Boshlang'ich sinflarda miqdorlarni o'rgatish metodikasining umumiy masalalari

KURS ISHI
BOSHLANG'ICH SINFLARDA MIQDORLARNI O'RGATISH
METODIKASINING UMUMIY MASALALARI
Mundareja
Kirish………………………………………………………………………….3
I-bob: BOSHLANG'ICH SINFLARDA MIQDORLARNI O'RGATISH 
METODIKASINING UMUMIY MASALALARI ……………………..7
1.1. Boshlang'ich sinflarda miqdorlarni o'rgatish…………………………7
1.2. Narx va baholarga doir masalalar yechish.  …………………………..11
II.   Bob.   Boshlang’ich   ta’lim   1-sinf   o’quvchilariga   miqdorlarni   o’rgatish
imkoniyatlari…………………………………………………..............……23
 2.1. Vaqtga  oid  tasavvurlarni  shakllantirish………………………… … … 23
 2.2.  Miqdorlarga oid  masalalar  yechish ……………………..…………29
Xulosalar ………………….…………………………………………..…..36
Foydalanilgan adabiyotlar  ro‘yxati  ……………………………………...39
 
1 KIRISH
“Yoshlarimizning   ma`naviy   salohiyatga
ega   bo lib,   dunyo   miqyosida   o z   tengdoshlarigaʻ ʻ
hech   qaysi   sohada   bo sh   kelmaydigan   insonlar	
ʻ
bo lib   kamol   topishi,   mustaqil   fikrlaydigan,	
ʻ
yuksak   intellektual   va   baxtli   bo lishi   uchun	
ʻ
davlatimizning   va   jamiyatimizning   bor   kuch   va
imkoniyatlarini safarbar etamiz”
Sh.M.Mirziyoyev
Mavzun    ing      dolzarbligi.      O‘zbekiston   Respublikasida   yosh   avlodlarning
o’qish   faoliyati   mazmuni,   maqsad   va   vazifasi,   vositalari,   metodlari     tashkil   etish
shakllarini va ilmiy pedagogik asoslarga tayangan holda takomillashtirishni taqozo
etmoqda.   Ushbu   vazifaning   samaradorligi   miqdorlarga   oid   masal a lar   ularning
bilim   egallashdagi   faolligini,   mustaqil   bilish   faoliyatini   shakllantirish ga   taqaladi.
Bunda   o‘quvchilarning     matematik   tayyorgarligi   jarayonini   shakllantirishni
boshlang ‘ ich  sinf o‘quvchilarida  dolzarbligi yaqqol namoyon bo‘ladi.
Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish   metodikasini   takomillashtirishga
bag‘ishlangan       ilmiy   adabiyotlar   tahlili       psixologik-pedagogik   tadqiqotlarda
boshlang‘ich   sinflarda     matematika   o‘qitish   samaradorligini   oshirishning   ilmiy
taxlili   birinchidan,     axborotlarni   boyitib   borish   orqali   ta’lim   mazmunini
o‘zgartirish,   didaktik   elementlarni     q at n ashtirib   o‘zlashtirish,   (B.P.Erdniyev,
P.M.Erdniyev),   har   bir   fanning   asosiy   g‘oyasini   ajratish   (I.D.Zverev,
V.N.Maksimova,  R.A. Mavlonova, A.Abduqodirov,  A.M.Markushevich) nazariy
bilimlarning   rolini   oshirish   (V.V.   Davidov,   A.K.   Markova,   J..   Ikromov,     A.M.
Pishkalo,   L.SH.Levenberg,   N.U.Bikbayeva,   E.Yangibayeva,   M.Axmedov)
yo‘nalishlarida amalga oshirilgan.   
Boshlang‘ich sinf uchun darslik va o‘quv qo‘llanmalari  (K. Q osimova, R.A.
Mavlonova,   L.SH.   Levenberg),   o‘qituvchilar   uchun   qo‘llanmalar   (M.I.   Mopo,
A.M.   Pishkalo,   L.SH.Levenberg,     N.U.Bikbayeva)   va   o‘quvchilar   uchun,   tajriba-
sinov   qo‘llanmalari   (M.Ahmedov,   N.Abduraxmonova,   R.Ibragimov,   Y.M.
2 Kolyagin,  P.M. Erdniyev) mualliflari mashqlar to‘plami (o‘quv materiallari) orqali
boshlang‘ich   maktab   o‘quvchilarining   bilish   faoliyatini   shakllantirish
mumkinligiga  to‘xtalib o‘tishgan. Didaktika va ta’lim metodikasi ga  bag‘ishlangan
ishlarda   (P.M.Erdniyev,     N.U.Bikbayeva,   L.SH.   Levenberg,   R.A.   Mavlonova,
K. Q osimova   va   boshqalar)   bu   muammo   umumiy   holatda   ko‘zda   tutiladi,   biroq
maxsus tadqiqot predmeti sifatida ajratib olinmagan. 
Shuningdek,       Boshlang‘ich   sinflarda   miqdoriy   masalalar   yechishni   tashkil
etish   vositasi  sifatida ta’lim texnologiyasi, mustaqil ishlash, o‘yin elementlaridan
foydalanish         yetarli   darajada   o‘rganilmagan.   Boshlang‘ich   ta’lim   nazariyasida
kichik   yoshdagi   o‘quvchilarning   mustaqil   bilish   faoliyatining   mohiyati   va     uni
tashkil   etish   uslubiyati     masalalar   yechish   texnologiyasining   ilmiy   asoslangani
bilan   birga   “Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish   metodikasi”ni     ma’lum
darajada   takomillashtirib   borish,   kurs   ishimizning   mavzusini   “   boshlang ‘ ich
sinflarda   miqdorlarni   o ’ qitish   metodikasi  ” deb nomladik.
Tadqiqot maqsadi    .   :    Boshlang ’ ich   sinflarda   miqdorlarni   o ’ qitish   metodikasi
bо‘yicha dars samaradorligini oshirishning mazmuni, shakl va metodlarini ishlab
chiqish, uning bir butun tizimini о‘rganib chiqish.
Tadqiqot obyekti :  Boshlang’ich   sinflarda   miqdorlarni   o ’ qitish   jarayoni.
Tadqiqot   predmeti :   Boshlang’ich  sinflarda miqdorlarni   o’qitish ning metod,
usul va vositalari .
  Tadqiqot   farazi :   Boshlang’ich   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi ni
takomillashtirish mumkin  agar :
-Boshlang’ich sinflarda miqdorlarni o’rganish zaruriyati nazariy asoslansa;
- о‘quvchilarning   olgan   bilimlari   qiziqarli,   ongli   va   aniq   bо‘lishi
ta’minlansa;
- Boshlang’ich   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi   о‘rganish
mazmuni, shakl va metodlari takomillashtirilib borilsa;
3 - Boshlang’ich   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi   о‘ qitishda
matematikadan   olgan   bilimlarining   sifat   kо‘rsatkichi   yuqori   bо‘lishi   e’tiborga
olinsa ;.
Tadqiqot vazifalar:
m atematika   darslarida     miqdorlar   t u shunchasini   psixologik-pedagogik
jihatlarini о‘rganish.
3-sinflarda  miqdorlarni  o’rganishning   eng  maqbul  usul,  vosita   va  shakllarini
tanlash.
BOSHLANG’ICH   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi   o ‘rganish
mustahkamlash   orqali   о‘qitishning   eng   maqbul   yо‘llarini   ishlab   chiqish   va   uni
tajriba - sinov vositasida tekshirish.
Tadqiqot usullari:
1. Muammoga doir adabiyotlarni (psixologiya, pedagogika) tahlil qilish.
2.  Boshlang’ich  sinflarda  miqdorlarni  o’qitish  metodikasi   о‘rganish ,  darsdan
va   maktabdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   metodist   о‘qituvchilarning   ish
tajribalarini о‘rganish, tahlil qilish va umumlashtirish.
3. О‘tkazilgan tajriba-sinov natijalarini tahlil qilish va umumlashtirish.
Tadqiqot bosqichlari:
Birinchi bosqich  mavzuga doir adabiyotlar о‘rganilib, tahlil qilish.
Bu   davrda   Boshlang‘ich   sinf   fan   dasturlari,   darsliklari,   tarbiyaviy   ishlarni
о‘rganish asosida matematikaga oid tajribalarni tahlil qilish.
Tadqiqot yuzasidan tajriba-sinov ishlarining rejasi ishlab chiqiladi. 
Ikkinchi   bosqich   ishni   bajarish   davrida   boshlang‘ich   sinflarda   tajriba-sinov
о‘tkazildi.
Tadqiqot   natijalari   matematik-statistik   jihatdan   tahlil   qilindi   va   boshlan g‘ ich
sinf amaliyotiga joriy etishga oid bir qator ishlar amalga oshirildi.
4 Tadqiqotning ilmiy yangiligi  quyidagilardan iborat:
- Boshlang’ich sinfda miqdorlarni o’qitish dars ishlanmalarini ishlab chiqildi.
- Boshlang’ich  sinflarda  miqdorlarni  o’qitish  metodikasi   о‘rganish   bilimlarni
о‘zlashtirish darajasini belgilovchi mezon ishlab chiqildi.
Tadqiqotning        nazariy        ahamiyati    :  
- Boshlang’ich   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi   о‘rganish   bilan
bog‘lab о‘qitish asosida tarbiyalashga yangicha yondashuv aniqlandi;
- Boshlang’ich sinflarda miqdorlarni o’qitish metodikasi  о‘rganish  va bilimini
mustahkamlashga doir tadbirlar mazmuni ishlab chiqiladi.
Tadqiqotning amaliy ahamiyati:
- Ishlab   chiqilgan   tavsiyalar   tо‘rtinchi   sinf   matematika   darslarining
samaradorligini oshirish imkoniga ega.
- BOSHLANG’ICH   sinflarda   miqdorlarni   o’qitish   metodikasi   о‘rganish
о‘quvchilarni bilimli va komil inson qilib tarbiyalashda, ota-onalar, о‘qituvchi va
jamoatchilikda foydalanishlari mumkin.
Tadqiqotning   metodologik   asoslari     О‘zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisining milliy mafkurani mustahkamlash tо‘g‘risidagi qaror va kо‘rsatmalari,
О‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   tо‘g‘risida”gi     Qonuni,   “   Kadrlar
tayyorlash Milliy dasturi” va I. A. Karimov asarlari va boshqa ilmiy adabiyotlar
metodologik asos qilib olindi.
Tadqiqotning asosiy metodi   sifatida psixologik, pedagogik va yо‘naltiruvchi
adabiyotlardan,   amaldagi   dasturlar,   darsliklar   va   matematikaga   oid   о‘quv
qо‘llanmalar   tahlilidan,   pedagogik   kuzatuv   va   tajribalar,   suhbatlardan
foydalandik.
5 I-bob: BOSHLANG'ICH SINFLARDA MIQDORLARNI O'RGATISH 
METODIKASINING UMUMIY MASALALARI.
1.1. Boshlang'ich sinflarda miqdorlarni o'rgatish.
Boshlang’ich   sinflarning   dasturida   matematik   material   bilan   uzviy
bog‘liqlikda   turli   miqdorlarni   ham   o’rganish   nazarda   tutilgan.   Miqdorlarsiz
tabiatni,   borliq   olamni   o’rganish   mumkin   emas.   Chunki   miqdorlarda   turli
narsalarning, borliq dunyoning xossalari aks etgan. Miqdor tushunchasi narsa yoki
hodisaning xossasi bo ’lib, bu tushunchalar o’quvchilarning butun o’qishi davrida
shakllanadi.
Biz   o’quvchilarga   uzunlik,   jismning   massasi   (og’irlik),   hajmi,   vaqt,
figuraning   yuzi   kabi   miqdorlar   to’g’risida   tushuncha   berishimiz   kerak.   Bu
tushunchalarni o’rganish arifmetik material bilan qo’shib o’qitiladi.
Masalan:   o’lchashni   o’rganish,   sanashni   o’rganish   bilan,   o’lchov   birliklari
sanoq   sismavzusi   bilan,   ismli   sonlar   abstrakt   sonlarni   nomerlash   bilan   miqdorlar
ustida   amallar   arifmetik   amallar   bilan   parallel   o’qitiladi.   Miqdorlarni   o’qitish
matematikani hayot, sharoit bilan bog’liq holda o’qitib, politexnik bilimlar berish
demakdir.
Hisoblash   va   yasash   ishlarini   bajarilishini,   mehnat   tarbiyasini,   estetik   ta’lim
berishni   kuchaytiradi.   Ayniqsa   miqdorlarni   ko’rgazmali,   aynan   o’zini   va
laboratoriyalarda   tushuntirish   imkoni   mavjud.   Atrof   muhitdagi   mavjud   miqdorlar
va   ularni   o’lchashni   amaliyotda   ko’radilar,   kuzatadilar,   haqiqatligiga   ishonadilar.
Hisoblash   ishlarini   yakka   bajaradilar.   Miqdorlarni   tushuntirishda   figuralar
modellar, chizmachilik va o’lchash asboblaridan keng foydalanish kerak.
Kesma   uzunligini   eng   avvalo   taqqoalash   bilan   kesmalarning     teng,   katta,
uzun,   qisqa,   kalta   kabi   tushunchalarini   beramiz.   Amaliy   ishlar   bilan   bir-birining
ustiga   qo’yib   taqqoslaydigan   uzunliklarni   tayoqcha   yoki   metallar   yordamida
solishtiradilar. Turli xil o’lchov birliklarini tanlash mumkin.
Masalan:   sanoq   cho’pini   uzunlik   birligi   qilib,   u   bilan   boshqa   uzunliklarni
o’lchab taqqoslaydilar. Bularga daftarning uzunligi, qarich, qadam kabi birliklarni
6 ham   tushuntirish   kerak.   Shundan   keyin   sanoq   cho’pining   uzunligini   sm   bilan
o’lchash   va   bilan   boshqa   uzunliklarni   sm   bilan   aniqlash   imkoni   tug   ’iladi.   Sm
moduli orqali o’quvchilar:
1. Berilgan kesmani o’lchash.
2. Berilgan uzunlik masalasini hal qiladi.
1   smli   kesmani   ketma-ket   10   marta   qo’yish   bilan   1   dm   ni   o’lchab   kesib
oladilar.   Tayoqchalardan   1   sm,   1   dm   o’lchov   birliklarini   namuna   sifatida   yasab
ular   bilan   atrofdagi   turli   xil   narsalarning   uzunligini   o’lchaydilar.   O’lchashda
kesmada o’lchash necha marta joylashish malakasi berilgandan keyin sm yoki dm
li bo’linmalarni raqamlar bilan belgilashga o’tiladi. Shu asosda sm li, dm li o’lchov
birliklari hosil qilinadi. Chizg’ich qanday yasalgani hamda chizg’ich bilan o’lchash
malakalari   beriladi.   Chizg’ich   bilan   qog’ozda   kesmalar   chizish   va   o’lchash,   turli
xil uzunliklarni o’lchashga doir amaliy mashqlar bajartiriladi. Dm bilan 2-o’nlikni
o’tishda   tanishtirish   amalga   oshiriladi.   Metr   bilan   tanishtirish   100   likni   o’tishda
tanishtiriladi.
Navbatdagi   bosqich   o’nliklarni   hisoblashda   dm   va   sm   ni   birgalikda
ishlatishdir.   O’lchatishlar   asosida   5   dm   va   4   sm   kabi   uzunliklar   hosil   qilinadi   va
aksincha chizdiriladi. Eng kichik uzunliklarni o’lchashda va 1000 liklar mavzusida
km tushunchalari beriladi.
O’quvchilar   chamalash   yordamida   uzunliklarni   o’lchash,   qadamlarni   metrga
aylantirib, uylarigacha yoki boshqa obyektlarigacha bo ’lgan masofalarni m va km
lar   bilan   aniqlaydilar.   4-sinfda   uzunlik   birliklari   va   ular   orasidagi   bog’lanishni
biladilar   va   daftar   orqasidagi   jadvalni   bilib   olish   topshiriq   qilib   beriladi.   Bunda
quyidagi topshiriqlar bajariladi:
1 m 1 sm dan qancha katta,
1 dm 1 m dan necha marta kichik,
v)   1   mm   1   sm   ning   qanday   qismini,   1   dm   1m   ning   qanday   qismini   tashkil
qiladi.
g) 36647 m, 3807 m kabilarni km va m larda ifodalang.
Kesmalarni   o’lchashning   puxta   ko’nikmalarini   shakllantirish   maqsadida
7 bolalarni   faqat   qog’ozga   chizilgan   kesmalarni   o’lchash   bo’yicha   mashq   qildirib
qolmay, balki bu maqsadda boshqa obyektlarni  masalan, qalam, daftar  va boshqa
uncha katta bo’lmagan obyektlarni o’lchash bo’yicha ham mashq qildirish kerak.
Ko’pincha   chizish   ishlarini   bajarishda   santimetr   modelidan   foydalaniladi.
Chizg’ich o’rniga katakli daftarning bir necha varag’ini buklab har ikki katak 1 sm
ekanligidan   foydalaniladi.   20   katak   yoki   10   sm   1   dm   ga   tengligini   qog   ’ozda
raqamlar   bilan   ham   belgilab   chizg’ich   yasash   mumkin.   Bunda   o’lchov   boshini   0
bilan   ham   belgilamasdan   1   bilan   belgilab   xato   o’lchashga   yo’l   qo’yishi   mumkin.
Shuning uchun qog’ozda sm larni raqamlar bilan belgilashda shoshmasdan nol soni
o   ’tilganidan   keyin   raqamli   uzunlikni   hosil   qilish   mumkin.   Shuning   uchun   qog
’ozda   sm   larni   shoshmasdan   0   soni   o’tilgandan   keyin   raqamli   uzunlikni   hosil
qilishi foydalidir.
Dm modeli yordamida o’lchashlarga doir ba’zi mashqlarni keltiramiz
1 . dm ning uchta modelini ketma-ket qo’ying, qanday uzunlikdagi yo’lakcha
hosil bo’ladi.
2. Qog’oz   lenta   yoki   ip   uzunligi   3   dm   bo’lgan   bir   bo’lak   o’lcham   va
yo’lakchaning yoki ipning shu qismini qirqib oling.
3. To’g’ri   chiziqda   berilgan   nuqtadan   boshlab   ikki   marta   dm   qo   ’ying   va
boshqa bir nuqta qo’ying. Hosil bo’lgan kesma uzunligini ayting.
4. Partaning, doskaning, stolning uzunligini toping.
Agarda   o’lchashda   dm   butun   son   marta   joylashmasa,   o’lchash   natijasi
taqriban ifodalanadi.
Masalan, 3 dm ga 5 sm dan ozgina ortiq yoki kam va hokazo.
Uzunlik   o’lchovining   yangi   birligi   km   bilan   tanishtirilayotganda   bu   birlik
haqidagi  tasavvurlarni  shakllantirish maqsadida  yer  ustida amaliy  ishlar  o’tkazish
tavsiya   qilinadi.   1   km   masofani   qadamlab   o’tib,   necha   qadam   km   bo’lganini,   bir
qadam   uzunligi   qancha   uzunlikka   egaligini   keltirib   chiqaradilar.   Bir   qadamning
uzunligi   chizg’ich,   ruletka,   o’lchov   lentasi   bilan   taxminan   hisoblangandan   keyin
turli masofalarni qadamlab, keyin m yoki km ga aylantiradilar.
1 km=1000 m, 1 m=10 dm, 1 dm=10 sm, 1 sm=10 mm, 1 m=100 sm=1000
8 mm.
3. Massa, hajm va ularning birliklari bilan tanishtirish metodikasi
Massani   jismning   yerga   tortilish   xossasidan   kelib   chiqadi,   deb   o’rgatish
osondir.   Boshlang’ich   sinflarda   faqat   jismning   massasi   o’rganiladi,   shu   sababli,
‘og’irlik’,   ‘og’irlikni   tortish’,   ‘og’irlik   toshlari’,   ‘og’irlikni   tenglashtirish’,
so’zlarini   iloji   boricha   ishlatmay,   ‘massa’,   ‘jismlarning   massasini   o’lchash’,
‘massani o’lchash asboblari’ kabi so’zlardan foydalanish kerak.
Narsalarni massasiga  ko’ra ‘og’ir’, ‘yengil’ so’zlari bilan farqlaymiz. Massa
birliklari qilib, kg, g, s, t lar qabul qilingan.
Shulardan   keyin   massa   o’lchovlari   jadvali   kiritiladi,   daftar   orqasidan   massa
jadvalini tushuntiradi, uni bilish va yodda saqlash tavsiya qilinadi.
1 t = 10 s, 1 s = 100 kg, 1 kg = 1000 g.
Maktabgacha bo’lgan yoshdayoq bolalar, ‘yengil’, ‘og’ir’, ‘bir xil og’irlikda’
kabi   so’zlarni   eshitib,   shug’ullanib   massa   haqida   boshlang’ich   tushunchalarni
egallaganlar.   1-sinfda   massa   birligi   1   kg   bilan   tanishadilar.   Tarozilar   yordamida
tortish   bilan   turli   xil   predmetlardan   1   kg   haqida   tushunchani   amaliy   ko’rsatish
mumkin.   Navbatdagi   darsda   hajm   (sig’im)   o’lchov   birligi   litr   bilan   tanishadilar.
Bunda   litrning   har   xil   namunalarda   bo’lishi,   ya’ni   1   litrli   banka,   krujka,
shuningdek   ular   yordamida   chelak,   kastryulka,   bidon   kabilarni   o’lchab   to’ldirish
ishlari amalga oshiriladi.
O’qituvchi  amaliyotdan misollar  keltiradi. Masalan,  suvni, yog’ni, kerosinni
nima bilan o’lchab, nimaga solib olib kelamiz, degan suhbatni tashkil qiladi.
Idishlarning sig’imi, va litr tushunchalarining kiritilishi narsalarning xossalari
haqida fazoviy tasavvurlarning rivojlanishiga yordam beradi.
Litr’   darsiga   o’quvchilarni   tayyorlash   uchun   hajmga   ega   bo   ’lgan   jismlar
haqida tushuncha berish maqsadida quyidagi mashqlarni berish mumkin.
1 .Qaysisi, ya’ni shar yoki kub kattami?
2. G’isht quyadigan qoliplardan qaysi biri kattaq
3. Choy   qoshiq   va   osh   qoshiq   bilan   suvni   o   ’lchab   stakanni   to’ldir,   qaysi
qoshiq bilan ko’p miqdordagi suv quyiladiq
9 O’qituvchi  1 litr yozuvli metall krujkani  ko’rsatadi  va umum  qabul  qilingan
o’lchovning   nomini   aytadi.   Suyuqliklar   yoki   sochiluvchan   jismlar   sig’imini
o’lchash   zarur   bo’lgan   holatlar   sig’imlarni   o’lchash   yoki   hajmlarni   o’lchash   deb
ataladi.   So’ngra   1   l   li   krujka   bilan   suvni   bankaga   quyamiz.   Banka   to’ladi.   Nima
uchun banka  1  l  li   deb atalishini  endi   tushunadilar, keyin  o’quvchilarga  topshiriq
beradi: 1 l li krujka va 1 l li banka bilan paqir va bidon kabi boshqa idishlarning
sig’imini aniqlash topshiriladi.
O’qituvchi amaliy ish sifatida quyidagilarni uyushtirishi mumkin.
1) magazin   o’yini.   Sotuvchi   va   oluvchi   sifatida   sut,   kerosin,   yog’   kabilar
o’lchashni bilib olishadi;
2) banka, kostryulka, chelakka suyuqliklarni litrlab o ’lchab solish;
3) bir   chelakda   5   l,   2-chelakda   3   l   suv   bo’lsa,   ularni   tenglashtirish   uchun
nima qilish kerak, degan masalalar berish.
1.2 Narx va baholarga doir masalalar yechish.
Masalaning shartini ko`rgazmali tahlildan boshlash kerak. 1-qutida
6 ta qalamni ko`rsatadi, 2- qutida undan 2 ta kam qalam bor, deb yoriq
holda ko`rsatiladi. Ikkala qutini bir-biriga yaqinlashtirib jami qancha 
qalam borligini topishni aytadi. Uning chizmalarini doskada 
tasvirlaydi.
Savol. a) Ikkinchi qutida qancha qalam bor 6-2=4 ta 
v) Ikkala qutida qancha qalam bor? 6+4=10 
Undan keyin masalalarning umumiy yechimini ifodalalovchi ifoda 
tuzamiz 6+(6-2)=10 
Qo`shish va ayirishga doir murakkab masalalardan tashqari yana 
quyidagi mazmunlarda ham masalalarni yechish tavsiya qilingan.
1.Ko`paytirish va bo`lishga doir;
10 2.Sonni bir necha marta orttirish va kamaytirishga doir;
3.Sonlarni karrali taqqoslashga doir M: katakli taxtachaga 3 ta kvadrat
qo`yiladi va undan 2 marta ko`p uchburchak olishni taklif qiladi.
Murakkab masalalarning deyarli hammasi uchun qisqacha yozuv zarur
bo`ladi.
Bu yozuvdan masalani takrorlashda, qayta-qayta eslashda 
foydalaniladi. Yozuvda asosan masala sharti va savol qismi orasidagi 
boğlanish ko`rsatilish kerak.
Masalaga doir qisqacha yozuvda quyidagi qoidalarga amal qilish 
kerak.
1) qisqacha yozuv masala mazmuni bilan tanishtirilgandan keyin 
tuziladi va yechish yo`llarini izlashning muhim vositasi bo`lib xizmat 
qiladi. Shu asosda masalani tahlil qilish mumkin.
2). qisqacha yozuv ixcham, aniq bo`lishi va miqdorlar orasidagi 
boğlanishlarni har xil shaklda (jadval, chizma, rasm sxema) tasvirlash 
mumkin.
3). Qisqa yozuvning har bir bosqichini bajarishda o`qituvchi rahbarlik 
qiladi.
4. Darsning maqsadlari va masalaning qiyinchilik darajasiga qarab, 
o`quvchi yoki o`qituvchi doskaga yozishi mumkin.
Masalan: bolalar boğchasida ikki bidonda sut keltirishdi. Bir bidonda 
32 l, ikkinchi bidonda esa 30 l sut bor. Tushlik uchun 40 l sut 
ishlatildi. Necha l sut qoldi?
Masalaning qisqacha yozuvi quyidagicha bo`ladi:
11 Keltirishdi-32l va 30 l
Ishlatishdi-40l
Qoldi-?
Echish: 32+30-40=22 l
Javob: 22 l sut qoldi
Masala6 o`quvchilar 80 kg uzum uzishdi.
S’Hundan 20 kgni maktab uchun qoldirib, qolgan uzumlarni 
yashiklarga joylab boğchaga jo`natildi. Har bir yashikka 10 kg dan 
uzum ketsa, boğchaga necha yashik uzum jo`natishgan?
Bu masalada ikkita har xil kattaliklar bor: uzum massasi va yashiklar 
soni.
Buni quyidagi jadval bilan yozuv qilib yechamiz.
Uzil
gan
uzu
m Makta
b
da
qoldi qanch
a
uzum
jo`na
tildi har
bir
yashi
k
massa
si necha
yashi
kka
joy
bo`lad
i
80
kg 20 kg ? 10 kg ?
Echish: 80 kg-20 kg=60 kg 60 kg:10=6
Javob: 6 yashik uzum jo`natildi.
12 «Minglik»   mavzusida   masalalar   yechish   endi   «o`nlik»,   Yuzlik»
mavzulariga   oid   masalalarga   tayangan   holda   uch   xonali   sonlar   ustida
masalalar yechishni ko`rib chiqamiz.
Masalan: bir bola uchta kitob o`qidi. Ularning hammasi 653 betdan
iborat. 1 kitob 256 betli, 2-kitob undan 58 bet kam, 3-kitob necha bet?
Masala shartini quyidagicha yozamiz.
1k-256 bet, 2 k-58 bet kam, 3k-?
Echish. 1). 256           2). 256          3). 653
-  58              +198            -454
-----         ------         -----
    198 v         454 v           199 v
Umumiy ifodasi 653-( (256-58)+256)=199
Javob: 3-kitob 199 bet
Masala:   birinchi   son   35,   ikkinchi   smon   birinchi   sondan   8   ta   kam
uchinchi son ikkinchi sondan 3 marta katta.
1 son-35
2son- 8 ta kam birinchi sondan
3 son 3 marta katta ikkinchi sondan
(35-8)
* 3=27
* 3=81
Javob: 3 son  81
«Ko`p xonali sonlar» mavzusida masalalar yechish.
13 4-sinfdagi murakkab masalalarni shartli ravishda quyidagi tarlarga
bo`lish mumkin:
Nisbatlar   usuli   bilan   yechiladigan   masalalar.   Birlikka   keltirish
qoidasiga   asosan   yechiladi.   Oldin   bir   son   ikkinchi   sondan   necha   marta
ortiq   yoki   kamligini   bilish   kerak,   so`ngra   orttirish,   yoki   kamaytirish
kerak, oxirgi savolga javob topish kerak.
Misol. 2 ta kulcha 12 so`m turadi. 6 ta kulcha qancha turadi?
1)1ta kulcha 12:2=6 so`m turadi.
2) 6
* 6=36
Umumiy yozuv (12:2)*6 bo`ladi.
2).Proporsional bo`lishga doir masalalar.
Bunday   masalalar   yechishdan   oldin   tayyorlo   mashqlari   bajariladi.
Misol oldin 3 ta piyola sotib olindi, keyin shundan 2 ta olindi. Hammasi
uchun 250 so`m to`landi.
Har qaysi olgan piyolalarga necha so`mdan to`langan?
1).hammasi bo`lib qancha piyola olingan 3+2=5 p
2).bitta piyola qancha turadi? 250:5=50 so`m 
3). 3 ta piyola qancha turadi? 3*50=150 so`m
4). 2 ta piyola qancha turadi? 2*50=100 so`m.
Masalani   yechib   bo`lgandan   keyin   masala     javobini   tekshirib
qarash kerak. To`langan hamma pul 150+100=250 so`m bo`ladi.
14 Profesional   bo`lishga   doir   masala   tahlilini   va   qisqacha
tushuntirishni   jadvalda   ko`rsatib,   undan   keyin   yaxshi   natijaga   erishish
mumkin.
Misol.   Bir   bo`lakda   5     gazlama,   ikkinchi   bo`lakda   shunday   7
gazlama bor. Agar ikkala bo`lak uchun 3600 so`m to`langan bo`sa, har
bir bo`lak gazlama qancha turadi.
Bahosi Miq
dori jami jami
pul 1m 
gazlama 5 m 7 m
Bir xil 5m, 7m 3600
so‘m 12  m ? ? ?
3).   Ikki   ayirmaga   ko’ra   noma’lumni   topishga   doir   masalalar.
Bunga   tayyolov   mashqlarini   quyidagicha   tuzish   mumkin:   bir   to’pdagi
gazlama   ikkinchi   to’pdagi   gazlamadan   4   m   ortiq   bo’lib,   birinchidan
2400 so’m ortiq to’landi. 1m gazlama qancha turadi?
Bundan   keyin   ayirmaga   doir   murakkabroq   masalalarga   o’tiladi.
Misol, 1-to’pda 3m, 2-to’pda 7 m gazlama bor. 2-to’pdagi gazlama 1-ga
qaraganda   2400   so’m   ortiq   turadi   1   m   gazlama   va   har   bir   to’p   qancha
turadi?
Masalani yechish uchun savollar tuzamiz:
a) necha m gazlama 2400 so’m turadi?  7-3=4 m
15 b) 1 m gazlama qancha turadi? 2400:4=600 so’m
v) 3 m gazlama qancha turadi? 600*3=1800 so’m
g) 7 m gazlama qancha turadi? 600*7=4200 so’m
4).   Xarakatga   doir   masalalar.   Tezlik,   vaqt,   masofani   hisoblashga
doir masalalar:
a)   tezlikni   topishga   doir.   «Piyoda   3   soatda   12   km   yo’l   yurgan,
uning tezligi qancha?
Bunda tezlikni topish uchun masofani vaqtga bo’lish kerak, degan
qoidani keltirib chiqaradi.
tezlik Vaqt Masofa
? 3  soat 12  km
v) Masofani topishga doir. Piyoda 3 soatda 6 km tezlik bilan yo’l 
yurdi. U qancha masofa o’tgan.
tezlik Vaqt Masofa
6 km 3 soat ?
6
* 3=18 km
Masofa tezlik bilan vaqtning ko’paytmasiga teng,-degan qoidani 
keltirib chiqaradi.
v). Vaqtni topishga doir. Vaqt masofaning tezlikka bo’linmasiga 
teng.
tezlik Vaqt Masofa
16 6  km ? 12  km
Bu 3 ta kattalikning har birini topish o’zaro teskari bo’lgan 3 
turdagi masalani yechish demakdir.
Umumiy holda quyidagicha bo’ladi.
tezlik Vaqt Masofa
6 km
6 km
? 3 soat
?
3 soat ?
12 km
12 km
5). Uchrashma harakatga doir masalalar.
Tayyorlov mashq sifatida quyidagi masalani yechish mumkin. 2 ta 
bola bir-biriga qarab yugurmoqda, uchrashgunga qadar birinchi bola 48 
m, 2 si 37 m yugurdi. Ikkalasi necha m yugurgan?
S’Hundan keyin bir vaqtda va uchrashganda kabi so’zlarning 
mohiyatini va masala shaklini ko’rsatib ularga taaluqli masofa, tezlik, 
vaqtlarni hisoblash mumkinligini tushuntiradi. Misol. Ikkita 
shahardan bir-biriga qarab 2 poezd turli vaqtda yo’lga chiqdi. 4 
poezdsoat 7 da, 2-si soat 9 da, ular soat 11 da uchrashadi.
Har qaysi poezd uchrashguncha qancha vaqt yurgan? Bunday 
masalalarni yechishda 5 v, t kabi belgilashlarni kiritish tavsiya yetiladi.
Masalan: 2- qishloqdan bir vaqtda 2 piyoda bir-biriga qarab yulga 
chiqdi va 3 soatdan keyin uchrashdi. Birinchisining tezligi 4 km, 2-siniki
km. Qishloqlar orasidagi masofani toping?
17 Uni 4
* 3+5
* 3=27 yoki (4+5)
* 3=9
* 3=27
Ko’rinishlarda yechish mumkin.
Bu yerda ham kombinasiya qilib 3 ta komponentdan ikkitasiga 
ko’ra 3-sini topishga doir teskari masalalar tuzib yechish mumkin. 
Teskari masala 27 km masofani 1-si 4 km, 2-si 5 km tezlik bilan yurib 
uchrashdilar.
Uchrashguncha qancha vaqt o’tgan?
4+5=9 km, 27:9=3 s
Teskari masala: 27 km masofani bir-biriga qarab yo’lga chiqib 2 
piyoda 3 soatdan keyin uchrashdilar 1-sining tezligi 4 km bo’lsa 2-siniki
qancha?
4
* 3=12   27-12=15      15:3=5 km
Gugurt cho’plarining soni har xil bo’lgan uchta to’da. Uchala 
to’dada 48 ta cho’p bor.
Agar birinchi to’dadan 2-to’dada, shu 2-to’dada qancha bo’lsa, 
shuncha cho’pni olib qo’ysam, keyin ikkinchisidan 3-siga, shu 
uchinchida 3-to’dadan 1-ga, shu 1- to’dada bo’lgan qadar cho’p olib 
qo’yilsa, u holda hamma to’dadagi cho’plar soni bir xil bo’ladi.
Boshda har qaysi to’dada qancha cho’p bo’lgan.
M: Sirkka 260 o’quvchi kelishi kerak. Maktab 11 ta avtobusga 
buyurtma berdi. Avtokorxonada 20 va 30 o’rinli avtobuslar bor. 
Maktaga har qaysi avtobusdan nechta ajratish kerak?
20x+30u=260           2
* (11-u)+3 u=26
18 10 (2x+3u)=260        22-2u+3u=26
2x+3u)=26                22+u=26
x+u=11                     u=26-22
x=(11-u)                   u=4
                               11-4=7     
Ikki yashikda 18 kg olxo’ri bor. Ikkinchi yashikda birinchi 
yashikka qaraganda 2 marta ortiq olxo’ri bor. Har bir yashikda necha 
kilogramm olxo’ri bor?
2x+x=18     3x=18       x=18:3       x=6         6*2=12
2.Ikkita qayiqlar to’xtash joyida teng miqdorda qayiqlar turibdi. Ulardan
25 tasi suvga tushgandan keyin birinchi to’xtash joyida 10ta , ikkinchi 
to’xtash joyida yesa 5 ta qayiq qoldi. to’xtash joyida nechtadan qayiq 
bo’lgan.
x+x-25=10+5        2x-25=15       2x=15+25        2x=40  x=40:2  
 x=20
3.Avval olmalarning yarmi, so’ng yana 3 tasi yeyilgandan keyin 
likopchada 12 ta olma qoldi. Likopchada nechta olma bo’lgan?
x:2-3=12      x=(12+3)
* 2      x=15
* 2         x=30
4. Ota va ikki o’ğil 24 to’p ko’chat yekishdi.
Ota ikki o’ğil qancha ko’chat yekkan bo’lsa, shuncha ko’chat yekdi. 
O’ğillar yesa o’zaro teng songa ko’chat yekishdi. Har qaysi o’ğil 
nechtadan ko’chat yekkan?
2x+x+x=24     4x=24     x=24:4        x=6
19 5. 18 ta bir xil shisternada xuddi shunday 11 ta shisternada 
qaraganda 350 t  ko’p neft bor. 18 ta shisternada qancha neft bor.
18-11=7       350:7=70        18*50=900 t
Masala.
Kamola, Dinora va Shoirada yestrada yulduzlarining rasmlari bor. 
Kamoladagi rasmlar Dinoradagiga qaraganda 4 ta ortiq. Shoirada yesa
Dinoradagiga qaraganda 3 dona kam rasm bor. Agar qizlardagi 
rasmlar soni 46 ta bo’lsa, har birida nechtadan rasm bor?
Kamola-x+4        x+4+x+x-3=46
Dinora-x              3x=46-4+3 
Shoira-x-3           3x=45
                            x=45:3
                            x=15
Daryo   bo’yida   joylashgan   ikki   qishloq   orasidagi   masofa   48   km.
Kater   bu   masofani   oqim   bo’yicha   2   soatda   va   oqimga   qarshi   3   soatda
bosib o’tdi. Bu masofani sol necha soatda o’tadi?
48km:2=24 km              24 –x=16+x     8=2x    48:4=12
48km:3=16 km              24-16=2x        x=4
Aravaning   oldingi   ğildiragi   180   m   masofaga   90   marta
aylanadi.Keyingi   ğildirag   aylanasining   uzunligi   oldingi   ğildirag
aylanasining   uzunligidan   1   m   ortiq.   Shu   180   m   masofada   aravaning
keyingi ğildiragi necha marta aylanadi.
20 180:90=2
2+1=3
180:3=60 marta aylanadi.
Kitob javonining uchta tokchasida 105 ta kitob bor. Birinchi 
tokchadagi kitoblarga yana 15 ta kitob qo’shilgandan song hamma 
tokchalardagi kitoblar baravardan bo’ldi. Birinchi tokchada nechta 
kitob b0’lgan.
x+x+15+x+15=105    
3x=105-30
3x=75
x=75:3
x=25
Gayrat   va   Ma’suda   bajargan   ishlari   uchun   20   jeton   to’lashdi.
Gayrat   3   soat,   Ma’suda   2   soat   ishladi.   To’langan   pulni   ular   qanday
bo’lib olishgan.
3x+2x=20
5x=20
x=20:5     x=4
II  BOB. BOSHLANG’ICH TA’LIM 1-sinf O’QUVCHILARIGA
MIQDORLARNI O’RGATISH IMKONIYATLARI
2.1. Vaqt g a  oid  tasavvurlarni  shakllantirish
21 Vaqt  falsafiy kategoriya. Vaqt  materiyaning  yashash shaklidir. Shu  sababli
unga   ta‘rif     berishning     iloji   yo’q   vaqt   tushunchasi   o’quvchining       amaliy     ish
faoliyati  jaroyonida  shakllanadi.
Mavzuni  o’rganishning asosiy vazifasi  bolalarni  vaqt  birliklari haqidagi va
ular to’g’risidagi tasavvurlarini  aniqlashga  o’rgatish.  Avval  bugun,  erta, keyin,
oldin, tun, kunduz, kecha  tushunchalari shakllantiriladi.
Shuning   uchun     vaqtga     doir     ko’rgazma   va     qo’llanmalar     bo’lishi     kerak.
Vaqt  o’lchov birliklariga  yil, oy, hafta,  sutka, soat, minut, sekund kabilar kiradi.
Vaqt     o’lchovi   birligini     o’tganda   har   xil     ko’rgazma   qurollardan     foydalangan
ma‘qul.
1.   tabel   kalendar.   Bu     har   bir     o’quvchi d a     bo’lishi     kerak.   Joriy   yil   uchun
bunday kalendarlar  o’quvchilar bilan birga  tayyorlanadi.
2.   Soat     modeli.   Darslikda   olingan   mashqning     ko’pchiligi     sefirlar   bilan
ishlashni  talab  qiladi.  Shuning uchun  har bir  o’quvchiga  soat  modeli  bo’lishi
kerak. Bu  modellarni  o’quvchilar  o’zlari  yasashlari  maqulroq.
3.   Kundalik   rejimi     jadvali.   Bolalar     “vaqt   o’lchovi”   mavzusini   o’rganish
vaqtida,  hafta bilan  yildagi oylarning  nomini, ularning  kelishi  tartibigacha bilib
oladilar.
Bu   esa     vaqt     o’lchovini     bilishga   zamin   bo’ladi.     Endi     vaqt   o’lchoviga
bog’liq   asosiy   tushunchalar   nimada   asoslanishini   bilib     olamiz.     Yil   hafta     bilan
tanishtirishda  o’qituvchi  tabel-kalendardan foydalanadi.
Bolalar  bir  yilda  12  oy borligini  o’zlashtirib oladilar. Bundan  tashqari  yil
4 fasldan  iborat ekanligini ya’ni: qish, bahor, yoz, kuz. Har  bir  fasl uch  oyni  o’z
ichiga oladi.
O’quvchilar kalendar  yordamida oyning  tartib  nomerini  aniqlaydilar. Bunda
o’quvchilarga  quyidagi savollar berib boriladi.
-Yilning  uchinchi oyi  qanday ataladi?
22 -Iyul tartib bo’yicha  nechanchi oy?
-Siz nechanchi  oyda  tug’ilgansiz?
Bundan   ko’rinadiki o’quvchilar yuqorida uyg’ongan bilimlarini   o’zlashtirib
olganliklarini  biladilar.
Agar     oy   va     sana     ma‘lum     bo’lsa   taqvimdan     haftaning     kunlari     ma‘lum
bo’lsa,  bu  kun oyning  qaysi  sanasiga  to’g’ri kelishini  aniqlaydilar.  O’qituvchi
ularni     olgan     bilimlarini     kuzatib   boradi.   O’quvchilarni     olgan     bilimlariga
kamchiliklarni     to’g’irlab   boradi.     Bundan     keyin     esa     o’qituvchi     bilan   birga
bugungi   sana   va     haftaning     shu     kunini     bilgan   holdagina   shu     o’tayotgan   oy
uchun kalendar  tuzish  foydalidir.
Bunday   ishlar   joriy   yil   kalendarini   tuzishni   osonlashtiradi. Ana   shundan
so’ng  bolalar  kalendar  bo’yicha  savollarga  javob  beradilar.
-bu     yil   1-yanvar   1-may,   9-may   1-sentyabr,   1-iyun   haftaning     qaysi   kuniga
to’g’ri keladi.
-bu     yil   1   yanvar   juma,   1   may   shanba,   9   may   yakshanba,   1   sentyabr
chorshanba, 1 iyun seshanba kuniga  to’g’ri keladi.
-yanvar, dekabr, oktyabr, may oylari yilning  nechanchi  oylari.
-yanvar 1 oy, dekabr 12 oy,  oktyabr 10 oy, may 5 oy.
-yilning  uchinchi, oltinchi oy  va o’n  birinchi oylari  nomini  ayting.
-yilning     uchinchi   oyi     mart,     oltinchi   oyi     iyun.   O’n   birinchi   oyi   noyabrda
to’g’ri keladi.
Bunaqa  savollarni ko’plab davom ettirish mumkin. Ularga  yil oylari  kelishi
rim raqami bilan  o’rgatiladi.
I, II,BOSHLANG’ICH,IV,V,VI,VII,VBOSHLANG’ICH, IX,X,XI,XII
Keyin esa  bolalarga sutka haqida ma‘lumot beriladi.
23  
78    ?10
8
  12   24  41  17  14   19Sutka     bu     ertalabdan,   to     bu   ertalabgacha     bo’lgan     vaqtdir.   Undan     keyin
vaqtinchalik ketma-ketlikka asoslanadi.
Masalan o’tgan kun,  kecha, bugun, ertaga,  ertalab keyin,  indin .
1 sutka-24 soat
Shundan   keyin     bolalarga     soat,     minut   haqida   ma‘lumot     beriladi.   Minut
haqida     ma‘lumot     beriladi   shu     vaqtdan   boshlab     soat     va     minutni   farqlay
boshlaydilar.
1 minutda  qancha  ishlarni  bajara olishlarini  bilib  oladilar. 
1 minutda  necha  so’z  o’qish
1 minutda  nechagacha  sanay olish
1 minutda  qancha  masofada yugura olish.
Soat  strelkasi  modeli  yordamida  bir  qator mashqlar bajaradilar.
“Zukko” guruhi  uchun  savol va  topshiriqlar.
1. O’zbekiston Davlat Konstitutsiyasi qachon qabul qilingan?
2. Mantiqiy topshiriq
Aylana     ichichda     sonlarni     qo’shing     shunday   songa     ko’paytiringki,     natija
uchburchaklar  ichidagi songa teng  bo’lsin 3-uchburchakda qaysi son  yashiringan.
1. Tenglamani yeching va taqqoslang.
х+160  = 360                        300+х = 600
24   39    ?124
  23   215  129  136  55   112x= 360-160                            x= 600-300
   х= 200                                      х= 300
200+160 = 360                             300+300 = 600
                             200 <300
2.  Masala
Bog’da   har bir 8 tupdan 7 qator olma   daraxti bor. Olma   daraxtlari olxo’ri
daratidan 37 tup  ortiq. Bog’da  necha tup  olxo’ri  daraxti bor?
8 * 7  = 56                             56-37 = 19
Javob 19 tup
1. “Lochin guruhi  uchun  savol va topshiriqlar.
2.  O’zbekiston Davlat  bayrog’i qachon qabul qilingan?
3.Mantiqiy topshiriq.
Aylana     ichida     sonlarni     qo’shing   yig’indini     shunday     songa     bo’lingki,
bo’linmani     uchburchaklar   ichidagi     sonda     teng     bo’lsin.   3-   uchburchakda   qaysi
son  yashiringan?
3. Tenglamani  yeching va  taqqoslang.
18:х  = 6                             х.6 = 30
x= 18:6                            x= 30 : 6
  х = 3                                      х = 5
25   20    8  17   9  19   5
  30    ?  2018:3 = 6                              5.6 = 30
                  3 <5
4.Masala 
Buvida 34 dona  konfet bor edi. Konfetlarni  nabiralariga  6 tadan  bo’lib berdi
va unda  yana  4 dona  konfet qoldi. Buvining  nechta nabirasi  bor?
34-4 = 30                      30:6 = 5
Javob Buvining 5 ta  nabirasi bor.
“Jilg’a” guruhi uchun  savol va topshiriqlar.
1. O’zbekiston Davlat  gerbi  qachon qabul  qilingan?
2. Mantiqiy  topshiriq.
Aylana     ichidagi     sonlarni     ayiring.   Ayirmani     shunday     songa
ko’paytiringki     ko’paytmalar     uchburchak     ichidagi   sonlarga     teng     bo’lsin.   3-
uchburchakda qaysi  son  yashiringan?
3. Tenglamani yeching va  taqqoslang.
х+19  = 81                          50-х = 18
x= 81-19                            x= 50-18
  х = 62                                      х = 32
62+19 = 81                             50-32 = 18
                     62 >32
26 4.Masala
Bir mashinada  25 ta,  ikkinchi  mashinada  undan  3 marta ortiq tarvuz bor.
Ikkala  mashinada  nechta tarvuz bor?
25.3=75                  75+25=100
Javob 100 ta  tarvuz bor.
Har   bir     guruh     masala     misollarni     yechib     bo’lgach,   hay’at   a‘zolarida
topshiradilar.     Hay’at     a‘zolari   guruhlar     ichini     baholaganlarida   qadar     sardorlar
bellashuvi  o’tkaziladi. Sharga 10 tadan test  savollari  taqdim  etiladi.
Hay’at   a‘zolari     guruhlarning     baholarini     e‘lon     qiladi.   G’oliblar     maxsus
sovg’alar     bilan     taqdirlanadi.   O’quvchi   hammani     kirib   kelayotgan   Navro’z
bayrami bilan  tabriklaydi va  darsni yakunlaydi.
27 2.2   MIQDORLARGA   OID  MASALALAR YECHISH
Matematik     masala     deb,     ikki   yoki     undan     ortiq   son     ifoda     ustida     amal
bajarib yangi  bir  sonni  ifodani  topish g a  aytiladi.
Miqdoriy  masalalar  asosan sonlar,  miqdorlar  munosabatlar va ularga  mos
bo’lgan  qisqa  hayotiy  voqeallarni, qamrab  olib, ularni so’z  bilan  ifodalaydi.
Arslar davomida  bunday masalalarni  yechish  o’quvchilarni  diqqatini  jalb
etib  kelgan.
Matematik olimlar masala va uning  mohiyati  haqida  ajoyib fikrlarni  aytib
qoldirganlar.
Masalani  tushunishnigina  yetarli deb  bo’lmaydi, uni  yechish uchun  istak
ham zarur.
Kuchli istaksiz qiyin masalani  yechib bo’lmaydi, u  bo’lganda esa  mumkin.
Istak bo’lsa yo’li  topiladi. 
Biz  mana shu  istakni  avvalo  boshlang’ich sinf o’quvchilarida shakllantirib
borishimiz zarur.
Miqdor     o’lchoviga     asoslangan   masalalarni     yechish   bu     masala     shartiga
berilgan sonlar  va  izlanayotgan  sonlar  orasidagi  bog’lanishlarini  ochib beradi. 
Ana   shu     masaladagi     noma‘lumni   topish   uchun     boshlang’ich   sinf
o’quvchilarida   avvalo     sodda     masalalarni   yechish     malakasi     hosil     qilinadi.
So’ngra  o’quvchilar  masalalarni  quyidagicha  yechia  boshlaydilar.
Masala 
To’g’ri   to’rtburchakning     tomonlari     uzunligi   a)   30   sm   v)   20   sm   bo’lsa
uning  premetrini  toping
Yechilishi.
28 30.2+20.2=60+40=100 sm 1 usul
(30+20).2=50 .2=100 sm 2 usul
30+30+20=60+40=100 sm 3 usul
Matematik   omillar   birligiga ko’ra   beshta   masalani 20 xil usulda   yechish
afzaldir.
Odamda     yoshligidanoq     miqdorlarni     o’lchash   masalalarini     egallashlari,
ularni     turli     birliklarda     ifodalashni     o’rgatish     lozimdir.     Miqdorlarga     doir
masalalarni  yechishda  biz  o’quvchilarga  hayotiy misollar  keltirib, ularni  taklif
qilib  tushuntirib berishimiz zarur.
5. Bog’ga   60 tur   ko’chat o’tkazildi.   Bulardan 20 tupi olma 30 tupi xurmo
qolganlari esa  jiyda.  Bog’ga  necha  to’p  jiyda  o’tkazilgan.
Yechilishi: 1) 20+30=50
                  2) 60-50=10
Javob  10 tup
6) 20+10+60=30+60=90             60-(10+40) =10
70-20-20=30                                 60-40-10=10
80-60+40=60
80-(60+10) =10
7.   30   va   20   sonlarining     yig’indisi   50   ga   teng.     Yig’indi     birinchi
qo’shiluvchidan necha marta  ortiq? Ikkinchi  qo’shiluvchidanchi?
Yechish. 50-30=20  birinchi qo’shiluvchidan 20 ta  ortiq.
50-20=30 ikkinchi   qo’shiluvchidan 30 ta ortiq .
8) 80-20 = 60            60-10 = 50
29 90+10 = 100             10+30 = 40
50+30 = 80
100-50 = 50
40+50 = 90
9) 3 ta  molxonada  100 ta  sigir  bor  birinchi  molxonada  30 ta, ikkinchida
50 ta  sigir bor. Ushbu  ifodalarni  hisoblab nimani  bilish mumkin.
Yechilishi: 3-sida  20 ta  sigir bo’lishini  bilish mumkin.
10)   3   ta   o’quvchi   11   kg     makalatura     to’pladi.     Birinchi     o’quvchi     4   kg,
ikkinchi esa 3 kg to’pladi. Uchinchi o’quvchi  qancha  makalatura to’pladi.
Yechilishi.  1) 3+4 = 7
1) 10-7 = 3
Javob 3 kg
11) 11-2+3 = 12                   12-9+8 = 11
11-4+5 = 12                          12-5+4 = 11
12)   o’quvchi   ruchka   va   daftarlardan     hammasi     bo’lib     12   ta     sotib   oldi.
Daftar 9 ta, ruchkalar  daftarlardan necha  kam.
Yechish:    12-9 = 3                     javob 6 ta kam
               9-3=6
13) 20 m chit bor edi. 7 m  chitdan  ko’ylaklar tikildi va  ya‘na shuncha chit
yostiq jilti tikish uchun  olindi.  Necha metr  chit  qoldi?
7+7 = 14              20-14 = 6                  javob 6m
Yechish rejasi
30 1. Ko’ylaklar  tikilgandan  keyin  necha  metr  chit  qoldi?
2. Yostiq  jiltlari tikilganidan keyin  necha  metr  chit  qoldi?
Masalani  boshqa usul bilan  yeching .
1) 7+7=14              2) 20-14=6
Masalalar   yechilishini   tushuntiring bunda 7m   chit ko’ylakka 7m yostiqqa
ketdi.
1)       5   ta   bir   xil   yashikka   30kg     pecheniy   joylandi.   54kg   pecheyni   joylash
uchun shunday yashikdan nechta kerak?
         Yechish
          30:2=6kg  ( 1ta yashikka)
          54:6=9 ta  yashik
          Javob  9 ta yashik
2)27 kg asalni 9ta shisha bonkaga baravar qilib va 40 kg asalni 8ta bidonga
baravar qilib quyildi. Bidonning sig’imi bonkaning sig’imidan necha kg  ortiq
         Yechish: 1) 27:9=3kg     2) 40:8=5kg    3) 5-3=2 kg 
          Javob: 2 kg
3)Uchburchakning   bir   tomoni   34sm,   ikkinchi   tomoni   26sm,   uchunchi
tomoni birinchi tomonidan  2 marta qisqa.  Uchburchakning  premetrini  toping.
  Yechish: 1) 34:2=17 sm   2)34+26+17=77 sm     Javob:  77 sm
4)Otga   bir   kunda   beriladigan   tuz   miqdori   32   g   ,     sigirga   undan   ikki   marta
ortiq,   qo’yga   esa   ot   va   sigirga   birgalikda   qancha   tuz   berilishi   kerak   bo’lsa,
shundan 8 marta kam tuz berish kerak.  Qo’yning bir kunlik iste’mol qiladigan tuz
miqdorini toping.
31              Yechish:  1) 32*2=64g   2) (32+64):8=12g
              Javob:12g
5) Bog’bon  60 kg olxo’ri terdi.U 6 ta yashikni baravar qilib  to’ldirganidan
keyin   yana   12   kg   olxo’ri   qoldi.   Bog’bon   har   bir   yashikka   necha   kilogrammdan
olxo’ri solgan?
Yechish: 1)60-12=48 kg   2)48:6=8 kg
 Javob: 8kg
6)Tarvuz   ekilib   yig’ib   olguniga   qadar   150   kun   o’tadi,   qovunga         tarvuzga
qaraganda   10   kun   kam,   kartoshkaga   qovunga   qaraganda   20   kun   kam   vaqt
ketadi.Kartoshka ekilib yig’ilib olinguniga qadar necha kun o’tadi?
Yechish:
1)150-10=140 kun
2)140-20=120 kun
Javob:120 kun
7)   Buvi   14   kalava   tivit   ipdan   paypoqlar   to’qidi.Har   juft   paypoqqa   2
kalavadan   ip   ketdi.U   5   juft   paypoqni   nevaralariga   sovg’a   qildi.Buvida   necha   juft
paypoq qoldi?
Yechish: 1)14:2=7 juft paypoq    2)7-5=2 juft paypoq
8) Birinchi kitob 120 betli, ikkinchi kitob 115 betli, uchunchi kitob 1- va 2-
kitolar necha bet bo’lsa, shundan 100 bet kam. 3-kitob  necha betli?
Yechish:
1) 120+115=235 bet
2) 235-100=135 bet        
Javob:135 bet
32 9)   Do’konda   bir   kunda   215   kg   un   sotildi.   Shundan   keyin   do’konda
sotilganiga qaraganda101 kg ortiq un qoldi. Ertalab do’konda qancha un bo’lgan?
Yechish: 1) 215+101=316 kg  2)215+316=531 kg   
 Javob: 531 kg un bo’lgan.
10)   30   so’mdan   6   ta   daftar   va   4   ta   bir   xil   rasm   daftari   sotib   olindi.
Hammasiga 420 so’m to’landi. Rasm daftarinig narxini toping.
Yechish: 
1) 30*6=180 so’m
2) 30*4=120 so’m
Javob: 120 so’m
11)   Ikki   shaharda   bir-biriga   qarab   ikki   poyezd   yo’lga   chiqdi.   Biri
uchrashguncha   279   km,   ikkinchisi   3   marta   kam   yo’l   yurdi.   Shaharlar   orasidagi
masofa qancha?
Yechish: 
1) 279:3=91 km
2) 279+91=370 km
Javob: 370 km
          Agar   hozir   tungi   soat     bo’lsa,   sutka   boshidan     boshlab     qancha     vaqt
o’tgan erta soat sakkiz;  kunduzi soat 3; kechqurin soat 7 bo’lsachi?
     3da 3 soat, erta 8 da  8soat,  kunduzi 3 da  15 soat , kech  yettida 19 soat
vaqt o’tgan.
         Do’konda   6 kgli    yashshiklarda  48 kg   olxo’ri  va 5 kg   li yashiklarda
shuncha  yashik nok olib  kelindi. Do’konga qancha  yashik nok  keltirilgan?
     48:6=8                 8.5=40      javob 40 kg
33 Po’latda har birida 5 tadan 7 paket marka bor edi. U   4 ta  markani do’stida
sovg’a qildi.  Po’latda necha marka  qoldi? 
   5 *7  =35             35-4=31              javob
Ko’chada har bir  qatorda  19 tadan   20 qator    uy bor edi.  Yana   18 ta  uy
qilindi. Bu  ko’chadagi  uylar  nechta bo’ldi. 
 (19*2)+18=38+18=56          javob 56 ta  uy
340+20=360           560+300=860           720-60=660
680+40=720           520+30=550             780-80=700
2   ta     matorli     qayiq     bir     manzildan   qarama-qarshi     tomonga     qarab
jo’nashdi.  Shulardan biri 38 kg 2 chisi  undan  5 km ortiq yo’l bosdi.  Shu vaqtda
qayiqlar bir-biridan  qancha  masofada bo’lgan.
 38+5=43      43+38=81    javob 81 km.
Sinfda     4   ta     guruh   bor   edi.     Har   qaysi   guruhda     5   tadan     o’g’il   bola   va   3
tadan qiz bola  bor. Sinfda  kim ko’p qizlarmi o’g’il bolalarmi?
      5*4=20           3*4= 12            20-12=8
Javob: o’g’il bolalar 8 ta ko’p
Uch g’ildirakli  vilosepedlarni  yig’ishda usta 27 ta  g’ildirakdan,  shogirt esa
18 ta  g’ildirakdan foydalandi. Usta shogirtidan nechta ortiq  vilosiped yig’gan?
  27:3=9          18:3=6         9-6=3             javob 3 ta ko’p
To’g’ri   to’rtburchakning   bo’yi 8 sm eni va bo’yining   1/4 qismini   tashkil
qiladi.   To’g’ri   to’rtburchakning   enini     aniqlang.     Tomonlari     uzunliklari
yig’indisini  toping?
   eni     r=2+2+8+8=20 jami 20 sm.
Hisoblashlarni tugating.
70:5=(50+20):5=50:5+20:5=10+4=14
34 XULOSALAR .
O’zbekiston   Respublikasining   istiqboli   xalq   xo’jaligining   hamma
tarmoqlarida  bo’lganidek, xalq ta‘limi oldida ham muhim vazifalarni qo’ymoqda.
Zero   yosh   avlod   tarbiyasi   O’zbekiston   istiqbolini   mustahkamlashning   muhim
zamini deb hisoblanadi. 
“Yoshlari   bilimdon,   yurtning   kelajagi   buyukdir”.(I.A.Karimov   “Barkamol
avlod orzusi”). 
Biz   shunday   farzandlarimizni   tarbiyalashimizda   boshlang’ich   sinflarda
matematika   fanini   ahamiyati   juda   katta   ekanligini   aytib   o’tishimiz   lozim
hisoblanadi. 
Bugungi kunda har bir kishi ishbilarmonlikni, iqtisodiy hisob-kitobni bilishi
zarur. 
                  S h uning   uchun   boshlang’ich   sinflarda   ta‘lim   jarayonini   tubdan
yaxshilash   davr   talabi   hisoblanadi.   Bu   esa   har   bir   o’qituvchidan   yuksak   tajribani
puxta bilimni, malakani talab qiladi. 
Boshlang’ich   sinflarda   miqdor   va   birliklarni   juda   keng   o’rganilmoqda.
Boshlang’ich sinf matematikasida uzunlik o’lchovi, vaqt o’lchovi, yuzani o’lchash
va topishga doir misol va masalalar berilgan. 
Bu   sinflarda     miqdor     o’lchovlari     o’zgarmas     birligidan   foydalanib     bilib
boriladi.   Masalan:     uzunlik     o’lchovi,     millimetr,   santimetr,   detsimetr,   metr,
kilometr.
 Og’irlik  o’lchovi: gramm, kilogramm, sentiner, tonna.
Vaqt  o’lchovi: sekund,  minut, soat, yil, asr, oy, kun  sutka,  hafta.
  O’lchov   birliklarini     tarkib   toptirishda     qadimgi     nomlardan   ham
foydalanilgan. Masalan: qarich, quloch,  gaz, qadam,  chaqirim,  tosh, pud,  misqol,
chorak,   daqiqa,   tanob,   asr,   qadam,   olchin,     ongli,   manzil,   yog’och,   farzand   va
shular kabilar.
35 Bundan   tashqari   miqdorlar   tushunchasi   figuralarning   yuzini     o’lchashda
ham  ma‘lum birliklardan foydalaniladi.
Kvadrat   sant i metr  (kv sm) kvadrat  detsimetr (kv dm) kvadrat  metr  (kv m)
lardir. 
Hozirgi   vaqtda   minutni   daqiqa,   sekuntni   soniya   deb  atash   odat   tusiga   kirib
qolgan.
Maktab   matematika   darsligida   o’qituvchi   uchun   shunchaki   ko’rsatma
berilgan. Darsni qiziqarli va  mazmunli o’tish uchun esa o’qituvchining mahoratiga
bog’liq.
Shuning   uchun   ham   men   malakaviy   bitiruv   ishimda     qiziqarli   savollar,
miqdor birliklarini kelib chiqish tarixi, eskicha nomlanishini ham keltirib o’tdim.
Shu bilan birga dars jarayonini  o’yin va qiziqarli didaktik  tarzda olib borish
maqsadga muvofiqdir. 
Darsni she‘riy usulda olib borish ham darsni qiziqarli o’tib  mavzuni  yaxshi
tushunib olishga yordam beradi. 
Har bir masalalarni yechayotganda  4 ta  masala  berishni eslatib o’tiladi. 
“Ta ortiq”-bu  qo’shish
“Ta kam”-esa ayirish
“Marta ko’p”-ko’paytirish
 “Marta kam”-esa bo’lish
Buni derla:
       Matematik hisob
       Masala  yechilar
       Aytilar javob
36 Matematikada   didaktik   she‘rlar   o’quvchini   fikrlashga,   izlanishga
dunyoqarashini kengaytirishga olib keladi. Har bir dars ko’rgazmali va ko’rsatmali
bo’lmog’i   lozim.   Chunki:“Sinfga   surat   olib   kirsang   soqov   ham   tilga   kiradi”   deb
bejizga   aytilmagan.   Dars     mobaynida     o’quvchilar   bilan   qiziqarli   suhbatlar
o’tkazish, ular bilan birga sahna, badiiy ko’rinish va   savol-javoblar o’tkazish har
bir miqdor birliklariga doir test kartochkalaridan foydalanish ham ko’zda tutilgan.
Biz tajriba-sinov ishimizni   Qarshi shahridagi   10-umumiy o’rta ta‘lim maktabida
olib bordik.
Tajriba   sinov-ishlarini   o’tkazish   natijalariga   ko’ra   quyidagi   xulosalarga
keldik.
37 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI.
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi T.: 2014 – yil.
O’zbekiston Respublikasi  “Ta’lim to’g’risida”gi  Qonuni. Toshkent, 2020 yil,
23.09
Karimov   I.A.   “Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch”   T.:   “Ma’naviyat”.
2008.
SH.   M.Mirziyoyev.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”.   T:
“O‘zbekiston” 2017”
SH.   M.Mirziyoyev.   “Yerkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz” T: “O‘zbekiston” 2017
38

Boshlang'ich sinflarda miqdorlarni o'rgatish metodikasining umumiy masalalari


Kirish………………………………………………………………………….3

I-bob: BOSHLANG'ICH SINFLARDA MIQDORLARNI O'RGATISH METODIKASINING UMUMIY MASALALARI……………………..7

  1. Boshlang'ich sinflarda miqdorlarni o'rgatish…………………………7
  2. Narx va baholarga doir masalalar yechish. …………………………..11

II. Bob. Boshlang’ich ta’lim 1-sinf o’quvchilariga miqdorlarni o’rgatish imkoniyatlari…………………………………………………..............……23

 2.1. Vaqtga  oid  tasavvurlarni shakllantirish………………………………23

 2.2.  Miqdorlarga oid  masalalar yechish ……………………..…………29

Xulosalar ………………….…………………………………………..…..36

Foydalanilgan adabiyotlar  ro‘yxati ……………………………………...39