Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 74.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 11 Oktyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Zafar Nurullayev

Ro'yxatga olish sanasi 22 May 2023

66 Sotish

Bozor iqtisodiyotiga o'tish sharoitida taqchillik va uni bartaraf etish vositalari

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
 
Osiyo Xalqaro Universiteti 
IJTIMOIY FANLAR VA TEXNIKA FAKULTETI 
 
IQTISODIYOT  KAFEDRASI 
 
 
,,IQTISODIYOT NAZARIYASI” fanidan 
K U R S    I S H I 
 
Mavzu:   Bozor iqtisodiyotiga o'tish sharoitida taqchillik va uni
bartaraf etish vositalari. 
Bajardi  S42-IQ-23 guruh talabasi Quronboyev Og’abek Hamza o`gli 
(imzo)                          (ism sharif) 
Kurs ishi himoya qilingan sana  “____” __________  2024 yil  
Baho  “___”   ___________________ 
Ilmiy rahbar:________ ___________ Toshov Mirzabek Hakimovich 
(imzo)                         (ism sharif) 
Komissiya a’zola ri:   ___________   
_________________________________________________________________ 
(imzo)                         (ism sharif) 
________________________________________________   
_________________________________________________________________ 
(imzo)                        (ism sharifi) 
 
BUXORO-2024  ILMIY RAHBARNING KURS ISHIGA TAQRIZ BLANKASI 
KURS ISHI UCHUN TAQRIZ  
IJTIMOIY FANLAR VA TEXNIKA FAKULTETI 
IQTISODIYOT  KAFEDRASI 
,,IQTISODIYOT NAZARIYASI ”  fani 
 
Guruh  S42-IQ-23   
Talaba familiyasi va ismi sharifi  Quronboyev Og’abek Hamza o`gli  
 
Kurs ishi mavzusi: Bozor iqtisodiyotiga o'tish sharoitida taqchillik va uni   bartaraf 
etish vositalari 
.............................................................................................................................................
Kurs ishining tarkibi............................................................................................................
Kurs ishi himoyasida talabaga berilgan savollar 
ro'yxati………………………………………………….....................................................
Jadval va grafik materialning miqdori  (muhim chizmalarning  ko'rsatgichi).................... 
Kurs ishining ijobiy 
tomonlari………………………………………………......................................................
.............................................................................................................................................
Kurs ishining 
kamchiliklari........................................................................................................................
.............................................................................................................................................
Kurs ishiga qo'yilgan 
baho..................................................................................................................................... 
Kurs ishiga rahbarning  ismi-sharifi va 
imzosi.................................................................................................................................. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  2    
 
 
 
Mundarija: 
Kirish……………………………………………….…………………..4 
I BOB .  O'zbekistonda taqchillik mohiyati, yuzaga kelish sabablari 
va bartaraf etish vositalari 
1.1 . Bozor iqtisodiyotiga o'tish sharoitida taqchillik va uni turlari……...7
1.2 . Bozor iqtisodiyotida tovar taqchilligi iqtisodiyotning 
beqarorligi……………………………………………………….……..12
1.3 . Bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llari. ………………………………20
II BOB.  Bozor mahsulotlarining taqchilliklari va oqibatlari 
2.1 . Bozor taqchilligini moliyalashtirish usullari…………………...…21 
2.2.   Bozor munosabatlarini bosqichma-bosqich qaror toptirish…….. ……...….25
Xulosa. …………………………………………………………..…….27
Tayanch iboralar……………………………………………….……..31
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati. …………………………...……33
                                                          
  3   Kirish
                Tovarlar   va   xizmatlarga   talab   uzluksiz   bo`lgani   tufayli   ularni   ishlab
chiqarish   ham   uzluksiz   ravishda   doimo   takrorlanib   turadi.   Takror   ishlab
chiqarishning   umumiy   jarayonini   iqtisodiy   resurslar,   tovarlar   va   xizmatlar   hamda
daromadlarning  doiraviy  aylanishi  ko`rinishida   tasavvur  qilish   mumkin.  Biroq  bu
aylanish turli iqtisodiy tizimlarda turlicha kechadi. 
  Xususiy   mulkchilikka   asoslangan   bozor   iqtisodiyoti     tizimida   bunday   doiraviy
aylanish   korxona   va   firmalar   bilan   uy   xo`jaligi   o`rtasida   amalga   oshadi.   Uy
xo`jaliklari   ishlab   chiqarish   uchun   zarur   bo`lgan   barcha   iqtisodiy   resurslarni
bozorga   etkazib   beradi.   Korxona   va   firmalar   bu   resurslarni   sotib   olib,   turli   xil
tovarlar va xizmatlarga aylantiradilar va ularni bozorga etkazib beradilar. 
                    Iqtisodiy   resurslar,   tovar   va   xizmatlar   hamda   daromadlarning   xususiy
mulkka asoslangan iqtisodiy tizimdagi doiraviy aylanishi 
    Ko`rinib   turibdiki,   resurslar,   tovarlar,   xizmatlar   va   daromadlarning   doiraviy
aylanishida faqat  ikki  tomon: bir  tomonda korxona va firmalar, ikkinchi  tomonda
uy   xo`jaligi   qatnashadi.   Barcha   moddiy,   mehnat   va   pul   oqimlari   harakati   davlat
tomonidan qat`iy rejalashtirilmaydi, ya`ni korxona va firmalar iqtisodiy resurslarni
qancha   miqdorda,   qaysi   baholarda   sotib   olishni   va   ishlab   chiqargan   tovarlar   va
xizmatlarni   qanday   baholarda   sotishni   o`zi   erkin   belgilaydi.   Bu,   ya`ni   erkinlik,
bozor iqtisodiyoti tizimining asosiy va eng muhim belgisidir. 
  Iqtisodiy   faoliyat   erkinligining   asosi   -   ishlab   chiqarish   omillari   yoki
yaratilgan   tovarlarning   tasarruf   etilish   ixtiyoriyligi   va   mulkdorlarning
mustaqillikka   egaligidir.   Ishlab   chiqaruvchi   yoki   iste`molchi   o`z   tovarini   yoki
pulini o`zi bilganicha ishlatadi, o`z ixtiyoriga ko`ra o`ziga ma`qul bo`lgan ish bilan
shug`ullanadi.   Xo`jalik   yurituvchilar   faoliyati   bir-biridan   ajragan   bo`ladi.   Chunki
ular, birinchidan, mustaqil mulk egalaridir, ikkinchidan, mehnat taqsimoti asosida
ixtisoslashib, har xil ish bilan shug`ullanadilar. 
Bozor iqtisodiyoti tizimida xo`jalik yuritish shakllaridan qaysi birini tanlash,
o`z   mol-mulkini   qanday   ishlatish   ham   kishilarning   o`z   ixtiyoriga   bog`liq.
  4   Tadbirkorlik   qilish   yoki   yollanib   ishlash,   o`z   pulini   sanoatga,   dehqonchilikka,
tijoratga, bank ishiga yoki boshqa yo`nalishga sarflash odamlarning o`z ixtiyorida
bo`ladi. 
Bozor iqtisodiyotining muhim va asosiy belgisi iqtisodiy xilma-xillik, ya`ni
mulk   shakllari   va   xo`jalik   yuritish   usullarining   turli-tuman   bo`lishidir.   Turli
shakllardagi   mulklar   erkin,   yonma-yon,   hech   bir   chegaralanmagan   holda
rivojlanadi. Xo`jalik yuritish usullari ham har xil bo`ladi. Masalan, yakka tartibda,
jamoaga   birikkan   holda,   sherikchilik   yoxud   hissadorlik   asosida,   o`z   mablag`iga
yoki   qarzga   olingan   mablag`ga   tayanib   xo`jalik   yuritish,   er   va   boshqa   vositalarni
ijaraga olish va ishlatish kabilar. 
Bozor iqtisodiyotini tashkil etuvchi tadbirkorlar ko`pchilikdan iborat bo`lib,
tarqoq holda foyda-zararni o`z zimmasiga olib ish yuritadi. Lekin ularning faoliyati
qanchalik tarqoq bo`lmasin, baribir bozor orqali bir-biriga bog`lanadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  5    
 
 
 
 
I BOB. O'zbekistonda taqchillik mohiyati, yuzaga kelish sabablari va bartaraf
etish vositalari. 
1.1.   Bozor iqtisodiyotiga o'tish sharoitida taqchillik va uni turlari. 
Narx pul bilan o`lchanadi. Bozor  iqtisodiyoti  pulsiz bo`lishi mumkin emas.
Pul iqtisodiy munosabatlarning asosiy vositasi bo`lib, iqtisodiyotda o`ta muhim rol
o`ynaydi. Pul munosabatlari bozor iqtisodiyotining ajralmas qismi hisoblanadi.  
Bozor   iqtisodiyoti   va   uning   iqtisodiy   mexanizmida   raqobat   asosiy   o`rin
tutadi.   Raqobat   iqtisodiy   munosabatlar   ishtirokchilarining   o`zgalarnikidan
alohidalashgan   manfaatini   bildiradi.   Lekin   bu   manfaat   yo`lida   kurash   qoidalariga
rioya   qilish   shart   hisoblanadi.   Manfaatlarni   yuzaga   chiqarishning   birdan-bir   yo`li
raqobatbardosh   va   jamiyat   uchun   zarur   bo`lgan   tovarlarni   ishlab   chiqarishdir.
Raqobat   moddiy   va   mehnat   resurslarini   kam   sarflagan   holda   ularni   samarali
ishlatib, ko`proq va sifatliroq tovar ishlab chiqarishga undaydi. Shuning uchun ham
raqobat bozor iqtisodiyotini harakatga keltiruvchi vositadir. Shu bilan birgalikda, u
iqtisodiyotni tartibga soluvchi va nazorat qiluvchi kuch ham hisoblanadi. 
 Bozor iqtisodiyotining o`ziga xos ijtimoiy adolat qoidalari bor.  
Iqtisodiyotdagi   resurslar,   ishlab   chiqarilgan   tovarlar   va   xizmatlarni   taqsimlash   va
shunga   mos   ravishda   daromadga   ega   bo`lib,   yuqori   farovonlik   darajasiga   intilish
adolat   hisoblanadi.   Ammo   adolat   tamoyili   hammani   bir   xil   qilish   emas,   balki
jamiyatni   tabaqalashuvini   bildiradi.   Iqtisodiy   sub`ektlar   o`z   mehnatiga,   uning
samaradorligiga,   ishbilarmonligiga   va   mulkiga   qarab   bir-biridan   farqlanadi.   Shu
sababli   ularning   daromadi,   turmush   darajasi   va   jamiyatdagi   mavqei   bir   xil
bo`lmaydi.   Tabaqalanish   boylarga   havas   qilib,   ularday   bo`lishga   intilishni   hosil
qiladi.   Bozor   iqtisodiyoti   shunday   iqtisodiy   munosabatlarki,   ular   ishlab   chiqarish
  6   faoliyatini rag`batlantiruvchi kuchni yuzaga keltiradi. Bozor regulyatorlari moddiy,
mehnat   va   moliya   resurslarini   kerakli     tovarlar   va   xizmatlarni   ishlab   chiqarish
tomon   buradi.   U   behuda   mehnat   sarfini   tan   olmaydi,   aksincha,   unga   yo`l
qo`yganlarni iqtisodiy jihatdan   jazolaydi, ya`ni ular zarar ko`radi. 
Bozor   iqtisodiyoti   moslashuvchan   tizimdir.   U   sharoit   o`zgarishiga   darhol
javob   beradi,   nima   etishmasa,   shuni   darhol   ishlab   chiqarishni   ta`minlaydi.   Uning
muhim   tomonlaridan   biri   novatsiya   (yangilik)ga   moyilligidir.   U   fan-texnika,
texnologiya  yangiliklarini darhol qabul qiladi. Yangi tovarlarni ishlab chiqarishni,
yangi   texnologiya   va   boshqarish   usullarini   joriy   etishni   ta`minlaydi.   Chunki   bu
raqobatda yutqazmaslik, yaxshi  foyda ko`rish boylik va obro`-e`tibor orttirishning
sharti bo`lib xizmat qiladi.  
  Yuqorida   keltirilgan   xususiyatlarning   natijasi   o`laroq   bozor   iqtisodiyoti
tovarlar va xizmatlar to`kinligini yuzaga keltiradi.  
 Bozor iqtisodiyoti XVII asrning boshlaridan hozirgi vaqtga qadar bir qancha
taraqqiyot bosqichlaridan o`tdi, desak xato bo`lmaydi. Binobarin, har bir bosqichda
o`ziga   xos   iqtisodiy   munosabatlar   tizimi   va   bozor   iqtisodiyotining   turlari
shakllandi. 
    Bozor   iqtisodiyoti   taraqqiyotining   ilk   davriga   xos   bo`lgan   iqtisodiy
munosabatlar   tizimini   ayrim   iqtisodchilar,   jumladan,   taniqli   iqtisodchi-olim
professor A.O`lmasov "asov yoki yovvoyi bozor iqtisodiyoti" deb atashadi.
1    Shu bilan birgalikda bozor  iqtisodiyotining bu turini  "mumtoz kapitalizm" deb
atash ham uchrab turadi. 
  2   Bozor   iqtisodiyoti   tizimi   mazkur   turining   keyingi   ta`rifiga   ko`proq   moyillik
bildirgan holda, uning quyidagi asosiy belgilarini ko`rsatib o`tamiz: 
-iqtisodiy   resurslarga   yakka   tartibdagi   xususiy   mulkchilikning   hukmronligi
va ularning ozchilik mulkdorlar tasarrufida to`planishi; 
-erkin raqobat va sarmoyalarni iqtisodiyotning bir  tarmog`idan ikkinchisiga
ko`chib yurishi; 
-iqtisodiyotning tartibsiz (stixiyali) rivojlanishi; 
  7   -bozor   ishtirokchilari   bo`lgan   tadbirkorlarning   bir-biridan   mutlaqo   ajralgan
holda ish yuritishi; 
-narx-navoning stixiyali shakllanishi; 
-davlatning iqtisodiyotga aralashmasligi; 
-stixiyali  taraqqiyotning natijasi  o`laroq iqtisodiy tanglik va tanazzullarning
kelib chiqishi; 
-aholi o`rtasidagi keskin tabaqalashuv: boylarning o`ta boy bo`lib ketishi va
kambag`allarning o`ta qashshoqlashuvi.  
 Yuqorida ko`rsatib o`tilgan belgilar ichida xususiy mulkchilikning hukmronligi va
davlatning iqtisodiyotga aralashmasligi mumtoz kapitalizmning asosiy belgilaridan
bo`lib qolmay, balki uning samarali amal qilishiga to`sqinlik qiluvchi kamchiliklari
hamdir. Aynan ana shu kamchiliklar tufayli u tobora "yovvoyilashib" boraveradi va
pirovard   natijada   uning   o`rnida   madaniylashgan   bozor   iqtisodiyoti   tizimi
shakllanadi. 
  Madaniylashgan   (tamaddunlashgan   deb   ham   aytish   mumkin)   bozor
iqtisodiyoti   bozor   munosabatlari   va   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga
solishga   asoslangan   tizimdir.   Uning   xarakterli   belgisi   iqtisodiyotda   davlat
sektorining   ham   mavjudligi   va   jamiyat   iqtisodiy   faoliyatini   tartibga   solishda
davlatning faol ishtirok etishidir. 
  Shu   o`rinda   jahonda   mashhur   iqtisodchi   olim   Adam   Smitning   1776   yilda
Angliyada   chop   etilgan   "Xalqlar   boyligining   tabiati   va   sabablari   to`g`risida
tadqiqot"   nomli   kitobining   markaziy   g`oyasiga   to`xtalib   o`tamiz.   Uning   fikricha,
davlat   iqtisodiyotni   xoli   qo`ysa,   ya`ni   unga   aralashmasa,   iqtisodiyot   yaxshiroq
amal   qiladi.   Hozir   biz   talab   va   taklif   deb   yuritadigan   iqtisodiy   kuchlarni   Adam
Smit "ko`rinmas qo`l" deb atadi va uning fikricha, o`sha qo`lning o`zi iqtisodiyotni
tartibga solib turadi. 
  Mazkur   ta`limot   mumtoz   ma`nodagi   bozor   iqtisodiyoti   uchun,   uning   ilk
davri   uchun   asosli   bo`lsa-da,   vaqt   o`tishi   bilan   eskira   boshladi   va   zamonaviy
taraqqiyot talablariga javob bera olmay qoldi. 
  8     Iqtisodiyotdagi   beboshlik   va   tartibsizliklarni   bartaraf   qilish,   raqobat
kurashining g`ayriinsoniy usullariga barham  berish, mustaqil tadbirkorlar o`rtasida
madaniylashgan   aloqalar   o`rnatish,   iqtisodiy   tangliklar   va   tanazzullarning   oldini
olish  uchun davlatning  aralashuvi   zarur   bo`lib  qoladi. Shunday  qilib,  XX  asrning
o`rtalariga   kelib,   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   davlatlarda   madaniylashgan
bozor iqtisodiyoti shakllana boshladi. 
    Mazkur  iqtisodiy  tizim  sharoitida  resurslar,  tovarlar  va 
daromadlarning uzluksiz harakati bozor orqali davlat aralashuvi bilan amalga 
oshiriladi. Bunda hukumat ishlab chiqaruvchilar va iste`molchilarning faoliyatini 
bevosita boshqarmaydi, balki resurslar va tovarlar bozorida o`zining qatnashuvi 
bilan ularning iqtisodiy faoliyatiga qulay shart-sharoitlar yaratadi diqqat-e`tibor 
bilan qarasangiz, madaniylashgan bozor iqtisodiyoti sharoitida resurslar, tovarlar, 
xizmatlar va daromadlarni ayirboshlashdan iborat bo`lgan iqtisodiy jarayonlar va 
ularni tartibga solishdagi davlatning o`rnini yaqqol tasavvur qilasiz. 
    Madaniylashgan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   davlat   makroiqtisodiy
darajada   talab   bilan   taklif   o`rtasidagi   muvozanatni   saqlash   choralarini   ko`radi   va
mamlakat miqyosidagi umumdavlat ijtimoiy-iqtisodiy masalalarini   hal qiladi. 
  Endi   bozor   iqtisodiyotining   yana   bir   turi   –   ijtimoiy   yo`naltirilgan     bozor
iqtisodiyotini   ko`rib   chiqaylik.   Xo`sh,   u   qanday   tizim   va   madaniylashgan   bozor
iqtisodiyotidan nima bilan farq qiladi? 
  Dastlab   shuni   aytib   o`tish   lozimki,   bozor   iqtisodiyotining   bu   har   ikki   turi
o`rtasida katta bir umumiylik bor. Bu umumiylik ularning bozor tizimi bo`la turib,
bozor va nobozor  munosabatlarning qorishmasidan iborat ekanidir. Shuning uchun
ko`pincha   bozor   iqtisodiyotining   bu   ikki   turi   o`rtasidagi   farqlar   ko`zga
tashlanavermaydi   va   amaliyotda   ularga   bitta   tizim   sifatida   qarash   va   aralash
iqtisodiyot deb atash keng tarqalgan. 
 "Ijtimoiy yo`nalishdagi bozor iqtisodiyoti" tushunchasi ilk bor Germaniyada
paydo bo`lgan va u erda uning asosiy tamoyillari ishlab chiqilgan. Bundan mazkur
tushuncha shu mamlakatgagina xos degan ma`no kelib chiqmaydi, albatta. Ijtimoiy
  9   yo`naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti   bozor   munosabatlariga   asoslangan   barcha
mamlakatlarda   kuzatiluvchi   hodisa   bo`lib,   unga   jamiyat   taraqqiyotining   tabiiy
mahsuli deb qarash mumkin. 
  Ijtimoiy   yo`naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti   ham   iqtisodiy,   ham   ijtimoiy
maqsadlarga yo`naltirilgan bo`lib, birinchidan, mamlakat iqtisodiyotining tashkiliy
tuzilishini   tartibga   solib   turadi.   Buning   uchun   davlat   mulkchilik   huquqi,   pul   va
valyuta tartibotini, raqobat qoidalari va tashqi iqtisodiy faoliyat tartib - qoidalarini
belgilab   beradi.   Ikkinchidan,   davlat   fuqarolar   va   aholining   alohida   qatlamlari
ijtimoiy ahvolini belgilovchi mezonlar qabul qiladi. Shu maqsadda mehnat va unga
haq   to`lash,   mulkchilik   va   turar-joy   masalalari,   ekologiya   va   hokazolarga   oid
tartib- qoidalarni ishlab chiqadi va ularning bajarilishini nazorat qiladi.  
                  Ijtimoiy   yo`naltirilgan   bozor   iqtisodiyotining   milliy   xususiyatlardan   kelib
chiquvchi turli modellari mavjud bo`lib, ularning asosiylari nemis, shved, golland
va   yapon   modellaridir.   Keyingi   yillarda   jahon   amaliyotiga   shiddat   bilan   kirib
kelgan   yana   bir   model   borki,   uni   "o`zbek   modeli"   deb   yuritiladi.   Biz   bu   haqda
3bobda batafsil to`xtalamiz. 
 
    1.2.   Bozor iqtisodiyotida tovar taqchilligi iqtisodiyotning beqarorligi. 
 
Bozor iqtisodiyoti erkin tadbirkorlikka asoslangan tizim bo`lgani uchun eng
kuchli   raqobat   kurashi   tovar   ishlab   chiqaruvchilar   o`rtasida   bo`lishi   tabiiy   hol.
Chunki  har  bir  tadbirkor  o`z mablag`ini  ko`proq va tezroq foyda olishi  mumkin
bo`lgan sohaga kiritishga, ishlab chiqargan tovarini bozorda ko`proq va yuqoriroq
bahoda   sotishga   harakat   qiladi.   Natijada   ham   xomashyo   bozorida,   ham   tayyor
maxsulotlar bozorida tovar ishlab chiqaruvchilar o`rtasida raqobat kurashi paydo
bo`ladi.  
  Raqobat   kurashining   2   xil   turi   -   tarmoqichra   va   tarmoqlararo   raqobat
mavjud   bo`lib,   ularning   birinchisi   bir   xil   tovarlar   ishlab   chiqarish   bilan   band
  10   bo`lgan tadbirkorlar raqobatidir. Tarmoqlararo raqobat esa turli xil tovarlarni ishlab
chiqaruvchilar o`rtasidagi kurashda namoyon bo`ladi. 
 Endi raqobat kurashining bu ikki turi xususida batafsilroq to`xtalib o`tamiz.
Tarmoqichra   raqobat   o`z   mohiyatiga   ko`ra   iqtisodiy   taraqqiyotning   juda   muhim
omili   bo`lib   xizmat   qiladi.   Bir   xil   ehtiyojni   qondirishga   mo`ljallangan   tovarlarni
ishlab   chiqaruvchilar   o`rtasidagi   raqobatda   "sendan   men   o`taman"   tarzida   kurash
ketadi.   Masalan,   odamlarning   nonga   bo`lgan   talab-ehtiyojlarini   qondiruvchi
tadbirkor-novvoy   yoki   "Doka-non"   firmasi   o`z   mahsulotlarini   ko`proq   sotib,
ko`proq foyda olish uchun, avvalambor, nonning sifatini oshirishga harakat qiladi.
Biroq,   o`z-o`zidan   ma`lumki,   nonning   sifati   yaxshi   bo`lishi   bilan   uning   sotuvi
ko`payib qolmaydi. Uning narxi ham xaridor uchun ma`qul bo`lishi kerak. Shuning
uchun   tadbirkor   yoki   firma   yopilayotgan   nonning   narxini   tushirish   uchun   o`z
xarajatlarini kamaytirish yo`llarini izlaydi. 
 Shunday qilib, tarmoqichra raqobat tadbirkorlardan bir vaqtning o`zida ikkita
muhim   vazifa   bilan   shug`ullanishni   taqazo   etadi.   Ularning   birinchisi   mahsulot
ishlab   chiqarishni   ko`paytirish   bo`lsa,   ikkinchisi   ishlab   chiqarishga   yangi   texnika
va texnologiyani joriy qilish, mehnat va ishlab chiqarishni tashkil etishni 
takomillashtira   borishdir.   Kam   hajmda   va   sifatsiz   mahsulot   ishlab   chiqaruvchi
tadbirkorlar tez orada bankrotlikka uchraydi, ya`ni sinadi. 
  Tarmoqlararo   raqobat   ham   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   shiddatli   kechadi.
Sarmoya   egalari   o`z     mablag`larini   biron-bir   soha   yoki   tarmoqqa   yo`naltirishdan
oldin   u   erdagi   foyda   me`yori   bilan   qiziqadi.   Tabiiyki,   qaysi   tarmoqda   uning
sarmoyasi ko`proq foyda keltirsa, u o`z mablag`ini aynan shu tarmoqqa kiritadi. 
  Bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   mamlakatlar   xo`jalik   amaliyotida   shunday
hollar ham sodir bo`ladiki, tadbirkorlar o`zi faoliyat ko`rsatayotgan tarmoqdan voz
kechib,   mutlaqo   boshqa   tarmoqda   ish   yurita   boshlaydilar.   Buning   sababi   oldin
sarmoya   kiritilgan   tarmoqda   foyda   me`yorining   tushib   ketgani   va   ko`proq   foyda
olish   mumkin   bo`lgan   boshqa   tarmoqning   mavjudligidir.   Masalan,   muzlatgich
  11   ishlab   chiqaruvchi   firma   yuqorida   ko`rsatilgan   holat   tufayli   konditsioner   ishlab
chiqarishga, televizor ishlab chiqarayotgan firma komp ь yuterlar ishlab chiqarishga
qayta ixtisoslashuvi mumkin. 
  Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ro`y   beruvchi   raqobat   kurashini   mukammal,
nomukammal va monopolistik raqobatlarga ajratish mumkin. 
  Mukammal   raqobat   deganda   bir   xil   tovarlar   va   xizmatlar   taklif   qilinadigan
bozordagi raqobat tushuniladi. Masalan, televizorlar bozori, komp ь yuterlar bozori,
un   yoki   sut   mahsulotlari   bozori   va   hokazo.     Raqobatning   bu   turi   quyidagi
belgilarga ega: 
    -bozordagi   tadbirkorlarning   erkinligi,   ya`ni   istagan   paytda   bozorga   o`z
mahsuloti bilan kira olishi va undan chiqib keta olishi; 
    -hech   kimning   bozorda   hukmronlik   qila   olmasligi   va   boshqalarga   taziyq
o`tkazmasligi; 
    -tovar   ishlab   chiqaruvchilarning   halol   va   madaniylashgan   usullar   bilan
raqobatlashuvi. 
 Nomukammal raqobat esa ayrim tovar ishlab chiqaruvchilarning hukmronlik
qilishi   natijasida   boshqalarning   iqtisodiy   erkinligi   cheklangan   bozordagi
raqobatdir.  Bunday   sharoitda  bozorga  hamma  ham  o`z  mahsuloti  bilan  erkin  kira
olavermaydi. Shuning uchun raqobat kurashi tor doiradagi tadbirkorlar va firmalar
o`rtasida sodir bo`ladi. Masalan, Germaniya Federativ Respublikasining avtomobil
bozoridagi   raqobatni   olaylik.   Bu   erda   raqobat   kurashi   "Mersedes   Bents",
"Folksvagen", BMV hamda "Opel" avtogigantlari orasida boradi. 
  O`z tabiatiga ko`ra nomukammal  raqobatga yaqin turgan va hatto uning bir
ko`rinishi bo`lgan raqobat ham borki, uni monopolistik raqobat deyiladi. Raqobat
kurashining   bu   turiga   xos   bo`lgan   xususiyat   shundan   iboratki,   u   yoki   bu   tovarlar
(xizmatlar)   bozorida   bittagina   firma   tanho   hukmronlik   qiladi.   Masalan,   Asaka
shahrida   joylashgan   O`zbekiston-Koreya   avtomobil   qo`shma   korxonasi
mamlakatimizdagi   engil   avtomobillar   bozorida   tanho   hukmronlik   qiladi   va
hozircha   u   bilan   bellasha   oladigan   raqobatchi   yo`q.   Biroq   ushbu   korxonaning
  12   raqobatchisi   yo`q   ekan,   u   kim   bilan   raqobatlashadi,   degan   savolning   tug`ilishi
tabiiy.   To`g`ri,   mamlakat   ichida   u   bilan   raqobatlashadigan   avtokorxona   yo`q.
Ammo, jahondagi   30 ga  yaqin  mamlakatda engil   avtomobillar   ishlab  chiqaruvchi
firmalar mavjud. O`zbekiston avtomobillar bozorida ular ham qatnashishi mumkin.
Shuning   uchun   Asakadagi   zavod,   birinchidan,   mamlakatlararo,   ya`ni   xalqaro
raqobatda   qatnashadi   va   shu   tufayli   ishlab   chiqarayotgan   avtomobillarining
raqobatbardoshliligini   oshirish   uchun   kurashadi.   Ikkinchidan,   u   avtomobil
tayyorlash   uchun   zarur   bo`lgan   butlovchi   mahsulotlar   bozori   hamda   mehnat
bozoridagi raqobat kurashida qatnashadi. 
Raqobat kurashining o`ziga xos bo`lgan usullari va vositalari mavjud. 
  Raqobat   usullarini   shartli   ravishda   madaniylashgan   (ya`ni   halol)   va
yovvoyilashgan (g`irrom) usullarga ajratish mumkin.  
 Halol raqobat kurashi barcha tadbirkorlar tomonidan e`tirof etilgan va tan olingan,
umuminsoniy   qadriyatlarga   tayanuvchi   usullar   orqali   kechadi.   Tadbirkorlik
faoliyatining   asosida   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlar   va   ko`rsatilayotgan
xizmatlarning sifatini oshirish, ularning narxini tushirish va reklamani kuchaytirish
orqali tobora ko`proq iste`molchilarni o`z tomoniga "ag`darib olish" kabi vositalar
yotadi. 
  G`irrom   raqobat   kurashi,   odatda,   g`ayriinsoniy   vositalar   orqali   amalga
oshiriladi.   Bularga   boshqa   tadbirkorlarning   tovarlarini   ochiqdan-ochiq   yoki
yashirin   holda   yomonlash,   ularning   texnologik   yangiliklari   va   tovar   belgilarini
o`g`irlash,   qo`poruvchilik,   josuslik,   reket   va   hattoki   qotillik   kabi   vositalar   kiradi.
Raqobat   kurashining   g`irrom   usuli   va   vositalari   ko`proq   bozor   iqtisodiyotiga
o`tishning   ilk   davrida   uchraydi.   Ammo   bu   rivojlangan   mamlakatlar   xo`jalik
amaliyotida raqobat kurashi  faqat halol usullar bilan olib boriladi, degan ma`noni
bildirmaydi.   Raqobatning   g`irrom   usullari,   afsuski,   hamma   vaqt   va   barcha
mamlakatlar xo`jalik hayotida uchrab turadi.      
  Bozor   iqtisodiyotiga   o`tishning   ham,   uning   samarali   amal   qilishining   ham
yagona va universal tamoyili yo`q, deb aytish mumkin. Har bir mamlakatning, har
  13   bir   xalqning   faqat   o`ziga   xos   bo`lgan   tarixiy,   ijtimoiy   va   milliy   qadriyatlari   va
xususiyatlari mavjud. Shuning uchun bozor iqtisodiyotiga o`tish davri ham har bir
mamlakatda o`ziga xos tarzda kechadi va uning amal qilishida muayyan tafovutlar
bo`lishi tabiiy. Shu bilan birga bozor iqtisodiyotini tizim sifatida belgilab beruvchi
bir  qator  tamoyillar  mavjud bo`lib, ularning asosiylari  xususida  to`xtalib o`tamiz.
Xususiy   mulkchilikning   ustivorligi.   Iqtisodiy   munosabatlar   tizimida   mulkchilik
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Chunki   moddiy   ne`matlarni   ishlab   chiqarish,
ayirboshlash   va   iste`mol   qilish   xarakteri   asosan   mulkchilik   munosabatlariga
bog`liq. Mulkchilikning sub`ektlari va ob`ektlari mavjud bo`lib, uning birinchisiga
davlat,   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   kiradi.   Ikkinchisiga   esa,   ya`ni   ob`ektlariga,
tabiiy   resurslar,   bino   va   inshootlar,   asbob-uskunalar,   qimmatbaho   qog`ozlar,   pul
mablag`lari va aqliy mehnat natijalari kiradi. 
  Mulkchilik   ob`ektlariga   egalik   qilish   turli   iqtisodiy   tizimlarda   turlicha
bo`ladi.   Rejali   iqtisodiyot   deb   nomlanuvchi   ma`muriy   -   buyruqbozlik   tizimida
mulkchilik   ob`ektlariga   asosan   davlat   egalik   qiladi   va   xususiy   mulkning   ulushi
juda   ham   kam   bo`ladi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   esa   buning   aksi,   ya`ni
mulkchilik   ob`ektlarining   aksariyat   qismi   xususiy   mulkdorlar   tasarrufida   bo`lib,
davlat mulki iqtisodiyotning asosini tashkil etmaydi. 
  Xususiy   mulk   asosan   individual   (bir   shaxsga   tegishli)   mulk,   oila   mulki,
jamoa   mulki,   shirkat   mulki,   qo`shma   mulk,   hissadorlik   mulki,   diniy   tashkilotlar
mulki shakllarida amal qiladi. 
  Shunday   qilib,   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   mamlakatlarda
iqtisodiyotning   ikkita   bo`lagi   paydo   bo`ladi.   Ular   xususiy   mulkchilikning   barcha
shakllarini   birlashtiruvchi   nodavlat   sektori   va   davlat   tasarrufidagi   mulkdan   iborat
davlat sektoridir.  Bozor iqtisodiyoti tizimining samarali amal qilishi ko`p jihatdan
ana shu ikkita sektorning nisbatiga bog`liq desa bo`ladi. 
  Rivojlangan   mamlakatlar   tajribasi   shundan   dalolat   beradiki,   xususiy
mulkchilik hukmron mavqega ega bo`lgan holda, ya`ni tovarlar va xizmatlar ishlab
chiqarish   asosan   iqtisodiyotning   nodavlat   sektorida   mujassamlashganda,   iqtisodiy
  14   taraqqiyot   sur`atlari   yuqori   bo`ladi.   Shuning   uchun   xususiy   mulkchilikning
ustivorligi bozor iqtisodiyotining eng muhim va asosiy tamoyillaridan hisoblanadi.
Iqtisodiy   faoliyat   erkinligi.   Odamlarning   o`z   ehtiyojlarini   qondirish   bilan   bog`liq
bo`lgan   faoliyati   iqtisodiy   faoliyat   deb   yuritiladi.   Tovar   va   xizmatlarni   yaratish,
ayirboshlash   va   ularni   iste`mol   etishga   qaratilgan   iqtisodiy   faoliyat   bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   erkin   kechadi.   Xususiy   mulkchilik   bu   tizimning   asosini
tashkil   etgani   tufayli   erkin   xususiy   tadbirkorlik   butun   jamiyat   iqtisodiy
faoliyatining asosini tashkil etadi. 
  Xo`jalik yurituvchi har qanday sub`ekt (alohida shaxs, oila, odamlar guruhi,
yuridik   shaxslar   va   h.k)   iqtisodiy   faoliyatning   o`ziga   ma`qul   va   manzur   bo`lgan
hamda davlat qonunchiligi bilan ta`qiqlanmagan turini tanlaydi. 
  Inson   o`zining   jismoniy   va   aqliy   layoqatini   o`zi   istagan   soha   (tovarlar   ishlab
chiqarish,   xizmat   ko`rsatish,   savdo-sotiq,   tijorat,   vositachilik   va   hokazo)ga
yo`naltirishi,   o`zining   pul   mablag`laridan   o`zi   hohlagan   maqsadlarda   (biron   bir
tovar   ishlab   chiqarish,   xizmat   ko`rsatish,   bank   depozitlariga   qo`yish,   aktsiyalar
sotib olish va hokazo) foydalanish huquqiga ega. 
  Biroq   shuni   ham   aytib   o`tish   kerakki,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   iqtisodiy
faoliyat   erkinligining   mavjudligi   "kim   nimani   hohlasa   qilaveradi"   degani   emas.
Bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   har   qanday   davlat   ham   o`zining   shart-sharoitlari
va   umumdavlat   manfaatlaridan   kelib   chiqib,   xo`jalik   yurituvchi   sub`ektlarning
iqtisodiy faoliyatiga muayyan cheklashlar kiritadi. 
  Xo`jalik yurituvchi sub`ektlarning teng huquqliligi. Iqtisodiy erkinlik xo`jalik
yurituvchi   sub`ektlarning   faqatgina   iqtisodiy   faoliyat   erkinligida   namoyon   bo`lib
qolmay,   balki   davlat   tomonidan   ular   uchun   yaratilgan   shart-sharoitlarda   ham   o`z
ifodasini   topadi.   Soliqlar,   jarimalar,   turli   xil   imtiyozlar   davlat   tomonidan
belgilanadi.   Agar   xo`jalik   yurituvchi   sub`ektlarning   biridan   (masalan,   xususiy
firmadan)   yuqori   foizlarda   soliq   undirilsayu,   ikkinchisidan   (masalan,   davlat
korxonasidan)   kamroq   foizlarda   undirilsa,   bu,   albatta,   adolatdan   bo`lmaydi   va
ijtimoiy  noroziliklarga  sabab  bo`ladi.  Qaysidir   mulkchilik  shaklidagi  sub`ektlarga
  15   soliq   yoki   bojxona   imtiyozlari   berilsayu,   kimlardir   bundan   mahrum   etilsa,   bunda
ham xuddi shunday adolatsizlik ro`y beradi. 
  Demak,   mulkchilik   shaklidan   qat`iy   nazar,   barcha   xo`jalik   yurituvchi
sub`ektlarning teng  huquqligi   bozor  iqtisodiyotining  muhim   tamoyili  hisoblanadi.
O`zini-o`zi  boshqarish.  Jamiyatdagi   iqtisodiy  faoliyatni  boshqarishning  ikkita  turi
mavjud   bo`lib,   ularning   birinchisi   yuqoridan   beriladigan   buyruq   va   ko`rsatmalar
asosida boshqarish bo`lsa, ikkinchisi bozor munosabatlariga tayangan holda o`zini-
o`zi   boshqarishdir.   Bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   mamlakatlarning   xo`jalik
amaliyotida   o`zini-o`zi   boshqarish   muhim   tamoyil   hisoblanadi.   Mazkur   tizim
sharoitida   iqtisodiy   taraqqiyotni   davlat   boshqaruvi   va   menejerlar   tajribasi   hamda
donoligi   ma`lum   darajada   belgilab   beradi.   Biroq   hal   qiluvchi   omil   bo`lib   erkin
bozor   munosabatlari   va   erkin   baholar   xizmat   qiladi.   Adam   Smit   tomonidan
"ko`rinmas   qo`l"   deb   atalgan   talab   va   taklif   iqtisodiyotni   nafaqat   tartibga   solib
turadi,   balki   boshqaradi   ham.   Tovarlar   va   xizmatlarning   taklifi   talabga   nisbatan
ko`payib ketsa, narx-navo tushadi, aks holda ular ko`tariladi. Iqtisodiyotning qaysi
tarmog`i   yoki   sohasi   ko`proq   daromad   keltirsa,   sarmoyadorlarning   mablag`lari
o`sha   tomonga   oqib   kela   boshlaydi.   Sifatsiz   tovarlar   va   xizmatlar   yaratayotgan
korxona   va   firmalar   iqtisodiy       jihatdan   sinib,   o`z-o`zidan   yopilib   ketadi.   yuqori
sifatli   tovar   ishlab   chiqaruvchilarning   omadi   chopaveradi,   chunki,   bir   tomondan,
tovarga  talab  katta bo`lsa,  ikkinchi   tomondan,  bu  tovar   yuqori   baholarda sotiladi.
Shunday qilib, bozor mexanizmining o`zi iqtisodiy ob`ektlar va jarayonlarni o`zini-
o`zi   tartibga   soluvchi   va   boshqaruvchi   qilib   qo`yadi,   xo`jalik   yuritishning   eng
oqilona   usullarini   tanlash,   ishlab   chiqarishning   eng   yangi   texnologiyalarini   joriy
etishni tadbirkorlarning tabiiy ehtiyojiga aylantiradi. 
  O`z-o`zini   moliyalashtirish.   Har   qanday   xo`jalik   yurituvchi   sub`ekt   iqtisodiy
faoliyat   ko`rsatar   ekan,   uning   oldida   bitta   muhim   vazifa   turadi.   Bu   vazifa   o`z
mustaqilligini to`la-to`kis ta`minlashdir. Buning uchun u o`zining xo`jalik faoliyati
bilan bog`liq bo`lgan barcha  moliyaviy sarf-xarajatlarni   qoplash  va olgan  foydasi
hisobidan   o`z   taraqqiyotini   amalga   oshirishi   kerak.   O`zbekona   ta`bir   bilan
aytadigan bo`lsak, bozor iqtisodiyoti sharoitida "har kim o`z aravasini o`zi tortishi
  16   kerak".   To`g`ri,   xo`jalik   yurituvchi   sub`ektlar   o`z   mablag`lari   etarli   bo`lmagan
hollarda bankdan kredit (qarz)lar olishi mumkin. Biroq bu ham "o`z aravasini o`zi
tortish" bilan teng narsa. Chunki bankdan olingan qarzlarni qaytarish, qaytarganda
ham foizlari bilan qaytarish kerak. 
  O`z-o`zini moliyalashtirish tamoyiliga amal qilish uchun xo`jalik yurituvchi
sub`ektlardan uddaburonlik, tadbirkorlik, hisob-kitob bilan faoliyat yuritish, uzoqni
ko`ra   bilish   va   boshqa   bir   qator   fazilatlar   talab   qilinadi.   Iqtisodiy   faoliyatning
hisob-kitobini  joyiga qo`ya olmagan, o`zining tovar va xizmatlariga bo`lgan joriy
va istiqboldagi talabni yaxshi o`rganib chiqmagan tadbirkor nafaqat foyda olish u
yoqda tursin, hatto o`z xarajatlarini ham qoplay olmaydi. 
  Narx-navo   erkinligi.   Bozor   iqtisodiyotining   eng   muhim   belgisi   va   tamoyili
hisoblangan   narx-navo   erkinligi   shuni   bildiradiki,   tovar   va   xizmatlarning   bahosi
davlat  tomonidan  emas,  balki   sotuvchi   bilan  xaridorning  o`zaro  kelishuvi   asosida
belgilanadi.   Mamlakatimizda   o`tgan   asrning   90-yillariga   qadar   amal   qilgan
markazlashgan   rejali   iqtisodiyot   sharoitida   tovar   va   xizmatlarning   bahosi   qoida
tariqasida   davlat   tomonidan   belgilanib   (yoki   o`rnatilib)   kelinar   edi.   Baholar   uzoq
vaqt   davomida   amal   qilar   va   shuning   uchun   tovar   va   xizmatlar   yaratishga
sarflanayotgan xarajatlarni hamma vaqt ham to`liq aks ettiravermas edi. 
  Undan  tashqari  uzoq  vaqt   amal   qiluvchi   baholar  tovarlar   va  xizmatlarga  bo`lgan
talabni   ham,   ularning   taklifidagi   o`zgarishlarni   ham   aks   ettirish   imkoniyatidan
mahrum edi. 
  Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   narx-navoni   erkinlashtirish   degani,   albatta,
barcha tovarlar va xizmatlarning bahosi bozorda sotuvchi bilan xaridor o`rtasidagi
kelishuv   asosida   shakllanadi,   degan   ma`noni   bildirmaydi.   Umumdavlat
manfaatlaridan   kelib   chiqib,   muhim   strategik     ahamiyatga   ega   bo`lgan   tovarlar
(masalan,  paxta tolasi,  oltin va boshqa qimmatbaho metallar)ning bahosini  davlat
belgilab   beradi.   Biroq   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   erkin   bozor   baholari   etakchi
o`rinni   egallaydi.   Shu   bilan   birgalikda   rivojlangan   mamlakatlarning   xo`jalik
amaliyotida   shartnomaviy   deb   ataluvchi   narxlar   ham   keng   qo`llanadi.   Ular   uzoq
  17   vaqt   davomida   sheriklik   aloqalar   asosida   ish   yurituvchi   firma   va   korxonalarning
xo`jalik amaliyotida ko`proq qo`llanadi. 
  Xo`jalik   yurituvchi   sub`ektlarning   raqobatlashuvi.   Bozor   iqtisodiyoti
sharoitida   xo`jalik   yuritishning   iqtisodiy   samaradorligini   ta`minlovchi,
tadbirkorlikni   harakatga   keltiruvchi   kuch,   bu   –   korxonalar,   firmalar   va   barcha
ishbilarmonlar   o`rtasidagi   raqobatdir.   Uni   xo`jalik   yurituvchi   sub`ektlarning
faoliyat ko`rsatish va yashash uchun kurash usuli deb ham aytish mumkin. Chunki
o`z   raqibidan   ortda   qolmaslikka,   undan   ko`ra   yuqoriroq   obro`-e`tiborga   va
mavqega ega bo`lishga intilish pirovard natijada ko`proq foyda olishni, yuksakroq
sur`atlar bilan rivojlanishni ta`minlovchi omildir. Tadbirkorlik raqobatida engilish,
albatta, iqtisodiy jihatdan sinishni bildiradi. Shuning uchun ham, tabiiyki, hech kim
raqobat kurashida engilishni, mag`lubiyatga uchrashni  istamaydi. Demak, raqobat
kurashida   barcha   tadbirkorlar,   firma   va   korxonalar   qatnashadi.   Bozor
munosabatlari   amal   qiluvchi   har   qanday   davlatda   raqibi   bo`lmagan   xo`jalik
yurituvchi sub`ektning o`zi yo`q. 
   
1.3.   Bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llari.
 
              Shu   bilan   birga   isloh   qilishning   birinchi   bosqichi   natijalari   keyingi
bosqichning   strategik   maqsadlari   va   ustun   yo‘nalishlarini   aniq   belgilab   olish
imkonini   berdi.   Ikkinchi   bosqichda   investitsiya   faoliyatini   kuchaytirish,   chuqur
tarkibiy   o‘zgarishlarni   amalga   oshirish   va   shuning   negizida   iqtisodiy   o‘sishni
ta’minlab,   bozor   munosabatlarini   to‘liq   joriy   qilish   maqsad   qilib   qo‘yiladi.   SHu
maqsaddan   kelib   chiqib   mazkur   bosqichda   amalga   oshirilishi   lozim   bo‘lgan
quyidagi bir qator vazifalarni ko‘rsatib berdi:
• davlat mulklarini xususiylashtirish sohasida boshlangan ishni oxiriga etkazish; 
•   ishlab   chiqarishning   pasayishiga   barham   berish   va   makroiqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlash;Respublikada   bozor   munosabatlariga   o‘tishning   bosqichlari.
Respublikada   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishning   asosiy   yo‘nalishlari
  18   quyidagilardan iborat: • - mulkiy munosabatlarni isloh qilish; • - agrar islohotlar; •
- moliya-kredit va narx-navo islohoti; • - boshqarish tizimini isloh qilish va bozor
infratuzilmasini   yaratish;   •   -   tashqi   iqtisodiy   aloqalar   islohoti;   •   -   ijtimoiy
islohotlar.   2017   —   2021-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi   (   1.   Davlat   va   jamiyat
qurilishini   takomillashtirishga   yo‘naltirilgan   demokratik   islohotlarni
chuqurlashtirish   va   mamlakatni   modernizatsiya   qilishda   parlamentning   hamda
siyosiy   partiyalarning  rolini  yanada   kuchaytirish,   davlat  boshqaruvi  tizimini   isloh
qilish,   davlat   xizmatining   tashkiliyhuquqiy   asoslarini   rivojlantirish,   “Elektron
hukumat” tizimini takomillashtirish, davlat xizmatlari sifati va samarasini oshirish,
jamoatchilik   nazorati   mexanizmlarini   amalda   tatbiq   etish,   fuqarolik   jamiyati
institutlari hamda ommaviy axborot vositalari rolini kuchaytirish. 
 
 
II BOB.  Bozor mahsulotlarining taqchilliklari va oqibatlari. 
2.1. Bozor taqchilligini moliyalashtirish usullari. 
 
              Raqobat   kurashi   iqtisodiy   faoliyatning   barcha   sohalari:   ishlab   chiqarish,
ayirboshlash   va   iste`molda   mavjud   bo`lib,   har   qanday   kurashda   bo`lgani   kabi   bu
erda   ham   kuchlilar   engib   chiqadi   va   kuchsizlar   engilaveradi.   Kurash   maydoniga
yangi-yangi   xo`jalik   sub`ektlari   kirib   kelaveradi.   Raqobatning   iqtisodiy   faoliyat
samaradorligini   oshirishga,   jamiyat   taraqqiyotini   tezlashtirishga   bo`lgan   ijobiy
ta`siri     mana   shunda   namoyon   bo`ladi.   Shunday   qilib,   raqobatni   bozor
iqtisodiyotining tabiatiga mos tushuvchi tamoyil, deb aytish mumkin.  
Biroq   ijtimoiy   yo`naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   erkin   raqobatga
qarama-qarshi   turuvchi,   uning   tabiatiga   zid   bo`lgan   yakka   hukmronlik
(monopoliya)   omili   mavjuddir.   Monopoliya   deganda,   iqtisodiy   faoliyatning
bironbir   turi   bilan   shug`ullanish   huquqi   yoki   imkoniyatini   ayrim   xo`jalik
sub`ektiga   berish   tushuniladi.   Monopoliyaning   o`rnatilishi   bozor
  19   munosabatlarining   samarali   amal   qilishiga   putur   etkazadi,   raqobatning   iqtisodiy
taraqqiyotga   ijobiy   ta`sirini   susaytiradi.   Monopoliya   o`z   tabiatiga   ko`ra   ishlab
chiqarishda   turg`unlikning   kelib   chiqishiga   sabab   bo`ladi,   hukmron   mavqeiga
tayanib,   xarajatlarni   kamaytirmagan   holda   foyda   ko`rishi   va   bozorda   o`z
hukmronligini o`tkazishi mumkin. 
  Yuqorida   keltirilgan   sabablarga   ko`ra   bozor   iqtisodiyoti   monopoliya   bilan
chiqisha   olmaydi.   Shuning   uchun   bozor   munosabatlariga   asoslangan
mamlakatlarda   monopoliyaga   qarshi   siyosat   davlat   iqtisodiy   siyosatining   muhim
yo`nalishi hisoblanadi. 
  •   iqtisodiy   munosabatlarning   alohida   unsurlarini   isloh   qilish   yoki   iqtisodiy
siyosatga   tuzatishlar   kiritish   emas,   balki   butun   iqtisodiy   munosabatlar   tizimini
o‘zgartirishdan   iboratdir.   •   Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   davri   –
ma’muriybuyruqbozlik tizimini bartaraf etish yoki tubdan o‘zgartirish hamda bozor
tizimining asoslarini shakllantirish jarayonlari amalga oshiriluvchi tarixiy davrdir. 
1980-1990   yillarda   dunyoda   ro‘y   bergan   muhim   o‘zgarishlar.   Bu   vfqtga   kelib,
iqtisodiy taraqqiyot  istiqbollari  to‘g‘risidagi  nazariyalarni  qaytadan  ko‘rib chiqish
va   ularga   jiddiy   o‘zgartirishlar   kiritishni   zarur   qilib   qo‘ydi.   CHunki,   bu   vaqtga
kelib   g‘arb   mamlakatlarida   uzoq   vaqtdan   beri   (A.Smit   davridan   boshlab)   hukm
surib   kelgan   erkin   iqtisodiy   tartibga   solish,   ya’ni   iqtisodiyotning   o‘zini-o‘zi
tartibga solish  g‘oyasi  ham,  iqtisodiyotni  markazlashtirilgan  tarzda  tartibga solish
va boshqarish g‘oyasi ham inqirozga uchradi. Bozor iqtisodiyotining tan olinisi. Bu
vaqtga   kelib   ko‘pgina   rivojlangan   mamlakatlarning   tajribalari   umumlashtirilib,
iqtisodiyotning yangi taraqqiyot yo‘li – ongli ravishda boshqariladigan va tartibga
solinadigan   bozor   iqtisodiyoti   deb   tan   olindi   va   aksariyat   davlatlar   shu   yo‘lni
tanladilar.   Lekin   bunday   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   yo‘llari   (modellari)   xilmaxil
bo‘lib, ularning umumiy va xususiy  tomonlari  farqlanadi.  Jahon tajribasida bozor
iqtisodiyotiga   o‘tishning   barcha   yo‘llari   umumlashtirilib,   quyidagi   to‘rtta   asosiy
turga  bo‘linadi:   1)   rivojlangan  mamlakatlar  yo‘li;  2)  rivojlanayotgan  mamlakatlar
yo‘li;   3)   sobiq   sotsialistik   mamlakatlar   yo‘li;   4)   sotsializm   g‘oyalarini   samarali
bozor iqtisodiyotini vujudga keltirish mexanizmi bilan qo‘shib olib borish yo‘li. Bu
  20   yo‘llar   turli   tuman   va   har   xil   bo‘lishiga   qaramay   ularda   umumiylik   mavjuddir.
Ularning   umumiyligi   shundaki,   bu   yo‘llarning   hammasi   bozor   iqtisodiyotiga
o‘tishni   maqsad   qilib   qo‘yadi   va   mazkur   iqtisodiyotning   qonun-qoidalari,   amal
qilish mexanizmi ko‘p jihatdan umumiy bo‘ladi. SHu bilan birga har bir yo‘lning
o‘ziga xos xususiyatlari ham bor, bu esa bozor munosabatlarini shakllantirishning
ijtimoiy-iqtisodiy,   tarixiy,   milliy   sharoitlari   har   xil   bo‘lishidan   kelib   chiqadi.
Mustaqil   rivojlanayotgan   mamlakatlarning   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   yo‘lining
xususiyati.   Mustamlakachilikdan   ozod   bo‘lib,   mustaqil   rivojlanayotgan
mamlakatlarning   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   yo‘lining   xususiyati   –   bu   qoloq,
an’anaviy   iqtisodiyotdan   erkin   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishdir.   Nihoyat,   sobiq
sotsialistik   mamlakatlar   yo‘lining   muhim   belgisi   markazlashtirilgan,
ma’muriybuyruqbozlikka   asoslangan   iqtisodiyotdan   hozirgi   zamon   rivojlangan
bozor   tizimiga  o‘tishdan   iboratdir.  Bu  yo‘lning  boshqa  yo‘llardan  farqi   shundaki,
totalitar   iqtisodiyotning   bozor   iqtisodiyoti   bilan   umumiyligi   yo‘q,   ular   batamom
bir-biriga   zid.   SHu   bilan   birga   ma’muriy-buyruqbozlikka   asoslangan
iqtisodiyotdan   bozor   munosabatlariga   o‘tayotgan   mamlakatlarning   o‘zi   o‘tish
sharoitlari,   iqtisodiy   rivojlanish   darajasi,   mulkchilik   va   xo‘jalik   yuritish   shakllari
bilan   bir-birlaridan   farqlanadi.   Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   yo‘llarining   o‘ziga   xos
xususiyatlari.   Hozirda   uzoq   davr   mobaynida   ijtimoiy   xo‘jalikni   sotsializm   qurish
g‘oyalari asosida yuritib kelgan, keyinchalik ushbu g‘oyalarning muhim jihatlarini
saqlab qolgan holda bozor mexanizmlarini uyg‘unlashtirish orqali o‘ziga xos o‘tish
yo‘lini yaratgan mamlakatlar tajribasini ham alohida ko‘rsatish mumkin. Jumladan,
Xitoy, Vetnam  kabi  ilgari  faqat  ma’muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotiga asoslangan
mamlakatlar   bugungi   kunda   tub   islohotlar   orqali   samarali   bozor   iqtisodiyotini
vujudga   keltirish   borasida   sezilarli   muvaffaqiyatlarga   erishmoqdalar.   Bularning
barchasi bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llarining o‘ziga xos xususiyatlaridir. Bozor
iqtisodiyotiga   yo‘llaaaari.   Jahon   tajribasi   ko‘rsatishicha,   bozor   iqtisodiyotiga
revolyusion   yo‘l   bilan,   ya’ni   jadal   usulda   yoki   evolyusion   yo‘l   bilan,   ya’ni
bosqichma-bosqich   o‘tish   mumkin.   Birinchi   holda,   tub   islohotlarni   o‘tkazish,
avvalgi   tizimni   va   tarkib   topgan   iqtisodiy   munosabatlarni   birdagina   va   batamom
  21   sindirish   talab   etilib,   «karaxt   qilib   davolash»   usuli   («shokovaya   terapiya»)   deb
ataladi.   Eski   iqtisodiy   munosabatlarni   bosqichma-bosqich   yangi   bozor
munosabatlariga   aylantira   borib,   samarali   bozor   iqtisodiyotini   shikastsiz   vujudga
keltirish   mumkin.   Islohotlar   tajribasi   shuni   ko‘rsatadiki,   evolyusion   yo‘l   kamroq
ijtimoiy larzalarga olib keladi, ancha izchil va muqarrardir. Ma’muriybuyruqbozlik
iqtisodiyotidan hozirgi zamon bozor iqtisodiyotiga o‘tishning zarurligi. Ma’muriy-
buyruqbozlik   iqtisodiyotidan   hozirgi   zamon   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishning
zarurligi iqtisodiy o‘sish ekstensiv omillaridan foydalanish imkoniyatlarining tugab
borishi   bilan   notovar   iqtisodiyotning   amal   qilish   layoqatining   pasayishi   orqali
ifodalanadi.   Ma’muriy-buyruqbozlik   tizimi   ikkita   ahamiyatli   kamchilikka   ega:   1)
uning moslashuvchan emasligi, ro‘y berayotgan o‘zgarishlarga juda sekinlik bilan
moslashib   borishi;   2)   xo‘jalik   yuritish   tashabbuskorligini   «yo‘qotib   yuborish»
oqibatida   samaradorlikning   o‘ta   darajada   pasayib   ketganligi.   Ma’muriy-
buyruqbozlik   iqtisodiyotidan   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   ko‘plab   mamlakatlarda
umumiy   tendensiyaga   ega.   Bu   jarayon   iqtisodiyotni   erkinlashtirish,   chuqur
institutsional   (eng   avvalo,   mulkchilik   munosabatlarida)   o‘zgarishlarni   o‘z   ichiga
oladi,   biroq,   bir   vaqtning   o‘zida   moliyaviy   barqarorlashtirish   chora-tadbirlarini
amalga oshirilishini taqozo etadi.  
2.2. Bozor munosabatlarini bosqichma-bosqich qaror toptirish. 
 
              Iqtisodiyotni   monopoliyadan   chiqarish   va   raqobat   muhitini   yaratish.   Bu
yo‘nalish   quyidagi   jarayonlarning   amalga   oshirilishini   taqozo   etadi:   -   barcha
iqtisodiy agentlarning ish faolligi uchun teng imkoniyat va sharoitlar yaratilishi; -
bozorga   xorijiy   raqobatchilar   ham   kirishi   uchun   imkon   berilishi;   -   kichik
biznesning   rivojlanishiga   halaqit   beruvchi   ma’muriy   to‘siqlarni   olib   tashlash,
imtiyozli   kreditlar   berish   orqali   qo‘llabquvvatlash   va   tarmoqqa   kirishidagi
to‘siqlarni pasaytirish; O‘tish davrida bozor iqtisodiyotini shakllantirishning asosiy
  22   yo‘nalishlari  bo‘lib quyidagilar  hisoblanadi:  3. Institutsional  o‘zgarishlar. Mazkur
o‘zgarishlar quyidagi sohalarni qamrab oladi: 
-   mulkchilik   munosabatlarini   o‘zgartirish,   jumladan,   xususiy   sektorni   yaratish;   -
bozor infratuzilmasini (tijorat banklari, tovar va fond birjalari, investitsiya fondlari
va   h.k.)   shakllantirish;   -   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   yangi
tizimini yaratish; - bozor sharoitlariga mos tushuvchi xo‘jalik qonunchiligini qabul
qilish   va   boshqalar.   4.   Tarkibiy   o‘zgarishlar.   Tarkibiy   o‘zgarishlar   birinchi
navbatda  Davomi. 5.  Makroiqtisodiy,  asosan,   moliyaviy  barqarorlashtirish.  Aslini
olganda,   bu   jarayon   tizimiy   islohotlar   qatoriga   kirmaydi,   chunki   u   bozor
iqtisodiyoti barqaror amal qilayotgan mamlakatlarda ham tez-tez o‘tkazilib turadi. 
Bu   yo‘nalishning   muhim   ahamiyati   shundan   kelib   chiqadiki,
ma’muriybuyruqbozlik   tizimining   inqirozi   eng   avvalo   va   kuchli   ravishda
moliyaviy   sohada,   ayniqsa   yuqori   inflyasiya   shaklida   namoyon   bo‘ladi.
Inflyasiyaning uzoq vaqt mavjud bo‘lishi bozor munosabatlarining me’yorda qaror
topishiga to‘sqinlik qiladi, shuning uchun uni bartaraf etish o‘tish davri iqtisodiyoti
uchun   o‘ta   muhim   hisoblanadi.   Makroiqtisodiy   barqarorlashtirish   chora-tadbirlari
tizimiga   pul   Davomi   .   5.2.   O‘zbekistonda   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishning
tamoyillari va xususiyatlari. Markazlashgan  ma’muriy-buyruqbozlikka asoslangan
iqtisodiyotdan   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishda   maqsad   bir   xil   bo‘lsa-da,   turli
mamlakatlar   turli   yo‘llarni   tanlashlari   mumkin.   Yuqorida   ta’kidlanganidek,   bir
tizimdan   ikkinchi   tizimga   o‘tishning   revolyusion   va   evolyusion   yo‘llari   mavjud.
Polsha,   CHexoslovakiya,   Rossiya   va   boshqa   ayrim   mamlakatlar   bozor
iqtisodiyotiga   o‘tishning   revolyusion   yo‘lini,   birdaniga   katta   to‘ntarishlar   qilish
yo‘lini   tanladilar.   O‘zbekistonda   esa   o‘ziga   xos   madaniy,   tarixiy,   iqtisodiy   va
tabiiy   xususiyatlarini   hamda   bu   yo‘ldagi   jahon   tajribasini   hisobga   olgan   holda
revolyusion   to‘ntarishlarsiz,   ijtimoiy   to‘qnashuvlarsiz,   ijtimoiy   himoyani
kuchaytirgan   holda   asta-sekinlik,   lekin   qat’iyatlilik   bilan   bosqichma-bosqich
rivojlangan bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘li tanlandi. . «Respublikaning o‘ziga xos
sharoitlari   va   xususiyatlarini,   an’analar,   urf-odatlar   va   turmush   tarzini   har
tomonlama   hisobga   olishga,   o‘tishdagi   iqtisodiyotni   bir   yoqlama,   beso‘naqay
  23   rivojlantirishning mudhish merosiga barham berishga asoslanadi». «O‘zbekistonda
qabul   qilingan   o‘ziga   xos   islohot   va   modernizatsiya   modeli   orqali   biz   o‘z
oldimizga   uzoq   va   davomli   milliy   manfaatlarimizni   amalga   oshirish   vazifasini
qo‘yar ekanmiz, eng avvalo, «shok terapiyasi» deb atalgan usullarni bizga chetdan
turib   joriy   etishga   qaratilgan   urinishlardan,   bozor   iqtisodiyoti   o‘zini-o‘zi   tartibga
soladi,   degan   o‘ta   jo‘n   va   aldamchi   tasavvurlardan   voz   kechdik»,   deb   yozadilar
mamlakatimiz Bizning bozor munosabatlariga o‘tish modelimiz- Bu yo‘lni amalga
oshirishga,   iqtisodiyotni   tubdan   isloh   qilishga   Prezidentimiz   tomonidan   ishlab
chiqilgan   quyidagi   beshta   muhim   tamoyil   asos   qilib   olingan:   -   iqtisodiyotni
mafkuradan   xoli   qilish,   uning   ustunligini   ta’minlash;   -   o‘tish   davrida   davlatning
bosh   islohotchi   bo‘lishi;   -   butun   yangilanish   va   taraqqiyot   jarayoni   qonunlarga
asoslanishi, qonunlar ustuvorligining ta’minlanishi; - bozor munosabatlariga o‘tish
bilan   bir   qatorda   aholini   ijtimoiy   himoyalash   sohasida   kuchli   chora-tadbirlarni
amalga oshirish. - bozor munosabatlarini bosqichma-bosqich qaror toptirish. 
                                                        
  24                                                      XULOSA
              Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   organlari   faoliyatlarining
rivojlanishida   uning   asosiy   funksiyalaridan   biri,   mehnat   bozorida   samarali
tadbirlarini   va   ish   bilan   bandlik   sohasida   har   tomonlama   o‘zaro   samarali
hamkorlikni   ta’minlashi   zarur.Mehnat   bozorining   samarali   shakllanishi   uchun
Mehnat  va aholini  ijtimoiy muhofaza qilish organlari  tomonidan  quyidagi  muhim
tadbirlarni amalga oshirish lozim:  
• iqtisodiyot   tarmoqlarida   yuzaga   kelayotgan   tarkibiy   o‘zgarishlarga
muvoffiq   ravishda   kasbiy-malaka   tizimi   bo‘yicha   uzoq   muddatli
istiqbollashtirishni amalga oshirish;  
• korxonalar va firmalarda ish joylarining mavjudligi va holatini baholashni
tashkil  etish, kasbi  va malakasi  bo‘yicha har bir  ish joyi uchun kadrlarga bo‘lgan
talabni ob’ektiv  h isobini amalga oshirish ;   
  Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   organlari   faoliyatlari
funksiyalarining   to‘liq   bajarilishi   uchun   mehnat   bozorida   raqobatchilik   muhitini
shakllantiruvchi   va   uning   turli   segmentlaridagi   faoliyatlar   samaradorligini
ta’minlovchi   ixtisoslashgan   va   universal   davlat   mehnat   birjalarini   yaratish   hamda
ularning davlat ish bilan bandlik xizmati organlari bilan ish bilan bandlik sohasida
har tomonlama o‘zaro aloqadorliklarini va hamkorliklarini yo‘lga qo‘yish zarur.  
2. Mehnat  va  aholini  ijtimoiy muhofaza  qilish  organlari  faoliyatlarining  turli
yo‘nalishlardagi   samaradorligini   har   tomonlama   baholash   bo‘yicha   ko‘rsatkichlar
tizimini ishlab chiqish va joriy etish, uning xo‘jalik faoliyatiga baho berishda aniq
xulosalar chiqarish imkonini yuzaga keltiradi.  
Biz   quyidagi   ko‘rsatkichlarni   ish   bilan   bandlik   xizmati   organlari   faoliyati
samaradorligini   baholashning   amaldagi   kompleks   ko‘rsatkichlar   tizimiga
qo‘shishni   taklif   etamiz:   ish   izlovchi   fuqarolarning   ish   bilan   bandlik   xizmatiga
talab   etilganlik   darajasi;   ish   bilan   bandlik   xizmati   organlari   ko‘magi   bilan   ishga
  25   joylashtirish   darajasi;   talab   va   taklifning   nomuvofiqligi   darajasi;   ish   izlovchi
fuqarolarni ishga  j oylashtirish koeffitsienti ;  ish bilan bandlik xizmati organlarining
mehnat   bozorini   qamrab   olish   darajasi;   murojaat   qilish   koeffitsienti;   ish   joylariga
talabning   qanoatlantirish   darajasi;   ishchi   kuchi   taklifi   bo‘yicha   ish   joylarining
qanoatlantirish darajasi.  
3. Ish   bilan   bandlik   xizmati   organlari   faoliyatilarining   turli   darajalarini   o‘z
ichiga   oluvchi   va   belgilangan,   bir-biriga   yaqin   masalalarni   bajarilishini
ta’minlovchi   funksional   tuzilmalarining   yaratilishi   mehnat   bozorida   samarali
davlat   siyosatini   yuritishning   tashkiliy   asosi   bo‘lib   hisoblanadi.   Funksional
tuzilmalar faoliyatining belgilangan masalalar bo‘yicha maqsadidan kelib chiqqan
holda o‘zaro   b irikishi ,   ular o‘rtasida aloqadorlikni mustahkamlaydi va funksiyalar
takrorlanishini minimumga tushirishni ta’minlaydi.  
Yuqorida   qayd   etilgan   xulosa   va   tavsiyalardan   amalda   foydalanish
respublikamizda   mehnat   bozori   infratuzilmasining   samarali   shakllanishi   va
rivojlanishiga   olib  keladi.  Bu  esa,  aholini   ish  bilan  oqilona  ta’minlashning  asosiy
vositalaridan biri hisoblanadi.  
Jiddiy muammolar  yuzaga kelishiga  yo’l  qo’ymaslik maqsadida  davlat  doimiy
ravishda   fuqarolarni   ish   bilan   ta’minlash   darajasini   oshirish   siyosatini   o’tkazadi.
Birinchidan,  ishsizlikning friksion va tarkibiy turlari o’sganda:  
- qaytadan kasb o’rgatadi; 
- ta’lim berish tizimini kengaytiradi;  
- bo’sh ish joylari haqidagi axborotlarni keng tarqatadi; 
- mehnat birjalariga investisiyalarni ko’paytiradi. 
Ikkinchidan,   agar   ishsizlik   davriy   xususiyat   kasb   etsa,   davlat   byudjet,   fiskal,
kredit - pul vositalarini ishga soladi, ya’ni:  
- ish   bilan   ta’minlashni   kuchaytirish   uchun   ishlab   chiqarishga   ko’proq   mablag’
sarflaydi;  
- tadbirkorning manfaatdorligini oshirish uchun ssuda hamda kreditorlarning foiz
stavkalarini pasaytiradi;  
  26   - ishlab   chiqaruvchi   va   iste’molchilarga   solinadigan   soliqlarni   kamaytiradi.
Uchinchidan , davlat mehnat bozorini tashkil etish va tartibga solish:  
- aholi soni, yosh va jinsi salmog’idagi o’zgarishlarga; 
- ish bilan bandlikdagi tarmoq va hudud o’zgarishlariga;  
- qo’shimcha ishchi kuchini ishlab chiqarishga jalb etish mezonlari; 
- ishlab chiqarishning hajmi va tarkibiga hamda uning o’sish sur’atiga; 
- ishlab chiqarish kuchlarining hududiy joylashuvi kabi omillarga alohida e’tibor
beradi. 
Ishsizlikni kamaytirishning iqtisodiy tadbirlaridan eng asosiysi xalq xo’jaligi
tarmoqlarida   bozor   talabiga   muvofiq   kichik   korxonalarni   barpo   etishdir.   Bu   esa
ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko’rsatish   miqyosini   oshirishga   qaratilagan   bo’lishi
darkor.   Bunga   esa,   mehnat   unumdorligini   oshirish,   ish   joylarining
moddiytexnikaviy,   texnologiya   va   sarmoya   ta’minotlarini   yaxshilash,   yangi
noqishloq   xo’jaligi   mehnati   zonalarini   tashkil   etish,   ish   vaqtidan   unumli
foydalanish, ishlovchilarning moddiy manfaatdorligini oshirish va oqilona soliqlar
orqali erishish mumkin.  
Muhim iqtisodiy tadbirlar majmuasiga qishloq xo’jaligi va sanoatning asosiy
mahsulotlariga   talab   va   taklifga   asosan   istiqbol   ko’rsatkichlarini   belgilash,   kichik
yoshdagi   bolalari   bo’lgan   va   ko’p   bolali   onalarni,   nafaqaxo’r   va   nogironlarni
kafolatlashtirilgan   ish   joylari   bilan   ta’minlash,   ularga   turli   ijtimoiy-iqtisodiy
imtiyozlar   berish   orqali   moddiy   manfaatdorligini   oshirish   hamda   ish   bilan
ta’minlanishini yaxshilashga erishish kiradi. 
Turli   mamlakatlarda   va   turli   vaqtlarda   iqtisodiy   siyosatni,   shu   jumladan
bandlik  siyosatini   ishlab  chiqishda   har   xil  nazariyalardan  foydalanilgan.  Ish  bilan
bandlik   odamlar   ish   joylari   qa е rdaligidan   qat'i   nazar,   ijtimoiy   foydali   m е hnatda
qatnashish yuzasidan o’zaro kirishadigan ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlardir. 
Aholining   ish   bilan   bandlik   konts е ptsiyasi   –   jamiyat   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishning   muayyan   bosqichidagi   ish   bilan   ta'minla-nishning   xususiyatini
ochib b е radigan qarashlar, tasavvurlar tizimidir. 
  27   Ishchi   kuchi   bozori   iqtisodiy   faol   aholining   ish   bilan   bandligini,   ishlab
chiqarish va xizmat ko’rsatish sohasiga jalb etilishini ta'minlaydi. 
Ishsizlik   umumnazariy   nuqtai   nazaridan   ish   kuchini   taklif   qilish   va
iqtisodiyotda unga bo’lgan talabning mos k е lmasligini, ularning miqdoriy, tarkibiy
jihatidan muvofiq emasligini aks ettiradi. 
Ishsizlik   –   ishchi   kuchining   ish   joyi   bilan   ta'minlanmaganligi   va   natijada,
uning   biron-bir   qonuniy   daromad   manbaiga   ega   bo’lmasligini   muayyan   (aniq)
holatidir. 
Ishsiz   shaxslar   –   ishga   ega   bo’lmagan,   ishlashga   tayyor   va   ish   izlayotgan
fuqarolardir.  
O’zb е kistonda   ishsizlik   o’sishining   asosiy   sababi,   eng   avvalo,   mamlakat
iqtisodiyoti davlat s е ktorida ishlab chiqarishning qisqarishi bo’ldi. 
 
 
 
 
 
 
 
  28   TAYANCH IBORALAR 
Iqtisodiyot  — bu ishlab chiqarish,   taqsimlash   va   savdo ,  shuningdek, tovarlar
va   xizmatlarni   iste mol qilishʼ   sohasini o rganish sohasi. Umuman olganda, u tanqis	ʻ
resurslarni   ishlab   chiqarish,   ishlatish   va   boshqarish   bilan   bog liq   amaliyotlar,	
ʻ
nutqlar va moddiy ifodalarni ta kidlaydigan ijtimoiy soha sifatida belgilanadi. 	
ʼ
Bozor   —   1)   sotuvchilar   bilan   xaridorlar   o rtasidagi   tovar   ayirboshlash	
ʻ
munosabatlari;   ishlab   chiqarish   bilan   iste molni   o zaro   bog lovchi   mexanizm.   B.	
ʼ ʻ ʻ
ob yekti nafligi bor tovar va xizmatlar, sub yekti esa B. ishtirokchilari (sotuvchi va	
ʼ ʼ
xaridorlar)   bo lib,   ular   firmalar,   uy   xo jaliklari,   davlatning   tashkilot,   idoralari   va	
ʻ ʻ
boshqalardan iborat. 
Pul   —   bu  shunday   maxsus   tovarki   (https://uz.m.wikipedia.org/wiki/Tovar),
u   hamma   boshqa   tovarlar   uchun   umumiy   ekvivalent   vazifasini   bajaradi.   Pul
umumiy   tovarlarni   ayrboshlashda   asosiy   vazifasini   bajaradi.   Qadimda   pul
vazifasini turli xil tovarlar bajargan, masalan, chorva mollari, mol terilari, bolta va
hokazo.   Keyinchalik   pul   vazifasini   qimmatbaho   metallar   bajargan,   chunki   ular
o zini   sifatini   yo qotmaydi   va   pul   o rnini   bosishda   juda   qo l   kelgan.   Pul   oddiy	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mahsulot   bo lib   qolmay,   u   ijtimoiy   qiymatga   ega,   ya ni   hamma   tovarlarni   xarid	
ʻ ʼ
etish vositasi bo lib hizmat qiladi. 	
ʻ
Tovar   (rus.)   —   1)   ishlab   chiqarish,   iqtisodiy   faoliyatning   moddiy   buyum
shaklidagi   har   qanday   mahsulot;   2)   sotuvchilar   va   xaridorlar   o rtasida   oldi-sotdi,	
ʻ
bozor munosabatlari ob yekti. T. bozorda sotish, ayirboshlash uchun va shu orqali	
ʼ
boshqalarning   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   ishlab   chiqariladigan   mehnat
mahsulotidir.   T.   faqat   moddiy   shaklga   ega   bo lmay,   u   turli   xizmatlar,   ma naviy	
ʻ ʼ
ne matlar   va   boshqa   ko rinishlarda   ham   bo lishi   mumkin.   T.   shaklini   olgan	
ʼ ʻ ʻ
mahsulot ikki yoqlama xususiyatga ega bo lishi, ya ni bir tomondan, u faqat sotish	
ʻ ʼ
uchun   ishlab   chiqarilgan,   ikkinchidan,   kishilarning   biror   bir   ehtiyojini   qondira
olishi kerak. Iqtisodiyotda T.ning bu ikki yoqlama xususiyati — iste mol qiymati,	
ʼ
uning mehnat mahsuli ekanligi qiymat tarzida o rganiladi. 	
ʻ
  29   Korxona   —   yuridik   shaxs   huquqiga   ega   bo lgan   mustaqil   xo jalikʻ ʻ
yurituvchi   sub yekt.   Mahsulotlar,   tovarlar   ishlab   chiqarish,   xizmatlar   ko rstish,	
ʼ ʻ
ishlarni bajarish uchun tashkil etiladi. Iqtisodiy faoliyatning xilma-xil turlari bilan
shug ullanadi.   Davlat,   munitsipial,   jamoa,   qo shma,   yakka   (oila,   xususiy)	
ʻ ʻ
korxonalar bor. 
Foyda   -   [korxona],   pul   daromadlaridan   sarflangan   barcha   [xarajat]lar
chiqarib   tashlangandan   keyin   qolgan   qismiga   aytiladi.   Korxonalarda   tovar   va
xizmatlarni   sotishdan   olingan   mablag lar   ularning   pul   tushumlari   yoki   pul	
ʻ
daromadlari deyiladi. 
  30   FОYDАLАNILGАN АDАBIYOTLАR RO’YХАTI 
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. –T.: “O‘zbekiston”, 2023.  
2. O‘zbekiston Respublikasining Qonuni. Ta’lim to‘g‘risida. 2021 yil 23 sentyabr
O‘RQ-637-son. 
3. O‘zbekiston Respublikasining Qonuni. Innovatsion faoliyat to‘g‘risida. 
Toshkent sh., 2021 yil 24 iyul, O‘RQ-630-son.  
4. O‘zbekiston   Respublikasining   Qonuni.   Ilm-fan   va   ilmiy   faoliyat   to‘g‘risida.
Toshkent sh., 2022 yil 29 oktyabr, O‘RQ-576-son 
5. O‘zbekiston   Respublikasining   Qonuni.   Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risida.
Toshkent sh., 2016 yil 13 aprel, O‘RQ-404-son. 
6. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni.  “Raqamli O‘zbekiston - 
2030” strategiyasini tasdiqlash va uni samarali amalga oshirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida.  Toshkent sh., 2021 yil 5 oktyabr, PF-6079-son. 
7. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   2022-2026   yillarga
mo‘ljallangan   YAngi   O‘zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi   to‘g‘risida.
Toshkent sh., 2022 yil 28 yanvar, PF-60-son. 
8. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SHavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlis
Senati  va  Qonunchilik palatasiga   Murojaatnomasi.   2021 yil   24 yanvar.  //Xalq
so‘zi, 2021 yil 25 yanvar. 19-son. 
9. Mirziyoev  SH.M.  Buyuk   kelajagimizni  mard  va  olijanob  xalqimiz  bilan  birga
quramiz. – Toshkent: “O‘zbekiston” NMIU, 2017.  
10. Mirziyoev SH.M.Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik –
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. – Toshkent: 
  31   “O‘zbekiston” NMIU, 2017.  
11. Mirziyoev   SH.M.   erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. – Toshkent: “O‘zbekiston” NMIU, 2017. 
12. Abulkasimov  X.  Makroiqtisodiy  tartibga  solish  va  
O’zbekistonning   barqaror   rivojlanishi.   Monografiya.   -   T.   “Akademiya”,
2011, 92 b. 
13. Bekmurodov A.Sh., G‘afurov U.V. O‘zbekistonda iqtisodiyotni 
liberallashtirish va modernizatsiyalash: natijalar va ustuvor yo‘nalishlar.  O‘quv
qo‘llanma. T.: TDIU, 2017.  
14. A.O’lmasov,A.Vahobov Iqtisodiyot nazariyasi.(Darslik)-T.:,,IQTISODIYOT-
MOLIYA” nashriyotida tayyorlandi, 2014. 
15. O‘lmasov A., SHarifxo‘jaev M. Iqtisodiyot nazariyasi: Darslik. –T.: «Mehnat»,
1995. –527 b. 
16. Jo’rayev T. T. “Iqtisodiyot nazariyasi” “Fan va texnologiya” 2018y 
17. Abdurahmonov Q.H. “Mehnat iqtisodiyoti” 2018y. 
18. Z.T. Gaibnazarova, Sh.A. Isamuxametov Iqtisodiyot nazariyasi.  (Darslik) - 
Т .:«Innovatsion rivojlanish nashriyot matbaa uyi», 2021.  526 Ь. 
19. Gulyamov S.S., Ayupov R., Abdullaev A.M. Raqamli iqtisodiyotda blokcheyn
texnologiyalari. –T.: TMI, 2022. 
20. Gulyamov S.S. Aql kapitalini rivojlantirish uchinchi renesansning eng ustuvor
vazifalaridan sanaladi//Xalq so‘zi, 2022 yil 5 aprel, № 70 (8132). 
21. Axmedov D.Q., Ishmuxammedov A.E.,Jumaev Q.X., Jumaev Z.A 
Makroiqtisodiyot. Darslik.- T.: TDIU, 2004, 240 b. 
22. Yo’ldoshev Z., Qosimov M.S. Makroiqtisodiyot asoslari.  T.: 
  32   «O’qituvchi»,1994 
23. Xodjaev R., Maxmudov B., Xadjaev X., Ergashev E, Egamberdiev R. 
Mikro va makroiqtisodiyot.O’quv qo’llanma-T.:”ILM ZIYO” 2012, 324 b. 
24. Shodmonov   Sh.,   G‘afurov   U.   Bozor   iqtisodiyoti   asoslari.   Ilmiy-   ommabop
nashr. - T.: TDIU, 2017.  
25. http://www.edu.uz     –   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   ta’lim,   fan   va
innovatsiyalar vazirligi sayti. 
26. http:// www.mf.uz   - O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot Moliya vazirligi sayti.
27. http:// www.norma.uz   – Axborot-huquqiy portal. 
28. http:// www.ifac.org   – Xalqaro buxgalterlar federatsiyasi sayti. 
29. http://ww.ziyonet.uz   – Ta’lim portali sayti
  33     34

34

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский