Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 22000UZS
Размер 64.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 06 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет География

Продавец

Husenov Jahongir

Дата регистрации 03 Май 2024

11 Продаж

Ekologik muammolar

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
__________________ UNVERSITITETI
TABIIY FANLAR FAKULTETI
“EKALOGIYA VA GEOGRAFIYA KAFEDRASI”
“ Himoyaga ruxsat etilsin ”
Tabiiy fanlar fakulteti dekani
___________________
“___”_____________2024
“5110500 – Geografiya va iqtisodiy bilim asoslari’’ ta’lim yo‘nalishi
______ guruh talabasi  _____________ning
“______________________________________________”
mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:
_________o’qit. ______________
“Himoyaga ruxsat etilsin”
“Ekalogiya va geografiya”
Kafedra mudiri.__________________
__________________
“____”__________________2024
GULISTON-2024 MUNDARIJA:
KIRISH ..................................................................................................................................................... 3
I BOB. GLOBAL DUNYO MUAMMOLARINI O’RGANISHNING NAZARIY JIHATLARI ................................... 4
1.1. Dunyoning asosiy muammolari va ularning manbalari .................................................................... 6
1.2. Davlatlar o’rtasidagi iqtisodiy va siyosiy hamkorlik muammolari .................................................... 7
1.3. Jamiyat va tabiatning o’zaro ta’siri muammolari ........................................................................... 11
II BOB. ODAMLAR VA JAMIYAT O’RTASIDAGI MUNOSABATLAR MUAMMOLARI ................................. 15
2.1. Zamonaviy ekologik muammolar ................................................................................................... 19
2.2. Cho’llanish va uning oqibatlari ....................................................................................................... 21
2.3. Iqlim o’zgarishi va ekologiya .......................................................................................................... 23
2.4. Ekologik halokatga qarshi kurashish .............................................................................................. 25
XULOSA ................................................................................................................................................. 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ........................................................................................... 29
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi :   dolzarbligi   shundaki,   barcha   muammolar
aynan   hozirgi   zamonda   mavjud.   Ular   mamlakatning   har   bir   fuqarosi   va   butun
dunyo   hayotiga   ta’sir   qiladi.   Axir,   agar   siz   terrorizm,   ekologiya   va   iqtisod
muammolarini   e’tiborsiz   qoldirsangiz,   tez   orada   jamiyatning   qulashi   va
"parchalanishi"   mumkin.   Bu   hayotga   ham   bilvosita,   ham   bevosita   ta’sir   qiladi.
Atrof-muhitni   muhofaza   qilmasdan,   siz   ekotizimni   butunlay   vayron   qilishingiz
mumkin,   terrorizm   o’choqlarini   o’chirmasdan,   cheksiz   urushlarga   tushib
qolishingiz   mumkin,   iqtisodiyotni   yaxshilamasdan   va   rivojlantirmasdan   turib,
undan chiqish mumkin bo’lmagan inqirozga kelishingiz mumkin. Biz yaxshiroq
sharoitlarda   va   hayotimizni   yaxshiroq   himoya   qilgan   holda   yashashni
xohlaymiz, shuning uchun bu muammo dolzarbdir va shunday bo’lib qoladi.
Kurs   ishining   maqsadi:   qanday   global   global   muammolar   mavjudligini
va   qaysilari   Rossiya   Federatsiyasiga   ta’sir   qilishini   o’rganish   va   ushbu
muammolarni   hal   qilish   yo’llarini   topishdir.   Ular   mamlakatga   qanday   ta’sir
qilishini va kelajakda qanday ta’sir qilishini o’rganing.
Kurs ishining vazifalari:
−   global   va   ichki   muammolar   haqidagi   dolzarb   ma’lumotlarni   o’rganish
va tahlil qilish;
−   turli   muammolar   yuzaga   kelishiga   qanday   omillar   ta’sir   qilishini   aniq
tushunish;
−   muayyan   muammolarni   hal   qilish   bo’yicha   amaliy   tavsiyalarni   toping
va tahlil qiling, shunda kelajakda siz ularga kamroq va kamroq duch kelasiz va
ularni qanday tez va samarali hal qilishni bilasiz.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Ushbu   kurs   ishi   kirish.   Ikkita   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat. Har bir bobda uchtadan reja mavjud
3 I BOB. GLOBAL DUNYO MUAMMOLARINI O’RGANISHNING
NAZARIY JIHATLARI
Global muammolar   – umumbashariy hayot va taraqqiyot bilan bog liqʻ
hozirgi zamon muammolari. Ular jumlasiga jahon termoyadro urushining oldini
olish,   xalqaro   terrorchilikka   qarshi   kurash   va   barcha   xalqlar   uchun   tinchlikni
ta minlash;   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   mamlakatlar   o rtasida   ijtimoiy-	
ʼ ʻ
iqtisodiy taraqqiyot darajasidagi  tafovutni bartaraf etish, ochlik, qashshoqlik va
savodsizlikni   tugatish,   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   aholining   tez   sur atlar	
ʼ
bilan ko payayotganligini  tartibga solish, atrof  muhit halokatli tarzda ifloslanib	
ʻ
borayotganligining   oldini   olish;   insoniyatni   kerakli   resurslar   –   oziq-ovqat,
sanoat   xomashyosi,   energiya   manbalari   bilan   ta minlash,   fan   va   texnika	
ʼ
taraqqiyoti salbiy oqibatlarga olib kelishiga yo l qo ymaslik kabilar kiradi. 	
ʻ ʻ
Global   muammolar   avvalo   jahonda   kechayetgan   iqtisodiy,
ijtimoiysiyosiy,   harbiy,   ilmiy-texnologik,   ijtimoiy-madaniy   jarayonlarning
umumbashariy ahamiyat kasb etishi natijasida yuzaga keldi.
Global muammolarlarni 4 guruxga ajratish mumkin: 
1) xalqaro siyosiy munosabatlarda vujudga kelgan global muammolar   –
jahonda   rivojlangan,   rivojlanib   kelayotgan   va   qoloq   mamlakatlarning
mavjudligi.   Hoz.   kunda   jahon   siyosiy   tartibotini   belgilashda   dunyodagi   7
rivojlangan   mamlakatning   mavqei   katta.   Bu   mamlakatlar   bilan   qoloq
mamlakatlar orasidagi tafovut g oyat kuchaydi. Taraqqiy qilgan mamlakatlarda	
ʻ
demokratik   qadriyatlar   rivojlangan   bo lsa,   qoloq   mamlakatlarda   avtoritarizm,	
ʻ
demokratiyaga zid bo lgan ijtimoiy munosabatlar avj oldi, xalqaro xavfsizlikka	
ʻ
qarshi   tahdidlar   paydo   bo ldi.   Buni   terrorchilik,   ekstremizm   ko rinishlari	
ʻ ʻ
vujudga kelganligi tasdiqlaydi; 
2) xalqaro iqtisodiy munosabatlarda paydo bulga n global muammolar   –
jahon   xo jalik   tizimi   vujudga   kelib,   unda   asosan   iqtisodiyoti   rivojlangan	
ʻ
mamlakatlar   ustunligi   qaror   topdi.   Iqtisodiyoti   haddan   tashqari   rivojlangan
mamlakatlar, transnatsional  korporatsiyalar jahon iqtisodiyotini boshqarayotgan
bir paytda, ikkinchi tomonda ularga karam, iqtisodiyoti juda ham past darajadagi
4 mamlakatlar   mavjuddir.   Jahonda   iqtisodiy   va   ilmiy-texnikaviy   taraqqiyot
yutuqlariga   qaramasdan   boy   va   kambagal   mamlakatlar   o rtasidagi   farq   o sibʻ ʻ
bormoqsa.   20-asr   oxirida   rivojlangan   mamlakatlar   jahon   yalpi   milliy
mahsulotining 86   %ini ishlab chiqargan bo lsa, kambag al davlatlar atigi 1	
ʻ ʻ   %ni
ishlab   chiqardi.   Ayrim   mamlakatlar   rivojlangan   davlatlardan   juda   katta
miqdorda   qarzga   botdi.   Natijada   ular   siyosiy   jihatdan   mustaqil   bo lsada,	
ʻ
iqtisodiy   jihatdan   rivojlangan   mamlakatlarga   qaramdir.   Jahon   iqti-sodiy
munosabatlaridagi globalla-shuvning salbiy oqibatlari ham mavjud. 
Mas,   milliy   bozorni   siqib   qo yadi,   ishsizlikni,   fermerlarning   sinishini	
ʻ
kuchaytiradi.   Bu   globalla-shuvga   qarshi   harakatni   keltirib   chiqardi   –
Yevropaning bir  necha shaharlarida norozilik namoyishlari  bo lib o tdi. Global	
ʻ ʻ
iqtisodiy jarayonlar jahon miqyosida harakat qiluvchi moliyaviy-iqtisodiy jinoiy
guruhlarini vujudga keltirdi; 
3)   ijtimoiy   sohada   vujudga   kelgan   global   muammolar   –   jahon   aholisi
muttasil ko payib borishi natijasida Osiyo va Afrika mamlakatlarida oziq-ovqat,	
ʻ
ichimlik   suv   tanqisligi   kuchayib,   bu   hol   boshqa   mamlakatlarda   ham
kuzatilayotgani,   jahon   aholisining   muayyan   qismi   ocharchilikni   boshdan
kechirayotgani,  savodsiz   ekanligi,   axborot-texnologiya  va   umuman   fan-texnika
inqilobi samaralaridan bahramand emasligi, butun insoniyatga xavf tug diruvchi	
ʻ
kasalliklar   (masalan,   OITS)   tez   tarqalayotganligi   shunday   muammolar   sirasiga
kiradi; 
4)   inson   va   tabiat   o rtasidagi   munosabatlarning   buzilishi   natijasida	
ʻ
vujudga kelgan global  muammolar   – ular  qatoriga dengiz va  suv havzalarining
bulg anishi,   o rmon   maydonlarining   tobora   qisqarishi,   atmosfera   ozon	
ʻ ʻ
qatlamining yo qolib borishi kabilar kiradi. 	
ʻ
Xatarli   kimyoviy   moddalarning   haddan   tashqari   ko p   ishlatilishi	
ʻ
natijasida   qishloq   xo jaligida   ekin   ekiladigan   yerlarning   katta   qismi   yaroqsiz	
ʻ
holatga   kelish   xavfi   kuchaydi.   Sobiq   SSSRda   qishloq   xo jaligi   sohasida	
ʻ
texnokratik   siyosat   yuritilishi   oqibatida   Orol   dengizi   suvi   kamayib,   g oyat	
ʻ
5 mushkul   ekologik muammolarni  keltirib chiqardi. Global   muammolarga  qarshi
kurashda jahon hamjamiyatini birlashtirish muhim ahamiyat kasb etadi. 
O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.   Karimov   o z   asarlarida,   turliʻ ʻ
xalqaro   anjumanlarda   so zlagan   nutqlarida   Markaziy   Osiyoda   global	
ʻ
muammolarning   kelib   chiqish   sabablari   va   ularni   bartaraf   etish   yo llarini	
ʻ
ko rsatib   berdi,   bu   muammolarni   hal   qilish   xalqaro   xavfsizlik   va   barqarorlikni	
ʻ
ta minlashning muhim sharti ekanligiga jahon jamoatchiligi e tiborini karatdi.
ʼ ʼ
1.1. Dunyoning asosiy muammolari va ularning manbalari
Dunyo   rivojlanmoqda   va   butun   insoniyat   u   bilan   birga   rivojlanmoqda.
Odamlar   ilm-fanning   mutlaqo   har   bir   sohasida   yangi   cho’qqilarni   zabt
etishmoqda   va   bu,   shubhasiz,   odamlarga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatmoqda,   ammo
global   muammolar   ham   rivojlanmoqda,   bu   odamlar   hayotining   barcha
sohalariga ham ta’sir qiladi.
Bu   muammolarni   O.G.ning   tasnifiga   ko’ra   ko’rib   chiqish   mumkin.
Karpovich [6 p . 35]:
−   Davlatlar   o’rtasidagi   iqtisodiy   va   siyosiy   hamkorlik   muammolari
(ijtimoiylararo).   Ular   orasida   eng   dolzarblari:   global   xavfsizlik;   siyosiy
hokimiyatning   globallashuvi   va   fuqarolik   jamiyati   tuzilishi;   rivojlanayotgan
mamlakatlarning texnik va iqtisodiy qoloqligini  bartaraf  etish va yangi  xalqaro
tartibni o’rnatish.
− jamiyat va tabiatning o’zaro ta’siri muammolari (ekologik va ijtimoiy).
Bu,   birinchi   navbatda,   atrof-muhitning   halokatli   ifloslanishining   oldini   olish,
insoniyatni   zarur   tabiiy   resurslar   bilan   ta’minlash,   Jahon   okeani   va   kosmosni
o’zlashtirishdir.
− odamlar va jamiyat o’rtasidagi munosabatlar muammolari ( ijtimoiy -
madaniy   ).   Ulardan   asosiylari:   aholi   sonining   o’sishi   muammosi,   odamlar
salomatligini muhofaza qilish va mustahkamlash muammosi, ta’lim va madaniy
yuksalish muammosi.
6 “Bu   muammolarning   barchasi   insoniyatning   tarqoqligi,   uning
rivojlanishining notekisligidan kelib chiqadi. Mamlakatlar, xalqlar, shaxslarning
muvofiqlashtirilmagan,   puxta   o’ylanmagan   harakatlarining   global   miqyosda
to’planib   borayotgan   salbiy   oqibatlari   va   oqibatlari   jahon   iqtisodiy   va   ijtimoiy
rivojlanishining   qudratli   obyektiv   omiliga   aylandi   .   [   soat   24:00   235]   Ular
alohida   mamlakatlar   va   mintaqalarning   rivojlanishiga   tobora   sezilarli   ta’sir
ko’rsatmoqda.   Ularni   hal   qilish   xalqaro   miqyosda   ko’plab   davlatlar   va
tashkilotlarning sa’y-harakatlarini birlashtirishni o’z ichiga oladi”. [6 p . 41]
Keling, har bir muammoni alohida ko’rib chiqaylik.
1.2. Davlatlar o’rtasidagi iqtisodiy va siyosiy hamkorlik muammolari
Bu   mamlakatlar   manfaatlarining   qarama-qarshiligidan   kelib   chiqadigan
va ko’pincha harbiy mojarolarga olib keladigan muammolar.
Ulardan eng dolzarbi [24  b.136  ]:
1   Xavfsizlik   muammosi.   Bu   muammo,   birinchi   navbatda,
mamlakatlarning   qurolsizlanish   jarayonlariga,   xalqaro   terrorizmning
rivojlanishiga,   siyosiy   va   jinoiy   jinoyatlarning   rivojlanishiga,   giyohvand
moddalarning   tarqalishiga   ta’sir   qiladi.   Birinchi   jihatni   hisobga   olsak,   shuni
aytishimiz   mumkinki,   bu   dolzarb   muammo,   chunki   texnologiya   rivojlanishi
bilan   insoniyat   uchun   katta   xavf   tug’diradigan   ko’plab   ommaviy   qirg’in
qurollari   paydo   bo’ladi.   Boshqa   tomondan,   davlatlar   o’zlarining   harbiy
salohiyatini   rivojlantirishdan   bosh   torta   olmaydilar,   chunki   davlat   o’z
fuqarolarini   himoya   qilishga   majburdir,   bu   esa   zamonaviy   davrda   xalqaro
terrorizm tomonidan katta xavf ostida. Shuning uchun qurolsizlanish jarayonini
bir   vaqtning   o’zida   amalga   oshirish   deyarli   mumkin   bo’lmagan   ikki   nuqtai
nazardan ko’rish mumkin.
Lekin davlatlar terrorizm muammosini o’z holiga tashlab qo’ymaydi va
quyidagi choralarni ko’radi [22 b.90 ].
7 −   terrorizm   tahdidiga   qarshi   kurashishga   eng   katta   hissa   qo’shgan
xalqaro   hukumatlararo   tashkilotlar   va   siyosiy   institutlarning   terrorizmga   qarshi
kurashish sohasidagi faoliyati.
−   terrorchilik   tahdidiga   qarshi   kurashish   imkoniyatlarini   eng   ko’p
o’rgangan   xalqaro   nohukumat   tashkilotlari   doirasida   fuqarolik   jamiyati
tomonidan terrorizmga qarshi kurash.
−   Islom   dinini   ekstremistik   ta’sirlardan   himoya   qilish.   Diniy   xalqaro
nohukumat   tashkilotlari   vakili   bo lgan   musulmon   jamoatchiligining   islomgaʻ
qarshi   kurashi,   Islomning   tinchlik   va   bag rikenglik   dini   sifatidagi   timsolini	
ʻ
tarqatish.
Bu   chora-tadbirlar   ham   mamlakatlarning   umumiy   muammoga   qarshi
kurashishda birlashishiga yordam beradi.
Moliyaviy   terrorizm   muammosi   ham   keskin   [6   b.347   ].   Bu   muammo,
ayniqsa,   terrorchilik   tashkilotlarini   moliyalashtirishga   ta’sir   qiladi.   [1   p   .   48]
Shunday   qilib,   BMT   dunyoning   barcha   davlatlarida   terroristik   tashkilotlarni
moliyalashtirishni   qat’iy   bostirish   to’g’risida   rezolyutsiya   qabul   qildi.   Bu
tashkilotlar  moliyaviy  ko’maksiz  mavjud  bo’lolmaydi   va bu  borada katta  sa’y-
harakatlar   amalga   oshirilsa,   terrorizm   tahdidini   ham,   uning   tarqalishini   ham
sezilarli darajada kamaytirish mumkin.
2 Siyosiy hokimiyatning globallashuvi va fuqarolik jamiyati tuzilishi. Bu
muammo   muayyan   global   muammolarni   hal   qilishda   butun   dunyoga   ta’sir
ko’rsatadigan   va   birlashtiradigan   ancha   rivojlangan   globallashuvga   erishishdir.
[14 b.89] Globallashuv rivojlanayotgan mamlakatlarga rivojlanishda rivojlangan
mamlakatlarga   yetib   borishga   yordam   beradi,   shuningdek,   mamlakatlar
o’rtasidagi   savdo   aloqalarini   soddalashtiradi   va   eng   muhimi,   mamlakatlarning
madaniy   an’analarini   saqlab   qoladi.   Bu   muammo   ommaviy   axborot
vositalarining rivojlanishini ham o’z ichiga oladi. Ularni ikki tomondan ko’rish
mumkin. 
8 Birinchisi, butun dunyo bo’ylab odamlarning cheksiz aloqalari bo’lib, bu
axborot   almashish   imkonini   beradi,   bu   esa   o’z   navbatida   butun   insoniyatni
rivojlantiradi. 
Ikkinchisi,   ommaviy   axborot   vositalarining   jamiyatga   salbiy   ta’siri.
Ommaviy   axborot   vositalari   odamlarni   boshqarish   va   aldash   uchun   ishlatilishi
mumkin.   Shuningdek,   ommaviy   axborot   vositalari   yordamida   terrorchilik
tashkilotlari   o z   mafkurasini   yoyib,   rivojlanishi   mumkin.   Bu   sohani   nazoratʻ
qilish maqsadida BMT ham birinchi navbatda internetni nazorat qilish bo’yicha
rezolyutsiyani qabul qildi. Shu asosda barcha davlatlar terrorchi tashkilotlarning
internetdagi   barcha   mumkin   bo’lgan   o’tkazmalari   va   hamkorligini   kuzatishi
shart.
Bu   ham   globallashuvning   navbatdagi   bosqichiga,   ya’ni   barcha
mamlakatlarning   terrorizmga   qarshi   kurashda   birlashishiga   yordam   beradi   [19
b.70  ]. 
Bizning   zamonamizda   milliy   xavfsizlik   muammosi   global   tus   oldi.
Mintaqaviy   va   davlatga   asoslangan   tahdidlar   jamiyatning   asosiy   tashvishlari
bo’lib qolsa-da, bu xavfsizlikning eng muhim muammolari - terrorizmdan tortib
xalqaro   uyushgan   jinoyatchilikka   qadar   -   ommaviy   qirg’in   qurollarining
tarqalishigacha - hozirda "markazlashtirilmagan" va global miqyosda. Aksariyat
G’arb   davlatlari   buni   tan   oladilar   va   xalqaro   yordam   va   nazorat   orqali   xalqaro
diplomatik sa’y-harakatlarning ahamiyatini aniq tushunadilar.
Zamonaviy geosiyosat ko’plab "bumerang effektlari" bilan ajralib turadi,
ular   go’yoki   xavfsizlik   uchun   ishlaydi,   lekin   aslida   unga   qarshi   ishlaydi.
Bugungi   global   risk   jamiyati   global   tartibga   solish   tizimini   yaratish   uchun   tub
islohotlarni talab qiladi.
Qarama-qarshi   zamonaviylik   -   bu   zamonaviylikning   juda   intruziv
xususiyati, modernizatsiya tomonidan qo’zg’atilgan "ijodiy halokat" egizakidir.
Qarama-qarshi   zamonaviylikning   mohiyati   modernizatsiya   natijasida   yuzaga
kelgan   tartibsizlik   va   chuqur   o’zgarishlarni   boshqarishga   urinishdir.   Global
tahdidlar bu erda "qarib davlatlar" tahdidlari sifatida taqdim etiladi.
9 Zamonaviy   globalistlar   qarama-qarshi   zamonaviylik,   qarama-qarshi
ratsionallik   va   raqobatdosh   davlatlar   dunyosida   global   darajada   xavfsizlikni
yaratish imkoniyati masalasini ochiq qoldiradilar [6 p . 383].
Hayotning   boshqa   sohalarida   bo’lgani   kabi,   globallashuv   siyosat,
hokimiyat   tuzilishi   va   taqsimoti   sohasida   tub   o’zgarishlarni   keltirib   chiqaradi.
Insoniyatning   globallashuv   jarayonining   o’zini   nazorat   qilish,   uning   ijobiy
tomonlari   va   salbiy   oqibatlarini   minimallashtirish   ,   XXI   asrning   iqtisodiy,
ijtimoiy,   ekologik,   ma’naviy   va   boshqa   muammolariga   munosib   javob   berish
qobiliyati .
3 Birinchi navbatda rivojlanayotgan mamlakatlarning texnik va iqtisodiy
qoloqligini   bartaraf   etish.   Bu   muammo   rivojlangan   mamlakatlardan
rivojlanayotgan   mamlakatlarga   texnik-iqtisodiy   sohada   yangi   marralarni   zabt
etishda yordam berishni nazarda tutadi. Bu muammo globallashuv jarayoni bilan
chambarchas bog’liq, chunki aynan globallashuv yordamida mamlakatlar o’zaro
texnologiyalarni ancha samarali ayirboshlashlari, savdo-sotiqni rivojlantirishlari,
xalqaro   kompaniyalarni   tashkil   etishlari,   bir-birlarini   zarur   resurslar   bilan
ta’minlashlari va globallashuvning boshqa ko’plab jihatlari bilan bog’liq. 
Antiglobalistlar   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   zamonaviy   tizimi
tengsiz,   jahon   iqtisodiyoti   asosan   xalqaro   monopoliyalar   tomonidan   nazorat
qilinadi,   deb   hisoblaydi,   bu   esa,   o’z   navbatida,   Shimolga   Janubni   haqiqatda
ekspluatatsiya qilish imkonini beradi. Rivojlangan mamlakatlar qayta ishlangan
mahsulotlar   narxini   oshirib,   xom   ashyoning   jahon   narxlari   darajasini   ataylab
pasaytirishga   intilayotganini   ta’kidlab,   antiglobalistlar   shimol   va   janubiy
iqtisodiy   munosabatlarning   butun   tizimini   kuchli   iqtisodiy   vaziyatda
rivojlanayotgan   mamlakatlar   foydasiga   tubdan   qayta   ko’rib   chiqishni   talab
qilmoqdalar.   -   irodali   tarzda.   Boshqacha   qilib   aytganda,   zamonaviy   sharoitda
ular   yangi   xalqaro   iqtisodiy   tartib   kontseptsiyasi   tarafdorlarining   o’ta   radikal
izdoshlari sifatida harakat qilishadi. [8 b.177 ]
Strukturalistlar   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   mavjud   tizimi
rivojlanayotgan   mamlakatlar   uchun   jiddiy   qiyinchiliklar   tug’dirayotganiga
10 qo’shiladilar.   Ammo   antiglobalistlardan   farqli   o’laroq,   ular   rivojlanayotgan
mamlakatlarning   o’zlarida   tarkibiy   o’zgarishlarsiz,   ularning   iqtisodiyotlarining
tarmoq   diversifikatsiyasini   ta’minlamasdan   ,   raqobatbardoshligini   oshirmasdan
turib,   bu   mamlakatlarning   xalqaro   bo’linishdagi   o’rnini   o’zgartirish   mumkin
emasligini tan olishadi. iqtisodiy munosabatlar, ularning fikricha, isloh qilinishi
kerak,   lekin   shunday,   unga   kiritilgan   o’zgarishlar   rivojlanayotgan
mamlakatlarda islohotlarni amalga oshirishga yordam beradi. [10 -bet.57 ]
Natijada,   ko’p   tomonlama   iqtisodiy   muzokaralarda   ushbu   yondashuv
tarafdorlari  rivojlangan  mamlakatlar   rivojlanayotgan   mamlakatlarning  iqtisodiy
o’sishining   xususiyatlari   va   ob’ektiv   qiyinchiliklarini   hisobga   olishlarini   va
rivojlangan   mamlakatlar   tomonidan   ular   uchun   savdo   imtiyozlari   tizimini
kengaytirishni   ta’kidlaydilar.   Aynan   mana   shu   “Shimol-Janub”   muammosiga
mutanosib   yondashuv   xalqaro   hamjamiyat   tomonidan   zamonaviy   sharoitda
tobora   ko’proq   e’tirof   etilmoqda   va   uni   amalga   oshirish   bilan   rivojlangan   va
rivojlanayotgan mamlakatlar o’rtasidagi iqtisodiy munosabatlar muammosini hal
etish istiqbollarini bog’lash qonuniydir. mamlakatlar.
1.3. Jamiyat va tabiatning o’zaro ta’siri muammolari
Avvalo,   bu   muammo   insonning   atrof-muhitga   ta’siriga   ta’sir   qiladi.
Odamlar   tabiatni   muhofaza   qilish   va   asrash   haqida   ko’p   gapiradilar,   turli
harakatlarni   yaratadilar,   ularning   ba’zilari   hatto   xalqaro   darajaga   etadi   (Yashil
harakat),   ammo   zamonaviy   ma’lumotlarga   ko’ra,   bu   sezilarli   natijalarga   olib
kelmaydi, chunki odamlar davlatdan yordam topa olmaydi. darajada, ya’ni atrof-
muhitni   muhofaza   qilish   bo’yicha   ko’plab   loyihalarni   moliyalashtirishda.   [17
b.124   ]   “Zamonaviy   ekologik   harakat   chuqur   inqirozda.   Mavjud   global
muammolarni   hal   qilish   uchun   yashil   harakatning   ko’plab   g’oyalarini   qayta
ko’rib chiqish va eski noto’g’ri qarashlardan voz kechish kerak" [9 b . 45]
Jamiyat, shuningdek , tuproq, suv havzalari va umuman o’simliklarning
barcha   foydali   xususiyatlarini   yo’q   qiladigan   turli   xil   pestitsidlardan
foydalangan holda iqtisodiy faoliyat orqali atrof-muhitni yomonlashtiradi.
11 Sanoat   chiqindilari   atrof-muhitning   buzilishiga   katta   ta’sir   ko’rsatadi.
Korxonalar   rahbarlari   ko’pincha   ishlab   chiqarish   chiqindilariga   unchalik
ahamiyat   bermaydilar,   bu   esa   o’z   navbatida   atrof-muhitga   tasavvur   qilib
bo’lmaydigan   zarar   yetkazadi.   Bu   muammo   har   yili   ortib   bormoqda   va
shoshilinch choralar ko’rishni talab qiladi.
Tabiiy   muvozanatdagi   barcha   sanoat   aralashuvlaridan   voz   kechish   va
texnik   taraqqiyotni   to’xtatish   zarurligi   haqidagi   ovozlar   tobora   balandroq
eshitilmoqda.   Biroq,   insoniyatni   o’rta   asrlar   holatiga   qaytarish   orqali   ekologik
muammoni   hal   qilish   -   utopiya.   Va   nafaqat   odamlar   texnologik   taraqqiyot
yutuqlaridan voz kechmasliklari uchun. 
Shu   bilan   birga,   fan   olamining   ko’plab   tadqiqotchilari,   siyosatchilar
hamon biosfera chuqur vayron bo’lgan taqdirda atrof-muhitni tartibga solishning
sun’iy   mexanizmiga   tayanib   kelmoqdalar.   Shuning   uchun   ilm-fan   oldida   bu
haqiqatmi   yoki   zamonaviy   tsivilizatsiyaning   "Prometey"   ruhi   tomonidan
yaratilgan afsonami yoki yo’qligini aniqlash vazifasi turibdi.
Ommaviy   iste’mol   talabini   qondirish   ichki   ijtimoiy-siyosiy
barqarorlikning eng  muhim  omili  sifatida  e’tirof  etilgan.  Va bu  nufuzli  siyosiy
va iqtisodiy elita tomonidan global ekologik xavfsizlikdan ustun turadi.
Afsuski, biosfera halokati juda mumkin. Shunday ekan, insoniyat oldiga
qo’yilgan   bu   muammoga   nisbatan   ekologik   tahdid   ko’lamini   halol   anglash   va
intellektual qo’rqmaslik zarur. Gap shundaki, biosferada o’zgarishlar, jumladan,
halokatli   o’zgarishlar   insondan   qat’iy   nazar   sodir   bo’lgan   va   sodir   bo’ladi,
shuning   uchun   tabiatga   to’liq   bo’ysunish   haqida   emas,   balki   tabiiy   va   ijtimoiy
jarayonlarning   ilmiy   va   texnologik   taraqqiyotni   insonparvarlashtirish   asosida
uyg’unlashuvi haqida gapirish kerak. taraqqiyot va butun ijtimoiy munosabatlar
tizimini tubdan qayta qurish. [6 b.425 ]
Cheklangan   tabiiy   resurslar   muammosi   ham   muhim   rol   o’ynaydi.   Bu
muammo keskinlashdi va keng xalqaro hamkorlikni talab qiladi. Ayrim turdagi
mineral   xomashyo   yetishmasligi   sababli   dunyoning   ko’plab   mamlakatlari
boshdan   kechirayotgan   qiyinchiliklarni   o’zaro   manfaatli   ilmiy-texnikaviy   va
12 iqtisodiy hamkorlik asosida yengib o’tish mumkin edi. Bundan tashqari, bunday
hamkorlik er qobig’ining istiqbolli zonalarida mintaqaviy geosiyosiy va geofizik
tadqiqotlarni   birgalikda   olib   borishda   yoki   yirik   foydali   qazilma   konlarini
birgalikda   qidirish   va   ekspluatatsiya   qilish,   kompensatsiya   asosida   kompleks
konlarni   sanoatda   o’zlashtirishga   ko’maklashish   orqali   juda   samarali   bo’lishi
mumkin.   nihoyat,   foydali   qazilmalar.xom   ashyo   va   undan   tayyorlangan
mahsulotlar bilan o’zaro manfaatli savdo qilish orqali. 
Hatto mahalliy urushlarga olib keladigan alohida global muammo suv va
suv   resurslarining   tanqisligi   muammosidir.   So’nggi   yarim   asrda   chuchuk   suv
iste’moli 3 barobar, sug’orish maydonlari esa bu davrda ikki barobar oshdi, bu
birinchi navbatda demografik o’sish bilan bog’liq. 
Shu   munosabat   bilan   eng   muhim   vazifalardan   biri   tabiiy   resurslarni
global boshqarishdir.
Vestfaliya   shartnomasi   tuzilgan   paytdan   boshlab   davlatlarning   xalqaro
jarayonlarda   ikki   va   ko’p   tomonlama   bitimlar,   shartnomalar   va   konvensiyalar
shaklida   birgalikda   ishtirok   etishi   umume’tirof   etilgan   me’yor   hisoblanib
kelinmoqda. Ikkinchi jahon urushidan keyin BMTning tashkil etilishi prinsipial
ahamiyatga   ega   bo lib,   bu   barcha   jarayonlarning   tuzilishiga   va   yuzaga   kelganʻ
muammolarni izchil hal qilishga yordam berdi. [6 b.453 ]
inson va jamiyat tomonidan haddan tashqari ekspluatatsiya qilinmoqda ,
ular   iqtisodiy   rivojlanish   va   harbiy   xavfsizlik   ehtiyojlarini   qondirish   uchun,
ba’zan uzoqni ko’rmasdan, biosferaning nozik tizimlarini texnologik aylanishga
kiritadi . Oqibatda biosferaga texnogen yuk ko’tarilib, uning hayotni ta’minlash
imkoniyatlarini   xavf   ostiga   qo’ydi.   Shu   munosabat   bilan,   sayyora   ekotizimiga
antropogen ta’sirning barcha xilma-xilligining tartibsizliklarini tartibga soluvchi
va   ideal   holda,   demografik   va   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini   sekinlashtiradigan
chora-tadbirlar talab etiladi.
Qutb   mintaqalari   resurs   nuqtai   nazaridan   juda   muhimdir.   Antarktidani
xalqaro   tartibga   solish   1959   yilda   Antarktika   shartnomasi   tuzilgan   paytdan
boshlangan.   Bu   birinchi   qadam   muhim   voqea   edi.   Shartnomaga   ko’ra,   butun
13 Antarktika   mintaqasi   insoniyatning   umumiy   merosining   qurolsizlangan   va
yadrosiz   hududi   deb   e’lon   qilindi.   Bundan   tashqari,   xalqaro   hamkorlik   va
Antarktidani saqlash rag’batlantirildi.
Arktika mintaqasini huquqiy tartibga solish ham rivojlanmoqda. Ammo
bu erda xalqaro rejimlar Arktika zonasida o’z ta’sir sektoriga ega bo’lgan beshta
Arktika mamlakati manfaatlariga to’qnash keladi.
Biroq, Antarktida kabi bu mintaqani tartibga solish zarur. Gap shundaki,
qutbli   hududlar   ulkan   resurs   salohiyatiga   ega.   Mutaxassislarning   fikriga   ko’ra,
Arktika   hududining   bir   qismi   neft   va   gaz   super   havzasidir   .   Antarktida,   o’z
navbatida, chuchuk suvning katta zaxiralariga ega. 
Shunday   qilib,   bu   Antarktida   va   butun   sayyoramizning   resurs
zaxiralarini muhofaza qilish va barqaror boshqarish butun insoniyat uchun juda
dolzarb va zarur chora ekanligini isbotlaydi.
14 II BOB. ODAMLAR VA JAMIYAT O’RTASIDAGI
MUNOSABATLAR MUAMMOLARI
Global   muammo   murakkab   va   ko’plab   muammolarni   o’z   ichiga   oladi,
ularning asosiylari:
− Demografik muammo. “Gap, birinchi navbatda, aholining takror ishlab
chiqarish   jarayonlari   va   moddiy   ne’matlarni   ishlab   chiqarishning   ijtimoiy
usullari   o’rtasidagi   bog’liqlik   haqida   bormoqda.   Agar   moddiy   ne’matlar   ishlab
chiqarish   aholi   o’sishidan   orqada   qolsa,   odamlarning   moliyaviy   ahvoli
yomonlashadi va aksincha”. [6 b.394 ]
Bu   muammo,   shuningdek,   dunyo   aholisining   o’sish   bosqichlarini
o’rganadi. Axir, odamlar faqat o’tgan asrning o’rtalarida milliardga yetdi, ammo
2000-yillarga kelib aholi soni 6 milliardga yetdi. Bunday o’sish sur’atlari dunyo
va alohida davlatlar holatiga ta’sir qilmasligi mumkin. Osiyo mamlakatlarida bu
muammo yanada og’irlashib, iqtisodiyotga putur etkazadi, chunki aholi qancha
ko’p   bo’lsa,   butun   xalqning   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   shuncha   ko’p
mahsulot   ishlab   chiqarish   kerak.   Shunday   qilib,   masalan,   Xitoyda   oilada
ikkinchi farzand ko’rishni taqiqlash mavjud, bu insoniyatga yaqin emas.
Ushbu   muammoning   shunday   tomoni   ham   borki,   aholining   haddan
tashqari   ko’pligi   faqat   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   mavjud   va   rivojlangan
mamlakatlarda,   masalan,   Evropada   davlatlar   o’lim   darajasi   tug’ilishdan   ko’ra
ko’proq ekanligini his qilishadi.
Rivojlanayotgan   mamlakatlarga   tibbiyot   va   insonparvarlik   yordamining
rivojlanishi ham muhim rol o’ynaydi, bu esa o’lim darajasini pasaytirdi, tug’ilish
darajasi o’zgarishsiz qolmoqda.
“Shunday   qilib,   hozirgi   bosqichda   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   aholi
ko’payishining   o’ziga   xos   o’tish   davri   shakllandi,   bunda   o’limning   pasayishi
tug’ilishning   mos   ravishda   pasayishi   bilan   birga   kelmaydi.   Rivojlanayotgan
zonadagi demografik jarayonlar bugungi kunda shunday tez shakllar va shunday
intensivlik bilan ajralib turadiki, ko’plab asoratlar paydo bo’ladi. 
15 Oziq-ovqat muammosi va sog’liq muammosi. Bu muammo demografiya
bilan   bog’liq,   chunki   biz   dunyo   aholisini   hayot   uchun   oziq-ovqat   bilan
ta’minlash   haqida   gapiramiz.   Ammo   shunday   bo’ladiki,   asosiy   resurslar
rivojlangan   mamlakatlarda   joylashgan   bo’lib,   ularning   aholisi   kichik   bo’lib,
aholisi   yarim   milliard   yoki   undan   ko’pga   etgan   mamlakatlarda   hayotiy
resurslarning   etishmasligi   mavjud.   Bu,   shubhasiz,   odamlar   salomatligiga   ta’sir
qiladi   va   bu   o’z   navbatida   mamlakatlar   iqtisodiyotiga   ta’sir   qiladi.   Jismoniy
nosog’lom odam to’liq ishlay olmaydi, bu bilan iqtisodiy rivojlanish jarayonini
sekinlashtiradi.   Ishlab   chiqarishning   o’zi   ham   sog’liqqa   ta’sir   qiladi,   chunki
odamlar,   masalan,   kimyo   sanoatida   ishlash,   har   kuni   tanani   zaharlash   orqali
o’zlarini yo’q qilishadi. [6 b.473 ]
Oziqlanishning   muhim   tarkibiy   qismlarining   etishmasligi   odamlar
salomatligiga   salbiy   ta’sir   qiladi   va   bu   ishchi   kuchi   sifatini   pasaytiradi   va
natijada iqtisodiy o’sishning yuqori sur’atlariga erishishga imkon bermaydi. 
Ushbu   inqirozli   vaziyatdan   chiqish   uchun   oziq-ovqat   mahsulotlarini
ishlab   chiqarish,   qayta   taqsimlash   va   iste’mol   qilish   masalalari   bo’yicha
qo’shma   xalqaro   strategiyani   ishlab   chiqish   zarur.   Britaniyalik
mutaxassislarning   hisob-kitoblariga   ko’ra,   erni   etishtirishning   hozirgi   usullari
bilan   ham   1   milliarddan   ortiq   oziq-ovqat   bilan   ta’minlash   mumkin   .   Inson.
Bularning   barchasi   ekin   maydonlaridan   nihoyatda   unumsiz   foydalanishdan
dalolat beradi.
Rivojlanayotgan mamlakatlar muammosini hal qilish ularning iqtisodiy,
ilmiy   va   texnik   qoloqligini   bartaraf   etishni   taqozo   etadi   va   bu   iqtisodiy
makonning   evolyutsiyasi   bilan   bog’liq   bo’lib,   bu   tub   ijtimoiy-iqtisodiy
o’zgarishlarga,   erdan   foydalanishning   qoloq   shakllarini   yo’q   qilishga   va
iqtisodiy   rivojlanishning   kuchayishiga   olib   keladi.   uni   boshqarishning   ilmiy
usullarini joriy etishga asoslangan qishloq xo’jaligi.
1948   yilda   har   bir   insonning   salomatligini   muhofaza   qilish   va
mustahkamlash   huquqi   muhim   xalqaro   hujjat   –   BMTning   Inson   huquqlari
umumjahon deklaratsiyasida mustahkamlab qo’yildi. Odamlar “insonning asosiy
16 huquqlaridan   biri   –   salomatlikni   muhofaza   qilish   va   mustahkamlash   huquqini
amalga   oshirmasdan   turib,   inson   shaxsining   erkin   va   barkamol   rivojlanishi
mumkin emasligini” tobora anglab yeta boshladi. 
Inson   salomatligini   muhofaza   qilish   va   mustahkamlashdagi   muhim
voqea   1948   yil   7   aprelda   Jahon   sog’liqni   saqlash   tashkilotining   (JSST)   tashkil
etilishi bo’ldi. JSST Konstitutsiyasida aytilishicha, “irqi, dini, siyosiy qarashlari,
iqtisodiy yoki ijtimoiy mavqeidan qat i nazar, sog liqni saqlashning eng yuqoriʼ ʻ
darajasidan   foydalanish   har   bir   insonning   asosiy   huquqlaridan   biridir”.   JSST
BMT Nizomi asosida BMT tizimining ixtisoslashgan muassasasi sifatida tashkil
etilgan   va   unga   xalqaro   sog’liqni   saqlash   muammolarini   hal   qilish   mas’uliyati
yuklangan. 
JSSTning   deyarli   barcha   faoliyati   2000-yilgacha   barcha   mamlakatlar
salomatligiga   erishish   bo yicha   global   strategiyani   aks   ettiradi.   Shunday   qilib,	
ʻ
JSST   faoliyati   chinakam   global   xususiyat   kasb   etib,   zamonaviy   insoniyat
taraqqiyotidagi   eng   dolzarb   muammolardan   birini   hal   qilishning   kuchli
vositasiga aylandi.
−   ta’lim,   aholining   madaniy   yuksalishi   muammosi.   Ta’limning
etishmasligi   ham   o’tkir   global   muammodir.  Hozirgi   vaqtda  sayyoramizning  15
yoshdan   oshgan   deyarli   har   to’rtinchi   aholisi   savodsizligicha   qolmoqda.
Savodsizlar soni har yili 7 million kishiga oshadi. Ushbu muammoni hal qilish
moddiy   resurslarning   etishmasligiga   bog’liq,   shuning   uchun   deyarli   har   bir
davlat   byudjetining   asosiy   qismi   harbiy-sanoat   kompleksiga   to’g’ri   keladi.   Bu
muammo,   boshqa   ko’plab   muammolar   singari,   dunyoning   rivojlanayotgan
mamlakatlarida ham uchraydi. [24 b.323 ]
Madaniy   aholining   o’sishi   bilan   bog’liq   muammo   shundaki,   madaniyat
rivojlanishdan orqada qolmoqda. Ya’ni, ma’naviy madaniyat moddiy sohadagi,
masalan,   texnologik   rivojlanish   sohasidagi   o’zgarishlarga   moslashishga
ulgurmaydi.   Insoniy   qadriyatlar   dunyosi   tez   o’zgaruvchan   hayot   sharoitlariga
moslashishga   vaqt   topa   olmaydi   .   Shunday   qilib,   yangi   axborot
texnologiyalarining   paydo   bo’lishi   va   ularning   jadal   rivojlanishi   madaniy
17 sohadagi   o’zgarishlar   sur’atlaridan   aniq   ustundir,   chunki   aholining   mutlaq
ko’pchiligining   an’analari,   urf-odatlari   va   qadriyat   yo’nalishlari   jamiyatning
oldingi bosqichini aks ettiradi.
Inson   huquqlari   masalasi   ham   katta   rol   o’ynaydi.   Zamonaviy   dunyoda
odamlar   ko’pincha   o’z   huquqlari   haqida   bilishmaydi,   bu   ularni   firibgarlardan
xavf   ostiga   qo’yadi.   Bu   muammo,   ayniqsa,   ta’limning   umumiy   darajasi
o’rtachadan past bo’lgan rivojlanayotgan mamlakatlarda keskin. Bu ham ushbu
mamlakatlarda   jinoyatchilikning   yuqori   foizi   mavjudligini   tushuntiradi.   Bu
siyosiy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   masala   va   u   xalqaro   munosabatlar   bilan   ham
bog’liq.   Buning   sababi   shundaki,   inson   huquqlari   kafolatlari   bugungi   kunda
xalqaro   xarakterga   ega   bo’lib,   xalqaro   siyosiy-huquqiy   hujjatlarda
mustahkamlab qo’yilgan.
Inson huquqlari - bu shaxs tug’ilishidanoq ega bo’lgan va ulg’aygan sari
olishda   davom   etadigan   ajralmas   erkinlik   va   shaxsiy   huquqlardir.   Bu   huquqlar
jamiyatning   mutlaqo   barcha   sohalariga,   xususan,   iqtisodiy,   madaniy,   ijtimoiy,
siyosiy va fuqarolik sohalariga taalluqlidir. 
Inson   huquqlarini   himoya   qilish   uchun   Inson   huquqlari   deklaratsiyasi
qabul   qilindi,   bu   xalqaro   va   butun   yer   yuzi   aholisi   uchun   majburiydir.   Shunga
qaramay,   inson   huquqlari   tushunchasi   rivojlanishda   davom   etmoqda.   Milliy
qonunchilik   va   siyosiy   amaliyotni   inson   huquqlari   bo’yicha   xalqaro
standartlarga   muvofiqlashtirishda   muhim   muammo   qolmoqda.   Ayni   paytda
insonning barcha huquq va erkinliklarini real hayotga tatbiq etish va kafolatlash
uchun barcha shart-sharoit mavjud.
Bu   muammoning   quyidagi   tomoni   ham   bor:   ko pgina   mamlakatlarʻ
madaniyatining   o ziga   xos   urf-odatlari   mavjud   bo lib,   ular   ko pincha   xalqaro	
ʻ ʻ ʻ
inson huquqlariga zid keladi, ayniqsa arab mamlakatlarida [6 b.247 ].
Xalqaro   adolat   g’oyasini   tsivilizatsiya   va   madaniyatlarning   birgalikda
yashashi   va   erkin   rivojlanishi   tamoyili   sifatida   ifodalash   mumkin   .   Dunyoning
globallashuvi   jarayonida   manfaatlarni   muvofiqlashtirish   va  hamkorlikni   tashkil
etish   vositasi   sifatida   demokratiya   tamoyillarini   mamlakatlar,   xalqlar   va
18 sivilizatsiyalar   o’rtasidagi   munosabatlarga   o’tkazish   muammosi   dolzarb   bo’lib
bormoqda .
Shunday   qilib,   inson   huquqlari   muammosi   ham   dolzarb   bo’lib,   xalqaro
miqyosda ko’rib chiqishni talab qiladi.
2.1. Zamonaviy ekologik muammolar
Hozirgi davrning ekologik muammolari asosan antropogen ta’sirlar bilan
bog’liq bo’lib, ular insonning iqtisodiy, rekreatsion, harbiy, madaniy va boshqa
manfaatlarini   ro’yobga   chiqarish   bilan   bog’liq   bo’lgan,   tabiiy   muhitda
o’zgarishlarni   keltirib   chiqaradigan   faoliyat   sifatida   tushuniladi.   Ular   ijobiy   va
salbiy, uzoq va  qisqa muddatli, maqsadli  va spontan, nuqta va  hudud, uzoq va
qisqa muddatli, shuningdek, global, mintaqaviy va mahalliy bo’lishi mumkin. 
Zamonamizning   asosiy   global   ekologik   muammolari   orasida   olimlar
quyidagilarni   ajratib   ko’rsatishadi:   "issiqxona   effekti",   ozon   qatlamining
emirilishi,   "kislota   yog’inlari",   chiqindilarni   yo’q   qilish   muammosi,   atrof-
muhitning   ifloslanishi,   cho’llanish,   tuproq   degradatsiyasi,   tuproq   eroziyasi,
o’rmonlarning   kesilishi,   hayvonlar   sonining   kamayishi   va   qirilib   ketishi,
iqlimning   o’zgarishi,   tabiiy   resurslarning   kamayishi,   aholining   kasallanishi,
fotokimyoviy  tutun  va  boshqalar  va  bu  muammolar   har   bir   insonning  etiborini
tortadi.Bundan   tashqari   issiqxona   effekti.   Issiqxona   effekti   -   bu   atmosferaning
qisqa   to’lqinli   fotovoltaik   nurlanishni   chetlab   o’tish   qobiliyati   tufayli   atrofdagi
pasayish   qatlamlarining   isishi,   shu   bilan   birga   er   yuzasining   uzun   to’lqinli
termal nurlanishini uzaytirish. 
Atmosfera   quyosh   nurlanishini   deyarli   to’liq   Yerga   uzatadi,   ammo
atmosferada   issiqxona   gazlari   (karbonat   angidrid,   metan,   freon,   azot   oksidi   va
boshqalar)   mavjudligi   sababli,   erning   teskari   issiqlik   nurlanishi   keskin.
kechiktirildi. Issiqxona gazlari sayyora ustidagi shisha issiqxona tomiga o’xshab
hosil   bo’ldi   va   erdan   chiqarilgan   issiqlikning   katta   qismi   qaytib   keladi.
Atrofmuhitning sirt qatlamlarida to’plangan issiqlik energiyasi qanchalik kuchli
bo’lsa,   ular   issiqxona   gazlariga   shunchalik   katta   e’tibor   beradi.   Issiqxona
19 ta’sirining insoniyat uchun yomon jazosi muzning erishi natijasida Jahon okeani
sathining   kengayishi,   yog’ingarchilik   miqdorining   ko’payishi,   shamollar
yo’nalishi   bo’yicha   almashinuv,   okean   oqimlari,   haroratning   ko’tarilishi,
iqlimning isishi. iqlim va boshqalar. 
Abadiy muzli hududlarda tuproqlarning mavsumiy erishining kengayishi
inshootlar, yo’llar, kommunikatsiyalar uchun xavf tug’diradi, botqoqlanish va t
yondashuvlarini faollashtiradi. d. Biroq, odatdagidek haroratning 1-2 ° C gacha
ko’tarilishi   Evropa   soatlari   va   mamlakatimiz   qishloq   xo’jaligi   uchun   qulay
bo’ladi,   chunki   bu   katta   maydonlarda   issiqlikni   yaxshi   ko’radigan   ekinlarni
etishtirishga   imkon   beradi.   1997   yil   dekabr   oyida   Kiotoda   sayyoramizda   iqlim
almashinuvi   bo’yicha   jahon   konventsiyasi   bo’lib   o’tdi,   unda   ilgari   159   ta
xalqaro punkt vakillari ishtirok etgan. 
Bitim bir marta qabul qilingan bo’lib, u issiqxona benzini chiqindilarini
5,2%   miqdorida   umumiy   chegirmani   taklif   qiladi.   Kislotali   yog’ingarchilik.
Kislota   kislotaligi   odatdagidan   yuqori   bo’lgan   har   qanday   yog’ingarchilik
(yomg’ir, tuman, qor) deb ataladi. Muhitning kislotali xossalari vodorod ionlari
orqali aniqlanadi. 
Eritmada   vodorod   ionlarining   konsentratsiyasi   qanchalik   yuqori   bo’lsa,
uning kislotaligi  shunchalik  yuqori  bo’ladi. Vodorod indeksi  yoki  pH birliklari
vodorod ionlarini aniq bilish uchun ishlatiladi. PH shkalasi noldan (juda yuqori
kislotalilik)   7   dan   (neytral   muhit)   14   gacha   (juda   mustahkam   ishqoriylik)
qiymatlardan iborat. Kislota yomg’irlari oltingugurt, nitrat va turli kislotalarning
eritmalarini o’z ichiga oladi, ularga havo namligi aylanadi, oltingugurt dioksidi
va   havo   tarkibidagi   turli   gazlarni   o’zlashtiradi.   Kislota   yomg’irlari
o’simliklarning   o’sishiga   to’sqinlik   qiladi,   o’rmonlarning   o’sishini   va
hosildorligini   pasaytiradi,  ko’llarning kislotalanishiga   sabab  bo’ladi, bu  tuxum,
qovurdoq, plankton, suv o’tlari va baliqlarning o’limiga olib keladi. 
Kislota   yomg’irining   salbiy   ta’siri   AQSh,   Evropa,   Kanada,   Rossiya,
Ukraina,   Belarusiya   va   boshqa   mamlakatlarda   qayd   etilgan.   Chiqindilar   -
atmosfera   havosi,   er   osti   va   yer   osti   suvlari,   tuproq   va   o’simliklarning   havo
20 ifloslanishi.  Dastlab, chiqindilar  bilan bog’liq muammolarni  hal  qilish, birinchi
navbatda,   ularni   yo’q   qilishda   -   yoqish   yoki   yoqishda   ko’rib   chiqildi,   ammo
atrof-muhitning ifloslanishi ortib borishi bilan chiqindilarni boshqarish bo’yicha
ko’proq ekologik ideal chora-tadbirlar - ularni saralash va qayta ishlatish, ya’ni
qayta   ishlash   va   kam   chiqindili   texnologiyalardan   foydalanishga   erishildi.
oldinga. 
Kam   chiqindi   ishlab   chiqarish   shunday   hisoblanadiki,   atrof-muhitga
xavfli  ta’sir  endilikda sanitariya-gigiyena me’yorlarida ruxsat  etilgan darajadan
oshmaydi,   shu   bilan   birga   ishlov   berilmagan   moddalar   va   materiallarning   bir
qismi   qayta   ishlash   yoki   utilizatsiya   qilish   uchun   yuboriladigan   chiqindilarga
o’tkaziladi. 
Bir   qator   tarmoqlarda   chiqindilarni   minimallashtirishga   quyidagi
usullardan   foydalanish   orqali   erishish   mumkin:   hosil   bo’ladigan   chiqindilar
miqdorini   kamaytirish   yo’nalishi   bo’yicha   texnologik   jarayonlarni   o’zgartirish;
Chiqindilarni   qayta   ishlash,   afzalroq   ularni   hosil   qilish,   chiqindilarni   foydali
qo’shimcha mahsulotlarga qayta ishlash; Keyinchalik utilizatsiya qilish va qayta
ishlashni   osonlashtirish   uchun   chiqindilar   miqdori   va   toksikligini   kamaytirish
mumkin.
2.2. Cho’llanish va uning oqibatlari
Cho’llanish   qum   tepaliklarining   unumdor   yerlarga   kirib   borishini   o’z
ichiga olishi  mumkin bo’lsa-da, bu cho’llarning kengayishi  emas.  To g rirog i,ʻ ʻ ʻ
bu   iqlim   o zgarishi   natijasida   qurg oqchilik   ekotizimlarining   tobora   tanazzulga	
ʻ ʻ
uchrashi   va   asosan   inson   faoliyati,   masalan,   tuproq   ozuqaviy   moddalarini
kamaytiruvchi beqaror qishloq xo jaligi, kon qazib olish, haddan tashqari o tlash	
ʻ ʻ
(hayvonlar   o tlarni   yeydi   va   tuproq   tuyoqlarini   yo q   qiladi)   va   daraxtlar   va	
ʻ ʻ
o simliklarning   o sadigan   joylarini   kesish.   tuproqni   bog’laydiganlar   olib	
ʻ ʻ
tashlanadi.
Shamol   va   suv   eroziyasi   yerga   zarar   yetkazadi,   tuproqning   yuqori
qatlamini olib tashlaydi va chang va qumning juda steril aralashmasini qoldiradi.
21 Aynan   shu   omillarning   birlashuvi   degradatsiyaga   uchragan   yerlarni   cho’llarga
aylantiradi.
Cho’llanishning tabiat va odamlar uchun oqibatlari
Cho’llanish   global   muammo   bo’lib,   biologik   xilma-xillik,   ekologik
xavfsizlik,   qashshoqlikka   barham   berish,   ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorlik   va
barqaror rivojlanish uchun jiddiy oqibatlarga olib keladi.
Quruq   erlar   ayniqsa   zaif.   Erning   degradatsiyasi   natijasida   odamlarga,
chorva mollariga va atrof-muhitga ta’siri halokatli bo’lishi mumkin. Kelgusi 10
yil   ichida   cho’llanish   natijasida   50   millionga   yaqin   odam   boshqa   joyga
ko’chirilishi mumkin.
Cho’llanish   muammosi   yangilik   emas   -   u   insoniyat   tarixida   muhim   rol
o’ynadi, bir qancha imperiyalarning qulashiga va mahalliy aholining ko’chishiga
yordam   berdi.   Vaholanki,   bugungi   kunda   ekin   maydonlarining   tanazzulga
uchrashi   tarixiy   ko’rsatkichlardan   30-35   baravar   yuqori   ekanligi   taxmin
qilinmoqda.
2   milliardga   yaqin   odam   quruq   ekotizimlarga   bog’liq   bo’lib,   ularning
90%  rivojlanayotgan mamlakatlarda yashaydi.  Kam  rivojlangan  mamlakatlarda
aholining   haddan   tashqari   ko’payishi   lalmi   yerlardan   qishloq   xo’jaligi   uchun
foydalanishga   majbur   bo’lganligi   sababli   vaziyat   tobora   yomonlashmoqda;
yaylovlar,   yerlarning   kamayishi   va   er   osti   suvlarining   haddan   tashqari   tortib
olinishi mavjud.
Cho’llanishni kamaytirishga nima yordam beradi:
O’rmonlarni qayta tiklash va qayta tiklash.
Suv   xo’jaligi   -   iqtisodiy   foydalanish,   tozalangan   suvdan   qayta
foydalanish,   yomg’ir   suvini   yig’ish,   tuzsizlantirish   yoki   dengiz   suvini   tuzga
chidamli o’simliklar uchun to’g’ridan-to’g’ri ishlatish.
Shamol   to’siqlari   va   maxsus   qum   to’siqlari   yordamida   tuproqni
mustahkamlash.
Tuproqni boyitish va o’g’itlash.
22 Daraxt va butalarni dumg aza, ildiz va urug lardan tizimli ravishda qaytaʻ ʻ
tiklashdan   iborat   bo lgan   yerni   tabiiy   qayta   tiklash   usuli   (fermer   tomonidan	
ʻ
boshqariladigan tabiiy regeneratsiya).
Barqaror  rivojlanishga erishishda  BMTning cho’llanishga qarshi  kurash
to’g’risidagi konventsiyasining roli
Iqlim   o’zgarishi   va   biologik   xilma-xillikning   yo’qolishi   bilan   birga
cho’llanish  1992  yilda Rio-de-Janeyroda  bo’lib o’tgan Yer   sammitida  barqaror
rivojlanishning eng dolzarb muammolari sifatida belgilandi.
1994-yilda   Bosh   Assambleya   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining
Cho’llanishga qarshi  kurash to’g’risidagi  konventsiyasini  (UNCCD)  ta’sis etdi,
u   atrof-muhit   va   rivojlanishni   barqaror   er   boshqaruvi   bilan   bog’lovchi   yagona
yuridik   majburiy   xalqaro   shartnoma   bo’lib,   o’z   rezolyutsiyasida   17   iyunni
Butunjahon cho’llanish va qurg’oqchilikka qarshi kurash kuni deb e’lon qildi.
Keyinchalik,   2007   yilda   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   Bosh
Assambleyasi   2010-2020   yillarni   BMTning   cho’llar   va   cho’llanishga   qarshi
kurash o’n yilligi deb e’lon qildi.
UNCCDning   197   tomoni   (cho’llanishdan   jabrlangan   169   tomon)   er
unumdorligini   saqlash   va   tiklash   hamda   eng   zaif   ekotizimlar   joylashgan
qurg’oqchil,   yarim   qurg’oqchil   va   quruq   subnam   hududlarda   qurg’oqchilik
oqibatlarini yumshatish uchun birgalikda ishlaydi.
2.3. Iqlim o’zgarishi va ekologiya
So’nggi   yillarda   tirik   mavjudotlar   oldida   turgan   eng   katta
muammolardan biri bo’lib kelgan iqlim o’zgarishi orqaga qaytarilmaydi.
Iqlim   o’zgarishini   tadqiq   qilish   va   baholash   xalqaro   tashkilotlarning
eng   muhim   masalalaridan   biri   hisoblanadi.   Ushbu   tashkilotlar   orasida   eng
muhim ahamiyatga ega bo’lgan iqlim o’zgarishi bo’yicha hukumatlararo iqlim
o’zgarishlari   bo’yicha   guruh   (IPCC)   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti
tomonidan   qo’llab-quvvatlanadigan   tashkilot   bo’lib,   uning   yuqori
texnologiyali baholarini olib boradi.
23 2014   ichida   5.   IPCC   baholash   hisobotini   tavsiflaydi;   asosiy   sabablari,
oqibatlari,   adaptatsiyasi,   zaifligi   va   oldini   olish.   Hisobot   natijalariga   ko’ra,
iqlim   o’zgarishi   beqiyos   o’lchovlarga   yetgan.   Bunga   qo’shimcha   ravishda,
1951   -   2010   o’rtasidagi   o’zgaruvchan   iqlim   95   -   100   ehtimolligi   bilan
antropogen effektlar natijasida rivojlanadi.
Ekologik   muvozanat   ta’siri   natijasida   yuzaga   keladigan   iqlim
o’zgarishi silkinishi kutilmoqda.
1901 va 2012 o’rtasidagi okean va sirt harorati ustunliklari 0,9-1850 ni
oshirdi.   Shunday   qilib,   deyarli   butun   Yer   yuzi   isitiladi.   30   dan   beri   qayd
etilgan jarayonda, global miqyosda ketma-ket o’ttiz yillik ketma-ketlik 800 yil
orqamizdan   o’tgan.   Oxirgi   1400   yilni   oxirgi   30   yilning   eng   issiq   yilligi
bo’lgan paleoklimatologik ma’lumotlar qo’llab-quvvatlaydi. Qazib olinadigan
energiya manbalari va ikkilamchi erlardan foydalanish natijasida emissiyalarni
qo’llash   natijasida   40   pre-industrializatsiyaga   nisbatan   bir   foizga   ko’paydi.
Atmosferadagi   diazotmonoksid,   karbonat   angidrid   va   metan   gazining
emissiyasi tufayli ming yillikda eng yuqori darajaga erishildi.
Tabiiy   suv   resurslarida   sezilarli   kislotalilik   kuzatildi,   chunki
okeanlarning 30 foizga uglerod emishini amalga oshiruvchi yuk tashish hajmi
oshib   ketdi.   Antarktika   va   Grenlandiyaning   muzlik   qalqoni,   shimoliy   yarim
sharda va shimoliy dengiz muzida, qor qoplamlari qisqargan. Bu okeanlarning
qizib   ketganligini   ko’rsatdi   va   1971-2010   yillari   okeanda   to’plangan
energiyaning   90   foiziga   bog’liqligini   ko’rsatdi.   0   to   700   m   chuqurlik   oralig’i
yuqoridagi okean suvlarida belgilangan muddatgacha kam bo’lganligi sababli
isitiladi.   Barcha   global   isishish   nihoyat   okean   suvlarining   ko’tarilishidan
kattaroqdir. Bu so’nggi ikki ming yillik ma’lumotlarga qaraganda 1901 - 2010
yil orasida 19 santimetrga ko’paydi.
1950dan   beri   haddan   tashqari   iqlim   va   ob-havo   voqealari   juda
o’zgargan.   Shunday   qilib,   issiq   kunlar   va   tunlar   sovuq   kunlar   va   tunlarning
pasayishiga  qaramasdan  ortdi. Ba’zi  hududlarda kuchli  yomg’ir  va issiq havo
24 to’lqinlari 90 foizga o’sdi. Masalan, kuchli yog’ingarchilik miqdori qisqargan
qisman erlar yuqorida qayd etilgan er maydonlariga qaraganda ancha kichik.
Ushbu   salbiy   sharoitlarning   ta’sirini   saqlab   qolish   natijasida,   2.
Asrning   oxirida   eng   yomon   stsenariy   bo’yicha   haroratning   ko’tarilishi   1,5
darajasiga, eng yaxshi stsenariyga yoki 2 darajasiga teng bo’lishi kerak.
2100   dan   keyin   ham   o’zgarmas   iqlim   o’zgarishi   va   iqlim   o’zgarishi
o’zgarishi   taxmin   qilinmoqda.   2016-2013   0,3   va   0,7   o’rtasida   sirt
temperaturasidagi   sirt   harorati   o’zgarishi   kutilmoqda.   O’rta   kenglikdan   ko’ra
tropik   va   subtropik   zonalarda   yuqori   bo’lishi   kutilgan   yillik   va   mavsumiy
o’rtacha harorat ichki ichki o’zgaruvchanlikdan kelib chiqadi.
Dengiz   sathidan,   daryo   oqimlarining,   yog’ingarchilikdan,   harorat   va
qor qoplamidan olingan ma’lumotlarni tahlil qilgandan so’ng mamlakatimizda
harorat   1970   -   2011   yil   orasida   asta-sekin   o’sganligi   kuzatildi.   Yoz   qishdan
ko’ra   ko’proq   hukmron   bo’lib,   yillik   o’rtacha   haroratlar   yozga   qaraganda
ko’proq   ta’sirlanadiganligi   aniqlandi.   Tog   ‘muzliklarida   o’rtacha   yillik
qisqarish   5   va   13,6   m   oralig’ida   o’zgarib   turadi.   Bu   esa,   ayniqsa,   Sharqiy
Osiyo   mintaqasida   daryolarning   yuqori   oqimlarida   erta   siljishni   keltirib
chiqaradi. Shuning uchun erta eriy boshlagan qor qoplamining taraqqiyoti 7 -
10 kun orasida o’zgarib turadi.
2.4. Ekologik halokatga qarshi kurashish
O’tmish   vaqtlarini,   tabiatni   va   hayotni   infiltratsiya   qilgan   barcha
jonzotlarni   o’z   ichiga   oladigan   tarix,   yaqinda   oziqlanishga,   urushlar,   siyosat
va iqtisodga aylanishi kerak bo’lgan barcha turdagi narsalarni o’z ichiga oladi.
Mogolomonizm   bilan   boshlangan   va   o’z-o’zini   markazlashgan   yondashuvni
qamrab olgan jamiyatlar hukmronlik va halokat tamoyillarini inkor etib, hatto
ekologik   nuqtai   nazardan   tabiiy   muvozanatni   buzdi.   Tarix   mobaynida
dunyodagi   aholi   nafaqat   tabiatdan   foyda   ko’rishni   maqsad   qilib,   ekologik
inqirozni amalga oshirdi va o’z-o’ziga qarshi kurashni boshladi.
25 Shu   bilan   birga,   xabardorlik   darajasiga   yetmaydigan   jamiyatlar
mavjud. Ikkala tomon ishtirokida ekologik halokat  va mudofaa vaziyatni  zaif
doiraga aylantiradi.
Hukumat  siyosati  natijasida  sayyohlik  hududlariga aylantirilgan tabiiy
go’zalliklar,   yo’l   qurilishi   uchun   ishlatiladigan   platalar,   energiya   iste’moli
uchun   o’zgarmagan   muhitlar,   atom   stansiyalarini   qurishda   qiyinchiliklar   va
minalar   halokatlarining   ta’siri   bir   necha   salbiy   vaziyatlarni   o’z   ichiga   oladi.
Sanoatlashtirishning   ortishi,   qimmat   turmush   tarzi   tufayli   iqtisodiy
daromadlarni   kamayishi   va   migratsiya   bilan   bog’liq   ko’plab   muammolar
ekologik halokatni tushuntirish uchun so’zlarning etarli emasligining eng aniq
ifodasidir.
Atrof-muhit   bilimi   nuqtai   nazaridan   qaraydigan   va   atrof   muhitni
muhofaza   qilish   usullarini   sanab   o’tuvchi   tor   sohada   namoyon   bo’lgan
ekologik   sezuvchanlik,   birinchi   navbatda,   keyinchalik   uzoq   muddatli   kurash
zarurligiga qarab ko’tariladi. Bundan tashqari, Gaiti va Dominik Respublikasi
o’rtasida   iqtisodiy,   siyosiy   va   ijtimoiy   farqlar   o’rganilganda,   tabiiy   suv
resurslarini   saqlab   qolish,   havo   ifloslanishi   va   mamlakatlarning
o’rmonzorlarini   boyitish   siyosatini   noto’g’ri   aniqlashga   nima   sabab
bo’lganligi   ochiq   ko’rinib   turibdi.   Ekologik   qadamlarning   etishmasligi   yoki
noto’g’riligi   siyosiy   iktidarsizlikka   va   ijtimoiy   tanazzulga   olib   keladi.   Ushbu
mamlakatlarning   bir   xil   orolida,   Dominik   respublikasi   28   foiz   o’rmonzorga
ega, Gaitining o’rmonlari esa 1 foizni tashkil etadi.
Gaitining o’tgan koloniyasining oqibatlaridan biri shu kabi ko’rinishda
bo’lsa-da,   Dominik   Respublikasida   noqonuniy   o’rmonchilar   so’yilgan   va
o’rmon   narhlari   evakuatsiya   qilingan.   Zo’ravon   diktator   sifatida   tanilgan
Balaguer   tomonidan   qattiq   cheklangan   ekologik   siyosat,   Dominik
respublikasini Gaiti kabi saqlab qolgan ko’rinadi. Gaitida korruptsiyaga qarshi
kurashda   ayrim   kasalliklarning   eng   ko’p   tarqalib   ketgan   mamlakat   ekanligi
qishloq   xo’jaligi   amaliyotlarini   yo’q   qilish,   suv   resurslarining   ifloslanishi   va
atmosfera   havosining   yuqori   darajasini   ifodalash   uchun   qo’llaniladi.   Ushbu
26 holatlar   natijasida,   ko’plab   fuqarolar   Dominikan   Respublikasiga   ko’chib
ketishadi   va   og’ir   ish   uchun   past   ish   haqi   bilan   ishlaydilar.   Bu   oxir-oqibatda
ekologik halokatdan keyin siyosiy va ijtimoiy inqirozni keltirib chiqaradi.
Shuni   ta’kidlash   kerakki,   sog’lom   ekotizimlar   huquqdir.   Buzilish
natijasida   jazo   choralari   qo’llanilishi,   ekologik   texnologiyalar   va   barqaror
rivojlanish   siyosati   ta’kidlanishi   lozim.   Ekologik   muhitda   yomonlashuvlarni
bartaraf etish va global isish, ochlik va ifloslanish kabi muammolarni bartaraf
etish   bo’yicha   chora-tadbirlar   ko’rish   zarur.   Biologik   xilma-xillik   kamayib
borayotgan   kunlarda   iqlim   o’zgarishi   va   sog’liqni   saqlash   tobora   xavf   ostida
qolmoqda;   Katta   tashkilotlar   haddan   tashqari   usullar   bilan   tabiatning   yo’q
qilinishiga chek qo’yish kerak.
Ekologik   inqiroz   xalqaro   miqyosdagi   global   muammo   bo’lib,   butun
dunyo   bilan   bog’liqdir.   Shuning   uchun   xalqaro   hamkorlik   zarur.   Ekologik
faktlarga mos keladigan qonunchilik talablari ayrim talablardir.
Bundan tashqari  ISO14001 standart ishlab chiqarishni  amalga oshirish
kerak.   Butunjahon   Kimyo   Sanoati   tomonidan   ko’ngilli   ish   rejasi   sifatida   uch
tomonlama   javobgarlik   tamoyillari   qabul   qilinishi   kerak.   Energiyani   tejash
dasturlari qo’llab-quvvatlanishi va o’rganilishi kerak. Chiqindilarni boshqarish
sohasidagi   qayta   ishlashni   qayta   ishlash   imkoniyatlari   bo’yicha   amalga
oshirish   kerak.   Organik   ishlab   chiqarish   va   qishloq   xo’jaligi   amaliyotining
ahamiyati ko’tarilishi kerak va tegishli treninglar o’tkazilishi kerak.
Mamlakatimizda alternativ energiya manbalariga shoshilinch qadamlar
qo’yilsa va jiddiy qadamlar qo’yilsa, tabiatga eng kam zarar etkazish va ongli
holga keltirish eng yuqori foyda keltiradi.
27 XULOSA
Xulosa   qilib   aytishimiz   mumkinki,   global   jahon   muammolari   bugungi
kungacha   dolzarb   bo’lib   qolmoqda   va   Rossiya   Federatsiyasidagi   muammolar
bundan   kam   emas.   Yalang’och   ko’z   bilan   ham   ularning   mamlakat   ichidagi
ta’sirini   ko’rishingiz   mumkin.   Global   muammolarning   har   bir   ko’rib
chiqilayotgan   sohasi   u   yoki   bu   darajada   mamlakatdagi   jamiyat   farovonligini
o’zgartiradi.
Atrof-muhit   muammolari   odamlarning   sog’lig’iga   katta   ta’sir
ko’rsatmoqda,   bu   so’nggi   o’n   yillikda   ancha   yomonlashdi;   bu   muammo
tabiatning o’ziga ham ta’sir qiladi; sayyoramizning o’zini o’zi yo’q qilish xavfi
ostida deyish mumkin.
Iqtisodiy   muammolar   bizning   turmush   darajamizni   tashkil   qiladi.   Kuchli
va   rivojlangan   iqtisodiyotsiz   jamiyat   o’z   manfaati   uchun   yashay   olmaydi.   Shu
sababli, aholining chet elga katta oqimi kuzatilmoqda.
Siyosiy muammolar haqida gapirganda, hozirgi hukumat va uning siyosati
haqida gapirmaslik mumkin emas, chunki Rossiyada bunday keng mamlakat va
ko’p sonli xalqlar uchun munosib siyosiy yo’nalish yo’q.
Bularning   barchasi   ushbu   muammoning   mantiqiy   ekanligini   va   bugungi
kundagi   vaziyatdan   kelib   chiqqan   holda   aytish   kerakki,   unga   ham   dolzarb,
zamonaviy va tezkor yechim kerak.
Rossiyada   global   muammolarning   rivojlanishi   bilan   bog’liq   ushbu
muammoni   o’rganish   jarayonida   maxsus   adabiyotlar,   jumladan,   global
muammolar   mavzusiga   oid   ilmiy   maqolalar,   jahon   iqtisodiyoti   bo’yicha
darsliklar,   ushbu   muammolarning   paydo   bo’lishining   o’ziga   xos   holatlari   va
ularni   hal   qilish   yo’llari   o’rganildi.   ular   ko’rib   chiqildi.   Shunga   asoslanib,   biz
Rossiya   Federatsiyasiga   taalluqli   muammolarni   aniqladik,   shuningdek,   ushbu
muammolarni   yanada   oqilona   va   kamroq   xarajat   va   jamiyatga   salbiy   ta’sir
ko’rsatgan holda hal qilish yo’llarini taklif qildik.
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1   Astroxanov   I.   R.,   Pakina   E.   N.   O’simliklarni   kimyoviy   himoya   qilish
vositalaridan foydalanishning ekologik muammolari va ularni hal qilish yo’llari
M. 2018 https:// e / lanbook . com / jurnal maqola /464753/#1
2   Bakaldina   E.S.   Rossiya   Federatsiyasining   davlat   ijtimoiy   siyosati:
ustuvor   yo’nalishlarni   tanlash   M.   2014   https://cyberleninka.ru/article/
gosydatstvenya  -  politika  
3   Borsch   L.M.   S.   2016   yilda   iqtisodiy   integratsiya   sharoitida   Rossiya
Federatsiyasining moliya tizimini rivojlantirish https://  e  /  lanbook  .  com  /  jurnal
maqola  /374753/#1
4   Zaxarova   L.N.   Rossiya   Federatsiyasi   davlat   siyosatining   ekologik
yo’nalishi   muammolari   M.   2014   https://cyberleninka.ru/article/v/problemy-
ekologicheskoy-napravlennosti-gosudarstvennoy-politiki-rossiyskoy-federatsii
5 Ivanov I.S. Rossiyaning  tashqi  siyosati:  istiqbollar muammosi  holati M.
2014   https://cyberleninka.ru/article/v/na-puti-resheniya-globalnyh-
energeticheskih-problem-v-kontekste-sankt-peterburgskogo-sammita
6 Karpovich O. G., Global muammolar va xalqaro munosabatlar, 2015 
http://znanium.com/bookread2.php?book=884621
7   Kovin   V.S.   Rossiya   Federatsiyasining   ta’sis   sub’ektlarining   saylov
komissiyalarida siyosiy partiyalarning vakillik qilish muammosi M. 2015 http://
znanium  .  com  /  bookread  2.php  ? kitob  = 886865
8   Kudryashova   I.A.   Oziq-ovqat   bozorida   xalqaro   savdoning   zamonaviy
jihatlari   M.   2014   https://cyberleninka.ru/article/   sovremennye   -   aspekty   -
torgovly 
9 Maykl S., Tad N., Yashil harakatning sekin o ’ limi, 2014 https://  e  / 
lanbook  .  com  /  jurnal maqola  /674793/#1
10 Makarenko E.V. Jahon iqtisodiyoti korporativ tizim obrazi sifatida yoki
jahon   iqtisodiyoti   rivojlanishining   yangi   tendentsiyalari   M.   2014
https://cyberleninka.ru/article/ mirovaya - economika - kak - obraz - sistemy 
29
Купить
  • Похожие документы

  • Ekonomikaliq o’siw modelleri
  • Turizm va rekratsiya geografiyasi
  • O’zbekiston shaharlarining shakllanishi
  • Orol tabiiy geografik okrugi
  • Gastronomik turizm rivojlanishining geografik jihatlari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha