Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 52.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 25 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Budjet hisobi budjet tizimi

Sotib olish
Mundarija:
Kirish
1.   Asosiy vositalar haqida tushuncha
2.   Asosiy vositalarni analitik hisobi .
3.    Asosiy vositalar harakatini hujjatlashtirish
4.    Asosiy vositalarning qoldiq qiymatini aniqlash
Xulosa:
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1 Kirish
Budjet hisobi - Budjet tizimi Budjetlarini ijro etishda hisobga olinadigan, pulda
ifodalangan   aktivlar   va   majburiyatlarning,   shuningdek   mazkur   aktivlar   va
majburiyatlarni   o’zgartiruvchi   operatsiyalarning   holati   to’g’risidagi   axborotni
to’plash,   ro’yxatdan   o’tkazish va   umumlashtirishning   tartibga   solingan tizimidir.
Budjet   hisobi   standarti   –   Budjet   hisobini   yuritishga   belgilangan   talablarni
aks   ettirgan   hujjatdir.   Budjet   hisobi standarti   milliy hamda   xalqaro   standartlarga
bo’linadi.
O’zbekiston   Respublikasi   “Budjet   kodeksi”   ga   muvofiq   Budjet   hisobini
yagona   uslubiyoti   Budjet   hisobining   xalqaro   standartlariga,   shuningdek   boshqa
qonun   hujjatlariga   muvofiq belgilanadi.
Davlat   sektorida   buxgalteriya   hisobi   xalqaro   standartlari   (DSBHXS)   –
davlat   sektoridagi   tashkilotlarda   (davlat   ishtirokidagi   tijorat   korxonalaridan
tashqari)   yuqori   sifatda   jahon   standartlari   asosida   moliyaviy   hisobotlarni   tuzish
bo’yicha xalqaro miqyosda   umumqabul qilingan   qoidalardir.
Budjet ijrosi jarayonida aktivlar va majburiyatlarning, shuningdek mazkur
aktivlar   va   majburiyatlarni   o’zgartiruvchi   operatsiyalarning   holati   to’g’risidagi
axborotni to’plash,   ro’yxatdan   o’tkazish   va   umumlashtirishning   tartibga   solingan
tizimi   bo’lgan   Budjet   hisobini   yuritishga   qo’yilgan   yagona   talab   Budjet   hisobi
standartlari   belgilaydi.
Jumladan   Budjet   tashkilotlarida   hisob   siyosatini   shakllantirishga
qo’yiladigan   talablar, hisob ob’ektlar (asosiy vositalar, zaxiralar va boshqalar) ni
tan   olish   me’zonlari,   baholash,   hisobotlarda   aks   ettirish   me’yorlarini   belgilab
beradi.
Budjet   hisobi   standartlarining   bo’limlari   quyidagilardan   iborat:
- Hisob   ob’ekti   -   Hisob   ob’ektini   aniqlash,   umumiy   tushinchalar;
-Hisob	 ob’ektini	 tan	 olish	 - Hisob	 ob’ektini	 hisobot	 elementlariga	 o’tkazish	
tartiblari;
- Hisob   ob’ektini   baholash   -   Hisob   ob’ektini   baholash   usullarini   qo’llash
2 bo’yicha   tavsiyalar   hamda   talablar;
- Moliyaviy   hisobotda   aks   ettirish   -   Hisob   ob’ekti   haqida   axborotlarni
moliyaviy   hisobotda   ochib   berish va   aks   ettirish tartibi.
Budjet   hisobi   va   hisoboti   tizimini   tartibga   soluvchi   davlat   organi   -
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   hisoblanadi   va   Budjet   hisobi
standartlarini   tasdiqlaydi.
O’zbekiston   Respublikasi   davlat   sektorida   buxgalteriya   hisobi   va
hisobotini   takomillashtirish   Budjet   tizimida   amalga   oshirilayotgan   islohotlarni
asosiy   yo’nalishlaridan   biri   sifatida   belgilandi   va   kontseptsiya   qabul   qilindi.
Kontseptsiyaga   ko’ra Budjet hisobi   standartlarini qabul   qilish   belgilandi.
Asosiy   vositalar   va   boshqa   uzoq   muddatli   nomoliyaviy   aktivlarning   budjet
tashkilotlari   buxgalteriya   hisobida   quyidagi   hisobvaraqlar   bo'yicha   hisob   yuritish
tartibi keltiritiladi: «Asosiy vositalar»;
1 «Asosiy vositalarning eskirishi»;
2 «Boshqa uzoq muddatli nomoliyaviy aktivlar».
Asosiy   vositalar   deb,   qonunchilikka   muvofiq   zimmasiga   yuklatilgan
vazifalarni   amalga   oshirish   maqsadida   tashkilot   tomonidan   uzoq   vaqt   davomida
(bir   yildan   ortiq)   foydalanadigan,   shuningdek,   ijaraga   berishi   mumkin   bo'lgan
moddiy aktivlarga aytiladi.
01 «Asosiy vositalar» hisobvaragida tashkilotlarning barcha asosiy vositalari,
shu jumladan, ijaraga berilgan asosiy  vositalarning holati  va harakati  to'g'risidagi
axborotlar, qiymatliklar umumlashtirib (£л=х
г +х
2 +л:
3  +  …   + x
n ) ko'rsatiladi 
Budjet   tashkilotlarida   asosiy   vositalarni   buxgalteriya   hisobida   kelib   tushishi
bo'yicha, ularning tashkilot ichida joydan-joyga o'tishi, budjet tashkiloti hisobidan
chiqarilishi, har bir  obyektning saqlanishi  va to'g'ri  foydalanilishi  ustidan nazorat
qilinishi hujjatlarda to'g'ri rasmiylashtirilishi hamda hisob registrlarida o'z vaqtida
aks ettirilishi lozim.
Budjet   tashkilotlari   o'zlarining   zimmalariga   yuklatilgan   vazifalarni   bajarish
bilan   bog'liq   bo'lgan   faoliyatlarini   amalga   oshirishi,   shuningdek,   ishlab   chiqarish
(ishlar   bajarish,   xizmatlar   ko'rsatish)   jarayonida   foydalaniladigan,   qiymatidan
3 qat’iy nazar 1 yildan ortiq xizmat qilish muddatiga ega bo'lgan moddiy aktivlarni
buxgalteriya hisobida asosiy vositalar tarkibida hisobga oladi va aks ettiradi.
Davlat   sektori   uchun   buxgalteriya   hisobining   hisoblash   metodida
aktivlarning   sof   qiymatini   ko’paytiruvchi   hodisalar   daromadlar   deb,   aktivlarning
sof   qiymatini   kamaytiruvchi   hodisalar   esa   xarajatlar   deb tan   olinadi.
Davlat   boshqaruv   sektorining   aktivlari   sof   qiymati   hamda   ular
faoliyatining   natijalari   bo’lib   davlat   boshqaruv   sektorining   aktivlari   kiymati
bilan   majburiyatlari   summasi   o’rtasidagi farq   hisoblanadi.
Hisoblash   metodi   –   buxgalteriya   hisobida   sodir   bo’lgan   barcha
operatsiyalar va   boshqa hodisalar, ular sodir bo’lgan paytda qayd etiladigan (pul
mablag’lari   va   uning   ekvivalenti   kelib   tushgan   ѐ?ki   to’lanishidan   oldin)
buxgalteriya   hisobi metodi.
Hisoblash   metodi   moliyaviy   hisobotlar   ular   oldiga   qo’yilgan   maqsad   va
vazifalarni   bajarishi   uchun   hisoblash   usuli   bo’yicha   tuzilishi   kerak.   Bu   usulga
binoan,   voqea   va   hodisalar   ular   ro’yobga   chiqarilishi   bilanoq   tan   olinishi   (pul
to’langani yoki   olinganida   emas)   va   moliyaviy   hisobotda   ular   amalga   oshirilgan
davrda   aks   ettirilishi   kerak.   Hisoblash   tamoyiliga   binoan   tuzilgan   hisobot
nafaqat   o’tgan   voqea   xodislar,   balki   tashkilotning   uzishi   kerak   bo’lgan
majburiyatlari,   olishi   kerak   bo’lgan   iqtisodiy   resurslari   haqida   ma’lumotlar
beradi.   Shunday   qilib,   foydalanuvchilar   iqtisodiy   qarorlar   qabul   qilishi   uchun
muhim   axborotni taqdim   etish imkoniyati   paydo   bo’ladi.
4 Asosiy vositalarning sintetik va analitik hisobvaraqlardagi summalarni
umumlashtirish holati
Sintetik hisobvaraq Analitik hisobvaraqlar Summa
nomi kodi Nomi kodi
Asosiy 01
Turar-joy imoratlar 010
vositalar
Noturar joy imoratlar O1l
Inshootlar 012
Mashina va jihozlar 013
Transport vositalari 015
Kutubxona fondi 018
  Boshqa asosiy vositalar 019
Jami
Asosiy vosi -
talarning 
eskirishi 02
Turar-joy imoratlarning eskirishi 020
Noturar joy imoratlarning eskirishi 021
Inshootlarning eskirishi 022
Mashina va jihozlarning eskirishi 023
Transport vositalarining eskirishi 025
Boshqa asosiy vositalarning eskirishi 029
Jami
5 Asosiy vositalar haqida tushuncha
Asosiy   vositalar   tarkibida   quyidagilar   hisobga   olinadi:   imoratlar,   inshootlar,
mashina   va   uskunalar,   kompyuter   texnikasi   va   unga   qo'shimcha   qurilmalar,
transport   vositalari,   kutubxona   fondi,   uzatkich   moslamalari,   ishchi   va   mahsulot
beruvchi hayvonlar va boshqa asosiy vositalar (muzey boyliklari, hayvonot olami
eksponatlari,   sahna-tomosha   vositalari,   o'quv   kinofilmlari,   magnit   disklari   va
lentalari, kassetalar va hokazo).
Qiymati   va   xizmat   muddatidan   qat’iy   nazar,   quyidagilar   asosiy   vositalar
tarkibiga kiradi: qishloq xo'jaligi mashinalari va uskunalari, katta yoshdagi ishchi
va   mahsulot   beruvchi   hayvonlar   (shu   jumladan,   maydasi   ham),   kutubxona
fondlari,   muzey   boyliklari   (muzey   eksponatlaridan   tashqari),   hayvonot   olami
eksponatlari va namunaviy loyihalashtirishga oid hujjatlar.
Xizmat   muddati   va   qiymatidan   qat ’ iy   nazar ,   quyidagilar   asosiy   vositalar
tarkibiga   kiritilmaydi :
— maxsus   asboblar   va   moslamalar   ( muayyan   buyumlarni   turkumlab   va
yoppasiga   ishlab   chiqarish   uchun   yoki   yakka   tartibdagi   buyurtmalarni   tayyorlash
uchun   moijallangan ,  maqsadli   yo ' naltirilgan   asboblar   va   moslamalar );
— maxsus va sanitariya kiyim-kechaklari, maxsus poyabzallar;
— ko c
rpa-to c
shak anjomlari;
— yozuv-chizuv anjomlari (kalkulatorlar, stol ustiga qo’yiladigan as boblar va
boshqalar);
— oshxona anjomlari, shuningdek, oshxona uchun dasturxon-sochiqlar;
— tiklanishi bo’yicha xarajatlar qurilish-montaj ishlari tannarxiga kiritiladigan
vaqtinchalik (notitul) inshootlar, moslamalar va qurilmalar;
— bir   yildan   kam   foydalanish   muddatiga   ega   boigan   almashtiriladigan
uskunalar;
— ov qurollari (trallar, to'rlar, qarmoqlar, matraplar va boshqalar) va shu kabi
moddiy qimmatliklar.
Ushbu yuqorida keltirilgan moddiy qimmatliklar buxgalteriya hisobida tovar-  
6 Asosiy vositalarni analitik hisobi.
Yuqorida   qayd   etilgan   7-jadvaldan   ko’rinib   turibdiki,   01   «Asosiy   vositalar»
hisobvaragi quyidagi analitik hisobvaraqlarga bo’linadi:
10 «Turar-joy imoratlar»;
11 «Noturar-joy imoratlar»;
12 «Inshootlar»;
13 «Mashina vajihozlar»;
015 «Transport vositalari»;
18 «Kutubxona fondi»;
19 «Boshqa asosiy vositalar».
Budjet   tashkiloti   hisobvaraqlar   rejasiga   asosan   010   «Turar-joy   imoratlar»
analitik   hisobvaragida   toiiq   yoki   asosan   turar-joy   uchun   belgilangan   binolar
hisobga   olinadi.   Shuningdek,   ushbu   analitik   hisobvaraqda   tashkilotlarning
balansida   boigan   va   o’z   xodimlarining,   jumladan,   harbiy   xizmatchilarning
yashashi   uchun   foydalaniladigan   binolari   ham   hisobga   olinadi.   Asosiy   vositalar
sintetik   hisobvaraqning   012   «Inshootlar»   analitik   hisobvaragida   quyidagilar
hisobga   olinadi:   suv   nasoslar,   mashg’ulot   o 4
tkazish   maydonlari,   suv   havzalari,
yoilar,   ko 4
priklar,   yodgorlik-   haykallari,   istirohat   bogiari,   xiyobonlar   va   jamoat
bogiari, budjet tashkilotining to^iqlari va boshqalar aks ettiriladi. Har bir analitik
hisobvaraqda   aks   ettiriladigan   asosiy   vositalar   nobudgarchiliklar,   hisobotlarda
adashmovchiliklar   boiishining   oldini   oladi.   Bundan   tashqari,   ushbu   analitik
hisobvaraqda   elektr   uzatkich   tarmoqlar,   transmissiyalar   va   quvur   o’tkazgichlar,
transformatsiya   va   quvur   o 4
tkazgichlarda   suyuq   va   gazsimon   moddalarni
iste’molchilarga   yetkazish   uchun   energiya   uzatgichlar   va   boshqalar   ham   hisobga
olinadi.   Bunda,   elektr   stansiyalarning,   gazkompressor,   nasos   va   boshqa
stansiyalarnirig binolari
Oil analitik   hisobvaraqda,   ularning   jihozlari   esa   013   analitik   hisobvaraqda
hisobga olinadi.
12 «Mashina   va   jihozlar»   analitik   hisobvaragida   quyidagilar:   kuchlanish
7 mashinalari   va   jihozlar,   ish   mashinalari   va   jihozlar,   oichov   asboblari,   tartibga
soluvchi   asboblar   va   moslamalar,   laboratoriya   jihozlari,   hisoblash   texnikasi,
meditsina jihozlari hamda boshqa mashina va jihozlar alohida guruhlarga ajratilib
hisobga olinadi:
-   kuchlanish   mashinalari   va   jihozlar,   issiqlik   va   elektr   energiyasini   hosil
qiluvchi mashina-generatorlar va turli xil energiyani (suv, shamol, issiqlik, elektr
energiyasi   va   h.k.)   mexanik,   ya’ni   harakat   energiyasiga   aylantirib   beruvchi
mashina dvigatellar;
- ish   mashinalari   va   jihozlar,   mahsulot   yaratish   yoki   ishlab   chiqarish
tusidagi   xizmatlar   jarayonida   mehnat   predmetiga   mexanik,   issiqlik   va   kimyoviy
ta’sir ko’rsatishga hamda ishlab chiqarish jarayonida mehnat predmetini mexanik
dvigatellar,   inson   va   hayvonlar   kuchi   yordamida   joydan-joyga   ko’chirish   uchun
moijallangan mashinalar, apparatlar va jihozlar;
- oichov   asboblari—dozatorlar,   ampermetrlar,   barometrlar,   vattmetrlar,
vaakummetrlar, vaporimetrlar, voltmetrlar, balandlik oichagichlar, galvanometrlar,
geodeziya   asboblari,   gidroskoplar,   indi-   katorlar,   kompressorlar,   manometrlar,
xronometrlar, maxsus tarozilar, oichagichlar, g c
azna apparatlari, elektr energiyasi,
gaz, suv oichash asboblari va boshqalar;
- tartibga soluvchi asboblar va moslamalar, kislorod nafas oldirgich asboblar,
elektr, pnevmatik va gidravlik muntazamlashtirib turuvchi moslamalar, avtomatik
boshqarish   pultlari,   markazlashtirish,   blokirovka   qilish   apparaturalari,
dispetcherlik nazorati liniyasi moslamalari va boshqalar;
- laboratoriya   jihozlari-pirofhetrlar,   regulatorlar,   kalorimetrlar,   nam
oichagich   asboblar,   tutish   kublari,   laboratoriya   ko'pralari,   gaz   o'tkazmaslikni
sinash   uchun   moijallangan   asboblar,   mikroskoplar,   termostatlar,   stabilizatorlar,
so'rib oluvchi shkaflar va shu kabilar;
-  hisoblash texnikasi—elektron-hisoblash, boshqaruvchi va analogli mashinalar,
kompyuterlar   va   unga   qo'shimcha   qurilmalar,   printerlar,   uyali   va   mobil   aloqa
apparatlari, raqamli hisoblash  mashinalari va moslamalari  (klavishli  hisoblash  va
jamlovchi mashinalar, perforatsion hisoblash mashinalari) va boshqalar;
8 - meditsina   jihozlari—meditsina   jihozlari   (tish   davolash   kreslola-   ri,
operatsiya stollari, maxsus jihozli krovatlar va boshqalar), dizen- feksiyalovchi va
maxsus   jihozlari,   sut   oshxonalari   va   sut   stansiyalarining,   qon   quyish
stantsiyalarining jihozlari va boshqalar;
- asbob-uskunalar-mexanizatsiyalashtirilgan   va   mexanizatsiyalash-
tirilmagan   umumiy   foydalanishga   moijallangan   mehnat   qurollari,   shuningdek,
materiallarga ishlov beruvchi mashinalarga biriktirib qo'yilgan predmetlar. Ularga
quyidagilar kiradi: kesuvchi, zarb beruvchi, presslovchi Va zichlovchi qoi mehnati
qurollari, bularga elektr energiyasi, siqilgan havo va shunga o'xshashlar yordamida
ishlovchi   mexanizatsiyalashtirilgan   qoi   mehnati   qurollari   ham   kiradi
(elektrodrellar,   kraskopultlar,   elektr   vibratorlar,   gayka   buragichlar   va   boshqalar),
shuningdek,   materiallarga   ishlov   berishga,   montaj   ishlarini   bajarishga   va   shunga
o'xshashlarga   moijallangan   turli   xil   moslamalar   (tiskilar,   patronlar,   boigich
golovkalar,   avtomobil   dvigatellarini   o'rnatish   uchun   va   kardanli   valni   aylantirish
uchun moijallangan moslamalar) va boshqalar;
- ishlab-chiqarish   inventarlari   va   buyumlari-ish   vaqtida   ishlab   chiqarish
operatsiyalarini yengillatishga xizmat qiladigan predmetlar, ish stollari, verstaklar,
kafedralar, partalar va boshqalar, mehnatni muhofaza qilishga qaratilgan jihozlar:
suyuq   va   sochiluvchan   jismlarni   saqlashga   moijallangan   moslamalar   (baklar,
tanlar,   omborlar   va   boshqalar),   savdo   shkaflari   va   stellajlari,   inventarlar,   ish
mashinalari qatoriga qo'shib boimaydigan texnika predmetlari;
- xo'jalik   inventarlari-idora   jihozlari,   ko'chma   baryerlar,   kiyim   ilgich,
garderoblar, turii xil shkaflar, divanlar, stollar, kreslolar, yonmaydigan (yong'inga
chidamli)   shkaflar   va   qutilar,   yozuv   mashinkalari,   gektograflar,   kopirograflar   va
boshqa   apparatlar,   ko'chma   o'tovlar,   palatkalar   (kislorodlilardan   tashqari),
krovatlar   (maxsus   jihozli   krovatlardan   tashqari),   gilamlar,   pardalar   va   boshqa
xo'jalik   inventarlari   va,   shuningdek,   yong'inga   qarshi   predmetlar-gidropultlar,
stendlar, qoi narvonlari va h.k;
- boshqa   mashina   va   jihozlar-yuqoridagi   guruhlarda   nomi   keltirilmagan
mashinalar, apparatlar, sport maydonlari, stadionlar va sport binolarining jihozlari
9 (shu   jumladan   sport   anjomlari),   o'quv   yurtlaridagi   xonalar   va   ustaxonalarning
jihozlari,   musiqa   asboblari,   televizorlar,   radioapparaturalar,   ilmiy-tadqiqot
muassasalari   va   ilmiy   ish   bilan   shug'ullanuvchi   boshqa   muassasalarning   maxsus
jihozlari,   ATS   jihozlari,   o't   o'chirishda   ishlatiladigan   mexanik   narvonlar,   kir
yuvadigan va tikuv mashinalari, sovitkichlar (muzlatkichlar), chang yutgichlar va
boshqalar.
015   «Transport   vositalari»   analitik   hisobvaragida   quyidagilar   alohida
guruhlarga   ajratilib   odamlarni   va   yuklarni   tashishga   moijallangan   barcha   turdagi
vositalar hisobga olinadi:
- temiryoi,   suv   va   avtomobil   transportining   harakatdagi   tarkibi
(elektrovozlar,   teplovozlar,   paravozlar,   motovozlar,   motodrezinalar,   vagonlar,
platshakllar,   sisternalar,   teploxodlar,   paroxodlar,   dizel-   elektroxodlar,   buksirlar,
barjalar   va   barkalar,   qutqaruvchi   qayiqlar,   suzuvchi   pristanlar,   parusli   kemalar,
yuk   avtomobillari   va   yengil   avtomobillar,   pritseplar,   avtosamosvallar,
avtosisternalar, avtobuslar, tortuvchi traktorlar va boshqalar);
- havo   transportining   harakatdagi   tarkibi   (samolyotlar,   vertolyotlar   va
boshqalar);
tir ot-aravalar;
- ishlab-chiqarish   transporti   (elektrokarlar,   mototsikllar,   motorolerlar,
velosipedlar, aravachalar va boshqalar);
- sport transportining hamma turlari.
Bunda, yuk tortadigan va sport otlari hamda boshqa ish hayvonlari
019«Boshqa asosiy vositalar» analitik hisobvaragida hisobga olinadi.
018«Kutubxona   fondi»   analitik   hisobvaragida   kutubxona   fondlari,   kitoblarning
ayrim   nusxalarining   qiymatidan   qat’iy   nazar   hisobga   olinadi.   Kutubxona   fondiga
ilmiy, badiiy va o'quv adabiyotlari, adabiyotning maxsus turlari va boshqa nashrlar
kiradi.
019«Boshqa   asosiy   vositalar»   analitik   hisobvaragida   alohida   guruhlarga   ajratilib
quyidagilar hisobga olinadi:
- -ko'p   yillik   daraxtlar   va   ekinlar.   Ko c
p   yillik   daraxtlar   va   ekinlarga   sun’iy
10 ko'p   yillik   ko'chatlar   (ularning   yoshidan   qat’iy   nazar),   mevali   ko'chatlarning
hamma   turlari   (daraxt   va   butalar),   ko'chalar,   maydonlar,   bog'lar,   xiyobonlar,
muassasalar hududida turarjoy uylarining hovlilaridagi ko'kalamzorlashtiruvchi va
manzarali daraxt va butalar, yashil to'siqlar, qordan to'suvchi  va dalalarni himoya
qiluvchi,   qumlarni   va   daryo   qirg'oqlarini   mustahkamlash   uchun   ekiladigan
daraxtlar,   jar   va   soy   yoqalariga   ekiladigan   daraxtlar   va   shunga   o 4
xshashlar,
botanika   bog 4
lari   va   boshqa   ilmiy-tadqiqot   muassasalarining   hamda   o 4
quv
yurtlarining ilmiy maqsadlarga moijallangan sun’iy daraxtlari va boshqa ko'p yillik
sun’iy   daraxtlar   (hamma   turdagi   yosh   daraxtlar   to 4
liq   yetilgan,   ya’ni   meva
beradigan daraxtlardan alohida hisobga olinadi).
- Muzey   qimmatliklari   (ularning   qiymatidan   qat’iy   nazar)   davlat
muzeylarida hisobga olinadigan muzey eksponatlaridan (san’at va tabiatshunoslik
predmetlari, qadimiy va turmush madaniyati pred- metlari hamda ilmiy, tarixiy va
texnikaviy ahamiyatga ega bo'lgan eksponatlardan) tashqari;
-hayvonot   bogiari   va   shunga   o 4
xshash   muassasalardagi   hayvonat   olami
eksponatlari (ularning qiymatidan qat’iy nazar);
-  sahna-tomosha vositalari, dekoratsiyalar, mebel va rekvizitlar, butaforiya, teatr
kastumlari   va   milliy  kastumlar,   bosh   kiyimlar,   ich  kiyimlar,  poyafzallar,  pariklar
va boshqalar;
- o'quv kinofilmlar, magnit disklar, kassetalar va boshqalar;-  
ish   hayvonlari-otlar,   xo'kizlar,   tuyalar,   eshaklar   va   boshqa   ish   hayvonlari
(yuk   tashuvchi   va   sport   otlari   hamda   boshqa   yuk   tashuvchi   hayvonlarni   ham
qo 4
shib);
-   mahsuldor   va   zotdor   mollar-sigirlar,   buqalar,   qo'toslar   va   buy-   vollar   (ish
hayvonlaridan   tashqari),   ayg'irlar   va   zotdor   biyalar   (ish   hayvonlari   sifatida
foydalanilmaydiganlari),   yilqida   boqishga   o'tkazilgan   biyalar,   tuyalar   (ish
hayvonlari   sifatida   foydalanilmaydiganlari),   bug'ular,   cho'chqalar,   qo'ylar,
echkilar, qo'chqorlar va boshqalar;
- boshqa inventarlar (bolalar o'yinchoqlari, maxsus chang'ilar va boshqalar);
- boshqa maxsus, shu jumladan harbiy asosiy vositalar.
11 12 Asosiy vositalar harakatini hujjatlashtirish
Kelib   tushadigan   asosiy   vositalar   obyektining   qiymati   budjet   tashkiloti
balansiga kiritilishi lozim.
Asosiy vositalar quyidagilar natijasida tashkilot balansiga kirim qilinadi:
- oldi-sotdi shartnomasi bo'yicha obyektni sotib olish;
M i s o l :  Asosiy vositalar sotib olinganda:
a) sotib   olingan   asosiy   vositalarning   qiymatiga   (sotib   olish   narxi,
shuningdek, yetkazib berish va boshqa qo'shimcha xarajatlar)
Debet: 072 «Asosiy vositalarga boshqa xarajatlar»
Kredit: 15, 16 va 17-hisobvaraqlarning tegishli analitik hisobvaraqlari
b) Asosiy vositani dastlabki qiymati bo'yicha kirim qilinishi
Debet: 01-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
Kredit: 072 Asosiy vositalarga boshqa xarajatlar
— kapital   qo'yilmalar   tugaganidan   so'ng   tiklangan   obyektni   qabul   qilish-
topshirish;
Tashkilotning o'zi tomonidan, shuningdek, pudrat shartnomasiga aso san 
qurilgan asosiy vosita obyektlarining kirim qilinishi 
Debet: 01-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari 
Kredit: 071 Tugallanmagan qurilish
- beg'araz kelib tushish;
Asosiy vositalar beg'araz olinganda:
a) belgilangan tartibda aniqlangan bozor qiymati bo'yicha 
Debet: 072 «Asosiy vositalarga boshqa xarajatlar»
Kredit:   262   «Budjet   tashkilotini   rivojlantirish   jamg'armasi   mablag'lari
bo'yicha daromadlar»
b) Asosiy   vositalarni   yetkazib   berish   va   boshqa   qo'shimcha   xarajatlar
summasiga (agar amalga oshirilsa):
Debet: 072 «Asosiy vositalarga boshqa xarajatlar»
Kredit: 15, 16 va 17-hisobvaraqlarning tegishli analitik hisobvaraqlari d) 
13 asosiy vositani dastlabki qiymati bo'yicha kirim qilinishi Debet: 01-
hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari Kredit: 072 «Asosiy 
vositalarga boshqa xarajatlar»
- tovar-moddiy zaxiralar tarkibidan o'tkazish;
SMs asosiy vositalarning ortiqcha (hisobga olinmagan) obyektlarini aniqlash;
- qonunchilikda nazarda tutilgan boshqa hollar.
Asosiy vositalarni buxgalteriya hisobiga kirim qilinishi asosiy vositalarning 
dastlabki qiymati bo'yicha amalga oshiriladi.
Sotib   -olingan   asosiy   vositalar,   tugallangan   qurilishlar   va   inshootlar, 1
shuningdek,   tashkilotning   o'zida   tayyorlangan   asosiy   vositalarning   dastlabki
qiymatiga ularning sotib olish narxi va ularga qilingan barcha xarajatlarning to'liq
summasida,   jumladan,   mazkur   asosiy   vositalarni   foydalanish   uchun   ishchi
holatiga keltirish  bilan bevosita  bog'liq  bo'lgan  yetkazib  berish  va  montaj  qilish,
o'rnatish, ishga tushirish va boshqa xarajatlarni hisobga olgan holda kiritiladi.
Sotib olingan asosiy vositalarning dastlabki qiymati quyidagi xarajatlardan 
tashkil topadi:
- yetkazib beruvchilarga hamda shartnoma bo'yicha qurilish-montaj ishlarini
bajarganlik uchun pudratchilarga to'lanadigan summalar;
№   asosiy   vositalarni   sotib   olish   (qurish)   munosabati   bilan   qonunchilikda
belgilangan   tartibda   to'langan   soliqlar   va   boshqa   majburiy   to'lovlar   summalari,
shu jumladan, bojxona bojlari va yig'imlari (agar ular qoplanmasa);
- asosiy vositalarni sotib olish (qurish) bilan bog'liq axborot va maslahat 
xizmatlari uchun to'langan summalar;
— asosiy   vositalarni   yetkazib   berish   (qurish)   xatarini   sug’urtalash   bo'yicha
xarajatlar;
- asosiy vositalar obyektini sotgan vositachilarga to'lanadigan haqlar;
- asosiy vositalarni o'rnatish, montaj qilish, sozlash va ishga tushirishga oid
xarajatlar;
— aktivdan   foydalanish   uchun   uni   ishchi   holatga   keltirish   bilan   bevosita
14 bog'liq bo'lgan boshqa xarajatlar.
Tashkilotning   o'zida   tayyorlangan   (qurilgan)   asosiy   vositalarning   dastlabki
qiymati   asosiy   vositalarni   tiklash   (qurish,   qurib   bitkazish)   bo'yicha   amalga
oshirilgan barcha haqiqiy xarajatlar summasi (tannarxi) bo'yicha aks ettiriladi.
Beg'araz   olingan   asosiy   vositaning   dastlabki   qiymati   buxgalteriya   hisobida
mazkur   bandda   nazarda   tutilgan   xarajatlarni   hisobga   olgan   holda   buxgalteriya
hisobiga   qabul   qilingan   sanadagi   ularning   belgilangan   tartibda   aniqlangan   joriy
qiymati bo'yicha aks ettiriladi.
Hisobga qabul qilingan asosiy vositalarning dastlabki qiymatini o'zgartirishga
asosiy   vosita   obyektlarida   amalga.»   oshirilgan   qo'shimcha   qurish,   qo'shimcha
asbob-uskunalar   bilan   jihozlash,   rekonstruktsiya   yoki   modernizatsiya   qilish,
qisman tugatish va qayta baholash amalga oshirilgan hollarda ruxsat etiladi.
Qo'shimcha   qurish,   qo'shimcha   asbob-uskunalar   bilan   jihozlash   ishlariga
asosiy   vositalar   obyektining   texnologik   yoki   xizmat   mo'ljalining   o'zgarishi,
oshirilgan ishlar ko'lami va sifatni yanada yaxshilashga doir boshqa hollar tufayli
qilinishi lozim bo'lgan ishlar kiritiladi.
Rekonstruktsiya  qilish ishlariga ishlab  chiqarishni  takomillashtirish va uning
texnik-iqtisodiy   ko'rsatkichlarini   oshirish   bilan   bog'liq   bo'lgan   hamda   ishlab
chiqarish quvvatlarini oshirish, mahsulot (ishlar, xizmatlar) sifatini yaxshilash  va
nomenklaturasini   o'zgartirish   maqsadlarida   asosiy   vositalarni   rekonstruktsiya
qilish loyihasi bo'yicha amalga oshiriladigan mavjud asosiy vositalar obyektlarini
qayta qurish kiritiladi.
Modernizatsiya   qilishga   ilg'or   texnika   va   texnologiyalarni   joriy   etish,   ishlab
chiqarishni mexanizatsiyalash va avtomatlashtirish, ma’nan va jismonan eskirgan
uskunalarni   zamonaviylashtirish   va   ularni   yangilari,   unumdorligi   yanada   yuqori
bo'lganlari   bilan   almashtirish   asosida   asosiy   vositalar   va   ularning   ayrim
qismlarining   texnik-iqtisodiy   ko'rsatkichlarini   oshirish   bo'yicha   chora-tadbirlar
majmuasi kiradi.
Asosiy   vositalarni   ishchi   holatida   saqlab   turish   ularni   ta’mirlash   3   xil
ko'rinishda, ya’ni joriy, o'rtacha va kapital tarzda amalga oshiriladi.
15 Joriy   ta’mirlash—asosiy   vositalar   obyektini   ishchi   holatida   saqlab   turish
maqsadida   amalga   oshiriladigan   ta’mirlashdir.   0’rtacha   ta 7
mirlashda
ta’mirlanayotgan agregatni qisman ajratish va detallarning qismlarini tiklash yoki
almashtirish amalga oshiriladi.
Uskunalar   va   transport   vositalarini   kapital   ta   ’mirlash *4   agregatni   to'liq
ajratib   yig'ish   amalga   oshiriladigan   ta’mirlashdir,   bazaviy   va   korpus   detallari   va
uzellarini ta’mirlash, barcha eskirgan detallar va uzellarni almashtirish yoki tiklash
hamda agregatni yig'ish, sozlash va sinab ko'rishdir.
Binolar   va   inshootlarni   kapital   ta’mirlash-bazaviy   va   korpus   detallari   va
uzellarini   ta’mirlash,   barcha   eskirgan   konstruktsiyalarning   detallari   va   uzellarini
almashtirish yoki tiklash amalga oshiriladigan ta’mirlashdir.
Asosiy   vositalarda   amalga   oshirilgan   joriy   va   o'rta   ta’mirlash   xarajatlari   va
ularning dastlabki qiymatini o'zgartirishga sabab bo'lmay- digan kapital ta’mirlash
xarajatlari   asosiy   vositalar   tarkibiga   kiritilmaydi   hamda   hisobotlarda   O'zbekiston
Respublikasi   Davlat   budjeti   xarajatlari   iqtisodiy   tasnifining   (keyingi   o'rinlarda
iqtisodiy  tasnif   deb   yuritiladi)   tegishli   kodlari   bo'yicha   haqiqiy   xarajatlar   sifatida
aks   ettiriladi   va   hisobot   yilining   oxirida   moliyalashtirish   manbasi   bo'yicha
hisobdan chiqariladi,
Kutubxonalarning   inventar   fondiga   kiritilgan   kitoblar,   darsliklar   va   boshqa
nashrlar   ularning   dastlabki   muqovalash   qiymatlarini   ham   qo'shib,   dastlabki
qiymati   bo'yicha   hisobga   olinadi.   Kitoblarni   ta’mirlash   va   tiklash,   shu   jumladan
ikkinchi   marta   muqovalash   xarajatlari   kitoblarning   qiymatini   oshirishga
kiritilmaydi   va   hisobotlarda   iqtisodiy   tasnifning   tegishli   kodlari   bo'yicha   haqiqiy
xarajatlar   sifatida   aks   ettiriladi   va   hisobot   yilining   oxirida   moliyalashtirish
manbasi bo'yicha hisobdan chiqariladi.
16 Asosiy vositalarning qoldiq qiymatini aniqlash.
Asosiy   vositalarning   qoldiq   qiymati   ularning   yuqorida   ko'rsatilgan
o'zgarishlarni   hisobga   olgan   holdagi   dastlabki   qiymatidan   belgilangan   tartibda
aniqlangan eskirish summasini farqi sifatida aniqlanadi.
Asosiy vositalar aktiv sifatida tan olinganda ular boshlang'ich qiymat bo'yicha
baholanadi.   Budjet   tashkilotlarida   ishlab   chiqarish   yoki   xizmat   ko'rsatish
sohalarida   ishlatilib,   xizmat   muddatini   o'tab   bo'lgan   asosiy   vositalar   O'zbekiston
Respublikasi  «Buxgalteriya hisobi  to'g'risidagi» Qonuni  va 2003-yil 9-oktabrdagi
O'zbekiston  Respublikasi  Moliya  vazirining 114-   son  buyrugl   hamda 2004-yil  1-
yanvardagi   0’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   tomonidan   1299-son   bilan
ro’yxatdan   o c
tkazilgan   «Asosiy   vositalar»   nomli   buxgalteriya   hisobining   milliy
andazasi va boshqa taalluqli me’yoriy-huquqiy hujjatlar talablari doirasida balans
hisobidan chiqariladi.
Asosiy   vositalar   quyidagilar   natijasida   budjet   tashkiloti   balans   hisobidan
chiqariladi:
a) tugatish;
Tugatilishi munosabati bilan asosiy vositalarning hisobdan chiqari lishi:
- hisoblangan eskirish summasini hisobdan chiqarilishi
Debet: 02-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
Kredit: 01-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
b) qoldiq qiymatini hisobdan chiqarilishi
Debet: 231, 241, 251, 261 yoki 271 analitik hisobvaraqlarning tegishlisi
Kredit: 01-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
d) asosiy   vositalarning   tugatilishi   munosabati   bilan   keyinchalik
foydalanishga yaroqli boigan tovar-moddiy zaxiralarning kirim qilinishi:
- qoldiq qiymati doirasida;
Debet: 06-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
Kredit: 231, 241, 251, 261 yoki 271 analitik hisobvaraqlarning tegishlisi
- qoldiq qiymatidan oshgan summaga
17 Debet: 06-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
Kredit: 272 Hisobdor shaxslar bilan hisob-kitoblar.
Asosiy vositalarning sotilishi:
1) bino va inshootlar (chet elda joylashganlaridan tashqari):
a) hisoblangan eskirish summasini hisobdan chiqarilishi Debet:
02-hisobvaraqning   tegishli   analitik   hisobvaraqlari   Kredit:   01-
hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
b) qoldiq qiymatini hisobdan chiqarilishi
Debet: 231, 241, 251, 261 yoki 271 analitik hisobvaraqlarning tegishlisi
Kredit: 01-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
2) qolgan asosiy vositalar (chet elda joylashganlaridan tashqari):
a) asosiy vositalarning dastlabki qiymatini hisobdan chiqarilishi Debet: 
201 Asosiy vositalar va boshqa aktivlar realizatsiyasi Kredit: 01-
hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
b) asosiy vositalarning hisoblangan eskirish summasini hisobdan chiqarilishi
Debet: 02-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari Kredit: 201 
Asosiy vositalar va boshqa aktivlar realizatsiyasi
d) Asosiy vositalarning sotish qiymati
Debet: 15-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari Kredit: 201 
Asosiy vositalar va boshqa aktivlar realizatsiyasi
e) qolgan asosiy vositalar bir vaqtning o c
zida tegishli budjet daromadiga 
hisoblangan summa
Debet: 201 Asosiy vositalar va boshqa aktivlar realizatsiyasi Kredit: 
160 budjetga to’lovlar bo’yicha budjet bilan hisob-kitoblar
f) pul mablag’iarini kelib tushishi
Debet: 113 Boshqa budjetdan tashqari mablag’iar Kredit: 15-
hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
g) budjetga hisoblangan summalarning o 6
tkazib berilishi Debet: 160 
budjetga to’lovlar bo'yicha budjet bilan hisob-kitoblar Kredit: 113 
18 Boshqa budjetdan tashqari mablag’iar
h) asosiy vositalarning sotilishidan ko’rilgan ijobiy moliyaviy natija 
(daromad)
Debet: 201 Asosiy vositalar va boshqa aktivlar realizatsiyasi Kredit: 
272 Boshqa budjetdan tashqari daromadlar
asosiy vositalarni sotilishidan ko'rilgan salbiy moliyaviy natija (zarar) Budjet
tashkilotlarida   bino,   inshoot   va   boshqa   asosiy   vositalarni   ijaraga   berish
O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2009-yil 8-apreldagi 102-sonli
«Davlat   mulkini   ijaraga   berish   tartibini   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to'g'risida»gi qarori va boshqa qonuniy hujjatlar asosida tartibga solinadi.
Ijarani   tartibga   soluvchi   davlat   organi   Davlat   mulki   qo'mitasi,   uning
viloyatlardagi va Toshkent  shahridagi hududiy boshqarmalari tasarrufidagi davlat
mulkini yaraga berish markazlari tomonidan amalga oshiriladi.
Budjet  tashkiloti  ijara shartnomasiga  asosan  binolar, inshootlar yoki ularning
qismlari,   asbob-uskunalar,   transport   vositalari   shaklidagi   davlat   mulki   va   boshqa
mulklarini berishlari mumkin.
Ijara   subyektlari-b\x   ijaraga   oluvchi   va   beruvchilardir,   ijara   obyekti   esa-bu
ijara shartnomasi asosida olingan moddiy qiymatliklardir.
O'zbekiston Respublikasi Davlat mulki qo'mitasi ijaraga berilgan davlat mulki
bo'yicha   yig'ma   (jamlanma)   maiumotni   O'zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirligiga har chorakda hisobot choragidan keyingi oyning 15-kunigacha taqdim
etadi.
Ijara to’lovi bo'yicha hisob-kitoblar ijara to'lovini hamda, zarurat 
tug'ilganda, kommunal va foydalanish to'lovlarini o'z ichiga oladi. Ijara 
to’lovi ijaraga oluvchi tomonidan ijara to’lovining oxirgi belgilangan 
miqdoridan va ijaraning qolgan muddatidan kelib chiqqan holda hisoblangan
davrlar (har chorakda, har oyda va shu kabi) bo'yicha teng miqdorda 
toianadi. To'lov ijara shartnomasida ko'rsatilgan muddatlarda har bir 
navbatdagi davr (chorak, oy va shu kabilar) uchun yuz foiz oldindan toiash 
shaklida amalga oshiriladi.
19 Asosiy fondlarni qayta baholash qonunchilikka muvofiq amalga oshiriladi.
Asosiy   vositalarni   qayta   baholash —asosiy   vositalar   obyektlarining   tiklash
qiymatini   hozirgi   bozor   narxlari   darajasiga   moslash   maqsadida   ularni   vaqti-vaqti
bilan   aniqlashtirishdir.   Asosiy   vositalar   qayta   baholash   natijasida   hisob   va
hisobotda joriy qiymat bo'yicha aks ettiriladi.
Asosiy vositalarning boshlang'ich (tiklash) qiymati qayta baholangan hollarda
qayta   baholash   o'tkazilgan   sanadagi   ularning   jamlangan   eskirishi   asosiy
vositalarning   dastlabki   (tiklanish)   qiymati   o'zgarishining   tegishli   indekslariga
tuzatiladi   hamda   keyingi   hisoblanadigan   eskirish   qayta   baholangan   qiymati
hisobidan amalga oshiriladi.
Qayta baholash natijasida asosiy vositalar qiymatining oshishi:
a) dastlabki qiymatini oshishi
Debet: 01-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari 
Kredit: 28-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
b) eskirish summasini oshishi
Debet:   28-hisobvaraqning   tegishli   analitik   hisobvaraqlari
Kredit:   02-hisobvaraqning   tegishli   analitik   hisobvaraqlari
Qayta   baholash   natijasida   asosiy   vositalar   qiymatining
kamayishi:
a) dastlabki qiymatini kamayishi
Debet: 28-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari 
Kredit: 01-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
b) eskirish summasini kamayishi
Debet:   02-hisobvaraqning   tegishli   analitik   hisobvaraqlari   Kredit:   28-
hisobvaraqning   tegishli   analitik   hisobvaraqlari   Qayta   baholash   natijasi   hisob   va
hisobotda   joriy   qiymat   bo'yicha   aks   ettiriladi.   Qayta   baholashdan   maqsad   bu
asosiy vositalarning qiymatini bozor baholari doirasida tenglashtirishdan iboratdir.
Bu jarayon O'zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan har yili 1-yanvar
holatiga belgilangan stavkalar asosida tartibga solinib boriladi. 
20 5.Asosiy vositalar eskirishini hisobga olish
Tashkilotlar   asosiy   vositalarinirig   eskirishi   qonunchilikka   muvofiq   budjet
tashkilotlari  asosiy   vositalarining yillik eskirish   me’yorlaridan  (keyingi  o'rinlarda
eskirish me’yorlari  deb yuritiladi)  kelib chiqqan  holda,  har  yili  aniqlanadi  va  har
oyda shu tashkilotlarning buxgalteriya hisobi va hisobotida aks ettiriladi.
Bu   hisobvaraqda   tashkilot   hisobida   (balansida)   turgan   asosiy   vositalarning
eskirib   borishi   aks   ettiriladi.   Eskirish   imoratlar,   inshootlar,   uzatkich   moslamalar,
mashina   va   jihozlar,   ish   hayvonlari   va   transport   vositalari,   ishlab   chiqarish
(ashyolarni   ham   qo'shib)   va   xo'jalik   inventarlari   hamda   foydalanish   mumkin
bolgan   yoshga   yetgan   ko'p   yillik   daraxtlar,   butalar   va   boshqa   asosiy   vositalar
bo'yicha aniqlanadi va hisobga olinadi.
Vazirliklar,   davlat   qo'mitalari   va   idoralari,   zarur   hollarda,   o'zlarining
tizimidagi   tashkilotlarda   asosiy   vositalarning   eskirishi   me’yorlarini   asosiy
vositalarning   texnik   shartlari   va/yoki   tayyorlovchi-tashkilotlar   tavsiyalariga
muvofiq   asosiy   vositalar   obyektlarining   samarali   foydalanish   muddatini   hisobga
olgan holda, tegishli qonunchilik bilan belgilangan me’yorlardan oshmagan holda
o'rnatilgan tartibda belgilashlari mumkin.
Asosiy   vosita   obyektlarida   amalga   oshirilgan   qo'shimcha   qurish,   qo'shimcha
asbob-uskunalar   bilan   jihozlash,   rekonstruktsiya   yoki   modernizatsiya   natijasida
dastlabki   qabul   qilingan   me’yoriy   ko'rsatkichlari   yaxshilanishi   (oshirilishi)
hollarda   tashkilotlar   shu   obyektning   amalga   oshirilgan   qo'shimcha   qurish,
qo'shimcha   asbob-uskunalar   bilan   jihozlash,   rekonstruksiya   yoki   modernizatsiya
ishlari   tugatilgan   oydan   keyingi   hisobot   oyining   birinchi   sanasidan   boshlab   shu
obyektning samarali foydalanish muddatini qayta ko'rib chiqadilar.
Beg'araz olingan asosiy vositalar obyektlarining samarali foydalanish muddati
quyidagicha aniqlanadi:
— tashkilotlardan   olinganlar   uchun-amalda   foydalanilgan   muddat-   larini   va
avval hisoblangan eskirish summasini hisobga olgan holda;
boshqa yuridik va jismoniy shaxslardan olinganlar uchun-tash- kilotlarda 
21 doimiy ishlaydigan inventarlash komissiyasi tomonidan belgilangan obyektning 
bozor bahosi va foydalanish muddatidan kelib chiqqan holda.  
Eskirish quyidagi asosiy vositalar bo'yicha aniqlanmaydi: arxitektura va 
san’atning noyob yodgorliklari bolgan imoratlar va inshootlar, kabinet va 
laboratoriyalarda joylashgan o'quv ishlari va ilmiy maqsadlarda foydalaniladigan 
jihozlar, eksponatlar, nusxalar, amaldagi va amal qilmayotgan modellar, maketlar 
va boshqa ko'rgazmali qo'llanmalar, mahsuldor qoramollar, qo'toslar, hayvonot 
olami eksponatlari (hayvonot bog'i va shunga o'xshash tashkilotlarda), foydalanish
mumkin bolgan yoshga yetmagan ko'p yillik ko'chatlar, kutubxona fondlari, 
filmlar fondi, sahnaga qo'yish uskunalari, badiiy va muzey buyumlari.
Asosiy   vositalar   obyekti   bo'yicha   eskirish   hisoblash   mazkur   obyekt   asosiy
vositalar   tarkibiga   qabul   qilingan   oydan   keyingi   oyning   birinchi   sanasidan
boshlanadi   hamda   mazkur   obyektning   dastlabki   (tiklanish)   qiymati   doirasida
yoxud bu obyektni balansdan hisobdan chiqarilguncha amalga oshiriladi.
Asosiy   vosita   obyektlari   bo'yicha   eskirish   hisoblash   asosiy   vosita larning
dastlabki   (tiklanish)   qiymati   to'liq   qoplangan   yoxud   bu   obyekt   balansdan
hisobdan chiqarilgan oydan keyingi oyning birinchi sanasidan boshlab to'xtatiladi.
Asosiy   vositalar   obyektining   samarali   foydalanish   muddati   mobaynida
eskirish   hisoblanishi   to'xtatilmaydi,   obyektlarda   amalga   oshirilgan   qo'shimcha
qurish,   qo'shimcha   asbob-uskunalar   bilan   jihozlash,   rekonstruksiya,
modernizatsiya,   texnik   qayta   jihozlash   ishlari   olib   borilishi   tufayli   to'liq
to'xtatilgan hollar bundan mustasno.
Asosiy   vosita   obyektlari   bo'yicha   eskirish   hisoblash   hisobot   davrida   amalga
oshiriladi va buxgalteriya hisobida tegishli hisobot davrida aks ettiriladi.
Eskirishni   hisoblash   asosiy   vositalar   obyektlari   qiymatining   100   foizidan
oshib ketishi mumkin emas.
Hisobot   yili   mobaynida   buxgalteriya   hisobi   va   hisobotlarda   asosiy
vositalarning   qayta   baholanishi,   kirim   qilinishi   va   hisobdan   chiqarilishi
(eskirganligi   tufayli   tugatilishi   munosabati   bilan   ularning   hisobdan   chiqarilishi
natijasida ham) hisobiga eskirishning umumiy summasi o'zgarishi mumkin.
22 Har   oyda   hisoblangan   eskirish   summasi   tegishli   inventar   kartochkalar
(kitoblar)da   asosiy   vositalar   obyektlari   bo'yicha   hisobi   yozib   borilmaydi.   Agar
asosiy   vositalar   tugatilayotganda   yoki   boshqa   tashkilotga   berilayotganda,
shuningdek,   obyektlar   eskirishining   yillik   me’yori   belgi-   langan   tartibda
o'zgartirilayotgan   boisa,   asosiy   vosita   obyektlarining   butun   foydalanish   muddati
mobaynida   hisoblangan   to'liq   eskirish   summasi   alohida   inventar   obyektlari
bo'yicha aniqlanadi.
Avval   foydalanishda   boigan   asosiy   vositalar   bir   tashkilotdan   boshqasiga
berilayotganda,   shuningdek,   tugatilishi   sababli   hisobdan   chiqarilayotganda
obyektlarning daklabki (tiklanish) qiymati me’yoriy- huquqiy hujjatlarga muvofiq
o'rnatilgan   tartibda   hisoblangan   eskirish   summasi   ko'rsatilgan   holda   tegishli
hujjatlar bilan rasmiylashtiriladi.
Boshqa   tashkilotlardan   beg'araz   olingan   va   avval   foydalanishda   bo'lgan
asosiy   vositalar-inventar   obyektlar   kelib   tushganda,   qabul   qilib   oluvchi   tomon
buxgalteriya   hisobida   ularning   dastlabki   (tiklanish)   qiymatidan   eskirishini
ayirmagan   holda   01   «Asosiy   vositalar»   hisobvarag'ining   tegishli   analitik
hisobvaraqlari   debetida   va   ularning   dastlabki   (tiklanish)   qiymatidan   eskirishini
ayirgan   holda   262   «Budjet   tashkilotini   rivojlantirish   jamg'armasi   mablag'lari
bo'yicha daromadlar» analitik hisobvarag'i krediti hamda beruvchi tashkilotlarning
hujjatlariga muvofiq mazkur obyekt eskirish summasiga 02 «Asosiy vositalarning
eskirishi»   hisobvarag'ining   tegishli   analitik   hisobvaraqlari   krediti   bo'yicha   aks
ettiriladi.
Boshqa   tashkilotlardan   kelib   tushgan   avval   foydalanishda   boigan   obyektlar
bo'yicha eskirish summasi tegishli inventar kartochkalar (kitoblar)ga yoziladi.
Kelgusida  foydalanishga  yaroqli  bo'lgajn alohida obyektlar  qiyma tining 100
foiz   miqdorida   eskirish   hisoblanishi,   ularning   to'liq   eskirish   hisoblanganligi
sababli hisobdan chiqarish uchun asos bo'lib xizmat qilmaydi.
23 MEMORIAL ORDER (274-son shakl)
Ilova _______ varaqda
Ushbu   amalga   oshirilgan   barcha   xarajatlar   (g'azna   va   haqiqiy   xarajatlar),
jumladan,   transport   vositasini   shartnoma   bo'yicha   sotib   olish   qiymati   (12.0
mln.so'm)   hamda   sotib   olish   bilan   bogiiq   boshqa   qo'shimcha   xarajatlar   (2.0
mln.so'm).   Davlat   budjeti   xarajatlarining   iqtisodiy   tasnifida   asosiy   vositani
(transport   vositasini)   sotib   olish   xarajati   kodida   (43—50-000-»Asosiy   vositalarni
sotib   olish»   xarajat   moddasining   43-54-100   «Transport   vositasi»   elementi
bo'yicha) aks ettiriladi.
Shuningdek, asosiy vositalar kirim qilinganda emas, balki ularga belgilangan
tartibda   eskirish   hisoblanganda,   mazkur   eskirish   summasi   har   oyda   haqiqiy
xarajatlar tarkibida aks ettiriladi. Jumladan, hisoblangan eskirish summasi haqiqiy
xarajatlarni hisobga oluvchi 231, 241, 251, 261 va 271 analitik hisobvaraqlarning
debetida   va   02-hisobvaraqning   tegishli   analitik   hisobvaraqlari   kreditida   aks
ettiriladi.
24Tashkilotning nomi ______________________
Vazirlik (idora, qo’mita)  ________________________
Budjettur ____________________________________
0’lchov birligi: so’m.
Hujjat Operatsiya
mazmuni Analitik hisob Analitik hisob
sana Raqam nomi varaq debeti
bo'yicha varaq krediti
bo 4
yicha Summa
1 2 J 4 5 6 7
Jami
Bajaruvchi ___________________ __________________________ ■
(lavozimi) (imzo) (F.I.SH.)
Bosh hisobchi _____________ __ ________________ __
(imzo) (F.I.SH.) Masalan,   yuqoridagi   misolda   asosiy   vositaga   yillik   eskirish   me’yori   10   foiz
deb   olsak,   u   holda   har   oylik   eskirish   summasi   (117.0   ming   so'm)   hisobda
quyidagicha aks ettiriladi:
Debet: 231-«Budjet mablag’iari bo'yicha haqiqiy xarajatlar» 117.0 ming so'm
Kredit: 025-«Transport vositalarining eskirishi» 117.0 ming so'm
Guruhlar
tartib
raqami Kichik
guruhl
ar Asosiy vositalarning nomi Eskirish-
ning yillik
me’vori
I Binolar, imoratlar va inshootlar
1 . Binolar, imoratlar 5
2 Neft va gaz quduqlari
3 Neft-gaz omborlari
4. Kema qatnaydigan kanallar, suv kanallari
5. Ko 4
priklar
6 . Dambalar, to 4
g 4
onlar
7. Daryo va dengiz prichal inshootlari
8 . Korxonalarning terniryo lari
9. Qirg'oqni mustahkamlovchi, qirg'oqni himoyalovchi
inshootlar
10 . Rezervuarlar, sisternalar, baklar va boshqa sig’imlar
11 Ichki xo’jalik va xo 4
jaliklarkro sug 4
orish tarmog 4
i
12 . Yopiq kollektor-drenaj tarmog’i
13. Havo   kemalarining   uchish-qo’nish   yo’llari,
yo'laklari, to'xtash joylari
14. Bog 4
larning va hayvonot bog'larining inshootlari
15. Sport-sog 4
lomlashtirish inshootlari
16. Issiqxonalar va parniklar
17. Boshqa inshootlar
II Uzatish qurilmalari
1. Elektr uzatish hamda aloqa qurilmalari va liniyalari 8
2. Ichki gaz quvurlari va quvurlar
3. Vodoprovod, kanalizatsiya va issiqlik tarmoqlari
4. Magistral quvurlar
5. Boshqalar
III Kuch-quvvat beradigan mashinalar va uskunalar 8
1. Issiqlik texnika uskunalari
2. Turbina uskunalari va gaz turbinalari qurilmalari
25 3. Elektr dvigatellari va dizel-generatorlar
4. Kompleks qurilmalar
5. Boshqa   kuch-quvvat   beradigan   mashinalar   va
uskunalar (harakatlanuvchi transportdan tashqari)
IV Faoliyat turlari bo’yicha ish mashinalari va uskunalar
(harakatlanuvchi transportdan tashqari)
I Iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlariga   tegishli
mashinalar va uskunalar 15
2. Qishloq   xo^jaligi   traktorlari,   mashinalari   va
uskunalari3. Kommutatsiyalar   va   ma’lumotlarni   uzatish   raqamli
elektron   uskunalari,   raqamli   tizimlar   uzatish
uskunalari, raqamli aloqa o’lchov texnikasi4. Yoldosh,   uyali   aloqa,   radiotelefon,   peyjing   va
tranking aloqa uskunalari
5. Uzatishlar   tizimlari   kommutatsiyalarining   o’xshash
uskunalari
6. Kinostudiyalarning   maxsus   uskunalari,   tibbiy   va
mikrobiologiya sanoati uskunalari
7. Kompressor mashinalari va uskunalari
8. Nasoslar
9. Yuk   ko’tarish-transport,   yuk   ortish-tushirish
mashinalari va uskunalari, tuproq, karyer hamda yo’l-
qurilish ishlari uchun mashinalar va uskunalar
10. Ustun-qoziq   qoqish   mashinalari   va   uskunalari,
maydalash- yanchish, saralash, boyitish uskunalari
11. Texnologik jarayonlar uchun barcha turdagi sig’imlar
12. Neft qazib chiqarish va burg 4
ulash uskunalari
13. Boshqa mashinalar va uskunalar
v Harakatlanuvchan transport
1. Temiryo’lning harakatdagi tarkibi
2. Dengiz, daryo kemalari, baliqchilik sanoati kemalari 20
3. Havo transporti 20
4. Avtomobil   transportining   harakatdagi   tarkibi,   ishlab
chiqarish transporti
5. Yengil avtomobillar
26 6. Sanoat traktorlari
1. Kommunal transport
8. Maxsus vaxta vagonlari
9. Boshqa transport vositalari
VI Kompyuter, periferiya qurilmalari, ma’lumotlarni qayta
ishlash
1. Kompyuterlar 20
2. Periferiya qurilmalari va ma’lumotlarni qayta ishlash
uskunalari
3 Nusxa ko’chirish-ko’paytirish texnikasi
4. Boshqalar
VII Boshqa   guruhlarga   kiritilmagan   qat’iy   belgilangan
aktivlar
1. Ko 4
p yillik dov-daraxtlar 10
2. Idora   mebeli   -va   uskunalari   (shu   jumladan,   telefon
apparatlari, hisoblash qurilmalari va boshqalar) 15
3. Boshqalar 10
Inventarlash   jarayonida   aniqlangan   hisobga   olinmagan   asosiy   vositalar,
ortiqcha  chiqish aniqlangan sanadagi  aynan  shunga o'xshash  asosiy  vositalarning
bozor qiymati bo'yicha ularning haqiqiy ahvolini hisobga olgan holda baholanadi,
belgilangan tartibda tashkilot hisobiga qabul qilinadi hamda buxgalteriya hisobida
01 «Asosiy vositalar» hisobvarag'ining tegishli analitik hisobvaraqlari debetida va
273   «Inventarlash   natijasida   ortiqcha   chiqqan   mol-mulklar»   analitik
hisobvarag'ining kreditida aks ettiriladi.
Inventarlash   jarayonida   aniqlangan   hisobga   olinmagan   asosiy   vositalar
summasiga
Debet: 01-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
Kredit: 273
Inventarlash natijasida kamomad chiqqan asosiy vositalar summasiga (agarda
moddiy javobgar shaxsdan undirilmasa):
a) hisoblangan eskirish summasini hisobdan chiqarilishi
Debet: 02-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
27 Kredit: 01-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
b) qoldiq qiymatini hisobdan chiqarilishi
c) Debet:231,   241,   251,   261   yoki   271   analitik   hisobvaraqlarning
tegishlisi
d) Kredit: 01-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
a) Inventarlash natijasida kamomad chiqqan budjet mablag'lari hisobidan sotib
olingan yoki sotib olinish manbasi noaniq bo'lgan asosiy vositalar summasiga 
(agarda moddiy javobgar shaxsdan undirilsa) hisoblangan eskirish 
summasining hisobdan chiqarilishi Debet:02-hisobvaraqning tegishli analitik 
hisobvaraqlari Kredit: 01-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
b) qoldiq qiymatini hisobdan chiqarilishi
Debet:231, 241, 251, 261 yoki 271 analitik hisobvaraqlarning tegishlisi 
Kredit: 01-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari
d) aybdor shaxsdan undiriladigan summaning budjet daromadlariga 
hisoblanishi
Debet:170 Kamomadlarga doir hisob-kitoblar
Kredit: 160 budjetga to’lovlar bo'yicha budjet bilan hisob-kitoblar
e) aybdor shaxs tomonidan tashkilot g'aznasiga kamomad summa sining 
toianishi
Debet:120 Milliy valutadagi naqd pul mablag’iari Kredit: 170 Kamomadlarga 
doir hisob-kitoblar
f) kamomad summasini hisobvaraqqa kirim qilinishi Debeti 13 Boshqa 
budjetdan tashqari mablag’iar Kredit: 120 Milliy valutadagi naqd pul 
mablag’iari
g) mablaglarni budjet daromadiga o'tkazib berilishi
Debet: 160 budjetga to’lovlar bo'yicha budjet bilan hisob-kitoblar Kredit: 113 
28 Xulosa
Boshqa   budjetdan   tashqari   mablag’iar   Inventarlash   natijasida   aniqlangan
kamomadning aniq aybdori topilmagan yoki moddiy javobgar shaxslardan undirib
olish   imkoni   boimagan   hollarda,   kam   chiqqan   asosiy   vositalarni   hisobdan
chiqarilishidan   ko'rilgan   zarar   tashkilot   hisobiga   olib   boriladi   va   buxgalteriya
hisobida   uning   dastlabki   (tiklanish)   qiymatini   hisobdan   chiqarilishi   01
hisobvaraqning   tegishli   analitik   hisobvaraqlari   kreditida,   qoldiq   qiymatini
hisobdan   chiqarilishi   kirim   qilish   manbasidan   kelib   chiqqan   holda   haqiqiy
xarajatlarni   hisobga   oluvchi   231,   241,   251,   261   yoki   271   analitik
hisobvaraqlarning debetida, hisoblanga1n eskirish summasini hisobdan chiqarilishi
esa 02-hisobvaraqning tegishli analitik hisobvaraqlari debetida aks ettiriladi.
Nomoddiy   aktivlar   -   tashkilot   tomonidan   ulardan   ishlab   chiqarish,   ishlar
bajarish,   xizmatlar   ko’rsatish   yoki   tovarlarni   sotish   jarayonida   foydalanish
maqsadida yoxud ma’muriy va boshqa funktsiyalarni amalga oshirish uchun uzoq
muddat mobaynida tutib turiladigan, moddiy-ashyoviy mazmunga ega bo’lmagan
mol-mulk   ob’ektlaridir.   Nomoddiy  aktivlar   kirimi   bilan   bog’liq   xarajatlar   xar   bir
inventar   ob’ekt   bo’yicha   jamlanma   qaydnoma   tuzilib   buxgalteriya
ma’lumotnomasi   asosida   AV-6   shakldagi   inventar   kartochka   ochiladi,
buxgalteriya yozuvlari berilib 6-memorial order yoki 274-son shakldagi memorial
order  , memorial  orderga asosan  308-son  shakldagi  bosh  jurnal  kitobi  va hisobot
shakllariga tushiriladi. 
Nomoddiy   aktivlar   -   tashkilot   tomonidan   ulardan   ishlab   chiqarish,   ishlar
bajarish,   xizmatlar   ko’rsatish   yoki   tovarlarni   sotish   jarayonida   foydalanish
maqsadida yoxud ma’muriy va boshqa funktsiyalarni amalga oshirish uchun uzoq
muddat mobaynida tutib turiladigan, moddiy-ashyoviy mazmunga ega bo’lmagan
mol-mulk   ob’ektlaridir.   Nomoddiy  aktivlar   kirimi   bilan   bog’liq   xarajatlar   xar   bir
inventar   ob’ekt   bo’yicha   jamlanma   qaydnoma   tuzilib   buxgalteriya
ma’lumotnomasi   asosida   AV-6   shakldagi   inventar   kartochka   ochiladi,
buxgalteriya yozuvlari berilib 6-memorial order yoki 274-son shakldagi memorial
order,   memorial   orderga   asosan   308-son   shakldagi   bosh   jurnal   kitobi   va   hisobot
29 shakllariga tushiriladi. 
Nomoddiy aktivlar quyidagilar natijasida tashkilot balansiga kiritiladi:
o ishlab   chiqarish   tugaganidan   so’ng   yaratilgan   ob’ektni   qabul   qilish-
topshirish;
o oldi-sotdi shartnomasi bo’yicha ob’ektni sotib olish;
o beg’araz kelib tushish;
o ortiqcha (hisobga olinmagan) nomoddiy aktivlar ob’ektlarini aniqlash;
o qonunchilikda nazarda tutilgan boshqa hollarga ko’ra.
  “Asosiy vositalar” schyotining debet tomonida asosiy vositalarning kirimi
(dastlabki   qiymatini   oshishi),   kredit   tomonida   esa,   asosiy   vositalarning   hisobdan
chiqarilishi (dastlabki qiymatini kamayishi) aks ettiriladi.
o 01 “Asosiy vositalar” schyotining debet tomonida asosiy vositalarning
kirimi   (dastlabki   qiymatini   oshishi),   kredit   tomonida   esa,   asosiy   vositalarning
hisobdan chiqarilishi (dastlabki qiymatini kamayishi) aks ettiriladi.
o Byudjet   tashkiloti   ishchi   schyotlar   rejasini   tasdiqlayotganda   01
“Asosiy   vositalar”   schyotining   tegishli   subschyotlarini   tashkilotga   kirim   qilingan
asosiy vositalar manbaalari bo’yicha alohida shakllantirib olishi mumkin. Masalan
013/1   “Mashina   va   jixozlar   (byudjet   mablag’i   hisobidan)”,   013/2   “Mashina   va
jixozlar   (rivojlantirish   jamg’armasi   mablag’i   hisobidan)”   va   hokazo.   Xuddi
shuningdek   boshqa   asosiy   vositalarni   aks   ettiruvchi   subschyotlar   bo’yicha   ham
ochish   mumkin.   Bu   o’z   navbatida   asosiy   vositalarga   eskitrish   hisoblanayotganda
balansga   olinish   manbaasidan   kelib   chiqib   haqiqiy   xarajatlarda,   hisobdan
chiqarilishida aniq aks ettirish imkonini beradi.
Aktivlarni  buxgalteriya hisobiga nomoddiy aktivlar  sifatida qabul  qilishda
bir vaqtning o’zida quyidagi shartlar bajarilishi kerak:
o moddiy-ashyoviy tuzilish (shakl)ga ega bo’lmasligi;
30 o aktivlardan mahsulot ishlab chiqarishda, ishlar bajarish yoki xizmatlar
ko’rsatishda   yoxud   korxonaning   ma’muriy   va   boshqa   funksiyalari   uchun   uzoq
muddat, ya’ni davomiyligi 12 oydan yuqori foydali xizmat muddati yoki agar u 12
oydan oshadigan bo’lsa, oddiy operatsion sikl mobaynida foydalanish;
o korxona ushbu aktivni keyinchalik qayta sotishni mo’ljallamaydi;
o ishonchlilik, ya’ni korxonada aktiv va unga bo’lgan mutlaq huquqning
mavjudligini   tasdiqlovchi   tegishli   ravishda   rasmiylashtirilgan   hujjatlar   (patentlar,
guvohnomalar,   boshqa   muhofaza   qiluvchi   hujjatlar,   patent,   tovar   belgisidan   voz
kechish (sotib olish) shartnomasi) ning mavjudligi;
o identifikatsiyalash imkoniyati.
31 Foydalanilgan  adabiyotlar:
1. O’zbеkistоn   Rеspublikasini   Prеzidеnti   Sh.M.Mirziyoyevning   « Tanqidiy
tahlil,   qat’iy   tartib   intizom   va   shaxsiy   javobgarlik-har   bir   rahbar   faoliyatining
kundalik qoidasi bo’lishi kerak »   hamda   2016 yilda Rеspublikani ijtimоiy-iqtisоdiy
rivоjlantirish   yakunlari,   iqtisоdiy   islоhatlarning   bоrishini   baxоlash   hamda   2017
yilda   iqtisоdiyotni   yanada   erkinlashtirish   asоsiy   yo’nalishlarga   bag’ishlangan
Vazirlar Maxkamasi yig’ilishida so’zlagan nutqi.  Xalq so’zi. 2016 yil 16 yanvar №
11 (6705).
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoevning   “Halqimizning
roziligi   bizning   faoliyatimizga   berilgan   eng   oliy   bahodir”Toshkent
–“O’zbekiston”-2018
3. O’zbekiston Respublikasi  Prezidenti Sh.Mirziyoevning 2017 yil 7 fevraldagi
«O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasi to’g’risidagi» farmoni.
4. O’zbekiston   Respublikasining   “Buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi”Qo’nuni
yangi tahriri 2016 yil 13 aprel, O’TQ -404-son
5. Budjet tashkilotlarida buxgalteriya hisobi to’g’risidagi yo’riqnoma 2169-son
2010 yil 21 dekabr
6. Ostanaqulov   M.   Budjet   tashkilotlarida   buxgalteriya   hisobi   Toshkent
–“O’zbekiston”-2018
    2.Mavzuni yortishdagi asosiy internet saytlar :
1. www. Econommir .ru 
2. www.Econ-msu.ru 
3. www.lex.uz 
4. www.mf.uz., 
5. www.budget.ru
32

Budjet hisobi budjet tizimi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский