CorelDraw grafik dasturida web dizayn yaratish

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FANʻ
VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  
 
ZAHIRIDDIN MUHAMMAD BOBUR NOMIDAGI 
ANDIJON DAVLAT UNIVERSITETI
 
AXBOROT TEXNOLOGIYALAR VA KOMPYUTER
INJINIRINGI FAKULTETI
 
AXBOROT   TEXNOLOGIYALARI   KAFEDRASI
   Kompyuter grafikasi va web dizayn fanidan
KURS ISHI
Mavzu:  CorelDraw grafik dasturida web dizayn
yaratish  
     
  Bajardi:                                 4-bosqich 404-guruh talabasi 
                                             Mahmudova Diyora
Ish rahbari:         ____________________
Andijon 2024
Andijon davlat universiteti Axborot texnologiyalari va kompyuter injiniringi
Axborot texnologiyalari kafedrasi
Sirtqi bo`lim Informatika o’qitish metodikasi ta’lim yo’nalishi  4 -kurs  404- guruh
      Tasdiqlayman  ________________
Kafedra mudiri   _______________________
202 4  yil «_____» ________________________
KURS ISHI BO’YICHA TOPSHIRIQ
Talaba  _________________________ __________
1. Kurs ishining mavzusi:   CorelDraw grafik dasturida web dizayn yaratish
 “ __________     yil”     kafedra majlisida ma’qullangan. 
2.Kurs ishi topshirish muddati  _____________________________
3.   Kurs   ishi   bajarishga   doir   boshlang’ich   ma’lumotlar   Mavzuga   oid   internet
ma’lumotlari, adabiyotlar bilan ishlash 
4.   Hisoblash   –   tushuntirish   yozuvlarnining   tarkibi   (ishlab   chiqariladigan
masalar ro’yxati). 
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Kurs ishi rahbari  ____________________________________ 
(familiyasi, ismi, sharifi)
Topshiri q ni bajarishga oldim _________   _____________
(familiyasi, ismi, sharifi)
Topshiri q  berilgan sana:  202 4  yil «_____» ________________________. 
Mundarija
2 Kirish……………………………………………………………...............................
I BOB. Kompyuter grafikasi va CorelDraw dasturi haqida tushuncha
1.1  Kompyuter grafikasi haqida tushuncha………………………………………….
1.2  CorelDraw grafik dasturi haqida tushuncha……………………………………..
II BOB.  CorelDraw grafik dasturida web dizayn yaratish
2.1  CorelDraw grafik dasturi interfeysi……………………………………………..
2.2  CorelDraw grafik dasturida web dizayn yaratish……………………………….
Foydalanilgan adabiyotlar……………………….……… …………..........................
Xulosa………………………………………………………………… ……………..
Kirish
3 Dolzarbligi.   XX I   asr   axborot   asri,   bu   davrda   axborot   tizimlari   jadal
rivojlanmoqda.   Axborot   almashinuvi   hayotimizning   ajralmas   bir   qismiga   aylanib
qolgani aniq. Yildan yilga axborot almashinuvida yangiliklar yaratilmoqda. 
Kamdan kam odam, axborot almashinuvida dizayn va grafikaning, zamonaviy
kompyuter grafikasining o‘rni kattaligini biladi. Biz bu hodisaga odatiy holdek qaray
boshlaganmiz. Ammo axborot almashinuvi nafaqat so ‘zlar va tovushlar bilan, balki
tasvirlar, ranglar va shakllar bilan ham amalga oshiriladi. Buning isbotini hammamiz
uchun   bolaligimizdan   tanish   bo‘lgan   ertak   kitoblardan   boshlab,   web   saytlarda,
zamonaviy   elektron   kitoblarda,   interfaol   o‘quv   qoilanm   alarda,   ko‘chalarda
joylashgan reklama bannerlarida ham ko‘rishimiz mumkin. 
Mazkur   kurs   ishi   mamlakatimizda   eng   keng   tarqalgan   vektor   grafikasi
muharriri   —   CorelDraw   dasturiga   bag‘ishlangan.   Vektor   grafikasining   qo‘llanilish
sohasijuda   keng.   CorelDraw   dasturi   aynan   vektor   grafikasi   dasturlaridagi   mavjud
ko‘p   imkoniyatlarni   o‘z   ichiga   olgan.   Uning   yordamida   oddiy   chizmalar,   planlar,
sodda   shakllardan   boshlab,   katta   o   ‘lchamdagi   murakkab   bannerlar,   kitoblar,
JumaTlar,   web   saytlar   dizayni,   hatto   ijodiy   kompozitsiyalar   ham   tuzish   mumkin.
Tashrif   kartalari,   blanklar,   reklama   flayerlari   ham   ko‘p   hollarda   CorelDraw
dasturidan foydalanib bajariladi. 
CorelDrawning   afzallik   tomonlari   uning   aniq   koordinatalar   bilan
ishlashidadir.   Ya’ni,   siz   chizgan   obyektingizni   qog‘ozingizning   istalgan   nuqtasiga
ko‘chirishingiz,   obyektlarga   istalgan   o   ‘lchamlar   berishingiz,   ularni   to‘g   ‘ri
proporsional   ravishda   kichraytirishingiz   va   kattalashtirishingiz   mumkin.   Uning
ichidagi   ayrim   panellar   orqali   esa   chizmangizning   nusxalarini   avtomatik   ravishda,
yuqorida   aytilgandek,   proporsional   o‘zgartirib,   ko‘paytirishingiz   mumkin.   Bu,
albatta, CorelDrawning qo‘llanuvchilar orasida boshqa dasturlarga nisbatan obro‘sini
oshiradi.
4 O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.M.Mirziyoyevning   2020-yil   24-
yanvardagi Oliy majlisga qilgan murojaatnomasida ta`kidlangan «Soha uchun yuqori
malakali  mutaxassislar  tayyorlash  maqsadida  xorijiy hamkorlarimiz  bilan birgalikda
1   million   dasturchi»   loyihasini   amalga   oshirilishi   dasturlashga   bo`lgan   e`tibordan
darak   beradi.   Bu   loyihadan   ko`zlangan   maqsad   kelgusida   jamiyatimizning   qurilish,
energetika, qishloq  va  suv  xo`jaligi,  transport,  geologiya,  kadastr, sog`liqni   saqlash,
ta`lim, arxiv sohalarini raqamlashtirishdan iborat. Hozirda kompyuter grafikasi ilmiy
xodimlar   uchungina   emas,   balki   rassomlar,   loyihachilar,   dizayn   va   reklama   bilan
shug`ullanadigan   mutaxassislar,   web   sayt   yaratuvchilar,   o`qitish   jarayoni   va   boshqa
sohalarda   keng   qo`llanilmoqda.   Shuning   uchun   kompyuter   grafikasi   sohasida   yetuk
kadrlarni   tayyorlash,   yosh   kitobxonlarga   kompyuter   grafikasiga   doir   adabiyotlarni
yetkazish oldimizda turgan vazifalardan biri hisoblanadi. 
O`ylaymanki,   ushbu   kurs   ishi   oliy   o`quv   yurti   talabalari,   akademik   litsey,
kasb-hunar   kollejlari,   umumiy   o`rta   maktab   o`quvchilari   va   mustaqil
o`rganuvchilarda   kompyuter   grafikasiga   bo`lgan   qiziqishini   oshirishga,   dasturlash
muhitida ishlash va mustaqil dastur tuzishga, mamlakatimizning turli sohalari uchun
ilovalar   yaratishga,   zamonaviy   axborot   texnologiyalari   vositalaridan   foydalanish
ko`nikmalarini   shakllantirishga   va   ularning   amaliy   ishlarida   yangi   qirralarning
ochilishiga zamin hozirlaydi.
Kurs ishi maqsadi:  Kompyuter grafikasi evolutsiyasi va tasnifi mavzusini o’rganish.
Kurs ishi vazifalari:
Kompyuter grafikasi haqida tushuncha;
CorelDraw grafik dasturi haqida tushuncha;
CorelDraw grafik dasturi interfeysi;
CorelDraw grafik dasturida web dizayn yaratish rejalari asosida mavzuni to’liq 
yoritib berish.
5 I BOB. Kompyuter grafikasi va CorelDraw dasturi haqida tushuncha
1.1 Kompyuter grafikasi haqida tushuncha
Zamonaviy   kompyuter   texnologiyasida   kompyuter   grafikasi   bilan   ishlash   eng
ommabop   yo`nalishlardan   biri   bo`lib   bormoqda.   Hozirda   bu   yo`nalish   bilan   hatto
professional   rassom   va   dzaynerlar   ham   shug`ullanmoqda.
Kompyuter   grafikasi   -   kompyuterdan   foydalanish   jarayonidagi   eng   mashhur
yo`nalishlardan   biri.   Kompyuter   grafikasisiz   har   qanday   zamonaviy   multimediya
dasturi   ish   yurita   olmaydi.   Redaksiya   va   nashriyotlarda   ko`pgina   tasvir   va   bezak
ishlari grafika   dasturlari orqali amalaga oshiriladi. Internetning rivojlanishi bilan esa
grafik dasturlar   keng   qo`llanila   boshlandi.
Kompyuter   grafikasi   –   grafik   displey   ekranida   tasviriy   informatsiyani
vizuallashtirish (“ko`rinadigan” qilish). Tasvirni qog`ozda, fotoplyonka, kinolenta va
boshqalarda aks ettirish usulidan farqli ravishda Kompyuter grafikasida kompyuterda
hosil   qilingan   tasvirni   darhol   o`chirib   tashlash,   unga   tuzatish   kiritish,   istalgan
yo`nalishda   toraytirish   yoki   cho`zish,   yaqinlashtirish   va   uzoqlashtirish,   rakurenn
o`zlashtirish,   burish,   harakatlantirish,   rangini   o`zgartirish   va   boshqa   amallarni
bajarish   mumkin.   Kitoblarni   bezash,   rasm   va   chizmalarni   tayyorlashda   buyumlarni
loyihalash   va   modellarini   yasashda,   telereklamalar   yaratishda,   televizion
eshittirishlar   “qistirmalari”ni,   multfilmlar   yaratishda,   kinofilmlarda   qiziqarli   kadrlar
hosil qilish va   boshqa   sohalarda   qo`llaniladi.
Kompyuter   grafikasi   tushunchasi   hozirda   keng   qamrovli   sohalarni   o`zida
mujassamlashtirib, bunda oddiy grafik   chizishdan   to   real borliqdagi   turli  tasvirlarni
hosil qilish, ularga zeb berish, programma vositasi yordamida hatto tasvirga oid yangi
loyihalarni   yaratish   ko`zda   tutiladi.   U   multimedia   muhitida   ishlash   imkoniyatini
beradi.
6 Kompyuter   grafikasining   juda   tez   rivojlanib   borishi   va   undagi   texnikaviy,
dasturiy   vositalarining   yangilanib   borishi   ushbu   sohaning   hamisha
takomillashtirishga,   bu sohadagi yangi yo`nalishlarni tinmay o`rganib borishni taqozo
etadi. Oxirgi yillarda   bu sohada juda katta o`zgarishlar (siljishlar) yuz berdi, ya`ni 16
mln.dan   ortiq   rang   va   rang   turlarini   o`zida   aks   ettira   oladigan   displeylar,   grafik
axborotlarni   (paper   part)
kirituvchi   moslama   -   skanerlar,   grafik   ish   majmualari;   dasturiy   vositalar
sohasida   esa   haqiqiy   kompyuter   dunyosini   kashf   qila   oladigan   amaliy   dasturlar
vujudga   keldi.
Kompyuter   grafikasi   –   Kompyuter   boshqaruvida   grafik   obyektlarni   kiritish,
chiqarish,   tasvirlash,   o`zgartirish   va   tahrirlashdir.
Kompyuter   grafikasi   –   kompyuter   yordamida   yaratilgan,   asosan,   maxsus
grafik   apparat   va   dasturiy   taminotlar   vositasida   yaratilgan   tasviriy   ifoda,   ya’ni
suratlar va   filmlardir.   Bu   kompyuter   ilmiy   olamidagi   ulkan   va   eng   so’nggi   sohalardan
biridir.   Zamonaviy   kompyuter   grafikasi   rivojining   ilmiy   bashoratchilari   XX   asr
o’rtalarida   yaratilgan   elektronik   enjenerlashtirish,   elektronikalar,   tetevideniye
asosidir.   Aka-uka   Lumierelar   1895-yildan   boshlab   sahnalarda   namoyish   etilgan
filmlarda ishlanadigan   maxsus   effektlar   yaratish   maqsadida   birinchi   bo’lib   xiralikdan
(mattes)   foydalanganlaridan   keyin   ekranlar   haqiqiy   san’atni   namoyish   eta   boshladi,
biroq   bu   davrda   jarayon   namoyishi   imkoniyatlari   chegaralangan   va   tezkorligi   sust
edi. Birinchi   katod nur quvuri Braun tube (“Braun quvuri”) hisoblanib, u 1897-yilda
yaratilgan. U   keyinchalik ossillaskop va sohaning eng mukammal bashoratchilaridan
bo’lgan xarbiy   boshqaruv paneliga imkoniyat yaratib berdi, zero ular dasturchi yoki
foydalanuvchi   uzatkichiga   javoban   birinchi   2   o’lchamli   elektronik   displey   bilan
ta’minlangan   edi.   Shunga   qaramay,   kompyuter   grafikasi   kuchli   nazorat   davrida
bo’lgan   1950-yillarga   qadar   e’tibordan   chetda   qolib   ketdi.   Ikkinchi   Jahon   Urushi
7 davrining notinch vaziyati   tufayli   universitet   va   laboratoriyalar   birlashmasidan   iborat
bo’lgan   tadqiqotchilar   jamoasiga   yanada   rivojlangan   kompyuterlar   ustida   tadqiqotlar
o’tkazishga   talab   va   nazorat   kuchaytirildi   hamda   shu   tufayli   AQSH   armiyasi   radar,
rivojlangan   aviatsiya   va   raketa   kabi   so’nggi   takomillashgan   texnologiyalar   bilan
urush   davomida   ta’minlandi.   Natijada   bunday   turdagi   yangi   proyektlar   ulkan
hajmdagi   ma’lumot   ishlab   chiqarishga   zarurat   kelitib   chiqardi   va   bu   kompyuter
grafikasi   taraqqiyotiga   yo’l ochib   berdi.
1.2 CorelDraw grafik dasturi haqida tushuncha
8 CorelDRAW, grafik dizayni, illustratsiya va veb grafiklari yaratish uchun
keng   imkoniyatlarga   ega   bo'lgan   dasturdir.   Bu   dastur,   shaxsiy   foydalanuvchilar,
dizaynerlar va professional grafikchi jamlariga mo'ljallangan.
Quyidagi muhim xususiyatlar CorelDRAW dasturini ta'riflaydi:
1. Vektor Grafika: CorelDRAW vektor grafikasini qo'llash uchun muhim bir
vosita   hisoblanadi.   Ushbu   dastur   orqali   siz   qadriyatlarni   o'zgartirish,   ulardan   yangi
shakllar   yaratish,   moslashish   va   boshqa   grafik   ishlarni   bajarish   imkoniyatiga   ega
bo'lasiz.
2.   Illüstratsiya   va   Dizayn:   CorelDRAW   illüstratsiyalar,   logotiplar,   afishalar,
bannerlar,   brending   materiallari   va   boshqa   grafik   dizaynlar   yaratish   uchun   ideal
vositadir. Uning uslubli va qulay interfeysi sizga dizayn vazifalarini tezkor bajarishga
yordam beradi.
3.   Veb   Grafikasi:   CorelDRAW   veb   dizayni   uchun   ham   muhimdir.   Ushbu
dastur   orqali   HTML   va   CSS   kodlarini   yaratish,   veb   sahifalarini   dizayn   qilish,
responsive designni amalga oshirish va boshqa veb dizayn vazifalarini o'rnating.
4. Fotomontaj va Ranglar: CorelDRAW, fotomontaj, qaralama, ranglar bilan
ishlash   va   fotoshoplash   uchun   ham   moslashtirilgan   vositadir.   Bu   dastur   orqali   siz
rasmlarni   tahrirlash,   effektlarni   qo'llash,   o'zgarishsiz   fonlarni   qo'llash   va   boshqa
tasvirlash ishlarni bajarishingiz mumkin.
5. Dastur Ilovalari: CorelDRAW, bir qancha ilovalar va vositalarni o'z ichiga
oladi. Ushbu ilovalar qo'llanma, shablonlar, qalam va shakllar, foto effektlar, vebsayt
elementlari, 3D obyektlar va boshqalardan iborat.
6.   Sodda   Uyga   Tegishli   Interfeys:   CorelDRAW   dasturi   sodda,   qulay   va
intuitiv   interfeysi   bilan   foydalanuvchilarga   yaxshi   tajriba   taqdim   etadi.   Bu,   yangi
foydalanuvchilar uchun tezkor o'rganishni  osonlashtiradi va professional  dizaynerlar
uchun ham yuqori darajada ish bajarish imkonini taqdim etadi.
9 7.   Qo'llanish   Platformalari:   CorelDRAW,   Windows   va   MacOS
platformalarida   ishlaydi.   Bu,   foydalanuvchilarga   o'zlarining   tanlagan   platformada
dasturni ishlatish imkoniyatini ta'minlaydi.
CorelDRAW   dasturi,   grafik   dizayni,   illüstratsiya,   veb   dizayni   va   boshqa
grafik ishlarni  bajarish uchun katta imkoniyatlarga ega bo'lgan muhim bir  vositadir.
Bu dastur bilan siz professional  va sodda vositalar orqali grafik dizayn ishlaringizni
amalga oshirishingiz mumkin.
II BOB.  CorelDraw grafik dasturida web dizayn yaratish
2.1 CorelDraw grafik dasturi interfeysi
10 CorelDRAW dasturi ishga tushirilgandan keyin ekranda  Добро   пожаловать   в
CorelDRAW   (   Welcome   to   CorelDRAW   —   Corel   DRAWga   xush   kelibsiz)   so‘zi
namoyon   bo‘ladi   va   dasturni   ishga   tushirishning   bir   nechta   variantlarini   tanlashni
so‘raydi:   Новый   документ   (New   Graphic   —   Yangi   hujjat),   Открыть   последний
документ   (Open   Last   Edited   —   Oxirgi   ishlangan   hujjatni   ochish),   Открыть
документ   (Open   Graphic   —   Hujjatni   ochish),   Шаблон   (   Template   —   Tayyor
shablonlami   ochish),   CorelTUTOR   (Dastur   o   ‘rgatuvchini   ishga   tushirish),   Что
нового ?  ( What is New? — Nima yangilik?). 
Yangi  hujjatni   yaratish  uchun   Файл   (File —  Fayl)   menyusida   Новый   (New
—   Yangi   hujjat)   buyrug‘i   yoki   C   trl+N   tugmalari   bosiladi.   Hujjatni   ochish   Файл
menyusining   Открыть   (Open   —   Ochish)   buyruqlari   yoki   Ctrl+O   klavishlari
yordamida amalga oshiriladi. 
CorelDRAW  dasturida bir  vaqtning o ‘zida bir  nechta hujjatlar  bilan ishlash
imkoniyati   bor,   shu   bilan   birga,   kerak   bo‘lmagan   hujjatlami   yopib   qo‘yish   ham
mumkin. Bu esa  Файл  menyusining  Закрыть  (Close — Yopish) buyrug‘i yordamida
amalga oshiriladi.
CorelDraw dasturi ishga
tushirilgandan keyin ekranda COREL
DRAWga XUSH KILIBSIZ (welcome to
Corel DRAW) suzi nomayon bo’ladi va
dasturni ishga tushirishning bir nechta
variantlarini tanlashni suraydi: Yangi hujjat
(New Graphic), oxirgi ishlangan hujjatni
ochish (Open Last Edited), Hujjatni ochish
(Open Graphic), tayyor shablonlarni ochish (Template), dastur urgatuvchini ishga 
tushirish (CorelTUROR), Nima yangilik? (What is New?)
11 Yangi hujjatni yaratish uchun menuning Fayl (File) va Yangi hujjat buyrugi 
(New) yoki instrumentlar panelidagi maxsus tugma bosiladi. Hujjatni ochish uchun, 
menuning Fayl (File) va  О chish (Open) buyruglari yoki instrumentlar panelidagi 
maxsus tugmalar yordamida amalga oshiriladi. CorelDRAW dasturida bir vaqtning 
uzida bir nechta hujjatlar bilan ishlash imkoniyatlari bor, shu bilan birga kerak 
bo’lmagan hujjatlarni yopib qo’ysa ham bo’ladi. Bu esa menuning Fayl 
Yopish(Close) buyrugi erdamida amalga oshiriladi.
Dastur interfeysi
Dastur ishga tushirilgandan keyin ekranda dastur oynasi nomayen bo’ladi, bu
oyna   foydalanuvchi   interfeysi   (user   interface)   yoki   ishchi   joyi   (workspace)   deb
ataladi.   Interfeys   foydalanuvchi   va   komputer   orasidagi   mulahotni   o’rnatadi,   ishlash
uchun kerak bo’lgan barcha sharoyotni yaratadi.
12 Shuni   nazarda   tutish   kerakki,   interfeys   foydalanuvshi   tomonidan  uzgartilgan
bo’lib   uz   ko’rinishidan   o’zgacha   bo’lishi   ham   mumkin.   .   Foydalanuvchi   interfeysi
quyidagilardan   tashkil   topadi:   sarlavha,   bosh   menu,   hujjarlarni   ko’rish   ushun   ishchi
oynalar,   tasvirlarni   redaktorlash   ushun   bir   nechta   panellar   yigindisidan.   Oynaning
markazidagi katta bo’sh joy ish joyi deb nomlanib har bir hujjat uchun yangi ochiladi.
Bosh menyu
 Ekranning yuqorigi qismida bosh menu buyruqlari (menu bar) joylashgan 
bulib u quyidagilardan tashkil topadi:
• Fail (File) 
• Muharirlash (Edit) 
• Ko’rish (View) 
• K о mpanovkalash (Layout) 
• Boshqarish (Arrange) 
• Effektlar (Effects)
• Rastrli tasvirlar(Bitmaps) 
• Matn (Text) 
• Servis (Tools) 
• Oyna (Window) 
• Yordam (Help)
13 Har   bir   guruh   bir–biriga   yaqin   amallarni   bajaruvchi   buyruqlar   yigindisi,
masalan,   Menu   Matn   (Text)   matnlar   ustida   amallar   bajaradigan   buyruqlar,   Menu
Effektlar   (Effects)   –   vektorli   va   rastrli   grafikalar   uchun   har   xil   effektlar   qilish   va
muharrirlashda   foydalaniladigan   buyruqlardan   tashkil   topgan.   Shu   bilan   birga
qo’shimcha   menu   (Context-sensitive   menu)da   kiritilgan   bu   menu   vazifasi   joriy
bo’lgan instrumentning obyektlari haqida malumot beradi. Vositalar satri Menu satri
tagida   asboblar   satri   (Toolbars)   joylashgan.   Asboblar   satrini   ekranning   hohlagan
joyida   va   har   xil   ko’rinishda   joylashtirish   mumkin.   Ekranga   kerakli   oynalarni   joriy
qilish   uchun   menuning   Oyna   (Window)   yordamida   amalga   oshiriladi   va   ular   ustida
quyidagi   amallar   bajariladi:   Asboblar   (Toolbars)   satriga   sichqonchani   o’ng   tononi
bilan chertib muloqat oynasini paydo etamiz va Parametrlar (Options), Rostlash dan
kerakli bo’lgan asboblar tanlanadi.
Свойства(((Property Barr))) vositalar satri
Свойства (Property Bar)  asboblar  satridagi maydonlar  va tugmalar  yigindisi
foydalanilayatgan   asboblar   yoki   tanlangan   obyektga   bogliq   bo’ladi,   masalan,
asboblar satridagi matn bloki tanlanganda matnning parametrlari ko’rsatiladi.
14 C войства  (Property Bar) satridagi asboblardan birontasi tanlanmagan holda 
hujjatning umumiy parametrlari ko’rsatiladi, masalan, sahifa formati, unuig 
orientatsiyasi va h. ko’rsatadi.
Holat satri
Ekrandagi ishchi oynaning pastgi qismida holat satri (Status Bar) joylashgan, 
bu qatarda obyektlar haqida malumotlar berilad, yoki quyidagi parametrlar: обводки 
и заливки, параметров shrift turi, tanlangan obyekt haqida malumot va joriy 
asboblar haqida malumotlar.  Holat satrining ko’rinishi va tuzilishini o’zgartirish ham 
mumkin.
Asboblar paneli
Asboblar   paneli   ishchi   oynaning   chap   tomoniga   joylashtirilgan   bo’ladi.
Asoblar   panelida   grafik   obyekt   ustida   quydagi   amallar   bajariladi   –   obyektlarni
yaratish,   obyektlarni   ajratish,   muharrirlash   va   ko’chrish   asboblari   joylashtirilgan.
Asboblar   bilan   ishlash   paytida   kursor   tanlangan   obyektga   qarab   formasini
o’zgartiradi.   Shu   bilan   birga,   asboblar   panelidagi   bazi   bir   asboblar   guruhini
«Suzuvchi» panel ko’rinishida yoki Flyout ko’rinishida sozlash mumkin.
15 Docker tipidagi panel
Docker   tipidagi   panel   mulohat   oyna   ko’rinishida   bo’ladi.   Bu   panellar   har
doim   ekranda   mavjud   bo’ladi   va   ishchi   oyna   yonida   joylashadi.   Ekranga   kerakli
bo’lgan panelni  chaqirish  uchun menuning Oyna (Window)  va Docker  (Dockers…)
tipidagi panel buyrigi va ochilgan ruyhatdagi panellardan bittasi tanlanadi. 
•   Object   Manager   paneli   ( Диспетчер   объектов )   —   obyektni   parametrlarini
tasvirlaydi, obyekt yerarhiya va qatlamlarini boshqaradi. 
•   View   Manager   paneli   ( Диспетчер   видов )   —   «tasvir
ko’rinshlari» tasvirlaydi va boshqaradi.
•  Graphic   and  Text   Styles   paneli   ( Стили   текста   и   графики )   —
grafik va matnli stillarini yaratadi va o’zgartiradi. 
•   Color   Styles   paneli   ( Цветовые   стили )   —   obyektlar   bilan
ishlashda ranglarni tanlaydi va ular ustida amallar bajaradi. 
•   Symbols   and   Special   Characters   paneli   ( Символы   и
специальные   знаки )   -   mavjud   bo’lmagan   belgilarni   tasvirlashda
foydalaniladi. 
•   Internet   Bookmark   Manager   paneli   ( Диспетчер   закладок
Internet) — gipermatnlarni boshqarish va yaratishda ishlatiladi. 
16 • HTML Object Conflict paneli ( Анализатор   конфликтов   объектов  HTML)
–   Internetda   nashr   etishdan   avval   hujjatlarni   to’griligi   tekshiradi   va   noto’g’rilarini
tuzatadi. 
•   Script   and   Preset   Manager   paneli   ( Диспетчер   макросов   и   готовых
образцов ) — makrodasturlarni oyzishda foydalaniladi.
• Object Data paneli (malumotlar jamgarmasi) — har bir obyektga jadvaldagi
malumotlar berkitiladi, masalan, narhi, o’lchami va h.malumotlar 
• Object  Properties  paneli  ( Свойства   объектов ) — hujjatdagi  obyektlarning
barcha parametrlarini haqida malumot beradi va uzgarish kiritadi. 
•   Link   Manager   paneli   ( Диспетчер   связанных   изображений )   —   hujjatda
mavjud emas faqat u bilan boglangan tasvirlarni boshqarish. 
•   Bitmap   Color   Mask   paneli   ( Цветовая   маска   точечного   изображения )   –
rastrli tasvirlar bilan ishlashda ranglar maskasini yaratish. 
17 • Lens paneli ( Линза ) — linza turini tanlash va uning parametrlarini o’rnatish.
•   Artistic   Media   paneli   ( Имитация )   —   vektorli   qalamning   murakkab   turlari   bilan
ishlash. 
•   Transformation   paneli   ( Трансформирование )   —   obyektlarni   siljitishning
har xil turlari bilan ishlash.
•   Shaping   paneli   ( Изменение   формы )   —   bir   nechta   obyektlarni   uch   hil
ko’rinishda biriktirish. 
•   Color   ( Цвет )   va   Color   Palette   Browser   ( Цветовые   палитры )   panellari   —
ranglar bilan ishlash. 
•   Browse   ( Обзор )   paneli   —   hujjatlarni   boshqarish   va   ularni   har   hil
ko’rinishlarda ko’rish. 
•   Cliparts   ( Векторные   изображения ),   Photos   ( Фотографии ),   3Dmodels
( Трехмерные   модели )   panellari   —   dastur   bilan   birgalikda   o’rnatilgan   kompakt
disklar bilan ishlash (CD-ROM). 
• FTP Sites ( Сайты   FTP)  paneli — FTP saytlarini  saqlash  va katta massivli
malumotlarni ko’chirish uchun ular bilan tez boglanish. Agarda yuqorida ko’rsatilgan
menuda qandaydir buyruq bo’lmasa u holda menuning (Menu) Parametrlar (Options)
yordamida qo’shish mumkin.
18 Interfeysni saqlash va o’zgartirish
CorelDRAW dasturi interfeysini foydalanuvchi uzi hohlaganday qilib rostlash
va uni xotiraga saqlash imkoniyati bor. Uning uchun quyidagi amallar bajariladi: 
Menuning (Tools) dan  О ptsii… (Options) buyruq tanlanadi va ochilgan dialog 
oynasidan Interfeys (Workspace)
tanlanadi Yangi... (New) tugmasi ekranga Yangi interfiysni (New Workspace)
chiqaradi.   Yangi   interfiysni   (New   Workspace)da   interfeysning   yangi   parametrlarini
kiritish uchun foydalaniladi; masalan, Nomi-maydonida-yangi interfeys nomi (Name
of   new   workspace).   kiritiladi   va   yangi   interfeysni   joriy   qilish   uchun   belgi   (Set   as
current) qoyiladi.
19 Hujjatlarni xotiraga saqlash
CorelDRAW   dasturida   hujjatlarni   xotiraga   bir-nechta   usul   bilan   saqlash
mumkin.   Menuning   Fayl   (File)   va   Saqlash   (Save)   buyrugi   yordamida   joriy   hujjatni
joriy   jildga   saqlaydi.   Bu   amal   asboblar   panelidagi   maxsus   tugma   yordamida   ham
amalga   oshiriladi.   Сохранить   как   …   (Save   As)   buyrugi   esa   joriy   hujjatni   boshqa
nom va boshqa jildga va boshqacha formatda saqlash imkoniyatini beradi. Bu amalni
bajarilganda   va   yangi   hujjatni   xotiraga   saqlaganda   ekranga   Tasvirni   saqlash   (Save
Drawing) ni beradi. 
•   Versiya   (Version)   ruyhatidan   CorelDRAW   dasturining   avvalgi
variantlaridan   birini   yoki   yangi   variantini   tanlab   hujjatni   mos   formatda   xotiraga
saqlaydi.   Faqat   dasturning   eski   variantlarida   hujjatlarni   saqlaganda   bir   nechta
parametrlar yoqalib ketishini esta tutish lozim.
•   Thumbnail   ruyhatida   xotiraga   saqlashning   bir-nechta   variantlarini   beradi:
hujjatlarni o’lchamini bir qancha kichik qilib berish ham mumkin, faqat keyinchalik
fayllarni   qidirganda   qiyinchilik   tug’diradi.   1K   (mono),   2K   (mono),   4 К   (color),   8K
(color) oq-qora yoki rangli tasvirlarni har xil sifatda xotiraga saqlasa bo’ladi. Agarda
20 hech   biri   tanlanmagan   bo’lsa,   u   holda   maksimal   sifatli   tasvirli   hujjat   xotiraga
saqlanadi. 
•   Selected   only   (Faqat   tanlangan   obyektlar)   tanlanganda   yangi   faylga
ajratilgan   obyektlar   saqlanadi,   shu   bilan   birga   boshqa   faylga   obyektning   alohida
qismini ham saqlash mumkin. 
•   ICC   profile   (ICC   profilini   joylashtirish)   hujjatdagi   ranglarni   boshqarish.
Dastur   faqat   СРТ   CDR,   TIFF,  JPEG, PICT   и   EPS  formatli  fayllar  bilan  ishlaganda
ishlaydi. 
• No white spaces, special characters (Bosh joy va maxsus belgilarsiz) belgisi
hujjatni xotiraga saqlaganda bo’sh joy tagini chizizsh bilan , maxsus belgilarni Web
standartindagi belgilar bilan almashtiradi. 
• Keywords (kalit suzlar)  и  Notes (Tuchunsha berish) hujjatlarni tez topish 
uchun ularga tuchintirish suzlari yoziladi. 
•   Advanced   tugmasi...   (Quchimcha)   ekranga   Save   (saqlash)   dialog   oynasini
va Options (parametrlar), parametrlari o’rnatilgan bo’ladi. 
•   Save   presentation   exchange   (Boshqa   redaktorlar   formatlida   saqlash)   CMX
formatda   ishlaydigan   boshqa   redaktorlarda   faylni   ochich.   Buni   ishga   tushirganda
faylning o’lchami katta bo’ladi.
•   Embed   Fonts   using   TrueDoc   (Shriftlarni   TrueDocdan   foydalanib   yozish)
hujjatda TrueDoc tehnologiyasini foydalangani haqida malumot beriladi.
21 •   Use   current   thumbnail   ( Использовать   существующую   миниатюру )
birinchi  saqlaganda  rastrlangan  hujjatni  miniatyura  yordamida   saqlashni   taminlaydi.
Bu   faylni   saqlashga   mo’ljanlangan   vaqtni   m’alum   miqdorida   kamaytiradi,   ammo
hatolikka olib kelishi mumkin, agarda hujjat ko’p qayta ishlangan bo’lsa. 
•   File   optimization   maydonida   (faylni   optimallashtitish)   ikki   xil   turdagi
fayllarni saqlaydi, rastr tasvirli (Use bitmap compression) va vektor tasvirli ( флажок
Use graphic object compression) faylning u’lchamini kichik qiladi. 
•   Textures   maydoni   ( Текстурные   заливки )   va   Blends   and   extrudes
(« Пошаговый   переход »   и   « Экструдирование »)   narkibiga   qaraganda   bir   hil:   ¾
Save   ...   with   the   file   (fayl   bilan   saqlash)   fayl   o’lchami   katta   bo’ladi   fahat   hujjat
o’qilganda   tez   vaqtda   ochiladi;   ¾   Rebuild   ...   when   opening   the   file   ( Построить   ...
при   открытии   файла ) — yuqaridagiga teskari  faylni  oqishda ko’p vaqt talab etadi,
o’lchami katta bo’ladi.
Ekranda tasvirlash
22 Vektor grafikasi  muharrirlarida ekranda (ishchi  maydonda ) qanday tasvirlar
bo’lsa  bosmadan   shu  ko’rinishta  chiqariladi.  Ekrandagi   ishchi   oynada  tayor   bo’lgan
tasvirlarni ko’rish uchun menuning Ko’rish (View) dan foydalaniladi. Dasturda besh
xilda   ko’rinishda   ko’rish   mumkin.:   Oddiy   konturli   (Simple   Wireframe),   Konturli
(Wireframe), Chernovoy (Draft), Normal (Normal), Yaxsh (Enhanced). Agarda hech
biri tanlanmasa u holda normal (Normal) holatini komputer uzi tanlaydi.
Ekranni mashtablash
Ekrandagi   tayor   bo’lgan   rasmlarni   katta   va   kichik   hollarda   ko’rish
funktsyalari   mavjud.   Uning   uchun   asboblar   panelidagi   (Toolbox)   Mashtab   (Zoom)
tanlanib kattalashtirish yoki kichiklashtirish parametri ko’rsatiladi. Standart asboblar
panelida   masshtablash   parametrlari   berilgan   va   ular   quyidagilar:   Ajratilgan
obyektlar(To   Selected),   hamma   obyektlar   (To   Fit),   Sahifa   (To   Page),   Sahifa   eni
boyicha (To Width), Sahifa boyi boyicha (To Height), 10%, 25%, 50%, 75%, 100%,
200%, 400% ga masshtablashga bo’ladi.
Ekrandagi   tasvirlar   kattalashtirilganda   hujjatdagi   ko’rinmaydigan   obyektlar
bilan ishlashga to’gri kelib qoladi u holda shu obyektlarni
siljitishga   to’gri   keladi.   Buning   uchun   quyidagi   ikkita
imkoniyatlardan foydalanilsa bo’ladi: 
1. vertikal va gorizontal silzitgishlardan. 
23 2. Maxsus asbob Panoramadan (Pan). Bu holda ekrandagi kursor qo’l shaklini
oladi va obyektni hoqlagan tomanga siljitish mumkin.
Chizg’ich
Chizgish   ekranda   ko’rinib   turadi   agarda   u   yoq   bo’lsa   menuning   Ko’rish
(View)   tanlanib   Chizgish   (Rulers)   buyrugi   ishga   tushirish   kerak   bo’ladi,   ekkinchi
marta   bu   amal   bajarilsa   ekrandan   chizgish   olib   tashlanadi.   Chizgishni   ekranning
hoqlagan   joyoga   qo’yish   mumkin.   Bu   uchun   tugmasi   bilan   birgalikda   sichqoncha
bilan olib hoqlagan joyga qoysa bu’ladi. Agarda tugmasi bilan birgalikda chizgishga
ekki   marta   sichqoncha   bilan   chertilsa   avvalgi   holiga   qaytariladi.   Agarda   tugmasisiz
ekki   marta   chertilsa   u   holda   chizgishning   (Rulers)   Parametrlari   (Options)   ekranda
nomaion   boladi.   CorelDRAW   dasturidagi   chizgish   har   xil   o’lchov   birliklarida
beriladi Ulchov birliklari (Units) qoyidagilar iborat:
2.2 CorelDraw   grafik
dasturida web dizayn yaratish
Kodlashtirishning   vektorli   usulida   geometrik   shakllar,   egri   va   to’g’ri
chiziqlar,   aylana,   kvadrat,   ellips,   qism   tasvirlar   kompyuter   xotirasida   matema tik
formula   kabi   geometrik   abstraktciyalar   ko’rinishda   saqlanadi.   Masalan,   aylana
shaklini   kodlashtirish   uchun,   u   alohida   piksellar   ko’rinishida   bo’lishi   shart   emas.
24 U ning radiusi, markaziy nu q ta koordinatalari va rangini ng   xotirada sa q la nishi     etarl i
b o’ ladi. T o’ rtburchak uchun esa uning tomonlari  uzunligi , joylashuv   o’ rni va rangi ni
xotirada   sa q lash   lozim.   Matematik     formulalar   yordamida   turli   xildagi   shakllarni
izo h lash   mumkin.   M urakkab   shakl lar ni   chizish da   bir   nechta   oddiy   shakllardan
foydalaniladi.   Masalan,   burchaklari   yoysimon   b o’ lgan   t o’ rtburchak   shakl n i   q ora
rangda   bo’yaymiz,   unga   uchta   o qdagi   t o’ rtburchak   va   birta   q ora   rangdagi
t o’ rtburchak shaklni  qo’ shib    uch dyumli disketa rasmini  hosil qilish  mumkin.
(1-rasm). 
1 -r asm.   Bir necha  q ismdan iborat vektor  tasvir.
Vektor formatdagi barcha ko’rinishlar bir necha qismlardan iborat bo’lib, 
ularni bir-biriga bog’liqsiz holda o’zgartirish mumkin. Ushbu qismlar ob`ekt deb 
nomlanib, bir necha ob`ektlar yordamida yangi ob`ekt yaratiladi. Buning natijasida 
ob`ektlar yanada murakkab ko’rinishga ega bo’lish holati kuzatiladi. Har bir ob`ektda
ularning kattaligi, egriligi va joylashuv o’rnining qiymatla ri orqali beriladi. Shu 
sababli, tasvir ko’rinishlarini oddiy matema tik amallar yordamida o’zgartirish 
imkoniyati yaratiladi. Vektorli grafikani qo’llaganda, ob`ekt hajmining juda ham 
kichik yoki aksincha, juda ham katta kenglikda bo’lishi inobatga olinmaydi. Ikki 
holda ham rasm bilan ishlash bir xil kechadi. Xohlagan paytda tasvir sifatini 
o’zgartirmay turib, uni kattalashtirish yoki kichraytirish imkoniyati mavjud. 
Vektorli   usulda   kodlashtirishning   muhim   ahamiyati   grafik   faylning   hajmi
rastrli   grafiklar   fayllari   hajmiga   nisbatan   sezilarli   darajada   kichikligidir.   Biroq,
vektorli   grafikaning   kam chi lik   tomonlari   ham   mavjud.   Birinchidan,   hosil
qilinayotgan tasvirning shartliligi, ya`ni tasvirlar formulalar yordamida qurilgann egri
chiziqlardan iborat bo’lganligi sababli, haqiqiy tasvirni hosil qilish juda mushkuldir.
25 Shuning uchun vektorli grafikani tasvirlarni kodlashtirishda qo’llab bo’lmaydi. Agar
tasvirni   izohlash   lozim   bo’lsa,   olingan   fayl   hajmi   rastrli   grafika   fayli   hajmiga
nisbatan   ancha   katta   bo’ladi.   Vektorli   grafika   fayllarini   qurishga   bag’ishlangan
dasturiy vosita sifatida juda keng tarqalgan CorelDRAW dasturini keltiramiz. 
CorelDRAW   10   dasturining   ishchi   oynasi   boshqa   grafik   muharrirlar
oynasiga o’xshashdir. CorelDRAW 10 dasturi ishga tushirilganda ekranda dasturning
boshlang’ich   muloqot   oynasi   hosil   bo’ladi.   Bu   rejimni   oldindan   bekor   qilish   ham
mumkin.   Buning   uchun   Show   this   Welcome   Screen   at   startup   (Ishga   tushganda
oynani ko’rsatish) satridan bayroqchani olib tashlash orqali amalga oshiriladi. 
Dastlab dastur  ishini sozlab  chiqish amalarini  ko’rib o’tamiz. Agar ishchi
oyna to’liq ekranni egallamagan bo’lsa, dastur sarlavhasida yoyish tugmasini bosing.
Natijada ishchi oyna to’liq ekranda hosil bo’lib CorelDRAW 10 dasturi bilan ishlash
yanada qulaylashadi. 
Yaratilayotgan   tasvir   aniq   ko’rinishi,   boshqariluvchi   elementlar   ekranda
joylanishi   uchun   ekranning   ruxsat   etilgan   kattaligini   1024x768   nuqtalarda,   eng
yaxshisi 1280x1024 ni qo’llanilishi tavsiya etiladi.
CorelDRAW   10   vektor   grafikasi   muharririning   ishchi   oynasidagi   asosiy
elementlari   bilan   tanishib   chiqamiz   (2-rasm).     Windows   muhitida   ishlovchi   boshqa
dasturlar   kabi   oynaning   yuqori   qismida   oyna   sarlavhasi   va   menyusi   joylashgan.
CorelDRAW 10 dasturida o’z interfeysini o’zgartirish imkoni yat lari kengaytirilgan. 
26   2-  r asm. Dasturning ishchi oynasi
Dastur   oynasining   markazida   varaq   rasmi   joylashgan,   u   ishchi   soha   deb
yuritiladi. Ishchi sohada va undan tashqarida tasvir chizish imkoniyati mavjud, biroq
chop   qilinayotganda   faqat   ishchi   sohada   chizilgan   tasvir   chiqariladi.   Ranglarni
boshqarish   uchun   oynaning   o’ng   qismida   joylashgan   ranglar   majmua sidan
foydalaniladi. Holat satrida esa muharrir bilan ishlashni engillashti ruv chi turli xildagi
ma`lumotlar hosil bo’ladi. Tasvir chizishda qo’llaniladigan asosiy vositalar uskunalar
panelida joylashgan. Unda joylashgan tugmalar muharrirda bajariluvchi amallarni tez
bajarilishini ta`minlaydi. Xususan, Property Bar (Xususiyatlar paneli) alohida ajralib
turadi.   Undagi   tugmalar   bajarayotgan   amallaringizga   bog’liq   holda   paydo   bo’ladi
yoki   ko’rinmaydi.   Xohlagan   paytda   joriy   holatga   mos   bo’lgan   tugmaning
xususiyatlarini uskunalar  pane li da topishingiz va ishchi oynaning xohlagan tomonida
joylashtirish   mumkin.   Shu   bilan   birga   menyu   satrining   ham   o’rnini   o’zgartirish
imkoniyati   mavjud.   Uskunalar   panelining   bo’sh   qismida   sichqoncha ning   o’ng
tugmasini   bosing,   natijada   yordamchi   menyu   (kontekst)   paydo   bo’ladi   (3 - rasm.).
Yordamchi oynadagi o’rnatilgan bayroqcha orqali uskunalar panel i da qaysi bo’limlar
joylashtirilganligini ko’rsatadi. 
27 3– r asm. Yordamchi menyu
Foydalanuvchi panelida joylashgan turli xildagi uskunalardan foydala nishi
mumkin.   Panelidagi   uskunalarni   birma-bir   sichqoncha   orqali   tanlab,   uning   Property
Bar   (Xususiyat   paneli)ga     e`tibor   bering,   ularning   ko’rinishi   har   bir   uskunaga   mos
ravishda   o’zgaradi.   Shu   b ilan   birga   h olat   satridagi   ma`lumotlar   k o’ rinishi   h am
o’ zgaradi.   Mu h arrir   sozlangandan   s o’ ng   tasvir   b ilan   ishlashingiz   va   turli   xildagi
vektor ob`ektlar yaratishingiz mumkin. 
COREL    DRAW  Dasturi Haqida ma`lumot.
COREL  DRAW- vektorli grafikaning WINDOWS operatsion sistemasida
ishlaydigan   yangi   grafiklar   yaratish   va   taHrir   qiluvchi   dasturidir.Uning   yordamida
turli grafik ko`rinishlarni loyiHalash, fotomatn,tasvirlar ustida ishlash, ayniqsa badiiy
ko`rinishdagi kompazitsiyalarni taHrir qilish bilan bo ғ liq amallarni bajarish mumkin.
COREL     DRAW   muharrirni   ishga   tushirish   uchun   COREL   DRAW   ning   belgisiga
borib «sichqoncha»ni yoki ENTER klavishini bosish kerak.
Natijada   Windows     sistemasining   barcha   oynalariga   o`xshash   COREL
DRAW muharririnig oynasi ochiladi.
  о by е kt   r а ngini
t а hrirl а sh. 
28 –
Kоntur chizish. Kоntur chizish buyrug‘i оrqаli оchilgаn оynаdаn kоnturgа rаng bеrish,
chiziq   turlаri,   o‘lchаmi,   birоr   burchаkkа   burish,   оchiq   kоntur   bo‘lsа   bоshlаng‘ich   vа
оxirgi nuqtаlаrigа tаyyor shаkllаr qo‘yish аmаllаri mаvjud.
 – Kоntur rаngini tаhrirlаsh (o‘zgаrtirish).
 – Rаng to‘ldirilgаn sоhаni chеgаrаsiz tаsvirlаsh.
 – K о ntur chizig‘i o‘lch а mi ¼ punkt.
 – K о ntur chizig‘i o‘lch а mi ½ punkt
 – K о ntur chizig‘i o‘lch а mi 1 punkt
 – K о ntur chizig‘i o‘lch а mi 2 punkt
chiziq q а linlikl а ri.
 – K о ntur chizig‘i o‘lch а mi 8 punkt
 – K о ntur chizig‘i o‘lch а mi 16 punkt
 – K о ntur chizig‘i o‘lch а mi 24 punkt
 – H а r xil sh а klli to‘ldirishl а r mul о q о t  о yn а si  о chil а di. «Z а livk а  uz о r о m»
b а ndid а n b е lgil а ng а n s о h а ni h а r xil ko‘rinishd а gi t а yyor yoki f о yd а l а nuvchi yar а tg а n
n а qshl а r bil а n to‘ldirish imk о niyati m а vjud. 
29 30CorelDrawdа qo‘llаnuvchi rаng mоdеllаri turlichа bo‘lib, ulаrgа RGB, CMYK,
Lab, HSB mоdеllаrini misоl sifаtidа kеltirаmiz. Fоydаlаnuvchi «Оdnоrоdnаya zаlivkа»
bаndidаn kеrаkli mоdеllаrni tаnlаb оlаdi, kоmpоnеntlаrini o‘zgаrtirib, to‘ldirishlаrni
yo‘lgа qo‘yadi.Kоnturni ko‘rish uchun ungа аtrоflаmа chiziq yoki rаng bеrish muhim
hisоblаnаdi. Chiziq hаm, rаng to‘ldirish hаm o‘zigа xоs xususiyatlаrgа egа (uzluksiz,
mаxsus). Nаtijаdа shаkli bir xil bo‘lgаn kоnturlаr hаm bu аmаllаr оqibаtidа hаr xil
ko‘rinishgа kеlаdilаr.   Xulosa
CorelDraw   vektorli   grafikaning   Windows   amaliyot   tizimida   ishlaydiigan
tahrirlovchi dasturlardir. Uning yordamida turli grafik ko’rinishlarni loyihalash, foto,
matn, tasvirlar ustida, ayniqsa badiiy ko’rinishdagi kompozitsiyalarni tahrirlash bilan
bog’liq amallarni bajarish mumkin.
CorelDraw   boshqa   grafik   muharrirlarga   nisbatan   matnlar   bilan   yaxshi
ishlaydi,   ya’ni   nashriyot   tizimlarida,   masalan,   yumoristik   yoki   boshqacha   kitoblarni
har xil turli o’lchamdagi harflar bilan yozish mumkin 
• CorelDraw muharirida fayllarning kengaytmasi file.cdr ko’rinishda bo’ladi.
CorelDRAW -grafik dizayni, illustratsiya, veb grafiklari va boshqa shaxsiy va
professional loyihalarni yaratish uchun keng imkoniyatlarga ega bo'lgan eng mashhur
dasturlardan   biridir.   U   yuqori   darajada   moslashtirilgan   foydalanish   uchun   kuchli
vositadir. Quyidagi fikrlar CorelDRAW dasturining imkoniyatlari va uni ahamiyatiga
to'g'ri keladi:
1.   Profesional   Dizayn   Uskunalari:   CorelDRAW   dasturi,   profillangan   dizayn
uskunalari bilan ta'minlangan. Bu, grafik dizaynerlar va veb-dizaynerlar uchun to'g'ri
vosita sifatida xizmat qiladi. Ushbu dastur orqali siz ilovachilik, logotiplar, bannerlar,
afishalar, brending va boshqa dizayn ishlarni sodda va samarali tarzda yarata olasiz.
2.   Moslashtirilgan   interfeys:   CorelDRAW   dasturi   moslashtirilgan   interfeysi
orqali sodda va qulay foydalanish imkoniyatini ta'minlaydi. 
3.   Veb   Dizayn:   CorelDRAW,   veb   dizayn   ishlari   uchun   ham   juda   foydali
bo'ladi. Ushbu dastur orqali HTML va CSS kodlarini yaratish, veb sahifalarini dizayn
qilish,   responsive   designni   amalga   oshirish   va   boshqa   veb   dizayn   vazifalarini
o'rnating. 
4.   Vektor   Grafika:   CorelDRAW   vektor   grafikasini   qo'llash   uchun   juda
muhimdir.   Bu,   ko'plab   shakllarni   o'zgartirish,   o'chirish   yoki   moslashishni
31 osonlashtiradi.   Shuningdek,   vektor   grafika   qadriyatlarning   ko'payishi   mumkinligini
ta'minlaydi, shuning uchun o'zgarishsiz shakllarni o'lash imkoniyatiga ega.
5.   Qalam   va   Shakllar:   CorelDRAW,   dastur   foydalanuvchilariga   keng
qamrovli   qalam   va   shakllar   to'plamini   taqdim   etadi.   Bu,   foydalanuvchilar   uchun
dizaynlarini   yaratishda   va   tarzlarini   ta'kidlashda   katta   imkoniyatlar   yaratadi.Ushbu
imkoniyatlar, CorelDRAW dasturini  dizayn va grafika sohasidagi  yirik dasturlardan
biri   qiladi   va   uni   muvaffaqiyatli   foydalanish   bilan   sizning   professional   va   shaxsiy
loyihalaringizni yaratib chiqishingizga yordam beradi.
32 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Nazirov Sh.A., Nuraliyev F.M., Aytmuratov B.Sh. Rastr va vektor grafikasi. — T.:
G ‘afiir G ‘ulom nomidagi nashriyot-matbaa ijodiy uyi, 2007. 
2.   Назиров   Ш.А.,   Нуралиев   Ф.М.,   Айтмуратов   Б.Ш.   Векторная   и   растровая
графика. — Т.: ИПТД им. Чулпана, 2007. 
3. Рейнбоу В. Компьютерная графика. Энциклопедия. - С.Пб.: Питер, 2003. 
4. Бурлаков М. CorelDRAW 12. — С.Пб.: БХВ-Петербург, 2004. 
5. Хант Ш. Эффекты в CorelDRAW. — С.Пб.: БХВ-Петербург, 2004. 
6. Гурский Ю., Гурский И., Жвалевский A. CorelDRAW. Трюки и эффекты. —
С.Пб.: Питер, 2005.
Internet- sayt manzillari:  
 http:   //   www.edu.uz.   -   O‘zbekiston   Respublikasi   oily   va   o‘rta   ta’lim   vazirligi
portali. 
 http:   //   www.edu.uz.   -   O‘zbekiston   Respublikasi   oily   va   o‘rta   ta’lim   vazirligi
portali. 
 http: // www.ziyonet.uz.- Axborot ta’lim tarmog‘i. 
 http: // www.ref.uz.- referatlar, kurs ishlar banki 
33 Andijon davlat universiteti
Axborot texnologiyalari va kompyuter injinering fakulteti
5110100 –  matematika va informatika ta’lim yo‘nalishi
4-   kurs 404-guruh talabasi Mahmudova Diyoraning
“ CorelDraw grafik dasturida web dizayn yaratish ”  mavzusi dagi
kurs ishiga
RAHBAR XULOSASI
Bugun   mamlakatimizda   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   davlat
boshqaruvi,   iqtisodiyot   tarmoqlari,   ijtimoiy   soha   va   kundalik   hayotga   izchil   joriy
etish bo’yicha keng ko’lamli ishlar amalga oshirilmoqda .
Shu sababdan hozirgi kunda d asturlash tillarini yuqori saviyada o’rganish, yangi 
imkoniyatlari bilan tanishish va amaliyotda qo’llay olish  uning imkoniyatlaridan 
to’laqonli foydalanish bugungi kunda korxona xodimlari, o’qituvchi va talabalar, shu 
soha bilan shug’illanuvchi mutaxassislar, dasturchilar oldida turgan eng muhim va 
asosiy vazifalardan biridir. Shu ma’noda “ CorelDraw grafik dasturida web dizayn 
yaratish ”  mavzusini o’rgatish informatika va axborot texnologiyalari oldida turgan 
muammolaridan biridir.   Ta’lim  yo’nalishi sohasidagi masalalarni yechishda, tajriba 
natijalarini qayta ishlashda, hozirgi kundagi insonlarni o’yga solib turgan 
muammolarni hal etishda, turli sohalarda meditsina, biznes, qurilish va boshqa bir 
qancha sohalarda insonlarni qo’l mehnatini va ko’p vaqtini olib kelayotgan ishlarni 
tez va oson eng asosiysi mukamal hal etishda dasturlashdan foydalanish hozirgi davr 
talabi hisoblanadi.
Mahmudova   Diyoraning   kurs   ishi   mavzusini   mustaqil   ravishda
bajarganligi,internet   ma’lumotlaridan   keng   foydalanganligini   hisobga   olib,     ushbu
kurs ishini ijobiy bahoga himoya qilishiga ishonch bildiraman.
Ish rahbari :                                                     
34 Andijon davlat universiteti
Axborot texnologiyalari va kompyuter injinering fakulteti
5110100 –  matematika va informatika ta’lim yo‘nalishi 
4 - kurs     404-guruh talabasi Mahmudova Diyoraning
“ CorelDraw grafik dasturida web dizayn yaratish “
mavzusini 
Kompyuter grafikasi va web dizayn fanidan kurs ishiga
T А Q R I Z
              Mustaqilik   yillarining   dastlabki   kunlaridan   boshlab   mamlakatimizda
axborotlashgan   jamiyat   qurish   borasida   keng   isloxotlar   olib   borilayotgan   davrda
yoshlarning   axborot   madaniyatini   shakllantirish   ta’lim   tizimining   muhim
vazifalaridan   biridir.   Barchamizga   ma’lumki,   XXI   asr-   Globallashuv   davri,   texnika
asri deyiladi. Bugungi kunda fan va texnika jadal suratda rivojlanib bormoqda bu esa
d asturlash  tillarini   yuqori   saviyada  o’rganish,  yangi  imkoniyatlari   bilan tanishish   va
amaliyotda   qo’llay   olish   uning   imkoniyatlaridan   to’laqonli   foydalanish   bugungi
kunda   korxona   xodimlari,   o’qituvchi   va   talabalar,   shu   soha   bilan   shug’illanuvchi
mutaxassislar,   dasturchilar   oldida   turgan   eng   muhim   va   asosiy   vazifalardan   biridir.
O’zbеkiston   Rеspublikasi   Prеzidеnti   tomonidan   axborot   texnologiyalari   sohasida
ta’lim tizimini yanada takomillashtirish, ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish va ularni it-
industriya   bilan   integratsiya   qilish   chora-tadbirlari   to’g’risida O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   6-oktabrdagi   PQ-4851-son   qarori   va   shu
bo’yicha qilinadigon chora tadbirlar tashkil etish zarurligi ta’kidlangan.
Mahmudova     Diyoraning   o’z   ishini   mustаqil   rаvishdа   bаjаrgаnligi,   pedagogik
dasturiy   vositalar,   internet   ma’lumotlaridam   keng   foydalanganligini   hisobga   olib,
ushbu kurs ishini ijobiy bahoga himoya qilishiga ishonch bildiraman.
Taqriz yozuvchi:                                                  
35 ANDIJON     DAVLAT     UNIVERSITETI
Talabalarning kurs ishlarini himoya qilish hay'ati yig‘ilishining
YOZMA BAYONNOMASI №_______
Qatnashdi: Hay'at a'zolari, kurs ishi yozgan talabalar, kurs ishi rahbarlari.
Talaba ____________________________________ ning __________________________ _
________________________________________________________________________
Mavzudagi ma'ruzasi tinglandi.
Savollar_________________________________________________________________
Javoblar_________________________________________________________________
________________________________________________________________________ 
Fakultetning________________________________________kafedrasida______________
_________Fan bo’yicha __________________________ ____________________________
mavzusida yozilgan kurs ishining sifati haqida
Xu losa
Kurs ishning rahbari _________________________________________________ _
1. Kurs ishi mavzusining tahlili _______________________________________ __
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
2. Kurs ishining chizma va rasmiylashtirish bo‘yicha bahosi ___________________
____________________________________________________________________
3. Kurs ishining tajriba-eksperiment bo‘yicha bahosi ________________________
___________________________________________________________________
4. Kurs ishining sifati haqida xulosalar va ishning sifatini yaxshilashga qaratilgan 
takliflar 
__________________________________________________________________
___________________________________________________________________
Kurs ishining bahosi ______________________   
Kurs ishining rahbari           ______________________     
Kafedra mudiri            ______________________     
36

CorelDraw grafik dasturida web dizayn yaratish 

Mundarija

Kirish……………………………………………………………...............................

I BOB. Kompyuter grafikasi va CorelDraw dasturi haqida tushuncha

1.1 Kompyuter grafikasi haqida tushuncha………………………………………….

1.2 CorelDraw grafik dasturi haqida tushuncha……………………………………..

II BOB.  CorelDraw grafik dasturida web dizayn yaratish

2.1 CorelDraw grafik dasturi interfeysi……………………………………………..

2.2 CorelDraw grafik dasturida web dizayn yaratish……………………………….

Foydalanilgan adabiyotlar……………………….…………………..........................

Xulosa………………………………………………………………………………..