Byudjetdan tashqari Pensiya jamg’armasi, uning davlat moliya tizimidagi o’rni va ahamiyati.

Byudjetdan tashqari Pensiya jamg’armasi, uning davlat moliya tizimidagi
o’rni va ahamiyati.
Mundarija
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.Byudjetdan tashqari Pensiya jamg’armasi, uning davlat moliya tizimidagi o’rni va ahamiyati. .......... 4
1.1.Byudjetdan tashqari Pensiya Jamg’armasining tashkiliy tuzilishi vazifasi va xususiyatlari. .................... 4
1.2. Pensiya Jamg’armasi daromadlarini shakllanish manbalari va ularning tahlili. ................................... 10
II.Bob.Davlat moliya tizimida pensiya jamgʻarmasining o’rni va ahamiyati. .............................................. 17
2.1.Pensiya jamgʻarmasining davlat moliya tizimidagi o’rni va ahamiyati. ................................................ 17
2.2.Nogironlik sabablari va guruhlarga p ensiya jamg’armasi tomonidan  pensiyani hisoblab chiqarish . . . . 24
Xulosa ........................................................................................................................................................ 30
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 32
                                                                                        1 Kirish
Kurs ishi dolzarbligi:  “O’zbekistonda olib borilayotgan davlat siyosatining 
g’oyat muhim yo’nalishi bo’lgan ijtimoiy sohani isloh qilish bo’yicha qabul 
qilingan dasturlar ijrosi ham bosqichma-bosqich ta’minlanmoqda.” 1
Prezidentimiz   Sh.Mirziyoyev   tomonidan   ishlab   chiqilgan   O’zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasida   ham   “Ijtimoiy   sohani   rivojlantirishning   ustuvor   yo’nalishlari”   deb
nomlangan   to’rtinchi   yo’nalish   ko’zda   tutilgan.   Ushbu   yo’nalish,   jumladan
fuqarolarni   ijtimoiy   himoya   qilish   va   ularning   salomatligini   saqlash   aholining
muhtoj   qatlamlariga   ko’rsatiladigan   ijtimoiy   yordam   sifatini   oshirish,   xotin-
qizlarning ijtimoiy-siyosiy hayotdagi maqomini oshirish, sog’liqni saqlash sohasini
isloh qilish” 2
 chora-tadbirlarini amalga oshirishni nazarda tutadi.
    Byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasining   mablag’larini   shakllantirish
va   ulardan   samarali   foydalanish,   qonunchligini   takomillashtirish   masalalari
bugungi   kunning   dolzarb   muammosi   hisoblanadi.   O’zbekiston   dunyo   aholisi
muayyam   o’suvchi   davlatlar   qatoriga   kiradi.   Respublika   aholisining   tarkibida
yoshlar   katta   qismini   egallashiga   qaramasdan,   keksalar   soni   o’sishi   bir   maromda
saqlanib   qolmoqda.   Mustaqillik   yillarida   aholining   o’rtacha   umr   ko’rish   darajasi
yanada   yaxshilanib,   o’sish   tendensiyaga   ega   bo’lmoqda.   Shu   sharoitda   o’z
navbatida,   ijtimoiy   sug’urta   masalalarini   taqqoslaganda   e’tiborni   ko’proq   berib,
shundan   pensiya   tizimiga   bog’liq   masalalar   alohida   ijtimoiy   iqtisodiy   ahamiyat
kasb etmoqda. Yuqoridagi sabablarga ko’ra, davlatimizda pensiya tizimini ijtimoiy
siyosatning yuqori ko’rsatkichlaridan biri sifatida ko’rilmoqda. 
Asosiy qism.
O’zbekistonda   aholining   yuqori   turmush   darajasini   ta’minlash   va   kuchli
ijtimoiy   siyosat   amalga   oshirishga   asoslangan   demokratik   ja’miyat   qurish   singari
maqsadli   vazifa   qo’yilar   ekan,   bunda   davlat   maqsadli   jamg’armalarining,   asosan
1
   Mirziyoyev Sh.M. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi.
– T.: “O‘zbekiston” NMIU, 2022 y. 
2
    2017-2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasi.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   7-fevraldagi   PF-   4947-sonli   Farmoniga   1-ilova.
O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to’plami, 2017yil., 6-son. 70-modda.
                                                                                        2 byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasining   hozirgi   va   kelajakdagi
rivojlanishining  hisobga  olmaslikning  iloji  yo’q. O’zbekistonda  pensiya  ta’minoti
aholini ijtimoiy himoya qilish tizimining asosiy tarkibiy qismlaridan biri, sababi u
deyarli   hamma   fuqarolarning   umrlik   huquqlari   bilan   bog’liq   ekan,   fuqarolar
mehnat qobiliyatini yo’qotganda shu tizim orqali ijtimoiy himoyalanadi.
Kurs   ishining   maqsadi:     Pensiya   jamg’armasining   hozirgi   va   kelajakdagi
rivojlanishini aholi farovonligi taminlash o z yulidagi asosiy vazifasi qilish.ʻ
Kurs   ishining   vazifasi:   O’zbekistonda   aholining   yuqori   turmush   darajasini
ta’minlash va kuchli ijtimoiy siyosat amalga oshirishga .
Kurs ishining pridmeti:  Mustaqillik yillarida aholining o’rtacha umr ko’rish
darajasi yanada yaxshilanib, o’sish tendensiyaga ega bo lish.	
ʻ
Kurs   ishining   ilmiy-amaliy   nazariyasi:       Byudjetdan   tashqari   Pensiya
jamg’armasining mablag’larini shakllantirish va ulardan samarali foydalanish.
Kurs   ishi   tarkibi:   Kirish   qismi,   asosiy   qism,   Ikkita   bob,   beshta   reja,   va
Xulosa va foydalangan adabiyotlardan iborat.
                                                                                        3 I.Bob.Byudjetdan tashqari Pensiya jamg’armasi, uning davlat moliya
tizimidagi o’rni va ahamiyati.
1.1.Byudjetdan tashqari Pensiya Jamg’armasining tashkiliy tuzilishi
vazifasi va xususiyatlari.
Qattiq   nazorat   qilinadigan   pensiya   yoshi,   pensionerlar   soni   va   sug’urta
badallarini to’lovchilar soni o’rtasidagi nisbat pensiya ta’minotini tartibga soluvchi
asosiy     ko’rsatkichlar   hisoblanadi.   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   prognozlariga
ko’ra XXI asr o’rtalariga kelib Yer shari aholisi soni 9 mlrd. kishidan oshib ketadi.
Shu bilan bir qatorda tug’ilish darajasi o’rtacha ko’rsatkichga qadar pasayib 0,215
promilleni   tashkil   etishi,   kutilayotgan   umr   davomiyligining   o’rtacha   ko’rsatkichi,
76   yoshni,   rivojlangan   mamlakatlarda   esa   80   yoshdan   oshib   ketishi   bashorat
qilinmoqda.   
2023-yilda     qabul   qilingan   yangi   tahrirdagi     O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining   46-moddasida:   “Har   kim   qariganda,   mehnat   layoqatini
yo’qotganda,   shuningdek   boquvchisidan   mahrum   bo’lganda   va   qonunda   nazarda
tutilgan   boshqa   hollarda   ijtimoiy   ta’minot   olish   huquqiga   ega.   Pensiyalar,
nafaqalar,   ijtimoiy   yordam   boshqa   turlarining   miqdori   rasman   belgilab   qo’yilgan
tirikchilik   uchun     zarur   eng   kam   miqdordan   oz   bo’lishi   mumkin   emas”   deb
ko’rsatilgan.   Amaldagi   Soliq   Kodeksi:   Pensiya   jamg’armasiga   undiriladigan
majburiy to’lovlar va ajratmalarni belgilash, joriy etish, hisoblab chiqarish hamda
Pensiya   jamg’armasiga   to’lash   bilan   bog’liq   munosabatlarni   tartibga   soladi;
yagona   ijtimoiy   to’lovni   va   sug’urta  badallarini   hisoblab   chiqarish   hamda   to’lash
tartibini; Pensiya jamg’armasiga majburiy ajratmalarni hisoblab chiqarish, ularning
hisob-kitoblarini   taqdim   etish   va   ularni   to’lash   tartibini;   Pensiya   jamg’armasiga
to’langan   majburiy   to’lovlar   va   ajratmalar   bo’yicha   taqdim   etiladigan
hisobotlarning muddatlari va tartibini belgilaydi.
Rivojlangan   mamlakatlarda   aholi   sonining   har   yili   o’rtacha   0,2   foizga
qisqarib   borishi   XXI   asr   o’rtalariga   kelib   Evropa   aholisining   yarmi
pensionerlardan iborat bo’lishi mumkinligini ko’rsatadi. Bu esa mehnatga layoqatli
aholi   uchun   bog’liqlik   koeffitsietining   kamayishiga   olib   keladi.   «Misol   uchun,
                                                                                        4 2040  yilga   borib   har   bir   frantsuz   ishchisiga   bir   nafardan  pensioner   to’g’ri   kelishi
mumkinligi   bashorat   qilinmoqda.   Ushbu   nisbat   har   qirq   yilda   o’zgarib   borgan,
jumladan, 2000 yilda ikki nafar ishchiga bir nafar pensioner to’g’ri kelgan bo’lsa,
1960   yilda   to’rt   nafar   ishchiga   bir   nafar   pensioner   to’g’ri   kelgan» 3
.   Pensiya
badallari   to’planishi   qattiq   nazorat   kilinmasa   pensiya   to’lovlarida   davlat   moliya
tizimi   uchun   jiddiy   muammolarni   keltirib   chiqaradi.         «Taqsimotga   asoslangan
pensiya   tizimi   bir   pensionerga   3-4   nafar   ishlovchi   to’g’ri   kelgan   vaqtdagina
samarali hisoblanadi. Sanoat jihatdan taraqqiy etgan mamlakatlarning aksariyatida
XX   asr   boshlarida   65   va   undan   katta   yoshdagi   aholiga   4-5   nafardan   mehnatga
layoqatli aholi to’g’ri kelgan bo’lsa, 2020-2025 yillarga borib ushbu nisbat Evropa
mamlakatlarida 1/2,5, AQShda esa 1/3,5 ni tashkil etishi kutilmoqda» 4
. «AQShda
pensiyaga   chiqish   yoshini   bosqichmabosqich   uzaytirish   jarayoni   1983   yildan
boshlangan   bo’lib,   ushbu   ko’rsatkich   67   yoshgacha   uzaytiriladi.   Buyuk
Britaniyada   pensiyaga   chiqish   ayollar   uchun   65   yosh,   keyinchalik   2024-2046
yillarda ayollar va erkaklar uchun pensiya yoshi 68 yoshga qadar uzaytiriladi». 
O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   Kodeksining   “Davlat   ijtimoiy   sug’urtasi”
deb nomlangan XVI bobda fuqarolarning pensiya ta’minoti va ijtimoiy sug’urtasi
bo’yicha   huquqlari,   shuningdek,   davlat   ijtiomiy   sug’urtasi   bo’yicha   beriladigan
nafaqalar,   davlat   pensiyalari,   ularning   turlari   aks   ettirilgan.   Mehnat   Kodeksiga
ko’ra:   –   yoshga   doir   pensiya   sug’urta   qilingan   xodimlarga   umumiy   asoslarda:
erkaklar 60 yoshga to’lgan bo’lib, umumiy mehnat staji 25 yildan kam bo’lmagan
taqdirda,   ayollar   55   yoshga   to’lgan   bo’lib,   umumiy   mehnat   staji   20   yildan   kam
bo’lmagan taqdirda tayinlanadi; 
–   nogironlik   pensiyasi   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   I   va   II   guruh
nogironlari   deb   topilgan,   sug’urta   qilingan   xodimlarga:   mehnatda   mayib
bo’lganligi   yoki   kasb   kasalligiga   chalinganligi   tufayli   –   mehnat   faoliyatining
muddatidan   qat’i   nazar;   boshqa   sabablar   tufayli   –   muddati   sug’urta   qilingan
3
 1Frantsiya: pensionnaya reforma [Elektronniy resurs] //Noviy pensioner. Rejim dostupa: http://www.pencioner.ru/
(data obrashcheniya 01.12.2015).
4
  World   Population   Prospects,   Volume   I-II/Population   Division   /UNDESA/UN   Secretariat,   New   York,   2015.
ma’lumotlari.
                                                                                        5 xodimning   nogironlik   ro’y   bergan   vaqtdagi   yoshiga   bog’liq   tegishli   umumiy
mehnat stajiga ega bo’lgan taqdirda tayinlanadi; 
–   boquvchisini   yo’qotganlik   pensiyasi   mehnatda   mayib   bo’lish   yoki   kasb
kasalligi   tufayli   vafot   etgan   boquvchining   mehnatga   qobiliyatsiz   oila   a’zolariga,
uning   mehnat   faoliyatining   muddatidan   qat’i   n   orazar   tayinlanadi,   agar   u   boshqa
sabablar natijasida vafot etgan bo’lsa, shunga muvofiq keladigan umumiy mehnat
stajiga   qarab   tayinlanadi,   bunday   mehnat   stajining   muddati   sug’urta   qilingan
xodimning vafot etgan kuniga qadar bo’lgan yoshiga bog’liq bo’ladi. 
Pensiya   jamg’armasi   faoliyati   O’zbekiston   Respublikasining   1993-yil   3-
sentyabrdagi   “Fuqarolarning   davlat   pensiya   ta’minoti   to’g’risida”gi   qonuni,
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2009-yil   30-dekabrdagi   “O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligi   huzuridagi   byudjetdan   tashqari   Pensiya
jamg’armasining tashkiliy tuzilmasini  shakllantirish chora-tadbirlari  to’g’risida”gi
PQ-1252-sonli   Qarori,   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2011-
yil   8-sentyabrdagi   “Davlat   pensiyalarini   tayinlash   va   to’lash   tartibini   yanada
takomillashtirishga   yo’naltirilgan   normativ-huquqiy   hujjatlarni   tasdiqlash
to’g’risida” 252-sonli Qarori va boshqa huquqiy-me’yoriy hujjatlar asosida tartibga
solinadi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   1995-yil   28-dekabrdagi   “Ulug’
vatan  urushi  yillarida   harbiy  majburiyatlarini  bajargan  yoki  mamlakat  ichkarisida
ishlagan   shaxslarga   pensiyalarni   to’lash   tartibi   to’g’risida”gi   PF-1334-sonli
Farmoni   muvofiq   Ulug’   Vatan   urushi   yillarida   harbiy   majburiyatlarini   bajargan
yoki   mamlakat   ichkarisida   ishlagan,   hozirda   ham   ishlab   turgan   pensionerlarga
1996 yil 1 yanvardan boshlab O’zbekiston Respublikasi hududida pensiyalar to’liq
miqdorda to’lanadigan bo’ldi.
        Bizga   ma’lumki   har   bir   tizimni   taribga   solish   uchun   qonuniy-me’yoriy
asoslari   boladi.   Xususan   davlat   pensiya   ta’miotining   ham   bir   qancha
qonuniyhuquqiy   asoslari   mavjud   bo’lib,   bular   pensiya   ta’minotini   faoliyat
ko’rsatishi   uchun,   ushbu   faoliyat   ustidan   nazorat   o’rnatish   uchun   muhim   richak
                                                                                        6 vazifasini   o’taydi.   Ushbu   hujjatlarning   asosiylarini   biz   quyidagi   jadvalda
ko’rishimiz mumkin (1-jadval).
Davlat pensiyalari va ijtimoiy nafaqalarni tayinlashning huquqiy asosini
tashkil qiluvchi asosiy hujjatlar 5
№ Hujjat nomi
1 O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi
2 O’zbekiston Respublikasining “Fuqarolarning davlat pensiya ta’minoti
to’g’risida”gi 1993-yil 3-sentyabrdagi 938-XII-sonli Qonuni
3 O’zbekiston   Respublikasining   “Fuqarolarning   jamg’arib   boriladigan
pensiya ta’minoti to’g’risida”gi 2004-yil 2-dekabrdagi 702-II-sonli Qonuni
4 O’zbekiston Respublikasining Mehnat Kodeksi
5 O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Fuqarolarning   pensiya
ta’minoti   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi
2009-yil 30-dekabrdagi PF-4161sonli Farmoni
6 O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Ish   haqi,   pensiyalar,
stipendiyalar   va   nafaqalar   miqdorini   oshirish   to’g’risida”gi   2017-yil   20-
noyabrdagi PF-5245-sonli Farmoni
7 O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “O’zbekiston Respublikasini
yanada rivojlantirish bo’yicha harakatlar strategiyasi to’g’risida”gi 2017-yil
7-fevraldagi PF-4947sonli Farmoni
8 O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston
Respublikasining   2017   yilgi   asosiy   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlari   va
Davlat   byudjeti   parametrlari   to’g’risida”gi   2016yil   26-dekabrdagi   PQ-
2699-sonli Qarori
9 O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligi   huzuridagi   byudjetdan   tashqari   Pensiya
jamg’armasi   to’g’risidagi   Nizomni   tasdiqlash   haqida”   2010-yil   19-
fevraldagi 30-sonli Qarori
1 O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Fuqarolarning
5
   www.lex.uz – Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi asosida muallif tomonidan tuzildi
                                                                                        7 0 davlat pensiya ta’minoti to’g’risida”gi O’zbekiston Respublikasi Qonuniga
hamda   O’zbekiston   Respublikasining   Mehnat   kodeksiga   o’zgartish   va
qo’shimchalar   kiritish   haqida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Qonunini
amalga   oshirish   uchun   zarur   bo’lgan   normativ-huquqiy   hujjatlarni
tasdiqlash haqida” 2011-yil 7-apreldagi 107-sonli Qarori
1
1 O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Davlat
pensiyalarini   tayinlash   va   to’lash   tartibini   yanada   takomillashtirishga
yo’naltirilgan   normativ-huquqiy   hujjatlarni   tasdiqlash   to’g’risida”gi   2011-
yil 8-sentyabrdagi 252-sonli Qarori
1
2 O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Kam
ta’minlangan   oilalarga   ijtimoiy   nafaqalar   va   moddiy   yordam   tayinlash   va
to’lash   tartibi   to’g’risidagi   nizomni   tasdiqlash   haqida”   2013-yil   15-
fevraldagi 44-sonli Qarori
1
3 O’zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish
vazirining   “Davlat   ijtimoiy   sug’urtasi   bo’yicha   nafaqalar   tayinlash   va
to’lash   tartibi   to’g’risida   nizomni   tasdiqlash   haqida”   2002-yil   1-apreldagi
21-sonli Buyrug’i
1
4 O’zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish
vazirligi   va   Moliya   vazirligining   “Imtiyozli   shartlarda   pensiya   olish
huquqini   beradigan   ishlab   chiqarishlar,   muassasalar,   ishlar,   kasblar,
lavozimlar   va   ko’rsatkichlar   ro’yxatlarini   qo’llash   tartibi   to’g’risidagi
yo’riqnomani   tasdiqlash   haqida”   2011-yil   25-yanvardagi   2-Q,   5-sonli
Qarori
Keksalarning   hayot   darajasi   va   sifatini   yanada   yaxshilash,   ularni   moddiy   va
ma’naviy qo’llab-quvvatlash ko’lamini kengaytirish, yoshi ulug’ insonlar, ayniqsa,
1941-1945   yillardagi   urush   va   mehnat   fronti   faxriylariga   ijtimoiy,   pensiya
ta’minoti   va   tibbiy   xizmat   ko’rsatishni   takomillashtirish,   oila   va   jamiyatda,
yoshlarni o’zbek xalqining ko’p asrlik qadriyat va an’analari ruhida tarbiyalashda
keksalarning   o’rnini   mustahkamlash   maqsadida   O’zbekiston   Respublikasi
                                                                                        8 Prezidentining   2015-yil   18-fevraldagi   “Keksalarni   e’zozlash   yili   davlat   dasturi
to’g’risida”gi   PQ2302-sonli   Qarori   qabul   qilindi.   Ushbu   dastur   asosida   Pensiya
jamg’armasiga   ham   ma’lum   vazifalar   yuklatildi.   100   yoshga   to’lgan
pensionerlarga etarlicha e’tibor ko’rsatishni kuchaytirish va ularni moddiy qo’llab-
quvvatlash;   pensionerlarni   ijtimoiy   muhofaza   qilish;   keksalar   uchun   pensiya
tayinlashning   eng   qulay   tizimini   joriy   etish.   Bunday   tizim   Pensiya
jamg’armasining   amaldagi   axborot   tizimi   negizida   pensiya   tayinlash   jarayonida
ishtirok   etuvchi   davlat   organlari   o’rtasida   ma’lumotlarni   elektron   tarzida
ayirboshlashning integratsiyalashgan tizimini yaratish hamda 1941-1945 yillardagi
urush   va   mehnat   fronti   veteranlariga   eng   qulay   turmush   sharoitlarini   yaratish   va
ularni moddiy jihatdan qo’llab-quvvatlash imkonini beradi.
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   39-moddasida   har   kim
qariganda,  mehnat  layoqatini  yo’qotganda,  boquvchisini  yo’qotganda va qonunda
nazarda   tutilgan   boshqa   hollarda   ijtimoiy   ta’minot   olish   huquqiga   ega,   deb
belgilangan.   Har   bir   fuqaro   ana   shu   konstitutsiyaviy   huquqlardan   foydalangan
holda jamiyat tomonidan ularga ko’rsatilayotgan ijtimoiy ta’minotdan foydalanishi
mumkin.   Har   bir   jamiyatda   aholi   daromadlari   siyosati   pensiya   qonunchilik
hujjatlarda belgilangan quyidagi tamoyillar asosida yuritiladi:
- pensiya tizimida ijtimoiy adolat;
- ijtimoiy hamkorlik va aholining barcha qatlamlarining birdamligi;
-  fuqaroning moddiy ahvoli uchun shaxsiy mas’uliyat;
 - mehnat huquqi va uni munosib rag’batlantirish;
  -  kasbiy uyushmalar huquqi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2009   yil   30-dekabrdagi
“Fuqarolarning   pensiya   ta’minoti   tizimini   yanada   takomillashtirish
choratadbirlarito’g’risida”gi   Farmoni   pensiya   ta’minoti   tashkiliy   tizimini   yanada
takomillashtirish imkonini berdi.
        O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2009   yil   30   dekabrdagi
“O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   xuzuridagi   byudjetdan   tashqari
Pensiya   jamg’armasining   tashkiliy   tuzilmasini   shakllantirish   chora-tadbirlari
                                                                                        9 to’g’risida”gi   PQ-1252-sonli   qaroriga   asosan   Moliya   vazirligi   xuzuridagi
byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasiga   pensiya   ta’minotini   amalga   oshirish
bilan   bog’liq   barcha   vakolatlar   to’liq   o’tkazildi.   Mazkur   hujjatda   Pensiya
jamg’armasi   tomonidan   pensiya   va   ijtimoiy   nafaqalarni   o’z   vaqtida,   to’liq
miqdorda   moliyalashtirish,   to’lovlar   ustidan   monitoring   yuritish,   pensiya
ta’minotiga   yo’naltiriladigan   mablag’larning   maqsadliligi   va   nazoratini
kuchaytirish   borasida   bir   qator   vazifalar   belgilab   berildi.   2011   yil   yanvardan
pensiya qonunchiligiga pensiyalar miqdorining Pensiya jamg’armasi mablag’larini
shakllantirishda   fuqarolar   hissasiga   bog’liqligini   kuchaytirishga   qaratilgan   qator
o’zgartishlar   kiritildi.   Ayrim   toifadagi   shaxslarning   pensiya   ta’minoti   huquqi,   ish
stajini   hisoblab   chiqishda   mehnat   faoliyatining   ba’zi   davrlarini   hisobga   olish
optimallashtirildi. 
Ijtimoiy   adolatni   kuchaytirish   maqsadida   yoshga   doir   pensiya   tayinlash   uchun
mehnat stajining eng kam chegarasi belgilandi.
Respublikamizda   keksalarning   hayot   darajasi   va   sifatini   yanada   yaxshilash,
ularni moddiy va ma’naviy qo’llab-quvvatlash ko’lamini kengaytirish, yoshi ulug’
insonlar,   ayniqsa,   1941   -   1945   yillardagi   urush   va   mehnat   fronti   faxriylariga
ijtimoiy himoya, pensiya ta’minoti va tibbiy xizmat ko’rsatishni takomillashtirish,
keksalarning  o’rnini  mustahkamlash  maqsadida  2015  yil  18  fevralda   O’zbekiston
Respublikasi       Birinchi   Prezidentining   «Keksalarni   e’zozlash   yili»   davlat   dasturi
to’g’risida»gi 2302-son Qarori qabul qilindi.
1.2.  Pensiya Jamg’armasi daromadlarini shakllanish manbalari va ularning
tahlili.
  O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi,   Mehnat   vazirligi
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar
hokimliklari   bilan   birgalikda   O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   vazirligining
fuqarolar   pensiya   ta’minoti   masalalari   uchun   mas’ul   bo’linmalaridagi
fuqarolarning   pensiyaga   oid   hujjatlari   yig’majildlari,   buxgalteriya   hujjatlari,
arxivlar,   ularga   tegishli   binolar   (xonalar)   va   mol-mulklar   belgilangan   tartibda
                                                                                        10 xatlovdan   o’tkazilishi   va   Pensiya   jamg’armasi   bo’linmalariga   topshirilishini
ta’minlandi.   Xodimlarni   qayta   tayyorlash   va   malakasini   oshirish,   Pensiya
jamg’armasining   yangi   tashkil   etilayotgan   bo’linmalari   moddiy-texnika   bazasini
mustahkamlash, zamonaviy axborot texnologiyalarini joriy etish bo’yicha tadbirlar
tasdiqlandi.
  O’zbekiston Respublikasi pensiya tizimida O’zbekiston Respublikasi Moliya
vazirligi huzuridagi byudjetdan tashqari Pensiya jamg’armasi alohida o’rin tutadi.
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi byudjetdan tashqari Pensiya
jamg’armasining   moliyaviy   barqarorligiga,   normativ-huquqiy   bazasiga   hamda
joylarda   aholiga   hizmat   ko’rsatuvchi   bo’linmalarning   moddiy-texnik
mustahkamlanishiga   alohida   e’tibor   qaratiladi.   Fuqarolarning   pensiya   ta’minoti
xarajatlarini   optimallashtirish,   mablag’larning   maqsadli   sarflash   va   pensiya
to’lovlari   ustidan   nazorat   kuchaytiriladi.   Quyidagi   rasmda   byudjetdan   tashqari
Pensiya jamg’armasining maqsadlari berilgan.
1
-rasm. 
Byudjetdan tashqari Pensiya jamg’armasining maqsadi 6
 Pensiya jamg’armasining asosiy vazifalari quyidagilar hisoblanadi:
6
  Allayarov Sh.A., Toshmuxamedova D.A. Davlat pensiya ta’minoti. O‘quv qo‘llanma. – T.: “IQTISOD-MOLIYA”,
2021 
                                                                                        11Byudjetdan 	
tashqari Pensiya 
jamg’armasining   	
maqsadi 	
davlat tomonidan 
kafolatlangan pensiya 	
ta’minoti tizimida 	
boshqaruv tuzilmasini 	
takomillashtirish 	
aholini kuchli ijtimoiy 
himoya qilish uchun 	
moliyalashtirish 	
chora-tadbirlarini o’z 
vaqtida va to’liqligicha 
ta’minlashga erishish 	daromadlarga 
mo’ljallangan 	
majburiy badal, yig’im 	
va ajratmalarning 
to’liq yig’ilishini 	
ta’minlash  -tizimli   asosda   pensiyalar   tayinlash   va   ularni   qayta   hisoblashning   doimiy
tahlilini  o’tkazish  va monitoringini  olib borish, fuqarolarning pensiya ta’minotiga
yo’naltiriladigan mablag’lardan qat’iy maqsadli foydalanilishini ta’minlash;
-qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   fuqarolarning   davlat   pensiya
ta’minotini tashkil etish, fuqarolarga pensiyalar, ijtimoiy nafaqalar, kompensatsiya
to’lovlari   va   boshqa   to’lovlarni   tayinlash,   pensiyalar   va   boshqa   to’lovlar
miqdorlarining qayta hisoblab chiqilishini ta’minlash;
-   pensiyalar   va   boshqa   to’lovlarni   to’liq   hajmda   moliyalashtirish   va
to’lanishini tashkil etish, ular bo’yicha hisob va hisobotni yuritish;
- mehnatda mayib bo’lganlik yoki kasb kasalligi oqibatidagi nogironlik tufayli
tayinlangan pensiyalarga to’langan mablag’larni da’volar bo’yicha aybdor yuridik
va jismoniy shaxslardan belgilangan tartibda undirib olishni tashkil etish;
-  tibbiy-mehnat ekspertizasi xizmatlari faoliyatini tashkil etish.
  O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2021   yil   19   fevraldagi
«O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   Vazirligi   huzuridagi   byudjetdan   tashqari
Pensiya jamg’armasi to’g’risida Nizomni tasdiqlash haqida»gi 30-son Qaror qabul
qilindi.
“O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   huzuridagi   byudjetdan   tashqari
Pensiya jamg’armasi to’g’risida”gi Nizom tasdiqlandi. Mazkur Nizom O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligi   huzuridagi   byudjetdan   tashqari   Pensiya
jamg’armasining   pensiyalar,   ijtimoiy   nafaqalar,   kompensatsiya   to’lovlarini   va
boshqa   to’lovlarni   tayinlashni,   moliyalashtirishni,   hisobga   olishni   va   ularning
to’lanishi   monitoringini   olib   borishni,   ushbu   maqsadlarga   yo’naltiriladigan
maqsadli   moliyaviy   resurslarni   jamlashni,   shuningdek   tibbiy-mehnat   ekspertizasi
xizmatlari   faoliyatini   tashkil   etishni   amalga   oshirish   bo’yicha   asosiy   vazifalari,
funktsiyalari va vakolatlarini belgilaydi.
      O’zbekiston Respublikasi Prezidentining  “ yolg’iz keksalar, pensioner va 
nogironlarni aniq ijtimoiy muhofaza qilish va ularga ijtimoiy xizmat ko’rsatishni 
yanada kuchaytirish chora-tadbirlar Dasturi to’g’risida”gi 459-sonli Karoriga 
asosan O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tasdiqlaydigan ro’yxatlarga 
                                                                                        12 muvofiq fuqarolarning ayrim toifalari imtiyozli shartlarda pensiya olish huquqiga 
ega bo’ldilar:
1.yoshidan   qat’i   nazar   pensiya   olish   huquqini   beradigan   ishlab   chiqarishlar,
muassasalar,   ishlar,   kasblar   va   lavozimlarning   1-sonli   ro’yxati   (kon   sanoatidagi
etakchi   kasb   egalari,   bevosita   erosti   va   ochiq   kon   ishlarida   to’liq   ish   kuni
davomida   band   bo’lgan   xodimlar,   uchuvchilar   va   uchuvchisinovchilar   tarkibiga
kiruvchi   xodimlarning   xizmat   muddati   –   erkaklarda   20   yil,   ayollarda   15   yil
bo’lganda);
2.umumiy   belgilangan   yoshni   10   yilga   qisqartirilgan   holda   pensiya   olish
huquqini beradigan ishlab chiqarishlar, muassasalar, ishlar, kasblar, lavozimlar va
ko’rsatkichlarning 2-sonli ro’yxati (erosti ishlarida, mehnat sharoiti o’ta zararli va
o’ta   og’ir   ishlarda   to’liq   ish   kuni   davomida   band   bo’lgan   xodimlar,   tsirklar   va
kontsert   tashkilotlari   artistlarining   ayrim   toifalari   ijodiy   ishdagi   staji   kami   20   yil
bo’lgan taqdirda); 
3.umumiy   belgilangan   yoshni   5   yilga   qisqartirilgan   holda   pensiya   olish
huquqini   beradigan   ishlab   chiqarishlar,   muassasalar,   ishlar,   kasblar,   vazifalar   va
ko’rsatkichlarning   3-sonli   ro’yxati   (urush   nogironlari   va   ularga   tenglashtirilgan
shaxslar,   qishloq   xo’jaligi   xodimlarining   ayrim   toifalari,   aviatsiya   muhandis
texniklari   tarkibining   xodimlari,   shahar   yo’lovchilar   tashish   transporti
haydovchilari, besh va undan ortiq farzand tuqqan hamda ularni sakkiz yoshgacha
tarbiyalagan   ayollar,   ekologiya   falokati   mintaqasida   ishlagan   fuqarolar,   ijtimoiy
ta’minot   tizimining   qariyalar,   nogironlar   va   yolg’iz   fuqarolarga   xizmat
ko’rsatishda bevosita band bo’lgan.
Mamlakatda   pensiya   tizimini   isloh   qilish,   uning   huquqiy   asoslarini
respublikamizdagi demografik sharoitga moslashtirish muhim. Byudjetdan tashqari
Pensiya   jamg’armasi   hamda   uning   hududiy   boshqarmalari   va   bo’limlarining
fuqarolarni   pensiya   ta’minotini   amalga   oshirish   bilan   bog’liq   huquq   va
majburiyatlarini   takomillashtirish   talab   etiladi.   Ushbu   yo’nalishdagi   tadbirlar
mamlakatimizda   mehnatni   rag’batlantirish,   ish   haqini   ko’paytirish   va   aholi
daromadlari   o’sishini   ta’minlash   eng   muhim   ustuvor   yo’nalishlar   sifatida
                                                                                        13 belgilangan.   Mamlakatimizda   fuqarolarga   davlat   pensiyasini   to’lash   tartibini
takomillashtirish   yo’llarini   ishlab   chiqish   dolzarb   masala   sanaladi.     O’zbekiston
Prezidentining 2017 yil 13 martdagi "Pensiya va nafaqalarni to’lash mexanizmini
yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida"gi 2826-son qaroriga muvofiq,
endilikda   Xalq   banki   butun   respublika   bo’yicha   pensiya   va   nafaqalarni   to’lash
bo’yicha yagona vakolatli bankka aylandi.
    O’zbekiston   Respublikasining   "Fuqarolarning   davlat   pensiya   ta’minoti
to’g’risida"gi   Qonuniga   hamda   O’zbekiston   Respublikasining   Mehnat   kodeksiga,
2021   yil   7   apreldagi   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
“O’zbekiston   Respublikasi   Qonunini   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo’lgan
normativ-huquqiy   hujjatlarni   tasdiqlash   haqida"gi   107-son   qarorini   bajarish
yuzasidan   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2021   yil   8
sentyabrda   “Davlat   pensiyalarini   tayinlash   va   to’lash   tartibini   yanada
takomillashtirishga   yo’naltirilgan   normativ-huquqiy   hujjatlarni   tasdiqlash
to’g’risida”gi 252-son Qarori qabul qilindi. Mazkur Qarorining 1-ilovaga muvofiq,
Davlat   pensiyalarini   tayinlash   va   to’lash   tartibi   to’g’risida”gi   Nizom
"Fuqarolarning   davlat   pensiya   ta’minoti   to’g’risida"gi   O’zbekiston   Respublikasi
Qonuni   asosida   davlat   pensiyalarini   tayinlash   va   to’lash,   pensiya   imtiyozlarini
qo’llash va fuqarolarni pensiya bilan ta’minlashga bog’liq boshqa masalalarni hal
qilish tartibini belgilaydi.
    O’zbekiston   Respublikasida   «pensiya   -   uni   olish   huquqi   Qonunda
belgilangan   shartlarga   va   me’yorlarga   muvofiq   aniqlanadigan   hamda   shaxslarga
pensiya   yoshiga   to’lish,   nogironlik   yoki   boquvchisini   yo’qotganlik   munosabati
bilan beriladigan oylik pul to’lovidir” 7
.
    Pensiyaga   oid   hujjatlar   yig’majildituradigan   joy   —   pensiya   olish   joyi
bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   huzuridagi   byudjetdan
tashqari   Pensiya   jamg’armasining   tuman   (shahar)   bo’limidir.   Pensiya   tayinlashni
so’rab   murojaat   etish   —   pensiya   tayinlash,   pensiya   miqdorini   qayta   hisoblab
7
  O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2011   yil   8   sentyabrdagi   “Davlat   pensiyalarini   tayinlash   va
to’lash   tartibini   yanada   takomillashtirishga   yo’naltirilgan   normativ-huqukqiy   hujjatlarni   tasdiqlash   to’g’risida”gi
252-son Qarori.
                                                                                        14 chiqish, pensiyaning bir turidan boshqa turiga o’tkazish, shuningdek ilgari to’xtatib
qo’yilgan   (to’xtatilgan)   pensiya   to’lashni   belgilangan   tartibda   tiklash   (qayta
tiklash)   to’g’risida   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   huzuridagi
byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasining   tuman   (shahar)   bo’limiga   ariza
berishdan   iborat.     Pensiya   tayinlash   uchun   zarur   bo’lgan   hujjatlarni   taqdim   etish
tartibi   Ro’yxatda   ko’rsatilgan.   Ro’yxatda   xodimning   familiyasi,   ismi,   otasining
ismi;   tug’ilgan   yili,   oyi,   kuni,   shuningdek   xodim   yashaydigan   joy;   tarkibiy
bo’linmaning   nomi;   lavozimi   (kasbi);   pensiya   tayinlash   uchun   murojaat   qilish
uchun   asoslar;   hujjatlar   bilan   tasdiqlangan   umumiy   ish   staji;   imtiyozli   shartlarda
yoshga   doir   pensiya   tayinlash   huquqini   beruvchi   maxsus   ish   staji   ko’rsatilgan
bo’lishi   kerak.   Tashkilot   ma’muriyati   to’plangan   barcha  hujjatlar   asosida   pensiya
tayinlash uchun taqdimnomani rasmiylashtiradi.
  Qarilik bo’yicha pensiya olish uchun muayyan mehnat stajiga ega bo’lish va
qonunda   ko’rsatilgan   pensiya   yoshiga   erishish   zarur.   Pensiya   ta’minoti   staji
deganda   Pensiya   jamg’armasiga   badal   to’lovlari   to’langan   davr   tushuniladi.   Ish
stajiga   qonun   bo’yicha   ishsizlik   bo’yicha   nafaqa   to’lovlari   davri   kiritiladi.
Pensiyalar   miqdori   jamiyatda   aholi   daromadlarining   himoyasini   ta’minlash   va
ijtimoiy   barqarorlikka   erishish   imkonini   beradi.   Ikkinchi   tomondan,   ijtimoiy
adolatlilikni   ta’minlash   imkonini   beruvchi   pensiyaga   chiqish   oldidagi   ish   haqi
bilan bog’liq.
    Ish   staji   —   mehnat   daftarchasi   va   ish   joyidan,   xizmatdan,   o’qishdan   yoki
arxivdan   berilgan   boshqa   hujjatlar   bo’yicha   aniqlangan,   ishdagi   tanaffuslardan
qat’i   nazar,   qonun   hujjatlariga   muvofiq   pensiya   ta’minoti   huquqini   beradigan
mehnat   faoliyati   va   boshqa   faoliyatning   umumiy   davomiyligidir.   Ish   staji   ish,
xizmat,   o’qish   yoki   ish   stajiga   hisoblanadigan   boshqa   faoliyat   amalga   oshirilishi
joyidan,   shuningdek   arxiv   muassasalaridan   beriladigan   hujjatlar   bo’yicha
belgilanadi.
Mehnatda   mayiblanish   yoki   kasb   kasalligiga   chalinish   oqibatida   nogironlik
pensiyasidan   umumiy   kasallik   oqibatida   nogironlik   pensiyasiga   o’tkazishda   zarur
                                                                                        15 staj   nogironlikning   dastlabki   belgilanishi   vaqtiga   nisbatan   yosh   bo’yicha
belgilanadi.
Yosh Ish staji (yillarda)
20 yoshdan 23 yoshga yetgunga qadar 2
23 yoshdan 26 yoshga yetgunga qadar 3
26 yoshdan 31 yoshga yetgunga qadar 5
31 yoshdan 36 yoshga yetgunga qadar 7
36 yoshdan 41 yoshga yetgunga qadar 9
41 yoshdan 46 yoshga yetgunga qadar 11
46 yoshdan 51 yoshga yetgunga qadar 14
51 yoshdan 56 yoshga yetgunga qadar 17
56 yosh va undan katta yosh 20
Agar   umumiy   kasallik   oqibatida   nogironlik   boshlangan   vaqtga   nisbatan
yoshga   nisbatan   talab   qilinadigan   ish   staji   mavjud   bo’lmagan   taqdirda   va   ish
stajiga qo’shimcha ravishda erishish sharti bilan talab qilinadigan ish staji pensiya
tayinlash  uchun   murojaat  qilingan  kundagi  yoshga   nisbatan   belgilanishi   mumkin.
Ish bilan band bo’lgan shaxsning ish staji shakl bo’yicha O’zbekiston Respublikasi
davlat   soliq   organlari   tomonidan   taqdim   etiladigan   ma’lumotlar   asosida   Pensiya
jamg’armasi   bo’limi   tomonidan   beriladigan   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirligi huzuridagi byudjetdan tashqari  Pensiya jamg’armasiga sug’urta badallari
to’langanligi   to’g’risidagi   ma’lumotnomalar   bo’yicha   belgilanadi.   Fuqaroning   ish
staji   to’g’risidagi   taqdim   etilgan   hujjatlarning   asoslanganligi   va   ishonchliligini
aniqlash   maqsadida   Pensiya   jamg’armasi   bo’limi   zarur   hollarda   mehnat
faoliyatining ayrim davrlarini ish staji davriga hisobga olish yoki hisobdan chiqarib
tashlash to’g’risida qaror chiqaradi. 
Qisman   saqlanib   qolgan   hujjatlar   va   guvohlarning   ko’rsatmalari   asosida
ko’rsatib o’tilgan komissiyalar tomonidan belgilangan mehnat faoliyati davrlari ish
                                                                                        16 stajiga, shuningdek hujjatlar bilan tasdiqlangan ish vaqti sifatida imtiyozli pensiya
olish huquqini beradigan maxsus ish stajiga kiritiladi.
Shaxsning   arizasi   maxsus   daftarda   ro’yxatdan   o’tkaziladi.   Pensiya
jamg’armasi bo’limi tomonidan ariza beruvchiga yoki tashkilotning vakiliga ariza
qabul qilingan sana ko’rsatilgan holda tilxat, shuningdek olingan va etishmayotgan
hujjatlar   ro’yxati   beriladi.Bunda   shaxsning   pensiya   olishga   bo’lgan   huquqi,   talab
etiladigan   ish   staji   mavjudligi,   shuningdek   pensiya   tayinlash   uchun   asos
hisoblanadigan hujjatlarning mavjudligi ko’rib chiqiladi.   
    Pensiya   jamg’armasi   bo’limi   tashkilotdan   yoki   shaxsdan   qabul   qilingan
hujjatlarni   rasmiylashtirishni   oxiriga   etkazishni   va   qo’shimcha   hujjatlarni   taqdim
etishni   talab   qilish,   shuningdek,   zarur   hollarda   ushbu   hujjatlarning   to’g’ri
berilganligini tekshirib ko’rish huquqiga ega.
II.Bob.Davlat  moliya tizimida  p ensiya jamg armasiʻ ning  o’rni va ahamiyati.
2.1. Pensiya jamg armasi	
ʻ ning  davlat moliya tizimidagi o’rni va ahamiyati.
                  Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   2019   yil   30   dekabrdagi   “O’zbekiston
Respublikasining   “2020   yil   uchun   O’zbekiston   Respublikasining   davlat   byudjeti
to’g’risida”gi   qarori   bilan   1   fevraldan   boshlab   ish   haqi,   pensiyalar,   nafaqalar
miqdori   oshirildi   va   mehnatga   haq   to’lash   bo’yicha   yangi   setka   amalga   kiritildi.
Indeksatsiya   miqdori   7   foizni   (1,07   baravar)   tashkil   etadi.   Yangi   setga   muvofiq,
respublika hududida:
mehnatga   haq   to’lashning   eng   kam   miqdori   (MHEKM)   –   oyiga   1   048   000
so’m; pensiyani hisoblashning bazaviy miqdori – oyiga 238 610 so’m;
eng kam yoshga doir pensiyalar – oyiga 466 680 so’m;
bolalikdan nogironlarga beriladigan nafaqa – oyiga 466 680 so’m;
zarur   ish   stajiga   ega   bo’lmagan   keksa   yoshdagi   va   mehnatga   layoqatsiz
fuqarolarga beriladigan nafaqa – oyiga 286 390 so’m.
Bazaviy hisoblash miqori ( 245  000)  hozirda 340 000 so m	
ʻ .
                                                                                        17   Umuman   olganda,   istiqlol   bergan   imkoniyatlar   va   Konstitutsiyada   belgilab
qo’yilgan   huquqlar   tufayli   mamlakatimiz   pensiya   ta’minoti   tizimida   ham   tub
islohotlar   amalga   oshirildi.     O’zida   eng   avvalo   inson   manfaatlarini   aks   ettirgan
ko’plab   o’zgarish   va   yangiliklarga   qo’l   urildi.   O’zbekiston   Respublikasining
“Fuqarolarning   davlat   pensiya   ta’minoti   to’g’risida”gi   qonuniga   kiritilayotgan
o’zgartish va qo’shimchalar fuqarolarning davlat pensiya ta’minoti tizimini yanada
takomillashtirish   imkonini   berdi.     Pensiya   jamg’armasi   faoliyatiga   doir   qabul
qilingan   huquqiyme’yoriy   hujjatlar:   davlat   pensiya   ta’minoti   tizimidagi
qonunchilik   bazasini   va   me’yoriy-huquqiy   hujjatlarni   takomillashtirish;   pensiya
tizimini   takomillashtirish   va   davlat   organlari   hamda   ularning   joylardagi
boshqarmalari   bilan   hamkorlik   aloqalarini   kuchaytirish;   Pensiya   jamg’armasi
daromadlari   bazasini   mustahkamlash;   pensiya   va   ijtimoiy   nafaqa   to’lovlarini   o’z
vaqtida ta’minlash;   Pensiya  jamg’armasi  tarkibiy bo’linmalarining  moddiy-texnik
bazasining   sifatini   va  jihozlanganlilik  darajasini   yaxshilash  hamda  davlat   pensiya
tizimidagi   kadrlarni   tayyorlash   va   qayta   tayyorlash   tizimini   takomillashtirish
imkonini   beradi.   Shuningdek,   pensiya   va   ijtimoiy   nafaqalarning   to’g’ri,   asosli   va
qonun   doirasida   tayinlanishiga   va   fuqarolarning   ijtimoiy   barqarorligini
kuchaytirishga   xizmat   qilmoqda.   Bunday   g’amxo’rlik   va   imtiyoz   ham
davlatimizning  ijtimoiy himoyasiga doimiy e’tiborining yaqqol ifodasidir. 8
2020   yil   3   sentyabrda   qabul   qilingan   O’zbekiston   Respublikasining
“Fuqarolarning   davlat   pensiya   ta’minoti   to’g’risida”gi   qonuni   Pensiya
jamg’armasidan   tayinlanuvchi   davlat   pensiyalari   va   ularga   oid   quyidagi
munosabatlarni tartibga soladi:
- davlat pensiya ta’minotiga oid umumiy qoidalar;
- davlat pensiyalarining turlari;
- pensiyalar va o’rtacha ish haqi miqdorlarini hisoblab chiqarish tartibi;
-ish stajini hisoblab chiqarish va mehnat stajiga qo’shiluvchi mehnat faoliyati
turlari;
8
 Kasimova G.A., Sholdorov D.A. Pensiya ta’minoti nazorati. Darslik. Toshkent.: 2017. 423 bet.
                                                                                        18 - pensiyalarni tayinlash tartibi;
- pensiyalarni hisoblash va qayta hisoblash tartiblari;
-pensiyalarni to’lash tartiblarini belgilaydi.
O’zbekiston Respublikasi fuqarolarining qariganda, mehnat qobiliyatini to’liq
yoki   qisman   yo’qotganda,   boquvchisiz   qolganda   ijtimoiy   ta’minlanishdan   iborat
konstitutsiyaviy huquqlarini ro’yobga chiqarish, 
davlat   pensiyalarining   yagona   tizimini,   ularni   tayinlash,   hisoblab   chiqarish,
qayta hisoblash va to’lash tartibini belgilaydi. O’zbekiston Respublikasi fuqarolari
ushbu   Qonunda   nazarda   tutilgan   tartibda   davlat   tomonidan   pensiya   bilan
ta’minlanish huquqiga egadirlar.
Shuni   ham   ta’kidlash   joizki,   respublika   hududidan   tashqarida   yashab   turgan
O’zbekiston   Respublikasining   fuqarolarini   pensiya   bilan   ta’minlash   O’zbekiston
Respublikasining   xalqaro   shartnomalari   asosida   amalga   oshiriladi.   O’zbekiston
Respublikasida   doimiy   yashab   turgan   chet   el   fuqarolari   va   fuqaroligi   bo’lmagan
shaxslar,   O’zbekiston   Respublikasi   fuqarolari   bilan   teng   ravishda   pensiya   olish
huquqiga egadirlar. Ish stajiga ega bo’lmagan fuqarolar va ularning oilalari ushbu
Qonunga binoan davlat pensiyalari olish huquqiga ega emaslar. Ularning ijtimoiy
ta’minlanish   tartibi   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan
belgilanadi 9
.
“Fuqarolarning   davlat   pensiya   ta’minoti   to’g’risida”gi   qonunga   ko’ra   davlat
pensiyalarining quyidagi turlari mavjud 10
:
9
  O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2011   yil   7   apreldagi   107-son   qarori   bilan   tasdiqlangan
“Pensiya  tayinlash  uchun  zarur  bo’lgan  ish stajiga  ega  bo’lmagan  qariyalarga   va  mehnatga  layoqatsiz  fuqarolarga
nafaqalar tayinlash va to’lash tartibi to’g’risida”gi Nizom.
10
  Allayarov Sh.A., Toshmuxamedova D.A. Davlat pensiya ta’minoti. O‘quv qo‘llanma. – T.: “IQTISOD-
MOLIYA”, 2021
                                                                                        19 Yoshga   doir   pensiya   o’z   navbatida   2   xil   bo’ladi:   umumiy   asoslarda
tayinlanadigan   va   imtiyozli   asoslarda   tayinlanadigan   pensiya.   Agar   pensiya   olish
huquqi   paydo   bo’lgan   kundan   boshlab   ikki   oy   ichida   uni   so’rab   murojaat   etilgan
bo’lsa,   pensiya   yoshiga   to’lgan   kundan   e’tiboran   tayinlanadi.   Ushbu   pensiya
umrbod tayinlanadi.
      Mehnat   qobiliyatini   amalda   uzoq   muddatga   yoki   butunlay   yo’qotish
munosabati bilan tayinlanadi. Agar nogironlik belgilangan kundan boshlab ikki oy
ichida   pensiya   so’rab   murojaat   etilgan   bo’lsa,   TMEK   nogironlikni   belgilagan
kundan   e’tiboran   tayinlanadi.   Ushbu   pensiya   butun   nogironlik   davri   uchun
tayinlanadi. 60 yoshdan  oshgan erkak va 55 yoshdan  oshgan  ayol  nogironlarga –
nogironlik   pensiyalari   umrbod   tayinlanadi.   Ana   shu   nogironlarni   qayta   tibbiy
ko’rikdan o’tkazish faqat ularning arizasiga binoan amalga oshiriladi.
     Pensiya jamg’armasi mablag’i hisobidan har oyda beriladigan to’lovlardan
iborat   bo’lib,   uning   miqdori   vafot   etgan   boquvchining   ish   haqiga,   uning
qaramog’ida   bo’lib   kelgan   mehnatga   qobiliyatsiz   oila   a’zolari   soniga   bog’liq.
Pensiya   olish   huquqi   paydo   bo’lgan   kundan   boshlab,   lekin   pensiya   tayinlanishi
uchun   murojaat   etishdan   oldingi   6   oydan   oshmagan   muddatdan   e’tiboran
tayinlanadi. Vafot etgan boquvchining qaramog’ida bo’lgan mehnatga qobiliyatsiz
oila a’zolari boquvchisini yo’qotganlik pensiyasi olish huquqiga ega bo’ladi.
                                                                                        20Yoshga 
doir 	
pensiya 
Nogironli 	
k 	
pensiyasi 
Boquvchi 	sini 	yo’qotgan	lik 	pensiyasi 	
Davlat 	
pensiyalarining 	
turlari  Qonunning   ikkinchi   bobi   yoshga   doir   pensiyalarga   oid   bo’lib,   unda   yoshga
doir pensiyalar quyidagicha tasniflangan:
umumiy belgilangan tartibdagi yoshga doir pensiya;
I sh staji to’liq bo’lmagan chog’dagi pensiya;
imtiyozli shartlarda tayinlanuvchi yoshga doir pensiyalar;
muddatidan oldin tayinlanuvchi yoshga doir pensiyalar.
Ish staji to’liq bo’lmagan chog’dagi pensiyalar esa xodim belgilangan pensiya
yoshiga   etganda   va   xodim   davlat   tomonidan   ijtimoiy   sug’urtalangan   holda
bajargan yoki unga tenglashtirilgan mehnat faoliyatida etti yildan kam bo’lmagan
davr mehnat qilgan bo’lsa, bor stajga mutanosib ravishda tayinlanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tasdiqlaydigan   ro’yxatlarga
muvofiq   fuqarolarning   ayrim   toifalari   va   urush   nogironlari,   bolalikdan   nogiron
farzandlarning   onalari,   liliputlar   va   pakanalar   imtiyozli   shartlarda   pensiya   olish
huquqiga ega bo’ladilar.
Imtiyozli ravishda tayinlanuvchi pensiyalarni quyidagicha tasniflash mumkin:
1.yoshidan   qat’i   nazar   pensiya   olish   huquqini   beradigan   ishlab   chiqarishlar,
muassasalar, ishlar, kasblar va lavozimlarning 1-sonli ro’yxati;
2.umumiy   belgilangan   yoshni   10   yilga   qisqartirilgan   holda   pensiya   olish
huquqini beradigan ishlab chiqarishlar, muassasalar, ishlar, kasblar, lavozimlar va
ko’rsatkichlarning 2-sonli ro’yxati;
3.umumiy   belgilangan   yoshni   5   yilga   qisqartirilgan   holda   pensiya   olish
huquqini   beradigan   ishlab   chiqarishlar,   muassasalar,   ishlar,   kasblar,   vazifalar   va
ko’rsatkichlarning 3-sonli ro’yxati. 
4. umumiy   belgilangan   yoshni   bir   yilga   qisqartirilgan   holda   pensiya   olish
huquqi;
Umumiy   belgilangan   pensiya   yoshini   15   yilga   qisqartirilgan   holda   pensiya
olish   huquqiga   gipofizar   mittilik   kasaliga   chalinganlar   (liliputlar)   va   gavda
tuzilishida   mutanosiblik   buzilgan   pakanalar:   erkaklar   –   ish   staji   kamida   20   yil
bo’lganda;   ayollar   –   ish   staji   kamida   15   yil   bo’lganda   ega   bo’ladilar.
                                                                                        21 Mamlakatimizda   pensiya   taminoti   O’zbekiston   Respublikasining   “Fuqarolarning
davlat pensiya ta’minoti to’g’risida”gi qonuni asosida tartibga solinadi. 
Pensiyaning   o’rtacha   oylik   darajasi   belgilangan   oylik   pensiya   summasini
pensionerlar   soniga   bo’lish   yo’li   bilan   aniqlanadi.   Pensiyaning   real   hajmi
belgilangan oylik pensiyaning o’rtacha summasini istemolchilik narxlari, indeksiga
to’g’rilash   (korrektirovka   qilish)   yo’li   bilan   hisoblanadi.     Quyidagi   jadvalda
Evropa Ittifoqi mamlakatlarida pensiyalarni indeksatsiyalash tartibi berilgan.
3-jadval. Evropa Ittifoqi mamlakatlarida pensiyalarni indeksatsiyalash tartibi 11
Mamlakatlar Indeksatsiyalash tartibi
1 Daniya, Sloveniya, Shvetsiya Ish   haqi   miqdorining   o’sishiga
bog’liq
2 Bolgariya,   Kipr,   Estoniya,
Finlyandiya,   Lyuksemburg,   Malta,
Polsha,   Ruminiya,   Chexiya,
Vengriya Narxlar va ish haqi miqdorining
o’sishiga bog’liq
3 Avstriya,   Belgiya,   Frantsiya,
Italiya,   Latviya,   Ispaniya,   Buyuk
Britaniya Narxlarning o’sishiga bog’liq
4 Portugaliya Narxlar  va yalpi  ichki  mahsulot
hajmining o’sishiga bog’liq (qisman)
Ayrim   mamlakatlar   (masalan,   Kanada   va   Frantsiya)   sug’urta   badallari
miqdorini oshirishmoqda. Shuningdek, pensiyalarni inflyatsiyaga bog’liq ravishda
indeksatsiya qilish mexanizmalari va tamoyillari ham o’zgarishlarga uchramoqda. 
Masalan,   Yaponiya   va   Shvetsiyada   pensiyani   indeksatsiyalash   iste’mol
narxlari o’sishiga mos ravishda, Germaniya va Avstriyada sof daromadlar indeksi
asosida, Frantsiyada esa pensiyalarni indeksatsiyalash yuqorida qayd etilgan ikkala
ko’rsatkichni ham hisobga oluvchi murakkab indeks yordamida amalga oshiriladi.
11
  Allayarov Sh.A., Toshmuxamedova D.A. Davlat pensiya ta’minoti. O‘quv qo‘llanma. – T.: “IQTISOD-
MOLIYA”, 2021
                                                                                        22 Texnologiyadagi, ishlab chiqarish va mehnatni tashkil etishdagi o’zgarishlar,
xodimlar   soni   (shtati)   yoki   ish   xususiyatining   o’zgarishiga   olib   kelgan   ishlar
hajmining qisqarganligi yoxud korxonaning tugatilganligi munosabati bilan ishdan
ozod etilgan va ishsiz deb e’tirof etilgan shaxslar: 
Erkaklar   –   58   yoshga   to’lganda   va   ish   staji   kamida   25   yil   bo’lgan   taqdirda;
ayollar – 53 yoshga to’lganda va ish staji kamida 20 yil bo’lgan taqdirda pensiya
olish huquqiga ega bo’ladilar.
Yoshidan   qat’i   nazar,   quyidagilar   imtiyozli   pensiya   olish   huquqiga   ega
bo’ladilar:
 a)  kon sanoatidagi etakchi kasb egalari bo’lgan xodimlar – basharti, ular ana
shu   ishlarda   kamida   20   yil   ishlagan   bo’lsalar;   b)   bevosita   erosti   va   ochiq   kon
ishlarida   (shu   jumladan,   konqutqaruv   qismlarining   shaxsiy   tarkibi)   ko’mir,
ma’danlar   va   boshqa   foydali   qazilmalarni   qazib   olishda,   shaxtalar   va   konlar
qurilishida to’liq ish kuni davomida band bo’lgan xodimlar – basharti, ular ana shu
ishlarda  kamida 25  yil  ishlagan  bo’lsalar;  v)   uchuvchilar   va  uchuvchi-sinovchilar
tarkibiga   kiruvchi   xodimlar,   ular   xizmat   qilgan   korxonalar,   muassasalar   va
tashkilotlarning idoraviy bo’ysunuvidan qat’i nazar, belgilangan xizmat muddatini
ana shu lavozimlarda erkaklar kamida 25 yil va ayollar kamida 20 yil ado etganlari
taqdirda   (yuqorida   qayd   etib   o’tilgan   xodimlar   salomatligiga   (kasalligiga)   ko’ra
uchish   ishlaridan   bo’shatilgan   taqdirda,   belgilangan   xizmat   muddatini   –   erkaklar
kamida 20 yil va ayollar kamida 15 yil ado etgan bo’lsalar); g) teatrlar va boshqa
teatr-tomosha   korxonalari   artistlarining   ayrim   toifalari;   d)   sportchilarning   ayrim
toifalari.
Oxirgi   ish   joyidan   qat’i   nazar,   quyidagilar   belgilangan   yoshni   10   yilga
qisqartirilgan   holda   pensiya   olish   huquqiga   ega   bo’ladilar:   a)   erosti   ishlarida,
mehnat   sharoiti   o’ta   zararli   va   o’ta   og’ir   ishlarda   to’liq   ish   kuni   davomida   band
bo’lgan xodimlar: erkaklar – ish staji kamida 20 yil bo’lib, bundan kamida 10 yili
ko’rsatib o’tilgan ishlarga to’g’ri kelgan taqdirda; ayollar – ish staji kamida 15 yil
bo’lib,   bundan   kamida   7   yilu   6   oyi   ko’rsatib   o’tilgan   ishlarga   to’g’ri   kelgan
taqdirda.
                                                                                        23   Oxirgi   ish   joyidan   qat’i   nazar,   quyidagilar   belgilangan   yoshni   5   yilga
qisqartirilgan holda pensiya olish huquqiga ega bo’ladilar: a) urush nogironlari va
ularga   tenglashtirilgan  shaxslar;  b)  mehnat  sharoiti  zararli   va  og’ir   ishlarda  to’liq
ish kuni davomida band bo’lgan xodimlar: erkaklar – ish staji kamida 25 yil bo’lib,
bundan   kamida   12   yilu   6   oyi   ko’rsatib   o’tilgan   ishlarga   to’g’ri   kelgan   taqdirda;
ayollar   –   ish   staji   kamida   20   yil   bo’lib,   bundan   kamida   10   yili   ko’rsatib   o’tilgan
ishlarga   to’g’ri   kelgan   taqdirda.Ma’lumki,   nogironlik   pensiyalari   qonun
hujjatlarida belgilangan tartibda I va II guruh nogironlari  deb topilgan shaxslarga
tayinlanadi.   Sog’lig’ini   yoki   mehnat   qobiliyatini   yo’qotganlik   darajasiga   qarab,
nogironlikning uch guruhi aniqlanadi.
2.2.Nogironlik sabablari va guruhlarga p ensiya jamg’armasi  tomonidan
pensiyani hisoblab chiqarish
 Nogironlik sabablari va guruhlari, shuningdek, nogironlik boshlangan vaqt va
nogironlikning   qancha   muddatga   belgilanishi   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi   tasdiqlaydigan   ular   to’g’risidagi   Nizom   asosida   ishlovchi   tibbiy-
mehnat   ekspert   komissiyalari   (TMEK)   tomonidan   aniqlanadi.   Mehnatda
mayiblanganda   yoki   kasb   kasalligiga   uchraganda   beriladigan   nogironlik
pensiyalari ish stajidan qat’i nazar tayinlanadi. 20 yoshga to’lgunga qadar umumiy
kasallik   tufayli   ish   davrida   yoki   ishlash   to’xtatilganidan   keyin   nogiron   bo’lib
qolgan shaxslarga pensiyalar ish stajidan qat’i nazar tayinlanadi.
Umumiy   kasallik   oqibatida   vafot   etgan   hamda   nogironlik   pensiyasini
tayinlash   uchun   etarlicha   ish   stajiga   ega   bo’lmagan   boquvchisini   yo’qotgan   oila
a’zolariga pensiya boquvchining bor stajiga mutanosib miqdorda tayinlanadi.
Ta’kidlash   joizki,   pensiya   miqdori   ish   stajining   muddatiga   bog’liq   bo’lib,
quyidagilardan   tarkib   topadi:   pensiyaning   tayanch   miqdoridan;   ish   staji   uchun
pensiyaning   oshirilishidan;   pensiyaga   qo’shiladigan   ustama   haqlardan.
Pensiyalarning quyidagi tayanch miqdorlari belgilanadi: 12
12
  Kasimova G.A., Sholdorov D.A. Pensiya ta’minoti nazorati. Darslik. Toshkent.: 2017. 423 bet.
                                                                                        24 yoshga   doir   pensiya   uchun   –   pensiyani   hisoblab   chiqarish   uchun   olinadigan
o’rtacha oylik ish haqining 55 foizi, lekin rasmiy belgilangan yoshga doir eng kam
pensiyaning kamida 100 foizi miqdorida;  
I   va   II   guruh   nogironlariga   nogironlik   pensiyasi   uchun   –   pensiyani   hisoblab
chiqarish uchun olinadigan o’rtacha oylik ish haqining 55 foizi, lekin yoshga doir
eng kam pensiyaning kamida 100 foizi miqdorida;
oilaning   mehnatga   layoqatsiz   har   bir   a’zosiga   boquvchisini   yo’qotganlik
pensiyasi uchun – pensiyani hisoblab chiqarish uchun olinadigan o’rtacha oylik ish
haqining   30   foizi,   lekin   yoshga   doir   eng   kam   pensiyaning   kamida   50   foizi
miqdorida;
ota-onasidan   judo   bo’lgan   (chin   etim)   bolalarga   yoki   vafot   etgan   yolg’iz
onaning   bolalariga,   har   bir   bolaga   boquvchisini   yo’qotganlik   pensiyasi   uchun   –
pensiyani hisoblab chiqarish uchun olinadigan o’rtacha oylik ish haqining 30 foizi,
lekin yoshga doir eng kam pensiyaning kamida 100 foizi miqdorida.
Pensiyalarga ustama haqlar quyidagi miqdorlarda belgilanadi: 
I guruh urush nogironlariga – eng kam oylik ish haqining 150 foizi;
II guruh urush nogironlariga – eng kam oylik ish haqining 125 foizi;  
ko’zi ojizlik bo’yicha I guruh nogironlariga – eng kam oylik ish haqining 100
foizi;  
I guruh nogironlariga – eng kam oylik ish haqining 75 foizi;
II guruh yolg’iz nogironlariga – eng kam oylik ish haqining 50 foizi;
urush qatnashchilari va ularga tenglashtirilgan shaxslarga – eng kam oylik ish
haqining 50 foizi;
1941-1945-yillardagi   urush   davrida  mamlakat   ichkarisida   ishlagan   va  harbiy
majburiyatni bajargan shaxslarga – eng kam oylik ish haqining – 30 foizi;
vafoti   harbiy   xizmat   yoki   ichki   ishlar   organlaridagi   xizmat   majburiyatlarini
bajarish   bilan   bog’liq   harbiy   xizmatchilarning   hamda   ichki   ishlar   organlari
xodimlarining   ota-onalariga   va   yangi   nikohdan   o’tmagan   beva   xotinlariga   (beva
erlariga) – eng kam oylik ish haqining 30 foizi;  
                                                                                        25 O’zbekiston   Respublikasi   oldida   alohida   xizmatlari   bo’lgan   shaxslarga   –
xizmatlariga qarab – eng kam oylik ish haqining 100 foizidan 150 foizigacha;
yoshidan   qat’i   nazar   imtiyozli   pensiyaga   chiqish   huquqiga   ega   bo’lgan
artistlarga – eng kam oylik ish haqining 75 foizi;
teatr-kontsert   tashkilotlari   artistlari   va   badiiy   xodimlariga,   teatr   va   musiqa
san’ati   ijodiy   xodimlari   tayyorlovchi   o’quv   muassasalarining   professor-
o’qituvchilari   va   kontsertmeysterlariga,   Vazirlar   Mahkamasi   belgilaydigan
ro’yxatga ko’ra – eng kam oylik ish haqining – 50 foizi .
                     Pensiyani  hisoblab  chiqarish uchun, ishdagi  mavjud tanaffuslardan qat’i
nazar,   oxirgi   o’n   yillik   mehnat   faoliyati   davomidagi   istalgan   ketma-ket   besh
yildagi (pensiya so’rab murojaat etgan kishining tanlovi bo’yicha) ish haqi olinadi.
Pensiyani   hisoblab   chiqarish   uchun   olinadigan   ish   haqi   o’tgan   yillardagi   ish
haqlarini   pensiya   tayinlanadigan   kundagi   ish   haqi   darajasiga   keltirish   uchun
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   belgilanadigan   tartibda
qayta 
hisoblanadi. Pensiyani hisoblab chiqarish uchun olinadigan o’rtacha oylik ish
haqi   ketma-ket   ishlangan   oltmish   kalendar   oylar   uchun   qayta   hisoblangan   ish
haqining umumiy miqdorini oltmishga bo’lish yo’li bilan aniqlanadi. 
  Pensiya   so’rab   murojaat   etgan   kishi   besh   yildan   kam   ishlagan   hollarda
pensiyani   hisoblab   chiqarish   uchun   olinadigan   o’rtacha   oylik   ish   haqi   ishlangan
kalendar oylar uchun qayta hisoblangan ish haqining umumiy miqdorini shu oylar
soniga bo’lish yo’li bilan aniqlanadi.
        Mavsumiy   ishlarda   band   bo’lgan   xodimlarga   pensiyalar   tayinlashda
pensiyani   hisoblab   chiqarish   uchun   olinadigan   o’rtacha   oylik   ish   haqi,   ishdagi
mavjud tanaffuslardan qat’i nazar, mehnat faoliyatining oxirgi o’n yili davomidagi
istalgan   ketma-ket   besh   mavsumdagi   (pensiya   so’rab   murojaat   etgan   kishining
tanlovi   bo’yicha)   qayta   hisoblangan   ish   haqining   umumiy   miqdorini   oltmishga
bo’lish yo’li bilan aniqlanadi.
        Pensiya   jamg’armasi   bo’limi   pensiya   tayinlash   uchun   taqdim   etilgan
hujjatlarni tekshirish to’g’risida qaror chiqargan hollarda, tekshirish tamom bo’lish
                                                                                        26 muddatidan   qat’i   nazar,   pensiya   tayinlash   uchun   dastlab   murojaat   qilingan   sana
pensiya tayinlash uchun murojaat qilingan sana hisoblanadi.
    Yoshga   doir   pensiya   tayinlash   uchun   murojaat   qilgan   shaxsning   arizasiga
quyidagilar ilova qilinishi kerak:
ish stajini, shu jumladan maxsus ish stajini tasdiqlaydigan hujjat;
ish haqi to’g’risidagi ma’lumotnoma;
ariza   beruvchining   jamg’arib   boriladigan   pensiya   daftarchasi   nusxasi   (2005-
yil 1yanvardan keyin).
   Bundan tashqari, zarur hollarda quyidagilar taqdim etiladi: a) tegishli organ
tomonidan   berilgan   harbiy   xizmatni,   partizan   otryadlari   va   qo’shilmalarda
bo’lganlikni,   davlat   xavfsizligi   organlarida   va   ichki   ishlar   organlarida   xizmat
qilganlikni   tasdiqlaydigan   ma’lumotnoma;   b)   tegishli   organ   tomonidan   berilgan,
idoraviy bo’ysunuvidan qat’i nazar, harbiylashtirilgan soqchilikdagi, maxsus aloqa
organlari va kon-qutqaruv qismlaridagi xizmatni tasdiqlaydigan ma’lumotnoma;
  v)   band   bo’lgan   shaxsga   O’zbekiston   Respublikasi   davlat   soliq   organlari
tomonidan   taqdim   etilgan   ma’lumotlar   asosida   Pensiya   jamg’armasi   bo’limi
tomonidan   berilgan   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   huzuridagi
byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasiga   sug’urta   badallari   to’langanligini
tasdiqlaydigan   ma’lumotnoma;   g)   O’zbekiston   Respublikasi   Sog’liqni   saqlash
vazirligining davolash-profilaktika muassasasi tibbiy-maslahat komissiyasi (TMK)
tomonidan   berilgan   ariza   beruvchining   bolasi   16   yoshgacha   nogiron   bola   deb
e’tirof   etilishini   tasdiqlaydigan   tibbiyot   xulosasi   yoki   Tibbiy-mehnat   ekspert
komissiyasi (TMEK) tomonidan berilgan parvarish ostidagi shaxs I guruh nogironi
deb   tan   olinishini   tasdiqlaydigan   nogironlik   to’g’risidagi   ma’lumotnomaning
tegishli   qismi;   d)   davolash-profilaktika   muassasasining   xulosasi   asosida
fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organi   tomonidan   berilgan   o’zgalarning
parvarishiga   muhtoj   bo’lgan   80   yoshga   to’lgan   keksalarga   qarab   turilgan   vaqtni
tasdiqlaydigan ma’lumotnoma; e) oliy ta’lim muassasalarida (shu jumladan o’qish
harbiy   xizmatga   tenglashtiriladigan   harbiy   ta’lim   muassasalarida,   shuningdek
partiya   maktablarida),   aspiranturada   (stajyorlar-tadqiqotchilar-izlanuvchilar
                                                                                        27 institutida),   doktoranturada   (katta   ilmiy   xodimlar   –   izlanuvchilar   institutida)   va
klinik   ordinaturada   kunduzgi   o’qishni,   shu   jumladan   chet   elda   o’qishni
tasdiqlaydigan   diplom   yoki   ma’lumotnoma;   j)   bolani   parvarish   qilish   bo’yicha
ta’til   berilganligi   va   ta’tildan   qaytilganligi   to’g’risidagi   buyruqlarning   nusxalari
ilova   qilingan   holda   ayol   kishi   bola   tug’ilgandan   boshlab   u   uch   yoshga
to’lgungacha   bo’lgan   davrda   mehnat   munosabatlarida   bo’lgan   tashkilot
(tashkilotlar)   tomonidan   berilgan   bola   uch   yoshga   to’lgunga   qadar   uni   parvarish
qilish   vaqtini   tasdiqlaydigan   ma’lumotnoma;   z)   ofitserlar   tarkibidan   bo’lgan
shaxslar,   praporshchiklar,   michmanlar   va   muddatdan   tashqari   xizmat   qiluvchi
harbiy xizmatchilarning xotinlari, ularni ishga joylashtirish imkoniyati bo’lmagan
joylarda erlari bilan yashagan vaqtni tasdiqlaydigan ma’lumotnoma;
  i)   ariza   beruvchi   urush   qatnashchisi   yoki   unga   tenglashtirilgan   shaxs
hisoblanishini tasdiqlaydigan hujjat; k) davolash-profilaktika muassasasining ariza
beruvchi gipofizar nanizm bemori (liliput) yoxud disproportsional pakana ekanligi
to’g’risidagi   ma’lumotnomasi;   l)   familiya,   ism,   ota   ismi   o’zgartirilganligi
to’g’risidagi   hujjat;   m)   TMEKning   nogironlik   to’g’risidagi   ma’lumotnomasining
tegishli   qismi   –   mehnatda   yoki   kasb   kasalligiga   chalinganlik   oqibatida   I   va   II
guruh nogironi bo’lgan vaqt stajga hisoblanadigan hollarda; n) fuqarolarning o’zini
o’zi boshqarish organi tomonidan berilgan nogiron bola 8 yoshga to’lgunga qadar
uni   parvarish   qilish   vaqtini   tasdiqlaydigan   ma’lumotnoma,   shuningdek,   bola   8
yoshgacha   nogiron   bola   deb   e’tirof   etilishini   tasdiqlaydigan   TMK   tomonidan
berilgan   tibbiyot   xulosasi   yoki   TMK   tomonidan   berilgan   nogironlikni   belgilash
uchun   asos   hisoblanadigan   kasallik   bo’yicha   davolash-profilaktika   muassasasida
hisobda   turganlik   to’g’risidagi   ma’lumotnoma;   o)   oqlov   hukmi   yoki   ish
to’xtatilganligi to’g’risida sudning ajrimi (qarori) yoki prokuror (tergovchi)ning ish
to’xtatilganligi   to’g’risidagi   qarori,   shuningdek,   oldini   olish   chorasi   sifatida
shaxsni tergov izolyatoriyada (turmada) qamoqda saqlash, qamoq yoki ozodlikdan
mahrum   etish   shaklida   jazoni   o’tash   davri   to’g’risida   tergov   organlari   yoki   ichki
ishlar   organlarining   ma’lumotnomasi,   shuningdek,   reabilitatsiya   to’g’risidagi
hujjatlar  (sud organlari, prokuratura organlari, surishtiruv va tergov organlarining
                                                                                        28 oqlov   hukmi   chiqarilganligi   to’g’risidagi   ma’lumotnomasi   yoki   reabilitatsiya
qiluvchi   asoslar   bo’yicha   jinoyat   ishi   to’xtatilganligi   to’g’risidagi   qarori   (ajrimi);
p)   tegishli   muassasaning   shaxsni   ishsiz   deb   e’tirof   etish   to’g’risidagi
taqdimnomasi. 
                                                                                        29 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   Pensiya   jamg’armasi   faoliyatiga   doir   qabul   qilingan
huquqiy   me’yoriy   hujjatlar:   davlat   pensiya   ta’minoti   tizimidagi   qonunchilik
bazasini   va   me’yoriy-huquqiy   hujjatlarni   takomillashtirish;   pensiya   tizimini
takomillashtirish   va   davlat   organlari   hamda   ularning   joylardagi   boshqarmalari
bilan   hamkorlik   aloqalarini   kuchaytirish;   Pensiya   jamg’armasi   daromadlari
bazasini   mustahkamlash;   pensiya   va   ijtimoiy   nafaqa   to’lovlarini   o’z   vaqtida
ta’minlash;   Pensiya   jamg’armasi   tarkibiy   bo’linmalarining   moddiy-texnik
bazasining   sifatini   va  jihozlanganlilik  darajasini   yaxshilash  hamda  davlat   pensiya
tizimidagi   kadrlarni   tayyorlash   va   qayta   tayyorlash   tizimini   takomillashtirish
imkonini   beradi.   Shuningdek,   pensiya   va   ijtimoiy   nafaqalarning   to’g’ri,   asosli   va
qonun   doirasida   tayinlanishiga   va   fuqarolarning   ijtimoiy   barqarorligini
kuchaytirishga   xizmat   qilmoqda.   Bunday   g’amxo’rlik   va   imtiyoz   ham
davlatimizning   pensionerlar   ijtimoiy   himoyasiga   doimiy   e’tiborining   yaqqol
ifodasidir.
Nogironlik pensiyasini tayinlashni so’rab murojaat qilgan shaxsning arizasiga
quyidagi hujjatlar ilova qilinishi kerak: ish stajini, shu jumladan, maxsus ish stajini
tasdiqlaydigan   hujjat;   ish   haqi   to’g’risidagi   ma’lumotnoma;   ariza   beruvchining
jamg’arib   boriladigan   pensiya   daftarchasi   nusxasi;   baxtsiz   hodisa   va   sog’liqning
ishlab   chiqarishda   boshqa   shikastlanishi   to’g’risidagi   hujjat   yoki   agar   nogironlik
mehnatda   mayiblanish   oqibatida   sodir   bo’lgan   bo’lsa   –   boshqa   rasmiy   hujjat.
Bundan   tashqari,   zarur   hollarda   quyidagilar   taqdim   etiladi:   fuqarolarning   o’zini
o’zi   boshqarish   organi   tomonidan   berilgan   ariza   beruvchining   yashash   joyi
bo’yicha   bir   o’zi   yashashi   (ro’yxatdan   o’tkazilganligi)   to’g’risidagi
ma’lumotnoma. 
       Boquvchisini  yo’qotganlik pensiyasini  tayinlashni  so’rab murojaat  qilgan
shaxsning   arizasiga   quyidagi   hujjatlar   ilova   qilinishi   kerak:   pensiya
tayinlanayotgan   shaxsning   yoshini   tasdiqlovchi   tug’ilganlik   haqidagi   guvohnoma
yoki   pasport;   oila   a’zosining   vafot   etgan   boquvchi   bilan   qarindoshlik
                                                                                        30 munosabatlarini   tasdiqlovchi   hujjatlar   (nikoh   to’g’risidagi   guvohnoma,   nikoh
bekor   qilinganligi   to’g’risidagi   guvohnoma,   u   bo’lmagan   taqdirda   –   fuqarolik
holati   dalolatnomalaridagi   yozuvdan   ko’chirma,   vakolatli   tashkilotlarning   yoki
xorijiy   davlatlar   mansabdor   shaxslarining   ma’lumotnomasi);   boquvchining   vafot
etganligi   to’g’risidagi   guvohnoma   yoki   uning   bedarak   yo’qolganligi   to’g’risida
sudning   qarori;   vafot   etgan   boquvchining   ish   stajini,   shu   jumladan,   maxsus   ish
stajini   tasdiqlaydigan   hujjat;   vafot   etgan   boquvchining   jamg’arib   boriladigan
pensiya   daftarchasi   nusxasi;   vafot   etgan   boquvchining   ish   haqi   to’g’risidagi
ma’lumotnoma. 13
13
 Kasimova G.A., Sholdorov D.A. Pensiya ta’minoti nazorati. Darslik. Toshkent.: 2017. 423 bet.
                                                                                        31 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Mirziyoyev   Sh.M.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat
Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi.  – T.: “O’zbekiston” NMIU, 2018
y. – 68 bet.  
2. 2017-2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi.   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   7-fevraldagi   PF-   4947-sonli   Farmoniga   1-
ilova.   O’zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari   to’plami,   2017yil.,   6-son.   70-
modda.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   20 21   yil   8
sentyabrdagi   “Davlat   pensiyalarini   tayinlash   va   to’lash   tartibini   yanada
takomillashtirishga   yo’naltirilgan   normativ-huqukqiy   hujjatlarni   tasdiqlash
to’g’risida”gi 252-son Qarori.
4. O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   20 20   yil   7
apreldagi 107-son qarori bilan tasdiqlangan “Pensiya tayinlash uchun zarur bo’lgan
ish stajiga ega bo’lmagan qariyalarga va mehnatga layoqatsiz fuqarolarga nafaqalar
tayinlash va to’lash tartibi to’g’risida”gi Nizom.
5. Kasimova  G.A., Sholdorov D.A. Pensiya  ta’minoti  nazorati. Darslik.
Toshkent.: 2017. 423 bet.
6 . Allayarov Sh.A., Toshmuxamedova D.A. Davlat  pensiya ta’minoti. O‘quv
qo‘llanma. – T.: “IQTISOD-MOLIYA”, 20
7. O zbekistonda Respublikasi Budjet kodeksi 26.12.2013ʻ
                                                                                        32 Internet resurslari
1. www. lex.uz
2. www.google.uz
3. www.referat.uz
4. www.koob.ru
5. www.Psychology.ru
6. www.flogiston.ru
                                                                                        33 Ilovalar.
                                                                                        34                                                                                         35                                                                                         36