Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 157.0KB
Покупки 4
Дата загрузки 05 Февраль 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

737 Продаж

Boshlang'ich sinflarda o'quv tarbiyaviy ishlarga rahbarlik qilish

Купить
Mavzu:  Sinf rahbari ishini rejalashtirish metodikasi
Mandarija :
KIRISH
1.   Ta`lim va tarbiyaning bog`liqlik asoslari .
2. Sinf rahbarining  s infdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy  ishlarni 
rejalashtirish metodikasi.
3 .  Sinf  jamoasini rivojlantirishda sinf rahbarining qobiliyati va mahorati.
4. Barkamol avlodni tarbiyalash – sinf rahbarining bosh maqsadi .
5.   Sinf rahbarining    ish rejasida   oila ,  maktab  -    h amkorligi.    
  XULOSA
ADABIYOTLAR RO’YXATI
1 KIRISH
              O‘quvchilarni   har   tomonlama   yetuk,   barkamol   qilib   tarbiyalash
masalalarini   muvaffaqiyatli   hal   etish,   ularda   faol   hayotiy   mavqeni
shakllantirish,   o‘zlashtirish   va   bilim   sifatini   oshirish   ko‘p   jihatdan   kuni
uzaytirilgan guruhlarning samarali ishlashiga bog‘liqdir. Sinfdan va maktabdan
tashqari   tashkil   qilingan   ishlar   o‘quvchilar   hayotidagi   tarbiyaviy   faoliyatni
to‘ldiradi.   Ularning   dunyoqarashi   to‘g‘ri   shakllanishiga,   axloqiy   kamol
topishiga  ko‘maklashadi.   Nazariy bilimlarning  amaliyot  ishlab  chiqarishi  bilan
bog‘lanishiga zamin yaratadi.
      Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarga rahbarlik qiluvchi tashkilotchilarning
vazifalari   ham   ko‘p   qirralidir. Sinf   rahbarlari   o‘tkazilayotgan   ishlarni   hamda
ularning   o‘quvchilar   tarbiyasiga   ko‘rsatgan   ta’sirini   har   kuni   tahlil   qilishlari,
o‘zlari   erishgan   yutuqlari   va   muvaffaqiyatsizliklari   sabablarini   tushunishga
harakat   qilishlari,   jamoasining   rivoj-lanishida   ro‘y   berayotgan   o‘zgarishlarni
qayd   qilishlari   kerak.   Shunday   qilib,   rejalashtirishning   har   bir   bosqichiga
tayyorlanish muntazam olib boriladi. Jamoani va ayrim o‘quvchilarni o‘rganish
yuzasidan   olib   borilgan   barcha   ishlar   yakunida   sinfga   pedagogik   tavsifnoma
yoziladi.   Mazkur   tavsifioma   sinf   jamoasiniig   o‘ziga   xos   aniq   xususiyatlarini
hisobga olish imkonini beradi.
Har   bir   sinf   rahbari   o‘z-o‘zini   boshqarishning   saylab   qo‘yiladigan
o‘quvchilar qo‘mitasi  hamda bolalar va yoshlar tashkilotlari bilan birga ishlab,
sinf   jamoasiga   rahbarlik   qilish   yuzasidan   olib   boriladigan   amaliy   ishlarda   bu
talabni ro‘yobga chiqaradi.
Tajribali   sinf   rahbarlari   o‘zining   kuzatishlari   va   xulosalarini   alohida
varaqlarga   qisqacha   qilib   yozib   boradi.   Bular   maxsus   jildlarda   saqlanadi.
To‘plangan ma’lumotlar o‘quvchilar jamoasi hayotini, uning erishgan yutuqlari
va kamchiliklarini keyinchalik tahlil qilish uchun xizmat qiladi.
2 Sinf   rahbari   o‘quv   yili   oxirida   sinf   jamoasi   ishini   tahlil   qilishga   alohida
e’tibor beradi. Bunda rejada belgilangan vazifalar qanday hal etilganligini, sinf
ijtimoiy   hayotda   qanday   ishtirok   etganligini,   mamlakatimizdagi   va   chet
ellardagi voqealarga qanday qaraganligini, amalga oshirilgan ishlardan qaysilari
muvaffaqiyatli  bo‘lgan va an’anaga aylanishi  kerakligini, o‘quvchilar o‘rtasida
qanday   munosabatlar   vujudga   kelganligini,   sinf   faollarining   tashabbuskorligi,
mustaqilligi,   obro‘-e’tibori   va   boshqa   masalalarni   atroflicha   tahlil   qilish
muhimdir.
Sinf rahbari tajriba orttirgan sari ancha murakkab masalalar bilan qiziqa 
boshlaydi. Uni sinfdagi ishlar qanchalik muvaffaqiyatli o‘tgani emas, balki ular 
o‘quvchilarga qanday ta’sir ko‘rsatgani, sinfning ijtimoiy foydali ishlarda 
ishtirok etishi emas, balki ishtirok etish sabablari qiziqtiradi.
Shuni   nazarda   tutish   kerakki,   sinf   rahbari   o‘z   sinf   jamoasi   oldiga
qo‘yadigan   aniq   tarbiyaviy   vazifalari   dastlabki   vaqtlarda   uncha   murakkab
bo‘lmasligi mumkin.
Masalan, sinf rahbari sinfga kelgandan so‘ng deyarli hamma o‘quvchilar
yaxshi   ishlashini,   lekin   ularning   bir-biri   bilan   aloqasi   yo‘qligini   aniqladi.
Bunday   sinfda   shunday   bir   ish   topish   kerakki,   bu   ish   hamma   o‘quvchilarni
yagona   maqsadga   olib   borsin.   Bolalarga   bu   vazifa   –   maktab   hovlisida   hashar
o‘tkazib, ekinlarni  parvarishlash topshiriladi. O‘z mazmuniga ko‘ra juda oddiy
bo‘lgan   bu   topshiriq   o‘quvchilarda   qiziqish   uyg‘otadi,   uni   tezroq   bajarish
ishtiyoqini hosil qiladi.
Boshqa bir sinf rahbari o‘z ishlarini tahlil qilib chiqib, shunday xulosaga
keldi:   sinfda   ko‘p   ishlarni   o‘zi   bajaradi,   o‘quvchilar   esa   shaxsiy   hayot   egalari
bo‘lib emas, balki ko‘pincha ishning ijrochilari bo‘lib qoladilar. Shuning uchun
u   o‘quvchilarning   tashabbus   va   mustaqilligini   rivojlantirish,   barcha
o‘quvchilarni   sinf   ijtimoiy   faoliyatiga   jalb   etish   va   har   bir   o‘quvchida   o‘ziga
yoqadigan   ish   bo‘lishga   erishish   vazifasini   qo‘ydi.   Shunday   vazifa   qo‘ygach,
3 sinf   rahbari   o‘quvchilarning   ko‘pchilik   qismini   zarur   malaka   va   ko‘nikmalar
bilan   qurollantirish   uchun   o‘z   diqqat-e’tiborini   sinf   faollarini   tarbiyalashga
qaratish kerakligini tushunadi.
Ana   shu   taxlitda   izchil   ish   olib   borilsa,   tarbiyaviy   vazifalar   o‘quvchilar
uchun qiziqarli, istiqbolli vazifalarga aylanadi.
     
          
               
4                       Ta`lim va tarbiyaning bog`liqlik asoslari .
Birinchi   Prezidentimiz   qayd   aytganidek,   “ Hech   shubhasiz,   bugun   talim-
tarbiya   va   ilm-fan   sohasiga   sarflanayotgan   mablag‘lar   mamlakatimiz
kelajagining   egasi   bo‘lgan   yosh   avlodni,   yuksak   intellektual   salohiyatli
jamiyatni   shakllantirish   yo‘lida   mustahkam   poydevor   bo‘lib   xizmat   qiladi”.
Pedagogik-psixologik   va   metodik   adabiyotlarning   tahlili   shundan   dalolat
beradiki,   hozirgi   vaqtda   boshlangich   sinf   o‘quvchilarida     intellektual
qobiliyatlarini   rivojlantirishning   turli   shakllari   va   metodlaridan   foydalanilib,
ularning rivojlanishini ta’minlaydigan tadqiqotlar yetarli emas. Psixologlarning
takidlashicha,   aqliy   iste ’ dod   koeffitsienti   qobiliyatlarning   miqdoriy
xarakteristikasini   aniqlar   emish,   to‘g‘rirog‘i   qandaydir,   o‘zgarmas,   har
tomonlama   aqliy   istedodini   yoki   umumiy   intellektini   namoyon   qilar   emish.
Lekin   ilmiy   psixologik   tahlili   shuni   ko‘rsatadiki,   aqliy   istedodning   bu
koeffitsienti   funksiya   hisoblanadi.   I ntellektual   salohiyatni   yuksaltirish   istiqlol
yillarida   milliy   taraqqiyotning   asosiy   sharti   va   mezoniga   aylandi.Chunki
intellektual jihatdan qoloq xalq hech qachon rivojlanmaydi. Dunyodagi taraqqiy
topgan mamlakatlar eksport qiladigan mahsulotlarning aksariyat qismini  aynan
intellektual mulk mahsulotlari –yuksak texnika va texnologiyalar egallashi ham
bu fikrni isbotlaydi. Bunday davlatlarning yuksak taraqqiyoti zamirida, avvalo,
ularning eng katta intellektual salohiyatga ega ekani mujassamdir.     Intellektual
salohiyat,   bir   tomondan,   moddiy   boyliklarni   ishlab   chiqarish   uchun   zarur
bo‘lgan yangi texnika va texnologiyalarni yaratish va amalda qo‘llash, shu yo‘l
bilan   mamlakat   boyligini   tejash,   mustahkamlash   hamda   yanada   ko‘paytirishda
asosiy   kuchga   aylansa,   ikkinchi   tomondan,   ishlab   chiqarish   infratuzilmasini
mamlakat   va   jahonda   yuzaga   keladigan   ehtiyojga   qarab   tez   va   samarali
o‘zgartirish   orqali   shu   davlatning   jahon   ishlab   chiqarish   tizimida   teng
qatnashishi   uchun   imkoniyatlar   yaratadi.   Intellektual   salohiyatning   yuksak
darajada rivojlanishi xalqning milliy manaviyati yuksalishida ham ulkan omilga
aylanadi.   Yana   bir   muhim   tomoni   u   milliy   manfaatlarni   himoya   qilishda
5 qudratli   qurol   vazifasini   bajaradi.   Qolaversa,   intellektual   jihatdan   rivojlangan
mamlakatda demokratik qadriyatlar barqaror rivojlanadi.    
Intellektual   qobiliyat   muammosi   qadim   zamonlardan   buyon   mashhur
olimlarning   tadqiqot   obyekti   bo’lib   kelgan   va   hozirgi   kunda   ham   muhim
ahamiyat kasb etmoqda. Aqliy qobiliyatlarni o’rganishning ilk ilmiy asosini uni
o’lchash,   tekshirish   boyicha   yaratilgan   testlar   tashkil   etadi.   Ma’lumki,   aqliy
qobiliyat,   tafakkurni   aniqlash   va   o’lchashning   asosiy   quroli   psixologik   testlar
hisoblanadi.   Ana   shunday   testlarning   yaratilish   tarixi   bir   necha   asrlarga   ega.
Eramizdan   avvalgi   qadimgi   Vavilonda   mirza   va   kotiblar   tayyorlanadigan
maktab   bitiruvchilarida   tadqiqotlar   o’tkazilgan.   Yaxshi   tayyorlangan   mirza
o’sha   davrning   eng   e’tiborli,   taniqli   kishisi   hisoblangan.   Bu   esa   o’sha   davr
bilimlarini   egallash   darajasi   bilan   belgilangan.   Ular   to’rt   arifmetik   amalni
bilishi,   ko’rish   maydonining   keng   bo’lishi,   mavjud   narsani   taqsimlay   olishi,
ashula   aytish,   biror   musiqa   asbobini   chalish   qobiliyatiga   ega   bo’lishi   lozim
bo’lardi. Bulardan tashqari ularning turli xil materiallar, metallar, o’simliklar va
shu kabilarni farqlay olish qobiliyatlari sinab ko’rilgan.
6 Sinf   rahbarining   s infdan   va   maktabdan   tashqari   tarbiyaviy     ishlarni
rejalashtirish metodikasi
O‘zbekiston   Respublikasining   istiqlolga   erishuvi   hamda   o‘z   mustaqil
siyosiy,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   yo‘liga   ega   bo‘lishi   xalq   xo‘jaligining   turli
sohalarida,   jumladan   xalq   ta’limi   tizimida   ham   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlod
ta’lim-tarbiyasi bilan bog‘liq jarayonni qayta ko‘rib chiqishni taqozo etmoqda.
Hozirgi   paytda   fan   va   madaniyatning   eng   so‘nggi   yutuqlari   asosida
kelajagimiz   bo‘lgan   yosh   avlodni   hayotga   tayyorlashning   samarali   shakl   va
uslublarini izlash nihoyatda zarur. 
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Ma’naviyat   va   ma’rifat”
jamoatchilik   markazi   faoliyatini   yanada   takomil-lashtirish   va   samaradorligini
oshirish   to‘g‘risida”gi   farmonida   ko‘rsatilganidek,   jamiyatda   yuksak   ma’naviy
fazilatlarni   kamol   toptirish,   milliy   mafkurani   shakllantirish,   yoshlarni   boy
madaniy   merosimiz,   tarixiy   an’analarimizga,   umuminsoniy   qadriyatlarga
hurmat,   Vatanga   muhabbat,   istiqlol   g‘oyalariga   sadoqat   ruhida   tarbiyalash
mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   barcha   islohotlarning   hal   qiluvchi
omilidir.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlarning   samaradorligini
oshirish,   avvalo   komil   insonni   shakllantirishning   eng   zamonaviy   va   qulay
yo‘nalishlarini   topib   joriy   etishga   bog‘liq .   Tarbiyaviy   ishlarni   davr   talabiga
javob beradigan holga keltirish uchun tarbiyaning asosi bo‘lgan barcha g‘oyalar
qaytadan   ko‘rib   chiqilishi,   asosiy   e’tibor   bola   shaxsiga   qaratilishi,   yillar
davomida to‘plangan ijobiy tajribadan unumli foydalanish lozim.
Tarbiyaviy   ishlar   huquq-tartibot   organlari,   ijodiy   uyushmalar,   Davlat   va
nodavlat   jamg‘armalari,   qo‘mitalar   va   tashkilotlar   bilan   hamkorlikda   olib
boriladi.
Inson   shaxsining   kamol   topishi   juda   murakkab   va   uzluksiz   jarayon
davomida   shakllanib   boradi.   Uning   tarbiyasiga   ota-onasi,   maktab,   mahalla,
7 do‘stlari,   jamoat   tashkilotlari,   atrof-muhit,   ommaviy   axborot   vositalari,   san’at,
adabiyot, tabiat va hokazolar bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Yuqoridagi   barcha   hayotiy   ehtiyojlarni   vujudga   keltirishda   o‘zaro
hamkorlikning   ta’sir   doirasi   orqali   shaxsni   tarbiyalash   va   tarbiyaning   birligini
ta’minlagan   holda,   uning   shaxs   sifatida   shakllanishiga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatadigan muhitdan himoya qilish juda muhim.
Tarbiyaning   bosh   maqsadi   –   yosh   avlodni   ma’naviy-axloqiy
tarbiyalashda   xalqning   boy   milliy,   ma’naviy-tarixiy   an’analarga,   urf-odatlari
hamda   umumbashariy   qadriyatlarga   asoslangan   samarali   tashkiliy,   pedagogik
shakl va vositalarini ishlab chiqib amalga joriy etishdir.
Tarbiyaning   asosiy   vazifasi   –   shaxsning   aqliy,   axloqiy,   erkin   fikrlovchi
va   jismoniy   rivojlanishi   hamda   uning   qobiliyatlarini   har   tomonlama   ochish
uchun keng imkoniyat yaratishdir
TARBIYANING NEGIZIDA QUYIDAGILAR YOTADI:
8yoshlarni  erkin  fikrlashga  tayyorlash,  hayot  mazmunini  tushunib  olishiga 
ko‘maklashish,  o‘z-o‘zini  idora  va  nazorat  qila  bilishinishakllantirish,  o‘z  shaxsiy 
turmushiga maqsadli yondashuv, ularda reja va amal birligi hissini uyg‘otish ;
Sinf raxbari kasbini yuqoriga ko’tarish va mustaqil bilim olish 
qobilyatiga ega bo’lish;Tashkilotchilik malakasi va mahoratiga ega bo’lish;
Rasmiy hujjatlarda sinf rahbarining vazifalari qisman bayon qilingan 
bo’lsa ham quyida ularni aniq tarzda ko’rsatishni zarur deb bildik;o‘quvchilarni milliy, umuminsoniy qadriyatlar, Vatani-mizning boy 
ma’naviy merosi bilan tanishtirish, madaniy hamda dunyoviy bilimlarni 
egallashga bo‘lgan talablarini shakllantirish, malaka hosil qildirish va estetik
tushunchalarini shakllantirish;
insonparvarlik odobi me’yorlarini shakllantirish (bir-birini tushunish, 
mehribonlik, shafqatlilik, irqiy va milliy kamsitishlarga toqatsizlik), 
muomala odobi kabi tarbiya vositalari (nohaqlikka, yolg‘onchilik, tuhmat, 
chaqimchilikka toqatsizlik) keng qo‘llanishi lozim.  vatanparvarlik,   dunyoviy   fikrlash,   jamiyatimizda   yashayotgan   odamlar
bilan o‘zaro munosabat-muloqotni o‘rganish, o‘z xalqi, davlati himoyasi uchun
hamisha   shay   bo‘lib   turish,   O‘zbekiston   Respublikasi   va   boshqa   davlatlarning
ramz-lariga   hurmat   bilan   qarash,   yosh   avlodni   O‘zbekiston   Konstitutsiyasiga,
Bayrog‘iga, Gerbiga, Madhiyasiga, Prezidentiga sadoqatli qilib tarbiyalash;
 qonuniy   jamoa   axloqi   va   turmush   qoidalariga   hurmat   bilan   qarashni
tarbiyalash,   shaxsning   noyob   qirralarini   belgilovchi   fuqarolik   va   ijtimoiy
mas’uliyat   hislarini   rivojlantirish,   o‘zi   yashayotgan   mamlakatning   ravnaqi,
insoniyat taraqqiyotini barqaror saqlab qolish uchun fidoyilik, ekologik ta’lim-
tarbiya;
 mustaqil   davlatimiz   –   O‘zbekiston   Respublikasining   ichki   va   tashqi
siyosatiga   to‘g‘ri   va   xolisona   baho   berishga   o‘rgatish.   Uning   tinchliksevarlik,
demokratiya   va   boshqa   davlatlarning   ichki   ishlariga   aralashmaslik,   oshkora-
ochiq   tashqi   siyosatiga   va   o‘z   xalqining   turmush   darajasini   oshirishga
yo‘naltirilgan,   fuqarolarni   ijtimoiy   himoya   qiladigan   ichki   siyosatini   to‘g‘ri
tushuntirish kerak;
 turmushda   eng   oliy   qadriyat   hisoblanmish   mehnatga   ijodiy   yondashish
fazilatlarini shakllantirish;
 sog‘lom turmush tarziga intilishni tarbiyalash va rivojlantirish, munosib
oila sohibi bo‘lish istagini shakllantirish;
 yoshlarimizni erkin mustaqil fikrlashga o‘rgatish. 
TARBIYANING ASOSIY TIZIMI :
9har bir o‘smirning bilimdonligini va ijodiy imkoniyatlarini aniqlab, ularni 
rivojlantirish. Inson faoliyatini turli sohalarga yo‘naltirish, bolalar 
ijodkorligi, iqtidorini yuzaga chiqarish va yanada qo‘llab-quvvatlash uchun 
shart-sharoit hozirlash; Tarbiya ishlariga nisbatan ijodiy munosabatda bo’lish ;  tarbiyalanuvchi   shaxsini   oliy   ijtimoiy   qadriyat   deb   tan   olish,   har   bir
bola,   o‘smir   va   yosh   yigit-qizning   betakror   va   o‘ziga   xosligini   hurmatlash,
uning ijtimoiy huquqi va erkinligini e’tiborga olish;
 yoshlarda istak va imkoniyat muvofiqligi tuyg‘usini qaror toptirish;
 milliylikning o‘ziga xos an’analari va vositalariga tayanish;
 shaxslararo   munosabatlarda   insonparvarlik,   pedagoglar   va   o‘quvchilar
o‘rtasidagi bir-biriga hurmat munosabatlari, bolalar fikriga e’tibor qilish, ularga
mehribonlarcha munosabatda bo‘lish.
Amalda   tarbiyaviy   jarayonning   yaxlit   va   uzluksiz   ishiga     turli   yoshdagi
bolalarni qamrab olishga alohida ahamiyat berish lozim.
O‘smir   yigit   va   qizlar   nafaqat   bo‘lg‘usi   katta   hayotga   tayyorgarlik
ko‘radilar, balki ana shu haqiqiy hayot bilan yashaydilar.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar   o‘quvchilarning
qiziqishi,   istaklari,   xohish   va   ehtiyojlariga   suyangan   holda,   ularning   darsdan
bo‘sh   vaqtlarida   o‘quv-tarbiya   jarayonini   to‘ldiradi.   U   o‘quvchilarning   ijodiy
qobiliyatlarini,   tashabbus-korligini   oshirishga   imkoniyat   yaratadi.   Sinfdan
tashqari   ishlarning   o‘ziga   xosligi   shundaki,   to‘garak,   klub   dasturlarining   rang-
barangligi,   ular   mazmunidagi   yangiliklar   o‘smir   yigit-qizlarning   shaxs   sifatida
shakllanishlari uchun yangi imkoniyatlar yaratadi.
Sinf  jamoasini rivojlantirishda sinf rahbarining qobiliyati va mahorati.
10 Har   tomonlama   barkamol   avlod   tarbiyasi   ta`lim-tarbiya   va   rivojlanishni
o`zaro bog’liq tarzda o`qitish jarayonida amalga oshirishni taqozo etadi.
Odatda,   o`qitish   jarayoni   yaxlit   holda,   ta`limiy,   tarbiyaviy   va
rivojlantiruvchi   xususiyatlarni   kompleks   tarzda   hal   etsada,   bularni   (ta`limiy,
tarbiyaviy,   rivojlanish)   o`qituvchi   faoliyati   uchun   shartli   ravishda   bo`lib
ko`rsatish va bu bilan o`quv jarayonini rivojlantirishda hisobga olishni nazarda
tutadi.
Ta`limiy   vazifa   avvalo   o`quvchilar   tomonidan   ilmiy   bilimlar
egallanishini,   ularda   maxsus   va   umumo`quv   ko`nikma   va   malakalarini
shakllantirishni maqsad qilib qo`yadi.
Ilmiy   bilimlar   o`zida   faktlar,   tushunchalar,   qonun   va   qoidalar,
nazariyalar, dunyoni umumlashtiruvchi manbalarni ifodalaydi.
Maxsus ko`nikma va malakalar  faqat shu o`quv predmetiga xos bo`lgan
sifatlarni o`z ichiga oladi.
Masalan,   fizika   yoki   ximiya   uchun   masalalar   echish,   laboratoriya
tajribalarini o`tkazish, namoyish etish, tadqiqot ishlari olib borish.
Tarbiyaviy   vazifa.   O`qitish   jarayoni   ta`limiy   vazifalarni   hal   eta   borib,
oxir   oqibatda   u   tarbiyaviy   vazifalarni   hal   etishga   yo`naltirilgan   bo`lishi   kerak.
Jumladan,   o`quvchilarda   bilish   natijasida   hosil   bo`lgan   ilmiy   dunyoqarash
axloqiy,   mehnat,   estetik,   ma`naviy   qarashlar,   ishonch,   e`tiqod,   jamiyatda   hulq
va   faoliyat   birligini   ta`minlash,   ideallar,   munosabatlar,   ehtiyojlar   va   boshqa
shu kabi sifatlarning shakllanishiga ta`sir ko`rsatadi. Albatta, shaxs sifatlarining
shakllanishi   axloqiy   talablar,   me`yor   va   qoidalarni   o`zlashtirmasdan   turib   o`z-
o`zicha yuzaga kelmaydi.
O`qitishning   rivojlanishga   ta`siri .   O`qitish   va   tarbiya   shaxsning
rivojlanishini   ta`minlaydi.   Hayotning   ko`rsatishicha,   o`qitishning
rivojlantiruvchi vazifasi agar o`qitish jarayoni maxsus yo`nalishga ega bo`lsa va
o`quvchining   sensor   tarzda   idrok   etish,   harakat,   intellektual,   irodaviy,
11 emotsional   motivlarni   rivojlantirishga   yo`naltirilgan   faoliyat   ko`rinishlarida
amalga oshirilsa, (rivojlanuvchi ta`lim) samarali natija beradi.
Rivojlantiruvchi   ta`lim   o`quvchida   bilim   va   maxsus   ko`nikmalarni
shakllantiribgina     qolmay,     balki,     u   o`quvchilarning   umumiy     rivojlanishiga
ham alohida ta`sir etadi.
Bu   muammo   echimiga   L.V.Zan’kov,   N.A.Menchinskaya,   D.B.El’konin,
V.V.Davidov,   M.A.Danilov,   M.N.Skatkin   va   boshqa   olimlar   o`z   hissalarini
qo`shganlar.   Bu   sohada   L.V.Zan’kov   ilgari   surgan   g’oya   alohida   diqqatga
sazovor.   O`qitish   jarayonida   tafakkurni   tezkor   rivojlantirish   uchun   o`qitishni
yuqori   murakkablik   darajasida   yo`lga   qo`yish   kerak.   Bunday   o`qitish
o`quvchilarni o`z o`quv faoliyatini anglab etishga o`rgatadi. Masalan, bolaning
nutq faoliyatini rivojlantirishda nutqning boyligi va tilning rivojlanganligi, aniq
va   tiniq   gapirish,   fikrni   sodda   qilib   etkazish,   gapirishda   izchillik,   sistemalilik,
mantiqiy   bog’liqlikka   e`tibor   berish   va   boshqa   sifatlarning   rivojlanganligi
bolaning keyinchalik intellektual va umumiy rivojlanishida alohida ahamiyatga
ega. Bu esa uning jamiyatdagi o`rnini topishida ham qimmatlidir.
Sensor  xususiyatlar:  kuzatuvchanlik  (ko`ra bilish), eshituvchanlik (eshita
bilish),   ta`m   bilish   orqali   anglab   etish   va   bular   orqali   eng   muhimlarini   ajratib
olish demakdir.            
Muvaffaqiyatli ishlash uchun har bir o`qituvchi pedagogik mahoratga ega
bo`lishi   zarur.   Pedagogik   mahorat   egasi   oz   mehnat   sarf   qilib,   katta   natijaga
erishadi.   Ijodkorlik   uning   hamisha   hamkori   bo`ladi.   Pedagogik   ish   qobiliyatli,
iste`dodli kishidagina pedagogik mahorat bo`lishi mumkin.
Qobiliyat   faoliyat   jarayonida   paydo   bo`ladi   va   rivojlanadi.   Qobiliyat
malaka va uddaburonlikdan farq qil a di. Malaka va uddaburonlik mashq, o`qish
natijasi   hisoblansa,   qobiliyatning   rivojlanishi   uchun   esa   yana   iste`dod,   layoqat
va   zehn,   ya`ni   inson   nerv   tizimida   anatomo-fiziologik   xususiyat   bo`lishi   ham
zarur. Ana shu tabiiy zaminda qobiliyat deb ataluvchi  ruhiy xususiyat  taraqqiy
etadi.   Pedagogik   faoliyatning     samarali   bo`lishi   uchun   o`qituvchida
12 qobiliyatning   quyidagi   turlari   mavjud   bo`lmog’i   va   tarbiyalab   etishtirilmog’i
lozim.
1.   Bilish   qobiliyati- fanning   tegishli   sohalariga   oid   (matematika,   fizika,
biologiya,   adabiyot   va   hokazolarga   doir)   qobiliyatdir.   Bunday   qobiliyatga   ega
bo`lgan   o`qituvchi   fanni   o`quv   kursi   hajmida   emas,   balki   ancha   keng   va
chuqurroq   biladi,   o`z   fani   sohasidagi   kashfiyotlarni   hamisha   kuzatib   boradi,
materialni   ipidan   ignasigacha   biladi,   unga   nihoyatda   qiziqadi,   oddiy   tadqiqot
ishlarini ham bajaradi.
2.   Tushuntira   olish   qobiliyati- o`quv   materiallarini   o`quvchilarga
tushunarli qilib bayon eta olish, o`quvchilarda mustaqil ravishda faol fikrlashga
qiziqish   uyg’otish   qobiliyatidir.   O`qituvchi   zarur   hollarda   o`quv   materialini
o`zgartira   olishi,   qiyin   narsani   oson,   murakkab   narsani   oddiy,   noaniq   narsani
tushunarli qilib o`quvchilarga etkaza olishi darkor.
O`quvchilar   ruhiyatini   hisobga   olish   zarur.   Qobiliyatli   pedagog
o`quvchilarning   bilim   va   kamolot   darajasini   hisobga   oladi,   ularning   nimani
bilishlari,   hali   nimani   bilmasliklarini,   nimani   unutib   qo`yganliklarini   tasavvur
etadi.   Ba`zi   o`qituvchilarga,   ayniqsa   tajribasi   kam   o`qituvchilarga   o`quv
materiali oddiy, tushunarli va qandaydir alohida talab etmaydigandek tuyuladi.
Bunday   o`qituvchilar   o`quvchilarni   emas,   balki   o`zlarini   nazarda   tutadilar.
Qobiliyatli,   tajribali   o`qituvchi   o`zini   o`quvchining   o`rniga   qo`ya   oladi,   u
kattalarga   aniq   va   tushunarli   bo`lgan   narsalarning   o`quvchilarga   tushunarsiz
qiyin va mavhum bir narsa bo`lishi mumkinligiga asoslanib ish tutadi. SHuning
uchun   u   bayon   etishning   xarakter   va   shaklini   alohida   o`ylab   chiqadi,   hamda
rejalashtiradi.
Qobiliyatli   o`qituvchi   dars   materialini   bayon   etish   jarayonida
o`quvchilarning qanday o`zlashtirayotganliklarini qator belgilar asosida payqab
oladi va zarur hollarda bayon qilish usulini o`zgartiradi. SHuningdek qobiliyatli
o`qituvchi   o`quvchilarning   saboq   o`zlashtirib   olishlari   uchun   zamin   tayyorlab,
ularni   dam   olishdan   ishga   o`tishlari,   bo`shashish,   lanjlik,   loqaydliklariga
13 barham berish uchun minimal darajada vaqt ajratish zarurligini hisobga oladi. U
tegishli   vaziyat  yuzaga  kelmagunga  qadar   ish  boshlamaydi.  Masalan,   darsning
haddan   tashqari   zo`riqish   bilan   va   kuchli   boshlanishi   o`quvchilarda   muhofaza
qiluvchi   tormozlanish   deb   atalmish   holatga   sabab   bo`ladi,   miya   faoliyati
tumanlashadi va o`qituvchining so`zlari etarli darajada idrok qilinmaydi.
3.  Kuzatuvchanlik  qobiliyati   -   o`quvchining,  tarbiyalanuvchining  ichki
dunyosiga   kira   olish   qobiliyati,   o`quvchi   shaxsi   va   uning   vaqtinchalik   ruhiy
holatlarini   juda   yaxshi   tushuna   bilish   bilan   bog’liq   bo`lgan   psixologik
kuzatuvchanlikdir.  Bunday  o`qituvchi   o`quvchining  ruhiyatidagi   ko`z  ilg’amas
o`zgarishlarni   ham   fahmlab   oladi.   O`quvchilar   bunday   o`qituvchi   haqida:
«Qaramayotganga o`xshaydi-yu, hamma narsani ko`rib turadi!», «O`quvchining
xafa bo`lganligini yoki dars tayyorlamayotganligini ko`zidan biladi!», deydilar.
4. Nutq qobiliyati- nutq yordamida shuningdek, imo-ishora vositasida o`z
fikr va tuyg’ularini aniq va ravshan ifodalash qobiliyati. Bu o`qituvchilik kasbi
uchun juda muhimdir.
O`qituvchining   nutqi   darsda   hamisha   o`quvchilarga   qaratilgan   bo`ladi.
O`qituvchi   yangi   saboqni   tushuntirayotgan,   o`quvchining   javobini   tahlil
qilayotgan   yoki   tanqid   qilayotgan   bo`lsa   ham   uning   nutqi   hamisha   o`zining
ichki kuchi, ishonchi, o`zi gapirayotgan narsaga qiziqqanligi bilan ajralib turadi.
Fikrning ifodasi o`quvchilar uchun sodda, tushunarli bo`ladi.
O`qituvchining   bayoni   o`quvchilar   fikri   va   diqqatini   maksimal   darajada
faollashtirishga qaratilgan: o`qituvchi o`quvchilar oldida savollar qo`yib, ularni
asta-sekin   to`g’ri   javob   berishga   undaydi,   o`quvchining   diqqatini   kuchaytiradi
hamda  fikrini   faollashtiradi.   («Mana   bu erga  alohida e`tibor   bering!»,  «O`ylab
ko`ring!»   kabi.)     Shunindek,   o`rinli   qochiriq,   hazil,   engilgina   istehzo   nutqni
jonlantirib yuboradi va uni o`quvchilar tez o`zlashtiradilar.
O`qituvchining nutqi aniq, jonli, obrazli, talaffuzi jihatdan yorqin, ifodali,
his-hayajonli   bo`lib,   unda   stilistik,   grammatik,   fonetik   nuqsonlar   uchramasligi
lozim.   Bir   xildagi   cho`ziq,   zeriktiradigan   nutq   o`quvchilarni   juda   tez
14 charchatadi, ularni lanj, loqayd qilib qo`yadi. Ayrim o`quvchilar tez gapirishga,
boshqasi   sekin   gapirishga   moyil   bo`ladilar.   Biroq   o`quvchilarning
o`zlashtirishlari   uchun   o`rtacha,   jonli   nutq   yaxshi   natija   berishini   esdan
chiqarmaslik   lozim.   SHoshqaloqlik   saboqni   o`zlashtirishga   xalaqit   beradi   va
bolalarni   tez   charchatib   qo`yadi.   Haddan   tashqari   keskin   va   baqiroq   nutq
o`quvchilarning   asabini   buzadi,   toliqtirib   qo`yadi.   O`qituvchining   zaif   ovozi
yomon   eshitiladi.   Nihoyatda   ko`p   takrorlanadigan   bir-xildagi   imo-ishoralar   va
harakatlar kishining g’ashini keltiradi.
5.   Tashkilotchilik   qobiliyati- birinchidan,   o`quvchilar   jamoasini
uyushtirish,   jipslashtirish,   muhim   vazifalarni   hal   etishga   ruhlantirishni,
ikkinchidan, o`z ishini to`g’ri uyushtirishni nazarda tutadi.
O`z   ishini   tashkil   etish   deganda   ishni   to`g’ri   rejalashtira   olish   va   uni
nazorat   qila   bilish   nazarda   tutiladi.   Tajribali   o`qituvchilarda   vaqtni   o`ziga   xos
his   etish-ishni   vaqtga   qarab   to`g’ri   taqsimlay   olish,   belgilagan   muddatda
ulgurish xususiyati hosil bo`ladi.
Dars davomida kutilmaganda ortiqcha vaqt sarflash hollari ba`zan uchrab
turadi.   Ammo   tajribali   o`qituvchi   zarur   hollarda   darsning   rejasini   o`zgartira
oladi.
6.   Obro`   orttira   olish   qobiliyati- o`quvchilarga   bevosita   emotsional-
irodaviy ta`sir ko`rsatish va shu asosda emas, balki o`qituvchining fanni yaxshi
bilishi,   mehribonligi,   nazokatliligi   va   hokazolar   asosida   ham   qozoniladi.   Bu
qobiliyat o`quvchi shaxsiy sifatlarining butun bir yig’indisiga, chunonchi uning
irodaviy   sifatlariga   (dadilligi,   chidamliligi,   qat`iyligi,   talabchanligi   va
hokazolarga),   shuningdek,   o`quvchilarga   ta`lim   hamda   tarbiya   berish
mas`uliyatini   his   etishga,   o`zining   haq   ekanligiga   ishonishga,   bu   ishonchni
o`quvchilarga etkaza olish kabilarga ham bog’liq.
O`quvchilar   qo`pollik   qilmaydigan,   qo`rqitmaydigan,   to`g’ri   talab   qo`ya
oladigan   o`qituvchini   juda   hurmat   qiladilar.O`qituvchining   bo`shangligi,
laqmaligi, sabotsizligi va irodasizligini yoqtirmaydilar.
15 7.  To`g’ri muomala qila olish qobiliyati- bolalarga yaqinlasha olish, ular
bilan   pedagogik   nuqtai   nazaridan   juda   samarali   o`zaro   munosabatlar   o`rnata
bilish, pedagogik nazokatning mavjudligi bildiriladi.
8.   Kelajakni   ko`ra   bilish   qobiliyati- o`z   harakatlarining   oqibatini   ko`ra
bilishda   o`quvchining   kelgusida   qanday   odam   bo`lishini   taavvur   qila   olishida,
tarbiyalanuvchida qanday fazilatlarni taraqqiy ettirish lozimligini oldindan bera
olishda   ifodalanadi.   Bu   qobiliyat   pedagogik   optimizga,   tarbiyaning   qudratiga
bog’liqdir.
9.   Diqqatni   taqsimlay   olish   qobiliyati- o`qituvchi   uchun     diqqatning
barcha   xususiyatlari-hajmi,   kuchi,   ko`chuvchanligi,   iroda   qilina   olishi,
safarbarligi kabilarning taraqqiy etilishi bilan izohlanadi.
Diqqatni ayni bir vaqtda taqsimlash qobiliyati o`qituvchilik uchun alohida
ahamiyat   kasb   etadi.   Qobiliyatli,   tajribali   o`qituvchi     saboqni   bayon   qilish
mazmuni   va   formasini   o`z   fikrini   (yoki   o`quvchining   fikrini)   diqqat   bilan
kuzatadi, ayni  vaqtda barcha  o`quvchilarni  ko`rib turadi, toliqish,  e`tiborsizlik,
tushunmaslik   alomatlarini   hushyorlik   bilan   kuzatadi,   intizomsizlik   hollarini
e`tibordan   qochirmaydi,   nihoyat   o`z   hatti-harakatini   ham   kuzatib   boradi.
Tajribasiz   o`qituvchi   ko`pincha   saboqni   bayon   qilishga   berilib   ketib,
o`quvchilarni   e`tibordan   chetda   qoldiradi,   nazorat   qilmay   qo`yadi:   bordi-yu
o`quvchilarni diqqat bilan kuzatishga harakat qilsa, fikr kalavasini yo`qotadi.
O`qituvchi   yuqorida   ko`rsatilgan   qobiliyatlardan   tashqari,   bir   qancha
ijobiy sifatlarga-aniq maqsadni  ko`zlash, qat`iylik, mehnatsevarlik, kamtarinlik
kabi   sifatlarga   ham   ega   bo`lishi   kerak.   Bunday   xususiyatlar   bo`lmasa,   o`rta
pedagogik darajasidan yuqoriga ko`tarila olmaydi.
16 Barkamol avlodni tarbiyalash – sinf rahbarining bosh maqsadi .
Pedagogik   faoliyat   yosh   avlodni   hayotga,   mehnatga   tayyorlash   uchun
xalq   oldida,   davlat   oldida   javob   beradigan,   bolalarga   ta`lim-tarbiya   berishga
maxsus   tayyorlangan   odamlarning   mehnat   faoliyatidir.   Maktab
o`qituvchilarining faoliyati inson shaxsini shakllantirishga qaratilgan.
Har bir bola o`z xulq-atvoriga, xarakteriga ega. Bolalarni tar- biyalashda
ularning   ana   shu   o`ziga   xos   xususiyatlarini   hisobga   olish,   o`rganish   nihoyatda
murakkab.   Bunda   odamlar   o`rtasidagi   ijtimoiy   munosabatlarni   o`zida   aks
ettiruvchi   maxsus   usullardan   foydalaniladi.   Pedagogik   faoliyatga   tayyorgarlik
ko`rayotgan   yoshlar   uning   ana   shunday   xususiyatlarini   bilishlari   lozim.
O`qituvchilik   ixtisosining   bu   xususiyatlari   uning   professiogrammasida
ifodalanadi.
Professiogramma quyidagilarni o`z ichiga oladi: 
1) o`qituvchi shaxsining xususiyatlari; 
2) o`qituvchining ruhiy-pedagogik tayyorgarligiga qo`yiladigan talablar;
 3) maxsus tayyorgarlikning hajmi va mazmuni;
 4) ixtisosga oid uslubiy tayyorgarlikning mazmuni.
-O`qituvchi shaxsining xususiyatlari:
G’oyaviy   sohada:   ilmiy   dunyoqarash   va   e`tiqod;   ijtimoiy   ehtiyoj   va
axloqiy zaruriyatlarni chuqur tushunish; ijtimoiy va grajdanlik burchini anglash;
ijtimoiy-siyosiy faollik.
Pedagoglik   kasbi   sohasida;   bolalarni   sevish   va   ular   bilan   ishlashga
qiziqish,   pedagogik   ishni   sevish;   ruhiy   pedagogik   ziyraklik,   pedagogik   takt,
pedagogik   tasavvur;   tashkilotchilik   qobiliyati;   haqqoniylik;   dilkashlik;   o`zini
tuta bilish; kasbiy layoqatlilik.
Keng   ilmiy   saviya,   ma`naviy   ehtiyoj   va   qiziqish,   intellektual   qiziqish,
yangilikni his qila bilish; pedagogik ma`lumotlarni oshirishga intilish esa bilish
sohasiga kiradi.
17 Pedagogik   faoliyatga   tayyorgarlik   ko`rayotgan   yoshlar   pedagogik
professiogrammada   keltirilgan   ixtisoslik   xususiyatlarini   bilishlari   lozim.
Professiogramma quyidagi xususiyatlarni o`z ichiga oladi:
1) o`qituvchi shaxsi xususiyatlari;
2) o`qituvchining ruhiy-pedagogik tayyorgarligiga qo`yiladigan talablar;
3) maxsus tayyorgarlikning hajmi va mazmuni;
4) ixtisosga oid uslubiy tayyorgarlikning mazmuni.
Bo`lajak   o`qituvchilarning   kasbga   xos   xususiyatlarini   shakllantirish
uchun   ularning   pedagogik-psixologik   qiyofasi,   ya`ni   milliy
professiogrammasini   yaratish   zarur.   «Ta`lim   to`g’risida»gi   Qonun,   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”da   o`qituvchilarga,   ayniqsa   boshlang’ich   sinf
o`qituvchilariga alohida e`tibor qaratilgan. SHuning uchun ham boshlang’ich
sinf   o`qituvchisining   pedagogik-psixologik   qiyofasini   yaratish   bugungi
kundagi   dolzarb   masaladir.   Jumladan,   boshlang’ich   sinf   o`qituvchisi
O`zbekiston kelajagi buyuk davlat ekaniga ishonishi, milliy iftixor tuyg’usiga
ega   bo`lishi;   bolalarni   xalq   pedagogikasi   durdonalari   hamda   milliy
qadriyatlarimiz asosida tarbiya qila olishi; nutqi ravon, tili boy bo`lishi zarur.
Boshlang’ich ta`lim o`qituvchilari uchun zarur bilimlar:
1. Pedagogika va psixologiya fanining metodologik
asoslarini egallash.
2. Tarbiya mohiyatini, uning maqsad va vazifalarini
hamda metodlarini bilish.
3. O`quvchining rivojlanishini, pedagogik, psixologik-
18 fiziologik xususiyatlarini bilish.
4. Boshlang’ich sinf o`quvchilari bilan tarbiyaviy ishlar
olib borish metodikasini bilish.
5. Boshlang’ich   sinf   o`quvchilariga   dars   o`tishning   pedagogik-psixologik
yo`llarini bilish.
6. Fan va madaniyat sohasida umumiy bilimlarni egallash.
Boshlang’ich ta`lim o`qituvchisi uchun zarur malakalar
Amaliy-konstruktiv malakalar:
1. Tarbiyaviy ishlarni rejalashtira bilish.
2.   O`quvchi   shaxsini   jamoa   sharoitida   tarbiyalashning   indi-vidual   rejasini
amalga oshira bilish.
3.   Har   xil   o`yinlar   orqali   o`quvchilar   tarbiyasini   muvaf-faqiyatli   amalga
oshirish.
Tashkilotchilik malakalari:
1.   O`quvchilar   jamoasidagi   faol   bolalarni   aniqlay   bilish,   sinf   faollarini   tashkil
qilish va ularni boshqara
olish.
2.   O`quvchilarning   jamoatchilik   faoliyatini   uyushtira   bilish,   ularning   ijtimoiy
faolligini rivojlantirish.
3.   O`quvchilarga   berilgan   jamoa   topshiriqlarining   baja-rilishi   ustidan   nazorat
o`rnatish va ularga zarur
vaqtda amaliy yordam bera bilish.
4.  Maktabda sinf rahbarligi ishlarini faol amalga oshira bilish.
5. Jamoatchilik va ota-onalar o`rtasidagi ishlarni tashkil eta bilish.
Kommunikativ malakalar:
1.O`quvchilar, ota-onalar, o`qituvchilar, jamoatchilik
vakillari   bilan   pedagogik   jihatdan   maqsadga   muvofiq   keladigan   munosabat   va
aloqalar o`rnata bilish.
2.O`quvchilar jamoasining qiziqishlarini, ichki munosabatlarini idora qila bilish.
19 3.O`quvchilar fikrini tushunish va o`z fikrini tushuntira bilish.
4.O`quvchilar bilan yaqindan munosabatda bo`lish va
ularda o`ziga nisbatan mehr, ishonch, hurmat uyg’ota bilish.
Amaliy malakalar:
1.Rasm solish.
2.Ashula aytish.
3.Sport bilan shug’ullanish.
4.Sayohat qildirish.
5.O`yinlar tashkil qilish.
6.Pazandalik.
7.Tikuvchilik.
Kasbiy sifatlar:
1. Bilimdonlik.
2.Kasbga e`tiqodlilik.
3.Fuqarolik burchini anglash (mas`uliyatni anglash).
4.Adolatlilik.
5.Talabchanlik.
6.O`zini tuta bilish.
7.Pedagogik nazokat.
8.Vazminlik, sabr-toqatlilik.
9.Kuzatuvchanlik va ziyraklik.
10 . Nutq madaniyati..
11.Aniq, ifodali o`qish.
12.Ijodiy xayol - kelajakni ko`ra olish yoki pedagogik tasavvur.
13.Ta`sir eta olish. Kasbiy layoqatlilik.
Shaxsiy sifatlar:
1.Bolalarni sevish.
20 2.Mehnatsevarlik.
3.Ijtimoiy g’ayrat.
4.Kuzatuvchanlik.
5.Mehribonlik.
6.Kamtarlik.
7.Quvnoqlik.
8.Qat`iylik.
9.Dadillik.
10. Intiluvchanlik.
11.Diqqat-e`tiborlilik.
Ijodiy sifatlar:
1.Ta`lim-tarbiyaga oid ishlarni amalga oshirish ja-
rayonida pedagogik mahoratni mukammallashtirishga doimiy
intilish.
2. Tarbiyaviy ta`sir natijasini oldindan ko`ra bilishga intilish.
3. Bo`lib o`tgan voqea-hodisalarga, tarbiyalanuvchilarga
nisbatan yangicha qarash qobiliyati.
4.   O`zini   tarbiyalanuvchi   holatiga   qo`ya   bilish,   atrof-muhitga   nisbatan   uning
qarashini ko`ra bilishga intilish.
Qobiliyatlar:
1. Didaktik qobiliyat.
2. Akademik qobiliyat.
3. Pertseptiv qobiliyat.
4. Nutq qobiliyati.
5. Tashkilotchilik qobiliyati.
6. Avtoritar qobiliyat.
21 7. Kommunikativ qobiliyat.
8. Pedagogik xayol.
9. Diqqatni taqsimlay olish qobiliyati.
10. Umuminsoniy va milliy qadriyatlarni bilish va targ’ib qila olish qobiliyati.
Ushbu   pedagogik-psixologik   qiyofa   pedagoglarni   tanlashda,   ularning
bilim   qobiliyatlarini   tashhis   qilishda   qo`llanishi   mumkin.   Ma’naviyat   aqida
Birinchi   Prezidentimiz   shunday   de gan lar:
" Ma’naviyat   haqida   gap   ketar   ekan,   men   avvalo,   insonni   ruhiy   poklanish   va
yuksalishga   da’vat   etadigan,   inson   ichki   olamini   boyitadigan,   uning   imon-
e’tiqodi   va   irodasini   mustahkamlaydigan,   vijdonini   uyg’otadigan   qudratli
botiniy   kuchni   tasavvur   etaman. "   Ma’naviyat   insonning   butun   umri   davomida
uning   kuchiga   kuch   qo’shishga,   aql-idrok   va   zakovatini   kengaytirib,
mustahkamlashga xizmat qiladi.
  (Milliy isti q lol  g’ oyasi: asosiy tushuncha, tamoyil va atamalar, 72 bet)
Ma’naviyat   va   ma’naviy   boyliklar,   qadriyatlar,   davlat,   millat,   shaxsning
bebaho xazinasi va taraqqiyot manbaidir.
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,   eng   umumiy   ma’noda   ma’naviy   tarbiya
deganda   kishilarning   falsafiy,   huquqiy,   ilmiy,   badiiy,   axloqiy,   diniy
savodxonligini oshirish tushuniladi.
Har   bir   millatning   o’ z   ma’naviyatini   chuqur   anglashi,   oigining   tarkibiy
qismiga   aylantirishi   millatning   o’ ziga   b o’ lgan   ishonchpni   mustahkamlaydi,
e’tiqod va qadr hissini boyitadi. SHuning uchun ham istibdod davrida hukmron
mafkura   doirasida   milliy   ma’naviyatga   e’tibor   berilmadi,   to’g’rirog’i,   u   har
jihatdan kamsitildi.       Oqibatda,       o’zbek     xalqi      o’z     ma’naviy merosining
ko’pgina qatlamlarini o’rganishdan mahrum bo’ldi.
22 Mustaq i llik   tufayli   o’zbek   xalqining   ko’p   asrlik   boy   tarixiy,   ilmiy,
madaniy va diniy merosini o’rganish, undan xalqning umumiy va bebaho mulki
sifatida   foydalanishga   keng   yo’l   ochildi.   Ma’naviyatimizning   qadimiyligini,
mazmunan   chuqurligi   va   rangbarangligi,   bugungi   kundagi   salohiyati   cheksiz
ekanini to’la ravishda ko’rsatmoq uchun "Avesto"dan boshlab, Farobiy, Navoiy,
Bobur,   Furqat,   Behbudiy,   Fitrat,   C h o’lpon   va   Avloniy   orqali   to   hozirgi
kunlargacha bo’lgan yaxlit bir manzarasi yaratilmoqda.
Mustaqillik ayni paytda ma’naviyatning ajralmas qismi bo’lgan milliy til
va madaniyatni taraqqiy ettirish, milliy o’z-o’zini anglash, milliy his tuyg’ular,
g’urur   va   vatanparvarlikni   mustahkamlashga   ham   yo’l   ochganini   ta’kidlash
zarur.
Mustaqil  O’zbekistonning  taraqqiyoti  jamiyat  a’zolarining, har  bir  shaxs
va   ayniqsa,   yoshlarning   ma’naviy   kamoloti,   istiqlol   g’oyalarining   kishilar
ongiga,   kundalik   hayotiga   chuqur   kirib   borishiga   bog’liq.   Kelajagi   buyuk
O’zbekistonni barpo etishda faol qatnashayotgan har bir fuqaro o’z mamlakati,
xalqi,   millatining   ajralmas   bir   bo’lagi   ekanini   anglashi   -   milliy   ma’naviyat   va
ongning bir qismidir.
Ilg’or millat va rivojlangan davlat bo’lishning zarur shartlaridan biri-boy
ma’naviyatga ega bo’lishdir. SHu sababdan Prezident I.Karimov: " Ma’naviyat-
insonning,   xalqning,   jamiyatning,   davlatning   kuch   qudratidir.   U   yo’q   joyda
hech qachon baxt-saodat bo’lmaydi ", deb ta’kidlaydi.
SHunday   ekan,   ma’naviyat   va   ma’rifatni   ko’tarish,   targ’ib   qilish,
boyitish, har bir fuqaroning yuksak ma’naviy darajasini ta’min etish eng dolzarb
masalalardan biridir.
Ma’naviy   tarbiya   ko’rgan   kishi   hech   qachon   o’z   kindik   qoni   to’kilgan
vataniga,   ajdodlari   xoki   yotgan   muqaddas   yurtga,   ota-onasi,   birodarlari   va
yaqinlariga qarshi chiqmaydi. O’zini va boshqa begunohlarni o’ldirish u yoqda
tursin,   hatto   osmonda   uchgan   qush   yoki   yerda   o’rmalab,   o’z   rizqini   topib
23 yeyayotgan   chumoliga   ham   ozor   bermaydi.   Tashqarida   turib,   bularni
qo’g’irchoq   kabi   o’ynatayotgan   "xoja"larning   quliga   aylanib,   o’z   vatanini
sotmaydi, unga xiyonat qilmaydi, yaqinlariga qarshi qurol ko’tarib kelmaydi.
Aksincha,   kishi   ma’naviy   zaif,   dunyoqarashi,   fikrlash   doirasi   tor   bo’lsa,
na   diniy   na   dunyoviy   bilimlarga   ega   bo’lmasa,   tashqaridan   berilgan   noto’g’ri
tushunchalarni   to’g’ri   deb   qabul   qiladi     va   adashib   qoladi.     SHuning   uchun
bizlarning   vazifamiz,   yoshlar   ongida   ma’naviy   bo’shliq   paydo   bo’lishiga   aslo
yo’l ko’ymaslik, ularga to’g’ri yo’l ko’rsatib turishdan iborat bo’ladi.
Ma’naviy   tarbiyani   kamolga   yetkazish,   uni   o’stirish   uchun   har   birimiz
OAVlarini   doimiy   kuzatib   borishimiz,   dunyoda   yuz   bsrayotgan   voqea-
hodisalarga adolatli baho berib, to’g’ri xulosa chiqarishimiz, yo’l qo’yilayotgan
xato-kamchiliklarni   tahlil   qilib   bormog’imiz   lozim.   Olgan   diniy-ma’rifiy   va
ma’naviy   bilimlarimizni   qurol   qilib,   ularga   qaqshatqich   zarba   bermog’imiz
zarur.
SHuncha   olib   borilayotgan   ma’naviy-ma’rifiy   ishlar,   teleko’rsatuvlar,
chop   etilayotgan   adabiyot   va   maqolalarga   qaramasdan,   keyingi   paytlarda
respublikamiz   hududida   turli   noxushliklar   bo’lib   o’tmoqda,   begunoh
kishilarning muqaddas qonlari to’kilmoqda. Demak, bizning ma’naviy-ma’rifiy
sohada olib borayotgan ishlarimiz hali talab darajasida emas ekan.
Kimlardir bizning e’tiborimizdan chetda qolmoqda va kimlardir o’zining
buzuq   va   g’arazli   g’oyalarini   ularning   ongiga   kiritishga   muvaffaq   bo’lmoqda.
Sog’lom fikrlovchi inson o’zini o’ldirish u yoqda tursin, qo’liga bir ninani tiqib,
ikkinchi   tomonidan   uni   chiqarib   olishga   ham   qodir   bo’lmaydi.   Ammo,   ba’zi
yoshlar,   ayniqsa,   ayrim   ayollarni   o’zini   portlatishgacha   olib   borayotganlar
ularga nima deyapti, nimalarni va’da qilayapti? Nima uchun ular kimlarningdir
aytganini qilishayapti? Mana shular haqida o’ylab ko’rishimiz va tegishli chora-
tadbirlar belgilashimiz lozim bo’ladi.
24 Axloqiy   tarbiya   masalasiga   kelsak,   u   nihoyatda   keng   qamrovli   bo’lib,
farzandning   ota-onaga,   ota-onaning   farzandiga   bo’lgan   munosabati,   kattaga
hurmat,   kichikka   izzat   qilinish   madaniyati,   milliy   va   diniy   qadriyatlarimizga
munosabat,   sog’lom   turmush   tarzini   shakllantirish   kabi   bir   qator   muhim
mavzularni o’z ichiga oladi.
25 Sinf rahbarining    ish rejasida   oila ,  maktab  -    h amkorligi
Tarbiya   jarayoni   ishtirokchilari   sa’y   harakatlarini   birlashtirish
maqsadida   1993 - yilda   ishlab   chiqilgan   “Oila,   mahalla,   maktab   hamkorligi
”Konsepsiyasi   yoshlarni   istiqlol   g`oyalariga   sadoqatli,   ma’naviy
barkamol,   vatanparvar   etib   tarbiyalashda   keng   jamoatchilik   faoliyatini
muvofiqlashtirish   borasida   muhim   dasturilamal   bo`ldi.   Mamlakatimizda
keying   yillarda   qabul   qilingan   ta’lim   va   tarbiya   to`g`risidagi   qator  
me’yoriy   hujjatlar,   jumladan   O`zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim
to`g`risida”gi   Qonuni,   “Kadrlar   tayyorlash   Milliy   Dasturi”   bozor
iqtisodiyoti   sharoitlarida   muvaffaqiyatli   ishlay   oladigan,   mustaqil
fikrlovchi   kadrlarni   tayyorlashda   oila,   mahalla   va   makatab   nufuzini
yanada yuqori pog`onaga ko`tarishni taqazo etadi.
      Zero,   ta’lim-tarbiyani   takomillashtirishda   ham   davlat   bosh
islohotchidir.Prezidentimizta’kidlaganidek: 
          birinchidan,   yosh   avlodga   o`zligimizni,   muqaddas
an’analarimiznianglash   tuyg`ularini,   xalqimizning   ko`p   asrlar   davomida
shakllanagan   ezguorzularini,   jamiyatimiz   oldiga   bugun   qo`yilgan   oliy   maqsad
va   vazifalarni   anglashsingdirish;
          ikkinchidan,   jamiyatimizda   bugun   mavjud   bo`lgan   hurfikrlikdan   qat’iy
nazar   yoshlarni   jipslashtiradigan,   xalqimiz   va   davlatimiz   daxlsizligini
asraydigan   yagona   g`oya   –   milliy   mafkuraga   sadoqat   ruhida   tarbiyalash;
            uchinchidan,   yoshlarni   baynalminal,   jahon   hamjamiyatida,   xalqaro
maydonda
O`zbekistonga   munosib   hurmat   tug`dirish   uchun   intilish   ruhida
tarbiyalash;
            to`rtinchidan,   yosh   avlodni   vatanparvarlik,   el-yurtga   sadoqat,   yuksak
odamiylik   va   insoniy   fazilatlar   ruhida   tarbiyalash;
26                 beshinchidan,   yosh   avlodni   ulug`   ajdodlarimizning   munosib   vorislari
ekanliklari,   ayni   vaqtda   jahon   va   zamonning   umumbashariy   yutuqlarini
egallash ruhida tarbiyalash 
O`zbekistonda o`quvchi-yoshlarni tarbiyalashning eng dolzarb masalasidir.
Davlatimiz   rahbari   ko`rsatib   berganidek,   ta’lim-tarbiya   sohasidagi
islohotlar:
      birinchidan,   ijtimoiy-siyosiy   iqlimga   ijobiy   ta’sir   ko`rsatishga,
umuman mamlakatdagi mavjud muhitni butunlay o`zgartirishga;
  ikkinchidan ,   insonning   hayotda   o`z   o`rnini   topishini   tezlashtirishga;
uchinchidan ,   jamiyatda   mustaqil   fikrlovchi   erkin   Shaxsni   shakllantirishga;
to`rtinchidan ,   insondagi   mavjud   salohiyatni   to`la   ro`yobga   chiqarishga
beshinchidan ,   umumiy   va   maxsus   bilimlarga   ega,   ongli,   tafakkuri   ozod,
zamonaviy   dunyoqarash,   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarga   voris   bo`lgan,
kuchli   fuqarolik   jamiyatini   barpo   etadigan   komil   insonlarni   tarbiyalashga
qaratilgan.
        Mazkur   Konsepsiyada   taraqqiyotimizning   ma’naviy   –   axloqiy   negizi  
milliy   va   umuman   insoniy   qadriyatlar   uyg`unligi   ekanligi   e’tirof
etiladi,   milliy   va   umuminsoniy   tarbiyaning   quyidagi   o`zaro   aloqalar
uyg`un   yo`nalishlari   belgilab   olindi:Milliy   tarbiya   yo`nalishi   orqali   o`zlikni
anglash,   vatanparvarlik,   milliyg`urur,   millatlararo   muloqat   madaniyati,   milliy
mafkuraviy   onglilik,   milliy   odob,   fidoyilik   kfazilatlari   shakllantiriladi.
Umuminsoniy   yo`nalishda   huquqiy,   iqtisodiy,   jismoniy,   aqliy,   estetik,
ekologik,   gigiyenik   va   boshqa   tarbiya   yo`nalishlari   amalga   oshiriladi.   Bu
Konsepsiyaning   milliy   davlatchilik   va   jamiyat   qurilishi   talablariga
mosligini   ta’minlaydi.   Sog‘lom   oilada   barkamol   avlod   voyaga   yetadi.
Mamlakatimizda   oilalarni   har   tomonlama   qo‘llab-quvvatlash,   ayniqsa,   yosh
oilalar  uchun qulay turmush sharoitini yaratish borasida  amalga oshirilayotgan
keng   ko‘lamli   ishlar   ana   shu   ezgu   maqsadga   xizmat   qilmoqda.
  Bolalarga   ta’lim-tarbiya   berishda   maktab   va   pedagoglarning   asosiy
27 vazifalari   O`zbekiston   Respublikasining   Oliy   Majlisi   tomonidan   qabul
qilingan   “Ta’lim   to`g`risida”gi   Qonunning,   “Kadrlar   tayyorlash     Milliy
Dasturi”   va   respublika   rahbariyatining   dasturiy   fikrlarimazmunidan   kelib
chiqqan   bo`lishi   kerak,  ya’ni:     maktabda   bolaga  biron  bir   kasb-korni   egallashi
uchun  mustahkam   poydevor  yaratish;    o`quvchi  yoshlarning  sport  turlari  bilan
shug`ullanishlariga   yordam   berish,   ularning   bo`sh   vaqtlarini,   imkoniyatlarini
hisobga   olgan   holda
to`garak   mashg`ulotlarini   tashkil   qilish;     bolalarga   ta’lim   berishni   ilg`or
pedagogik   texnologiyalar,   zamonaviy   o`quv   uslubiy   dasturlar   asosida   tashkil
etish,   o`quv-tarbiya   jarayonlarini   jahon   andozalariga   mos   ravishda   ta’minlash;
o`quvchilarning   imkoniyatlari   va   qiziqishlarini   tahlilidan,   iqtisodiy
va   ijtimoiy   muhitdan   kelib   chiqib,   ularni   turli   soha   bo`yicha   kasb
asoslariga   yo`naltirish   va   ta’limda   tabaqalashtirilgan   yondashuvni
joriy   etish;   yosh   oilalar   bilan   ishlash,   tibbiy-tarbiyaviy,   huquqiy,
ma’naviy-ma’rifiy,   ijtimoiy   tushunchalar   berish   uchun   maxsus
tadbirlarni   amalga   oshirish;     o`z   hududidagi   mahalla   jamoalarining   faoliyatini
tarbiyaviy   maqsad   yo`lida   muvofiqlashtirish;     tarbiyasi   og`ir,   qarovsiz   qolgan
bolalarning   ota-onalari   bilan   ishlash,   oilalarga   pedagogik   yordam   berish;
bola   tarbiyasi   yaxshi   yo`lga   qo`yilgan   oilalarni   tegishli   idoralar   hamkorligida
o`rganib,   tajribalarini   ommalashtirish;   o`qishni   va   ishlashni   xohlamaydigan,
bezorilik   yo`liga   kirib   ketgan   o`smirlarni   hisobga   olib,   ularga   tegishli
tashkilotlar   bilan   birgalikdazarur   choralar   ko`rib,   ota-onalar
yig`ilishlaridamuhokama   qilish;   tarbiya   sub’yektlari   bo`lmish   huquqiy,   tibbiy,
ijodiy uyushmalar, yoshlar, tabiatni muhofaza qilish va “Ekosan”, “Qizil yarim
oy”, barcha jamg`arma va jamoatchilik markazlari, ommaviy axborot vositalari,
inson   huquqlari,   ommaviy   axborot   vositalari,   inson   huquqlari,   nodavlat
tashkilotlari,   ishlab   chiqarish   korxonalari,   mahalliy   boshqaruv   idoralarining
bola   tarbiyasiga   bo`lgan   mas’uliyat   va   javobgarligini   muvofiqlashtirish;   turar
joyda va mahallada olib borilayotgan tarbiyaviy, ma’naviy, ma’rifiy, madaniy-
28 ommaviy   va   sport   tadbirlari   markazi   maktab   bo`lishiga   erishish;   o`quvchi-
yoshlar,   ota-onalar,   jamoatchilik   bilan   huquqiy   tarbiyani   amalga   oshjrish,
tarbiya   jarayonining   barcha   ishtirokchilari   orasida   milliy   mafkurani   targ`ib
qilish,   aqidaparastlik   va   milliy   taraqqiyotimizga   zararli   g`oyalarning   kirib
kelishiga qarshi  murosasiz  kurashni  tashkil  qilish;  makatb negizida pedagogik,
huquqiy,   psixologik,ma’naviy   va   ma’rifiy   bilimlar   beruvchi   “Ota-onalar
unversitetlari”   faoliyatini   tashkil     qilish.
        Oila.  Shaxs ma’naviyati, uning dunyoqarashi, barcha tasavvur va e’tiqodiga
aloqador   bo‘limlari   majmui   asosan   oilada   shakllanadi.   Shu   ma’noda   –   oila
haqiqiy ma’naviyat o‘chog‘i, mafkuraviy tarbiyaning omili va shart-sharoitidir.
Milliy   mafkuramizga   xos   bo‘lgan   ilk   tushunchalar,   shaxsning   hayotiy
yo‘nalishlari,   e’tiqodi   va   iymoni   avvalo   oila   muhitida   shakllanadi.   Bu   jarayon
bobolar o‘giti, ota ibrati, ona mehri orqali amalga oshiriladi.
Har bir shaxs oilaning jamiyatdagi o‘rni va funksiyalarini, qadr qimmatini
anglamasdan,   Vatanning   ostonadan   boshlanishini   tushunmasdan   turib,   Vatan
tuyg‘usini   tom   ma’noda   xis   qila   olmaydi.   Bu   ish   asosan   har   bir   o‘zbek
oilasidagi   tarbiya   an’analari   va   ularni   takomillashtirish,   milliy   qadriyatlarni
turmush   tarzining   ajralmas   bo‘lagiga   aylantirish,   muloqot   madaniyatining
Sharqona   ko‘rinishlari   bilan   zamonaviy   shakllarini   uyg‘unlashtirish,   mehnat
tarbiyasi,   uning   farzandlar   farovon   turmush   kechirishining   muhim   tamoyili
sifatida qadrlanishiga erishishi orqali amalga oshirish mumkin.
Bundan   tashqari,   shaxsning   barkamolligi   har   bir   shaxs   ongida   oilaning
muqaddasligi,   Vatanning   aslida   oiladan   boshlanishi,   shu   bois   uni   sevish   va
nikohni   muqaddas   bilish   zarurligini,   oilaning   jamiyat   hayotida   tutgan   o‘rni   va
funksiyalarini tushuntirish orqali ro‘y berishi inobatga olinadi.
Bolalarda   yoshlikdan   xalq   va   yurt   taqdiriga   befarq   bo‘lmaslik
psixologiyasini   shakllantirish   uchun   bola   hayotining   dastlabki   onlaridan
boshlab, predmetlar olami bilan tanishishi, o‘yinchoqlar olami, tengqurlari bilan
bo‘ladigan   o‘yinlarining   tarbiyalovchi   xususiyatlariga   ahamiyat   berish   zarur.
29 Shaxsiyatga   zarar   keltiruvchi,   odamlar   o‘rtasida   ziddiyatlarni   va   talofatlarni
keltiruvchi  “jangari” o‘yinchoqlar, multfilmlar, kinofilmlar  ko‘rishlarini  imkon
darajasida cheklash, bu o‘yinlarning psixologik hamda pedagogik ekspertizalari
bo‘yicha ota-onalarga aniq ko‘rsatmalar berish zarur. Sharqona odob va o‘zaro
munosabatlar   tamoyillarini   aks   ettiruvchi   turli   o‘yinlar,   o‘yinchoqlar,   rasmli
o‘yinchoq-kitobchalar,   xalq   milliy   folklori   va   ertaklari   asosida   yaratilgan
multfilmlar   ilk   yoshlikdan   bolalardagi   mafkuraviy   qarashlarning   to‘g‘ri
shakllanishiga   yordam   beradi.   Masalan,   bolalar   o‘rtasida   mashhur   bo‘lgan
“Zumrad   va   qimmat”,   “Yoriltosh”,   “Xo‘ja   Nasriddinning   sarguzashtlari”   kabi
qator   ertaklar   orqali   oilada   bolalarni   yaxshidan   yomonni,   mehr-sahovatdan
xudbinlikni   farqlashga   o‘rgatish   va   shu   orqali   milliy   udumlarning   xalq   orzu-
istaklari va intilishlari bilan bog‘liqligini yaqqol ko‘rsatish mumkin.
Ota-onalar   savodxonligi   ham   bu   o‘rinda   katta   rol   o‘ynaydi.   Eng   avvalo
ularda   sog‘lom   tafakkur   va   milliy   g‘oyalarni   shakllantirish   kerakligini   alohida
ta’kidlash   mumkin.   Bunday   savodxonlik   ota-onalik   roli   va   funksiyalari
mohiyatini   to‘g‘ri   tushunish,   yangi   farzand   dunyoga   kelishi   va   kamol   topib
rivojlanishiga   oid   qonuniyatlarni   bilish,   oilaviy   munosabatlar   doirasida   milliy
urf-odatlarimiz   va   an’nalarimizning   eng   nodirlarini   turmushning   barcha
sohalariga   singdirish   orqali,   bolalarda   qadriyatlarga   mehr-muhabbatni
uyg‘otish, balog‘at yoshiga yetgan farzandlarni oilaviy hayotga tayyorlash kabi
qator   mas’uliyatli   vazifalarning   tub   ma’nosini   bilish   va   ularga   amal   qilish
nazarda tutiladi. Bunday bilim va tasavvurlar majmui otaga qay darajada zarur
bo‘lsa, onaga ham shu tarzda zarur va ahamiyatlidir. Chunki bir qarashda sanab
o‘tilgan   funksiyalar   odatiy,   ularga   shaxs   hayoti   mobaynida   avtomatik   tarzda
o‘rganib   ketadiganday   tuyulsada,   aslida   ota-onalik   shunday   mas’uliyatli
vazifaki,   uning   jamiyatimiz   manfaatiga   mos   tarzda   amalga   oshirilishiga   shaxs
ham ma’naviy jihatdan, ham psixologik jihatdan tayyor bo‘lishi kerak.
Kasbni   puxta   egallash   va   fidokorona   mehnat   qilish   uchun   ilm   qanchalik
zarur   bo‘lsa,   fozil   farzandlar   tarbiyalash   va   ularni   shaxslarga   nafi   tegadigan
30 darajada yetuk qilib tarbiyalash uchun ham ilm-bilim shunchalik ahamiyatlidir.
Shuning   uchun   bu   fikrlarning   naqadar   to‘g‘riligi   va   ayniqsa,   ayol   kishi   uchun
savodlilik   va   ilmning   zarurati   to‘g‘risida   o‘z   vaqtida   o‘rta   asrning   ko‘zga
ko‘ringan   iste’dodli   shoirlaridan   biri   Abdibek   Sheroziy   shunday   yozgan   edi:
“Ilm   –   ayol   uchun   ziynat.   Aqlini   nodonlikdan   qutqargan   har   bir   ayol   nomus,
izzat, ayollik qadrini tushunib yetadi. Bunday ayol hech bir ishda adashmaydi.
Ilmsiz ayol esa bola tarbiyalashda turli xatolarga yo‘l qo‘yadi”.
Bobolar   va   momolar   o‘zbek   oilasida   shaxsni   tarbiyalashda
bevosita   ishtirok   etadilar.   Azaliy   turkiy   udumga   binoan   ota-onadan   ham   ko‘ra
bobo-buvilarning   tarbiyaviy   ta’siri   kuchliroq   bo‘ladi.   Masalan,   Amir   Temur
shahzodalarning   tarbiyasi   bilan   ularning   onalari   emas,   ulug‘   bibilari-buvilari
shug‘ullanishini   lozim   topgan.   Shunga   ko‘ra,   Saroy   Mulk   xonim   Shohruh
Mirzoni,   suyukli   nabiralari   Muhammad   Sulton   Mirzo,   Xalil   Sulton   Mirzo,
Ulug‘bek Mirzolar tarbiyasini o‘z bo‘yniga olgan.
Shuning   uchun   ham   yurtimizda   oila   hamisha   davlat   himoyasida   va   oliy
qadriyat sifatida e’zozlanadi. Oila ijtimoiylashuvning asosiy va muhim o‘chog‘i
bo‘lgani   uchun   ham   uning   shu   muhitda   tarbiyalanayotgan   yoshlar   e’tiqodi   va
dunyoqarashidagi   roli   sezilarli,   xukumat   bola   tarbiyasida   ota-onalar
mas’uliyatini   oshirish   uchun   har   yili   hayrli   tadbirlar   ishlab   chiqmoqda.
Respublikamizda   yillarning   “Oila”,   “Ayollar”,   “Sog‘lom   avlod”,   “Onalar   va
bolalar”,   “Qariyalarni   qadrlash”,   “Salomatlik”   yili   deb   elon   qilinishi,   “Oila”
ilmiy-amaliy   Markazining   faoliyat   ko‘rsatayotganligi   jamiyatda,   yoshlar
tarbiyasi borasida oilaning roli va mas’uliyatini oshirishga ana shunday muhim
tadbirlardandir. 
Ijtimoiy   ustanovkalar.   Sof   psixologik   ma’noda   yangicha
tafakkur   va   dunyoqarashni   shakllantiruvchi   va   o‘zgartiruvchi   ijtimoiy
psixologik   mexanizm   –   bu   ijtimoiy   ustanovkalardir.   Bu   –   shaxsning   atrof
muhitida sodir bo‘layotgan ijtimoiy hodisalarni, ob’ektlarni, ijtimoiy guruhlarni
ma’lum  tarzda  idrok  etish,  qabul  qilish   va  ular  bilan  munosabatlar   o‘rnatishga
31 ruhiy   ichki   hozirlik   sifatida   odamdagi   dunyoqarashni   ham   o‘zgartirishga
aloqador   kategoriyadir.   Ijtimoiy   ustanovkalar   haqida   batafsil   ma’lumotlar
oldingi   mavzular   (boblar)da   bayon   etilgan,   bu   o‘rinda   biz,   uning   faqat
dunyoqarashlar   o‘zgarishiga   aloqador   mexanizm   sifatidagi   rolini
ta’kidlamoqchimiz, xolos.
Ijtimoiy   ustanovkalarga   xos   bo‘lgan   umumiy   qonuniyatlardan   biri,   bu
uning  uzoq  muddatli   xotira  bilan  bog‘liqligidir.  Ayni   vaziyatlarda  shakllangan
obrazlar   uzoq   muddatli   xotirada   saqlanib,   u   yoki   bu   vaziyatda   dolzarblashadi,
ya’ni   “jonlanadi”.   Masalan,   ba’zi   bir   etnik   stereotiplar   ana   shunday   xotiradagi
mavjud   obrazlar   hisobiga   shakkllanadi.   Demak,   ijtimoiy   ustanovka   ob’ektga
hamda konkret vaziyatga bog‘liqdir.
Shakllangan   ijtimoiy   ustanovkaning   shaxs   hayoti   mobaynida   o‘zgarishi
esa,   muhim   ijtimoiy-psixologik   ahamiyatga   egadir.   Amerikalik   olim   Xovland
fikricha,   ijtimoiy   ustanovka   o‘rgatish   yo‘li   bilan   o‘zgarishi   mumkin.   Ya’ni
o‘quvchilardagi   turli   ustanovkalarni   o‘zgartirish   uchun   rag‘batlantirish   yoki
jazolash   tizimini   o‘zgartirish   lozimdir.   Ikki   shaxs   yoki   shaxs   bilan   guruhning
ustanovkalari mos kelmay qolgan sharoitda esa tomonlardan biri ongli ravishda
o‘z ustanovkalarini o‘zgartirishi shartdir. Aks holda nomutanosiblik tamoyiliga
ko‘ra, shaxslararo nizo yoki kelishmovchilik paydo bo‘lishi muqarrardir.
Ijtimoiy ustanovkalarni o‘zgartirishning eng sodda va qulay yo‘li – bu ayni
vaziyatlar va ulardagi ta’sirlarni   qaytarishdir . Bu qaytarish qayd qilingan obraz
sifatida   shaxs   ongida   uzoq   muddatli   xotirada   saqlanadi   va   vaziyat   paydo
bo‘lganda,   ob’ektivlashadi ,   ya’ni   o‘z   kuchini   va   mavjudligini   ko‘rsatadi.
Shuning uchun ham agar chet el tajribasiga murojaat qiladigan bo‘lsak, u yerda
biror   g‘oyani   ongga   singdirish   uchun   bir   odam   yoki   biror   guruh   o‘z   siyosiy,
mafkuraviy yoki boshqa qarashlarini bir xil so‘zlar va iboralar, harakatlar bilan
qaytaraveradi va shu yo‘l bilan ko‘pchilikning ma’qullashiga erishadi. Ayniqsa,
saylov oldi tadbirlarida ana shu usul keng qo‘llaniladi. Shulardan kelib chiqib,
ijtimoiy   ustanovkalarni   o‘zgartirishning   usullari   va   psixologik   vositalari   orqali
32 ham dunyoqarashni o‘zgartirishga erishish mumkin.
XULOSA
Biror   kasbning   haqiqiy   ustasi   bo`lish   uchun   kishida   tabiiy   qobiliyat,
ma`lum   jismoniy   va   ruhiy   xislatlar   jo   bo`lishi   zarur.   Masalan   artist   bo`lish
uchun tabiiy ovoz, eshitish qobiliyati, bejirim suvrat, jismonan sog’lom bo`lish
talab etiladi.  Rahbarlik  vazifasini  bajarish  uchun  tashkilotchilik,  odamlar   bilan
muomala-murosa   qila   bilish   kabi   qobiliyatlarga   ega   bo`lish   kerak.   Aks   holda
kasbi va ishidan boshqalar ham, o`zi ham qanoat hosil qilmaydi. Kishi kasbini
noto`g’ri   tanlagan   bo`lsa,   unga   qiziqmasa,   o`zi   ham,   boshqalar   ham   undan
baraka topmaydi.
Pedagogik,   o`qituvchilik   faoliyatini,   yoshlarni   o`qitish   va   tarbiyalash
ishini   samarali   bajarish,   ota-onalar   va   bolalarning   izzat-hurmatiga   sazovor
bo`lish   uchun   kishida   bu   ishda   kishiga   layoqat,   qobiliyat,   qiziqish   bo`lmog’i
lozim.   Boshqa   kasblar   kabi   o`qituvchilik   kasbiga   yoshlar   orasidan   pedagogik
faoliyatga   layoqatli,   bolalar   bilan   til   topib   muomala   qila   oladigan,   ilmli
kishilarni tanlab olish kerak.
Pedagoglik   kasbini   tanlagan   kishi   avvalo   sog’lom   bo`lishi,   so`zlarni
to`g’ri   va   yaxshi   talaffuz   qila   olishi,   asablari   joyida,   vazmin   bo`lishi   darkor.
SHuningdek,   bolalarni   yoqtirishi,   ular   bilan   ishlashga   mayli   borligi,   boshqalar
bilan muloqot qila olishi, xushmuomalaligi, kuzatuvchanligi, keng fikrlay olishi,
o`ziga   va   boshqalarga   nisbatan   talabchanligi   ham   kishining   pedagogik   ishga
yaroqliligini   ko`rsatadi.   Bu   sifatlar   kishida   bor-yo`qligini   tibbiyot   xodimlari,
ruhshunos,   pedagoglar   og’zaki   va   yozma   savol-javoblar   yordamida   aniqlay
oladi.
33             FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.  I.A.Karimov. Yuksak   ma’naviyat – yengilmas   kuch. – T.: Ma’naviyat, 1998.
2.  Barkamol   avlod   orzusi. – T.: «Sharq» nashriyoti, 1999 yil.
3.   Milliy   istiqlol   g‘oyasi:   asosiy   tushuncha   vatamoyilar   (O‘rta   maxsus   kasb-
hunar   talim   muassasalari   uchun   qo‘llanma). – T.: «Yangi   asr   avlodi», 2001 yil.
4.   Ma’naviyat   asoslari (B.Ziyomuxammedov   va   boshqalar). – T.: «O‘zbekiston
milliy   ensiklo’ediyasi», 2000 yil.
5.   O.Musurmonova.   Ma’naviy   qadriyat   darva   yoshlar   tarbiyasi.   –   T.:
«O‘qituvchi», 1996 yil.      
  6.   R. Mavlonova,   N.   Rahmonqulova,    B.   Normurodova,   K.   Matnazarova . 
Tarbiyaviy ishlar metodikasi .  Toshkent,  2008   
     
  7.  Inomova K.M. Oilada bolalarning ma`naviy-axloqiy tarbiyasi T: Fan, 1999,
151 b.
    8.  Jo‘rayev A.J. «Tarbiyaviy darslarni o‘tish». T.: “O‘qituvchi”, 1994.
        9.   G.Mo‘minova,   A.Jo‘rayev.   Sinf   rahbari   -   sinf   tarbiyaviy   soatlar
tashkilotchisi. “O‘qituvchi”. NMIU. T.: 2012 y
     10.  R.   Mavlonova, O.   To‘rayeva, K.   Xoliqberdiyev .  Pedagogika .  Toshkent, 
O‘qituvchi. 1998-yil.
11.   Karimova V. “Psixologiya” T., “O’qituvchi” 2001 y.
12.   K.Hoshimov “Pedagogika tarixi antalogiyasi” “O’qituvchi” T.,  1999 y 
13.     O’.Asqarova,   M.Xayitbaev,   M.Nishonov   “Pedagogika”   T.,   “Talqin”   2008
yil
14.  O. Hasanboyeva “Oila pedagogikasi” T., “Aloqachi” 2007 yil
INTERNET SAYTLARI:
http: www.ziyo.net.uz.
34 http: www.pedagog.uz.
http:  www.edu.uz .
http:  www.    referat    .uz    .
35

Boshlang'ich sinflarda o'quv tarbiyaviy ishlarga rahbarlik qilish

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha