Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 1.4MB
Покупки 14
Дата загрузки 20 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Bozor iqtisodiyotida iqtisodiy muassasalar va davlatning roli

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI   OLIY VA O‘RTA MAXSUS TA'LIM
VAZIRLIGI 
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
“ SIRTQI ” FAKULTETI
_____________________________________ ” kafedrasi 
“ __________________________________ ” TA'LIM YO‘NALISHI
BO‘YICHA 
______________________________________________________
KURS ISHI
Tayyorladi:  _________________  
talabasi  ____________________
Amaliyot rahbari:
  O’ qituvchi  _________________ Kafedra tomonidan ro‘yxatga 
olingan tartib raqami №  ________
“___”  ______ 202 3  yil  ________
                                                 imzo
Hisobot ximoyaga tavsiya qilindi
(qilinmadi)
Sana “____”  ________ 202 3  yil  
Raxbar imzosi:
__________________ Xisobot baxosi ________ ball
Komissiya a'zolari:
_____________________________
_____________________________
_____________________________ Bozor iqtisodiyotida iqtisodiy muassasalar va
davlatning roli
Reja
Kirish 3
1. Bozor iqtisodiy munosabatlarida boylik (kambag’allik) tushunchasi  5
2. O’zbekistonda bozor iqtisodiy munosabatlariga o’tishning tamoyillari 
12
3. Doimiy rivojlanib va boyib boruvchi iqtisodiyot  21
Xulosa 23
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 25
2 Kirish
Bozor   va   uning   tuzilishi,   bozor   iqtisodiyotining   mazmuni,   belgilari,   uning
afzallik   va   kamchilik   tomonlarini   o'rgangandan   keyin   endi   bozor   iqtisodiyotiga
o'tish   kerakmi   yo'qmi,   degan   savol   turadi.   Hozirgi   vaqtda   ko'pchilik  mamlakatlar
boshqa   iqtisodiy   tizimlarga   qaraganda   bozor   iqtisodiyoti   tizimi   afzal   deb,   unga
o'tmoqdalar. Bozor iqtisodiyotiga o'tish uchun maxsus o'tish davri zarur bo'lib, bu
davrning   mazmuni   va   asosiy   belgilarini   ko'rib   chiqish   maqsadga   mu-vofiq
hisoblanadi.
O'tish   davri   nazariyasi,   xususan   bozor   iqtisodiyotiga   o'tish   yo'llari   bayon
qilinadi. Shuningdek, O'zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o'tishning tamoyillari va
xususiyatlari,   respublikada   bozor   islohotlarini   amalga   oshirishning   mazmuni,
maqsadi va asosiy yo'nalishlari ko'rsatib beriladi.
Bu   kurs   ishi   bozor   munosabatlariga   o'tish,   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va
islohotlarni   chuqurlashtirish   jarayonida   makroiqtisodiy   barqarorlikka   erishish,
kambag’allikni kamaytirish yo'llarini tahlil qilish bilan yakunlanadi.
Kambag’allik   har   doim   dolzarb   masala   bo'lib   kelgan   va   ehtimol   uzoq   vaqt
davomida   butun   dunyoda   rivojlanib   kelgan.   Biroq,   zamonaviy   O’zbekistonda   bu
masala   ayniqsa   keskin.   O’zbekistonda   bozor   munosabatlarini   shakllantirish
jarayoni   aholining   turmush   darajasining   pasayishiga   va   qashshoqlikning   paydo
bo'lishiga   mamlakatning   post-sovet   davrining   ijtimoiy-iqtisodiy   hodisasi   sifatida
yordam   berdi.   Qashshoqlik   ijtimoiy-iqtisodiy   hodisa   sifatida   qabul   qilinishi
mumkin   bo'lmagan   past   turmush   darajasini   ifodalaydi,   bu   uning   ijtimoiy   ruxsat
etilgan darajasiga mos kelmaydi.
Hozirgi   vaqtda   aholining   katta   qismi   qashshoqlik   chegarasidan   tashqarida
yoki  bu chegaraga juda yaqin. Kuchli  tabaqalanish  fonida, bu muammo, ayniqsa,
kambag'al   va   boylarning   daromadlari   o'rtasidagi   farq   o'nlab,   yuzlab   va   ba'zan
minglab   marta   bo'lsa,   ayniqsa   seziladi.   Bundan   tashqari,   bu   jarayon   dinamik
xarakterga ega, kambag'allar kambag'al bo'lib, boylar ham boy.
Ushbu   kursda   men   quyidagi   masalalarni   ko'rib   chiqdim:   qashshoqlik
kontseptsiyasining   turli   talqinlari,   qashshoqlikni   o'rganish   tarixi,   qashshoqlikning
3 turli turlari va turlari, qashshoqlikni o'rganish va o'lchashning asosiy tushunchalari.
Men Rossiyada qashshoqlik holatiga katta e'tibor qaratdim, statistik ma'lumotlarni
keltirdim.
Mavzuning   dolzarbligi:   Bozor   iqtisodiyotida   boylik   (kambag’allik)
muammosining ta’siri
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadlari:   Bozor   iqtisodiyotiga   o’tishda
boyliklardan samarali foydalanish usullarini aniqlash.
Kurs ishi mavzusining vazifalari:   Iqttisodiy salohiyatni oshirish yo’llarini
o’rganib chiqish.
Kurs   ishining   hajmi:   Ma'ruza   matni   ko'rsatilgan   maqsad   va   vazifalarga
muvofiq   tuzilgan:   4   bob,   kirish,   xulosa,   foydalanilgan   adabiyotlar   ro'yxatidan
iborat.
   
4 1. Bozor iqtisodiy munosabatlarida boylik (kambag’allik)
tushunchasi
Hozirgi vaqtda ijtimoiy nuqtai nazardan va iqtisodiy jihatdan "qashshoqlik"
ning turli xil ta'riflari mavjud. Mana, ulardan ba'zilari:
Qashshoqlik   -   insonning   dolzarb   ehtiyojlari   ularni   qondirish   uchun   o'z
imkoniyatlaridan yuqori bo'lgan davlatdir.
Qashshoqlik   -   ehtiyojning   holati,   hayotiy   vositalarning   yetishmasligi,   bu
shaxsning yoki oilaning dolzarb ehtiyojlarini qondirishga imkon bermaydi.
Qashshoqlik - muayyan maqbul turmush darajasini saqlab qolish qobiliyati.
Qashshoqlik   -   pul,   ta'lim,   hokimiyat   va   nufuzi   minimal   miqdorda   odamlar
iqtisodiy va ijtimoiy holati.
Qashshoqlik - bu shaxsning  yoki  guruhning iqtisodiy ahvolining o'ziga xos
xususiyati bo'lib, unda ular zarur bo'lgan tovarlar narxini to'lay olmaydi.
Bunday   xilma-xillik,   bu   muammoni   hal   qilishning   mohiyati,   sabablari,
oqibatlari va usullari haqida hech qanday kelishuv yo'qligi bilan bog'liq. Va har bir
kishi,   "qashshoqlik"   tadqiqotchilarining   o'z   qarashlari   bor.   Biz   ham
tadqiqotchilarmiz, shuning uchun boshidan boshlaymiz.
Qashshoqlik   qadim   zamonlardan   beri   mavjud   edi.   Dastlab,   u   och   hayot
holati   edi   va   aholining   aksariyat   qismiga   xos   bo'lgan   odatiy   hodisa   hisoblanadi.
Gomer Yunonistonida va biz juda boy bo'lishi mumkin bo'lgan qullar haqida emas,
balki   shahar   kambag'allari   haqida   gapirmayapmiz.   Shunday   qilib,   tarixiy   davr
mobaynida   biz   boy   va   kambag'allarning   mavjudligini   ko'rib   turibmiz,   undan   bu
kontseptsiya   erta   neolitdan,   ya'ni   an'anaviy   rivojlanish   bosqichining   boshlanishi
bilan paydo bo'lgan degan xulosaga kelish mumkin.
Qadimgi, Osiyo va feodal jamiyatlarda kambag'allarga va boylarga bo'linish
deyarli   shaxsning   shaxsiy   qobiliyatlariga   bog'liq   emas   edi:   shaxsiy   ehtiyojlar
darajasi   va   ularni   qondirish   qobiliyati   insonning   huquqiy   maqomiga   bog'liq   edi.
Turli   ijtimoiy   guruhlar,   shubhasiz,   turli   xil   turmush   tarziga   ega   edilar,   shuning
uchun   past   sinflarning   yuqori   qatlamlarning   nufuzli   turmush   tarziga   ergashish
qobiliyati oddiy hayot normasi sifatida tushunilgan. Kapitalistik jamiyatda birinchi
5 marta   barcha   fuqarolarning   huquqiy   tengligi   va   kuchli   iqtisodiy   tengsizlik
o'rtasidagi farq paydo bo'ldi. Shuning uchun ba'zilari boshqalar yashaydigan tarzda
yashay olmaydi va bu ijtimoiy adolatsizlik sifatida qabul qilinadi.
Sanoat   davrida   qashshoqlik   tushunchasi   allaqachon   mavjud   edi.   Agar
an'anaviy davr adabiyotini eslasak, biz doimo qashshoqlikka duch kelamiz.
Siyosatda   qashshoqlik   tushunchasi   qadimgi   Rimda   rivojlangan   shaklga
aylandi. Shahardagi kambag'allarning ("paupers") massasini  doimiy nazorat qilish
hokimiyat uchun eng muhim va murakkab vazifalardan biri bo'ldi. Ushbu ijtimoiy
guruhning   paydo   bo'lishi   jamiyatni   yo'q   qilish   jarayonida   yuz   berdi.   Birinchidan,
jamoa o'z a'zolariga kambag'allikka yo'l qo'ymaslikka yordam berdi va ayni paytda
odamning tushishiga yo'l qo'ymadi. Ikkinchidan, jamiyatning tenglashtiruvchi usuli
insonda   kambag'alning   halokatli   o'zligini   anglashiga   yo'l   qo'ymadi.   Shaharda
aholining boy ijtimoiy klassi sifatida hayot tarzi namoyishi qoniqarsiz ehtiyojlar va
rad   etish   hissi   yaratdi.   Bunday   qashshoqlikning   paydo   bo'lishi   ma'lum   darajada
ma'naviy jarayondir (Shuning uchun "pauperizatsiya" so'zi odam Smitdan boshlab
kapitalistik iqtisod nazariyotchilari tomonidan qo'llanila boshlandi).
Adam   Smit   shunday   deb   yozgan   edi:   "hayotga   mablag'   etishmasligi,
qashshoqlikning   o'zi   biroz   xushyoqishni   uyg'otadi;   ularning   shikoyatlari   bilan
birga   bizning   rahm-shafqatimizni   uyg'otadi,   lekin   bizni   sayoz   his   qiladi.   Biz
qashshoqlikka   nisbatan   nafrat   bilan   qaraymiz   va   uning   zerikish   bilan,   u   o'zini
o'ziga   jalb   qilsa-da,   u   kamdan-kam   hollarda   chuqur   rahm-shafqat   mavzusidir.
Lekin taqdirning o'zgarishi. Eng katta farovonlik balandligidan o'ta qashshoqlikka
aylanib ketgan odamni odatda chuqur his-tuyg'ularni uyg'otadi ".
Jamiyatda   qashshoqlik   sabablari   va   joylarini   tadqiq   qilishda   XVIII   asrdan
XX   asrning   birinchi   yarmigacha   (S.   Rountri   A.   Smit,   Ch.but,   D.   Rikardo,   T.
Maltus,   G.   Spenser,   J.   Prudon,   E.   Reklu   va   K.   Marks)   va   XX   asrda
qashshoqlikning zamonaviy tadqiqotlari (P. Townsend, F. A. Hayek va boshqalar).
Rossiyada  ham, Yevropada ham  qashshoqlik muammosiga bo'lgan qiziqish
XIX   asrning   o'rtalarida   paydo   bo'ldi.   Birinchi   (G.   Spenser,   F.   Giddings,   P.   J.
Prudon) tarafdorlari tengsizlikni  va undan kelib chiqadigan qashshoqlikni  jamiyat
6 uchun foydali hodisa deb hisoblashgan. Ular tengsizlikda rivojlanish va jamiyat va
shaxsning harakatlantiruvchi kuchini ko'rdilar.
Ularning   kontseptsiyasi   ijtimoiy   tengsizlikning   mavjudligi   va   muqarrarligi
uchun kurash tamoyillariga asoslangan edi.
Ijtimoiy darvinizm tarafdorlari orasida qashshoqlik haqida qiziqarli g'oyalar
frantsuz ijtimoiy iqtisodchisi  P. J. Prudon (1809-1865)  tomonidan ifodalangan. U
ikki   turdagi   qashshoqlikni   tanladi:   nisbiy   va   mutlaq.   Ular   haqida   keyingi   bobda
batafsilroq.   Prudon   qashshoqlikni   jamiyatning   evolyutsiyasiga   hissa   qo'shadigan
ijtimoiy farovonlik deb hisobladi. U faqat mehnat unumdorligining doimiy o'sishi
qashshoqlikni   bartaraf   etishning   haqiqiy   istiqbollarini   ochib   berishiga   ishondi.
Yana bir Prudon jamoat mollarini teng taqsimlash tamoyilini himoya qildi. Ushbu
tamoyilning buzilishi qashshoqlikning paydo bo'lishiga olib keladi.
Ijtimoiy-tenglashtiruvchi   yondashuv   vakillari   qashshoqlikda   jamiyatning
g'ayritabiiy   holatini   ko'rdilar,   ular   bilan   kurashish   kerak.   Qashshoqlik   umumiy
tenglik   va   jamoat   mulki   va   ishlab   chiqarish   vositalari   va   vositalari   bilan   yo'q
qilinadi.   Shunday   qilib,   K.   Marks,   F.   Engels   va   E.   Rekley   ijtimoiy   yomonlik
qashshoqlik,   tarqatish   munosabatlar   (E.   Reklu)   ma'lum   bir   turdagi   natijasi,   yoki
kapitalistik   ishlab   chiqarish   munosabatlari   va   kapitalistik   ortiqcha   qiymati   (K.
Marks,   F.   Engels)   tayinlash   natijasi   hisoblanadi.   Ushbu   yo'nalish   vakillari
qashshoqlikni   yo'q   qilish   faqat   kapitalistik   jamiyatni   inqilobiy   qayta   tashkil   etish
bilan mumkin deb hisoblashdi. Kontseptsiyaning asoslari frantsuz o'qituvchisi Jan-
Jak Rousseau va jakobin Grax Babef (1760-1797) tomonidan yaratilgan.
Bozor iqtisodiyotiga o’tish nazariyasi
Bozor   iqtisodiyotiga   o'tish   davrining   umumiy   mazmuni   iqtisodiy
munosabatlarning   alohida   unsurlarini   isloh   qilish   yoki   iqtisodiy   siyosatga
tuzatishlar   kiritish   emas,   balki   butun   iqtisodiy   munosabatlar   tizimini
o'zgartirishdan iboratdir.
Ma'muriy   buyruqbozlikka   asoslangan   iqtisodiyotdan   bozor   iqtisodiyotiga
o'tish   davri   deganda   ma'muriy-buyruqbozlik   tizimini   bartaraf   etish   yoki   tubdan
7 o'zgartirish   hamda   bozor   tizimining   asoslarini   shakllantirish   jarayonlari   amalga
oshiriluvchi tarixiy davr tushuniladi.
1980-1990  yillarga  kelib  dunyoda ro'y  bergan  muhim  o'zgarishlar   iqtisodiy
taraqqiyot istiqbollari to'g'risidagi nazari-yalarni qaytadan ko'rib chiqish va ularga
jiddiy   o'zgartirishlar   kiritishni   zarur   qilib   qo'ydi.   Chunki   bu   vaqtga   kelib   G'arbiy
mamlakatlarda   uzoq   vaqtdan   beri   (A.Smit   davridan   boshlab)   hukm   surib   kelgan
erkin   iqtisodiy   tartibga   solish,   ya'ni   iqtisodiyotning   o'zini-o'zi   tartibga   solish
g'oyasi   ham,   iqtisodiyotni   markazlashtirilgan   tarzda   tartibga   solish   va   boshqarish
g'oyasi   ham   inqirozga   uchradi.   Bunday   sharoitda   iqtisodiy   taraqqiyot-ning   sifat
jihatdan yangi yo'llarini qidirib topish zarur bo'lib qoldi. Bu vaqtga kelib ko'pgina
rivojlangan   mamlakatlarning   tajribalari   umumlashtirilib,   iqtisodiyotning   yangi
taraqqiyot   yo'li   –   ongli   ravishda   boshqariladigan   va   tartibga   solinadigan   bozor
iqtisodiyoti deb tan olindi va aksariyat davlatlar shu yo'lni tanladilar. Lekin bunday
bozor iqtisodiyotiga o'tish yo'llari (modellari) xilma-xil bo'lib, ularning umumiy va
xususiy tomonlari farqlanadi.
Jahon   tajribasida   bozor   iqtisodiyotiga   o'tishning   barcha   yo'llari
umumlashtirilib, quyidagi uchta asosiy turga bo'linadi:
1) rivojlangan mamlakatlar yo'li;
2) rivojlanayotgan mamlakatlar yo'li;
3) sobiq sosialistik mamlakatlar yo'li;
4)   sosializm   g'oyalarini   samarali   bozor   iqtisodiyotini   vu-judga   keltirish
mexanizmi bilan qo'shib olib borish yo'li (Xitoy, Vetnam).
Bu   yo'llar   turli   tuman   va   har   xil   bo'lishiga   qaramay   ularda   umumiylik
mavjuddir. Ularning umumiyligi shundaki, ularning hammasi bozor iqtisodiyotiga
o'tishni   maqsad   qilib   qo'yadi   va   mazkur   iqtisodiyotning   qonunqoidalari,   amal
qilish   mexanizmi   ko'p   jihatdan   umumiy   bo'ladi.   Shu   bilan   birga   har   bir   yo'lning
o'ziga xos xususiyatlari  ham  bor, bu esa bozor munosabatlarini shakllantirishning
ijtimoiy-iqtisodiy, tarixiy, milliy sharoitlari har xil bo'lishidan kelib chiqadi.
8 Masalan,   bozor   munosabatlariga   o'tishning   rivojlangan   mamlakatlar   yo'lida
oddiy   tovar   xo'jaligidan   erkin   raqobatga   asoslangan   klassik   yoki   erkin   bozor
iqtisodiyofiga va undan hozirgi zamon bozor iqtisodiyotiga o'tiladi.
Mustamlakachilikdan ozod bo'lib, mustaqil rivojlanayotgan mamlakatlarning
bozor iqtisodiyotiga o'tish yo'lining xususiyati -bu qoloq, an'anaviy iqtisodiyotdan
erkin   bozor   iqtisodiyotiga   o'tishdir.   Nihoyat,   sobiq   sosialistik   mamlakatlar
yo'lining   mu-him   belgisi   markazlashtirilgan,   ma'muriy   -   buyruqbozlikka
asoslangan   iqtisodiyotdan   hozirgi   zamon   rivojlangan   bozor   tizimiga   o'tishdan
iboratdir.   Bu   yo'lning   boshqa   yo'llardan   farqi   shundaki,   totalitar   iqtisodiyotning
bozor   iqtisodiyoti   bilan   umumiyligi   yo'q,   ular   batamom   bir-biriga   zid.   Shu   bilan
birga uchinchi yo'lda bozor munosabatlariga o'tayotgan mamlakatlarning o'zi o'tish
sharoitlari,   iqtisodiy   rivojlanish   darajasi,   mulkchilik   va   xo'jalik   yuritish   shakllari
bilan   birbirlaridan   farqlanadi.   Bularning   hammasi   bozor   iqtisodiyotiga   o'tishning
mazkur yo'lining o'ziga xos xususiyatlaridir.
Jahon   tajribasi   ko'rsatishicha,   bozor   iqtisodiyotiga   revolyusion   yo'l   bilan,
ya'ni   jadal   usulda   yoki   evolyusion   yo'l   bilan   bosqichma-bosqich   o'tish   mumkin.
Birinchi holda, tub islohotlarni o'tkazish, awalgi tizimni va tarkib topgan iqtisodiy
tnunosabatlarni   birdaniga   va   batamom   sindirish   talab   etiladi.   Bu   «karaxt   qilib
davolash» usuli («shokovaya terapiya») deb ataladi. Eski iqtisodiy munosabatlarni
bosqichma-bosqich   yangi   bozor   munosabatlariga   aylantira   borib,   samarali   bozor
iqtisodiyotini   shikastsiz   vujudga   keltirish   mumkin.   Tslohotlar   tajribasi   shuni
ko'rsatadiki,   evolyusion   yo'l   kamroq   ijtimoiy   larzalarga   olib   ke-ladi,   ancha   izchil
va muqarrardir.
Tartibga   solinadigan   bozor   iqtisodiyotiga   o'tish   yo'llarigina   emas,   balki
uning   andozalari   ham   xilma-xildir.   Eng   awalo,   ular   shunday   bozor   iqtisodiyoti
vujudga keltirilayotgan va  amal  qilib turgan mamlakatlarning milliy xususiyatlari
va   an'analari   bilan   farq   qiladi.   Shu   boisdan   bozor   iqtisodiyotining   ma'lum
andozalari   ularni   amalga   oshiruvchi   muayyan   mamlakatga   mansubli-giga   qarab
ajratiladi.   Masalan,   Germaniya,   Janubiy   Koreya,   Turkiya,   Argentina,   Polsha
andozalari va hokazo.
9 Ma'muriy-buyruqbozlik   iqtisodiyotidan   hozirgi   zamon   bozor   iqtisodiyotiga
o'tishning   zarurligi   iqtisodiy   o'sish   ekstensiv   omillaridan   foydalanish
imkoniyatlarining   tugab   borishi   bilan   notdvar   iqtisodiyotning   amal   qilish
layoqatining pasayishi orqali ifodalanadi.
Ma'muriy-buyruqbozlik tizimi ikkita ahamiyatli kamchilikka ega. Birinchisi
-   bu   uning   moslashuvchan   emasligi.   ro'y   berayotgan   o'zgarishlarga   juda   sekinlik
bilan   moslashib   borishi.   Markazdan   turib   boshqarishning   moddiy   va   moliyaviy
resurslarni   qayta   taqsimlash   bo'yicha   qarori   ko'rinishidagi   moslashtiruvchi
mexanizmi   vujudga   kelgan   nomutanosiblik   o'zining   qaltis   nuqtasiga   yetgan
vaqtdagina ishga tushadi. Ikkinchi kamchilik bu xo'jalik yuritish tashabbuskorligini
«yo'qotib   yuborish»   oqibatida   samaradorlikning   nihoyat   dara-jada   pasayib
ketganligidir.
Ma'muriy-buyruqbozlik   iqtisodiyotidan   bozor   iqtisodiyotiga   o'tish   turli
mamlakatlarda umumiy tendensiyaga ega. Bu jarayon iqtisodiyotni erkinlashtirish,
chuqur   institusional   (eng   avvalo,   mulkchilik   munosabatlarida)   o'zgarishlarni   o'z
ichiga   oladi,   biroq,   bir   vaqtning   o'zida   moliyaviy   barqarorlashtirish   chora-
tadbirlarini amalga oshirilishini taqozo etadi.
Ma'muriy-buyruqbozlik   tizimini   o'zgartirish   mazkur   tizim   asosining
o'zgarishini hamda uni sifat jihatidan farq qiluvchi bozor tizimiga almashtirilishini
anglatar ekan, bunday turdagi o'zgarishlarni tizimiy islohotlar deb atash maqsadga
muvofiq bo'ladi.
O'tish   davrida   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirishning   asosiy   yo'nalishlari
bo'lib quyidagilar hisoblanadi:
1.   Iqtisodiyotni   erkinlashtirish.   Erkinlashtirish   -   bu   xo'jalik   hayotining
barcha   sohalaridagi   to'siq   hamda   cheklovlarni,   shuningdek,   davlat   nazoratini
keskin   ravishda   qisqartirish   yoki   bekor   qilishga   yo'naltirilgan   chora-tadbirlar
tizimidan iborat. U butun iqtisodiyotga tatbiq etilib, quyidagilarni o'z ichiga oladi:
- xo'jalik faoliyatini amalga oshirishda davlat monopoli-yasini bekor qilish;
- resurslarning markazlashgan holdagi taqsimotini tu-gatish;
- narxlarning asosan talab va taklif nisbati asosida shakllantirilishiga o'tish;
10 -   ichki   va   tashqi   bozorlarda   transaksion   bitimlar   ustidan   davlat   nazoratini
pasaytirish.
2.Iqtisodiyotni   monopoliyadan   chiqarish   va   raqobat   muhitini   yaratish.   Bu
yo'nalish quyidagi jarayonlarning amalga oshirilishini taqozo etadi:
-   barcha   iqtisodiy   agentlarning   ish   faolligi   uchun   teng   imkoniyat   va
sharoitlar yaratilishi;
- bozorga xorijiy raqobatchilar ham kirishi uchun imkon berilishi;
- kichik biznesning rivojlanishiga halaqit beruvchi ma'muriy to'siqlarni olib
tashlash, imtiyozli kreditlar berish orqali qo'llab-quwatlash va tarmoqqa kirishidagi
to'siqlarni pasaytirish;
- tabiiy monopoliyalarning narx va mahsulot sotish siyo-satini tartibga solish
va boshqalar.
3. Institusional  o'zgarishlar. Mazkur  o'zgarishlar  quyidagi  sohalarni  qamrab
oladi:
-   mulkchilik   munosabatlarini   o'zgartirish,   jumladan,   xususiy   sektorni
yaratish;
- bozor  infratuzilmasini  (tijorat  banklari, tovar  va fond birjalari, investisiya
fondlari va h.k.) shakllantirish;
- iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning yangi tizimini yaratish;
-   bozor   sharoitlariga   mos   tushuvchi   xo'jalik   qonunchiligini   qabul   qilish   va
boshqalar.
4. Tarkibiy o'zgarishlar. Tarkibiy o'zgarishlar birinchi navbatda xalq xo'jaligi
va uning alohida tarmoqlari tarkibida oldingi tizimdan qolgan nomutanosibliklarni
yumshatish   yoki   bartaraf   etishga   yo'naltirilgan.   Iqtisodiyot   tarkibiy   tuzilishini
qayta qurishdan asosiy maqsad - ichki va tashqi bozorlarda to'lovga qodir talabga
ega bo'lgan mahsulotlarni ishlab chiqarilishini rivojlantirishdan iborat.
5.   Makroiqtisodiy,   asosan,   moliyaviy   barqarorlashtirish.   Aslini   olganda,   bu
jarayon tizimiy islohotlar qatoriga kir-maydi, chunki u bozor iqtisodiyoti barqaror
amal   qilayotgan   mamlakatlarda   ham   tez-tez   o'tkazilib   turadi.   Bu   yo'nalishning
muhim   ahamiyati   shundan   kelib   chiqadiki,   ma'muriy-buyruqbozlik   tizimining
11 inqirozi,   eng   awalo   va   kuchli   rav-ishda   moliyaviy   sohada,   ayniqsa,   yuqori
inflyasiya   shaklida   namoyon   bo'ladi.   Inflyasiyaning   uzoq   vaqt   mavjud   bo'lishi
bozor   munosabatlarining   normal   qaror   topishiga   to'sqinlik   qiladi,   shuning   uchun
uni   bartaraf   etish   o'tish   davri   iqtisodiyoti   uchun   o'ta   muhim   hisoblanadi.
Makroiqtisodiy   barqarorlashtirish   chora-tadbirlari   tizimiga   pul   emissiyasini
cheklash, davlat byudjeti taqchilligini qisqartirish, ijobiy foiz stavkasini ta'minlash
va boshqalar kiradi.
6.   Bozor   xo'jaligiga   mos   bo'lgan   aholini   ijtimoiy   himoyalash   tizimini
shakllantirish. Bu tizim aholining nisbatan muhtoj qatlamini aniq ijtimoiy qo'llab-
quvvatlashga yo'naltirilgan.
Bozor   tizimining   ko'rsatib   o'tilgan   asosiy   unsurlarini   shakllanishining
yakuniga yetishi o'tish davri tugaganligidan darak beradi.
2. O’zbekistonda bozor iqtisodiy munosabatlariga
o’tishning tamoyillari
Markazlashgan   ma'muriy-buyruqbozlikka   asoslangan   iqtisodiyotdan   bozor
iqtisodiyotiga   o'tishda   maqsad   bir   xil   bo'lsada,   turli   mamlakatlar   turli   yo'llarni
tanlashlari   mumkin.   Hammaga   ma'lumki,   bir   tizimdan   ikkinchi   tizimga   o'tishda
ikki yo'l, ya'ni revolyusion va evolyusion yo'llar mavjud. Polsha, Chexoslovakiya,
Rossiya va boshqa ay rim mamlakatlar bozor iqtisodiyotiga o'tishning revolyusion
yo'lini,   birdaniga   katta   to'ntarishlar   qilish   yo'lini   tanladilar.   Boshqacha   aytganda
ular   «karaxt   qilib   davolash»   degan   usulni   qo'lladilar.   Bu   yo’lni   amalga   oshirish
uchun Rossiyada «300 kun», «500 kun» degan o'tish dasturlari ishlab chiqildi. Bu
dasturlarni   tezkorlik   bilan   amalga   oshira   boshladilar.   Bunda   ular   bir   tizimdan
ikkinchi   tizimga   o'tishda   ancha   uzoq   muddatli   o'tish   davri   bo'lishfni   unutdilar.
Natijada   bu   mamlakatlarda   ishlab   chiqarish   hajmi   keskin   tushib   ketdi,   ko'plab
korxonalar   yopilib,   ishsizlar   soni   ko'paydi,   pulning   qadri   keskin   pasayib   ketdi,
iqtisodiyot esa hamon karaxtlikdan chiqqani yo'q, odamlarning ahvoli og'irlashdi.
Shuning uchun O'zbekiston bu yo'ldan bormay boshqa yo'l tanladi. Bu yo'1
O'zbekistonning   o'ziga   xos   madaniy,   tarixiy,   iqtisodiy   va   tabiiy   xususiyatlarini
hamda   bu   yo'ldagi   jahon   tajribasini   hisobga   olgan   holda   revolyusion
12 to'ntarishlarsiz,   ijtimoiy   to'qnashuvlarsiz,   ijtimoiy   himoyani   kuchaytirgan   holda
asta-sekinlik,   lekin   qat'iyatlilik   bilan   bosqichma-bosqich   rivojlangan   bozor
iqtisodiyotiga o'tishdan iboratdir.
«Bizning bozor munosabatlariga o'tish modelimiz Respublikaning o'ziga xos
sharoitlari   va   xususiyatlarini,   an'analar.   urf-odatlar   va   turmush   tarzini   har
tomonlama   hisobga   olishga,   o'tishdagi   iqtisodiyotni   bir   yoqlama,   beso'naqay
rivojlantirish-ning   mudhish   merosiga   barham   berishga   asoslanadi»   deb   yozadi
mamlakatimizning birinchi Prezidenti Islom Karimov.
O'zbekistonda   bozor   munosabatlariga   o'tish   yo'li   ijtimoiy   yo'naltirilgan
bozor   iqtisodiyotini   shakllantirishga   qaratilgan.   Bu   yo'lni   amalga   oshirishga,
iqtisodiyotni   tubdan   isloh   qilishga   birinchi   Prezidentimiz   I.Karimov   tomonidan
ishlab chiqilgan beshta muhim tamoyil asos qilib olingan:
Birinchidan,   iqtisodiyotni   mafkuradan   xoli   qilish,   uning   ustunligini
ta'minlash.
Ikkinchidan, o'tish davrida davlatning o'zi bosh islohotchi bo'lishi.
Uchinchidan,   butun   yangilanish   va   taraqqiyot   jarayoni   qonunlarga
asoslanmog'i, qonunlarning ustunligi ta'minlanmog'i lozim.
To'rtinchidan,   bozor   munosabatlariga   o'tish   bilan   bir   qa-torda   aholini
ijtimoiy himoyalash sohasida kuchli chora-tadbirlarni amalga oshirish.
Nihoyat,   beshinchidan,   bozor   munosabatlarini   bosqichma-bosqich   qaror
toptirish. Bozor munosabatlariga o'tishda bu tamoyillarning hammasi ham muhim
ahamiyatga   egadir,   lekin   ularrilng   ichida   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich
o'tish tamoyili alohida e'tiborga loyiq. Chunki tegishli huquqiy negizni, bozorning
infratuzilmalarini   yaratish,   odamlarda   bozor   ko'nikmalarini   hosil   qilish,   yangi
sharoitlarda ishlay oladigan kadrlarni tayyorlash uchun vaqt kerak bo'ladi.
Bundan   tashqari,   bozor   munosabatlariga   o'tish   faqatgina   iqtisodiyot
sohalarini   o'zgartirish   bilan   cheklanmaydi.   U   ijtimoiy   hayotning   bir-birlari   bilan
uzviy   bog'liq   bo'lgan   barcha   sohalarini,   shu   jumladan,   siyosiy,   ma'naviyaxloqiy,
maishiy   va   boshqa   sohalarni   ham   tubdan   o'zgartirishni   taqozo   qiladi.   Bularning
13 hammasi   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich,   evolyusion   yo'l   bilan   o'tish
haqidagi g'oya juda muhim va afzal ekanligini ko'rsatadi.
Bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich o'tish tamoyilini amalga oshirish
iqtisodiyotni isloh qilishning asosiy bosqichlarini aniq farqlash, bu bosqichlarning
har biri uchun aniq maqsadlarni, ularga erishish vositalarini belgilab olishni  talab
qiladi.
Birinchi   Prezidentimiz   I.A.   Karimovning   asarlarida   bozor   iqtisodiyotiga
o'tishning birinchi bosqichida quyidagi ikkita vazifani birdaniga hal qilish maqsad
qilib qo'yilganligi ta'kidlanadi:
-   totalitar   tizimning   og'ir-oqibatlarini   yengish,   tanglikka   barham   berish,
iqtisodiyotni barqarorlashtirish;
-   Respublikaning   o'ziga   xos   sharoitlari   va   xususiyatlarini   hisobga   olgan
holda bozor munosabatlarining negizlarini shakllantirish.
Shu vazifalarni  hal   qilish  uchun birinchi  bosqichda  isloh  qilishning  muhim
yo'nalishlari aniqlab olindi va bajarildi.
Birinchidan,   o'tish   jarayonining   huquqiy   asoslarini   shakllantirish,
islohotlarning qonuniy-huquqiy negizini mustahkamlash.
Ikkinchidan,   mahalliy   sanoat,   savdo,   maishiy   xizmat   korxonalarini,   uyjoy
fondini   xususiylashtirish,   qishloq   xo'jaligida   va   xalq   xo'jaligining   boshqa
sohalarida mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish.
Uchinchidan,   ishlab   chiqarishning   pasayib   borishiga   bar-ham   berish,
moliyaviy ahvolning barqarorlashuvini ta'minlash.
Respublika   iqtisodiyotini   bozor   munosabatlariga   o'tkazish   bo'yicha   birinchi
bosqichda   qo'yilgan   vazifalarni   amalga   oshirish   jarayonida   iqtisodiyot   sohasiga
tegishli   bo'lgan,   iqtisodiy   munosabatlarni   shakllantirishning   huquqiy   negizini
barpo etadigan 100 ga yaqin asosiy qonun - hujjatlar qabul qilindi.
Birinchi   bosqichda   kichik   xususiylashtirish   amalda   tugallandi,   davlat
mulkini   boshqarish   va   uni   mulkchilikning   boshqa   shakllariga   aylantirish   uchun
zarur bo'lgan muassasalar tizimi tuzildi.
14 Qishloq   xo'jaligida   agrar   islohot   jarayonida   bozor   iqtisodiyoti   talablariga
mos keladigan yangi xo'jalik tizimi shakllandi va iqtisodiyotning davlatga qarashli
bo'lmagan qismi keng rivojlandi.
Xalq   xo'jaligini,   tarmoqlar   va   hududlarni   boshqarishning   eng   maqbul   va
mavjud   sharoitlarga   mos   bo'lgan   tizimlari   ishlab   chiqildi.   Narxlar   to'liq
erkinlashtirildi,   bozor   infratuzilmasining   asosiy   qirralari   shakllantirildi,   aholini
ijtimoiy   himoyalash   tizimi   amalga   oshirila   boshladi,   iqtisodiy   va   moliyaviy
barqarorlikka erishildi.
Respublikada   bozor   munosabatlariga   o'tishning   birinchi   bosqichida
iqtisodiyotda va ijtimoiy sohada yuz bergan tub o'zgarishlar uning o'z taraqqiyotida
keyingi   sifat   jihatdan   yangi   bosqichga   o'ta   boshlash   uchun   mustahkam   shart-
sharoit yaratdi. Shu bilan birga isloh qilishning birinchi bosqichi natijalari keyingi
bosqichning   strategik   maqsadlari   va   ustun   yo'nalishlarini   aniq   belgilab   olish
imkonini berdi.
Ikkinchi   bosqichda   investisiya   faoliyatini   kuchaytirish,   chuqur   tarkibiy
o'zgarishlarni   amalga   oshirish   va   shuning   ne-gizida   iqtisodiy   o'sishni   ta'minlab,
bozor   munosabatlarini   to'liq   joriy   qilish   maqsad   qilib   qo'yiladi.   Shu   maqsaddan
kelib   chiqib   I.A.Karimov   asarida   bu   bosqich   uchun   bir   qator   vazifalar   ajratib
ko'rsatiladi:
Birinchi   vazifa   -   davlat   mulklarini   xususiylashtirish   soha-sida   boshlangan
ishni   oxiriga   yetkazish.   Bunda   davlat   mulkini   xususiylashtirish,   tadbirkorlik
faoliyatini   keng   qo'llab-quwatlash,   kichik   xususiy   korxonalar   tashkil   qilishni
rag'batlantirish   hisobiga   ishlab   chiqarishda   davlatga   qarashli   bo'lmagan   qismning
ulushini oshirish ko'zda tutiladi.
Ikkinchi   vazifa   -   ishlab   chiqarishning   pasayishiga   barham   berish   va
makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta'minlash.   Bu   ham   korxonalar   va   tarmoqlarning,
umuman davlatning iqtisodiy va moliyaviy barqarorligiga erishish imkonini beradi.
Uchinchi vazifa - milliy valyuta-so'mni yana ham mustahkamlashdan iborat.
Bu   esa   so'mning   konvertasiyasi,   qat'iy   valyutalarga   erkin   sur'atda
almashtirish   layoqati   demakdir,   unga   pulning   qadr-sizlanishiga   qarshi   ta'sirchan
15 choralarni   qo'llash,   iste'mol   mollari   ishlab   chiqarishni   ko'paytirish   hamda   ichki
bozorni   shunday   mollar   bilan   to'ldirish,   korxonalarning   chetga   mol   chiqarishini
kengaytirish hisobiga valyuta zahiralarini mustahkamlash yo'li bilan erishiladi.
To'rtinchi   vazifa   -   iqtisodiyotning   tarkibiy   tuzilishini   tubdan   o'zgartirish,
xom ashyo yetkazib berishdan tayyor mahsulot ishlab chiqarishga o'tish.
Bunda   tarkibiy   o'zgarishlarda   Respublika   uchun   eng   asosiy   hisablangan
tarmoqlarni,   jumladan,   yoqilg'i,   energetika   va   g'alla   komplekslarini   rivojlantirish
nazarda tutiladi.
O'tish   davrining   ikkinchi   bosqichida   aholining   kam   ta'minlangan
qatlamlarini   ijtimoiy   himoyalashni   kuchaytirish,   ularga   tegishli   yordam   ko'rsatish
borasida birinchi bosqichda tutilgan yo'l davom ettiriladi.
Shunday   qilib,   O'zbekistonda   iqtisodiyotni   bozor   munosabatlariga
o'tkazishda   ikki   bosqichli   taraqqiyot   yuzaga   keladi.   Birinchi   bosqichda   davlat
sektori   va   bozor   xo'jaligidan   iborat   yarim   erkinlashgan   iqtisodiy   tizim   yuzaga
keladi.   Ikkinchi   bosqichda   iqtisodiyot   to'liq   erkinlashtiriladi,   xususiylashtirish
tugallanadi,   narxlar   erkin   qo'yib   yuboriladi,   davlat   korxonalarining   monopol
mavqei tugatiladi.
Lekin bundan Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish maqsadiga
to'liq erishildi  va bu sohada  qo'yilgan vazifalar  to'liq bajarildi  degan  xulosa  kelib
chiqmaydi. Chunki bozor iqtisodiyotiga asoslangan erkin demokratik davlat barpo
etish, fuqarolik jamiyatining mustahkam poydevorini shakllantirish bar bir davrda
kun tartibiga yangi vazifalarni qo'yadi.
Birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimov   ta'kidlab   o'tganlaridek,   hozirgi
bosqichda  «erkinlashtirish  va islohotlarni   chuqurlashtirish  nafaqat   iqtisodiy, balki
ham   ijtimoiy,   ham   siyosiy   vazifalarni   hal   qilish-ning   asosiy   shartidir».   Bu   esa
iqtisodiyot sohasida quyidagi aniq vazifalarni amalga oshirishni ko'zda tutadi:
-   iqtisodiyotning   barcha   sohalari   va   tarmoqlarida   erkinlashtirish   jarayonini
izchillik bilan o'tkazish va iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish;
- xususiylashtirish jarayonini yanada chuqurlashtirish va shu asosida amalda
mulkdorlar sinfmi shakllantirish;
16 -   mamlakat   iqtisodiyotiga   xorij   sarmoyasini,   awalo,   bevosita   yo'naltirilgan
sarmoyalarni   keng   jalb   etish   uchun   qulay   xuquqiy   shart-sharoit,   kafolat   va
iqtisodiy omillarni yanada kuchaytirish;
-   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   iqtisodiy   taraqqiyotda   ustuvor
o'rin olishiga erishish;
-   mamlakatning   eksport   salohiyatini   rivojlantirish   va   mustahkamlash,
iqtisodiyotimizning   jahon   iqtisodiy   tizimiga   keng   ko'lamda   integrasiyalashuvini
ta'minlash;
-   iqtisodiyotda   mamlakatimiz   iqtisodiy   mustaqilligini   yanada
mustahkamlashga qaratilgan tarkibiy o'zgarishlarni izchil davom ettirish.
Bozor iqtisodiyotiga o'tishning besh tamoyili.
Konsepsiya muallifi Islom Karimov qayd etgan ediki, «O'zbekistonda bozor
munosabatlariga   o'tishning   o'ziga   xos   yo'lini   varatish   uchun   zamin   vo'q   emas.
Sharqda   odamlar   azaldan   savdo-sotiq   bilan   shug'ullanganlar.   Shu   boisdan.   bu
verda   bozor   sharoitida   rivoilanishning   o'z   tarixiv   tairibasi   mavjud».   Muallif
xalqimizning   o'z   milliy   tarixiy   tajribasiga   asoslanib,   o'zining   besh   tamoyilini
yaratdi.   Su   tamoyillar   iqtisodiyot   ta'limotlar   tarixiga   haqiqatdan   ham   yangilik
bo'lib kirdi.
Iqtisodiyotning siyosatdan ustunligi tamoyili.
Sobiq   sotsialistik   jamiyatda   butun   ijtimoiy   hayot,   xo'jalik   faoliyati   ham
«Siyosat iqtisodiyotidan ustun bo'ladi, ustun bo'lmasligi ham mumkin emas» degan
qoidaga   asoslangan   edi.   Mamlakat   iqtisodiyotining   tuzilishi,   milliy   daromadning
taqsimlanishi va qayta taqsimlanishi, iqtisodiy siyosat ana shu shiorning talablariga
bo'ysundirilgan edi. Bu siyosat qanday oqibatlarga olib kelganligi hammaga ayon.
Ana   shu   holatni   chuqur   tahlil   etib,   undan   kerakli   xulosa   chiqargan   birinchi
Predizentimiz   iqtisodiyot   va   siyosat   alohida-alohida   ijtimoiy   munosabatlar   ekani,
ularning   har   bin   o'z   qonunlari   bilan   rivojlanishi,   bular   o'rtasidagi   nisbatda
iqtisodiyotning ustuvorlik qilishi kerakligi haqidagi xulosaga keldi.
Bu   qoida   iqtisodiyot   hayotning   asosi   ekanligi   to'g'risidagi
umumbashariy   qonuniyatga   asoslanadi.   Zero,   kuchli   zamonaviy   tarkibiy
17 tuzilishga,   moddiy,   ilmiy   va   ijtimoiy   asosga   suyangan   iqtisodiyot   bo'lmasa,
mamlakat   xalqining   farovonligi   ham,   milliy   xavfsizligi   va   tinchligi,   xalqaro
nufuzi   ham   bo'lishi   mumkin   emas.   Shuning   uchun   ham   mustaqil   milliy
iqtisodiyotni   barpo   etish,   uning   tarkibiy   tuzilishini   tubdan   o'zgartirish   uchun
harakat   boshlandi.   Albatta,   amalda   iqtisodiyotning   ustuvorligini   ta'minlash
oson   kechmaydi,   bu   juda   chuqur   o'ylangan   iqtisodiy   siyosat   o'tkazishni   taqozo
etadi.   I.   Karimov   bu   siyosatni   izohlab   quyidagilarni   yozgan   edi:   «Biz   esa
yengil   yo'lni   qidirmadik.   Isloh   qilishning   dastlabki   bosqichlarida   iste'mol
bozorini   bir   qadar   cheklashga   majbur   bo'ldik.   Ayni   chog'da.   mablag'   va
zaxiralarni   iqtisodivotdagi   tarkibiv   o'zgarishlarga   sarflab.   xorijga   mahsulot
tayyorlavdigan.   ilg'or   texnologiva   bazasi   bilan   iihozlangan   zamonaviy
korxonalar   barpo   etib.   ichki   bozorni   o'z   mollarimiz   bilan   to'ldirish   yo'lidan
bordik.   Shu   maqsadlardan   kelib   chiqib,   o'z   mablag'larimiz   va   olgan
qarzlarimizning   asosiy   qismi   investitsiyalarga   respublika   yangi   texnologiya
va   texnika   keltirishga   sarflanmoqda.   Iste'molni   emas   balki   investitsiyalarni
ko'paytirdik.   Bugunga   kelib   bu   siyosat   o'z   samarasini   bermoqda».
                Xalqimiz   va   butun   dunyo   ko'z   oldida   milliy   iqtisodiyotimizning
moddiy   tayanchi   bo'lgan   ulkan   korxonalar   qurildi   va   qurilmoqda,   hatto   ilgari
bo'lmagan   iqtisodiyot   sohalari   qad   ko'tarmoqda.   Bu   O'zbekiston   dunyoga
tanilishi,   hamkorlik   va   jahon   iqtisodiga   qo'shilishi   uchun   zamin   yaratish
demakdir,   bu   iqtisodiyot   haqiqatan   ham   siyosatga   nisbatan   ustuvor   munosabat
ekanini amalda isbotlanishi demakdir. 
Davlat   bosh   islohotchi   bo'lishligi   tamoyili.   Bu   tamoyil,   avvalo,
umumbashariy qadriyatlardan kelib chiqadi.   Zero, I. Karimov «O'zbekiston bozor
munosabatlariga   o'tishning   o'ziga   xos   yo'li»   nomli   risolasida   yozganidek,   jahon
tajribasi   iqtisodiyotni   davlat   yo'li   bilan   tartibga   solib   turish   zarurligini   ko'rsatdi;
buning   ustiga   tor   ma'noda   o'zini   o'zi   tartibga   solib   turadigan   bozor   yo'q,   hamma
davrlarda davlat o'z   mavqeyiga ko'ra iqtisodiyotga ta'sir etib kelgan. Ammo bozor
iqtisodiyotiga   o'tish   barcha   mamlakatlarda   bir   xil   kechmaganidek,   davlatning
yetakchilik   roli   ham   har   xil   kechadi.   O'zbekiston   ijtimoiy   jihatdan   yo'naltirilgan
18 bozor   iqtisodiyotini   quradi,   bunda   davlat   tartibga   solib   turuvchi   rol   o'ynashi
muqarrardir.
Xo'sh,   davlatning   bosh   islohotchi   va   iqtisodiyotni   tartiblashtirib   turuvchi
bo'lishini nimalar taqozo etadi?
Bu savolga birinchi Prezidentimizning bir qator asarlari va chiqishlarida aniq
javoblar   mavjud.   Birinchidan,   eski   tuzum   parchalangan,   yangi   jamiyat   hali   to'la
qurilmagan   bir   sharoitda   «iqtisodiyotni   boshqarishni   qo'ldan   chiqarib   yuborish,
uning   taraqqiyotini   o'z   holiga   tashlab   qo'yish   mumkin   emas»;   ikkinchidan,   bozor
iqtisodiyotiga o'tish boshlangan davrda respublikamiz aholisining turmush darajasi
nisbatan past, u o'zini o'zi himoya qila olmaydi. Bunday sharoitida davlat kerak, u
o'tish   davrida   aholi   manfaatlarini   himoya   qilish   uchun   milliy   daromadni   qayta
taqsimlash   vositasida   unga   tayanch   bo'ladi;   uchinchidan,   bozor   iqtisodiyotini
qurish   g'oyat   qiyin   vazifa,   ayniqsa,   iqtisodiyoti   nochor   va   tarkibiy   tuzilmasi
biryoqlama bo'lgan mamlakatda.
Bozor munosabatlarining qaror topishi davrida «davlat islohotlar jarayonida
faol   ishtirok   etishi,   uning   tashabbuskori   bo'lishi,   islohotni   izchillik   va   qat'iylik
bilan   amalga   oshirish   shart».   Davlatning   bu   boradagi   yetakchiligi   shundaki,   u
yangi   iqtisodiyotga   tezroq   va   katta   qiyinchiliklarsiz   o'tishga   yordam   beradi,
islohotlarning   asosiy   yo'nalishlarini   ishlab   chiqadi,   islohotlarni   amalga   oshirish
dasturini   tuzadi   va   ularni   amalga   oshirishning   iqtisodiy,   ijtimoiy,   siyosiy
vositalarini   belgilaydi.   Islohotlar   konsepsiyasi   muallifi   Islom   Karimov   bu
masalada   shunday   qat'iy   fikrni   aytadi:   «davlat   islohot   jarayonining   barcha
bosqichlarida   yetakchi   o'rinda   turishi,   bu   jarayonning   markazida   bo'lishi   shart».
Darvoqe, bugun bu tamoyilning naqadar to'g'ri ekani MDH davlatlaridagina emas,
butun dunyo miqyosida e'tirof etilmoqda.
Bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich   o'tish   tamoyili.   Bozor
iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich   o'tish   tamoyili   taraqqiyotning   evolyutsion   yo'li,
zarurat bo'lib u bir qancha sabablar  bilan bog'liq ekanligini konsepsiya muallifi I.
Karimov bir qancha dalillar bilan asoslab beradi. Birinchidan. O'zbekistonning eng
yaqin   tarixi   sobiq   sotsialistik   tuzumi,   uning   istiqboldagi   tuzumi   bilan   -   «bir-biri
19 bilan mutlaqo kelisha olmaydigan ikki xo'jalik tizimidir». Bunda eski iqtisodiyotni
takomillashtirish emas, balki tamomila yangi xo'jalik yuritish tizimini  barpo etish
talab   etiladi.   «Bu   bir   sifat   holatidan   ikkinchisiga   o'tishdir».   Shuning   uchun   o'tish
vazifalarini   birdaniga   amalga   oshirib   bo'lmaydi,   u   bir   qancha   bosqichlarni   o'z
ichiga   oluvchi   nisbatan   uzoq   davr   doirasida   amalga   oshadi;   ikkinchidan   yangi
iqtisodiy   tizimni   farmonlar   va   qonunlar   chiqarish   bilan   qurib   bo'lmaydi,   bunday
iqtisodiyot tegishli infrastrukturani va huquqiy bazani yaratishni talab etadi.
Qonunning   ustuvorligi,   hamma   uchun   tengligi   tamoyili.   Birinchi
Prezidentimiz   o'zining   Oliy   Majlisning   ikkinchi   chaqiriq   oltinchi   sessiyasidagi
«Adolat-qonun   ustuvorligida»   nomli   ma'ruzasida   uqtiradiki,   «biz   tanlagan
taraqqiyot   modeli   bozor   iqtisodiyotiga   tayangan   ochiq   demokratik   davlat   qurish,
fuqarolik   jamiyati   asoslarini   shakllantiradigan   yangi   hayot   barpo   etish
harakatidamiz», «bir tomondan, ko'p asrlik tarix, buyuk madaniyat, yuksak milliy
an'analar,   muqaddas   qadriyatlarga,   ikkinchi   tomondan   esa-jahon   xalqlarining   eng
ilg'or tajribasiga» asoslanishi bilan birga qonunlar ustuvorligiga ham suyanadi.
Qonunlarning   ustuvorligi   tamoyili   shuni   bildiradiki,   qabul   qilingan
Konstitutsiyamiz,   barcha   boshqa   qonunlar   hech   istisnosiz   hamma   tomondan
hurmat   qilinishi   va   ularga   rioya   qilinishi   kerak.   Har   bir   fuqaro   nafaqat   qonunlar
talabini   bilishi,   ularga   so'zsiz   amal   qilishi,   balki   boshqalarning   ham   qonunlarga
rioya qilishlarini nazorat qilmog'i demokratik jamiyat qurishning talabiga aylanadi.
Qonunlarning   ustuvorligini   ta'minlash   tamoyilining   mohiyatini   I.   Karimov   yana
quyidagicha   izohlaydi:   «Qonun   ustuvorligini   ta'minlash,   shaxs,   oila,   jamiyat   va
davlatning   huquq   va   manfaatlari   muhofazasini   kuchaytirish,   aholining   huquqiy
madaniyati va huquqiy ongini oshirish, fuqarolarni qonunga bo'ysunish va hurmat
ruhida   tarbiyalash   -   bu   rivojlangan   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   chinakam
demokratik,   huquqiy   davlat   va   erkin   fuqarolik   jamiyati   qurishning   nafaqat
maqsadi, balki uning vositasi, eng muhim sharti hisoblanadi».
Kuchli   ijtimoiy   siyosat.   Bu   tamoyil   Islom   Karimov   asarlarida   nihoyatda
mukammal   va   atroflicha   ishlab   chiqildi.   «Aholining   muhtoj   tabaqalarini   ijtimoiy
himoyalash kechiktirib bo'lmaydigan eng ustuvor vazifa amaliy harakatlarning eng
20 asosiy   qoidasi   bo'lib   qoldi   va   shunday   bo'lib   qoladi»   deganda   uning   ijtimoiy
himova tamoyili o'z ifodasini topgan edi.
I.   Karirmovning   ijtimoiy   siyosat   konsepsiyasida   keng   qamrovli   himoya
mexanizmi   ishlab   chiqilgan.   Bu   mexanizm   bo'g'inlari   asosan   quyidagilardir:
ijtimoiy himoyaning huquqiy bazasini yaratish, aholining nogiron, nafaqador, ko'p
bolali va kambag'al oilalari, o'quvchi yoshlarga yordam berish, ish bilan vaqtincha
ta'minlanmagan   kishilarga   nafaqa   to'lash   va   ish   joylari   yaratish,   ma'lum   davrda
narxlarning   erkinlashuvini   to'xtatib   turish   va   asta-sekin   bozor   qonunlariga
moslashib   borishiga   yo'l   ochish,   boqimandalik   va   tekis   taqsimlash   illatlarini
batamom   tugatish,   pulning   qadrsizlanishini   to'xtatish,   iqtisodiy   islohotlarni
chuqurlashtirib   borish   asosida   iqtisodiyotning   tarkibiy   tuzilishini   tubdan
o'zgartirish (bevosita iste'mol buyumlari ishlab chiqishga yo'naltirilgan iqtisodiyot
barpo etish) va boshqalardir.
Kuchli ijtimoiy himoyalash konsepsiyasi  ilmiy jihatdan muallifning boshqa
sohalardagi   iqtisodiy   ta'limotlari   bilan   chambarchas   bog'liqdir.   Bu   bog'liqlikni,
ya'ni bozor munosabatlarini O'zbekistonda barpo etish-saqlash ta'limotini shunday
ta'riflaydi:   «Samarali   ijtimoiy   siyosatni   iqtisodiyotni   barqarorlashtirish,   tarkibiy
o'zgarishlar, bozor munosabatlarini bosqichma-bosqich joriy etish chora-tadbirlari
bilan   uyg'unlashtirib   amalga   oshirib   borgan   taqdirdagina   ijtimoiy   sohaga
yo'naltirilgan bozor iqtisodiyotini barpo etish mumkin».
3. Doimiy rivojlanib va boyib boruvchi iqtisodiyot
O'zbekiston   Respublikasining   birinchi   Prezidenti   yaratgan   bozor
iqtisodiyotiga   o'tish   ilmiy   ta'limoti   boshqa   iqtisodiy   qarashlar,   g'oyalar,
ta'limotlardan   tubdan   farq   qiladi.   Bu   haqda   muallif   shunday   dedi:   «Mustaqil
rivojlanishning   o'tgan   davrini   umumlashtirish   va   tahlil   etish   isloh   qilishning
O'zbekiston model asosli va to'g'ri bo'lib chiqdi. deb aytish uchun to'la asos beradi.
bugun   uni   obro'li   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar,   jahonning   ko'pgina   mamlakatlari
tan olmoqda. Eng asosiysi-hayotning o'zi uni tasdiqlamoqda»
Birinchi   Prezidentimiz   O'zbekistonda   bozor   munosabatlarini   shakllantirish
ilmiy   konsepsiyasini   mamlakatimizda   olib   borgan   keng   qamrovli   islohotlar
21 natijalari   asosida   yangi-yangi   qoidalar   bilan   boyitib   borayotir.   U   yuqorida   qayd
qilingan   asarida   o'z   konsepsiyasi   ro'yobga   chiqishining   vositalarini   ham
aniqlashtirib berdi. Bular quyidagilardir: birinchidan, inson manfaatlarini ro'yobga
chiqaruvchi   shart-sharoit   yaratish   orqaligina   islohotlar   amalga   oshadi;   hozirgi
sharoitda «har bir oila boy bo'lsa, davlat boy bo'ladi» degan qoidaga rioya qilinsa,
islohotlar   tezroq   samara   beradi;   ikkinchidan,   «mamlakatda   chinakam   o'rta
mulkdorlar   sinfi   shakllangan   taqdirdagina   islohotlar   sezilarli   samara   beradi,
mulkchilik   masalalari   hal   bo'ladi»;   uchinchidan,   «biz   ko'p   ukladli   iqtisodiyotni
vujudga   keltirish   vazifasini   qo'ymoqdamiz.   Bunda   ustuvorlik   xususiy   mulkka   —
kichik   va   o'rta   biznesga   beriladi»;   to'rtinchidan,   qimmatbaho   qog'ozlar   bozorini
rivojlantirish,   pul   mablag'larini   qimmatbaho   qog'ozlar   bozoriga   jalb   etish,
aksiyalashtirish, fond bozorida faol qatnashish;  beshinchidan, «Ishlab chiqarishni,
iqtislodiyotda   vujudga   keltirilayotgan   huquqiy   doirada   o'zgartirib   borish».
Asosiysi,   «bunday   o'zgarishlar   islohotlarning   o'ziga   kafolat   beradi»;   oltinchidan,
nodavlat   sektordagi   o'zgarishlarga   doimo   katta   ahamiyat   berib   borish,   qishloqda
bozor   mexanizmlarini   rivojlantirish,   dehqonda   sohibkorlik   hissini   uyg'otish;
yettinchidan,   iqtisodiyotning   hududiy   tuzilishini   takomillashtirib   borish,   hududiy
imkoniyatlardan   samarali   foydalanish;   sakkizinchidan,   respublikani   hayotiy
muhim tovarlar bilan o'z milliy imkoniyati hisobiga ta'minlashga  ustuvorlik berib
borish va boshqalar.
22 Xulosa
Bozor   iqtisodiyotiga   o'tish   davrining   umumiy   mazmuni   iqtisodiy
munosabatlarning   alohida   unsurlarini   isloh   qilish   yoki   iqtisodiy   siyosatga
tuzatishlar   kiritish   emas,   balki   butun   iqtisodiy   munosabatlar   tizimini
o'zgartirishdan iboratdir. O'tish davri quyidagi me'zonlar bilan tavsiflanadi: sikllilik
(jamiyatda  u  yoki   bu tarkibiy o'zgarishlarni  qaytarilib turishligi),  beqarorlik  (turli
xil   jamiyat   kuchlarining   kurashi   va   o'zaro   ta'siri),   muqobillik   (islohotlar   va
rivojlanish   yo'llarining   tanlash   imkoniyati),   tarixiylik   (eski   tizimning   yo'qolib
ketishi, o'rniga boshqa tizimning vujudga kelishi, uning rivojlanishi).
Iqtisodiy   islohotlar   iqtisodiyotda   tub   o'zgarishlarni   amalga   oshirishga
qaratilgan tadbirlar majmui. 
Iqtisodiy uklad - turli mulkchilikka asoslangan xo'jalik yuritishning shakllari
va turlari.
Iqtisodiyotni   erkinlashtirish   -   nima   va   qancha   ishlab   chiqarishni,   qayerga,
qanday   narx   sotishni   tadbirkorning   o'zi   belgilashi   uchun   imkon   berish.
Iqtisodiyotning   barcha   sohalari   va   tarmoqlarini   erkinlashtirish,   xo'jalik   yurituvchi
sub'ektlarning   erkinligi   va   mustaqilligini   ta'minlash,   tadbirkorlik   faoliyatini
rivojlantirish uchun barcha shart-sharoitlarni yaratish demakdir.
Islohotlar konsepsiyasi - ijtimoiy—iqtisodiy islohotlarning asosiy maqsad va
yo'nalishlari,   uni   amalga   oshirishning   vazifalari   va   strategik   yo'llarining   umumiy
g'oyasidir.
Iqtisodiyotni   barqarorlashtirish   -   tanglik   holatlariga   barham   berish   asosida
makroiqtisodiy   muvozanatlikni   saqlash   va   ishlab   chiqarishni   yuksaltirish   uchun
shart-sharoitlarni vujudga keltirishdir.
Kambag’allik   tushunchasini   ko'rib   chiqib,   ba'zi   xulosalarga   kelishimiz
mumkin.   Kambag’allik   tushunchasi   turli   xil   ta'riflarga   ega:   daromad   va
xarajatlarning   past   darajasi   va   kerakli   hayot   standartlarini   saqlab   qolishning   iloji
yo'qligi   va   jamiyatda   o'zini   qanday   his   qilish   mumkinligi.   Ushbu   yondashuv,
birinchi navbatda, muallifga va ushbu masalani ko'rib chiqishda unga rioya qilgan
kontseptsiyaga   bog'liq.   Bundan   tashqari,   qashshoqlikni   o'rganishning   turli
23 yondashuvlari mavjud: birinchi - rasmiy (mutlaq) yondashuv; ikkinchi yondashuv
subyektivdir;   uchinchi   yondashuv   -   deprivatsiya.Aholining   bir   qismi   murakkab
iqtisodiy   sharoitlar   tufayli   "pastga"   tushish   yoqasidadir.   Bu   odamlar   ijtimoiy
depressiya   holatida,   ular   yashamaydi,   balki   omon  qolishga   intiladi.   Kambag’allik
muammosi   juda   dolzarb   bo'lib,   u   boshqa   muammolarni   kamaytirish   haqida
gapirishga   imkon   beradi.   Demografiya,   aholi   bandligi,   ishsizlik   masalalari
qashshoqlik bilan bevosita bog'liq; qashshoqlik  aholi salomatligiga, fuqarolarning
ta'lim   va   madaniyat   darajasiga,   ularning   tarbiyasi,   ijtimoiylashuvi   va   axloqiga
bevosita   ta'sir   ko'rsatadi,   bu   ilm   -   fanni   rivojlantirishning   tormozlaridan   biridir.
Kambag’allik   inson   munosabatlarining   insoniylashtirilishiga,   jinoyatchilik   va
terrorizmning o'sishiga yordam beradi, hayot darajasi va sifatining pasayishiga olib
keladi.   Bu,   ayniqsa,   siyosiy   munosabatlarga,   barcha   darajalarda   davlat   siyosatini
amalga   oshirishga   ta'sir   qiladi,   Rossiyada   fuqarolik   jamiyatining   shakllanishiga
to'sqinlik qiladi.
24 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   PF-4947-sonli
―2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida gi farmoni.‖
2. Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat'iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik –
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. Mamlakatimizni 2016
yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017   yilga
mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlariga
bag‘ishlangan Vazirlar Mahkamasining kengaytirilgan majlisidagi ma'ruza, 2017
yil 14 yanvar// Sh.M. Mirziyoyev, Toshkent: O‘zbekiston, 2017.
3. Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
quramiz. Sh.M. Mirziyoyev. Toshkent: ―O‘zbekiston , 2017. - 488 b.	
‖
4. I.A.   Karimov.   O'zbekiston   o'z   istiqlol   va   taraqqiyot   yo'li.   T.:   "O'zbekiston",
1992.
5. B.Y. Xodiyev, Sh.Sh. Shodmonov – “Iqtisodiyot Nazariyasi” – 2017
6.   I.A.   Karimov.   O'zbekiston   -   bozor   munosabatlariga   o'tishning   o'ziga   xos   yo'li.
T.: "O'zbekiston'', 1992.
7.   I.A.   Karimov.   O'zbekiston   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   yo'lida.   T.:
"O'zbekiston",   1995.4.   I.A.   Karimov.   O'zbekiston:   milliy   istiqlol,   iqtisod,   siyosat,
mafkura. T.: "O'zbekiston", 1996.
8. I.A. Karimov. Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir. T.: "O'zbekiston", 1996.
25

Bozor iqtisodiyotida iqtisodiy muassasalar va davlatning roli

Купить
  • Похожие документы

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha