Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 60.2KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 07 Iyun 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

ISROILJONOVLAR

Ro'yxatga olish sanasi 31 May 2024

13 Sotish

Boshqaruv texnologiyalari

Sotib olish
B oshqaruv texnologiyalari
Reja:
Kirish.
Menejmentning tushunchasi va menejerga qo yiladigan talablar.ʻ
1.1. Boshqaruvning mohiyati va texnologiyalari.
1.2. Boshqaruv tarkibining tuzilishi va uning bosqichlari.
I bob bo yicha xulosa.	
ʻ
II   BOB.   Tashkilot   va   uning   boshqaruvida   zamonaviy   menejment
texnologiyalari .
2.1. Tashkilot tushunchasi va ularni boshqarish usullari.
2.2. Zamonaviy menejerga qo yiladigan talablar.	
ʻ
II bob bo yicha xulosa.	
ʻ
Xulosa va tavsiyalar.
Foydalanilgan adabiyotlar.
1 Kirish.
Prezident Sh. Mirziyoyev ta kidlaganidek: “Ish yuzasidan talabchanlik qilishʼ
boshqa,   odamlarning   shaxsiyatiga   tegish   butunlay   boshqa   narsa.   Odamlar   ish
yuzasidan sizga bo ysunishi mumkin, boshqa har qanday masalada siz bilan teppa-	
ʻ
teng   huquqqa   ega   ekanini   aslo   esdan   chiqarmang.   …   Barchamiz   yaxshi   bilamiz,
xalqimiz  oriyatli,  nomusli  xalq.   Xalqimiz   barcha   narsaga  chidashi   mumkin,  lekin
takror-takror aytaman, adolatsizlik va nohaqlikka chiday olmaydi.   Haqiqiy rahbar,
haqiqiy yetakchi odamlarning bardoshini sinash uchun emas, balki ularga munosib
shart-sharoit   yaratib   berish   uchun   rahbar   etib   tayinlanadi.   Barcha   bo g indagi	
ʻ ʻ
rahbarlar – u vazir yoki hokim bo ladimi, idora yoki tashkilot boshlig i bo ladimi,	
ʻ ʻ ʻ
odob-axloqi va madaniyati bilan hammaga o rnak va namuna bo lishi zarur”	
ʻ ʻ
Boshqaruv   psixologiyasi   vazifalarni   amalga   oshirish   davomida   boshqaruv
sub’yekti va ob’yekti o rtasida yuzaga keluvchi munosabatni talqin etadi. Mazkur	
ʻ
munosabatda tizimning tashkiliy qismi itoatliylik tushunchasi bilan xarakterlanadi.
Boshqaruv   psixologiyasi   ichida   amal   qiluvchi   itoat   tamoyili   boshqaruv
psixologiyasi   fanida   subordinatsiya   deb   ataladi.   Ushbu   ibora   orqali   tizimning
markazlashganligi nazarda tutiladi. Subardinatsiya tushunchasidan kelib chiquvchi
munosabatlar   tashkilot   xodimlari,   ishchilar   xulqida   itoat   va   ijro   etish   shakllari
nazarda tutiladi. 
Mavzuning   dolzarbligi.   Boshqaruv   munosabatlari   ijtimoiy-iqtisodiy
munosabatlarning ajralmas qismi bo lib, turli iqtisodiy, tashkiliy, ijtimoiy, mehnat,	
ʻ
psixologik   va   boshqa   ko rinishlarda   bo ladi.   Boshqaruv   munosabatlari   boshqaruv	
ʻ ʻ
qo l ostidagi xodimlar o rtasidagi aloqa va o zaro ta’sirning murakkab majmuyini	
ʻ ʻ ʻ
ifodalaydi, demak, boshqaruv bu, engavvalo, kishilarni boshqarishdir. 
2 Boshqaruv   ilmi   Ikkinchi   jahon   urushi   davrida   Angliyada   olimlar   guruhi
fuqarolar mudofaasi va o t ochish pozitsiyalari inshootlarini optimal joylashtirish,ʻ
kemaga   qarshi   bombalarni   portlatish   chuqurligini   va   transport   karvonlari   kabi
murakkab harbiy masalalarni yechish topshirig ini olganda paydo bo lgan. 	
ʻ ʻ
Boshqaruvning   fan,   ilmiy   tadqiqot   sohasi   sifatida   paydo   bo lishi   va	
ʻ
shakllanishi, qisman, katta biznes ehtiyojlariga javob, qisman, sanoat revolutsiyasi
davrida yaratilgan texnikaning afzalliklaridan foydalanishga urinish, qisman, ishni
bajarishning   eng   samarali   usullarini   topish   ishtiyoqida   bo lgan   bir   nechagina	
ʻ
qiziquvchan insonlarning yutug i edi. 	
ʻ
Kurs ishining Obyekti.  Boshqaruv texnologiyalari va ularning turlari.
Kurs   ishining   Predmeti.   Boshqaruv   texnologiyalari   va   ularni   turlari
haqidagi amaliy va nazariy ko rsatmalar.
ʼ
Kurs   ishining   Maqsadi.   Korxonada   hodimlar   va   boshliqlar   o rtasidagi	
ʼ
munosabatlar   tahlil   qilish,   ziddiyatli   vaziyatlarni   oldini   olishbuchun   muhim
ko rsatmalar berish.	
ʼ
Kurs   ishining  Vazifa.   Menejerga   qo yiladigan   talablarni   ko rib   chiqish   va	
ʼ ʼ
yuqori malakali menejerlarning shaxsiy sifatlarini kolrib chiqish.
Kurs ishining Metodi.  Kontent analiz.
Kurs   ishining   Tuzilishi.   2   ta   bob.   4   ta   paragraf,   xulosa,   tavsiya   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
3 I BOB.  BOSHQARUVNING MOHIYATI VA TEXNOLOGIYALARI
1.1. Boshqaruvning mohiyati va texnologiyalari.
Boshqaruvning   mohiyati.   Boshqaruvning   umumiy   ko’rinishi   asosan   o’zaro
harakatdagi   aniq   ikki   ob’ektning,   bunda   bulardan   biri   boshqaruvning   sub’ekti
tomonida, ikkinchisi- boshqaruvning ob’ekti tomonida turadi. Bu o’zaro harakatlar
uchun quyidagilar muhim xususiyatlarga ega:
•   boshqaruv   sub’ekti   boshqaruv   ob’ektiga   qanday   funktsiyalarni   bajarishi
lozim   bo’lgan   axborotlar   tizimini   ta’sir   qilish   impul`slari   (boshqaruv   buyruqlari)
orqali yo’naltiradi;
•   boshqaruv   ob’ekti   impul`s   ma’lumotlarini   qabul   qiladi   va   vaziyatlarni
hisobga   olib,   bu   ma’lumotlarga   muvofiq   harakatlarini   boshlaydi.   Masalan,   usta
o’zining   qismida   ishni   tashkil   qiladi,   bunda   u   quyi   darajadagi   menejer   yoki
boshqaruvning sub’ekti, ishchilar esa,
Boshqaruvning   ob’ektlari   hisoblanadi.   Tashkilotlarning   tijorat   direktori
tashkilotlardagi   tijorat   bo’limlarining   savdo   ishlarini   tashkil   qiladi.   Bunda   u
menejer   yoki   boshqaruv   sub’ekti,   ko’rsatilgan   bo’limlar   –   boshqaruvning
ob’ektlaridir.
Boshqaruv   sub’ekti   –   bu   boshqaruv   ob’ektiga   ta’sir   manbalari   hisoblanib,
boshqaruv   tizimining   qismi   yoki   bo’limidir.   Boshqaruv   yakka   menejer,   rahbarlar
guruhi   jamoasi   yoki   aktsionerlar   jamoasi   yig’ilishi   orqali   amalga   oshiriladi.
Shunga bog’liq holda boshqaruv sub’ekti turlicha bo’lishi mumkinBirinchi holatda
boshqaruvning   sub’ekti   menejer,   keyingilarda   –   guruh,   bo’limlar,   boshqaruv
4 organi.   Boshqaruv   ob’ekti   siftida   ishchi,   ishchi   guruhlari,   mehnat   jamoasi
qatnashadilar.
Boshqaruvning   ob’ekti   resurslar,   jarayonlar,   natijalar,   inson   faoliyatining
barcha
Turlari   ham   bo’lishi   mumkin.   Tashkilotlar   o’zlarining   faoliyatlari
jarayonlarida   moddiy,   mehnat,   moliyaviy,   axborot,   texnologik   va   boshqa
resurslardan foydalanishi mumkin. Shularga muvofiq, boshqaruv ob’ekti resurslari
sifatida quyidagilar ham ishtirok etadilar:
• tovarlar zahirasi;
• moliyaviy resurslar;
• axborotlar maydoni;
• tashkilotning personali.
Har   qanday   tashkilotda   boshqaruv   jarayoni   boshlanishi   va   ishlab   chiqarish
jarayonigacha   ko’plab   jarayonlar   bo’lib   o’tadi.   Ishlab   chiqarish   jarayonining
muhim qismlari ta’minot, ishlab chiqarish va mahsulot sotish hisoblanadi. Shularga
muvofiq,   boshqaruv   ob’ektlari   sifatida   quyidagi   jarayonlar   ham   hisoblanishi
mumkin:
• ishlab chiqarish jarayoni;
• savdo-texnologik jarayonlar;
• korxonaning marketing faoliyati;
• korxonaning moddiy-texnik ta’minoti va boshq..
Boshqaruvning natijalariga:  daromad, rentabellik, ishlab chiqarish hajmi  va
mahsulotlarni sotish, xarajatlar, mahsulotlarning sifati va boshqlar kiradi.
5 Shularga   muvofiq,   boshqaruv   ob’ektlari   sifatida   quyidagilar   ham   xizmat
qilishi mumkin:
Ishlab chiqarilgan mahsulotlar va ko’rsatilgan xizmatlar;
• Boshqaruv yoki ishlab chiqarish faoliyati natijalari;
• Mehnat unumdorligi;
• Boshqaruv yoki ishlab chiqarish xarajatlari.
Bu   yerda   boshqaruvning   boshqa   ta’riflarini   keltirish   ham   boshqaruv
ma’nosiga   aniqliklar   kiritadi.   Amerikalik   taniqli   tadqiqotchi   P.Drukerning
xulosalari bo’yicha, boshqaruv – bu «uyushmagan odamlarni samarali maqsadlarga
yo’naltirish va ishlab chiqarish guruhiga aylantirish faoliyatidir.
Amerikalik   olim   K.Killen   boshqaruvni   –   «ishlarni   begona   qo’llar   bilan
bajarishdir»   de b   ta’riflaydi.   F.Teylorning   fikricha   boshqaruv   –   “bu   nima   qilish
kerak va qanday qilib eng qulay, arzon usullar bilan eng yaxshi qilish san’atidir”.
Boshqaruvning   sub’ekti   va   ob’ektining   o’zaro   harakatlari   uchun   ularning
o’rtasida   majmuaviy   xususiyatlaga   ega   bo’lgan   munosabatlarning   bo’lishi   zarur.
Bunda   aniq   d arajalarda   boshqaruv   u   yoki   boshqa   munosabatlarga   ustunlik   qiladi.
Boshqaruv   munosabatlarining   eng   ko’p   tarqalganlari   iqtisodiy   munosabatlarga
asoslanganlari hisoblanadi.
Boshqaruv   uchun   tamoyilli   munosabatlar:   ishlab   chiqarish   vositalaridan
foydalanuvchilar   va   mulkdorlar   o’rtasida   kelib   chiqadigan,   yollash   va
assosiatsiyalashtirilgan   mulkdorlarning   birgalikdagi   faoliyati   jarayonlaridagi
mehnatni korporatsiyalash va taqsimlash munosabatlari hisoblanadi.
Aloqa – boshqaruvning har qanday tizimidagi uzluksizlik elementi (vositasi)
h isoblanadi.  Aloqani   boshqaruv  maqsadlari   uchun   muhim   hisoblangan   sub’ektlar,
6 moddalar,   narsalar,   energiya   va   boshqalarning   o’zaro   harakatlari,   munosabatlari,
bog’likligining almashinuvi haqidagi xabarlar deb tushinish kerak. Boshqaruvdagi
aloqalar   to’g’ri,   teskari,   vertikal,   gorizontal   va   boshqa   mazmunlar   va
xususiyatlarga   ega   bo’lgan   aloqalardir.   Keltirilgan   to’g’ri   va   teskari   aloqalar
vertikal   aloqalarga   taalluqli.   Bulardan   tashqari   boshqaruv   tizimining   o’z   oldiga
qo’ygan   maqsadlariga   erishishi   bo’yicha   sub’ektlarning   bir   darajali   harakatlarini
muvofiqlashtirishini   ta’minlovchi,   bilimlar   va   ko’nikmalar   uzatish,   norasmiy
munosabatlarni   amalga  oshirish   imkoniyatlarini   beruvchi   gorizontal   aloqalar   ham
majud.
Tizim   boshqaruv   qachonki,   uning   tanasi,   gavdasi   hisoblangan
harakatlanuvchi   aniq   tizim   (sistema)   bo’lgandagina   boshqaruv   bo’lishi   mumkin.
Bu   tizim   -   b oshqaruv   tizimi-   sistemasi   deyiladi.  Tizim   uning   yagonaligini   tashkil
q iladigan   elementlar   majmuasining   va   bu   majmuada   turgan   munosabatlarning
aloqalari  h isoblanadi.
Tizimning asosiy tamoyillari quyidagilar:
• tizimdagi xususiyatlarning tizimni tashkil qiluvchi elementlar yig’indisiga
xususiyatligi;
• tarkibliligi;
• tarkiblar va muhitlarning o’zaro bog’langanligi;
• ierarxiyaligi;
• har bir tizimning turli ta’riflarda izohlanishi.
Bunday   tizim   o’ziga   muvofiq   tarkiblarga   ega   bo’ladi,   shuningdek,   u   aniq
elementlardan   tuzilgan   tizimdan   iborat   bo’lganligi   uchun,   o’ziga   xos   o’zaro
aloqalarda va o’zaro harakatlarda ham boshqaruv amalga oshiriladi.
7 Zamonaviy   tashkilotlarning   boshqaruv   tizimi   quyidagi   asosiy   talablarga
javob berishi  k erak:
• yuqori darajalardagi egiluvchanlik;
•   tashkillashtirish   va   mehnat   taqsimotini   talab   qiluvchi   nazoratning
muvofiqlashgan shakllari, murakkab texnologik ishlab chiqarishga mos bo’lishi;
• bozor kon`yukturasiga, korxonaning ichki va tashqi muhitidagi omillarning
o’zgarishini operativ holatda qarash;
• mahsulotlar va xizmatlar bozorlariga muvofiq raqobatni hisobga olish;
•   shartnomalarni   bajarish   va   iste’molchilarga   xizmat   qilish   sifati   talablarini
h isobga olish;
• korxona boshqaruvining yuqori samaradorligini ta’- minlash;
• tashkillashtirishni rivojlantirishni muvofiqlashtirish;
• fan va amaliyotning zamonaviy yutuqlari va natijalarini joriy qilish;
O’z-o’zini   boshqara   bilish   qobiliyatiga   ega   bo’lishi   (belgilangan
me’yorlardan   har   qanday   og’ishlar,   chetlanishlar   o’ta   tezlikda   (avtomatlashgan)
qayd   qilinishi   va   boshqaruv   tizimining   oldingi   me’yorli   sharoitga   tushishini   va
boshqaruvni   davom   ettirishini   ta’minlovchi   qarama-qarshi   nazoratning
muvofiqlashgan   shakllari,   tadbirlar   tezlikda   ishlab   chiqilishi.   Boshqaruv
texnologiyalari.   Boshqaruv   texnologiyasining   mazmuni   boshqaruv   ob’ektining
murakkabligi   va   turiga,   ishchilarning   malakalariga   va   texnik   vositalardan
foydalanish   turlariga   bog’liq   hisoblanadi.   Boshqaruv   texnologiyalari   o’zining
tarkibiga   sharoitlarning   tahlilini,   axborotlarni   tayyorlashni,   qarorlarni   ishlab
chiqish  va  qabul   qilishni,   ularni  ijrochilarga  yetkazish   va  maqsadli   dasturlar   yoki
qurilish loyihalarining bajarilishi holatlarini nazorat qilishni oladi.
8 Hozirda boshqaruv texnologiyalarining quyidagi turlarini ajratishadi:
•   oldindan   belgilangan   rejaga   muvofiq   ba’zi   bir   ishlar   va   jarayonlar   qattiq
uzluksizlikda   ishlab   chiqarilishi   bilan   xususiyatlanadigan   liniyali   boshqaruv
texnologiyasi;
• vaziyatni baholash va oxirgi bitta maqsadni bir tomonlama aniqlash qiyin
bo’lgan vaziyatda qo’llaniladigan tarmoqli boshqaruv texnologiyasi. 
•   rejalashtirilgan   natijaga   bir   nechta   yo’nalishlar   bo’yicha   ishlab   chiqilgan
qarorlarni bajarish yo’li bilan erishiladi;
•   vaziyatlar   bo’yicha   boshqaruv   texnologiyasidan,   menejer   kelib   chiqqan
vaziyatlarga   asoslanib,   doimiy   o’zgarib   turadigan   sharoitlar   uchun   operativ
qarorlar qabul qilganda, boshqaruv jarayonining fazalari biri-biri bilan bog’lanmay
o’tishida foydalaniladi;
•   natijalar   bo’yicha   boshqaruv   texnologiyasi   muvofiqlashtiruvchi
funktsiyalarning   va   korxonadagi   barcha   bo’limlardagi   o’zaro   harakatlarining
kuchayishi bilan bog’langan. Bu texnologiya tashkilotda qabul qilingan qarorlar va
natijalar   oralig’ida   uncha   katta   vaqt   bo’lmaganida   qo’llaniladi   va   katta   samara
beradi;
•   maqsadlar   bo’yicha   boshqaruv   texnologiyasi   korxonada   kuchli   analitik
bo’limning mavjud bo’lishligini talab qiladi. Boshqaruvni quyidagi turlarga bo’lish
mumkin:   oddiy   maqsadli,   maqsadli-dasturli   va   reglamentli.   Oddiy   maqsadli
boshqaruvda   rahbar   maqsadga   erishish   yo’llarisiz   oxirgi   maqsad   va   muddatlarni
aniqlaydi. Maqsadli-dasturli boshqaruv maqsadlarni, maqsadlarga erishishdagi har
bir   bosqichlar   uchun   mexanizmlar   va   muddatlarni   tayinlashni   nazarda   tutadi.
Reglamentli   boshqaruv   iqtisodning   hamma   darajalarida   qo’llaniladi,   resurslar   va
parametrlar bo’yicha chegaralar, oxirgi maqsad tayinlanadi;
9 •  ehtiyojlar   va   manfaatlari   bo’yicha  boshqaruv  texnologiyasi   insonni   uning
ehtiyojlari (ovqat, uy, dam olish, sog’lik) va manfaatlari (moddiy, ijtimoiy, estetik)
orqali   rag’batlantirishlar   bilan   bog’liq;   izlanuvchi   boshqaruv   vazifalarning
to’liqligiga   va   aniqligiga   asoslangan.   Bu   holatda   qarorlar   maqsadlardan   teskari
uzluksizlarni chiqarib tashlagan talablarda ishlab chiqariladi;
•  “Sun’iy  intellekt”  asosidagi   boshqaruv  texnologiyasidan  axborotlar   tizimi
yordami   bilan   zamonaviy   texnik   vositalar   va   zamonaviy   texnologiyalarni
qo’llashda foydalaniladi.
1.2 .  Boshqaruv tarkibining tuzilishi va uning bosqichlari
Boshqaruv   tarkibining   tuzilishini   tushunib   olishni   quyidagi   besh
bosqichlarga ajratish mumkin:
1. Tashkilot   mehnat   jarayonlarining   umumlashmasi   sifatida   namoyon   b o’ladi.
Tashkilotlarni   boshqarish   –   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   to’g’ri   tashkil
qilish   va   mehnat   unumdorligini   oshirish.   Tashkilotni   menejer   tuzadi   va
nazorat qiladi.
2. Tashkilot   –   eng   barqaror   qurilgan   (ma’muriy   mexanizm)   piramida.   Unda
korporativ odob-axloq, javobgarlik va vakolat balansi, mehnat taqsimoti, bir
fikrlilik, aniq tarkib namoyon bo’ladi.
3. Tashkilot   –   byurokratiya,   bunda   inson   –   individual   belgilarga   ega
ekanligining   huquqsizligi   natijasida   bu   ulkan   mashinaning   detali,   butunni
yaratish uchun material. Shaxsning individualligi ko’rsatmalarga qat’iy amal
qilish bo’yicha yaratilgan ishlanmalar bo’yicha deyarli yo’q qilingan.
4. Yigirmanchi asrning 30-40 yillarida Elton Meyo tashkilotga «qabila sifatida
qarash   kerak   va   shunga   muvofiq   uni   boshqarish   lozim»   degan   taklifni
10 kiritdi. U ham insonni ulkan mashinaning detali deb qabul qildi. Lekin u har
bir   insonning   individualligi   huquqini   himoya   qilib,   inson   o’z   fikrini   o’zaro
munosabatlarda,   ichki   muhitda   va   tashkilotdan   tashqarida   ham   bildirishga
haqqi borligini alohida ta’kidladi. Bu kontseptsiya bo’yicha birinchi rejaga,
oldinga   shaxslar   o’rtasidagi   va   guruhlar   o’rtasidagi   munosabatlar   qalqib
chiqadi.   Demak   ,   boshqaruv   –   guruhlarning   ruhiy   tarkibiga   asoslanishi
kerak.   Aks   holda,   o’zboshimchalik,   nazoratga   bo’ysinmaydigan   «o’zim
quraman» kelib chiqishi mumkin.
5. Tashkilot – bu ijtimoiy texnik tuzim. Chunki unda texnologik asoslar  m uhim
ahamiyatga ega. Shuning uchun odamlarning o’zaro harakatlari ham texnika
bilan bog’langan. Texnik tizim bilan shaxslar o’rtasidagi munosabatlar tizimi
chuqur   integratsiya   bo’lishi   mumkin.   Texnik   tizim   ijtimoiy   munosabatlar
bilan   bog’liq,   shaxslar   o’rtasidagi   munosabatlar   –   ishlab   chiqarish   tizimi.
Tashkilot shuning uchun ham murakkab va ehtimolli tizim.
Tashkilotni boshqarish o’zida nafaqat tashkiliy tarkiblardan iborat murakkab
tizimlarni   namoyon   qiladi   va   shu   bilan   birga   tashkilotni   boshqarish   usullarni,
maqsadlar,   jarayonlarni   ham   o’z   tarkibiga   oladi.   Har   qanday   tashkilot   doimiy
ravishda   o’zaro   harakatlarda   va   muvozanat   harakatlardagi   ko’plab   elementlardan
tashkil   topgan.   Bu   elementlar   biri-biri   b ilan   uyg’unlashib   yirik   shakllarni,
komponentlarni   hosil   qiladi.  Ya’ni   tabiatdagi   tizimdagidek,   boshqaruv   tizimining
hosil   bo’lishi   jarayonlari   boshlanadi.   Har   qanday   tashkilotda   yagona   boshqaruv
tizimi sifatida quyidagi ikkita komponent- tizimosti (tizim, sub’ekt) boshqaruvi va
boshqariladigan tizim (ob’ekt, tizim) mavjud.
Tashkilotning   boshqaruv   tizimi   tarkibida   quyidagi   tizim   osti   tizimlari
ajratiladi:
11 •   boshqaruv   tarkibi:   (funktsional   tarkiblar;   tashkiliy   munosabatlarning
sxemasi; tashkiliy tarkiblar; personalning professionalligi);
•   boshqaruv   texnikasi:   (hujjatlarning   aylanishi   tizimi;   axborot   kanallari;
komp`yuterli va orgtexnika, idora mebellari);
•   boshqaruv   jarayoni:   (kommunikatsiya;   jarayonlar   sxemasi;   qarorlarni
ishlab chiqish va amalga oshirish; axborotli ta’minot);
•   boshqaruv   metodologiyasi:   (maqsadlar;   vazifalar;qonunlar   va   tamoyillar;
usullar va funktsiyalar; texnologiya va boshqaruv amaliyoti).
Tizimosti   tizimlarining   tarkiblari   yuqorida   keltirilgan   elementlardan   tashkil
topgan   bo’lib,   har   bir   element   ma’lum   bir   voqe’lik   yoki   jarayonni   anglatadi   va
elementlar uyg’unlashuvida o’zaro hamkorlik harakatlarini boshlaydi.
Boshqaruv   bo’yicha   birinchi   darslikni   Angliyalik   matematika   va
muhandislik   professori,   tadbirkor   Charl`z   Bebidj   yaratdi-“Mashina   iqtisodi   va
ishlab   chiqarish”-1832   yilda.   Boshqaruv   tarkibi,   boshqaruv   texnikasi,   boshqaruv
jarayoni   va   boshqaruv   metodologiyasidagi   elementlar   nafaqat   o’z   tizimidagi
harakatlar   bilan   balki,   qayd   qilingan   to’rt   tizimosti   tizimidagi   barcha   elementlar
bilan   o’zaro   munosabatda   va   biri-biri   bilan   bog’langan   harakatlarda   faoliyat
ko’rsatadi.   Boshqaruv   metodologiyasi   bilan   boshqaruv   jarayonining   o’zaro
hamkorlikdagi   harakatlari   –   boshqaruv   faoliyati   jarayoni   sifatida   baholanadi.
Boshqaruv   tarkiblari   bilan   boshqaruv   texnikasi   va   texnologiyasining   o’zaro
hamkorlikdagi   harakatlari   –   boshqaruv   faoliyati   hodisasi   sifatida   baholanadi.
Boshqaruv   faoliyati   jarayoni   bilan   boshqaruv   faoliyati   hodisasi   boshqaruvning
tizimiga   zamin   tayyorlaydi   va   boshqaruv   tizimi   ishlab   chiqiladi   Boshqaruv
tizimining   ishlab   chiqilishi   bu   tashkilot   faoliyatining   boshlanishi   hisoblanadi.
Ya’ni, tashkilotni yuzaga keltirishdagi murakkab vaziyatlardan chiqish, boshqaruv
12 nazariyalari   tahlili,   bashoratlar,   maqsad   va   vazifalarni   belgilash,   strategik   rejalar,
loyihalar va boshq.. ortda qolib, boshqarishni tashkil qilish va boshqarish dastlabki
fikrlardagi tashkilotni emas balki, faoliyatlar bilan personalni boshqarishdan iborat
ekanligi   ma’lum   bo’ladi.   E’tibor   qilinsa,   boshqaruvning   tarkibida   boshqaruvning
tamoyillari,   boshqaruvning   funktsiyalari,   boshqaruvning   usullari,   qandaydir
tizimlar va tizimosti tizimlari qayd qilinmagan va keltirilmagan. Muayyan asoslari
personalni,   odamlarni   boshqarish   bo’lib   chiqadi.   Bu   esa   menejmentning   kelib
chiqishi,   menejmentning   nazariyalari,   menejmentning   maktablari,   menejmentning
modellari, menejmentning tamoyillari va boshqaruvni yodga soladi.
Zamonaviy   tashkilotlarning   boshqaruv   tizimi   quyidagi   asosiy   talablarga
javob berishi  k erak:
- yuqori egiluvchanlikka egaligi;
-   ishlab   chiqarishning   murakkab   texnologiyasi   talablariga,   nazoratning
muvofiq shakliga, tashkillashtirish va mehnat taqsimotiga adekvatli bo’lishi;
- bozor kon’yunkturasi, korxonaning ichki va tashqi muhitidagi omillarning
o’zgarishiga tezkor ta’sir ko’rsatishi;
-  mahsulotlar va xizmatlar bozoridagi raqobatni hisobga olishi;
-   shartnomalarning   bajarilishi   va   iste’molchilarga   sifatli   xizmatlar
ko’rsatilishi talablarini hisobga olishi;
- t ashkilotni yuqori samarada boshqarishni ta’minlash;
- tashkilotning rivojlanishiga yordam berishi;
- Amaliyotdagi ilg’or tajribalar va fan yutuqlarini joriy qilishni ta’minlash;
13 -   Me’yorlardagi   har   qanday   og’ishlar   (narx   bo’yicha,sifatdagi   og’ishlar,
muddat   va   boshq..)   tezlikda   qayd   qilinishi   va   o’sha   vaqtda   korxonaning   oldingi
me’yorli  holatida  ishlashini  ta’minlovchi  qarshi   tadbirlarni   ishlab  chiqishiga,  o’z-
o’zini boshqarib borishiga yordam berishi.
Boshqaruv stili 1
. 
Korxonalarni   va   tashkilotlarni   boshqarishda   boshqaruv   stili   hozirgi   vaqtda
ancha   o’zgaruvchan,   biror   bir   tizimga   qattiq   bo’ysunish   me’yorlarida   emas.
Chunki,   xususiy   mulkka   asoslangan   erkin   bozor   sharoitlarida  ko’plab  tashkilotlar
va korxonalar xususiy hisoblanganligidan bu tashkilotlar va korxonalarning egalari
boshqaruvni   o’zlari   tanlamoqdalar.   Lekin,   boshqaruvda   avtoritar,   demokratik   va
liberal boshqaruv stillari  i stivorlikda qolmoqda.  
I bob bo yicha xulosa.ʻ
Hozirda boshqaruv texnologiyalarining quyidagi turlarini ajratishadi:
•   oldindan   belgilangan   rejaga   muvofiq   ba’zi   bir   ishlar   va   jarayonlar   qattiq
uzluksizlikda   ishlab   chiqarilishi   bilan   xususiyatlanadigan   liniyali   boshqaruv
texnologiyasi;
• vaziyatni baholash va oxirgi bitta maqsadni bir tomonlama aniqlash qiyin
bo’lgan vaziyatda qo’llaniladigan tarmoqli boshqaruv texnologiyasi rejalashtirilgan
natijaga bir  nechta yo’nalishlar  bo’yicha  ishlab chiqilgan qarorlarni  bajarish yo’li
bilan erishiladi;
1
  Ruscha-o’zbekcha lug’atda (Qo’shjonov M.Q. Rahbarligida tayyorlangan, O’zbek Sovet Entsiklopediyasi Bosh 
redaktsiyasi, Toshkent, 1983-1984yy.). Stil-uslub, stil; avtoritar-hokimlik, diktatura, so’zsiz bo’ysinishga 
asoslangan; demokratiya-xalq, xalq hokimiyati, liberal-hur kikrli, murosasozlik deb tarjima qilingan.
14 •   vaziyatlar   bo’yicha   boshqaruv   texnologiyasidan,   menejer   kelib   chiqqan
vaziyatlarga   asoslanib,   doimiy   o’zgarib   turadigan   sharoitlar   uchun   operativ
qarorlar qabul qilganda, boshqaruv jarayonining fazalari biri-biri bilan bog’lanmay
o’tishida foydalaniladi;
•   Natijalar   bo’yicha   boshqaruv   texnologiyasi   muvofiqlashtiruvchi
funktsiyalarning   va   korxonadagi   barcha   bo’limlardagi   o’zaro   harakatlarining
kuchayishi bilan bog’langan. Bu texnologiya tashkilotda qabul qilingan qarorlar va
natijalar   oralig’ida   uncha   katta   vaqt   bo’lmaganida   qo’llaniladi   va   katta   samara
beradi;
•   maqsadlar   bo’yicha   boshqaruv   texnologiyasi   korxonada   kuchli   analitik
bo’limning mavjud bo’lishligini talab qiladi. Boshqaruvni quyidagi turlarga bo’lish
mumkin:   oddiy   maqsadli,   maqsadli-dasturli   va   reglamentli.   Oddiy   maqsadli
boshqaruvda   rahbar   maqsadga   erishish   yo’llarisiz   oxirgi   maqsad   va   muddatlarni
aniqlaydi.
Maqsadli-dasturli   boshqaruv   maqsadlarni,   maqsadlarga   erishishdagi   har   bir
bosqichlar   uchun   mexanizmlar   va   muddatlarni   tayinlashni   nazarda   tutadi.
Reglamentli   boshqaruv   iqtisodning   hamma   darajalarida   qo’llaniladi,   resurslar   va
parametrlar bo’yicha chegaralar, oxirgi maqsad tayinlanadi;
•  ehtiyojlar   va   manfaatlari   bo’yicha  boshqaruv  texnologiyasi   insonni   uning
ehtiyojlari (ovqat, uy, dam olish, sog’lik) va manfaatlari (moddiy, ijtimoiy, estetik)
orqali   rag’batlantirishlar   bilan   bog’liq;   izlanuvchi   boshqaruv   vazifalarning
to’liqligiga   va   aniqligiga   asoslangan.   Bu   holatda   qarorlar   maqsadlardan   teskari
uzluksizlarni chiqarib tashlagan talablarda ishlab chiqariladi;
15 •  “Sun’iy  intellekt”  asosidagi   boshqaruv  texnologiyasidan  axborotlar   tizimi
yordami   bilan   zamonaviy   texnik   vositalar   va   zamonaviy   texnologiyalarni
qo’llashda foydalaniladi.
II BOB. TASHKILOT VA UNING BOSHQARUVIDA ZAMONAVIY
MENEJMENT TEXNOLOGIYALARI.
2.1. Mehnat unumdorligini oshirish maqsadida xodimlarning
motivatsiyasini oshirishning asosiy yo'nalishlari
Ilmiy adabiyotlarda motivatsiyaning turli ta’riflari mavjud. Motivatsiyaning
ishchi   ta'rifi   sifatida   biz   quyidagilardan   foydalanamiz:   Motivatsiya   –   bu   shaxsiy
16 yoki tashkilot maqsadlariga erishish uchun o'zini va boshqalarni harakatga undash
jarayoni.
Konkret   mazmun   nuqtai   nazaridan   motivatsiya   psixologik   hodisa   sifatida,
insonning tashqi  ta’sirlar  va ichki  ehtiyojlarga bo‘lgan biopsixik reaksiyasi, atrof-
muhit   va   shaxs   xususiyatlari   bilan   vositachilik   qilib,   ma’lum   bir   natijaga   olib
kelishi   tushuniladi.   Shu   bilan   birga,   motivatsiyada   inson   tabiatini   aks   ettiruvchi
ongli   va   ongsiz,   oqilona   va   hissiy   motivlarning   tabiiy   birligi   mavjudligini
ta'kidlash   juda   muhimdir,   ularning   buzilishi   boshqaruv   amaliyotida   sezilarli
buzilishlar va yo'qotishlarga olib kelishi mumkin.
Shunday   qilib,   motivatsiya   –   bu   inson,   jamiyat   tomonidan   rivojlanish
ehtiyojlari   va   ularni   qondirish   bilan   bog'liq   umidlarning   ta'siri   tufayli   muayyan
turdagi   xatti-harakatlarni   tanlashning   ongli   (ongsiz,   ongdan   yuqori)   jarayoni.
Ehtiyojlar   –   insonning   ma'lum   sharoitlardagi   ehtiyojlarining   holati,   ular   normal
yashash,   rivojlanish   uchun   etishmaydi.   Ehtiyoj   holatlari   har   doim   noxush   ichki
norozilik   tuyg'usining   mavjudligi,   uni   bartaraf   etish   uchun   tanaga   kerak   bo'lgan
narsaning   ob'ektiv   etishmasligi   bilan   bog'liq.   Ehtiyoj   tanani   faollashtiradi,   uning
kerakli narsani topishga qaratilgan xatti-harakatlarini shakllantiradi.
Demokrit ehtiyojni (ehtiyojni) inson ongini takomillashgan, til, nutq, mehnat
odatiga   ega   bo‘lish   imkonini   yaratgan   asosiy   harakatlantiruvchi   kuch   deb
hisoblagan. .
Ehtiyojlarning   birinchi   tasniflaridan   biri   1938   yilda   taklif   qilingan.
Ehtiyojlarning to'rtta asosiy turi g'oyasini ilgari surgan psixolog G.Myurrey:
Boshlang'ich   (insonning   omon   qolishini   ta'minlash)   va   ikkilamchi
(shaxsning rivojlanishiga hissa qo'shadi);
- ijobiy va salbiy;
- aniq va yashirin;
- ongli va ongsiz.
17 Shunga asoslanib, u 37 turdagi ehtiyojlarni shakllantirdi va ularning barchasi
bir xil, faqat maxsus ifodalanganligini ko'rsatdi.
Kelib   chiqishiga   ko'ra   ehtiyojlar   tug'ma   va   tarbiya   natijasida   orttirilgan
bo'lishi mumkin.
Tabiatan ular  tabiiy (oziq-ovqatda, suvda va hokazo) va ijtimoiy (tan olish,
shon-shuhratda) va mazmuniga ko'ra – moddiy va nomoddiydir ..
Ehtiyoj,   agar   uni   qondirish   maqbul   darajadan   pastga   tushsa,   uni
rag'batlantiradi   va   keyin   uni   oshirish   imkoniyati   mehnat   samaradorligini   sezilarli
darajada oshiradi. Shu bilan birga, qondirilgan ehtiyoj bu funktsiyani yo'qotadi.
Odamlarni   ehtiyojlarni   qondirishga   qaratilgan   faol   harakatlarga   undash
uchun   psixologik   sabablar   (ongli   yoki   ongsiz   impulslar,   intilishlar)   –   motivlar
kerak.
Buning   sababi,   prof.   I.S.   Kron,   insonning   o'z   qilmishiga   sub'ektiv
munosabatini,   xatti-harakatni   boshqaradigan   va   tushuntiradigan   ongli   ravishda
belgilangan   maqsadni   anglatadi.   Shaxsning   «ichida»   bo'lish   motivi   «shaxsiy»
xarakterga   ega   bo'lib,   shaxsga   nisbatan   ko'plab   tashqi   va   ichki   omillarga,
shuningdek,   unga   parallel   ravishda   yuzaga   keladigan   boshqa   motivlarning
harakatlariga   bog'liq.   Xuddi   shu   ehtiyoj   turli   motivlar   orqali   amalga   oshirilishi
mumkin. Odamlarni bir-biridan ajratib turadigan ehtiyojlar emas, balki motivlardir.
Motivlarning asosiy turlari mavjud:
Motiv,   uni   qondirish   bilan   bog'liq   harakatlarni   (burch   tuyg'usini)
rag'batlantiradigan, ichki amalga oshirilgan ehtiyoj (manfaat) sifatida;
Motiv ongsiz ehtiyoj (istak) sifatida;
Motiv ehtiyojlarni qondirish vositasi sifatida;
Motiv xatti-harakatga turtki beruvchi niyat sifatida;
Motiv sanab o'tilgan omillar majmuasi sifatida .
18 Odamlarning   xulq-atvoriga   ta'sir   etuvchi   turli   motivlarning   nisbati   uning
motivatsion tuzilishini tashkil qiladi. Har bir inson uchun u individualdir va ko'plab
omillar   bilan   belgilanadi:   jinsi,   yoshi,   ma'lumoti,   tarbiyasi,   farovonlik   darajasi,
mavqei,   ijtimoiy   mavqei,   shaxsiy   qadriyatlari,   mehnatga   munosabati   va
boshqalar. .
Motivlar   ichki   bo'lishi   mumkin   va   tashqi;   ikkinchisi,   odamning   o'ziga
tegishli   bo'lmagan   ba'zi   narsalarga   ega   bo'lish   istagi   yoki   aksincha,   bunday
egalikdan   qochish   istagi   bilan   bog'liq.   Ichki   motivlar,   inson   o'zi   saqlamoqchi
bo'lgan ob'ektdan qoniqish yoki unga egalik qiladigan noqulaylik va, demak, undan
xalos  bo'lish   istagi  bilan  bog'liq.  Odamning   xulq-atvori,  odatda,  bitta  motiv  bilan
emas,   balki   ularning   yig'indisi   bilan   belgilanadi,   ular   doirasida   ular   bir   kishiga
o'zaro ta'sir darajasi bo'yicha bir-biriga o'ziga xos munosabatda bo'ladi.
Motivlar   shaxsda   ko‘pgina   tashqi   va   ichki,   sub’ektiv   va   obyektiv   omillar
ta’sirida   shakllanadi.   Rag'batlantirish   ta'sirida   «yoqish»   motivlari   (stimul   –   lotin
tilidan, qadimgi Rimda hayvonlarni haydagan uchli tayoq), ya'ni. Tashqi  ta'sir, bu
inson ongida u uchun ba'zi muhim ehtiyojlar va manfaatlarni kuchaytiradi.
Rag'batlar   ongda   tafakkur   aloqasi   bilan   ma'lum   bir   hissiy   irodaviy   harakat
shaklida   tashqi   ta'sirlarga   shaxsiy   munosabat   (ma'no)ni   shakllantiradi.   Bevosita
odamlarning   harakatlarini   o'z   ichiga   olgan   ong   ishining   bu   butun   murakkab
jarayoni motiv deb ataladi. Motiv harakatda mavjud. Bu ko'proq yoki kamroq ongli
bo'lishi mumkin, ammo motivsiz harakatlar yo'q.
Shunday qilib, rag'batlar ehtiyoj va manfaatlarning ta'sirini motivlarga, ya'ni
odamlar harakatlarining o'ziga xos semantik sababiga aylantiradi. Ma'lumki, tashqi
sabablar   odamlar   psixikasining   ichki   sharoitlari   orqali   harakat   qiladi.   Agar
ehtiyojlar   tashqi   ta'sirning   boshlang'ich   sababi   bo'lsa,   unda   motivlar   hissiy   va
qadriyat-dunyo   qarashlari   majmuasining   yo'naltirilgan   tashkil   etilishini
yakunlaydigan, irodaning namoyon bo'lishini belgilaydigan ichki sharoitlardir.
19 Moddiy ob'ektlar, boshqa odamlarning harakatlari, imkoniyatlar, umidlar va
boshqalar rag'batlantiruvchi rol o'ynashi mumkin.
Ilovaga   muvofiq   shaxsga   bo'lgan   munosabat,   muammolarni   hal   qilishda
uning   harakatlariga   ta'sir   qilish   uchun   rag'batlantirish   va   tegishli   motivlarni   o'z
ichiga oladi, rag'batlantirish deb ataladi.
Rag'batlantirish   tushunchasi   unga   bo'ysunuvchining   har   qanday   harakati
topshirilgan ishni qanday bajarishiga qarab, uning uchun ijobiy, salbiy yoki neytral
oqibatlarga olib kelishi kerakligiga asoslanadi. Tashkilotga mos keladigan berilgan
parametrlardan chetga chiqishda yuzaga keladigan salbiy oqibatlarning oldini olish
yoki   rag'batlantirish   uchun   u   xatti-harakatlarning   barqarorligini   saqlaydi   yoki   uni
kerakli yo'nalishga o'zgartiradi. .
Rag'batlantirish quyidagi asosiy funktsiyalarni bajaradi:
1. iqtisodiy – ishlab chiqarish samaradorligini oshirishga yordam beradi;
2. axloqiy – zarur axloqiy-psixologik muhitni yaratadi;
3. ijtimoiy – xodimlarning daromadlari va xarajatlarini shakllantiradi.
Tajriba   shuni   ko'rsatadiki,   rag'batlantirish   qanchalik   tez-tez   sodir   bo'lsa,
kerakli   harakatlar   shunchalik   tez-tez   takrorlanadi   va   rag'batlantirishning   ta'siri
qanchalik kuchli bo'lsa, ularning ta'sir qilish muddati qanchalik qisqa bo'lsa, odam
tegishli imtiyozlarga ko'proq muhtoj.
Rag'batlantirish quyidagilar bo'lishi mumkin:
Tegishli – ish haqi yordamida amalga oshiriladi;
·   istiqbolli   –   martaba   uchun   shart-sharoitlar,   mulkda   ishtirok   etish.   Inson
oldida   turgan   katta   maqsadlar   bilan   samarali,   ularga   erishish   ehtimoli   yuqori,   u
sabr-toqat va qat'iyatga ega;
· qattiq – odamlarni  muayyan harakatlarga majburlashni  o'z ichiga oladi va
ma'lum   bir   qiymat   minimumiga   (qo'rquvga)   asoslanadi.   Masalan,   ish   haqi   yoki
yakuniy natija uchun to'lov. Uning maqsadi  odamlarni  umuman ishlashga  undash
20 emas,   balki   ularni   standart   vazifalarda   nazarda   tutilganidan   ko'ra   ko'proq   va
yaxshiroq qilishga majburlashdir;
Yumshoq   –   maksimal   qiymatga   muvofiq   harakat   qilish   motivatsiyasiga
asoslangan.   Masalan,   Rossiyada   bu   ijtimoiy   paket   bo'lishi   mumkin,   bu   bugungi
kunda ko'pincha yuqori maoshdan ko'proq narsani anglatadi;
Tabaqalashtirilgan  – bitta stimul faoliyatning ko'p jihatlariga ta'sir qiladi;
Ajratilmagan  – har bir maqsad maxsus rag'batlantirishni talab qiladi.
Bir   xil   rag'batlantirish   odamlarga   ularning   xatti-harakatlarining   motivlariga
qarab   har   xil   ta'sir   ko'rsatadi.   Ba'zi   odamlar   uchun   natijaga   erishish   istagi   juda
kuchli bo'lishi mumkin, boshqalari uchun nisbatan zaif bo'lishi mumkin.
Odamlarni harakatga undaydigan shart-sharoitlarni shakllantirish mexanizmi
motivatsion deyiladi.
Motivatsion   mexanizm   ikkita   elementdan   iborat:   tashqi   maqsadli
rag'batlantiruvchi   ta'sir   mexanizmi   (rag'batlantirish   va   majburlash)   va   muayyan
faoliyatga ichki psixologik moyillikni amalga oshirish mexanizmi. .
Motivatsion   mexanizm   ehtiyojlar   va   motivlardan   tashqari   quyidagilarni   o'z
ichiga oladi:
Da'volar   –   ehtiyojlarni   qondirishning   kerakli   darajasi,   xulq-atvorni
belgilaydi.   Bunga   vaziyat,   muvaffaqiyatlar   va   muvaffaqiyatsizliklar   ta'sir   qiladi.
Agar bunga erishilsa, unda, ehtimol, ehtiyojlar motivlarga aylanmaydi;
Taxminlar   –   shaxs   tomonidan   vaziyatga   nisbatan   da'volarni   ko'rsatadigan
voqea   sodir   bo'lish   ehtimolini   baholash;   faoliyat   natijasi   ma'lum   oqibatlarga   olib
keladi degan taxmin.
Munosabatlar   –   psixologik   moyillik,   shaxsning   muayyan   vaziyatda
muayyan harakatlarga tayyorligi;
Munosabatlar   asosida   odamlar   xotirjamroq,   tezroq,   vijdonliroq   harakat
qiladilar, kamroq kuch sarflaydilar, bilim va vazifalarni yaxshiroq o'rganadilar.
21 Baholash   –   natijaga   erishish   yoki   ehtiyojlarni   qondirish   darajasining
xususiyatlari;
Rag'batlantirish   –   sub'ektdan   tashqari   imtiyozlar,   imkoniyatlar   va
boshqalar,   agar   bu   mumkin   bo'lmagan   harakatlarni   talab   qilmasa,   uning   yordami
bilan o'z ehtiyojlarini qondirishi mumkin.
Motivatsiya mexanizmi quyidagicha ishlaydi:
1) ehtiyojlarning paydo bo'lishi;
2) ulardan keladigan impulslarni idrok etish;
3)   taxminlar,   da'volar,   rag'batlantirishlarni   hisobga   olgan   holda   vaziyatni
tahlil qilish;
4)   motivlarni   aktuallashtirish   (qo'shish)   –   o'z-o'zidan,   munosabat   asosida
yoki   oqilona   baholash   orqali   sodir   bo'lishi   mumkin.   Natijada,   motivlarning   bir
qismi tanlanadi va yangilanadi, qolganlari esa saqlanib qoladi yoki rad etiladi;
5)   uning   harakatlarining   istalgan   intensivligini   belgilaydigan   shaxsning
ma'lum   bir   holatini   (motivatsiyasini)   shakllantirish   (motivatsiya   darajasi   ma'lum
bir   ehtiyojning   dolzarbligi,   uni   amalga   oshirish   imkoniyati,   hissiy   hamrohlik,
harakatning kuchi bilan belgilanadi;
6) aniq harakatlarni belgilash va amalga oshirish.
Odamlarning xulq-atvorini belgilaydigan turli xil motivlarning nisbati uning
motivatsion   tuzilishini   tashkil   qiladi,   Bu,   masalan,   ta'lim   jarayonida,   maqsadli
shakllantirishga   mos   bo'lsa-da,   juda   barqaror.   Har   bir   inson   uchun   motivatsion
tuzilma   individualdir   va   ko'plab   omillar   bilan   belgilanadi:   farovonlik   darajasi,
ijtimoiy mavqei, malakasi; pozitsiyasi, qiymat yo'nalishi va boshqalar.
Menejmentning   asosiy   vazifalaridan   biri   har   bir   xodimning   faoliyati
motivlarini aniqlash va bu motivlarni korxona maqsadlari bilan uyg'unlashtirishdir.
Jarayon   sifatida   tahlil   qilinadigan   motivatsiya   oltita   ketma-ket   bosqich   sifatida
ifodalanishi   mumkin.   Tabiiyki,   jarayonni   bunday   ko'rib   chiqish   o'zboshimchalik
22 bilan   amalga   oshiriladi,   chunki   haqiqiy   hayotda   bosqichlar   va   alohida   jarayonlar
o'rtasida bunday aniq farq yo'q. Biroq, motivatsiya jarayoni qanday rivojlanishini,
uning mantiqiyligi  va tarkibiy qismlari  nima ekanligini  tushunish  uchun quyidagi
model maqbul va foydali bo'lishi mumkin.
Birinchi   bosqich   –   ehtiyojlarning   paydo   bo'lishi.   Ehtiyoj   insonning   biror
narsa etishmayotganini his qila boshlashi shaklida namoyon bo'ladi. U ma'lum bir
vaqtda   o'zini   namoyon   qiladi   va   odamdan   imkoniyat   topib,  uni   yo'q   qilish   uchun
qandaydir   choralar   ko'rishni   «talab»   qila   boshlaydi.   Ehtiyojlar   juda   boshqacha
bo'lishi   mumkin.   Shartli   ravishda   ularni   uch   guruhga   bo'lish   mumkin:   fiziologik,
psixologik, ijtimoiy.
Ikkinchi   bosqich   –   ehtiyojni   bartaraf   etish   yo'llarini   izlash.   Ehtiyoj   paydo
bo'lgandan so'ng va inson uchun muammo tug'dirsa, u uni bartaraf etish yo'llarini
izlay   boshlaydi:   qondirish,   bostirish,   e'tiborsiz   qoldirish.   Biror   narsa   qilish,   biror
narsa qilish kerak.
Uchinchi   bosqich   –   harakatning   maqsadlarini   (yo'nalishlarini)   aniqlash.
Inson   ehtiyojni   bartaraf   etish   uchun   nima   va   qanday   vositalar   bilan   qilish
kerakligini, nimaga erishish kerakligini, nimani olish kerakligini belgilaydi. Ushbu
bosqichda to'rtta nuqta bog'langan:
* ehtiyojni bartaraf etish uchun nima olishim kerak;
* xohlagan narsamga erishish uchun nima qilishim kerak;
* xohlagan narsamga qay darajada erisha olaman;
*Men olishim mumkin bo'lgan narsa ehtiyojni bartaraf qilishi mumkin.
To'rtinchi   bosqich   –   harakatni   amalga   oshirish.   Ushbu   bosqichda   inson,
oxir-oqibat,   ehtiyojni   bartaraf   etish   uchun   unga   biror   narsa   olish   imkoniyatini
berishi   kerak   bo'lgan   harakatlarni   amalga   oshirish   uchun   kuch   sarflaydi.   Ish
jarayoni   motivatsiyaga   teskari   ta'sir   ko'rsatganligi   sababli,   ushbu   bosqichda
maqsadlarni sozlash mumkin.
23 Beshinchi   bosqich   –   bu   harakat   uchun   mukofot   olish.   Muayyan   ishni
bajargandan   so'ng,   inson   to'g'ridan-to'g'ri   ehtiyojni   bartaraf   etish   uchun
foydalanishi   mumkin   bo'lgan   narsani   oladi   yoki   o'zi   xohlagan   narsaga   almashtira
oladi.   Ushbu   bosqichda   harakatlarning   amalga   oshirilishi   qay   darajada   kerakli
natijani   berganligi   ma'lum   bo'ladi.   Bunga   qarab,   kuchsizlanish,   saqlanish   yoki
harakat motivatsiyasining kuchayishi sodir bo'ladi.
Oltinchi   bosqich   –   ehtiyojni   bartaraf   etish.Ehtiyoj   tufayli   yuzaga   kelgan
stressni   bartaraf   etish   darajasiga,   shuningdek,   ehtiyojni   bartaraf   etish   faoliyatga
motivatsiyaning zaiflashishiga yoki kuchayishiga sabab bo'ladimi-yo'qligiga qarab,
odam   yangi   ehtiyoj   paydo   bo'lguncha   faoliyatini   to'xtatadi.   Paydo   bo'ladi   yoki
imkoniyatlarni   izlashni   davom   ettiradi   va   ehtiyojni   bartaraf   etish   uchun   choralar
ko'radi. .
Xodimlarni   rag'batlantirish   samaradorligi   ishdan   qoniqishda   namoyon
bo'ladi. Ishdan qoniqishni faqat kuzatuv yoki xodimlarni so'rovi natijasida aniqlash
mumkin.   Motivatsiya   samaradorligining   yana   bir   ko'rsatkichi   xodimlarning
samaradorligini   oshirish   bo'ladi.   Xodimlar   faoliyati   samaradorligini   tavsiflovchi
ko'rsatkich   (E   t)   mehnat   unumdorligi   hisoblanadi.   Korxona   darajasida   u
munosabatlar sifatida belgilanishi mumkin:
Bu erda: VP – yalpi foyda;
CHR – korxonada ishlaydigan xodimlarning o'rtacha yillik soni.
2.2. Zamonaviy menejerga qo yiladigan talablarʻ
Zamonaviy   menejer.   Hozirgi   vaqtda   tez   rivojlanishni   mo’ljallagan
zamonaviy   tashkilotlar   uchun,   innovatsiyani   samarali   joriy   qilish,   biznes
rentabelligining ko’plab savollarini yechish bilan bog’liq hisoblanadi. Bu sohadagi
yutuqlarga
erishishning   eng   qulay   yo’li   tashkilot   rahbarining   uzluksiz   istiqbolga   erishish
24 rejalarini amalga oshirish sharoitlarini ta’minlab berishi hisoblanadi. Ushbu ishlar
bilan   aynan   tashkilot   menejeri   shug’ullanadi.   Ilm-fan   va   ishlab   chiqarishning
innovatsiyaga aylanib borayotgan hozirgi globallashuv davrida boshqaruvning har
qanday turi yoki tipidagi menejerlar, menejer novatorlarga aylanishini zamonamiz
talab   qilmoqda.   Chunki   kechagi   yangi   texnologiya   o’z   muddatini   o’tamasdanoq
bugunning   eskisi   hisoblanmoqda.   Boshqaruvda   marketing   talablarining   ham
kuchayib borishi   tashkilotlarda raqobatning ham kuchayishiga olib kelmoqda. Shu
nuqtai–nazardan   zamonaviy   boshqaruvchiga   bo’lgan   talab   faqat   dinamik
xususiyatlarga ega bo’lib boradi. Bu yo’nalishda Yevropa davlatlari, AQSH, Xitoy,
Kanada, Yaponiya, Malayziya, Janubiy Koreya davlatlari oldinda bormoqda.
Bu   yerda   innovatsion   menejer   bilan   hozirgacha   tayyorlanayotgan   va
ishlayotgan   menejerlar   o’rtasidagi   farqlar   haqida   savol   tug’iladi.   Hozirgi   vaqt
menejerlari   ko’p   hollarda   o’zlari   tanlagan   texnologiyalarni   va   bu   texnologiyalar
bilan ishlovchilarning faoliyatlariga o’rgangan. Yangi texnologiyalar faqat tashvish
va   ortiqcha   vaqtni   olishiga   qat’iy   ishonchda   bo’lgan   tartibni   qabul   qilgan   va   bu
tartibdan   yangi   bir   tartibga   o’tishni   xoxlashmaydi.   Bu   usul   ham   to’g’ri   bo’lishi
mumkin.   Lekin   ijtimoiy-iqtisodiy   sohaning   barcha   yo’nalishlaridagi
ilg’or   tajribalar   va   yangi   texnologiyalar   menejer   yoki   tashkilot   rahbarining
qanchalik   ishbilarmonligidan,   hohishi-e’tiboridan   qat’iy   nazar   raqobatni   keltirib
chiqarmoqda.
Biz   hozirgi   xaridorlar   va   iste’molchilar-ning   yangi   mahsulotlar   va   xizmatlarga
bo’lgan   talablari   ham   keskinlashgan,   o’zgaruvchan   zamonda   yashamoqdamiz.
Hatto,   juda   ko’p   yillar   davomida   o’ziga   ma’qul   bo’lgan,   faqat   aynan   shu
tashkilotlarning   mahsulotlari   va   xizmatlariga   o’rgangan   va   xarid   qilgan
iste’molchilar   ham,   birinchi   navbatda   yangi   mahsulot   va   xizmatlarni   xarid
qilmoqdalar.
25 Bu   vaziyatda   moddiy   va   nomoddiy   mahsulotlarni   ishlab   chiqaruvchi
korxona   rahbari   yoki   menejerlar   albatta   o’zlari   kutmagan   raqobatga   duch
kelmoqdalar. Menejer novator(yangi g’oyalar, yangi texnologiyalar bilan ishlovchi
boshliq,   rahbar)   bir   texnologiyaga   va   shu   texnologiya-   ning   ishlab   chiqarish
sharoitlariga o’rgangan va bu texnologiyadan ajralgisi kelmagan ishchilarini yangi
texnologiyalar   tizimiga   o’tishning   afzalliklari   va   samaradorligiga   ishontirishning
uddasidan   chiquvchi,   ijodiy   fikrlovchi,   zamonaviy   ilm-fan   yutuqlaridan,
axborotlaridan yaxshi xabardor, tashkilotchi va tashabbuskor rahbardir.
Salohiyatli   innovatsion   menejerning   dunyoqarashi   va   fikrlashi   standartsiz,
qolipsiz bo’lishi, ular boshqaruv qarorlarini ishlab chiqish va qabul qilishda hatto
kam   sonli   bo’lsa   ham   o’zlarining   haq   ekanligini   ilmiy-texnika   yutuqlariga,
zamonaviy   boshqaruv   usullariga   asoslanib   isbotlab   beradilar   va   g’olib   bo’ladilar.
Novatorlar   o’zlarida   qat’iy   ishonch   bo’lishi   uchun   doimo   izlanishda   bo’ladilar.
Mutaxassisligi   yoki   ixtisosligidan   tashqari   Jahon   taraqqiyotidagi   yangi
texnologiyalar  bilan  tanishib boradi. Menejer  novatorlar  murakkab muammolarga
duch kelishini va bu vaziyatlardan chiqilmasa «chet»da qolib ketishini juda yaxshi
anglab   olgan.   Shuningdek,   ular   o’zlarining   tashkilot   yoki   korxona   taqdiridagi
o’rnini, mavqe’ini  ham  yaxshi  anglab  olgan. Shunday  qilib, har  bir  mutaxassisni,
zamonaviy   menejerni   har   taraflama   baholash   va   tanlashning   quyidagi   to’rtta
talablari asosida amalga oshirilishi to’g’ri deb topilmoqda:
1. Professional tayyorliligi.
2. Psixologik sifatlari.
3. Umumiy madaniy darajalari.
4. Umumiy ilmiy darajalari.
Professional   tayyorliligi .   Bu   guruhga   kiruvchilar   uchun   asosiy   talab
bilimlarni egallash hisoblanadi. Menejerning novator bo’lishligi uchun u o’rganishi
talab   qilinadigan   fanlarning   xili   ko’p.   Bu   fanlarni   marketing   elemetlariga
26 muvofiqlashgan
holatlarda quyidagi guruhlarga bo’lish mumkin:
1. Product (mahsulot siyosati va mahsulotni ishlab chiqarish) – texnik fanlar, 
ishlab chiqarish texnologiyasi, huquqshunoslik va korxonaning iqtisodiyoti.
2. Price (baho siyosati va samarali baho tashkillanishining nazorati) – makro va
mikroiqtisodiyot, jahon iqtisodiyoti, oliy matematika, statistika, moliyalar va
kredit), soliq huquqi, buxgalteriya hisobi.
3. Place (bozor ulushini egallashdagi samaradorligi) – muzokaralarni olib 
borish texnikasi, merchendayzing.
4. Promotion (sotuv tizimining samaradorligi) – sotsiologiya, psixologiya, 
nisbiylik nazariyasi va statistika.
Albatta,   ko’rsatilgan   bu   fanlarni   mukammallik   darajalarida   o’rganish   juda
murakkab,   lekin   menejer   ularni   yetarli   darajalarda   o’rganishi   va   yetishmayotgan
bilimlarni   o’rganishni   davom   etirishi   kerak.   Menejer–innovatorning   asosiy
professional sifatlarini quyidagilar bilan ta’riflash mumkin:
-  Ishda axborotlar bilan ishlashga qiziquvchanligi.
- Mantiqiy qobiliyatini rivojlantirishi.
- E’tibor va diqqatlarni to’plashga qodirligi.
-  Nutq qobiliyatini rivojlantirishi.
-  Matematikani bilish qobiliyatini rivojlantirishi.
- Ishdagi muloqotlar sohasiga moyilliligi.
- Innovatsiya tadqiqotlarida faolliligi.
- Shaxsiy o’sishga doimiy intilishi.
- Faol hayotini, aholining faravon, iqtisodiy-ijtimoiy
xolatini yaxshilashga yo’naltirishga intilishi.
Psixologik sifatlari . Menejer-innovator do’stona munosabatlar, ijtimoiy 
ishonchlilik, optimizm, tabiatsevar- lik, muloqotlarda topqirlilik va aqllilik, 
27 hissiyot va sezgi- larini bildirishda samimiyatlilik kabi jamlagan ijtimoiy- 
psixologik xususiyatlarga ega bo’lishi talab qilinadi.
Uning ijtimoiy-psixologik yetishganligi quyidagilarda ma’lum bo’ladi:
1. O’zining odob-axloqi va bahosini namoyish etishda doimo egiluvchanlik 
tendentsiyalarini namoyish qilishi.
2. O’zgaruvchan vaziyatlarni tezlikda anglab olishi;
3. O’z-o’zidan yoki ichki sabablar natijasida kelib chiqqan fikr-
mulohazalarini rivojlantirishi;
4. Tabiiylik va oddiylik;
5. O’zini qabul qilishining yuqori darajadaligi;
6. Odamlar bilan muloqotlarda o’rinli va egiluvchanlik darajasi yuqoriligi;
7. Ijodga moyilligi;
Shuningdek,   menejer–innovator   stressga   barqarorligi   va   o’zining   fikrlari,
mulohazalarini faqat faktlarga asoslanib keltirishi bilan ajralib turishi lozim.
Umumiy   madaniy   darajasi .   Shuni   esda   tutish   kerakki,   menejer   o’ziga
bo’ysunuvchilar   o’rtasida   sog’lom   hayot   tarzini   tashviqot   qiladi.   Shuning   uchun
ham   u   ko’rinarli   qiyofada   bo’lishi   kerak.   Zamonaviy   menejerda   tashqi   qiyofa
jihatidan savlatlilik, sifatli va yengil, bir xil rangdagi ustki  kiyim, aksessuarlar  va
boshq.. namoyon bo’lishi lozim.
Unda faqat  tashqi  “ko’rinish” emas balki  ichki “dunyosi”  ham kengliklarni
qamrab
olgan bo’lishi, vaqti kelganda suhbatlarda yetakchi bo’lishi uchun Alisher Navoiy
she’riyatidan   tortib   taniqli   davlat   arboblarining   siyosiy   qarashlarigacha   asosli,
erkin   so’zlay   olishga   doimo   tayyor   bo’lishi   kerak.
Menejerning nutqi va yozuvlari savodli, asoslangan, yengil tushuniladigan bo’lishi
lozim.   Chunki   hozirgi   vaqtda   har   qanday   yangilikni   hamma   ham   to’liq   tushuna
olmaydi,   savollar   ko’p,   shuningdek,   tanqidlar   ham   ko’p   bo’lishi   mumkin.
28 Menejerning   faoliyati   hamisha   qonunchilik   me’yorlariga   asoslanganlikni   talab
qiladi.   Shuning   uchun   ham   u   o’z   fao-   liyatining   huquqshunosi   ham   bo’lishi,
komp`yuter texnologiya- sini mukammal egalashi lozim.
Umumiy   ilmiy   darajasi .   Menejer-innovator   o’rga-   nishi   va   bilishi   kerak
bo’lgan muhim va asosiy fanlarning o’rnini ko’rib chiqish mumkin:
1.   Falsafa:   bu   fanni   o’zlashtirishdan   olingan   bilimlar   voqe’lik   va
hodisalarni   har   tomonlama   ko’rib   chiqish,   tahlil   qilish   imkoniyatlarini,   sabab   va
oqibatlarning uzviyligini anglashni, mukammal tahlillar o’tkazishda fikrlash qobi-
liyatini oshiradi va mustahkamlaydi.
2.   Sotsiologiya:   bu   fan   yordamida   menejer   jamiyatdagi,   ayniqsa
tashkilotdagi   personalning   talab   va   ehtiyojlarini   yengil   aniqlaydi,   bu   sohadagi
yangilikka e’tibor qaratadi.
3. Iqtisodiyot: bu fanni o’zlashtirish orqali menejer o’z tashkilotining bozor
raqobatlariga   chidamliligi   darajala-   rini   va   bozorda   barqaror   turish,   bozordagi
ulushini barqa- rorlashtirish rejalarini ishlab chiqadi.
4.   Psixologiya:   odamlar   bilan   muloqot   qilishning   eng   maqbul
variantlarini, xodimlarning motivlarini oldindan bilib olishga yordam beradi.
5.   Tarix:   xatolarga   yo’l   qo’ymaslikni   o’rganadi,   ixtirolar-   ning   mazmunini
bilishning   zaruratini anglaydi.
6.   Statistika:   tashkilotning   samarali   faoliyatiga   u   yoki   bu   yangilikning
ta’sirini
tahlil qilishga yordam beradi.
8.   San’at:   bu   o’rinda   “menejment-boshqaruv   san’ati”   ibo-   rasini   keltirsak,
bu   fanning   menejer   uchun   qanchalik   kerakliligi   albatta   hammaga   tushunarli
bo’ladi.   Bu   fan   yordamida   menejer   ijodga   qiziqadi,   o’zining   ziyoliligi
darajalarini oshiradi. 
29 Keltirilgan   ro’yxatlar   menejer   o’rganishi   va   o’zlashti-
rishi kerak bo’lgan fanlar bilan chegaralanmaydi.    U juda ko’p fanlarni o’rganib va
o’zlashtirib   o’zining   bilimi,   madaniyati,   komilligi   va   dunyoqarashlarini   doimo
kengaytirib   borishi   lozim.   Shuningdek,   zamonaviy   menejer   boshqaruvga   bog’liq
bo’lmagan   fanlarni,   dunyo   ahamiyatidagi   texnologiyalar   va   ilg’or   tajribalar
haqidagi axborotlarni kuzatib borishi, dunyoqarashini kengaytirib borishi lozim.
Zamonaviy   menejerga   talablar.   Vaqt   o’tgan   sari   tashkilotlar,
korxonalarning   tiplari   va   turlari   ko’payib   boradi.   Shu   holatga   bog’liq
menejerlar ham oldindagi o’zgarishlar va yangi talablarga doimo tayyor turishlari
kerak.   Jahon menejmentining tajribalaridan ma’lumki, pro- fessional menejmentni
va   professional   personalni   intensiv   ravishda   tayyorlab   borish   doimiy   o’zgarib
turadigan   ichki   va   tashqi   muhit   sharoitlarida   kompaniyaning   yashab   qolishini
ta’minlaydi.   Bu   masala   O’zbekiston   sharoitida   hali   to’lig’icha   hal   qilinmagan.
Professional   menejerlarni   tayyorlamaslik   har   qanday   tashkilotning   o’z-o’zini
boshqarish rejimiga va istiqbolli taraqqiyotga o’tishini sekinlashtiradi.
O’quv qo’llanmani tayyorlash davomida mamlakatimizda va chet elda nashr
etilgan   ilmiy   adabiyotlarini   o’rganishdan   ma’lum   bo’ldiki,   tashkilotlar   va
korxonalarning   istiqbolli   va   samarali   rivojlanishi   korxonalar   va   tashkilotlarning
rahbarlariga   nisbatan   ko’proq   professional   menejerlarga   bog’liq   ekan.   Shuning
uchun   ham   jahonning   ko’p   davlatlarida   professional   menejer   oldiga   ko’plab
talablarni   qo’yishadi   Rossiyalik   olimlarning   xulosalari   bo’yicha   zamonaviy
menejerlarni   Yevropa   darajalarida   tayyorlashga   yetishish   uchun   hali   ko’p   yillar
o’tishi   kerak   va   hozirda   menejerga   innovator   bo’lish   uchun   qo’yidagi   uchta
yo’nalish mavjud:
1.   «Menejment»   mutaxassisligi   bo’yicha   maqsadli   oliy
ta’limda   o’qish,   keyinchalik   ishga   joylashish   va   «diplomli»menejer   sifatida
mansab pillapoyalariga ko’tarilishning uddasidan chiqish.
30 2.   Menejment   bilan   bog’lanmagan   yo’nalishlardagi   yangiliklarni
o’zlashtirish   bo’yicha   yuqori   natijalarga   erishish   (komp`yuter   texnologiyasidan
tortib kulinariyagacha).
Yangi mahsulot chiqaruvchi xususiy firmani ochish. Buning uchun iqtisodiy
ta’lim diplomini olish shart emas.
II bob bo yicha xulosa.ʼ
Odamlarning xulq-atvorini belgilaydigan turli xil motivlarning nisbati uning
motivatsion   tuzilishini   tashkil   qiladi,   Bu,   masalan,   ta'lim   jarayonida,   maqsadli
shakllantirishga   mos   bo'lsa-da,   juda   barqaror.   Har   bir   inson   uchun   motivatsion
tuzilma   individualdir   va   ko'plab   omillar   bilan   belgilanadi:   farovonlik   darajasi,
ijtimoiy mavqei, malakasi; pozitsiyasi, qiymat yo'nalishi va boshqalar.
Menejmentning   asosiy   vazifalaridan   biri   har   bir   xodimning   faoliyati
motivlarini aniqlash va bu motivlarni korxona maqsadlari bilan uyg'unlashtirishdir.
Jarayon   sifatida   tahlil   qilinadigan   motivatsiya   oltita   ketma-ket   bosqich   sifatida
ifodalanishi   mumkin.   Tabiiyki,   jarayonni   bunday   ko'rib   chiqish   o'zboshimchalik
bilan   amalga   oshiriladi,   chunki   haqiqiy   hayotda   bosqichlar   va   alohida   jarayonlar
o'rtasida bunday aniq farq yo'q. Biroq, motivatsiya jarayoni qanday rivojlanishini,
uning mantiqiyligi  va tarkibiy qismlari  nima ekanligini  tushunish  uchun quyidagi
model maqbul va foydali bo'lishi mumkin.
31 Xulosalar va tavsiyalar
1. Birinchi menejer angliyalik sanoatchi Robert Ouen bo’lgan. U 1820 yilda
o’zining   N`yu-Lenarkdagi   (Shotlandiya)   ipyigiruv   fabrikasida   birinchi   bo’lib
mehnat   unumdorligi   va   faoliyatni   motivlashtirish,   ishchilarning   fabrika   bilan
o’zaro   munosabatlarini   va   mehnat   jarayonlari   bilan   bog’langan   savollarni,
muammolarni   yechdi.   Bu   haqdagi   xabarlardan   boshlab   menejer   boshqaruvda   real
rahbar bo’lib bordi.
2. Menejer-bu tashkilot faoliyatida, boshqaruv faoliyatida asosiy o’rinlardan
birini   egallaydigan   professional   mutaxassis.   Bu   yerda   professional   so’zining
ma’nosi shundan iboratki, bu mutaxassis uchun korxonada (tashkilotda) doimiy ish
o’rni   bor   va   korxona   faoliyatida,   korxonaning   aniq   sohalarida   boshqaruv
qarorlarini qabul qilish vakolati ham unga beriladi.
32 3.«Menejer»   atamasini   va   «menejer»   nomini   korxonada   (tashkilotda)
ishlayotganlarning   barchasi   keng   ma’nolarda   bilishadi.   Ularning   xulosalari
bo’yicha
Menejer:
• guruh yoki guruhlarning rahbari;
• laboratoriya, bo’limlarning, korxonadagi funktsional xizmatlarning boshlig’i;
• ishlab chiqarish bo’limlarining boshlig’i;
• tashqi hamkorlar va turli bo’limlar faoliyatlarini muvofiqlashtiruvchi turli 
darajalardagi administrator;
• firma, korxona rahbari.
4.   Menejer   tushunchasi   va   menejerning   vazifalarini   o’rganishdan   ma’lum
bo’ldiki,   menejer   ko’proq   uddaburonlik   bilan   tavsiflanmoqda.   Bu   xulosa   to’g’ri.
Uddaburonlik   insonning   bilimi,   zakovati,   har   qanday   vaziyatdan   ijobiy   natija   va
taassurot bilan chiqib ketishi, o’ziga bo’lgan ishonchni atrofdagilarga ham yetkaza
olishining umumiy nomi.
Bundan   tashqari,   har   bir   kishining   o’z   tashqi   ko’rinishini   risoladagidek
ta’minlashi,   gap-so’zi,   muomala   madaniyati,   zamon   bilan   hamnafasligi   uning
jamoat   orasidagi   mavqeini   belgilaydi.   Menejerning   faoliyati   birinchi   navbatda
kishilar   bilan   uchrashishdan   boshlanganligi   uchun   o’zi   haqidagi   yaxshi   taassurot
qoldirilishi uchun salomlashishga e’tibor berishi kerak.
Malakali menejer quyidagilarni uddalashi va bajarishi lozim:
1. Ko’p sonli xodimlarni boshqara olishi.
2. Maqsadga erishishning usullari va vositalari, resursla-
ri, vaqtlarini aniq belgilab, biznes-rejalashtirishni amalga oshirishi.
3. Bo’ysunuvchilar oldiga vazifalarni qo’ya bilishi, ularni
samarali ishlashga chorlash motivlarini yaratishi.
4. Bo’ysunuvchilarning mas’uliyati chegaralarini va kompententligini 
33 aniqlab, resurslar bilan ta’minlab faoliyatlarini tashkil qilish.
5. Doimiy ravishda katta hajmlardagi axborotlarga ega bo’lish.
6. Zamonaviy texnologiyalardan foydalana bilishi va turli yo’nalishlardagi 
innovatsiyalarni o’rganib borishi.
7. Bo’ysunuvchilarning rivojlanishini va o’z-o’zini rivojlantirishi bilan 
maqsadli shug’ullanish.
Foydalanilgan adabiyotlar
Asosiy adabiyotlar
1. V.R.Vesnin. Menejment asoslari. – M .: Sod bilan «GNOM-press».  T.D. 
«Elita-2000», 1999. -440 b.
2. Gerchikova I.N. Menejment: Darslik. – 3-nashr, qayta ko'rib chiqilgan. Va 
qo'shimcha – M.: Banklar va fond birjalari, UNITI, 1997. – 501 b.
3. Innovatsiyalarni boshqarish: Oliy maktablar uchun darslik / Ed. 
S.D.Ilyenkova. – M.: UNITI, 2000. – 327 b.
34 4. Menejment: Universitetlar uchun darslik / M.M. Maksimtsov, A.V. 
Ignatieva, M.A. Komarov va boshqalar; Ed. MM. Maksimtsova, A.V. 
Ignatieva. – M.: Banklar va fond birjalari, UNITI, 1998. – 343 b.
5. Meskon M.X., Albert M., Xedouri F. Menejment asoslari: Per. Ingliz tilidan.
– M.: «Delo», 1992. – 702 b.
6. Ijtimoiy muammolar va ilmiy faoliyatni faollashtirish omillari//Sb.  Ilmiy 
maqolalar / Ed. V.A.Yadova va D.D. Raikova – M .: Nauka, 1992 yil.
7. E.A.Utkin. Motivatsion boshqaruv asoslari. – M .: «TANDEM» mualliflar 
va nashriyotlar uyushmasi.  EKMOS nashriyoti, 2000. – 352 p.
8. Shonberger R. Ishlab chiqarishni boshqarishning yapon usullari. – M.: 
Iqtisodiyot, 1988 yil.
9. Semenova I.I. Menejment tarixi: Oliy maktablar uchun darslik. – M.: 
UNITI-DANA, 2000. – 222 b.
10.  Greyson D., O'Dell K. Amerika menejmenti XXI asr bo'sag'asida. – M.: 
Iqtisodiyot, 1991 yil.
Qo shimcha adabiyotlarʼ
1. Shavkatovna, N. B. (2022). AXBOROT TEXNOLOGIYALARI 
BILAN ISHLOVCHI SHAXSLARNING PSIXOLOGIK 
XOLATINING PATOLOGIYASI.  International Journal of 
Contemporary Scientific and Technical Research, 658-662. 
2. Norbekova, B. (2022). O ‘roqboyeva М. Maktabgacha ta ‘limda 
psixologik xizmatni tashkil etishning o ziga xos jihatlari. 	
ʻ Zamonaviy 
innovatsion tadqiqotlarning dolzarb muammolari va rivojlanish 
tendensiyalari: yechimlar va istiqbollar, 1(1), 481-483. 
3. Alibekov, D. (2020). Socio-philosophical basis of educational system 
development.  ISJ Theoretical & Applied Science, 10 (90), 24-26. Soi: 
35 4. Alibekov D. SOTSIALNO-FILOSOFSKIE OSNOV Ы  RAZVITIYa 
SISTEM Ы  OBRAZOVANIYa //Jurnal muz ы ki i iskusstva. – 2021. – 
T. 2. – №.  2.
5. Farsakhanova, Dilafruz, and Davron Alibekov. «Technology to 
improve the quality of education based on educational values.»  Arxiv 
Nauchnыx Publikatsiy JSPI (2020). 
6. Alibekov, Davron. “Sharq mutafakirlarining ta’lim-tarbiya borasidagi 
qarashlari.”  Jurnal muzыki i iskusstva 2.1 (2021).
7. Alibekov, D., & Abduraqibova, D. (2023). TA’LIM TIZIMINING 
STRATEGIK RIVOJLANISHIDA INNOVATSIYALARNING 
AHAMIYATI.  Журнал Педагогики и психологии в современном 
образовании, 3(1). Извлечено от 
8. Shamsidinovna, A. M. (2023, April). MAKTABGACHA 
YOSHDAGI BOLALARGA BERILADIGAN TA’LIM MAZMUNI. 
In E Conference Zone (pp. 22-25). 
9. Adilova, M. (2023). THE PSYCHOLOGICAL EFFECT OF TRAPS 
IN THE SOCIAL NETWORK ON YOUTH MIND AND 
SPIRITUALITY.  Open Access Repository, 4(2), 500-505. 
10. Komilova, A., & Adilova, M. (2023). SHAXS EMOTSIONAL 
INTELLEKTINING PSIXOLOGIK VA PSIXOFIZIOLOGIK 
JIXATLARI.  Журнал Педагогики и психологии в современном 
образовании, 3(2).
11. Komilova, A., & Adilova, M. (2023). AGRESSIYA–OSMIRLARDA 
YUZAGA KELADIGAN TAJOVUZKORLIK RIVOJLANISHIGA 
TASIRETUVCHI FENOMEN SIFATIDA. Журнал Педагогики и 
психологии в современном образовании, 3(1). 
36 12. Muratovich, M. E., Kurbon, O., & Shamsiyevna, A. M. (2022). Some 
features of the formation of mathematical representations in 
preschoolers in the process of familiarizing them with the size and 
shape of objects. 
13. Umdjon, Y., & Madina, A. (2023, April). MAKTABGACHA 
YOSHDAGI BOLADA O ‘ZINI-O ‘ZI ANGLASHDA OILANING 
ROLI.  In E Conference Zone (pp. 11-16). 
14. Umdjon, Y., & Madina, A. (2023, April). PROFESSIONAL 
MOTIVATION AND ITS STRUCTURE IN THE MANAGEMENT 
PROCESS.  In E Conference Zone (pp. 11-16). 
15. Madina, A., & Lobar, R. (2023). HUQUQIY ONG 
TUSHUNCHASINI O RGANISHNING NAZARIY JIHATLARI. ʻ
International Journal of Contemporary Scientific and Technical 
Research, 375-379. 
16. Madina, A., & Donoxon, M. (2023). OILADA YOSHLARNI 
TOLERANT MADANIYATLI QILIB TARBIYALASH VA 
IJTIMOIY-PSIXOLOGIK OMILLAR.  International Journal of 
Contemporary Scientific and Technical Research, 353-358. 
Internet saytlari
1. Www.ziyo.net   
2. www.Fayllar.org   
3. www.Arxiv.uz   
4. www.tdpi.uz   
37 5. www.genderi.org   
6. www.azkurs.org   
38

Boshqaruv texnologiyalari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский