Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 178.4KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 15 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Buxgalteriya hisobini tizimlari

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA
MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTETI
 
KURS ISHI
Mavzu:  Buxgalteriya hisobini tizimlari
Guruh: __________
Bajardi: ___________________
Ilmiy rahbar: _______________
Toshkent 2023
1 REJA:
KIRISH
1. O’zbekiston Respublikasida buxgalteriya hisobini tartibga solish 
bo’yicha meyoriy huquqiy hujjatlar.
2. Respublika buxgalteriyasi hisobi va hisobot tizimini takomillashtirish.
3. Iqtisodiyot rivojiga mos buxgalteriya hisobini joriy etishning yangi 
usullari.
Xulosa
Foydanalingan adabiyotlar ro’yxati.
2 Kirish
Iqtisodiy islohotlarning chuqurlashib borishi, O’zbekiston Respublikasining
jahon   iqtisodiy   tizimiga   integratsiyalashuvi   o’z   navbatida   mavjud   qonunchilik
asosini   doimiy   ravishda   takomillashtirish   uni   xalqaro   me’yorlar   va   standartlarga
moslashtirib borishini taqazo etdi.
Respublikamizda   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   tamoyillari   va   uning   keyingi
bosqichlarida   ustuvor   yo’nalishlarning   belgilanishi,   ayniqsa   ijtimoiy   –   siyosiy
hayotni, jumladan iqtisodiyotni bir qancha sohalarini, jumladan buxgalteriya hisobi
tizimi ham isloh qilishni boshladi. 
O’zbekiston   Respublikasi   prezidentining   2017-yil   7   –fevraldagi   4947-sonli
Farmoni   bilan   tasdiqlangan   “2017-2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi”
jamiyat hayoti barcha sohalari uchun asosiy dastur bo’lib hisoblanadi  1
 .
Buxgalteriya   hisobini   isloh   qilinishi,   eng   avvalo,   uning   boshqaruv   hisobi
moliyaviy  hisob  va  soliq   hisobiga  bo’lib  o’rganishimizni  taqazo  etadi.   Hisobning
shunday   bo’linishi   nafaqat   korxonaning,   balki   barcha   manfaatdor   tomonlarning,
shu jumladan davlatning ham istiqboli uchun xizmat qiladi.
Respublika   buxgalteriya   hisobi   va   hisoboti   tizimi   oldidagi   eng   muhim
vazifalardan   biri   –   bu   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish   hamda   yuritish   tartibini
imkon   qadar   xalqaro   talablar   darajasiga   muvofiqlashtirib   borishdan   iboratdir.
Chunki,   xohlaymizmi,   yo’qmi   biz   jahon   globallashuv   jarayoni   davrida
yashamoqdamiz,   o’z   navbatida   buxgalteriya   hisobi   xalqaro   integratsiya
jarayonlarini rivojlantirishda “biznes tili” sifatida tan olingan.
Men   ushbu   kurs   ishimda   shuni   yoritib   bermoqchimanki,   respublikamizda
buxgalteriyani   tartibga   solish   bo’yicha   chora   –   tadbirlar,   qonun   xujjatlar,
farmoyishlar,   buxgalteriya   hisobi   va   hisobot   tizimini   takomillashtirish   bo’yicha
ishlar, iqtisodiyotimizga mos buxgalteriya hisobini joriy etishning yangi usullarini
yoritib beraman.
 
3 _________________
1
 O’zbekiston Respublikasi Prezidintening 2017-yil 7-fevraldagi 4947-sonli 
Farmoni O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar 
strategiyasi “O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to’plami”, 2017-yil 13- 
fevral , 6- son, 70-modda
1. O’zbekiston Respublikasida buxgalteriya hisobini tartibga solish bo’yicha
me’yoriy huquqiy hujjatlar.
“Buxgalteriya hisobi barcha fan va san’atlardan
yuqori turadi, chunki hamma unga extiyoj
sezadi, u esa hech kimga nisbatan
extiyoj sezmaydi. Buxgalteriya hisobisiz dunyo
boshqaruvisiz qolgan, odamlar esa bir-birlarini
tushuna olmagan bo’lar edilar”
Bartalomeo de Salazano
“Buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   hisobotni   tartibga   solish,   buxgalteriya
hisobi standartlarini ishlab chiqish va tasdiqlash O’zbekiston Respublikasi Moliya
vazirligining   zimmasiga   yuklatiladi.   Buxgalteriya   hisobini   yuritish   qoidalari
buxgalteriya hisobi standartlari, shu jumladan kichik tadbirkorlik sub’ektlari uchun
soddalashtirilgan  buxgalteriya hisobini  yuritish  standarti  bilan  belgilanadi.  Budjet
tashkilotlarining hamda davlat maqsadli jamg’armalarining buxgalteriya hisobi va
moliyaviy hisobotini tartibga solish budjet hisobi standartlari hamda boshqa qonun
hujjatlari   asosida   amalga   oshiriladi.   Banklar   va   boshqa   kredit   tashkilotlarining
buxgalteriya   hisobi   hamda   hisobotini   tartibga   solish   O’zbekiston   Respublikasi
Markaziy banki tomonidan qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshiriladi.” 1
Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   keng   ko’lamli   islohotlarning   bosh
maqsadi kuchli, raqobatbardosh milliy iqtisodiyotni yaratish va shuning hisobidan
aholi farovonligini muntazam oshirib borishga qaratilgan. Shu bois so’nggi yillarda
xususiy   mulk   va   tadbirkorlikning   huquqiy   kafolatlarini   mustahkamlashga
4 qaratilayotgan   e'tibor   pirovard   natijada   barqaror   iqtisodiy   taraqqiyotning   muhim
omiliga aylanmoqda.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   buxgalteriya   hisobining   ahamiyati   va
boshqaruv   qarorlarini   qabul   qilishdagi   roli   ham   oshib   bormoqda.   Shu   ma'noda
1996   yilda   qabul   qilingan   “Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   O’zbekiston
Respublikasi   qonuni   sohadagi   munosabatlarni   tartibga   solish,   biznesdagi
samaradorlik   va   natijalarning   haqiqiy   ahvolini   o’z   vaqtida   baholab   borishni
ta'minlashga xizmat qilib kelmoqda.
__________________
1
O’zbekiston Respublikasi qonuni “Buxgalteriya hisobi to’g’risida”, 9-modda
Biroq,   o’tgan   yigirma   yil   mobaynida   milliy   iqtisodiyotimizda   yuz   bergan
tarkibiy o’zgarishlar, xo’jalik yurituvchi sub'yektlar turi va soni oshib borayotgani
hamda sohaga joriy etilayotgan axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining jadal
rivojlanishi   mazkur   qonunga   o’zgartish   va   qo’shimchalar   kiritishni   taqozo
etmoqda.
O’zbekistonda   buxgalteriya   hisobi   sohasida   ko’zga   ko’ringan   iqtisodchi
olimlar tomonidan bildirilgan fikrlar Respublikamizdagi buxgalteriya hisobi tizimi
bu borada Kontinental modelga asoslanishi haqiqatga yaqinroqligini ko’rsatmoqda.
Ushbu   modelning   mohiyati   shundaki,   buxgalteriya   hisobini   tartibga   solishda
hukumat xal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Qat’iy qonunchilik talablari asosida va
soliq   siyosatiga   mos   holda   konservativ   tartibda   hisob   yuritiladi.   Shuningdek,
yagonda hisob varaqlar rejasi amal qiladi.
Buxgalteriya   hisobi   tizimi   Moliya   vazirligining   “Buxgalteriya   hisobi   va
audit   uslubiyoti   Bosh   boshqarmasi”   tomonidan   tartibga   solinadi   hamda
Buxgalterlar va auditorlar uyushmasi, O’zbekiston buxgalterlar federatsiyasi
5 yoki   Auditorlar   Palatasi   kabi   jamoatchilik   tashkilotlari   esa,   buxgalteriya   hisobini
amaliyotga   tadbiq   etishda   maslahatchi   bo’lib   xizmat   qilmoqda.   O’z   navbatida
xo’jalik subyektlari uchun yagona hisobvaraqlar rejasi ham mavjud
(21   –   son   BHMS   “Xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning   buxgalteriya   hisobi
hisobotlar   rejasi”   O’z.R   AV   tomonidan   2012   yil   23   oktabrda   1181-son   bilan
ro’yxatdan o’tkazilgan).
Buxgalteriya hisobi va hisobotining tartib qoidalarini ishlab chiqishda jahon
mamlakatlari   uchta   guruhga   bo’linadi:   xalqaro   standartlar   (Moliyaviy
hisobotlarning   xalqaro   standartlarni   –   MHXS,   International   Financial   Reporting
Standats   –   IFRS)   to’g’ridan-to’g’ri   qabul   qilib   oluvchi   mamlakatlar,   MHXS
asosida   o’z   kodeksi,   nizom   yoki   standartlarini   yaratuvchi   mamlakatlar   hamda
MHXSlarni   tan   olmaydigan   (o’zining   alohida   –   hisob   standartlariga   yoki
tamoyillariga   ega   bo’lgan)   mamlakatlar.   Xususan,   O’zbekiston   MHXS   asosida
o’zining milliy standartlarini ishlab chiqaruvchi mamlakatlar qatoriga kiradi, ya’ni 
buxgalteriya hisobi tizimi o’z mlliy standartlariga asoslanadi(banklardan tashqari).
Respublikamizda   buxgalteriya   hisobi   va   hisoboti   tizimidagi   amalga
oshirilayotgan   ishlar   “bosqichma-bosqich   rivojlanish”   tamoyillariga   asoslanib
kelmoqda. 
birinchi   bosqich:   1994   yil   “Buxgalteriya   hisobi   va   hisoboti   to’g’risida”gi
Nizomni ishlab chiqilishi;
ikkinchi   bosqich:   1996   yil   “Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   O’zbekiston
Respublikasi Qonunning qabul qilinishi;
uchinchi   bosqich   :   1998   yil   “Buxgalteriya   hisobining   milliy   standartlari”ni
yaratilishi;
to’rtinchi   bosqich:   2012   yil   “Moliyaviy   hisobotlarni   takomillashtirish”
bo’yicha turli me’yoriy xujjatlarning qabul qilinishi;
beshinchi   bosqich:   2012-2015   yillar   “Tadbirkorlik   subyektlarida   statistic,
soliq va moliyaviy hisobotlarni soddalashtirish, topshirishning elektron tizimi” ga
to’la o’tkazilishi.
6     Shuningdek,   Respublikamizda   buxgalteriya   hisobi   sohasida   o’tkazilgan
islohotlarga   qaramay,   buxgalteriya   hisobiga   kontinental   model   bo’yicha
yondashish,   yuqorida   ta’kidlanganidek,   qat’iy   qonunchilikka   asoslangan   hisob
yuritish qoidalari  hamon saqlanib  turibdi. Vaholanki, MHXS talablari kontinental
modeldan deyarli farq qiladi:
Ko’rsatkichlar Tartibga soluvchi
organlar Moliyaviy
hisobotni tuzish Hisobvaraqlar
rejasi
MHXS bo’yicha Mustaqil
buxgalterlar va
auditorlar
uyushmalari Mustaqil buxgalterlar va auditorlarning
malakaviy darajasida muhokama
qilinadi
O’zbekistonda  Davlat organlari
tomonidan tartibga
solinadi Davlat tomonidan
nazorat qilinadi Yagona
hisobvaraqlar
rejasi amal qiladi
1 – jadval
Shuningdek, 2010 yildan to shu kungacha buxgalteriya hisobini tashkil etish,
yuzaga   kelgan   muommolarni   bartaraf   etish   va   uni   takomillashtirishga   oid  30   dan
ortiq   tarmoq   xususiyatini   hisobga   olgan   Nizomlar,   yo’riqnomalar   va   turli   tartib
qoidalar qabul qilingan. Masalan, “Buxgalteriya hisobi  to’g’risida”gi  O’zbekiston
Respublikasi   Qonuniga   “O’zbekiston   Respublikasining   ayrim   qonun   hujjatlariga
o’zgartirish   va   qo’shimchalar   kiritish,   shuningdek,   ayrim   qonun   xujjatlarini   o’z
kuchini yo’qotgan deb topish to’g’risida” 2013 yil 7 oktabrdagi O’zRQR-355-son
Qonunga   asosan   12   –   moddasiga   o’zgartirishlar   kiritildi.   Bunda   qonunning   9-
moddasi   birinchi   qismi   quyidagi   jumla   bilan   to’ldirildi:   “Xo’jalik   yurituvchi
subyektlar   tomonidan   savdo   va   servis   sohasida   olinadigan   to’lovlar   (ishlar,
xizmatlar)   haqqi   korporativ   plastik   kartalardan   foydalangan   holda   to’langanida
to’lov   terminallarining   cheklari   ham   boshlang’ich   hisob   hujjatlari   deb   tan
olinadi” . O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2015 yilda qabul  qilingan PQ-
1001,   20-son   Qarori,   hamda   2012   yil   16   iyuldagi   PF-4453   sonli   Farmoyishiga
7 muvofiq hisobotlarni tuzish va topshirish tartibidagi so’ngi o’zgarishlarni keltirish
mumkin. 
Jahondagi   har   bir   mamlakat   o’z   milliy   buxgalteriya   hisobi   tizimiga   ega
bo’lganligi   yaxshi   holat.   O’z   ijtimoiy,   siyosiy   iqtisodiy   holati   va   qadriyatlariga
asoslangan   buxgalteriya   hisobi   tashkilot   faoliyatini   to’liq   va   shaffof   ma’lumotlar
bilan   aks   ettirilishini   ta’minlaydi.   Biroq   ushbu   hisobotdan   tashqi
foydalanuvchilarga   qiyinlik   tug’diradi.   Hisobotdan   foydalanuvchi   avval   ushbu
mamlakatning ijtimoiy, siyosiy   iqtisodiy  holati,  qadriyatlari   va boshqa  sohalarini,
buxgalteriya   hisobi   tamoyillarini   o’rganishi,   hisobotini   o’qiy   olish,   uni   boshqa
subyektlarning   ko’rsatkichlari   bilan   solishtirish   uchun   qaytadan   hisobotni
moslashtirilgan   holda   tuzib   chiqishga   to’g’ri   keladi.   Ushbu   holatda   hisobotdan
tashqi   foydalanuvchi   hisobot   ma’lumotlari   o’rganish   va   qaror   qabul   qilishdan
oladigan   nafi   hisobotni   tushunishga   sarflanadigan   vaqti   va   mablag’idan   kam
bo’lganligi   sababli,   hisobotdan   foydalanmaslikka   qaror   qiladi.   Bu   esa   o’z
navbatida subyektlarning moliyaviy faoliyatiga salbiy ta’sir ko’rsatadi.
O’zbekiston   buxgalteriya   hisobi   va   hisoboti   tizimiga   MHXSni   qabul   qilish
bo’yicha tutgan o’rni ijobiy, biroq MHXS ni amaliyotda qo’llashni  jadallashtirish
va   integratsiya   jaroyonida   faol   ishtirok   etishini   maqsadga   muvofiq   deb
hisoblaymiz.   Fikrimizni   korporativ  buxgalteriya  hisobi   va   hisoboti   haqida  davom
ettiradigan bo’lsak, buxgalteriya hisobi Moliya vazirligi tomonidan tartibga solinib
kelinmoqda.   O’z   navbatida   xo’jalik   subyektlari   o’rtasida   raqobat   va   sog’lom
muhitni   shakllantirish,   yalpi   ichki   mahsulotda   xususiy   mulk,   jumladan,   chet   el
kapitali ishtirokidagi ulushini oshirish, moliya faoliyatini tartibga solish va nazorat
qilish uchun ma’lum hisobotlar talab qilinadi. Ushbu hisobotlar faqatgina xo’jalik
subyektining   sog’lom   faoliyatini   nazorat   qilishga   yo’naltirilganligi   bois,   ushbu
hisobotni statistik hisobot sifatida tasniflash mumkin. Huddi shu kabi Davlat Soliq
Idoralariga   ham   soliqlarni   to’g’ri   hisoblanishi   va   o’z   vaqtida   to’lanilishini
nazoratga   olish   uchun   hisobotlar   talab   qilinadi,   ushbu   hisobot   foydalanuvchi   va
foydalanish   qamrovi   tor   doirada   bo’lganligi   sababli   ushbu   hisobotni   to’la   qonli
moliyaviy hisobot   sifatida  tasniflash  maqsadga  muvofiq emas.  Xojalik  yurituvchi
8 subyektlar   tomonidan   taqdim   etilayotgan   hisobotlar   keng   qamrovli   bo’lib,   undan
foydalanuvchilar:   aksiyadorlar,   investorlar,   xaridorlar,   bank,   mol   yetkazib
beruvchilar,   mulk   egalari,   auditorlar   va   boshqa   yuqori   tashkilotlar,   subyektning
faoliyatidagi raqobatchilar va boshqa yuqori tashkilotlar, subyektning faoliyatidagi
raqobatchilari   va   hamkorlari   ushbu   hisobot   ma’lumotlariga   tayangan   holda
moliyaviy,   boshqaruv   va   boshqa   sohalardagi   qarorlarni   qabul   qiladi.   Shu   bois,
moliyaviy   hisobotlar   bu   subyektning   yuzi   va   reklama   vositasi   hisoblanadi.   Biroq
hisobotda   faqat   yutuqlar   emas,   balki   qaror   qabul   qilishda   ta’sir   qiladigan   barcha
holatlar o’z ifodasini topishi lozim.
O’zbekistonda buxgalteriya hisobini me’yoriy tartibga solish tizimi va uning
asosiy   elementlarini   to’rt   pog’onaga   bo’lish   mumkin.   Asosiy   element
pog’onalariga   to’xtaladigan   bo’lsak,   ular   bir   –   biriga   ta’sir   qiluvchi   biri
ikkinchisini qamrab oluvchi tushunchalardir.
Pog’onalar:
1) O’zbekiston Respublikasi ―Buxgalteriya hisobi to’g’risidagi qonun
2) O’zbekiston Respublikasi Buxgalteriya hisobining milliy standartlari
3)   Buxgalteriya   hisobining   alohida   bo’limlari   bo’yicha   hisob   yuritish
tartibini   belgilaydigan   ―Uslubiy   ko’rsatmalar,   yo’riqnomalar,   tavsiyanomalar   va
boshqalar
4)   Korxonaning   hisob   siyosati   ya’ni   korxonaning   hisob   yuritish   va   hisobot
tuzishga   doir   ichki   tashkiliy-uslubiy   hujjatlar   to’plami.   Bu   tizim   elementlari
yuqoridan pastga qarab bir –biriga asosan tuziladi. Buxgalteriya hisobining milliy
standartlari,   O’zbekiston   Respublikasi   Buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi   qonunga
asosan,   shu   qonunga   zid   bo’lmagan   holda   tuziladi.   O’zbekiston   Respublikasi
Buxgalteriya   hisobining   milliy   standartlari   esa   Buxgalteriya   hisobining   alohida
bo’limlari bo’yicha hisob yuritish tartibini belgilaydigan ―”Uslubiy ko’rsatmalar,
yo’riqnomalar   va   boshqa   hujjatlar”   ishlab   chiqarishning   huquqiy   –   me’yoriy   va
uslubiy asosi hisoblanadi.So’ngra yuqoridagi uchta pog’onaning mantiqiy davomi
Korxonaning hisob siyosati ya’ni korxonalarning hisob yuritish va hisobot tuzishga
doir ichki hujjatlar to’plami shakllantiriladi. BHMSlar quyidagi qismlardan tashkil
9 topgan. Standart nomi, umumiy qoidalar, standartning maqsadi, amal qilish sohasi,
qo’shimcha   axborot,   asosiy   tamoyillar,   standart   tarkibiga   kiruvchi   tushunchalar.
BHMSlarning   qo’llanilishidan   asosiy   maqsad   Buxgalteriya   hisobini   yuritish
usullarini   to’liq   va   haqqoniy   qo’llanilishi   va   ularni   yuritishda   yuz   beradigan
kamchiliklar   ichiga   kirib   borish,   o’z   navbatida   ushbu   kamchiliklarni   bartaraf
etishdir.   BHMSlar   asosida   olib   boriladigan   korxona   siyosati   nechog’lik   aniq   va
lo’nda   tuzilsagina   xo’jalik   yurutuvchi   sub’ekt   faoliyati   ustidan   nazorat   o’rnatish,
shunchalik   aniq   bo’ladi.   BHMSning   ahamiyati   shundaki,   buxgalteriyada   sodir
bo’ladigan   har   bir   muomala   standartlardan   chetda   qolmaydi,   bu   muomalalarni
hisobga   olishda   tegishli   standartlardan   foydalaniladi,   qolaversa   korxona
faoliyatining   ko’zgusi   bo’lgan   moliyaviy   hisobotni   tayyorlashda   va   uni
tekshirishda   tegishli   xulosalar   yoziladi,   undagi   ma’lumotlarni   tahlil   qilishda
foydalaniladi.
Ikkinchi   pog’ona   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan
tasdiqlangan   buxgalteriya   hisobining   milliy   standartlarini   o’z   ichiga   olib,   ulardan
hisob yuritishning asosiy tamoyillari va qoidalari mujassamlashgan shu vaqtgacha
tasdiqlangan va amaliyotda qo’llanilayotgan buxgalteriya hisobi  standartlari 24 ta
standartdan   tashkil   topgan.   BHMSlar   tegishli   huquqiy   maqomga   ega   bo’lib,
mulkchilikning barcha shakllaridagi korxonalarning moliyaviy hisobotiga bo’lgan
ishonchni   ta’minlovchi   respublikamizdagi   buxgalteriya   hisobining   sifati   va
ishonchliligini   xalqaro   miqyosida   tan   olinishining   asosiy   shartidir.   BHMS
standartlaridan   1-son   Hisob   siyosati   va   moliyaviy   hisobot   deb   nomlanib,   boshqa
standartlar   bilan   birgalikda   qo’llaniladi.   Xo’jalik   sub’yektining   hisob   siyosati
bajarilishi   lozim   bo’lgan   ta’moyil   va   qoidalar   yig’indisi   asosida   tartibga   solinib
turadi.   Bunday   tamoyil   va   qoidalarning   mavjudligi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
buxgalteriya   hisobining   muhimligi,   korxonalarning   mulkiy   va   moliyaviy   holati
haqida   to’la   va   haqqoniy   ma’lumotlar   shakllantirilishiga   qaratilishi,
tadbirkorlarning   o’zaro   bir   –   biri   bilan   muomala   qilishi   usuli   bo’lishi,
makroiqtisodiy ko’rsatkichlar tizimining muhim elementi bo’lib hisoblanishi bilan
izohlanadi.   Shunday   qilib,korporativ   boshqaruv   tizimini   takomillashtirishning
10 muhim  shartlaridan biri  moliyaviy hisobotning xalqaro standartlariga to’liq o’tish
va Buxgalteriya hisobi milliy tizimini xalqaro standartlar asosida takomillashtirish
lozim.  
O’zbekiston iqtisodiy makonida qaror topgan tushuncha va atamalariga mos
malakali   tarjimasi   zarur.Shu   bilan   birga   moliyaviy   hisobot   xalqaro   standartlariga
mutaxassislar tomonidan malakali sharhlar ishlab chiqilishi maqsadga muvofiq.
Shunday qilib Buxgalteriya hisobi  to’g’risida O’zbekiston  Respublikasi  Qonunini
2016- yil 13 – aprelda yangi tahrirda o’zgartirishlar kritildi. № O’RQ – 404
Qonunchilik palatasi tomonidan 2016-yil 3-martda qabul qilingan Senat tomonidan
2016-yil 31-martda ma’qullangan
1-modda. Ushbu Qonunning maqsadi
Ushbu   Qonunning   maqsadi   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish,   yuritish   va
hisobotni tuzish sohasidagi munosabatlarni tartibga solishdan iborat.
2-modda. Buxgalteriya hisobi to’g’risidagi qonun hujjatlari
Buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi   qonun   hujjatlari   ushbu   Qonun   va   boshqa   qonun
hujjatlaridan iboratdir. Agar  O’zbekiston Respublikasining  xalqaro shartnomasida
O’zbekiston   Respublikasining   buxgalteriya  hisobi   to’g’risidagi  qonun  hujjatlarida
nazarda   tutilganidan   boshqacha   qoidalar   belgilangan   bo’lsa,   xalqaro   shartnoma
qoidalari qo’llaniladi.
3-modda. Buxgalteriya hisobining asosiy prinsiplari
Uzluksizlik,   ishonchlilik,   ko’rsatkichlarning   qiyoslanuvchanligi
buxgalteriya hisobining asosiy prinsiplaridir.
4-modda. Buxgalteriya hisobi
Buxgalteriya   hisobi   barcha   xo’jalik   operatsiyalarini   yaxlit,   uzluksiz,
hujjatlar   asosida   hisobga   olish   yo’li   bilan   buxgalteriya   axborotini   yig’ish,   qayd
etish va umumlashtirishning tartibga solingan tizimidan, shuningdek uning asosida
moliyaviy   va   boshqa   hisobotni   tuzishdan   iboratdir.   Buxgalteriya   hisobi   xo’jalik
operatsiyasini buxgalteriya hisobining kamida ikkita schyotida bir vaqtda va o’zaro
bog’liq   holda   pulda   baholab   aks   ettirish   yo’li   bilan   ikki   yoqlama   yozuv   usulida
yuritiladi.
11 5-modda. Buxgalteriya axboroti
Buxgalteriya   axboroti   boshlang’ich   hisob   hujjatlariga   asoslangan,
buxgalteriya   hisobi   registrlarida,   moliyaviy   hisobotlarda,   tushuntirishlarda   hamda
buxgalteriya hisobini tashkil etish va yuritish bilan bog’liq boshqa hujjatlarda aks
ettiriladigan   buxgalteriya   hisobi   ob’ektlari   haqidagi   qayta   ishlangan
ma’lumotlardir.
6-modda. Buxgalteriya hisobi sub’ektlari
Davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari,   O’zbekiston   Respublikasida
ro’yxatga   olingan   yuridik   shaxslar,   ularning   O’zbekiston   Respublikasi   hududida
hamda undan tashqarida joylashgan sho’’ba korxonalari, vakolatxonalari, filiallari
va   boshqa   tarkibiy   bo’linmalari   buxgalteriya   hisobi   sub’ektlaridir.   Yuridik   shaxs
tashkil   etmasdan   tadbirkorlik   faoliyati   bilan   shug’ullanuvchi   shaxslar,
fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari,   shuningdek   chet   el   yuridik
shaxslarining   O’zbekiston   Respublikasi   hududidagi   vakolatxonalari,   filiallari   va
boshqa tarkibiy bo’linmalari qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hisob yuritadi
hamda hisobot taqdim etadi.
7-modda. Buxgalteriya hisobi ob’ektlari
Aktivlar,   majburiyatlar,   xususiy   kapital,   zaxiralar,   daromadlar,   xarajatlar,
foyda,   zararlar   va   ularning   harakati   bilan   bog’liq   xo’jalik   operatsiyalari
buxgalteriya   hisobining   ob’ektlaridir.   Buxgalteriya   hisobi   ob’ektlari   sintetik   va
analitik hisoblarda yuritiladi.
8-modda. Sintetik va analitik hisob
Sintetik   hisob   qonun   hujjatlarida   belgilanadigan   tartibda   buxgalteriya
hisobi   ob’ektlari   haqidagi   ma’lumotlarni   muayyan   iqtisodiy   belgilari   bo’yicha
umumlashtirish   yo’li   bilan   amalga   oshiriladi.   Analitik   hisob   buxgalteriya   hisobi
ob’ektlari   haqidagi   batafsil   buxgalteriya   axborotini   shakllantirish   maqsadida
buxgalteriya   hisobining   sub’ekti   tomonidan   mustaqil   ravishda   belgilanadigan
tartibda yuritiladi.
9-modda. Buxgalteriya hisobi va hisobotini tartibga solish
12 Buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   hisobotni   tartibga   solish,   buxgalteriya
hisobi standartlarini ishlab chiqish va tasdiqlash O’zbekiston Respublikasi Moliya
vazirligining   zimmasiga   yuklatiladi.   Buxgalteriya   hisobini   yuritish   qoidalari
buxgalteriya hisobi standartlari, shu jumladan kichik tadbirkorlik sub’ektlari uchun
soddalashtirilgan  buxgalteriya hisobini  yuritish  standarti  bilan  belgilanadi.  Budjet
tashkilotlarining hamda davlat maqsadli jamg’armalarining buxgalteriya hisobi va
moliyaviy hisobotini tartibga solish budjet hisobi standartlari hamda boshqa qonun
hujjatlari   asosida   amalga   oshiriladi.   Banklar   va   boshqa   kredit   tashkilotlarining
buxgalteriya   hisobi   hamda   hisobotini   tartibga   solish   O’zbekiston   Respublikasi
Markaziy banki tomonidan qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshiriladi.
10-modda. Buxgalteriya hisobi standartlari
Buxgalteriya hisobi standartlari buxgalteriya hisobini yuritish va moliyaviy
hisobotni   tuzishga   doir   minimal   talablarni   belgilaydi.   Buxgalteriya   hisobining
milliy   standartlari   buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish,   yuritish   va   moliyaviy
hisobotni   tuzishga   doir   maxsus   talablarni   belgilaydi.   Buxgalteriya   hisobi
sub’ektlari   moliyaviy   hisobotning   xalqaro   standartlarini   qonun   hujjatlarida
belgilangan tartibda qo’llashi mumkin.
11-modda. Buxgalteriya hisobi va hisobotini tashkil etish
Buxgalteriya   hisobi   va   hisobotini   tashkil   etishni   buxgalteriya   hisobi
sub’ektining   rahbari   amalga   oshiradi.   Buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   rahbari
quyidagi   huquqlarga   ega:   buxgalteriya   hisobi   xizmatining   rahbari   boshchiligida
buxgalteriya   hisobi   xizmatini   tashkil   etish   yoki   shartnoma   asosida   jalb   qilingan
buxgalter   xizmatidan   foydalanish;   buxgalteriya   hisobini   yuritishni
ixtisoslashtirilgan   tashkilotga   (auditorlik   tashkilotlari,   soliq   maslahatchilari
tashkilotlari   va   ustavida   buxgalteriya   hisobini   yuritish   bo’yicha   xizmat   ko’rsatish
nazarda tutilgan boshqa tashkilotlar) shartnoma asosida yuklash;
buxgalteriya hisobini mustaqil yuritish.
Buxgalteriya hisobi sub’ektining rahbari:
hisob siyosati, ichki hisob va hisobot tizimi ishlab chiqilishini;
ichki nazorat tartibini;
13 buxgalteriya hisobi to’liq va ishonchli yuritilishini;
hisob hujjatlarining but saqlanishini;
moliyaviy hisobotning tayyorlanishini;
soliq hisobotining va boshqa moliyaviy hujjatlarning tayyorlanishini;
hisob-kitoblar o’z vaqtida amalga oshirilishini;
ushbu Qonun 12-moddasining talablariga rioya etilishini ta’minlashi shart.
12-modda. Buxgalteriya hisobi xizmatining rahbari
Bosh   buxgalter   yoki   buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   boshqarish
vazifalarini   amalga   oshiruvchi   boshqa   mansabdor   shaxs   buxgalteriya   hisobi
xizmatining   rahbaridir.   Buxgalteriya   hisobi   xizmatining   rahbari   bevosita
buxgalteriya hisobi sub’ektining rahbariga bo’ysunadi. Buxgalteriya hisobi xizmati
rahbarining   xo’jalik   operatsiyalarini   hujjatlar   asosida   rasmiylashtirish   va   ularni
buxgalteriya   hisobi   xizmatiga   taqdim   etish   bo’yicha   talablari   buxgalteriya   hisobi
sub’ektining barcha xodimlari uchun majburiydir. Buxgalteriya hisobi sub’ektining
rahbari   va   buxgalteriya   hisobi   xizmatining   rahbari   o’rtasida   ayrim   xo’jalik
operatsiyalarini amalga oshirishga doir kelishmovchiliklar yuzaga kelgan taqdirda,
ular   bo’yicha   hujjatlar   operatsiyalar   amalga   oshirilishining   oqibatlari   uchun
shaxsan   javobgar   bo’lgan   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   rahbarining   yozma
farmoyishi bilan ijroga qabul qilinishi mumkin. Majburiy auditorlik tekshiruvidan
o’tishi   lozim   bo’lgan   buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   (banklar   va   boshqa   kredit
tashkilotlari   bundan   mustasno)   buxgalteriya   hisobi   xizmati   rahbari   quyidagi
talablarga javob berishi kerak: oliy ma’lumotga ega bo’lish;
oliy iqtisodiy ma’lumotga ega bo’lgan taqdirda, oxirgi besh kalendar yildan
kamida uch yili, noiqtisodiy oliy ma’lumotga ega bo’lgan taqdirda esa, oxirgi o’n
kalendar   yildan   kamida   yetti   yili   buxgalteriya   hisobini   yuritish   yoki   moliyaviy
hisobotni   tuzish   yoxud   auditorlik   faoliyati   bilan   bog’liq   ish   stajiga   ega   bo’lish.
Majburiy   auditorlik   tekshiruvidan   o’tishi   lozim   bo’lgan   buxgalteriya   hisobi
sub’ektining   rahbari   buxgalteriya   hisobi   xizmati   rahbarining   har   yili   malaka
oshirishdan   o’tishini   ta’minlashi   shart.   Ushbu   modda   beshinchi   va   oltinchi
qismlarining   talablari   majburiy   auditorlik   tekshiruvidan   o’tishi   lozim   bo’lgan
14 buxgalteriya hisobi sub’ektining rahbari buxgalteriya hisobini yuritishni shartnoma
asosida   zimmasiga   yuklagan   ixtisoslashtirilgan   tashkilot   xodimiga   nisbatan   ham
tatbiq   etiladi.   Belgilangan   tartibda   muomalaga   layoqatsiz   yoki   muomala   layoqati
cheklangan   deb   topilgan,   shuningdek   qasddan   sodir   etilgan   jinoyat   uchun
sudlanganlik   holati   tugallanmagan   yoki   sudlanganligi   olib   tashlanmagan   shaxs
buxgalteriya hisobi xizmatining rahbari bo’lishi mumkin emas. Banklar va boshqa
kredit   tashkilotlarining   buxgalteriya   hisobi   xizmati   rahbarlariga   qo’yiladigan
talablar O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilanadi.
13-modda. Imzo huquqi
Pul,   tovar-moddiy   boyliklarni   va   boshqa   boyliklarni   qabul   qilish   hamda
berish   uchun   asos   bo’lib   xizmat   qiladigan   hujjatlar,   kredit   va   hisob-kitob
majburiyatlari,   shuningdek   moliyaviy   va   boshqa   hisobotlar   buxgalteriya   hisobi
sub’ektining   rahbari   tomonidan   yoki   u   belgilaydigan   shaxslar   tomonidan
imzolanadi.   Buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   rahbari   imzolash   huquqiga   ega
bo’lgan shaxslarning ikkita ro’yxatini tasdiqlaydi. Birinchi ro’yxatga buxgalteriya
hisobi   sub’ektida   rahbarlik   vazifalarini   amalga   oshiruvchi   shaxslar,   ikkinchisiga
esa,   buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   boshqarish   vazifalarini   amalga   oshiruvchi
shaxslar   kiradi.   Agar   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   rahbari   buxgalteriya   hisobi   va
moliyaviy boshqarish vazifalarini  o’z  zimmasiga  olgan bo’lsa, u holda  har  ikkala
ro’yxatda ham o’zini ko’rsatadi.
Ushbu   moddaning   ikkinchi   qismida   ko’rsatilgan   shaxslarning   imzosi
mavjud bo’lmagan hujjatlar haqiqiy emas deb hisoblanadi.
14-modda. Boshlang’ich hisob hujjatlari
Operatsiyalar   amalga   oshirilganligini   qayd   etuvchi   boshlang’ich   hisob
hujjatlari   va   ularni   o’tkazishga   doir   farmoyishlar   xo’jalik   operatsiyalarining
buxgalteriya   hisobi   uchun   asos   bo’ladi.   Xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   tomonidan
savdo   va   servis   sohasida   olinadigan   tovarlar   (ishlar,   xizmatlar)   haqi   bank
korporativ   plastik   kartalaridan   foydalangan   holda   to’langanida   to’lov
terminallarining   cheklari   ham   boshlang’ich   hisob   hujjatlari   deb   tan   olinadi.
15 Boshlang’ich hisob  hujjatlari  xo’jalik operatsiyalari  amalga oshirilayotgan paytda
yoki operatsiyalar amalga oshirib bo’linganidan keyin tuziladi.
Hisobot   davriga   tegishli   bo’lgan   xo’jalik   operatsiyalari,   agar   ular   amalga
oshirilganligini tasdiqlovchi hujjatlar olinmagan bo’lsa, tegishli boshlang’ich hujjat
rasmiylashtirilib,   buxgalteriya   hisobida   aks   ettiriladi.   Boshlang’ich   hisob
hujjatlarining majburiy rekvizitlari quyidagilardir:
buxgalteriya hisobi sub’ektining nomi;
hujjatning nomi va raqami, u tuzilgan sana va joy;
xo’jalik operatsiyasining  nomi, mazmuni va o’lchov birliklari ko’rsatilgan
miqdor o’lchovi (natura va pulda ifodalangan holda);
xo’jalik   operatsiyasini   bajargan   shaxslarning   (shaxsning)   identifikatsiya
qilish   uchun   zarur   bo’lgan   familiyasi   hamda   ismi   va   otasi   ismining   bosh   harflari
yoxud boshqa rekvizitlari ko’rsatilgan holda lavozimlari nomi va imzolari.
Boshlang’ich hisob hujjatlarini tuzgan hamda imzolagan shaxslar  ularning
o’z   vaqtida,   to’g’ri   va   ishonchli   tuzilishi,   shuningdek   buxgalteriya   hisobida   aks
ettirish uchun belgilangan muddatlarda topshirilishiga javobgardir.
Boshlang’ich   hisob   hujjatlari   elektron   hujjat   tarzida   tuzilishi   va   taqdim
etilishi mumkin.
Boshlang’ich   hisob   hujjatlariga   xo’jalik   operatsiyasi   ishtirokchilari
tomonidan   tasdiqlanmagan   tuzatishlar   kiritilishiga   yo’l   qo’yilmaydi.   Bank   va
kassa-pul hujjatlarida tuzatishlar hamda o’chirib yozishlarga yo’l qo’yilmaydi.
15-modda. Buxgalteriya hisobi registrlari
Buxgalteriya   hisobi   registrlari   ikki   yoqlama   yozuv   usuliga   muvofiq
yuritiladigan   jurnallar,   qaydnomalar,   kitoblar   va   tasdiqlangan   blankalardan
(shakllardan) iboratdir.
Buxgalteriya   hisobi   registrlari   texnika   vositalaridan,   axborot   tizimlaridan
va   axborot   texnologiyalaridan   foydalanilgan   holda   elektron   hujjat   tarzida
yaratilishi, ishlov berilishi va saqlanishi mumkin.
Buxgalteriya   hisobi   registrlarida   boshlang’ich   hisob   hujjatlaridagi
ma’lumotlar tizimlashtirilishi va to’planishi kerak.
16 Buxgalteriya hisobi registrining majburiy rekvizitlari quyidagilardan iborat:
registrning nomi;
buxgalteriya hisobi sub’ektining nomi;
registrni   yuritish   boshlangan   hamda   tugallangan   sana   va   (yoki)   registr
tuzilgan davr;
xo’jalik operatsiyalarining xronologik va (yoki) tizimli guruhlanishi;
xo’jalik   operatsiyalarining   o’lchov   birligi   ko’rsatilgan   holda   puldagi
o’lchov miqdori;
registrni   yuritish   uchun   mas’ul   bo’lgan   shaxslarning   lavozimlari,
familiyalari   hamda   ismi   va   otasi   ismining   bosh   harflari   ko’rsatilgan   holdagi
imzolari   yoki   ushbu   shaxslarni   identifikatsiya   qilish   uchun   zarur   bo’lgan   boshqa
rekvizitlar.
Buxgalteriya   hisobi   registrlariga   tasdiqlanmagan   tuzatishlar   kiritilishiga
yo’l qo’yilmaydi.
16-modda. Aktivlar va majburiyatlarni inventarizatsiya qilish
Buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   hisobot   ma’lumotlarining   to’g’riligi
hamda   ishonchliligi   aktivlar   va   majburiyatlarni   majburiy   tarzda
inventarizatsiyadan   o’tkazish   orqali   tasdiqlanadi.   Inventarizatsiya   ob’ektlari,   uni
o’tkazish   tartibi   va   muddatlari   inventarizatsiya   bo’yicha   buxgalteriya   hisobi
standartida belgilanadi.
17-modda. Aktivlar va majburiyatlarni baholash
Tovar-moddiy   zaxiralarni   baholash   quyidagi   ikkita   bahoning   eng   pasti
bo’yicha   –   balans   tuzilayotgan   sanadagi   haqiqiy   tannarx   (sotib   olish   narxi   yoki
ishlab   chiqarish   tannarxi)   bo’yicha   yoki   bozor   bahosi   (realizatsiya   qilishning   sof
qiymati) bo’yicha amalga oshiriladi.
Asosiy   vositalar   va   nomoddiy   aktivlar   ularning   boshlang’ich   (qayta
tiklanish) qiymati bo’yicha hisobga olinadi.
Asosiy   vositalar   va   nomoddiy   aktivlar   qiymatini   hisobdan   chiqarish
ularning qiymati to’liq qoplanguniga yoki ob’ekt hisobdan chiqib ketguniga qadar
eskirishni  (amortizatsiyani)  hisoblash yo’li bilan amalga oshiriladi. Amortizatsiya
17 ajratmalari   ob’ekt   foydalanishga   topshirilganidan   keyingi   oydan   boshlab   amalga
oshiriladi. Yerning qiymati amortizatsiya qilinmaydi.
Moliyaviy  qo’yilmalar  buxgalteriya  hisobi   standartlariga   muvofiq  hisobga
olinadi.
Majburiyatlar   taraflarning   kelishuviga   muvofiq   pulda   ifodalangan   holda
aks ettiriladi.
Sud   qarori   bo’yicha   yuzaga   kelgan   majburiyatlar   tegishli   summada   aks
ettiriladi.
Shartli aktivlar va majburiyatlar buxgalteriya hisobi standartlariga muvofiq
aks ettiriladi.
Budjet tashkilotlarining aktivlari va majburiyatlarini baholash budjet hisobi
standartlariga muvofiq amalga oshiriladi.
Buxgalteriya hisobi milliy valyutada – so’mda yuritiladi.
18-modda. Daromadlar va xarajatlarni hisobga olish
Daromadlar va xarajatlar to’langan vaqti va pul kelib tushgan sanadan qat’i
nazar,   qaysi   davrga   taalluqli   bo’lsa,   o’sha   hisobot   davrida   buxgalteriya   hisobi
standartlariga muvofiq aks ettiriladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   budjetining   va   davlat   maqsadli
jamg’armalari   budjetlarining   ijrosi   bo’yicha   daromadlar   va   xarajatlar   budjet
to’g’risidagi qonun hujjatlariga muvofiq aks ettiriladi.
19-modda. Xususiy kapitalni hisobga olish
Xususiy   kapital   ustav   fondidan   (ustav   kapitalidan),   qo’shilgan,   zaxira
kapitalidan va taqsimlanmagan foydadan tarkib topadi.
Ustav   fondi   (ustav   kapitali)   ta’sis   hujjatlarida   belgilangan   hissalarning
(pulda   ifodalangan   holdagi)   yig’indisini   aks   ettiradi.   Ustav   fondiga   (ustav
kapitaliga) hissalar shaklida kiritiladigan moddiy va nomoddiy aktivlar ta’sischilar
(ishtirokchilar)  o’rtasidagi  kelishuvga  ko’ra baholanadi,  qonunda nazarda tutilgan
hollarda esa, baholovchi tashkilot tomonidan baholanishi kerak.
Qo’shilgan   kapital   aksiyalarni   nominal   qiymatidan   baland   narxlarda
dastlabki sotishdan olinadigan emissiya daromadini, shuningdek ekvivalenti chet el
18 valyutasida   ifodalangan   ustav   fondini   (ustav   kapitalini)   shakllantirish   jarayonida
yuzaga keladigan kurs farqini aks ettiradi.
Zaxira kapitali uzoq muddatli aktivlarni qayta baholashda hosil bo’ladigan
inflyatsiya   zaxiralarini,   qonun   hujjatlarida   va   ta’sis   hujjatlarida   nazarda   tutilgan
miqdorlarda sof foydadan ajratmalarni, shuningdek tekinga olingan mol-mulkning
qiymatini aks ettiradi.
Taqsimlanmagan   foyda   foydaning   jamg’arilayotganligini   ifodalaydi   va
mulkdorlarning   qaroriga   binoan   ustav   fondiga   (ustav   kapitaliga)   qo’shilishi
mumkin.
20-modda. Garovni hisobga olish
O’zining   yoki   o’zgalarning   majburiyatlarini   ta’minlash   uchun   garovga
berilgan mol-mulkning qiymati, shu jumladan pul mablag’lari buxgalteriya hisobi
sub’ekti tomonidan boshqa aktivlardan alohida hisobga olinadi.
Garovga olingan mol-mulkning qiymati, garov sifatida qabul qilib olingan
pul   mablag’lari   va   valyuta   boyliklari   alohida   balansdan   tashqari   schyotlarda   aks
ettiriladi.
21-modda. Ichki nazorat
Ichki   nazorat   buxgalteriya   hisobini   yuritishda,   moliyaviy   va   boshqa
hisobotlarni   tuzishda   xo’jalik   operatsiyalarini   amalga   oshirishning   qonuniyligini,
iqtisodiy   jihatdan   maqsadga   muvofiqligini,   aktivlarning   but   saqlanishini
ta’minlash, talon-toroj qilish hollari va xatoliklarning oldini olish hamda aniqlash
maqsadida   buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   rahbari   tomonidan   qabul   qilingan
hisob siyosati asosida tashkil etilgan chora-tadbirlar tizimidir.
Buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   ichki   nazoratni   tashkil   etadi   va   amalga
oshiradi.
22-modda. Moliyaviy hisobot
Moliyaviy   hisobot   buxgalteriya   hisobi   sub’ektining   hisobot   sanasidagi
moliyaviy   holati,   hisobot   davridagi   faoliyatining   moliyaviy   natijasi   va   pul
mablag’larining harakati to’g’risidagi tizimlashtirilgan axborotdan iboratdir.
Yillik moliyaviy hisobot quyidagilarni o’z ichiga oladi:
19 buxgalteriya balansi;
moliyaviy natijalar to’g’risidagi hisobot;
pul oqimlari haqidagi hisobot;
xususiy kapital to’g’risidagi hisobot;
izohlar, hisob-kitoblar va tushuntirishlar.
Xalqaro standartlar  bo’yicha tuziladigan moliyaviy hisobotga doir  talablar
moliyaviy hisobotning xalqaro standartlarida belgilanadi.
Buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   moliyaviy   hisobotni   tuzishda   mustaqil
balansga   ajratilgan   o’z   vakolatxonalarining,   filiallarining   va   boshqa   tarkibiy
bo’linmalarining   buxgalteriya   balanslarini   hamda   boshqa   hisobot   shakllarini
kiritishi kerak.
Moliyaviy   hisobot   hisobot   yili   boshidan   ortib   boruvchi   yakun   bilan
tuziladi.
Budjet   tashkilotlarining   moliyaviy   hisoboti   budjet   to’g’risidagi   qonun
hujjatlariga muvofiq tuziladi va taqdim etiladi.
Moliyaviy   hisobotning   tarkibi   va   mazmuni   O’zbekiston   Respublikasi
Moliya vazirligi tomonidan belgilanadi.
Banklar   va   boshqa   kredit   tashkilotlari   moliyaviy   hisobotining   tarkibi
hamda mazmuni O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilanadi.
23-modda. Konsolidatsiyalashgan moliyaviy hisobot
Asosiy   xo’jalik   jamiyati   bo’lgan   va   sho’’ba   xo’jalik   jamiyatlariga,   o’z
nazorati   ostidagi   tashkilotlarga   ega   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti
konsolidatsiyalashgan moliyaviy hisobotni tuzadi.
Konsolidatsiyalashgan   moliyaviy   hisobotni   tuzish   tartibi,   shuningdek
asosiy   xo’jalik   jamiyatining   nazorati   ostidagi   tashkilotlarga   qo’yiladigan   talablar
buxgalteriya hisobi standartlari bilan belgilanadi.
Ushbu   modda   talablari   vazirliklar,   davlat   qo’mitalari,   idoralar   va   budjet
tashkilotlarining jamlanma moliyaviy hisobotiga nisbatan tatbiq etilmaydi.
24-modda. Moliyaviy hisobotning hisobot davri
20 1   yanvar   –   31   dekabr   kalendar   yili   yillik   moliyaviy   hisobotning   hisobot
davridir.
1   yanvardan   boshlab   davriy   moliyaviy   hisobot   tuzilayotgan   davrning
hisobot sanasini ham qamrab olgan davr kalendar yil mobaynida tuziladigan davriy
moliyaviy hisobot uchun hisobot davridir.
Yangidan   tashkil   etilgan   yuridik   shaxslar   uchun   yuridik   shaxs   huquqi
qo’lga   kiritilgan   sanadan   boshlab   o’sha   yilning  31   dekabriga  qadar   bo’lgan   davr,
yuridik   shaxs   bo’lmaganlar   uchun   esa,   ular   davlat   organlarida   ro’yxatdan
o’tkazilgan   sanadan   boshlab   o’sha   yilning   31   dekabriga   qadar   bo’lgan   davr
birinchi hisobot yili deb hisoblanadi.
Agar   yuridik   shaxs   (budjet   tashkilotlaridan   tashqari)   1   oktyabrdan   keyin
ro’yxatga olingan bo’lsa, birinchi hisobot yili keyingi yilning
31 dekabrida tugaydi.
Ro’yxatdan o’tilguniga yoki yuridik shaxs huquqi olinguniga qadar amalga
oshirilgan xo’jalik operatsiyalari to’g’risidagi ma’lumotlar birinchi hisobot yilining
moliyaviy hisobotiga kiritiladi.
25-modda. Moliyaviy hisobotni taqdim etish
Moliyaviy hisobot quyidagilarga taqdim etiladi:
davlat soliq xizmati organlariga;
ta’sis hujjatlariga muvofiq mulkdorlarga;
davlat statistika organlariga;
qonun hujjatlariga muvofiq boshqa organlarga.
Moliyaviy hisobot elektron hujjat tarzida taqdim etilishi mumkin.
Moliyaviy hisobot yilning har choragida taqdim etiladi. Kichik korxonalar
va   mikrofirmalar   buxgalteriya   balansidan   hamda   moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi
hisobotdan iborat faqat yillik moliyaviy hisobotni taqdim etadi.
Moliyaviy   hisobotni   taqdim   etish   muddatlari   O’zbekiston   Respublikasi
Moliya vazirligi tomonidan belgilanadi.
21 O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   buxgalteriya
hisobining   ayrim   sub’ektlari   uchun   moliyaviy   hisobotni   taqdim   etishning   boshqa
muddatlari belgilanishi mumkin.
26-modda. Moliyaviy hisobotni e’lon qilish
Xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarning   yillik   moliyaviy   hisoboti   manfaatdor
banklar,   birjalar,   investorlar,   kreditorlar,   shuningdek   qonun   hujjatlariga   muvofiq
boshqa shaxslar uchun ochiqdir.
Aksiyadorlik jamiyatlari, shuningdek sug’urta tashkilotlari, banklar, jamoat
fondlari   va   qonun   hujjatlariga   muvofiq   boshqa   tashkilotlar   har   yilgi   moliyaviy
hisobotni   aksiyadorlarning   yoki   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti   boshqa   yuqori
boshqaruv organining yillik umumiy yig’ilishi o’tkaziladigan sanadan kamida ikki
hafta oldin auditorlik xulosasi bilan birga e’lon qilishi shart.
Ushbu   modda   o’ziga   nisbatan   qonun   hujjatlarining   boshqa   talablari
belgilangan   buxgalteriya   hisobi   sub’ektlarining   moliyaviy   hisobotiga   tatbiq
etilmaydi.
27-modda. Tugatish chog’idagi moliyaviy hisobot
Xo’jalik yurituvchi sub’ektni tugatish chog’ida yakuniy moliyaviy hisobot
tuziladi.
Tugatish   bo’yicha   operatsiyalarni   hisobga   olish,   tugatish   balansini   va
hisobotni   tuzish,   aktivlar   qiymatini   aniqlash   yuzasidan   javobgarlik   tugatish
komissiyasining (tugatuvchining) zimmasiga yuklatiladi.
Umidsiz qarzlar va zararlar tugatish balansiga kiritilmaydi.
Tugatish   balansida   majburiyatlar   uni   tuzish   sanasida   hisoblangan   foizlari
bilan aks ettiriladi.
28-modda. Buxgalteriya axborotining maxfiyligi
Buxgalteriya   hisobini   yuritishda   maxfiylikka   rioya   qilinadi.   Buxgalteriya
hisobi   registrlarining   mazmuni   bilan   tanishishga   buxgalteriya   hisobi   sub’ekti
rahbarining ruxsatiga ko’ra yoki  qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda yo’l
qo’yiladi.
22 Buxgalteriya   hisobi   registrlari   bilan   tanishishga   ruxsat   olgan   shaxslar
maxfiylikni   saqlashi   shart.   Maxfiylikni   buzganlik   qonunda   belgilangan   tartibda
javobgarlikka sabab bo’ladi.
29-modda. Buxgalteriya hujjatlarini saqlash
Boshlang’ich   hisob   hujjatlari,   buxgalteriya   hisobi   registrlari,   moliyaviy
hisobot va boshqa hisobotlar, shuningdek buxgalteriya hisobini tashkil etish hamda
yuritish   bilan   bog’liq   boshqa   hujjatlar   qonun   hujjatlarida   belgilangan   muddatlar
mobaynida,   biroq   hisobot   yilidan   keyin   kamida   besh   yil   buxgalteriya   hisobi
sub’ekti tomonidan saqlanadi.
Buxgalteriya   hujjatlarini   olib   qo’yish   qonun   hujjatlariga   muvofiq   amalga
oshiriladi.
30-modda. Buxgalterlarning jamoat birlashmalari
Buxgalterlar   umumiy   manfaatlarini   ifodalash   va   himoya   qilish   maqsadida
qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   buxgalterlarning   jamoat   birlashmalarini
tuzish huquqiga ega.
31-modda. Nizolarni hal etish
Buxgalteriya  hisobini  tashkil  etish,  yuritish  va hisobotni   tuzish  sohasidagi
nizolar qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hal etiladi.
32-modda.   Buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarini   buzganlik
uchun javobgarlik
Buxgalteriya   hisobi   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarini   buzganlikda   aybdor
shaxslar belgilangan tartibda javobgar bo’ladi.
______________________
1
 O’zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti I.Karimov Toshkent shahri, 
23 2016-yil 13-aprel № O’RQ – 404
Respublika buxgalteriyasi hisobi va hisobot 
tizimini takomillashtirish.
O’zbekiston Respublikasi “Buxgalteriya hisobi to’g’risida”gi qonunning 
2   –   moddasiga   muvofiq,   “Buxgalteriya   hisobining   maqsadi
foydalanuvchilarni   o’z   vaqtida   to’liq   hamda   aniq   moliyaviy   va   boshqa
buxgalteriya axboroti bilan ta’minlashdir” 1
. Shuningdek, ushbu maqsadga erishish
uchun buxgalteriya hisobi oldiga quyidagi vazifalar qo’yilgan:
–   buxgalteriya   hisobi   scho’tlarida   aktivlarning   holati   va   harakati,   mulkiy
huquqlar   va   majburiyatning   holati   to’g’risida   to’liq   hamda   aniq   ma’lumotlarni
shakllantirish;
- samarali   boshqaruv   maqsadida   buxgalteriya   hisobi   ma’lumotlarini
umumlashtirish;
- moliyaviy, soliqqa doir va boshqa hisobotlarni aniq tuzish”
Qishloq xo’jalik korxonalarida buxgalteriya hisobi oldiga qo’yilgan vazifalar
faqat u to’g’ri va oqilona tashkil etilgandagina muvaffaqiyatli hal etilishi mumkin.
Buxgalteriya hisobini tashkil etishda yo’l qo’yilayotgan xato – kamchiliklar butun
hisob   siyosatining,   xususan,   hisob   ishlarining   orqada   qolishi,   hisobotlarni   va
boshqa axborotlarni taqdim etishda kechikishlarga olib keladi. 
Buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish   deganda   korxonaning   moliya-xo’jalik
faoliyati   to’g’risida   ishonchli   va   o’z   vaqtida   axborotlar   olish   hamda   ishlab
chiqarish resurslari va tayor mahsulotlardan foydalanish ustidan nazoratni amalga
oshirish   maqsadida   –   hisob   jarayonining   shart-sharoitlar   tizimi   va   ular
elemntlarining tuzilishi tushuniladi.
Buxgalteriya   hisobini   tashkil   etish   tizimining   asosiy   elementlari   dastlabki
hisob va hujjatlar aylanishi, inventarizatsiya, hisob-kitob hamda hisob siyosatidan
iborat bo’lishi lozim. 
24 ________________
1
O’zbekiston Respublikasi qonuni “Buxgalteriya hisobi to’g’risida”, 2-modda
2 – jadval. Buxgalteriya hisobini tashkil etish tizimining 
asosiy elementlari
Korxonaning moliya-xo’jalik faoliyatini boshqarish talablariga muvofiq, 
buxgalteriya apparatining oldiga quyidagi talablar qo’yiladi:
- korxona faoliyati va uning natijalari to’g’risida to’liq va ishonchli 
axborotlarni shaklantirish;
25Buxgalteriya 
hisobotini tashkil etish 
tizimi
“Buxgalteriya xizmati
to’g’risida Nizom”ni ishlab
chiqish
“Buxgalteriya apparati
hodimlarining xizmat
vazifalari”ni ishlab chiqish
Hujjatlar aylanish grafigini
 tuzish Hisob axborotlariga ishlov
berish texnologiyasini tuzish 
Hujjatlarni saqlash
nomenklaturasi va tartibini
ishlab chiqish
Hujjatlarni qiymati va saqlash
muddati bo’yicha eskpertiza
qilish           - korxonaning faoliyatini nazorat qilish va boshqarish uchun ichki va tashqi 
foydalanuvchilarni zarur axborotlar bilan ta’minlash;
- moliya – xo’jalik faoliyatidagi noxush xolatlarning o’z vaqtida oldini olish, 
ichki imkoniyatlarini aniqlash va safarbar etish;
- korxona faoliyatining moliyaviy natijalarini hisobda to’g’ri aks ettirish;
- korxona xodimlarining mehnatiga haq to’lashni nazorat qilish;
- moliyaviy hisobotni tuzish uchun zarur ma’lumotlarni olish va o’z vaqtida 
taqdim etish.
Belgilangan vazifalarni hal etish jarayonida korxona hisob siyosatida 
belgilangan talablarga rioya qilish zarur.
Qishloq xo’jalik korxonalari hisob yuritish shakli qanday bo’lishidan qat’iy 
nazar hisobot davrida sodir bo’lgan xo’jalik operatsiyalarini hisobda o’z vaqtida 
to’liq aks ettirish shart. Fermer xo’jaliklari hisob va hisobot amaliyotida bu jarayon
ayrim holatlarda to’lig’icha amalga oshirilmasligi oqibatida hisob axborotlarining 
aniqligi va ishonchligiga putur yetadi.
3-jadval. Buxgalteriya hisobini tashkil etish oldiga 
qo’yiladigan asosiy talablar
26Buxgalteriya hisobini tashkil etishga
qo’yiladigan asosiy talablar
Hisobot davridagi xo’jalik
operatsiyalarini hisobda to’liq
aks ettirish
Daromadlar va xarajatlarni
hisobot davrlariga to’g’ri olib
borish Hisobda joriy xarajatlar va
kapital qo’yilmalarni alohida
hisobga olish
Sintetik va analitik hisobning
tengligi         Fermer xo’jaliklari amaliyotida daromadlar va xarajatlarni hisobot davrlariga
to’g’ri olib borishda ayrim muommolarning mavjudligi, yakunda moliyaviy 
natijalar to’g’risidagi hisobot ma’lumotlari bilan buxgalteriya hisobidagi analitik 
va sintetik hisob ma’lumotlari o’rtasida farqlar vujudga kelishi kuzatilmoqda. 
Bunday holat moliyaviy hisobotning ishonchligiga jiddiy ta’sir ko’rsatadi.
Fermer   xo’jaliklari   odatda   ko’p   yillik   daraxtzorlar   va   asosiy   podani
shakllantirish   kabi   ko’p   muddat   talab   qiladigan   xarajatlarni   amalga   oshiradilar.
Ushbu   tarmoqqa   qilingan   xarajatlar   aksariyat   fermer   xo’jaliklarida   joriy   ishlab
chiqarish xarajatlari sifatida hisobga olinadi. Ushbu xarajatlarni fermer xo’jaliklari
kapital   qo’yilma   sifatida   hisobda   va   moliyaviy   hisobotda   aks   ettirishi   maqsadga
muvofiq bo’lar edi.
Tanlangan   hisob   shakliga   ko’ra   qo’llanadigan   analitik   hisob   registridagi
ma’lumotlar,   sintetik   hisob   regstri   (   odatda   “Bosh   kitob”)   ma’lumotlari   bilan
o’zaro mosligini ta’minlashlari hisobning ishonchliligi va to’liqligini ta’minlaydi.
Yuqoridagi   keltirilgan   fikrlar   hisob   siyosatining   tashkiliy   jihatlarini
takomillashtirish   va   fermer   xo’jaliklarida   hisob   va   hisobot   tizimini   yaxshilish
imkonini beradi deb hisoblanadi.
MHXS   (Jamoat   sektori   uchun   moliyaviy   hisobotning   xalqaro   standartlari)
asosida   jamoat   sektori   uchun   buxgalteriya   hisobi   va   hisoboti   tizimini
takomillashtirish   O’zbekiston   byudjet   tizimini   isloh   qilish   yo’nalishlaridan
biridir.Ushbu islohotning zarurligi, eng avvalo, aynan buxgalteriya hisobi tizimlari
sifatli   va   zamonaviy   boshqaruv   qarorlarini   qabul   qilish   uchun   zarur   bo’lgan
axborotni   aks   ettiradi.   Buxgalteriya   hisoboti   standartlarini   bir   xillashtirishning
xolisona jarayoni IFRS (International Financial Reporting Standards)ga asoslangan
JS   MHXSni   jamoat   sektorining   taqqoslab   bo’ladigan   va   sifatli   moliyaviy
hisobotini tayyorlash uchun xalqaro standartlarning yagona, keng qamrovli tizimi
deb e’tirof etishga ko’maklashdi.
JS   MHXSning   qo’llanilishi   davlat   sektori   faoliyatining   natijalarini   baholash
uchun   ko’proq   imkoniyatlar   taqdim   etgan   holda   moliyaviy   axborotning   sifatini
yaxshilash   va   ochiq-oshkoraligini   oshirish   imkonini   beradi.   Axborotning
27 ishonchliligi   va   to’liqligini   oshirish   hisobiga   davlat   aktivlarining   boshqarilishini
yaxshilash,   shuningdek   davlatnnig   moliyaviy   hisobotini   xalqaro   ko’rsatkichlar
bilan taqqoslash imkoniyatini beradi.
Yuqorida qayd etilgan sabablar bilan bir qatorda JS MHXS amaliyotiga o’tish
zarurligi   amaldagi   normativ-huquqiy   bazaning   amaliy   muammolari   bilan
izohlanadi.   Xususan,   JS   MHXSni   qo’llash   mezonlarini   inobatga   olgan   holda
normativ-huquqiy bazaga berilgan baho uning quyidagi kamchiliklarini aniqladi:
1) Axborotni ochishning aniq asoslarining yo’qligi
Amaldagi   qonun   hujjatilarida   buxgalteriya   hisobida   operatsiyalarni   aks
ettirish   tartibi   yetarlicha   aniq   tartibga   solinmagan.   Byudjet   hisobini   yuritishning
barcha masalalari byudjet tashkilotlarida Buxgalteriya hisobiga doir yo’riqnomada
tartibga   solinishi   nazarda   tutilgan,   biroq   byudjet   muassasalari   moliya-xo’jalik
faoliyatining   barcha   jihatlarini   bir   yo’riqnomada   jamlashning   amalda   imkoni
bo’lmadi.
2)   Ayrim   moliyaviy,   byudjet   va   byudjetdan   tashqari   operatsiyalarning
buxgalteriya   hisobini   yuritish   tartibininig   yo’qligi.   Xususan,   davlat
tashkilotlarining   qishloq   xo’jaligi   faoliyati,   valyuta   operatsiyalari   va   hokazolar
bilan bog’liq operatsiyalarining buxgalteriya hisobini yuritish tartibininig yo’qligi.
3)   Buxgalteriya   hisobiga   doir   qoidalarning   ko’pligi.   Ushbu   qoidalar   hisob
yuritish va hisobotning ayrim jihatlarini takrorlaydi.
4)     Tashqi   foydalanuvchilar   uchun   davlat   moliyasining   statistikasini   tahlil
qilishning   imkoni   yo’qligi.   Buxgalteriya   hisobining   amaldagi   tizimi   tashqi
foydalanuvchilar   talablariga   javob   beradigan   axborotni   shakllantirish   imkonini
bermaydi. Jumladan, davlat byudjetini ijro etish to’g’risidagi hisobotlarning shakli
2011 yilgi Davlat moliyasi statistikasiga  doir qo’llanma talablariga muvofiq XVF
tomonidan taqdim etiladigan hisobotlarning shaklidan farq qiladi.
5)   Davlat   moliyasining   barcha   hisobvaraqlarini   jamlash   imkoni   yo’qligi.
Xususan,   davlat   byudjetining   va   barcha   byudjetdan   tashqari   fondlarning   hisobi
hozirgi vaqtda alohida yuritilmoqda.
28 Bugungi kunda JS MHXSni moslashtirish zarurligi milliy dasturlar bilan ham,
O’zbekiston   Respublikasi   davlat   moliyasini   boshqarish   tizimini   rivojlantirish
jarayoniga berilgan xalqaro baholar bilan ham tasdiqlangan. Jumladan, 2017–2018
yillarga   mo’ljallangan   davlat   moliyasini   boshqarish   islohoti   strategiyasida   JS
MHXSga mos keladigan davlat sektorida buxgalteriya hisobining milliy standartini
ishlab chiqish va joriy etish buxgalteriya hisobini isloh qilishning muhim vazifasi
sifatida   belgilab   olingan.   Bu   zarurat   ham   BMTTDning   «O’zbekistonda   byudjet
tizimini   isloh   qilish»   loyihasi   doirasida   tayyorlangan   O’zbekiston   Respublikasi
Byudjet kodeksining loyihasida nazarda tutilgan.
JS   MHXSga   rioya   qilish   PEFA   (Public   Expenditure   and   Financial
Accountability)   tizimi   bo’yicha   davlat   moliyasini   baholashning   eng   muhim
ko’rsatkichi   hisoblanadi.   Ushbu   mezonni   hisobga   olgan   holda   Jahon   banki
ekspertlari O’zbekistondagi davlat moliyasini oxirgi baholash doirasida moliyaviy
axborotning   taqdim   etilayotgan   axborotning   to’liq   emasligi   nuqtai   nazaridan
hisobga   olishning   xalqaro   standartlari   talablariga   qisman   muvofiq
kelmayotganligini qayd etdilar.
Davlat   sektoriga   moliyaviy   hisobotning   xalqaro   standartlarini   puxta   joriy
etish uchun BMTTDning va Moliya vazirligining «O’zbekistonda byudjet tizimini
isloh   qilish»   qo’shma   loyihasi   tomonidan   2013–2014   yillarda   davlat   sektorida
buxgalteriya   hisobi   va   hisobotining   isloh   qilinishiga   ko’mak   berildi.   Loyiha
doirasida   JS   MHXS   asosida   buxgalteriya   hisobi   va   hisoboti   tizimini
takomillashtirish   konsepsiyasi   ishlab   chiqildi.   Buxgalteriya   hisobining   12   ta
standarti   loyihasi   tayyorlandi.   Ushbu   standartlarni   mamlakat   buxgalteriya   hisobi
amaliyotiga   joriy   etish   mutaxassislarni   ular   bilan   to’g’ri   ishlashga   o’qitishni,   shu
jumladan byudjet sohasidagi  buxgalterlar va moliya xodimlarini o’qitish va qayta
tayyorlashni,   o’rta   va   oliy   ta’lim   muassasalari   o’quv   dasturlarini   qayta
yo’naltirishni, shuningdek tahsil oluvchilarning turli toifalari uchun mo’ljallangan
o’quv-metodik qo’llanmalarni yangilash va ular bilan ta’minlashni talab qiladi.
Iqtisodiyot rivojiga mos buxgalteriya hisobini
29 joriy etishning yangi usullari.
Birinchi   prezidentimiz   Islom   Karimov   rahnamoligida   iqtisodiyot
tarmoqlarini   modernizatsiya   va   diversifikatsiya   qilish,   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikning iqtisodiyotdagi rolini tubdan oshirish, investitsiya muhitini yanada
yaxshilash yuzasidan amalga oshirilayotgan islohotlar samarasida mamlakatimizda
barqaror o’sish sur’atlari ta’minlanmoqda. O’zbekiston Respublikasining 2016-yil
13-apreldan   kuchga   kirgan   yangi   tahrirdagi   «Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»gi
qonuni zamonaviy boshqaruvning muhim tarkibiy qismi  hisoblangan ishonchli  va
mukammal   iqtisodiy   axborot   va   hisobotlar   bilan   ta’minlashning   huquqiy   asosiga
aylandi. 
  Mamlakatimizda   iqtisodiyotni   tarkibiy   o’zgartirish   va   modernizatsiya
qilishga   yo’naltirilgan   strategiya   asosida   yuqori   texnologiyalarga   asoslangan
korxonalar barpo etilib, zamonaviy boshqaruv usullari joriy etilmoqda. Davlatimiz
rahbari   aksiyadorlik   jamiyatlarida   moliyaviy   boshqaruv   va   zamonaviy
menejmentning   yangi   mexanizmlarini   joriy   etish   asosida   korporativ   boshqaruvni
yanada   takomillashtirish   vazifasini   qo’ydi.   Ushbu   vazifalarni   amalga   oshirish
buxgalteriya   hisobining   mukammal   yuritilishiga   va   ishonchli   moliyaviy
hisobotlarga tayanadi. 
1996-yilda   qabul   qilingan   O’zbekiston   Respublikasining   «Buxgalteriya
hisobi to’g’risida»gi qonuni o’z navbatida buxgalteriya hisobini sifatli va ishonchli
tashkil   etish   bo’yicha   xalqaro   talablarga   javob   berishi   bilan   bir   qatorda,
korxonalarning   moliyaviy   hisobotlariga   bo’lgan   ishonchning   ortishiga,   bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   buxgalteriya   hisobini   rivojlantirishga   huquqiy   asos   bo’lib
xizmat qildi. 
O’tgan   davrda   amalga   oshirilgan   iqtisodiy   islohotlar   natijasida   barcha
sohalar   singari   hisob-kitob   tizimida   ham   katta   o’zgarishlar   ro’y   berdi,   soha   bilan
bog’liq   qator   yangi   qonunchilik   hujjatlari   qabul   qilindi,   mavjudlari
takomillashtirildi.   Bu   «Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»gi   qonunni   bugungi   kun
talablariga moslashtirishni taqozo etdi. 
30 Yuqoridagilar   va   sohada   to’plangan   milliy   va   xorijiy   tajriba   buxgalteriya
hisobini   tashkil   qilish,   yuritish   va   hisobotlarni   tuzish   borasidagi   qonunchilikni
yanada   mukammallashtirishni   ilgari   surdi.   Shulardan   kelib   chiqqan   holda
O’zbekiston Respublikasining  yangi tahrirdagi “Buxgalteriya hisobi  to’g’risida”gi
qonuni ishlab chiqilib, qabul qilindi va Prezidentimiz tomonidan tasdiqlandi. 
32   moddadan   iborat   qonunda   buxgalteriya   hisobining   mazmuni,   asosiy
maqsadi   va   vazifalari   iqtisodiyotdagi   o’zgarishlar   hamda   huquqni   qo’llash
amaliyotiga qo’yilayotgan yangi talablardan kelib chiqqan holda moliyaviy hisobot
tuzishning xalqaro standartlariga muvofiq belgilandi. 
Birinchi   prezidentimizning   2015-yil   24-apreldagi   “Aksiyadorlik
jamiyatlarida   zamonaviy   korporativ   boshqaruv   uslublarini   joriy   etish   chora-
tadbirlari   to’g’risida”gi   farmonida   moliyaviy   hisobotlarni   xalqaro   standartlar
asosida   tuzish   va   e’lon   qilish   belgilanganligi   munosabati   bilan   ham   milliy,   ham
xalqaro   standartlarni   qamrab   oluvchi   buxgalteriya   hisobining   standartlari   qonun
darajasida o’rnatildi. 
Avvalgi   qonunchilikda   buxgalteriya   xizmati   rahbari   faoliyatini   tartibga
solishga   qaratilgan   aniq   me’yorlarning   mavjud   bo’lmaganligi   bois,   qonunga
buxgalteriya   xizmati   rahbari   maqomini   va   unga   qo’yiladigan   professional
talablarni   aniqlovchi   yangi   me’yorlar   kiritildi.   Mazkur   qoidalarda   majburiy
auditorlik   tekshiruvidan   o’tishi   lozim   bo’lgan   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning
buxgalteriya   xizmati   rahbariga   ma’lumoti   va   ish   staji,   shuningdek,   malaka
darajasini oshirish bo’yicha yangi talablar belgilandi. 
Qonunga   buxgalteriya   hisobi   subyekti   rahbari   bilan   buxgalteriya   hisobi
xizmati rahbari o’rtasidagi o’zaro nazoratni ta’minlashga qaratilgan yangi normalar
kiritildi.   Shu   bilan   birga,   boshlang’ich   hisob   hujjatlari   va   buxgalteriya   hisobi
registrlari   o’rtasidagi   bog’liqlikni   belgilash,   ichki   hujjatlar   aylanishini
mukammallashtirish, shuningdek, zamon talablariga mos ravishda sohaga axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy   etish   maqsadida   qator   yangi   me’yorlar
ham joy oldi. 
31 Qonunda   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   tomonidan   buxgalteriya   hisobi
sohasida   ichki   nazoratning   tashkil   etilishi   va   amalga   oshirilishi   lozimligi
belgilandi.   Mazkur   nazorat   xo’jalik   operatsiyalarining   to’g’ri   va   o’z   vaqtida
amalga oshirilishini ta’minlash, aktivlar butligini saqlash, talon-taroj qilish hollari
va  xatoliklarni   joyida   aniqlash   hamda   ularning   oldini   olish   bo’yicha  buxgalteriya
hisobi subyekti xodimlari o’rtasida javobgarlik va vakolatlarni samarali taqsimlash
imkoniyatini ta’minlaydi. 
Buxgalteriya  hisobi  subyektlari  moliyaviy hisobotni  yilning har   choragida
taqdim   etishi   belgilangani   holda,   kichik   korxonalar   va   mikrofirmalar   uchun
buxgalteriya   balansi   hamda   moliyaviy   natijalar   to’g’risidagi   hisobotdan   iborat
faqat yillik moliyaviy hisobot taqdim etish to’g’risidagi yangi norma kiritildi. 
Demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini
rivojlantirish   konsepsiyasida   belgilangan   vazifalarga   asosan   buxgalterlar   o’z
manfaatlari   va   huquqlarini   himoya   qilishga   xizmat   qiluvchi   ixtiyoriylik   asosida
tashkil  etiladigan nodavlat  notijorat  tashkiloti  bo’lgan jamoat  birlashmalari  tuzish
huquqiga egaligi to’g’risidagi yangi me’yor bilan to’ldirildi. 
Yuqoridagilar   bilan   bir   qatorda   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarga
qo’shimcha qulayliklar yaratish maqsadida tegishli moddalarga o’ndan ortiq yangi
norma kiritilgan. 
Aytish   joizki,   qonunning   yangi   tahririda   buxgalteriya   hisobini   yuritish   va
tashkil   qilish,   moliyaviy   hisobotlarni   tayyorlash   va   taqdim   etish   jarayonlarida
yuzaga   kelayotgan   yangi   huquqiy   munosabatlar   me’yoriy   tartibga   solindi.
Qonunga   kiritilgan   yangiliklar   zamonaviy   korporativ   boshqaruvning
takomillashuviga,   xususan,   uning   iqtisodiy   dastaklari   va   mexanizmlari
mukammallashuviga ijobiy ta’sir ko’rsatadi. 
Qonunda   belgilangan   yangi   norma   va   qoidalar   ijrosini   ta’minlash
maqsadida   joylarda   ularning   mazmun-mohiyatiga   bag’ishlangan   maxsus
seminarlarni   tashkil   etish,   buxgalteriya   hisobining   barcha   subyektlarida   tadbirlar
rejasi   ishlab   chiqib,   unda   xodimlarni   xalqaro   standartlar   bo’yicha   moliyaviy
hisobotni   tuzish,   boshlang’ich  hisob   hujjatlari   va   buxgalteriya  hisobi   registrlariga
32 qo’yilayotgan   qo’shimcha   talablar   hamda   ichki   nazoratni   tashkil   qilish   bo’yicha
tegishli chora-tadbirlarni amalga oshirish lozim bo’ladi. 
Muxtasar   aytganda,   O’zbekiston   Respublikasining   yangi   tahrirdagi
«Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»gi   qonunida   ko’zda   tutilgan   yangi   me’yor   va
qoidalarning   hayotga   joriy   etilishi   buxgalteriya   hisobi   tizimini   yanada
takomillashtirish,   uning   ochiqligi,   xo’jalik   operatsiyalarining   to’g’ri   amalga
oshirilishi va ish sifatini ta’minlash, aktivlarni to’liq saqlash, buxgalteriya hisobini
yuritish  va moliyaviy hisobotlarni  tuzishdagi  xatoliklar  va huquqbuzarliklarni  o’z
vaqtida aniqlash, oldini olish va bartaraf qilishga xizmat qiladi.
33 XULOSA
Men   ushbu   kurs   ishimdan   shuni   xulosa   qilib   aytamanki   Respublikamizda
buxgalteriya   hisobini   tartibga   solishda,   buxgalterlar   qonun   doirasida
himoyalangani,   qonunlar   puxta   va   adolatli   ishlab   chiqilganiga   guvohi   bo’ldim.
Buxgalteriya   hisobi   amaliyotining   istiqbolli   yo’nalishlaridan   biri   ekanligi,   uning
muhim   tarkibiy   qismi   hisoblangan   boshqaruv   hisobining   ahamiyati   beqiyos
darajada   ortib   borishi,   boshqaruv   hisobi   korxona   faoliyatini   tezkor   va   istiqbolli
boshqarishda asosiy o’rinlardan birini egallagani, xalqaro standart talablariga to’liq
muvofiq   kelishi,   xarajatlar   va   mahsulot   tannarxini   boshqarish,   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirish   imkoniyatlarini   aniqlashni   yaratib   berishini   ko’rdik.
Ko’rib   chiqanimizdek   ushbu   “Buxgalteriya   hisoboti   to’g’risida”   gi   qonunda
buxgateriyaning   hisobotini   qonun   doirasida   xalqaro   standartlarga   mos   ravishda
nazorat   qilinishi,   maxfiyligi,   saqlash,   hisobotlarni   topshirish,   qonun   hujjatlarini
buzganlik uchun javobgarliklar ko’rsatib o’tilgan. 
Qonunda   ta’kidlanganidek   buxgalteriya   hisobini   yanda   takomillashtish,
tadbirkor   va   buxgalterlarga   yangi   qulayliklar   yaratilmoqda.   Yildan   yilga   ushbu
qonun   hujjatlarga   yangiliklar,   o’zagartirishlar   kiritilmoqda.   Sababi,
rivojlanayotgan   har   bir   mamlakat   uchun   yaratilayotgan   imkoniyatlar,   yangi   tartib
qoidalar,   yangi   texnoligiyalar,   yangi   tadbirkorlik   g’oyalari   yaratilar   ekan   albatta
buxgalteriyaning   ham   yangi   takomillashgan   variantlari   ham   ortib   boraveradi.   Bu
albattda   xalq   manfaatlarini   ko’zlagan   holda   xizmat   qilishiga   guvohi
bo’lmoqdamiz. 
Qisqacha   qilib   aytganda   ushbu   qonun   hujjatlari   jamiyatimizni,
ishlovchilarning   keng   imkoniyatlarini   yaratish   maqsadida,   huquqbuzarliklarni   o’z
vaqtida aniqlashda va uni bartaraf etishda, ish sifatini yaxshilashda, vaqtni tejashda
va boshqa ko’p imkoniyatlar uchun xizmat qiladi.
34 35 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T: O’zbekiston 2016
2. O’zbekiston Respublikasining “Buxgalteriya hisobi to’g’risida” gi qonuni 
2016. 13 aprel
3. O’zbekiston Respublikasi Prezidintening 2017-yil 7-fevraldagi 4947-sonli 
Farmoni O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar 
strategiyasi “O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to’plami”, 2017-yil 13- 
fevral 
4. D.E. Norbekov, K.M.Misirov, G’.D.Toshmanov, Moliyaviy va boshqaruv hisobi:
o’quv qo’llanma. Toshkent “iqtisod-moliya” 2018
5. A.R.Qoraboyev, B.K.G’oibnazarov, N.X.Rashitova. Milliy hisoblar tizimi; O’quv
qo’llanma, Toshkent “Iqtisod-moliya”2015
6. B.M.Jo’raboyev. Hisob siyosatining tashkiliy ta’minotini takomillashtirishning 
ayrim jihatlari. Ma’ruza matni. 2017
Internet saytlari
1.  www    .   lex    .   uz     ( O ’ z . R .  Qonun   hujjatlari   ma ’ lumotlari   milliy   bazasi )
2.  www.tfi.uz  ( Toshkent moliya instituti sayti)
3.  www.mf.uz  ( O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi sayti)
4.  www.buxgalter.uz  ( Buxgalterlik rasmiy sayti )
36

Buxgalteriya hisobini tizimlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский