Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 46.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 11 Март 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

80 Продаж

CHQBT fanini o’qitish jarayonida texnikaviy va dasturiy ta’minotni qo’llash

Купить
MUNDARIJA
Kirish… ……………………………………………………………………………4
Asosiy qism ………………………………………………………………………...7
1.   CHAQIRUVGA   QADAR   BOSHLANG'ICH   TAYYORGARLIK   FANINI
O'QITISHDA   VIRTUAL   TA'LIM   TEXNOLOGIYALARIDAN
FOYDALANISH…………………………………… ………………… …………. 7
2.CHAQIRUVGA   QADAR   BOSHLANG‘ICH   TAYYORGARLIK
FANINING MAQSAD VA VAZIFASi…………………………………………14
3.     O‘ZBEKISTON  RESPUBLIKASI   YOSHLARINI  HARBIY  XIZMATGA
TAYYORLASH   TIZIMINI   YANADA   TAKOMILLASHTIRISH
TO‘G‘RISIDA ………………….……………….. ................................................ 20
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………………… 31
Xulosa.....................................................................................................................32 Mavzu: CHQBT FANINI O’QITISH JARAYONIDA TEXNIKAVIY VA
DASTURIY TA’MINOTNI QO’LLASH.
Reja:
Kirish.
Asosiy qism
1.   CHAQIRUVGA QADAR BOSHLANG'ICH TAYYORGARLIK FANINI 
O'QITISHDA VIRTUAL TA'LIM TEXNOLOGIYALARIDAN 
FOYDALANISH
2   CHAQIRUVGA   QADAR   BOSHLANG‘ICH   TAYYORGARLIK
FANINING MAQSAD VA VAZIFASi
3.   O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASI   YOSHLARINI   HARBIY   XIZMATGA
TAYYORLASH   TIZIMINI   YANADA   TAKOMILLASHTIRISH
TO‘G‘RISIDA                                                 KIRISH
Mustaqil   O’zbekiston   Respublikasining   rivojlanib   kelayotgan   davrda
jangovar va mehnat an’analarini e’zozlash, asrab-avaylash, ularni ko’paytirish o’z
Vatani himoyasiga tayyorlanayotgan yosh avlod va ayni paytda bu sharafli vazifani
bajarayotganlar uchun asosiy masala bo’lib qolishi kerak. 
Qurolli   Kuchlarimiz   —   jamiyatimizning   ajralmas   tashkiliy   qismidir.
Shuning uchun shaxsiy tarkibni tarbiyalash davlat qurilishining umumiy vazifalari
miqyosida amalga oshiriladi. 
O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarining   jangovar   tayyorgarlikning
yani   jang   san’atini   o‘rgatuvchi   asosiy   fanlardan   xisoblangan   Taktik   tayyorgarlik
fani   quyidagi   asoslar   bo‘yicha   baxolanadi:   zamonaviy   umumqo‘shin   jangining
asoslarini, motoo‘qchi bo‘linmalar va ular bilan xamkorlik qiladigan qo‘shin turlari
va maxsus qo‘shinlar bo‘linmalarining tarkibi, qurollanishi, jangovar imkoniyatlari
va   jang   olib   borish   taktikasini;   jangovar   ta’minot   vazifalarini   va   ularni   bajarish
uchun bo‘linmalarda bajariladigan ishlarni bilishi va Taktik Tayyorgarlikdan olgan
bilim   va   ko‘nikmalarini   amalda   qo‘llay   olishi;   komandirni   bo‘linmani   va  shaxsiy
tarkibni turli sharoitlarda jangovar xarakatlarni olib borishga tayyorlash borasidagi
ish   tartibini   bajara   olishi   ko‘nikmasiga   ega   bulishi   kerak;   shaxsiy   komandirlik
tayyorgarligini   shakillantira   olishi   va   bo‘linmaning   shaxsiy   omillarini
shakllantirishga doir bilimlarga ega bo‘lishi.
Harbiy xizmatchilarning,   yoxud   bo‘ysinuvchi   guruhni   jangda
boshqarish   chog‘ida   komandirlik   qobiliyatidan   foydalana   oladigan   va   vaziyatni
to‘g‘ri baholay olib to‘g‘ri qaror qabul qilib aniq va tezkor jangovar buyruq berish;
motoo‘qchi bo‘linmalardagi qurol - yarog‘larni umumiy tuzulishini, ularni saqlash,
texnik   xizmat   ko‘rsatish   va   jangda   ulardan   effektiv   foydalana   olish;   motoo‘qchi
guruhning   jangini   tashkil   qilishi   va   uni   jang   dovomida   boshqara   olishi;   dushman
tomonidan   ommaviy   qirg‘in,   yondiruvchi   va   aniq   nishonga   uruvchi   qurollar
qullanilganda komandir sifatida xarakatlana (boshqara) olishi; Shu   bilan   birga   Qurolli   Kuchlar   jangchilari   armiyamiz   barcha   ijobiy
an’analaridagi   yaxshiliklarning   to’g’ridan-to’g’ri   davomchilari   hisoblanadi.   Jaxon
urushlari   va   kichik   ko’lamdagi   janglarda   ishtirok   etgan   barcha   O’zbekistonlik
jangchilar   g’alabaga   erishishni   o’zlari   uchun   sharaf   va   burch   deb   bilganlar.   Xalq
esa   doimo   armiyani   vatanparvarlikka,   jasoratga   yetaklovchi   sanalgan.   Qurolli
Kuchlar   ajdodlarimizning   jasurlik   va   qahramonlik,   o’z   Vataniga   sadoqat   bilan
xizmat qilish kabi an’analarni davom etdirmoqdalar.  Asosiy qism
  1.   CHAQIRUVGA   QADAR   BOSHLANG'ICH   TAYYORGARLIK   FANINI
O'QITISHDA VIRTUAL TA'LIM TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISH.
                   O'zbekiston Respublikasi maktabgacha, umumiy o'rta, professional va
oliy ta'lim tizimlarida chaqiruvga qadar boshlang'ich tayyorgarlik fanini o'qitishni
rivojlantirish konsepsiyasi, O'zbekiston Respublikasining 2035 yilgacha rivojlanish
Strategiyasining   konsepsiyasi,   2019   yil   29   apreldagi   "O'zbekiston   Respublikasi
Xalq   ta'limi   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash
to'g'risida"gi   PF-5712-sonli   hamda   2019   yil   6   sentyabrdagi   "Professional   ta'lim
tizimini   yanada   takomillashtirishga   doir   qo'shimcha   chora-tadbirlar   to'g'risida"gi
PF-5812-sonli   va   2019   yil   8   oktyabrdagi   "O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   ta'limi
tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash   to'g'risida"gi   PF-
5847-sonli Farmonlari, O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018 yil
23   fevraldagi   "Yoshlarni   harbiy-vatanpavarlik   ruhida   tarbiyalash   Konsepsiyasi
to'g'risida"gi 140-sonli qarori hamda O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020
yil   24   yanvarda   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasida   belgilangan   vazifalar   ijrosi
yuzasidan   ishlab   chiqilgan.   Shu   bois,   Xalq   ta'limi   va   oliy   ta'lim   muassasalarida
Chaqiruvga   qadar   boshlang'ich   tayyorgarlik   turkumiga   kiruvchi   fanlarni   o'qitish
metodikasini   (vositalari,   usullari,  texnologiyalari   va  shakllarini)   takomillashtirish,
zamonaviy   o'qitish   vositalari   yordamida   fanni   o'qitishni   rivojlantirish,   unga   oid
didaktik materiallarni ishlab chiqish va ularni imkoniyatlaridan foydalangan holda
o'quv   mashg'ulotlari   samaradorligini   oshirish,   o'quvchi   va   talabalarning   kreativ
sifatlarini rivojlantirish davr talabiga aylandi. Shu nuqtai nazardan qaraganda, xalq
ta'limi   va   oliy   ta'lim   muassasalarida   chaqiruvga   qadar   boshlang'ich   tayyorgarlik
turkumiga   kiruvchi   fanlarni   o'qitish   metodikasini   takomillashtirishda   innovatsion
texnologiyalarini   hamda   kompyuter   va   uning   pedagogik   dasturiy   vositalarini,
jumladan   virtual   ta'lim   texnologiyalarini   kengroq   tadbiq   etish   jiddiy   zaruratga
aylangan.
Ayni paytda, harbiy qismlarda kompyuter texnologiyalaridan foydalanib o'qitishga
mo'ljallangan  ko'plab pedagogik  dasturiy  vositalar  yaratilgan.  Bularga  zamonaviy virtual jangovar trenajor sinf xonalari, kompyuter simulyatorlari, sinov va nazorat
qilish dasturlari, o'yinli ta'lim resurslari, elektron o'quv uslubiy qo'llanmalar, video
ma'ruzalar,   3-D   formatli   interfaol   o'quv   metodik   qo'llanmalar,   elektron
trenajyorlar,   elektron   darsliklar,   multimedia   ilovalar,   axborot   ta'lim   muhitlari,
elektron kitoblar va entsiklopediya, axborotlarni izlash tizimlari, o'quv ma'lumotlar
ba'zasi, aqlli repititorli tizimlarini misol sifatida aytish mumkin.
Shu   bois,   ayni   paytda   umumiy   o'rta   ta'lim   muassasalarida   chaqiruvga   qadar
boshlang'ich   tayyorgarlik   ta'lim   va   tarbiya   jarayonini   samarali   tashkil   etishda
virtual   ta'lim   texnologiyalarini   qo'llash   metodikasini   takomillashtirish   zarurati
mavjud.
Chaqiruvga qadar boshlang'ich tayyorgarlik fanini o'quv jarayoniga
virtual   ta'lim   texnologiyalarni   joriy   etish   metodikasini   takomillashtirish   uchun,
dastlab   elektron   ta'limni   joriy   etishga   oid   tadqiqotchilarning   ilmiy-uslubiy
adabiyotlarini   tahlil   qilish   va   ular   ko'rsatib   o'tgan   pedagogik   va   psixologik
muammolar   o'rganildi.   Olib   borilgan   izlanishlar   natijasida   quyidagi   muammolar
borligi aniqlandi:
□   yaratiladigan   dasturiy   vositalarga   pedagogik   va   psixologik   jihatdan
yondashilmayotganligi;
□ professor-o'qituvchilarda kompyuter savodxonligi yetarli darajada emasligi;
□   zamon   talabiga   moslashtirilgan   elektron   o'quv-metodik   majmualarni   yetarli
darajada ishlab chiqilmaganligi;
□   professor-o'qituvchilarda   pedagogik   dasturiy   vositlarni   qo'llash   tajribasi
yetishmasligi;
□   masofaviy   ta'limdan   foydalanish   uchun   zamonaviy   dasturiy   vositalar   hamda
ularni qo'llashga oid ilmiy ishlanmalar yetishmasligi;
□ yagona metodologik o'qitish talablar va tizim mavjud emasligi;
□   kompyuterning   pedagogik   dasturiy   vositalarini   o'quv   jarayoniga   qo'llash
metodikasi to'lig'icha ilmiy asoslanmagani.
Yuqorida   keltirib   o'tilgan   muammolarning   yechimi,   bir   qator   o'ziga   xos   talab   va
sharoitlarga bog'liq. Virtual ta'lim texnologiyalarini loyihalashtirishdan asosiy maqsad o'quvchilarni bor
e'tiborini   o'qitish   jarayoniga  qaratish,   o'quv   materiali   va   ob'ektlarini   virtual   ta'lim
modellari bilan birga yaqqol namoyon qilish, shu asnosida faol tushunishni, eslab
qolishni yanada yengillashtirish, o'quv jarayoniga oddiy kitob o'rniga inson hissiy
xotirasini   kuchaytiruvchi   kompyuter   vositalarini   ishlatishdan   iborat.   Shuning
uchun   virtual   ta'limni   loyihalashtirishda,   ilmiy   jihatdan   asoslangan   talablar,
tamoyillar hamda yaratish bosqichlariga tayanish zarur hisoblanadi.
Yaratilayotgan   virtual   ta'lim   texnologiyalari,   o'quv   jarayoni   samaradorligini
oshirilishiga qaratilgan bo'lib, faqat shu sohaga zarur bo'lgan va talab etilgan qismi
kompyuterlashtirish   jarayoniga   kiritiladi.   Zarur   bo'lgan   qismlarda   ma'lum   bir
sohaga   yo'naltirilishga   alohida   e'tibor   qaratish   lozim   bo'lib,   o'quv   ma'lumotni
aynan   belgilangan   qismini   virtual   shaklga   keltirishni   talab   etadi.   Bunga   o'quv
ma'lumotni taqsimlash: barcha berilgan matnda muhim qismlarini belgilab chiqish
-   modullarini   (yoki   bloklarini),   qismlarini   (yoki   bo'limlarini),   boblarini   (yoki
mavzularini), paragraflari, paragraf keyingi qismlarga ajratish lozim.
Bu   borada,   A.Yu.Uvarov   elektron   ta'lim   resurslarini   va   virtual   ta'lim
texnologiyalarini   yaratish,   uning   ta'lim   tizimiga   joriy   etish   uchun   quyidagi
bosqichlarni ishlab chiqgan:
□ tahlil (o'quvchilarni o'qitishning qay darajada nazorat qilinishi,
o'qitishni maqsadlari);
□   loyihalashtirish   (rejaning   tayyorlanishi,   asosiy   yechimlarni   tanlovi,   senariy
tuzish);
□ ishlab chiqish (reja, senariy);
□ qo'llash (o'quv materiallaridan o'quv jarayonida foydalanish);
□ baholash (o'quv resursining natijalari baholanadi va elektron ta'lim resurslarning
kamchiliklari aniqlanadi).
Bizning fikrimizcha, «Chaqiruvga qadar boshlang'ich tayyorgarlik» fanidan zamon
talablariga   mos   virtual   ta'lim   texnologiyalarini   yaratish   quyidagi   tartibda   amalga
oshirilishi lozim:
1. Virtual ta'lim texnologiyalari yaratiladigan mavzularni aniqlash; 2. Zamonaviy pedagogik dasturiy vositalarini tanlash;
3. Virtual ta'limning maqsadi va mavzusiga loyiq qamrovini tanlash;
4. Virtual ta'limning senariysi va tarkibiy tuzilmasini ishlab chiqish;
6. O'quv materialini tanlash;
7. O'quv materiallarining tuzilmasini ishlab chiqish;
8. Multimedia komponentini ishlab chiqish;
9. Aprobatsiyadan o'tkazish;
10.   Hujjatlashtirish   (inetellektual   mulk   agentligidan   rasmiy   ro'yxatdan   o'tkazish,
mualliflik huquqini belgilash).
Ushbu   bosqichlarda   asosida   o'quv   ma'lumotni   tayyorlash,   qabul   qilish   va   taqdim
etish   uchun   zamonaviy   o'quv   ilmiy   kurslariga   yo'nalishni   namoyon   qiladi.   Bu
yerda  o'quv   faoliyatini   yanada   kengroq  yoritilish,   tuzilishini   oldindan   bilish   talab
etiladi. «Ko'plab holatlarda virtual ta'lim texnologiyalari pedagogik talablarga amal
qilmagan   holda   yaratilishi   tufayli   asosiy   maqsadga   erishib   bo'lmaydi.   Shuning
uchun   virtual   ta'lim   texnologiyalari   matnini   yaratish   vaqtida   asosiy   qismlarni
belgilab, asosiy tushunchalarini ajratgan holda yaratish talab etiladi».
Shu   o'rinda   savol   tug'iladi,   ta'lim   jarayonida   virtual   ta'lim   texnologiyani   qo'llash
zarurmi?   Ko'pchilik   hollarni   e'tiborga   olmagan   holda   «ha»   deb   javob   berishimiz
mumkin.   Bu   javobni   xorijiy   mamlakatlarning   ta'lim   tizimida   o'z   samarasini
ko'rsatayotganligi tufayli samarali o'qitish vosita hisoblanishi aytishimiz mumkin.
Oliy   ta'lim   muassalarining   o'z   oldiga   qo'ygan   eng   muhim   ko'rib   chiqiladigan
masalalari   ham   kompyuter   texnologiyalarining   imkoniyatlarini   inobatga   olgan
holda,   fanlarni   o'qitishning   usul   va   shakllarini   takomillashtirishdan   iborat.   Bu
borada,   soha   olimlari   tomonidan   taklif   va   tavsiyalar   berib   o'tgan.   Jumladan
J.Rittinghouse,   J.Ransomelarning   fikriga   ko'ra,   virtual   ta'lim   texnologiyalarini
o'quv   jarayoniga   samarali   tadbiq   etish   uchun   Internet   tarmog'ida   bulutli   xizmatli
o'quv muhitini yaratish va ulardan foydalanish metodikasini ishlab chiqish lozim.
Aynti paytda, virtual ta'lim texnologiyalari bilan bog'liq tushunchalarni
aniqlashda   sinonimlarning   ko'pligi   va   ularni   talqin   etishda   ba'zi   bir
tushunmovchiliklar   mavjud.   Bu   borada,   T.T.Shoymardonov,   V.S.Xamidov, M.Fayzievalarning fikriga ko'ra, bugungi ta'lim tizimida "virtual borliq" va "virtual
ta'lim"   atamalari   paydo   bo'lgan.   Virtual   borliq   immersivlik   va   interfaollik
tushunchalari  bilan bog'liq. Immersivlik deganda insonning virtual borliqda o'zini
faraz qilishini tushunish lozim bo'lsa, interfaollik foydalanuvchi aniq vaqtda virtual
borliqdagi   ob'ektlar   bilan   o'zaro   muloqotda   bo'lib,   ularga   ta'sir   ko'rsatishga   ega
bo'ladi.
E.M.Kravchenya   virtual   borliq   tushunchasiga   quyidagicha   ta'rif   bergan:
foydalanuvchini   suniy   olamga   sho'ng'ishiga   imkon   beruvchi   va   harakatlarni
audiovizual   natijalariga   bog'laydigan   maxsus   sensorli   qurilmalar   yordamida
bevosita harakat qilishga imkon beradigan kompyuterli modellashtirishning yuqori
darajali rivojlangan shakli.
P.X.Jo'raev,   P.F.Safarovalarning   fikriga   ko'ra,   virtual   ta'lim   -   o'quv   jarayoni
subektlarining   axborot-kommunikatsion   texnologiyalari   yordamida   vjudga   kelgan
hamkorlikdir.
Yuqoridagi   tadqiqotchilarning   fikrlarini   tahlil   natijalariga   ko'ra,   «virtual   ta'lim»
tushunchasiga   oydinlik   kiritish   hamda   uning   virtuallik   sifatlarini   belgilash
imkonini   beradi.  Fikrimizcha   virtual   ta'lim   imitatsion   dasturiy  va   texnik  vositalar
yordamida   o'quv   materialini   vizual   shaklida   taqdim   etishga,   murakkab   bo'lgan
jarayon   va   hodisalarni   virtual   obrazini   tashkil   etishga,   tajriba   o'tkazish   murakkab
jarayonlarni  virtual shaklda o'tkazishga  hamda mustaqil  tayyorgarlikning didaktik
imkoniyatlarini   kengaytirishga,   o'quv   faoliyatiga   nisbatan   motivatsiyani
shakllantirishga, fan bo'yicha asosiy bilimlarni egallashga, ularni tizimlashtirishga,
talabalarning  mustaqil  ishida   o'quv  materiallari  bo'yicha   uslubiy  yordamlashishga
undaydigan   hamda   kreativ   fikrlashini   oshirishga   mo'ljallangan   zamonaviy   o'quv
muhitidir.
Virtual ta'lim asosida modul printsipi yotadi. Butun o'quv kursi dasturining tarkibi
alohida   har   hil   mustaqil   kurslardan   (modullardan)   tashkil   topgan.   Professor-
o'qituvchilar   ta'limning   har   bir   bosqichida   o'quvchilarga   samarali   sinovlarini
o'tkazishlari mumkin. Bu esa chaqiruvga qadar boshlang'ich tayyorgarlik ta'limida
muhim rol o'ynaydi, ya'ni, mustaqil bilim oluvchi o'rta ta'lim o'quvchilarini fanga oid   egallagan   bilim,   ko'nikma   va   malakalarini   oshirishda   zamonaviy   pedagogik
dasturiy vosita hisoblanadi.
Tadqiqotimizga   oid   normativ-huquqiy   hujjatlarni,   ilmiy-metodik   manbaalarni
hamda   pedagogika   oliy   ta'lim   muassasalaridagi   mavjud   o'qitish   holatining   tahlil
natijasiga   ko'ra,   chaqiruvga   qadar   boshlang'ich   tayyorgarlik   fanini   o'qitish
samaradorligini   oshirishga   oid   pedagogik   muammoning   yechimi   quyidagi   asosiy
vazifalarni bajarilishiga bog'liq ekanligi ma'lum bo'ldi:
□ Chaqiruvga qadar boshlang'ich tayyorgarlik fani professor
o'qituvchilarda AKT sohasida yetarli darajada malakasini shakllantirish;
□   Chaqiruvga   qadar   boshlang'ich   tayyorgarlik   fanini   o'qitishda   an'anaviy
usullardan voz kechib, yangi zamonaviy kompyuter texnologiyalaridan foydalanish
(elektron   ta'lim   resurslari,   virtual   ta'lim   texnologiyalari,   interfaol   o'quv-uslubiy
majmualar, elektron darsliklar, bulutli texnologiyalar, elektron trenajyorlar);
□   ayrim   murakkab   jarayon   va   hodisalarni   namoyish   etishda   virtual   ta'lim
texnologiyalaridan foydalanish;
□   o'quvchilarda   fanga   nisbatan   motivatsiyani   rivojlantirishga   mo'ljallangan   o'quv
topshiriqlarini tadbiq etish;
□  o'quvchilar  mustaqil   ravishda  amaliy  mashg'ulotlarni  olib  borishi  uchun  virtual
laboratoriyalarni yaratish;
□   o'quvchilarni   Internet   texnologiyalari   hamda   tarmoqda   joylashtirilgan   ta'lim
portallari, virtual ta'lim platformalaridan foydalanish madaniyatini shakllantirish.
Xulosa qilib aytganda, chaqiruvga qadar boshlang'ich tayyorgarlik fanini o'qitishda
virtual   ta'lim   texnologiyalaridan   foydalanib   (virtual   video   ma'ruzalar,   amaliy
mashg'ulotlar,   stendlar,   ko'rgazmali   qurollar),   o'qitishning   shakl   va   usullarini
yanada   takomillashtirish   lozim.   Bunda   o'quvchilar   fanga   oid   o'quv   materiallarni
vizual shaklda o'rganish va amaliy mashg'ulot topshiriqlarini virtual laboratoriyalar
yordamida bir necha bor tajribalar o'tkazish imkoniyatiga hamda o'quvchilar fanga
oid   hodisa   va   jarayonlarni   virtual   shaklda   ko'rishga,   kuzatishga   ega   bo'ladi.
Natijada, ushbu fanga nisbata yanada qiziqishi va motivatsiyasi  oshadi. Shu bilan birga,   o'quvchilarni   bo'sh   vaqtini   unumli   o'tkazishga,   fikrlash   doirasini   yanada
kengaytirishga hamda taffakurini rivojlantirishga yordam beradi. 2.CHAQIRUVGA   QADAR   BOSHLANG‘ICH   TAYYORGARLIK
FANINING MAQSAD VA VAZIFASI.
Respublikamizda   harbiy   kadrlarni   tayyorlashga,ularning   harbiy   mahoratini
oshirishga   katta   ahamiyat   berilmoqda.   Harbiy   akademiyalar,   qo'shin   turlari
bo'yicha   harbiy   o'quv   yurtlari   ochilgani   fikrimizga   yorqin   dalildir.   Davlat
chegaralarini o'z qo'shinlarimiz tomonidan hushyorlik bilan qo'riqlanayotgani ham
xalqimizning   harbiy   ruhini   yuksaltirib   turibdi.Haqiqiy   mustaqil   davlat   shunday
ishtutadi,o'z   mudofaasini   o'zgalar   qo'liga   topshirib   qo'ymaydi.   Xalqning   umumiy
harbiy   ruhini   ko'tarishda,   harbiylarni   matonatli,   shijoatli   qilib   tarbiyalashda
ajdodlarimizdan   bizga   meros   qolgan   harbiy   bilimlarni   ommalashtirish,   harbiy
san'at   sirlarini   harbiy   o'quv   yurtlarida   o'qitish   ham   samarali   omillardan
hisoblanadi.
Har   bir   chaqiriqqacha   bo'lgan   yoshni   tarbiyalar   ekanmiz   avvalambor   biz   ushbu
yoshlarning   siyosiy   ongini   boyitib   borishimiz   kerak   bo'ladi.   Bu   borada   biz
davlatimiz tarafidan chiqarilayotgan qonun va qoidalarga asoslanamiz. O'zbekiston
Respublikasining   bir   qator   qonun   va   qoidalari   mavjud   bo'lib,   ushbu   qonun
qoidalarga asosan me'yoriy hujjatlar yuritilmoqda. Masalan bulardan: O'zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasi   ,Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat
to'g'risidagi   qonun,O'zbekiston   Respublikasining   mudofaa   tug'risidagi   qonuni   va
O'zbekiston   respublikasi   Qurolli   kuchlari   nizom   va   qonunlarini   asoslar   sifatida
olsak bo'ladi.
Bulardan   tashqari   yoshlarimizni   vatanparvarlik   ruhida   tabiyalashda   umumta'lim
maktablari   va   o'rta   maxsus,   kasb-hunar   ta'lim   muassasalarida   chaqiruvga   qadar
boshlang'ich   tayyorgarlik   fanini   o'qitilishi   asosiy   omillardan   sanaladi.   Mudofaa
Vazirligining   oliy   harbiy   o'quv   yurtlariga   kirib   ta'lim   olish   va   Qurolli
Kuchlarimizning   barcha   harbiy   xizmat   turlarida   harbiy   xizmatga   tayyorgarlik
ko'rayotgan yoshlarimiz umumta'lim maktablari va o'rta maxsus,kasb-xunar ta'lim
muassasalaridagi   chaqiruvga   qadar   boshlang'ich   tayyorgarlik   jarayonida   kerakli
ta'lim-tarbiyani   oladilar   va   o'zlarini   qiziqtirgan   ma'lumotlarga   ega   bo'ladilar.
Bunday   ta'lim   -   tarbiya   jarayonini   umumta'lim   maktablari   va   o'rta   maxsus,   kasb- hunar   ta'lim   muassasalarining   pedagogik   jamoasi   bilan   harbiy   rahbar   va
chaqiruvga qadar boshlang'ich tayyorgarlik fani o'qituvchilari hamkorlikda amalga
oshirishlari   shart.Shunday   ekan   o'z-o'zidan   bunday   dolzarb   vazifalarni   bajarishda
pedagogika universiteti  qoshidagi  harbiy fakultetlar  jamoasining harbiy rahbar  va
chaqiruvga   qadar   boshlang'ich   tayyorgarlik   fani   o'qituvchilarini   tayyorlash
bo'yicha   o'z   majburiyatlari   va   vazifalarini   sifatli   bajarishlari   alohida   e'tiborga
molikdir.   Bu   borada   ayniqsa   chaqiruvga   qadar   harbiy   ta'limni   tashkil   qilish   va
uning   metodikasi   fanini   o'qitilishida,   Qurolli   Kuchlarimizda   olib   borilayotgan
islohotlar   strategiyasini   tub   mohiyatini   chuqur   anglagan   holda,   eng   zamonaviy
o'qitish uslublaridan va ta'lim
texnika   vositalarini   eng   so'ngi   ishlab   chiqilgan   rusumlaridan   foydalanish,
shuningdek,   tez   o'zgarib   borayotgan   zamonamizning   yangi-yangi   talablarini
nazardan   chetda   qoldirmasligimiz   shart   bo'ladi.   Chaqiruvga   qadar   harbiy   ta'limni
tashkil   qilish   va   uning   metodikasi   talabalarning   maxsus   harbiy   tayyorgarligining
asosiylaridan biri hisoblanadi. Bu fan «Chaqiruvga qadar boshlang'ich tayyorgarlik
fani»   metodikasining   tarkibiy   qismi   sifatida   davlat   imtihoniga   kiritiladi.   Maxsus
fanlarni   o'qitishdan   asosiy   maqsad-   talabalarda   harbiy-pedagogik   tayyorgarlikni
yuksaltirish   va   chaqiruvga   qadar   boshlang'ich   tayyorgarlik   fani   bo'yicha
mashg'ulotlarini o'tkazishda amaliy ko'nikmalar hosil bo'lishiga qaratiladi. Mazkur
fanni o'rganish O'zbekiston Respublikasining  «Umumharbiy majburiyat va harbiy
xizmat   to'g'risida»gi   qonun   talablarini,   O'zbekiston   Respublikasining   yoshlarni
chaqiruvga   qadar   boshlang'ich   tayyorgarligi   bo'yicha   nizomini,   O'zbekiston
Respublikasi   Mudofaa   Vazirligining   buyruqlari   va   direktivalarini,   chaqiruvga
qadar   boshlang'ich   tayyorgarlikni   tashkil   qilish   va   olib   borish,o'quvchi   yoshlarni
vatanparvarlik tarbiyasi ishlarini,O'zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari safiga
xizmatga   tayyorlash   bo'yicha   masalalarni,   chaqiruvga   qadar   boshlang'ich
tayyorgarligi   (chaqiruvga   qadar   boshlang'ich   tayyorgarlik   fani)   bo'yicha   o'quv
jarayonini   rejalashtirish   tamoyillarini,ta'lim   muassasalarida   chaqiruvga   qadar
boshlang'ich   tayyorgarlik   fani   dasturining   barcha   bo'limlari   bo'yicha
mashg'ulotlarni   tashkil   qilish   va   olib   borishda   yangi   pedogogik   texnologiyalarni qo'llashni,   zamonaviy   o'quv   texnika   vositalaridan   foydalana   bilishni,   ta'lim
muassasasi   direktori   va   Chaqiruvga   qadar   tayyorgarlik   o'qituvchisining
majburiyatlarini,   hamkorlikda   bo'lgan   tashkilotlar   bilan   aloqa   shakillarini,
chaqiruvga   qadar   boshlang'ich   tayyorgarlik   fani   bo'yicha   o'quv   -moddiy   bazaga
qo'yiladigan   talablarni   bilishlari   va   ularni   amalda   qo'llay   olishlari   uchun   yetarli
ilm-malaka va ko'nikmalar berishdan iborat. Talabalar  ta'lim  olayotgan paytlarida
o'zlarida   harbiy   rahbarning   yoshlarni   O'zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari
safiga   xizmatga   tayyorlash   masalalari   bo'yicha   majburiyatlarini   bajarishida   zarur
bo'lgan   siyosiy,   ahloqiy,ruhiy   tayyorgarliklarini   yuqori   bo'lishini   va   Vatan
himoyachisi   sifatlarini   mujssamlashtirishlari   shart.   Hozirgi   kunda   Qurolli
kuchlarimiz   tarkibidagi   harbiy   qism   va   bo'limmalarni   puxta   bilimga   ega   bo'lgan
shaxsiy tarkib bilan to'ldirish, uning siyosiy, manaviy, axloqiy ruxiy vatanparvarlik
tarbiyasiga   alohida   e'tibor   berish   muhim   shartlardan   biri   hisoblanadi.   Shaxsiy
tarkibning   yuqoridagi   qayd   etilgan   sifat   va   fazilatlarini   shakllantirishni,
tarbiyalashni   faqat   harbiy   kadrlar   tayyorlash   bilim   yurtlari,qism   komandirlari   va
harbiy   boshliqlarning   vazifasi   deb   hisoblash   to'g'ri   bo'lmaydi.   Ma'lumki   armiya
safida o'z bo'ysunuvchilarining faoliyatlariga komandir va boshliqlar  ma'suldirlar.
Lekin sifat va fazilatlarni shakllantirishga kelganda armiya safigacha bo'lgan ta'lim
tarbiya   o'rnining  ahamyati  katta.   Ayniqsa  umumta'lim  maktablari,o'rta  maxsus   va
o'rta kasb-hunar ta'limi muassasalarida chaqiruvga qadar tayyorgarlik fanini sifatli
va   samarali   o'qitilishini   ahamiyati   bu   borada   muhim.Birinchi   Prezidentimiz
I.A.Karimov   ta'kidlaganidek   «Yosh   avlodni   el-yurtga,vatanga   sadoqatli,iymon-
e'tiqodli,mard   va   jasur,yuqori   malakali,   ma'naviyati   yuksak   insonlar   qilib
tarbiyalashda   ta'lim   o'chog'larining   alohida   o'rni   bor».Ta'lim   o'chog'laridan
umumta'lim   maktablarida,   o'rta   maxsus   va   kasb-hunar   ta'lim   muassasalarida
«Chaqiruvga qadar tayyorgarlik»ni o'qitilishi haqida O'zbekiston Respublikasining
«umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   to'g'risida»gi   qonunning   13   -
moddasida quyidagicha yozilgan: «Chaqiruvga qadar boshlang'ich tayyorgarlik,shu
jumladan   fuqaro   mudofaasi   bo'yicha   tayyorgarlik   o'quv   dasturidagi   majburiy   fan
bo'lib,umumta'lim muassasalarida chaqiruvga qadar tayyorgarlik fani o'qituvchilari tomonidan   bitirish   yili   arafasidagi   kurslardan   yoki   sinflardan   boshlab
o'tiladi».Bundan   tashqari   ushbu   ustuvor   vazifalar   O'zbekiston   Respublikasining
«Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»,«Mudofaa   to'g'risida»gi   qonunlarida   va
O'zbekiston   Respublikasi   Mudofaa   Vazirligining   buyruq   va   talablarida   ham   o'z
ifodasini topgan.Ko'rinib turibdiki 1999 yil yanvaridan e'tiboran Qurolli kuchlarda
boshlangan harbiy islohotlar strategiyasining nazarda tutgan, mamlakatimiz tinch,
osoyishtaligini   ishonchli   va   samarali   ximoya   qilishga   qodir   tezkor,yaxshi
ta'minlangan  qurolli   kuchlarni   tuzish  maqsadini   amalga  oshirish  faqat   oliy harbiy
o'quv   muassasalarining   vazifasi   deb   o'ylash,masalaga   faqat   bir   tomonlama
qarashdir. Bu borada chaqiruvga qadar boshlang'ich tayyorgarlik muhim ahamiyat
kasb   etadi.Chaqiriqqa   qadar   boshlang'ich   tayyorgarlik   fanini   takomillashishi   va
rivojlanishi,   Chaqiruvga   qadar   boshlang'ich   tayyorgarlik   fanining   maqsad   va
vazifasiborasida   bir   qancha   ilmiy   izlanishlar   olib   borilayotganligi,   davlat
chegaralarining o'z qo'shinlarimiz tomonidan hushyorlik bilan qo'riqlanayotganligi
ilmiy ishlarimiz natijasi desak adashmaymiz. Yoshlarimizni vatanparvarlik ruhida
tarbiyalash   hozirgi   kunning   dolzarb   masalalaridan   biridir.Yoshlarimizni
vatanparvarlik ruhida tarbiyalash borasida biz nimalarga e'tibor berishimiz kerak?
Qanday   ilmiy   izlanishlar   olib   borishimiz   kerak?   Bu   borada   birinchi   masala
yoshlarimizga   ota-bobolarimiz   bosib   o'tgan   yo'llarini   to'g'ri   tushuntirish
(ishontirish   usuli)dir.   Ikkinchi   masala   (tarbiya)   agar   biz   yoshlarimizni
vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalay   olsak   kelajakga   ko'chmas   poydevor   qo'ydim   deb
ayta   olamiz.   Uchunchi   masala   (o'qitish   o'rgatish)   bu   eng   dolzarb   masalalardan
biridir.   Biz   qanchalik   yoshlarimizni   to'g'ri   o'rgatsak,   o'qitsak   ularda   o'zlariga
bo'lgan   ishonchlarini   yana   bir   bor   uyg'otgan   bo'lamiz.   Yoshlarimizni   harbiy
vatanparvar   qilib   tarbiyalashda   avvalambor   biz   ularga   miliy   qadriyatlarimizni
o'rgatamiz   va   o'qitamiz.   Bu   yoshlarimizni   harbiy   vatanparvar   bo'lib
tarbiyalanishiga   katta   samara   beradi.   Hozirgi   shiddat   bilan   o'zgarib   borayotgan
zamonning   o'zgarishiga   katta   tasir   ko'rsatayotgan   fan,   texnikalar   borasidagi
o'zgarishlar,   ularni   boshqarish   masalalarini   to'g'ri   tushuntirish   orqali   biz   ularda
harbiy texnikalarni boshqarishga bo'lgan qiziqishlarini oshirib boramiz. Bu borada bizgaChaqiriqqa   qadar   boshlang'ich   tayyorgarlik   fanik   ata   yordam   beradi.Ushbu
maqolada Chaqiruvga qadar boshlang'ich tayyorgarlik fanining maqsad vavazifasi
to'g'risida   ma'lumotlar   berilishi   orqali   fanning   maqsad   va   vazifasini   topish
to'g'risida   ilmiy   izlanishlar   olib   borilgan.   Chaqiriqqa   qadar   boshlang'ich
tayyorgarlik   fani   O'zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarining   tarkibiy   qismi
ekanligi   nazariy   bilimlarga   asoslanib   isbotlangan.   Chunki   ushbu   fan   O'zbekiston
Respublikasi   Qurolli   Kuchlarining   asosiy   zaxirasini   tayyorlash   uchun   yordam
beradigan   fan   hisoblanadi   va   uni   ilmli,   bilimli   yoshlar   bilan   to'ldirishga   xizmat
qiladi. 3.   O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASI   YOSHLARINI   HARBIY   XIZMATGA
TAYYORLASH TIZIMINI YANADA TAKOMILLASHTIRISH TO‘G‘RISIDA
Mamlakatimizda   yoshlarni   vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalash,   ularda   xalqimiz
tarixiga va ma’naviy qadriyatlariga yuksak hurmat tuyg‘usini shakllantirish, Vatan
himoyasiga,   uning   milliy   xavfsizligi,   hududiy   yaxlitligi   va   suverenitetini
ta’minlashga   doimo   shay   turishga   hamda   harbiy   xizmatni   o‘tashga   tayyorlash
maqsadida Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
1.   Chaqiruvga   qadar   boshlang‘ich   tayyorgarlikni   tashkil   etish   va   uni   amalga
oshirish tartibi to‘g‘risidagi Nizom   ilovaga   muvofiq tasdiqlansin.
2.   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligining   O‘rta
maxsus, kasb-hunar ta’limi markazi:
O‘zbekiston Respublikasi Mudofaa vazirligi bilan kelishgan holda mazkur qarorga
muvofiq,   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi   muassasalarining   chaqiruvga   qadar
boshlang‘ich   tayyorgarlik   fani   rahbar   va   o‘qituvchilari   lavozimlariga   oliy
ma’lumotli,   kasbiy   jihatdan   yaxshi   tayyorlangan,   shuningdek,   yuqori   tajriba   va
malakaga ega bo‘lgan pedagog kadrlar bilan ta’minlash chora-tadbirlarini ko‘rsin;
O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi   bilan   birgalikda   umumta’lim
maktablaridagi   mavjud   chaqiruvga   qadar   boshlang‘ich   tayyorgarlikka   oid   o‘quv-
moddiy bazani o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari  balansiga topshirish
va qabul qilib olish ishlarini amalga oshirsin.
3.   Manfaatdor   vazirlik,   idora   va   tashkilotlar   o‘zlarining   normativ-huquqiy
hujjatlarini bir oy muddatda ushbu qarorga muvofiqlashtirsinlar.
4.   Mazkur   qarorning   bajarilishini   nazorat   qilish   O‘zbekiston   Respublikasi   Bosh
vazirining o‘rinbosari A.I. Ikramov zimmasiga yuklansin.
O‘zbekiston Respublikasining Bosh vaziri Sh. MIRZIYOYEV
Toshkent sh., 2014-yil 18-dekabr,
348-son
Vazirlar   Mahkamasining   2014-yil   18-dekabrdagi   348-son     qaroriga   
ILOVA
Chaqiruvga   qadar   boshlang‘ich   tayyorgarlikni   tashkil   etish   va   uni   amalga
oshirish tartibi to‘g‘risida
NIZOM
I. Umumiy qoidalar
1.   Mazkur   Nizom   “Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   to‘g‘risida”gi
O‘zbekiston   Respublikasining     Qonuniga        muvofiq,   vazirliklar,   idoralar,   mahalliy
davlat   hokimiyati   organlarining,   shuningdek   jamoat   tashkilotlarining   ushbu
sohadagi   asosiy   vazifalarini   hamda   chaqiruvga   qadar   boshlang‘ich   tayyorgarlikni
tashkil etish va uni amalga oshirish tartibini belgilaydi.
Oldingi   tahrirga   qarang.
2.   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,   viloyatlar,   Toshkent   shahri,
tuman   (shahar)   hokimliklari,   shuningdek   O‘zbekiston   Respublikasi   Mudofaa
vazirligi,   Sog‘liqni   saqlash   vazirligi,   Favqulodda   vaziyatlar   vazirligi,   Jismoniy
tarbiya   va   sport   vazirligi   hamda   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligi   O‘rta
maxsus,   kasb-hunar   ta’limi   markazi   (keyingi   o‘rinlarda   Markaz   deb   ataladi)
chaqiruvga qadar boshlang‘ich tayyorgarlikni  tashkil  etish va uni  amalga oshirish
bo‘yicha mas’ul organlar hisoblanadi.
(2-bandning birinchi	 xatboshisi	 O‘zbekiston	 Respublikasi	 Vazirlar	 Mahkamasining
2018-yil	
 5-iyuldagi	 508-sonli   qarori 	      tahririda	 —	 Qonun	 hujjatlari	 ma’lumotlari
milliy	
 bazasi,	 09.07.2018-y.,	 09/18/508/1477-son)
Oldingi   tahrirga   qarang.
O‘zbekiston   mudofaasiga   ko‘maklashuvchi   “Vatanparvar”   tashkiloti   Markaziy
kengashi   (keyingi   o‘rinlarda   “Vatanparvar”   tashkiloti   deb   ataladi),   O‘zbekiston
yoshlar   ittifoqi,   Respublika   Xotin-qizlar   qo‘mitasi,   “Nuroniy”   jamg‘armasi   va
“Mahalla”   xayriya   jamoat   fondi   ushbu   sohada   hamkorlikni   amalga   oshiruvchi
nodavlat notijorat tashkilotlari hisoblanadi. (2-bandning ikkinchi	 xatboshisi	 O‘zbekiston	 Respublikasi	 Vazirlar	 Mahkamasining
2017-yil	
 12-sentabrdagi	 712-sonli   	  qarori 	      tahririda	 —	 O‘R	 QHT,	 2017-y.,	 37-son,
996-modda)
Harbiy   xizmatga   chaqiriladigan   va   tuman   (shahar)   chaqiruv   uchastkalarida   qayd
etilgan   shaxslar   hamda   akademik   litsey   va   kasb-hunar   kollejlarining   (keyingi
o‘rinlarda  ta’lim   muassasalari   deb   ataladi)   ikkinchi   va  uchinchi   kurs   o‘quvchilari
(keyingi o‘rinlarda o‘quvchilar deb ataladi) chaqiriluvchilar hisoblanadi.
3.   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,   viloyatlar,   Toshkent   shahri,
tuman   (shahar)   hokimliklari   chaqiriluvchilarni   harbiy   xizmatga   tayyorlash
ishlarining   moliyalashtirilishini   hamda   moddiy-texnika   jihatidan   ta’minlanishini
amalga oshiradilar, o‘quv-moddiy bazasini barpo etadilar, bunday tayyorgarlikning
tashkil etilishi uchun mas’ul hisoblanadilar.
4.   Chaqiruvga   qadar   boshlang‘ich   tayyorgarlik   (keyingi   o‘rinlarda   ChQBT   deb
ataladi)   chaqiriluvchilarni   harbiy   xizmatga   tayyorlash   tizimining   tarkibiy   qismi
hisoblanadi   hamda   “Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   to‘g‘risida”gi
O‘zbekiston Respublikasi   Qonuniga   muvofiq tashkil etiladi va olib boriladi.
5.   Chaqiriluvchilarni   harbiy   xizmatga   tayyorlashni   tashkil   etish,   amalga   oshirish,
natijalarini nazorat qilib borish, ChQBTni uslubiy jihatdan ta’minlash O‘zbekiston
Respublikasi Mudofaa vazirligi hamda Markaz tomonidan amalga oshiriladi.
6.  ChQBT,   fuqaro  muhofazasi   va   tibbiy   bilim   asoslari   fani   bo‘yicha   tayyorgarlik
o‘quv dasturidagi majburiy fan bo‘lib, ta’lim muassasalari o‘quvchilariga ChQBT
fani rahbarlari va o‘qituvchilari tomonidan o‘qitiladi.
7. ChQBT jarayonida ta’lim muassasalari o‘quvchilari:
Oldingi   tahrirga   qarang.
O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi ,   “Umumiy   harbiy   majburiyat   va
harbiy   xizmat   to‘g‘risida”gi   Qonuni ,   mamlakat   mudofaa   va   milliy   xavfsizligini
ta’minlash sohasidagi boshqa qonunchilikning asosiy talablarini o‘rganishlari;
(7-bandning	
 ikkinchi	 xatboshisi	 O‘zbekiston	 Respublikasi	 Vazirlar	 Mahkamasining
2022-yil	
 4-apreldagi	 153-sonli   qarori 	      tahririda	 —	 Qonunchilik	 ma’lumotlari	 milliy
bazasi,	
 05.04.2022-y.,	 09/22/153/0266-son) Oldingi   tahrirga   qarang.
O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarining   asosiy   vazifalarini,   harbiy
xizmatning ahamiyatini, Vatanga qasamyodni va O‘zbekiston Respublikasi Qurolli
Kuchlarining Umumharbiy nizomlari talablarini anglab yetishlari;
(7-bandning 	uchinchi	 	xatboshisi	 	O‘zbekiston	 	Respublikasi	 	Vazirlar
Mahkamasining	
 2020-yil	 23-martdagi	 179-sonli   qarori 	      tahririda	 —	 Qonun
hujjatlari	
 ma’lumotlari	 milliy	 bazasi,	 24.03.2020-y.,	 09/20/179/0350-son)
fuqaro   muhofazasi   asoslarini,   shuningdek   birinchi   tibbiy   yordam   ko‘rsatish
ko‘nikmalarini amaliy o‘zlashtirib olishlari;
harbiy   qismlardagi   mavjud   qurol-aslaha   va   harbiy   texnikaning   asosiy   taktik   va
texnik tavsiflari, harbiy xizmatchilarning kundalik hayoti va xizmat faoliyati bilan
tanishishlari;
zamonaviy   qurol-aslaha   va   harbiy   texnika   namunalarini   qisqa   muddatlarda
o‘zlashtirib olishga shay bo‘lishlari;
o‘zlari   bilan   olib   boriladigan   harbiy-vatanparvarlik   ruhidagi   tarbiyaviy   ishlarni
chuqur anglab yetishlari va o‘zlashtirishlari lozim.
II.   ChQBTni   tashkil   etish   hamda   uni   amalga   oshirish   bo‘yicha   mas’ul
organlar va jamoat tashkilotlarining asosiy vazifalari
8.   Quyidagilar   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,   viloyatlar,
Toshkent   shahri,   tuman   (shahar)   hokimliklarining   ChQBTni   tashkil   etish   va   uni
amalga oshirishda asosiy vazifalari hisoblanadi:
ChQBT tadbirlarini moliyalashtirish, moddiy-texnika jihatdan ta’minlash, moddiy-
o‘quv bazani barpo etish;
har yili ta’lim muassasalari o‘quvchilari bilan olib borilayotgan ChQBT va harbiy-
vatanparvarlik   ruhidagi   tarbiyaviy   ishlarga   oid   o‘quv-moddiy   bazani   yaratish   va
uni   yanada   takomillashtirishga   doir   qarorlar   qabul   qilish,   tadbirlar   rejasini   ishlab
chiqish;
Markaz va O‘zbekiston Respublikasi  Mudofaa vazirligi tomonidan taqdim etilgan
ChQBT   va   harbiy-vatanparvarlik   ruhidagi   tarbiyaviy   ishlarga   oid   idoraviy hujjatlarni,   tekshiruv   ishlarining   natijalarini,   kamchilik   va   muammoli   masalalarni
o‘rganib chiqish va tegishli chora-tadbirlar belgilash;
ChQBTni tashkil etish va uni amalga oshirish bo‘yicha mas’ul organlar va jamoat
tashkilotlari   tomonidan   ushbu   sohada   amalga   oshirilayotgan   ishlarning
hamkorlikda olib borilishini muvofiqlashtirib borish.
9. O‘zbekiston Respublikasi Mudofaa vazirligi:
ChQBT   tadbirlarining   rejalashtirilishiga   va   o‘z   vaqtida   bajarilishiga   rahbarlik
qiladi, ChQBT ishlarini muvofiqlashtiradi;
Markaz tomonidan ChQBT dasturini tayyorlash jarayonida ishtirok etadi;
ta’lim muassasalarini harbiy mavzulardagi o‘quv-uslubiy filmlar hamda sohaga oid
normativ-huquqiy   hujjatlar   (Umumharbiy   nizomlar,   qonunchilik   hujjatlari),
qo‘llanmalar, tavsiyalar va ko‘rsatmalar bilan ta’minlaydi;
ta’lim   muassasalarini   harbiy  qism   va oliy  harbiy  ta’lim   muassasalariga   biriktirish
to‘g‘risida tegishli buyruqlar chiqaradi;
ChQBT   fani   rahbarlari   va   o‘qituvchilari   ishtirokidagi   o‘quv   yig‘inlarini
tashkillashtiradi va o‘tkazadi;
ta’lim   muassasalari   o‘quvchilarining   uch   kunlik   o‘quv-dala   mashg‘ulotlarini
o‘tkazish jarayoniga amaliy yordam ko‘rsatadi;
ta’lim   muassasalari   o‘quvchilarini   muddatli   harbiy   xizmatchi   va   kursantlarning
kundalik   faoliyati,   ularning   maishiy   ta’minoti,   shuningdek   qurol-aslaha,   harbiy
texnika   namunalari   bilan   tanishtirib   borish   maqsadida   ta’lim   muassasalari   bilan
harbiy qism va oliy harbiy ta’lim muassasalari o‘rtasidagi hamkorlikni tashkil etadi
va muvofiqlashtiradi;
ChQBTga   oid   qurol-yarog‘   va   o‘q-dorilar   hisobini   yuritishga,   ularni   saqlash   va
topshirishga oid yo‘riqnomalarni ishlab chiqadi va tasdiqlaydi, shuningdek sohaga
doir tavsiyalar hamda ko‘rsatmalar tayyorlaydi;
har   yili   ChQBT   va   harbiy-vatanparvarlik   ruhidagi   tarbiyaviy   ishlarning   holatini
o‘rganadi va doimiy ravishda nazorat qilib boradi;
ChQBT fani o‘qituvchilarini saralash, tayyorlash va qayta tayyorlash masalalarida
ta’lim muassasalariga amaliy yordam ko‘rsatadi. 10. O‘zbekiston Respublikasi Sog‘liqni saqlash vazirligi:
tibbiy  bilim  asoslari   fani   o‘qituvchilarini   saralash,   tayyorlash   va  qayta  tayyorlash
masalalarida ta’lim muassasalariga amaliy yordam ko‘rsatadi;
ta’lim   muassasalarini   tibbiy   bilim   asoslari   bo‘yicha   zarur   ko‘rgazmali   vositalar,
birinchi tibbiy yordamga oid o‘quv-uslubiy filmlar bilan ta’minlaydi;
davolash-profilaktika   muassasalarini   tibbiyot   yo‘nalishidagi   ta’lim   muassasalari
o‘quvchilari   bilan   amaliy   mashg‘ulotlar   olib   boriladigan   o‘quv   bazasi   sifatida
ta’lim muassasalariga biriktiradi;
ta’lim   muassasalari   o‘quvchilarining   yillik   tibbiy   ko‘rigini   hududiy   o‘smirlar
dispanserlari   rahbarlari   nazoratida   tuman   (shahar)   tibbiyot   birlashmalarining
chaqiruv komissiyalariga  jalb  qilinuvchi  shifokor-mutaxassislar  tomonidan tuman
(shahar) chaqiruv punktlarida o‘tkazadi;
ambulatoriya-poliklinika   tizimida   o‘smirlar   orasida   davolash-sog‘lomlashtirish
ishlarini   olib   boradi,   tizimni   takomillashtiradi   hamda   shifokorlarning   o‘smirlarga
tibbiy xizmat ko‘rsatishga oid malakalarini muntazam oshirib boradi;
Markaz   bilan   birgalikda   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi,   viloyatlar,   Toshkent
shahar   o‘smirlar   dispanserlari   hamda   o‘smirlar   davolash-profilaktika
muassasalarini  tajribali va malakali shifokor-mutaxassislar  hamda tibbiy xodimlar
bilan ta’minlaydi;
o‘smirlarni   statsionar   sharoitlarda   davolash   va   sog‘lomlashtirish   ishlarini
belgilangan tartibda amalga oshiradi;
ta’lim   muassasalarida   tashkil   etilgan   tibbiyot   xonalarini   o‘quv   dasturida   nazarda
tutilgan tibbiy jihozlar va dori-darmonlar bilan Markazning hududiy boshqarmalari
tomonidan ajratilgan mablag‘lar hisobiga ta’minlab boradi.
11. O‘zbekiston Respublikasi Favqulodda vaziyatlar vazirligi:
ta’lim muassasalarida fuqaro muhofazasiga oid amaliy mashg‘ulotlarni o‘tkazishda
soha   mutaxassislari,   shuningdek   texnik   vositalar   bilan   amaliy   yordam
ko‘rsatilishini ta’minlaydi; Markaz   tomonidan   ChQBT   dasturini   tayyorlash   jarayonida,   shuningdek   ta’lim
muassasalarini   fuqaro   muhofazasiga   oid   o‘quv   hamda   uslubiy   qo‘llanmalar,
ko‘rgazmali vositalar bilan ta’minlash ishlarida ishtirok etadi;
ta’lim   muassasalari   direktorlari,   ChQBT   fani   rahbarlari   va   o‘qituvchilarining
O‘zbekiston   Respublikasi   Favqulodda   vaziyatlar   vazirligining   Aholi   va   rahbarlar
tarkibini   tayyorlash   markazlarida   qayta   tayyorgarlikdan   o‘tishini   va   malaka
oshirishini tashkillashtiradi;
ta’lim   muassasalari   o‘quvchilarida   amaliy   ko‘nikmalarni   hosil   qilish   maqsadida
har yilgi “Fuqaro muhofazasi” kunlarini o‘tkazishda amaliy yordam ko‘rsatadi;
fuqaro   muhofazasiga,   harbiy-vatanparvarlik   va   jismoniy   tarbiyaga   oid   o‘quv-
moddiy bazani takomillashtirish ishlarida qatnashadi.
Oldingi   tahrirga   qarang.
12. O‘zbekiston Respublikasi Jismoniy tarbiya va sport vazirligi:
(12-bandning 	birinchi	 	xatboshisi	 	O‘zbekiston	 	Respublikasi	 	Vazirlar
Mahkamasining	
 2018-yil	 5-iyuldagi	 508-sonli   qarori 	      tahririda	 —	 Qonun	 hujjatlari
ma’lumotlari	
 milliy	 bazasi,	 09.07.2018-y.,	 09/18/508/1477-son)
ta’lim   muassasalariga   jismoniy   tayyorgarlik   ishlari,   sport   musobaqalari   va
tadbirlarini o‘tkazishda amaliy yordam ko‘rsatadi;
ta’lim   muassasalari   o‘quvchilarining   jismoniy   tayyorgarlik   holatini   tahlil   qilib
boradi,   jismoniy   tayyorgarlik   tizimini   takomillashtirish   chora-tadbirlarini   amalga
oshiradi;
ta’lim   muassasalari   o‘quvchilarining   jismoniy   tayyorgarligiga   oid   o‘quv-uslubiy
qo‘llanmalarni ChQBT ta’limi bilan uzviy bog‘lagan holda tayyorlanishini tashkil
qiladi.
13. O‘zbekiston Respublikasi  Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi O‘rta maxsus,
kasb-hunar ta’limi markazi:
ta’lim   muassasalarining   ChQBT   o‘quv   xonalarini   jihozlar,   darslik,   o‘quv-uslubiy
qo‘llanmalar   va   ko‘rgazmali   vositalar   bilan   ta’minlaydi,   ularni   doimiy   ravishda
takomillashtirib boradi; ta’lim   muassasalari   o‘quvchilarining   ChQBT,   harbiy-vatanparvarlik   ruhidagi
tarbiyasi   va   ularni   harbiy   xizmatga   tayyorlash   tadbirlarini   sifatli   tashkil   etilishini
ta’minlaydi;
ChQBT   dasturini,   ushbu   fanga   oid   darsliklar,   tavsiyalar,   o‘quv-uslubiy   va
ko‘rgazmali  vositalarni,  o‘quv  filmlarini   tayyorlaydi  hamda   ta’lim  muassasalarini
ular bilan ta’minlaydi;
ta’lim muassasalari ixtiyoriga berilgan o‘quv qurol-yarog‘lar, kichik kalibrli hamda
pnevmatik   miltiqlar,   ularda   qo‘llaniladigan   patronlar   but   saqlanayotganligini
nazorat qilib boradi;
ta’lim   muassasalari   o‘quvchilarida   mardlik,   chaqqonlik,   kuchlilik   va   chidamlilik
sifatlarini   rivojlanishiga   omil   bo‘ladigan   jismoniy   tarbiyaning   ChQBT   bilan
bog‘liqligini ta’minlaydi;
ChQBTning   yakuniy   bosqichida   ta’lim   muassasalari   o‘quvchilari   ishtirokida   uch
kunlik o‘quv-dala mashg‘ulotlarini tashkillashtiradi va o‘tkazadi;
ChQBT   bo‘yicha   xorijiy   mamlakatlarning   ilg‘or   tajribalarini   doimiy   ravishda
o‘rganib boradi hamda ijobiy xususiyatlarini respublika ta’lim muassasalariga joriy
etish choralarini ko‘radi;
O‘zbekiston   Respublikasi   Sog‘liqni   saqlash   vazirligi   bilan   hamkorlikda   tibbiy
bilim   asoslari   fani   o‘qituvchilarini   tanlov   asosida   ishga   qabul   qiladi   va   qayta
tayyorlash masalalarini hal etadi;
O‘zbekiston   Respublikasi   Mudofaa   vazirligi   bilan   hamkorlikda   ta’lim
muassasalarining   ChQBT   fani   rahbari   va   o‘qituvchisi   lavozimiga   tayinlanadigan
nomzodlarni   tanlaydi,   ushbu   fan   o‘qituvchilarining   uslubiy   va   kasbiy
tayyorgarligini tashkillashtiradi, ularni attestatsiyadan o‘tkazadi;
ChQBT   bo‘yicha   namunali   ChQBT   fani   rahbarlari   va   o‘qituvchilarini   Davlat
mukofotlariga,   shuningdek   O‘zbekiston   Respublikasi   Mudofaa   vazirligi   va
Markazning mukofotlariga tavsiya etadi.
14. “Vatanparvar” tashkiloti Markaziy kengashi: harbiy-vatanparvarlik   ruhidagi   tarbiyaviy   ishlarning   olib   borilishini,   shuningdek
tadbirlarning tashkil etilishi va o‘tkazilishida ta’lim muassasalari bilan hamkorlikni
amalga oshiradi;
harbiy-vatanparvarlik   tarbiyasiga   oid   ko‘rgazmali   vositalar   ishlab   chiqilishida
ishtirok etadi;
ta’lim   muassasalari   murojaatlariga   asosan,   ta’lim   oluvchi   yoshlarning   qiziqishiga
ko‘ra sportning texnik va amaliy turlari  bo‘yicha sport  seksiyalari  va to‘garaklari
faoliyatini yo‘lga qo‘yishda amaliy yordam ko‘rsatadi;
zarurat bo‘lganda, ta’lim muassasalariga ChQBT bo‘yicha o‘z tasarrufidagi o‘quv-
moddiy bazasidan foydalanishlariga belgilangan tartibda ruxsat beradi.
Oldingi   tahrirga   qarang.
15.   O‘zbekiston   yoshlar   ittifoqi,   Respublika   Xotin-qizlar   qo‘mitasi,   “Nuroniy”
jamg‘armasi va “Mahalla” xayriya jamoat fondi:
(15-bandning 	birinchi	 	xatboshisi	 	O‘zbekiston	 	Respublikasi	 	Vazirlar
Mahkamasining	
 2017-yil	 12-sentabrdagi	 712-sonli   	  qarori 	      tahririda	 —	 O‘R	 QHT,
2017-y.,	
 37-son,	 996-modda)
ta’lim   muassasalari   o‘quvchilariga   O‘zbekiston   Respublikasining   qonunlari   va
boshqa   normativ-huquqiy   hujjatlarining   mazmun-mohiyatini   tushuntirish,   ularda
Vatanga chuqur muhabbat va vatanparvarlik, yuksak ma’naviy-ruhiy, faol hayotiy
pozitsiya, diniy ekstremizm va fundamentalizm g‘oyalariga qarshi immunitet hosil
qilish,   harbiy   burchni   ongli   ravishda   bajarishga   bo‘lgan   munosabatni
shakllantirish,   mamlakatda   olib   borilayotgan   islohotlarning   aniq   maqsadi   va
mohiyatini   anglab   yetish,   shuningdek   yurt   kelajagi   va   taqdiri   uchun   yuksak
javobgarlik   hissi   kabi   fazilatlarni   shakllantirishga   oid   targ‘ibot-tashviqot   ishlarini
olib boradi;
ta’lim   muassasalari   o‘quvchilarida   yuksak   fuqarolik   pozitsiyasini,   O‘zbekiston
Respublikasi   Qurolli   Kuchlari   bilan   g‘ururlanish   tuyg‘usini   shakllantirish
maqsadida   katta   hayotiy   tajribaga   ega   bo‘lgan   urush   va   mehnat   faxriylari
ishtirokida uchrashuvlar o‘tkazadi; doimiy ravishda ta’lim muassasasi o‘quvchilarining muddatli harbiy xizmatni a’lo
darajada   o‘tagan   harbiy   xizmatchilar   bilan   uchrashuvlarini   tashkil   etadi   va
o‘tkazadi;
ta’lim  muassasalari  o‘quvchilarini sport turlari bo‘yicha joriy etilgan seksiyalarga
jalb etish ishlarini tashkil qiladi;
mamlakatimiz   hududi   va   daxlsizligini   himoya   qilish   har   bir   fuqaroning   burchi
ekanligi, harbiy xizmat, uning ijobiy xususiyatlari, shuningdek harbiy xizmatchilar
uchun joriy etilgan imtiyozlar tizimi to‘g‘risida ta’lim muassasalari o‘quvchilari va
ularning ota-onalari ishtirokida tushuntirish ishlarini olib boradi;
ta’lim muassasalari o‘quvchilari o‘rtasida ommaviy ravishda tarbiyaviy, ma’naviy-
ma’rifiy   va   harbiy-sport   tadbirlarini   (yoshlar   forumlari,   tanlovlar,   sport
musobaqalari) tashkil etadi va o‘tkazadi.
III. ChQBTni tashkil etish va uni amalga oshirish
16.   Ta’lim   muassasalari   o‘quvchilarining   ChQBTga   jami   140   o‘quv   soati
ajratiladi, mashg‘ulotlar har haftada ikki soatdan o‘tkaziladi.
Ta’lim   muassasalari   o‘quvchilarining   o‘quv   mashg‘ulotlari   vaqtida   o‘zlashtirgan
bilim,   ko‘nikma   va   mahoratlari   harbiy   ish   asoslarini   o‘rganish   to‘garaklari,
sportning   harbiy-amaliy   turlari   bo‘yicha   seksiyalar   va   harbiy-sport   musobaqalari
davomida mustahkamlanadi.
17.   Ta’lim   muassasalarida   ChQBT   fani   o‘g‘il   bolalar   bilan,   fuqaro   muhofazasi
bo‘limiga doir mashg‘ulotlar o‘g‘il bolalar va qizlar bilan birgalikda, tibbiy bilim
asoslari bo‘yicha mashg‘ulotlar esa faqat qizlar bilan o‘tkaziladi.
18.   Ta’lim   muassasalarida   ChQBT   rejasi   butun   o‘quv   yili   uchun   haftalarga
taqsimlangan holda ishlab chiqiladi, shuningdek umumiy dars jadvaliga kiritilgan
holda   o‘quv   guruhlariga   bo‘linib   o‘tkaziladi,   ushbu   guruhlar   o‘quvchilar   soniga
ko‘ra seksiyalarga bo‘linadi. Ta’lim muassasasi  direktorining buyrug‘iga muvofiq
eng ibratli o‘quvchilar orasidan guruh va seksiya komandirlari tayinlanadi.
19.   ChQBTning   yakuniy   bosqichida   ushbu   fan   uchun   ajratilgan   vaqt   hisobidan
ta’lim   muassasasining   uchinchi   kurs   o‘g‘il   bolalari   bilan   uch   kunlik   o‘quv-dala
mashg‘ulotlari o‘tkaziladi. Bunda   ta’lim   muassasalari   o‘quvchilarining   ushbu   fan   bo‘limlariga   oid   nazorat
me’yorlarini bajarish bo‘yicha ko‘nikmalari sinovdan o‘tkaziladi. Ushbu maqsadda
tegishli   ta’lim   muassasasiga   biriktirilgan   harbiy   qism   va   sport   tashkilotlarining
o‘quv-moddiy bazalaridan foydalanish mumkin.
20.   Ta’lim   muassasalari   o‘quvchilariga   quroldan   o‘t   otishni   o‘rgatish
mashg‘ulotlari   faqat   o‘t   otish   maydonlarida   yoki   tirlarda   “O‘qli   qurollardan   o‘t
otish   kursi”   talablariga   qat’iy   amal   qilingan   holda   o‘tkaziladi.   Ta’lim   muassasasi
ixtiyoridagi   ko‘chmas   tirda   tashkil   etiladigan   otish   tayyorgarligi   mashg‘ulotlarida
faqat pnevmatik va kichik kalibrli miltiqlar qo‘llaniladi.
Bunday   mashqlarni   amaliy   bajarishga   faqat   o‘t   otish   mashqlarining   shartlari   va
xavfsizlik   qoidalariga   oid   bilim   va   ko‘nikmalar   sinovidan   muvaffaqiyatli   o‘tgan
o‘quvchilarga ruxsat beriladi. Foydalanilgan adabiyotlar.
1.   Abulxanova-Slavskaya,   KA,   faoliyat   va   shaxsiyat   psixologiyasi   KA
Abulxanova-Slavskaya. - M. Fan, 1980. - 335 p.
2.   Agaponov,   S.   V.   Masofaviy   ta'lim   uchun   platformani   tanlash:   muammolar   va
echimlar   S.V.   Agaponov   //   Ta'lim   telekommunikatsiya   va   axborotlashtirish.   -
2005. - № 1. - 48-55.
3.   Adolf,   V.   A.   Professional   rivojlanish   jarayonida   o'qituvchining   innovatsion
faoliyati V.Adolf, N. F. Il'ina. - Krasnoyarsk: Polikom, 2007. -190 p.
4.   Astlyayner,   G.   masofadan   o'qitish   WWW   orqali:   Ijtimoiy   va   hissiy   jihatlar   G.
Astlyayner // Internetda gumanitar tadqiqotlar; tomonidan. A.E. Voyskunsky. - M.:
Mozhaisk-Terra, 2000. - S. 333-367.
5.   Atanov,   G.   A.   O'quv   va   sun'iy   intellekt   yoki   Oliy   maktabning   zamonaviy
o'qitish asoslari G.Atanov, I.Pustinnikov. - Donetsk: DOU nashriyoti, 2002. - 504
p.
http://interscience.uz
6. Bobayeva, Yu.P. Axborotlashtirishning psixologik oqibatlari: muammoli bayon
Yu.Babayeva, A.E. Voyskunskiy // Ilmiy kengash. - 2005. - № 8. - 83-91.
7.Носов   Н.   Образование   и   виртуальнаya   реальность   /   Н.   Носов   //
Дистанционое и виртуальное обуЛени:  Дайджест рос. и зарубеж. прессы. -
2000. - № 11. - С. 31-35.
8.Хуторской   А.В.   О   виртуальном   образовании   /   А.В.   Хуторской   //
Дистанционое и виртуальное обучение: Дайджест рос. и зарубеж. прессы. -
2000. - № 1. - С. 25-27.                                               XULOSA
Ushbu  mavzudan  xulosa qilib shuni aytish mumkinki, maqolada Chaqiruvga qadar
boshlang'ich tayyorgarlik fanining maqsad va vazifasi to'g'risida ma'lumotlar berib
o'tilgan.   Maqolaning   kirish   qismida   Respublikamizda   harbiy   kadrlarni
tayyorlashga,ularning harbiy mahoratini oshirishga katta ahamiyat berilayotganligi
to'g'risida   ma'lumotlar   berib   o'tish   bilan   birgalikda,   harbiy   akademiyalar,   qo'shin
turlari   bo'yicha   harbiy   o'quv   yurtlari   ochilganligi   to'g'risida   ham   ma'lumotlar
berilganligi   fikrimizga   yorqin   dalildir.   Davlat   chegaralarining   o'z   qo'shinlarimiz
tomonidan   hushyorlik   bilan   qo'riqlanayotgani   ham   xalqimizning   harbiy   ruhini
yuksaltirib   turibdi.Haqiqiy   mustaqil   davlat   shunday   ishtutadi,o'z   mudofaasini
o'zgalar   qo'liga   topshirib   qo'ymaydi.   Xalqning   umumiy   harbiy   ruhini   ko'tarishda,
harbiylarni   matonatli,   shijoatli   qilib   tarbiyalashda   ajdodlarimizdan   bizga   meros
qolgan   harbiy   bilimlarni   ommalashtirish,   harbiy   san'at   sirlarini   harbiy   o'quv
yurtlarida   o'qitish   ham   samarali   omillardan   hisoblanadi.   Ushbu   maqola   kelgusida
chaqiriqqacha harbiy ta'limni rivojlantirishda asos bo'lishiga ishonaman.

CHQBT fanini o’qitish jarayonida texnikaviy va dasturiy ta’minotni qo’llash

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha