Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 40.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 02 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Telzor Uchun

Дата регистрации 21 Апрель 2025

9 Продаж

Davlat ramzlariga doir tadbirlarni tashkil qilish

Купить
MAVZU:   DAVLAT RAMZLARIGA DOIR TADBIRLARNI TASHKIL
QILISH
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………....………………….… 3 
I BOB. DAVLAT RAMZLARINING NAZARIY ASOSLARI7 
1.1.  Davlat ramzlarining ta’limdagi o’rni va ahamiyati …………………….……7
1.2.  Davlat ramzlari orqali o’quvchilarga chet tilini o’rgatishning o’rni ………...9  
II BOB. DAVLAT RAMZLARIGA MEHR UYG’OTISHGA DOIR
TADBIRLARNI TASHKIL QILISH ISHLANMA LOYIHASI……………15
2.1.  Davlat ramzlariga mehr uyg’otishga doir tadbirlarni tashkil qilishning
amaliy ahamiyati ………………………………………………………….……..15
2.2.  Dars ishlanmasi ………………………………………………………….….17
XULOSA…………………………………………….…………………….……23
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………..…..24 KIRISH
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev
Miromonovichning   2017   yil   20-apreldagi   PQ-2909-sonli   qarori   bunga   yaqqol
misoldir.   Mazkur   qarorda   Oliy   ta’lim   tizimini   tubdan   takomillashtirish   bo’yicha
kompleks  chora  –  tadbirlar  ishlab   chiqildi   va  unda  har   bir  oliy  ta’lim   muassasasi
turdosh   xorijiy   yetakchi   ixtisoslashgan   ilmiy-ta’lim   muassasalari   bilan   hamkorlik
aloqalarini   o’rnatish,   o’quv   jarayoniga   xalqaro   ta’lim   standartlariga   asoslangan
ilg’or   pedagogik   texnologiyalar,   o’quv   dasturlari   va   o’quv-uslubiy   materiallarni
keng   joriy   qilish,   ilmiy   pedagogik   faoliyatga   chet   ellarning   yuqori   malakali
o’qituvchi   va   olimlarini   jalb   etish,   professor-o’qituvchi   kadrlarning   xorijiy   oliy
o’quv   yurtlarida   stajirovkalarini   tashkil   etish,   qayta   tayyorlash   va   malakasini
oshirish   masalalariga   ham   e’tibor   qaratildi .   Ta’lim   tizimida,   jumladan,   oliy
ta’limda   amalga   oshirilgan   islohotlar   natijasida   yuz   bergan   o’zgarishlar   ijtimoiy-
siyosiy,   huquqiy,   iqtisodiy   va   ma’naviy   jihatdan   katta   tarixiy   ahamiyatga   ega.
Amalga   oshirilgan   islohotlar   nafaqat   mamlakatimizda   ijobiy   o’zgarishlarga   olib
keldi,   balki   xalqaro   maydonda   ham   mamlakatimiz   nufuzini   yangi   bosqichga   olib
chiqdi. Bu borada bir qator me’yoriy hujjatlar qabul qilindi 1
.   Jonajon Vatanimiz –
O’zbekiston   Respublikasi     o’zining   davlat   mustaqilligini   qo’lga   kiritgani   va
mustaqil   taraqqiyot   yo’lini   boshlaganiga   26   yil   to’ldi.   Istiqlol   el-yurtimiz   uchun
o’z   taqdirining   haqiqiy   egasi   bo’lib,   qadr-qimmatini   anglab,   munosib   hayot
kechirish,   yurtimizda   huquqiy   demokratik   davlat   va   fuqarolik   jamiyatini   barpo
etish   imkoniyatini   yaratdi.   Ayni   paytda   u   har   bir   odamning   iqtisodiy,   ijtimoiy
sohalarda   iste’dod   va   qobiliyatini   to’la   namoyon   etishi,   huquq   va   erkinliklarini
ro’yobga   chiqarishining   mustahkam   zaminidir.Mustaqillik   yillarida   ko’hna
tariximiz,   boy   merosimiz,   milliy   davlatchiligimiz,   muqaddas   dinimiz,   urf-odat   va
an’analarimiz   qayta   tiklandi.   Bugungi   kunda   mehr-oqibat,   bag’rikenglik
hamjihatlik kabi olijanob fazilatlar, milliy va umumbashariy qadriyatlarga hurmat,
Vatan   taqdiri   va   kelajagiga   daxldorlik   tuyg’usi   yuragimizning   tub-tubidan   o’rin
oldi.Mamlakatimiz   mutaqilligining   26   yilligini   nishonlash   arafasida,   o’tgan   davr
1
  www. ziyonet.uz
3 mobaynida   bosib   o’tilgan   murakkab   yo’limizga   yana   bir   bor   nazar   tashlash,
mustaqil   taraqqiyotimiz   davomida   amalga   oshirilgan   ishlar,   erishgan   natijalarni
xolisona   baholash   va   ularning   mohiyati   va   ahamiyatini   keng   jamoachilik,   butun
xalqimizning ongi shuuriga yetkazish maqsadga muvofiqdir. 
Mavzuning dolzarbligi . Har qanday mustaqil davlatning belgilari jumlasiga
uning   timsoliy   ramzlari   ham   kiradi.   Ramzlar-   shartli   belgilar   bo`lib,   ular   qadim
zamonlardayoq turli xalqlarda u yoki bu hodisa, olam, mavjudot, odamlar tasvirini
ifodalagan.   Ramzlar   bevosita   xalq,   millat   hayoti,   an’analari,   ruhiyati,   folklori,
tarixi   bilan   chambarchas   bog`liqdir.   Davlat   ramzlari   –   bu   mustaqil   davlatning
muhim   tashqi   belgilarini   o`zida   mujassamlantiradi.   Davlat   ramzlarida   xalqning
azaliy orzusi, uning ezgu niyatlari, bugungi hayot mazmuni aks etadi.    O`zbekiston
Respublikasining   bayrog`i,   gerbi   va   madhiyasi.   Har   bir   mustaqil   davlat   o`z
bayrog`i,   gerbi   va   madhiyasiga   ega   bo`ladi.   Konstitutsiyamizning   5-moddasida
davlatimiz   bayrog`i,   gerbi   va   madhiyasining   huquqiy   asoslari   belgilab   berilgan.
Yo`lboshchimiz ta’kidlaganidek, “Davlatimiz ramzlari - bayroq, gerb va madhiya
O`zbekiston   xalqlarining   shon   sharafi,   g`ururi,   tarixiy   xotirasi   va   intilishlarini
o`zida   mujassamlashtiradi”   va   ular   haqida   maxsus   qonunlar   qabul   qilingan.
O`zbekiston   Respublikasining   Davlat   bayrog`i   to`g`risidagi   qonun   1991   yil   18
noyabrda,   Davlat   gerbi   to`g`risida   qonun   1992   yil   2   iyulda,   Davlat   madhiyasi
to`g`risidagi qonun 1992 yil 10 dekabrda qabul qilingan 2
. 
Darhaqiqat, istiqlol tufayli o’zligimizni angladik, ozod xalq, mustaqil davlat
sifatida   O’zbekistonning   bor   bo’y-bastini,   ulkan   salohiyatini   butun   dunyoga
namoyon   qilish   imkoni   ochildi.   Ozodlik   bois   bizni   jahon   tanidi,   xalqimizning
fidokorona   mehnati,   yoshlarimizning   g’ayrati,   azmu   shijoati   ila   vatanimizning
shon-shuhrati   olam   uzra   yanada   kengroq   yoyilmoqda.   Hurriyat   bergan   beqiyos
imkoniyatlar   negizida   ertangi   kunimiz   -   erkin   va   farovon   kelajagimizni   o’z
qo’limiz   bilan   bunyod   etmoqdamiz.“Mustaqillik”   va   “islohot”   tushunchalariga
mushtarak so’zlar sifatida qarashimiz tabiiy, albatta. Chunki faqat mustaqil davlat
va mustaqil jamiyatdagina islohotlarni amalga oshirish mumkin. Mustaqillik ham,
2
 www. ziyonet.uz
4 islohotlar   ham   insonning   yaxshi   yashashi,   munosib   turmush   darajasiga   erishishi
uchun   zarur   sharoit   yaratdi.   Mamlakatimizda   mustaqillik   yillarida   olib   borilgan
keng   ko’lamli   islohotlar   natijasida   milliy   davlatchiligimiz   poydevori
mustahkamlanib,   davlatimiz   suvereniteti,   chegaralarimiz   daxlsizligi   ta’minlandi,
jamiyatimizda tinchlik va osoyishtalik, millatlararo totuvlik va diniy bag’rikenglik
muhitini   kuchaytirish,   qonun   ustuvorligi,   inson   huquq   va   erkinliklari   hamda
manfaatlarini ro’yobga chiqarish bo’yicha ulkan ishlar amalga oshirildi. 
Ishning maqsad va vazifalari:  
 Davlat ramzlari haqida ma`lumotga ega bo`lish 
 O`quvchilar onggida davlat ramzlariga nisbatan mehr uyg`otish 
 O`quvchilarda vatanparvarlik ruhini tarbiyalash 
 Mustaqil davlatning timsoliy ramzlariga hurmat-ehtirom ko`rsatish 
Kurs ishining  о by е kti:  qo`yilgan maqsad va vazifalarni o`tash uchun o`zim
amaliyot   o`tagan   muassasamda   tadqiqot   olib   bordim.   Samarqand   viloyati   Urgut
tumani   123-   maktabda   3-sinf   o’quvchilariga   dars   jarayonida   davlat   ramzlari
mavzusida kichik tadbir tashkillashtirdim. 
Kursishining   m е t о d о l о gik   as о slari:   vatan   ramzlari   doimo   ulug’va
muqaddas   sanalgan.   Bayroq   hamisha   insonlarni   yakdillikka,   ulug’maqsad   yo’lida
birlashishga   chorlagan.   Davlat   ramzlari   or-nomus,   shon-sharaf   belgisi   sifatida
e’zozlangan.   Zero,   bayroq   har   bir   xalq,   millatning   shonli   o’tmishi   va   buyuk
kelajagi,  asriy an’ana  va urf-odatlarini  o’zida  aks  ettirgan.  Buyuk  o’tmish,  shonli
tarixga   ega   xalqimizning   davlat   barpo   etish   g’oyasi,   umuminsoniy   qadriyatlapga
sodiqligi,   eng   avvalo,   o’zining   davlat   ramzlarida   aks   etgan.   O’z   ramzlariga   ega
bo’lgan davlat o’z taqdirini o’zi belgilaydi. 
Kurs ishining as о siy ahamiyati:   davlat ramzlari har bir xalq va millatning
suvereniteti,   orzu   umidlari   hamda   kelajak   maqsadlarini   ifodalovchi   timsollardir.
O zbekistonning   davlat   ramzlari   xalqimizning   shon-sharafi,   tarixiy   xotirasi   vaʼ
intilishlarini  o zida  mujassam  etib,  shu   yurtda  yashovchi  har   bir  fuqaroga  g urur,	
ʼ ʼ
faxr   va   iftixor   bag ishlaydi.   Davlat   gerbi,   Davlat   bayrog i,   Davlat   madhiyasi   ona	
ʼ ʼ
yurtini   sevib  ardoqlagan  har  bir  farzand  uchun aziz  va  muqaddas.  Har  yili   2 iyul
5 sanasi   O zbekiston   Respublikasi   Davlat   gerbi   qabul   qilingan   kun   sifatida   alohidaʼ
ehtirom bilan nishonlanadi. 
Kurs  х ajmi va tarkibiy tuzilishi.  Kurs ishi 2 ta b о b va 4 ta paragraf, xulosa
va foydanilgan adabiyotlardan ib о rat. 
6 I BOB. DAVLAT RAMZLARINING NAZARIY ASOSLARI.
1.1.§.   Davlat ramzlarining ta’limdagi o’rni va axamiyati.
O’ta   murakkab   va   tahlikali   vaziyatda   mamlakatimiz   mustaqillikni   qo’lga
kiritgani   va   o’tgan   yillar   davomida   ulkan   yutuq   va   marralarga   erishgani,
xalqimizning,   ayniqsa,   yoshlarning   baxtli   hayot   kechirishi,   o’z   orzu-istaklarini
ro’yobga   chiqarishi   va   yorug’   kelajak   sari   intilishi   xalqimizning   aziz   farzandi
Islom   Karimovning   jasorati,   matonati,   mardlik   va   olijanoblik   fazilatlari,   noyob
iste’dodi,   odilligi   va   donishmandligi,   uzoqni   ko’ra   bilishi   va   Vatanimizga,
xalqimizga   sadoqati,   uning   kelajagi   buyuk   bo’lishiga   ulkan   va   qat’iy   ishonchi
tufayli ro’y berdi. Bunday buyuk va olijanob insonning xotirasiga hurmat-ehtirom
ko’rsatish   ham   sharaf,   ham   farzdir.   Zero,   Vatanimiz,   xalqimizga   butun   borlig’ini
baxshida   qilib,   fidoyilik   ko’rsatib   yashagan   Birinchi   Prezidentimiz   Islom
Karimovning ibratli hayoti va faoliyati xalqimiz, ayniqsa, yoshlarni vatanparvarlik
ruhida,   mustaqillikka   sadoqatli   qilib   tarbiyalashga   xizmat   qiladi.   Prezidentimiz
Shavkat   Mirziyoyev   tashabbusi   bilan   Birinchi   Prezidentimiz   xotirasini
abadiylashtirish   borasida   keng   ko’lamli   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Toshkent,
Qarshi   va  Samarqand   shaharlarida  Birinchi   Prezidentimiz   haykallari   qad   rostladi.
U   kishi   uzoq   yillar   faoliyat   yuritgan   Oqsaroy   qarorgohi   yodgorlik   majmuasiga
aylantirildi. Toshkent xalqaro aeroporti, yirik muassasa va tashkilotlar, poytaxtimiz
va viloyat markazlaridagi markaziy ko’chalarga Islom Karimov nomi berildi.
Davlatimiz   rahbarining   2017-yil   27-noyabrdagi   “O’zbekiston
Respublikasining   Birinchi   Prezidenti,   buyuk   davlat   va   siyosat   arbobi   Islom
Abdug’aniyevich   Karimov   tavalludining   80   yilligini   nishonlash   to’g’risida”gi
qarori   xalqimizning   buyuk   farzandi,   mustaqilligimiz   asoschisi   Birinchi
Prezidentimiz   Islom   Karimovning   xotirasiga   yuksak   ehtiromning   yana   bir
namunasi  bo’ldi.Qaror ijrosini  ta’minlash yuzasidan  mamlakatimizda izchil  ishlar
amalga   oshirildi.   Islom   Karimov   nomidagi   Respublika   xayriya   jamoat   fondi
tomonidan tayyorlangan va nashr qilingan “Islom Karimov – mustaqil O’zbekiston
asoschisi”   kitob-albomi   ham   qaror   ijrosi   doirasida   nashrdan   chiqdi.Ushbu   kitob-
albomda   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   so’zboshisi   keltirilgan.   Unda
7 shunday   so’zlar   bor:   “Vaqt   va   hayotning   o’zi   Islom   Abdug’aniyevich   Karimov
zamonamizning yetuk siyosatchisi,  dunyoda va turli mintaqalarda yuz berayotgan
o’ta murakkab voqea-hodisalarning mohiyatini davlatchilik nuqtai nazaridan ko’ra
oladigan, o’z yurti va xalqi uchun, har bir vatandoshimizning taqdiri uchun ulkan
mas’uliyat   tuyg’usini   teran   his   etadigan   atoqli   rahbar   ekanini   har   tomonlama
isbotladi”.Kitob-albomda Birinchi Prezidentimizning turli yillardagi faoliyatiga oid
noyob suratlari,  xorijiy davlatlar   rahbarlari, davlat   va  siyosat  arboblari,  turli   soha
vakillarining Islom Karimov haqidagi iliq va samimiy dil so’zlari joy olgan. 
Birinchi Prezidentimiz Islom Karimov mustaqillikning ilk kunlaridan buyuk
bobokalonimiz Sohibqiron Amir Temurni xalqimizga qaytardi, uni butun dunyoga
buyuk   davlat   arbobi,   bunyodkorlik,   ilm-fan   homiysi   va   ulug’   sarkarda   sifatida
tanitdi,   –   deydi   O’zbekiston   Yozuvchilar   uyushmasi   raisi,   O’zbekiston   xalq
yozuvchisi   M.Ahmedov.   –   O’zi   ham   xuddi   Amir   Temur   kabi   tinchlikparvar,
adolatli   siyosat   yuritdi,   xalq   manfaatlari,   farovon   va   baxtli   hayot,   yorug’   kelajak
yo’lida umrini baxshida qildi. Islom Karimovning xotirasi butun xalqimiz qalbida
mangu yashab, kelajak avlodga buyuk ibrat maktabi bo’lib xizmat qiladi. 
8 1.2.§.   Davlat   ramzlari   orqali   o’quvchilarga   chet   tilini   o’rgatishning
o’rni.  
Har qanday mustaqil davlatning belgilari jumlasiga uning timsoliy ramzlari
ham   kiradi.   Ramzlar-   shartli   belgilar   bo`lib,   ular   qadim   zamonlardayoq   turli
xalqlarda u yoki bu hodisa, olam, mavjudot, odamlar tasvirini ifodalagan. Ramzlar
bevosita xalq, millat hayoti, an’analari, ruhiyati, folklori, tarixi bilan chambarchas
bog`liqdir.   Davlat   ramzlari   –   bu   mustaqil   davlatning   muhim   tashqi   belgilarini
o`zida   mujassamlantiradi.   Davlat   ramzlarida   xalqning   azaliy   orzusi,   uning   ezgu
niyatlari, bugungi hayot mazmuni aks etadi.
O zbekiston   Davlat   Bayrog i   Davlat   Ramzlaridan   biriʻ ʻ
hisoblangan   bayroq   1991-yil 18-noyabrda qabul qilingan va ‘407-XXI   sonli qonun
bilan   tasdiqlangan   hisoblandi.   Davlat   bayrog i	
ʻ   to rt   rangdan	ʻ   iborat   ular  
moviy   ,   yashil   ,   oq   va   qizil   ranglardan   iborat   to g ri   to rtburchak   shaklidadir   .	
ʻ ʻ ʻ
Bayroqning   eng   yuqori   qismida   havorang   bilan   qoplangan   bu   esa   yurt   osmoni
doimo   tinch   ,   osoyishta   va   mussaffo   bo lishini bildiradi .	
ʻ  
Oq   rang   esa   bayroqning   o rta   qismida   joylashgan   bo’lib,   uning
ʻ
ma’nosi   ko’ngil pokligi   yurt   obodligi   nishonasidir. Bayroqning quyi qismida   yashil
rang   hilpirab   turadi.   Bu   degani   yangilanish   ,   shodumonlik   ,   navqironlik   ramzi
hisoblanadi. Ikki qizil chiziq havorang va yashil ranglar o rtasida joylashgan bo lib	
ʻ ʻ
bu   tomirlarimizda   oqayotgan   ajdodlar   qonini   bildiradi.   Bayroqning   yuqori
qismidagi yarim oy va o n ikki yulduz O zbek xalqining birdamliligi va qadimdan	
ʻ ʻ
barpo bo lgan davlatchiligi ramzlaridan hisoblanadi. 	
ʻ
Davlat Gerbi  
O zbekiston   Respublikasining   Davlat   Gerbi
ʻ   1992-yil   2-iyulda   Oliy
kengashning   o ninchi   sessiyasida   qabul   qilingan.   Gerbda   oltin   vodiy   uzra	
ʻ
charaqlab   turgan   quyosh   va   o ng   tomonda   ochilib   turgan	
ʻ   paxta   chanoqlari   chap
tarafda   esa   bug doy   boshoqlari   tasvirlangan.   Gerbning   eng   yuqori   qismida   davlat	
ʻ
birdamliligini   anglatuvchi   sakkiz   qirrali   yuduz   uni   ichida   esa   yarim   oy   va   yulduz
tasviri   bor.Ezgulik   ,poklik   ,tinchlik   va   barcha   ezgu   fazilatlarni   o zida   jo	
ʻ
qilgan   Humo qushi esa Gerbning markazida qanot yozib turadi shuni aytish joizki
9 bularning   hammasi   O zbekiston   xalqi   madaniyati   va   ananalariga   mos   va   hosʻ
tanlangan.   Gerbning   eng   pastki   qismida   O zbekiston   bayrog i   ichga	
ʻ ʻ   O zbekiston	ʻ
deb yozib qoyilgan 
Davlat Madhiyasi
O zbekiston Davlat Madhiyasi 1992-yil 10-dekabrda qabul qilingan va Oliy	
ʻ
kengashning   768-On   ikkinchi   sonli   qonuniga   muofiq   tasdiqlangan   hisoblanadi.
Madhiya   Xalq   shoiri   Abdulla   Oripov   sheri   va   Mutal   Burhonov   musiqasi   asosida
yaratilgan.   Madhiya   o n   olti   qator   va   ikki   naqorotdan   iborat   hisoblanadi  	
ʻ
“O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   bayrog’i   to’g’risida”gi   qonun   1991   yil   18-
noyabrda   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Kengashining   navbatdan   tashqari
o’tkazilgan   VII   sessiyasida   qabul   qilingan.   Madhiya   –   grekcha   “gamn”   so`zidan
olingan   bo`lib,   u   dasturiy   harakterdagi   she’rni   tantanali   qo`shiq   qilib   tarannum
etilishi ma’nosida qo`llaniladi. Madhiyalarning bir necha turlari mavjud. Masalan,
davlat,   inqilob,   harbiy,   diniy   va   hokazo   madhiyalar   bor.   Bularning   ichida   eng
asosiysi   davlat   madhiyasi   hisoblanadi.   Davlat   madhiyalari   hozirga   zamon   barcha
mustaqil   davlatlarida   mavjud   bo`lib,   u   davlat   bayroq   va   davlat   gerbi   bilan   bir
qatorda   davlatning   rasmiy   tantanavor   ramzi   bo`lib   hisoblanadi.   O`zbekistonning
o`z davlat madhiyasi uzoq ijodiy izlanishlar natijasida atoqli shoir Abdulla Oripov
tomonidan   yozilib,   sa’nat   arbobi   Mutal   Burxonov   tomonidan   kuy   bastalandi   va
1992 yil 10 dekabrda O`zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining XI sessiyasida
qabul   qilindi.   Madhiyamizda   o`zbek   xalqining   shodiyona   fikr-o`ylari   va   his-
tuyg`ulari bekamu ko`st o`z ifodasini topgan. 1992 yil 10 dekabrda qabul qilingan
«O`zbekiston   Respublikasining   Davlat   madhiyasi   to`g`risida»gi   qonunga   binoan,
O`zbekiston Respublikasining Davlat Madhiyasi O`zbekiston Respublikasi Davlat
suverenitetining ramzidir. 
Davlat   bayrog’i   va   uning   ramzi   bugungi   O’zbekiston   sarhadida   qadimda
mavjud   bo’lgan   davlatlar   bilan   tarixan   bog’liqligini   anglatadi   hamda
respublikaning milliy-madaniy an’analarini o’zida mujassamlashtiradi. Bayroqdagi
moviy rang tiriklik mazmuni aks etgan mangu osmon va obihayot ramzi. Timsollar
tilida   bu   –   yaxshilikni,   donishmandlikni,   halollikni,   shon-shuhrat   va   sadoqatni
10 bildiradi.   Binobarin,   Amir   Temur   davlati   bayrog’ining   rangi   ham   moviy   rangda
edi. Bayroqdagi oq rang – muqaddas tinchlik ramzi bo’lib, u kun charog’onligi va
koinot   yoritkichlari   bilan   uyg’unlashib   ketadi.   Oq   rang   –   poklik,   beg’uborlik,
soflikni,   orzu   va   hayollar   tozaligi,   ichki   go’zallikka   intilishning   timsoli.   Yashil
rang   –   tabiatning   yangilanish   ramzi.   U   ko’pgina   xalqlarda   navqironlik,   umid   va
shodumonlik timsoli hisoblanadi. Qizil chiziqlar – vujudimizda jo’shib oqayotgan
hayotiy   qudrat   irmoqlarini   anglatadi.   Navqiron   yarim   oy   tasviri   bizning   tarixiy
an’analarimiz bilan bog’liq. Ayni paytda u qo’lga kiritilgan mustaqilligimiz ramzi
ham.   Yulduzlar   barcha   uchun   ruhoniy,   ilohiy   timsol   sanalgan.   O’zbekiston
Respublikasi   Davlat   bayrog’idagi   12   yulduz   tasviri   ham   tarixiy   an’analarimiz,
qadimgi   yilnomamizga   bevosita   aloqador.   Bizning   o’n   ikki   yulduzga   bo’lgan
e’tiborimiz   O’zbekiston   sarhadidagi   qadimgi   davlatlar   ilmiy   tafakkurida   nujum
ilmi   taraqqiy   etganligi   bilan   ham   izohlanadi.   Davlat   bayrog’imizdagi   12   yulduz
tasvirini o’zbek xalqi madaniyatining qadimiyligi, uning komillikka, o’z tuprog’ida
saodatga intilishi ramzi sifatida tushunish. 
“O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   gerbi   to’g’risida”gi   Qonun   1992   yil   2
iyulda O’zbekiston Respublikasi  Oliy Kengashining X sessiyasida qabul qilingan.
Gerb   termini   «erbo»   so`zidan   olingan   bo`lib,   shohlar   va   hukmdorlarga   davlat,
sarhad,   hudud   va   boshqa   nasldan   naslga   meros   qoluvchi   mulk   belgisini
anglatadi.O’zbekiston   Respublikasining   Davlat   gerbi   gullagan   vodiy   uzra
charaqlab turgan quyosh tasviridan hamda so’l tomonida bug’doy boshoqlari, o’ng
tomonida   ochilgan   paxta   chanoqlari   suvrati   tushirilgan   chambardan   iborat.
Gerbning   yuqori   qismida   respublika   jipsligining   ramzi   sifatida   sakkiz   qirrali
yulduz   tasvirlangan:   sakkiz   qirra   ichida   joylashgan   yarim   oy   va   yulduz
musulmonlarning   qutlug’   ramzidir.   Gerbning   markazida   himmat,   olijanoblik   va
fidoyilik   timsoli   bo’lgan   afsonaviy   Xumo   qushi   qanotlarini   yozib   turibdi.   Ushbu
ramz   va   timsollar   xalqimizning   tinchlik,   yaxshilik,   baxt-saodat,   farovonlik
yo’lidagi   orzu-umidlarini   ifodalaydi.   Gerbning   pastki   qismida   respublika   Davlat
bayrog’ini   ifoda   etuvchi   chambar   lentasining   bandiga   “O’zbekiston”   deb   yozib
qo’yilgan.
11 O`zbekiston Respublikasi davlat mustaqilligining ramzlari muqaddas bo`lib,
ularni har qanday yo`l bilan taxqirlash qonun bilan javobgarlikka tortiladi. Davlat
ramzlari   xaqida   gapirar   ekanmiz,   avvalo   ularning   mohiyati,   nima   uchun   zarurligi
va tarixiy kelib chiqishi haqida ham bilib olish kerak. Shundagina ularning davlat
hayetida   tutgan   o`rni   va   ahamiyati   tushunarli   bo`ladi.   O`zbekiston
Respublikasining   davlat   ramzlari   faqat   o`zbek   davlatigagina   taalluqli   bo`lib,
mohiyati   chuqur   ma’noga   ega   shartli   belgilar   badiiy   ifoda   sifatida   ma’lum   bir
ko`rinishlarda   aks   etadiki,   bunday   ko`rinish   ohanglar,   so`zlar,   tabiat   tasviri,
ranglar, astrologik jismlar va boshqa turli shakllarda bo`lib, xalqimizning o`tmishi,
istiqboli,   g`ururi   va   faxrini   o`zida   mujassamlashtiradi.   Shundan   biz   sanab   o`tgan
milliy   davlat   ramzlari   olamshumul   voqea,   ular   mustaqil   O`zbekiston   davlatining
yorqin   timsollari   bo`lib,   bu   timsollar   bugun,   erta   va   buyuk   kelajagimiz   uchun
munosib xizmat qilajak. Yurtboshimiz ta’kidlaganidek, “shu ramzlarni e’zozlash –
o`zining   qadr-qimmatini,   o`z   mamlakatiga   va   shaxsan   o`ziga   bo`lgan   ishonchni
mustahkamlash   demakdir”.  
Har   bir   xalq,   har   bir   elat   o`zi   hurmat-ehtirom   qiladigan   tilga   ega.   Tilga   bo`lgan
munosabat ana shu tildan foydalanuvchi odamlarning ko`p yoki oz sonli ekanligiga
bog`liq emasdir. Tilda ana shu tilning ijodkori bo`lgan xalqning, elatning tarixi va
madaniyati   aks   etadi.   Til   millatning   ajralmas   belgisi   va   davlat
mustaqilligi   ramzlaridan biridir. 
Umumta’lim   maktablarida   joriy   yilning   15   noyabridan   –   15   dekabr   kuniga
qadar   “O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   –   mamlakat   taraqqiyoti   va
jamiyat   farovonligining   huquqiy   kafolati”   shiori   ostida   huquqiy   va   ma’naviy-
ma’rifiy   tadbirlar   oyligi   o’tkazilmoqda.   Bu   haqda   Xalq   ta’limi   Axborot   xizmati
xabar bermoqda 3
. Ayni kunda, 193 nafar hududiy xalq ta’limi boshqaruv organlari
xodimlari,   XTXQTMO   institutlari   professor-o’qituvchilari   va   malakali
mutaxassislardan tarkib topgan doimiy faoliyat yurituvchi hududiy targ’ibot guruhi
a’zolari ta’lim muassasalarida va aholi o’rtasida “Inson, uning qadr-qimmati, haq-
huquqi   oliy   qadriyat”   mavzusida   targ’ibot   ishlarini   reja   asosida   olib   bormoqda.  
3
 www. ziyonet.uz
12 Shu bilan birga, ta’lim muassasalarida o’quvchilarning huquqiy ongini yuksaltirish
va   olgan   bilimlarini   mustahkamlash   maqsadida   tegishli   darslarda,   “Ertalabki
saflanish” va “Tarbiyaviy soat”larda hamda pedagog xodimlar uchun “Ma’naviyat
soati”   tadbirlarida   “Konstitutsiyani   o’rganamiz”,   “Konstitutsiya   -   mening
taqdirimda”   mavzularida   huquqni   muhofaza   qilish   idoralari   xodimlari,
huquqshunos   olimlar   ishtirokida   ma’naviy-ma’rifiy   tadbirlar,   uchrashuvlar,   ochiq
muloqotlar va davra suhbatlari tashkil etilmoqda. 
Qolaversa, barcha ta’lim musassasalarida o’quvchilar o’rtasida “O’zbekiston
kelajagi   barkamol   avlod   qo’lida”,   “Inson   huquqlari   –   eng   oliy   qadriyat”,
“Konstitutsiya   –   taraqqiyotimiz   poydevori”,   “Konstitutsiya   –   mening   huquq   va
burchlarim“,   “Konstitutsiya   va   huquqiy   madaniyat”,   “Konstitutsiya   –   ravnaqimiz
qomusidir” mavzularida insholar tanlovlari o’tkazilmoqda. G’oliblar faxriy yorliq
va esdalik sovg’alari bilan taqdirlanmoqda. Shuningdek bolalar va o’smirlar sport
maktablari   mas’ulligida   Konstitutsiya   kuniga   bag’ishlab   o’quvchilar   va
o’qituvchilar   o’rtasida   sportning   14   turi   bo’yicha   turnirlar   o’tkazilmoqda.
Shuningdek,   Respublika   ta’lim   markazi   tomonidan   joylarda   o’quvchilar   o’rtasida
“Konstitutsiya   –   baxtimiz   poydevori”   respublika   ko’rik-tanlovining   quyi
bosqichlari   o’tkazilmoqda.   Bu   kabi   tadbirlar   aniq   maqsadga   ega,   qat’iyatli
farzandlarimiz   safini   kengaytirish,   ertangi   kunga   bo’lgan   ishonchini   yanada
mustahkamlashga   xizmat   qilmoqda.   Uzluksiz   ta’limning   boshlang’ich
bo’g’inidanoq   bolalarimizning   huquqiy   savodxonligi   shakllanib   borayotgani,
yoshlarimizning   o’z   konstitutsiyaviy   huquq   va   erkinliklarini,   oila,   jamiyat   hamda
davlat   oldidagi   burch   va   majburiyatlarini   bilishi   uchun   har   tomonlama
ko’maklashilayotgani ayni muddaodir. 
Davlatimiz   Prezidenti   Islom   Karimov   O’zbekistonning   rivojlanish
istiqbollari   haqida   so’z   yuritar   ekan,   har   kim   o’z   huquqlarini   bilishi,   ulardan
foydalana   olishi,   o’z   huquq   va   erkinliklarini   bilishi   uchun   aholi   ning   huquqiy
madaniyatini   oshirish   nechog’liq   muhim   ekanligini   har   doim   eslatib   o’tadilar.
Jumladan,   “Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch”   kitobida   bugungi   shiddatli
davrda   chinakam   ma’naviyatli   va   ma’rifatli   odamgina   inson   qadrini   bilishi,   o’z
13 milliy   qadriyatlarini,   milliy   o’zligini   ang   lashi,   erkin   va   ozod   jamiyatda   yashash,
mustaqil   davlatimiz   ning   jahon   hamjamiyatida   o’ziga   munosib   o’rin   egallashi
uchun   fi   doyilik   bilan   kurasha   olishi   mumkinligini   ta’kidlagan.   Sharqning   buyuk
donishmandi Abu Ali ibn Sino: “Nega dunyoda yovuz lik bu qadar ko’p?” – degan
savolga:   “Sababchisi   siz-u   biz.   Bilmaslik   yoki   uquvsiz   lik   sababli   yovuzlik   bilan
ku   ra   shishdan   voz   kechishimiz   asnosida   o’zimiz   ham   yovuzlikning   keng
tarqalishiga imkon yaratib beramiz”, – deb javob bergan ekan. 
Konstitutsiyaviy huquq asoslarini o’rganishning muhimligi shundaki, bunda
o`quvchilar   o’z   huquq   va   manfaatlaringizni   himoya   qilish   yo’llari   va   vositalarini
yaxshiroq   bilib   olasiz.   Qonunchilik   tushunchalaridan   tashqari,   inson   xulqining
axloqiy   m е ’yorlari,   vijdon,   sha’n,   qadr-qimmat   kabi   tushunchalar   ham   mavjud.
Insoniyat   tomonidan  e’tirof   etilgan   axloq  me’yorlariga  rioya  qilib,  qonun  asosida
ish ko’rilsa, haqiqat qaror topishi mumkinligini anglaysiz. O`quvchilar qonunchilik
yordamida   har   bir   inson   hayotida   yuzaga   k е lishi   mumkin   bo’lgan   ko’pgina
muammolarni   hal   etish   mumkinligini   bilib   olasiz.   Huquqiy   ta’lim   –   bu   huquqiy
madaniyatning,   ya’ni   insonga   huquq   beradigan   barcha   ijobiy   va   qimmatli
tomonlarni   o’zlashtirishning   qo’shimcha   tarkibiy   qismi,   х olos.   Axloqiy   fazilatlar
va huquqiy bilimlar yig’indisi yuqori darajadagi huquqiy madaniyat asosini tashkil
etadi.   L е kin   sustkashlik   bilan   qonunga   munosabatda   bo’lish   jamiyatning   rivojiga
salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Har   bir   kishi   o’zining   va   boshqalarning   qonuniy   haq-
huquqlarini talab qila olishi, qonun buzilishiga yo’l qo’ymasligi k е rak. Aks holda
qonunchilikka   va   huquqiy   davlat   qurish   imkoniyatiga   bo’lgan   ishonch   susayadi.
Huquqshunoslik   fanlari   bo’yicha   olgan   bilimlaringiz   nafaqat   k е lajakdagi,
shuningd е k,   bugungi   kundagi   muammolarni   hal   etishga   ham   yordam   b е radi,   deb
umid qilamiz 4
. 
4
 Egamberdieva N. Ijtimoiy pedagogika. Toshkent: A.Navoiy nomidagi O’zbekiston Milliy kutubxonasi nashriyoti, 
2009.
14 II BOB. DAVLAT RAMZLARIGA MEHR UYG’OTISHGA DOIR
TADBIRLARNI TASHKIL ETISH BO`ICHA ISHLANMA-LOYIHASI.
2.1.§. Davlat ramzlariga mehr uyg’otishga doir tadbirlarni tashkil qilishning
amaliy ahamiyati.
Har   bir   o`quvchi   o`z   konstitutsiyasini,   davlat   ramzlarini   bilishi   lozim.
Maktablarda   aynan   davlat   ramzlarini   o`quchilarga   o`rgatishda   chuqur   e`tiborli
bo`lish   kerak.   O`z   davlat   ramzlari   ya`ni   ,   o`z   gerbi,   bayrog`i,   madhiyasini,
konstitutsiyasini   bilmagan   o`quvchi   haqiqiy   o`quvchi   hisoblanmmaydi.   Davlat
ramzlarini bilish orqali har bir shaxsda vatanga bo`lgan muhabbat uyg`onadi. Ular
haqida   ma`lumotga   ega   bo`lgan   o`quvchi   o`z   vatani   bilan   faxrlanishni   boshlaydi,
yurtiga muhabbat qo`yishni boshlaydi. Kelajakda vatan uchun sodiq inson bo`ladi.
Yurtboshimiz   ham   bekorga   ta`limga   katta   e`tibor   qaratmayabdilar.   Har   bir   narsa
bog`chadan, kichik maktab yosh davrdan boshlanadi. Ularga qanday tarbiya- ta`lim
beraolishimiz bizga ularning kelajagini ko`rsatib beradi. 
O’z   navbatida,   ramzlar   haqida   ham   to’xtalib   o’tsak.   Qadimda   va   hozirgi
davrda ham   ko’plab  mamlakatlar  va  xalqlar  o’z ramzlari  orqali  keng  tanilmoqda.
Jumladan,   Fransiyada   Eyfel   minorasi,   Misrda   piramidalar,   Amerika   Qo’shma
Shtatlarida   Ozodlik   haykali   bo’lib,   ramzlar   ham   siyosiy,   ham   tarixiy,   ham
ma’naviy   boylikni   ifoda   etadi.   Masalan,   serenada   Ispaniya   bilan   bog’liqdir.
Xalqaro   amaliyotda   qabul   qilingan   davlat   ramzlari   esa   alohida   o’rin   egallaydi.
Jumladan, gerb, bayroq va davlat madhiyasi. Shuning uchun davlat ramzlariga ham
tarixiy kelib chiqishidan tortib, to huquqiy asoslarigacha qiziqish tobora ortmoqda.
O’zbek   davlatchiligi   o’z   tarixi   va   hokimiyatni   ifodalovchi   ramzlarga   ega   bo’lib,
ular   ajdodlar   tamg’asi,   xonning   muhrlarida   o’z   ifodasini   topgan.   Hammaga
tarixdan ayonki, sak qabilalari eng qadimgi qabilalardan bo’lib, qabila o’z totemiga
ega bo’lgan. 
Shuningdek,   qadimgi   turkiy   tamg’alar   turli   darajada   namoyon   bo’ladi:
po’stin   turkiy   xoqon,   yabg’u,   tegin,   ulug’   rahnamolarning   oliy   hukmdorlarining
qo’lyozmalari,   urug’-qabila   birlashmalari   gerbi,   shaxslar   tamg’alari   va   patriarxal
oilalar (shaxsiy tamg’alar, hatto nomdor, zotdor otlari uchun belgilar). Ular orasida
15 qadimgi   turkiy   “xoqon”   tamg’a   tog   silueti   shaklida   keng   tarqalgan.   Jumladan,
tarixiy   manbalarda   voxtamg’ali   –   Termiz,   Sherobod,   Jarqo’rg’on   tumanlaridagi
qishloqdir. Voxtamg’ali aslida uvoq yoki uvuq (uch qismi egik, o’roqqa o’xshash)
shaklida   bo’lgan.   Tamg’asiga   ko’ra,   urug’,   urug’iga   nisbatan   aholi   markazi   nom
olgan.   O’zbeklarning   uvoq,   uvoqtamg’ali,   degan   urug’i   ham   bor.   Demak,   o’zbek
davlatchiligi tarixida gerb o’zining tarixiy rivojiga ega. 
Yuqorida   ta’kidlanganidek,   “O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   gerbi
to’g’risida”gi   qonun   qabul   qilinganiga   ham   29   yil   to’lmoqda.   Albatta,   bu
O’zbekiston   davlatchiligi   uchun   eng   muhim   voqea   sanaladi.   Qomusimizning   5-
moddasida   “O’zbekiston   Respublikasi   qonun   bilan   tasdiqlanadigan   o’z   davlat
ramzlari   –   bayrog’i,   gerbi   va   madhiyasiga   ega”,   deya   ramzlarimizning   huquqiy
asoslari  mustahkamlab qo’yilgani barchamizga ayon. Mustahkam  huquqiy asosga
ega   bo’lgan   bayroq,   gerb   va   madhiyamiz   davlat   va   xalq   birligini   namoyon   etadi.
Bu   o’z   erkiga   ega   bo’lgan   xalqning   ko’nglini   tog’dek   ko’tarib,   milliy   g’urur
bag’ishlaydi. Shu ma’noda, gerbimiz qabul qilingan qutlug’ sana munosabati bilan
uning   ta’rifiyu   huquqiy   asosini   yana   bir   karra   eslash   joiz,   deb   o’ylaymiz.
Gerbimizdagi  tasvirlar  O’zbekiston  sarhadida qadimdan davlat  va xalqlar  mavjud
bo’lgani,   tarixiy   rivojlanishidagi   bog’liqlik   hamda   yurtimiz   hududida   yashovchi
millatlar   va   elatlarning   an’analarini   o’zida   mujassamlashtirgan.   Zero,   tamg’adagi
har bir chiziq, har bir rang, har bir belgida xalq va yurtning tarixiy-ma’naviy jihati
aks   etgan.   Jumladan,   O’zbekiston   jannatmonand   o’lka   ekanining   haqiqiy
manzarasi   tamg’ada   o’z   ifodasini   topgan.   Asrlar   davomida   “oq   oltin”,   deb
ulug’langan   g’o’za   chanoqlari   ochilgan   tasvir   o’ng   tomondan   boshlanib,   chap
tomonda rizq-ro’zimiz bo’lmish bug’doy boshoqlari, tog’u daryolari bor gullagan
vodiy uzra nur sochgan quyosh tasviri tushirilgan tamg’a izoh talab etmasligi ayni
haqiqatdir. Bir e’tibor bering-a, yuqori qismidagi sakkizburchak ichida yarimoy va
yulduz   azaliy   xalqning   istiqbolini   aks   ettirgan   bo’lsa,   buning   mantiqiy   davomi
sifatida   gerbning   markazida   qanotlarini   yozgan   qadimiy   Humo   qushi   baxt   va
erksevarlikni namoyon etgan. Bayrog’imizni ifoda etuvchi chambar lenta gerbning
pastki  qismida  “O’zbekiston” degan  yozuvga hamohang yana  milliy g’ururimizni
16 orttiradi. “O’zbekiston Respublikasi  Davlat gerbi to’g’risida”gi qonunda gerbning
qanday   ko’rinishga   egaligi,   hatto   ranglarigacha   yaqqol   ifodalab   berilgan.   Unga
muvofiq,   mamlakatimiz   fuqarolari,   O’zbekistonda   istiqomat   qiladigan   barcha
shaxslar   davlatimiz   gerbini   hurmat   qilishi   shart.   Davlat   gerbi   tasviri
mamlakatimizdagi barcha davlat tashkilotlari binolari peshtoqiga o’rnatilgan. Gerb
tasviri   muhrlarda   va   davlat   idoralari   blankalarida,   rasmiy   nashrlarda,   qog’oz   va
tanga   pullarda,   qimmatli   qog’ozlar   va   fuqarolik   pasportida,   qonunda   belgilangan
boshqa   hujjatlardan   joy   olgan.   Bu   esa   gerbning   Vatanimiz   sha’ni,   xalqimiz
g’ururini   yorqin   aks   ettirishining   huquqiy   kafolati,   xalqimizning   shon-sharafi,
tarixiy xotirasi va intilishlarini o’zida mujassam etgan tinch va osoyishta, ozod va
erkin hayotimiz, yorug’ kelajagimizga bo’lgan ishonchimiz ifodasidir. 
Zero,   inson   manfaatlari   har   narsadan   ustun   bo’lgan   yurt   fuqarolarida   ham
huquqiy madaniyat, ham yuksak ma’naviy qadriyat bo’lishi shartdir. Ana shu ikki
jihat   aholi,   ayniqsa,   yoshlarimizning   vatanparvarligini   hamda   qonunlarga
itoatgo’yligini ta’minlaydi. Davlat ramzlari hamisha muqaddas sanalgan. Shu bois
ularni   mard   va   jasur   kishilarga   ishonishgan.   Yuqorida   ta’kidlaganimizdek,
gerbimiz   xalqimizning   o’tmishi,   buguni   va   kelajagini   o’zida   mujassam   etgan
Vatanning muqaddas timsolidir 5
. 
5
 Egamberdieva N. Ijtimoiy pedagogika. Toshkent: A.Navoiy nomidagi O’zbekiston Milliy kutubxonasi nashriyoti, 
2009.
17 2.2.§. DARS ISHLANMA.
O`zbekiston   Respublikаsining   Dаvlаt   mаdhiyasigа   zo’r   ehtirom   bilаn
qаrаsh   O`zbekiston   Respublikаsi   hаr   bir   fuqаrosining   vаtаnpаrvаrlik
burchidir. 
Mutal Burhonov musiqasi 
Abdulla Oripov so’zi 
Serquyosh hur o’lkam, elga baxt, najot, 
Sen o’zing do’stlarga yo’ldosh, mehribon! 
Yashnagay to abad ilmu fan, ijod, 
Shuhrating porlasin toki bor jahon! 
Oltin bu vodiylar – jon O’zbekiston, 
Ajdodlar mardona ruhi senga yor! 
Ulug’ xalq qudrati jo’sh urgan zamon, 
Olamni mahliyo aylagan diyor! 
Bag’ri keng o’zbekning o’chmas iymoni, 
Erkin, yosh avlodlar senga zo’r qanot! 
Istiqlol mash’ali tinchlik posboni, 
Xaqsevar, ona yurt, mangu bo’l obod! 
Oltin bu vodiylar – jon O’zbekiston, 
Ajdodlar mardona ruhi senga yor! 
Ulug’ xalq qudrati jo’sh urgan zamon, 
Olamni mahliyo aylagan diyor!
18 DARS ISHLANMA 
1-SINF
  Dars mavzusi:   Davlatimiz ramzlari.
1. Darsning maqsadlari:
2. a)   ta’limiy   maqsad:   o’quvchilarni   davlat   ramzlarimiz   va   ularning
hayotimizdagi ahamiyati bilan to’la tanishtirish;
3. b)   tarbiyaviy   maqsad:   o’quvchilarni   avvalo   ona   vatanga,   davlat
ramzlarimizga hurmat ruhida tarbiyalash;
4. c)   rivojlantiruvchi   maqsad:   o’quvchilarda   erkin   va   mustaqil   fikrlash
ko’nikmalarini shakllantirish, ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish.
III.   Asosiy   tushuncha   va   atamalar:   bayroq,   gerb,   madhiya,   konstitutsiya,
humo qushi va boshq.
1. O’quvchilar egallashi lozim bo’lgan BKM elementlari:
— davlatimizning qanday ramzlari borligini bilish;
— bayroq haqida bilish;
— gerb haqida bilish;
— madhiya haqida bilish.
Ko’nikma va malakalar:
— bayroq qachon qabul qilinganini aytib berish;
— gerb qachon qabul qilinganini aytib berish;
— madhiyamiz haqida ma’lumotga ega bo’lish;
— davlat ramzlarining hayotimizdagi ahamiyati haqida gapirish.
1. Darsning metodlari:   aqliy hujum, “ Buzuq telefon” .
2. Dars shakli:   suhbat, ma’ruza.
VII. Dars usuli:   tayyor yozma materiallar va ko’rgazmalar usulida.
VIII.   Darsda   qo’llaniladigan   vositalar:   bayroq,   gerbning   rasmlari,
O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va boshq.
1. Darsning borishi:
2. Tashkiliy   qism:   salomlashish,   davomatni   aniqlash   va   yangiliklar
haqida suhbat.
19 3. O’tilgan mavzuni takrorlash. O’tilgan mavzu: “O’zbekiston – mening
vatanim”.
Takrorlash yuzasidan savollar:
1. Konstitutsiyamizga binoan vatanimizning nomi nima deb ataladi?
2. Vatanimiz qachon mustaqillikka erishgan?
3. Vatan haqida she’r aytib bering.
X.Yangi mavzu bayoni:
Dars O’zbekiston Respublikasi madhiyasini kuylash bilan boshlanadi.
O’qituvchi:   Aziz   o’quvchilar,   bizga   ma’lumki,   ona   vatanimiz,   O’zbekiston
1991-yil   31-avgustda   mustaqillika   erishdi.   Shu   kundan   boshlab   mardona
“Mustaqillik”   so’zi   tilimizga   ko’chdi.   Va   bizning   kelajagi   buyuk   davlatimiz   o’z
ramzlariga, o’z davlat tiliga ega bo’ldi.
Yurtboshimiz Islom Abdug’aniyevich Karimov bu haqida to’xtalib shunday
degan:   “Milliy   timsollarimiz   va   ramzlarning   har   biri   milliy   g’ururimizni
yuksaltirishga   xizmat   qiladi.   Ularning   har   biri   katta   bir   darslik,   kuchli   tarbiya
vositasidir”.
Bas   shunday   ekan   biz   davlat   ramzlarimiz   bilan   faxrlanmog’imiz,   ularga
hurmat bilan munosabatda bo’lmog’imiz kerak.
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   5-moddasida   O’zbekiston
Respublikasi   qonun   bilan   tasdiqlanadigan   o’z   davlat   ramzlari-bayrog’i,   gerbi   va
madhiyaga ega, deb belgilab qo’yilgan.
1. O’qituvchi   o’quvchilarga   davlat   ramzlarimiz   to’g’risidagi
ma’lumotlarni aytib beradi.
2. O’zbekiston   Respublikasining   davlat   bayrog’i   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Kengashining   navbatdan   tashqari   o’tkazilga   VII   sessiyasida
1991-yil 18-noyabrda tasdiqlangan.
3. Bayro’g’imiz   va   unda   aks   etgan   ramzlar   qadimiy   tarix   bilan   bog’liq
bo’lgan milliy, madaniy an’analarni o’zida aks ettirgandir.
4. Bayroqda aks etgan moviy rang musaffo osmon va obihayot ramzidir.
20 5. Bayrog’imizdagi   oq   rang   –   muqaddas   tinchlik   ramzi   bo’lib,   u
nurafshon   kun   va   koinot   yoritgichlari   bilan   uyg’unlashib   ketgan   –   poklik,
beg’uborlik, orzular nurafshonligi va go’zallikka intilish timsolidir.
6. Yashil rang esa tabiatning yangilanish, yasharish ramzi hisoblanadi
7. Bayroqdagi   qizil   chiziqlar   –   tomirlarimizda   jo’shib   oqayotgan
jonbahsh irmoqlardir.
8. Yarim   oy   tasviri   bizning   tarixiy   an’ana   –   yu   milliy   qadriyatlarimiz
bilan bog’liqdir.
9. Bayrog’imizda 12 yulduzning aks etishi o’z ramziy ma’nosiga egadir.
Bu   birinchidan   quyosh   yilnomamizga   dahldorligini   bildirsa,   ikkinchidan   bizning
ilm – ma’rifatda dunyoga yuz tutgan daholarga beshik bo’lgan buyuk davlatimizda
“Nujum   ilmi”   taraqqiy   etganligi,   bunda   Mirzo   Ulug’bek,   Abu   Rayhon   Beruniy
kabi ulug’ allomalarimizning butun dunyo tan olgan ulkan kashfiyotlari bilan ham
izohlanadi.
O’qituvchi:   Bu   bayrog’imiz   to’g’risidagi   ma’lumotlar   edi.   Endi
gerbimizning   qisqacha   tafsilotiga   to’xtalib   o’taman.   Gerb   so’zi   aslida   nemis
tilidagi   “gerbo”   so’zidan   olingan   bo’lib,   davlat,   hudud,   nasldan   naslga   meros
bo’lib qoladigan mulk belgisini anglatadi.
O’zbekiston   Respublikasining   davlat   gerbi   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Kengashining 1992-yil 2-iyulda bo’lib o’tgan X sessiyasida tasdiqlangan.
Gullarga   burkangan   go’zal   vodiy   uzra   nur   sochayotgan   quyosh   aks   etgan
gerbimizning   o’ng   tomonida   pishib   yetilgan   risq-ro’zimiz   bo’lmish   bug’doy
boshoqlari, so’l tomonida esa milliy boyligimiz hisoblanmish lo’ppi ochilgan paxta
chanoqlari tasvirlangan chiroyli chambarni ko’rish mumkin. Uning yuqori qismida
jipsligimiz ramzi sifatida sakkiz qirrali yulduz, sakkiz qirra ichida esa yarim oy va
yulduz tasvirini ko’ramiz.
Gerbimiz   markazida   oliyjanoblik   va   sahovat,   himmat   va   fidoyilik,   tinchlik
timsoli hisoblanmish afsonaviy humo qushi qanotlarini keng yozib turibdi.
Pastki   qismidagi   davlatimiz   bayrog’ini   ifodalovchi   uch   rangdan   iborat
chambarga “ O’zbekiston” so’zi yozib qo’yilgan.
21 Shundan so’ng o’qituvchi madhiyamiz haqida ham qisqacha to’xtalib o’tadi
va uning hayotimizdagi ahamiyati haqida o’quvchilarga so’zlab beradi.
XII. Mustahkamlash uchun metodlar.   “Buzuq telefon” metodi.
Ushbu   metod   o’quvchilarga   xotirani   charxlashga,   o’z   mustaqi   fikriga
bo’lgan   ishonch,   o’z   ishiga   mas’uliyat   singari   tushunchalarni   tarkib   toptirishga
xizmat   qiladi.   Metodni   o’qituvchi   turli   xil   fanlardan   vaziyatga   moslab   o’tkazishi
mumkin.   Bunda   o’qituvchi   o’quvchilar   jamoasini   2   guruhga   ajratadi.   Ular
bajaradigan ishlar esa quyidagilardan iborat:
—   guruhlar   davlat   ramzlari   bo’yicha   eshitgan   ma’lumotlarini   o’zaro
takrorlaydilar;
—   ma’lumotlar   bir   joyga   yig’ilgandan   so’ng   guruh   sardori   raqib   guruhga
ifodali   qilib   so’zlab   beradi.   Masalan:   O’zbekiston   Respublikasining   davlat
bayrog’i haqida;
— qolgan o’quvchilar esa fikrlarni to’ldiradilar;
—   raqib   guruh   esa   eshitgan   ma’lumotlarini   iloji   boricha   xato   qilmasdan
qaytadan so’zlab berishi kerak bo’ladi;
— ikkinchi guruh tomonidan ushbu faoliyat qaytadan takrorlanadi. Masalan:
O’zbekiston Respublikasining davlat gerbi haqida;
— guruhlar faoliyati o’qituvchi tomonidan xolis baholanadi;
— xatosiz va tez so’zlab bergan jamoa g’olib hisoblanadi.
Uyga vazifa : Davlat ramzlarining rasmini ishlash.
22 XULOSA
Vatanparvarlik   tarbiyasi   fuqaroni   shakllantirishning   muhim   bosqichidir
Kichik   maktab   o’quvchilarida   vatanparvarlik   tarbiyasini   joriy   etish   tufayli
bolalarda   o’z   ona   yurtiga   to’g’ri   munosabat   -   qadriyatlar   va   o’tmishdagi   muhim
voqealarga   hurmat   va   vatandoshlarimizning   hozirgi   yutuqlari,   tushunchalarini
tushuntirish   shakllanadi.   fazilat   va   yomonlik,   Rossiyaning   ahamiyati   va   bu
mamlakatning   qadr-qimmati   haqida   shakllangan   g’oya.   Bu   tadbirlarning   barchasi
o’z   yurti   manfaatlarini   himoya   qilishga   shay,   jasorat   ko’rsatishga   qodir   yosh
avlodni tarbiyalashga xizmat qiladi. 
Vatanparvarlik   quyidagi   xususiyatlar   bilan   ajralib   turadi   -   diniy
bag’rikenglik,   jamoatchilikning   qonunga   bo’ysunishi,   yaxshi   munosabat.
Vatanparvarlik   ko’p   asrlik   an’analar   va   o’z   mamlakatining   ko’plab   asoslariga
asoslanadi. Kichik maktab o’quvchilarini vatanparvarlik ruhida tarbiyalash nafaqat
maktab ishi, balki har bir o’quvchining oilasining qo’llab-quvvatlashi  va ishtiroki
bo’lishi   kerak.Xulosa   qilib   aytganda,   ushbu   kurs   ishida   davlat   ramzlari   o`rgatish
orqali   har   bir   o`quvchi   onggida   ,nafaqat   o`quvchi   har   bir   insonda   vatanparvarlik,
sodiqlik   mehr-muhabbatini   uyg`otish   maqsad   qilib   olingan.   Ushbu   kurs   ishida
avvalo,   rahmatli   birinchi   Prezidentimizning   xotirasini   yodga   oldik.   Ularning
muqaddas   va   hurmat   -   ehtiromga   arziydigan,   buyuk   so`zlari   bilan   gap   boshladik.
Shu   bilan   birga   davlat   ramzlari   haqida   umumiy   tushuncha   berib,   uning   qadr-
qimmatini   aks   ettirishga   harakat   qildim.   Albatta   har   bir   shaxs   o`z   burchlarini,
davlat   ramzlarini,   millatini,   konstitutsiyasini   bilishi   lozim.   Maktablarda   yaxshi
kadrlarning   talab   etilayotgani   ta`limda   aynan   yuqori   ko`rsatgichga   ega   bo`lish
maqsadida   olib   borilmoqda.   Yaxshi   mutaxasis   yaxshi   metodlardan   foydalanadi,
mehr   bilan   darslarni   olib   boradi.   O`qtuvchini   roli   har   bir   o`quvchi   natijasida
sezilarli   rol   o`ynaydi.   Bizning   mutaxasis   va   qadri   baland   o`qtuvchilarimiz
o`quvchilarga   vatanga   mehr   uyg`ota   olishiga   hech   shubhamiz   yo`q.  
23 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI:
1. O ’ zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni   Shavkat
Mirziyoyev   Miromonovich  2018  yil  10  dekabrdagi  “ Chet   tillarni   o ’ rganish   tizimini
yanada   takomillashtirish   chora - tadbirlari   to ’ g ’ risida ” gi   qarori  
2. Mansur   MUSAYEV,   Respublika   Ma’naviyat   va   ma’rifat   markazi
huzuridagi   Ijtimoiy-ma’naviy  tadqiqotlar   instituti   bo’lim   boshlig’i,  siyosiy   fanlari
bo’yicha falsafa doktori 
3. Xudoynazar   QO’CHQOROV,   Respublika   Ma’naviyat   va   ma’rifat
markazi huzuridagi Ijtimoiy-ma’naviy tadqiqotlar instituti mas’ul xodimi 
4. O’zA muxbiri Nasiba ZIYODULLAEVA yozib oldi 
5. Milliy   va   harakatli   o’yinlar.   Darslik.   /   T.S.   Usmanxodjayev,
O’zbekiston Respublikasi Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi. O’zbekiston davlat
jismoniy tarbiya instituti. Т.: «Iqtisod-Moliya», 2015. 268 bet. 
6. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2016   yil   29   dekabrdagi
«2017-2021   yillarda   maktabgacha   ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-
tadbirlari to’g’risida»gi PQ2707-sonli qarori. 
7. www. ziyonet.uz 
8. www.edu.uz 
9. Mirziyoev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz
bilan birga quramiz. Toshkent, O’zbekiston, 2017 yil, 488 bet. 
10. D.Q. Asqarova  “Bolalalarni  maktab  ta’limiga  tayyorlash  metodikasi”
o’quv qo’llanma Toshkent-2020 11-b 
11. Egamberdieva N. Ijtimoiy pedagogika. Toshkent: A.Navoiy nomidagi 
O’zbekiston Milliy kutubxonasi nashriyoti, 2009. 
24

Davlat ramzlariga doir tadbirlarni tashkil qilish

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha