Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 14999UZS
Размер 293.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 04 Июнь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Baxtiyor

Дата регистрации 03 Май 2024

14 Продаж

Boshlang‘ich ta’lim didaktikasining maqsad va vazifalari

Купить
«BOSHLANG‘ICH TA’LIM VA GUMANITAR FANLAR» KAFEDRASI
Mutaxassisligi: “ Boshlang‘ich ta’lim ” bakalavr yo‘nalishi sirtqi bo‘lim”   
II  - kurs ____________-guruh
KURS ISHI
MAVZU: “BOSHLANG‘ICH TA’LIM DIDAKTIKASINING MAQSAD VA
VAZIFALARI”
                 Tayyorlagan:     
                 Qabul qilgan:     
Nukus - 2024 MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………………..……...………3
I.BOB: BOSHLANG ICH TA LIM TA LIM DIDAKTIKASINING ʻ ʼ ʼ
MOHIYATI VA QONUNIYATLARI……..……………………..........................6
1.1. Boshlang‘ich ta’lim didaktikasining predmeti  va uning vazifalari…………..6
1.2. Boshlang‘ich ta’lim didaktikasining asosiy kategoriyalari……………….....11
II.BOB:     BOSHLANG‘ICH   TA’LIM   DIDAKTIKASI   VA   UNING   PAYDO
BO‘LISH NAZARIYASI ……………………………………………………......24
2.1. Boshlang ich ta lim didaktikasining yaratilishi va rivojlanishi haqida…...….24	
ʻ ʼ
2.2.   Boshlang‘ich   ta’lim   didaktikasi   nazariyasi   va   o‘qitish   jarayonida   asosiy
bosqichlari …………………………………………………….………………….28
XULOSA………………………………………………….....................................32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI …………………..……...33
2 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzaribligi :   O‘zbekiston   mustaqillik   yillarida
iqtisodiy hamda ijtimoiy-madaniy rivojlanishning o‘ziga xos yo‘liga ega bo‘ldi. Bu
yo‘ldagi chuqur o‘zgarishlar barcha jabhalarga shiddat bilan kirib bormoqda.
Prezident I.A.Karimov ta’kidlab o‘tganidek: «Bu murakkab dunyoning azaliy
va abadiy muammolari, shu bilan birga, har bir davrning dolzarb masalalariga har
tomonlama   asosli   ilmiy   javoblar   topilgan   taqdirdagina   ma’naviyat   olami   yangi
ma’no-mazmun   bilan   boyib   boradi.   Boshqacha   aytganda,   har   bir   ilmiy   yangilik,
yaratilgan   kashfiyot   -   bu   yangicha   fikr   va   dunyoqarashga   turtki   beradi,
ma’naviyatning shakllanishida o‘ziga xos ta’sir  o‘ tkazadi». 
Ta’lim-tarbiya   tizimini   tubdan   isloh   qilish,   barkamol   avlodni   shakllantirish
ertangi taqdirimizni belgilab beruvchi dolzarb masalalardan biriga aylandi.
Respublikamiz   Prezidenti   Islom   Karimov   Oliy   MajlisningXIVsessiyasida
«yangi darsliklarni, zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarini o‘z vaqtida
ishlab   chiqish   va   joriy   etishni   ta’minlashni   nazorat   ostiga   olish   zarur»-   ligini
alohida ta’kidladilar.Shu o‘rinda bizga milliy pedagogikamizning jadal sur’atlarda
taraqqiy etishi, ta’lim-tarbiya jarayonining rivojlanishida o‘zining boy meroslarini
qoldirgan   qomusiy   olimlardan   al-Buxoriy,   at-Termiziy,  Abu   Rayhon   Beruniy,   az-
Zamaxshariy,   Alisher   Navoiy,   Zahiriddin   Muhammad   Bobur,   Ogahiy,   Abdulla
Avloniy   singari   ulug‘   olim-u   adiblarning   betakror   asarlaridan   foydalanish
imkoniyati   yaratildi.   Ular   ta’limdagi   milliy   xususiyatlarga   alohida   e’tibor
berishgan.Mustaqillik   yillariga   qadar   ularning   pand-o‘gitlari   yetarli   darajada
o‘rganilmadi. Tarixdan ma’lumki, bir vaqtlar Sharq pedagogikasi nihoyatda gullab-
yashnagan.   Olmon   olimi   Xerler   «Sharq  Yevropaning   muallimidir»   deganida   ana
shu   rivojlanish   davrlarini   ko‘zda   tutgandir,   ehtimol.Bobokalonlarimiz   yosh   avlod
tarbiyasi   borasida   dorilfunun   yaratib   qoldirganlar.   Zardushtiylik   dinining
3 muqaddas   kitobi   sanalmish   «Avesto»dan   tortib   to   hozirgi   kunda   yashab   ijod
etayotgan pedagog-olimlar asarlarida nekbin pedagogik mafkura o‘z aksini topgani
bejiz   emas.Bugungi   kun   o‘zbek   pedagogikasi   millat   ruhiyatidagi   nozik   jihatlarni
hisobga   olgan   va   dunyo   tarbiyashunosligidagi   eng   so‘nggi   yutuqlarga   tayangan
holda   taraqqiy   etmoqda.   Zamonaviy   o‘zbek   pedagogikasida   barkamol   insonni
shakllantirish   rasmiy   ravishda   bosh   maqsad   qilib   belgilangan.Prezidentimiz
I.A.Karimovning   «Barkamol   avlod   orzusi»   va   «Yuksak   ma’naviyat   -   yengilmas
kuch»   nomli   asarlarida   «Kelajak   bugundan   boshlanadi.   Hozir   tarbiya   masalasiga
e’tibor   qilinmasa,   kelajak   boy   beriladi.   Tarbiyadan   hech   narsani   ayamaymiz.
Ma’naviy   va   axloqiy   poklanish,   imon,   insof,   diyonat,   or-nomus,   mehr-oqibat   va
shu kabi chinakam insoniy fazilatlar o‘z-o‘zidan kelmaydi, hammasining zaminida
tarbiya yotadi», degan fikrlarni ta’kidlaydi.
Ma’lumki,   pedagogika   jamiyatning   rivojlanish   qonun-qoidalariga   tayangan
holda taraqqiy etadi. Bugungi kunda esa ana shu jarayon avj pallasiga kirdi. Inson
ongi taraqqiy etmas ekan, ijtimoiy hayot jabhalarida hech bir o‘zgarish sezilmaydi.
Modomiki, zamon jadal sur’atlarda o‘zgarayotibdimi, demak, pedagogika ham shu
o‘zgarishlarga   hamohang   bo‘lmog‘i   darkor.   Shularni   nazarda   tutgan   holda   biz
ushbu   darslikni   Sharq   mutafakkirlari   asarlaridan   unumli   foydalangan   holda
yaratdik.
Asosiy   tushunchalar:   didaktika,   ta’lim,   ijtimoiy   tajriba,   jarayon.  
 Kurs ishining maqsadi:  O qitish (o qituvchi faoliyati) va bilim ʻ ʻ
olish(o quvchining o rganish faoliyati) o z aro bog liqligi va aloqadorligi 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
jihatlarini o rganishdan iborat 	
ʻ
 Kurs ishining vazifalari:  Darsning asosiy vazifasi, yosh avlodni ilmiy 
bilimlar, ko‘nikma va malakalar tizimi bilan qurollantirishdan iborat.
-o qituvchining ta limiy, tarbiyaviy rivojlantiruvchi vazifalarini amalga oshirish	
ʻ ʼ
4 -o qitish jarayonida pedagogning o rgatuvchanlik faoliyatini tashkil etishʻ ʻ
-ta lim oluvchida dunyoqarash va ahloq me yorlarini hosil qilib qiziqish, qobiliyat,
ʼ ʼ
va bilish faolligini oshirish
 Kurs ishining ob’yekti:  O‘qitish jarayonida bilim oluvchilarining bilim 
faoliyatini, qobiliyatlarini shakllantirish va ularning faoligini oshirish.
 Kurs ishining predmeti:  Ta’lim didaktikasining predmeti dars o‘tish va 
bilim olishning o‘zaro bog‘liqligi va aloqadorligi hisoblanadi.
 Kurs ishining tarkibiy qismlari:  Kirish, 2-bob, 4-paragraf, xulosa
va foydalangan adabiyotlar ro'yxatidan iborat.
5  I.BOB: BOSHLANG ICH TA LIM TA LIM DIDAKTIKASININGʻ ʼ ʼ
MOHIYATI VA QONUNIYATLARI
1.1. Boshlang‘ich ta’lim didaktikasining predmeti  va uning vazifalari
Didaktikaning   predmeti   ta’lim-tarbiya   muassasasi   sharoitida   muallimning
rahbarligi   ostida   amalga   oshadigan   o‘quv   jarayonidir.   Didaktikada   ana   shu
jarayonning   qonuniyatlari   tadqiq   qilinadi,   har   xil   tipdagi   ta’lim-tarbiya
muassasalarida   u   yoki   bu   darajada   beriladigan   ta’lim   mazmunini   belgi-   lashning
ilmiy asoslari,  о   ‘qitish vositalari va metodlarining samaradorligini oshirish yo‘llari
hamda ta’limning tashkiliy shakllari ishlab chiqiladi.
Didaktika   pedagogikaning   ta’lim   va   o‘qitish   nazariyasini   ishlab   chiqadigan
tarmog‘idir.
Didaktika   yunoncha   «didaktikos»   so‘zidan   kelib   chiqqan   bo‘lib,   o‘qitish,
o‘rganish ma’nosini bildiradi. Yaqin va O‘rta Sharqda Xorazmiy, Kindiy, Forobiy,
Beruniy, Ibn Sino, Umar Xayyom kabi mutafakkirlar ilmiy didaktikaga asos solgan
bo‘lsalar, Amos Komenskiy, shveysariyalik pedagog
I. G.   Pestalossi,   nemis   pedagogi   A.   Disterveglar   Yevropada   didaktikaning
rivojlanishiga katta hissa qo‘shdilar.Xorazmiy, Kindiy, Forobiy, Beruniy, Ibn Sino,
Umar   Xayyom,   Tusiy   va   ularning   izdoshlari   qarashlarining   muhim   xususiyati
shundan   iborat   ediki,   mazkur   olimlar   doimo   predmetning   qiyofasi   inson   ongida
mavhumlashuvi   jarayoniga   mana   shu   predmetning   mohiyati   va   o‘ziga   xosligini
tushunish   sodir   bo‘lishi   hamda   shakllanishiga   e’tibor   berganlar.   Ular   bilishning
predmeti   va   manbalariga,   bilish   jarayoni   qanday   bosqichlardan   tarkib   topishiga,
bilish   faoliyati   bilan   amaliy   faoliyat   o‘rtasidagi   munosabatlarga
qiziqqanlar.Xorazmiy  shaxsning   uzluksiz   kamol   topishi   nazariyasini   rivojlantirish
borasida muhim xizmat qildi, induktiv va deduktiv tafakkurdagi alohidalik hamda
umumiylikning birligi prinsipini muayyanlashtirdi.[2]
6 Kindiy substansiyani  barcha ilmiy bilimlaming bosh predmeti sifatida ko‘rib
chiqishda, eng avvalo, miqdor va sifatni hissiy idrok etish zarurligini tasdiqladi. 
Kimki miqdor va sifatni bilmasa, u substansiyani bilishdan ham mahrumligini
uqtirdi.   Olim   o‘zining   didaktik   g‘oyalarida   hissiy   va   ratsional   bilishni   ifodaladi.
Hissiy   bilish   -   yakka   narsalarni   bilishdan   iborat   bo‘lsa,   oqilona   bilish   -   umumiy
narsalarni   bilish   ekanini   ta’kidladi.   Uning   fikricha,   hissiy   bilish   faqat   aql   uchun
material beradi.
Sabablar   haqiqatni   bilishda   va   o‘zining   ana   shu   haqiqatga   muvofiq   xatti-
harakatlarini   anglashda   insonning   aqliga   ko‘maklashadi.   «Haqiqat,   -   deb   yozgan
edi   Kindiy,   -   har   qanday   narsani   va   uning   barqarorligini   bilishning   sababidir,
binobarin, hayotdagi  mavjud hamma narsa haqiqiyligi bilan mavjuddir. Haqiqatni
bilish zarur va shunga ko‘ra mavjud narsalarni bilish mumkin».
Forobiy   o‘qitish   metodlarining   tasnifini   ishlab   chiqqan.   Ularni   amaliy   va
nazariy   metodlarga   ajratgan,   shu   tariqa   o‘qitishning   amaliy   yo‘nalishi   va
kishilarning   hayoti   hamda   kundalik   faoliyati   bilan   bog‘liqligi   g‘oyalarini   olg‘a
surgan.   Olim   o‘qitishning   tajriba   ko‘rsatmali,   induktiv   va   deduktiv,   amaliy
metodlariga   alohida   e’tibor   bergan.   Barcha   metodlami   o‘quvchining   hayotiy
tajribasiga,   mantiqiytafakkurigatayangan   holda   birlashtirgan.   O‘quv   jarayonini
tashkil   etishga   qo‘yiladigan   talablarni   ishlab   chiqishda   deduktiv   metodni   ustun
qo‘yib,   o‘quvchilarga   materialni   tushuntirishda   nimalarga   alohida   e’tibor   berish
haqida,   eng   muhim   narsalarni   fanga   ishonchli   bilimlar   beradigan   va
shubhalantirmaydigan   dalillar   bilan   yoritish   va   hokazolar   bo‘yicha   o‘qituvchilar
uchun qimmatli tavsiyalarini bayon qilgan.
Forobiy   matematika   fani   misollari   asosida   o‘qitishning   ilmiylik,
ko‘rsatmalilik,   tushunarlilik   va   izchillik   prinsiplarini   ishlab   chiqqan.   Bilish
jarayoni   va   fandagi   bilim   shakllarining   mohiyatini   yoritgan.   Uning   fikricha,   ana
7 shu   jarayonlar   qonunlar   sifatida   shakllanadi   va   ularga   rioya   qilish   fikrlashni
takomillashtiradi   hamda   murakkab   bilish   jarayonida   qo‘pol   xatolarning   oldini
oladi.   Bilish   jarayoni   fikrlash   mantiqi   orqali   amalga   oshadi.   Mantiq   obyektni
anglashga   qaratilgan   va   aql   yetadigan   mohiyatlar   tahlil   etiladigan   fikrlash
jarayonining to‘g‘riligini belgilashga xizmat qiladi. Mantiq quroldir va u narsalarni
aniq bilishga yordam beradi.
Forobiy bilish faoliyatini tashkil etish masalalari bo‘yicha ham anchagina mufassal
tavsiyalarni   ishlab   chiqqan.   Uning   yozishicha,   yaxshi   nazariyotchi   bo‘lish   uchun
nazariya qaysi fanga taalluqli bo‘lsa-da, quyidagi uchta shartga rioya qilishi shart:
1. Mazkur fan asosidagi hamma prinsiplarni to‘liq bilish.
2. Mana   shu   prinsiplardan   va   mazkur   fanga   doir   ma’   lumotlardan   tegishli
xulosalar chiqara bilish.
3. Noto‘g‘ri   nazariyani   rad   eta   bilish   va   haqiqatni   yolg‘ondan   farqlash,
xatolarni to‘g‘rilash uchun boshqa mualliflarning fikrlarini tahlil qila bilish.
4. Borliqning aks etishi sifatidagi hissiy bilish muammosi va eng asosiy masala
- bilishning manbalari  masalasi  doimo Beruniy nazariy bilish faoliyatining diqqat
markazida   turdi.   Olim   bilishning   nazariy   asosini   cheksiz   va   uzluksizjarayon
sifatida   tahlil   va   talqin   qildi.   U   o‘zidan   oldingi   olimlar   ishlab   chiqqan   bilishning
ilmiy   metodlarini   rivojlantirib,   didaktik   yo‘sinda   muhim   xulosalar   chiqardi:
«O‘qish   va   takrorlash   orqali,   -   deb   yozgan   edi   Beruniy,   -   dunyoning   tuzilishini,
osmonning   va   Yeming   shakllarini   bilish   astronomiya   fani   uchun   g‘oyatda
foydalidir. Binobarin, ana shu tariqa ta’lim oluvchi malaka hosil qiladi va mazkur
san'at ahli ishlatadigan so‘zlami o‘rganadi, bu so‘zlaming ma’nosini anglaydi.
5. Keyinchalik   astronomiya   fanidagi   turli   sabablar   va   isbotlarni   o‘rganishda
ana   shunday   so‘zlar   uchrasa,   ularni   bemalol   tushunib   boraveradi   va   u   yoki   bu
narsalarni o‘zlashtirishda charchamaydi».
8 6. Beruniy   ta’kidlaganidek,   o‘qitish   izchil,   ko‘rsatmali,   maqsadga   muvofiq
bo‘lishi   va   ma’lum   tizimda   olib   borilishi   lozim.   Binobarin,   ko‘rsatmalilik
ta’limning   tushunarliroq,   muayyanroq   va   qiziqarliroq   boMshini   ta’minlaydi,
tafakkurni rivojlantiradi.
Abdulla   Avloniy   o‘zining   barcha   tadqiqotlarida   ilm   muammosini   birinchi
o‘ringa qo‘ygan. «Alhosil, - deb yozgan edi u, - butun hayotimiz, salomatligimiz,
saodatimiz, sarvatimiz, maishatimiz, himmatimiz, g‘ayratimiz, dunyo va oxiratimiz
ilm   bilan   bog‘liqdur...   Shuning   uchun   o‘qimak,   bilmak   zamonlarini   qo‘ldan
bermay,   vujudimizning   dushmani   bo‘lgan   jaholatdan   qutulmakkajonimiz   boricha
sa’y   qilmagimiz   lozimdur».A.Avloniy,   ilm   tarbiya   jarayonida   o‘zlashtiriladi   va   u
yaxshini   yomondan,   ezgulikni   yovuzlikdan,   joizni   nojoizdan   farqlash   imkonini
beradi,   deb   hisoblaydi.   U   tarbiya   bilan   ta’limning   birligi   muammosini   ishlab
chiqdi.   Garchi  Avloniy   ta’lim   bilan   tarbiya   o‘rtasida   ozgina   farq   borligini   aytgan
bo‘lsa ham, ular tana vajon singari bir-biriga chambarchas bog‘liqdir, deydi.
Hamza Hakimzoda Niyoziy 1 sinf uchun «Yengil adabiyot», 2 sinf uchun «O‘qish
kitobi»   va   «Qiroat   kitobi»   kabi   darsliklar   yozgan.   Ammo   mazkur   darsliklar
qo‘lyozmaligicha qolib ketdi. O‘sha paytlarda nashr etish imkoni bo‘lmagan.
Hamza   Hakimzoda   o‘z   tadqiqotlarida   tovushli   savod   o‘rgatish   metodini   ishlab
chiqqan.   Uning   tadqiqotidagi   asosiy   g‘oya   o‘qitish   va   tarbiyalashga   kompleks
yondashish,   yoshlarning   aqliy,   axloqiy   va   estetik   tarbiyasini   o‘zaro   bog‘liq   holda
amalga oshirishdan iborat edi.
Yuqoridagi   asarlarning   nomlaridan   va   pedagogik   fikrlardan   ayon   bo‘ladiki,
mazkur   mualliflar   didaktikaga   o‘qitish   san’ati   sifatida,   shuningdek,   o‘ziga   xos
amaliy   ko‘nikma   sifatida   qaraganlar.   Didaktika   tushunchasini   Yan   Amos
Komenskiy ham ana shu yo‘sinda sharhlagan. Uning bu boradagi fikr-mulohazalari
1657-yilda nashr etilgan «Hammaga hamma narsani   O‘ qitishning universal san’ati
9 ifodalangan buyuk didaktika» nomli asarida bayon qilingan.
Yan   Amos   Komenskiy   didaktika   faqat   o‘qitish   san’atidangina   emas,   balki
tarbiyalash   san’atidan   ham   iboratligini   qayd   qilgan   va   tarbiya   har   tomonlama
axloqiylik   yo‘nalishidagi   fe’l-atvorni   shakllantirishning   zarur   sharti   ekanini   ham
uqtirgan.
Didaktikani yuqoridagicha tushunish XIX asr boshigacha, ya’ni taniqli nemis
pedagogi   va   faylasufi   logan   Genrix   Gerbart   didaktikaning   asosiy   nazariyasini
ishlab   chiqqunicha   davom   etgan.   Binobarin,   u   didaktikani   pedagogikaga
bo‘ysunadigan   tarbiyalovchi   ta’limning   yaxlit   va   ziddiyatsiz   nazariyasi   sifatida
talqin qiladi.
Gerbart   va   xususan,   uning   izdoshlari   ana   shu   nazariyaning   rolini   hisobga   olib,
didaktikaning   asosiy   vazifasini   -   darsda   bayon   qilinadigan   material   ekanini   rad
etdilar.   Gerbart   konsepsiyasiga   muvofiq,   O‘ qituvchi,   asosan,   o‘quvchilarni   yangi
o‘quv materiali bilan tanishtirishga doir harakatlarini tahlil qilishi lozim edi.
XVIII   asrda   shveysariyalik   pedagog   I.G.Pestalossi   kamol   toptiruvchi   ta’limning
prinsiplari   tizimini   asosladi.   XIX   asrda   esa   nemis   pedagogi  A.Disterveg   o‘zining
«Nemis   o‘qituvchilari   uchun»   qo‘llanmasida   o‘quv   jarayonini   faollashtiradigan
talablarning   butun   bir   kompleksini   taklif   qildi.   Fan   va   texnika   shunday   tezlikda
taraqqiy   topmoqdaki,  maktab   ta’limi   bilan  ularning  ketidan  quvib  yetish  mumkin
emas.   Lekin   maktabni   bitirgan   yoshlar,   albatta,   o‘zlari   bilmaydigan   ilmiy
kashfiyotlarga, jamiyatni rivoj lantirishning bozor iqtisodiyotiga asoslangan yangi
tizim iga duch keladilar. Lozim darajadagi aqlga, irodaga va hissiyolga ega bo‘lgan
kishilargina notanish ma’lumotlami tezroq o‘zlashtirib olishi mumkin.
Bilim va malakalarni tarkib toptirish naqadar zarur bo‘lsa-da, hozirgi didaktika ana
shu soha bilangina chegaralanib qola olmaydi.[3]
10 1.2. Boshlang‘ich ta’lim didaktikasining asosiy kategoriyalari
Didaktikaning   asosiy   vazifasi   yosh   avlodni   ilmiy   bilimlar,   ko‘nikma   va
malakalar   tizimi   bilan   qurollantirishdan   iborat.
Bularning   barchasi   o‘qituvchining   ta’limiy,   tarbiyaviy,   rivojlantiruvchi
vazifalarini  amalga oshirishida o‘z aksini  topmog‘i   lozim.   Ana   Shu   asosdan   kelib
chiqib   aytish   mumkinki,   ta’lim   jarayonida   o‘qituvchi   o‘z   ta’lim   oluvchilariga
qo‘lga   kiritilgan   bilimlarni   o‘rgatadi.   O‘quv   faoliyatida   ularni   ko‘nikma   va
malakalar   bilan   qurollantiradi.   Shu   bilan   bir   paytda   u   ta’lim   oluvchilarda
dunyoqarash   va   axloq   me’yorlarini   hosil   qiladi,   qiziqish   va   qobiliyatlarni
shakllantiradi,   ularning   bilish   faolligini   oshiradi.   O‘qituvchining   faoliyati   ta’lim
oluvchi   Shaxsining   maqsadga   muvofiq   shakllanishiga   katta   imkoniyatlar   ochib
beradi.   Yanada   aniq   qilib   aytsak,   butun   o‘quv   jarayonini   rejalashtiradi,   ushbu
jarayonda   ta’lim   oluvchilar   bilan   birgalikdagi   faoliyatni   tashkil   etadi.   Ta’lim
oluvchilarga qiyinchiliklarni engib o‘tishda  yordam beradi hamda   ularning   bilimlarini
va   butun   ta’lim   jarayonini   tashhis   qiladi.   O‘z   navbatida   ta’lim   oluvchilarning
faoliyati   o‘quv   jarayonida   o‘rganishga,   bilim,   ko‘nikma   hamda   malakalarni
egallashga,   o‘zini   jamiyatga   foydali   faoliyatga   tayyorlashga   yo‘naltiradi.   Ta’lim
jarayonida   ta’lim   oluvchilarning   faoliyati   ko‘p   qirrali   yo‘nalgan   harakatni   ifodalaydi
va   bu   harakat   bilishga   doir   vazifalarni   hal   qilishda   ularga   katta   yordam   beradi.
Didaktikaning   asosiy   tushunchalariga   ta’lim,   ta’lim   jarayoni,   ta’lim
tamoyillari,   ta’lim   metodlari,   ta’lim   shakllari,   ta’lim   vositalari,   bilim,ko‘nikma,	
malaka,
 o‘qitish,	 o‘qish	 va	 Shu	 kabilar	 kiradi.
Ta’lim-   ta’lim   oluvchiga   maxsus   tayyorlangan   mutaxassislar   yordamida   bilim
berish   va   ulardagi   ko‘nikma   hamda   malakalarni   shakllantirish   jarayoni   bo‘lib,
kishining   Shaxs   sifatida   hayolga va   mehnatga   ongli   ravishda   tayyorlash   vositasi.
Ta’lim   deganda   shaxsning   jismoniy   va   ma’naviy   kamol   topishi,   uning   ongli
ravishda   ayrim   ibratli   faoliyatlari   yo‘nalishlari   tarihan   maydonga   kelishi,   ijtimoiy
11 namuna   bo‘lishga   va   har   tomonlama   barkamollikka   intilish   jarayoni   tushuniladi.
Ta’limning   boshlang‘ich   (dastlabki)   vazifasi   ta’lim   oluvchini   o‘qitishdan
iborat.   Shuning   bilan   birga   oila,   ishlab   chiqarish   va   boshqa   sohalarga   ma’lumot
berish   vazifasini   bajaradi.
Ta’lim   berish-ta’lim   oluvchining   intellektual   salohiyatini   yuksaltirishga
qaratilgan   pedagogik   faoliyati   bo‘lib,   insonning   aqliy   faoliyatini   rivojlantirish
jarayonidir.   Ta’lim   berish   ta’lim   oluvchilarning   o‘qish-o‘qitish   jarayonining
mazmun-mohiyatini ongli ravishda anglab   etishlari   orqali   amalga   oshiriladi.
Ta’lim   dasturi-o‘quv   fanlarining   bakalavriat   yo‘nalishlari   va   magistratura
mutaxassisliklariga   qo‘yiladigan   malaka   talablariga   muvofiq   kadrlarning   zaruriy   va
etarli darajadagi tayyorgarligini ta’minlovchi   bloklarga   jamlangan   ro‘yxati.
Ta’lim   maqsadi-har   bir   pedagogik   texnologiyani   yaratishga   asos   bo‘lib
hisoblanadi.   Maqsadning   zamonaviy   ta’lim   va   tarbiya   muammolarini   yuqori
samaradorlik   bilan   hal   qilishga   qaratilgan   bo‘lishi   zarur   asos   hisoblanadi.   Biror
pedagogik   texnologiyani   yaratish   uchun   eng   zarur shart Shunday dolzarb maqsadni
aniqlay   olishdan   iborat.   Bunday   maqsad   zarur   tadqiqotlar,   ijodiy   izlanishlar   olib
borish,   o‘zining   va   boshqa  mutaxassislarning	 ish	 tajribalarini	 chuqur	 tahlil	 qilish	 orqali	
aniqlanadi.
Ta’lim   metodi-bu   ta’lim   jarayonida   o‘qituvchi   va   tinglovchilarning   aniq
maqsadga   erishishga   qaratilgan   birgalikdagi   faoliyatidir.
Ta’lim  metodi o‘qituvchi bilan tinglovchilarning   o‘qish  vazifalarini   bajarishga
qaratilgan   nazariy   va   amaliy   bilish   faoliyati   yo‘lidir.
Ta’lim   metodlari   o‘qitishning   o‘z   oldiga   qo‘ygan   maqsadlariga   erishish
usullarini   hamda   o‘quv   materiallarini   nazariy   va   amaliy   yo‘naltirish   yo‘llarini
anglatadi.
Ta’lim   metodlari   o‘quv   materialini   bayon   qilishga   va   uni   ta’lim   oluvchilar
yaxshi   bilim   olishga   qaratilgan   faoliyatning   yo‘li,   usulidir.   Ta’lim   jarayoni   va
natijalari   o‘qituvchini   ta’lim   oluvchilar   bilish   faoliyati   harakatini   belgilovchi   ish
12 usullariga   bog‘liqdir.   Shu   sababli   doimo   pedagogikada   ta’lim   metodlariga
o‘qituvchining   ish   usullari   va   ta’lim   oluvchilarning   bilish   faoliyati   usullari   deb
qaraladiki,   bu   usullarning   har   ikkalasi   o‘quv   vazifalarini   bajarishga   qaratilgandir.
Ta’lim   monitoringi-pedagogik   tizim   faoliyati   haqida   axborotlar   yig‘ishni
tashkil   etish,   saqlash,   qayta   ishlash   va   ularni   sinflarga   ajratish   tizimidan   iborat
bo‘lib,   kuzatilayotgan   ob’ekt   holatini   va   kelgusida   uning   rivojlanishi   dinamikasini
oldindan   bashorat   qilish   jarayoni.[4]
Ta’lim monitoringi ta’lim oluvchilarning o‘zlashtirish  darajasini   nazorat qilish
uchun   ma’lumotlar   yig‘ish   texnologiyasi,   ta’lim   natijalari   darajasini   taqqoslash
uchun   kerak   bo‘ladigan   ma’lumotlar   majmuasini   tayyorlashdni   amalga   oshirishga
imkon   yaratadi.
Ta’lim   monitoringi   pedagogik   tizim   faoliyatidan   olingan   daliliy   xulosaviy
natijalarni   uning   maqsadiga   nechog‘lik   mosligini   ko‘rsatuvchi,   tezkor   aloqani
ta’minlovchi mustaqil boshqaruvchi  vazifalarini amalga  oshirishning   didaktik   asosi
hamdir.
Ta’lim   monitoringi   tadqiqot   natijalarini   muntazam   ilmiy   asoslangan   holda
kuzatish   (dinamik   jarayonni   kuzatish   uchun)   hamda   ularni   berilgan   etolon   bilan
qiyoslash   jarayonida   muntazam   ravishda   rivojlanib   boradi.
Ta’lim   sifati-bu   ta’lim   jarayonining   turli   qatnashchilarini   o‘quv   muassasasi
tomonidan   ko‘rsatilgan   ta’lim   xizmatlaridan   qoniqish   darajasi,   yoki   ta’limda   qo‘yilgan
maqsad   va   vazifalarga   erishganlik   darajasi.
Maxsus   ma’noda “Ta’lim oluvchi ↔ ta’lim beruvchi” darajasida   ta’lim   sifati-
bu   muntazam   ravishdagi   o‘lchamlar   asosida   ta’lim   beruvchi   va   ta’lim   oluvchilarning
o‘zaro   munosabatini,   ta’lim   oluvchilar   faoliyati,   ta’lim   natijalarining   ta’lim
tarbiyasiga   mosligini   belgilovchi   darajadir.
Umumiy ma’noda “Ta’lim oluvchi  ↔ ta’lim muassasi” darajasida   ta’lim sifati-
bu   tizimli   va   kvalimetrik   ko‘rinishlarda   muntazam   o‘lchamlar   asosida   aniqlanadigan
ta’lim-tarbiya   natijalarini   moslik   darajasidir.Ta’lim   standarti-   bu   standart   tekshirish
13 usullariga   muvofiq   keladigan   va   o‘qitish   sifatining   standart   ko‘rsatkichlari   bilan
ifodalangan   mazkur   ta’lim   turida   ta’lim   oluvchini   o‘qitish   va   tarbiyalashda
qo‘yiladigan   talablar   ko‘rsatkichlarining   mazmuni.
Ta’lim   tamoyillari-   bu   o‘qituvchining   faoliyatini   va   ta’lim   oluvchining bilish
faoliyati   xususiyatini   belgilovchi   asosdir.   Ta’lim   tamoyillari   ta’lim   beruvchi   va
ta’lim   oluvchi   faoliyatining   muhim   ichki   tomonlarini   aks   ettiradi   hamda   turli
shaklda,   turli   mazmunda   va   har   xil   yo‘sinda   tashkil   etiladigan   ta’limning
samaradorligini     belgilaydi.   Shuning   uchun   ta’lim   tamoyillari   ta’lim   berishning
ma’lum   ob’ektiv   qonuniyatlarini   o‘zida   aks   ettiradi.
Didaktik   tamoyillar-   bu   ta’lim   jarayoni   qonuniyatlari,   mazmuni   va
metodlarini   belgilab   beruvchi   o‘qitish   tamoyillaridir.   Shuning   uchun   ham
o‘qituvchining pedagogik mahorati   va ta’lim oluvchining o‘rganuvchanlik   faoliyatini
bir   qolipga   solib,   belgilangan   maqsadga   erishishni   ta’minlaydigan   qoidalar
majmuasi   ta’lim  jarayonida   qo‘llaniladigan   didaktik   tamoyillar   mohiyatini   tashkil
etadi.
Didaktik tamoyillar nazariy va amaliy ta’limida   maqsad, mazmun,   metodlar,
tashkil   etish   shakllari,   o‘qitish   vositalari   va   usullari;   mehnat   va   tarbiyaviy faoliyat;
ta’limning   turli   bosqichlari   hamda   pedagogik   va   mehnat   jarayonlari;   ta’lim
oluvchilarning   jamoaviy   rivojlanishi   va   har   birining   alohida   rivojlanishi   o‘rtasidagi
aloqadorliklarni   aks   ettiradi.
Ta’lim   vositalari   -   o‘quv   jarayonining   tashkil   etilishi   va   o‘tib   borishini
ta’minlaydigan   xilma-xil   o‘quv   jihozlari,   o‘quv   qo‘llanmalari   va   boshqalar.
Bilim   -   bu   o‘quvchilar   ongida   muayyan   tartibda   mustahkamlangan,   ularning
Shaxsiy   mulkini   tashkil   etadigan   va   bundan   ular   zaruratga   ko‘ra   foydalana oladigan
faktlar, ma’lumotlar, ilmiy nazariyalar, qonunlar,   tushunchalardir.
Bilim-   borliqni   bilish   jarayonining   amaliyotda   tasdiqlangan   natijasi.
Ob’ektiv   reallikning   inson   ongida   adekvat   aks   ettirilishi   (tasavvur,   tushuncha,
mulohaza,   nazariyalar).   U   kundalik,   ilmiy,   empirik,   nazariy   bilimlarga   ajraladi.
14 Kundalik   bilim   sog‘lom   fikrga   va   kundalik   amaliy   faoliyat   shakllariga
asoslanadi   va   insonning   atrof-muhitga   moslashuvchi,   uning   hatti-harakatlari   va
oldindan   ko‘ra   bilishi   uchun   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Uning   vazifasi   ta’lim-
tarbiya   jarayonini   nazorat   qilishga   ko‘maklashish.
Ta’lim-tarbiyani   uyushtirishda   nazariy,   empirik   va   ilmiy   bilimlar   roli   va
o‘rni   beqiyos.   Ilmiy   bilim   ta’lim-tarbiyani   takomillashtirish   muammolari
yechimlarini   topishda   qo‘l   keladi   va   u   tizimli,   asosli   narsa-hodisalar   mohiyatiga
chuqur   kirib   boradigan   bo‘ladi.   U   empirik   va   nazariy   darajada   bo‘ladi.   Bilimdan
empirik va nazariy bilimlarni   shakllantirishda   foydalaniladi.
Nazariy   bilim-empirik   holatlarni   tushuntirish,   ya’ni   narsa   va   hodisalar
mohiyatini   bilish   imkonini   beradigan   qonuniyatlarni
ochishni   nazarda   tutadi.
Bilim   bilishni   amalga   oshiruvchi   asosiy   omil   bo‘lib,   dunyoni   bilishning
negizini   tashkil   etadi   va   u   tufayli   ilm,   fan,   texnika-   texnologiyalar   rivojlanishi
ta’minlanadi.   Demak,   bilimni   ob’ektiv   mavjudod   haqidagi   yoki   muayyan   sohaga
oid ma’lumotlar majmui,   deb   ham   ifodalash   mumkin.
Bilimlar-   bu   odamlarning   ijtimoiy-siyosiy   amaliyot   jarayonida   to‘plangan
umumlashgan tajribasidir.
Ilmiy   bilimlar,   ob’ektiv   olamni   ancha   to‘g‘ri   (batafsil)   ifodalaydi.   Ular
doimiy   emas,   ular   o‘zgarib,   rivojlanib,   takomillashib   boradi   va   natijada   doimiy
iste’moldagi   bilimga   aylanadi,   ya’ni   ular   tadrijiy   (evolyutsion)   tarzda   rivojlanib
turadi.   Bilimlar   asosida   tinglovchilarning   kuzatuvchanlik,   sinchkovlik,   tafakkur,
xotira   singari   bilish   qobiliyatlari   rivojlanadi,   ularda   e’tiqod   hosil   bo‘ladi,   ilmiy
dunyoqarashni   shakllantiruvchi   g‘oyalar   tizimi   tarkib topadi.
Bilimlar   banki-bu   ma’lumotlar   majmualarini   bo‘lajak   mutaxassislarni
tayyorlashdagi   o‘quv   rejasidagi   fanlar   bloklari   bo‘yicha   tizimlarga   ajratib,   ular
asosida   shakllantirilgan   bilimlar   majmui.   Shuningdek,   bilimlar   banki-   bu
izlanuvchilar   tomonidan   bir   necha   yo‘nalishlar   bo‘yicha   kompyuter   xotirasiga
15 kiritilgan nazariy va   amaliy   ma’lumotlar   to‘plami   hamdir.
Bilimlar   bazasi-muayyan   bir   soha   (yo‘nalish,   fan,   bob,   bo‘lim,   mavzu,
tushuncha   va   Shu   kabilar)   bo‘yicha   to‘plangan   bilimlar   va   ularning   kompyuter
xotirasida   mujassamlashtirilishi   va   qayta   ishlangan   axborotlarni   saqlashga
mo‘ljallangan   bilimlar majmui.
Ko‘nikma   -   bu   o‘zlashtirib   olingan   bilimlar   asosida   amalga   oshiriladigan   va
amaliy   jihatdan   maqsadga   muvofiq   harakatlarga   tayyorlikda   ifodalangan   ongli
faoliyat.
“Ko‘nikma-   bu   malakaning   tarkibiy   qismi   bo‘lib,   harakatning   ayrim
qisimlarini   nihoyatda   tez,   aniq   va   maqsadga   muvofiq   ravishda   o‘z-o‘zidan
bajarilish   qobiliyatini   ifodalaydi   va   u   tinglovchilarda   ko‘p   marta   takrorlanadigan
mashqlar   natijasida   yuzaga   keladi”.
Ko‘nikma-  ongli   faoliyat   (harakat)   ni   tez,  tejamli,  to‘g‘ri,  kam   jismoniy  va
aqliy   kuch   sarflangan   holda   bajarish   jarayoni   natijasi.   U   Shaxsning   bilimlari
asosida   tarkib   topadi.   Dastlabki   shakllanish   bosqichlarida bunday harakatlar jiddiy
diqqat   bilan   bajariladi,   keyingi   bosqichda   diqqat   bilan   nazorat   qilish   kamayib
boradi   va   natijada   avtomatlashgan   harakatga   aylanadi.
Ko‘nikmalar   muntazam   mashq   qilish   (takrorlash)   orqali   zarur   darajada
saqlanadi.   Ana   shu   sababli   uning   ta’lim-tarbiyadagi   ahamiyati   beqiyos.   Ma’lum
vaqt   takrorlanmaslik   ko‘nikma   darajasining   pasayishiga   olib   keladi.   U   katta
hajmdagi   mashqlar   bajarish   va   malaka   oshirish   orqali   tiklanadi.
Ko‘nikma-insonning   ilgarigi   tajribalari   asosida   muayyan   faoliyat,   yoki
harakatni   amalga   oshirish qobiliyati.
Ko‘nikma-bu   Shunday   aqliy   va   jismoniy   harakatlar,   usullar   va   yo‘l-
yo‘riqlardan   iborat   bo‘lib,   ular   yordamida   rejalashtirilgan   maqsadga   erisxiladi,
yoki   muayyan bir   faoliyat   amalga   oshiriladi.
Ba’zan   ko‘nikmalar   shaxsga   malaka   hosil   qiladi   va   uning   malakali
ishlashiga   yordam   beradi,   ba’zilari,   aksincha,   shaxsdagi   malakalik   sifatiga   salbiy
16 ta’sir   etadi   va   uni   o‘zgartiradi.   Bunday   hol   malaka   va   ko‘nikmalarning   o‘zaro
ta’siri   deb   yuritiladi.[5]
Har   qanday   malaka   ko‘nikma   bo‘la   oladi,   lekin   har   qanday   ko‘nikma   malaka
bo‘la   olmaydi.   Ko‘nikmalar   avtomatlashgan   mohiyat   kasb   etsagina,   malaka
bo‘ladi.   Masalan,   tinglovchining   turli   harakatlarini   shakllarni   yozish   jarayoni
avtomatlashgan   bo‘lgani   uchun ko‘nikilgan harakat bo‘lib qolgan. Shuning uchun
tinglovchi   harflarni   chiroyli   va   soz   yoza   oladi.   Bu   harakat   tinglovchining
malakalashgan   ko‘nikmalaridir.   Juda   ko‘p   marta   takrorlash   tufayli
tinglovchilarning   harflar   shakllarini   yozishlar   bilan   bog‘liq   harakatlari
avtomatlashadi.
Malaka   -   avtomatlashgan,   o‘rganib   qolingan,   muayyan   usul   bilan  bexato	
bajariladigan	 harakatdir.
Malaka   -   bu   shaxs   harakatining   amalga   oshirilishi   va   boshqarilishining
avtomatlashgan   shaklidir.   Shaxsning   malakalari   shu   bilan   xarakterlanadiki,   uning
harakatlari oson, tez, go‘yo o‘z-o‘zidan   bajarilayotgandek   bo‘ladi.   Shu   tufayli   ham
bir   hajmdagi   ishni   malakali   va   malakasiz   turli   muddat   va   turli   sifat   bilan   bajaradi.
Shaxsning   malakalari   uning   faoliyatining   barcha   sohalari   uchun   xosdir.
Faoliyatning   biror   sohasi   uchun   hosil   qilingan   malaka   Shaxsning   faqat   Shu
sohadagi   mehnatini   osonlashtirib   qolmasdan,   faoliyatning   boshqa   sohalaridagi
harakatning   tezligi   va   samarali   bo‘lishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.
Turli   sohalarga   nisbatan   bo‘lgan   malakalar   Shaxsda   birdaniga,   qisqa
muddatda   vujudga   kelmaydi.   Shaxs   malaka   orttirishi   uchun   muayyan   sohani
tizimli   ravishda   takrorlab   turishi   talab   qilinadi.Bundan tashqari malaka muayyan
mehnat faoliyatini bajarish uchun   lozim bo‘lgan nazariy va amaliy umumta’lim va
kasbiy   bilim   hamda   ko‘nikmalar   majmuasining   mavjudligi   asosida   ham
shakllanadi.
Malaka-ongli   hatti-harakatning   avtomatlashtirilgan   tarkibiy   qismi   hamdir.
Malaka   bir   hatti-harakatning   o‘zini   bir   xil   sharoitlarning   o‘zida   ko‘p   marta
17 takrorlash   natijasida   hosil qilinadi.
Malaka   qanchalik   puxta   bo‘lsa,   odam   ishni   shunchalik   tez   va   to‘g‘ri   bajaradi.
Ko‘nikma   va   malakalarning   umumiy   hamda   farq   qiluvchi   tomonlari   bor.
Umumiyligi shundaki, ko‘nikma va malakalar   ta’lim oluvchilarning olgan bilimlari
asosida   faoliyat   usullarini   tashkil   etadi.   Farqi   shundaki,   ta’lim   oluvchilarning
faoliyati har xil xarakterda   bo‘ladi.
Kasbiy   nuqtai   nazardan   malaka   bu   xodimning   kasbiy   tayyorgarligi   darajasi,
undagi   ma’lum   ishni   bajarish   uchun   zarur   bo‘lgan   bilim,   ko‘nikma   va
malakalarning mavjudligi. U xodimning   malakasini belgilovchi ko‘rsatkich bo‘lib,
kategoriya yoki diplomning   mavjudligi   bilan   belgilanadi.
O‘qitish   -   o‘quvchilarni   bilim,   ko‘nikma   va   malakalar   bilan   qurollantirish
hamda   ularning   bilish   faoliyati   natijasida   bu   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni
egallab   olishga   doir   maxsus   tashkil   etilgan   va   biror   maqsadga   qaratilgan
faoliyatdir.
O‘qitish-insonlar   orasida   yashash,   hayotda   turmush   kechirish   va   faoliyat
ko‘rsatish   uchun   zarur   bo‘lgan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalalar   yig‘indisini
o‘zlashtirishga   qaratilgan   ongi   faoliyat   ifodasidir.   Uning   natijasida   shaxs   zaruriy
bilimlar   bilan   ta’minlanib,   kelgusida   turli   darajadagi   maxsus   ma’lumotni   olish
imkoniga   ega   bo‘ladi.   O‘qitishda   deyarli   hamma   vaqt   uning   tarbiyaviy   jihatlari
yaqqol   bilinib   turadi.   Ta’lim   maqsad,   mazmun,   o‘qituvchining   Shaxsi,
tinglovchilardagi   o‘qitishning   moddiy-texnik   bazasi   va   boshqa   omillar   bilan
belgilanadi.
Xalq   pedagogikasida   inson   aqlan   barkamol   bo‘lishining   eng   muhim   sharti
uni   bolaligidan   o‘qitish   va   tarbiyalash,   deb   hisoblaydi.
O‘qish   -   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   egallab   olishning   murakkab   jarayoni
bo‘lib, o‘quvchining intellektual, irodaviy va jismoniy kuch -  g‘ayratini	 talab	 etadi	
hamda	 ularning	 rivojlanishini	 rag‘batlantiradi.
O‘qish   o‘z   mazmun-mohiyati   jihatidan   maqsad,   vazifa,   tamoyil,   mezon   va
18 harakatlar   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   ular   yordamida   tinglovchilar   ma’lum   bilimlarni
o‘zlashtiradilar.   O‘qish   va   uning   samaradorligi
tinglovchining   har   tomonlama   faolligiga   ko‘p   jihatdan   bog‘liq   bo‘ladi   va   bu
jihatlar   turli   shakllarda   namoyon   bo‘ladi.   Ular:   mehnat   faoliyati,   jamoatchilik
faoliyati,   kitobxonligi,   kasbiy   o‘yinlarni   yaxshi   ko‘rishligi,   o‘z   kasbiga   oid   yangi
bilimlarni   egallashga   o‘chligi   va   shu   kabi   shakllarda   namoyon   bo‘ladi.
Demak,   o‘qish-bu   tinglovchilarning   voqelikni   bilish   davomida   ma’lum
bilimlar,   ko‘nikmalar   va   malakalarni   rejali   o‘zlashtirish   jarayonidir.  O‘qish jarayoni
ma’lum darajada kuchli motivlashtirishdan   vujudga   keladi   va   u   shaxsning   qarashlari,
e’tiqodi,   hatti-harakati,   umumiy   kamolotiga,   pirovardiga   esa   uning   xulqiga   ta’sir
etadigan   bilimlar,   ko‘nikmalar   va   malakalar   majmuasining   shakllanganligiga
bog‘liq   bo‘ladi.   Pedagog   tinglovchilar   ishining   borishini   kuzatish   va   ular   erishgan
natijalarni   baholash   asosida   o‘zining   ko‘rsatmalari,   yo‘naltiruvchi   savollari,
tegishli   tushuntirishlari   va   hakozolar   bilan   ularning   o‘quv   faoliyati   jarayoniga
tuzatishlar   kiritadi.   Shunga   ko‘ra   ta’lim   birinchidan,   o‘qishni,   ikkinchidan,
o‘qitishni,   ya’ni   o‘qishni   va   Shu   bilan   birga   uni   nazorat   qilish   hamda   tuzatish
tadbirlarini   o‘z   ichiga   oladi.
O‘qish.   O‘qish   jarayonining   asosiy   g‘oyalari:
 o‘qish-bevosita   bajariladigan   jarayon   bo‘lib,   uning   yordamida   odamlar
butun   hayotlari   davomida   yangi   axborotlar   oladi;
 bolalarni   o‘qishga   o‘rgatishning   o‘zi   kamlik   qiladi,   ularni   chuqur   o‘ylanib
o‘qishga   o‘rgatish   kerak   va   bular   natijasida   o‘quvchi-   tinglovchilarda   yangi   fikr
paydo   bo‘lib,   ularning   ilmiy   ijodga   kirib   kelishi   ta’minlanadi;
 o‘qish   oddiy   o‘rganish   fani   emas,   balki   fikrlash   va   dunyoni   bilish   qurolidir;
 o‘qish   va   o‘qiganda   javoban   ta’sirlanish   tanqidiy   tahlilning   asosiy   yo‘lidir;
 har   xil   fanlarni   o‘rganish,   odatda   ta’lim   oluvchidan   juda   ko‘p   mustaqil
o‘qishni   talab   qiladi,   shuning   uchun   o‘qish   jarayonini   tushunish   aniq fan   bo‘yicha
o‘qilganni o‘zlashtirishni va tahlil qilishni yaxshilash   mumkin;
19  o‘qish   va   yozish   orasida   chambarchas   aloqa   bor.   Bu   aloqani   tushunish
o‘qitish   jarayonini   boyitadi   va   rag‘batlantiradi.
O‘rgatish-ijtimoiy   xulq-atvorni   oddiy   shaklga   aylantirish   maqsadida   ta’lim
oluvchilar   bilan   rejali   va   tizimli   tarzda   tashkil   etiladigan   turli   harakatlar,   tashkiliy
va   amaliy   ishlarga   undovchi faoliyatdir.   O‘rgatish   ta’lim   oluvchilarni   tarbiyalash
va   rivojlantirishning   barcha   bosqichlarida   samarali   vosita   sanaladi.
O‘rganish   -   anglash,   mashq   qilish   va   egallangan   tajribalar   asosida   xulq-   atvor va
faoliyatning yangi shakllarini egallash jarayoni, oldin  egallanganlari   o‘zgaradi.
O‘rganish-axborotdan   foydalanish   va   turli   harakatlarni   ko‘rsatilgan   tartibda
mustaqil   bajarish   ko‘nikmalarini   egallash.
O‘qitish   -   qo‘yilgan   maqsadga   erishishga   yo‘naltirilgan   pedagog   bilan
o‘quvchilarning   tartiblangan   o‘zaro   harakati.
Maqsad   (o‘quv,   ta’limiy)   -   o‘qitish   nimaga   qaratilganligi,   uning   kuchlari
kelgusida   nimaga   safarbar   etilishi.
Maqsad-qo‘yilgan muammo (maqsad) yechimiga  intilishi yo‘nalishi va   bu   boradagi
harakatlar   natijasi. Maqsadlar   ta’limni   boshqaruv   faoliyatiga   qarab,   aynan   bir   oddiy
ta’limiy   masala   yechimiga   qaralishidan   tortib   uzluksiz   ta’lim   tizimidagi   turli
faoliyatlargacha   belgilanib   berilaveradi.
Maqsadga erishish belgilangan  reja asosida olib boriladi va shu asosda   maqsad sari
harakatlar   boshlanadi.   Bundan   harakat   jarayoni   monitoringi  muhim	 rol	 o‘ynaydi,	
chunki	 bu	 harakatning	 borishi	 muntazam	 nazorat	 ostida	 
boradi   hamda   kerakli   rostlash
ishlari   olib   boriladi.
Maqsadga   erishildi   deyiladi,   agarda   ta’lim   oluvchining   bilim   darajasi
o‘qituvchining   o‘rganilayotgan   fanga   taalluqli   Davlat   ta’lim   standartlari   asosida
ifodalangan   talabi   darajasiga   etib   borsa.
Mazmun   (o‘qitish,   ta’lim)   -   o‘quvchilar   o‘qitish   jaarayonida   egallashi   lozim
bo‘lgan   ilmiy   bilim,   amaliy   ko‘nikma,   malakalar,   faoliyat   va   fikrlash   usullari   tizimi.
Mazmun-ilmiy bilimlar yig‘indisi bo‘lib, amalda qo‘llash   uchun beriladigan   ko‘nikma
20 va malakalar jarayonida u ta’lim oluvchilarning   fikrlash,   o‘ylash,   mulohaza   yuritishi   orqali
amalga   oshiriladi.
Tashkil   etish   -   qo‘yilgan   maqsadni   yaxshi   amalga   oshirish   uchun   unga
zaruriy shaklni taqdim  etadigan, aniq mezonlar bo‘yicha tartiblangan   didaktik   jarayon.
Shakl   -   o‘quv   jarayonining   mavjudlik   usuli,   uning   ichki   mohiyati,   mantiqi,
mazmuni   uchun   qobiq.
Metod   -   o‘qitishning   maqsad   va   vazifalariga   erishish   (amalga   oshirish)   yo‘li.
Metod   (yunoncha-aynan   nimagadir   yo‘l)   maqsadga   erishish   yo‘lini   bildiradi.  
Muayyan   ma’noda   tartibga   solinadigan   faoliyat.
Keng   ma’noda   qo‘llaniladigan   “metod”   terminini   kishilarning   o‘z   oldiga    qo‘ygan 
maqsadlariga   erishish,   ma’lum   ob’ektni   o‘zlashtirish   borasidagi   nazariy   va   amaliy
faoliyatlari   usullarini   anglatadi.
Ta’lim   jarayonidagi   ma’lum   bir   maqsadni   amalga   oshirishga   qaratilgan
faoliyatning turlicha  bo‘lishi yangidan-yangi usullarni metodlarni keltirib   chiqaradi.
Metod   tanlashda   albatta   ayrim   o‘quv   predmetlarini  o‘ziga   xos   xususiyatlariga
amal qilinmog‘i lozim. Shu bilan birga ta’lim jarayonida   ko‘pchilik o‘quv predmetlarini
o‘qitishda   qo‘llanilishi   mumkin   bo‘lgan   umumiy  o‘qitish  metodlari  bilan  birga  ayrim
o‘quv   predmetlarini   o‘qitishda   qo‘llanilgan   o‘ziga   xos   xususiy   metodlar   va   metodik
yondashuvlar   ham   bor.   Ayrim predmetlarni o‘qitishda qo‘llaniladigan xususiy   metodlar
umumiy   o‘qitish   metodlari   bilan   mustahkam   bog‘liqdir.
Metodika-bu metodikaga tegishli, qat’iy ketma-ketlikka   (algoritmik   xarakterga),
ilgarian   o‘rnatilgan   reja   (qoida),   tizimga   aniq   rioya   qilishdir.   Metodika-biror   ishni
maqsadga   muvofiq   o‘tkazish   metodlari,   yo‘llari   majmuasi.
Pedagogika   fani   sohasida   ma’lum   o‘quv   fanini   o‘qitish   qonuniyatlarini   tadqiq
qiladi.   Masalan,   tillar   metodikasi,   matematika   fanini   o‘qitish   metodikasi,   tarbiyaviy   ishlar
metodikasi   va   shu   kabilar.[6]
Vosita   -   o‘quv   jarayonini   predmetli   qo‘llab-qo‘vvatlanishi.   Vositalarga
o`qituvchining   jonli nutqi, keng ma’noda uning mahorati, darsliklar, sinf   jihozlari   va
21 boshqalar. Natija   -   dars   mashg‘ulotlari   jarayonida   rejalashtirilgan   xulosaga   kelingan   va
ta’limning   ma’lum   muayyan   jarayonidan   olingan   yakuniy   natijasidir. Natijalar
(mahsullar)-o‘quv   jarayonining   so‘nggi   natijasi,   belgilangan   maqsadlarni   amalga
oshganlik   darajasi.
Natijani   o‘zlashtirish-   olingan   natijalarni   amaliy   o‘zlashtirilishiga   tayyorlash
jarayonida   iboratdir,   ya’ni,   iste’mol   uchun   tayyorlash.   Bunga   tadqiqotchi   ishtiroki
muhim   rol   o‘ynaydi,   chunki   kerak   bo‘lganda   ayrim   tuzatishlar   kiritish   har   kimning
qo‘lidan   kelavermaydi. Didaktik vositalar va tarqatma materiallar-bu fanni o‘qitishda
zarur   bo‘lgan  jihozlar, kompyuterli  vositalar,  modellar   va  maketlar,   ko‘rgazmalar
va   texnik   vositalar,   asbob-uskunalar   va   mahsulotlardir.   Shuningdek,   o‘qitish
jarayonida   o‘qituvchi   tomonidan   qo‘laniladigan   tarqatma   materiallardir.   Ular:
kartochkalar,   savolnomalar,   yo‘riqnomalar,   qiziqarli   savol   va   topshiriqlar,   amaliy
ishni   tashkil   etish bo‘yicha   texnologik haritalar   va   hakozalardir.   [5.80-84- betlar]
Prof.         B.Ziyomuhammedovning         ijod         mahsulida         didaktik   materiallar-
pedagog     tomonidan   har   bir   darsga   alohida   tayyorlangan,   dars   mazmunini   to‘la
ifodalash   va   o‘quvchi-tinglovchilar   dars   mazmuniga   yaxshi   tushunib   yetishlari
uchun   xizmat   qiladi,   deb   qayd   etiladi.   Bularga   turli   ko‘rgazmali   qurollar,   turli
muammoli   vaziyatlarni   yaratuvchi   moslamalar,   o‘yinlar   va   hakozolar   kiradi.
Didaktik   materiallar ham didaktikaning tamoyillariga mos ravishda yaratiladi.   Dars
jarayoni   faqat   usul   va   uslublar   orqali   amalga   oshirilib,   darsning   ajralmas   qismi
hisoblanadi. Pedagogsiz va tinglovchisiz hamda o‘quv   dasturi va rejasiz dars o‘tib
bo‘lmagani   kabi,   pedagogik   usullar   va   uslublarsiz   darsni   amalga   oshirib
bo‘lmaydi.
Didaktik   qobiliyat-   o‘quv   materiali,   ko‘rgazmali   qurollar   va   vositalarini
tayyorlab   qo‘yish,   o‘quv   materialini   aniq,   ifodali   va   izchil   bayon   qilish,
o‘rganishga   bo‘lgan   qiziqish   hamda   ma’naviy,   hissiy   istaklarni   rag‘batlantirish,
o‘quv   bilimini   oshirish,   faollashtirish   mahoratlari   majmuidan iboratdir.
Didaktik   qobiliyatga   ega   bo‘lgan   rahbarlar   turli   vaziyatlarda   sharoitdan   kelib
22 chiqib,   ta’lim   muassasasida   vujudga   keladigan   muammoli   vaziyatlarda,
muammolarni   hal   qilishga   vaziyatli   yondashuv   asosida   hamda   rahbarlarga   xos
ravishda,   o‘z   vakolati   darajasida   faoliyat   ko‘rsatadi,   stereotiplarni,   ya’ni   jamoada
mavjud   bo‘lgan   sun’iy   to‘siq   va   muammolarni   hal   etishda,   turli   yo‘nalishlarda
qarorlar   qabul   qilishda   jamoa   fikrini   o‘rganadi.   Bu   qobiliyatlar   asosida   jamoaa
psixologiyasiga   (ruhiyatiga)   xos   doimiy   yo‘naltirish   yotadi   va   bunday   qobiliyat
egasi   bo‘lgan   rahbar   o‘z   xodimlarining   bilim,   ko‘nikma,   malakasi,   dunyoqarashini,
qiziqishlarini,   boshqaruv   jarayonida   tarbiyaviy   munosabatlar   mavjudligini   hamda
unda   “rahbar-   xodim”   munosabatlarining   ko‘p   qirrali   ekanligini,   boshqaruv
jarayonida   o‘zaro   bevosita   ta’sirlar mavjudligini   tasavvur   qila   oladi.
Didakto   sentrik   texnologiyalar   -   bu   o‘quv   dasturidagi   rejalashtirilgan
materialni   har   qanday   yo‘l   bilan   bo‘lsa   ham   ta’lim   oluvchilarga   yyetkazishdagi
pedagog   faoliyati   jarayonidir.   [7]
23 II.BOB:  BOSHLANG‘ICH   TA’LIM   DIDAKTIKASI VA UNING PAYDO
BO‘LISH NAZARIYASI 
2.1. Boshlang ich ta lim didaktikasining yaratilishi va rivojlanishi haqidaʻ ʼ
Ta’lim   va   tarbiya   masalalari   pedagogikaning   butun   tarixi   davomida   qadim
zamonlardan beri pedagogik tizimlarda muqaddaslikni topdi. So‘nggi to‘rt yuz yil
ichida   ular   eng   puxtalik   va   to‘liqlik   bilan   ishlab   chiqilgan.
Bolalarni tarbiyalash va tarbiyalash nazariyasini ishlab chiqish va tizimli ravishda
taqdim etishga birinchi jiddiy urinish zamonaviy pedagogikaning asoschisi Ya. A.
Komenskiy   (1592-1670)   tomonidan   amalga   oshirildi.   Uning   “Buyuk   didaktikasi”
jamiyatning bolalarga ta’lim   berishning  yangi  mazmuni , yangi  shakl  va  usullarini
joriy   etish   ehtiyojiga   javob   bo‘ldi.   Ya.A.Komenskiy   o‘zining   “Buyuk
didaktikasi”ga   hamma   narsani   hammaga   o‘rgatish,   ishonchli   muvaffaqiyat   bilan,
tez,   puxta   o‘rgatish,   o‘quvchilarni   go‘zal   axloq   va   chuqur   taqvoga   yetaklovchi
umuminsoniy san’at deb ta’riflaydi.
I.  A.   Komenskiy   o‘zining   ta’lim   jarayoni   haqidagi   nazariyasini   shov-shuvli
falsafa   pozitsiyasi   asosida   qurdi:   «Intellektda   ilgari   sezgilarda   bo‘lmagan   narsa
yo‘q».   Bilimni   esa   inson   his-tuyg‘ulari   orqali   egallaganligi   sababli,   bolalarga
shunday   o‘rgatish   kerakki,   ular   imkon   qadar   atrofdagi   narsalarni   kuzatish   orqali
bilimga ega bo‘lsinlar. Shunday qilib, o‘rganish narsalarni og‘zaki talqin qilishdan
emas,   balki   kuzatishdan   boshlanishi   kerak.   Ta’limni   vizuallashtirish   tamoyili
asosiy   tamoyillardan   biri   sifatida   Komenskiy   tomonidan   ilgari   surilgan   va   uni
«didaktikaning   oltin   qoidasi»   deb   atagan.   Talaba   tomonidan   vizual   tarzda   idrok
etilgan   narsa   yaxshi   esda   qolishi   kerak,   eng   muhimi   -   tushunish   va   so‘z   bilan
ifodalay olish.   Shu bilan birga , «ta’lim juda oson va yumshoq, go‘yo o‘z-o‘zidan -
kaltaklarsiz va qattiqqo‘lliksiz yoki  hech qanday  majburlashsiz  amalga oshirilishi
kerak».
24 Boshlang ich   maktab   Ya.A.Komenskiy   tizimidagi   ikkinchi   bosqich   bo lib,ʻ ʻ
ona tili maktabi yoki boshlang ich maktab (6 yoshdan 12 yoshgacha) deb atalgan.	
ʻ
Bu maktabda har kimga hayotda amalga oshirib bo‘lmaydigan narsalarni o‘rgatish
kerak   edi:   bosma   yoki   qo‘lyozma   matnni   ona   tilida   ravon   o‘qiy   olish,   yozish,
sanash   va   eng   oddiy   o‘lchovlarni   amalga   oshirish,   kuylamoq.   Bola   qo‘llashni
o‘rganishi kerak bo‘lgan namunali qoidalar shaklida belgilangan axloqni o‘rgandi;
davlat   va   xo‘jalik   hayoti   haqidagi   eng   muhim   tarixiy   faktlar   va   elementar
ma’lumotlarni   o‘rgandi;   turli   hunarmandchilik   bilan   tanishdi.
Ya.A.Komenskiyning   “Buyuk   didaktika”   asarida   o‘rganish   uchun   to‘rtta   asosiy
umumiy talablar belgilangan:
-   so‘zdan   oldin   narsalarni   o‘rgatsangiz   ,   o‘rganish   muvaffaqiyatiga   erishiladi;   eng
oddiy   boshlang‘ichlardan   o‘rganishni   boshlash,   murakkablikka   erishish;   ma’lum
bir yosh uchun mo‘ljallangan kitoblardan o‘rganish;
-   o‘rganish   erta   yoshdan   boshlangan   bo‘lsa   ,   o‘rganish   qulayligiga
erishiladi;   o‘qituvchi   ta’lim   berishda   osondan   qiyinroqqa ,   umumiydan   xususiyga
o‘tishi   kerak;   o‘quvchilar   bilim   bilan   ortiqcha   yuklanmaydi,   asta-sekin   oldinga
siljiydi;   maktabda   o‘rganilgan   narsa   hayot   bilan   bog‘liq;
-   o‘qitishning   puxtaligi   o‘quvchilarning  haqiqatan  ham  foydali   narsalarni   qilishini
nazarda   tutadi;   keyingisi   avvalgisiga   asoslanadi;   barcha   o‘quv   materiallari   bir-
biriga bog‘langan bo‘lishi kerak va o‘rganilgan barcha narsalar bosqichma-bosqich
mashqlar bilan mustahkamlanadi;
-   hamma   narsa   puxta,   qisqa   va   aniq   o‘rgatilganda   o‘rganish   tezligi   mumkin
bo‘ladi;   hamma   narsa   ajralmas   ketma-ketlikda,   bugungi   kun   kechagi   kunni
kuchaytirganda   sodir   bo‘ladi   va   sinfdagi   darslarni   hamma   bilan   bitta   o‘qituvchi
olib boradi.
Ya.A.Komenskiy   ta’lim   tamoyillari,   qoidalari,   uning   shakl   va   usullarini   dastlab
asoslab berdi.
25 XI   asrda  ta’lim   va tarbiyaga  oid ilg‘or   g‘oyalarning  eng izchil   rivojlanishini
biz  rus   ilg‘or   mutafakkirlari   va  pedagoglarining   asarlarida  uchratamiz.   Rossiyada
ilmiy   pedagogika,   jumladan,   boshlang‘ich   maktab   didaktikasining   rivojlanishiga
K.   D.   Ushinskiy   (1824-1870)   juda   katta   hissa   qo‘shgan.   O‘zining   fundamental
asarida «Inson tarbiya ob'ekti sifatida. “Pedagogik antropologiya tajribasi” (1686)
asarida   u   boshlang‘ich   ta’limning   psixologik-pedagogik   asoslarini,   uning
tamoyillari, mazmuni, shakl va usullarini ochib berdi.[8]
K. D. Ushinskiy aqliy faoliyatning boshlanishi va asosini hissiy idrok etishda
ko‘rgan, bu borada bolaning dunyoni bilishida kuzatishga, birinchi navbatda, aniq
materialni   o‘zlashtirishga   katta   ahamiyat   bergan.   Bilish   jarayonida   faktik
materialni   o‘zlashtirishning   ahamiyati   shunchalik   kattaki ,   agar   o‘quvchilar   aqliy
mehnatda   qiynalsa,   uni   qayta   idrok   etish   zarur.   Agar   bolalar   oldinga   bora
olmasalar, bu ularning qobiliyatsizligi bilan bog‘liq emas, balki ularda o‘ziga xos
materiallar   etarli   emasligi   va   uning   birlamchi   qayta   ishlanishi   sifatli
bo‘lmaganligidir.   Muayyan   materialni   qayta   ko‘rib   chiqish,   uni   boyitish   va   qayta
ishlash   bo‘yicha   qo‘shimcha   ish   olib   borilishi   bilanoq,   bilimlarni   o‘zlashtirishda
keyingi   taraqqiyot   uchun   zarur   bo‘lgan   aqliy   harakat   bolalar   uchun   qiyinchilik
tug‘dirmaydi.   K.   D.   Ushinskiy   bu   pozitsiyani   katta   psixologik   qonuniyat   deb
hisoblagan. Bu qonuniyatni anglash va undan foydalana bilish, K.D.Ushinskiyning
fikricha, didaktikaning asosini tashkil etadi, chunki o‘quvchilarning real materialni
o‘zlashtirishi asosida turli aqliy faoliyat amalga oshiriladi.
Tushunchalarning   shakllanish   jarayonini   o‘quv   jarayonining   markaziy
bo‘g‘ini   sifatida   e’tirof   etib,   ularni   bolalarda   shakllantirishning   ilmiy   asoslarini
ishlab   chiqdi.   K.   D.   Ushinskiy   bilish   jarayoni   haqidagi   qarashlariga   to`la   mos
ravishda bolalar nutqining rivojlanish yo`llarini asoslab berdi. U kuzatish, tafakkur
va   nutqning   birligi   tamoyilidan   kelib   chiqib,   o`quvchida   til   qobiliyati   va   fikrlash
qobiliyatini   rivojlantirish   birgalikda   borishi   kerak,   deb   hisoblagan.
Ushinskiy boshlang‘ich ta’limning mohiyati, mazmuni va metodikasi masalalarini
26 batafsil ishlab chiqdi. U ta’limning ushbu bosqichiga alohida e'tibor berdi, chunki
u   bu   davrda   bilim   va   g‘oyalar   poydevori   qanchalik   mustahkam   qo‘yilgan   bo‘lsa,
unda   shunchalik   hajmli   va   mustahkamroq   bino   qurish   mumkinligiga   ishongan.
Ushinskiy   didaktika   asoslarini   nazariy   rivojlantirishni   bolalar   uchun   o‘quv
kitoblari  va  ota-onalar   va  murabbiylar  tomonidan  foydalanish  bo‘yicha  tavsiyalar
yaratish bilan birlashtirdi. Uning tarbiyaviy kitoblari: «Ona so‘z» (1864) «Bolalar
dunyosi. O‘quvchi” (1861) asari yarim asr davomida qayta-qayta nashr etilgan. 
Ular   maktab   yoki   oilaviy   ta’limning   boshida   ona   tilini   qanday   o‘rganish
kerakligi   haqidagi   namuna   edi.   Boshlang‘ich   ta’lim   kitobi   bilan   ishlash   bo‘yicha
qo‘llanmada   «Ona   so‘z.  Talabalar   uchun   kitob.  “Ona   tili”   darsligidan   foydalanib,
ona   tilini   o‘rgatish   bo‘yicha   ota-onalar   va   murabbiylarga   maslahatlar   K.   D.
Ushinskiy   boshlang‘ich   ta’limning   asosiy   jihatlarini:   tashkil   etilishi,   mazmuni   va
o‘qitish   metodikasi ,   didaktik   tamoyillari,   o‘qitish   metodikasi;   o‘quvchilarning
psixofizik   xususiyatlariga   ko‘ra   rivojlanishi   va   hokazo.Bu   boshlang‘ich   ta’lim
didaktikasiga   bag‘ishlangan   birinchi   maishiy   ish   bo‘lib,   ta’lim   va   tarbiya
nazariyasiga   asos   solgan   va   boshlang‘ich   sinf   amaliyotiga   tadbiq   etilgan.
K.   D.   Ushinskiyning   pedagogik   g‘oyalari   ilmiy   pedagogika   va   boshlang‘ich
maktabning keyingi rivojlanishiga katta ta’sir ko‘rsatdi. [9]
27 2.2. Boshlang‘ich ta’lim didaktikasi nazariyasi va o‘qitish jarayonida
asosiy bosqichlari
Har qanday jarayon harakatdir, moddiy dunyodagi narsalar yoki hodisalarning
asta-sekin   o‘zgarishidir.   O‘qitish   jarayoni   ham   yosh   avlodda   aqliy   kuchlarni
rivojlantirishga   va   axloqiy   sifatlarni   shakllantirishga   qaratilgan   harakatdir.   Biz
o‘qitish   jarayonini   qanday   tushunamiz?   O‘qitish   jarayoni   -   o‘qituvchining   va   u
rahbarlik qiladigan o‘quvchilarning - ularda aqliy qobiliyatlarni o‘stirish, dialektik
dunyoqarash   asoslarini   tarkib   toptirish   va   hayolga   tayyorgarlikni   amalga   oshirish
maqsadida   bilim,   ko‘nikma   va   malakalar   tizimini   ongli   hamda   puxta
o‘zlashtirishga   qaratilgan   ilmiy   asosdagi   ishlarning   majmuyidir.   Maktabdagi
o‘qitish   jarayoni   qandaydir   tasodifiy   va,   ayniqsa,   pedagogning   xususiy   fikridan
kelib   chiqadigan   narsa   emas.   O‘qitish   jarayoni   bilish   nazariyasi   asosida   tarkib
topadi va jamiyatning rivojlanish qonuniyatlaridan kelib chiqadigan talablarni aks
ettiradi. 
Hozirgi ilg‘or pedagogika inson shaxsini maqsadga muvofiq shakllantirishga,
o‘zini   o‘zi   tarbiyalash   va   ijtimoiy   tajribadan   iborat   tizim   sifatida   qaraydi.   O‘zini
o‘zi   tarbiyalash   kichik   tizimlar   o‘rtasidagi   bog‘lanish   asosida
tarbiyalanuvchilarning ijtimoiy tajribani  o‘zlashtirishi  orqali  tashkil  topadi  va  shu
bilan insonning shaxsi shakllanadi. O‘quv jarayoni pedagogik jarayonning mag‘zi
sifatida   tarbiya,   o‘zini   okzi   tarbiyalash   va   ijtimoiy   tajribaning   birligini   o‘zida
mujassamlashtiradi.   O‘quv   jarayonidagi   tarbiya,   asosan,   o‘qitish   shaklida,   o‘zini
o‘zi   tarbiyalash   va   ijtimoiy   tajribaning   birligi   shaklida   namoyon   bo‘ladi.   Shunga
ko‘ra   o‘quv   jarayoniga   ta’lim   (pedagogning   faoliyati),   o‘qish   (o‘quvchining
mustaqil   o‘rganish   ishi)   va   ijtimoiy-pedagogik   tizim   sifatida   qaraladi.   O‘qitish
o‘quv   jarayonining   professional   tomonini   tashkil   qiladi.   Inson   shaxs   sifatida
shakllanishining   ikki   tomonlama   tabiati   (tarbiya   va   o‘zini   o‘zi   tarbiyalash),
shuningdek,   o‘quv   jarayonining   ichki   strukturasi   yo‘l-yo‘riq   ko‘rsatish   va
28 o‘quvchilar   o‘quv-bilish   topshiriqlarini   mustaqil   holda   bajarishidan   iborat
harakatdir. 
Buning   yo‘l-yo‘riq   ko‘rsatish   jihati   muallim   o‘quvchiga   o‘quv   material!
bo‘yicha   o‘rgatadigan   narsalar   va   ular   ustida   ishlash   metodlari   bilan   izohlanadi.
O‘quvchilar  ana   shu  asosda  o‘zlarining  ma’lumot  mazmunini  o‘zlashtirishga  doir
faoliyatlarini   tashkil   qiladilar.   Shunday   qilib,   o‘quv   jarayonining   mohiyati
o‘quvchi   bilish   faoliyatining   mantiqi   bo‘lib,   u   birinchidan,   bilish   bizdagi
bilimlarning   yagona   manbayi   doim   ish   amaliyotni   o‘rganishdan   boshlanishi   va
mavhum   fikrlar   asosida   nazariy   umumlashtirish   kerakligidan;   ikkinchidan,   bilib
olingan   bilimlarni,   nazariy   umumlashtirishlarni,   insondagi   bilimlar   haqiqiyligini
yagona   ob’yektiv   mezonlari   sifatida   ham   xizmat   qiladigan   amaliyotga   taqqoslash
zarurligidan   kelib   chiqadi.   Bilish   murakkab   dialektik   jarayon   bo‘lib,   jonli
mushohadadan   abstrakt   tafakkurga   va   undan   amaliyotga   o‘tish   yo‘lidir.   Dunyoni
bilishning,   haqiqatni   bilishning,   ob’yektiv   reallikni   bilishning   dialektik   yo‘li   shu.
Bilish nazariyasi inikos nazariyasi ham deyiladi. O‘qituvchi maktab o‘quvchilarini
yangi bilimlarni faol idrok qilishga, uni havotda qo‘lay olishga tavyorlaydi. 
Bu tasodifiy hodisa bo‘lmay, o‘quv jarayonining mantiqi  shuni  taqozo etadi.
O‘quvchilarning o‘qituvchi sabog‘ini o‘zlashtirish jarayoni bilimlarni idrok qilish,
tushunish,   mustahkamlash   hamda   ularni   amalda   qo‘lash   bosqichlaridan   iborat
bo‘ladi.   Bilimlarni   o‘zlashtirish   voqelikdagi   narsa   va   hodisalarni   sezish   va   idrok
qilishdan boshlanadi. Bilish faoliyatidagi ikkinchi bosqich - bilimlarni tushunish va
umumlashtirish.   Uchinchi   bosqich   -   bilimlarni   mustahkamlash   va   qo‘lashdir.
O‘qituvchi   faoliyatining   muvaffaqiyati,   avvalo,   u   ta’limning   mazmuni,   metodlari
va   tashkiliy   shakllaridan   iborat   umumiy   didaktik   prinsiplarni   qanchalik   to‘g‘ri
amalga oshirishiga bog‘liq. [10]
Didaktik   prinsiplar   ta’limning   bevosita   bilish   nazariyasidan,   shuningdek,
maktabdagi ta’limning maqsadlari va ilmiy mazmunidan, o‘quvchilar jamoasining
29 yoshi   va  psixologik   xususiyatlaridan  kelib   chiqadigan   qonuniyatlarni   aks   ettiradi.
O‘qitish   prinsiplari   qandaydir   doimiy   va   o‘zgarmavdigan   narsa   emas.   Ularning
ayrimlari   boshqacha   sharoitga   bog‘liq   holda   o‘zining   nomini   saqlab,   yangi
mazmun kasb etadi va ba’zilari, masalan, A.Y. Komenskiy olg‘a surgan «tabiatga
muvofiqlik   prinsipi»   singari   opining   ahamiyatini   yo‘qotadi;   yana   boshqalari   esa
yangi   sharoitda   jamiyatning   o‘qitish   jarayoniga   qo‘vadigan   malum   talablarini
to‘laroq aks ettirishi sababli yetakchi prinsipga aylanadi.
Hozirgi   kunning   vazifalarini   amalga   oshirishda   o‘qitishning   chuqur   ijtimoiy
e’tiqodlilik   bilan   uyg‘un   ilmiyligiga   qo‘yilayotgan   talablar   g‘oyatda   muhimdir.
Didaktikada   o‘qitishning   ilmiyligi   nima   ekani   asosli   ravishda   bayon   qilinadi.
Malumki. maktab ta’limi mazmuniga kirgan barcha bilimlar voqelik qanday bo‘lsa,
uni   shundayligicha,   hech   bir   qo‘shimchalarsiz   aks   ettiradi.   Pedagogning   vazifasi
o‘quvchilarga   ilmiy,   haqqoniv   bilimlarni   asli   holicha   tushuntirishdan,   ularni
bilimlarni   mustaqil   o‘rganishlarida   o‘zlashtirilgan   haqiqatlar   borliqdagi   -   inson
ongidan tashqari ob’yektiv mavjud narsalarga muvofiqligini kafolatlaydigan yo‘lga
solishdan   iboratdir.   Hatto   bolalar   ta’limning   birinchi   pog‘onasida   olgan   uz’viy
bilimlar ham haqiqatni buzmasligi kerak. Ilmiy asosdagi to‘g‘ri o‘qitish natijasida
o‘quvchilar   ongida   ob’yektiv   olamning   haqqoniv   manzarasi   hosil   bo‘ladi.
Pedagogika   amaliyotida   ba’zan   g‘alati   voqealar   ham   uchraydi.   O‘quvchilar
qiziquvchanligi   sababli   o‘qituvchiga   savol   beradilar   va   xuddi   ana   shu   paytda
o‘qituvchi   asosli   javob   bera   olmaydi,   xijolat   chekadi.   Noto‘g‘ri   javob   bersam,
keyinchalik   obro‘yim   ketadi,   deb   o‘ylaydi.   Masalan,   birinchi   sinf   o‘quvchilari
o‘qituvchidan   «Kosmos   nima?»   -   deb   so‘raydilar   va   u   sarosimaga   tushib   qoladi.
Darhaqiqat, buni birinchi sinf o‘quvchilariga qanday tushuntirish kerak? 
O‘qituvchi puxta o‘ylab olib, keyin, chunonchi, ertasiga javob berish o‘rniga,
shu zahoti «Kosmos bizdan juda uzoq narsa», - deb javob qildi. Shunday javobdan
keyin o‘quvchilarda kosmos haqida qandaydir tasavvur hosil bo‘ladimi? Chinakam
ilmiylik   doimo   ijtimoiy   rivojlanish   va   moddiy   olam   qonuniyatlarining
30 ob’yektivligini o‘z ichiga oladi. Bizning fan dialektik falsafa poydevoriga quriladi.
U   voqelikning   sovuqqonlik,   loqaydlik   bilan   yozilgan   tavsifi   emas,   balki   moddiy
olam   haqidagi   qarama-qarshi   tushunchalarning   o‘zaro   kurashish   maydoni   va
qurolidir.   Fanlar   -   e’tiqodlarni   shakllantirishning   kuchli   omili.   Shuning   uchun
yoshlarimiz olgan bilimlar ularning e'tiqodiga aylanishi juda muhimdir. Mana shu
vazifalarni   amalga   oshirishda   o‘quvchilarning   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirish
muhim   talabdir.   Biz   faqat   ana   shunga   asoslanib   bolalarni   mustaqil   o‘ylashga
o‘rgatishimiz,   ularda   o‘zlarining   qarashlari   va   nuqtayi   nazari   tizimini   tarkib
toptirishimiz   mumkin.  Agar   bilimlarni   bayon   etish,   ishning   usullarini   ko‘rsatish
mumkin   boisa,   ijodiy   faoliyatni   o‘rgatish   uchun   o‘quvchilarni   xuddi   ana   shu
faoliyat   jaravoniga   bevosita   jalb   etish   shart.   Mana   shu   muammo   bo‘yicha   ayrim
mulohazalarni   ifodalashga   harakat   qilamiz.   Avvalo,   har   qanday   ijodkorlik,
xususan,   o‘quvchilarning   ijodkorligi   maxsus   tayyorlangan   sharoitlarda   amalga
oshishi mumkin. Bunda bilimlar, ko‘nikmalar va malakalar tizimi hal qiluvchi omil
bo‘ladi. Ijodni, ijodkorlikni qanday tushunish kerak? Odatdagi tushunchaga ko‘ra,
ijod ozchilik kishilarning, buyuk san’at asarlarini, yangi mashinalar, dastgohiar va
hokazolarni yaratadigan iste'dodli odamlarning qismatidir. Lekin ijod buyuk asarlar
yaratishdangina   iborat   emas,   balki   kishining   fikr   yuritishi,   biror   tadbirni   o‘ylab
topishi, ozgina bo‘lsada, qandaydir yangilik yaratishi ham ijoddir. Ijod jaravoniga
tasodif sifatida emas, balki qoida sifatida qarash lozim. 
O‘quvchining  ijodini  qanday  tushunish  kerak?  Bolalar   hech qanday  yangilik
yaratmaydiku?   O‘quvchining   ijodkorligi,   eng   avval,   uning   har   qanday   faoliyat
jarayonidagi:   o‘ziga  xos   usul   bilan   masala   yechishi,   insho   yozishi,   tajriba  ishlari,
mehnat   darslari   va   hokazolardagi   mustaqil   fikrlashida   namoyon   bo‘lishi   lozim.
O‘quvchining ijodi - uning olgan bilimlarini hayotda ko‘rgan hodisalarga bog‘lay
olishi,   ularni   to‘g‘ri   baholab,   dastlabki   ma’lumotlarni   tahlil   qila   olishidan   iborat.
Har qanday ijoddan maqsad borliqni. rad etish emas, balki borliqqa to‘laroq kirib
borishdir.[11]
31 XULOSA
Xulosa qilib aytganda       O zbekiston sharoitida umumiy didaktika masalalariʻ
yaxshi tadqiq etilgan. Ayni paytda, boshlang ich ta lim didaktikasi bo yicha ilmiy	
ʻ ʼ ʻ
ishlanmalar   kam.   Shu   sababli   oliy   pedagogik   ta lim   jarayonida   talabalarning	
ʼ
boshlang ich   ta lim   didaktikasi   muammolari   bo yicha   ilmiy   tadqiqotchiligini	
ʻ ʼ ʻ
kuchaytirish   dolzarb   bo lib   turibdi.   Boshlang ich   ta lim   didaktikasining   umumiy	
ʻ ʻ ʼ
samaradorligi   4-sinf   bitiruvchilarining   bilim   va   ko nikma   darajasi   bilan	
ʻ
belgilanadi. 
O zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoevning tashabbusi bilan	
ʻ
boshlang ich   ta lim   bitiruvchilarini   umumiy,   Prezident   va   ixtisoslashtirilgan	
ʻ ʼ
maktablarga tayyorlash vazifasi qo yildi. 	
ʻ
Shu ma noda boshlang ich ta limni bitiruvchilar ushbu ta lim maskanlarining	
ʼ ʻ ʼ ʼ
qaysi   birida   ko p   o qishiga   qarab   boshlang ich   ta lim   didaktikasining   umumiy	
ʻ ʻ ʻ ʼ
samaradorligi baholanishi tarkib topdi. 
Bu   yangilik   boshlang ich   ta lim   didaktikasi   samaradorligida   asosiy	
ʻ ʼ
mezonlardan biri sifatida qaralmoqda. Shunday qilib, hozirgi zamon “Boshlang ich	
ʻ
ta lim   didaktikasi”   mazmuni   o ziga   xos   xususiyatlarga   egaligi   bilan   pedagogik	
ʼ ʻ
fanlar tarkibida muhim o rin tutadi. 	
ʻ
Hozirgi   kunning   vazifalarini   amalga   oshirishda   o‘qitishning   chuqur   ijtimoiy
e’tiqodlilik   bilan   uyg‘un   ilmiyligiga   qo‘yilayotgan   talablar   g‘oyatda   muhimdir.
Didaktikada   o‘qitishning   ilmiyligi   nima   ekani   asosli   ravishda   bayon   qilinadi.
Malumki. maktab ta’limi mazmuniga kirgan barcha bilimlar voqelik qanday bo‘lsa,
uni   shundayligicha,   hech   bir   qo‘shimchalarsiz   aks   ettiradi.   Pedagogning   vazifasi
o‘quvchilarga   ilmiy,   haqqoniv   bilimlarni   asli   holicha   tushuntirishdan,   ularni
bilimlarni   mustaqil   o‘rganishlarida   o‘zlashtirilgan   haqiqatlar   borliqdagi   -   inson
ongidan tashqari ob’yektiv mavjud narsalarga muvofiqligini kafolatlaydigan yo‘lga
solishdan iboratdir.
32 Hozirgi ilg‘or pedagogika inson shaxsini maqsadga muvofiq shakllantirishga, 
o‘zini o‘zi tarbiyalash va ijtimoiy tajribadan iborat tizim sifatida qaraydi. O‘zini 
o‘zi tarbiyalash kichik tizimlar o‘rtasidagi bog‘lanish asosida 
tarbiyalanuvchilarning ijtimoiy tajribani o‘zlashtirishi orqali tashkil topadi va shu 
bilan insonning shaxsi shakllanadi. O‘quv jarayoni pedagogik jarayonning mag‘zi 
sifatida tarbiya, o‘zini okzi tarbiyalash va ijtimoiy tajribaning birligini o‘zida 
mujassamlashtiradi. O‘quv jarayonidagi tarbiya, asosan, o‘qitish shaklida, o‘zini 
o‘zi tarbiyalash va ijtimoiy tajribaning birligi shaklida namoyon bo‘ladi. Shunga 
ko‘ra o‘quv jarayoniga ta’lim (pedagogning faoliyati), o‘qish (o‘quvchining 
mustaqil o‘rganish ishi) va ijtimoiy-pedagogik tizim sifatida qaraladi.
33 FOYDALANILGAN ADABIYOTLARI
1. O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   O qituvchi   va   murabbiylar   kuniʻ ʻ
munosabati   bilan   so zlagan   Murojaat   nutqi.//  	
ʻ “Xalq   so zi”gazetasi   2020   yil   1	ʻ
oktabr soni.
2. Prezident   Shavkat   Mirziyevning   Oliy   Majlis   palatalari,   sesiyasi   partiyalar
hamda   O‘zbekiston   Ekologik   harakati   vakillari   bilan   videoselektor   yig‘ilishidagi
ma’ruzasi   3 iyul 2017 yil Toshkent sh.  
3. Abdullayeva   B.S,   Xoliqov   A.A,   Farsaxonova   D.R,   Muhammadiyeva
S.V,   Sheranova M.B,  UMUMIY PEDAGOGIKA PEDAGOGIKA NAZARIYASI
4. Abdullayeva B. va boshq.  Общая   педагогика . – T.,2017.
5. Pedagogika/M.Toxtaxodjayevaning   umumiy   tahriri   ostida-T.Iqtisod-Moliya
2008
6. Hasanboyev J.va boshqalar .Pedagogika.-T.Fab 2006
7. Podlasiv I.P.Pedagogika-M.:Visshevi obrazovaniye 2008
8. Pedagogika.Pod.red.P.I.Pidkasistogo-M: Visshevi obrazovaniye 2008
9. Xodjayev   B.O‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini   shakllantirish   yo‘llari   -
T:TDPU,2008
10. Musurmonov  Raxmatulla,  Musurmanova  Maluda.  O qituvchilarning kasbiy
ʻ
kompetentligini   rivojlantirishda   innovatsiyalar.   Academic   research   in   educational
sciences, Issue 3, 2020, pp 777-783.
11. Baratov P.Tabiyatni muhafaza qilish.-T:O‘qituvchi,1991.
12. Egamberdiyev R.Ekologiya.-T:O‘zbekiston,1993
13. G‘afforova   T.va   boshqalar.Ta’limning   ilg‘or   texnologiyalari.–asri.
Nasaf.2003. -112b.
34 14. Haydarova   O.Q.Bo‘lajak   o‘qituvchilarni   innovatsion   faoliyatga   tayyorlash.
Qarshi, Nasaf, 2008.
15. Nuritdinova M.Tabiyatshunoslik o‘qitish metodikasi.Toshkent:2005-yil
16. Sharipova   D.Xodiyeva   M.M.Sharipov   Tabiatshunoslik   va   uni   o‘qitish
metodikasi:  Darslik.-Barkamol fayz media : nashiryoti: Toshkent :2018 –yil 458b. 
17. Buxoriy S. S. Buyuk Xorazmiylar. - T.: Yozuvchi. 1994. – 336 b. Bo‘riev M.
Yoshlarda tabiatni muhofaza qilish hissini tarbiyalash.   
18. Boshlang’ich   ta’lim   o’quvchilarida   inovasion   faoliyat   ko’nikmalarini
rivojlantirish yo’llari. //Uzluksiz ta’lim, 2010. – №3 46-49-betlar. 
19. Ishmuhammedov   R,  Abduqodirov  A.  Tarbiyada   innovatsion   texnologiyalar.
T.: Iste’dod. 2008. 180-bet. 
20.   Ishmuhammedov   R.   Tarbiyada   innovatsion   texnologiyalar.   T.:   Iste’dod.
2010. 141 bet. 
21. Ishmuhammedov   R.J.   Innovatsion   texnologiyalar   yordamida   ta’lim
samaradorligini oshirish yo’llari. – Toshkent 2004 y 
22. Interfaol metodlardan foydalanish. //Boshlang’ich ta’lim, 2008. №11, 26 31
bet Kto yest kto v mire, Moskva-2005        
23. Egamberdieva   N.M.   Madaniy-insonparvarlik   yondashuvi   asosida   bo’lajak
o’qituvchilarni   shaxsiy   va   kasbiy   ijtimoiylashtirish.   –   T.:   “Fan   va   texnologuya”
nashriyoti, 2009. – 135 b.
24. Davletshin M.G. Modul ь naya texnologiya obucheniya. – T: TGPU, 2000.
Internet resurslari
1. www.ziyouz.com     
3.   www.tdpu.uz
4. www.pedagog.uz     
35 Nukus innovatsion institutı
Boshlang‘ich ta’lim yo‘nalishi ____ kurs talabasi
__________________________________ kurs ishini himoya qilish bo‘yicha 2024
yil «____» _____________ kungi № _________ sonli majlisining
B A YO N N O M A S I 
Kurs  ishining mavzusi_______________________________________________
__________________________________________________________________
Qatnashganlar:
Komissiya raisi _______________________________
A’zolari
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Ish rejasi bo‘yicha:
Kurs ishi rahbari ________________________________
Kurs ishi bo‘yicha quyidagi materiallar tafsiya etildi:
1. Yozish va tahrirlash ___________ _______ ___________________________
2. Himoya   qilish   vaqtidagi bayonot ___________________________________
3. Berilgan savollarga javoblari ______________________________________
4. Kurs ishi rahbarining  yakuni _____________________________________
__________________________________________________________________
36 Kurs ishining himoya qilgandan keyin talabaga quyidagi savollar berildi:
1. ________________________________________________________________
2. ________________________________________________________________
3. ________________________________________________________________
Komissiya qarori: 
1.Talaba___________________________________kurs   ishini   bajargangan   va
_____bahoga himoya qilgan deb hisoblansin 
Komissiya raisi:                ________________________________
Komissiya a’zoları:          ________________________________
            ________________________________
           ________________________________
Kotib: __________________________
37

KURS ISHI BOSHLANG‘ICH TA'LIM PEDAGOGIKA

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlang‘ich sinflarda matematika kursini yangi pedagogik texnologiyalar asosida o‘qitish kurs ishi
  • Vaqt o‘lchovlari mavzusini ko‘rgazmali qurollar orqali o‘rganish
  • Matematika darslarida differensial yondashuvning ahamiyati kurs ishi
  • O‘nlik ichida sonlarni nomerlashdagi asosiy masalasi kurs ishi
  • 100 ichida sonlarni nomerlashni o‘rganish kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha