Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 233.9KB
Покупки 10
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

737 Продаж

Boshlang’ich sinflarda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etishga inavatsion yondoshuv

Купить
Boshlang’ich sinflarda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil
etishga inavatsion yondoshuv . 
Reja
Kirish
1-Bob.Asosiy qism. Boshlang’ich sinflarda  sinfdan tashqari  qiziqarli 
matematika to’garagini tashkil  etish bo’yicha tavsiya
1.1 Qiyinroq misol va masalalar yechish
2-Bob . Boshlang’ich sinflarda sinfdan tashqari ajib hisob to’garagini tashkil 
etish bo’yicha tavsiya 
2.1 Bolalarga yordam bering
2.2.  Matematik musobaqalarida  sinfdan tashqari tashkil etishga inavatsion 
yondoshuv.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1  
Mundarija
Kirish……………………………………………………………………….…..…3
1-Bob.Asosiy qism. Boshlang’ich sinfda qiziqarli matematika to’garagini tashkil  
etish bo’yicha tavsiya...............................................................................................6
1.1 Qiyinroq misol va masalalar yechish..................................................................7
2-Bob. Boshlang’ich sinfda ajib hisob to’garagini tashkil etish bo’yicha tavsiya .10
2.1 Bolalarga yordam bering……………………………………………………...15
2.2.  Matematik musobaqa …………………………………………………… …..19
Xulosa…………………………………………………………………………….23
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………...24
2 Kirish
O‘zbekiston   Respublikasi   ta'lim   tizimini   xalqaro   ta'lim   standartlari
darajasigacha   takomillashtirish;   ta'lim   sohasida   davlat   hokimiyati   va   davlat
boshqaruvi   organlari   hamda   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   vakolatlarini
belgilash va ular o‘rtasidagi munosabatlarni tartibga solish; ta'lim sohasida yuridik
va   jismoniy   shaxslarning   huquqlari,   majburiyatlari   va   javobgarligini   hamda
ularning   o‘zaro   munosabatlarini   huquqiy   jihatdan   tartibga   solish.   Ta'lim
O‘zbekiston Respublikasi ijtimoiy taraqqiyoti sohasida ustuvor deb tan olinadi.
Ta'lim   sohasida   davlat   siyosatining   asosiy   prinsiplari   quyidagilardan
iborat:
Ta'lim va tarbiyaning uyg‘unlikda olib borilishi;
Ta'lim va tarbiyaning insonparvar, demokratik xususiyatga ega ekanligi;
Ta'limning uzluksizligi, uzviyligi va izchilligi;
12   yillik   (6   yoshdan   7   yoshgacha   bolalarni   bir   yil   davomida   umumiy   o‘rta
ta'limga tayyorlash hamda o‘n bir yillik umumiy o‘rta va o‘rta maxsus) ta'limning
majburiyligi;
Ta'lim tizimining dunyoviy xususiyatga ega ekanligi;
davlat ta'lim standartlari va davlat ta'lim talablari doirasida ta'lim olishning hamma
uchun ochiqligi;
Ta'lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv;
bilimli bo‘lishni va iste'dodni rag‘batlantirish;
insonning butun hayoti davomida ta'lim olishi;
jamiyatda pedagog xodimlar ijtimoiy himoyasining kafolatlanganligi;
3 ta'lim tizimida davlat va jamoat boshqaruvini uyg‘unlashtirish.
Davlat   jinsi,   irqi,   millati,   tili,   dini,   ijtimoiy   kelib   chiqishi,   e'tiqodi,   shaxsi,
ijtimoiy   mavqeidan   qat'iy   nazar,   har   kimga   ta'lim   olishda   teng   huquqlarni
kafolatlaydi.
Davlat ta'lim olish huquqini quyidagilar orqali ta'minlaydi:
ta'lim tashkilotlarini rivojlantirish;
ta'lim   tashkilotlarida   innovatsion   faoliyatni   va   ta'lim   dasturlarini   innovatsion
texnologiyalar yordamida amalga oshirishni qo‘llab-quvvatlash;
yetakchi   klassik   oliy   ta'lim   muassasalari   maqomini   belgilash   va   ularni
qo‘llab-quvvatlash;
ishlab   chiqarishdan   ajralgan   (kunduzgi)   va   ajralmagan   holda   (sirtqi,   kechki,
masofaviy, dual) ta'lim olishni tashkil etish;
kadrlar tayyorlash va ta'limga oid davlat dasturlari asosida o‘qitish;
umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta'limni bepul olish;
oilada yoki o‘zi mustaqil ravishda bilim olgan, shuningdek, majburiy umumiy
o‘rta   ta'limni   to‘liq   olmagan   fuqarolarga   akkreditatsiyadan   o‘tgan   davlat   ta'lim
muassasalarida eksternat tartibida attestatsiyadan o‘tish huquqini berish;
ta'lim   muassasalarida   kadrlar   tayyorlash   bo‘yicha   davlat   buyurtmalarini
mehnat bozorining talablariga muvofiq shakllantirish.
Xorijiy   mamlakatlarning   fuqarolari   O‘zbekiston   Respublikasida   xalqaro
shartnomalarga va qonun hujjatlariga muvofiq ta'lim olish huquqiga ega.
O‘zbekiston   Respublikasida   doimiy   yashab   turgan   fuqaroligi   bo‘lmagan
shaxslar  ta'lim  olishda O‘zbekiston  Respublikasi  fuqarolari  bilan teng huquqlarga
ega.
4 Albbatta, ta’lim  -  tarbiya  -  ong mahsuli,  lekin  ayni  vaqtda  ong  darajasi  va
uning   rivojini   ham   belgilaydigan,   ya’ni   xalq   ma’naviyatini   shakllantiradigan   va
boyitadigan eng muhim omildir. Binobarin, ta’lim - tarbiya tizimini va shu asosda
ongni o’zgartirmasdan turib, ma’naviyatni rivojlantirib bo’lmaydi.
Shu   bois   bu   sohada   yuzaki,   rasmiy   yondashuvlarga,   puxta   o’ylanmagan
ishlarga mutloqo yo’l qo’yib bo’lmaydi. Maktab ta’lim - tarbiya masalasi davlat va
jamiyat   nazoratida   bo’lishi   asosiy   qonunimizda   belgilab   qo’yilgan.   Shu   bilan
birga,   bu   keng   jamoatchilik,   butun   xalqimizning   ishtiroki   va   qo’llab   -
quvvatlashishini talab qiladigan umummilliy masaladir.
Yosh   avlodni   hozirgi   zamon   fani   bilan   qurollantirish   orqali   ularning   aqliy
jihatdan   maksimal   darajada   rivojlanishlariga   erishish   umumta’lim   -   tayanch
maktablar   oldida   turgan   eng   muhim   vazifalardan   biridir.   Bu   vazifani   hal   etishda
sinfdan tashqari ishlarning o’rni benihoya katta.
Matematikadan   o’tkaziladigan   sinfdan   tashqari   ishlarning   mazmuni   dars
mashg’ulotlarida   egallangan   bilimlarni   kengaytirish   va   chuqurlashtirishda
qaratilgan   bo’lishi   kerak.   Shundagina   sinfdan   tashqari   mashg’ulotlar   dars
mashg’ulotlarining mantiqiy davomi bo’lib xizmat qila oladi.
Sinfdan   tashqari   mashg’ulotlar   deganda   ko’pincha   yuqori   sinflar   nazarda
tutiladi.   Lekin   ilg’or   tajribalarning   tasdiqlashicha,   boshlang’ich   sinflarda   ham
sinfdan  tashqari  turli   -  tuman  formalarda  mashg’ulotlar   olib  borishning   potensial
imkoniyatlari mavjud. Bu imkoniyatlardan foydalanish o’qitishda boshlang’ich va
yuqori   sinflar   uzviyligini   ta’minlaydi.   Boshlang’ich   sinflarda   sinfdan   tashqari
ishlarni olib borishda o’quvchilarning nutq madaniyatini va matematik tafakkurini
shakllantirishga kompleks holda yondashish talab qilinadi.
5 1-Bob.Asosiy qisim. Boshlang’ich sinfda qiziqarli matematika to’garagini
tashkil etish bo’yicha tavsiya
Men termiz tumanidagi 9-maktabda pedagogik amaliyotni o’tadim. Pedagogik
amaliyot davrida boshlang’ich sinfda matematikadan o’tkaziladigan to’garaklarni
kuzatdim.   Bitiruv   malakaviy   ishimda   —Qiziqarli   matematika”,   “Ajib   hisob”,
“Sonlar olami” to’garaklarini tashkil etish bo’yicha tavsiyalarni keltiraman.
“Qiziqarli matematika” to’garagi mashg’ulot ishlanmalari To’garakning
maqsad va vazifalari Matematika to’garagi ishi, uni to'g'ri tashkil qilganda va uni
o’tkazish   metodikastdan   to'g'ri   foydalanganda,   o’quvchilarda   matematikaga
qiziqish   uyg'otish   va   bu   qiziqishni   rivojlantirish,   ularning   bilish   aktivlari   va
matematik   qobiliyatlarini   rivojiantirishga   imkon   beradi.   Mustaqil   ishlash
ko’nikmalarini   singdiradi,   o’z   kuchlariga   ishonchni,   qiyinchiliklarini   mustaqil
bartaraf qilish qobiliyatini tarbiyalaydi. Bolalar to’garak ish jarayonida o’zlarining
matematika   jihatidan   o’sganliklarini,   yangi   bilimlar   va   malakalar   olganliklarini
anglab   yetishlari   katta   ahamtyatiga   ega.   Shu   boisdan   o’tkaziladigan   mustaqil
ishlar   natijalarini   o’quvchilarning   umumiy   va   individual   muvaffaqiyatlarini
ta'kidlagan holda to’la batafsil tahlil qilish kerak. 
To’garakning ba'zi mashg'ulotlariga o’quvchilarning ota-onalarini ham taklif
qilish mumkin. Matematik savollar  va masalalalarning turli-tumanligiga qaramay
kichik yoshdagi o’quvchilar bilan o’tkaziladigan to’garak mashg'ulotlari mazmuni
quyidagi asosiy talablarga javob berishi kerak:
1. Rejalashtiruvchi   material   dastur   materiali   bilan   bog’lanishga   ega.   Bunda
hisoblash   amallari   qaralayotgan   sinf   dasturi   talablaridan   ortib   ketmaydi,
hisoblashlar,  masalalar   yechish,  geometrik figuralarni   yasashlarga  amaliyot   bilan
nazariya orasidagi bog'lanishi ta'minlanishi kerak.
2. o’rganilayotgan   masalalar   istiqbol   maqsadlarga   ega   bo’lishi,   ya'ni
o’quvchilarni   kelajakda   o’rganilishi   nazarda   tutilgan   matematik   masalalarni,
masalan:   to’plam,   funksional   bog'lanish,   algebraik   simvolika,   tenglamalar,
6 grafiklar, ular yordamida arifmetik masalalarni yechish va xokazolarni o’rganishda
tayyorlanish maqsadlariga ega bo’lishi mumkin.
3. O’rganiladigan masalalarning mazmuni qaralayotgan yoshdagi bolalarning
kuchlari   yetadigan,   ularda   matematikaga   muhabbat   va   uni   o’rganishga   qiziqish
uyg'otadigan asosiy ta'lim va tarbiyaviy masalalarni hal qilish imkonini beradigan
bo’lishi kerak.
1.1   Qiyinroq   misol   va   masalalar   yechish ,   o’quvchilar   tafakkurini,
konkretdan   abstraktga   o’tish,   zarur   umumlashtirishlarini   qila   olish   qobiliyatlarini
rivojlantirish   va   xokazolar   to’garak   ishi   mazmuniga   kiradi.   Qiziqarlilik
harakteridagi   mashqlar,   arifmetik   fokuslar,   «ajoyib»   kvadratlar,   topishmoqlar,
qiziqarli o’yinlar, she'rlar va xokazolar katta o’rin oladi, Shu bilan birga materialni
qiziqarli   bo’lishi   yagona   maqsad   emas,   qaraladigan   matematik   qoidalar,
qonuniyatlar va boshqalarni chuqurroq tushuntirishga imkon beradi.
To’garak   mashg'ulotlarida   o’qituvchilar   suhbatlariga,   to’garak   a'zolarining
chiqishlariga katta o’rin ajratiladi, ba'zi nazariy material o’qituvchilar suhbatlarida
bayon qilinadi, qiziqarli matematik masalalar beriladi.
Matematika   to’garagida   bir   guruh   bolalarning   ishtirok   qilish   va   ularning
qiladigan   ishlari   faqat   to’garak   qatnashchilargina   emas,   balki   sinfdoshlarning
hammasi uchun ham katta ahamiyatga egadir.
Raqamlar nimaga asoslangan?
Ulug'   hind   allomalari   jahon   madaniyatini   yuksaltirishga   salmoqli   hissa
qo’shishgan. Ularning boshqa ishlarini qo’ya turib, birgina kashfiyoti-keyinchalik
boshqa xalqlar uchun "o’zlariniki" bo’lib ketgan raqamlarnl ixtiro etishgani uchun
ham har qancha minnatdor bo’lsa arziydi.
Zamonlar   o’tishi   bilan   bu   raqamlarning   shakli   bir   muncha   o’zgarib
silliqlashgan.   Ammo   olimlar   ularni   ixtiro   etgan   buyuk   kishilar   qanday   mezonga
amal qilishlarini aniqlashdi: raqamlar qiymati doim ular shaklidagi burchaklar
soniga muvofiq kelar ekan. Masalan, 1 da bitta, 2 da ikkita, 3 da uchta vahokazo
burchaklar mavjud bo’lib, ularning ilk ko’rinishi quyidagicha bo’lgan:
7 1 dan 9 gacha bo’lgan raqamlami shunday juftlarga ajratingki, ularning 
yig’indisi juft yetishmagan raqamnikidan ikki karra ortiq bo’lsin.
Burchaksiz raqam-0 dan boshlab barcha raqamlarni shunday juftlab chiqing- 
ki, natijada ulardagi burchaklarning yig’indisi barchasida barobar bo’lsin.
Sonlar ensiklopediyasi
1. Bizning shior: 1 kishi hamma uchun, hamma 1 kishi uchun.
2. Har qanday sonni 2 ga ko’paytirish uni o’zini-o’ziga qo’shish bilan teng 
demakdir.
3. "3" baho mukofot emas, sadaqa. (Maktab maqoli)
4. Kompas 4 tomonni ko'rsatadi (ular qaysi tomonlar?)
5. Respublikamizda har yili yetishtirilayotgan paxtani yer yuziga yashayotgan
2 milliard   aholiga   taqsimlagudek   bo’lsa,   keksa-yu   go’dak   barchaga   bir
kilogrammdan (Bir sidra kiyim boshga yetadigan) to'g'ri kelardi.
6. Yer shari 6 qit’adan iborat (Biz qaysi qifada yashaymiz?)
7. 7 O’lchab bir kes! (Maqol mag'zini chaqa olasizmi?)
8. Topishmoqni toping:
Bu binoning 8 ta eshigi bor,
Har eshik ortida 8 tadan xonasi.
Kirib xonalarin aylansangiz -
Ranglari mos, bir oqqa bir qorasi
9. 9 bo'g'inli she'r namunasi:
Vo-diy-lar-ni ya-yov kez-gan-da    Bir a-jib his bor e-di man-da (Hamid 
Olimjon)
10. Istagan sonni 10 ga ko’paytirish uchun uning oxiriga bitta 0 yozish kifoya
11. Futbol   jamoasidagi   11   o’yinchining   hammasi   ham   11   metrli   jarimadan
ehtiyot bo’lishi shart.
Bilasizmi?
1. Tuyaqush yer yuzasidagi eng katta qush, uning og'irligi 90 kg gacha yetadi.
2. Yer yuzasidagi turli xil xasharotlar turi 800 mingdan ortiq.
3. Eng   novcha   odamning  bo’yi   2   m   83   sm,  eng   past   bo’yli   kishi   esa   42   sm
8 bo’lgan.
4. Xozircha eng og'ir odamning vazni 404 kg, eng yengil odamning vazni esa
9,5 kg ekanligi aniqlandi.
5. Bitta asalari 1 kg asal yig'ishi uchun 300000 metr masofani uchib o’tishi, 9
million gulga qo’nishi kerak bo’lar ekan.
6. Filolog olimlarning ko’rsatishicha, yer yuzidagi xalqlar 2796 ga yaqin tilda
gaplashadilar (bunga bir necha til ichidagi turli xil shevalar kirmaydi).
7. Millard   minut   to’qqiz   asrdan   ko’pdir.   Agar   eramiz   boshidan
xisoblashadigan   bo’lsak,   1902   yilda   milliardinchi   minut   o’tganining   guvohi
bo’lamiz.
8. Milliard marta nafas olish uchun 95 yildan ortiqroq yashash kerak.
9.70 yoshgacha kirgan kishi umrining taxminan 23 yili uxlashga, 18 yili esa
gapirishga, 6 yili yeyishga, 1,5 yili yuvinishga ketish aniqlandi.
Og'zaki viktorinalarda taqdim qilingan xazil masalalaridan foydalanish:
2 va   3   orasiga   qanday   belgi   qo’yilsa   2   dan   katta   3   dan   kichik   son   xosil
bo’ladi? 
Tipratikanning siri
Yumshoqvoy ismli tipratikan o’rmondan 2,
1,4, 5, 6, 8, 9 sonlarining bo’linish sirlarini o’rganib
keldi va do’stiga aytib berdi:
Oxiri 0 yoki juft raqam bilan tugaydigan barcha
sonlar 2 ga;
Raqamlar yig'indisi 3 ga bolinadigan sonlar 3 ga;
Oxirgi ikki raqami 4 ga bo’linadigan sonlar 4 ga;
Oxirgi raqami 0 yoki 5 bo’lgan sonlar 5 ga;
3 ga bo’lihadigan juft sonlar 6 ga;
Oxirgi ikki raqami 8 ga bo’linadigan sonlarning ulardan oldingi raqami juft
bo’lganlari va keyingi ikki raqam 4 ga bo’linib, 8 ga bo’linmaydigan sonlarning
shunday oldingi raqami toq bo’lganlari 8 ga;
Raqamlari yiglndisi 9 ga bo’linadigan sonlar esa 9 ga bo’linar ekan.
Siz shunday qoidalarning nechtasini bilasiz va amalda qanday qo’llay olasiz?
9 1234567890 sonini  o’qing va yuqoridagi qoidalar bo’yicha aniqlang-chi, u
qaysi raqamlarga bo’linar ekan?  9876543210 chi?
                                             Arifmetik   jumboq
1. 5 ta 3 raqamdan foydalanib 37 sonni yozing.
37=33+3+3:3,
2. 5 ta 9 raqamli bilan va arifmetik amai ishoralari yordamida 10 sonini 
yozing.
10=99:9-9:9.
3. 100 sonini 5 ta 5, 5 ta 3 va 5 ta 1 va amal ishoralari yordamida yozing.
100=5*6*5-5-5; 100=111-11; 100=33*3+3:3.
4. Raqamlar yig'indisi 3 dan oshmaydigan va 3 xil raqamdan iborat son 
yozing, 0+1+2=3.
5. Qanday to’rtta ketma-ket sonning yigindisi 78 ga teng? 18+19+20+21=78.
6. Qanday to’rtta sonning yig’indisi va ko’paytmasi 8 ga teng? 1+1 +2+4=1 
*1 *2*4.
Yulduzchalar o’rniga kerakli sonlarni qo’ying.
10 To'g'ri tenglikni xosil qiling:
*****_****=!_ 10000
- 9999=1 ***+***=1980; 990+990=1980
2. 5*6*7*8 yulduzchalarni amal ishoralari bilan shunday almashtiringki, 
natijada qiymati 39 ga teng ifoda xosil bolsin (5+6*7-8=39).
Gugurt cho’plar bilan ishlash
1. 3 ta va 4 ta gugurt cho’pini shunday joylashtirinki, natijada 4 va 7 sonlari 
xosil bo’lsin. (IV va VII)
2. 5 ta gugurt cho’pidan 2 ta uchburchak yasang.
3. 9 ta gugurt cho’pidan 2 xonali uy shaklini yasang.
4. 5 ta cho’pdan sindirmasdan 15 sonini qanday yasash mumkin?  (XIV).
5. Quyidagi   noto ' g ' ri   tenglikdan   1   ta   gugurt   cho ’ pini   o ’ rnini   shunday
o ’ zgartiringki ,  natijada   to ' g ' ri   tenglik   xosil   bolsin ?
VI-IV=IX
a) VI+IV=X;
b) V-lX=IX.
11 2- Bob .   Boshlang ’ ich   sinfda   ajib   hisob   to ’ garagini   tashkil   etish   bo ’ yicha
tavsiya  “ AJIB   HISOB ” To ’ garagi   mashg ’ ulot   ishlanmalari
Mashg’ulot, «Nol»ning ma’nosi nima?
Arifmetika,
matematika, nol, natural, million, milliard, billion, trillion terminlarining lug aviy
ma’nolari
Arifmetika — grekcha «arithmos» so’zidan olingan bo’lib, son san'ati, degan
ma'noni bildiradi.
2. «Nol»   atamasi   lotincha   «nullus»   so’zidan   kelib   chiqqan   va   o’zbekcha
hech qanday, bo’sh, degan ma’nolarni bildiradi.
3. «Natural»   atamasi   lotincha   «naturalic»   so’zidan   olingan   bo’lib,   o’zbek
tilida haqiqiy yoki tabiiy, degan
ma’noni bildiradi.
4. «Matematika»   atamasi   grekcha   «mathema»   so’zidan   olingan   va
o’zbekcha fan, bilim ma’nosini bildiradi. Buni   Pifagor   kiritgan .
5 «Million» atamasi fransuzcha «million» so’zidan olingan bo’lib, o’zbek 
tilida ming marta ming, degan ma’noni bildi 
«Milliard» atamasi fransuz tilidagi “milluard” so’zidan kelib chiqqan 
va o’zbekcha ming million, degan ma'noni bildiradi.
1. «Billion» atamasi XV asrda kiritilgan.
2. «Trillion» atamasi XV asrda kiritilgan.  [12]
12 6. Berilgan XXII, XXXIV. DXV, MMI, MCXLVI rim raqamlarini arab raqamlari 
ko’rinishda yozing.
7. Bir xil shakldagi 9 ta xalqadan bittasi yengilroq. Pallali tarozda taroz toshlaridan 
foydalanmasdan ikki marta tortishda yengil xalqani topish mumkinmi?
8. To’rtta butun musbat sonlarning yig’indisi va ko’paytmasi 8ga teng.  Shu2.1  Mashg’ulot .  Bolalarga yordam bering!
1. 20 ta yong’oqni besh nafar bolaga toq donadan bo’lib bersa
bo’ladimi?
2. Uchta 5 raqami yordamida 2, 5 sonlarini hosil qiling.
3. 123456789 raqamlarini tartibini o’zgartirmasdan qo’shish va 
ayrish amallarini shunday joylashtirinki natijada 100 hosil bo’lsin.
Zarur holatda ikki yoki uch xonali son sifatida foydalanish mumkin  
4. Bo’linma bo’linuvchidan 17 marta kichik. Bo’luvchini toping.
13  Mashg’ulot. She’riyatga qalaysiz?
She’iy masala
O’si
b turar to’rtta qayin, Har bitta qayinda 
Bor to’rttadan katta shoh, Har bitta 
katta shoxda
14 Bor to’rttadan kichik shoh, 
Har bitta kichik shoxda Bordir
to’rttadan olma. Hammasi 
qancha olma?
 Tanishing: Buyuk matematik Al-Xorazmiy Al-Xorazmiy hayoti 
va ijodi
Abu   Abdulloh   Muhammad   ibn   Muso   al-Xorazmiy   taxminan
783-yilda   Xorazmda   tug’ilgan.   Al-Xorazmiy   «Al-   jabr   va   al-
muqobala   haqida   qisqa   kitob»   asari   bilan   algebra   faniga   asos
soldi.
Shu asar tufayli olim nomining lotincha shaklidan «algoritm» termini 
paydo bolgan. Al-Xorazmiy
Bag’doddagi «Bayt  ul-hikma» (Donishmandlar uyi)da rasadxona, kutubxona va
barcha   ilmiy   tekshirish   ishlariga   rahbarlik   qildi.   Al-Xorazmiyning   10   ta   asari
bizgacha   yetib   kelgan.   «Hind   hisobi   haqida»   (Fi   hisab   al-hind).Bu   asarni   XII
asrda   Ispaniya   olimi   Batlik   Adelard   arab   tilidan   lotin   tiliga   tarjima   qildi.
Risolada   natural   sonlarni   «hind   raqamlari»   hisoblangan   0,1,2,3,4,5,6,7,8,9   lar
yordamida   yozish,   sonlarni   qo’shish   va   ayrish,   ikkiga   bo’lish   va   ikkiga
ko’paytirish qoidalari, ko’paytirish amali va uni 9 raqami yordamida tekshirish,
bolish,   kasrlar   hisobi,   kasrlami   ko’paytirish,   musbat   sonlardan   kvadrat   ildiz
chiqarish kabi masalalar ilk bor tadqiq qilingan.
Al-Xorazmiy   matematika,   fizika,   geometriya,   algebra,   astronomiya,
geografiya fanlari rivoji uchun poydevor bo’lib xizmat qilgan juda ko’plab asarlar
yozgan, Bu asarlar turli tillarga tarjima qilingan va hozir ham dunyoning yetakchi
universitetlarida   o’qitiladi.   Al-Xorazmiyning   bizgacha   yetib   kelgan   10   ta
risolasidan quydagi 3 ta katta kashfiyot haqida aytish mumkin:
1. «Hind   hisobi   haqida»gi   risolasida   o’nlik   pozitsion   sanoq   tizimining
oltmishlikdan   ustun   ekanligini   ko’rsatgan   va   bu   asar   lotin   tiliga   tarjima   qilingan,
o’nli pozitsion sanoq tizimi butun dunyoga tarqalgan.
15 2. «Al-jabr va al-muqobala haqida qisqa kitob»ida aljabmi astronomiyaning
yordamchi   qismidan   mustaqil   fan   darajasiga   ko’tardi,   6   ta   chiziqli   va   kvadrat
tenglamalarni tasniflagan.
3. Al-Xorazmiy   o’z   shogirdlari   bilan   orasidagi   masofasi   35   km.   bo’lgan.
Tadmor   va   ar-Rakka   shaharlaridan   ertuvchi   Yer   sharining   10   li   meridiani
uzunligini hisobladi va u 6,72 km.ga teng ekanligini topgan.
Al-Xorazmiy 85 0-yiIda Bag’dodda vafot etgan. 
Mashg’ulot. "Ikkinchi oyoqdan uch”
Arifmetika   ishoralari   Evropa   madaniyati   xalqlarining   hammasida   bir   xil,
ular   ma'lum   darajada  internatsionallashgan   ishoralar  deb  o’ylash  odat   qolgan.  Bu
fikr barcha ishoralar uchun emas, balki ularning ko’pchiligi uchun to’g’ridir.  + va -
ishoralari,   x   va   :   ishoralarni   nemislar   ham,   inglizlar   ham,   fransuzlar   ham   bir   xil
ma'noda   qolianadilar.   Biroq   nuqtani   ko’paytirish   ishorasi   sifatida   hamma   xalqlar
bir xilda ishlatadi, deb bo’lmaydi. Sonlarni sinflarga ajratishda ham bir xillik yo’q.
Ba'zi mamlakatlarda sinflarga nuqtalar qo’yib (15.000.000), boshqa
mamlakatlarda   vergullar   qo’yib   sinflarga   (15,000,000)   ajratiladi.   Bizda   esa
eng   maqbul   shakl   rasm   bo’lib   kelgan   -sinflar   orasiga   hech   qanday   ishora
qo’yilmaydi; faqat bir oz ochiq joy qoldiriladi(15000000).
Bir tildan ikkinchi tilga o’tganda, bir soning o’ziga nom berish usuli qanday
o’zgarishini   kuzatish   ancha   maroqlidir.   Masalan,   18   sonini   olaylik.   Biz   uni   «o'n
sakkiz»   deb   ataymiz,   ya'ni   avval   o’nlikni,   so’ngra   birlikni   talaffuz   etamiz.
Fransuzlar   ham   xuddi   shu   tartibda   10-8,   ya'ni   (dix-huit)   deb   talaffuz   qilishadi.
Biroq   ruslar   -«vosemnadtsat»   deb,   ya'ni   avval   birlikni.   So’ngra   o’nlikni   talaffuz
etadilar.   Nemislar   ham   18   sonini   xudi   shu   tartibda:   achtzehn,   ya'ni   8-10   deb
aytadilar.   Bitta   sonning   o’ziga,   ya'ni   18ga   nom   berish   usullari   turli   xalqlarda
xilma-xil ekanliginiquyidagi jadvalda kuraylik:
16 0’zbekcha-10 • 8;
Frantsuzcha - 10 • 8; armancha- 10+8;
ruscha-8 • 10; nemischa-8 • 10;
grekcha-8+10; lotincha - 2 kam 20;
valliytscha-3+5 • 10; aynoscha- 10
ustiga 10-2; koryatscha- 10 ustiga
3+5.
Grelandiya   qabilalarining   birida   18   sonining   nomi   juda   ajoyib:   «ikkinchi
oyoqdan   3».   Bu   qanchalik   odatdan   tashqari   nom   bolmasin,   u   qo'1   va   oyoq
barmoqlariga asoslangan sanash usuli, deb tushuntirish tabiiydir.
1- Mashg’ulot. Soat sifrblati va isbot talab qiluvchi haqiqatlar
1. Bo’lish amalini bajarmasdan 9432 sonining 36 ga bolinishini isbotlang.
2. Shunday sonni topingki 2 bolganda qoldiqda 1, 3 ga bo’lganda qoldiqda
2,4 ga bo’lganda qoldiqda 3, 5ga bolganda qoldiqda 4 qolsin.
3.
4. Ketma-ket kelgan ikkita toq sonning yig’indisi 4 karrali ekanligini 
isbotlang.
5. Ko’paytirish amalini bajarmasdan 564*232=131848 notog’ri ekanligini 
aniqlang.
6. Uchta   shaxmatchi   turnirda   6   partiya
o’ynashdi.   Har   bir   shaxmatchi   nechta   partiya
o’ynagan?
7. a)   Soat   sifrblatini   ikkita   to’g’ri   chiziq
yordamida uchbo’lakka ajratingki, natijada har bir
bo’lakdagi sonlarning yig’indisi o’zaro teng bo’lsin.
b) Shu sifrblatni 6 bo’lakka shunday ajratingki, har bir bo’lakdagi ikkita 
sonning yig’indisi o’zaro teng bo’lsin.
17 8. Matematik rebus
Izlanayotgan son uchta turli raqam A, B, C dan iborat. Uni shartli ravishda 
ABC deb yozamiz va C-birliklar, B-o’nliklar, A-yuzliklar raqami ekanligini
esimizda tutamizAgar:
ekani ma'lum bolsa, shu sonni topish kerak.
2- Mashg’ulot. Gramm nima degani?
Gramm, sekund, minut, millimetr, santimetr, detsimetr, metr, kilometr
terminlarining lug’aviy ma'nolari
1. «Gramm» atamasi fransuz tilidagi «gramme» so’zidan olingan va o’zbek tilida 
«og'irlikning mayda o’lchovi» demakdir.
2. «Sekund»   atamasi   lotincha   «secunda»   so’zidan   olingan   bo’lib,   ikkinchi
bo’linish, degan ma'noni beradi.
3. Minut — lotincha «minuta» so’zidan olingan bo’lib, o’zbek tilida kichik, juda
kichik, birinchi bo’lish, ma’nolarini anglatadi.
4. «Millimetr» atamasi grekcha «millemetreo» so’zidan olingan bo’lib, o’zbekcha
metrning mingdan bir ulushi, degan ma'noni bildiradi. 
5. «Santimetr» atamasi fransuzcha «cent» va «metreo» so’zlaridan olingan bo’lib, 
6. o’zbek tilida metrning yuzdan bir ulushi, ma'nosini anglatadi.
7. «Detsimetr» lotincha «decem» va grekcha «metreo» so’zlaridan kelib chiqqan
bo’lib, metrning o’ndan bir ulushini bildiradi.
8. «Metr»   atamasi   grekcha   «metreo»   so’zidan   olingan   bo’lib,   o’zbekcha
o’lchayman, degan ma'noni bildiradi.
9. «Kilometr»   atamasi   lotincha   «chilio»   va   «metrio»   so’zlaridan   olingan   bo’lib,
ming metr, degan ma'noni bildiradi.
18 2.2.Matematik musobaqa
Yuqorida   aytib   o’tilgan   sinfdan   tashqari   ishlarda   (10   minutlik,   viktorina,
ertalik   va   h.k.),   asosan,   butun   sinf   o’quvchilari   ishtirok   etsa,   matematik
musobaqalarda (konkurs, olimpiada) ko’pchilik ishtirok etib, g’oliblar musobaqasi
bilan yakunlaydi, ya’ni bu musoba bir necha (ko’pincha 3 yoki 4) davom etadi. 1
turda   istagan   hamma   o’quvchilar   qatnashishi   mumkin.   Unda   muvaffaqiyatli
qatnashgan  o’quvchilar  II -  turda qatnashadilar.  II  -  turdan muvaffaqiyatli  o’tgan
o’quvchilar III - turda qatnashush huquqiga ega bo’ladilar va h.k. I turni sinfdagi
barcha o’quvchilar ishtirokidagi og’zaki qiziqarli savollar orqali viktorina shaklida
o’tkazish   mumkin.   Shunda  g’olib  chiqqan   o’quvchilar   bilan  II   -   tur   musobaqalar
o’tkaziladi. Shundan keyin parallel sinflar o’quvchilari III - turda kuch sinashadi.
Natijada   sinf   yoki   maktab   bo’yicha   eng   kuchli   o’quvchilar   aniqlanadi.   Ular
munosib taqdirlanadi. 
19                                Q Z K (Quvnoqlar va zukkolar klubi)
Bu   hildagi   kechalar   o’quvchilarga   zo’r   qiziqish   uyg’otadi.   Shu   bilan   birga
ularga “Sog’lom aql” va fahm - farosat, president chaqiriqlariga labbay deb javob
berib,   “Sog’lom   avlod”ga   mos   farzandlar   bo’lib   etishish,   shuningdek   mantiqiy
mulohazalrga asoslangan holda istagancha fantaziya qilish imkonini beradi. Bunda
kechaning   matematik   mazmuni   faqat   matematikaga   doir   masallar   bilan
chegaralanib qolmasdan, asosan o’yin tarzida, rebus, krassvord, viktorina, qiziqarli
savol   -   javob,   topshiriqlar,   mulohazalarda   ustalik   bilan   niqoblangan   xatolarni
toppish shaklda beriladi.
QZK larni bir sinf o’quvchilarini ikkiga bo’lib yoki parallel sinflar o’rtasida
kamanda   tuzib   o’tkazish   mumkin.   Bunda   puxta   o’ylangan   reja   hamda   dastur
tuziladi. Komondalar alohida - alohida mashq qiladilar. Matematika o’qituvchilari
ishtirokida jyuri saylanadi.
Jamoalar   va   faol   qatnashgan   o’quvchilar   uchun   mukofatlar   avvaldan
tayyorlab   qo’yilishi   lozim.   Mukofat   uchun   ko’proq   qiziqarli   matematikaga   doir
kitolar   olinishi,   kelgusida   matematikadan   tashqari   ishlarni   o’tkazishda
o’quvchilarni aktaivligini oshirish imkonini beradi. 
Matematik ro’znoma
Matematik   ro’znoma   o’quvchilarda   katta   qiziqish   uyg’otadi.   Matematik
ro’znoma   odatda   matematika   to’garagi   organi   hisoblanadi,   shu   sababli   ro’znoma
to’garak   a’zolarining   kuchi   bilan   o’qituvchining   bevosita   raxbarligida
tayyorlanadi.   Boshlang’ich   sinflarda   Kamolat   ijtimoiy   yoshlar   xarakati   a’zolarini
hamda   etakchi   jalb   etish   mumkin.   O’qituvchi   ro’znomani   tayyorlashda   mumkin
qadar   o’quvchilarning   shaxsiy   tashabbuskorligini   oshirishga   erishish   kerak.
Devoriy ro’znomalar quyidagi bo’limlardan tashkil topishi mumkin:
-Matematika tarixidan bir shingil;
- Sinf o’quvchilarining matematik xayoti;
20 - O’quvchilarga o’qish uchun tavsiya qilinadigan adabiyotlar;
- Masalalar (qiziqarli, mantiqiy, konkurs);
- matematik o’yinlar;
-Yumor;
- O ’ tgan   nomerdagi   konkurs   masalalarining   yechimi   va   javobini
redkollegiyaga   topshirgan   o ’ quvchilar   haqida   qisqa ,   lekin   maroqli   hikoyalar
berilishi   kerak .   Biror   matematik   haqida   hikoya   qilindigan   bo ’ lsa ,   uning   rasmi   va
rasmning   tagida   bu   olim   haqidagi ,   uning   ishlari   to ’ g ’ risidagi   ma ’ lumot   yoki   olim
hayotidagi   qiziq   voqealar   to ’ g ’ risidagi   kichikroq   hi   koya   beriladi .   Olim   aytgan
fikrlarni   yoki   u   haqidagi   boshqa   olimlar   aytgan   so ’ zlarni   ko ’ chirib   yozish   ham
foydali .
Ro ’ znomada   berilgan   masalalarning   shartlari   qisqa ,   tez   esda   qoladigan
bo ’ lishi   maqsadga   muvofiqdir . 
Matematikadan   ekskursiyalar   o ’ tkazish
Matematikadan   sinfdan   tashqari   o ’ tkaziladigan   mashg ’ ulotlardan   biri
ekskursiyadir .   Puxta   o ’ ylab ,   oldindan   rejalashtirilgan   ekskursiya   natijasida
o ’ quvchilar   atrof   -   muhitni   idrok   qiladilar .   Tabiatvoqeligini   va   mehnat
jarayonlarini   ko ’ radilar .  Kuzatishlar   natijasidagi   o ’ zlaridagi   bilimlarini   hayot   bilan
bog ’ lashga   intiladilar .   Ularda   turli   narsa ,   voqea   va   jarayonlarga   qiziquvchanlik
odati   tarkib   topadi .
Ekskursiyalarni   tashkil   etish   va   o ’ tkazish   asosan ,   darsdan   tashqari   vaqtda
amalgam   oshirilsa   ham   uning   tayyorgarlik   va   yakunlash   bosqichi   dars
mashg ’ lotlari   bilan   uyg ’ unlashib   ketadi .   Ekskursiyani   samarali   o ’ tishi
o ’ qituvchining   puxta   tayyorgarligiga   bog ’ liq .  U   oldindan   ekskursiyaga   boriladigan
ob ’ ekt   bilan   tanishgan   bo ’ lishi   va   hatto ,   uchrashish   mo ’ ljallangan   odamlar   bilan
suhbatlashgan   bo ’ lishi   lozim .   Shunda   tashkiliy   jihatdan   ovogarchilik   ham
21 bo ’ lmaydi .
Ekskursiyaga   tayyorgarlikning   asosiy   komponentlaridan   biri   uning   maqsadini
belgilash   va   reja   tuzishdan   iborat .   Rejada   ekskuisiyaning   boshidan   oxirigacha
bajariladigan   hamma   ishlar   o ’ z   ifodasini   topishi   kerak :   nimalar   ko ’ riladi ,   nimalar
yozib   olinadi ,  nimalarning   rasm  ( sxemasi )  chizib   olinadi .  Nihoyat ,  ekskursiyaning
muvoffaqiyati   yana   o ’ quvchilar   bilan   bo ’ ladigan   tayyorgarlik   suhbatiga   ham
bog ’ liq .   Bu   suhbatda   o ’ quvchilarning   ekskursiya   maqsadi   bilan   tanishtiriladi   va
birgalikda   ekskursiya   rejasi   tuzib   olinadi .   Albatta   ekskursiyadan   keyingi
mashg ’ ulotlarda   ekskursiyaga   yakun   yasaladi . 
22 XULOSA
Yosh   avlodni   hozirgi   zamon   fani   bilan   qurollantirish   orqali   ularning   aqliy
jihatdan   maksimal   darajada   rivojlanishlariga   erishish   umumta ’ lim   -   tayanch
maktablar   oldida   turgan   eng   muhim   vazifalardan   biri   ekan ,  bu   vazifani   hal   etishda
boshlang ’ ich   sinflarda   matematikadan   sinfdan   tashqari   ishlarning   ahamiyati
kattadir .   Boshlang ’ ich   sinflarda   matematikadan   o ’ tkaziladigan   sinfdan   tashqari
ishlarning   mazmuni   dars   mashg ’ ulotlarida   egallangan   bilimlarni   kengaytirish   va
chuqurlashtirishda   qaratilgan   ekan .  Boshlang’ich sinflarda matematikadan sinfdan
tashqari mashg’ulotlar dars mashg’ulotlarining mantiqiy davomi hisoblanar ekan.
Boshlang’ich   sinflarda   matematikadan   sinfdan   tashqari   ishlarni   olib
borishda   o’quvchilarning   nutq   madaniyatini   va   matematik   tafakkurini
shakllantirishga zamonaviy holda yondashish kerak deb hisoblaymiz.
- boshlang’ich   sinflarda   matematikadan   sinfdan   tashqari   ishlarni   turlarini
o’rgandik;
- boshlang’ich   sinfda   matematikadan   qiziqarli   matematika,   ajib   hisob,
sonlar olami to’garagini tashkil etish bo’yicha tavsiyalar ishlab chiqib, amaliyotga
tadbiq etdik va yaxshi natijalarga erishdik.
Xulosa   qilib   aytganda,   umumta’lim   maktablarining   boshlang’ich   sinflarida
matematikadan   to’garaklarni   muntazam   ravishda   olib   boorish   zarur   deb
hisoblaymiz   va   bitiruv   malakaviy   ishida   ishlab   chiqilgan   metodik   tavsiyalardan
bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilari foydalanishlari mumkin.
23 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to’g’risidagi   qonun”   //   Barkamol   avlod   -
O’zbekiston taraqqiyotining poydevori.- Toshkent.: Sharq, 1997, 20-29 bet.
2. O’zbekiston   Respublikasining   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   to’g’risida”   gi
qonun   //   Barkamol   avlod-   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.-   Toshkent.:
Sharq, 1997, 31-61 bet.
3. Barkamol avlod orzusi- Toshkent.: 1999, 205- b.
4. Sh.M.Mirziyoevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston, NMIU, 2018. 
5. Sh.M.Mirziyoevning.   Konstitutsiya   —   erkin   va   farovon   hayotimiz,
mamlakatimizni   yanada   taraqqiy   ettirishning   mustahkam   poydevoridir.   –
Toshkent: O‘zbekiston NMIU, 2018.
6. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2017
7. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
8. Sh.M.Mirziyoevning   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini
ta'minlash - yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
9. Sh.M.Mirziyoevning.   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston, NMIU, 2018
10. Abdullayeva B.S.,   N.A.Xamedova   M.   Xusanovalarning   “Boshlang’ich   sinf
matematika   darslarida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   metodikasi”
(Toshkent 2010, 135 bet ) uslubiy qo’llanma
11. Bikbayeva N.U., Yangabayeva E. Matematika. 3-sinf uchun 
darslik. Toshkent. O’qituvchi, 2008, 208   bet.
12. Bikboyeva N.U. Matematika. 4-sinf uchun darslik. Toshkent. O’qituvchi, 
2007 y.
13. Jumayev   M.E.   Bolalarda  matematika   tushunchalarni   shakllantirish   nazariyasi.-T.:
”Ilm-Ziyo”, 2005, 240-bet
14. Jumayev M.E. va boshqalar 1-sinf daftari- Toshkent.: Sharq, 2006, 64 bet.
Jumayev   M.   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasidan
24 labaratoriya mashg’ulotlari “ Toshkent.: Yangi asr avlodi, 2006, 256- bet.
15. Jumayev   M.E.   ”O’quchining   ijodiy   shaxs   sifatida   rivojlanishida   bo’lajak
boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarining   metodik   -   matematik   tayyorgarligi”   -
Toshkent.: Fan, 2009, - 240 b.
16. Jumayev M.E., Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish 
metodikasi. Toshkent. Fan va texnologiya, 2005   y.
17. Mardonova G’.I. „Matematikadan test topshiriqlari 1-sinf”- Toshkent.: O’qituvchi,
2007, 48 bet.
18. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   2-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 60 bet.
19. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   3-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 64 bet.
20. Stoylova   L.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   matematika   kursi   asoslari“   -
Toshkent.: O’qituvchi, 1991, 336 bet.
21. Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tarixiy
materiallardan foydalanish.-T.: ”Uzkomsentr”, 2003, 24- bet.
22. Tadjiyeva  Z.G’.  Boshlang’ich  sinflarda fakultativ darslarni   tashkil   etish.-
T.: 2005, 68- bet.  
23. Tadjiyeva   Z.G’.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   sinf   matematika,   ta’lim
samaradorligini   oshirishda   tarixiy   materiallardan   foydalanish“-Toshkent.:
Jahon
24.    Haitov F.N., Shamsiyev A.Sh., Yusupov R.M., Temurov S.Y. Bitiruv 
malakaviy ishini yozish, rasmiylashtirish va himoya qilish bo’yicha uslubiy 
ko’rsatmalar. Jizzax. 2008, 32   bet.
Internet saytlari
1. http://fayllar.org/   
2. http://arxiv.uz/   
3. http://ziyonet.uz/ru   
4. http://referat.arxiv.uz/   
5. http://aim.uz/   
25

Boshlang’ich sinflarda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etishga inavatsion yondoshuv

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha