar,	 tibbiyot,	 geografiya,	 astronomiya	 va	
―X	isob	‖
   	nom	i    	bilan    	arifm	etika,    	algebra    	ham	da    	geom	etriya    	ham    	oʻqitilgan.	
O	ʻrta  
asr   sharq   matematiklarining   ilmiy   asarlari   takomillashgan   ko rinishida	ʻ
madrasada dastur   (o quv-reja)	
ʻ   tariqasida   qo llanilgan.	ʻ   Masalan,   Xorazmiy   o zining	ʻ
7 asarlarida   sonlarni   yozishning   o nliʻ   sistemasini   bayon   etgandan   keyin   sonlarni  
ikkilantirish   va   yarimlatishdan   boshlab,   ildiz   chiqarish   amali   bilan   tugatgan   bo lsa,	
ʻ  
madrasada ham shu tartibda o qitilgan. Qolgan mavzular	
ʻ   ham Xorazmiy va undan  
keyingi   o rta	
ʻ   asr   matematiklari   yozgan   asarlar   tartibida   bayon   etilgan.
Madrasalarda   matematikaning   o qitilishi	
ʻ   keltirilgan   ma’lumotlar   asosida   amalga
oshirilgan.   Madrasada   o qitilgan   matematikaning   oxirgi   qismi   arifmetika,	
ʻ  	algebra	
va
   	geom	etriya    	fanlarini    	am	aliyotda    	tatbiq    	qiluv	chi    	katt	a    	xa	jm	da    	―M	eros
taqsim   qilish	
‖   dan   iborat   bo lib,	ʻ   bu   o rta	ʻ   asr   sharq   matematiklarining asarlari   asosida
tuzilgan,   shariat   normalariga   qarab,   merosxo rlar	
ʻ   o rtasida	ʻ   mulkni   taqsimlashga doir
turlicha nomlar bilan aniq xarakterdagi murakkab masalalar hal   qilinadi. Madrasada
matematika o qitishdan ko zlangan asosiy maqsadlardan biri	
ʻ ʻ   meros   taqsimlashning
ilmiy   va   amaliy   nazariyasini   biluvchi   mutaxassislar  	
tayy	orlashdan  	ibo	ratdir,	
bun	day
 	m	utaxass	is    	―Faroziyx	on‖  	(M	eros  	boʻluv	chi)  	nom	i   bilan   ataladi.
Tayyorlangan   faroziyxonlar   mahalliy   sud   (qozixona)   organlarida   meros   taqsimlash
bilan   shug ullangan.	
ʻ
O z   davrida   oliy   tipdagi   o quv   yurti   hisoblangan   madrasada   matematika	
ʻ ʻ   o qitish	ʻ
formasi, asosan, dars bo lgan. O qituvchi talabalarga yangi 	
ʻ ʻ mavzuni bayon   etgandan
so ng,  ularga   shu   mavzu  yuzasidan   Madrasa   xujrasida   ma’lum   muddatga	
ʻ   mustaqil
ishlash   uchun   topshiriq   beradi.   Uning   bajarilganligi   o qituvchi   tomonidan	
ʻ
tekshirilib,   baho   qo yiladi,   so ngra   yangi   mavzu   o tiladi.   Mustaqil   ishlar   ko proq	
ʻ ʻ ʻ ʻ
amaliy   xarakterga   ega   bo lib,   talabalar   uchun   zerikarli:   va   ularning   ko p   vaqtini	
ʻ ʻ
olgan. Masalan, birni ketma-ket ikkilantirish bilan 264 gacha davom ettirib, buning
teskarisi 264 dan boshlab ketma-ket yarimlanishni bir chiqquncha davom ettiriladi.
YOki,   20   va   undan   ortiq   xonali   sonlardan   aniq   va   taqribiy   (ikkinchi,   uchinchi,
to rtinchi	
ʻ   va   istalgan   ko rsatkichli)	ʻ   ildiz   chiqarishga   doir   juda   ko p	ʻ   miqdorda
misollar   yechiladi.
Matematika   o quvchilarda	
ʻ   iroda,   diqqatni   to plab	ʻ   olishni,   qobiliyat   va   faollikni,
tasavvurini,   shaxsning   axloqiy   sifatlarini   (qat’iyatli,   aniq   maqsadga   intilish,   ijodkor,
mustaqil,   ma’suliyatli,   mehnatsevar,   intizomli   va   tanqidiy   fikrlash)
8 hamda   o ziningʻ   qarash   va   e’tiqodlarini   dalillar   asosida   himoya   qila   olish
ko nikmalarini	
ʻ   rivojlantiradi.
Matematikani   o rganish	
ʻ   jarayonida   inson   tafakkurining   usul   va   metodlari   qatoriga
induktsiya   va   deduktsiya,   umumlashtirish   va   aniqlashtirish,   analiz   va   sintez,
abstraktsiyalash,   analogiya,   tasniflash   va   sistemalashtirish   kabilar   qo shiladi.	
ʻ
Matematikani o rganishda o quvchilar o zlarining fikr, mulohazalarini aniq va	
ʻ ʻ ʻ   tugal,
lo nda	
ʻ   va   mazmunli   bayon   qilishga,   matematik   yozuvlarni   tushunarli,   batartib,
bajarish   malakalarini   egallaydilar.
9 1.2. O zbekistonda matematika fanini o qitish metodikasiniʻ ʻ
takomillashtirish –   davr   talabi
                      O zbekistonda	
ʻ   barcha   fanlar   kabi   matematikani   o qitish	ʻ   metodikasi   ham
tubdan   takomillashtirildi.
T.N. Qori Niyoziy nomidagi O zbekiston Pedagogika Fanlari ilmiy tadqiqot	
ʻ  	instituti	
qoshida
   	―M	aktabd	a    	m	atem	atika,    	inform	atika    	va    	X	T    	asoslarini    	o qʻ	itish‖
bo limini   tashkil   etilishi,   mazkur   fanlarning   ko lami,   mazmuni,   o qitish   usullarini	
ʻ ʻ ʻ
tadqiq   qilish   va   maktabga joriy   etish   ishlari   bilan   shug ullanishga	
ʻ   olib   keldi.
Ushbu   bo lim   dastlab	
ʻ   1940   yilda   fizika   va   matematika   sektori   tarkibida   tashkil
topdi.   I.A.Teplov   boshchiligida   ilg or	
ʻ   tajribani   umumlashtirish   va   uni
ommalashtirish   bo yicha	
ʻ   ishlar   olib   borildi.   Keyinchalik   1964-1967   yillarda
A.A.Samig jonov,	
ʻ   1967-1970   yillarda   J.   Ikromov,   1971-1978   yillarda   N.
G aybullayev,	
ʻ   1978-1989   yillarda   E.Yangiboyeva   va   E.   Turlikulovlar   sektorga
rahbarlik   qilganlar.
SHu   yillar   mobaynida   sektor   xodimlari   M.   Saxayev,   M.   Muxamedov,   X.   Sodik;ova,
N.   Gaybullayev,   R.   Vafoyev,   E.   Bozorova,   E.   YAngibosva,   M.   Raimov,   3.
YOkubova,   3.   Ibroximova,   SH.   Odilxujayeva,   J.   Sultonov   va   boshqalar   davrning
dolzarb   muammolari   bo yicha	
ʻ   tadqiqotlar   olib   bordilar.   Ularning   O zbekiston,	ʻ   yaqin
xorijiy   davlatlar   matbuotida   bir   qator   darsliklari,   metodik     qo llanmalari,	
ʻ
tavsiyanomalari   jumladan,   J.   Ikromovning   «5-sinfda   matematika   darsligi   (dare
ishlanmalari)»,   6-sinf   uchun   «Matematika»   o quv	
ʻ   qo llanmasi,	ʻ
«Geomstrik   isbotlash   metodlari»,   «Maktab   matematika   tili»,   «Maktab   matematika
lugati»,   «Stereometrik   mashklar   sistemayei»,   «YAngi   programma   asosida
matematika   o qitish»	
ʻ   nomli   ishlari,   N.   Faybullayevning   «Maktabda   mate-
matikadan   ta’limiy   praktika»   kitobi   va   7-sinf   «Geometriya»   darsligi,   E.
YAngiboyevaning   1,   2,   3   va   4-sinflar   uchun   «Matematika»   darsliklari,   SH.
Odilxo jayevaning	
ʻ   «Darslik   bilan   ishlash   jarayonida   o quvchilarning	ʻ   mustaqil
faoliyatlarini   shakllantirish»   va   «Bo sh   o zlashtiruvchi   o quvchilar   bilan   ishlashda	
ʻ ʻ ʻ
10 didaktik materiallardan foydalanish» kabi metodik tavsiyalari nashr qilinadi. 1975-
85 yillarda ilmiy tadqiqotlar olib borib R. Vafoyev, E. Bozorova, E. YAngiboyeva,
J.Sultonov, K,   Ostonovalar   nomzodlik   dissertatsiyasini   himoya   qildilar.
                   Bo lim xodimlari yillar davomida institut tomonidan o tkazilgan va tashkilʻ ʻ
etilgan   qator   pedagogik   o qishlarda,	
ʻ   shuning   bilan   bir   qatorda   1994   yili
«O zbekiston Respublikasi  davlat ta’lim standartlarini ishlab chiqish muammolari»	
ʻ
yuzasidan   o tkazilgan	
ʻ   ilmiy-amaliy   anjumanda,   1999   yilda   o tkazilgan   «YAngi	ʻ
pedagogik   texnologiyalar   (muammolar,   yechimlar)»   ilmiy-amaliy   anjumanida
hamda   institut   tomonidan   nashrdan   chiqqan   barcha   ilmiy   to plamlarda	
ʻ   o z	ʻ
maqolalari   bilan   faol   qatnashdilar.
Bu yillar mobaynida bo limda 100 dan ortiq aspirantlar, ilmiy tadqiqotchilar	
ʻ   tahsil
oldilar.   Professorlar  J.   Ikromov,   N.   G aybullayev ko plab	
ʻ ʻ   yosh olim  va   olimalarga
tadqiqot   sirlarini   o rgatib,	
ʻ   O zbskistonda	ʻ   ta’lim   nazariyasi   va   metodikasini
ko tarishda	
ʻ   faol   qatnashadigan   yuqori   malakali   kadrlar   etib   yetishuvlariga   o z	ʻ
hissalarini   qo shdilar.	
ʻ
Bo limda	
ʻ   3   ta   fan   doktori,   42   dan   ortiq   fan   nomzodi   kamol   topdi.   Bulardan
S.   Alixonov   D.   Ulug xo jayev,	
ʻ ʻ   K.   Ostonov,   M.Barakaev   va   boshqalar   shular
jumlasidandir.
1995-98   yillarda   bo lim	
ʻ   fizika,   astronomiya,   matematika,   informatika,   mehnat
ta’limi   nazariyasi   va   metodikasi   deb   nomlanib,   unga   professor   B.   Mirzaaxmedov
rahbarlik   qildi.
11                Bugungi kunda yangi darsliklar, metodik qo llanmalar, o quvchilar bilimigaʻ ʻ
qo yiladigan	
ʻ   talablarni   ishlab   chiqish   bo limning	ʻ   asosiy   vazifasiga   aylandi.	
199	7
 	yil  tarixg	a    	m	aorif  yili    	boʻlib  	kirdi.  ―Ta’lim  	toʻgʻrisida»gi  Q	onun	,
«Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi	
‖   tasdiqlangach,   institutda,   xususan   bo limda	ʻ
umumiy   o rta	
ʻ   maktablar   uchun   davlat   ta’lim   standarti,   maxsus   o rta	ʻ   ta’lim
muassasalari   uchun  DTS,  dasturlar   ishlab   chiqildi.  Ushbu   xujjatlarni   hayotga   joriy
etish   ishlari   boshlab   yuborildi.   Bu   vazifalarni   bajarish   asosan   professorlar   J.
Ikromov,   A.Abduqodirov,   pedagogika   fanlari   doktori   M.   Tojiyev,   pedagogika
fanlari   nomzodi   E.Yangiboeva,   ilmiy   xodimlar   SH.   Yunusova   va   M.   Divanovalar
zimmasiga   tushdi.   Matematika   o quv   fani   uchun   tajriba-sinov   maydoni   sifatida	
ʻ
Vazirlar   Mahkamasining   Qarori   bilan   Xorazm   viloyati   Urganch   shaxridagi   16-	
m	aktab,
   	―Inform	atika    	va  	hisob	lash  	texn	ikasi  	asoslari‖  	oʻquv  	fani  	boʻyicha	
tajriba-  
sinov   maydoni   sifatida   Namangan   viloyat   Namangan   tumanidagi   8-maktab
belgilandi.   Shu   bilan   bir   qatorda   Qoraqalpog iston	
ʻ   Respublikasi   Xalq   ta’limi
vazirligi,   Toshkent   shahar   xalq   ta’limi   bosh   boshqarmasi,   barcha   viloyatlar   xalq
ta’limi   boshqarmalarining   buyrug i	
ʻ   bilan   respublikaning   turli   xududlarida
qo shimcha	
ʻ   tarzda   14   ta   umumiy   o rta   ta’lim   maktablarida   matematika   hamda	ʻ
informatika   va   XTdan   tajriba-   sinov   ishlari   o tkazildi.	
ʻ   Sinov-tajriba   ishlarini
o tkazishda	
ʻ   ishchi   guruhi   raisining   o rinbosari	ʻ   pedagogika   fanlari   doktori   M.	
Tojiev
   	va    	ekspert  	sifatida  	ilm	iy  	xod	im  	SH	.Y	unu	sova  	ishtirok  	etdi.    	Boʻlim	da	
―Fan  	va
   	texn	ika    	davlat    	qo	ʻm	itasi‖ning    	―Ta’lim	ni    	bo	shqarishn	ing    	algoritm	ik-	
kom	pyu	ter 
tizimining didaktik va metodik asoslari  mavzusi bo yicha ilmiy-tadqiqot	‖ ʻ
ishlari   olib   borilmoqda.
1998   yildan   bo limga	
ʻ   rahbarlik   qilib   kelayotgan   yosh   olim   pedagogika   fanlari
doktori   M.   Tojiyev   va   fidoyi   xodimlardan   SH.   Yunusova,   M.   Divanova   hamda
professor   A.   Abduqodirov,   professor   D.   V.   Manesvich,   akademik   ULL   K.
Farmonov   oliy   toifali   o qituvchi	
ʻ   K.Tulaboyev   davlatimiz   mustaqilligini
mustahkamlash   uchun   munosib   yoshlarni   tarbiyalashda   o z	
ʻ   hissalarini   qo shib	ʻ
kelmoqdalar.
12                   O zbekiston mustaqillikni qo lga kiritgandan boshlab mamlakatda ta’limniʻ ʻ
tubdan isloh qilish zarurati tug ildi. 1997 yilda qabul qilingan "Ta’lim to g risidagi	
ʻ ʻ ʻ	
Q	onun	‖
 	va  	―K	adrlar  	tayy	orlash  	m	illi	y  	dasturi‖ga  	koʻra  	O	ʻzbekistonda  	ta’lim	
tizim	i 
qayta   ko rildi.	ʻ
Hozirgi   kunda   mamlakatimizda   maktab   matematika   kursi   darsligi   va   o quv	
ʻ
qo llanmalari	
ʻ   SH.A.Alimov,   M.A.   Mirzaaxmedov,   A.A.Raximqoriyev   va   boshqalar
tomonidan   yaratilgan   bo lib,	
ʻ   ulardan   amalda   foydalanilmoqda.
Matematika   o qitish	
ʻ   metodikasini   tuzilishiga   ko ra	ʻ   ikki   bo limga	ʻ   ajratib,
o rganiladi.	
ʻ   Ular:
1) Matematika   o qitishning	
ʻ   umumiy   metodikasi .   Bunda   matematika   fanining
maqsadi,   mazmuni,   formasi,   metodlari   pedagogika   va   psixologiya   qonunlari
hamda   didaktik   prinsiplar   asosida   ochib   beriladi.
2) matematika   o qitishning
ʻ   xususiy   metodikasi da   esa   matematika   o qitish	ʻ
jarayonida   umumiy   metodikaning   qonun   va   qoidalarini   aniq   bir   mavzu
materiallariga   tatbiq   qilish   yo llari	
ʻ   ko rsatiladi.	ʻ   SHu   xususidagi   ilmiy-tadqiqot   ishlar
hozirgi   davrda   keng   qamrovli   amalga   oshirilmoqda.
13 1.3. Predmet   sifatidagi   matematika va   uning   metodikasi
Hozirgi   butun   xalq   xo jaligiʻ   va   ijtimoiy   hayotni   qayta   qurish   davri   texnikaning eng
takomillashgan   vositalarini   talab   etadi.   Bunga   esa   faqat   fan   bilan   ishlab
chiqarishning mustahkam o zaro hamkorligi asosidagina	
ʻ   erishish mumkin.   Xususan,
texnika   taraqqiyoti   matematik   olimlarimiz   oldiga   nazariy   jihatdan   ishlanib
chiqilishi zarur bo lgan bir qator masalalarni qo yadi. Bu masalalarning hal	
ʻ ʻ   etilishi
o z   navbatida   matematika   fanining   rivojlanishiga,   yangi   muvoffaqiyatlarga	
ʻ
erishishiga   sabab   bo ladi.	
ʻ
Texnika   va   fanning   hamkorlikda   bunday   jadal   rivojlanishi   yosh   avlod   –   bo lajak	
ʻ
ishlab   chiqarish   kadrlari   va   ilm   muxlislaridan   fan   yutuqlarini   turmush   talablariga
ko ra	
ʻ   foydalana   olish   darajasida   o zlashtirishni	ʻ   talab   etadi.
Ma’lumki,   oliy   o quv	
ʻ   yurtlarida   matematika   o qitishdan	ʻ   kutilgan   maqsad
talabalarni   matematikaning   asosiy   apparatlari   bilan   hamda   nazariy   va   amaliy
masalalarni   echish   uchun   zarur   bo lgan	
ʻ   matematikaning   elementlari   bilan
tanishtirishdan,   yangiliklarni   mustaqil   o rganib,	
ʻ   uning   tadbiqlarini   o zlashtira	ʻ
bilishga   o rgatishdan,	
ʻ   talabalarning   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini   o stirishdan,	ʻ
matematik   izlanishlarga   va   muhandislik   masalalarni   matematik   tilga   ko chirishdan
ʻ
iborat.
Bu   maqsadlarga   muvoffaqiyatli   erishish   uchun   kurash   –   intilish   o z
ʻ   navbatida
matematika   fanini   o qitish	
ʻ   metodikasini   takomillashtirish   masalasini   keltirib
chiqaradi.   Matematikani   o qitish   metodikasi   matematika   fani,   psixologiya	
ʻ   va
pedagogika   fanlari   bilan   bog liqdir.	
ʻ   Uning   zimmasiga   predmet   sifatidagi
matematikaning   mazmunini   aniqlash   va   uni   o rganuvchilar	
ʻ   tomonidan   nisbatan
engil   o zlashtirishni	
ʻ   ta’minlashdek   vazifa   yuklatiladi.
Yuqoridagi   jumladan   predmet   sifatidagi   matematikani   hatto   oliy   o quv	
ʻ   yurtlarida
ham   ravshan   ajrata   olish   lozimligi   kelib   chiqadi.
Predmet   sifatidagi   matematika   (o quv   predmeti)   –   bu   aslida   sun’iy   yaratilgan	
ʻ   va
aniq   printsiplar   asosida   tashkil   qilingan   ilmiy   faktlar   va   nazariyalarning   hamda
14 maxsus   tanlab   olingan   misol   va   masalalarning   sistemasidir.
Bu sistema talabalarga ilmiy faktlar va nazariyalarni tanishtirish maqsadida   amaliyot
talablari   asosida,   aniq   pedagogik   qoidalarga   rioya   qilgan   holda   yaratiladi.
Xususan,  predmet sifatidagi matematika iloji boricha ko p faktlarni  bayonʻ   qilishga
intilmay,   balki   oldiga   qo yilgan   maqsadga   javob	
ʻ   beradigan   faktlarning   zarur
bo lganini	
ʻ   o z	ʻ   ichiga   oladi.   So ngra	ʻ   predmet   sifatidagi matematika,   agar   programma
aralash   fanlar   sohasiga   kirishni   talab   qilsa   birgina   fan   doirasida   cheklanishi   shart
emas.
Shunday   qilib,   predmet   sifatidagi   matematika   zamonaviy fan taraqqiyoti   jarayonida
yaratilgan faktlarni maxsus o qitish muassasasi talabiga ko ra, u erdagi
ʻ ʻ   talabalarning
bilimi va   fikrlash   qobiliyatini hisobga   olgan   holda,   yorita   bilishi   kerak.
Matematika predmeti   figuralar va kattaliklar   haqida   gapiradigan   bo lsa, 	
ʻ
o qitish	
ʻ   metodikasi   ularga   odamlar   nuqtai   nazaridan   yondoshadi.
15                        Metodikaning   maqsadi   o shaʻ   figura   va   kattaliklarni o rganish	ʻ   talabalarga
qanday   holda   manzur   bo lishini,	
ʻ   ularda   qanday   holda   qiziqish   uyg ota   olishini	ʻ
o rganishdan   iborat   bo lishi   lozim.   Chunki   shu   figura   va   kattaliklarni   o rganishga	
ʻ ʻ ʻ
talabalar   qiziqsalargina   predmetni   katta   muvoffaqiyatlar   bilan   o zlashtirishlari	
ʻ
mumkin.
Yuqorida   aytilganlardan   metodikaning   maqsadi   qisqa   vaqt   ichida   iloji   boricha   to liq	
ʻ
bilimlar   sistemasini   berishdan   va   talabalarning   fikrlash   qobiliyatlarini   o stira
ʻ
olishdan   iboratdir.
               Ma’lumki, matematika fanini o qitishda 2 xil matematik fikrlashlar mavjud:	
ʻ
1-toifadagilar chuqur abstraktsiyaga ega bo lgan shaxslar bo lib, ular matematikani	
ʻ ʻ
kasb   sifatida   qabul   qilsalar,   2-toifadagi   kishilar   esa   boshqa   fanlarni   vakili   sifatida
matematikadan   samarali   foydalana   oladilar.   Keng   ma’noda   barcha   shaxslar
matematikadan   ma’lum   bir   doiradagi   bilimlarga,   o z   kasbi,   sotsial   holatiga   ko ra	
ʻ ʻ
ega   bo lishini	
ʻ   tabiiy   talab   deb   qaralgan.   Shu   bois   matematikani   o qitish	ʻ
muammolari ham, mos uslubiyat va didaktikani yaratish muammolari ham turlicha
va   hatto   davr   va   ta’lim   tizimlariga   bog liq.   Masalan,   ta’lim   tizimidagi   olmoncha	
ʻ
modelda   talabalardan   barcha   sohalar   bo yicha   mumkin   qadar   chuqur   va   atroflicha
ʻ
bilim   talab   etilgan   bo lsa,	
ʻ   boshqa,   aytaylik   AQSh   modelida,   ixtisoslikka
yo naltirilgan	
ʻ   chuqur   bilimlarni   shakllash   birinchi   navbatda   talab   etiladi.
            Hozirgi kunga kelib modelning qanday bo lishidan qat’iy nazar ta’lim tizimi	
ʻ
pedagogik   va   axborot   texnologiyalariga   tayanganligi   uchun   bu   talablar   yangi   sayqal
olgan.
                        Ta’lim   tizimiga   axborot   va   kompyuter   texnologiyalarining   joriy   etilishi
matematika   fani   imkoniyatlarini   va  ta’sir   doirasini   kengaytirib  yubordi.  An’anaviy
tarzdagi   faoliyatlar   –   o quv-axborot,	
ʻ   o quv-o yinlar,	ʻ ʻ   tajriba-tadqiqot   faoliyatlari,
mustaqil   faoliyatlar   qatoriga   bevosita   talabalarning   kompyuter   oldidagi   o quv	
ʻ
faoliyati kelib qo shiladi. Talabaning kompyuter oldidagi o quv faoliyati esa yangi	
ʻ ʻ
informatsion   texnologiyalari,   jumladan,   tarmoq   texnologiyalariga   tayanganligi
sababli   unga   abstrakt   tushunchalarni   chuqurroq   anglash,   nazariy   bilimlarni   puxta
o zlashtirish	
ʻ   va   amaliy   ko nikmalarni	ʻ   qamrovli   tarzda   shakllantirish   imkonini
16 yaratadi.   Bu   imkoniyatni   bir   tomondan,   avvalo   o qituvchini   dastlabki   didaktikʻ
ishlanmalari   yaratsa,   ikkinchi   tomondan,   yuqori   darajadagi   multimedia
texnologiyalariga   asoslangan   dasturlar   majmuasi   ta’minlaydi.   Ma’lumki,
rivojlangan   mamlakatlardagi   etakchi   OTMlarida   bu   masala   bosqichma-bosqich
muvoffaqiyatli   hal   etilib   kelinmoqdaki,   natijada   bitiruvchilar   fan,   ta’lim   tizimi,
texnologik   jarayonlarda   talabalik   davrida   olgan   bilimlarini   bevosita   tadbiq   qila
olishlari   bilan   ajralib   turadilar.
            Bugungi kunda oliy ta’limda mazmun va sifatni yangilashga alohida e’tibor
qaratilmoqda.   Ta’kidlash   joizki,   axborotlashgan   ta’lim   tizimi   yo lga   qo yilayotgan	
ʻ ʻ
bir   vaqtda   o qitishdagi   o quvchi-talaba   oldiga   qo yilayotgan   barcha   muammolar	
ʻ ʻ ʻ
(muammoli   savollar,   topshiriqlar,   muammoli   boshqotirmalar   va   sh.k.)   kompyuter
vositasi   yordamida,   aniqrog i	
ʻ   turli   dasturiy   muhitlar   yordamida   o z	ʻ   echimini
topavermaydi.   Ya’ni,   kompyuter,   axborot   texnologiyalari   qanchalik   kuchli   vosita
bo lmasin,	
ʻ   an’anaviy   texnologiyalarni,   shuningdek,   o qituvchi	ʻ   o rnini	ʻ   egallay
olmaydi   va   o z   navbatida   qo yilgan   muammo   echimini   topib   bera   olmaydi.   Shuni	
ʻ ʻ
nazarda   tutgan   holda   aytish   mumkinki,   har   qanday   bilim,   har   qanday   yangilik
o quvchi-talabaning	
ʻ   izlanishlari,   har   qanday   muammoni   echimlarini   topishda
chu	qur
       	va        	atroflicha        	fikr        	yu	ritib,        	ijod	iy      	yondo	shishlari      	natijasida	
―kashf	 ‖
qilinsagina   o quv	ʻ   jarayoni   o z	ʻ   samarasini   ko rsatadi.	ʻ
             Umuman olganda, ta’lim tizimidagi, xususan oliy ta’lim tizimidagi mavjud
muammolar   va   kamchiliklarga   qaramasdan   tizimda   olib   borilayotgan
axborotlashtirish   jarayoni   juda   tez   sur’atlarda   amalga   oshirilmoqda.   Natijada
sohadagi   muammolar   bosqichma-bosqich   o z	
ʻ   echimini   topib   bormoqda.
Aytish   mumkinki,   kadrlar   tayyorlash   tizimi   talablari   asosida   zamon   talabiga   javob
beradigan   raqobatbardosh,   yuqori   malakali   mutaxassislar   tayyorlashda   ta’lim
jarayoniga   axborot   texnologiyalarini   qo llash   orqali   erishish   mumkinligi   hayotiy	
ʻ
zaruriyat   deb   qarash   mumkin.
17 II.BOB.Matematika   o qitishʻ   metodikalari   va ularni   o quv	ʻ   jarayoniga
tatbiq   etilishi
2.1.Hozirgi   kunda   matematika   o qitishning	
ʻ   umumiy   metodikasi
Matematika   so zi   qadimgi   grekcha   -  	
ʻ    mathema      so zidan   olingan   bo lib,   uning	ʻ ʻ   
ma’nosi             «fanlarni             bilish    »            demakdir    .   Matematika   fanining o rganadigan narsasi	
ʻ  
Elementar   matematika   ham   mustaqil   mazmunga   ega   bo lgan   fan   bo lib,
ʻ ʻ   u   oliy
matematikaning   turli   tarmoqlaridan,   ya’ni   nazariy   arifmetikadan,   sonlar
nazariyasidan,   oliy   algebradan,   matematik   analizdan   va   geometriyaning   mantiqiy
kursidan   olingan   elementar   ma’lumotlar   asosiga   qurilgandir.
Oliy matematika fani esa real olamning fazoviy formalari va ular orasidagi   miqdoriy
munosabatlarni   to la	
ʻ   hamda   chuqur   aks   ettiruvchi   matematik   qonuniyatlarni   topish
bilan   shu   qo llanadi.	
ʻ
Elementar   matematika   fani   maktab   matematika   kursining   asosini   tashkil   qiladi.
Maktab   matematika   kursininng   maqsadi   o quvchilarga   ularning   psixologik	
ʻ
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   matematik   bilimlar   sistemasi   ma’lum   usulda
(metodika)   orqali   o quvchilarga	
ʻ   etkaziladi.   (Metodika   so zi	ʻ   grekcha   so z	ʻ   bo lib,	ʻ
«yo l»	
ʻ   degan   ma’noni   beradi).   Matematika   metodikasi   pedagogika   va   didaktika
fanining   asosiy   bo limlaridan   biri   bo lib,   jamiyatimiz   taraqqiyoti   darajasida   ta’lim	
ʻ ʻ
maqsadlariga   mos   keluvchi   matematikani   o qitish,	
ʻ   o rganish	ʻ   qonuniyatlarini
o rganadigan  mustaqil   fandir. Matematika   metodikasi   ta’lim   jarayoni   bilan bog liq	
ʻ ʻ
bo lgan
ʻ   quyidagi   uch   savolga   javob   beradi:
1. Nima   uchun   matematikani   o rganish	
ʻ   kerak?
2. Matematikadan   nimalarni   o rganish
ʻ   kerak?
3. Matematikani   qanday   o rganish	
ʻ   kerak?
Matematika   metodikasi haqidagi tushuncha   birinchi bo lib	
ʻ   shveytsariyalik   pedagog
-   matematik   G.Pestalotsining   1803   yilda   yozgan   «Sonni   ko rgazmali	
ʻ   o rganish»	ʻ
asarida   bayon   qilingan.   XVII   asrning   birinchi   yarmidan   boshlab   matematika o qitish	
ʻ
metodikasiga doir masalalar bilan rus olimlaridan akademik   S.E.Gurev   (I760-I8I3),
18 XVIII   asrning   birinchi   va   ikkinchi   yarmidan   esa   N.I.Lobachevskiy   (I792-I856),
I.N.Ulyanov   (I83I-I886).   L.N.Tolstoy   (I828-I9IO)   va   atoqli   metodist-matematik
S.I.Shoxor-Trotskiy (I853-I923), A.N.Ostrogradskiy   va   boshqalar   shug ullandilarʻ   va
ular   matematika   faniga   ilmiy   nuqtai-nazardan   qarab,   uning   progressiv   asoslarini
ishlab   chiqdilar.   Masalan,   A.N.Ostrogradskiy
«Ong   kuzatishdan   keyin   paydo   bo ladi,	
ʻ   ong   real,   mavjud   olamga   asoslangan»
debyozgan   edi.   Geometriya   metodikasidan   materiallar   (Materiali   po   metodike
geometrii,   1884   yil,   8-bet.).
Keyinchalik   matematika   o qitish	
ʻ   metodikasining   turli   yo nalishlari	ʻ   bilan
N.A.Izvolskiy,   V.M.Bradis,   S.E.Lyapin,   I.K.Andronov,   N.A.Glagoleva,
I.Ya.Dempman,   A.N.Barsukov,   S.I.Novoselov,   A.Ya.Xinchin,   N.F.Chetveruxin,
A.N.Kolmogorov,   A.I.Markushevich,   A.I.Fetisov   va   boshqalar   shug ullandilar.
ʻ
1970   yildan   boshlab   maktab   matematika   kursining   mazmuni   yangi   dastur   asosida
o zgartirildi,   natijada   uni   o qitish   metodikasi   ham   ishlab   chiqildi.   Hozirgi	
ʻ ʻ   dastur
asosida   o qitilayotgan	
ʻ   maktab   matematika   fanining   metodikasi   bilan   professorlardan
V.M.Kolyagin,   J.Ikromov,   R.S.Cherkasov,   P.M.Erdniev,   N./aybullaev,
T.To laganov,	
ʻ   A.Abduqodirov   va   boshqa   metodist   olimlar   shug ullanmoqdalar.	ʻ
Matematika   o qitish	
ʻ   metodikasi   pedagogika   institutlarining   III-IV   kurslarida
o tiladi.	
ʻ   U o zining tuzilishi xususiyatiga ko ra shartli ravishda	ʻ ʻ   uchga   bo linadi:	ʻ
1. Matematika   o qitishning   umumiy   metodikasi.   Bu   bo limda   matematika	
ʻ ʻ
fanining   maqsadi,   mazmuni,   formasi,   metodlari   va   uning   vositalarining   metodik
sistemasi,   pedagogika,   psixologiya   qonunlari   hamda   didaktik   printsiplar   asosida
ochib   beriladi.
2. Matematika   o qitishning
ʻ   maxsus   metodikasi.   Bu   bo limda	ʻ   matematika
o qitish umumiy metodikasining qonun va qoidalarining aniq mavzu materiallariga	
ʻ
tadbiq   qilish   yo llari	
ʻ   ko rsatiladi.	ʻ
3. Matematika o qitishning  
ʻ aniq  metodikasi.   Bu  bo lim   ikki  qismdan  iborat:	ʻ
1).   Umumiy   metodikaning   xususiy   masalalari;
2).   Maxsus   metodikaning   xususiy   masalalari.
Masalan,   VI   sinfda   matematika   darslarini   rejalashtirish   va   uni   o tkazish	
ʻ  
19 metodikasi   deyilsa,   bu   umumiy   metodikaning   xususiy   masalasi   bo libʻ   hisoblanadi.
O rta	
ʻ   maktablarda   matematika   o qitishning	ʻ   maqsadi   quyidagi   uch   omil bilan
belgilanadi:
1. Matematika   o qitishning	
ʻ   umumta’limiy   maqsadi.
2. Matematika   o qitishning
ʻ   tarbiyaviy   maqsadi.
3. Matematika   o qitishning
ʻ   amaliy   maqsadi.
Matematika   o qitishning	
ʻ   umumta’limiy   maqsadi   o z	ʻ   oldiga   quyidagi   vazifalarni
qo yadi:	
ʻ
a) O quvchilarga	
ʻ   ma’lum   bir   dastur   asosida   matematik   bilimlar   tizimini
berish.  Bu bilimlar  tizimi  matematika  fani  to g risida  o quvchilarga etarli  darajada	
ʻ ʻ ʻ
ma’lumot   berishi,   ularni   matematika   fanining   yuqori   bo limlarini	
ʻ   o rganishga	ʻ
tayyorlashi   kerak.   Bundan   tashqari,   dastur   asosida   o quvchilar   o qish   jarayonida	
ʻ ʻ
olgan   bilimlarining   ishonchli   ekanligini   tekshira   bilishga   o rganishlari,	
ʻ   ya’ni
isbotlash   va   nazorat   qilishning   asosiy   metodlarini   egallashlari   kerak.
b) O quvchilarning	
ʻ   og zaki	ʻ   va yozma   matematik   bilimlarini   tarkib   toptirish.
Matematikani   o rganish   o quvchilarning   o z   ona   tillarida   xatosiz   so zlash,   o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
fikrini aniq, ravshan va lo nda qilib bayon eta bilish malakalarini o zlashtirishlariga	
ʻ ʻ
yordam berishi kerak. Bu degan so z o quvchilarning har bir matematik qoidani o z	
ʻ ʻ ʻ
ona   tillarida   to g ri	
ʻ ʻ   gapira   olishlariga   erishish   hamda   ularni   ana   shu   qoidaning
matematik   ifodasini   formulalar   yordamida   to g ri	
ʻ ʻ   yoza   olish   qobiliyatlarini
atroflicha   shakllantirish   demakdir;
v)   O quvchilarni   matematik   qonuniyatlar   asosida   real   haqiqatlarni   bilishga	
ʻ
o rgatish. Bu erda o quvchilarga real olamda yuz beradigan eng sodda hodisalardan	
ʻ ʻ
tortib   to   murakkab   hodisalargacha   hammasining   fazoviy   formalari   va   ular
orasidagi   miqdoriy   munosabatlarni   tushunishga   imkon   beradigan   hajmda   bilimlar
berish   ko zda	
ʻ   tutiladi.
Bunday   bilimlar   berish   orqali   esa   o quvchilarning   fazoviy   tasavvur   qilishlari	
ʻ
shakllanadi   hamda   mantiqiy   tafakkur   qilishlari   yanada   rivojlanadi.
20 Matematika   o qitishningʻ   tarbiyaviy   maqsadi   o z oldiga 	ʻ quyidagilarni   qo yadi:	ʻ
a) O quvchilarda	
ʻ   ilmiy   dunyoqarashni   shakllantirish.   Bu   g oya	ʻ   bilish
nazariyasi   asosida   amalga   oshiriladi.
b) O quvchilarda	
ʻ   matematikani   o rganishga 	ʻ bo lgan	ʻ   qiziqishlarni   tarbiyalash.
Bizga   ma’lumki,   matematika   darslarida   o quvchilar	
ʻ   o qishning	ʻ   dastlabki
kunlaridanoq   mustaqil   ravishda   xulosa   chiqarishga   o rganadilar.	
ʻ   Ular   avvalo
chiqaradilar.   Ana   shu   chiqarilgan   xulosalar   matematik   qonuniyatlar   bilan
tasdiqlanadi.
Matematika   o qituvchisining	
ʻ   vazifasi   o quvchilarda	ʻ   mustaqil   mantiqiy   fikrlash
qobiliyatlarini   shakllantirish   bilan   birga   ularda   matematikaning   qonuniyatlarini
o rganishga	
ʻ   bo lgan	ʻ   qiziqishlarini   tarbiyalashdan   iboratdir.
v)   O quvchilarda	
ʻ   matematik   tafakkurni   va   matematik   madaniyatni   shakllantirish.
Matematika   darslarida   o rganiladigan	
ʻ   har   bir   matematik   xulosa   qat’iylikni   talab
qiladi,   bu   esa   o z   navbatida   juda   ko p   matematik   tushuncha   va	
ʻ ʻ   qonuniyatlar   bilan
ifodalanadi.   O quvchilar
ʻ   ana   shu   qonuniyatlarni   bosqichma-   bosqich   o rganishlari	ʻ
davomida   ularning   mantiqiy   tafakkur   qilishlari   rivojlanadi,   matematik   xulosa
chiqarish   madaniyatlari   shakllanadi.   O quvchilarni	
ʻ   biror   matematik   qonuniyatni
ifoda   qilmoqchi   bo lgan	
ʻ   fikrlarni   simvolik   tilda   to g ri	ʻ ʻ   ifodalay olishlari va aksincha
simvolik   tilda   ifoda   qilingan   matematik   qonuniyatni   o z   ona   tillarida   ifoda   qila	
ʻ
olishlariga o rgatish orqali ularda matematik madaniyat	
ʻ   shakllantiriladi.
3. Matematika o qitishning amaliy maqsadi o z oldiga quyidagi vazifalarni	
ʻ ʻ   qo yadi:	ʻ
a) Matematika   kursida   olingan   nazariy   bilimlarni   kundalik   hayotda
uchraydigan   elementar   masalalarni   echishga   tadbiq   qila   olishga   o rgatish.   Bunda	
ʻ
asosan   o quvchilarda   nazariy   bilimlarni   amaliyotga   bog lay   olish   imkoniyatlarini	
ʻ ʻ
tarkib   toptirish,   ularda   turli   sonlar   va   matematik   ifodalar   ustida   amallar   bajarish
malakalarini shakllantirish   va ularni mustahkamlash  uchun maxsus tuzilgan amaliy
21 masalalarni   hal   qilishga   o rgatiladi.ʻ
2.2.Matematika   o qitishning	
ʻ   xususiy   metodikasi
Metodika   pedagogikaning   tarkibiy   qismi   (pedagogika   yunoncha   paidagogike)
bo lib,	
ʻ   insonni   shakllantirishda   muayyan   maqsad   sari   qaratilgan   sistematik   faoliyat
to g risidagi   hamda   ta’lim-tarbiya   berishning   mazmuni,   shakli
ʻ ʻ   va   metodpari
(uslublari)   haqidagi   fandir.
Metodologiya   esa   (metod   va   logika   so zlaridan)	
ʻ   faoliyatning   tarkibi,   mantiqiy
tuzilishi,   metod   va   vositalari   haqidagi   ta’limotdir.
Metodologik   bilim,   birinchidan,   muayyan   faoliyat   turlarining   mazmuni   va
izchilligini   o z	
ʻ   ichiga   olgan   odat   va   normalar   shaklida,   ikkinchidan,   amalda
bajarilgai faoliyatning ta’siri sifatida yuzaga chiqadi. Xozirgi zamoy adabiyotlarida
metodologiya   deyilganda,   avvalo   ilmiy   bilish   metodologiyasi,   ya’ni   ilmiy   bilish
faoliyatining   shakllari   va   usullari   tushuniladi.
Metodika,   qisqacha   qilib   aytganda,   ma’lum   bir   fanni   o rganish,	
ʻ   o qitish	ʻ   metodlari
to g risidagi	
ʻ ʻ   ta’limot.
Boshqacha   aytganda   metodika   -   bu   dars   o tishda   o qituvchiga   qo yiladigan	
ʻ ʻ ʻ
talablarni   realizatsiya   qilishni   amalga   oshiradigan   turli metodlarning   majmuidir.
Matematika   metodikasi   pedagogika,   psixologiya   va   yosh   psixologiyasi   bilan
bog‗liq.   Boshlang‗ich   matematika   metodikasi   ta’limning   boshqa   fan   metodikalari
(ona tili, tabiatshunoslik, rasm,   mehnat va boshqa fanlar o‗qitish metodikasi) bilan
bog‗liq.
Oqitishda   predmetlararo   bog‗lanishni   to‗g‗ri   amalga   oshirish   uchun   o‗qituvchi
buni   hisobga   olishi   juda   muhimdir.
Ilmiy-tadqiqot   metodlari   –   bu   qonuniy   bog‗lanishlarni,   munosabatlarni,
aloqalarni o‗rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni   olish
22 usullaridir.
23 Kuzatish,   tajriba,   maktab   hujjatlari   bilan   tanishtirish,   o‗quvchilar   ishlarini
o‗rganish,   suhbat   va   so‗rovnomalar   o‗tkazish   ilmiy-pedagogik   tadqiqot   metodlari
jumlasiga   kiradi.
Songgi   vaqtlarda   matematik   va   kibernetik   metodlardan,   shuningdek,   matematikani
o’qtishda   modellashtirish   metodlaridan   foydalanish   qayd   qilinmoqda.
Matematika metodikasi ta’lim jarayoni bilan bog‗liq   bo‗lgan quyidagi uch   savolga
javob   beradi:
1. Nima   uchun   matematikani   o‗rganish   kerak?
2. Matematikadan   nimalarni   o‗rganish   kerak?
3. Matematikani   qanday   o‗rganish   kerak?
Matematika metodikasi haqidagi tushuncha birinchi   bo‗lib Shveytsariyalik  pedagog	
m	atem	atik
     	G	.Pestalosining      	180	3-yilda      	yozgan      	―Sonn	i            	ko‗rgaz	m	ali	
o‗rganish‖
   	asarida    	bayon    	qiling	an.        	Boshlang	‗ich    	ta’lim    	haqida    	ulug	‗	
m	utafakk	ir  
Abu   Rayhon   Beruniy,   Abu Ali Ibn Sino   va boshqalar ta’lim va tarbiya
haqidagi   hur fikrlarida boshlang‗ich ta’lim asoslarini o‗rganish muammolari haqida
o‗z   davrida   ilg‗or   g‗oyalarni   olg‗a   surganlar.
MO‗M   o‗zining   tuzilish   xususiyatiga   ko‗ra   shartli   ravishda   uch   bo‗limga
bo‗linadi.
1. Matematika   o„qitishning   umumiy   metodikasi.
Bu   bo‗limda,   matematika   fanining   maqsadi,   mazmuni,   metodologiyasi   shakli,
metodlari   va   vositalarining   metodik   tizimi   pedagogika,   psixologik   qonunlari
hamda   didaktik   tamoyillar   asosida   ochib   beriladi.
2. Matematika     o„qitishning   maxsus   metodikasi.
Bu   bo‗limda   matematika   o‗qitish   umumiy   metodikasining   qonun   va   qoidalarini
konkret   mavzu   materiallariga   tatbiq   qilish   yo‗llari   ko‗rsatiladi.
3. Matematika   o„qitishning   konkret   metodikasi.
Bu   bo‗lim ikki qismdan iborat:   1.Umumiy   metodikaning   xususiy   masalalari.  
2.Maxsus   metodikaning   xususiy   masalalari.
24 Matematika   oqitish   metodikasi   butun   pedagogik   tadqiqotlarda   pedagogik
texnologiya,   axborot   texnologiyalari   yutuqlarida   qo‗llaniladigan   metodlardan
foydalanadi.   Kuzatish   metodi   –   odatdagi   sharoitda   kuzatish   natijalarini   tegishlicha
qayd   qilish   bilan   pedagogik   jarayonni   bevosita   maqsadga   yo‗naltirilgan   holda
idrok   qilishdan   iborat.
Kuzatish   aniq   maqsadni   ko‗zlagan   reja   asosida   uzoq   va   yaqin   vaqt   oralig‗ida
davom   etadi.   Kuzatish   tutash   yoki   tanlanma   bo‗lishi   mumkin.
Тutash   kuzatishda   kengroq   olingan   hodisa   (masalan,   matematika   darslarida   kichik
yoshdagi   o‗quvchilarning   bilish   faoliyatlari)   tanlanma   kuzatishda   kichik-   kichik
hajmdagi   hodisalar   (masalan,   matematika   darslarida   o‗quvchilarning   mustaqil
ishlari)   kuzatiladi.
Tajriba   –   bu   ham   kuzatish   hisoblanib,   maxsus   tashkil   qilingan,   tadqiqotchi
tomonidan   nazorat   qilib   turiladigan   va   tizimli   ravishda   o‗zgartirib   turiladigan
sharoitda   o‗tkaziladi.
Tajriba   natijalarini     tahlil     qilish     taqqoslash     metodi   bilan     o‗tkaziladi.
Pedagogik   tadqiqotda   suhbat   metodidan   ham   foydalanishi   mumkin.
Тadqiqotning   maqsad   va   vazifalarini   yaqqol   aniqlash,   uning   nazariy   asoslari   va
tamoyillarini   ishlab   chig‗arish,   ishchi   faraz   tuzish,   boshlang‗ich   sinflarda
matematika   o‗qitish   metodikasining   shakllanishida   asosiy   mezonlar   hisoblanadi.
25 Xulos a
Jamiyatning   taraqqiyot   darajasi,   davrimizning   axborot   asriga   aylanishi   shuni
ko rsatadiki, yoshlarni yetuk, vaziyatni tezda baholaydigan, har qandayʻ   holatda ham
to g ri   va   oqilona   qaror   qabul
ʻ ʻ   qila   oladigan   malakali   mutaxassis   qilib   tayyorlash
uchun   faqat   an’anaviy   uslublarga   tayanib   dars   o tish   yetarli	
ʻ   emas.   Bu   esa   ta’lim
tizimida   o	
ʻ   mentalitetini   unutmagan   holatda   jahon   tajribasidan   keng   foydalanishni
talab   etadi.
Respublikamizda   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va   bu   sohadagi   islohotlarni   yanada
chuqurlashtirish   bilim   olishga,   matematika   fani   sir-   asrorlarini   o rganishga	
ʻ   bo lgan	ʻ
talablarni   ham   kuchaytirdi.   Bu   esa,   o z	
ʻ   navbatida,   to g ri	ʻ ʻ   qaror   qabul   qilish
malakasiga   ega   bo lgan	
ʻ   matematiklar   tayyorlashnigina   emas,   balki   ularni
o qitadigan pedagoglar tayyorlashni ham	
ʻ   talab   qiladi.
Matematik fanlarni yoshlarga o rgatish uchun o qituvchining o zi bu	
ʻ ʻ ʻ   fanlarni yaxshi
bilishi, dars berish metodlarini  mahorat  bilan  qo llay olishi  talab	
ʻ   etiladi. Shu bilan
birga, pedagogika, psixologiya va boshqa fanlarni ham chuqur   bilishi   zarur   bo ladi.	
ʻ
Kadrlar   tayyorlashdagi   asosiy   maqsad   zarur   bilimlarni   o zlashtirish	
ʻ   bilan   birga
talabalarning   intellektual   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   ularda   mustaqil   tanlash   va
qaror   q   a   bul   qilish   ko nikmasini	
ʻ   hosil   qilishdir.
Matematika   darsida   aqliy   yuklamani   oshirib   borishi,   hamda   o quvchini	
ʻ   o tilayotgan	ʻ
materialni   darsda   faolligi   va   qiziqishini   butun   dars   jarayonida   oshirish   kerakligi
haqida o ylantirib qo yadi. Shuning uchun yangi	
ʻ ʻ   faol o qitish	ʻ   metodlarni va   metodik
usullarni,   o quvchilar fikrini faollashira	
ʻ   olish,   ularni   mustaqil   bilimga   ega   bo lishni	ʻ
ifodalashni   o rgatilmoqda.	
ʻ
Matematikaga   qiziqish   uyg otish   o qitish   usulini   yuqori   darajasiga	
ʻ ʻ   va   o quv   ishini	ʻ
qanchalik   bilan   qurishiga   bog liq.   Darsda   har   bir   o quvchi   faol	
ʻ ʻ   va   zavq   bilan
ishlashi,   hamda   bilimga   intilishini   paydo   bo lishi	
ʻ   va   rivojlanishini   boshlang ich	ʻ
nuqta qilib   foydalanish,   bilim olishga qiziqishini   chuqurlashtirishga   e’tiborli   bo lish
ʻ
kerak.   Bu   ayniqsa   o smir	
ʻ   yoshdagilarga
26 muhim,   qachon   yana shakllantiriladi,   faqat  doimiy qiziqishlari  va  shu yoki   boshqa
fanga   qiziqishini   aniqlash   kerak.   Shu   vaqtda   matematikani   jalb   qiladigan   jihatlarini
tanqid   qilinishi   tez   bo lishiʻ   kerak.	
Zero,
       	akadem	ik    	M	.S.    	Salohidd	inovn	ing    	aytishlaicha:    	―M	atem	atikaning
bevosita amaliy tadbiqlaridan tashqari yosh avlodni har taraflama rivojlangan   yetuk
kishilar   qilib   tarbiyalashda   uning   alohida   o rniga	
ʻ   ega   ekanligini   ta’kidlash   zarur.
Tahliliy   mulohaza,   mantiqiy   mushohada,   fazoviy   tasavvur,   abstrakt   tafakkur   inson
faoliyatining barcha sohasi uchun zarur qobiliyatdirki,   bular   matematikani   o rganish	
ʻ
jarayonida   shakllanib,   chuqurlashadi   .	
‖
Mazkur   bitiruv   ishida   matematik   fanlarni   o qitish   metodining   o ziga	
ʻ ʻ   xos
xususiyatlari,   asosiy   interaktiv   metodlarni   yoritib   berishga   harakat   qilindi.   Hozirgi
paytda   keng   qo llanilayotgan   metodlar,   matematik   fanlarni   o qitishdagi	
ʻ ʻ   ilg or	ʻ
mamlakatlarda   to plangan	
ʻ   tajribalar   ham   hisobga   olingan.
Mazkur   bitiruv   ishida   shu   sohadagi eng   ilg or	
ʻ   qadamlardan bo lib,	ʻ   uning tuzilishi va
mazmuni   to g risida   bildirilgan   fikr   va   mulohazalar   kelajakda	
ʻ ʻ   uni   yanada
takomillashtirishga   yordam   beradi,   deb   o ylayman.	
ʻ
27 Adabiyotlar
1.Karimov   I.A.   «Barkamol   avlod   O zbekistonʻ   taraqqiyotining   poydevori»
T.   «O zbekiston»	
ʻ   1998   yil.	
2.I	.A	.K	arim	ov,
       	Y	uk	sak     	m	a’naviyat     	eng	ilm	as     	ku	ch     	T.:     	―M	a’naviyat‖,  2008
yil.,   176   bet.
3.O zbekiston Konstitutstiyasi –	
ʻ   biz uchun demokratik taraqqiyot yo lida	ʻ   va  
fuqarolik   jamiyatini   barpo   etishda   mustahkam   poydevordir.   –   Prezident Islom 
Karimovning O zbekiston Respublikasi Konstitutstiyasi	
ʻ   qabul   qilinganining   17  
yilligiga   bag ishlangan	
ʻ   tantanali   marosimidagi   ma’ruzasi   //   Xalq   so zi,	ʻ   2009   yil   6  
dekabr.	
4 ―	Barkam	ol
     	avlod       	yili‖      	D	avlat      	dasturi     	toʻgʻrisidagi     	O	ʻzbekiston 	
Respublikasi
 Prez	identining    	qarori.    	―Ishonch‖    	gaze	tasi  12-son,    	201	0  	yil,  28  
yanvar.   5-bet.
5.Mamlakatimizni   modernizastiya   qilish   va   kuchli   fuqarolik   jamiyati   barpo   etish   –
ustuvor maqsadimizdir.   - Prezident Islom Karimovning   O zbekiston	
ʻ   Respublikasi  
Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasi   va   Senatining   qo shma	
ʻ   majlisidagi   ma’ruzasi   //  
Xalq   so zi,	
ʻ   2010   yil 28   yanvar.
6.Asosiy   vazifamiz   –   Vatanimiz   taraqqiyoti   va   farovonligini   yanada   yuksaltirishdir.  
-   Prezident   Islom   Karimovning   2009   yilning   asosiy   yakunlari va 2010 yilda 
O zbekistonni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishining	
ʻ   eng   muhim   ustuvor   yo nalishlariga	ʻ
bag ishlangan	
ʻ   Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzasi   //   Xalq   so zi,	ʻ   2010  
yil   30   yanvar.
7.I.A.Karimov, Jahon moliyaviy iqtisodiy inqirozi, O zbekiston sharoitida	
ʻ  	un	i    	
bartaraf
   	etishn	ing    	yoʻllari  va    	choralari  T.    	―O	ʻzbekiston‖    	200	9    	y.    	56  bet.
8.Sayidahmedov N. «Yangi pedagogik texnologiyalar». T. «Moliya» 2003   yil.
9.Farberman   V.   «Ilg or	
ʻ   pedagogik   texnologiyalar».   T.   «Fan»   2000   yil.
10.Ishmatov   Q.   «Pedagogik   texnologiya».   Namangan   2004   yil.
28