Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 91.2KB
Xaridlar 14
Yuklab olingan sana 14 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Buxgalteriya hisobi standartlari

Sotib olish
Buxgalteriya hisobi standartlari
Reja:
Kirish
1. O’zbekiston   Respublikasida   buxgalteriya   hisobini   tartibga   solish
bo’yicha meyoriy   huquqiy   hujjatlar.
2. Respublika   buxgalteriyasi   hisobi   va   hisobot   tizimini
takomillashtirish.
3. Iqtisodiyot   rivojiga   mos   buxgalteriya   hisobini   joriy   etishning   yangi
usullari.
Xulosa
Foydanalingan   adabiyotlar   ro’yxati. Kirish
Iqtisodiy islohotlarning chuqurlashib borishi, O’zbekiston Respublikasining   jahon
iqtisodiy   tizimiga   integratsiyalashuvi o’z   navbatida   mavjud   qonunchilik
asosini   doimiy   ravishda   takomillashtirish   uni   xalqaro   me’yorlar   va   standartlarga
moslashtirib   borishini   taqazo etdi.
Respublikamizda   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   tamoyillari   va   uning   keyingi
bosqichlarida   ustuvor   yo’nalishlarning   belgilanishi,   ayniqsa   ijtimoiy   –   siyosiy
hayotni, jumladan iqtisodiyotni bir qancha sohalarini, jumladan buxgalteriya hisobi
tizimi ham   isloh qilishni   boshladi.
O’zbekiston   Respublikasi   prezidentining   2017-yil   7   –fevraldagi   4947-sonli
Farmoni   bilan   tasdiqlangan   “2017-2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi”
jamiyat hayoti barcha sohalari uchun   asosiy   dastur bo’lib   hisoblanadi   1
  .
Buxgalteriya   hisobini   isloh   qilinishi,   eng   avvalo,   uning   boshqaruv   hisobi
moliyaviy hisob  va  soliq  hisobiga   bo’lib o’rganishimizni   taqazo etadi.  Hisobning
shunday   bo’linishi   nafaqat   korxonaning,   balki   barcha   manfaatdor   tomonlarning,
shu   jumladan davlatning   ham   istiqboli uchun   xizmat   qiladi.
Respublika buxgalteriya hisobi va hisoboti tizimi oldidagi eng muhim   vazifalardan
biri   –   bu   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish   hamda   yuritish   tartibini   imkon   qadar
xalqaro   talablar   darajasiga   muvofiqlashtirib   borishdan   iboratdir.
Chunki,   xohlaymizmi,   yo’qmi   biz   jahon   globallashuv   jarayoni   davrida
yashamoqdamiz,   o’z   navbatida   buxgalteriya   hisobi   xalqaro   integratsiya
jarayonlarini   rivojlantirishda   “biznes tili”   sifatida   tan   olingan.
Men   ushbu   kurs   ishimda   shuni   yoritib   bermoqchimanki,   respublikamizda
buxgalteriyani tartibga   solish   bo’yicha chora –   tadbirlar,   qonun   xujjatlar,
farmoyishlar,   buxgalteriya   hisobi   va   hisobot   tizimini   takomillashtirish   bo’yicha
ishlar,   iqtisodiyotimizga   mos   buxgalteriya   hisobini   joriy   etishning   yangi   usullarini
yoritib   beraman. 1
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidintening   2017-yil   7-fevraldagi   4947-sonli
Farmoni   O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasi   “O’zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari   to’plami”,   2017-   yil   13-
fevral   , 6-   son, 70-modda
1. O’zbekiston   Respublikasida   buxgalteriya   hisobini   tartibga   solish
bo’yicha   me’yoriy   huquqiy hujjatlar.
“Buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   hisobotni   tartibga   solish,   buxgalteriya   hisobi
standartlarini   ishlab   chiqish   va   tasdiqlash   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirligining   zimmasiga   yuklatiladi.   Buxgalteriya   hisobini   yuritish   qoidalari
buxgalteriya hisobi standartlari, shu jumladan kichik tadbirkorlik sub’ektlari uchun
soddalashtirilgan  buxgalteriya hisobini  yuritish  standarti  bilan  belgilanadi.  Budjet
tashkilotlarining hamda davlat maqsadli jamg‘armalarining buxgalteriya hisobi va
moliyaviy hisobotini tartibga solish budjet hisobi standartlari hamda boshqa qonun
hujjatlari   asosida   amalga   oshiriladi.   Banklar   va   boshqa   kredit   tashkilotlarining
buxgalteriya   hisobi   hamda   hisobotini   tartibga   solish   O‘zbekiston   Respublikasi
Markaziy   banki   tomonidan qonun   hujjatlariga muvofiq   amalga   oshiriladi.” 1
Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan keng ko‘lamli islohotlarning bosh   maqsadi
kuchli,   raqobatbardosh   milliy   iqtisodiyotni   yaratish   va   shuning   hisobidan   aholi
farovonligini   muntazam   oshirib   borishga   qaratilgan.   Shu   bois   so‘nggi   yillarda
xususiy   mulk   va   tadbirkorlikning   huquqiy   kafolatlarini   mustahkamlashga
qaratilayotgan   e'tibor   pirovard   natijada   barqaror   iqtisodiy   taraqqiyotning   muhim
omiliga aylanmoqda.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   buxgalteriya   hisobining   ahamiyati   va   boshqaruv
qarorlarini   qabul   qilishdagi   roli   ham   oshib   bormoqda.   Shu   ma'noda   1996   yilda
qabul   qilingan   “Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston   Respublikasi
qonuni   sohadagi   munosabatlarni   tartibga   solish,   biznesdagi
samaradorlik   va   natijalarning   haqiqiy   ahvolini   o‘z   vaqtida   baholab   borishni
ta'minlashga   xizmat   qilib kelmoqda. 1
O’zbekiston   Respublikasi   qonuni   “Buxgalteriya hisobi   to’g’risida”,   9-modda
Biroq, o‘tgan yigirma yil   mobaynida   milliy   iqtisodiyotimizda yuz   bergan
tarkibiy o‘zgarishlar, xo‘jalik yurituvchi sub'yektlar turi va soni oshib borayotgani
hamda   sohaga   joriy   etilayotgan   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   jadal
rivojlanishi   mazkur   qonunga   o‘zgartish   va   qo‘shimchalar   kiritishni   taqozo
etmoqda.
O’zbekistonda   buxgalteriya   hisobi   sohasida   ko’zga   ko’ringan   iqtisodchi   olimlar
tomonidan   bildirilgan   fikrlar   Respublikamizdagi   buxgalteriya   hisobi   tizimi   bu
borada   Kontinental   modelga   asoslanishi   haqiqatga   yaqinroqligini   ko’rsatmoqda.
Ushbu   modelning   mohiyati   shundaki,   buxgalteriya   hisobini   tartibga   solishda
hukumat xal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Qat’iy qonunchilik talablari asosida va
soliq   siyosatiga   mos   holda   konservativ   tartibda   hisob   yuritiladi.   Shuningdek,
yagonda hisob varaqlar   rejasi amal   qiladi.
Buxgalteriya   hisobi   tizimi   Moliya   vazirligining   “Buxgalteriya   hisobi   va   audit
uslubiyoti Bosh boshqarmasi” tomonidan tartibga solinadi hamda   Buxgalterlar   va
auditorlar   uyushmasi,   O’zbekiston   buxgalterlar   federatsiyasi
yoki   Auditorlar   Palatasi   kabi   jamoatchilik   tashkilotlari   esa,   buxgalteriya   hisobini
amaliyotga   tadbiq   etishda   maslahatchi   bo’lib   xizmat   qilmoqda.   O’z   navbatida
xo’jalik   subyektlari   uchun   yagona hisobvaraqlar   rejasi   ham   mavjud
(21   –   son   BHMS   “Xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning   buxgalteriya   hisobi
hisobotlar   rejasi”   O’z.R   AV   tomonidan   2002   yil   23   oktabrda   1181-son   bilan
ro’yxatdan   o’tkazilgan).
Buxgalteriya   hisobi   va   hisobotining   tartib   qoidalarini   ishlab   chiqishda   jahon
mamlakatlari   uchta   guruhga   bo’linadi:   xalqaro   standartlar   (Moliyaviy
hisobotlarning   xalqaro   standartlarni   –   MHXS,   International   Financial   Reporting
Standats –   IFRS)   to’g’ridan-to’g’ri   qabul qilib   oluvchi   mamlakatlar,   MHXS
asosida   o’z   kodeksi,   nizom   yoki   standartlarini   yaratuvchi   mamlakatlar   hamda
MHXSlarni   tan   olmaydigan   (o’zining   alohida   –   hisob   standartlariga   yoki tamoyillariga   ega   bo’lgan)   mamlakatlar.   Xususan,   O’zbekiston   MHXS   asosida
o’zining milliy standartlarini ishlab chiqaruvchi mamlakatlar qatoriga kiradi, ya’ni
buxgalteriya   hisobi   tizimi o’z   mlliy   standartlariga   asoslanadi(banklardan   tashqari).
Respublikamizda buxgalteriya hisobi va hisoboti tizimidagi amalga   oshirilayotgan
ishlar “bosqichma-bosqich rivojlanish” tamoyillariga asoslanib   kelmoqda.
birinchi bosqich: 1994 yil “Buxgalteriya hisobi va hisoboti to’g’risida”gi   Nizomni
ishlab chiqilishi;
ikkinchi   bosqich:   1996   yil   “Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   O’zbekiston
Respublikasi Qonunning qabul   qilinishi;
uchinchi   bosqich   :   1998   yil   “Buxgalteriya   hisobining   milliy   standartlari”ni
yaratilishi;
to’rtinchi   bosqich:   2002   yil   “Moliyaviy   hisobotlarni   takomillashtirish”   bo’yicha
turli   me’yoriy xujjatlarning qabul   qilinishi;
beshinchi bosqich: 2012-2015 yillar “Tadbirkorlik subyektlarida statistic,   soliq va
moliyaviy   hisobotlarni   soddalashtirish,   topshirishning   elektron   tizimi”   ga   to’la
o’tkazilishi.
Ko’rsatkichlar Tartibga   soluvchi
organlar Moliyaviy   hisobotni
tuzish Hisobvaraqlar
rejasi
MHXS   bo’yicha Mustaqil
buxgalterlar   va
auditorlar
uyushmalari Mustaqil   buxgalterlar   va   auditorlarning
malakaviy darajasida muhokama   qilinadi
O’zbekistonda Davlat   organlari
tomonidan   tartibga
solinadi Davlat   tomonidan
nazorat qilinadi Yagona
hisobvaraqlar   rejasi
amal   qiladi
1 –   jadval
Shuningdek,   2000   yildan   to   shu   kungacha   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish, yuzaga   kelgan   muommolarni   bartaraf   etish   va   uni   takomillashtirishga   oid  30   dan
ortiq   tarmoq   xususiyatini   hisobga   olgan   Nizomlar,   yo’riqnomalar   va   turli   tartib
qoidalar qabul qilingan. Masalan, “Buxgalteriya hisobi  to’g’risida”gi  O’zbekiston
Respublikasi   Qonuniga   “O’zbekiston   Respublikasining   ayrim   qonun   hujjatlariga
o’zgartirish   va   qo’shimchalar   kiritish,   shuningdek,   ayrim   qonun   xujjatlarini   o’z
kuchini yo’qotgan deb topish to’g’risida” 2013 yil 7 oktabrdagi O’zRQR-355-son
Qonunga   asosan   12   –   moddasiga   o’zgartirishlar   kiritildi.   Bunda   qonunning   9-
moddasi   birinchi   qismi   quyidagi   jumla   bilan   to’ldirildi:   “Xo’jalik   yurituvchi
subyektlar   tomonidan   savdo   va   servis   sohasida   olinadigan   to’lovlar   (ishlar,
xizmatlar)   haqqi   korporativ   plastik   kartalardan   foydalangan   holda   to’langanida
to’lov   terminallarining   cheklari   ham   boshlang’ich   hisob   hujjatlari   deb   tan
olinadi” . O’zbekiston  Respublikasi  Prezidentining 2005 yilda qabul  qilingan PQ-
1001,   20-son   Qarori,   hamda   2012   yil   16   iyuldagi   PF-4453   sonli   Farmoyishiga
muvofiq hisobotlarni tuzish va topshirish tartibidagi so’ngi o’zgarishlarni keltirish
mumkin.
Jahondagi har bir mamlakat o’z milliy buxgalteriya hisobi tizimiga ega   bo’lganligi
yaxshi   holat.   O’z   ijtimoiy,   siyosiy   iqtisodiy   holati   va   qadriyatlariga   asoslangan
buxgalteriya   hisobi   tashkilot   faoliyatini   to’liq   va   shaffof   ma’lumotlar   bilan   aks
ettirilishini ta’minlaydi. Biroq ushbu hisobotdan tashqi   foydalanuvchilarga qiyinlik
tug’diradi. Hisobotdan foydalanuvchi avval ushbu   mamlakatning ijtimoiy, siyosiy
iqtisodiy holati, qadriyatlari va boshqa sohalarini,   buxgalteriya hisobi tamoyillarini
o’rganishi,   hisobotini   o’qiy   olish,   uni   boshqa   subyektlarning  ko’rsatkichlari   bilan
solishtirish uchun qaytadan hisobotni   moslashtirilgan holda tuzib chiqishga to’g’ri
keladi.   Ushbu   holatda   hisobotdan   tashqi   foydalanuvchi   hisobot   ma’lumotlari
o’rganish   va   qaror   qabul   qilishdan   oladigan   nafi   hisobotni   tushunishga
sarflanadigan   vaqti   va   mablag’idan   kam   bo’lganligi   sababli,   hisobotdan
foydalanmaslikka   qaror   qiladi.   Bu   esa   o’z   navbatida   subyektlarning   moliyaviy
faoliyatiga salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.
O’zbekiston   buxgalteriya   hisobi   va   hisoboti   tizimiga   MHXSni   qabul   qilish
bo’yicha tutgan o’rni ijobiy, biroq MHXS ni amaliyotda qo’llashni  jadallashtirish va   integratsiya   jaroyonida   faol   ishtirok   etishini   maqsadga   muvofiq   deb
hisoblaymiz.  Fikrimizni  korporativ  buxgalteriya  hisobi   va  hisoboti  haqida  davom
ettiradigan bo’lsak, buxgalteriya hisobi Moliya vazirligi tomonidan tartibga solinib
kelinmoqda.   O’z   navbatida   xo’jalik   subyektlari   o’rtasida   raqobat   va   sog’lom
muhitni   shakllantirish,   yalpi   ichki   mahsulotda   xususiy   mulk,   jumladan,   chet   el
kapitali ishtirokidagi ulushini oshirish, moliya faoliyatini tartibga solish va nazorat
qilish uchun ma’lum hisobotlar talab qilinadi. Ushbu hisobotlar faqatgina xo’jalik
subyektining   sog’lom   faoliyatini   nazorat   qilishga   yo’naltirilganligi   bois,   ushbu
hisobotni statistik hisobot sifatida tasniflash mumkin. Huddi shu kabi Davlat Soliq
Idoralariga   ham   soliqlarni   to’g’ri   hisoblanishi   va   o’z   vaqtida   to’lanilishini
nazoratga   olish   uchun   hisobotlar   talab   qilinadi,   ushbu   hisobot   foydalanuvchi   va
foydalanish   qamrovi   tor   doirada   bo’lganligi   sababli   ushbu   hisobotni   to’la   qonli
moliyaviy hisobot  sifatida tasniflash  maqsadga  muvofiq emas.  Xojalik yurituvchi
subyektlar   tomonidan   taqdim   etilayotgan   hisobotlar   keng   qamrovli   bo’lib,   undan
foydalanuvchilar:   aksiyadorlar,   investorlar,   xaridorlar,   bank,   mol   yetkazib
beruvchilar,   mulk   egalari,   auditorlar   va   boshqa   yuqori   tashkilotlar,   subyektning
faoliyatidagi raqobatchilar va boshqa yuqori tashkilotlar, subyektning faoliyatidagi
raqobatchilari   va   hamkorlari   ushbu   hisobot   ma’lumotlariga   tayangan   holda
moliyaviy,   boshqaruv   va   boshqa   sohalardagi   qarorlarni   qabul   qiladi.   Shu   bois,
moliyaviy   hisobotlar   bu   subyektning   yuzi   va   reklama   vositasi   hisoblanadi.   Biroq
hisobotda   faqat   yutuqlar   emas,   balki   qaror   qabul   qilishda   ta’sir   qiladigan   barcha
holatlar   o’z   ifodasini   topishi   lozim.
O‘zbekistonda   buxgalteriya   hisobini   me‘yoriy   tartibga   solish   tizimi   va   uning
asosiy   elementlarini   to‘rt   pog‘onaga   bo‘lish   mumkin.   Asosiy element
pog‘onalariga   to‘xtaladigan   bo‘lsak,   ular   bir   –   biriga   ta‘sir   qiluvchi   biri
ikkinchisini   qamrab oluvchi tushunchalardir.
Pog‘onalar:
1) O‘zbekiston Respublikasi   ―Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risidagi   qonun
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Buxgalteriya   hisobining   milliy   standartlari
3) Buxgalteriya   hisobining   alohida   bo‘limlari   bo‘yicha   hisob   yuritish   tartibini belgilaydigan ―Uslubiy ko‘rsatmalar, yo‘riqnomalar, tavsiyanomalar va   boshqalar
4) Korxonaning   hisob   siyosati   ya‘ni   korxonaning   hisob   yuritish   va   hisobot
tuzishga   doir   ichki   tashkiliy-uslubiy   hujjatlar   to‘plami.   Bu   tizim   elementlari
yuqoridan pastga qarab bir –biriga asosan tuziladi. Buxgalteriya   hisobining   milliy
standartlari,   O‘zbekiston   Respublikasi   Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risidagi   qonunga
asosan,   shu   qonunga   zid   bo‘lmagan   holda   tuziladi.   O‘zbekiston   Respublikasi
Buxgalteriya   hisobining   milliy   standartlari   esa   Buxgalteriya   hisobining   alohida
bo‘limlari bo‘yicha hisob yuritish tartibini belgilaydigan ―”Uslubiy ko‘rsatmalar,
yo‘riqnomalar   va   boshqa   hujjatlar”   ishlab   chiqarishning   huquqiy   –   me‘yoriy   va
uslubiy   asosi   hisoblanadi.So‘ngra   yuqoridagi   uchta   pog‘onaning   mantiqiy
davomi Korxonaning hisob siyosati ya‘ni korxonalarning hisob yuritish va hisobot
tuzishga   doir   ichki   hujjatlar   to‘plami   shakllantiriladi.   BHMSlar   quyidagi
qismlardan tashkil topgan. Standart nomi, umumiy qoidalar, standartning maqsadi,
amal   qilish   sohasi,   qo‘shimcha   axborot,   asosiy   tamoyillar,   standart   tarkibiga
kiruvchi tushunchalar. BHMSlarning qo‘llanilishidan asosiy maqsad Buxgalteriya
hisobini yuritish usullarini to‘liq va haqqoniy qo‘llanilishi va ularni yuritishda yuz
beradigan   kamchiliklar   ichiga   kirib   borish,   o‘z   navbatida   ushbu   kamchiliklarni
bartaraf etishdir.   BHMSlar asosida   olib   boriladigan   korxona   siyosati nechog‘lik
aniq   va   lo‘nda   tuzilsagina   xo‘jalik   yurutuvchi   sub‘ekt   faoliyati   ustidan   nazorat
o‘rnatish, shunchalik aniq bo‘ladi. BHMSning ahamiyati shundaki, buxgalteriyada
sodir   bo‘ladigan   har   bir   muomala   standartlardan   chetda   qolmaydi,   bu
muomalalarni   hisobga   olishda   tegishli   standartlardan   foydalaniladi,   qolaversa
korxona   faoliyatining   ko‘zgusi   bo‘lgan   moliyaviy   hisobotni   tayyorlashda   va   uni
tekshirishda   tegishli   xulosalar   yoziladi,   undagi   ma‘lumotlarni   tahlil   qilishda
foydalaniladi.
Ikkinchi   pog‘ona   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan
tasdiqlangan   buxgalteriya   hisobining   milliy   standartlarini   o‘z   ichiga   olib, ulardan
hisob yuritishning asosiy tamoyillari va qoidalari mujassamlashgan shu vaqtgacha
tasdiqlangan va amaliyotda qo‘llanilayotgan buxgalteriya hisobi standartlari 24 ta
standartdan   tashkil   topgan.   BHMSlar   tegishli   huquqiy   maqomga   ega   bo‘lib, mulkchilikning barcha shakllaridagi   korxonalarning   moliyaviy   hisobotiga   bo‘lgan
ishonchni   ta‘minlovchi   respublikamizdagi   buxgalteriya   hisobining   sifati   va
ishonchliligini   xalqaro   miqyosida   tan   olinishining   asosiy   shartidir.   BHMS
standartlaridan   1-son   Hisob   siyosati   va   moliyaviy   hisobot   deb   nomlanib,   boshqa
standartlar   bilan   birgalikda   qo‘llaniladi.   Xo‘jalik   sub’yektining   hisob   siyosati
bajarilishi   lozim   bo‘lgan   ta‘moyil   va   qoidalar   yig‘indisi   asosida   tartibga   solinib
turadi.   Bunday   tamoyil   va   qoidalarning   mavjudligi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
buxgalteriya   hisobining   muhimligi,   korxonalarning   mulkiy   va   moliyaviy   holati
haqida   to‘la   va haqqoniy   ma‘lumotlar   shakllantirilishiga   qaratilishi,
tadbirkorlarning   o‘zaro   bir   –   biri   bilan   muomala   qilishi usuli   bo‘lishi,
makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar tizimining muhim elementi bo‘lib hisoblanishi bilan
izohlanadi.   Shunday   qilib,korporativ   boshqaruv   tizimini   takomillashtirishning
muhim shartlaridan biri moliyaviy hisobotning xalqaro standartlariga to‘liq o‘tish
va Buxgalteriya hisobi milliy tizimini xalqaro standartlar asosida takomillashtirish
lozim.
O‘zbekiston   iqtisodiy   makonida   qaror   topgan   tushuncha   va   atamalariga   mos
malakali   tarjimasi   zarur.Shu   bilan   birga   moliyaviy   hisobot   xalqaro   standartlariga
mutaxassislar   tomonidan   malakali sharhlar   ishlab   chiqilishi   maqsadga   muvofiq.
Shunday qilib Buxgalteriya hisobi  to’g’risida O’zbekiston  Respublikasi  Qonunini
2016-   yil 13   –   aprelda   yangi   tahrirda   o’zgartirishlar   kritildi.   №   O‘RQ   –   404
Qonunchilik palatasi tomonidan 2016-yil 3-martda qabul qilingan   Senat   tomonidan
2016-yil   31-martda ma’qullangan
1- modda.   Ushbu Qonunning maqsadi
Ushbu   Qonunning   maqsadi   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish,   yuritish   va
hisobotni   tuzish   sohasidagi   munosabatlarni   tartibga   solishdan   iborat.
2- modda.   Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlari
Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlari   ushbu   Qonun   va   boshqa   qonun
hujjatlaridan iboratdir. Agar O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomasida
O‘zbekiston   Respublikasining   buxgalteriya  hisobi   to‘g‘risidagi  qonun  hujjatlarida
nazarda   tutilganidan   boshqacha   qoidalar   belgilangan   bo‘lsa,   xalqaro   shartnoma qoidalari   qo‘llaniladi.
3- modda.   Buxgalteriya   hisobining   asosiy   prinsiplari
Uzluksizlik,   ishonchlilik,   ko‘rsatkichlarning   qiyoslanuvchanligi   buxgalteriya
hisobining   asosiy prinsiplaridir.
4- modda.   Buxgalteriya   hisobi
Buxgalteriya   hisobi   barcha   xo‘jalik   operatsiyalarini   yaxlit,   uzluksiz,   hujjatlar
asosida   hisobga   olish   yo‘li   bilan   buxgalteriya   axborotini   yig‘ish,   qayd   etish   va
umumlashtirishning   tartibga   solingan   tizimidan,   shuningdek   uning   asosida
moliyaviy   va   boshqa   hisobotni   tuzishdan   iboratdir.   Buxgalteriya   hisobi   xo‘jalik
operatsiyasini buxgalteriya hisobining kamida ikkita schyotida bir vaqtda va o‘zaro
bog‘liq   holda   pulda   baholab   aks   ettirish   yo‘li   bilan   ikki   yoqlama   yozuv   usulida
yuritiladi.
5- modda.   Buxgalteriya   axboroti
Buxgalteriya   axboroti   boshlang‘ich   hisob   hujjatlariga   asoslangan,   buxgalteriya
hisobi   registrlarida,   moliyaviy   hisobotlarda,   tushuntirishlarda   hamda   buxgalteriya
hisobini  tashkil  etish va yuritish bilan bog‘liq boshqa  hujjatlarda aks ettiriladigan
buxgalteriya   hisobi   ob’ektlari   haqidagi   qayta   ishlangan   ma’lumotlardir.
6- modda.   Buxgalteriya   hisobi   sub’ektlari
Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari, O‘zbekiston Respublikasida ro‘yxatga
olingan   yuridik   shaxslar,   ularning   O‘zbekiston   Respublikasi   hududida   hamda
undan   tashqarida   joylashgan   sho‘‘ba   korxonalari,   vakolatxonalari,   filiallari   va
boshqa   tarkibiy   bo‘linmalari   buxgalteriya   hisobi sub’ektlaridir.   Yuridik   shaxs
tashkil   etmasdan   tadbirkorlik   faoliyati   bilan   shug‘ullanuvchi   shaxslar,
fuqarolarning   o‘zini   o‘zi   boshqarish   organlari,   shuningdek   chet   el   yuridik
shaxslarining   O‘zbekiston   Respublikasi   hududidagi   vakolatxonalari,   filiallari   va
boshqa tarkibiy bo‘linmalari qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hisob yuritadi
hamda   hisobot   taqdim   etadi.
7- modda.   Buxgalteriya   hisobi   ob’ektlari
Aktivlar,   majburiyatlar,   xususiy   kapital,   zaxiralar,   daromadlar,   xarajatlar,   foyda,
zararlar   va   ularning   harakati   bilan   bog‘liq   xo‘jalik   operatsiyalari   buxgalteriya hisobining   ob’ektlaridir.   Buxgalteriya   hisobi   ob’ektlari   sintetik   va   analitik
hisoblarda   yuritiladi.
8- modda.   Sintetik   va   analitik   hisob
Sintetik   hisob   qonun   hujjatlarida   belgilanadigan   tartibda   buxgalteriya   hisobi
ob’ektlari   haqidagi   ma’lumotlarni   muayyan   iqtisodiy   belgilari   bo‘yicha
umumlashtirish   yo‘li   bilan   amalga   oshiriladi.   Analitik   hisob   buxgalteriya   hisobi
ob’ektlari   haqidagi   batafsil   buxgalteriya   axborotini   shakllantirish   maqsadida
buxgalteriya   hisobining   sub’ekti   tomonidan   mustaqil   ravishda   belgilanadigan
tartibda   yuritiladi.
9- modda.   Buxgalteriya   hisobi   va   hisobotini   tartibga   solish
Buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   hisobotni   tartibga   solish,   buxgalteriya   hisobi
standartlarini   ishlab   chiqish   va   tasdiqlash   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirligining   zimmasiga   yuklatiladi.   Buxgalteriya   hisobini   yuritish   qoidalari
buxgalteriya hisobi standartlari, shu jumladan kichik tadbirkorlik sub’ektlari uchun
soddalashtirilgan  buxgalteriya hisobini  yuritish  standarti  bilan  belgilanadi.  Budjet
tashkilotlarining hamda davlat maqsadli jamg‘armalarining buxgalteriya hisobi va
moliyaviy hisobotini tartibga solish budjet hisobi standartlari hamda boshqa qonun
hujjatlari   asosida   amalga   oshiriladi.   Banklar   va   boshqa   kredit   tashkilotlarining
buxgalteriya   hisobi   hamda   hisobotini   tartibga   solish   O‘zbekiston   Respublikasi
Markaziy   banki   tomonidan   qonun hujjatlariga   muvofiq   amalga   oshiriladi.
10- modda.   Buxgalteriya   hisobi   standartlari
Buxgalteriya   hisobi   standartlari   buxgalteriya   hisobini   yuritish   va   moliyaviy
hisobotni   tuzishga   doir   minimal   talablarni   belgilaydi.   Buxgalteriya   hisobining
milliy   standartlari   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish,   yuritish   va   moliyaviy
hisobotni   tuzishga   doir   maxsus   talablarni   belgilaydi.   Buxgalteriya   hisobi
sub’ektlari   moliyaviy   hisobotning   xalqaro   standartlarini   qonun   hujjatlarida
belgilangan   tartibda qo‘llashi   mumkin.
11- modda.   Buxgalteriya   hisobi   va   hisobotini   tashkil   etish
Buxgalteriya   hisobi   va   hisobotini   tashkil   etishni   buxgalteriya   hisobi   sub’ektining
rahbari   amalga   oshiradi.   Buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   rahbari   quyidagi huquqlarga ega: buxgalteriya hisobi xizmatining rahbari boshchiligida buxgalteriya
hisobi   xizmatini   tashkil   etish   yoki   shartnoma   asosida   jalb   qilingan   buxgalter
xizmatidan   foydalanish;   buxgalteriya   hisobini   yuritishni   ixtisoslashtirilgan
tashkilotga   (auditorlik   tashkilotlari,   soliq   maslahatchilari   tashkilotlari   va   ustavida
buxgalteriya   hisobini   yuritish   bo‘yicha   xizmat   ko‘rsatish   nazarda   tutilgan   boshqa
tashkilotlar)   shartnoma asosida yuklash;
buxgalteriya hisobini mustaqil yuritish.   Buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   rahbari:
hisob   siyosati,   ichki   hisob   va   hisobot   tizimi   ishlab   chiqilishini;   ichki   nazorat
tartibini;
buxgalteriya   hisobi   to‘liq   va   ishonchli   yuritilishini;   hisob   hujjatlarining   but
saqlanishini;
moliyaviy   hisobotning   tayyorlanishini;
soliq   hisobotining   va   boshqa   moliyaviy   hujjatlarning   tayyorlanishini;   hisob-
kitoblar o‘z vaqtida   amalga   oshirilishini;
ushbu   Qonun   12-moddasining   talablariga   rioya   etilishini   ta’minlashi   shart.   12-
modda.   Buxgalteriya hisobi xizmatining   rahbari
Bosh   buxgalter   yoki   buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   boshqarish   vazifalarini
amalga   oshiruvchi   boshqa   mansabdor   shaxs   buxgalteriya   hisobi   xizmatining
rahbaridir.   Buxgalteriya   hisobi   xizmatining   rahbari   bevosita   buxgalteriya   hisobi
sub’ektining   rahbariga   bo‘ysunadi.   Buxgalteriya   hisobi   xizmati   rahbarining
xo‘jalik   operatsiyalarini   hujjatlar   asosida   rasmiylashtirish   va   ularni   buxgalteriya
hisobi   xizmatiga   taqdim   etish   bo‘yicha   talablari   buxgalteriya   hisobi   sub’ektining
barcha   xodimlari   uchun   majburiydir.   Buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   rahbari   va
buxgalteriya   hisobi   xizmatining   rahbari   o‘rtasida   ayrim   xo‘jalik   operatsiyalarini
amalga   oshirishga   doir   kelishmovchiliklar   yuzaga   kelgan   taqdirda,   ular   bo‘yicha
hujjatlar   operatsiyalar   amalga   oshirilishining   oqibatlari   uchun   shaxsan   javobgar
bo‘lgan   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   rahbarining   yozma   farmoyishi   bilan   ijroga
qabul   qilinishi   mumkin.   Majburiy   auditorlik   tekshiruvidan   o‘tishi   lozim   bo‘lgan
buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   (banklar   va   boshqa   kredit   tashkilotlari   bundan
mustasno)   buxgalteriya   hisobi   xizmati   rahbari   quyidagi   talablarga   javob   berishi kerak:   oliy ma’lumotga   ega   bo‘lish;
oliy   iqtisodiy   ma’lumotga   ega   bo‘lgan   taqdirda,   oxirgi   besh   kalendar   yildan
kamida uch yili, noiqtisodiy oliy ma’lumotga ega bo‘lgan taqdirda esa, oxirgi o‘n
kalendar   yildan   kamida   yetti   yili   buxgalteriya   hisobini   yuritish   yoki   moliyaviy
hisobotni   tuzish   yoxud auditorlik   faoliyati   bilan   bog‘liq   ish   stajiga ega   bo‘lish.
Majburiy   auditorlik   tekshiruvidan   o‘tishi   lozim   bo‘lgan   buxgalteriya   hisobi
sub’ektining   rahbari   buxgalteriya   hisobi   xizmati   rahbarining   har   yili   malaka
oshirishdan   o‘tishini   ta’minlashi   shart.   Ushbu   modda   beshinchi   va   oltinchi
qismlarining   talablari   majburiy   auditorlik   tekshiruvidan   o‘tishi   lozim bo‘lgan
buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   rahbari   buxgalteriya   hisobini   yuritishni   shartnoma
asosida   zimmasiga   yuklagan   ixtisoslashtirilgan   tashkilot   xodimiga   nisbatan   ham
tatbiq   etiladi.   Belgilangan   tartibda   muomalaga   layoqatsiz   yoki   muomala   layoqati
cheklangan   deb   topilgan,   shuningdek   qasddan   sodir   etilgan   jinoyat   uchun
sudlanganlik   holati   tugallanmagan   yoki   sudlanganligi   olib   tashlanmagan   shaxs
buxgalteriya hisobi xizmatining rahbari bo‘lishi mumkin emas. Banklar va boshqa
kredit   tashkilotlarining   buxgalteriya   hisobi   xizmati   rahbarlariga   qo‘yiladigan
talablar   O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   belgilanadi.   13-
modda. Imzo huquqi
Pul,   tovar-moddiy   boyliklarni   va   boshqa   boyliklarni   qabul   qilish   hamda   berish
uchun asos  bo‘lib xizmat qiladigan hujjatlar, kredit va hisob-kitob majburiyatlari,
shuningdek   moliyaviy   va   boshqa   hisobotlar   buxgalteriya   hisobi   sub’ektining
rahbari   tomonidan   yoki   u   belgilaydigan   shaxslar   tomonidan imzolanadi.
Buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   rahbari   imzolash   huquqiga   ega bo‘lgan
shaxslarning   ikkita   ro‘yxatini   tasdiqlaydi.   Birinchi   ro‘yxatga   buxgalteriya   hisobi
sub’ektida   rahbarlik   vazifalarini   amalga   oshiruvchi   shaxslar,   ikkinchisiga   esa,
buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   boshqarish   vazifalarini   amalga   oshiruvchi
shaxslar   kiradi.   Agar   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   rahbari   buxgalteriya   hisobi   va
moliyaviy boshqarish vazifalarini o‘z zimmasiga  olgan bo‘lsa, u holda har ikkala
ro‘yxatda   ham   o‘zini   ko‘rsatadi.
Ushbu   moddaning   ikkinchi   qismida   ko‘rsatilgan   shaxslarning   imzosi   mavjud bo‘lmagan   hujjatlar   haqiqiy emas deb hisoblanadi.
14- modda.   Boshlang‘ich   hisob   hujjatlari
Operatsiyalar amalga oshirilganligini qayd etuvchi boshlang‘ich hisob hujjatlari va
ularni o‘tkazishga doir farmoyishlar xo‘jalik operatsiyalarining buxgalteriya hisobi
uchun   asos   bo‘ladi.   Xo‘jalik   yurituvchi   sub’ektlar   tomonidan   savdo   va   servis
sohasida   olinadigan   tovarlar   (ishlar,   xizmatlar)   haqi bank   korporativ   plastik
kartalaridan   foydalangan   holda   to‘langanida   to‘lov   terminallarining   cheklari   ham
boshlang‘ich hisob hujjatlari deb tan olinadi. Boshlang‘ich hisob hujjatlari xo‘jalik
operatsiyalari   amalga   oshirilayotgan   paytda   yoki   operatsiyalar   amalga   oshirib
bo‘linganidan   keyin tuziladi.
Hisobot   davriga   tegishli   bo‘lgan   xo‘jalik   operatsiyalari,   agar   ular   amalga
oshirilganligini   tasdiqlovchi   hujjatlar   olinmagan   bo‘lsa,   tegishli   boshlang‘ich   hujjat
rasmiylashtirilib,   buxgalteriya   hisobida   aks   ettiriladi.   Boshlang‘ich   hisob
hujjatlarining   majburiy rekvizitlari   quyidagilardir:
buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   nomi;
hujjatning   nomi va   raqami,   u   tuzilgan   sana   va   joy;
xo‘jalik operatsiyasining nomi, mazmuni va o‘lchov birliklari ko‘rsatilgan miqdor
o‘lchovi   (natura va   pulda ifodalangan holda);
xo‘jalik   operatsiyasini   bajargan   shaxslarning   (shaxsning)   identifikatsiya   qilish
uchun zarur  bo‘lgan familiyasi  hamda ismi  va otasi  ismining bosh harflari yoxud
boshqa   rekvizitlari   ko‘rsatilgan holda   lavozimlari   nomi   va   imzolari.
Boshlang‘ich   hisob   hujjatlarini   tuzgan   hamda   imzolagan   shaxslar   ularning   o‘z
vaqtida, to‘g‘ri va ishonchli tuzilishi, shuningdek buxgalteriya hisobida aks ettirish
uchun   belgilangan muddatlarda   topshirilishiga javobgardir.
Boshlang‘ich   hisob   hujjatlari   elektron   hujjat   tarzida   tuzilishi   va   taqdim   etilishi
mumkin.
Boshlang‘ich   hisob   hujjatlariga   xo‘jalik   operatsiyasi   ishtirokchilari   tomonidan
tasdiqlanmagan   tuzatishlar   kiritilishiga   yo‘l   qo‘yilmaydi.   Bank   va   kassa-pul
hujjatlarida   tuzatishlar hamda   o‘chirib   yozishlarga   yo‘l   qo‘yilmaydi.
15- modda.   Buxgalteriya   hisobi   registrlari Buxgalteriya   hisobi   registrlari   ikki   yoqlama   yozuv   usuliga   muvofiq   yuritiladigan
jurnallar,   qaydnomalar,   kitoblar   va   tasdiqlangan   blankalardan   (shakllardan)
iboratdir.
Buxgalteriya   hisobi   registrlari   texnika   vositalaridan,   axborot   tizimlaridan   va
axborot   texnologiyalaridan   foydalanilgan   holda   elektron   hujjat   tarzida   yaratilishi,
ishlov   berilishi   va saqlanishi   mumkin.
Buxgalteriya   hisobi   registrlarida   boshlang‘ich   hisob   hujjatlaridagi   ma’lumotlar
tizimlashtirilishi   va to‘planishi   kerak.
Buxgalteriya   hisobi   registrining   majburiy   rekvizitlari   quyidagilardan   iborat:
registrning   nomi;
buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   nomi;
registrni   yuritish   boshlangan   hamda   tugallangan   sana   va   (yoki)   registr   tuzilgan
davr;
xo‘jalik   operatsiyalarining   xronologik   va   (yoki)   tizimli   guruhlanishi;
xo‘jalik   operatsiyalarining   o‘lchov   birligi   ko‘rsatilgan   holda   puldagi   o‘lchov
miqdori;
registrni   yuritish   uchun   mas’ul   bo‘lgan   shaxslarning   lavozimlari,   familiyalari
hamda   ismi   va   otasi   ismining   bosh   harflari   ko‘rsatilgan   holdagi   imzolari   yoki
ushbu   shaxslarni   identifikatsiya   qilish   uchun   zarur   bo‘lgan   boshqa   rekvizitlar.
Buxgalteriya   hisobi   registrlariga   tasdiqlanmagan   tuzatishlar   kiritilishiga   yo‘l
qo‘yilmaydi.
16- modda.   Aktivlar   va   majburiyatlarni   inventarizatsiya   qilish
Buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   hisobot   ma’lumotlarining   to‘g‘riligi   hamda
ishonchliligi   aktivlar   va   majburiyatlarni   majburiy   tarzda   inventarizatsiyadan
o‘tkazish   orqali   tasdiqlanadi.   Inventarizatsiya   ob’ektlari,   uni   o‘tkazish   tartibi   va
muddatlari   inventarizatsiya   bo‘yicha   buxgalteriya   hisobi   standartida   belgilanadi.
17- modda.   Aktivlar va   majburiyatlarni   baholash
Tovar-moddiy zaxiralarni baholash quyidagi ikkita bahoning eng pasti bo‘yicha –
balans tuzilayotgan   sanadagi   haqiqiy   tannarx   (sotib   olish narxi yoki ishlab
chiqarish tannarxi) bo‘yicha yoki bozor bahosi (realizatsiya qilishning sof qiymati) bo‘yicha amalga oshiriladi.
Asosiy   vositalar   va   nomoddiy   aktivlar   ularning   boshlang‘ich   (qayta   tiklanish)
qiymati   bo‘yicha   hisobga olinadi.
Asosiy   vositalar   va   nomoddiy   aktivlar   qiymatini   hisobdan   chiqarish   ularning
qiymati   to‘liq   qoplanguniga   yoki   ob’ekt   hisobdan   chiqib   ketguniga   qadar
eskirishni   (amortizatsiyani)  hisoblash yo‘li bilan amalga oshiriladi. Amortizatsiya
ajratmalari   ob’ekt   foydalanishga   topshirilganidan   keyingi   oydan   boshlab   amalga
oshiriladi.
Yerning   qiymati   amortizatsiya   qilinmaydi.
Moliyaviy qo‘yilmalar buxgalteriya hisobi standartlariga muvofiq hisobga olinadi.
Majburiyatlar   taraflarning   kelishuviga   muvofiq   pulda   ifodalangan   holda   aks
ettiriladi.
Sud   qarori   bo‘yicha   yuzaga   kelgan   majburiyatlar   tegishli   summada   aks   ettiriladi.
Shartli   aktivlar   va   majburiyatlar   buxgalteriya   hisobi   standartlariga   muvofiq   aks
ettiriladi.
Budjet   tashkilotlarining   aktivlari   va   majburiyatlarini   baholash   budjet   hisobi
standartlariga   muvofiq   amalga oshiriladi.
Buxgalteriya   hisobi   milliy   valyutada   –   so‘mda   yuritiladi.   18-modda.   Daromadlar
va   xarajatlarni hisobga   olish
Daromadlar va xarajatlar to‘langan vaqti va pul kelib tushgan sanadan qat’i nazar,
qaysi   davrga   taalluqli   bo‘lsa,   o‘sha   hisobot   davrida   buxgalteriya   hisobi
standartlariga   muvofiq   aks   ettiriladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   budjetining   va   davlat   maqsadli   jamg‘armalari
budjetlarining   ijrosi   bo‘yicha   daromadlar   va   xarajatlar   budjet   to‘g‘risidagi   qonun
hujjatlariga   muvofiq aks ettiriladi.
19- modda.   Xususiy   kapitalni   hisobga   olish
Xususiy   kapital   ustav   fondidan   (ustav   kapitalidan),  qo‘shilgan,   zaxira   kapitalidan
va   taqsimlanmagan foydadan tarkib   topadi.
Ustav   fondi   (ustav   kapitali)   ta’sis   hujjatlarida   belgilangan   hissalarning   (pulda
ifodalangan   holdagi)   yig‘indisini   aks   ettiradi.   Ustav   fondiga   (ustav   kapitaliga) hissalar   shaklida   kiritiladigan   moddiy   va   nomoddiy   aktivlar   ta’sischilar
(ishtirokchilar) o‘rtasidagi  kelishuvga ko‘ra baholanadi, qonunda nazarda tutilgan
hollarda   esa, baholovchi   tashkilot   tomonidan   baholanishi   kerak.
Qo‘shilgan   kapital   aksiyalarni   nominal   qiymatidan   baland   narxlarda   dastlabki
sotishdan   olinadigan   emissiya   daromadini,   shuningdek   ekvivalenti   chet   el
valyutasida   ifodalangan   ustav   fondini   (ustav   kapitalini)   shakllantirish   jarayonida
yuzaga   keladigan kurs   farqini   aks   ettiradi.
Zaxira   kapitali   uzoq   muddatli   aktivlarni   qayta   baholashda   hosil   bo‘ladigan
inflyatsiya   zaxiralarini,   qonun   hujjatlarida   va   ta’sis   hujjatlarida   nazarda   tutilgan
miqdorlarda sof foydadan ajratmalarni, shuningdek tekinga olingan mol-mulkning
qiymatini aks ettiradi.
Taqsimlanmagan   foyda   foydaning   jamg‘arilayotganligini   ifodalaydi   va
mulkdorlarning   qaroriga   binoan   ustav   fondiga   (ustav   kapitaliga)   qo‘shilishi
mumkin.
20- modda.   Garovni   hisobga olish
O‘zining   yoki   o‘zgalarning   majburiyatlarini   ta’minlash   uchun   garovga   berilgan
mol-mulkning qiymati, shu jumladan pul mablag‘lari buxgalteriya hisobi  sub’ekti
tomonidan   boshqa aktivlardan alohida   hisobga olinadi.
Garovga   olingan   mol-mulkning   qiymati,   garov   sifatida   qabul   qilib   olingan   pul
mablag‘lari   va   valyuta   boyliklari   alohida   balansdan   tashqari   schyotlarda   aks
ettiriladi.
21- modda.   Ichki   nazorat
Ichki   nazorat   buxgalteriya   hisobini   yuritishda,   moliyaviy   va   boshqa   hisobotlarni
tuzishda   xo‘jalik   operatsiyalarini   amalga   oshirishning   qonuniyligini,   iqtisodiy
jihatdan   maqsadga   muvofiqligini,   aktivlarning   but   saqlanishini   ta’minlash,   talon-
toroj   qilish   hollari   va   xatoliklarning   oldini   olish   hamda   aniqlash   maqsadida
buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   rahbari   tomonidan   qabul   qilingan   hisob   siyosati
asosida   tashkil   etilgan   chora-tadbirlar   tizimidir.
Buxgalteriya  hisobi  sub’ekti  ichki  nazoratni  tashkil   etadi   va  amalga  oshiradi.   22-
modda.   Moliyaviy hisobot Moliyaviy   hisobot   buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   hisobot   sanasidagi   moliyaviy
holati,   hisobot   davridagi   faoliyatining   moliyaviy   natijasi   va   pul   mablag‘larining
harakati   to‘g‘risidagi   tizimlashtirilgan   axborotdan iboratdir.
Yillik moliyaviy hisobot quyidagilarni o‘z ichiga oladi:   buxgalteriya   balansi;
moliyaviy natijalar to‘g‘risidagi hisobot;   pul oqimlari   haqidagi hisobot;
xususiy   kapital   to‘g‘risidagi hisobot;
izohlar,   hisob-kitoblar   va   tushuntirishlar.
Xalqaro   standartlar   bo‘yicha   tuziladigan   moliyaviy   hisobotga   doir   talablar
moliyaviy   hisobotning xalqaro   standartlarida   belgilanadi.
Buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   moliyaviy   hisobotni   tuzishda   mustaqil   balansga
ajratilgan   o‘z vakolatxonalarining,   filiallarining va   boshqa tarkibiy
bo‘linmalarining   buxgalteriya   balanslarini   hamda   boshqa   hisobot   shakllarini
kiritishi kerak.
Moliyaviy hisobot hisobot yili boshidan ortib boruvchi yakun bilan tuziladi.   Budjet
tashkilotlarining   moliyaviy   hisoboti   budjet   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlariga
muvofiq   tuziladi   va   taqdim   etiladi.
Moliyaviy   hisobotning   tarkibi   va   mazmuni   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirligi   tomonidan belgilanadi.
Banklar   va   boshqa   kredit   tashkilotlari   moliyaviy   hisobotining   tarkibi   hamda
mazmuni   O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   belgilanadi.   23-
modda.   Konsolidatsiyalashgan moliyaviy   hisobot
Asosiy   xo‘jalik   jamiyati   bo‘lgan   va   sho‘‘ba   xo‘jalik   jamiyatlariga,   o‘z   nazorati
ostidagi   tashkilotlarga   ega   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   konsolidatsiyalashgan
moliyaviy   hisobotni   tuzadi.
Konsolidatsiyalashgan   moliyaviy   hisobotni   tuzish   tartibi,   shuningdek   asosiy
xo‘jalik   jamiyatining   nazorati   ostidagi   tashkilotlarga   qo‘yiladigan   talablar
buxgalteriya   hisobi   standartlari bilan belgilanadi.
Ushbu   modda   talablari   vazirliklar,   davlat   qo‘mitalari,   idoralar   va   budjet
tashkilotlarining   jamlanma   moliyaviy   hisobotiga   nisbatan   tatbiq   etilmaydi.   24-
modda.   Moliyaviy hisobotning   hisobot   davri 1 yanvar – 31 dekabr kalendar yili yillik moliyaviy hisobotning hisobot davridir.   1
yanvardan   boshlab   davriy   moliyaviy   hisobot   tuzilayotgan   davrning   hisobot
sanasini   ham   qamrab   olgan   davr   kalendar   yil   mobaynida   tuziladigan   davriy
moliyaviy   hisobot   uchun hisobot   davridir.
Yangidan   tashkil   etilgan   yuridik   shaxslar   uchun   yuridik   shaxs   huquqi   qo‘lga
kiritilgan sanadan boshlab o‘sha yilning 31 dekabriga qadar bo‘lgan davr, yuridik
shaxs   bo‘lmaganlar   uchun   esa,   ular   davlat   organlarida   ro‘yxatdan   o‘tkazilgan
sanadan   boshlab   o‘sha   yilning   31   dekabriga   qadar   bo‘lgan   davr   birinchi   hisobot
yili deb hisoblanadi.
Agar yuridik shaxs (budjet tashkilotlaridan tashqari) 1 oktyabrdan keyin ro‘yxatga
olingan   bo‘lsa, birinchi   hisobot   yili   keyingi   yilning
31   dekabrida   tugaydi.
Ro‘yxatdan   o‘tilguniga   yoki   yuridik   shaxs   huquqi   olinguniga   qadar   amalga
oshirilgan xo‘jalik operatsiyalari to‘g‘risidagi ma’lumotlar birinchi hisobot yilining
moliyaviy   hisobotiga kiritiladi.
25- modda.   Moliyaviy   hisobotni   taqdim   etish
Moliyaviy hisobot quyidagilarga taqdim etiladi:   davlat   soliq   xizmati organlariga;
ta’sis   hujjatlariga   muvofiq   mulkdorlarga; davlat   statistika   organlariga;
qonun   hujjatlariga   muvofiq   boshqa   organlarga.
Moliyaviy   hisobot   elektron   hujjat   tarzida   taqdim   etilishi   mumkin.
Moliyaviy   hisobot   yilning   har   choragida   taqdim   etiladi.   Kichik   korxonalar   va
mikrofirmalar   buxgalteriya   balansidan   hamda   moliyaviy   natijalar   to‘g‘risidagi
hisobotdan   iborat faqat yillik   moliyaviy   hisobotni taqdim etadi.
Moliyaviy   hisobotni   taqdim   etish   muddatlari   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirligi   tomonidan belgilanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan buxgalteriya hisobining
ayrim   sub’ektlari   uchun   moliyaviy   hisobotni   taqdim   etishning   boshqa   muddatlari
belgilanishi mumkin.
26- modda.   Moliyaviy   hisobotni e’lon   qilish
Xo‘jalik   yurituvchi   sub’ektlarning   yillik   moliyaviy   hisoboti   manfaatdor   banklar,
birjalar,   investorlar,   kreditorlar,   shuningdek   qonun   hujjatlariga   muvofiq   boshqa
shaxslar   uchun ochiqdir.
Aksiyadorlik   jamiyatlari,   shuningdek   sug‘urta   tashkilotlari,   banklar,   jamoat
fondlari   va   qonun   hujjatlariga   muvofiq   boshqa   tashkilotlar   har   yilgi   moliyaviy
hisobotni   aksiyadorlarning   yoki   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   boshqa   yuqori
boshqaruv organining yillik umumiy yig‘ilishi o‘tkaziladigan sanadan kamida ikki
hafta   oldin auditorlik   xulosasi   bilan birga   e’lon qilishi   shart.
Ushbu   modda   o‘ziga   nisbatan   qonun   hujjatlarining   boshqa   talablari   belgilangan
buxgalteriya   hisobi sub’ektlarining   moliyaviy   hisobotiga   tatbiq   etilmaydi.
27- modda.   Tugatish chog‘idagi   moliyaviy hisobot
Xo‘jalik yurituvchi sub’ektni tugatish chog‘ida yakuniy moliyaviy hisobot tuziladi.
Tugatish   bo‘yicha   operatsiyalarni   hisobga   olish,   tugatish   balansini   va   hisobotni
tuzish, aktivlar qiymatini aniqlash yuzasidan javobgarlik tugatish komissiyasining
(tugatuvchining) zimmasiga   yuklatiladi.
Umidsiz   qarzlar   va   zararlar   tugatish   balansiga   kiritilmaydi.
Tugatish balansida majburiyatlar uni tuzish sanasida hisoblangan foizlari bilan aks
ettiriladi. 28- modda.   Buxgalteriya   axborotining   maxfiyligi
Buxgalteriya   hisobini   yuritishda   maxfiylikka   rioya   qilinadi.   Buxgalteriya   hisobi
registrlarining mazmuni bilan tanishishga buxgalteriya hisobi sub’ekti rahbarining
ruxsatiga   ko‘ra   yoki   qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilgan   hollarda   yo‘l qo‘yiladi.
Buxgalteriya hisobi  registrlari bilan tanishishga ruxsat  olgan shaxslar  maxfiylikni
saqlashi   shart.   Maxfiylikni   buzganlik   qonunda   belgilangan   tartibda   javobgarlikka
sabab bo‘ladi.
29- modda.   Buxgalteriya   hujjatlarini   saqlash
Boshlang‘ich hisob hujjatlari, buxgalteriya hisobi registrlari, moliyaviy hisobot va
boshqa   hisobotlar,   shuningdek   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish   hamda   yuritish
bilan   bog‘liq   boshqa   hujjatlar   qonun   hujjatlarida   belgilangan   muddatlar
mobaynida,   biroq   hisobot   yilidan   keyin   kamida   besh   yil   buxgalteriya   hisobi
sub’ekti tomonidan saqlanadi.
Buxgalteriya   hujjatlarini   olib   qo‘yish   qonun   hujjatlariga   muvofiq   amalga
oshiriladi.
30- modda.   Buxgalterlarning   jamoat   birlashmalari
Buxgalterlar   umumiy   manfaatlarini   ifodalash   va   himoya   qilish   maqsadida   qonun
hujjatlarida   belgilangan   tartibda   buxgalterlarning   jamoat   birlashmalarini   tuzish
huquqiga ega.
31- modda.   Nizolarni hal   etish
Buxgalteriya hisobini  tashkil  etish, yuritish va hisobotni  tuzish sohasidagi  nizolar
qonun   hujjatlarida belgilangan tartibda   hal   etiladi.
32- modda. Buxgalteriya hisobi to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzganlik uchun
javobgarlik
Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlarini   buzganlikda   aybdor   shaxslar
belgilangan   tartibda javobgar   bo‘ladi.
«BUXGALTERIYA   HISOBI   TO‘G‘RISIDA»GI   O‘ZBEKISTON
RESPUBLIKASI   QONUNIGA   O‘ZGARTISH   VA   QO‘SHIMCHALAR
KIRITISH   HAQIDA 1
O‘zbekiston   Respublikasining   qonuni Qonunchilik palatasi tomonidan 2016-yil 3-martda qabul qilingan   Senat   tomonidan
2016-yil   31-martda   ma’qullangan
1- modda.   O‘zbekiston   Respublikasining   1996   yil   30   avgustda   qabul   qilingan
«Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risida»gi   279–I-sonli   Qonuniga   (O‘zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   Axborotnomasi,   1996   yil,   №   9,   142-modda;
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi, 2013 yil, №
4,   98-modda,   №   10,   263-modda,   №   12,   350-modda;   2014   yil,   №   5,   130-modda;
2015   yil,   №   12,   452-modda)   o‘zgartish   va   qo‘shimchalar   kiritilib,   uning   yangi
tahriri   tasdiqlansin (ilova qilinadi).
2- modda. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi:   hukumat   qarorlarini
ushbu   Qonunga   muvofiqlashtirsin;
davlat   boshqaruvi   organlari   ushbu   Qonunga   zid   bo‘lgan   o‘z   normativ-huquqiy
hujjatlarini qayta ko‘rib   chiqishlari   va bekor   qilishlarini   ta’minlasin.
1 O‘zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   I.Karimov   Toshkent   shahri, 2016-yil   13-aprel   №   O‘RQ   – 404
Respublika buxgalteriyasi hisobi va hisobot   tizimini   takomillashtirish.
O’zbekiston   Respublikasi   “Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   qonunning
2 – moddasiga muvofiq, “Buxgalteriya hisobining maqsadi foydalanuvchilarni
o’z   vaqtida   to’liq hamda aniq   moliyaviy   va boshqa buxgalteriya axboroti   bilan
ta’minlashdir” 1
.   Shuningdek,   ushbu   maqsadga   erishish   uchun   buxgalteriya   hisobi
oldiga   quyidagi   vazifalar   qo’yilgan:
– buxgalteriya hisobi scho’tlarida aktivlarning holati va harakati, mulkiy huquqlar
va   majburiyatning   holati   to’g’risida   to’liq   hamda   aniq   ma’lumotlarni
shakllantirish;
- samarali   boshqaruv   maqsadida   buxgalteriya   hisobi   ma’lumotlarini
umumlashtirish;
- moliyaviy,   soliqqa   doir va   boshqa   hisobotlarni aniq   tuzish”
Qishloq   xo’jalik   korxonalarida   buxgalteriya   hisobi   oldiga   qo’yilgan   vazifalar
faqat u to’g’ri va oqilona tashkil etilgandagina muvaffaqiyatli hal etilishi mumkin.
Buxgalteriya hisobini tashkil etishda yo’l qo’yilayotgan xato – kamchiliklar butun
hisob   siyosatining,   xususan,   hisob   ishlarining   orqada   qolishi,   hisobotlarni   va
boshqa   axborotlarni taqdim   etishda   kechikishlarga olib   keladi.
Buxgalteriya  hisobini  tashkil   etish  deganda   korxonaning  moliya-xo’jalik   faoliyati
to’g’risida   ishonchli va   o’z   vaqtida   axborotlar   olish   hamda   ishlab
chiqarish   resurslari   va   tayor   mahsulotlardan   foydalanish   ustidan   nazoratni   amalga
oshirish   maqsadida   –   hisob   jarayonining   shart-sharoitlar   tizimi   va   ular
elemntlarining   tuzilishi   tushuniladi.
Buxgalteriya hisobini tashkil etish tizimining asosiy elementlari dastlabki hisob   va
hujjatlar   aylanishi,   inventarizatsiya,   hisob-kitob   hamda   hisob   siyosatidan   iborat
bo’lishi   lozim.
1
O’zbekiston   Respublikasi   qonuni   “Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”,   2-modda Buxgalteriya   hisobotini   tashkil
etish
tizimi
“Buxgalteriya   xizmati
to’g’risida   Nizom”ni   ishlab
chiqish Hisob   axborotlariga   ishlov
berish   texnologiyasini   tuzish
“Buxgalteriya   apparati
hodimlarining   xizmat
vazifalari”ni   ishlab   chiqish Hujjatlarni   saqlash
nomenklaturasi   va   tartibini
ishlab   chiqish
Hujjatlar   aylanish   grafigini
tuzish Hujjatlarni   qiymati   va
saqlash   muddati   bo’yicha
eskpertiza
qilish
2 – jadval. Buxgalteriya hisobini tashkil etish tizimining   asosiy   elementlari
Korxonaning   moliya-xo’jalik   faoliyatini   boshqarish   talablariga   muvofiq,
buxgalteriya   apparatining oldiga quyidagi   talablar   qo’yiladi:
- korxona   faoliyati   va   uning   natijalari   to’g’risida   to’liq   va   ishonchli
axborotlarni   shaklantirish;
- korxonaning   faoliyatini   nazorat   qilish   va   boshqarish   uchun   ichki   va   tashqi
foydalanuvchilarni zarur   axborotlar   bilan ta’minlash;
- moliya – xo’jalik faoliyatidagi noxush xolatlarning o’z vaqtida oldini olish,
ichki   imkoniyatlarini aniqlash va   safarbar   etish; - korxona   faoliyatining   moliyaviy   natijalarini   hisobda   to’g’ri   aks   ettirish;
- korxona   xodimlarining   mehnatiga   haq   to’lashni   nazorat   qilish;
- moliyaviy   hisobotni   tuzish   uchun   zarur   ma’lumotlarni   olish   va   o’z   vaqtida
taqdim   etish.
Belgilangan  vazifalarni  hal   etish  jarayonida  korxona hisob  siyosatida   belgilangan
talablarga rioya qilish   zarur.
Qishloq xo’jalik korxonalari hisob yuritish shakli qanday bo’lishidan qat’iy   nazar
hisobot   davrida   sodir   bo’lgan   xo’jalik   operatsiyalarini   hisobda   o’z   vaqtida   to’liq
aks ettirish   shart.   Fermer   xo’jaliklari   hisob   va   hisobot   amaliyotida   bu
jarayon   ayrim   holatlarda   to’lig’icha   amalga   oshirilmasligi   oqibatida   hisob
axborotlarining   aniqligi va ishonchligiga   putur   yetadi.
3- jadval.   Buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish   oldiga   qo’yiladigan   asosiy
talablar
Fermer   xo’jaliklari   amaliyotida   daromadlar   va   xarajatlarni   hisobot   davrlariga
to’g’ri   olib borishda   ayrim   muommolarning   mavjudligi, yakunda   moliyaviy
natijalar   to’g’risidagi   hisobot   ma’lumotlari   bilan   buxgalteriya   hisobidagi   analitik Sintetik   va   analitik   hisobning  
tengligiDaromadlar va xarajatlarni hisobot  
davrlariga   to’g’ri   olib   borish Hisobda joriy xarajatlar va kapital  
qo’yilmalarni   alohida   hisobga   olishHisobot davridagi xo’jalik 
operatsiyalarini   hisobda   to’liq   aks 
ettirishBuxgalteriya hisobini tashkil etishga  
qo’yiladigan asosiy talablar va   sintetik   hisob   ma’lumotlari o’rtasida   farqlar   vujudga   kelishi   kuzatilmoqda.
Bunday   holat   moliyaviy   hisobotning   ishonchligiga   jiddiy   ta’sir   ko’rsatad.
Fermer xo’jaliklari odatda ko’p yillik daraxtzorlar va asosiy podani   shakllantirish
kabi   ko’p   muddat   talab qiladigan   xarajatlarni amalga oshiradilar.
Ushbu   tarmoqqa qilingan xarajatlar   aksariyat   fermer   xo’jaliklarida   joriy   ishlab
chiqarish xarajatlari sifatida hisobga olinadi. Ushbu xarajatlarni fermer xo’jaliklari
kapital   qo’yilma   sifatida   hisobda   va   moliyaviy   hisobotda   aks   ettirishi   maqsadga
muvofiq   bo’lar   edi.
Tanlangan   hisob   shakliga   ko’ra   qo’llanadigan   analitik   hisob   registridagi
ma’lumotlar,   sintetik   hisob   regstri   (   odatda   “Bosh   kitob”)   ma’lumotlari   bilan
o’zaro   mosligini   ta’minlashlari   hisobning   ishonchliligi va   to’liqligini ta’minlaydi.
Yuqoridagi   keltirilgan   fikrlar   hisob   siyosatining   tashkiliy   jihatlarini
takomillashtirish   va   fermer   xo’jaliklarida   hisob   va   hisobot   tizimini   yaxshilish
imkonini   beradi   deb hisoblanadi.
MHXS (Jamoat sektori uchun moliyaviy hisobotning xalqaro standartlari)   asosida
jamoat   sektori   uchun   buxgalteriya   hisobi   va   hisoboti   tizimini   takomillashtirish
O‘zbekiston byudjet tizimini isloh qilish yo‘nalishlaridan   biridir.Ushbu islohotning
zarurligi,   eng   avvalo,   aynan   buxgalteriya   hisobi   tizimlari   sifatli   va   zamonaviy
boshqaruv   qarorlarini   qabul   qilish   uchun   zarur   bo‘lgan   axborotni   aks   ettiradi.
Buxgalteriya   hisoboti   standartlarini   bir   xillashtirishning   xolisona   jarayoni   IFRS
(International   Financial   Reporting   Standards)ga   asoslangan   JS   MHXSni   jamoat
sektorining   taqqoslab   bo‘ladigan   va   sifatli   moliyaviy   hisobotini  tayyorlash  uchun
xalqaro   standartlarning   yagona,   keng   qamrovli   tizimi   deb   e’tirof   etishga
ko‘maklashdi.
JS MHXSning qo‘llanilishi davlat sektori faoliyatining natijalarini baholash   uchun
ko‘proq imkoniyatlar taqdim etgan holda moliyaviy axborotning sifatini   yaxshilash
va   ochiq-oshkoraligini   oshirish   imkonini   beradi.   Axborotning   ishonchliligi   va
to‘liqligini   oshirish   hisobiga   davlat   aktivlarining   boshqarilishini   yaxshilash,
shuningdek   davlatnnig   moliyaviy   hisobotini   xalqaro   ko‘rsatkichlar   bilan
taqqoslash   imkoniyatini   beradi. Yuqorida   qayd   etilgan   sabablar   bilan   bir   qatorda   JS   MHXS   amaliyotiga   o‘tish
zarurligi   amaldagi   normativ-huquqiy   bazaning   amaliy   muammolari   bilan
izohlanadi.   Xususan,   JS   MHXSni   qo‘llash   mezonlarini   inobatga   olgan   holda
normativ-huquqiy   bazaga   berilgan   baho   uning   quyidagi   kamchiliklarini   aniqladi:
1) Axborotni   ochishning   aniq   asoslarining   yo‘qligi
Amaldagi   qonun   hujjatilarida   buxgalteriya   hisobida   operatsiyalarni   aks   ettirish
tartibi   yetarlicha   aniq   tartibga   solinmagan.   Byudjet   hisobini   yuritishning   barcha
masalalari   byudjet   tashkilotlarida   Buxgalteriya   hisobiga   doir   yo‘riqnomada
tartibga   solinishi   nazarda   tutilgan,   biroq   byudjet   muassasalari   moliya-xo‘jalik
faoliyatining   barcha   jihatlarini   bir   yo‘riqnomada   jamlashning   amalda   imkoni
bo‘lmadi.
2) Ayrim   moliyaviy,   byudjet   va   byudjetdan   tashqari   operatsiyalarning
buxgalteriya   hisobini   yuritish   tartibininig   yo‘qligi.   Xususan,   davlat
tashkilotlarining   qishloq   xo‘jaligi   faoliyati,   valyuta   operatsiyalari   va   hokazolar
bilan   bog‘liq   operatsiyalarining   buxgalteriya   hisobini yuritish   tartibininig   yo‘qligi.
3) Buxgalteriya   hisobiga   doir   qoidalarning   ko‘pligi.   Ushbu   qoidalar   hisob
yuritish   va hisobotning ayrim jihatlarini   takrorlaydi.
4) Tashqi   foydalanuvchilar   uchun   davlat   moliyasining   statistikasini   tahlil
qilishning   imkoni   yo‘qligi.   Buxgalteriya   hisobining   amaldagi   tizimi   tashqi
foydalanuvchilar   talablariga   javob   beradigan   axborotni   shakllantirish   imkonini
bermaydi. Jumladan, davlat byudjetini ijro etish to‘g‘risidagi hisobotlarning shakli
2011 yilgi Davlat moliyasi statistikasiga doir qo‘llanma talablariga muvofiq XVF
tomonidan   taqdim   etiladigan hisobotlarning   shaklidan   farq qiladi.
5) Davlat   moliyasining   barcha   hisobvaraqlarini   jamlash   imkoni   yo‘qligi.
Xususan,   davlat   byudjetining   va   barcha   byudjetdan   tashqari   fondlarning   hisobi
hozirgi vaqtda alohida yuritilmoqda.
Bugungi   kunda   JS   MHXSni   moslashtirish   zarurligi   milliy   dasturlar   bilan   ham,
O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   moliyasini   boshqarish   tizimini   rivojlantirish
jarayoniga berilgan xalqaro baholar bilan ham tasdiqlangan. Jumladan, 2007–2018
yillarga   mo‘ljallangan   davlat   moliyasini   boshqarish   islohoti   strategiyasida   JS MHXSga mos keladigan davlat sektorida buxgalteriya hisobining milliy standartini
ishlab chiqish va joriy etish buxgalteriya hisobini isloh qilishning muhim vazifasi
sifatida   belgilab   olingan.   Bu   zarurat   ham   BMTTDning   «O‘zbekistonda   byudjet
tizimini   isloh   qilish»   loyihasi   doirasida   tayyorlangan   O‘zbekiston   Respublikasi
Byudjet   kodeksining loyihasida   nazarda tutilgan.
JS MHXSga rioya qilish PEFA (Public Expenditure and Financial   Accountability)
tizimi   bo‘yicha   davlat   moliyasini   baholashning   eng   muhim   ko‘rsatkichi
hisoblanadi.   Ushbu   mezonni hisobga   olgan   holda   Jahon   banki
ekspertlari O‘zbekistondagi davlat moliyasini oxirgi baholash doirasida moliyaviy
axborotning   taqdim   etilayotgan   axborotning   to‘liq   emasligi   nuqtai   nazaridan
hisobga   olishning   xalqaro   standartlari   talablariga   qisman   muvofiq
kelmayotganligini qayd etdilar.
Davlat   sektoriga   moliyaviy   hisobotning   xalqaro   standartlarini   puxta   joriy
etish   uchun   BMTTDning   va   Moliya   vazirligining   «O‘zbekistonda   byudjet   tizimini
isloh   qilish»   qo‘shma   loyihasi   tomonidan   2013–2014   yillarda   davlat   sektorida
buxgalteriya   hisobi   va   hisobotining   isloh   qilinishiga   ko‘mak   berildi.   Loyiha
doirasida   JS   MHXS   asosida   buxgalteriya   hisobi   va   hisoboti   tizimini
takomillashtirish   konsepsiyasi   ishlab   chiqildi.   Buxgalteriya   hisobining   12   ta
standarti   loyihasi   tayyorlandi.   Ushbu   standartlarni   mamlakat   buxgalteriya   hisobi
amaliyotiga   joriy   etish   mutaxassislarni   ular   bilan   to‘g‘ri   ishlashga   o‘qitishni,   shu
jumladan byudjet sohasidagi  buxgalterlar va moliya xodimlarini o‘qitish va qayta
tayyorlashni,   o‘rta   va   oliy   ta’lim   muassasalari   o‘quv   dasturlarini   qayta
yo‘naltirishni, shuningdek tahsil oluvchilarning turli toifalari uchun mo‘ljallangan
o‘quv-metodik   qo‘llanmalarni yangilash   va   ular bilan   ta’minlashni   talab   qiladi.
Iqtisodiyot rivojiga mos buxgalteriya hisobini   joriy   etishning yangi   usullari.
Birinchi   prezidentimiz   Islom   Karimov   rahnamoligida   iqtisodiyot   tarmoqlarini
modernizatsiya va diversifikatsiya qilish, kichik biznes va xususiy   tadbirkorlikning
iqtisodiyotdagi   rolini   tubdan   oshirish,   investitsiya   muhitini   yanada   yaxshilash
yuzasidan   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   samarasida   mamlakatimizda   barqaror
o‘sish   sur’atlari   ta’minlanmoqda.   O‘zbekiston   Respublikasining   2016-yil   13- apreldan kuchga kirgan yangi tahrirdagi «Buxgalteriya hisobi to‘g‘risida»gi   qonuni
zamonaviy   boshqaruvning   muhim   tarkibiy   qismi   hisoblangan   ishonchli   va
mukammal   iqtisodiy   axborot   va   hisobotlar   bilan   ta’minlashning   huquqiy   asosiga
aylandi.
Mamlakatimizda   iqtisodiyotni   tarkibiy   o‘zgartirish   va   modernizatsiya   qilishga
yo‘naltirilgan   strategiya   asosida   yuqori   texnologiyalarga   asoslangan   korxonalar
barpo   etilib,   zamonaviy   boshqaruv   usullari   joriy   etilmoqda.   Davlatimiz   rahbari
aksiyadorlik   jamiyatlarida   moliyaviy   boshqaruv   va   zamonaviy   menejmentning
yangi   mexanizmlarini   joriy   etish   asosida   korporativ   boshqaruvni   yanada
takomillashtirish vazifasini qo‘ydi. Ushbu vazifalarni amalga oshirish   buxgalteriya
hisobining mukammal yuritilishiga va ishonchli moliyaviy   hisobotlarga   tayanadi.
1996-yilda   qabul   qilingan   O‘zbekiston   Respublikasining   «Buxgalteriya   hisobi
to‘g‘risida»gi   qonuni   o‘z   navbatida   buxgalteriya   hisobini   sifatli   va   ishonchli
tashkil   etish bo‘yicha xalqaro   talablarga   javob   berishi   bilan bir qatorda,
korxonalarning   moliyaviy   hisobotlariga   bo‘lgan   ishonchning   ortishiga,   bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   buxgalteriya   hisobini   rivojlantirishga   huquqiy   asos   bo‘lib
xizmat qildi.
O‘tgan   davrda   amalga   oshirilgan   iqtisodiy   islohotlar   natijasida   barcha   sohalar
singari   hisob-kitob   tizimida   ham   katta   o‘zgarishlar   ro‘y   berdi,   soha   bilan   bog‘liq
qator yangi   qonunchilik   hujjatlari   qabul qilindi,   mavjudlari
takomillashtirildi.   Bu   «Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risida»gi   qonunni   bugungi   kun
talablariga   moslashtirishni   taqozo etdi.
Yuqoridagilar va sohada to‘plangan milliy va xorijiy tajriba buxgalteriya   hisobini
tashkil   qilish,   yuritish   va   hisobotlarni   tuzish   borasidagi   qonunchilikni   yanada
mukammallashtirishni ilgari   surdi.   Shulardan   kelib   chiqqan   holda
O‘zbekiston Respublikasining  yangi tahrirdagi “Buxgalteriya hisobi  to‘g‘risida”gi
qonuni   ishlab   chiqilib,   qabul qilindi   va   Prezidentimiz   tomonidan   tasdiqlandi.
32 moddadan iborat qonunda buxgalteriya hisobining mazmuni, asosiy   maqsadi va
vazifalari   iqtisodiyotdagi   o‘zgarishlar hamda   huquqni qo‘llash
amaliyotiga qo‘yilayotgan yangi talablardan kelib chiqqan holda moliyaviy hisobot tuzishning   xalqaro standartlariga muvofiq   belgilandi.
Birinchi   prezidentimizning   2015-yil   24-apreldagi   “Aksiyadorlik   jamiyatlarida
zamonaviy   korporativ   boshqaruv   uslublarini   joriy   etish   chora-   tadbirlari
to‘g‘risida”gi   farmonida   moliyaviy   hisobotlarni   xalqaro   standartlar
asosida   tuzish   va   e’lon   qilish   belgilanganligi   munosabati   bilan   ham   milliy,   ham
xalqaro   standartlarni   qamrab   oluvchi   buxgalteriya   hisobining   standartlari   qonun
darajasida   o‘rnatildi.
Avvalgi   qonunchilikda   buxgalteriya   xizmati   rahbari   faoliyatini   tartibga   solishga
qaratilgan   aniq   me’yorlarning   mavjud   bo‘lmaganligi   bois,   qonunga   buxgalteriya
xizmati   rahbari   maqomini   va   unga   qo‘yiladigan   professional
talablarni   aniqlovchi   yangi   me’yorlar   kiritildi.   Mazkur   qoidalarda   majburiy
auditorlik   tekshiruvidan   o‘tishi   lozim   bo‘lgan   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarning
buxgalteriya   xizmati   rahbariga ma’lumoti   va   ish staji,   shuningdek,   malaka
darajasini   oshirish   bo‘yicha   yangi talablar   belgilandi.
Qonunga   buxgalteriya   hisobi   subyekti   rahbari   bilan   buxgalteriya   hisobi
xizmati rahbari o‘rtasidagi o‘zaro nazoratni ta’minlashga qaratilgan yangi normalar
kiritildi.   Shu   bilan birga,   boshlang‘ich hisob   hujjatlari   va buxgalteriya   hisobi
registrlari   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   belgilash,   ichki   hujjatlar   aylanishini
mukammallashtirish, shuningdek, zamon talablariga mos ravishda sohaga axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy   etish   maqsadida   qator   yangi   me’yorlar
ham   joy oldi.
Qonunda   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   tomonidan   buxgalteriya   hisobi   sohasida
ichki nazoratning tashkil etilishi va amalga oshirilishi lozimligi   belgilandi.   Mazkur
nazorat   xo‘jalik   operatsiyalarining   to‘g‘ri   va   o‘z   vaqtida
amalga oshirilishini ta’minlash, aktivlar butligini saqlash, talon-taroj qilish hollari
va  xatoliklarni  joyida  aniqlash  hamda  ularning  oldini   olish  bo‘yicha  buxgalteriya
hisobi subyekti xodimlari o‘rtasida javobgarlik va vakolatlarni samarali taqsimlash
imkoniyatini   ta’minlaydi.
Buxgalteriya hisobi  subyektlari  moliyaviy hisobotni  yilning har choragida   taqdim
etishi   belgilangani   holda,   kichik   korxonalar   va   mikrofirmalar   uchun   buxgalteriya balansi   hamda   moliyaviy   natijalar   to‘g‘risidagi   hisobotdan   iborat   faqat   yillik
moliyaviy   hisobot taqdim etish   to‘g‘risidagi yangi norma   kiritildi.
Demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini
rivojlantirish   konsepsiyasida   belgilangan   vazifalarga   asosan   buxgalterlar   o‘z
manfaatlari   va   huquqlarini   himoya   qilishga   xizmat   qiluvchi   ixtiyoriylik   asosida
tashkil  etiladigan nodavlat  notijorat  tashkiloti  bo‘lgan jamoat birlashmalari  tuzish
huquqiga   egaligi   to‘g‘risidagi   yangi   me’yor   bilan to‘ldirildi.
Yuqoridagilar   bilan   bir   qatorda   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarga   qo‘shimcha
qulayliklar   yaratish   maqsadida   tegishli   moddalarga   o‘ndan   ortiq   yangi   norma
kiritilgan.
Aytish   joizki,   qonunning   yangi   tahririda   buxgalteriya   hisobini   yuritish   va   tashkil
qilish,   moliyaviy   hisobotlarni   tayyorlash   va   taqdim   etish   jarayonlarida   yuzaga
kelayotgan   yangi   huquqiy   munosabatlar   me’yoriy tartibga   solindi.
Qonunga   kiritilgan   yangiliklar   zamonaviy   korporativ   boshqaruvning
takomillashuviga,   xususan,   uning   iqtisodiy   dastaklari   va   mexanizmlari
mukammallashuviga   ijobiy ta’sir   ko‘rsatadi.
Qonunda   belgilangan   yangi   norma   va   qoidalar   ijrosini   ta’minlash   maqsadida
joylarda   ularning   mazmun-mohiyatiga   bag‘ishlangan   maxsus   seminarlarni   tashkil
etish,   buxgalteriya   hisobining   barcha   subyektlarida   tadbirlar   rejasi   ishlab   chiqib,
unda   xodimlarni   xalqaro   standartlar   bo‘yicha   moliyaviy   hisobotni   tuzish,
boshlang‘ich   hisob   hujjatlari   va   buxgalteriya   hisobi   registrlariga   qo‘yilayotgan
qo‘shimcha   talablar   hamda   ichki   nazoratni   tashkil   qilish   bo‘yicha   tegishli   chora-
tadbirlarni   amalga   oshirish   lozim   bo‘ladi.
Muxtasar   aytganda,   O‘zbekiston   Respublikasining   yangi   tahrirdagi
«Buxgalteriya   hisobi   to‘g‘risida»gi   qonunida   ko‘zda   tutilgan   yangi   me’yor   va
qoidalarning   hayotga   joriy   etilishi   buxgalteriya   hisobi   tizimini   yanada
takomillashtirish,   uning   ochiqligi,   xo‘jalik   operatsiyalarining   to‘g‘ri   amalga
oshirilishi va ish sifatini ta’minlash, aktivlarni to‘liq saqlash, buxgalteriya hisobini
yuritish va moliyaviy hisobotlarni  tuzishdagi  xatoliklar  va huquqbuzarliklarni o‘z
vaqtida aniqlash,   oldini   olish va bartaraf   qilishga xizmat   qiladi. Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishimdan   shuni   xulosa   qilib   aytamanki   Respublikamizda
buxgalteriya   hisobini tartibga   solishda,   buxgalterlar   qonun   doirasida
himoyalangani,   qonunlar   puxta   va   adolatli   ishlab   chiqilganiga   guvohi   bo’ldim.
Buxgalteriya   hisobi   amaliyotining   istiqbolli   yo’nalishlaridan   biri   ekanligi,   uning
muhim   tarkibiy   qismi   hisoblangan   boshqaruv   hisobining   ahamiyati   beqiyos
darajada   ortib   borishi,   boshqaruv   hisobi   korxona   faoliyatini   tezkor   va   istiqbolli
boshqarishda asosiy o’rinlardan birini egallagani, xalqaro standart talablariga to’liq
muvofiq   kelishi,   xarajatlar   va   mahsulot   tannarxini   boshqarish,   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirish   imkoniyatlarini   aniqlashni   yaratib   berishini   ko’rdik.
Ko’rib   chiqanimizdek   ushbu   “Buxgalteriya   hisoboti   to’g’risida”   gi   qonunda
buxgateriyaning   hisobotini   qonun   doirasida   xalqaro   standartlarga   mos   ravishda
nazorat   qilinishi,   maxfiyligi,   saqlash,   hisobotlarni   topshirish,   qonun   hujjatlarini
buzganlik   uchun   javobgarliklar   ko’rsatib o’tilgan.
Qonunda ta’kidlanganidek buxgalteriya hisobini  yanda takomillashtish ,   tadbirkor
va   buxgalterlarga   yangi   qulayliklar   yaratilmoqda.   Yildan   yilga   ushbu   qonun
hujjatlarga   yangiliklar,   o’zagartirishlar   kiritilmoqda.   Sababi,   rivojlanayotgan   har
bir   mamlakat uchun   yaratilayotgan   imkoniyatlar,   yangi tartib   qoidalar,   yangi
texnoligiyalar, yangi tadbirkorlik g’oyalari yaratilar ekan albatta buxgalteriyaning
ham yangi   takomillashgan   variantlari ham   ortib   boraveradi.   Bu   albattda   xalq
manfaatlarini   ko’zlagan   holda   xizmat   qilishiga   guvohi   bo’lmoqdamiz.
Qisqacha   qilib   aytganda   ushbu   qonun   hujjatlari   jamiyatimizni,   ishlovchilarning
keng   imkoniyatlarini   yaratish   maqsadida,   huquqbuzarliklarni   o’z   vaqtida
aniqlashda   va   uni   bartaraf   etishda,   ish   sifatini   yaxshilashda,   vaqtni   tejashda   va
boshqa ko’p imkoniyatlar   uchun xizmat   qiladi. Foydalanilgan   Adabiyotlar
1. O’zbekiston   Respublikasi Konstitutsiyasi.   T:   O’zbekiston   2016
2. O’zbekiston Respublikasining   “Buxgalteriya hisobi to’g’risida” gi qonuni   2016.
13 aprel
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidintening   2017-yil   7-fevraldagi   4947-sonli
Farmoni   O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasi   “O’zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari   to’plami”,   2017-yil   13-
fevral
4. D.E.Norbekov, K.M.Misirov, G’.D.Toshmanov, Moliyaviy va boshqaruv hisobi:
o’quv   qo’llanma. Toshkent   “iqtisod-moliya”   2018
5. A.R.Qoraboyev,   B.K.G’oibnazarov,   N.X.Rashitova.   Milliy   hisoblar   tizimi;
O’quv   qo’llanma, Toshkent   “Iqtisod-moliya”2015
6. B.M.Jo’raboyev.   Hisob   siyosatining   tashkiliy   ta’minotini   takomillashtirishning
ayrim   jihatlari. Ma’ruza matni. 2017
Internet   saytlari
1. www.lex.uz      (O’z.R.   Qonun   hujjatlari ma’lumotlari   milliy   bazasi)
2. www.tfi.uz      (   Toshkent   moliya   instituti   sayti)
3. www.mf.uz      (   O’zbekiston   Respublikasi Moliya   vazirligi   sayti)
4. www.buxgalter.uz      (   Buxgalterlik   rasmiy   sayti   )

Buxgalteriya hisobi standartlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский