Chizma bajarishda o’quvchilar yo’l qo’yadigan tipik xatolar

O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASI OLIY   VA   O‘RTA   MAXSUS TA’LIM
VAZIRLIGI 
AJINIYOZ  NOMIDAGI NUKUS DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI
“TASVIRIY SAN'AT VA TEXNOLOGIK TALIM” FAKULTETI
“TASVIRIY SANAT VA MUHANDISLIK GRAFIKASI” KAFEDRASI
Tasviriy sanat va muxandislik grafikasi ta’lim yo’nalishi
Chizmachilik fanini o’qitish metodikasi
fanidan.
Chizma bajarishda o’quvchilar yo’l qo’yadigan tipik
xatolar
Mavzusida
KURS ISHI
    Bajardi:                                                                                         
Tirkashboyeva.M
   Qabul qildi:                                                                                 Abdreymov.D
NUKUS - 2025 MUNDARIJA
I. KIRISH………………………………………………………………...........3
I BOB.  Chizmalarni bajarishga oid umumiy qoidalar
I.1. Chizma bichim (format)lari . …………………….………………..…….5
I.2. Chizma chiziqlari   ……………………………………………….……...8
I.3. Chizma yozuvlari (shriftlar)  ……………………………………..…….11
I.4. Chizmachilik asboblaridan foydalanib turli yasashlarni bajarish  ….….15
I.5. Aylanani o’zaro teng bo’laklarga bo’lish , va muntazam ko’pburchak 
yasash……………………………………………………..…………...22
II. XULOSA………………………………………………………………….. 25
III. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI…………………... 26 KIRISH
                    Hozirgi   zamon   chizmalarini   chizmachilik   qoidalarini   bilgan   va
chizmalarni  bajarishda  qabul  qilgan shrtliklardan xabardor  bo`lgan kishilargina
to`la   tushinishlari   mumkin.   Jaxonda   ishlab   chiqariladigan   barcha   sanoat
mahsulotlari, shuningdek O`zbekiston poytaxtida yani Toshkentdagi aviyasozlik
zavodida   ishlab   chiqarilayotgan   IL-86   rusumli   samolyotlar,   Toshkent   traktor
zavodidan chiqayotgan paxta terish mashinalari, Asakadagi avtomabil zavodidan
chiqarilayotgan   ―Damas,   ―Nexsiya,   ―Matiz,   va   boshqa   rusumli   hozirgi
zamon avtomabillari faqat chizmalar asosida yaratiladi. 
O’zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е nti   Islom   Karimov   shaxsning   ma’naviy
sifatlariga,   ularni   tarbiyalash   ijtimoiy   va   insonparvarlik   ahamiyatiga   alohida
e’tibor   b е rib:   “Biron–bir   jamiyat   ma„naviy   imkoniyatlarini,   odamlar   ongida
ma„naviy va axloqiy qadriyatlarni rivojlantirmay hamda mustahkamlamay turib
o„z istiqbolini tasavvur eta olmaydi”1  – d е b alohida ta’kidlaydi. Hozirgi kunda
har   qanday   sohada   ayniqsa   mashinasozlik,   texnikada   yoki   bo’lmasa   kundalik
hayotda  ishlatadigan  barcha  buyumlarimiz chizmalar   asosida   yaraladi.  Jahonda
ishlab   chiqariladigan   barcha   texnika   va   mashina   faqat   chizmalar   asosida
yaraladi.Chizma   bu   muxandisning   g’oya   va   fikrlarini   ifodalovchi   hujjat
hisoblanadi.   Chizma   chizish   murakkab   jarayon   hisoblanadi,   chizuvchidan   sabr
toqat va qunt bilan ishlashni  talab qiladi. Chizmaning sifati  chizuvchining qo‘l
sezgisiga   bog‘liq   bo‘!adi.  Chizmalarni   toza   va  chiroyli   qilib   chizishda,   asosan,
qo‘l   sezgisi   kata   ahamiyatga   ega.   Chiziladigan   bir   hil   turdagi   chiziqlar   bir   hil
yo‘g‘onlikda,   bir   tekis   qilib   chizilishi   lozim.   Insonda   qo'I   sezgisi   yaxshi
rivojlangan   bo‘lsa,   qo’liga   olgan   qalamni   qog‘oz   ustida   mahorat   bilan   yurgiza
oladi.   Insonning   qo‘l   sezgisini   tekshirish   uchun   qalam   uchi   ingichka   qilib
chiqariladi  (uchlanadi)  va chizg'ich  yordamida  bir  nechta chiziq  chizish mashq
qilinadi.   Shunda   chizilgan   chiziqlarning   ko'pchiligi   bir   xil   chiqsa,   uning   qo‘l
sezgisi   yaxshi   rivojlangan   hisoblanadi.   Ba'zi   odamlarning  qo‘l   sezgisi   nisbatan
3 rivojlanmagan   bo‘ladi.   Ular   qalamning   uchi   ingichka   yoki   yo‘g   ‘onroq
uchlangandan qat'iy nazar, qalamni bir xilda bosib chizishadi. Shunda ingichka
uchli   qalam   uchi   sinib   ketadi,   bu   yerda,   ingichka   uchli   qalamni   ohistalik   bilan
bosib   chizish   lozimligiga   ahamiyat   berilmaydi.   Muntazam   ravishda   ingichka
uchli   qalam   bilan   chizishni   mashq   qilib   turish   orqali   qo‘l   harakati   sezgisini
me'yorlash   mumkin.   Turli   jismoniy   mehnat   jarayonidan   keyin   qo‘l   sezgisi
pasayib   ketadi.   Bunda   chizmalarni   chizish   bir   muncha   qiyinlashishini   ham
hisobga   olish   tavsiya   etiladi.   Hayotimizda   chizmaning   o‘rni   juda   kattadir.
Hozirgi   ishlab   chiqarishni   chizmalarsiz   tasawur   etib   boMmaydi.   Narsalarni
texnikada   qabul   qilingan   tasvirlash   usullari   ko‘p   asrlar   davomida   yaratilgan.
Ishlab   chgiqarishda   biror   buyumni,   masalan,   mashina   va   mexanizmlarning
detallarini   yasash   hamda   ularni   yig‘ish,   shuningdek,   bino   hamda   inshootlar
nqurish   uchun   ularning   chizmalari   boiishi   zarur.   Chunki   chizmalarsiz
buyumlarni   yasab   bo’lmaydi.   Buyumning   shaklini   va   o‘lchamlarini   tekislikda
aniq   ko‘rsatadigan   tasvir   ko‘mpleks   chizma   yoki     qisqacha   qilib   chizma
deyiladi.  
4 I BOB.  Chizmalarni bajarishga oid umumiy qoidalar
Har qanday chizma konstruktorlik hujjatlarining yagona tizimi (KHYT)
standartlarida chiziladi. KHYT(YSKD) standartlari turli chizmalarni
(konstruktorlik hujjatlarini) tayyorlash va taxt qilishning barcha sanoat
tarmoqlari uchun yagona qoidalarni belgilovchi me’yoriy hujjatlardir.
Faqat konstruktorlik hujjatlari uchungina emas, korxonalarda ishlab
chiqariladigan mahsulotlarning barcha tu rla ri uchun ham standartlar
belgilangan. Davlat standartlari hamma korxonalar va ayrim shaxslar
uchun majburiydir (ilovaga qaralsin).
Standartlashtirish detallarning o‘zaro almashinuvchanligiga imkon
tug‘diradi, ya’ni standartlarga mos detallarning birini ikkinchisiga
almashtirish mumkin. Bu standartlashtirilgan detallarni ko‘plab va yirik
seriyalarda ishlab chiqarishni tashkil qilish imkonini beradi. Ishlab
chiqarish avtomatlashtirilgan va EHMdan foydalaniladigan davrda o‘zaro
almashtiriladigan buyumlarning aniqligi yuksak darajada bolishiga
erishildi.
Chizmachilikka standartlarni tatbiq etish chizmalarga bir xil talab
qo‘yish imkonini beradi. Davlat standartlarini buzib bolmaydi. Ular
barcha loyiha tuzish tash k ilo tla ri va o‘quv y u rtla ri uchun bir xil
majburiydir.
Chizma bichim (format)lari.  Barcha chizmalar 0 ‘zDSt 2.301:96
bo‘yicha joriy etilgan olchamdagi chizma qog‘ozlariga chiziladi.  (1-jadval)
5 Tomonlarining olchamlari 1189 X 841  тт .,  yuzasi 1  m2.  ga teng
bichim AO bichim deb qabul qilingan. Qolgan bichimlar AO ni teng ikkiga
(ikkita Al), to‘rtga (to‘rtta A2), sakkizga (sakkizta A3), o‘n oltiga (o‘n
oltita A4) bolish yoli bilan hosil qilinadi (9-chizma).
Har qaysi bichim chegarasidan ichki tomonida bichim hoshiyasi asosiy
yo‘g‘on tuta sh chiziqda chiziladi va pastki o‘ng burchagiga asosiy yozuv
joylashtiriladi (10-chizma).
Asosiy yozuv (0 ‘zDSt 2.104:98). Chizmalarni izohlash, chizma nomi,
masshtabi, material, chizma tuzuvchining, chizmani tekshiruvchining
va q a b u l q ilu v c h in in g ism i, fam iliy a s i h am d a b o sh q a ta la b
qilinadigan ko‘rsatmalarni o‘z ichiga oladigan burchak muhri, ya’ni asosiy
yozuv standart talabi bo‘yicha Al bichimidagi chizmaning pastki o‘ng
burchagiga chiziladi (10-chizma): uning olchamlari, shakli standartda
b e lg ila n g a n ( 1 1 -chizma,  a).  Asosiy y o zu v n in g m a zm u n i va
toldirilgan namunasi 1 1 -chizma,  b  da keltirilgan.
6 Asosiy yozuv A1 bichimning pastki o‘ng burchagiga joylashtirilganhgi
uchun boshqa hosil qilinadigan bichimlarning A1 ga nisbatan egallagan
vaziyatiga qarab, ularning ham pastki o‘ng burchagida chiziladi (12-
chizma).
M a ssh tab la r ( 0 ‘zDSt 2.302:97). Buyum tasvirining chizmada ashga
nisbatan qancha kattalashtirilib yoki kichiklashtirilib yoxud o‘zining
haqiqiy kattaligida chizilganligini ko‘rsatuvchi son m asshtab deyiladi.
Tasvirlarning masshtablari va ularning belgilanishi standart tomonidan
belgilangan bolib, masshtab so‘zi toliq yozilmasdan, uning o‘rniga bosh
harfi M yoziladi.
Standartga muvofiq chizma hujjatlarining barcha turlari uchun uch
xil m asshtab mavjud:
kichraytirish m assh tab i— 1:2, 1:2,5, 1:4, 1:5, 1:10, 1:15, 1:20, 1:25,
1:40, 1:50, 1:75, 1:100, 1:200, 1:400, 1:500, 1:800, 1:1000;
haqiqiy (natural) kattalik masshtabi— 1:1
kattalashtirish masshtabi — 2:1, 2,5:1, 4:1, 5:1, 10:1, 20:1, 40:1,
50:1,100:1.
Asosiy yozuvning masshtab yozilgan katagiga M harfi qo‘yilmaydi.
Boshqa hollarda M l:l, Ml:2, M2:l kabi yoziladi (13-chizma). Tasvir
qanday masshtabda chizilmasin, chizmaga detaining haqiqiy kattalikdagi
7 olchamlari qoyiladi (13-chizma).
Chizma chiziqlari ( 0 ‘zDSt 2.303:97).  Tasvirlar chizishda standart
tomonidan belgilangan chiziqlardan foydalaniladi (14-chizma). Bu
chiziqlarning tatbiq etilishi 15-chizmada ko‘rsatilgan.
8 1.Asosiy yo‘g‘on tuta sh chiziq — u bilan detaining ko‘rinib turadigan
kontur chizig‘i, kesim va qirqim tarkibiga kiruvchi konturlari chiziladi.
9 2.Shtrix chiziq - detaining ko‘zga ko'rinmaydigan konturlarini
tasvirlash uchun qollanadi.
3.1ngichka tutash chiziq — undan detalga olchamlar qo‘yishda, kesim
va qirqimlarni shtrixlashda foydalaniladi.
4.Ingichka shtrix -p u n k tir chiziq — aylana markazi chiziqlari,
simmetriya o‘q chiziqlarini tasvirlashda tatbiq qilinadi.
5.Ikki nuqtali ingichka shtrix-punktir chiziq detal yoyilmalari
chizilganda bukiladigan joylami tasvirlash uchun qo‘llaniladi (16-chizma).
6.1ngichka tutash tolqinsimon chiziq — undan detaining tasviridagi
qismini qirqimdan ajratib ko‘rsatishda foydalaniladi.
7.Uzuq chiziq — kesuvchi tekislik yo‘nalishining boshi va oxirini,
shuningdek, sinish joylarini tasvirlashda tatbiq qilinadi.
Asosiy tutash chiziq yo‘g‘onligi  s  harfi bilan belgilanadi va qolgan 
chiziqlar yo‘gonliklari asosiy yo‘gon tutash chiziqqa nisbatan aniqlanadi.
Ingichka shtrix-punktir chiziq chiziqlardagi punktir nuqtalar ko‘rinishida
tasvirlanmasdan biroz cho‘zilganroq, ya’ni ikkita-uchta nuqta yonmayon
joylashgandek tasvirlanadi. Ingichka tutash tolqinsimon chiziq  ≪ Поп  izi ≫  kabi
chiziladi.
10 Chizma yozuvlari (shriftlar) ( 0 ‘zDSt  2.304:97). Chizmalardagi
barcha yozuvlar standa rt shrift bilan aniq va yaqqol yozilishi kerak.
Standart bo‘yicha shriftlarning ikki  A v a B  tu rlari belgilangan. Harf va
raqamlarning shakli, barcha olchamlari, harflar va so‘zlar oraligl
standart bilan belgilangan (2-jadval).
Shrift va raqam to‘g‘ri hamda 75° qiyalikda yozilishi mumkin.
Standart shriftlarning quyidagi olchamlari belgilangan: 2,5; 3,5; 5;
7; 10; 14; 20; 28; 40. Shriftning olchami orqali uning balandligi
tushuniladi. Shriftlarni yozishdan oldin shrift chiziqlarining yo‘g‘onligi
d  ga teng kataklar chizib olinadi va uning barcha parametrlari shu
kataklar orqali aniqlab yoziladi.
Shrift chiziqlarining yo‘g‘onligi  d  shriftning turi va balandligiga qarab
aniqlanadi. A turdagi shrift uchun  d=  1/14,  В  turdagisi uchun  d=lll0h
olinadi.
17,18,19 - chizmalarda  В  turdagi shriftlarning yozilishi namunalari,
20-chizmada belgilarning yozilishi ko‘rsatilgan.
11 12 13 14 Yunon harflari quyidagicha o‘qiladi:l.Alfa. 2.Beta. 3.Gamma. 4.Delta.
5.Epsilon. 6.Dzeta. 7. Eta. 8.Teta. 9-Kappa. lO.Lambda. ll.Myu. 12.Nyu.
13.Ksi. 14.0mikron. 15.Pi. 16.Ro. 17.Sigma. 18.Tau. 19.Ipsilon. 20.Yota.
21.Fi. 22.Xi. 23.Psi. 24.Omega.
В  turdagi bosma (katta) harflarning va raqamlarning balandligi
h =10  d,  yozma (kichik) harflar balandligi  с  =  7  d,  harflar orasidagi
masofa  a -  2  d,  so‘zlar orasidagi oraliq eng kamida  e = 6 d  ga teng olinadi.
GEOMETRIK YASASHLAR
Chizmachilik asboblaridan foydalanib turli
yasashlarni bajarish
0 ‘zaro parallel to ‘g‘ri chiziqlar o tk a z ish .  Bunday chiziqlarni
reysshina va uchburchaklik, to‘g‘ri chizg‘ich va uchburchaklik yoki
reysshinaning o‘zi orqali chizish mumkin. 21-chizmada turli chizish
asboblari yordamida o‘zaro parallel chiziqlarni chizish ko‘satilgan. 22-
chizmalarda sirkul yordamida o‘zaro p a ra lle l chiziqlar chizilishi
tasvirlangan.
Berilgan to‘g‘ri chiziqda ixtiyoriy ikkita A va  В  nuqtalar tanlab olinadi
va ulardan bir xil kattalikdagi radiuslarda yoylar chiziladi. Shu chizilgan
yoylarga urinma qilib to‘g‘ri chiziq o‘tkaziladi (22-chizma).
Berilgan A nuqtadan chiziqqa parallel chiziq o‘tkazish uchun A
15 nuqtadan chiziqni kesadigan radiusda yoy chiziladi va  В  nuqtadan A
nuqta orqali o‘tadigan yoy chiziladi hamda unga AC=BB tarzda o‘lchab
qo‘yiladi, so‘ngra A va D nuqtalar tutashtiriladi (23-chizma).
O‘zaro perpendikulyar to ‘g‘ri chiziqlar o‘tkazish.
Bunday chiziqlarni reysshina va uchburchaklik, ikkita uchburchaklik
yordamida chizish qulay (24-chizma). To‘g‘ri chiziqqa perpendikulyar
chiziqni sirkul yordamida o‘tkazish uchun berilgan chiziqda tanlab olingan
A va  В  nuqtalardan o‘zaro kesishadigan yoylar chiziladi va hosil bo‘lgan
С  va E nuqtalar tutashtiriladi (25-chizma).
Berilgan to‘g‘ri chiziqqa A nuqta orqali perpendikulyar tushirish uchun
A dan shu chiziqni kesadigan yoy chiziladi (26-chizma,  a).  1 va 2
16 nuqtalardan o‘zaro kesishadigan yoylar chiziladi va hosil qilingan  В  nuqta
A bilan tutashtiriladi (26-chizma).
Berilgan chiziqqa perpendikulyar chiziqni o‘tkazishda aylanadan
foydalanish ham mumkin. Buning uchun to‘g‘ri chiziqni kesib o‘tadigan
ixtiyoriy kattalikdagi aylana chiziladi va A yoki  В  nuqtalardan aylana
diametri o‘tkaziladi.  С  nuqta bilan A nuqta tutashtiriladi. Shunda CA t
chiziqqa perpendikulyar bo‘ladi (27-chizma,  a).  Chunki aylana diametri
kesishayotgan A,  В  nuqtali aylananing xohlagan nuqtasi, masalan,  С
bilan tutashtirilsa, to‘g‘ri burchak hosil boladi (27-chizma).
Kesmani o‘zaro teng bolaklarga bo‘lish.  Kesmaning A va  В
nuqtalaridan o‘zaro kesishadigan yoylar chiziladi va hosil qilingan 1 va 2
nuqtalar o‘zaro tutashtirilsa, kesmani teng ikkiga boladigan  С  nuqta
topiladi (28-chizma). Shu tartibda kesmani to‘rtga teng bolish uchun
oldin AB teng ikkiga, so‘ngra AC va BC bolaklari ham teng ikkiga bolib
chiqiladi (29-chizma.)
17 AB kesmani, masalan, 5 ga bolish uchun kesmaning A yoki  В  uchidan
ixtiyoriy burchakda yordamchi chiziq o‘tkaziladi va unga ixtiyoriy
kattalikdagi bir xil beshta bolak olchab qo‘yiladi. Oxirgi 5-nuqta  В  bilan
tutashtiriladi, qolgan nuqtalardan shu B5 chiziqqa parallel chiziqlar
o‘tkazilsa, kesma o‘zaro teng besh bo‘lakka bolinadi (30-chizma,  a).
Yordamchi chiziqni AB ga parallel o‘tkazsa ham boladi. U vaqtda yordamchi
chiziqqa o‘zaro teng beshta bolak olchab qo‘yilib, 0 va 5 nuqtalar A va  В
nuqtalar bilan tutashtiriladi. Shunda ularning o‘zaro kesishishidan 0 nuqta
markazi sifatida hosil boladi. Endi 1,2,3 va 4 nuqtalar 0 bilan tutashtirilsa
AB kesma teng besh bolakka bolinadi (30-chizma,  b).
To‘g‘ri chiziq kesmasini nisbatlarda bolish uchun bayon qilingan
usuldan foydalanish mumkin. 31-chizmada AB kesma AB/BC=2/3
nisbatda bolishi ko‘rsatilgan.
Burchaklar  yasashva  ularni  teng  bo‘lis h . 32-chizmada
18 reysshina va uchburchakliklar yoki transportir yordamida burchaklarni
chizish tasvirlangan.
To‘g‘ri burchakning markazi 0 dan ixtiyoriy kattalikdagi aylana yoyi
chiziladi va shu kattalikdagi radiusda A nuqtadan yoy chizilsa,  С  nuqta
hosil bo‘ladi.  С  nuqta 0 bilan tutashtirilganda 30° va 60° li burchaklar
yasaladi (33-chizma). Ixtiyoriy kattalikdagi burchakni teng ikkiga bolish
uchun xohlagan radiusdagi yoy burchak uchidan chiziladi va A,  В
nuqtalardan o‘zaro kesishadigan yoylar chiziladi. Ulaming kesishishidan
hosil qilingan  С  nuqta 0 bilan tutashtiriladi (34-chizma).
To‘g‘ri burchakni o‘zaro teng uchga bo‘lish uchun ixtiyoriy kattalikdagi
yoy 0 nuqtadan chiziladi va shu kattalikdagi radiusli yoy bilan A va  В
nuqtalardan yoylar chizilsa,  С  va D nuqtalar hosil boladi. So‘ngra  С  va
D nuqtalar 0 bilan tutashtiriladi (35-chizma).
T e k i s  k o ‘p  b u r c h a k l i k  y a s a s h . T om o n la ri o‘za ro te n g
uchburchakni chizish uchun AB kesmaning A va  В  nuqtalaridan radiusi
AB ga teng yoylar chizilib, ularning kesishayotgan  С  nuqtasi A va  В
bilan tu ta sh tirilad i (36-chizma). Har xil uzunlikdagi  a, b,  с   kesmalar
yordamida uchburchaklik chizish uchun  с  chiziq A va  В  nuqtalar bilan
belgilanib, ulardan a va  с  ga teng radiuslarda yoylar chiziladi. Hosil
bo‘lgan  С  nuqta A va  В  bilan tuta sh tirilad i (37-chizma).
Tomonlari o‘zaro teng to‘rtburchak, ya’ni kvadrat yasash uchun  AB
19 kesmaning A va  В  nuqtalardan perpendikulyar chiziqlar chizilib,  AB
ga teng kesmalar o‘lchab qoyiladi va C, D nuqtalar o‘zaro tutashtiriladi
(38-chizma,  a).  Yoki  AB  kesmaning A va  В  nuqtalardan 4 5° burchakdagi
kvadrat diagonallari (38-chizma,  b ).
o‘tkazd]ib, A va  В  nuqtalardan chizilgan perpendikulyar chiziqlar kesishtiriladi
(38-chizma,  b ). Aylananing ikkita o‘zaro perpendikulyar diametri orqali ham
kvadrat yasash mumkin (38-chizma, c).
Kvadratning burchaklari  А ,  В , C, D lardan 0 nuqta orqali o‘tuvchi yoylar
chizilsa, kvadrat tomonlarida 1,2,3,... 8 nuqtalar hosil boladi. Bu nuqtalar
o‘zaro tutashtirilsa, muntazam sakkizburchak hosil boladi (38-chizma,  d).
Reysshina va uchburchakliklar yordamida turli ko‘pburchakliklar
yasash usullari 39, 40, 41-chizmalarda ko‘rsatilgan.
20 Bir tomoni AB kesma orqali berilgan muntazam besh burchakni chizish
uchun A uchidan kesmaga perpendikulyar chiziladi va unga AB/2 bolak,
ya’ni AO olchab qo‘yiladi va  В  bilan tutashtiriladi. Bu gipotenuza IB ga
1A olib o'tiladi va B2 radiusda yoy chizilib, AB ning davomida 3 nuqta
aniqlanadi. Shu tartibda 4 nuqta belgilanadi. A va  В  lardan  АЗ , B4 va
AB radiuslarda yoylar chizilib, ular o‘zaro kesishtirilsa  С  va D nuqtalar topiladi.
С  va D nuqtalardan AB radiusda yoylar chizilsa, E nuqta
aniqlanadi (42-chizma).
A y lan a yoyi m a rk a z in i a n iq la sh . Xohlagan kattalikda chizilgan
aylana yoyida uchta  А ,  В ,  С  nuqtalar tanlab olinib, AB va BC nuqtalar
tutashtiriladi, AB hamda BC larni teng ikkiga boluvchi perpendikulyar
chiziqlarning o‘zaro kesishish nuqtasi  О  aylananing markazi boladi (43-
chizma).
Aylana yoyini to‘g‘rilashva aylanani to‘g‘ri chiziqqa yoyish.
Aylana yoyi sektor bo‘yicha 60° va undan kichikroq bo‘lsagina uni
to‘g‘rilash aniqroq boladi. Buning uchun yoyning AB vatarini teng ikkiga
bolib, AB ning davomiga BC masofa olib qo‘yiladi. OB radiusga
perpendikulyar qilib, aylanaga urinma o'tkaziladi. D nuqtadan AD
radiusda chizilgan yoy  В  nuqtadan chizilgan urinmani E nuqtada kesib
o‘tadi. Shunda yoyning yoyilmasi BE hosil boladi (44-chizma, a). Yoki
21 AB vatar o‘zaro teng bir nechta mayda yoychalarga bolib olinadi va OB
ga perpendikulyar o‘tkazilgan aylana urinmasiga yoki chizmaning bo‘sh
joyiga chizilgan to‘g‘ri chiziqqa shu yoychalar olchab qo‘yiladi (44-
chizma,  b).
Aylanani yoyish uchun uning diametri  d  doimiy son 3,14 ga
ko‘paytiriladi, ya’ni  nd  tenglama orqali amalga oshiriladi.
A y la n a n i o ‘za ro t e n g q ism la r g a b o ‘lis h va m u n ta z am
ko‘pburchaklar yasash.
Aylananing markazi  О  ni kesib o‘tadigan AB — aylana diametri, OD
- aylananing radiusi,  О  ni kesib o‘tmaydigan BC — vatar, BC yoy esa
yoy deyiladi (46-chizma,  a).  Aylananing diametri 12 shu aylanani teng
ikkiga boladi (46-chizma,  b  ).
22 Aylananing o‘zaro ikkita perpendikulyar diametri uni to‘rtga (47-
chizma,  a, b),  burchaklari 45° li to‘rtta diametri sakkizga (47-chizma,  с )
teng bo‘ladi.
Aylana o‘z radiusiga teng yoy bilan 1 nuqtasi orqali kesilsa (48-chizma,
a),  u o‘zaro teng uch qismga bolinadi. Aylana o‘z radiusiga teng yoy bilan
1 va 4 nuqtalari orqali kesilsa, teng olti qismga ajraladi (48-chizma,  b ).
Aylananing o‘zaro perpendikulyar diametrlari bilan kesishayotgan 1, 7,
4,10 nuqtalardan aylana radiusiga teng yoylar orqali kesilsa, o‘zaro teng
o‘n ikki qismga bolinadi (48-chizma, c). Aylanani o‘zaro teng qismlarga
bolganimizda hosil qilingan nuqtalar ketma-ket tutashtirib chiqilsa,
muntazam uchburchak (48- chizma, a), oltiburchak (48-chizma,  b ), o‘n
ikki burchak (48-chizma, c) yasaladi.
23 Aylanani besh va yetti bolakka bolish uchun OA radiusi teng ikkiga
bo‘lib olinadi. Besh qismga bolishda D nuqtadan D1 radiusda yoy chiziladi.
Shunda aylanani teng beshga boluvchi IE kesma hosil boladi. IE kesma
1 nuqtadan aylana yoyi bo‘yicha olchab qo‘yiladi va barcha nuqtalar ketmaket
tutashtirilsa, muntazam beshburchak yasaladi
24 XULOSA
Chizmachilik bo`yicha o‘zlashtirishni hisobga olish xar bir darsda izchil 
ravishda amalga oshirilishi lozim. O`quvchining darsga bo‘lgan qiziqishi, ularni 
bilimlarini mustahkamlanishi va yaxshi esda qolishi tushunishi uchun 
ko‘rsatmali vositalarning darsdagi o‘rni katta.Hozirgi kun fan, madaniyat va 
ta‘lim sohalarida ham katta o`zgarishlar amalga oshirilmoqda, islohotlarning 
sur‘atlari tobora jadallashmoqda. Biroq axborotlar asri talablariga muvofiq 
o`zgarayotgan hayotimiz ehtiyojlari jamiyat oldiga yangidan-yangi vazifalarni 
ko`ndalang qilib qo`ymoqda. Bu vazifalarni amalga oshirish uchun ta‘lim va 
tarbiya tizimining barcha bosqichlarini Kadrlar tayyorlash milliy dasturi asosida 
isloh qilish tadbirlari ko`rilmoqda. Bu borada qilinadigan ishlarning birinchi, 
ikkinchi bosqichi yakunlanib, uchinchi bosqich bo`yicha ishlar amalga 
oshirilmoqda.  Chizmachilikka oid bilimlarni muvaffaqiyat bilan egallashning 
asosiy shartlaridan biri o‘qituvchilarning darslarini sifatli bo‘lishi, zamon 
talabida dars o‘tishi, yangi-yangi ta‘lim texnologiya va vositalarini tadbiq etishi 
lozim. Buning uchun o‘qituvchi zamondan ortda qolmasligi va yangidan kashf 
etilayotgan yutuqlar texnologiyalarni bilishi lozim va ularni o‘z darslarida 
qo‘llay olishi kerak.  Darsning sifatini o‘quvchilarning bilimiga qarab, belgilash 
mumkin. O‘quvchilarni bilimli bo‘lishi albatta darslarni tushunarli, qiziqarli 
bo‘lishini talab etadi. O‘qituvchi buni bilgan holda darsda turli ko‘rsatmali 
vositallar ya‘ni modellar, plakatlar,tarqatmalar, elaktron vositalar, slaydlar, 
multimediyali dasturlardan foydalanishi lozim.
25 FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR   RO’YXATI
1. 1  U. Abdullayev. “chizma geometriya va chizmachilik asoslari. 
2. T. “O’zbekiston.  1999. 
3. A.Abdurahmonov. “Chizmachilikdan grafik ishlar  tizimi. 
4. T. “Cho’lpon.2005. 
5. J.Mirhamidov, G.Alaviya, H.Abidov. “Perspektiva va perspektivada 
soyalar. T. “O’zbekiston.2005. 
6. T.Azimov/ Chizma geometriya amaliy darslar uchun/T/2008/ 
26

Chizma bajarishda o’quvchilar yo’l qo’yadigan tipik xatolar

I BOB. Chizmalarni bajarishga oid umumiy qoidalar

  1. Chizma bichim (format)lari.…………………….………………..…….5
  2. Chizma chiziqlari ……………………………………………….……...8
  3. Chizma yozuvlari (shriftlar) ……………………………………..…….11
  4. Chizmachilik asboblaridan foydalanib turli yasashlarni bajarish ….….15
  5. Aylanani o’zaro teng bo’laklarga bo’lish , va muntazam ko’pburchak yasash……………………………………………………..…………...22