Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 986.0KB
Покупки 3
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Информатика и ИТ

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

739 Продаж

Elektron doska va undan foydalanish metodikasi

Купить
ELEKTRON DOSKA VA UNDAN FOYDALANISH METODIKASI
MUNDARIJA:
KIRISH 
I bob.  elektron interfaol doska turlariva ular haqida ma’lumot
1.1.   Sensorli e lektron interfaol doska   haqida umumiy ma’lumo t
1.2.   Proyektorli sensorli va boshqa interfaol doska turlari
II bob.  elektron doskadan umumiy foydalanish va uning ta’lim  
standartlariga ta’sirini o’rganish
2.1.  Talimda elektron doskadan u mumiy foydalanish
2.2.  EIDlarning ta'lim standartlariga ta'sirini o'rganish
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1 KIRISH
Ishning   dolzarbligi. Zamonaviy   kompyuter   tehnologiyalarining   yana   bir
yutug’i   shundan   iboratki,   internet   tizimidan   erkin   foydalanaolishligi   bo’lsa
ikkinchidan   videokonfrensiyalarlarni   oddiy   markerli   doskalardagi
ma’lumotlarni   interaktiv   doskalar   bilan   bog’lay   olishligidadir.   SMART
tehnologiyasi   asosida   ishlab   chiqarilayotgan   interaktiv   doskalar   qo’yidagi
qulayliklarni foydalanuvchilarga tag’dim etmoqda. Yani ikki qavatli setkaga ega
bo’lgan yuqori tasvirlarni katta ekran ko’rinishida nomoyish eta oladigan, ekran
bo’ylab nuqtalar soni 2000*2000 ko’rinishida joylashtirilgan bo’lib bu nimoish
etilayotgan   tasvirning   barcha   imkoniatlarini   nomoish   etib   beradi.   Interaktiv
doskalar  o’z navbatida  ikki hil  ko’rinishda  ishlab  chiqariladi:  to’g’ri va teskari
proeksiyali.   Interaktiv   doskalarning   ohirgi   variantlari   loyihasi   proeksion
televizor ko’rinishida ishlab chiqilgan bo’lib bunda proektorlar doskaning orqa
tamonida   joylashgan   bo’ladi,   bu   esa   tushuntirish   ishlarini   olib   boruvchining
ko’ziga   nur   tushushidan   saqlaydi.   Mahsus   dasturlar   asosida   fayllar   o’chirilib,
so’ngra   albom   ko’rinishida   ma’lumotlarning   saqlanishini   amalga   oshiradi.
Bundan   tashqari   foydalanuvchilar   tomonidan   tayyorlangan   materiallar   yoki
rasmlar   oldindan   nomoyish   etilish   hususiyatlari   mavjud.   Doskaning   pastki
qismida     joylashgan   tugmalardan   birini   bosish   evaziga,   klaviatura   yordamida
kerakli   tasvirlarni   chaqirib   olish   mumkin   bo’ladi,   virtual   holatda   joylashgan
tugmalar   yordamida   matnlar   yozish   imkoniyati   ham   mavjud.   Shuni   alohida
takidlash   lozimki   interaktiv   doskaning   ishlash   tizimini,   kompyuter   oldindan
bilishi   kerak,   buning   sababi   shundaki   tasvir   doskaning   qaysi   joyiga
yo’naltirilishi   va   shu   nuqtadan   tasvirni   uzatishni   mu’ltiproektor   yordamida
amalga   oshiradi.   Interaktiv   doskalar   asosan   uch   hildagi   ranglar   bilan   ishlash
uchun   mo’ljallangan   bo’lib,   foydalanuvchi   nur   taralayotgan   nuqtaga   rang
belgisining   birontasini   o’rnatishi   bilan   doska   shu   rangda   tasvirlarni   ko’rsatib
beradi.
2 Ta’limda axborot- kommunikatsiya texnologiyalarini qo’llaganda o’quvchi
eshitish, ko’rish, ko’rganlari asosida mustaqil fikrlash imkoniyatiga ega bo’ladi.
Ta’lim   jarayonida   axborot   kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalangan
holda   darslarni   interfaol   usullarda   tashkillashtirish   uchun   ma’lum   bir   shart   –
sharoitlar   mavjud.   Shunday   ekan,   axborot   kommunikatsion   ta’lim
texnologiyalaridan   samarali   foydalanish   hozirgi   zamon   yutuqlariga   asoslangan
holda   davr   talabiga   mos   keladigan   pedagogic   mahoratning   nazariy   amaliy
asoslarini   hamda   uning   shakllanish   jarayonini   yaratish   eng   dolzarb
vazifalardandir.
Kurs   ishining   maqsadi.   Elektron   doska   va   undan   foydalanish   metodlari
xususiyatlarini ilmiy-nazariy tahlil etib xulosalash va tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishining vazifalari:
–   Elektron   doska   va   undan   foydalanish   metodlari   muammo   sifatida   tahlil
etish;
–   Elektron   doska   va   undan   foydalanish   metodlari ni   o‘ziga   xos
xususiyatlarini nazariy o’rganish;
–   Elektron   doska   va   undan   foydalanish   metodlari   qo‘llaniladigan   usul   va
vositalarini o’rganish hamda xulosa, tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   obyekti.   Elektron   doska   va   undan   foydalanish   metodlari ni
xususiyatlarini tahlil etish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti.   Elektron   doska   va   undan   foydalanish
metodlari mi   shakllantirishning mazmuni, shakl, usul va vositalari.
Kurs   ishining     tarkibiy     tuzulishi   va   hajmi:   Kirish,   2   bob,   4   bo’lim,
xulosa foydalanilgan adabiyotlarlardan iborat. 
3 I BOB ELEKTRON INTERFAOL DOSKA TURLARIVA ULAR
HAQIDA MA’LUMOT
1.1.   Sensorli e lektron interfaol doska   haqida umumiy ma’lumo t
Elektron   interfaol   doska   (Interactive   whiteboard)   bu   –   talim   berishning
zamonaviy vositasi bo’lib, kompyuter va proyektordan iborat majmua tarkibida
ishlaydi.  Kompyuterning ishchi stolidagi tasvirlar proyektor yordamida interfaol
doska   yuzasiga   tushiriladi.   Bunda   doska   yuzasiga   tushirilgan   tasvirlar   bilan
interfaol usulda ishlash mumkin, yani kompyuterning grafik interfeysini sensorli
boshqarish, turli obyektlarni yaratish, oldin yaratilgan obyektlarni ochish, ularga
tegishli   o’zgartirishlar   kiritish   va   h.k.   Kiritilgan   barcha   o’zgartirishlar   va
yaratilgan   yangi   obyektlarni,   ularga   kelgusida   qo’shimcha   ishlov   berish   uchun
kompyuter   xotirasiga   yozib   qo’yish   yoki   tashqi   axborot   tashuvchi   vositalarga
ko’chirib olish mumkin.
 
1-rasm
4 Elektron   interfaol   doska   (EID)   maxsus   elektron   qalam   (stilus,   marker)
orqali,   shuningdek   qo’l   barmoqlari   bilan   ham   boshqarilishi   mumkin   (bu
interfaol doskanining qaysi texnologiyalardan  foydalanib ishlab chiqilganligiga
bog’liq bo’ladi). Bunda, interfaol doska va kompyuter o’rtasida ikki tomonlama
aloqa   o’rnatiladi,   maxsus   qalam   (stilus,   marker)   yoki   qo’l   barmoqlari   esa
sichqoncha kabi ishlaydi.
EID   darslarni   yanada   qiziqarli   va   ko’rgazmali   tarzda   o’tishga   keng
imkoniyatlar   yaratadi.   Mazkur   doska   yordamida   o’qituvchi   interfaol   talim
resurslarni namoyish etishi, mustaqil ravishda dars ishlanmalarini tayyorlashi va
o’quvchilarni   doska   bilan   ishlashga   faol   jalb   etish   orqali   darslarni   yanada
mazmunli   va   qiziqarli   tashkil   etishi   mumkin.   Interfaol   doska   yordamida
bajarilayotgan barcha amallar tegishli fayllarda xotiraga olinishi va o’tilayotgan
darsga tayyor elektron material sifatida o’quvchilarga tarqatib berilishi mumkin.
Interfaol   doskalarning   dasturiy   taminoti   o’quchilarni   dars   jarayoniga   yanada
faolroq jalb etadigan va yangi mavzu bo’yicha bilimlarni tezroq o’zlashtirishga
yordam beradigan noyob usulubiy materiallarni yaratish imoniyatini beradi.
2-rasm
5 Bunday   interfaol   doska   yuzasiga   maxsus   tarzda,   mikronuqtalardan   tarkib
topgan,   ko’zga   ko’rinmas   koordinatali   to’r   tushirilgan.   Aynan   mazkur
mikronuqtalarning   o’zaro   joylashishi   elektron   stilusga   o’rnatilgan   infraqizil
datchik   tomonidan   noyob   koordinata   sifatida   qabul   qilinadi.   Mikronuqtali
texnologiya   asosida   ishlab   chiqilgan   bunday   elektron   interfaol   doskalar
kompyuterga   yoki   tarmoqqa   ulanishni   talab   etmaydi.   Barcha   malumotlar
interfaol   doska   tarkibiga   kiruvchi   elektron   stilusga   joylashtirilgan   Bluetooth-
o’zatgich yordamida kompyuterga uzatiladi va ularga tegishli ishlov beriladi.
Interfaol   doskaning   qattiq   mustahkam   yuzasi   va   unda   elektronika
uskunalarining   mavjud   emasligi   ushbu   doskani   haqiqatdan   ham   juda   chidamli
(antivandal)   qiladi.   Sensorli,   elektromagnitultratovushli   va   infraqizil
texnologiyalar   asosida   yaratilgan   interfaol   daskalar   kompyuterga   va   ozuqa
manbaalariga elektr simlari orqali ulanadi.
Elektromagnitli va mikronuqtali texnologiyalar asosida yaratilgan elektron
interfaol   doskalarda   faqat   maxsus   stiluslar   bilan   ishlash   mumkin.   Sensorli,
ultratovushli va infraqizil texnologiyalar asosida yaratilgan interfaol daskalarda
esa maxsus stilus bilan bir qatorda boshqa predmetlar, masalan qo’l barmoqlari
bilan ham ishlash imkoniyatlari mavjud.
Interfaol   qurilmalar   shunday   uskunaki,   ular   yordamida   xoxlagan   doskani
yoki   boshqa   tekis   yuzani   interfaol   proyeksion   ekranga   aylantirish   mumkin.
Buning   uchun   mazkur   qurilmani   doska   chetiga   mustahkamlab   kompyuter   va
proyektorni ishga tushirish zarur bo’ladi.
Interfaol LCD-displeylar o’zida suyuqkristalli panel va axborotlarni kiritish
qurilmasini mujassam etgan bo’lib, butun jarayonni maksimal tezkor boshqarish
uchun   yaratilgan.   Bunda   sichqonchani   ulamasdan,   qo’l   barmoqlari   yordamida
kursorni   boshqarish   va   fayllar   yoki   operasion   tizim   bilan   xoxlagan   amallarni
bajarish   mumkin.   Ularning   ishlash   prinsipi   optik-sensorli   texnologiyaga
asoslangan.   Interfaol   LCD-displey   burchaklarida   joylashgan   infraqizil
6 datchiklar   va   maxsus   kameralar   ekran   yuzasiga   keltirilayotgan   barmoq   yoki
boshqa   predmetning   tasir   etish   nuqtasi   koordinatalarini   aniqlaydi  va   unga   mos
ravishda kursor xarakatini muvofiqlashtiradi.
Interfaol   displeylarning   turli   modellari   bir   vaqtning   o’zida   2   tadan   10
tagacha   bo’lgan   tasir   nuqtalarini   aniqlashligi   va   qabul   qilingan   axborotlarga
tegishli   ravishda   ishlov   berishligi   mumkin.   Buning   hisobiga   foydalanuvchi
nafaqat   kursorni   boshqarish,   balki,   bir   vaqtning   o’zida   birnecha   barmoqlarini
ishga   solib   obyekt   ustida   ayrim   amallarni   ham   bajarish   imkoniyatini   qo’lga
kiritadi.   Masalan,   barmoqlarni   ekran   ustida   bir   biriga   yaqinlashtirib   tasvirning
o’lchamini   kichraytirish,   yoki   aksincha   –   kattalashtirish   va   boshqa   turli
amallarni bajarish mumkin.
Interfaol   qoplamalar   plazmali   va   suyuqkristalli   displeylarning   ko’rkam
tashqi ko’rinishi va tasvirlarining alo darajadagi sifatlarini saqlagan xolda ularni
katta sensorli ekranlarga aylantiradi. Bunday qoplamalardan foydalanish sohasi
juda ham keng: korporativ majlislar zali, o’quv auditorialari, savdo markazlari,
transport   terminallari,   ko’rgazma   zallari   va   h.k.   Interfaol   qoplama   datchiklari
xoxlagan   predmet   bilan,   yani   qalam,   stilus   yoki   qo’l   barmoqlari   bilan   ekranga
tasir   etilgan   (tekkazilgan)   xolatlarni   sezadi   va   aniqlaydi.   Tegishli   kalibrovka
amalga   oshirilgach,   keyinchalik   boshqa   sozlash   ishlari   va   servis   xizmat
ko’rsatish talab etilmaydi.
1.2.   Proyektorli sensorli va boshqa interfaol doska turlari
EIDlar   proyektorning   o’rnatilishiga   qarab   to’g’ri   proyeksiyali   va   teskari
proyeksiyali   doskalarga   ajratiladi.   To’g’ri   proyeksiyali   EIDda   proyektor
doskaning  oldi  tarafida   bo’ladi,  teskari  poyeksiyali  EIDlarda  esa   — doskaning
orqa   tarafida   bo’ladi.Aksariyat   EIDlar   –   to’g’ri   proyeksiyali   doskalardir.   Dars
jarayonida   proyektor   nurlari   o’qituvchi   va   o’quvchilarga   xalaqit   bermasliklari
uchun,   bunday   EIDlar   bilan   ishlashda,   maxsus   mustaxkamlovchi   vositalar
yordamida   bevosita   doska   oldiga   (tepasiga)   o’rnatiladigan   ultraqisqafokusli
7 proyektorlardan  foydalanish  tavsiya  etiladi.   Ulanish  usuliga  qarab  EIDlar  simli
(faol)   va   simsiz   (passiv)   interfaol   doskalarga   ajratiladi.   Faol   interfaol   doskalar
kompyuter   va   ozuqa   manbaalariga   simlar   orqali   ulanadi.   Passiv   interfaol
doskalarda   esa   xech   qanday   simlar   bo’lmaydi   va   ularni   ozuqa   manbaalariga,
kompyuterga va poroyektorga ulash talab etilmaydi.
Ishlash prinsipiga ko’ra EIDlar “yumshoq” va “qattiq” elektron doskalarga 
ajratiladi:
  — “yumshoq” EIDlarda maxsus stilus yoki qo’l barmoqlari yordamida 
ishlash mumkin;
— “qattiq” EIDlar esa faqatgina elektron stiluslar yordamida ishlaydi.
Ishlab chiqarish (tayyorlanish) texnolgiyalariga ko’ra EIDlar quyidagi 
turlarga ajratiladi: sensorli, ultratovushli, infraqizil, elektromagnitli, 
mikronuqtali.
Sensorli   interfaol   doskalarda   rezistiv   matrisa   –   yani   interfaol   doskaning
plastik   yuzasiga   montaj   qilingan,   juda   xam   ingichka   simlardan   to’qilgan   va
qatlamlari   orasida   xavo   bo’shlig’i   mavjud   bo’lgan   ikki   qatlamli   sim   to’r
ishlatiladi.   Doska   yuzasiga   tushirigan   bosim   oqibatida   birinchi   qatlam   to’r
simlari   ikkinchi   qatlam   to’r   simari   bilan   to’qnashadi.   Sensorli   texnologiyaga
asoslangan   interfaol   doskalar,   kompyuter   sichqonchasining   tugmasini   bosish
orqali tasir ko’rsatilgani kabi qo’l barmoqlari (yoki har qanday boshqa predmet)
bilan   doska   yuzasiga   tegish   orqali   tasir   ko’rsatish   amallariga   javoban   tegishli
munosabat bildiradi.
Ushbu   texnologiya   maxsus   elektron   markerlardan   foylanishni   talab
qilmaydi,   ish   jarayonida   hyech   qanday   nurlanishlardan   foydalanilmaydi   va
tashqi   to’siqlarga   chidamli.   Mazkur   texnologiyaning   kamchiliklariga
quyidagilar   kiradi   –   doska   yuzasida   barmoq   yoki   marker   bilan   tez   xarakat
qilinganda   rezistiv   matrisaning   reaksiyasi   biroz   kechikadi,   shuningdek,   doska
yuzasiga osonlik bilan zarar yetkazilishi mumkin.
8 Mazkur   interfaol   elektron   doskalarda   marker   (stilus)   xolatini   aniqlash
uchun   infraqizil   yoki   ultratovushli   datchiklardan   foydalaniladi.   Ayrim
xolatlarda   bunday   datchiklar   o’rniga   marker   (stilus)ning   joriy   xolatini   yuqori
darajada   aniqlay   oladigan   infraqizil   lazerlardan   ham   foydalaniladi.   Infraqizil
elektron   interfaol   doskalarda   signallarni   qabul   qilish   va   uzatish   vazifasini
bajaruvchi infraqizil uskunalardan foydalaniladi, bunda interfaol doska yuzasida
gorizontal   va  vertikal   chiziqlardan  iborat   ko’zga  ko’rinmas  to’r   paydo  bo’ladi.
Interfaol   doska   yuzasiga   elektron   marker   tekkazilganda   infraqizil   nur   yoli
berkitiladi   va   datchikga   signal   yetib   bormaydi.   Shunday   qilib,   marker   bilan
elektron   doska   yuzasiga   tasir   ko’rsatilgan   nuqta   koordinatalari   aniqlanadi   va
keyingi   ishlov   berish   uchun   kompyuterga   uzatiladi.   Infraqizil   elektron   doska
yuzasi qattiq antivandal qatlam bilan qoplangan bo’lib, unda marker bilan ham,
qo’l barmoqlari bilan ham ishlash mumkin.
Elektromagnitli   interfaol   doskalarda   elektromagnit   to’lqinlarining
izolyasion   materiallar   orasidan   o’tish   hususiyatiga   asoslangan   texnologiyadan
foydalanilgan.   Elektromagnit   to’lqinlarini   uzatish   vositasi   sifatida   “yelektron
stilus”   yoki   “elektron   marker”   deb   ataluvchi   maxsus   elektron   qalamdan
foydalaniladi.
Ushbu elektron qalam bilan interfaol doska ustiga chizilganda, qalam uchi
tekkan   joyda   elektromagnit   to’lqinlari   yuzaga   keladi.   Yuzaga   kelgan
elektromagnit   to’lqinlari   doskaning   X-Y   koordinata   simlari   orqali   qabul
qilinadi.   qabul   qilingan   axborotlar   kompyuterga   uzatilib   tahlil   qilinadi   va
elektron   marker   tasir   etgan   nuqtalarning   koordinatalari   hisoblanadi,
axborotlarga   ishlovlar   berilib   tegishli   amallarning   ijrosi
taminlanadi.Elektromagnitli   interfaol   doska   ham   infraqizil   elektron   doska
yuzasi   kabi   qattiq   anivandal   qoplamga   ega,   lekin   bunday   doskada   qo’l
barmoqlari bilan ishlash imkoniyati mavjud emas.
9 II BOB.  ELEKTRON DOSKADAN UMUMIY FOYDALANISH VA
UNING TA’LIM STANDARTLARIGA TA’SIRINI O’RGANISH
2.1.  Talimda elektron doskadan u mumiy foydalanish
Interaktiv   doska   (IWB)   qurilmasi   ham   mustaqil   bo'lishi
mumkin   kompyuter   yoki   katta   ishlaydigan   sensorli   panel   kompyuterlardan
foydalanish uchun.
A   qurilma   drayveri   odatda   biriktirilgan   kompyuterga   o'rnatiladi,   shunda
interaktiv doska sichqonchani singari Insonni kiritish qurilmasi (HID) vazifasini
bajarishi   mumkin.   Kompyuterning   video   chiqishi   raqamli   raqamga
ulangan   proektor   interaktiv doska yuzasida tasvirlar aks etishi uchun.
So'ngra   foydalanuvchi   doska   tasvirini   proektsiyalangan   rasmning
joylashuviga   mos   ravishda   moslab   mos   yozuvlar   jadvalini   moslashtirish   orqali
kalibrlaydi.   Shundan   so'ng,   ko'rsatgich   yoki   boshqa   moslama   odatdagidek
sichqoncha   bilan   ishlaganidek,   doskaning   o'zida   dasturlarni,   tugmachalarni   va
menyularni   faollashtirish   uchun   ishlatilishi   mumkin.   Agar   matn   kiritish   zarur
bo'lsa,   foydalanuvchi   ekrandagi   klaviaturani   chaqirishi   mumkin   yoki   agar
doskada   dastur   ta'minlansa,   undan   foydalanish   mumkin   qo'l   yozuvini   tanib
olish .   Bu   matn   kiritish   uchun   kompyuter   klaviaturasiga   o'tishni   keraksiz   holga
keltiradi.
Shunday   qilib,   IWB   sichqonchani   ham,   klaviaturani   ham   taqlid   qiladi.
Foydalanuvchi deyarli faqat doskadan taqdimot yoki dars o'tkazishi mumkin.
Bundan   tashqari,   aksariyat   IWBlar   ta'minlanadi   dasturiy   ta'minot   o'zaro
ta'sir   qilish   imkoniyatlarini   maksimal   darajada   oshirish   uchun   maxsus   ishlab
chiqilgan   vositalar   va   xususiyatlarni   taqdim   etadi.   Bularga,   odatda,   qog'ozli
flipchartlarning   virtual   versiyalarini,   qalam   va   yoritgich   variantlarini,   hattoki,
hatto virtual chizg'ichlar, transportyorlar va kompaslar - an'anaviy sinf o'qitishda
ishlatiladigan asboblarni yaratish qobiliyati kiradi.
10 Interfaol   doskalardan   foydalanish   quyidagilarni   o'z   ichiga   olishi   mumkin.
Ulangan   joyga   o'rnatilgan   dasturni   ishga   tushirish   Kompyuter ,   masalan   veb-
brauzerlar   yoki   sinfda   ishlatiladigan   boshqa   dasturiy   ta'minot.   Ulangan
kompyuterga   doskada   yozilgan   yozuvlarni   saqlash   va   saqlash   A-da   yozilgan
yozuvlarni   suratga   olish   grafik   planshet   doskaga   ulangan   Shaxsiy   kompyuterni
oq   taxtadan   boshqarish   bosing   va   sudrab   torting ,   belgilash   qaysi   izohli
a   dastur   yoki   taqdimot   Foydalanish   OCR   tarjima   qilish   uchun   dasturiy
ta'minot   yozuvli   yozuv   ichiga   grafik   planshetda   matn   Dan
foydalanish   Tomoshabinlarga javob berish tizimi   Shunday qilib, taqdimotchilar
sinf auditoriyasini so'roq qilishlari yoki savol-javoblar o'tkazishlari, o'z fikrlarini
taxtada   olishlari   mumkin   Ishning   keng   tarqalgan   turlari   Global   miqyosda
sotiladigan   IWBlarning   aksariyati   foydalanuvchi   va   doskada   aks   ettirilgan
tarkib   o'rtasidagi   o'zaro   ta'sirning   to'rt   shaklidan   birini   o'z   ichiga   oladi.   Bu
infraqizil   skanerlash   texnologiyasi;   qarshilikka   asoslangan,   teginishga
asoslangan   taxta;   elektromagnit   qalam   va   tegishli   dasturiy   ta'minot;   va
ultratovushli   qalam.   Infraqizil   skanerlash   (IR   touch)   taxtasining   ishlashi
Infraqizil   interaktiv   doska   -   bu   kompyuter   va   proektorga   ulanadigan   katta
interaktiv   displey.   Kengash   odatda   devorga   yoki   polga   o'rnatiladi.
Foydalanuvchining barmog'i, ruchkasi yoki boshqa ko'rsatgichining doskada aks
ettirilgan tasvir ustida harakatlanishi, uning doskaning yuzasida infraqizil nurga
aralashishi   bilan   ushlanib   qoladi,   doska   yuzasi   bosilganda   dasturiy   ta'minot
marker   yoki   stilus   o'rnini   uchburchak   qilib   belgilaydi.   Infraqizil   IWBlar   har
qanday   materialdan   tayyorlanishi   mumkin,   quruq   o'chirish   markerlari   ishtirok
etmaydi   va   ko'plab   sharoitlarda,   shu   jumladan   turli   darajadagi   sinf   ta'limi,
korporativ   kengash   zallari,   tashkilotlar   uchun   mashg'ulotlar   yoki   mashg'ulotlar
xonalari,   professional   sport   murabbiylari   binolari   va   radioeshittirish
studiyalarida   bo'lishi   mumkin.   Rezistiv   sensorli   interaktiv   doskaning   ishlashi
Sensorli   IWB-ga   oddiy   ko'rsatgich   qurilmasi   ham   kiradi.   Bunday   holda,
11 taxtaning materiali muhim ahamiyatga ega. Eng keng tarqalgan rezistiv tizimda
sirt ustida cho'zilgan membrana o'tkazuvchan orqa plita bilan aloqa qilish uchun
bosim ostida deformatsiyalanadi. Keyin teginish nuqtasining joylashuvi elektron
tarzda   aniqlanishi   va   sichqoncha   hodisasi   sifatida   ro'yxatdan   o'tkazilishi
mumkin.   Masalan,   sirt   ustida   barmoq   bosilganda,   u   sichqonchaning   chap
tugmachasi ekvivalenti sifatida ro'yxatdan o'tkaziladi. Shunga qaramay, bunday
taxta   maxsus   asboblarni   talab   qilmaydi.   Bu   rezistiv   tizim   ishlab
chiqaruvchilarining bunday taxtadan foydalanish oson va tabiiy ekanligini da'vo
qilishga   olib   keladi.   Biroq,   bu   taxta   qurilishiga   juda   bog'liq.   Elektromagnit
qalamga   asoslangan   interaktiv   doskaning   ishlashi   Elektromagnit   qalamga
asoslangan interaktiv doskada qalamning gorizontal va vertikal koordinatalarini
aniqlash   uchun   stylus   uchidagi   lasan   bilan   o'zaro   aloqada   bo'lgan   qattiq   taxta
yuzasi   orqasida   joylashgan   qator   simlar   mavjud.   Qalamning   o'zi   odatda
passivdir,   ya'ni   unda   batareyalar   yoki   boshqa   quvvat   manbai   yo'q;   u   taxta
tomonidan   ishlab   chiqarilgan   elektr   signallarini   o'zgartiradi.   Masalan,   taxta
yuzasiga   yaqinlashganda,   sichqoncha   ko'rsatgichini   sezish   mumkin,   bunda
taxtada "sichqonchani almashtirish" imkoniyatlari mavjud. Uni taxtaga bir usul
bilan   bosganda,   taxta   kompyuterga   sichqonchani   bosganligi   to'g'risida   signal
berish   uchun   qalamdagi   kalitni   faollashtiradi;   boshqa   usulda   bosilganda,   taxta
bilan   aloqa   sichqonchaning   o'ng   tugmachasini   bosish   signalini   beradi.
Professional raqamli rassomlar va dizaynerlar tomonidan qo'llaniladigan grafik
planshetning   kengaytirilgan   versiyasi   singari,   elektromagnit   IWB
sichqonchaning   harakatlarini   aniq   taqlid   qilishi   mumkin,   agar   foydalanuvchi
doskaga   suyansa,   ishlamay   qolmaydi   va   potentsial   ravishda   bir   nechta
yozuvlarni   boshqarishi   mumkin.   Portativ   ultratovushli,  IQ   qalamga   asoslangan
interaktiv   doskaning   ishlashi   Ushbu   texnologiya   infraqizil   nur   va   ultratovush
joylashishni   aniqlash   texnologiyasidan   foydalanadi.   Texnologiya   yorug'lik
tezligi   va  tovush   tezligi   o'rtasidagi   vaqt  farqini   hisoblash   orqali  momaqaldiroq
12 chaqmoqdagi   chaqmoqqa   o'xshash   ishlaydi.   Infraqizil   IWB   portativ   formatda
ham   mavjud.   O'rnatishni   yangi   joyga   ko'chirgandan   so'ng,   tizim
proektsiyalangan   tasvirni   oddiy   qayta   kalibrlash   bilan   kompyuterga   ulanishni
oladi   -   yana   elektron   qalam   yordamida.   Qurilma   yoki   satr   qavs   ichidagi   joyni
skanerdan o'tkazadi (odatda 3 m dan 1,5 m gacha, kengligi 110 "ga teng bo'lgan
doska   beradi).   Odatda,   bir   nechta   qavs   qo'shilishi   mumkin,   bu
foydalanuvchilarga   turli   xil   saytlarda   bir   xil   virtual   doskani   bo'lishishini
ta'minlaydi.
Portativ IQ qalamga asoslangan taxta har xil sirtlarda ishlaydi - mavjud bo'lgan
taxta,   tekis   devor,   hattoki   quruq   o'chirilgan   bo'yoq   bilan   taxta,   bu   sirtni
interaktiv doskaga aylantiradi. USB signal qabul qiluvchisi uchun hech qanday
batareya   kerak   emas   va   doimiy   echim   zarur   bo'lsa,   jihoz   shiftga   o'rnatilishi
mumkin. Kichkina va engil materialdan tayyorlangan PIWB ni tashish oson.
Wiimote / IR asosidagi interaktiv doskaning ishlashi
A   Wii   asoslangan   IR   tizimi   fan   doktori   Jonni   Chung   Li   tomonidan   ixtiro
qilingan.   2007   yilda.   Li   odatdagi   Wii   masofadan   boshqarish   pultini   va   old
qismidagi IQ kameradan foydalangan holda "tizim aholining ancha ko'p qismida
mavjud   bo'lgan   texnologiyani"   (TEDda   so'zlagan,   2008   yil   aprel)   da'vo   qildi.
masofadan   boshqarish   pulti   IQ   nurli   qalamidan   yorug'likni   sezuvchi   kuzatuv
moslamasi sifatida. Li ushbu tizim haqida uning ishliligi, moslashuvchanligi va
foydalanish   qulayligini   namoyish   etish   uchun   bir   nechta   videofilmlarni   ishlab
chiqardi   va   uning   o'rtacha   narxiga   ishora   qildi   -   eng   arzon   qismi   qalamning
infraqizil LEDidir. O'yin tizimi ko'pchilikka tanish bo'lganligi sababli, bu sayoz
o'rganish egri chizig'iga ega yondashuv. Opensource va tijorat takliflarida katta
dasturiy   ta'minot   hamjamiyati   mavjud   bo'lishi   mumkin.   Biroq,   tizimni
to'g'ridan-to'g'ri   quyosh   nuri   yaqinida   ishlatish   mumkin   emas   va   u   yuqorida
aytib o'tilgan IWB tipidagi ishlab chiqaruvchilarning dasturiy ta'minotini baham
ko'rishi   mumkin   emas.   Yorug'lik   qalamining   Bluetooth   ulanishi   haqida   ba'zi
13 fikrlar ham amal qiladi. Orqa proektsion korpusda ikkita ko'rish chizig'i (nazorat
qiluvchi va qalam) ishtirok etadi. boshqalardan farqli o'laroq.)
Interfaol proektor orqali virtual doskaning ishlashi
IWB   interaktiv   proektori   quyidagilarni   o'z   ichiga   oladi   CMOS   proektorga
o'rnatilgan   kamera,   shunda   proektor   IWB   tasvirini   hosil   qiladi,   shuningdek,
tasvirni   proektsiyalashgan   sirt   bilan   aloqa   qilganda   faol   IQ   nurli   qalamning
holatini   aniqlaydi.   Ushbu   echim   2007   yilda   ishlab   chiqilgan   va   2010   yilda
AQSh ishlab chiqaruvchisi Boxlight tomonidan patentlangan, [6]
  boshqa IQ taxta
tizimlari   singari,   ruchka   va   proektor   /   qabul   qilgich   o'rtasida   "ko'rish   chizig'i"
sababli yuzaga kelishi mumkin bo'lgan muammolarga duch kelishi mumkin va
ular   singari,   boshqa   echimlarda   topilgan   sichqonchani   o'chirish   qobiliyatini
ta'minlamaydi.
Sinfdan foydalaniladi
Ba'zi   sinflarda   interaktiv   doskalar   an'anaviy   o'rniga
almashtirildi   doskalar   yoki   flipchartlar ,   yoki   kabi   video   /   media   tizimlari   DVD
player   va   televizor   kombinatsiyasi.   An'anaviy   taxtalardan   foydalaniladigan
joylarda ham IWB ularni ko'pincha maktab tarmog'ining raqamli video tarqatish
tizimiga   ulanish   orqali   to'ldiradi.   Boshqa   hollarda,   IWBlar   onlayn   ravishda
umumiy   izohlash   va   interaktiv   kabi   chizilgan   muhitlar   bilan   o'zaro   aloqada
bo'lishadi   vektorga asoslangan   grafik veb-saytlar.
Qisqa   ko'rsatmalar   bloklari   talabalar   tomonidan   ko'rib   chiqilishi   uchun
yozib   olinishi   mumkin   -   ular   sinfda   o'qituvchining   audio   kiritilishi   bilan   sodir
bo'lgan   aniq   taqdimotni   ko'rishadi.   Bu   o'rganish   va   ta'limni   o'zgartirishga
yordam beradi.
Hozirgi kunda ko'plab kompaniyalar va loyihalar interaktiv taxtalar uchun
maxsus   ishlab   chiqilgan   qo'shimcha   o'quv   materiallarini   yaratishga   qaratilgan.
14 Masalan,   Boston,   MA   shtatidagi   elektrokit   maktablar   va   tumanlar   uchun
birinchi to'liq o'quv dasturiga ega bo'ladi.
IWB-ning   so'nggi   foydalanishlaridan   biri   umumiy   o'qish   darslarida.
Masalan,   mimik   kitoblar   o'qituvchilarga   bolalarga   tegishli   kitoblarni   interaktiv
doskada kitobga o'xshash interaktivlik bilan loyihalashtirishga imkon beradi.
Diksonlar   shahar   akademiyasi   Angliyaning   shimolida   maktabning   o'sha
paytdagi direktori Ser Jon Lyuis rivojlanayotgan texnologiyalarga katta qiziqish
bildirgandan   so'ng,   interaktiv   doskalardan   foydalangan   birinchi   kollej   yoki
universitet   o'quv   muhiti   bo'lgan.   Endi   maktabning   har   bir   sinfida   interfaol
doskani topish mumkin.
O'quvchiga javob berish tizimi bilan integratsiya
Ba'zi   ishlab   chiqaruvchilar   ham   ta'minlaydilar   sinfda   javob   berish
tizimlari   ularning   interaktiv   taxta   mahsulotlarining   ajralmas   qismi   sifatida.
Masalan,   infraqizil   yoki   radio   signallari   orqali   ishlaydigan   "chertuvchilar"
asosiy   tanlov   va   ovoz   berish   imkoniyatlarini   taqdim   etadi.   Keyinchalik
murakkab kliklovchilar matnli va raqamli javoblarni taklif qilishadi va keyingi
ko'rib chiqish uchun talabalar faoliyati tahlilini eksport qilishlari mumkin.
Sinfdagi   javobni   interaktiv   doska   tizimi   bilan   birlashtirib,   o'qituvchilar
ko'rsatmalarni   yanada   samarali   yo'naltirish   yoki   rasmiy   baholashni   amalga
oshirish   uchun   materialni   taqdim   etishlari   va   talabalardan   fikr-mulohazalarini
olishlari mumkin. Masalan, o'quvchi ikkalasi ham matematik tushunchalarni o'z
ichiga   olgan   jumboqni   interaktiv   doskada   echishi   va   keyinchalik   o'z   sinfidagi
javob   tizimi   orqali   o'tkazilgan   testda   o'z   bilimlarini   namoyish   qilishi   mumkin.
Ba'zi   sinf   o'quv   dasturlari   Davlat   standartlariga   mos   keladigan   tadbirlar   va
testlarni tashkil qilishi va ishlab chiqishi mumkin.
15 2.2.  EIDlarning ta'lim standartlariga ta'sirini o'rganish
Hozirda   IWB-lardan   foydalanishning   talabalar   bilimiga   ta'sir   etishi
to'g'risida   qarama-qarshi   xulosalarni   ko'rsatadigan   bir   nechta   tadqiqotlar
mavjud. Ushbu tadqiqotlarning to'plami mavjud. 
DfES mablag'lari hisobidan London Ta'lim Instituti tomonidan o'tkazilgan
tadqiqot   natijalariga   ko'ra   London   mintaqasida   interaktiv   doskalardan
foydalanishni qabul qilishning London Challenge elementining "The Challenge"
elementining   ta'lim   va   operatsion   samaradorligi   "   Maktablar   doskasini
kengaytirish   loyihasi.   "   Key  Stage   3-da   bu   erda  joylashgan   interaktiv  doskalar
o'quvchilarning   matematika   va   ingliz   tilidagi   ko'rsatkichlariga   unchalik   katta
ta'sir   ko'rsatmaganligi   va   fanning   biroz   yaxshilanganligi   bilan   bog'liq.   Xuddi
shu   maktablarda,   Key   Stage   4   da,   interaktiv   doskalardan   foydalanish
Matematika   va   Tabiatshunoslikka   salbiy   ta'sir   ko'rsatishi,   ammo   ingliz   tiliga
ijobiy   ta'sir   ko'rsatishi   aniqlandi.   Mualliflar   4-bosqichning   natijalari   uchun   bir
nechta mumkin bo'lgan sabablarni keltirib o'tdilar, jumladan: II tipdagi statistik
xatolar,   IWBlar   o'rnatilganda   o'quvchilarning   ishlash   ko'rsatkichlarini
pasayishiga   olib   keladigan   o'qitish   usullarining   buzilishi   yoki   IWB
o'rnatilishining tasodifiy bo'lmagan qarori. ma'lumotlar. 
Shu   bilan   birga,   interaktiv   doskalardan   foydalanish   samaradorligi
yaxshilanganligi   haqida   dalillar   mavjud.   BECTA   (Buyuk   Britaniya)   ikki   yil
davomida   Interaktiv   doskalarning   ta'sirini   o'rganish   bo'yicha   topshiriq   berdi.
Ushbu tadqiqot juda muhim o'quv yutuqlarini ko'rsatdi, ayniqsa o'quvchilarning
ikkinchi   guruhi,   ular   o'qituvchining   ushbu   qurilma   bilan   ishlash   tajribasidan
bahramand bo'lishdi. 
2003   yildan   2004   yilgacha   DfES   boshlang'ich   maktablarini   oq   taxtani
kengaytirish   loyihasi   (PSWE)   Buyuk   Britaniyaning   boshlang'ich   maktablarida
interaktiv   doskalarni   sotib   olish   va   ulardan   foydalanish   uchun   21   ta   mahalliy
16 hokimiyat   organlariga   katta   mablag   'ajratdi.   BECTA   homiyligida   o'tkazilgan
tadqiqotda 97 ta maktabdagi 7272 o'quvchi uchun ma'lumotlardan foydalangan
holda 20 ta  mahalliy   hokimiyat  organlari  ishtirokida ushbu  sarmoyaning  ta'siri
tekshirildi.
Tadqiqotda   ko'rib   chiqilgan   o'zgaruvchilar   orasida   interfaol   doska
texnologiyasiga   ta'sir   qilish   muddati,   o'quvchilarning   yoshi   (tug'ilgan   kunga
qadar),   jinsi,   maxsus   ehtiyojlar,   maktablarda   bepul   ovqatlanish   huquqi   va
boshqa   ijtimoiy-iqtisodiy   guruhlar   mavjud.   Loyihaning   amalga   oshirilishi   va
ta'sirini   Manchester   Metropolitan   Universitetining   professor   Bridget   Somekh
boshchiligidagi   jamoasi   baholashdi.   Bugungi   kunga   qadar   bu   interaktiv
doskalarning ta'siri bo'yicha olib borilgan eng katta va eng uzoq tadqiqotdir.
Asosiy topilmalar
Ushbu   keng   ko'lamli   tadqiqotning   asosiy   xulosasi   quyidagicha:
"o'qituvchilar interaktiv doskadan ancha vaqt (2006 yilning kuzida kamida ikki
yil   davomida)   foydalanganlar.   ularning   o'quvchilari   bilan   o'zaro   munosabatlari
va o'quvchilarning bir-biri bilan o'zaro munosabatlari uchun vositachilik qilish.
" Tadqiqot mualliflari  "vositachilik  qiluvchi interaktivlik" bu yaxshi tushuncha
bo'lib,   "ko'p   darajali   modellashtirish   (MLM)"   tahlillari   o'quvchilarni   interaktiv
doskalar   bilan   o'qitish   vaqtini   bir-biriga   bog'lash   usulini   nazariy   tushuntirishni
taklif qiladi. yildan yilga milliy test natijalarida katta yutuqlarga erishish. "
Tadqiqotlar shuni ko'rsatdiki, interaktiv  doska texnologiyasi barcha asosiy
bosqichlar   va   mavzular   bo'yicha   izchil   yutuqlarni   ikkinchi   guruhlarga   tobora
sezilarli   ta'sir   ko'rsatishga   olib   keldi,   bu   texnologiyani   sinfga   singdirish   va
o'qituvchilarning ushbu texnologiya bilan ishlash tajribasi asosiy omil ekanligini
ko'rsatdi.
Daromadlar   ikki   yillik   o'quv   davrida   erishilgan   standart   ko'rsatkichlarga
nisbatan "oylik taraqqiyot" bilan o'lchandi.
5-7 yoshdagi bolalar sinflarida:
17 Matematikaning 1-bosqichida yuqori darajadagi qizlar  ikki yil ichida 4,75
oylik yutuqlarni qo'lga kiritdilar va bu ularga yuqori ko'rsatkichlarga ega bo'lgan
o'g'il bolalar bilan tenglashishga imkon berdi.
Fanning   1-bosqichida   barcha   darajadagi   qizlar   va   o'rtacha   va   yuqori
darajadagi o'g'il bolalar uchun yaxshilanishlar kuzatildi.
1-bosqichda   ingliz   tilida   o'rtacha   va   yuqori   darajadagi   o'quvchilarning
barchasi interaktiv doskalarga bo'lgan ta'siridan foyda olishdi
Ikki   yoshdagi   7-11   yoshdagi   asosiy   bosqichda   ham   shunga   o'xshash
ta'sirlarning aniq dalillari mavjud edi
Matematikaning   asosiy   bosqichida   Interaktiv   doskada   keng   o'qitilgan
o'rtacha   va   yuqori   darajadagi   o'g'il   bolalar   va   qizlar   ikki   yil   davomida
qo'shimcha 2,5 oydan 5 oygacha o'sishga tenglashdilar.
2-bosqichning   asosiy   bosqichida   barcha   o'quvchilar,   yuqori   darajadagi
qizlardan tashqari, IWBga ko'proq ta'sir qilish bilan katta yutuqlarga erishdilar,
kam ma'lumotli o'g'il bolalar 7,5 oygacha qo'shimcha yutuqlarga erishdilar.
Key   Stage   2   yozuvida,   past   darajadagi   o'g'il   bolalar   2,5   oylik   qo'shimcha
yutuqlarga erishdilar.
Har qanday darajada hech qanday salbiy ta'sir kuzatilmagan.
Glover   va   Miller   o'rta   maktabda   interaktiv   doskalarning   pedagogik   ta'siri
to'g'risida   tadqiqot   o'tkazdilar.   Ularning   fikriga   ko'ra,   interfaol   doskalar
kompyuterdan   ko'proq   nazariy   jihatdan   ko'proq   bo'lsa-da,   agar   u   faqat   uning
potentsialini   o'rgatish   uchun   qo'shimcha   sifatida   ishlatilsa.   Mualliflarning
tadqiqotlari,  birinchi   navbatda,  sinfda   foydalanish  darajasi  va  turini   aniqlashga
qaratilgan   bo'lib,   pedagogikada   yoki   o'qitish   strategiyasida   o'zgarishlar   ro'y
berayotganligini   aniqlash   uchun   tadqiqotchilar   batafsil   so'rovnoma   o'tkazdilar.
Mualliflar   o'qituvchilar   IWB-lardan   uchta   usuldan   foydalanganliklarini
aniqladilar;   samaradorlikka   yordam   sifatida,   kengaytiruvchi   va   transformator
sifatida.   Ular   o'qituvchilarning   texnologiyadan   foydalanishiga,   birinchi
18 navbatda,   o'qitish,   kirish   yoki   dasturiy   ta'minotning   ta'siri   ta'sir   qilmaganligini
ta'kidladilar.   Transformatsion   vosita   sifatida   foydalanilganda   (tadqiqotda
qatnashadigan   o'qituvchilarning   taxminan   10%)   pedagogikaga   ta'siri
transformatsion edi.
Yaqinda  
IWB   texnologiyasini   ishlab   chiqaruvchilar   o'qituvchilar   va   o'quv
muassasalari   uchun   interaktiv   taxtalardan   o'quv   muhitida   foydalanishni
ta'minlaydigan turli xil onlayn qo'llab-quvvatlovchi jamoalarni tashkil qilishgan.
Bunday   veb-saytlar   muntazam   ravishda   tadqiqot   natijalariga   hissa   qo'shadi   va
sinflarda   interaktiv   doskalardan   keng   foydalanishni   targ'ib   qilish   uchun   bepul
doska darslarini olib boradi.
19 X ULOSA
Zamonaviy   kompyuter   tehnologiyalarining   yana   bir   yutug’i   shundan
iboratki,   internet   tizimidan   erkin   foydalanaolishligi   bo’lsa   ikkinchidan
videokonfrensiyalarlarni   oddiy   markerli   doskalardagi   ma’lumotlarni   interaktiv
doskalar   bilan   bog’lay   olishligidadir.   SMART   tehnologiyasi   asosida   ishlab
chiqarilayotgan   interaktiv   doskalar   qo’yidagi   qulayliklarni   foydalanuvchilarga
tag’dim etmoqda. Yani ikki qavatli setkaga ega bo’lgan yuqori tasvirlarni katta
ekran   ko’rinishida   nomoyish   eta   oladigan,   ekran   bo’ylab   nuqtalar   soni
2000*2000 ko’rinishida joylashtirilgan bo’lib bu nimoish etilayotgan tasvirning
barcha   imkoniatlarini   nomoish   etib   beradi.   Interaktiv   doskalar   o’z   navbatida
ikki   hil   ko’rinishda   ishlab   chiqariladi:   to’g’ri   va   teskari   proeksiyali.   Interaktiv
doskalarning   ohirgi   variantlari   loyihasi   proeksion   televizor   ko’rinishida   ishlab
chiqilgan bo’lib bunda proektorlar doskaning orqa tamonida joylashgan bo’ladi,
bu esa tushuntirish ishlarini olib boruvchining ko’ziga nur tushushidan saqlaydi.
Mahsus   dasturlar   asosida   fayllar   o’chirilib,   so’ngra   albom   ko’rinishida
ma’lumotlarning   saqlanishini   amalga   oshiradi.   Bundan   tashqari
foydalanuvchilar   tomonidan   tayyorlangan   materiallar   yoki   rasmlar   oldindan
nomoyish   etilish   hususiyatlari   mavjud.   Doskaning   pastki   qismida     joylashgan
tugmalardan   birini   bosish   evaziga,   klaviatura   yordamida   kerakli   tasvirlarni
chaqirib   olish   mumkin   bo’ladi,   virtual   holatda   joylashgan   tugmalar   yordamida
matnlar   yozish   imkoniyati   ham   mavjud.   Shuni   alohida   takidlash   lozimki
interaktiv doskaning ishlash tizimini, kompyuter oldindan bilishi kerak, buning
sababi   shundaki   tasvir   doskaning   qaysi   joyiga   yo’naltirilishi   va   shu   nuqtadan
tasvirni uzatishni mu’ltiproektor yordamida amalga oshiradi.   Interaktiv doskalar
asosan   uch   hildagi   ranglar   bilan   ishlash   uchun   mo’ljallangan   bo’lib,
foydalanuvchi   nur   taralayotgan   nuqtaga   rang   belgisining   birontasini   o’rnatishi
bilan doska shu rangda tasvirlarni ko’rsatib beradi.
20 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.   Mirziyoev   Shavkat   Miromonovich.   Erkin   va   farovon,   demokratik
O'zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz.   O'zbekiston   Respublikasi
Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag'ishlangan Oliy Majlis
palatalarining   qo'shma   majlisidagi   nutq   /   SH.M.   Mirziyoev.   –     Toshkent   :
O'zbekiston, 2016. - 56 b.
2.   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   O'zbekiston
respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo'yicha   harakatlar   strategiyasi   to'g'risida.
(O'zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari   to'plami,   2017   y.,   6-son,   70-
modda) etishning yo’llari va choralari. – T.:O’zbekiston, 2009. – 56 b.
3. Barkamol   avlod   –   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   (O’zbekiston
Respublikasining “Ta’lim to’g’risida” gi qonunlari). – T.: “Sharq”, 1998, - 64 b.
ASOSIY ADABIYOTLAR
4. Yuldashev   U.YU.,   Zakirova   F.M.   Metodika   prepodavaniya   informatiki.
Uchebnik dlya pedagogicheskix 
vuzov. – T. 2005.
5. Boltayev B. IHTA. 8-sinf. Maktab o’quvchilari uchun darslik. – T. 2002.
6. Boltayev B. IHTA. 9-sinf. Maktab o’quvchilari uchun darslik. – T. 2002.
7. Abduqodirov A., Xaitov A., Shodiyev R. Axborot texnologiyalari. Akademik
lisey va kasb – 
hunar kolledjlar uchun darslik. – T.: O’zbekiston, 2001 y.
8. Axmedov   A.   Tayloqov   N.   Informatika.   Akademik   lisey   va   kasb   –   hunar
kolledjlar uchun 
darslik. – T.: O’zbekiston, 2001 y. – 272 b.
9. Sattorov A. Informatika va axborot texnologiyalari. - Akademik lisey va kasb
– hunar 
kolledjlar uchun darslik. – T.: O’zbekiston, 2002 y.
10. Yuldashev U.Yu.,Boqiyev R.R., Zokirova F.M. Informatika. – T.,2002.
21 11. U.   Yuldashev,   Sh.K.Rahmatullayeva.   Microsoft   WORD   97:   Oquv
qo’llanma. – T., 2001. - 47 b.
12. Yuldashev U. Sh.K Raxmatullayeva. Internet asoslari: O’quv qullanma. –
T., 2002. – 28 b.
13. Yuldashev   U.YU.,   Zakirova   F.M.   i   dr.   Laboratornie   raboti   po   kursu
«Informatika». – T, 2002.
QO’SHIMCHA ADABIYOTLAR
1. T.U.O’tapov “Matematik iqtidorli o’quvchilarni aniqlovchi test topshiriqlarini
tuzish va 
natijalarini qayta ishlash metodikasi”. T.: “Fan”, - 2007 yil
2. R.R.   Boqiyev,   N.A.   Qayumova   “Axborot   texnologiyalarini   o’qitish
metodikasi”. Metodik 
qo’llanma, - T:, 2006 yil.
3. Ishmuhamedov   R.J.,   Azizxo’jayeva   N.N.   “Innovatsion   texnologiyalar
yordamida ta’lim 
samaradorligini oshirish yo’llari”.- T:, 2004 yil.
Elektron resurslar
  1.   https://uz.wikipedia.org/wiki/Termiz
  2.   https://www.google.com
  3.   www.ziyonet.uz
                                                                                                                                 
22

Elektron doska va undan foydalanish metodikasi

Купить
  • Похожие документы

  • Axborot resurs markazi uchun avtomatlashtirilgan tizim kurs ishi
  • Talabalar bilimini baholovchi dastur yaratish
  • Access dasturi yordamida “dorixona” ma‘lumotlar bazasini yaratish
  • Agile va Scrum metodologiyalari dasturiy ta'minot ishlab chiqish
  • Tashkilot miqyosida masofadan muloqot qilish.

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha