Byudjet nazoratini tashkil etish va uning ta'sirchanligini oshirish masalalari

Byudjet nazoratini tashkil etish va uning
ta’sirchanligini oshirish masalalari
I.Kirish
II.Asosiy qism
1.Byudjet nazoratini tashkil qilishning maqsad vazifasi va subyekt-obyektlari.
2. Byudjet nazoratining shakllari, turlari va usullari hamda nazorat organlarining
vakolatlari
3.Byudjet   nazoratini   tashkil   etishning   Davlat   byudjeti   ijrosini   amalga   oshirishda
byudjet nazoratining o’rni va axamiyati
4.Budjet   ijrosi   jarayonida   nazoratning   tashkil   etilishi,   maqsadi,   vazifalari   va
manbalari
5.Byudjet nazoratini tashkil etish masallarini nazariy hamda amaliy jihatlari
III.Xulosa
IV.Foydalanilgan adabiyotlar
                                                 Kirish
Hozirgi   kunda   bizning   mamlakatda   moliyaviy   nazorat,   mustaqil   audit,
buxgalteriya hisobi va iqtisodiy tahlil maxsus iqtisodiy fanning alohida segmentlari
hisoblanadi. Bularning har biri o’z predmeti, izlanish usullari va amaliy qo’llanish
jabhalariga   ega.   Shu   bilan   birga   ularning   bog’liqlik   jihatlari   va   oldidagi
maqsadning   umumiy   jabhalari   mavjud,   ya’ni   to’g’ri   boshqaruv   qarorlari   qabul
qilish uchun aniq ma’lumotlar berish va iqtisodiy samaradorlikni oshirish yo’llarini
aniqlash shular jumlasidandir.
Nazorat - bu keng tushuncha bo’lib maxsus kuzatish tizimidan iborat boshqaruv
funksiyalarining   biridir.   Uning   asosiy   maqsadi   malumotni   taqqoslash,
o’zgarishlarni aniqlash va baholashdan iborat.
Nazorat sub’ektlari – nazorat funksiyalarini bajaruvchi maxsus tashkilotlardir.
Nazorat ob’ektlari – moliyaviy-xo’jalik-tijorat tashkilotlari, birlashmalaridir.
Nazoratning uch turi mavjud: dastlabki nazorat, joriy nazorat va keyingi nazorat.
Dastlabki   nazorat   –   bunda   reja,   dastur   va   smetalarning   tuzilishi   nazoratdan
o’tkaziladi.
Joriy   nazorat   –   maxsus   organlar   tomonidan   tezkor   amalga   oshirib   turiladi.
Masalan   buxgalteriya   hisobining   asosiy   funksiyalaridan   biri   nazorat   bo’lib,   ko’p
jihatdan buxgalteriya hisobi tuzilmasini to’g’ri tashkil qilinishiga bog’liq.
Keyingi  nazorat   – bu  o’tgan  davrdagi  faoliyatni  tekshirishdir,  masalan  xo’jalik
faoliyatini kompleks taftish yoki moliyaviy audit.
Moliyaning qiymat xarakteriga ega bo’lishi moliyaviy nazoratni taqazo etadi. Bu
moliyaning   nazorat   funksiyasidan   kelib   chiqadi   va   doimiy   davlat   boshqaruvini
talab   qiladi.   Moliyaviy   nazorat   davlat   boshqaruvining   maxsus   tizimidir.   Uning
usullari, ko’rinishlari va o’tkazish tartibi doimo takomillashib boradi.
Moliyaviy   nazorat   –   bu  davlat   tomonidan  tashkil   etilgan   kuzatish   tizimi   bo’lib
unga davlat, mustaqil va jamoa tuzilmalari kiradi. Ular davlat xokimiyati organlari,
korxona   va   tashkilotlar   faoliyati   samaradorligini,   saloxiyati   zaxiralarini,davlat budjeti   xarajatlarini,   qonun   va   me’yoriy   xujjatlarga   rioya   etilishini   nazorat
qilishadi.
Moliyaviy nazorat tizimiga: Davlat nazorati, idoraviy nazorat va mustaqil audit
kiradi.
Davlat   nazorati   -   tuzilmasi   bir   muncha   murakkab   bo’lib,   Davlat   nazoratining
sub’ektlari   moliyaviy   nazorat   o’tkazish   huquqiga   ega   Hisob   palatasi,   Moliya
vazirligi,   Davlat   soliq   qo’mitasi,   Markaziy   bank   va   boshqalar   kiradi.   Nazorat
ob’ektlari   bo’lib   mulk   shaklidan   qat’iy   nazar   barcha   korxona   va   tashkilotlar
hisoblanadi.
Idoraviy nazorat – barcha vazirlik va qo’mitalar boshqaruv tuzilmasiga kiruvchi
nazorat va taftish bo’limlari yoki ichki audit boshqarmalari hisoblanadi. Bu nazorat
bo’g’inining   ob’ektlariga   barcha   davlat   korxona   va   tashkilotlari   yoki   50   foizdan
ortiq aksiyalari davlatga tegishshli aksiyadorlik jamiyatlari kiradi.
Mustaqil   audit   –   mustaqil   auditorlik   firmalari   va   nodavlat   sektori   korxonalari
hisoblanadi.
Moliyaviy nazoratni turlari, ko’rinishlari, shakllari va o’tkazish usullariga ko’ra
quyidagicha sinflashtirish mumkin.
Moliyaviy nazorat tizimi bloklari –uch turga bo’linadi ya’ni, moliyaviy- budjet
nazorati, ichki moliyaviy–xo’jalik nazorati va mustaqil audit.
1.Moliyaviy-budjet   nazorati   –   davlat   budjeti   smetalarining   daromad   va
xarajatlarini   tekshiradi.   Buni   Moliya   vazirligining   nazorat   va   taftish   bosh
boshqarmasi amalga oshiradi.
2.Moliyaviy-xo’jalik   nazorati,   ichki   nazorat   –   korxona,   tashkilot   va
birlashmalarning   xo’jalik   yuritish   faoliyati   va   moliyaviy   hisobotlarining
xaqqoniyligini   tekshirish.   Buni   yuqori   tashkilotlarning   nazorat   va   taftish
boshqarmalari yoki bo’limlari yoxud ichki audit tizimi amalga oshiradi.
3.Mustaqil   audit   –   Moliyaviy   hisobotlarining   xaqqoniyligini   aniqlash.   Buni
maxsus litsenziyaga ega mustaqil auditorlik firmalari bajaradi.
Moliyaviy nazorat iqtisodiy sub’ektlari bo’yicha ko’rinishlari-
1.Davlat nazorati. 2.Idoraviy nazorat.
3.Ichki xo’jalik nazorat.
4.Jamoaviy nazorat.
5.Mustaqil nazorat. Manbaalariga binoan :
1.Hujjatli.
2.Xaqiqiy.
3.Avtomatlashgan.
Xajmiga binoan –
1.To’la yoki qisman
2.Kompleks yoki aniq mavzu bo’yicha.
3.Tanlov asosida yoki barcha jabhalar bo’yicha.
O’tkazish usullariga binoan – Umumuslubiy:
1.Taftish. 
2.Audit.
3.Tahlil.
Xujatli tekshirish usullari.
1.Dasturiy baholash.
2.Arifmetik tekshirish.
3.Huquqiy baholash.
4.Mantiqiy nazorat.
6.Qarshi tekshirish.
7.Taqqoslash.
8.Balans bog’liqliklarini tekshirish.
Xaqiqiy tekshirish usullari:
1.Inventarizatsiya.
2.Ekspertiza.
3.Kuzatish. 
4.O’lchash.
5. Xranometraj. 
6.Laboratoriya tahlili 7 Sud buxgalteriya ekspertizasi.
Zamonaviy   axborot   tizimi   yangi   turdagi   nazorat   usularini   yaratishni   majbur
etmoqda.   Bular   avtomatlashgan   dasturiy   taminotga   ega   nazorat   usullari   bo’lib
hozirgi   kunda   shiddat   bilan   rivojlanmoqda.   Umuman   olganda   moliyaviy   xo’jalik
faoliyatini tekshirish usullari aksariyat audit yoki taftishda bir hil ko’rinishni kasb
etadi.
AQSh,   Frantsiya   va   Germaniya   kabi   davlatlarda,   agar   ichki   audit   sifatini
tekshirish mavjud standartlarga muvofiqamalga oshirilganliginini tasdiqlasa, ichki
auditor hisob xujjatlarida “Ichki audit Xalqaro professional standartlariga muvofiq
bajarilmoqda”,   deb   qayd   qilishi   mumkin.   Ushbu   standartlar   va   Axloq   kodeksi
talablari  qisman  bajarilmasa va  mazkur  holat  amalga  oshirilgan ishlar  hajmi  yoki
siftiga   ta’sir   qilsa,   bu   xaqida   axborot   ichki   audit   xizmatiga,   xo’jalik   yurituvchi
sub’ektlarning raxbariyatiga ma’lumot uchun etkazilishi kerak 1.Byudjet   nazoratini   tashkil   qilishning   maqsad   vazifasi   va   subyekt-
obyektlari.
Budjet ijrosi jarayonida nazoratning maqsadi – budjet ijrosini amalga oshirish va
natijalarini   shakllantirishni   xaqqoniyligini   aniqlash   va   tahliliy   axborotlarni
shakllantirishdan iborat bo’lib quyidagi vazfilarni o’z ichiga oladi:
1. Budjet daromadlari va xarajatlarining rejalashtirilishi hamda
uning ma’lumotlari xaqqoniyligini aniqlash;
2. Budjet   ijrosi   jarayonida   muomalalarni   to’liq   va   to’g’ri   xujjatlashtirilishini
aniqlash;
3. Davlat maqsadli jamg’armalari budjeti daromadlari va
xarajtlarini rejalashtirish hamda uni ma’lumotlarini xaqqoniyligini aniqlash
4. Budjet ijrosi  jarayonida buxgalteriya hisob hisobvaraqlarini yuritilish holati
va haraktini to’g’riligini aniqlash;
5. Budjet   tashkilotlarida   daromadlar   va   xarajatlar   smetalari   ijrosini   amalga
oshirilishi va natijalarni shakllantirilishi to’g’riligini tekshirish;
6. Mulkiy   qiymatliklar   va   majburiyatlarning   holati   hamda   moliyaviy   natijalar
to’g’risidagi to’liq hamda aniq ma’lumotlarni shakllantirilishini tekshirish;
7. Budjet ijrosiga oid buxgalteriya hisobi ma’lumotlarini to’g’ri
umumlashtirilishi va hisobtlarni xaqqoniyligini tekshirish;
8. Tekshiruv natijalarini umumlashtirish.
 
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   va   xududiy   moliya   organlari
yuqoridagi   vaziflarni   amalga   oshirish   chog’ida   davlat   budjetining   ijrosini   nazorat
qiladi va quyidagilarga e’tibor qaratadi:
1. Budjetlar ijrosi yakunlarini ko’rib chiqadi;
2. Budjetlarga   mablag’lar   tushumi   to’g’risida   soliq   va   bojxona   organlaridan,
davlat maqsadli jamg’armalari organlaridan axborotlar oladi;
3. Budjet tashkilotlaridan budjet va budjetdan tashqari mablag’larning tushumi
va sarflanishi to’g’risida ma’lumotlar talab qilib oladi; 4. Qonun xujjatlariga muvofiq banklardan budjet mablag’lari
harakati to’g’risida ma’lumotlar oladi;
5. Budjet   mablag’larini   oluvchilarning   moliyaviy   xo’jalik   faoliyatini   auditdan
o’tkazadi.
Keltirilgan   vazifalarni   bajarilishi   umumiy   maqsad,   ya’ni   budjet   ijrosi   jarayoni
ustidan   nazoratni   ta’minlab   beradi.   Tekshirish   tasdiqlangan   dasturga   muvofiq
amalga oshiriladi. Tekshirishlarni o’tkazishda quyidagilarga e’tibor qaratish zarur:
- smeta-moliya   hujjatlarini,   bunda   budjet   mablag’laridan   qonunchilikka   va
budjet   mablag’larining   tejamli   yo’naltirilishiga   qat’iy   rioya   etilishiga   erishgan
holda, chuqur tahlil qilishni va har tomonlama o’rganishni amalga oshirish;
- O’zbekiston   Respublikasi   va   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   vazirliklari,
idoralari,   hokimiyatlarning   tegishli   boshqarmalari   va   bo’limlarida   xarajatlar
smetasini ko’rib chiqish, tasdiqlash va o’z vaqtida tashkilotlarga etkazish bo’yicha
ishlarni to’g’ri tashkillashtirishga erishish;
- daromadlarning   to’liq   hisobi,   pul   mablag’larining   o’tuvchi   qoldiqlari,   bu
mablag’lardan   tejamli   va   samarali   foydalanishni   inobatga   olgan   holda,   budjetdan
tashqari   mablag’lar   bo’yicha   daromadlar   va   xarajatlar   smetasining   tuzilishining
qonuniyligi va rejalashtirishning asoslanganligini e’tiborga olish;
- smetani   rejalashtirishda   aniqlangan   kamchiliklarni   bartaraf   etishda   tezkor
holda   chora-tadbirlarni   qo’llash,   smeta   xarajatlari   bo’yicha   aniqlangan   ortiqcha
ajratilgan  mablag’lar   summasini  bu  haqda  tashkilot  rahbariga  xabar   bergan holda
o’z vaqtida budjetdan moliyalashtirish miqdorini qisqartirish.
O’zbekiston   Respublikasi   va   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   vazirliklari   va
idoralari,   hokimiyatning   boshqarmalari   va   bo’limlarida   smetani   rejalashtirish
holatini   tekshirish   natijalari   bo’yicha   zarur   hollarda   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasiga,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashiga,
tegishli   hokimiyatlarga   axborot   berilishi,   qoida   buzilishlarni   yo’qotish   bo’yicha
takliflar berilishi va aniqlangan ortiqcha ajratilgan mablag’lar summasini xarajatlar
smetasi bo’yicha tayinlash kamaytirilishi mumkin. Tashkilotlarning   smeta   xarajatlarining   to’g’ri   tuzilishi,   tasdiqlanishi   va   o’z
vaqtida etkazilishi  bo’yicha tekshirish  natijalari  O’zbekiston  Respublikasi  Moliya
vazirligi   va   hududiy   moliya   organlarida   muntazam   umumlashtiradi   va   ko’rib
chiqiladi   hamda   ushbu   ishlarni   yanada   takomillashtirish   bo’yicha   chora-tadbirlar
qabul qilinadi.
Byudjet nazoratining sub’ektlari va ob’ektlari
Budjet   ijrosi   jarayonida   nazorat   va   taftishning   ob’ektlari   moliya   organi,   davlat
maqsadli   jamg’armalari   va   budjet   tashkilotlari   hisoblanib,   nazorat   borasida   ular
quyidagilarga bo’linadi:
1. budjet daromadlari va xarajatlari;
2. budjet pul mablag’lari, budjet ssudalari;
3. hisoblashuvlar bo’yicha mablag’lar, aylanma kassa mablag’lari;
4. budjet tashkilotlarining daromadlari va xarajatlari;
5. moliyaviy va nomoliyaviy aktivlar;
6. majburiyatlar va moliyaviy natijalar.
Yuqorida   keltirilgan   ob’ektlarning   1-3   moliya   organlari   va   davlat   maqsadli
jamg’armalariga taalluqli bo’lib, 4-6 budjet tashkilotlriga taalluqlidir.
Budjet ijrosi jarayonida nazorat va taftishning sub’ektlari bo’lib:
1. Hisob palatasi;
2. Moliya vazirligi;
3. Davlat Soliq qo’mitasi;
4. Mustaqil auditorlik firmalari (shartnoma asosida).
Davlat  budjeti  ijrosini  nazorat  qilish vakolati  O’zbekiston Respublikasi  Moliya
vazirligiga yuklatilgan bo’lib, nazoratning asosiy sub’ekti hisoblanadi.
 Byudjet nazorati faoliyatini rejalashtirish va ularni o’tkazishning hususiyatlari.
Yakuniy   nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy   nazorati   nazorat   rejasiga   ko’ra
amalga   oshiriladi   va   davlat   moliyaviy   nazorat   organining   qarori   asosida
o’tkaziladi.   Yakuniy   nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy   nazoratini   amalga
oshiruvchi mansabdor shaxs davlat moliyaviy nazorat organi qarorining ko’chirma
nusxasiga va xizmat guvohnomasiga ega bo’lishi kerak. Yakuniy nazorat tarzidagi davlat   moliyaviy   nazoratini   amalga   oshirishda   davlat   moliyaviy   nazorat
organlarining   mansabdor   shaxslariga   qo’yiladigan   talablar   vakolatli   organ
tomonidan belgilanadi.
Davlat   moliyaviy   nazorat   organlari   maxsus   kasbiy   bilimlarni   talab   etadigan
masalalarni   ko’rib   chiqish   uchun   davlat   boshqaruvi   organlari   hamda   boshqa
tashkilotlarning ekspertlari va mutaxassislarini jalb etishga haqli.
Yakuniy  nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy  nazorati   Byudjet   kodeksining   170-
moddasiga   muvofiq   tasdiqlangan   moliyaviy   nazorat   ob’ektlarini   nazorat   qilish
rejasiga ko’ra yiliga ko’pi bilan bir marta amalga oshiriladi.
Yakuniy nazorat tarzidagi davlat moliyaviy nazoratini amalga oshirish muddati
o’ttiz kalendar kundan oshmasligi lozim. Zarur hollarda yakuniy nazorat tarzidagi
davlat   moliyaviy   nazoratini   amalga   oshirish   muddati   davlat   moliyaviy   nazoratini
tayinlagan   tegishli   davlat   moliyaviy   nazorat   organining   rahbari   yoki   u   vakolat
bergan shaxs tomonidan uzaytirilishi mumkin.
Yakuniy   nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy   nazoratining   natijalari   davlat
moliyaviy nazorat organining mansabdor shaxsi tomonidan:
- tekshirish va taftish natijalari bo’yicha tuziladigan hujjat — dalolatnoma;
- davlat moliyaviy nazorati natijalarini umumlashtiruvchi hujjat — jamlanma
dalolatnoma;
- o’rganish va nazorat tartibida tekshirish natijalari bo’yicha tuziladigan hujjat
— ma’lumotnoma yoki xulosa;
- O’zbekiston Respublikasi Hisob palatasi tomonidan davlat
moliyaviy   nazorati   natijalari   bo’yicha   tuziladigan   hujjat   —   hisobot   tarzida
rasmiylashtiriladi.
Yakuniy nazorat tarzidagi davlat moliyaviy nazorati natijalariga
doir hujjatlar quyidagilar ko’rsatilgan holda rasmiylashtiriladi:
- rasmiylashtirilayotgan hujjatning turi;
- tekshirish o’tkazilgan joy, hujjat tuzilgan sana;
- davlat moliyaviy nazoratini o’tkazish uchun asos;
- davlat moliyaviy nazoratining turi va uni o’tkazish davri; - davlat   moliyaviy   nazoratini   o’tkazgan   mansabdor   shaxslarning   familiyasi,
ismi va otasining ismi;
- moliyaviy   nazorat   ob’ektining   to’liq   nomi,   nazorat   bilan   qamrab   olingan
davr uchun mas’ul mansabdor shaxslarning lavozimi, familiyasi, ismi va otasining
ismi ular egallab turgan lavozimlarida ishlagan davr albatta ko’rsatilgan holda;
- moliyaviy   nazorat   ob’ektining   joylashgan   eri   (pochta   manzili),   bank
rekvizitlari;
- oldingi   taftish   (tekshirish)   natijalari   yuzasidan   ko’rilgan   chora-tadbirlar
haqidagi ma’lumotlar;
- davlat   moliyaviy   nazorati   bilan   qamrab   olingan   davr   hamda   uni   o’tkazish
uchun   moliyaviy   nazorat   ob’ekti   tomonidan   taqdim   etilgan   hujjatlar   haqidagi
umumiy ma’lumotlar;
- taftish (tekshirish) jarayonida aniqlangan qoidabuzarliklar faktlari, normalari
buzilgan qonun hujjatlari ko’rsatilgan holda.
Yakuniy   nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy   nazorati   natijalariga   doir   hujjatga
davlat moliyaviy nazoratini o’tkazish uchun asos bo’lib xizmat qilgan hujjatlarning
ko’chirma   nusxalari,   davlat   moliyaviy   nazorati   doirasida   harakatlarni   bajarish
to’g’risidagi   bayonnomalar,   inventarizatsiya   dalolatnomalari,   jalb   etilgan
ekspertlar   va   mutaxassislarning   xulosalari,   nazoratni   o’tkazish   jarayonida   davlat
moliyaviy   nazoratini   amalga   oshiruvchi   mansabdor   shaxslarning   so’roviga   ko’ra
olingan   materiallar,   shuningdek   nazorat   doirasida   bajarilgan   harakatlarni
tasdiqlovchi boshqa hujjatlar qo’shib qo’yilishi lozim.
Davlat   moliyaviy   nazorati   natijalariga   doir   hujjatga   qonun   hujjatlari   bilan,
hujjatlar   bilan   yoki   moliyaviy   nazorat   ob’ekti   faoliyatining   davlat   moliyaviy
nazorati   jarayonida   amalga   oshirilgan   tartib-taomillar   natijalari   bilan
tasdiqlanmagan   turli   xil   xulosalarni,   taxminlarni   va   faktlarni,   tergov
materiallaridan   ma’lumotlarni   va   moliyaviy   nazorat   ob’ekti   mansabdor   shaxslari
tergov organlariga bergan ko’rsatuvlarga havolalarni kiritishga yo’l qo’yilmaydi.
Davlat   moliyaviy   nazorati   natijalariga   doir   hujjatda   moliyaviy   nazorat
ob’ektining mansabdor va moddiy javobgar shaxslari harakatlariga huquqiy baho  
berilmasligi,   shuningdek   ularning   qilmishlari,   niyatlari   va   maqsadlari
tavsiflanmasligi lozim.
Byudjet   kodeksi   184-moddasining   birinchi   qismida   nazarda   tutilgan
ma’lumotlar ma’lumotnoma (xulosa) rasmiylashtirilayotganda majburiy emas.
Davlat   moliyaviy   nazoratining   natijalariga   doir   hujjatlar   davlat   moliyaviy
nazoratini   o’tkazgan   mansabdor   shaxslar,   shuningdek   moliyaviy   nazorat
ob’ektining mansabdor va mas’ul shaxslari tomonidan imzolanadi.
Moliyaviy nazorat ob’ektining mansabdor va mas’ul shaxslari davlat moliyaviy
nazorati   natijalariga   rozi   bo’lmagan   taqdirda,   hujjatni   o’z   e’tirozlari   bilan
imzolaydi   hamda   o’n  kunlik  muddat   ichida   e’tirozlarini   davlat   moliyaviy   nazorat
organiga yozma shaklda taqdim etadi.
Moliyaviy   nazorat   ob’ekti   tomonidan   e’tirozlar   o’n   kunlik   muddatda   yozma
shaklda   taqdim   etilmagan   taqdirda,   davlat   moliyaviy   nazorati   natijalariga   doir
hujjat moliyaviy nazorat ob’ekti tomonidan qabul qilingan deb hisoblanadi hamda
davlat moliyaviy nazorat organi tomonidan uni amalga oshirish choralari ko’riladi.
Moliyaviy   nazorat   ob’ekti   sudga   murojaat   etgan   taqdirda,   o’zining   sudga
murojaat   etganligini   tasdiqlovchi   hujjatni   o’n   kunlik   muddatda   davlat   moliyaviy
nazorat organiga taqdim etishi shart. Sud tomonidan moliyaviy nazorat ob’ektining
murojaati xususida qaror qabul qilinguniga qadar davlat moliyaviy nazorat organi
davlat   moliyaviy   nazorati   natijalari   bo’yicha   rasmiylashtirilgan   hujjatning   nizoli
bandlarga tegishli qismi bo’yicha amalga oshirilishini to’xtatib turadi.
Davlat   moliyaviy   nazorati   natijalariga   doir   hujjatlarda   bayon   etilgan
ma’lumotlarning   ishonchliligi,   xolisligi   va   to’liqligi   davlat   moliyaviy   nazorat
organlarining mansabdor shaxslari tomonidan ta’minlanadi.
Moliyaviy nazorat ob’ektining mansabdor shaxslari:
- davlat moliyaviy nazorati amalga oshirilishining maqsadi, boshlanish sanasi
va davomiyligini bilishga;
- davlat moliyaviy nazorat organlarining tekshiruvchi mansabdor shaxslaridan
mazkur   organ  rahbarining  qarorini   va   yakuniy  nazorat   tarzidagi   davlat   moliyaviy nazoratini   amalga   oshirish   huquqini   beruvchi   bir   martalik   guvohnomani,
shuningdek shaxsiy guvohnomani talab qilishga;
- davlat   moliyaviy   nazoratini   o’tkazish   uchun   asosga   ega   bo’lmagan
shaxslarni davlat moliyaviy nazoratiga qo’ymaslikka;
- davlat   moliyaviy   nazorati   natijalari   yuzasidan   shikoyat   qilishga   haqlidir.
Moliyaviy nazorat ob’ektining mansabdor shaxslari:
- davlat   moliyaviy   nazorat   organining   mansabdor   shaxslari   davlat   moliyaviy
nazoratini o’tkazishi uchun zarur sharoitlar yaratishi;
- davlat moliyaviy nazorat organi va uning mansabdor shaxslarining qonuniy
talablarini   bajarishi,   shuningdek   davlat   moliyaviy   nazorat   organi   mansabdor
shaxslarining qonuniy faoliyatiga monelik qilmasligi;
- davlat   moliyaviy   nazoratini   o’tkazish   vaqtida   davlat   moliyaviy   nazorat
organining   mansabdor   shaxslariga   mazkur   nazoratni   amalga   oshirish   uchun   zarur
bo’lgan   hujjatlar   va   ma’lumotlarni   taqdim   etishi   hamda   ularning   ishonchliligi,
xolisligi va to’liqligi uchun shaxsan javobgar bo’lishi;
 - byudjet   to’g’risidagi   qonun   hujjatlari   buzilgan   holda   foydalanilgan
mablag’larning   o’rni   qoplanishini,   shuningdek   tovarlarni   (ishlarni,   xizmatlarni)
etkazib   beruvchilar   tomonidan   shartnoma   majburiyatlari   bajarilishini   ta’minlashi
shart.
Moliyaviy nazorat ob’ektining mansabdor shaxslari qonun hujjatlariga muvofiq
boshqa huquqlarga ham  ega bo’lishi  va ularning zimmasida boshqa majburiyatlar
ham bo’lishi mumkin.
Davlat moliyaviy nazoratini:
- moliyaviy   nazorat   ob’ekti   mansabdor   shaxsining   yaqin   qarindoshi,   erining
(xotinining) qarindoshi bo’lgan;
- moliyaviy nazorat ob’ektida shaxsiy mulkiy manfaatlari bo’lgan;
- tekshiruv bilan qamrab olingan davrda moliyaviy nazorat ob’ektida ishlagan
davlat   moliyaviy   nazorat   organlarining   mansabdor   shaxslari   tomonidan   o’tkazish
taqiqlanadi. Byudjet kodeksi 186-moddasining birinchi qismida ko’rsatilgan holatlar yuzaga
kelgan   taqdirda   davlat   moliyaviy   nazorat   organlarining   mansabdor   shaxslari   bu
haqda   davlat   moliyaviy   nazoratini   tayinlagan   organning   rahbarini   yozma   shaklda
xabardor qilishi kerak. 2. Byudjet   nazoratining   shakllari,   turlari   va   usullari   hamda   nazorat
organlarining vakolatlari
Davlat moliyaviy nazorati taftish, tekshirish (shu jumladan byudjet to’g’risidagi
qonun   hujjatlarining   avvalgi   taftishda   yoki   tekshirishda   aniqlangan   buzilishi
hollarini   bartaraf   etish   yuzasidan   nazorat   tartibidagi   tekshirish)   va   o’rganish
shaklida amalga oshiriladi.
Davlat moliyaviy nazoratining turlari quyidagi:
- dastlabki   nazorat   —   moliyaviy   operatsiyalar   bajarilguniga   qadar
g’aznachilik bo’linmalari va moliya organlari tomonidan amalga oshiriladigan;
- joriy   nazorat   —   moliyaviy   operatsiyalar   bajarilishi   jarayonida   g’aznachilik
bo’linmalari, moliya organlari va davlat soliq xizmati organlari tomonidan amalga
oshiriladigan;
- yakuniy   nazorat   —   moliyaviy   operatsiyalar   bajarilganidan   so’ng   Byudjet
Kodeksining   171-moddasida     ko’rsatilgan   davlat   moliyaviy   nazorat   organlari
tomonidan amalga oshiriladigan nazoratlardir.
Davlat moliyaviy nazoratining usullari quyidagilardir:
1. hujjatlarni tekshirish hajmiga qarab:
- yoppasiga   nazorat   —   tekshirilayotgan   davr   uchun   barcha   buxgalteriya,
moliya, statistika, bank hujjatlari va boshqa hujjatlarni nazorat qilish;
- tanlov   asosidagi   nazorat   —   muayyan   davr   uchun   buxgalteriya,   moliya,
statistika, bank hujjatlari va boshqa hujjatlarning ayrim qismlarini nazorat qilish;
2. nazoratning maqsadga yo’naltirilganligi va predmetiga qarab:
- kompleks   nazorat   —   moliyaviy   nazorat   ob’ektining   muayyan   davr   uchun
moliyaviy-xo’jalik faoliyatining barcha yo’nalishlarini nazorat qilish;
- mavzuli   nazorat   —   moliyaviy   nazorat   ob’ektining   muayyan   davr   uchun
ayrim masalalar bo’yicha faoliyatini nazorat qilish;
- muqobil nazorat — operatsiyalar yagonaligi bilan o’zaro bog’liq bo’lgan va
turli   moliyaviy   nazorat   ob’ektlarida   turgan   hujjatlarni   solishtirishni   o’z   ichiga
olgan tekshirish. O’zbekiston Respublikasi Hisob palatasi tomonidan amalga oshiriladigan davlat
moliyaviy nazorati. Hisob palatasi quyidagilarni amalga oshiradi:
- makroiqtisodiy   ko’rsatkichlarni,   byudjet-soliq   va   pul-kredit   parametrlarini
shakllantirish   jarayonlarini,   ularning   qonun   hujjatlari   talablariga   muvofiqligiga
rioya etilishini tizimli o’rganish;
- byudjet   tizimi   byudjetlarining   daromadlarini   shakllantirish   va   mablag’lari
sarflanishini   umumiy,   moddalar   bo’yicha,   tarmoqlar   hamda   hududlar   kesimida
nazorat qilish va tekshirish;
- davlat   maqsadli   dasturlari   amalga   oshirilishining   to’liqligi   va
samaradorligini baholash;
- O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   va   O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligining   bank   hisobvaraqlaridagi   mablag’larining
qonuniy   shakllantirilganligini,   maqsadli   hamda   samarali   sarflanganligini   nazorat
qilish va tekshirish;
- O’zbekiston   Respublikasining   respublika   byudjeti   va   Qoraqalpog’iston
Respublikasi byudjeti, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlari o’rtasida
maqbul nisbatga erishishga doir takliflarni tahlil qilish hamda baholash;
- davlat   aktivlari   shakllantirilishini,   ulardan   samarali   va   maqsadli
foydalanilishini tekshirish;
- daromad   keltiruvchi   tarmoqlar   korxonalari   faoliyatini   byudjet   tizimi
byudjetlariga   qo’shimcha   tushumlar   zaxiralarini   aniqlashga   yo’naltirilgan   tarzda
tahlil va nazorat qilish;
- O’zbekiston   Respublikasining   Tiklanish   va   taraqqiyot   jamg’armasi,
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   huzuridagi   Davlat   ehtiyojlari   uchun
xarid qilinadigan qishloq xo’jaligi mahsulotlari uchun hisob-kitoblar jamg’armasi,
Qishloqlarni   qishloq   xo’jalik   texnikasi   bilan   ta’minlashni   davlat   tomonidan
rag’batlantirish   jamg’armasi   va   belgilangan   tartibda   tashkil   etilgan   boshqa
jamg’armalarning   mablag’lari   tushumi   va   daromadlarining   shakllantirilishi,
ularning   mablag’laridan   maqsadli   va   samarali   foydalanilishi   yuzasidan   tahlil   va
nazorat qilish; - valyuta,   eksport   va   import   operatsiyalari   o’tkazishning   qonuniyligini,
shuningdek   byudjet   tizimi   byudjetlariga   tovarlar   (ishlar,   xizmatlar)   eksporti   va
importidan majburiy to’lovlar bo’yicha mablag’lar tushumini nazorat qilish;
- mamlakat   oltin-valyuta   zaxiralarining   o’rni   qayta   to’ldirilishi   va   ular   bilan
amalga oshiriladigan operatsiyalar ustidan nazorat qilish;
- ichki   va   tashqi   aktivlarni   boshqarish   bo’yicha   hisobotlar   va   balans   hisob-
kitoblarini  tahlil  qilish, mablag’lar  va oltin-valyuta zaxiralarini  chet  el  banklariga
va boshqa banklarga joylashtirish hamda qayta joylashtirishning asosli va samarali
ekanligini nazorat qilish;
- davlat   qarzini   boshqarish   samaradorligini   tahlil   qilish,   unga   o’z   vaqtida
xizmat ko’rsatilishi ustidan nazorat qilish, O’zbekiston Respublikasi nomidan yoki
uning   kafolati   ostida   jalb   qilingan   chet   el   kreditlari   mablag’laridan   samarali
foydalanish masalalari bo’yicha predmetli tekshiruvlar tashkil etish;
- davlat   mulki   realizatsiya   qilinishi   bilan   bog’liq   masalalarni   tahlil   qilish   va
ular bo’yicha nazoratni ta’minlash;
- byudjet   tizimi   byudjetlari   mablag’laridan   maqsadli   va   samarali
foydalanilishi   ustidan   nazorat   qilishga   doir   vazifalar   moliya   organlari,   shu
jumladan   g’aznachilik   bo’linmalari   tomonidan   bajarilishi   samaradorligini   tahlil
qilish;
- davlat   mulki   ulushi   bo’lgan   korxonalarning   moliya-xo’jalik   faoliyatini
dividendlar to’g’ri hisoblanishi va to’lanishi yuzasidan tekshirish.
 
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi,   moliya   boshqarmalari   va   moliya
bo’limlari tomonidan amalga oshiriladigan davlat moliyaviy nazorati. O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligi,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Moliya   vazirligi,
viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklarining moliya boshqarmalari, tumanlar va
shaharlar hokimliklarining moliya bo’limlari o’z vakolatlari doirasida:
- quyi   turuvchi   moliya   organlari   tomonidan   byudjet   to’g’risidagi   qonun
hujjatlari ijrosining ta’minlanishi ustidan; - ijtimoiy   nafaqalar   va   kam   ta’minlangan   oilalarga   moddiy   yordam
tayinlanishi hamda o’z vaqtida to’lanishi ustidan;
- byudjet   tashkilotlari   va   byudjet   mablag’lari   oluvchilar   tomonidan   smeta-
shtat intizomiga rioya etilishining ta’minlanishi ustidan;
- aktsiz solig’i to’g’ri hisoblanishi va o’z vaqtida to’lanishi ustidan;
- aktsiz   to’lanadigan   ayrim   turdagi   tovarlarning   aktsiz   markalari   bilan   to’liq
tamg’alanishi va olingan aktsiz markalari sonining ishlab chiqarilayotgan mahsulot
hajmiga muvofiqligi ustidan;
- byudjet   tashkilotlari   tomonidan   byudjet   hisobini   yuritish   va   moliyaviy
hisobotni   tuzishning,   shuningdek   quyi   turuvchi   hududiy   moliya   organlari
tomonidan   byudjet   hisobotini   tuzishning   to’g’riligi   ustidan   davlat   moliyaviy
nazoratini amalga oshiradi.
G’aznachilik   bo’linmalari   tomonidan   amalga   oshiriladigan   davlat   moliyaviy
nazorati. G’aznachilik bo’linmalari davlat moliyaviy nazoratini:
- byudjet   tashkilotlarining   va   byudjet   mablag’lari   oluvchilarning   tovarlarni
etkazib beruvchilar (ishlarni bajaruvchilar, xizmatlar ko’rsatuvchilar) bilan Davlat
byudjeti   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlari   mablag’lari   hisobiga
tuzilgan   shartnomalarini   xarajatlar   smetalarida   ko’rsatilgan   summalar   doirasida
hamda belgilangan maqsadlarga muvofiq tuzilganligi ustidan nazorat qilish asosida
majburiy ro’yxatdan o’tkazish;
- xarajatlar   smetalarida   va   ro’yxatdan   o’tkazilgan   shartnomalarda   nazarda
tutilgan summalar doirasida byudjet tashkilotlari va byudjet mablag’lari oluvchilar
nomidan   hamda   ularning   topshirig’i   bo’yicha   tovarlarni   (ishlarni,   xizmatlarni)
etkazib   beruvchilarning   hisobvaraqlariga   to’lovlarni   bevosita   amalga   oshirish
orqali to’lov intizomiga rioya etilishini ta’minlash yo’li bilan amalga oshiradi.
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligining   Nazorat-taftish   bosh
boshqarmasi va uning hududiy bo’linmalari tomonidan amalga oshiriladigan davlat
moliyaviy   nazorati.   Nazorat-taftish   bosh   boshqarmasi   va   uning   hududiy
bo’linmalari:
- byudjet va smeta-shtat intizomiga rioya qilinishi; - byudjet tizimi byudjetlarining xarajatlari ijrosi;
- byudjet   tizimi   byudjetlarining   mablag’lari   hisobidan   to’lovlarni   amalga
oshirishning navbatliligi, muddatlariga rioya etilishi va to’liqligi;
- davlat   investitsiya   dasturlarini   amalga   oshirish   uchun   markazlashtirilgan
manbalardan ajratiladigan mablag’lardan maqsadli foydalanilishi;
- O’zbekiston Respublikasining chet eldagi diplomatik muassasalari
tomonidan chet el valyutasidagi mablag’lardan to’g’ri va maqsadli foydalanilishi;
- pensiyalar   va   nafaqalar   to’g’ri   tayinlanishi,   hisoblanishi   va   o’z   vaqtida
to’lanishi;
- tibbiy-mehnat ekspert komissiyalarining faoliyati;
- byudjet ssudalari va kredit liniyalaridan maqsadli foydalanilishi;
- O’zbekiston Respublikasi tomonidan yoki uning kafolati ostida jalb qilingan
kreditlardan (qarzlardan) maqsadli foydalanilishi;
- insonparvarlik   yordami   va   texnik   ko’maklashish   mablag’laridan   maqsadli
foydalanilishi;
- davlat   xaridlari   bo’yicha   tender   (tanlov)   savdolarining   to’g’ri   o’tkazilishi
ustidan davlat moliyaviy nazoratini amalga oshiradi.
Davlat soliq xizmati organlari tomonidan amalga oshiriladigan davlat moliyaviy
nazorati.   Davlat   soliq   xizmati   organlari   davlat   moliyaviy   nazoratini   soliq
to’g’risidagi qonun hujjatlariga muvofiq amalga oshiradi.
Davlat   moliyaviy   nazorat   organlarining   o’zaro   hamkorligi.   Byudjet
tashkilotlarini nazorat qilish rejalari davlat moliyaviy nazorat organlari tomonidan
tasdiqlanadi.
Davlat   moliyaviy   nazorat   organlari   moliyaviy   nazorat   ob’ekti   mansabdor
shaxslarining harakatlarida jinoyat alomatlari bo’lgan huquqbuzarliklar aniqlangan
taqdirda nazorat materiallarini huquqni muhofaza qiluvchi organlarga topshiradi.
Moliyaviy   nazorat   ob’ekti   mansabdor   shaxslariga   nisbatan   ma’muriy
huquqbuzarliklarga   doir   materiallar   sudlarga   yoki   tegishli   vakolatli   davlat
organlariga topshiriladi. 3.   Byudjet   nazoratini   tashkil   etishning   Davlat   byudjeti   ijrosini   amalga
oshirishda byudjet nazoratining o’rni va axamiyati
Davlat   moliyaviy   nazorati   byudjet   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarining   moliyaviy
nazorat   ob’ektlari   tomonidan   buzilishi   hollarini   aniqlash,   bartaraf   etish   va   unga
yo’l  qo’ymaslik maqsadida  davlat  moliyaviy nazorat  organlari  tomonidan amalga
oshiriladi.
Davlat moliyaviy nazorati:
respublika   darajasida   —   O’zbekiston   Respublikasi   respublika   byudjetining,
davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlarining   va   respublika   byudjetidan
moliyalashtiriladigan   byudjet   tashkilotlari   byudjetdan   tashqari   jamg’armalarining
shakllantirilishi hamda ijro etilishi ustidan;
mahalliy darajada — Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetining, viloyatlar va
Toshkent   shahar   mahalliy   byudjetlarining,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
byudjetidan,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar   mahalliy   byudjetlaridan
moliyalashtiriladigan   byudjet   tashkilotlari   byudjetdan   tashqari   jamg’armalarining
shakllantirilishi hamda ijro etilishi ustidan amalga oshiriladi.
Davlat moliyaviy nazorat organlari davlat moliyaviy nazoratini davlat moliyaviy
nazorat   organlari   yoki   vakolatli   organ   tomonidan   tasdiqlanadigan   nazorat   qilish
yillik rejalariga muvofiq amalga oshiradi.
Ayrim hollarda rejadan tashqari davlat moliyaviy nazoratini amalga oshirishga:
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   yoki   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining;
Davlat   moliyaviy   nazorat   organiga   byudjet   to’g’risidagi   qonun   hujjatlari
buzilganligi   faktlari   to’g’risida   ma’lumotlar   kelib   tushgan   hollarda   davlat
moliyaviy nazorat organlari rahbarlarining qarorlari asosida yo’l qo’yiladi.
Davlat   moliyaviy   nazorat   organlari:   O’zbekiston   Respublikasi   Hisob   palatasi,
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi va uning tasarrufidagi vakolatli organlar
davlat moliyaviy nazorat organlaridir. Davlat   byudjetining   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlarining
daromadlari qismi bo’yicha davlat moliyaviy nazorati berilgan vakolatlar doirasida
davlat soliq xizmati organlari tomonidan amalga oshiriladi.
Davlat   moliyaviy   nazorati   printsiplari.   Davlat   moliyaviy   nazoratini
o’tkazishning   qonuniyligi   va   mustaqilligi,   shuningdek   davlat   moliyaviy   nazorati
natijalarining   ishonchliligi   va   xolisligi   davlat   moliyaviy   nazoratining
printsiplaridir.
Budjet ijrosi jarayoni xaqida axborotlar budjet hisobini tashkil qilish va yuritish
orqali   shakllantiriladi.   Bunda,   belgilangan   budjet   tasnifi   bo’yicha   budjet
daromadlari shakllantiriladi va xarajatlar amalga oshiriladi. Budjet hisobini alohida
xususiyatlaridan biri – budjet ijrosini to’g’ri tashkil etish, moliya budjet intizomiga
rioya qilish va nazorat funksiyasini amalga oshirilishidir.
Nazorat funksiyasi orqali budjet mablag’laridan maqsadli foydalanish, mulklarni
saqlanishi va tayinlanishi bo’yicha sarflanishi tizimi yo’lga qo’yiladi.
Budjet   hisobida   ham   yuqorida   qayd   etilganidek,   nazoratning   uch   turi
qo’llaniladi:
- dastlabki nazorat;
- joriy nazorat;
- keyingi nazorat.
Dastlabki nazorat – smetalarni tuzish va tasdiqlash jarayonida amalga oshiriladi.
Unda budjet intizomiga rioya qilinishi, shuningdek, qonunchilik talablari buzilishi
oldi olinadi.
Joriy   nazorat   –   budjet   ijrosi   jarayonida   amalga   oshirilib,   sodir   bo’lgan
muomalalarni   qonuniyligi,   pul   mablag’larini   oqilona   sarflanishi,   mulkiy
qiymatliklar bo’yicha hisob ma’lumotlarini xaqiqiy holatga mosligi, hisoblashuvlar
holati va boshqalar nazorati amalga oshiriladi.
Keyingi nazorat – umumlashtirish bosqichi uchun zarur bo’lib, hisob va hisobot
axborotlarini qonuniyligini aniqlash uchun amalga oshiriladi. 4.Budjet   ijrosi   jarayonida   nazoratning   tashkil   etilishi,   maqsadi,   vazifalari
va manbalari
Budjet ijrosi jarayoni xaqida axborotlar budjet hisobini tashkil qilish va yuritish
orqali   shakllantiriladi.   Bunda,   belgilangan   budjet   tasnifi   bo’yicha   budjet
daromadlari shakllantiriladi va xarajatlar amalga oshiriladi. Budjet hisobini alohida
xususiyatlaridan biri – budjet ijrosini to’g’ri tashkil etish, moliya budjet intizomiga
rioya qilish va nazorat funksiyasini amalga oshirilishidir.
Nazorat funksiyasi orqali budjet mablag’laridan maqsadli foydalanish, mulklarni
saqlanishi va tayinlanishi bo’yicha sarflanishi tizimi yo’lga qo’yiladi.
Budjet   hisobida   ham   yuqorida   qayd   etilganidek,   nazoratning   uch   turi
qo’llaniladi:
• dastlabki nazorat;
• joriy nazorat;
• keyingi nazorat.
Dastlabki nazorat – smetalarni tuzish va tasdiqlash jarayonida amalga oshiriladi.
Unda budjet intizomiga rioya qilinishi, shuningdek, qonunchilik talablari buzilishi
oldi olinadi.
Joriy   nazorat   –   budjet   ijrosi   jarayonida   amalga   oshirilib,   sodir   bo’lgan
muomalalarni   qonuniyligi,   pul   mablag’larini   oqilona   sarflanishi,   mulkiy
qiymatliklar bo’yicha hisob ma’lumotlarini xaqiqiy holatga mosligi, hisoblashuvlar
holati va boshqalar nazorati amalga oshiriladi.
Keyingi nazorat – umumlashtirish bosqichi uchun zarur bo’lib, hisob va hisobot
axborotlarini qonuniyligini aniqlash uchun amalga oshiriladi.
Budjet   ijrosi   jarayonida   nazorat   va   taftishning   ob’ektlari   moliya   organi,   davlat
maqsadli   jamg’armalari   va   budjet   tashkilotlari   hisoblanib,   nazorat   borasida   ular
quyidagilarga bo’linadi:
7. budjet daromadlari va xarajatlari;
8. budjet pul mablag’lari, budjet ssudalari; 9. hisoblashuvlar   bo’yicha   mablag’lar,   aylanma   kassa   mablag’lari;   10.budjet
tashkilotlarining daromadlari va xarajatlari; 11.moliyaviy va nomoliyaviy aktivlar;
12.majburiyatlar va moliyaviy natijalar.
 
Yuqorida   keltirilgan   ob’ektlarning   1-3   moliya   organlari   va   davlat   maqsadli
jamg’armalariga taalluqli bo’lib, 4-6 budjet tashkilotlriga taalluqlidir.
Budjet ijrosi jarayonida nazorat va taftishning sub’ektlari bo’lib:
5. Hisob palatasi;
6. Moliya vazirligi;
7. Davlat Soliq qo’mitasi;
8. Mustaqil auditorlik firmalari (shartnoma asosida).
Davlat  budjeti  ijrosini  nazorat  qilish vakolati  O’zbekiston Respublikasi  Moliya
vazirligiga yuklatilgan bo’lib, nazoratning asosiy sub’ekti hisoblanadi.
Budjet ijrosi jarayonida nazoratning maqsadi – budjet ijrosini amalga oshirish va
natijalarini   shakllantirishni   xaqqoniyligini   aniqlash   va   tahliliy   axborotlarni
shakllantirishdan iborat bo’lib quyidagi vazfilarni o’z ichiga oladi:
9. Budjet daromadlari va xarajatlarining rejalashtirilishi hamda
uning ma’lumotlari xaqqoniyligini aniqlash;
10. Budjet ijrosi jarayonida muomalalarni to’liq va to’g’ri
xujjatlashtirilishini aniqlash;
11. Davlat   maqsadli   jamg’armalari   budjeti   daromadlari   va   xarajtlarini
rejalashtirish hamda uni ma’lumotlarini xaqqoniyligini aniqlash
12. Budjet ijrosi  jarayonida buxgalteriya hisob hisobvaraqlarini yuritilish holati
va haraktini to’g’riligini aniqlash;
13. Budjet   tashkilotlarida   daromadlar   va   xarajatlar   smetalari   ijrosini   amalga
oshirilishi va natijalarni shakllantirilishi to’g’riligini tekshirish;
14. Mulkiy   qiymatliklar   va   majburiyatlarning   holati   hamda   moliyaviy   natijalar
to’g’risidagi to’liq hamda aniq ma’lumotlarni shakllantirilishini tekshirish;
15. Budjet ijrosiga oid buxgalteriya hisobi ma’lumotlarini to’g’ri
umumlashtirilishi va hisobtlarni xaqqoniyligini tekshirish; 16. Tekshiruv natijalarini umumlashtirish.
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   va   xududiy   moliya   organlari
yuqoridagi   vaziflarni   amalga   oshirish   chog’ida   davlat   budjetining   ijrosini   nazorat
qiladi va quyidagilarga e’tibor qaratadi:
6. Budjetlar ijrosi yakunlarini ko’rib chiqadi; 
7. Budjetlarga   mablag’lar   tushumi   to’g’risida   soliq   va   bojxona   organlaridan,
davlat maqsadli jamg’armalari organlaridan axborotlar oladi;
8. Budjet tashkilotlaridan budjet va budjetdan tashqari mablag’larning tushumi
va sarflanishi to’g’risida ma’lumotlar talab qilib oladi;
9. Qonun   xujjatlariga   muvofiq   banklardan   budjet   mablag’lari   harakati
to’g’risida ma’lumotlar oladi;
10. Budjet   mablag’larini   oluvchilarning   moliyaviy   xo’jalik   faoliyatini   auditdan
o’tkazadi.
Keltirilgan   vazifalarni   bajarilishi   umumiy   maqsad,   ya’ni   budjet   ijrosi   jarayoni
ustidan   nazoratni   ta’minlab   beradi.   Tekshirish   tasdiqlangan   dasturga   muvofiq
amalga oshiriladi. Tekshirishlarni o’tkazishda quyidagilarga e’tibor qaratish zarur:
• smeta-moliya   hujjatlarini,   bunda   budjet   mablag’laridan   qonunchilikka   va
budjet   mablag’larining   tejamli   yo’naltirilishiga   qat’iy   rioya   etilishiga   erishgan
holda, chuqur tahlil qilishni va har tomonlama o’rganishni amalga oshirish;
• O’zbekiston   Respublikasi   va   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   vazirliklari,
idoralari,   hokimiyatlarning   tegishli   boshqarmalari   va   bo’limlarida   xarajatlar
smetasini ko’rib chiqish, tasdiqlash va o’z vaqtida tashkilotlarga etkazish bo’yicha
ishlarni to’g’ri tashkillashtirishga erishish;
• daromadlarning   to’liq   hisobi,   pul   mablag’larining   o’tuvchi   qoldiqlari,   bu
mablag’lardan   tejamli   va   samarali   foydalanishni   inobatga   olgan   holda,   budjetdan
tashqari   mablag’lar   bo’yicha   daromadlar   va   xarajatlar   smetasining   tuzilishining
qonuniyligi va rejalashtirishning asoslanganligini e’tiborga olish;
• smetani   rejalashtirishda   aniqlangan   kamchiliklarni   bartaraf   etishda   tezkor
holda   chora-tadbirlarni   qo’llash,   smeta   xarajatlari   bo’yicha   aniqlangan   ortiqcha ajratilgan  mablag’lar   summasini  bu  haqda  tashkilot  rahbariga  xabar   bergan holda
o’z vaqtida budjetdan moliyalashtirish miqdorini qisqartirish.
O’zbekiston   Respublikasi   va   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   vazirliklari   va
idoralari,   hokimiyatning   boshqarmalari   va   bo’limlarida   smetani   rejalashtirish
holatini   tekshirish   natijalari   bo’yicha   zarur   hollarda   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasiga,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashiga,
tegishli   hokimiyatlarga   axborot   berilishi,   qoida   buzilishlarni   yo’qotish   bo’yicha
takliflar berilishi va aniqlangan ortiqcha ajratilgan mablag’lar summasini xarajatlar
smetasi bo’yicha tayinlash kamaytirilishi mumkin.
Tashkilotlarning   smeta   xarajatlarining   to’g’ri   tuzilishi,   tasdiqlanishi   va   o’z
vaqtida etkazilishi  bo’yicha tekshirish  natijalari  O’zbekiston  Respublikasi  Moliya
vazirligi   va   hududiy   moliya   organlarida   muntazam   umumlashtiradi   va   ko’rib
chiqiladi   hamda   ushbu   ishlarni   yanada   takomillashtirish   bo’yicha   chora-tadbirlar
qabul qilinadi. 5.Byudjet   nazoratini   tashkil   etish   masallarini   nazariy   hamda   amaliy
jihatlari
Mamlakatimizda   davlat   moliyasini   boshqarish   hamda   nazoratini
takomillashtirish   bo’yicha   keng   qamrovli   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.
Jumladan,   byudjet   jarayonining   shaffofligini   yanada   oshirish   va   uning   ustidan
jamoatchilik nazoratini kuchaytirish, byudjetdan moliyalashtirish, hisob va hisobot
mexanizmini   takomillashtirish,   vazirlik   va   idoralarning   bo’ysunuvidagi
muassasalarda   byudjet   intizomini   mustahkamlash   borasidagi   mas’uliyatini
oshirish, shuningdek, zamonaviy axborot texnologiyalari va xalqaro e’tirof etilgan
davlat   moliyaviy   nazorat   standartlarini   joriy   qilish   yo’li   bilan   byudjet
qonunchiligini   buzish   holatlarining   oldini   olish   va   profilaktikasiga   qaratilgan
davlat moliyaviy nazoratining rolini tubdan qayta ko’rib chiqish belgilandi. “XXI
asr:   fan   va   ta’lim   masalalari”   ilmiy   elektron   jurnali.   №1,   2019   yil
www.sharqjurnali.uz   2   Islohotlarning   xuquqiy   bazasini   yangilash   hamda
rivojlantirish   amaliyotini   takomillashtirish,   byudjet   hisobini   tartibga   solishning
yaxlitligi va tizimliligini ta’minlash bo’yicha jamiyatni demokratlashtirish va islox
qilish   hamda   modernizatsiyalash,   maqsad   va   vazifalarni   hisobga   olgan   holda
normativ   huquqiy-hujjatlarning   amalga   oshirilishi   ustidan   monitoring   qilish,
huquqiy   hujjatlarni   tizimlashtirishga   yordam   beradi.   Iqtisodiyotni
modernizatsiyalash sharoitida kuchli moliyaviy nazoratni shakllantirish davr talabi
hisoblanib,   davlat   moliyaviy   nazoratini   takomillashtirish   doimo   diqqat-e’tibor
markazida.   Bu   xususida,   Prezidentimiz   Sh.Mirziyoev   quyidagilarni   ta’kidlaydi:
“Albatta, Davlat byudjeti o’lchovsiz emas, mablag’larni qattiq tejash, belgilangan
maqsad uchun va oqilona ishlatishni  ta’minlash zarur. Bu – hammaga ravshan va
rad   etib   bo’lmaydigan   haqiqatdir.[1]   Darhaqiqat,   islohotlar   izchilligini   ta’minlash
va  davlat  byudjeti  xarajatlaridan  oqilona  foydalanish   jarayonida  davlat  moliyaviy
nazoratining   ilg’or   usullarini   qo’llash,   mablag’lardan   foydalanish   samaradorligini
oshirish   hamda   xarajatlarni   tejashda   moliyaviy   nazorat   organlarining   profilaktik tadbirlarni   o’tkazishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   O’z   navbatida,   byudjet
nazoratini tashkil etishning nazariy va amaliy jihatlari bo’yicha ilmiy tadqiqot olib
borish  dolzarb sanaladi. Mavzuga  oid adabiyotlar  tahlili  Byudjet  nazorati  byudjet
tizimi byudjetlari ijrosining amalga oshirilishiga xizmat qiladi. U ham davlatning,
ham   boshqa   barcha   iqtisodiyot   sub’ektlarining   manfaatlari   va   huquqlarini
ta’minlashga   qaratilgan.   Bizningcha,   byudjet   nazorat   tizimi   quyidagilarni   o’z
ichiga   oladi:   byudjet   nazorati;   kontragentlar   bilan   moliyaviy   hisob-kitob
munosabatlari jarayonidagi nazorat; nodavlat moliyaviy nazorati. Iqtisodiy jihatdan
taraqqiy   etgan   mamlakatlarda   moliyaviy   nazorat   o’zaro   ta’sirchan   va   mustaqil
bo’lgan   ikki   sohaga   bo’linadi:   davlat   moliyaviy   nazorati;   nodavlat   moliyaviy
nazorati.[6]   Shu   jihatdan   ham   byudjet   nazoratini   o’tkazishning   qonuniyligi   va
mustaqilligi,   shuningdek   byudjet   nazorati   natijalarining   ishonchliligini   va
xolisligini   nazorat   qilish   zarur.   Byudjet   nazoratining   davlat   va   nodavlat   sohalari
nazoratini   amalga   oshirish   metodlarining   o’xshashligiga   qaramasdan,   o’zlarining
pirovard maqsadlari bo’yicha bir-biridan tubdan farq qiladi. Byudjet nazoratining
bosh   maqsadi   davlat   xazinasiga   resurslar   tushirishni   maksimallashtirish   va
davlat   boshqaruv   xarajatlarini   minimallashtirish   bo’lsa,   bunga   qarama-qarshi
ravishda   nodavlat   moliyaviy   nazoratning   (ayniqsa,   firma   ichidagi   moliyaviy
nazoratning)   bosh   maqsadi   joylashtirilgan   kapitaldagi   foyda   normasini   oshirish
maqsadida davlat foydasiga ajratmalar va boshqa xarajatlarni minimallashtirishdan
iborat. Bir guruh mamlakatimiz iqtisodchi olimlari, jumladan Z.X.Srojiddinova va
S.U.Mexmonov   moliyaviy   nazoratni   3   ta   turga   ajratishgan:   davlat   moliyaviy
nazorati;   idoralararo   moliyaviy   nazorat;   auditorlik   nazorati.   Z.X.Srojiddinova
byudjet   nazoratining   mazmuni,   ahamiyati,   elementlari   va   printsiplari   ijtimoiy-
iqtisodiy   o’zgarishlar,   ijtimoiysiyosiy   tangliklar   va   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozlar
sharoitida byudjet  nazoratining ahamiyati  o’sib boradi  va yangicha mazmun kasb
etadi,   deb   qarashlarini   keltirgan.[3]   S.U.Mexmonov   moliyaviy-iqtisodiy
nazoratning   tarkibiy   qismi   sifatida   mamlakatning   barcha   darajalarini   qonuniy,
maqsadli   va   samarali   shakillantirish,   taqsimlash   va   foydalanish,   byudjet
daromatlari tushumini ko’paytirishning qo’shimcha manbalarini aniqlash, byudjet- soliq   intizomini   yaxshilashni   tekshirish   bo’yicha   davlat   organlari   tomonidan   olib
boriladigan   nazoratlar   yig’indisidir,   degan   g’oyani   fikrlarni   ta’kidlagan.[5]
Rossiyalik   iqtisodchi   olim   E.Gracheva   davlat   moliyasini   boshqarishda
karruptsiyaga qarshi nazoratni kuchaytirish zarurligiga urg’u bergan va moliyaviy
nazoratning   quyidagi   4   ta   turini   sanab   o’tgan:   davlat   moliyaviy   nazorati;
idoralararo   moliyaviy   nazorat;   ichki   xo’jalik   nazorati;   auditorlik   nazorati.[6]
E.Gracheva   moliyaviy   nazorat   muhitining   axvoli   ish   uslubi   hodimlarining   dunyo
qarashi, va o’z vaqtida ish olib borishini ta’minlashga urg’u bergan. Ayni paytda,
moliyaviy   nazorat   tushunchasiga   juda   katta   ahamiyat   berilmoqda,   ba’zi   bir
olimlarning   fikriga   ko’ra,   moliyaviy   nazorat   bu   moliyaning   nazorat   funktsiyasini
amalga   oshiradigan   shakli,   boshqa   olimlar   esa,   tashkiliy   boshqaruv   nuqtai
nazaridan   yondashib,   maxsus   tashkil   qilingan   nazorat   organlari   faoliyati,   deb
ta’riflashadi.   Ko’plab   olimlar   moliyaviy   nazoratni   boshqaruvning   funktsiyasi
sifatida ko’rishadi. Lim deklaratsiyasiga
ko’ra nazoratning boshqaruv tamoyillarida shunday deyilgan: “Nazoratni tashkil
qilish   bu   moliyaviy   mablag’larni   boshqarishning   majburiy   elementi   bo’lib
hisoblanadi,   bunday   boshqaruv   jamoat   oldida   javobgarlikni   keltirib   chiqaradi.
Nazorat   -   birdan   bir   maqsad   emas,   balki   tartibga   solish   tizimining   ajralmas
qismidir.[7]   Uslubiyot   va   talil   Byudjet   nazorati   iqtisodiyotni   rivojlantirish,
barqarorlikni   ta’minlash   va   sifatli   boshqarish   jarayonini   tubdan   o’zgartirishning
asosiy   muvaffaqqiyatlaridan   biri   bo’lib   xizmat   qiladi.   Shuni   ta’kidlash   joizki,
byudjet nazorati davlat nazorati yagona mexanizmining tarkibiy qismi hisoblanadi.
Byudjet   nazoratisiz   davlatning   iqtisodiyoti   va   moliyaviy   tizimi   normal   faoliyat
ko’rsatishi   mumkin   emas.   Byudjet   nazorati   moliyaviy   faoliyatning   barcha
bosqichlarida   amalga   oshiriladi,   ya’ni   pul   fondlarini   shakllantirish,   taqsimlash
(qayta   taqsimlash)   va   ishlatish   jarayonida   yuzaga   keladi.   O’zbekistonda   byudjet
nazorati   tizimining   rivojlanishi   uzluksiz   jarayon   hisoblanib,   u   o’zining
rivojlanishida   ma’lum   bosqichlardan   o’tgan   va   hozirda   ham   davlat   moliyasini
boshqarishni   isloh   qilish   strategiyasi   doirasida   isloh   qilinmoqda.   Shuning   uchun
hozirgi kunda byudjet nazorati sohasiga yangi istiqbolli tizimlar va usullarni joriy qilish   dolzarb   masala   hisoblanadi.   Byudjet   nazorati   moliya   sohasida   intizomni
ushlab   turish,   byudjet   va  davlat   maqsadli   jamg’armalari   oldidagi   majburiyatlarini
bajarish, hisob va hisobot qoidalariga amal qilish samaradorligini oshirish, byudjet
tizimi   barcha   bo’g’inlari   daromadlari   va   xarajatlarining   qonuniyligi,   davlat
resurslaridan   to’liq   va   o’z   vaqtida   foydalanilishini   ta’minlash,   moliyaviy
qonunchilikni   bajarilishi   va   amal   qilinishini   tekshirishga   qaratilgan.   Byudjet
nazoratining   ta’sirchan   tizimini   yaratish,   mablag’larni   shakllantirish   va   ishlatish
bo’yicha   davlat   funktsiyalarini   muvaffaqqiyatli   amalga   oshirishni   ta’minlashi
kerak   va   davlatning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanishini   tezlashtirishga   qaratilgan
bo’lishi   hamda   milliy   iqtisodiyot   va   moliya   tizimini   mustahkamlashning   omili
sifatida qaralishi lozim. Byudjet nazorati taftish, tekshirish (shu jumladan byudjet
to’g’risidagi   qonun   hujjatlarining   avvalgi   taftishda   yoki   tekshirishda   aniqlangan
buzilishi   hollarini   bartaraf   etish   yuzasidan   nazorat   tartibidagi   tekshirish)   va
o’rganish shaklida amalga oshiriladi. Byudjet nazoratini amalga oshirish davomida
byudjet   intizomi   holati,   qonunbuzarliklar   aniqlanadi   va   davlat   byudjetining
kelajakdagi   faoliyatini   takomillashtirish   uchun   asos   yaratiladi.   “XXI   asr:   fan   va
ta’lim   masalalari”   ilmiy   elektron   jurnali.   №1,   2019   yil   www.sharqjurnali.uz   5
Byudjet   nazoratining   yaxlit   tizimini   yaratishga   qaratilgan   quyidagi   asosiy
vazifalarni   keltirishimiz   mumkin:   byudjet   nazoratining   ob’ekti   sifatida   davlat
mablag’larini ishlatish va shakllantirish bilan bog’liq bo’lgan xo’jalik tashkilotlari
sub’ektlarining   faoliyati   jarayonida  vujudga   keladigan   barcha  pulli   munosabatlari
tushuniladi; byudjet nazorati milliy iqtisodiyotni rivojlantirish, jamiyat va xususiy
ishlab   chiqarishga   ta’sir   ko’rsatish,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish
sur’atlarini oshirish, ilmiy-texnik taraqqiyotni rivojlantirish, ishlab chiqarilayotgan
maxsulotlarning   hamda   bajarilayotgan   ishlar   va   ko’rsatilayotgan   xizmatlarning
sifati   va   hajmini   oshirishga   qaratilgan   bo’lishi   kerak.   Byudjet   nazorati   byudjet
to’g’risidagi qonun hujjatlarining moliyaviy nazorat ob’ektlari tomonidan buzilishi
hollarini   aniqlash,   bartaraf   etish   va   unga   yo’l   qo’ymaslik   maqsadida   davlat
moliyaviy nazorat organlari tomonidan amalga oshiriladi. Byudjet nazorati taftish,
tekshirish   (shu   jumladan   byudjet   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarining   avvalgi taftishda   yoki   tekshirishda   aniqlangan   buzilishi   hollarini   bartaraf   etish   yuzasidan
nazorat   tartibidagi   tekshirish)   va   o’rganish   shaklida   amalga   oshiriladi.   Moliyaviy
nazoratni   amalga   oshirish   davomida   moliyaviy   intizom   holati,   qonunbuzarliklar
aniqlanadi   va   davlat   moliyasining   kelajakdagi   faoliyatini   takomillashtirish   uchun
asos   yaratiladi.   Nazorat   qiluvchi   organlar   faoliyatini   muvofiqlashtiruvchi
Respublika   Kengashi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   1996   yil   8
avgustdagi “Tekshirishlarni tartibga solish va nazorat qiluvchi organlar faoliyatini
muvofiqlashtirishni   takomillashtirish   to’g’risida”gi   PF-1503-sonli   Farmoni   bilan
tashkil   etilgan.   Nazorat   qiluvchi   organlar   faoliyatini   muvofiqlashtiruvchi
Respublika   kengashi   tarkibi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2005   yil   5
oktyabrdagi   “Tadbirkorlik   sub’ektlarini   tekshirishni   yanada   qisqartirish   va   uning
tizimini   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   PF-3665-   sonli   Farmoni
bilan   tasdiqlandi.   Davlat   moliyaviy   nazoratini   amalga   oshirishda   O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligi   asosiy   organ   sanalib   amalga   oshirilgan   nazorat
tadbirlarini keltirib o’tamiz (1-jadval)                                              Xulosa
Kurs   ishimning   xulosasida   Byudjet   tasnifi   asosida   nazoratni   amalga   oshirish
haqida tushuncha berib o’tmoqchiman.
Davlat   byudjeti   xarajatlarining   vazifa   jihatidan   tasnifi   davlat   boshqaruvi
organlari,   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari,   shuningdek   boshqa   byudjet
tashkilotlari   tomonidan   ijro   etiladigan   asosiy   vazifalar   bo’yicha   xarajatlarni
guruhlashdan iborat bo’ladi. Ya’ni xarajatlarning vazifa jihatidan tasnifi yordamida
Davlat   byudjetidan   amalga   oshirilayotgan   xarajatlar   Davlatning   aynan   qaysi
vazifasini   bajarish   uchun   amalga   oshirilayotganligini   aniq   belgilab   olishimiz
mumkin.   Davlat   byudjeti   xarajatlarining   tashkiliy   tasnifi   byudjetdan   ajratiladigan
mablag’lar   ularni   bevosita   oluvchilar   o’rtasida   taqsimlanishini   aks   ettiruvchi
xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   va   tadbirlar   turlari   bo’yicha   xarajatlarni
guruhlashdan iborat bo’ladi. Xarajatlarni iqtisodiy tasnifi O’zbekiston Respublikasi
barcha   darajadagi   byudjetlari   xarajatlarini   xo’jalik   belgilariga,   ishlab   chiqarish
elementlariga   ko’ra   farqlashni   nazarda   tutadi,   davlat   boshqaruvida   amalga
oshirilayotgan xarajatlarning iqtisodiy mazmunidan kelib chiqib byudjet xarajatlari
yo’nalishlarini belgilab beradi. Davlat byudjetining iqtisodiy xarajatlar tasnifining
tuzilmasi quyidagi ko’rinishda bo’ladi: Toifa Modda va kichik modda Element xx
xx xxx Iqtisodiy xarajatlar tasnifi toifalar, moddalar va kichik moddalar kodlarini
o’z ichiga olgan 7 raqamdan iborat. toifa – 2 ta raqam; modda – 1 ta raqam; kichik
modda – 1 ta raqam; element – 3 ta raqam. Buxgalteriya xodimlari G’azna dasturiy
majmuada tomonidan g’aznachilikka xizmat ko’rsatuvchi  bank tomonidan taqdim
etilgan   ko’chirmalarga   asosan   tegishli   byudjet,   jamg’arma   byudjeti,   byudjetdan
mablag’ oluvchilarning byudjetdan tashqari mablag’lari, bojxona organlari g’azna
depozit   schyoti   mablag’lari   bo’yicha   tegishli   kassa   xarajatlari   kitobi,   274-son
shakldagi   Memorial   order   rasmiylashtiriladi.   G’aznachilik   organi   bosh   buxgalteri
muomala   sodir   bo’lgan   kuni   keyingi   kundan   kechiktirmay   dasturiy   majmuada
kassa   xarajatlari   bo’yicha   Memorial   orderdaga   kiritilgan   yozuvlarni   tekshirib
tasdiqlaydi.                                          Foydalanilgan adabiyotlar
1) O’zbekiston Respublikasining “Byudjet kodeksi” 26 dekabr 2013 yil. O’RQ-
360-son. 
2)  O’zbekiston  Respublikasi  Prezidentining 2017 yil  21 avgustdagi  “Ta’lim  va
tibbiyot   muassasalarini   moliyalashtirish   mexanizmini   hamda   davlat   moliyaviy
nazorati   tizimini   yanada   takomillashtirish   to’g’risida”   PQ3231-son   Qarori.   2
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi rasmiy sayti ma’lumotlari.
3)   Srojiddinova   Z.X.   O’zbekiston   Respublikasi   byudjet   tizimi:   Darslik.   –
Toshkent, Nashriyot 2010. – 500 b. 
4)   Vaxobov   A.V.,   Malikov   T.S.   Moliya.   Darslik.   -   Toshkent:   “Noshir”,   2011.
712—b.
5)   Mexmonov   S.U.   Byudjet   hisobi.   O’quv   qo’llanma.-   Toshkent:   “Fan   va
texnologiya” 2012, 352 b. 
6) Gracheva E. Finansovoe pravo. Uchebnik. –M.: Prospekt, 2014. 580 str.
7) To’laxodjaeva M.M. O’zbekiston Respublikasida moliyaviy nazorat tizimi. -
Toshkent: “Iqtisodiyot va huquq dunyosi”, 1998. 176 b. 
8)   Byudjet   nazorati:   O’quv   qo’llanma.   B.K.Hamdamov,   A.A.Ostonokulov;   -
Toshkent: “IQTISOD-MOLIYa”, 2018.-320 b. 
9) www.mf.uz O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi rasmiy veb sayti.
10)R.Dodj   Kratkoe   rukovodstvo   po   standartam   i   normam   audita:   Per.   s   angl.,
predislovie   S.A.Stukova.   (Audit:   teoriya   i   praktika).   –   M.:   Finansi   i   statistika;
YuNITI, 2009. 
11)Ibragimov   A.,   Sugirbaev   B.   Byudjet   nazorati   va   auditi.   –   T.:
InfoCOM.UZ”2010. 
12)Karimova   Z.X.,   Djamalov   X.N.,   Islamkulov   A.X.   Byudjet   tizimi.   O’quv
qo’llanma. T.: “VORIS NASHRIYOT”., 2012 y. 
13)Ostanaqulov   M.   Davlat   sektori   va   buxgalteriya   hisobi.   -   T.:
"IQTISODMOLIYa", 2009. 132-b