Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 13000UZS
Размер 41.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Сентябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

Demokratik jamiyatda o'qituvchi va o'quvchi munosabati

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI   O’ZBEKISTON-FINLANDIYA
PEDAGOGIKA INSTITUTI
 MAKTABGACHA VA BOSHLANG’ICH TA’LIM FAKULTETI 
BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT, TARBIYAVIY ISH YO’NALISHI
“ PEDAGOGIKA” KAFEDRASI 
“PEDAGOGIK MAHORAT” FANIDAN
Demokratik jamiyatda o'qituvchi va o'quvchi
munosabati
MAVZUSIDAGI
1KURS ISHIKURS ISHI  MUNDARIJA
KIRISH
ASOSIY QISM
1. Demokratik jamiyatda ta lim tizimining o’ziga xos xususiyatlariʼ
2.   Demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlarining   asosiy
tamoyillari
3.   O’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   demokratik   munosabatlarning   asosiy
tamoyillari va xususiyatlari
4. Pedagogik munosabatlarda shaxsga yo’naltirilgan yondashuv
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATI	
ʻ
2 KIRISH
XXI asrda inson kapitalining asosiy tayanchi sifatida ta’lim tizimiga bo’lgan
e’tibor   yanada   ortib   bormoqda.   Ayniqsa,   demokratik   qadriyatlar   asosida
shakllangan   jamiyatda   ta’lim   nafaqat   bilim   beruvchi   tizim,   balki   inson   shaxsini
rivojlantiruvchi, uni mustaqil fikrlashga, faol fuqarolik pozitsiyasiga ega bo’lishga
yo’naltiruvchi   muhim   institut   sifatida   namoyon   bo’ladi.   Bunday   sharoitda
o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   munosabatlar   ta’lim   jarayonining   markaziy
tamoyiliga   aylanadi.   Chunki   o’qituvchi   shunchaki   bilim   beruvchi   emas,   balki
shaxsni   shakllantiruvchi,   unga   demokratik   qadriyatlarni   singdiruvchi   muhim
ijtimoiy shaxsdir.
Demokratik   muhitda   ta’lim   ishtirokchilari   o’rtasidagi   muloqot   hurmat,
ishonch,   hamkorlik   va   tenglikka   asoslanadi.   Bu   esa,   o’z   navbatida,   ta’lim
jarayonining   sifatini   oshirishga,   o’quvchining   faolligini   rag’batlantirishga,   uning
ijtimoiy   hayotda   faol   ishtirok   etishiga   imkon   yaratadi.   O’qituvchi-o’quvchi
munosabatlarining   ochiqligi   va   erkinligi,   ayniqsa,   demokratik   tamoyillar   asosida
rivojlanayotgan   jamiyatlarda   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   munosabatlar   orqali
o’quvchiga   faqatgina   akademik   bilim   emas,   balki   hayotiy   ko’nikmalar,   insoniy
qadriyatlar va mas’uliyat hissi singdiriladi.
Kurs   ishining   dolzarbligi   shundaki,   hozirgi   globallashuv   va   demokratik
islohotlar   davrida   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   sog’lom,   ochiq,   ishonchli
muloqot   ta’lim   samaradorligining   eng   muhim   omillaridan   biriga   aylangan.   Bu
munosabatlar   pedagogik   jarayonni   faollashtiradi,   shaxsiy   yondashuvni
kuchaytiradi hamda shaxsni tarbiyalashda samarali vositaga aylanadi.
Kurs   ishining   maqsadi   –   demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi
o’rtasidagi   munosabatlarning   mohiyatini   ochib   berish,   ularning   ta’lim   sifati   va
shaxsiy rivojlanishga ta’sirini aniqlash.
Vazifalari:
– demokratik jamiyatda ta’limning o’ziga xos xususiyatlarini aniqlash;
– o’qituvchi-o’quvchi munosabatlarining pedagogik asoslarini yoritish;
3 –   o’qituvchining   demokratik   qadriyatlarni   shakllantirishdagi   rolini   tahlil
qilish;
–   o’quvchi   shaxsini   rivojlantirishda   muloqotning   o’rni   va   ahamiyatini
ko’rsatish;
– real   ta’lim   jarayonidagi   munosabatlar   tajribasini  tahlil   qilish  va  xulosalar
chiqarish.
Kurs ishining obyekti – umumta’lim maktablaridagi ta’lim jarayoni.
Predmeti   –   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   demokratik   munosabatlar
tizimi.
Ushbu kurs ishi kirish, uchta asosiy bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar
ro’yxatidan iborat.
Birinchi bobda pedagogik munosabatlarning nazariy asoslari yoritiladi, ya’ni
demokratik   tamoyillar,   kommunikativ   muloqot   va   pedagogik   muhit   haqida   ilmiy
asoslar   beriladi.   Ikkinchi   bobda   esa   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   o’zaro
munosabatlarning shakllanishi, ularga ta’sir etuvchi omillar, munosabat turlarining
tahlili   va   demokratik   yondashuvlar   bilan   boyitilishi   o’rganiladi.   Uchinchi   bob
amaliy   qismga   bag’ishlanib,   real   ta’lim   muassasalaridagi   o’qituvchi-o’quvchi
munosabatlarining   holati   tahlil   qilinadi,   mavjud   yutuq   va   muammolar   aniqlanadi
hamda taklif va tavsiyalar bildiriladi.
Kurs   ishining   mazmuni   orqali   demokratik   tamoyillar   asosida   barpo   etilgan
ta’lim   muhitida   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   munosabatlarning   ahamiyati
keng yoritiladi, ularga yondashuvlar takomillashtiriladi hamda ilg’or tajribalardan
foydalanish   yo’llari   tahlil   etiladi.   Shu   bilan   birga,   ushbu   ish   orqali   amaliyotda
yuzaga   keladigan   dolzarb   muammolar   yechimiga   qaratilgan   ilmiy-pedagogik
asoslar ishlab chiqiladi.
4 1. Demokratik jamiyatda ta lim tizimining o’ziga xos xususiyatlariʼ
Demokratik   jamiyat   —   fuqarolarning   teng   huquqli   ishtirokini,   so’z
erkinligini, fikrlar xilma-xilligini va ijtimoiy adolat tamoyillarini o’z ichiga olgan
ijtimoiy-siyosiy tuzumdir. Bunday jamiyatda ta lim tizimi insonparvarlik g’oyalari	
ʼ
asosida   quriladi.   Ta lim   jarayoni   har   bir   o’quvchining   shaxsiy   qiziqishlari,	
ʼ
ehtiyojlari,   qobiliyatlari   va   imkoniyatlarini   e’tiborga   olgan   holda   tashkil   etiladi.
Unda o’qituvchi va o’quvchi o’rtasidagi munosabatlar sheriklik, hurmat, hamkorlik
va   o’zaro   ishonch   asosida   shakllanadi.   Demokratiya   sharoitida   ta limning   bosh	
ʼ
maqsadi   shaxsni   har   tomonlama   rivojlantirish,   uni   mustaqil   fikrlashga,   ijodiy
yondashuvga,   jamiyatda   faol   ishtirok   etishga   tayyorlashdir.   Bu   maqsadlarga
erishishda   pedagogik   jarayonning   barcha   ishtirokchilari   —   o’qituvchi,   o’quvchi,
ota-ona   va   ijtimoiy   muhitning   o’zaro   hamkorligi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Demokratik   ta lim   tizimi   avtoritar   boshqaruvdan   farqli   ravishda   qat’iy	
ʼ
buyruqbozlik va jazoga asoslanmaydi, balki rag’batlantirish, mustaqillikni qo’llab-
quvvatlash, erkin fikr aytishga imkon berish kabi tamoyillar asosida tashkil etiladi.
Shu jihatdan o’qituvchining roli ham o’zgaradi — u endilikda faqat bilim beruvchi
emas,   balki   maslahatchi,   yo’lboshchi   va   hamkor   sifatida   faoliyat   yuritadi.
O’quvchilar   esa   o’z   fikrini   erkin   ifoda   eta   oladigan,   savollar   beradigan,
muammolarga   yechim   topishga   urinadigan   faol   subyektlar   sifatida   namoyon
bo’ladi.   Shu   tarzda   demokratik   jamiyatda   ta lim   tizimi   shaxsni   rivojlantirishning	
ʼ
asosiy vositasi sifatida xizmat qiladi.
Demokratik jamiyatda o’qituvchi  va o’quvchi  munosabati  ta’lim  tizimining
eng   muhim   tamoyillaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   munosabatlar   o’zaro   hurmat,
tenglik,   ishonch   va   hamkorlik   asosida   shakllanadi.   O’qituvchi   o’z   vakolatlari
doirasida   nafaqat   bilim   beruvchi,   balki   tarbiyachi,   yo’l-yo’riq   ko’rsatuvchi,
murabbiy   sifatida   ham   faoliyat   yuritadi.   Shu   bilan   birga,   o’quvchini   faqat   bilim
qabul qiluvchi emas, balki mustaqil fikrlovchi, o’z fikrini erkin ifoda etishga qodir
shaxs   sifatida   ko’rish   demokratik   jamiyatda   ta’limning   asosiy   printsiplaridan
biridir.   Demokratik   munosabatlar   ta’lim   jarayonida   o’quvchilarning   ijtimoiy
faolligini   oshirish,   ularning   o’zaro   hurmat   va   tushunishni   rivojlantirishga   xizmat
5 qiladi.   Bu   munosabatlar   orqali   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasida   o’zaro   ishonch,
pedagogik   dialog   va   hamkorlik   shakllanadi,   bu   esa   o’quvchilarning   bilim   olish
jarayoniga   bo’lgan   qiziqishini   yanada   kuchaytiradi   va   ta’lim   samaradorligini
oshiradi.   Shunday   qilib,   demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi
munosabatlari ta’lim jarayonining asosiy omili sifatida qaraladi.
2. Demokratik jamiyatda o’qituvchi va o’quvchi munosabatlarining asosiy
tamoyillari
Demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlari   muvozanatli,
hurmatga   asoslangan   va   tenglik   tamoyiliga   mos   bo’lishi   kerak.   Ushbu
munosabatlarning   asosi   ochiqlik,   ishonch,   hamkorlik   va   o’zaro   hurmatdan
iboratdir. O’qituvchi faqat bilim manbai emas, balki o’quvchilar uchun yo’l-yo’riq
ko’rsatuvchi,  maslahat  beruvchi   va yetakchi  hamdir. Bu  jarayonda  o’qituvchi   o’z
fikrlarini erkin va tushunarli tarzda ifoda etishi, o’quvchilarning fikr va takliflarini
tinglashi, ularni baholashda adolatli va samimiy bo’lishi zarur. O’quvchilar esa o’z
navbatida o’qituvchiga hurmat ko’rsatishi, faol qatnashishi  va mustaqil fikrlashga
intilishi   kerak.   Demokratik   munosabatlar   tizimida   o’zaro   fikr   almashinuvi,   bahs-
munozaralar   va   muloqot   faoliyati   ustuvor   o’rin   tutadi.   Bunday   muhitda
o’quvchilarning erkin fikr bildirishlari, tanqidiy fikrlashlari rag’batlantiriladi va har
bir   shaxsning   shaxsiyati,   qiziqishlari,   ehtiyojlari   hisobga   olinadi.   O’qituvchi
o’quvchilarni   faqat   bilim   olishga   emas,   balki   jamiyatda   faol,   mas’uliyatli   shaxs
sifatida   shakllanishga   ham   yo’naltiradi.   Shu   sababli,   demokratik   munosabatlarda
o’qituvchi   o’quvchilarning   fikr   va   hissiyotlarini   tushunishga   intiladi,   ularning
qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam beradi. Bundan tashqari, demokratik ta’lim
jarayonida  o’qituvchi  va o’quvchi  o’rtasida  ijobiy psixologik muhit  yaratiladi, bu
esa   ta’lim   samaradorligini   oshiradi.   O’zaro   hurmat,   ochiqlik   va   samimiylik
demokratik   munosabatlarning   poydevori   bo’lib,   bu   ta’lim   jarayonida   ijobiy   ta’sir
ko’rsatadi.   Shu   bilan   birga,   demokratik   munosabatlar   shakllantirishda   ta’lim
muassasalari   va   jamiyatning   roli   ham   muhimdir.   Ular   o’qituvchi   va   o’quvchi
o’rtasida   sog’lom   muloqot   va   hamkorlik   uchun   sharoit   yaratishi   lozim.   Natijada,
6 demokratik   munosabatlar   o’quvchilarning   shaxs   sifatida   rivojlanishi,   ijodiy   va
tanqidiy   fikrlashlari,   mustaqil   qaror   qabul   qilishlari   va   ijtimoiy   faoliyatda
muvaffaqiyatli   bo’lishlariga   xizmat   qiladi.   Shunday   qilib,   demokratik   jamiyatda
o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlarining   asosiy   tamoyillari   o’zaro   hurmat,
ishonch,   tenglik,   ochiqlik   va   hamkorlikdan   iborat   bo’lib,   ular   ta’lim   jarayonining
sifatini   oshirish   va   shaxslarning   to’liq   rivojlanishiga   xizmat   qiladi.   Demokratik
munosabatlar   tizimida   o’quvchilar   o’z   fikrlarini   erkin   ifoda   eta   olishlari,
o’qituvchidan rag’bat va yordam olishlari ta’minlanadi. Shu bilan birga, o’qituvchi
o’zining   mas’uliyatini   anglab,   har   bir   o’quvchining   qobiliyatini   e’tiborga   olib,
ularni   taraqqiyotga   yo’naltiradi.   Bunday   yondashuv   nafaqat   ta’lim   jarayonining
samaradorligini   oshiradi,   balki   jamiyatda   fuqarolik   ongini,   ijtimoiy   faollikni   va
madaniyatni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Demokratik   munosabatlarning
mazmuni   o’zgaruvchan   va   rivojlanishga   moyil   bo’lib,   ularni   doimiy   ravishda
takomillashtirish ta’lim jarayonining asosiy vazifalaridan biridir. Ushbu tamoyillar
asosida   shakllangan   munosabatlar   nafaqat   pedagogik   jarayonni,   balki   butun
jamiyat hayotini ijobiy tomonga o’zgartiradi.
Demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlari   jamiyatning
umumiy   ijtimoiy-axloqiy   qadriyatlariga   mos   kelishi,   shuningdek,   ta’limning
zamonaviy   talablariga   javob   berishi   lozim.   Bu   munosabatlar   asosida
o’quvchilarning   huquqlari   va   erkinliklari   hurmat   qilinadi,   ularning   shaxsiy
qobiliyatlari   rivojlantiriladi   hamda   ta’lim   jarayonida   faol   ishtirok   etishlari
rag’batlantiriladi.   O’qituvchi   o’z   navbatida   o’quvchilarning   farovonligi,   sog’lom
psixologik   holati   va   ta’limga   bo’lgan   qiziqishlarini   ta’minlash   uchun   mas’uldir.
Shu   boisdan,   demokratik   ta’lim   muhitida   ta’lim   jarayoni   o’zaro   hurmat   va
ishonchga asoslangan dialog tarzida kechadi.
  O’qituvchi va o’quvchilar o’rtasida samarali muloqot shakllantirish uchun,
har   bir   shaxsning   fikrini   tinglash,   tushunishga   intilish   muhimdir.   Bu   esa
o’quvchilarning o’z-o’zini ifoda etish imkoniyatlarini kengaytiradi, ularni mustaqil
fikrlashga   va   ijodiy   faoliyatga   undaydi.   Shu   bilan   birga,   demokratik   jamiyatda
o’qituvchining   roli   faqat   bilim   beruvchi   sifatida   emas,   balki   o’quvchilarning
7 shaxsiy   va   ijtimoiy   rivojlanishiga   ko’maklashuvchi   murabbiy   va   yo’l-yo’riq
ko’rsatuvchi sifatida ham ko’riladi.
  Ta’lim   jarayonida   o’qituvchi   o’quvchilarning   qobiliyatlari,   ehtiyojlari   va
ijtimoiy sharoitlarini inobatga olgan holda individual yondashuvni qo’llashi kerak.
Shuningdek, pedagogik faoliyatda muvozanat va adolat tamoyillarini saqlash juda
muhimdir. 
Demokratik   munosabatlar   o’quvchilarning   ijtimoiy   mas’uliyatini   oshirish,
ularni  jamiyat  hayotiga faol  jalb etish imkonini  beradi. Bu esa yoshlarni  o’z haq-
huquqlarini anglashga, qonunlarni hurmat qilishga, axloqiy qadriyatlarni saqlashga
va   rivojlantirishga   undaydi.   Jamiyat   taraqqiyoti   uchun   bunday   shaxslar   muhim
hisoblanadi.   Shu   nuqtai   nazardan,   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlarining
demokratik   asoslari   nafaqat   ta’limning   samarali   bo’lishini   ta’minlaydi,   balki
mustahkam va sog’lom jamiyatni shakllantirishda muhim rol o’ynaydi. 
O’qituvchilarning   o’zaro   hurmat,   ishonch   va   ochiqlik   tamoyillariga   amal
qilgan holda pedagogik faoliyat yuritishi, o’quvchilarga ijobiy ta’sir ko’rsatadi va
ularning   shaxs   sifatida   rivojlanishiga   yordam   beradi.   Shu   sababli,   demokratik
jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   munosabatlarning   asosiy
vazifalaridan biri – ta’lim jarayonini shaffof, ochiq va insonparvarlik tamoyillariga
mos ravishda tashkil etishdir. Bu jarayon o’quvchilarning o’z imkoniyatlarini to’liq
namoyon   etishiga,   o’zaro   hurmat   va   hamkorlik   muhitini   yaratishga,   shuningdek,
ta’lim   sifatini   yaxshilashga   xizmat   qiladi.   Demokratik   munosabatlar   tizimida
o’qituvchi   doimiy   ravishda   o’z   malakasini   oshirish,   pedagogik   innovatsiyalarni
joriy etish va zamonaviy ta’lim texnologiyalarini qo’llashga intilishi zarur. Bu esa
o’z navbatida o’quvchilarning bilim olish jarayoniga qiziqishini oshiradi, ularning
ijodkorligini   rag’batlantiradi   va   shaxs   sifatida   yetuklashlariga   xizmat   qiladi.
Shuningdek, demokratik ta’limda o’qituvchi va o’quvchi o’rtasidagi munosabatlar
ijtimoiy   tenglik   va   adolat   prinsiplariga   asoslangan   bo’lib,   har   bir   o’quvchining
ta’lim olish huquqi himoya qilinadi. Bu o’quvchilarning o’ziga bo’lgan ishonchini
oshiradi,   ularni   mustaqil   fikrlashga   va   o’z   pozitsiyasini   ifoda   etishga
rag’batlantiradi. Natijada, demokratik jamiyatda ta’lim tizimi nafaqat bilim berish,
8 balki   shaxslarning   ijtimoiy,   madaniy   va   axloqiy   rivojlanishiga   xizmat   qiluvchi
muhim institutga aylanadi. 
Demokratik   munosabatlar   pedagogik   jarayonni   samarali   va   insonparvarlik
asosida  olib borishga  imkon beradi, bu esa  o’quvchilarning ijtimoiy faol  shaxslar
sifatida   shakllanishiga   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   o’qituvchi   va   o’quvchi
o’rtasidagi   demokratik   munosabatlar   jamiyatda   madaniyat,   tinchlik   va
barqarorlikni   ta’minlashda   muhim   omil   hisoblanadi.   Bu   munosabatlar   asosida
shakllangan   ta’lim   tizimi   ijtimoiy   adolat,   tenglik   va   huquqiy   davlat   tamoyillarini
mustahkamlaydi. 
Demokratik munosabatlar  o’quvchilarning o’z shaxsiy fikrlarini erkin ifoda
etishlariga,   turli   qarashlarni   tinglash   va   hurmat   qilishga   o’rgatadi,   bu   esa   ularni
keng   dunyoqarashli   va   bag’rikeng   shaxslar   sifatida   tarbiyalaydi.   Shu   sababli,
demokratik jamiyatda o’qituvchi va o’quvchi munosabatlari nafaqat ta’lim sifatini
yaxshilash,   balki   jamiyat   taraqqiyoti   va   barqarorligini   ta’minlashda   muhim   o’rin
tutadi.
  Demokratik   yondashuvlarni   ta’lim   tizimiga   samarali   joriy   etish   uchun
pedagoglarning   kasbiy   malakasi,   axloqiy   va   ijtimoiy   mas’uliyati   yuqori   bo’lishi
shart.   O’qituvchi   o’z   vazifalarini   amalga   oshirar   ekan,   doimo   zamonaviy   ta’lim
jarayonining   talablarini   inobatga   olib,   o’quvchilarning   individual   xususiyatlari,
ehtiyojlari   va   qobiliyatlariga   moslashishga   harakat   qilishi   lozim.   Natijada,
demokratik   jamiyatda   ta’lim   jarayoni   faqat   bilim   berish   emas,   balki   shaxsiy
rivojlanish,   ijodiy   o’sish   va   ijtimoiy   moslashuv   jarayoni   sifatida   qaraladi.   Shu
boisdan,   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlarini   demokratik   asosda   tashkil   etish
ta’limning   muvaffaqiyati   va   jamiyatning   ijtimoiy   barqarorligi   uchun   muhim   omil
hisoblanadi.
3. O’qituvchi va o’quvchi o’rtasidagi demokratik munosabatlarning
asosiy tamoyillari va xususiyatlari
Demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   munosabatlar   bir
qator   asosiy   tamoyillar   va   xususiyatlarga   tayangan   holda   shakllanadi.   Bu
9 tamoyillar   ta’lim   jarayonining   samarali   va   insonparvarlik   ruhida   kechishini
ta’minlaydi.
  Birinchi   tamoyil   —   hurmat   tamoyili   bo’lib,   unda   o’qituvchi   o’quvchining
shaxsiy   qadr-qimmatini   e’tiborga   olib,   uning   fikrini   tinglash   va   qadrlashga
asoslanadi. Bu munosabatlarning asosiy negizini tashkil etadi. 
Ikkinchi tamoyil — tenglik tamoyili bo’lib, unda barcha o’quvchilarga teng
imkoniyatlar   yaratish,   ularning   huquq   va   erkinliklarini   hurmat   qilish   ko’zda
tutiladi.   Bu   ta’lim   jarayonida   adolat   va   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlashga   xizmat
qiladi.
  Uchinchi   tamoyil   —   ochiqlik   va   shaffoflik   tamoyili   bo’lib,   ta’lim
jarayonining   barcha   bosqichlarida   ochiq   muloqot   o’rnatish,   muammolarni
birgalikda   muhokama   qilish   va   hal   etish   imkoniyatini   yaratadi.   Bu   esa
o’quvchilarning ta’limga bo’lgan ishtiyoqini oshiradi. 
To’rtinchi   tamoyil   —   ishonch   tamoyili   bo’lib,   o’qituvchi   va   o’quvchilar
o’rtasida   mustahkam,   ochiq   va   samimiy   munosabatlarni   shakllantirishni   nazarda
tutadi. Bu o’z navbatida ta’lim jarayonining muvaffaqiyatli kechishini ta’minlaydi. 
Beshinchi   tamoyil   —   faol   ishtirok   tamoyili   bo’lib,   unda   o’quvchilarning
ta’lim   jarayonida   faolligi   va   mas’uliyatini   oshirishga   urg’u   beriladi.   O’quvchilar
o’z fikrlarini erkin bildirish, savollar berish va tashabbus ko’rsatish huquqiga ega
bo’lishi kerak. 
Oltinchi   tamoyil   —   individual   yondashuv   tamoyili   bo’lib,   har   bir
o’quvchining   qobiliyatlari,   ehtiyojlari   va   xususiyatlarini   inobatga   olishni   taqozo
etadi.   Bu   ta’lim   jarayonining   har   bir   ishtirokchisiga   shaxs   sifatida   e’tibor
berilishini   anglatadi.   Shuningdek,   demokratik   munosabatlar   madaniyati   yuqori
bo’lishi   zarur.   Bu   madaniyatda   o’zaro   hurmat,   samimiyat,   to’g’ri   muloqot,
muammolarni   hal   qilishda   konstruktiv   yondashuv   va   jamoadagi   har   bir   shaxsga
teng munosabat ko’rsatish ustuvor ahamiyatga ega. 
Demokratik   munosabatlarning   yana   bir   muhim   xususiyati   —   pedagogik
erkinlikdir.   Bu   o’qituvchiga   ta’lim   jarayonini   o’ziga   xos   tarzda   tashkil   etish,
o’quvchilarning   ehtiyojlari   va   xususiyatlariga   moslashtirish   imkoniyatini   beradi.
10 Shu bilan birga, o’quvchilar ham o’z ta’lim yo’nalishini tanlash, o’z fikrlarini erkin
bildirish   imkoniyatiga   ega   bo’lishi   kerak.   Shunday   qilib,   demokratik   jamiyatda
o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   munosabatlar   bir-birining   huquq   va
erkinliklarini   hurmat   qilish,   o’zaro   ishonch,   ochiqlik,   tenglik   va   faol   hamkorlik
tamoyillari   asosida   quriladi.   Bu   esa   ta’lim   sifatini   oshirish,   shaxslarning   ijtimoiy
faolligini rag’batlantirish va jamiyatning demokratik rivojlanishiga xizmat qiladi.
  Ushbu   tamoyillarni   amalda   qo’llash   orqali   ta’lim   jarayoni   nafaqat   bilim
berish,   balki   shaxslarni   hayotga   tayyorlash,   ularni   jamiyatda   faol   va   mas’uliyatli
a’zolar sifatida shakllantirish vazifasini ham bajaradi. Shuning uchun o’qituvchi va
o’quvchi   munosabatlarida   demokratik   yondashuvni   shakllantirish   va
mustahkamlash   har   bir   ta’lim   muassasasi   uchun   muhim   vazifa   hisoblanadi.   Bu
munosabatlar   o’quvchilarning   ijtimoiy   va   axloqiy   rivojlanishiga   xizmat   qilib,
ularni   mustaqil   fikrlashga,   halollikka   va   insonparvarlikka   o’rgatadi.   Natijada,
demokratik   jamiyatda   ta’lim   tizimi   insonlarning   barkamol   shaxs   sifatida   kamol
topishiga, jamiyatga foydali va faol a’zolarga aylanishiga xizmat  qiluvchi  muhim
institutga aylanadi.
Demokratik jamiyatda o’qituvchi  va o’quvchi  o’rtasidagi  munosabatlarning
yana   bir   muhim   jihati   —   pedagogik   hamkorlik   tamoyilidir.   Bu   tamoyil   ta’lim
jarayonida   o’qituvchi   va   o’quvchilar   o’rtasida   teng   huquqli   va   o’zaro   ishonchga
asoslangan   hamkorlikni   tashkil   etadi.   O’qituvchi   o’z   bilim   va   tajribasini
o’quvchilar  bilan  baham  ko’radi,  ularni  o’rganish   jarayonida  faol   ishtirok  etishga
undaydi,   o’quvchilar   esa   o’z   navbatida   ta’lim   jarayoniga   mas’uliyat   bilan
yondashadi,   o’z   fikr   va   takliflarini   erkin   bildirishadi.   Shu   tarzda   pedagogik
hamkorlik   o’quvchilarning   mustaqil   fikrlash   va   ijodiy   yondashuv   ko’nikmalarini
rivojlantirishga xizmat qiladi.
Bundan   tashqari,   demokratik   munosabatlarda   o’qituvchi   o’quvchilarni
qo’llab-quvvatlash   va   rag’batlantirishga   katta   ahamiyat   beradi.   Har   bir
o’quvchining   individual   yutuqlari   e’tirof   etilib,   ularning   harakatlari   maqtov   va
rag’batlantirish bilan qo’llab-quvvatlanadi. Bu esa o’quvchilarda o’z-o’zini hurmat
qilish,   o’zini   ijobiy   baholash   va   ta’limga   bo’lgan   qiziqishni   oshiradi.   Shu   bilan
11 birga,   o’qituvchi   o’quvchilarning   kamchiliklarini   muloyimlik   bilan   ko’rsatib,
ularni   yaxshilanishga   yo’naltiradi.   Jazolash   usullari   esa   faqat   pedagogik
me’yorlarga va insonparvarlik tamoyillariga muvofiq qo’llaniladi.
Shuningdek, demokratik munosabatlarda muloqotning ochiqligi va erkinligi
juda   muhimdir.   O’qituvchi   va   o’quvchilar   o’rtasida   erkin   va   samimiy   suhbatlar,
fikr   almashish,   konstruktiv   tanqid   va   takliflar   bildirishga   asoslangan   muhit
yaratiladi.   Bu   o’quvchilarning   o’z   fikrini   erkin   ifoda   etish,   muammolarni   hal
etishda   faol   ishtirok   etish   ko’nikmalarini   rivojlantiradi   va   ularning   shaxs   sifatida
o’sishiga yordam beradi.
Demokratik ta’lim muhiti shuningdek, o’quvchilarning tashabbus ko’rsatishi
va mustaqil qarorlar qabul qilish imkoniyatlarini ta’minlaydi. O’qituvchi ularni o’z
qobiliyatlari   va   qiziqishlariga   muvofiq   faoliyatlarda   ishtirok   etishga
rag’batlantiradi,   shu   tariqa   o’quvchilar   o’zlarini   jamiyatda   faol   va   mas’uliyatli
shaxs   sifatida   his   qilishadi.   Bu   esa   ta’lim   jarayonining   shaxsga   yo’naltirilgan
yondashuvini ta’minlaydi va o’quvchilarning ijtimoiy faolligini oshiradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi
o’rtasidagi   munosabatlar   insonparvarlik,   tenglik,   hamkorlik,   ochiqlik   va   ishonch
tamoyillariga   asoslanadi.   Bu   tamoyillar   ta’lim   jarayonini   samarali,   mazmunli   va
shaxslarni   har   tomonlama   rivojlantiruvchi   faoliyatga   aylantiradi.   Shu   boisdan,
ta’lim   muassasalari   va   o’qituvchilar   demokratik   munosabatlarni   shakllantirish   va
qo’llab-quvvatlashga doimiy ravishda e’tibor qaratishi zarur. Bu esa nafaqat ta’lim
sifatini   oshirishga,   balki   jamiyatning   demokratik   tamoyillar   asosida   barqaror
rivojlanishiga xizmat qiladi.
O’qituvchi va o’quvchi o’rtasidagi ijtimoiy-ma’naviy munosabatlar
Demokratik jamiyatda o’qituvchi va o’quvchi o’rtasidagi munosabatlar ko’p
qirrali   va   ko’p   shaklli   bo’lib,   ular   ijtimoiy,   ma’naviy,   pedagogik   va   psixologik
jihatlarni  o’z  ichiga  oladi.Ijtimoiy-ma’naviy  munosabatlar  o’qituvchi   va  o’quvchi
o’rtasida   o’zaro   hurmat,   ishonch   va   hamjihatlik   asosida   shakllanadi.Bu
munosabatlar   doirasida   o’qituvchi   faqat   bilim   beruvchi   emas,   balki   tarbiyaviy
12 yo’nalishdagi   hamkor   sifatida   ham   faoliyat   yuritadi.U   o’quvchilarni   ijtimoiy
qadriyatlar,   axloqiy   normalar   bilan   tanishtiradi,   ularni   jamiyatga   foydali   shaxslar
sifatida   tarbiyalashga   intiladi.Shu   nuqtai   nazardan   o’qituvchi   va   o’quvchilar
o’rtasidagi   munosabatlar   faqat   ta’lim   jarayonining   texnik   tomoni   emas,   balki
shaxslarning   o’zaro   aloqalar   tizimi   sifatida   ham   qaraladi.Shuningdek,   bu
munosabatlar   o’quvchilarning   o’zaro   muloqotini   va   o’zaro   ta’sirini   ham
rivojlantiradi,   bu   esa   ta’lim   samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.O’qituvchi
va   o’quvchi   o’rtasidagi   ijtimoiy-ma’naviy   munosabatlar   ta’lim   jarayonining
ajralmas qismi bo’lib, ular shaxsning ijtimoiylashuvi, ma’naviy yetilishi va shaxsiy
rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   ko’rsatadi.Bundan   tashqari,   bu   munosabatlar
o’quvchilarning   o’zini   erkin   ifoda   etish   imkoniyatlarini   yaratadi,   ularning   fikrini
tinglash va hurmat qilishni ta’minlaydi
.O’qituvchi o’zining ijtimoiy roli va mas’uliyatini anglab, o’quvchilar bilan
munosabatlarda   ochiqlik   va   adolat   tamoyillariga   amal   qilishi   kerak.Bu   esa   o’z
navbatida   ta’lim   jarayonining   demokratik   prinsiplariga   mos   keladi.Ijtimoiy-
ma’naviy   munosabatlar   doirasida   o’qituvchi   o’quvchilarning   individual
xususiyatlarini hisobga olib, ularning qobiliyatlari va ehtiyojlariga mos pedagogik
yondashuvlarni qo’llaydi.Bu yondashuv o’quvchilarning o’z-o’zini rivojlantirishga
bo’lgan   intilishlarini   rag’batlantiradi,   shuningdek,   ularning   ijtimoiy   faolligini
oshiradi.Shunday   qilib,   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   ijtimoiy-ma’naviy
munosabatlar   demokratik   ta’lim   muhitining   asosi   hisoblanadi   va   ta’lim
jarayonining muvaffaqiyatli bo’lishi uchun muhim shartlardan biridir.
Demokratik jamiyatda  o’qituvchi  va o’quvchi  munosabatlari  o’zaro hurmat
va  tenglik  tamoyillari  asosida   shakllanadi.  Bunda   o’qituvchi  faqat  bilim   beruvchi
emas,   balki   o’quvchilarning  shaxs   sifatida  rivojlanishiga  yo’l   ko’rsatuvchi,  ularni
qo’llab-quvvatlovchi   maslahatchi   rolini   bajaradi.   O’qituvchining   vazifasi   nafaqat
o’quv materialini yetkazish, balki ularni  tanqidiy fikrlashga,  mustaqil  qaror qabul
qilishga o’rgatishdir. Shunday qilib, o’quvchilar o’z fikrlarini erkin ifoda etish, o’z
nuqtai   nazarini   himoya   qilish   imkoniyatiga   ega   bo’ladilar.   Bu   jarayon   esa
o’quvchilarning   ijtimoiy   faolligi   va   o’ziga   ishonchini   oshiradi.   Shu   bilan   birga,
13 o’qituvchi o’quvchilarning qobiliyatlarini, individual ehtiyojlarini hisobga olib, har
bir talabaning o’ziga xos rivojlanish yo’lini belgilashi kerak. 
Demokratik   muhitda   o’qituvchining   vazifasi   shunchaki   bilim   berish   emas,
balki   tarbiyaviy   va   ma’naviy   qo’llab-quvvatlash   orqali   o’quvchilarda   milliy   va
umumbashariy   qadriyatlarni   shakllantirishdir.   Bu   esa   o’z   navbatida,   jamiyatda
sog’lom   ijtimoiy   muhit   yaratishga   xizmat   qiladi.   O’qituvchi   va   o’quvchilar
o’rtasida o’zaro ishonch aloqalari rivojlanishi, shuningdek, muloqotning ochiqligi
ta’lim sifatining yaxshilanishi, yangi pedagogik texnologiyalarni samarali qo’llash
imkonini   beradi.   Bundan   tashqari,   demokratik   munosabatlar   ta’lim   jarayonida
yuzaga   kelishi   mumkin   bo’lgan   ziddiyatlarni   kamaytiradi,   o’quvchilar   o’rtasida
ijobiy   muhit   yaratadi   va   ular   orasida   hamjihatlikni   mustahkamlaydi.   Shu   tariqa,
demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlari   ta’lim   jarayonining
eng   muhim   tarkibiy   qismi   bo’lib,   shaxslarning   jamiyatdagi   o’rnini   kuchaytiradi
hamda   ularning   jamiyat   rivojiga   faol   hissa   qo’shishiga   imkon   yaratadi.   Shuning
uchun   pedagogik   jarayonda   bu   munosabatlarni   yanada   takomillashtirish,
o’qituvchilarning kommunikativ madaniyatini oshirish, o’quvchilarga hurmat bilan
munosabatda   bo’lish   asosiy   vazifalardan   biri   hisoblanadi.   Bu   esa   ta’lim   sifatini
oshirish, shaxslarning erkin va mustaqil fikrlashini rivojlantirish uchun zarur shart-
sharoitlarni   yaratadi.   Shu   bois,   demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi
munosabatlarini   chuqur   o’rganish,   ularni   yaxshilash   borasida   amaliy   ishlarni   olib
borish bugungi ta’lim tizimining asosiy yo’nalishlaridan biridir.
 O’qituvchi va o’quvchi o’rtasidagi o’zaro hurmat va ishonch munosabatlari
O’qituvchi va o’quvchi o’rtasidagi o’zaro hurmat va ishonch munosabatlari
demokratik jamiyatda ta’lim jarayonining asosiy tamoyillaridan biridir. 
Bu tamoyil o’qituvchining faqat bilim beruvchi emas, balki o’quvchilarning
shaxs sifatida hurmat qilinadigan teng huquqli hamkori sifatida faoliyat yuritishini
taqozo   etadi.   O’zaro   hurmat   ta’lim   jarayonida   ijobiy   muhit   yaratish   va
o’quvchilarning   o’zini   erkin   ifoda   etish   imkoniyatlarini   kengaytirishga   yordam
beradi.   Ishonch   esa   o’qituvchi   va   o’quvchilar   o’rtasida   muloqot   va   hamkorlikni
14 mustahkamlashga   xizmat   qiladi,   bu   esa   o’z   navbatida   ta’lim   samaradorligini
oshiradi. 
O’qituvchi   o’zining   bilim   va   pedagogik   mahoratini   o’quvchilarga
yetkazishdan   tashqari,   ularning   fikrlarini   hurmat   qilish,   ularni   tinglash   va   qabul
qilishga tayyor bo’lishi kerak. 
Bu   munosabatlar   o’quvchilarning   ijtimoiy   va   emotsional   rivojlanishiga
ijobiy ta’sir ko’rsatadi, ularni mustaqil fikrlashga, tanqidiy yondashuvga o’rgatadi. 
Demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   munosabatlar
ochiq   va   shaffof   bo’lib,   bu   o’zaro   anglashuvni   kuchaytiradi   va   ijtimoiy   adolat
tamoyillarini   ta’minlaydi.   Shu   bois,   pedagogik   jarayonda   o’zaro   hurmat   va
ishonchni   mustahkamlash   uchun   kommunikativ   ko’nikmalarni   rivojlantirish,
psixologik   madaniyatni   oshirish   va   ta’lim   muhitini   doimiy   ravishda
takomillashtirish   zarur.   Bundan   tashqari,   o’qituvchilar   uchun   professional   etik
qoidalar   va   qadriyatlarni   chuqur   o’rganish   va   ularga   amal   qilish   demokratik
munosabatlarni   shakllantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Shuningdek,
o’quvchilarni   ijtimoiy   faol   va   mas’uliyatli   shaxslar   sifatida   tarbiyalashda
o’qituvchi o’zining namuna bo’lishi, ularning huquq va burchlarini hurmat qilishi
lozim. Ushbu tamoyillar asosida demokratik jamiyatda ta’lim jarayonining sifatini
oshirish,   shuningdek,   jamiyatda   tenglik   va   adolatni   mustahkamlash   mumkin.
Ta’lim   tizimida   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlarini   yaxshilash   uchun   amaliy
metodlar ishlab chiqish va joriy etish muhim ahamiyatga ega bo’lib, bu jarayonni
doimiy ravishda o’rganish va rivojlantirish talab etiladi. Natijada, o’zaro hurmat va
ishonch   asosida   shakllangan   munosabatlar   o’quvchilarning   o’ziga   bo’lgan
ishonchini   oshiradi,   ularni   faol   ijtimoiy   fuqarolar   sifatida   shakllantirishga   xizmat
qiladi.
Demokratik  jamiyatda   o’qituvchi   va  o’quvchi   o’rtasidagi   o’zaro   hurmat   va
ishonch   munosabatlari   ta’lim   jarayonining   asosiy   omillaridan   biri   bo’lib,   u
o’quvchilarning o’z fikrlarini erkin ifoda etishlari, yangiliklarni qabul qilishlari va
ijodiy   yondashuvlarni   rivojlantirishlari   uchun   zarur   bo’lgan   shart-sharoitlarni
yaratadi. Hurmat va ishonch muhitida o’quvchilar o’zlarini xavfsiz his qilishadi, bu
15 esa   ta’lim   jarayonida  erishilgan   natijalarning  barqaror   va   samarali   bo’lishiga   olib
keladi. 
O’qituvchi   o’zining   professional   faoliyatida   pedagogik   etika   qoidalariga
rioya   qilishi   va   o’quvchilarning   shaxsiy   xususiyatlari,   qiziqishlari   hamda
ehtiyojlarini   inobatga   olishi   kerak.   Shuningdek,   o’qituvchi   va   o’quvchi
munosabatlarining   demokratik   tamoyillari   ta’lim   jarayonida   muvozanatni
saqlashga yordam beradi, bu esa ta’lim sifati va ta’lim muhitining umumiy ijobiy
rivojlanishiga hissa qo’shadi. 
O’zaro   hurmat   va   ishonch   ta’lim   jarayonining   barcha   ishtirokchilari   uchun
muhim   ruhiy-motivatsion   omil   bo’lib,   ular   orasidagi   ijtimoiy   va   psixologik
aloqalarni   mustahkamlaydi.   Shu   bois,   pedagogik   jarayonda   ochiq   muloqot,   fikr
almashish,   fikrni   hurmat   qilish   va   konstruktiv   tanqidni   qabul   qilish   kabi
demokratik   xususiyatlar   rivojlantirilishi   zarur.   Buning   uchun   o’qituvchilar
muntazam   ravishda   o’z   kasbiy   malakalarini   oshirishlari,   psixologik   va
kommunikativ ko’nikmalarini   takomillashtirishlari   lozim. Bundan  tashqari,  ta’lim
muassasalarida   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   xilma-xillikni   hisobga   olgan   holda,
o’quvchilar   va   o’qituvchilar   o’rtasida   tenglik   va   adolat   tamoyillariga   asoslangan
munosabatlarni shakllantirish muhimdir.
4. Pedagogik munosabatlarda shaxsga yo’naltirilgan yondashuv
Pedagogik   munosabatlarda   shaxsga   yo’naltirilgan   yondashuv   —   ta’lim
jarayonida   o’quvchining   individual   xususiyatlari,   qobiliyatlari,   qiziqishlari   va
ehtiyojlarini hisobga olgan holda tashkil etilgan yondashuvdir. Bu yondashuvning
asosiy   maqsadi   —   har   bir   o’quvchining   shaxsiy   rivojlanishini   ta’minlash,   ularni
o’z-o’zini   anglashga,   mustaqil   fikrlashga   va   ijodiy   faoliyatga   rag’batlantirishdir.
Shaxsga   yo’naltirilgan   yondashuv   pedagogik   jarayonni   individualizatsiyalash
imkonini   beradi,   bu   esa   o’quvchilarning   o’rganishga   bo’lgan   motivatsiyasini
oshiradi va ularni ta’lim jarayoniga faolroq jalb qiladi. 
Ushbu   yondashuv   doirasida   o’qituvchi   faqat   bilim   beruvchi   emas,   balki
o’quvchining   shaxsiy   rivojlanishiga   ko’maklashuvchi,   yordamchi,   yo’l-yo’riq
16 ko’rsatuvchi   sifatida   ham   faoliyat   yuritadi.   Shaxsga   yo’naltirilgan   ta’lim
jarayonida   o’quvchilarni   bir-biridan   farqlaydigan   o’rganish   usullari   va   sur’atlari
inobatga   olinadi.   Masalan,   ba’zi   o’quvchilar   ko’proq   amaliy   mashg’ulotlar   orqali
o’zlashtirsa,   boshqalari   nazariy   ma’lumotlarni   tinglashni   yoki   mustaqil   o’qishni
afzal   ko’radi.   Bu   esa   o’qituvchidan   o’quvchilarning   individual   xususiyatlarini
aniqlash va ularga mos ta’lim strategiyalarini ishlab chiqishni talab etadi. Shaxsga
yo’naltirilgan   yondashuv   o’quvchilarning   qobiliyatlarini   maksimal   darajada
rivojlantirishga,   o’zlariga   bo’lgan   ishonchini   oshirishga,   shuningdek,   o’zini
ijtimoiy muhitda erkin ifoda etishga yordam beradi. Shu bilan birga, bu yondashuv
ta’limdagi   tenglik   tamoyilini   ta’minlaydi,   chunki   har   bir   o’quvchiga   uning
individual   imkoniyatlariga   mos   ravishda   munosabat   bildiriladi   va   yordam
ko’rsatiladi.   Pedagogik   munosabatlarda   shaxsga   yo’naltirilgan   yondashuv
o’qituvchilardan   yuqori   darajadagi   professionalizm,   empatiya   va   pedagogik
mahorat  talab qiladi. O’qituvchi o’z o’quvchilari bilan individual ish olib borishi,
ularning qiyinchiliklarini tushunishi, ularni qo’llab-quvvatlashi va rag’batlantirishi
zarur.   Bunday   yondashuvda   pedagogik   muloqot   ochiq,   samimiy   va   hurmatga
asoslangan bo’lishi shart. Shaxsga yo’naltirilgan ta’limda o’quvchilar o’z fikrlarini
erkin ifoda etishlari, xatolaridan o’rganishlari va o’z-o’zini rivojlantirishlari uchun
imkon   yaratiladi.   Bu   esa   ta’lim   jarayonini   yanada   samarali   va   mazmunli   qiladi.
Shu   tariqa,   pedagogik   munosabatlarda   shaxsga   yo’naltirilgan   yondashuv   nafaqat
ta’lim   sifatini   oshiradi,   balki   o’quvchilarning   shaxs   sifatida   rivojlanishiga   va
jamiyatga foydali fuqarolar bo’lib yetishishiga katta hissa qo’shadi. Bu yondashuv
bugungi   kunda   demokratik   jamiyatlarda   ta’lim   sohasida   ustuvor   tamoyil   sifatida
qabul   qilinmoqda   va   keng   joriy   etilmoqda.   Shaxsga   yo’naltirilgan   pedagogika
o’quvchilarning   har   tomonlama   rivojlanishini   ta’minlashda,   ularning   shaxsiy
qobiliyatlari   va   imkoniyatlarini   inobatga   olishda,   shuningdek,   ta’lim   jarayonini
individual   va   ijtimoiy   ehtiyojlarga   moslashtirishda   muhim   vosita   hisoblanadi.
Pedagogik   amaliyotda   bunday   yondashuv   o’qituvchilarga   o’quvchilar   bilan
samarali   muloqot   o’rnatish,   ularni   faollashtirish   va   ta’lim   jarayoniga   qiziqishini
oshirish   imkonini   beradi.   Natijada,   shaxsga   yo’naltirilgan   yondashuv   demokratik
17 jamiyatda   ta’limning   sifat   va   samaradorligini   oshirishga   xizmat   qiladi   hamda
ta’lim   oluvchilarning   ijodiy   va   tanqidiy   fikrlash   ko’nikmalarini   rivojlantirishga
yordam beradi.
Ta’lim   jarayonida   samarali   ta sir   ko’rsatish   texnologiyalari   zamonaviyʼ
pedagogikaning   muhim   qismi   hisoblanadi.   Bu   texnologiyalar   o’quvchilarning
bilim   olish   jarayonini   samarali   tashkil   etishga,   ularning   qiziqishini   oshirishga   va
ta lim sifatini yaxshilashga xizmat qiladi. Samarali ta sir ko’rsatish texnologiyalari	
ʼ ʼ
asosan o’qituvchi va o’quvchi o’rtasidagi muloqot va hamkorlikni kuchaytiradi, bu
esa o’z navbatida ta lim maqsadlariga erishishda muhim ahamiyat kasb etadi.	
ʼ
Samarali   ta sir   ko’rsatish   texnologiyalarining   asosiy   vazifasi
ʼ
o’quvchilarning   faolligini   oshirish,   mustaqil   fikrlashini   rivojlantirish   va   o’z
bilimlarini   mustahkamlash   uchun   qulay   sharoit   yaratishdir.   Bu   texnologiyalar
pedagogik   jarayonni   boshqarishda   o’qituvchiga   aniq   strategiyalarni   qo’llash
imkonini   beradi.   Ular   yordamida   ta lim   jarayoni   yanada   interaktiv,   dinamik   va	
ʼ
o’quvchi markazida bo’lishi ta minlanadi.	
ʼ
Ushbu   texnologiyalar   turli   usullar,   metodlar   va   vositalardan   iborat   bo’lib,
o’quvchilarning   individual   xususiyatlarini,   qobiliyatlarini   inobatga   olgan   holda
ishlaydi.   Masalan,   kompyuterli   ta lim,   multimedia   vositalari,   loyihalash   usuli,	
ʼ
guruhda   ishlash   texnologiyalari,   muammoga   yo’naltirilgan   o’qitish   va   boshqalar.
Har bir texnologiya o’zining xususiyatlari, afzalliklari va cheklovlariga ega bo’lib,
ularni to’g’ri tanlash va qo’llash ta lim jarayonining muvaffaqiyatini belgilaydi.
ʼ
Shuningdek,   samarali   ta sir   ko’rsatish   texnologiyalari   o’quvchilarda
ʼ
ta limga   bo’lgan   ijobiy   munosabatni   shakllantirishda,   ularning   motivatsiyasini	
ʼ
oshirishda katta rol o’ynaydi. Ta lim jarayonida o’quvchilarni faol ishtirokiga jalb	
ʼ
qilish,   ularni   mustaqil   izlanishga   undash,   fikr   almashish   va   tanqidiy   fikrlash
ko’nikmalarini rivojlantirish orqali ta lim sifatini yaxshilash mumkin.	
ʼ
Ta lim   jarayonida   samarali   ta sir   ko’rsatish   texnologiyalarining   amaliy	
ʼ ʼ
qo’llanilishi   o’qituvchilarning   pedagogik   mahoratini   oshirish,   innovatsion
yondashuvlarni   joriy   etish,   shuningdek,   ta lim   muassasalarida   sifatli   ta lim	
ʼ ʼ
standartlarini amalga oshirishga xizmat qiladi. Shu bois, ta lim jarayonida samarali	
ʼ
18 ta sir   ko’rsatish   texnologiyalarini   doimiy   ravishda   takomillashtirish   va   ulardanʼ
unumli foydalanish pedagogik jarayonning ajralmas qismi sifatida ko’riladi.
Bundan   tashqari,   samarali   ta sir   ko’rsatish   texnologiyalari   o’quvchilarning	
ʼ
shaxsiy   rivojlanishiga   ham   ijobiy   ta sir   ko’rsatadi.   Ular   o’quvchilarda   ijodiy	
ʼ
fikrlash,   muammolarni   hal   etish   qobiliyatlarini   rivojlantirishga,   o’ziga   bo’lgan
ishonchni   oshirishga   yordam   beradi.   Shu   bilan   birga,   ta lim   jarayonining	
ʼ
shaffofligi va ochiqligi ta minlanadi, o’quvchilarning qobiliyatlarini aniq baholash	
ʼ
imkoniyati yaratiladi.
Samarali   ta sir   ko’rsatish   texnologiyalarining   qo’llanilishi   o’qituvchining	
ʼ
o’z   kasbiy   mahoratini   oshirishga   ham   katta   turtki   bo’lib   xizmat   qiladi.   Ular
o’qituvchini   yangi   pedagogik   g’oyalar   va   metodlarga   ochiq   bo’lishga,   ta lim	
ʼ
jarayonida   yangiliklarni   qo’llashga   undaydi.   Shu   tarzda   ta lim   jarayoni   doimiy	
ʼ
ravishda   rivojlanib   boradi,   zamonaviy   talablar   va   o’quvchilarning   ehtiyojlariga
moslashadi.
Natijada,   ta lim   jarayonida   samarali   ta sir   ko’rsatish   texnologiyalari	
ʼ ʼ
o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini oshirishda muhim ahamiyat kasb
etadi,   ta lim   sifatini   yaxshilaydi   va   demokratik   jamiyat   qurilishida   ta lim	
ʼ ʼ
tizimining rolini kuchaytiradi. Bu texnologiyalar o’quvchi va o’qituvchi o’rtasidagi
munosabatlarni   sog’lom   asosda   rivojlantirish,   hamkorlik   va   o’zaro   hurmatga
asoslangan ta lim muhitini yaratishda yordam beradi.	
ʼ
Shu   sababli,   ta lim   jarayonida   samarali   ta sir   ko’rsatish   texnologiyalarini	
ʼ ʼ
to’g’ri   tanlash,   ulardan   unumli   foydalanish   va   doimiy   ravishda   yangilab   borish
o’quv   jarayonining   muvaffaqiyatli   va   sifatli   bo’lishi   uchun   zarurdir.   Pedagogik
jarayonda   ushbu   texnologiyalarni   amaliy   qo’llash   o’qituvchining   pedagogik
yondashuvini yanada takomillashtirishga xizmat qiladi va o’quvchilarni zamonaviy
bilim va ko’nikmalar bilan ta minlashda muhim vosita hisoblanadi.	
ʼ
Shuningdek,   ta lim   jarayonida   samarali   ta sir   ko’rsatish   texnologiyalari	
ʼ ʼ
o’quvchilarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olishga,   ularning   qiziqish   va
ehtiyojlariga   moslashishga   imkon   beradi.   Bu   esa   ta lim   jarayonining	
ʼ
19 moslashuvchanligini   oshiradi   va   har   bir   o’quvchi   uchun   shaxsiy   yondashuvni
ta minlaydi.ʼ
Samarali   ta sir   ko’rsatish   texnologiyalarini   qo’llash   orqali   o’quv   jarayoni	
ʼ
interaktiv   bo’lib,   o’quvchilarning   faolligi   oshadi.   Bu   esa   o’z   navbatida   ta lim	
ʼ
jarayonida   o’quvchilarni   rag’batlantirish   va   ularning   ijodiy   salohiyatini
rivojlantirish imkonini beradi.
Natijada,   samarali   ta sir   ko’rsatish   texnologiyalari   ta lim   jarayonining	
ʼ ʼ
barcha   ishtirokchilari   uchun   ijobiy   muhit   yaratadi,   ularni   o’zaro   hamkorlik   va
samarali   muloqotga   chorlaydi.   Bu   texnologiyalar   yordamida   ta lim   tizimida   sifat	
ʼ
va samaradorlik oshadi, o’quvchilarning kasbiy va shaxsiy rivojlanishi uchun keng
imkoniyatlar yaratiladi. 
Demokratik jamiyatda o’qituvchi va o’quvchi munosabatlarining
xususiyatlari
Demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlari   o’ziga   xos
xususiyatlarga   ega   bo’lib,   ular   ta’lim   jarayonining   samarali   va   sog’lom   tashkil
etilishida   muhim   rol   o’ynaydi.   Bu   munosabatlarning   asosiy   tamoyillari   hurmat,
ochiqlik, tenglik va hamkorlikka asoslangan bo’lib, ular ta’lim muhitida ishonch va
o’zaro tushunishni mustahkamlashga xizmat qiladi.
Demokratik ta’lim tizimida o’qituvchi va o’quvchi o’rtasidagi munosabatda
vertikal   nazoratdan   ko’ra,   hamkorlik   va   dialogga   asoslangan   yondashuv   ustunlik
qiladi.   O’qituvchi   o’z   bilim   va   tajribasini   o’quvchilar   bilan   teng   huquqli   tarzda
bo’lishadi,   ularni   fikr-mulohazalarini   hisobga   olib,   erkin   fikrlashga
rag’batlantiradi.   Bu   esa   o’quvchilarni   faollashtiradi,   mustaqil   fikrlash   va   tanqidiy
yondashuv ko’nikmalarini rivojlantiradi.
Demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   o’quvchilarni   faqat   bilim   manbai   sifatida
emas,   balki   ularning   shaxsiy   rivojlanishini   qo’llab-quvvatlovchi,   ularning   fikr   va
his-tuyg’ularini   hurmat   qiluvchi   murabbiy   sifatida   ko’radi.   Bu   esa   o’quvchilarni
o’z   fikrini   erkin   ifoda   etishga,   o’zaro   muloqotga   va   hamkorlikka   undaydi.   Shu
20 tariqa,   ta’lim   jarayoni   faqat   bilim   olish   jarayoni   emas,   balki   shaxsiy   va   ijtimoiy
taraqqiyotning muhim omiliga aylanadi.
O’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlarining   demokratik   shakllari
o’quvchilarda   o’zaro   hurmat,   mas’uliyat   va   insoniy   qadriyatlarni   rivojlantirishga
xizmat   qiladi.   Bu   munosabatlar   doirasida   o’qituvchi   o’quvchilarning   individual
ehtiyojlari   va   qobiliyatlarini   hisobga   olib,   ularni   har   tomonlama   qo’llab-
quvvatlaydi.   Natijada,   o’quvchilar   o’z   salohiyatlarini   to’liq   ro’yobga   chiqarishga
imkon topadilar.
Demokratik   munosabatlarning   yana   bir   muhim   jihati   —   bu   muammolarni
birgalikda   hal   etish,   fikr   almashish   va   konstruktiv   tanqidga   ochiqlikdir.   Ta’lim
jarayonida   yuzaga   keladigan   turli   xil   vaziyatlarda   o’qituvchi   va   o’quvchilar   bir-
birining   fikrlarini   inobatga   olib,   muammolarni   hal   qilishga   harakat   qiladi.   Bu
yondashuv o’quvchilarni ijtimoiy faollikka va mas’uliyatli shaxs bo’lib yetilishiga
olib keladi.
Shuningdek,   demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi
munosabatlar   demokratik   tamoyillarga   muvofiq   tashkil   etilgan   ta’lim   muhitining
barqarorligi   va   samaradorligini   ta’minlaydi.   Ochiq   va   hurmatga   asoslangan
munosabatlar   ta’lim   muassasasida   ijobiy   psixologik   muhit   yaratadi,   bu   esa
o’quvchilarning bilim olishga bo’lgan qiziqishlarini oshiradi.
Bu   munosabatlarda   o’qituvchining   roli   faqat   bilim   berish   emas,   balki
o’quvchilarni   axloqiy-ruhiy   rivojlantirish,   ularga   ijtimoiy   me’yorlar   va
qadriyatlarni   singdirishdir.   Shu   bois,   demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   nafaqat
o’qituvchi, balki tarbiyachi, maslahatchi va yo’ldosh vazifasini bajaradi.
Demokratik   munosabatlar   natijasida   o’quvchilar   o’z   fikrlarini   erkin   ifoda
etishga,   o’z   qarashlarini   asoslashga,   jamiyatda   faol   ishtirok   etishga   o’rganadilar.
Bu   esa   ularning   fuqarolik   ongini   shakllantirishda   va   demokratik   tamoyillarni
chuqurroq tushunishida muhim ahamiyatga ega.
Ta’lim   jarayonida   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlarini   demokratik
tamoyillar  asosida  tashkil  etish o’quvchilarning shaxsiy  va ijtimoiy rivojlanishiga
21 yordam beradi, ularni mustaqil fikrlovchi, mas’uliyatli va hurmatli shaxslar sifatida
tarbiyalaydi.
Shuningdek,   demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlari
kommunikatsiyaning ochiqligi, muvozanat va o’zaro hurmatga asoslangan bo’lishi
ta’lim   jarayonining   muvaffaqiyatli   bo’lishiga   sabab   bo’ladi.   Bu   munosabatlar
doimiy   ravishda   rivojlanib   boradi,   zamonaviy   ta’lim   talablariga   moslashadi   va
o’quvchilarning ehtiyojlarini qondiradi.
Shu   sababli,   demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlarini
shakllantirishda   pedagogik   mahorat,   psixologik   bilimlar   va   insonparvarlik
tamoyillarini   chuqur   bilish   muhimdir.   Bu   o’z   navbatida   ta’lim   sifatini   oshirish,
yosh avlodni ijtimoiy faol va ma’naviy yetuk shaxslar  qilib tarbiyalashga yordam
beradi.
Demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlari   jamiyatning
umumiy demokratik qadriyatlarini  ta’lim  tizimiga tatbiq etishda muhim vositadir.
Ular   ta’limning   demokratik   qiyofasini   shakllantiradi   va   jamiyatda   sog’lom
madaniyatni rivojlantirishga xizmat qiladi.
Natijada,   demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlarini
to’g’ri   tashkil   etish,   ularni   rivojlantirish   va   mustahkamlash   ta’lim   jarayonining
asosiy   vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   esa   zamonaviy,   demokratik   va
insonparvar ta’lim tizimini yaratishda katta ahamiyat kasb etadi.
Demokratik jamiyatda o’qituvchi va o’quvchi munosabatlarining
ijtimoiy-psixologik asoslari
Demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlari   ijtimoiy-
psixologik   jihatdan   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lib,   bu   munosabatlar   ta’lim
jarayonining   samaradorligini   ta’minlashda   asosiy   omil   hisoblanadi.   Ushbu
munosabatlar   insonlarning   shaxsiyati,   ijtimoiy   roli   va   ta’lim   muhitida   o’zaro
munosabatlarining   o’ziga   xos   xususiyatlarini   aks   ettiradi.   Ijtimoiy-psixologik
asoslar   doirasida   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   o’zaro   hurmat,   ishonch,
emotsional   qo’llab-quvvatlash   va   ochiq   muloqot   o’zaro   munosabatlarning   asosiy
komponentlari sifatida ajralib turadi. Bu munosabatlar o’quvchilarning shaxsiy va
22 ijtimoiy   rivojlanishiga,   ularning   ijtimoiy   identifikatsiyasiga,   o’zaro   anglashuv   va
hamjihatlikni rivojlantirishga xizmat qiladi.
Demokratik jamiyatda o’qituvchi  va o’quvchi  munosabatlari  asosan  tenglik
va hamkorlik tamoyillariga asoslangan bo’lib, bu munosabatlarning asosida har bir
shaxsning   o’ziga   xosligi   va   qadr-qimmati   hurmat   qilinadi.   O’qituvchi
o’quvchilarni   faqat   bilim   qabul   qiluvchi   sifatida   emas,   balki   faol   ishtirokchi   va
ijodkor   sifatida   ko’radi,   ular   bilan   samarali   kommunikatsiya   o’rnatadi.   Bu   esa
o’quvchilarni   erkin   fikr   bildirishga,   mas’uliyatni   his   qilishga   va   jamiyatga
moslashishga rag’batlantiradi.
Ijtimoiy-psixologik   nuqtai   nazardan,   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi
munosabatlarda   psixologik   xavfsizlik   muhim   rol   o’ynaydi.   Bu   xavfsizlik   ta’lim
jarayonida   o’quvchilarning   o’zini   erkin   va   qulay   his   qilishini   ta’minlab,   ularning
ijodiy   va   akademik   faolligini   oshiradi.   O’qituvchi   o’zining   pedagogik   mahorati,
empatiyasi   va   tushunishi   bilan   o’quvchilarni   qo’llab-quvvatlab,   ular   orasida
ishonchli va samimiy aloqalar o’rnatadi.
Demokratik   munosabatlar   shuningdek,   o’quvchilarning   ijtimoiy
ko’nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi. O’qituvchi va o’quvchilar o’rtasida
ochiq   muloqot,   fikr   almashish,   nizolarni   konstruktiv   hal   etish   kabi   ijtimoiy
ko’nikmalar   shakllanadi.   Bu   esa   o’quvchilarda   ijtimoiy   mas’uliyat,   hamkorlik   va
boshqalar bilan muloqot qilish qobiliyatlarini mustahkamlaydi.
O’qituvchi  va o’quvchi  o’rtasidagi  munosabatlarda emotsional  omillar  ham
katta   ahamiyatga   ega.   O’qituvchining   samimiyligi,   mehribonligi   va   hissiy
yondashuvi   o’quvchilarda   o’zlarini   qabul   qilingan   va   qadrlangan   his   qilishlariga
sabab bo’ladi. Bu esa o’quvchilarning ta’limga bo’lgan motivatsiyasini oshiradi va
ularni yanada faolroq o’rganishga undaydi.
Demokratik   jamiyatda   pedagogik   jarayonda   psixologik   yordam   ko’rsatish
tizimi muhim o’rin tutadi. O’qituvchi nafaqat ma’lumot beruvchi, balki psixologik
qo’llab-quvvatlovchi   sifatida   ham   faoliyat   yuritadi.   U   o’quvchilarning   ruhiy
holatini nazorat qiladi, ularni stressdan himoya qiladi va psixologik muammolarni
aniqlab, ularga yordam beradi.
23 Shuningdek,   demokratik   munosabatlar   jamiyatdagi   ijtimoiy   normativlarga
va   qadriyatlarga   muvofiq   rivojlanadi.   Bu   munosabatlarda   madaniy   xilma-xillik,
tenglik va inson huquqlari himoyasi asosiy tamoyillar sifatida ko’riladi. O’qituvchi
va   o’quvchilar   o’rtasida   madaniy   hurmat   va   o’zaro   tushunishni   ta’minlash
demokratik jamiyatning asosiy vazifalaridan biridir.
O’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   ijtimoiy-psixologik   munosabatlarning
yana   bir   jihati   bu   o’quvchilarning   o’zini   anglashini   va   shaxsiy   o’sishini   qo’llab-
quvvatlashdir.   Demokratik   munosabatlar   o’quvchilarga   o’z   imkoniyatlarini   to’liq
ro’yobga chiqarish, o’z salohiyatlarini anglash va rivojlantirish uchun qulay sharoit
yaratadi.
Ta’lim   muhitida   ijtimoiy-psixologik   salomatlikni   ta’minlash   uchun
o’qituvchi   va   o’quvchilar   o’rtasida   hurmatli,   samimiy   va   konstruktiv
munosabatlarni  shakllantirish zarur. Bu esa  ta’lim  jarayonining sifatini oshirishga
va o’quvchilarning ijtimoiy moslashuvini yaxshilashga yordam beradi.
Demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlarining   ijtimoiy-
psixologik   asoslarini   chuqur   o’rganish   va   rivojlantirish   ta’lim   tizimining
barqarorligini ta’minlashda, yosh avlodni sog’lom va ma’naviy yetuk shaxslar qilib
tarbiyalashda muhim ahamiyatga ega.
Shu   bilan   birga,   ijtimoiy-psixologik   munosabatlar   tizimida   pedagog   va
o’quvchilar   o’rtasida   o’zaro   munosabatlarni   doimiy   ravishda   tahlil   qilib   borish,
muammolarni   aniqlash   va   ularni   bartaraf   etish   uchun   tegishli   chora-tadbirlar
ko’rish   zarur.   Bu   jarayon   ta’lim   sifatini   doimiy   ravishda   yaxshilashga   xizmat
qiladi.
Demokratik   munosabatlar   orqali   o’quvchilar   o’zaro   hurmat,   mas’uliyat,
hamkorlik va ijtimoiy faoliyat ko’nikmalarini egallaydilar. Bu esa ularni jamiyatda
muvaffaqiyatli shaxslar bo’lib yetilishiga yordam beradi.
Natijada,   demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlarining
ijtimoiy-psixologik   asoslari   ta’lim   jarayonining   samarali   tashkil   etilishida,
o’quvchilarning   shaxsiy   va   ijtimoiy   rivojlanishida   muhim   rol   o’ynaydi.   Bu
24 munosabatlarni   rivojlantirish   va   mustahkamlash   zamonaviy   ta’lim   tizimining
ustuvor vazifalaridan biridir.
25 XULOSA
Pedagogik   munosabatlarda   shaxsga   yo’naltirilgan   yondashuv   demokratik
jamiyatda   ta’limning   samaradorligini   oshirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Ushbu
yondashuv   o’quvchilarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olib,   ularning
shaxsiy   va   intellektual   rivojlanishini   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   O’qituvchi   va
o’quvchi   o’rtasidagi   munosabatlar   ochiq,   hurmatga   asoslangan   bo’lishi   lozim,   bu
esa   o’quvchilarni   mustaqil   fikrlashga,   ijodiy   faoliyatga   va   o’zini   ifoda   etishga
undaydi.   Shaxsga   yo’naltirilgan   pedagogika   nafaqat   ta’lim   sifatini   yaxshilaydi,
balki   o’quvchilarni   jamiyatda   faol,   mas’uliyatli   fuqarolar   sifatida   shakllantirishga
yordam beradi. Shu bilan birga, bu yondashuv o’qituvchilardan yuqori darajadagi
pedagogik   mahorat   va   empatiya   talab   qiladi.   Demokratik   jamiyatda   ta’lim
jarayonining   samaradorligi   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabatlarining   sifatiga
to’g’ridan-to’g’ri bog’liqdir, shuning uchun ushbu munosabatlarni doimiy ravishda
o’rganish   va   takomillashtirish   zarur.   Bu   jarayonda   pedagogik   texnologiyalar,
innovatsion   metodlar   va   psixologik   yondashuvlar   muhim   vositalar   hisoblanadi.
Natijada,   o’zaro   hurmat   va   ishonchga   asoslangan   munosabatlar   demokratik
jamiyatda   ijtimoiy   integratsiya   va   shaxsiy   rivojlanishni   ta’minlaydigan   ta’lim
muhitini   yaratishda   asosiy   omil   bo’lib   xizmat   qiladi.   Shu   tarzda,   o’qituvchi   va
o’quvchi   munosabatlarining   demokratik   tamoyillari   nafaqat   ta’lim   jarayonining
sifatini   oshirishga,   balki   jamiyatda   ijtimoiy   barqarorlik   va   madaniy   taraqqiyotga
ham katta hissa qo’shadi. 
Demokratik   jamiyatda   o’qituvchi   va   o’quvchi   o’rtasidagi   munosabatlarni
mustahkamlash uchun ta’lim tizimida ochiq fikr almashish, konstruktiv muloqot va
hurmatga asoslangan pedagogik yondashuvlar keng joriy etilishi zarur. Bu esa o’z
navbatida,   yosh   avlodning   mustaqil   fikrlash,   ijtimoiy   mas’uliyat   va   fuqarolik
faolligini   oshirishga   imkon   yaratadi.   Shunday   qilib,   demokratik   jamiyatda
o’qituvchi   va o’quvchi   munosabatlari  nafaqat   ta’lim   jarayonining  samaradorligini
ta’minlaydi, balki ijtimoiy rivojlanish va shaxsiy o’sishga ham ta’sir ko’rsatadi.
  Umuman   olganda,   demokratik   jamiyat   sharoitida   o’qituvchi   va   o’quvchi
munosabatlari sifatini yaxshilash va ta’lim jarayonini yanada samarali qilish uchun
26 shaxsga   yo’naltirilgan   yondashuvni   keng   joriy   etish   zarur.   Bu   ta’lim   sohasida
yangiliklar kiritish, o’quvchilarning individual ehtiyojlarini hisobga olish va ularni
rivojlantirishda muhim omil hisoblanadi.
27 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1. Abdukarimov, O. (2018). Pedagogika asoslari. Toshkent: O’qituvchi.
2.   Akbarov,   B.   (2019).   Ta’limda   shaxsga   yo’naltirilgan   yondashuv.
Toshkent: Fan va Texnologiya.
3. Bobojonov, M. (2020). O’qituvchi va o’quvchi munosabatlari. Toshkent:
Universitet nashriyoti.
4.   G’aniyev,   S.   (2017).   Demokratik   jamiyat   va   ta’lim.   Toshkent:   Yoshlar
nashriyoti.
5. Karimova, L. (2016). Ta’lim va pedagogik muloqot. Toshkent: Ma’rifat.
6. Mirzaahmedov, J. (2021). Ta’limda samarali kommunikatsiya. Toshkent:
Fan.
7. Nazarov, D. (2018). Pedagogik psixologiya. Toshkent: Sharq.
8. Qodirov, A. (2019). O’quvchilar bilan munosabatlar nazariyasi. Toshkent:
Ta’lim
9.   Rustamova,   N.   (2020).   Zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari.   Toshkent:
Innovatsiya.
10.   Saidova,   M.   (2017).   Pedagogik   etiketa   va   madaniyat.   Toshkent:
Madaniyat.
11.   Shomurodov,   E.   (2018).   Pedagogik   kommunikatsiya   va   didaktika.
Toshkent: O’zbekiston.
12.   Tursunov,   F.   (2019).   Ta’lim   tizimida   o’zaro   munosabatlar.   Toshkent:
Fan va Ta’lim.
13.   Yusupov,   R.   (2021).   O’qituvchi   malakasi   va   pedagogik   mahorat.
Toshkent: Ma’naviyat.
14.   Zokirova,   G.   (2016).   Pedagogik   yondashuvlar   va   metodlar.   Toshkent:
Ta’lim.
15.   Zulfiyaxonova,   S.   (2020).   Shaxsga   yo’naltirilgan   ta’lim   tizimi.
Toshkent: Ilm.
Qo’shimcha adabiyotlar va internet manbalari:
28 UNESCO. (2020). Pedagogical approaches in the digital age. Retrieved from
https://unesco.org/education/pedagogy
O’zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi.   (2023).   Ta’lim   sohasidagi
islohotlar. https://xalxta’lim.uz/yangiliklar
Smith,   J.   (2019).   Democratic   education   and   student-teacher   relationships.
Journal of Educational Research, 45(3), 234-250.
www.pedagogika.uz – Ta’lim va pedagogika haqida maqolalar va resurslar.
www.eduportal.uz   –   O’zbekiston   ta’lim   portali,   pedagogik   materiallar   va
yangiliklar. 
29

Demokratik jamiyatda o'qituvchi va o'quvchi munosabati

Купить
  • Похожие документы

  • Taʼlimda tarbiyasi oʻgʻishgan bolalar bilan ishlash usullari
  • Pedagogik faoliyatda ta’limning no’ananaviy metodlari
  • O’z-o’zini baholash va o’quvchilarni rag’batlantirish
  • Bo’lajak o’qituvchilar pedagogik mahoratining nazariy va metodologik asoslari
  • Yevropa olimlari oʻqituvchilarning kasbiy mahoratini takomillashtirish to'g'risida

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha