Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 1.2MB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 29 Sentyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Daromad va almashtirish samarasi

Sotib olish
Mavzu:  Daromad va almashtirish samarasi
 
MUNDARIJA: 
Kirish . ………………………………………………………... 2 
Asosiy qism: 
1. Daromad   –   iste’mol   chizig’i.   ..…………………………...4
Engel chiziqlari …………………………………………..6 
2. Narx – iste’mol chizig’i………………………..…………9 
3. Normal, past sifatli va giffen tovarlar uchun daromad 
va   almashtirish   samarasi……………………………………..12
4.   Korxonalar faoliyatida daromad va almashtirish samarasining
qo’llanishi…………………………………………..………...19 
Xulosa………………………………………………………....21
Tayanch atamalar……………………………………………..22 
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………23 Kirish
O’zbekiston mustaqillikka erishgach, bozor iqtisodiyotini tanladi va bu bu
butun   tizimning   o’zgarishiga   olib   keldi.   Ma’muriy   –   buyruqbozlik   tizimidan
farqli   o’laroq,   endi   bozor,   talab   va   taklif   birinchi   o’ringa   chiqdi.   Ishlab
chiqaruvchilar   tovarlarning   doimiy   tarzdagi   realizatsiyasini   ta’minlash   uchun
bozordagi   talabni   kuzatib   borishlariga   to’g’ri   kelishini   anglab   yetdilar.   Shunga
ko’ra,   iste’molchilarning   qaysi   vaqtda   qanday   tovar   va   xizmatlarga   ehtiyoj
sezishi endilikda muhim ahamiyat kasb eta boshladi.  
Tovar   yoki   xizmatlarning   narxi   yoki   sifati   o’zgarganda   bozordagi
talabning   qay   tarzda   o’zgarishini   anglab   olish   tadbirkorlarga   muvaffaqiyat   olib
kelishi   iqtisodchilarga   va   ishlab   chiqaruvchilarga   ma’lum.   Ulardan   tashqari
iste’molchilarning   daromadlari   o’zgarganda   tovar   va   xizmatlarga   bo’lgan
talabning   o’zgarishi   ham   daromadga   ta’sir   etuvchi   muhim   omillardan   biri
sifatida e’tirof etiladi. Chunki iste’mol uchun muhim tovarlar (un, guruch, yog’,
sabzavot   mahsulotlari   va   shu   kabilar)   iste’molchilar   qanday   daromad   olgan
taqdirda ham sotib olinadi. Daromadning ortishi ularning miqdorini ko’paytirishi
yoki   sifatliroq   mahsulot   turlariga   almashtirishi   mumkin,   lekin   daromad
kamaygani   bilan   talab   yo’qolib   qolmaydi.   Zeb   –   ziynat   buyumlari,   oliy   sifatli
qimmatbaho   tovarlarni   sotib   olishuchun   daromadning   ma’lum   darajaga   yetishi
talab qilinadi. 
Prezidentimiz   Islom   Karimov   2013   –yil   yakunlari   va   2014   –   yilga
belgilangan ustuvor yo’nalishlariga bag’ishlangan ma’ruzasida aholi daromadlari
va iste’mol xarajatlariga alohida to’xtalib o’tdi.  
“2013 – yilda xalqimizning real daromadlari 16 % ga ortdi, o’rtacha oylik,
ish haqi, pensiya va stipendiyalar 20,8 % ga ko’paydi. 
2013   –   yilda   2000   –   yilga   nisbatan   aholimizning   iste’mol   xarajatlari   9,5
barobar ortganining o’zi ko’p narsadan dalolat beradi.  
So’nggi  paytlarda  jon  boshiga   to’g’ri  keladigan  eng   muhim  oziq  –  ovqat
tovarlari bo’yicha iste’mol hajmi muttasil ortib bormoqda, ayni vaqtda nooziq – ovqat mahsulotlarni xarid qilish va xizmatlar uchun to’lanadigan sarf – xarajatlar
miqdori ham sezilarli ravishda ko’paymoqda.” 
Yuqoridagilardan kelib chiqqan holda men kurs ishim uchun “Daromad va
almashtirish   samarasi”   mavzusini   tanladim.   Bu   mavzuda   quyidagi   masalalarni
tahlil qilishga harakat qildim: 
– daromad – iste’mol  chizig’i 
– narx – iste’mol chizig’i 
– Engel chiziqlari 
– normal,   pastsifatli   va   giffen   tovarlar   uchun   daromad   va   almashtirish
samarasi 
Bundan   tashqari   korxonalar   faoliyatida   daromad   va   almashtirish
samarasining   qay   tarzda   qo’llanishi   ustida   ham   mulohazalar   yuritib,   bu   orqali
korxonaning kelgusi  natijalariga qanday ta’sir  ko’rsatishini  o’rganishga  harakat
qildim. 
DAROMAD – ISTE’MOL CHIZIG’I 
    Daromadning   o‘zgarishi   byudjet   chizig‘ini   o‘ziga   parallel   ravishda
siljishiga   olib   keladi,   nima   uchun   deganda,   narxlar   nisbati   o‘zgarmaydi.
Daromad   oshganda,   byudjet   chizig‘i   o‘ngga   -   yuqoriga   siljiydi,   kamayganda
pastga   –   chapga   siljiydi.   Xuddi   shunday   siljishlar   ne'matlar   narxi   bir   xil
o‘zgarganda ham   sodir bo‘ladi. Narxlarning pasayishi real daromadni oshiradi,
natijada byudjet  chizig‘i o‘ngga -  yuqoriga siljiydi. Xuddi  shunday narxlarning
o‘sishi, real daromadni kamaytiradi - byudjet chizig‘i pastgachapga siljiydi. Real
daromadning   o‘sishi   natijasida   byudjet   chizig‘i     A
1 ,   A
2 ,   A
3 ,...   A
n   holatlarga
ketma - ket siljiydi.  1 –chizma. Normal va past sifatli tovar uchun daromad – iste’mol chizig’i 
Daromadlarning   o‘zgarishiga   mos   ravishda   iste'molchining   yangi
holatdagi   muvozanat   E
1 ,   E
2 ,E
3 ,…E
n   nuqtalari   o‘rnatiladi.   Ushbu   muvozanat
nuqtalarini   tutashtiruvchi   chiziqni   amerikalik   olim   J.Xiks   «daromadiste'mol»
chizig‘i   deb   atadi   va   bu   chiziq   ilmiy   adabiyotlarda   «turmush   darajasi»   chizig‘i
deb ham ataladi.  
Chizmaning ordinata o’qiga past sifatli tovar, absissa o’qiga normal sifatli
tovar  joylashtirilgan. Ko’rinib turganidek, daromad minimal  vaqtida past  sifatli
tovar ko’proq, normal tovar nisbatan kamroq miqdorda sotib olinyapti. Daromad
ortishi   bilan   normal   tovarning   miqdori   ko’payib,   past   tovarning   miqdori   esa
kamayib boraveradi.  
Endi   absissa   o’qiga   past   sifatli   tovarni,   ordinata   o’qiga   normal   tovarni
joylashtiraylik  2 – chizma.  Past va normal sifatli tovarlar uchun daromad – iste’mol 
chizig’i 
Ko’rinib   turganidek,     daromad   ortib   borishi   bilan   past   sifatli   tovar
iste’moli   avval   ortib   boradi,   daromad   ma’lum   miqdorga   yetgach   kamayishni
boshlaydi.   Normal   tovar   iste’moli   esa   doim   ortib   boruvchanlik   xususiyatini
namoyon qiladi. 
Endi  absissa  o’qiga ham, ordinata o’qiga ham  normal sifatli tovar  qo’yib
tahlil qilamiz. 
o 
3 – chizma.  Normal sifatli tovarlar uchun daromad – iste’mol chizig’i
Chizmadan ko’rinib turganidek, daromad ortib borishi bilan ikkala
tovarning iste’moli ham bir xilda ortib boradi.  Daromad – iste’mol chizig’i
absissa o’qi bilan ham, ordinata o’qi bilan ham bir xil 45° li burchak tashkil
qiladi.  
Demak,   daromad   iste’mol   chiziqlari   tovarlarning   narxi   o’zgarmaganda,
daromad   o’zgarishi   bilan   iste’molchining   tovar   tanlovi   holatining   bir   holatdan
ikkinchisiga o’tishini aks ettiradi. 
Engel chiziqlari 
Nemis   olimi   Ernst   Engel   iste’molchi   daromadi   o’zgarishining   iste’mol
tarkibiga   qanday   ta’sir   qilishini   o’rganib   chiqqan.   Buning   uchun   u   iste’molchi
daromadi   o’zgarganda   oziq   –   ovqat   mahsulotlariga,   standard   sifatli   sanoat
mahsulotlariga   va   oliy   sifatli   tovar   va   xizmatlarga   bo’lgan   talabining
o’zgarishini   tadqiq   qilgan.   Engel   o’z   tadqiqotlari   yakunida   izlanishlari natijalarini   grafik   shaklida   tasvirlagan   va   bu   grafik   fanga   “Engel   chiziqlari”
nomi bilan kirgan.  
4 – chizma.  Engel chiziqlari 
Absissa  o’qiga R  – iste’molchi  daromadi  joylashtirilgan.   Ordinata  o’qida
esa Q – sotib olinadigan tovarlar miqdori berilgan. Bu grafikda Q
1 oziq – ovqat
mahsulotlariga bo’lgan talab miqdorini, Q
2  standard sifatli sanoat mahsulotlariga
bo’lgan   talab   miqdorini,   Q
3   esa   oliy   sifatli   tovar   va   xizmatlarga   bo’lgan   talab
miqdorini bildiradi. 
Grafikdan   ko’rinib   turibdiki,   oziq   –   ovqat   mahsulotlariga   bo’lgan   talab
daromadning har qanday holatida mavjud. Chunki, inson yashashi uchun oziq –
ovqat   mahsulotlarini   albatta   iste’mol   qilishi   kerak.   Iste’molchining   daromadi
ortib borishi bilan oziq – ovqat mahsulotlariga talab ortib boradi, lekin juda katta
sur’at   bilan   emas.   Bizning   grafikda   Q1   R   ortishi   bilan   asta   –   sekin   ortib
bormoqda, lekin iste’molchi daromadi 9 ga yetgandan so’ng iste’mol tovarlariga
talab   deyarli   o’zgarishsiz   holatga   kelib   qoladi.   Chunki   insonning   oziq   –   ovqat
mahsulotlariga  bo’lgan   talabi   cheksiz   o’suvchi   emas,   boshqacha   qilib  aytganda
inson nochor bo’lsa ham, milliarder bo’lsa ham bir kosa ovqatga qorni to’yadi.  
Iste’molchilarning   standard   sifatli   sanoat   mahsulotlariga   talabi   daromadi
ma’lum   darajaga   bizning   grafikda   3   ga   yetgandan   so’ng   boshlanadi.   Chunki,
standard   sifatli   tovarlarga   bo’lgan   talab   shakllanishi   uchun   iste’molchi   avvalo oziq   –   ovqat   mahsulotlari   bilan   ta’minlangan   bo’lishi   kerak.   Negaki,   hech   kim
qorni   och   holda   televizor   ko’rmaydi   yokiyegani   hech   narsasi   bo’lmasa,
xolodilnik sotib olmaydi. 
Iste’molchilarning   daromadi   oziq   –   ovqat   mahsulotlaridan   ortib   qolishni
boshlasa,   ular   jamg’arma   tashkil   qilihni   boshlashadi,   chunki   standard   sifatli
tovarlarning narxi unchalik ham arzon emas va jamg’armasiz ham oziq – ovqat
mahsulotlarini,   ham   normal   sifatli   tovarlarni   sotib   olish   ancha   mushkul
hisoblanadi. 
Grafikdan   ko’rinib   turganidek,   iste’molchi   daromadi   4   ga   yetgandan
so’ng,   standard   sifatli   tovarlarga   bo’lgan   talab   deyarli   o’zgarishsiz   qolib,   bir
xillikni   namoyon   qilyapti.   Bu   shuni   anglatadiki,   iste’molchi   normal   sifatli
tovarlarga   bo’lgan   ehtiyojini   qondirib   bo’lmoqda   va   endi   unda   oliy   sifatli
tovarlar   –   zeb-ziynat   buyumlari,   avtomashina,   qo’shimcha   uchastka   kabi   ko’p
mablag’ talab etuvchi tovarlarga talab paydo bo’la boshlaydi. 
  Iste’molchi   daromadi   5   ga   yetgach,     u   oliy   sifatli   tovarlarni   sotib   ola
boshlaydi, uning oliy sifatli tovarlarga bo’lgan talabi o’suvchi bo’ladi, daromad
7   ga   yetgach   esa,   talab   miqdori   birmuncha   barqarorlashadi,   chunki   bu   davrga
kelib,   oliy   sifatli   tovarlarga   bo’lgan   ehtiyoj   ancha   to’yingan   bo’ladi   va   talab
miqdorining   ortishi   emas   bir   miqdorda   bo’lishi   ham   iste’molchini
qanoatlantiradi. 
Lekin,   iste’molchining   daromadi   ortib   boraveradi   va   u   ortiqcha   pulga
standard   sifatli   tovarlardan   ko’proq   sotib   oladi.   1ta   televizorni   ikkitaga
aylantiradi yoki oddiy televizorni plazmalisiga almashtiradi. 
Demak,   daromad   –   iste’mol   chiziqlari   iste’molchining   daromadi   ortishi
bilan   normal   yoki   past   sifatli   tovarlarga   bo’lgan   talabining   qay   tarzda
o’zgarishini ifodalaydi. 
Engel   chiziqlari   bilan   insonlarning   oziq   –   ovqat   mahsulotlari,   standard
sifatli sanoat mahsulotlari va oliy sifatli tovarlarga bo’lgan talabning qay tarzda
o’zgarishini o’rganish mumkin.  Engel qonuni.  Daromad bo’yicha talab elastikligi 1 dan katta bo’lgan har
qanday   tovar   uchun   elastikligi   1   dan   kichik   bo’lgan   o’rinbosar   tovar   bo’lishi
mumkin. 
Demak,   yuqorida   keltirilgan   Engel   chiziqlari   har   doim   ham   qat’iy,
o’zgarmas bo’ladi deyish noto’g’ri bo’ladi. Ular o’zaro o’rinbosar tovarlar bilan
almashtirilishi mumkin. 
NARX– ISTE’MOL CHIZIG’I  
Narx – iste’mol chizig’i naflilik darajasi o’zgarmaganda tovarlarning narxi
o’zgarishi bilan iste’molchining tanlov majmualari bir holatdan ikkinchi holatga
o’tishini   aks   ettiradi.   Bu   holatda   iste’molchining   daromadi   o’zgarmas   deb
qaraladi   va   tovarlarning   birortasining   narxi   o’zgarganda   iste’mol   tarkibining
o’zgarishi kuzatiladi. 
 
 
a) 
 
 
 
 
 
b) 
 
 
5 –
chizma.
Narx –
iste’mol
chizig’i
(a) va
talab
chizig’i
(b) 
Yuqoridagi   chizmada   x
1   –   sharbat,   x
2   -   coca   –   cola   deb   olaylik.   a)
chizmada   coca   –   cola   narxi   o’zgarmaydi,   sharbat   narxi   esa   pastlab   boradi. Natijada   byudjet   chizig’i   AB   holatdan   AB
1 ,  AB
2 ,  AB
3   holatlarga   siljiydi,  ya’ni
byudjet   chizig’ining   x
2   chiziq   bilan   kesishgan   nuqtasi   o’zgarmaydi,   x
1   chiziq
bilan kesishgan nuqtasi esa B
1 , B
2 , B
3  holatlarga siljiydi.  
Aytaylik, iste’molchining daromadi  20so’m bo’lib, 1 litr  coca – colaning
narxi   4so’m,   1   litr   sharbatning   narxi   boshlang’ich   holatda   ya’ni   B     nuqtada
5so’mga   teng   bo’lsin.   Iste’molchi   quyidagi   kombinatsiyalarni   xarid   qilishi
mumkin: 5 litr coca – cola, 4 litr coca – cola va 0,8 litr sharbat, 3 litr coca – cola
va 1,6 litr sharbat, 2 litr coca – cola va 2,4 litr sharbat, 1 litr coca – cola va 3,2
litr sharbat, 5 litr sharbat. 
Endi sharbatning narxi 4so’mga B
1  nuqtaga tushsin, coca – colaning narxi
o’zgarmay   turibdi.   Iste’molchi   5   litr   coca   –   cola,   4   litr   coca   –   cola   va   1   litr
sharbat, 3 litr coca – cola va 2 litr sharbat, 2 litr coca – cola va 3 litr sharbat, 1
litr coca – cola va 4 litr sharbat, 5 litr sharbat xarid qilishi mumkin. 
Sharbatning narxi 3 so’mga B
2  nuqtaga tushsin. Kombinatsiya 5 litr coca –
cola, 4 litr coca – cola va 1,3 litr sharbat, 3 litr coca – cola va 2,6 litr sharbat, 2
litr coca – cola va 4 litr sharbat, 1 litr coca – cola va  5,3  litr   sharbat,  6,6  litr
sharbatdan  iborat. 
Va  nihoyat, sharbat narxi B
3  nuqtaga2 so’mga tushsin. Iste’molchi 5 litr 
coca – cola, 4 litr coca – cola va 2 litr sharbat, 3 litr coca – cola va 4 litr sharbat, 2 
litr coca – cola va 6 litr sharbat, 1 litr coca – cola va 8 litr sharbat, 10 litr sharbat 
xarid qilishi mumkin. 
Shunday   qilib,   sharbatning   narxi   arzonlashishi   bilan   iste’molchi   ko’proq
miqdordagi sharbat yoki coca – colani xarid qilish imkoniyatiga ega bo’lmoqda.
Demak,   iste’molchining   naflilik   darajasi   ortib,   befarqlik   egri     chizig’i     ham   U
egri     chiziqdan     U
1 ,  U
2 ,  U
3   egri   chiziqlarga   o’zgarmoqda.   Byudjet   chizig’ining
befarqlik egri chizig’i bilan kesishgan  nuqtasi  E nuqtadan E
1 , E
2 , E
3   nuqtalarga
siljishini   kuzatish   mumkin.   E,   E
1 ,   E
2 ,   E
3   nuqtalarni   tutashtirib   chiqsak,   narx   –
iste’mol chizig’i hosil bo’ladi.   Narx   –   iste’mol   egri   chizig’iga   asoslanib,   x
1   tovarga,   bizning   misolda
sharbatga   bo’lgan   talab   egri   chizig’ini   chizish   mumkin.   Bunda   absissa   o’qi
sharbat miqdorini, ordinata o’qi esa sharbat narxini belgilab beradi. 
Masalan, P
1  nuqtada iste’molchi real daromadi eng kam miqdorda turibdi,
ya’ni   sharbatning   narxi   eng   baland   nuqtada   joylashib   turibdi.   Aslini   olganda,
iste’molchining   nominal   daromadi   o’zgarmaydi,   20   so’m   holida   turadi,   lekin
sharbat   narxining   arzonlashishi   daromadning   real   qiymatining   ortishiga   olib
keladi.   Shuning   uchun   ham   sharbatning   narxi   arzonlab   borishi   bilan,
iste’molchining  ko’proq   sharbat   xarid   qilishga   qurbi   yetadi   va   talabi   ham   ortib
boradi. 
  NORMAL,   PAST   SIFATLI   VA   GIFFEN   TOVARLAR
UCHUN DAROMAD VA ALMASHTIRISH SAMARASI 
  Yuqorida   iste’molchi   daromadining   o’zgarishi   va   tovarlar   narxi
o’zgarishining   tovarlarga   bo’lgan   talabga   qay   tarzda   ta’sir   ko’rsatishini   ko’rib
o’tdik. Endi biror tovarga bo’lgan talab o’zgarishining qancha qismi narx bilan,
qanchasi   iste’molchi   daromadi   bilan   bog’liq   ekanini   ko’rib   chiqamiz.   Buning
uchun   bizga   daromad   samarasi   va   almashtirish   samarasi   tushunchalari   kerak
bo’ladi. 
Daromad   samarasi   –   bu   iste’molchi   daromadi   o’zgarib,   narxlar
o’zgarishsiz  qolganda iste’mol  tarkibining o’zgarishidir. Bunda iste’molchining
sotib olish imkoniyatlari ham o’zgaradi va uning tovarlar majmuasi bir chiziqdan
ikkinchisiga siljiydi. 
Buni   yaqqolroq   tushunish   uchun   quyidagi   misolni   keltiramiz:   Faraz
qilaylik,   bozorga   oziq   –   ovqat   mahsulotlari   va   iste’mol   buyumlari   sotib   olish
uchun   bordingiz.   Cho’ntangingizda   100000   so’m   pul   bor.   Bozorga   kirishingiz
bilan   sizdan   40000   so’m   qarz   olgan   do’stingizni   uchratib   qoldingiz.   U   qarzini
sizga qaytarib berdi va endi sizning pulingiz 140000 so’m bo’lib qoldi. Endi siz
avvalgi   o’ylagangizdan   ko’ra   ko’proq   va   sifatliroq   tovarlarni     sotib     olishingiz
mumkin. 
Jamiyatda,     insonlar     hayotida     ham     shunday   holat   kuzatiladi.
Iste’molchilarning   daromadi   ortib   borishi   bilan   ularning   ma’lum   tovarlarga
bo’lgan   talabi   o’zgaradi,   ba’zilari   esa   kamayadi,   umumiy   qilib   aytganda,
iste’mol tarkibi o’zgaradi. 
Statistik ma’lumotlarga qaraganda butun jahon bo’yicha daromad o’rtacha
1%ga   ortadi.   Rivojlangan   davlatlarda   aholi   daromadi   ortishi   bilan   maishiy
xizmatlarga   bo’lgan   talab   kuchayadi.   Bular   qatoriga   kir   yuvish   idorasi,   uy
tozalash xizmati va boshqalarni kiritishimiz mumkin.  Rivojlanayotgan davlatlarda aholining daromadi ortishi bilan uzoq muddat
xizmat qiluvchi predmetlarga bo’lgan talab ortadi. Bularga misol qilib, televizor,
xolodilnik, kompyuter, mashina, uchastka va boshqalarni olishimiz mumkin. 
Almashtirish   samarasi   –   tovarlarning   naflilik   darajasi   o’zgarmaganda,
biror   tovarning   narxi   o’zgarishi   bilan   iste’mol   talabi   tarkibining   o’zgarishidir.
Masalan,   piyozning   narxi   qimmatlab   ketganda,   uning   o’rniga   karam   ishlatish,
paxta yog’ining narxi  oshib ketsa, pista yog’i  yoki margarindan foydalanish va
hokazo. 
Ko’pincha,   iqtisodiy   adabiyotlarda   daromad   samarasi   va   almashtirish
samarasi birgalikda, o’zaro qiyoslanib tahlil qilinadi. Chunki shunday yo’l bilan
iste’molchi   talabi   o’zgarishining   qanchasi   daromadning   o’zgarishi   hisobiga,
qanchasi narxlarning o’zgarishi hisobiga bo’layotganini bilish mumkin. Biz ham
normal   sifatli   va   giffen   tovarlar   uchun   daromad   va   almashtirish   samaralarini
ko’rib chiqamiz. 
6 – chizma.  Normal sifatli tovarlar uchun daromad va almashtirish 
samarasi 
Yuqoridagi   chizmada   iste’molchining   ikki   xil   normal   sifatli   tovarga,
aytaylik, guruch va televizorga bo’lgan talabi keltirilgan. A ne’mat – televizor,  Б
ne’mat – guruch.  Byudjet   chizig’i   dastlab   Б A   holatda   bo’lgan. Б A   byudjet   chizig’ining   U
1
befarqlik   egri   chizig’i   bilan   kesishgan   nuqtasi,   ya’ni   iste’molchining   optimal
tanlov majmuasi E
1  nuqta bilan belgilangan. Bu holatda iste’molchi televizordan
A
1  birlik deylik 1 dona, guruchdan esa  Б
1  birlik, deylik 30kg sotib oladi. 
Televizorning   narxi   arzonlagandan   keyin,   byudjet   chizig’i   Б A’   holatga
siljigan.   Endi   yangi   optimal   majmua   U
1   befarqlik   egri   chizig’i   Б A’   byudjet
chizig’i   bilan   kesishgan   E
3   nuqtaga   o’tadi.   Endi   iste’molchi   televizordan   A
3
birlik, ya’ni 3 dona va guruchdan  Б
3  birlik, ya’ni 20 kg  xarid qiladi. 
Demak,   televizor   narxining   pasayishi   iste’molchining   real   daromadini,
sotib   olish   qobiliyatini   oshirdi.   Iste’molchining   televizorga   talabi   1   donadan   3
donaga, grafikda A
1   nuqtadan A
3   nuqtaga oshirdi, guruchga bo’lgan talabni esa
30 kgdan 20 kgga, grafikda  Б
1  nuqtadan  Б
3  nuqtaga tushirdi. 
Televizorga bo’lgan talabning A
1   nuqtadan A
3   nuqtaga ko’chishi umumiy
samara   deyiladi.   Bu   umumiy   samaraning   daromad   va   almashtirish   samarasiga
qanday taqsimlanishini ko’rib chiqaylik. 
Daromad   samarasini   aniqlash   uchun   U
1   befarqlik   egri   chizig’iga
urinadigan,   Б A’   byudjet   chizig’iga   parallel   Б A’’   byudjet   chizig’ini
o’tkazamiz. Б A’’   byudjet   chizig’i   iste’molchi   daromadining   kamayganini
ifodalaydi. Bu byudjet chizig’ining U
1 befarqli  egri  chizig’iga uringan nuqtasini
E
2   bilan   belgilaymiz.   E
2   nuqtaga   mos   keluvchi   televizor   hajmi   A
2   ga,   deylik   2
donaga   teng.   A
2   nuqta   A
1 A
3   siljishni   ikki   qismga   A
1 A
2   va   A
2 A
3   qismlarga
ajratadi. A
1 A
2  –almashtirish samarasi, A
2 A
3  – daromad samarasi bo’ladi. 
Demak,   televizorga   talabning   1   donadan   2   donaga   o’tishi   televizor   narxi
arzonlaganligi   sababli,   bu   talab   miqdorining   2   donadan   3   donaga   ko’payishiga
esa iste’molchi daromadining ortishi sabab bo’lgan. 
Past sifatli tovarlar uchun daromad va almashtirish 
samarasi   
7 – chizma.  Past sifatli tovarlar uchun daromad va almashtirish samarasi 
Grafikda   absissa   o'qiga   past   sifatli   tovar,   ordinata   o'qiga   normal   sifatli
tovar  joylashtirilgan. U
1   befarqlik egri chizig'i  RS byudjet chizig'iga uringan A
nuqtada iste'molchi past sifatli tovardan F
1  miqdorda sotib oladi. Agar past sifatli
tovar narxi arzonlasa, byudjet chizig'i RT holatga o'tadi. Bu holatda iste'molchi
past   sifatli   tovardan   ko'proq   sotib   oladi.   Past   sifatli   tovar   narxi   arzonlagani
sababli puli baribir ortib qoladi va normal tovardan ham ko'proq sotib oladi. Bu
holatda   U
2   befarqlik   egri   chizig'ining   RT   byudjet   chizig'iga   uringan   B   nuqtada
optimal tanlov majmuasiga ega bo'ladi va past sifatli tovardan E miqdorda sotib
oladi. 
Demak, almashtirish samarasi F
1 E musbat ishorali.  
Agar   iste'molchi   daromadi   kamaysa,   byudjet   chizig'i   pastga   tushadi.   Bu
holatda   iste'molchining   tanlov   majmuasi   U
1   befarqlik   egri   chizig'ining   yangi
byudjet chizig'i  bilan kesishgan  C nuqtani tashkil  qiladi. Bu holatda past  sifatli
tovardan F
2  miqdorda iste'mol qilinadi.  
Daromad pasayganda past sifatli tovarning iste'mol miqdori ko'paymoqda,
daromad ko'payganda iste'mol miqdori kamaymoqda. Demak, daromad samarasi
manfiy   ishorali,   bundan   kelib   chiqadiki,   umumiy   samarani   topish   uchun
almashtirish samarasidan daromad samarasini ayirish kerak. 
Giffen tovarlar uchun daromad va almashtirish samarasi 
Talab   qonuniga   muvofiq,   tovarlarning   narxi   oshsa,   ularga   bo’lgan   talab
miqdori kamayadi. Masalan, agar “Lasetti” avtomashinasining narxi 10 000 000
so’m bo’lib qolsa, unga bo’lgan talab miqdori keskin ortib ketadi, agar 100 000
000 ga ko’tarilsa, unga talabgorlar soni keskin kamayib ketadi.  Lekin,   shunday   tovarlar   ham   borki,   agar   ularning   narxi   ortsa,   ularga
bo’lgan talab miqdori kamaymaydi, balki ortadi. Bunday tovarlarga 
birinchi bo’lib, ingliz iqtisodchisi Robert Giffen e’tibor bergan.  
Irlandiyada baholarni o’rganayotib, Giffen shunday hodisaga duch keladi.
O’sha   yili   Irlandiyada   kartoshka   hosili   yaxshi   bo’lmaydi,   va   tabiiyki,
kartoshkaning   narxi   ko’tarilib   ketadi.   Lekin   aholi   orasida   kartoshkaga   bo’lgan
talab   miqdori   ortib   ketgan.   Bunga   sabab,   irlandiyada   kam   daromadli   aholining
asosiy   qismi   kartoshka   iste’mol   qilgan   va   ular   kartoshka   hosili   yaxshi
bo’lmaganini,   narxning   yana   ham   ko’tarilishi   mumkinligini   eshitgach,   iloji
boricha ko’proq kartoshka sotib olishga harakat qilishgan. 
Kam   daromadli   aholi   iste’mol   qiladigan   va   talab   miqdori   narx   ortganda
ortib,   kamayganda   kamayadigan   tovarlar   giffen   tovarlar   deyiladi.   Bunday
tovarlarga, kartoshka, buxanka, makaron misol bo’lishi mumkin.  
Bunday   tovarlar   uchun   talab   chizig’ining   o’zgarishi   “Giffen   paradoksi”
deb ataladi va quyidagicha bo’ladi. 
 
8 – chizma.  Giffen paradoksi 
Grafikdan   ko’rinib   turganidek,   tovar   narxi   P
0   bo’lganda,   unga   bo’lgan
talab miqdori Q
0  holatda edi. Keyinchalik, tovar narxi P
1  holatga o’tganda, ya’ni
ortganda talab miqdori ham ortadi, Q
1  holatga o’tadi. 
Endi   giffen   tovarlar   uchun   daromad   va   almashtirish   samarasini   ko’rib
chiqaylik.   Ma’lumki,   iste’molchi   daromadi   ortishi   bilan   giffen   tovarga   bo’lgan
talab kamayadi, chunki, iste’molchi daromadi ortgandan so’ng, go’sht, yog’, sut mahsulotlarini   sotib   olishga   qurbi   yetadi   va   makarondan   ko’ra   go’shtni   albatta
afzal biladi. 
Absissa   o’qiga   giffen   tovar,   ordinata   o’qiga   normal   tovar   qo’yib   tahlil
qilinsa, quyidagi grafik hosil bo’ladi. 
 
9 – chizma.  Giffen tovarlar uchun daromad va almashtirish samarasi
Iste’molchi uchun byudjet chizig’i NM
1  holatda edi. Ya’ni iste’molchi
M
1  miqdorda giffen tovar yoki N miqdorda normal tovar sotib olishi
mumkin. Iste’molchining befarqlik egri chizig’i U
1  ning NM
1  byudjet
chizig’iga uringan E
0  nuqtasi u uchun optimal tanlov majmuasi
hisoblanadi.Bu nuqtada iste’molchi giffen tovardan A
0  birlik sotib
oladi. 
Agar   giffen   tovar   narxi   arzonlasa,   iste’molchining   byudjet   chizig’i   NM
2
holatga   ko’chadi.   Giffen   paradoksiga   ko’ra   endi   uning   giffen   tovarga   bo’lgan
talabi  kamayadi  va  A
1   nuqtaga  kelib  qoladi.  Normal  tovarga  bo’lgan  talabi  esa
ortadi, chunki giffen tovarning arzonlashishi va unga bo’lgan talab miqdorining
kamayishidan   ortib   qolgan   pulni   ham   normal   tovar   uchun   sarflash   mumkin
bo’ladi. 
Agar   iste’molchining   daromadi   kamaysa,   byudjet   chizig’i   N
1 M
3   holatga
ko’chadi.   Iste’molchining   befarqlik   egri   chizig’i   U
1   holatga   qaytadi,     tanlov
majmuasi   E
2   holatga   ko’chadi.Chunki   endi   uning   daromadi   normal   tovardan ko’p   miqdorda   sotib   olishga   yetmaydi   va   giffen   tovardan   A
2   miqdorda   sotib
oladi.  
Daromad   va   almashtirishning   umumiy   samarasi   normal   sifatli   tovarlar
uchun   qo’shilsa,   giffen   tovarlar   uchun   ayirib   topiladi.   Demak,   yuqoridagi
grafikda umumiy samara A
0 A
2  ga teng. 
KORXONALAR   FAOLIYATIDA   DAROMAD   VA
ALMASHTIRISH SAMARASINING QO’LLANISHI 
Yuqorida   biz   daromad   va   iste’mol   samarasining   nazariy   asoslarini
o’rganib   chiqdik.   Endi   daromad   va   almashtirish   samarasini   korxonalar
faoliyatida tahlil qilishga urinib ko’ramiz.  
“Alisher   Baraka”   xususiy   kichik   korxonasi   eshik   –   rom   ishlab   chiqarish
bilan shug’ullanadi. 2010 – yilgacha korxonadagi uskunalar ancha eskirib qolgan
edi. Bu kamchilik sekin – asta ishlab chiqarilayotgan eshik – romlar sifatiga ham
ta’sir   ko’rsata   boshladi.   Korxona   rahbari   Alisher   Sobiraliyev   uskunalarni
yangilash   kerakligini   yaxshi   tushunib   turardi,   lekin   buning   uchun   ancha   kata
miqdordagi   mablag’   kerak   bo’lganligi   tufayli   faqat   joriy   ta’mir   bilan
cheklanardi. 
2010   –   yilda   korxona   mijozlarining   bir   nechtasi   sotib   olingan   tovarlar
uchun to’lovni biroz kechiktirib yubordi. Iyun oyiga kelib, 3 ta mijoz 12 million
so’m   mablag’ni   besh   kun   ichida   keltirib   berishdi.   Bundan   tashqari,   boshqa
turdagi   uskunalar   ishlab   chiqaruvchi   “Zamin”   korxonasi   eski   10   ta
uskunalarning har birini 100 000 so’mdan sotib olish taklifini bildirdi. 
Shunday   qilib,   umumiy   hisobda   13   000   000   so’m   mablag’   to’plandi.
Alisher Sobiraliyev 10 ta yangi uskunaning har birini 1 300 000 so’mdan sotib
oldi va korxonaga o’rnatdi. Endi bu korxona ishlab chiqargan eshik – romlarning
sifati yaxshilanib, bozorda ularga bo’lgan talab hajmi ham ancha ortdi. 
Demak,   daromadning   ortishi   va   uning   kapitallashtirilishi   korxona
faoliyatiga   ijobiy   ta’sir   qildi.   Korxonadagi   uskunalarning   yangilanishi   ishlab
chiqarish samaradorligini va tovarlarning sifatini ancha oshirdi.   
Yuqorida   “Alisher   Baraka”   xususiy   kichik   korxonasi   misolida   daromad
samarasining   korxona   faoliyatiga   ta’sirini   ko’rib   chiqdik,   endi   almashtirish
samarasining korxona faoliyatiga qanday ta’sir qilishini tahlil qilamiz. 
Poyafzal   ishlab   chiqaruvchi   “KFK   Shoes”   xususiy   korxonasi   butun
Farg’ona   vodiysida   o’z   o’rniga   ega   korxonalardan   biri   hisoblanadi.   Korxonada
ishlab   chiqarilgan   poyafzallar   nafaqat   yurtimizda,   balki   Rossiya,   Turkiya,
Gruziya kabi bir qancha xorij davlatlarida ancha yillardan beri o’zining sifati va
chidamliligi bilan mashhur. 
“KFK   Shoes”   xususiy   korxonasi   poyafzal   ishlab   chiqarish   uchun
xomashyoni,   ya’ni   terini   Eron   davlatidan   sotib   olardi.   Bir   juft   poyafzal   ishlab
chiqarish   uchun   sarf   bo’ladigan   xomashyo   korxonaga   45   000   so’mga   tushardi.
2012   –   yilda   Erondan   keladigan   xomashyoning   narxi   ko’tarilib   ketdi.   Bunga
sabab   qilib,   Eron   davlatining   o’zida   ham   bir   qancha   korxonalar   ochilganini
ko’rsatishdi.   Endi   bir   juft   poyafzal   uchun   sarf   bo’ladigan   xomashyo   60   000
so’mga to’g’ri kela boshladi. 
Korxona   xodimlari   tezlik   bilan   boshqa   xomashyo   yetkazib   beruvchilarni
izlab   topishdi.   Aniqlanishicha,   Pokiston   mamlakatida   juda   sifatli   teri
xomashyosi  ishlab chiqarilarkan. Korxona iqtisodchisining  bergan ma’lumotiga
ko’ra agar korxona Pokistondan xomashyo sotib olsa, bir juft poyafzal uchun 55
000 so’mlik xomashyo ishlatar ekan. Korxona rahbari tezlik bilan Pokistondagi
tadbirkorlar   bilan   shartnoma   imzoladi   va   teri   xomashyosini   Pokistondan   olib
kela boshladi. 
“KFK   Shoes”   korxonasi   mijozlari   yanada   sifatliroq   xomashyodan   ishlab
chiqarilgan   poyafzallarni   biroz   qimmatroq   narxda   sotib   bo’lsa   ham   olishni
ma’qul   ko’rishdi.   Mahsulotlar   sifatiga   sifat   qo’shilgach,   unga   bo’lgan   talab
hajmi   ham   ancha   ortdi.Demak,   almashtirish   korxona   faoliyatiga   ijobiy   tarzda
ta’sir qildi.  XULOSA 
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   iste’molchi   talabining   o’zgarishini
tahlil qilishda daromad samarasi va almashtirish samarasi muhim ahamiyat kasb
etadi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   daromad   va   almashtirish   samarasini
o’rganish   tovarlarga   narx   belgilash   qonuniyatlarini   yaxshiroq   tushunishga
yordam   beradi.   Zero,   har   qanday   korxona   o’z   foydasini   maksimallashtirish
uchun tovarlariga bo’lgan talabning doimiyligini  ta’minlashi  kerak. Chunki  har
qanday   yirik   korxonalar,   monopoliyalar,   konsernlar   agar   tovarlariga   talab
bo’lmasa,   inqirozga   yuz   tutadi.   Shuning   uchun   ham   iste’molchi   daromadining
o’zgarishini yoki boshqa tovarlar narxi o’zgarishini yetarli darajada tahlil qilish
firmaning barqaror rivojlanishiga olib keladi. 
Normal,   past   sifatli   va   giffen   tovarlar   uchun   daromad   va   almashtirish
samarasini   e’tiborga   olgan   holda   firma   va   korxonalar   iqtisodchilari   o’zlarining
yillik ishlab chiqarish rejalarini tuzib chiqishlari mumkin. Agar reja tuzishda bu
omillar inobatga olinmasa, kelgusida kutilmagan vaziyatlar sodir bo’lib, korxona
xodimlarini mushkul ahvolga solib qo’yishi mumkin. 
Bundan tashqari, korxonalarning o’zlari ham mahsulot ishlab chiqaruvchi
sifatida   ma’lum   turdagi   xomashyo   materiallariga   ehtiyoj   sezadilar.   Yuqorida
“Alisher   Baraka”   va   “KFK   Shoes”   korxonalari   misolida   daromad   va
almashtirish samarasining korxonalar faoliyatiga ta’sirini tahlil  qilishga  harakat
qildik. 
TAYANCH ATAMALAR:  
Daromad   -   iste'mol   chizig‘i   –   tovarlarning   narxi   o’zgarmaganda   daromad
o’zgarishi   bilan   iste’molchining   tovarlar   tanlovi   holatining   bir   holatdan
ikkinchisiga o’tishini aks ettiruvchi egri chiziq. 
Narx   -   iste’mol   chizig’i   – naflilik   darajasi   o’zgarmaganda   tovarlarning   narxi
o’zgarishi bilan iste’molchining tanlov majmualarining bir holatdan ikkinchisiga
o’tishini aks ettiruvchi egri chiziq.  Engel   chiziqlari   –   iste’molchi   daromadi   o’zgarganda   oziq   –   ovqat
mahsulotlariga,   standard   sifatli   sanoat   mahsulotlariga   va   oliy   sifatli   tovar   va
xizmatlarga bo’lgan talabining o’zgarishini ifodalovchi egri chiziqlar majmuyi. 
Daromad   samarasi   –   iste’molchi   daromadi   o’zgarib,   narxlar   o’zgarishsiz
qolganda iste’mol tarkibining o’zgarishi.  
Almashtirish   samarasi   –   tovarlarning   naflilik   darajasi   o’zgarmaganda,   biror
tovarning narxi o’zgarishi bilan iste’mol talabi tarkibining o’zgarishi. 
Giffen tovarlar – kam daromadli aholi iste’mol  qiladigan va talab miqdori  narx
ortganda ortib, kamayganda kamayadigan tovarlar. 
Giffen paradoksi –  giffen tovarlar uchun talab chizig’ining teskari o’zgarishi. 
Umumiy   samara   –   normal   sifatli   tovarlar   uchun   daromad   va   almashtirish
samarasi yig’indisi, giffen tovarlar uchun ayirmasiga teng samara.  FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:  
1. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti ma’ruzasi. 2014 yil yuqori o’sish 
sur’atlari bilan rivojlanish, barcha mavjud imkoniyatlarni safarbar etish, o’zini 
oqlagan islohotlar strategiyasini izchil davom ettirish yili bo’ladi. “Turkiston” 
gazetasi. 2014 – yil 18 – yanvar. 
2. Karimov I. A. Iqtisodiyotni erkinlashtirish, resurslardan tejamkorlik bilan 
foydalanish – bosh yo’limiz.  T.: “O’zbekiston” 2002 
3. Egamberdiyev E. Mikroiqtisodiyot. T.: “G’afur G’ulom” 2012 
4. Salimov B. T. Salimov B. B. Mikroiqtisodiyot.  TDIU T.: 2013 
5. G’ulomov S. Alimov R. Mikroiqtisodiyot.  T.: “Sharq” 2012 
6. R. Pindayk. D. Rubinfeld Mikroiqtisodiyot Inglizcha nashridan tarjima T.: 
2012 
INTERNET SAYTLARI: 
1. www.google.com     
2. www.ziyonet.uz     
3. www.ecocomics.ru     
4. www.stat.uz

Daromad va almashtirish samarasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский