Didaktik o'yinlar

Didaktik o'yinlar
KIRISH
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "Ta'lim   -   tarbiya   va
kadriar   tayyorlash   tizimini   isloh   qilish,   barkamol   avlodni   voyaga
yetkazish   to'g'risida"gi   Farmoni   va   "Kadrlar   tayyorlash   millay
dasturi"da   matematika   o'qitishning   sifatini   oshirish   bilan   birga
1  o'quvchilarning   tafakkuri   va   shaxsiy   sifatlarini,   matematik
savodxonligini   shakllantirish   hamda   ijodiy   qobiliyatlarini   o'hirish
masalalari   berilgan.   Boshlang'ich   matematika   kursining   asosiy
natural  son   va  nol,   butun  musbat   sonlar   ustida  to`rt   arifmetik   amal
hamda   ularning   asosiy   xossalari   haqidagi   aniq   tasavvurlar   va   bu
bilimlarga   asoslangan   og'zaki   va   yozma   hisoblash   usullarini   ongli
puxta   o'zlashtirishni   tashkil   etish,   shuningdek   jadval   hollaridagi
hisoblash   malakalarini   avtomatizm   darajasida   yetkazilishini   tashkil
etadi.
Matematika   kursi   asosiy   kattaliklar   va   geometriya   elementlari
bilan   tanishtirishni   nazarda   tutadi.   Ular   imkoniyat   darajasiga   ko'ra
o'quvchilarning   son,   arifmetik   amallar   va   matematik   munosabatlar
haqidagi   tushunchalarni   yuqori   darajada   o'zlashtirishiga   yordam
bera borib, arifmetik bilimlar tizimiga qo'shiladi.
Dastur matematik tushunchalarning hayotiy materiallar asosida
2 o'zlashtirishini ko'zda tutadi. Bu esa darsda o'quvchilar o'zashtirishi
lozim   bo'lgan   tushuncha   va   qoidalar   amaliyotga   xizmat   qilishini,
hayotiy   ehtiyojlar   natijasida   vujudga   kelganligini   o'quvchilarga
yetkazib   berish   imkonini   beradi   hamda   fan   va   amaliyot   orasidagi
aloqalarni   to'g'ri   tushunishga   asos   yaratadi.   Matematika   bolalarda
tafakkur,   diqqat,   xotira,   ijodiy   tasavvur   etish   kuzatuvchanlikni
rivojlantirishga   imkon   beradi.   Shuningdek   matematika
o'quvchilarning mantiqiy fikrlash malakalarini oshirishi, ularning o'z
fikrlarini   aniq   to'g'ri   va   tushunarli   bayon   etish   uchun   zamin
hozirlaydi.   O'qituvchining   vazifasi   -   bolalarga   matematikani
o'qitishda bu imkoniyatlardan samarali foydalana olishdan iborat.
Boshlang'ich   sinflarda   matematikani   o'qitishga   haftasiga   5
soatdan   vaqt   ajratiladi.   O'quv   materialini   sinflarga   taqsimlashda
o'rganilayotgan   sonlar   va   ular   bilan   arifmetik   amallarni   bajarish
doirasi asta - sekin kengaytirib borishi nazarda tutuladi. 1-sirifda - 0
3 dan   100   gacha   bo'lgan   sonlarni   raqamlash,   100   ichida   sonlarni
xonadan  o'tmasdan   qo'shish   va  ayirish;   2-sinfda  -   0  dan   100  gacha
bo'lgan sonlar, 100 ichida sonlarni xonadan o'tib qo'shish va ayirish,
jadval   ichida   ko'paytirish   va   bo'lish;   3-sinf   -   I   dan   1000   gacha
bo'lgan   sonlar,   to`rt   arifmetik   amal;   4-sinfda   -   1   dan   1   000   000
gacha   bo'lgan   sonlar,   to`rt   arifmetik   amal   kabi   mavzular   qaraladi.
Birinchi   sinfda   o'quvchilar   ikki   o'nlik   ichidagi,   ya'ni   I   dan   20
gacha bo'lgan  sonlarning nomlari bilan tanishadilar. Bu esa xususan
o'quvchilarda   narsalarni   sanash   malakasini   hosil   qilish   uchun
qo'llaniladi.
Raqamlarning   yozilishi   bilan   tanishtirish   shu   sonlarning   ho'sil
bo'lishini o'rgatish bilan bir vaqtda amalga oshiriladi, shu sababli   -
darsdayoq   o'quvchilar   I   soni   bilan   tanishadilar   va   I   raqamini
daftarlariga yozadilar. Shu bilan birga o'qitishning birinchi kunidan
boshlaboq   bolalarda   ba'zi   muhim   umumlashmalar   shakllana
4 boshlaydi   (birinchi   o'nlik   sonlar   misolida)   natural   qatorning   har
bir   keyin   keladigan   soni   qanday   bo'lishi   oydinlashtiriladi,
qatorning   ixtiyoriy   soni   va   undan   oldin   yoki   keyin   keladigan
hamma sonlari o'rgatiladi.   O'quvchilar sonlarni taqqoslash usullari
bilan   (oldin   narsalarning   mos   to'plamlari   ustida   amallar   bajarish
asosida,   keyin   esa   taqqoslanayotgan   sonlarning   qatorida   egallagan
o'rinlari   bo'yicha)   tanishadilar:   ular   ikki   yoki   son   yig'indisini
topishni (oldin narsalarning mos to'plamlarini birlashtirish va hosil
bo'lgan   to'plamlar   elementlari   sonini   sanash   asosida   topish,   keyin
esa   bittalab   yoki   guruhlab   qo'shish   va   boshqa   usullardan
foydalanib)   o'rganadilar.   Birinchi   yarim   yillikda   o'quvchilar
matematik   amallar   nomlari   tarkibiy   qismlari,   ular   hosil   etadigan
natijalar   nomlari   bilan   tanishadilar.   Bundan   tashqari   o'quvchilar
matematik   belgilarning   ba'zi   elementlari   -   amal   ishoralari   (plus   -
qo'shuv,   minus   -   ayirish),   munosabat   belgilari   (katta,   kichik,   teng)
5 bilan   tanishishlari   hamda   (2   va   6   sonlari   yig'indisi)   9-2   (9   va   2
sonlari   ayirmasi)   va   boshqa   shunga   o'xshash   eng   sodda
matematika ifodalarni  o'qish va yozishni o'rganib olishlari kerak.
Umumiy o'rta ta'lim ikki bosqichdan iborat bo'lib, boshlang'ich
va umumiy o'rta ta'limni qamrab oladi.
Umumiy   o'rta   ta'limning   davlat   ta'lim   standarti   boshlang'ich
hamda   umumiy   o'rta   ta'lim   nihoyasida   o'quvchilar   egallashi   lozim
bo'Igan   bilim,   ko'nikma   va   malakalarning   minimal   darajasini
belgilab  beradi.
Har   bir   sinf   yakunida   o'quvchilar   egallashi   lozim   bo'lgan
bilim,  ko'nikma va malakalar fanlar bo'yicha ishlab chiqilgan  o'quv
dasturlari bo'yicha o'z aksini topadi.
Boshlang'ich   sinflarda   o'quvchilar   matematikadan   quyidagi
bilim,  ko'nikma va malakalarni egallashlari shart.
a) Sonlar va hisoblashlarga oid:
6 -   sonlarni   o'qish   va   yozish,   ularni   xona   qo'shiluvchilarining
yig'indisi ko'rinishidagi yozuvini tushuntirish.
-   sanoq   texnikasini   egallash   (to'g'ri   va   teskari   tartibda   sanash,
juftliklar   va   o'nliklar   bilan   sanash,   sondan   oldin   va   keyin   keluvchi
sonni  aytish kabi)lar.
-   natural   sonlarni   o'zaro   taqqoslash   ">",   "<"   va   "="   belgilarini
to'g'ri qo'llash.
-   sonlarni   yozma   qo'shish,   uch   xonali   va   to`rt   xonali   sonlarni
ayirish, bir xonali va ikki xonali songa ko'paytirish va bo'lish;
-   q o'shish,   ayirish,   ko'paytirish   va   bo'lishning   jadvalli   hollari
natijalarini   bilish,   murakkab   bo'lmagan   hollarda   yuz   ichida
og'zaki  hisoblashlarni bajara olish;
-   "yig'indi",   "ayirma",   "ko'paytma"   va   "bo'linma"   atamalari
ma'nosini tushunish va sonli ifodalarni o'qishda ularni qo'llay olish;
"...   ta   ortiq",   "...ta   kam",   "...   marta   ortiq",   "...   marta   kam"
7 munosabatlarining, "hammasi", "qoldi", "teng" munosabatlarining
ma'nosini   tushunish   va   ularga   tayangan   holda   sodda   masalalarni
yecha  olish;
-   miqdorlar   mahsulot   narxi,   miqdori   va   qiymati   to'g'ri   chiziqli
harakatda   yo'l,   tezlik   va   vaqt   orasidagi   bog'lanishlarni   qo'llab,
amaliy  mazmundagi masalalarni yechish;
-   "yarim",   "uchdan   biri",   "to'rtdan   biri"   atamalari   ma'nosini
tushunish   va   ularni   qo'llash,   kasrlar   yordamida   ulushlarni   yozish,
doira va geometrik shakllar modelida ½   1/3 larni ko'rsatish, amaliy
mazmundagi   masalalarni   yechishda   sonning   ulushini   va   ulushiga
ko'ra  sonni topa olish;
b) Geometrik shakllarga oid.
-   rasmlarda   kesma,   uchburchak,   to'rtburchaklar   (jumladan,   to'g'ri
to'rtburchak va kvadratlar), beshburchak va aylanani tanish;
-  tevarak atrofdagi geometrik shakllarni tanish va topa olish;
8 -   kesma   uzunligini   o'lchash,   berilgan   uzunlikdagi   kesmani   yasash,
kesma uzunligini ko'z bilan chamalab o'lchay olish;
-   chizg'ich   va   sirkuldan   foydalanib   to'g'ri   to'rtburchak,   kvadrat,
uchburchak va aylanalar yasay olish;
-   ko'pburchak   parametrini,   to'g'ri   to`rtburchak   yuzini   va   kvadrat
birliklardan tuzilgan shakllarning yuzini hisoblay olish;
-   uzunlik (mm, sm, dm, m, km.) va yuza (sm, kv, dm, kv, m, kv)
o'lchovi   birliklarini,   ular   orasidagi   asosiy   nisbatlarni   bilish,   ularni
o'z  o'rnida qo'llay olish.
DIDAKTIK O'YINLAR VA ULARNING AHAMIYATI.
Ma'lumki   1-sinfga   qabul   qilinib,   maktab   ostonasida   ilk
qadam   qo'ygan bolaning faoliyatida o'yin asosiy o'rinni egallaydi.
O'yin   ularning   eng   sevimli   mashg'uloti   bo'lib,   ular   har   qanday
mashg'ulotni   o'yin   bilan   uyg'unlashtirishga   harakat   qiladilar.
9 Shunday   ekan   o'qituvchi   o'quvchi   faoliyatidan   ularning   sevimli
mashg'uloti   -   o'yinni   siqib  chiqarmasdan,  undan  maqsadga  muofiq
foydalanish   bilan   ta'lim   jarayonining   samaradorligini   oshirishga
imkon  beradi.
O'yin  -  bola hayotining uzviy qismidir. O'yin orqali bola atrof  -
muhit,   tabiat   hodisalari,   manzaralari,   buyumlar,   o'simliklar,
hayvonlar  dunyosi bilan tanishadi.
Boshlang'ich ta'lim davrida o'quvchilarning aqliy va jismoniy
faoliyatini   tashkil   qilishda   didaktik   o'yinlar   alohida   ahamiyatga
ega.
Matematika     darslarida     didaktik     o'yinlardan     foydalanish  
o'quvchilar     zehnini     o'stirish,   tez     hisoblash     ko'nikmalarini  
oshirishda    muhim    ahamiyatga    ega.
Didaktik   o'yinlar   jarayonida   o'quvchilar   o'yin   qoidalariga
qat'iy   rioya   qilishga   o'rganadilar,   inoqlik   his   -   tuyg'ulari,
10 dunyoqarashlari  shakllanib boradi.
Ta'lim   jarayonida   didaktik   o'yinlar   o'quvchilarning
xususiyatiga   ko'ra   tashkil   etilishi   kerak.   Bu   esa   ularga   bilim
berishni   yengillashtirishga,   ko'rgazmalilikni   ta'minlashga
qaratilgan   bo'lib,   o'quvchilarni   toliqtirmaslik,   zeriktirmaslik
imkonini yaratadi.
Ta'lim   jarayonida   qo'llaniladigan   didaktik   o'yinlar   2   xil
tasnifga egadir.
                                                                                                          
                                                                                                   
11Didaktik o`yinlar
tasnifi
Mazmuniga ko`ra Amalga oshirish
shakliga ko`ra
1.Tinch o`yinlar
2.Harakatli o`yinlar
3.Aralash turdagi 1. Musobaqa o`yinlar
2. Sahnali o`yinlar Didaktik   o'yinlarni   xilma-xil   tarzlarda   tashkil   qilish   mumkin.
Qo'g'irchoqlar,   o'yinchoqlar,   rasmlar   va   tarqatmalar,   turli
geometrik   shakllardan  ham  foydalanish  mumkin.  Didaktik  o'yinlar
maqsadiga  ko'ra 4 omilni o'z ichiga oladi:
1.   O'yinning   vazifasi.   2.   O'yinning   harakati.   3.   O'yinning   qoidasi.
4. O'yinning yakuni.
Har   bir   didaktik   o'yinni   boshlashdan   oldin   o'quvchilarga
o'yinning   qoidasi,   mazmuni,   yakuni   nimadan   iborat   ekanini
o'qituvchi   tomonidan   tushuntiriladi.   O'quvchilar   uni   tushunib,
anglab, shu asosda  harakat qiladilar. Masalan, “Ishoralar” o’yini.
O'yinning   maqsadi:   Bir   amalli   masalalarni   og'zaki   yechish
ko'nikmalarini rivojlantirish.
12 O`yin jihozi:  “-“, “+”   belgilari.  
O'yinning   borishi:
O'qituvchi   masalani   o'qiydi,   o'quvchilar   esa   masalani   qaysi   amal
bilan   yechish   kerak   bo'lsa   o'sha   "ishora"ni   ko'rsatadilar.
Masala:
1.   Salimning   2   ta   qora   va   4   ta   qizil   q alami   bor.   Hammasi   bo'lib
nechta  q alami   borligini   qaysi   amaldan   foydalanib   topamiz?
O'quvchilar   "+"ni   ko'rsatadilar.   Masala   og'zaki   yechiladi.
2.   Nigorada   6   daftar   bor   edi.   3   tasini   ukasiga   berdi.   Nigorada
nechta   daftar  q oldi?
Mustahkamlash:   O'qituvchi   "+",   "-"   qo'shish,   ayirish   belgilari
qachon qo'yilishini so'rab, ularning bilimini mustahkamlaydi.
DIDAKTIK O’YINLARDAN NAMUNALAR
13 Quyida   matematika   darslarida   o'tkaziladigan   ayrim   didaktik
o'yinlardan namunalar keltiriladi.
"Jim"  o`yini
O'yinning   maqsadi:   O'quvchilarning   o'n   ichida   "+",   "-"   belgilari
haqidagi   bilim   va   malakalarini   oshirish,   sinash.   O'yin   guruhlarda
o'ynaladi.
O'yin jihozi: Raqamiar yozilgan tarqatmalar, misollar, jadval.
O'yinning   borishi:  Jadvallar  doskaga   osib  qo'yiladi,   doskaga   bo`r
bilan   yoziladi.   O'yin   ovoz   chigarmagan   holda   o'tkaziladi.
O'qituvchi   ko'rsatkich   bilan   7   va   5   ni   ko'rsatadi.   O'quvchilar
o'ylab 2 yozilgan  tarqatmani ko'rsatadilar.
"Bilmasvoyning xatolari"  o`yini
O'yinning   maqsadi:   o'quvchilarning   o'n   ichida   "+",   "-"   ishoralari
haqidagi bilimlarini mustahkamlash, bilim va malakalarini, mustaqil
14 fikrlash qobiliyatini o'stirish.
O'yinning   borishi:   Doskaga   ifodalar   yoziladi.   Har   bir   qatordan
bittadan o'quvchi doskaga chiqadi va xatolarini tuzatadi.
10-7=4                          10-3=6                    7-3=5
3+2=6                            4+3=8                    4+1=6
"Kim epchil"  o'yini.
O'yin maqsadi: Hozirjavoblik, topqirlik malakalarini oshirish.
O'yin   jihozi:   2   ta   savatcha   ifodalar   yozilgan   olmalar   12-6;   2+8;
7+5; 4+8; 10-3 va hakozo.
Stol   ustida   "olmalar"   yozib   qo'yiladi.   Doskaga   2   o'quvchi   chiqadi.
Stol   ustidagi   "olmalar"dagi   ifodalarning   natijalarini   aytib   savatga
sola   boshlaydilar.   Ifodaning   qiymatini   to'g'ri   topmagan   o'quvchi
ularni   savatga   sola   olmaydi.   Qaysi   o'quvchi   savatga   ko'p   "olma"
15 tergan bo'lsa, o'sha o'quvchi g'olib bo'ladi.
"Zukkolar"  o'yini.
O'yinning maqsadi:
Ko'paytirish   va   bo'lishga   doir   amallar   yechish   malakalarini
mustahkamlash.
O'yin jihozi: uchta bayroqcha.
O'yinning   borishi:   Qatorlararo   o'tkaziladi.   Qatorlar   nomi   doskaga
yoziladi   va   o'quvchilar   soni   teng   bo'linadi.   O'qituvchi   har   bir
qatorning   oxirida   o'tirgan   o'quvchiga   bayroqchani   beradi.
O'qituvchi   son   aytadi.   Masalan:   1-   qatorga   6   soni,   2-qatorga   4
soni, 3-qatorga 5 soni.
Bayroqchalarni   olgan   o'quvchi   6   •1 =   6   deb   bayroqchani   oldingi
partadagi o'quvchiga uzatadi.
12  • 2 = 24 ;  24  :  3 = 8 8 •5= 40  ;  40: 4 = 10
16 O'quvchilar natija   qaysi son bilan tugasa,   shu son bilan  boshlanadigan
ifoda   tuzishi   kerak   bo'ladi.   Bayroqcha   1-partaga   kelganda   oxirgi
o'quvchi 6 soni hosil bo'ladigan ifoda bilan o'yinni   yakunlashi kerak
bo'ladi. Qaysi qatorning bayroqchasi birinchi partaga  tez yetib kelsa,
o'sha   qator   g'olib   bo'ladi.   Go'lib   qatorning   nomi   yozilgan   joyda
bayroqchalar biriktirilib qo'yiladi.
"Bu qaysi shakl ?"  o'yini.
O'yinning   maqsadi:   Geometrik   shakllar   bilan   tanishtirish.   Ularga
ta'rif berish malakasini oshirish. Og'zaki nutqini rivojlantirish.
O'yin jihozi: Konvertlarga solingan geomatrik shakllar.
O'yinning   borishi:   Doskaga   bir   o'quvchi   chiqadi.   Konvertdagi
shaklni   qaysi   ekanini   ko'rib   olib,   o'quvchilarga   murojaat   qiladi.
"Qo'limdagi   geometrik   shaklning   uch   tomoni   uch   burchagi   bor,
uning   tomonlari   xar   xil   uzunlikda   bo'lishi   ham   mumkin.   Bu   qaysi
17 shakl?".
Shaklga   to'g'ri   ta'rif   bergan   va   shaklning   nomini   to'g'ri   topgan
o'quvchi rag'batlantiriladi.
"Kosmos bahodiri kim?"  oyini.
O'yinning   maqsadi:   1)   O'quvchilar   kasb   tanlashga   qiziqtirish.   2)
O'quvchilarni tez fikrlashga o'qgatish 
O'yin mazmuni:
Sinf   taxtasi   yoniga   har   bir   guruhdan   bittadan   uchta   o'quvchi
chiqariladi. Ular bittadan kartochka olishadi. Kartochkalarning to`rt
amal   ichida   misol   yozilgan   bo'ladi.   Qaysi   o'quvchi   o'z   qo'lidagi
misollarni   tez   va   to'g'ri   bajarsa,   shu   o'quvchi   fazogir,   ikkinchi
bo'lib  bajargan o'quvchi  uchuvchi  va oxirida bajargan o'quvchi esa
haydovchi  sanaladi.
"Mohir hisobchi"  o'yini.
18 O'yinning maqsadi: O'quvchilarda tez hisoblash malakalarini hosil
qilish.
O'yin mazmuni:
Sinf taxtasiga uchta ustundan iborat to`rt amal qatnashgan  misollar
yoziladi.   Men   har   bir   guruhdan   bittadan   o'quvchini   chiqaraman.
Har   bir   o'quvchi   tegishli   ustundagi   misolni   yechadi.   Qaysi
o'quvchi   oldin   yechib   bo'lsa,   uning   ishi   tekshiriladi.   Agar   to'g'ri
yechgan bo'lsa,  mohir hisobchi  hisoblanadi.
“Olma terish”   o'yini.
Jihozlar: Magnit taxta, yozuv taxtasi, olma daraxtining rasmi,
qalin   qog`ozdan   yasalgan   olma   mevasining   shakllari   va
savatchalar,   olma   mevalarining   soni   sinfdagi   o'quvchilar   soniga
savatchalar esa  qatorlar yoki guruhlar soniga teng bo'ladi.
              Magnit   taxtasiga   qistirish   uchun   olma   daraxt   rasmi   chizilgan
19 plakat   va   olma   mevalarining   orqa   tomoniga   magnit   plastinkasi
yelimlanadi. Shuningdek olma mevalarining orqa tomoniga oddiy
qalam bilan misollarni o'chirib, keyingi darslarda yangisini yozish
mumkin. O'yinda 3 guruh bo'ladi. Har bir guruhga bitta savatcha
berishadi.   Har   bir   guruhdan   I   tadan   o'quvchi   chiqib   misollarni
yechadi. Kim ko'p misol yechsa shu guruh g'olib bo'ladi.
"Sonli vagonchalar"  o`yini
2   sonini   2,   3,   4,   5,   6   sonlariga   ko'paytirishni   mustahkamlash
darslarida foydalanish mumkin.
O'yin   maqsadi:   o'quvchilarni   hozirjavoblikka,   muslaqil   fikrlashga
o'z -o'zini   boshqarishga   o'rgatish.   Tarqatmalar   stol   ustiga   yoyib
qo'yiladi.
O`yin jihozi:
1-guruh:          2∙3;  2∙6;  7∙2;  9∙2;  5∙2;  4∙2; … 
20 2-guruh:          2∙4;  2∙9;  2∙7;  8∙2;  2∙5; … 
O`yinnning borishi:
O'quvchilar  7   kishidan iborat  2   guruhga bo'linadilar. Guruh  a'zolari
stol ustiga qo'yilgan tarqatmalarni tanlab, ifodaning qiymatiga  ko'ra
sonlar   tartib   bilan   vagon   bo'lib   qo'l   ushlashib   turadilar.   Poyezdni
to'g'ri tuzgan guruh g'o'lib chiqadi.
“Tez yurar poyezd”  o`yini
O'yin   maqsadi:   O'quvchilarning   intelektual   bilim   salohiyatini
oshirish.
O'yin   jihozi:   doskaga   bir   -   biriga   qarama   -   q arshi   turgan   poyezd
rasmi bor ko'rgazma ilinadi.
O'yinning   borishi:   Doskaga   2   o'quvchi   chiqadi.   O'qituvchi   bergan
21 savollarga   to'g'ri   javob   bergan   o'quvchining   poyezdi   oldinga
surilaveradi. "Marra"ga birinchi bo'lib yetib kelgan o'quvchi g'olib
bo'ladi.
Savollar:
1. Kesma nima? 
2.  Aylana? 
3. 1 m=?. sm. 
4.   To'rtburchakning   yuzi   nimaga   teng?     kabi   savollardan
foydalanish   mumkin.   Ayniqsa   o'yin   jarayonida   ularning   idroki,
zehni,   xotirasi,   bilim   olish   ishtiyoqi   va   ehtiyoji   mustahkamlana
boshlaydi, ijodiy qobiliyati namoyon bo`la boshlaydi.
"Kopto'k"  o`yini
Ushbu   o'yindan   maqsad   o'quvchilarning   matematik   nutqini
o'stirish.
22 Guruh   o'quvchilari   kopto'kni   bir   -   biriga   uzata   turub,   matematika
faniga oid bo'lgan terminlarni navbat bilan aytadilar. Masalan:
"Kub", "ayirma", "son", "to'rtburchak", "misol", "masala" va  hakozo
kabi.
Shuningdek   ularning   moliyaviy   savodxonligini   oshirish   bo'yicha
ham   o'yin   shartiga   iqtisodga   oid   terminlarni   aytish   topshirig'i
kiritiladi.   Bolalar   "mulk",   "mulkdor",   "bank",   "iste'molchi",   "pul",
"soliq",   "bozor",   "foyda",   "daromad"   kabi   terminlar   bilan   tanishib
boradilar   va   ularni   ongli   ravishda   so'zlashuv   jarayonida   qo'llashga
harakat qilishadi.
1. Qimmatbaho qog'oz.
2. Daromaddan to'lanadigan to'lov.
3.  Muayyan muddatga ma'lum bir foiz evaziga qarz berish. 
4. Doimiy iste'molchi, xaridor. 
5. O'zbek milliy valyutasi.
23 6. Aholi uchun zarur bo'lgan iste'mol to'lovlarning oldi  -  sotdisi. 
7. Olingan foyda.
Guruhlarni   rag'batlantirish.   Bunda   asosiy   e'tibor   o'quvchilarning
faolligiga qaratiladi. 
Eslatma:   Kerakli   o'rinlarda   o'qituvchi   tomonidan   qo'shimcha
ma'lumotlar   ham   kiritilish   mumkin. Yuqorida   qayd   etilgan   o'yin   va
topshiriqlar   orqali   o'quvchilarning   barcha   tafakkur   operatsiyalari,
hodisalarni   har   tamonlama   tahlil   q ilish   sabab,   oqibat,
bog'lanishlarni   aniqlash   jarayonida   o'quvchilar   faolligi   yanada
oshadi. Shu tariqa  o'quvchilarda darslarga qiziqish  hosil q ilinadi.
24 MATEMATIK    TOPISHMOQLAR
              Bir    daraxtda    o'n    ikki    butoq,
             Uch    yuz    oltmish    besh    yaproq.
             Yaproqlarning    bir    yog'i    qora,
             Bir    yog'i    oq.                                                         (yil, oy, kun, kecha, kunduz )
             O'ynar    uchta    qiz    bola ,
             Go'yo    ochilgan    lola.                            
             Do'stlari    kelishdi    beshta,
             Ayt    ular    bo'ldi    nechta?                                                         ( 8ta )
             Oppoq    tovuq    don    cho'qir,
             Suv    ichadi    qorasi .                              
             Necha    tovuq    bo'ladi,
             Qo'shilganda    olasi .                                                               ( 3ta )
             Kelishardi    izlab    buloq,
             Bir    echki-yu    ikkiuloq.
25              Ularda    bor    necha    quloq,
             Qancha    oyoq    hamda    tuyoq.                                          ( 3x2    3x4      3x8 )      
     Ko'm-ko'k    archa    ostiga    qurdik    belanchak,
     Belanchakda    uchmoqqa    turar    navbatda   .
     Sakkiz    malla    tulki-yu,    beshta    bo'richa,
     Yetti    ayiq    bolasi , bir    juft    quyoncha
     Aytinglar-chi    bolalar, hammasi    nechta?                              ( 8+5+7+2 =22 )
             O'ktam    titdi    o'n    uch    cho'rtan,
             Alisher    ham    to'rtta    sazan.
             Ulug'bek    tutdi    ikki    laqqa,
             Nechta    baliq    chiqdi    qirg'oqqa ?                                  ( 13+4+2 = 19 )
                        Ozingizni    sinab    ko'ring 
     1-savol.  Quydagi    sonlarni    yoza    olasizmi ?
-39899, 10040 sonlaridan    bitta    ortiq.
-80000, 100000, 9999    sonlaridan    bitta    kam.
26 -38600 dan    100 ta    kam.
-7484    dan    1000 ta    kam.
- Eng    kichik    besh    xonali    son.
-    87323    sonida    nechta    yuzlik    bor?
      2-savol.     100305     soni     nechta     raqamdan     tuzilgan     (   3ta  
raqamdan - 1, 0 , 3, 5 )
      3-savol.   Qandaydir     ikki     sonning     ko'paytmasi     ulardan     biriga  
teng    bo'lishi    mumkinmi ? (1x1=1    1x0=0)
     Qanday    ikki    sonning    bo'linmasi    ulardan    biriga    teng?
      Qanday     ikki     sonning     yig'indisi     ularning     har     biriga     teng   ?
( 0+0=0)
      4-misol.     720 ning    uchdan    biri    necha ?
      5-misol.  137895    va    137985 ni    taqqoslang.
      6-misol.     Tomoni     40   m     bo'lgan     futbol     maydoninig     yuzi  
qancha    bo'ladi ?    Perimetri - chi ?
27       7-misol. Eng     kichik     to'rt     xonali     sonni     eng     kichik     ikki     xonali  
songa    ko'paytiring .( 1000x10=10000 )
      8-misol.     Teskari     yozilganda     o'zgarmaydigan     to'rt     xonali     son  
yozing    (1001, 2112, 5665 )
      9-misol.    Yarim    metr    necha    dm ?
      10-misol.     Akasi     12  yosh     7  oylik.     U     singlisidan     3  yosh     5  oy  
katta    bo'lsa,    singlisi    neha    yoshda?                   (    4   yosh    2 oy )
Ifoda    tuzish    va    hisoblashga    doir    mashqlar.
     1-mashq.  21    va    301    sonlarining    ko'paytmasini    168    ga    orttiring
      2-mashq.     6ta     yuz   ,   2ta     o'n   ,   9ta     bir     va     4ta     yuz   ,   9ta     o'ndan  
iborat    sonni    yozing.
      3-mashq.     1645,2190,1959,199,304    sonlarida    nechta    yuz    bor ?
      4-mashq.    14020 ni    107 ga    orttiring .
      5-mashq.     804    sonini    yarmini    toping.
      6-mashq.     Erkin     kunning     1/3     qismini     uxlaydi.   Erkin     necha  
28 soat    uxlaydi.
      7-mashq.     100101     va     3     hamda     1002     va     2     sonlari  
bo'linmasining    yig'indisini    toping.
      8-mashq.     Kvadratning     perimetri     280   sm   .   Uning     tomoni  
nimaga    teng .
      9-mashq.     2     va     6     raqamlaridan     foydalanib     uchta     uch     xonali  
son    yozing    va    o'sib    borish    tartibida    joylashtiring
      10-mashq.     Qanday     ikki     xonali     sonni     17   ga     bo'lganda  
qoldiqda    2    hosil    bo'ladi. 
MANTIQIY TOPSHIRIQLAR
1. Maktabga 1-smenada o’qiydigan o’quvchi yo’lda 1-smenadagi
2ta   o’rtog’i   bilan   uchrashib   qoldi.   Hammasi   bo’lib   maktabga
nechta o’quvchi ketyapti? ( 1 ta)
29 2. 7   ta   sham   yoqishgandi,   2   tasi   o’chib   qoldi.   Nechta   sham
qoldi? (2 ta)
3. Yo’lkada 6 ta chumchuq bor edi. Ularning yoniga yana 8 tasi
uchib   keldi.   Shu   payt   paydo   bo’lgan   mushuk   ulardan   1tasini
ushlab oldi. Nechta chunchuq qoldi? (Hammasi uchdi)
4. Yerdamas yurish ishim
Daraxtdir mening jismim
Shoxiga qo’shib bir dum
Shunda jismim bilarsiz
O’ynab xursand bo’larsiz.                (shaxmat)
5. Egri-bugri qop-qora
Qator qilib tuzilgan
Zanjir bo’lib uzilgan
Tug’ilganda tili yo’q
Lekin so’zlashga chechan.                (alifbo)
30 6. Juda ham mittidir o’zi
Sog’liqni ko’zlar lo’zi
Siz-bizga xizmat etar
Ishlasa ozib ketar.                           (sovun)
7. Ko’p yillar yashar o’zi
Sira yumilmas ko’zi
Tong otar, bo’lar kech
O’z joyidan jilmas hech.                  (tandir)
8. Nimani o’ng qo’l bilan ushlash mumkin, lekin chap qo’l bilan
ushlash mumkin emas?  
(chap qo’l tirsagi)
“7 ” 
31 7   raqamiga   ega   bo’lish   uchun   matematik   amallarni
e’tiborga olgan holda bo’sh kataklarni to’ldiring. 
                                                                                               
-  =         
 :         +        -
   x         = 
32  =        =        =                 
  + =                     
337 “Sonlar piramidasi”
Piramidaning   pastki   qismidagi   sonlar   yig’indi   shaklida
ko’payib   boradi.   Tepa   qismida   esa   aksincha,   sonlarning
ayirmasi bajarilib, sonlar kamayib boradi. 
345324
3 359134 12 4 12 281538 28 1   dan   9   gacha   bo’lgan   sonlarni   shunday   joylashtiringki,
natijada to’g’ri matematik amallar hosil bo’lsin .      
                                
:  x         =         
 -         x        +
   +         x         = 
368 2
6
37  x        -          -                 
  +         x                                     =          
=         =         =
371 36
4 17
1 QIZIQARLI  SAVOLLAR
1. Nima   uchun   inson   orqasiga   qaraydi?     (Chunki   uning   boshining
orqasida ko'zlari yo'q)
2. Nima yengilroq : 100kg temir yoki 100kg paxta ?       (ikkovi teng )
3. Yilda eng kalta oy qaysi ? ( May - chunki 3ta harfdan iborat)
4. Qanday taroq bilqn sochingni tarolmaysan? (Xo'rozning tojisi bilan)
5. 3ta tayoqchadan, sindirmasdan, 4ta qilish mumkinmi? (tayoqchalardan
4 sonini yasang)
6. Ovqat qilishdan oldin qozonga nima tashlanadi? (nazar) 
7. Mushuk nimaga yuguradi ? ( chunki ucholmaydi) 
8. Xo'roz o'zini qush deb aytoladimi ? ( yo'q: chunki gapirolmaydi)
9. Och   qoringa   nechta   tuxum   yeyish   mumkin?   (bitta,chunki   birichi
tuxumdan keyin och qoringa bo'lmaydi )
10. Qayerda suv tik turadi ?      (Butilkada,    stakanda)
11. Qaysi yil atigi bir kun bo'ladi? ( Yangi yil)
12. Qanday idishdan ovqatlanishmaydi? (Bo'sh)
38 13. Nima uchun sigir yotadi ? ( chunki o'tirolmaydi )
14. Mashina ketayotganda qaysi g'ildiragi aylanmaydi?   (zapas g'ildiragi)
15. Yumgan    ko'zlar bilan nima ko'rish mumkin? (tush)                                  
DAM OLISH DAQIQASI
Dam     olish     daqiqalarida   o’yin   tarzida   og'zaki     topshiriqlar     aytib,   dars
samaradorligini   oshirish   mumkin.   Shu   tariqa   o’quvchilar   charchog’i
tarqaladi, diqqati to’planadi, ish qobiliyati faollashadi.
1. Kulrang g’ozlar uchdilar
Ko’lmakchaga qo’ndilar
U yon, bu yon qarashib
Yana uchib ketdilar 1, 2, 3…
2. O’ng qo’limda besh barmoq
Chap qo’limda besh barmoq
Ikkalasi esh barmoq
Har birining nomi bor
O’z o’rnida joyi bor
39 Boshmaldoq, boshbarmoq
O’rta terak, xo’jaterak
Kenja buva 
Hammasi bo’lib 
O’n barmoq.             (chapak chalinadi)
Mundarija
Kirish ……………………………………………..……3
Didaktik o‘yinlar va ularning ahamiyati…….….……..6
"Jim” o‘yini …………………………………………..8
"Bilmasvoyning xatolari" o‘yini  ………………………8
"Kim epchil" o‘yini  …………………………………..8
"Zukkolar" o‘yini  …………………………….……….9
"Bu qaysi shakl  ?" o‘yini  ……………………..……….9
"Kosmos bahodiri kim?"o‘yini ……………….….…….10
"Mohir hisobchi"o‘yini  ……………………….………10
40 “Olma terish” o‘yini ……………………………….……10
"Sonli vagonchalar" o‘yini …………………….………11
"Tez yurar poyezd" o‘yini ……………………….…….11
"Kopto'k" o‘yini…..  ………………………….………12
Matematik topishmoqlar  ………………………………13
Mantiqiy topshiriqlar  ……………………………….…15
Qiziqarli savollar  ……………………………….….….19
Dam olish daqiqasi  ……………………………..…….. 19
41

Didaktik o'yinlar

Mundarija

Kirish ……………………………………………..……3

Didaktik o‘yinlar va ularning ahamiyati…….….……..6

"Jim” o‘yini …………………………………………..8

"Bilmasvoyning xatolari" o‘yini ………………………8

"Kim epchil" o‘yini …………………………………..8

"Zukkolar" o‘yini …………………………….……….9

"Bu qaysi shakl ?" o‘yini ……………………..……….9

"Kosmos bahodiri kim?"o‘yini……………….….…….10

"Mohir hisobchi"o‘yini ……………………….………10

“Olma terish” o‘yini……………………………….……10

"Sonli vagonchalar" o‘yini…………………….………11

"Tez yurar poyezd" o‘yini……………………….…….11

"Kopto'k" o‘yini….. ………………………….………12

Matematik topishmoqlar ………………………………13

Mantiqiy topshiriqlar ……………………………….…15

Qiziqarli savollar ……………………………….….….19

Dam olish daqiqasi ……………………………..…